روزنامه هنرمند شماره 1467
روزنامه هنرمند شماره 1467
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 12تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1467صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
در جشنواره های جهانی،
فیلم های کوتاه ایرانی
موفق تر از فیلم های
بلند هستند!
سینمای ایران در مرز دوسالگی شرایط بحران کرونا؛
اکــران در وضعیت قـرمـز؟!
همایون اسعدیان:
کات در سینما وجود ندارد
رونمایی از تقریظ
رهبر معظم انقالب بر کتاب
«عمارتخانه خورشید»
میلیاردرهای خسارت دیده در سینمای کرونازده ایران
گیشه ای بدون برنده!
سینما3.
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
از امروز شنبه ۱۲تیر؛
بهتر ین فیلم های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰میالدی
که باید تماشا کنید
از «برفی» و «تلقین»
تا «مریخی» و «جعبه پرنده»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
«دیالوگ» و یژه جشنواره تئاتر
دانشگاهی روی انتن می رود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
حمیدرضا صدر
در بستر بیماری است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
با انتخاب ۲۵برنده اسکار؛
۳۹۵عضو جدید
به ا کادمی اسکار دعوت شدند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پس از پریناز ایزدیار؛ هوتن شکیبا هم
به «مالقات خصوصی» پیوست
سینما3.
CINEMA صفحه 1
2
همایون اسعدیان:
شنبـــــــه 12تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1467
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
کات در سینما وجود ندارد
شعار تبلیغاتی چهار نامزد ریاست جمهوری سال ۹۲بازشدن خانه سینما بود
اخبار
نقد
رونمایی از تقریظ
رهبر معظم انقالب بر کتاب
«عمارتخانه خورشید»
تقریظ رهبر معظم انقالب بر کتاب «عمارتخانه خورشــید» که
شــامل گزارش تصویری باز ارایی و مرمت حرم مطهر رضوی در
ســال ۱۳۹۹است رونمایی شد .مراسم رونمایی از تقریظ رهبر
معظم انقالب بر کتاب «عمارتخانه خورشید» که شامل گزارش
تصویــری باز ارایی و مرمت حرم مطهر رضوی در ســال ۱۳۹۹
است با حضور تولیت استان قدس رضوی و جمعی از مسئوالن
در مشهد مقدس برگزار شد .حجت االسالم احمد مروی ،تولیت
اســتان قدس رضوی در ایین رونمایی از یادداشت رهبر انقالب
بر کتاب «عمارتخانه خورشید» در بارگاه امام رضا(ع) گفت :چند
هفته پیش که خدمت رهبر انقالب رسیدم ،فرمودند« :این کتاب
عمارتخانه خورشید را دیدم ،تمام صفحات و عکس های ان را با
دقت مشاهده کردم ،چه کار باعظمتی است .کارهای بسیار خوبی
انجام شده و در حال نوشتن یادداشتی هستم که کامل می کنم و
ان را برای شما ارسال خواهم کرد ».فردای ان روز ما مفتخر به
این یادداشت ایشان شدیم .حضرت ایت اهلل خامنه ای در تقریظ
این کتاب نوشته اند« :روایت تصویری عمارتخانه خورشید را دیدم.
اصل پیدایش این فکر و سپس برنامه ریزی گسترده برای ان ،و
انگاه جستجو از جاهایی که باید عملیات در ان صورت می گرفت
و ســرانجام صدها کار دقیق و ظریف هنری و فنی با دست های
ماهری که عشق و ارادت ،انان را به حرکت و کار وامیداشته ،هر
یک به تنهایی در خور صدها افرین اســت .سپاس و سالم بر ان
دستان و سرانگشتان هنرمند و ان ذهن های خالق و مبتکر».
حمیدرضا صدر
در بستر بیماری است
یک کارگردان و فیلمنامه نویس از نحوه ورود خود به سینما گفت و اظهار داشت :زمانی تصور
می کردیم نسل ما قرار است سینمای ایران را متحول کند و فکر می کردیم قبلی ها باید بروند و ما
وارد شویم .سال ها طول کشید تا متوجه شدم که در سینما کات وجود ندارد .همایون اسعدیان
گفت :زمانی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودیم ،تصور می کردیم نسل ما قرار
است سینمای ایران را متحول کند و فکر می کردیم قبلی ها باید بروند و ما وارد شویم .سال ها طول
کشید تا متوجه شدم که در سینما کات وجود ندارد و نسل ها قطع نمی شوند تا نسل بعدی بیاید
بلکه داخل هم ادغام می شوند و به نسل بعدی می پیوندند.
اسعدیانچگونهواردسینماشد
وی درباره ورود خود به سینما گفت :تا سن هفت سالگی در اصفهان زندگی کردم اما بعد از ان به دلیل اینکه
پدرم کارمند بود از اصفهان به تهران امدیم و بقیه عمرم را در تهران گذراندم .هیچ وقت تصور نمی کردم وارد
سینما شوم .کالس دوم دبیرستان ،دوستی داشتم که بعد از زنگ مدرسه به کتابخانه کانون پرورش فکری
به کالس فیلمسازی می رفت که با او همراه شدم و با وارد شدن به این کتابخانه ،مسیر زندگی ام عوض شد.
اسعدیاندربارههمکاری اشبامسعودکیمیاییگفت:یادممی ایدمسعودکیمیاییدریکتابستانمی خواست
فیلم سفر سنگ را بسازد .اسفندیار منفردزاده در کانون پرورش فکری رئیس بخش فیلمسازی بود و من در
ان زمان هنرجو بودم .به او گفتم مرا سر فیلم کیمیایی ببرد و او گفت فردا به دفتر اریانا فیلم بیا و در انجا با
امیرفرخ تهرانی که طراح صحنه فیلم بود ،اشنا و دستیار طراح صحنه و لباس فیلم کیمیایی شدم .وی ادامه
داد :یادم می اید زمانی که فیلمبرداری شروع شد با امیرفرخ تهرانی بحثم شد و به او گفتم دیگر کار نمی کنم
و می روم ،اوهم قبول کرد .به دستیار یک مسعود کیمیایی هم این موضوع را گفتم .کیمیایی شنید و از من
مشکل را جویا شد .در نهایت من به گروه او پیوستم و دستیار سه کیمیایی شدم یعنی زیردست نصرت کریمی
و محمد تراب نیا که ادم های بسیار شریفی بودند.
اسعدیان عکاس فیلم هم شد
اسعدیاندربارهفعالیتشدرحوزهعکاسیگفت:بنیادسینماییفارابیقراربودارشیوعکسیازهنرمندانایجاد
کند و من دوستی در انجا داشتم که از من خواست تا عکس هنرمندان را بگیرم .ناصر ابراهیمی عکاس بسیار
خوبی بود و عکاسی فیلم انجام می داد که از دوستان خوب من بود .هرجا برای عکاسی فیلم می رفتم با اینکه
از عکس هایم خوششان می امد و تعریف می کردند اما می گفتند سابقه عکاسی فیلم ندارم .وی افزود :برای فیلم
دبیرستان به ناصر ابراهیمی پیشنهاد همکاری برای عکاسی داده بودند و او به خاطر اینکه سرش شلوغ بود،
نپذیرفت و مرا معرفی کرد .به دفتر ایران میالد برای فیلم دبیرستان رفتم که در انجا رسول صدرعاملی ،فریدون
جیرانی ،بیژن امکانیان و احمد امینی (دستیار کارگردان) و علی اکبر صادقی (کارگردان) نیز حضور داشتند.
انها البوم عکس های مرا دیدند و خوششان امد اما گفتند عکاسی فیلم فرق می کند و ما به خاطر تضمین اقای
ابراهیمی با شما کار می کنیم .این فیلمنامه نویس افزود :این گونه بود که عکاس فیلم دبیرستان شدم .برای
فیلمبرداری فیلم به ساری رفته بودیم سه چهار روز از فیلم گذشته بود که فریدون جیرانی از من خواست برای
چاپ چند عکس به تهران بروم ،می دانستم می خواهند عکس هایم را ارزیابی کنند .به تهران امدم عکس ها را
بزرگ چاپ کردم و زمانی که عکس ها را دیدند خیالشان راحت شد.
اخر بازی را خیلی دوست دارم
وی با بیان اینکه فیلمنامه مرد افتابی را با حمید جبلی نوشته ،گفت :با توجه به حضور حمید جبلی اکبر عبدی
از حضور در این فیلم بسیار استقبال کرد و فاطمه معتمداریا هم که از کودکی با جبلی دوست بود ،حضور در
این فیلم را پذیرفت و یک گروه صمیمی دور هم جمع شدند تا فیلم مرد افتابی در سنگاپور ساخته شود .مرد
افتابی فیلم مفرح خوبی بود و باعث شد تا مسیر من در سینما از نیش جدا شود و کسی دیگر به من نگفت
فیلمی مانند نیش بسازم .اسعدیان درباره فیلم اخر بازی نیز گفت :این فیلم یکی از فیلم های خوبی است که
ساختم و خیلی ان را دوست دارم .زیرا فیلمی بود که برگرفته از دوستان اطرافم ساخته بودم و حرف و حسش،
حرف خودم بود .یادم می اید فیلم در ۱۱رشته نامزد شد اما همراه با فیلم هایی مثل سگ کشی و باران بود.
به همین دلیل طبیعی بود که شانس کمتری داشته باشد.
ساخت پنج مستند داستانی از خانواده شهدا
وی افزود :قبل از اینکه فیلم سینمایی بسازم ،با تهیه کنندگی منوچهر محمدی پنج مستند برای شبکه شاهد
درباره خانواده شهدای اطراف روستاهای اصفهان ساختیم .با منوچهر محمدی سوار یک امبوالنس می شدیم و
به روستاها می رفتیم .با ۶۰خانواده شهید گفت ئ گو کردیم و از بین انها ،پنج خانواده را انتخاب کردیم و پنج
فیلم مستند داستانی درباره انها ساختم.
طال و مس فیلمی عاشقانه
این کارگردان سینما درباره فیلم طال و مس گفت :این فیلم در گیشه فروش خوبی داشت و یکی از پرفروش
ترین فیلم ها در شبکه نمایش خانگی بود .یادم می اید زمانی که این فیلم در جشنواره ونکوور کانادا نمایش
داده شد ،در یک ربع اول نمایش فیلم در سالن احساس می کردم که شاید به خاطر طلبه بودن مورد نقد قرار
بگیریم اما وقتی ۲۰دقیقه از نمایش فیلم گذشت ،تصورها بر این شد که دارند فیلمی عاشقانه می بینند و باعث
خوشحالی من بود .وی با اشاره به داشتن مشاور برای نقش طلبه فیلم طال و مس اظهار داشت :دوست بسیار
عزیزی را از قم رضا داد به من معرفی کرده بود تا برای مسائل طلبه ها به من مشاوره بدهد .یادم می اید زمانی
که خانه سید رضا را می خواستیم بسازیم ،به طراح صحنه گفته بودم خانه را بچیند و از دوست طلبه مان که از
قم می امد ،خواستم نگاه کند و هرچه به خانه یک طلبه شباهت ندارد را بگوید که او به خوبی ما را راهنمایی
کرد .به طراح صحنه هم گفته بودم هیچ مخالفتی با او نکند و هرچه او می گوید ،انجام بدهد .تمام نیروهایمان
را به کار گرفته بودیم تا یک تصویر واقعی سالم ایرانی را نشان دهیم که نتیحه خوبی به دنبال داشت.
بوسیدن روی ماه سخت ترین فیلمی که ساختم
اسعدیان همچنین گفت :بوسیدن روی ماه سخت ترین فیلمی است که من ساختم و به مراتب از طال و مس
هم سخت تر بود.
شعار چهار نامزد ریاست جمهوری باز کردن خانه سینما بود
اسعدیان درباره بسته شدن خانه سینما نیز خاطرنشان کرد :بسته شدن و بازشدن خانه سینما در تاریخ سیاسی
ایران یک استثنا است که انرا ببندند و یک نهاد مدنی با همه اعضا و انبوهی از اهالی سینما انچنان پشت
این قضیه بایستند که دو سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲حداقل چهار نامزد ریاست
جمهوری شعار تبلیغاتی شان بازشدن خانه سینما باشد .با افتخار می توانم بگویم در فعالیت های صنفی ام از
کسانی بودم که در این تالش سهم داشتم .وی ادامه داد :من معتقدم ما تا زمانی می توانیم کار کنیم که بتوانیم
به روز و با زمانه مان همراه باشیم .ما بازنشستگی نداریم و بازنشستگی مان زمانی است که ذهنمان از زمانه مان
عقب بیافتد .وقتی نسل جوان خالق باسواد که بیشتر از من فیلم می بیند ،می اید ،طبیعی است که من یا باید
بروم یا باید خودم را به روز نگه دارم .هر سال در جشنواره فیلم فجر چند کارگردان جوان معرفی می کنیم .نمی
گویم هر سال یکی مثل اصغر فرهادی یا سعید روستایی پیدا می کنیم اما کارگردان های بسیار خوبی هر سال
معرفی می شوند که اثار خوبی از خود به یادگار گذاشتند .موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه ای فرهنگی
و تاریخی که راوی ســیر تاریخ و تحوالت سینمای ایران است خود را موظف می داند نظرات و دیدگاه های
ســینماگران و بازیگران باتجربه و پیشکسوت را جمع اوری کرده تا نسل های اینده با نگاه و مسیر زندگی
حرفه ای و نحوه خلق وشکل گیری اثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما اشنا شوند.
با انتخاب ۲۵برنده اسکار؛
۳۹۵عضو جدید به اکادمی اسکار دعوت شدند
عباس یاری ،منتقد سینما ،در اینستاگرامش از اخرین وضعیت
سالمتی حمیدرضا صدر ،منتقد سینما و مفسر فوتبال ،پس از
انجام شیمی درمانی نوشت .یاری نوشــت« :این روزها برگزاریِ
رقابت های جام ملت های اروپا ِ
شــدن تب فوتبال در
باعث گرم
ِ
اکثر نقاط دنیا ،از جمله ایران شــده و بسیاری را جلوی صفحه
تلویزیون نشانده است ،من اما قبل از این که نتایج این رقابت ها
برایم اهمیت داشته باشد ،بیشتر دلتنگ همکار قدیمی و رفیق
عزیزم دکتر حمیدرضا صدر هستم که تحلیل ها و حضو ِر پرشور
و حالش در چنیــن رویدادهایی ،جذابیت خاصی به برنامه های
فوتبالی تلویزیون می داد .متاسفانه او مدتی است در بستر بیماری
ِ
است .پریشب وقتی به همسرش زنگ زدم ،ارزو می کردم بگوید
همه خوب و سرحال و قبراق هستیم و جای هیچ نگرانی نیست،
اما متوجه شدم که حال حمید چندان روبه راه نیست .پزشکان
درمانی او را متوقف کرده اند و امیدوارند بدن تا حدی
فعال شیمی
ِ
ارامش پیدا کند تا انها بتوانند درمان های تکمیلی را ادامه دهند.
البتــه من و حمید که هر کــدام دوره ای از جوانی و عمرمان به
فوتبــال و تلویزیون متصل بوده( ،من بــه عنوان تصویربردار در
پشــت دوربین و او به عنوان مفسر ،جلوی دوربین) ،هیچ وقت
با هم به اســتادیوم پا نگذاشــتیم و تا چند ســال پیش ،دیدن
رفتن ســینما مهم ترین الواتی مان بود ب ه طوری که طی
تئاتر و ِ
هفت روز هفته با انرژی و شــادابی تمام ،برای دیدار از چندین و
چند فیلم و نمایش حاضریراق بودیم! خدا را شــکر که حمید و
پس سخت ترین مشکالت ،مانند
همســرش در طول زندگی ،از ِ
بیماری سرطان مهرزاد برامدند و ثابت کردند عشق از هر دارویی
بحران پیش امده
کارسازتر است .ارزو می کنم این بار هم انها از
ِ
به سالمت گذر کنند .مصاحبت با دوستان خوبی مثل مهرزاد و
حمید طی سال ها ،جزو لذت بخش ترین حوادث زندگی من بوده.
این زوج دوست داشتنی ،اخرهای شب بعد از تماشای نمایش یا
فیلمی ،لطف می کردند و من را که سال هاســت ماشین ندارم تا
ِ
نزدیک خانه ما که معموال
جلوی منزلم می رساندند و از نانوایی
تا نیمه های شب باز است ،چند نان سنگک داغ می خریدند .برای
حمید ارزوی سالمتی ،حال خوب و لب خندان دارم».
اکادمی اسکار ۳۹۵چهره جدید سینمایی را برای عضویت
انتخاب و دعوت کرده اســت .اکادمی اسکار امسال ۳۹۵
عضو جدید می پذیرد که حدود نصف شمار افرادی است که
ســال پیش به عضویت در این مجموعه دعوت شده بودند.
از میان افراد امســال ۴۶درصد را زنان تشکیل می دهند و
۳۹درصد از اعضا نیــز از جوامع نژادی و قومیتی متفاوت
هســتند .از این میان ۵۳درصــد را چهره های بین المللی
تشــکیل داده اند که از ۴۹کشــور مختلــف وارد اکادمی
می شــوند .از ۳۹۵عضو جدید امســال ۸۹تن را افرادی
تشــکیل داده اند که پیشتر نامزدی اسکار را کسب کرده اند
و ۲۵نفرشــان موفق به دریافت اسکار شده بودند .فلورین
زلر کارگــردان و نویســنده فیلم «پدر» ،کوتــر بن هنیه
کارگردان و نویســنده «مردی که پوســتش را فروخت»،
لی ایزاک چانگ کارگردان و نویســنده «میناری» ،لسلی
تودوم بازیگر فیلم «شبی در میامی» ،امرالد فنل کارگردان
و نویســنده «زن جوان امیدبخش» ،شاکا کینگ کارگردان
و نویســنده «یهودا و مســیح ســیاه» و الکســاندر نوانئو
کارگردان و مستندســاز «جمعی» شــماری از چهره های
مطرح ســال پیش هستند که فیلم هایشــان موفقیت های
زیادی کســب کرد و امســال وارد این جمع شده اند .باب
چاپــاک مدیرعامل کمپانی والت دیزنی ،اســتیو یئون ،یو-
ری-هان و یو-چونگ یئون بازیگران فیلم «میناری» ،ماریا
باکالووا بازیگــر «بورات ،»۲هیو بونویــل بازیگر «دانتون
ابی» ،ونســا کربی بازیگر «ماموریــت غیرممکن» ،رابرت
پتینســون بازیگر «تنت» ،پل راســی بازیگر «اوای متال»
و جورج ســی.وولف ســازنده «بلک باتم مارینی» از دیگر
چهره های مشــهور حاضر در لیست امسال هستند .امسال
۳۲بازیگر ۱۰ ،مدیر بازیگــران ۱۱ ،فیلمبردار ۱۲ ،طراح
لباس ۲۳ ،کارگردان و ۳۳مستندساز از جمله چهره هایی
هســتند که وارد اکادمی اسکار می شوند ۲۶ .مدیر اجرایی
نیــز دعوت شــده اند که در میــان انها نــام نگین یزدی
تهیه کننده ایرانی تبار مشاهده می شود.
هزینه تولید فیلم کوتاه ۴برابر شده است
در جشنواره های جهانی ،فیلم های کوتاه ایرانی موفق تر از فیلم های بلند هستند!
شــادی کرم رودی کارگردان فیلم کوتــاه بیان کرد با افزایش
۴برابری هزینه تولید فیلم کوتاه ،تولید در این حوزه بســیار
سخت شده است .شــادی کرم رودی کارگردان فیلم کوتاه و
بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به فیلم کوتاه «هرگز ،گاهی،
همیشــه» که به تازگی به بخش مسابقه جشنواره بین المللی
فیلم «فرایبورگ» سوئیس راه یافته است ،گفت :این فیلم کوتاه
دوم من به شــمار می رود که در ۱۵دقیقه و در ســال ۱۳۹۹
ســاخته شده است« .هرگز ،گاهی ،همیشــه» درباره دختری
اســت که از رازی درباره خواهر کوچک خود اگاه می شــود و
باید تصمیمی درباره این راز بگیرد .وی ادامه داد :این فیلم یک
درام اجتماعی است که شخصیت محور است و برای اولین بار
در جشــنواره بوسان در ســال ۲۰۲۰به نمایش گذاشته شده
اســت .این کارگردان جوان با اشاره به اینکه به زودی سومین
فیلم کوتاه خود را نیز جلــوی دوربین می برد ،تاکید کرد :در
نظر دارم تا در سال های اینده در عرصه سینمای بلند نیز قدم
بردارم .مساله این است که ساخت فیلم کوتاه نسبت به گذشته
بسیار سخت تر شده است .وی ادامه داد :هزینه تولید حتی در
فیلم کوتاه نیز افزایش پیدا کرده است ،همچنین عوامل مورد
نظر معموالً سر پروژه های سریالی هستند و به سختی می توان
عوامل پشت صحنه و جلوی صحنه را پیدا کرد و همین مساله
تولید را ســخت می کند .کرم رودی گفت :متاســفانه در حال
حاضر حمایت از تولید فیلم کوتاه بسیار سخت شده است و در
چنین شرایطی که کرونا باعث شده است تولید سخت تر شود،
نیاز اســت تا انجمن فیلم کوتاه بیشتر از قبل هوای بچه های
فیلم کوتاه را داشــته باشــند .چرا که هزینه تولید برای فیلم
کوتاه تقریباً ۴برابر شــده اســت .وی ادامه داد :خوشبختانه،
هرســال در جشنواره های جهانی ،فیلم های کوتاه ایرانی موفق
تر از فیلم های بلند است و معموالً موفقیت های خوب و حضور
پررنگ و درخشــانی داشته است ،به همین دلیل معتقدم باید
از این پتانســیل استفاده کرد .این بازیگر که در حال حاضر در
سریال شــبکه نمایش خانگی «مردم معمولی» به کارگردانی
رامبد جوان حضور دارد ،بیان کرد :این روزها فیلم ســینمایی
«ابلــق» به کارگردانی نرگس ابیار« ،بــی رویا» به کارگردانی
ارین وزیردفتری را در نوبت اکران دارم .وی تاکید کرد :این را
باید بگویم که بازیگری و کارگردانی ۲مسیر متفاوت و موازی
هســتند که هرکدام ارزش خودشان را برای من دارند و سعی
می کنم با برنامه ریزی مناسب به هردو مورد برسم .بازیگر فیلم
ســینمایی «ماهی و گربه» درباره تجربه نقش افرینی خود در
شــبکه نمایس خانگی ادامه داد« :مردم معمولی» یک فرمت
جدید در ســریال ســازی در ایران است ،به همین دلیل چند
قسمت اول این مجموعه هزینه این شد که بتوانیم جای خود را
در بین مخاطبان پیدا کنیم .خوشبختانه در چند قسمت اخیر
بازخوردهای خوبی چه درباره «مردم معمولی» چه درباره نقش
خودم و دیگر بازیگران داشته ایم .کرم رودی در پایان گفت :در
حال حاضر چند پروژه برای بازی به من پیشنهاد شده است ،اما
با توجه به اینکه درگیر پروژه «مردم معمولی» هستم ،پذیرش
برای بازی در این پروژه ها که اکثرا ً پروژه های شــبکه نمایش
خانگی است ،به بعد از پایان «مردم معمولی» موکول می شود. صفحه 2
میلیاردرهایخسارت دیدهدرسینمایکرونازدهایران
گیشه ای بدون برنده!
بحران کرونا در سینمای ایران در حالی به مرز دوسالگی نزدیک می شود که در این بازه زمانی تنها ۶فیلم موفق
به عبور فروش خود از مرز یک میلیارد تومان شــده اند؛ میلیاردی هایی که هیچ یک برنده نیســتند! ما هنوز نه
واکسیناسیون سراسری را به اتمام رسانده ایم و نه جشن پایان کرونا گرفته ایم .هنوز شهرهایمان به لطف کووید
19رنگی است! هنوز کمیت مدیریت بحران مان در این میدان می لنگد و امار کشته ها دیگر برایمان وحشت اور
یا دست کم تعجب اور نیست .ما به معنای واقعی رها شده در غبار بالتکلیفی و سردرگم در میان اما و اگرها برسر
واکسن هایی هستیم که هنوز بابتش «عزیز» از دست می دهیم .ما هنوز راه بسیار داریم تا پایان کابوس کرونا و هنوز
باید کج دار و مریز و حتی خیلی وقت ها «مریض» با این ویروس کنار بیاییم؛ این مقدمه کرونایی را برای این نوشتم
که از شرایط کرونایی سینما بگویم .در این روزهایی که تقریباً همه مشاغل به روال سابق خود بازگشته و فعالیت های
خود را با هر تمهیدی از سر گرفته اند ،سینما هم چنان وضعیتش همان است که در اسفند سال 98بود! حرفه ای
که دو سالی است محصور در گرداب کروناست و رهایی ندارد .که حتی میان برهای گاه و بیگاه هم ان را نجات نداده
است ،موضوع «مخاطب» اما مشکل امروز و دیروز و یک سال و دو سال سینما نیست ،این مساله قدمتی دو دهه ای
دارد که حاال کرونا به ان ضریب داده است.
باشگاهمیلیاردی ها؛افتخاردیروزی هاوافسوسامروزی ها!
اواخر دهه 90اما طلیعه ای در فروش استثنایی فیلم های سینمایی بود که نه فقط فیلم های کمدی بلکه فیلم های
اجتماعی هم در صدر امار فروش قرار گرفتند .پیش تر از ان اما «اتش بس» ساخته تهمینه میالنی نخستین فیلمی
بود که فروش میلیارد تومانی را در تاریخ سینمای ایران در سال 85تجربه کرد و واژه «باشگاه میلیاردی ها» را به
ادبیات رسانه های سینمایی وارد کرد .گرچه تماشای دنباله همین فیلم با عنوان «اتش بس »2در سال های بعد
یاس مخاطبان را به همراه داشت اما از حالوت فروش یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی «اتش بس» در ان سال ها
نکاست ،فروشی که فاصله زیادی با دیگر فیلم های اکران شده در ان سال ها داشت .حاال همه این فروش های 30
و 40میلیاردی فیلم ها در گیشه خاطره ای محو را در ذهن مان تداعی می کنند و در استانه سده 1400گویی باز
هم عقب گردی به گذشته داریم؛ رسیدن به رقمی یک میلیاردی در گیشه حاال همان قدر برایمان تعجب اور است
که در سال های میانی دهه 80بود! «اتش بس» توانست رکورد پرفروش ترین فیلم بعد از انقالب سینمای ایران را
که در اختیار «مارمولک» بود ،بشکند ،فروشی که رقمی باورنکردنی بود و بیشتر به یک رویا می ماند .پیوستن به
«باشگاه میلیاردی ها» در سال های بعد ارزش افزوده ای برای فیلم ها محسوب می شد و تیم تبلیغاتی فیلم ها با اتکا
به ان می توانستند بر مدار تبلیغات بچرخند و مخاطب جذب کنند اما به موازات افزایش هزینه های ساخت اثار
سینمایی ،از دست رفتن ارزش پول ملی و البته اضافه شدن فیلم های بیشتر به این جرگه ،دیگر یک حربه تبلیغاتی
نبود ،در سال های پایانی دهه 90فیلم هایی با فروش 30و 40میلیاردی بودند که صاحبانشان با اعالم رقم عایدی،
می توانستند بر زنجیره مخاطبانشان بیفزایند و تضمینی برای افزایش طول مدت ماندنشان بر پرده سینما باشند.
حاال همه این فروش های 30و 40میلیاردی تومانی فیلم ها در گیشه خاطره ای محو را در ذهن مان تداعی می کنند
و در استانه سده 1400گویی باز هم عقب گردی به گذشته داریم؛ رسیدن به رقمی یک میلیاردی در گیشه حاال
همان قدر برایمان تعجب اور است که در سال های میانی دهه 80بود! فروش یک میلیاردی گرچه در این وانفسای
افزایش هزینه ها ،کاهش ارزش پول ملی و اقتصاد همیشه تاریک ،فروش قابل توجهی برای فیلم ها به شمار نمی اید
ان هم در شرایطی که این اثار عمدتاً با هزینه هایی 8 ،7میلیاردی ساخته می شوند اما در این دو سالی که روح
حاکم بر سینما سکوت و سکون بوده است ،می توان از ان به عنوان دستاوردی یاد کرد .در این گزارش سعی داریم
به معرفی فیلم هایی بپردازیم که در این دو ســال کرونایی فروشی بالغ بر 1میلیارد تومان را در گیشه به دست
اورده اند و به تعبیری عضو باشگاه میلیاردی ها شده اند! هرچند اکران انالین یکی از راه های تنفسی سینما در زمان
کرونا بود که اتفاقاً توانسته بود طیفی از مخاطبان را با خود همراه کند و چند فیلم فروش بیش از یک میلیارد را در
همین بستر تجربه کنند اما این گزارش تنها درباره فیلم هایی است که در گیشه و به صورت فیزیکی به این میزان
از فروش رسیده اند.
فیلم هایی که در سایه کرونا فروش میلیاردی را تجربه کردند
«شنای پروانه» نخستین ساخته محمد کارت از اولین فیلم هایی بود که در بحران کرونا و در میان وحشت مخاطبان
در ان روزها به عنوان فیلم نوروزی سال 99به چرخه اکران اضافه شد .فیلمی با محوریت گنده الت های جنوب
شــهری که گرچه در زمان رونمایی اش در جشنواره سی و هشتم انتقاداتی به ان مبنی بر ترویج فرهنگ «بزن
بهادری» روا شــد اما این درام اجتماعی توانســت عنوان محبوب ترین فیلم از نگاه تماشاگران را از همان دوره از
جشنواره به خود اختصاص دهد ،فیلمی که سانس های فوق العاده چندین و چندباره اش در جشنواره سی و هشتم
و البته نقش افرینی متفاوت امیر اقایی و جواد عزتی باعث شده بود سینماداران امید به اکران پر مخاطب این فیلم
ببندند و برایش فروشی قریب به 30تا 40میلیارد تومان تخمین بزنند ،خیاالتی که البته خیلی زود نقش بر اب شد.
با بازگشایی سینماها در تیرماه سال 99سازندگان این فیلم تصمیم گرفتند تا پیشتاز در اکران باشند و این تصمیم
را ادای مسولیتی در قبال قلب تپنده سینما توصیف کردند .این نمایش اما نیمه تمام ماند .با قرمز شدن وضعیت
کرونایی تهران و تعطیلی پی در پی سینماها فیلم از اکران به کناری رفت تا شاید در روزهای بهتر بتواند مخاطبان
بیشتری را هم به خود اختصاص دهد اما قاچاق این فیلم و دست به دست شدنش در فضای مجازی تا جایی پیش
رفت که سازندگانش به یکباره ان را روانه پرده کردند .این غمنامه کوتاه سرنوشت فیلمی بود که می توانست هوایی
تازه به گیشه سرد سینما بدمد .با همه این ها اما «شنای پروانه» موفق ترین فیلم اکران شده در طول دو سال گذشته
است ،فیلمی که اکران انالینش بالغ بر 5میلیارد و 500میلیون تومان را نصیب سازندگانش کرد و مجموع فروشش
در گیشه اکران عمومی هم طبق امار رسمی تا پایان خرداد 1400قریب به 3میلیارد 650میلیون تومان بوده است.
بر اساس انچه در چند روز گذشته از حمایت های سازمان سینمایی منتشر شده ،این فیلم 300میلیون تومان نیز
تحت عنوان بسته حمایتی از این سازمان دریافت کرده است.
خوب ،بد ،جلف2؛ ارتش سری /پیمان قاسم خانی
«خوب ،بد ،جلف »2ساخته پیمان قاسم خانی دنباله ای بر «خوب ،بد جلف» است که پیش از این و در زمانی
که هنوز خبری از کرونا نبود توانست فروشی بالغ بر 16میلیارد تومان را به همراه داشته باشد ،فیلمی که خاطره
خوشش در ذهن مخاطبان باقی ماند تا تنها دو هفته بعد از رونمایی قسمت دومش در جشنواره سی و هشتم،
راهی اکران شــود و در افتتاحیه اش بیش از یک میلیارد تومان برای صاحبانش و البته سینماداران به ارمغان
بیاورد .حضور پژمان جمشــیدی و سام درخشانی که پیش از این موقعیت های کمیک بسیاری را در ذهن ها
ماندگار کرده بود ،می رفت که از فیلم به عنوان یکی از پرفروش های تاریخ سینما یاد شود ،شروع طوفانی ان هم
نوید یک فروش استثنایی را می داد تا سینمای ایران منتفع از گیشه ها باشد ،پاندمی اما امانش نداد به طوری
که حتی حضور مجدد و طوالنی مدتش روی پرده های سینما هم نتوانست باب اشتی مخاطبان با سالن ها باشد.
گرچه سازندگان این پروژه بعدها با وام گیری از همین اثر پرمخاطب ،سریالی هم برایش در شبکه نمایش خانگی
عرضه کردند اما موفقیتش هرگز به اندازه دو نسخه سینمایی این فیلم نشد .در روزهایی که وحشت پاندمی
باعث خانه نشینی مخاطبان شده بود «خوب بد جلف »2بعد از کناره گیری از اکران ،وارد اکران انالین شد تا
شانس خود را در بسترهای اینترنتی بیازماید« ،خوب بد جلف »2اما در نمایش اینترنتی بختی بلند داشت و
از اولین فیلم هایی بود که فروش میلیاردی را در همین بستری که پیش از کرونا راه بسیاری برای راغب کردن
سینماگران برای عرضه فیلم هایشان داست ،تجربه کند .این فیلم توانست با فروشی بالغ بر 4میلیارد و 200
میلیون تومان از رکوردداران اکران اینترنتی باشد« .خوب بد جلف »2اما هرچند از امیدهای سینماداران بود و
در شرایط معمولی می توانست از رکوردداران گیشه هم باشد اما تا پایان خرداد 1400توانست 1میلیارد 570
میلیون تومان عایدی داشته باشد این در حالی است که این فیلم 400میلیون تومان به دلیل خسارت های کرونا
از سازمان سینمایی حمایت دریافت کرده است.
اقای سانسور /علی جبارزاده
حتی به اندازه انگشتان یک دست هم در دوران کرونا فیلم های تازه به ناوگان اکران اضافه نشده اند« .اقای سانسور»
نخستین ساخته علی جبارزاده اما از معدود فیلم هایی بود که در مهرماه سال 99برای نمایش عمومی اعالم امادگی
کرد ،کارگردانش نامی شناخته شده برای مردم نداشت ،حتی فیلم دومش با نام «لب خط» هم نتوانست به جشنواره
ســی و نهم راه پیدا کند اما این اعجاز فیلم تازه در ویترین سینما بود که توانست «اقای سانسور» را در جایگاه
میلیاردی ها بنشاند .در همان روزهایی که سازمان سینمایی وعده می داد اثاری که در این بازه تمایل به نمایش
داشته باشند از حمایت های این سازمان برخوردار می شوند ،این فیلم به چرخه اکران اضافه شد؛ فیلمی با مضمون
کمدی که ترکیب بازیگرانش را محمدرضا فروتن ،بهرام افشاری ،بهاره رهنما ،بهنوش بختیاری و ...تشکیل می دادند.
در کشاکش تعطیلی های پی درپی سینما ،این فیلم هم وقفه ای چهار ماهه را تجربه کرد و در نهایت در بهمن ماه
سال 99دوباره روی پرده به خود دید ،همان زمان غالمرضا گمرکی تهیه کننده این فیلم اعالم کرد که تا قبل از
تعطیلی سینماها به دلیل شیوع کرونا ،فیلم از سوی مخاطبان با استقبال خوبی مواجه شد و با وجود بلیت فروشی
50درصد ظرفیت سالن ها ،فروش نسبتاً خوبی نیز داشتیم .گرچه «اقای سانسور» از الترناتیوهای سینماداران ایران
برای کشاندن مخاطبان به سینما محسوب نمی شد و در شرایط عادی بعید به نظر می رسید بتواند به راحتی نوبت
اکران بگیرد اما از زمان نمایشش تا پایان خرداد 1400توانسته یک میلیارد و 320میلیون تومان به دست بیاورد.
این فیلم از سازمان سینمایی هم یک میلیارد و 190میلیون تومان به عنوان حمایت دریافت کرده است« .اقای
سانسور» اما در اکران انالین هم توانست فروشی میلیاردی را به خود ببیند ،این فیلم یک میلیارد و 247میلیون
تومان از همین بستر به دست اورد تا باز هم جزو معدود اثاری باشد که از شرایط کرونایی نه تنها اسیب نمی بیند
که حتی منتفع هم می شود.
دیدن این فیلم جرم است /رضا زهتابچیان
قاچاق در کنار کلیدواژه هایی همچون «ضرر» و «بی مخاطبی» فصل مشترک همه فیلم هایی است که در این دو
سال روانه پرده شده اند« ،دیدن این فیلم جرم است» هم از این قاعده مستثنی نیست ،فیلمی که گفتنی ها بسیار
دارد و محل مناقشه و تسویه حساب های جناحی در داخل سینما و خارج از ان بود« .دیدن این فیلم جرم است» را
احتماالً از جشنواره سی و هفتم به خاطر دارید ،فیلمی که به گفته کارگردانش ان را سوگلی و نورچشمی حکومت
می خواندند اما به دلیل موضوع بحث برانگیزش به یکباره به محاق توقیف رفت تا تنها فیلم توقیف شده جشنواره سی
و هفتم لقب بگیرد .فیلمی که رضا زهتابچیان کارگرانش عنوان می کند «موضوع فیلم رد شدن از خط قرمزها نیست.
رد شدن از خط قرمزهایی جعلی است که توسط یک جریان به وجود امده است .بسته شدن فضا و بستن راه گفتگو
راه خوبی نیست« ».دیدن این فیلم جرم است» تولید شده در باشگاه فیلم سوره است که سال گذشته نیز در ویترین
جشنواره سی و نهم فیلم پر چالش «مصلحت» را داشتند« ،دیدن این فیلم جرم است» اما به تعبیر سازندگانش به
عنوان اولین فیلم گفتمان ساز این مجموعه بالفاصله پس از نمایش در جشنواره متقاضی اکران نوروزی شد تا شرط
گذاری سازمان سینمایی برای دریافت پروانه نمایش مبنی بر کناره گیری اش از این بازه پر مخاطب اولین جرقه ها
درباره اختالفات این سازمان و صاحبان این فیلم را عیان کند .این فیلم بعد از دو سال سرانجام به نمایش درامد اما
نسخه قاچاق فیلم برای نخستین بار چند ماه پیش از اکران در یک شبکه ماهواره ای و بالفاصله در یک کانال یوتیوب
اتش قاچاق فیلم ندمند اما کمی بعد از
منتشر شد ،صاحبانش اما مانع از انتشار وسیع تر ان شدند و سعی کردند بر ِ
انعکاس خبر اکران سینمایی ،این فیلم به طور گسترده در کانال های تلگرامی و سایت های اینترنتی دست به دست
شد« .دیدن این فیلم جرم است» اما با همه فراز و نشیب ها تا پایان خرداد 1400یک میلیارد و 250میلیون تومان از
گیشه به دست اورد؛ فیلمی که سانس های ویژه اش در جشنواره سی وهفتم پخش کنندگان و سینماداران را امیدوار
به فروشی ویژه می کرد ،اما تالطم کرونا و البته مجادالت صاحبان فیلم و سازمان سینمایی مانع از ان شد .نکته ویژه
اما این است که بر خالف پافشاری هایی که صاحبان اثار در این دو سال برای تضمین سرمایه فیلمشان دارند و هنوز
هم وعده های 2.5میلیاردی این سازمان را نمی پذیرند« ،دیدن این فیلم جرم است» هیچ حمایتی از سوی سازمان
سینمایی دریافت نکرده است« .دیدن این فیلم جرم است» اما در بسترهای انالین اقبالی بلندتر داشت .این فیلم در
اکران انالین یک میلیارد و 850میلیون تومان برای صاحبانش به همراه داشت.
خورشید /مجیدمجیدی
«خورشید» ساخته مجید مجیدی را می توان یکی از پرفروغ ترین فیلم های ایرانی در این سال های کرونایی دانست،
فیلمی که بعد از حضور در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر و کسب چند سیمرغ ،به هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز
راه یافت و جایزه مارچلو ماستریانی را برای روح اهلل زمانی بازیگر نوجوانش به ارمغان اورد .در روزهایی که خبرهایی
از قرار گرفتن این فیلم در حلقه پنج فیلم برتر منتقد سایت معتبر «ددالین» مخابره می شد« ،خورشید» نماینده
سینمای ایران در اسکار شد و اتفاقاً در میان 15فیلم فهرست ابتدایی ان هم قرار گرفت اما نتوانست به جمع پنج
فیلم نهایی اسکار راه پیدا کند .حضورهای پی درپی جهانی این فیلم نشان از حساب ویژه ای است که صاحبانش
روی ان باز کرده اند و اتفاقاً توانسته اند در این بخش موفق ظاهر شوند« .خورشید» از جمله اثاری بود که در باکس
نوروزی اکران سینماها قرار گرفت تا به همراه چند فیلم دیگر فروش ویژه بهار 1400را رقم بزنند ،این اما دومین
سالی است که اکران پرمخاطب نوروزی با در نظر نگرفتن تمهیداتی ویژه از میان می رود« .خورشید» ادای دین
مجیدی به کودکان کار است ،تا انجا که در نشست خبری این فیلم در ونیز هم از لزوم حمایت از این کودکان
گفت ،کودکانی که نقش های کلیدی «خورشید» را ایفا می کنند و از میان دستفروشان برای حضور در ان انتخاب
شده اند .غول قاچاق اما به رغم همه تالش ها در این سال ها دوباره سر براورده و اثار تصویری را می بلعد« .خورشید»
هم طعمه اش شده و با همه تقالهای صاحبانش نتوانسته از ان گریزان باشد ،فیلم خیلی زود در کانال های تلگرامی
قرار گرفت تا روزنه های امید برای فروشش ،افول کند با همه این ها اما «خورشید» تا پایان خرداد 1400توانسته
به باشگاه میلیاردی ها بپیوند و چیزی غریب به یک میلیارد و 120میلیون تومان از گیشه سینماها به دست بیاورد.
طبق امار اعالم شده از سوی سازمان سینمایی نیز این فیلم یک میلیارد و 390میلیون تومان از این سازمان حمایت
دریافت کرده است .این فیلم هنوز به زنجیره فیلم های اکران انالین نپیوسته است و باید دید در ادامه این بستر چه
فروشی را برای این فیلم به همراه خواهد داشت.
هفته ای یکبار ادم باش /شهرام شاه حسینی
این روزها سریال «می خواهم زنده بمانم» را در شبکه نمایش خانگی دارد که اتفاقاً از اثار پربیننده این شبکه به شمار
می اید؛ کارگردانی که پیش از این طعم توقیف را برای ساخت «خانه دختر» چشیده و مناسبات سینما را به خوبی
می شناسند .شهرام شاه حسینی گرچه عمده شهرتش را وامدار فیلم هایی از جنس «کالغ پر» و «زن ها فرشته اند»
است ،اما ساخت «خانه دختر» ذهن ها را به این سمت معطوف می کرد که او می خواهد سینمای اجتماعی را جدی تر
دنبال کند .شهرام شاه حسینی به موازات ساخت «می خواهم زنده بمانم»« ،هفته ای یکبار ادم باش» را با مضمون
کمدی ساخت تا سینمایش عقب گردی به گذشته داشته باشد« .هفته ای یک بار ادم باش» به همراه «الله» ساخته
اسداهلل نیک نژاد« ،خون شد» ساخته مسعود کیمیایی« ،تکخال» ساخته مجید مافی و «خورشید» ترکیب اکران
نوروزی را تشکیل دادند اما به نظر می رسد مشغولیت شاه حسینی در «می خواهم زنده بمانم» و البته موفقیت
سریالش توجه او را از اثر سینمایی اش کاسته است تا انجا که تاکنون نه تیم تبلیغاتی این فیلم عالقه چندانی به
معرفی اش داشته اند و نه عواملش پیشگام این موضوع شده اند .در این فیلم که تهیه کنندگی اش را مستانه مهاجر
به عهده دارد همسرش پژمان بازغی در کنار بازیگرانی چون پژمان جمشیدی ،رعنا ازادی ور و ...به ایفای نقش
پرداختند .نکته ویژه اما این است که «هفته ای یکبار ادم باش» دومین فیلم سینمایی بعد از «شنای پروانه» است که
محمدصادق رنجکشان از بخش خصوصی در دوران افت زده کرونا به سینما اهدا می کند و موفق به فروش میلیاردی
هم می شود .سرمایه گذاری که گرچه پیش از این ورودش به سینما حاشیه ساز شده بود و منتقدانش شبهاتی را
درباره تزریق پول های مشکوک توسط او به سینما مطرح می کردند اما رنجکشان حاال از پرچمداران سینما در این
دوران بحرانی است .رنجکشان در همین اوضاع بحرانی فیلم «خون شد» را هم در مقام سرمایه گذار روانه پرده کرد
اما توفیقی در گیشه به دست نیاورد« .هفته ای یک بار ادم باش» که همچنان بر پرده سینماست در این سه ماه اکران
یک میلیارد و 116میلیون تومان در گیشه کسب کرده است ،مجموع حمایت دریافتی این فیلم از سازمان سینمایی
نیز یک میلیارد و 50میلیون تومان است .این فیلم هنوز در بستر انالین به نمایش درنیامده است.
3
شنبـــــــه 12تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1467
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
یادداشت
نقد
اکران فیلم در وضعیت قرمز؟!
افشین علیار
به نظر می رسد اکران شدن فیلم در سینمای ایران تبدیل به شوخی شده
است در حالی که فیروزکوه و دماوند قرمز شده اند و همانطور که اعالم
کرده اند از چند روز دیگر تهران هم قرمز می شود شورای صنفی نمایش
تصمیم به اکران فیلم های جدید گرفته این در حالی ســت که دو فیلم
درخت گردو و دینامیت بــا وعده های کمک نقدی دو و نیم میلیاردی
البته با شــرط و شــروط؛ قرار بود این دو فیلم از صبح پنج شنبه دهم
تیرماه اکران شوند اما در جلسه شورای صنفی که روز چهارشنبه صورت
گرفت انگار صاحبان فیلم به دلیل وضع موجود یا کم بودن مقدار کمک
نقدی از سوی سازمان سینمایی با اکران فیلم شان مخالفت کردند و خبر
منتفی شدن اکران این دو فیلم رسانه ای شد اما در عصر پنجشنبه تصمیم
بر این شــد دینامیت اکران شود ! اساســا این پارادوکس خبری را نمی
شود هضم و باور کرد چگونه ممکن است که تهران و شهرهای دیگر در
استانه شرایط اضطراری و قرمز شدن قرار بگیرند و سازمان سینمایی و
شورای صنفی فیلم جدید اکران کنند؟ قطعا مسئوالن سینما قصد دارند
که چراغ کم سو سینماها روشــن بماند اما به چه قیمتی ؟ در شرایط
کنونی با بوجود امدن پیک پنجم و جهش های ویروس کرونا می بایست
محدودیت های بیشتری ایجاد شود همچنان بیش از دویست فیلم در
صف اکران قرار دارند اینکه یک فیلم اکران شود چه دردی را می تواند دوا
کند ؟ قطعا با اتمام ویروس و واکسینه شدن مردم و رسیدن به یک ثبات
دسته جمعی سینماها هم دوباره مثل قبل با استقبال مواجه می شوند اما
اصرار و تاکید و پرداخت کمک از جیب سازمان سینمایی چه کارکردی
برای استقبال مخاطب دارد؟ قرار است که کمک های سازمان سینمایی
برای فیلم های اکران شده به صورت پله ای باشد یعنی اگر فیلم به فروش
دومیلیارد دست پیدا کرد سازمان سینمایی یک میلیارد تومان به عنوان
کمک پرداخت می کند و اگر به فروش پنج میلیارد تومان رسید یک و
نیم میلیارد پرداخت می شود! سوال و نکته مهم این است چگونه در این
وضعیت بحرانی فیلمی مثل دینامیت یا هر فیلم دیگر باید دو میلیارد
فروش داشته باشد دو میلیارد فروش با بلیت سی هزار تومان یعنی شصت
و شش هزار نفر به سالن های سینما بروند و این می تواند یک فاجعه دسته
جمعی باشــد مسئولین سینمایی و تعدادی از تهیه کننده های سینما
معتقدند که سالن های سینما از نظر انتقال ویروس امن ترین مکان است
البته که هنوز درست بودن این نظریه در هاله ای از ابهام است اما باید این
را در نظر داشته باشیم که قبل و بعد سالن سینما چه می شود یعنی هر
نفر که بخواهد برای دیدن فیلم به سینما برود باید پروتکل های بهداشتی را
رعایت کند و حاال فکر کنید ایا شصت و شش هزار نفر می توانند با رعایت
پروتکل بهداشتی مسیر خانه تا سینما و بلعکس را طی کنند؟ چه کسی
این مسئله را تضمین می دهد؟ مخاطب حال حاضر سینما به دلیل پرهیز
از حضور در اجتماع ترجیح می دهد سریال های شبکه خانگی را دنبال کند
و همچنان به این نوع زیستن عادت کرده است ،این را اضافه کنید که
فیلمیمثلدینامیتبهدلیلپتانسیلبازیگرانشدرشرایطعادیمی تواند
فروش باالی پانزده میلیارد داشته باشد اما در وضع کنونی قطعا بعید است
این فیلم بتواند بیش از صد میلیون بفروشد ،چرا که با قرمز شدن وضعیت
تهران و شهرستان های بزرگ سینماها تعطیل می شوند و قطعا این فیلم با
شکست یا با شرایطی مثل فیلم شنای پروانه مواجه می شود.
خبر
پس از پریناز ایزدیار؛ هوتن شکیبا
هم به «مالقات خصوصی» پیوست
«مالقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس با حضور هوتن شکیبا به
زودی در تهران کلید می خورد .فیلم سینمایی «مالقات خصوصی» به
کارگردانی امید شمس و تهیه کنندگی امیر بنان ،پس از معرفی پریناز
ایزدیار حاال از حضور هوتن شکیبا در این پروژه خبر داد .هوتن شکیبا
بازیگر و صداپیشــه در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر ،برای
بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» موفق به دریافت سیمرغ بلورین
بهترین بازیگر نقش اول مرد شــد و تاکنون در اثار مطرح سینمایی
همچون «طبقه حساس»« ،هلن»« ،عامه پسند»« ،تی تی»« ،ابلق» و...
حضور داشته است« .مالقات خصوصی» اولین فیلم امید شمس است که
فیلمنامه ان توسط او و علی سراهنگ نوشته شده است ،شمس پیش از
این در عرصه فیلم کوتاه فعالیت داشته و اثارش در جشنواره های داخلی
وخارجیحضورموفقیداشتهاست.فیلمسینمایی«مالقاتخصوصی»
اثری پربازیگر است و بزودی در تهران کلید می خورد. صفحه 3
بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰میالدی که باید تماشا کنید
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1467شنبه 12تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:03
اذان ظهر
20:18
غروب افتاب
20:39
اذان مغرب
04:03
اذان صبح فردا
05:48
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
از «برفی» و «تلقین» تا «مریخی» و «جعبه پرنده»
دهه ۲۰۱۰میــادی یکی از جذاب تریــن دهه های تاریخ
سینما اســت و فیلم های دیدنی متعددی دارد .اغاز قرن
بیست و یکم سینما را وارد دوران جدیدی کرد .روزهایی
که سینما با کمک نفوذ بیشتر فناوری موفق شد تا جذابیت
بیشتری پیدا کند و به همین دلیل عناوین خیره کننده ای
از راه رســیدند که تماشاگران را بیشتر از قبل تحت تاثیر
قرار می دهند .در این میان دهه دوم قرن بیست و یکم که
سال های دهه ۲۰۱۰میالدی را شامل می شود هم جذابیت
بیشــتری دارد .بنابراین فرصتی فراهم شــده تا بهترین
فیلم های دهه ۲۰۱۰میالدی را مرور کنید.در ادامه با بهترین
فیلم های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰میالدی که باید تماشــا
کنید ،اشنا می شوید.
| Snowpiercerبرفی
نمره منتقدان ۹۵ :از ۱۰۰
فیلم های اخرالزمانی بیش از حد خســته کننده و تکراری هستند
اما «برفی» شاید بزرگترین اســتثنای این زیرژانر تقریبا محبوب
باشد .شاید دلیل اصلی تمایز «برفی» به کارگردان ان بازمی گردد.
امروزه بیشتر هواداران ســینما بونگ جون هو را برای کارگردانی
فیلم «انگل» می شناســند .او پیش از این فیلم که جوایز اســکار
بسیاری را برنده شــد ،به واسطه فیلم «اوکجا» به شهرت رسیده
بود .با این حال برای منتقدان سینما« ،برفی» که در سال ۲۰۱۳
اکران شــد ،شهرت بیشــتری دارد .بونگ جون هو که این روزها
به دلیل ســاخت فیلم «انگل» شهرت بسیاری دارد ،چندین سال
پیش با ســاخت فیلم «برفی» شــانس خودش برای ساخت یک
فیلم اخرالزمانی را امتحان کرد و اگرچه ساخته او فیلم بی نظیری
به نظر می رســید اما به دلیل مشــکالتی که در اکران داشت ،به
اندازه ای که باید دیده نشــد .حدود هفت سال پس از ساخت این
فیلم که در ســال ۲۰۱۳اکران شد ،شبکه تی ان تی تصمیم گرفته
ســریال تلویزیونی این عنوان متفاوت را بسازد که تماشای ان هم
خالی از لطف نیست.
خالصه داســتان :در دورانی نامشخص در اینده وقتی تالش های
دانشمندان برای مقابله با گرمایش جهانی نتیجه نمی دهد ،فاجعه
عظیمی رخ می دهد؛ سراسر کره زمین وارد عصر یخبندان می شود.
بیشتر جمعیت کره زمین به دلیل این سرمای کشنده جان خود را
از دســت می دهند و تنها بازماندگان ،مسافران قطاری هستند که
باید برای اینده گونه ی انسان تصمیم گیری کنند.
| Arrivalورود
نمره منتقدان ۹۴ :از ۱۰۰
خبر
از امروز شنبه ۱۲تیر؛
«دیالوگ» ویژه جشنواره تئاتر
دانشگاهی روی انتن می رود
برنامــه زنــده رادیویــی «دیالوگ» از
دوازدهم تــا نوزدهم تیر ویژه بیســت
و ســومین جشــنواره بین المللی تئاتر
دانشگاهی ایران از انتن شبکه رادیویی
نمایش پخش می شود.
همزمان با فرا رســیدن بیست و سومین
جشــنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی
ایران ویژه برنامه رادیویی «دیالوگ» در
قالب چند برنامه مجــزا به این رویدادی
تئاتری می پردازد.
ایــن برنامه شــنبه تا پنج شــنبه ( ۱۲تا ۱۷
تیر) ســاعت ۲۱تا ۲۲از مرکز تئاتر مولوی-
رویدادگاه اصلی بیست و سومین جشنواره بین
المللی تئاتر دانشــگاهی ایران ،جمعه ۱۸تیر
ساعت ۱۹تا ۲۰از مرکز تئاتر مولوی -رویداد
گاه اصلی بیست و سومین جشنواره بین المللی
تئاتر دانشــگاهی ایران و شنبه ۱۹تیر ساعت
۱۸تا ۲۰:۳۰از محل برگزاری اختتامیه بیست
و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی
ایران از انتن رادیو نمایش پخش خواهد شد.
شــعار برنامه «دیالوگ» ،صراحت ،شفافیت و
روز امدی اســت و شــامل بخش های متنوع
گفتگوی روز (بخش اصلی) ،با اجازه (شــوخی
با اظهار نظرها) ،در حاشیه (اخبار) و (گزارش
ویژه) است.
«دیالوگ» بــه تهیه کنندگی :علــی بهرامی،
مجری کارشناســی ایوب اقاخانی و گویندگی
سید احمد قاضی زاده هاشمی ،شقایق خاکی
پــور و میثم کریمی به صورت زنــده از رادیو
نمایش پخش می شود.
فیلم های زیادی درباره نخستین ارتباط با بیگانگان ساخته نشده با
این حال فیلم «ورود» یکی از بهترین نمونه های این زیرژانر است
که اهســته اهسته داســتان مهیب و مرموزش را تعریف می کند.
«ورود» به زیرپوســتی ترین حالت ممکن تالش می کند تا تعامل
موجودات فضایی با انسان ها را به تصویر بکشد .بدون هیچ شک و
تردیدی« ،ورود» یکی از متفاوت ترین فیلم هایی اســت که درباره
موجودات فضایی ســاخته شده و باید در لیست بهترین فیلم های
علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰میالدی هم قرار بگیرد.
خالصه داســتان :یک زبان شناس که مشــغول مطالعات تحقیقی
و تدریس در دانشــگاه اســت ،یک تماس فوری دریافت می کند.
سفینه هایی از موجودات فضایی به صورت کامال ناگهانی در نقاط
مختلف دنیا مستقر شــده اند و این زبان شناس باید تالش کند تا
بتواند با نیروهای فضایی درون یکی از ان ها ارتباط برقرار کند .ایا
او می تواند زبان این موجودات را بفهمد؟
| Attack the Blockحمله به محله
نمره منتقدان ۹۰ :از ۱۰۰
فیلم های درباره موجودات فضایی معموال داســتان های کلیشه ای
و بسیار ســاده ای دارند .اما فیلم «حمله به محله» تالش می کند
روایت متفاوتی را به تصویر بکشد .نکته مهم ان است که فیلم در
رســیدن به اهدافش هم موفق بوده و به همین دلیل این فیلم جو
کورنیش که نخســتین تجربه کارگردانی او بود به یکی از بهترین
فیلم هــای درباره موجودات فضایی تبدیل شــده و با عبور از همه
کلیشــه های ژانر علمی تخیلی هنوز هم ممتــاز و متمایز به نظر
می رســد .بنابراین حضور این فیلم در لیســت بهترین فیلم های
علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰میالدی کامال ضروری به نظر می رسد.
خالصه داستان :گروهی از نوجوانان در یک محله متوجه می شوند
که موجودات فضایی به محل ســکونت ان ها حمله کرده اند .ان ها
باید در برابر این موجودات مرگ بار ایســتادگی کنند و برای حفظ
جان خانواده هایشان بجنگند.
| Inceptionتلقین
نمره منتقدان ۸۷ :از ۱۰۰
هفتمین فیلم ســینمایی کریســتوفر نوالن هرگز ساخته نمی شد
اگر فیلم «شــوالیه تاریکی» یکی از موفق تریــن فیلم های تاریخ
اســتودیوی فیلم ســازی برادران وارنر لقب نمی گرفت .به عبارت
دیگر« ،تلقین» پاداش این اســتودیو به کریســتوفر نوالن بود تا
انگیزه الزم برای ساخت ســومین فیلم سه گانه «شوالیه تاریکی»
را داشــته باشد .نوالن امیدوار بود شــرایط برای ساخت این فیلم
فراهم شود و حتی برای تولید ان ۹سال صبر کرد .او نخستین بار
در ســال ۲۰۰۱ایده اصلی این فیلم را به استودیوی برادران وارنر
داد اما بعدها پذیرفت برای ســاخت یک فیلم ایده ال از ان چه در
ذهنش در جریان اســت به زمان بیشتری نیاز دارد .ساخت فیلم
«تلقین» در همان اوایل دهه ۲۰۰۰ایده جالبی به نظر می رسید
اما با نگاه به جلوه های بصری تماشــایی ،ریزه کاری و ظرافت های
به کار رفته در روایت داستان و مضامین علمی-تخیلی عمیق ان
به راحتی می توان تاثیر تجربه اندوزی و اســتفاده از بودجه بیشتر
در ان را تشــخیص داد .تماشــای «تلقین» که فیلمی پیچیده و
فلسفی است ،شاید کمی برای مخاطبان عام سینما دشوار به نظر
می رسد اما فراموش نکنید کریستوفر نوالن ،همیشه داستان های
پیچیده را بــه زیباترین حالت ممکن روایــت می کند .او این بار
همان داســتان های جذاب و دوست داشــتنی اش را به سفر درون
زمان پیوند زده تا یک شــاهکار ارزشــمند را خلق کند .این فیلم
یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰میالدی است.
خالصه داســتان :دام کاب به عنوان یک سارق ماهر در استخراج
و ربودن اطالعات ارزشــمند مورد نیاز ســازمان های جاسوسی به
یک اســتاد بی رقیب تبدیل شده است .او با شرکت های تجاری و
چندملیتی همراهی می کند و هنگامی که افراد در خواب هستند،
اطالعات ان را می رباید .بنابراین کافی است سوژه دام کاب باشید؛
او زمانی که ذهن شما در اسیب پذیرترین حالت ممکن است ،وارد
ن را پیدا می کند.
عمل می شود و اسرار کلیدی ا
| Tenetتنت
نمره منتقدان ۸۲ :از ۱۰۰
این یک حقیقت غیرقابل انکار به نظر می رسد که کریستوفر نوالن
عالقه بسیار زیادی به دنیای فیلم های علمی تخیلی دارد .ترکیب
عناوین علمی تخیلی با داستان ســرایی های ویژه او باعث شــده
هواداران ســینما همیشــه برای فیلم های جدید او هیجان داشته
باشــند و فیلم «تنت» هم از این قاعده مســتثنی نیســت .او در
جدیدترین تجربه کارگردانی اش برای چندمین بار به ســراغ زمان
می رود و این بار داســتان جدیدی بــرای روایت کردن را انتخاب
می کند؛ دو جاسوس بین المللی باید در مقابل توطئه ها ایستادگی
کنند تا مانع اغاز جنگ جهانی سوم شوند!
جدیدترین فیلم کریستوفر نوالن که با بودجه ۲۵۰میلیون دالری
یکی از گرانترین فیلم های چند سال اخیر سینما هم لقب می گیرد
از مدتی پیش در سینماهای بســیاری از نقاط جهان اکران شده
و تــا پایان پاییز با نهایت کیفیت هم در دســترس قرار می گیرد.
اســتودیوی برادران وارنــر به عنوان همکار انحصاری کریســتوفر
نوالن در ســاخت فیلم های سینمایی هیچ محدودیتی برای تولید
جدیدترین ســاخته این کارگردان دوست داشتنی در نظر نگرفته
بود و همین هم باعث شــد نوالن برای ساخت فیلم «تنت» حتی
یک هواپیمــای باری واقعی را هم منفجر کند! این فیلم اکشــن
نه تنها سرشــار از مضامین جاسوسی شده بلکه سوژه های زمانی
بســیاری هم دارد که تقریبا یاداور عناوین قبلی کریستوفر نوالن
مانند «تلقین» و «میان ســتاره ای» به نظر می رسد .این فیلم در
۷کشــور دنیا فیلم برداری شده و عالوه بر کارگردانی ،نویسندگی
فیلم نامه ان هم توســط کریســتوفر نوالن انجام شده و لودویک
گورانسون (برنده جایزه اســکار بهترین موسیقی متن برای فیلم
«پلنگ ســیاه») وظیفه اهنگ ســازی «تنــت» را برعهده دارد.
بنابرایــن «تنت» به اولین فیلم او از ســال ۲۰۰۸تا امروز تبدیل
شــده که اهنگســازی ان برعهده هانس زیمر نیست .اگر بحران
کرونا مطرح نمی شــد ،فیلم «تنت» مدت ها پیش اکران شده بود.
اما این فیلم با تاخیرهای بســیار در نهایت به سالن های سینما راه
پیدا کرد.
خالصه داستان :دو جاسوس بین المللی حرفه ای متوجه می شوند
فرد مشــکوکی به سالحی دست پیدا کرده که می تواند گذر زمان
را بــه یک پدیده کامال وارونه تبدیل کند .ان ها باید مانع موفقیت
این سالح شــوند چرا که می تواند جنگ جهانی سوم را به معنای
واقعی کلمه اغاز کند.
| Interstellarمیان ستاره ای
نمره منتقدان ۷۲ :از ۱۰۰
فیلم «میان ســتاره ای» نهمین فیلم بلند کریســتوفر نوالن است
که براســاس نمره منتقدان در جایــگاه ضعیف ترین فیلم او قرار
می گیرد .با این حــال این فیلم می تواند یکی از بهترین فیلم های
علمی تخیلی تاریخ سینما هم لقب بگیرد و بسیاری از تماشاگران
باور دارند «میان ســتاره ای» نقطه اوج سینمای نوالن هم بوده و
به همین دلیل در فیلم «میان ســتاره ای» می توانید تالش نوالن
برای روایت ویژه اش از ســفر در زمان را پیدا کنید و بیشتر از قبل
از ساخته های ارزشمند این کارگردان شناخته شده لذت ببرید .در
حقیقت «میان ستاره ای» نگاه جذابی به سفرهای فضایی و سریع تر
از ســرعت نور دارد و نظریه های پشت این دنیای هیجان انگیز را
واکاوی می کند .کریســتوفر نوالن بــرای فیلمبرداری این فیلم از
فرمت تصویربرداری انامورفیک ۳۵میلی متری و دوربین ای مکس
۷۰میلی متری استفاده کرد .فیلمبرداری «میان ستاره ای» در سه
ماه پایانی ســال ۲۰۱۳در البرتای کانادا ،جنوب ایســلند و لس
انجلس انجام شــد .این فیلم در هشــتاد و هفتمین دوره جوایز
اسکار برای جوایز بهترین جلوه های ویژه ،بهترین طراحی صحنه،
بهترین میکس صدا ،بهترین تدوین صدا و بهترین موســیقی متن
نامزد شد و در نهایت جایزه بهترین جلوه های ویژه را به خانه برد.
خالصــه داســتان :جوزف کوپر فضانور بازنشســته ای اســت که
می خواهد سیاره قابل ســکونتی مانند زمین را پیدا کند اما کوپر
پس از مدتی این وظیفه را پیــدا می کند تا پیامی برای دخترش
در زمین ارسال کند.
| The Martianمریخی
نمره منتقدان ۹۱ :از ۱۰۰
به همان میزان کــه حوادث هوایی نباید حتمــا روی کره زمین
رخ داده باشــند ،نیازی نیســت که یک داســتان واقعی را روایت
کننــد .فیلم «مریخی» به کارگردانی ریدلی اســکات و هنرنمایی
مت دیمون براساس رمانی علمی تخیلی به همین نام ساخته شده
اســت .ساخته جذاب ریدلی اسکات برای هفت جایزه اسکار نامزد
شــد اما در نهایت به هیچکدام از ان ها دســت پیدا نکرد .با این
حال مت دیمون به دلیل هنرنمایی تحسین برانگیزش در این فیلم
موفق شــد جایزه بهترین بازیگر نقش اول گلدن گلوب را تصاحب
کند .این فیلم می تواند در لیســت بهترین فیلم های علمی تخیلی
دهه ۲۰۱۰میالدی قرار بگیرد.
خالصه داســتان :فضانوردی به نام مارک واتنی را روایت می کند
که در کره ی مریخ فعالیت هــای تحقیقاتی انجام می دهد .او باید
به زمین بازگردد ،بنابراین با همکاری دوســتانش اماده بازگشت
می شود اما حادثه ای باعث می شود او در مریخ بماند و همکارانش
بــه زمین بازگردند .مارک که تنها مانده اســت ،تصمیم می گیرد
شرایط زندگی انسانی اش را در مریخ بازسازی کند.
| Bird Boxجعبه پرنده
نمره منتقدان ۶۳ :از ۱۰۰
سینماگران دنیای علمی تخیلی در سال های اخیر تالش کرده اند
تــا عناوینی را تولید کنند که بیشــتر روی مفهوم «بیگانه بودن»
موجودات فضایی مانور می دهد .فیلم «جعبه پرنده» یکی از ان ها
لقب می گیرد که شاید بیشتر از ان که روی بعد فیزیکی فیلم های
درباره موجودات فضایی مانور دهد روی بعد معنوی داســتان کار
می کند .این فیلم پس از انتشار در سرویس استریم نتفلیکس ،به
شــدت مورد استقبال هواداران سینمای علمی تخیلی قرار گرفت.
فراموش نکنید که «جعبه پرنده» نشــانه های از ژانر ترســناک را
هم درون خودش جای داده اســت و یکی از تاریک ترین فیلم های
اخرالزمانی هم لقب می گیرد .این فیلم هم لیاقت حضور در جمع
بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰میالدی را دارد.
خالصه داســتان :در اینده ای دور موجوداتی ناشناخته به کره ی
زمین نفوذ کرده اند و حاال ســیاره انســان ها به ان ها تعلق دارد.
در چنین شــرایطی ،ایــن موجودات می توانند هــر موجودی که
پیرامونش را نگاه می کند ،به راحتی بکشند .بنابراین انسان ها برای
زنده مانــدن در محیط های ازاد ،نیاز دارند تا چشــم های خود را
بسته نگه دارند .چراکه کوچک ترین نگاهی می تواند زندگی ان ها
را به پایان برساند. صفحه 4