روزنامه هنرمند شماره 1472
روزنامه هنرمند شماره 1472
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 19تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1472صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
در سومین نشست از گفت وگوهای راهبردی
فرهنگستان هنر مطرح شد:
ریشه بسیاری از مشکالت
اقتصادی و سیاسی ما
در فرهنگ است
بازدید نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از نمایشگاه گنجینه مانا و تشریح ابعاد حمایت از اقتصاد هنر:
تصویب طرح اقتصاد
فرهنگ و هنر در سال 1400
اطالعیه صندوق اعتباری هنر
درباره نحوه محاسبه حق بیمه
و سرانه درمان تامین اجتماعی
سینما3.
امارها دیگر
جنبه ناموسی ندارد!
الزام تهیه کنندگان
به توقف فیلمبرداری پروژه ها
در شرایط قرمز
صنایع دستی بهترین گزینه برای جایگزینی نفت
بزرگ تر ین تندیس جهان پنج
تا 10سال دیگر از بیابان های
ابوظبی سر برمی اورد
شفافیت در ارائه امار فروش به روز فیلم ها:
CINEMA
«سر خرس» داوینچی در کریستیز
لندن ۱۲میلیون دالر فروخته شد
سینما3.
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
شفاف سازی درباره
بیمه راهنمایان گردشگری
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
کمکهزینهو جوایز جشنواره
چندبرابر می شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
هشدار واتس اپ نسبت به
استفاده از برنامه های مشابه!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
رئیس مرکز موسیقی رسانه ملی:
راه اندازی شبکه اختصاصی
موسیقی در دستور کار
صداوسیما نیست
سینما3.
CINEMA
صنایع دستی از مالیات بر ارزش
افزوده معاف شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ارتزاق ۱۰درصد جمعیت از صنعت فرش
صادرات پشم مرغوب ایرانی به نام
پشم دباغی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
درسومیننشستازگفت وگوهایراهبردیفرهنگستانهنرمطرحشد:
شنبـــــه 19تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1472
ریشه بسیاری از مشکالت اقتصادی و سیاسی ما در فرهنگ است
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
هشدار واتس اپ نسبت به
استفاده از برنامه های مشابه!
«جی بی واتــس اَپ»( )GB WhatsAppیک برنامه غیر
رسمی اســت که از واتس اَپ متعلق به فیسبوک تقلید می
کند و ادعا می کند ویژگی های پیام رسانی بیشتری را باز می
کند .پیام رسان واتس اَپ با هشدار به کاربرانی که برنامه های
مشابه این پیامرســان را نصب می کنند ،ان ها را به مسدود
شــدن برای همیشــه تهدید کرد .واتس اَپ به حدود یک
میلیاردکاربر خود هشدار داده که در صورت بارگیری هرگونه
نرم افزار شخص ثالث پشتیبانی نشده با ادعای افزودن ویژگی
های چت ،با مسدود شدن دائمی از این برنامه مواجه خواهند
شــد« .جی بی واتس اَپ»( )GB WhatsAppیک برنامه
غیر رســمی است که از واتس اَپ متعلق به فیسبوک تقلید
می کند و ادعا می کند ویژگی های پیام رسانی بیشتری را
باز می کند .این شــرکت متعلق به فیسبوک پس از انکه در
اواخر ماه گذشــته یک اَپ پشتیبانی نشده اندروید ادعا کرد
برخی از ویژگی های پیام رســانی واتس اَپ را باز می کند و
این خبر در سطح دنیای مجازی وایرال شد و گسترش یافت،
این هشدار را در وب سایت خود منتشر کرد .این برنامه با نام
«جی بی واتس اَپ»( )GB WhatsAppشناخته می شود
و بــرای کاربران این ادعا را مطرح کرده که می تواند تصاویر
بیشتری را همزمان ارسال کنند و با پاسخ خودکار مانند «در
جلسه» پاســخ دهند .همچنین ادعا می کند به شما امکان
می دهد رسیدهای خواندن را پنهان کنید در حالی که هنوز
قادر به دیدن وضعیت خواندن دیگران هستید ،به همراه سایر
مزایا .گرچه ممکن اســت برای بسیاری از کاربران جذاب به
نظر برســد اما واتس اَپ هشدار داده که بارگیری چنین نرم
افزارهای شــخص ثالث پشتیبانی نشده ممکن است هزینه
زیادی برای کاربران به دنبال داشــته باشد .این امر می تواند
شما را در ابتدا از واتس اَپ معلق کند و اگر نتوانید به حساب
رســمی و واقعی واتس اَپ خود برگردید ،انگاه کال مسدود
خواهید شــد و کاربر دسترسی به پرطرفدارترین اپلیکیشن
پیام رسان جهان را از دست خواهد داد.
کمک هزینه و جوایز جشنواره
چندبرابر می شود
دبیر بیســت و ســومین
جشــنواره تئاتر دانشگاهی
اعالم کــرد در این دوره از
جشنواره تالش بر این است
که کمک هزینه گروه ها و
جوایز برگزیدگان جشنواره
چندین برابر شود .مجتبی
جدی دبیر بیست و سومین
جشــنواره تئاتر دانشگاهی
ایــران دربــاره وضعیــت
کمک هزینه های گروه های نمایشــی شرکت کننده در این
دوره از جشــنواره گفت :با توجه به تورم و شرایط اقتصادی
موجــود دیگر کمک هزینه ۱میلیــون و ۲۰۰هزار تومانی
که در دوره های قبلی به گروه ها پرداخت می شد پاسخگوی
هزینه های گروه های شــرکت کننده در جشنواره نیست .از
این رو در تالش هســتیم که مبلغ کمک هزینه ها چندین
برابر شــود و این مبالغ بالفاصله بعد از پایان جشــنواره به
گروه ها پرداخت می شــود .وی با اشــاره بــه اینکه بودجه
جشنواره بیست و سوم ۶۰۰میلیون تومان است ،اظهار کرد:
به دنبال جذب حامی مالی خصوصی هستیم که امیدواریم
به سرانجام برسد زیرا هم برای افزایش مبلغ کمک هزینه ها
و هم برای افزایش رقم جوایز برگزیدگان جشــنواره برنامه
ریزی کرده ایم .در این دوره عالوه بر چندین برابر شدن مبلغ
کمک هزینه ها ،مبالغ جوایز برگزیدگان جشــنواره بیست و
سوم نیز چندین برابر می شود .جدی درباره تعداد اثاری که
قرار است از سوی بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی
ایران برای اجرای عمومی معرفی شود ،تاکید کرد :به هیات
داوران جشنواره اعالم کرده ایم که می توانند حداکثر ۷اثر را
برای اجرای عمومی در تاالر مولوی انتخاب و معرفی کنند.
دبیر بیســت و سومین جشــنواره تئاتر دانشگاهی ایران در
پایان سخنان خود گفت :بسته به نیاز اجرای اثار نمایشی به
سالن های دیگر ،برای اجرای عمومی انها رایزنی های الزم را
انجام خواهیم داد .البته طی رایزنی هایی که با مجموعه تئاتر
شهر انجام دادیم به ما اعالم شد که مجموعه هنوز تعهدات
اجرایی خود از ســال گذشــته را دارد ولی تماشاخانه نوفل
لوشاتو اعالم امادگی در حمایت از اثار دانشجویی جشنواره
را برای اجرای عمومی دارد.
رئیس سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقالب فرهنگی ،گفت:ریشه بسیاری از مشکالت
اقتصادی و سیاسی ما در فرهنگ است و از باورها و الگوهای رفتاری سرچشمه می گیرد ،اگر این مهم درک
بشود ،هنر تقاضا پیدا می کند .سومین نشست از گفت وگوهای راهبردی فرهنگستان هنر ،با عنوان «تغییر
نگرش ها و بهبود راهبردها در سیاست گذاری هنر» ،در سالن همایش های فرهنگستان هنر برگزار شد .در
ابتدای این نشست ،اسماعیل پناهی ،عضو گروه تخصصی فلسفه هنر فرهنگستان هنر ،با اشاره به بازخورد
مناسب دو نشست پیشین گفت :در گفت وگو درباره فرهنگ و سیاست گذاری فرهنگی می توان فرهنگ را
به مثابه رودخانه ای دانست که در بستر طبیعی خود حرکت می کند و سیاست گذاران فرهنگ صرفاًباید موانع
موجود در امتداد مسیر این رودخانه را بردارند و زمینه های جریان ان را فراهم کنند .گروهی هم در مقابل
چنین رویکردی قائل اند سیاست گذاران فرهنگ باید جریان رودخانه را پایش کنند و بر اساس اقتضائات
حکمرانی جهت و مسیر و بستر ان را تغییر دهند .تلفیقی از این دو نوع نگرش هم می تواند به عنوان رویکرد
سوم بررسی شود .پناهی با اشاره به فقدان نظام منسجم سیاست گذاری هنر در کشور و لزوم بهره مندی
از ارا و تجارب مدیران حوزه فرهنگ و هنر برای تدوین سیاست های هنری ،از حسن بنیانیان برای ایراد
سخنرانی دعوت کرد .حسن بنیانیان ،رئیس اسبق حوزه هنری ،سخنان خود را با طرح این پرسش اغاز کرد
که ایا دولت باید اساساً در هنر دخالت کند یا خیر .مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه ازاد اسالمی
ابتدا ،به استناد مصوبه شورای عالی انقالب فرهنگی ،فرهنگ را این گونه تعریف کرد« :نظام واره ای از باورها و
مفروضات اساسی ،ارزش ها ،اداب و الگوهای رفتاری ریشهدار و دیرپا و نمادها و مصنوعات که ادراکات ،رفتار
و مناسبات جامعه را جهت و شکل می دهد و هویت ان را میسازد ».او سپس با اشاره به محوریت فرهنگ
در اموزههای انقالب اسالمی به این دیدگاه رهبر معظم انقالب اشاره کرد که «فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد
نیست ،حاشیه و ذیل سیاست نیست ،اقتصاد و سیاست ذیل و حاشیه بر فرهنگ اند؛ به این باید توجه کرد.
نمی توانیم فرهنگ را از عرصه های دیگر منفک کنیم».
او سپس ادامه داد :من حاصل تجربیات خود را با تمرکز بر پاسخ این سوال ارائه می دهم .در حوزه فرهنگ
و هنر اختالف نظر بسیار است و شما حق دارید که با صحبت های من موافقت نکنید .جمع بندی من از
دوران ریاست حوزه هنری این است که به نظر می رسد فرهنگستان هنر ،از نگاه حاکمیت ،به وجود امده
تا از طریق سیاست گذاری راهبردی با بهره گیری از ظرفیت نخبگان فکری و هنرمندان برجسته کشور،
ل گیری جامعه مطلوب اسالمی قرار دهد .البته اینکه
هنر را تعمیق و گسترش دهد و ان را در خدمت شک
فضای نقشافرینی برای این فرهنگستان مهیا نیست ،بحث مجزایی است .او ادامه داد :برای تحقق این هدف،
کارشناسان و مدیران و هنرمندان مشارکت کننده در امر سیاست گذاری باید درکی عالمانه از فرهنگ و
نقش ان در تحوالت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کشور و جهان داشته باشند و بیش از همه به فرهنگ
و کارکردهای هنر از منظر مقام معظم رهبری تسلط داشته باشند .بنیانیان با محورقراردادن دو مورد از
محورهای اساسنامه ای فرهنگستان هنر ،یعنی پیشنهاد سیاست گذاری برای حفظ و توسعه هنر اسالمی و
ملی و محلی و نیز پیشنهاد سیاست گذاری در زمینه ارتباط با جوامع هنری ،بحثش را این گونه ادامه داد :یکی
از مشکالت فرهنگی کشور این است که نهادهای مداخله کننده متعددی در فرهنگ وجود دارد .ما ،به عنوان
پیشنهاددهنده سیاست های فرهنگ و هنر ،باید از این مراجع شناخت و تحلیلی درست داشته باشیم که
مدیران و صاحبان اندیشه چگونه فکر می کنند و چه موانعی بر سر سیاست گذاری در هنر برای دولت ها
وجود دارد .پس از این تحلیل می توان سیاست گذاری کرد تا هم نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری از
لحاظ بهره گیری از هنر رشد و تعمیق پیدا کنند و هم سازمانهای سیاسی و اقتصادی و نظامی کشور ،که
بیش از ۷۰درصد از تحوالت فرهنگی داخلی و خارجی کشور را رقم می زنند ،از مواهب هنر بهرهمند شوند.
تها دو ابزار را برای اصالح
رئیس اسبق حوزه هنری با اشاره به رویکردهای سیاست گذاری گفت :حکوم
تصمیمات مردم به کار می گیرند؛ یکی استفاده از قانون و دستورالعمل و مجازات بیرونی ،و ابزار دیگر ،تربیت
و فرهنگ سازی از دوران کودکی است .کشورهای توسعه یافته هر چه به معنای واقعی توسعه پیدا کنند،
عمده توجه شان به تربیت و فرهنگ سازی ،و رویکردشان به قوانین ،حداقلی است .اما در کشور ما این موضوع
به عکس است .ما بیش از اندازه قانون وضع کرده ایم و هر کدام از این قانون ها دستورالعمل های خود را دارد
قوانین تودرتو امور را به سمت قفل شدن پیش می برد .با تکیه به قوانین موجود کارها پیش
و وجود همین
ِ
نمی رود .فهم این موضوع برای مدیران کشور جزء ضرورت هاست که قبل از تدوین دستورالعمل ها به سمت
فرهنگ سازیبروند.
بنیانیان یکی از موانع جدی در امر فرهنگ سازی را ،که نهادهایی چون فرهنگستان هنر با ان مواجه اند،
درک ناقص مدیران ارشد از فرهنگ و هنر دانست و ادامه داد :استفاده از ابزارهای بیرونی به جای بهره گیری
از اراده درونی موجب می شود تا انبوهی از قوانین به وجود بیاید و همین امر نیز به معضالتی چون رشوه
در ادارات منجر می شود .متاسفانه راهبرد اصلی در اداره کشور ،در حال حاضر ،افراط در قانون گرایی است
که نشــان می دهد درک درستی از فرهنگ وجود ندارد .او در ادامه سخنان خود این کالم از مقام معظم
رهبری را نقل کرد« :زبان هنر زبانی است که هیچ چیز جایگزین ان نیست .حتی در نوشته ها هم بایستی
هنر به کار بُرد .حتی در کالم هم هنر است که اثر می گذارد؛ یک جمله را شما می توانید دو جور بیان کنید:
هنرمندانه و غیرهنرمندانه؛ اگر غیرهنرمندانه ادا شد ،اثر نخواهد گذاشت .هنر این گونه است .هیچ چیز جای
هنر را نمی گیرد ».بنیانیان در بیان معنای عام هنر گفت :هنر به صورت عام در ذات و فطرت انسان ها گرایش
به زیبایی را به وجود می اورد .این حس زیبایی طلبی امری مهم است که برای فرهنگ سازی باید به صورت
ویژه به ان پرداخت.
این مدیر هنری در ادامه سخنان خود با تکیه به تعریف مقام معظم رهبری از هنر ادامه داد :ریشه بسیاری
از مشکالت اقتصادی و سیاسی ما در فرهنگ است و از باورها و الگوهای رفتاری نشئت می گیرد .متغیر
کلیدی اسیب های اجتماعی ما فرهنگی است و اگر در بحث امنیت هم موفقیت داریم ،ریشه هایش را باید
در فرهنگ جست وجو کنیم .اگر این مهم درک بشود ،هنر تقاضا پیدا می کند .جامعه در حا ل حاضر به دو
دسته تقسیم شده و شکافی ایجاد کرده است .بخشی از جامعه به سمت مذهب و مظاهر دینی گرایش دارند
و بخشی دیگر ،که فاصله گرفته اند ،رویکردشان استفاده از هنر غربی است .او با تفکیک تعاریف هنر عام و
خاص ادامه داد :در بخش هنر عام باید همه افراد جامعه را به ساحت فطری شان ،که میل به زیبایی دارد،
تحریک کرد و در بخش هنر خاص ،اگر می خواهیم هنرمند در جامعه قدر و اعتبار داشته باشند ،باید وجه
عام هنر را تقویت کنیم .معاون پیشین وزارت اموزش و پرورش با تکیه بر تعریف کارکردهای فرهنگ در
جامعه امروز گفت :هدف اصلی نظام جمهوری اسالمی ،بر اساس قانون اساسی ،ارتقای فرهنگ و معنویتی
است که با فطرتمان هم خوانی دارد؛ متون دینی ما هم بر این موضوع تاکید می کند؛ ریشه های اقتدار ما هم
فرهنگی است و همین باورهاست که پیشرفت هایمان را میسر کرده است .لذا ما باید اسیب های جهانی شدن
را مدیریت کنیم که ان هدف اصلی اسیب نبیند .ما باید باورها را از جهان بینی اسالمی استخراج کنیم؛ از
باورها ارزش ها و هنجارها را استخراج کنیم؛ از دل این ها الگوهای رفتاری را استخراج کنیم و در اقتصاد ،روابط
ْ
فرهنگ خاک
سیاسی ،معماری و شهرسازی و در سبک زندگی مان استقرار دهیم .بنیانیان با این تعریف که
درخت توسعه است ،ادامه داد :مداخله در تحوالت فرهنگی دو دسته است؛ بخشی به صورت اگاهانه و بخش
عمده دیگر به صورت ناخوداگاه .پس همه افراد و سازمان ها یا به طور اگاهانه و یا به طور ناخوداگاه در فرهنگ
مداخله می کنند .حتی دستگاه های غیرفرهنگی نیز با اقدامات خود به طور غیرمستقیم در فرهنگ تاثیر و
مداخله دارند .فرهنگ سازی از طریق تغییر در عالقه درونی افراد به وجود می اید که مبتنی بر باورهای افراد
است و این باورها نیز مبتنی بر معرفت و اگاهی انان است.
بنیانیان افزود :اگر به این سمت وسو پیش برویم و این فرایند یعنی اموزش را طی کنیم ،یعنی باور ایجاد کنیم
تا ارزشی جدید افریده شود تا افراد برای تغییر رفتار اماده شوند ،تولید فرهنگ کرده ایم .اینجا جای استفاده از
هنر است .به طور مثال مدرسه اگر بخواهد دوست داشتنی باشد ،باید سرشار از هنر باشد .او در پایان سخنان
خود و در جمع بندی گفت :همه ما در تحوالت فرهنگی نقش افرینیم و هیچ کس استثنا نیست؛ این موضوع
اص ً
ال ارادی نیست .مدیران فرهنگی ،عالوه بر مداخالت طبیعی در فرهنگ ،به صورت ارادی و ساختارمند
نیز در فرهنگ مداخله دارند .اگر فرهنگ را باورها و ارزش ها و الگوهای رفتاری بدانیم ،همه ما بازیگر این
عرصه ایم و هیچ سازمانی در این تحوالت بی طرف نیست؛ همه به نحوی مداخله دارند؛ فقط میزان مداخله
و جنس مداخله متفاوت است.
ارتزاق ۱۰درصد جمعیت از صنعت فرش
صادرات پشم مرغوب ایرانی به نام پشم دباغی
عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دســتباف
ایران از اشــتغال ۱۰درصد جمعیت در صنعت فرش خبر داد
و با تاکید بر لزوم توجــه دولت به این صنعت ،تصریح کرد :ما
مخالف صادرات پشم دباغی هم که پشم نامرغوبی است هستیم،
چرا که به اسم صادرات پشم دباغی ،پشم مرغوب صادر می شود.
مرتضی حاجی اقامیری با بیان اینکه اشــتغال فرش دستباف
عموماً اشتغال اقشار اســیب پذیر و افراد روستایی است و اگر
در اثــر کاهش صــادرات و بی توجهی دولت ،این اشــتغال از
دســت برود ،این افراد به جامعه مصرف کننده شــهری اضافه
می شوند ،گفت :این در حالی است که اشتغال در بخش فرش
اشــتغال ارزان قیمتی اســت که هزینه ان را بخش خصوصی
پرداخت می کند .اگر شــاغالن حوزه فرد به شــهرها مهاجرت
کننــد ،به جای ۲۰میلیون تومانــی که بخش خصوصی برای
ایجاد هر شــغل پرداخت می کند ،دولــت باید نزدیک به ۳۰۰
میلیون تومان برای ایجاد اشتغال برای افرادی که تخصصی جز
فرش ندارند هزینه کند ،اما اهمیت اشتغال در ذهن مسئوالن
شکل نگرفته اســت .تالش ما همیشه حفظ رقم صادرات بوده
و حاال که صادرات افت داشــته مســئوالن فکر می کنند دیگر
ارزش اهمیت دادن ندارد ،اما اسیب وارده به جامعه از این نگاه
خیلی بیشــتر از کاهش ارزاوری صادرات فرش دستباف است.
میری با اشاره به اشتغال دو میلیون نفر به طور مستقیم و غیر
مستقیم در صنعت فرش دستباف اظهار کرد :اگر خانواده چهار
نفری برای هرکــدام در نظر بگیریم حدود ۱۰درصد جمعیت
کشــور از صنعت فرش دســتباف ارتزاق می کنند که معیشت
انها باید برای مسئولین مهم باشد .فارغ از اینکه فرش دستباف
مهم ترین هنر ملی و نماد فرهنگی ایران است .وی در پاسخ به
سوالی درباره قاچاق پشم از ایران ،با بیان اینکه پشم گوسفند
ایرانی یکی از مواد اولیه و امتیازات فرش ایرانی نسبت به سایر
برای درج گاهی های خود
در تماس باشید.
با روزنامه
سازمانگاهیها88311353 :
سایت روزنامه هنرمند
www.honarmandonline.ir
لتفکس88311361:
کانال تلگرام
telegram.me/honarmandnews
اینستاگرام
instagram.com/honarmandonline
کشورهاست ،تصریح کرد :این کاال در کشورهای دیگر خریدار
دارد و پول خوبی بابت ان می دهند .اما اتحادیه تولیدکنندگان
و صادرکنندگان فرش دســتباف به عنوان یک تشــکل ملی و
تخصصی مخالف صادرات پشم به عنوان مواد اولیه مرغوب فرش
ایرانی است ،چراکه امتیاز فرش ایران نباید در اختیار کشورهای
دیگــر قرار گیرد .عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و
صادرکنندگان فرش دســتباف افزود :ما مخالف صادرات پشم
دباغی هم که پشــم نامرغوبی است هســتیم ،چرا که به اسم
صادرات پشم دباغی ،پشم مرغوب صادر می شود .البته صادرات
پشم دباغی فقط در یک مقطع ممنوع و بعد مجددا ً ازاد شد .اما
در حال حاضر صادرات پشــم مرغوب ممنوع است ،اما احتماال
به طور غیر رسمی یا به اسم پشم دباغی انجام می شود .پشمی
است که بعد از کشتار حیوان از پوست ان جدا می شود این نوع
پشم فقط در صنعت نساجی مورد استفاده دارد .این گونه پشم
فاقد بسیاری از ویژگیهای پشم مرغوب بوده و در تقسیم بندی
از نظر مرغوبیت در مرحله اخر قرار دارد و بســیار کم کیفیت
است .این نوع پشم دارای الیافی کوتاه است و فاقد کوتیکول می
باشــد و در رنگ پذیری بسیار درصد کمی نسبت به پشم های
مرغوب دارد و خاصیت رنگپذیری خوبی ندارد. صفحه 2
بازدید نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از نمایشگاه گنجینه مانا و تشریح ابعاد حمایت از هنرمندان و اقتصاد هنر:
طرح اقتصاد فرهنگ و هنر در سال 1400در مجلس تصویب می شود
صنایع دستی بهترین گزینه برای جایگزینی نفت است
غالمرضا منتظری ،نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن بازدید اختصاصی از نمایشگاه گنجینه مانا و
تحسین اثار ،ابعاد حمایت مجلس از هنرمندان را از سه منظر حمایتی ،تقنینی و نظارتی تشریح کرد .غالمرضا
منتظرینایبرئیسکمیسیونفرهنگیمجلسشورایاسالمیایراندرحاشیهبازدیدشانازنمایشگاه«گنجینه
مانا» که به دلیل محدودیت های جدید کرونایی به صورت اختصاصی انجام شــد در مورد این نمایشگاه گفت:
«معموالً نمایشگاه ها فریاد در سکوت هستند بسته به این که مخاطب چقدر بتواند با ان ها ارتباط برقرار کند .با
اینکه با یک دور نسبتاً تند از این نمایشگاه بازدید کردم انصاف این است که اذعان کنم که پیوند علم و تجربه در
خیلی از اثار به چشم می خورد و این ما را به این وا می دارد که باید قدردان باشیم ».وی افزود« :اگر ما قدر این
پیشکسوتان را که خاک کارشان را خورده اند و سختی ان را کشیده اند ندانیم ،هنر این کشور بر صدر نخواهد
نشست .چون خیلی از شاگردان مبرز و کاردان ،حاصل جدوجهد این مجموعه از هنرمندان هستند ».منتظری
گفت« :نکته دیگر اینکه برخی از اثاری که در اینجا به نمایش گذاشته شده است در کمتر نمایشگاه دیگر دیده ام
و برای بررسی بیشتر و بهتر ان ها الزم است که ساعت ها فرصت داشت .یک پیشنهاد هم اینجا مطرح کردیم که
دوستان هم استقبال کردند .من یک اثر را که می بینم از ان حظ بصری می برم ولی افریننده این اثر می تواند
تصویر روشنی از ان را ارائه دهد که درک ما را فراتر می برد .اگر این شناسنامه نه سجلی و نام ان به تنهایی بلکه
ان رمز و راز موجود در ان -در کنار اثر قرار بگیرد و پیام ان رمزگشایی شود جذابیت دوچندانی به نمایشگاه
می دهد چرا که ساختار مخاطب را پای اثر نگه می دارد اما کافی نیست .ان پیامش است که می گوید یک قدم به
پیش .به عنوان مثال استاد طوسی که در مورد اثرشان توضیح می دادند یک گام ما را جلوتر می بردند و عظمت کار
بیشتر به چشم می امد ».به قول شاعر که می گفت :میان عاشق و معشوق رمزی است چه داند انکه اشتر می راند.
این نماینده مجلس ادامه داد« :یک هنرمند چقدر برای دل خودش کار کند ،بنویسد و بسراید و به تصویر بکشد؟
ما وظیفه داریم که زمینه معرفی این اثار را هم در مقیاس ملی و هم بین المللی فراهم کنیم .تک تک ان ها پیام
و رسانه هویت ملی و فرهنگی ما هستند ».منتظری سپس اظهار داشت« :هفته گذشته در پشت صحنه سریال
سلمان حضور داشتم و اقای میرباقری گفتند که به نظرشان زمانی که سلمان ساخته شود ،جایگاه ایران اسالمی
در جهان خیلی ارتقاء پیدا می کند .چرا که سلمان با مطالعه و بررسی از همه ادیان عبور کرد به ایستگاه اسالم
که رسید توقف کرد و به گزینی کرد .درحالی که اگر صد ساعت سخنرانی هم کنید نمی توانید دالیل برتری دین
را بــرای دیگران به راحتی بگوئید ولی در قالب یک اثر هنری مخاطب می بیند و می پذیرد ».وی افزود« :مقام
معظم رهبری به مرحوم سلحشور می فرمودند که ایات مربوط به صبر ایوب را بارها تفسیر کرده ام ولی وقتی کار
شما را دیدم برایم چیز دیگر بود .ایت اهلل جوادی املی هم می فرمایند سال ها در تفسیر سوره یوسف کار کرده
اما سریالش تاثیر دیگری داشته است .به هر جهت کار هنر همین است و ما هم وظیفه داریم زمینه معرفی اثار
هنری را در عرصه ملی و بین المللی فراهم کنیم .این از یک سو باعث دلگرمی خالقان این اثار می شود و از سوی
دیگر معرف قابلیت های این مرز پُر گوهر است ».در ادامه منتظری گفت« :نکته بعدی اینکه به رونق اقتصادی ما
هم کمک می کند .سال ها است که اقا فرمان داده اند که از نفت فاصله بگیریم .به نظر من بهترین جایگزین هنر،
صنایع دستی و صنایع ظریف ما است .وارداتی هم نیست .همه اش داخلی است .حاصل فکر و اندیشه و تالش و
کوشش هنرمندان خوب ما است من صمیمانه از دوستانی که تالش کردند این فرصت را فراهم کردند تشکر
می کنم ».وی تاکید کرد« :نکته اخر هم اینکه ما چاره ای نداریم جز اینکه به سراغ مردم برویم .این کالبدهای
فیزیکی همیشه رونق ندارد .االن کرونا پیش امده و به خاطر حفظ سالمت ،کسی حاضر نیست به نمایشگاه بیاید،
خب ما باید نمایشگاه را سراغ مردم ببریم .این با یک کار تصویری زیبا و هنرمندانه و حتی با ترجمه ای شیوا و زبانی
گویا این ارتباط را بیشتر کنیم ».غالمرضا منتظری که از مدیران سابق وزارت ارشاد است و با هنرمندان هم اشنایی
کامل دارد در پاسخ به این سوال که مجلس چگونه می تواند از هنرمندان پیشکسوت حمایت کند درحالی که هر
کدام از ان ها یک گنجینه هستند و هیچ حمایتی از ان ها نمی شود؟ گفت :مجلس کارش قانون گذاری و نظارت
است و کارش اجرا نیست اما از امسال ما چند کار را اغاز کرده ایم .یکی از ان ها بحث تقویت اعتبارات و حمایت ها
است .وی افزود« :پس یک کاری که مجلس می تواند انجام دهد باز کردن چتر حمایتی خودش در حوزه فرهنگ
و هنر در مرحله تصویب بودجه است که امسال در بودجه سال 1400ما 350میلیارد تومان برای این صندوق
بودجه تعیین کرده ایم که در نوع خود بی سابقه است .در حوزه نشر و کتاب وزارت ارشاد صد میلیارد پیش بینی
کرده بود که ما 300میلیارد تومان به ان اضافه کرده و به 400میلیارد تومان رساندیم .موسسات فرهنگی ،هنری
و ادبی چند سال بود که از حمایت ها محروم بودند ،یک جدول هفده داشتیم که در دوره قبلی مجلس حذف
شده بودند .ما امسال با اقای نوبخت هم چند جلسه برگزار کردیم که ایشان هم نقدهایی داشت و معتقد بود این
جدول هفده حیاط خلوت عده ای شده و نگران بود که به درستی استفاده نشود .ما امسال ان را احیا و هدفمند
کردیم و یک کمیته ای هم برای نظارت بر ان گذاشتیم و بودجه 700میلیاردی برای حمایت از موسسات و
مراکز مردم نهاد فرهنگی ،هنری و ادبی بخش خصوصی تعیین کردیم .در الیحه بودجه برای افرادی که به هر
دلیلی دچار اســیب می شوند از جمله کرونا و امثالهم ،بحث بیمه بیکاری پیش بینی شده است ».نایب رئیس
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسالمی ایران گفت« :کار دیگری که در مجلس می توانیم انجام دهیم بحث
قانون گذاری است که اگر در این زمینه خال قانونی وجود دارد ،ما حتماً امادگی جبران ان را داریم .اگر در حمایت
از هنرمندان کم کاری می شود حتماً ما امادگی ورود داریم .االن برای بخش فرهنگی قانون توسعه هفتم ،من از
مد نظر قرار داده ایم ».وی افزود« :امسال یکی از طرح هایی
سوی کمیسیون ماموریت دارم و تمام این دغدغه ها را ّ
که در دست بررسی است و برای اولین بار در ایران ،در سال 1400در مجلس حتماً به تصویب خواهد رسید،
طرح اقتصاد فرهنگ و هنر است .همه مباحث و دغدغه های دوستان هنرمند در این بخش است و من انتظار
دارم در این بخش به ما کمک کنید .هرچقدر که طرح کاربردی تر باشد رضایتمندی جامعه هدف را بیشتر به
دنبال دارد .ما نمی خواهیم پشت اتاق شیشه ای بنشینیم و طرح بنویسیم و مصوب کنیم ».این نماینده مجلس
با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیتی که موسسه هنرمندان پیشکسوت دارد اماده هرگونه حمایت از این موسسه
هستیم ،ادامه داد« :بنابراین امادگی داریم یک نشستی با هنرمندان با تجربه و پیشکسوت برگزار شود که از قبل
بر موضوع اقتصاد هنر فکر کنند و بگویند که در این زمینه از مجلس چه می خواهند و انچه که در مجلس تصویب
می شود پاسخگوی کدام بخش از نیازها باشد که بر زمین مانده است ».غالمرضا منتظری در پایان گفت« :کار
بعدی مجلس هم نظارتی است .اگر ما یک اعتباری به وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسالمی ،میراث فرهنگی،
صنایع دستی و گردشگری داده ایم ،نظارت هایمان هم جدی است .در گذشته نظارت به این شکل بود که وزیر به
کمیسیون می امد .اما ما نظارت را سه مدل تعریف کرده ایم که یکی از ان ها میدانی است و از نزدیک باید ببینیم
که وزارت فرهنگی یا ورزش چقدر هزینه کرده است .قرار شده است که به باشگاه های ورزشی برویم و پای صحبت
ورزشکاران بنشینیم و ببینیم که اگر کمکی به باشگاه پرسپولیس یا سپاهان شده است ،کجا خرج شده است .باید
برویم فیلم سینمایی و کنسرت ها را ببینیم و واقعیت ها را به دست بیاوریم».
«سر خرس» داوینچی در کریستیز لندن ۱۲میلیون دالر فروخته شد
طراحی «ســر خرس» منســوب به لئونــاردو داوینچی با
شکســتن رکورد ۱۱میلیون دالری «اســب و سوار» او روز
پنجشــنبه به مبلــغ ۱۲میلیون دالر در کریســتیز لندن
چکش خورد« .ســر خرس» در اندازه هــای هفت در هفت
ســانتیمتر گرچه بسیار کوچک اســت اما با داشتن قدمت
بیش از ۵۰۰ســال از انگشت شمار طراحی های داوینچی در
دســت مالکان خصوصی بود که سرانجام وارد حراجی ها شد
و رکورد شکســت .گران ترین طراحی کارنامه اســتاد نامدار
دوره رنســانس ایتالیا «اسب و سوار» بود که سال ۲۰۰۱با
رقم حدود ۱۱میلیون دالر فروخته شده بود .داوینچی این
شــیوه طراحی را از استادش اندریا دل وروچو اموخته بود و
«سر خرس» یکی از تقریبا ۱۰طراحی مانده از داوینچی از
۵۰۰سال پیش تا امروز اســت .این طراحی بسیار کوچک
پیش از امدن به کریســتیز لندن بارها دست به دست شده
بود؛ از جمله زمانی که در اختیار سر تامس الرنس ،نقاش و
مجموعه دار انگلیســی بود و در ۱۸۶۰هم در کریستیز ۲.۵
پونــد چکش خورده بود .بعد هم بــه کاپیتان نورمن رابرت
کالویل ،مجموعه دار اثار هنری رســید .پیش تر کارشناسان
پیش بینی کرده بودند «سر خرس» شاید بتواند در کریستیز
لندن تا ۱۷میلیون دالر هم فروخته شــود .با اینکه لنوناردو
را استاد بی بدیل نقاشی رنگ روغن می دانند اما طراحی های
او هم فراوان مشتری دارد و ارزشمند است .کارهای کوچک
او به ویژه از حیوان ها در ســال های ۱۴۰۰کشیده شده اند.
بسیاری از مردم جهان به ویژه هنردوستان داوینچی را با اثر
ماندگاری و بی نظیر «مونا لیزا» به یاد می اورند و می شناسند.
داوینچی با نقاشی ۴۵۰میلیون دالری «سالواتور موندی» تا
امروز گران ترین نقاش و هنرمند تاریخ و البته استادان دوران
قدیم اســت .گران ترین هنرمند و اثر استادان رنسانس هم
تابلویی کوچک از ســاندرو بوتیچلی است که ژانویه ۲۰۲۱
در ساثبیز ۹۲میلیون دالر چکش خورد .از دیگر رویدادهای
مهم حراجی روز پنجشــنبه کریســتیز در لندن می توان به
فروش سه میلیون دالری نسخه ای دستنویس با امضای سر
ایزاک نیوتن ،دانشــمند و ریاضیدان نامدار انگلیســی اشاره
کرد .گفته می شــود خریدار طراحی داوینچی هم یک زن و
مرد ناشناس بودند که رقیب هم نداشتند.
بزرگ ترین تندیس جهان پنج تا 10سال دیگر از بیابان های ابوظبی سر برمی اورد
همزمان با اماده شــدن شهروندان پاریسی برای خداحافظی
اخر با هنرمند و مجسمه ســاز نامدار بلغارســتانی ،واحه لیوا
در ابوظبی منتظر میزبانــی از اخرین طراحی نابغه ای به نام
کریســتو است .پروژه طاق پیروزی که کریستو پیش از مرگ
در ماه می ســال گذشــته اجرای ان را به پایان رسانده بود،
از ۱۸ســپتامبر امروز برای ۱۶روز به نمایش درمی اید .این
پروژه ای بود که هنرمند بلغاری در اوایل دهه ۱۹۶۰به ذهن
کریستو رســید و او توانست ان را با استفاده از ۲۵هزار متر
مربع پارچه و ۳۰۰۰متــر نخ قرمرزنگ اجرا کند .نکته مهم
در خلق طاق پیروزی ،بازیافت پذیر بودن تمام مواد موجود در
ان است .کریستو والدیمیرف جاواچف البته یک رویای ناتمام
هم داشت و ان ساختن بزرگ ترین تندیس جهان در امارات
متحده عربی بود؛ کشوری که سال ۱۹۷۹عاشق ان شده بود.
همین که کار اجرای طاق پیروزی به مناسبت پیروزی جبهه
غرب در جنگ جهانی اول در ماه نوامبر به پایان برسد ،توجه
همه به پروژه ای جلب می شود که اول بار در ۱۹۷۷کریستو
ایده ان را مطرح کرد؛ تندیسی شبیه سکو یا مصطبه با ۱۵۰
متر بلندی و ۳۰۰متر درازا با استفاده از ۴۱۰هزار بشکه نفت
رنگی که یاداور رنگ های معماری اســامی است .والدیمیر
یاواچف ،خواهرزاده کریســتو و مجری هر دو طرح پاریس و
ابوظبی می گوید پروژه اجرای مصطبه یا سکو در واحه لیوا در
زمانی بین پنج تا ۱۰ســال می تواند عملیاتی شود .به گفته
یاواچف ،با اینکه مصطبه همچنان در مرحله نرم افزاری است
اما مهندســی کار و تعیین مکان اجرا به پایان رســیده و کار
در استانه کلید خوردن است .کریستو و همسر فرانسوی اش
ژان-کلود بار نخست در ۱۹۷۹و دو سال پس از مطرح شده
ایده مصطبه به امارات رفتند و در انبوه ســفرهای پس از ان
لیوا را پسندیدند؛ بیابانی در ۱۶۰کیلومتری جنوب ابوظبی.
اجرای طاق پیــروزی دو بار به تعویق افتاد؛ بار اول به خاطر
النــه کردن پرنده ای در محل اجرا و بار دوم به دلیل شــیوع
3
شنبـــــه 19تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1472
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
شفافیت در ارائه امار فروش به روز فیلم ها:
امارها دیگر جنبه ناموسی ندارد!
حســین انتظامی اطالع رســانی
شفاف از امار فروش فیلم ها را در
سایت سمفا یکی از دستاوردهای
سازمان ســینمایی معرفی کرد.
رییس ســازمان ســینمایی در
توییتی با به اشــتراک گذاشتن
لینک سایت سمفا اعالم کرد که
دیگر اطالعات فروش فیلم ها و سینماهای ایران مخفی نیست و
شفاف شده است .متن توییت انتظامی به این شرح است« :تا دو
سال پیش ،اطالعات وضعیت فروش سینمای ایران (به تفکیک
فیلم و سینما) ،جنبه ناموسی داشت؛ رانت هم بود و البته ادعاها
قابلیت راستی ازمایی نداشت .امروز برخط ،قابل مشاهده است؛
بعالوه جدول اکسل .اطالعات جالبی دارد ،امتحان بفرمایید».
اطالعیه صندوق اعتباری هنر
درباره نحوه محاسبه حق بیمه و
سرانه درمان تامین اجتماعی
صندوق اعتباری هنر در خصوص نحوه محاســبه و پرداخت
حق بیمه و سرانه درمان تامین اجتماعی فصل بهار اطالعیه
ای منتشــر کرد .صنــدوق اعتباری هنــر در خصوص نحوه
محاسبه و پرداخت حق بیمه و سرانه درمان تامین اجتماعی
فصل بهار اطالعیه ای منتشر کرد .در این اطالعیه امده است:
علیرغم تنگنای مالی و بودجه ای ،تالش کردیم در این مرحله
با واریز ۱۱۵میلیارد ریال به حســاب ۳۹هزار و 361نفر از
بیمه شدگان تامین اجتماعی صندوق اعتباری هنر ،به قولی
که داده ایم عمل کنیم .در پاسخ به سوال بیمه شدگان اعالم
می شود :مبنای محاسبه حق بیمه پرداختی از سوی صندوق
تابع نوع نرخ بیمه(14 ،18و 12درصد) و اطالعیه اخیر سازمان
تامین اجتماعــی مبنی بر حذف ضریب ۲۰درصد از فرمول
محاســبه حق بیمه بوده که به حساب بیمه شدگان محترم
پرداخت شــده است .بدیهی اســت اضافه پرداختی اعضا به
سازمان تامین اجتماعی براساس برنامه ریزی این سازمان به
حساب بستانکاری پرداخت کنندگان منظور خواهد شد .بنابر
اطالعیه اخیر سازمان تامین اجتماعی ،نرخ سرانه درمان در
سال ۱۴۰۰معادل ۷۱۶۰۰۰ریال به ازاء هر نفر در ماه تعیین
شده است که برابر با لیست دریافتی از سازمان به حساب بیمه
شدگان بابت فروردین توسط صندوق واریز گردید.
الزام تهیه کنندگان
به توقف فیلمبرداری پروژه ها
در شرایط قرمز
تهیه کنندگان ملزم به توقف فیلمبرداری و تولید اثارشان
در شــهرهای وضعیت قرمز هســتند .پیــرو اطالعیه ۲۱
فروردین ماه روابط عمومی ســازمان ســینمایی مبنی بر
نحوه فعالیت پروژه ها ،بار دیگر تاکید می شود :در شهرهایی
که از ســوی ستاد ملی کرونا قرمز اعالم می شوند با توجه
به ممنوعیت تجمع ،تهیه کنندگان پروژه های سینمایی و
نمایــش خانگی ملزم به توقف فیلمبرداری و رعایت کامل
شرایط تولید در وضعیت قرمز کرونایی هستند.
رئیس مرکز موسیقی رسانه ملی:
راه اندازی شبکه اختصاصی موسیقی
در دستور کار صداوسیما نیست
کرونــا .هزینه ۱۷میلیون دالری ان را هم خود کریســتو از
محل فروختن اثارش تامین کرد .قرار است مصطبه در واحه
لیوا هم بدون سرمایه گذاری دیگران و با تکیه بر سرمایه خود
هنرمند اجرا شود .همان گونه که ایفل نماد و نشانه پاریس و
فرانسه اســت ،مصطبه هم نماد ابوظبی و امارات خواهد بود
و یاوچف ۴۸ســاله قول داده ان را پیــش از مرگ به پایان
برساند .مصطبه در دوران مصر باستان نوعی ارامگاه بود که با
دیوارهای شیب دار بیرونی ساخته می شد .در عربی ،مصطبه
را ســکویی بزرگ می گویند که از دور شبیه تخت پادشاهان
به چشم می اید.
رئیس مرکز موسیقی رسانه ملی با رد یک شایعه بیان کرد که
راه اندازی شبکه اختصاصی موسیقی چه در بستر شبکه های
سراســری و چه پلتفرم های مجازی در دســتور کار نیست.
محمدمهدی نراقیان رئیس مرکز موســیقی رسانه ملی خبر
راه اندازی تلویزیون خصوصی موســیقی را دقیق ندانست و
تصریح کرد :ســازمان صداوســیما در حال حاضر سیاست و
برنامه ای برای راه اندازی شــبکه اختصاصی موسیقی ،چه در
بستر شبکه های سراسری و چه پلتفرم های مجازی ندارد و در
اینده نیز چنین موضوعی در دستورکار نخواهد بود .وی با رد
برخی گفته ها و فضاسازی ها دراین باره در فضای مجازی تاکید
کرد :هر اتفاقی در این حوزه قرار باشد روی دهد ،در چارچوب
سیاست های کالن نظام ،سازمان و رهنمودهای ریاست سازمان
خواهــد بود که بر همین سیاســت گذاری کالن تاکید دارد.
نراقیان با بیان اینکه اخبار ،اطالعات ،برنامه ها و سیاست های
رسانه ملی به صورت رسمی از سوی حوزه های مسئول و روابط
عمومی ســازمان و از طریق مجاری رسمی اعالم می شود ،بر
توجه به این امر در گمانه زنی ها و اطالع رسانی ها تاکید کرد. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شــماره • 1472شنبه19تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:09
20:23
20:44
04:10
05:55
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
ان که فردا را از عمر خویش بشمارد،
مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
اصول کافى :ج ،۳ص ،۲۵۹ح۳۰
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گر دست رسد در سر زلفین تو بازم
چون گوی چه سرها که به چوگان تو بازم
زلف تو مرا عمر دراز است ولی نیست
در دست سر مویی از ان عمر درازم
خبر
صنایع دستی از مالیات بر
ارزش افزوده معاف شد
بر اساس ابالغیه قانون مالیات بر ارزش افزوده
از ســوی رئیس جمهوری ،صنایع دســتی از
پرداخــت مالیات بر ارزش افزوده معاف شــد.
یکــی از منابع مهم درامد دولت ها ،درامدهای
مالیاتی ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است.
تجربه تدویــن و اجرای قانون مالیات بر ارزش
افزوده در سال های اخیر در کشورهای متعدد
نشــان می دهد که این نظام مالیاتی یک منبع
درامــد قابل اتکا برای دولت اســت و یکی از
مزیت هــای ایــن مالیــات ســادگی وصول و
پرداخت ان نسبت به سایر انواع مالیات ها مثل
مالیات شرکت ها است.
مزیتی که باعث شــده اســت به عنوان رایج
تریــن نوع مالیات شــناخته شــود .همچنین
مالیات ارزش افزوده بــه دلیل مزایای دیگری
از جمله درامدزایی زیاد و مهم ترین ان کاهش
وابستگی هرچه بیشــتر درامد دولت به نفت،
یکی از بهترین نظام های مالیاتی غیر مستقیم
شناخته شده است .و حاال یک خبر خوب برای
فعاالن عرصه صنایع دستی در سراسر کشور...
بر اســاس ابالغیه قانــون مالیات بــر ارزش
افزوده توســط رئیس جمهور ،صنایع دستی از
پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شــدند.
بر اساس بند ۱۴ماده ۹فصل سوم معافیت ها،
صنایع دســتی تولید داخــل موضوع ماده یک
قانون حمایــت از هنرمندان ،اســتادکاران و
فعاالن صنایع دســتی مطابق فهرســتی که تا
پایان دی ماه هر ســال توســط این وزارتخانه
پیشــنهاد می شــود و به تصویــب وزیر امور
اقتصادی و دارایی می رسد از پرداخت مالیات
بر ارزش افزوده معاف است.
شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان گردشگری
بیمه دوهزار راهنما از بین ۱۴هزار نفری که کارت راهنمای گردشگری دارند،
اغاز شده است .دولت پس از دو دهه پیگیری سرانجام بودجه حمایتی را به
بیمه جامعه کوچکی از این گروه بزرگ اختصاص داده است .با این حال ،روند
اجرای ان در اغاز با ابهام ها و سوءبرداشــت هایی مواجه شده است .محسن
حاجی سعید ـ رییس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ـ که
پیگیر امور بیمه راهنمایان شده است ،در یک نشست مجازی که تعدادی از
راهنماهای گردشگری نیز حضور داشتند و درحالی که گروه معترض دعوت
شده ،اما غایب بودند ،به برخی از این ابهام ها پاسخ داد .او با مرور فرایند تصویب
بیمه راهنمایان گردشگری در مجلس و عملکرد سازمان برنامه و بودجه در
جریان بیمه راهنمایان در سال ۹۹که اجرای ان را به تعویق انداخت ،درباره
جریان تصویب اعتبار بیمه در الیحه بودجه ،۱۴۰۰توضیح داد :متاســفانه
متوجه شــدیم در الیحه بودجه ۱۴۰۰دوباره بودجه حمایتی دولت حذف
شــده است .مجبور شدیم دادخواهی ای را نسبت به وزارت میراث فرهنگی
انجام دهیم که نمایندگان هم از این موضوع حمایت کردند و طرح پرسش
شد که چرا در این موضوع تعلل شده و چرا حمایت نکرده اند .ما تقریبا پنج
ماه پایانی سال ۹۹را فقط در سازمان برنامه بودجه ،تامین اجتماعی و مجلس
گذراندیم و تا اخرین روزهای سال ابهام وجود داشت .در نهایت ،این الیحه
بدون رای مخالفی در مجلس تصویب و دولت مکلف شد در بودجه ۱۴۰۰
از راهنمایان گردشگری حمایت کند .حاجی سعید درباره نقدهایی که نسبت
به اطالع رســانی ضعیف بیمه راهنمایان گردشگری شده است ،اظهار کرد:
تمام فرایند بیمه از طریق کانون و انجمن های سراسر راهنمایان گردشگری
اطالع رسانی شده است .ما سال ۹۸فراخوان دادیم و از دو گروه راهنمایانی که
مستقل و یا عضو انجمن ها هستند و خود را مشمول بیمه می دانند ،خواستیم
که مراجعه کنند .به خاطر ندارم اطالع رسانی ضعیف بوده باشد.
۶۰۰نفر بر چه اساس بیمه شدند؟
ویهمچنینتاکیدکرد:مزیتبیمهبرایهمهراهنمایانمطابقباشاخص های
تعیین شده است و عضویت در کانون یا جامعه و هر تشکل دیگری ،شرط بیمه
راهنمایانگردشگرینیست.نرجس الساداتفقیهـمسوولکمیتهبیمهکانون
راهنمایان گردشگری ـ در این میان توضیحاتی را اضافه کرد :طبق نام ه وزارت
میراث فرهنگی و گردشگری با همراهی تشکل های موجود ،شاخص هایی
درنظر گرفته شد و به استان ها ابالغ کردند .در سال ۹۸تعداد افراد واجد شرایط،
بررسی و رایزنی برای بیمه دوهزار راهنما انجام شد .در سال ۹۹بودجه بیمه با
ابهام مواجه شد و با رایزنی های فشرده در سه ماه پایانی سال گذشته ،مشکل
رفع و کار بیمه از خردادماه امســال شروع شد .اطالع رسانی نیز از فروردین
ماه امسال اغاز شده بود .وی اضافه کرد :پیشینه ای برای بیمه راهنمایان در
کشوروجودنداشت،بنابرایننیازبوددستورالعملیبرایفرایندبیمهراهنمایان
تدوین شود .در سال گذشته تفاهم نامه ای با سازمان تامین اجتماعی بستیم
و اکنون بیشتر شعب این سازمان توجیه شده اند و پرونده بیمه بیش از ۶۰۰
راهنما درحال بررسی است .همه این راهنماها عضو انجمن ها نیستند ،تعدادی
از ان ها از استان هایی هستند که هیچ انجمن و تشکلی در ان جا وجود ندارد.
او تاکید کرد :ما عضویت و غیرعضویت در انجمن ها را مالک عمل قرار ندادیم،
اگر این موضوع را دستمایه بیمه قرار دهیم نقض حقوق بشر است .در ادامه،
حاجی سعید در پاسخ به این پرسش که با توجه به ارائه نام دوهزار راهنما به
سازمان تامین اجتماعی از سوی معاونت گردشگری و همزمان ،بررسی پرونده
۶۰۰راهنما که از ســوی این تشکل به تامین اجتماعی معرفی شده اند ،ایا
شاهد نوعی موازی کاری هستیم و تفاوت این دو فهرست و اقدام در چیست؟
گفت :ما سال گذشته به اطالع وزارت گردشگری رساندیم که باید با کمک
یکدیگر اسامی دوهزار راهنما را احصاء کنیم ،چون در بودجه سقف این تعداد
تعیین شده است .در دی ماه شاخص هایی تعیین کردیم که براساس ان ،این
دوهزار نفر شناسایی شوند .این شاخص ها با پشتوانه ای تعیین شده که در
اینده مورد سوءاســتفاده قرار نگیرد و به حذف بودجه حمایتی بیمه منجر
نشود .وی با تاکید بر این که برای معرفی راهنمایان به سازمان تامین اجتماعی،
استناد به فهرست دوهزارنفره وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شده است،
افزود :کسانی که بیمه می شوند براساس هماهنگی بین انجمن های استانی
با ادارات کل معرفی شــده اند .این مدت ،برخی مدعی شده اند اطالع رسانی
نشده است و جا مانده اند .از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درخواست
کردیم در فهرست بازبینی داشته باشد .بنابراین هیچ موازی کاری وجود ندارد
و هماهنگی صددرصدی اســت .اگر اطالعاتی خالف این مطرح می شود و
مدعی اند برخی محروم شده اند ،درست نیست .هیچ کسی نمی تواند محروم
شده باشد ،مگر این که خودش را محروم کرده باشد .رییس کانون انجمن های
صنفی راهنمایان گردشگری درباره بی اطالعی مسووالن معاونت گردشگری از
پیگیری هایکانونوبیمه ۶۰۰نفرازاینطریق،گفت:نمی دانماینبی اطالعی
از کجا ناشی می شود ،چون با برخی از این مسووالن جلسه و مکاتباتی داشتیم
و همه اطالعات را در اختیار ان ها گذاشتیم .شاید بی اطالعی ان ها درباره این
است که چه کسانی از ان دوهزار نفر که به سازمان تامین اجتماعی معرفی
شده اند در بین ۶۰۰نفری هستند که بیمه شده اند .این افراد کسانی هستند
که در فهرست ارسالی وزارت و تشکل های کانون و جامعه راهنمایان بوده اند و
ان چه تشکل ها دنبال می کنند اتفاق افتاده است .وی تاکید کرد ۶۰۰ :نفری
که بیمه شده اند براساس فهرست پاالیش شده وزارتخانه است .اگر فردی بیمه
شده ،اما نامش در فهرست اصلی نبوده است ،وزارتخانه اعالم کند ان فرد را
خارج می کنیم .از طرفی ،سازمان تامین اجتماعی سال ها داری سامانه بوده و
به این سادگی نمی توان افراد را بیمه کرد .هیچ اختالفی بین این فهرست ها
نیست .او درباره این که بودجه بیمه از کجا تامین می شود ،اظهار کرد :بخشی
از این بودجه ،حمایتی دولت است که ۲۰درصد از ۲۷درصد مبلغ بیمه را
دولت و هفت درصد مابقی را راهنمای گردشگری پرداخت می کند .وی در
پاسخ به این ابهام که با توجه به پیگیری بیمه راهنمایان از سوی بخش های
مختلف،ازوزارتخانهتاتشکل ها،دقیقاطرفسازمانتامیناجتماعیکدامیک
از این بخش ها است و راهنماها باید برای بیمه به کجا مراجعه کنند؟ توضیح
داد :بیمه یک پروژه بود که کانون انجمن های راهنمایان گردشگری زیر نظر
وزارت کار دنبال کرد و به نتیجه رساند .در این راستا حمایت هایی داشتیم و
از سمتی ،وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی در این زمینه
نقش افرینی هایی کرد ،اما در اجرایی کردن بیمه تشکل های بخش خصوصی،
مثل دیگر گروه ها بیمه را پیگیری می کنند .دیگر گروه ها هم به همین شکل
کارشان را دنبال می کنند .شاید ابهام در این باشد که چرا دولت این کار را انجام
نمی دهد .دولت اصال نباید وارد این مسائل شود .دولت در برنامه شش توسعه
به کوچک سازی و برون سپاری مکلف شده است.
دولتکارفرمایبیمهراهنمایاننیست
حاجی ســعید افزود :کارفرما در بیمه دولت نیست ،چون زیر بار این مسائل
نمی رود .در بودجه هم حمایتی با بیمه برخورد شــده است و باید کارگزاری
متولی امور بیمه ای،
این میان قرار گیرد .سازمان تامین اجتماعی هم به عنوان
ِ
نقش خود را ایفا می کند و معموال برای این که مراجعات سازمان دهی شــده
باشد تشکل های صنفی را به رسمیت می شناسند .این رویه معمول در سازمان
تامین اجتماعی است .ارش نوراقایی از پژوهشگران و کارشناسان گردشگری
و رییس اسبق کانون راهنمایان گردشگری ،در تایید اظهارات حاجی سعید،
گفت :در دورانی که ریاست کانون را به عهده داشتم و موضوع بیمه را پیگیری
می کردیم ،در جلسه ای با اقای سلطانی فر ـ رییس وقت سازمان میراث فرهنگی
و گردشگری ـ در خصوص این که دولت در بیمه باید کارفرما باشد ،صحبت شد.
ایشان جواب دادند اگر از فردا تمام راهنمایان در سازمان من کارت می زنند و
همه ان چه را توقع دارم انجام می دهند ،ان ها را بیمه می کنم .دولت نمی خواهد
و قرار نبود کارفرمای بیمه باشــد .حاجی سعید در پاسخ به این سوال که ایا
بیمه راهنمایان فقط از سوی یک تشکل که کانون باشد پیگیری می شود؟
اظهار کرد :من در جریان اقدامات تشکل های دیگر نیستم ،اما هیچ منعی برای
تشکل های دیگر که جایگاهی تعریف شده دارند ،برای پیگیری بیمه ان دوهزار
نفر که در فهرســت وزارتخانه اســت ،ایجاد نکرده ایم .تالش ما در این مدت
فقــط این بود که بیمه راهنمایان را اجرایی کنیم و فکر کردیم حداقل یکی
از دغدغه هــای صنفی ان ها را برطرف کنیم .هیچ محدویتی برای افراد قائل
نیستیم ،مگر این که وزارتخانه این افراد را در فهرست بیمه لحاظ نکرده باشد.
ساختار کانون هم شفاف است .وی ادامه داد :نگرانی هایی که از سوی برخی
مطرح می شود امروز دیگر دغدغه ما نیست ،چون بیمه راهنمایان گردشگری
اجرایی شده است ،ما االن دنبال تثبیت بیمه هستیم .باید وحدت کالم داشته
باشیم تا ابزاری برای قانون گذار نشود که درست اجرا نشده است .هدف کانون
این بود که راهنمایان در کشور مشمول حمایت دولت در بیمه شوند و همه
راهنمایان فارغ از این که عضو تشکلی هستند یا نیستند ،بیمه شوند.
چه خالف و انحرافی در بیمه شده است!؟
او برخی اظهارات درباره محرومت راهنمایان از بیمه را نوعی نشــر اکاذیب
دانست و اظهار کرد :برای تثبیت بیمه در بودجه باید مراقب باشیم و خالف
واقع نگوییم .ادعای محرومیت ،خالف واقع اســت .تشکیالت شان دیر اقدام
کرده است .می گویند ما راهنمایان غیرفعال را بیمه کرده ایم یا بیمه به انحراف
رفته است؛ این ها خالف است ،چه انحرافی صورت گرفته است؟ رییس کانون
انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری به نگرانی دیگری اشاره کرد و افزود:
به واسطه خروج راهنما به دنبال بیکاری مطلق در یک سال گذشته با کمبود
راهنما براساس ظرفیت روبه رو هستیم .هیچ نگرانی براساس بودجه و تعداد
راهنماها نمی بینم .اگر کسی خود را مشمول می داند به ادارات کل استان ها
مراجعه کند تا این افراد را به ســرعت از طریق فهرســت به روزشده وزارت
گردشگری بیمه کنیم .حتی با وزارت صحبت کردیم در شاخص ها انعطاف
به وجود اوریم و در اســتان های محروم که سابقه کار راهنماها کمتر است
اضافه کنیم .حاجی سعید در پاسخ به این تناقضات که از یک طرف به راهنماها
هشدار داده می شود از بیمه جا نمانند و از طرف دیگر ،گفته می شود ممکن
است این فهرست تکمیل نشود و با کمبود راهنما برای بیمه مطابق فهرست
دوهزار نفر مواجه شــوید ،چون به دلیل بیکاری ،نیروی ماهر از این شاخه
جدا شده است ،گفت :دوهزار نفر را که به زور نمی توان بیمه کرد .تعداد قابل
توجهی از افرادی که در فهرست دوهزار نفر وزارتخانه هستند ،بیکار شده اند و
اکنون در جای دیگر مشغول به کار شده اند و تحت پوشش بیمه هم هستند.
بنابراین ان فهرست به به روزرسانی نیاز دارد ،چون در دی ماه سال گذشته
تهیه شده است.
دلگیری و کینه به درد ما نمی خورد
نوراقایی در ادامه این اظهارات گفت :خود وزارت مگر نسبت به اقدام کانون و
بیمه راهنمایان اظهار بی اطالعی نمی کند ،از طرف دیگر مگر خودش دوهزار
نفر را به سازمان تامین اجتماعی معرفی نکرده است ،مگر کارت راهنما در
این وزارتخانه تایید صالحیت نمی شود ،چرا این وزارتخانه به ان دوهزار نفر
اطالع نمی دهد؟ وزارتخانه یک جا ایستاده است تا اگر مشکلی بین تشکل ها و
صنف ها ایجاد شود در ساحل عافیت بماند و دعواها را به تشکل ها واگذار کند
و یک جایی که قرار است صالحیت تایید کند خودش را جلو اندازد .اگر این
وزارتخانه سند باالدستی دوهزار نفر است ،حتی اگر به یک نفر از این فهرست
اطالع داده نشود ،در وهله اول گنهکار خود وزارتخانه است ،نه این که کانون از
جیب خود هزینه کند ،اطالع رسانی هم کند ،برای بیمه د ِر خانه راهنما برود
و دســت اخر هم محکوم شود که راهنما از بیمه بی اطالع مانده است!؟ وی
افزود :متاســفانه وزارتخانه هرگز حاضر نشده اختالف اصناف را بشوند و در
رودربایستی گیر کرده است .نوراقایی همچنین بیان کرد :دلگیری ،کینه و
کدورت به درد ما نمی خورد .مهم این است که بیمه اتفاق افتاد و راهنماها از
این فرصت استفاده کنند.
رونمایی کتاب «فقه نظام مالیاتی اسالم»
اثری از پژوهشگران موسسه فقاهت و تمدن اسالمی
رونماییکتاب«فقهنظاممالیاتیاسالم»چهارشنبه 16تیردرسالناجتماعات
موسسه فقاهت و تمدن اسالمی برگزار شد .این کتاب اثری از پژوهشگران این
موسسه تحت نظر استاد محمدتقی اکبرنژاد می باشد .در ابتدای این نشست
حجت االسالم جواد عبادی مدیر موسسه اموزش و تحقیقات کاربردی فقه
اقتصادی گفتند :امروزه مسائل مالی جزو یکی از ضرورت ها شده است و از
طرفی هم ،معامالتی پدید امده اســت که سابقه نبود و این نیاز بیشتر به
ضرورت عمق پیدا کردن اندیشمندان حوزه به این عرصه را می طلبد .وی با
بیان اینکه در زمینه اقتصادی بعد از انقالب هیچ تحولی صورت نگرفته است
ادامه دادند :قانون عملیات بانکی بدون ربا بعد از 5سال از انقالب تدوین شد؛
یعنی هنوز پنج سال بعد از انقالب خبری از ان نبود و حتی بعدها نیز در عرصۀ
اجرا ،شاهد توفیقاتی نبودیم .ایشان تاکید کردند تغییرات مالی و اقتصادی بعد
از انقالب ،روبنایی بود و ساختار غیر اسالمی اقتصاد دست-نخورده باقی ماند .تا
االن هم از جهت ساختاری اتفاق خاصی نیفتاده است و در همان ریل گذاری
اقتصاد لیبرالی حرکت می کنیم .حجت االسالم عبادی با ضروری دانستن
تحول و انقالب در اقتصاد کشور گفتند :امروزه بیشتر فقه را در خدمت نظام
سرمایه داری می گیرند تا استفاده از مبانی عمیق فقهی .تا جایی که نظام
سرمایه داریِ امروز ،از فقه تنها به عنوان سنگر استفاده می کند .مثال در نظام
بانکی امروز عملیاتی کردن حقیقی عقد مضاربه امکان پذیر نیست درحالی
که با راه های غیرمبنایی از فقه سوءاستفاده کرده و پشت ان کار خودشان را
انجام می دهد .ایشان با بیان این نکته که امروز مسوولین بانکی و اقتصادی
تنها حوزویانی را می-پذیرند که دست به ساختار نظام اقتصادی و بانکی نزنند
گفتند :فقیه نباید هموارکنندۀ راه برای شرعی کردن ظاهری نظام سرمایه
داری باشــد .متخصصین حوزوی باید از فرصت پیش امده توسط انقالب
اســامی نهایت استفاده را کرده و برای اراۀه مدل ،جهت مسائل حاکمیتی
همت کنند .در ادامه این نشست دکتر سعید توتونچی دکترای اقتصاد و مدیر
ّ
کل امور استان های وزارت امور اقتصادی و دارائی ،که از طریق ویدئو کنفرانس
سخنران دیگر این نشست بود گفتند :جای این اثر در گفتمان مالیات اسالمی
خالی بود .بومی کردن مالیات یکی از ضروریات جامعه اسالمی و شیعی ما
است .وی با بیان اینکه مالیات ،موضوعی تخصصی و بین رشته ای است تاکید
کردند در کنار نظر اقتصاددانان و حقوقدانان در این زمینه ،دیدگاه فقه و فقیه
نیز باید کامال روشن باشد .ایشان وظیفۀ مالیات را تامین بودجه کشور ،توزیع
عادالنۀ ثروت و تنظیم گری دانسته و افزود متاسفانه در قوانین مالیاتی ما ،رگه
های نقش توزیع ثروت و تنظیم گری کم دیده می شود و بیشتر تامین مالی
دولت پررنگ شده است .و برای همین است که مثال حوزه بهداشت عمومی یا
اموزش در ارائۀ خدمات بهتر و رایگان موفق نبوده است .در بخش تنظیم گری
نظام مالیاتی که تقسیم و توسعۀ فرصت ها با استفاده از نظام مالیاتی توسط
دولت ها می باشد توفیق چندانی نداشتیم .دکتر توتونچی افزودند حتی نظام
مالیاتی ما در تامین مالی نیز ضعیف عمل کرده است و از ظرفیت های موجود،
اســتفادۀ حداقلی کرده است .ایشان به یکی از ضعف های سیستم مالیاتی
یعنیشیوعمعافیتهایمالیاتیبهصورترانتی،افزودند:ضعفسیستمهای
اطالعاتی و عدم شفافیت در نظام مالیاتی ما به چشم می-خورد .این درحالی
ممیزی مالیاتی باید اطالعات دقیقی از جامعۀ
اســت که برای تشخیص و ّ
هدف باشــد در حالی که چنین مهمی مورد غفلت واقع شــده است و این
باعث ضایع شدن خیلی از منابع مالیاتی ما شده است .وی در پایان سخنانش
با تشــکر از موسسه فقاهت و مولفان این اثر فقهی ،گفتند :از این اثر فاخر
حتما در جلسات اندیشمندان اقتصادی و همچنین صاحب نظران اقتصادی
در مجلس شورای اسالمی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت .در ادامه این
مراسم حجت االسالم و المسلمین محمدتقی اکبرنژاد تولیت موسسه فقاهت
و تمدن اســامی گفتند :ما در این کتاب در مقام تدوین ایین نامه نبودیم
بلکه در حوزۀ تخصصی خودمان با استفاده متون دینی عناوین و مباحثی که
ظرفیت ارتباط با مالیات اسالمی را دارد را بررسی کرده و انها را باهم و در کنار
هم از منظر حاکمیت و البته در ظرف مدرنیته دیده ایم و اینها را به صورت
پیوسته و در یک ساختار و شاکله نشان داده ایم .ایشان ادامه دادند این اثر
خواهد توانست به عنوان منبعی برای اقتصاددانان باشد که حلقۀ اتصال انها به
منبع اولیه باشد .یعنی این کتاب در حقیقت انچه از کتاب و س ّنت خروجی
گرفته است در اختیار ایشان قرار می دهد .وی تاکید داشتند این اثر به جایی
رسیده بود که قابل ارائه باشد یعنی اثری باشد که نتوان از ان کم کرد ،اگرچه
ظرفیت متکامل شدن را نیز در دوره های بعدی دارد .استاد اکبرنژاد با بیان
اینکه فقه خروجی اصول و روش ها اســت گفتند :در عرصۀ روش و روش
شناسی وقتی تغییر و ارتقاء صورت می گیرد این مساله خود را در فقه نشان
خواهد داد و اختالف روشی اختالف در نتایج فقهی را به همراه خواهد داشت.
تولیت موسســه فقاهت و تمدن اسالمی به عدم توان سیستم اجتهادی و
اصول موجود در ورود به عرصه های مهم و حاکمیتی و نوظهور اشاره کرده
و گفتند :قواعدی که در این سیستم وجود دارد فاصلۀ زیادی با واقعیت ها و
مسائل عینی دارند .مثال مباحث حجت فقط در حوزۀ کلیات بحث می کند و
این حجت بودن ظواهر تا برسد به مسائل جدید فاصلۀ بسیاری دارد .ایشان
ادامه دادند :برای مثال در اصول موجود مایز و مالک تشخیص احکام شرعی
ثابت با احکام حکومتی و متغیر بحث نشده است در حالی که مثال فهمیدن
اینکه انحصار زکات در موارد ن ُه گانه یا عدم ان حکم شــرعی ثابت است یا
حکم حکومتی بسته به این مالک ها است .یا اینکه عدد یک پنجم در خمس
حکم شرعی است یا حکومتی؟ اصول فقه موجود ابدا وارد چنین فضاهایی
نشده است .در این سیستم به مسائلی پرداخته شده است که قدم اول ورود
به حوزه استنباط است در حالی که قواعد زیادی برای بعد از ان وجود دارد
که دیده نشده است .وی افزود :حوزه ما از ضعف متد اجتهاد رنج می برد و
این مهم تاثیرش را در ورود به عرصه هایی که گفتیم نشان داده و می دهد.
ایشان در پایان این نشست با گالیه از اینکه حوزه مدعی ازاداندیشی است اما
در عمل خالف ان را نشان می دهد گفتند :موسسه ما که مبتنی بر روش
های کامال اجتهادی و فقاهتی و روشن نظریات علمی را مطرح کرده است اما
حوزه موضعی عالمانه در مقابل این مجموعه نداشته است .وی اشاره کرد حتی
در همین مورد کتاب «فقه نظام مالیاتی اسالم» نیز به عمد سعی در بایکوت
خبری ان داشته و تالش می کردند که دیده نشود .استاد اکبرنژاد افزودند :این
گونه مواضع غیر علمی و غیر عالمانه هرگز در ارادۀ این مجموعه خللی وارد
نخواد ساخت زیرا ما با اخالص و اعتقاد به خدمت به دین خدا و امام عصر(عج
و معتقد به شعارهای سال 57انقالب اسالمی وارد این عرصه شده ایم. صفحه 4