روزنامه هنرمند شماره 1501
روزنامه هنرمند شماره 1501
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 14شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1501صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
به ازای هر دانش اموز
حتی یک عنوان کتاب
هم چاپ نمی شود
خال مدیریت فرهنگی
در زمینه کتاب کودک
دعوت وز یر فرهنگ روسیه
از اسماعیلی برای شرکت
در همایش جهانی
سن پترزبورگ
رفتارشناسی رسانه های
معاند؛ ترکیبی از فشار
و چانه زنی
سینما3-
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نصراله مدقالچی ،مدیردوبالژ :
اکران «درخت گردو»
به بار نشست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
غالمعلی حداد عادل:
88301986
تاخیر دوساله در پرداخت
حق الزحمه اعضای کارگروه
واژه گزینی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
خودم را مقصر
ورود سریال های چین و کره
به دوبله می دانم
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:
حذف رشته نمایش چه برای
بانوان و چه برای اقایان
راهکار مناسبی نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
غالمعلی حداد عادل:
یکشنبــه 14شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1501
تاخیر دوساله در پرداخت حق الزحمه اعضای کارگروه واژه گزینی
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
دعوت وزیر فرهنگ روسیه
از اسماعیلی برای شرکت در
همایش جهانی سن پترزبورگ
وزیر فرهنگ فدراسیون روســیه در پیامی ضمن تبریک
انتصاب محمد مهدی اسماعیلی به تصدی وزارت فرهنگ
و ارشــاد اسالمی کشورمان از وی برای شرکت در نهمین
همایــش بین المللــی فرهنگی ســن پترزبورگ دعوت به
عمــل اورد .در پیام اولگا لیوبیمورا وزیر فرهنگ روســیه
امده اســت :انتصاب شایسته حضرتعالی را به سمت وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی جمهوری اسالمی ایران صمیمانه
تبریــک عرض می نمایم .گفــت و گوهای فرهنگی میان
کشورهایمان دارای پیشینه ای عالی ،چند وجهی و عمیق
است و تاثیر مثبت بر مجموع همکاری های دوجانبه دارد.
معتقد هســتم ارتباطات فرهنگی بین مردمان روســیه و
ایران با مدیریت حضرتعالی از توسعه پویا برخوردار خواهد
شد .وی با اشــاره به نهمین همایش بین المللی فرهنگی
سن پترزبورگ و با دعوت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
کشــورمان برای حضور در این رویــداد فرهنگی ،فراهم
کردن فضا برای گفتگوهای باز ،تبادل ازادانه دیدگاه ها و
ارتباطات غیر رسمی در داخل جامعه بین المللی فرهنگی
را از اهداف مهم ان برشــمرد .نهمین همایش بین المللی
فرهنگی ســن پترزبورگ ۱۱ ،تــا ۱۳نوامبر ۲۰۲۱هفته
دوم ابان ماه ســال جاری در این شــهر از کشور روسیه
برگزار می شود.
با تولید یک نماهنگ صورت گرفت؛
انتشار سرود تشکر لبنانی ها
از نفتکش ایرانی
نماهنگ «شکرا للشعب االیرانی» عنوان یکی از تازه ترین
نماهنگ های منتشــر شده در شبکه های عربی است که با
مضمون تشــکر لبنانی ها برای نفتکش ایرانی پیش روی
مخاطبان قرار گرفت .به مناســبت ارســال کشتی حامل
سوخت از سوی جمهوری اســامی ایران به کشور لبنان
نماهنگ «شــکرا للشــعب االیرانی» با محوریت قدردانی
لبنانی برای نفتکش ایرانی ،ســخنان سیدحســن نصراهلل
دبیرکل حــزب اهلل لبنان و شــهدای مقاومت پیش روی
مخاطبان قرار گرفت .این نماهنگ به مناســبت ارســال
کشــتی حامل سوخت از ســوی جمهوری اسالمی ایران
به کشــور لبنان صورت گرفته و در ترجمه بخشــی از ان
امده اســت« :دریای لبنان را مزین کردی ،به ســامت و
در حمایت رســیدی ،خدا به همراهت ،چشم امریکا کور،
بیروت به تو خوش امد می گوید ،ای نفتکش ایرانی» این
نماهنگ طی روزهای گذشته در شبکه ها و فضای مجازی
عرب زبان منتشر شده است.
تئاتر شهر برای قدردانی از کادر
درمان بیلبورد زد
تازه ترین بیلبورد تبلیغاتی تاالر اصلی تئاتر شهر با هدف
قدردانــی کارکنان این مجموعه و فعــاالن حوزه تئاتر از
مدافعــان ســامت و کادر درمانی کشــور در در روزهای
کرونایی رونمایی شــد .با هدف قدردانــی کارکنان تئاتر
شــهر و تمامی فعاالن حوزه تئاتر از کادردرمانی کشــور
به پاس تالش هــای شــبانه روزی و ایثارگرانه انها طی
روزهای کرونایی ،تــازه ترین بیلبورد تبلیغاتی تاالر اصلی
این مجموعه رونمایی شــد .در ایــن تصویر گرافیکی که
با طراحی بهمن وخشــور انجام گرفته ،نشــان گرافیگی
مجموعه تئاتر شــهر با طراحی ابراهیم حقیقی ،تصاویری
از ســه مدافع سالمت کشور با عکاســی مرتضی جابریان
وعکس ساختمان مجموعه با عکاسی بهمن وخشور پیش
روی مخاطبان قرار گرفته اســت .گــروه اجرایی پروژه در
بخش تایپو گرافی اثر نیز با قدردانی از کادر درمان سراسر
کشــور برای حفظ ســامتی هم وطنان دربرابر بیماری
کووید 19نوشته است«:مدافعان عزیز سالمت ،فرشتگان
این روزهای ســخت ،اهالی تئاتر تمام قد به احترام شــما
می ایســتند .کرونا هم تمام شود ما شما را فراموش نمی
کنیم ».پیش تر نیز دو اثر گرافیگی دیگر متناســب با حال
و هوای روزهای کرونایی و پویش ملی «من ماســک می
زنم» با طراحی مهتا کریمی و بهمن وخشــور پیش روی
شهروندان تهرانی قرار گرفته بود.
رئیس فرهنگســتان زبان و ادب فارسی با تاکید بر انجام پژوهش های بنیادی در فرهنگستان در
توضیح برخی مشکالت گفت :ما مشکالت اقتصادی و مالی هم در چند سال اخیر کم نداشتیم.
تا این اواخر حق الزحمه اعضای کارگروه های واژه گزینی را دو سال بود پرداخت نکرده بودیم.
تشــکیل فرهنگستان زبان و ادب فارسی با هدف حفظ سالمت و تقویت و گسترش زبان فارسی
و تجهیــز ان برای براوردن نیازهــای روزافزون فرهنگی و علمی و فنی و رفع تشــتّت و ایجاد
هماهنگی در فعالیت های مراکز فرهنگی و پژوهشــی در حوزۀ زبان و ادب فارســی و ســازمان
دادن به تبادل گســترده و پربار تجربه درزمینۀ تحقیقات و مطالعات در این حوزه و صرفه جویی
در نیرو و اســتفادۀ صحیح از کارشناســان و پژوهشــگران و ایجاد مرجعی معتبر و برخوردار از
وجهه و حیثیت جهانی در ایران در جلســه های ۲۰۸و ۲۰۹شورای عالی انقالب فرهنگی مورخ
68/۱۰/26و 68/۱۱/24تصویب شد .در بدو تاسیس فرهنگستان ،شورای عالی انقالب فرهنگی،
۱۷تن از محققان و ادیبان و صاحب نظران برجستۀ زبان و ادب فارسی را انتخاب و برای صدور
حکم عضویت در شورای فرهنگستان به ریاست جمهوری معرفی کرد .سرانجام نخستین جلسۀ
شــورای فرهنگســتان در تاریخ ۲۶/۶/۶۹به دعوت وزارت فرهنگ و اموزش عالی (وزارت علوم ،
تحقیقات و ف ّناوری امروز) در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
فرهنگســتان زبان و ادب فارســی اکنون ۱۴گروه پژوهشــی به نام های اموزش زبان و ادبیات
فارســی ،زبان و رایانه ،ادبیات تطبیقی ،ادبیات انقالب اسالمی ،برون مرزی ،زبان ها و گویش های
ایرانی ،تحقیقات ادبی ،دســتور زبان فارسی و رســم الخط ،واژه گزینی ،فهرست نویسی ،تصحیح
متون ،ادبیات معاصر ،مطالعات زبان و ادبیات فارسی در اسیای صغیر و دانشنامه زبان و ادبیات
فارسی در شبه قاره دارد که هر گروه با مدیر ،گروهی مشاوران متخصص و پژوهشگران کارازموده
در ان حوزه اداره می شود.
غالمعلی حدادعادل از ســال ۱۳۸۷رئیس فرهنگستان است و اســفند سال ۱۳۹۹برای دوره
چهارســاله دیگری به موجب حکمی از سوی حسن روحانی ،رئیس جمهوری پیشین تمدید شد.
دکتر محمدرضا نصیری (دانش اموخته رشــته تاریخ و دانشــیار دانشگاه پیام نور) دبیر و محمد
دبیرمقدم (دانش اموخته رشــته زباشناسی و استاد دانشــگاه عالمه طباطبایی) معاون علمی و
پژوهشی فرهنگستان هستند.
با اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی از جهت علمی و کارشناسی قوی است و در هر کدام از
۱۴گروه پژوهشی ،تعداد قابل توجهی کارشناس مشغول کارهای پژوهشی هستند؛ ولی انچه از
این فعالیت ها در جامعه منعکس می شود و در افکار عمومی نقش بسته ،بیشتر واژه سازی است.
تاخیر دوساله در پرداخت حق الزحمه اعضای کارگروه واژه گزینی
حدادعادل در توضیح این امر گفت :ما مشــکالت اقتصادی و مالی هم در چند ســال اخیر کم
نداشــتیم .تا این اواخر حق الزحمه اعضای کارگروه های واژه گزینی را دو سال بود پرداخت نکرده
بودیم .وی ادامه داد :البته یک ســالی اســت که وضع قدری بهتر شده؛ ولی مشکالت بودجه ای
داشــته ایم .عالوه بر این فرهنگستان ها در همه جای دنیا به مسائل روزمره و روزانه نمی پردازند
که عامه مردم هر روز شــاهد خبری از ان باشــند .رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود:
فرهنگســتان ها کارهای بنیادی می کنند .مثال دانشــنامه زبان و ادب فارســی که به سرپرستی
مرحوم اســتاد اسماعیل سعادت ( ۱۳۰۴تا )۱۳۹۹با بیش از دو هزار مدخل و در ۶جلد تالیف
شــده ،کار بنیادی برای همه دانشــگاه های ایران و مراکز زبان فارســی دنیاست .تالیف این کار
حداقل بیست و چندسال طول کشید (جلد اول دانشنامه سال ۱۳۸۴منتشر شده).
رسانه ها به خبر بد بیشتر از خبر خوب عالقه دارند
وی تاکید کرد :ولی رســانه ها به خبر بد بیشــتر از خبر خوب عالقه دارند ،حوصله کندوکاو در
کارهای ماندگار و بنیادی هم ندارند .فضای رســانه ای ما بیشتر فضای جلب توجه کردن شده تا
فضایی برای فکر کردن .رئیس بنیاد ســعدی ادامه داد :در فرهنگستان کار بنیادی دیگر تالیف
فرهنگ جامع زبان فارســی است که دو جلد ان تاکنون منتشر شده و جلد سوم به دلیل شیوع
کرونا به تاخیر خورده اســت .وی در مورد این فرهنگ توضیح داد :این فرهنگ ۳۵جلد خواهد
بود و قابل مقایسه با فرهنگ های قدیمی و جدید زبان فارسی از فرهنگ دهخدا تا فرهنگ سخن
نیســت ،زیر نظر دکتر علی اشرف صادقی مدیر گروه فرهنگ نویســی فرهنگستان و با همکاری
گروهی پنجاه نفره از کارشناســان انجام می شــود و برای تدوین این فرهنگ ،فرهنگستان پیکره
رایانه ای با قابلیت جســت وجو از متون زبان فارســی فراهم اورده که شامل بیش از ۱۲۰۰متن
ادبی کهن و معاصر ،متن روزنامه ها و حتی وبگاه های اینترنتی است .مشکل استفاده عموم از این
پیکره نیز به زودی حل می شود.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:
حذف رشته نمایش چه برای بانوان و چه برای اقایان راهکار مناسبی نیست
نایب رئیس کمیســیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه رشته
نمایش جزئی اجتناب ناپذیر از عرصه هنر می باشــد ،گفت:
حذف رشته نمایش چه برای بانوان و چه برای اقایان راهکار
مناسبی نیست .غالمرضا منتظری در واکنش به حذف رشته
نمایش از هنرستان دخترانه سوره عنوان کرد :از انگیزه و علت
این اقدام هنرستان اطالعی ندارم و قضاوت نمی کنم ،این را
خود متصدیان هنرســتان توضیح دهند ،ولی به صورت کلی
در میدان عمل حــوزه نمایش حضور بانوان و اقایان اجتناب
ناپذیر می باشد ،صحنه نمایش ،فیلم و سینما بازتاب زندگی
انســان ها است ،وقتی بنا است ما تصویری حقیقی در صحنه
نمایش نشــان دهیم باید تاثیرگــذاری زن و مرد را همچون
در زندگی حقیقی شاهد باشــیم .وی افزود :بر همین اساس
شکی نیســت که هم برای بانوان و هم برای اقایان در بخش
های مختلف هنری به خصوص رشــته نمایش ،نیاز به تعلیم
و تربیت نیرو داریم ،به همین دلیل هم رشته های مختلف و
دانشــگاه های تخصصی به این امر اختصاص پیدا کرده است
و این دانشــگاه ها فعال هســتند و دانشجویان در این عرصه
فعالیــت می کنند ،من بعید می دانم این اقدام هنرســتان با
نیت حذف باشد که اگر اینگونه باشد اصال قابل توجیه نیست.
نماینده مردم گرگان و اق قال عنوان کرد :رشته نمایش جزئی
اجتنــاب ناپذیر از عرصه هنر می باشــد ،نگاه حذفی راهکار
خوبی نیســت ،به هر شــکل باید این واقعیات را بپذیریم که
برای نقش افرینی در حوزه های مختلف هنری از جمله تئاتر
و سینما که انعکاس زندگی ما انسان ها می باشد حذف نقش
افرینی بانوان و اقایان راهکار مناسبی نیست ،اما به هر شکل
از متصدیان این هنرســتان دالیل این اقدام را باید پرســید،
شاید دالیل اقناعی خود ارائه دهند.
فراخوان همایش ایران شناسی استان ها
دومین همایش ملی ایران شناسی استان های کشور با تمرکز
بر کردســتان ،کرمانشــاه و ایالم در ابان ماه برگزار می شود.
بنیاد ایران شناســی از استادان ،دانشــجویان ،پژوهشگران و
محققان کشوری و استانی دعوت کرد تا در دومین همایش
ملی ایران -شناسی استان های ایران شرکت و همکاری کنند.
این همایش درباره سه اســتان کردستان ،کرمانشاه و ایالم
و با تکیه بر محورهای موضوعی همچون «باستان شناســی
و تاریخ»« ،جغرافیای اســتان ها» و «فرهنگ و هنر» برگزار
می شود .بنیاد ایران شناسی درباره انگیزه برگزاری این همایش
توضیح داده اســت :یکی از رهیافت های اصلی پژوهشگران
حوزه علوم انســانی پیرامون فرهنگ و تمدن ایرانی ،مساله
مطالعات ایران شناســی اســت .در پرتو اهمیت چنین نگاه
و روشــی به مطالعات ایران شناســی ،بنیاد ایران شناسی با
همکاری شعبه های استانی (کردســتان ،کرمانشاه و ایالم)
در نظر دارد در راستای «سلسله همایش های ایران شناسی؛
شناسایی استان های ایران» ،دومین همایش ملی را با عنوان
«تاریخ ،فرهنگ و هنر اســتان های کردســتان ،کرمانشاه و
ایالم» در ۲۴ابان ماه برگــزار کند .هدف از این همایش در
طرح فرصت علمی برای پژوهشگران حوزه علوم
گا ِم نخستِ ،
پیرامون تمدن
انســانی در زمینه نقد مطالعــات و تحقیقات
ِ
و فرهنگ اســتان های کردستان ،کرمانشــاه و ایالم و دیگر،
شناسایی و معرفی جدیدترین یافته های پژوهشی در زمینه
تمدن و فرهنگ این اســتان ها اســت .محورهای اعالم شده
برای شرکت در این همایش به شرح زیر است:
باستان شناسی و تاریخ استان های
(کردستان ،کرمانشاه و ایالم):
جغرافیای تاریخی
وجوه تسمیه
باستان شناسی
تاریخ استان (قبل از اسالم ،بعد از اسالم ،دوران معاصر)
بناها ،اثار و اشیای باستانی و تاریخی استان
جغرافیای استان های (کردستان ،کرمانشاه و ایالم)
جغرافیای طبیعی استان
جغرافیای شهری استان
جغرافیای روستایی و عشایری استان
اقتصاد و مشاغل و شیوه معیشت در استان
بازار و بازارچه های استان
فرهنگ استان های (کردستان ،کرمانشاه و ایالم)
تعلیم و تربیت و مراکز علمی در استان
مراکز فرهنگی استان
گویش ،ادبیات و ادبیات عامه در استان
اداب ورسوم ،ایین ها و مراسم محلی در استان
صنایع و هنرهای دستی استان
ورزش ،بازی هــای بومی و محلی و ســرگرمی های خاص در
استان
اماکن مذهبی و ائینی استان
مفاخر و مشاهیر استان
اخرین مهلت ارســال چکیده مقاله ۲۴شهریورماه و اخرین
مهلت ارسال اصل مقاله ۲۴مهرماه تعیین شده است .همایش
۲۴ابان ماه برگزار می شــود و مقاالت منتخب در پایگاه های
معتبر علمی (سیویلیکا )SID، ISC ،نمایه خواهد شد.
هنـرمندنیـوز
دیده بان فـرهنگ و هنـر ایـران
سازمان گاهی ها88311353 :
هنرمندنیوز
www.Honarmandnews.ir
اینستاگرام
Honarmandnews.ir
کانال تلگرام
www.telegram.me/honarmandnews صفحه 2
رفتارشناسیرسانههایمعاند؛
ترکیبی از فشار و چانه زنی
یک کارشناس رسانه گفت :فعالیت رسانه های معاند فارسی زبان در سال های اخیر دچار دگردیسی
شده؛ انها دیگر از براندازی جمهوری اسالمی ناامید شده اند ،اما تکنیک هایی به کار می برند که ترکیبی
از فشار و چانه زنی است .گفتگویی با حضور دکتر علیرضا داوودی کارشناس ارشد رسانه و متخصص
رسانه های بیگانه و همچنین مهندس محمد قنبری کارشناس ارشد مسائل رسانه ای دذ اینباره کرده ایم
که در ادامه می اید:
بحث امروز ما کارکرد رسانه های معاند فارســی زبان در زمینه های اشوب و براندازی است.ایا
می توان این رسانه ها را به گونه های مختلفی تقسیم کرد؛ مث ً
ال بگوییم یک گروه از انها مخالف ،یک
گروه منتقد و یک گروه برانداز هستند؟
داوودی :تقســیم بندی رسانه های فارسی زبان بیگانه را باید بر اساس تکامل دهه ای انها انجام دهیم .ده ه 70یک
تقسیم بندی داشتند و به ترتیب در دهه های 80و 90متفاوت شدند .اما ما سه نوع تقسیم بندی می توانیم داشته باشیم:
تقسیم بندی بر اساس محتوایی که ارائه می کنند ،تقسیم بندی بر اساس مبدایی که خاستگاه انهاست و تقسیم بندی
بر اساس جنس مدلی که ارائه می کنند .هر چند در ساحت ارائه ،همه ی انها را فارسی زبان بیگانه می گوییم اما در
تم های سه گانه که عرض کردم تفاوت هایی وجود دارد .البته این منهای تفاوت هایی است که در ساحت فنی از انها
ی اولیه داشته باشیم باید گفت که ما االن رسانه ی فارسی زبان
یاد می کنیم .اما در مجموع اگر بخواهیم یک تقسیم بند
ال نداریم .یک زمانی مث ً
بیگانه یا منتقد عم ً
ال فرض کنید که یک ایرانی نه چندان اگاه یک موج رادیو راه می انداخت
که کارش انتقاد به وضع موجود ان زمان بود و نه عداوت و عناد .اما امروز دیگر یک چنین تقسیم بندی وجود ندارد.
علت ان هم این است که شرایط و مکانیسم ظهور و بروز این رسانه ها متفاوت شده است .قب ً
ال زنجیر ه اتصال پیام در
حوزه دیوایس ها نسبت به مخاطب در مبدایی مثل امریکا نسبت به مقصدی مثل ایران را نداشتیم اما االن یک چنین
تقسیم بندی ای هست .برای همین اساساً ما در حوز ه رسانه های فارسی زبان بیگانه فقط یک گونه ،ان هم معاند داریم.
اگر بخواهیم گونه های دیگر را وارد کنیم عم ً
ال دیگر از حوزه فارسی زبان بیگانه خارج می شویم .چرا؟ چون اطالق بیگانه
برای این رسانه ها وقتی صورت می گیرد که کوچکترین وجه ممیزی نسبت به تفاهم با ما را برنمی تابند .پس بنابراین
ما در گام اول می گوییم که االن یک گون ه افندی در حوز ه رسانه های بیگانه وجود دارد و ان هم گون ه معارض است .اما
این رسانه ها در ساحت بعدی ،این گونه تقسیم بندی می شود که اصطالحاً می گویند معاند افندی ،معاند پدافندی،
معاندترکیبی،معاندتکساختی.
سوال این است که اساس ًا رفتار براندازانه یعنی چه؟ این رسانه ها دنبال براندازی هستند ،براندازی
یعنیچه؟
قنبری :از انجایی که ساحت رسانه از ان فضای اطالع رسانی و اگهی بخشی تغییر کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری
به عنوان یک سالح شناخته می شود ،واژه های امنیتی هم بر رسانه بار شده است .یعنی یک زمانی اگر ما می بینیم در
ترکیه کودتای نظامی شکل می گیرد هدف ان براندازی یا تغییر رژیم است؛ بعد از انقالب نیز بارها و بارها در کشورمان
این اتفاق افتاده است .اما نزدیک به دو دهه است که در گفتمان امنیتی کشورمان ،براندازی را در ساحت نظامی و از
حوز ه داخل و حتی با دخالت بیگانگان که یکی از اصول براندازی است نداریم .یعنی خود رسانه های معاند غربی هم بارها
و بارها اعتراف کرده اند که این نهال انقالب اسالمی که در سال 57کشت شد االن تبدیل به یک درخت تنومندی شده
که دیگر با هیچ اره ای قطع نمی شود و این دیگر قابل براندازی نیست .لذا واژ ه براندازی را از حوزه های مرسومی که ما
قب ً
ال در دهه های قبل در کشورهای مختلف می دیدیم ،در مورد ایران حذف کرده اند .اما سوال این است که خب چرا
ان را به رسانه ملحق کردند؟ در حوز ه ماهیت تمام رسانه های معاند غربی هدف غایی شان «براندازی» است ،به همان
مفهوم که در ادبیات امنیتی دنیا مرسوم است .با توجه به اینکه بیش از چندین سال است که اینها اعتراف کرده اند که
برای جمهوری اسالمی دیگر واژه براندازی کارساز نیست می خواهم به این دست نزنم .اینجا یک جمله مهم مطرح
شد؛ انها رفتارشان براندازانه هست اما در عین حال اعترافی کرده اند که براندازی هم کارساز نیست .قنبری :بله ،کارساز
نیست .یعنی می گویند جمهوری اسالمی االن به درجه ای رسیده که از قدرت داخلی عبور کرده ،قدرت منطقه ای شده
که دیگر با براندازی نمی شود ان را از پا دراورد.
همه شان این باور را دارند یا نه حد اقل بخشی از اپوزیسیون و صاحبان رسانه؟
قنبری :انهایی که بر اساس اصول علمی و ادبیات اکادمیک امنیتی صحبت می کنند بله .حاال من فاکتور می گیرم از
شبکه های سلطنت طلبی که معلوم نیست قبل از اینکه وارد استودیو شوند چه مصرف می کنند که در جریان اجرای
برنامه ممکن است حرف هایی از این دست بزنند که در ایران رژیم تغییر می کند! یا مث ً
ال فردی که از دوره طاغوت به
جا مانده یک کاغذ A4سفید روی سینه اش می گیرد و می اید مث ً
ال در تلویزیون های سلطنت طلب و معاند ادبیاتی را
خلق می کند و تصور می کند بالفاصله بعد از ان میلیون ها نفر در ایران به خیابان می ریزند! من به اینها کاری ندارم.
اما شبکه هایی که درجه ای از اعتبار رسانه ای دارند و بخشی از داده های تولیدات خودشان را از سازمان های امنیتی
می گیرند و عم ً
ال هم انها را دارند دیکته می کنند و دارای قدمت هم هستند؛ اینها هدف غایی شان براندازی است .اما
در تکنیک ها ،روش ها و شیوه ها بسیار متنوع عمل می کنند .بعضی از انها در حوز ه سرگرمی بیشتر ورود کرده اند،
بعضی از در حوزه اخبار ،بعضی در حوزه معیشت مردم و اخبار اجتماعی و از شئون مختلف زندگی اجتماعی مردم
البته سوء استفاده می کنند .ما در مقاطع مختلفی دیدیم که این اتفاق افتاده و ویژگی شان هم این است که سعی
می کنند از هر پدید ه اجتماعی در جهت ایجاد اشوب در کشور نهایت استفاده را بکنند .مث ً
ال شما حوادث سال 98را
اگر مالحظه بفرمایید؛ در قائل ه بنزین که در کشور ایجاد شد دقیقاً گفتند که قائله ای است که منجر به براندازی می شود.
سعی می کردند اتفاقات ان مقطع را با اتفاقاتی که در سال 57افتاد شبیه سازی کنند .همان ادبیاتی که برای شکوفایی
انقالب در سال 57خلق شد را به کار گرفتند منتها با تکنیک ها و روش هایی که ان شاءاهلل در ادامه بحث بود در مورد
ان صحبت خواهیم کرد.
اگر ما کارکرد رسانه های معاند را در چارچوب جنگ نرم علیه انقالب اسالمی بدانیم ،تکنیک ها و
روش های انها چیست؟ یعنی از چه روش هایی استفاده می کنند تا ان هدفی که دنبال ان هستند
رابتواننددرذهنمخاطبینشاناعمالکنند؟
داوودی :جنگ نرم مال ده ه 80بود که تقریباً تمام شده است .یعنی فضای رسانه های بیگانه در مواجهه با مخاطب
امروز ما دیگر فقط جنگ نرم نیست .جنگ نرم تکنیک های خاص خودش را داشت ،محیط خاص خودش را داشت
و اخرین باری که اینها از بحث جنگ نرم و تکنیک های منبعث از جنگ نرم یا منتهی به جنگ نرم استفاده کردند
حد فاصل سال های 88تا 96بود .از سال 96اینها دگردیسی دوم را داشتند و سال 98دگردیسی سوم در انها اتفاق
افتاد و احتماالً یکی دو سال اینده هم چون حد فاصل منطقی اتفاقاتی که اینها معموالً پیش بینی می کنند در این ایام
هست ،دگردیسی سوم و نهایی کردن فرمول بعدی را مطرح می کنند .اتفاقی که االن در رسانه های بیگانه دارد می افتد
این است که اوالً ما باید بدانیم که منظور ما از رسانه های بیگانه فقط صدای امریکا یا بی بی سی فارسی نیست .ما
االن هیومن مدیاها را داریم ،پرسنال مدیاها را داریم ،اُپتیکال مدیاها را داریم ،ارگانایز مدیاها را داریم که هم ه اینها را
اصطالحاً می گویند اتمسفر یونیک رسانه ای .هر کدام یک نقطه ای یا یک هدفگذاری را ایجاد می کنند .برای همین این
رسانه ها از مدل نرم دارند خارج می شوند و فرایند تبدیل شدن به فضای نوردهای ژله ای را تجربه می کنند .اگر بخواهیم
مقایسه کنیم بین همه این رسانه ها بی بی سی فارسی جلوتر است اما پشت بند ان ایران اینترنشنال قرار دارد چون
عقب ه ان عقب ه بی بی سی 4هست .شبک ه من و تو در چند تا از قسمت هایش توانسته این مدل را پیاده کند ،هرچند
در مجموع رسانه ای اش نتوانسته این کار را انجام بدهد .اما چون هنوز ان خمیرمایه و بن مایه شان سفت نشده امکان
تبدیل به یک اتفاق را ندارند.
اگر بخواهیم موضوع را عملیاتی تحلیل کنیم و در اشوب هایی که در سال های 96 ،88و 98رخ
داد ،این رسانه ها چکار کردند؟ یعنی نقشی که در میدان ایفا کردند چه بود؟
قنبری :شاخصه ای که هم ه رسانه های معاند ،به ویژه فارسی زبان ها سرلوحه کار خودشان قرار داده بودند این بود که
به اخبار و حوادثی که در داخل کشور هست ضریب می دادند .یعنی اگر فرض بفرمایید در یک حوزه به صورت محلی
می شد یک خبر را منعکس کرد و ارزش ان خبر یک ارزش محلی بود این را به یک مسئله استانی و منطقه ای و
بعد کشوری تبدیل می کردند تا کل کشور را درگیر کنند .یعنی یکی از پارامترهای اصلی کار انها همین ضریب دادن
بود .موضوع دیگری که اینها خیلی روی ان کار می کردند بحران زایی بود یعنی خیلی از مسائل در ادبیات امنیتی و
انتظامی ما بحران تلقی نمی شوند .باالخره خطوطی دارد .تا قبل از سخنرانی رهبر معظم انقالب بعد از انتخابات ریاست
جمهوری اخیر ،رسانه های معاند القا می کردند که اراء باطله همه معاند هستند و نظام را قبول ندارند .اما با تکنیک
روانی رسانه ای که مقام معظم رهبری به کار گرفتند و یک منطقی است که امروز در دنیا دارد از ان استفاده می شود
اینها امدند در چارچوب نظام قرار گرفتند .یعنی کسی که رای سفید هم می دهد این نظام را قبول دارد .در ان دوره
هم رسانه های معاند سعی کردند هر اعتراضی را تبدیل به صداهای مخالفی کنند که با ساختار حاکمیت مشکل پیدا
کرده ،در صورتی که این نبود .پس اگر بخواهم جمع بندی کنم ،بحران زایی ،اشوب های ساختارمند و تبدیل منتقد و
معترض به معاند و دشمن ،تکنیک هایی بود که در حوزه های رسانه ای از ان استفاده کردند .جالب است که این صعود
3
یکشنبــه 14شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1501
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره مورد
تایید اکادمی اسکار
و فرودها را در رسانه های غربی مخصوصاً می شود در ویترین ان ها می توان بررسی کرد؛ وقتی به حادث ه هواپیمای
اوکراینیرسیدیم.
می توانیم بگوییم که این رسانه های معاند که االن مورد وصف ما هستند ،از بحث مربوط به براندازی
از بیرون عبور کرده اند و رفتارشان نشان می دهد که ان ها به براندازی از درون امید دارند و دارند
این مسیر را می روند؟
داوودی :با پیش فرضی که عرض کردم براندازی االن خیلی معنایی ندارد .رسانه های معاند یک سری سیاست های
اعالمی دارند و یک سری سیاست های اعمالی .ما با اعمالی های ان ها خیلی کاری نداریم چون این ها هزار و یک فرقه
دارند .اما غیر اعالمی ها قب ً
ال همین جوری بود ،یعنی می گفتند که فشار از بیرون ،چانه زنی از درون یا االن می گویند که
ً
فشار از درون و چانه زنی از بیرون ،این ها تقریبا جمع شده است و نتوانستند از ان نتیجه بگیرند .مدلی که این ها دارند کار
می کنند بحث ترکیبی است .ترکیبی از فشار و چانه زنی در بیرون ،فشار و چانه زنی در درون .یعنی دو قطب را همسان
می بینند و مثبت و منفی نمی بینند .هر دو قطب را دارند منفی به جلو می برند یا به معنایی دیگر ،به نفع خود ان ها
مثبت به جلو می برند .چرا؟ چون متوجه شدند که هر چه قدر فشار رسانه ای را از بیرون بیاورند ،امکان عملیات سازی
ان در درون معادل ان فشاری که از بیرون اوردند ایجاد نمی شود پس امکان چانه زنی مجدد و برگرداندن ان یک
مقدار برای ان ها سخت است .سال 88این را اعمال کردند و گفتند که برویم فشار را از درون بگذاریم و چانه زنی را به
بیرون ببریم ،دیدند که این هم جواب نداد .چون اگر جواب می داد حدفاصل سال های 88تا 92این ها نمی توانستند
سازماندهی اجتماعی را مجددا ً به سمت یک نگاه خاص سوق بدهند ،پس بنابراین به این نتیج ه رسیدند که هم فشار
و هم چانه زنی از درون و هم فشار و هم چانه زنی در بیرون .نتیجه این شد که مخاطب وارد یک فضایی می شود که
اصطالحاً از ان به عنوان «لج ملی» یاد می شود .چیزی که این اواخر علی الخصوص راجع به انتخابات خیلی از ان
استفاده کردند .واژ ه لج ملی با غر زدن ملی و با نق زدن ملی خیلی متفاوت است .نق زدن و غر زدن یعنی دو کیلو با
هم سبزی پاک کنیم و ته ان هم که تمام شد بلند شویم و برویم اما لج ملی یعنی یک مهندسی ایجاد می شود .برای
همین امدند از یک استراتژی استفاده کردند که اصطالحاً به ان اشقه می گویند .اشقه ترکیب بین سه مجموع ه امنیتی،
دیپلماتیک و رسانه ای است؛ هم در خارج و هم در داخل .از استراتژی اشقه است که امدنیوز بیرون می زند .مدل اشقه
مدل عجیبی است .حدفاصل وزارت خارج ه ایاالت متحده تا وزارت امور خارج ه رژیم صهیونیستی تا میز ایران در وزارت
خارج ه انگلستان ترکیب می شود .چه کسی ان را انجام می دهد؟ مدیر خبری بی بی سی فارسی که ان جا قرار می گیرد.
بی بی سی فارسی مطلبی را مطرح می کند و چهل و هشت ساعت بعد عالی ترین مقام اجرایی می اید همان عبارت ها
را شروع به گفتن می کند .ما قب ً
ال یک چیزی تحت عنوان جابه جایی نیازها ،انتظارات و ضرورت ها داشتیم .االن امدند
همبستگی نیازها ،ضرورت ها و انتظارات را مطرح کردند .پس فرایندی که رسانه های بیگانه در ان حرکت می کنند االن
مدل ،تکنیک ،روش ،ساحت و ضریب انتظارش به شدت تغییر کرده است.
بحث ما در مورد رسانه های معاند و رفتارشناسی ان ها در اشوب ها و شعار ان ها برای براندازی است.
در بعضی از اشوب هایی که طی سال های گذشته اتفاق افتاده که این رسانه ها هم اتفاق ًا نقش فعالی
در شعله ورتر شدن ان هیجانات داشتند خیلی تالش می شد که یک الگوبرداری از انقالب اسالمی
در سال 57انجام شود و تشابه سازی صورت بگیرد و مردم را در ان حال و هوا ببرند .حتی با رفتارها
و شعارها و کارهایی که انجام می دادند ولی موفق نشدند ،چرا فکر می کنید که این اتفاق نیفتاد؟
قنبری :الگوسازی باالخره یک فرایند است و پیامدها و نتایجی و روش پیاده سازی دارد .اینها فکر می کردند که حاال
بیایند یک دستورالعملی بدهند که ساعت 9شب مردم تکبیر بگویند و ...اما به ریشه هایی که به الگو تبدیل شده بود،
دقت نکردند .اگر فرصتی بود روی نقش های سرویس امنیتی که دارند این رسانه ها را هدایت می کنند اشاره می کنم و
می گویم چه قدر این ها براوردهای اطالعاتی و امنیتی دقیق دارند که می توانند گاهی اوقات یک ضرباتی را به هر حال
بزنند اما ریشه ها را کجا ندیدند؟ فرایندی که از سال 42حضرت امام اغاز کردند و ان نمادهای رسانه ای و انگا ره هایی
که خلق و در تاریخ کشور ما جاودان شد .ان چیزی که این شعله را از زیر این خاکستر بیرون اورد و حرارت ان به
نحوی شد که انقالب اسالمی به ثمر رسید ،پیوندی بود که مردم با دین و روحانیت داشتند و همه چیز خود را حاضر
شدند که فدا کنند و پیامد رهبری دینی که توام با رهبری سیاسی شد و خلق یک حکومت اسالمی بعد از دوران
امیرالمومنین تا عصر حاضر اتفاق افتاد؛ اما این ویژگی را انها نداشتند.
با توجه به اینکه انها در براندازی ناامید شده اند و این ناامیدی را به صراحت هم بیان می کنند -من
در اظهارات بعضی از سناتورهای امریکایی دیده ام که ک ً
ال دربار ه براندازی می گویند که منتفی
است و ما باید به تغییر رفتار رژیم فکر کنیم -ایا ما شاهد رفتارهای جدید و ادبیات جدیدی در پی
ناامیدی از مفهوم براندازی در رسانه های معاند خواهیم بود؟
داودی :یک زمانی تمام تم ان ها روی این بود که مخاطب را بر اساس کمبودها و کاستی ها بیاورند و ناامید کنند ،یعنی
مفهوم ناامیدی منبعث از کمبودها بود .وقتی کمبودها به لحاظ ذهنی به شما منتقل شود هر چقدر هم به لحاظ عینی و
عملیاتی پر و پیما ن هم داشته باشی به لحاظ روانی احساس کمبود می کنی .مثل زمانی که شما در دمای منفی ده درجه
داری زندگی می کنی اما تب کردی و در درون تو دارد گر می گیرد .دمای سرد را می بینی اما دمای گرم را داری حس
می کنی چون مبتال به ان شدی و به لحاظ روانی ذهن تو تمام ان را در برگرفته است و اگر فیزیک تو درگیر شود که اثر
ان دو صد چندان می شود .بنابراین این ها در ابتدا بر اساس مفهوم انطباق محیط با ذهن کار کردند و گفتند که در محیط
هر چه کمبود هست در ذهن هم همان کمبود را ما بیاوریم و در واقع این را اگزجره کنیم و نشان بدهیم .از یک جایی به
بعد روی بعضی از مفاهیم به مشکل خوردند .ان جایی که بحث جامع ه ما به سمت مفاهیم فرهنگی خود می رفت .اعم از
شرقی و مکتبی فرقی نمی کند .شما هر چه قدر هم که بیایید و بگویید که حاج قاسم تروریست است نه فرهنگ شرقی و
نه فرهنگ مکتبی و نه فرهنگ مقاومتی و نه فرهنگ عملیاتی ،اص ً
ال بیش تر با شما به جنبه ی شوخی نگاه می کنند .پس
بنابراین ادبیات براندازی اساساً یک دگردیسی بسیار جدی در ان اتفاق افتاده .دیگر نمی ایند دستاوردهای انقالب را و یا
دستاوردهای ایران را نفی کنند ،می ایند برای دستاوردهای وایرال شده عدله و کارکرد توقعی و مرتفعی تولید می کنند.
این خیلی مهم است .پس بنابراین می ایند جایگاه بین تولیدکننده و مصرف کننده را در ذهن مخاطب هر دو را تبدیل به
یک واحد یونیک می کنند .در حوز ه سیاست یک تعبیری دارد و در حوز ه امنیت یک تعبیر دارد و در حوزه های دیگر هم
تعابری دیگر .این را شما کجا می توانید دقیقاً ببینید؟ ان جا که می گویند شما چه طور است که از جلس ه ای سه نفر ه در
کابین ه رژیم صهیونیستی نسبت به حزب اهلل خبر دارید اما خبر ندارید که یک نفر امده و تا مجلس شما نفوذ کرده و به
رگبار بسته است .یعنی برای تضعیف امنیت کشور ،پشتوانه ذهنی مردم را نسبت به امنیت تضعیف می کنند .اثر خود را
کجا می گذارد؟ در اجتماع .وقتی سیستم امنیتی شما این قدر فشل باشد و دیگر نتواند جلوی طرف را بگیرد ،پس تو اگر
در خیابان بروی و هر کاری بکنی ،سیستم امنیتی نمی تواند با تو کاری داشته باشد .حاال می اید مدل را مرتفع می کند.
فرایند تبدیل کردن شما از منتقد به معارض را با همین یک اتفاق و سوئیچ می اید انجام می دهد.
به هر صورت براندازی نیازمند یک زیرســاختارهایی است که ان ها روی این زیرساخت ها کار
می کنند .مسئولین ما و رسانه های ما چه طور می توانند مانع شکل گیری این ساختارها شوند؟
قنبری :بحثی هست که به عهد ه مردم نیست و به عهد ه دولت است .فضای مجازی در بعضی موارد بردش از رسانه های
مرسوم و دولتی و حکومتی بیش تر شده است .ما امروز به شدت ضرورت دارد که برویم در حوز ه مهندسی شبکه های
اجتماعی خود و رسانه های برخط و فضای مجازی کار کنیم .اخرین توصیه ارتقاء سطح سواد رسانه ای است که به مردم
کمک می کند که وقتی با فرایند تغییر ذهنیت از طریق رسان ه ان هم با یک محتوا و خروجی رسانه ای مواجه می شوند
چه طور این را بتوانند تحلیل کنند و به یک بست ه رسانه ای مورد نیاز خود تبدیل کنند.
ی بای» ســاخته ســجاد شــاه حاتمی در
فیلم کوتاه «ایدنت
جدیدترین حضور بین المللی خود در بخش مسابقه بین الملل
جشــنواره« »Out On Filmاتالنتا ایالت جورجیای امریکا
پذیرفته شد .سی وچهارمین جشنواره بین المللی «Out On
Filmاتالنتا» از ۲۳ســپتامبر تا ســوم اکتبر (1تا 11مهر)
برگزار می شود که برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی به اکادمی
اسکار ۲۰۲۲معرفی می شود .این فیلم به تهیه کنندگی بهروز
هاشمیان و محمد نریمانی در این جشنواره در سرتاسر ایاالت
متحده به صورت انالین و فیزیکی اکران می شــود .همچنین
نشست پرســش و پاســخ فیلم با حضور عوامل اصلی پیش
از برگزاری جشــنواره برگزار می شــود .عوامل ســاخت این
فیلم کوتاه عبارتند از بازیگران :امیرحســین صباغان ،نســیم
مســلمی ،مریم نجفی ،ثمــر برازنده ،حنان عزیــزی ،مدیر
فیلمبرداری :وحید بیوته ،اهنگســاز :مهــرزاد خواجه امیری
،مدیــر صدابرداری :مهــدی یگانه ،طــراح صحنه و لباس:
هومن معصومی ،مدیر تولید :حســین بشگرد ،دستیار اول و
برنامه ریز :غزل معصومی ،دســتیار دوم کارگردان :لیال نصر،
منشــی صحنه :مونا عالمه امیری ،اجــرای دکور :حافظ وقار،
طراح چهره پردازی :ثمر برازنــده ،تصویربرداری هوایی :امید
احمدزاده و رســول کیان پور ،مدیر تدارکات :ســجاد نوری،
عکاس :احسان چاووشی و پانیذ خوش طالع ،فیلمبردار پشت
صحنه :مهدی اسالمی ،طراحی تیتراژ :میرحسین هوشیاری.
با بازی بانیپال شومون در نقش اصلی
سریال پلیسی جنایی «نوار زرد »۲
در حال ساخت است
فصل دوم از سریال «نوار زرد» به کارگردانی سروش محمدزاده
و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در حال تولید است.
فصل اول از سریال «نوارزرد» به کارگردانی پوریا اذربایجانی
و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی با مضمونی جنایی؛ پلیسی
سال ۹۶از شبکه دو سیما پخش شد.
داستان «نوار زرد» زندگی ســرگرد کاوه کیهان با بازی امیر
اقایی را روایت می کرد و بازیگرانی همچون :مرحوم سیروس
گرجســتانی ،بهاره کیان افشار ،کمند امیرسلیمانی ،داریوش
اســدزاده ،امیر غفارمنش ،نادر مشایخی ،قاسم زارع ،محسن
بهرامی و ...در ان به ایفای نقش پرداخته اند.
گفتنی اســت فصل دوم سریال «نوار زرد» مانند فصل اول به
غیر از داســتان دنباله دار ،در هر قسمت نیز قصه ای پلیسی ـ
جنایی را راویت می کند .تیــم بازیگران این پروژه به صورت
کامل تغییر کرده و قرار نیست هیچ کدام از بازیگران فصل اول
در فصل دوم حضور داشته باشند.
تصویربرداری ســریال «نوار زرد »۲به کارگردانی ســروش
محمدزاده و تهیه کنندگی محمدرضا شــفیعی به مدت ۳ماه
است در استان های تهران ،گیالن و البرز اغاز شده و تاکنون
۳۰درصد از تصویربرداری ان انجام شده است.
بازیگر نقش اصلی این ســریال در فصل دوم بانیپال شومون
است و همچنین دیگر بازیگرانی که تا کنون حضورشان در این
پروژه قطعی شــده عبارتند از :محمود پاک نیت ،پورانداخت
مهیمن ،حسین پاکدل ،حسام محمودی ،امیرحسین صدیق،
ایــوب اقاخانی ،ســتاره قطبی ،اذین احرامــی و ...برخی از
بازیگران سریال هستند که در فصل دوم «نوار زرد» به ایفای
نقش می پردازند .دیگر عوامل اصلی فصل دوم ســریال «نوار
زرد» به شرح زیر اســت :جانشین تهیه کننده:حسن هندی،
مدیرتولید:ســعید نظری ،مدیرتصویربرداری :هادی شاللوند،
مدیر صدابرداری :احسان نوبخت ،طراح گریم :احسان رناسی،
طراح صحنه :قاسم مربی ،طراح لباس :احیا اتفاق ،مدیر برنامه
ریزی :علی جودی ،دســتیار اول کارگردان :خســرو نصیری
خواه ،منشــی صحنه :زینب چراغعلی ،عکاس :سحر محراب،
مشــاوره رسانه ای :ســروناز مظاهری ،مجری طرح :موسسه
فرهنگی هنری وصف صبا. صفحه 3
نصرالهمدقالچی،مدیردوبالژوگویندهباسابقهتلویزیون
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1501یکشنبه14شه ریورماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
خودم را مقصر ورود سریال های چین و کره به دوبله می دانم
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر 13:04
غروب افتاب 19:32
اذان مغرب 19:50
اذان صبح فردا 05:09
طلوع افتاب فردا 06:36
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
اکران «درخت گردو»
به بار نشست
امیر فرجی مدیر ســینما افریقا بیان کرد که روند استقبال
از «درخت گردو» و «دینامیت» خوب اســت و این موضوع
نشان می دهد سینماها تشنه فیلم تازه هستند .امیر فرجی
مدیر ســینما افریقا درباره وضعیت فــروش فیلم های روی
پرده گفت :ما از چند وقت پیش منتظر بودیم فیلم سینمایی
«درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان به همراه فیلم
«دینامیت» روی پرده بیاید اما این موضوع به تعویق افتاد با
این حال با اضافه شدن این فیلم به چرخه اکران ،روند فروش
سینماها هم بهتر شده است درواقع هر فیلمی که دارای بازیگر،
کارگردانی و موضوع خوب و مناسبی باشد ،مردم از ان استقبال
می کنندبههمینترتیباینروزهامی بینیمکهمردماز ۲فیلم
«درخت گردو» و «دینامیت» استقبال خوبی می کنند .وی با
بیان اینکــه در این چند روزی که «درخت گردو» به چرخه
اکران اضافه شده ،استقبال خوبی از ان شده است ،افزود :این
فیلم داستانی واقعی را که در زمان جنگ در سنندج رخ داده
است ،روایت می کند« .درخت گردو» هرچند تلخی هایی دارد
اما واقعیت را به تصویر کشــیده و لحظه به لحظه ان روزها
را به نمایش گذاشته است .بر همین اساس ما می بینیم که
مخاطبان گرچه به دلیل لحظات غم انگیز فیلم با ناراحتی از
سالن خارج می شود ،اما از تماشای ان راضی هستند .فرجی با
اشاره به اینکه فیلم های روی پرده تبلیغات تلویزیونی چندانی
ندارند ،بیان کرد :اگر تبلیغات خوبی برای فیلم ها انجام شود،
فروش ها افزایش پیدا می کند با این حال شاهد تبلیغات خوبی
برای اثار در فضای مجازی هستیم .تلویزیون به دلیل شرایط
کرونا چندان به تبلیغ فیلم ها نمی پردازد این در حالی است که
سینماها مکان های امنی هستند .این سینمادار در بخش دیگر
از صحبت هایش اظهار کرد :صاحبان فیلم ها این روزها به دلیل
شــرایط کرونایی ترس و دلهره ای برای اکران اثارشان دارند
حتی «دینامیت» و «درخت گردو» که جزو فیلم های قوی
هستند وقتی قرار شد به نمایش گذاشته شوند ،صاحبانشان
نگرانی هایی داشــتند این شــرایط برای افرادی که کمتر به
اثارشان اعتماد دارند ،سخت تر می شود که طبیعی هم هست
چون امار فوتی های روزانه کرونا زیاد اســت ،این بیماری در
سراسر کشور گسترش زیادی پیدا کرده است و این موضوع
روی صاحبان اثار و مردم بار روانی زیادی دارد به همین ترتیب
انها احساس خطر می کنند .سازندگان فیلم ها هم به دلیل
اینکه سرمایه زیادی را صرف ساخت اثارشان کرده اند نگرانی
دارند و این موضوع طبیعی است اما سینماها این روزها تشنه
فیلم هستند .به نظرم همانطور که «دینامیت» به فروش خوبی
رسید« ،درخت گردو» هم در فروش خوب ظاهر می شود .البته
فیلم ها در کنار هم می توانند خیلی بهتر مخاطبان را به خود
جذب کنند به نظرم اگر «درخت گردو» همزمان با «دینامیت»
روی پرده می امد حال سینماها خیلی بهتر می شد.
نصراهلل مدقالچی ،مدیردوبالژ و گوینده باســابقه تلویزیون با بیان اینکه متاسفانه کرونا همه را زمین گیر
کرده است ،از دشواری های کار در حوزه دوبله و اسیب هایی که همواره به این هنر وارد می شود ،گفت.
این صدای ماندگار دوبله در گفت و گویی با ایسنا درباره اینکه ویروس کرونا محدودیت هایی را در حوزه
دوبله ایجاد کرده و باعث شده است تا گویندگان برای حفظ سالمت خود به شکل انفرادی در اتاق های
ضبط حاضر شــوند ،اظهار کرد :متاســفانه وضعیت دوبله قبل از کرونا هم تغییر نکرده بود و ضعف هایی
داشــته و دارد که در حال حاضر با وجود کرونا دشــواری های بیشتری را برایمان ایجاد کرده است .یکی
من دوبلور باید صدای همکارم را بشنوم تا بتوانم حرف بزنم و
از مهم ترین انها نبود تعامل در صداســتِ .
احساسم را درست بیان کنم؛ بنابراین در چنین شرایطی نمی توان توقع زیادی از دوبله داشت.
وی ادامه داد :وقتی این روزها گوینده ها به شــکل جدا جدا صحبت می کنند و هیچ بده بســتانی میان
انها شــکل نمی گیرد ،برای ما با سابقه ها هم احتمال بروز هر اشتباه و سهل انگاری وجود دارد ،وای به
حال گویندگانی که ســابقه کارشــان کم است .از طرفی دیگر در چنین شرایطی کار برای مدیران دوبالژ
دشــوارتر شده است؛ چراکه باید برای یک کار ،چند روز زمان بگذارند .متاسفانه ویروس کرونا از هواپیما
گرفته تا ما انســان ها و همه چیز را زمین گیر کرده است .مدقالچی همچنین در پاسخ به اینکه دوبله با
تمام دشواری های کرونا ،نسبتا توانسته خودش را حفظ کند و کمتر اسیب ببیند ،نظرش را اینگونه بیان
کرد :انصافا همکاران ما در این حوزه خوب کار می کنند ،ولی برخی هم واقعا بی سواد هستند و از ناکجا
اباد امده اند و گویندگی می کنند .متاســفانه برخی از همین گویندگان حتی اســم خودشان را هم بلد
نیستند ،بنویسند اما می ایند و کار می کنند و باید هم راه داده شوند؛ وگرنه راه های دیگر را می بندند.
این مدیر دوبالژ ســپس به لزوم بهره مندی از تجربه کافی در حوزه مدیریت دوبالژ اشــاره کرد و درباره
افرادی که عضو انجمن دوبله با مدیریت جدید می شوند ،تصریح کرد :به نظرم خیلی از گویندگانی که به
عنوان مثال عضو هیات فنی انجمن دوبله شده اند ،انقدر که باید تجربه کافی در پذیرفتن این مسئولیت
را ندارند .من نمی دانم کمیته فنی ـ به غیر از ناصر ممدوح و محمود قنبری عزیز که من قبولشان دارم
ـ گویندگان ناشــی را برای کار نزد کدام مدیران دوبالژ می فرســتند تا کار یاد بگیرند؟ اگر به این سوال
من پاســخ بدهند ،ممنون می شــوم .خیلی از همکاران ما هنوز به مرحله ای نرسیده اند که عضو کمیته
فنی شــوند .به نظر من به غیر از اقایان ناصر ممدوح و محمود قنبری ،بقیه مردود هستند .من همکارانم
را دوســت دارم ولی به لحاظ حرفه ای انها را قضاوت می کنم .امیدوارم در هر صورت در انجمن جدید،
اتفاقات خوبی برای دوبله بیفتد ولی من اصال نه انجمن را دنبال می کنم و نه شــرکت می کنم ،رای هم
نمی دهم و فقط راه خودم را می روم .او سپس درباره افزایش دوباره سریال های اروپایی و امریکایی در
تلویزیون در حالی که پیش تر اغلب شاهد خرید و پخش سریال های کره ای و چینی در قاب تلویزیون
بودیم ،در پاســخ به اینکه ایا این روند به ارتقای کیفی دوبله کمکی می کند؟ خاطرنشــان کرد :به نظرم
کارها خیلی در بحث کیفی دوبله تاثیر دارند .اصال چین و کره توانایی ســاختن فیلم و ســریال ندارند.
متاســفانه باعث گشــایش اینگونه ســریال ها در تلویزیون خود من بودم .چند سال پیش سریال چینی
«افســانه شــجاعان» را دوبله کردم و بعد از ان دیگر اینگونه کارها سرازیر شدند و ادامه پیدا کردند .من
خودم را مقصر می دانم .این دوبلور باتجربه در پاســخ به اینکه ایا در این ســال ها واحد دوبالژ توانسته
تاحدودی برای نســل طالیی دوبله ،جایگزینی معرفی کند؟ گفت :نمی دانم پاسخ شالقی به این پرسش
بدهم یا خیر؛ در حال حاضر که شــرایط کرونایی حاکم اســت از گویندگان تست گرفته نمی شود ولی
دو ســال گذشته که این اتفاق در سازمان صداوســیما افتاد از میان دو هزار نفر ،فکر می کنم ۱۸نفر را
برای گویندگی واحد دوبالژ انتخاب کردند که از نیروهای جوان بودند و متاسفانه از میان این تعداد چند
نفرشان شب خوابیدند و استغراهلل صبح که بیدار شدند ادعای پیغمبری کردند! یعنی درواقع رویشان زیاد
شد ولی عده ای از همان نیروهای جوان هم در حال حاضر مشغول به کار هستند و بسیار مودب ،باسواد
و بااستعداد هستند؛ حاال باید دید با حضورشان چه اتفاقی در دوبله خواهد افتاد .مدقالچی در عین حال
تاکید کرد :گویندگان جوان باید با مدیران دوبالژ کاربلدی همچون محمود قنبری ،زهره شــکوفنده و ...
کار کننــد نه اینکه با کســانی کار کنند که من تا به حال در زندگــی ام به انها کار نداده ام چون از نظر
من کاربلد نیســتند .به نظرم پایه و اســاس هرکاری در دوبله ،مدیر دوبالژ خوب است ،ولی وقتی نیست
گویندگان از چه کسی یاد بگیرند؟ متاسفانه شنیده ام برخی از همین مدیران دوبالژ به گویندگانشان می
گویند رل هایتان را ندید ،بخوانید و بروید! ما در دوبله صداهای درخشــان زیاد داریم اما نه به درخشانی
صــدای زنده یادان ژاله کاظمی ،مهین کســمایی و ...بلکه صداهای خوبمان در حد روز هســتند .او در
ســخنانش تاکید کرد :من جوانان را با وعده های نا به جا فریب نمی دهم ،هرکدام شــان به درد دوبله
بخورند و استعداد داشته باشند ،پشتیبانی می کنم و با انها کار هم می کنم ولی انهایی هم که شایسته
این حرفه نباشــند خیلی رک نظرم را می گویم .شــاید در ابتدا به من فحش هم بدهند اما بعدها متوجه
می شوند چه خدمتی به انها کردم .مدقالچی سپس در پاسخ به اینکه چه راهکاری دارید تا حرفه دوبله
اسیب جدی نبیند؟ گفت :ان شاءاهلل که اسیب ببیند تا شاید خیالشان راحت شود .من واقعیت ها را می
گویم .متاسفانه هرچه قطعه هنرمندان وسعت بیشتری پیدا کند و تعداد بیشتری را در انجا خاک کنند،
خیالشــان راحت تر می شــود .به نظر من امید در کالم است ،وقتی یک سلسله مراتب اشتباه است ،پس
چه امیدی می توان داشت؟!
این مدیر دوبالژ همچنین نســبت به وضعیت این روزهــای تلویزیون انتقاد کرد و گفت :باید تلویزیون و
رســانه را در ایران فراموش کرد؛ چراکه رسانه مرده است .به عنوان مثال تلویزیون از عید تا به حال فقط
یک بار به گویندگانش پول داده است و گویا اصال به فکر اجاره خانه های انها و هزینه زندگی شان نیست.
من خودم مشکلی به لحاظ مالی ندارم چون اصال کار نمی کنم و گاهی فقط در برخی اثار مستند و فیلم
های ســینمایی گویندگی می کنم و احتیاجی هم ندارم .وقتــی اجاره خانه گویندگان چندین ماه عقب
بیفتد و از سازمان طلبکار باشند ،با چه انگیزه ای سر کار حاضر شوند؟
مدقالچی در پایان درباره فعالیت این روزهایش در عرصه دوبله اعالم کرد :من سالهاست دوبله تدریس می
کنم و االن هم مشــغول تدریس هستم .در شرایط این روزهای کرونا هم در فضای ۱۲۰متری با رعایت
پروتکل های بهداشتی و تست اکسیژن خون و تب سنجی ،شرکت کنندگان با فاصله یک و نیم متری از
یکدیگر در کالس حاضر می شــوند .نصراهلل مدقالچی از صداپیشگان برجسته دوبله است که تاکنون در
اثاری چون «عیســی مسیح» به جای راوی« ،محمد رسول اهلل» در نقش ابوسفیان« ،بینوایان» به جای
ژان والژان« ،فرار بزرگ» در نقش دنی« ،رابین هود» به جای شخصیت پرنس جان« ،گربه های اشرافی»
به جای اومالی« ،هیچکاک» در نقش الفرد هیچکاک و خیلی اثار مطرح روز دنیا صداپیشگی کرده است.
خال مدیریت فرهنگی در زمینه کتاب کودک
به ازای هر دانش اموز حتی یک عنوان کتاب هم چاپ نمی شود
مدیر انتشارات محراب قلم از خال مدیریت فرهنگی و سیاستگذاری
محتوایی در حوزه نشــر کتاب کودک و نوجوان خبر داد و گفت :در
سال حتی یک عنوان هم کتاب به ازای هر دانش اموز منتشر نمی شود.
ی دیرین ندارد ،تولدش به
ادبیات کودک و نوجوان در ایران ســابقه ا
سال های 1300تا 1320باز می گردد ،پس از انقالب ادبیات کودک
و نوجوان هم کمی و هم کیفی رشــد کرد .نویسندگان جدیدی در
این سال ها پا به عرصه این ادبیات گذاشتند و محتواهای جدید یکی
پس از دیگری به بازار عرضه شد ،تا جاییکه دهه 60و 70را دوران
طالیی ادبیات کودک و نوجحوان می دانند .اما بعد از ان این ادبیات
اگرچه به لحاظ کمی از رشد قابل توجهی برخوردار شد ،اما هرگز به
لحاظ کیفی به دوران پرشــکوهش یعنی دهه 60و 70بازنگشت و
حتی به ان نزدیک نیز نشــد .ادبیات کودک و نوجوان ایران با همه
کاستی هایش به عنوان سکوی پرتاب ادبیات ایران به بازارهای جهانی
در سال های اخیر مطرح بوده است ،اما در داخل با مشکالتی دست و
پنجه نرم می کند .رواج کتاب های زرد و بازاری و غلبه ترجمه بر تالیف
را به عنوان مهمترین چالش های ادبیات داستانی کودک و نوجوان در
دهه 90می توان یاد کرد ،موضوعی که از اواسط دهه 80شروع شد و
حاال با پایان دهه 90همچنان ادامه دار و نگران کننده است.
عدم توجه دولت روحانی به نشر کودک
عبدالعظیم فریدون ،مدیر انتشارات محراب قلم ،در این زمینه به تسنیم
گفت :مشکل اصلی ما این است که دولت یازدهم و دوازدهم نگاهی
که دولت های قبلی به نشر کودک داشتند ،را نداشت .هر چه ما تالش
کردیم ،تعامل کنیم تا اهمیت این کار را بدانند ،به دلیل بی تجربگی
و نداشتن کارشناس های مبرهن توجه کافی به نشر کودک نکردند.
من نمی دانم چرا این اتفاق رخ داد .وی ادامه داد :به هر حال این عدم
توجه موجب شــد تا ترجمه بر تالیف غلبه پیدا کند ،چرا که اقتصاد
نشر باید بچرخد .ناشران نیز به دنبال کارهایی رفتند که تولیدات ان ها
سهل تر است ،این موجب افت کیفیت کتاب کودک شد .از سوی دیگر
در این یکسال و نیم اخیر و دوران کرونا ،بچه ها خانه نشین شدند نه
مهمانی نه بازی نه پارک .این نوعی افسردگی ایجاد می کند که ترمیم
ان هزینه هــای چند برابری دارد .ماهم هر چه به صورت حضوری و
مکتوب به دوستان وزارت ارشاد گفتیم ،فکری کنید ،بیایید مسئله
کتاب کودک را حل کنید .نه فقط به خاطر اقتصاد نشــر بلکه برای
اینکه کودکان را از این وضعیت خارج کنید ،حتی یک نفر نیامد بگوید
چه کنیم؟ هیچ کس هیچ سخنی نگفت.
افت تولید و غلبه ترجمه اسیب سال های اخیر نشر
این ناشــر ادامه داد :این بی تفاوتی موجب شد که هم کتاب کودک
تولیداتش بســیار افت کند و هم ترجمه بر تالیف غلبه کند .عالوه
بر ان ان هایی که امده بودند تا از موقعیت ســوء اســتفاده کنند به
سراغ کتاب های پرفروش رفته و کتاب سازی و قاچاق را رونق دادند.
فریدون با بیان این مطلب که حوزه نشر کودک نیازمند اسیب شناسی
است ،گفت :وقتی ما به لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی نداشتیم در
تولید علم به ســمت کارهای کم هزینه و کم زمان بر حرکت کردیم ،
وقتی یک کار تالیفی برای کودک چند ســال زمان می برد ،ولی یک
کار ترجمه در مدت سه تا شش ماه منتشر می شود و هزینه اش نیز
کمتر است ناشر به ان سمت متمایل می شود .وی با اشاره به کاهش
شمارگان نشــر کتاب گفت :در دهه 60من به عنوان ناشر 20هزار
نســخه از یک کتاب را تولید می کردم ،امروز حداکثر دو هزار نسخه
از یک کتاب منتشر می شود .نویسنده باید چند ماه وقت بگذارد ،بعد
هزار نســخه از کتاب تولید می شود ،از این هزار نسخه مبلغ ناچیزی
بابت حق التالیف به نویسنده می رسد تا زندگی اش را بگذراند؛ بنابراین
نویسنده نیز وقت کافی نمی گذارد تا محتوایی که به شما می دهد از
غنای کافی و خالقیت و جذابیت الزم برخوردار باشــد؛ از همین رو
کتاب ها در تالیف هم به لحاظ محتوایی افت کرده است .وقتی افت
کرد کتاب های ترجمه ای که جذابیت بیشتری برای مخاطب کودک
نسبت به تالیفی ها دارند ،بیشتر فروش می روند .در بستر زمان ذائقه
کودک و نوجوان ما به سمت کتاب های ترجمه ای می رود؛ کتاب هایی
که خدا می داند چه محتوایی را به خورد مخاطب می دهد .امروز این
اتفاق افتاده است و هیچ کس هم مسئولیت ان را نمی پذیرد .وی
با اشاره به کتاب های زرد و بی محتوای داخلی و فروش ان ها در بازار
گفت :متاسفانه چون برخی خانواده ها دانش کافی ندارند و مشکالت
اقتصادی هم به وجود امده اســت ،خانواده ها به ســمت کتاب های
بی کیفیت که قیمت ارزان تری هم دارند ،کشیده می شوند .در همین
نمایشگاه کتاب مجازی که بهمن ماه برگزار شد این مورد را به خوبی
می شد مشاهده کرد.
قیمت تمام شده کتاب کودک باالست
فریدونی با اشاره به انتقادات نسبت به قیمت باالی کتاب های کودک
ادامه داد :درست است که ناشر تاکنون کاغذ را از ارشاد تهیه می کرد ،
امــا قیمت زینک و جوهر و خدمات چــاپ چهار رنگ که در کتاب
کودک به کار می رود ،چندین برابر گذشته شده است ،به همین دلیل
قیمت تما م شده کتاب کودک باال د ر می اید.
حتی یک عنوان کتاب به ازای هر دانش اموز نداریم
وی همچنین با اشــاره به حوزه کتاب نوجــوان این حوزه را نیز
متوجه اســیب های بسیار برشــمرد و یاداور شد :در کشوری که
باالی 10میلیون نفر نوجوان دارد ،شــمارگان کتاب نوجوان به
200نسخه می رســد ،وضعیت به گونه ای است که در طول سال
حتی یک عنوان نیز برای هر دانش اموز کتاب چاپ نمی شود .چه
ی چه جدید.
تجدید چاپ
عدم حمایت واحد پیش خرید ارشاد
از کتاب های کودک و نوجوان
وی تصریح کرد :همان طور که گفتم وزارت ارشــاد نیز در حالیکه
ردیف بودجه دارد ،حمایتی از نشــر کودک و نوجوان نمی کند ،سال
گذشــته من بین 70تا 80عنوان کتاب به واحد پیش خرید وزارت
ارشــاد معرفی کرده و خواستار حمایت برای انتشار شدم ،تا به امروز
یک جواب مبنی بر حمایت یا عدم حمایت به من نداده اند .اگر فهرست
کتاب های پیش خرید این دو سه سال اخیر را منتشر کنند یک کتاب
کودک در میان انها نیست .پس چگونه می شود انتظار داشت که حوزه
کتاب کودک رشد کند؟
مدیریت فرهنگی در نشر کتاب کودک و نوجوان وجود ندارد
مدیر انتشارات محراب قلم افزود :اکنون وضعیت به گونه ای است که
هر ناشری بر اساس نگاه های خود تولید می کند ،این گونه نیست که
توصیه یا راهبردی از سوی مدیران فرهنگی وجود داشته باشد.
توصیه هایی برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
وی همچنین به وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی توصیه کرد :اگر قبول
داریم که کودکان اینده سازان کشور هستند و در اینده نیاز به نیروی
انسانی دلسوز داریم تا توســعه پیدا کنیم ،باید از کودکی به تربیت
بپردازیم و اموزش دهیم .باید استین ها را باال بزنیم و برای این قشر
فکری کنیم .یکی از راه ها تولید کتاب خوب است .اگر این مسئولیت
تولید کتاب بر عهده معاونت فرهنگی اســت باید عنایت ویژه کند.
من به ناشــران کاری ندارم به کالن کار که تولید کتاب است اشاره
دارم .باید سیاست ها مشخص باشد .نوع حمایت ها معلوم باشد .باید
این سیاست ها تدوین شده و به افراد اگاه و متخصص ابالغ و سپس
پیگیری شود. صفحه 4