روزنامه هنرمند شماره 1494
روزنامه هنرمند شماره 1494
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 3شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1494صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
ت شغلی در سینما،
امنی
موانع و راهکارها
معمای واکسیناســیون سینماگران به روایت امار
وعده ای که محقق نشد!
پس از یک بار کنار گذاشته شدن از انتن
بهروز افخمی
با «رعد و برق» چه کرد؟
پیمان فالحی فیلمســاز و پژوهشگر سینما:
خال پژوهش در فیلم کوتاه
جدی است
زن افغان که دغدغه های مردمش
را بر دیوارها نقاشی می کند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نسخه و یژه نابینایان سریال
«زخم کاری» منتشر می شود
سینما3.
صدای قلب یک بیمار با ملودی
موسیقی ایرانی همراه شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
CINEMA
CINEMA
واکسیناسیون؛ شرط جدید
شرکت در جشنواره فیلم تورنتو
سینما3.
هیات انتخاب چهاردهمین
جشنواره موسیقی نواحی ایران
معرفی شدند
«خانه بخت» برنده دو جایزه
جشنواره سمورنا شد
سینما3.
توسط یک اهنگساز برای روز پزشک؛
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
«انتخابات ایران»
به تدو ین نهایی رسد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
CINEMA
سینماها بدون اکران فیلم جدید
باز هستند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
منتقد زن ایرانی داور جشنواره
«درخت زردالو» ارمنستان شد
سینما3.
CINEMA صفحه 1
2
معمای واکسیناسیون سینماگران به روایت امار
چهارشنبــه 3شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1494
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
نقد
زن افغان که دغدغه های مردمش
را بر دیوارها نقاشی می کند
یک هنرمند زن گرافیتی کار در افغانســتان ،زندگی زنان کشــورش و
نگرانی های انان از جنگ و ناارامی را بر دیوارهای شــهر کابل به تصویر
می کشد« .شمسیه حسنی» در سال های اخیر در هنرش به سطح قابل
ت یافته است« .شمسیه» را به عنوان یکی از
قبولی از موفقیت جهانی دس
نخستین هنرمندان زن گرافیتی کار افغان می شناسند که اثارش همواره
صدای رسای زنان بود ه است .او در نقاط مختلفی دیوارنگاره خلق کرده
است و در نمایشگاه های متعدد واقع در امریکای شمالی ،اروپا و کشورهای
اســیایی حضور پیدا کرده اســت .از او در کتاب «داستان های خوب
دختران بلند پرواز»( )Goodnight Stories for Rebel Girlsکه
یک اثر پرفروش شامل زنان تاثیرگذار در جهان است نیز نام برده شده
است .در هفته اخیر که طالبان قدرت را در نقاط مختلف افغانستان و در
نهایت در کابل به دست گرفته است ،حضور «حسنی» در فضای مجازی
بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت .دو گرافیتی تاثیرگذار او که در ان
دخترانی در لباس های ابی نمادهایی از امید را در دست دارند ،با هدف
به تصویر کشیدن حس و حال زنان افغان ،ده ها هزار الیک در اینستاگرام
دریافت کرده و در فیسبوک بارها به اشتراک گذاشته شده اند .در روزهای
اخیر زنان اغلب از اماکن عمومی پایتخت افغانستان فاصله گرفته اند و
بسیاری از هنرمندان حســاب های کاربری شان در فضای مجازی را از
نگرانی مواجه شدن با واکنش های احتمالی طالبان حذف کرده اند .پس
از سقوط کابل ،حساب کاربری «حسنی» در فضای مجازی برای چند
روزی بدون فعالیت بود که نگرانی هایی را از سوی طرفداران این هنرمند
به وجود اورد .اما چند روز بعد تصویر جدیدی از مجموعه اخیر او منتشر
شد تا تاییدی باشد بر ادامه فعالیت او به عنوان تریبونی برای تجربیات
زنان افغان« .حسنی» که در سال ۱۹۸۸در ایران و از والدینی پناهنده
متولد شد در سال ۲۰۰۵به افغانستان بازگشت تا در دانشگاه کابل در
رشته نقاشی و هنرهای تجسمی تحصیل کند .او وقتی در سال ۲۰۱۰به
سراغ گرافیتی و هنر خیابانی رفته بود ،فارغ التحصیل شده بود .موقعیت
متزلزل زنان و دختران در جامعه مردساالر افغانستان از موضوع اصلی اثار
او بوده است .در حقیقت ،امکان و قدرت گرافیتی به عنوان هنر عمومی و
خیابانی ،دلیل اصلی بود که «حسنی» گرافیتی را انتخاب کرد« .حسنی»
همچنین در اثارش با خلق تصاویر ،بیانگر درد و غم حاصل از ناارامی ها در
افغانستان است .یک اثر هنری از او ،ترکیبی از نقاشی و عکس که نوامبر
۲۰۲۰منتشر شد ،غم او در پی حمله به دانشگاه کابل ،جایی که او استاد
دانشگاه هنر است را به تصویر می کشد .اصل همگانی بودن گرافیتی از
مسائلی بوده است که «حسنی» را به این هنر سوق داده است .او معتقد
است گرافیتی روش خوبی برای معرفی هنر به کسانی است که شانس
بازدید از اثار هنری در موزه و گالری را ندارند .با این حال ،فعالیت به عنوان
یک زن گرافیتی کار در کابل در هر دولتی که باشد خطراتی را به دنبال
دارد .او در گفت و گویی با «دویچه وله» در سال ۲۰۱۸بیان کرد « :من
واقعا از اماکن عمومی می ترسم .واقعا از انفجارهایی که تمام مدت اتفاق
می افتند می ترسم .مخصوصا برای زنان ،گرافیتی کار بودن و هنر خیابانی
خلق کردن کار دشواری است؛ چراکه مردم معموال با فعالیت زنان موافق
نیستند ...تمام مدت باید مراقب باشم ».او در خیابان های کابل نباید به
فکر خلق نقاشی های بسیار بزرگ باشد تا بتواند سریع تر محل را ترک
کند .این هنرمند همچنین در استودیو فعالیت دارد و اثار هنری مختلفی
در ابعاد بزرگ و کوچک خلق می کند .به رغم موفقیت هنری این هنرمند
در ســطح جهان« ،حسنی» در ســال ۲۰۱۸در گفت و گو با «دویچه
وله» اعالم کرد گاهی اوقات احســاس ناامیدی می کند و حس می کند
توانایی ایجاد هیچ تغییری را ندارد .با این حال می گوید مصمم است با اثار
هنری خود به مردم قدرت دهد .او با انتشار تصاویر اخیر ،مشکالت زنان
و دختران افغانستان را به اشتراک گذاشته است و تالش دارد از فراموش
شدن ان ها جلوگیری کند.
وعده ای که محقق نشد!
نیوشا روزبان
وزیر بهداشت در حالی روز گذشته در نامه ای بر ضرورت واکسیناسیون همه هنرمندان تاکید کرد که وعده
قبلی او درباره اغاز واکسناسیون سینماگران همچنان بر زمین مانده است.
هفتم مردادماه بود که ســعید نمکی وزیر بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی در حاشیه ائین اغاز تزریق
واکسن کرونا به خبرنگاران ،از اغاز واکسیناسیون سینماگران طی یک هفته اینده خبر داد ،این مساله خبر
بسیار خوبی برای اهالی سینما به خصوص برای کسانی بود که به دلیل حضور در پروژه های سینمایی و
شرایط متفاوت این حرفه ،در معرض خطر ابتالء به ویروس کرونا بودند .خانه سینما به عنوان نهاد صنفی
این هنر-صنعت ،با توجه به مکاتباتی که با وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا داشت ،لیست اعضایی
که در پروژه های مختلف سینمایی مشغول به کار هستند را در اختیار مسئوالن امر در زمینه واکسیناسیون
سینماگران قرار داده بود .در حالی که با شروع موج پنجم ،درصد ابتالء به کرونا برای همه اقشار جامعه باال
می رفت ،هنرمندان فعال در عرصه سینما نیز از این امر مستثنی نبودند و هرروز امار ابتالی این گروه از
جامعه بیش از روزهای گذشته در رسانه ها منتشر می شد .این در حالی است که برخی از تهیه کنندگان با
استناد به صحبت های وزیر بهداشت در زمینه اغاز واکسیناسیون سینماگران ،پروژه های خود را کلید زده
بودند و با رعایت پروتکل های بهداشتی در انتظار دریافت واکسن کرونا بودند .اما انتظار برای عملی شدن
قول یک هفته ای وزیر بهداشت به ۲۳روز رسید و در این مدت هیچ خبری از چگونگی اغاز واکسیناسیون
سینماگران نشد .در همین راستا و با توجه به انتشار خبر درگذشت برخی از هنرمندان سینما و تئاتر ،بحث
چگونگی واکسیناسیون سینماگران را از خانه سینما و وزارت بهداشت جویا شدیم .منوچهر شاهسواری
مدیرعامل خانه سینما ،درباره پیگیری های انجام شده برای دریافت واکسن برای سینماگران توضیحاتی
را ارائه کرد .سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه ای خطاب به علیرضا رئیسی معاون بهداشت و سخنگوی
ستاد ملی مقابله با کرونا بر توجه به واکسیناسیون هنرمندان با همکاری صندوق حمایت از هنرمندان و
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی تاکید کرد .در بخشی از این نامه امده است« :ضروری است در اسرع وقت با
هماهنگی جناب اقای سیدزاده مدیرعامل محترم صندوق حمایت از هنرمندان که لیست کلیه عزیزان را در
اختیار دارند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با تقسیم هنرمندان عزیز ثبت نام شده در سراسر کشور بین
دانشگاه های علوم پزشکی عملیات ثبت نام و انجام ایمن سازی این عزیزان علیه کووید ۱۹را از همین امروز
اغاز نمائید ».حال باید دید دستوراتی که در این نامه ذکر شده است ،چه زمانی عملی می شود و اولویت بندی
واکسیناسیون هنرمندان برچه اساسی انجام خواهد شد.
مدیرعاملخانهسینما:توقعاضافهازمسئوالننداریم
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز درباره اقداماتی که خانه سینما تا امروز برای دریافت واکسن
سینماگران مشغول به کار انجام داده است ،توضیحاتی ارائه کرد .وی در این رابطه گفت :از ابتدای پاندمی
کرونا و طرح واکسیناسیون اقشار مختلف جامعه درباره مقابله با ویروس کرونا ،برخی از دوستان در حوزه
سینمااعالمکردندکهفعاالندراینصنعتبایدواکسینهشوند،درابتدانسبتبهاینپیشنهادکمیمخالفت
کردیم چرا که معتقد بودیم همه مردم درگیر این ویروس هستند و نباید خود را تافته جدا بافته بدانیم.
وی بیان کرد :اما در حال حاضر ،وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در کنار اعالم گروه های سنی
مختلف برای واکسیناسیون ،برخی از گروه های شغلی را در اولویت دریافت واکسن قرار دادند ،درست است
که این تصمیم گیری ها خوب بود ،اما مساله این است که بسیاری از گروه های شغلی که اعالم شده است،
به راحتی می توانند با ماسک و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به کار خود ادامه دهند .مدیرعامل خانه
سینما ادامه داد :به عنوان جامعه صنفی سینمای ایران ،از مسئوالن امر برای واکسیناسیون سینماگران ،توقع
اضافه نداریم ،اما انتظار داریم که این مساله را نیز مدنظر قرار دهند که شغل ما ،شغل پرخطری است ،اگر
اهالی سینما فعالیت خود را در شرایط کنونی و با توجه به گسترش ابتالء به کرونا ،متوقف کنند معیشتشان
به خطر می افتد و اگر هم کار کنند که سالمتشان در خطر است .وی با اشاره به اینکه نباید تصمیم گیری
ها برای واکسیناسیون سینماگران ،بر مبنای قدرت اقتصادی تعداد معدودی از همکاران ،شرایط سنی و یا
امکانات ویژه گرفته شود ،توضیح داد :مساله ما ۴هزار ادمی است که در پروژه های سینمایی ،نمایش خانگی،
مستند ،کوتاه و غیره کار می کنند و امکان تزریق واکسن ندارند ،به این جمعیت ۴هزار نفری نمی توان گفت
که کار خود را تعطیل کنید و در خانه بنشینید .شاهسواری گفت :اخرین بار و در ابتدای مردادماه ،مکاتباتی
با سعید نمکی وزیر بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای تصریح در روند تزریق واکسن برای سینماگران
داشتیم ،در ان زمان در تاریخ ۷مردادماه ،وزیر بهداشت اعالم کرد که سینماگران نیز در اولویت دریافت
واکسن قرار می گیرند و تاکید شد که طی یک هفته چگونگی واکسیناسیون اعالم می شود.
یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف واکسیناسیون است
وی بیان کرد :برهمین اساس ،گزارش هایی را که در رابطه با پروژه های در حال کار و افرادی که در این زمینه
مشغول به کار هستند ،اماده و لیست افراد را به تفکیک به مسئوالن مورد نظر ارائه کردیم ،همچنین توافق
کردیم که از «ایران مال» به عنوان یک واحد اختصاصی برای واکسیناسیون سینماگران استفاده کنیم و
برهمین اساس ،گروه های سینمایی را برای دریافت واکسن به این مجموعه بفرستیم .مدیرعامل خانه سینما
ادامه داد :متاسفانه ،یک نفر در زمینه واکسیناسیون سینماگران مخالفت جدی دارد که علیرضا رئیسی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا است .تاکید می کنم ما تقاضایی خارج از قواعد نداشتیم اما نمی دانم این
مخالفت ها برای چیست .وی تاکید کرد :در حال حاضر ۴۹،پروژه در حال فیلمبرداری است و کمتر از ۴هزار
نفر فعال هستند ،البته برخی از این افراد براساس رده بندی سنی تا امروز واکسن خود را دریافت کرده اند،
که در نهایت تعداد کسانی که درحال حاضر باید واکسن بزنند ،از تعدادی که بیان کردم نیز کمتر می شود.
مدیرعامل خانه سینما یاداور شد :فعاالن حوزه سینما ،به دلیل موارد مختلفی از جمله اینکه در بسیاری از
موارد هنگام کار نمی توانند ماسک بزنند ،مانند بازیگران و یا اینکه امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در
این حرفه چندان وجود ندارد ،در خطر هستند .شاهسواری در پایان گفت :به هرحال ،نمی توان تولید در
سینما ،شبکه نمایش خانگی و حتی تلویزیون را متوقف کرد .رده سنی کسانی که در پروژه های سینمایی
کار می کنند ،همگی جوان هستند و با توجه به اینکه سن بسیاری از انها به سن تزریق واکسن نرسیده است،
کام ً
ال در خطر هستند.
وضعیتاماریدرگیریصنوفمختلفسینماباکرونا
درهمین راستا برای ارائه گزارشی کامل از وضعیت اعضای خانه سینما در شرایط کنونی ،با تعدادی از صنوفی
که اعضای انها در پروسه تولید فیلم در معرض ابتالء به کرونا هستند تماس گرفته و اطالعاتی را شامل تعداد
اعضا ،تعداد افرادی که به دلیل ابتالء به کرونا طی ۲سال گذشته فوت کرده اند ،تعداد افرادی که در این
مدت به کرونا مبتال شده اند و درصد اعضایی که هنوز به سن دریافت واکسن نرسیده اند دریافت کردیم که
در ادامه در چارچوب یک جدول در اختیار مخاطبان قرار می گیرد .از جمله نکاتی که باید مد نظر قرار گیرد،
این است که بنا به دالیل مختلف ،نتوانستیم اطالعات مورد نظر را از برخی صنوف دریافت کنیم .همچنین
در بخش تعداد مبتالیان به ویروس کرونا ،اکثر صنوف امار دقیقی در دست نداشتند ،چرا که معتقد بودند
هرچند درگیری اعضای صنف به این ویروس باال است ،اما با توجه به اینکه بسیاری از هنرمندان تمایل ندارند
خبر ابتالی خود به این ویروس را در اختیار صنف قرار دهند ،نمی توانند اطالعات دقیقی در این رابطه در
اختیار قرار دهند .همچنین باید به این مساله نیز تاکید شود با توجه به اینکه سازمان صدا و سیما مدتی
است که شرایط برای دریافت واکسن افراد تحت پوشش خود را چه در خود سازمان و چه کسانی که در
پروژه های وابسته به این سازمان فعالیت می کنند ،فراهم کرده است ،تعداد معدودی از اعضای خانه سینما به
واسطه حضور در سریال های تلویزیونی واکسن کرونا دریافت کرده اند.
ت شغلی در سینما ،موانع و راهکارها
امنی
سعید هنرمند -طراح صحن ه و لباس سینما و تلویزیون
«امنیت» و «شــغل» ،پشــت هم قرار گرفتن این دو کلمه ترکیب
دلچســبی را به وجود می اورد ،انچنان که فکر کردن به ان ،رویای
شیرینوارامش بخشیرارقممی زند.امامتاسفانهبهچنددلیلقاطعانه
میتوان ابراز کرد که در ســینمای ایران چیزی به اسم امنیت شغلی
وجود ندارد و با سیاست های فرهنگی فعلی نیز امیدی به بروز و ظهور
ان نخواهد بود.
اوال :تــا بحال هیچکدام از شــرکتهای بیمه گر دولتی و خصوصی
نســبت به بیمه بیکاری سینماگران اقدامی متعهدانه انجام نداده اند
که پرداخت هایشان پاسخگوی سطح استاندارد نیازهای زندگی یک
سینماگر باشد .یک کارگر پشت صحنه با ده سال سابقه در سینما
بطورمیانگینماهانهپانزدهمیلیونتومانحقوقدریافتمی کند(البته
هر کارگر در بهترین و پرکارترین شرایط در طول سال ممکن است
فقط چند ماه شاغل باشد و گاهی پیش می اید که برخی افراد یکسال
بیکاری را بین دو پروژه تحمل میکنند) که هزینه های زندگی شخصی
وی بر اســاس این درامد تنظیم شده است ،از اخذ انواع وام ها گرفته
تا پرداخت اجاره منزل و هزینه های بهداشــتی و درمانی و پوشاک و
اموزش و . ...در دوران اپیدمی کرونا در کشــور و کم شدن کار و زیاد
شدن سینماگران بیکار و مصادف شدن ان بیکاری با وضعیت تورم
لجام گسیخته و گرانی های باور نکردنی دیدم که بیمه ها هیچگونه
کمکی به کارگران بیکار سینما و تلویزیون نکردند ،و حتی به تعویق
افتادن چند هفته ای حق بیمه را نیز تحمل نکردند و اگر کسی توان
پرداخت حق بیمه ماهانه خود را نداشــت ،بیمه اش را از دست داد.
از این بیمه نمیتوان کمک به ایجاد امنیت شغلی برای سینماگران
را طلب کرد .در ماجرای بیمه بیکاری و حق پرداخت بیمه شدگان،
وزراتخانه های فرهنگ و ارشاد اسالمی و تعاون و کار و رفاه اجتماعی در
سطح کالن میبایست با تعامالت و هماهنگی های الزم ،به میسر شدن
شرایط بیمه ای ایده ال به سینماگران کمک کنند.
ثانیا :درب سینمای ایران بروی همه افراد جامعه با هر سطح تخصص
و سواد و گرایشــی باز است .در کدام شغل میتوان بدون تخصص و
تحصیالت مرتبط وارد شد؟ ایا بدون علم و تجربه میتوان پزشک شد؟
میتوان مهندس معدن شد؟ میتوان مدیر کارخانه جات خودروسازی
شد؟ مکانیک و معلم یا جوشکار شد؟ قطعا خیر .اما بدون هیچگونه
تخصص و سوادی می شود وارد سینما شد .که نمونه های بسیار زیاد ان
در تمامی صنوف سینمایی مشغول به کار هستند .این سهولت در ورود
به سینما شاید برایکارجویان موقعیتیبینظیر را فراهمکند اما جایگاه
سینماگران عالقه مند و با سابقه را به خطر می اندازد ،زیرا تازه وارد های
غیر متخصص و غیر عالقه مند توقع مالی بسیار کمی دارند و تحت
هر شــرایطی بکار ادامه میدهند ،و بدلیل ترس از دست دادن شغل
و بیــکاری مجدد از اصول و چارچوب های حرفه ای و مالی میگذرند،
که این ماجرا زمینه ساز کنار گذاشته شدن حرفه ای های بنام و کاربلد
می شود ،یکی از مهترین دالیل افت کیفیت فیلم ها و سریالها همین
موضوع است .تنظیم ایین نامه های منطقی برای ورود عالقه مندان
و پذیرش و اجرای دقیق و اجباری ان مقررات توســط سینماگران
می تواند در مدیریت مناسب کارگران جدیدالورود موثر باشد.
ثالثا:عدم تناســب تعداد شاغلین سینما و تلویزیون با تولیدات این
حوزه ها علت دیگری است برای به خطر انداختن امنیت شغلی فعاالن
سینما .از تعداد دقیق کارگران شاغل در سینما (اگر کسی را که حداقل
در یکسال گذشته یک فیلم کارکرده باشد را هم جز شاغلین بحساب
بیاوریم) امار دقیقی در دســت نیست اما با توجه تعداد اعضای خانه
سینما و همچنین افرادی که پس از سالها کار هنوز موفق به عضویت
در این خانه نشده اند ،میتوان براورد که سینما چیزی نزدیک به بیست
هزار کارگر بالفعل دارد و با توجه به تولید میانگین صدوپنجاه پروژه
فیلم و سریال در طول سال و اشتغال حدودا چهل نفر از عوامل پشت
صحنه در هر پروژه میتوان به این نتیجه رسید که بدون در نظر گرفتن
رابط ه ساالری ها ،برای هر شغل در هر پروژه ی سینمایی و تلویزیونی
سه کارگر حرفه ای اماده بکار وجود دارد ،که اگر تقسیم کار به شکل
کامال عادالنه انجا م شود (که در واقعیت ابدا اینچنین نیست و برخی از
سینماگرانهمزماندردویاچندپروژهدرگیرکارهستند)هرسینماگر
در طول سال بطور میانگین فقط چهار ماه یا کمتر از ان مشغول به کار
خواهد بود .ساخت سالنهای بیشتر سینما خصوصا در شهرهای بزرگ ،
برداشتن بسیاری از محدودیت های دست و پاگیر تولید فیلم و سریال
و بازنگری در منطق های ایجاب کننده ی سانسور ،میتواند به لحاظ
کمی و کیفی در مسیر سینما و امنیت شغلی سینماگران اثر گذار باشد.
رابعا :انعقــاد قراردادهای یکطرفه به نفع تهیه کننده که در ذیل ان
سینماگر مظلوم بابت همه چیز تعهد می دهد ،از درست و به موقع انجام
دادن کار تا پرداخت خسارت به دالیل مختلف و گوش به فرمان تهیه
کننده بودن حتی پس از پایان تاریخ قرارداد .طرف اول یا تهیه کننده
اما فقط یک وظیفه بسیار مهم دارد که ان هم پرداخت به موقع حقوق
عوامل است و گاهی ان یک تعهد هم خیلی با تاخیر و بعضی اوقات
ابدا انجام نمی شود .تنظیم یک قرارداد تیپ عادالنه و مطلوب و الزام اور
برای هر دو طرف توســط کمیته ای متشــکل از نمایندگان صنوف
مختلف و نمایندگان تهیه کنندگان و به رای گذاشتن ان در مجمع
عمومی خانه سینما یکی از راههای رسیدن به شرایط برابر برای کارفرما
و کارگر در سینما است.
خامسا :فقدان وجود سندیکای قدرتمند و هوشیار سبب اسیب دیدن
عوامل سینما و تلویزیون (چه انهایی که عضو صنوف هستند و چه
کسانی که هنوز موفق به عضویت نشده اند) شده است .خانه سینما
موسسه ای است غیرانتفاعی که سی و دو صنف مختلف سینمایی در
ذیل ان نهاد امور صنفی خود را پیگیری می کنند .اگر این موسسه که
اختیار و سرنوشت مسائل صنفی سینماگران را در دست دارد کمی از
سیاست زدگی خارج و بر روی مسائل معیشتی و کاری اعضا متمرکز
شود در پیشرفت و اعتالی حیات کاری اعضایش بسیار اثربخش خواهد
بود .شاید اگر تمامی این گزاره ها رعایت شود باز هم دست کم به یک
دهه زمان نیاز است که شرایط کاری در سینما به مرحله ای از ثبات و
امنیت برسد که بتوان با اطمینان گفت سینماگرا ن امنیت شغلی دارند. صفحه 2
واکسیناسیون؛شرطجدیدشرکتدرجشنوارهفیلمتورنتو
دریافت دو ُدز واکســن کرونا برای شرکت در چهل و ششمین دوره «جشنواره بین المللی فیلم
تورنتو» الزامی شد.
متولیان جشنواره بین المللی فیلم تورنتو اعالم کردند تمام کسانی که در نسخه اتی این رویداد
ســینمایی شــرکت می کنند باید به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده باشند .ان
دســته از بازیگران ،مدیران هالیوودی ،روزنامه نگاران و دیگر میهمانان این جشــنواره که هنوز
واکسینه نشده اند ،برای ورود به سالن های برگزاری این جشنواره کانادایی باید تست منفی کرونا
ارائه کنند .همچنین استفاده از ماسک نیز برای همه شرکت کنندگان الزامی است.
متولیان جشنواره فیلم تورنتو روز گذشته (دوشنبه ۱ ،شهریور )۱۴۰۰در توییتی تاکید کردند:
دست اندرکاران فستیوال و تماشاچیانی که از ۹تا ۱۸سپتامبر ( ۱۸ -۲۷شهریور) وارد سالن های
جشــنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۱می شوند ،باید یا گواهی واکسیناسیون کامل علیه کووید ۱۹-ارائه
دهند یا ثابت کنند طی ۴۸ساعت پیش از ورود به سالن تست کرونا داده اند و جواب منفی بوده
است .این روزها برای جلوگیری از شیوع کرونای نوع دلتا ،در بسیاری از رویدادهای هالیوودی
از جمله فرش قرمز اکران فیلم ها ،ارائه گواهی واکسیناســیون و زدن ماسک اجباری شده است.
جشنواره فیلم کن که در ماه ژوئیه برگزار شد نیز قواعد و شیوه نامه های مشابهی داشت به عالوه
ان که شرکت کنندگان در این جشنواره موظف بودند در صورت واکسینه نشدن ،هر ۴۸ساعت
یک بار تست کووید بدهند.
جوانا ویســنت و کامرون بیلی دبیران جشنواره فیلم تورنتو در توضیح بیشتر در این باره گفتند:
متولیان جشنواره دقت و مالحظات فراوانی را در تبیین این شیوه نامه های خاص لحاظ کرده اند
تا خطر ابتال به کرونا را برای مخاطبان و میهمانانی که در جشنواره فیلم تورنتو شرکت می کنند
به حداقل برسانند .ما در این راه به راهنمایی های پزشکی در سطح شهری و استانی و توصیه ها
درباره تســت فوری اعتماد کردیم و انتظار داریم به این طریق ســطح جدیدی از شــفافیت و
اطمینان خاطر را به شرکت کنندگان در نسخه سال ۲۰۲۱جشنواره هدیه کنیم.
ویروس کرونا اواســط ماه دسامبر ( ۲۴اذر) در شــهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰
دسامبر سال ۹( ۲۰۱۹دی ماه )۹۸به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعالم کرد.
این بیماری که به تدریج به کشــورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از ان با واژه
همه گیری یاد کرد ،تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۲۱۲میلیون نفر را در جهان مبتال کرده است
که از این میان بیش از چهار میلیون و ۴۳۸هزار نفر جان باخته اند.
شــیوع این ویروس موجب تعطیلی بســیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی ،اجتماعی و
چهارشنبــه 3شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1494
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
فرهنگی از جمله جشــنواره ها ،نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها ،سالن های تئاتر و کنسرت و
کتابفروشــی ها شــد و تاثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های
گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.
جشــنواره فیلم تورنتو یک رویداد سینمایی معتبر است که از سال ۱۹۷۶میالدی تابستان هر
ســال در تورنتوی کانادا برگزار می شود .این جشــنواره سینمایی در هر دوره بین ۳۰۰تا ۴۰۰
فیلم را در حدود ۳۷سالن به نمایش می گذارد و هر سال به طور میانگین میزبان بیش از ۲۵۰
هزار تماشــاگر است .جشنواره بین المللی فیلم تورنتو سال گذشته به دلیل تداوم شیوع کرونا به
صورت مجازی برگزار شــد ،اما امســال یک نسخه محدود از این رویداد از ۱۸تا ۲۷شهریور به
صورت حضوری برگزار خواهد شد .فیلم های منتخب جشنواره تورنتو امسال به صورت دیجیتال
نیز نمایش داده خواهند شــد تا سینمادوســتانی که امکان ســفر به کانادا را ندارند از محتوای
جشــنواره محروم نشوند .فیلم زاواال ســاخته ارسالن امیری به نمایندگی از سینمای ایران در
بخش « »Midnight Maddensجشــنواره فیلم تورنتو با پنج فیلم دیگر ،از جمله تیتان که
نخل طالی جشنواره کن را برد ،برای کسب جایزه تماشاگران رقابت می کند .فیلم های تل ماسه،
شب گذشته در سوهو و ایوان هانسن عزیز از دیگر فیلم های منتخب چهل و ششمین جشنواره
فیلم تورنتو هستند.
خال پژوهش در فیلم کوتاه جدی است
ندارد این خال و نیاز به پژوهش ضروری تر است .اگرچه به هر
حال در کشورهای اروپایی مساله درباره فیلم تجربی روشن تر
اســت ،منابع فارسی زیادی در اختیار نداریم .بنابراین کسانی
که می خواهند فیلم تجربی بســازند از اساس باید بدانند که
فیلم تجربی چه هست و چه نیست.
این فیلمســاز ادامــه داد :ایا هر تجربه کردن در ســینما به
معنای فیلم تجربی ساختن اســت؟ این ها سواالتی است که
هر فیلمســاز عالقه مندی به این حــوزه از خود در ابتدای راه
می پرسد .به نظرم نیازسنجی خوبی نسبت به انتخاب موضوع
در ســومین دوره همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران صورت
گرفته است.
فالحی درباره شــیوه اســتفاده از خروجــی و نتایج علمی و
نظری همایش در چرخه تولید فیلم کوتاه بیان کرد :متاسفانه
شــکاف عمیقی که بین حوزه نظری و تولید در سینمای بلند
وجــود دارد ،در فیلم کوتاه نیز هســت و خروجی تحقیقات و
پژوهش ها انطور که باید به حوزه تولید راه نمی یابد .به نظرم
این ضعف دو علت دارد .نخســت این که اثار پژوهشی و کتب
و مقاالت علمی با این نگاه نوشــته نمی شوند که به نوعی در
جریان تولید استفاده شــوند و کاربردی باشند .این مساله به
پژوهشــگران برمی گردد که باید در ابتدای راه خود به بســتر
اســتفاده فیلمسازان از این تحقیقات هم توجه کنند .از سوی
دیگر فیلمســازان این تحقیقات را مورد نیاز خود نمی دانند و
فکر می کنند فیلمسازی امر مبرهنی است.
این پژوهشــگر تصریح کرد :این شکاف باید در جایی پر شود
و به نظرم انجمن ســینمای جوانان ایران به درســتی بر خال
تحقیق در وهله اول در ســینمای کوتــاه و در مرحله بعد در
سینمای تجربی دست گذاشته اســت .ضمن این که باید در
نظر داشته باشیم فیلم کوتاه به مراتب جایگاه و دست پرتری
در پژوهش نسبت به سینمای بلند دارد و این را از درخشش ها
و موفقیت هایشان می توان شاهد بود.
وی بــا ابراز امیدواری نســبت به برگزاری مســتمر همایش
مطالعات فیلم کوتاه تهران بیان کرد :نباید عجله کرد و دنبال
نتایج کوتاه مــدت بود .این همایش در ســال های بعد قطعا
تاثیــرات خود را بیش از قبل اشــکار خواهد کرد و امیدوارم
انجمن ســینمای جوانان ایران به عنــوان متولی برگزاری بر
استمرار این رویداد تاکید کند.
فالحی درباره علت حضورش در دوره سوم همایش مطالعات
فیلم کوتاه تهران ،گفت :با دو مقاله طراحی داســتان در فیلم
کوتاه نوشته ریچارد راسکین و فیلم هایی که ما را برمی انگیزند؛
لحظات تاثیر روایی در یک فیلم کوتاه انیمیشن نوشته مونیکا
ساکفال در دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شرکت
کردم و هر دو مقاله منتخب شــدند .بــه دلیل این که خودم
فیلمساز هســتم و در دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در
کرمانشاه نیز تدریس می کنم ،در جریان اخبار این نهاد هستم
و از طریق ســایت انجمن ســینمای جوانان ایران در جریان
برگزاری همایش قرار گرفتم.
به گزارش ایرنا ،پیمان فالحی از سال ۹۲وارد عرصه فیلمسازی
شده و تاکنون ۱۰کتاب سینمایی از جمله نوشتن فیلم کوتاه
نوشــته کن دانسیگر و پاتریسیا کوپر ،فرمت فیلمنامه نویسی
نوشته جیم ســیریل ،فیلم ها چگونه ســاخته می شوند؟ اثر
کریشناکوماراس .ار منون و ...را ترجمه کرده است.
ســومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید
پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴اذر ماه ۱۴۰۰
در بخش های مقاالت پژوهشــی ،جستارهای ازاد و ترجمه با
محوریت «ســینمای تجربی» برگزار می شود .اخرین مهلت
ارسال چکیده مقاالت به این رویداد ۱۰شهریور ۱۴۰۰است.
پس از یک بار کنار گذاشته شدن از انتن
افخمی با «رعد و برق» چه کرد؟
تهیه کننده سریال «رعد و برق» با بیان اینکه هنوز قسمت هایی از
تصویربرداری و مراحل پس از تولید این مجموعه باقی مانده است،
زمان اماده سازی و پخش را مهرماه پیش بینی کرد.
«رعد و برق» عنوان ســریال اخر بهروز افخمی است که رمضان
امسال پس از پخش یک قسمت ،در نهایت به دلیل نرسیدن به
پخش با تصمیم مدیران تلویزیون از انتن کنار گذاشته شد.
داوود هاشمی ،تهیه کننده «رعد و برق» درباره روند اماده سازی
این ســریال توضیح داد :ما هنوز در مرحله پس تولید هستیم و
پالن های باقی مانده را تصویربرداری می کنیم .بچه های جلوه های
ویژه ،تدوین و صداگذاری همچنان مشغول کار هستند .خودمان
هم فکر نمی کردیم حجم جلوه های ویژه مان انقدر زیاد باشد.
او درباره زمان پخش ســریال «رعد و برق» عنوان کرد :وقتی از
کنداکتور رمضان کنار رفتیم و به ایام محرم نزدیک شدیم ،دیگر
موضوعیتی نداشت که این سریال پخش شود .بعد از محرم باید
ببینیم چــه اتفاقی می افتد .ما داریم تــاش می کنیم ،اما زمان
پخش را باید خود مجموعه صداوســیما مشخص کند .حاال که
وقــت داریم تالش می کنیم کار را بــا کیفیت کامل کنیم؛ روی
افکت و صداگذاری با حساسیت کار می کنیم تا ان شاءاهلل سریال
باکیفیتی پخش کنیم .هاشمی خاطرنشان کرد :تالش می کنیم تا
پایان شــهریور قسمت های سریال «رعد و برق» را تحویل دهیم
و کار را اماده کنیم .اگــر تلویزیون زمان پخش را در مهر ماه در
CINEMA
اخبار
نقد
نسخه ویژه نابینایان
سریال «زخم کاری» منتشر می شود
پیمان فالحی فیلمساز و پژوهشگر سینما:
پیمان فالحی فیلمساز و پژوهشگر سینما که برای ترجمه دو
مقالــه در دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتخب
شــد ،معتقد است خال پژوهش در فیلم کوتاه ناشی از اهمیت
ندادن فیلمسازان به مباحث نظری و نگاشته نشدن مقاله ها و
تحقیقات کاربردی توسط پژوهشگران است.
پیمان فالحی با اشــاره به اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه
فیلم کوتاه ،اظهار داشت :نه به دلیل این که تحقیق و پژوهش
برایم فعالیت جالبی است ،بلکه به اهمیت ان به ویژه در فیلم
کوتاه اعتقــاد دارم .فیلم هایی که حرفی برای گفتن دارند ،بر
مبنای پژوهش و زمان صرف کردن بر موضوع و محتوایشــان
بنیان گذاشته می شوند.
وی دربــاره محوریت «فیلم تجربی» در دوره ســوم همایش
مطالعات فیلم کوتاه تهران ،گفت :در حوزه ســینمای تجربی
پژوهش های کمی انجام شده و تنها چند کتاب و مقاالت کم و
موجزی در این باره وجود دارد .با توجه به این که فیلم تجربی
به خودی خود نیز در ســطح جهانی تعریف دقیق و مشخصی
3
نظر بگیرد ،کار می تواند تا ان موقع اماده شــود .هاشمی یکی از
دالیل تاخیر در ساخت این مجموعه تلویزیونی را درگیری برخی
عوامل ســریال با کرونا و تعطیلی های چند هفته ای برای بهبود
ان ها عنوان کرد و گفت :ماه پیش ،ما نزدیک به ۱۰روز در تهران
و در داخل اســتودیو تصویربرداری کردیم و فکر می کنم در این
ماه هم باید ۱۰روزی تصویربرداری کنیم .همه چیز بهم پیچیده
است؛ این فلیمبرداری که االن باید در شهریور انجام دهیم را باید
ماه گذشته انجام می دادیم اما بچه های تدارکات و بچه های صحنه
کرونا گرفتند و مجبور شدیم ۲۰-۱۵روزی کار را عقب بیندازیم
تا وضعیت جسمی شان خوب شود.
تهیه کننده «رعد و برق» دربــاره دیگر دالیل تاخیر در تکمیل
تصویربرداری این سریال افزود :عده ای از بازیگران که باید پالن های
باقیمانده را بازی کنند در جای دیگری درگیرند که باید وقتشان
را هماهنگ کنیم .پروســه پیچیده ای اســت .برای فیلمبرداری
پالن های باقیمانده خیلی تالش کردیم که به سدها برویم اما هر
کاری کردیم نشد ،وضعیت خوزســتان قرمز بود و در سد اجازه
فیلمبرداری نمی دادند .هاشــمی در پایان با تاکید بر حساسیت
بهروز افخمی ـ کارگــردان «رعد و برق» ـ در مراحل پس تولید
و جلوه های ویژه ،عنوان کرد :ما ۴kتصویر برداری کردیم و اقای
افخمی در تدوین حساســیت زیادی داشت .با وقتی فرمت ۴k
بخواهیــم کپی بگیریم و به صداگذار و اصالح رنگ بدهیم حدود
۱۸ -۱۷ساعت زمان می برد و پیچیدگی دارد .اقای افخمی هم
می گویند حاال که زمان مشخصی برای پخش نداریم با حوصله و
صبر و با حساسیت تمام کار را جلو ببریم .امیدوارم سریالی باکیفیت
اماده کنیم و تحویل دهیم.
«رعد و برق» پنجمین سریال تلویزیونی است که بهروز افخمی ان
را کارگردانی می کند و روایتی از مناطقی است که نوروز سال ۹۸
درگیر سیل شدند.
شهرام قائدی ،محمد فیلی ،مهران رجبی ،مختار سائقی شهین
تسلیمی ،سام کبودوند ،تورج فرامرزیان ،مهدی زمین پرداز ،ابراهیم
امیرخانی ،مزدک رستمی ،مریم عبادی ،غالمعلی رضایی ،مجید
درستی ،ابراهیم یوسفی ،حامد محمد خانی ،ویدا موسوی ،سپیده
موســوی و ...از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای
نقش می کنند.
نسخهویژهنابینایانسریال«زخمکاری»ساختهمحمدحسینمهدویان
و ب ه تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان با صدای «گالره عباسی»
منتشر می شــود .پس از استقبال از نسخه توضیح دار سریال های دل،
هم گناه و می خواهم زنده بمانم ،این بار نســخه ویژه ای از سریال زخم
کاری برای نابینایان توسط سوینا منتشر می شود .اولین قسمت نسخه
ویژه نابینایان سریال زخم کاری روز جمعه پنجم شهریور ،در دسترس
مخاطبان قرار می گیرد .تهیه کنندگی زخم کاری به عهده محمدرضا
تخت کشیان است و چهره هایی چون جواد عزتی ،رعنا ازادی ور ،هانیه
توسلی ،ســعید چنگیزیان ،الهه حصاری ،سیاوش طهمورث ،عباس
جمشیدی فر ،مهدی زمین پرداز ،امیرحسین هاشمی ،کاظم هژیرازاد،
منوچهر علیپور ،مه لقا باقری ،مائده طهماسبی ،مرتضی امینی تبار و سارا
حاتمی در این سریال ایفای نقش کرده اند.
«خانه بخت» برنده دو جایزه
جشنواره سمورنا شد
فیلم کوتاه «خانه بخت» جوایز بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر را
از جشنواره بین المللی فیلم سمورنا ترکیه دریافت کرد .فیلم کوتاه خانه
بخت ساخته عادل معشوری در جشنواره بین المللی فیلم سمورنا که هر
ساله در کشور ترکیه برگزار می شود ،خوش درخشید و جایزه بهترین
فیلمبرداری را برای عادل معشوری و بهترین بازیگری زن را برای نسیم
افشار پور به ارمغان اورد.معشوری کارگردان این فیلم گفت:فیلم کوتاه
خانه بختروایت شب عروسی دختری به نام راحیل مهاجر است که
وقتی چشم باز می کند خود را محبوس در جعبه چوبی میبیند ...وی
افزود:خانهبختفیلمیمینیمالباتجربه هایجدیدفیلمسازیاستکه
در ساخت این فیلم از هیچگونه منبع نور خارج از کادر استفاده نشده
است .نورپردازی فیلم توسط بازیگر و با یک فندک و تلفن همراه انجام
می شــود .تمام این فیلم در یک جعبه چوبی به ابعاد ۱۹۰× ۴۰ × ۶۰
تصویربرداری شده است و مراحل فنی این فیلم کوتاه حدود ۶ماه زمان
برده است .نسیم افشار پور تنها بازیگر این فیلم کوتاه است.
منتقد زن ایرانی داور جشنواره
«درخت زردالو» ارمنستان شد
منتقد ایرانی برای داوری هفتمین جشنواره بین المللی مستند «درخت
زردالو» یوجان در شهر ایروان ارمنستان انتخاب شد .هفتمین جشنواره
بین المللی مستند درخت زردالو از ۲۲تا ۲۹اگوست ۲۰۲۱مصادف با
۳۱مرداد الی ۷شهریور ۱۴۰۰به مدت هشت روز برگزار می شود .هدف
از برگزاری این جشنواره اشنایی مخاطبان با اداب و رسوم و هنر سراسر
جهان و بوجود اوردن انگیزه در فیلمسازان جوان برای ساخت فیلم های
مستند با موضوعات قوم نگاری است .جشنواره دارای ۲بخش مسابقه
فیلم های بلند ( ۳۰دقیقه و بیشتر) و فیلم های کوتاه (کمتر از ۳۰دقیقه)
است و لیال حسینی و ۲داور دیگر در هر ۲بخش مسابقه ،جایزه بزرگ
و جایزه ویژه هیات داوران را به برترین ها اختصاص می دهند .مستندهای
کل فاطمه ساخته مهدی زمانپور کیاسری ،ناخدا دریایی به کارگردانی
مازیار مشتاق گوهری و بالورا ساخته عبدالقادر خالدی از ایران در این
جشنواره نمایش داده می شوند.
«انتخابات ایران»
به تدوین نهایی رسد
تاریخچه فرهنگ سیاســی در ایران و برگزاری انتخابات و دموکراسی
دستمایه ساخت یکی از اثار مستند شبکه پرس تی وی قرار گرفته است.
مستند ««انتخابات ایران» ( )People›s Decisionبه تهیه کنندگی
سیداحمد مصطفوی محصول شبکه پرس تی وی است و مراحل پایانی
تدوین را پشــت سر می گذراند .سیداحمد مصطفوی تهیه کننده این
مستند درباره محتوای موضوعی ان توضیح داد :در این مستند مسائل
مهمی را که در حوزه انتخابات کمتر به انها پرداخته شده است ،مورد
توجه قرار داده ایم .انتخابات در ایران سابقه ای طوالنی دارد و به سده اخیر
محدود نیست ،بلکه به چند هزار سال قبل بازمی گردد .وی ادامه داد:
حتی در پیش از اسالم شاهد حضور و نقش افرینی مردم در قانونگذاری
و اداره حکومت هســتیم .در تاریخ معاصر هم اگر چه در دوران پهلوی
مشارکت مردمی و انتخابات ،موضوعیت واقعی نداشت ،اما پس از پیروزی
انقالب اسالمی ،انتخابات و حضور مردم پررنگ شد .مصطفوی بیان کرد:
در جمهوری اسالمی مردم ســاالری دینی به عنوان شکل جدیدی از
انتخابات مطرح است که برای اولین بار در ایران شکل گرفته و در هیچ
جای دنیا تجربه نشده است .در مستند «انتخابات ایران» نشان می دهیم
که مردم ایران چگونه در ساختار نظارت ،انتخابات و برگزاری ان مشارکت
دارند و دخیل هستند .وی در پایان بیان کرد :مستند «انتخابات ایران»
در مرحله تدوین نهایی قرار دارد و تا چند روز اینده تحویل شبکه پرس
تی وی خواهد شد. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1494چهارشنبه3شه ریورماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
سینماها بدون اکران فیلم جدید باز هستند
با وجود این که سینماها به عنوان یکی از هفت شغلی اعالم شده اند که در این روزها مجاز به فعالیت
نیســتند ،اما برخی سینماها فعال دایر هستند چرا که تصمیم گیری در این باره را وقتی مخاطب زیای
به سینما نمی رود ،کارشناسی و اصولی نمی دانند.
بعد از تعطیلی های هفته گذشــته که با روزهای عزاداری دهه اول محرم نیز همراه بود ،ســینماهای
سراسر کشور برای چند روز تعطیل شدند و از روز یکشنبه 31 ،مرداد فعالیت خود را از سرگرفتند که
البته هنوز برخی سینماها مثل مگامال نزدیک به 6ماه است که بسته هستند و برخی هم قصد دارند
در روزهای اینده اقدام به بازگشایی کنند.
اما این ها در حالی اســت که اتاق اصناف ایران طی اطالعیه ای فعالیت برخی مشاغل را مجاز ندانسته
که در این بین ســالن های ســینما و تئاتر به طور مجزا مشخص شدند .در این باره برخی سینمادارها
می گویند برای فعالیت یا تعطیلی ســالن ها باید از ســوی وزارت ارشاد به ان ها اعالم شود که تاکنون
این اتفاق نیفتاده اســت .نکته مهم تر برای ازسرگیری فعالیت سینماها این است که صاحبان سینما
معتقدند که اوالً بســیاری از اماکن و مشاغلی که می توانند برای شیوع کرونا خطرناک باشند ،باز بوده
و در حال فعالیت هســتند و دیگر انکه سینماها حتی در همین یکی دو روز گذشته مخاطب چندانی
نداشــته اند و با حداقل ظرفیت به اکران فیلم ها می پردازند .ســینمادار ها تاکید می کنند با توجه به
شرایط ،بســیاری از فیلم های مخاطب پسند هنوز امادگی اکران را ندارند و انچه روی پرده است نیز
در هفته های اخیر با مخاطب خیلی زیادی روبرو نبوده است.
بعد از انتشار اطالعیه اتاق اصناف ایران در عصر روز شنبه 30 ،مرداد قرار بود روز یکشنبه 31 ،مرداد
در شــورای صنفی نمایش درباره فعالیت ســینماها تصمیم گیری شود که این موضوع با عدم تشکیل
جلسه به روز دوشنبه موکول شد ،اما باز هم جلسه ای از سوی شورا تشکیل نشد.
در حال حاضر فیلم های «دینامیت»« ،مدیترانه»« ،سیاه باز» و «قصه عشق پدرم» به عنوان فیلم هایی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:07
20:21
20:03
05:00
06:29
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
حضور ۳۵هنرمند در سومین
رویداد «پترنیتکچر»
سومین رویداد «پترنیتکچر» با حضور ۳۵هنرمند
در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.
ســومین رویــداد «پترنیتکچر ،کاربــرد پترن در
محیط های انســان ســاخت» ۵شــهریور ماه با
حمایت و مشارکت فرهنگسرای نیاوران در گالری
شماره ۱و ۲این مجموعه گشایش می یابد.
در ایــن رویــداد ۳۵هنرمند ،معمــار و طراح در
گرایش های گوناگون به ارائه اثاری در قالب حجم،
اینستالیشــن و تابلو پرداخته اند و در تالشند تا به
کاوش گســتره های پنهــان و قابلیتهای مفهوم
پترن بپردازنــد .هنرمندان حاضر در نمایشــگاه:
محمود زنده رودی ،اکبر میخک ،ســعید شهالپور،
محمد بزرگی،کامران افشــار نادری ،امیرحســین
طاهــری ،رضا صیادیان،گروه معماری اشــعری و
همکاران ،علی رضــوی ،محمدرضا یزدی ،حمید
فاتــح ،عــارف منتظــری ،ایمان صفایــی ،مصی
دیواندری ،ســیاوش حاتم ،مجید کاشــانی ،علی
نقوی نمینی ،رضا حیرانی ،محمدعلی اســمعیلی،
علــی ابهری ،اســتودیو علــم و صنعت ،ســیما
شــاهمرادی ،عادل عالسوند ،شــقایق مهاجری،
غزل رفالیان ،علی بهمنی ،محمدحســن فروزانفر،
حسن عزیزی ،مینا فرخی ،میترا سلطانی ،سارا راه
انجام ،سعیده کالنتری ،مهرداد عزیزخانی ،نریمان
نجاتــی ،فرحناز جلیلونــد ،نیلوفــر عالیی ،نوید
محقق ،مینا یاســمی ،محمدعلی هنردوســت ،انا
حاجی شاه محمدی ،عاطفه عبادی ،امیر شامانی،
حامد بهمنــش ،مریم حاج ســیدجوادی ،دانیال
عربعلی ،یاسمن امیرذهنی ،شیرین شویدی ،مریم
انارکی ،فاطمه ایمانی زاده ،امیررضا پاساییان.
دوره هــای اول و دوم ایــن نمایشــگاه هــم در
فرهنگســرای نیاوران برگزار شــده است .سومین
رویــداد پترنیتکچــر از ۵تا ۱۲شــهریورماه در
گالری شماره ۱و ۲فرهنگسرای نیاوران برپاست.
عالقمندان میتوانند جهت بازدید از این نمایشگاه
در روزهای عادی از ساعت ۱۰تا ۱۸و در روزهای
تعطیل از ساعت ۱۴تا ۱۸به فرهنگسرای نیاوران
مراجعه کنند .رعایت دستورالعمل های بهداشتی
ستاد ملی مقابله با کرونا هنگام بازدید الزامی است
و بازدید فقط با رزرو وقت قبلی از طریق تارنمای
patternitecture.com/visitامکان پذیــر
است.
که در یک ماه گذشــته اکران خود را شروع کرده اند روی پرده هستند .فیلم های اکران نوروزی یعنی
«خورشید»« ،هفته ای یکبار ادم باش»« ،تک خال»« ،خون شد» و «الله» نیز همچنان در حال اکران
هستند.
توسط یک اهنگساز برای روز پزشک؛
صدای قلب یک بیمار با ملودی موسیقی ایرانی همراه شد
اهنگســاز و سرپرســت گروه موســیقی «دال» به مناسبت روز
پزشــک اقدام به تولیــد یک ملودی دیگر با اســتفاده از صدای
واقعی ضربان قلب یک بیمار کرد.
شایان شکرابی پزشک عمومی و از هنرمندان فعال حوزه موسیقی
که طی سال های اخیر عالوه بر حضور در حرفه پزشکی به عنوان
اهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «دال» نیز به فعالیت مشغول
است بار دیگر قصد دارد در ساخت و تنظیم این قطعات صداهای
بیماری های قلب را با موسیقی ایرانی تلفیق کند.
اهنگ « »S4به عنوان یــک مثال از این مجموعه با بهره گیری
از چهارمضــراب ماهور درویش خان پیــش روی مخاطبان قرار
گرفته اســت .این صدای غیرطبیعی درست قبل از شنیده شدن
صدای اول قلب؛ هنگام انقباض دهلیزها شنیده می شود .در واقع
صدای چهارم حاصل برخورد خون پمپ شــده به بطنی سفت و
نارساست.
ایــن نوازنده پیانــو چندی پیش بــود که از ســاخت و تنظیم
قطعاتی بر اســاس صداهای بیماری های قلبی با در نظر گرفتن
چارچوب های موســیقی اصیل ایرانی خبــر داده و گفته بود :در
ســاخت و تنظیم این قطعات صداهای ضبط شده از تپش قلب
بیماران دچار بیماری های قلبی را با موسیقی اصیل ایرانی تلفیق
کرده ام .من در این اثار تالش کرده ام از نواها و ســازهای بومی
ایران اســتفاده و این موســیقی را با سازهای اســتاندارد غربی
نیــز ترکیب کنم .این ایده می تواند جنبه کمک اموزشــی برای
دانشجویان پزشکی و پرستاری جهت یادگیری صداهای قلب در
حالت های مختلف داشته باشد.
این نوازنده پیانو با اشــاره به انتشار اولین تجربه موسیقایی خود
در ایــن قالب بیان کرده بود :در اولین تجربه ای که پیرامون این
پروژه انجــام دادیم ،اهنگ midsystolic clickبه عنوان یک
مثال از این مجموعه با ملودی زیبای اســتاد پرویز مشــکاتیان
تلفیق شــده است .این قطعه خوشبختانه با استقبال کارشناسان
و جامعه پزشــکی مواجه شده به طوری که روزهای گذشته و در
صفحــه ( daily cardiologyصفحه تخصصی اموزش قلب و
عروق) نیــز پیش روی مخاطبان قرار گرفته اســت .این صدای
قلب ،صدایی با فرکانس باالست که توسط استتوسکوپ (گوشی
پزشــکی) در میانه انقباض بطن ها شــنیده می شود .صدای اول
( )s1و دوم ( )s2قلب به صورت طبیعی ســمع می شود و صدای
کلیک در میانه انقبــاض بطن ها به علت افتادگی دریچه میترال
به گوش می رسد.
سرپرســت گروه موســیقی «دال» چندی پیش یک گروه ویژه
هنری به نــام «ابرک» را نیز در راســتای حمایــت از بیماران
روانپزشــکی تشــکیل داده بــود .تمرکز این گــروه به صورت
تخصصی بر مســاله اشتغال بیماران روان پزشکی بر مبنای روش
Individual Placement and Supportبود .در این روش
با شناسایی توانایی و استعداد هر شخص به حمایت و جایگزینی
افراد در جایگاه مناسب ان ها پرداخته می شود.
هیات انتخابچهاردهمینجشنوارهموسیقینواحیایرانمعرفیشدند
با انتخاب محمدعلی مراتی ،دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی
نواحی ایران ،اعضای هیات انتخاب اثار و گروه های این جشنواره
معرفی شدند .محمدابراهیم عالمی ،فاروق رحمانی ،دامون شش
بلوکی ،فواد توحیدی ،مجتبی قیطاقی ،بهمن حاج امینی و احمد
بیت ســیاح در این دوره به عنوان اعضــای هیئت انتخاب اثار و
گروه های جشنواره موسیقی نواحی حضور خواهند داشت.
محمدابراهیــم عالمــی متولد ۲۲اردیبهشــت ۱۳۴۴در بخش
دودانگه شهرســتان ساری اســت .وی دوره اواز را در اواخر سال
۶۹نزد اســتاد محسن پور گذراند و در سال ۷۲به عضویت گروه
موسیقی شواش به سرپرستی استاد محسن پور درامد.
عالمی تاکنون کتاب هــای زبانزدها و کنایه های مازندرانی (گروه
مولفان) ،هونیاگر تبرستان به کوشش محمدابراهیم عالمی و علی
رمضانی پاجی ،سرواد (موسیقی دهه پنجاه مازندران ،جستاری در
موسیقی و ترانه های مازندران نوشته محمدابراهیم عالمی ،بهمن
یارشــریفی و ارســان طیبی و پژوهش هایی درباره ی کرانه های
دریای کاسپین (گروه مولفان ،دفتر اول تا پنجم) را منتشر کرده
است .دامون شش بلوکی متولد سال ۱۳۵۹در شیراز و پژوهشگر
موســیقی نواحی و مستندساز است .وی فارغ التحصیل مهندسی
هیدرولوژی (ابیاری) شــیراز است .شش بلوکی دوره های ازاد در
بخش اتنوگرافــی و روش های تحقیق علوم اجتماعی دانشــگاه
اتاتــورک و تربیت مدرس را گذرانده اســت .وی همچنین عضو
کانون پژوهشگران خانه موسیقی و همکار پژوهشی مراکز دولتی
و خصوصی در حوزه فرهنگ و موسیقی اقوام است.
شــش بلوکی فعالیت هــای خــود را ار دهه ۷۰و همــکاری با
جشــنواره های موســیقی نواحی و حضور و اجــرا در بخش های
اجرایی و پژوهشی جشنواره های بین المللی (اروپا و اسیای میانه)
اغاز کرد .او همچنین مشــاور فرهنگی ،هنری و رســانه در چند
ســازمان و اداره کل شهرداری ،ســازمان امور عشایر ایران ،دبیر
و عضو شــورای دبیری و سیاستگذاری چند جشنواره موسیقی و
فرهنگی داخلی و بین المللی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.
فــاروق رحمانی متولد ۱۳۶۷در زاهدان اســت .او در خانواده ای
اهل هنر متولد و به همین واســطه به موســیقی عالقه مند شد.
رحمانی در ســال ۱۳۸۴تحقیق و پژوهش در مورد موســیقی و
سازهای بلوچستان را اغاز کرد و در سال ۱۳۸۸با یادگیری ساز
«رباب» و «تنبورک» وارد حیطه عملی موســیقی شــد .او برای
معرفی موســیقی بلوچی در کشورهای اذربایجان ،سوئد ،عراق و
المان نیز کنسرت های متعددی برگزار کرده است.
احمد بیت سیاح در زمینه های اهنگسازی ،نوازندگی عود ،داوری
مسابقات موســیقی و سرود استان خوزستان ،عضو هیئت مدیره
انجمن موســیقی اســتان در ســال های ،۹۹-۹۸عضو کارگروه
موسیقی محلی استان ،شرکت در جشنواره های متعدد موسیقی
ســطح استان و کشور ،از جمله جشنواره بین المللی فجر در سال
۸۱در تهران و همچنین در اهواز در ســال ،۹۸اولین جشنواره
گفتگوی تمدن ها در اصفهان ،جشــنواره های تولیدات مراکز صدا
و سیمای استان ها ،اولین جشنواره موسیقی ایینی در اردبیل در
سال ،۸۵اجرای کنسرت انالین موسیقی نواحی ایران در تهران
در ســال ،۹۹اعزام به خارج از کشــور جهت برگزاری کنسرت
موسیقی در بیروت لبنان فعالیت کرده است.
ســید فواد توحیدی متولد ســال ۱۳۵۰در کرمان است .از سال
۱۳۶۵مدرس سازهای تار ،سه تار ،تنبور ،عود و دف بود .توحیدی
فعالیت های پژوهشی در موســیقی نواحی را از سال ۱۳۷۲اغاز
کــرد .از دیگــر فعالیت هــای وی می توان به دبیری جشــنواره
بین المللی نی انبان ،سمت های مختلف در جشنواره نواحی کشور
از جمله دبیر پژوهشــی جشنواره ،داور جشــنواره و جزو هیئت
علمی پژوهشــگر برتر موســیقی در جشــنواره ذکر و ذاکرین و
همچنین جشــنواره شناخت اقوام و انتشــار ۲۲البوم پژوهشی
موســیقی و ۵اثر مکتوب در زمینه موسیقی از دیگر فعالیت های
وی در حوزه موسیقی بود.
بهمــن حاج امینــی متولد ســنندج اســت .وی فارغ التحصیل
کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد پژوهش
هنر با گرایش موســیقی از دانشــگاه هنر می باشد .حاج امینی
چندین مقاله چاپ شده در حوزه موسیقی ایرانی و کردی دارد و
همچنین مولف کتاب موسیقی کردهای هورامان است.
مجتبی قیطاقی متولد اول فروردین ۱۳۴۹در روســتای قیطاقی
قوچان است .وی عضو پیوسته خانه موسیقی ایران ،نوازنده دوتار،
خواننده ،مدرس و راوی موســیقی بخش های خراســان ،نوازنده
دوتار و خواننده موســیقی شرق خراسان ،دارای مدرک درجه ۲
هنری در رشــته نوازندگی و خوانندگی دوتار شمال خراسان از
شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور است.
از دیگر فعالیت هــای وی می توان به طراح و پژوهشــگر و دبیر
نخستین همایش اواها و نواهای خراسان در سال ،۱۳۷۵مدرس
مراکز اموزش عالی و دانشــگاه فرهنگیــان ،همچنین حضور در
جشــنواره های موســیقی ملی و بین المللی ،پژوهــش و تالیف
کتاب های موســیقی بومی و مقامی خراســان در سال ۱۳۹۷و
کتاب مردم شناســی موسیقی مقامی خراســان در سال ۱۴۰۰
اشــاره کرد .همچنین در بخش پژوهشــی جشــنواره از نرگس
ذاکرجعفری و کیوان اقا محســنی درانتخاب مقاله ها دعوت به
عمل امده است.
هنـرمندنیـوز
دیده بان فـرهنگ و هنـر ایـران
سازمان گاهی ها88311353 :
هنرمندنیوز
www.Honarmandnews.ir
اینستاگرام
Honarmandnews.ir
کانال تلگرام
www.telegram.me/honarmandnews صفحه 4