روزنامه هنرمند شماره 1500 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1500

روزنامه هنرمند شماره 1500

روزنامه هنرمند شماره 1500

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫شنبه‪ 13‬شهریورماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1500‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫در گفتگویتلویز یونیوز یر ارشادمطرحشد؛‬ ‫تعطیلی‬ ‫خانه های سینما‪ ،‬تئاتر‬ ‫و موسیقی صحت ندارد‬ ‫سام قریبیان و رزیتا غفاری در نمایی از سریال «کلبه ای در مه»‬ ‫سام قریبیان بازیگر سریال «کلبه ای در مه»‪:‬‬ ‫تاثیر پخش نامنظم سریالها‬ ‫بر ریزش مخاطبان‬ ‫باحضور ر ییسجامعه ّ‬ ‫خیر ینمدرسهساز کشور؛‬ ‫نشان سفیر مدرسه سازی‬ ‫به «پوران درخشنده»‬ ‫اهدا شد‬ ‫«یک جای ساکت ‪»2‬‬ ‫اولین فیلمی که امریکایی ها‬ ‫پس از کرونا دیدند‬ ‫سینما‪3-‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫سپهر محمدی تهیه کننده سریال «روزگار جوانی» ‪:‬‬ ‫محسن کیایی‪:‬‬ ‫عدم پرداخت دستمزد‬ ‫عوامل در طول دوره ابتال به‬ ‫کرونا درست نیست‬ ‫سریال سازی در دوران کرونا‬ ‫با ریسک مواجه است‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫جوان های تئاتری بدون‬ ‫واکسیناسیون در خط مقدم‬ ‫به سر می برند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫هدایت هاشمی بازیگر تئاتر‪:‬‬ ‫اجازه بدهید چیزی نگویم!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫در نخستین گفتگوی تلویزیونی وزیر ارشاد مطرح شد؛‬ ‫شنبــه ‪ 13‬شهریورماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1500‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫با حضور رییس جامعه خ ّیرین مدرسه ساز کشور؛‬ ‫نشان سفیر مدرسه سازی‬ ‫به «پوران درخشنده» اهدا شد‬ ‫خیرین مدرسه‬ ‫نشان سفیر مدرس ه سازی با حضور رییس جامعه ّ‬ ‫ساز کشور و معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های سازمان‬ ‫نوسازی‪ ،‬توسعه و تجهیز مدارس کشور به «پوران درخشنده»‬ ‫نویسنده و کارگردان زن سینمای ایران اهدا شد‪ .‬در این مراسم‬ ‫که در محل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و با حضور فاطمه‬ ‫مهاجرانی معاون برنامه ریزی و توســعه مشارکت های سازمان‬ ‫ی مــدارس‪ ،‬ناصر قفلی رییــس و محمدرضا جعفری‬ ‫نوســاز ‬ ‫مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ســاز کشور برگزار شد‪ ،‬نشان‬ ‫سفیر مدرسه ســازی به نویســنده و کارگردان زن سینمای‬ ‫ایران اهدا شــد‪ .‬در راستای توسعه فرهنگ خیر مدرسه سازی‬ ‫و مشارکت مردمی‪ ،‬چهره های برجسته علمی‪ ،‬فرهنگی‪ ،‬هنری‬ ‫و ورزشــی می توانند با پیوستن به پویش های مدرسه سازی‬ ‫فعالیت داوطلبانه در این حوزه ســهمی در گسترش فضاهای‬ ‫اموزشی و توسعه عدالت اموزشی داشته باشند‪ .‬پیش از این نیز‬ ‫استادعثمانمحمدپرستاستادبرجستهموسیقیمقامی‪،‬نرگس‬ ‫ابیار نویسنده و کارگردان از جامعه هنری‪ ،‬مه لقا جام بزرگ‪ ،‬علی‬ ‫اصغر مجرد و ارین غالمی از ورزشکاران ملی پوش کشور نشان‬ ‫سفیر مدرسه سازی را دریافت کرده بودند‪.‬‬ ‫راهیابی فیلم سینمایی‬ ‫«اینجا هم باران میبارد» به‬ ‫جشنواره فیلم ‪ Parana‬ارژانتین‬ ‫جشــنواره فیلم ‪ Parana‬یک جشــنواره عمومی و بدون‬ ‫محدودیت موضوعی اســت‪ .‬چهارمیــن دوره این رویداد‬ ‫رقابتی در تاریخ ‪ ۳‬تا ‪ ۱۰‬ســپتامبر در شهر پارانا ارژانتین‬ ‫برگزار میشود‪ .‬فیلم ســینمایی اینجا هم باران میبارد به‬ ‫کارگردانی نادر طریقت‪ ،‬تهیه کنندگی محمد متوســانی‬ ‫و نویســندگی هستی طریقت اســت‪ .‬این اثر روایت یک‬ ‫خانواده ‪ ۴‬نفره اســت که رنج ها و ســختی های شدیدی‬ ‫را متحمل می شــوند و برای مقابله با چالش های روزمره‬ ‫و رویدادهای غیر منتظره ای که زندگی انها را تهدید می‬ ‫کند در حال تالش هســتند‪ .‬تنها نگرانی مادر خانواده این‬ ‫است که خواســته های پسر نیمه نابینای خود را براورده‬ ‫کند‪ .‬به نتیجه می رســد و این باعث می شود که خانواده‬ ‫ماجراهای غیرمنتظره ای را پشت سر بگذارند‪.‬‬ ‫«فائزه سلیمیان»‬ ‫نورپرداز فیلم روزمرگینگی‬ ‫فائزه سلیمیان به عنوان نورپرداز به پروژه «روزمرگینگی»‬ ‫پیوست‪ ،‬فائزه سلیمیان عکاس و گرافیست مطرح جامعه‬ ‫عکاســی اســت این اولین تجربه او در دنیای فیلم کوتاه‬ ‫می باشــد‪ .‬روزمرگینگی به موضوع تنهایی جامعه بشری‬ ‫در دوران کنونــی و نگاهی به اقلیت های ان می پردازد و‬ ‫به گفته کیمیــا خلج روابط عمومی این پروژه موضوع ان‬ ‫داستان عاشــقانه و غم انگیز مردی تنها در شهری بزرگ‬ ‫اســت که به مرور و با جهان بینی عجیبی که به ان دست‬ ‫پیدا خواهد کرد به پوچی و یکنواختی می رســد‪ .‬این فیلم‬ ‫اولین فیلم کوتاه عباسعلی اسکتی به تهیه کنندگی مهدی‬ ‫احمدی اســت که برای حضور در جشنواره های داخلی و‬ ‫بین المللی اماده می شود‪.‬‬ ‫تعطیلیخانه هایسینما‪،‬تئاتروموسیقیصحتندارد‬ ‫وظیفه ما جلب اعتماد هنرمندان است‬ ‫محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پاسخ به اولین پرسش در مورد مسائل‬ ‫مطرح شده مبنی بر بیگانگی وی با حوزه فرهنگ در برنامه «شهرفرنگ» گفت‪ :‬بنده یک سابقه‬ ‫‪ ۲۳‬ســاله حضور در فضای فرهنگ و هنر دارم و طبیعتاً با این حوزه بیگانه نیســتم و نگاه من‬ ‫اساساً غیر کارشناسی نیست‪ ،‬البته انتقاد و تنوع نگاه افراد به موضوعات را می پذیرم و تالش بنده‬ ‫و همکارانم بر این اســت که فضای گشــادگی و انبساط حوزه فرهنگ و هنر را تامین کنیم‪ .‬وی‬ ‫در مورد اینکه در حوزه فرهنگ دچار ابتذال هستیم‪ ،‬خاطرنشان کرد‪ :‬حوزه فرهنگ و هنر پاک‬ ‫و مقدس است و شکی در ان نیست‪ ،‬در عصر جدید ما با یک هنر مدرن همانند سینما‪ ،‬تئاتر و‬ ‫‪ ...‬روبرو هستیم‪ ،‬اما در تاریخ ایرانی اسالمی ما همیشه شاهد یک قدمت تاریخی در امر فرهنگ‬ ‫و هنر هســتیم که کام ً‬ ‫ال مقدس و پاک است‪ ،‬خوشــبختانه این تقدس و تبرک حوزه فرهنگ و‬ ‫هنر که در کشور ما وجود داشته به حوزه فرهنگ مدرن هم تزریق شده و البته ممکن است در‬ ‫این دوره در بخش هایی اســیب هایی وارده شده باشد که قابل حل است اما در مجموع نمی توان‬ ‫چنین شائبه ای را در مورد فرهنگ و هنر ایرانی تصور کرد‪.‬‬ ‫به دنبال تقویت اموزش های هنری هستیم‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی درباره سفر استانی خود به اصفهان و اعالم برنامه کوتاه مدت برای‬ ‫کاهش اســیب های ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه گفت‪ :‬در اغاز این سفر به‬ ‫یکی از هنرســتان های اصفهان که در ســال ‪ ۱۳۱۵‬افتتاح شده سر زدیم‪ ،‬در همین راستا استاد‬ ‫فرشچیان پیام داده بود که از هنرستان ها حمایت کنیم و هدف ما هم از رفتن به این هنرستان‬ ‫حمایت از بحث اموزش های هنری بود‪ .‬اســماعیلی یاداور شــد‪ :‬اصفهــان یکی از پایتخت های‬ ‫فرهنگ و هنر ایران زمین اســت‪ ،‬در همین ســفر که به مناسبت هفته دولت تدارک دیده شده‬ ‫بود‪ ،‬از برنامه کوتاه مدت وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی برای اصحاب فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه‬ ‫خبر دادیم‪ ،‬در این برنامه گام اول ما واکسیناســیون هنرمندان است که بدون محدودیت سنی‬ ‫برای تمام هنرمندان این امر محقق خواهد شــد‪ .‬از طرفی دیگر بســته های حمایتی را در نظر‬ ‫گرفتیم که تالش ما بر این اســت که بتوانیم ان را در ستاد کرونا به تصویب برسانیم‪ .‬وی افزود‪:‬‬ ‫خوشــبختانه درباره بســته های حمایتی‪ ،‬رئیس محترم جمهور هم نظر مساعد داشته و حمایت‬ ‫همه جانبه خود را اعالم کرده اســت‪ ،‬در این بســته حمایتی یک ســری کمک های بالعوض و‬ ‫همچنین تســهیالت با سود کم را خواهیم داشــت‪ ،‬از این رو کسانی که هنر کارت دارند از این‬ ‫بســته حمایتی بهره خواهند برد و ســعی ما بر این است که یک بســته کامل ارائه کنیم‪ .‬هفته‬ ‫گذشــته در شورای معاونان از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه خواستیم این کار را به‬ ‫پیش ببرند و همکاران ما تا سه شــنبه هفته جاری طرح را کامل کردند و روز چهارشنبه هم در‬ ‫جلسه ای با حضور اقای رئیسی مورد بررسی قرار گرفت‪.‬‬ ‫وظیفه ما جلب اعتماد هنرمندان است‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در رابطه با جلب اعتماد هنرمندان نیز تصریح کرد‪ :‬هنر حاکمیت‬ ‫باید این باشــد که اعتماد همه مردم را جلب کند و در حوزه فرهنگ این امر مضاعف است زیرا‬ ‫هنرمنــدان روحیه لطیفی دارند‪ ،‬من و همه همکارانم وظیفه داریم فضای اعتماد عمومی را بین‬ ‫دولت و مردم به ویژه هنرمندان ایجاد کنیم‪.‬‬ ‫دسترسی عادالنه به فضای هنری را برای همه کشور فراهم می کنیم‬ ‫اسماعیلی درباره وعده خود در مجلس مبنی بر مبارزه با ویژه خواری‪ ،‬بی عدالتی و فساد اقتصادی‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬عدالت در هنر باید در همه کشــور اجرا شــود زیرا فرهنگ و هنر مختص تهران نیســت‪.‬‬ ‫ما هنرهای فراموش شــده در بســیاری از اقوام داریم‪ ،‬به همین منظور تالش ما بر این است که‬ ‫دسترسی عادالنه به فضای هنری را برای همه کشور فراهم کنیم‪ .‬نباید بگذاریم گلوگاه هایی ایجاد‬ ‫شــود که منشاء فساد اســت‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬برای نمونه درباره موضوع هنرستان ها و اموزش های‬ ‫هنری سعی داریم در هر استان و شهرستان یک هنرستان پسرانه و دخترانه داشته باشیم تا فضای‬ ‫رشــد هنر فراهم شود‪ ،‬در واقع هنرســتان ها مخصوص تهران نیست و این امکان باید برای سایر‬ ‫استان ها هم فراهم شود‪ ،‬همچنین فضای اشتغال نیز باید فراهم شود‪ ،‬ضمناً جشنواره های استانی‬ ‫را باید ایجاد کنیم تا امکان رشــد کارهای هنری در حوزه هنرهای نمایشی‪ ،‬سینمایی‪ ،‬موسیقی‬ ‫و‪ ...‬شــکل بگیرد‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی بیان کرد‪ :‬دولت وظیفه احیا و تسهیل گری دارد‪،‬‬ ‫رهبر معظم انقالب نیز در مراســم تنفیذ حکم ریاســت جمهوری فرمودند «همه کارهای دولت‬ ‫باید پیوست عدالت داشته باشد» و فرهنگ هم از این امر مستثنی نیست و باید همه استان ها از‬ ‫یک فضای یکســان فرهنگی و هنری بهره ببرند‪ .‬اسماعیلی اضافه کرد‪ :‬تالش ما بر این است که‬ ‫سند تحول اقتصاد فرهنگی را نهایی کنیم‪ ،‬بخش قابل توجهی از هنرمندان ما احساس نارضایتی‬ ‫دارند زیرا معتقدند که امکان نمایش و حضور در صحنه را ندارند و این یعنی حلقه های محدودی‬ ‫وجود دارد که امکان کار برای دیگران را سلب می کند‪ ،‬باید به همه اصحاب فرهنگ و هنر احترام‬ ‫گذاشت‪ ،‬بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر باید ابزار بروز هنر خود را داشته باشند‪.‬‬ ‫تعطیلی اصناف و خانه های سینما‪ ،‬تئاتر و موسیقی صحت ندارد‬ ‫وی در مورد رابطه خود با اصناف خانه موســیقی‪ ،‬سینما و تئاتر گفت‪ :‬در زمان اخذ رای اعتماد‬ ‫با مدیران خانه تئاتر‪ ،‬ســینما و موسیقی جلســه گذاشتم و سخنان این تالشگران عرصه هنر را‬ ‫شــنیدم‪ ،‬دقیقاً زمانی که گالیه ها از برنامه پیشــنهادی ما وجود داشت این جلسه برگزار شد و‬ ‫شــائبه ها از بین رفت‪ ،‬البته شــخصاً تالش کردم بدون حاشــیه از این گالیه های به وجود امده‬ ‫عبور کنم و در عمل به هنرمندان برنامه ها را تبیین کنم‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی هرگونه‬ ‫تعطیلی اصناف و خانه های ســینما‪ ،‬تئاتر و موســیقی را رد کرد و افزود‪ :‬ما در برنامه پیشنهادی‬ ‫یک بخش با عنوان گزارش وضعیت موجود و در بخش دیگر برنامه های پیشنهادی را داشتیم و‬ ‫ان گزارش وضعیت موجود برای شفاف سازی نمایندگان بود تا بدانند در چه وضعیتی قرار داریم‬ ‫و برنامه ما برای انها چه خواهد بود‪ .‬اسماعیلی در رابطه با ناامنی بازار محصوالت فرهنگی هنری‬ ‫خاطرنشان کرد‪ :‬در حوزه اثار نمایشی این امر کاهش پیدا کرده و اپلیکیشن ها و ‪VOD‬ها کمک‬ ‫کرد تا جذابیت باندها و سارقان اثار هنری از بین برود و مردم با یک دسترسی اسان و هزینه کم‬ ‫اثار خوبی را ببینند‪ ،‬اما در حوزه نشر همچنان سرقت ادبی وجود دارد‪ ،‬گاهی یک کتاب برجسته‬ ‫می شــود و به محض دیده شــدن همان کتاب را فورا ً تکثیر می کنند و حق ناشر و مولف را هم‬ ‫نمی پردازند و تالش ما در این حوزه بر این اســت که از این اتفاقات جلوگیری کنیم‪ .‬برای نمونه‬ ‫ســاختار معاونت مطبوعاتی یا معاونت هنری کام ً‬ ‫ال عوض شده است‪ ،‬فناوری های نوین امروز در‬ ‫عرصه های مختلف ورود کرده اســت و از این رو ســاختار یک مجموعه هوشمند باید با تغییرات‬ ‫تحولی خود را تنظیم کند تا عقب نیفتدوی در مورد تغییر در ســاختار وزارت فرهنگ و ارشــاد‬ ‫اســامی یا چابک ســازی این وزارتخانه گفت‪ :‬در این راستا با ‪ ۲‬موضوع متضاد روبرو هستیم‪ ،‬از‬ ‫یک سو اصحاب فرهنگ و هنر عالقه ندارند چیزی از این وزارتخانه کم شود و یک علقه سازمانی‬ ‫دارند و این وزارتخانه را خانه خود می دانند‪ ،‬از طرفی چابک ســازی در برخی بخش ها نیاز است‬ ‫اما ما نمی خواهیم حوزه قلمرو را از بین ببریم‪ ،‬برخی از معاونت ها از نظر ساختار و اهداف دچار‬ ‫تغییر شده است‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد‪ :‬برای نمونه ساختار معاونت مطبوعاتی‬ ‫یا معاونت هنری کام ً‬ ‫ال عوض شــده اســت‪ ،‬فناوری های نوین امروز در عرصه های مختلف ورود‬ ‫کرده است و از این رو ساختار یک مجموعه هوشمند باید با تغییرات تحولی خود را تنظیم کند‬ ‫تا عقب نیفتد‪ ،‬اگر ما تغییرات را ایجاد نکنیم حوزه فرهنگ و هنر از تحوالت جدید عقب می ماند‬ ‫و از این رو در برنامه های تحولی ما چابک ســازی ســاختاری متناسب با فناوری های نوین دیده‬ ‫شده است و امیدواریم در این حوزه اتفاقات خوبی رخ دهد‪ .‬اسماعیلی تاکید کرد‪ :‬در حال حاضر‬ ‫یکی از اولویت های ما اماده سازی همین برنامه تحولی است که پیش از حضور در این وزارتخانه‬ ‫مجموعه قبل کار را اغاز کرده بود و خوشبختانه در حوزه دیجیتال کارهای خوبی را انجام داده‬ ‫بودند‪ ،‬البته نواقصی هم وجود دارد که برطرف می کنیم و هدف ارتقاء ســاختار وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی است و به همین منظور هم افزا با برنامه های قبلی به پیش می رویم‪ .‬وی یاداور شد‪:‬‬ ‫به دنبال تغییرات ســاختاری در مدیریت ادارات کل استانی هستیم‪ ،‬در مجلس شورای اسالمی‬ ‫بســیاری از نمایندگان به موضوع ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسالمی اشاره داشتند‪ ،‬البته سهم‬ ‫حوزه فرهنگ و هنر از نظر بودجه مناســب نیســت‪ ،‬به همین منظور برخی از ادارات کل ما در‬ ‫شــهرهای مختلف کشور با حداقل نیرو و بودجه کم اداره می شود‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫خاطرنشان کرد‪ :‬بخش عمده ای از فعالیت های ما به صورت سامانه ای جلو رفته و سعی ما براین‬ ‫است این مسیر را با کمترین هزینه طی کنیم و عدالت در حوزه فرهنگ و هنر اجرا شود‪.‬‬ ‫جشنواره ها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشد حوزه فرهنگ و هنر است‬ ‫اسماعیلی در مورد اینکه ایا جشنواره ها به علت هزینه های گزاف حذف می شوند‪ ،‬گفت‪ :‬جشنواره‬ ‫فلســفه و ماهیتش این نیست که به خاطر هزینه بخواهیم با ان اینگونه برخورد کنیم‪ ،‬بسیاری‬ ‫از جشــنواره ها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشــد حوزه فرهنگ و هنر است‪ ،‬من با این‬ ‫نظر مخالف هســتم‪ ،‬اینکه تغییرات یا ادغام هایی در جشــنواره ها صورت بگیرد منطقی است اما‬ ‫تعطیلی نخواهیم داشت‪ ،‬با تغییرات و ادغام ها اسراف مالی کم می شود اما در عین حال کارهای‬ ‫فرهنگی هنری به خوبی پیش می رود‪ .‬وی باال بردن کیفیت جشنواره ها را یکی از برنامه های این‬ ‫دوره وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی و به منظور گسترش فرهنگ و هنر و به مثابه یک فرصت‬ ‫برای این حوزه قلمداد کرد‪.‬‬ ‫ارایش ما در حوزه رسانه منفعل است‬ ‫وی در رابطه با مهم ترین نیاز امروز رسانه ها تصریح کرد‪ :‬یکی از حوزه هایی که بنده خیلی در ان‬ ‫کار کردم حوزه رسانه بوده است‪ .‬از این رو در این حوزه به عنوان کارشناس رسانه حرف می زنم‪،‬‬ ‫ارایش ما در حوزه رســانه منفعل است‪ ،‬وقتی هشتگ ها و ترندها را در رسانه ها می بینیم ضعف‬ ‫رسانه ای ما دیده می شود‪ ،‬رهبر معظم انقالب در جلسه تنفیذ به ارایش رسانه ای اشاره کردند و‬ ‫ما باید در این حوزه اموزش و تربیت نیروی انســانی و استفاده از فناوری های نوین را در دستور‬ ‫کار قرار دهیم‪ .‬درواقع ارایش رسانه ای ما از رویکرد پدافندی به رویکرد افندی تغییر کند‪ .‬وزیر‬ ‫فرهنگ و ارشــاد اسالمی ادامه داد‪ :‬در امر رســانه باید فضای رشد به جوانان بدهیم‪ ،‬فعاالن ما‬ ‫در حوزه رســانه نسبت به همسایگان باالتر هستند ولی نسبت به تراز جهانی ضعف هایی داریم‪،‬‬ ‫بعضی از خبرنگاران و عکاســان ما درامد بسیار پایین دارند و باید از جامعه رسانه ای دفاع کرد‪.‬‬ ‫اسماعیلی در رابطه با اینکه فرهنگ و هنر سیاست زده است‪ ،‬خاطرنشان کرد‪ :‬بخشی از فرهنگ‬ ‫و هنر سیاست زده است‪ ،‬گاهی در انتخابات و فضاهای سیاسی شاهد این موضوع هستیم‪ ،‬اینکه‬ ‫گاهی حس می کنیم که اســتفاده ابزاری از اهالی فرهنگ و هنر می شــود خوب نیســت‪ ،‬زیرا‬ ‫اصحاب فرهنگ و هنر گرامی هستند و باید به انها احترام گذاشت‪.‬‬ ‫سپهر محمدی تهیه کننده سریال «روزگار جوانی» ‪:‬‬ ‫سریال سازی در دوران کرونا با ریسک مواجه است‬ ‫تهیه کننده «روزگار جوانی» از ســختی های تولید در زمان‬ ‫کرونا گفت و اینکه چقدر ســریال سازی را با ریسک مواجه‬ ‫می کند‪.‬‬ ‫سپهر محمدی تهیه کننده سریال «روزگار جوانی» با اشاره‬ ‫روند مراحل پس از تولید این مجموعه و مشــکالتی که در‬ ‫زمان تولید داشتند‪ ،‬بیان کرد‪ :‬سریال هایی که بازیگر زیادی‬ ‫دارد به شــکل طبیعی کار سختی است خطراتی که متوجه‬ ‫بازیگر اســت از اسیب های فیزیکی و دیگر مشکالت خود به‬ ‫خود معضالتی را به وجود می اورد‪.‬‬ ‫وی اضافه کرد‪ :‬ما در یک لوکیشــن هفت ماه حضور داشتیم‬ ‫که ‪ ۶۰‬نفر عوامل ســریال را شــامل می شــد و همه اینها‬ ‫مشکالت را زیاد می کرد‪.‬‬ ‫محمدی با اشاره شرایط کرونایی کشور اظهار کرد‪ :‬در همین‬ ‫روزهای کرونایی و در طول تولید ســریال پدر و مادر اقای‬ ‫اصغر توسلی کارگردان سریال متاسفانه بر اثر کرونا و در یک‬ ‫فاصله حدودا ً ‪ ۱۰‬روزه فوت کردند و خود ایشــان هم کرونا‬ ‫گرفتند که ‪ ۲۵‬روز کار تعطیل شد همچنین برخی از عوامل‬ ‫هم خودشان یا خانواده شان مبتال می شدند‪.‬‬ ‫این تهیه کننده تصریح کرد‪ :‬خود من اص ً‬ ‫ال دوســت نداشتم‬ ‫در کرونــا کار کنم چون مســئولیت بزرگی بود و اگر اتفاقی‬ ‫برای عوامل می افتاد نمی توانستم خودم را ببخشم‪.‬‬ ‫وی اضافه کرد‪ :‬ما حدود هفت بازیگر در هر قسمت داشتیم و‬ ‫عالوه بر ان بازیگران مهمان نیز حضور داشتند‪ .‬غیر از اینها‬ ‫هم در برخی قســمت ها بازیگران هنــرور بودند که مجموعاً‬ ‫‪ ۱۱۰۰‬هنرور می شدند و در ایام کرونا همه اینها ریسک بود‪.‬‬ ‫محمدی با اشــاره به ســختی های فراهم کردن امکانات نیز‬ ‫گفت‪ :‬ما لوکیشــن سریال را سه بار به سختی تمدید کردیم‬ ‫و قیمت ان هم دائم باال می رفت‪ .‬کار در دوران کرونا بســیار‬ ‫سخت اســت و خود ما دوست داشتیم در زمانی باشد که با‬ ‫فراغ بال بیشــتری به تولید می رســید اما امیدوارم برایند و‬ ‫پخش این ســریال خروجی خوبی داشته باشد و حال مردم‬ ‫را خوب کند‪.‬‬ ‫تهیــه کننده «روزگار جوانی» یاداور شــد‪ :‬اعتقاد دارم این‬ ‫ســریال ارامش بخش و فرهنگساز اســت‪ ،‬گاهی خانواده ها‬ ‫شرمشــان می اید فیلم با حتی سریالی را با هم ببینند ولی‬ ‫روزگار جوانــی اینگونه نیســت‪ .‬وی در پایــان عنوان کرد‪:‬‬ ‫امیدوارم سریال «روزگار جوانی» که با یک تیم حرفه ای در‬ ‫پشــت صحنه و بازیگران جوان و مستعد ساخته شده است‬ ‫خوب دیده شــود و اگر بازتاب خوبی داشــته باشد به فصل‬ ‫بعدی هم فکر خواهیم کرد‪.‬‬ صفحه 2 ‫«یکجایساکت‪»2‬اولینفیلمیکهامریکایی هاپسازکرونادیدند‬ ‫«یک جای ساکت ‪ »۲‬اولین فیلمی بود که بسیاری ازامریکایی ها پس از شیوع کرونا‪ ،‬بسته شدن سینماها و‬ ‫سپسواکسیناسیونعمومیوبازشدنسینماهادرسالن هایسینمادیدند‪.‬خیلی هادرامریکااولینفیلمی‬ ‫که پس از شیوع کرونا‪ ،‬بسته شدن سینماها و پس از واکسیناسیون عمومی‪ ،‬چند ماه پیش در سالن های‬ ‫سینما دیدند‪« ،‬یک جای ساکت ‪ »۲‬بود‪ .‬نوعی شاعرانگی هم در این قضایا هست چون درست مثل کرونا‪،‬‬ ‫دنباله این فیلم ژانر وحشت از جایی داستان را پی گرفته که یک سال از حادثه خطرناکی که بشریت را مورد‬ ‫تهدید قرار داده بود‪ ،‬گذشته بود‪ .‬قسمت نخست «یک مکان ساکت» سال‪ ۲۰۱۸‬روی پرده رفت و بازیگرانی‬ ‫همچون «امیلی بالنت»‪« ،‬میلیسنت سیموندز» و «جان کرازینسکی» در ان به ایفای نقش پرداخته بودند‪.‬‬ ‫این فیلم ترسناک و مهیج‪ ،‬داستان خانواده «ابوت» را به تصویر می کشید و در حالی که فقط ‪ ۱۷‬میلیون‬ ‫دالر هزینه ساخت ان شده بود‪ ،‬توانست بیش از ‪ ۳۴۰‬میلیون دالر در سینماهای جهان بفروشد‪ .‬حاال در‬ ‫شماره دوم فیلم و پس از یک سال تاخیر در نمایش عمومی ان‪ ،‬جان کرازینسکی همچنان کارگردانی را بر‬ ‫عهده دارد و مانند نسخه نخست توانسته رضایت مخاطبان را جل کند‪ .‬امتیاز فیلم اول در سایت ‪IMDB‬‬ ‫با فیلم دوم تفات چندانی ندارد و هر دو بیش از ‪ ۷‬امتیاز (از ‪ )۱۰‬کسب کرده اند‪ .‬با این تفاوت که نسخه دوم‬ ‫فروش کمتری در جهان داشته و نزدیک به ‪ ۳۰۰‬میلیون دالر فروخته است که از اصلی ترین دالیل ان را‬ ‫می توان شیوع کرونا و بسته بودن برخی سینماها دانست‪ .‬در شماره دوم فیلم «یک جای ساکت»‪ ،‬خانواده‬ ‫ابوت (یا انچه که از اعضایش باقی مانده است) را با پیوند و اتحادی محکم تر‪ ،‬باز می یابیم‪ .‬انها خبر تهاجم‬ ‫مرگبار به کره زمین را شنیده و بیش از همسایه های خود جدی اش گرفته اند‪ .‬باورکردنی نیست فیلم اصلی‬ ‫که بالفاصله به اثری کالسیک تبدیل شد و حاال دنباله اش توسط «مایکل بی» تهیه شده باشد؛ فیلمسازی‬ ‫که تجربه فیلمسازی را به دو ساعت صداهای گوشخراش تقلیل داد‪ .‬گرچه کرازینسکی درست عکس او‬ ‫عمل کرده‪ :‬هر چه کمتر‪ ،‬بیشتر؛ با ایما و اشاره تهدیدی را توصیف کردن‪ ،‬می تواند ترسناک تر از نشان دادنش‬ ‫باشد و هیچ تهدیدی وحشتناک تر از سکوت و ظلمت نیست‪ .‬اینجا سروصدا وقتی باال می گیرد که هیوالها‬ ‫حمله می کنند‪ ،‬بنابراین در حالی که خانواده ابوت محتاطانه سعی دارند صدایی ازشان بلند نشود تا قومی‬ ‫شنوایی بسیار حساس هیوالها شناسایی شان نکند‪ ،‬بخش اعظم فیلم در وضعیت پرتعلیقی بین سکوت و‬ ‫پچ پچ می گذرد‪ .‬ماجراهای یک جای ساکت اصلی‪ ،‬زمانی اغاز می شد که چند ماهی از دوران عادی جدید‬ ‫گذشته بود؛ دورانی که عنان زنجیره غذایی دیگر دست ادم ها نیست‪ .‬ماجراهای این یکی به عقب برگشته و‬ ‫از جایی شروع می شود که موجودات بیگانه تازه پا بر روی کره زمین گذاشته اند‪ .‬این حرکت هوشمندانه ای‬ ‫برای دور زدن محدودیتی است که شخصیت فیلم اصلی برای سازندگان دنباله ایجاد کرده بود؛ چون در‬ ‫انجا جان سالم به در نمی برد‪ .‬با فلش بک زدن به ان حمله اولیه‪ ،‬کارگردان می تواند نشان دهد چطور کل‬ ‫خانواده ابوت به اشغالگران جدید زمین واکنش نشان دادند‪ ،‬مدتی را با پدر مرحوم خانواده بگذارند‪ ،‬و در این‬ ‫بین‪ ،‬برخوردهای وحشتناکی را به تصویر بکشد؛ مثل انجا که ا ِولین ابوت (امیلی بالنت) از برخورد با اتوبوسی‬ ‫پرسرعت جان سالم به در می برد‪ .‬بعد فلش فوروارد به ‪ ۴۷۴‬روز بعد‪ ،‬بازمانده های خانواده ‪ -‬مادر (اولین)‪،‬‬ ‫دختر زبر و زرنگ (ریگن)‪ ،‬برادر کوچک (مارکوس) و بچه شیرخواری که صدای گریه اش امکان دارد به‬ ‫قیمت جانشان تمام شود‪ -‬حال باید مزرعه را ترک کنند و در جایی دیگر که با شعله های اتش عالمت‬ ‫گذاری شده‪ ،‬پناه بگیرند‪.‬‬ ‫با انکه اشکارا کرازینسکی از اسپیلبرگ و استیون کینگ تاثیر گرفته ولی در اینجا تاثراتی هم از سریال‬ ‫«مردگان متحرک»‪« ،‬نشانه ها (‪ »)۲۰۰۲‬و اصوال ژانر زامبی حس می شود‪ .‬راه حل این است که دوال دوال‬ ‫راه بروی و به سبک فیلم «االمو» از خودت دفاع کنی‪ ،‬یا دل به دریا بزنی و امیدوار باشی چیزی از بقایای‬ ‫شنبــه ‪ 13‬شهریورماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1500‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــا‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫«رای» بهترین فیلم جشنواره کودک‬ ‫و نوجوان «دیورسینه» اروگوئه شد‬ ‫تمدن بشری را در پیرامونت پیدا کنی‪ .‬مجله «دنیای تصویر» ادامه ماجرا را اینچنین نقل می کند‪ :‬اولین‬ ‫فردی که خانواده ابوت مالقات می کنند‪ ،‬امت (کیلین مورفی) دوستی قدیمی است که در یک کارخانه‬ ‫فوالدسازی متروکه پنهان شده‪ .‬انها او را مجاب می کنند تا کمکشان کند (داستان به شمایلی پدرگونه‪،‬‬ ‫فداکار و حمایتگر‪ ،‬نیاز داشته است)‪ .‬با انکه فیلم دو قهرمان زن هم دارد‪ ،‬ولی امت را نیز به عنوان پشتیبان‬ ‫همراهشان می کند‪ .‬اما ایده اصلی مقابله با بیگانه ها‪ ،‬قبل از هر کس دیگر به ذهن ریگن می رسد‪ :‬او که به‬ ‫ایمپلنت شنوایی مسلح است‪ ،‬پیشنهاد می دهد ایستگاهی رادیویی پیدا کنند و از انجا با استفاده از ایمپلنت‬ ‫خود‪ ،‬عالمتی صوتی مخابره کنند که هیوالها را یک بار برای همیشه شکست دهد‪ .‬اما رساندن خود به‬ ‫ایستگاه رادیویی خطری مضاعف در بردارد‪ :‬واکنش ادم های دیگر روشن نیست و هیوالهایی هم در ان‬ ‫دور و بر می پلکند که هر کجا می روند‪ ،‬ردپای صوتی شان را می گیرند‪ .‬در عنوان بندی‪ ،‬کرازینسکی با جمله‬ ‫«فیلمی از‪ »...‬معرفی شده‪ ،‬حال انکه فیلم به شدت وامدار طراحی‪ ،‬فیلمبرداری‪ ،‬نورپردازی‪ ،‬جلوه های ویژه‪،‬‬ ‫صداسازی‪ ،‬صداپردازی و صداگذاری اش است که بسیاری شان در مرحله پس از تولید‪ ،‬ساخته و پرداخته‬ ‫شده اند‪ .‬فیلم اصلی ‪ ۱۸۸‬میلیون دالر فقط در امریکا فروخت و شاید نتیجه گرفتند که فقط کافی است‬ ‫کرازینسکی با افزودن صحنه هایی به اینجا و انجا‪ ،‬فیلمنامه دومی را بنویسد و کارگردانی کند‪ .‬اما به جای پر‬ ‫کردن حفره های فیلمنامه (چرا به جز دختر جوان خانواده کس دیگری به فکر نقطه ضعف های موجودات‬ ‫بیگانه نیفتاده یا چرا این موجودات با وجود داشــتن چنان دندان های ترســناکی هر چیز و همه چیز را‬ ‫می خورند؟) فیلم روی این موضوع شرط بسته که اگر عالقه ای به دیدن این فیلم دارید‪ ،‬پس مثل یک بچه‬ ‫خوب‪ ،‬منطق و چون و چرا را کنار می گذارید‪ .‬ولی راستش‪ ،‬چون و چرا می کنیم؛ چرا هیوالهایی که صداهای‬ ‫خود را از فاصله دور می شنوند‪ ،‬صدای نفس کشیدن با ضربان قلب در چند سانتی متری نمی شنوند؟ یا وقتی‬ ‫باالخره تصمیم می گیرند بچه ای را در فضای باز به جایی دیگ کنند‪ ،‬مخاطب هاج و واج می ماند که خب‬ ‫چرا همان اول این کار را نکردند؟!‬ ‫سام قریبیان بازیگر سریال «کلبه ای در مه»‪:‬‬ ‫تاثیر پخش نامنظم سریال ها بر ریزش مخاطبان‬ ‫ســام قریبیان بازیگر تلویزیون گفت‪ :‬همه ما پس از سال ها‬ ‫هنوز بسیاری از سریال های تلویزیون مثل «هزاردستان» را‬ ‫ماندگار می دانیم چون به صورت منظم پخش می شد‪.‬‬ ‫ســام قریبیان بازیگر ســریال «کلبه ای در مــه» که مهمان‬ ‫جدیدترین برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود‪،‬‬ ‫با انتقاد از بی نظمی در پخش این مجموعه تلویزیونی گفت‪:‬‬ ‫در هــر کار تلویزیونی‪ ،‬تــداوم و نظم در پخش اهمیت دارد‪.‬‬ ‫همه ما پس از سال ها هنوز بسیاری از سریال های تلویزیون‬ ‫مثل «هزاردستان» را ماندگار می دانیم چون به صورت منظم‬ ‫پخش می شــد و شما می دانستد که در یک روز خاص هفته‬ ‫و در ساعتی معین باید منتظر پخش سریال باشید‪ .‬متاسفانه‬ ‫ایــن اتفاق برای ســریال «کلبه ای در مــه» نیفتاد و همین‬ ‫موضوع بر امار مخاطبان ان تاثیر منفی داشت‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬در نســخه اولیه فیلمنامــه‪ ،‬مختصاتی را که برای‬ ‫برزو نوشته بودند زیاد دوســت نداشتم؛ وقتی با نوسندگان‬ ‫صحبت کردم گفتم که کلیشــه های شــخصیتی چیز بدی‬ ‫نیســت‪ ،‬اما به شرطی که در جای خودش استفاده شود‪ .‬اوالً‬ ‫که این داســتان در سال ‪ 1357‬می گذرد و دران زمان دیگر‬ ‫فئودالیســم و خان و خان بازی که در گذشته در ایران بود‪،‬‬ ‫کم رنگ شده بود؛ ارتباط ارباب و رعیتی به شکلی که در این‬ ‫فیلمنامه طراحی شده بود در ان سال ها نبود‪.‬‬ ‫اینکه برزو زنش را کتک می زد منطقی نبود‬ ‫بازیگر نقش «برزو خان» در ســریال «کلبه ای درمه» تاکید‬ ‫کرد‪ :‬از طرف دیگر‪ ،‬برزو شــخصیتی اســت که دوست دارد‬ ‫همســرش برای او فرزند پســر بیاورد‪ ،‬اما در فیلمنامه مدام‬ ‫زنــش را کتک می زد که این منطقی نیســت‪ .‬یعنی یکی از‬ ‫معضالت من در درک این شــخصیت‪ ،‬همســر ازاری او در‬ ‫فیلم نامه بود‪ .‬چون باالخره شــاید فرزندی که در راه داشت‬ ‫پسر بود و باید حواسش به این موضوع می بود‪.‬‬ ‫این بازیگر ســینما و تلویزیون عنوان کرد‪ :‬در سال های دهه‬ ‫شصت‪ ،‬بازیگرانی مثل زنده یاد ولی شیراندامی یا اقای عنایت‬ ‫‪3‬‬ ‫بخشــی نقش این گونه خان ها را خیلی خــوب بازی کرده‬ ‫بودند اما ان شکل از بازی و شخصیت ها که تعریف شده بود‬ ‫فضای خاص خودش را داشت‪ .‬در دنیای سریال سازی امروز‬ ‫شــخصیت های خاکســتری داریم؛ یعنی یک فرد می تواند‬ ‫قاچاقچی و خالفکار باشــد‪ ،‬اما در عین حال پدر خوبی هم‬ ‫باشــد یا این که می تواند پدر و همســر بدی باشد اما پلیس‬ ‫خوبی باشد‪.‬‬ ‫لفافیان با دید باز پیشنهاداتمان را پذیرفت‬ ‫قریبیــان تصریح کــرد‪ :‬حرف من این بود کــه این کاراکتر‬ ‫می تواند ابعاد مختلفی داشــته باشــد؛ هم من و هم حمید‬ ‫ابراهیمی درباره شخصیت برزو و استوار سیروس پیشنهاداتی‬ ‫دادیم که خدا را شــکر اقای لفافیان با دید بازی که داشت‬ ‫پذیرفت و به نوعی فیلمنامه این کار دوباره بازنویسی شد‪.‬‬ ‫وی ادامــه داد‪ :‬در فیلم نامه اولیه بــرزو فرار می کند و بعد‬ ‫به جریان انقالب می خوریم؛ داســتان سریال تا سال ‪64‬‬ ‫ادامه پیدا می کرد و بعد شــیرین (ســودابه بیضایی) برزو‬ ‫را در المــان پیدا می کرد و‪ ...‬مث ً‬ ‫ال در صحنه قتل نادر قرار‬ ‫بود «برزو» پس از ورود به صحنه دیالوگ بگوید و شــلوغ‬ ‫کند که من گفتم یک قتل رخ داده و برادر زن برزو کشته‬ ‫شده؛ باید پلیس به صحنه جرم بیاید‪ .‬در نتیجه من دوخط‬ ‫دیالوگ داشــتم اما این دیالوگ ها حذف شــد و فقط در‬ ‫بک گراند تصویر دیده می شدم‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬جا دارد از ســعه صدر اقای لفافیان تشــکر کنم‪.‬‬ ‫چون اگر ما به عنوان بازیگر پیشــنهادی می دادیم در جهت‬ ‫پیشــرفت کار بود و نه در جهت پررنگ شدن نقش خودمان‪.‬‬ ‫من این تجربه را داشــته ام که کارگــردان در مواجهه با این‬ ‫پیشنهادات گارد می گیرد و می گوید همین است که هست!‬ ‫امــا در «کلبه ای در مه» یک گروه همدل به همدیگر کمک‬ ‫می کردند‪.‬‬ ‫ماجرای یک کشش خونی‬ ‫این بازیگر در پاســخ به پرسش پدرام کریمی درباره این که‬ ‫چرا عالقــه برزوخان به «می جان» خــوب از کار در نیامده‬ ‫اســت‪ ،‬گفت‪ :‬در خانه برزو زنان زیادی به عنوان خدمتکار و‬ ‫مهمان و ‪ ...‬رفت وامد دارند اما او به انها توجهی ندارد‪ ،‬پس‬ ‫ادم چشم ناپاکی نیست‪ .‬چون پایان قصه مشخص شده این‬ ‫را می گویم‪ ،‬اما اینها خواهر و برادر هستند و به هر حال برزو‬ ‫هم اطالعی ندارد‪ ،‬پس یک کشش خونی وجود دارد‪ .‬ضمن‬ ‫این که در فضایی که همه بله قربانگو هســتند‪ ،‬شــخصیت‬ ‫متفاوت «می جان» و این که جلوی برزو می ایســتد مورد‬ ‫توجه او قرار می گیرد‪ .‬حاال اگر این منطق روایی خوب از کار‬ ‫درنیامده به متن و شیوه بازی ها برمی گردد‪.‬‬ ‫در ادامه پــدرام کریمی از صحنه ارایــی و طراحی دکور و‬ ‫لباس به عنوان یکی از نقاط قوت این ســریال یاد کرد و در‬ ‫همین راستا سام قریبیان نیز عنوان کرد‪ :‬ما ک ً‬ ‫ال دو هفته در‬ ‫شمال تصویربرداری داشتیم‪ .‬تمام لوکیشن ها اعم از معدن‪،‬‬ ‫خانه خان و سایر اماکن در تهران طراحی شده بود و ما پنج‬ ‫ماه ونیم در تهران و در یک منطقه تصویربرداری داشتیم که‬ ‫واقعاً جای تقدیر دارد‪.‬‬ ‫«سریالیســت» به تهیه کنندگی محمــد باریکانی و مجتبی‬ ‫فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری اســت از گروه تاریخ‪،‬‬ ‫فرهنگ و هنر شــبکه یک که پنجشــنبه هر هفته ســاعت‬ ‫‪ ۲۳:۱۵‬روی انتن شبکه یک سیما می رود‪.‬‬ ‫فیلم کوتاه «رای» به کارگردانی سپیده برنجی برنده جایزه بهترین‬ ‫فیلم کوتاه داستانی سی مین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و‬ ‫نوجوان «دیورسینه» در اروگوئه شد‪ .‬جشنواره معتبر بین المللی فیلم‬ ‫کودک و نوجوان «دیورسینه» فهرست برندگان سی مین دوره این‬ ‫جشنواره را رسما اعالم کرد و فیلم کوتاه «رای» از ایران به کارگردانی‬ ‫سپیده برنجی جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی دوره سی ام این‬ ‫جشنواره را کسب کرد‪ .‬این جشنواره از ‪ 26‬مرداد تا ‪ 5‬شهریور (‪-17‬‬ ‫‪ 27‬اوت میالدی) در اروگوئه برگزار شد‪ .‬جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫کودک و نوجوان «دیورسینه» (‪Festival Internacional De‬‬ ‫‪ ) Cine Para Niños Y Jóvenes Divercine‬رویــدادی‬ ‫بین المللی است که هر سال در روزهای پایانی مرداد و اوایل شهریور‬ ‫با موضوع کودک و نوجوان در شــهر مونته ویدئو در کشور اروگوئه‬ ‫برگزار می شود‪ .‬این جشنواره با هدف نمایش تازه ترین اثار برجسته‬ ‫ســینمایی در حوزه کودک و نوجوان برگزار می شــود‪ .‬جشنواره‬ ‫بین المللی «دیورســینه»‪ ،‬همچنین‪ ،‬با برگزاری بخش های متنوع‬ ‫جنبی در طول مدت برگزاری جشنواره توزیع کنندگان فیلم را برای‬ ‫خرید حقوق نمایش اثار کودک و نوجوان ترغیب می کند‪ .‬در «رای»‬ ‫به کارگردانی سپیده برنجی‪ ،‬رایا و دوستانش در مدرسه اشوب به پا‬ ‫می کنند‪ .‬در همین حال‪ ،‬رایا با وجدان خود دست و پنجه نرم می کند‬ ‫و می کوشد خود و ارزش هایش را در پدر و مادرش پیدا کند‪ .‬رایا که‬ ‫ایمان دارد همیشه راه حلی وجود دارد‪ ،‬قصد دارد در برابر مانعی که‬ ‫مقابلش قد علم کرده‪ ،‬دست به انتخاب بزند‪ .‬ایا باید دست به دامن‬ ‫جادو شــود یا با این موانع چشم در چشم شود؟ نخستین حضور‬ ‫جهانی «رای» در بخش مسابقه ی شصتمین دوره جشنواره فیلم‬ ‫کودک و نوجوان زلین بود و در بخش مسابقه جشنواره های شاخصی‬ ‫از جمله چهل و نهمین دوره جشنواره دانشجویی «‪»Sehsüchte‬‬ ‫در المان‪ ،‬سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم های کودک و نوجوان‬ ‫«اله کینو»درلهستان‪،‬وبیستوپنجمیندورهجشنواره«اشلینگل»‬ ‫در المان‪ ،‬بیست و دومین دوره جشنواره زنان سئول در کره جنوبی‬ ‫و نوزدهمین دوره جشــنواره جهانی «ایسکیا گلوبال» در ایتالیا به‬ ‫نمایش درامده است‪ .‬رایا قاسم زاده‪ ،‬پیمان نعیمی‪ ،‬دالرام فتحی‪،‬‬ ‫نیلوفر صدری‪ ،‬باران رســتگار‪ ،‬ری را ازادی بازیگران این فیلم کوتاه‬ ‫هستند‪« .‬رای» نوشت ه سپیده برنجی و پیمان نعیمی است و با تهیه‬ ‫کنندگی مشترک سپیده برنجی و مجتبی بیات ساخته شده است‪.‬‬ ‫پخشبین المللیاینفیلمبرعهده«شمیدفیلم»است‪.‬سی میندوره‬ ‫جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان «دیورسینه» (‪Festival‬‬ ‫‪Internacional De Cine Para Niños Y Jóvenes‬‬ ‫‪ ) Divercine‬از ‪ 26‬مرداد تا ‪ 5‬شــهریور (‪ 27-17‬اوت میالدی)‬ ‫در اروگوئه برگزار شد‪.‬‬ ‫حضور «پارادایس» در بخش مسابقه‬ ‫جشنواره پارانای ارژانتین‬ ‫فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی به بخش‬ ‫مسابقهجشنوارهبین المللیپارانایارژانتینراهیافت‪.‬فیلمسینمایی‬ ‫پارادایس ساخته علی عطشانی در سی و چهارمین حضور بین المللی‬ ‫خود به بخش مسابقه جشنواره بین المللی پارانای ارژانتین راه یافت‪.‬‬ ‫جشــنواره بین المللی فیلم مســتقل پارانا (‪ )PIFF‬توسط مرکز‬ ‫بین المللی تحقیقات تجربی فیلم و فیلم هنری (‪ )CICVE‬متعلق‬ ‫به انجمن مدنی کتابخانه پدرو لمبل‪ ،‬به مدیریت استبان اماتی به‬ ‫صورت رقابتی برگزار می شــود‪ .‬هدف جشنواره پارانا سهم مثبت‬ ‫در توســعه فرهنگ و صنعت فیلم عنوان شــده است‪ .‬چهارمین‬ ‫دوره جشــنواره بین المللی فیلم مستقل پارانا از ‪ ۳‬سپتامبر تا ‪۱۰‬‬ ‫سپتامبر ‪ ۲۰۲۱‬در شــهر پارانای (‪ )PARANA‬کشور ارژانتین‬ ‫برگزار می شود و «اسپاسیو جا» محلی برای نمایش و ارائه فیزیکی‬ ‫فیلم های این جشنواره است‪ .‬مهران رجبی‪ ،‬جواد عزتی‪ ،‬محمدعلی‬ ‫نجفیان‪ ،‬سامان صفاری‪ ،‬کیان کاووسی‪ ،‬مسعود بهارلو و بیتا عطشانی‬ ‫از ایران و الیویا بورکات‪ ،‬ماتیاس متس‪ ،‬کالتسیدا روبرت و کاترین‬ ‫فولوس از کشور المان در فیلم پارادایس به ایفای نقش پرداخته اند‪.‬‬ ‫در فیلم سینمایی پارادایس جواد عزتی‪ ،‬طلبه ای جوان است که با‬ ‫دوستش در اینستاگرام با دختری المانی اشنا شده و برای دیدن او‬ ‫راهی المان می شوند!‬ صفحه 3 ‫هدایتهاشمیبازیگرتئاتر‪:‬‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1500‬شنبه‪13‬شه ریورماه ‪ • 1400‬سال چهاردهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز و مدیر مسئول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪13:04‬‬ ‫‪19:32‬‬ ‫‪19:50‬‬ ‫‪05:09‬‬ ‫‪06:36‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام علی علیه‏السالم ‪:‬‬ ‫ان که فردا را از عمر خویش بشمارد‪،‬‬ ‫مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد‪.‬‬ ‫اصول کافى‪ :‬ج‪ ،۳‬ص‪ ،۲۵۹‬ح‪۳۰‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب‬ ‫در زندگی باشد‪ ،‬خود ان را به وجود می اورد‪.‬‬ ‫فرانسیسبیکن‬ ‫حافظانه‬ ‫گر دست رسد در سر زلفین تو بازم‬ ‫چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم‬ ‫زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست‬ ‫در دست سر مویی از ان عمر درازم‬ ‫اجازه بدهید چیزی نگویم!‬ ‫هدایت هاشــمی بازیگــر تئاتر می گویــد‪ ،‬وقتی جامعــه تئاتری از‬ ‫ابتدایی ترین حقوق خود بی بهره اســت‪ ،‬دیگر از کدام مطالبه سخن‬ ‫بگوییم؟! این بازیگر در پاســخ به پرسشی درباره مهم ترین مطالبات‬ ‫جامعــه تئاتــری از وزیر جدید فرهنگ و ارشــاد اســامی‪ ،‬توضیح‬ ‫می دهد‪ :‬صحبت از جامعه تئاتری یعنی سخن گفتن از گروهی که از‬ ‫ابتدایی ترین حقوق خود بی بهره است‪ .‬جامعه ای که سال هاست فریاد‬ ‫حق خواهی اش به جایی نرســیده‪ .‬بنابراین در این وضعیت‪ ،‬صحبت‬ ‫کردن از مطالبات این جامعه چیزی شــبیه شــوخی اســت و اجازه‬ ‫بدهید در این زمینه چیزی نگویم‪ .‬او یاداوری می کند‪ :‬سال هاست که‬ ‫ما وضعیت تئاتر را تشریح کرده ایم‪ ،‬از مشکالت ان سخن گفته ایم و‬ ‫وضعیت جامعه تئاتری را توضیح داده ایم ولی دریغ از ذره ای توجه و‬ ‫رسیدگی‪ .‬هاشمی سپس ابراز تاسف می کند از اینکه معموال افرادی‬ ‫در منصب وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی قرار می گیرند که سابقه‬ ‫فعالیت شــان به این حوزه ارتباطی نــدارد‪ .‬او در این زمینه می گوید‪:‬‬ ‫ارزو به دل مان مانده که وزیر فرهنگ‪ ،‬خود هنرمند باشد یا سابقه ای‬ ‫در زمینه امور فرهنگی داشــته باشــد‪ .‬معموال افرادی در این پست‬ ‫قرار می گیرنــد که به این فضا ارتباطی ندارند‪ .‬طبیعتا چنین افرادی‬ ‫نمی توانند تصمیم های درســتی برای فرهنــگ و هنر بگیرند‪ ،‬چون‬ ‫شناخت کافی از این حوزه ندارند و بدبختانه همین که تا حدودی با‬ ‫این فضا اشــنا می شوند‪ ،‬دوره مدیریت شان به پایان می رسد و دوباره‬ ‫این روند تکرار می شــود‪ .‬هاشمی با اشاره به مهجور بودن حوزه تئاتر‬ ‫ادامه می دهد‪ :‬تئاتر در قیاس با دیگر هنرها کمتر شناخته شده است‬ ‫و فراموش نکرده ایم در دوره های پیشین‪ ،‬وزیر محترمی که به عنوان‬ ‫وزیر فرهنگ ارشــاد اسالمی شناخته می شــد‪ ،‬حتی یک تئاتر هم‬ ‫ندیده بود و کتمان هم نمی کــرد‪ .‬در چنین وضعیتی چه مطالبه ای‬ ‫می توان داشت؟!‬ ‫محسنکیایی‪:‬‬ ‫عدم پرداخت دستمزد عوامل در طول دوره ابتال به کرونا درست نیست‬ ‫محسن کیایی بازیگر سینما بیان کرد اینکه به عوامل بگویند در طول‬ ‫کار در یک فیلم سینمایی‪ ،‬درصورت ابتال به کرونا دستمزد دوره بیماری‬ ‫پرداخت نمی شود‪ ،‬درست نیست‪ .‬محسن کیایی بازیگر و نویسنده سینما‬ ‫و تلویزیون درباره تغییر قراردادهای سینمایی گفت‪ :‬از اواخر سال گذشته‬ ‫تا امروز تنها در یکی از پروژه های سینمایی حضور داشتم که هنگام عقد‬ ‫قرارداد‪ ،‬هیچ بندی مبنی بر اینکه در صورت ابتال به کرونا‪ ،‬دستمزد دوره‬ ‫بیماری پرداخت نمی شود‪ ،‬وجود نداشت‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬تا امروز هم اگر‬ ‫پروژه ای را جلوی دوربین برده باشیم نیز تمام تالش خود را کرده ایم که‬ ‫شرایط مناسب را برای عوامل فراهم کنیم‪ ،‬اگر هم فردی به کرونا مبتال‬ ‫شود‪ ،‬دستمزد ان کام ً‬ ‫ال پرداخت می شود‪ .‬این بازیگر بیان کرد‪ :‬من به‬ ‫عنوان یک بازیگر و به دلیل شرایط خاص کاری خود‪ ،‬نمی توانم جلوی‬ ‫دوربین ماسک بزنم‪ ،‬حتی با توجه به گریمی که روی صورت دارم پشت‬ ‫دوربین نیز نمی توانم از ماسک استفاده کنم‪ ،‬حال تصور کنید در چنین‬ ‫شرایطی به دلیل حضور در یک پروژه به کرونا مبتال شوم و بعد به من‬ ‫بگویند دستمزد شما را در ان مدت که بیمار بودید پرداخت نمی کنیم‪،‬‬ ‫مگر چنین چیزی می شود؟‬ ‫وی توضیح داد‪ :‬البته این را هم باید بگویم این مساله نیز وجود دارد که‬ ‫برخی از دوستان پشت دوربین پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند‪،‬‬ ‫اگر در طول پروژه همه عوامل رعایت کرده و تنها زمان خود را در خانه یا‬ ‫کار سپری کنند می توان شرایط را کنترل کرد‪ .‬کیایی گفت‪ :‬معتقدم اگر‬ ‫هم قرار است چنین بندی در قراردادها ذکر شود‪ ،‬باید تبصره ای برای ان‬ ‫در نظر گرفته شــود‪ .‬البته نمی توان یک طرفه قضاوت کرد‪ ،‬در واقع این‬ ‫درست نیست که بگویند چون کرونا گرفتید‪ ،‬پس دستمزد شما در این‬ ‫مدت پرداخت نمی شــود‪ .‬از طرف دیگر هم نمی شود افراد پروتکل های‬ ‫بهداشتی را چه سر فیلمبرداری و چه خارج از ان رعایت نکنند‪ .‬این بازیگر‬ ‫در پایان گفت‪ :‬تاکید می کنم در صورتی که چنین بندی در قرارداد ذکر‬ ‫شــود باید این مساله نیز در قرارداد اورده شود که در صورتی که فرد به‬ ‫دلیل حضور در پروژه کرونا گرفته باشد‪ ،‬دستمزدش پرداخت می شود‪.‬‬ ‫جوان های تئاتری بدون واکسیناسیون در خط مقدم به سر می برند‬ ‫کارگــردان نمایش «شــب جنایتــکاران» که در‬ ‫تماشاخانه شهرزاد اجرا می شود تاکید کرد جوان‬ ‫های تئاتــری این روزها در خــط مقدم اجراهای‬ ‫تئاتری هســتند و در انتظار واکسیناسیون به سر‬ ‫می برند‪.‬‬ ‫مهــدی محبعلــی کارگــردان نمایــش «شــب‬ ‫جنایتکاران» که بعد از ‪ ۳‬وقفه ایجاد شده به دلیل‬ ‫شیوع ویروس کرونا بار دیگر در تماشاخانه شهرزاد‬ ‫روی صحنه رفته است‪ ،‬درباره وضعیت اجرای این‬ ‫اثر نمایشــی گفت‪ :‬ما از روز یکشــنبه ‪ ۷‬شهریور‬ ‫اجرای مجدد نمایش را شــروع کردیم و بر خالف‬ ‫انتظارمان تماشاگران اســتقبال قابل توجهی را با‬ ‫توجه به پروتکل های بهداشــتی از اجرا داشــتند‪.‬‬ ‫قرار است تا اخر هفته اینده نمایش را اجرا کنیم و‬ ‫اگر استقبال مخاطبان همچنان تداوم داشته باشد‬ ‫اجرا تمدید می شود‪.‬‬ ‫وی دربــاره اینکه ایــا با توجه بــه تعطیلی های‬ ‫کرونایی تغییراتی در اجرای «شــب جنایتکاران»‬ ‫ایجاد شــده یا نه‪ ،‬توضیح داد‪ :‬اینکه بتوانیم ریتم‬ ‫قبلی اجرا را حفظ کنیم یک مســاله است و اینکه‬ ‫بخواهیم به رویکرد جدیدی در اجرا برسیم مساله‬ ‫دیگری اســت‪ .‬معتقدم حفظ کردن ریتم اجرا در‬ ‫این شرایط کار مهمی است و ما تمرکزمان را روی‬ ‫این موضوع گذاشتیم‪.‬‬ ‫محبعلی درباره وضعیت واکسیناســیون گروه های‬ ‫جوان تئاتــری که عضو صنــدوق اعتباری هنری‬ ‫نیستند و در شرایط کرونایی اثارشان را به صحنه‬ ‫مــی برند‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬نه تنها من و اعضای گروهم‬ ‫بلکــه ‪ ۸۰‬درصد جــوان های تئاتــری که در این‬ ‫شــرایط به تمرین‪ ،‬تولید و اجرای نمایش مشغول‬ ‫هستند عضو صنف و صندوق اعتباری هنر نیستند‬ ‫ولی در خــط مقدم و در یک قدمی تماشــاگر به‬ ‫اجرای اثار خود می پردازند‪.‬‬ ‫امیدوارم با قول هایی هــم که اداره کل هنرهای‬ ‫نمایشــی داده واکسیناسیون برای این جوانان نیز‬ ‫انجام شود‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
روزنامه هنرمند 2230

روزنامه هنرمند 2230

شماره : 2230
تاریخ : 1403/02/03
روزنامه هنرمند 2229

روزنامه هنرمند 2229

شماره : 2229
تاریخ : 1403/02/02
روزنامه هنرمند 2228

روزنامه هنرمند 2228

شماره : 2228
تاریخ : 1403/02/01
روزنامه هنرمند 2226

روزنامه هنرمند 2226

شماره : 2226
تاریخ : 1403/01/29
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!