روزنامه هنرمند شماره 1474 - مگ لند
0
صفحه قبل

روزنامه هنرمند شماره 1474

صفحه بعد

روزنامه هنرمند شماره 1474

روزنامه هنرمند شماره 1474

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫دوشنبه‪ 21‬تیرماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1474‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫بهروز مفید ‪ ،‬تهیه کننده ‪:‬‬ ‫سانسور قطعا‬ ‫به حوزه فرهنگ کمک نمی کند‬ ‫مهلت ارسال ا ثار به جشنواره هنرهای‬ ‫تجسمی جوانان تمدید شد‬ ‫اجرای مرداد ماه‬ ‫ارکستر ملی ایران‬ ‫لغو شد‬ ‫وضعیت قرمز پایتخت‬ ‫حــراجتهــران‬ ‫را به تعویق انداخت!‬ ‫رسانه ملی و شبهات‬ ‫فضای مجازی‬ ‫علل «کوچ سریال سازان از تلو یز یون»‬ ‫چندگانگی «ممیزی»‬ ‫«دستمزد نجومی» و «کار» بیشتر‬ ‫در شبکه نمایش خانگی‬ ‫مورچه خور و ‪ ۲‬فیلم دیگر‬ ‫روی پرده سینما می روند‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫صوفی‪ ،‬دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما‪:‬‬ ‫ماجرای «تجهیزات امریکایی‬ ‫دورهمی» را بررسی می کنیم‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫موفقیت کودکان ایرانی‬ ‫در المپیاد هنری امریکا‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫«مدیترانه» در تدارک اکران‬ ‫در سینماها‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫مسعود رنگرزان طراح و مجسمه ساز‪:‬‬ ‫غنای هنری هر ملتی برگرفته‬ ‫از باور و ایین های ان است‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫پوشیده تر ین لباس های کن ‪2021‬‬ ‫بر تن ستاره های فرانسوی‬ ‫و بازیگر افریقایی‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫معرفی ‪ 3‬داور بخش‬ ‫«مستندنگاری» جشنواره‬ ‫تلو یز یونی مستند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫بهروزمفید‪،‬تهیهکننده‪:‬‬ ‫دوشنبـــــه ‪21‬تیرماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1474‬‬ ‫سانسورقطعابهحوزهفرهنگکمکنمی کند‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫یادداشت‬ ‫نقد‬ ‫رسانه ملی و شبهات فضای مجازی‬ ‫محمد اسماعیلی‪-‬کارشناس مسائل سیاسی‬ ‫اگر یک همکاری هوشمندانه‬ ‫میان رسانه ملی و دستگاههای‬ ‫امنیتی وجود داشــته باشــد‬ ‫می توان بخش قابل توجهی از‬ ‫این کلیپ های سمی و مخرب‬ ‫را خنثی و در ابتدای راه متوقف‬ ‫کرد ‪ .‬وقتــی یک پیام از چند‬ ‫کانال متفاوت برای شما ارسال می شود معنا ومفهوم ان این است‬ ‫که این کلیپ یا این پیام اصطالحا وایرال شده است یعنی تقریبا‬ ‫همه ان را دیده اند‪.‬قصد نداریم وارد مفاهیم جنگ نرم و جنگ‬ ‫رســانه ای و ‪ ...‬شویم چرا که معتقدیم گفتنی ها تا به االن به‬ ‫اندازه کافی گفته شده است در این نوشته روی سخن با رسانه‬ ‫ملی است که چرا رسانه ملی نسبت به روشنگری و شفاف سازی‬ ‫کلیپ ها و پیام هایی که هر روز در سطح کشور منتشر می شود و‬ ‫حال مردم را روز به روز خراب تر می کند واکنش مفید و موثری‬ ‫از خود نشان نمی دهد ؟‬ ‫چرا نشسته ایم و تماشا می کنیم که هر روز با انتشار یک کلیپ و‬ ‫یا یک پیام بی نام نشان مردم روز به روز از نظام و مسئولین نظام‬ ‫بیشتر و بیشتر فاصله بگیرند ؟ تا چه زمانی می خواهیم چشم از‬ ‫واقعیت هایی که در کشور در حال اتفاق است ببندیم و عرصه را‬ ‫برای ضد انقالب خالی بگزاریم؟ ایا واقعا خون دل خوردن خانواده‬ ‫این همه شهید و جانباز مهم نیست ؟ ایا از دست رفتن اعتماد‬ ‫عمومی نســبت به دولت و مسئولین اهمیتی ندارد؟ ایا رسانه‬ ‫ملی مسئولیتی در قبال ان چه که مردم روزانه از فضای مجازی‬ ‫دریافت می کنند ندارد ؟ سئوالی که رسانه ملی باید به ان پاسخ‬ ‫دهد این که چرا نسبت به پاسخگویی و رفع شبهاتی که هر روز به‬ ‫افکار عمومی پمپاژ می شود این چنین بی تفاوت است ؟‬ ‫خوشبختانه امروز دستگاه های امنیتی از ان چنان اقتدار سیطره‬ ‫ای بر تحوالت کشور برخوردارند که حتی زیرپرنده ها در اسمان‬ ‫نیز از چشــم تیزبین انها مخفی نیستنند و اگر یک همکاری‬ ‫هوشمندانه میان رسانه ملی و دستگاههای امنیتی وجود داشته‬ ‫باشــد می توان بخش قابل توجهی از این کلیپ های سمی و‬ ‫مخرب را خنثی و در ابتدای راه متوقف کرد ‪ .‬در پایان با توجه به‬ ‫تغییر دولت و روی کار امدن یک دولت انقالبی پیش بینی می‬ ‫شود هجمه ها و فعالیت دشمن در فضای مجازی چندین برابر‬ ‫شود و هر روز شاهد انتشار یک یا چند محتوای جدید با هدف‬ ‫نابودی سرمایه های ملی در فضای مجازی باشیم به همین منظور‬ ‫انتظار داریم رسانه ملی هوشمندانه در خط مقدم مقابله با این‬ ‫قبیل شبهات حاضر باشد و اجازه ندهد مهمترین سرمایه کشور‬ ‫که همان اعتماد ملی است به تاراج رود‪.‬‬ ‫خبر‬ ‫اجرای مرداد ماه ارکستر ملی‬ ‫ایران لغو شد‬ ‫تهیه کننده مجموعه «هشت و نیم دقیقه»‪ ،‬گفت‪ :‬سانسور قطعا به حوزه فرهنگ کمک نمی کند‬ ‫اما می تواند مانع خدشه دار شدن فرهنگ جامعه شود‪ .‬سانسور از جنبه سلبی می تواند پیش برود‬ ‫اما نمی تواند فضای فرهنگی ایجابی درست کند‪.‬‬ ‫بهروز مفید با بیان اینکه حتما باید مرکزی‪ ،‬تولیدات نمایش خانگی را کنترل کند‪ ،‬اظهار داشت‪:‬‬ ‫واقعیت این اســت که دو گانگی ایجاد شده در شان فضای فرهنگی ما نیست‪ .‬منطقی این است‬ ‫که نظارت بر سریال های شبکه های خانگی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی باشد‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬حاال بر هر دلیلی این نظارت را به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نگذاشتند‬ ‫که به این سیاست های کالن نظام بر می گردد اما حتما باید نظارت بر عهده یک مرکز باشد چرا‬ ‫که دو گانگی ساترا و وزارت ارشاد زیبنده فضای هنر کشور نیست‪ .‬تهیه کنند سریال محکومین‬ ‫گفت‪ :‬فرهنگ و سینما نباید وارد فضای سلیقه ای شود و البته بازهم می گویم این فضای فرهنگ‬ ‫را نباید رها کرد‪ .‬مفید در مورد تاثیر سانسور بر فرهنگ کشور‪ ،‬ادامه داد‪ :‬سانسور قطعا به حوزه‬ ‫فرهنگ کمک نمی کند اما می تواند مانع خدشــه دار شدن فرهنگ جامعه شود‪ .‬سانسور از جنبه‬ ‫ســلبی می تواند پیش برود اما نمی تواند فضای فرهنگی ایجابی درســت کند‪ .‬این تهیه کننده‬ ‫ســینما و تلویزیون درباره مهاجرت هنرمندان به خاطر محدودیت ها و سانســور به خارج کشور‬ ‫افزود‪ :‬فکر نمی کنم کســی تنها به خاطر سانســور تن به مهاجرت بدهد‪ .‬قطعا عوامل دست به‬ ‫دست هم می دهند و هنرمند را به سمت مهاجرت سوق می دهد و می شود گفت که سانسور در‬ ‫کنار مشکالت دیگر فرهنگی زمینه ساز مهاجرت هنرمندان به خارج از کشور می شود‪.‬‬ ‫مدیر پیشــین شــبکه پنج ســیما‪ ،‬گفت‪ :‬معدود تهیه کنندگانی برای جذب مخاطب دست به‬ ‫کارهایی می زنند که زیبنده فضای فرهنگی ما نیست و به خاطر همین نیاز به یک مرکز کنترل‬ ‫داریم‪ .‬اگــر بتوانیم باید و نبایدها را مکتوب کنیم و ان را اختیــار تهیه کنندگان و کارگردانان‬ ‫بگذاریم و انها بر اســاس ان مصوبه مورد ســوال و جواب قرار بگیرند قطعا مشــکالت ما کمتر‬ ‫خواهد شد‪.‬‬ ‫مفید خاطر نشان کرد‪ :‬متاسفانه تهیه کنندگان فرصت اعتراض به تصمیم ها را ندارند و اگر بشود‬ ‫یک مرکز باالدستی را برای شنیدن حرف انها تعریف کرد تا بتواند به اعتراض انها رسیدگی کند‪،‬‬ ‫حرکت رو به جلویی است و قطعا به ما و اینده سینمای ایران کمک خواهد کرد‪.‬‬ ‫به تازگی یکی از کارگرانان ســینما در اعتراض به سانســور اعمال شده بر سریال خود گفته؛ به‬ ‫نقطه ای رسیده ام که می بینم تن دادن به سانسورهای غیرعقالنی‪ ،‬غیرحرفه ای و دور از واقع بینی‬ ‫اجتماعی به وضوح موجب تاثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به عنوان سازنده و شما‬ ‫به عنوان مخاطب شده است‪.‬‬ ‫علل «کوچ سریال سازان از تلویزیون»‬ ‫چندگانگی «ممیزی «‪« ،‬دستمزد نجومی»و «کار» بیشتردرشبکه نمایش خانگی‬ ‫دبیر شــورای نظــارت بر صدا و ســیما معتقد اســت کوچ‬ ‫سریال ســازان از تلویزیون با به ثبات رسیدن «دستمزدهای‬ ‫نجومی» ادامه نخواهد یافت‪ ،‬اما برخی از سینماگران معتقدند‬ ‫که «کار» بیشــتر در شــبکه نمایش خانگــی و چندگانگی‬ ‫«ممیزی « از دیگر علل این کوچ ها است‪.‬‬ ‫محمــد صوفی دبیر شــورای نظارت بر صدا و ســیما گفت‪:‬‬ ‫«یکی از علل هجوم سریال ســازان و برنامه ســازان به شبکه‬ ‫نمایش خانگی دســتمزدهای نجومی اســت که متاســفانه‬ ‫بــا توجه بــه اعتباراتی که صدا و ســیما دارد‪ ،‬نمی تواند ان‬ ‫هزینه ها را بپردازد‪ ».‬مدت ها است که از «پولشویی» و «پول‬ ‫کثیف» اخاللگران اقتصادی به عنوان منشــا دســتمزدهای‬ ‫نجومی در برخی از اثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی نام‬ ‫برده می شود‪ .‬همین سال گذشته بود که یکی از سریال های‬ ‫شــبکه نمایش خانگی به خاطر متهم بودن ســرمایه گذار و‬ ‫تهیه کننده اش به مفاســد اقتصادی‪ ،‬در استانه پخش توسط‬ ‫قــوه قضائیه توقیف شــد؛ این ســرمایه گذار پیش از ان نیز‬ ‫همراه با یکی دیگر از محکومان مفاسد اقتصادی رخ داده در‬ ‫بانک سرمایه‪ ،‬سریال «شهرزاد» را تهیه کرده بود‪.‬‬ ‫پیش از این محمدحســین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی‬ ‫«توفیق اجباری» به تســنیم گفته بــود‪« :‬مواردی بوده که‬ ‫د ِر با ِغ ســبزی به من نشــان دادند که هرچه می خواهید در‬ ‫اختیارتان اســت‪ ،‬اما خوشبختانه من در چنین کارهایی که‬ ‫هرچه بخواهم بدهند حاضر نمی شــوم‪ .‬چرا که می دانم این‬ ‫ِ‬ ‫پشت ان کار خبری هست! با عدم ذکر نام می گویم‬ ‫یعنی در‬ ‫پروژه های سنگینی پیشنهاد دادند که فالنی این کار را شروع‬ ‫کنیم‪ ،‬اما این طور کارها پشتش بخور بخور است‪ .‬پروژه ای با‬ ‫‪ 200‬میلیارد تعریف می شــود که از ابتدا معلوم است عده ای‬ ‫منتظرند ان پشت‪ ،‬کاری کنند‪».‬‬ ‫او همچنین معتقد است «در شبکه نمایش خانگی رقم هایی‬ ‫داده شــده که کل بازار تولید را متشنج و کار را حتی برای‬ ‫تهیه کنندگان خوب دشوار کرده است‪».‬‬ ‫البتــه دبیر شــورای نظارت بر صــدا و ســیما‪ ،‬انبوه بودن‬ ‫برنامه های تولیدی شــبکه نمایش خانگی را دیگر علت این‬ ‫کوچ می داند و می گوید‪« :‬وی او دی ها تازه تشــکیل شد ه اند‬ ‫و برنامه های در حال ســاخت انها به میزان انبوهی رســیده‬ ‫اســت‪ ،‬از این رو به ان مدیوم ها هجــوم برده اند‪ ،‬البته این‬ ‫کوچ کردن ها عادی است و با به ثبات رسیدن قیمت ها‪ ،‬کوتاه‬ ‫مدت خواهد بود‪».‬‬ ‫جلیل سامان هم چندی پیش با اشاره به یکی از علل این کوچ‬ ‫به تسنیم گفته بود‪ :‬به نظر من دلیل کوچ کردن ها‪ ،‬معیشتی‬ ‫نیســت‪ ،‬چرا که کارگردانان‪ ،‬نویسندگان و تهیه کنندگان با‬ ‫پولی که از هرکدام (صداوســیما‪ ،‬ســینما و نمایش خانگی)‬ ‫می گیرند می توانند زندگی شــان را اداره کنند‪ ،‬شــاید ِ‬ ‫باعث‬ ‫این معضالت هم اســتانداردها و ممیزی های چندگانه باشد‬ ‫میان ســریال های خانگی‪ ،‬تلویزیون و سینما وجود دارد‪.‬‬ ‫که‬ ‫ِ‬ ‫ارشاد یک ممیزی ‪ ،‬تلویزیون و نمایش خانگی هم ممیزی ها‬ ‫خاص خودشان را دارند؛ یک دست نیستند؛‬ ‫و استانداردهای‬ ‫ِ‬ ‫این معضل بزرگی است‪».‬‬ ‫ممیزی ها برای صدور پروانه نمایش در حوزه نمایش خانگی‬ ‫به عهده «ســازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر»‬ ‫گذاشته شده است که این سازمان نیز ان را به کارگزاری های‬ ‫معتمد خود برون سپاری کرده است‪.‬‬ ‫صوفی در گفت وگویش با تســنیم از ورود شــورای نظارت‬ ‫بر صدا و ســیما به موضوعات مربوط به «ســازمان تنظیم و‬ ‫مقــررات صوت و تصویر فراگیر» نیز خبر داد و گفت‪« :‬اص ً‬ ‫ال‬ ‫وظیفه شــورای نظارت بر صدا و سیما نظارت روی موضوع‪،‬‬ ‫اجــرا‪ ،‬محتوا و مطالبی اســت که به بخش هــای مرتبط به‬ ‫صداوســیما برمی گردد‪ ،‬چه معاونت های صداوســیما و چه‬ ‫ساختارهای جدیدی مثل ساترا؛ البته این مدیوم به فراگیری‬ ‫رسانه ملی نیست و مطمئناً تفاوت های ماهوی هم در تولید‬ ‫و هم در نظارت هایشان وجود دارد‪».‬‬ ‫او ابراز امیدواری کرد که ســاترا با کار «جهادی» ســریع و‬ ‫دقیــق‪ ،‬ضوابــط‪ ،‬ایین نامه هــا و دســتورالعمل ها را ابالغ و‬ ‫وی اودی ها را توجیه کند‪.‬‬ ‫دبیر شــورای نظارت بر صدا و ســیما گفت‪« :‬با این شرایط‪،‬‬ ‫اینده روشــن تری برای ســاخت اثــار نمایشــی در حوزه‬ ‫وی اودی ها و ســازمان صداوسیما می بینم و فکر می کنم هم‬ ‫کیفیت اثار و هم نظارت بر ان ها بهتر شود‪».‬‬ ‫مسعود رنگرزان طراح و مجسمه ساز‪:‬‬ ‫غنای هنری هر ملتی برگرفته از باور و ایین های ان است‬ ‫روابــط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی اعالم کرد‪ ،‬در پی‬ ‫اعالم استانداری تهران مبنی بر عدم امکان برگزاری جلسات بیش‬ ‫از ‪ ۱۵‬نفر و محدودیت های اعالم شده توسط ستاد کرونا‪ ،‬علیرغم‬ ‫امادگی و برنامه ریزی انجام شــده‪ ،‬شــب موسیقی «استادان‬ ‫سنجری و استوار» در زمان تعیین شده برگزار نمی شود‪ .‬در خبر‬ ‫بنیاد رودکی همچنین امده است‪:‬‬ ‫«اجرای کنسرت شب موسیقی «استادان سنجری و استوار» در‬ ‫جدول برنامه ارکستر ملی برای مرداد ماه برنامه ریزی شده بود‬ ‫که به دلیل عدم امکان استمرار تمرین نوازندگان بر اساس پروتکل‬ ‫های ستاد کرونا و اطالعیه اخیر استانداری تهران متوقف شد‪.‬‬ ‫بر اساس برنامه ریزی انجام شده مقرر بود پس از اجرای کنسرت‬ ‫شب موســیقی فیلم‪ ،‬نوازندگان ارکستر ملی به رهبری نصیر‬ ‫حیدریان تمرین های منظم خود را برای اجرای مرداد ماه اغاز‬ ‫کنند که متاسفانه علیرغم هماهنگی و امادگی رهبر ارکستر و‬ ‫نوازندگان به دلیل اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در حال‬ ‫حاضر این امر میسر نیست‪ ».‬شب موسیقی «استادان سنجری‬ ‫و اســتوار» یکی از برنامه های ماهانه ارکستر ملی ایران بود که‬ ‫مقرر بود در مرداد ماه اجرا شود‪ .‬این برنامه شامل قطعاتی از اثار‬ ‫استادان حشمت سنجری و هوشنگ استوار بود‪ .‬روابط عمومی‬ ‫و امور بین الملل بنیاد رودکی اعالم کرد با توجه به شرایط ایجاد‬ ‫شده ناشی از پاندمی کرونا در کشور‪ ،‬اجرای برنامه ساالنه که در‬ ‫اسفند ماه سال گذشته اعالم شده بود‪ ،‬با تغییراتی همراه خواهد‬ ‫بود که پس از برطرف شدن محدودیت ها و امکان برنامه ریزی‬ ‫مجدد‪ ،‬به عالقه مندان اطالع رسانی می شود‪.‬‬ ‫طراح و مجسمه ســاز کشور با اشــاره به هنرمند زاده شدن‬ ‫تمام انســان ها گفت‪ :‬غنای هنر هر ملتــی برگرفته از باور‬ ‫و ایین های ســرزمین شان است‪ .‬مســعود رنگرزان در سی‬ ‫و چهارمین هم اندیشــی رویکردهای پژوهشی در هنرهای‬ ‫سنتی که در فضای اینســتاگرام پخش شد‪ ،‬با بیان این که‬ ‫موضوع پیدایش هنر قرن هاســت که بشر را تحت تاثیر قرار‬ ‫داده‪ ،‬گفت‪ :‬باید برای فهم این موضوع داستان را مرور کنیم؛‬ ‫قصد من این اســت که با رجوع و کشف مفاهیم این داستان‬ ‫بفهمیم هنر چگونه به دســت انســان امروزی رسیده است‪.‬‬ ‫وی با بیان این که ماجرا به میلیون ها ســال قبل برمی گردد‬ ‫و دوره ای کــه اجداد ما در جنگل هــای بارانی زندگی می‬ ‫کردند و گیاه خــوار بودند‪ ،‬گفت‪ :‬انســان در ان دوره مواد‬ ‫غذایــی همچون ریشــه درختان‪ ،‬دانه ها‪ ،‬تخــم پرندگان و‬ ‫حشــرات را در اختیار قرار داشت شرایط ان دوره یعنی نیاز‬ ‫به مصرف باالی غذاهــای گیاهی برای تامین حداقل کالری‬ ‫مورد نیاز ســبب شد انسان به واقع امکانی برای تفکر و خلق‬ ‫هنر نداشته باشد‪ .‬البته یک اتفاق سبب تغییر سبک زندگی‬ ‫انســان شــد و ان تغییرات اقلیمی و یخبنــدان بود‪ .‬در ان‬ ‫دوره زمانی انســان در فضای بیرون امکان زندگی نداشــت‬ ‫و بــرای بقا به پناهگاه نیاز داشــت و دقیقا برای اولین بار با‬ ‫مهمترین چالش زندگی خود یعنــی پیدا کردن غذا مواجه‬ ‫شد‪ .‬وی به داستان مرگ هابیل به دست قابیل اشاره کرد و‬ ‫گفت‪ :‬انسان در این دوره نیاز به اموزش های جدید از جمله‬ ‫برخورد با جســد مردگان داشت‪ ،‬به عنوان مثال با جسد چه‬ ‫بایــد بکنــد؟ و ان را از کالغی که کالغ دیگری را خاک می‬ ‫کرد اموخت‪ .‬انســان از این مشــاهده گری ها به شناخت و‬ ‫موضوعات جدید رســید‪ .‬بعدها از این مشاهده گری اموزش‬ ‫دید و این شروع تولدی دیگر برای زندگی بشر بود انسان در‬ ‫این دوران باید شــکار می کرد و شکار فرایند سختی داشت‬ ‫که باید با ان مواجه می شــد و می اموخت‪ .‬رنگرزان افزود‪:‬‬ ‫اولین ابزار در این دوران‪ ،‬برای شــکار حیوانات ساخته شد و‬ ‫نحوه زندگی و نحوه اندشــیدن انســان نخستین تغییر پیدا‬ ‫کرد؛ انســان برای نخســتین بار فهم جدیدی از حس ترس‬ ‫در هنگام شــکار پیدا کرد‪ .‬برای نخستین بار تصاویر شکار را‬ ‫بر بدنه غارها برای چگونگی مواجهه شکارگر با شکار ترسیم‬ ‫شــد تا ترس انها کاهش پیدا کند‪ .‬وی گفت‪ :‬دیگر انســان‬ ‫نخســتین با خوردن مقداری گوشــت کالری تمام روزش را‬ ‫تامین می کرد و می توانســت وقت و زمان بیشتری به تفکر‬ ‫و هنر بپردازد‪ ،‬امــا هنگامی که گیاهخوار بود چنین امکانی‬ ‫نداشت و با خوردن گیاه به تنهایی خیلی زود به تغذیه مجدد‬ ‫نیاز پیدا می کرد‪.‬در این دوران بود که انســان با فراغت بال‬ ‫تصمیم گرفت‪ ،‬فکر کند و یا ابزارهای مناســبی برای زندگی‬ ‫اش پیدا کند‪ .‬انســان در دوره یخبندان امکان اندیشیدن را‬ ‫پیدا کرد و توانســت ابزار بسازد و فعالیت های دیگر را انجام‬ ‫دهد‪ .‬رنگرزان افزود‪ :‬در دوره نوســنگی‪ ،‬تغییرات شــگرفی‬ ‫در زندگی بشر همچون یکجانشــینی و رام کردن حیوانات‬ ‫روی داد؛ پژوهشــگران معتقدند انسان های اولیه دیگر تنها‬ ‫شــکارچی نبودند‪ ،‬بلکه به خلق اثار دیگری همچون سفال‬ ‫پرداختند‪ ،‬که با ارزشــترین موضوعی بود که انسان نوسنگی‬ ‫به ان دسترسی پیدا کرد؛ البته پیش از ان نیز سبدسازی را‬ ‫از پرندگان اموخت‪ .‬در پایان دوره یخبندان و اغاز نوســنگی‬ ‫سفال ها ســاده بودند‪ .‬اما با گذر زمان نقوشی بروی انها راه‬ ‫یافــت‪ .‬وی با بیان این که طبیعت همواره منشــا خلق هنر‬ ‫اســت‪ ،‬گفت‪ :‬پژوهشــگران هنر معتقدند که انسان به دلیل‬ ‫تمایــل به هنر انتزاعــی ویژگی زیبایی شــناختی اش را از‬ ‫دست داده اســت؛ به نظر هنرمندی که به انسان و طبیعت‬ ‫نزدیکتر است و دغدغه های طبیعی دارد‪ ،‬نگاه زیباتری دارد‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه هنرهای ســنتی با صنایع دســتی تفاوت‬ ‫دارد‪ ،‬گفت‪ :‬بسیاری از هنرمندان تجسمی و هنرهای سنتی‬ ‫نگاه تاریخی به انســان دارند یکی از موضوعاتی که هنرهای‬ ‫تجســمی را ارزشمند می کند نگاه ایینی است ‪ .‬تاریخ کشور‬ ‫ما مملو از هنر های ســنتی و ایینی است‪ .‬بسیاری از هنرها‬ ‫همچون موسیقی‪ ،‬مجسمه سازی و سینما می توانند برپایه‬ ‫هنرهای ســنتی و ایینی باشد‪ .‬رنگرزان گفت‪ :‬اگر ایین ها و‬ ‫ســنت ها را نادیده بگیریم‪ ،‬درونمایه هنر کمرنگ می شود؛‬ ‫هنر تجســمی نگاه کلی به هنر اســت‪ .‬در تمام دنیا به ایین‬ ‫هایشان توجه می شود زیرا می دانند باور و ایین ها بخشی از‬ ‫تاریخ بشــر است و چیزی با ارزش تر از انها در کشور وجود‬ ‫ندارد؛ مث ً‬ ‫ال هندوســتان مهد رنگ است و شاهدیم رنگ هم‬ ‫اکنون چه میزان در این کشور شاخص شده است‪ .‬در کشور‬ ‫ما فرش ایرانی پر از نقوش هنرهای ســنتی اســت و نقوش‬ ‫های ســنتی جایگاه ویژه ای دارند‪ .‬وی با بیان این که عرصه‬ ‫هنر بسیار وسیع است‪ ،‬گفت‪ :‬انسان اولیه دانش اموخته هیچ‬ ‫جا نبوده است‪ .‬انســان اولیه بر اساس باورهایش کار هنری‬ ‫انجام داد و توصیه من نیز به عالقمندان هنر همین است به‬ ‫دنبال استاد و شرایط خاص برای خلق هنر نباشید؛ بر اساس‬ ‫داشــته و باورهایتان هنر خلق کنید‪ .‬وی گفت‪ :‬باورهای تان‬ ‫را تقویت کنید همانطور که انسان های اولیه اینگونه هنرمند‬ ‫شــدند؛ انسان هنرمند زاده شده است و باید دنبال ان برود؛‬ ‫خیلی ساده به این سمت برود و این روشی کافی برای خلق‬ ‫مهمترین اثار هنری است‪.‬‬ صفحه 2 ‫صوفی‪ ،‬دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما‪:‬‬ ‫ماجرای«تجهیزاتامریکاییدورهمی»رابررسیمی کنیم‬ ‫کپی سازی در تلویزیون به «اوج» رسیده است‬ ‫دبیر شورای نظارت بر صدا و ســیما گفت‪ :‬وار ِد کپی سازی های تلویزیون می شویم‪ ،‬باید ببینیم‬ ‫ایا تجهیزات مســابقه دورهمی مورد نیاز بوده اند و یا منحصر به فردند و غیر از امریکا کشــور‬ ‫دیگر این تجهیزات را نداشــته است یا خیر‪ .‬خبری در فضای مجازی منتشر شد که ما را بیشتر‬ ‫یا ِد مصداقی می انداخت که خیلی دور نیســت‪ .‬قطع همکاری صدا و ســیما با هنرمندانی که در‬ ‫شبکه های اجتماعی شئونات را رعایت نمی کنند‪ .‬متنی که به نقل از شورای نظارت بر صداوسیما‬ ‫منتشــر کردند که بنابر ان رســانه ملّی موظف اســت با هنرمندانی که در این شبکه ها خالف‬ ‫شئونات حاضر شده اند قطع همکاری کند‪ .‬چندی پیش یادمان می اید برای سریال «زیرخاکی»‬ ‫چــه ماجرایی پیش امد حتی تا مر ِز توقیف هم پیش رفت‪ .‬توقفی که ربطی به محتوا و ممیزی‬ ‫نداشــت و با کوتاه شدن برخی ســکانس های مرتبط به حضور خانم بازیگر مشکل حل می شد‪.‬‬ ‫رفتار حاشیه ســاز گوهر خیراندیش در مراســم ازدواج دخترش در خارج از کشــور‪ِ ،‬‬ ‫باعث این‬ ‫حواشی شده بود‪.‬‬ ‫ماجرای قطع همکاری صداوسیما با‪!....‬‬ ‫ایا تلویزیون پیش بینی برای جلوگیری از رفتارهای نابهنجار بازیگران ســریال ها داشــته است؟‬ ‫شواهد نشان می دهد ســیمافیلم در قراردادهایی با تیم سازنده‪ ،‬چه کاراولی ها و چه حرفه ای ها‬ ‫تعهداتــی می گیرد یعنی ضوابطی تنظیم می شــود تا اجازه رفتارهــای نابهنجار و خالف عرف‬ ‫نداشــته باشند‪ .‬و از این دســت مثال ها و مصادیق‪ ،‬زیاد وجود دارند‪ .‬حتی خانم بازیگری که در‬ ‫سریال «پدر» ایفای نقش کرد و رفتارهای خارج از عرف و غیرعادی اش باعث شد تا این سریال‪،‬‬ ‫شــانس تکرار شدن در تلویزیون را از دست بدهد‪ .‬چقدر این رفتارهای خارج از عرف‬ ‫به طورکل‬ ‫ِ‬ ‫و عدم وجود قوانین الزم در این حوزه باعث اسیب رسیدن به سریال های تلویزیون و فیلم هایی‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫تصویری از نظام نامه رعایت اصول اخالق حرفه ای در تولیدات نمایشی سیما‬ ‫محمد صوفی که خودش زمانی معاون صدای رسانه ملّی و حتی مسئولیت هایی همچون معاونت‬ ‫برنامه ریزی ســازمان صداوسیما‪ ،‬رئیس مرکز موسیقی سازمان‪ ،‬مدیرکل سیمای استان ها‪ ،‬مدیر‬ ‫شبکه دو و مدیریت در بخش های مختلف رسانه ملّی را تجربه کرده‪ ،‬امروز به عنوان دبیر شورای‬ ‫نظارت بر صداوســیما اعتقاد دارد که اوالً این مصوبه یا به تعبیری توصیه‪ 6 ،‬ســال پیش تنظیم‬ ‫شده و ماموریت‪ ،‬شرح وظایف و اصول صداوسیما تاریخ مصرف ندارد‪.‬‬ ‫جوالن اینستاگرام در سیما‬ ‫ِ‬ ‫او یکی از موضوعات دیگری که مورد خطابِ جدی اش قرار داد که در دســتور شــورای نظارت‬ ‫بر صداوســیما اســت ِ‬ ‫بحث استفاده بیش از حد تلویزیونی ها از اینســتاگرام است‪ .‬چرا که اکثر‬ ‫برنامه های تلویزیونی با صفحه اینســتاگرام خودشــان را مطرح می کننــد و حتی برخی اوقات‪،‬‬ ‫مجریان به مخاطبین اصرار دارند و از دریچه التماس وارد می شوند که به این صفحه اینستاگرامی‬ ‫برنامه پیام بدهید و اصطالحاً ان را فالو کنید‪ .‬در حالی که بارها مطرح شده که باید از شبکه های‬ ‫اجتماعی و پیام رســان های بومی حمایت ویژه ای شود رســانه ملّی در اقدامی اشکار استفاده از‬ ‫پیام رســان خارجی را تبلیغ می کند‪ .‬محمدحســین صوفی دبیر شــورای نظارت بر صداوسیما‬ ‫درباره نمایش ادرس اینســتاگرام به این نکته اشاره کرد‪« :‬اگر در برنامه ای ادرس اینستاگرام را‬ ‫نمایش بدهند و یا کانال تلگرامی یک برنامه از انتن تبلیغ شود‪ ،‬این کار زیبنده و در شان رسانه ‬ ‫دوشنبـــــه ‪21‬تیرماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1474‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــا‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫وضعیت قرمز پایتخت حراج تهران‬ ‫را به تعویق انداخت!‬ ‫ملّی نیست‪ .‬به نوعی تخلف است و باید صداوسیما به دنبال تقویت پیام رسان های داخلی باشد‬ ‫ِ‬ ‫تقویت پیام رسان های خارجی کمک کند!»‬ ‫تا اینکه به‬ ‫واردات تجهیزات امریکایی برای «دورهمی»‪ /‬ورود شورای نظارت به کپی سازی ها‬ ‫مطلبی در یکی از رسانه ها منتشر شد که مسابقه «دورهمی» از امریکا تجهیزات اورده است‪ .‬این‬ ‫اعتراض به جایی رسید که برخی در فضای مجازی از صداوسیما و این برنامه تلویزیونی درخواست‬ ‫شفافیت داشتند که چرا در این شرایط ب ِد اقتصادی و مشکالت عدیده مردم‪ ،‬صداوسیما با ریخت‬ ‫و پاش های زیاد در حال برگزاری چنین مســابقه ای با تجهیزات امریکایی‪ ،‬اســت‪ .‬تهیه کننده‬ ‫«دورهمی» مثل مهران مدیری با صراحت به کپی بودن برنامه اذعان و البته جزئیات بیشــتری‬ ‫هم ارائه کرد که نشان داد تلویزیون خیلی بیشتر پا را از قواعد و عرف خود فراتر گذاشته و حتی‬ ‫تجهیزات مرتبط با مسابقه هم از خود امریکا اورده شده است‪.‬‬ ‫جریان صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که‬ ‫صوفی دبیر شــورای نظارت بر صداوسیما در‬ ‫ِ‬ ‫«وار ِد کپی ســازی های تلویزیون می شــویم‪ .‬باید ببینیم ایا این تجهیزات مورد نیاز بوده اند و یا‬ ‫منحصر به فردند‪ .‬غیر از امریکا کشور دیگر این تجهیزات را نداشته است و اگر ندارند و واردات‬ ‫اتفاق نمی افتاد‪ ،‬این برنامه ســاخته نمی شــد؟! همه این موارد باید بررســی جامع شوند‪ .‬جزو‬ ‫بررسی های ما قرار دارد و این موضوع را پیگیری می کنیم‪ِ .‬‬ ‫بحث کپی سازی ها در تلویزیون به اوج‬ ‫دنبال خالقیت و نواوری باشیم‪ .‬انواع بازی های بومی و محلی کم نظیری‬ ‫خودش رسیده‪ ،‬ما باید‬ ‫ِ‬ ‫داریم که می توانیم به جایِ این همه کپی برداری نعل به نعل‪ ،‬ان ها را به روز کنیم و از ســویی‬ ‫دیگر چنانچه کار خوبی در دنیا هم انجام می شــود محتوایشان را به هنجارهای خودمان نزدیک‬ ‫کنیم‪ .‬متاسفانه برخی تمام شکل و محتوای یک برنامه یا مسابقه را کپی می کنند‪ .‬وگرنه صنعت‬ ‫ســینما برای ما نیست و طبیعی است خارجی ها نواورتر از ما در فیلمسازی باشند منتها اگر ما‬ ‫برویم یک کپی بیاوریم باید ســعی کنیم کم خطر و خوبش را جدا کنیم‪ .‬یا برنامه و مســابقه ای‬ ‫بیاوریم که بتوانیم محتوایش را به هنجارهای و ارزش های خودمان نزدیک کنیم‪».‬‬ ‫برگزیدگان بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تقدیر شدند‬ ‫برگزیدگان بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر‬ ‫دانشــگاهی در ‪ ۱۸‬بخش در مراسم اختتامیه معرفی و‬ ‫تقدیر شــدند‪ .‬برگزیدگان بیست و سومین جشنواره‬ ‫بیــن المللی تئاتر دانشــگاهی در بخش های عکس‪،‬‬ ‫پوســتر‪ ،‬ماکت‪ ،‬اســکیس صحنه‪ ،‬ترجمه‪ ،‬پژوهش‪،‬‬ ‫نمایشنامه(جایزه دکتر ناظم زاده کرمانی)‪ ،‬زیستن در‬ ‫شهر‪ ،‬تجربه های اجرا‪ ،‬طراحی گریم‪ ،‬طراحی موسیقی‪،‬‬ ‫ طراحی نور‪ ،‬طراحی لباس‪ ،‬طراحی صحنه‪ ،‬بازیگری زن‪،‬‬ ‫بازیگری مرد‪ ،‬نمایشــنامه و کارگردان معرفی و تقدیر‬ ‫شــدند‪ .‬برگزیدگان این دوره از جشنواره به شرح زیر‬ ‫معرفی شدند‪:‬‬ ‫بخشعکس‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬ایناز فرهادی برای نمایش «ساختن» و‬ ‫ردریک اراکلیان برای نمایش «سنتز»‬ ‫تندیس و جایزه نقدی‪ :‬فائزه کرم نوری برای نمایش «پاپ ژپتو»‬ ‫بخشپوستر‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬مریم نادری برای نمایش «ساختن» و‬ ‫سید مهدی موسوی برای نمایش «هملت»‬ ‫دیپلــم افتخار و جایزه نقدی‪ :‬محمدعلــی فقیهی برای نمایش‬ ‫«مورچه ها»‬ ‫بخشماکت‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬حسین کاظمی برای نمایش «هملت» و‬ ‫ژاسمین قائمی پور برای «خانه عروسک»‬ ‫دیپلم افتخار‪ ،‬تندیس و جایزه نقدی‪ :‬مهســا اسمعیل زاده برای‬ ‫نمایش «جن زدگان»‬ ‫بخشاسکیسصحنه‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬مهدیه عزیزمحمدی برای نمایش «اتش‬ ‫سوزی ها»‬ ‫دیپلم افتخار و تندیس‪ :‬کیمیا فتاح الجنان برای نمایش «ستوان‬ ‫اینیشمور» و کیمیا توکل نیا برای نمایش «ریچارد سوم»‬ ‫بخشترجمه‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬یاسمن رسولی و محمد اوحدی حائری‬ ‫برای نمایشنامه «گلوریا و شاهزاده هامبورگ»‬ ‫در این بخش هیات داوران هیچ یک از اثار را شایســته دریافت‬ ‫تندیسندانستند‪.‬‬ ‫بخش پژوهش(جایزه دکتر ناظم زاده کرمانی)‬ ‫تندیس جشــنواره‪ :‬محمد اوحدی حائری بــرای مقاله «تئاتر‪،‬‬ ‫ایدئولوژی و پیوند ان با واکنش اجتماعی»‬ ‫دیپلم افتخار و جایزه نقدی‪ :‬علیرضا طاهری برای مقاله «کارگردان‬ ‫طعم اجرا را بیرون می کشد»‬ ‫بخش نمایشنامه(جایزه زنده یاد اکبر رادی)‬ ‫لوح تقدیــر و جایزه نقدی‪ :‬ارژنگ طالبی نژاد برای نمایشــنامه‬ ‫«تنهاترینماهیاقیانوس»‬ ‫دیپلم افتخار و تندیس جشنواره و جایزه نقدی‪ :‬مصطفی فراهانی‬ ‫برای نمایشنامه «شب»‬ ‫‪3‬‬ ‫بخش «زیستن در شهر»‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬مریم خلیلی برای نمایش «هفت تا نه و‬ ‫نیم»‪ ،‬امید بیگی برای نمایش «‪ ،»qrcode‬سحر یوسف زاده برای‬ ‫نمایش «بایگانی»‪ ،‬علیرضا خسرو ابادی برای نمایش «نمایش و‬ ‫فرزندان او»‪ ،‬ارش حیدری برای نمایش «جای خالی»‪ ،‬تینا یونس‬ ‫تبار برای نمایش «‪ ،»parhesia‬وهاب ناصری منش برای نمایش‬ ‫«اینطور»‪ ،‬ندا تسلیمیان برای نمایش «مصادره به مطلوب»‪ ،‬مینا‬ ‫رمضانی و مونا تشــکری نیا برای نمایش «خودم را اینگونه می‬ ‫شمارم»‪ ،‬فربد پاریاب زادگان برای نمایش «افتاده»‪ ،‬تارا یونس تبار‬ ‫برای نمایش «اواز سینه سرخ سینه بر سیخ»‬ ‫بخشتجربه هایاجرا‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬محمدرضا دهقان برای نمایش «بی در‬ ‫کجا»‬ ‫دیپلم افتخار و تندیس جشنواره‪ :‬حسین قاسمی هنر برای نمایش‬ ‫«سایکوسیس»‬ ‫فرزانه جعفرنیا برای نمایش «همانند»‬ ‫بخش طراحی گریم‬ ‫هیات داوران با احترام به طرح گریم نمایش «پاپ ژپتو» هیچ اثری‬ ‫را شایسته تقدیر ندانستند‪.‬‬ ‫بخشطراحیموسیقی‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬مهدی زمانی برای نمایش «ساختن»‬ ‫بخش طراحی نور‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬نیلوفر نقیب ساداتی و محمدرضا رحمتی‬ ‫برای نمایش «پاپ ژپتو»‬ ‫دیپلم افتخار و تندیس جشــنواره‪ :‬مهران کریمی برای نمایش‬ ‫«کریم»‬ ‫بخش طراحی لباس‬ ‫دیپلم افتخار و تندیس جشنواره‪ :‬محمد مهری برای نمایش «پاپ‬ ‫ژپتو»‬ ‫بخشطراحیصحنه‬ ‫لوح تقدیر و جایزه نقدی‪ :‬پوریا اخوان برای نمایش «برنده سهمی‬ ‫نمی برد»‬ ‫دیپلم افتخار و تندیس جشنواره‪ :‬سیدمهدی موسوی برای نمایش‬ ‫«هملت»‬ ‫بازیگری زن‬ ‫رتبه اول‪ :‬مرجان اتفاقیان برای بازی در نمایش «بعد از افتادن»‬ ‫رتبه دوم‪ :‬نگین فیروزمنش برای بازی در نمایش «سرگذشت یک‬ ‫فعل»‬ ‫رتبه سوم ‪ :‬اوا تدین برای بازی در نمایش «هملت»‬ ‫بازیگریمرد‬ ‫رتبه اول‪ :‬تندیس و جایزه نقدی امیرحسین بریمانی برای بازی در‬ ‫نمایش «شب شک»‬ ‫رتبه دوم‪ :‬سپهر تهرانچی برای بازی در نمایش «بعد از افتادن»‬ ‫رتبه سوم‪ :‬پیمان محسنی برای بازی در نمایش «فریاد خاموش» و‬ ‫احسان معجونی برای بازی در نمایش «هملت»‬ ‫بخشنمایشنامه‬ ‫رتبه اول‪ :‬محمد اوحدی حائری‪ ،‬نگین فیروزمنش‪ ،‬شیده غفاریان‪،‬‬ ‫سینا شیبانی برای نمایشنامه «سرگذشت یک فعل»‬ ‫رتبه دوم‪ :‬روزبه کاظمی برای نمایشنامه «بعد از افتادن»‬ ‫رتبه ســوم‪ :‬شــهاب رحمانیان و پرنیا شــمس برای نمایشنامه‬ ‫«‪»home‬‬ ‫کارگردانی‬ ‫رتبه اول‪ :‬حسین حسینیان برای نمایش «بعد از افتادن»‬ ‫رتبه دوم‪ :‬محمد اوحدی حائری برای نمایش «سرگذشت یک فعل»‬ ‫رتبه ســوم‪ :‬محمود حیدری و امیرحسین بریمانی برای نمایش‬ ‫«شب شک»‬ ‫هیات داوران در این بخش تصمیمی بر معرفی کار برگزیده نداشت‬ ‫اما یک جایزه ویژه بر اساس ارای هیات داوران به نمایش «اسفالت‬ ‫کاران» به کارگردانی امین موحدی پور تعلق گرفت‪ .‬امیرحسین‬ ‫حریری امیرحســین حریری مدیر تاالر مولوی درباره این جایزه‬ ‫و بخش بیان کرد‪ :‬مبنا بر این اســت که به انتخاب هیات داوران‬ ‫و شــورای انتخاب ‪ ۱۰‬نمایش در تاالر مولوی روی صحنه روند و‬ ‫بر اساس نظر هیات داوران اجرای برگزیده نخواهیم داشت‪ .‬اما به‬ ‫دلیل اجرای خالقانه در گونه تئاتر مســتند و الترناتیو ‪ ۵‬میلیون‬ ‫تومان جایزه نقدی و تندیس جشنواره به نمایش «اسفالت کاران»‬ ‫به کارگردانی امین موحدی پور اهدا می شــود‪ .‬بیست و سومین‬ ‫جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سید مجتبی جدی و‬ ‫به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری‬ ‫در بخش های صحنه‪ ،‬مناطق‪ ،‬تجربه های اجرا‪ ،‬پژوهش(جایزه دکتر‬ ‫فرهاد ناظرزاده کرمانی)‪ ،‬نمایشنامه نویســی (جایزه اکبر رادی)‪،‬‬ ‫ترجمه(جایزهدکترمحمدرضاخاکی)‪،‬بین الملل‪،‬اساتید‪،‬جشنواره‬ ‫جشنواره ها‪ ،‬رادیو تئاتر‪ ،‬ماکت صحنه‪ ،‬عکس‪ ،‬پوستر‪ ،‬کارگاه ها و‬ ‫درس گفتارها ‪ ۱۱‬تا ‪ ۱۹‬تیر برگزار شد‪.‬‬ ‫چهاردهمیــن دوره از «حــراج تهــران» به علت انچه از ســوی‬ ‫برگزارکنندگان وضعیت قرمز پایتخت به دلیل شیوع کرونا عنوان‬ ‫شد ه است‪ ،‬به تعویق افتاد‪ .‬روابط عمومی «حراج تهران» در اطالعیه‬ ‫برگزاری این دوره اورده اســت که با توجه به تشــدید همه گیری‬ ‫ویروس کرونا و اعالم وضعیت قرمز توسط ستاد ملی مقابله با کرونا‪،‬‬ ‫برگزاری چهاردهمین دوره از حراج تهران به تاریخ دیگری موکول‬ ‫شده است‪ .‬بنا بر این اعالم‪ ،‬با حصول اطمینان از کاهش همه گیری‪،‬‬ ‫تاریخ جدید متعاقباً اعالم خواهد شــد‪« .‬حراج تهران» همچنین‬ ‫ضمن ادای احترام به جامعه پزشکی و خدمتگزاران حوزه سالمت‪،‬‬ ‫درگذشت جمعی از هموطنان عزیزمان به علت کرونا را تسلیت گفته‬ ‫است‪ .‬سال گذشته هم سیزدهمین دوره «حراج تهران» که قرار بود‬ ‫در تابستان برگزار شود‪ ،‬به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در‬ ‫کشور چندین بار به تعویق افتاد و در نهایت عصر جمعه (‪ ۲۶‬دی‬ ‫ماه) با ارائه ‪ ۱۱۰‬اثر به صورت انالین و با اجرای حسین پاکدل برگزار‬ ‫شد‪ .‬مجموع فروش این حراج‪ ۸۷‬میلیارد و‪ ۹۴۲‬میلیون تومان اعالم‬ ‫ن اثر این حراجی به قیمت ‪ ۱۲‬میلیارد تومان متعلق به‬ ‫شد‪ .‬گران تری ‬ ‫ایدین اغداشلو بود که حواشی زیادی را هم به همراه داشت‪.‬‬ ‫«مدیترانه» در تدارک اکران‬ ‫در سینماها‬ ‫فیلمسینمایی«مدیترانه»بهزودیدرسینماهااکرانمی شود‪.‬فیلم‬ ‫سینمایی«مدیترانه»بهکارگردانیهادیحاجتمندوتهیه کنندگی‬ ‫رشــید حاجتمند‪ ،‬به زودی در سینماهای سراسر کشور اکران‬ ‫خواهد شد‪« .‬مدیترانه» با بازی مهراوه شریفی نیا‪ ،‬پوریا پورسرخ‪،‬‬ ‫بهرنگ علوی‪ ،‬قاسم زارع و علیرضا اسحاقی روایتگر عاشقانه ای‬ ‫ناارام است که پخش سینمایی ان را موسسه بهمن سبز حوزه‬ ‫هنری برعهده دارد‪ .‬دومین ساخته بلند هادی حاجتمند‪ ،‬درون‬ ‫مایه اجتماعی داشته و به زندگی زوج عاشقی می پردازد که درگیر‬ ‫معضالت و ماجراهای مختلفی می شوند‪ .‬این فیلم برای نخستین‬ ‫بار در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درامد‪.‬‬ ‫در حالی دست اندرکاران این فیلم خبر از اکران ان می دهند که‬ ‫به نظر می رسد ‪ ،‬به دلیل شرایط نامشخص سینما به دلیل شیوع‬ ‫کرونا‪ ،‬تاریخ دقیق اکران را نمی توانند‪ ،‬مشخص کنند‪.‬‬ ‫مورچه خور و ‪ ۲‬فیلم دیگر روی‬ ‫پرده سینما می روند‬ ‫دبیر شــورای صنفی نمایش از اکران سه فیلم جدید «قصه‬ ‫عشق پدرم»‪« ،‬مورچه خور» و «پوست» در سینماها خبر داد‪.‬‬ ‫مرتضی شایسته درباره اخرین تصمیمات جلسه امروز یکشنبه‬ ‫‪ ۲۰‬تیرماه شــورای صنفی نمایش‪ ،‬اظهار داشــت‪ :‬در جلسه‬ ‫امروز مقرر شد فیلم سینمایی قصه عشق پدرم به کارگردانی‬ ‫محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا از ‪۳۰‬‬ ‫تیرماه به سینماها بیاید‪ .‬وی افزود‪ :‬همچنین فیلم سینمایی‬ ‫مورچه خور به کارگردانی شــاهد احمدلــو و تهیه کنندگی‬ ‫کیان بابائیان از ‪ ۲۳‬تیرماه به ترکیب اکران اضافه می شــود‪.‬‬ ‫دبیر شورای صنفی نمایش‪ ،‬ادامه داد‪ :‬در این جلسه مقرر شد‬ ‫فیلم سینمایی پوست ساخته برادران ارک و به تهیه کنندگی‬ ‫محمدرضا مصباح از ابتدای محرم روی پرده برود‪ .‬شایســته‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬با توجه به اینکه فروش فیلم سینمایی دینامیت ساخته‬ ‫مسعود اطیابی از یک میلیارد تومان عبور کرده است نامه این‬ ‫فیلم به سازمان سینمایی ارسال شد تا طبق وعده این سازمان‬ ‫به این فیلم یک میلیارد تومان تعلق بگیرد‪ .‬دبیر شورای صنفی‬ ‫نمایش‪ ،‬خاطرنشان کرد‪ :‬به کلیه اثار سینمایی که از ‪ ۱۰‬تیرماه‬ ‫اکران شده اند اعالم می کنیم که اگر فروششان به دو میلیارد‬ ‫برسد‪ ،‬یک میلیارد تومان از وعده های سازمان سینمایی تعلق‬ ‫می گیرد و اگر این فروش به پنج میلیارد برسد مجددا ً یک و‬ ‫نیم میلیارد دیگر به انها اختصاص پیدا می کند‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1474‬دوشنبه‪21‬تیرماه ‪ • 1400‬سال چهاردهم • ‪ 4‬صفـــــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪13:09‬‬ ‫‪20:23‬‬ ‫‪20:44‬‬ ‫‪04:10‬‬ ‫‪05:55‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫مهلت ارسال اثار به جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تمدید شد‬ ‫مهلت ارسال اثار به بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تا سه شنبه‪ ۲۹ ،‬تیرماه تمدید شد‪.‬‬ ‫صادق زاده‪ ،‬دبیر بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ضمن اعالم خبر تمدید مهلت ارسال اثار‬ ‫گفت‪ :‬ما تصمیم گرفتیم تاریخ نهایی ارسال اثار را تا سه شنبه‪ ۲۹‬تیرماه تمدید کنیم‪ .‬به همین ترتیب اثار رسیده‬ ‫از دوم تا چهارم مردادماه داوری خواهند شد و اسامی پذیرفته شدگان نهایی در روز پنجم مرداد ماه اعالم خواهد‬ ‫شد‪ .‬در همین راستا در ماه های اخیر شورای سیاست گذاری جشنواره چندین جلسه برگزار کرده و به بررسی کم‬ ‫و کیف کار پرداخته است‪ .‬همچنین برای داوری اثار هر رشته نیز سه نفر انتخاب شده و به زودی معرفی خواهند‬ ‫شد‪ .‬صادق زاده ادامه داد‪ :‬تا پیش از شیوع کرونا جشنواره هنرهای تجسمی جوانان هر سال در یک استان برگزار‬ ‫می شد و این حسن بزرگ و نقطه تمایز این جشنواره با سایر رویدادهای هنری است‪ .‬به نظر من این جشنواره‬ ‫محاسن زیادی دارد و این که هنرجویان‪ ،‬اساتید و داوران در کنار هم جمع می شوند و کار می کنند مانند یک‬ ‫کالس درس برای نسل اینده هنرمندان است‪ .‬البته همین مسئله باعث می شود که برگزاری این جشنواره بسیار‬ ‫دشوار باشد و مراحل متعددی برای برگزاری هر دوره ان طی شود‪ ،‬با این حال مزایای زیادی برای شرکت کنندگان‬ ‫دارد و حضور در ان برای جوانان هنرمند مفید است‪ .‬این هنرمند افزود‪ :‬از سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا‬ ‫امکان برگزاری جشنواره به شکل حضوری را نداشتیم‪ .‬ابتدا به این فکر کردیم که این رویداد را لغو کنیم اما در‬ ‫نهایت تصمیم گرفته شد که جشنواره به شکل مجازی و با حضور اساتید و برگزارکنندگان در خانه هنرمندان‬ ‫ایران برپا شود‪ .‬اگرچه در ابتدا بسیار ناامید بودیم اما جشنواره با استقبال بسیار خوبی برگزار شد و راضی کننده بود‪.‬‬ ‫صادق زاده گفت‪ :‬هرچند جشنواره مجازی قابل مقایسه با جشنواره حقیقی و حضوری نیست‪ ،‬اما اساتید تالش‬ ‫کردند همانند دوره های قبلی که کارگاه ها به شکل حضوری برگزار می شد‪ ،‬تمام مدت در کارگاه مجازی حضور‬ ‫پیدا کنند و به مدت سه روز از پشت کامپیوتر هنرجویانی را که در خانه های خود حضور داشتند راهنمایی کردند‪.‬‬ ‫از نظر فنی هم مشکلی وجود نداشت و برای شرکت کنندگان اینترنت در نظر گرفته شده بود تا مشکلی برای‬ ‫حضور در کارگاه ها نداشته باشند‪ .‬با وجود اینکه ابتدا گمان می کردیم این کار بسیار دشوار باشد یا نتوان اثار را‬ ‫داوری کرد‪ ،‬اما همه چیز به خوبی پیش رفت‪ .‬دبیر بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان افزود‪ :‬در‬ ‫این دوره نیز مانند سال های گذشته برای هر رشته هنری اساتید و داوران پیشکسوت و جوان را گرد هم می اوریم‬ ‫و سعی می کنیم داوران جدید را به جشنواره دعوت کنیم‪ .‬فراخوان بیست هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی‬ ‫معرفی‪ 3‬داوربخش«مستندنگاری»جشنوارهتلویزیونیمستند‬ ‫با اعالم دبیرخانه پنجمین جشــنواره تلویزیونی مستند‪ ،‬داوران‬ ‫بخش «مســتندنگاری» این جشــنواره معرفی شــدند‪ .‬با اعالم‬ ‫دبیرخانه این جشــنواره‪ ،‬محمود مختاریان‪ ،‬محســن کاظمی و‬ ‫راحله صبوری بــه عنوان داوران بخش مســتندنگاری پنجمین‬ ‫جشــنواره تلویزیونی مستند معرفی شــدند‪ .‬محمود مختاریان‬ ‫متولد ســال ‪ ،1330‬روزنامه نگار‪ ،‬پژوهشــگر و اســتاد دانشگاه‬ ‫است‪ .‬او در عمر حرفه ای خود به موضوعاتی نظیر روزنامه نگاری‪،‬‬ ‫فتوژورنالیســم‪ ،‬چاپ و گرافیک و صفحه ارایی پرداخته اســت‪.‬‬ ‫محسن کاظمی متولد ســال ‪ ،1348‬نویسنده و پژوهشگر تاریخ‬ ‫معاصر و از فعاالن عرصه خاطره نگاری و تاریخ شــفاهی به شمار‬ ‫می رود‪ .‬او مصاحبه هایی با شــخصیت های سیاســی داشــته و‬ ‫امام علی علیه‏السالم ‪:‬‬ ‫ان که فردا را از عمر خویش بشمارد‪،‬‬ ‫مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد‪.‬‬ ‫اصول کافى‪ :‬ج‪ ،۳‬ص‪ ،۲۵۹‬ح‪۳۰‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب‬ ‫در زندگی باشد‪ ،‬خود ان را به وجود می اورد‪.‬‬ ‫فرانسیسبیکن‬ ‫حافظانه‬ ‫گر دست رسد در سر زلفین تو بازم‬ ‫چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم‬ ‫زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست‬ ‫در دست سر مویی از ان عمر درازم‬ ‫خبر‬ ‫بازیگر زن «جیمز باند»‬ ‫در کن کرونا مثبت شد‬ ‫جوانان ابتدای خرداد ماه ‪ ۱۴۰۰‬منتشر شد‪ .‬اخرین مهلت ثبت نام در سایت سه شنبه ‪ ۲۹‬تیر‪ ،‬داوری اثار و‬ ‫انتخاب هنرجویان ‪ ۲‬تا ‪ ۴‬مرداد‪ ،‬اعالم اسامی پذیرفته شدگان ‪ ۵‬مرداد‪ ،‬افتتاحیه مجازی جشنواره شنبه ‪ ۹‬مرداد‪،‬‬ ‫شروع و پایان کارگاه های مجازی ‪ ۹‬تا ‪ ۱۲‬مرداد‪ ،‬داوری نهایی اثار ‪ ۱۳‬مرداد و اختتامیه مجازی جشنواره جمعه‬ ‫‪ ۱۵‬مرداد خواهد بود‪ .‬عالقمندان و هنرجویان می بایست در سایت جشنواره ‪ www.yafestival.ir‬ثبت نام‬ ‫کنند‪ ،‬انتخاب هنرجویان از روی فایل اثار ثبتی خواهد بود ‪.‬شرکت کنندگان می توانند جهت دریافت اطالعات با‬ ‫دبیرخانه جشنواره با شماره تلفن های ‪ ۶۶۹۴۶۹۱۱ - ۶۶۹۴۶۹۱۰‬تماس حاصل فرمایند‪.‬‬ ‫کتاب های متعددی در این عرصه از او منتشــر شده است‪ .‬راحله‬ ‫صبوری متولد سال ‪ 1353‬نویســنده و مستندنگار است‪ .‬از این‬ ‫نویسنده کتاب های متعددی به چاپ رسیده است که از ان جمله‬ ‫می توان به «مهمان صخره ها»‪« ،‬کوچه نقاش ها» و ‪ ...‬اشاره کرد‪.‬‬ ‫پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند با شعار روایت حقیقت‬ ‫در قاب واقعیت با انتشــار فراخوان در بخش های فیلم مســتند‪،‬‬ ‫عکس مستند و مســتندنگاری اغاز به کار کرده است‪ .‬در بخش‬ ‫مســتندنگاری‪ ،‬جشنواره پذیرای گزارش های مستند خبرنگاران‪،‬‬ ‫روزنامه نگاران و فعالین رســانه ای خواهد بود‪ .‬عالقه مندان برای‬ ‫ثبت نام در جشنواره و کسب اطالعات بیشتر می توانند به ادرس‬ ‫اینترنتی ‪ www.festdoctv.com‬مراجعه کنند‪.‬‬ ‫موفقیت کودکان ایرانی در المپیاد هنری امریکا‬ ‫نقاشــی های پنج عضــو هنرمند کانون پرورش فکــری کودکان و‬ ‫نوجوانان موفق به دریافت جایزه از ششــمین المپیاد هنری بنیاد‬ ‫بین المللی هنر کودک واشنگتن کشور امریکا شد‪.‬‬ ‫این المپیاد با موضوع «هنر و ورزش » در ســال ‪ ۲۰۲۰‬برگزار و از‬ ‫سوی کانون ‪ ۱۵‬اثر به این رقابت ارسال شد‪.‬‬ ‫«سوگل فتاحی» عضو ‪ ۱۲‬ساله مرکز شماره یک کانون کرمانشاه‪،‬‬ ‫«راستین جافری» هشت ساله عضو مرکز شماره سه کانون خرم اباد‬ ‫در اســتان لرســتان و «هســتی عابدی» ‪ ۹‬ســاله از مرکز کانون‬ ‫شهرستان بوکان در استان اذربایجان غربی موفق به دریافت جایزه‬ ‫ششمین المپیاد هنری بنیاد بین المللی هنر کودک واشنگتن کشور‬ ‫امریکا شــدند‪ .‬هم چنین «علی غالمی» عضو ‪ ۱۲‬ساله مرکز کانون‬ ‫«حسنا اسکندری» عضو‬ ‫شهرستان اغاجاری در استان خوزستان و ُ‬ ‫‪ ۹‬ســاله مرکز شهرستان شیرین سو در استان همدان دیگر اعضای‬ ‫هنرمند کانون هستند که از این المپیاد جایزه دریافت کردند‪.‬‬ ‫پوشیده ترین لباس های کن‪ 2021‬بر تن ستاره های فرانسوی و بازیگر افریقایی‬ ‫جواب ازمایش کرونای لی سیدو بازیگر جیمز‬ ‫بانــد مثبت شــد و احتماال به جشــنواره کن‬ ‫نخواهد رسید‪.‬‬ ‫ازمایش کرونای لی ســیدو بازیگر زن «جیمز‬ ‫باند» فیلم حاضر در جشــنواره کن‪ ،‬مثبت از‬ ‫اب درامد‪.‬‬ ‫او در چهــار فیلم بازی کرده که هر چهار فیلم‬ ‫او هفته اینده به نمایش درخواهند امد و ســه‬ ‫تای انها نیز در بخــش رقابتی خواهند بود‪ .‬با‬ ‫این حال ممکن است بخاطر مشکل پیش امده‬ ‫سفر خود به جنوب فرانسه را لغو کند‪.‬‬ ‫سیدو هنوز به کن سفر نکرده است‪ .‬او در حال‬ ‫حاضر در حال تولید یک فیلم است‪.‬‬ ‫سخنگوی سیدو تایید کرد که ازمایش کووید‬ ‫‪ ۱۹‬وی با وجود واکسینه شدن کامل و تزریق‬ ‫دو دوز و بــدون عالمت‪ ،‬مثبت اســت‪ .‬وی تا‬ ‫زمانی که پزشــکان برای سفر به کن و شرکت‬ ‫در رویدادهای جشنواره را در شرایط خطرناک‬ ‫تشخیص بدهند‪ ،‬در قرنطینه خواهد ماند‪.‬‬ ‫شرط حضور او در جشنواره کن این است که او‬ ‫دو روز متوالی نتیجه ازمایش کرونایش منفی‬ ‫شــود تا بتواند خود را به اکران جهانی «‪The‬‬ ‫‪(»French Dispatch‬گزارش فرانسوی) به‬ ‫کارگردانی «وس اندرسون» برساند‪.‬‬ ‫لی سیدوی ‪ ۳۶‬ســاله به خاطر بازی در چهار‬ ‫فیلــم که همه فیلمهایش نیز در کن امســال‬ ‫حضور دارند و بازی تحسین برانگیزش توسط‬ ‫منتقدین‪ ،‬یکی از شــانس هــای اصلی جایزه‬ ‫«بهترین هنرپیشــه نقش اصلــی زن» در این‬ ‫دوره از جشنواره بین المللی فیلم کن محسوب‬ ‫می شود‪ .‬او در سال ‪ ۲۰۱۳‬برای بازی در فیلم‬ ‫«ابی گرم ترین رنگ اســت» توانســت جایزه‬ ‫«نخل طالی کن» را ازان خود کند‪.‬‬ ‫هفتاد و چهارمین جشــنواره فیلم کن در حالی در شهر ساحلی‬ ‫فرانسه جنوب فرانســه ادامه دارد که حضور مهمانان و ستاره ها‬ ‫روی فــرش قرمز پس از یک ســال وقفه جلــوه ای دیگر به ان‬ ‫بخشیده است‪ .‬هر چند برخی ستاره های سرشناس هالیوودی از‬ ‫جمله مت دیمن و جودی فاستر با ساده ترین لباس های ممکن به‬ ‫بزرگ ترین رویداد سینمایی جهان امده اند اما الزام به استفاده از‬ ‫لباس های فاخر به ویژه برای بازیگران و فیلمسازان زن باعث شده‬ ‫است بار دیگر مسیرهای منتهی به کاخ جشنواره شبیه سالن های‬ ‫عرضــه اخرین مدهای لباس در هفته مد پاریس شــود‪ .‬در این‬ ‫میان‪ ،‬هســتند بازیگرانی که ترجیح می دهند بیشتر از لباس های‬ ‫پوشیده اســتفاده کنند و البته طبیعی است امار این گروه شاید‬ ‫در رویدادی چون جشنواره به عدد انگشتان یک دست هم نرسد‪.‬‬ ‫از جملــه چهره هایی که در همین روزهای ابتدایی کن ‪ ۲۰۲۱‬با‬ ‫پوشــیده ترین لباس ها روی فرش قرمز امدند می توان به ماریون‬ ‫کوتیار‪ ،‬ستاره فرانسوی اشاره کرد‪ .‬او روز اول در مراسم افتتاحیه‬ ‫«انت» را در بخش مســابقه داشت و روز گذشــته هم در مقام‬ ‫تهیه کننده مســتند محیط زیســتی «بزرگ تر از ما» روی فرش‬ ‫قرمز ظاهر شــد‪ .‬لباس کوتیار در این مراسم از مجموعه پاییزی‬ ‫برند فرانســوی و الکچری شــنل بود‪ .‬دیگر بازیگری که او هم با‬ ‫لباس پوشــیده روی فرش قرمز کاخ جشنواره کن رفت‪ ،‬اچواک‬ ‫اباکار سلیمان بود که با «لینگو» به کارگردانی محمدصالح هارون‬ ‫در بخش مسابقه حضور دارد‪ .‬این بازیگر به نسبت جوان افریقایی‬ ‫که به نظر می رســد اهل کشــور چاد باشد‪ ،‬با لباس سنتی قوم و‬ ‫قبیله خود جلوی دوربین عکاســان ایستاد؛ پوششی شبیه چادر‬ ‫با رنگ های بســیار شاد که اســتفاده از انها در قاره افریقا بسیار‬ ‫مرسوم اســت‪ .‬کاترین دونوو و ایزابل هوپر‪ ،‬ستاره های سرشناس‬ ‫و قدیمی سینمای فرانسه و جهان هم از چهره هایی بودند که در‬ ‫برا ی درج گاهی های خود‬ ‫در تماس باشید‪.‬‬ ‫با روزنامه‬ ‫سازمانگاهیها‪88311353 :‬‬ ‫سایت روزنامه هنرمند‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫لتفکس‪88311361:‬‬ ‫کانال تلگرام‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫اینستاگرام‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫این چند روز روی فرش قرمز جشنواره کن امدند و با لباس های‬ ‫تیره و پوشیده خود چشم ها را خیره کردند‪ .‬بازیگران تحسین شده‬ ‫فرانسوی معموال در رویدادهای مهم سینمایی بیشتر هنر خود را‬ ‫روی پرده به رخ می کشند و در بخش لباس ساده بودن را بیشتر‬ ‫می پسندند‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 1506

روزنامه هنرمند 1506

شماره : 1506
تاریخ : 1400/06/20
روزنامه هنرمند 1505

روزنامه هنرمند 1505

شماره : 1505
تاریخ : 1400/06/18
روزنامه هنرمند 1504

روزنامه هنرمند 1504

شماره : 1504
تاریخ : 1400/06/17
روزنامه هنرمند 1503

روزنامه هنرمند 1503

شماره : 1503
تاریخ : 1400/06/16
روزنامه هنرمند 1501

روزنامه هنرمند 1501

شماره : 1501
تاریخ : 1400/06/14
روزنامه هنرمند 1500

روزنامه هنرمند 1500

شماره : 1500
تاریخ : 1400/06/13
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!