روزنامه هنرمند شماره 1469
روزنامه هنرمند شماره 1469
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 14تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1469صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
در حالی که طبق ابالغ ستاد ملی مقابله
با کرونا تنها مشاغل درجه یک امکان
فعالیتدرشهرهایقرمزبه خصوص
تهران را دارند ،دو فیلم جدید از سوی
شورای صنفی راهی چرخه اکران شدند.
مرتضیشایستهدبیرشورایصنفی
نمایشدربارهخروجیجلسهیکشنبه
۱۳تیرماه این شورا گفت :در این جلسه
مصوب شد دو فیلم «سیاه باز» ساخته
حمید همتی و «زد و بند» به کارگردانی
داوود نوروزی از چهارشنبه هفته اینده
اکران شوند .وی درباره قرار گرفتن
تهران در وضعیت قرمز و ابهامات درباره
تعطیلیسینماهاهمبیانکرد:هنوزما
در این باره اطالعی نداریم اما انچه که
می دانمایناستکهسینماهاهمچنان
بازهستندوتصمیمدربارهتعطیلی
ان هابرعهدهستادملیکروناست.
تصمیم درباره
فعالیت سالن های
سینما به سینماداران
واگذار شد
با توجه به وضعیت قرمز تهران ،دو فیلم «سیاه باز» و «زد و بند» راهی چرخه اکران شدند
ابهــام در اکــران!
نامه حسین کیانی خطاب به عملکرد مدیران هنری
یک عذرخواهی،ساده انجام بدهید!
«دورهمی» ،پرخر ج تر ین
مسابقه تار یخ تلو یز یون!
سینما3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
CINEMA
معرفی هنرمندان حرفه ای
به جامعه معماری در نمایشگاه
گروهی «بن ارت»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
الهام پاوه نژاد:
هنرمندان میلیاردر
انگشت شمارند مابقی همه
عادی اند
تسلیت انجمن بازیگران
سینمای ایران برای درگذشت
محمد برسوزیان
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ:
انحصاری در تشکیل انجمن های
صنفی فرهنگ ،هنر و رسانه
وجود ندارد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
صدرعاملی با تبریک خبر راهیابی جشنواره فیلم کوتاه تهران به اسکار
افتخاری که نباید در میان اخبار
بد این روزها گم شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
کرونا باز هم کتابفروشی ها
را تعطیل کرد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
رسول صدرعاملی با تبریک خبر راهیابی جشنواره فیلم کوتاه تهران به اسکار
دوشنبـــــــه 14تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1469
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
تسلیت انجمن بازیگران
سینمای ایران برای درگذشت
محمد برسوزیان
انجمن بازیگران ســینمای ایران به مناسبت درگذشت محمد
برسوزیان تســلیت گفت .در پی درگذشت محمد برسوزیان -
بازیگر قدیمی سینما که 12تیرماه از دنیا رفت -انجمن بازیگران
سینمای ایران پیام تسلیتی را به شرح زیر صادر کرد« :بازگشت
همه به ســوی اوســت؛ در اندوه فراوان همکار عزیزمان محمد
برسوزیان پس از مدت ها تحمل بیماری از میان ما رفت .شورای
مرکزی انجمن بازیگران ســینمای ایران ،در گذشت این بازیگر
و تهیه کننده پیشکسوت سینما را به خانواده محترم ایشان و
همکاران عزیز تسلیت عرض می نماید ».برسوزیان که از دهه 50
بازی در سینما را اغاز کرده بود ،نقش افرینی در فیلم های پنجه
در خاک ،روانی ،شــمارش معکوس ،شب روباه ،چشم شیطان،
بندر مه الود ،ســاواالن و اتش در زمســتان را در کارنامه کاری
خود در این عرصه داشت .او در سال های اخیر در چند سریال از
جمله روزگار قریب ،در جشم باد و متهم گریخت بازی کرده بود.
برسوزیان در کنار حسن هدایت ،حسین زندباف ،یداله صمدی
یکی از اعضای گروه فیلمســازی «همراه» بــود که در دهه 60
فیلم های متعددی را ساختند و این بازیگر در بیشتر ان ها نقش
جوان اول فیلم را بازی می کرد.
مرحله اول حق بیمه فصل بهار
اعضای صندوق هنر واریز شد
مرحله اول پرداخت حق بیمــه تامین اجتماعی فصل بهار با
واریز حق بیمه و ســرانه درمان (سهم عضو) فروردین ۱۴۰۰
اعضای صندوق اعتباری هنر شــامل اهالــی فرهنگ ،هنر و
رســانه انجام شــد .حق بیمه تامین اجتماعی و سرانه درمان
فروردین ماه (ســهم فرد) بیش از ۳۹هزار نفر از بیمه شدگان
تامین اجتماعی صندوق اعتباری هنر واریز شد .با تدوام شیوع
ویروس کرونا و ادامه روند تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در
سال جاری ،مقرر شد صندوق اعتباری هنر در راستای حمایت
از اعضای تحت پوشــش برای جبران خســارت های ناشی از
کرونا ،حق بیمه سه ماهه اول سال ۱۴۰۰اعضایی که تا پایان
اسفند ۹۹دارای قرارداد بیمه فعال بودند را پرداخت کند .لذا
در مرحله اول حق بیمه و سرانه درمان فروردین بیش از ۳۹
هزار نفر از اعضا که از خدمات بیمه تامین اجتماعی برخوردار
هســتند به حســاب متصل به هنرکارت انها واریز شد .برای
اعضایی که تاکنون در این سامانه ثبت نام نکرده اند این مبلغ
به شــماره حساب ثبت شــده در پروفایل عضویت انها واریز
شده اســت .برابر با اطالعیه های قبلی؛ حق بیمه اردیبهشت
و خرداد براســاس زمان بندی اعالم شده از سوی صندوق به
حساب هنرکارت اعضا واریز خواهد شد.
کرونا باز هم کتابفروشی ها
را تعطیل کرد
با افزایش شــهرهای قرمز کرونایی ،کتاب فروشی ها که جزء مشاغل
گروه ۲قرار دارند ،باز هم تعطیل شدند .با توجه به اوج گیری دوباره
شــیوع ویروس کرونا در بیشتر مناطق کشــور و افزایش قابل توجه
شــهرهای قرمز کرونایی ،علیرضا رئیسی ،سخنگوی ستاد مقابله با
کرونا ،اعالم کرد :از روز یکشنبه ( ۱۳تیرماه) در شهرهای قرمز از جمله
تهران فقط مشــاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند و سایر گروه های
شغلی تعطیل هستند .براین اساس این خبر ،کتاب فروشی ها که جزء
مشــاغل گروه ۲هستند در شهرهای قرمز تعطیل می شوند و اجازه
فعالیت و پذیرش مشتری نخواهند داشت .با توجه به شیوع ویروس
کرونا ،بســیاری از صنایع فرهنگی و صنوف فعال این عرصه ازجمله
کتاب فروشان دچار رکود شدید و توقف فعالیت شده اند.
کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که در اولین روز بیست
و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت معتقد
جشنواره با مخاطب معنا پیدا می کند و اثار صرف جایزه و
برنده شدن به صحنه نمی روند .مهدی بختیاری نویسنده
و کارگردان نمایش «ریچارد ســوم» که از دانشگاه هنر
تهران در بخش صحنه ای بیست و سومین جشنواره تئاتر
دانشگاهی ایران حضور پیدا کرده و در روز جمعه ۱۱تیر
نمایش خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه
برده ،درباره وضعیت کیفی این دوره از جشــنواره گفت:
وقتی دبیر جشنواره بیست و سوم انتخاب و معرفی شد
حدود ۲۰روز بود که ویروس کرونا وارد کشــور شده بود.
بر اساس برنامه ریزی اولیه قرار بود که تابستان و پاییز ۹۹
مرحله اول و دوم بازبینی اثار جشنواره انجام و جشنواره
افتخاری که نباید در میان اخبار بد این روزها گم شود
رسول صدرعاملی با تبریک خبر راهیابی جشنواره فیلم کوتاه تهران به فهرست جشنواره های مورد تایید اسکار
عنوان کرد که اضافه شدن به جمع جشنواره های مورد تایید اسکار ،موقعیت درخشانی است .رسول صدرعاملی
نویسنده ،تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران با تبریک راهیابی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به
فهرســت جشنواره های مورد تایید اسکار بیان کرد :دنیای فیلم کوتاه همیشه جذاب و تاثیرگذار بوده است.
مجموعه استعدادهای فیلمسازی ما که شاید امکان ورود به سینمای بلند و حرفه ای را نداشتند اما حرفی برای
گفتن داشتند ،همیشه جشنواره فیلم کوتاه تهران و سینمای کوتاه را محلی برای ارائه توانمندی های خود
دیده اند و به این کار اعتبار دادند؛ اعتباری که به سینمای بسیار مهم و قابل توجه در ادامه تبدیل شد .وی افزود:
بروز و ظهور استعدادهای اصلی در دل این سینما جان گرفت و در کنار ان جشنواره های خوب فیلم کوتاه
دیگری هم راه اندازی شد مثل جشنواره فیلم کوتاه حسنات که بعد از کرونا متاسفانه تعطیل شد در حالی که در
کشف و یافتن استعدادها بسیار تاثیرگذار بود .صدرعاملی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران سکوی حضور
فیلم کوتاه در رویدادهای معتبر است ،عنوان کرد :انگیزه سینماگران فیلم کوتاه برای ساختن فیلم هایشان از این
به بعد با ورود جشنواره فیلم کوتاه تهران به جمع رویدادهای مورد تایید اسکار افزایش پیدا می کند .این خبر
بسیار امیدبخش است و این امیدبخشی دقیقاً همان چیزی است که ما در این روزها به ان نیاز داریم .دیده شدن
در سطح جهان حق فیلمسازان سینمای کوتاه و جوانان فیلمساز است .این اضافه شدن به جمع جشنواره های
مورد تایید اسکار اتفاق خوشایندی است که ان را تبریک می گویم و امیدوارم در ال به الی خبرهای بد این روزها
گم نشود و به ان به خوبی بپردازیم .دبیر جشنواره فیلم کوتاه حسنات اظهار کرد :انجمن سینمای جوانان ایران و
جشنواره فیلم کوتاه تهران در حال حاضر مسئولیت بیشتری را بر دوش دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
باید ان را درک کند و امکانات الزم را در اختیار جشنواره قرار دهد تا این روند استعدادیابی گسترش یابد .با توجه
به هزینه های کمتر ساخت فیلم کوتاه نسبت به فیلم بلند ،شناسایی استعدادها به برنامه ریزی مدبرانه نیاز دارد
تا این خبر خوشایند به ثمر بنشیند و توسعه یابد .چراکه ما بهترین جایزه های جهانی را با فیلم های کوتاه خود
گرفته ایم .صدرعاملی در پایان تصریح کرد :ضوابطی که جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران باید رعایت کند و
تاکنون نیز رعایت کرده است ،باعث شده تا فیلمسازان حاضر در ان در سطح بین المللی نیز همواره موفق باشند
و افتخارافرینی کنند .همیشه در تجربه های شخصی ام از حضور در رویدادها و فستیوال های معتبر خارجی
دریافته ام که بسیاری از سینماگران غیرایرانی ارزو دارند در این جشنواره فیلمی داشته باشند و این باعث افتخار
من و سینمای ایران است .جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در دستاوردی مهم از ۳۰ژوئن ۲۰۲۱به جمع
۱۲۷جشنواره مورد تایید اکادمی اسکار راه یافته است.
مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ:
انحصاری در تشکیل انجمن های صنفی فرهنگ ،هنر و رسانه وجود ندارد
مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
با اشــاره به بررسی فنی و تخصصی کمیسیون تشکیل کانون فراگیر
فرهنگ ،هنر و رســانه گفت :هیچ انحصاری در تشکیل این انجمن ها
وجود ندارد .حامد ســهرابی اعالم کرد :از خرداد ماه ســال ۱۳۹۹که
فراخوان پذیرش تقاضاهای تشکیل انجمن های صنفی سراسری در
حوزه فرهنگ و هنر رسانه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی اعالم
شــد تا کنون ۷۴عنوان درخواست در بخش های مختلف سینمایی،
تئاتر ،موسیقی ،ادبی و ...به اداره کل سازمان های کارگری و کارفرمایی
وزارت تعــاون ،کار و رفاه اجتماعی واصل که متعاقب ان برای تصمیم
گیری به کمیسیون تشکیل کانون فراگیر فرهنگ ،هنر و رسانه ارسال
شده است .وی افزود :این کمیسیون در چارچوب دستورالعمل و شیوه
نامه مربوطه که به تایید و تصویب وزرای فرهنگ و ارشــاد اسالمی و
تعاون ،کار و رفاه اجتماعی رســیده است اقدام به بررسی تخصصی و
تصمیم گیری در مورد تقاضاها نموده اســت .سهرابی ادامه داد :از ۷۴
تقاضای رســیده تا کنون ۶۰مورد ان مصوب و نظر موافق یا مشروط
کمیسیون را به همراه داشــته و فقط ۱۱مورد رد شده و ۳مورد هم
در دست بررسی قرار دارد ۱۱ .موردی که رد شده عمدتاً دارای ماهیت
کارفرمایی بوده اند و بعضاً از سوی کمیسیون در زمره مشاغل مرتبط
با مصوبه شناسایی و تشخیص داده نشده اند یا اینکه از ماهیت صنفی
خارج و ماهیت جنســیتی یا قومیتی داشته اند یا اینکه در بر گیرنده
بخش وســیعی از فعالیت های هنری بوده که تداخل صنفی با برخی
انجمن های مصوب ایجاد می کردند .تنها یک مورد در حوزه ادبی بوده
که قب ً
ال تقاضای تاسیس انجمن مشابه داشته که بدلیل همگن بودن
رد شده است .وی گفت :انجمن هایی که با تاسیس انها موافقت شده
شامل ۱۳مورد در بخش تئاتر ۲۰ ،مورد در سینما ۱۱ ،مورد در بخش
موسیقی ۸ ،مورد تجسمی ۳ ،مورد رسانه ۴ ،مورد بخش فرهنگ و ۱
مورد در بخش مربوط به میراث فرهنگی بوده اند .مدیرکل دفتر حقوقی و
مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی افزود :بنابر شیوه نامه مورد
عمل برای جلوگیری از انحصار و ایجاد محدودیت در عضویت اعضای
انجمن ها ،اساسنامه این انجمن ها که پیش نویس پیشنهادی ان توسط
کمیسیون ارایه شده ،در بخش شرایط عضویت توسط اعضا به طور مجزا
بررسی و مصوب می شود که تا کنون ۲۲مورد اساسنامه توسط انجمن
های تایید شده ارایه و به تصویب یا اصالح توسط کمیسیون رسیده و
۱۱مورد در دست بررسی است .سهرابی گفت :بر اساس بند ۴مصوبه
مزبور هیات وزیران ،کمیسیون مرکب از ۹نفر است که تنها ۲نماینده
از سوی وزارای فرهنگ و ارشاد اسالمی و تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و
۷نفر از نمایندگان تشکل های فرهنگی و هنری هستند که با مشورت
این تشــکل ها از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی انتخاب شده اند
و همــه بخش های دولتی و غیر دولتی دارای یک حق رای مســاوی
هستند و دبیرخانه در این وزارتخانه و دبیر کمیسیون با انتخاب اعضای
کمیسیون تعیین می شود .وی افزود :اوال بررسی ها در کمیسیون کامال
فنی و تخصصی بوده و ثانیاً هیچ انحصاری در تشــکیل انجمن وجود
ندارد .متاسفانه برخی از اعضای تشکل های فرهنگی و هنری که بدلیل
اختالفات داخلی و درون صنفی خود بعضاً از تشکل متبوع خود سلب
عضویت شده یا از ترکیب موسسین انجمن های صنفی خود خارج شده
اند ،بجای حل مشکالت از طریق سازوکارهای درون تشکل سعی در وارد
کردن بخش های تخصصی وزارت متبوع و وزارت کار و این کمیسیون
به اختالفات خود را داشــته اند و وقتی با استدالالت قانونی ما مواجه
شدند ،به طور مداوم سعی در تخریب کمیسیون و عملکردهای قانونی
ان دارند و سعی در جا انداختن عملکرد کمیسیون در رابطه با انجمن
های صنفی سراسری به عنوان انجمن های منحصر به خانه های هنری
موجود مانند خانه تئاتر ،موسیقی و سینما دارند و نقد خود از این خانه
ها از طریق کمیسیون پی می گیرند .سهرابی در پاسخ به ادعاها و برخی
شــبهاتی که مطرح می شود ،نیز گفت :برابر بند ۶از مصوبه ۲۲ابان
۹۸هیات وزیران «کمیسیون موضوع بند ( )۴این تصویبنامه موظف
است ظرف دو سال ،شرایط الزم برای تغییر و انطباق وضعیت تشکلهای
صنفی و حرفهای و فرهنگی و هنری و رسانهای موجود را که براساس
قوانین و مقررات مختلف به ثبت رسیدهاند با ضوابط موضوع بند ( )۷این
تصویبنامه فراهم کند» .اگر از تشکل های فرهنگی و هنری عضو محور
که به صورت موسسه فرهنگی یا سازمان مردم نهاد و از این دست قبال
تشکیل یا ثبت شده اند حمایتی بشود ،عیناً برابر تکلیفی است که هیات
وزیران از کمیسیون خواسته است .بر این اساس در ماده « ۴شیوه نامه
تاسیس انجمن های صنفی فرهنگ ،هنر و رسانه و کانون های مرتبط»
به این انجمن های موجود ســه ماه فرصت دادند تا تقاضاهای خود را
ثبت کنند که این زمان دیگر تمدید نشد و صرفاً به همان سه ماه که از
خداد ماه ۱۳۹۹شروع گشت ،بسنده شد .وی افزود :از تاریخ مذکور تا
کنون غالب تقاضاهای رسیده به کمیسیون مربوط به انجمن هایی است
که قبال به صورت صنفی اســتانی ثبت شده اند یا در قالب موسسات
فرهنگی و هنری عضو محور توسط وزارت متبوع تاسیس شده بودند
است و دلیل منطقی هم دارد زیرا در قالب های مختلف قبال متشکل
شده و انسجام الزم را برای تشکیل یک صنف سراسری دارند .در برخی
از بخش ها که بیشترین اعتراض را دارند مانند برخی از منتقدین خانه
تئاتر تا کنون ما و وزارت کار هیچ تقاضایی از سوی اهالی و هنرمندان
به غیر از انجمن ها و کانون های زیر مجموعه خانه تئاتر دریافت نکرده
ایم و دور از انصاف و عدالت است در شرایطی که هیچ تقاضایی از جانب
غیر نیست ،کمیسیون و دو وزارتخانه دولت را متهم به ایجاد انحصار برای
خانه ها و یا قشری خاص نمود .به گفته وی کمیسیون متهم است که
چرا برای تاســیس انجمن های سراسری از صنوف زیر مجموعه خانه
های موسیقی ،تئاتر و سینما از خانه ها موصوف استعالم می کند .اوالً بر
اساس رویه صحیح و درست اگر عضو کوچکی از یک مجموعه بزرگتر که
بعضاً هیچ مجوز مستقل یا مجزایی از مجموعه مادر ندارد ،بخواهد اعالم
موجودیت کند ،الزم است از سوی مجموعه اصلی هویت و موجودیت
ان به تایید برسد؛ ثانیاً این اقدام به نوعی پیشگیری از تداخالت صنفی و
ورود نا خواسته به اختالفات داخلی تشکل هاست؛ ثالثاً برابر تبصره ذیل
ماده ۳شیوه نامه یادشده کمیسیون صرفاً اقدام به اخذ نظر خانه ها دایر
بر تایید یا رد تقاضا می کند و در نهایت این خود کمیسیون است که
تصمیم می گیرد نه خانه مربوطه.
معرفی هنرمندان حرفه ای به جامعه معماری در نمایشگاه گروهی «بن ارت»
ن ارتـ» از یازدهم تیر تا اول مرداد ۱۴۰۰
نخستین نمایشگاه گروهی «ب
با هدف معرفی هنرمندان حرفه ای به جامعه معماری و طراحان داخلی
کشــور اغاز به کار کرد .عادل عالسوند گرداورنده بن ارت ،در تشریح
این نمایشگاه گفت :با نمایش بیش از یکصد اثر فاخر از شصت هنرمند
پیشکســوت و جوان در سبک ها و اشکال مختلف از جمله نقاشی،
نقاشی خط ،مجســمه و عکاسی تالش کردیم توجه سالیق مختلف
را جلــب و جامعه معماری را برای بکار گیــری اثار هنریِ اصل ،در
پروژه های شان ترغیب کنیم .این هنرمند افزود :بسیاری از ابجکت های
(موضوعات) دکوراتیو که اخیرا نیز در طراحی و دکورهای داخلی نقشی
پررنگ پیدا کرده اند ،به دلیل کپی بودن از اثار دیگر هنرمندان داخلی
یا خارجی ،ارزش هنری ندارند .جالب اینکه در بیشتر موارد با قیمتی
نزدیک یا کمی بیشــتر امکان خرید اثار هنری اصلی و دارای مدرک
معتبر میسر است .ضمن اینکه این اثار در میان مدت ارزش افزوده پیدا
کرده و به عنوان سرمایه ای برای خریداران به شمار می روند .وی افزود:
تجربه شخصی من در پروژه های طراحی داخلی ،نشان داده جانمایی اثار
هنری در محل زندگی و کار افراد ،مورد استقبال ایشان قرار می گیرد؛
تا جایی که عالقه مند به شناخت بیشت ِر هنرمندان و سرمایه گذاری
در بازار هنر می شوند .عالسوند گفت :بسیاری متخصصان معماری به
دلیل نشناختن دقیق هنرمندان حرفه ای و اثارشان ،کمتر سراغ اثار
جشنواره بدون مخاطب معنا ندارد
نیز در اواخر پاییز سال ۹۹برگزار شود که این امر میسر
نشد .وی یاداور شد :به دلیل موج های مختلف شیوع کرونا
برگزاری جشنواره مدام به عقب افتاد و در اکثر گروه ها به
دلیل صرف هزینه های مالی و زمانی ،تنش ایجاد شده بود.
از طرفی به دبیر و دبیرخانه جشــنواره بیست و سوم هم
نمی شود خرده گرفت .بختیاری ضمن تشکر از زحمات
دبیرخانه جشنواره بیست و سوم تئاتر دانشگاهی ایران،
اظهار کرد :با وجود زحماتی که کشیده شد بی برنامگی
در جشنواره وجود داشت و این امر باعث گالیه اکثر گروه ها
شد .برخی از گروه ها سالنی را که برای اجرا می خواستند
در اختیارشان قرار نگرفت .وی درباره مشکالت پیش امده
برای اجرای نمایش «ریچارد ســوم» ،توضیح داد :جدول
اجراهای جشنواره روز پنجشنبه ۱۰تیر یعنی تنها یک روز
مانده به اجرای ما منتشر شد .هر سال سالن اجرا از شب
قبل در اختیار گروه ها قرار می گرفت تا کار نصب دکور و نور
را انجام دهند و از صبح روز اجرا به تمرین کامل نمایش با
طراحی صحنه و نور انجام شده بپردازند .در این دوره سالن
ساعت ۸شب و ان هم برای نصب دکور در اختیار ما قرار
گرفت و اجازه نصب نور در همان شب به ما داده نشد .در
نتیجه ما صبح روز اجرا را صرف نصب نور نمایش کردیم
اصلی رفته اند .به همین دلیل ما در کنار برگزاری نمایشگاه های هنری،
اقدام به راه اندازی پلتفرمی اســتاندارد جهت تسهیل در انتخاب اثار
هنرمندان حرفه ای برای جامعه معماری و طراحان داخلی کرده است.
مریم وحیدنیا مسئول رسانه ای این نمایشگاه درباره اهداف برگزاری این
رویداد می گوید :هدف از برپایی نمایشگاه بن ارت در فضایی بالغ بر ۲
هزار متر مربع ،تشویق معماران و طراحان داخلی و حمایت از هنرمندان
جوان و خالق جهت ورود به بازار حرفه ای است .وی ادامه می دهد :در
این نمایشگاه بیش از ١٠٠اثر فاخر از ۶۰هنرمند ارزشمند به نمایش
گذاشته شده و کمک به افزایش ابعاد بازار هنر ،حمایت از هنرمندان
جوان و خالق برای ورود به بازار حرفه ای ،مشــاوره به سرمایه گذاران و
تــاش برای ورود به بازار بین المللی هنر از دیگر اهداف برگزاری این
نمایشگاه است .نخستین نمایشگاه بن ارت از یازدهم تیر تا یکم مرداد
در یکی از مجمتع های تجاری واقع در کیلومتر بیست جاده مخصوص
کرج برقرار است.
و به همین خاطر گروه بازیگران نتوانستند با طراحی نور
انجام شده هماهنگی الزم را پیدا کنند .کارگردان نمایش
«ریچارد ســوم» درباره وضعیت پیش امده از روز ســوم
بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و اجرای
اثار بدون حضور مخاطب به دلیل اغاز موج جدید شیوع
کرونا،تاکیدکرد:دبیرودبیرخانهجشنوارهزحمتکشیدند
و نمی شود همه چیز را به گردن دبیرخانه جشنواره انداخت
ولی حداقل می شــد اینگونه تصمیم گرفت که برگزاری
جشنواره تا زمان فروکش کردن موج جدید شیوع کرونا به
تعویق انداخت .بختیاری با اشاره به اینکه نمایش «ریچارد
ســوم» را با حضور مخاطب و در اولین روز جشنواره به
صحنه برده است ،تصریح کرد :اگر قرار بود بدون مخاطب
نمایش را روی صحنه ببرم این کار را نمی کردم زیرا اجرای
من در مواجهه با مخاطب شکل می گیرد .شاید برخی اثار
دیگر نیز ایده اجرای شــان اینگونه باشد .جشنواره برای
مخاطب برگزار می شــود نه صرف جایزه گرفتن .حضور
مخاطب به جشــنواره معنا می دهد .وی در بخش پایانی
ســخنان خود درباره ایده اجرایی نمایش «ریچارد سوم»
گفت :من همیشه قسمتی از متن را می نویسم و متن در
زمان تمرین ها تکمیل می شود .بر اساس ایده ای که داشتم
شــکل روایی اثر را به ۲قســمت قبل و بعد از پادشاهی
ریچارد سوم تقسیم کردم و قبل از پادشاهی را به شکل
ارسطویی و بعد از پادشاهی را به شکل اپیک روایت کردم. صفحه 2
«دورهمی»،پرخرج ترینمسابقهتاریختلویزیون!
اگربینندهتلویزیونباشید،می دانیدکهمهرانمدیریچندوقتیاستبا«دورهمی»بهتلویزیون
برگشته است .دورهمی که حاال در قالب یک مسابقه اطالعات عمومی روی انتن می رود ،پیش
از این در ۵فصل با محوریت گفتگو با چهره ها و اجرای ایتم های طنز پخش می شــد ،اما اگر
تلویزیون بین هم نباشید ،احتماال از حرف وحدیث هایی که راجع به دورهمی شنیده می شود،
خبر دارید که چنین برنامه ای درحال پخش است .حرف هایی که این بار نه از دهان منتقدان
تلویزیونی و مخاطب ها ،بلکه از زبان خود سازندگان به گوش رسید .مهران مدیری در اولین
قسمتمسابقهاعترافکردکهدورهمیکپیجزء به جزءیکبرنامهخارجیاست«:سعیکردیم
خیلی خوب کپی کنیم ».و با این کار مخاطبش را غافل گیر کرد؛ نه از این حیث که تقلید در
تلویزیون ما اتفاق نادری باشد که اتفاقا سابقه مفصلی هم دارد ،از اگهی های بازرگانی گرفته تا
تاک شوها ،مسابقه ها و حتی اتاق های خبر ،بلکه از این لحاظ که ما عادت کرده بودیم هربار که
تلویزیونراروشنمی کنیم،بگوییم«این کهشبیهفالنبرنامهخارجیه!»وبعدکهاینکشفمانبه
گوش عوامل برنامه رسید ،ان ها خودشان را بزنند به ان راه یا کال منکر قضیه شوند .البته اعتراف
مدیری به کپی سازی خیلی هم جای تشویق و هورا ندارد .چون بیشتر از انکه از روی احترام
به مخاطب باشد ،از سر اگاهی به این نکته است که امروز دیگر کپی سازی چراغ خاموش ممکن
نیست و مچ برنامه ساز خیلی زود باز می شود .به همین بهانه تعدادی از کپی سازی های سال های
اخیر در تلویزیون را مرور می کنیم .درباره «دورهمی» و شرایط تولید این برنامه تلویزیونی با
ناصر قدیر کاشانی گفت وگو کردیم .بخش هایی از این گفت وگو را مرور می کنیم.
بله.
دوشنبـــــــه 14تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1469
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
تصمیــم دربــاره فعالیت یا تعطیلی ســالن های ســینما به
ســینماداران واگذار شده است .از شنبه ۱۲تیرماه و با اعالم
وضعیــت قرمز کرونایی ،ســالن های تئاتر و گالری ها به طور
رســمی تعطیل شــدند ،اما این اتفاق برای سالن های سینما
نیفتاد .بر اســاس پیگیری های خبرنــگار صبا ،بنا بر تصمیم
سازمان ســینمایی در این برهه قرمز شدن تهران ،فعالیت یا
تعطیلی ســالن های سینما به سینماداران واگذار شده و مدیر
هر سینما راسا می تواند به تعطیلی سالن اقدام کند .بر همین
اســاس مدیران برخی سینماها از جمله موزه سینما تعطیلی
را برگزیده اند و ممکن اســت تا پایان شــرایط قرمز کرونا در
تهران ،سالن را بازگشایی نکنند.
کدام کتاب ها
تخفیف 50درصدی دارند؟
باشید با دو ،سه بار سرچ کردن و مطالعه می توانید جلوی گاف ها را بگیرید .چرا چنین
دقتینمی شود؟
بنده رسما اعالم می کنم در سواالت مشکل و قبول داریم و مدیری ،تیم جدیدی استخدام کرده و عذر نفرات
قبلی را خواسته و از چند نفر اساتید دانشگاه دعوت کردیم که پای این کار بنشینند تا ان شاءاهلل این مشکلی
که وجود دارد حل شود.
یعنیاحتماالشاهدچنینچیزیدرایندهنیستیم؟
حتما تالش می شود.
نکتهاخربحثمخاطباست.شمادر۴فصلمخاطبعامداشتیدکهمخاطبگسترده ای
بود اما االن اگاهانه یا نااگاهانه یک بخشی از مخاطب را جدا کردید .توقع اینکه یک خانم
خانه دار پای برنامه بنشیند و تا اخر ادامه دهد ،خیلی توقع زیادی است .حواس شما به
اینتفکیکمخاطببود؟
قطعا نمی خواهیم بیننده های قبلی را جدا کنیم چون سرمایه این برنامه بیننده هاست.
برنامه در کل چند قسمت است؟
۱۰۰قسمت با سیما قرارداد داریم ولی شاید کمتر یا بیشتر شود.
قیمت یک میلیون دالر برای روبات درست است یا بیشتر است؟
عدد از من نگیرید ولی یک میلیون دالر زیاد است و این عددها نیست.
نامه حسین کیانی خطاب به عملکرد مدیران هنری
یک عذرخواهی،ساده انجام بدهید!
حسین کیانی ،نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر با نگارش یادداشتی،
انتقادهای خود را از نسبت به عملکرد مدیران هنری در زمینه تئاتر
مطرح کرد و از انان خواست تا با یک عذرخواهی ساده ،وجدان خود
را اســوده کنند .این هنرمند در یادداشت خود که ان را در اختیار
ایســنا قرار داده ،خطاب به وزیر ارشــاد،معاون هنری و مدیر مرکز
هنرهای نمایشی نوشته اســت« :باسالم؛ درطول دوران کرونا از اغاز
تا همه گیری و تا کنون که اوج ( پیک) پنجم این بیماری اغازشده و
برایچندمینبارباعثتعطیلیاسیبپذیرترینهنر،یعنیتئاترشده،
شما به عنوان متولیان و مسئولین و پاسخگویان مستقیم امورفرهنگی
و هنری و نمایشی می توانستید برنامه های گوناگونی برای جلوگیری
از اســیب های وارده به هنرتئاتر و هنرمندان و فعاالن این عرصه ی
بااهمیت فرهنگی طراحی و اجرا کنید که نکردید .شما می توانستید
دقیق شرایط و ابعاد اجتماعی و اقتصادی و
با واقع نگری و پیش بینی ِ
فرهنگی هنرتئاتر نه تنها از اسیب ها جلوگیری کنید بلکه زمینه های
ایجاد شغل و کسب حداقل درامد و رفاه اجتماعی و اقتصادی برای
هنرمندان و دســت اندرکاران هنرهای نمایشــی را فراهم کنید که
نکردید .شما به جای این که صرفاً تئاتر را از یک گروه شغلی به گروه
شغلی دیگری وارد کنید و زندگی سخت و پرمشقت هنرمندان تئاتر
را به شرایط ناپایدار این بیماری پُردامنه گره بزنید و به هیچ پیشنهاد
و اعتراضی گوش نســپارید ،می توانستید در این مدت با همدلی و
همکاری با هنرمندان تئاتــر از خود نام نیکی به یادگار بگذارید که
نگذاشتید ».حسین کیانی در بخش دیگری کارهای نکرده را برشمرد
و خطاب به مسئوالن نوشت« :برای ثبت در حافظه ی تاریخ تئاتر شما ِر
مثل تولید
زیادی از کارهای نکرده ی شما جایشان خالی و ناپیداستِ .
و ضبط تصویری اثارنمایشی در سالن های تئاتر و قراردادن این اثار
با قراردادهای مشخص و معلوم با هنرمندان تئاتردر سامانه ای به نام
تصویرتئاتریاهرنامدیگرکهمی توانستتمامهنرمندانتئاترکهاجرایا
نوبت اجرایشان در مدت بیماری کرونا دچار اسیب و تعطیلی شده بود
زن «زخم کاری»
سیگارهای حال به هم ِ
مائده طهماسبی از بازی در سریال «زخم کاری» به کارگردانی
محمدحسین مهدویان و انتقادها به این مجموعه می گوید در
هفته های گذشته انتقادات زیادی به نمایش فراوان استعمال
ســیگار در مجموعه «زخم کاری» که با رده بندی سنی +۱۵
پخش می شود ،شده است .در این گفت وگو طهماسبی ،بازیگر
این سریال به این انتقادات هم پاسخ داده است.
«زخم کاری» توجهتان را جلب کرد
چه چیزی در سریال
ِ
که بازی در ان را پذیرفتید؟
رمان این سریال را خوانده بودم و اقای محمود حسینی زاد نویسنده
کتاب از دوستان من هستند .شخصیتی که نقشش را بازی کردم در
رمان ایشان خیلی پررنگ نیست چون رمان کوتاه است .اقای مهدویان
قبل از این که فیلم نامه را به من بدهند ،راجع به شخصیت «سودابه»
با من صحبت کردند و فکر کردم او میان اشفتگی خانوادگی شخصیت
جذابی است ،بعدا که فیلم نامه به دستم رسید متوجه شدم در فیلم نامه
هم خیلی پررنگ نیست و چیز زیادی از او نمی بینیم .پس از صحبتی
CINEMA
اخبار
نقد
تصمیم درباره فعالیت سالن های
سینما به سینماداران واگذار شد
برای برنامه خیلی هزینه شده است؟
اینکهمی گویندپرهزینه ترینمسابقهبعدازانقالباست،درستاست؟
بله .درست است.
درباره رقم ربات می توانید صحبت کنید؟
رقم را نمی گویم ولی حضور اسپانسر برنامه برای همین موضوع بود .ان عدد عجیب و غریب را اسپانسر برنامه
پرداخت کرده است.
به دالر پرداخت کردید؟
بله.
در داخل چنین چیزی نداشتیم و باید وارد می شد؟
بله.
اسپانسر برنامه امده که برنامه را به سود برساند یا اینکه ضرر نکنید؟
حتما کار اقتصادی سود دارد و این کاری نبوده که صرفا در ان ضرر نشود .ما دو دکور داریم .هر مسابقه ای
که اجرا می شود ،دارای یک دکور است و ما پول یک دکور را از سازمان صداوسیما گرفتیم .به عالوه ،هزینه
عجیب و غریبی بابت LEDها و یک سری دوربین ها که استفاده می کنیم ،شد که این دوربین ها در ایران
و دبی نبوده و از امریکا خریدیم و به دبی و از انجا به ایران اوردند و تحویل دادند .لوازمی که در این برنامه
استفاده می کنیم در ایران نایاب است.
منظور از لوازم چه چیزهایی است؟
مثل دوربین ،نور و ادوات فیلمبرداری .دستگاه فیلمبرداری ما دوار است که بچه ها طراحی کردند و با موتور
می چرخد و در ایران چنین چیزی نداریم .هر کاری که می شــد با استفاده از تکنولوژی در ایران کرد ،از
تکنولوژی ایران استفاده کردیم.
با این هزینه هایی که شده ،حیف نیست سواالت باگ داشته باشد؟ اگر گروهی داشته
3
که با اقای مهدویان داشتم ،رابطه اش را با «ناصر» پررنگ کردم تا میان
او و «سودابه» رابطه ای عاشقانه مانند مادر و فرزند به وجود بیاید و این
شخصیت با انتهایی که برایش در نظر گرفته شده ،در او شکل بگیرد.
وقتی شــروع به کار کردم به نظرم با این که حضورش کم رنگ است
ب شد.
اما رابطه اش با ناصر و خانواده مقداری پررنگ تر بود و برایم جال
به نظرتان سریال به خوبی توانسته رمان را به تصویر
بکشد؟
بله ،سریال کامل تر است .معموال کتاب ها مفصل تر از فیلم یا سریالی
هستند که ساخته می شود اما در این مورد به خصوص ،برعکس است
چون رمان به دالیلی در زمان چاپ ممیزی و ۱۲۰صفحه شد .وقتی
سازندگان سریال اجازه ساخت ان را از ناشر کتاب گرفتند و شروع به
ساخت سریال کردند ،مجبور شدند شخصیت ها را باز کنند ،بپرورانند و
فضاسازی کنند که این ها در رمان نیست.
«زخم
عده ای از مخاطبان از سیگار کشیدن فراوان در
ِ
کاری» انتقاد کردند و معتقدند بداموزی دارد ،نظر شما
چیست؟
را پوشش دهد و ضمن ایجاد کار ،درامدزایی قابل قبولی هم برایشان
سابق بسیاری از
داشته باشد .دیگر از این می توانستید فیلم تئاترهای ِ
هنرمندان را با ساز و کاری مشخص ( نه از ان گونه جفاهایی که ان
سامانه ی معروف با اثارنمایشی می کند) به مخاطبین فضاهای مجازی
عرضه کنید و به این شــکل درامدی را برای بسیاری از هنرمندان
تئاتر تعریف کنید .شما حتی می توانستید با برگزاری بسیاری اجراها
و کارگاه ها و کالس ها به صورت مجازی تحت یک سامانه ی نظام مند،
هنرمندان تئاتــر را در بحث اجراهای برخط و اموزش ،فعال کرده و
گسترش و دامنه دار کردن هنرهای نمایشی برای انواع مخاطب
ضمن
ِ
در سراسر کشور ،درامد متوسطی را هم برای پژوهش گران و مدرسان
و مترجمان هنرتئاتر تعریف نمایید .شما در ساده ترین و ملموس ترین
شکلممکنمی توانستیدازبودجه یهنرهاینمایشیبرایهنرمندانو
غیرپیمانیهنرتئاتر،حقوقبیکاریتعریف
اندرکارانغیررسمیو
دست
ِ
ِ
کنید و سرنوشت نامعلوم بودجه ی تئاتر را دراین مدت دوساله ،کمی
معلوم تر کنید .شما کارهای ضروری و موثر دیگری هم می توانستید
برای جلوگیری از این همه اسیب به هنر تئاتر و هنرمندانش انجام
دهید که نداید ».این کارگردان با اشاره به روزهای پایانی مسئولیت
مدیران فعلی از انها خواست تا برای کارهای که می توانستند ،انجام
بدهندامانکردند،عذرخواهیکنند.
گاهی این سیگار کشیدن الزم است .وقتی شخصیت عصبی و سیگاری
است ،نمی توانی سیگار را نشان ندهی و بگویی بداموزی دارد! جالب
است که در این جا کارهایمان یک بام و دو هواست .سریال «می خواهم
زنده بمانم» در قسمت دوم شخصیتی بسیار عالی داشت که در یک
سکانس حضور داشت و من نقش او را بازی کردم .این زن قلیان می کشد
و کمی هم الت منش است ،دیدم نقش چقدر زیباست ،یک زن ساالر
و نازنین ،خارج از نقش های مادر ،خاله و عمه که به ما می دهند .یک
روز کامل رفتیم سر کار و شهرام شاه حسینی با این زن سکانس زیبایی
گرفت .من نه سیگاری هستم و نه قلیان می کشم اما نقش را خیلی
دوست داشتم .سکانس مربوط به این شخصیت حدود یک دقیقه و نیم
بود و تبدیل به ۳۰ثانیه شد ،چون تمام پالن های قلیان را حذف کردند!
فکر می کنم چون من زن بودم ،این کار را کردند .اگر عصبیت شخصیت
را با این اندازه ســیگار کشیدن نشان ندهند ،مخاطب باور نمی کند.
مثال چه بکند؟ چای بخورد یا بنشیند ناخنش را بجود؟ سیگاری که
دود می شــود ،عصبیت و التهاب کار را می رساند ،فضاسازی است ،به
همین دلیل جواب می دهد .اتفاقا این حجم زیاد سیگار کشیدن خوب
است چون وقتی تو که سیگاری هستی ،روبه روی تلویزیون نشستی
و شخصیتی را می بینی که مدام سیگار می کشد ،حالت از این حجم
سیگار به هم می خورد.
یک ناشر با بیان این که برای کتاب های قانونی نمی توان تخفیف
۵۰درصــدی لحاظ کرد ،می گوید :اگر شــاهد نخفیف های ۵۰
درصدی برای کتاب باشیم باید به اصالت کتاب تردید کرد .کاوه
علی نقی ،مدیر انتشــارات ابان ،در پاســخ مکتوب به پرسش ها
درباره نخفیف های نامتعارف برخی از سایت های فروش کتاب و
اسیب های ان نوشت :اصوالً برای کتاب هایی که به صورت قانونی
نشر می یابند و برای ترجمه و تالیف و ویراستاری ان ها دقت الزم
به عمل می اید ،تخفیف های ۵۰درصدی نمی تواند لحاظ شــود،
و اگر شــاهد این تخفیف ۵۰درصدی برای کتابی باشیم ،باید به
اصالت کتاب (از لحاظ ترجمه ،قانونی بودن ان و )...تردید کرد و
مطمئن شد که کتاب مشکلی دارد .حال این مشکل خود انواعی
دارد -۱ :مشکل محتوا (ترجمه یا تالیف) ،بدین صورت که ترجمه
از ترجمه کتاب دیگری (با مترجم معروف و ترجمه خوب) برداشته
شده یا بدون هیچ گونه تعهدی به متن اصلی و با اشتباهات بسیار
ترجمه انجام شــده است .برای تالیف نیز متن ان از جایی دیگر
برداشــته و این متن ها را کنار هم قــرار داده اند .البته الزم به ذکر
اســت این اتفاق عمدتاً برای کتاب های ترجمه به وجود می اید و
مشکالت کتاب های تالیفی بیشتر در دانشگاه ها و یا ادارت دولتی
برای گرفتن سمت و یا پایه باالتر حقوقی و شغلی اتفاق می افتد.
-۲قیمت گذاری مضاعف ،که حیله بســیاری از ناشرنماها شده
است؛ زیرا قیمت کتاب را دوبرابر قیمت واقعی کتاب می گذارند و
بعد ۵۰درصد تخفیف می دهند و اکنون قیمت اصلی دیگر ناشران
بازگشــته است .متاسفانه بسیاری از مخاطبان خیلی دیر به این
مورد پی می برند ،و بعد هم برای عودت یا نمی دانند فروشــنده
کجاست و یا فاکتوری برای عودت ندارند.
-۳کتاب به صورت قاچاق (افســت یا دیجیتال) چاپ می شود و
به فروش می رسد .و از ان جایی که هیچ گونه هزینه ای برای ترجمه
و ویراستاری و صفحه بندی و طرح جلد و ...پرداخت نمی کنند،
می تواننــد کتــاب را با ۵۰درصد تخفیف به فروش برســانند .و
متاسفانه مخاطبان هیچ گاه متوجه قاچاق کتاب نمی شوند و فقط
اهل فن متوجه این قضیه می شــوند و این مورد خطرناک ترین
قسمت فروش ۵۰درصدی است ،زیرا نظارت بر ان ،از بقیه موارد
که عرض کردم ،مشــکل تر است .برای رفع این مشکالت ،دو راه
وجود دارد -۱ :اجرای قانون توسط مراجع ذی ربط مانند شهرداری
و ،...زیرا طبق قانون فروش و بساط در اماکن عمومی بدون مجوز
مراجع ذی ربط قانونی ممنوع است .و متاسفانه دلیل عدم اجرای
این قانون را نمی دانم.
-۲نظارت کامل و تفویض قدرت اجرایی به اتحادیه ناشــران و
کتاب فروشــان ،که خالء قانونی در این مورد وجود دارد .به دلیل
توسعه یافتن شبکه فروش کتاب و همچنین اضافه شدن فضای
مجازی به این شبکه فروش ،دستگاه نظارتی که وظیفه ان نظارت
کامــل و تخصصی بر تمام امور فروش کتاب باشــد وجود ندارد.
دستگاه های نظارتی هم که وجود دارند نسبت به کتاب اطالعات
کافی ندارند که متاسفانه همین امر موجب اشفتگی بازار کتاب
شده و کتاب را با کاالهای دیگر قیاس می کنند .به همین دلیل
بهتر اســت این نظارت و قدرت اجرایی بر عهده اتحادیه ناشران
و کتاب فروشــان گذاشته شــود زیرا این اتحادیه شناخت کافی
از ناشــران و کتاب فروشــان و کتاب ها دارد و بهتر از هر دستگاه
دیگری توانایی این کار را خواهد داشــت .اگر ساماندهی فروش
کتاب توسط اتحادیه صورت نگیرد ،به زودی شاهد برچیده شدن
بســیاری از ناشران و کتاب فروشــان خواهیم بود .همچنین این
اشفتگی باعث سردرگمی و بی اعتمادی خوانندگان کتاب شده و
این امر در طوالنی مدت ،بر سرانه مطالعه کشور تاثیر منفی خواهد
گذاشت .بهتر است مسئوالن زودتر برای اجرای این امر چاره ای
بیاندیشند. صفحه 3
الهام پاوه نژاد:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1469دوشنبه14تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
http://honarmandonline.ir/?p=6049
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
خودمان برای تزریق واکسن ایرانی داوطلب شدیم ،ریالی هم پول نگرفتیم
نرگس کیانی
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
هنرمندانمیلیاردرانگشت شمارندمابقیهمهعادی اند
13:03
20:18
20:39
04:03
05:48
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
خبر
ل کدام کشور
دوبله سریا
سخت تر است؟
یک مدیر دوبالژ معتقد است :دوبله سریال های اسیای
شــرقی به دلیل کمبود مترجم کاربلد ،دشــوارتر از
دوبله کارهای انگلیسی زبان است .علیرضا باشکندی
که به جای شــخصیت جومونگ در سریال «افسانه
جومونگ» صحبت کرده است و با همچنین با سریال
هایی چون «پزشــک دهکده»« ،خاطرات شرلوک
هولمز» و «قصه های جزیره» همکاری داشته است،
در پاسخ به این پرسش که دوبله سریال های چینی
و کره ای با سریال های انگلیسی زبان چه تفاوتی دارد؟
وی توضیح داد :دوبله فیل م و ســریال های اســیای
شرقی دشوارتر است؛ زیرا مترجم خوب برای این زبان
ها نداریم و عمدتا از روی زیرنویس ترجمه می شود و
تازه اگر هم فیلم ها به مترجم داده شود ،باز گفتار به
اندازه مقدار صحبت بازیگر نیست و بیشتر فحوای کالم
است .به گفته دوبلور سریال «سرزمین بادها» ،دوبله
کارهای اسیای شرقی بسیار وقت گیر است؛ چراکه
باید به گونه ای دیالوگ ها ترجمه و توسط گویندگان
ادا شود که به اصل داستان خدشه ای وارد نشود .این
کار هم کاربلد می خواهد .باشــکندی در عین حال
افزود :خوشبختانه مترجم های انگلیسی بسیار زبده
و خوبی داریم که به دوبله با اصالت فیلم کمک شایانی
خســت به خرج
می کننــد؛ البته اگر صاحبان فیلم ّ
ندهند و از این افراد بهره ببرند .باشــکندی که مدیر
دوبالژ ســریال امریکایی «باغ وحش» بوده که فصل
سومش از شبکه چهار سیما در حال پخش است ،با
بیان اینکه این مجموعه را سال گذشته دوبله کرده اند،
درباره دشــواری های کار دوبله در دوران کرونا گفت:
در این شرایط دوبله فیلم سخت تر شده است؛ البته
بیشــتر کار برای مدیران دوبالژ و صدابردارها سخت
شده است ،برای گوینده ها بهتر است که در یک زمان
معین کارشان گرفته می شود ،ولی مدیردوبالژ روزهای
متوالی برای دوبله باید بیاید و به تک تک گوینده ها
ساعت مشخص بدهد تا ازدحام نشود .اینکه ارتباط
جمله ها و حس جمالت مثل زمانی باشد که همزمان
گوینده ها کنار هم بودند و ارتباط ها حفظ می شــد،
حضور ذهن باالیی می خواهد .علیرضا باشکندی (زاده
- ۱۳۴۶بندر انزلی) دوبلور ایرانی و است .باشکندی
بیشتر به دلیل دوبله کاراکترهایی همچون جومونگ،
بروس لی و کاپیتان امریکا شناخته شده است .پیشتر،
مرحوم حسین معمارزاده به عنوان دوبلور نقش های
بروسلی شناخته شده بود.
الهام پاوه نژاد ،بازیگر شــناخته شــده تئاتر ،ســینما و
تلویزیون کــه اگر وضعیت قرمز کرونا اجــازه دهد ،قرار
است «الموزیکا» را روی صحنه ببرد می گوید برخالف همه
ادعاهای کذب ،برای تزریق واکسن ایرانی کرونا با خودش و
گروه نمایشش نه قراردادی بسته و نه حتی با ان ها تماسی
گرفته شــده بود و خودش پیگیر رخ دادن ان بوده است.
الهام پاوه نژاد این روزها مشغول تمرین نمایش «الموزیکا»
به نویسندگی مارگریت دوراس با ترجمه هوشنگ حسامی
به دراماتورژی و طراحی خود و بازی خودش در کنار احسان
کرمی است .نمایشی که اگر وضعیت قرمز کرونا اجازه دهد
قرار است در کافه گالری باروک روی صحنه برود و دومین
تجربه کارگردانی تئاتر پاوه نژاد پس از «کافه پولشری» را
رقم بزند .ان چه در ادامــه می خوانید حاصل گفت وگویی
اســت با او در یکی از جلسات تمرینش که در ان به شکل
مشخص به رابطه ســلبریتی ها و اطالع رسانی در خصوص
رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ترویج #در_خانه_بمانیم
و جنجال های پیرامون تزریق واکسن ایرانی کرونا توسط او
و اعضای گروهش پرداخته ایم.
اذر ۱۳۹۹بــود که دکتر مصطفــی جاللی فخر که
افزون بران که متخصص بیماری های داخلی اســت،
نویســنده و منتقد سینما هم هست در گفت وگویی
از شما این گونه یاد کرد« :ما از بین هنرمندان ،افراد
زیادی را داریم مانند خانم الهام پاوه نژاد که در فضای
مجازی مطرح هســتند و از روز اول شیوع کرونا ،در
کنار کادر درمان ،شــروع به اطالع رســانی کرده و
نقش مثبت داشته اند ».گفت وگویی که به بهانه نامه
جنجالی بهروز افخمی به وزیر بهداشــت انجام شد.
گمان می کنید بعد از گذشت بیش از شش ماه از ان
روزها و تحت فشار اقتصادی که عمل به شعارهایی
چون #در_خانه_بمانیم را عمال نامیسر کرده است،
همچنان می توان به کمک چهره شناخته شده بودن،
در کنار کادر درمان ایستاد ،اطالع رسانی کرد و نقش
مثبت داشت؟
واقعیت این اســت که ما در شــروع این اتفاق می توانستیم نقشی
مثبت در زمینه اطالع رسانی و جاانداختن لزوم عمل به دستورات
کادر درمان داشــته باشــیم اما از نقطه ای به بعد ،همان طور که
اشاره کردید تحت فشار اقتصادی و بی جواب ماندن این سوال که
چه کسی پاســخگوی یک ماه ،سه ماه ،شش ماه یا یک سال کار
من نوعی است ،طبیعتا ناچار شدیم مجددا کارمان را اغاز
نکردن ِ
کنیــم .من معتقدم ان چه ما می گوییم از نقطه ای به بعد ،دیگر نه
تبلیغ عمل به درخواســت هایی چون #در_خانه_بمانیم که ضد
ِ
تبلیغ ان اســت .چون با تاکید مکرر ما بر ان ،کســانی هســتند
که گمان کنند هنرمندان ســر گنج نشســته اند ،در خانه اند و کار
نمی کنند ،حال شــان هم خیلی خوب است و دستورالعمل صادر
می کنند که دیگران هم کار نکنند و در خانه بمانند .در صورتی که
ابدا این گونه نیست .کافی است به یاد بیاوریم اهالی فرهنگ وهنر،
چند نفر از عزیزان شان را در همین دوران که روی صحنه و جلوی
دوربین در حال کار بودند ،از دســت دادند؟ پرویز پورحســینی،
کریــم اکبری مبارکه ،اکبر عالمی و ...ما هنرمندان بســیاری را از
دســت دادیم و هنرمندان بسیاری به این بیماری دچار شدند که
خوشــبختانه سالمتی شان را به دســت اوردند .این ها اگر نتیجه
لزوم کار کردن و فراهم نبودن شــرایط #در_خانه_بمانیم نیست،
پس نتیجه چیســت؟ این در حالی اســت که چه من و چه دیگر
دوســتان هنرمندم بارها و بارها شنیده ایم که خب! یک مدت کار
نکنید! نسازید! تئاتر و ســریال و فیلم سینمایی نسازید! و ...واقعا
این باور وجود ندارد که در میــان خانواده فرهنگ وهنر ،نهایتا به
تعداد انگشتان دو دست سوپراســتار مولتی میلیاردر که در تصور
عامه مردم هست ،وجود دارد و باقی همه عادی اند ،همه اجاره خانه
دارنــد ،هزینه رفت وامد دارند ،خرج خوردوخــوراک دارند و باید
علی رغم تصاعد روزبه روز قیمت ها ،زندگی شــان را بچرخانند .در
چنین شرایطی مگر می توان همچنان در خانه ماند ،درخانه ماندن
را تبلیغ کــرد ،کار نکرد و از دیگران خواســت کار نکنند؟! قطعا
نمی شود و به همین علت است که می گویم تاکید بر درخانه ماندن
از نقطه ای به بعد تبدیل به ضد تبلیغ می شود.
یکی دیگر از اتفاقاتی که حول وحوش نام شما رخ داد
واکسن ایرانی زدن تان به همراه اعضای گروه نمایش
«الموزیکا» بود .بــه نظرتان چرا به جای تقدیر بابت
داوطلب شــدن برای تزریق واکسن ایرانی ،از سوی
عده ای با واکنش هایی عجیب وغریب مواجه شدید؟
بخش عظیمی از این اتفاق به علت اشتباه فاحش و حتی غیرقابل
بخشــش اقای شاهین صمدپور در اســتوری اینستاگرام شان رخ
داد .هنگامی که ایشــان مدعی شدند وزارت بهداشت و مسئولین
تولید واکســن «کووایران برکت» به جای اعتمادسازی عمومی ،با
ســلبریتی ها قرارداد بســته اند تا ان ها واکسن بزنند و ترس مردم
این طور بریزد ،ادعایی که به هیچ عنوان صحت نداشــت .با من به
هیچ عنوان نه قراردادی بســته و نه حتی تماسی گرفته شده بود
و ایــن در حالی بود که چنین اتفاقی در تمــام دنیا رخ می داد و
به عنوان مثال در امریکا به ســلبریتی ها پول می دادند تا متقاضی
تزریق واکســن فایزر شــوند .ما اگر این کار را در ایران می کردیم
هم ،کار اشــتباهی نکرده بودیم اما نکردیم و متهم شدیم! شایعه
ساختند که واکسن زدن ما ،نمایش بوده است و فقط پول گرفته ایم
من نوعی ،شــخص من،
تا تبلیغ کنیم و کســی از خود نپرســید ِ
همکارانم و دیگر دوســتانم که واکســن ایرانی زدند ،قرار نیست
بتوانیم شــب ،سرمان را با ارامش بر زمین بگذاریم؟! ما چه میزان
باید بی وجدان باشیم که چنین کاری کنیم؟! چه میزان پول باید
به ما بدهند که ما را بخرند؟! و ما باید چه میزان از انســانیت تهی
شــده باشیم که راضی به چنین کاری شویم؟! بعد از اعتراضات ما
بــود که اقای صمدپور که ادعای کذبــش موجب به وجود امدن
این تصور نادرســت شد ،مجددا در اینستاگرامش عذرخواهی کرد
و نوشــت بعد از تماس دوستانش با او که از چهره ها و هنرمندان
شناخته شده و قابل اعتماد متقاضی تزریق واکسن ایرانی بوده اند،
متوجه شده که اشتباه کرده است.
اشــاره کردید که با شما تماسی برای تزریق واکسن
ایرانی گرفته نشده بود ،چه طور داوطلب شدید؟
من از اقای شــهرام گیل ابادی ،مدیرعامل خانه تئاتر درخواســت
کردم پیگیر این ماجرا باشــیم و همان طور کــه تعدادی از اهالی
تلویزیون ،ســینما و شــبکه نمایش خانگی که مشــغول کار در
پروژه هــای تصویری هســتند از امکان تزریق واکســن برخوردار
شــده اند ،ما نیز دست کم برای ان تعداد از اهالی تئاتر که اکنون
روی صحنه اند و به همین واسطه امکان استفاده از ماسک و رعایت
فاصله ایمن اجتماعی با یکدیگر را ندارند ،درخواست واکسن کنیم
شاغالن گروه پرخطر در الویت قرار بگیرند .این امکان
تا به عنوان
ِ
به وجود نیامد تا این که یک روز دیدم ،سیدعلی صالحی ،واکسن
«کوویران برکت» تزریق کرده اســت .بــا او تماس گرفتم و گفتم
مــن هم می خواهم با گروهم واکســن بزنم کــه او هم لطف کرد
و پیگیری کرد .تعداد واکســن هم محدود بــود و در ابتدا به من
گفتنــد فقط خودت می توانی واکســن بزنی که نپذیرفتم و گفتم
ایــن اتفاق باید برای اعضای گروهم هــم بیفتد و همه مان باید با
یکدیگر بزنیم و این طور شد که قبل از شروع اجرای مان ،دوز دوم
را هم خواهیم زد.
چیزی در این مورد شنیده اید که ظاهرا اهالی دنیای
تصویر ،عوامل پروژه های ســینمایی ،تلویزیونی و
شــبکه نمایش خانگی قبل از شــروع به کار در هر
سریال یا فیلم ســینمایی ،از امکان تزریق واکسن
برخوردارند؟
بله ،به عنوان مثال از دوست و همکار خوبم ،الله اسکندری شنیدم
که بعد از ابتالیی ســخت به کرونا ،باالخره توانسته است واکسن
بزند و طبق ان چه شــنیده ام واکسن به تعداد بسیار کم و کم تر از
انگشتان یک دست و صرفا به بازیگران که جلوی دوربین هستند
و نه عوامل پشت صحنه ،تزریق می شود.
لندن در تدارک بزرگترین نمایشگاه تاریخ از خودنگاره های ون گوگ
بزرگ ترین و کامل ترین نمایشگاه از خودنگاره های «ونسان ونگوگ»( ،نقاش
مطرح قرن نوزدهم هلند) سال اینده در گالری کورتولد لندن برپا می شود.
دو مورد از اخرین خودنگاره های ونسان ونگوگ که به فاصله تنها یک هفته
از هم کشیده شدند ،سال اینده میالدی برای اولین بار در کنار هم در لندن
به نمایش گذاشته می شوند .این دو نقاشی تنها جزء کوچکی از بزرگترین و
کامل ترین نمایشگاه تاریخ از خودنگاره های ونگوگ هستند که از ۳فوریه تا
۸مه ۱۴( ۲۰۲۲بهمن ۱۸ -۱۴۰۰اردیبهشت )۱۴۰۱در گالری کورتولد
لندن برگزار خواهد شد .به گفته کارن سرس ( )Karen Serresمتصدی
این نمایشگاه ،ایده برگزاری نمایشگاهی از خودنگاره های ونگوگ بیش از
۱۰سال پیش و با الهام از یکی از معروف ترین نقاشی های این گالری یعنی
خودنگاره با گوش باندپیچی شده ( )۱۸۸۹شکل گرفت .سرس می گوید :همه
می دانند برپایی نمایشگاه از کارهای ونگوگ چه کار سختی است چون اثار او
خیلی پرطرفدارند .عالوه بر این به امانت گرفتن این اثار هم کار راحتی نیست
چون هر کدام ستاره کلکسیون موسسه خود هستند .اما از انجا که گالری
کورتولد از سال ۲۰۱۸برای عملیات نوسازی تعطیل بود ،دست اندرکاران
گالری از فرصت ایجاد شده برای تدارک این نمایشگاه بزرگ استفاده کردند.
از خودنگاره با کاله نمدی سیاه ( )۱۸۸۶-۸۷که از موزه ونگوگ در امستردام
به امانت گرفته شــده تا تابلوی خودنگاره ( )۱۸۸۹که از موزه ملی هنر در
واشنگتن می اید ،در این نمایشگاه حدود ۱۵خودنگاره به نمایش گذاشته
می شــود که در کنار هم تمام دوران حرفه ای کوتاه این هنرمند هلندی را
پوشش خواهند داد .خودنگاره ( )۱۸۸۹که ژانویه سال گذشته باالخره پس از
۵سال مناقشه و تحقیق به ونگوگ منسوب شد ،نیز از موزه ملی اسلو به امانت
گرفته شده و جزئی از این نمایشگاه خواهد بود .تابلوی خودنگاره موزه اسلو در
سپتامبر سال ۱۸۸۹یعنی مادام که ونگوگ در بیمارستان روانی سن-پل در
سن-رمی بستری بود و تقریبا همزمان با تابلوی موزه هنر واشنگتن کشیده
شده است .ســرس می گوید این دو تابلو پیش از این هرگز کنار هم دیده
نشدند .هرچند با توجه به نامه های ونگوگ ،به فاصله تنها یک هفته از هم
کشیده شده بودند .تاکنون چند نمایشگاه از خودنگاره های ونگوگ در لندن
( ،)۱۹۶۰هامبورگ ( )۱۹۹۵و امریکا ( )۲۰۰۰برپا شده است ،اما نمایشگاه
اتیدرلندنبزرگترینوجامع ترینموردازایننمایشگاه هاخواهدبود.شهرت
گالری کورتولد به برگزاری نمایشگاه هایی کوچک و در عین حال هدفمند
و اکادمیک که معموال بر یکی از ابعاد کلیدی زندگی حرفه ای یک هنرمند
تمرکز دارد ،به برگزارکنندگان این نمایشگاه کمک کرد بیش از ۱۵خودنگاره
از ونگوگ برای نمایشگاه دست و پا کنند که کمتر از نصف خودنگاره هایی
است که به دست این هنرمند هلندی خلق شدند .سرس درباره این تابلوها
می گوید :همگی خیلی متفاوتند و در زمان های مختلف با اهداف متفاوت
کشیده شدند ،برخی با دقت فراوان و برخی دیگر سرسری روی بوم امدند.
این اثار نشان می دهد ونگوگ به عنوان یک هنرمند چگونه سبک کار خود
را پیــدا کرد .با خواندن نامه های او در کنار خودنگاره ها می توان دید چقدر
فکر پشت هر اثر است .عالوه بر تمرکز بر پیشرفت سبک ونگوگ ،در این
نمایشگاههمچنینابعادفنیتابلوهاتحلیلخواهدشد.سرسمی گوید:رنگ
برای ونگوگ خیلی اهمیت داشت اما بسیاری از پیگمنت هایی که استفاده
می کرد( ،در گذر زمان) تغییر کردند؛ به عنوان مثال چیزی که زمانی برای او
معنای بنفش داشت حاال ابی روشن شده است .مهم است بازدیدکنندگان
این مساله را درک کنند زیرا گاهی ممکن است حرف از نمادشناسی رنگ
ابی روشن در میان باشد در حالی که منظور نقاش رنگ بنفش بوده است.
ارزوی حسن ناهید ،نوازنده مشهور برای جوان ترها
حســن ناهید ـ نوازنده پیشکســوت نی ـ در اغاز ۷۸سالگی خود
ارزو می کند که هر چه سریع تر همه جوان ها بتوانند با زدن واکسن
کرونا به روال عادی زندگی خود بازگردند .حســن ناهید که یکی از
مهم ترین اساتید نی نوازی در ایران است به تازگی وارد ۷۸سالگی
شــده و درباره وضعیت سالمتی خود با توجه به اینکه چندی پیش
به علت عارضه قلبی مدتی در بیمارستان بستری بود ،گفت :شرایط
جسمانی ام بهتر است و اوایل خرداد دوز اول واکسن کرونا را تزریق
کردم .قرار بــود دوز دوم را ۲۹خرداد بزنم که وقتی مراجعه کردم
به من گفتند موجود نیســت و هنوز هم خبــر نداده اند چه زمانی
بایــد دوباره مراجعه کنم .او دربــاره ارزوی این روزهای خود اظهار
کرد :ارزویم این اســت که جوان ها بتوانند واکسن کرونا را بزنند و
با امید به زندگــی ادامه دهند و از طرفی با ورزش کردن و مراقبت
از ســامتی خود زندگی سالمی را در پیش بگیرند .ای کاش اکنون
که وضعیت کرونا مناســب نیســت در صورت موجود شدن واکسن
حتما تزریق کنند و تا وقتی که شــرایط موجود نیست پروتکل های
بهداشــتی را رعایت و باعث افزایش تعداد مبتالیان نشــوند .حسن
ناهید ،نوازنده پیشکســوت نی است که چند سالی است دیگر توان
نواختن نی ندارد. صفحه 4