روزنامه هنرمند شماره 1500
روزنامه هنرمند شماره 1500
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 13شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1500صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
در گفتگویتلویز یونیوز یر ارشادمطرحشد؛
تعطیلی
خانه های سینما ،تئاتر
و موسیقی صحت ندارد
سام قریبیان و رزیتا غفاری در نمایی از سریال «کلبه ای در مه»
سام قریبیان بازیگر سریال «کلبه ای در مه»:
تاثیر پخش نامنظم سریالها
بر ریزش مخاطبان
باحضور ر ییسجامعه ّ
خیر ینمدرسهساز کشور؛
نشان سفیر مدرسه سازی
به «پوران درخشنده»
اهدا شد
«یک جای ساکت »2
اولین فیلمی که امریکایی ها
پس از کرونا دیدند
سینما3-
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سپهر محمدی تهیه کننده سریال «روزگار جوانی» :
محسن کیایی:
عدم پرداخت دستمزد
عوامل در طول دوره ابتال به
کرونا درست نیست
سریال سازی در دوران کرونا
با ریسک مواجه است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
جوان های تئاتری بدون
واکسیناسیون در خط مقدم
به سر می برند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
هدایت هاشمی بازیگر تئاتر:
اجازه بدهید چیزی نگویم!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
در نخستین گفتگوی تلویزیونی وزیر ارشاد مطرح شد؛
شنبــه 13شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1500
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
با حضور رییس جامعه خ ّیرین مدرسه ساز کشور؛
نشان سفیر مدرسه سازی
به «پوران درخشنده» اهدا شد
خیرین مدرسه
نشان سفیر مدرس ه سازی با حضور رییس جامعه ّ
ساز کشور و معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های سازمان
نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس کشور به «پوران درخشنده»
نویسنده و کارگردان زن سینمای ایران اهدا شد .در این مراسم
که در محل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و با حضور فاطمه
مهاجرانی معاون برنامه ریزی و توســعه مشارکت های سازمان
ی مــدارس ،ناصر قفلی رییــس و محمدرضا جعفری
نوســاز
مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ســاز کشور برگزار شد ،نشان
سفیر مدرسه ســازی به نویســنده و کارگردان زن سینمای
ایران اهدا شــد .در راستای توسعه فرهنگ خیر مدرسه سازی
و مشارکت مردمی ،چهره های برجسته علمی ،فرهنگی ،هنری
و ورزشــی می توانند با پیوستن به پویش های مدرسه سازی
فعالیت داوطلبانه در این حوزه ســهمی در گسترش فضاهای
اموزشی و توسعه عدالت اموزشی داشته باشند .پیش از این نیز
استادعثمانمحمدپرستاستادبرجستهموسیقیمقامی،نرگس
ابیار نویسنده و کارگردان از جامعه هنری ،مه لقا جام بزرگ ،علی
اصغر مجرد و ارین غالمی از ورزشکاران ملی پوش کشور نشان
سفیر مدرسه سازی را دریافت کرده بودند.
راهیابی فیلم سینمایی
«اینجا هم باران میبارد» به
جشنواره فیلم Paranaارژانتین
جشــنواره فیلم Paranaیک جشــنواره عمومی و بدون
محدودیت موضوعی اســت .چهارمیــن دوره این رویداد
رقابتی در تاریخ ۳تا ۱۰ســپتامبر در شهر پارانا ارژانتین
برگزار میشود .فیلم ســینمایی اینجا هم باران میبارد به
کارگردانی نادر طریقت ،تهیه کنندگی محمد متوســانی
و نویســندگی هستی طریقت اســت .این اثر روایت یک
خانواده ۴نفره اســت که رنج ها و ســختی های شدیدی
را متحمل می شــوند و برای مقابله با چالش های روزمره
و رویدادهای غیر منتظره ای که زندگی انها را تهدید می
کند در حال تالش هســتند .تنها نگرانی مادر خانواده این
است که خواســته های پسر نیمه نابینای خود را براورده
کند .به نتیجه می رســد و این باعث می شود که خانواده
ماجراهای غیرمنتظره ای را پشت سر بگذارند.
«فائزه سلیمیان»
نورپرداز فیلم روزمرگینگی
فائزه سلیمیان به عنوان نورپرداز به پروژه «روزمرگینگی»
پیوست ،فائزه سلیمیان عکاس و گرافیست مطرح جامعه
عکاســی اســت این اولین تجربه او در دنیای فیلم کوتاه
می باشــد .روزمرگینگی به موضوع تنهایی جامعه بشری
در دوران کنونــی و نگاهی به اقلیت های ان می پردازد و
به گفته کیمیــا خلج روابط عمومی این پروژه موضوع ان
داستان عاشــقانه و غم انگیز مردی تنها در شهری بزرگ
اســت که به مرور و با جهان بینی عجیبی که به ان دست
پیدا خواهد کرد به پوچی و یکنواختی می رســد .این فیلم
اولین فیلم کوتاه عباسعلی اسکتی به تهیه کنندگی مهدی
احمدی اســت که برای حضور در جشنواره های داخلی و
بین المللی اماده می شود.
تعطیلیخانه هایسینما،تئاتروموسیقیصحتندارد
وظیفه ما جلب اعتماد هنرمندان است
محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پاسخ به اولین پرسش در مورد مسائل
مطرح شده مبنی بر بیگانگی وی با حوزه فرهنگ در برنامه «شهرفرنگ» گفت :بنده یک سابقه
۲۳ســاله حضور در فضای فرهنگ و هنر دارم و طبیعتاً با این حوزه بیگانه نیســتم و نگاه من
اساساً غیر کارشناسی نیست ،البته انتقاد و تنوع نگاه افراد به موضوعات را می پذیرم و تالش بنده
و همکارانم بر این اســت که فضای گشــادگی و انبساط حوزه فرهنگ و هنر را تامین کنیم .وی
در مورد اینکه در حوزه فرهنگ دچار ابتذال هستیم ،خاطرنشان کرد :حوزه فرهنگ و هنر پاک
و مقدس است و شکی در ان نیست ،در عصر جدید ما با یک هنر مدرن همانند سینما ،تئاتر و
...روبرو هستیم ،اما در تاریخ ایرانی اسالمی ما همیشه شاهد یک قدمت تاریخی در امر فرهنگ
و هنر هســتیم که کام ً
ال مقدس و پاک است ،خوشــبختانه این تقدس و تبرک حوزه فرهنگ و
هنر که در کشور ما وجود داشته به حوزه فرهنگ مدرن هم تزریق شده و البته ممکن است در
این دوره در بخش هایی اســیب هایی وارده شده باشد که قابل حل است اما در مجموع نمی توان
چنین شائبه ای را در مورد فرهنگ و هنر ایرانی تصور کرد.
به دنبال تقویت اموزش های هنری هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی درباره سفر استانی خود به اصفهان و اعالم برنامه کوتاه مدت برای
کاهش اســیب های ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ ،هنر و رسانه گفت :در اغاز این سفر به
یکی از هنرســتان های اصفهان که در ســال ۱۳۱۵افتتاح شده سر زدیم ،در همین راستا استاد
فرشچیان پیام داده بود که از هنرستان ها حمایت کنیم و هدف ما هم از رفتن به این هنرستان
حمایت از بحث اموزش های هنری بود .اســماعیلی یاداور شــد :اصفهــان یکی از پایتخت های
فرهنگ و هنر ایران زمین اســت ،در همین ســفر که به مناسبت هفته دولت تدارک دیده شده
بود ،از برنامه کوتاه مدت وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی برای اصحاب فرهنگ ،هنر و رسانه
خبر دادیم ،در این برنامه گام اول ما واکسیناســیون هنرمندان است که بدون محدودیت سنی
برای تمام هنرمندان این امر محقق خواهد شــد .از طرفی دیگر بســته های حمایتی را در نظر
گرفتیم که تالش ما بر این اســت که بتوانیم ان را در ستاد کرونا به تصویب برسانیم .وی افزود:
خوشــبختانه درباره بســته های حمایتی ،رئیس محترم جمهور هم نظر مساعد داشته و حمایت
همه جانبه خود را اعالم کرده اســت ،در این بســته حمایتی یک ســری کمک های بالعوض و
همچنین تســهیالت با سود کم را خواهیم داشــت ،از این رو کسانی که هنر کارت دارند از این
بســته حمایتی بهره خواهند برد و ســعی ما بر این است که یک بســته کامل ارائه کنیم .هفته
گذشــته در شورای معاونان از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه خواستیم این کار را به
پیش ببرند و همکاران ما تا سه شــنبه هفته جاری طرح را کامل کردند و روز چهارشنبه هم در
جلسه ای با حضور اقای رئیسی مورد بررسی قرار گرفت.
وظیفه ما جلب اعتماد هنرمندان است
وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در رابطه با جلب اعتماد هنرمندان نیز تصریح کرد :هنر حاکمیت
باید این باشــد که اعتماد همه مردم را جلب کند و در حوزه فرهنگ این امر مضاعف است زیرا
هنرمنــدان روحیه لطیفی دارند ،من و همه همکارانم وظیفه داریم فضای اعتماد عمومی را بین
دولت و مردم به ویژه هنرمندان ایجاد کنیم.
دسترسی عادالنه به فضای هنری را برای همه کشور فراهم می کنیم
اسماعیلی درباره وعده خود در مجلس مبنی بر مبارزه با ویژه خواری ،بی عدالتی و فساد اقتصادی،
گفت :عدالت در هنر باید در همه کشــور اجرا شــود زیرا فرهنگ و هنر مختص تهران نیســت.
ما هنرهای فراموش شــده در بســیاری از اقوام داریم ،به همین منظور تالش ما بر این است که
دسترسی عادالنه به فضای هنری را برای همه کشور فراهم کنیم .نباید بگذاریم گلوگاه هایی ایجاد
شــود که منشاء فساد اســت .وی ادامه داد :برای نمونه درباره موضوع هنرستان ها و اموزش های
هنری سعی داریم در هر استان و شهرستان یک هنرستان پسرانه و دخترانه داشته باشیم تا فضای
رشــد هنر فراهم شود ،در واقع هنرســتان ها مخصوص تهران نیست و این امکان باید برای سایر
استان ها هم فراهم شود ،همچنین فضای اشتغال نیز باید فراهم شود ،ضمناً جشنواره های استانی
را باید ایجاد کنیم تا امکان رشــد کارهای هنری در حوزه هنرهای نمایشی ،سینمایی ،موسیقی
و ...شــکل بگیرد .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی بیان کرد :دولت وظیفه احیا و تسهیل گری دارد،
رهبر معظم انقالب نیز در مراســم تنفیذ حکم ریاســت جمهوری فرمودند «همه کارهای دولت
باید پیوست عدالت داشته باشد» و فرهنگ هم از این امر مستثنی نیست و باید همه استان ها از
یک فضای یکســان فرهنگی و هنری بهره ببرند .اسماعیلی اضافه کرد :تالش ما بر این است که
سند تحول اقتصاد فرهنگی را نهایی کنیم ،بخش قابل توجهی از هنرمندان ما احساس نارضایتی
دارند زیرا معتقدند که امکان نمایش و حضور در صحنه را ندارند و این یعنی حلقه های محدودی
وجود دارد که امکان کار برای دیگران را سلب می کند ،باید به همه اصحاب فرهنگ و هنر احترام
گذاشت ،بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر باید ابزار بروز هنر خود را داشته باشند.
تعطیلی اصناف و خانه های سینما ،تئاتر و موسیقی صحت ندارد
وی در مورد رابطه خود با اصناف خانه موســیقی ،سینما و تئاتر گفت :در زمان اخذ رای اعتماد
با مدیران خانه تئاتر ،ســینما و موسیقی جلســه گذاشتم و سخنان این تالشگران عرصه هنر را
شــنیدم ،دقیقاً زمانی که گالیه ها از برنامه پیشــنهادی ما وجود داشت این جلسه برگزار شد و
شــائبه ها از بین رفت ،البته شــخصاً تالش کردم بدون حاشــیه از این گالیه های به وجود امده
عبور کنم و در عمل به هنرمندان برنامه ها را تبیین کنم .وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی هرگونه
تعطیلی اصناف و خانه های ســینما ،تئاتر و موســیقی را رد کرد و افزود :ما در برنامه پیشنهادی
یک بخش با عنوان گزارش وضعیت موجود و در بخش دیگر برنامه های پیشنهادی را داشتیم و
ان گزارش وضعیت موجود برای شفاف سازی نمایندگان بود تا بدانند در چه وضعیتی قرار داریم
و برنامه ما برای انها چه خواهد بود .اسماعیلی در رابطه با ناامنی بازار محصوالت فرهنگی هنری
خاطرنشان کرد :در حوزه اثار نمایشی این امر کاهش پیدا کرده و اپلیکیشن ها و VODها کمک
کرد تا جذابیت باندها و سارقان اثار هنری از بین برود و مردم با یک دسترسی اسان و هزینه کم
اثار خوبی را ببینند ،اما در حوزه نشر همچنان سرقت ادبی وجود دارد ،گاهی یک کتاب برجسته
می شــود و به محض دیده شــدن همان کتاب را فورا ً تکثیر می کنند و حق ناشر و مولف را هم
نمی پردازند و تالش ما در این حوزه بر این اســت که از این اتفاقات جلوگیری کنیم .برای نمونه
ســاختار معاونت مطبوعاتی یا معاونت هنری کام ً
ال عوض شده است ،فناوری های نوین امروز در
عرصه های مختلف ورود کرده اســت و از این رو ســاختار یک مجموعه هوشمند باید با تغییرات
تحولی خود را تنظیم کند تا عقب نیفتدوی در مورد تغییر در ســاختار وزارت فرهنگ و ارشــاد
اســامی یا چابک ســازی این وزارتخانه گفت :در این راستا با ۲موضوع متضاد روبرو هستیم ،از
یک سو اصحاب فرهنگ و هنر عالقه ندارند چیزی از این وزارتخانه کم شود و یک علقه سازمانی
دارند و این وزارتخانه را خانه خود می دانند ،از طرفی چابک ســازی در برخی بخش ها نیاز است
اما ما نمی خواهیم حوزه قلمرو را از بین ببریم ،برخی از معاونت ها از نظر ساختار و اهداف دچار
تغییر شده است .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد :برای نمونه ساختار معاونت مطبوعاتی
یا معاونت هنری کام ً
ال عوض شــده اســت ،فناوری های نوین امروز در عرصه های مختلف ورود
کرده است و از این رو ساختار یک مجموعه هوشمند باید با تغییرات تحولی خود را تنظیم کند
تا عقب نیفتد ،اگر ما تغییرات را ایجاد نکنیم حوزه فرهنگ و هنر از تحوالت جدید عقب می ماند
و از این رو در برنامه های تحولی ما چابک ســازی ســاختاری متناسب با فناوری های نوین دیده
شده است و امیدواریم در این حوزه اتفاقات خوبی رخ دهد .اسماعیلی تاکید کرد :در حال حاضر
یکی از اولویت های ما اماده سازی همین برنامه تحولی است که پیش از حضور در این وزارتخانه
مجموعه قبل کار را اغاز کرده بود و خوشبختانه در حوزه دیجیتال کارهای خوبی را انجام داده
بودند ،البته نواقصی هم وجود دارد که برطرف می کنیم و هدف ارتقاء ســاختار وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی است و به همین منظور هم افزا با برنامه های قبلی به پیش می رویم .وی یاداور شد:
به دنبال تغییرات ســاختاری در مدیریت ادارات کل استانی هستیم ،در مجلس شورای اسالمی
بســیاری از نمایندگان به موضوع ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسالمی اشاره داشتند ،البته سهم
حوزه فرهنگ و هنر از نظر بودجه مناســب نیســت ،به همین منظور برخی از ادارات کل ما در
شــهرهای مختلف کشور با حداقل نیرو و بودجه کم اداره می شود .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
خاطرنشان کرد :بخش عمده ای از فعالیت های ما به صورت سامانه ای جلو رفته و سعی ما براین
است این مسیر را با کمترین هزینه طی کنیم و عدالت در حوزه فرهنگ و هنر اجرا شود.
جشنواره ها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشد حوزه فرهنگ و هنر است
اسماعیلی در مورد اینکه ایا جشنواره ها به علت هزینه های گزاف حذف می شوند ،گفت :جشنواره
فلســفه و ماهیتش این نیست که به خاطر هزینه بخواهیم با ان اینگونه برخورد کنیم ،بسیاری
از جشــنواره ها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشــد حوزه فرهنگ و هنر است ،من با این
نظر مخالف هســتم ،اینکه تغییرات یا ادغام هایی در جشــنواره ها صورت بگیرد منطقی است اما
تعطیلی نخواهیم داشت ،با تغییرات و ادغام ها اسراف مالی کم می شود اما در عین حال کارهای
فرهنگی هنری به خوبی پیش می رود .وی باال بردن کیفیت جشنواره ها را یکی از برنامه های این
دوره وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی و به منظور گسترش فرهنگ و هنر و به مثابه یک فرصت
برای این حوزه قلمداد کرد.
ارایش ما در حوزه رسانه منفعل است
وی در رابطه با مهم ترین نیاز امروز رسانه ها تصریح کرد :یکی از حوزه هایی که بنده خیلی در ان
کار کردم حوزه رسانه بوده است .از این رو در این حوزه به عنوان کارشناس رسانه حرف می زنم،
ارایش ما در حوزه رســانه منفعل است ،وقتی هشتگ ها و ترندها را در رسانه ها می بینیم ضعف
رسانه ای ما دیده می شود ،رهبر معظم انقالب در جلسه تنفیذ به ارایش رسانه ای اشاره کردند و
ما باید در این حوزه اموزش و تربیت نیروی انســانی و استفاده از فناوری های نوین را در دستور
کار قرار دهیم .درواقع ارایش رسانه ای ما از رویکرد پدافندی به رویکرد افندی تغییر کند .وزیر
فرهنگ و ارشــاد اسالمی ادامه داد :در امر رســانه باید فضای رشد به جوانان بدهیم ،فعاالن ما
در حوزه رســانه نسبت به همسایگان باالتر هستند ولی نسبت به تراز جهانی ضعف هایی داریم،
بعضی از خبرنگاران و عکاســان ما درامد بسیار پایین دارند و باید از جامعه رسانه ای دفاع کرد.
اسماعیلی در رابطه با اینکه فرهنگ و هنر سیاست زده است ،خاطرنشان کرد :بخشی از فرهنگ
و هنر سیاست زده است ،گاهی در انتخابات و فضاهای سیاسی شاهد این موضوع هستیم ،اینکه
گاهی حس می کنیم که اســتفاده ابزاری از اهالی فرهنگ و هنر می شــود خوب نیســت ،زیرا
اصحاب فرهنگ و هنر گرامی هستند و باید به انها احترام گذاشت.
سپهر محمدی تهیه کننده سریال «روزگار جوانی» :
سریال سازی در دوران کرونا با ریسک مواجه است
تهیه کننده «روزگار جوانی» از ســختی های تولید در زمان
کرونا گفت و اینکه چقدر ســریال سازی را با ریسک مواجه
می کند.
سپهر محمدی تهیه کننده سریال «روزگار جوانی» با اشاره
روند مراحل پس از تولید این مجموعه و مشــکالتی که در
زمان تولید داشتند ،بیان کرد :سریال هایی که بازیگر زیادی
دارد به شــکل طبیعی کار سختی است خطراتی که متوجه
بازیگر اســت از اسیب های فیزیکی و دیگر مشکالت خود به
خود معضالتی را به وجود می اورد.
وی اضافه کرد :ما در یک لوکیشــن هفت ماه حضور داشتیم
که ۶۰نفر عوامل ســریال را شــامل می شــد و همه اینها
مشکالت را زیاد می کرد.
محمدی با اشاره شرایط کرونایی کشور اظهار کرد :در همین
روزهای کرونایی و در طول تولید ســریال پدر و مادر اقای
اصغر توسلی کارگردان سریال متاسفانه بر اثر کرونا و در یک
فاصله حدودا ً ۱۰روزه فوت کردند و خود ایشــان هم کرونا
گرفتند که ۲۵روز کار تعطیل شد همچنین برخی از عوامل
هم خودشان یا خانواده شان مبتال می شدند.
این تهیه کننده تصریح کرد :خود من اص ً
ال دوســت نداشتم
در کرونــا کار کنم چون مســئولیت بزرگی بود و اگر اتفاقی
برای عوامل می افتاد نمی توانستم خودم را ببخشم.
وی اضافه کرد :ما حدود هفت بازیگر در هر قسمت داشتیم و
عالوه بر ان بازیگران مهمان نیز حضور داشتند .غیر از اینها
هم در برخی قســمت ها بازیگران هنــرور بودند که مجموعاً
۱۱۰۰هنرور می شدند و در ایام کرونا همه اینها ریسک بود.
محمدی با اشــاره به ســختی های فراهم کردن امکانات نیز
گفت :ما لوکیشــن سریال را سه بار به سختی تمدید کردیم
و قیمت ان هم دائم باال می رفت .کار در دوران کرونا بســیار
سخت اســت و خود ما دوست داشتیم در زمانی باشد که با
فراغ بال بیشــتری به تولید می رســید اما امیدوارم برایند و
پخش این ســریال خروجی خوبی داشته باشد و حال مردم
را خوب کند.
تهیــه کننده «روزگار جوانی» یاداور شــد :اعتقاد دارم این
ســریال ارامش بخش و فرهنگساز اســت ،گاهی خانواده ها
شرمشــان می اید فیلم با حتی سریالی را با هم ببینند ولی
روزگار جوانــی اینگونه نیســت .وی در پایــان عنوان کرد:
امیدوارم سریال «روزگار جوانی» که با یک تیم حرفه ای در
پشــت صحنه و بازیگران جوان و مستعد ساخته شده است
خوب دیده شــود و اگر بازتاب خوبی داشــته باشد به فصل
بعدی هم فکر خواهیم کرد. صفحه 2
«یکجایساکت»2اولینفیلمیکهامریکایی هاپسازکرونادیدند
«یک جای ساکت »۲اولین فیلمی بود که بسیاری ازامریکایی ها پس از شیوع کرونا ،بسته شدن سینماها و
سپسواکسیناسیونعمومیوبازشدنسینماهادرسالن هایسینمادیدند.خیلی هادرامریکااولینفیلمی
که پس از شیوع کرونا ،بسته شدن سینماها و پس از واکسیناسیون عمومی ،چند ماه پیش در سالن های
سینما دیدند« ،یک جای ساکت »۲بود .نوعی شاعرانگی هم در این قضایا هست چون درست مثل کرونا،
دنباله این فیلم ژانر وحشت از جایی داستان را پی گرفته که یک سال از حادثه خطرناکی که بشریت را مورد
تهدید قرار داده بود ،گذشته بود .قسمت نخست «یک مکان ساکت» سال ۲۰۱۸روی پرده رفت و بازیگرانی
همچون «امیلی بالنت»« ،میلیسنت سیموندز» و «جان کرازینسکی» در ان به ایفای نقش پرداخته بودند.
این فیلم ترسناک و مهیج ،داستان خانواده «ابوت» را به تصویر می کشید و در حالی که فقط ۱۷میلیون
دالر هزینه ساخت ان شده بود ،توانست بیش از ۳۴۰میلیون دالر در سینماهای جهان بفروشد .حاال در
شماره دوم فیلم و پس از یک سال تاخیر در نمایش عمومی ان ،جان کرازینسکی همچنان کارگردانی را بر
عهده دارد و مانند نسخه نخست توانسته رضایت مخاطبان را جل کند .امتیاز فیلم اول در سایت IMDB
با فیلم دوم تفات چندانی ندارد و هر دو بیش از ۷امتیاز (از )۱۰کسب کرده اند .با این تفاوت که نسخه دوم
فروش کمتری در جهان داشته و نزدیک به ۳۰۰میلیون دالر فروخته است که از اصلی ترین دالیل ان را
می توان شیوع کرونا و بسته بودن برخی سینماها دانست .در شماره دوم فیلم «یک جای ساکت» ،خانواده
ابوت (یا انچه که از اعضایش باقی مانده است) را با پیوند و اتحادی محکم تر ،باز می یابیم .انها خبر تهاجم
مرگبار به کره زمین را شنیده و بیش از همسایه های خود جدی اش گرفته اند .باورکردنی نیست فیلم اصلی
که بالفاصله به اثری کالسیک تبدیل شد و حاال دنباله اش توسط «مایکل بی» تهیه شده باشد؛ فیلمسازی
که تجربه فیلمسازی را به دو ساعت صداهای گوشخراش تقلیل داد .گرچه کرازینسکی درست عکس او
عمل کرده :هر چه کمتر ،بیشتر؛ با ایما و اشاره تهدیدی را توصیف کردن ،می تواند ترسناک تر از نشان دادنش
باشد و هیچ تهدیدی وحشتناک تر از سکوت و ظلمت نیست .اینجا سروصدا وقتی باال می گیرد که هیوالها
حمله می کنند ،بنابراین در حالی که خانواده ابوت محتاطانه سعی دارند صدایی ازشان بلند نشود تا قومی
شنوایی بسیار حساس هیوالها شناسایی شان نکند ،بخش اعظم فیلم در وضعیت پرتعلیقی بین سکوت و
پچ پچ می گذرد .ماجراهای یک جای ساکت اصلی ،زمانی اغاز می شد که چند ماهی از دوران عادی جدید
گذشته بود؛ دورانی که عنان زنجیره غذایی دیگر دست ادم ها نیست .ماجراهای این یکی به عقب برگشته و
از جایی شروع می شود که موجودات بیگانه تازه پا بر روی کره زمین گذاشته اند .این حرکت هوشمندانه ای
برای دور زدن محدودیتی است که شخصیت فیلم اصلی برای سازندگان دنباله ایجاد کرده بود؛ چون در
انجا جان سالم به در نمی برد .با فلش بک زدن به ان حمله اولیه ،کارگردان می تواند نشان دهد چطور کل
خانواده ابوت به اشغالگران جدید زمین واکنش نشان دادند ،مدتی را با پدر مرحوم خانواده بگذارند ،و در این
بین ،برخوردهای وحشتناکی را به تصویر بکشد؛ مثل انجا که ا ِولین ابوت (امیلی بالنت) از برخورد با اتوبوسی
پرسرعت جان سالم به در می برد .بعد فلش فوروارد به ۴۷۴روز بعد ،بازمانده های خانواده -مادر (اولین)،
دختر زبر و زرنگ (ریگن) ،برادر کوچک (مارکوس) و بچه شیرخواری که صدای گریه اش امکان دارد به
قیمت جانشان تمام شود -حال باید مزرعه را ترک کنند و در جایی دیگر که با شعله های اتش عالمت
گذاری شده ،پناه بگیرند.
با انکه اشکارا کرازینسکی از اسپیلبرگ و استیون کینگ تاثیر گرفته ولی در اینجا تاثراتی هم از سریال
«مردگان متحرک»« ،نشانه ها ( »)۲۰۰۲و اصوال ژانر زامبی حس می شود .راه حل این است که دوال دوال
راه بروی و به سبک فیلم «االمو» از خودت دفاع کنی ،یا دل به دریا بزنی و امیدوار باشی چیزی از بقایای
شنبــه 13شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1500
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
«رای» بهترین فیلم جشنواره کودک
و نوجوان «دیورسینه» اروگوئه شد
تمدن بشری را در پیرامونت پیدا کنی .مجله «دنیای تصویر» ادامه ماجرا را اینچنین نقل می کند :اولین
فردی که خانواده ابوت مالقات می کنند ،امت (کیلین مورفی) دوستی قدیمی است که در یک کارخانه
فوالدسازی متروکه پنهان شده .انها او را مجاب می کنند تا کمکشان کند (داستان به شمایلی پدرگونه،
فداکار و حمایتگر ،نیاز داشته است) .با انکه فیلم دو قهرمان زن هم دارد ،ولی امت را نیز به عنوان پشتیبان
همراهشان می کند .اما ایده اصلی مقابله با بیگانه ها ،قبل از هر کس دیگر به ذهن ریگن می رسد :او که به
ایمپلنت شنوایی مسلح است ،پیشنهاد می دهد ایستگاهی رادیویی پیدا کنند و از انجا با استفاده از ایمپلنت
خود ،عالمتی صوتی مخابره کنند که هیوالها را یک بار برای همیشه شکست دهد .اما رساندن خود به
ایستگاه رادیویی خطری مضاعف در بردارد :واکنش ادم های دیگر روشن نیست و هیوالهایی هم در ان
دور و بر می پلکند که هر کجا می روند ،ردپای صوتی شان را می گیرند .در عنوان بندی ،کرازینسکی با جمله
«فیلمی از »...معرفی شده ،حال انکه فیلم به شدت وامدار طراحی ،فیلمبرداری ،نورپردازی ،جلوه های ویژه،
صداسازی ،صداپردازی و صداگذاری اش است که بسیاری شان در مرحله پس از تولید ،ساخته و پرداخته
شده اند .فیلم اصلی ۱۸۸میلیون دالر فقط در امریکا فروخت و شاید نتیجه گرفتند که فقط کافی است
کرازینسکی با افزودن صحنه هایی به اینجا و انجا ،فیلمنامه دومی را بنویسد و کارگردانی کند .اما به جای پر
کردن حفره های فیلمنامه (چرا به جز دختر جوان خانواده کس دیگری به فکر نقطه ضعف های موجودات
بیگانه نیفتاده یا چرا این موجودات با وجود داشــتن چنان دندان های ترســناکی هر چیز و همه چیز را
می خورند؟) فیلم روی این موضوع شرط بسته که اگر عالقه ای به دیدن این فیلم دارید ،پس مثل یک بچه
خوب ،منطق و چون و چرا را کنار می گذارید .ولی راستش ،چون و چرا می کنیم؛ چرا هیوالهایی که صداهای
خود را از فاصله دور می شنوند ،صدای نفس کشیدن با ضربان قلب در چند سانتی متری نمی شنوند؟ یا وقتی
باالخره تصمیم می گیرند بچه ای را در فضای باز به جایی دیگ کنند ،مخاطب هاج و واج می ماند که خب
چرا همان اول این کار را نکردند؟!
سام قریبیان بازیگر سریال «کلبه ای در مه»:
تاثیر پخش نامنظم سریال ها بر ریزش مخاطبان
ســام قریبیان بازیگر تلویزیون گفت :همه ما پس از سال ها
هنوز بسیاری از سریال های تلویزیون مثل «هزاردستان» را
ماندگار می دانیم چون به صورت منظم پخش می شد.
ســام قریبیان بازیگر ســریال «کلبه ای در مــه» که مهمان
جدیدترین برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود،
با انتقاد از بی نظمی در پخش این مجموعه تلویزیونی گفت:
در هــر کار تلویزیونی ،تــداوم و نظم در پخش اهمیت دارد.
همه ما پس از سال ها هنوز بسیاری از سریال های تلویزیون
مثل «هزاردستان» را ماندگار می دانیم چون به صورت منظم
پخش می شــد و شما می دانستد که در یک روز خاص هفته
و در ساعتی معین باید منتظر پخش سریال باشید .متاسفانه
ایــن اتفاق برای ســریال «کلبه ای در مــه» نیفتاد و همین
موضوع بر امار مخاطبان ان تاثیر منفی داشت.
وی افزود :در نســخه اولیه فیلمنامــه ،مختصاتی را که برای
برزو نوشته بودند زیاد دوســت نداشتم؛ وقتی با نوسندگان
صحبت کردم گفتم که کلیشــه های شــخصیتی چیز بدی
نیســت ،اما به شرطی که در جای خودش استفاده شود .اوالً
که این داســتان در سال 1357می گذرد و دران زمان دیگر
فئودالیســم و خان و خان بازی که در گذشته در ایران بود،
کم رنگ شده بود؛ ارتباط ارباب و رعیتی به شکلی که در این
فیلمنامه طراحی شده بود در ان سال ها نبود.
اینکه برزو زنش را کتک می زد منطقی نبود
بازیگر نقش «برزو خان» در ســریال «کلبه ای درمه» تاکید
کرد :از طرف دیگر ،برزو شــخصیتی اســت که دوست دارد
همســرش برای او فرزند پســر بیاورد ،اما در فیلمنامه مدام
زنــش را کتک می زد که این منطقی نیســت .یعنی یکی از
معضالت من در درک این شــخصیت ،همســر ازاری او در
فیلم نامه بود .چون باالخره شــاید فرزندی که در راه داشت
پسر بود و باید حواسش به این موضوع می بود.
این بازیگر ســینما و تلویزیون عنوان کرد :در سال های دهه
شصت ،بازیگرانی مثل زنده یاد ولی شیراندامی یا اقای عنایت
3
بخشــی نقش این گونه خان ها را خیلی خــوب بازی کرده
بودند اما ان شکل از بازی و شخصیت ها که تعریف شده بود
فضای خاص خودش را داشت .در دنیای سریال سازی امروز
شــخصیت های خاکســتری داریم؛ یعنی یک فرد می تواند
قاچاقچی و خالفکار باشــد ،اما در عین حال پدر خوبی هم
باشــد یا این که می تواند پدر و همســر بدی باشد اما پلیس
خوبی باشد.
لفافیان با دید باز پیشنهاداتمان را پذیرفت
قریبیــان تصریح کــرد :حرف من این بود کــه این کاراکتر
می تواند ابعاد مختلفی داشــته باشــد؛ هم من و هم حمید
ابراهیمی درباره شخصیت برزو و استوار سیروس پیشنهاداتی
دادیم که خدا را شــکر اقای لفافیان با دید بازی که داشت
پذیرفت و به نوعی فیلمنامه این کار دوباره بازنویسی شد.
وی ادامــه داد :در فیلم نامه اولیه بــرزو فرار می کند و بعد
به جریان انقالب می خوریم؛ داســتان سریال تا سال 64
ادامه پیدا می کرد و بعد شــیرین (ســودابه بیضایی) برزو
را در المــان پیدا می کرد و ...مث ً
ال در صحنه قتل نادر قرار
بود «برزو» پس از ورود به صحنه دیالوگ بگوید و شــلوغ
کند که من گفتم یک قتل رخ داده و برادر زن برزو کشته
شده؛ باید پلیس به صحنه جرم بیاید .در نتیجه من دوخط
دیالوگ داشــتم اما این دیالوگ ها حذف شــد و فقط در
بک گراند تصویر دیده می شدم.
وی افزود :جا دارد از ســعه صدر اقای لفافیان تشــکر کنم.
چون اگر ما به عنوان بازیگر پیشــنهادی می دادیم در جهت
پیشــرفت کار بود و نه در جهت پررنگ شدن نقش خودمان.
من این تجربه را داشــته ام که کارگــردان در مواجهه با این
پیشنهادات گارد می گیرد و می گوید همین است که هست!
امــا در «کلبه ای در مه» یک گروه همدل به همدیگر کمک
می کردند.
ماجرای یک کشش خونی
این بازیگر در پاســخ به پرسش پدرام کریمی درباره این که
چرا عالقــه برزوخان به «می جان» خــوب از کار در نیامده
اســت ،گفت :در خانه برزو زنان زیادی به عنوان خدمتکار و
مهمان و ...رفت وامد دارند اما او به انها توجهی ندارد ،پس
ادم چشم ناپاکی نیست .چون پایان قصه مشخص شده این
را می گویم ،اما اینها خواهر و برادر هستند و به هر حال برزو
هم اطالعی ندارد ،پس یک کشش خونی وجود دارد .ضمن
این که در فضایی که همه بله قربانگو هســتند ،شــخصیت
متفاوت «می جان» و این که جلوی برزو می ایســتد مورد
توجه او قرار می گیرد .حاال اگر این منطق روایی خوب از کار
درنیامده به متن و شیوه بازی ها برمی گردد.
در ادامه پــدرام کریمی از صحنه ارایــی و طراحی دکور و
لباس به عنوان یکی از نقاط قوت این ســریال یاد کرد و در
همین راستا سام قریبیان نیز عنوان کرد :ما ک ً
ال دو هفته در
شمال تصویربرداری داشتیم .تمام لوکیشن ها اعم از معدن،
خانه خان و سایر اماکن در تهران طراحی شده بود و ما پنج
ماه ونیم در تهران و در یک منطقه تصویربرداری داشتیم که
واقعاً جای تقدیر دارد.
«سریالیســت» به تهیه کنندگی محمــد باریکانی و مجتبی
فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری اســت از گروه تاریخ،
فرهنگ و هنر شــبکه یک که پنجشــنبه هر هفته ســاعت
۲۳:۱۵روی انتن شبکه یک سیما می رود.
فیلم کوتاه «رای» به کارگردانی سپیده برنجی برنده جایزه بهترین
فیلم کوتاه داستانی سی مین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و
نوجوان «دیورسینه» در اروگوئه شد .جشنواره معتبر بین المللی فیلم
کودک و نوجوان «دیورسینه» فهرست برندگان سی مین دوره این
جشنواره را رسما اعالم کرد و فیلم کوتاه «رای» از ایران به کارگردانی
سپیده برنجی جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی دوره سی ام این
جشنواره را کسب کرد .این جشنواره از 26مرداد تا 5شهریور (-17
27اوت میالدی) در اروگوئه برگزار شد .جشنواره بین المللی فیلم
کودک و نوجوان «دیورسینه» (Festival Internacional De
) Cine Para Niños Y Jóvenes Divercineرویــدادی
بین المللی است که هر سال در روزهای پایانی مرداد و اوایل شهریور
با موضوع کودک و نوجوان در شــهر مونته ویدئو در کشور اروگوئه
برگزار می شود .این جشنواره با هدف نمایش تازه ترین اثار برجسته
ســینمایی در حوزه کودک و نوجوان برگزار می شــود .جشنواره
بین المللی «دیورســینه» ،همچنین ،با برگزاری بخش های متنوع
جنبی در طول مدت برگزاری جشنواره توزیع کنندگان فیلم را برای
خرید حقوق نمایش اثار کودک و نوجوان ترغیب می کند .در «رای»
به کارگردانی سپیده برنجی ،رایا و دوستانش در مدرسه اشوب به پا
می کنند .در همین حال ،رایا با وجدان خود دست و پنجه نرم می کند
و می کوشد خود و ارزش هایش را در پدر و مادرش پیدا کند .رایا که
ایمان دارد همیشه راه حلی وجود دارد ،قصد دارد در برابر مانعی که
مقابلش قد علم کرده ،دست به انتخاب بزند .ایا باید دست به دامن
جادو شــود یا با این موانع چشم در چشم شود؟ نخستین حضور
جهانی «رای» در بخش مسابقه ی شصتمین دوره جشنواره فیلم
کودک و نوجوان زلین بود و در بخش مسابقه جشنواره های شاخصی
از جمله چهل و نهمین دوره جشنواره دانشجویی «»Sehsüchte
در المان ،سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم های کودک و نوجوان
«اله کینو»درلهستان،وبیستوپنجمیندورهجشنواره«اشلینگل»
در المان ،بیست و دومین دوره جشنواره زنان سئول در کره جنوبی
و نوزدهمین دوره جشــنواره جهانی «ایسکیا گلوبال» در ایتالیا به
نمایش درامده است .رایا قاسم زاده ،پیمان نعیمی ،دالرام فتحی،
نیلوفر صدری ،باران رســتگار ،ری را ازادی بازیگران این فیلم کوتاه
هستند« .رای» نوشت ه سپیده برنجی و پیمان نعیمی است و با تهیه
کنندگی مشترک سپیده برنجی و مجتبی بیات ساخته شده است.
پخشبین المللیاینفیلمبرعهده«شمیدفیلم»است.سی میندوره
جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان «دیورسینه» (Festival
Internacional De Cine Para Niños Y Jóvenes
) Divercineاز 26مرداد تا 5شــهریور ( 27-17اوت میالدی)
در اروگوئه برگزار شد.
حضور «پارادایس» در بخش مسابقه
جشنواره پارانای ارژانتین
فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی به بخش
مسابقهجشنوارهبین المللیپارانایارژانتینراهیافت.فیلمسینمایی
پارادایس ساخته علی عطشانی در سی و چهارمین حضور بین المللی
خود به بخش مسابقه جشنواره بین المللی پارانای ارژانتین راه یافت.
جشــنواره بین المللی فیلم مســتقل پارانا ( )PIFFتوسط مرکز
بین المللی تحقیقات تجربی فیلم و فیلم هنری ( )CICVEمتعلق
به انجمن مدنی کتابخانه پدرو لمبل ،به مدیریت استبان اماتی به
صورت رقابتی برگزار می شــود .هدف جشنواره پارانا سهم مثبت
در توســعه فرهنگ و صنعت فیلم عنوان شــده است .چهارمین
دوره جشــنواره بین المللی فیلم مستقل پارانا از ۳سپتامبر تا ۱۰
سپتامبر ۲۰۲۱در شــهر پارانای ( )PARANAکشور ارژانتین
برگزار می شود و «اسپاسیو جا» محلی برای نمایش و ارائه فیزیکی
فیلم های این جشنواره است .مهران رجبی ،جواد عزتی ،محمدعلی
نجفیان ،سامان صفاری ،کیان کاووسی ،مسعود بهارلو و بیتا عطشانی
از ایران و الیویا بورکات ،ماتیاس متس ،کالتسیدا روبرت و کاترین
فولوس از کشور المان در فیلم پارادایس به ایفای نقش پرداخته اند.
در فیلم سینمایی پارادایس جواد عزتی ،طلبه ای جوان است که با
دوستش در اینستاگرام با دختری المانی اشنا شده و برای دیدن او
راهی المان می شوند! صفحه 3
هدایتهاشمیبازیگرتئاتر:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1500شنبه13شه ریورماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:04
19:32
19:50
05:09
06:36
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
اجازه بدهید چیزی نگویم!
هدایت هاشــمی بازیگــر تئاتر می گویــد ،وقتی جامعــه تئاتری از
ابتدایی ترین حقوق خود بی بهره اســت ،دیگر از کدام مطالبه سخن
بگوییم؟! این بازیگر در پاســخ به پرسشی درباره مهم ترین مطالبات
جامعــه تئاتــری از وزیر جدید فرهنگ و ارشــاد اســامی ،توضیح
می دهد :صحبت از جامعه تئاتری یعنی سخن گفتن از گروهی که از
ابتدایی ترین حقوق خود بی بهره است .جامعه ای که سال هاست فریاد
حق خواهی اش به جایی نرســیده .بنابراین در این وضعیت ،صحبت
کردن از مطالبات این جامعه چیزی شــبیه شــوخی اســت و اجازه
بدهید در این زمینه چیزی نگویم .او یاداوری می کند :سال هاست که
ما وضعیت تئاتر را تشریح کرده ایم ،از مشکالت ان سخن گفته ایم و
وضعیت جامعه تئاتری را توضیح داده ایم ولی دریغ از ذره ای توجه و
رسیدگی .هاشمی سپس ابراز تاسف می کند از اینکه معموال افرادی
در منصب وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی قرار می گیرند که سابقه
فعالیت شــان به این حوزه ارتباطی نــدارد .او در این زمینه می گوید:
ارزو به دل مان مانده که وزیر فرهنگ ،خود هنرمند باشد یا سابقه ای
در زمینه امور فرهنگی داشــته باشــد .معموال افرادی در این پست
قرار می گیرنــد که به این فضا ارتباطی ندارند .طبیعتا چنین افرادی
نمی توانند تصمیم های درســتی برای فرهنــگ و هنر بگیرند ،چون
شناخت کافی از این حوزه ندارند و بدبختانه همین که تا حدودی با
این فضا اشــنا می شوند ،دوره مدیریت شان به پایان می رسد و دوباره
این روند تکرار می شــود .هاشمی با اشاره به مهجور بودن حوزه تئاتر
ادامه می دهد :تئاتر در قیاس با دیگر هنرها کمتر شناخته شده است
و فراموش نکرده ایم در دوره های پیشین ،وزیر محترمی که به عنوان
وزیر فرهنگ ارشــاد اسالمی شناخته می شــد ،حتی یک تئاتر هم
ندیده بود و کتمان هم نمی کــرد .در چنین وضعیتی چه مطالبه ای
می توان داشت؟!
محسنکیایی:
عدم پرداخت دستمزد عوامل در طول دوره ابتال به کرونا درست نیست
محسن کیایی بازیگر سینما بیان کرد اینکه به عوامل بگویند در طول
کار در یک فیلم سینمایی ،درصورت ابتال به کرونا دستمزد دوره بیماری
پرداخت نمی شود ،درست نیست .محسن کیایی بازیگر و نویسنده سینما
و تلویزیون درباره تغییر قراردادهای سینمایی گفت :از اواخر سال گذشته
تا امروز تنها در یکی از پروژه های سینمایی حضور داشتم که هنگام عقد
قرارداد ،هیچ بندی مبنی بر اینکه در صورت ابتال به کرونا ،دستمزد دوره
بیماری پرداخت نمی شود ،وجود نداشت .وی ادامه داد :تا امروز هم اگر
پروژه ای را جلوی دوربین برده باشیم نیز تمام تالش خود را کرده ایم که
شرایط مناسب را برای عوامل فراهم کنیم ،اگر هم فردی به کرونا مبتال
شود ،دستمزد ان کام ً
ال پرداخت می شود .این بازیگر بیان کرد :من به
عنوان یک بازیگر و به دلیل شرایط خاص کاری خود ،نمی توانم جلوی
دوربین ماسک بزنم ،حتی با توجه به گریمی که روی صورت دارم پشت
دوربین نیز نمی توانم از ماسک استفاده کنم ،حال تصور کنید در چنین
شرایطی به دلیل حضور در یک پروژه به کرونا مبتال شوم و بعد به من
بگویند دستمزد شما را در ان مدت که بیمار بودید پرداخت نمی کنیم،
مگر چنین چیزی می شود؟
وی توضیح داد :البته این را هم باید بگویم این مساله نیز وجود دارد که
برخی از دوستان پشت دوربین پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند،
اگر در طول پروژه همه عوامل رعایت کرده و تنها زمان خود را در خانه یا
کار سپری کنند می توان شرایط را کنترل کرد .کیایی گفت :معتقدم اگر
هم قرار است چنین بندی در قراردادها ذکر شود ،باید تبصره ای برای ان
در نظر گرفته شــود .البته نمی توان یک طرفه قضاوت کرد ،در واقع این
درست نیست که بگویند چون کرونا گرفتید ،پس دستمزد شما در این
مدت پرداخت نمی شــود .از طرف دیگر هم نمی شود افراد پروتکل های
بهداشتی را چه سر فیلمبرداری و چه خارج از ان رعایت نکنند .این بازیگر
در پایان گفت :تاکید می کنم در صورتی که چنین بندی در قرارداد ذکر
شــود باید این مساله نیز در قرارداد اورده شود که در صورتی که فرد به
دلیل حضور در پروژه کرونا گرفته باشد ،دستمزدش پرداخت می شود.
جوان های تئاتری بدون واکسیناسیون در خط مقدم به سر می برند
کارگــردان نمایش «شــب جنایتــکاران» که در
تماشاخانه شهرزاد اجرا می شود تاکید کرد جوان
های تئاتــری این روزها در خــط مقدم اجراهای
تئاتری هســتند و در انتظار واکسیناسیون به سر
می برند.
مهــدی محبعلــی کارگــردان نمایــش «شــب
جنایتکاران» که بعد از ۳وقفه ایجاد شده به دلیل
شیوع ویروس کرونا بار دیگر در تماشاخانه شهرزاد
روی صحنه رفته است ،درباره وضعیت اجرای این
اثر نمایشــی گفت :ما از روز یکشــنبه ۷شهریور
اجرای مجدد نمایش را شــروع کردیم و بر خالف
انتظارمان تماشاگران اســتقبال قابل توجهی را با
توجه به پروتکل های بهداشــتی از اجرا داشــتند.
قرار است تا اخر هفته اینده نمایش را اجرا کنیم و
اگر استقبال مخاطبان همچنان تداوم داشته باشد
اجرا تمدید می شود.
وی دربــاره اینکه ایــا با توجه بــه تعطیلی های
کرونایی تغییراتی در اجرای «شــب جنایتکاران»
ایجاد شــده یا نه ،توضیح داد :اینکه بتوانیم ریتم
قبلی اجرا را حفظ کنیم یک مســاله است و اینکه
بخواهیم به رویکرد جدیدی در اجرا برسیم مساله
دیگری اســت .معتقدم حفظ کردن ریتم اجرا در
این شرایط کار مهمی است و ما تمرکزمان را روی
این موضوع گذاشتیم.
محبعلی درباره وضعیت واکسیناســیون گروه های
جوان تئاتــری که عضو صنــدوق اعتباری هنری
نیستند و در شرایط کرونایی اثارشان را به صحنه
مــی برند ،تاکید کرد :نه تنها من و اعضای گروهم
بلکــه ۸۰درصد جــوان های تئاتــری که در این
شــرایط به تمرین ،تولید و اجرای نمایش مشغول
هستند عضو صنف و صندوق اعتباری هنر نیستند
ولی در خــط مقدم و در یک قدمی تماشــاگر به
اجرای اثار خود می پردازند.
امیدوارم با قول هایی هــم که اداره کل هنرهای
نمایشــی داده واکسیناسیون برای این جوانان نیز
انجام شود. صفحه 4