روزنامه هنرمند شماره 1489
روزنامه هنرمند شماره 1489
شنبه 23مردادماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1499صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
تعطیلیسالن های
سینما و تئاتر
به احترام کادر درمان
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
علی ســلیمانی بازیگر سینما و تلو یز یون
بر اثر کرونا درگذشت
داغی دیگر برای اهالی هنر
ارشا اقدسی کنار پیمان ابدی ارام گرفت؛
دیدار دور نیست
مجمع ســاالنه صندوق اعتباری هنر برگزار شد؛
عملکرد قابل تحسین صندوق
در 4سال اخیر صفحه 1
2
مجمعساالنهصندوقاعتباریهنربرگزارشد؛
شنبـــــه 23مردادماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1499
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
نقد
ستاد ملی کرونا درباره تعطیلی ها
سریع تر تصمیم گیری کند
ســخنگوی کمیســیون بهداشــت و درمــان مجلــس،
خواستار تصمیم گیری هرچه ســریعتر ستاد ملی مبارزه
با کرونا درباره تعطیلی سراســری ،همراه با فراهم کردن
زیرســاخت های «اجرایی ،نظارتی و معیشتی» تعطیالت
شد.
زهرا شــیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس شــورای
اسالمی ،با اشاره به روند فزاینده موج پنجم بیماری کرونا
و ضرورت اتخاذ تصمیمات فوری و موثر اظهار داشــت :با
تغییر دولت و ترکیب اعضای ســتاد ملی مبارزه با کرونا،
رونــد مقابله با این بیماری خطرناک نیز باید تغییر جدی
کند؛ حتی به نظر می رســد تا زمــان تعیین تکلیف وزیر
بهداشت ،باید تیم موثری برای حفاظت از جان و سالمتی
مردم وارد عمل شود.
وی تاکید کرد :در حال حاضر کمیته علمی مســتقر در
وزارت بهداشت ،به نوعی وظیفه سیاست گذاری و ترسیم
پِلَن های درمانی مقابله با کرونــا را برعهده دارد که الزم
است در خصوص کارکرد این کمیته نیز تجدیدنظر جدی
صورت بگیرد.
سخنگوی کمیسیون بهداشــت و درمان مجلس شورای
اســامی تصریح کرد :با در نظر گرفتن تجربه یک ســال
و نیــم اخیر و وضعیت فعلی شــیوع بیمــاری کرونا ،دو
اقدام اساســی باید صورت بگیرد؛ نخستین اقدام مربوط
به اصالح ســبک زندگــی و رعایت جــدی پروتکل های
بهداشتی همزمان با واکسیناسیون گسترده و اقدام دوم،
مربوط به اصالح تدابیر درمانی در نظام ســامت کشــور
است که سازوکار ان به درســتی تعریف نشده و باید در
ان بازنگری شود.
شیخی همچنین افزود :تفویض اختیار از سوی ستاد ملی
مقابله با کرونا به ســتادهای استانی به ریاست استانداران
و مســئولیت دادن به انها و نیز گزارش گرفتن مداوم از
انها درباره تصمیماتشــان ،از دیگر اقدامات ضروری است
که در راهکارهای 20گانه کمیســیون درمان و بهداشت
هم قید شده و باعث می شــود تا استانداران در مقابله با
بیماری کرونا منتظر تصمیمات مرکزی نمانند و متناسب
با شرایط هر استان اقدام فوری کنند.
وی همچنیــن در خصوص نامه اخیر وزیر بهداشــت و
درخواســت تعطیلی دو هفته ای سراسری گفت :تعطیلی
الزم اســت ،اما باید زیرســاخت های نظارتــی ،اجرایی و
معیشتی ان نیز فراهم شود؛ چراکه اعالم تعطیلی همراه
با اغاز مســافرت ها فایده ای نــدارد و تعطیلی های بدون
حمایت از اقشــار مســتضعف و ضعیف هم که کســب و
کارشان تعطیل می شــود ،باعث تداوم فشار بر روی انها
می شود.
سخنگوی کمیسیون بهداشــت و درمان مجلس شورای
اســامی تاکیــد کرد :بر همین اســاس ،تاکیــد ما این
اســت که ســتاد ملی مبارزه با کرونا هرچه سریع تر در
خصوص تعطیلی ها و نیز فراهم کردن زیرساخت های ان
تصمیم گیری کند.
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نشر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید.
عملکردقابلتحسینصندوقدر 4سالاخیر
وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در مجمع عمومی ســاالنه صندوق اعتباری هنر (سال )۱۳۹۹با
بیان اینکه این صندوق در ۴ســال گذشته توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
با اصحاب فرهنگ ،هنر و رســانه باشــد گفت :از طریق مدیریت با انضباط مالی توســعه گرا و
تعامل گرا شــاهد رشــد قابل توجهی در حوزه های خدمات ،مدیریت ،تعامل و ارتباط با اعضا و
ارتقا جایگاه ان هســتیم .صالحی با قدردانی از زحمات و خدمات مدیرعامل و کارکنان صندوق
اعتباری هنر ادامه داد :این صندوق بخش مهمی برای وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی به شمار
می اید و نقطه تماس با زندگی روزمره هنرمندان است .از سوی دیگر با توجه به شرایط حاکم در
۴ســال گذشته از جمله بالیای اسمانی ،زلزله ،کرونا ،تحریم این مجموعه توانست نقطه تماس
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با اصحاب فرهنگ ،هنر و رسانه باشد و در این مدت در ۴محور
روند رو به تکامل و قابل قبول و قابل توجهی را طی کرده است.
توجه به انضباط مالی و جمع کردن بدهی ها
وی تصریح کرد :اولین محور حوزه خدمات اســت .که خوشبخانه عملکرد صندوق چه به صورت
تاسیسی و چه به صورت تکمیلی روند رو به جلو و قابل توجهی داشت و از ان جمله می توان به
حوزه های بیمه ،خدمات بال عوض ،تســهیالت بال عوض ،کارافرینی ،اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره
کــرد .خروجی این اقدامات هم در قالب هنرکارت نمایان شــد .بــه هر صورت خدمات صندوق
اعتباری هنر در قالب هنرکارت در قالب و ســاختار روشــنی دنبال می شود .در این دوره توسعه
کمی و کیفی شکل گرفت و پایه ای برای خدمات بعدی شد .وزیر فرهنگ و ارشاداسالمی گفت:
ســازمان و مدیریت کار ،محور دوم مســیر صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی است .در این
بخــش در جنبه هــای مختلف قوام خود را پیدا کرده و از ان جملــه می توان به انضباط مالی و
جمع کردن بدهی ها و افزودن به اعتبار صندوق اشــاره کرد .وی تعامل و ارتباط را محور بعدی
برشــمرد و ادامه داد :مجموعه هایی مانند صندوق اعتباری هنر هر چند دو محور اول را رعایت
کنند ولی اگر محور سوم که تعامل و ارتباط است را رعایت نکنند ضعیف می شوند و به مرور به
گل می نشــینند .تعامل و ارتباط در صندوق اعتباری هنر به شــیوه های مختلف از جمله ارتباط
چهره به چهره با هنرمندان ،ســفرهای حمایتی و با ســعه صدر و سنگ صبور بودن مدیران این
مجموعه شکل گرفت.
توصیه های اقای وزیر به مدیران اینده و نمایشی نبودن «هنرکارت»
صالحی چهارمین محور را ارتقای منزلت صندوق برشــمرد و افزود :یکی از شعارهایی که بر ان
تاکید داشــتیم این بود که هر مجموعه ای باید مرجعیت خــود را ارتقا بدهد .این مرجعیت در
صندوق اعتباری هنر ارتقا یافته و در نزد هنرمندان شــناخته شده و محترم است .همچنین نزد
دســتگاه های اجرایی و مجموعه نظام حکمرانی هم مرجعیت پیدا کرده است .به هر حال این ۴
محور از طریق کاردانی مجموعه مدیریتی این صندوق و همچنین کارکنان ان به دســت امده
و در کنــار ان حضور خانه های صنفی هم به کمک ان امد .صالحی در پایان گفت :توصیه هایی
وجود دارد که می توان به عنوان تجربه به مدیران اینده این صندوق منتقل کرد .به عنوان مثال
وقتی هنرکارت در حال شــکل گیری بود تاکید داشــتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی
نباشــد .بنابراین هنرکارت را باید در فضای توســعه خدمات تقویت کرد زیرا توسعه خدمات ان
امری مهم اســت به گونه ای که هنرمند حس کند از ســوی جامعه حکمران مورد توجه است.
همچنین توجه به تعامل با صنوف از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر یک تجربه ماندگاری
اســت که مدیران اینده می توانند از ان بهره ببرند .توجه به ایده های توسعه ای سرمایه گذارانه
که قابلت اجرایی هم دارد مورد توجه مدیران اینده قرار بگیرد.
گزارش اقای مدیرعامل و وظایف جدید صندوق اعتباری هنر
سیدحسین ســیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز در بخش دیگری از این برنامه ضمن
ارائه گزارشــی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات دوره ۴ساله این صندوق ،گفت :صندوق اعتباری
هنر در این بازه زمانی وظایف جدیدی را برای خود تعریف کرد و بازســازی همیتی و ماموریتی
پیدا کرد و از حالت اداری خارج شــد و بازخوردهایی که از جامعه هنری دریافت می کند نشان
این مدعا اســت .وی با تاکید بر اینکــه کارها و اقدامات کوچک هم دیده می شــود ،ادامه داد:
صندوق اعتباری هنر با هدف حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر تاســیس شــد .رویکرد حمایتی
صندوق در ۵بخش بیمه تامین اجتماعی ،بیمه درمان تکمیلی ،طرح تکریم ،کمک مستمری و
تسهیالت (قرض الحسنه ،بال عوض و کارافرینی) متمرکز شده است .خوشبختانه با توسعه کمی
و کیفی خدمات ،شــاهد رشد چشــمگیر در تمام این حوزه ها هستیم .به طوری که طی دوره ۴
ساله تعداد اعضای صندوق از ۴۴هزار ۵۰۰نفر به بیش از ۸۲هزار نفر رسید.
رشد کمی تعداد تسهیالت به نسبت به سالهای قبل
ســیدزاده با اشــاره به اهمیت ارائه خدمات بیمه ای به جامعه فرهنگ و هنر گفت :گســترش
خدمات بیمه ای یکی از مهمترین اهداف صندوق اعتباری هنر طی این مدت بود .خوشــبختانه
در این حوزه دســتاوردهای خوبی به دست اوردیم .تعداد اعضای معرفی شده به سازمان تامین
اجتماعی در انتهای ســال ۱۸ ،۹۵هزار نفر بود که این تعداد با رشد ۱۳۶درصدی به ۴۲هزار
و ۷۰۰هزار نفر در انتهای ســال ۹۹رســید .همچنین تعداد اعضای تحت پوشش بیمه درمان
تکمیلی از ۱۳هزار و ۶۱۱نفر در سال ۹۵به بیش از ۳۰هزار نفر در سال ۹۹رسیده است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه افزود :در حوزه تســهیالت قرض الحسنه ضروری طی
دوره ۴ســاله با رشد ۴۷۰درصدی و در بخش تســهیالت بالعوض رشد بیش از ۱۰۰۰درصد
روبرو هســتیم .در سال ۹۹تعداد ۱۰۸۴نفر از هنرمندان از تسهیالت بال عوض بهره مند شدند
که این تعداد در سال ۹۵اماری نزدیک به ۱۱۰نفر بود.
تالش برای انجام سفرهای غیراداری!
وی پروژه هنرکارت را یکی از مهم ترین دستاوردهای صندوق برشمرد و اظهار داشت :هنرکارت
یک کار هویتی برای اعضای صندوق اعتباری هنر است .طی سفرهای حمایتی یکی از موضوعاتی
که در دیدار با هنرمندان مطرح می شــد مطالبه کارتی شناسایی معتبر بود که نشان از فعالیت
حرفه ای افراد دارد بود .در این مدت هنرکارت به ثمر نشســت که به لحاظ جامعه اماری تحت
پوشش و قابلیت های ان (کارت شناســایی و بانکی) دستاورد بزرگی است .سیدزاده با اشاره به
شــبکه همرســانان صندوق گفت :ما به ۲۲استان سفر کردیم ســعی کردیم این سفرها جنبه
اداری نداشــته باشــد و در فضای صمیمانه مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر استان ها را پیگیری
نماییم .طی این سفرها تقریباً ۳۰۰همرسان در قالب شبکه همرسانان در استان ها شکل گرفت
که مشــکالت و مسائل هنرمندان هر استان از طریق اطالع رسانی همرسان ها پیگیری می شود.
همرسانان در سفرهای حمایتی کمک بسیاری در شناسایی وخدمت رسانی به هنرمندان مستعد
و کمتر شــناخته شده در استان ها داشــتند .ما وظایف کالنی هم در صندوق داشتیم که ان را
دنبال کردیم؛ از ان جمله می توان به عمومی ســازی ،دسترسی فرهنگی ،رونق اقتصاد فرهنگ
و هنر و … اشــاره کرد که تجربه های خوبی در این بخش به دســت اوردیم .وی تاکید کرد :در
حال حاضر صندوق اعتباری هنر هیچ بدهی به هیچ مجموعه و نهاد مالی ندارد و همه را تسویه
کرده اســت و پاسداری از اعتمادی که در جامعه هنری برای صندوق به وجود امده بسیار مهم
و ارزشمند است.
طرح چند نکته از رییس سازمان سینمایی از عملکرد صندوق اعتباری هنر
در بخشــی از این نشست حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری گفت :در
دوره حضور اقای سیدزاده در صندوق اعتباری هنر پیشرفت را به خوبی احساس کردیم و من به
عنوان عضوی از اعضای هیات امنای ان بر خود می بالیدم .وی با اشاره به حضور صنوف در این
صندوق ادامه داد :در ابتدا برای این حضور مقاومت هایی در همه حوزه ها وجود دارد ولی تجربه
حضــور صنوف در صندوق اعتباری هنر موفق بود و باید از ان پاســداری کنیم زیرا این حضور
به هم افزایی و درک متقابل منجر شــد .انتظامی افزود :صندوق اعتباری هنر در دو وجه کاری
جدیدی را اغاز کرد و ان دو شامل انضباط مالی و کرامت انسانی بود که به ان نگاه جدی داشت
و این امر در سایه دولت الکترونیک به وجود امد زیرا هر چقدر دولت الکترونیک را مستقر کنیم
انضباط مالی هم حاکم می شود .وی ادامه داد :توجه به شهرستان ها اقدام دیگر صندوق اعتباری
هنر در این مدت بود و تمرکز بر ارائه خدمات در قالب هنر کارت به هنرمندان از ســوی تمامی
بخش های وزارتخانه یکی از این اقدامات اســت که مورد تاکید اقای دکتر صالحی هم هســت و
ایــن کار قدرت صندوق هنر را به عنوان یک نهاد مرجــع اجتماعی و فرهنگی افزایش می دهد
و امیدواریم این اقدام تداوم یابد .در بخش دیگری از این نشســت ،محســن جوادی معاون امور
فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی ،گفت :از حسن خلق و درک درست اقای سیدزاده از
شرایط موجود تشکر می کنم و ایشان در مدت حضور خود کارهای مفیدی در حوزه های مختلف
از جملــه کتاب کردند .وی ادامه داد :الزم اســت بخش های تخصصی تــری در حوزه صندوق
اعتباری هنر ایجاد شود و این صندوق می تواند در زمینه ارتقای امور رفاهی خود از ظرفیت های
معاونت های دیگر که امکان استفاده از این ظرفیت ها را ندارند نیز بهره ببرد.
دیدگاه مدیران عامل سه نهاد صنفی درباره شیوه های مدیریتی یک مجموعه
در بخش دیگری از این نشســت منوچهر شاهســواری مدیرعامل خانه سینما گفت :یاد بگیریم
که حق گذار باشــیم .در مدت ۴سال گذشته ارتباط صندوق اعتباری هنر به جامعه فرهنگی و
هنری کشــور از یک قاعده متفاوتی برخوردار شد و این امر موجب شد که همه برای همگرایی
تالش کنند و این موضوع دســتاورد مهمی اســت که باید به ان توجه داشــت .وی از خدمات
سیدحسین سیدزاده تشــکر کرد و ادامه داد :همراهی های سیدعباس صالحی هم در این مدت
بسیار راهگشا بود و ما ایشان را در زمره اصحاب فرهنگ کشور می دانیم و خدا قوت می گویم .در
ادامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت :در هیچ دوره ای تجربه خدمت رسانی
به اصحاب فرهنگ و هنر را نداشــته ایم و این دوره یک دوره شــکوفایی و نورانی بود و اشنایی
مجموعه فرهنگ و هنر کشور با صندوق اعتباری هنر و خدمات قابل ارائه ان یکی از این اتفاقات
بود .مدیر عامل خانه موسیقی افزود :در صندوق اعتباری هنر حس می کردیم در یک اتاق شیشه
ای فعالیت می کنیم و همه اقدامات شــفاف و روشن بود و در حال حاضر فضای ارامی بر عرصه
فرهنگ و هنر کشور حاکم است و اعتماد در این حوزه به دست امده است.
بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع
در ادامه این نشســت شــهرام گیل ابادی مدیرعامل خانه تئاتر گفت :مدیران و معاونان وزارت
فرهنگ و ارشــاد اســامی در این مدت یک مدل را به ثبت رســاندند و ادامه حرکت صندوق
اعتباری هنر با این مدل به پایایی و پویایی ان کمک می کند و الزم اســت این مدل در اســناد
بازشناسی شود و در صورتجلسات هم ذکر شود .وی افزود :همه می دانیم که شرایط حاکم چقدر
سخت بود ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با نگاه مردم گرا بودن و نخبگی توانستند این مسیر
را پیــش ببرند و بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع صندوق
اعتباری هنر یکی از این موارد است .به هر حال تاریخ تاریخ از جنای اقای سیدحسین سیدزاده
هم به نیکی یاد خواهد کرد و از زحمات ایشــان سپاســگزارم .در ابتدای این نشست حسابرس
صندوق اعتباری هنر گزارشی از عملکرد مالی و مالیاتی این صندوق در سال ۱۳۹۹ارائه کرد.
تعطیلی سالن های سینما و تئاتر
برای سالمت مردم ایران و به احترام کادر درمان
سالن های سینما و صحنه های تئاتر ،با توجه به اوج گیری
کرونا و شیوع جهش دلتای ان در کشور ،برای سالمت مردم
ایران به طور خودخواسته تعطیل شدند.
انجمن سینماداران و سالن های تئاتر در پیام هایی جداگانه
از تعطیلــی چند روزه کار خود به احترام مراســم عزاداری
تاسوعا و عاشــورای حسینی و حفظ سالمت مردم به دلیل
اوج گرفتن بیماری کرونا به ویژه جهش دلتا در کشور ،خبر
دادند.
سالن های تئاتر خصوصی که در طول موج پنجم کرونا ،کار
خود را ادامه دادند ،با فرا رسیدن مراسم عزاداری ماه محرم،
از روز دوشــنبه ۲۵تا شنبه ۳۰مرداد ماه به مدت پنج روز
تعطیل خواهند بود .این تعطیلی سراســری اســت و شامل
همه سالن های تئاتر در سراسر کشور می شود.
پیش از این ســالن های دولتی تئاتر تعطیل شده بودند که
ایــن تعطیلی همچنــان ادامه دارد و در حــال حاضر تنها
سالن های خصوصی به فعالیت خود ادامه می دهند که انان
نیز با اعالم وقفه در کار خود ،به اینده چشم دوختند.
امروز نیز انجمن سینماداران با انتشار اطالعیه ای از تعطیلی
یک هفته ای سینماها به احترام ایام عزاداری سرور و ساالر
شهیدان و تشدید شیوع کرونا خبر داد.
در متــن این اطالعیه امده اســت :با تشــدید موج پنجم
کرونا در کشــور و قرمز شدن تمامی شهرها ،اعضای انجمن
سینماداران به احترام کادر درمان که در این مدت متحمل
فشــار زیادی هســتند و همچنین به احترام ایام عزاداری
اباعبــداهلل الحســین (ع) تصمیم به تعطیلــی یک هفته ای
سینماها گرفتند.
بر همین اساس ،سینماهای کشور از شنبه ۲۳مرداد تا پایان
روز شنبه ۳۰مرداد تعطیل است و فعالیت تمام سینماهای
کشور از یکشنبه ۳۱مردادماه ازسرگرفته خواهد شد.
براساس امار جهانی نقش ســینما در انتشار ویروس کرونا
کمترین درصد اســت و سالن های ســینما با رعایت تمام
پروتکل های بهداشــتی و با نصــف ظرفیت فعلی حداکثر با
۱۰درصد ظرفیت خود فعال هســتند ،اما با تشدید ویروس
کرونــا و باال رفتن امار فوتی ها ،در راســتای لزوم صیانت و
حفظ جان مــردم و حمایت از کادر درمــان وهمچنین به
احترام فرارســیدن تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) درحالی
که پس از مدت ها ســینماها با رشــد فروش مواجه شدند،
انجمن سینماداران تصمیم به تعطیلی یک هفته ای سالن ها
به شکل داوطلبانه گرفت.
در حال حاضر فیلم های دینامیت ،مدیترانه ،هفته ای یک بار
ادم باش ،تک خال ،خون شــد ،قصه عشق پدرم و خورشید
در سینماهای کشور در حال اکران هستند. صفحه 2
علی سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون بر اثر کرونا درگذشت
داغیدیگربرایاهالیهنر
علی سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون مدتی بود که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده
بود و امروز ۲۱مرداد حدود پنج صبح دار فانی را وداع گفت .علی سلیمانی متاسفانه ۱۲و نیم
بامداد امروز دچار مشکل شد ،اکسیژن خون او پایین امد و حدود پنج صبح ایست قلبی کرد و
احیا جواب نداد .علی سلیمانی در فیلم ها و سریال های مختلفی به ایفای نقش پرداخته بود که
از جمله مهمترین انها می توان به سینمایی های «بی پولی»« ،تنگه ابوقریب» و «سفر به چزابه»
اشاره کرد .همچنین او در سریال های «وضعیت زرد» که به تازگی روی انتن رفت« ،دادستان»
به کارگردانی مسعود ده نمکی« ،وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت اهلل به ایفای نقش
پرداخته بود .سریال «کتونی زرنگی» وی هنوز به پخش از تلویزیون نرسیده است .او همچنین
در نمایش های مختلفی روی صحنه حضور داشــت که «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی
حمیدرضااذرنگازجملهانهاست.
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
قادر اشنا مدیر کل هنرهای نمایشی در پی درگذشت علی سلیمانی هنرمند تئاتر ،تلویزیون و سینما پیام
تسلیتیمنتشرکرد.
در متن پیام چنین امده است:
«خبر رسید که رفتی؛ چه بی خبر رفتی...
مسافر نام اشنای این دنیا و هنرمند متعهد و باصفای عرصه های تئاتر ،سینما و تلویزیون ایران ،علی سلیمانی،
راه مسئولیت زای خود را از «صبح طلوع می کند» و «سفر به چزابه» ،شروع کرد و با اثار فراوانی بر صحنه
نمایش و صفحه تلویزیون و پرده نقره ای ،نهایتاً «در خنکای ختم خاطره» به «تنگه ابوقریب» ،رسید و در
کشاکش مرگ و زندگی این روزهای اشک و بهت و سکوت ،و در ایّام محرم الحرام حسینی (ع) ،سرانجام
این ارادتمند مکتب اهل بیت ،تسلیم دعوت حضرت حق شد.
بی شک از این پس ،تداوم حضور تثبیت شده او را می توان در لحظه لحظه صدا و حرکت و تصویرش در
اثاری متن ّوع و یاد و حافظه ی همراهان و دوستان و شاگردانش ،به روشنی شاهد گرفت.
فقدانش را به همسر گرامی و خانواده ی ارجمندش و نیز جامعه ی شریف هنرهای نمایشی کشور ،تسلیت
گفته و ارامش روح بلند و بی قرارش را از درگاه خداوند متعال و الیزال ،مسالت دارم».
پیام تسلیت انجمن تئاتر انقالب و دفاع مقدس
حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقالب و دفاع مقدس نیز درپی درگذشت زنده یاد علی سلیمانی پیام
تسلیتیصادرکرد.
متن پیام حمید نیلی بدین شرح است:
«انا هلل و انا الیه راجعون
عروج ناباورانه هنرمند گرامی و مخلص استان ال اهلل (علیهم السالم) ،شادروان علی سلیمانی ،در شب
عزای دردانه اباعبداهلل حضرت رقیه (سالم اهلل علیها) ،موجب تاسف و تالم خاطر دوستان و عالقمندان وی
را پدید اورد.
بی شک نقش افرینی ها وحضور ماندگار وی در اثار مهم تئاتر ،سینما و تلویزیون ،در یادها ثبت خواهد شد.
اینجانب این مصیبت جانکاه را به خانواده محترم و بازماندگان ان فقید سعید ،تسلیت عرض می نمایم و از
خداوند متعال برای وی علو درجات و هم نشینی با ابرار و نیکان را در بهشت برین ارزومندم.
غفراهلل له و لنا»
پیام تسلیت حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری
در متن این پیام امده است:
هنرمندان فهیم ،نجیب و خوش سابقه عرصه فرهنگ و هنر ایران از
از
دیگر
یکی
«در نهایت تالم و اندوه،
ِ
میان ما پَر کشید.
چهره ای محبوب و خون گرم که همواره شو ِر زندگی را در اثارش به یاد داریم و بارها با هنرنمایی اش ،برای
نسل های مختلف از مخاطبان خاطره سازی کرد.
هجران این بازیگر به دا ِغ جامعه هنری در از دست دادن بزرگان فرهنگ و هنرش در این دوران سخت ،افزود
و حسرتِ فقدانش را بر دل دوست دارانش بر جای نهاد .دریغ و هزاران دریغ که سینما و تلویزیون ایران از
وجود او بی بهره شد.
محب اهل بیت،
این
حسینی
روح
برای
ان،
ن
م
خدای
درگاه
از
هنرمند،
این
خاطره
و
یاد
ضمن گرامی داشت
ّ
ّ
ارامش و برای خانواده و عزیزانش ،صبر جمیل مسئلت دارم .ان شاء اهلل به برکت این روزهای معطر به نام
سیدالشهداء (ع) ،همنشین ایشان و شهدای کربال باشد».
تسلیتمدیرعاملموسسهتصویر
هاشــم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر در پی درگذشت علی سلیمانی بازیگر سینما و تئاتر
کشورمان پیام تسلیتی صادر کرد.
متن این پیام به شرح زیر است:
«انا اهلل و انا الیه راجعون»
درگذشتناباورانهانسانیشریف،هنرمندیبااخالق،متعهدوازعاشقانومحبینحضرتاباعبداهللالحسین
(ع) مرحوم علی سلیمانی موجب تاثر و تالم خاطر عالقمندان وی شد.
شنبـــــه 23مردادماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1499
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
نفیسه روشن:
ترس از دست دادن
هر صبح با
ِ
عزیزی وارد فضای مجازی می شوم
خبر درگذشت ایشان در امتداد خبرهای تلخ این روزها ،غم را برای اهالی هنر و سینما استمرار بخشید .بی
شک نقش افرینی های ایشان در سینما ،تئاتر و تلویزیون در یادها ماندگار خواهد شد.
اینجانب با ابراز همدردی با خانواده ایشان و جامعه هنری کشور ،فقدان این هنرمند نامدار و دوست داشتنی
را تسلیت می گویم و در این ایام سوگواری سرور و ساالر شهیدان حضرت امام حسین (ع) از درگاه خداوند
رحمان برای ان مرحوم امرزش و مغفرت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و سالمتی مسالت دارم».
تسلیتانجمنبازیگرانسینمایایران
پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران هم به شرح زیر است:
«بسیار دردناک و ناباورانه همکار عزیزمان علی سلیمانی هم قربانی بیماری کرونا شد و از میان ما رفت.
شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران ضمن ابراز تالم و تاسف عمیق
درگذشت این بازیگر ارزشمند را به خانواده محترم ایشان ،همکاران گرامی و تمامی هنردوستان تسلیت
عرض می نماید»
پیامتسلیتمعاونسیما
در متن پیام تسلیت حمید شاه ابادی معاون سیما امده است:
«انا هلل و انا الیه راجعون
درگذشت علی سلیمانی عزیز ،از هنرمندان خوب و پرتالش ،بی حاشیه و متعهد ،خسارتی دردناک و تاسف
بار برای هنر ایران زمین است.
مرحوم علی سلیمانی ،عشــق به معارف و معنویات را با حرفه بازیگری همراه کرده بود و در این عرصه،
شخصیت و جایگاه خاصی داشت.
نقش افرینی در سریال های فاخر و ارزشمند سیما و ابراز ارادت عمیق به اهل بیت نبوت علیهم السالم به
ویژه امام رضا (ع) و امام حسین (ع) او را محبوب دل های مخاطبان رسانه کرده بود.
اینجانب درگذشت این هنرمند فقید را حضور خانواده محترم ایشان ،خانواده رسانه ملی ،جامعه هنری و
مردم همیشه قدردان کشورمان تسلیت می گویم و برای بازماندگان از خداوند متعال طلب صبر و برای ان
هنرمند رحمت و غفران الهی مسئلت دارم».
پیام تسلیت مدیر روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی
در پیام تسلیت سیداحمدرضا صدر مدیر روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی نیز امده است:
«بازگشت همه به سوی اوست
هنرمند بودن شجاعت ایستادن در میانه میدان رنج و لذت توامان است.
امروز ســوگوار هنرمندی هستیم که ارادتمند اهل بیت علیهم الســام بود و در ماه عزاداری محبوبش
سیدالشهدا علیه السالم ،این بزرگ هنرمند عالم هستی ماندگار شد.
علی سلیمانی هنرمندی وارسته و متواضع بود که هنرنمایی هایش چه در عرصه تئاتر ،سینما و تلویزیون چه
در شبکه های مختلف رادیویی ،هرگز از یادها نخواهد رفت و اهالی رادیو اجرای او در رادیو تهران ،داوری او
در رادیو ایران و نقش افرینی او در رادیو نمایش را هرگز فراموش نخواهند کرد.
معاونت صدای رسانه ملی ضمن تسلیت به جامعه هنری کشور و همه هنردوستان ،از خداوند متعال برای
ان عزیز سفر کرده علو درجات و برای خانواده محترمشان صبر مسالت دارد».
علی سلیمانی بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون صبح امروز ۲۱مرداد ۱۴۰۰به دلیل ابتال به بیماری کرونا در
سن ۵۰سالگی درگذشت .وی در اثار سینمایی مختلفی از جمله «بی پولی»« ،نجات یافتگان»« ،قارچ
سمی»« ،سگ کشی»« ،تنگه ابوقریب»« ،سفر به چزابه» و ...و مجموعه های تلویزیونی همچون «وضعیت
سفید»« ،پایتخت « ،»۴داستان یک شهر»« ،سقوط یک فرشته»« ،ماه و پلنگ»« ،دادستان»« ،کتونی
زرنگی» و ...ایفای نقش کرده بود.
ارشا اقدسی کنار پیمان ابدی ارام گرفت؛
دیدار دور نیست
پیکر ارشا اقدسی صبح جمعه ۲۲ ،مردادماه در پیست بوستان والیت
به ســمت خانه ابدی بدرقه شد و ســپس در قطعه هنرمندان برای
خاکسپاری مادرش خطاب به او گفت »:دیدار دور نیست».
در بوستان «والیت» مراسم بدرقه ای با حضور محدودی از دوستان و
خانواده این بدلکاری ایرانی برگزار شد که در این لینک قابل مشاهده
است و پس از ان با رسیدن پیکر مرحوم ارشا اقدسی به بهشت زهرا ،
مراسم تدفین این بدلکار سینما از ساعت ۱۰با نواختن طبل و سنج به
شیوه عزاداری جنوبی ها اغاز شد .این مراسم با اجرای سید جواد هاشمی
همراه بود و البته جمعیت قابل توجهی نیز از همکاران و عالقه مندان
ارشــا اقدسی ،در محل حضور داشتند (.این در حالی بود که به دلیل
شــیوع کرونا از عالقه مندان خواسته شده بود از فضای مجازی این
مراسم را دنبال کنند ).علیرضا قزوه شاعر که در دهلی نو به سر می برد،
شعری را برای ارشا اقدسی سروده است که به نام پیمان ابدی و بدلکاری
این دو اشاره داشت و توسط جواد هاشمی قرائت شد .مادر ارشا نیز که
ساعتی قبل در بوستان والیت با پیکر فرزندش وداع کرده بود به او گفت
که «دیدار دور نیست» .پیکر ارشا اقدسی با روضه و تلقین خوانی جواد
هاشمی در طبقه فوقانی مزار پیمان ابدی به خاک سپرده شد.
هاشمی پس از پایان مراسم بیان کرد :ارشا قبل از رفتن ،از مرگش زیاد
گ مغزی
صحبت کرده بود و به استقبال ان رفته بود .او می دانست مر
می شود که انقدر از اهدای اعضای بدنش گفته بود .ما نمی دانیم ،بدن
3
او به چه کسانی اهدا شده ،ولی حتما کسی که این عاشقی نصیبش
شده و عضوی از بدن ارشا به او اهدا شده ،از ان بهره مند خواهد شد.
سید جواد هاشمی در پایان این مراسم با اشاره به روز سختی که برای
بازماندگان و دوســتان و همکاران ارشا اقدسی و علی سلیمانی است،
یاداور شد که تا ساعتی دیگر مراسم تدفین مرحوم علی سلیمانی نیز
برگزار خواهد شــد و از جمعیت حاضر خواست تا با احتیاط و رعایت
پروتکل های بهداشــتی پراکنده شوند .ارشا اقدسی -بدلکار سینما و
تلویزیون کشورمان -ششم مرداد ماه در جریان همکاری با یک پروژه
سینمایی خارجی در بیروت ،هنگام فیلمبرداری صحنه ای مربوط به
چپ کردن ماشــین دچار حادثه ای سنگین شد و در بیمارستانی در
بیروت تحت درمان قرار گرفت .او به تشخیص پزشکان به مدت چند
روز به خواب مصنوعی برده شد اما از انجا که عالیم حیاتی اش به شدت
کاهش پیدا کرده بود ،امکان عمل جراحی میسر نشد و این بدلکار جوان
که متولد سال ۱۳۶۱بود ،سرانجام روز سیزدهم مرداد ماه درگذشت.
پیکر او که بنا به وصیتش قرار بود اهدای اعضا هم از ان صورت گیرد،
به دلیل انجام یکسری امور اداری با چند روز فاصله به ایران رسید و در
نهایت ســاعت حدود هشت صبح جمعه ۲۲ ،مرداد با حضور جمعی
از اعضای خانواده و همکارانش به صورت نمادین در بوســتان والیت
که برخی کارهای تمرینی و حرفه ای اقدســی در انجا انجام می شد،
بدرقه شد تا فرصتی بهتر برای خداحافظی خانواده و دوستانش باشد
و سرانجام در قطعه هنرمندان کنار همکار قدیمی اش ،پیمان ابدی
به خاک سپرده شد .ارشا اقدسی ،چهارشنبه نهم مرداد ماه در جریان
همکاری با یک پروژه سینمایی در بیروت دچار حادث ه شد و با وجود
تالش پزشکان ارشا اقدسی ۱۳مردادماه ،دار فانی را وداع گفت.
مادر ارشــا اقدسی اعالم کرد که پسرش وصیت کرده است اگر دچار
مرگ مغزی شد ،اعضای بدنش را اهدا کنند.
زنده یاد اقدسی ۱۴اردیبهشت سال ۱۳۶۱در تهران به دنیا امد .او رشته
ورزشی ای کی دو (هنر رزمی ژاپنی) را فراگرفت و توانست مربی گری
این رشته را هم کسب کند .در سال ۸۴در رشته تربیت بدنی ،بورسیه
تحصیلی ایتالیا را گرفت ،ولی با دیدن اگهی دوره های بدلکاری با مرحوم
پیمان ابدی اشنا شد ،از دانشگاه انصراف داد و بدلکاری را اغاز کرد.
اقدســی در ادامه سرمربی کالس های بدلکاری پیمان ابدی شد و به
دنبال ان سکوی بانجی جامپینگ را احداث و عنوان اولین مربی بانجی
جامپینگ و تونل باد صبا در ایران را از ان خود کرد .او ۱۳بهمن ۱۳۸۵
گروه بدلکاران ۱۳را تاسیس کرد و فعالیت های خود را در ایران و عرصه
بین الملل گسترش داد و در فیلم های مختلف همکاری می کرد.
نفیسه روشــن به درگذشت زنده یاد علی ســلیمانی با گریه
اینطور واکنش نشان داد :من صبح به صبح که بیدار می شوم
با ترس وارد فضای مجازی می شــوم .ما هر هفته داریم بابت
یک عزیز تسلیت می گوییم .من روز گذشته هم پست گذاشتم
که خدایا من صبرم تمام شده .هفته پیش اقای اقدسی ،این
هفته علی عزیز ،هفته قبل نازنین دیگری ...روزگار دردناکی
برایم شــده است .نفیسه روشن که از سال ۸۲در سریال های
مناسبتی حضور داشته است ،در این زمینه توضیح داد :زمانی
که من برای سریال «تب سرد» و دیگر اثاری که در اوایل کارم
بود انتخاب شدم ،هنوز برای اینکه خودم را به بینندگان ثابت
کنم جا داشتم و همین طور کارهایم ماه رمضان به ماه رمضان
پخش می شد تا به سال ۸۶و سریال «اغماء» رسید .سال ۸۷
هم سریال «مثل هیچکس» را داشتم .بعد هم سریال نوروزی
«ماه عسل» را داشــتم و سال بعد هم همین روند به صورت
اتفاقی ادامه داشت .روشن یاداور شد :سریال «پنج کیلومتر تا
بهشت» را رمضان سال بعد در همکاری با اقای افخمی داشتم
که از سریال «اغماء» ارادتمندشان بودم و ایشان قصه را ادیت
می کردند .در همه این ســال ها ماه رمضــان ،محرم و نوروز
کار داشــتم و این موضوع باعث شد مدتی از سریال مناسبتی
فاصله بگیرم .وی درباره سریال «زمانی برای عاشقی» که در
محرم ســال ۹۲از شــبکه تهران پخش شد ،بیان کرد :خانم
فردشاهین تهیه کننده سریال یکی از نازنین ترین بانوان عرصه
هنر هســتند ،اقای لطیفی هم جای خــود دارند .این کار در
برهه ای از بهترین ســال های زندگی شخصی من ساخته شد
و هنوز که هنوز اســت با شنیدن تیتراژ این سریال با صدای
شــهرام شکوهی اشک می ریزم و با صدای او گریه می کنم .ما
نزدیک دو ماه و نیم سر این سریال بودیم که سراسر خاطرات
شیرین و لذت بخش بود و نمی توانم ایرادی به کار بگیرم .این
بازیگر با بیان خاطره ای طنز از سریال «زمانی برای عاشقی»
گفــت :اقای مصطفوی مدیر تولید ســریال این را بشــنوند
خنده شان می گیرد .ما سکانس هایی داشتیم که با خانم زهره
حمیدی ،اقای قائمیان ســر سفره بودیم و تا بخواهند صحنه
را بگیرند ما نیمرو و ســبزی را با نــان تمام می کردیم .انقدر
ایــن گروه با هم هماهنگ بودند کــه جایی برای ایراد وجود
نداشــت .روشن «زمانی برای عاشــقی» را صاحب جایگاهی
ویژه در کارنامه محمدحسین لطیفی دانست و ادامه داد :این
ســریال عطر و بو و حال دیگری داشــت .کار کردن با اقای
لطیفی بســیار لذت بخش است و شــما به عنوان یک بازیگر
راحت هستید و دســتتان در ری اکشن ،نوع دیالوگ گفتن و
...باز اســت و جلوی دوربین زندگی می کنید تا اینکه کسی
بخواهد به شــما امــر و نهی کند .ما «زمانی برای عاشــقی»
را زنده کردیــم و جزو لذت های زندگی ام اســت که دوباره
با اقای لطیفی کار کنم .وی درباره تاثیرگذاری ســریال های
مناســبتی اظهار کرد :ما چه بخواهیــم و چه نخواهیم ملتی
هســتیم که ریشــه دینی داریم و این اتفاق خوبی است که
مردم ســریال های ماه مبارک رمضان و مــاه محرم را خیلی
دوست دارند و من دیده ام این سریال ها چه تاثیراتی رویشان
دارد و در فضاهای عمومــی از انها بازخورد گرفته ام و گاهی
انقدر همذات پنداری می کنند که ممکن است فحش بدهند!
این بازیگر درباره ایفای نقش در ســریال های مناسبتی گفت:
وقتی فیلمنامه می فرســتند وقتی می بینــم کاری برای ماه
رمضان یا ماه محرم است طور دیگری در من تاثیر می گذارد
و فضــای دلی ایجاد می شــود .مثل مادری کــه منتظر تولد
بچه اش اســت ،هیجانی که می گویی اثری قرار اســت تولید
شــود که تو می توانی در ان تاثیرگذار باشــی .ســریال های
شــبانه و رئال این حال و هوا را ندارد .اینکه مردم سر سفره
افطار تــو را ببینند و همذات پنداری می کنند قابل مقایســه
با هیچکدام از فیلم های ســینمایی ،سریال های روتین یا کار
رسانه ای نیست .روشن درباره شاخصه های ماندگار شدن یک
اثر مناســبتی تصریح کرد :قصــه و فیلمنامه مهم ترین عنصر
است .از ســریال «اغما» که من کار کردم ۱۴سال می گذرد
و مــردم هنوز درباره الیاس و دکتر پژوهان صحبت می کنند.
یا هنوز موســیقی تیتراژ «زمانی برای عاشقی» را در ماشین
ها می شنوم .نفیسه روشــن که در برنامه سریالیست حاضر
شــده بود ،در پایان بیان کرد :با افتخار پس از هشت سال به
خانه خودم برگشــتم و ان شــاءاهلل از این به بعد بچه هایی که
تار مویشان را در تلویزیون سفید کرده اند بیشتر در تلویزیون
دیده شــوند .تنها چیزی که به مردم می گویم و برایشان ارزو
می کنم این است که تنشان ســالم باشد و به دور از بیماری
منحوس کرونا باشند. صفحه 3
میلیاردی های حراج تهران را بشناسید
فروش ۴۲میلیاردی چهاردهمین حراج تهران
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1488چهارشنبه20مردادماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر 13:10
غروب افتاب 20:21
اذان مغرب 20:42
اذان صبح فردا 04:16
طلوع افتاب فردا 05:59
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
چهاردهمیــن دوره حراج تهران عصر پنجشــنبه ـ ۲۱مرداد ماه ـ با
اجرای حســین پاکدل برگزار شد و رقم اعالم شده برای فروش اثار
در مجموع به ۴۲میلیارد و ۷۱۸میلیون تومان رسید .این عدد برای
دوره ســیزدهم ۸۷میلیارد و ۹۴۲میلیون تومان اعالم شــده بود.
همچنین گران ترین اثر این حراجی به تابلوی نقاشی «روز و شب را
می شمارم ،روز و شب» اثر رضا درخشانی اختصاص داشت که در این
دوره از حراج با دو اثر حضور داشــت .تابلوی درخشانی با ۵میلیارد
و ۲۰۰میلیــون تومان در مقابل گران ترین اثر حراجی ســیزدهم به
قیمت ۱۲میلیارد تومان قرار می گیرد که متعلق به ایدین اغداشلو
بود .اغداشلو در دوره قبل رکورد گرانقیمت ترین اثر به فروش رسیده
در حراج را شکسته بود.
تابلوهای بزرگ و عظیم رضا درخشانی ،صحنه درشت نمایی و وسعت
بخشیدن به دستاوردهای کهن نگارینه های شرقی است که در بیانی
معاصر بازافرینی می شوند« .روز و شب را می شمارم ،روز و شب» به
مجموعه شــب و روز و درختان انجیر تعلــق دارد .در این مجموعه،
هنرمنــد از دو وجه مشــترک در خلق اثار مجموعه اســتفاده کرده
اســت؛ نخســت ان که تمامی مجموعه از دو لته تشکیل شده اند که
فرم هــای مختلف گیاهی را مجســم می کنند؛ ایــن دو لته بودن بر
نگرش دوگانگی شرق گرایانه شکل گرفته است و دوم ان که هر لته به
لحاظ رنگی ،عکس لته روبه روست؛ یعنی جای رنگ در فضای مثبت
و منفی یکی ،در دیگری جابه جا می شود .با این حال دو تابلو به لحاظ
فرمی مکمل نیستند و نوعی قرینه در بی قرینگی در اثر دیده می شود
کــه تابلو را به لحاظ کلی پویا می کند .دومین اثر رضا درخشــانی با
عنوان «هجرت طالیی» در ابعاد ۱۸۰×۱۵۰سانتیمتر هم میلیاردی
شد و به قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان فروخته شد .این اثر
در سال ۱۳۸۳خلق شده است .دیگر اثر میلیاردی حراج چهاردهم،
تابلوی «گنبــد ابی» اثر وای .زی .کامی (کامران یوســف زاده) بود
که به مبلــغ ۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان فروخته شــد .کامران
یوسف زاده هنرمند ایرانی که با نام مستعار «وای زی کامی» در فضای
هنری امریکا (نیویورک) شناخته می شود ،دوره های کاری متفاوتی را
تجربه کرده اســت .دو مجموعه «گنبدها و دست های نمازگزاران» و
«عبادت های بی پایان» که اثر حاضر مهمترین تابلو از دســتاوردهای
هنرمند و از همین دوره به حســاب می اید ،بر اساس نگاهی ژرف به
ارتباط انسان و خاطراتش از جهان پیرامون و تاثیر مذاهب در تعالی
روح انســانی شکل گرفته اســت .در این زمینه هنرمند می کوشد تا
مفهومی اسمانی را از چشم اندازی تازه پیش روی مخاطب قرار دهد
و تاثیر عمیقی را که از معماری دنیای شرق و به خصوص جهان اسالم
گرفته ،با بیانی معاصر به نمایش بگذارد.
در تابلــوی حاضــر ،وای زی کامی در تالش بــرای ایجاد پلی میان
مفهوم و ســاختاری مشــابه بین فرم گنبدها با چیدمانی مرکزگرا از
اجر و چهره انسان هاست.
در چهاردهمین حراج تهران ،همچنین فرهاد مشیری با تابلوی «ما،
رزها» حضور داشــت کــه این اثر ۴میلیــارد و ۲۰۰میلیون تومان
فروخته شد .این اثر که سال ۱۳۹۱خلق شده ،در دسامبر ۲۰۱۹در
حراج کریستیز دوبی هم ارایه شده است .در «ما ،رزها» رنگ صورتی
زمینــه در کنار به کارگیری انواع ســنگ و مرواریدهای شیشــه ای،
منجوق دوزی ها و پروانه های پالســتیکی ،هنری خام دستانه و کیچ را
ل داده است که از بیانگری فرمالیستی و معیارهای زیبایی شناسانه
شک
مدرن فاصله دارد .کودکی در میانه تصویر دیده می شود که چاقویی
را در دســت گرفته و در نوشتار انگلیســی «ما ،رزها» چاقوهایی با
دســته پالستیکی ســفید فرو رفته اند .این اثر متعلق به مجموعه ای
اســت که هنرمند با تاثیر از کارت پستال های مخصوص فصل جشن
از برند لویی ویتون کار کرده اســت« .امپراتــور مطرود» از اثار واحد
خاکــدان دیگر اثر میلیاردی حراج مــرداد ماه ، ۱۴۰۰با قیمت یک
میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان چک خورد .این اثر ســال ۱۳۹۶خلق
شده است و در هشتمین حراج تهران هم عرضه شده بود.
تابلوی نقاشی «بندبازها» اثر اویش خبره زاده هم یک میلیارد و ۴۰۰
میلیون تومان فروش رفت.
نقاشــی های ســاده و طراحی گونــه اویــش خبــره زاده تجربیاتی
سرراســت ،ساده و رویاگونه از زندگی انسان صنعتی معاصر و ارتباط
تقلیل رفته اش با طبیعت اســت .اثاری که بر محور «تنهایی» شکل
گرفته و به تمامی عناصر تصویری ارزشــی یکسان می بخشد و تالش
می کند ارتباط میان انسان و محیط طبیعی او را بازتعریف کند.
در این حراجی همچنین اثر بدون عنوان از مجموعه کرامت انســانی
محمــود زنده رودی با قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان فروش
رفت .در این اثر ســتون بندی های متشــکل از انواع حروف نستعلیق
فارســی و خط تحریری التین ،مصرع معروف «بنی ادم اعضای یک
پیکرند» از استاد سخن سعدی به سه زبان فارسی ،انگلیسی و فرانسه
در چیدمانی مواج و پیوسته ارایه شده است.
اثر زنــده رودی به همراه ۲۹تابلوی دیگر (با مضمونی مشــابه) در
نمایشــگاهی با عنوان «کرامت انســانی» در ســال ۲۰۱۴در محل
سازمان ملل متحد به نمایش درامد.
اثر ارائه شده در حراج تهران از مجموعه کرامت انسانی
محمود زنده رودی
در چهاردهمین حراج تهــران تابلوی عکس بدون عنوان از مجموعه
سفید برفی اثر عباس کیارســتمی با قیمت ۸۵۰میلیون تومان ،اثر
دو لتــه ای «پارلمان» اثر مهرداد محب علی ۸۰۰میلیون تومان و اثر
حجمــی کامبیز صبری بدون عنوان از مجموعــه «تا جایی که به یاد
دارم» به قیمت ۶۰۰میلیون تومان فروخته شدند.
محمود رنجبر:
نبود متولی مشخص در حوزه ادبیات پایداری
محمود رنجبر با اشــاره به اهداف و رویکردهای برگزاری همایش اســیب شناســی
ادبیــات پایداری ،بر جهت گیری پژوهش هــای حوزه ادبیات تاکید کرد و گفت :این
همایش در دو محور عمومی و تخصصی برگزار می شود.
وی «اسیب های روش شناختی در پژوهش های حوزه ادبیات پایداری»« ،راهکارهای
مناســب برای ارتقای کیفیــت پژوهش ادبیات پایداری»« ،بررســی ادبیت متن در
ادبیات جنگ و دفاع مقدس»« ،بررسی انواع گونه های ادبی در ادبیات جنگ و دفاع
مقــدس»« ،ادبیات جنگ و دفاع مقدس و نقش ان در وحدت ملی»« ،ادبیات جنگ
و دفــاع مقدس در حوزه کودکان»« ،ادبیات جنگ و دفاع مقدس و موضوعات میان
رشته ای» از جمله محورهای عمومی برشمرد.
رنجبر ادامه داد« :کیفیت و راهکارهای نگارش دانشنامه دفاع مقدس» و «مقاله های
(مدخل) مرتبط با دانشنامه استان گیالن» دو محور تخصصی این همایش را تشکیل
می دهد که بر اساس دغدغه های امروز طراحی شده است.
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیالن با تاکید بر ضرورت اسیب شناسی
ادبیات پایداری از حیث غنای ادبی و کیفی ،افزود :هر حرکت عظیم برای طی مسیر
خود نیازمند اسیب شناســی و بازخوانی راه طی شده ،است و ادبیات پایداری نیز که
از جمله حرکت های بزرگ برامده از انقالب اســامی و دفاع مقدس است با گذشت
بیش از ســه دهه از پایان جنگ به خلق اثار ارزشــمند در حوزه پایداری پرداخته و
بی شــک نیازمند بازخوانی و بازپروری است .در این راستا برگزاری همایش هایی با
محور ادبیات پایداری و با هدف شــناخت اسیب های مترتب بر اثار منتشره ضروری
به شمار می رود.
این نویســنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری ،با بیان اینکه همایش اسیب شناسی پایداری را جز ماموریت های اداری خود می دانند که در نتیجه به واسطه نوع ره یافت
ادبیات پایداری به پژوهشــگران کمک می کند معضالت و مشکالت در عرصه ادبیات و نگره و اســناد باالدستی سازمانی اثار در برخی موارد در تناقض با یکدیگر هستند
پایداری را بهتر بشناســند ،اظهار کرد :با توجه به حجم اثار منتشــر شده در حوزه لذا کار برای پژوهشگر حوزه نقد ادبی پایداری دشوار خواهد شد.
ادبیات پایداری توسط نهادهای فعال در حوزه دفاع مقدس و نهادهای مردمی و حتی پژوهشــگر حوزه ادبیات بر تعامل و گفتگوی پدیداورندگان حوزه ادبیات پایداری و
اشــخاص ،متاسفانه پژوهش های منسجم ،متشکل و سازمان یافته در حوزه شناخت متولیان این امر جهت رفع اســیب ها تاکید و اضافه کرد :جریان التقاطی لیبرالیسم
غرب مفهوم «دولتی بودن» یا «حکومتی خواندن» اثار منتشره فرهنگی را در کشور
و معرفی اثار فاخر ادبیات پایداری اندک است.
رواج داده و از ایــن منظر اثاری کــه درباره هژمونی یک فرهنگ
وی ادامه داد :در گام نخســت نیازمندترسیم راه مناسب جهت
منتشــر شــود ،به عنوان ابزاری برای ترویج ایدئولوژی محسوب
ترویج فرهنگ پایداری در بطن جامعه و اهتمام در تعیین مسیر
پیش رو برای پیشــگیری از انحراف های خواســته یا ناخواسته نویسندگان و افرینشگران می شود.
وی ادامــه داد :در حالــی که اگر با نگاه منصفانــه برخورد کنیم
در حوزه افرینش اثار ادبی در حوزه پایداری مورد توجه اســت
ادبی باید عالقمند به نقد
متوجه خواهیم شــد که تمام کشورهای جهان از اثاری که برای
ترسیم راه مناسب جهت ترویج فرهنگ پایداری در بطن جامعه
اثار خود باشند ،زیرا این
ترویج فرهنگ غالب ان کشور منتشر می شود ،حمایت های وسیع
و سپس اهتمام در رنجبر با بیان اینکه باید بین خلق اثر ادبی و
نقد اثر ادبی تفاوت قائل شــویم ،اضافه کرد :عموماً افرادی که به اثار تا زمانی که در ذهن و
انجــام می دهند .به عنوان مثال در امریکا و انگلیس به اثاری که
ضمیر نویسنده و خالق اثر
درباره حوزه جنگ جهانی دوم و مشــارکت جوانان این کشــورها
خلق اثار ادبی می پردازند ،وارد نقد اثار ادبی نمی شوند.
وی نقد اثار ادبی را به منزله شــناختن شــیوه ها و راهکارهای است ،مربوط به خود اوست ،در ایــن جنگ بپردازد ،یارانه های فــراوان و امکانات متنوع تعلق
می گیرد .دانشــیار گــروه زبان و ادبیات فارســی ،دولتی بودن و
فخامت متن و گیرایی سوژه های ان دانست و متذکر شد :منتقد
شد
منتشر
که
زمانی
اما
حاکمیتی شــدن تولید و انتشــار اثار فرهنگی و ادبی به ویژه در
تالش می کند شــاخصه های واالی اثر را برای دستیابی به روش
دیگر برای او نیست.
حوزه ادبیات پایداری را یک ضرورت دانســت نه اسیب و معضل،
یا نظریه ای فراگیر بررســی کند؛ از طرف دیگر هاله تقدسی که
اضافه کــرد :ادبیات پایداری به منزله ترویج یک گفتمان مقطعی
به زعم برخی افراد بر ســر ادبیات پایــداری قرار دارد ،به مقوله
یکی از معضالت اصلی
نیست ،بلکه ادبیات پایداری و عناصر موجود در ان ریشه در تاریخ
اصلی و اساسی ان یعنی «دفاع» جهت گیری می شود ،نه مقوله
ادبیات پایداری کم توجهی
ایرانی -اســامی ما دارد و هر دولت و حاکمیتی که در ایران بر
نوشته های ادبیات پایداری.
این نویســنده و پژوهشگر حوزه ادبیات با بیان اینکه با دو بخش به مقوله نقد و بررسی اثار
ســر کار اید ،خود را وامدار این تاریخ ارزنده می داند و بی تردید از
متفــاوت ســر و کار داریم که یکی امری مقــدس به نام دفاع و حوزه ادبیات پایداری است ان حمایت خواهد کرد.
وی از پژوهشــگران حوزه ادبیات پایداری خواست به دنبال تنوع
دیگری کارکردهایی در شــناخت این امر مقدس است که قابل
موضوعی و ســاختار شناسی باشــند و تصریح کرد :متاسفانه در
نقد و بررسی است ،ادامه داد :ضمن اینکه تقدس مترتب بر دفاع
به منزله روح معنوی حاکم بر عمل پایداری مردم ایران در هشت سال جنگ بوده و حوزه پژوهش ادبیات پایداری شــاهد ساختار شناسی و سبک شناسی هستیم و این
مســئله خاص حوزه نقد ادبیات پایداری نیست ،بلکه به طور کلی در حوزه نقد ادبی
این روزها در همین مقوله هم نقدهایی صورت گرفته است.
دبیر علمی دومین همایش اســیب شناسی ادبیات پایداری با اشاره به اینکه امروزه با چنین مشــکلی مواجه هستیم ،زیرا در طول زمان به ساختارهای روایی اثار ادبی
اثــار ادبی حوزه دفاع مقدس و افرینش گــران ان امادگی پذیرش نقدهای علمی و کشور بی توجهی شده است .رنجبر ،عبارت «انچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد»
ســاختاری را دارند ،اضافه کرد :نویسندگان و افرینشگران ادبی باید عالقمند به نقد را جز ضروریات ژســت های روشنفکری دانســت و بیان کرد :ما اثاری فاخری داریم
اثار خود باشند ،زیرا این اثار تا زمانی که در ذهن و ضمیر نویسنده و خالق اثر است ،که می توان از دل ان نظریه های ادبی بیرون کشــید ،اما نظریه های غربی هم مانند
بسیاری از الگوهای ســبک زندگی ان در کشور رواج یافته و لذا اثار ادبی بر مبنای
مربوط به خود اوست ،اما زمانی که منتشر شد دیگر برای او نیست.
وی با بیان اینکه نویســنده و افرینشــگر ادبی نقدهای دیگــران را دریافت کرده تا این الگوها و نظریه ها مورد بررسی قرار می گیرد.
اشــکالی موجود در اثر را برطرف کند ،افزود :یکی از معضالت اصلی ادبیات پایداری وی ادامه داد :در برابر این خودباختگی مفرط فرهنگی ،جریانی قرار دارد که ابشخور
خود را پدیده نوینی به نام «ادبیات پایداری» می داند و معتقد اســت باید به ســمت
کم توجهی به مقوله نقد و بررسی اثار حوزه ادبیات پایداری است.
رنجبر تاکید کرد :در بســیاری از نشســت های حوزه ادبیات پایداری به جای نقد و نظریهســازی و نظریه پردازی پیش برویم و از دل اثــار پدید امده حتی اگر کمتر
بررسی این اثار ،تنها به رونمایی از انها اکتفا می شود که این اسیب می تواند ادبیات دیده شــود گفتمان و نظریه های مبتنی بر گفتمان ایرانی اسالمی را استخراج کنیم.
پایداری ما را تهدید کند .وی در ادامه به فقدان یک متولی مشخص در حوزه ادبیات در این راستا ،برگزاری همایش هایی همچون «اسیب شناسی ادبیات پایداری» ما را
پایداری اشاره کرد و گفت :بسیاری از دستگاه های فرهنگی انتشار اثار حوزه ادبیات به هدف نزدیک تر می کند. صفحه 4