روزنامه هنرمند شماره 1499
روزنامه هنرمند شماره 1499
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 10شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1499صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
به اهنگسازی محسن جلیلی؛
«عاشق کشی»
حسام الدین سراج در
دسترس مخاطبان قرار گرفت
رقابت ۱۰۰اهنگساز در
پانزدهمین جشنواره ملی
موسیقی جوان
به بهانه حاشیه اخیر قطعه همایون شجریان
چرا قانون کپی رایت
در ایران زیر پا گذاشته می شود؟
رضا رویگری:
«بوتیک» بهتر ین کارم
در سینماست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
محمدصادقیبازیگر نقش«پیمان»
در سریال«افرا»:
سریال «افرا» هیچکس
را قضاوت نمی کند
سینما3-
با تورهای ارزان قیمت
به استقبال پیک ششم برویم!
CINEMA
کیانوش عیاری:
سریال « ۸۷متر» یک هفته
المبدا مهمان تورهای ترکیه
بعد از اربعین پخش می شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
88301986
منوچهر والی زاده با اشاره به تاثیر کرونا:
می روم تنهایی دوبله می کنم
و برمی گردم!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
سینما3-
CINEMA
فرهاد دهنوی تهیه کننده
برنامه «گفتگوی اجتماعی» در رادیو:
مسئوالن با ما قهر می کنند
اولینبرنامهرادیوبرایناشنوایان
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
به بهانه حاشیه اخیر قطعه همایون شجریان
چهارشنبــه 10شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1499
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
۵۲۴اثر متقاضی شرکت در
سی وچهارمین جشنواره بین المللی
فیلم های کودکان
تاکنــون صاحبان ۵۲۴فیلــم ایرانی و خارجی متقاضــی حضور در
سی وچهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شده اند.
با پایان مهلت ارســال اثار بخش ملــی ۴۳۸ ،فیلم متقاضی حضور در
سی وچهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شدند
که این تعداد نسبت به دوره گذشته رشد قابل توجهی داشته است .از
۴۳۸فیلم متقاضی حضور در بخش ملی این دوره جشنواره ۲۴۸ ،فیلم
در بخش «فیلم کوتاه داستانی» ۱۱۹ ،فیلم در بخش «پویانمایی کوتاه»،
۳۰فیلم در بخش «بلند داستانی» ۱۴ ،فیلم در بخش «سینمایی»۱۲ ،
عنوان در بخش «وب ســری» و ۱۵عنوان در بخش «کرونا-روایت» به
دبیرخانه جشنواره رسیدند .گفتنی است؛ اخرین مهلت ثبت نام اثار در
جشنواره ۳۱ ،مرداد ماه سال ۱۴۰۰بود .همچنین در بخش بین الملل
جشــنواره ۴۴ ،فیلم سینمایی (شــامل ۲۰انیمیشن و ۲۴فیلم بلند
سینمایی) از ۳۰کشور و ۴۲فیلم کوتاه (شامل ۱۴انیمیشن و ۲۸کوتاه
داستانی ) از ۲۱کشــور تا تاریخ یکم شهریورماه ۲۳( ۱۴۰۰اگوست
)۲۰۲۱ارائه شده و مهلت ارائه اثر به این بخش تا ۲۴شهریور ۱۵( ۱۴۰۰
سپتامبر )۲۰۲۱ادامه خواهد داشت .سی و چهارمین جشنواره بین المللی
فیلم های کودکان و نوجوانــان از ۱۶تا ۲۱مهر ۸( ۱۴۰۰تا ۱۳اکتبر
)۲۰۲۱با مشارکت سازمان سینمایی ،بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری
اصفهان ،در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین الملل ،برگزار خواهد شد.
ایرانشهر برای ۲سال اینده
درخواست اجرا نمی گیرد
دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر اعالم کرد به دلیل تعویق
اجرای تعهدات پیشین این تماشاخانه در شرایط کرونایی ،این تماشاخانه
برای ۲سال اینده درخواست جدید اجرا نمی پذیرد .حسین مسافراستانه
دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر درباره وضعیت برنامه ریزی
اجراهای این تماشــاخانه با توجه به اینکه تعطیلی ها و محدودیت های
کرونایی اجرای تعهدات سالن های تئاتری را با مشکل مواجه کرده است،
گفت :جدول اجراهای تماشاخانه ایرانشهر از قبل بسته شده ولی به دلیل
تعطیلی ها و محدودیت های کرونایی خیلی از نمایش ها نتوانسته اند ،روی
صحنه بروند .وی یاداور شد :نوبت اجرای بسیاری از نمایش هایی که از سال
۹۸برایاجرادرتماشاخانهایرانشهرتوسطشورایسیاستگذاریتماشاخانه
پذیرفته شده بودند به دلیل تعطیلی ها و محدودیت های کرونایی به تعویق
افتاده است .مسافراستانه با بیان اینکه مشخص نیست وضعیت بازگشایی
سالن های تئاتری چگونه خواهد بود ،اظهار کرد :با گروه های پذیرفته شده
برای اجرا در تماشاخانه وارد گفتگو شده ایم تا ببینیم کدامیک امادگی اجرا
را به محض بازگشایی مجدد تماشاخانه دارند .وی در پایان سخنان خود
تاکید کرد :با توجه به تعهدات اجرایی تماشاخانه از سال ۹۸و ،۹۹نمی
توانیم برای ۲سال اینده درخواست جدیدی برای اجرا بپذیریم.
بهاهنگسازیمحسنجلیلی؛
«عاشق کشی» حسام الدین سراج
در دسترس مخاطبان قرار گرفت
تک اهنگ «عاشق کشی» به اهنگسازی محسن جلیلی و خوانندگی
حسام الدین ســراج توسط مرکز موســیقی حوزه هنری پیش روی
مخاطبان قرار گرفت« .عاشق کشی» عنوان یکی تازه ترین اثار منتشر
شده در بخش تک اهنگ ها است که به تازگی توسط مرکز موسیقی حوزه
هنری در دسترس شنوندگان قرار گرفت .در این تک اهنگ هادی محمد
حسنیشاعر،محسنجلیلیاهنگسازوتنظیمکننده،حسام الدینسراج
خواننده ،مهدی اقایی تنظیم کننده ،علیرضا مصدقی نوازنده تار ،سیاوش
عبدی و مریم شهریاری نوازنده سازهای کوبه ای ،شایان دیانتی نوازنده
گیتار بیس ،فریناز راستی نوازنده هارپ ،سارا مداح نوازنده ویولنسل ،اوا
تهرانی نوازنده فلوت ،ارکستر «نغمه پردازان فروزان» به سرپرستی بهنام
نظری گروه اجرایی را تشکیل می دهند .در این تک اهنگ که ضبط و
میکس و مستر ان در استودیو هالل و استودیو «پژواک» صورت گرفته
است ،ماهان رئیسی و عرفان مهرابی طراح ،سروش بخشش مدیر اجرایی
و مرکز موسیقی حوزه هنری ناشر دیگر عوامل ان را تشکیل می دهند.
چرا قانون کپی رایت به راحتی در ایران زیر پا گذاشته می شود؟
قانون کپی رایت مســئله ای جدی اســت که همواره در عرصه فرهنگ و هنر جای
بحث داشــته و در دنیا قوانین سفت و سختی هم برای ان اعمال می شود .تفاوتی هم
نمی کند فردی که قانون کپی رایت را زیر پا گذاشته چه کسی و در چه جایگاهی است
و دالیلش برای این کار چه بوده است .قانون کپی رایت در موارد بسیاری در کشورمان
نادیده گرفته شده است و زمانی که فردی ان را زیر پا گذاشته ،نه تنها در اغلب موارد
این اتهام را به گردن نمی گیرد ،بلکه اگر در اثری که منتشر کرده به صورت غیرقانونی
یکی از ســه مورد کپی برداری ،الهام و یا کالژ را انجام داده باشــد ،در صورت مقصر
شمرده شدن ،توجیهاتی را در راستای اقدام صورت گرفته ،بیان می کند .مصداق بارز
این امر نیز اثاری اســت که هر از چند گاهــی در تلویزیون ،رادیو و یا فضای مجازی
می شنویم و به محض پخش شدن کار ،یاد و خاطره اثر اصلی برایمان تداعی می شود؛
درواقع این دســت از کپی برداری ها و یا در مــوارد دیگر ،الهام گرفتن ها حالت هایی
است که مدام توسط هنرمندان مطرح تا کمتر شــناخته شده تکرار می شود .اخیرا
شباهت های ســاختاری قطع ه «اسمان ابری» با اهنگسازی غالمرضا صادقی و صدای
همایون شــجریان با اثر «نقش تو» از احسان مطوری که سه سال پیش ساخته شده
است ،بحث برانگیز شده اســت و در نهایت اختالف نظرهایی نسبت به کپی بودن یا
نبودن اثر صادقی وجود دارد .همین امر موجب شد که به گفت وگو با سه موسیقیدان
و کارشــناس موسیقی از جمله پیام سوری (نوازنده پیانو و اهنگساز) ،بهنود یخچالی
(اهنگساز موسیقی فیلم) و علی مغازه ای (کارشناس موسیقی) بنشیند و نظر انها را
درباره اینکه چه زمانی می توان اثری را کپی یا الهام دانست ،جویا شود.
از کجا بدانیم کپی صورت گرفته است؟
پیام ســوری در ابتدا درباره اینکه چه زمانی یک قطعه موســیقی کپی اثر دیگری محسوب می
شــود؟ گفت :متاسفانه قانون کپی رایت در حوزه موسیقی در ایران وجود ندارد؛ یعنی موسیقی
ما در ایران به هیچ عنوان از قانون جهانی که هیچ ،قوانین موجود در کشور نیز تبعیت نمی کند.
بــه همین جهت هر فردی هم کــه بخواهد بحث کپی رایت را از طریــق مراجع قضایی دنبال
کند ،انقدر کار طاقت فرســایی است که ترجیح می دهد پی ان نرود .او ادامه می دهد :زمانی که
هنرمندی در ساخت یک اثر ،از کار هنرمند دیگری کپی برداری می کند ،چه سهوا و چه عمدا،
بهتر اســت که رســانه ها درباره اتفاقی که صورت گرفته اطالع رسانی کنند .همچنین به جای
اینکه دو طرف در چنین مواردی با هم برخورد داشــته باشــند ،بهتر اســت فردی که مقصر در
کپی برداری از کار فرد دیگری اســت ،حداقل به لحاظ اخالقی در جهت کسب رضایت صاحب
اثر اقدامی داشــته باشــد .این هنرمند بیان می کند :اغلب اقوام نزدیک اساتید قدیمی موسیقی
مانند اســتادعلی تجویدی (نوازنده ویولن و اهنگساز) ،همایون خرم (نوازنده ویولن و اهنگساز)
و یا مجید وفادار (اهنگســاز) که بسیاری از انها اکنون در قید حیات نیستند ،نسبت به استفاده
از اثار انها بســیار سختگیر هستند .به گونه ای که اگر قصد انتشار تنظیم متفاوتی از اثار یکی از
این افراد را داشــته باشید تا زمانی که رضایت نامه ای از وارث انها نداشته باشید وزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی به شما مجوز نشر نخواهد داد.
ســوری می گوید که قانون کپی رایت در دنیا بیان می کند که اگر یک موتیف (کوچکترین واحد
دارای مفهوم در موسیقی) یا چند میزان کم از یک اهنگ عینا در اثری دیگر تکرار شود ،مشکل
قانونی ندارد؛ البته این قوانین شــامل حال همه کشــورها نمی شــود ،ولی اگر موسیقی از نظر
فواصل ریتمیک ،فواصل موسیقی و از نظر نت تا حد زیادی شباهت داشته باشد ،کپی است .مثال
اگر قطعه ای را که در شور خوانده شده تنها به دستگاه اصفهان مدوالسیون کنیم باعث نمی شود
که کار ،دیگر کپی نباشــد .او همچنین در همین راستا گذری به شباهت دو اثر «اسمان ابری»
و «نقش تو» می زند و توضیح می دهد :مثال در این دو اثر شــباهتی که وجود داشــت بیشتر از
یک موتیف بود .اینکه اهنگســاز تنها یک فاصله دستگاهی را مثال از شور به اصفهان تغییر دهد
و یا گام قطعه تغییر داده شــود ،باز هم موتیف ها همان هســتند .یعنی وارسته های نتی دقیقا از
نظر فیگور و ریتمیک اجرا شــده و تنها نت تغییر کرده اســت ،مثال نت «دو» به «ر» تغییر داده
شــده اســت اما در نهایت فواصل همان چیزی است که در کار اصلی بوده؛ چون عینا کار اصلی
را تداعی می کند.
چه زمانی اثر ساخته شده الهام است؟
او در پاســخ به ســوال باال می گوید :زمانی می توانیم بگوییم که هنرمند الهام گرفته اســت که
چکیده روح اثری در قطعه ای دیگری شــنیده شود؛ البته نه به قصد و از ان اثر جدیدی ساخته
شــود .از جمله افرادی که در این کار اســتعداد باالیی دارد شــادمهر عقیلی است؛ البته در ژانر
موسیقی پاپ .درواقع برخی اثاری که او برای یکی از خوانندگان یا خودش ساخته به این صورت
هســتند که فکر می کنید کارها را در جایی شــنیده اید؛ در صورتی که این طور نیست .درواقع
چکیده ذهن اهنگســاز به یک اثر نوستالژیک تبدیل و ان نوستالژی تبدیل به موتیفی شده که
روح ان از انها اســت نه کپی ان .با گوش دادن به اثری که مثال از یک کار قدیمی الهام گرفته
شده ،حس خوشایندی و نوستالژیک گونه ای به مخاطب دست خواهد داد؛ درصورتی که ان اثر
جدید است .سوری عنوان کرد که این نوع بی دقتی ها برای خیلی ها صورت می گیرد ،مثال اقای
علیرضا قربانی تیتراژ فیلم «چهارراه اســتانبول» را با تنظیم غالمرضا صادقی خوانده که بخشی
عینا شبیه به یکی از اهنگ های خواننده های ایرانی مقیم خارج از کشور به نام «کویر» است.
علت کپی کاری ها و بی دقتی ها در استفاده از اثار دیگر هنرمندان چیست؟
او درباره علت بی دقتی در اســتفاده از اثار دیگر اهنگسازان در اثار موسیقایی عنوان می کند :در
موســیقی یک فقر شــنیداری داریم که هم گریبانگیر مردم است و هم موسیقیدان ها که روز به
روز در حال افزایش اســت .دایره شنیداری ،پژوهشی هنرمندان موسیقی باعث می شود که تنوع
موتیف ها و ریتم هایی که می شنوند چکیده ای برای انها ایجاد کند که به ساخت یک موسیقی و
اهنگ ختم شود .از طرفی برخی از خواننده ها به خصوص در موسیقی پاپ به این صورت عمل
می کنند که اگر یک ســبک و استایل در موســیقی مخاطب دارد تا انتها همان را ادامه دهند و
هیچ گاه تالشــی برای تغییر روش کاری خود نمی کنند .در نتیجه وقتی که یک نامه را ۵۰بار
تکرار کنیم و هر بار تنها ضمیر و فعل و فاعل را تغییر دهیم پیشــرفتی حاصل نخواهد شد و در
واقع همان به دور خود گشتن است و این می شود که ما در موسیقی پاپ غرب و قدیم خودمان
اسطوره داریم ولی در فعاالن و خوانندگان فعلی ایران نداریم.
چرا قانون کپی رایت به راحتی در ایران زیر پا گذاشته می شود؟
بهنود یخچالی ،اهنگســاز در بخش دیگری از این گزارش ،در پاسخ به این سوال اظهار می کند:
این امر ریشــه در فرهنگ ما دارد و بخشــی از ان هم شاید بر اساس سیاست باشد .در کشور ما
قانونی که نوشــته شــده با قانونی که اجرا می شود (یا نمی شــود) و قانونی که بین افراد صورت
می گیرد متفاوت اســت .جدا از بحث کپی رایت در موســیقی ،می توان قوانین دیگر را در کشور
در نظر گرفت؛ قانون وجود دارد اما متاســفانه ضمانت اجرایی ندارد .قانون کپی رایت هم وجود
دارد امــا چه تضمینی بــرای اجرای ان می توان پیدا کرد؟ او ادامه داد :برای حل این مشــکل
به نظرم کاری که در اروپا و امریکا اتفاق افتاده را می توان انجام داد .شــرکت هایی هســتند که
قانونی کپی رایت اثر را در مکان های معلوم ،در تاریخ مشخص و بازه زمانی از پیش تعیین شده
بــه عهده می گیرند؛ چنانچه تخلفی در هر یک از موارد از پیش تعیین شــده صورت بگیرد ،ان
شــرکت موظف اســت که خســارت صاحب اثر را برایش زنده کند و به این صورت کار هنرمند
بیمه خواهد شد .یخچالی تصریح کرد :حال مسائل قانونی به کنار ،بر فرض که اصال قانون کپی
رایت هم اجرا نشــود یا اصال نداشــته باشیم ،خود مردم چه؟ انســانی تر است اگر حق دیگری
رعایت شــود .اخالقی تر است اگر از اثری وام گرفته می شود ،عنوان شود .این حرکت هم احترام
به صاحب اثر اســت و هم احترام به خود .اما متاسفانه خیلی وقت ها این اتفاق صورت نمی گیرد.
دلیلش می تواند این باشــد که شاید انسان ها دچار ترس می شــوند! جدا از این مساله هم ،این
امکان همیشــه می تواند وجود داشته باشه که دو اثر کامال تصادفی شبیه هم شده باشند! به هر
حال تفکر ما ،انســانی و زمینی است و مشترکاتی بین انسان ها می تواند وجود داشته باشد که از
ان بی خبرند.
یاداوری کپی کردن افراد موجب موضع گیری انها می شود!
او در پاســخ به اینکه «چرا وقتی که بــه افرادی که قانون کپی رایــت را رعایت نکرده اند ،این
موضوع را یاداوری می کنیم ،ســریعا موضع گیری می کنند؟» می گوید :این مساله ریشه عمیقی
دارد و مربوط به انسان شناسی و جامعه شناسی است که در تخصص من نیست .اما تحلیلی که
می توانم داشــته باشم این است که شاید نوع برخورد با افراد باید متفاوت باشد؛ زیرا برای اینکه
موضــع گیری نکنند ،همه یک فرمول ندارند .به هــر حال موضع گیری هم می تواند بد نبوده و
وسیله دفاعیه بدن برای به تعادل رساندن روان است .ولی اینکه چرا افراد گارد می گیرند شاید به
این دلیل باشد که احساس می کنند به حریم شخصی انها تجاوز می شود .شاید از احساس ترسی
باشــد که دایره امن انها را مورد مخاطره قرار می دهد« .چطور می توان مطمئن شــد که اثری
قانون کپی رایت را رعایت نکرده اســت؟» یخچالی بیان می کند :این مشکلی است که در اروپا و
امریکا حل شده است .اثار می توانند امضا دیجیتالی داشته باشند و اتوماتیک برای استفاده از انها
باید قانون کپی رایت را رعایت کرد؛ چون در هر شــبکه اجتماعی ،سایت و هر پلتفرم موسیقی،
کپی رایت توسط امضاء دیجیتالی چک شده و به راحتی نمی توان اثر را کپی و یا از ان استفاده
تجاری داشــت .البته قوانین کپی رایت در اروپا و امریکا بسیار پیچیده است و معموال شرکت ها
وکالی خود را برای ان دارند .اما در کشــور ما می توان از این جمله استفاده کرد که« :ماه پشت
ابر پنهان نمی ماند!» .زیرا باالخره دیر یا زود یک نفر اصل اثر را شــنیده و در ناخوداگا ه ذهنش
ان را با اثر اصلی مقایسه می کند و پی به کپی بودن یا شباهتش کار خواهد برد.
برای قضاوت درباره کپی بودن چه باید کرد؟
ایــن هنرمند همچنین با اشــاره به دو اثر «اســمان ابری» و «نقش تو» دربــاره نحوه قضاوت
کپی بودن دو اثر موســیقایی می گوید :قضاوت این مقوله کار خیلی ســختی اســت .شاید هم
نشــدنی باشــد .اما می توان برای قضاوت از «متر»ی اســتفاده کرد و هر دو قطعه را با ان متر
ســنجید .راهکار مشخصی برای این امر نیست یا اگر باشــد من اطالعی ندارم .اما راهکاری که
به ذهنم می رســد و بد نیست در نظر گرفته شــود این است که ،پیش از مقایسه دو قطعه ،اثار
هر دو اهنگســاز مورد بررسی قرار گیرد و نقاط مشترک قطعات یک اهنگساز مانند استفاده از
حرکت های مشــابه در قطعاتش ،یا موتیف ها ،یا تعداد نت هایی که بیشتر در ملودی ها یا موتیف
کارهای خود اســتفاده می کند ،یا ریتم مشــخص و ...مشخص شود .همچنین دغدغه ذهنی او
معلوم شود .در این حالت می توانیم به عصاره ای از تفکر یک اهنگساز برسیم و این کار را با اثار
اهنگســاز بعدی هم انجام دهیم .در این صورت می توانیم بفهمیم که عصاره فکری شــان شبیه
به هم هست یا خیر .به نظرم اگر نباشد می توانیم این سوال را داشته باشیم که «ایا از موسیقی
دیگری وام گرفته شــده یا خیر؟» .او ادامه می دهد :اگر طرز فکر هر دو اهنگســاز شبیه به هم
باشد دیگر بحث کپی بودن مطرح نمی شود و اثار این دو اهنگساز تنها شبیه به هم خواهد بود
که خب شباهت هم مساله ای است که به سختی می توان حل کرد .هر موسیقی به هر حال یک
شبیه دارد یا ممکن است تداعی کننده یک اثر دیگر باشد .در مورد این دو قطعه هم به راحتی
نمی توان نظر داد و باید اثار هر دو اهنگســاز مورد برسی قرار بگیرد .اما با شنیدن انها می توان
گفت بخش اول دو کار شباهت زیادی دارد و در اواسط قطعه کامال تغییر می کنند .این هنرمند
با بیان اینکه «چند نکته در هر یک از این دو قطعه وجود دارد» ،توضیح می دهد :در شعر زیبای
مرحوم حسین منزوی گستردگی کلماتی که در جای درست قرار گرفته و توصیف به جا ،باعث
شــده اند تا شعر وزن (بار) داشته باشد .ولی این شعر تک ملودی نیست برای همین برای هر دو
اهنگســاز ،ساخت موسیقی دشوار بوده است .صحبتم در مورد بخش دوم هر دو اثر است؛ چون
بخش اول هر دو اثر شبیه به هم است .در قطعه اقای مطوری شعر با خوانش در قطعه گنجانده
شــده و در قطعه اقای صادقی ملودی تغییر کرده است که بخش اول نه موتیف ،نه ملودی و نه
کارکرد اورتور را در قطعه معرفی می کند و شــبیه به کالژ شــده است .همچنین قطعه «اسمان
ابری» دو تکه به نظر می رســد اما این مشکل در قطعه اقای مطوری به شیوه دیگری حل شده
و ان اســتفاده از بخش اول در طول قطعه اســت .او ادامه داد :البته در قطعه اقای صادقی نباید
خواننــده را از قلم انداخت .تبحر اقای همایون شــجریان در خوانندگی و محبوبیتشــان باعث
می شود خیلی از فاکتورهای موسیقی در نظر گرفته یا حتی شنیده هم نشود! و به هر حال این
موضوع بُردی برای موسیقی می تواند باشد.
برخی شعرها در خودشان موسیقی دارند
علی مغازه ای ـ پژوهشگر موسیقی ـ نیز با اشاره به شباهت دو اثر «اسمان ابری» و «نقش تو»،
درباره اینکه ایا می توان قضاوتی مبنی بر کپی بودن اثر دوم در چنین شــرایطی داشــت یا نه؟
اظهار کرد :با وجود شباهت های فراوانی که این دو اثر دارند ولی اعتقادی ندارم که اثر «اسمان
ابری» کپی اثر «نقش تو» باشد .شاید بتوان اینگونه گفت که چون پایه این دو اثر بر اساس کالم
اســت پس چندان دور از ذهن نیست که در صورت ایجاد حالت موسیقایی در شعر انها ،همین
ســاختار ایجاد شــود .او ادامه داد :درواقع براساس اعتقاد برخی از هنرمندان موسیقی ،خیلی از
اشــعار ،دارای موسیقی در درون خود هستند؛ به صورتی که گفته می شود برخی از شعرا هنگام
سرودن اشعا ِر خود ،انها را با یک حال موسیقایی سروده اند؛ گویی که اگر به راز و رمز حال شاعر
پی ببریم موسیقی درون شعر نهفته است و کافی است بر بستر ریتمیک و ملودیک جاری باشد
و ســازهایی انها را همراهی کنند .مغازه ای تصریح کرد :البتــه از طرف دیگر تنظیم این دو اثر
موســیقایی تفاوت دارد .ولی اغلب این مشکالت ،مسائلی هستند که ریشه در خالء قانونی دارند
یا بی توجه به برخی از قوانین ،بروز پیدا می کند .قانون کپی رایت در کنوانسیون بین المللی برن
در ســوییس در حدود ۱۳۵ســال پیش با جمع زیادی از نمایندگان کشورهای دنیا به تصویب
رسید ،که ۳۰سال پس از این ماجرا ،حدود سال ۱۳۰۵در ایران در قانون مجازات و قانون های
حقوقی در دو مورد به اثار فرهنگی و هنری اشــاراتی شد .ولی مکمل ان توجه قانونی ،در سال
۱۳۴۸قانــون حمایت از حقوق مولفان ،مصنفان و هنرمندان در مجلس شــورای ملی تصویب
می شود که اثار هنری ،ادبی و شاخه صنعتی تولید اثار هنری را شامل می شود .او ادامه می دهد:
این قانون هنوز برقرار اســت و می توان به ان اســتناد کرد که البته به عنوان مکمل ان در سال
۵۲قانون دیگری با عنوان قانون «ترجمه و تکثیر کتب نشریات و اثار صوتی» تصویب شد .پس
از انقــاب نیز با ورود بحث های رایانه ای قانون «حمایــت از حقوق پدیداورندگان نرم افزارهای
رایانه ای» در سال ۷۹تصویب شد. صفحه 2
3
محمد صادقی بازیگر نقش «پیمان» در سریال «افرا»:
«افرا»هیچکسراقضاوتنمیکند
نقشم در «مانکن» می توانست نابودم کند
چهارشنبــه 10شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1499
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
بازیگر نقش «پیمان» در سریال «افرا» گفت :شخصیت پیمان نه تنها با ابتین ،بلکه از شخصیت خود
من هم خیلی فاصله دارد و درک این موضوع در این سریال چالش بزرگی برایم به شمار می امد.
این شب ها سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی محمد کامبیز دارابی از شبکه
یک پخش می شود .سریالی که کلیت ان در شمال کشور تصویربرداری شده و فضای بکری را از این
منطقه به تصویر می کشد .افرا روایتی است از چند خانواده است که هر کدام بنا به موقعیتی که دارند
درگیر مسائل و مشکالتی هستند و همه اینها در جایی به هم گره می خورد« .محمد صادقی» بازیگر
جوانی است که اولین سریال تلویزیونی خود را با «افرا» تجربه کرده و ایفاگر نقش «پیمان» در این
سریال شبانه است .با او درباره نقش هایی که در این سالها بازی کرده ،قصه های تکراری در برخی
سریال ها و ...گفت و گو کردیم.
درست است که شما پیش از بازی در سریال «افرا» در سریال «مانکن» یکی از نقش های اصلی را
ایفا می کردید اما از انجایی که ممکن است برخی مخاطبان ان سریال را ندیده باشند درباره شروع
کار بازیگری تان می فرمائید.
از سال ۹۱بازیگری را با اموزشگاه استاد سمندریان اغاز کردم و از ترم دوم اموزشگاه تئاتر کار می کردم تا همین
دو سال پیش .شاه لیر مسعود دلخواه ،اماده اوس جواد موالنیا ،گالیله و ...از جمله نمایش هایی بود که کار کردم.
چطور شد که به سمت کارهای تصویری امدید؟
اقای سهیلی زاده چند سال پیش برای سریال پریا از بازیگران تست می گرفتند و از کار من هم راضی بودند اما
ام زمان نشد که با هم کار کنیم و بعد از ان برای سریال مانکن از من دعوت کردند و بعد از ان نیز با اقای توفیقی
اشنا شدم .اشنایی با اقای توفیقی اتفاق مهمی برایم به شمار می رود برای اینکه بعد از این اشنایی احساس کردم
هنوز هم هنر شکل می گیرد.
ســریال مانکن هم مخاطبان خاص خود را داشت و شما در این سریال ابتین را که نقش مقابل
محمدرضا فروتن بود را بازی می کردید .ابتین یکی از نقش هایی بود که خیلی مخاطب با او همراه
نبود و حتی دلش هم برای او نمی سوخت .در ابتدای کار حرفه ای این نقش را دوست داشتید؟
من نسبت به نقش ها خیلی گارد ندارم به این خاطر که احساسم برای بازی کردن تیپیکال نیست .مگر کارگردانی
بخواهد کاراکتر خط کشی شده ای را بازی کنم .حتی در سریال افرا هم در شخصیت سفید پیمان باز هم رگه
های خاکستری داریم .در مورد ابتین نظر شما درست است انهم زمانیکه روی ویلچر نشست برایش نقطه ترحم
انگیزی بود .ابتین در سریال مانکن واقعا می توانست من را نابود کند و نقش های این شکلی برای شروع کار یک
بازیگرنقشهایخطرناکیهستند.
وقتی برای افرا دعوت به کار شدید ،این تفاوت در نقش پیمان و ابتین از همان ابتدا مشخص بود؟
وقتی اقای توفیقی این نقش را به من پیشنهاد داد گفت که اعتماد دارم تو از عهده این نقش بر می ایی و این
برایم ارزشمند بود .حتی چند وقت پیش یکی از کارگردان ها برای انتخاب من برای سریالی گفته بود نه صادقی
صورت خشنی دارد و من خوشحال شدم که ان کار را بازی نکردم .بازیگری جایی اتفاق می افتد که شما شکل
را از خودت می گیری.
برای قبول بازی در سریال «افرا» چقدر قصه و چقدر نقش برایتان مهم بود و چقدر کارگردانی
بهرنگتوفیقیدراینانتخابتاثیرگذاربود؟
در درجه اول بهرنگ توفیقی برایم مهم بود .این روزها هجمه عجیبی نسبت به تلویزیون ایجاد شده است و به هر
دلیلی کیفیت کارهای تلویزیونی اُفت کرده است و این برای هر بازیگری ترسناک است مخصوصا بازیگری مثل من
که تازه در ابتدای راه قرار دارد و کارهای ضعیف می تواند در شروع او را تمام کند .کمی جلوتر که رفتیم متوجه
شدم که اقای توفیقی مانکن را به دقت تمام دیدند و این از نکاتی که می گفتند مشخص بود .وقتی فیلم نامه را
خواندم دیدم که اقای توفیقی متخصص فیلم نامه هم هست و به نظرم مهندس احساسات است و همین برایم
بسیار با ارزش بود .از همه مهمتر برای اقلیمی که کامال به انجا اشراف دارد سریال می ساخت.
با اینکه ابتین با پیمان تفاوت های بسیاری دارد ،نقش پیمان چقدر برای خودتان جذاب بود؟
شخصیت پیمان نه تنها با ابتین ،بلکه از شخصیت خود من هم خیلی فاصله دارد و درک این موضوع برایم چالش
بزرگی بود .قصه افرا طوری نیست که به هر موضوعی خیلی عمیق بپردازد .بلکه سر خط هایی وجود دارد که با
هم در تقابل هستند .همین موضوع کار بازیگر را سخت تر می کند به این خاطر که باید خودت به عنوان بازیگر
این پختگی را در نقشت ایجاد کنی تا بتوانی در ذهن مخاطب باور پذیر ایفایش کنی .مدام این در ذهنم بود که
باید در اولین سکانی که از پیمان با مائده پخش می شود کار خود را در ذهن مخاطب انجام دهد و اگر این در
اخبار
نقد
رضا رویگری:
«بوتیک» بهترین کارم در سینماست
پدرم دوست داشت روحانی شوم
سکانس دوم رخ می داد من راه را اشتباه رفته بودم .اولین موضوعی که باعث شد من شخصیت پیمان را بفهمم
جدا کردن خودم از نسل خودم بود .در شمال دوستانی پیدا کردم که از خودم پنج سال کوچکتر بودند و با انها
معاشرت می کردم تا بیشتر وارد دنیایشان شوم.
کلیت قصه افرا چقدر برای شما جذابیت داشت؟
مهم ترین شاخصه قصه این سریال که توسط دو نویسنده نوشته شده است این است که هیچ گونه قضاوتی در
ان نیست و این نقطه عطف یک فیلم نامه می توند باشد که شما وقتی ان را می خوانی یا می بینی راحت نتوانی
همه را قضاوت کنید و بگویید این خوب است و این بد است .چون در زندگی واقعی هم همین است و نمی شود
راحت کسی را قضاوت کرد .افرا جزو معدود فیلم نامه هایی بود که وقتی خواندم به این نتیجه رسیدم که واقعا می
شود به همه شخصیت های این داستان حق داد و واقعا هم می شود به همه انها حق نداد.
درست است قصه ای که بین مائده و پیمان وجود دارد برای مخاطب جذابیت دارد و باعث می شود
سریال را دنبال کند اما برای خیلی ها هم می تواند قصه ای پُرتکرار باشد .شما به عنوان بازیگر چه
کردید که این تکراری بودن زیاد به چشم نیاید؟
اینکه هنوز قصه پسر و دختری را می بینیم که در ازدواج و به هم رسیدن به مشکالتی برمی خورند یعنی اینکه
هنوز هم چنین قصه ها و رخدادهایی در کنار ما در حال رخ دادن است .این سریال هم ملودرامی اجتماعی است
و باید از دل جامعه بربیاید و نمی تواند جدای از جامعه باشد .زندگی روزمره همه ما به نوعی تکراری است .انچه
زندگی همه ما را تکراری می کند کلیشه های بصری است .برای مثال پنج سریال این شکلی داریم و ممکن
است بازی دو بازیگرش بیشتر نظرمان را به خود جلب کند ،همان دو شخصیت را در یک کاری در نظر بگیرید
و در نهایت یک کار جدید در همان فضا پدید می اید که حس می کنیم باز داریم همان کارهای قبلی را می
بینیم و برایمان جذاب نیست و خسته کننده است .چرا؟ برای اینکه کاراکتر جدید ندیدیم .درست است قصه
تکراری است ،اما شحصیت جدید ندیدیم و اینکه قصه ای که داریم می بینیم از فیلتر دو شخصیت عبور کرده
است که از بقیه متفاوت بودند؟ نه اینکه به این تفاوت فکر کنیم اتفاقا این در بازیگری اشتباه است که بگوییم
از بازیگری که چنین نقشی را بازی کرده متفاوت بازی کنم .فقط کافی است که هر فردی به درستی مسیرش
را برود و واقعا بازیگر باشد وگرنه تا سینما هست قاتل و مقتول و عاشق داریم .همه اینها زمانی تفاوت و رنگ
پیدا می کنند که از درون ادم ها و فیلتر بازیگر می گذرند و اینجا است که تغییرش دیده می شود .حاال بعضا
ممکن است این تغییر حس نشود و بیننده فقط با کار همراه می شود که خودش یک موفقیت است و برخی
اوقات ادم های حرفه ای تر این تفاوت ها را متوجه می شوند .من هیچوقت از کلیشه های قصه ای و متنی
واقعا ترسی ندارم به این خاطر که تاریخ و ادم ها مدام تکرار می شوند .من هم باید بتوانم هر نقشی را صادقانه
از فیلتر خودم عبور دهم.
تا االن چه نقشی را دوست داشتید بازی کنید و پیشنهاد نشده است؟
ترجیحم این است که نقش های تکراری بازی نکنم و همین االن هم دوست ندارم دیگر نقشی مثل پیمان و ابتین
بازی کنم و این برایم اولویت دارد تا اینکه بخواهم به این فکر کنم چه نقشی را دوست دارم.
در بازیگری الگویی دارید؟
خیلی زیاد .هم ایرانی و هم خارجی .الگوهایم خیلی قدیمی نیستند به این خاطر که سینمای قدیم ایران را ندیدم
و از بین بازیگران ایرانی جواد عزتی ،شهاب حسینی و هوتن شکیبا را خیلی دوست دارم که قطعا وقتی نامشان
می اید مخاطب خود بازیگر را در خاطر می اورد نه نقش هایی که بازی کرده است .البته اقای فروتن را خیلی
زیاد دوست دارم و بیشتر از اینکه برایم الگوی بازیگری باشد برایم یک روانشناس است .قبل از مانکن و هم بازی
شدن با هم این احساس را داشتم اما بعد از انجا بیشتر به این باور نزدیک شدم .سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ
توفیقی و تهیه کنندگی محمد کامبیز دارابی هر شب از شبکه یک بروی انتن می رود.
حسین کیانی مدرس تئاتر:
شرایطتئاتراورژانسیاست!
حسین کیانی با بیان اینکه اجرای نمایش «پروین» در سال
جاری منتفی است ،ابراز امیدواری می کند که مدیران جدید
فرهنگی برای ســاختن امده باشــند نه تقابل و تنازع .این
نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر از شرایطی اورژانسی تئاتر
می گوید که اگر درمان نشــود ،باید منتظــر مرگ این هنر
باشیم .او همچنین تاکید دارد که بحث خودی و غیرخودی
برای یک بار هم که شــده ،باید تمام شود .کیانی در اغاز با
اشاره به حضور مدیران جدید در مناصب فرهنگی می گوید:
مهم ترین نکته این اســت که برای ســاختن امده باشیم نه
بــرای تقابل و تنازع و هر مدیری که چنین نگاهی داشــته
باشد ،راه به جایی نمی برد .او اضافه می کند :مدیران می ایند
و می روند و جامعه هنری است که باقی می ماند و چه خوب
است که مدیران خاطره خوشــی از خود به یادگار بگذارند.
این نمایشــنامه نویس با اشــاره به برنامه های پیشــنهادی
وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی ادامه می دهد :در برنامه های
پیشنهادی وزیر محترم ،احســاس کردم هنرمندان تئاتر را
مقابل خود می بینند که حس خوشــایندی نبود و امیدوارم
در برنامه ریزی هایشان این حس را کنار بگذارند که تئاتری ها
صرفا نــق می زننــد و مطالبات یکســویه و بی منطق دارند
چراکه جامعه تئاتری واقع بین ترین هنرمندان هســتند زیرا
با انســان و مسائل اجتماعی سر و کار دارند و امیدوارم وزیر
CINEMA
ارشــاد برای رفع ایــن نگاه تالش کنند .کیانــی با تاکید بر
اینکــه باید بحث خودی و غیرخودی را تمام کنیم ،یاداوری
می کند که این خط کشــی ها چگونه به جامعه ما ضربه های
ســنگینی زده اســت .او توضیح می دهد :دو قطبی کردن
جامعه ایرانی دیدگاهی اســت بسیار اشــتباه و به هیچ کجا
نمی رســد .در حالیکه همه ما در یک جا زندگی می کنیم و
درد مشــترک داریم و هدف همه ما تغییر به ســمت بهبود
اســت نه انتقادهای بی منطق بنابراین ضروری است مدیران
به جامعه هنری نگرشــی مثبت داشته باشند .این کارگردان
در ادامــه درباره مهم ترین مطالبات جامعــه تئاتری از وزیر
جدید ارشــاد می گوید :مطالبات ما موضوع جدیدی نیست
و برامده از شــرایطی است که پیش و پس از کرونا در تئاتر
ما وجود داشــته و هر کــس که کمی با این هنر اشــنایی
داشــته باشــد ،به ان واقف اســت.بنابراین اولین مطالبه ما
رفع گرفتاری هایی اســت که کرونا نصیب تئاتر کرده که هم
شــامل هنرمندان تئاتر می شــود و هم برنامه های تئاتری را
در بر می گیرد که نیازمند بازســازی و ترمیم اســت .کیانی،
عمده ترین مطالبه را شــرایط معیشتی و اقتصادی می خواند
و می افزاید :در حال حاضر این شــرایط بسیار وخیم و جزو
مسائل اورژانسی است .شرایط زیستی هنرمندان تئاتر و خود
ان بســیار اضطراری است که به سرعت باید به ان رسیدگی
کرد چون هنرمندان تئاتر پایــگاه اجتماعی چندانی ندارند
و در مقایســه با هنرمندان ســینما صدایشان کمتر شنیده
می شــود و کمتر مورد توجه نهادهای فرهنگی هســتند .او
خاطرنشان می کند :شــرایط ما طوری نیست که فکر کنیم
بعــد از کرونا همه چیز به حالت قبل برمی گردد و هنرمندان
تئاتــر کار و فعالیت خود را از ســر می گیرند .در این مدت
بســیاری چیزها تغییر کرده همچنانکه بسیاری از سالن های
خصوصی و حتی دولتی تعطیل شــده اند .تئاتر شغلی است
که می تواند رو به زوال برود .در دنیا می تواند ادامه پیدا کند
ولی در منطقه ما شرایط متفاوت است .همسایگان ما یا تئاتر
ندارند یا تئاترشــان ضعیف و رو به اضمحال است .کیانی با
بیان اینکه به واســطه فعالیتش در بدنــه تئاتر و همینطور
حضورش در فضای دانشگاهی به شرایط فعلی این هنر اگاه
است ،هشدار می دهد که تئاتر به خودی خود رشد نمی کند
بلکه نیازمند مراقبت اســت که اگر چنین نکنیم و دردهای
بی درمان ان را مداوا نکنیم ،هیچ بعید نیست که رو به افول
و زوال برود .او تاکید مــی کند :به جرات می توان گفت اگر
این شــرایط بهبود نیابد ،حتی در ظاهر هم تئاتری نخواهیم
داشــت چون حتی متعهدترین و دغدغه مندترین هنرمندان
هم دیگر توانایی کار در این عرصه را نخواهند داشت و تئاتر
را تــرک خواهند کرد .او همچنیــن به مدیران جدید هنری
پیشــنهاد می کند که از تکثر ســایق در تئاتر غافل نشوند
چون ریشــه این هنــر در تنوع افکار و اندیشه هاســت .اگر
قرار باشــد بر یک اندیشه متمرکز شویم ،ان تئاتر پیشرفتی
نخواهد کرد و در درون خود خواهد مرد .این مدرس تئاتر با
اشاره به برنامه های پیشنهادی وزیر ارشاد می گوید :در برنامه
های پیشنهادی وزیر محترم نوعی یکسونگری دیدم که خطر
بالقوه ای است برای هنری مانند تئاتر که مبنایش گفتگوست
و پایگاه گفتگو تنوع و تکثر اســت .باید باور داشــته باشیم
چیزی جز این تنوع اندیشــه نیســت که تئاتر را به حرکت
درمی اورد .با حذف ان تئاتــر و اصال هنر در خود می میرد.
او کــه قصد دارد نمایــش «پروین» را بر اســاس زندگی و
شــخصیت پروین اعتصامی اجرا کنــد ،در بخش پایانی این
گفتگو درباره ســرانجام اجرای این نمایش می گوید :هرچند
اخیرا مدیر مجموعه تئاتر شــهر از این نمایش هم به عنوان
یکی از اثار قطعی امســال در تاالر اصلی نــام برده اند ولی
شرایط به گونه ای است که نمی توان برنامه ریزی کرد چراکه
ذات تئاتر با هنر مانند نقاشی متفاوت است و نیازمند برنامه
ریزی و یک گروه چند نفره اســت اما وضعیت فعلی ،امکان
هر گونه برنامه ریزی را به هــم می ریزد بنابراین اجرای این
نمایش قطعا در سال ۱۴۰۰منتفی خواهد بود.
موزه سینمای ایران عصر دوشنبه هشتم شهریورماه به پاس بیش از
نیم قرن فعالیت «رضا رویگری» در عرصه سینما ،تئاتر و تلویزیون از
وی تقدیر کرد .در حاشیه ضبط تاریخ شفاهی از زحمات رضا رویگری
که سال ها در سینما ،تلویزیون و تئاتر فعالیت حرفه ای داشته اند با
اهدا لوح تقدیر قدرانی شد .در گفتگوی تصویری تاریخ شفاهی ،رضا
رویگری از کودکی ،دوران تحصیل ،حضور در فیلم ها و ســریال ها
و نمایش ها گفت .رضا رویگری در بخشــی از این مصاحبه گفت:
پدرم بسیار مذهبی بود و دلش می خواست روحانی شوم حتی در
نوجوانی ماه رمضان در پشت بام خانه مان اذان می گفتم و در مسجد
اعظم تجریش اموزش قران ،دروس دینی و مذهبی اموختم .وی
خاطرنشــان کرد :اول سریال تلویزیونی ام «چنگک» و اولین فیلم
سینمایی ام «عقاب ها» ساخته ساموئل خاچیکیان بود که مخاطبان
زیادی در زمان اکران داشته است اما خودم بهترین کار سینمایی ام
را فیلم «بوتیک» می دانم .رویگری در مورد نقش خود در ســریال
مختارنامه نیز بیان داشت :داوود میرباقری گفته بود نقش کیان فقط
برای رضا رویگری است و هنرمند دیگری را برای تست گریم نیاورید.
وی ادامه داد :قبل از انقالب زمانیکه تئاتر کار می کردم و هنوز مقابل
دوربیــن نرفته بودم داریوش مهرجویی برای فیلم «الموت» از من
دعوت به همکاری کرد که ان فیلم به نتیجه نرسید و سال ها بعد
با فیلم «اجاره نشین ها » فرصت این همکاری فراهم شد که تجربه
بسیار شیرینی برایم بود .یاداور می شود ،این هنرمند پیشکسوت در
فیلم هایسینماییهمچونعقاب ها،اجارهنشین ها،کانیمانگا،شب
بیست و نهم ،الما ،مسافر ری ،بوتیک ،دل شکسته و ...نقش افرینی
داشته است .این دیدار با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در موزه
سینماصورتگرفت.
کیانوش عیاری:
سریال « ۸۷متر» یک هفته بعد
از اربعین پخش می شود
مجموعهتلویزیونی« ۸۷متر»کیانوشعیاریکهقراربودمردادماه
به انتن برســد ،سرانجام یک هفته بعد از اربعین از شبکه یک
پخش می شود .کیانوش عیاری ،کارگردان سینما و تلویزیون خبر
داد که این سریال یک هفته بعد از اربعین از شبکه یک پخش
می شود .حدود یک ماه پیش شبکه یک تیزر این سریال را پخش
کرد و خبر داد که به زودی ۸۷متر تقدیم عالقه مندان می شود.
داستان سریال ۸۷متر به اختالف و درگیری دو خانواده خلیلی و
پوردورانی بر سر مالکیت یک منزل برمی گردد .علیرضا پوردورانی
به همراه همسر ،دو دختر و پسرش ،خانه ای را از یک فروشنده
به نام فرج ناصری خریداری می کنند .اما روز اسباب کشی متوجه
می شوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته
شــده است .محسن به همراه پسر ،همسر و دو دخترش صبح
زودتر از پوردورانی ها به خانه رسیده اند و وسایل شان را در خانه
گذاشته اند اما با رسیدن خانواده پوردورانی ،ماجرای کالهبرداری
مشخص می شود .علی دهکردی ،مهران رجبی ،فریبا کامران،
زنده یاد حسین محب اهری ،شهین تسلیمی ،دیبا زاهدی ،سونیا
سنجری ،حسین سلیمانی ،فریده سپاه منصور ،محمد بحرانی
و سعید پیردوســت از بازیگران این سریال هستند .مجموعه
تلویزیونی ۸۷متر کاری از گروه فیلم و ســریال شــبکه یک
سیماست که در ۴۰قسمت ۴۵دقیقه ای تولید می شود .این
سریال مرداد سا ل ۹۶در تهران کلید خورد .در طول ساختش ۲
بار متوقف شد؛ یک بار به دلیل نبود بودجه کافی و بار دیگر به دلیل
وضعیت قرمز در پی شیوع کرونا.
دو مستند ایرانی جوایز جشنواره
«درخت زردالو» را به خانه بردند
هفتمینجشنوارهبین المللیمستند«درختزردالو»برگزیدگان
خود را شــناخت و دو مستند «بالورا» و «کل فاطمه» موفق به
دریافتجایزهازاینجشنوارهشدند.بالوراساختهعبدالقادرخالدی
موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران در بخش کوتاه شد و کل
فاطمه به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری جایزه جنبی مارتین
ادوران را گرفت .در این جشنواره که از تاریخ ۳۱مرداد اغاز و تا
۷شهریور ماه ادامه داشت ،لیال حسینی فعال حوزه بین الملل
مرکز گسترش به همراه دو داور دیگر بخش داوری اثار را برعهده
داشتند .جشنواره بین المللی مستند درخت زردالو در دو بخش
مسابقهفیلم هایبلند( ۳۰دقیقهوبیشتر)وفیلم هایکوتاه(کمتر
از ۳۰دقیقه) برگزار شد .مستندهای کل فاطمه (مهدی زمانپور
کیاسری) ،ناخدا دریایی (مازیار مشتاق گوهری) و بالورا (عبدالقادر
خالدی) از ایران در این جشنواره نمایش داده شدند. صفحه 3
با تورهای ارزان قیمت به استقبال پیک ششم برویم!
المبدا مهمان تورهای ترکیه
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1499چهارشنبه10شه ریورماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:04
19:32
19:50
05:09
06:36
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
با وجود اینکه ویروس المبدا در ترکیه درحال گردش است اما تورهای گردشگری این کشور از مبدا ایران
به مقصد شهرهای درگیر این ویروس با نازل ترین قیمت ها به فروش می رسد .علیرضا زالی فرمانده ستاد
مقابله با کرونا در پایتخت با اشاره به شناسایی سویه المبدا در ۴۰کشور جهان ،اظهار داشته با توجه به
اینکه انتشــار از طریق مرزها صورت می گیرد ،کنترل مرزها و ترددها مهم ترین موضوع در پیشــگیری از
ورود این سویه جدید است .بنابراین اعمال محدودیت های جدی تر در مرزهای کشور و به خصوص انجام
قرنطینه هوشــمند در مبادی ورودی مرزهای زمینی و هوایی بســیار اهمیت دارد .در همین حال برخی
منابع خبری اعالم کرده اند ،ویروس المبدا در کشــور ترکیه مشاهده شده است اما ترکیه مقصدی است
که بسیاری از ایرانی ها به عنوان مقصد ارزان به ان سفرهای زیادی می کنند چون ویزا ندارد نزدیک است
و تورهای گردشــگری ان از بسیاری مقاصد ایرانی ارزان قیمت تر است .این روزها نیز که ویروس المبدا
در ترکیه مشــاهده شده ،اتفاقاً به جای اینکه ســفر به این کشور ممنوع شود؛ تورهای گردشگری ان به
نازل ترین قیمت ها فروخته و تبلیغ می شــود .در حال حاضر بلیت تک پرواز رفت و برگشــت به استانبول
تنها چهار میلیون تومان هزینه دارد اما برای ســفر با تورهای ارزان قیمتی که این روزها تبلیغ ان بسیار
زیاد شده است ،برای چهار روز سفر در هتل های چهار و سه ستاره همراه با پرواز و صبحانه حدود ۵تا ۸
میلیون تومان هزینه الزم است .این نرخ ها در ارزان ترین قیمت فروخته می شود و تبلیغات ان در فضای
مجازی از ســوی اژانس های مسافرتی نیز به وفور دیده می شود از طرفی افرادی که به صورت خودسرانه
بدون مجوز تور گردشــگری به مقصد ترکیه می برند نیز بســیار زیاد هستند و گاهی با وعده بیمه قانونی
تور از ســوی اژانس های مسافرتی این تورهای گردشــگری را با نرخ های کمتر نیز به فروش می رسانند.
تورهای گردشگری استانبول برای اوایل مرداد و ۵روز اقامت در هتل های ۴ستاره ۵میلیون تومان نرخ
داشــت .این نرخ برای خرداد ماه به ۴میلیون تومان هم رسیده بود .اکنون برای روزهای اول شهریور به
طور متوسط برای ۶روز اقامت در هتل ۳ستاره معمولی ۵میلیون تومان نرخ دارد.
این در حالی اســت که مقامات ترک و ایرانی از خطر وجود ویروس المبدا در ترکیه و انتقال ان به ایران
هشــدار می دهند .اما نظر یکی از اژانس داران درباره برگزاری تورهای ترکیه در شــرایط شیوع ویروس
جالب توجه اســت .احســان درجزی یک از مدیران دفاتر مســافرتی که تورهای ترکیه را نیز می فروشد
می گوید :در شرایط عادی با فرارسیدن فصل سرما قیمت تورهای ترکیه پایین می اید این اتفاق هر ساله
می افتد .ولی مقاصدی مانند کوش اداســی که هوا سردتر می شود متقاضی کمتری دارد چون استفاده از
دریا و اســتخر در انها محدود اســت .این را هم باید در نظر گرفت که با کم شدن مسافر هتل و محدود
شــدن خدمات ،تورهای ترکیه نرخ کمتری خواهند داشــت .در حال حاضر هم نرخ تورها کمتر شده اند
چون کمتر کســی به ترکیه می رود به همین دلیل یک افر برای مســافران در نظر گرفته می شود شاید
تشــویقی برای انها باشد اما درباره اینکه ویروس در ترکیه وجود دارد باید گفت این ویروس در ایران هم
هست .منتها باید افراد خودشان رعایت کنند .مگر المبدا در ایران نیست؟ وی با توجیه اینکه ویروس در
همه جای دنیا هست و این افراد هستند که باید خودشان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند اقدام به
برگزاری تورهای گردشــگری به مقصد انتالیا می کند تورهایی که این اژانس به صورت نمونه می فروشد
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
منوچهر والی زاده با اشاره به تاثیر کرونا:
می روم تنهایی دوبله می کنم و برمی گردم!
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
رقابت ۱۰۰اهنگساز در
پانزدهمین جشنواره ملی
موسیقی جوان
به دنبال اضافه شدن بخش اهنگسازی به ساختار
جشنواره موسیقی جوان ،امسال ۱۰۰اهنگساز با
اثارشان در پانزدهمین جشــنواره ملی موسیقی
جــوان به رقابت خواهند پرداخت .امســال بخش
اهنگسازی با امکان استفاده از سازهای موسیقی
دستگاهی ،ســازهای بومی نواحی مختلف ایران،
ســازهای موسیقی کالســیک غربی در قالب های
دوئت ،تریــو و کوارتت به پانزدهمین جشــنواره
ملی موسیقی جوان اضافه شده است .در این دوره
و بعد از اتمام مهلت فراخوان ۱۰۰ ،اهنگســاز با
سقف سنی ۲۹سال با اثارشان که اختصاصاً برای
حضور در جشنواره پانزدهم ساخت ه شده است ،به
رقابت خواهند پرداخت .براســاس موارد مندرج
در فراخوان ،تم قطعات باید برگرفته از موســیقی
دســتگاهی یا موسیقی بومی نواحی مختلف ایران
باشد و اســتفاده از تم های بکرتری که عموماً در
اثار اهنگســازان کمتر مورد استفاده قرار گرفته،
امتیــاز محســوب خواهــد شــد .داوری بخش
اهنگســازی با حضور حســین علیزاده و کیاوش
صاحب نســق به عنوان مشــاوران این بخش ،از
نیمه شــهریورماه اغاز خواهد شد و اسامی هیات
داوران این بخش ،پس از طبقه بندی اثار ،متعاقباً
اعالم خواهد شد .در این بخش ،داوران با در نظر
گرفتن معیارهایی همچون شــیوه بدیع برخورد با
م انتخاب شــده ،نحو پردازش ،واریاسیون ،بسط
ت
وگســترش تم ،توجه به نگاه و رویکرد شــخصی
در مقوالتــی ماننــد بافت و چندصدایــی در اثر،
خالقیــت در رنگ امیــزی و ســازارایی ،تنوع در
پردازش و در عین حال انسجام و یکدستی کلیت
اثر ،به بررســی اثار خواهند پرداخت .از انجایی
که امســال برای اولین بار بخش اهنگســازی به
جشنواره ملی موســیقی جوان اضافه شده ،امید
است با اســتقبال خوبی که از ان صورت گرفته،
اهنگســازان توانمندی به جامعه موسیقی معرفی
شوند .پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
پاییز امســال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت
گسترده استادان موســیقی ایران با حمایت دفتر
موســیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی ،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری
بنیاد رودکی برگزار می شود.
برای سه شب اقامت در انتالیا و اقامت در هتل ۴ستاره با تست pcrرایگان و خدمات کامل غذا ،حدود
۱۰میلیون تومان قیمت دارد .پیش از این عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کووید ۱۹گفت :با توجه به
مشاهده شدن مواردی از ابتالء به ویروس جهش یافته المبدا در کشور ترکیه ،احتمال ورود این ویروس به
کشور از طریق این کشور وجود دارد و به مردم توصیه می کنیم که از سفرهای غیرضروری به کشورهایی
که ســویه های جدید را تجربه می کنند ،پرهیز کنند .درواقع باید ازمایش های پی سی ار برای کسانی که
در مرزها رفت وامد دارند انجام شود .به ویژه اینکه ما در فصل تابستان هستیم و سفرهای خارجی وجود
دارد .همین امروز هشــتم شــهریور ماه نیز ،علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه
علوم پزشکی شهید بهشتی درباره جهش المبدا ،گفته است :این واریانت در کشورهایی اعم از هندوستان،
ترکیه و قطر وجود دارد .در ایران نیز با توجه به رفت و امد با این کشورها احتمال اینکه المبدا وارد کشور
ما شــده باشد زیاد اســت .بنابراین با وجود نبود «پایش ژنتیکی مناسب و مدون در خصوص کووید» در
ایران احتمال ورود این واریانت به کشور زیاد است این هم به دلیل رفت و امدهای متعدد به کشورهایی
است که میزبان این ویروس جهش یافته و خطرناک هستند به نظر نمی رسد برای تفریح و خوش گذرانی
یا حتی تورهای ارزان قیمت بخواهیم ایران را نیز میزبان این ویروس کنیم و اتفاقات ناگوار دو سال اخیر
را به پیک ششــم پیوند بزنیم بنابراین به نظر می رســد باید نظارت بیشتری از سوی متولیان گردشگری
صورت گیرد تا برای مدتی تورهای گردشگری به مقاصدی که میزبان این ویروس هستند محدود شود.
منوچهر والی زاده درباره ی وضعیت این روزهای دوبله در شرایط
کرونا می گوید :زیبایی ها و جذابیت های کار دوبله به دلیل کرونا
از بین رفته اســت ،تنهایی می رویم و در استویو می نشینیم و به
جای ســه نفر می گوییم و می اییم .این پیشکسوت دوبله درباره
ی همکاری اش در دوبله بازی «مختار» نیز می گوید :اوایل سال
گذشــته بود که این کار را دوبله کردم .منوچهر والی زاده درباره
فعالیــت های خــود در وضعیت این روزهای کرونــا می گوید :از
دســت کرونا چند روزی اســت در تهران نیستم؛ کار می کنم اما
نه پیوســته .والی زاده که مدت هاست که گوینده رایو پیام است،
می گوید :معموال سه شنبه صبح ها در رادیو پیام برنامه اجرا می
کنم اما اگر نتوام و شــرایط اجرا را نداشته باشم گوینده دیگری را
جایگزین می کنند.
وی دربــاره ی وضعیت دوبله می گویــد :زیبایی های و جذابیت
های کار دوبله به دلیل کرونا از بین رفته است ،تنهایی می رویم و
در استویو می نشینیم و به جای سه نفر می گوییم و می اییم .از
طرفی استودیوهای ضبط کوچک است امد و شد زیاد می شود و
باید در این شــرایط بیشتر رعایت کرد .ادم نمی داند چطور مبتال
می شود .این پیشکســوت دوبله درباره ی همکاری اش در دوبله
بازی «مختار» نیز اظهار کرد :چند وقت پیش بود که تنهایی رفتم
و نقشم را گفتم .نمی دانم کدام شخصیت بود .اوایل سال گذشته
بــود که کار را دوبله کردم .چنانچــه موضوعات این چنینی پیش
بیایــد همکاری می کنم ولی خــب االن جوانانی حضور دارند که
بااســتعداد و خوب و فعالند و بیشتر انها کار می کنند؛ ما خیلی
کمتر کار می کنیم.
منوچهر والی زاده تاکنون به جای بازیگران شناخته شده ای چون
رابرت دنیرو ،کیانو ریوز ،تــام هنکس ،نیکالس کیج ،جیم کری،
ویل اســمیت و جورج کلونی صداپیشــگی کرده است و بسیاری
صــدای او را بــا نقش «لوک» در کارتون «لوک خوش شــانس»
می شناســند .اما شــخصیتی هایی که همیشــه دوست داشته و
جایشــان صحبت کرده ،شــخصیت تام هنکس ،تام کروز و ویل
اسمیت بوده است.
فرهاد دهنوی تهیه کننده برنامه «گفتگوی اجتماعی» در رادیو:
مسئوالن با ما قهر میکنند
اولین برنامه رادیو برای ناشنوایان
فرهاد دهنوی تهیه کننده برنامه «گفتگوی اجتماعی» در رادیو
گفــت و گو از ترجمه همزمان برای ناشــنوایان در فرمت های
تصویری ان سخن گفت.
فرهاد دهنوی تهیه کننــده برنامه «گفتگوی اجتماعی» درباره
این برنامــه که از رادیو گفت و گو پخش می شــود گفت :این
برنامه هشــت سال اســت که روی انتن است و یک سال و نیم
اســت که ان را تصویری کرده ایم و از ایرانصدا و شبکه سپهر و
ستاپ باکس با تصویر پخش می شود.
وی با اشاره به یک وجه تمایز این برنامه تصریح کرد :برای اولین
بار اســت که یک برنامه رادیویی را برای ناشنوایان هم ترجمه
کرده ایم و چون تصویری اســت امکان ترجمه به زبان اشــاره
هم بوجود امده اســت .دهنوی با اشاره به استقبال ناشنوایان از
برنامه عنوان کرد :در کنار نظرها و کامنت هایی که از مخاطبان
داریم بســیاری در پایان نظر خود اعالم می کنند که ناشــنوا
هســتند و فالن مشکل را دارند و می خواهند ما ان را پیگیری
کنیم یا مثال می گویند کم شــنوا هستند اما کسی به انها کار
نمی دهد.
وی با اشــاره به طرح مطالبــات اجتماعی در این برنامه تصریح
کرد :ما در این برنامه با هیچ کس تعارف نداریم ،مســئولین را
دعوت کرده و از انها پرسش می کنیم.
دهنــوی اضافه کرد :مصطفی امامی مجری ثابت برنامه اســت
و اگــر برنامه ما را ببینید متوجه می شــوید که تعارف نداریم،
مطالبات مردم را با مســئوالن مطرح می کنیم و پرســش های
صریح باعث می شــود خیلی از مســئوالن با برنامه قهر کنند و
حتی گاهی بعد از گفتگو دیگر به برنامه نمی ایند.
این تهیه کننده با اشاره به موضوعات اخیر یاداور شد :کالهبرداری
های نوظهور مجازی و اینترنتی ،دالیل افزایش ســرقت ،مهریه،
مســائل مرتبط با کرونا همه از جمله این دغدغه ها بوده است.
گاهی نامه هایی از طرف خود اقشار مثل پرستاران می رسد که
معضالتی را بیان می کنند و انها را پیگیری می کنیم.
وی اضافــه کرد :برخی از ســوژه های که پیگیــری کرده ایم
باعث دلخوری مســئوالن شده است .خیلی سخت است که یک
مســئول را به این برنامه بیاوریم گاهی هــم بعد از این مطالبه
گری ها فشــارهای بعدی را وارد می کنند و شاید اگر حمایت
رضا کوچک زاده مدیر شبکه و مدیر گروه نبود این برنامه ادامه
پیدا نمی کرد.
دهنوی در پایان دربــاره ایتم های برنامه نیز عنوان کرد :ایتم
های ما زنده اســت همانطور که برنامه زنده اســت .این ایتم ها
لحظه ای اســت و از پیش تولید شــده نیست .البته سوژه ها را
از قبل پیدا می کنیم و در لحظه گفتگو با مســئول مورد نظر و
به عنوان شاهد مثال برای معضل مطرح شده با تلفن وصل می
کنیم و روی خط می اوریم .درواقع ایتم ها برای رو به رو کردن
مردم با مسئولین است.
هنـرمندنیـوز
دیده بان فـرهنگ و هنـر ایـران
سازمان گاهی ها88311353 :
هنرمندنیوز
www.Honarmandnews.ir
اینستاگرام
Honarmandnews.ir
کانال تلگرام
www.telegram.me/honarmandnews صفحه 4