روزنامه هنرمند شماره 1495
روزنامه هنرمند شماره 1495
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 6شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1495صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
روایتی مستند از غسالخانه متوفیان کرونا
ادم هـاییکه هرروز
مـرگ را لـمس می کنند
وز یر فرهنگ و ارشاد اسالمی تاکید کرد؛
وز یر:حمایت از هنرمندان اسیب «گاندو»؛ پیوند سیاست خارجی
با دستگاه های اطالعاتی
دیده ازکرونا اولویت وزارت فرهنگ
وارشاد است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
با احتمال حضور «قهرمان » از ایران؛
رقابت اسکار بین المللی ۲۰۲۲با
ثبت نخستین فیلم اغاز شد
سینما3.
CINEMA
بازگرداندن مخاطب به سینما،
بخشی از وظایف سامانه های فروش
بلیت است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
وز یر ارشاد در نخستین جلسه شورای مدیران:
رشته تئاتر هنرستان سوره نیازمند بسته حمایتی حوزه های فرهنگ،
هنر و رسانه به زودی اماده می شود
بازنگری است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ضرغامی ،وز یر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی :
اسیب های اقتصادی ،ناشی از
نداشتن نگاه فرهنگی است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پیام دهکردی بازیگر سینما ،تئاتر و تلو یز یون:
استفاده از بازیگران خارجی
ُ
نان بری از بازیگر ایرانی نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
سروش محمدزاده از مشکالت
ساخت «همبازی» گفت
سینما3.
CINEMA صفحه 1
2
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی تاکید کرد؛
شنبــه 6شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1495
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
نقد
عالمه حکیمی از تواناترین شاعران
ذواللسانین بود
محمد جواد گودینی
مترجم و پژوهشگر تاریخ اسالم
و استاد حوزه و دانشگاه
استاد محمد رضا حکیمی دانشمندی سترگ ،متفکری واالمقام
و نویســنده ای تاثیرگــذار بوده که نوشــته های ذی قیمتی در
زمینه های ادبی ،فلسفی ،علوم و معارف اسالمی از خود به یادگار
گذاشته است .مرحوم عالمه حکیمی که به فیلسوف عدالت نیز
شــهرت داشــته ،دروس حوزوی را در شهر مقدس مشهد طی
کرد و به مدارج عالی علمی دست یافت .وی موفق شد از محضر
اســاتید گرانقدری همچون محمد تقی ادیب نیشابوری ،شیخ
مجتبی قزوینی خراسانی ،سید محمدهادی میالنی ،احمد مدرس
یزدی ،اسماعیل نجومیان و ...بهره گیرد و در ادامه خود نیز که از
اســتعدادی واال برخوردار بود ،به درجه اجتهاد نائل امد .وی اگر
چه با کتاب مشــهور «الحیاه» شناخته می شود ،اما نوشته های
ارزشمندی در زمینه های مختلف علمی و ادبی از خود به یادگار
نهاده اســت .همانند :خورشید مغرب (اثری جاودان در شناخت
امام عصر (عج) و بررســی نگرش ادیان دیگر به موضوع موعود
اخر الزمان) ،ادبیات و تعهد در اســام (کتابی ارزنده که با قلم
عالمانه مرحوم استاد تدوین شده و از نوشته های ارزشمند ادبیات
متعهد به زبان فارسی محسوب می شود) ،بعثت ،غدیر ،عاشورا،
مهدی (عج) ،امامت در عینیت جامعه ،جامعه سازی قرانی ،دانش
مسلمین ،مکتب تفکیک ،بیدارگران اقالیم قبله ،اجتهاد و تقلید
در فلســفه و ...مرحوم حکیمی از معدود دانشمندانی بود که در
چندین رشــته علمی به مطالعاتــی ژرف پرداخت و اثار علمی
ارزنده ای را در زمینه های ادبیات ،علوم حدیث ،فلسفه ،تاریخ علم
و تمدن و ...را از خود برجای نهاد .به باور نگارنده این سطور ،تنها
نمونه دیگری که می توان در این طراز از دانش و خدمت علمی
و تنوع در مطالعــات و پژوهش های علمی یافت ،مرحوم عالمه
محمد تقی جعفری (دوست و یار قدیمی استاد حکیمی) است
که وی نیز همانند اســتاد فقید ،دانشمندی ذی فنون بوده و در
چندین رشته علمی تخصص داشته است .مرحوم علی شریعتی
نیز که از مراتب علمی اســتاد حکیمی اگاه بود ،وی را به عنوان
وصی خویش که حق دخل و تصــرف در اثار قلمی اش را دارد،
معرفی کــرد .قلم مرحوم حکیمی ،منحصر به فرد بود و گویای
عمق اشــراف وی بر ادبیات فارســی و واژگان و تعابیر فارسی.
استاد حکیمی در ادبیات عربی نیز دستی داشته و از سرایندگان
ذواللسانین ذولسانین محسوب می شود که به دو زبان فارسی و
عربی شعر سروده و در بدیعیه «دموع علی سفح» (اشک هایی بر
کوهسار) ،مراتب دلدادگی اش به امام زمان (عج) را اشکار ساخته
و در ان سروده زیبا و دلنشــین ،ظهور حضرت مهدی (عج) را
زمینه ساز جریان عدالت در جامعه توصیف می کند؛ عدالتی که
تحقق ان هدف ارمانی جامعه توحیدی و یکی از اهداف پیامبران
الهی در عرصه اجتماعی بوده است .در پایان این نوشتار ،رحلت
دانشــمند بزرگ جهان تشیع مرحوم محمد رضا حکیمی را به
همه دوستداران علم ،فرهنگ و تمدن تسلیت گفته و از خداوند
بلند مرتبه درجات عالی را برای ان استاد ارجمند خواستارم.
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نشر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید.
وزیر:حمایت از هنرمندان اسیب دیده ازکرونا اولویت وزارت فرهنگ وارشاد است
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی دولت سیزدهم با ورود به وزارتخانه متبوع ضمن اغاز
بکار ،اولویت خود را رسیدگی به عوارض و اسیب های ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ ،هنر و رسانه
عنوان کرد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی دولت سیزدهم در محل این وزارتخانه حضور یافته و
رسما کار خود را اغاز کرد .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اولین اولویت کاری
خود گفت :در ۱۸ماه گذشته که کشور با فراگیری کرونا روبرو بوده تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری
کشور تحت الشعاع قرار گرفته و رو به تعطیلی و نیمه تعطیلی رفته است .وی ادامه داد :اصحاب فرهنگ و
هنر به موجب این شیوع با روزگار سختی روبرو بودند و سعی ما در دولت مردمی بر این است که از وضعیت
فعلی عبور کنیم و بتوانیم سریعا یک فضای حمایتی و پشتیبانی را ایجاد کنیم .وی ادامه داد :در جلسه امروز
دولت نیز همین موضوع مطرح و قرار بر این شد که مجموعه های پشتیبان در دولت همانند سازمان برنامه
و بودجه بتوانند کمک های الزم را داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی بیان کرد :بحث واکسیناسیون سراسری اصحاب فرهنگ ،هنر و رسانه که پیش
از این توسط اقای صالحی و همکاران شان اغاز شده بود را تکمیل خواهیم کرد و تالش ما براین است که با
پایین امدن شیوع ویروس کرونا ،بازگشایی فعالیت های فرهنگی و هنری را با حفظ پروتکل های بهداشتی
داشته باشیم ،تمام دغدغه ما این است که هرچه سریع تر فضای فرهنگی و هنری کشور به شرایط عادی
باز گردد .اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه اتمام دوران وزارت اقای صالحی به معنای قطع همکاری ایشان با
مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نخواهد بود ،تصریح کرد :سعی ما بر این است که از شخصیت های
فرهنگی همچون اقای صالحی که مایه افتخار کشور هستند بهره ببریم و سوابق و تجربیات علمی و فرهنگی
ایشان ایجاب می کند که از نظرات کارشناسی ایشان استفاده کنیم ،تاکید رئیس جمهور نیز براین است که
در یک فضای تعاملی از تجارب مدیران گذشته بهره برده و ان را به شرایط حال و اینده پیوند بزنیم تا در یک
مسیر هم افزا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم .وی در پایان گفت :تالش ما در دوران جدید این است
که بتوانیم یک مسیر رو به جلو را ترسیم کنیم و نقش فرهیختگانی چون اقای صالحی در این راستا بسیار
مهم است .سیدعباس صالحی نیز با تبریک انتخاب محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر جدید فرهنگ و
ارشاد اسالمی ابراز امیدواری کرد تا در مسیر جدید مسئولیت خود موفق باشید و بنده نیز به عنوان سرباز
این کشور هرجایی که نیاز به کمک بنده باشد در خدمت شما و حوزه فرهنگ و هنر کشور خواهم بود.
وی ادامه داد :برای شما و همکاران تان دعای خیر داشته و از خداوند متعال خواستارم به شما کمک کند تا
این مسئولیت سنگین را به پیش برده و با جهش های سریع تر و سرعت کامل تر به سمت جلو حرکت کنید،
امید است در دوره جدید دولت اقای رئیسی و مدیریت شما شاهد اتفاق های درخشان و قابل ارجاع به حوزه
فرهنگ ،هنر و رسانه باشیم.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسالمی تاکید کرد :یکی از کارهایی که در انتهای دوره وزارت فرهنگ و ارشاد
اســامی دولت دوازدهم انجام دادیم کاری با عنوان «تجربه نگاری» بود ،در این طرح بنده به عنوان وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی ۷ساعت مصاحبه از وضعیت ۴سال وزارتخانه را داشته ام ،همچنین سایر معاونان
و مدیران نیز به صورت مجزا گفت وگوهایی را داشتند که تمام این مصاحبه ها در قالب فیلم ،فایل صوتی و
کتاب در اختیار مدیریت جدید قرار می گیرد.
صالحی یاداور شد :یکی دیگر از اقدامات تجربه نگاری ارائه تصویری روشن از ۲۷پروژه اصلی این وزارتخانه در
دوره۴ساله دولت دوازدهم بود که مدیران جدید می توانند از ان استفاده کنند ،یکی از مسائلی که در این نوع
نقلوانتقال های مدیریتیباید مورد توجه قراربگیردهمینحافظه تاریخی مدیریتیاست،پیشنهادمی کنم
این اتفاق در دوره های دیگر هم ادامه پیدا کند تا دانش مدیریتی اتصال خود را با مدیران جدید حفظ کند و
قطعا این به هم پیوستگی می تواند به دوره جدید مدیریتی یک دستگاه کمک کند.
وی افزود :قطعا در هر دوره مدیریتی جدید کارهای نو شکل خواهد گرفت اما این اتصال حافظه تاریخی
می تواند کمک کند که مدیران جدید با اتکا به گذشته با علم بیشتری به سوی اینده حرکت کنند.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسالمی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی براینکه پس از پایان دوران
وزارت خود در چه کاری اشتغال خواهند داشت ،خاطرنشان کرد :بنده از فضای علمی و فرهنگی به وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی امدم و امروز پس از پایان دوران مدیریتی خود مجددا به همان حوزه فکر ،اندیشه
و کتاب باز خواهم گشت تا بتوانم از خوشه چینی اصحاب فکر و اندیشه بهر ه ببرم.
سید عزت اهلل ضرغامی ،وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی :
اسیب های اقتصادی ،ناشی از نداشتن نگاه فرهنگی است
وزیر میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دســتی با تاکید
بــر اهمیت فرهنگ در بهبود شــرایط اقتصــادی گفت :اگر
ریشه های فرهنگی فعالیت ها درست باشد اقتصاد هم سامان
می گیرد.
ســید عزت اهلل ضرغامی در حاشــیه ایین تکریم و معارفه
وزیران پیشــین و جدید وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری
و صنایع دســتی در جمع خبرنگاران گفــت :برای عملیاتی
کردن برنامه هایی که به مجلس شورای اسالمی تقدیم کردم
الزم اســت با مدیران کنونی وزارتخانه جلسات کارشناسی
مفصل بگــذارم و اخرین گزارش هــا را از همکاران بگیرم،
ســپس با توجه به بدنه کارشناسی و تخصصی خیلی خوبی
که هــم در وزارتخانه و هم در بخش خصوصی و حوزه های
نخبگانی و دانشگاهی و سازمان های مردم نهاد سراسر کشور
وجود دارد ،که مزیت نسبی این سه حوزه است ،جلساتی را
تشکیل می دهم و با اســتفاده از راهنمایی های دکتر علی
اصغر مونســان (وزیر پیشین) موارد اعالمی در برنامه ام را با
اشراف دقیق تر و باسرعت عملیاتی می کنم.
وزیــر میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دســتی عصر
پنجشــنبه (چهارم شــهریور) اظهار داشــت :خوشحالم که
این مســئولیت را از دکتر مونســان تحویل می گیریم زیرا
با شــناختی که از وی دارم در طول ســال های گذشته در
حوزه های مختلف هر جا که بودند موفق و منشــا خدمات
بودند .در طول چهار سالی هم که در وزارت میراث فرهنگی
حضور داشــتند کارنامه واقعا پر افتخاری است ،به رغم همه
محدودیت هایی که این حوزه دارد؛ علمکرد ایشان موفقیت
امیز بوده است.
ضرغامــی افزود :متاســفانه ســه حوزه میــراث فرهنگی،
گردشــگری و صنایع دســتی در کشــور مقداری مهجور و
مغفول مانده اســت و البته انهایی هم کــه باید ،ارزش ان
را کمتر می دانند .با همه این مســائل اعداد و ارقام گزارش
ها نشــان می دهد در دوره وزارت دکتر مونسان در بسیاری
بخش ها خدمات ماندگاری انجام شده است و با توصیه های
ایشان ،این مسیر را ادامه می دهیم.
مدیریت در جمهوی اسالمی ایران مانند دو امدادی است
وی اظهار داشــت :مدیریت در جمهوی اسالمی ایران مانند
دو امدادی است و هر فردی غیر از این عمل کند اشتباه می
کند .همه ما در مجموعه جمهوری اسالمی در یک مجموعه
قرار داریم ،امروز هم ایت اهلل رئیســی ،رئیس جمهوری در
اولین جلســه هیات دولت ،به همین مســاله اشــاره خوبی
داشتند ،بنابر این همه باید به هم کمک کنیم و این زنجیره
مدیریت است که خط خدمت به مردم را تکمیل می کند.
ضرغامــی افزود :بــرای مقابله به کرونا هــم برنامه دادم در
اخرین جلســاتی که در مجلس برگزار می شد ،یک جلسه
ویــژه و جدا از ان برنامه ای که به مجلس ارائه شــد ،حدود
۲۰محور برای فعالیت های جدید تدوین شده است اما هنوز
اطالع رســانی نکردم ،بعد از اینکه با همه مسئوالن و دست
اندرکاران هر سه حوزه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع
دســتی جلسات مشــورتی برگزار کردم ،برنامه و محورها را
تشــریح می کنم .وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع
دستی بیان کرد :همواره سعی کردم بدون مشورت ،کاری را
انجام ندهم ،ســه حوزه صنایع دستی و گردشگری و صنایع
دستی خیلی به مشورت نیاز دارد .به امید خدا پیشنهادها و
مشــاوره ها را هم در زمینه مقابله با کرونا دریافت ،تجمیع و
برنامه نهایی را اعالم می کنم.
وی گفت :امیداورم کرونا ریشــه کن شــود ،امــا ظاهرا این
بیماری همچنان تداوم دارد که در این صورت باید یک طرح
دیگری داشته باشیم ،البته واکسیناسیون عمومی به ما بسیار
کمک خواهد کرد اگر سرعت بگیرد و ایمنی الزم ایجاد شود،
کارهای زیادی می توان انجام داد .در همین شرایط کرونایی
هم پیشــنهاداتی وجــود دارد .باید انرا با بدنه کارشناســی
وزارتخانه مطرح و سپس با سرعت عملیاتی خواهم کرد.
بنا صنعت گردشگری با همه ابعاد اقتصادی ،فرهنگی است
ضرغامی تصریح کرد :ریشــه هر ســه بخش وزارت میراث
فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دســتی فرهنگی و بنای ان
بر فرهنگ اســتوار اســت .اقتصاد هم ،بر پایه فرهنگ است
و اگر ریشــه های فرهنگی فعالیت ها درســت باشد اقتصاد
هم ســامان می گیرد .این رویکرد را همیشه در شبکه های
اجتماعی تبیین کردم ،بسیاری از اسیب های اقتصای ما به
دلیل نداشتن نگاه فرهنگی است ،اسیب های فرهنگی است
که اجازه نمی دهد اقتصاد پا بگیرد.
وزیــر میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دســتی بنای
گفت :بنا و ابتنا صنعت گردشــگری هــم که ابعاد اقتصادی
مفصلی دارد ،فرهنگی است ،فعالیت های بسیاری از کشورها
کــه با اعداد و ارقامی که در این حــوزه دارند ،اصوال بر پایه
گردشــگری اســت ،اما در همان جا هم ایــن حوزه ارتباط
وسیعی با حوزه فرهنگ دارد.
وی گفت :برخی فکــر می کنند فرهنگ اعتقادی و کهن ما
و دینی ما با موضوع گردشــگری در ابعــاد مختلف منافات
دارد؛ من چنین اعتقادی ندارم ،این رویکرد البته خیلی کم
اســت اما باید انرا مدیریت کرد .اتفاقا بسیاری از عرصه های
گردشگری ایران به گونه ای است که اگر ارزش های فرهنگی
خود را حفظ کنیم می تواند مزیت نسبی محسوب شود مهم
این اســت که فرهنگ مان را با نیازهای اقتصادی کشورمان
عجین کنیم و با هم افزایی کار بهتر انجام می شود.
ضرغامی افزود :به ســواالت محتوایی نباید پاســخ محتوایی
بدهیم دوره این نوع پاســخ ها گذاشته است ،مردم این نوع
رویکردها و پاســخ ها را از ما قبول نمی کنند .پاســخ های
ســاختاری ممکن اســت فقط جوابی باشد که کسی حرفی
نزند و توضیح شــکلی را بپذیرند ،اما اگر مشکالت مردم حل
نشود به ســواالت و مشکالت پاســخ های کهنه ساختاری
بدهیم مردم از ما نمی پذیرند.
وزیر میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی بیان کرد:
حتما هر جا احساس کردم ســاختارها مانع کار و بازدارنده
شده از همان شعار همیشــگی «زیر میز زدن» استفاده می
کنم چون به این شــعار در ان شرایط اعتقاد دارم .هر جا به
این صورت کار انجام نشد باید زیر میز زد .البته این زیر میز
زدن طوری باید باشــدکه همه حمایت کنند زیرا با این کار
کســانی که تعارض منافع دارند تازه صدایشان در می اید ،و
شــروع می کند مراکز قدرت را فعال می کنند بهانه جویی
می کنند تا کارهای خوب ،پیش نرود.
ضرغامــی گفت :به امید خدا در دولت ســیزدهم که دولت
تحول گرا و مردمی و ضدفســاد اســت تالش می کنیم در
این حوزه ها قدرت ریســک پذیری را از دســت ندهیم در
بســیاری حوزه ها وارد شــویم و تصمیم های جدید بگیریم
تا موضوع «جهش» مورد نظر رهبر معظم انقالب اســامی،
تحقــق پیدا کند .ســید عــزت اهلل ضرغامی که از ســوی
ایت اهلل ســید ابراهیم رئیسی ،رئیس جمهوری به عنوان وزیر
پیشنهادی میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی به قوه
مقننه معرفی شده بود ،عصر روز چهارشنبه (سوم شهریور) با
۲۶۲رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسالمی ،به عنوان
دومین وزیر این وزارتخانه انتخاب شد.
وزیر ارشاد در نخستین جلسه شورای مدیران:
بسته حمایتی حوزه های فرهنگ ،هنر و رسانه به زودی اماده می شود
نخســتین جلسه شــورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
در دولت ســیزدهم صبح امروز (جمعه پنجــم مهرماه) با حضور
محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و معاونان،
مدیران ،روسای سازمان ها (به صورت حضوری) و مدیران ادارات کل
فرهنگ و ارشاد اسالمی استان ها (به صورت وبیناری) در محل سالن
جلســات این وزارتخانه برگزار شد .محمدمهدی اسماعیلی در این
جلسه با اشاره به برخی خسارت های ناشی از کرونا بر فعالیت های
فرهنگی و هنری کشور ،تاکید کرد :به زودی بسته ویژه حمایت از
حوزه های فرهنگ ،هنر و رسانه برای جبران خسارت های ناشی از
این ویروس اماده می شــود .وی در عین حال تصریح کرد :پس از
بررسی های همه جانبه و جمع بندی های الزم ،بسته حمایتی اماده
و تمهیدات ضروری برای اجرای ان در نظر گرفته می شود .اسماعیلی
در ادامه با اشاره به اهمیت ضرورت توجه بر مرجعیت سیاستگذاری
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،افزود :مرجعیت این وزارتخانه باید
تقویت شود و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد .وی در بخش
دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات و فعالیت های این وزارتخانه
در بخش های مختلف هم اشــاره کرد و گفت :فعالیت های جاری
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با کمترین وقفه ادامه خواهد داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پایان افزود :فعالیت های فرهنگی و
هنری در مناطق مرزی و کم برخوردار دارای اهمیت است و وضعیت
ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان ها از نظر ساختاری و منابع
بودجه ای با محدودیت های جدی مواجه است که در این دوره این
موضوع مورد توجه قرار می گیرد و اقدامات مهمی در این راستا در
دستور کار قرار داده شده است. صفحه 2
روایتی مستند از غسالخانه متوفیان کرونا
ادم هایی که هرروز مرگ را لمس می کنند
مســتند «لمس مرگ» بار دیگر تصورات کلیشه ای ذهن ما را نسبت به غساالن درهم می ریزد؛
زنان و مردان جوانی که اکراهی نسبت به این شغل در چهره هایشان دیده نمی شود.
ابتدای دهه ۸۰و به واســطه سریال زیر اسمان شهر بود که اولین بار تصویر یک غسال در یک
سریال کمدی و با هدف فرهنگ سازی نگاه مردم به این رده شغلی به تصویر درامد؛ فردی که
مهمان خانواده بهروز پیرپکاجکی بود و برخورد ادم ها تا پیش از اگاهی از شغل وی با او بسیار
خوب و منطقی بود اما پس از ان ،رفتارها بســیار تحقیرامیز شد .رفتارهایی که شاید نه تمامی
انان اگاهانه و ارادی است و نه قابل شماتت .موضوعی که نیاز داشته است تا بیشتر درمورد ان
صحبت و از ان قبح زدایی شود اما نشده است.
ســریال زیر اسمان شهر بیست سال پیش تالش کرد به مردم کمک کند تا به شاغاالن در این
شغل به چشم دیگری نگاه کنند؛ تالشی که در فیلم سینمایی محیا (به کارگردانی ،نویسندگی
و تهیه کنندگی اکبر خواجویی )۱۳۸۶بار دیگر و به شکل دیگری مطرح شد و تالش کرد نشان
دهــد این ادم ها به رغم برخی تصورات جامعه نه در ظاهر که در باطن هم فرقی با ســایر ادم
ها ندارند و اتفاقا قلب های صاف و ســاده ای دارند و مســیر دشواری را برای زندگی و مواجه با
مرگ طی کرده اند؛ مسیری که شاید برای صیقل روح تجویز انجام ان برای برخی خالی از لطف
نباشد؛ چنانچه جاوید (با بازی شهاب حسینی) برای شناخت بهتر خود پا در این وادی نهاد.
در فرهنگ دهخدا غســال [ غ َ س ْ ســا] صیغه مبالغه از َغ ْســل ،جامه شــوی (منتهی االرب)،
شوینده ،سخت شــوینده و مرده شوی معنی شده است .شغل تغسیل دهندگان برخالف تصور
کراهتی که نســبت به این کار در عرف جامعه وجود دارد ،واجب کفایی اســت و هم به لحاظ
اخالقی و هم به لحاظ دینی هم باید ممنون کسانی بود که چنین وظیفه ای را به جای دیگران
انجام می دهند.
واجبات کفایی بخشــی از واجبات دینی هستند؛ هدف شارع انجام ان کار است و تفاوتی ندارد
که چه کسی ان را انجام دهد و می توان گفت همه مکلفان ،به طور مساوی مخاطب ان دستور
هســتند .بنابراین با انجام برخی از مکلفان ،تکلیف از دیگران برداشته می شود .واجب کفایی در
مقابل واجب عینی قرار دارد که شــخص مکلف مخاطب دستور الهی است ،مانند نماز .با انجام
شدن واجب کفایی ،وجوب از سایرین برداشته می شود و انجام دهنده کار به ثواب می رسد ولی
اگر هیچیک از مکلفین اقدام به انجام واجب نکنند همه گناهکار خواهند بود.
واجبــات کفایی مربوط به مصالح عمومی جامعه اســت و انجام خــود ان عمل اهمیت دارد ،بر
خالف واجبات عینی که انجام عمل از فرد خاص مهم است؛ غسلَ ،ک ْفن و َد ْفن میت ،اقامه نماز
میت ،پاک کردن مســجد از نجاست ،جهاد ،امر به معروف و نهی از منکر ،نجات جان کسی که
در خطر مرگ است ،و تحصیل علوم دینی بخشی از واجبات کفایی هستند.
روایتی از مرگ که ترسناک نیست
لمس مرگ روایت ســاده ای دارد :توصیف غسالخانه بهشــت زهرای تهران ان هم در روزهای
شیوع کرونا در پاییز .۱۳۹۹مستندی کوتاه که در ۱۶دقیقه تصویری سخت از روزهای طوالنی
شیوع مرگ در جسم و جان ادم های شهر را به تصویر می کشد.
روزهایی که برخی از ترس ابتال به بیماری حتی از خانه خارج نمی شدند و هنوز واکسنی وجود
نداشــت؛ ترس شــیوع و ابتال به یک بیماری مرگبار همه جا بود و حتی اجازه ای برای مراسم
تدفین و حضور در گورستان ها وجود نداشت.
ادم هــا در غریبانــه ترین شــکل ممکن دفن می شــدند و نه خبری از ایین ســوگ بود و نه
مراســم متداول تدفین؛ تنها چیزی که بود تصویر ترسناکی از ادم هایی بود که در لباس هایی
سرتاپاپوشیده مردگان را بدون حضور و همراهی خانواده و دوستان دفن می کردند.
شنبــه 6شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1495
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
با احتمال حضور «قهرمان » از ایران؛
رقابت اسکار بین المللی ۲۰۲۲با ثبت
نخستین فیلم اغاز شد
ان زمان مراکز درمانی و کادر درمان جزو در معرض ترین مشاغل در مبارزه با مرگ و ویروسی
مرگبار محسوب می شدند و کمتر کسی یادی از کسانی می کرد که در مواجهه مستقیم با این
بیماری ان هم در بدترین شــکل ان (جنازه بیمارانی که بر اثر کرونا درگذشته بودند) هستند و
به رغم دیده نشدنشان ،کار بسیار مهم و دشواری را انجام می دهند.
زندگی فصل های مختلفی دارد
این مســتند بار دیگر تصورات کلیشه ای ذهن ما را نســبت به غساالن درهم می ریزد؛ زنان و
مردان جوانی که چهره های دوست داشتنی شان اثری از اکراهی که نسبت به این شغل در باور
ذهنی ما وجود دارد را نمایندگی نمی کنند.
کسانی که به یادمان می اورند که روزی حتما انها را خواهیم دید و انها هم ما را می بینند؛ ادم
هایی که فارغ از جنسیت ،جایگاه اقتصادی و اجتماعی و شغل و اموال و ...برخوردشان با ادم ها
یکســان است و چقدر خوب است که بدانی که زیر دست چنین انسان هایی بدون قضاوت های
دنیوی با زندگی مادی خداحافظی خواهی کرد.
لمس مرگ تالش تغســیل گران و طلبه های جهادی ای را نشان می دهد که اجازه روی زمین
ماندن درگذشتگان را نمی دهند ،انان را تا منزل ابدی همراهی می کنند و برایشان این ادم ها
نه یک عدد و نه یک جسم که ادمی هستند که عزیزانی داشته و عزیزکسانی بوده اند و به دلیل
انسانیت شایسته تطهیر برای پایان زندگی مادی شان هستند.
این مستند از این جهت که تصویری وحشتناک از غسالخانه یا مرگ را به تصویر نمی کشد بلکه
انسان هایی شریف را برجسته می سازد که بی غش کارشان را انجام می دهند قابل تقدیر است.
در قســمتی از این مســتند با صدای علی اوســیوند (راوی) جمله زیبا و قابل تاملی مطرح می
شود :زندگی هم فصل های مختلفی دارد ،پاییزش که برسد مثل ریختن برگ ها ،ادم ها هم از
درخت زندگی فرومی ریزند.
مستند لمس مرگ به کارگردانی فرشاد یحیایی در سال ،۱۳۹۹گوشه ای از تالش های کارکنان
سازمان بهشت زهرا در تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی را به تصویر می کشد .افرادی که بدون
ترس از ابتال به بیماری پیکر متوفیان کرونایی را به خاک می سپارند.
عوال تولید این مســتند عبارت اند از :تهیه کننده :محمدعلی فیض اله زاده ،تهیه شــده سازمان
هنری رسانه ای اوج و نویسنده :زینب جعفری.
پیام دهکردی بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون:
نبُریازبازیگرایرانینیست
استفادهازبازیگرانخارجینا
بازیگــر ســریال «گاندو» تاکیــد دارد که بــا کمی درایت
می توانیم ده ها بازیگر بین المللی داشته باشیم.
پیام دهکردی بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون میهمان بخش
پرونده «سریالیســت» این هفته بود .بخشــی که به موضوع
«حضور بازیگران خارجی در ســریال های ایرانی» اختصاص
داشت .این بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون در ابتدای برنامه
گفــت :رفت وامد جریان هــای فرهنگی خصوصــاً در حوزه
هنر،یک پدیده اعتالبخش و درخشان است .روندی است که
می تواند یک هم افزایی را در این بخش و در ســطحی باالتر
در حوزه علوم انسانی ایجاد کند.
دهکردی اظهار کرد :ما در عرصه موســیقی توفیقات زیادی
در این زمینه داشتیم و داریم .اساتید صاحب نام و صاحب جاه
ســرزمین ما با بزرگان موسیقی بسیاری از کشورهای جهان
همکاری هایی داشــتند و اثار ماندگاری را ارئه داده اند .این
هم نشینی ها مزیت های شگفت انگیزی را رقم زده است.
همنشینی دو فرهنگ متفاوت برای زایش هنری
وی افزود :در چنین شــرایطی ،دو هنرمند با دو جهان بینی،
فرهنــگ ،خاســتگاه اجتماعی و دو باور و ســلیقه متفاوت
برای رســیدن به قله باشــکوه کشف و شــهود و خلق یک
اثر با هم همنشــین می شــوند .زایش حاصــل از این از این
درهم امیختگی واقعاً حیرت انگیز اســت .اثاری که اســتاد
کیهان کلهر در سال های اخیر با همکاری هنرمندان خارجی
تولید کرده اند نمونه موفقی از همین وضعیت اســت .اثاری
که مخاطب می تواند ساعت ها ان را گوش کند ،در اقیانوس
زیبایی های ان شنا کند و لذت ببرد.
دهکردی گفت :تئاتر ایــران هم تجربه های خوبی را در این
زمینه داشته است .در سال ها و دهه های اخیر ،نمایش هایی
را در نقاط مختلف دنیا داشــته ایم که در ان مث ً
ال یک بازیگر
ایرانی با یک بازیگر فرانســوی و یــک بازیگر عرب زبان روی
صحنه رفته اند .خو ِد این کنار هم قرار گرفتن ،یک خلق ناب
را رقم زده که به صورت جداگانه امکان توفیق نداشــت .در
سینما هم تجاربی داریم ،اما به نظر می رسد در سریال سازی
به ان اندازه که شایســته اســت نتوانســتیم از این ظرفیت
استفاده کنیم .ظرفیتی که هم در بازیگران کشورهای منطقه
و همجوار وجود دارد و هم بازیگرانی که از حیث جغرافیایی
در کشورهای دورترند.
بازیگر ســریال «گاندو» عنوان کرد :این همکاری ها برکات
فنی و کارکردی زیادی دارد .شــاید یکی از پیامدهای ساده
اما مهم ان این باشــد که بســتر را برای نمایش اثار ما در
کشورهای مختلف فراهم می کند.
ضرورت داشتن نگاه باز برای رسیدن به توسعه فرهنگی
این بازیگر در ادامه گفت :اساســاً ما برای توســعه فرهنگ،
3
به نگاه باز نیاز داریم .با نگاه بســته چه در حوزه اقتصادی و
چه در ساحت تفکر راه به جایی نمی بریم .خاطرم هست که
در ســریال «مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی از
بازیگران کشــورهای مختلف بهره بردیم« .پیر داغر» بازیگر
لبنانی عالوه بر این که یک رنگ جدید به کار داده بود ،یک
دیســیپلین ویژه ای هم در شخصیت خودش داشت که برای
من بازیگر اموزنده بود.
ِ
بازیگر سریال «شــهریار» عنوان کرد :این رابطه سازنده ،دو
طرفه است و حتماً برعکس این اتفاق هم رخ می دهد .وقتی
کــه ما با زبان هنر صحبت می کنیم ،واژه ها ،دیوارها و مرزها
کنار می روند و خالق اثر و مخاطب با حجمی از عواطف با هم
ارتباط برقرای می کنند .این اتفاقی بود که در ســریال هایی
مثل «در چشم باد» یا «وفا» هم رخ داد.
بازیگری ایرانی و خارجی نداریم
وی افزود :نکته ای که باید به ان توجه داشته باشیم این است
که اساساً ما «بازیگری ایرانی» و «بازیگری خارجی» نداریم
بلکه صرفاً هنر «بازیگری» داریم ،بازیگر حجمی از عواطف،
صدا ،گفتار و توانایی بدنی و قدرت تخیل دارد که نسبت به
ان نقش از انها استفاده می کند .این یک نگره یکسان نیست
و فرمول ثابتی ندارد.
دهکردی گفت :تجربه ای که من در ســریال «گاندو» برای
ایفای نقش یک امریکایی داشــتم همین گونه بود .شما باید
ببینید که خاســتگاه فرهنگی این فرد ،زبان بدنش ،لحن و
عواطف او چگونه اســت .اگر بازیگر بزرگی مثل رابرت دنیرو
می خواهد نقش یک فرد ولزی را بازی کند ،تجارب خودش
را با ویژگی های ان کاراکتر و روش هایی که برای رسیدن به
لهجه و لحن دارد ترکیــب می کند .درنهایت ،مدتی هم در
ولــز زندگی می کند و با اهالی انجا ارتباط دارد تا بتواند ان
نقش را با کیفیت باالیی ایفا کند.
باید در هنرهای نمایشی چندصدایی داشته باشیم
این بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون تصریح کرد :بشر ،کشور
و جهان مترقی باید ویژگی چندصدایی داشته باشد .اگر ما
می خواهیم پیشرفت کنیم ،اگر می خواهیم اعتالء پیدا کنیم
و ان طوری که شایســته نام این سرزمین است باشیم ،باید
به سمت جهان چندصدایی حرکت کنیم این چندصدایی در
تمامی ســطوح باید اتفاق بیفتد .بــه ویژه در حوزه هنرهای
نمایشی به عنوان نهادهای تولید اندیشه باید این اتفاق بیفتد.
وی افــزود :ما به صداهای مختلف نیــاز داریم 80 ،میلیون
ایرانی رنگارنگ با دیدگاه هــا ،نگاه ها ،باورها و لهجه و اداب
و رسوم مختلف یک ظرفیت شــگفت انگیز و باشکوه است.
همین وضعیت را باید در استفاده از بازیگران توانمند خارجی
در ســریال ها نیز داشته باشــیم .هر کدام از این بازیگران با
اکوادور اولین کشوری است که فیلم منتخب خود را برای شرکت در
اسکار بین المللی ۲۰۲۲معرفی کرد .رقابت برای جایزه اسکار بهترین
فیلم سینمایی بین المللی در نود و چهارمین دوره از مراسم اکادمی
رسماً اغاز شده است .اکوادور اعالم کرد فیلم ارسالی اش «زیردریایی»
که یک درام اسپانیایی زبان به کارگردانی الفردو لئون است را برای
شــرکت در این رقابت انتخاب کرده است .در این فیلم ناتالی ریس
ستاره کلمبیایی فیلم «ترمینیتور :سرنوشت تیره» نقش دختر جوانی
را بازی می کند که در بخش انبار یک زیردریایی قاچاق مواد مخدر
که در حال غرق شــدن است ،با دســت و دهان بسته زندانی شده
است .این دهمین باری است که این کشور واقع در امریکای جنوبی
فیلمی را برای بخش خارجی زبان اســکار ارسال کرده اما تا به حال
نتوانسته به جمع فیلم های لیست کوتاه یا نامزد شده برسد .انتخاب
این فیلم توسط بیش از ۵۰عضو اکادمی هنرهای اکوادور انجام شد.
از دیگر رقبای قوی احتمالی در این بخش می توان از «قهرمان» اصغر
فرهادی نام برد که توانست برنده مشترک جایزه بزرگ هیات داوران
کن امسال شود .فیلم «بخش شماره »۶اثر فنالند فیلم دیگری بود که
این جایزه را با «قهرمان» به اشتراک گذاشت .همچنین فیلم «بدترین
ادم دنیا» ساخته نروژ در کن نقدهای مثبتی داشت .فیلم «یک کیارا»
ساخته ایتالیا و «زاتوپک» اثر جمهوری چک که به تازگی در فستیوال
بین المللی فیلم کارلووی واری با نقدهای مثبت پیش نمایش شد،
می توانند از دیگر شرکت کنندگان امسال اسکار باشند.
نمایش دوباره «زاالوا» در جشنواره ونیز
فیلم«زاالوا»نمایندهسینمایایراندربخشمستقلهفتهمنتقدانونیز،
در دو نوبت در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته خواهد شد .فیلم
زاالوا ساخته ارسالن امیری ،یکی از ۹فیلم بخش هفته منتقدان هفتاد
و هشتمین جشنواره فیلم ونیز است که روز ۹سپتامبر ( ۱۸شهریور)
در ســانس ۱۹:۱۵و ۱۹:۳۰در دوســالن « »۱ Astraو «»۲ Astra
جشنواره به روی پرده می رود .زاالوا به تهیه کنندگی روح اهلل برادری و
سمیرا برادری و نویسندگی ارسالن امیری ،ایدا پناهنده و تهمینه بهرام،
نخستین فیلم ارســان امیری به عنوان کارگردان است .در این فیلم
هنرمندانی چون نوید پورفرج ،پوریا رحیمی سام و هدی زین العابدین
ایفای نقش کرده اند .این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در
۱۰رشته نامزد کسب جایزه بود که در نهایت جایزه بهترین بازیگر نقش
اصلی مرد (پوریا رحیمی سام) ،بهترین فیلمنامه (ارسالن امیری ،ایدا
پناهنده و تهمینه بهرام) ،بهترین فیلم برداری (محمود رسولی) و بهترین
کارگردانی اول را به خود اختصاص داد .در بخش مستقل هفته منتقدان
ونیز که از سوی اتحادیه منتقدان سینمای ایتالیا برگزار می شود عالوه
بر فیلم زاالوا ۱۵فیلم دیگر نمایش داده خواهد شد .هفتاد و هشتادمین
جشنوارهبین المللیونیزبهعنوانقدیمی ترینجشنوارهسینماییجهان
امسال از تاریخ ۱تا ۱۱سپتامبر ( ۱۰تا ۲۰شهریور) برگزار می شود و
سینمای ایران پس از ۹ســال نماینده ای در بخش های رسمی این
رویدادسینماییندارد.
حضور «زنگ تفریح» در بخش
رسمی جشنواره «نوادا سیتی» امریکا
خودشان یک هویت و تجربه جدید و جذاب می اوردند.
دهکــردی گفت :اســتفاده از بازیگران خارجــی نان بُری از
بازیگران ایرانی نیست؛ من به برخی اثار سینمای تجاری که
صرفاً به دنبال گیشه با بازیگران خارجی اند کاری ندارم و ان
را یک نوع استفاده ابزاری می دانم .گاهی ما برای تولید یک
سریال به رنگ و اناتومی ویژه ای نیاز داریم که بازیگر ایرانی
به دالیل مختلف ان را ندارد یا خیلی در او پررنگ نیســت.
پس باید سراغ بازیگران خارجی البته از نوع خوبش برویم.
وی افزود :از نگاه من این اتفاق باید تکثیر شــود و البته در
قالب تعامل و رابطه دوطرفه باشد .همان اتفاقی که بازیگری
مثل پیمان معادی رقم زد و االن در کارهای بزرگ بین المللی
هم بازی می کند .باید روی این قضیه سرمایه گذاری کرد .من
بارهــا گفته ام که بازیگران ایرانی از لحــاظ غریزه ،قریحه و
حس در جایگاه خوبی اند .این را به عنوان ادمی می گویم که
در کارهای نمایشی کشورهای دیگر هم کار کرده ام.
این بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون عنوان کرد :این که پیمان
معادی یا همایون ارشــادی در این حوزه موفق شــده اند به
این معنا اســت که می توانیم با کمــی درایت و برنامه ریزی
ده ها بازیگر بین المللی در این ســطح داشــته باشیم .چنین
وضعیتی از نظر اقتصاد هنر هم برکات فراوانی دارد به شرط
اینکه با ایمان و باور به ســمت ایــن انتخاب ها برویم و در
تراز اســتاندارد بازیگری دنیا حرکت کنیم چراکه رفتارهای
کلیشه ای جواب نمی دهد.
دهکردی عنوان کرد :اگر این چندصدایی و هم افزایی ناشی
از ان رقم نخورد ،به ســمت تک صدایــی حرکت می کنیم،
ارام ارام افــول می کنیم ،ارام ارام ریــزش مخاطب به وجود
می اید و درنهایت هبوط تلخی اتفاق می افتد و ما در جزیره
مسدود خودمان تنها می مانیم.
فیلم کوتــاه «زنگ تفریح» به کارگردانی نوید نیکخواه ازاد ،به بخش
مسابقه اثار کوتاه داستانی بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی
«نوادا سیتی» امریکا راه یافت .بیست ویکمین دوره جشنواره بین المللی
نوادا سیتی ( )Nevada City Film Festivalامروز (جمعه پنجم
شهریور ۲۷/اوت) رسما اغاز به کار می کند و فیلم کوتاه زنگ تفریح
از ایران در بخش مســابقه اثار کوتاه این جشنواره برای جوایز اصلی
در این بخش به رقابت می پردازد .جشنواره فیلم نوادا سیتی در سال
۲۰۰۱( ۱۳۸۰میالدی) اغاز به کار کرد و هرســال در شــهریور ماه
(اواخر اوت /ســپتامبر) در شهر تاریخی نوادا سیتی در امریکا برگزار
می شــود .این جشنواره اثار مستقل شــاخص را از سراسر جهان به
نمایش می گذارد و فیلمسازان مطرح جهانی ،فعاالن صنعت سینما ،و
بیش از سه هزار نفر عالقه مند و مخاطب را در هر دوره به این رویداد
جذب می کند .جشنواره بین المللی نوادا سیتی به دلیل توجه ویژه به
سینمای مستقل به «ساندنس» سیه را معروف است و استعدادهای نو،
اثار خالق و مترقی را کشف و به جامعه سینمایی معرفی می کند .فیلم
کوتــاه «زنگ تفریح» با نام بین المللی The Recessبه کارگردانی
نوید نیکخواه ازاد ،در سی و ششمین حضور جهانی ،در بخش رقابتی
اثار کوتاه داستانی این جشنواره برخط (انالین) به نمایش درمی اید.
فیلم کوتاه زنگ تفریح به نویسندگی ،تهیه کنندگی و کارگردانی نوید
نیکخواه ازاد ،برگرفته از ماجرای دختر ابی اســت و قص ه یک دختر
دبیرستانی یاغی را روایت می کند که می خواهد در طول زنگ تفریح و
با ِ
کمک سه دوست خود مخفیانه از مدرسه خارج شود و برای تماشای
مسابق ه فوتبال استقالل -العین در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان
اسیا به ورزشگاه ازادی برود .از افتخارات زنگ تفریح می توان به کسب
جایزه بهترین بازیگر (موژان کردی) از سی و سومین دوره جشنواره
دانشجویی « »Living Skiesدر کانادا ،بهترین فیلم کوتاه داستانی
از هجدهمین دوره جشنواره فیلم اکسفورد ،بهترین فیلم داستانی از
بیســت و چهارمین دوره جشنواره فیلم «جانز هاپکینز» در امریکا،
بهترین درام کوتاه داســتانی از پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی
«فروزن» سانفرانسیسکو و کسب جایزه برجسته (نوید نیکخواه ازاد)
دوازدهمین دوره جشنواره ایندی فست در امریکا اشاره کرد. صفحه 3
«گاندو»؛ پیوند سیاست خارجی با دستگاه های اطالعاتی
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1495شنبه6شه ریورماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:07
20:21
20:03
05:00
06:29
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
رشته تئاتر هنرستان سوره
نیازمند بازنگری است
مدیرکل ارتباطات و رســانه حوزه هنــری اعالم کرد برای
بازنگری و تغییر سطح کیفی اموزش فعالیت رشته هنرهای
نمایشی هنرستان دخترانه سوره یک سال متوقف می شود
ولی هنرستان تعطیل نیست و فعالیت می کند .چند روزی
است که هنرجویان دختر گروه هنرهای نمایشی هنرستان
دخترانهسورهوهمچنینتعدادیازچهره هایهنریواکنش
هایی را مبنی بر مطرح شدن خبر تعطیلی رشته هنرهای
نمایشی این هنرستان با دستور ریاست حوزه هنری سازمان
تبلیغات اسالمی ،نشان داده اند .تعدادی از مدرسان تئاتر نیز
تعطیلی رشــته هنرهای نمایشی هنرستان دخترانه سوره
مهر را اقدامی نادرست دانسته اند .در این خصوص مدیرکل
ارتباطات و رســانه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسالمی
توضیحاتی را ارائه داد .ســید حسام الدین حسینی درباره
صحتخبرمطرحشدهدربارهتعطیلیگروههنرهاینمایشی
هنرستان دخترانه سوره ،گفت :بحثی در خصوص توقف یک
سالهفعالیتهایگروههنرهاینمایشیهنرستانمطرحشد
ولی واکنش های جمعی از هنرجویان سابق و هنرمندان به
گونه ای است که گویی قصد ما ممنوعیت فعالیت دخترها در
حوزه هنرهای نمایشی است در حالیکه اصال اینگونه نیست.
وی یاداور شد :هنرستان سوره هنرستانی دخترانه است و
توقف یک ســاله فعالیت گروه هنرهای نمایشی هنرستان
ربطی به قضیه جنسیتی ندارد .حسینی با بیان اینکه شرایط
اموزش تئاتر در دوران کرونا خیلی فراهم نیست و پیچیدگی
ها و دشــواری هایی دارد ،افزود :از طرف دیگر موضوعی که
مدنظر ما قرار گرفت ماجرای کیفیت اموزشی خود ما است.
طی سال های گذشته هنرجویان متعددی در رشته های
دیگر هنرستان دخترانه ســوره نظیر هنرهای تجسمی و
سینما وارد دانشگاه شدند ولی در رشته هنرهای نمایشی
این خروجی را نداشتیم که ضعف ما است و باید اصالح شود.
مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری تاکید کرد :هنرستان
دخترانه سوره تعطیل نیست و حتی در رشته های سینما و
گرافیک ظرفیت بیشتر شده است اما در رشته تئاتر تا یک
سال تحصیلی فاصله می گیریم تا دوستان بازنگری و برنامه
ریزی های الزم را در جهت ارتقای ســطح کیفی اموزش
هنرهای نمایشی در هنرستان انجام دهند .البته هنرجویانی
که ورودی باالتر گروه هنرهای نمایشی هنرستان هستند به
تحصیل خود ادامه می دهند و فقط ورودی جدید نخواهیم
داشــت .وی در پایان سخنان خود تصریح کرد :ما مساله و
مشکلی با هنر نداریم و طالبان نیستیم .هنرستان دخترانه
سوره تعطیل نیست و به فعالیت خود ادامه می دهد و حتی
رشته های هنری دیگر خود را توسعه داده است.
هادی حق پرست -کارشناس ارشد روابط بین الملل
جدی ما در این حوزه
سریال موفق «گاندو» اگرچه خالی از نقد نیست اما شاید نخستین تجربه تلویزیونی ّ
باشد که بخشی از تالش های دستگاه اطالعاتی را نشان می دهد.
ما مردمان قرن حاضر بیش از همه ادوار تاریخ جهان ،گرفتار شــبکه های پنهان جاسوسی و اطالعاتی ایم.
شبکه هایی که تالش می کنند تا زندگی و عالقه مندی های ما را براساس منافع سیاسی و اقتصادی کشور
خود شــکل و جهت دهی کنند .انها برای کنترل جوامع و تحوالت انســانی بسیار پیچیده عمل می کنند.
این دسته از سازمان ها جدای از بررسی و شناخت جوامع مختلف و در زمینه های مختلف ،همدیگر را نیز
زیر ذره بین خود دارند تا بتوانند از استقالل و ثبات سیاسی کشورشان مراقبت کنند.
انها به مثابه دولت های ســایه عمل می کنند ،پس انچه که ما در اخبار سیاســی و بین المللی می شنویم
تنها ویترینی از سیاســت و دولت اســت که در واقع توسط سازمان های اطالعاتی هدایت می شوند .علت
اخراج بســیاری از دیپلمات ها در جهان نیز بدین سبب است که دستگاه های سیاست خارجی بسیاری از
کشورها ،به خصوص کشورهایی چون انگلستان که تجربه بیش از 400سال قدمت جاسوسی تشکیالتی
را دارند ،توسط نهادهای اطالعاتی طراحی و هدایت می شود.
در نتیجه می توان گفت که هرگونه تحول اطالعاتی منجر به تغییر در سیاســت خارجی کشورها خواهد
شد و اساساً هر سیاست و سیاستگذاری باید مبتنی بر اطالعات باشد ،لذا یکی از عوامل موفقیت سیاست؛
کمیت اطالعات ان خواهد بود .البته کــه در این میان مردم و توده ها خارج از
درســت بــودن ،کیفیت و ّ
هدف و تور اطالعاتی سازمان های جاسوسی نیستند ،چرا که بدون دخالت در دولت و در کنار ان ملت ها
نمی توان یک کشور را تهدید یا تقویت کرد.
پس مسائل امنیتی و اطالعاتی با همه ابعاد و تهدیدهایش همچون یک جنگ تمام عیار میان سازمان های
امنیتی کشورهای رقیب ،متخاصم و حتی دوست بی وقفه در جریان است .وقتی که بحث از امنیت و نبرد
به میان می اید بدیهی اســت که درصدر اولویت های ملی قرار گرفته و همه نهادها می بایست در خدمت
این رقابت یا به تعبیری غربی ها Decisve Battleقرار بگیرند و بر همین اســاس نیز در کشــورهای
توســعه یافته این دســتگاه های اطالعاتی اند که در تصمیم ســازی حرف اخر را می زنند ،چرا که بر همه
ابعاد و حوزه های جوامع و دولت ها اشــرافیت دارند .برای انها نه شب ،نه نیمه شب ،نه روز و نه اب و هوا
محدودیتی ایجاد نخواهد کرد و اساساً محدودیت در سازمان های اطالعاتی یعنی مقدمه ای برای شکست.
پس این سازمان ها در حوزه های مختلف فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی و ...ورود و تاثیر می گذارند.
جاســوس ،جاسوسی و عملیات های اطالعاتی در خارج از فرهنگ اســامی ما ،نسبتی با عاقبت بخیری
ندارند و جاسوســان مشــهور تاریخ در گمنامی و انزوا از دنیا رفته یا خودکشی کرده یا به گونه ای فجیع
کشــته شدند .برای دستگاه های جاسوسی جهان هیچ خط قرمزی وجود ندارد و انها از هر حربه ای برای
پیش برد اهداف خود اســتفاده می کنند .لذا ما نمی توانیم تصور کنیم که شــکار جاسوس حرفه ای چون
جیسون رضاییان برای دستگاه اطالعاتی کشور با همه محدودیت های اخالقی و قانونی که پیش پای شان
وجود دارد ،چقدر پیچیده و پرزحمت است.
وقتی که به راحتی سرنوشــت او با یک تبادل سیاســی یا اقتصادی ختم به خیر می شــود ،این دشواری
دوچندان می کند .البته که پاسداران گمنام انقالب اسالمی نیازها و شرایط کشور را خوب می شناسند ،اما
سخن از امنیت و اقتدار کشور است که به هیچ قیمتی قابل معامله و عرضه نیست .امنیت و اقتداری که
به واســطه از دست دادن بهترین جوانان تاریخ ایران به دست امده و حاال این وارثان معاصر انها هستند
که در نهادهای نظامی و امنیتی باید ان را حفظ کنند.
جدی ما در این
ســریال موفق «گاندو» اگرچه خالی از نقد نیست ،اما شاید نخســتین تجربه تلویزیونی ّ
حوزه باشــد که بخشی از تالش های دســتگاه اطالعاتی را در مراقبت از کشور و ملت نشان می دهد .این
ســریال تا حدودی موفق شد تا زحمات و پیچیدگی های چشــم های بیدار ایران را در مقابل دیدگان ما
برای تماشا تدارک ببیند.
چشم های بیداری که هم چشم است و هم دست های قدرتمند؛ چشم هایی که می تواند تکیه گاهی مناسب
برای مغزهایی باشــد که درحال تصمیم گیری برای اوضاع دشــوار کشــورند ،که بیش از هرچیز نیازمند
اطالعات صحیح و دقیق خواهند بود .در میان دســتگاه های اجرایی ،بیش از هرکدام سیاســت خارجی
کشــور نیازمند رابطه و تعامل نزدیک با دستگاه اطالعاتی و امنیتی کشور است تا بتواند ضمن پیش بینی
و تحلیل صحیح اقدامات رقیب و دشمنان خود ،امکان پیشبرد مطلوب سیاست های خود را داشته باشد.
امیدواریم که «گاندو» یک اغاز باشد ،نه پایان یا یک اتفاق .اتفاقی که توانست به سهم خود عزت و غرور
ایرانی را بازتولید و اذهان بسیاری را روشن کند ،باید از استثنا تبدیل به قاعده شود.
سروش محمدزاده از مشکالت ساخت «همبازی» گفت
کارگردان ســریال «همبازی» در گفتگوی تلفنــی با یک برنامه
تلویزیونی از مشــکالت تولید این مجموعــه تلویزیونی در بخش
های مختلف سخن گفت.
سروش محمدزاده کارگردان سریال «همبازی» که مهمان تلفنی
«سریالیســت» بود ،درباره تولید این مجموعه تلویزیونی گفت :ما
برای تولید سریال زمان کوتاهی در اختیار داشتیم .اصوالً کیفیت
فیلم و ســریال ،ارتباط مســتقیمی با زمــان دارد و در اینجا هم
محدودیت زمان تولید ،روی کیفیت کار اثر گذاشت.
وی افزود :این موضوع قابل انکار نیست اما خوشحالم که این تاثیر
به اندازه نگرانی من و نویــد محمودی در زمان تولید نبود .یعنی
با توجه به زمانی که در اختیار داشــتیم ،تردید زیادی داشتیم که
این کار را انجام بدهیم یا نه .از ســوی دیگر اصراری که دوستان
شــبکه دو و سیمافیلم داشــتند ما را در یک دوراهی قرار داد ،اما
وقتی به این تصمیم رســیدیم ،خودمان را برای شــرایط مختلف
اماده کردیم .کارگردان ســریال «همبازی» عنوان کرد :راستش
در زمان تولید من گاهی فکر می کردم بخش هایی از کار درنیامده
و اشــکاالتی در روند فیلم نامه هست که واقعاً دیگر فرصت اصالح
را نداشــتیم .من اگاه ترین فرد به نواقص کار هســتم و بخشی از
صحبت های منتقد برنامه را هم قبول دارم.
وی افــزود :حجم قصه و پیوند مســائل اجتماعی و ملودرام برای
بیست و هشت قسمت کم بود .با این حال وقتی واکنش مخاطبان
به ویژه در شهرســتان ها را چه به صورت چهره به چهره و چه از
طریق روابط عمومی ســازمان دیدم متوجه شدم که خوشبختانه
ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار شده و این فراتر از تصور من بود.
البتــه من اقبال مخاطب و عامه مردم را چه در ســینما و چه در
تلویزیون دلیــل کافی برای خوب بودن بک اثر نمی دانم و نواقص
کار را درک می کنم.
محمــدزاده گفت :شــاید یکی از نکات مثبت این ســریال ،گروه
بازیگــران ان بود که برای من به عنوان کارگردان واقعاً لذت بخش
بود و احساس می کنم حس و انرژی خوبی که بازیگران «همبازی»
داشتند ،در این کار هم به خوبی منعکس شده بود.
بازگرداندن مخاطب به سینما ،بخشی از وظایف سامانه های فروش بلیت است
یکی از مدیران سامانه فروش بلیت اینترنتی سینما و تئاتر ،گفت:
تبلیغ برای بازگرداندن مخاطب به ســالن های سینما ،بخشی از
وظایف سامانه های فروش بلیت است.
محسن ازاددل درباره فعالیت سامانه های بلیت فروشی سینما
اظهار داشت :سامانه فروش انالین بلیت ،دسترسی اسان تر مردم
و مخاطبان برای تهیه بلیت ســینماها را در پی دارد که با رقابت
ســامانه های مختلــف نتیجه نهایی ان در نهایــت به نفع فیلم،
سینمادار و استقبال و فروش بیشتر در سینمای ایران است.
مدیر سامانه فروش بلیت اینترنتی گیشه ۷درباره اینکه با توجه
به شیوع کرونا و شرایط سینماها چه تدابیری برای جذب مخاطب
اندیشیده اند ،گفت :مخاطب ذهنش درگیر همه گیری کروناست
و ســالن های سینما به واســطه همین امر مدت طوالنی تعطیل
بودند و پس از بازگشایی نیز با حداقل ظرفیت پذیرای مخاطبان
شــدند ،اما تبلیغات مناســبی در این عرصه صورت نگرفت ،به
همین جهت سامانه های فروش بلیت وظیفه سنگین تری برعهده
دارند.
این مدیر فرهنگی افزود :سالن های سینمایی در مقایسه با سایر
مراکز از امن ترین مکان ها برای حضور مخاطب هســتند و تبلیغ
این امن بودن می تواند از طریق ســامانه ها انجام شــود .به این
دلیــل که مخاطب در هنگام خرید بلیت می تواند جایگاه خود را
مشخص و از میزان صندلی های خالی نیز اطمینان حاصل کند.
ضمن این که با توجه به کمبود مخاطب پیشــنهادهای تشویقی
و تخفیفی نیز می تواند در این زمینه اتفاق خوشایندی باشد .در
واقع تبلیغ برای بازگشت مخاطب به سالن های سینما ،بخشی از
وظایف سامانه های فروش بلیت می تواند باشد.
ازاددل همچنیــن دربــاره خدماتی که به مخاطبــان خود ارائه
می کنــد توضیح داد :ما در درجه اول یک ســامانه فروش بلیت
هســتیم و هدفمان از ورود به این عرصه نیز این بود که از جنبه
سینماداری به عنوان یکی از سینماداران مطرح در کشور فعالیت
جدی داشته باشیم و از انجاکه هم به نیازهای مخاطبان اشنایی
داریم و هم به نیازهای ســینماداران تــاش کردیم نیازهای دو
طرف را سنجیده و برطرف کنیم.
مدیر ســامانه فروش بلیت اینترنتی گیشــه ۷ادامه داد :با ورود
سمفا و ســامانه های جدید فروش بلیت ،درصد فروش سینماها
کم و به جای ان مجوزی از ســوی ســازمان ســینمایی وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی صادر شد تا سامانه ها بتوانند از مخاطب
هزینه خدمات انالین را دریافت کنند .در حالی که ما (گیشه )۷
در طول ســال بلیت را ارزان تر از ســامانه های دیگر به مخاطب
عرضه می کنیم تا مخاطب از طریق ســامانه سمفا ،هزینه واقعی
بلیت را پرداخت کند.
ازاددل درباره تعداد سالن هایی که با این سامانه همکاری دارند
اظهــار کرد :در زمــان مدیریت ســیدعلی طباطبایی نژاد مدیر
ســابق سامانه تعدادی از سالن های ســینمایی طی رایزنی هایی
به مجموعه ما پیوســتند ،ما نیز این راه را ادامه دادیم .در همین
راســتا و تنها طی دو ماه گذشته تمرکزمان را روی جذب سایر
سینماها گذاشتیم که تا االن حدود ۸۰سالن خصوصی به گیشه
۷اضافه شــده است ،یعنی حدود ۴۵ســینما که با تعداد خود
ســالن های بهمن سبز بیش از ۱۰۰ســینما را شامل می شود.
مذاکرات برای افزایش سینماها ادامه دارد و در صورت همکاری،
به زودی حدود ۹۵درصد از ســینماهای کشور به سامانه گیشه
۷پیوسته و فعال خواهند شد.
وی دربــاره اینکه رقابت میان ســینماهای بخش خصوصی در
این ســامانه چگونه است ،توضیح داد :نســبت ما با سینماهای
بخش خصوصی همان نسبتی است که با سینماهای بهمن سبز
(تحت نظر حوزه) داریم .ما در درجه اول یک سامانه فروش بلیت
هستیم و رونق فروش و ترویج خرید بلیت از طریق انالین برای
ما اهمیــت دارد .ایجاد خدمات بهتر بــا کیفیت باالتر از طریق
فضای مجازی به مخاطب در دولت الکترونیک ارزشــمند است
و از انجا که ما نیز مانند ســایر ســامانه ها اقتصادمان از طریق
فروش بیشتر ،اداره می شــود و داشتن سهم بیشتر در این بازار
ِ
برایمان اولویت دارد ،تفاوتی میان سالن های خودمان و سایرین
قائل نیســتیم و بیش از هر چیز دنبال ایجاد مزیت هایی هستیم
تا ســینماداران به این سمت جذب شــوند .برای ما هم تجربه
جدیدی است چون رقابت جالبی شکل گرفته و سینماها تالش
می کنند بیشــتر دیده شوند و فروش خود را با تبلیغات مناسب
اثار سینمایی در فضاهای مجازی و شهری بیشتر کنند .در واقع
در کنار هم قرار گرفتن بخش خصوصی و دولتی برای ما اهمیت
دارد .ازاددل همچنیــن درباره ورود این ســامانه به بخش های
دیگر گفت :فروش بلیت تئاترهای ازاد که در سینماها اجرا دارند
ماننــد پردیس زندگی ،پردیس نارســیس و فردیس کرج را در
دست داریم که بعد از محرم و صفر این بخش نیز فعالیت خود
را جدی تر خواهد کرد .بازدید از موزه ها ،کنسرت های موسیقی،
مدارس فیلمسازی از جمله مراکزی هستند که در نظر داریم تا
با ان ها مذاکراتی داشــته باشیم .سعی کردیم برای مخاطبان در
تمام طول ســال پیشنهادهای تشویقی داشته باشیم و در اینده
نه چندان دور و به زودی باشــگاه مشــتریان را نیز راه اندازی
خواهیم کرد.
وی خاطرنشــان کرد :حوزه هنری با در اختیار داشــتن بیش از
۳۰درصد سالن های ســینمایی کشور سالیان سال در صدد راه
اندازی ســامانه فروش بلیت اینترنتی بود؛ با راه اندازی ســمفا
(ســامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران) توسط سازمان
سینمایی وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی و ایجاد فرصت برای
سامانه های متقاضی سال گذشــته این امکان در کمترین زمان
ممکن برای ما فراهم شــد تا پس از کسب مجوزهای الزم ،کار
خود را در راســتای جذب و خدمات رســانی به مخاطبان خود
اغاز کنیم .در واقع گیشه ۷یکی از محصوالت حوزه هنری است
که در راستای جذب مخاطب شکل گرفته است. صفحه 4