روزنامه هنرمند شماره 1470
روزنامه هنرمند شماره 1470
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سه شنبه 15تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1470صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
سازمان سنجش
متخلفان احتمالی کنکور
۱ ۴۰۰را معرفی کند
مدیرکل موزه ها:
موزه ها باز نبودند
که تعطیل شوند
انتظارات مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از دولت و رئیس جمهور جدید؛
عکس :لیال ابراهیمی
رییسجمهور و وزیر ارشاد
منتی بر سر اهالیهنر ندارند
لزوم توجه اقای رییسی به انتخاب وزیر کاربلد ،اگاه و نزدیک به فرهنگ و هنر
محمد اطبایی در پی راهیابی جشنواره فیلم کوتاه تهران
در لیست اسکاری ها مطرح کرد:
ضرورت تشخیص جشنواره های
جعلی و نامعتبر پیش از گذشته
گیشه امریکا
در انحصار کمپانی یونیورسال
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
صداوسیما در انحصار سلبریتی ها؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
داور
منتقدایرانی َ
فیپرشیجشنواره کنشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ُ
توجه به بعد بین الملل جشنواره
تئاتر کودک و نوجوان ضروری است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
تلو یز یون نیمکت
ذخیره فوتبالی ها نشود!
وز یر فرهنگ و ارشاد اسالمی :
بهتر ین فیلم های درام دهه 2010
میالدی که باید تماشا کنید
اسداهلل یکتا بازیگر قدیمی سینمای ایران:
می ترسیدم بعد از انقالب
خانه ام را مصادره کنند
سینما3.
CINEMA
سینما3.
CINEMA
کاوه یغمایی پس از ۵سال البوم
منتشر می کند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی :
سه شنبـــــــه 15تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1470
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
سازمان سنجش متخلفان احتمالی
کنکور ۱۴۰۰را معرفی کند
یک عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس شورای اسالمی با اشاره
به شایعاتی مبنی بر وقوع تخلفاتی در کنکور ۱۴۰۰تاکید کرد که پیدا
کردن متخلفان اســان است و حتما با ان ها برخورد می شود .مهرداد
ویسکرمی،عضوکمیسیوناموزشوتحقیقاتمجلسشورایاسالمی
در صفحه شــخصی خود در توییتر نوشت« :پس از شایعات تخلف در
کنکور ۱ ۴۰۰به عنوانناظر مجلس در شورای سنجش ،از دکتر خدایی
خواستم ضمن روشنگری ،متخلفان احتمالی را به مراجع قضایی و مردم
معرفی نمایند .وقوع تخلف موردی در ازمون با این گستردگی محال
نیست .اما کلیت کنکور سالم ،پیدا کردن متخلفان اسان و برخورد با
انها حتمی است ».کنکور سال ۱۴۰۰از روز چهارشنبه( ۹تیر) با رقابت
داوطلبان گروه ازمایشی هنر اغاز شد و شنبه ( ۱۲تیر) با رقابت داوطلبان
گروه ازمایشی زبان های خارجی به پایان رسید.
منتقد ایرانی داور
فیپرشی جشنواره َکن شد
حامد سلیمان زاده به عنوان یکی از داوران
فیپرشی در هفتاد و چهارمین جشنواره
بین المللی فیلم کن فرانسه معرفی شد.
حامد ســلیمان زاده نویسنده ،منتقد و
مدرسبین المللیسینمابادعوترسمی
کالوس اِدِر ،دبیر فدراسیون بین المللی
منتقدان فیلم جهان (فیپرشــی) روی
صندلی داوری بخش «دو هفته کارگردانان» و «هفته منتقدین» هفتاد
و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن می نشیند .همکاران او
در این بخش استیو ســول ِر میرال ِس از اسپانیا و بارابارا لو ِری از فرانسه،
از منتقدان سرشناس سینمای جهان هستند .پیش تر نام هایی همچون
عباس کیارستمی ،نیکی کریمی ،کتایون شهابی و ...به داوری این رویداد
مهم سینمایی جهان دعوت شده بودند و سلیمان زاده نخستین منتقد
ی است که داور فیپرشی در کن شده است .فدراسیون بین المللی
ایران
منتقدان فیلم جهان (فیپرشی) در سال ۱۹۳۰تاسیس شد و در بیش از
۵۵کشور جهان عضو دارد .هفتاد و چهارمین دوره جشنواره بین المللی
فیلم کن فرانسه در تاریخ ۱۵تا ۲۶تیر ۶( ۱۴۰۰تا ۱۷جوالی )۲۰۲۱
به شکل فیزیکی برگزار می شود.
کاوه یغمایی پس از ۵سال البوم
منتشر می کند
کاوه یغمایی پس از پنج سال ،با انتشار البومی به نام «ادم های شب زده»
به عرصه موسیقی بازمی گردد .چهارمین البوم استودیویی کاوه یغمایی
به نام «ادم های شب زده» قرار است چهاردهم تیر ماه منتشر شود .این
البوم شامل هشت قطعه باکالم است که با همکاری چهره های متفاوت
موسیقیتولیدشدهاست .میثمیوسفی،علیرضااذر،مسعودمیردامادی،
مزدا شــاهانی ،امید اطهری نژاد ،کوشا دلشاد و فرید نیکفام در بخش
ترانه های این البوم حضور دارند .موسیقی و تنظیم تمام قطعات برعهده
خود یغمایی بوده است .همچنین نیلوفر فرزندشاد ،ساتگین یغمایی،
دنیل ادیر ،برایان پولسن ،دیوید اسپایدل و شین گاالس دیگر نوازندگان
این البوم هستند .اخرین البوم این خواننده به نام «منشور» سال ۹۵
منتشر شده بود« .مترسک» ( )۸۲و «سکوت سرد» ( )۸۶عناوین دیگر
البوم های یغمایی است.
توجهبه ُبعدبین المللجشنوارهتئاترکودکونوجوانضروریاست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی توجه به بُعد بین المللی جشنواره را ضروری دانست و تاکید کرد :از این مزیت باید
در راستای رشد سطح تئاتر کودک و نوجوان بهره گرفت؛ بهبود کیفیت اثار تولید شده در حوزه کودک و نوجوان،
در ارتقای سطح تئاتر بزرگسال هم تاثیر بسزایی دارد .سیدعباس صالحی در نشست امضای تفاهم نامه برگزاری
جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با همکاری استانداری همدان و معاونت امور هنری بر اهمیت
حوزه تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد .عضو شورای عالی انقالب فرهنگی گفت :برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر
کودک و نوجوان نیازمند توجه دقیق به همه جوانب و دیدگاه کارشناسی است و اسیب شناسی دوره های گذشته
می تواند در زمینه ارتقای کمی و کیفی سطح جشنواره تاثیرگذار باشد.
تاکیدبرفعالیتدائمبخشپژوهشدبیرخانهجشنواره
وی توجه به بعد بین المللی این جشنواره را ضروری دانست و خاطرنشان کرد :از این مزیت باید در راستای رشد
سطح تئاتر کودک و نوجوان بهره گرفت؛ بهبود کیفیت اثار تولید شده در حوزه کودک و نوجوان ،در ارتقای سطح
تئاتر بزرگسال هم تاثیر بسزایی دارد .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در ادامه خواست دبیرخانه جشنواره در بخش
پژوهش تئاتر کودک و نوجوان نیز فعالیت دائم داشته باشد.
امادگی همدان برای برگزاری این جشنواره
در ادامه این جلسه سیدسعید شاهرخی اســتاندار همدان نیز ضمن اعالم امادگی همدان برای برگزاری این
جشنواره ،تصریح کرد :این استان تجربه ،ظرفیت و پتانسیل باالیی در برگزاری جشنواره ها و برنامه های بزرگ
ملی و بین المللی دارد .توانمندی قابل توجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی همدان برای برگزاری رویدادهای
بزرگ بین المللی از جمله جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و جشنواره فیلم های کودکا ن و نوجوانان به خوبی گواه
این موضوع است .حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسالمی هم با تاکید بر سابقه و
تجربه درخشان همدان در حوزه فرهنگ و هنر ،یاداور شد :تالش استان برای برگزاری این جشنواره بین المللی
در سطح مطلوب ،باعث افتخار بوده و قابل تقدیر است .به همین منظور برای حمایت های همه جانبه در برگزاری
جشنواره امادگی الزم را داریم.
تاکیدبرلزومبرنام هریزیبرایبهره برداریحداکثری
در بخش پایانی این جلسه سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با تاکید بر
لزوم برنام هریزی برای بهره برداری حداکثری از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به ویژه در بخش گردشگری ،افزود:
برگزاری این جشنواره شناخته شده ،نیازمند مشارکت همه دستگاه های اجرایی مرتبط در استان است .باید برای
تبدیلجشنوارهبین المللیتئاترکودک ونوجوانبهعنوانیکبرندفرهنگیوهنریبرایهمدان،برنامه ریزی های
کارشناسیصورتبگیرد.تفاهمنامهتمدید ۵سالهمیزبانیهمدانبرایبرگزاریجشنوارهبینالمللیتئاترکودک
روز گذشته در مراسمی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،سیدسعید شاهرخی استاندار
و حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان ،امضا شد .بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و
نوجوان ابان سال ۹۸به دبیری مجید قناد و با حضور ۵۲نمایش از ۱۳استان کشورمان و هفت کشور خارجی
در همدان برگزار شد .این تفاهم نامه به منظور برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان
از سال ۱۴۰۰تا ۱۴۰۲به مدت سه دوره میان استانداری همدان و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی به امضا رسید.
محمد اطبایی در پی راهیابی جشنواره فیلم کوتاه تهران در لیست اسکاری ها مطرح کرد:
ضرورت تشخیص جشنواره های جعلی و نامعتبر پیش از گذشته
یک پخش کننده بین المللی فیلم معتقد اســت :رسیدن جشنواره
بین المللی فیلم کوتاه تهران به جمع جشنواره های مورد تایید اسکار،
اهمیت اموزش شیوه درســت پخش به ویژه در حوزه فیلم کوتاه و
تشــخیص و تمیز جشنواره های واقعی و معتبر از جعلی و نامعتبر را
برای فیلمسازان و فعاالن سینمای کوتاه ضروری تر از قبل کرده است.
محمد اطبایی با تبریک راهیابی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
بهفهرستجشنواره هایموردتاییداسکارگفت:اینیکاتفاقخوشایند
برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و سینماگرانی است که در
این عرصه فعال هستند تا بتوانند در کشور خود از درگاه جشنواره ای
معتبر مثل فیلم کوتاه تهران امکان راهیابی به اسکار را کسب کنند .به
نظرم درباره این دستاورد اولین نکته این است که کیفیت جشنواره،
اعضای اکادمی را مجاب کرده است که این رویداد را به عنوان دروازه ای
برای ورود به اسکار بیابند .وی افزود :طبیعی است که میزان استقبال
سینماگران از این جشنواره هم اهمیت ویژه ای داشته است .در شرایطی
که هزاران جشــنواره فیلم کوتاه در دنیا وجود دارد اما این مهم برای
سینمای کوتاه رخ داده و تاثیرگذار است .در عین حال باید تاکید کرد
که این اتفاق هدف و امید غایی ما نیز نباید باشد .این کارشناس حوزه
بین الملل سینما خاطر نشان کرد :به جهت حوزه کاری خود در عرضه و
پخش بین الملل ،همواره به فیلمسازان توصیه کرده ام که باید فیلم خود
را بسازند و هیچ وقت در مسیر این که یک جشنواره بین المللی چه
نوع اثری را دوست دارد ،فیلم شان را پیش نبرند .تجربه نیز ثابت کرده
است هر زمان فیلمسازان ما ،فیلم های اصیل تر و دارای نگاه شخصی
و بدیع تری ساخته اند ،ان فیلم در رویدادهای دیگر نیز موفق تر ظاهر
شده و معموال ان گروه از فیلم هایی که تصور می شده ،می توانند کپی
از الگوهای از پیش موفق فیلم های دیگر باشد ،یا راه به جایی نبرده اند
یا عمر کوتاهی در حوزه نمایش داشته اند .وی با بیان این که در عین
خوشحالیازدستاورداخیرسینمایایرانبایدبسیارهوشیارهمباشیم،
توضیح داد :قرار نیست از این به بعد هر فیلم کوتاهی با شوق و ذوق
اسکاری شدن ساخته شود .بلکه یک ظرفیت بین المللی ایجاد شده
است که باید بابت ان خوشحال بود و به شکل حرفه ای از ان محافظت
کرد .این نتیجه به همت دوستان انجمن سینمای جوانان ایران حاصل
شده است و باید سینماگران ما قدرش را بدانند.
اطبایی ادامه داد :من تا انجا که می توانم رویدادهای مثل جشــنواره
بین المللی فیلم کوتاه تهران را دنبال می کنم .واقعیت این است که
بر اســاس تحقیق ها و مستندات در سال های اخیر ،سینمای کوتاه
ایران در بخش.هایی مانند جسارت در محتوا و فرم ،شیوه های روایتی
و قدرت بصری از سینمای بلند ما جلوتر بوده است .این دستاورد نشان
می دهد فیلمسازان فیلم کوتاه با توجه به شرایط تولید و بودجه های
کمتر و ازادی عمل بیشتر می توانند ،سراغ پروژه ها و ایده هایی بهتر
بروند .وی با اشاره به ضرورت اسیب شناسی پخش و عرضه بین المللی
فیلــم کوتاه بیان کرد :در عرضه و پخش بین المللی فیلم ها با وجود
همه توفیقات دچار مشکالتی جدی هستیم .تا سال ها پخش کننده
بین المللی حرفه ایِ فیلم کوتاه نداشتیم اما طی چند سال اخیر شماری
از افراد با عنوان پخش کننده بین المللی فعال شده اند که قدم بزرگی
رو به جلوست و البته خود فیلمسازان هم فیلم هایشان را پخش بین
المللی می کنند .این حوزه باید مورد کارشناسی دقیق قرار گرفته و
صداوسیما در انحصار سلبریتی ها؟
تلویزیون نیمکت ذخیره فوتبالی ها نشود!
پس از به کارگیری بحث برانگیز بازیگران به عنوان مجری در قاب تلویزیون،
حاال مدتی است که حضور پررنگ فوتبالیست های بازنشسته را هم در برنامه
های تلویزیونی شاهد هستیم؛ اتفاقی که علی رغم دستاوردهای مثبتی که به
همراه داشــته ،انتقادهایی را هم متوجه خود کرده است .از همان نخستین
روزها که مسووالن تلویزیون و تهیه کننده ها ،حضور بازیگران به عنوان مجری
را تمهیدی برای جذب مخاطب قلمداد کردند و در این مسیر به رغم برخی
انتقادها ،تا به امروز ثابت قدم هم بوده اند ،نگاه های متفاوتی نســبت به این
رویکرد شکل گرفته است .برخی با اشاره به چهره های شناخته شده این افراد،
استفاده از ان ها به عنوان مجری را اتفاقی مثبت برای نجات تلویزیونی قلمداد
کردند که به شدت از مشکل کمبود مخاطب رنج می بُرد .در عوض عده ای
دیگر هم بر این باور بودند و هستند که حضور بازیگران در زمینه اجرا ،ان ها را
تبدیل به چهره هایی تکراری و به اصطالح دم دستی می کند که با بر هم زدن
تصویر ذهنی مخاطب ،کارگردان ها را از انتخاب انان منصرف می کند .عالوه
بر این ها ،همه بازیگران لزوما توانایی اجرا ندارند و صِ رف استعداد در بازیگری،
باعث نمی شود تا انها را مجری خوبی هم بدانیم .ضمن اینکه حضور بازیگران
به عنوان مجری در برنامه های تلویزیونی گاه برای مدیران صداوسیما هزینه ای
سنگین تر نسبت به تاثیری داشته است که بر جذب مخاطبان دارند؛ به نحوی
که پس از حاشیه های پیش امده برای برخی بازیگر مجری ها که به اخطار از
سوی شورای نظارت هم منجر شد ،مدیران صداوسیما به دنبال فکر چاره ای
بودند تا با محدود کردن حضور انها ،تا حدودی بار اعتراض ها را بر دوش خود
سبک تر کنند و در این مسیر شرط فعالیت سلبریتی ها را به حضور در حوزه
کاری خودشان منوط دانستند.
به خاطر معروفیت عده ای را می اورند تا مخاطب جذب کنند
در همین رابطه داریوش کاردان از پیشکسوتان رادیو و تلویزیون که سالهاست
هم در زمینه اجرا دستی دارد و هم بازیگر شناخته شده ای محسوب می شود،
در اظهارنظری که از رادیو نمایش پخش شد ،چنین بیان کرده است« :مشکلی
که ما االن با ان دســت به گریبان هســتیم این است که به خاطر معروف
بودن بازیگران ،بدون اینکه توانایی سنجی شود ،عده ای را می اورند تا مخاطب
بیشتری را جذب کنند و پشت این ماجرا هم شرکت هایی هستند که برای
کسب درامد اسپانسر می شوند و همین باعث می شود که فرد با اینکه توانایی
ندارد به نوعی ادای اجرا درمی اورد».
صداوسیمامی تواندکاریکندکهمجریانتخصصیجذابباشند
در کنار نگاه هایی که عنوان شد ،حضور چهره هایی از حوزه سینما و موسیقی
در عرصه اجرا ،با انتقادهایی از سوی مجریان پیشکسوت هم همراه بوده است؛
به باور این افراد ،در شرایطی که بسیاری از سرمایه های متخصص تلویزیون
در حوزه اجرا در خانه های خود بیکار نشســته اند ،اجرای برنامه ها مدام به
سلبریتی هایی سپرده می شود که برخی از انها بویی از اجرا هم نبرده اند.
در همین زمینه ژیال امیرشاهی ـ از مجریان باسابقه تلویزیون ـ ،ضمن ابراز
نارضایتی و مخالفت در قبال استفاده از هنرمندان و بازیگران به عنوان مجری،
اظهار کرده است :جالب است اگر ما به عنوان مجری به حیطه کار بازیگران
نزدیک شــویم ،ممنوع التصویر می شویم و عمال این اتفاق افتاده است .برای
خود من بارها پیش امده که پیشنهادهایی برای حضور در تئاتر داشته ام اما
از سوی مدیران تلویزیون چنین اجازه ای داده نشده است .اما این اتفاق کامال
برعکس است و بازیگران سینما و تلویزیون ،به راحتی نقش یک مجری را در
برنامه هایتلویزیونیایفامی کنند.مجریبرنامهقدیمی«بهخانهبرمی گردیم»
در ادامه چنین مطرح کرده است :اگر اجرای مجریان را در حدی نمی بینند که
مخاطب را جذب کند بحث دیگری است که البته سازمان می تواند کاری کند
که مجریان انقدر جذاب باشند که از طرق دیگر سراغ ما بیایند نه اینکه کم
کم از گردونه تلویزیون خارج و روز به روز کمرنگ تر شویم .امیرشاهی در عین
حال علت حضور هنرمندان و بازیگران در اجرای برنامه های تلویزیونی را دوری
مخاطب از تلویزیون عنوان کرده و اینکه تلویزیون برای جذب و برگرداندن
مخاطب ،دست به اقداماتی اینچنین زده است.
ایراد وقتی وارد است که بازیگر اجرای خوبی ندارد
در این میان برخی هم نســبت به حضور بازیگران در حوزه اجرا ،نگاه میانه
روتــری دارند و اجرای ماهرانــه را الزمه انتخاب افراد می دانند و نه بازیگر یا
غیربازیگر بودن انان؛ به عبارت دیگر اگر بازیگری اســتعداد مجری گری نیز
داشته باشــد ،منعی برای حضور او در عرصه اجرا نباید وجود داشته باشد.
در این رابطه ســیدمهرداد ضیایی ،مجری برنامه «اهالی شب» اظهار کرده
است« :در کشورهای دیگر به ویژه ان هایی که تولیدات تلویزیونی زیادی دارند،
همیشه از هنرپیشه ها به عنوان مجری استفاده می شود و این ،یک امر خیلی
ساده و سابقه دار است .در ایران هم نمی توان به این مسئله ایرادی وارد کرد .ایراد
وقتی وارد است که فالن بازیگر اجرای خوبی ندارد .این اتفاق به اینکه استفاده
از بازیگران برای اجرا درست نیست ،ربطی ندارد ».این بازیگر به حرفهایش
اضافه کرده است« :بسیاری از مجری ها هم می روند بازیگری می کنند و کسی
هم ایرادی نمی گیرد .طبیعتا در حالت عادی استعداد و مهارت مجری های
حرفه ای بیشتر است ،زیرا تخصصشان اجرا است اما اگر بازیگری بتواند این کار
را درست انجام دهد ،نمی توان به او ایرادی گرفت».
فوتبالیست هایمجریدرزمیناجرا!
اما پس از حرف و حدیث ها بر ســر اجرای بازیگران ،مدتی است که شاهد
حضور پررنگ فوتبالیست های بازنشسته هم در تلویزیون هستیم و البته در
مواردی عالوه بر حوزه اجرا ،در زمینه بازیگری نیز از این افراد استفاده می شود.
افرادی نظیر پژمان جمشیدی و مرحوم علی انصاریان که اتفاقا پس از مدتی
ازمون و خطا در حوزه بازیگری ،در نهایت عملکرد خوبی نیز از خود به نمایش
گذاشتند ،از نمونه های موفق این رویکرد تلویزیون و سینما هستند .در همین
رابطه مجید واشــقانی که همزمان در حوزه های اجرا و بازیگری فعال است،
با اشاره به ایفای نقش پژمان جمشیدی در فیلم ها و سریال ها در مقام یک
بازیکن فوتبال ،گفته است« :حتی بازیگری پژمان جمشیدی از فوتبالش هم
بهتر است؛ این چه ایرادی دارد اگر فرد توانایی ان را داشته باشد .البته هنوز هم
نقاط ضعف و قوت ان مورد بررسی قرار گیرد .نکته دیگر انکه واجد
شــرایط اسکار فیلم کوتاه شدن پایان کار نیست و ادامه کار اهمیتی
بیشتر دارد .در اینجاست که یک متخصص حوزه بین الملل با حمایت
های الزم می تواند حداقل فعالیت برای ارتقا و معرفی فیلم را در رقابت
با چند صد فیلم کوتاه دیگر به انجام برساند ،امری که تاکنون محقق
نشده است .متاسفانه این دو مورد حمایت و تخصص عرضه بین الملل
را به ویژه در زمینه فیلم کوتاه نداریم .پیش از این هم فیلم هایی بوده
اند که واجد شرایط راهیابی به اسکار بوده اند اما مورد حمایت کافی
در عرضه و پخش قرار نگرفته اند .به گفته وی اسیب بزرگ دیگر این
حوزه ،شیوه عرضه و پخش بین المللی فیلم هاست .بخش قابل توجهی
از جشــنواره ها در حال حاضر از طریق درگاه فیلم «فری وی» فیلم
ها را می پذیرند و بخش بزرگی از جشنواره های حاضر در این درگاه
نیز غیرمعتبر و جعلی اند که کار تشخیص شان سخت است و این امر
به همراه شیوه درست پخش جهانی فیلم کوتاه نیاز به اموزش دارد.
اطباییدرپایانخاطرنشانکرد:متاسفانهفیلمسازانوانجمنسینمای
جوانان ایران نیز بسیاری مواقع فیلم هایشان را به همین رویدادهای
نامعتبر و جعلی ارائه می کنند .تشــخیص یک جشنواره معتبر از
غیرمعتبر و جعلی نیاز به یک کار حرفه ای دارد و گاه به نظر می رسد
یک مهمانی دسته جمعی از پیش توافق شده ای شکل می گیرد که
هم فیلمســاز و هم پخش کننده و هم جشنواره در توافقی شیرین،
راضی به ارائه و انتخاب و ندرتا نمایش فیلمی در یک رویداد دروغین
شده و نتیجه را هم رسانه های محترم بی هیچ کارشناسی و ارزشیابی
انتشار داده و بدین ترتیب موفقیت جهانی و فیلمساز جهانی متولد می
شوند .امیدوارم انجمن سینمای جوان در کنار تولید در بخش اموزش
و به ویژه اموزش عرضه و پخش بین المللی فیلم هم همت خاصی
داشته باشد .جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در دستاوردی مهم
از ۳۰ژوئن ۲۰۲۱به جمع ۱۲۷جشنواره مورد تایید اکادمی اسکار
راه یافته است.
این معادالت هست که می گویند بازیگر نباید همزمان با تخصص اصلی خود،
کار اجرا هم انجام دهد یا بالعکس؛ چراکه در ذهنیت تماشاگر تاثیر می گذارد،
اما به نظر من این اتفاق صدمه ای نمی زند ،به شرط اینکه به کاری که انجام
می دهید ،واقف باشید و علمش را داشته باشید ».هرچند در نگاه تخصصی تر
به این موضوع ،عده ای با اشاره به اینکه یک مجری باید دارای اطالعات کافی و
درستی برای همراه کردن مخاطب با خود باشد ،فوتبالیست ها و بازیگران درجه
چندم را از ان جهت که صرفا با تجربه و نه تحصیالت به این کار می پردازند،
برای حوزه اجرا ناکارامد می دانند و بر این باور هستند که برای حرکت به سمت
تخصص گرایی ،بهتر است از حضور این افراد در حوزه بازیگری و اجرا اجتناب
شود .ضمن اینکه سرمایه گذاری تلویزیون بر روی این افراد ،سرمایه گذاری
چندان ،قابل اعتمادی هم به نظر نمی رسد؛ چراکه برای مثال برخی از اهالی
فوتبال با نگاهی غیرتخصصی به تلویزیون ،به برنامه های رسانه ملی به مثابه
نیکمت ذخیره ای نگاه می کنند که در روزهای خالی از پیشنهادهای فوتبالی،
به سمت ان روانه می شوند و حتی در مواردی این حضور را سکوی پرتابی
برای فرار از انزوا و فراموشی و حضور دوباره در عرصه فوتبال می دانند .هرچند
هجوم فوتبالیست ها به تلویزیون ،اغلب پس از قانون رسانه ای نشده صداوسیما
مبنی بر بکارگیری سلبریتی ها در حوزه تخصصی خودشان اتفاق افتاده است و
در نتیجه ی ان ،حضور اهالی فوتبال هم در اغلب موارد به برنامه های تخصصی
این حوزه محدود شده است.
صداوسیما افق اصلی را فراموش نکند
به طور کلی هر سازمان رسانه ای برای رسیدن به اهداف خود و رساندن پیام
به مخاطب ،افقی را پیش روی خود ترسیم می کند که صداوسیما را هم از
این قاعده کلی نباید مستثنی دانست .در این میان به دنبال ریزش مخاطبان
شبکه های تلویزیونی که به دالیل مختلف در دهه های گذشته اتفاق افتاد و
همچنین قرار گرفتن در رقابت فشرده رسانه ای ،به نظر می رسد که صداوسیما
مهم ترین هدف خود را جذب دوباره مخاطبان قرار داده است و در این مسیر
زمانی به افزایش تعداد شبکه ها می اندیشید و حاال به جذب سلبریتی ها.
با این همه انچه مســلم است دســتیابی به این مهم ،نباید رسانه ملی را از
افق اصلی تر پیش روی خود دور کند که همان رســیدن به تعریف واقعی
«دانشگاه»است. صفحه 2
بهترین فیلم های درام دهه 2010میالدی که باید تماشا کنید
دهه ۲۰۱۰میالدی یکی از جذاب ترین دهه های تاریخ سینما
اســت و فیلم های دیدنی متعددی دارد .اغاز قرن بیست و
یکم سینما را وارد دوران جدیدی کرد .روزهایی که سینما با
کمک نفوذ بیشتر فناوری موفق شد تا جذابیت بیشتری پیدا
کند و به همین دلیل عناوین خیره کننده ای از راه رســیدند
که تماشاگران را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار می دهند .در
این میان دهه دوم قرن بیست و یکم که سال های دهه ۲۰۱۰
میالدی را شامل می شود هم جذابیت بیشتری دارد .بنابراین
فرصتی فراهم شــده تا بهترین فیلم های دهه ۲۰۱۰میالدی
را مرور کنید .در ادامه بــا بهترین فیلم های درام دهه ۲۰۱۰
میالدی که باید تماشا کنید ،اشنا می شوید.
| Parasiteانگل
نمره منتقدان ۹۹ :از ۱۰۰
تقریبا غیرممکن است که هوادار سینما باشید و نام «انگل» به گوش
شــما نخورده باشد .نخستین فیلم سینمای کره جنوبی که نه تنها
جایزه بهترین فیلم غیرانگلیســی جوایز اسکار را برنده شد بلکه سه
جایزه دیگر این مراسم را هم از ان خود کرد .پس با فیلمی پیچیده،
درگیرکننده و تامل برانگیز مواجه هســتیم که منتقدان سینما هم
ان را دوســت دارند« .انگل» با استفاده درست از کلیشه و نقش ان
در روایت داســتان به یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما تبدیل
می شــود که ژانر درام می تواند به وجود ان افتخار کند .بســیاری از
منتقدان ،این فیلم را بهترین اثر بونگ جون هو ،کارگردان مشــهور
کره جنوبی ،می دانند و باور دارند تماشــاگر با تماشــای «انگل» در
دنیایی قرار می گیرد که شــکل گیری ان توسط هیچ ژانری ممکن
نیست .به عبارت دیگر« ،انگل» به صورت یک کمدی غیرعادی اغاز
می شود و به اثری عجیب تغییر شکل می دهد که در هیچ ژانری قرار
نمی گیرد .جدیدترین فیلم بونگ جون هــو زندگی را زیر باورهای
معمول جستجو می کند و در نهایت انسان را در باالترین سطح جنون
خود به تصویر می کشد .این فیلم را باید در لیست بهترین فیلم های
درام دهه ۲۰۱۰میالدی هم قرار داد.
بیبی راننده | Baby Driver
نمره منتقدان ۹۶ :از ۱۰۰
ادگار رایت کارگردان شناخته شده ای است که بسیاری از اهالی سینما
او را با فیلم هایی مانند «پایان دنیا» و «اسکات پلگریم در برابر دنیا»
به یاد می اورند در سال ۲۰۱۷یکی از متفاوت ترین فیلم های کارنامه
کاری اش را اکــران کرد که هنوز هم ان طور که باید مورد توجه قرار
نگرفته اســت .اگرچه این فیلم یکی از شگفتی های گیشه در سال
۲۰۱۷بود اما منتقدان باور دارند «بیبی راننده» باید بیشتر تحسین
ش تماشاکردن را دارد
می شد .فیلمی که شاید ناشناخت ه باشد اما ارز
و در لیست بهترین فیلم های دهه ۲۰۱۰میالدی هم قرار می گیرد.
| Romaرم
نمره منتقدان ۹۶ :از ۱۰۰
این فیلم درام سیاه وسفید به نویسندگی و کارگردانی الفونسو کوارون
در سال ۲۰۱۸برای پخش در سرویس استریم نتفلیکس اماده شد.
از ان جایــی که عوامل فیلم امیدوار بودنــد فیلم «رم» برای حضور
در فصل جوایز شــانس اندکی داشته باشــد ،تالش کردند تا ان را
برای اکران های محدود هم اماده کنند .چون براساس قوانین بسیاری
از جشــنواره های ســینمایی ،فیلم هایی که تنها روی سرویس های
تماشای انالین منتشــر شوند شانسی برای حضور در مراسم جوایز
ندارند .الفونسو کوارون عالوه بر نویسندگی و کارگردانی ،تهیه کننده،
فیلم بردار و یکی از تدوین گران فیلم هم بود .او فیلم «رم» را براساس
تجربیات شــخصی خود ساخته است .این فیلم در نهایت سه جایزه
بهترین فیلم خارجی زبان ،بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برداری
مراســم اسکار را برنده شد« .رم» را باید در لیست بهترین فیلم های
درام دهه ۲۰۱۰میالدی هم قرار داد.
مرد ایرلندی | The Irishman
نمره منتقدان ۹۴ :از ۱۰۰
فیلم های گانگستری یکی از جذاب ترین انواع فیلم های درام هستند.
چراکه با تلفیق یک داســتان بی نظیــر و مجموعه ای از صحنه های
اکشن فراموش نشــدنی ،به خاطره ای به یادماندنی تبدیل می شوند.
مارتین اسکورســیزی ،کارگردان بی نظیر فیلم های گانگستری ،در
جدیدترین و یکی از طوالنی ترین فیلم های ســینمایی اش به دنیای
خالفکارها بازگشــته اســت .او با کمک مجموعه ای از اسطوره های
دنیای سینما داســتان یک همکاری مجرمانه را روایت می کند .ال
پاچینو ،رابرت دنیرو و جو پشی سه بازیگر اصلی «مرد ایرلندی» برای
هواداران سینما یاداور فیلم های درخشان بسیاری هستند.
ملکه کاتوه | Queen Of Katwe
نمره منتقدان ۹۴ :از ۱۰۰
این فیلم بر اســاس کتاب «ملکه کاتوه» ساخته شده و زندگی فیونا
موتسی ،شــطرنج باز اوگاندایی ،را روایت می کند .شطرنج بازی که در
حاشیه شهر کاتوه در اوگاندا زندگی می کرد .فیونا که هیچ شناختی
از شطرنج نداشت ،اهسته اهسته در مسیری قرار می گیرد که زندگی
او را برای همیشــه تغییر می دهد .در فیلم «ملکه کاتوه» داســتان
تبدیل شدن یک دخترک محروم افریقایی به یک استاد بزرگ شطرنج
به زیبایی روایت می شود .درام تاثیرگذار و فراموش نشدنی این فیلم ان
را به یکی از بهترین فیلم های درام دهه ۲۰۱۰میالدی تبدیل می کند.
داستان ازدواج | Marriage Story
نمره منتقدان ۹۳ :از ۱۰۰
یکی از بهترین فیلم های درام سال ۲۰۱۹که باید در لیست بهترین
فیلم های درام دهه ۲۰۱۰میالدی هم قرار بگیرد ،فیلم «داســتان
ازدواج» اســت .روایتی خیره کننــده و باورنکردنی از یک ازدواج که
روابط زن و شوهر را زیر ذره بین قرار می دهد .این فیلم که داستانی
پرکشش و پیچیده دارد ،همانطور که نامش را یدک می کشد ،نگاهی
دقیق به ماجراهای یک ازدواج می اندازد .رابطه ای که از اشــنایی تا
عشق بازی و جدایی اش در میان دیالوگ های پرمعنی فیلم توصیف
می شود و عجله ای برای قانع کردن تماشاگرش ندارد .اگر به داستان
یک زندگی عالقه دارید« ،داستان ازدواج» را فراموش نکنید.
| The Meyerowitz Storiesداستان های مایروویتز
نمره منتقدان ۹۲ :از ۱۰۰
«داستان های مایروویتز» با سایر ساخته های نتفلیکس تفاوت دارد.
ایــن کمدی درام خانوادگی داســتان ســاده ای دارد که با جذابیت
قابل قبولی روایت می شــود .بن اســتیلر و ادام سندلر که بیشتر به
دلیل هنرنمایی در فیلم های کمدی شــناخته می شوند ،در فیلم «
داستان های مایروویتز» یکی از متفاوت ترین هنرنمایی هایشان را به
نمایش گذاشــته اند .این فیلم نه تنها یکــی از بهترین بلکه یکی از
متفاوت ترین درام های دهه ۲۰۱۰میالدی اســت که تماشای ان
خالی از لطف نیست.
| 127Hoursصد و بیست و هفت ساعت
نمره منتقدان ۹۲ :از ۱۰۰
داستان واقعی انزوای انسان ها همیشه جذابیت های ویژه ای دارد .این
فیلم هم براساس داستان واقعی کوهنوردی امریکایی ساخته شده
است .ارون رالستون کوهنوردی بود که در جمع دوستان و بستگانش
به ســفرهای ناگهانی مشهور بود .در این فیلم هم او راهی یک سفر
ناگهانی می شود .هیچکس همراه ارون نیست و اطالعی هم از سفر
او ندارد .اما شرایط مثل همیشه نیست و کوهنورد حرفه ای داستان،
دچار حادثه ای می شود که ممکن است زندگی او را نابود کند .در این
فیلم جذاب ،تماشا می کنید که چگونه انسان می تواند در تنهایی تا
استانه مرگ پیش برود ۱۲۷« .ساعت» داستان دقیق یک درگیری
جانانه میان انسان و طبیعت است که براساس حوادثی کامال واقعی
ساخته شده و بدون هیچ تردیدی در لیست بهترین فیلم های دهه
۲۰۱۰میالدی هم قرار می گیرد.
زنان کوچک | Little Women
نمره منتقدان ۹۱ :از ۱۰۰
رمان زنان کوچک نوشــته لوییزا می الکات یکی از جذاب ترین اثار
ادبیات کالسیک لقب می گیرد که بارها فیلم ها و سریال های متعددی
از ان ســاخته شده است .جدیدترین فیلمی که براساس ان ساخته
شــده ،بازیگران مطرحی مانند اما واتسون ،مریل استریپ و تیموتی
شــاالمه را به کار گرفته تا یکی از مدرن ترین اقتباس ها از این رمان
جذاب باشــد« .زنان کوچک» بدون هیــچ تردیدی یکی از بهترین
فیلم های درام دهه ۲۰۱۰میالدی است.
| The Big Shortرکود بزرگ
نمره منتقدان ۸۹ :از ۱۰۰
این فیلم پرســتاره توســط ادام مک کی کارگردانی شــده و شاید
بی نقص ترین فیلم میان همه فیلم های سینمایی درباره بازارهای مالی
باشد .ادام مک کی و چارلز رندولف فیلم نامه این فیلم را براساس کتاب
«رکود بزرگ» نوشته مایکل لوییس خلق کردند .کریستین بیل ،برد
پیت ،استیو کارل ،رایان گاســلینگ ،کارن گیالن و مریسا تومی از
شناخته شده ترین بازیگران این فیلم محبوب هستند که با بودجه ای
۲۸میلیون دالری بیشــتر از ۱۲۲میلیون دالر در سراســر جهان
فروخت« .رکورد بزرگ» زوایای اشــکار و پنهانی از سرمایه گذاری
در بازارهای مالی را به نمایش می گذارد که برای تماشاگر باورکردنی
به نظر نمی رسد .این فیلم یکی از بهترین فیلم های درام دهه ۲۰۱۰
میالدی است که تماشای ان نه تنها برای هواداران بازارهای مالی بلکه
برای افرادی که عالقــه خاصی به مطالعه تاثیر اقتصاد روی زندگی
مردم دارند هم جذاب است.
| Okjaاوکجا
نمره منتقدان ۸۶ :از ۱۰۰
3
سه شنبـــــــه 15تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1470
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
نقدوگو
گفت
اسداهلل یکتا بازیگر قدیمی سینمای ایران:
می ترسیدم بعد از انقالب خانه ام
را مصادره کنند
بونگ جون هو ،کارگردانی است که این روزها با ساخت فیلم «انگل»
به شهرت بسیار زیادی دســت پیدا کرده است .اما چند سال پیش
از کارگردانی «انگل» او با ســاخت فیلم «اوکجا» ثابت کرد استعداد
بی نظیری در کارگردانی سینما دارد .فیلم «اوکجا» در سال ۲۰۱۷و
توسط سرویس استریم نتفلیکس ساخته شد .این فیلم به عنوان یک
درام دلنشین و جذاب که قابلیت های بسیاری دارد در ربودن ذهنیت
تماشاگر دارد ،یکی از بهترین فیلم های درام دهه ۲۰۱۰میالدی است.
| Black Swanقوی سیاه
نمره منتقدان ۸۵ :از ۱۰۰
این فیلم به کارگردانی دارن ارنوفسکی در سال ۲۰۱۰از راه رسید و
به ســرعت به یکی از بهترین درام های دهه تبدیل شد که با گذشت
ســال ها از اکرانش هنوز هم مورد توجه منتقدان و تماشــاگران قرار
می گیرد« .قوی سیاه» به عنوان یک درام تریلر درگیرکننده به همان
فیلمی تبدیل می شود که تماشاگر را برای مدتی طوالنی به فکر فرو
می برد .شاید نکته جالب درباره این فیلم را باید ازدواجی دانست که
در حاشیه فیلمبرداری فیلم به نتیجه رسید .ناتالی پورتمن در حاشیه
تولید فیلم «قوی سیاه» با میلپید اشنا شد .بنجامین که در حقیقت
یکی از نقش های فرعی این فیلم را برعهده داشت به مردی تبدیل شد
که ناتالی پورتمن تصمیم گرفت برای ادامه زندگی اش روی او حساب
ویژه ای باز کند .پورتمن و میلپید بالفاصله پس از پایان ساخت فیلم
«قوی سیاه» در سال ۲۰۱۰با یکدیگر نامزد کردند و دو سال بعد به
صورت رسمی ازدواج کردند .این رابطه هنوز هم پایدار است.
| The Wolf of Wall Streetگرگ وال استریت
نمره منتقدان ۷۵ :از ۱۰۰
فیلم «گرگ وال استریت» متفاوت ترین ساخته مارتین اسکورسیزی،
کارگردان مشهور است که پرفروش ترین و محبوب ترین فیلم او هم
لقب می گیرد .این فیلم داستان واقعی زندگی جردن بلفورت را روایت
می کند .بلفورت در محله برانکس در شــهر نیویورک به دنیا امد .او
در دهه ۸۰میالدی وارد بازار بورس نیویورک شد و اهسته اهسته
پیشــرفت کرد .اما بلفورت در مدیریت زندگی شخصی اش چندان
موفق نبود .از ســوی دیگر ،او جنجال های بسیاری در بازار سرمایه
داشــت .بلفورت به دلیل کاله بــرداری در بازارهای بورس ،به مدت
۲۲ماه زندانی شــد.با این حال جردن بلفورت این روزها به فعالیت
در حوزه سخنرانی های انگیزشی فعالیت می کند .فیلم «گرگ وال
استریت» هم براساس کتابی به همین نام از خاطرات بلفورت ساخته
شده اســت .این متفاوت مارتین اسکورسیزی بدون هیچ تردیدی
یکی از بهترین فیلم های درام دهه ۲۰۱۰میالدی است.
قربانی پیاده | Pawn Sacrifice
نمره منتقدان ۷۱ :از ۱۰۰
بابی فیشر یکی از نام های تکرارنشدنی تاریخ شطرنج است که فیلم ها،
کتاب ها و مستندهای بسیاری درباره زندگی او ساخته شده و یکی از
ان ها فیلم «قربانی پیاده» لقب می گیرد .فیلمی که توبی مگوایر ،بازیگری
که با حضور در فیلم های «مرد عنکبوتی» شناخته می شود ،ستاره اصلی
ان بوده و داســتان ان براساس یک داستان واقعی ساخته شده است.
شاید جالب باشد بدانید که بابی فیشر در ۱۵سالگی به مقام استاد بزرگی
شطرنج دست پیدا کرد .این فیلم یکی از جذاب ترین فیلم های درام سال
۲۰۱۶بود که تماشای ان خالی از لطف نیست.
جوکر | Joker
نمره منتقدان ۶۸ :از ۱۰۰
«جوکر» یکی از تاثیرگذارترین فیلم های درام سال ۲۰۱۹است که
می تواند در لیســت بهترین فیلم های دهه ۲۰۱۰میالدی هم قرار
بگیرد .اگرچه این فیلم براســاس رمان های مصور ســاخته شده اما
تفاوت های بسیاری با بیشتر فیلم های کتاب های مصور دارد .این فیلم
واقع گرایانه ترین و مدرن ترین تصور ممکن از ضدقهرمان رمان های
مصور انتشارات دی سی را به تماشاگر ارائه می دهد .استقبال از این
فیلم به حدی بود که قرار است دنباله ان هم به زودی ساخته شود.
اســداهلل یکتا بازیگر قدیمی ســینمای ایران که
به تازگی از بیمار کرونا رهایی پیدا کرده اســت،
دربرنامه کافه اپارات با فریدون جیرانی به گفتگو
نشست.
یکتا در این گفت وگو با اشــاره به اینکه در دروازه
دوالب شاگرد زرگی بوده گفت :من کارهای زیادی
کرده ام که از فروش بلیــط بخت ازمایی تا قصابی.
این بازیگر ســینما و تلویزیون ادامه داد :به خاطر
نداشتن پول ،خیلی کم به سینما می رفتم و تفریحم
در بچگی پارک گردی در شب های جمعه بود.
هم بازی مادر فردین بودم
یکتا در این گفت وگو به داســتان بازیگر شــدنش اشاره
می کند و می گوید :بعد از مرگ عمویم در الله زار در حال
قدم زدن بودم که یواشــکی به تئاتــر پارس رفتم و انجا
نمایش «اش ،کاسه ومالقه» را دیدم .رضا عبدی و نیکتاج
صبری که مادر فردین بــود در ان تئاتر بازی می کردند.
وی افزود :مدیر تئاتر فهمیده بود که من یواکشــی وارد
ســالن شده ام ،به خاطرهمین جلوی من را گرفت و گفت
تو که اینقدر زبل هستی ،دوست نداری بازیگر شوی؟ بعد
در همان تئاتر به من نقش داد.
این بازیگر قدیمی تئاتر خاطر نشــان کــرد :بعد از تئاتر
پارس به تئاتر دهقان رفتم و از انجا بیشــتر دیده شدم.
من در تمام تئاترهای الله زار کار کردم.
اولین فیلم با لیال فروهر
یکتــا در مورد اولین باری که جلوی دوربین رفته اســت
هم می گویــد :با معرفی صابر رهبــر ،بازیگر فیلم مراد و
الله شدم .فیلمی که در ان لیال فروهر هم حضور داشت.
این بازیگر قدیمی ســینما گفــت :در همین فیلم هنگام
پاییــن امدن از تیر برق هم مصدوم شــدم و چانه ام پاره
شــد و خون همه جا را برداشت .وی خاطر نشان کرد :در
قبل از انقالب حدود 70فیلم بازی کردم و تقریبا با تمام
بازیگران مشــهور ان زمان ایران از جمله فردین و ملک
مطیعی هم بازی بودم.
فردین اقا بود
یکتــا در مورد شــخصیت فردین وملــک مطیعی افزود:
فردین اقا و با شــخصیت بود .ملک مطیعی هم شخصیت
بدی نداشــت .این بازیگر قدیمی در مورد سینمای بعد از
انقالب هم گفت :بعد از انقالب کار نکردم و به خاطر ترس
از مصادره شدن خانه 3طبقه ام در جاده شمیران ان را به
فردی واگذار کردم که او هم سرم را کاله گذاشت.
وی ادامه داد :بعد از انقالب ســیگاری فروشی می کردم و
مــردم به جای یک پاکت ،دو پاکت از من می خریدند که
واقعا درامدش بهتر از سینما بود.
اسم دخترهایم را نمی گویم
بازیگر پیشکســوت ســینما و تلویزیون در مورد زندگی
شــخصی اش گفت :دوبار ازدواج کردم .با همسر اولم که
اهل شیراز اســت تنها دو ســال زندگی کردم .حاال هم
از همســر دومم 6فرزند دارم .اســم دخترهایم را البته
نمی گویم تا مردم متوجه نام انها نشوند.
یکتا در پایان گفت :فردی به نام رضا فردوس در تجریش
بــرای من خانه خریده اســت و بازیگرانی مثل اشــکانی
خطیبی و پریناز ایزدیار وســایل خانه را تهیه کرده اند تا
زندگی ارامی داشــته باشم و بعد از ســال ها زندگی در
ورامین به تهران و تجریش بیایم. صفحه 3
انتظارات مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از دولت و رئیس جمهور جدید؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1470سه شنبه 15تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:03
اذان ظهر
20:18
غروب افتاب
20:39
اذان مغرب
04:03
اذان صبح فردا
05:48
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
خبر
مدیرکل موزه ها:
موزه ها باز نبودند
که تعطیل شوند
همزمان با قرمز شــدن ۹۲شــهر کشــور و
گســترش گونه دلتای کرونا در بیشتر مناطق،
مدیرکل موزه ها اعالم کرد که تعطیلی موزه ها
ادامه پیدا می کند .موزه ها از ۱۸فروردین ماه با
دستور ستاد ملی کرونا در کشور تعطیل شده
بودنــد که درهای ان ها تا کنون بســته مانده
و محمدرضــا کارگر ـ مدیــرکل موزه ها ـ که
چندی پیش از احتمال بازگشــایی ان ها خبر
داده بود ،اینک با گســترش گونه دلتای کرونا
در بیشــتر مناطق و افزایش شــمار شهرهای
قرمز ،خبر داد که تعطیالت موزه ها طوالتی تر
خواهد شــد .او افزود :موزه هــا از فروردین ماه
که با دستور ســتاد کرونا تعطیل شده بودند،
تا امروز فرصت بازگشــایی پیــدا نکرده بودند
و بــا وضعیت پیش امــده در تهــران و دیگر
شهرهای قرمز همچنان بســته خواهند ماند،
اما بخش هــای اداری به فعالیت خود مطابق با
دستورالعمل ستاد کرونا ادامه می دهد .کارگر
گفت :طبق دســتوری که از ســتاد ملی کرونا
گرفته شد ،موزه ها از گروه سوم مشاغل به گروه
دوم انتقال یافتند که درصورت اعالم وضعیت
نارنجی ،اجازه بازگشایی با رعایت پروتکل های
بهداشتی را دارند .در تهران نیز تصمیم بر این
بود که در هفته پیش رو موزه ها پس از سه ماه
تعطیلی باز شوند ،اما با قرمز شدن تهران و ۹۱
شهر دیگر ،دستور به ادامه تعطیلی ان ها داده
شــد .مدیرکل موزه ها با اشاره به تعطیالت پی
در پی موزه ها در یک و نیم سال گذشته ،اظهار
کرد :زیان مالی ویــروس و تعطیلی های مکرر
در موزه هــا رقمی بین ۳۰۰تــا ۴۰۰میلیارد
تومان در ســال براورد شــده که این خسارت
فقــط از محل فروش بلیت بوده اســت .کارگر
همچنین دربــاره تعطیلی موزه های خصوصی
که در دوران کرونا متحمل خســارت شده اند،
گفت :در این دوران ســعی شد از این موزه ها
حمایت مالی شــود ،البته رقم ان ناچیز و کم
بود ،اما هیچ موزه خصوصی کامل تعطیل نشده
اســت .اگر هم د ِر موزه ای بسته شده به خاطر
کرونا بوده است.
رییس جمهور و وزیر ارشاد منتی بر سر اهالی هنر ندارند
لزومتوجهاقایرییسیبهانتخابوزیرکاربلد،اگاهونزدیکبهفرهنگوهنر
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت :اهالی فرهنگ و هنر در ایام شیوع
ویروس کرونا با تعطیلی مراکز اموزشی ،نمایشگاه ها و رویدادهای هنری
با مشــکالت معیشتی روبرو شدند و به دلیل حمایت نشدن نمی توان
انتظار داشت در جامعه امیدبخش باشند .مجید رجبی معمار (دوشنبه،
چهاردهم تیر) در نشست خبری مجازی از دست دادن ۲خبرنگار در
سانحه رانندگی را به جامعه رسانه ای کشور و خانواده های انها تسلیت
گفت و اظهار کرد :ویروس کرونا برای همه مشاغل مشکالتی به وجود
اورد و این مصیبت برای فعاالن عرصه فرهنگ و هنر بیشتر بوده است.
کسانی که در عرصه نمایشی فعالیت داشتند با مشکالت بیشتری روبرو
بودند و افرادی که در حوزه هنرهای تجسمی ،سینما و تصویر حضور
داشتند با مشکالت متنوع و متکثر روبرو شدند .شرایطی را برای کشور
رقم خورد که کســی نمی توانست پیش بینی کند چه اتفاقی خواهد
افتاد و هنوز هم مشخص نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد
داشــت .وی با اشاره به گزارش های رسیده از سازمان جهانی بهداشت
گفت :به رغم کشف و ساخت واکسن کرونا همچنان هشدارهایی مبنی
بر جهش و تغییرات جدید ویروس و رعایت مســتمر شــیوه نامه های
بهداشتی داده می شــود .بر همین اساس نمی توان منتظر نشست و
فرهنگ و هنر را تعطیل کرد .اهالی فرهنگ و هنر ضمن این که معیشت
خــود را از طریق فعالیت های خود دنبال می کنند ،باید به مردم نیز به
واســطه هنر خود روحیه بدهند .هنرمندان با سختی فراوان و مشقت
روبه رو شدند و برای تامین هزینه های زندگی خود مشکالت متعددی
داشتند .دیگر نمی توان انتظار داشته باشیم انها امیدبخش در جامعه
باشند و این انتظار غریبی است.
خانههنرمندانیکیازکانون هایتاثیرگذاردرعرصهفرهنگوهنر
مدیرعامل خانه هنرمندان گفت :سیاست گذاران ،برنامه ریزان و مدیران
ستادی که در بخش های مختلف کشور فعالیت می کنند اگر در اوایل این
فاجعه دچار بهت بودند ،به تدریج خود را پیدا کردند.خانه هنرمندان پس
از گذشت ماه های نخست که همه مشاغل تعطیل بود ،برنامه ریزی هایی
کرد تا به کار خود را ادامه دهد ،چون خانه هنرمندان یکی از کانون های
جدی و تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر اســت که متعلق به جامعه
هنری کشــور می باشد و در همه حوزه های هنری فعالیت می کند و
شــاکله ان همه ارکان هنری غیر دولتی را شامل می شود .فقط یک
نمایش با عنوان برگشتن افتخار امیز مردان جنگی را توانستیم در سالن
اســتاد انتظامی اجرا کنیم که ان هم محدود به نمایش در اسفند و
مهرماه بود که با شرایط اوج گیری کرونا مجبور به تعطیلی ان شدیم.
برنامه های خود را به صورت عمده وارد فضای مجازی کردیم و با استفاده
از ظرفیت انالین و ظرفیت الیو های تصویری از حضور کارشناسان بهره
بردیــم .بحث و نقدهای مهمی را برگزار کردم که شــاهد امار کمی و
کیفی قابل توجهی بودیم .رجبی معمار با اشاره به استفاده از ظرفیت
اینترنت و فضای مجازی در ایام کرونا در خانه هنرمندان ایران توضیح
داد :الیوها و نشست های برخط خانه هنرمندان ایران در مخاطبان ارتقا
ایجاد کرد .تعداد بازدیدکنندگان این الیوها مورد توجه و درخور تحسین
از منظر همراهی کارشناسان و متخصصانی بود که در این گفت وگوهای
برخط در حوزه های مختلف ما را یاری کردند .وی در تشریح عملکرد
خانــه هنرمندان در ایام همه گیری ویــروس کرونا گفت :در این ایام
برزگان زیادی را از دست دادیم.در حوزه بزرگداشت چهره های برجسته
ای عرصــه فرهنگ و هنر ۶برنامه جدی برگزار کردیم که می توان به
یادبود نجف دریابندری ،خسرو سینایی ،منوچهر طیاب ،اکبر عالمی و
عبدالوهاب شهیدی اشاره کرد.
۵۱پادکست هنری با عنوان اساطیر یونان به کارشناسی سیاوش پاکراه
تولید کردیم ۱۲ .برنامه تخصصی با عنوان اگراندیسمان داشتیم که از
برجسته ترین هنرمندان همچون امیر اثباتی ،داوود شهیدی ،کامبیز
صبری ،جمال عــرب زاده ،یداهلل کابلی و واحد خاکدان در حوزه های
مختلف همچون نقاشی ،مجسمه ســازی ،طراحی ،طراحی صحنه و
لباس تئاتر ،سینما،تصویرگری ،عکاسی و خوشنویسی بهره بردیم .رجبی
معمار افزود :سال سختی را پشت سر گذاشتیم و به دلیل مشکالت مالی
قرار بود خانه هنرمندان را تعطیل کنیم .در نهایت چند جلسه با معاون
اول رئیس جمهور ،وزیر ارشاد ،شهردار تهران و نماینده سازمان بودجه
برگزار شــد تا مسائل و مشکالت خانه هنرمندان و رشته های مختلف
هنری عنوان شود به خانه هنرمندان ۳میلیارد از سوی شهرداری تهران
و وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی کمک شد .وی به هزینه های جاری
خانه هنرمندان اشــاره کرد و گفت :اهالی فرهنگ و هنر می دانند ۳
میلیارد هزینه ساخت یک فیلم کم خرج است؛ درحالی که هزینه های
خانه هنرمندان بسیار زیاد است .ما به کارمندان حداقل حقوق تامین
اجتماعی را پرداخت می کنیم .این ساختمان بزرگ است و تجهیزات
فرسوده صدا ،نور و امکانات نمایشگاهی که حدود ۲۵سال از عمر انها
می گذرد باید تعویض شود.
منابع درامدی ما تعطیل شدند
رجبی معمار گفت :خانه هنرمندان اگر ۱۰تا ۱۲میلیارد نداشته باشد
نمی تواند تولید کند و فقط باید هزینه جاری خود را انجام دهد .تمام
منابع درامدی همچون رستوران ها در این ایام تعطیل بودند .فروشگاه
خانه هنرمندان هم به همین شــکل دچار مشکالت است .سالن های
نمایش که درصدی از فروش بلیط ها را در اختیار خانه هنرمندان قرار
می داد تعطیل شــدند و درحال حاضر ۸تا ۱۰درصد نسبت به سال
گذشته درامد داشتیم .وی با اشاره به مشکالت مالی خانه هنرمندان
گفت :در سال های گذشته فقط توانستیم نیمی از حقوق همکاران خانه
را پرداخت کنیم .اکثر این بزرگان که تحصیل کرده حوزه های مختلف
هنری هستند این فضا را ترک نکردند تا خانه هنرمندان که خانه امید و
خانه همه هنرمندان است کار خودش را ادامه دهد.
مدیرعامل خانه گفت :کارشناسان در تصمیم هایی که برای تعطیلی
مجموعه های فرهنگی و هنری گرفته می شــود حضور ندارند .باید از
خبرگان و برجســتگان رشــته های هنری دعوت شود و با اتفاق نظر
انها در ســتاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شــود .رجبی معمار
در تشریح دالیل رای به عدم حضور انجمن عکاسان ایران در شورای
عالی خانه هنرمندان گفت :طبق اساسنامه خانه هنرمندان انجمن های
هنری برای حضور در شورای عالی باید مشکالت قانونی خود همچون
ثبت و دریافت کد ملی را حل کرده باشند درحالی که انجمن عکاسان
مشــکالت ثبتی داشتند و نتوانســتند کدملی دریافت کنند .همین
مشــکل تا جایی پیش رفت که بر اســاس قوانین؛ خانه هنرمندان را
با مشــکالت حقوقی مواجهه می کرد و نمی توانستیم دسته چک و
سند مالی در بانک ها داشته باشیم .مدیرعامل خانه هنرمندان گفت:
همه اعضای شــورای عالی خانه هنرمندان حدود یک سال برای رفع
مشکالت انجمن عکاســان تالش کردند و در نهایت این مشکل حل
نشد .مجمع چاره ای غیر از این نداشت که انجمن عکاسان را به صورت
قانونی ازعضویت خارج کند.
عکاسان یک کانون مرکزی تشکیل دهند
وی گفــت :حداقل ۲و ۳انجمن عکاســی درخواســت کردند عضو
انجمن های خانه هنرمندان شوند .امیدواریم بزرگان و چهره های برجسته
عکاسی این همت را بکنند و زودتر کانون متمرکز را ثبت تشکیل دهند
تا بتواند به صورت فراگیر تمام رشــته های عکاســی را پوشش دهد.
بسیاری جریان های عکاسان هستند که در انجمن عکاسان قبلی حضور
نداشتند .به محض اینکه این کانون شکل بگیرد و مشکالت حقوقی را
رفع کنند ،اگر درخواســت خود را بدهند ،مجمع خانه هنرمندان ان را
بررسی می کند .در حال حاضر انجمن عکاسان ایران و انجمن عکاسان
مطبوعات فضای کاری در خانه هنرمندان دارند و در حال فعالیت های
خود هستند و اگر برنامه ای داشته باشند در خانه هنرمندان در خدمت
انها خواهیم بود .نشست رسانه ای مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه
هنرمندان ایران با عنوان «مروری بر فعالیت های خانه هنرمندان ایران
در دوران کرونا» (دوشنبه ۱۴تیر )۱۴۰۰در تاالر استاد امیرخانی خانه
هنرمندان ایران برگزار شد.
گیشه امریکا در انحصار کمپانی یونیورسال
کمپانی فیلمســازی «یونیورسال» با سه فیلم در ژانرهای
اکشن ،پویانمایی و وحشت ،جدول پرفروش ترین فیلم های
گیشه امریکا را با اقتدار فتح کرد.
شرکت فیلمسازی یونیورسال پیکچرز این هفته با سریع و
خشن ،۹بچه رئیس :۲کسب و کار خانوادگی و پاکسازی
ابدی ،سه جایگاه اول پرفروش ترین فیلم های گیشه امریکا
را به تسخیر خود دراورد .اخرین بار این کمپانی ۳۲سال
پیش با فیلم های دریای عشق ،پدرومادری و کمدی عمو
باک موفق به فتح همزمان هر سه رتبه اول جدول فروش
شده بود.
از سال ۲۰۰۵تاکنون این اولین بار است که یک استودیوی
فیلمسازی به این موفقیت دست پیدا می کند.
ایــن هفته همزمان با تعطیالت روز اســتقالل در امریکا،
همانطور که انتظار می رفت ســریع و خشن ،۹در دومین
هفته اکران در ســینماهای امریکای شمالی ،جایگاه خود
در صدر پرفروش ترین فیلم ها را حفظ کرد .نهمین قسمت
از مجموعه اکشــن سریع و خشن این اخر هفته در حدود
بیش از ۲۴میلیون دالر فروش کرد؛ پیش بینی می شــود
تــا پایان امروز فروش هفتگی ایــن فیلم به ۳۲میلیون و
۷۰۰هزار دالر برســد و مجموع بلیت فروشــی ان در دو
هفته را به ۱۲۵میلیون و ۸۰۰هزار دالر برساند .براساس
براوردها ،فروش این اکشن پرطرفدار در گیشه جهانی نیز
تا پایان امروز از مرز ۵۰۰میلیون دالر خواهد گذشت.
ســریع و خشــن ۹به کارگردانی کرت راسل و بازی وین
دیزل ،میشل رودریگز ،جان سینا ،تایریس گیبسون ،هلن
میرن و شارلیز ترون ماجراهای شخصیت اصلی دومینیک
تورتــو با بازی وین دیزل را دنبال می کند که با همســر و
فرزندش زندگی ارامی دارد تا این که مجبور می شود برای
نجــات افرادی که بیش از هر چیزی دوستشــان دارد ،با
گناهان گذشته خود روبرو شود.
شــخصیت اصلی داســتان با گروهش برای مقابله با یکی
از بااســتعدادترین ادمکش ها و ماهرترین رانندگان جهان
متحد می شــود که از قضا جیکوب (جان سینا) برادر طرد
شده خود اوست .در این قسمت همچنین شاهد بازگشت
شخصیت محبوب هان لو خواهیم بود که طرفداران تصور
می کردند مدت ها پیش جان خود را از دست داده است.
پس از سریع و خشن ،انیمیشن بچه رئیس :۲کسب و کار
خانوادگی در جایگاه دوم جــدول پرفروش ها قرار گرفته
اســت .این انیمیشــن فراتر از انتظارها ظاهر شد و اولین
اخر هفته خود در ســینماها را با ۱۷میلیون و ۳۰۰هزار
دالر فروش اغاز کرد و پیش بینی می شود این امار تا پایان
امروز به ۲۳میلیون و ۱۰۰هزار دالر برسد.
در بچه رئیس ،۲تیم و تد که حاال در مقایسه با قسمت اول
بزرگ شده اند ،قرار است به دختری به نام تینا در مقابله با
یک شخصیت شرور به اسم دکتر ادوین ارمسترانگ کمک
کنند .این انیمیشــن اولین بار روز دوم ژوئیه (جمعه۱۱ ،
تیر )۱۴۰۰در امریکا روی پرده رفت.
در جایگاه ســوم جدول پرفروش ترین فیلم های این هفته
نیز فیلم ترســناک پاکســازی ابــدی (The Forever
)Purgeقرار گرفته که براساس تخمین ها تا پایان امروز،
۱۵میلیون و ۹۰۰هزار دالر در سینماهای امریکا فروش
خواهد کرد .پاکســازی ابدی پنجمین و اخرین قسمت از
مجموعه اکشــن و دلهره اور پاکســازی و دنباله مستقیم
پاکسازی :سال انتخابات ( )۲۰۱۶است.
ایــن فیلم که به کارگردانی ارادو والریا گوت و بازی انا د
ال رگورا ،تنوک هورتا ،جاش لوکاس ،کسیدی فریمن ،لون
رامبین ،الخاندرو اددا و ویل پاتون ســاخته شده ،قرار بود
ژوئیه گذشته اکران شود اما به دلیل شیوع کرونا یک سال
به تعویق افتاد و دوم ژوئیه امســال (جمعه ۱۱ ،تیر) روی
پرده سینماها در امریکا رفت.
اگرچه سه فیلم سریع و خشن ،۹بچه رئیس ۲و پاکسازی
ابدی در نام اســتودیو یونیورســال با هم مشترک هستند
اما ژانر و مخاطبــان کامال متفاوتی دارند :به عنوان نمونه
تقریبا نیمی از مخاطبان بچه رئیس ۲زیر ۱۲سال بودند
و مخاطبانی که به تماشــای پاکسازی ابدی نشستند بین
۱۸تا ۳۴سال سن داشتند و از قومیت های مختلف بودند.
اگرچه برای کمپانی های بزرگ فیلمسازی چندان مرسوم
نیســت دو فیلم بزرگ را در یک اخر هفته همزمان اکران
کنند ،جیــم اور ( )Jim Orrرئیس بخش توزیع داخلی
یونیورسال ،این استودیو از یک سو فرصت را برای این کار
مناسب دید و از سوی دیگر در گذشته همیشه تعطیالت
روز استقالل برایش خوش یمن بوده است.
اور می گویــد :این اخر هفته تنها نیــم نگاهی بود به کار
همیشگی ما ،یعنی عرضه فیلم های باکیفیت و متنوع برای
سینمادوستان .نتیجه کار خودش گویای همه چیز هست.
فیلم یک مکان ســاکت :بخش دوم از کمپانی پارامونت با
حدود ۴میلیون و ۲۰۰هــزار دالر فروش که پیش بینی
می شود تا پایان امروز به ۵میلیون و ۶۰۰هزار دالر برسد،
در جایگاه چهارم جدول پرفروش های این هفته در گیشه
امریکا قرار گرفت .این فیلم در ششــمین هفته از اکران،
تاکنــون در مجموع ۱۴۵میلیون و ۸۰۰هزار دالر فروش
کرده است.
کمدی محافظ همســر هیتمن هم بــا ۳میلیون فروش
جایگاه پنجم این فهرست را از ان خود کرد.
فیلم های یونیورســال بیش از ۷۷درصد فروش این اخر
هفته را به خود اختصاص دادند که براســاس امار منتشر
شــده از موسسه کام اســکور از اغاز شیوع کرونا تاکنون،
سومین هفته پرفروش ســینماهای امریکا بود .اما دوران
حکمرانی یونیورسال پیکچرز بر گیشه امریکا مدت زیادی
طول نمی کشــد چون هفته اینده فیلــم موردانتظار بیوه
ســیاه با بازی اسکارلت جوهانسون از دیزنی و مارول روی
پــرده خواهد امد ،اولین فیلم از دنیای ســینمایی مارول
پس از نزدیک به دو سال. صفحه 4