روزنامه هنرمند شماره 1475
روزنامه هنرمند شماره 1475
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سه شنبه 22تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1475صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
۲۷هزار گردشگر سالمت
در سه ماهه نخست
سال ۱۴۰۰به کشور سفر کردند
ارائه چند پیشنهاد برای ساختار جدید
تشکیالتی بنیاد رودکی
ارشیو ملی هنر افتتاح شد
کل هتل های ایران به اندازه هتل های یک شهر ترکیه؛
دولت سیزدهم از توسعه گردشگری نترسد!
از نقش ســلبریتی ها در توسعه فعالیت این مافیا
تا ایجاد اعتیاد عاطفی
در راستای اصالح ساختار وزارت میراث فرهنگی؛
هنرهای سنتی وحفظ حقوق
مالکیت معنوی به معاونت
صنایع دستی اضافه شدند
پشت پرده مافیای صنعت
حیوانات خانگی چه می گذرد؟
سینما3.
همکاری فیلمساز ایرانی
با «نتفلکیس»؛ تهدید یا توهم؟
سینما3.
CINEMA
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
خالق «نفس» سریال «سووشون» را می سازد
نرگس ابیار در چین فیلم می سازد
سینما3.
CINEMA
باید با تسر یع واکسیناسیون زمینه
رونق گردشگری را فراهم کنیم
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
معمای «هنر کارت» و هزارتوی «حمایت»
در گفتگو بــا مدیرعامل صندوق اعتباری هنر:
وضعیت خبرنگاران خوب نیست!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
ارائهچندپیشنهادبرایساختارجدیدتشکیالتیبنیادرودکی
سه شنبـــــه 22تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1475
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
نقد
در راستای اصالح ساختار وزارت میراث فرهنگی؛
هنرهای سنتی وحفظحقوق مالکیت
معنوی به معاونت صنایع دستی
اضافه شدند
دو گروه جدید «هنرهای ســنتی» و «حفظ حقوق مالکیت معنوی»
در ساختار جدید به معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی اضافه
شــدند .با توجه به بازنگری ،اصالح و تکمیل وظایف و ماموریت های
معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ،موضوع ایجاد دو گروه
جدید با عنوان هنرهای سنتی و حفظ حقوق مالکیت معنوی با اولویت،
از ماه ها پیش در دستور کار این معاونت قرار گرفت و در الیحه اهداف،
وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی به
صورت کامل قرار گرفت .با توجه به اهمیت هنرهای ســنتی و حفظ
حقوق مالکیت معنوی در زمینه های مرتبط با صنایع دستی و هنرهای
سنتی و ضرورت پرداختن به ان ها و با توجه به نبود تعریف ساختاری
مشــخص برای این موارد در چارت قدیمی معاونت صنایع دســتی و
هنرهای سنتی در چارت جدید گروه هنرهای سنتی با وظایف مشخص،
ایجاد شده اســت .ارائه تعاریف مشخص و تعیین اشتراک های میان
صنایع دستی و هنرهای سنتی ،برنامه ریزی به منظور حمایت و هدایت
فعالیت بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی در امر حفظ و باززنده سازی
هنرهای ســنتی و نظارت بر فعالیت واحدها ،همکاری و هماهنگی با
موسسات پژوهشی و تحقیقاتی و مراکز دانشگاهی ذی ربط در زمینه
انجام طرح های پژوهشــی کاربردی در امور حفظ ،احیا و باززنده سازی
هنرهای سنتی کشور ،برنامه ریزی برای شناسایی و معرفی ارزش های
هنری و فرهنگی هنرهای سنتی در راستای حفظ و ارتقای هویت ان ها،
برنامه ریزی و انجام اقدامات الزم برای تهیه و اجرای طرح های راهبردی
و اضطراری حفظ ،احیا و باززنده سازی رشته های هنرهای سنتی کشور،
تهیــه و تدوین ضوابط مورد نیاز برای طرح هــا و پروژه های مربوط به
حفظ ،احیا و باززنده سازی هنرهای سنتی ،شناسایی و برنامه ریزی برای
ثبت دانش هنری رشته های در حال فراموشی ،تشکیل کارگروه های
مرتبط برای گروه های رشته های هنرهای سنتی ،برنامه ریزی به منظور
تشویق و ترغیب جوانان به انجام و ادامه تحصیل در رشته های شغلی
مرتبط با هنرهای سنتی ،برنامه ریزی برای برگزاری برنامه های مرتبط
مانند همایش ها ،نشست های تخصصی و سمینارها و اجرای ان ها به
طور منفرد یا مشارکتی و بررسی و برنامه ریزی و تعیین خط مشی های
الزم بــرای تحقیق و پژوهش در خصوص هنرهای ســنتی از جمله
اهداف اضافه شــدن این بخش است .همچنین از دیگر اهداف اضافه
شدن گروه هنرهای ســنتی به چارت معاونت صنایع دستی می توان
بــه هماهنگی با مراجع ذی ربط در خصــوص اعطای درجه هنری به
هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در چارچوب قوانین و مقررات،
برنامه ریزی برای ایجاد مراکز اسناد و مدارک هنرهای سنتی ،برنامه ریزی
برای ایجاد پایگاه های اطالع رسانی به منظور معرفی پیشه های وابسته به
هنرهای سنتی و ارایه های معماری و همچنین هم افزایی بین هنرهای
سنتی وابسته به معماری سنتی و معماری روز ،برنامه ریزی به منظور
فرهنگ سازی ،گفتمان ســازی و اطالع رسانی در رابطه با ظرفیت های
هنرهای سنتی ،برنامه ریزی امایشی به منظور اموزش هنرهای سنتی
در سراسر کشور و برنامه ریزی به منظور حضور مجدد هنرهای سنتی در
زندگی روزمره با توجه به سبک زندگی ایرانی -اسالمی اشاره کرد .در
چارت جدید معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی گروه حفظ حقوق
مالکیت معنوی نیز با هدف حفظ و صیانت از طرح ها ،نقوش ،خالقیت،
نواوری ،روش ها ،تکنیک های تولید و همچنین دانش سنتی ایجاد شده
است.همچنینتشکیالتتفصیلیستادوزارتخانهازجانبسازماناداری
و استخدامی کشور ابالغ شده است.
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نشر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید.
ارشیو ملی هنر افتتاح شد
تازه ترین جلسه هیات امنای بنیاد رودکی در حالی برگزار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
با ابراز خرسندی از افتتاح ارشیو ملی هنر به بیان نقطه نظرات خود درباره فعالیت این مجموعه
پرداخت .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در جلسه امروز هیات امنای بنیاد فرهنگی هنری رودکی
با بیان اینکه این بنیاد می تواند به عنوان پایگاه مهمی برای اجراهای انالین در حوزه های مختلف
هنری از جمله موسیقی ،نمایش باشد ،گفت :کرونا شرایط خاصی را بر عرصه های مختلف فرهنگی
و هنری کشور حاکم کرده و بنیاد رودکی نیز متاثر از این شرایط شده است و شاید اگر این شرایط
نبوداتفاقاتبهتریدراینحوزهمی افتاد.سیدعباسصالحیافزود:توجهبهاینکهچگونهتهدیدها
را به فرصت تبدیل کنیم ضروری اســت .در یک سال و نیم گذشته اتفاقاتی افتاده که در اینده
ثمرات ان مشخص می شود و اجراهای انالین بخشی از این اتفاقات است که در بستر فضای مجازی
صورت گرفت و این موضوع فرصتی را فراهم کرده که بنیاد رودکی تجربه های یک ســال و نیم
گذشته اش در این زمینه را وسعت و توسعه بدهد .به هر حال بنیاد فرهنگی هنری رودکی در داخل
کشور دارای اعتباری است و در خارج از کشور هم می تواند این اعتبار را کسب کند و به عنوان یک
پایگاه مهم اکران انالین برنامه های هنری در حوزه های مختلف موسیقی ،نمایش در فضای مجازی
باشد و چشم اندازی که در تجربه اجراهای انالین در این بازه زمانی داشته است قابل توجه است.
صیانت از مکان و هویت های بصری از نگاه اقای وزیر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی افزود :یکی دیگر از اعتباراتی که بنیاد رودکی دارد شخصیت هایی است که به این
حوزه اشراف دارند و به این بنیاد به واسطه همکاری منزلت می دهند و در فضای مصرف و تولیدکنندگان داخلی
و خارجی ارتقا پیدا می کند و شوراهای ارکستر و اموزش این بنیاد هم با همین نگاه ایجاد شده است .بنابراین این
موضوع خیلی مهم است که این حس ایجاد شود که در فضای بنیاد رودکی فقط مجموعه اداری کار نمی کند و
مدیریت علمی و برنامه ریزی ان در سطح کالن ترکیبی از اقدامات اداری و حضور پیشکسوتان هنر است .وی
از دیگر اعتباراتی که این بنیاد می تواند داشته باشد و به عنوان بخشی از نشان و برند ان به شمار اید را مرجعیت
اطالعاتی ان برای پشتیبانی از عرصه هنر برشمرد و افزود :اینکه هر چقدر مرجعیت اطالعاتی و حمایتی بنیاد
رودکی ارتقا یابد در نقش و نشان ان تاثیر خواهد داشت .به عنوان مثال ارشیو ملی هنر این بنیاد که پیش از
این جلسه افتتاح شد یکی از اقدامات این بنیاد در راستای ارتقای مرجعیت اطالعاتی است .فرصت دیگری که
در ایام شیوع کرونا پدید امد صیانت از مکان و هویت های بصری بنیاد رودکی است که در ایام نیمه تعطیل
و کرونایی در یک سال و نیم گذشته فراهم شد و می توان گفت به نقطه قابل قبولی در صیانت از هویت های
بصری بنیاد رودکی رسیده ایم .صالحی در عین حال تصریح کرد :این هویت ها امانت ملی است و همانطور که
در برگشت امانت های شخصی همیشه تاکید داشته و داریم در حفظ و صیانت از امانت های ملی باید اهتمام
بیشتری داشت زیرا حق الناس به شمار می اید و بنیاد رودکی در این زمینه شرایط نسبتاً خوبی پیدا کرده
است .بنیاد فرهنگی هنری رودکی با دیگر موسسات هنری کشور تفاوت دارد و این تفاوت این است که بتواند
هم در تولید اثر و محصول و هم ارتقای مهارت و اموزش ،سطح متفاوت تری را عرضه کند و از دیگر موسسات
هنری کشور سطحی باالتر از حد متداول ارائه دهد .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد :دو نگاه می تواند به
بنیاد رودکی باشد .نگاه اول اینکه کارهایی از حد متوسط به باال ارائه دهد و این نگاه را بپذیرد و یا در نگاه دوم
کارهایی در حد اعال ارائه و عرضه کند؛ بنابراین دو نوع حمایت و برنامه ریزی را می طلبد .در این جلسه ساختار
جدید تشکیالتی بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیشنهاد شد و مقرر شد با حضور اعضای هیات امنا بررسی های
بیشتری برای تصویب نهایی صورت بگیردگزارش مالی و روایت اقای مدیر عامل از فعالیت های هنری در ابتدای
این جلسه گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت های این بنیاد و همچنین گزارش مالی این بنیاد در سال ۹۹
ارائه شد .همچنین افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی گزارشی از مجموعه اقدامات این بنیاد ارائه
کرد .وی گفت :تولید اثار فاخری از جمله علمدار (در رثای حضرت قمر بنی هاشم) و نمایش سرباز از جمله این
تولیدات در سال ۹۹است .در حوزه تولیدات و اجراهای ارکسترال می توان به ارکستر سبکبال و همچنین قطعه
مادر و دلشدگان اشاره کرد .این در حالی است که تولید و انتشار محصوالت هنری بین المللی را از دیگر اقدامات
این بنیاد در سال ۹۹برشمرد و افزود :فعالیت های اموزشی ،اجرای اثار نمایشی ،اجرای پرفورمنس درباره شهید
سلیمانی ،برگزاری همایش ها مانند مراسم کنگره یتیم و بزرگداشت استاد محقق ،برگزاری جشنواره های ملی
و بین المللی ،برگزاری نمایشگاه های تخصصی اثار و محصوالت هنرمندان و فعاالن حوزه هنر ،مشارکت برای
تولید و عرضه اثار از دیگر اقدامات این بنیاد در سال ۹۹است .افضلی در بخش دیگری به طرح های راهبردی
این بنیاد هم اشاره کرد و گفت :تشکیل شوراهای هنری ارکسترها ،تشکیل شورای عالی اموزش هنری ،تهیه
و اجرای طرح هویت بصری جامع بنیاد ،ارشیو ملی هنر ،ایجاد سالن حرفه ای تمرین موسیقی ،تهیه و تدوین
سند راهبردی ،ساماندهی موسسات و مراکز وابسته و فعالیت های عمرانی از جمله طرح های بنیادی این بنیاد
است .وی ادامه داد :احیای کارگاه دکور رودکی ،توسعه و بهره برداری بهینه از فضای های هنری و مشارکت در
بهره برداری بهینه از پهنه رودکی از جمله اقدامات مهم بنیاد رودکی است .در بخش دیگری از این جلسه برنامه
و بودجه سال ۱۴۰۰بنیاد فرهنگی هنری رودکی بررسی شد .سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی هم در این جلسه به بخشی از اقدامات فرهنگی و هنری که از سوی بنیاد فرهنگی و
هنری رودکی در سال ۹۹صورت گرفته اشاره کرد و گفت :اپرای عروسکی خواجوی کرمانی در سال ۹۹اغاز
به کار کرد .این اپرا در راستای گرامیداشت مفاخر کشور و همچنین تکریم و پاسداشت زبان فارسی است .وی
افزود :تولیدات موسیقایی هم در سال ۹۹از سوی این بنیاد صورت گرفت که البوم های نسیم نوروزی و بخارا از
جمله این تولیدات است .در این جلسه ساختار جدید تشکیالتی بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیشنهاد شد و
مقرر شد با حضور اعضای هیات امنا بررسی های بیشتری برای تصویب نهایی صورت بگیرد .وزیر فرهنگ و ارشاد
اسالمی با اشاره به طرح پیشنهادی ساختار تشکیالتی بنیاد فرهنگی هنری رودکی ،تاکید کرد :چابک سازی
و کوچک سازی در این طرح باید مورد توجه قرار بگیرد .در حاشیه این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی،
ارشیو ملی هنر را افتتاح کرد و از بخشی از اقدامات سخت افزاری و عمرانی این بنیاد بازدید و در جریان روند
عملیاتی این اقدامات قرار گرفت.
کل هتل های ایران به اندازه هتل های یک شهر ترکیه؛
دولتسیزدهمازتوسعهگردشگرینترسد!
مدیر گروه گردشگری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسالمی گفت:
دولت سیزدهم با ترس و لرز با گردشگری برخود نکند .گردشگری افت و
ِ
نشست
اسیب دارد ،ولی قابل کنترل و مدیریت است .شهاب طالیی در
«تحول در حوزه گردشگری و دولت سیزدهم» که در پژوهشگاه فرهنگ
و اندیشه اسالمی برگزار شد ،با اشاره به تصویری که از صنعت گردشگری
وجود دارد ،با اشاره به این که صنعت گردشگری از بهمن ماه ۹۸درگیر
بحران کرونا شده و تمام زنجیره فعالیت کسب و کار در این حوزه تحت
شعاع قرار گرفته است ،با ارائه تصویری از این صنعت در ایران ،یاداور شد:
قبل از کرونا ،هشت میلیون و ۸۰۰هزار نفر با انگیزه های مختلف به ایران
سفر کردند که بیش از ۹۰درصد ان ها از کشورهای همسایه ها بودند،
دو کشــور عراق و اذربایجان بین ۴۰تا ۵۰درصد گردشگران ورودی
ایران را تشکیل می دهند .او با استناد به امارهای وزارت میراث فرهنگی،
گردشگری و صنایع دستی ،افزود ۷۵ :درصد ورودی ها از مرزهای زمینی
بوده و براوردها حاکی از این اســت که بین شش تا هفت میلیارد دالر
درامد ارزی از گردشگری تا پیش از کرونا حاصل شده است.
۳۰درصد کارمندان دولت سفر نمی روند
این استاد دانشگاه با نگاهی به گردشگری داخلی ،وضعیت ان را نامناست
خواند و افزود :براوردها نشــان می دهد ۴۰درصد مرد ِم ایران سفر را با
رویکرد گردشگری انجام نمی دهند و سفر همچنان یک پدیده لوکس
در بین خانواده ایرانی محســوب می شود و به تجربه اثبات شده که در
بحران های اقتصادی ،اولین کاالیی که از سبد خانوار کنار گذاشته می شود
سفر است .براورد دیگری نشان می دهد ۳۰درصد کارکنان دولت در سال
سفر نمی روند .این نشان می دهد سفر که مبنای توسعه در کشورها است،
در ایران چه وضعیتی دارد .در امریکا هر خانواده میانگین هفت بار در سال
سفر می رود و حجم گردش مالی این کشور از گردشگری داخلی بسیار
بزرگ است ،ولی ما الگوی خاصی برای گردشگری داخلی نداریم ،هرچند
در حوزه قانون گذاری ،قوانینی برای بهبود این روند تصویب شده است ،اما
در حوزه اجرا نتوانستیم متعهد به قوانین باشیم .وی ادامه داد :تا قبل از
کرونا حدود ۱۰میلیون نفر به خارج از کشور سفر کرده اند که ۵میلیون
نفر ان ها رویکرد زیارتی داشتند و باقی هم رویکرد سیاحتی داشتند که
بیشتر به کشورهای همجوار رفته اند .او با بیان این که امارهای اعالم شده
از روند مثبت ورود و خروج گردشــگر در چهار دهه اخیر حکایت دارد،
گفت :با ان که صنعت گردشگری اولویت حاکمیت نبوده ،ولی مسیر
رو به رشدی داشته است .نمودارها نشان می دهد از ۶۰ * ۵۰هزار نفر
گردشگر ورودی در سال ۱۳۵۶به هشت و نیم میلیون گردشگر ورودی
رسیده ایم و تعداد سفرهای خارجی شهروندان ایرانی از ۱۰۰هزار نفر در
سال های اول انقالب به ۱۰میلیون نفر رسیده است.
کل هتل های ایران به اندازه هتل های یک شهر ترکیه است
او اضافه کرد :طبق امار شش هزار انواع اقامتگاه در کشور موجود است.
اگرچه این ظرفیت در قیاس با ظرفیت داخل کشور و حتی در مقایسه
با کشورهای همسایه و مسلمان ضعیف است و به شدت نیاز به بهبودی
دارد .از کل این امار نیز ۱۲۷۲هتل در کشــور وجود دارد که شاید به
اندازه مجموع هتل های یکی از شهرهای ترکیه باشد و این نشان دهنده
ظرفیت پایین اقامتگاه هتلی در ایران است .مدیرگروه گردشگری مرکز
پژوهش های مجلس افزود ۳۵ :درصد از ناوگان حمل و نقل مسافربری
باالی ۱۵سال عمر دارند که در حمل و نقل هوایی اوضاع ضعیف تر است
و میانگین عمر ان به شدت باال است.
اخرین قانون گردشگری ۳۰سال پیش نوشته شده
وی اظهار کرد :مجموع این امارها نشــان می دهد گردشگری با وجود
روند رو به رشــد ،چالش عمده ای دارد که ناشــی از سیاســتگذاری و
مقررات است .اخرین قانونی که در حوزه توسعه ایرانگردی و جهانگردی
تصویب شده به مهر ۱۳۷۰برمی گردد .در این ۳۰سال ،کسب و کارها و
مدل های توسعه این حوزه تغییرات زیادی داشته ،ولی هنوز قانون توسعه
ایرانگردی و جهانگردی مربوط به زمانی است که سازمان ایرانگردی و
جهانگردی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد بود .این قانون به اصالح
نیاز دارد تا ناظر بر وضع موجود باشد و روند اینده را در این صنعت ببیند.
عضو هیات علمی دانشــگاه امام صادق (ع) در ادامه این نشست ،درباره
سیاستگذاری های الزامی دولت سیزدهم در ارتباط با گردشگری ،به بیانیه
گام دوم انقالبِ مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود :اگر تصویر ایران
در دنیا اصالح نشود ،تمام تالش های ما در حوزه های دیگر تحت شعاع
قرار می گیرد .گردشگری خود یک رسانه با اثرگذاری پایدار است؛ وقتی
کسی به ایران می اید و در این زیست بوم نفس می کشد و با مردم زندگی
می کند ،حتی اگر مورد هجوم هزاران رسانه قرار گیرد ذهنیتش دچار
تغییر نمی شود .ظرفیت گردشگری در پیشرانی فرهنگی شاخص است.
وی افزود :مثال ملموس عراق است ۳۰ .سال با نگاه دیگری در رسانه های
ما درباره عراق صحبت می شد ،اما وقتی اربعین اتفاق افتاد ،ملت ها با هم
ارتباط برقرار کردند دیگر به این راحتی از ملت عراق نمی توان دشمن
ساخت ،چون در یک مسیر و در رویدادی مشترک با هم زیست دارند.
این اثر رفت و امد به کشــورها است .وقتی سه و نیم میلیون ورودی از
عراق داریم و براورد می شــود اگر زیرساخت فراهم شود ،این امار سه
برابر بیشــتر خواهد شد ،دیگر دشمن سازی از یک همسایه برای ایران
به راحتی اتفاق نمی افتد .این استاد دانشگاه گفت :پیوندی که گردشگری
می تواند در راستای تشکیل امت واحده در راستای تمدن نوین اسالمی
داشته باشد ،مهمترین ابزار حاکمیت است .بحث ما از گردشگری اصال
اقتصادی نیست .اورده ای که صنعت گردشگری و تسهیل رفت و امد بین
کشورهای مسلمان برای جمهوری اسالمی می تواند داشته باشد به مراتب
باالتر از اورده اقتصادی اســت .استقبال زیادی که امروز از هر محصول
ایرانی در عراق می شــود ،به ارتباطــی برمی گردد که از طریق صنعت
گردشگری دو کشور ایجاد شده است.
سواحل را فریز کرده اند
طالیی با اشاره به ظرفیت های پنهان در کشور نیز اظهار کرد :کدام کشور
را در دنیا سراغ داریم که بیش از پنج هزار کیلومتر ساحل داشته باشد،
اما هیچ استفاده ای از ان نشود؟ هزار کیلومتر در جنوب کشور ساحل
وجود دارد ،اما هیچ نمودی از توســعه در ان مشاهده نمی شود .ایا به
جز گردشگری می توان این سواحل را ارتقاء داد؟ جایی هم که در پهنه
ســاحلی خزر ارتقاء دادیم ۷۰ ،درصد در اختیار نهادها و سازمان است.
این ظرفیتی است که توسط دستگاه ها فریز شده و در اختیار گردشگری
نیست.
از ترس افت گردشگری ،ان را توسعه نمی دهند
عضو هیات علمی دانشــگاه امام صادق (ع) افزود ۲۴ :میلیون هکتار از
پهنه سرزمینی کشور کویر است ،بیش از هفت هشت استان درگیر کویر
هستند ،کویری که برای کشورهای دیگر نعمت است و یک هزارم ان را
همسایه جنوبی ما دارد و به خوبی استفاده می کند ،ولی ما همیشه از
ترس این که توجه به گردشگری می تواند افت فرهنگی به همراه داشته
باشــد ،سراغ توسعه نرفته ایم .یکی از تابوهایی که دولت سیزدهم باید
بشکند تغییر نگاه سیاستگذار به گردشگری است .نباید با ترس و لرز
برخورد کنید .گردشگری اسیب دارد ،ولی قابل کنترل است ،کشورهای
همســایه ان را کنترل کرده اند .هر کشوری به مدیریت اثرات مخرب
گردشگری پرداخته اســت .مدیر گروه گردشگری مرکز پژوهش های
مجلس اظهار کرد :سال اینده بزرگترین رویداد جهانی در همسایگی
ما اتفاق می افتد ،در کشوری که بهترین روابط سیاسی را با ایران دارد؛
جام جهانی ۲۰۲۲قطر .چقدر در داخل کشــور و جزایر خلیج فارس
برنامه ریزی کردیم تا از ظرفیت ســه و نیم میلیون نفری که قرار است
تماشاچی این رویداد باشند استفاده کنیم؟ تقریبا هیچی .او افزود :حدود
هشت هزار امامزاده در کشور وجود دارد که متولی ان ،اوقاف است .چقدر
برای تورهای مذهبی برنامه ریزی کرده و چقدر احساس تکلیف ایجاد
شده که مسیر گردشگری مذهبی را ایجاد کند؟ استان مقدس چهارگانه
(حرم امام رضا ،عبدالعظیم ،حضرت معصومه و شاهچراغ) با رویکرد خود
چقدر برای گردشگری زیارتی و مذهبی برنامه ریزی کرده اند؟ طالیی با
تاکید بر ضرورت تعیین رویکرد دولت در ارتباط با گردشــگری ،اظهار
کرد :اگر انتظار بر این اســت که وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و
صنایعدستیبهتنهاییمشکالتصنعتگردشگریرادردولتسیزدهم
حل کند ،مطمئن باشید اتفاقی نمی افتد ،اما اگر رویکرد دولت استفاده
از ظرفیت گردشگری باشد ،می تواند به همه دستگاه ها تکلیف کند ،ان
موقع می توان انتظار تحول در صنعت گردشگری را داشت.
وزارت راه ۴۰درصد از بودجه عمرانی کشور را می گیرد اما نظر
گردشگریرانمی گیرد
این استاد دانشگاه با اشاره به نظام بودجه ریزی گردشگری کشور ،گفت:
بودجه ای که حاکمیت برای گردشگری خرج می کند به مراتب باالتر از
بودجه ای است که در اختیار وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع
دستی قرار داده ،در واقع این بودجه بین دستگاه های مختلف پخش شده
است ۴۰ .درصد از بودجه عمرانی کشور به حوزه حمل و نقل اختصاص
می یابد ،اما وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت چقدر رویکرد
گردشــگری دارد و در زمان راه اندازی فرودگاه ،اتوبان و ...ایا پیوســت
گردشگری دارد و نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را می پرسد؟
حمل و نقل کشور بدون پیوست گردشگر برنامه ریزی می شود .سازمان
هواپیمایی برای تعیین نرخ بلیــت در مقاصد داخلی و خارجی چقدر
نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را می پرسد؟ خودش تصمیم
می گیرد .وی افزود :بزرگترین هلدینگ های اقامتی دســت بخش های
حاکمیتی و سازمان های دولتی است ،بخش خصوصی نمی تواند در این
حوزه نفس بکشد .وقتی پیوستگی بین زنجیره خدمات گردشگری رخ
می دهد دولت رویکرد تحول در این حوزه خواهد بود .در این حوزه که
نمی توان «انا رجل» بود. صفحه 2
همکاری فیلمساز ایرانی با «نتفلکیس»؛ تهدید یا توهم؟
محمدحسین مهدویان کارگردان سینما بعد از انتشار قسمت ششم سریال زخم کاری در شبکه نمایش
خانگی در اعتراض به انچه ممیزی های «غیرمنطقی و غیرعرفی ساز» متنی منتشر و صدای اعتراضش را
بلند کرد .او در بخشی از این متن مدعی تمایل همکاری پلتفرم های جهانی با فیلمسازان ایرانی شد و نوشت:
«شنیده اید که چند پلتفرم بزرگ بین المللی از جمله نت فلیکس برای سرمایه گذاری روی طرح ها و ایده های
فیلمسازان ایرانی ابراز تمایل کرده اند؟ تردید نکنید که به زودی زود پلتفرم های خارجی ،مقصد هنرمندان
خالق ایرانی خواهند شد و نخبه های فرهنگی ما هم مثل نخبه های علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند
کرد ».در پی این ادعا امیر ابیلی روزنامه نگار سینمایی در متنی ادعای وی را به چالش کشیده است .متن
این یادداشت به شرح ذیل است« :تهدید» مهم ترین ابزار فیلمساز ایرانی برای باج گرفتن از مدیر و فرار
از پاسخگویی در مقابل سرمایه گذار است .تهدید مدیران تلویزیون به رفتن به وی اودی ها ،تهدید مدیران
فرهنگی دولت به رفتن به شبکه های ماهواره ای و حاال ظاهرا ً تهدید به رفتن به نتفلیکس! تهدیدهایی که
عموماً هم جواب گرفته و باعث عقب نشینی مدیران فرهنگی می شود و حاال تبدیل به راهی مطمئن برای
باج خواهی شده است .نه فقط کسانی که از نزدیک فضای ساخت فیلم و سریال در ایران را درک کرده اند،
بلکه حتی ناظران پیگیر اخبار فرهنگی نیز به خوبی می توانند مضحک بودن خبر همکاری فیلمسازان
ایرانی و نتفلیکس-مهمترین شبکه استریم فیلم و سریال در دنیا -را درک کنند .نظام فیلمسازی در ایران،
ساختاری یَله و رها و مقاوم در برابر هرگونه برنامه ریزی است ،که «کارگردان» در ان در تمام زمینه ها حرف
اخر را می زند« .کارگردان ایرانی» با انکه عموماً اصول اولیه تکنیکی سینما را هم بلد نیست ،خود را مولفی در
قد و قواره بزرگان تاریخ سینما می داند .او هیچ پاسخگویی در برابر مخارج تولید ندارد و انگار یکی از وظایفش
گران کردن تولید است .تن به هیچ گونه برنامه ریزی دقیقی نمی دهد .به هیچکس در فرم و محتوا پاسخگو
نیست و در تمام اجزای اثر از فیلمنامه تا ...به سلیقه خود دخالت می کند و در بسیاری از موارد به ان لطمه
می زند .در فرایند کارخانه وار تولید و عرضه فیلم و سریال در امریکا اما کارگردان یک تکنسین ،و یک جز از
تعداد بسیاری چرخ دنده ای است که یک اثر را می سازند .به این دقت کنید که در بسیاری از مجموعه های
نمایشی شبکه های امریکایی اپیزودهای مختلف یک مجموعه را کارگردان های مختلفی می سازند ،اما همه
در چارچوب استانداردهای تکنیکی یکسان .این یعنی کارگردان صرفاً تکنسینی است که نه تنها حق ندارد
از فیلمنامه تخطی کند ،نه تنها حق ندارد تحلیل های سیاسی-اجتماعی شخصی خود را وارد اثر کند ،بلکه
حتی حق ندارد از چارچوب های بصری و تکنیکی مورد تائید کمپانی تخطی کند .جز این ،او در برابر زمان و
مخارج تولید پاسخگوست .چنین فرایند منظم و دقیقی اساساً چه نسبتی با ساختار بی در و پیکر تولید در
ایران دارد که فیلمساز ایرانی تصور می کند می تواند در ان نظام تولیدی کار کند؟ برای اثبات شکست چنین
توهمی هم البته مثال های فراوانی هست .هنوز مدت زیادی از جنجال پروژه «مست عشق» حسن فتحی
نگذشته است .فتحی یکی از تربیت شدگان ساختار تولیدی ایرانی است .تازه بسیار حرفه ای تر و باتجربه تر از
امثال مهدویان .اون سال ها برای تلویزیون سریال ساخته بود و حتی در شرایط سخت تولید تلویزیونی نیز به
خوبی عمل کرده بود ،با این حال با ساختار کمی حرفه ای تر ترکیه به چنان مشکالتی برخورد که جنجالش
تا مدت ها ادامه داشت .در همان پروژه مشکل طرف ترک چه بود؟ اینکه فیلمساز ایرانی بی هیچ منطق
حرفه ای چندین برابر نیاز یک فیلم سینمایی راش ضبط کرده است .در مقابل مخارج کار هیج پاسخگویی و
تبعیتی ندارد و تن به هیچ نظمی در تولید نمی دهد .در مقابل پاسخ طرف ایرانی چه بود؟ «تهدید» به اینکه
انها شان موالنا را رعایت نکرده اند و باید پاسخگو باشند! بگذریم از سینماگران دیگری که انها هم به ترکیه
سه شنبـــــه 22تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1475
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
کوچ کردند تا با یک شبکه ایرانی همکاری کنند و پس از مدتی سرافکنده بازگشتند .به این دقت کنیم که
حتیاصغرفرهادی؛بهعنوانحرفه ای ترینفیلمسازایرانیدرفضایبین المللونزدیک ترینسینماگرایرانی
به فرم قصه گویی امریکایی ،نیز پس از چندین تجربه خارج از ایران همچنان مشغول همکاری با کمپانی های
درجه دوی اروپایی است و نتوانسته است تن به همکاری با یک کمپانی بزرگ امریکایی دهد و همچنان
موفق ترین فیلمهایش همان هایی است که در ایران ساخته است .البته فیلمسازان دیگری از جمله بهمن
قبادی و امیر نادری و عبدالرضا کاهانی و ....هم بودند که همگی در ایران از اعتبار باالیی برخوردار بودند و
خارج از ایران هیچ دستاوردی نداشتند .مسئله صرفاً هم تن دادن به فرایند دقیق تولید استودیویی هالیوودی
نیست .بلکه قبل از ان دانش فیلمسازی هم هست .اساساً بهترین سریال تولید ایران نیز -چه تلویزیون چه
شبکه خانگی -بسیار ضعیف تر از تولیدات معمولی و ضعیف نتفلکیس است« .قورباغه» هومن سیدی به
عنوان استاندارترین سریال این سال های ایران-صرفا از حیث تکنیک و کارگردانی -خودش یک کالژ و کپی
دست چندم از اثار غربی است ،که در زمان پخش و پیش از ان نیز شنیده هایی از تالش برای فروش رایت به
نتفلکیس یا شعب ان در اسیای شرقی وجود داشت که ظاهرا ًبه جایی نرسید.محمدحسین مهدویان اساساً
تربیت شده بودجه های حاکمیتی است و اگر سال ها با سرمایه نهادهای حاکمیتی مشق و تجربه نمی کرد
هرگز در سینمای ایران چنین جایگاهی نمی یافت .او می تواند خیالش راحت باشد که بدون پول بی حساب
ایران ،که نیازی به بازگشت توسط مخاطب عمومی ندارد ،جای دیگری نمی تواند فیلمسازی را ادامه دهد .و
به احتمال زیاد در نتفلکیس با دیدن نمونه اثارش؛ از جمله «زخم کاری» ،پیش از امضای قرارداد همکاری
ابتدا او را به کالس های اصول کارگردانی هدایت خواهند کرد .او همچنان در اصول کلی دکوپاژ از مشکالتی
جدی رنج می برد و با فاصله گرفتن از فرم مستندش این مشکالت بیشتر هم به چشم می ایند .کارگردانی
که به دلیل کم بودن پالن هایش نمی تواند ریتم درستی در روایت ایجاد کند ،کارگردانی اکثر دقایق اثرش را
با موسیقی پرحجم پُر می کند تا تعلیق ایجاد کند و کارگردانی که برای دیده شدن اثرش روی عبور از خط
قرمزهای اخالقی حساب کرده تا داستان اثرش ،به نظر می رسد صحبت از نتفلیکس کمی برایش زود باشد.
اقدام کرده و به اجبار شکل دهنده یک همزیستی ناخواسته
میان حیواناتشان و سایر شهروندان در محیط زیست شهری
می شــوند .اتفاقی که از یک سو و حسب نیاز طبیعی سگ ها
به گردش روزانه ســگ ها منجر می شــود و از ســوی دیگر
وجــود برخی ویژگی ها در این حیوانات نظیر توجه طلبی در
مقابــل عدم پذیرش فرهنگی در میان اکثریت جامعه ایرانی
و وجود احســاس ترس از مواجهه نزدیک با انها به ویژه در
کودکان ،زمینه ســاز برخوردهای تعارض امیز میان سگ ها
و شــهروندان شــده و بعضاً رقم زننده اتفاقات ناخوشایند و
جبران ناپذیر ناشــی از حمله انها به شهروندان بوده ایم .وی
در ادامه دربــاره ویژگی های مافیای صنعت حیوانات خانگی
منافع انان یاداور شد :به طور کلی وقتی صحبت از مافیا در
هر حوزه ای به میان می ایــد ،دال مرکزی فعالیت ان گروه
حول محور اقتصادی با هدف خلق ثروت نامشروع و در کنار
ان پول شویی می چرخد .صنعت حیوانات به اصطالح خانگی
و مافیای حاکم بر ان نیز از این قاعده مستثنی نیست .مافیایی
که با هدف کسب ثروت به هر قیمت اقدام به توله کشی های
گسترده و در شــرایط غیر استاندارد و به صورت غیر قانونی
کرده ،ارزهای دولتی را جهت واردات مواد مصرفی و ملزومات
و ادوات مورد استفاده در این حوزه مورد استفاده قرار می دهد
و در شرایطی که کشورمان درگیر یک جنگ اقتصادی تمام
عیار و تحت تحریم های ظالمانه اســت ،به راحتی و بدون هر
گونه مشکلی نسبت به واردات و توزیع گسترده اقالم مختلف
در این ارتباط اقدام می کند و این در حالی اســت که واردات
بســیاری از کاالهای ضروری نظیر دارو و واکسن با مشکالت
برای درج گاهی های خود
در تماس باشید.
با روزنامه
سایت روزنامه هنرمند
www.honarmandonline.ir
لتفکس88311361:
کانال تلگرام
telegram.me/honarmandnews
اخبار
نقد
نرگس ابیار در چین فیلم می سازد
پشت پرده مافیای صنعت حیوانات خانگی چه می گذرد؟
سازمانگاهیها88311353 :
CINEMA
خالق «نفس» سریال «سووشون» را می سازد
از نقش سلبریتی ها در توسعه فعالیت این مافیا تا ایجاد اعتیاد عاطفی
یک کارشــناس گفت :ســودهای کالنی از ارائــه خدماتی
همچون جراحــی تارهای صوتی حیوانات خانگی و یا اعمال
جراحــی زیبایی به قیمــت ازار و تضییع حقــوق طبیعی
حیوانات ،به جیب مافیای صنعت حیوانات خانگی می رود .در
چند ســال اخیر اخبار زیادی از حمله سگ های بدون قالده
یا ولگرد به شــهروندان در اماکن عمومی به گوش رســیده
است و در پی ان رســانه های مختلف با انتشار گزارش هایی
به بررســی ابعاد مختلف اینگونه مســائل پرداختند که هر
کــدام از این گزارش ها بــا نگاه متفاوت جامعه شــناختی،
روانشناختی و قانونی به این مقوله پرداخته اند اما در گفتگو
با مهدی اســماعیلی بیدهندی ،عضو هیات علمی دانشــگاه
تهران و فعال محیط زیســت به ابعاد متفاوتی از این مسئله
پرداخته شده است .اســماعیلی بیدهندی ابتدا در خصوص
مقوله پدیده «سگ گردانی» گفت :درواقع همزیستی بسیار
نزدیک با حیوانات به ویژه سگ ها و ان هم در حریم داخلی
خانه ها ،مقوله ای است که با توجه به زیست اجتماعی حاکم
بر جامعه ایرانی و انگاره هــای فرهنگی و تاریخی این مرز و
بوم ،امری عادی و رایج نبوده و همواره در صورت نیاز به بهره
برداری از ســگ ها در قالب سگ نگهبان و سگ گله ،فضای
ویژه و فاصله مشخصی نسبت حریم خانه و اشخاص ،توسط
صاحبان انها در نظر گرفته می شده است .وی ادامه داد :طی
سالیان اخیر شــاهد رشد فزاینده و قارچ گونه ای از تمایل و
عالقه وافر افراد مختلف و با سطوح متفاوت مالی ،تحصیالتی
و فرهنگــی در الیه های مختلف اجتماع به خرید ســگ ها و
نگهداری از انها هستیم .امری که بیش از انکه برخواسته از
نیازی حقیقی و معقول باشــد ،ریشه در احساس نیاز کاذبی
دارد که توســط مافیای صنعت حیوانــات خانگی به جامعه
در حال تزریق شــدن اســت .مافیایی که با توجه به گردش
مالی مستقیم و غیر مســتقیم چند صد میلیارد تومانی این
حوزه در کشــور در طول ســال ،از ابزارهای مختلفی نظیر
فضای مجازی ،شــبکه های ماهواره ای و نیز اشخاص حقیقی
در جهت ترویج این احســاس نیاز بهره بــرداری می کنند.
این اســتاد دانشــگاه خاطرنشان ســاخت :لذا به تبع ایجاد
این احســاس نیاز در میان جامعه ،افراد مختلف نســبت به
خرید و نگهداری سگ ها و سایر حیوانات به اصطالح خانگی
3
اینستاگرام
instagram.com/honarmandonline
عدیده ای روبرو است .اسماعیلی بیدهندی تصریح کرد :این
مافیا زنجیره ای متشــکل از افراد و بخش های مختلف است
که متاســفانه از حقیقت شکل گیری وابستگی عاطفی میان
انسان و حیوان اهلی شده ،ســو استفاده کرده و اگاهانه و با
علم به انکه ضرورت و نیازی به همزیستی نزدیک و زیر یک
سقف قاطبه شــهروندان ایرانی در جوامع شهری امروزی با
حیوانات وجود ندارد ،نسبت به ایجاد یک نیاز کاذب در میان
افراد مختلف جامعه و با الگوسازی توسط اشخاص حقیقی و
حقوقی جریان ســاز و یا مورد توجه جامعه نظیر سلبریتی ها
و برنامه هــای تلویزیونی یا ماهواره ای پر مخاطب ،اقدام کرده
و پــس از ایجاد یــک اعتیاد عاطفی در میــان صاحبان این
حیوانــات ،با فروش اقالم و ادوات مــورد نیاز این حیوانات و
یا خدمات درمانی و مراقبتی و ارایشــی و بهداشتی مربوطه
ســودهای کالنی را به جیب می زنند .این در حالی است که
تمایل به شــخصی سازی هر چیز که در مالکیت انسان است
و یا تغییر ان به هر نحو که مورد پســند مالک باشــد ،امری
توجیه شده در افکار عمومی است ،سودهای بسیاری از ارائه
خدماتی غیر قابل تصور نظیر جراحی تارهای صوتی حیوانات
و یا اعمال جراحی زیبایی و عقیم سازی بر روی انها ،به قیمت
ازار انها و تضییع حقوق طبیعی شــان ،به جیب مافیای این
صنعت می رود .وی در بخش دیگری از سخنانش به منازعات
و تبعاتی که در پی پدیده ســگ گردانی بــه وجود می اید،
گفــت :از منظر ایمنی مواجهه با ســگ هایی که بعضاً بدون
قالده توسط صاحبانشــان به اماکن عمومی اورده می شوند،
بسیار مخاطره امیز خواهد بود؛ چرا که احتمال نزدیک شدن
انها به سایر شهروندان به لحاظ ویژگی های غریزی از یک سو
و از سوی دیگر واکنش های تدافعی شهروندان در قبال انها،
خود زمینه ساز بروز حمله سگ ها در دفاع از خودشان خواهد
بود .گاهی نیز شاهد ورود سگ هایی به اماکن عمومی توسط
صاحبانشــان هســتیم که اصوالً برای نگهبانی تربیت شده و
به لحاظ جثه و رفتار ســگ هایی مهاجم به شمار می روند که
حتی در مواردی صاحبان انها نیز قدرت کنترل فیزیکی انها
را به راحتی نداشــته و در صورت حمله این سگ ها به افراد
شــاهد رخ دادن اتفاقات ناگواری به مانند اتفاقی که چندی
پیش برای دختر بچه ای در لواسان رخ داده بود ،خواهیم بود.
ســفیر چین در تهران از دیدار خود با نرگس ابیار ،کارگردان و
نویسنده تحسین شــده ایرانی و رایزنی برای تولید یک پروژه
مشترک خبر داد .چانگ هوا که به خاطر فعالیت هایش در توییتر
برای کاربران ایرانی بسیار اشناست ،در صفحه رسمی و شخصی
خود در این شبکه اجتماعی نوشت« :بسیار خوشحالم که با خانم
نرگس ابیار ،کارگرد[ان] معروف ایران مالقات کردم .ایشان برای
تولید مشترک فیلم در مورد جاده ابریشم به چین خواهند رفت».
همزمان ،برخی رســانه ها از ورود ابیار به دنیای شبکه نمایش
خانگی بر اساس یکی از محبوب ترین رمان های ادبیات فارسی
خبر داده اند .گفته می شود خالق «نفس» و «شبی که ماه کامل
شد» نخســتین تجربه خود را در این شبکه با الهام گرفتن از
«سووشون» زنده یاد سیمین دانشور می سازد و قرار است بهنوش
طباطباییهمبازیگراینسریالباشد.ناگفتهپیداستتهیه کننده
«سووشون» هم کسی نیست جز محمدحسین قاسمی ،همسر
خانم ابیار .کارگردان «شیار »۱۴۳سال گذشته با «ابلق» جایزه
سیمرغبلورینبهترینفیلمازنگاهتماشاگرانجشنوارهسیونهم
فجر را برد و از انجا که دستی هم در نویسندگی دارد ،فیلمنامه
«سووشون» را با اقتباس از رمان ماندگار زنده یاد دانشور ،همسر
مرحوم جالل ال احمد می نویسد .نویسنده و مترجم شیرازی ۱۸
اســفند ۱۳۹۰در ۹۰سالگی در تهران از دنیا رفت و نخستین
روایت تصویری از «سووشــون» او می تواند رویدادی بزرگ در
دنیای سینما و نمایش خانگی ایران باشد.
۲۷هزار گردشگر سالمت
در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰
به کشور سفر کردند
مدیران معاونت گردشگری در گزارش عملکرد خود به وزیر
میراث فرهنگی گفتند که در ســه ماهه اول سال ۲۷هزار
گردشــگر سالمت وارد ایران شــده و کلماتی مانند B۲Bرا
وارد ادبیــات گردشــگری کرده اند .جلســه ارائــه گزارش
عملکرد معاونت گردشــگری با حضور وزیر میراث فرهنگی،
گردشــگری و صنایع دستی ،معاون توسعه مدیریت و منابع،
معاون گردشگری کشــور و مدیران معاونت گردشگری در
سالن فجر وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی
برگزار شــد .علی اصغر مونسان در این جلسه گفت :در دوره
مدیریتی خودم تالش کردم تا از توان افراد داخل وزارتخانه
حداکثر بهره را ببرم و تمام انتصابات براساس شایسته گزینی
باشد .خوشحالم هر سه معاون حوزه های تخصصی وزارت از
درون مجموعه انتخاب شدند .،همچنین سعی کردم اختیارت
حداکثری به معاونان برای انتخاب مدیران مجموع هَشــان را
بدهم تا بتوانند فعالیت ها و برنامه های خود را منسجم انجام
دهند .وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی با اشاره
به اقدامات بین المللی انجام شــده ،گفت :اقدامات خوبی در
سطح بین الملل انجام شد و ارتباط خوبی نیز با سازمان جهانی
گردشــگری برقرار کردیم و جایگاه ایران در این سازمان باال
رفت و این افتخار بزرگی برای ماست .به طوری که وقتی در
اجالس های مختلف بین المللی شرکت می کردیم هیئت های
خارجی از کشورهای مختلف تقاضای مالقات داشتند .او افزود:
طی چهار سال اخیر پروژه های زیادی افتتاح شد ،به طوری
که از ۲۲۵هتل با ستاره های مختلف بهره برداری کردیم و به
ظرفیت اقامتی کشور اضافه کردیم .همچنین بیش از ۲۰۰۰
واحد بوم گردی هم افتتاح شــد که در این شــرایط سخت
اقتصادی عدد قابل توجهی است .طی این مدت تالش کردیم
تا گردشگری را سرپا نگهداریم و موجب ارتقای این صنعت
با تالش همکارانم در معاونت گردشگری و ادارات کل استانی
شویم .ولی تیموری معاون گردشــگری کشور در ادامه این
جلسه گفت :در گذشته در معاونت گردشگری فعالیت های
یَشد ،در این زمینه خال
هیجانی اجرا و ریشه ای کمتر انجام م
داشتیم و کارها برنامه محور نبود. صفحه 3
معمای«هنرکارت»وهزارتوی«حمایت»درگفتگوبامدیرعاملصندوقاعتباریهنر:
وضعیت خبرنگاران خوب نیست!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1475سه شنبه22تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:09
20:23
20:44
04:10
05:55
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
باید با تسریع واکسیناسیون
زمینه رونق گردشگری را
فراهم کنیم
علی اصغــر مونســان وزیــر میــراث فرهنگی،
گردشگری و صنایع دستی (دوشنبه) با حضور در
دفتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب،
با وی دیدار و گفتگو کرد.
مونســان در ایــن دیدار بــا تبریــک انتخاب
حجت االســام رئیسی از ســوی مردم و ارزوی
موفقیت بــرای وی و دولت اینده ،گزارشــی از
اخریــن وضعیت برنامه هــا و اقدامات وزارتخانه
تحت مدیریت خود ارائه کرد.
رئیســی نیز در این دیدار ضمن تشکر از تبریک
مونسان و گزارش وی ،گفت :یکی از الطاف الهی
به ســرزمین ما وجود جاذبه های گردشــگری و
طبیعی فراوان در سرتاســر کشور است و هنوز
مناطق بکر زیادی در بخش های مختلف کشور
داریم کــه امکان اباد شــدن و بالفعل شــدن
استعدادهای گردشگری را دارند.
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه گردشــگری
ظرفیت باالیی برای ایجاد اشــتغال دارد ،افزود:
ضروری اســت که از فعاالن این عرصه به شکل
موثرتری حمایت شود.
وی یکی از مزایای گردشــگری عالوه بر بازدید
و لــذت بردن از گــردش در جاذبه های طبیعی
را اشــنایی مردم با تاریخ تمدن و فرهنگ غنی
کشورمان دانست و تصریح کرد :کمک به تعمیق
مفاهیم و ارتقای مولفه های فرهنگ ملی و ظرفیت
مناسب درامدزایی در شهرها و روستاهای کشور،
دو فاکتور از توانمندی های گردشگری و میراث
فرهنگی برای ایجاد ارزش افزوده باال هستند.
رئیسی تاکید کرد :باید با تسریع واکسیناسیون
کرونا زمینــه رونق بیش از پیــش فعالیت های
گردشگری فراهم شود.
علیرضا سعیدی
موضوع حمایت های دولتی از اصحاب فرهنگ و هنر به مثابه قرار گرفتن یک کشتی در یک اقیانوس متالطم
و مواج است که هر لحظه باید منتظر اتفاقات پیش بینی نشده و غیرمترقبه ای باشیم و اگر خدای نکرده جانب
احتیاط را رعایت نکنیم ،قطع ًا وارد چالش ها و بحران هایی می شویم که برون رفت از ان ،چه در قالب مدیر و چه
در قالب هنرمند دردسرهای زیادی را به همراه خواهد داشت .در این چارچوب صندوق اعتباری هنر حکایت
همان حرکت کشتی در اقیانوس متالطم را دارد که سکاندار یا سکاندارانش روزهای پرچالش و پرحاشیه ای
را می گذرانند .شرایطی سخت ان هم در روزهای پایانی دولت و «ضیافت کرونا» که دریا طوفانی تر و مواج تر
از قبل هم شده است .اگر چه سید حسین سیدزاده مدیر این مجموعه خوب می داند این کشتی با توجه به
شرایط اقتصادی این سال ها و اساس ًا حاال حاالها رنگ ارامش را به خود نمی بیند ،بنابراین باید هر روز منتظر
اتفاقات غیرقابل پیش بینی باشد .عملکرد دولت در عرصه فرهنگ و هنر به هزار و یک دلیل که روایت ان
بماند برای مجالی دیگر ،فضا را به سمت و سویی هدایت کرده که مطالبه گری به حق هنرمندان ،اهالی فرهنگ
و اصحاب رسانه به اوج خود رسیده ،این به اوج رسیدن هم در شرایطی است که عالوه بر صندوق اعتباری
هنری بسیاری از مجموعه های دولتی نیز باید به کمک جریانی بشتابند که کمک و حمایت از ان امری ضروری
است.اگرچهباتوجهبهروزهایاخرعمردولت،امیدبهانجامچنینحمایت هاییکمیخوش بینانهاست.انچه
می خوانید گفتگوی است با سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر است.
یکــی از مهم ترین چالش هایی که به نظر می اید در صنــدوق اعتباری هنر توجه کمتری به
ان شــده بحث تشخیص هویت شغلی اعضاست که متاسفانه در همه عرصه ها ،از هنرمندان
گرفته تا اهالی فرهنگ و رسانه به شــکل محسوس و البته نامشخصی روند رو به افزایشی
به خود گرفته اســت .بدین معنا که به نظر می اید هستند افرادی که انچنان که باید و شاید
در حوزه های مختلف فرهنگی ،هنری و رسانه ای فعالیت موثر و هویت درستی ندارند اما بنا
به مدارک ارائه شــده ،به عنوان ذی نفع ،از خدمات صندوق اعتباری هنر بهره مند می شود،
چارچوبی که متاســفانه موجب بروز شرایطی شــده که افراد دارای صالحیت عضویت در
صندوق ،پشــت درهای بسته مانده اند و به جهت همین فضای نامنظم ترجیح می دهند برای
حفظ شان و منزلت جایگاه حقیقی و حقوقی شان ،وارد این مقوالت حمایتی نشوند .صندوق
اعتباری برنامه ای برای بهبود این اوضاع ندارد؟
ما در صندوق اعتباری هنری با نمایندگان صنوف قراری گذاشتیم مبنی بر اینکه مجموعه صندوق تشخیص نمی دهد که
چه کسی هنرمند هست و چه کسی نیست و این صنوف مختلفند که می توانند مرجع درستی برای این موضوع باشند.
این در حالی است که ما در صندوق نه شان رسیدگی به این فرایند را داریم و نه ابزار الزمش را .البته در بعضی حوزه ها
مانند سینما ،تئاتر ،موسیقی و هنرهای تجسمی این موضوع خیلی متمرکز است ،اما در حوزه مطبوعات ماجرا به این شکل
نیست .به همین منظور ما به دلیل این عدم تمرکز ،مسئولیت نحوه معرفی ذی نفعان را به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد
سپردیم که انها تشخیص دهند چه کسی خبرنگار هست و چه کسی نیست .منتها گاهی اوقات در استان ها به ویژه خارج
از تهران این تمرکز از بین می رود .به طوری که ما بارها شاهد بودیم یک اداره کل ارشاد استان به یکباره ۱۰خبرنگار معرفی
می کند که صندوق نمی داند اینها واقعاً خبرنگار هستند یا نه؟ البته که بنده ناگزیرم در این شرایط طبق ایین نامه و قانون
پذیرای ثبت این اسامی در صندوق اعتباری هنر باشم .بنده برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده پیرامون این موضوع،
ابزارهایی را ایجاد کردم که بتوانیم روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشیم .بر این اساس با اعطای مسئولیت به نهادها
و مجموعه های مرتبط فضای کار را به سمتی بردیم که در صورت احراز تخلف درباره اسامی ارسال شده به صندوق ،خدمات
صندوق نیز به ان مجموعه متوقف می شود .این کار در حوزه های سینما ،تئاتر و موسیقی به شدت پیگیری شده و ما در این
حوزه سخت گیری های زیادی داریم که خدایی نکرده نکته خارج از قانونی مشاهده نشود.
در این روایتی که شما به ان اشاره داشتید ،اوضاع ساماندهی شده مطلوبی در حوزه رسانه و
خبرنگاران وجود ندارد و بسیاری از همکاران بنده در این عرصه با چالش های بسیار پیچیده
حتی برای عضویت در صندوق مواجه هستند؟
من این نکته شما را می پذیرم که فرایند عضویت خبرنگاران در صندوق اعتباری هنر نسبت به سایر صنوف هنری و فرهنگی
از پیچیدگی های بیشتری برخوردار است؛ به همین منظور در همین مدت نهایت تالش خود را انجام داده ایم که بتوانیم با
برنامه ریزی بهتر و دقیق تری این مشکل را برطرف کنیم .اما نکته دیگری که در پاسخ به پرسش شما می توانم اشاره کنم
متکی بر تعداد اعضای صندوق است .در این راستا در صندوق مبنا را بر این رویکرد گذاشتم که ما در کشورمان جمعیتی
بالغ بر ۸۰هزار هنرمند داریم .زیرا معتقدم صنوف فرهنگی و هنری مثل مزرعه بالل نیست که هر سال بار بدهد و تعداد
اعضا نمی تواند رشد جمعیتی داشته باشد .در حوزه خبرنگاران هم همین شرایط حکمفرماست ،یعنی هر سال که ۵هزار
نفر به تعداد خبرنگاران اضافه نمی شود؛ کما اینکه متاسفانه کم می شود اما اضافه نمی شود.هم اکنون سامانه ای در معاونت
مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی وجود دارد که در ان اسامی خبرنگاران رسمی و فعال رسانه ها در قالبی منسجم
با ذکر عنوان خبرگزاری یا رسانه ای که خبرنگار در ان فعالیت می کند ،ثبت شده است .بنابراین وقتی خبرنگاری از مزایای
بیمه ای یک خبرگزاری بهره مند می شود ،این وظیفه ما نیست که ان خبرنگار محترم را بیمه کنیم .حتی در اوقاتی این
شرایط وجود داشت که خبرنگار فعال یک رسانه که می بایست از مزایای بیمه ان مجموعه استفاده می کرد ،برای بیمه تامین
اجتماعی به ما مراجعه می کرد .یعنی ان رسانه برای تحت پوشش بیمه قرار دادن این عزیزان از بار مسئولیت شانه خالی
می کرد و ماجرای بیمه را به ما ارجاع می داد ،در حالی که چنین رویکری از جهات بسیاری خطرناک است .زیرا اوالً بار تعهد
صندوق را سنگین تر می کرد که این فرایند در تراز بودجه ما ناهمگونی دارد ،دوماً اینکه اساساً بیمه خبرنگاری در ردیف
بیمه مشاغل سخت است که بیمه ما اص ً
ال چنین نیست و این واقعاً به ضرر خبرنگاران است .البته که این را هم می دانم،
بسیاری از رسانه ها هزینه کارفرمایی بیمه خبرنگاران را در ردیف مشاغل سخت قرار نداده اند که این خود نیز دربرگیرنده
بحث های مختلفی است ،اما به هر حال ما برای همین خبرنگاران عزیز در صورت عضویت در صندوق نیز تسهیالت دیگری
قائل هستیم که بحث اعطای وام و هنر کارت و دیگر موارد در ردیف ان قرار دارد .اما اگر خبرنگاری از رسانه ای اخراج شد یا
کناره گیری کرد ،ان موقع این امکان وجود دارد که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی صندوق اعتباری هنر قرار گیرد .در
همین راستا ما تقریباً به سیستم انالینی رسیدیم که طی ان اگر اسم خبرنگاری در این سامانه وجود داشته باشد ما موظف
به بیمه ان خبرنگار هستیم .من بازهم تاکید می کنم این تحت پوشش قرار گرفتن بیمه هم فقط برای خبرنگارانی است
که نامشان در سامانه هست اما در رسانه ای مشغول به فعالیت نیستند .بنده این را می دانم که حوزه خبرنگاری حوزه بسیار
پیچیده ای است و متاسفانه در یکی دوسال اخیر هم بیشتر شده اما بنده و همکارانم در صندوق اعتباری هنر نهایت تالش
خود را انجام داده ایم که این عدم تمرکز کافی را به هر ترتیبی که شده کاهش دهیم.
یکی دیگر از انتقاداتی که پیرامون فعالیت های صندوق وارد شده ،بحث نحوه حمایت صندوق
از ان دسته هنرمندانی است که دارای درجه بندی هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
هستند ،شرایطی که موجب شــده برخی به این فرایند اعتراض کنند که چرا فالن هنرمند
دارای درجه یک که چندین ســال اســت فعالیت چندانی در عرصه فعالیتی خود ندارد ،از
بیشترین مزایای صندوق بهره مند است اما هنرمندانی که از درجات پایین تری در این رتبه
برخوردارند ،با حمایت های مالی کمتری از ســوی صندوق مواجه شده اند .گو اینکه چنین
نگاهی نشات گرفته از یک رویکرد تبعیض امیز است که شاید در نگاه اول به وظایف قانونی
صندوق ارتباطی نداشــته باشد ،اما به هر حال نیازمند یک پاسخ منطقی به منتقدان چنین
فرایندی است؟
در حوزه اعطای درجات هنری شورایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی وجود دارد که مباحث مربوط به درجه بندی
هنرمندان در ان شورا انجام می پذیرد و صندوق اعتباری هنر نقشی در تعیین این درجه بندی ها ندارد ،بنابراین بنده نمی توانم
درباره کیفیت نحوه انتخاب و اعطای این مدارک هنری اظهار نظر کنم ،البته این توضیح را هم بدهم ،طی ماه های گذشته
جناب اقای دکتر صدری به عنوان نماینده وزیر در شورای ارزشیابی حضور پیدا کرده و من به عنوان مدیر صندوق ارتباط
خوبی با ایشــان دارم که در راستای ان درخواست کردم نسبت به بررسی مجدد برخی مدارک و تجدید نظر درباره انها
فعالیت هایی صورت گیرد تا خدایی نکرده حق هنرمندی در این حوزه اجحاف نشــود .کما اینکه در همین راستا بودند
هنرمندانی که امتیازات الزم برای دریافت مدرک درجه یک هنری را نداشتند و بر اساس تصمیم گیری های جدید این
مدرک ها صادر نشد .البته خیلی از استادان هنرمند هم شایستگی و امتیازات الزم را برای دریافت مدرک درجه یک هنری
داشتند و دارند که هنوز این مدارک را دریافت نکرده اند .اساساً بنده به عنوان یک مسئول با اعطای مدرک درجه یک و دو
و سه به هنرمندان مخالفم ،ولی به این رویکرد هم که با سلسله بندی و رنکینگ اعتقادی نداشته باشیم ،مخالفم .به هر
حال مدرک درجه یک هنری یعنی اینکه یک هنرمند عزیز ۳۵سال به صورت مستمر در یک رشته هنری فعالیت داشته
است .یعنی کسی که اغلب بزرگان ان رشته هنری به هنرمند عزیز و محترم اعتقاد دارند و او را حائز دریافت این رتبه
می دانند .اینها واقعاً نکته های مهمی است که اگر ان را از کار بیندازیم با چالش های جدی مواجه می شویم .صد البته که
در همین چارچوب اشتباهاتی وجود دارد که در همه حوزه های مختلف هم دیده می شود .اما یقین داریم بخش زیادی از
هنرمندان مدرک درجه یک هنری دریافت کرده اند ،حائز دریافت بهترین رتبه ها هستند .من بر این باورم تکریم این عزیزان،
بدون هیچ اغراق تکریم همه جامعه هنری است ،یعنی وقتی به این عزیزان احترام بگذاریم گویی به همه فعاالن رشته های
مختلف هنری احترام گذاشته ایم .به همین جهت بنده هنرمندان دارنده مدرک درجه یک هنری را عامدانه مورد تکریم قرار
می دهم چون این عزیزان نمادهای فرهنگ وهنر ایران عزیزمان هستند که گرامیداشت انها به سهم خود نکوداشتی برای
همه هنرمندان است .در رابطه با دارندگان مدارک درجه دو ،سه ،چهار و پنج هنری هم باید بگویم برنامه ای از سوی صندوق
اعتباری هنر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ارائه شده است .در همین چارچوب و طبق اخرین اماری که در این زمینه
احصا شده رقمی بالغ بر ۳هزار نفر دارای مدارک درجه دو تا پنج هنری هستند که برای حمایت بیشتر از این عزیزان در
طرح ارائه شده ،اعتبارات و منابعی نیازاست که امیدوارم به زودی مشکالت ان حل شود و ما کارهای مفید تر و موثر تری را
برای این هنرمندان ارزنده نیز انجام دهیم.
موضوع مهم اعطای تســهیالت همواره یکی از بحث برانگیزترین و شــاید جنجالی ترین
موضوعات و وظایف صندوق اعتباری هنر بوده که در ماه های اخیر یک سری مباحث و نقطه
نظراتی هم از ســوی منتقدان و کارشناســان و البته ذی نفعان پیرامون ان مطرح شده ،بد
نیست از اقدامات و تغییر و تحوالتی که در این حوزه صورت گرفته گزارشی را ارائه کنید که
من به واسطه ان وارد برخی از حاشیه ها شوم؟
یکی از مهم ترین کارهایی که ما از ابتدای فعالیت دور تازه مدیریت صندوق اعتباری هنر انجام دادیم ،پرداخت تسهیالت
به حوزه های تخصصی بود .بعد از اجرای چنین رویکردی همه تسهیالت ارائه شده به فعاالن عرصه فرهنگ و هنر در تمام
مجموعه های وزارت ارشاد به صندوق اعتباری هنر تفویض شد و ماجرا به سمتی رفت که ما در برخی از حوزه ها از جمله
سینما و تسهیالت مربوط به بنیاد فارابی که به صندوق واگذار شده ،حتی سه برابر بیشتر از قبل تسهیالت پرداخت کردیم.
در حوزه موسیقی ما برای تولید اثر تسهیالت دادیم و اگر چه این فرایند در حوزه تجسمی کمتر بود اما در حوزه هایی چون
نشر هم ماجرا به سمتی رفت که تسهیالت خوبی به فعاالن حوزه نشر داده شد .انچه اکنون در حوزه اعطای تسهیالت رخ
داده ،به شکلی بوده که ما به زیرمجموعه های وزارت ارشاد اعالم کردیم چون افراد شما ،در حوزه تسهیالت و موارد مربوط
به ان حرفه ای نیستند ،این موضوع را به صندوق واگذار کنید زیرا در ان زمان بانک هایی که سرمایه مجموعه ها را با عقد
تفاهم نامه های مشترک دریافت می کردند ،هم وام کم پرداخت کرده و هم وام گیرندگان را دچار مشکل می کردند .در
حوزه پرداخت خسارت به فعاالن حوزه سینما هنوز به پرداخت خسارت فیلم ها نرسیدیم ،اما به سینما دارها فرایند اعطای
تسهیالت وجود دارد .البته در حوزه وثیقه برای دریافت وام سینمادارها ،نکاتی در رسانه ها مطرح شده بود که باید توضیح
بدهم ،برخی سینماداران نمی توانستند بابت وام وثیقه ملکی بگذارند و ما هم این موضوع را قبول نمی کردیم .ما به دوستان
گفتیم اگر متقاضی دریافت تسهیالت به میزان ۳۰۰میلیون تومان هستید ارائه وثیقه ملکی به بانک عامل الزامی است .یک
نکته ای را هم بگویم که همه دوستان در این حوزه با ارائه وثیقه ملکی تسهیالت خود را دریافت کردند .اتفاقاً در این چارچوب
انجمن سینما داران ،ساختمان انجمن را در رهن بانک گذاشتند شرایطی که معتقدم باید چنین فرایندی برای بازگشت
پول وجود داشته باشد ،و گرنه تجربه ثابت کرده که در موارد زیادی این پول ها به محل اصل خود بازگردانده نشده است.
یکی دیگر از نکاتی که طی ماه های گذشــته موجب ایجاد مباحث و انتقاداتی نســبت به
عملکرد صندوق صورت گرفت ،بحث اعطای تســهیالت به تماشــاخانه های خصوصی در
روزهای کرونایی بود ،که گویا بر اســاس انچه در مصاحبه ها و گفتگوهای رسانه ای برخی از
مدیران این تماشاخانه منتشر شده ،تســهیالت ان چنانی به تماشاخانه ها نرسیده و ماجرا
را به ســمتی برده که این مدیران اذعان می کنند چنین تسهیالت به هیچ وجه دربرگیرنده
شرایط مناسب و حمایت گرانه ای در روزهای کرونایی نیست .کما اینکه در همین زمینه هم
شنیده شد که جنابعالی اختالفاتی با مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد داشتید؟ ماجرا
چه بود و اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟
اول اینکه بنده با مدیرکل هنرهای نمایشی به هیج وجه اختالفی نداریم و بنده همواره با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی بسیار نزدیک و دوست هستیم که بهره ان اول از همه به سمت هنرمندان می رود .دوم اینکه ما بعد از اطالع رسانی
ماجرای اعطای تسهیالت به تماشاخانه های خصوصی در روزهای کرونایی ،اعالم کردیم که صندوق کارافرینی امید مدارکی
را برای اعطای تسهیالت می خواهد و هر فردی که این نامه و اعالم را از صندوق اعتباری هنر دریافت کرد دو ماه فرصت
دارد که نسبت به دریافت وام اقدامات الزم انجام دهند و طبیعتاً اگر برای گرفتن وام اقدامی نکند ،این نامه نیز باطل می شود.
اگر این فرایند اتفاق نیفتد و دریافت کننده تسهیالت به بانک وام دهنده مراجعه نکند ،پول ما در انجا بلوکه می شود .زیرا
صندوق از بابت وامی که به مجموعه ای می دهد ،از سهمیه و سقفی که برایش تعیین شده کم می کند ،پس اگر مراجعه ای
صورت نپذیرد پول ما در بانک قفل می شــود .در این راستا از چهل تماشاخانه تئاتر فقط چهار تماشاخانه برای دریافت
تسهیالت ،پس از ارائه معرفی نامه ما اقدام کرده اند البته بعدا ًتعداد بیشتری مراجعه کردند.
شاید دلیل عدم مراجعت مدیران تماشــاخانه های خصوصی همین شرایط سختی بوده که
برای دریافت تسهیالت به انها اعالم شده است؟
با احترام تمام به همه این دوستان که در سخت ترین شرایط کرونایی چراغ سالن های تئاتر را روشن نگه داشته اند و این
واقعاً ستودنی است ،فقط به یک نکته اشاره می کنم که ما در حوزه تسهیالت کارافرینی به بیش از ۲۱۰فیلم ،بیش از
۸۰سالن سینما ،بیش از ۲۰۰پرده سینما و نزدیک به ۴۰۰کتابفروشی با شرایط قانونی تسهیالت پرداخت کردیم ،اما
واقعاً تماشاخانه ها نمی توانند مانند این صنوف مدارک الزم را برای دریافت تسهیالت تامین کنند؟ بنده واقعاً تالش خود را
انجام دادم تا میزان مدارک برای دریافت تسهیالت در حد قانونی و نه بیشتر باشد .پس لطفاً این را هم بپذیریم که دریافت
تسهیالت به نوعی نیست که پولی داده شود و بعد هم مجموعه ای پیگیر ان نباشد .باالخره باید مدارکی دریافت شود ،ما
همه اینها را از روز اول به دوستان گفتیم و تاکید هم کردیم اگر از این اسان تر پیدا کردند بیایند و به ما بگویند .چون واقعاً
در انجا تالش کردم شرایط دریافت تسهیالت در اسان ترین شکل باشد .یک نکته را هم بگویم که خانه نمایش مهرگان،
عمارت روبرو و مجموعه شهر افتاب ،همای سعادت در تهران ،از میان ۱۵تماشاخانه خصوصی کشور تسهیالت دریافت
کرده و برخی هم انصراف داده اند.
اقای سیدزاده ماجرای سامانه پروانه که مبنای ان خرید و فروش اثار هنری بود به کجا رسید؟
پلتفرم مربوط به سامانه پروانه اماده شده و در این زمینه هم کار عضوگیری را نیز اغاز کرده ایم و هم اکنون نیز نزدیک به
۱۹هزار هنرمند عضو این سامانه هستند .البته در مرحله «مارکتینگ» و پر کردن پروفایل ها دچار ابهام هستیم و در صدد
تغییر نوع مدیریت ان هستیم ،االن یکی از پیشنهاداتی که با اقای وزیر نهایی کردیم این است که یک مشوق انتخاب کنیم
برای ۱۰هزار هنرمند درجه یک تا پنج تا این عزیزان پروفایل خود را در این سامانه پر کنند تا اقدامات تکمیلی دیگر در
حوزه خرید و فروش اثارشان انجام شود. صفحه 4