روزنامه هنرمند شماره 1474
روزنامه هنرمند شماره 1474
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 21تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1474صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
بهروز مفید ،تهیه کننده :
سانسور قطعا
به حوزه فرهنگ کمک نمی کند
مهلت ارسال ا ثار به جشنواره هنرهای
تجسمی جوانان تمدید شد
اجرای مرداد ماه
ارکستر ملی ایران
لغو شد
وضعیت قرمز پایتخت
حــراجتهــران
را به تعویق انداخت!
رسانه ملی و شبهات
فضای مجازی
علل «کوچ سریال سازان از تلو یز یون»
چندگانگی «ممیزی»
«دستمزد نجومی» و «کار» بیشتر
در شبکه نمایش خانگی
مورچه خور و ۲فیلم دیگر
روی پرده سینما می روند
سینما3.
CINEMA
صوفی ،دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما:
ماجرای «تجهیزات امریکایی
دورهمی» را بررسی می کنیم
سینما3.
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
موفقیت کودکان ایرانی
در المپیاد هنری امریکا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
«مدیترانه» در تدارک اکران
در سینماها
سینما3.
CINEMA
مسعود رنگرزان طراح و مجسمه ساز:
غنای هنری هر ملتی برگرفته
از باور و ایین های ان است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پوشیده تر ین لباس های کن 2021
بر تن ستاره های فرانسوی
و بازیگر افریقایی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
معرفی 3داور بخش
«مستندنگاری» جشنواره
تلو یز یونی مستند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
بهروزمفید،تهیهکننده:
دوشنبـــــه 21تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1474
سانسورقطعابهحوزهفرهنگکمکنمی کند
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
نقد
رسانه ملی و شبهات فضای مجازی
محمد اسماعیلی-کارشناس مسائل سیاسی
اگر یک همکاری هوشمندانه
میان رسانه ملی و دستگاههای
امنیتی وجود داشــته باشــد
می توان بخش قابل توجهی از
این کلیپ های سمی و مخرب
را خنثی و در ابتدای راه متوقف
کرد .وقتــی یک پیام از چند
کانال متفاوت برای شما ارسال می شود معنا ومفهوم ان این است
که این کلیپ یا این پیام اصطالحا وایرال شده است یعنی تقریبا
همه ان را دیده اند.قصد نداریم وارد مفاهیم جنگ نرم و جنگ
رســانه ای و ...شویم چرا که معتقدیم گفتنی ها تا به االن به
اندازه کافی گفته شده است در این نوشته روی سخن با رسانه
ملی است که چرا رسانه ملی نسبت به روشنگری و شفاف سازی
کلیپ ها و پیام هایی که هر روز در سطح کشور منتشر می شود و
حال مردم را روز به روز خراب تر می کند واکنش مفید و موثری
از خود نشان نمی دهد ؟
چرا نشسته ایم و تماشا می کنیم که هر روز با انتشار یک کلیپ و
یا یک پیام بی نام نشان مردم روز به روز از نظام و مسئولین نظام
بیشتر و بیشتر فاصله بگیرند ؟ تا چه زمانی می خواهیم چشم از
واقعیت هایی که در کشور در حال اتفاق است ببندیم و عرصه را
برای ضد انقالب خالی بگزاریم؟ ایا واقعا خون دل خوردن خانواده
این همه شهید و جانباز مهم نیست ؟ ایا از دست رفتن اعتماد
عمومی نســبت به دولت و مسئولین اهمیتی ندارد؟ ایا رسانه
ملی مسئولیتی در قبال ان چه که مردم روزانه از فضای مجازی
دریافت می کنند ندارد ؟ سئوالی که رسانه ملی باید به ان پاسخ
دهد این که چرا نسبت به پاسخگویی و رفع شبهاتی که هر روز به
افکار عمومی پمپاژ می شود این چنین بی تفاوت است ؟
خوشبختانه امروز دستگاه های امنیتی از ان چنان اقتدار سیطره
ای بر تحوالت کشور برخوردارند که حتی زیرپرنده ها در اسمان
نیز از چشــم تیزبین انها مخفی نیستنند و اگر یک همکاری
هوشمندانه میان رسانه ملی و دستگاههای امنیتی وجود داشته
باشــد می توان بخش قابل توجهی از این کلیپ های سمی و
مخرب را خنثی و در ابتدای راه متوقف کرد .در پایان با توجه به
تغییر دولت و روی کار امدن یک دولت انقالبی پیش بینی می
شود هجمه ها و فعالیت دشمن در فضای مجازی چندین برابر
شود و هر روز شاهد انتشار یک یا چند محتوای جدید با هدف
نابودی سرمایه های ملی در فضای مجازی باشیم به همین منظور
انتظار داریم رسانه ملی هوشمندانه در خط مقدم مقابله با این
قبیل شبهات حاضر باشد و اجازه ندهد مهمترین سرمایه کشور
که همان اعتماد ملی است به تاراج رود.
خبر
اجرای مرداد ماه ارکستر ملی
ایران لغو شد
تهیه کننده مجموعه «هشت و نیم دقیقه» ،گفت :سانسور قطعا به حوزه فرهنگ کمک نمی کند
اما می تواند مانع خدشه دار شدن فرهنگ جامعه شود .سانسور از جنبه سلبی می تواند پیش برود
اما نمی تواند فضای فرهنگی ایجابی درست کند.
بهروز مفید با بیان اینکه حتما باید مرکزی ،تولیدات نمایش خانگی را کنترل کند ،اظهار داشت:
واقعیت این اســت که دو گانگی ایجاد شده در شان فضای فرهنگی ما نیست .منطقی این است
که نظارت بر سریال های شبکه های خانگی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی باشد.
وی ادامه داد :حاال بر هر دلیلی این نظارت را به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نگذاشتند
که به این سیاست های کالن نظام بر می گردد اما حتما باید نظارت بر عهده یک مرکز باشد چرا
که دو گانگی ساترا و وزارت ارشاد زیبنده فضای هنر کشور نیست .تهیه کنند سریال محکومین
گفت :فرهنگ و سینما نباید وارد فضای سلیقه ای شود و البته بازهم می گویم این فضای فرهنگ
را نباید رها کرد .مفید در مورد تاثیر سانسور بر فرهنگ کشور ،ادامه داد :سانسور قطعا به حوزه
فرهنگ کمک نمی کند اما می تواند مانع خدشــه دار شدن فرهنگ جامعه شود .سانسور از جنبه
ســلبی می تواند پیش برود اما نمی تواند فضای فرهنگی ایجابی درســت کند .این تهیه کننده
ســینما و تلویزیون درباره مهاجرت هنرمندان به خاطر محدودیت ها و سانســور به خارج کشور
افزود :فکر نمی کنم کســی تنها به خاطر سانســور تن به مهاجرت بدهد .قطعا عوامل دست به
دست هم می دهند و هنرمند را به سمت مهاجرت سوق می دهد و می شود گفت که سانسور در
کنار مشکالت دیگر فرهنگی زمینه ساز مهاجرت هنرمندان به خارج از کشور می شود.
مدیر پیشــین شــبکه پنج ســیما ،گفت :معدود تهیه کنندگانی برای جذب مخاطب دست به
کارهایی می زنند که زیبنده فضای فرهنگی ما نیست و به خاطر همین نیاز به یک مرکز کنترل
داریم .اگــر بتوانیم باید و نبایدها را مکتوب کنیم و ان را اختیــار تهیه کنندگان و کارگردانان
بگذاریم و انها بر اســاس ان مصوبه مورد ســوال و جواب قرار بگیرند قطعا مشــکالت ما کمتر
خواهد شد.
مفید خاطر نشان کرد :متاسفانه تهیه کنندگان فرصت اعتراض به تصمیم ها را ندارند و اگر بشود
یک مرکز باالدستی را برای شنیدن حرف انها تعریف کرد تا بتواند به اعتراض انها رسیدگی کند،
حرکت رو به جلویی است و قطعا به ما و اینده سینمای ایران کمک خواهد کرد.
به تازگی یکی از کارگرانان ســینما در اعتراض به سانســور اعمال شده بر سریال خود گفته؛ به
نقطه ای رسیده ام که می بینم تن دادن به سانسورهای غیرعقالنی ،غیرحرفه ای و دور از واقع بینی
اجتماعی به وضوح موجب تاثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به عنوان سازنده و شما
به عنوان مخاطب شده است.
علل «کوچ سریال سازان از تلویزیون»
چندگانگی «ممیزی «« ،دستمزد نجومی»و «کار» بیشتردرشبکه نمایش خانگی
دبیر شــورای نظــارت بر صدا و ســیما معتقد اســت کوچ
سریال ســازان از تلویزیون با به ثبات رسیدن «دستمزدهای
نجومی» ادامه نخواهد یافت ،اما برخی از سینماگران معتقدند
که «کار» بیشــتر در شــبکه نمایش خانگــی و چندگانگی
«ممیزی « از دیگر علل این کوچ ها است.
محمــد صوفی دبیر شــورای نظارت بر صدا و ســیما گفت:
«یکی از علل هجوم سریال ســازان و برنامه ســازان به شبکه
نمایش خانگی دســتمزدهای نجومی اســت که متاســفانه
بــا توجه بــه اعتباراتی که صدا و ســیما دارد ،نمی تواند ان
هزینه ها را بپردازد ».مدت ها است که از «پولشویی» و «پول
کثیف» اخاللگران اقتصادی به عنوان منشــا دســتمزدهای
نجومی در برخی از اثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی نام
برده می شود .همین سال گذشته بود که یکی از سریال های
شــبکه نمایش خانگی به خاطر متهم بودن ســرمایه گذار و
تهیه کننده اش به مفاســد اقتصادی ،در استانه پخش توسط
قــوه قضائیه توقیف شــد؛ این ســرمایه گذار پیش از ان نیز
همراه با یکی دیگر از محکومان مفاسد اقتصادی رخ داده در
بانک سرمایه ،سریال «شهرزاد» را تهیه کرده بود.
پیش از این محمدحســین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی
«توفیق اجباری» به تســنیم گفته بــود« :مواردی بوده که
د ِر با ِغ ســبزی به من نشــان دادند که هرچه می خواهید در
اختیارتان اســت ،اما خوشبختانه من در چنین کارهایی که
هرچه بخواهم بدهند حاضر نمی شــوم .چرا که می دانم این
ِ
پشت ان کار خبری هست! با عدم ذکر نام می گویم
یعنی در
پروژه های سنگینی پیشنهاد دادند که فالنی این کار را شروع
کنیم ،اما این طور کارها پشتش بخور بخور است .پروژه ای با
200میلیارد تعریف می شــود که از ابتدا معلوم است عده ای
منتظرند ان پشت ،کاری کنند».
او همچنین معتقد است «در شبکه نمایش خانگی رقم هایی
داده شــده که کل بازار تولید را متشنج و کار را حتی برای
تهیه کنندگان خوب دشوار کرده است».
البتــه دبیر شــورای نظارت بر صــدا و ســیما ،انبوه بودن
برنامه های تولیدی شــبکه نمایش خانگی را دیگر علت این
کوچ می داند و می گوید« :وی او دی ها تازه تشــکیل شد ه اند
و برنامه های در حال ســاخت انها به میزان انبوهی رســیده
اســت ،از این رو به ان مدیوم ها هجــوم برده اند ،البته این
کوچ کردن ها عادی است و با به ثبات رسیدن قیمت ها ،کوتاه
مدت خواهد بود».
جلیل سامان هم چندی پیش با اشاره به یکی از علل این کوچ
به تسنیم گفته بود :به نظر من دلیل کوچ کردن ها ،معیشتی
نیســت ،چرا که کارگردانان ،نویسندگان و تهیه کنندگان با
پولی که از هرکدام (صداوســیما ،ســینما و نمایش خانگی)
می گیرند می توانند زندگی شــان را اداره کنند ،شــاید ِ
باعث
این معضالت هم اســتانداردها و ممیزی های چندگانه باشد
میان ســریال های خانگی ،تلویزیون و سینما وجود دارد.
که
ِ
ارشاد یک ممیزی ،تلویزیون و نمایش خانگی هم ممیزی ها
خاص خودشان را دارند؛ یک دست نیستند؛
و استانداردهای
ِ
این معضل بزرگی است».
ممیزی ها برای صدور پروانه نمایش در حوزه نمایش خانگی
به عهده «ســازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر»
گذاشته شده است که این سازمان نیز ان را به کارگزاری های
معتمد خود برون سپاری کرده است.
صوفی در گفت وگویش با تســنیم از ورود شــورای نظارت
بر صدا و ســیما به موضوعات مربوط به «ســازمان تنظیم و
مقــررات صوت و تصویر فراگیر» نیز خبر داد و گفت« :اص ً
ال
وظیفه شــورای نظارت بر صدا و سیما نظارت روی موضوع،
اجــرا ،محتوا و مطالبی اســت که به بخش هــای مرتبط به
صداوســیما برمی گردد ،چه معاونت های صداوســیما و چه
ساختارهای جدیدی مثل ساترا؛ البته این مدیوم به فراگیری
رسانه ملی نیست و مطمئناً تفاوت های ماهوی هم در تولید
و هم در نظارت هایشان وجود دارد».
او ابراز امیدواری کرد که ســاترا با کار «جهادی» ســریع و
دقیــق ،ضوابــط ،ایین نامه هــا و دســتورالعمل ها را ابالغ و
وی اودی ها را توجیه کند.
دبیر شــورای نظارت بر صدا و ســیما گفت« :با این شرایط،
اینده روشــن تری برای ســاخت اثــار نمایشــی در حوزه
وی اودی ها و ســازمان صداوسیما می بینم و فکر می کنم هم
کیفیت اثار و هم نظارت بر ان ها بهتر شود».
مسعود رنگرزان طراح و مجسمه ساز:
غنای هنری هر ملتی برگرفته از باور و ایین های ان است
روابــط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی اعالم کرد ،در پی
اعالم استانداری تهران مبنی بر عدم امکان برگزاری جلسات بیش
از ۱۵نفر و محدودیت های اعالم شده توسط ستاد کرونا ،علیرغم
امادگی و برنامه ریزی انجام شــده ،شــب موسیقی «استادان
سنجری و استوار» در زمان تعیین شده برگزار نمی شود .در خبر
بنیاد رودکی همچنین امده است:
«اجرای کنسرت شب موسیقی «استادان سنجری و استوار» در
جدول برنامه ارکستر ملی برای مرداد ماه برنامه ریزی شده بود
که به دلیل عدم امکان استمرار تمرین نوازندگان بر اساس پروتکل
های ستاد کرونا و اطالعیه اخیر استانداری تهران متوقف شد.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده مقرر بود پس از اجرای کنسرت
شب موســیقی فیلم ،نوازندگان ارکستر ملی به رهبری نصیر
حیدریان تمرین های منظم خود را برای اجرای مرداد ماه اغاز
کنند که متاسفانه علیرغم هماهنگی و امادگی رهبر ارکستر و
نوازندگان به دلیل اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در حال
حاضر این امر میسر نیست ».شب موسیقی «استادان سنجری
و اســتوار» یکی از برنامه های ماهانه ارکستر ملی ایران بود که
مقرر بود در مرداد ماه اجرا شود .این برنامه شامل قطعاتی از اثار
استادان حشمت سنجری و هوشنگ استوار بود .روابط عمومی
و امور بین الملل بنیاد رودکی اعالم کرد با توجه به شرایط ایجاد
شده ناشی از پاندمی کرونا در کشور ،اجرای برنامه ساالنه که در
اسفند ماه سال گذشته اعالم شده بود ،با تغییراتی همراه خواهد
بود که پس از برطرف شدن محدودیت ها و امکان برنامه ریزی
مجدد ،به عالقه مندان اطالع رسانی می شود.
طراح و مجسمه ســاز کشور با اشــاره به هنرمند زاده شدن
تمام انســان ها گفت :غنای هنر هر ملتــی برگرفته از باور
و ایین های ســرزمین شان است .مســعود رنگرزان در سی
و چهارمین هم اندیشــی رویکردهای پژوهشی در هنرهای
سنتی که در فضای اینســتاگرام پخش شد ،با بیان این که
موضوع پیدایش هنر قرن هاســت که بشر را تحت تاثیر قرار
داده ،گفت :باید برای فهم این موضوع داستان را مرور کنیم؛
قصد من این اســت که با رجوع و کشف مفاهیم این داستان
بفهمیم هنر چگونه به دســت انســان امروزی رسیده است.
وی با بیان این که ماجرا به میلیون ها ســال قبل برمی گردد
و دوره ای کــه اجداد ما در جنگل هــای بارانی زندگی می
کردند و گیاه خــوار بودند ،گفت :انســان در ان دوره مواد
غذایــی همچون ریشــه درختان ،دانه ها ،تخــم پرندگان و
حشــرات را در اختیار قرار داشت شرایط ان دوره یعنی نیاز
به مصرف باالی غذاهــای گیاهی برای تامین حداقل کالری
مورد نیاز ســبب شد انسان به واقع امکانی برای تفکر و خلق
هنر نداشته باشد .البته یک اتفاق سبب تغییر سبک زندگی
انســان شــد و ان تغییرات اقلیمی و یخبنــدان بود .در ان
دوره زمانی انســان در فضای بیرون امکان زندگی نداشــت
و بــرای بقا به پناهگاه نیاز داشــت و دقیقا برای اولین بار با
مهمترین چالش زندگی خود یعنــی پیدا کردن غذا مواجه
شد .وی به داستان مرگ هابیل به دست قابیل اشاره کرد و
گفت :انسان در این دوره نیاز به اموزش های جدید از جمله
برخورد با جســد مردگان داشت ،به عنوان مثال با جسد چه
بایــد بکنــد؟ و ان را از کالغی که کالغ دیگری را خاک می
کرد اموخت .انســان از این مشــاهده گری ها به شناخت و
موضوعات جدید رســید .بعدها از این مشاهده گری اموزش
دید و این شروع تولدی دیگر برای زندگی بشر بود انسان در
این دوران باید شــکار می کرد و شکار فرایند سختی داشت
که باید با ان مواجه می شــد و می اموخت .رنگرزان افزود:
اولین ابزار در این دوران ،برای شــکار حیوانات ساخته شد و
نحوه زندگی و نحوه اندشــیدن انســان نخستین تغییر پیدا
کرد؛ انســان برای نخســتین بار فهم جدیدی از حس ترس
در هنگام شــکار پیدا کرد .برای نخستین بار تصاویر شکار را
بر بدنه غارها برای چگونگی مواجهه شکارگر با شکار ترسیم
شــد تا ترس انها کاهش پیدا کند .وی گفت :دیگر انســان
نخســتین با خوردن مقداری گوشــت کالری تمام روزش را
تامین می کرد و می توانســت وقت و زمان بیشتری به تفکر
و هنر بپردازد ،امــا هنگامی که گیاهخوار بود چنین امکانی
نداشت و با خوردن گیاه به تنهایی خیلی زود به تغذیه مجدد
نیاز پیدا می کرد.در این دوران بود که انســان با فراغت بال
تصمیم گرفت ،فکر کند و یا ابزارهای مناســبی برای زندگی
اش پیدا کند .انســان در دوره یخبندان امکان اندیشیدن را
پیدا کرد و توانســت ابزار بسازد و فعالیت های دیگر را انجام
دهد .رنگرزان افزود :در دوره نوســنگی ،تغییرات شــگرفی
در زندگی بشر همچون یکجانشــینی و رام کردن حیوانات
روی داد؛ پژوهشــگران معتقدند انسان های اولیه دیگر تنها
شــکارچی نبودند ،بلکه به خلق اثار دیگری همچون سفال
پرداختند ،که با ارزشــترین موضوعی بود که انسان نوسنگی
به ان دسترسی پیدا کرد؛ البته پیش از ان نیز سبدسازی را
از پرندگان اموخت .در پایان دوره یخبندان و اغاز نوســنگی
سفال ها ســاده بودند .اما با گذر زمان نقوشی بروی انها راه
یافــت .وی با بیان این که طبیعت همواره منشــا خلق هنر
اســت ،گفت :پژوهشــگران هنر معتقدند که انسان به دلیل
تمایــل به هنر انتزاعــی ویژگی زیبایی شــناختی اش را از
دست داده اســت؛ به نظر هنرمندی که به انسان و طبیعت
نزدیکتر است و دغدغه های طبیعی دارد ،نگاه زیباتری دارد.
وی با بیان اینکه هنرهای ســنتی با صنایع دســتی تفاوت
دارد ،گفت :بسیاری از هنرمندان تجسمی و هنرهای سنتی
نگاه تاریخی به انســان دارند یکی از موضوعاتی که هنرهای
تجســمی را ارزشمند می کند نگاه ایینی است .تاریخ کشور
ما مملو از هنر های ســنتی و ایینی است .بسیاری از هنرها
همچون موسیقی ،مجسمه سازی و سینما می توانند برپایه
هنرهای ســنتی و ایینی باشد .رنگرزان گفت :اگر ایین ها و
ســنت ها را نادیده بگیریم ،درونمایه هنر کمرنگ می شود؛
هنر تجســمی نگاه کلی به هنر اســت .در تمام دنیا به ایین
هایشان توجه می شود زیرا می دانند باور و ایین ها بخشی از
تاریخ بشــر است و چیزی با ارزش تر از انها در کشور وجود
ندارد؛ مث ً
ال هندوســتان مهد رنگ است و شاهدیم رنگ هم
اکنون چه میزان در این کشور شاخص شده است .در کشور
ما فرش ایرانی پر از نقوش هنرهای ســنتی اســت و نقوش
های ســنتی جایگاه ویژه ای دارند .وی با بیان این که عرصه
هنر بسیار وسیع است ،گفت :انسان اولیه دانش اموخته هیچ
جا نبوده است .انســان اولیه بر اساس باورهایش کار هنری
انجام داد و توصیه من نیز به عالقمندان هنر همین است به
دنبال استاد و شرایط خاص برای خلق هنر نباشید؛ بر اساس
داشــته و باورهایتان هنر خلق کنید .وی گفت :باورهای تان
را تقویت کنید همانطور که انسان های اولیه اینگونه هنرمند
شــدند؛ انسان هنرمند زاده شده است و باید دنبال ان برود؛
خیلی ساده به این سمت برود و این روشی کافی برای خلق
مهمترین اثار هنری است. صفحه 2
صوفی ،دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما:
ماجرای«تجهیزاتامریکاییدورهمی»رابررسیمی کنیم
کپی سازی در تلویزیون به «اوج» رسیده است
دبیر شورای نظارت بر صدا و ســیما گفت :وار ِد کپی سازی های تلویزیون می شویم ،باید ببینیم
ایا تجهیزات مســابقه دورهمی مورد نیاز بوده اند و یا منحصر به فردند و غیر از امریکا کشــور
دیگر این تجهیزات را نداشــته است یا خیر .خبری در فضای مجازی منتشر شد که ما را بیشتر
یا ِد مصداقی می انداخت که خیلی دور نیســت .قطع همکاری صدا و ســیما با هنرمندانی که در
شبکه های اجتماعی شئونات را رعایت نمی کنند .متنی که به نقل از شورای نظارت بر صداوسیما
منتشــر کردند که بنابر ان رســانه ملّی موظف اســت با هنرمندانی که در این شبکه ها خالف
شئونات حاضر شده اند قطع همکاری کند .چندی پیش یادمان می اید برای سریال «زیرخاکی»
چــه ماجرایی پیش امد حتی تا مر ِز توقیف هم پیش رفت .توقفی که ربطی به محتوا و ممیزی
نداشــت و با کوتاه شدن برخی ســکانس های مرتبط به حضور خانم بازیگر مشکل حل می شد.
رفتار حاشیه ســاز گوهر خیراندیش در مراســم ازدواج دخترش در خارج از کشــورِ ،
باعث این
حواشی شده بود.
ماجرای قطع همکاری صداوسیما با!....
ایا تلویزیون پیش بینی برای جلوگیری از رفتارهای نابهنجار بازیگران ســریال ها داشــته است؟
شواهد نشان می دهد ســیمافیلم در قراردادهایی با تیم سازنده ،چه کاراولی ها و چه حرفه ای ها
تعهداتــی می گیرد یعنی ضوابطی تنظیم می شــود تا اجازه رفتارهــای نابهنجار و خالف عرف
نداشــته باشند .و از این دســت مثال ها و مصادیق ،زیاد وجود دارند .حتی خانم بازیگری که در
سریال «پدر» ایفای نقش کرد و رفتارهای خارج از عرف و غیرعادی اش باعث شد تا این سریال،
شــانس تکرار شدن در تلویزیون را از دست بدهد .چقدر این رفتارهای خارج از عرف
به طورکل
ِ
و عدم وجود قوانین الزم در این حوزه باعث اسیب رسیدن به سریال های تلویزیون و فیلم هایی
شده است.
تصویری از نظام نامه رعایت اصول اخالق حرفه ای در تولیدات نمایشی سیما
محمد صوفی که خودش زمانی معاون صدای رسانه ملّی و حتی مسئولیت هایی همچون معاونت
برنامه ریزی ســازمان صداوسیما ،رئیس مرکز موسیقی سازمان ،مدیرکل سیمای استان ها ،مدیر
شبکه دو و مدیریت در بخش های مختلف رسانه ملّی را تجربه کرده ،امروز به عنوان دبیر شورای
نظارت بر صداوســیما اعتقاد دارد که اوالً این مصوبه یا به تعبیری توصیه 6 ،ســال پیش تنظیم
شده و ماموریت ،شرح وظایف و اصول صداوسیما تاریخ مصرف ندارد.
جوالن اینستاگرام در سیما
ِ
او یکی از موضوعات دیگری که مورد خطابِ جدی اش قرار داد که در دســتور شــورای نظارت
بر صداوســیما اســت ِ
بحث استفاده بیش از حد تلویزیونی ها از اینســتاگرام است .چرا که اکثر
برنامه های تلویزیونی با صفحه اینســتاگرام خودشــان را مطرح می کننــد و حتی برخی اوقات،
مجریان به مخاطبین اصرار دارند و از دریچه التماس وارد می شوند که به این صفحه اینستاگرامی
برنامه پیام بدهید و اصطالحاً ان را فالو کنید .در حالی که بارها مطرح شده که باید از شبکه های
اجتماعی و پیام رســان های بومی حمایت ویژه ای شود رســانه ملّی در اقدامی اشکار استفاده از
پیام رســان خارجی را تبلیغ می کند .محمدحســین صوفی دبیر شــورای نظارت بر صداوسیما
درباره نمایش ادرس اینســتاگرام به این نکته اشاره کرد« :اگر در برنامه ای ادرس اینستاگرام را
نمایش بدهند و یا کانال تلگرامی یک برنامه از انتن تبلیغ شود ،این کار زیبنده و در شان رسانه
دوشنبـــــه 21تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1474
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
وضعیت قرمز پایتخت حراج تهران
را به تعویق انداخت!
ملّی نیست .به نوعی تخلف است و باید صداوسیما به دنبال تقویت پیام رسان های داخلی باشد
ِ
تقویت پیام رسان های خارجی کمک کند!»
تا اینکه به
واردات تجهیزات امریکایی برای «دورهمی» /ورود شورای نظارت به کپی سازی ها
مطلبی در یکی از رسانه ها منتشر شد که مسابقه «دورهمی» از امریکا تجهیزات اورده است .این
اعتراض به جایی رسید که برخی در فضای مجازی از صداوسیما و این برنامه تلویزیونی درخواست
شفافیت داشتند که چرا در این شرایط ب ِد اقتصادی و مشکالت عدیده مردم ،صداوسیما با ریخت
و پاش های زیاد در حال برگزاری چنین مســابقه ای با تجهیزات امریکایی ،اســت .تهیه کننده
«دورهمی» مثل مهران مدیری با صراحت به کپی بودن برنامه اذعان و البته جزئیات بیشــتری
هم ارائه کرد که نشان داد تلویزیون خیلی بیشتر پا را از قواعد و عرف خود فراتر گذاشته و حتی
تجهیزات مرتبط با مسابقه هم از خود امریکا اورده شده است.
جریان صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که
صوفی دبیر شــورای نظارت بر صداوسیما در
ِ
«وار ِد کپی ســازی های تلویزیون می شــویم .باید ببینیم ایا این تجهیزات مورد نیاز بوده اند و یا
منحصر به فردند .غیر از امریکا کشور دیگر این تجهیزات را نداشته است و اگر ندارند و واردات
اتفاق نمی افتاد ،این برنامه ســاخته نمی شــد؟! همه این موارد باید بررســی جامع شوند .جزو
بررسی های ما قرار دارد و این موضوع را پیگیری می کنیمِ .
بحث کپی سازی ها در تلویزیون به اوج
دنبال خالقیت و نواوری باشیم .انواع بازی های بومی و محلی کم نظیری
خودش رسیده ،ما باید
ِ
داریم که می توانیم به جایِ این همه کپی برداری نعل به نعل ،ان ها را به روز کنیم و از ســویی
دیگر چنانچه کار خوبی در دنیا هم انجام می شــود محتوایشان را به هنجارهای خودمان نزدیک
کنیم .متاسفانه برخی تمام شکل و محتوای یک برنامه یا مسابقه را کپی می کنند .وگرنه صنعت
ســینما برای ما نیست و طبیعی است خارجی ها نواورتر از ما در فیلمسازی باشند منتها اگر ما
برویم یک کپی بیاوریم باید ســعی کنیم کم خطر و خوبش را جدا کنیم .یا برنامه و مســابقه ای
بیاوریم که بتوانیم محتوایش را به هنجارهای و ارزش های خودمان نزدیک کنیم».
برگزیدگان بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تقدیر شدند
برگزیدگان بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر
دانشــگاهی در ۱۸بخش در مراسم اختتامیه معرفی و
تقدیر شــدند .برگزیدگان بیست و سومین جشنواره
بیــن المللی تئاتر دانشــگاهی در بخش های عکس،
پوســتر ،ماکت ،اســکیس صحنه ،ترجمه ،پژوهش،
نمایشنامه(جایزه دکتر ناظم زاده کرمانی) ،زیستن در
شهر ،تجربه های اجرا ،طراحی گریم ،طراحی موسیقی،
طراحی نور ،طراحی لباس ،طراحی صحنه ،بازیگری زن،
بازیگری مرد ،نمایشــنامه و کارگردان معرفی و تقدیر
شــدند .برگزیدگان این دوره از جشنواره به شرح زیر
معرفی شدند:
بخشعکس
لوح تقدیر و جایزه نقدی :ایناز فرهادی برای نمایش «ساختن» و
ردریک اراکلیان برای نمایش «سنتز»
تندیس و جایزه نقدی :فائزه کرم نوری برای نمایش «پاپ ژپتو»
بخشپوستر
لوح تقدیر و جایزه نقدی :مریم نادری برای نمایش «ساختن» و
سید مهدی موسوی برای نمایش «هملت»
دیپلــم افتخار و جایزه نقدی :محمدعلــی فقیهی برای نمایش
«مورچه ها»
بخشماکت
لوح تقدیر و جایزه نقدی :حسین کاظمی برای نمایش «هملت» و
ژاسمین قائمی پور برای «خانه عروسک»
دیپلم افتخار ،تندیس و جایزه نقدی :مهســا اسمعیل زاده برای
نمایش «جن زدگان»
بخشاسکیسصحنه
لوح تقدیر و جایزه نقدی :مهدیه عزیزمحمدی برای نمایش «اتش
سوزی ها»
دیپلم افتخار و تندیس :کیمیا فتاح الجنان برای نمایش «ستوان
اینیشمور» و کیمیا توکل نیا برای نمایش «ریچارد سوم»
بخشترجمه
لوح تقدیر و جایزه نقدی :یاسمن رسولی و محمد اوحدی حائری
برای نمایشنامه «گلوریا و شاهزاده هامبورگ»
در این بخش هیات داوران هیچ یک از اثار را شایســته دریافت
تندیسندانستند.
بخش پژوهش(جایزه دکتر ناظم زاده کرمانی)
تندیس جشــنواره :محمد اوحدی حائری بــرای مقاله «تئاتر،
ایدئولوژی و پیوند ان با واکنش اجتماعی»
دیپلم افتخار و جایزه نقدی :علیرضا طاهری برای مقاله «کارگردان
طعم اجرا را بیرون می کشد»
بخش نمایشنامه(جایزه زنده یاد اکبر رادی)
لوح تقدیــر و جایزه نقدی :ارژنگ طالبی نژاد برای نمایشــنامه
«تنهاترینماهیاقیانوس»
دیپلم افتخار و تندیس جشنواره و جایزه نقدی :مصطفی فراهانی
برای نمایشنامه «شب»
3
بخش «زیستن در شهر»
لوح تقدیر و جایزه نقدی :مریم خلیلی برای نمایش «هفت تا نه و
نیم» ،امید بیگی برای نمایش « ،»qrcodeسحر یوسف زاده برای
نمایش «بایگانی» ،علیرضا خسرو ابادی برای نمایش «نمایش و
فرزندان او» ،ارش حیدری برای نمایش «جای خالی» ،تینا یونس
تبار برای نمایش « ،»parhesiaوهاب ناصری منش برای نمایش
«اینطور» ،ندا تسلیمیان برای نمایش «مصادره به مطلوب» ،مینا
رمضانی و مونا تشــکری نیا برای نمایش «خودم را اینگونه می
شمارم» ،فربد پاریاب زادگان برای نمایش «افتاده» ،تارا یونس تبار
برای نمایش «اواز سینه سرخ سینه بر سیخ»
بخشتجربه هایاجرا
لوح تقدیر و جایزه نقدی :محمدرضا دهقان برای نمایش «بی در
کجا»
دیپلم افتخار و تندیس جشنواره :حسین قاسمی هنر برای نمایش
«سایکوسیس»
فرزانه جعفرنیا برای نمایش «همانند»
بخش طراحی گریم
هیات داوران با احترام به طرح گریم نمایش «پاپ ژپتو» هیچ اثری
را شایسته تقدیر ندانستند.
بخشطراحیموسیقی
لوح تقدیر و جایزه نقدی :مهدی زمانی برای نمایش «ساختن»
بخش طراحی نور
لوح تقدیر و جایزه نقدی :نیلوفر نقیب ساداتی و محمدرضا رحمتی
برای نمایش «پاپ ژپتو»
دیپلم افتخار و تندیس جشــنواره :مهران کریمی برای نمایش
«کریم»
بخش طراحی لباس
دیپلم افتخار و تندیس جشنواره :محمد مهری برای نمایش «پاپ
ژپتو»
بخشطراحیصحنه
لوح تقدیر و جایزه نقدی :پوریا اخوان برای نمایش «برنده سهمی
نمی برد»
دیپلم افتخار و تندیس جشنواره :سیدمهدی موسوی برای نمایش
«هملت»
بازیگری زن
رتبه اول :مرجان اتفاقیان برای بازی در نمایش «بعد از افتادن»
رتبه دوم :نگین فیروزمنش برای بازی در نمایش «سرگذشت یک
فعل»
رتبه سوم :اوا تدین برای بازی در نمایش «هملت»
بازیگریمرد
رتبه اول :تندیس و جایزه نقدی امیرحسین بریمانی برای بازی در
نمایش «شب شک»
رتبه دوم :سپهر تهرانچی برای بازی در نمایش «بعد از افتادن»
رتبه سوم :پیمان محسنی برای بازی در نمایش «فریاد خاموش» و
احسان معجونی برای بازی در نمایش «هملت»
بخشنمایشنامه
رتبه اول :محمد اوحدی حائری ،نگین فیروزمنش ،شیده غفاریان،
سینا شیبانی برای نمایشنامه «سرگذشت یک فعل»
رتبه دوم :روزبه کاظمی برای نمایشنامه «بعد از افتادن»
رتبه ســوم :شــهاب رحمانیان و پرنیا شــمس برای نمایشنامه
«»home
کارگردانی
رتبه اول :حسین حسینیان برای نمایش «بعد از افتادن»
رتبه دوم :محمد اوحدی حائری برای نمایش «سرگذشت یک فعل»
رتبه ســوم :محمود حیدری و امیرحسین بریمانی برای نمایش
«شب شک»
هیات داوران در این بخش تصمیمی بر معرفی کار برگزیده نداشت
اما یک جایزه ویژه بر اساس ارای هیات داوران به نمایش «اسفالت
کاران» به کارگردانی امین موحدی پور تعلق گرفت .امیرحسین
حریری امیرحســین حریری مدیر تاالر مولوی درباره این جایزه
و بخش بیان کرد :مبنا بر این اســت که به انتخاب هیات داوران
و شــورای انتخاب ۱۰نمایش در تاالر مولوی روی صحنه روند و
بر اساس نظر هیات داوران اجرای برگزیده نخواهیم داشت .اما به
دلیل اجرای خالقانه در گونه تئاتر مســتند و الترناتیو ۵میلیون
تومان جایزه نقدی و تندیس جشنواره به نمایش «اسفالت کاران»
به کارگردانی امین موحدی پور اهدا می شــود .بیست و سومین
جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سید مجتبی جدی و
به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
در بخش های صحنه ،مناطق ،تجربه های اجرا ،پژوهش(جایزه دکتر
فرهاد ناظرزاده کرمانی) ،نمایشنامه نویســی (جایزه اکبر رادی)،
ترجمه(جایزهدکترمحمدرضاخاکی)،بین الملل،اساتید،جشنواره
جشنواره ها ،رادیو تئاتر ،ماکت صحنه ،عکس ،پوستر ،کارگاه ها و
درس گفتارها ۱۱تا ۱۹تیر برگزار شد.
چهاردهمیــن دوره از «حــراج تهــران» به علت انچه از ســوی
برگزارکنندگان وضعیت قرمز پایتخت به دلیل شیوع کرونا عنوان
شد ه است ،به تعویق افتاد .روابط عمومی «حراج تهران» در اطالعیه
برگزاری این دوره اورده اســت که با توجه به تشــدید همه گیری
ویروس کرونا و اعالم وضعیت قرمز توسط ستاد ملی مقابله با کرونا،
برگزاری چهاردهمین دوره از حراج تهران به تاریخ دیگری موکول
شده است .بنا بر این اعالم ،با حصول اطمینان از کاهش همه گیری،
تاریخ جدید متعاقباً اعالم خواهد شــد« .حراج تهران» همچنین
ضمن ادای احترام به جامعه پزشکی و خدمتگزاران حوزه سالمت،
درگذشت جمعی از هموطنان عزیزمان به علت کرونا را تسلیت گفته
است .سال گذشته هم سیزدهمین دوره «حراج تهران» که قرار بود
در تابستان برگزار شود ،به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در
کشور چندین بار به تعویق افتاد و در نهایت عصر جمعه ( ۲۶دی
ماه) با ارائه ۱۱۰اثر به صورت انالین و با اجرای حسین پاکدل برگزار
شد .مجموع فروش این حراج ۸۷میلیارد و ۹۴۲میلیون تومان اعالم
ن اثر این حراجی به قیمت ۱۲میلیارد تومان متعلق به
شد .گران تری
ایدین اغداشلو بود که حواشی زیادی را هم به همراه داشت.
«مدیترانه» در تدارک اکران
در سینماها
فیلمسینمایی«مدیترانه»بهزودیدرسینماهااکرانمی شود.فیلم
سینمایی«مدیترانه»بهکارگردانیهادیحاجتمندوتهیه کنندگی
رشــید حاجتمند ،به زودی در سینماهای سراسر کشور اکران
خواهد شد« .مدیترانه» با بازی مهراوه شریفی نیا ،پوریا پورسرخ،
بهرنگ علوی ،قاسم زارع و علیرضا اسحاقی روایتگر عاشقانه ای
ناارام است که پخش سینمایی ان را موسسه بهمن سبز حوزه
هنری برعهده دارد .دومین ساخته بلند هادی حاجتمند ،درون
مایه اجتماعی داشته و به زندگی زوج عاشقی می پردازد که درگیر
معضالت و ماجراهای مختلفی می شوند .این فیلم برای نخستین
بار در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درامد.
در حالی دست اندرکاران این فیلم خبر از اکران ان می دهند که
به نظر می رسد ،به دلیل شرایط نامشخص سینما به دلیل شیوع
کرونا ،تاریخ دقیق اکران را نمی توانند ،مشخص کنند.
مورچه خور و ۲فیلم دیگر روی
پرده سینما می روند
دبیر شــورای صنفی نمایش از اکران سه فیلم جدید «قصه
عشق پدرم»« ،مورچه خور» و «پوست» در سینماها خبر داد.
مرتضی شایسته درباره اخرین تصمیمات جلسه امروز یکشنبه
۲۰تیرماه شــورای صنفی نمایش ،اظهار داشــت :در جلسه
امروز مقرر شد فیلم سینمایی قصه عشق پدرم به کارگردانی
محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا از ۳۰
تیرماه به سینماها بیاید .وی افزود :همچنین فیلم سینمایی
مورچه خور به کارگردانی شــاهد احمدلــو و تهیه کنندگی
کیان بابائیان از ۲۳تیرماه به ترکیب اکران اضافه می شــود.
دبیر شورای صنفی نمایش ،ادامه داد :در این جلسه مقرر شد
فیلم سینمایی پوست ساخته برادران ارک و به تهیه کنندگی
محمدرضا مصباح از ابتدای محرم روی پرده برود .شایســته،
گفت :با توجه به اینکه فروش فیلم سینمایی دینامیت ساخته
مسعود اطیابی از یک میلیارد تومان عبور کرده است نامه این
فیلم به سازمان سینمایی ارسال شد تا طبق وعده این سازمان
به این فیلم یک میلیارد تومان تعلق بگیرد .دبیر شورای صنفی
نمایش ،خاطرنشان کرد :به کلیه اثار سینمایی که از ۱۰تیرماه
اکران شده اند اعالم می کنیم که اگر فروششان به دو میلیارد
برسد ،یک میلیارد تومان از وعده های سازمان سینمایی تعلق
می گیرد و اگر این فروش به پنج میلیارد برسد مجددا ً یک و
نیم میلیارد دیگر به انها اختصاص پیدا می کند. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1474دوشنبه21تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:09
20:23
20:44
04:10
05:55
گنج سخن
مهلت ارسال اثار به جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تمدید شد
مهلت ارسال اثار به بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تا سه شنبه ۲۹ ،تیرماه تمدید شد.
صادق زاده ،دبیر بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ضمن اعالم خبر تمدید مهلت ارسال اثار
گفت :ما تصمیم گرفتیم تاریخ نهایی ارسال اثار را تا سه شنبه ۲۹تیرماه تمدید کنیم .به همین ترتیب اثار رسیده
از دوم تا چهارم مردادماه داوری خواهند شد و اسامی پذیرفته شدگان نهایی در روز پنجم مرداد ماه اعالم خواهد
شد .در همین راستا در ماه های اخیر شورای سیاست گذاری جشنواره چندین جلسه برگزار کرده و به بررسی کم
و کیف کار پرداخته است .همچنین برای داوری اثار هر رشته نیز سه نفر انتخاب شده و به زودی معرفی خواهند
شد .صادق زاده ادامه داد :تا پیش از شیوع کرونا جشنواره هنرهای تجسمی جوانان هر سال در یک استان برگزار
می شد و این حسن بزرگ و نقطه تمایز این جشنواره با سایر رویدادهای هنری است .به نظر من این جشنواره
محاسن زیادی دارد و این که هنرجویان ،اساتید و داوران در کنار هم جمع می شوند و کار می کنند مانند یک
کالس درس برای نسل اینده هنرمندان است .البته همین مسئله باعث می شود که برگزاری این جشنواره بسیار
دشوار باشد و مراحل متعددی برای برگزاری هر دوره ان طی شود ،با این حال مزایای زیادی برای شرکت کنندگان
دارد و حضور در ان برای جوانان هنرمند مفید است .این هنرمند افزود :از سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا
امکان برگزاری جشنواره به شکل حضوری را نداشتیم .ابتدا به این فکر کردیم که این رویداد را لغو کنیم اما در
نهایت تصمیم گرفته شد که جشنواره به شکل مجازی و با حضور اساتید و برگزارکنندگان در خانه هنرمندان
ایران برپا شود .اگرچه در ابتدا بسیار ناامید بودیم اما جشنواره با استقبال بسیار خوبی برگزار شد و راضی کننده بود.
صادق زاده گفت :هرچند جشنواره مجازی قابل مقایسه با جشنواره حقیقی و حضوری نیست ،اما اساتید تالش
کردند همانند دوره های قبلی که کارگاه ها به شکل حضوری برگزار می شد ،تمام مدت در کارگاه مجازی حضور
پیدا کنند و به مدت سه روز از پشت کامپیوتر هنرجویانی را که در خانه های خود حضور داشتند راهنمایی کردند.
از نظر فنی هم مشکلی وجود نداشت و برای شرکت کنندگان اینترنت در نظر گرفته شده بود تا مشکلی برای
حضور در کارگاه ها نداشته باشند .با وجود اینکه ابتدا گمان می کردیم این کار بسیار دشوار باشد یا نتوان اثار را
داوری کرد ،اما همه چیز به خوبی پیش رفت .دبیر بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان افزود :در
این دوره نیز مانند سال های گذشته برای هر رشته هنری اساتید و داوران پیشکسوت و جوان را گرد هم می اوریم
و سعی می کنیم داوران جدید را به جشنواره دعوت کنیم .فراخوان بیست هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی
معرفی 3داوربخش«مستندنگاری»جشنوارهتلویزیونیمستند
با اعالم دبیرخانه پنجمین جشــنواره تلویزیونی مستند ،داوران
بخش «مســتندنگاری» این جشــنواره معرفی شــدند .با اعالم
دبیرخانه این جشــنواره ،محمود مختاریان ،محســن کاظمی و
راحله صبوری بــه عنوان داوران بخش مســتندنگاری پنجمین
جشــنواره تلویزیونی مستند معرفی شــدند .محمود مختاریان
متولد ســال ،1330روزنامه نگار ،پژوهشــگر و اســتاد دانشگاه
است .او در عمر حرفه ای خود به موضوعاتی نظیر روزنامه نگاری،
فتوژورنالیســم ،چاپ و گرافیک و صفحه ارایی پرداخته اســت.
محسن کاظمی متولد ســال ،1348نویسنده و پژوهشگر تاریخ
معاصر و از فعاالن عرصه خاطره نگاری و تاریخ شــفاهی به شمار
می رود .او مصاحبه هایی با شــخصیت های سیاســی داشــته و
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
بازیگر زن «جیمز باند»
در کن کرونا مثبت شد
جوانان ابتدای خرداد ماه ۱۴۰۰منتشر شد .اخرین مهلت ثبت نام در سایت سه شنبه ۲۹تیر ،داوری اثار و
انتخاب هنرجویان ۲تا ۴مرداد ،اعالم اسامی پذیرفته شدگان ۵مرداد ،افتتاحیه مجازی جشنواره شنبه ۹مرداد،
شروع و پایان کارگاه های مجازی ۹تا ۱۲مرداد ،داوری نهایی اثار ۱۳مرداد و اختتامیه مجازی جشنواره جمعه
۱۵مرداد خواهد بود .عالقمندان و هنرجویان می بایست در سایت جشنواره www.yafestival.irثبت نام
کنند ،انتخاب هنرجویان از روی فایل اثار ثبتی خواهد بود .شرکت کنندگان می توانند جهت دریافت اطالعات با
دبیرخانه جشنواره با شماره تلفن های ۶۶۹۴۶۹۱۱ - ۶۶۹۴۶۹۱۰تماس حاصل فرمایند.
کتاب های متعددی در این عرصه از او منتشــر شده است .راحله
صبوری متولد سال 1353نویســنده و مستندنگار است .از این
نویسنده کتاب های متعددی به چاپ رسیده است که از ان جمله
می توان به «مهمان صخره ها»« ،کوچه نقاش ها» و ...اشاره کرد.
پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند با شعار روایت حقیقت
در قاب واقعیت با انتشــار فراخوان در بخش های فیلم مســتند،
عکس مستند و مســتندنگاری اغاز به کار کرده است .در بخش
مســتندنگاری ،جشنواره پذیرای گزارش های مستند خبرنگاران،
روزنامه نگاران و فعالین رســانه ای خواهد بود .عالقه مندان برای
ثبت نام در جشنواره و کسب اطالعات بیشتر می توانند به ادرس
اینترنتی www.festdoctv.comمراجعه کنند.
موفقیت کودکان ایرانی در المپیاد هنری امریکا
نقاشــی های پنج عضــو هنرمند کانون پرورش فکــری کودکان و
نوجوانان موفق به دریافت جایزه از ششــمین المپیاد هنری بنیاد
بین المللی هنر کودک واشنگتن کشور امریکا شد.
این المپیاد با موضوع «هنر و ورزش » در ســال ۲۰۲۰برگزار و از
سوی کانون ۱۵اثر به این رقابت ارسال شد.
«سوگل فتاحی» عضو ۱۲ساله مرکز شماره یک کانون کرمانشاه،
«راستین جافری» هشت ساله عضو مرکز شماره سه کانون خرم اباد
در اســتان لرســتان و «هســتی عابدی» ۹ســاله از مرکز کانون
شهرستان بوکان در استان اذربایجان غربی موفق به دریافت جایزه
ششمین المپیاد هنری بنیاد بین المللی هنر کودک واشنگتن کشور
امریکا شــدند .هم چنین «علی غالمی» عضو ۱۲ساله مرکز کانون
«حسنا اسکندری» عضو
شهرستان اغاجاری در استان خوزستان و ُ
۹ســاله مرکز شهرستان شیرین سو در استان همدان دیگر اعضای
هنرمند کانون هستند که از این المپیاد جایزه دریافت کردند.
پوشیده ترین لباس های کن 2021بر تن ستاره های فرانسوی و بازیگر افریقایی
جواب ازمایش کرونای لی سیدو بازیگر جیمز
بانــد مثبت شــد و احتماال به جشــنواره کن
نخواهد رسید.
ازمایش کرونای لی ســیدو بازیگر زن «جیمز
باند» فیلم حاضر در جشــنواره کن ،مثبت از
اب درامد.
او در چهــار فیلم بازی کرده که هر چهار فیلم
او هفته اینده به نمایش درخواهند امد و ســه
تای انها نیز در بخــش رقابتی خواهند بود .با
این حال ممکن است بخاطر مشکل پیش امده
سفر خود به جنوب فرانسه را لغو کند.
سیدو هنوز به کن سفر نکرده است .او در حال
حاضر در حال تولید یک فیلم است.
سخنگوی سیدو تایید کرد که ازمایش کووید
۱۹وی با وجود واکسینه شدن کامل و تزریق
دو دوز و بــدون عالمت ،مثبت اســت .وی تا
زمانی که پزشــکان برای سفر به کن و شرکت
در رویدادهای جشنواره را در شرایط خطرناک
تشخیص بدهند ،در قرنطینه خواهد ماند.
شرط حضور او در جشنواره کن این است که او
دو روز متوالی نتیجه ازمایش کرونایش منفی
شــود تا بتواند خود را به اکران جهانی «The
(»French Dispatchگزارش فرانسوی) به
کارگردانی «وس اندرسون» برساند.
لی سیدوی ۳۶ســاله به خاطر بازی در چهار
فیلــم که همه فیلمهایش نیز در کن امســال
حضور دارند و بازی تحسین برانگیزش توسط
منتقدین ،یکی از شــانس هــای اصلی جایزه
«بهترین هنرپیشــه نقش اصلــی زن» در این
دوره از جشنواره بین المللی فیلم کن محسوب
می شود .او در سال ۲۰۱۳برای بازی در فیلم
«ابی گرم ترین رنگ اســت» توانســت جایزه
«نخل طالی کن» را ازان خود کند.
هفتاد و چهارمین جشــنواره فیلم کن در حالی در شهر ساحلی
فرانسه جنوب فرانســه ادامه دارد که حضور مهمانان و ستاره ها
روی فــرش قرمز پس از یک ســال وقفه جلــوه ای دیگر به ان
بخشیده است .هر چند برخی ستاره های سرشناس هالیوودی از
جمله مت دیمن و جودی فاستر با ساده ترین لباس های ممکن به
بزرگ ترین رویداد سینمایی جهان امده اند اما الزام به استفاده از
لباس های فاخر به ویژه برای بازیگران و فیلمسازان زن باعث شده
است بار دیگر مسیرهای منتهی به کاخ جشنواره شبیه سالن های
عرضــه اخرین مدهای لباس در هفته مد پاریس شــود .در این
میان ،هســتند بازیگرانی که ترجیح می دهند بیشتر از لباس های
پوشیده اســتفاده کنند و البته طبیعی است امار این گروه شاید
در رویدادی چون جشنواره به عدد انگشتان یک دست هم نرسد.
از جملــه چهره هایی که در همین روزهای ابتدایی کن ۲۰۲۱با
پوشــیده ترین لباس ها روی فرش قرمز امدند می توان به ماریون
کوتیار ،ستاره فرانسوی اشاره کرد .او روز اول در مراسم افتتاحیه
«انت» را در بخش مســابقه داشت و روز گذشــته هم در مقام
تهیه کننده مســتند محیط زیســتی «بزرگ تر از ما» روی فرش
قرمز ظاهر شــد .لباس کوتیار در این مراسم از مجموعه پاییزی
برند فرانســوی و الکچری شــنل بود .دیگر بازیگری که او هم با
لباس پوشــیده روی فرش قرمز کاخ جشنواره کن رفت ،اچواک
اباکار سلیمان بود که با «لینگو» به کارگردانی محمدصالح هارون
در بخش مسابقه حضور دارد .این بازیگر به نسبت جوان افریقایی
که به نظر می رســد اهل کشــور چاد باشد ،با لباس سنتی قوم و
قبیله خود جلوی دوربین عکاســان ایستاد؛ پوششی شبیه چادر
با رنگ های بســیار شاد که اســتفاده از انها در قاره افریقا بسیار
مرسوم اســت .کاترین دونوو و ایزابل هوپر ،ستاره های سرشناس
و قدیمی سینمای فرانسه و جهان هم از چهره هایی بودند که در
برا ی درج گاهی های خود
در تماس باشید.
با روزنامه
سازمانگاهیها88311353 :
سایت روزنامه هنرمند
www.honarmandonline.ir
لتفکس88311361:
کانال تلگرام
telegram.me/honarmandnews
اینستاگرام
instagram.com/honarmandonline
این چند روز روی فرش قرمز جشنواره کن امدند و با لباس های
تیره و پوشیده خود چشم ها را خیره کردند .بازیگران تحسین شده
فرانسوی معموال در رویدادهای مهم سینمایی بیشتر هنر خود را
روی پرده به رخ می کشند و در بخش لباس ساده بودن را بیشتر
می پسندند. صفحه 4