روزنامه هنرمند شماره 1497
روزنامه هنرمند شماره 1497
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 8شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1497صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
پنجمین
جشنواره «فانوس»
برگزار می شود
اقدام یک کارگردان ایرانی
برای ساخت فیلم درباره کادر
درمان در دوران کرونا
فرزاد موتمن کارگردان و تهیه کننده سینما:
جامعه سواد سینمایی ندارد!
کریمقربانیداور بخشویلنسلجشنواره
تلو یز یونی که حمایت از
سینما را فراموش کرده است
سینما3-
موسیقیجوان:
CINEMA
جشنواره موسیقی جوان
گامی بلند در جهت رشد
موسیقی کشور است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ا تیال پسیانی:
از وز یر جدید فرهنگ و
ارشاد اسالمی مطالبه داریم
سینما3-
CINEMA
جزئیات جدیدی از «عصرجدید»۳
نعیمه نظام دوست ـ بازیگر:
تلو یز یون به سریال های
مدیری و عطاران نیاز دارد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
مهران مدیری داور می شود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
جشنواره عکس برج میالد را
چه کسانی داوری می کنند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
فرزاد موتمن کارگردان و تهیه کننده سینما:
دوشنبــه 8شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1497
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
اولین سفر استانی وزیر ارشاد
به اصفهان
وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی همزمان با هفته دولت و
گرامی داشت شهیدان رجایی و باهنر در اولین سفر استانی
به اصفهــان مــی رود .محمدمهدی اســماعیلی در ایین
گرامیداشت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی
و باهنر که فردا (دوشــنبه ،هشتم شــهریورماه) در گلزار
شــهدای استان اصفهان برگزار می شــود ،حضور می یابد.
دیــدار و گفت وگو با علما و اهالی فرهنگ ،هنر و رســانه
اصفهان از دیگر برنامه های ســفر یک روزه وزیر فرهنگ و
ارشاد اسالمی به این استان است.
جشنواره نمایشنامه نویسی
«مدیر شایسته» برگزار می شود
به مناسبت هفته دولت ،جشنواره ملی نمایشنامه نویسی «مدیر
شایسته» در ۸محور برگزار می شود .به مناسبت گرامیداشت
شــهادت دو دولتمرد بزرگ و شایسته انقالب اسالمی و اغاز
هفته دولت ،اولین جشــنواره ملی نمایشنامه نویسی «مدیر
شایسته» ،به همت مرکز اموزش مدیریت دولتی و همکاری
سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود .اولین جشنوارۀ ملی
نمایشنامه نویسی «مدیر شایسته» با هدف ارتقا و بسط اگاهی
و بینش ســرمایۀ انسانی نظام اداری کشور از شایستگی های
عمومی مدیران حرفه ای برگزار می شــود؛ در این راستا مرکز
امــوزش مدیریت دولتی با درک ظرفیــت و تاثیر زبان هنر
در شــناخت مقوالت مختلف نظام اداری در تالش اســت با
بهره گیری از نفوذ و تاثیرگذاری زبان هنر و تعامل و تلفیق ان
با تجارب زیسته و ایده های هنریِ امیخته با رویکرد منتقدانه
و دغدغه مند نیروهای انسانی در حوزۀ شایستگی های عمومی
مدیران ،به خلق دانش و مجموعه ای ارزشــمند در این حوزه
دســت یابد .این جشنواره در ۸محور :مدیریت تعارض ،زبان
بدن ،کار تیمی ،انعطاف پذیری ،هوش هیجانی ،پاسخگویی،
شــنود موثر و ارتباط خــاق و اثربخش برگزار می شــود و
عالقمندان می توانند حداکثر با سه محور متفاوت در قالب سه
نمایشنامه در جشنواره شرکت کنند .مهلت ثبت نام و ارسال
اثار از تاریخ سوم شهریورماه اغاز و تا دوم مهرماه ۱۴۰۰ادامه
خواهد داشت .همچنین به ۳نمایشنامۀ برگزیده لوح تقدیر و
جوایز نقدی اهدا خواهد شد .عالقه مندان برای کسب اطالعات
تکمیلی به فایل فراخوان جشــنواره و نیز به سایت https://
/lms.smtc.ac.irمراجعه کنند.
«عموزنجیرباف و دزد پشت کوه
قاف» برای بچه ها
داستان «عموزنجیرباف و دزد پشت کوه قاف» نوشته طاهره
ایبد منتشر شد .ضرب المثل ها و متل های مردمان ایران زمین
در قالب مجموعــه ای هفت جلدی به قلم طاهــره ایبد و با
تصاویر گروهی از هنرمندان این عرصه توسط انتشارات کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان روان ه کتاب فروشی ها شده
که در جلد اول ان ،داستان دزدی روایت می شود که به سراغ
عمو زنجیرباف رفته و زنجیری دراز از او می خواهد که با ان،
خورشید را از چاه بیرون اورده و به فروش برساند .نویسنده
در این کتاب ،در ادامه با زبانی اهنگین و ساده ،این داستان
را برای بچه ها روایت می کند؛ داستانی که برگرفته از ادبیات
فولکلوریک ایرانی به خصوص متل ها و هیچانه ها اســت .این
کتاب از «مجموع ه متل واره ها» اســت کــه با تصاویر مارال
دهقانی با نظارت هنری پژمان رحیمی زاده و مدیریت هنری
ســمیرا فرجی روان ه بازار کتاب شده است« .عموزنجیرباف و
دزد پشت کوه قاف» برای گروه سنی باالی ۴سال (نوباوه) در
۲۴صفحه با قیمت ۲۳هزارتومان در شمارگان ۲۵۰۰نسخه
به چاپ رســیده اســت .عالقه مندان برای تهی ه این کتاب و
مجموعه می توانند به سایت عرض ه اینترنتی محصوالت کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی shop.kpf.irو
یا فروشگاه های سراسری این مجموعه مراجعه کنند.
جامعهسوادسینماییندارد!
فرزاد موتمن کارگردان و تهیه کننده سینما شامگاه جمعه پنج شهریور ماه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش
به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و نکاتی را در رابطه با موضوع این برنامه یعنی جای خالی ژانر
در سینمای ایران بیان کرد .در ابتدای این گفتگو امیرعلی نبویان مجری برنامه ضمن اشاره به اثار موتمن که در
ژانرهای مختلفی ساخته شده اند این پرسش را مطرح کرد :بحث امشب ما در مورد ژانر است و سوال اول من این
است که ایا اساساً یک کارگردان موظف یا مسئول است یا باید یا نباید همه ژانرها را تجربه کند؟
موتمن در پاسخ گفت :فکر کنم یکی از مسائلی که باعث می شود همه ما سینما را خیلی دوست داشته باشیم
این است که هیچ قاعده و قانونی ندارد .درنتیجه هر شخص هرطور که دوست دارد می تواند فیلم بسازد و درواقع
بیشتر ان فیلمسازهایی که به شکل فیلمسازهای هالیوود قدیم و استودیویی کار می کردند عادت می کردند که در
هر نوع ژانری کار کنند .در سینمای معاصر گرایش به یک جور فیلم های شخصی تر شاید قوی تر هم باشد .به هر
حال هیچ قاعده ای نیست و هر کسی هرطور که فکر می کند و دوست دارد فیلم می سازد .نبویان در ادامه گفت:
ایا با این جمله موافق هستید که در سینمای ایران بسیاری از ژانرها قابل ساخت نیستند؟
موتمن پاسخ داد :خیر ،من معتقدم که ما می توانیم همه شکل ژانری را در ایران کار کنیم .فقط هیچوقت تمرینش
نکرده ایم و خیلی می ترسیم .برای اینکه می ترسیم به ما حمله شود و یا می ترسیم دست مان بیندازند ،از همه
بیشتر از افکار عمومی می ترسیم چون جامعه ما فیلم بین نیست و اصوالً می توانم بگویم که سواد سینمایی ندارد
اما قضاوت می کند .درنتیجه به محض اینکه به چیزی بر بخورد که یک کمی با ان بیگانه باشد ممکن است به
ان حمله کند و ما از این خیلی می ترسیم .نبویان در ادامه بیان کرد :شما گفتید که می توانیم ژانرهای مختلف
را داشته باشیم ،خود شما هم تجربیات زیاد و فیلم های موفقی هم دارید .بعضی ها معتقدند که فرزاد موتمن از
بعضی فیلم هایی که ساخته ادم باسوادتری است .ایا موافق هستید که بعضی از فیلم ها را بنا به دلیلی جز عالقه تان
بهسینماساختید؟
نه اص ً
ال فرهیخته هستم و نه حتی از فرهیختگی خوشم می اید!
این کارگردان گفت :بله ،من فیلم هایی ساختم که خودم دوستشان نداشتم البته جمله ای که راجع به سواد من
را گفتید ،واقعاً نمی فهمم! اسم من یک طوری در رفته که با شخصیت خودم خیلی جور نیست .من نه ان قدرها
کتاب خوان ،نه ان قدرها فیلم بین و نه اص ً
ال فرهیخته هستم و نه حتی از فرهیختگی خوشم می اید! چیزهایی
راجع به من می گویند که من متوجه نمی شوم .من یک ادم خیلی معمولی هستم و فیلم هایی می سازم؛ شاید این
فیلم ها ویژگی ای دارد که من به ان افتخار می کنم .بعضی از فیلم های من یگانه هستند ،یعنی همان یکی هستند.
«شب های روشن» و «سراسر شب» تکرار نمی شوند .این فیلم ها باعث می شوند که عده ای فکر کنند من خیلی
ادم باسوادی هستم .من شخصاً خودم را ادم باسوادی نمی بینم ،من فقط یک تکنسین سینما هستم که فیلم هایی
می سازم ،همین .بله من فیلم هایی ساخته ام که خودم اص ً
ال دوستشان ندارم .نبویان در این بخش اظهار کرد :در
مورد برخی فیلم ها که از شما به یاد می اوریم نکته ای که بسیار اساسی و مهم است این است که شما زمانی که در
مقابل منتقدها نشسته اید بحث ژانر با ان ها کردید .برای مثال خاطرم هست که برای فیلم «اخرین بار کی سحر
را دیدی؟» در مورد دوربین گفتید که لحن این دوربین لحن فیلم کاراگاهی است .این موضوعات اساساً اموزش
دادنی یا اکتسابی است یا ادم ها خودشان باید انقدر فیلم تماشا کنند تا یاد بگیرند؟ موتمن توضیح داد :نمی دانم،
شاید امیزه ای از هر دو است .من از بچگی خیلی فیلم نگاه می کردم و شانسی که داشتم این بود که فیلم ها را به
زبان اصلی می دیدم و نه به زبان فارسی .این مساله به من کمک می کرد تا روی معماری فیلم تمرکز کنم ،ان
زمان نمی دانستم که اسم این معماری است .به جای اینکه داستان را دنبال کنم جنس تصاویر برایم جذاب بود
چون داستان را نمی فهمیدم .از بچگی برای من تکنیکالیتی و مکانیزم فیلم ها خیلی اهمیت پیدا کرد و در کنارش
خیلی کتاب خواندم .مدرسه و دانشگاه رفتم و تدریس کردم« .اخرین بار کی سحر را دیدی؟» یک فیلم کاراگاهی
است اما لحن کاراگاهی ندارد؛ من گفتم که لحن دادگاهی دارد .زمانی که این فیلم را می ساختم یک چیزی را
در فیلمنامه تشخیص دادم ،احساس کردم که در تمام صحنه ها یک عده ای دارند سوال می کنند و یک عده ای
دارند جواب می دهند .من فیلم را مثل یک فیلم دادگاهی دیدم .درنتیجه مقدار کلوزاپ های فیلم خیلی زیاد است
و مدل دکوپاژ ان ،مدل فیلم های دادگاهی است .گاهی می نشینم و دو ،سه فیلم دادگاهی کالسیک را می بینم و
ان ها خیلی به من کمک می کنند .مجری برنامه در ادامه گفت :نویسنده این کار امیر عربی است .امیر عربی یک
فیلمنامه نوشت و شما بعد از خواندن ان ،برداشتی از فیلمنامه کردید که به نوعی شاید در ذهن فیلمنامه نویس
نبوده و شما جور دیگری فیلمنامه را خواندید .از اینجا بحث حرکت دوربین ،قاب بندی ها ،ریتم دیالوگ گفتن
بازیگران ،نحوه دکوپاژ کردن و غیره پیش می اید .در این مورد با نویسنده صحبت کردید یا او کارش را کرده و
فیلمنامه را به شما داده ؟ حاال این دیگر برداشت شما از فیلمنامه است و اینجاست که به نوعی تکلیف ژانر مشخص
می شود .کارگردان فیلم «شب های روشن» در پاسخ گفت :موقعی باید با نویسنده مشورت کرد که بخواهی قصه
را عوض کنی و یا بخواهی صحنه ای را تغییر دهی یا دیالوگی را عوض کنی .من حتی اگر بخواهم دیالوگی را
عوض کنم از نویسنده می خواهم که این کار را برایم انجام دهد چرا که متن برای من نیست ولی دکوپاژ برای من
است .من برای دکوپاژم با کسی مشورت نمی کنم! در ادامه این برنامه علیرضا بهرامی کارشناس برنامه «پرانتز باز»
پرسشی را مطرح کرد :به گواه نظر منتقدان و حتی مخاطبان برخی از فیلم های شما مثل «خداحافظی طوالنی» و
«شب های روشن» خیلی موفق تر بودند .برخی کمتر ان توفیق را داشتند و حتی بعضاً نقد شدند که فیلم های قابل
قبولی فرض نشدند .ایا این تجربه درستی بود که شما انجام دادید و در ژانرهای مختلف فیلم ساختید؟ ایا بهتر
نبود فرزاد موتمن در همان شاخه هایی که توفیق بیشتری به دست اورد تجربه هایش را ادامه می داد؟
بعضی واکنش های منفی از نظر من بسیار مثبت است
موتمن گفت :خیر .به نظرم می اید که خیلی چیز خسته کننده ای است که یک نفر همیشه یک جور فیلم بسازد.
من ذاتم این است ،یعنی دنبال این هستم که فیلم های متفاوتی بسازم .دوم اینکه لزوماً حمله منتقدان به این معنی
نیست که ان ها درست می گویند .فیلمی که امسال از من پخش شد به نام «سراسر شب» ،خیلی مورد حمله
بعضی از منتقدان قرار گرفت ولی هر چه بیشتر به ان حمله می کردند من بیشتر خوشحال می شدم .مث ً
ال برخی
در برنامه «هفت» می گفتند که این شخصیت ها در نیامده ،این شخصیت ها چه می گویند و مسیر شخصیت ها
چیست .این تقصیر من نیست که منتقد ما فیلم نمی بیند و حتی متوجه نیست فیلمی که من ساخته ام درواقع
یک ادای دینی به فیلم «الفاویل» گدار اســت .مگر ان فیلم شخصیت دارد؟ ما نوعی از سینما داریم که اص ً
ال
شخصیت پردازی نمی کند .انها باید بفهمند با چه طرف هستی ،راجع به چه صحبت می کنند ،اول جنس فیلم
را بشناسند و بعد راجع به ان حرف بزنند .من وقتی می بینم که منتقد ما این کار را نمی کند ،نسبت به کار خودم
مشکوک نمی شوم .منتقد برود فیلم ببیند تا بتواند راجع به فیلم من هم حرف بزند .درنتیجه لزوماً اینکه ان ها
بگویند فالن چیز درامد یا در نیامد ،روی کاری که می کنم هیچ تاثیر نمی گذارد .اتفاقاً من کارم را خیلی اگاهانه
انجام می دهم و دقیقاً می دانم که چه کار می کنم! بعضی واکنش های منفی از نظر من بسیار مثبت است و فقط
نشان می دهد که من کارم را چقدر درست انجام می دهم .این ها به کلی دور هستند ،با یک چیزی بزرگ شده اند
و با همان دارند ادامه می دهند .خیلی احمقانه است که تو بخواهی فیلمی از گدار را نقد کنی بعد کتاب سید فیلد
دستت بگیری .اول باید چارچوب ان را بفهمی و بعد شروع به نقد کردن کنی« .پرانتز باز» که در گروه برنامه های
مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می شود ،از موزه سینما به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱تا ۲۳
پخشمی شود.
جزئیات جدیدی از «عصرجدید»۳
مهران مدیری داور می شود؟
پیگیری های تســنیم نشــان می دهد باید منتظر ماند و دید
که فصل ســوم برنامه «عصر جدید» نوروزی خواهد شد و یا
زمانی دیگری انتن شبکه سه را نونوار کند.
عصرجدید» بعد از پخش فینال در عید نوروز به پایان فصل
دوم رسید و قرار بود در فصل زمستان فصل سوم این برنامه
پربیننده تلویزیونی اغاز شود .حتی برخی گمانه زنی کرده اند
«عصرجدید »3برنامه نوروزی شبکه سه سیما خواهد بود.
اخرین باری که درباره «عصرجدید» به طور رسمی صحبت
شــد در اخرین قسمت برنامه مهران مدیری (دورهمی) بود.
در ان برنامه احســان علیخانی پیشــنهاد داد تا مدیری در
جمع داوران جدید فصل ســوم «عصر جدید» قرار بگیرد .او
هم گفت« :خیلی دلم می خواهد حتماً .اما باید راجع به ان
فکر کنم؛ واقعاً خیلی زود پاسخ می دهم».
البته برام ِد این پیشــنهاد ،گمانه هایی را به یقین تبدیل کرد
کــه حتماً فصل جدیــد برنامه تلویزیونــی «عصر جدید» با
تغییراتــی از جمله داوران مواجه خواهد شــد .اما خبرهایی
هم به گوش می رسد که گروه در تالش اند خودشان را برای
عید نوروز 1401اماده کنند که این خبر هم با پیگیری های
تســنیم مشخص شــد که در حد گمانه زنی رسانه ای است.
چرا که گروه منتظر ارام شــدن کرونا است و واکسینه شدن
حداقل 80درصد مردم باعث می شود تا دست اندرکاران این
برنامــه تلویزیونی بتوانند پیش تولید و تولید فصل ســوم را
اغاز کنند.همان طور که پیگیری کرده ،حجم گسترده ای از
استعدادها قرار اســت برای راستی ازمایی از شهرستان ها به
تهران و محل اســتودیویِ «عصر جدید» بیایند و با وضعیت
فعلی کار ســاخت این فصل را نشــدنی می کند .همان طور
کــه به تعبیــر خود احســان علیخانی فصــل دوم غیرقابل
پیش بینی بود؛ «ان قدر شرایط کرونا عجیب و غریب شد که
پیش بینی ها را تغییر داد .می خواستیم فصل دوم را مردادماه
تمام کنیم و فصل سوم را برای نوروز 1400به انتن برسانیم
که عید نــوروز فینال فصل دوم پخش شــد .یعنی در واقع
پروژه 6ماهه ،یکساله به پایان رسید».
صباح قبل اتفاق افتاد قرار بود فصل
در پیگیری هایی که چند
ِ
ســوم به فصل زمستان برسد اما با رایزنی های جدید به نظر
می رســد و جمله ای که به گوش می رسد «شاید عید نوروز،
شاید تابستان و یا زمانی دیگر!» .همه چیز منوط به ارام شدن
وضعیت کرونا اســت .به نظر می رسد هر موقع شرایط فراهم
شــد که گروه ســازنده بتوانند به راحتی گروه های مختلف
را برای راســتی ازمایی و انتخاب برای شرکت در مسابقه از
شهرســتان ها به تهران بیاورند 4مــاه بعد می توانیم منتظر
دلیل فاصله ایجاد شده
تولید و پخش فصل ســوم باشــیم.
ِ
میان «عصر جدید» و تلویزیون در این اســت که 90درصد
شرکت کنندگان از شهرستان اند.
البته پیگیری ها بابت انتخاب داوران فصل جدید هم ما را به
این نکته رساند« :داوران که حتماً تغییر می کنند؛ همان طور
که احســان علیخانی در برنامه «دورهمــی» توضیح داد اما
با هیچ کســی منهای ان برنامه مهران مدیری ،هنوز مذاکره
نشده! انجا هم علیخانی به مدیری می گوید ارزویم این است
که شما در برنامه «عصر جدید» داوری کنید».
برام ِد پیگیری هــا و گمانه زنی ها نشــان می دهد که تجربه
ســختی های تولید فصل دوم «عصر جدید» باعث شده که
گروه دســت نگه دارد تا کرونا ارام تر شــود .چون برنامه به
تماشــاگر احتیاج دارد؛ اســتعدادهایی که از شهرستان به
تهران می ایند و ســختی های فصل دوم نشــان داد که باید
عوامل منتظ ِر مهار کرونا و رون ِد واکسیناسیون باشند.
اقدام یک کارگردان ایرانی برای ساخت فیلم درباره کادر درمان در دوران کرونا
«نوکســا» به کارگردانی یک فیلمســاز مقیم ســوئد ،نام
فیلمی است که از ۱۱سپتامبر ( ۲۰شهریور) سال جاری
اکران می شود.
فیلم «نوکســا» ســاخته «هومن صادقلــو» کارگردان و
نویســنده ایرانی اســت که به زندگی یک پزشک و مادر
ایرانی اشــاره دارد که طی سال ها درگیر مبارزه با سرطان
دخترش اســت .دختر او بــه تازگی از چنگال ســرطان
رها شــده که پاندمی کرونا اتفاقــات جدیدی را برای او و
خانواده اش رقم می زند.
صادقلو انگیزه ســاخت این فیلم را مســایل و مشکالتی
می دانــد که بعــد از شــیوع کرونا در جهــان رخ داده و
مشــکالت چندین برابری را برای جامعه پزشکی به همراه
داشته است .به گفته وی جامعه پزشکی و کادر درمان در
این دوران فداکاری های زیادی کرده و قصدش از ســاخت
این فیلم تشکر و قدردانی از زحمات ان ها بوده است.
این فیلم درســت در زمانی ساخته شــده که همکاری با
عوامل فیلم برای ســاخت با دشواری های متعددی همراه
بوده است .گرچه بودجه این فیلم از سوی چندین اسپانسر
تامین شــده اســت اما هیچ یک از عوامــل فیلم در این
خصوص دستمزد دریافت نکرده اند.
نقش اول این فیلم (پزشــک و مــادر ایرانی) را نیز «مینا
کیوانی» بازی می کند .فیلم به زبان سوئدی و مدت زمان
ان نیز 24دقیقه است.
نوکسا پنجمین فیلم صادقلو است که قرار است در «خانه
فیلم» و ســینما «ویکتور» استکهلم اکران شود .فیلم های
قبلی صادقلو نیز در فستیوال های متعددی اکران و جوایز
متعددی را به خود اختصاص داده اســت .قرار اســت این
فیلم نیز به فستیوال های دیگری هم ارسال شود. صفحه 2
تلویزیونیکهحمایتازسینمارافراموشکردهاست
در روزهای کرونایی چرخ صنعت ســینما نصفه و نیمه می چرخد و گیشه های انالین و حضوری
بیش از هر زمان محتاج تبلیغات هســتند؛ در این شــرایط تلویزیون برنامه های سینمایی مثل
«هفت» و «نقد سینما» را تعطیل کرده است.
سیما و سینما گاه رقیب هم بوده و گاه رفاقتی صمیمانه داشته اند .رفاقت این دو رسانه غالبا به
نفع هر دو تمام شــده است .تلویزیون گاه با تبلیغاتش به گرم شدن گیشه ها کمک کرده است،
از ان طرف برنامه های ســینمایی تلویزیون همواره مخاطبان پیگیری داشته اند .به عبارت دیگر
هر بار تلویزیون برنامه ای ســینمامحور را روانه انتن کرده ،بخشــی از جذابیت سینما به ظرف
تلویزیون سرریز شده و این امر افزایش مخاطبان سیما را در پی داشته است.
شیب نزولی برای هفت و نقد سینما
برنامه هفت با بیش از یک دهه ســابقه هر هفته جمعه شــب ها سینمادوستان را پای تلویزیون
می نشــاند .برنامه هفت اگرچه پس از خداحافظی فریدون جیرانی دچار افت کیفی شــد ،به هر
حال برنامه الزمی برای ســینما بود .هفت زمانی کــه از یک برنامه «زنده» به «ضبطی» تبدیل
شــد ،بخشی از جذابیتش را از دســت داد .در برنامه زنده حرف های غافلگیرکننده ای رد و بدل
شــد .اما محتوای برنامه ضبطی کامال کنترل شده بود .هفت در ادامه حیات در شیب نزولی قرار
گرفت و روز به روز کم رمق تر شــد .کرونا و کم رونق شدن سینماها بهانه خوبی به دست مدیران
سیما داد تا همان برنام ه کم رمق را هم از انتن شبکه سه پایین بکشند.
برنامه نقد سینما هم که از شبکه تهران پخش می شد هم همین سرنوشت را پیدا کرد .االن چند
ماهی از پایان اخرین فصل نقد سینما می گذرد و خبری از تولید و پخش فصل جدید ان نیست.
کرونا بهانه موجهی برای تعطیلی برنامه های ســینمامحور تلویزیون نیســت .با این اســتدالل
خبرگزاری ها و مطبوعات هم باید صفحات سینمایی شان را تعطیل کنند! در حالی که خبرنگاران
ســینمایی مثل همیشــه در حال تکاپو برای اطالع رسانی درباره سینما هستند و سنگر را خالی
نکرده اند.
از ابتدای امســال تا امروز چند فیلم روانه پرده نقره ای و شــبکه های نمایش خانگی شــده اند.
تلویزیون می توانســت برای هر کدام از فیلم ها پرونده ای جداگانه تدارک ببیند و صدای عوامل
این اثار را به گوش سینمادوستان برساند.
در فهرست اکران امسال فیلم های مهمی همچون خون شد (ساخته مسعود کیمیایی) و خورشید
(به کارگردانی مجید مجیدی) به چشــم می خورد .شــاید اگر تلویزیون به کمک سینما می اید
دوشنبــه 8شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1497
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
اکران این فیلم ها این قدر ساکت و سوت و کور برگزار نمی شد.
عادل فردوسی پور حتی در زمان تعطیلی لیگ برتر فوتبال هم پخش برنامه نود را ادامه می داد.
ایــام تعطیلی فرصتی برای پرداختن به مباحث عمیق و چالشــی بــود .مباحثی که در کوران
رقابت های فوتبال مغفول واقع می شدند .تلویزیون با همین فرمول می تواند در مقاطعی که فیلم
جدیدی اکران نشده ،چالش های کلی صنعت سینمای ایران را زیر تیغ نقد ببرد.
ســینما ای فیلم عنوان برنامه ای اســت که در زمانی کمتر از ۳۰دقیقه پرونده فیلم های کوتاه
را ورق می زند .برنامه شــهر فرنگ نیز که هر هفته از شــبکه خبر پخش می شود ،سیاست های
مدیران ســینمایی را بررســی می کند .در این میان جای برنامه هایی چون هفت که به محتوا و
ســاختار فیلم های در حال اکران بپردازند خالی اســت .سینمای ایران رونق همیشگی را ندارد،
چــون مردم از اتفاقات و رخدادهای ان بی خبرند .تلویزیون با غیبت معنادارش این کم رونقی را
تشدید کرده است.
از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسالمی مطالبه داریم
کرونایی در اسفند ســال 98متوقف شد ،از وضعیت دشوار
اجرای تئاتر در این دوران می گوید.
او توضیح می دهد :فعال هیچ امیدی برای شروع دوباره تئاتر
ندارم .با این ریتم واکسیناســیون بعید می دانم فعال بتوانیم
در شــرایط معقولی تئاتر اجرا کنیم .البته که همه مشکالت
ما فقط به واکسینه کردن مردم برنمی گردد .گیرم که کرونا
را مهار کردیم ،ترس مردم را برای حضور در سالن های تئاتر
چگونه مهار کنیم.
این کارگردان خاطرنشان می کند :تماشاگران تئاتر جزو قشر
فکور جامعه هستند ،کسانی که عموما به رعایت پروتکل های
بهداشــتی پایبندند و چنین افرادی تا مدت ها در سالن های
تئاتر حاضر نخواهند شد و باید برای جلب اعتماد دوباره انان
برای حضور در این ســالن ها تالش کرد ولی با این شرایط،
فعال اجرای تئاتر منطقی به نظر نمی رسد.
پســیانی سپس از مشکلی دیگر هم ســخن می گوید؛ اینکه
تئاتر هنوز در سبد مصرف خانوار قرار نگرفته است.
او در این زمینــه توضیح می دهد :تئاتر برای مردم ما به نان
تبدیل نشــده اســت و هنوز در ســبد خرید خانواده ها قرار
نگرفته .گیرم که کل تئاترها را برای 5ســال ببندند ،کسی
متعرض نمی شــود .فقط خود جامعه تئاتری اعتراض خواهد
کرد .در خوش بینانه ترین حالت تنها دو سه هزار نفر در میان
مردم وجود دارند که نیازمند تماشای تئاتر هستند .این رقم
در یک جامعه 80میلیونی فاجعه است.
پسیانی که مدت ها از سوی خانه سینما پیگیر واکسینه کردن
هنرمندان بوده اســت ،در پایان این گفتگو درباره نتایج این
پیگیری ها توضیح می دهد :ماه هاســت که پیگیر این ماجرا
هســتیم .بعد از این همه وقت ،تازه ســه روز پیش دستور
ــرنگ دیده
واکسیناســیون داده اند بدون اینکه حتی یک ُس َ
باشیم! در تمام این مدت بسیاری از دوستان و همکاران مان
را به دلیل ابتال به کرونا از دســت دادیم ،بسیاری از انان در
این شرایط پرریســک ،بدون ماسک مقابل دوربین می روند.
بنابراین سخنان مدیران هنری مبنی بر اینکه واکسینه کردن
گروه های نمایشــی جوان که در حال اجــرای نمایش یا در
نوبت اجرا هستند ،در اولویت اســت ،ضمانت اجرایی ندارد
و زمانی ضمانت اجرایی خواهیم داشــت که واکسیناســیون
سراسری به صورت جدی انجام شود.
اتیال پسیانی به تازگی بازی در دو مجموعه «مردم معمولی»
به کارگردانی رامبد جوان و «برف بی صدا می بارد» کار پوریا
اذربایجانی را به پایان رسانده و قرار است برای بازی در یک
سریال دیگر ،مقابل دوربین مهران احمدی برود.
مجموعه تلویزیونی «در کنار پروانه ها» سریالی بر مبنای ایات قران
مجموعــه تلویزیونی «در کنــار پروانه ها» بــه کارگردانی
داریــوش یاری و تهیه کنندگی بهروز مفید این شــب ها از
شبکه دو پخش می شود.
امســال جای خالی سریالی که مســتقیم یا غیرمستقیم به
فضای محرم ارتباط داشته باشد در تلویزیون کم بود .سریال
هایی نظیر شــب دهم ،وفا ،مختارنامه ،معصومیت از دست
رفته ،سفر سبز ،پریدخت و ...که هر کدام در دهه ۸۰و ۹۰
از شــبکه های مختلف تلویزیون به پخش رسید .اما امسال
تنها ســریالی که می توان نام محرمی روی ان گذاشت« ،در
کنار پروانه ها» است .ســریالی به کارگردانی داریوش یاری
و تهیه کنندگی بهروز مفید که ســاعت ۲۱:۳۰از شبکه دو
سیما پخش می شود.
سریالی بر مبنای ایه های قران
«بهروز مفید» تهیه کننده سریال «در کنار پروانه ها» درباره
قصه این ســریال به خبرنگار فارس ،گفت :این ســریال ۳۰
قسمتی درباره جوانی است که به دلیل مشکالتی که پی در
پی در زندگی اش پیش می اید امیدش را از دست می دهد
اما در ادامه اتفاقاتــی برایش می افتد که باعث تحولش می
شود و به بلوغ می رسد.
وی ادامــه داد :فضای کلی داســتان این ســریال محوریت
قرانی دارد و بَعد محور محرمی .ســریال با خوابی که گویای
یکی از ایه های قران است اغاز می شود و تا پایان همان ایه
است که راز داستان را باز می کند.
این تهیه کننده همچنین بیان داشــت«:در کنار پروانه ها»
به طور مســتقیم به فضای محرم نمی پردازد و بیشتر جنبه
معنوی این ماه را مدنظر دارد.
قصه تحول ادم ها داستانی پر تکرار البته جذاب
CINEMA
اخبار
نقد
سریال «اپیدمی» با بازی
«مهدی فخیم زاده» کلید خورد
اتیال پسیانی:
اتیال پسیانی مهم ترین مطالبه از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد
اسالمی را جلب اعتماد جامعه هنری می داند.
این هنرمند کــه در عرصه های هنری گوناگونی مانند تئاتر،
ســینما ،تلویزیون فعال اســت ،از وضعیت دشــوار اجرای
تئاتــر در دوران کرونــا و پیگیری های خانه ســینما برای
واکسیناسیون هنرمندان ســخن می گوید ،از تعطیلی رشته
نمایش در هنرســتان ســوره دختران ابراز تاسف می کند و
مهم تریــن مطالبات جامعه هنــری از وزیر جدید فرهنگ و
ارشاد اسالمی را اعتمادسازی می داند.
او در اغاز درباره مهم ترین مطالبات هنرمندان از وزیر جدید
می گوید :مهم ترین خواســته جامعه هنــری از وزیر جدید،
جلب اعتماد است و این اعتماد با انجام اموری مانند برقراری
حقوق ایام بیکاری ،ارتقای وضعیت بهداشــتی ســالن های
تئاتــر برای جلب اعتماد مردم ،ســرعت بخشــیدن به روند
واکسیناســیون هنرمنــدان و ...رخ می دهد .اگر وزیر جدید
این امور زیربنایی را انجام دهد ،کل جامعه هنری پشــت او
خواهند ایستاد .این هنرمند در ادامه ،تعطیلی رشته نمایش
در هنرســتان ســوره دختران را تصمیمی اشتباه می داند و
می گوید :این تصمیم نادرست است مگر اینکه دالیلی کامال
منطقی داشته باشند .در هر حال متاسفانه این نگرانی وجود
دارد که این ماجرا به دیگر مراکز اموزشــی و دانشــگاه های
هنری هم تســری پیدا کند که اگر چنین شــود ،فضا برای
فعالیت زنان در هنرهای نمایشی هر روز تنگ تر خواهد شد
و کم کم باید به فکر مردان زن پوش باشیم!
پســیانی که اجرای نمایشش «قهوه قجری» به دلیل شرایط
3
یکی از داســتان هایی که همیشه برای مخاطبان تلویزیونی
جذابیت باالیی دارد ،تحول ادم ها است .حال این تحول می
تواند در هر انســانی صورت بگیرد و بسته به شخصیت های
مختلــف نوع های متفاوتی دارد .از تحول یک شــبه فردی
که اعتقادی به مســائل دینی ندارد به اســام تا فردی که
به حالل و حرام معتقد نیســت به اعتقادات سفت و سخت.
همه این موارد را بارها در ســریال هــای تلویزیونی دیدیم.
نمونه بارزش ســریال برادر جان ،شب دهم ،زمین گرم و ...
که حالل و حرام و تاثیرات ان را در زندگی به خوبی تصویر
کشیده است.
داریوش یاری و کارگردانی سریال های مناسبتی
از مجموع چهار ســریالی که یاری تا به حال برای تلویزیون
کارگردانی کرده اســت ،هاتف و پناه اخر مناسبتی محرم و
صفر بوده اند بــرای همین او یکی از گزینه های کارگردانی
سریال های محرمی به شمار می رود.
یــاری در «در کنار پروانه ها» نیز کارگردانی و هدایت اثر را
به عهــده دارد ،اثری در ادامه کارهای قبلی اش و در فضای
محرمی.
بهــروز مفید و تهیه کنندگی ســریالی هایــی با موضوعات
اخالق گرایانه بهروز مفید ســالها است که در تلویزیون کار
سریال ســازی را بر عهده داشته اســت و اغلب نیز سریال
هایش جنجالی به پا کرده است.
از بیگانه ای با من اســت ،هشت و نیم دقیقه ،محکومین ۱و
۲و ...از سریال هایی است که به تهیه کنندگی مفید پخش
می شود.
در این چند ساله سریال های مفید به موضوع های جدیدی
پرداخته اســت .مثل هشــت و نیم دقیقه که درباره ارث و
میراثی اســت که اگر فرزند قبل از پدر فوت کند به او تعلق
نمــی گیرد یا محکومین که به مجــازات جایگزین پرداخته
است.
پروانــه معصومی ،برزو ارجمند ،ســامرند معروفی ،محمود
جعفری ،خسرو شــهراز ،مهران رجبی ،شهین تسلیمی کاوه
ســماک باشی ،مجید پتکی ،الناز اسماعیلی ،فرناز زوفا ،علی
مجلســی ،مهرداد بخشــی ،با حضور :بیتا ســحرخیز ،نگار
عابدی ،نســرین بابایی و وحید رحیمیــان از بازیگران این
مجموعه تلویزیونی هستند.
سریال تلویزیونی «اپیدمی» با موضوع فداکاری های مدافعان سالمت
و کادر درمان در ایام کرونا کلید خورد .سریال تلویزیونی «اپیدمی»
محصول جدید خانه تولیدات جوان ،چند روزی است که فیلمبرداری
خود را در بیمارســتان صحرایی واقع در بوستان والیت تهران اغاز
کرده است .این مجموعه که قرار است از شبکه سه سیما پخش شود
به تهیه کنندگی «سعید کمانی» دالوری ها و فداکاری های مدافعان
سالمت و کادر درمان را در ایام کرونا روایت می کند« .مهدی فخیم
زاده» در نقــش «احمد جهان» به عنوان بازیگر اصلی ایفای نقش
می کند.همچنین«فریبامتخصص»«،محسنقصابیان»«،سیامک
اطلســی» و «اصغر نقی زاده» از دیگر هنرمنــدان این مجموعه
تلویزیونی هســتند .کارگردانی فصل اول این مجموعه ۳فصلی را
«سید امیرسجاد حسینی» برعهده دارد.
«یک جابجایی» به فینال فستیوال
فیلم استانبول راه یافت
فیلم داســتانی «یک جابجایی» به کارگردانی اصغر عباسی به
دو فســتیوال سینمایی در ترکیه و انگلیس راه پیدا کرد .فیلم
داستانی «یک جابجایی» به کارگردانی اصغر عباسی در اولین
حضور و اکران بین المللی خود در پانزدهمین دوره فستیوال
فیلم کوتاه Crossroadsاستانبول به بخش نهایی راه یافت.
پانزدهمین فستیوال فیلم Crossroadsاز ابتدای ماه اکتبر
2021به مدت یک هفته در استانبول ترکیه برگزار می گردد.
فیلم «یک جابجایی» که جدیدترین اثر اصغر عباســی در ژانر
درام اســت به بررسی داســتان تراژیک یک زن می پردازد و
به صورت نیمه بلند ســاخته شــده اســت .این اثر به صورت
همزمان در بخش رقابتی نهمین دوره فستیوال فیلم First-
Time Filmmakerانگلســتان نیز حضور دارد که پخش
بین المللی ان را موسســه مافیلم عهده دار است .نویسندگی
این فیلم به صورت مشترک بر عهده اصغر عباسی و نیره زارع
است .هچنین نرگس زارع ،مریم فتحی ،ارش جهانگیری ،کاوه
فرجادمنش ،بیتا مدنــی ،زری زیرک و با حضور پروین ملکی
بازیگران این فیلم هســتند .برخــی از عوامل اصلی این فیلم
داستانی عبارتند از؛ تهیه کننده :نرگس زارع ،کارگردان :اصغر
عباسی ،مجری طرح ،برنامه ریز و سرپرست گروه کارگردانی:
ارش جهانگیــری ،مدیر فیلمبرداری :احمــد گودرزی ،طراح
صحنه و لباس :سولماز امیرصادقی ،تدوین ،اصالح رنگ و نور:
علی گورانی ،طراحی و ترکیب صدا :مهدی جمشیدیان ،طراح
چهره پردازی :علــی باقری ،مدیر صدابــرداری :ایمان بازیار،
دســتیار اول کارگردان :عطیه پیرعلی ،منشــی صحنه :پریسا
دادخواه ،موســیقی :متیو دوتار ،عکاس :ســهیل راد ،پوستر و
تیزر :اصغر عباسی ،پخش بین المللی :مافیلم.
«شهر امن» برنامه ای
از شبکه پنج که به سواالت تصادفی
پاسخ می دهد!
برنامه «شهر امن» به تهیه کنندگی و کارگردانی مجتبی احمدی
با موضوع اموزش شــهروندان هنگام بــروز تصادفات روی انتن
شبکه پنج می رود.
مجتبی احمدی گفت :بســیاری از رانندگان بعــد از وقوع انواع
تصادف نمی دانند چه اقدامی باید انجام دهند و همین مســئله
باعث اضطراب ،دلهره و وقوع اتفاقات بعدی خواهد بود.
وی ادامه داد :در برنامه تلویزیونی «شهر امن» با درخواست مکرر
مخاطبین این موضوع را بررســی می کنیم تا مخاطبان بدانند
بعد از حادثه تصادف در معابر مختلف با هر حجمی از حادثه چه
اقدامی باید انجام دهند.
احمدی اظهارداشت :سرهنگ مومنی رییس اداره تصادفات پلیس
راهور تهران بزرگ با بررسی این مسئله در برنامه روز یکشنبه به
شرایط اســتفاده از خدمات بیمه طراحی کروکی حضور پلیس
سر صحنه و حفظ یا بر هم زدن صحنه تصادف خواهد پرداخت.
برنامه «شــهر امن» روز یک شنبه و سه شنبه با اجرای صدیقه
مرادی روی انتن شبکه 5سیما می رود. صفحه 3
کریم قربانی داور بخش ویلنسل جشنواره موسیقی جوان:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1497دوشنبه8شه ریورماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر 13:07
غروب افتاب 20:21
اذان مغرب 20:03
اذان صبح فردا 05:00
طلوع افتاب فردا 06:29
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
جشنواره عکس برج میالد را
چه کسانی داوری می کنند؟
مهرداد افسری ،مهدی مقیم نژاد و بهنام صدیقی به عنوان
داوران این دوره از جشــنواره عکس برج میالد انتخاب
شدند .فعالیت این دوره از جشنواره عکس برج میالد برای
دریافت عکس ها از ۱۷مرداد ماه اغاز شده است و شورای
سیاستگذاری جشنواره مهرداد افسری ،مهدی مقیم نژاد
و بهنام صدیقی را به عنوان داوران این جشنواره انتخاب
کردنــد .در معرفی این داوران به تخصص ،تجربه و نگاه
علمی ـ تخصصی انان نیز اشاره شده است .بهنام صدیقی
عکاسمستند،مدرسعکاسیودانش اموختهکارشناسی
عکاسی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است .از
صدیقی دو کتاب به عنوان های «اکباتان ،غرب تهران»
( -۱۳۸۸نشر ماه ریز -تهران) و«یاداوری» ( -۱۳۹۳نشر
موتوبوکز -لندن) منتشر شــده است .مهرداد افسری
عکاس ،ویدیو ارتیست ،مستندساز و نشر را در کارنامه
کاری خود دارد .او به مدت ۱۸سال استاد دانشگاه های
هنــر ایران بوده اســت .وی ازســال ١٣٧٩تاکنون ۱۶
نمایشگاه انفرادی در گالری های مختلف برگزار کرده و اثار
او در بیش از ۱۰۰نمایشگاه بین المللی مختلف به نمایش
درامده اســت .همچنین مهدی مقیم نژاد کارشناسی
گرافیک ،کارشناسی ارشد عکاسی و دکترای پژوهش هنر
را از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده است .او عضو هیئت
علمی دانشــکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران
با درجه اســتادیار از سال ۱۳۸۹تاکنون است .فعالیت
دبیرخانه جشنواره ملی عکس برج میالد از ۱۷مرداد ماه
اغاز و مراسم اختتامیه جشنواره ۲۱مهرماه و در سالگرد
افتتاح برج میالد برگزار می شود .عکاسان و عالقمندان این
هنر می توانند تا پایان شهریور ماه اثار خود را به در سایت
جشنواره به نشانی www.miladfestival.irارسال و
بارگزاری کنند .جزییات نحوه ارسال اثار در متن فراخوان
منتشر شده روی ســایت www.miladfestival.ir
وجود دارد و عالقه مندان می توانند برای دریافت اطالعات
بیشتر به این سایت مراجعه کنند.
جشنواره موسیقی جوان گامی بلند در جهت رشد موسیقی کشور است
کریم قربانی داور بخش ویلنســل جشنواره موســیقی جوان گفت:
جشــنواره ملی موســیقی جوان گامی بلند در جهت رشد موسیقی
کشورمان درنسل جوان بوده است.
کریم قربانــی نوازنده ویلنســل و داور بخش ویلنســل و کنترباس
جشــنواره پانزدهم ملی موسیقی جوان در خصوص تاثیر گذاری این
جشنواره در جامعه گفت :از سال ۱۳۵۵در ارکستر سمفونیک تهران
ســاز نواخته ام و تا به امروز که ۶۴سال سن دارم در عرصه موسیقی
فعالیت می کنم و متاســفانه بودن یا نبودن موســیقی همچنان در
بالتکلیفی اســت اما با این تفاســیر تالش هنرمندان بر این بوده که
بایستی خودمان این موسیقی را به جلو بکشانیم و حفظ کنیم.
درواقع باید بگویم جامعه نگاه مثبتی به موســیقی ندارد اما سعی ما
این اســت جوانان در مسیر هنر و موســیقی قرار بگیرند و این هنر
متعالی از بین نرود ،البته همانطور که اشاره کردم نگاه جامعه هنری
به موسیقی متفاوت است و بصورت خودجوش سعی شان براین است
جوانان را به فعالیت در عرصه موسیقی تشویق کنند بدون انکه ارگان
یا نهادی دراین زمینه ،حمایتی داشته باشند.
قربانــی در ادامه درخصوص تاثیرگذاری جشــنواره ملی موســیقی
جوان بر فضاهای اموزشی چون هنرســتان ،دانشگاه ها و همچنین
اموزشــگاه های موســیقی گفــت :قطعا برگــزاری این جشــنواره
بی تاثیرنبوده ،اگرچه روش تدریس در هنرســتان و دانشگاه متفاوت
است اما با این تفاسیر این جشنواره توانسته عالقه مندان بسیاری را به
اموختن جدی موسیقی تشویق کند .این نگاه حتی در اموزشگاه های
موسیقی هم دیده می شود.
این نوازنده با بیان اینکه جشــنواره ملی موســیقی جوان نسبت به
دیگر جشــنواره هایی که طی سال برگزارمی شــود ،دستاورد مهمی
داشــته ،اظهار داشت :باوجود انکه انرژی بســیاری دراین جشنواره
صرف می شــود اما خروجی و دستاورد بســیار خوبی از ان دریافت
کرده ایم و این انگیزه ها موجب شده جوانان گرایش خوبی به اموختن
موسیقی پیدا کنند و دربخش تدریس یا حضور در ارکسترها ،فعالیت
چشم گیری داشته باشند.
اما از نگاه من ،دیگرجشــنواره هایی که طی ســال در کشــور برگزار
می شــود ،بیشــتر حالت نمایشــی دارند و بهره برداری و دستاوری
نمی توان از انها داشــت اما در جشنواره موسیقی جوان داوران پشت
این جشنواره ایستاده اند و حمایت می کنند.
قربانــی درباره چرایی اعتماد وحمایت اکثریت هنرمندان موســیقی
ایران در قالب هیات داوران به این جشــنواره گفت:یکی از دالیل ان
عشــق و احساس مسئولیت خود داوران به جشنواره بوده و با جان و
دل برای این جشنواره وقت گذاشــتند و ان را یک وظیفه فرهنگی
و صنفی می دانند نه ان که نگاه مادی داشــته باشــند و یا به دنبال
شهرت و ...باشند و نکته دیگر با توجه به تجربه حضور در دوره های
مختلف این جشنواره ،انتخاب دبیر است که با چه ادبیاتی با داوران یا
شرکت کنندگان برخورد کند که به نظر من این موضوع هم اهمیت
بسیاری دارد.
عــاوه بر عالقه و انگیزه خود جوانان برای حضور دراین جشــنواره،
اقای هومان اســعدی دبیر دوره های مختلف این جشنواره هم انگیزه
بســیار خوبی هم برای داوران و هم برای جوانان بوده چرا که نگاه و
ایده های تازه به جشنواره داشتند و سیاست گذاریشان برای جشنواره
موجب شــد جشنواره ملی موســیقی جوان درخشش خوبی داشته
باشــد وتوانســته تا به امروز موفق عمل کند و مورد رضایت همگان
باشد .به شخصه بسیار خوشحالم که این جشنواره باعث شده گرایش
و عالقمندی نسل جوان به ساز ویلنسل بیشترشود.
قربانی در خاتمه خاطر نشان کرد:چهارده دوره از برگزاری جشنواره
ملی موسیقی جوان می گذرد و درهر دوره ان ،دربخش هیات داوران
ســاز ویلنسل حضور داشته ام و به جرات می توانم بگویم نسل جوان
دربخش ســاز ویلنسل هرسال خوش درخشــیده اند و شاهد اتفاقات
خوبــی در این زمینه بوده ایم و با اجــرای رپرتوارهای حرفه ای که با
موسیقی روزدنیا به روزرسانی شده ،پیشرفت بسیار خوبی در شرکت
کنندگان حاصل شده است.
البته این دســتاورد و پیشــرفت تنها به لحاظ تکنیــک نبوده بلکه
جوانانی که از شــهرها و اســتان های مختلف کشور دراین جشنواره
شرکت می کنند با انگیزه و عالقه و عشق بسیار برروی صحنه حاضر
می شوند و ســاز می نوازند و این انگیزه هرسال بیشتر و بیشتر شده
و بر تعداد شــرکت کنندگان افزوده شده است .درکنار این اشتیاق و
عالقه ،تمرینات خوبی هم انجام گرفته و این موضوع بیانگر ان است
حضور در جشــنواره ملی موســیقی جوان برای انها بسیار با اهمیت
است و این جشنواره را سکوی پیشرفت خود می دانند.
پانزدهمین جشــنواره ملی موســیقی جوان پاییز امســال به دبیری
هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت
دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی،توسط
انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می شود.
نعیمه نظام دوست ـ بازیگر:
تلویزیون به سریال های مدیری و عطاران نیاز دارد
نعیمه نظام دوســت با اعتقاد بر اینکه مخاطبان این روزها بیشتر
نیاز به تماشــای کارهای مفرح و طنز دارند ،گفت :تلویزیون مثل
گذشــته نیازمند اثار هنرمندانی همچــون مهران مدیری و رضا
عطاران است .اثار این هنرمندان واقعا حس خوبی برای مخاطب
ایجــاد می کرد .االن هم ضروری اســت مخاطبان دوباره چنین
حسی را نسبت به اثار تلویزیون داشته باشند.
نعیمه نظام دوســت که بیشتر به عنوان بازیگر طنز شناخته می
شود ،این روزها در مجموعه نمایشی «کلبه عموپورنگ» در حوزه
کودک و همچنین سریال طنز «زن زنگی مرد زندگی» به ایفای
نقش می پردازد.
مدتهاست کار کردن برایمان با ترس و توهم کرونا همراه است
این بازیگر تلویزیون و ســینما در گفت وگویی با ایسنا درباره ی
دشواری های کار در شرایط کرونا اظهار کرد :مدتهاست کارکردن
برای مــا هر روز با اضطراب و ترس ،توهــم کرونا و ابتالء به ان
همراه بوده است ،نکند مبتال شویم ،نکند ناقل باشیم و . ...زمانی
که جلوی دوربین هســتیم چون ماسک نمی زنیم ،شرایط ،کمی
برای ما دشوارتر است؛ البته عوامل پشت صحنه رعایت می کنند
امــا از انجا که به هر حال باید کار می کردیم به ویژه کار کودک
چراکــه از ما خواســته بودند که صد درصــد کار «کلبه ی عمو
پورنگ» را کار کنیم ،این اضطراب همیشه همراه ما بوده است.
«کلبه عموپورنگ» تداعی کننده «شهر قصه» است
وی ادامــه داد :مــا در اوج کرونا کار کردیم و همچنان ســر کار
هستیم .ســال گذشته که سرکار «بچه محل» بودم و امسال هم
ســر کار «زن زندگی مرد زندگی» و «کلبه عمو پورنگ» هستم.
این روزها «کلبه عمو پورنگ» همچنان ســاخته می شود .مدتی
دور بودم و تازه به این گروه پیوســتم .این مجموعه دقیقا تداعی
کننده «شــهر قصه» است برای کســانی که از قدیم با ان اشنا
هســتند .برای بچه ها هم جذابیت زیــادی دارد و البته یکی از
اهداف ســاخت این مجموعه جدا از مفرح بودن کار ،این بود که
بچه ها با حیوانات مهربان تر باشــند و حیوانات را دوست داشته
باشند.
نظام دوســت که چندســالی اســت در حوزه کودک با داریوش
فرضیایی کار می کند ،دربــاره ی این همکاری گفت :گروه عمو
پورنگ در حال حاضر یک برند در تلویزیون محســوب می شوند
و این گروه ســال هاست در این زمینه کودک کار می کنند .من
هم هفت ســالی است که به این گروه پیوستم .کار کودک دنیای
شــیرینی دارد ،من که ژانر کاری ام چیز دیگری بود به این حوزه
امدم و عاشق کار کودک شدم.
وی درباره اینکه ســاخت «کلبه عموپورنگ» تا چه زمانی ادامه
خواهد داشت؟ توضیح داد :ساخت این مجموعه تا ابان ماه ادامه
دارد و ما همچنان مشــغولیم .سال گذشته نیز همینطور بود ،در
اوج کرونا مشــغول کار «بچه محل» بودیم برای اینکه بچه ها را
شاد کنیم .اینطور بگویم که واقعا با جانمان بازی کردیم.
عروس بدجنس خانواده
نظام دوست درباره ی مجموعه ی «زن زندگی ،مرد زندگی» که
در موقعیت طنز ساخته شده است ،اظهار کرد :این سریال بیشتر
بــه موضوع خانواده می پردازد و گاهی موقعیت های ظریف طنز
در ان وجود دارد .کار کمدیِ ان ،روی دوش چندنفر از بازیگران
کمدی اســت اما در کل فضای دوست داشتنی دارد .من در این
ســریال نقش عروس بدجنس را بازی می کنم؛ البته نقشــی که
منفور نیســت و دوست داشتنی اســت .فکر می کنم مخاطبان
در این شــرایط کرونا و فضای دشــوار مجموعه را ببینند ،به ان
عالقمند می شوند.
مخاطبان با اثار مدیری و عطاران حس خوبی داشتند
این بازیگر با اعتقاد بر اینکه مخاطبان بیشتر نیاز به تولید کارهای
مفرح و طنز دارد ،گفت :تلویزیون مثل گذشــته دور نیازمند اثار
هنرمندانی چــون اقای مدیری و اقای عطاران اســت .اثار این
هنرمندان واقعا حس خوبی بــرای مخاطب ایجاد می کرد .االن
هم ضروری اســت مخاطبان دوباره چنین حسی را نسبت به اثار
تلویزیونی داشته باشند و شاهد دنیای خوبی باشند.
از «نوروز »۷۳تا «ساعت خوش» و ...
نظام دوســت که خود عالقه ی زیادی به حوزه طنز دارد ،درباره
ی اغــاز فعالیتش در بازیگری گفت :من عالقه ی بســیار زیادی
به حوزه طنز دارم ،اما شــروع فعالیتم از تئاتر بود .از سال ۷۰با
مجموعه های تلویزیونی وارد عرصه طنز شــدم .اولین کارم هم
بــا عنوان «نوروز » ۷۳مجموعه ای از اقای حســین فردرو بود.
سال ۷۳به گروه «ساعت خوش» اقای مدیری پیوستم و همین
طور با کار کمدی پیش رفتــم .البته در میانه راه کارهای جدی
هــم کار کردم اما به دلیل اینکه مخاطبان ،من را با کارهای طنز
دوست داشــتند ،ناخوداگاه بیشتر در این حوزه کار کردم .یا اگر
فضا جدی بود نقش هایی به من واگذار می شــد که رگه هایی از
طنز و کمدی داشت.
او دربــاره ی همــکاری با رضا عطاران نیز گفت :من در ســاعت
خوش ،دریایی ها و ســینمایی توفیق اجباری و هزارپا با ایشــان
همبازی بودم و جایشان به نظرم در تلویزیون خیلی خالی است.
اقای عطاران و همیــن طور اقای مدیری اثاری که در تلویزیون
ساختند ،جزو پربیننده ترین مجموعه ها بود.
خنداندن مخاطب سخت شده است
نظام دوســت اظهار کرد :البته مخاطب امروز با چند سال پیش
فرق کرده اســت و شــاید به اثار طنزی که ســال ها پیش می
خندید ،حاال نخندد .االن خنداندن مخاطب سخت شده است .ان
موقع دغدغه ها کمتر بود .نگاهمان ،نگاه دیگری بود .دو شــبکه
بیشتر نداشتیم و اگر قرار بود یک کمدی پخش شود ،معلوم بود
که مورد استقبال قرار می گرفت .سر «ساعت خوش» پنج شنبه
ها خیابان ها خلوت می شد و می دیدم که عوامل و بازیگران این
مجموعه چقدر مورد استقبال مردم قرار می گرفتند و همه راضی
بودنــد .االن بچه ها به دلیل وجود فضای مجازی همه فیلم های
دنیا را می بینند و تشــخیص می دهند .سلیقه شان عوض شده،
در نتیجه با هر چیزی نمی خندند .بر همان اساس هم کمدی ها
تغییر کردند .شاید شما االن پرفروش ترین فیلم کمدی تاریخ را
مثال ۲۰سال دیگر ببینید شاید دیگر نخندید و تعجب هم کنید
که چطور پرفروش ترین فیلم شده است.
نعیمه نظام دوست در پایان گفت که برای کار طنز پیشنهادهایی
به او شده است اما همچنان به قطعیت نرسیده است.
پنجمین جشنواره «فانوس» برگزار می شود
مدیر هنری جشــنواره فانوس گفت :هدف از برگزاری جشنواره هایی
نظیر جشنواره فانوس استعدادیابی ،شناخت چهره های جدیدی است
که در حوزه دفاع مقدس و انقالب اسالمی فعالیت می کنند.
فرهنگــی هنری موزه ملی انقالب اســامی و دفاع مقدس پنجمین
جشنواره استانی تولیدات هنری فانوس ویژه تولیدات هنری و سینمایی
حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تهران استان تهران را برگزار
می کند .جشنواره مذکور شامل ۵بخش هنرهای نمایشی ،موسیقی
و ســرود ،هنرهای تجسمی و سنتی ،رادیویی ،تلویزیونی و سینمایی
اســت که عالقه مندان جهت شرکت در جشنواره فانوس می توانند تا
تاریخ ۳۱شــهریور ماه اثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
در همین راستا حمیدرضا هوشمندان ،مدیر هنری جشنواره فانوس
درباره اهمیت برگزاری جشــنواره هایی نظیر جشنواره فانوس گفت:
جشنواره فانوس که از جمله جشنواره های ملی است ،هر سال برگزار
می شود .البته نکته قابل توجه در مورد جشنواره فانوس این است که
به تولیدات هنری مربوط می شود .وی افزود :در ابتدای برپایی جشنواره
فانوس قرار بر این بود که تنها شامل تولیدات هنری اداره های سراسر
کشور شود اما در ادامه متولیان امر به این نتیجه رسیدند که فراخوان
مربوط به بخش ازاد را هم به جشنواره اضافه کنند تا به ازای ان زمینه
برای حضور هنرمندان بیرونی هم فراهم شده باشد .در حال حاضر هم
تولیدات مربوط به بنیاد حفظ اثار و ارزش های انقالب اسالمی و دفاع
مقدس می توانند در این جشــنواره شرکت کنند و هم متقاضیان از
بیرون می توانند در این جشنواره شرکت کنند.
هوشــمندان با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره فانوس تصریح کرد:
هدف از برگزاری جشــنواره هایی نظیر جشنواره فانوس استعدادیابی،
شناخت چهره های جدیدی است که در حوزه دفاع مقدس و انقالب
اسالمی فعالیت می کنند .وی ادامه داد :اکثر شرکت کنندگان جشنواره
فانوس به ویژه در اســتان تهران را جوانان تشکیل می دهند و تاکنون
شرکت کننده سالخورده نداشته ایم .به دنبال برپایی جشنواره مذکور
اقدامات جدیدی رقم خورده است .لذا این قبیل بازخوردها نشان دهنده
این است که برگزاری جشنواره فانوس مثمر ثمر بوده است .مدیر هنری
جشنواره فانوس ضمن تاکید بر لزوم برگزاری هر ساله جشنوارههای
ملی یاداور شــد :اگر جشنواره ها هر ســال برگزار شوند ،بسیار بهتر
است چراکه به ازای ان هر ســال چهره ها و استعدادهای جدیدتری
شناخته می شوند .تنها اثاری که در سال ۱۳۹۹تولید شده باشند ،حق
شرکت در جشنواره فانوس را دارند .همچنین عالقمندان جهت کسب
اطالعات بیشتر می توانند با شماره تماس ۰۲۱-۸۸۶۵۷۰۲۶داخلی
۸۵۵و یا شماره ۰۹۱۲۶۶۶۳۳۶۲تماس بگیرند. صفحه 4