روزنامه هنرمند شماره 1466
روزنامه هنرمند شماره 1466
چهارشنبه 9تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1466صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سازمان سینمایی
از کدام فیلم ها و چقدر
حمایت کرد؟
www.jaaar.com
امیر صدهزاری
و فر یبا طالبی؛
طراحان لباس
فیلم«ر وزمرگینگی»
چرا امار بازدیدهای
تلوبیون با نظرسنجی های
صداوسیما تفاوت دارد؟
درباره خبرسازی های رسانه ای سریال های شبکه خانگی
نمایش خشونت در سینمای خانگی!
پریسا پگاه صفحه 1
2
چهارشنبـــــــه 9تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1466
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
طنز «ساختمان پزشکان»
از نوع رادیویی
برنامــه «نیشــگون» با رویکــرد انتقادی به مســائل روز
ســامت در قالب طنز به تهیــه کنندگی وحید طبیب از
رادیو سالمت پخش می شود .شهرام زین العابدینی ،مدیر
گروه سالمت اجتماعی رادیو سالمت در این زمینه توضیح
می دهد :برنامه «نیشــگون» روزهای جمعه به مدت یک
ســاعت روانه انتن رادیو سالمت می شــود و از تولیدات
گروه ســامت اجتماعی است .ما در این برنامه که ساعت
۱۵پخش می شود ،نگاه طنز به موضوعات سالمت روان،
سالمت جسمی ،سالمت اجتماعی و ...داریم .وی ادامه می
دهد :رویکرد برنامه ،نگاه انتقادی به مسائل روز سالمت و
شامل بخش های متنوع است .ایتم ماجرای اقای عالقمند
درباره یک زوج ســالمند است که این زن و شوهر هر بار
با چالش های حوزه سالمت رو به رو می شوند و واکنشن
متفاوتــی دارند .ایتم دکتر وا رفته درباره یک شــخصیت
پزشک سالمند است که گوشش سنگین است و مطلب را
اشــتباه می شنود .ایتم ناصر خوشمرام هم به روابط اقای
خوشــمرام و همسرش می پردازد .همچنین ایتم اگهی با
زور گانی هم اختصاص به اگهی های شبکه های ماهواره
ای دارد که به زور و بدون سند و مرجع درست پخش می
کنند .مدیر گروه سالمت اجتماعی با اشاره به دیگر بخش
ها می گوید :ایتم «ساختمان پزشکان» هم نگاهی طنز به
مطب پزشــکان دارد .در بخش ایتم گزارشگر هم گزارش
هایی با زبان طنز از ســطح شهر داریم .در مجموع مسائل
متفاوت در حوزه ســامت را دستمایه قرار می دهیم و با
زبان طنز به ان می پردازیم .این برنامه به تهیه کنندگی
وحید طبیب ،گویندگی داریوش بشارت و صاحبه عظیمی،
بازیگری معصومه نوازنی ،معصومه احسانیان ،علی باقری،
پانته ا یزدی ،محمدامین ســبزعلی و نویســندگی شیما
اسمعیلی و روژین سده پخش می شود.
شش جایزه جشنواره امریکای
جنوبی به سینمای ایران رسید
فیلم ســینمایی «کولبــرف» و فیلم کوتاه «سربســت»
به کارگردانی میالد منصوری شــش جایزه از جشــنواره
امریکای جنوبی را از ان خود کردند.
فیلم ســینمایی کولبرف به کارگردانی میالد منصوری و
تهیه کنندگی ســیدروح اهلل حســینی لرگانی برنده چهار
جایزه از جشنواره امریکای جنوبی شد.
کولبــرف در بخش هــای کارگردانی (میــاد منصوری)،
بهترین فیلم (سید روح اهلل حسینی لرگانی) ،بازیگری مرد
(حسین ســلیمانی) و بازیگر مکمل مرد (حسین مهری)
برگزید ه جشنواره امریکای جنوبی شد.
همچنین فیلم کوتاه میالد منصوری به نام سربســت نیز
جایزه بهترین فیلم و بهترین طراحی هنری یعنی مجموع
طراحی لباس ،صحنه و گریم را از این جشــنواره به دست
اورد.
کولبرف اولین فیلم بلند میالد منصوری است که پیش از
این در اولین حضور بین المللی خود در شش بخش نامزد
دریافت جایزه از جشــنوار ه فیلم بلغارستان شد .همچنین
مهدی رضایی بــرای فیلمبرداری و زنده یاد علی انصاریان
برای بازیگری مرد جایزه این جشنواره را از ان خود کردند.
از پوستر بین الملل کولبرف به طراحی سینا افشار همزمان
با اعالم نتایج جشنواره رونمایی شد.
هر دو فیلم کولبرف و سربست از ١٨الی ٢۵جوالی (٢٧
تیر الی ۵مرداد) در جشــنواره نوزده ساله ایشیا ایتالیا به
مدت سه روز اکران خواهند شد .حسین سلیمانی ،حسین
مهری ،دنیز متوســلی ،مهتاب ثروتی ،چیا بابامیری ،علی
فراســتی ،ارتین امجدی ،پیــام احمدی نیا و زنده یاد علی
انصاریان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
از دیگــر عوامل این فیلم می توان به مهدی رضایی (مدیر
فیلمبرداری) ،فرشــید احمدی (مدیر صدابرداری) ،عماد
خدابخش (تدوینگر) ،حســین قورچیان (صداگذار)،فرهاد
عســگری (طراح صحنه) ،مریم میرباقری (طراح لباس)،
محمدرضا میرباقری (طــراح گریم) ،محمدعلی ناظم زاده
(ســاخت موســیقی) ،فربد جاللی (اصالح نــور و رنگ)،
امیرحســین خنجری (طراح بدلــکاری) ،ایمان کریمیان
(جلوه های ویــژه ی میدانــی) ،بیتا اخالقــی (جلوه های
بصری) ،میثم بیدقی (دستیار اول کارگردان و برنامه ریز)
و ...اشاره کرد.
چرا امار بازدیدهای تلوبیون
با نظرسنجی های صداوسیما تفاوت دارد؟
احمد خورشــیدی مدیرعامل تلوبیون با اشــاره به تفاوت امار بازدیدهای تلوبیون و نظرسنجی
صداوســیما بیان کرد که افکارســنجی صداوســیما مربوط به همه مخاطبان تلویزیون است و
حتما می تواند متفاوت باشــد .احمد خورشــیدی مدیرعامل تلوبیون درباره رتبه های برنامه ها و
ســریال هایی که در این سایت دیده می شــود بیان کرد :تلوبیون بیش از ۱۵میلیون کاربر فعال
ماهانه دارد که هر کدام سلیقه خاص خود را دارند و محتوای مورد عالقه ی خود را دنبال می کند.
وی دربــاره اینکــه چرا امار اســتقبال از پخش برنامه هــای تلویزیونی در این ســایت گاهی با
نظرســنجی های تلویزیون نسبت به باالتر و پایین تر بودن یک ســریال یا برنامه متفاوت است،
گفت :اماری که ما ارائه می کنیم مربوط به همین ۱۵میلیون کاربر است اما افکارسنجی سازمان
صداوســیما مربوط به همه مخاطبان تلویزیون اســت و حتماً می تواند متفاوت باشــد .از طرفی
پیمایش هایی که مرکز افکارســنجی ســازمان ارائه می کند علمی ،با قدمت و باسابقه است و به
نظرم این افکارسنجی جامع تر و کلی تر می تواند نظر همه مخاطب تلویزیون را ارائه کند.
خورشیدی درباره اینکه امار سایت تلوبیون و بازدیدهایی که برای هر یک از برنامه ها و سریال ها
می خورد چقدر دقیق اســت نیز تشریح کرد :الگوریتم هایی در تلوبیون پیاده سازی شده تا امار
ارائه شده دقیق و قابل اتکا باشد.
مدیرعامــل تلوبیون در واکنش به اینکه برخی تهیه کنندگان معتقدند اثار انها کمتر در معرض
«ثبت بازدید» در این ســامانه قرار گرفته اســت ،گفت :ما پروتکل های خاص خود را برای دیده
شــدن محتوا داریم که برای همه اثار یکسان اســت مث ً
ال هر سریال جدیدی که شروع می شود
حتماً بنر ان را در تلوبیون می گذاریم و به ازای هر سریال تبلیغاتی داریم.
وی اضافه کرد :همچنین برای هر سریالی به شکل منظم و دقیق روی کلیپ کار می کنیم و حتی
برنامه های جدید را در پیشنهاد تلوبیون قرار می دهیم تا مخاطب متوجه انها شود و بعید می دانم
کسی بتواند فکت درست و مستند اعالم کند که تلوبیون ناعادالنه رفتار کرده است.
خورشیدی درباره صحنه ها و قسمت های سریال ها که در تلوبیون قرار می گیرد ،توضیح داد :ما با
تهیه کننده ها و گروه های فیلم و سریال شبکه ها در ارتباطیم و یک تیم سردبیری مفصل داریم
که شــبانه روزی کار می کنند و برای هر سریال محتوای مورد نظر را دریافت و روی سایت قرار
می دهیم .مدیرعامل تلوبیون درباره تعداد افرادی که برای این سایت کار می کنند گفت :کل تیم
فنی و غیر فنی حدود ۸۰نفر هســتند کسانی که به طور مثال کلیپ اماده می کنند یا اپیزودها
را اماده می کنند و بعد روی سایت بارگذاری می کنند.
وی دربــاره تیم محتوایی تلوبیون و کســانی که به طور ۲۴ســاعته محتــوا را تدارک دیده و
بارگذاری می کنند نیز عنوان کرد :همه تیم محتوای تلوبیون دورکار هســتند که فراگیری انها
افرادی از سراســر کشــور را در برمی گیرد .بخشــی از این افراد حتی از معلوالن عزیز هستند و
افرادی از حوزه ها و اقشــار مختلف مشــغول به کارند .خورشــیدی در پایان درباره اینکه چقدر
امار تلوبیون رو به رشــد اســت و مخاطبان چقدر از این سایت بهره می گیرند بیان کرد :ما ایام
عید نوروز با یک جهش جدی مخاطب رو به رو بودیم ســال گذشته تعداد کاربران ما حدود ۱۰
میلیون بود و امسال در همین ماه های ابتدایی به ۱۵میلیون کاربر رسیده است.
تهران و ۶شهر جهان ،میزبان اجالس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسالمی
دهمیــن دوره اجــاس مجمع عمومــی اتحادیــه رادیو و
تلویزیون های اســامی با عنوان «عدالت رســانه ای و ازادی
بیان» پس از وقفه ای دو ســاله در تهران و ۶شــهر مختلف
از جهان اســام شــامل کابل ،بغداد ،بیــروت ،غزه ،صنعا و
استانبول و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.
محمد علی انوشه مسئول کمیته اطالع رسانی اتحادیه رادیو
و تلویزیون های اسالمی گفت :دهمین دوره اجالس مجمع
عمومــی اتحادیه رادیــو و تلویزیون های اســامی با عنوان
«عدالت رسانه ای و ازادی بیان» پس از وقفه ای دو ساله ،به
جهت عدم امکان برگزاری در همه گیری کرونا ،امروز (ســه
شنبه هشتم تیرماه) از دو طریق ویدئو کنفرانس و حضوری
به صورت هم زمان و با مشــارکت تعــدادی از پایتخت های
کشــورهای اســامی که تعدادی از اعضــای مجمع در ان
حضور دارند ،در تهران و ۶شــهر مختلف از جهان اســام
شامل کابل ،بغداد ،بیروت ،غزه ،صنعا و استانبول و با رعایت
پروتکل های بهداشتی برگزار می شود .افزون بر این ،تعدادی
از شــرکت کنندگان از طریــق نرم افزارهای دیداری خاص و
به صورت زنده از دیگر کشورها در نشست حضور دارند.
مســئول کمیته اطالع رســانی اتحادیه خاطر نشــان کرد:
اعضای منتسب به اتحادیه که تا پیش از این دوره تعدادشان
به ۲۲۸عضو رســیده؛ از ۳۳کشــور ،با بیــش از ۲۲زبان،
از ۱۳۰شــبکه ماهواره ای ۵۳ ،رادیوی فعال ۳۲ ،موسســه
تولیدی و رسانه ای ۴ ،موسسه فضای مجازی و ۹خبرگزاری
در این دوره حضور دارند.
انوشــه تاکید کرد :این نشســت طی یــک روز در دو نوبت
صبح و بعد از ظهر که مدت هر جلســه ســه ساعت است،
منعقد خواهد شــد .مراسم افتتاحیه و قرائت بیانیه پایانی به
عنوان اختتامیه این دوره اجالس در پایان نوبت بعد از ظهر،
به صورت زنده پخش می شود.
مســئول کمیته اطالع رســانی اتحادیه گفت :در مراســم
افتتاحیه ،شــخصیت های صاحب نام و برجســته رسانه ای،
تعدادی از وزرا و مســئوالن رســانه از کشورهای مختلف و
گروهی از کارشناسان حوزه رسانه شرکت دارند .در این دوره
گزارشی از موسسات رسانه ای فلسطین که توسط اشغالگران
صهیونیست در عملیات «سیف القدس» تخریب شدند ارائه
می گردد.
وی افزود :در این نشســت دبیرکل جدید ،دو معاون ایشان،
شــورای عالی جدید اتحادیه و رئیس شــورای عالی با رای
اعضا انتخاب می شــوند .اعضای شورای عالی ضمن ارزیابی
خدمات موسســات وابســته مانند ،Unewsتبادل برنامه
UPDاطالعــات ،UFEEDامــوزش UCMTو غیره،
پیرامون برنامه های مربــوط به هماهنگی در عرصه برنامه ها
و تجربیــات ،اموزش و اطالعات و محصوالت مشــترک ،به
بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت؛ برنامه هایی که قرار است
اتحادیه طی سال های اینده اجرا کند .عالوه بر این از جایزه
ســاالنه اتحادیه برای تبادل خبر ،برنامه و اموزش در ســال
۲۰۲۰نیز رونمایی خواهد شد.
مســئول کمیتــه اطــاع رســانی اتحادیه تصریــح کرد:
شــرکت کنندگان ،ایین نامه داخلی اتحادیه را مورد بررسی
ن شــامل طراحی پروژه های
قرار خواهنــد داد .مهم ترین ا
جدید برای اتحادیه ،پذیرش و جذب عضو جدید و توســعه
نظام ها و قوانین فعلی است .دبیرخانه از فعالیت های اتحادیه
که به منظور استمرار فعالیت های کلی اتحادیه و توسعه ان،
به صورت مجازی برگزار می شود مانند بازار فیلم اسالمی و
نمایشگاه تولیدات فنی و جشنواره اتحادیه ،نیز گزارشی ارائه
خواهد نمود.
انوشه خاطرنشان کرد :برگزاری دوره کنونی مجمع عمومی
در حالی صورت می گیرد کــه امریکا این اتحادیه را تحریم
نموده و برخی از ســایت های وابسته به شبکه های عضو را
به دالیل واهی مســدود نموده است .نشست دوره ای مجمع
عمومی در شــرایطی برگزار می شود که رسانه ها با چالش
های بزرگی در زمینه های سیاسی ،امنیتی ،اقتصادی مواجه
هستند.
توجه به ورزش بانوان مزیت رادیو نسبت به تلویزیون است
مدیر رادیو ورزش با اعالم ۲۳ســالگی این شبکه ،از توجه ویژه این به
ورزش بانوان گفت .مهدی اذرمکان -مدیر رادیو ورزش ـ از برگزاری
جشن بیست و سومین سالگرد تاسیس رادیو ورزش با حضور مسئوالن
ورزشی از جمله رئیس کمیته المپیک ،وزیر و معاونان وزارت ورزش
و معاون صدا خبر داد .مهدی اذرمکان با اشــاره به بیست و سومین
سالروز تاسیس رادیو ورزش یاداور شد :رادیو ورزش از ۸تیر ماه سال
۷۸فعالیت خود را به صورت ۱۲ســاعته اغــاز کرد که این اتفاق با
میالد پیامبر اکرم (ص) همزمان بود و در ایام دهه فجر همان ســال
به ۱۶ســاعت و در اســفند ماه به ۱۸ساعت و در ســال ،۸۲به ۲۰
ســاعت افزایش پیدا کرد و در نهایت در سال ۸۹برنامه ها به صورت
۲۴ساعته پخش شد .اذرمکان افزود :ماموریت رادیو ورزش ترویج و
تقویت ورزش همگانی به منظور رسیدن به یک جامعه سالم ،پرنشاط و
انعکاس افتخارات بین المللی در عرصه ورزش است .وی درباره مخاطبان
رادیو ورزش هم گفت :با توجه به امارهای به دست امده ،عموم مردم
از مخاطبان رادیو ورزش هستند .وقتی به کنداکتور برنامه ها نگاه کنید
متوجه این موضوع می شوید که ما همه اقشار جامعه را در نظر گرفتیم
و برای همه برنامه داریم .اما خاص ترین مخاطبان ما جوانان و نوجوانان
هستند .اذرمکان با اعتقاد بر اینکه رادیو ورزش در دو بازه زمانی مختلف
بیشترین مخاطب را دارد ،گفت :یک بخش زمانی ان در ابتدای صبح
به واسطه حضور عموم مردم در خودروهای شخصی و رهسپار شدن
به ســمت محل کار و دیگری در بازه زمانی ساعت ۱۶الی ۲۰که از
پر مخاطب ترین زمان هایی اســت که برنامه های این شبکه شنیده
می شود .وی در رابطه با برنامه های خاص جوانان و نوجوانان و پر کردن
اوقات فراغت انان عنوان کرد :برای فصل تابستان برنامه های جدیدی
طراحی شده که از ابتدای تیر ماه روی انتن رفته است .یک بخشی از
برنامه های ما گزارش های ورزشی است که مختص مسابقات مختلف
است و به صورت زنده پوشش داده می شود .برنامه های دیگری هم از
جمله قهرمان شو ،پنجره ای رو به شب ،مناظره ورزشی ،داورانه ،به اضافه
ورزش در کنداکتور فصل تابستان قرار دارد که به موضوعات جذابی برای
اقشار مختلف مخاطبان رادیو می پردازد .همچنین برنامه «ایراندخت»
را به صورت مســتقل به بانوان کشــورمان اختصاص دادیم .مهدی
اذرمکان با اشاره به توجه ویژه رادیو به ورزش بانوان گفت :مزیت نسبی
ما نسبت به تلویزیون ورزش بانوان است .با توجه به این که در تلویزیون
به واسطه محدودیت برای پخش ،تعدادی از مسابقات را نمی توانیم به
تصویر بکشــیم اما در رادیو می توانیم همه مسابقات ورزشی بانوان را
پوشش دهیم و تالش کردیم که این اتفاق رقم بخورد .اخرین مسابقه
ورزشی بانوان مربوط به مسابقات ملی دو و میدانی در استان مرکزی
بود .برنامه ایراندخت به موضوع ورزش بانوان می پردازد و حتی عوامل
برنامه هم همه از بانوان می باشند .البته در برنامه های دیگری هم در
قالب گزارش های مختلف به ورزش بانوان کشور می پردازیم .مدیر رادیو
ورزش درباره اهمیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خاطرنشان
کرد :فضای مجازی بسیار مهم است و به عنوان یک رسانه مکمل در
کنار رســانه ای همچون رادیو اهمیت دارد .با توجه به وجود گوشی
های هوشمند ،شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای کاربردی مختلف،
می توانیم با استفاده از این ظرفیت ،گستره پیام های خود را برای انتقال
به مخاطبین افزایش دهیم .فضای مجازی که با نام رادیو ورزش داریم
هم از اهمیت به سزایی برخوردار است که به اندازه یک شبکه می تواند
مخاطب و کارایی داشــته باشد .در ابتدای فعالیت خود در شبکه هم
توجه خود را به بخش فضای مجازی و استفاده از نیروهای مجرب در
این حوزه معطوف کرده ایم .اذرمکان درباره برنامه ریزی های مسابقات
المپیک توکیو نیز توضیح داد :طی نشستی که با رئیس کمیته ملی
المپیک برای ایجاد تعامل و همکاری های نزدیک و دوجانبه داشتیم،
سعی خواهیم کرد تمام مسابقاتی که نماینده ایران در ان حضور دارد
و مسابقات جذاب را پوشــش زنده دهیم و در حال تالش برای اعزام
تعدادی از خبرنگاران و گزارشگران به توکیو هستیم تا پوشش رسانه
ای خوبی را در این خصوص داشته باشیم .همچنین ویژه برنامه «حاال
المپیک» که از ابتدای خرداد ماه روی انتن رفت و به مرو ِر موضوعات
المپیکی و معرفی المپیکی های کشورمون می پردازد و ویژه برنامه «یک
المپیک و هزار داستان» که مستند روایی است درباره نمایندگانی که
به المپیک راه پیدا کردند برای المپیک و پارالمپیک تهیه و تولید شده
است .در بازه زمانی رقابت های المپیکی هم برنامه های ما بیشتر به
این موضوع می پردازند و در برنامه های در حال پخش هم کارشناسانی
این موضوعات را مورد بحث قرار می دهند .او در پاسخ به این سوال که
نزدیک شدن رادیو ورزش به تصویر و رادیو نما چه تاثیری دارد ،گفت:
این که می گویند صدا ماندگار است ،این صدا نباید از بین برود .البته
رادیو نما به ما کمک می کند که خیلی از پیام هایی را که نمی توان با
صدا مطرح کرد با تصویر منتقل کنیم .تصویر و حتی زیرنویسی که در
رادیو نما وجود دارد کمک شایانی است به برنامه رادیویی که در حال
پخش است .اصل و اساس بحث رادیو صدا است .این امکان در گیرنده
های دیجیتال ایجاد شده است که مخاطبان می توانند عالوه بر داشتن
صــدای برنامه ،تصاویر مربوط به ان را هم دریافت کنند .اذرمکان از
چشــم اندازی که برای رادیو ورزش متصور است گفت و در این باره
توضیح داد :چشم انداز ما برای رادیو این است که شبکه کامال تعاملی
شود و به سمتی برویم که رادیو ورزش را مخاطبان ما اداره کنند .چه بسا
اگر مخاطبان به رسانه ای عالقه داشته باشند و خودشان بتوانند برای
ان برنامه ریزی ،برنامه سازی و گزارشگری کنند تحول اساسی و رو به
جلویی ایجاد خواهد شد .من از مخاطبان می خواهم که ما را در هر چه
بهتر شدن این رویکرد یاری کنند.
او درباره جزئیات مراســم جشن تولد ۲۳سالگی رادیو ورزش توضیح
داد :در ۸تیر ماه مراسمی را با حضور مسئوالن حوزه ورزش از جمله
رئیس کمیته المپیک ،وزیر و معاونان وزارت ورزش و جوانان ،معاون
صدا ،برخی از روسای فدراسیون ها ،تعدادی از سازمان های فعال در
زمینه ورزش ،پیشکسوتان و قهرمانان ورزشی رشته های مختلف برگزار
خواهیم کرد و برنامه های مختلفی برای این روز در نظر گرفته شده
است .البته با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی محدودیت هایی در
دعوت تعداد زیادی از مهمانان داشتیم. صفحه 2
درباره خبرسازی های رسانه ای سریال های شبکه خانگی
نمایش خشونت در سینمای خانگی!
خشونت جزوی از بدنه جوامع است و در برنامه های تصویری هم خشونت یکی از مولفه های اصلی اثار است .اما
مسئله ای که در کشور ما وجود دارد این است که ما به دلیل اینکه فاقد سینمای ژانر یعنی سینمای متنوع در
گونه های مختلف هستیم ،خشونت خودش را اینگونه بروز می دهد و اثار بیشتر در چهار چوب گرایشات اجتماعی
ساخته می شوند .در سینمایی که ژانر دارد ،خشونت متناسب با ژانر خودش وارد درام می شود .اگر ما سینمای ژانر
داشته باشیم خشونت در چهارچوب ژانر معنا پیدا می کند؛ زیرا به هر حال خشونت می تواند رویکردهای درام را
باورپذیر کند .مثال فیلم جنگی نمی تواند بدون کشت و کشتار و تیراندازی باشد اما از ان جایی که ما فاقد ژانر هستیم،
همه خشونت ها در یک گونه تحت عنوان سینمای اجتماعی متبلور شد ه است .اگر قرار باشد در سینمای اجتماعی
به خشونت بپردازیم ،باید با تحقیق و پژوهش های روانشناسانه و جامعه شناسانه و حتی تحت نظر مشاوران جرم
شناس باشد اما به دلیل اینکه اغلب فیلم سازان ما معموال نه صاحب سواد انچنانی هستند و نه برای این جنبه های
اثارشــان هزینه می کنند ،نمی ایند از چند کارشناس و متخصص علوم انسانی در اثارشان استفاده کنند .وقتی
خشونت در ژانر مخصوص خودش به کار نمی رود در این صورت جنبه منفی به اثر می دهد .زیرا ژانری را نمی سازیم
که خشونت جزو الزاماتش است .اگر چه سریال اجتماعی هم خشونت دارد اما متفاوت با خشونت های دیگر است
و نیاز به نگاه کاشناسانه دارد .خشونتی که در ژانر مخصوص خودش به تصویر کشیده شود ،باعث بحران روانی در
مخاطب نمی شود .روزگاری را می گذرانیم که ِ
دست مخاطب برای تماشای فیلم ،سریال و برنامه ،باز است .دیگر به
هر طریقی نمی توان مخاطب را مجبور کرد که حتماً تلویزیون ببیند و یا در مدیوم های دیگر سریال و برنامه ایرانی
را تماشا کند .فقط محتوای خوب و هدفمند ،مخاطب هوشمند امروز را به خودش جذب می کند .به همین خاطر
برخی از سریال ها و فیلم ها با ترفندهای جدید می کوشند توجه مخاطب را به اثر خودشان جلب کنند؛ یکی از این
کارها بیلبوردها و تبلیغاتِ هدفمند ،استفاده از سلبریتی های رنگارنگ و تجمل های همسو با کشورهایی مثل ترکیه
و حتی تقلی ِد برخی از اثار ماهواره ای ،به دنبال دیده شدن به هر قیمتی اند .اما احتماالً این ترفندها به جایی نرسیده
که اخیرا ً به دنبال بازی رسانه ای اند تا اثارشان دیده شود .بازی رسانه ای گاهی با افشای پشت پرده هایی ساختگی
ن هدف اند تا توجه
اتفاق می افتد و گاهی هم با توقف های ساختگی! زمانی با سریال «می خواهم زنده بمانم» دنبال ای
مخاطبین را به این سریال جلب کنند؛ تعطیلی و توقف در چند سال اخیر بسیار رونق پیدا کرده تا یک اثری روی
پرده سینما و حاال در کارهای خانگی بیشتر مورد توجه قرار گیرد .چون واقعاً کدام یک از این اثار ارزش دیدن
دارند؟ سریال هایی که با ارایش های غلیظ ،تبرج و تجمل ،حیازدایی ،سبک زندگی مدرن و رد شدن از خطوط قرمز
مخاطب امروز هوشمندانه به مدیوم ها
ِ
اخالقی ،دنبال از بین بردن همه مفاهیم و ارزش های خانوادگی اند .در حالی که
نگاه می کند؛ دست بازتری نسبت به گذشته دارد و بیشتر به محتوا نمره می دهد و اسی ِر رنگ امیزی هایی نمی شود
که پیش از ان بارها شاهدش بوده استِ .
بحث محتوای این سریال و سریال های دیگر را مطرح می کنند که مسئولیت
ان فع ً
ال با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی است و باید ان ها نسبت به فیلمنامه ،طرح و در جریان
یدادند؟ باید از مسئولین و دست اندرکاران وزارت ارشاد این
ساخت ،نظارت کیفی الزم را در دستور کارشان قرار م
یدادند؟ البته در پیگیری هایی که از سازمان
سوال را پرسید که چرا به این نوع سریال ها مجوز تولید و ساخت م
سینمایی شده ،هیچ شکایتی در میان نبوده که اعالم کرده اند «شنیده شده که سازمان سینمایی از «ساترا» بابت
محتوای «زخم کاری» شکایت کرده است( ».مجموعه تلویزیونی «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان
این روزها در شبکه نمایش خانگی عرضه می شود و تا به حال 4قسمت از ان توزیع شده است.این سریال که نقش
یزاد
اصلی ان با نام مالک را جواد عزتی ایفا می کند ،برگرفته از رمانی با نام بیست زخم کاری به قلم محمود حسین
است ).توای این سریال منتشر شد و منتقدین بسیاری نقش مالک را از جمله نقش های بی بدیلی دانستند که تا به
حال جواد عزتی ایفا کرده است .البته این واکنش ها به مذاق نوید محمدزاده بازیگر سریال قورباغه خوش نیامد و پس
از اظهارنظری که در این باره داشت ،موجی از انتقادات روانه اش شد تا در نهایت حرفش را پس بگیرد .حاال این بار
شنیده شده که سازمان سینمایی از سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بابت محتوای
سریال «زخم کاری» شکایت کرده و خواستار توقف پخش این سریال است .ماجرا از چه قرار است؟ ایا چنین چیزی
اتفاق افتاده است؟ به سرا ِغ سازمان سینمایی رفتیم و این موضوع را پیگیر شدیم .چرا که گفته می شد صحنه های
مربوط به سیگار کشیدن مالک ،نمایش استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکی در بخش هایی از سریال از جمله
موارد اعتراضی سازمان سینمایی است .اگر شکایت به این خاطر اتفاق افتاده ،خو ِد سازمان سینمایی و عوامل وزارت
یدادند چرا به چنین محتوایی مجوز داده اند؟ در این پیگیری با موضوعی
فرهنگ و ارشاد اسالمی باید اتفاقاً پاسخ م
ً
مواجه شدیم که هیچ شکایتی از سوی سازمان سینمایی اتفاق نیفتاده است .اتفاقا موضوع دیگری مطرح می شود که
این نوع خبرسازی ها و تبلیغات به ترفندی تبدیل شده که سریال را بیشتر ببینند و مورد توجه قرار بگیرند .یعنی این
شایعه شکایت سازمان سینمایی به خاطر محتوای سریال «زخم کاری» یا توقف این کار ،همه در زمره بازی رسانه ای
دنبال این اتفاق اند؟
مثل برخی کارهای دیگر در صد ِر توجهات قرار دهد .حاال چه کسانی به ِ
است که این کار را هم ِ
ً
وقتی از مجموعه های دیگر پیگیری می کنیم اتفاقا متوجه می شویم خیلی از صحنه های مربوط به سیگار کشیدن
که در فضای مجازی نامش را سریال «بخوری شدن» گذاشته اند؛ به خاطر اینکه در بسیاری اتفاقات در رون ِد داستان،
می توانست باشد و یا ان قدر غلظت نداشته باشد؛ یکی از این اتفاقات حتماً استعمال مواد مخدر ،مشروبات الکلی و
سیگار کشیدن ها است .چرا که برخی از کارشناسان و جامعه شناسان اعتقاد دارند چرا در داستان پردازی تصویری
ان قدر بی حوصله و تنبل شده ایم که افزایش کیفیت بصری را فقط مرهون پُک زدن به سیگار و رها کردن دودش
بدون هیچ استنادی
یدانیم؟ به نظر می رسد مخاطب بازیچه این بازی های رسانه ای قرار می گیرد که ِ
جلوی دوربین م
ادامه پیدا می کند .الزم است متن شکواییه مسئولین مربوط به سازمان سینمایی ِ
بابت محتوایِ «زخم کاری» منتشر
شود؛ چرا که باید به جای توقف یک سریال و فیلمی ،ان مدیر و ناظر مربوطه که مسئولیت دارد در هنگام بررسی
زمان ساخت بگیرند و قدری چشم اندازها را بینند .نه اینکه
طرح و فیلمنامه و تولید سریال یا فیلم ،ایرادات را در ِ
روالی ایجاد شده سریال در نمایش خانگی و یا فیلم روی پرده می رود حاال می خواهند در مقابل سازندگانش بایستند؛
متوقف کنند یا مورد سانسور قرار دهند .حتماً ِ
پشت هرکدام از این کارها ،عموماً بازیگرانی قرار دارند که می کوشند
تا این گونه اثار بیش از پیش دیده شود .اتفاقاً مراجع ذیربط در نمایش خانگی چه وزارت ارشاد که پروانه تولید را
صادر می کند و چه ساترا که اجازه پخش را می دهد باید جلویِ این سوء استفاده های تبلیغاتی و به نوعی بازی های
رسانه ای را بگیرند .الزم است در این دوران ،سازندگان اثار خانگی بیشتر با کیفی سازی و محتوای پاک به شعو ِر
رخ مخاطب بکشند .دست اندرکاران و مراجع ذیربط
مخاطب احترام بگذارند و نه با هر ترفندی بخواهند اثرشان را به ِ
جریان موضوعات قرار دهند تا مخاطب در این
در
هم در صورت توقف کاری با استنادات الزم مخاطب و رسانه ها را
ِ
هیاهوی رسانه و مدیوم های تبلیغاتی ،اسی ِر ترفندهای جدیدی نشود که بیش از توجه به محتوا ،با حاشیه می خواهند
اثارشان در مدیوم های خانگی بیشتر دیده شود؛ چون اینجا پای پول های بسیاری در میان است که هرکسی را
امن توقف
ِ
وسوسه می کند برای
فروش اثارشان دست به د ِ
طلبان این عرصه ،برای ِ
رسیدن افرا ِد پشت پرده و منفعت ِ
واهی بشوند!! به نظر می رسد هرچه زودتر باید تکلیف نمایش خانگی روشن شود؛ وقتی پخش و توزیع به ساترا واگذار
شده ،بحث پروانه ساخت و تولید سریال هم در اختیار سازمان تنظیم و مقررات صوت و فراگیر سازمان صداوسیما
قرار بگیرد تا کمتر شاه ِد چنین چالش هایی باشیم؛ سریال هایی که نه تنها مفهومی از انقالب ،زندگی ایرانی اسالمی
و نه محتوای غنی را به مخاطب القاء نمی کنند .توجه به این نکته ضرورت دارد؛ در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید
به چه میزان سریال ها و فیلم هایی ساخته شده اند که برای مردم امیدوارکننده باشند یا برعکس سیاه و ناامیدکننده؟!
در حالی که کارگردانان و هنرمندان با استعداد و کاربلدی در جمهوری اسالمی داریم که می توانند اقتدار ،امنیت،
سبک زندگی ،معرفت و اخالق اسالمی را به تصویر بکشند؛ چون واقعاً امروز نمی توان در سینما و نمایش خانگی ،یک
خانواده در کنار هم فیلم تماشا کنند .مسئولین مربوطه باید در دولت جدید ،طوری عمل کنند که به نوعی محتواهای
کنندگان امروز از
پاک و موثر و الزمی فیلمنامه شوند و در قابِ تصویر و پرده نقره ای بنشینند تا سرمایه گذاران و تهیه
ِ
مخاطب هوشمند و قابل احترام ،به نوعی قالب کنند.
هر راهی وارد نشوند که محصوالت سطحی خودشان را به این
ِ
گفتگوی «هنرمند» با یکی از پرمخاطب ترین بالگرهای اینستاگرام
نسترن منتظم فر
مهسا غضنفری :طبق مد روز دنیا پیش می رویم!
ما این را می بینیم که به صورت قارچ گونه این جریان افزایش پیدا می
کند ولی بعد از مدتی از صحنه محو می شوند چون تخصصی ندارند ،اگر
تخصص و حرفی برای گفتن دارید وارد این حرفه بشوید چون دنیا دنیایی
است که اگر حرف زدن بلد نباشید نمی توانید پیشرفت کنید.
مهسا غضنفری ،متولد بیست خرداد هزار و سیصد و هفتاد و دو،
تهران،شمیرانات،فارغالتحصیلبرقالکترونیکوطراحیلباس،
از ده سال پیش فعالیت در زمینه مد و فشن را اغاز کرده است
و امروز یکی از پرمخاطب ترین بالگرهای دنیای مجازی است،
با مهسا غضنفری که یکی از خوش ایده ترین و پرمخاطبترین
بالگرهای اینستاگرام است گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم
میخوانیم.
انتظار ایــن حجم از برخود و اســتقبال مخاطب را در
اینستاگرامداشتید؟
می توانم بگویم که من حدود سه سال و نیم پیش پیجی داشتم که دو
هزار نفر فالوور داشت و این پیج پرایویت بود ،بعد از اینکه یک سری کاال
تولید کردم دیدم این وسط مشکلی وجود دارد پس ترجیح دادم که مردم
اول مهسا غضنفری را بشناسند و بعد از برند من خرید کنند ،به خاطر
همین کار بالگری را در فضای مجازی شروع کردم ،ابتدا پیج را پابلیک و
سپس شروع به تولید محتوا کردم ،خدا را شکر این تولید محتوا مورد پسند
دیگران قرار گرفت و مخاطب جذب کردم.
برای بیشتر دیدن شدن کارهایتان چه ویژه گی هایی را در
نظرمیگیرید؟
باید کار را بلد باشید و علم ان را داشته باشید ،این جزو تخصص شما است
که حتما باید این علم اپدیت شود و همیشه ان را به روز کنید.
جالبترین اتفاقی که در فضای مجازی در مواجه با مردم تا
امروز داشته اید چه بوده است؟
جالبترین اتفاق که در فضای مجازی با ان مواجه شده ام این بوده است که
ادمها وقتی بفهمند که شما واقعا تخصص دارید به شما اعتماد می کنند و
واقعی هستند ،هیچ چیز به نظر من مجازی نیست و گاهی اوقات انقدر به
من کمک می کنند و هوای من را دارند که برای من جذاب است ،اینکه
یک نفر شما را ندیده و با یک گوشی موبایل اینگونه با شما ارتباط می گیرد
و چقدر قشنگ می تواند کنار و همراه شما باشد.
حرفه مد در ایران با معیارهای جهانی ان چقدر تفاوت
دارد؟
شاید اگر این سوال را دو سال پیش از من می پرسیدید می گفتم خیلی
عقب هســتیم اما امروز اینقدر طراح های با سلیقه و خالقی داریم که
واقعا طبق مد روز پیش می رویم و هیچ فرقی نداریم ،شما امروز اینقدر
گستردگی اینترنت و این مزرعه جهانی را دارید که اگر چیزی ان سمت
چقدر جلوی اینه این کارها را تمرین می کنید؟
من ذاتا اعتماد به نفس دارم و بیشتر از اینکه جلوی اینه تمرین کنم با
خودم سخن ها را تکرار می کنم.
بیشترین دایرکتی که دارید در چه رابطه است؟
بیشترین دایرکتی که دارم راجع به ست کردن لباس است و اینکه چگونه
از رنگها استفاده کنیم؟ اینکه ما داریم به فالن مراسم می رویم و ایا می
توانید به ما کمک گنید؟
دنیا ببینید می توانید در ایران پیاده سازی کنید ،از نظر من مد در ایران
پیشرفت خوب و چشمگیری داشته است.
به بازیگری فکر نمی کنید و پیشنهادی نداشته اید؟
خیلی پیشنهاد بازیگری داشته ام اما دوست ندارم ،به عنوان طراح لباس در
فیلمهای سینمایی کار کرده ام و بیشتر دوست دارم اگر دوباره به سینما
برگردم همان را انتخاب کنم.
اگرایناتفاقبیفتددوستداریددرکنارکدامهنرپیشهها
و برای کدام کارگردان بازی کنید؟
اگر بخواهم در کنار کسی کار کنم از میان بازیگرهای خانم ساره بیات و در
میان اقایان هم کامران تفتی و سینا مهراد را ترجیح می دهم.
خانم غضنفری ،شهرت را دوست دارید؟
شاید یک مقدار عجیب باشد اما شهرت را خیلی دوست دارم ،شهرت یک
مقدار اذیت کننده اما جذاب است.
بهترین تعریفی که از خودتان شنیده اید چه بوده است؟
بهترین تعریفی که از خودم شنیده ام این بوده که خیلی مهربان هستم و
این مهربانی گاهی ممکن است خود من را اذیت کند ،همیشه به من می
گویند فکر نمی کردیم حداقل در برخورد اول و وقتی برای اولین بار با شما
اشنا می شویم تا این اندازه مهربان باشید.
پیشنهادی برای خانم هایی که به این حرفه عالقه دارند
دارید؟
با دو تا عکس و دو تا تعریف اطرافیان وارد این سیستم نشوید ،متاسفانه
اخرین فیلم و کتاب خوبی که خوانده و دیده اید را معرفی
میکنید؟
اخرین کتابی کــه خوانده ام «همه بازاریابان دروغ می گویند» که واقعا
کتاب جذابی بود و اخرین فیلمی هم که دیده ام یک فیلم ترکیه ای بود،
به دلیل اینکه من زبان ترکی استانبولی می خوانم و یک سری فیلمهای
زبان ترکی می بینم.
اگر با خودتان مالقات کنید از خودتان خوشتان خواهد
امد؟
بله چون من یک دختر مستقل و در عین حال شیک و قوی هستم ،به این
دالیل صد در صد از خودم خوشم خواهد امد.
در انتخاب یک لباس به چه المان هایی توجه می کنید؟
در انتخاب لباس همیشه به این دقت می کنم که قرار است کجا بروم و
با چه ادمهایی روبرو می شــوم ،اگر قرار است در طول روز چند جا بروم
طبق ان چند جا لباس انتخاب می کنم ،همیشه اعتقاد دارم قبل از اینکه
مــن حرف بزنم اطرافیان به لباس من نگاه می کنند ،این برای من مهم
است که هیچوقت با کفش پاشنه بلند به پاساژ نروم و یا برای یک قرار
کاری هیچوقت استایل کژوال ندارم ،در کل سبک و استایل من کالسیک
مینیمالاست.
حرفپایانیبرایمخاطبانخودتانوهنرمندنیوز؟
اگر به چیزی عالقه دارید دنبال عالقه خودتان بروید ،شاید هزار بار شکست
بخورید ولی هیچوقت ناامید نشوید ،بعد از شکست پیروزی است و همیشه
وقتی تالش کنید خیلی از راه ها برای شما باز می شود ،تشکر می کنم
از هنرمندنیوز که به من این تریبون را داد تا با مخاطبهای شما و خودم
صحبت کنم ،ارزوی موفقیت برای همه.
3
چهارشنبـــــــه 9تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1466
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
«دینامیت» چهارشنبه اکران می شود
دبیر شــورای صنفی نمایش از قطعی شــدن اکران فیلم سینمایی
«دینامیت»بهکارگردانیمسعوداطیابیازچهارشنبهپیشرو( ۹تیر)خبر
داد .مرتضی شایسته درباره اخرین تصمیمات جلسه امروز دوشنبه (۷
تیر) شورای صنفی نمایش ،اظهار داشت :در جلسه امروز مقرر شد فیلم
سینمایی دینامیت به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه کنندگی ابراهیم
عامریان از چهارشنبه این هفته به نمایش درمی اید .وی تاکید کرد :طبق
رایزنی هایی که با صاحبان این فیلم داشتیم ،ان ها در نهایت رضایت به
این امر دادند .شایسته خاطرنشان کرد :از میان دو فیلم درخت گردو به
کارگردانی محمدحسین مهدویان و روز صفر به کارگردانی سعید ملکان
هم که هر دو برای اکران اعالم امادگی کرده اند ،یک فیلم انتخاب و برای
اغاز اکران از این هفته یا هفته اینده درباره ان تصمیم گیری خواهد شد.
دبیر شورای صنفی اکران درباره دیگر تصمیمات شورا در جلسه امروز،
ادامه داد :درباره بدهی ســینماداران به صاحبان اثار که سید غالمرضا
موسوی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان در نامه ای خواستار رسیدگی به
ان شده بود ،همه موارد به ســینماداران اطالع داده شد تا ظرف یک
هفته در زمینه تســویه این بدهی اقدام شود .شایسته افزود :فیلم های
ســینمایی زد و بند به کارگردانی و نویسندگی داوود نوروزی ،سیاه باز
به کارگردانی حمید همتی و فیلم سینمایی مورچه خوار به کارگردانی
شاهد احمدلو هم اماده اکران هستند که درباره اکران ان ها هفته اینده
در شورای صنفی اکران تصمیم گیری خواهد شد .احمد مهران فر ،نازنین
بیاتی ،زیبا کرمعلی ،نادر سلیمانی ،پژمان جمشیدی ،میرطاهر مظلومی،
امید روحانی ،مجید شهریاری ،محسن کیایی ،اشکان منصوری ،فاطمه
مرتاضیبازیگرانفیلمسینماییدینامیتهستند.
موفقیت «لبخند ماسک»
در امریکای جنوبی
فیلم کوتاه «لبخند ماســک» به کارگردانی عباس غزالی ،با حضور در
جشــنواره « »south America awardsامریکای جنوبی ،در سه
بخش مختلف ،برنده جایزه شد .فیلم کوتاه لبخند ماسک به کارگردانی
عباس غزالی در هشتمین حضور بین المللی خود در جشنواره «south
بخش مختلف
»America awardsامریکای جنوبی و نامزدی در ِ ۶
این جشنواره ،توانست در سه بخش بهترین فیلم ،بهترین فیلمبرداری و
بهترین بازیگر زن ،جوایزی را به خود اختصاص دهد .همچنین در بخش
جایزه ویژه تاثیر اجتماعی نیز به عنوان نگاه ویژه به معضل اجتماعی،
توانست صاحب جایزه این بخش شود .دومین فیلم کوتاه عباس غزالی
در دل ماجراهای کرونا ،به معضل نام اشنا و تلخ اجتماعی ،اسید پاشی
و لبخندهای پنهان شده در پشت نقاب ان می پردازد .این فیلم کوتاه
تاکنون در فستیوال های کلکته ،سینه وویاژ ،ب ِ ِرمِن المان ،فستیوال َکوچ
کانادا،جشنوارهبرزیل،جشنوارهالیفافتراویلایتالیا،فستیوالبریستول
امریکا و جشنواره امریکای جنوبی حضور داشته و توانسته در بعضی از
این جشنواره ها موفقیت هایی را کسب کند.
راه یابی ۲انیمیشن به بخش مسابقه
جشنواره «نوام» بوسنی
انیمیشــن های «بادهای پاییزی ،بادهای بهاری و دو کبوتر» و «قدم
یازدهم» به بخش مسابقه جشنواره انیمیشن «نوام» کشور بوسنی و
هرزگوین راه پیدا کردند.
انیمیشــن های «بادهای پاییزی ،بادهای بهاری و دو کبوتر» و «قدم
یازدهم»بهبخشمسابقهشانزدهمینجشنوارهانیمیشننوام()Neum
کشور بوسنی و هرزگوین راه یافت.
این ۲فیلم پویانمایی تولید سال ۲۰۲۰امور سینمایی کانون ،قرار است
ساعت ۲۰روز سه شنبه ۸تیر ۱۴۰۰برابر با ۲۹ژوئن ۲۰۲۱همراه با
۱۲فیلم از کشورهای ارژانتین ،استونی ،برزیل ،امریکا ،مراکش ،انگلیس،
مالزی و لبنان در بخش مسابقه شانزدهمین جشنواره انیمیشن «نوام»
به نمایش دراید.
پویانمایی ۸دقیقــه ای «بادهای پاییزی ،بادهای بهاری ،دو کبوتر» به
کارگردانی صادق جوادی بر اساس کتابی با همین نام نوشته احمدرضا
احمدی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،ساخته
شده است.
همچنین انیمیشن ۱۰دقیقه و ۵۰ثانیه ای «قدم یازدهم» به کارگردانی
مریم کشکولی نیا از تولیدات سال ۱۳۹۸کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان ،بر اساس کتابی با همین نام نوشته زنده یاد سوسن طاقدیس ،با
تکنیک کات اوت ساخته شده است.
جشنواره انیمیشن «نوام» ( )Neumدر زمینه تبلیغ و تشویق جوانان به
ساخت فیلم انیمیشن و با هدف توسعه صنعت فیلمسازی و اشاعه این
فرهنگ از طریق برگزاری نشست های خالقانه برگزارمی شود.
شانزدهمین جشنواره انیمیشن «نوام» از پنجم تا دهم تیر ۱۴۰۰برابر با
۲۶ژوئن تا ۱جوالی ۲۰۲۱به صورت برخط (انالین) در کشور بوسنی
و هرزگوین در حال برگزاری است. صفحه 3
گفتگوی «هنرمند» با یکی از پرمخاطب ترین کمدین های اینستاگرام
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1466چهارشنبه 9تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
عباسعلیاسکتی
شــقایق محمودی نژاد ،متولد پانزده مهر هزار و سیصد و
هشتاد ،اهواز ،دانشجوی تربیت بدنی و یکی از پرمخاطب
ترین هنرمندان ژانر کمدی اینســتاگرام است ،به همین
بهانه با شقایق محمودی نژاد گفتگویی صمیمی داشته ایم
که با هم می خوانیم.
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
شقایق محمودی نژاد :فیدبک کار طنز در فضای مجازی بیشتر است!
13:03
20:18
20:39
04:03
05:48
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
چرا ایده طنز را برای کارهایتان انتخاب کرده اید؟
شاید باورش سخت باشد ولی من ادم جدی و البته خیلی ساکتی
هســتم! هیچ کس فکر نمی کرد من بخواهم روزی ویدئوی طنز
درست کنم ولی چون ایده هایی که به ذهن من می امد برای طنز
بهتر بودند ،فیدبکی که کار طنز در فضای مجازی می دهد بیشتر
اســت و در بخش های دیگر کمتر و البته به خاطر میمیک صورتم
طنز را انتخاب کردم.
انتظــار این حجم از برخود و اســتقبال مخاطب را
داشتید؟
اصال به فکرم نمی رسید که بخواهم به این نقطه برسم و خیلی برای
من جالب بود ،کال به خودم می گفتم یک پیج است که صرفا ویدئوهای
خودم را داخل ان نگه می دارم اما رفته رفته استقبال زیاد شد.
امروز به بازیگری فکر نمی کنید و پیشنهادی نداشته
اید؟
پیشــنهاد بوده اما برعکس بقیه واینرها مــن تا االن عالقه ای به
بازی در فیلم ،ســریال و سینما نداشته ام! حس می کنم اینجوری
بیشتر به مخاطب خودم نزدیک هستم تا این که بخواهم وارد ان
حیطه شوم.
اگر این اتفاق بیفتد دوســت داریــد در کنار کدام
هنرپیشه ها و برای کدام کارگردان بازی کنید؟
کســانی که بی نهایت کار انها را دوســت دارم و همیشــه دنبال
می کنــم اقای رضا عطــاران ،اقای مهران مدیری و اقای ســعید
اقاخانی هستند ،اگر روزی انقدر عالی بشوم که این سه بزرگوار به
من پیشنهاد کار بدهند حتما این کار را بدون شک انجام می دهم.
برای بیشتر دیدن شدن کارهایتان چه ویژه گی هایی
را در نظر می گیرید؟
اول ســعی می کنم چیزهایی که ان لحظه در ان بازه زمانی باب
هستند را به عنوان موضوع کلیپ استفاده کنم ،ایده باید جدید و
نو باشد وگرنه همه جا ایده تکراری وجود دارد ،دوم این که سعی
می کنم شــخصیت پردازی کنم و تا جایی که بشود سعی می کنم
ادم جدید بســازم ،کاراکترهایم را زیاد کنم و ســوم اینکه از زبان
بدن اســتفاده کنم ،چیزی که بقیه کم اســتفاده می کنندد ولی
خیلی در ویدیوها تاثیر مثبت دارد.
جالبترین اتفاقی کــه در فضای مجازی در مواجه با
مردم تا امروز داشته اید چه بوده است؟
جالب ترین اتفاق فکر می کنم مربوط به چند ماه پیش باشــد ،از
انجایــی که من تا جایی که بتوانم بــدون ارایش ویدئو می گذارم
ناگهان شــروع کــردم با ارایش اســتوری گذاشــتن و همه فکر
می کردند کــه خواهر من اســتوری می گذارد ،کســی باور نمی
کرد خودم باشــم و باید به زور این موضوع را ثابت می کردم ،این
واکنش ها برای من خیلی جالب بود.
و در دنیای واقعی؟
در دنیــای واقعــی تا یک زمــان خیلی زیادی هر کســی من را
می دید می گفت :عــع تویی هاذا هذین! وقتــی من می گفتم من
شقایق محمودی هستم نمیشناختند! تا می گفتم هاذا هاذینه! یهو
می گفت :عه تویی! این که حتی اسم من را هم نمی دانستند برای
من خیلی جالب بود.
چقدر به نظر مخاطبانتان توجه می کنید و بیشترین
دایرکتی که دارید شامل چه می شود؟
خیلی خیلی اهمیت می دهم و اگر به من نظری می دهند ســعی
مــی کنم حتما تــا جایی که بتوانم ان کار را انجــام بدهم ،البته
منظور من کارهایی است که به پیشرفت کمک می کند ،بیشترین
دایرکت های من راجع به برخوردم با مخاطبانم اســت ،از انجایی
که من ســعی می کنم با مخاطبهای خودم راحت و صمیمی باشم
ایــن واقعا به انها حس خوبی می دهد و از این بابت هم انها خیلی
راضی و خوشحال هستند و هم من!
و حرف پایانی برای مخاطبان هنرمند و خودتان؟
تــا می توانید مهربان زندگی کنید و به نظــرات منفی بقیه توجه
نکنیــد ،فقــط از االن لــذت ببرید که این ســخت ولی شــدنی
است!عاشق جماعت شنقلم و خیلی از شما بابت مصاحبه ممنون
هستم.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
خبر
امیر صدهزاری و فریبا طالبی؛
طراحان لباس
فیلم «روزمرگینگی»
به گــزارش هنرمند؛ امیر صدهــزاری و فریبا
طالبی بــه عنــوان طــراح لباس بــه پروژه
«روزمرگینگــی» پیوســتند« ،روزمرگینگی»
اولین فیلم کوتاه عباســعلی اســکتی به تهیه
کنندگی مهدی احمدی اســت که پیش تولید
ان تا چند روز اینده کلید خواهد خورد و چند
بازیگر سرشناس در ان به ایفای نقش خواهند
پرداخت.
این فیلم به موضوع تنهایی جامعه بشــری در
دوران کنونــی و نگاهی به اقلیت های ان می
پردازد و اواخر تیر مــاه مقابل دوربین خواهد
رفت ،روزمرگینگی داستان عاشقانه و غم انگیز
مردی تنها در شــهری بزرگ است که به مرور
و با جهان بینی عجیبی که به ان دســت پیدا
خواهــد کرد به پوچی و یکنواختی می رســد.
دربــاره عوامل و دیگر بازیگــران این فیلم که
نویســندگی ان نیز بر عهده خــود کارگردان
می باشــد هنوز نامی به میــان نیامده اما به
گفتــه کیمیا خلــج روابط عمومــی این فیلم
اکثرا ً هنرمندانی هستند که در اثار قبلی شان
کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته اند و به
مرور اساممی انها اعالم خواهد شد.
گفتگوی «هنرمند» با یکی از پرمخاطب ترین کمدین های اینستاگرام
مژگانطاهرپور:دوستدارم«شهابحسینی»درفیلممبازیکند!
کیمیا خلج
مژگانطاهرپور،متولدبیستوششابانهزاروسیصدوهفتاد،
خرم اباد ،کارشناسی ارشد سینما که یکی از پرمخاطب ترین
هنرمندان دنیای مجازی در سبک و ایده پردازی مقوله طنز
است ،این کمدین شناخته شده رویای رسیدن به کارگردانی و
ساخت اولین فیلم سینمایی خودش را دارد ،با دختر پر انرژی
اینستاگرام گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
چرا ایده طنز را برای کارهایتان انتخاب کرده اید؟
به این علت که اتمسفر موضوعات و شخصیت های طنز ارتباط سریع تر
و صریح تری با تمام اقشار جامعه دارد.
انتظار این حجم از برخود و استقبال مخاطب را داشتید؟
خیر ،تصور می کردم زمان بیشــتری طول بکشــد تا بتوانم به عنوان
یک کمدین شناخته شوم اما تا اینجای کار که انرژی مثبت زیادی از
مخاطبینم گرفته ام.
برای بیشتر دیدن شدن کارهایتان چه ویژه گی هایی را
در نظر می گیرید؟
سوژه های ناب تر و شخصیت پردازی های متفاوت ،برای مثال شخصیت
مادر و دختری که من خلق کرده ام تقریبا کلیشــه برعکس هستند،
مادری بهانه گیر و دختری منضبط و اصولی.
جالبترین اتفاقی که در فضای مجازی در مواجه با مردم
تا امروز داشته اید چه بوده است؟
جالبترین اینکه درصد زیادی از مخاطبینم اســم من را به اشتباه یاد
می کنند ،ایدی من چون به صورت مخفف نوشــته شده مژی همه
مژده تصور می کنند ،دردنیای واقعی هم چند وقت پیش یک اشنایی
به من گفت یک پیرزن در اینســتا دیده ام که خیلی شبیه تو بود و
بعد متوجه شدم که منظور او همان شخصیت مادری که خودم بازی
می کنم بوده است.
به بازیگری فکر نمی کنید و پیشنهادی نداشته اید؟
من حدودا ده سال تئاتر بازی کرده ام و بارها در جشنواره های مختلف
هم حضور داشته ام و مقام کسب کرده ام اما هیچوقت به صورت جدی
دنبال بازی در قاب تصویر نبوده ام.
اگــر این اتفاق بیفتد دوســت داریــد در کنار کدام
هنرپیشه ها و برای کدام کارگردان بازی کنید؟
با توجه به اینکه تحصیالت خودم در ارتباط کارگردانی است و چندین
فیلم کوتاه نیز ساخته ام بهتر است بگویم به این فکر می کنم که در
فیلم خودم چه بازیگرانی بازی کنند!
پس بگویید دوست دارید کدام بازیگران در فیلم شما
بازی کنند؟
اقایان امیر جدیدی ،پیمان معادی و شــهاب حسینی و خانم ها ترانه
علیدوستی ،سارا بهرامی و لیال حاتمی.
شهرت را دوست دارید؟
بله البته با چاشنی محبوبیت.
بهترین تعریفی که از خودتان شنیده اید چه بوده است؟
جمله ای که خیلی از مخاطبینم در فضای مجازی به من می گویند:
دختر پر انرژی اینستاگرام!
عکس العمل خانواده چه بود و ایا انها مخالفتی نداشتند
که دختر انها به سمت اجرای کمدی در این پلتفرم نرود؟
خب خانواده من با توجه به اینکه حدودا از ســن پانزده سالگی وارد
عرصه تئاتر شده ام و بعدها هم سینما خوانده ام کال با فعالیت های این
چنینی بیگانه نبوده اند بنابراین نه تنها مخالفت نکردند بلکه مشوق
من نیز بودند.
پیشنهادی برای خانم هایی که به این حرفه عالقه دارند
دارید؟
رویاپردازی کافی است و حاال وقت رسیدن به رویاها است ،فقط باید
قوی شروع کنید بقیه راه خودش هموار می شود.
چقدر جلوی اینه این کارها را تمرین می کنید؟
قدیم ها با اینه تمرین می کردم ،االن بیشتر جلوی دوربین سلفی گوشی
تمرینمی کنم.
بیشتر کامنت ها در چه رابطه است و کامنت جالبی هم
داشته اید که در خاطر شما مانده باشد؟
خدا را شــکر اکثر کامنت هایی که می گیرم مثبت هســتند و نکته
جالب اینکه در زندگی شخصی زیاد ادم پرانرژی نیستم ولی همیشه
فالوورهایم در کامنت از من می پرسند چکار می کنید که انقدر پرانرژی
هستید؟
اخرین فیلم و کتاب خوبی کــه خوانده و دیده اید را
معرفیمی کنید؟
اخرین فیلم تاثیرگذاری که ذهنم را درگیر کرده است فیلم 1917بود
و کتاب هم «و کوهستان طنین انداز شد» از خالد حسینی.
اگر با خودتان مالقات کنید از خودتان خوشتان خواهد
امد؟
بلی! بی شک.
حرف پایانی برای مخاطبان خودتان و روزنامه هنرمند؟
با من بخند دوستم ،انرژیمون می رسه به هم!
سازمان سینمایی از کدام فیلم ها و چقدر حمایت کرد؟
بعد از شیوع کرونا در سراسر دنیا و ایران برخی مشاغل با افزایش چند صد درصدی
سود مواجه شدند ،مشاغلی که عموما انالین مدیریت می شدند اما در این بین رونق
برخی از کسب وکارها هم کامال از بین رفت؛ از جمله سینما .هرچند واکسن کرونا
چند صباحی است که ارامش نسبی را در برخی کشورها به وجود اورده است اما
همچنان جهان در شوک پاندمی کووید ۱۹است که تمامی بازارهای جهان را تحت
تاثیر خود قرار داد .این ویروس منحوس از زمان حضور در ایران بازارهای کســب
و کار را تحت تاثیر قرار داد؛ برخی بازارها از جمله «وی او دی»ها را با رونق چند
برابری مواجه کرده اما بدون شک اقتصاد هنر هفتم و سینما جزو معدود بازارهایی
است که کامال از بین رفت .البته از ابتدای حضور کرونا در ایران بسیاری از مشاغل
و صنوف با تعطیلی چند هفته ای مواجه شدند اما سینما هیچ گاه بعد از بازگشایی
سالن ها به رونق دوباره باز نگشت .به عنوان نمونه تعطیلی کافه ها ،بازار مرکزی،
پاساژها و مراکز خرید همزمان با سینماها اتفاق افتاد اما این سینماها بودند که هرگز
به رونق قبل از کرونا بازنگشتند .حاال ۱۵ماهی از شیوع کرونا در ایران گذشته است
و فیلم های خوب و متوسط هم در سینمای ایران اکران شده اما هیچ گاه اشتی
بین مخاطبان هنر هفتم شکل نگرفت تا میزان فروش پُرفروش ترین فیلم این ۱۵
ما اخیر به اندازه یک روز فیلم پرفروش سینماهای قبل از کرونا هم نرسد .قطعا در
چنین شرایطی کمک به سینماها به عهده متولی اصلی این هنر پُرزرق و برق یعنی
سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی است که با وام های کم سود و
کمک های بالعوض بتواند سینماها را از این گردنه سهمگین کرونا به سالمت عبور
دهد و در نهایت نیز با واکسیناسیون عمومی کشور بار دیگر رونق به سالن های
سینما کشور بازگردد .حاال سازمان سینمایی کشور هم دست به کار شده و طی این
مدت تالش کرده تا با کمک های بالعوض و وام های حمایتی با همکاری صندوق
اعتباری هنر از این هنر-صنعت اسیب دیده حمایت کند .این کمک ها سینماهای
سراسر کشور ،اموزشگاه های سینمایی ،مراکز فنی و پشتیبانی و فعاالن سینما و
در عین حال فیلم های سینمایی را شامل می شود .جمع این حمایت ها مبلغ بیش
از ۱۴میلیــارد و ۵۰۰ملیون تومان کمک بالعوض و بیش از ۲۶میلیارد تومان
تسهیالت بانکی ۴درصد است .اما شاید مهم ترین بخش این حمایت ها کمک به
فیلم های سینمایی اکران شده طی این ۱۵ماه باشد یعنی در مجموع ۳۷فیلم که
هر کدام بین ۱۰۰تا ۳۴۰میلیون تومان حمایت شده اند .اسامی فیلم ها تا ابد ،دریا
موج کاکا ،زن ها فرشته اند ،۲عطر داغ ،قتل عمد ،بی حسی موضعی ،پیشی میشی،
خروج ،خوب بد جلف ،۲ابادان یازده ،۶۰نرگس مست ،شنای پروانه ،یادم تو را
فراموش ،قطار ان شب ،چهل و هفت ،اقای سانسور ،پسر کشی ،اقای سانسور ،پسر
کشی ،تیغ و ترمه ،خط استوا ،دوزیست ،تبسم تلخ ،بازیو ،تعارض ،تومان ،مورچه
خوار ،زعفرانیه ۱۴تی ،عنکبوت ،بی صدا حلزون ،هفته ای یکبار ادم با ،خورشی،
تک خال ،خون شــد و الله هستند .اما عالوه بر فیلم های سینمایی ۲۱۸ ،سالن
سینمایی نیز مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی قرار گرفته است که این
حمایت ها از سینماهای تک سالنه گرفته تا پردیس های سینمایی با ۳و ۷سالن
را در بر می گیرد .مجموع حمایت ها از سالن های سینمایی طی ۱۵ماه گذشته ۲۶
میلیارد و ۳۳۹میلیون تومان است .یکی از مرکز دیگر مورد توجه سازمان سینمایی
که کامال خصوصی هم هستند اما به پرورش استعدادها برای حضور در سینمای
ایران کمک می کنند اموزشگاهای ازاد سینمایی است که در مجموع ۱۲مجموعه
مبلغ ۹۴۰میلیون تومان مورد حمایت قرار گرفته اند. صفحه 4