روزنامه هنرمند شماره 1490
روزنامه هنرمند شماره 1490
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 24مردادماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1490صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
اعطای مدرک درجه یک هنری
به علیرضا افتخاری
چهره ماندگار موسیقی ایران
ادای دین هنرمندان تجسمی به نویسنده معاصر
ت ابادی
سکوت محمود دول
در جشن تولد 81سالگی اش
براساس نظرسنجی صداوسیما؛
مرور ی بر دیوارنگاره های محرمی پایتخت
نقش هایی که
بر دل نشستند
رضایت ۶۲.۲درصدی
مردم از المپیک ۲۰۲۰
نشست کمیسیون فرهنگی
مجلس با وز یر پیشنهادی
میراث فرهنگی ر ییس جمهور
«صد سال کاریکاتور در تهران» منتشر شد
تهران از منظر
کارتونیست ها
نامه تند کارگردان تلو یز یون به ر ییس صداوسیما؛
سریالم شرحه شرحه شد
رادیووتلویز یون3-
RADIO&TV
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
با وجود محدودیت های کرونایی؛
مخالفت هنرمندان صنایع
دستی با برگزاری نمایشگاه
شهر یورماه
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
محمدرضا ورزی:
مخاطب سالهاست
منتظر سریال جدیدی
در محرم نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
نشست خبری دبیر انجمن صنفی شرکت های نمایش
ویدئو یی انالین
گردش مالی سریال های
ُ
بخش وی ا دی
دو هزار میلیارد است
رادیووتلویز یون3-
RADIO&TV
پخش قدیمی تر ین تصاویر
عزادار ی اذری زبان ها
در مستند «صادق الوعد»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
مروری بردیوارنگاره هایمحرمیپایتخت
نقش هاییکهبردلنشستند
یکشنبـــــه 24مردادماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1490
اثار
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
خبر
نقد
نشست کمیسیون فرهنگی مجلس
با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی
رییس جمهور
ازاده فضلی
نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسالمی با حضور
ســید عزت اهلل ضرغامی ،وزیر پیشــنهادی میراث فرهنگی،
گردشــگری و صنایع دستی دولت ســیزدهم برگزار شد .در
این نشست که صبح شنبه ۲۳مردادماه در محل کمیسیون
فرهنگی مجلس شــورای اسالمی برگزار شــد ،برنامه های
پیشنهادی و سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی،
گردشــگری و صنایع دســتی در حضور اعضای کمیسیون
فرهنگی مجلس بررســی شــد .در این نشست نمایندگان
مجلس و وزیر پیشــنهادی میراث فرهنگی ،گردشــگری و
صنایع دســتی بر ضرورت توسعه گردشــگری و حمایت از
میراث فرهنگی و صنایع دستی تاکید کردند .رئیس جمهوری
روز چهارشنبه ۲۰مرداد ۱۴۰۰سید عزت اهلل ضرغامی رئیس
اسبق صدا و سیمای جمهوری اسالمی ایران و عضو شورای
عالی انقالب فرهنگی را که برای سیزدهمین دوره انتخابات
ریاست جمهوری هم نامزد شده بود ،به عنوان وزیر پیشنهادی
برای وزارت میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دســتی
معرفی کرد .ســید عزت اهلل ضرغامــی ،متولد ۱۳۳۸تهران،
دانش اموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
کارشــناس ارشد مدیریت صنعتی اســت و در حال حاضر
دانشجوی دکتری ارتباطات است .ضرغامی در صورت کسب
رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسالمی ،دومین
وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خواهد بود.
اعطای مدرک درجه یک هنری
به علیرضا افتخاری ،چهره ماندگار
موسیقی ایران
محمد اله یاری ،مدیر کل دفتر موسیقی مدرک درجه یک هنری
علیرضا افتخاری را در رشته اواز به این هنرمند تقدیم کرد .مدرک
درجه یک هنری از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان ،نویسندگان
و شاعران کشــور به علیرضا افتخاری اعطا شده است .اله یاری،
مدیر کل دفتر موسیقی همراه نمایندگانی از انجمن موسیقی
ایران با حضــور در منزل این هنرمند مدرک درجه یک هنری
را بــه افتخاری تقدیم و بر لزوم توجه به هنر و هنرمندان تاکید
کرد .علیرضا افتخاری ۶۳ساله خواننده اصفهانی موسیقی ایرانی
و از چهره های پرکار و محبوب این حوزه است .او دو البوم بسیار
پرفروش «نیلوفرانه» و «یاد اســتاد» را در کارنامه دارد و تا امروز
حدود 70البوم از اثارش وارد بازار موســیقی ایران شده است.
افتخاری سال ۱۳۸۹در بخش موسیقی چهره ماندگار لقب گرفت.
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نشر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید.
تولید شده توسط خانه طراحان انقالب اسالمی با موضوع محرم و عاشورا طی سه سال اخیر بر
دیوارنگارهبزرگمیدانولیعصر(عج)نقشبسته اندکهاکثرانهااثاریازنقاشی هایهنرمندان
و طراحی های طراحان گرافیک بوده است .این اثار که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است،
همچنین از سوی خانه طراحان انقالب اسالمی برای استفاده مردم و مخاطبان در هیات های
عزاداری در صفحات مجازی خانه طراحان انقالب اسالمی بارگذاری شده است .در ادامه مروری
بر اثاری که در ماه محرم و همچنین اربعین حسینی روی دیوارنگاره بزرگ میدان ولیعصر رفته
است ،داریم.
دل به دریا زده مدافع حرمی
دیوارنگاره «سقا» با شعار «دل به دریا زده مدافع حرمی» که ماه محرم سال ۱۳۹۷نصب شد ،توسط حسن
روح االمین در همین سال خلق شده بود .نقاشی «سقا» یکی از مهمترین نقاشی های حسن روح االمین
درباره حضرت عباس (ع) اســت که شب هفتم ماه محرم سال ۹۷نصب شد .طراح شعار این دیوارنگاره
نیز پویا سرابی بود .در همین سال و همزمان با اربعین حسینی ،دیوارنگاره میدان ولی عصر (عج) با عنوان
«الحسین یجمعنا» و با شعار «بر محور عشق حسین (ع) در اتحادیم» جانمایی شد.
علمنمی افتد
دیوارنگاره «علم نمی افتد» با شعار «قسم به دست های عمو علم نمی افتد» نیز محصول خانه طراحان انقالب
اسالمی در سال ۱۳۹۸بود که توسط محمد تقی پور و محمد شکیبا طراحی گرافیکی شد .این دیوارنگاره
در روزهای ابتدایی ماه محرم سال ۱۳۹۸نصب و جانمایی شد.
ایده پرداز و نویسنده شعار این دیوارنگاره ،پویا سرابی ،عکاسان ان عبدالمجید قوامی و محمد شکیبا ،مدیر
تولید ان صابر فرخی و طراحی نوشتار ان را مجتبی حسن زاده برعهده داشتند.
ما ملت امام حسینیم ..دیوارنگاره «ما ملت امام حسینیم» که توسط سینا رعیت دوست هنرمند جوان طراح
گرافیک طراحی شده بود ،قبل از اغاز ماه محرم سال ۱۳۹۹در میدان ولیعصر (ع) نصب شد .اما در روزهای
منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی ،دیوارنگاره «در مصاف» که نقاشی حسن روح االمین بود ،جایگزین
شد .در توضیح این دیوارنگاره امده است« :خرازی ها و همت ها از دست داده ایم و سلیمانی ها فدا خواهیم
کرد .در این راه از ریخته شدن خون چه باک! بریزید خون های ما را؛ ما را از مرگ با عزت هراسی نیست».
گرچه دوریم به یاد تو سخن می گوئیم..
جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) بامداد ۹مهرماه ،۱۳۹۹در استانه اربعین حسینی و با طرحی
از شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس رونمایی شد .شعار دیوارنگاره میدان ولیعصر
(عج) که توسط طراحان گرافیک خانه طراحان انقالب اسالمی طراحی شده« ،گرچه دوریم به یاد تو سخن
می گوئیم» است .این دیوارنگاره که با ایام پایانی ماه صفر همزمان شده است پویش «برسان سالم ما را» را
دنبال می کند و پیش از این نیز ،پویش های «ما ملت شهادتیم»« ،ما ملت امام حسینیم» و «پشت به پشت
و صف شکن ،کیست حریف تن به تن» روی این دیوارنگاره نقش بسته بودند.
کیست حریف تن به تن
همزمان با شــب ششم ماه محرم ســال ،۱۳۹۹دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با نقاشی جدید حسن
روح االمین با عنوان «در مصاف» عاشورایی شد .این دیوارنگاره یکی از نقاشی های جدید حسن روح االمین از
صحنه عاشورا با عنوان «در مصاف» است و با شعار «پشت به پشت و صف شکن / کیست حریف تن به تن»
رونمایی شد .درباره داستان این دیوارنگاره امده است« :در ان لحظات و ساعت اخر ،ان قدر بر این بچه ها و
کودکان ،بر این دختران صغیر و بر اهل حرم تشنگی فشار اورد که خود امام حسین و اباالفضل با هم به طلب
اب رفتند .اباالفضل تنها نرفت؛ خود امام حسین هم با اباالفضل حرکت کرد و به طرف همان شریعه فرات
شعبه ای از نهر فرات که در منطقه بود -رفتند ،بلکه بتوانند ابی بیاورند .این دو برادر شجاع و قوی پنجه،پشت به پشت هم در میدان جنگ جنگیدند .یکی امام حسین در سن نزدیک به شصت سالگی است ،اما
از لحاظ قدرت و شجاعت جزو نام اوران بی نظیر است .دیگری هم برادر جوان سی وچند ساله اش اباالفضل
العباس است ،با ان خصوصیاتی که همه او را شناخته اند .این دو برادر ،دوش به دوش هم ،گاهی پشت به
ّ
پشت هم ،در وسط دریای دشمن ،صف لشکر را می شکافند .برای این که خودشان را به اب فرات برسانند،
بلکه بتوانند ابی بیاورند( ».رهبر معظم انقالب اسالمی نماز جمعه)۲۶/۱/۱۳۷۹
امان نامه؛ هرگز از یاری دینم دست بر نخواهم داشت
در ادامه این مسیر ،همزمان با اغاز محرم و شهادت سرور و ساالر شهیدان حضرت اباعبداهلل حسین (علیه
السالم) بامداد سه شنبه ۱۹مرداد ۱۴۰۰نیز دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) با عنوان «امان نامه»
رونمایی شد .دیوارنگاره میدان ولیعصر که محصول خانه طراحان انقالب اسالمی است ،با شعار «اِن ّی اُحامی
اَبَدا ً َع ْن دینی»؛ هرگز از یاری دینم دست بر نخواهم داشت ،همزمان با اغاز ماه محرم رونمایی شد .این
دیوارنگاره جدیدترین نقاشی دیجیتال حسن روح االمین است که با نوشتاری از مسعود نجابتی در میدان
ولیعصر نقش بسته است.
ادای دین هنرمندان تجسمی به نویسنده معاصر
ت ابادی در جشن تولد ۸۱سالگی اش
سکوت محمود دول
محمود دولت ابادی در جشــن تولد ۸۱ســالگی اش که به
همت جمعــی از هنرمندان عرصه تجســمی برگزار شــد،
گفت :گاه که قــوز کرده راه می روم حــس می کنم ،زیر بار
محبت دوســتان و جوانان کشــور عزیزمان ایران هستم .دم
و قدم این جوانان اســت که من را ســرپا نگه داشــته است.
مراسمی با عنوان «بزرگداشــت بیهقی زمان» با هدف ادای
دین نقاشان و مجسمه ســازان به مناسبت تولد ۸۱سالگی
محمود دولت ابادی ـ نویســنده معاصر ایران ـ با حضور این
نویسنده ،خانواده او و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر شامگاه
پنجشنبه ( ۲۱مرداد ماه) در گالری سرزمین هنر برگزار شد.
این نمایشــگاه حاصل همکاری هنرمندان هنرهای تجسمی
از قبیل نقاشــی ،طراحی ،گرافیک ،مجسمه سازی و عکاسی
اســت که با ارائه این اثار ادای دین خود را به محمود دولت
ابادی نشان داده اند.
دولت ابادی :از خودم بارها پرسیده ام چرا این روزها
هیچ چیز نمی توانم بگویم
محمود دولت ابادی در این مراســم گفــت :در این روزها از
خودم بارها پرســیده ام که چرا نه هیچ چیز می توانی بگویی
و نه هیچ چیز بنویســی .خیلی فکر کردم پاسخ این بود که
نویسنده ،شاعر ،ادیب ،پژوهنده ،مترجم و اهل اندیشه وقتی
سخنی می گوید یا متنی می نویسد ،اساس این گفت و سخن
ها چه هســت؟ او افزود :به خودم پاسخ دادم ،اساس ان یک
سلســه ارزش های اخالقی اســت .یک اصل قانونی ،حقوق
انسانی است ،یک اصل ان جامعه مدنی است ،اصل دیگرش
اخالق اســت .در اخالق شرم و انصاف هست ،در قانون قاعده
هســت و پایه دیگر ان دلدادگی هایی است که ادم ها نسبت
به انچه که میهن ،کشــور و ســرزمین گفته می شود ،دارند.
ولی وقتی که ضــد این ارزش ها چنان اوج گرفته و چنان به
سرعت در اوج جهش اســت که از باور انسان گذشته است،
بنابراین من چه سخنی بگویم که هم وزن این میزان از تباهی
باشد ،نمی توانم .بنابراین سکوت می کنم؛ زیرا که برای سخن
حرمت قائل هستم ،من را ببخشید و بسیار متشکرم.
نمی توان به محمود دولت ابادی بی اعتنایی کرد
احمدپوری ،در این مراســم به نقــش محمود دولت ابادی در
ادبیات معاصر ایران اشــاره کرد و گفت :در تاریخ ادبیات هر
کشوری معموال زمان هایی می رسد که دوره فطرت است بعد
از ان یک دوره خیزش و درخشان می رسد .برای مثال اواسط
قرن نوزدهم در روســیه یک دفعه شاهد پدیدامدن چندین
چهره بزرگ در ادبیات جهان بودیم که ســایه بســیار بزرگ
و قابل توجهی داشــتند ،همچون تولستوی ،داستایوفسکی،
چخوف و ماکســیم گورگی .این مترجم در ادامه تصریح کرد:
این چهره ها معموال تبدیل به قله می شوند .به این صورت که
غربــال زمان وقتی به دنبال هنرمند می افتد و اثار او را غربال
می کند ،اگر اثار هنرمند دانه درشت باشند ،در غربال می مانند
و اگر خیلی دانه درشــت باشــد ،اصال در غربــال نمی رود و
تبدیل به قله می شــود .شما هر قدر هم از قله دور شوید ،باز
اگر نگاه کنید قله را خواهید دید .احمدپوری با تاکید بر اینکه
«محمود دولت ابادی یک از قله های ادبیات امروز ماســت»
افــزود :نمی توان به محمود دولت ابادی بی اعتنایی کرد می
توان از جنبه های مختلف درباره او صحبت کرد .شــاید یکی
بگوید که با اثار او زیاد انیس نیست ،ولی هیچ گونه نمی شود،
محمود دولت ابادی را کنار گذاشت چون قله است .قله بودن
او اتفاقی نیســت .دولت ابادی ادبیاتی را در این کشور افریده
است که ریشه در ادبیات گذشته دارد و هم کاربرد زبانی بسیار
خیره کننده دارد .او افزود :از نظر خوانندگان کتاب در ایران،
در این ۵۰ســال اخیر اثری به بزرگی کلیدر ،در ذهن ادبی و
تاریخی ما باقی ماند .من سال ها پیش کلیدر را خواندم و هنوز
با ان زندگی می کنم ،چرا؟ برای اینکه کلیدر دو تجربه بزرگ
در پشتش داشت ،یکی تجربه زیستی که خیلی از نویسنده ها
از ان برخوردار نیســتند و از عرصه هایی می نویسند که خود
ان را نزیســته اند .دولت ابادی این عرصه را زیســته است.
وقتی کلیدر را می خوانیــد ،روایت ان انقدر برایتان صمیمی
می شود که به واســطه ان منطقه ای بزرگ و بخشی از تاریخ
این مملت را می توانیــد دریابید با این فرق که معموال تاریخ
از یاد ما می رود ولی وقتی تاریخ با زبان هنر گفته می شــود،
دیگر در یادها می ماند .احمد پوری خاطرنشان کرد :زبانی که
برای کلیدر انتخاب شــده ،زبانی فاخر است؛ به این معنا که با
پشتیبانی زبان خراسانی و زبان فاخر ادبیات ما در طول چند
قرن بوده اســت .در کالس های داستان نویسی ام به شاگردان
خود گفته ام ،جایی که نویســنده به مرحله ای می رســد که
می خواهد با زبان وصف ،ان لحظه را به زیبایی ادبیات منظوم
ما بگوید ،کاری که می کند ،در ذهن ما ماندگار می شود.
دولت ابادی باعث می شود ،نقاش رویاپردازی کند
ســعید امکانی یکــی از برگزارکنندگان این نمایشــگاه نیز
دربــاره این رویداد گفــت :این اولین اتفاق فرهنگی اســت
که به این شــکل افتاده است و جالب اســت که هنرمندان
در چنیــن رویدادهایی از هم حمایــت و قدردانی کنند .این
اتقاق به عنوان یک قدردانی از یک هنرمند ادیب اســت که
با ســوژه ها و واژه هایش برای این مرز و بوم زحمت کشیده.
استاد دولت ابادی با اثارش ،کتاب شعر می گوید به جای نثر
و فضای رئالیســم جادویی که ایجاد می کند ،باعث می شود،
نقاش رویاپردازی کنــد .این هنرمند نقاش تصریح کرد :این
اتفاق ،رویداد خوبی بود که در این موقعیت که خیلی ها دیگر
به یاد هم نیستند ،هنرمندان به بهانه هشتادویکمین سالروز
تولد دولت ابادی ،دورهم جمع شوند .هنرمندانی که هم دهه
با محمود دولت ابادی نیســتند؛ همه جوان و متعلق به دهه
سنی ۴۰هســتند بیایند و این اتفاق را رغم بزنند و قدردان
استاد باشند که امیدوارم این رویدادها بتوانند ادامه یابند.
محمود دولت ابادی در واقع یکی از بزرگترین
نویسندگان معاصر ما است
رضا رازقندی از دیگر برگزارکنندگان این نمایشگاه نیز درباره
این اتفاق فرهنگی هنری خاطرنشان کرد :عالوه بر همشهری
بودن با استاد دولت ابادی که زاده سبزوار هستم ،چندسالی
اســت که تصمیم داشتم این کار را در ســبزوار برای استاد
انجام دهم که متاسفانه شرایط فراهم نشد و تصمیم گرفتم از
طریق دوستانی که در اینجا داشتم این اتفاق را برای قدردانی
ازاســتاد رقم بزنیم .چون محمود دولت ابادی در واقع یکی
از بزرگترین نویســندگان معاصر ما است .او ادامه داد :تمام
هنرمندانی که در این نمایشــگاه اثارشان را ارایه کرده اند از
هنرمندان خوب هســتند که برای اثارشان وقت گذاشته اند
و هــر کس با نگاه خودش به اســتاد ایــن کار را انجام داده
اســت .اثر من هم در این نمایشگاه بر اساس رمان «کلیدر»
به صورت رنگی به تصویر کشــیده شــده که بر اساس تنها
عکسی سیاه و سفیدی است که از حادثه ان زمان باقیمانده
است .برای این تصویر ۱۰جلد کتاب نوشته شده و واقعا بقیه
دوستان بســیار برای خلق اثار این نمایشگاه زحمت کشیده
اند .در این نمایشگاه که به مناسبت هشتاد و یکمین سالروز
تولد محمود دولت ابادی در گالری ســرزمین افتتاح شــد،
مجموعه از اثار هنرمندان تجســمی بــه نمایش درامده که
شامل؛ شاهین اروین ،حســین ازادی ،جواد اتشباری ،فریبا
اقایان ،اوژن شیراوژن ،سعید احمدزاده ،سعید امکانی ،رسول
احمدی ،امیرحسین امیرجاللی ،وحید امکانی ،سعید باباوند،
علیرضا پویا ،علی پیروز ،سعید پناهزاده ،حسین تمجید ،روحا
تیموری ،محمدرضا توکلی ،محســن جمالی نیک ،محســن
حســینمردی ،ماهیارچرمچی ،اعظم حاتمی ،کامبیز حضرت
پــور ،داود حیدری ،علــی خالق ،علیرضــا خاقانی ،مرتضی
خســروی ،رضارازقندی ،الیاس ســتاری ،خشایار شاهرخی،
علی صوفی،هادی ضیاالدینی ،رضاعلیزاده ،مرجان عسگری،
ثریا عسگری ،حسین ماهر ،سعید محجوبی ،عدنان مصالیی،
هوشنگ هاتفی پیله رود و عادل یونسی است .این نمایشگاه
از ۲۲تا ۲۸مرداد در گالری ســرزمین هنــر میزبان عموم
عالقه مندان است. صفحه 2
نامه تند کارگردان تلویزیون به رییس صداوسیما؛
سریالمشرحهشرحهشد
قاسم جعفری که این شب ها سریال «زندگی زیباست» به کارگردانی او از تلویزیون پخش می شد
بهدلیلسانسورهایسریالشبهعلیعسکرینامهنوشت.سریال«زندگیزیباست»بهکارگردانی
قاسم جعفری ساخته شد و طی این مدت از شبکه دو سیما پخش شده است .به دلیل حواشی
مختلف و در پی سانســور برخی قسمت های این سریال کارگردان ان نامه ای خطاب به رییس
صداوسیما نوشته است .متن این نامه را در زیر می خوانید:
«یالطیف
ریاست محترم سازمان صداوسیما ،اقای علی عسگری
با سالم
زندگی زیباست اگر به فکر هم میهنانی باشیم که به ماندن در وطن و زندگی در خاکشان افتخار می کنند و با
همه بحران های پیش رو کنار امده و به فرداهایی روشن می اندیشند .با وجود همه بی مهری هایی که توسط
شما و همفکرانتان ،که خود را قیم همه مردم می دانید بر سرشان می اید.
من قاسم جعفری کارگردان سریال شرحه شرحه شده «زندگی زیباست» هستم ،با یک جست و جوی ساده
متوجه خواهید شد قاسم جعفری ،سازنده پرمخاطب ترین سریال های تلویزیون از جمله «مسافری از هند» (با
۹۶درصد بیننده)« ،خط قرمز» (با ۹۰درصد بیننده) است .سریال «کمکم کن» (با ۹۴درصد بیننده) را به
عنوان اولین سریال ماورایی تلویزیون ساخته و فقط به دلیل نپذیرفتن ساخت سریال های سفارشی ،امنیتی
و شعاری از سال ۱۳۸۵تا امروز (یعنی ۱۵سال) حق فعالیت در صداوسیما را نداشته ام و اگر این روزها تکه
پاره های «زندگی زیباســت» بعد از سه سال توقیف بر روی انتن شبکه ۲رفته ،پذیرفتن بی چون و چرای
سانسورهای بی رحمانه و بسیار کودکانه ای است که در تاریخ سریال سازی این مرز و بوم تازگی دارد .سرنوشت
ســریال من مثال درختی است که از ریشــه قطعش کرده اند و تنه درخت را در خاک خشکی قرار داده و
می خواهند بی اب و کود سبز باشد و بار دهد .بیش از ۶۰۰دقیقه و یا به عبارتی ۱۵قسمت از سریالم را سانسور
کرده اید ،عنوانش را از «عشق» به «زندگی زیباست» تغییر داده و هشت قسمت ابتدایی سریال که معرف هویت
قهرمان های سریال بوده را بدون نمایش حتی یک سکانس حذف کرده اید ،بدون اطالع من به عنوان خالق اثر،
سریال را تدوین و صداگذاری کرده و بر ان موسیقی گذاشته و بدون اعالم قبلی و به یک باره روانه انتن کرده اید
و کارمند تهیه کننده تان در تمام رسانه ها و سایت ها اعالم می کند سریال بدون سانسور در حال پخش است و
وقتی دیگر هنرمندان سریال در مورد سانسور می گویند ،با قدرتی که در اختیار دارید قدیمی ترین خبرگزاری
مملکت را وادار به حذف مصاحبه از روی سایت می کنید .سریالی که در ۵۰قسمت تولید شده و من با اطالع
یافتن از پخش به جای زاری بر پیکر نیمه جانش حاضر شده و هر روز از ساعت پنج صبح دست به سالخی
و سانسور چندباره براساس نظرات دلواپسان ناشناس و غیرقابل گفت وگو می زنم تا حداقل مردم بتوانند در این
روزگار غریب کرونایی سریالی سروشکل دارتر ببینند ،با همه حذفیات ناجوانمردانه ای که به کار تحمیل شده
است .شک ندارم جوابی به این نامه ام نخواهید داد و من فقط برای ثبت در حافظه مردم کشورم این نامه را
می نویسم ،مردمی که دیگر چشمشان به رسانه میلی شما نیست و فرستنده هایشان رسانه غبارگرفته شما را
نمی بینند ،چون با هر نگاه ،صدا و تصویری مخالفت می کنید ،نخبه کشی مرامتان شده و چشم وگوش هایتان
را بر حقیقتی که در جامعه رخ داده بسته اید .کجا هستند کارگردانانی که با اثارشان مخاطب را پای تلویزیون
می نشاندند؟ کجاست عادلی که یک تنه بار همه ورزش رسانه را با برنامه اش به دوش می کشید؟ چرا مزدک
میرزایی ها ناچار به ترک وطن می شوند؟ مرا متهم نکنید که معاندم و همه اینها را می گویم چون دنبال رفتنم،
من در این خاک ریشــه دارم ،خون بســیاری از عزیزانم بر روی این خاک و برای دفاع از وطن ریخته شده،
بهترین هایم در این سرزمین ارمیده اند .نه قصد مهاجرت دارم و نه پناهندگی ...پس از سال ها ممنوع الکاری
در تلویزیون دیگر برایم مهم نیســت فیلمنامه ای بنویسم و یا سریالی کارگردانی کنم و دلخوشم به همان
سریال هایی که در این زمانه اسم اوردن از انها جرم است؛ ولی در حافظه مردم به خوبی نقش بسته اند و به
زعم همفکران شما جریان ساز بوده است ،چه بهتر از اینکه نگاه هایی مثل من نباشند و شما همچنان۳و ۴و بی
نهایت سریال هایی را تولید کنید که نه حرف تازه ای دارند ،نه دردمندی مردم سرزمینمان در انها دیده می شود
و نه دغدغه نسل جوان است .بد نیست بدانید از صفر تا صد تولید این سریال تحت بیشترین نظارت ها بوده و
یک بار به مدت یک ماه فیلمبرداری توسط مدیر شبکه ۲که در کارنامه اش ۴۲سال مدیریت فرهنگی (به سن
انقالب اسالمی) دارد ،تعطیل شد تا مجددا ًبررسی های کارشناسانه تری صورت بگیرد ،مدیر محترمی که از سال
۱۳۵۸تاکنون بر بسیاری از مسندهای فرهنگی کشور (شبکه های گوناگون سیما ،رادیو ،سازمان سینمایی،
بنیاد فارابی و )....تکیه زده؛ ولی سه سال تمام از پخش سریالی که به سفارش خودش ساختم جلوگیری کرد،
در اولین مواجهه اش در زمان ساخت سریال فقط تاکید کرد ،سریالی بسازم که پایه های میزش سست نشود!!
یکشنبـــــه 24مردادماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1490
www.honarmandonline.ir
رادیوولتوییزون
RADIO&TV
خبر
نقد
براساس نظرسنجی صداوسیما؛
رضایت ۶۲.۲درصدی مردم
از المپیک ۲۰۲۰
چه کسی باید جواب حیف و میل بیت المالی را بدهد که هزینه ساخت ۱۵قسمت به نمایش درنیامده سریال
من شد؟ چرا بعد ۴۲سال مدیریت فرهنگی در سطوح مختلف همچنان باید شرایط فرهنگی مان این باشد؟ در
شبکه همین مدیر خستگی ناپذیر از ادامه حضور و نوشتن خانم جمیله دارالشفایی یکی از نویسندگان سریال
که بخش زیادی از سریال و شخصیت ها را نوشتند جلوگیری و حتی پس از سه سال ،اوردن نامش در تیتراژ و
اخبار سریال ممنوع شد .نویسنده دیگر سریال ترجیح داد با وجود نگارش کامل ۲۰قسمت سریال ،اسمش در
سریال نباشد تا بعدها حضورش در این سریال مانع ادامه فعالیت هایش در صداوسیما نباشد ،از شدت سانسور
قرار شد تا حتی من به عنوان خالق اثر اسمم در تیتراژ سریال نیاید ولی همین مدیران شما شرط کردند در
صورتی می توانی خودت باالی سر جنازه سریالت زاری کنی و سانسورهایش را انجام دهی که نامت در تیتراژ
بماند ،شاید به تصور خودشان برای لطمه به اعتبار گذشته ام در سریال سازی! ولی با عشق و به خاطر جوان های
بی نام نشان و تحصیل کرده و تئاتری که عاشقانه در این کار با دستمزدی کمتر از حقوق ماهانه یک کارگر ساده
با هنرمندی تمام بازی کردند و هنوز حق الزحمه شان را نداده اید ،با افتخار نامم را در سریال اوردم تا بتوانم به
عنوان کارگردان ،دسترسی به تکه پاره های سریالم داشته باشم و از حق پایمال شده گروهم دفاع کنم« .زندگی
زیباست» که سه سال در کمدهای دربسته تلویزیون خاک خورد می خواهد بگوید با عشق زندگی کنید ،عشقی
که گویا در این زمانه عنوان مجرمانه ای در رسانه شما محسوب می شود ،می خواهد به جوان امروزی بگوید ازدواج
کن .عاشق باش .بمان و تالش کن با همه سختی ها ،کاشانه ای برای خودت بساز ...از این سرزمین نرو .هویت و
خاک وطن تو با ارزش است و ...فقط به جای پند و اندرزهای یک روحانی تکراری در همه سریال هایتان ،یک
مادر و یک زن (با بازی خانم ثریا قاسمی) اینها را می گوید ...به جای نشاندن جوانان روی سجاده و خواندن نماز
و پی درپی رفتن به امامزاده ها ،انها روبه دریا با خدایشان گفت وگو می کنند .المذهب نیستند و اتفاقاً به سفر
مشهد می روند و متوسل می شوند ولی نه با شعار و شیوه تکراری و نخ نما شده و مورد پسند شما .اقای علی
عسگری ...من یک فیلمسازم نه برانداز ،کجا کار کنم و حرفم را بزنم؟ کجا از درد و غم مردم سرزمینم ،از عشق
و از دغدغه های جوانان وطنم بگویم؟ دیگر سریال سازها را با همین رفتار و سانسورها به جایی رساندید که از
تلویزیون فرار کنند و به شبکه خانگی پناه ببرند .حاال که صداوسیمایتان انجا را هم دست گرفته و سانسور را
حاکمکرده ،تکلیفچیست؟
سال ها قبل با خط قرمز از همه موانع عبور کردم و روزی با مسافری از هند مسلمان بودن شناسنامه ای خودمان
را نقد کردم و امروز با زندگی زیباست (با همه زخم هایی که بر تن دارد) می گویم ما هستیم ولی دلواپسان
می ایند و زودتر از انکه فکرش را بکنیم ،بی هیچ افتخار و نشانی خواهند رفت ،امثال من فریاد مردمی خواهیم
بود که شما صدایشان را در رسانه تان خفه کردید و فردایی که خیلی دور نیست ،ایندگان در مورد شما که مدیر
بزرگترین رسانه این مرز و بوم بودید نظر خواهند داد ،کاش قبل از رفتن کمی به خودتان بیائید و تغییری ایجاد
کنید ،هرچند اندک اما در فردای جامعه تاثیرش را خواهید دید.
فردایی که خیلی دیر نیست ،در غیر ان دیگر مردم این سرزمین ،رسانه شما را نخواهند دید .شما با تفکر
خودتان مظلوم ظلم خویش هستید و با این رفتار و منش به زودی کرکره تلویزیون را باید پایین بکشید .چه
دوست داشته باشید و بخواهید و یا نخواهید و دوست نداشته باشید.
نشست خبری دبیر انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدئویی انالین
یاُدی دو هزار میلیارد است
گردش مالی سریال های بخش و
نشست خبری محمدمهدی عســگرپور ،دبیر انجمن صنفی شرکت های
نمایــش ویدئویی انالین با حضور محمدعلی یوســفی زاده ،رئیس صنف
شــرکت های ویدئویی انالیــن صبح دیروز در پردیس ملت برگزار شــد.
یوسفی زاده ،رئیس صنف شرکت های ویدئویی انالین در ابتدای نشست با
اشــاره به معرفی صنف بیان کرد :به دلیل مسئولیتی که اعضا بر عهده ام
گذاشتند ،از سال گذشته تاکنون جلسات متعددی با اعضای صنف داشتیم.
تغییر تکنولوژی شرایط را دچار تحوالتی کرده و ما نیز باید با این تغییرات
همراه شویم .تعاملی شدن سرویس های وی او دی توسعه ای روزافزونی را برای
ان به وجود اورده است .ما نیز باید زودتر از انکه این اتفاقات به چالش برسد
برای ان برنامه ریزی صحیحی داشــته باشیم .وی افزود :در جلسات هیات
مدیره اتفاقات مختلفی را بررسی کردیم .اولین نکته این است که ما باید کنار
هم باشیم و به همین دلیل از بقیه که عضو این صنف نیستند دعوت می کنیم
که به صنف بپیوندند تا به همت جمعی ،کارها را بهتر پیش ببریم .یوسفی زاده
ادامه داد :نرخ گذاری یکی از موضوعات مهم ما بود که ان را بررسی کردیم.
باتوجه به شرایط کشور سعی می کنیم همراهی کنیم تا به مردم فشاری
نیاوریم و نحو با کمترین هزینه بهترین کیفیت را داشته باشیم .پلتفرم ها
می توانند بر مبنای محتوای تاثیرگذار در هفته و تبلیغات و مواردی از این
دست از این تعرفه استفاده کرده و تعرفه های خود را اعالم کنند .وی افزود:
ساز و کار انجمن باید از یک ساختار جمعی خارج شود و تشکل مستقلی
داشته باشد که همه اعضا به صورت روزمره بتوانند با انجمن در ارتباط باشند.
درنتیجهبرایانسجامصنفقرارشددبیرخانهتشکیلشودوبرایتوسعه های
بیشتر این صنعت ،شرایط بیرونی کسب و کار را با مراجع ذی ربط و اعضای
صنف کنار هم بگذارد و جلو ببرد .با اقای عســگرپور به جمع بندی نهایی
رسیدیم تا ایشان به عنوان دبیر صنف حضور داشته باشند و اعضا و موارد را
مدیریت کنند .امیدوارم به این صورت بتوانیم موانع را سریع تر کنار بگذاریم و
سرعت رشد را افزایش دهیم .رییس صنف صنف شرکت های ویدئویی انالین
در پایان گفت :نمی توانیم سرعت تکنولوژی را بین مردم نادیده بگیریم و این
صنف را جایی برای مدیریت این موضوع می دانیم .امیدوارم هر روز شاهد
رشد و تعامل بیشتر این نوع کار با مردم باشیم .محمدمهدی عسگرپور در
ادامه این نشست ضمن عذرخواهی از دعوت محدود رسانه ها در این نشست
که به خاطر رعایت پرتکل های بهداشتی انجام شده است ،گفت :این صنف
فعالیت رسمی خود را به تازگی شروع کرده است و این اولین نشست رسمی
ان به شمار می اید .ما با تکنولوژی جدیدی مواجهیم و این شکل به تازگی
تبدیل به یک گفتمان شده است .می دانیم هنوز بخش های زیادی از این
3
ماجرا وجود دارد که هنوز مکشوف نشده اســت .وی افزود :ما وارد عرصه
جدیدی شدیم و سابقه نشان داده که در کشور ما رابطه خوبی بین موضوعات
تازهبابخش هاینظارتیوجودنداشتهاست.بهصورتیکهابتداممنوعیت هایی
شکل گرفته و بعدا ًمشخص شده که اشتباه بوده است .فکر می کنیم در اینجا
نیز با چنین چالشی مواجهیم اما اکنون سرعت باال رفته است .اما به هر حال
ما در همان مرحله هســتیم که اختالف نظرها به وجود می اید که راه ان
گفتگو است .دبیر انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدیویی انالین درباره
رابطه صنف با وزارت ارشاد و ساتر گفت :برای هر نوع رفتاری که بخشی از ان
به حاکمیت بر می گردد که تنها مختص کشور ما نیست ،ساختارهایی شکل
می گیرد .تجارب جهانی خیلی اوقات به کار ما نیامده است .ما با این فرض که
با دنیا فرق می کنیم دنبال تجارب جهانی و ساختارهای انها نرفته ایم که به
نظرم توجه به ان بد نیست .البته اکنون می روند و مشابهاتی را پیدا می کنند
و با استناد به ان می گویند که ببینید اینجا هم نظارت است .ما در پاسخ
می گوییم در صورتی می توان مقایسه کرد که مقایسه فقط برای یک بخش
خاص نباشد و کلیت جریان نظارتی فرهنگ و هنر ان کشور مقایسه شود.
این کارگردان ســینما در ادامه بیان کرد :باید بدانیم که اکنون با پدیده ای
مواجهیم که هنوز ابعاد ان مشخص نشده است اما نهاد نظارتی کار خود را
شروع کردند .اینکه فکر می کنند چون سریال سازی در تلویزیون است ،تولید
سریال های دیگر نیز باید زیر نظر تلویزیون برود .ما جز معدود کشورهایی
هستیم که ساختار تلویزیون در ان دولتی است .یک مونوپولی جدی وجود
دارد که ساختار خودش را دارد .این ساختار به روز هم نشده است.وی افزود:
به عنوان یک سریال ساز که در تلویزیون کار کرده می گویم که در این رسانه
به روز رسانی انجام نشده است .حال ایا این جریان که عهده داری نهاد خودش
برایش بسیار سخت شده ،توانایی نظارت روی مجموعه دیگری که کامال
متفاوت است را دارد؟ این سوال مهمی است .کافیست به ساختار پلتفرم ها در
جهان نگاه کنیم که باید دخل و خرج خودشــان را داشته باشند .توجه به
همینموضوعناسازگاریباتلویزیونماایجادمی کند.ساترایاهرنهادنظارتی
تفاوت نمی کند؛ قطعا در این موضوع با مشکل مواجه می شود .عسگرپور
همچنین درباره پیش بینی خود تاثیر تغییر دولت روی صنعت وی او دی
گفت :نمی شود پیش بینی کرد .چراکه پیش بینی در کشور ما بسیار سخت
است .گاهی می بینیم کسی که می گوید امده ایم کمک کنیم ،در حقیقت
امده تا نابودمان کند .به همین دلیل وقتی کسی می گوید این ممیزی ها بی
خود بوده بیشتر می ترسم .چون امکان دارد ممیزی های بیشتری را اضافه
کند .بنابراین من مدیرانی که کمتر صحبت می کنند را بیشتر قبول دارم.
چون نمی توان بــه صحبت ها اطمینان کرد .این نگران کننده اســت که
شرکت های فعال در این بخش ممکن است با مشکل مواجه شوند .چون
امکان دارد شرایط دخل و خرج انها را نهادهایی بنویسند که هیچ شناخت و
ارتباطی با ان ندارند .وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا جلوی
ممیزی های ساترا را نمی گیرد گفت که زورمان نمی رسد .این مدیر سینمایی
در واکنش به پرسش خبرنگاران که اگر زور صنف نمی رسد اصال چرا تشکیل
شده و شما دبیر ان شدید ،گفت :اینکه گفتم زورمان نمی رسد منظورم زمان
حال بود ،ممکن است هفته اینده اتفاقاتی رخ دهد که اتفاقا زورمان برسد و
کارهایی انجام دهیم .عســگرپور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نقش
وی او دی ها در اکران انالین گفت :ما هم همین سوال را داریم .وقتی دو پدر
و مادر با هم کنار نمی ایند و می خواهند به هر صورت خودشــان به عنوان
تصمیم گیر شناخته شوند با چنین مشکالتی مواجه می شویم .فیلم های
سینمایی که می خواهند نمایش برخط داشته باشند باید همان مسیر مجوز
را پی بگیرند و به اکران برسند .وی درباره صدور مجوز سریال ها توسط ارشاد
یا ســاترا گفت :تا جایی که می دانم وزارت ارشاد اقدامی برای صدور مجوز
نمی کند .ارشــاد هم به این شیوه اعتراض داشت و هم اینکه عملی انجام
نمی داد .به نظرم این اقدام ارشاد خودساخته اتفاق افتاد و حق اعتراض را برای
خود نگه داشــت .شاید اگر اعتراض جدی می کرد اکنون با شرایط دیگری
مواجه بودیم .عسگرپور درباره شفاف سازی توسط انجمن وی او دی ها که در
بخشخصوصیهستندنیزتوضیحداد:بهسبکمسئولینجمهوریاسالمی
می گویمشفافیتخیلیخوباستولیوقتیشفافیتبهصورتکاملنباشد
اتفاقی که باید رخ نمی دهد .شفافیت مجموعه ای از رفتارهاست .اینکه اقای
انتظامی در بخشی به طور مثال رقم هوایی را اعالم کند ،در جایی که خیلی
چیزهای دیگر شفاف نمی شود ،خود باعث مساله می شود که احتماالً دلیلی
داشته که این شفاف سازی انجام شده است .با این حال سازمانی که از بودجه
بیت المال استفاده می کند ،اگر شفافیت نکند بیشتر باید محل سوال باشد .در
فضایی هستیم که مجموعه های حاکمیتی که گردش مالی باالیی هم دارند
به سمت شفافیت نمی روند .این موقعیت عجیب است در همه جای دنیا انها
که از بودجه های دولتی استفاده می کنند شفاف سازی می کنند .وی افزود:
یکی از پارامترهای ما این بود که به این سمت حرکت کنیم ولی اعالم امار و
ارقام بدون توضیح مقدماتی عم ً
ال سوال بیشتر ایجاد می کند .درخواست های
خود را به ســمت نهادهایی ببریم که بیشتر از بودجه های عمومی استفاده
می کنند .این کارگردان ســینما در بخش دیگری از صحبت هایش درباره
ممیزی ها در حوزه سریال های خانگی و گسترش انها گفت :تفکری که در
با انتشار نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره امار بینندگان
المپیــک ۴۳.۱ ،درصد مردم المپیک ۲۰۲۰را از ســیما دیدند .مرکز
تحقیقات رسانه ملی امار بینندگان المپیک ۲۰۲۰را منتشر و اعالم
کرد ۴۳.۱درصد مردم بیننده «مسابقات المپیک توکیو »۲۰۲۰بوده اند
و از این میان ۶۲.۲درصد هم از عملکرد شــبکه های سیما در پخش
این رقابت ها در حد «زیاد» رضایت داشــته اند .این نظرسنجی نشان
می دهد ،بر اساس جنسیت ،مردان ( ۵۵.۱درصد) بیشتر از زنان (۳۱.۱
درصد) ،بر اســاس سن افراد ۱۲ ،تا ۱۸ساله ها ( ۵۶.۹درصد) بیشتر از
دیگر گروه های سنی و بر اساس تحصیالت ،افراد دارای تحصیالت عالی
( ۵۱.۷درصد) بیشــتر از سایر گروه های تحصیلی ،از شبکه های سیما
بیننده المپیک توکیو ۲۰۲۰بوده اند ۰.۸ .درصد از شرکت کنندگان در
این نظرسنجی« ،همه مسابقات» ۱۱.۲،درصد «بیشتر مسابقات»۲۹.۷،
درصد «تعداد کمی از مسابقات» ۰.۷ ،درصد «فقط افتتاحیه مسابقات
و ۰.۷درصد هم «فقط اختتامیه مسابقات» را تماشا کرده اند .بر اساس
این نظرسنجی ۷۳.۲ ،درصد بینندگان مسابقات المپیک ،این رقابت ها
را از «شبکه سه» و ۲۲.۶درصد هم از «شبکه ورزش» این رویداد مهم
ورزشی را تماشــا کرده اند ۴.۲ .درصد هم از دیگر شبکه ها در جریان
این رقابت ها قرار گرفته اند .نظرسنجی مرکز تحقیقات نشان می دهد از
میان بینندگان المپیک ۷۹.۳ ،درصد مسابقات «کشتی» ۵۲.۹ ،درصد
مسابقات «والیبال» و ۲۶.۱درصد هم مسابقات کاراته را بیشتر از دیگر
رقابت ها تماشا کرده اند .فوتبال ۱۴.۹درصد ،وزنه برداری ۱۳.۸درصد،
تکواندو ۱۱.۹درصد ،تیراندازی ۸درصد ،بســکتبال ۶.۹درصد ،دو و
میدانی ۳.۱درصد ،شــنا ۱.۹درصد ۱.۵ ،جــودو ،بوکس ۱.۵درصد،
دوچرخه سواری ۰.۸درصد ،ژیمناستیک ۰.۸درصد ،شمشیربازی ۰.۴
درصد و هندبال ۰.۱درصد بیننده داشــته اند .دیگر رشته های ورزشی
هم در مجموع ۶.۱درصد بیننده داشته است .بر اساس این نظرسنجی،
۵۸.۵درصد از بینندگان المپیک توکیو عملکرد شــبکه های سیما را
در خصوص «کیفیت پخش به لحاظ دریافت صدا و تصویر مطلوب»
موفق تر از دیگــر زمینه ها ارزیابی کردند ۵۲.۶ .درصد هم از تســلط
گزارشگران مسابقات (گزارش روان و دقیق) ۵۰ ،درصد از اجرای مجریان
برنامه های ویژه المپیک ۴۸.۱،از پخش کامل مسابقات ورزشکاران ایرانی
در المپیک ۴۳.۶ ،درصد از اطالع رســانی در مورد زمان پخش و نتایج
مسابقات المپیک ۳۹.۵،درصد از ارائه اطالعات درباره تاریخچه و حواشی
المپیک ۳۸.۴ ،درصد از گفتگو با ورزشکاران المپیکی و خانواده ان ها در
استودیوهای تهران و توکیو و ۳۶.۹درصد هم از تحلیل های کارشناسی
درباره مسابقات المپیک ارزیابی مثبتی داشته اند .همچنین ۴.۳،درصد از
مخاطبانهم ازرادیو شنوندهگزارش های مسابقات المپیک توکیو۲۰۲۰
بوده اند ۸.۶ .درصد هم از طریق سایت های اینترنتی مانند تلوبیون این
رویداد ورزشی را تماشا کرده اند.
طول سال ها ممیزی کرده است ادامه دارد و می توان گفت ممیزی در کشور
ما انتها ندارد .برای ممیزی اثار ابتدا می گویند که ما امده ایم که به شما کمک
کنیم و روی خروجی کار تمرکز می شود .بعد که به نهاد نظارتی فشار وارد
می شــود که چرا نظارتی نیست ،می بینند باید از قبل تر مث ً
ال در فیلمنامه
ممیــزی را اعمال کنند و باز به این می رســند که باید به مرحله ای قبل تر
بازگردند .سیستم نظارتی به این ترتیب همیشه جلوتر می اید و ناگهان مانند
دهه ۶۰می شود که حتی تست گریم را هم می دیدند .ممیزی پایان ندارد و
شنزاری است که گسترش می یابد .ما باید از این موضوع مراقبت کنیم .اگر
قرار باشد ممیزی ها سرانجامش همان شود که در تلویزیون رخ می دهد ،مردم
انگیزه ای ندارند پولی بپردازند یا باید دکمه تلویزیون را بزنند یا ماهواره ببینند.
بحث ما با دوســتان حوزه ممیزی همین است که البته درباره ان مفاهمه
می کنیم .دبیر انجمن صنفی وی او دی ها در ادامه بیان کرد :باید بدانیم که
درباره چه پدیده ای صحبت می کنیم .ایا درباره سریال هایی صحبت می کنیم
که مردم به اجبار می بینند؟ اینجا مردم انتخاب می کنند و برای ان پول هم
می پردازند .بخش مهمی از کار ما هم این اســت که مفاهمه شکل بگیرد.
اینگونه هم نیست که بگوییم تیغ ارشاد کمتر می برید .ممکن است با تغییر
مسئولین همه چیز تغییر کند یا تفاوتی بین دو نهاد صداوسیما و ارشاد نباشد.
وی درباره اینده وی اودی ها افزود :ماجرای ورشکســتگی سالن های سینما
مربوط به قبل از کروناست و برخی کشــورهای اروپایی همان زمان اعالم
ورشکستگی کردند و دلیل ان شرکت های وی او دی اعالم کردند .در نتیجه
این اتفاق ناگزیر است و ما مجبوریم به این سمت برویم .عسگرپور در بخش
دیگری از صحبت هایش با اشاره به اهمیت مجوز اصناف گفت :بسیاری از
مشاغل مختلف صنف هایی دارند که مجوزهایشــان کاربرد دارد اما حوزه
فرهنگ و هنر چون خیلی مهم است ،ادارات بسیاری برای نظارت بر انها شکل
می گیرد .اتفاقاً اگر به این نقطه برسیم که نهاد صنفی مجوز بدهد و بگوییم تو
باید پای ان بایستی مسئولیت شکل می گیرد .در حال حاضر هفته ای هشت
اپیزود از پلتفرم ها پخش می شود که امسال حدود ۴۰۰اپیزود است .این عدد
کمی نیست و حدود دو هزار میلیارد سرمایه در حوزه سریال که همین ۴۰۰
اپیزود است گردش مالی داشته ایم .در دنیا کشورهایی که این حجم تولید
دارند مجوز تولید هم دارند و خودشان باید در حوزه نظارت مسئولیت داشته
باشند و اگر دیگری نظارت داشته باشد مسئولیت شکل نمی گیرد .این مدیر
سینمایی در پایان گفت :در یک سال و نیم گذشته حداقل چهار هزار نفر
درگیر ساخت اثار نمایشی بوده اند که بخش قابل توجهی از ان ها از اعضای
خانه ســینما بوده اند و بیش از این عدد کسانی هستند که غیرمستقیم با
پلتفرم ها در ارتباط و در حال فعالیت هســتند و حدود ۱۱هزار نفر به این
ترتیب سر کار هستند .به همین دلیل اگر شما االن بخواهید فیلم بسازید برای
پیدا کردن عوامل با مشکل مواجه می شوید .چون همه سر کار هستند. صفحه 3
«صد سال کاریکاتور در تهران» منتشر شد
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1490یکشنبه24مردادماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:10
اذان ظهر
20:21
غروب افتاب
20:42
اذان مغرب
04:16
اذان صبح فردا
05:59
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
محمدرضا ورزی:
مخاطبسالهاستمنتظرسریال
جدیدی در محرم نیست
محمدرضا ورزی می گوید که سال هاست مناسبت محرم
خیلی برای ساخت سریال و مجموعه های نمایشی جدی
گرفته نمی شــود و به تبع ان ،مخاطب هم دیگر چندان
منتظر تماشای سریال های جدید نیست .این کارگردان
سینما و تلویزیون درباره کاهش تولید و پخش سریال های
جدید در مناسبتی مانند ماه محرم و در پاسخ به اینکه ایا
شرایط کرونا را می توان توجیهی برای این مساله دانست،
اینگونه عنوان کرد که «کرونا دلیل موجهی برای این مساله
نیست» و به ایسنا توضیح داد :کاهش تولیدات اثار نمایشی
در مناسبتی مانند محرم ،ارتباط چندانی به کرونا ندارد؛
الزم به یاداوری است سال گذشته وحتی امسال برای ماه
مبارک رمضان در شبکه های مختلف سریال تولید شد و
برای عید نوروز هم مجموعه های نمایشــی به مرحله ی
تولید رسید؛ بنابراین در ایام کرونا هم ،همکاران مشغول به
کار بودند .اما سال هاست که مناسبت محرم خیلی جدی
گرفتهنمی شودوطبیعتامخاطبهمدیگرمنتظرتماشای
سریال جدیدی نیست .ورزی تاکید کرد :خیلی مهم است
که هر ساله حداقل سه شبکه تلویزیونی در مناسبت محرم
تولید سریال داشته باشند .سوژه های متعددی در این زمینه
وجود دارد .حتی یکسری وقایع واقعی وجود دارد که قابلیت
به تصویر کشــیده شدن را داشته و جنبه دراماتیک قابل
اعتنایی هم دارند .کارگردان فیلم «ابراهیم خلیل اهلل(ع)»
افزود :عمدتا فیلم سازان ما عالقه مند هستند که در حوزه
تاریخ عاشورا و مناسبت محرم سریال سازی کنند اما به
اعتقاد من ســفارش دهنده هم باید سفارش بدهد و این
امکان را ایجاد کند و مســیر را باز بگذارد که فیلمسازان
ترغیب شوند و با یک انگیزه مضاعف تولید کنند.
کارگردان «تبریز در مه» در پاسخ به پرسشی دیگر درباره
لزوم رفتن ســراغ تولید اثار مذهبی بــا موضوعات روز و
تاثیرگذار با پروداکشن ساده تر که زودتر هم به پخش برسد،
با نام بردن از مجموعه های «پرده نشین» و «معصومیت
از دســت رفته» به عنوان دو سریال موفق در این زمینه،
خاطرنشــان کرد :در این سال ها مجموعه های نمایشی
وزینی ویژه محرم تولید شدند و اتفاقا کارهای پرمخاطبی
هم بودند .نمونه ای از این دست کارها« ،پرده نشین» (بهروز
شعیبی) است که محرم امسال بازپخش می شود .من از این
سریال خیلی خوشم امد .مجموعه موثری بود؛ مخصوصا
بازی جذاب اقای فرهاد اییش و خانم ویشــکا اسایش.
«معصومیت از دست رفته» استاد عزیزم داود میرباقری هم
کار بسیار موفق و جذابی بود و تماشاگر را جذب اثر کرد.
تهران از منظر کارتونیست ها
به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی کتاب صد سال کاریکاتور در تهران گرداوری ،تنظیم
و نگارش جمال رحمتی به تازگی منتشــر و روانه بازار نشر شده است .این کتاب یکی دیگر از کتاب های
مجموعه کتب ســده (یعنی صد سال نویسندگی در تهران ،صد سال نقاشی در تهران ،صد سال عکاسی
مناظر در تهران و صد ســال گرافیک در تهران) است که تالشی برای بازنمایی وضعیت فرهنگی و هنری
صد ســال اخیر شهر تهران اســت .جمال رحمتی مولف این اثر کاریکاتوریست و پژوهشگر ایرانی ،برنده
چندین جایزه بین المللی ،متولد ۱۳۵۱زنجان است .او فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای
زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانسش را هم در زمینه انیمیشن از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر اخذ
کرده اســت .او سابقه همکاری در جایگاه کاریکاتوریست با روزنامه ها و مجالت دنیای تصویر ،همشهری،
شــرق ،توانا ،ایران ،زن ،زنان فردا ،روز هفتم ،عصر ازادگان ،جامعه ،توس و نشــاط و بســیاری نشریات
دیگر را دارد .نیز دبیر ســرویس کاریکاتور و کارتون نشــریات معتبری همچون شرق ،هم میهن ،مجالت
همشــهری و ...را نیز به عهده داشته و در حال حاضر هم دبیر سرویس طرح روزنامه اعتماد است .جمال
رحمتی دارنده ۲۶جایزه بین المللی از جمله ۶جایزه اول جهانی است .او مدرس دانشگاه است و تا کنون
کارگردانی چند فیلم کوتاه داســتانی را نیز تجربه کرده اســت .در پشت جلد این اثر موضوع و محتوای
کتاب به این شرح توضیح داده شده است:
«کاریکاتــور و کارتون هنر عصر جدید اســت .هنــری که قرن ها بعد از ظهور و ثبوت رشــته های دیگر
تجســمی به وجود امده است .بسیاری ریشــه ان را در اثار داوینچی و دورر و ...جست وجو می کنند ،اما
واقعیت این اســت که اصرار ادمی برای مشخص شــدن تکلیف همه چیز ،او را به این ریشه یابی رسانده
اســت و معلوم نیست که واقعیت این باشــد؛ اما اینکه چه زمانی و چگونه وارد ایران شده است ،واضح و
مشخص است .شاید ان زمان که از عظیم زاده ،نقاش اهل تبریز و از بنیانگذاران هنر کاریکاتور ،توانست
با بهره گیری از شــیوۀ طراحی روتر ،اما با خط و ترکیب بندی های ساده تر ،نخستین کاریکاتورهای بومی
ایــران را پایه گذاری کند ،فکر نمی کرد که یک قرن بعد ایران یکی از مراکز مهم کارتون و کاریکاتور دنیا
شــود .اگر فضای مجازی را کنار بگذاریم ،کارتون و کاریکاتور دو رسانۀ مهم برای عرضه دارد؛ مطبوعات
و نمایشگاه ها .تهران مرکز هر دوی اینهاست .مهم ترین نشریات و معتبرترین نمایشگاه ها و جشنواره های
کاریکاتور و کارتون کشور در تهران برگزار می شود .کتاب حاضر نگاهی اجمالی به کاریکاتور ایران از ابتدا
تاکنون دارد و تهران را از نگاه نقادانۀ صد کارتونیست به نمایش می گذارد».
پیروز حناچی شهردار وقت تهران پیش گفتاری برای این مجموعه و نیز این اثر نوشته است که در بخشی
از ان چنین می خوانیم:
«بیش از دو قرن اســت که تهران پایتخت ایران است و از منظرهای مختلف سیاسی ،فرهنگی ،اقتصادی
و اجتماعی نقطۀ همگرایی ملی و محل وقایع بررگ تاریخی کشــور اســت .شهر تهران به واسطۀ همین
مرکزیت ،ســه دوره تاریخی متفاوت با مظاهر و مضامین مختلف را از سر گذرانده است .این شهر خاصه
در صد سال گذشــته بستر اصلی تحوالت و وقایع تاریخی مهم سرزمینمان بوده است و به همین جهت
است که بررسی جایگاه و واکاوی ابعاد کمتر شناخته یا دیده شده این شهر و برجسته سازی ان ضرورت
می یابــد .باید توجه کرد که عــاوه بر اهمیت پرداختن به ابعاد سیاســی و اجتماعی و اقتصادی تهران،
ظرفیت ها و زمینه های ارزشــمند هنری و فرهنگی شــهر نباید زیر ســایه ابعاد سیاســی شهر گم شود.
داشته های این شهر ذیل تحوالت پُر سروصدای مناسبات پایتختی پنهان مانده است».
این اثر در چهار بخش کلی تنظیم و دســته بندی شده اســت که پس از پیشگفتار و مقدمه امده اند؛ در
بخش اول تاریخ کاریکاتور ایران از منظری دیگر بررســی شده که مباحثی چون اولین نشریات فکاهی-
انتقادی در دوره های مختلف تاریخی از ســال های اول پیروزی مشــروطه تا زمان انتشار مجله گل اقا و
خط خطی از جمله انهاست .کتاب سپس در بخش بعدی نگاهی کلی به کارتونیست و کاریکاتوریست های
ایران طی دهه های ۲۰تا ۹۰انداخته اســت .در بخش بعدی نیز زندگی و اثار ریش سفیدهای کاریکاتور
ایران یعنی کامبیز درم بخش ،غالمعلی لطیفی و بهمن رضایی بررسی شده است.
در بخش پایانی این کتاب نیز که «تهران از منظر کارتونیســت ها» نام دارد با رزومه ای مختصر از ۱۰۰
کارتونیست ایرانی به عالوۀ یک اثر از انها درباره تهران روبه روییم .صدسال کاریکاتور در تهران با همکاری
شــهرداری تهران و انتشــارات علمی و فرهنگی در ۲۵۹صفحه به شــکل نیمه مصور با شمارگان ۵۰۰و
قیمت ۱۵۷هزار تومان ،در سال ۱۳۹۹منتشر شده است.
با وجود محدودیت های کرونایی؛
مخالفتهنرمندانصنایعدستیبابرگزارینمایشگاهشهریورماه
برخی از هنرمندان صنایع دســتی با برگزاری نمایشــگاه صنایع
دســتی که قرار است از اول تا هفتم شهریور ماه در تهران برگزار
شود ،مخالف هستند.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی
به تازگی از برنامه ریزی ها برای برگزاری سی وپنجمین نمایشگاه
ملی صنایع دســتی از یکم لغایت هفتم شهریور ۱۴۰۰در صورت
شرایط مناسب از نظر شیوع ویروس کرونا خبر داده است.
خشایار نیکزادفر گفته که بر اســاس برنامه ریزی های انجام شده
قرار است این نمایشگاه در تاریخ یادشده برگزار شود ،اما با توجه
به تاکید ســتاد ملــی مقابله با کرونا در خصوص برگزار نشــدن
نمایشــگاه در شــرایط قرمز کرونایی ،در صورت تداوم وضعیت
قرمز ،برگزاری این نمایشگاه به تاریخ دیگری موکول خواهد شد.
او اضافــه کرد :با این حال به منظور تســریع در فرایند برگزاری
نمایشــگاه در شــرایط نرمال از نظر شــیوع ویروس کرونا ،ثبت
نام از هنرمندان ۳۱اســتان کشــور در حال انجام است و چهار
سالن برای برگزاری این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های
بین المللی تهران در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی،
خاطرنشان کرد :انچه مسلم است در شرایط قرمز کرونایی امکان
برگزاری نمایشگاه نداریم ،اما چنانچه در زمان برگزاری نمایشگاه
(یکم الی هفتم شهریور) وضعیت کرونا نارنجی یا زرد باشد ،بازهم
پروتکل های بهداشتی به طور کامل رعایت خواهد شد ،به گونه ای
که بازدیدها کنترل شــده اســت ،تمام افراد تب سنجی می شوند
و داشتن ماســک و رعایت فاصله اجتماعی از الزامات حضور در
این نمایشگاه است .ســی وپنج مین نمایشگاه ملی صنایع دستی
همزمان با نمایشــگاه فرش دســتباف برگزار خواهد شد به طور
حتم همزمانی این دو نمایشگاه باعث افزایش مخاطبان نمایشگاه
خواهــد بود که این اتفاق با وضعیتی که اکنون کشــور دچارش
شده بسیار متفاوت خواهد بود.
در حال حاضر برخی از هنرمندان با برگزاری نمایشــگاه و واریز
وجه برای ایجاد غرفه مخالف هستند انها حتی در فضای مجازی
و گروه هــای جمعی خــود این مخالفت را به صــورت عمومی تر
مطرح کرده اند .برخی نیز در تردد هســتند که ایا برای نمایشگاه
ثبت نام انجام دهند یا نه و اینکه شــرایط کشور در شهریور ماه
چه تغییری خواهد داشت.
حمید ناصری از هنرمندان صنایع دســتی است می گوید :امسال
با توجه به برگزاری مراســم ایام محرم پیش بینی می شــود که
وارد پیک دیگری از شــیوع ویــروس خواهیم شــد بنابراین از
االن مشــخص است که این نمایشــگاه نیز مانند نمایشگاه بهاره
برگزاری نخواهد شــد .از سویی سال گذشته اعالم کردند که در
کنار نمایشگاه گردشگری ،نمایشگاه صنایع دستی نیز به صورت
مجازی برگزار می شود ولی ما هیچ وقت ندیدیم که این نمایشگاه
مجازی چطور برگزار شد!
اکبر رمضان زاده نیز از هنرمندان قالی باف اســت که هر سال در
نمایشــگاه صنایع دستی شــرکت می کند او نیز به خبرنگار مهر
می گوید :در تردید هستم که شرکت کنم یا نه اگر شرکت نکنم و
نمایشگاه برگزار شود ،از غافله عقب می مانم اما اگر برگزار نشود،
هم از پولم گذشته ام چون می دانم که دیگر به این زودی ها پولم
را برنمی گردانند .بهتر است که این نمایشگاه اص ً
ال در این شرایط
برگزار نشود هر چند که ما هیچ فروشی در این مدت نداشته ایم.
ولی تجربه ثابت کرده که برگزاری چنین نمایشــگاهی در چنین
شرایطی به صالح نیست.
از طرف دیگــر هنرمندانی که در فضای مجازی مخالفت خود را
با برگزاری نمایشــگاه اعالم کرده اند فهرستی از فروش غرفه های
نمایشگاه را منتشر کردند که نشان می دهد از اکنون برای اجاره
غرفه ای در نمایشــگاه طبق تعرفه مصوب نمایشــگاه بین المللی
ایــران ۲۸۹ ،هزار تومان تعرفه واگذاری هــر متر مربع از فضای
سرپوشــیده نمایشــگاه بدون تجهیزات در یک دوره هفت روزه
اســت .تعرفه اپلیکیشن نمایشگاه برای هر شرکت نیز ۴۲۵هزار
تومان و برای خدمات عمومی به ازای هر مترمربع فضای پوشیده
۸۸هزار و و ۷۹۰تومان در نظر گرفته شده است.
هر کدام از هزینه های واگذاری فضا در نمایشگاه بدون تجهیزات،
هزینه اپلیکیشــن ،خدمات عمومی؛ امکانــات اختصاصی ،غرفه
بندی استاندارد ،و ....متفاوت است.
ً
این هنرمندان همچنین در نامه ای نوشــته اند که ظاهرا برخی از
این عزیزان یا در این کشــور زندگی نمی کنند یا ک ً
ال رسانه های
جمعی را تحریم کرده اند زیرا با نیم نگاهی به اخبار جاری کشور
مشــخص می شــود که پیک پنجم کرونا تمامی کشور را درگیر
کرده و روزانه جان بســیاری از احاد ملت را می ســتاند ،حال با
چه منطقی معاونت صنایع دســتی کشــور برای برگزاری چنین
نمایشگاهی برنامه ریزی کرده و فراخوان صادر کرده است.
البته ناگفته نماند بسیار جای تعجب و سوال دارد در شرایطی که
صنعتگران و هنرمندان در دو سال گذشته تمامی نقدینگی خود
را صرف خرید و تولید محصول کرده اند و اکنون گرفتار پرداخت
اقساط بانک ها بوده و از ســوی دیگر تامین هزینه های معیشت
یومیه خود هســتند چگونه می توانند هزینه های باالی اعالمی از
ســوی برگزار کننده را تامین کنند .بنابراین این هنرمندان زمان
برگزاری نمایشگاه ر غیرکارشناســی و نامناسب ارزیابی کرده و
هزینه های براورد شده توسط مجریان ان را نیز ناعادالنه دانسته
و برگزاری نمایشگاه را اتالف منابع می دانند.
ی اذری زبان ها در مستند «صادق الوعد»
پخش قدیمی ترین تصاویر عزادار
مجموعه مســتند «صادق الوعد» در ۱۲قسمت ۳۰دقیقه ای
عناصر کلیدی میراث معنوی عزاداری در اردبیل را مورد بررسی
دقیــق قرار داده و نقطــه به نقطه ،اتصال این ایین به اشــعار
عرفانی بیضاء اردبیلی را به تصویر می کشــد .در «صادق الوعد»
از منابع دست اول کتب ،نوارهای برجا مانده و ذاکرین قدیمی
که برخی طی این سال ها به رحمت خدا رفته اند ،استفاده شده
است.
استناد مســتند «صادق الوعد» به دســت خط های شاعری از
۱۵۰ســال قبل ،دستیابی و اســتفاده از قدیمی ترین تصاویر
عزاداری های اذری زبان ها و پخش کردن صدای مجالسی برای
حدود ۶۰سال قبل ،همه و همه گواهی بر قوت فرم و محتوای
این سبک عزاداری است.
این مستند که از سال ۱۳۸۷تصویربرداری ان شروع شده است
از ارشیوهای شخصی متعلق به سال های ۱۳۷۱تا ۱۴۰۰بهره
می برد و محوریت ان درباره شخصیتی به نام میرزامحمد صادق
اردبیلی است که اشعار این شاعر ایینی که سال ۱۳۰۳دارفانی
را وداع گفته در مراســم های عزاداری اذربایجان از دیرباز مورد
اســتفاده بوده اســت .وی با تخلص «بیضاء اردبیلی» نامه های
خود را به نام «صادق الوعد» مهر می کرده است.
نگاه این شــاعر ایینی به واقعه کربال و نهضت امام حسین (ع)
نگاهی مملو از حادث شــدن اتفاقی پــر صالبت و غنی بوده و
هرگز اثری از ضعف نفس یا ذلت دادن به خاندان اهل بیت (ع)
در اشعار وی دیده نمی شود.
محمدرضا سراج تهیه کننده این مستند در این باره اظهار کرد:
ایین کهن عزاداری اردبیل ،بخشــی جدی از هویت مردم این
ســرزمین است که فراگیر شــدن ان طی اعصار ،نه تنها اثری
بنیادیــن بر هویت ملی مــردم ایران گذاشــته ،بلکه عزاداری
اردبیلی ها ،زبانزد ســاکنان عتبات عالیات و شاخصی برای ابراز
ارادت به خاندان ال اهلل در بین دیگر شیعیان جهان شده است.
این تهیه کننده ادامه داد :این مســتند نحوه عزاداری اصیل را
برای ایندگان بازگو می کند ،ضمن ان نیز به این مســاله اشاره
می شــود که مخاطب من کودکی اســت که ســال ها بعد زاده
می شــود و تعریف می کند که زمانی نام اباعبداهلل الحسین (ع)
را اینگونه با احترام می بردند و به یاد ایشان عزاداری می کردند.
وی بیان کرد :در ۲قســمت اول این مستند به سنت عزاداری
در اردبیل پرداخته می شــود که فلسفه و طراحی خاص خود را
دارد .در قســمت سوم به دسته داری و نقش اسب در تعزیه های
اذربایجانی پرداخته می شود .قســمت چهارم به یکی از اشعار
میرزامحمــد صــادق اردبیلی اختصــاص دارد و در خالل این
قســمت بندهایی از اشعار وی تفسیر خواهد شد .قسمت پنجم
و ششم به استاد بیضاء ،استاد شمس عطار اردبیلی و شاگردش
عباس قلی یحیوی پرداخته می شــود .در قسمت های ۸ ،۷و ۹
صدور این نحوه از عزاداری به تهران در اواخر دوره قاجار بررسی
می شود .قسمت ۱۱ ،۱۰و ۱۲نیز به عرفان واقعی امام حسین
(ع) پرداخته می شود چون عرفان منهای امام حسین (ع) عرفان
نبوده و هر عرفانی باید از طریق اهل بیت (ع) بیان شــود که با
مسائلی مثل صوفی گری و ...بسیار متفاوت است.
مستند «صادق الوعد» کاری از گروه معارف به تهیه کنندگی و
کارگردانی محمدرضا سراج زاده با اهنگسازی اریا عظیمی نژاد
است که هر روز حوالی ســاعت ۱۷.۳۰به مناسبت ایام محرم
روانه انتن می شود. صفحه 4