روزنامه هنرمند شماره 1465
روزنامه هنرمند شماره 1465
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 8تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1465صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
«بهروز وثوقی» برای امدن و ماندن
در ایران هیچ منع قانونی ندارد:
چـراغسبــز
ورود هنـرمنـدان
لـسانجلــسی به تهـــران
فراخوان چهلمین
جشنواره تئاتر فجر این
هفته منتشر می شود
چرا اظهارات حاشیه ساز
«داور شیطون بالی عصر جدید»
نادیده گرفته می شود؟
دلخوری سینمادارها و
اکران بالتکلیف تابستان
علیرضا افتخاری مجری یک برنامه
در حوزه موسیقی می شود!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اعزام خبرنگاران ساکن تهران
به گوشه و کنار کشور؛
اجبار یا انتخاب؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
دعوت از ۲انیمیشن ایرانی
به کارتون کالب ایتالیا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
بدرقه کاروان المپیک ایران با
پخش ۲مستند تحسین برانگیز
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
رئیس صنف وی اودی ها مطرح کرد؛
سهم 90درصدی تهیه کنندگان
از فروش اکران انالین
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
ممنوعیت پخش سریال های
انگلیسی در اروپا
سینما3.
CINEMA
مستندهای سینمایی به ارشیو
ملی ایران سپرده می شوند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
سه شنبـــــــه 8تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1465
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
علیرضا افتخاری مجری یک برنامه
در حوزه موسیقی می شود!
علیرضــا افتخاری خواننده مطرح قرار اســت اجرای یک
برنامه در فضای موســیقی سنتی را بر عهده داشته باشد.
ناصر قدیر کاشــانی که تهیه کنندگی برنامه های مرتبط با
مهران مدیری را در ســال های اخیر بر عهده داشــته ،به
تازگی خبر از ساخت یک برنامه جدید در حوزه موسیقی
داده اســت .وی با انتشــار ویدئویی در صفحه اینستاگرام
خود ،از برنامه ای خبر داده اســت که قرار اســت علیرضا
افتخاری اجرای ان را بر عهده داشته باشد.
علیرضا افتخاری خواننده باسابقه و مطرح کشور است که
بیش از ۶۰البوم را در کارنامه کاری خود منتشــر کرده
و بســیاری از انها بارها از تلویزیون پخش شده است .این
خواننده حاال قرار است اجرای یک برنامه موسیقایی را بر
عهده بگیرد که با محور موســیقی سنتی ساخته می شود.
تهیه کنندگی این برنامه را هم شــرکت تهیه کننده فصل
جدید «دورهمی» بر عهده دارد با این حال هنوز مشخص
نیســت این برنامــه از تلویزیون پخش خواهد شــد یا از
پلتفرم های اینترنتی.
بدرقه کاروان المپیک ایران با
پخش ۲مستند تحسین برانگیز
مســتندهای «جایی برای فرشــته ها نیست» و «نینجای
ایرانی» برای بدرقه کاروان المپیک ایران به المپیک توکیو
نمایش داده می شوند.
در هفته المپیک ( 5تا 10تیر) برنامه هایی از جمله عصرانه
کارتــون ،طالیــه داران المپیک ،بدرقــه کاروان المپیک،
ویژه برنامه تلویزیونی ،جشــنواره شــعر و ترانه و رونمایی
محصوالت فرهنگی و ...در منطقه فرهنگی و گردشــگری
عباس اباد برگزار می شود.
در قالب این برنامه 5فیلم ورزشــی شــامل «تختی» به
کارگردانــی بهرام توکلی« ،ضربه فنی» فیلمی از غالمرضا
رمضانی« ،صفر تا ســکو» به کارگردانی ســحر مصیبی،
«نینجای ایرانی» ســاخته مرجان ریاحی و «جایی برای
فرشــته ها نیست» به کارگردانی سام کالنتری در سالن 8
باغ کتاب در دو ســانس 16تا 18و 18تا 20روی پرده
می روند.
«جایی برای فرشته ها نیست» از تولیدات مرکز گسترش،
مســتندی دربــاره تیــم ملی دختــران اســکیت هاکی
ایران و مشــکالت پیچیده انان در راه مســابقات اسیایی
کره جنوبی اســت که ورزش ،بهانه ای برای وارد شــدن به
زندگی این دختران شده اســت .این فیلم ،پُرجایزه ترین
مســتند سینمایی سال 1398اســت که سیمرغ بلورین
جشــنواره فیلم فجر و چهار جایزه از جشنواره بین المللی
«ســینماحقیقت» از جمله جایزه ویژه تماشــاگران این
جشنواره را کسب کرده است.
«نینجای ایرانی» ســاخته مرجان ریاحی ،محصول مرکز
گســترش ،از نگاه خاطره جلیل زاده نخستین زن نینجای
ایرانی ،مشکالت ،سختی ها و موانعی که زنان ایرانی برای
پرداختن به ورزش «نینجوتســو» با ان درگیر هستند را
روایت می کند .در این مســتند برای نخستین بار مسابقات
زنان نینجای ایرانی به تصویر کشــیده شــد .این فیلم از
هیئــت داوری جشــنواره بغــداد ،هیئــت داوری جوان
جشنواره وزول ،جشــنواره فیلم زنان سنترال ایلینویز در
امریکا و جشنواره بین المللی فیلم زنان «کین» ارمنستان
موفق به دریافت جایزه شده است.
رقابت هــای المپیک توکیو از اول تــا 17مردادماه برگزار
می شود.
اعزام خبرنگاران ساکن تهران به گوشه و کنار کشور؛
اجبار یا انتخاب؟
ایا اعزام خبرنگاران ســاکن تهران به شهرســتان ها اقدام درستی اســت یا باید از ظرفیت های
خبرنــگاران بومی بهره برد؟ به نظر می رســد در ماموریتی که منجر به فوت دو خبرنگار شــد،
مســووالن سازمان محیط زیست به خاطر تخصص خبرنگاران ساکن تهران تصمیم به اعزام انها
گرفته اند.
حادثه تصادف اتوبوس خبرنگاران محیط زیست که به مرگ دو خبرنگار منجر شد ،چندین سوال
را در ذهن افکار عمومی و به ویژه فعاالن رســانه زنده کرد .یکی از سواالت درباره نحوه استفاده
از خبرنگاران ســاکن تهران و ســاکن شهرستان است .برخی معتقدند در حادثه ماموریت ستاد
احیای دریاچه ارومیه اگر از خبرنگاران بومی استفاده می شد ،این اتفاق تلخ رخ نمی داد .در پاسخ
به این ادعا به این نکته باید اشــاره کرد که بعضا به دلیل برخی محدودیت ها چاره ای جز اعزام
خبرنگار از تهران وجود ندارد.
همه چیز به سوژه بستگی دارد
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی گفت :استفاده از خبرنگاران تهرانی یا بومی در
ماموریت های خارج از شــهر تهران بستگی به سوژه خبری دارد و نمی شود درباره ان خط کشی
کرد و حکم کلی داد.
محمد ُخدادی ،در پاســخ به این ســوال که ایا موافق اعزام خبرنگاران تهرانی به گوشــه و کنار
کشــور برای پوشــش اخبار هســتید توضیح داد :تجربه من می گوید نباید از خبرنگار به سوژه
برســیم؛ بلکه باید از سوژه به خبرنگار برســیم .این که خبرنگار از تهران ببریم یا از خبرنگاران
شهرستان استفاده کنیم ،به ســوژه خبری بستگی دارد .مساله این است که خبرنگار متخصص
ان موضوع در کجاست .در مواقعی الزم است در یک سوژه ای از خبرنگار یک استان در استانی
دیگر استفاده کنیم.
وی با بیان این نکته که نوع و حجم پوشش هم اهمیت دارد اظهار داشت . :ممکن است برنامه ای
خبری نیاز به عکاس و فیلمبردار داشته باشد و در یک استان عکاس و فیلمبردار نداشته باشیم.
نمی توانیــم به یک خبرنگار بومی بگوییم تو مجبوری عکاســی هم بکنــی .بنابراین باید عکاس
ازتهران اعزام شود .همچنین ممکن است در یک موضوعی خبرنگار استان تخصص نداشته باشد.
مدیر رسانه باید تصمیم نهایی را بگیرد
ُخدادی با تاکید بر این که مدیر رســانه باید تصمیم نهایی را بگیرد افزود :ســازمان های اجرایی
که برگزار کننده تورهای رســانه ای هستند ،اگر خودشــان تشخیص بدهند که خبرنگاری را به
ماموریت ببرند اشــتباه است .ســازمان ها باید ماموریت را به رسانه واگذار کنند و رسانه تصمیم
بگیرد که خبرنگار را از تهران یا از شهرســتان اعزام کند .رســانه تصمیم می گیرد ،عوامل کدام
منطقه بهتر می توانند ان گزارش را پوشــش دهنــد .در کار روزنامه نگاری اصل تولید بهترین
محتواست .محتوای جامع و کامل با تمام ارزشهای خبری دغدغه اصلی ماست .این که چند نفر
بروند و از کجا بروند بحث های بعدی است.
خبرنگار محیط زیست تخصص بیشتری نسبت به خبرنگار استانی دارد
دبیر گروه جامعه و ســامت خبرگزاری مهر در پاســخ به این سوال که چرا برای پوشش اخبار
ستاد احیای دریاچه ارومیه از تهران خبرنگار اعزام شد بیان کرد :خبرنگاری که در استان فعالیت
دارد ،تمــام اتفاقات از نمازجمعه گرفته تا حوادث را پوشــش می دهد .خبرنگاری که در تهران
در حوزه محیط زیســت کار کرده ،تخصص بیشتری دارد .انجا اگر مسوولی عدد و رقمی بگوید،
کســی که در طول ســال دارد کار می کند ،می تواند مســوول را به چالش بکشد .اما خبرنگار
اســتانی شاید این تخصص را نداشته باشد .ما بر مبنای این استدالل با اعزام خبرنگار به ارومیه
موافقیت کردیم.
میثاق بدیعی مقدم ،درباره نحوه تقســیم کار بین خبرنگاران ســاکن تهران و استانی این رسانه
گفت :ما تعدادی خبرنگار اســتانی داریم که در طول سال راجع به یک منطقه گزارش تهیه می
کنند .مســاله احیای دریاچه ارومیه در چند ســال اخیر تبدیل به یک مســاله ملی شده است.
همیشــه در ماموریت هایی که ســتاد احیای دریاچه ارومیه تعریف می کند و با خبرنگار استانی
هماهنگ می کنیم و او از شــهر خودش به محل ماموریت می رود .خبرنگار تهرانی هم از تهران
اعزام می شــود و گزارش های ملی می نویسد .خبرنگار استانی در این گونه مواقع مطلع می شود
و در صورت لزوم کارهای پشــتیبانی را انجام می دهد .در خبرگزاری مهر این مساله حل شده و
نیروهای استانی ما در این رابطه توجیه هستند.
وی افزود :برخی مواقع مســووالن اعزام خبرنگاران به ســفر و ماموریــت را یک لطف و مزیت
محسوب می کنند .در حالی که این اعزام ها وظیفه شان است.
بسیاری از رسانه ها در شهرستان خبرنگار ندارند
روزنامه نگار فعال در ســرویس اجتماعی روزنامه همشــهری ضمن موافقــت با اعزام خبرنگاران
ساکن تهران به شهرستان ها گفت :وقتی خبرنگاری از تهران به شهرستان می رود ،موضوع برای
مسووالن شهرستان جدی تر می شود.
فهیمه طباطبایی افزود :برخی خبرنگاران اســتانی با مســووالن اســتانی این قدر رفاقت دارند،
که نواقص را نمی بینند و وارد چالش نمی شــوند .البته در شــهر تهران هم می بینیم که برخی
خبرنگاران روابط عمومی چی برخی مسووالن هستند .ولی این مساله در استان ها به خاطر روابط
دوســتانه و خانوادگی پررنگ تر اســت .درواقع این گونه خبرنگاران چیزی را می نویسند که انها
می خواهند .به همین خاطر خبرنگاران رسانه های مستقر در تهران ترجیح می دهند برای کسب
خبر خودشان سفر کنند و وارد عمل شوند.
وی با اشــاره به فعال نبودن برخی نمایندگی ها در استان ها توضیح داد :غیر از سه چهار رسانه،
بســیاری از رســانه های مکتوب و اینترنتی در شهرســتان خبرنگار ندارند .خیلی از سایت های
خبری فقط در تهــران خبرنگار دارند .ضمن این که اگر این اتوبوس از ارومیه حرکت می کرد و
خبرنگاران اســتانی سوارش می شــدند ،تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمی شد .این شکلی نیست
که فکر کنیم اگر هزینه پرواز نباشــد ،اتوبوس بهتری بــرای خبرنگاران می گیرند .در حوزه های
اجتماعی معموال با کمترین هزینه خبرنگار را به ماموریت می فرستند.
طباطبایی راه حل مشکل را در اعزام خبرنگاران توسط رسانه و نه سازمان دانست و گفت :رسانه ها
باید بودجه خوبی برای ســفرهای استانی خبرنگاران کنار بگذارد و خبرنگاران ساکن تهران هم
باید انفرادی و نه گروهی ســفر بروند .چرا یک ســازمان باید خبرنگاران را دسته جمعی به سفر
ببرد؟ انها خبرنگاران را به جاهایی می برند که خودشان دوست دارند .در این سفرها خبرنگاران
مکان های مساله ســاز را نمی بینند .وظیفه یک رسانه این است که هزینه های سفر خبرنگاران را
خودش تامین کند .خبرنگاران تالش می کنند گزارش خودشان را سفارشی ننویسند .ولی وقتی
هزینه را یک سازمان داده است ،احتماال خروجی هم چیزی می شود که انها می خواهند.
۲۵نفر از خبرنگاران رســانه های کشــور صبح چهارشــنبه دوم تیرماه بــرای بازدید از طرح
های ســتاد احیای دریاچه ارومیه عازم پیرانشهر شــدند که اتوبوس انان در ۱۵کیلومتری این
شهرستان دچار حادثه شد.
این حادثه بعدازظهر چهارشنبه در منطقه بیگم قلعه پیرانشهر رخ داد.
ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی خبرنگاران پرتالش و متعهد خبرگزاری های ایرنا و ایسنا در این
حادثه جان خود را از دست دادند.
خبرنگاران و اهالی رسانه چه از تهران عازم شوند چه از شهرهای دیگر؛ ضروری است در فضایی
سرشــار از امنیت ،کار حرفه ای شان را انجام دهند .استانداردها اگر رعایت نشوند ،تلخ ترین اخبار
جای اخبار مفید و اگاهی بخش خبرنگاران را می گیرند.
پنج سیاستمدار و بازیگر سرشناس که دستی بر اتش هنرهای تجسمی دارند!
هر چنــد قرنطینه دوران کرونا بســیاری از مردم و
ســلبریتی ها را وادار کرد جز حرفه خودشان به دیگر
حوزه ها از جمله هنرهای تجســمی هم ورود کنند اما
ش از این
هســتند برخی چهره های سرشناس که پی
هم در اوقات فراغت خود ســراغ بــوم رفته بودند.
سیاســتمداران ،بازیگران ،خواننده هــا و کمدین ها
معموال می کوشــند جز در حرفــه و دنیایی که با ان
شناخته می شوند ،ســری هم به دیگر حوزه ها بزنند
و مهارت خــود را در چند زمینــه افزایش دهند .از
جمله این افراد که به شکل اماتور یا حرفه ای نقاشی
می کشــند می توان به بریتنی اسپیرز خواننده ،عالیه
شــوکت بازیگر امریکایی ،جمیما کرکــی بازیگر و
هنرمند امریکایی انگلیســی و لوســی لیو ستاره
امریکایی تایوانی تبار «فرشتگان چارلی» اشاره کرد.
انچه پیش رو دارید ،فهرست سلبریتی های دنیای هنر
و سیاست اســت که کمتر با چهره هنرمندانه شان در
دنیا شناخته شده اند.
.۲پرنس چارلز ،ولی عهد بریتانیا :پســر ارشــد ملکه الیزابت
و شــاهزاده ولز از ســال ها پیش با ابرنگ نقاشی می کشد و
معموال درامد حاصل از فروش اثارش را در موسســه خیریه
خودش هزینه می کند .گفته می شود سابقه او در کار کردن
با ابرنگ به حدود ۵۰ســال می رسد و نقاشی هایش در کاخ
تابستانی خاندان سلطنتی بریتانیا و دیگر گالری های اروپا به
نمایش درامده است.
.۴سیلوستر استالونه ،ستاره «راکی» :بسیاری از نقاشی هایی
که بازیگر عضالنی امریکایی در اتلیه خود کشیده ،به نوعی
به شــخصیت محبوب ســینمایی اش یعنی راکی ربط دارد.
استالونه اثارش را در سایت استالونه ارت به نمایش می گذارد
و دوست دارد چهره شخصی اش را این گونه به هواداران خود
نشان بدهد.
.۱پیرس برازنــان ،بازیگر ایرلندی «جیمز باند» :برازنان ۶۶
ساله که در چهار فیلم جیمز باندی به نقش مامور ۰۰۷ظاهر
شــد ،نقاشی کردن را از ۱۶سالگی اغاز کرد و پیش از انکه
شهرت حضور در سینما فرابرســد ،می خواست نقاش شود.
تصویری که او از پرتره باب دیلن کشیده ،در یک حراجی در
سال ۲۰۱۸به بهای ۱.۴میلیون دالر فروخته شد.
.۳جورج بوش پســر :رئیس جمهوری پیشین ایاالت متحده
سال هاســت نقاشــی می کند و کتابی که از چهره سربازان
مجروح شده در جنگ کشــیده با نام «پرتره های شجاعان»
منتشر شده است.
بوش پســر چهره رهبران دنیا را هم نقاشــی کرده و ارنولد
شوارتزنگر یک بار درباره او گفته بود« :هرگز گمان نمی کردم
.۵ســت روگن ،کمدین امریکایی :بازیگر ۳۹ســاله یکی از
اخرین چهره هایی اســت که در دوران کرونا سراغ هنرهای
دیگر رفت و در ۲۰۱۹برخی کارهای ســفالگری خود را در
زمانه کرونا به نمایش گذاشــت .این نویســنده و کارگردان
کانادایی امریکایی حاال امیدوار است که اگر در عرصه سینما
شکست بخورد ،می تواند زندگی اش را با سفالگری ادامه دهد.
روزی برسد چهره ام را یک رئیس جمهوری امریکا بکشد». صفحه 2
نقدی بر فیلم «خون شد» نوشته و کار مسعود کیمیایی؛
این چاقو هنوز غالف نمی شود!
سمیه هاشمیان
خون شــد در ادامه فیلم های دیگر مســعود کیمیایی و در واقع تکرار مکررات است و
برخوردار از نکتۀ تازه و جالبی هم نیســت که بشود به ان چشم امید بست و چه بسا در
برابر بهترین های کیمیایی (قیصر ،رضا موتوری ،گوزن ها ،سرب ،دندان مار و )...در واقع
خون شد دقیقا کم هم می اورد و پرســش بنیادین در این نقادی این است که چرا این
چاقوی ضامن دار ادمکش هنوز غالف نشده است؟!
اغاز و پایان
کیمیایی در خون شد اغاز و پایان را به درستی چیده و تصاویرش را به لحاظ ارائه فضا به درستی
پیش می برد .در اغاز مردی در کوچه و خیابان در سایه روشن یک شب دارد می اید و حاال باران هم
می بارد .گاهی نیز سایه تن مرد بر در و دیوار مغازه ها نیز می افتد و این همان مرد تنهای شب است
که حتما نکته هایی در ســر و دل دارد و این مدل راه رفتن و غوطه خوردن در فکر با پیشامدهای
خوبی همراه نخواهد بود ...تا اینکه به خانه می رسد و با امدن یک زن غریبه بر پشت در و بعد امدن
مادر ناتنی ،بر او معلوم می شــود که دیگر خانه خانه نیســت و با حضور بیگانه نظم این خانه برهم
ریخته است .در صحنۀ پایان هم ،همین شب و سایه روشن و نور خودروی رفیق فضاسازی می کنند
برای همین مرد تنهای شــب که حاال پس از کلی چاقو بازی و زدن و خوردن دارد خود را از زمین
می کند که دوباره داستان تازه ای را این بار برای ازادی ثریا عشق قدیمی اش اغاز کند .حال اینکه
می تواند یا نمی تواند ،می شود یا نمی شود همان پرسش های یک پایان باز است و شاید عمده ترین
تفاوت این فیلم با دیگر اثار این سالهایش همین اتکای به یک پایان باز است که مشارکت و سهم
خواهی تماشاگر را به لحاظ احساسی و فکری به چالش می کشد .گره خوردن دو فضای اغاز و پایان
و یکتایی این دو لحظه که هم تداوم حسی را برمی انگیزد و هم طرح پرسش می کند بسیار زیباست
و می تواند تا حدودی ما را نسبت به یک فیلمساز بیدار و امیدوار نگه دارد.
میانه
هر چه اشــکال اســت در همین میانه است که انگار سرســری و باری به هر جهت از کار درامده و
همچنان می توان همین داســتان را دگرگون کرد تا به یک پیرنگ باورمند و کار درست رسید .هر
چند که باید این چاقو را غالف کرد و گاهی از ســر ناچار باید ان را از این غالف بیرون اورد ...این
همان نکتۀ کلیدی است که می توانست این پیرنگ را به روز کند و از ان تکرار بی پاسخ بیرون بیاید.
با انکه فضلی (با بازی سعید اقاخانی) امیدوار است اما پس از ورود به خانه پدر همچنان با تنگنا و
فضاهای بسته و گرفته همراه هستیم و هیچ نکتۀ امیدوار کننده ای در طراحی فضاها موج نمی زند
و دستکم این حضور را بیرون از جهان درونی فضلی باید که هرازگاهی دستخوش تغییراتی می کرد
چنانچه حضور یک المپ در هر فضای تاریکی می تواند چشم گشا باشد و نادیده ها را بر ما معلومتر
کند .به بیان بهتر فضلی باید فراتر از چاقو و قلدری می توانست قلندرمابانه بر فضاسازی ها تاثیرگذار
باشــد و چندان نامطلوب و تکراری حضورش در لحظات فصل های متفاوت یک گونه تداعی نمی
شد .اینکه خانواده با وجود داشتن خانه و نانوایی فضلی و بودن یک شریک خوب از هم پاشیده اند
بنابراین دالیل قویی ارائه نمی شود .اینکه چرا باید مرتضی برادر فضلی سر از ارامسایشگاه دراورده
بر ما معلوم نیست؟! چرا باید دو خواهر (فاطی و شراره) اواره و سرنوشت شومی بیابند در حالی که
سایه پدر و مادر هنوز روی سرشان باید باشد؛ اشکار نیست؟! چگونه است که فضلی یک تنه از پس
تنبیه شاطر و شاگرد برمی اید و شاگرد را سخت می زند و شاطر را در تنور نانوایی می اندازد؟ و بعد
شــوهر ظالم فاطی را در خانه اش می کشــد؟ و به راحتی می اید که سراغ ثبت اسنادی برود و اول
دستش را بسوزاند و بعد با ضربات چاقو او و دستیارش را به کشتن دهد؟ یعنی باورمندی این قضیه
و زور بیش از حد در یک فیلم نسبتا واقع گرا به دور از ذهن است .به بیان بهتر ،این مدل قهرمان
سازی چندان منطقی و باور پذیر نیست بلکه با شتابزدگی و جهش های غیر منطقی داستان را دچار
قهقرا می کند و رشته پیرنگ را از هم می پاشاند و باورمندی را سخت و کلیت ماجراها را ناگوار و ناروا
تلقی می کند .فضاسازی هم نمی تواند بیانگر تحول رو به پیش باشد و فیلمبرداری ها و تدوین ها
هم نمی تواند گویای چنین ساختاری باشد که در ان قهرمان سازی امیدوارانه تر دارد موانع و سدها
را از پیش رویش برمی دارد .چنانچه حضور مرتضی با ان همه خنثی بودن نمی تواند گویای برادری
و پشــتوانه ی گرم برای درگیری ها و رودررویی های پر از زد و خورد باشــد و حتی شریک نانوایی
در صحنۀ درگیری با ثبت اســنادی در بیرون و خیابان منتظر می ماند و نمی تواند در اوج درگیری
ها کمک حال باشد و حتی ان همه درگیری و تیراندازی و حضور پلیس نیز در پاساژ ثبت اسنادی
چندان منطقی نیســت .این همه حاشیه روی و گریز از منطق ساختار و کلیت داستان فیلم را زیر
پرسش می برد و با هیچ توجه ای نیز راه گریز از ان نیز اتفاق نمی افتد .با این روال ،هر چقدر هم
چهره سعید اقاخانی در فیلم متفاوت باشد؛ او منطقا نمی تواند بازی اش را به جریان شکوفایی بدل
کند چون در فیلمنامه روان شناســی شخصیت و پردازش ان با اشکال همراه می شود و نمی تواند
ما را درگیر با اتفاقات کند .اینکه بخواهد یک تنه شــاگرد و شــاطر را بزند و یکی را بتواند در تنور
نان سنگکی کله پا کند چندان باورپذیر نیست ...بنابراین تمام ان سکوت ها و فیگورها با انکه زیبا
و توانمندند اما در جاهایی از شــیرازۀ اثر بیرون می رود و نمی تواند برایمان به امتیازی پیوسته در
روال یک بازی باورپذیر بدل شود .به همین فاعده دیگر بازیگران نیز حضور موثری در مقابل دوربین
نداشــته اند .شاید بهترین صحنۀ میانه فیلم ،همانا صحنۀ درگیری در دفتر ثبت اسنادی باشد که
به شکل کابوس گونه ای این لحظات واقعی تصور و تصویر شده باشد .در این صحنه سقف کاذب و
کوتاهی در ساختمان به کار رفته تا هر که پا به اینجا می گذارد با قد خمیده و حات کرنش وار بیاید
و برود و پیرو دستورهای ادمهای این مکان باشد .این فکر بکری است که به اقتضای این صحنه می
تواند حس تنگنا را القا کند و شورشی بودن فضلی بیشتر بر ما معلوم شود.
پایانه
این چاقو از سال 1349و با فیلم قیصر دارد ادمهای بسیاری را بدون توجه به قوانین حاکم و استقرار
دادگاه و پلیس می کشد و این کشتار نمی تواند همسو باشد با جامعه ای که داعیه مدنیت دارد هم
از عصر باستان و حکومت مادها و هخامنشیان و هم از عصر مشروطیت و وضع کردن قانون اساسی
متمدنانه و بعد راه اندازی دادگستری مدرن ...با این اوصاف ،حتی اگر یک نفر در این بی قانونی ها،
نظم جامعه را برهم ریخته باشد شوربختانه نتیجه و پیامد سوء اثار کیمیایی را بر ما گوشزد می کند
و در حایکه ما به دنبال گسترش مدنیتی هستیم که در ان گفتگو و قانون باید جایگزین بی بندوباری
شود .با چنین رویکردی در سال 1400دیدن خون شد ،ان هم در اعمال خشونت و در گریز از قانون
و انجام چند قتل به بهانه انتقام جویی شخصی نمی تواند پیامد راستینی برای یک جامعه باشد.
کیمیایی باید که برای بودن در فضای ســینما و ایجاد اعتماد برای مخاطبانش به دنبال دگرگونی
بنیادین در اثار موخرش باشد وگرنه تکرار قیصر و چاقوی ضامن دار همخوان و هماهنگ با روزگار
رو به پیش نیست و دردی را از جامعه درمان نمیکند و در واقع خودش یک درد بی درمان خواهد
بود که چه بسا در گسترش ناهنجاری ها و نابسامانی بسیار موثر باشد.
ممنوعیتپخشسریالهایانگلیسیدراروپا
کمیســیون اروپــا تصمیم گرفته اســت تا نمایــش فیلم و
ســریال های بریتانیا را با این توجیه که تهدیدی برای تنوع
فرهنگی در اروپا محسوب می شوند ،در شبکه های تلویزیونی
و پایگاه های اینترنتی نمایش فیلم و ســریال در کشورهای
اتحادیــه اروپا محدود کند .طبق گزارشــی کــه در روزنامه
انگلیسی تلگراف منتشر شده است ،این کمیسیون قصد دارد
تا با شــروع تحقیقاتی درباره مضرات امپریالیســم فرهنگی
بریتانیا ،اولین گام را در جهت محدود ساختن پخش محتوای
نمایشی کشور انگلیس بردارد .این در حالی است که انگلیس
به این تصمیم واکنش نشــان داده و تهدید کرده است که از
طریــق راه های قانونی جلوی ایــن کار را خواهد گرفت .در
ســندی که از کمیســیون به بیرون درج کرده ،عنوان شده
است که انگلیس با پخش سریال های موفقی همچون «تاج»
و «دانتــون ابی» می تواند تهدیدی بــرای تنوع فرهنگی در
اروپا باشــد و احتمال دارد که نتایج تحقیقات اولیه ســبب
شــود تا پخش ســریال های بریتانیایی بــا محدودیت هایی
مواجه شود .این مساله می تواند در اینده تاثیر مستقیمی بر
ســرمایه گذاری های فیلم و سریال های بریتانیا داشته باشد.
منبعی خبری در حکومت انگلیس ،کمیسیون اروپا را به این
متهــم کرده که در جهت توبیــخ انگلیس به خاطر خروج از
اتحادیه اروپا ،اقدام به توبیخ مخاطب های فیلم و سریال های
این کشــور کرده اســت .این منبع ،خشــم اتحادیه اروپا به
خاطر جدایــی انگلیس از این اتحادیــه را تا حدی می داند
که تصمیم گرفته مردم را از مشــاهده سریال های بریتانیایی
محروم کند و تاکید می کند کــه دلیل تمایل مردم اروپا به
تماشای سریال های بریتانیایی محتوای سرگرم کننده و قابل
توجه ان هاست .به موجب دستورالعمل های کمیسیون۳۰ ،
درصد اثاری که در پلتفرم ها و شبکه های اروپایی به نمایش
درمی اید ،باید متعلق به کشــورهای عضو اتحادیه اروپا باشد
اما فرانسه که از سیطره زبان انگلیسی واهمه دارد ،این میزان
را به ۶۰درصد افزایش داده اســت .طبــق این گزارش ،در
سال گذشــته ۲۲درصد از محتوای شــبکه های اروپایی را
کشــورهای عضو اتحادیه اروپا ،هشت درصد را انگلیس و دو
درصد را دیگر کشورهای اروپایی تولید کرده بودند.
دلخوری سینمادارها و اکران بالتکلیف تابستان
شــورای صنفی نمایش در حالی در جلســه امروز خود قرار اســت
اکران شدن یا نشدن فیلم «دینامیت» را نهایی کند که سینمادارها
از وضعیت پیش امده برای نمایش یک فیلم جدید پس از چهار ماه،
دلخور هستند .با توجه به مدت زمان کمی که برای اکران فیلم تا ماه
محرم باقی مانده ،ابتدای این هفته اخرین فرصت برای تعیین تکلیف
اکران تابســتان با فیلم های جدید عنوان شده بود ،اما شورای صنفی
نمایش برخالف روال هفتگی خود روز گذشته جلسه ای نداشت و قرار
است امروز دوشنبه ،هفتم تیرماه به بررسی وضعیت فیلم «دینامیت»،
تنها فیلمی که صاحبانش تا حدی به اکران رضایت داده اند ،بپردازد.
تهیه کننده و پخش کننده فیلم «دینامیت» بارها در گفت وگوهای خود
بیان کرده اند که به دلیل عدم استقبال مخاطب از سینما در روزهای
کرونایی و برگشت ناپذیر بودن هزینه ساخت در شرایط فعلی سینماها،
باید حمایت ویژه ای از اکران همراه با ضمانت اجرایی وجود داشته باشد،
اما شــرایط مدنظر ان ها تاکنون عملی نشده و این پرسش را مطرح
می کنند که چرا برای زنده نگه داشتن سینما و رونق بخشی به سالن
سینما ،فقط تهیه کنند ه و سرمایه گذار فیل م باید ضرر دهند؟
از سوی دیگر سینمادارها معتقدند حمایت نسبی و خوبی برای اکران
در این فصل پیشنهاد شده و راضی نشدن تهیه کننده ها به اکران باعث
دلخوری شان شده است .کش و قوس بر سر نمایش فیلم های جدید
در تابستان مدت هاست که شروع شده چون گیشه سینماها برای ادامه
اکران فیلم های نوروزی دیگر کشــش ندارد و اگرچه میزان استقبال
مخاطب در روزهای گذشته نسبتا بهتر شده ،اما مدیران سینماها تاکید
دارند که باید فیلم جدید روی پرده بیاید در غیراینصورت رکود فعلی
سینما تا پایان ماه محرم و صفر و نیمه های پاییز ادامه خواهد داشت .در
این باره محمدقاصد اشرفی -مدیر سینما ماندانا -به ایسنا می گوید :ما
40سال است که رابطه دوستانه با تهیه کنندگان سینما داشته ایم و با
هم کار می کردیم و انتظار داریم که در این بحران ،همه دست به دست
هم دهیم تا این شرایط را پشت سر بگذاریم .او می گوید :ما سینمادارها
خودمان پیگیر ماجرای اکران بودیم و در جلسه ستاد کرونا (در سازمان
سینمایی) و شورای صنفی نمایش پیشنهاد کردیم ،سازمان سینمایی
رقمی را برای حمایت از اکران دو فیلم در نظر بگیرد که سازمان هم
قبول کرد ،ولی متاسفانه تصمیم و خواسته های صاحبان فیلم ها مرتب
تغییر می کند .اشرفی با بیان اینکه «ایا سینماها باید همینطور خاک
بخورند و صاحبان فیلم ها راضی به اکران نشوند؟» ادامه می دهد :البته
این حق ان هاســت که نگران سرمایه خود باشند و ما هم نمی توانیم
به ان ها زور بگوییم ولی سازمان سینمایی هم یا اجازه تغییر کاربری
به ســالن های ما را هم بدهد تا کسب و کار دیگری در سالن داشته
باشیم یا اجازه دهد فیلم ها خارجی بیشتر اکران شوند .اگر صاحبان
فیلم ها حق دارند ،ما (سینمادارها) هم حق داریم .وی با اشاره به اینکه
«امروز باالخره تصمیم گرفته می شود که شرایط جدید ان ها چیست و
سینمادارهافیلمیرااکرانمی کنندیاخیر»،اضافهمی کند:سینمادارها
قبول کردند که در تبلیغات کمک کنند و از ان طرف سازمان هم 2.5
میلیارد تومان به هر فیل م بدهد .االن هر کسی دوست دارد ،فیلم خود
را اکران کند ،اگر هم دوست ندارد اکران نکند .از این پس خواسته ما
چیز دیگری است و اگر سازمان سینمایی می خواهد کمک کند باید
به سینمادار کمک کند ،چرا که صاحب فیل م می تواند فیلم خود را در
دفترش نگه دارد تا هر زمان شرایط مطلوب شد ان را اکران کند ولی
من سینمادار االن باید حقوق پرسنل و هزینه جاری سینما را بدهم.
ِ
او در عین حال خاطرنشــان می کند که در روزهای گذشته وضعیت
فروش بهتر شــده و این امید است که از اکران فیلم جدید استقبال
شود .با این وجود به دلیل اینکه چند هفته بیشتر تا شروع ماه محرم
باقی نمانده و برخی هم ضمانت پرداخت های مالی را برای اکران فیلم
در روزهای پایانی این دولت چندان عملی نمی دانند و نیز نظر عده ای
از جمله کارگردان فیلم «دینامیت» (مسعود اطیابی) بر اکران فیلم ها
پس از واکسیناســیون عمومی ست ،به نظر می رسد اکران یک فیلم
جدید (دینامیت) خیلی محتمل نباشد بویژه انکه جلسه ستاد کرونا در
سازمان سینمایی برای تصمیم گیری نهایی هنوز تشکیل نشده است.
3
سه شنبـــــــه 8تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1465
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
مستندهای سینمایی به ارشیو
ملی ایران سپرده می شوند
دبیرکل خدمات ارشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از
همکاری ارشیو ملی ایران با انجمن مستندسازان سینمای
ایران برای نگهداری مستندهای سینمایی در مخازن ارشیو
ملــی خبر داد .حامد ایرانشــاهی در توضیح جزئیات این
خبر گفت :خســرو طالب زاده معاون اسناد سازمان اسناد
و کتابخانه ملی در دیدار و نشســت با مســئوالن انجمن
مستندســازان سینمای ایران؛ درباره همکاری ارشیو ملی
ایران برای نگهداری از مستندهای سینمایی صحبت کرد.
وی ادامه داد :برهمین اســاس مقدمات الزم برای امضای
تفاهم نامه انتقال و نگهداری مســتندهای ســینمایی به
ارشــیو ملی فراهم شده و به توافق نهایی رسیده است .با
امضای این تفاهم نامه بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی
ایران و انجمن مستندسازان سینمای ایران ،پس از ساخت
و تولید مســتندها ،یک نســخه برای حفظ و نگهداری به
ارشیو ملی ایران منتقل می شود تا به صورت استاندارد در
مخازن نگهداری شود .مدیرکل خدمات ارشیوی سازمان
اســناد و کتابخانه ملی ادامه داد :همچنین در این نشست
موافقت شد شــرایط بهره مندی مستندســازان از منابع
موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ،برای انجام
پژوهش های الزم برای تولید مستندهای سینمایی فراهم
شــود .ایرانشاهی خاطرنشــان کرد :انجمن مستندسازان
سینمای ایران یکی از بزرگترین و قدیمی ترین تشکل های
صنفی در خانه ســینما اســت و تفاهم نامه این همکاری
به زودی بین ارشــیو ملی ایران و انجمن مستندســازان
سینمای ایران به امضا خواهد رسید.
چهار فیلم نامه
مجوز ساخت گرفتند
شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر با چهار فیلمنامه
موافقت کرد .فیلم نامه های «نطق نویس» به تهیه کنندگی
فرشــته طائرپور ،کارگردانی نگار اذربایجانی و نویسندگی
مشــترک فرشــته طائرپور و پویا مهــدوی زاده»،طپش
دریا» به تهیه کنندگی محمد رضــا محمدی،کارگردانی
میــرزا ابوالفضل عطــار زورابادی و نویســندگی جاوید
ســبحانی»،پلی در غبار» به تهیه کنندگی سعید بشیری،
کارگردانی مسعود مددی ونویســندگی مشترک مسعود
مددی و میترا تیموریان و « پرندگانی که خواب می بینند
« به تهیه کنندگی،کارگردانی و نویسندگی بهنام بهزادی
موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
دعوت از ۲انیمیشن ایرانی
به کارتون کالب ایتالیا
ســی و هفتمین جشــنواره «کارتون کالب» که در شهر
ریمینی ایتالیا برگزار می شود ،پذیرای ۲انیمیشن «جیک»
و «ستارگان زیر باران» از تولیدات مرکز گسترش سینمای
مســتند و تجربی اســت .جشــنواره بین المللی «کارتون
کالب» از ۱۲تا ۱۵جوالی( ۲۱تا ۲۴مرداد ماه) در شهر
ریمینی ایتالیا برگزار می شود و انیمیشن های «جیک» به
کارگردانی ایمان لطفیان و «ســتارگان زیر باران» ساخته
سارا نامجو در بخش مسابقه بین الملل سی وهفتمین دوره
جشنواره انیمیشن بین المللی این جشنواره حضور دارند.
در این جشنواره هر ساله حدود ۲۵۰فیلم کوتاه انیمیشن
از سراســر جهان پذیرفته شــده و به نمایش درمی ایند.
سی و هفتمین دوره جشــنواره «کارتون کالب» به دلیل
شــرایط همه گیری بیماری کووید ،۱۹به صورت فیزیکی
و انالین برگزار خواهد شــد .نشــان اصلی این جشنواره،
جایزه «اقای ُروسی» ( )Signor Rossi Awardاست
که برگرفته از مشــهورترین کاراکتر خلق شــده توســط
«برونو بوزتو» انیماتور مشهور ایتالیایی است ۳ .سال پیش
مهدی خرمیان با انیمیشــن «ســوزنبان» موفق به کسب
جایزه «اقای ُروسی» شده بود .انیمیشن «جیک» داستان
تعدادی جوجه اســت؛ جوجه هایی معمولی که بر اثر رنگ
شدن برای هم غریبه شده اند و حاال روبروی یکدیگر قرار
گرفته انــد ،این درگیری ادامه دارد تا زمانی که اتفاقی رخ
می دهد ...در خالصه داســتان «ســتارگان زیر باران» هم
امده اســت« :در روزی بارانی مســافران یک قطار شاهد
سوار شدن پسرکی به قطار هستند .پسرک با معجزه های
کوچکش نور را به دنیای انها برمی گرداند». صفحه 3
چرا اظهارات حاشیه ساز «داور شیطون بالی عصر جدید»
نادیده گرفته می شود؟
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1465سه شنبه 8تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:03
20:18
20:39
04:03
05:48
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
سیدبشیر حسینی که به عنوان چهره ای ناشناس میان داوران نامدار برنامه
عصر جدید قرار گرفت ،تاکنون اظهارات حاشیه ساز متعددی در داخل و
خارج از این برنامه داشته که نه تنها نادیده گرفته شده است ،بلکه بعضاً نیز
از او حمایت کرده اند .طی چند روز اخیر اظهارات سیدبشیر حسینی یکی
از داوران برنامه «عصر جدید» باز هم حاشیه ساز شده است .او این بار در
برنامه «بی نهایت شــو» شبکه سه که اجرای ان را مژده لواسانی به عهده
داشــت ،خطاب به این مجری زن گفت»:ان شــاءاهلل این کرونا اخرش
باشــه؛ خانم لواسانی! خیلی اذیت شدیم و خیلی خسته شدیم .از حاال
قول اربعین را از شما بگیریم و دوباره سفر اربعین با هم بریم .روز میالد
امام رضا(ع) یکی از عیدی های ما از امام رضا(ع) همین باشه؛ قشنگ یک
اربعین توپ و یک اربعین شیطون بال بریم و کِیف کنیم ».مدیریت شبکه
ســه سیما به عهده علی فروغی است و تاکنون به اظهارات حسینی که
برخی ان را «سخیف» و «متناسب با ذائقه دهه هشتادی ها» دانسته اند
هیچ واکنشــی نشان نداده است .فروغی پیش از این مانع ادامه فعالیت
مجری پربیننده ترین برنامه ورزشی کشور شد و دلیل ان را «خارج شدن
از مدار» عنوان کرد .سیدبشــیر حسینی و فروغی هر دو در دانشگاهی
تحصیل کرده اند که دانشجویان ان توام با دروس تخصصی ،معارف اسالمی
نیز می خوانند .حسینی تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق و معارف
اسالمی تحصیل کرده و برای مقطع دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات را
برگزیده و صاحب چند تالیف در زمینه سواد رسانه ای است .پیش از این
نیز ،این عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما درباره علت لذت بردن از
بازی فوتبال و موفقیت برخی از کشورهای امریکای جنوبی در این ورزش
پرطرفدار در برنامه اینترنتی ایو به نام زابیواکا ،نظر «فروید» را مطرح کرده
و گفته بود« :بگذار یک چیز عجیب تر هم اینجا به شــما بگویم ،همین
جدی شد که فوتبال را اساساً از سنخ مقوله لذت
نگاهی که از زمان فروید ّ
جنسی می بیند؛ می گوید؛ چرا شما از فوتبال لذت می برید؟ همان طور که
لذت جنسی لذت دارد ،این هم عین همان است؛ از همان جنس و همان
سنخ است .ادم اول تعجب می کند ،می گوید که؛ چطوری؟ بعد می گوید
یک مطالعه ای کردم ،کشورهایی که امار شهوت و مسائل جنسی در ان ها
باالتر است فوتبال بهتری دارند؛ مثل برزیل ،بعد ارژانتین و ». ...او پس از
انتشار فیلم این اظهاراتش ان را «تقطیع شده»« ،هدفمند»« ،مغرضانه»،
«غیرمنصفانه» و «نامردی» عنوان کرد و گفت «چطور به یکباره از داخل و
خارج ،یک هجو ِم توامان و بی امان شکل گرفته؟ اگر می خواهید بزنید ،مرد
باشید و باشرافت ،حرف ها را کامل بذارید ،بعد ایرادش را بگیرید و بترکانید؛
حتی اگه دلتان از جای دیگر پُر است ».حسینی چند روز پیش نیز با قرار
دادن فیلمی در صفحه اینستاگرام خود ایات قران را به توئیت های امروزی
تشبیه کرد و گفت« :بعضی ها فکر می کنند رسانه ای که پیامبر خاتم(ص)
اوردنــد ،کتاب بوده در حالی که اگر نگاه کنید به توئیتر امروزی خیلی
نزدیک اســت .ایات قران مثل توئیت های االن اند و به رسانه های نوین
خیلی نزدیک اند؛ برای همین ذائقه نسل جدید هم با قران همنشین است.
اگر به عصر نزول قران نگاه کنید هر اتفاقی که می افتاده یک ایه ،دو ایه،
متناسب با شرایط ،نازل می شده است؛ مثل توئیتر امروزی دقیقاً ».نمودار
اماری جست وجوهای گوگل نشان می دهد که نام «سید بشیر حسینی»
از 27بهمن ماه سال 1397همزمان با اغاز برنامه عصر جدید در شبکه
3و پس از قرار گرفتن کنار چهره های مشهوری چون امین حیایی ،رویا
نونهالیواریاعظیمی نژادبه عنوانداوراینبرنامهپربینندهتلویزیونی،مورد
جست وجو قرار گرفته و روند صعودی و نزولی این نمودار حاکی از ان است
که نام سید بشیر حسینی فقط همزمان با پخش برنامه عصر جدید در
باالترین مرتبه جست وجوی خود قرار داشته است.
مسافراستانه:
فراخوانچهلمینجشنوارهتئاترفجراینهفتهمنتشرمی شود
حســین مسافراســتانه گفت :فراخوان چهلمین دوره جشــنواره
تئاتر فجر اماده اســت و منتظر تائید ان از ســوی رئیس شورای
سیاستگذاری هســتیم که پس از هماهنگی با معاون هنری وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی این فراخوان هفته جاری منتشر می شود.
شیوع ویروس منحوس کرونا از اواخر سال 1398در سراسر دنیا،
تمام فعالیت های اجتماعی ،اقتصادی ،سیاسی و همچنین زندگی
مردم جهان را تحت ســیطره خود قرار داد و منجر به ان شــده تا
اداب زندگی تمامی مردم در سراسر دنیا به گونه ای دیگر پیش رود
و جهانیان در تعامل با این ویروس ،زندگی را با سبک دیگری پیش
گیرند .بر این اساس فعالیت های فرهنگی هنری مستثنا نبوده و با
ازمــون و خطاهایی بران بوده تا به حیات خود در این دوران ادامه
دهد .جشــنواره بین المللی تئاترفجر کــه از مهمترین رویدادهای
بین المللی کشــور اســت و هر ســاله در ایام دهه فجــر میزبان
فعالیت های یک ساله هنرمندان عرصه تئاتر است ،سال گذشته در
سایه شیوع این ویروس با تغییراتی نسبت به سال های پیش همراه
شد .حسین مسافراستانه به عنوان سکاندار سی و نهمین جشنواره
تئاتر فجر با تاخیری طوالنی نســبت به سال های گذشته در یازده
تیرماه به سمت دبیری این رویداد منصوب شد و فراخوان دو بخش
مسابقه نمایشنامه نویسی و مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر
را در بیست و سوم شهریور ماه و فراخوان دو بخش تئاتر صحنه ای
و خیابانی اول مهرماه منتشر شد .بخش تئاتر ملل از این جشنواره
حذف و بخش های دیگر به صورت انالین و حضوری برگزار شــد.
26اسفند ماه سال گذشته نیز با حکم سیدمجتبی حسینی معاون
امور هنری وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی ،مسافراستانه به عنوان
دبیر و عضو شورای سیاستگذازی چهلمین دوره از جشنواره تئاتر
فجر منصوب شد .او طی گفت وگوهایی که با رسانه ها داشت ،اعالم
کرد فراخوان این دوره از جشنواره حدودا ً تا پایان خرداد ماه منتشر
خواهد شد .مسافراستانه در گفت وگو با خبرنگار هنرانالین در این
باره گفت :فراخوان چهلمین دوره از جشنواره تئاترفجر اماده است
و منتظر تائید ان از ســوی قادر اشنا رئیس شورای سیاستگذاری
این رویداد هستیم و پس از هماهنگی های ایشان با معاون هنری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی این فراخوان را در هفته جاری منتشر
خواهیم کرد .او درباره تمهیدات شــورای سیاستگذاری جشنواره
مبنــی بر برگزاری بخش بین الملل چهلمین جشــنواره تئاترفجر
عنــوان کرد :در ایــن دوره از رویداد تئاترفجــر ،این بخش حذف
نخواهد شــد اما بسته به شــرایط به صورت انالین یا حضوری و
یا انالین و حضوری برگزار خواهد شــد .مسافراستانه در پاسخ به
این ســوال که فراخوان کدام یک از بخش های جشنواره به زودی
منتشر خواهد شد ،اظهار کرد :طی یکی دو روز اینده فراخوان همه
بخش های جشنواره به جز بخش خیابانی و دیگرگونه های نمایشی
در دســترس قرار خواهد گرفت و فراخــوان این دو بخش نیز در
فرصتی بعدی منتشر خواهد شد.
رئیس صنف وی اودی ها مطرح کرد؛
سهم 90درصدی تهیه کنندگان از فروش اکران انالین
محمد صراف رئیس انجمن شرکت های نمایش ویدئوی انالین بیان کرد که در اکران
انالین ،پلتفرم ســهم ناچیزی از درامد حاصل از فروش بلیت دارد و ۹۰درصد این
درامد به تهیه کننده تعلق می گیرد.
محمد صراف رئیس انجمن «شــرکت های نمایش ویدئوی انالین» درباره شــرایط
نامناسب «اکران انالین» و عدم عرضه فیلم های سینمایی جدید در این بستر گفت:
این شــرایط دو دلیل دارد ،یکی اینکه تهیه کنندگان به واسطه رونق نسبی سینماها
و امید به اکران فیلم های خود بر پرده دیگر رغبتی به ارائه فیلم های خود در بســتر
انالین ندارند .به خصوص که خبرها حاکی از رونق ســینماها در کشورهای پیشرفته،
پس از تزریق واکســن منتشر شده و بسیاری را به اینده امیدوار کرده است .در این
موقعیــت تهیه کنندگان ترجیح می دهند جلوی اکــران انالین اثار خود را بگیرند و
منتظر اکران عمومی بمانند.
وی ادامه داد :نکته دیگر این است که اکران انالین ،برای پلتفرم ها هم سودی ندارد.
در اکران انالین ،پلتفرم عرضه کننده فیلم ،ســهم ناچیزی از درامد حاصل از فروش
بلیت دارد و به منظور حمایت از فیلم های سینمایی نزدیک به ۹۰درصد این درامد
به تهیه کننده فیلم تعلق می گیرد .این در حالی اســت که طبیعتاً اکران انالین یک
فیلــم ،هزینه هایی مانند تبلیغات محیطی و نصب بیلبورد برای یک پلتفرم دارد و به
واسطه باال بودن هزینه تبلیغات ،عم ً
ال اکران انالین هیچ سودی برای پلتفرم ها ندارد.
صراف درباره نقش سازمان سینمایی در زمینه ترغیب فیلمسازان به عرضه اثار خود
در بســتر اکران انالین هم گفت :شاید دست ســازمان سینمایی در این حوزه بسته
است چراکه تصمیم گیر نهایی تهیه کننده فیلم است .به خصوص که در ایران برخالف
کشــورهای پیشرفته اگر فیلمی حین اکران انالین کپی یا قاچاق شود ،بستر قانونی
الزم برای حمایت از صاحب اثر وجود ندارد .زیرســاخت های شبکه ای در کشورهای
پیشرفته ،کمک بسیار زیادی در جلوگیری از این تخلف می کند.
وی افزود :در ایران به واسطه مباحث مرتبط با تحریم نمی توانیم با پخش اثار ایرانی
در ماهواره ها و یا پلتفرم های خارجی ،با سرعت مطلوب برخورد کنیم .در این شرایط
طبیعتاً تهیه کننده می ترسد که سرمایه اش به واسطه اکران انالین به باد برود.
رئیس انجمن «شــرکت های نمایش ویدئوی انالین» در ادامه تاکید کرد :ما امادگی
کامل بــرای اکران انالین فیلم های روز ســینما را داریم اما این تهیه کننده اســت
«عقاب ها» فیلمی
که دو دهه روی پرده سینماها بوده است!
جدیدترین شــماره مجله فوکوس که در بازار جشــنواره کن توزیع شده ،به رویه های
بازار جهانی فیلم پرداخته و کمدی «مطرب» را با فروش ۳۸۵میلیارد ریالی ،پرفروش
تریــن فیلم ایرانی معرفی کرده اســت .در حالی که چنین موضوعی صحیح نیســت.
درســت اســت که «مطرب» تاکنون بیشــترین میزان فروش ریالی گیشه را به خود
اختصاص داده اســت اما پرفروش ترین فیلم را باید بر اساس تعداد بلیت های فروخته
شده ان معرفی کرد ،نه بر اساس مبلغ فروش که تابع نرخ تورم است .در این صورت،
«عقاب ها» با ۱۰میلیون و ۱۸۰هزار بلیت فروخته شــده ،در صدر فیلم های سینمایی
ایران می ایســتد .مطرب در ســال ۹۸روی پرده رفت که قیمت بلیت سینما بین ۵
تــا ۱۸هزار تومان بود .با فرض قیمت متوســط ۱۰هزار تومان ،عقاب ها بیش از ۲.۵
برابر مطرب فروخته است .به عبارت دیگر ،در حال حاضر و با بهای متوسط بلیت ۲۰
هزار تومانی ،اگر فیلمی بخواهد رکورد «عقاب ها» را بشکند ،باید حداقل ۲۰۰میلیارد
تومان بفروشد! اما جدا از پرمخاطب ترین« ،عقاب ها» یک رکورد دیگر هم در سینمای
ایران ثبت کرده و دو دهه روی پرده سینماها بوده است!
که باید حاضر به این عرضه شــود .تهیه کننده اســت که باید تصمیم بگیرد فیلمش
روی پرده ســینما اکران شــود ،یا در بســتر اینترنت .وضعیت کووید ۱۹و بحران
کرونــا تصمیم گیری تهیه کننده ها در این زمینه را تحت تاثیر خود قرار داده اســت
و به محض اینکه کمی شــرایط ایمن می شــود ،تهیه کننده ها از بستر انالین فاصله
می گیرند.
وی عنوان کرد :انچه امروز شاهدش هستیم امید تهیه کنندگان به بازگشایی و رونق
مجدد ســالن های سینمایی در اینده نزدیک اســت و در این شرایط ،طبیعی است
که تن به اکران انالین نمی دهند .به خصوص که با تهدید ســوخت شــدن ســرمایه
نیز مواجه هســتند .صراف در ادامه درباره تســهیالت ارائه شــده از سوی پلتفرم ها
برای اطمینان خاطر بیشــتر تهیه کنندگان گفت :ما کارهای بسیاری برای جلب این
اطمینان کرده ایم .همین امروز مسیر عرضه فیلم های سینمایی در کانال های تلگرامی
به واســطه پیگیری هایی که ما داشته ایم ،تا حدودی محدود شده است .از نظر مالی
هم ۸۰تا ۹۰درصد درامد بلیت را هم به تهیه کننده می دهیم و این نهایت تالش و
همکاری ما در این زمینه است .سود ما در این زمینه تقریباً صفر است.
وی در پایان با اشاره به تعدد تولید سریال با سرمایه گذاری پلتفرم ها ادامه داد :امروز
بالغ بر ۸۰درصد تولید ســریال با سرمایه پلتفرم ها صورت می گیرد .به همین دلیل
هم پلتفرم ها برای زنده نگه داشــتن خودشان و بازگشت سرمایه شان توجه بیشتری
به ســریال ها دارند .در سینما اما شــرایط فرق می کند ،انجا هنوز هم تهیه کننده با
ســرمایه شــخصی کار می کند و به همین دلیل به راحتی راضی به عرضه انالین اثر
خود نمی شــود .در سریال ســازی چون پلتفرم خودش هزینه می کند ،سخت گیری
کم تری هم وجود دارد تا بتوانند مخاطب خود را حفظ کنند.
رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور خبر داد:
«بهروز وثوقی» برای امدن و ماندن
در ایران هیچ مانعی ندارند
رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور گفت :با هماهنگی های انجام شده با
مسئوالن کشور همه هنرمندان ،خوانندگان و ورزشکاران خارج از کشور از جمله «بهروز
وثوقی» برای امدن و ماندن در ایران هیچ مانعی ندارند و بســتر بازگشت انها مهیا شده
اســت .ســید مجید حالج زاده که برای تقدیر از رانندگان و فعاالن ستاد حمل و نقل
ایت اهلل رئیســی به قزوین سفر کرده بود به سواالت مختلفی در زمینه شرایط بازگشت
هنرمندان و ورزشکاران هجرت کرده ،پیگیری ازادی ایرانیان زندانی در خارج ،برگزاری
مسابقات ورزشی و جلب سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور پاسخ گفت .خبر جدید
حالج زاده در خصوص بالمانع بودن بازگشت هنرمندان شاخصی که مدتهاست ارزوی
بازگشت به کشور را دارند ولی نگران برخوردهای قهری با خود هستند می تواند بهانه ای
برای تحقق ارزوهای این بخش از مردمی باشد که می توانند به موطن خود بازگردند و از
رافت اسالمی برخوردار شوند .خبر خوش حالج زاده می تواند برای بسیاری از کسانی که
به هر دلیلی از ایران رفته اند و ارزوی بازگشت به وطن را دارند جذاب و خواندنی باشد. صفحه 4