روزنامه هنرمند شماره 1498
روزنامه هنرمند شماره 1498
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 9شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1498صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
سید عزت اله ضرغامی:
اسیب های اقتصادی
ناشی از نداشتن نگاه
فرهنگی است
تایید ثبت نام 27هزار
عضو صندوق اعتباری هنر
در مرحله اول واکسیناسیون
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
اغازواکسیناسیونهنرمندان
هفت کتاب موزه هنرهای
معاصر تهران رونمایی شد
سکانریاستسازمان
سینماییبهچهکسیمی رسد؟
سینما3-
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
تغییر در قراردادهای سینمایی
نقاشی های مذهبی در
قهوه خانه ها به فراموشی
سپرده می شود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
کارنامه هفت ساله
هنروتجربه؛ نمایش ۱۷۳اثر
و ۱.۳میلیارد فروش
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
به کرونا مبتال شوید
دستمزد نمی گیرید!
سینما3-
CINEMA
حسین شهابی:
سینماگران نمی توانند
بی کار در خانه بنشینند
سینما3-
چرا «تعزیه» رشته
دانشگاهی ندارد؟
سینما3-
CINEMA
CINEMA صفحه 1
2
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
سه شنبــه 9شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1498
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
نقد
ضرغامی:
اسیب های اقتصادی
ناشی از نداشتن نگاه فرهنگی است
سید عزت اهلل ضرغامی در حاشیه ایین تکریم و معارفه وزیران پیشین
و جدید وزارت میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی در جمع
خبرنگاران گفت :برای عملیاتی کردن برنامه هایی که به مجلس شورای
اسالمی تقدیم کردم الزم اســت با مدیران کنونی وزارتخانه جلسات
کارشناســی مفصل بگذارم و اخرین گزارش ها را از همکاران بگیرم،
سپس با توجه به بدنه کارشناسی و تخصصی خیلی خوبی که هم در
وزارتخانه و هم در بخش خصوصی و حوزه های نخبگانی و دانشگاهی
و سازمان های مردم نهاد سراسر کشور وجود دارد ،که مزیت نسبی این
سه حوزه است ،جلساتی را تشکیل می دهم و با استفاده از راهنمایی
های دکتر علی اصغر مونسان (وزیر پیشین) موارد اعالمی در برنامه ام
را با اشراف دقیق تر و باسرعت عملیاتی می کنم .وزیر میراث فرهنگی،
گردشگریوصنایعدستیعصرپنجشنبه(چهارمشهریور)اظهارداشت:
خوشحالم که این مسئولیت را از دکتر مونسان تحویل می گیریم زیرا
با شــناختی که از وی دارم در طول ســال های گذشته در حوزه های
مختلف هر جا که بودند موفق و منشــا خدمات بودند .در طول چهار
سالی هم که در وزارت میراث فرهنگی حضور داشتند کارنامه واقعا پر
افتخاری است ،به رغم همه محدودیت هایی که این حوزه دارد؛ علمکرد
ایشان موفقیت امیز بوده است .ضرغامی افزود :متاسفانه سه حوزه میراث
فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی در کشور مقداری مهجور و مغفول
مانده است و البته انهایی هم که باید ،ارزش ان را کمتر می دانند .با همه
این مسائل اعداد و ارقام گزارش ها نشان می دهد در دوره وزارت دکتر
مونســان در بسیاری بخش ها خدمات ماندگاری انجام شده است و با
توصیه های ایشان ،این مسیر را ادامه می دهیم.
مدیریت در جمهوی اسالمی ایران مانند دو امدادی است
وی اظهار داشت :مدیریت در جمهوی اسالمی ایران مانند دو امدادی
اســت و هر فردی غیر از این عمل کند اشــتباه می کند .همه ما در
مجموعه جمهوری اسالمی در یک مجموعه قرار داریم ،امروز هم ایت اهلل
رئیسی ،رئیس جمهوری در اولین جلسه هیات دولت ،به همین مساله
اشاره خوبی داشتند ،بنابر این همه باید به هم کمک کنیم و این زنجیره
مدیریت است که خط خدمت به مردم را تکمیل می کند .ضرغامی افزود:
برای مقابله به کرونا هم برنامه دادم در اخرین جلساتی که در مجلس
برگزار می شد ،یک جلسه ویژه و جدا از ان برنامه ای که به مجلس ارائه
شد ،حدود ۲۰محور برای فعالیت های جدید تدوین شده است اما هنوز
اطالع رسانی نکردم ،بعد از اینکه با همه مسئوالن و دست اندرکاران هر
سه حوزه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی جلسات مشورتی
برگزار کردم ،برنامه و محورها را تشریح می کنم .وزیر میراث فرهنگی،
گردشگری و صنایع دستی بیان کرد :همواره سعی کردم بدون مشورت،
کاری را انجام ندهم ،ســه حوزه صنایع دستی و گردشگری و صنایع
دستی خیلی به مشورت نیاز دارد .به امید خدا پیشنهادها و مشاوره ها
را هم در زمینه مقابله با کرونا دریافت ،تجمیع و برنامه نهایی را اعالم
می کنم .وی گفت :امیداورم کرونا ریشه کن شود ،اما ظاهرا این بیماری
همچنان تداوم دارد که در این صورت باید یک طرح دیگری داشــته
باشیم ،البته واکسیناسیون عمومی به ما بسیار کمک خواهد کرد اگر
سرعت بگیرد و ایمنی الزم ایجاد شود ،کارهای زیادی می توان انجام
داد .در همین شــرایط کرونایی هم پیشنهاداتی وجود دارد .باید انرا با
بدنه کارشناسی وزارتخانه مطرح و سپس با سرعت عملیاتی خواهم کرد.
بناصنعتگردشگریباهمهابعاداقتصادی،فرهنگیاست
ضرغامیتصریحکرد:ریشههرسهبخشوزارتمیراثفرهنگی،گردشگری
و صنایع دستی فرهنگی و بنای ان بر فرهنگ استوار است .اقتصاد هم ،بر
پایه فرهنگ است و اگر ریشه های فرهنگی فعالیت ها درست باشد اقتصاد
هم سامان می گیرد .این رویکرد را همیشه در شبکه های اجتماعی تبیین
کردم ،بســیاری از اسیب های اقتصای ما به دلیل نداشتن نگاه فرهنگی
است ،اسیب های فرهنگی است که اجازه نمی دهد اقتصاد پا بگیرد .وزیر
میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی بنای گفت :بنا و ابتنا صنعت
گردشگری هم که ابعاد اقتصادی مفصلی دارد ،فرهنگی است ،فعالیت های
بسیاری از کشورها که با اعداد و ارقامی که در این حوزه دارند ،اصوال بر پایه
گردشــگری است ،اما در همان جا هم این حوزه ارتباط وسیعی با حوزه
فرهنگ دارد .وی گفت :برخی فکر می کنند فرهنگ اعتقادی و کهن ما
و دینی ما با موضوع گردشگری در ابعاد مختلف منافات دارد؛ من چنین
اعتقادی ندارم ،این رویکرد البته خیلی کم است اما باید انرا مدیریت کرد.
اتفاقا بسیاری از عرصه های گردشگری ایران به گونه ای است که اگر ارزش
های فرهنگی خود را حفظ کنیم می تواند مزیت نسبی محسوب شود مهم
این است که فرهنگ مان را با نیازهای اقتصادی کشورمان عجین کنیم و با
هم افزایی کار بهتر انجام می شود .ضرغامی افزود :به سواالت محتوایی نباید
پاسخ محتوایی بدهیم دوره این نوع پاسخ ها گذاشته است ،مردم این نوع
رویکردها و پاسخ ها را از ما قبول نمی کنند .پاسخ های ساختاری ممکن
است فقط جوابی باشد که کسی حرفی نزند و توضیح شکلی را بپذیرند،
اما اگر مشکالت مردم حل نشود به سواالت و مشکالت پاسخ های کهنه
ساختاری بدهیم مردم از ما نمی پذیرند.
اغازواکسیناسیونهنرمندان
چتر دولت به اندازه کافی برای همه اهالی فرهنگ و هنر جا دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با تسلیت درگذشت تعدادی از اهالی هنر و رسانه در روزهای اخیر،
از اغاز واکسیناســیون هنرمندان خبر داد .دکتر محمد مهدی اســماعیلی در حاشیه جلسه روز
یکشــنبه هیات دولت گفت :در روزهای گذشته متاسفانه شاهد درگذشت تعدادی از خبرنگاران
و هنرمندان بر اثر ایست قلبی و بیماری کرونا بودیم و ارتحال این عزیزان را به اصحاب فرهنگ،
هنر و رسانه کشور و نیز خانواده ان ها تسلیت عرض می کنم .وی افزود :مرحوم محمدنقی خلج
زمانی ،نفیســه شرفی فر ،صولت فروتن و ســید مهدی حاجی ابادی از اصحاب رسانه و مرحوم
صادق صفایی از هنرمندان ســینما و تئاتر دار فانی را وداع گفتند و هفته تلخی به سبب فقدان
انها برای جامعه ادب و هنر کشــور رقم خورد .وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی همچنین درباره
اغاز واکسیناســیون هنرمندان گفت :طبق هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی و وزارت
بهداشــت ،درمان و اموزش پزشکی ،براساس ســامانه نوبت دهی واکسیناسیون برای هنرمندان
باالی ۴۰ســالی که کد ملی انها از سوی صندوق اعتباری هنر به مرکز فناوری اطالعات وزارت
بهداشت ارسال شده است باز شد .اسماعیلی خاطرنشان کرد :براساس اطالعیه وزارت بهداشت،
از هم اکنون این هنرمندان می توانند با مراجعه به ســامانه salamat.gov.irثبت نام و محل و
زمان تزریق واکســن کرونا را انتخاب کنند و امیدواریم به مرور ،کلیه هنرمندان واکسینه شوند.
وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی ادامه داد :ثبت نام و اخذ نوبت از این سامانه ضروری است و افراد
نباید بدون ثبت نام به پایگاه های تزریق واکسن مراجعه کنند .وی در پایان یاد اور شد :امیدواریم
با واکسیناسیون کلیه هنرمندان شاهد حفظ بیش از پیش سالمت ان ها و تداوم حضور موثرشان
در عرصه فرهنگ و هنر باشــیم .وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی تاکید کرد :رویکرد برنامه های
دولــت ســیزدهم ،دوری از انحصارطلبی و توجه به همه بخش هــای عمومی فرهنگ و هنر در
جامعه اســت و چتر دولت انقالبی و مردمی به اندازه کافی بــرای همه اهالی فرهنگ و هنر جا
دارد .محمدمهدی اســماعیلی روز دوشنبه هشتم شهریور ۱۴۰۰در گلستان شهدای اصفهان با
تاکید بر این مطلب افزود :از شــهدا طلب می کنیم در راه پرفراز و نشــیب رسیدن به ارمان های
بلند انقالب اســامی یاریمان کند .وی ادامه داد :یاد و خاطره شهدای بزرگ دولت ،شهدای واال
مقام رییس جمهور شهید محمدعلی رجایی و ایت اهلل باهنر را گرامی می داریم .وزیر فرهنگ و
ارشاد اسالمی ،تخت فوالد را تکه ای از بهشت دانست و تصریح کرد :این مکان به علما ،بزرگان و
اولیا اهلل اختصاص دارد .وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای ۲۳هزار شهید و بیش از ۴۰هزار
جانباز و ایثارگر است ،ادامه داد :اصفهان کانون شهادت و جهاد است .این استان پیشتاز در عرصه
جهاد و شــهادت اســت و امروز فرزندان دلیر و جهادی اصفهان در سنگرهای دفاع از انقالب در
عرصه های مختلف حضور دارند .اسماعیلی افزود :اصفهان در مقوله فرهنگ و هنر دارای فرهنگ
اصیل دینی و اسالمی بوده و فرهنگ غنی شیعی اسالمی در این استان ظهور و بروز پیدا کرده
است .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی بیان کرد :فرهنگ و هنر در کنار ارکان تمدنی در هم تنیده
شدند ،همچنین ارایش زیبایی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسالمی در میدان امام (ره) تبلور یافته
اســت .وی ابراز امیدواری کرد :در دولت مردمی حضور پربرکت فرزندان اصفهان و نقش افرینی
ان ها در عرصه های فرهنگی و هنری را شاهد باشیم.
اســماعیلی افزود :هم اکنون دولتی مردمی روی کار امده است و فردی به عنوان رئیس جمهور
از جانب مردم انتخاب شــد که رویکرد و شعار خود را مردمی بودن انتخاب کرد .وی گفت :مقام
معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار با اعضای هیات دولت ســیزدهم تاکید کردند دولتی که
افتخار او عنوان مردمی اســت باید بتواند این را در حرکت و رویکردها حفظ کند .وزیر فرهنگ
و ارشــاد اسالمی خاطرنشان کرد :طی سالهای گذشته بازگشــت امید به مردم را در عملکرد و
کارنامه های که در مبارزه با فساد اغاز شده مشاهده می کنیم .وی افزود :در حال حاضر بخش
عمده ای از ســرمایه اجتماعی کشور به واسطه بی تدبیری ها از بین رفته است که امید به اصالح
و روند بهبود کشــور با انتخابات خرداد دوباره شــکل گرفت .به گفته اسماعیلی ،دولت سیزدهم
مفتخر است که خط و مشی خود را از شهیدان رجایی و باهنر انتخاب کرده و هویت این دولت
عدالت ،مبارزه با فســاد و خدمت خالصانه و بی منت و مردم باوری در تمامی افشــار است .وی
تصریح کرد :چتر انقالب باز اســت و تمامی گروه ها و جریان ها و بخش های مختلف مردمی زیر
این بخش قرار می گیرند .وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی اظهار داشت :معتقدیم بدون ایجاد دو
قطبی های کاذب و بدون ایجاد قشــربندی و جداکردن بین مردم باید خدمتگزاری برای تمامی
احاد و شــهروندان صورت بگیرد .وی گفت :در این شــرایط که دشمن از روند اصالح وضعیت
اجتماعــی و اقتصادی بــرای ناامیدی مردم تالش می کند باید بــدون اختالف و تفرقه کنار هم
بایســتیم و این مسیر نورانی را تا رســیدن به قله هدایت کنیم .اسماعیلی گفت :تالش همگانی
برای احیای ارزش های فرهنگی و تاریخی کشور ،خروج هنر از انحصار از جمله برنامه های وزارت
فرهنگ و ارشــاد اسالمی در این دولت است .وی افزود :هنر در وجود تک تک ایرانی ها نهفته و
تاریخ غنی هفت هزار ســاله پشتیبان این کشــور است .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی بیان کرد:
تمام تالش دولت در حوزه فرهنگ و ارشاد رویکرد مردمی گرایی و توجه به بخش های مردمی و
دوری از انحصار طلبی و توجه به تمامی بخش های عمومی فرهنگ و هنر در جامعه خواهد بود
که به صورت جدی در برنامه های دولت است.
هفتکتابموزههنرهایمعاصرتهرانرونماییشد
مراســم رونمایی از کتاب های جدید مــوزه هنرهای معاصر
تهران شــامل «گزیده اثار بین المللی مــوزه»« ،گزیده اثار
چــاپ بین المللی مــوزه»« ،گزیده اثار عکــس بین المللی
موزه»« ،شــاهنامه شاه طهماســب»« ،پرسونا»«،ارمغان» و
«روندمرمت ،بهسازی و نوســازی موزه» با حضور مسئوالن
هنری و فرهنگی وزارت فرهنگ برگزار شد .مراسم رونمایی
از کتــاب های موزه هنرهای معاصر با حضور ســید مجتبی
حســینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،هادی
مظفری مدیرکل هنرهای تجســمی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی و احســان اقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران
در محــل موزه هنرهای معاصر با حضــور خبرنگاران برگزار
شد .ســید مجتبی حســینی در تشــریح جایگاه اثار موزه
هنرهــای معاصر گفت :اثــار فاخری وجــود دارد که گاها
میلیون ها اثر ایده تولیدشــان را از ان اثر اولیه می گیرند.به
خاطر دارم ســال ۲۰۰۵بیش از یک میلیون قطعه فرهنگی
با الهام از یک اثر در یک موزه تولید شــد .کیفیت بیشــتر
اثــار موزه هنرهای معاصر تهران چنین اســتعدادی را دارد
که می تواند بستری برای شــکل گیری اثار هنری تازه ای
شود .حســینی گفت :اثار موزه ها به ســویی حرکت کردند
که اهمیت خود را با داده هایشــان معرفی می کنند و برای
هر اثر داده های متفــاوت در قالب های گوناگون را بیافریند
تا اهمیتش را به مخاطب یاداور شــود .معاون هنری وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی با اشاره به کتاب های چاپ شده در
ایــن مجموعه گفت :موزه هنرهای معاصر تهران ،گنجینه ای
دارد که ظرفیت نشــر این کتاب ها را ایجاد کرده اســت و
بستری برای در دســترس قرار داردن اثار برای محققان و
پژوهشگران فراهم کرده است که بر روی انها مطالعه کنند.
معاون هنری وزیر فرهنگ گفت :د ِر موزه هنرهای معاصر هر
چند به دلیل مرمت بسته شد ولی روند فعالیت این مجموعه
تعطیل نبود .مســتندنگاری اثار ،اصالح شناسنامه ها ،مرمت
ب بخشی از فعالیت های این مدت بوده است.
اثار و تهیه کتا
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجســمی ارشاد از مجموع
۱۸۸۵قطعــه اثر در ۲۰۴۴صفحه در این مجموعه کتاب ها
خبر داد و گفت ۴ :کتاب نفیس در این مراســم رونمایی شد
کــه کتاب گزیده اثار بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران
شــامل ۲۳۲اثر ،گزیده اثار چاپ بین المللی موزه هنرهای
معاصر تهران شــامل ۲۳۹اثر ،گزیده اثار عکس بین المللی
موزه هنرهای معاصر تهران شــامل ۱۲۷اثر ،شــاهنامه شاه
طهماسب شامل ۲۶۳اثر ،کتاب پرسونا (جستارهایی درباره
اثار انــدی وارهول از مجموعه موزه هنرهای معاصر در کنار
کتاب ارمغان که مجموعه اثــار اهدایی زنده یاد میرعمادی
اســت در کنار کتاب روند مرمت ،بهســازی و نوسازی موزه
هنرهای معاصر تهران از این مجموعه اثار هستند .وی افرود:
یکــی از ضرورت های فضای فرهنگ و هنر کتاب اســت که
فعالیــت های این حوزه را ماندگار خواهد کرد .این مجموعه
کتاب ها کم نظیر هســتند که برای مثال شــاهنامه شــاه
طهماســب کاملترین نسخه تا امروز است .مظفری در پایان
گفــت :تعدادی از اثار اهدایی منیژه میرعمادی که در کتاب
ارمغان به چاپ رســیده و در اختیــار موزه هنرهای صنعتی
کرمان و برخی دیگر از موزه ها قرار خواهد گرفت .احســان
اقایــی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در ســخنانی
گفت :کتاب ها توسط پژوهشگران هنری نوشته شده اند و هر
کتاب از ۶تا ۱۵نفر نویسنده دارد و اثار را مورد تحلیل قرار
داده اند .در این کتاب ها ســعی شده ابه اثاری که به نمایش
درنیامده اند نیز پرداخته شــود که اتفاقاً بیشترین حجم اثار
این کتاب ها را در بر دارد .وی درباره کتاب شــاهنامه شــاه
تهماســب که حاوی تمامی نگاره های شــاهنامه است ،بیان
کرد :این کتاب ،کامل ترین شــاهنامه ای اســت که در ایران
چاپ شــده است؛ تمامی صفحات از سراسر جهان گرداوری
و در این کتاب منتشر شده است .این دقیق ترین شاهنامه ای
است که تا به حال چاپ شــده و در اختیار عالقمندان قرار
می گیرد.
اقایــی در ادامــه توضیحی درباره عناوین اشــتباهی که در
گذشته برای شــاهنامه در نظر گرفته شده است ،ارائه کرد.
وی درباره دیگــر کتاب های موزه نیز گفت :کتاب پرســونا
یک ویژگی جدید دارد؛ کتاب های موزه همیشه کاتالوگ وار
بود اما این کتاب اینگونه نیســت و جستارنویســی به جای
استیتمنت نویسی دارد و این اولین کتابی است که به صورت
ادبی ،جستارهایی از نمایشگاه اندی وارهول را دارد .در مورد
کتــاب ارمغان نیز قب ً
ال توضیحاتــی ارائه کرده بودم و کتاب
مرمت موزه هنرهای معاصر تهران نیز امار دقیقی از مراحل
مرمت مــوزه دارد که در اختیار خبرنــگاران ،عالقمندان و
عموم قــرار می گیرد .وی افزود :تفاوتــی که کتاب های این
دوره نســبت به دوره های قبلی دارد این است که کتاب های
موزه همیشــه بدون مجوز منتشر می شد و موزه این اختیار
را داشــت که انها را منتشــر کند که البته معضلی را بعدها
ایجاد می کرد چراکه در جســتجوها به دلیل نداشتن فیپا و
شابک ،کتاب ها یافت نمی شــد اما کتاب های کنونی با ثبت
قانونی چاپ شــده اند که اطالعات انهــا در کتابخانه ملی و
کتابخانه های دیگر قابل جستجو است.
تایید ثبت نام 27هزار عضو صندوق اعتباری هنر در مرحله اول واکسیناسیون
با پیگیری مستمر وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و هماهنگی
وزارت بهداشــت ،درمان و اموزش پزشکی واکسیناسیون
اصحاب فرهنگ و هنر اغاز شــده است و در این مرحله 26
هزار و 952هنرمند مجاز به ثبت نام می شوند.
اطالعــات 84هزار عضــو صندوق اعتبــاری هنر در نامه
ای در روز دوشنبه اول شــهریورماه برای معاونت بهداشت
ان وزارتخانه ارســال شــد.از انجا که بر اســاس سند ملی
واکسیناســیون ،ثبت نام بــرای متولدیــن ۱۳۵۰به قبل
در سراســر کشــور و متولدین 1351تا 1360که ساکن
استان های بوشهر ،خراســان جنوبی ،خوزستان ،سیستان
و بلوچســتان ،کرمــان ،قم و هرمزگان هســتند در حال
انجام اســت ،امکان واکسیناســیون نزدیک بــه 61هزار
عضــو صندوق اعتباری هنر ،غیر از گروه های اعالم شــده
فراهم شــده اســت .در مرحله نخست ســامانه نوبت دهی
واکسیناســیون salamat.gov.irبرای ثبت نام نزدیک به
27هزار عضو 40سال به باال (به جز گروه های سنی مجاز
به واکسیناسیون و اســتان های اعالم شده) از سوی مرکز
فناوری اطالعات وزارت بهداشــت فعال شد .طی پیگیری
های و اقدامات صورت گرفته از وزارت بهداشت ،زمان ثبت
نام سایر گروه های سنی نیز به زودی اطالع رسانی خواهد
شد.
اعضای واجد شــرایط در این گروه ســنی الزم است؛ برای
دریافت نوبت واکسن کرونا با مراجعه به سایت salamat.
gov.irو تکمیل اطالعات نســبت به ثبت نام اقدام و پس
از دریافت پیامک ،براســاس زمان و مکان انتخاب شده به
مراکز مراجعه نمایند .ثبت نام بــرای دریافت نوبت تزریق
واکسن کرونا در سامانه سالمت ضروری است.
در هنــگام مراجعه ارائه پیامک نوبت دهــی و کارت ملی
الزامی اســت .جهت سهولت در روند کار در نامه ارسالی به
وزارت بهداشت واکسیناســیون با ارائه هنرکارت به مراکز
مورد تایید می باشــد .از اصحاب فرهنگ و هنر تقاضا می
شود؛ در هنگام مراجعه به مراکز واکسیناسیون حامل پیام
خسته نباشید و امید برای کادر درمان و مردم ایران باشند. صفحه 2
سکانریاستسازمانسینماییبهچهکسیمی رسد؟
با برگزاری ســیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حجت االسالم ابراهیم رئیسی
بــه عنوان رییس جمهور ،محمدمهدی اســماعیلی نیز به عنــوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و
ارشــاد اســامی از مجلس شورای اســامی رای اعتماد گرفت .از همان ابتدا و نهایی شدن نام
محمدمهدی اســماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد و با توجه به برنامه و
سیاســت های وی درباره حوزه هنر به خصوص هنر-صنعت سینما ،رایزنی های مختلفی نسبت
به ســپردن مسئولیت سازمان ســینمایی به افراد مختلف در دوره جدید صورت گرفت .در این
رایزنی ها و البته پیش بینی هایی که از سوی گروه های مختلف سینمایی تا امروز انجام شده است،
اســامی تعدادی از سینماگران و مدیران سینمایی روی کاغذ امد که البته منظور از سینماگران
بیشــتر تهیه کنندگانی بود که برخی از انها ســابقه مدیریتی در سینمای ایران را نیز داشتند.
بعد از انتشار اسامی و موافقت ها و مخالفت هایی که نسبت به اسامی غیر رسمی که در رسانه ها
و محافل مختلف منتشــر شد ۴ ،اسم می تواند به عنوان گزینه اصلی برای سکان داری سینمای
ایران مطرح شــود که شــانس بیشتری برای پذیرش این مســئولیت دارند .تا امروز و بر اساس
شنیده ها محمد خزاعی ،ســیدمحمود رضوی ،شهاب اسفندیاری و جواد رمضان نژاد گزینه های
اصلی برای ریاست سازمان سینمایی هستند.
محمد خزاعی تهیه کننده ســینما ،فعالیت حرفه ای سینمایی خود را اوایل دهه هشتاد به عنوان
تهیــه کننــده اغاز کرد .این تهیه کننده در ســال ۱۳۹۰با حکم جواد شــمقدری معاون امور
سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،به عنوان دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر
انتخاب شد .این تهیه کننده که فیلم سینمایی «قالده های طال» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی
را در کارنامه خود دارد ،چندین دوره دبیری جشنواره فیلم مقاومت را نیز برعهده داشته است.
محمود رضوی دومین تهیه کننده ای اســت که می تواند جزو گزینه های اصلی ریاست سازمان
سینمایی در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری باشد .این تهیه کننده سینما نیز فعالیت خود را
از اواخر دهه ۸۰با تهیه کنندگی فیلم ســینمایی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی اغاز
کرد که البته تهیه کنندگی این کار را به صورت مشترک با فرهادی برعهده داشته است .رضوی
طی ســال های گذشته با همکاری کارگردانان جوان و شناخته شده توانسته است موفقیت هایی
را در جشــنواره های فیلم فجر به دســت اورد .این تهیه کننده که اثار شاخصی چون «ماجرای
نیمروز»« ،التاری» و «رد خون» به کارگردانی محمدحســین مهدویان را در کارنامه خود دارد،
تا امروز تجربه ای در عرصه مدیریت هنری و به خصوص ســینمایی نداشــته است .وی در حال
حاضر به عنوان مشــاور فرهنگی محمدباقر قالیباف رییس یازدهمین مجلس شــورای اسالمی،
فعالیت می کند .اما یکی دیگر از مهمترین گزینه های ریاســت سازمان سینمایی در دوره وزارت
محمدمهدی اسماعیلی ،شهاب اسفندیاری اســت .اسفندیاری نه تنها به عنوان تهیه کننده در
ســینما و تلویزیون فعالیت داشته اســت ،بلکه اثار مکتوبی را هم در حوزه سینما منتشر کرده
که از جمله این اثار می توان به کتاب «ســینمای ملی و جهانی شــدن» اشاره کرد .وی که در
سه شنبــه 9شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1498
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
اخبار
نقد
سینماگراننمی توانند
بی کار در خانه بنشینند
حال حاضر رئیس دانشــکده صداوسیما است ،مدیریت بخش علمی و اموزشی جشنواره جهانی
فیلم فجر ( ۱۳۹۵تا ،)۱۳۹۸عضویت در شورای بازبینی فیلم های سینمایی ( ۱۳۹۵تا ،)۱۳۹۷
مدیریت گروه فیلم و ســریال شــبکه تهران ( ،)۱۳۸۲- ۱۳۸۴مدیریت امور تامین برنامه شبکه
اول ســیما ( )۱۳۸۰-۱۳۸۲و عضویت در شورای فیلم و سریال مرکز «سیمافیلم» را در کارنامه
کاری خود دارد .یکی دیگر از گزینه هایی که به تازگی نامش زمزمه می شــود ،جواد رمضان نژاد
است ،این گزینه که نامش در کنار چهره های نام اشنایی که پیش از این از انها نام بردیم ،روی
میز وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی قرار گرفته است ،بیشــتر به عنوان مدیر تلویزیونی شناخته
می شود .وی در کارنامه کاری خود مدیریت شبکه افق و شبکه پنج سیما را دارد و در حال حاضر
به عنوان رییس «سیمافیلم» مشغول به فعالیت است.
رمضان نژاد در خردادماه ۱۳۹۸بعد از یک ســال مدیریت شبکه پنج سیما در پی قصور صورت
گرفته در پخش صحبت های یک مداح در پخش زنده به دســتور عبدالعلی علی عسکری رییس
صداوسیما از سمت خود برکنار و بعد از گذشت چند ماه به عنوان رییس «سیمافیلم» منصوب
شد .انچه که مشخص است ،محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی طی روزهای
اینده باید معاونان خود را در بخش های مختلف این وزارتخانه به خصوص ســازمان ســینمایی
معرفی کند ،باید دید کدام یک از این ۴فرد مورد نظر می توانند همسو با سیاست های اسماعیلی،
برنامه ای را برای دریافت این پست کلیدی ارائه دهند.
تنها ۷سالن سینما در اختیار موسسه هنر و تجربه محسوب
می شوند و باقی ســینماها که در طول هفت سال فیلم های
این موسســه را نمایش داده اند ،به شکل موردی به این کار
مبادرت کرده اند .این ۷ســالن در اسفند ماه ،۹۹در سینما
فرهنــگ تهران ،خانــه هنرمندان ،پردیس کــوروش ،موزه
ســینما ،پردیس ازادی ،سینما ســپیده ،پردیس شمیران و
پردیس هویزه مشهد قرار داشــته اند و در سال های گذشته
ســینماهای دیگری چون ســوره اصفهان و باغ کتاب تهران
هم جزو این فهرســت بوده اند ۱۴۶ .عنوان از اثار مســتند
اکران شده در ۷سال حیات موسسه هنر و تجربه ،از برگزاری
ایین هــای دیدار (افتتاحیه) برخــوردار بوده اند که کمترین
م ان مربوط به ســال کرونایی ۹۹با ۱۲جلسه است.
مراســ
اکثریت قریب به اتفاق این ایین ها در ســالن های در اختیار
موسسه برگزار شده است .برای مســتندهای اکران شده در
موسســه هنر و تجربه ۲۷۷ ،جلســه نقد و بررسی حضوری
نیز برگزار شــده اســت .در ســال ۹۹هیچ جلسه ای از این
دســت به دلیل کرونا امکان برگزاری نیافته و در مقابل برای
۱۲مســتند اکران شده در ســال ،۹۹تعداد ۳جلسه نقد و
بررســی انالین برگزار شده است .جلسات حضوری و انالین
نقد و بررســی اثار مســتند ۳۵ ،درصد از کل جلسات نقد و
بررســی فیلم های هنر و تجربه را تشــکیل می دهد .این در
حالی اســت که مســتندهای این موسسه ،حدود یک چهارم
اثار نمایش داده شده را تشکیل می دهد.
اکران انالین در کنار اکران پرده ای
میزان مخاطب فیلم های مســتند به نســبت کل فیلم های
موسســه هنر و تجربــه ۴.۵ ،درصد در ســال ۶ ،۹۳درصد
در ســال ۶.۸ ،۹۴درصد در سال ۱۴.۳ ،۹۵درصد در سال
۳۸.۶ ،۹۶درصد در ســال ۳۶.۴ ،۹۷درصد در ســال ۹۸و
۲۵.۳درصد در ســال ۹۹بوده است .در سال های ۹۷و ۹۸
که بیشــترین اقبال به فیلم های مستند هنر و تجربه وجود
داشته ،به ترتیب ۴۳۶و ۴۲۹میلیون تومان فروش از طریق
گیشــه برای این اثار به دست امده اســت .مجموع فروش
فیلم های مســتند موسســه هنر و تجربه در ۷سال فعالیت
این موسســه ،حدود یک میلیارد و ۲۹۰میلیون تومان بوده
اســت .در ســال ۹۹و با ایجاد طرح اکران انالین ،موسسه
هنر و تجربه ۸فیلم مســتند را به صورت انالین در صفحه
اختصاصی این موسســه در پلتفرم هاشور به نمایش دراورد
که در مقابل ۲فیلم داســتانی اکران شده ،امار قابل توجهی
را نشان می دهد.
تغییر در قراردادهای سینمایی
بهکرونامبتالشویددستمزدنمی گیرید!
حســن کیهانی کیا دســتیار فیلمبردار بیان کــرد با توجه به
قراردادهای جدید ســینمایی ،اگر یکی از عوامل تولید به کرونا
مبتال شود ،دستمزدی بابت دوره نقاهت دریافت نمی کند .حسن
کیهانی کیا دســتیار فیلمبردار درباره مشکالتی که این روزها
عوامل پروژه های ســینمایی و تلویزیونی به دلیل شرایطی که
شیوع ویروس کرونا برای این گروه از افراد به وجود اورده است،
گفت :این روزها هرکســی به دلیل خطر ابتال به ویروس کرونا
به نوعی درگیر شرایط خاص و متفاوتی می شود که البته قابل
درک اســت ،اما مساله این است که نباید فضایی به وجود اید
تا تحمل این شــرایط برای افراد سخت تر شود .وی ادامه داد :با
شیوع ویروس کرونا در جامعه طی ۲سال گذشته ،شرایط تولید
در ســینمای ایران سخت تر شده است ،بر همین اساس تعداد
پروژه های پیشنهادی به افراد نیز نسبت به گذشته کاهش پیدا
کرده اســت ،به گونه ای که بسیاری از عوامل سینمایی مدت ها
بیکار بوده و منبع درامدی نیز نداشتند .در چنین شرایطی است
که اگر پروژه ای نیز به فردی پیشــنهاد می شود مجبور است تا
برای کسب درامد ان را بپذیرد .این دستیار فیلمبردار توضیح
داد :مدتی اســت که بندی به قراردادهای ســینمایی عوامل
پروژه ها اضافه شده است ،که بر مبنای ان طرف اول قرارداد که
تهیه کننده است ،تاکید می کند در صورتی که فرد هنگام حضور
در پروژه ،به ویروس کرونا مبتال شود ،در طول دوره درمان هیچ
دســتمزدی برای وی در نظر گرفته نمی شود.همچنین تامین
CINEMA
حسین شهابی:
کارنامه هفت ساله هنروتجربه؛ نمایش ۱۷۳اثر و ۱.۳میلیارد فروش
بر اســاس گزارش جامع ۷ساله موسسه هنر و تجربه۱۷۳ ،
فیلم مستند در این موسسه به نمایش درامده که فروش یک
میلیارد و ۳۰۰میلیون تومانی را برای این اثار رقم زده است.
موسسه هنر و تجربه سینمای ایرانیان گزارش جامع ۷سال
فعالیت خود را از اردیبهشــت ۹۳تا اسفند ۹۹منتشر کرد.
در گزارش پیش رو ،امــار و ارقامی درباره نمایش فیلم های
مستند در این موسسه ،مرور شده است.
سهم ۲۵درصدی مستند از اکران
در هفت ســال فعالیت موسســه هنر و تجربــه ۵۵۷ ،فیلم
مستند بازبینی شده که از این میان ۲۶۲عنوان ( ۴۷درصد
اثار) دارای امکان نمایش و مابقی غیرقابل نمایش تشخیص
داده شده اند ۱۷۳ .فیلم نیز تا پایان سال ،۹۹اکران شده اند.
شمار اثار بازبینی شده ساالنه ،تقریبا هر سال در حال کاهش
بوده و در سال ۹۹که سینماها با رکود ناشی از کرونا مواجه
شدند ،به ۲۶فیلم رسیده اســت .پیش از همه گیری کرونا،
ســاالنه به طور میانگین ۲۶فیلم مستند در موسسه هنر و
تجربه به نمایش درامده که این امار در سال ۹۹تحت تاثیر
شرایط سینماها به رقم ۱۲فیلم رسیده است.
۲۵درصد اثار اکران شــده موسســه هنر و تجربه ،مســتند
بوده اســت و ۲۸درصد اثار بازبینی شده ،در این قالب تولید
شده اند.
از میــان این اثار ،تنها یک فیلم مســتند خارجی (با عنوان
دیگــه کجا رو بگیریم؟) بوده که در ســال ۱۳۹۵به نمایش
درامده و باقی ۱۷۲اثر ،محصول ایران است.
۲۸۰جلسه نقد و بررسی مستندها
3
هزینه درمان نیز برعهده گروه نیست .در واقع وجود چنین بندی
در یک قرارداد اص ً
ال انسانی نیست ،چرا که فرد صحیح و سالم
در یک پروژه حضور پیدا می کند ،در همان پروژه مبتال به کرونا
می شود ،ان وقت نه دستمزدی به فرد تعلق می گیرد و نه کمکی
برای درمان فرد می شود .وی بیان کرد :اواخر سال گذشته برای
حضور در پروژه «نگهبان شــب» به کارگردانی رضا میرکریمی
قرار داد بســتم که این قرارداد اولین برخورد من با این بند بود.
هنگامی که ۲۰روز به پایان کار من در این پروژه باقی مانده بود،
مبتال به ویروس کرونا شدم ،مدیرتولید این پروژه محمدصادق
میرکریمی فرزند اقــای میرکریمی به من گفت که دیگر الزم
نیست ســرکار بیایید و حق و حقوق شما محفوظ می ماند .اما
فیلم در نهایت به پایان رســید و دستمزد من برای این مدت
پرداخت نشد .کیهانی کیا گفت :جالب این است که همان زمان
خبری را منتشــر کردند که پروژه به دلیل شیوع ویروس کرونا
متوقف شده اســت ،اما فیلمبرداری همچنان ادامه داشت .وی
در پاســخ به پرســش که طرف قرارداد می تواند در همان ابتدا
نسبت به بند مورد نظر اعتراض کند ،توضیح داد :درست است
که می گویند قرارداد توافقی است ،اما اگر هم بخواهیم اعتراض
کنیم می گویند همین اســت که هست ،ما نیز مجبور هستیم
که چنین قراردادی را بپذیریم تا بتوانیم کار کنیم .این دستیار
فیلمبردار تاکید کرد :به تازگی برای پروژه «مالقات خصوصی»
به تهیه کنندگی امیر بنان قرارداد بسته ام ،هنگام امضاء نسبت به
این بند اعتراض کردم اما گفتند که پروژه ما اینگونه است و ما
توانایی پرداخت هزینه بیماری را نداریم ،من هم به ناچار ان را
پذیرفتم .وی ادامه داد :هرچند زمانی که قرارداد بسته می شود،
همه چیز قانونی می شود اما مساله این است که تهیه کنندگان
باید به این مســاله توجه کنند که عوامل سینمایی در شرایط
مناسبی قرار ندارند و قید چنین بندی در یک قرارداد در صورت
ابتالی فرد به کرونا می تواند شــرایط بدی را برای وی به همراه
داشــته باشــد .کیهانی کیا در پایان گفت :مساله این است که
عوامل سینمایی مانند دستیاران فیلمبردار ،دستمزد چندانی
در قیاس با بازیگری که میلیاردی دســتمزد دریافت می کند،
نمی گیرند ،یعنی پرداخت ۲هفتــه حقوق فردی که به کرونا
مبتال می شــود ،هزینه چندان سنگینی نیست .اما همیشه زور
تهیه کنندگان به ما می رسد.
حسین شهابی کارگردان سینما درباره تازه ترین فعالیت های خود
گفت« :بی صدا» اخرین فیلم من بود که اکران شد و در حال حاضر
فیلماکران نشده ایندارم.بهتازگیدرخواستپروانهساختبرایفیلم
«تست اخر» داده ام .پیش تر برای فیلمنامه «رودررو» پروانه ساخت
دریافت کرده بودیم که از ساخت ان انصراف دادیم .وی افزود :شرایط
کرونا موجب شد امکانات مالی ساخت «رودررو» را از دست بدهیم
و ساخت ان را به سال اینده موکول کردیم .فیلم پرهزینه ای بود که
به نسبت ان فیلمنامه مستقل تری را دست گرفته ام که ان شااهلل با
صدور پروانه ساخت ان را کلید خواهیم زد .شهابی گفت :فیلمنامه
«تست اخر» داستانی درباره جوانان دارد و موضوع اصلی ان اموزش
بازیگری در اموزشــگاه های سینمایی است .این سوژه را سال ها در
ذهن داشتم و حاال سراغ ساخت ان رفته ام .در این فیلم فلسفه این
جنس اموزش های سینمایی را بررسی می کنیم و اینکه چقدر مفید
است .طبق تجربه خودم و مانیفست بزرگان سینما به این موضوع
می پردازم و اسیب شناسی و کالبدشکافی خواهم کرد .این کارگردان
سینما درباره روند دریافت پروانه ساخت فیلم در موعد تغییر مدیران
سینمایی هم گفت :ما درخواســت خود را پیش تر داده ایم و دیگر
منتظر نتیجه هستیم ولی اگر زمان هم ببرد ناگزیر باید منتظر بمانیم
تا پروانه ساخت صادر شود .شهابی درباره اختالل در فرایند اکران
فیلم ها و بالتکلیفی فیلم های در دست ساخت هم بیان کرد :کسانی
که شغل شان فیلمسازی است ،نمی توانند به این مسائل فکر کنند و
بی کاردرمنزلبنشینند.شخصاًهمغالباًفیلم هایمستقلیساخته ام
که گیشه ان چنانی نداشته اند اما باالخره دیده می شوند .این فیلم ها
چندانپرهزینهنیستند.فیلم هایپرهزینهغالباًالبی هایخودرابرای
اکران هم دارند ،همین امسال می سازند و همین امسال هم اکرانش
می کنند.فیلم هاییکهپشتدرمی مانندیافیلم هایمستقلهستند
یــا فیلم هایی که با مافیای اکران ارتباطی ندارند .در هر حال تعداد
فیلم های کم شــده و نمی توان سینما را تعطیل کرد .در جشنواره
فیلم فجر هم فیلم ها بیشتر ویدئویی بودند و کار سینمایی خیلی کم
داشتیم .وی افزود :من تهیه کننده و سرمایه گذار فیلمم خودم هستم
و با هزینه شخصی فیلم می سازم ،برای اکران ان هم پیش بینی هایی
کرده ام .طبیعتاً ما وقتی فیلمی می ســازیم به عرضه ان در سینما
فکر می کنیم .با شرایطی که در سینماها شاهد هستیم ،ممکن است
فیلم را در پلتفرم ها عرضه کنیم .این کارگردان سینما درباره کوچ
بخشی از سینماگران به شبکه نمایش خانگی و سریال سازی هم
گفت :مکانیزم پلتفرم ها در همه جای دنیا سریال سازی را فعال کرده
و طبیعتاً ایران هم از این قافله عقب نمانده است .طبیعی بود به این
ســمت برویم و اشکالی هم نمی توان بر ان گرفت .وقتی سینما در
سایه کرونا با محدودیت هایی مواجه است می توان در حوزه های دیگر
فعالیت کرد و بچه های سینما هم درامدی داشته باشند .به خودم هم
یکی دو سریال پیشنهاد شده که در حال فکر کردن به ان هستم و
اگر شرایطش را داشته باشم بعد از این فیلم ،سراغ ان هم می روم.
داوودفتحعلی بیگیمطرحکرد:
چرا «تعزیه» رشته دانشگاهی ندارد؟
داوودفتحعلی بیگی،بازیگروکارگردانتئاترمی گوید:درگذشتهتعزیهرا
به شیوه استادشاگردی تعلیم می دادند ،در صورتی که باید برای این هنر
مهم ملی ایینی رشته دانشگاهی و مدرسه تدارک دید تا این اموزش ها
شکلی رسمی به خود بگیرد .گروه تاریخ شفاهی فرهنگستان هنر با
برنامه «احوال معاصر هنرمندان» میزبان استاد داوود فتحعلی بیگی ،از
هنرمندان و استادان مطرح نمایشی ایینی سنتی شد .در این برنامه با
اجرای مسعود ناصری ،فتحعلی بیگی به تعزیه از منظر نمایش پرداخته
و ســاختار تعزیه را بررسی کرده است .او یکی از افسوس های خود را
نبو ِد رشته تعزیه در میان رشته های دانشگاهی عنوان و بیان کرد :در
گذشته تعزیه را به شیوه استادشاگردی تعلیم می دادند ،در صورتی که
باید برای این هنر مهم ملی ایینی رشته دانشگاهی و مدرسه تدارک دید
تا این اموزش ها شکلی رسمی به خود بگیرد؛ کاری که دیگر کشورهای
شرقی برای هنرهای ملی شان از سال های خیلی دور انجام داده اند. صفحه 3
نقاشی های مذهبی در قهوه خانه ها به فراموشی سپرده می شود؟
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1498سهشنبه9شه ریورماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:07
20:21
20:03
05:00
06:29
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
صداپیشه نقش اصلی
انیمیشن «اپ» درگذشت
اد اسنر هنرپیشــه امریکایی که ستاره سریال لو
گرنت بود و صداپیشــگی کاراکتر اصلی انیمیشن
پرطرفــدار اپ را در کارنامــه داشــت ،صبح روز
گذشــته در ســن ۹۱ســالگی به مرگ طبیعی
درگذشت .شــخصیت لو گرنت اولین بار در دهه
۱۹۷۰میالدی و در برنامه تلویزیونی مری تایلور
مــور به عنوان رئیس مری ریچارد معرفی شــد و
این دبیر زودجوش روزنامــه خیالی لس انجلس
تریبیون از ســال ۱۹۷۷تا ۱۹۸۲سریال مستقل
خودش را بــازی کرد .بــازی در این نقش هفت
جایزه امی برای اســنر بــه ارمغان اورد که رکورد
بیشــتری جایزه امی برای یک بازیگر مرد اســت.
اسنر در سال ۲۰۰۳در کمدی اِلف ( )۲۰۰۳ویل
فرل نقش بابانوئل را ایفا کرد و در ســال ۲۰۰۹با
صداپیشگی شخصیت کارل فردریکسن خود را به
نسل جدیدی از مخاطبان معرفی نمود .این بازیگر
معروف کــه از حامیان حقوق حیوانات نیز بود ،از
ســال ۱۹۸۱تا ۱۹۸۵ریاســت انجمن بازیگران
امریکا را برعهده داشــت و در سال ۲۰۰۰جایزه
معتبــر رالف مورگن را از این انجمن دریافت کرد.
اســنر در ســال ۱۹۲۹میالدی در شهر کانزاس
ایالت میســوری متولد شد و بازیگری را از دوران
مدرســه اغاز کرد .وی در سال ۱۹۵۵در نمایش
چهره یک قهرمان با جک لمون همبازی شد و پا
بــه عرصه تئاتر برادوی گذاشــت .این بازیگر توانا
در سال ۱۹۶۱به هالیوود نقل مکان کرد و حرفه
جدیدی را در حوزه بازیگری ســینما و تلویزیون
اغاز کرد .همچنین به دلیل خدمات ارزنده ای که
اســنر به تلویزیون امریکا ارائه داده بود ،در سال
۱۹۹۶یادبودی از او در تاالر مشاهیر اکادمی علوم
و هنرهای تلویزیونی نصب شد.
برخی از سبک ها و اثار هنری کشور ،روزبه روز در حال فراموشی و کمرنگ تر شدن هستند .اثاری که برای
سالیان بسیار ،راوی وقایع مذهبی و تاریخی بوده اند و نمی توان نقششان را در زنده نگه داشتن این وقایع
انکار کرد .وجه دراماتیک بودن واقعه عاشورا به اندازه ای برجسته و پررنگ است که همه شاخه های هنری
اعم از نمایشــی ،موسیقی ،سینما و حتی تجسمی به ان پرداخته اند و شاید در میان اثار شاخص هر یک
از این رشــته ها ،می توان اثاری با مضمون کربال ،امام حســین(ع) و عاشورا پیدا کرد .نقاشی قهوه خانه ای
شــیوه ای از نقاشی ایرانی محسوب می شود که پرداختن به واقعه کربال به عنوان یکی از بخش های اصلی
ان به شــمار می رود؛ تا جایی که در تعریف ان امده اســت :این نقاشی ،نقاشــی روایی رنگ روغنی با
درون مایه های رزمی ،مذهبی و بزمی اســت که گفته می شود شاهنامه فردوسی در شکل گیری ان تاثیر
به ســزایی داشته است .از انجا که واقعه عاشورا به لحاظ فرهنگی ،اثار عمیقی بر فرهنگ ما برجا گذاشته
اســت ،نقاشــی های قهوه خانه ای با مفاهیم کربال و نقالی هایش هم به نوعی جزو فرهنگ ما ایرانیان شده
اســت .هر چند که این فرهنگ و هنر رو به فراموشــی و کمرنگ شدن است و دیگر در هیچ جایی شاهد
چنین اثاری نیستیم .در همین رابطه با احمد میرزازاده نقاش نوگرای قهوه خانه ای به گفت وگو پرداختیم.
از او درباره به کارگیری اقداماتی برای جلوگیری از فراموش شدن این نوع سبک نقاشی و همچنین درباره
نتایجی که این اثار در شناسایی واقعه کربال داشته است ،پرسیدیدم.
هم دوره بودن نقاشی های قهوه خانه ای و پرده های درویشی
میرزازاده درباره خاستگاه نقاشی قهوه خانه ای در روایت های مذهبی و چگونگی ورود این رشته هنری به
کشور ،گفت :ریشه نقاشــی قهوه خانه ای به گذشته های بسیار دور بازمی گردد .نقاشی قهوه خانه ای تحت
تاثیر نقاشی قاجار و قبل ترش یعنی زندیه بوده ،همچنین از کتاب های چاپ سنگی هم تاثیر گرفته است.
البته نوع شــمایل نگاری که در قهوه خانه ها وجود دارد ،تحت تاثیر هنر مذهبی اروپا بوده و ان هاله نوری
که دور سر اولیاء و انبیاء می بینید از نقوش کلیساها استخراج شده و وارد این نقاشی شده است .وی افزود:
ی قهوه خانه ای که رنگ روغن است در ابتدا برای ما نبوده و این نوع نقاشی از دوران صفویه
تکنیک نقاش
وارد هنر ما شــده است .البته همزمان با نقاشــی قهوه خانه ای ،پرده های درویشی داشته ایم که مضامین
مذهبی داشــته اند و به نوعی می توان گفت که داســتان ها به شــکل روایت روی پرده ها تصویر می شد و
شخصی به نام پرده خوان در گذرگاه و میادین و گاهی در تکیه ها شروع به پرده خوانی و نقل این روایات ها
می کرده و اگر هم مناسبتی بود مردم کوچه بازار در ان زمان می ایستادند و به ان گوش می دادند .به گفته
او ،زمانی که داستان ســرایی همراه با تصویر باشد ،به برنامه ای مانند سینما شبیه می شود که قرار گرفتن
صدا و تصویر در کنار یکدیگر می تواند برای مخاطب جذاب باشد.
تاسیس موزه نقاشی های قهوه خانه ای و عاشورایی
امروزه نقاشــی قهوه خانه ای برای بسیاری بویژه نوجوانان و جوانان ناشناخته است .به این دلیل که جایی
ندید ه و با ان مواجه نشده اند .شاید در برخی از سریال ها ،فیلم ها یا مستندها به ان اشاره شده باشد .اما
نمی توان این را انکار کرد که نقاشــی قهوه خانه ای جز برای دوســت داران و طرفدارانش ،رو به فراموشی
است .میرزازاده در این باره و درباره اقداماتی که برای جلوگیری از فراموشی این هنر باید انجام داد ،گفت:
نقاشــی قهوه خانه ایی به نوعی در حال فراموشی است .پیشنهاد من این است که مدیریت فرهنگی کشور
وزارت فرهنگ و ارشاد یا سازمان میراث فرهنگی -ابتدا موزه ای با عنوان موزه نقاشی های قهوه خانه ایو اثار دیگر که با نقاشــی قهوه خانه ای مرتبط اســت یا حتی موزه عاشورا که یک بخشش به نقاشی های
قهوه خانه ای اختصاص یابد ،تاسیس کنند و در این زمینه نشست ها ،سمینارها و نمایشگاه هایی برپا شود.
وی ادامه داد :اتفاقا چند نمایشــگاه قهوه خانه ای به مناســبت محرم و عاشورا گرداوری کرده ام که برای
عالقه مندان ،پژوهشــگران و دانشجویان ،هم نشینی تعدادی از اثاری که از مجموعه های مختلف دولتی و
خصوصی جمع اوری شــده ،بســیار جذاب بود .باید چنین اتفاقاتی تکرار شود تا صاحب یک موزه شویم
که می تواند موزه نقاشــی های قهوه خانه ای یا عامیانه باشــد .این نقاش درباره سرنوشت این شاخه هنری
در کشور و جایگاه ان افزود :اوج نقاشی قهوه خانه ای اواخر دوره قاجار و پهلوی اول بوده است و در زمان
پهلوی دوم با امدن رسانه هایی مانند رادیو ،تلویزیون و سینما جایگاه خود را از دست داد .امروز می بینیم
کــه توجه مخاطب به این نوع از هنر که ما به ان هنرهای قهوه خانه ای می گوییم و عده ای حتی تعزیه را
هم در این ژانر قرار می دهند ،کم شده و متاسفانه شاید بتوان گفت که این هنر موزه نشین شده است.
استفاده از نقاشی های قهوه خانه ای در یک مکتب نوگرا
وی افزود :به اعتقاد من می توان در مناســبت های مختلف از نقاشی های قهوه خانه ای بهره ببریم و دوباره
این هنر را بازخوانی و احیاء کنیم .میرزازاده اضافه کرد :نقاشــی قهوه خانه ای را می توان به نمایش ایرانی
پیوند داد .چون پرده خوانی و نقالی به نوعی تئاتر تک نفره و نمایش ایرانی است که احیایش می تواند برای
مخاطب امروز جذاب باشد .نکته بسیار مهم که باید به ان توجه کرد اینکه از هنرهای قدیمی و هنرهایی
که در گذشته وجود داشته است ،می توان در دنیای مدرن امروز هم استفاده کرد .برای مثال می بینیم که
مکتب نوگرای ایران به نام مکتب سقاخانه از نقاشی های قهوه خانه ای ،کتاب ارایی ها و از هنرهای گذشته
به درســتی استفاده کرده است و ان را در اثار افرادی مانند صادق تبریزی ،پرویز تناولی و حتی حسین
زنــده رودی می بینیم .این نقاش ادامه داد :حتی افراد دیگری که خارج از این مکتب بوده اند مانند پرویز
ی ان در اثار
کالنتری یا علی اکبر صادقی از نقاشــی های قهوه خانه ای اســتفاده کرده اند و از بخش مذهب
خود استفاده و اثار مدرنی خلق کرده اند .این اتفاق ،نوید بخش این است که ما از گذشته می توانیم برای
دنیای امروز و معاصر بهره مند شویم و از این سرچشمه های بی پایان استفاده کنیم.
مفتخر بودن قهوه خانه ها به نقاشی های مذهبی
میرزازاده درباره اثار نقاشــی قهوه خانه ای در شناســاندن واقعه عاشــورا به مخاطبان بیان کرد :نقاشــی
قهوه خانه ای در گذشــته و البته تا این اواخر به مخاطب کمک زیادی می کرد که بتواند روایت ها را بهتر
ببیند و بشناســد .حال اگر بخواهیم بخش بندی کنیم ،در نقاشــی قهوه خانه ای سه ژانر وجود دارد؛ یک
بخش دینی و مذهبی ،بخش دوم شاهنامه ای و سوم فرهنگ عامه .در هر کدام از این سه بخش که گاهی
با پرده خوانی و نقالی پیوند خورده اســت با انواع خاصی از تصویرسازی ها مواجه می شویم .وی افزود :اگر
نگاه کنیم می بینیم نقاش در نقاشی قهوه خانه ای نام شخصیت ها را پایین کارکتر می نویسد و هر فردی به
راحتی و با نگاه کردن تابلو می تواند شخصیت ها را بشناسد و تنها کافی است یکبار ان داستان را شنیده
باشــد .به همین دلیل به راحتی با تداعی این داستان ،شخصیت ها را شناسایی می کند .بنابراین می توان
گفت تاثیر این نقاشــی ها در بازخوانی و روایات عاشورا و حادثه کربال بسیار موثر و مفید بوده است و در
گذشــته بسیاری از تکایا و حسینه ها به داشتن نقاشی های قهوه خانه ای مفتخر بوده اند .هر مکانی که این
شــمایل ها و نقاشی ها را بیشتر داشت ،بین مردم با استقبال بیشتری مواجه می شد و بسیاری از مردم به
دلیل بار تصویری سنگینی که در ان محل وجود داشت ،حضور پیدا می کردند .این نقاش با تاکید بر
اثار فرهنگ مذهبی نقاشی های قهوه خانه ای افزود :مسلما این نقاشی در دوره ای که رونق زیادی داشت،
مخاطب های بسیاری را به سمت خود کشیده است .افرادی مانند کسبه ،قهوه خانه داران و مردم کوچه بازار
این نقاشی ها را بسیار دوست داشتند و به نقاشان سفارش می دادند که این اثار را برای انها بکشند .مثال
فالن قهوه چی می گفت که من را در تابلو نماز عاشورا جزء افرادی قرار بده که در صف اول است و وقتی
که اشــقیا به سمت امام حسین(ع) و یارانش تیر می زنند شــمایل و چهره شان در انجا باشد .وی افزود:
با بررســی نقاشی های قهوه خانه ای در ابعاد مختلف ،می بینیم که کارکردهای جالبی داشته است .از نگاه
اسطوره شناســی ،متوجه می شویم مردمی که در یک دوره تاریخی احتیاج به قهرمان و اسطوره داشته اند
از این نقاشــی استفاده می کردند و نقاش ها را تشــویق می کردند که گاهی برخی از شخصیت ها را وارد
داستان و قصه کنند ،حتی گاهی خود سفارش دهنده بخشی از یک تابلو بود.
فرهاد جم ،بازیگر سینما و تلویزیون:
خاطراتم از جبهه مجوز پخش نمی گیرد
فرهاد جم که هنور صدای انفجاری که منجر به شهادت شهید با هنر شد را به
خاطر دارد ،به زودی در نقش این شهید در قاب تلویزیون ظاهر می شود .فرهاد
جم-بازیگر سینما و تلویزیون -که در سریال «راز ناتمام» نقش شهید با هنر
را ایفا می کند ،درباره این سریال که به زودی به پخش می رسد گفت :تیر ماه
پارسال به دفتری رفتم و در انجا امین امانی درباره این کار با من صحبت کردند
و گفتند محور اصلی زندگی شهید باهنر است .برایم جذاب بود .طراح گریم
سریال تست گرفتند و در نهایت مورد پسند قرار گرفت .سه چهار ماه سخنرانی
و فیلم هایی از اقای باهنر را دیدیم .راه رفتن ،ریتم گفت و گو و صحبت کردن
در چند ماه تمرین شد و تا جاییکه منابع بود دیدم و استفاده کردم .اواسط
دی ماه پارسال کار را کلید زدیم .سریال دو بخش دارد گذشته و حال؛ گذشته
از اوایل چهل تا ۸( ۱۳۶۰شهریور) ،روز انفجار دفتر نخست وزیری جمهوری
اسالمی است و قسمت حال هم بیشتر پلیسی امنیتی است .زندگی شهید
باهنر را از بعد از ازدواج و اوایل زندگی مشترک و سخنرانی ها و درگیر ها با
ش شخصیت های حقیقی عنوان کرد :
ساواک می بینیم .جم درباره ایفای نق
همه حقایق درباره شخصیت هست و مقایسه می شود .از طرفی خیلی سخت
است و از طرفی خیلی جذاب است .این اولین نقشی است که این چالش را
با ان تجربه می کنم .منتظرم پخش شود تا نظر مردم را بشنوم .این بازیگر که
خود در زمان حادثه انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت شهید باهنر۱۵ ،
ساله بوده است ،درباره روز حادثه عنوان کرد :ما در محله جوادیه بودیم و فاصله
زیای با دفتر نخست وزیری نداشتیم .صدایش را شنیدیم .صدایش ما را متوجه
اتفاقی کرد .نمی دانستیم چیست .بعد از یک ساعت خبرش امد .بچه ۱۵ساله
زیاد نمی داند اما شنیدم که رییس جمهور و نخست وزیر شهید شده اند .جم
در ادامه نقشش در فیلم «معصوم» به عنوان یک جانباز شیمیایی را بهترین
نقشــش عنوان کرده و گفت :حسرت هیچ نقشی را نداشتم اما از وقتی در
دانشگاه درس می خواندم ارزو داشتم نقش کالدیوس ،عموی هملت را اجرا
کنم .در کالس های دانشگاهی بازی کردم اما اجرای حرفه ای و دلچسپی نبوده
است .فرهاد جم که در سال های دفاع مقدس مدت زیادی را در جبهه گذرانده
است ،در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد یکی از خاطراتش را تبدیل به
فیلم کند ان خاطراه کدام است؟ با بیان اینکه خودش فیلم «از کرخه تا راین»
را در این ژانر دوســت دارد،گفت :خاطره ای که دلم می خواهد فیلمش کنم
اجازه پخش نمی گیرد .من نزدیک به ۲۶ماه جبهه بودم و اتفاقات عجیبی
دیدم .من ترس ها و لحظاتی دیدم که دوستانم در سنگر فقط داشتند خودشان
را از این همه ترکشی که مثل بارون می بارید نجات می دانند؛ با دست خالی
زمین را می کنی تا از جانت محافظت کنی؛ من منکر رشــادت ها نمی شوم
اما لحظاتی را دیدم که همچنان با من است .او که مهمان برنامه «دست در
دست» شبکه دو بود ،درباره عجیب ترین شایعه ای که درباره خود شنیده عنوان
کرد :در سال ۹۰بیماری دیابت گرفتم و خیلی وزن از دست دادم .ان زمان
مسابقه «از کی بپرسم» را اجرا می کردم .چند نفر از حضار گفتند ما شنیده ایم
شما معتاد شدید! جم در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد به کادر درمان
هدیه ای بدهد ان چیســت؟ گفت :اگر بتوانم و شرایطش باشد از عده ای از
بازیگران عزیز فیلم های ۲۰ثانیه می گیرم تا مجموعه ای شود و تقدیم کنم به
کادر درمان .او در گوشه ای از صحبت هایش درباره علت نداشتن اضافه وزن
عنوان کرد :شاید علتش عالقه زیاد و عجیب به فوتبال باشد .از پنج سالگی
تا همین چند وقت پیش بازی می کردم االن به خاطر کرونا کمتر شده است
اما دویدن و شنا و دوچرخه سواری را همچنان ادامه می دهم .جم که در دهه
هفتاد مسابقه تلویزیونی «راز سیب» را اجرا کرده است ،درباره علت موفقیت
این برنامه گفت :باید از صادق جاللی ،تهیه کننده و محسن شاه ابراهیمی،
طراح دکور یاد کنم که فکر می کنم بودن ان دونفر «راز سیب» را «راز سیب»
کرد .خیلی مسابقه سختی بود؛ اتفاق هایی می افتاد که نمی توانستیم پیش
بینی کنیم .برای ان سال مسابقه جذابی بود .فرهاد جم در پایان با اشاره به
مرگ علی سلیمانی -بازیگر -بر اثر ابتال به کرونا ،گفت :خیلی ها را مثل علی به
همین راحتی از دست دادیم ،نمی دانم چه طور می شود جایشان را پر کرد .ادم
وقتی این خبرها را می خواند غم بزرگی در شانه هایش احساس می کند و می
پرسد که خدایا می توان ادامه داد؟ امیدوارم دولتمردان ما تدبیری بیندیشند و
مردم ما را با واکسیناسیون درست نجات دهند .مثل همه جای دنیا؛ ویروس
هست اما واکسینه می شویم و درصد مرگ خیلی پایین می اید .امیدوارم دولت
جدید کارها و دستورالعمل هایی داشته باشد تا هر چه سریع تر واکسیناسیون
انجام شود و کرونا دست از سر مردم ما بردارد .انقدر این روزها تلخی های ناگوار
می شنویم که فقط می توانیم اه بکشیم« .دست در دست» کاریست از گروه
معارف شبکه دو و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسالمی به تهیه کنندگی هادی
خدادی و اجرای سیاوش عقدایی که جمعه ساعت ۲۳:۰۰و شنبه و یکشنبه
ّ
ساعت ۲۳:۳۰روانه انتن می شود .
هنـرمندنیـوز
دیده بان فـرهنگ و هنـر ایـران
سازمان گاهی ها88311353 :
هنرمندنیوز
www.Honarmandnews.ir
اینستاگرام
Honarmandnews.ir
کانال تلگرام
www.telegram.me/honarmandnews صفحه 4