روزنامه هنرمند شماره 1473
روزنامه هنرمند شماره 1473
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 20تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1473صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
قاضی زاده هاشمی:
نیازمند حکمرانی دقیق
در فضای مجازی هستیم
www.jaaar.com
علی سعد؛ معاون ساترا در صفحه شخصی خود نوشت:
صنایع دستی
در سند توسعه فناور ی های
فرهنگی جایگاهی ندارد
هم حامی پلتفرم داخلی
هستیم ،هم دیده بان
چارچوب های فرهنگی
دغدغه های هنرمندان تئاتر در شرایط کرونایی؛
اکنون باید بین بیکاری و مرگ
یکی را انتخاب کنیم
در جریان کنگره جهانی «محمد(ص)»؛
جشنواره کن به روایت «حامد سلیمان زاده» داور ایرانی
فیلم فرهادی
رقیبان سرسختی دارد
«جبل النور » اثر جدید
حسن روح االمین رونمایی شد
سینما3.
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
محمود دولت ابادی:
در همه جای دنیا شهردار ی ها
نسبت به هنرمندان مسئولیتی
دارند ،اما در کشور ما چنین نیست!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
جمال شورجه:
انتقاد تند محمدحســین مهدویان از صداوسیما
و سانسورهای سریال «زخم کاری»
تعاملی از سر جبر و ناچاری!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
دیدار سفیر جمهوریارمنستان
بامدیر عاملبنیادسینماییفارابی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
سینمای دینی دراماتیک
و جذاب است
سینما3.
CINEMA
رئیس مرکز موسیقی رسانه ملی:
راه اندازی شبکه اختصاصی
موسیقی در دستور کار
صداوسیما نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بابک حمیدیان «کمیسر رجب اف»
سریال «خاتون» شد
سینما3.
CINEMA
اعتراض سینمایی به نژادپرستی،
نسل کشی و اپارتاید صهیونیست ها
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
محموددولت ابادی:
یکشنبـــــه 20تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1473
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
نقد
صنایع دستی در سند توسعه
فناوری های فرهنگی جایگاهی ندارد
حجت اهلل مرادخانی
تدوین اســناد باالدستی در شوراهای عالی کشور از جمله اقدامات
اثربخش در مسیر توسعه صنایع و کسب و کارهای مختلف است.
رویکردی که بستر حقوقی سازنده ای برای رشد و تحقق اهداف کالن
را در کشور مهیا می کند .یکی از این اسناد که به تازگی از سوی رئیس
جمهور ابالغ شده ،سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم است
که در جلسه ۸۱۰مورخ/۲۶/۰۴ ۱ ۳۹۷شورای عالی انقالب فرهنگی
و بر اساس مصوبه جلسه ۹۴ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی
کشور به تصویب رسید و در ۹تیرماه ۱۴۰۰به طور رسمی ابالغ شد.
محتوای این سند و اهداف و راهبردهای ان بسیار ارزشمند هستند و
باید افزود جای خالی ان در عرصه کسب و کارهای فرهنگی و خالق
خالی بود و می توان انتظار داشت ،با تصویب و ابالغ این سند ،زمینه
سازنده ای برای رشد و توسعه این عرصه ها مهیا می شود .با این وجود
با بررسی و مطالعه متن این سند سوالی که پیش می اید ،این است
که چگونه ممکن است که سندی با عنوان فناوری های فرهنگی و
نرم در کشور مثل ایران تدوین شود و در ان جایگاهی برای صنایع
دستی و هنرهای سنتی در نظر گرفته نشود؟ پرسشی مهم و بنیادین
که در ادامه این نوشــتار با تشریح بیشتر متن سند به ان پرداخته
می شــود .این سند شــامل یک مقدمه ۹ ،ماده و ۹تبصره است و
تنها در تبصره شماره ۱انکه به معرفی حوزه های مهم «فناوری های
فرهنگی و نرم» اشاره می کند ،واژه صنایع دستی امده است و دیگر
نه در اهداف کیفی و کمی و نه راهبردها و اقدامات ملی و چشــم
اندازهای سند ،اسمی از صنایع دستی دیده نمی شود .جالب تر انکه
در بخش اهداف کمی ،تعداد ۱۷هدف تعریف شده که باید تا سال
۱۴۰۴تحقق پیدا کنند و هیچ خبری از جایگاه صنایع دستی در
بین انها دیده نمی شود .اهدافی که به تولید اسباب بازی ،لوازم التحریر
بومی،انیمیشن،بازیرایانه ای،پوشاک،سینماوبرنامه هایتلویزیونی
و ...اختصاص پیدا کرده ،اما صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران که
تجلی مهم فناوری های فرهنگی و نرم در کشور ماست ،در بین این
اهداف جایگاهی ندارد .چگونه ممکن است در کشوری که به اسم
فرش دستباف و صنایع دستی اش در دنیا شناخته می شود ،در یک
سند باالدستی مهم نامی این حوزه ها نباشد؟
با وجود این خال جدی و مهم در این ســند ،به نظر می رسد عامل
اصلی این اتفاق ،عملکرد ضعیف وزارت میراث فرهنگی گردشگری
و صنایع دســتی به عنوان متولی دولتی این بخش بیشتر از دیگر
علل باشد .این در شرایطی است که وزیر میراث فرهنگی یا معاون
تخصصی وی یعنی صنایع دستی در جلسات تدوین این سند حاضر
بوده و اشاره شده که عضو ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم
هستند .این عزیزان ضروری است که پاسخگوی این مسئله باشند
که اگر در جریان تدوین این سند بوده اند ،چرا صنایع دستی هیچ
جایگاهی ندارد؟ و اگر در جریان کار نبوده اند ،به طور واضح بفرمایند
که تعهد و وظیفه ســازمانی انها نسبت به حوزه مهم و راهبردی
صنایع دستی و هنرهای سنتی چیســت؟ الزم به اشاره است که
البته در اهداف کمی این سند به گردشگری اشاره شده و برای ان
کســب حداقل رتبه چهارم گردشگری در منطقه و جذب بیست
میلیون گردشگر تا ســال ۱۴۰۴تعیین شده است .متاسفانه کم
رنگ شــدن جایگاه صنایع دستی و به مرور رنگ باختن این هنر
صنعت مهم ایران در اولویت های مدیریت وزارت میراث فرهنگی
به ویژه در دولت دوم تدبیر و امید هر روز بیشتر از گذشته به چشم
می اید و در نمونه اخیر این شرایط ،یعنی در تدوین محتوای سند
ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم به وضوح مشخص می شود.
البته این معضل مهم تنها به تدوین متن این سند باز نمی گردد و
در مواردی چون تاخیر سه ساله در اجرایی شدن قانون حمایت از
صنایع دستی ،نبود بسترهای حمایتی در دوران کرونا ،امارهای بدون
مرجع و منبع اصیل ،مشکالت متعدد تولید و فروش صنایع دستی و
نبود برنامه ترویجی مشخص و نداشتن رویکرد مشخصی برای عبور
از این مشکالت نیز دیده می شود .مواردی که متاسفانه بسیاری از
فرصت های این حوزه راهبردی کشور را از بین برده و شرایط سختی
پدید اورده که به نظر می رســد در دولت جدید ،مدیران ستادی
صنایع دستی را با چالش های جدی روبرو سازد .در پایان این نوشتار
باید از وزیر محترم میراث فرهنگی گردشــگری و صنایع دستی و
مدیران پایین دست ایشان پرسید که ایا فناوری فرهنگی و بومی
مهم تر و کهن تر از شیوه های تولید و خلق در صنایع دستی و هنرهای
سنتی ایران داریم؟ اگر داریم جهت روشن تر شدن افکار عمومی ان
را معرفی کنند و اگر نداریم ،چرا با وجود عضویت در جلسات تدوین
این سند ،هیچ نامی از صنایع دستی نیست؟ عملکردی غیرقابل دفاع
که باید در محضر هنرمندان تالشگر و زحمتکش صنایع دستی و
وجدان عمومی جامعه نسبت به ان پاسخگو باشند.
در همه جای دنیا شهرداری ها نسبت به هنرمندان مسئولیتی دارند،
اما در کشور ما چنین نیست!
محمود دولت ابادی ،نویسنده پیشکسوت و سرشناس کشورمان
در یک نشست ادبی به مناسبت روز قلم ،از روزهایی گفت که
با پول قرض الحســنه زندگی اش را می چرخانده اســت .او در
همین ارتباط ،به نویسندگان جوان سفارش کرد به امید اداره
یا نهادی که دست ان ها را بگیرد نباشند و پیه مشکالت مالی
را به تن شــان بمالند .محمود دولت ابادی ،شامگاه دوشنبه ۱۴
هاوس
تیر ،به مناســبت روز قلم ،مهمان نشست مجازی کالب
ِ
فیدیبو شــد .در این نشســت ،دولت ابادی با اشاره به این که
«روز قلم ،روز بعد از صلح اســت» ،در تفســیر ان عنوان کرد:
«ســیزدهم تیرماه (تیرگان) روزی اســت که ارش کمانگیر با
پرتــاب تیر مرزهای بین ایران و توران را مشــخص می کند و
در ان روز عمال صلح برقرار می شــود؛ فردای این روز ،روز قلم
نام گذاری شــده اســت و چنانچه در تمام دنیا نویسندگان و
شاعران جدی ،همیشــه صلح را پاسداری کرده اند ،من هم به
تاســی از همه نویســندگان این جهان پراشوب می گویم ،روز
قلم را به عنوان روز بعد از صلح گرامی می دارم ».این نویسنده،
ارزش باالی قلم ،نوشــتن و نویســندگی و گرامی داشت ان را
میراث گذشتگان و از زمان عمر خیام دانست و گفت« :به نظر
می رسد با وجود شخصیتی مانند خواجه نظام الملک ،در وزارت
ان امپراتــوری بزرگ در زمان خیــام ،احتماال روز قلم گرامی
داشته می شده است و از خیام خواسته شده ،یا خود به صرافت
افتاده یک قطعه درباره قلم بنویسد».
دولت ابادی در ادامه به یاد همه پیشینگان ما که قلم و یادگیری
را گرامی داشته اند ،به خوانش بخشی از نوشته عمر خیام درباره
قلم پرداخت« :قلم را دانایان مشــاطه ملک خوانده اند و سفیر
دل ،و ســخن تابی قلم بود چون جان بی کالبد بود ،و چون بقلم
باز بســته شود با کالبد گردد و همیشه بماند ،و [قلم و نوشتن
و نویســندگی] چون اتشی اســت که از سنگ و پوالد جهد و
تا ســوخته نیابد ،نگیرد و چراغ نشود که ازو روشنایی یابند ،و
نخســت کسی که دبیری بنهاد طهمورث بود ،و مردم اگر چند
با شــرف گفتارست چون بشرف نوشتن دست ندارد ناقص بود.
چون یک نیمه از مردم ،زیرا که فضیلت نوشــتن است فضیلتی
سخت بزرگ که هیچ فضیلتی بدان نرسد ،زیرا که ویست [قلم،
نوشــته] که مردم را از مردمی به درجه فرشتگی رساند ،و دیو
را از دیوی به مردمی رســاند ،و دبیری انست که مردم را از پایه
دون بپایه بلند رســاند تا عالم و امام و فقیه و منشــی خوانده
شود .و همچنان مردمان به فضیلت مردمان به فضیلت سخن از
دیگر حیوانات جدا گردد و برای شان ساالر شود و مملکت که بر
ملک نظام گیرد ،به قلم می گیرد » .نویسنده «کلیدر» در ادامه و
در تفسیر «گر قلم سوخته ای نیابد» عنوان کرد« :ادبیات ،شعر،
نمایشــنامه ،داستان و رمان ما از یک خانواده اند .شاعر همیشه
من خودش اغاز می کند ،اما نویســنده و دبیر از دیگری اغاز
از ِ
من خود مــی اورد و بیان می کند .این
به
را
دیگــری
کند،
می
ِ
همان تفاوت بســیار مهمی اســت که می تواند برای اشخاصی
که در نویســندگی اول به خود فکر می کنند ،قابل توجه باشد؛
درصورتــی که ما در نویســندگی اول دیگــری را می بینیم ،از
دیگــری می اموزیم ،از دیگری رنج می بریم ،از دیگری عشــق،
جهان بینی و توان نوشــتن می گیریم ».در ادامه ،نویسندگان و
ناشــران ودیگر اهالی قلم حاضر در این نشســت ،پرسش های
خود را مطرح کردنــد .دولت ابادی درباره اســتقبال از اثار او
در بــازار کتاب و تاثیرگذاری انــان بر مخاطب هم عنوان کرد:
«همیشــه اعتقاد داشته ام انچه از دل من و در عین سوختگی
برمی اید ،منطقا باید بر دل دیگری بنشــیند .ناچارم بگویم در
طول زندگی ام چهار بار ضمن کار تا لب مرگ رفته و برگشته ام؛
که ۳بار ان را در «روزگار ســپری شــده» و یک بار ان را در
«طریق بسمل شــدن» تجربه کردم؛ بنابراین عجیب است اگر
خواننــده من این حس صادقانه را نگیرد یــا نتواند بگیرد؛ که
این هم به مخاطب مربوط اســت .یعنی من انچه شــرط بالغ
اســت را گفته ام ،این که دیگری ان حس را بگیرد یا نه ،خیلی
به من مربوط نیست ».نویســنده کتاب «طریق بسمل شدن»
در پاســخ به یکی از حاضرین درباره معیشت نویسنده به بیان
بخشــی از تجربیــات خود پرداخت و گفت« :ســال ۶۵یا ۶۶
بود که در دانشــگاه کارهایی به من محول می شد که از عهده
مــن خارج بود ،بنابراین عذر خواســتم ،از کار بیرون امدم ،به
عبارتی خودم را اخراج کردم و در خانه نشســتم .دست بر قضا
در همــان ایام جلوی چاپ همه اثار من برای بار دوم یا ســوم
گرفته شد ».او با بیان این که نمی داند ان روزها با وجود خانواده
و بچه های کوچک چگونه زندگی را به ســر برده است؟ تعریف
کرد« :مســئولین ان قدر شریف بودند که فکر نکردند ادمی که
به هر ترتیب کارش را از دســت داده و از طریق اثارش زندگی
و معیشت خود را تامین می کند ،چه باید بکند؟ خاطرم هست
یک ماشین لنســر داشتم و یک روز برادرزاده من به سراغ من
امد و از من خواســت که ان را به او بســپارم تا روزها کار کند
و غــروب برای من پولی بیاورد؛ اما خوشــبختانه کار به ان جا
نکشید ».او ادامه داد« :همین ایام یکی از دوستان من که اولین
نامه را بعد از انتشــار «کلیدر» برای من نوشته بود و بعد اشنا
شــدیم ،به خانه ما امد و به من گفت «االن حدود چهار سال
اســت که از کار بیرون امده ای و جلوی اثارت را گرفتند ،پس
چطور زندگی می کنی؟» پیشــنهاد داد با یکی از دوســتانش
ماهی ۳۰۰هزار تومان به عنوان قرض الحســنه بدهند که قبول
کردم و یک ســالی هم این مبلغ قرض الحســنه بود تا دولت
عوض شد و به اثار من اجازه انتشار دادند».
دولت ابادی در ادامه صحبت هایش گفت :ان سوختگی که من
از زبان خیام گفتم ،فقط در مورد خود قلم نیست ،بلکه جوانب
ان هم هســت .بنابراین اگر کسی در این کشور بخواهد کاری
کند که عمــرش را روی ان کار بگذارد و بخواهد واقعاً یک دل
با جامعه وطن و مردم خودش بدون برتری طلبی زندگی کند،
باید بتواند همــه این رنج ها را تحمل کند ».نویســنده کتاب
«کلیدر» با اشاره به حمایت شهرداری ها از اهالی فرهنگ و هنر
در کشــورهای دیگر ،گفت« :در جاهای دیگر دنیا شهرداری ها
برای خود نســبت به هنرمندان مسئولیتی تعریف کرده اند ،اما
در کشور ما چنین نیست .همین چند وقت پیش به شهرداری
پیشــنهاد دادم جایی در اختیارم بگذارنــد تا وقتی که زنده ام،
خانه بیهقی را در تهران پدید بیاورم ،که جوابی نگرفتم و فقط
به این طرف و ان طرف حواله کردند .اخر ســر هم یکی گفت
می توانیم ۲۰میلیون به شــما بدهیم که گفتم اگر می خواستم
خم بشــوم و چنین پول بردارم ،در این عالم پول زیاد بود .من
یک نگاه دور دارم مــن می خواهم خانه بیهقی در تهران پدید
بیاید و احیا شــود .بنابراین در کشور ما شهرداری ها ظاهرا ً کار
دیگری دارند که الحمدهلل پرونده هایشان هم هست».
دولت ابادی با اشــاره به این که این جا باید یک تنه خود را باال
بکشــی و او هیچ باوری به حمایت دولتــی و اجتماعی ندارد،
اضافه کرد« :نویســنده در این کشــور یعنی دشواری و عبور از
دشواری ها .اگر توان این کار را دارید ،ادامه دهید اگر توان ان را
ندارید به امید این که کسی دست شما را بگیرد نباشید .یعنی یا
خودتان باید دســت به کمر همت بزنید یا این که به کسی امید
نداشته باشید .یعنی این اقایانی که من در طول این پنجاه سال
تجربه کردم ،اص ً
ال مسئله شــان ادبیات و کتاب نبوده و نیست.
بنابراین اگر کسی می خواهد در کشور ما نویسنده شود باید پیه
این چیزها را به تن خود بمالد».
سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان:
لغو روادید ایران و روسیه گام بزرگی در توسعه گردشگری ۲کشور است
سرکنسول فدراســیون روسیه در اصفهان گفت :برنامه اقدام
مشــترک لغو روادید گروهی ایران و روســیه گام بزرگی در
توســعه گردشگری و تسهیل مسافرت شهروندان به ۲کشور
مذکور اســت« .بوریس بورمیســتروف» افزود :امسال برنامه
اقدام مشترک ۲جانبه ایران و روسیه درباره لغو روادید برای
گروه های گردشگری پنج تا ۵۰نفر اجرایی شد که به استفاده
کامل و بهتر از ظرفیت گردشــگری و فرهنگی کشور منجر
خواهد شد .بر اساس برنامه اقدام مشترک لغو روادید گروهی
میان تهران و مســکو که اواخر خرداد امســال اجرایی شد،
گروه های گردشــگر پنج تا ۵۰نفره ایرانی و روسی می توانند
بدون روادید به ایران و روســیه ســفر کنند .وی با تاکید بر
اینکه مــا از این ابتکار و برنامه مشــترک حمایت می کنیم،
تصریــح کرد :توافق های مهمی در ســطح دولت های ایران و
روســیه برای توسعه گردشگری در ســال های اخیر صورت
گرفته است که مسافرت شــهروندان انها را هموار می سازد.
سرکنسول فدراسیون روســیه در اصفهان اضافه کرد :اکنون
نوبت اژانس های گردشــگری ایران و روسیه است که در این
زمینه برنامه ریزی و فعالیت کنند هرچند باید شرایط ناشی
از شــیوع ویروس کرونا را نیز در نظر گرفت .بورمیســتروف
با اشــاره به اینکه برخی از برنامه های حضوری مشترک بین
روســیه و ایران در دوران کرونا متوقف شــده اســت ،اظهار
امیدواری کرد که هرچه زودتر و با فروکش کردن شرایط همه
گیری بیماری کووید ،۱۹این برنامه ها از سر گرفته شود .وی
همچنین با اشاره به روابط فرهنگی و ورزشی ایران و روسیه،
تاکید کرد :اموزش زبان روسی و فارسی به طور متقابل در ۲
کشــور کمک زیادی به توسعه این روابط می کند .وی به راه
اندازی مرکز اموزشی زبان روسی « روسکی میر « در اصفهان
اشــاره و اضافه کرد :ایرانیانی که عالقه به شناخت بیشتر از
کشور روســیه و ادبیات ان دارند می توانند از این فرصت به
خوبی استفاده کنند .سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان
به عالقه مردم ۲کشــور به ورزش به ویژه فوتبال نیز اشــاره
کرد و گفت :روابط خوبی در این زمینه ایجاد شــده است به
طوری که گروهی از تیم فوتبال «زنیت « از ســن پترزبورگ
برای توافق و اجرای طرح های مشــترک با باشگاه سپاهان به
اصفهان ســفر کرد .وی با تاکید بر اینکه ورزش می تواند یک
عامل مهم و محرک در گسترش روابط ایران و روسیه باشد،
افــزود :اقدام های خوب و مهمی در این زمینه انجام شــده و
امید اســت توسعه یابد .بورمیســتروف همچنین با اشاره به
فعالیت کنســول فدراسیون روســیه در اصفهان ،خاطرنشان
کــرد :مهمترین وظایف این مرکز کمک بــه برقراری روابط
تجاری بین فعاالن اقتصادی اصفهان و روســیه ،صدور انواع
روادید و حمایت از حقوق شــهروندان روسی است .کالنشهر
اصفهــان با نزدیک به ۲میلیون نفر جمعیت ،مرکز اســتان
اصفهــان و یکی از ُقطب های فرهنگی ،اجتماعی ،سیاســی،
اقتصادی ،گردشگری ،صنعتی و علمی کشور به شمار می اید.
این کالنشهر با حدود ۱۵شهر تاریخی و بزرگ دنیا از جمله
سن پترزبورگ روسیه عقد خواهرخواندگی دارد.
قاضی زاده هاشمی:
نیازمندحکمرانیدقیقدرفضایمجازیهستیم
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسالمی گفت :در حوزه
فضای مجــازی باید با مردم صادقانه صحبت کرد و در عین حال
نیازمند سیاست مداری و حکمرانی دقیق و درست هستیم .احسان
قاضیزادههاشمیعضوکمیسیونفرهنگیمجلسشورایاسالمی
در برنامه «غیرمحرمانه» بــا موضوع «فضای مجازی ،فرصت ها و
اسیب ها» ،فضای مجازی کنونی را یک تکنولوژی نوین ارتباطی
دانست و گفت :وسعت نگاه ها به فضای مجازی متفاوت است .امروز
تکنولوژی نوین ارتباطی ســال به سال تغییر می یابد و اکنون هر
فرد می تواند تولید کننده محتوا و پیام باشد .وی به بحث تکنیک
و تکنولوژیک و محتوا در فضای مجازی اشاره کرد و افزود :تکنیک
در فضای مجازی در حال پیشرفت است که سایر حوزه ها نیز از ان
تبعیت داشــتند .کشور از لحاظ تکنیک و زیرساخت ها در فضای
مجازی تغییرات بسیاری صورت داشته و رجوع مردم به اینترنت
فوق العاده زیاد شده است .عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای
اسالمی با بیان اینکه میزان مصرفی اینترنت کنونی با ۵سال گذشته
تحول بســیار شگرفی ایجاد کرده است ،تاکید کرد :حتی مصرف
اینترنت در دوران کرونا و قبل از کرونا و نوع ســبک زندگی مردم
کام ً
ال متفاوت شده است .بنابراین ،ورود فضای مجازی به تک تک
زندگی انسان ها در کشور اثرگذار بوده است .قاضی زاده هاشمی اظهار
داشت :در حوزه تولید محتوا خالءهای جدی وجود دارد .همچنین
در حوزه حکمرانی و قانونگذاری در حوزه فضای مجازی در مقایسه
با بسیاری از کشورهای دیگر ،باید گفت ،علت برخی تنازعاتی که
در سیاست گذاری فضای مجازی در کشور وجود دارد ،خالءهای
قانونی است .وی گفت :در حوزه فضای مجازی باید با مردم صادقانه
صحبت کرد و در عین حال نیازمند سیاست مداری و حکمرانی
دقیق و درست هستیم. صفحه 2
جشنواره کن به روایت «حامد سلیمان زاده» داور ایرانی
فیلمفرهادیرقیبانسرسختیدارد
هفتاد و چهارمین دوره جشــنواره فیلم کن از روز سه شنبه 15 ،تیر ،با
حضور ستارگان ســینمای جهان اغاز به کار کرد و در این دوره حامد
سلیمان زاده ،مدرس و منتقد بین المللی به عنوان اولین منتقد ایرانی
عضو فیپرشی در هیئت داوران این جشنواره بسیار معتبر حضور دارد .این
منتقد و مدرس سینمای ایران در مورد شرایط برگزاری جشنواره این دوره
و ویژگی های خاص ان گفت :امسال کن که به تعبیر خیلی ها معتبرترین
جشنواره فیلم جهان است ،توجه اصلی اش بر کشف استعدادهای نوین و
اقلیت ها در هر زمینه ای است و اولین جشنواره ای است که پس از پیش
امدن پاندمی کرونا در حال برگزاری به صورت نرمال است البته با رعایت
پروتکل های بهداشتی تعریف شده در تمام بخش ها.
نمایش فیلم با ظرفیت ۱۰۰درصد سالن سینما
این منتقد ادامه داد :سالن های نمایش با ظرفیت 100درصد ،میزبان
مخاطبانی هستند که شاید تعدادشان به بیش از بیست هزار نفر می رسد
و از کشورهای گوناگون برای تماشای فیلم ها راهی این شهر ساحلی شده
اند .در بسیاری از مکان ها تنها زدن ماسک کافی است و داشتن نتیجه
تست PCRالزامی نیست مگر برای ورود به کاخ جشنواره که حتما باید
نتیجه منفی تست نشان داده شود.همچنین همه موظف هستند تا بلیت
های خود را به شکل الکترونیکی از قبل رزرو کنند .وی افزود :امسال در
همه بخش ها از جمله مسابقه اصلی ،نوعی نگاه ،دو هفته کارگردانان،
هفته منتقدین ،سینه فونداسیون و ...اثاری وجود دارد که باعث شگفتی
خواهد شد .بدیهی است که بعد از دوسال سکوت ،عطشی که برای دیدن
فیلم ها همراه مردم وجود دارد ،طعم و رنگ ویژه ای به این دوره جشنواره
داده است .امسال خوشبختانه از ایران هم در بخش فیلم کوتاه ،مسابقه
اصلی و دو هفته کارگردان ها ،سه فیلم حضور دارد که امیدواریم برای انها
اتفاقات خوبی بیفتد .سلیمان زاده در پاسخ به این که سطح اثار جشنواره
کن ۲۰۲۱را چگونه ارزیابی می کند گفت :با توجه به اینکه در روزهای
ابتدایی جشنواره هستیم هنوز فیلم های زیادی ندیده ام اما تا اینجا اثار از
سطح کیفی متوسطی برخوردار بوده اند .عموما در برنامه ریزی جشنواره
های مهم ،فیلم هایی که از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند را
در نیمه دوم برنامه می گنجانند؛ بنابراین ما باید منتظر باشیم تا مثال از
دهم یا یازدهم جوالی منتظر تماشای اثاری باشیم که در پیش بینی ها
شانس باالیی برای دریافت نخل طال داشته اند .این منتقد بین المللی
در مورد رویکرد این دوره جشنواره تصریح کرد :همانطور که در ابتدای
سخنانم هم اشاره کردم ،در رویکردی که برای انتخاب فیلمها در این دوره
وجود داشته ،توجه به اقلیت ها و مخصوصا سیاهپوستان و همچنین
مسائل محیط زیست و بحران های جهانی از جمله مهاجرت ،فقر و قحطی
به عنوان محور محتوایی درنظر گرفته شده است .به عنوان مثال فیلم
«همسر گورکن» از سومالی که در بخش هفته منتقدین نمایش داده شد
ترکیبی از تمام این موارد را داشت .همواره کن تالش می کند تا بگوید
اینجا پناه گاهی برای اقلیت ها با نوع دین ،مذهب ،تفکر و یا جنسیت
خاص خودشان وجود دارد.
تماشای فیلم ها همراه با مردم برای داوری اثار
سلیمان زاده در توصیف انچه که به عنوان داور فیپرشی در جشنواره فیلم
کن انجام می دهد گفت :داوران فیپرشی نه نفر و در قالب سه گروه سه
نفره هستند که من در گروه هفته کارگردانان و هفته منتقدین هستم.
همکاران من باربارا لوری از فرانسه و استیو سولر میرالس از اسپانیا هستند
که هر دو منتقدان سرشناسی در سینمای جهان محسوب می شوند .بارابارا
لوری قبال بارها به ایران امده است و استیو سولر میرالس هم به دفعات در
نشریات اسپانیایی زبان به سینمای ایران پرداخته است .وی افزود :ما باید
هفده فیلم اول و ده فیلم کوتاه را در این دو بخش ببینیم و به یک فیلم
در این دو بخش جایزه بدهیم .برای قضاوت باید در ردیفی که در سالن ها
برای ما در نظر گرفته شده بنشینیم و همراه با مردم فیلم ها را در چهار
سالن «دبوسی»« ،میرامار» و «کقویست» و «ارکاده» ببینیم که برای
کسانی که تجربه حضور در این جشنواره را دارند مکان هایی اشنا هستند.
این منتقد ادامه داد :خیلی برنامه شلوغ و ویژه ای است و حجم فیلم ها
خیلی زیاد است .از طرفی باید فیلم های بخش های اصلی را هم ببینیم
برای اینکه باید نقدها و گزارش هایش را برای سایت های خارجی مخابره
کنیم .کاری سخت اما لذت بخش است برای اینکه این فرصت فراهم است
که همراه با مردم و طیف عظیمی از ادم ها فیلم ها را می بینیم.
اصغرفرهادیرقیبانسرسختیدارد
وی در مورد فیلم ســینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی و
واکنش مخاطبان و منتقدان نسبت به ان گفت :فیلم قهرمان قرار است که
در 22تیرماه ( 13جوالی) اولین اکرانش را در سالن بزرگ لومیر داشته
باشد .بنابراین من هنوز فیلم را ندیده ام که بخواهم توصیفی از ان داشته
باشم اما یک تریلر کوتاه از ان دیده ام که بر اساس ان حداقل می توان
گفت که بازی امیر جدیدی با ان لهجه شیرازی طوری که دارد به شدت
متفاوت است از ان چیزی که تا کنون از او دیده ایم .حامد سلیمان زاده
در پایان اظهار داشت :نسبت به فیلم فرهادی پیش بینی ها امید بخش
است اما رقیبان خیلی جدی ای مثل فرانسوا اوزو ،شان پن ،نانی مورتی،
لئوس کاراکس ،ژاک اودیار ،وس اندرسون و ...هم دارد که باید صبر کنیم
و ببینیم که چه اتفاقاتی خواهد افتاد .امیدوارم که اتفاقات خوبی برایش
بیفتد .از سویی دیگر فکر می کنم که فیلم جاده خاکی پناه پناهی برای
دریافت جایزه از بخش دو هفته کارگردانان شانس باالیی داشته باشد.
جمال شورجه:
سینمای دینی دراماتیک و جذاب است
کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» ،گفت :قصه های
دینی اتفاقاً بســیار دراماتیک است اما با این وجود در کشور
ما مهجور مانده و باید مســئولین فرهنگــی برای رونق ان
اهتمام بیشــتری بورزند .جمال شــورجه کارگردان باسابقه
سینمای دفاع مقدس و انقالب اسالمی ،که با سپری کردن
دوران معالجه و درمان خود تحت نظر پزشکان حال عمومی
بهتری پیدا کرده اســت ،درباره اهمیت ســینمای دینی و
البته کم توجهی مسئولین فرهنگی و سینمایی کشور نکاتی
را بیان کــرد .کارگردان فیلم های ۳۳روز گفت :ســینمای
دینی ســینمای مغفول و مهجوری اســت که متاســفانه
سینماگران ما به ان کمتر پرداختند و شاید هم به خودشان
اجــازه این را نمی دهند که در این زمینــه کار تولید کنند.
بنابراین این ســینما که ســینمای پرمخاطبی است و ریشه
ان از داســتان های قران شروع می شود ،مظلوم و تنها باقی
مانده اســت .وی افــزود :تعداد کارگردان هــای کمی مانند
مرحوم سلحشــور که از جوانی با قصه هــای دینی و قرانی
اشــنا بودند ،توانستند به این عرصه ورود کنند و مخاطبین
ســینما را از محتوای نغز و شیرین و مهم داستان های دینی
اگاه بکنند .کارگردان عملیات کرکوک همچنین با اشاره به
سیطره داستان های دینی در زمینه ها و موضوعات گوناگون
گفت :قران و زندگی اهل بیت علیهم اســام داســتان های
مهمی در فضای اجتماعی ،تاریخی و ...دارد که سرشــار از
مضامین مهم و اندرزهای معاشــرتی اســت که اتفاقاً بسیار
دراماتیک و پرهیجان اســت .این فیلمساز سینمای ایران در
پایان خاطرنشــان ساخت :باید مســئولین فرهنگی ما برای
رونق سینمای دینی بودجه ای کنار بگذارند و راه ان را برای
فیلمسازان جوان باز کنند اما باید گفت که برای این موضوع
تا به حال اهتمام جدی نشده است .اختتامیه جشنواره صالح
مصادف با روز ۷مرداد ماه عید غدیر برگزار خواهد شد.
«قهرمان» اصغر فرهادی مشتری خارجی پیدا کرد
کمپانی سینه ارت « »Cineartحق نمایش فیلم «قهرمان»
اصغر فرهادی را در هلند و بلژیک پیش خرید کرد .شــرکت
پــراوازه Cineartکه در بروکســل و امســتردام فعالیت
می کنــد ،حق اکــران ۱۷فیلم حاضــر در هفتادوچهارمین
جشــنواره فیلم کــن را پیش خرید کرده اســت .از این ۱۷
فیلم ۶ ،فیلم در بخش رقابتی جشنواره امسال حضور دارند:
فیلم قهرمان ســاخته اصغر فرهادی (ایران) ،ســه طبقه به
کارگردانی نانی مورتی (ایتالیا) ،کازابالنکا بیت از نبیل ایوش
(مراکش) ،بی قرار ساخته خواکیم الفوسه (بلژیک) ،بدترین
ادم روی زمین از یواخیــم تریه (نروژ) و پاریس منطقه ۱۳
کاری از ژاک اودیار (فرانسه) .این اولین همکاری فرهادی با
کمپانی Cineartنیســت ،این شرکت پیش تر حق نمایش
و توزیع شــاهکارهای بین المللی سینمای فرهادی از جمله
فروشنده ،گذشته ،همه می دانند و جدایی نادر از سیمین را
تصاحب کرده بود .از دیگر مشــتریان خارجی فیلم قهرمان
می توان به امازون استودیوز و ممنتو پیکچرز اشاره کرد که
به ترتیب حق نمایش و پخش این فیلم فارســی زبان را در
امریکا و فرانسه برعهده دارند .فیلم قهرمان درباره شخصیتی
به نام احمد است که به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی اش
در زندان به ســر می برد امــا طی دو روز مرخصی در تالش
است ،شــاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به
پس گرفتن شــکایت خود کند ،هر چند اتفاقات انگونه که
برنامه ریزی شده پیش نمی رود .جدیدترین ساخته فرهادی
کــه به نمایندگی از ایران برای دریافت نخل طالی امســال
با کارگردانانی از فرانســه ،هلند ،فنالنــد ،ژاپن ،امریکا،چاد،
تایلند ،اســترالیا ،روسیه ،بلژیک ،مجارســتان ،ایتالیا و نروژ
رقابــت می کند ،اولین بار سه شــنبه ۱۳ژوئن ( ۲۲تیر) در
سالن گرند لومیر کاخ جشنواره کن به نمایش درخواهد امد.
این فیلم چهارشنبه ۱۴ژوئیه ( ۲۳تیر) ابتدا در ساعت ۹:۳۰
صبح در سالن ایمکس پردیس سینمایی Le Cineumبه
نمایش گذاشته می شود و ساعت ۱۱:۳۰برای دومین بار در
سالن گرند لومیر اکران خواهد شد .قهرمان با دو نمایش دیگر
به کار خود در جشنواره کن امسال پایان می دهد؛ این فیلم
یک بار پنجشنبه ۱۵ژوئیه ( ۲۴تیر) ساعت ۱۲:۳۰در سالن
اسکرین ایکس پردیس Le Cineumروی پرده خواهد رفت
و یک بار جمعه ۱۶ژوئیه ( ۲۵تیر) ساعت ۸:۳۰در سینمای
Salle du Soixantièmeواقع در کاخ جشنواره و کنگره
کن .اواخر هفته گذشــته دیوید رونی ()David Rooney
منتقد ارشد نشریه امریکایی هالیوودریپورتر فیلم قهرمان را
در کنــار فیلم هایی چون انت به کارگردانی لئوس کاراکس،
بندتا ســاخته پُل ورهوفن ،جزیره برگمان به کارگردانی میا
هانسن لوو ،محفظه شــماره ۶از یوهو کوسمانن ،همه چیز
خوب پیش رفت از فرانسوا اوزون ،مموریا ساخته اپیچاتپونگ
ویراســتاکول ،نیترام ساخته جاستین کورزل و موشک سرخ
از شان بیکر ،به عنوان یکی از موردانتظارترین و دیدنی ترین
فیلم های جشــنواره کن امســال معرفی کرد .امیر جدیدی،
محسن تنابنده ،فرشته صدرعرفایی ،احسان گودرزی ،سارینا
فرهــادی و جمعی از چهره های جدید در این فیلم به ایفای
نقــش می پردازند .این فیلم اولین بار در بخش رقابتی هفتاد
و چهارمین جشــنواره کن نمایش داده می شود و قرار است
پاییز امسال در داخل کشور اکران شود.
اکنون باید بین بیکاری و مرگ یکی را انتخاب کنیم
یک فعال تئاتر ،تعطیلی سالن های نمایش را در شرایط فعلی ،عاقالنه
یدانم بیکاری به اهالی تئاتر فشار اورده و شرایط خوب
خواند و گفت :م
نیست اما اکنون باید بین بیکاری و مرگ یکی را انتخاب کرد .این نگاهی
عوامانه است که بگوییم چون فالن کافه باز است ،تئاتر هم باید باز باشد.
خیراهللتقیانی پوردربارهتعطیلیسالن هاینمایشهمزمانباموجپنجم
کرونا ،گفت :به هر حال وقتی ما ادعا می کنیم تئاتری و هنرمندیم و باالتر
از عموم مردم فکر می کنیم باید خودمان را ملزم به قانون بدانیم .سوای
این امر نیز ما باید از خود بپرسیم ایا تعطیلی تئاتر درست است یا مرگ
افراد؟ وی با تاکید بر اینکه باید بین مرگ و تعطیلی تئاتر یکی را انتخاب
کرد ،ادامه داد :عقل سلیم به شما می گوید کدام یک از این دو را انتخاب
کنید .کدام هنرمندی است که راضی شود یکی از اعضای گروهش دچار
کرونا شود یا مخاطبی برای دیدن نمایش او بیاید و کرونا بگیرد یا کرونا
یکشنبـــــه 20تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1473
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
درجریانکنگرهجهانی«محمد(ص)»؛
«جبل النور» اثر جدید حسن
روح االمین رونمایی شد
اثر جدید حسن روح االمین با موضوع پیامبر رحمت (ص) با عنوان
«جبل النور» در جریان کنگره جهانی «محمد(ص) ،پیامبر رحمت
در اینه ادب و هنر» در شــیراز طراحی و اجرا شــد .تابلوی جدید
حسن روح االمین با عنوان «جبل النور» درباره بعثت حضرت محمد
(ص) است که در جریان کارگاه ۲روزه کنگره جهانی محمد (ص)،
پیامبر رحمت در اینه ادب و هنر در شیراز طراحی و اجرا شد .این
اثر در ابعاد ۱۵۰*۱۰۰سانتی متر و با تکنیک اکرلیک روی بوم و
طی ۲روز ۱۵و ۱۶تیرماه در مسجد نصیرالملک شهر شیراز اجرا
شده است .کنگره جهانی «محمد (ص) پیامبر رحمت ,در اینه ادب
و هنر» به میزبانی شهر شیراز ،در بخش های هنری شامل نقاشی،
خوشنویسی ،نقاشی ،خط ،پوستر ،تایپوگرافی ،هنرهای دیجیتال،
عکس ،فیلم کوتاه و نماهنگ و بخش ادبی شــامل شعر و داستان
کوتاه به هفت زبان فارسی ،انگلیسی ،عربی ،ترکی ،المانی ،فرانسه و
روسی برگزار می شود .عالقمندان می توانند تا ۱۸مرداد ۱۴۰۰اثار
خود را به نشانی سایت www.wcam.irارسال کنند.
بابک حمیدیان «کمیسر رجب اف»
سریال «خاتون» شد
بابکحمیدیاننقش«کمیسر
رجب اف» را در سریال خاتون
به کارگردانی تینــا پاکروان
بازی می کند ..بابک حمیدیان
در ســریال «خاتون» ،اولین
سریال تینا پاکروان در نقش
«کمیسر رجب اف» به ایفای
نقش می پــردازد« .خاتون»
روایت داســتانی-تاریخی از
خانواده ای اســت کــه از اول
شــهریور ۱۳۲۰اغاز شده و در دوران اشغال ایران توسط متفقین
دچار تحوالتی می شود .تاریخ ایران با همه فراز و فرودش در زندگی
تک تک ما جریان دارد« .کمیسر رجب اف» پر از کینه است .وطن
برایش معنایی ندارد .کســی که وطن ندارد ،عشق ندارد .ترسناک
اســت ،چون چیزی برای باختن ندارد« .رجب اف» ترسناک است.
سریال «خاتون» به صورت اختصاصی از «نماوا» پخش خواهد شد.
اغاز اکران «صفر تا سکو»
در امریکا
یک هنرمند تئاتر مطرح کرد :
داشته باشد و مخاطبان دیگر را الوده به این ویروس کند؟ و خدای نکرده
کسی در این میان از ابتال به ویروس کرونا که در تئاتر برایش رخ داده ،از
دنیا برود .این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه افزود :نه تنها هنرمندان
بلکه هیچ کس در شرایط کنونی راضی به مرگ کسی نیست .شخصا
بین تعطیلی تئاتر و مرگ ،تعطیلی را انتخاب می کنم .نه تنها من بلکه هر
عقل سلیمی بین بیکاری و مرگ ،بیکاری را انتخاب می کند .تقیانی پور
یدانم فشار زیادی روی تئاتری ها بوده و بیکاری خانواده تئاتر
ادامه داد :م
را اذیت می کند ولی اکنون بحث مرگ و زندگی هم برای خودمان و هم
برای دیگران است .در نتیجه بهترین تصمیم در شرایط فعلی تعطیلی
است .وی با بیان اینکه تئاتر از بخش های مختلفی ضربه خورده و کرونا
تنها یکی از انهاست ،افزود :به عنوان خانواده تئاتر اعالم کرده ایم قانون
مندیم؛ بنابراین نمی توان همه مشکالتی را که در این چند ساله در تئاتر
3
اوار شده ،با این پرسش که چرا سالن ها را تعطیل کردید ،تقصیر کسی
بیاندازیم .در این مدت عزیزان کمی را از دست ندادیم ،پس باید بدانیم که
این موضوع شوخی بردار نیست و نمی توان سرسری از کنار ان گذشت.
این کارگردان تئاتر در ادامه صحبت هایش در واکنش به انتقاد برخی از
اهالی تئاتر که به باز بودن مکان های دیگر تاکید می کنند ،گفت :خیلی از
جاها در حال اشتباه کردن هستند ،ایا ما هم که ادعا می کنیم روشنفکر و
هنرمندجامعههستیمبایداشتباهافراددیگرراتکرارکنیم؟ایاچونفالن
کافه باز است ما هم باید خواستار باز بودن سالن ها بشویم .تقیانی پور در
پایان گفت :جامعه هنری به عنوان الگوی جامعه در شرایط دشوار کنونی
باید به یاد اورد در تاریخ هنرمندانی داشتیم که به خاطر روشنگری کردن
بیکار بودند یا از کار برکنار و یا ممنوع الفعالیت شدند .این یک نگاه عوامانه
است که بگوییم چون فالن کافه باز است ،تئاتر هم باید باز باشد.
مستند «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه کنندگی
مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاســمی ،در سینماهای امریکا اکران
می شــود .فیلم مستند «صفر تا سکو» که پخش بین المللی ان را
Venera Filmsبرعهــده دارد ،از دیروز ۹جوالی نمایش خود
را در ســینماهای شهرهایی چون لس انجلس ،سان فرانسیسکو،
شیکاگو ،کلمبیا ،دیترویت میشیگان ،دورهام و ...اغاز کرده است .این
مستند در حال حاضر در امریکا به دو صورت فیزیکال و انالین اکران
شده است .با اغاز اکران «صفر تا سکو» در اولین واکنش ها به این
فیلم مستند ،رکسانا حدادی منتقد ساکن امریکا با تمجید از ان در
سایت RogerEbretنوشت :در مستند «صفر تا سکو» به شکلی
صمیمی و اشکار کننده تنشی نشان داده می شود میان نجابتی که
جامعه ایران از زن ها طلب می کند و سرکشــی و عزم راسخی که
برای رقابت کردن و رسیدن به جایگاه ممتاز الزم است .همچنین
الن نگ منتقد امریکایی در سایت Film Threatنوشت :مستند
«صفر تا سکو» ساخته سحر مصیبی بواسطه نشان دادن عزم راسخ
و انگیزه قوی سه خواهر و نمایش توامان شانس و بدشانسی در این
مسیر ،خودش را از نمونه های مشابه جدا می کند« .صفر تا سکو»
مســتندی از زندگی خواهران منصوریان ،قهرمانان ووشوی ایرانی
است که تاکنون موفق به دریافت جوایزی از جشنواره های ریندنس
لندن ،کویین پالم امریکا ،فستیوال فیلم زنان ایتالیا ،سینما حقیقت
و ...شده است. صفحه 3
انتقاد تند محمدحسین مهدویان از صداوسیما و سانسورهای سریال «زخم کاری»
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1473یکشنبه20تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
تعاملی از سر جبر و ناچاری!
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر 13:09
غروب افتاب 20:23
اذان مغرب 20:44
اذان صبح فردا 04:10
طلوع افتاب فردا 05:55
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
علی سعد؛ معاون ساترا در صفحه شخصی
خود نوشت:
هم حامی پلتفرم داخلی
هستیم ،هم دیده بان
چارچوب های فرهنگی
محمدحســین مهدویان با انتشــار یادداشتی به تندی از سانســورهای اعمال شده در سریال «زخم
کاری» انتقــاد کرد .محمدحســین مهدویان در اعتراض به سانســورهای ســریال «زخم کاری» در
یادداشــتی نوشته است« :نمی دانم چه داوری ای خواهید داشــت و متن پیش رو را چه گونه تحلیل
خواهید کرد .اما من دل سوزانه و در نهایت مسوولیت پذیری نسبت به مخاطبان پرشمار سریال «زخم
کاری» و تمامی محصوالت فرهنگی و هنری اعالم می کنم در هفته های گذشته با رویکردی سازنده
و مبتنی بر تعامل به سانسورهای عموما غیرمنطقی و غیرعرفی ساز و کار سانسور صدا و سیما و زیر
مجموعه ی ان یعنی ساترا تن دادم تا اختاللی در روند پخش سریال پیش نیاید و انتظار هفتگی شما
را برای تماشای قسمت های جدید ارج نهاده باشم .تعاملی که من و همه هم حرفه ای هایم همیشه از
ســر جبر و ناچاری و نه از ســر رضایت به ان تن داده ایم تا بتوانیم اثارمان را در مملکت عزیزمان و
برای مردم نازنین خودمان به نمایش دراوریم .ولی این بار ســطح سخت گیری ها به جایی رسیده که
از حد طاقت و تحمل من خارج شده است .در قسمت ششم سریال زخم کاری به نقطه ای رسیده ام
که می بینم تن دادن به سانســورهای غیرعقالنی ،غیرحرفه ای و دور از واقع بینی اجتماعی به وضوح
موجب تاثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به عنوان سازنده و شما به عنوان مخاطب شده
اســت .پس اجازه بدهید در قســمت های پیش رو در صورت ادامه ی این رفتار ،میان حق مسلم شما
ن شماست،
برای تماشای ســروقت قسمت جدید و احقاق حق دیگرتان که تماشای نسخه ای در شا
دومی را انتخاب کنم .قطعا می پذیرید که مسوولیت تضییع حق اول تان نه بر عهده ی ما که بر گرده ی
ان هاست که از دایره ی منطق و عقل خارج شده اند و مسیر زور پیش گرفته اند.
شــاید به زودی ســیاهه ی این سانسورها را برای داوری درســت مردم و مدیران خردمند باقی مانده
بر مســند منتشــر کنم تا خودتان قضاوت کنید و تصویری واقعی از میزان رفتارهای تنگ نظرانه و
ســلیقه ای پیش روی تان داشت ه باشــید .رفتاری که جراحت هایی سنگین و زخم هایی کاری بر پیکر
فرهنگ و هنر این ســرزمین وارد اورده اســت .با ســیطره ی این نگاه ســخت گیرانه مطمئن باشید
بســیاری از سریال های سال های دور همین تلویزیون مثل «در پناه تو» و یا «میوه ی ممنوعه» دیگر
قابلیت تولید و پخش نخواهند داشــت .روی ســخنم نه با صاحبان این نگاه کــه با مردم و مدیران
ی است که هنوز روح مسوولیت در وجودشــان زنده مانده است و به خردورزی و
فرهنگی دل ســوز
تدبیر باور دارند .عزیزان ،اگاه باشــید .دردمندانه و با نگرانی بسیار عرض می کنم .ما گرفتار مدیرانی
شده ایم که چنان از درک واقعیات حاکم بر جامعه عاجزند که گویی بر چشم ها و گوش های شان مهر
زده اند و نمی بینند ان چه ما می بینیم .به راســتی شما در کدام جامعه زندگی می کنید و برای کدام
مردم نسخه می پیچید؟
اصــا جامعــه و مردم را کنار بگذارید .ایــا فرزندان خود را هم نمی بینیــد؟ بی چاره ما که مدیریت
فرهنگ و هنرمان در ســیطره ی بی تدبیری شماســت .نمی دانم خبر دارید یا مثل همیشه در خواب
خوش بی خبری ســیر می کنید .شنیده اید که چند پلتفرم بزرگ بین المللی از جمله نت فلیکس برای
ســرمایه گذاری روی طرح ها و ایده های فیلم ســازان ایرانی ابراز تمایل کرده اند؟ تردید نکنید که به
زودی زود پلتفرم های خارجی ،مقصد هنرمندان خالق ایرانی خواهند شد و نخبه های فرهنگی ما هم
مثل نخبه های علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد .و چه تقارن اشنایی است که درست در
روزگاری که با درخشش اثاری چون هم گناه ،اقازاده ،قورباغه ،می خواهم زنده بمانم و ده ها محصول
هنری دیگر ،پلتفرم های نمایش خانگی وطنی پا می گیرند ،ناگهان سر و کله ی مشتری های خارجی
گل طالیی مدیران اشــتباهی که بذر ناامیــدی می کارند ،نیروهای خالق و
پاس ِ
پیدا می شــود و با ِ
هوشمند بخت خود را در بیرون مرزهای سرزمین اجدادی شان جستجو خواهند کرد.
به راســتی چرا چنین می کنید؟ چرا با حق کشی ،نخبگانی را که دل در گرو این اب و خاک پرگوهر
و فرهنگ نواز دارند ،چنین می تارانید؟ چرا با تنگ نظری و فشار اثار خالق هنرمندان نجیب ایرانی را
به پیکره هایی زخم خورد ه و محتضر بدل می کنید که عقیم و بی اثر باشند تا بازارشان از سکه بیفتد؟
چه کســی از این رویه ســود می برد؟ اثار هنرمندان دل ســوز ایرانی را با انگ تلخ نگری و ولنگاری و
تحلیل های اشــتباه و نیت خوانی های ناصواب زمین گیر می کنید و به جای اش در صدا و سیمای تان
ســریال خانه ی پوشــالی و فرار از زندان پخش می کنید .خوش به حال هنرمندان خارجی که حتا در
تلویزیون ملی ما هم دست شــان از هنرمندان داخلی بازتر اســت .ان ها برای نمایش زوال و تاریکی
و ضدقهرمان های جذاب ازادند و ما دربند .فریاد که این مدیریت مستشارپســند و عاشق واردات در
همه ی عرصه ها امان ما را بریده اســت .به خدا که شــما نه از ما مســلمان تر هستید و نه برای مردم
و جامعه مان دل ســوزتر .نمی دانم به چه معتقدید اما به همان چیز قســم تان می دهم که الاقل برای
مدت کوتاهی دســت تان را بردارید و بگذارید کمی نفس بکشیم .شاید بتوانیم در این روزگار دشوار،
به اندازه یک ســریال ،یک فیلم یا یک موسیقی زیبا برای دقایقی هم که شده مردم مان را به خوشی
در اغوش بگیریم و شعله ی امید را در دل جوانان این خاک زنده نگه داریم».
دیدارسفیرجمهوریارمنستانبامدیرعاملبنیادسینماییفارابی
ارتاشــس تومانیان ،سفیر جمهوری ارمنســتان در ایران از بنیاد
ســینمایی فارابی بازدید و با علیرضا تابــش دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار ،مدیرعامل بنیاد ســینمایی فارابی ضمن خیرمقدم
به ســفیر ارمنســتان و هیات همــراه ،به مرور پیشــینه روابط
ســینمایی فی مابین مرکز ملی فیلم ارمنستان و بنیاد سینمایی
فارابی پرداخت .علیرضا تابش با برشــمردن مفاد تفاهم نامه بین
نهادهای سینمایی ۲کشور ،از فیلم «یه وا» به عنوان اولین تجربه
موفقیت امیز تولید مشــترک بین ۲کشور ذیل این تفاهم نامه یاد
کرد که با توفیق و اقبال بین المللی روبرو شــده است و می تواند
زمینه ساز ادامه همکاری های مشترک در تولید فیلم باشد .وی به
ســابقه پر افتخار سینمایی ۲کشور اشــاره کرد و گفت :ایران در
حوزه دیپلماسی سینمایی فعالیت های گسترده و موفقی داشته و
از طرفی حضور فیلم ها و هنرمندان ارمنســتان در جشنواره های
بین المللــی ،همچون جشــنواره جهانی فیلم فجر و جشــنواره
بین المللــی فیلم هــای کــودکان و نوجوانان اصفهان ،گســترده
و چشــمگیر بوده اســت که امیدواریم با همت و تالش طرفین،
این ارتباطات تعمیق و گســترش یابد .تومانیان ،سفیر جمهوری
ارمنستان در تهران نیز با برشــمردن چندالی ه بودن روابط ایران
و ارمنســتان ،به روابط حسنه ۲دولت مبتنی بر روابط دوستانه و
عمیق ۲ملت اشــاره کرد .سفیر جمهوری ارمنستان در تهران ،با
ذکر رخدادهای مهم فرهنگی و هنری ،همچون جشنواره زردالوی
طالیــی در ایروان ،خواســتار تداوم همکاری ها و حضور بیشــتر
سینماگران و نهادهای تخصصی سینمای ایران در این رویداد مهم
هنری شد .این مالقات با حضور یارالیان رایزن سفارت جمهوری
ارمنستان ،شیرخانی کارشــناس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت
امور خارجه ،رائد فریدزاده معاون بین الملل و ســیمون سیمونیان
مدیر خدمات ارشیو فیلم بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد .بنیاد
ســینمایی فارابی ایران و مرکز ملی ســینمای ارمنستان مهرماه
۱۳۹۶به منظور گســترش همکاری های سینمایی بین ۲کشور،
یک تفاهم نامه همــکاری امضا کردند که ایــن تفاهم نامه بهمن
۱۳۹۹به مدت سه سال تمدید شد.
اعتراض سینمایی به نژادپرستی ،نسل کشی و اپارتاید صهیونیست ها
هــم پلتفرم داخلــی را حمایت می کنیم و هم
دیده بان چارچوب های فرهنگی کشور هستیم.
با شــروع پخش ســریال زخم کاری ،شــاهد
انتقادهایی از دو سوی طیف بودیم.
بخشــی از دغدغه مندان فرهنگــی معتقد به
توقیف ســریال بودند که برای رسیدن به ان
فعالیت های رســانه ای و رایزنی هایی هم انجام
دادند .بخش دیگری نیز معتقد بودند ســریال
تولیدشده می بایســت بدون هیچ گونه بازبینی
پخش شــود .حفظ تعادل میان این دو طیف
اقدامی سخت و پیچیده است.
در ماجرای «زخم کاری» ،اقدام وزارت ارشــاد
در شــکایت به دادسرای فرهنگ و رسانه برای
توقیف ســریال مذکور ،مساله را پیچیده تر از
قبل کرد.
با وجود همه ســنگ اندازی های انجام شده بر
تصمیم خــود مبنی بر پخش ســریال اصرار
کردیــم .اصل عملکــردی ســاترا حمایت از
تصمیماتی است که حاصل فرایندهای حرفه ای
و کارشناسی است.
همان طور که درموضوع شکایت وزارت ارشاد از
انتشار سریال «زخم کاری» برغم صدور پروانه
ساخت ،مدیران ســاترا هزینه دادگاهی شدن
را با هــدف حمایــت از پلتفرم هــای داخلی
می پردازنــد ،انجام برخــی از اصالحات که در
فرایند کارگــزاری محتوایی وبازبینی ان تایید
شــده ،بخشــی از رویکرد حرفه ای و فرهنگی
ساتراست.
بازیگران و دیگر عوامل تولید فلســطینی فیلم ســینمایی «بگذار
صبح باشد» که ساکن سرزمین های اشغالی هستند در اعتراض به
سیاست های جنگ طلبانه و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی با انتشار
یک نامه اعتراضی حضور در جشــنواره فیلم کن را تحریم کردند.
«بگذار صبح باشد» به کارگردانی ارن کولیرین به نمایندگی از رژیم
صهیونیســتی در بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۲۱حضور دارد
و با اینکه قرار است روز شنبه برای نخستین بار در این رویداد مهم
سینمایی روی پرده برود اما بازیگران و عوامل اصلی ان در اعتراض
به پاکســازی قومی و نژادی صهیونیست ها تصمیم گرفته اند حضور
در مراســم فرش قرمز و رونمایی رســمی از «بگذار صبح باشد» را
تحریم کنند.
در بیانیه اعتراضی بازیگران و عوامل فلسطینی ساکن سرزمین های
اشــغالی امده است« :ما نمی توانیم این تناقض را نادیده بگیریم که
یک فیلم به نام اســرائیل به جشنواره کن رفته و اینجا در فلسطین
مردم سال هاســت زیر سلطه پاکســازی نژادی و اپارتاید و تهاجم
و انفجــار بمب زندگی می کنند .وقتی فلســطینی ها در تولید یک
فیلم مشــارکت و همکاری کرده اند ،چرا بایــد نتیجه ان در قالب
یک پروژه «اســرائیلی» راهی جشنواره کن شود؟ مدیران جشنواره
هم ما را نادیده گرفته اند« ».بگذار صبح باشد» داستان زندگی یک
شهروند فلسطینی ســاکن سرزمین های اشغالی به نام سامی است
که همراه همسر و فرزندش برای حضور در جشن عروسی برادر به
ســرزمین مادری بازمی گردد .پس از مراســم ،سامی و خانواده اش
هنگام خروج از فلســطین به ســربازان صهیونیســت برمی خورند
و اجازه خارج شــدن به انها داده نمی شــود .این خانواده در خانه
خودشان زندانی می شــوند و نمی دانند چگونه و چرا نمی توانند به
خانه شان بازگردند .بیانیه اعتراضی بازیگران و عوامل تولید «بگذار
صبح باشد» به امضای ۱۲نفر رسیده است .کولیرین در واکنش به
این ماجرا فقط ه ابراز ناراحتی بسنده کرد و به روزنامه صهونیستی
هاارتص گفت« :من شــرایط را درک می کنــم و به کار و تصمیم
انها احترام می گذارم .ناراحتم که نمی توانند اینجا در کن باشــند و
نتیجه درخشان کارشان را ببینند».
مسترکالس اسپایک لی ۶۴ساله برای شیوه لباس پوشیدن در مهم ترین رویداد سینمایی جهان
نخســتین و تنها رئیس سیاهپوست تاریخ ۷۴ساله جشنواره فیلم
کن با شــیوه لباس پوشیدن خود در مراسم افتتاحیه برای همگان
یک کالس پیشــرفته برگزار کرد و نشان داد وقتی سن یک نفر از
۶۰ســال می گذرد ،چگونه باید لباس بپوشد .اسپایک لی را شاید
بتوان یکی از قدرنادیده ترین ســینماگران ۵۰سال گذشته البته
در حوزه مدلینگ و شــیوه لباس پوشیدن دانست؛ کارگردانی که
وقتی پشــت دوربین نیســت ،با ان عینک های عجیب و کاله ها و
کفش های ورزشی همیشــه جلب توجه می کند و کمتر کسی به
لباس هایش ایراد می گیرد .اخرین و تازه ترین هنرنمایی او در عرصه
مد و لباس ،به چند روز پیش و مراسم افتتاحیه هفتاد و چهارمین
جشــنواره فیلم کن بازمی گردد .او در سواحل جنوبی فرانسه برای
رسمی ترین مراسم جشنواره کن یک دست کت و شلوار صورتی از
برند لویی ویتن پوشــید ،به عالوه عینکی با قاب عجیب صورتی و
یک کاله لبه دار مشکی .هیجان انگیزترین بخش لباس های لی هم
کفش او بود؛ یک جفت ایر جردن نایکی بســیار ویژه با رنگ های
سفید و قرمز و ابی به نشانه سه رنگ پرچم فرانسه .روی زبانه های
هر لنگه هم یک تصویر ویژه از اســپایک لی کار شده و او را رئیس
هیات داوران کن ۲۰۲۱معرفی کرده اســت .رئیس رنگین پوست
هیات داوران بخش مســابقه رسمی جشنواره کن سال گذشته در
مراسم اسکار هم یک جفت کفش ویژه نایکی به یاد کوبی برایانت،
فوق ســتاره فقید دنیای بسکتبال پوشیده بود تا یاد و نام او را زنده
کند .او حاال در کالس پیشرفته شیوه لباس پوشیدن در گروه سنی
باالی ۶۰سال به خیلی ها نشان داد چه کار کنند تا هم دیده شوند
هم کمتر کسی بتواند مسخره شان کند. صفحه 4