روزنامه هنرمند شماره 1464
روزنامه هنرمند شماره 1464
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 7تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1464صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
ابوالفضل جلیلی:
مدیران تبریک می گویند
اما اجازه اکران نه!
دلهـــره صحـنه!
سهم هنرمندان جوان از واکسن کرونا چقدر است؟
رائد فریدزاده مطرح کرد؛
حضور فیزیکی در بازار کن
نخواهیم داشت
تقدیر از مدیر روابط عمومی
اداره کل هنرهای نمایشی
در پایان مسئولیت
چرا جواد انصافی پیشنهاد بازی
در سریال موسی(ع) را نپذیرفت؟
بیشــتر کتاب های کنار خیابان مجوز ندارند؛
تخفیف هایی که منزلت
کتاب را از بین برده است!
«جدایی نادر از سیمین» در جمع
10فیلم برتر سینمای بین الملل
سینما3.
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
روانبخش صادقی عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران :
توجه به کتاب و فرهنگ ،با توسعه اقتصادی میسر می شود
کم شدن قدرت خرید مردم،
دلیل کاهش فروش کتاب!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
خانه هنرمندان
صرفًا یک گالری نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اکران فیلم های تل ماسه و مرد گریان
ایستوود با تاخیر مواجه شد
هنرمندان در کنار تیم های
اعزامی کشورمان به المپیک
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
تئاتر را در ایران
غیرضروری می دانند!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
رائد فریدزاده مطرح کرد؛
دوشنبـــــــه 7تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1464
حضور فیزیکی در بازار کن نخواهیم داشت
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
تقدیر از مدیر روابط عمومی
اداره کل هنرهای نمایشی
در پایان مسئولیت
با حضور«قادر اشنا» مدیر کل هنرهای نمایشی از زحمات
«محسن حسن زاده» مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای
نمایشــی تقدیر شد .در این مراسم که با حضور مدیر کل
هنرهای نمایشی ،تعدادی از مدیران اداره کل و همکاران
روابط عمومی برگزار شد ،از مدیر روابط عمومی این اداره
کل به واسطه سه سال حضور دراین مسئولیت تقدیر شد.
دراین مراســم قادر اشنا مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن
تشکر از فعالیت های سه ساله مدیر روابط عمومی خطاب به
محسن حسن زاده گفت :متاسفانه شرایط اداری به گونه ای
رقم خورد که نتوانســتیم از حضور دلسوزانه شما استفاده
کنیم .وی درهمین رابطه افزود :مســئولیت روابط عمومی
کار سنگینی اســت و نیاز به تالش تمام وقت دارد من از
سال ۱۳۹۲ایشــان را می شناسم و از ان زمان هم ارتباط
مستمری داشــتیم و در دوره مدیریت اخیرهم با دغدغه
و پیگیری بیشــتری کار در حــوزه روابط عمومی پیگیری
می شد .مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان با ذکر حدیثی
ازامیرالمومنین (ع) گفت :این ســعادت بزرگی اســت که
در پایان این رفت وامدها و مســئولیت ها دوستی ها تداوم
پیدا کرده و ذکر خیر ازانســان باقی بماند .دراین مراسم
حســن زاده نیز ضمن تقدیر از حســن اعتمــاد مدیرکل
هنرهای نمایشــی و تشــکر از همکاران خود در اداره کل
در مدت مســئولیت گفت :خدمت دراین موقعیت افتخار
بزرگــی بود وامیدوارم دراین مســیر و در اینده همچنان
بتــوان از تمــام ظرفیت های این حوزه بــرای خدمت به
هنرمنــدان تئاتر و معرفی توانایی های مجموعه اســتفاده
کرد .در پایان نیز با اهدای لوح تقدیر از زحمات محســن
حسن زاده تقدیر شد.
هنرمندان در کنار تیم های اعزامی
کشورمان به المپیک
همزمان با اعزام تیم های ملی کشور به بازی های المپیک،
رویداد هفته المپیک با مشــارکت بنیــاد فرهنگی هنری
رودکــی اغاز شــده و تا ۱۰تیــر ادامــه دارد .ویژه های
برنامه های هفته المپیک شامل محورهای هنری است که
در بخش های مختلف برگزار می شــود .اجرای مرشــد و
ضرب نوازی به همراه روایت داستان های حماسی ،اجرای
ایین کشــتی مازندران و قطعات موسیقی محلی از جمله
برنامه های هنری دومین روز از هفته المپیک است .ضرب
و شعرخوانی ایینی زورخانه ،اجرای قصه هایی از شاهنامه،
نظامی خوانــی ،اجرای حرکات ایینــی منطقه اذربایجان
توســط گروه ایالن و اجرای قطعات فولکلور اذری توسط
گروه استاد اسدالهی برنامه های این رویداد در روز گذشته
بود .همزمان با این اجراها غرفه های ســاخت عروســک
کودکان ،ســاخت پرچم کشورها ،ســاخت عروسک های
خیمه شب بازی ،نمایش ،تجربه عروسک گردانی و ساخت
تندیس براساس رشته های ورزشی برپا شده است .رویداد
هفته المپیک با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی ،از
۵تا ۱۰تیر ماه در اراضی عباس اباد برگزار می شود.
یک فعال و پژوهشگر تئاتر گفت :هنوز در کشورمان به هنر نمایش به عنوان
کاالیلوکسوغیرضرورینگاهمی شود!جوادتمدنی؛فعالوپژوهشگرتئاتر
با وخیم خواندن وضعیت این هنر گفت :متاسفانه وضعیتی که اکنون بر هنر
گرمحاکماستبه هیچ وجهرضایت بخشنیست،البتهپیشازشیوعبیماری
کرونا نیز چندان شاهد اتفاق خوبی در حوزه نمایش نبودیم ،اما با حضور این
اپیدمی فاجعه بار ،تئاتر بیشترین اسیب ممکن را به خود دید .در این میان
فعالیت های مقطعی و قطره چکانی نیز در بهبود وضعیت موجود هیچ گونه
تاثیری نداشت .وی افزود :بیشترین ضربه را در تئاتر کسانی متحمل شدند
ت صحنه در
که چرخ این هنر را می چرخانند .بازیگر ،کارگردان و عوامل پش
این ایام برای گذران زندگی خود سختی های بسیاری را پشت سر گذاشتند،
حتی عده ای به واسطه مشکالت مادی پیش امده در زندگی خانوادگی خود
نیز مسائلی را تحمل کردند ،به نحویکه برخی از هنرمندان برای اینکه قادر
باشند چرخ زندگی خود را بچرخانند عطای این هنر را به لقایش بخشیده
و به دیگر مشاغل روی اوردند! این کارگردان تئاتر با بیان اینکه دولت برای
رائد فریدزاده معاون امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد که با وجود تغییرات در شرایط سفر به
فرانسه ،سینمای ایران به شکل فیزیکی در بخش بازار جشنواره کن امسال حضور نخواهد داشت.
به تصمیم جدید وزارت امور خارجه فرانسه اتباع کشورهایی که در لیست نارنجی سفر به فرانسه قرار دارند و
ایران نیز یکی از انهاست ،می توانند به این کشور سفر کنند .مدیران جشنواره و بازار فیلم کن نیز از توافق خود
با مسئوالن اتحادیه اروپا برای استثنا قائل شدن برخی شرایط ورود مهمانان این رویداد خبر دادند .همچنین
بنا بر این توافق شهروندان مناطق نارنجی نیز با برخی شروط می توانند در این رویداد حضور پیدا کنند .رائد
فریدزاده معاون امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی درباره امکان حضور نمایندگان این بنیاد در بخش بازار
جشنواره کن گفت :با توجه به اینکه فرصت بسیار کمی تا برگزاری جشنواره کن باقی مانده و برنامه ریزی
بخش بازار از خیلی وقت پیش صورت گرفته است ،این امکان دیگر وجود ندارد ،بخش بازار جشنواره کن
امسال با حضور تعداد محدودی از کشورها به شکل فیزیکی برگزار می شود البته مثل دوره قبل این بخش به
شکل مجازی هم برای متقاضیان برگزار می شود از همین رو چتر سینمای ایران که در چند سال اخیر توسط
بنیاد سینمایی فارابی در این جشنواره برپا می شد ،امسال هم در بازار جشنواره کن به شکل مجازی برگزار
می شود .وی اظهار کرد :هرساله برای حضور فیزیکی برخی از شرکت ها در بخش بازار جشنواره کن ،از قبل
برنامه ریزی می شود و به کشورها فضاهایی را اختصاص می دهند .با توجه به اینکه برای حضور در این بخش
باید یکی دو ماه پیش اعالم حضور و هزینه را واریز می کردیم حاال دیگر عم ً
ال این موضوع شدنی نیست .ما
ان زمان تصمیم به حضور انالین گرفتیم .البته به نظرم تصمیم جدید جشنواره کن چندان برای متقاضیان
حضور در بخش بازار صدق نمی کند و بیشتر مربوط به حضور عوامل اثار سینمایی می شود ضمن اینکه این
امکان هم تنها در صورت داشتن برخی از شرایط در اختیار افراد قرار می گیرد .یعنی اتباع کشورهای لیست
نارنجی که واکسن کرونا دریافت نکرده اند عالوه بر تست منفی PCRیا انتی ژن ،باید دلیل محکمی برای
سفر به فرانسه نیز ارائه دهند ،اینگونه نیست که هرکسی که ویزای شینگن داشته باشد ،بتواند سفر کند.
فریدزاده توضیح داد :معموالً برنامه ریزی برای حضور در جشنواره ها از چندین ماه قبل صورت می گیرد،
درواقع باید قراردادی با بخش بازار منعقد کنید ،بگویید مایل به اجاره چه فضایی هستید و پول ان را واریز
کنید تا این امکان فراهم شود که در انجا حضور داشته باشید ،البته امسال مثل سال گذشته امکان حضور
در بازار به شکل مجازی هم فراهم است و فکر می کنم شرکت های بخش خصوصی به شکل گسترده در
این بخش حضور داشته باشند .معاون امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد :ما هم در بخش مجازی
این بازار حضور پیدا می کنیم اما به شــکل فیزیکی هیچکس در این بازار از سوی بنیاد سینمایی فارابی
حضور نخواهد داشت .وی ادامه داد :سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و جبر زمانه ،بازار این جشنواره و چند
جشنواره معتبر دیگر به صورت مجازی برگزار شد .به نظرم این تجربه اتفاقاً تجربه ای بسیار یگانه بود ،خیلی
از اتفاقات همچون دیدارها ،قرارهای مالقات ،نمایش بازار و ...در پلتفرم های طراحی شده ،صورت گرفت
که دسترسی را برای شما اسان می کرد ضمن اینکه مشکل زمانی هم نداشتیم یعنی اگر به یک رویدادی
نمی رسیدیم ،می توانستیم بعدا ً ضبط شده ان را ببینیم .تا انجا که من می دانم استقبال بسیار زیادی هم از
ان شد البته حتی این بازار هم یک سری باگ ها و ایرادات فنی داشت مث ً
ال مشکالت اینترنتی داشتیم یا اگر
حجم مراجعه کنندگان زیاد می شد ،سرور دیگر پاسخگوی انها نبود اما امسال با مرتفع شدن برخی از این
مشکالت ظاهرا ً دست اندرکاران این رویداد در پی این هستند که این شکل از بازار را استمرار ببخشند .بازار
مجازی در کنار بازار فیزیکی در حال تبدیل شدن به روشی جدید است که بعدها و حتی پس از دوران کرونا
هم می توان از ان بهره برد .یعنی شرکت های کوچکی که امکان حضور در کن را ندارند بعدها از همین طریق
می توانند در این بخش از این رویداد حضور پیدا کنند.
فریدزاده در پایان گفت :در جشنواره جهانی فیلم فجر هم این امکان فراهم شد تا از بازار به صورت مجازی
بهره گرفته شــود که اتفاق خیلی خوبی بود .ظاهرا ً برپایی بازار به شــکل مجازی جزوی از فرایند تمام
جشنواره ها شده و کم کم دارد جای خود را باز می کند.
روانبخش صادقی عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران :
خانههنرمندانصرف ًایکگالرینیست
روانبخش صادقی عضو شــورای عالی خانه هنرمندان ایران
معتقد است انجمن ها و صنوف فضایی به وجود اورده اند که
وقتی به در بسته می خوریم ،می توانیم به فعالیت های صنفی
امیدوار باشیم.
روانبخش صادقی نویســنده و کارگردان ،عضو هیات مدیره
خانه ســینما و عضو شــورای عالی خانه هنرمندان ایران با
اشاره به از سرگیری فعالیت نمایشگاه ها در خانه هنرمندان،
بیان کــرد :کرونا یک رویداد جهانی بــود و همه دنیا از ان
اســیب دید اما مهم است که در همین وضعیت از فرصت ها
بهــره بــرد و خالقیت هایی را رقــم زد .بــرای مثال چین
ســالن های ســینمای خود را ناگزیر به دنبال فراهم نبودن
امکان نمایــش فیلم ،به گیمرها اجــاره می دهد و چه چیز
بهتر از اینکه بازی های رایانه ای روی پرده باکیفیت ســینما
انجام شود .خانه هنرمندان ایران برندی است که باید در هر
شرایطی ان را حفظ کرد.
وی بیان کرد :با کارها و ایده های خالقانه و استفاده از ابزارها
و تجهیزات بــه روز می توان از ظرفیت های این مجموعه نیز
بهره برداری کرد .در همه جای دنیا شــهرداری ها حمایت از
مراکز فرهنگی و هنری را در دستورکار خود دارند.
صادقی با اشاره به اینکه نباید خانه هنرمندان ایران را صرفاً به
عنوان یک گالری نگاه کرد ،گفت :بخشی از فعالیت های خانه
هنرمندان ایران باید صرف حمایت از هنرمندان جوان شــود
و موقعیتی برای دیده شــدن اثارشان فراهم کند .به اعتقاد
من ،ترکیب فعلی نمایشگاه های دایر در خانه هنرمندان ایران
نیز این رویکرد را ثابت می کند؛ همچنان که مخاطبانی برای
تماشای نمایشگاه هنرمندی شناخته شده به خانه هنرمندان
می ایند ،در کنارش از نمایشــگاه های دیگر هنرمندان جوان
هم دیدن می کنند .وی در پاســخ به این پرســش که چقدر
از ظرفیت هــای فضای مجازی و گالری های انالین در دوران
کرونا خوب استفاده شد ،توضیح داد :انقدر که ظرفیت وجود
دارد ،خوب عمل نکرده ایم .البته برنامه های الیو اینســتاگرام
که برای رشــته های مختلف تقریباً هر روز برگزار می شــود،
مخاطبــان زیادی دارد و دقیقاً به حفظ برند خانه هنرمندان
و همچنین گســترش مخاطبان و برنامه هایش کمک کرده
اســت .این عضو شــورای عالی خانه هنرمندان ایران درباره
تعامــل مجموعه با انجمن های زیرمجموعه اش نیز گفت :من
به عنوان نماینده خانه سینما در شورای عالی حضور دارم و
هر انجمن نیز نماینده ای حضور دارد تا حقوق صنفی مطرح
شود .این انجمن ها و صنوف فضایی به وجود اورده است که
وقتی به در بسته می خوریم ،می توانیم به فعالیت های صنفی
دلخوش و امیدوار باشیم و کاری را پیش ببریم.
ابوالفضل جلیلی:
مدیران تبریک می گویند اما اجازه اکران نه!
کارگردان فیلم «مسیر معکوس» گفت :مدیران سینمایی ابتدا
بابت موفقیت فیلم تبریک می گویند اما در ادامه به بهانه سیاه نمایی
اجازه حضور فیلم را در جشنواره های داخلی نمی دهند! ابوالفضل
جلیلی ،کارگردان ســینما درباره موفقیت فیلم جدیدش گفت:
فیلم «مسیر معکوس» توانســت در جشنواره بین المللی فیلم
شانگهای برنده دو جایزه شود .بهترین کارگردان و بهترین بازیگر
نقش اول مرد عنوان هایی بود که فیلم توانســت به دست اورد.
جشنواره شانگهای هر ساله در خرداد برگزار می شود ،اما امسال
به دلیل شــیوع بیماری کرونا به صورت انالین برگزار شد .وی
افزود :منتخب شدن فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی
افتخاری برای این سرزمین و انقالب اسالمی است ،اما نمی دانم
در داخل کشور چرا چنین برخوردهایی با فیلم هایی نظیر «مسیر
معکوس» می شــود .جالب است مدیران ســینمایی ابتدا بابت
موفقیت فیلم تبریک می گویند اما در ادامه به بهانه سیاه نمایی
اجــازه حضور فیلم را در جشــنواره های داخلی نمی دهند! این
فیلمســاز با بیان اینکه از اکران فیلم منصرف شده است ،بیان
تئاتر را در ایران غیرضروری می دانند!
نجاتتئاترازوضعیتوخیمموجودبایدراهکارهاییبیندیشد،گفت:متولی
فرهنگ و هنر کشور وزارت ارشاد است ،برای همین این حوزه باید در مواقع
سختی به کمک هنرمندان بیاید ،البته جدا از ارشاد ،مراکزی دیگری چون؛
حوزه هنری ،سازمان تبلیغات ،انجمن تئاتر دفاع مقدس و مجموعه روایت
فتح هم باید هر کاری از دستشان برمی اید انجام دهند .البته کارهایی هم
در این رابطه انجام شده ،اما شدت اسیب وارده به اندازه ای بزرگ است که
باید میزان کمک ها افزایش یابد .وی در پاسخ به این سوال که انجمن تئاتر
انقالب و دفاع مقدس چه کاری برای بهتر شدن وضعیت اهالی تئاتر انجام
داده ،بیان کرد :پیرو بیانات مقام معظم رهبری که تاکید روی کمک مومنانه
داشتند ما نیز با برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت در وضعیت کرونایی ،تالش
کرده ایم هر انچه در توانمان است برای بهتر شدن وضعیت هنرمندان انجام
دهیم .این امر نیز با رعایت تمام مسائل ایمنی رخ داد .برای نمونه با اجرای
انالین سعی کردیم اقدام خیر خواهانه ما منجر به شیوع بیماری نشود .مدیر
روابط عمومی انجمن تئاتر انقالب و دفاع مقدس متذکر شد :دوستانی که
در امر تنظیم بودجه برای فرهنگ و هنر هستند ،قادرند اقدامات بهتر از
ان چیزی که اکنون شاهدیم ،انجام دهند تا هنرمندانی که محل درامدی
دیگری جز تئاتر ندارند ،مجبور نشوند این هنر را ترک کند تا قادر باشند در
مشاغلی که شاید درخور هنرشان نباشد زندگی خانواده شان را تامین کنند.
وی تاکید کرد :بسیاری از هنرمندانی که در شهرستانها مشغول کار کردن
بودند ،چون امکان کار کردن در شهرشان را ندارند به تصور اینکه در تهران
وضعیت بهتــری وجود دارد ،محل زندگی خود را رها کرده و به پایتخت
می ایند ،درصورتیکه تهران به لحاظ نیروی کار ،اشــباع شده است و این
مهاجرت ها هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت .با این توضیح توصیه
جدی می کنم مسئوالن استان ها روی هنر توجهی ویژه داشته باشند ،چون
اگر بخواهند دغدغه های هنرمندان خود را نادیده بگیرند در اینده نزدیک
دیگر پراکندگی هنر را در کشورمان نخواهیم داشت .این فعال تئاتر بابیان
اینکه امیدوار است در دولت جدید ،نگاهی ویژه تر به هنر گرم شود ،تصریح
کرد :معموالً در تمامی دولت ها هنر و فرهنگ به عنوان نیاز ثانویه مدنظر
کرد :به دلیل سانسوری که برای فیلم در نظر گرفته شده ،از خیر
نمایش ان گذشتم تا بعد از دو دهه باز هم امکان اکران فیلمم در
سینما فراهم نباشد .این کارگردان گفت :فیلم سینمایی «مسیر
معکوس» به چالش چند جوان در جامعه امروز ایران برای ساخت
فیلم و ورود به جرگه ســینماگران جــوان می پردازد .این فیلم
نوجوانان نخســتین اکران خود را سال گذشته در سی وسومین
جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تجربه کرد .در
این فیلم سعی کردم به صورت مستتر موضوعات دینی را مد نظر
قــرار دهم .از عوامل این فیلم می توان به؛ تهیه کننده :ابوالفضل
جلیلی و بنیاد سینمایی فارابی ،کارگردان ،نویسنده و تدوینگر:
ابوالفضل جلیلی ،صدابردار :حســین نوابی ،مدیر فیلمبرداری:
ابوالفضل جلیلی ،بازیگران :پویان شکری ،مسعود ناجی و مهدیار
اصغری اشاره کرد.
قرار گرفته اســت ،اما امیدوارم در دولت جدید وضعیت هنرمندان شکل
بهتری پیدا کند ،چراکه در دنیا یکی از شاخص های فرهنگی برای سنجش
پیشرفت ،موضوعات فرهنگی و هنری است ،پس اگر می خواهیم در جهان
صاحب اعتبار و نامی باشیم باید به این حوزه به عنوان نیاز اولیه نگاه کنیم
و در زمان تعیین بودجه ،کمترین میزان را برای حوزه در نظر نگیریم .وی
متذکر شد :با وفور ایین ها و داستان هایی که در فرهنگ و ادبیات ما وجود
دارد ،تئاتر و هنر کشورمان باید یکی از پررونق ترین بخش ها باشد ،اما وقتی
می بینیم در چنین وضعیتی تا به این اندازه در سختی به سر می بریم تنها
این نکته برایمان مشخص می شود که قدر داشته های خود را نمی دانیم ،زیرا
هنوز در کشورمان به هنر نمایش به عنوان کاالی لوکس و غیرضروری نگاه
می شود! تمدنی در پایان بابیان اینکه از طرف دولت باید برای هنر نمایش
یارانه در نظر گرفته شود ،بیان کرد :تاثیرگذاری تئاتر بیشتر از سینماست،
چون در این حوزه تماشاگر ارتباط مستقیم با هنرمند دارد ،در این راستا نیاز
است هرگونه کمکی را به این هنر انجام داد. صفحه 2
صداوسیما و مطبوعات ،شادی را از یاد برده اند
چرا جواد انصافی پیشنهاد بازی در سریال موسی(ع) را نپذیرفت؟
جــواد انصافی از هنرمندان طنز تلویزیون کــه این روزها چهره او را در یک نمایش تلویزیونی با
عنوان «خانه ابنباتی» در شبکه پویا می بینیم ،درباره ضرورت ساخت برنامه های طنز و شاد در
تلویزیون و علت نپذیرفتن پیشنهاد بازی در سریال «حضرت موسی(ع)» به گفت وگو پرداخت.
جواد انصافی که در حوزه کودک و نوجوان کار پژوهشــی نیز انجام می دهد ،در گفت و گویی با
ایســنا درباره علت حضورش در مجموعه نمایشی «خانه ابنباتی» توضیح داد :زمانی که به این
کار دعوت شدم و عنوان شد که فضای شاد و مفرحی دارد ،پذیرفتم که در این مجموعه حضور
داشــته باشــم؛ چرا که تاکید من بر این است که فضای شــاد و مفرحی را فراهم بیاورم .کار را
شــروع کردیم و خیلی خوب پیش رفتیم و پخش ان از تلویزیون هم مدتی اســت که اغاز شده
اســت .وی ادامه داد :از انجا که از مدت ها قبل درباره کودکان و نوجوانان کار پژوهشــی انجام
می دادم ،در این پژوهش ها به این نتیجه رسیدم که خیلی از اموزش هایمان را باید از کودکی
و نوجوانی شــروع کنیم که پایه ای و اساسی باشد؛ به عنوان مثال اگر درباره نوروز صحبت می
کنیم ،کودکان اگر متوجه شوند که نوروز چه پشتوانه علمی دارد ،خود این باعث می شود ،تفکر
کنند و به تفکر کردن عادت کنند .از طرفی به طور دیگر نگاه کردن هم عادت می کنند .اینکه
پشت هر کاری یک فکری است .به ویژه در ارتباط با رسوم و ایین های ایرانی که پشت هر کدام
از این ایین ها فکری بوده اســت .انصافی سپس گفت :در مجموعه «خانه ابنباتی» هم کمابیش
به ایین های ایرانی پرداخته ایم؛ به عنوان مثال قبل از عید همه باید اشــتی می کردند که یک
رسم قدیمی است و یا سالم سالمتی می اورد از جمله ایین های کهنی است که در این برنامه
به ان پرداخته شده است.
فقط کار طنز و شاد انجام می دهم
انصافی با تاکید بر ایجاد فضای شــاد در تلویزیون گفت :من همیشــه تالشم این بوده است که
کارهای طنز و شــاد انجام دهم .در طول این ۱۰ســال به تمام گروه ها اعالم کرده ام که کار
جدی نمی کنم و فقط کار طنز و شــاد انجام می دهم؛ چرا که مردم انقدر گرفتاری دارند که با
هر چیزی راحت غمناک می شوند و این شاد کردن است که سخت است .من تالشم شاد کردن
است .خوشــبختانه مجموعه «خانه ابنباتی» فضای شادی دارد و دستمان هم در این مجموعه
باز بوده ،اتفاقات خوبی هم در ان صورت گرفته از جمله اینکه پرداختن به ملودی های قدیمی،
بازی های فولکلور قدیمی این شرایط را برای مخاطب کودک فراهم کرده که نسبت به پیشینه
این ایین ها اطالعات کسب کنند و یاد بگیرند.
صداوسیما و مطبوعات ،شادی یادشان رفته
این بازیگر طنز در ادامه با اعتقاد بر اینکه وظیفه عمده صداوسیماســت که در شــاد کردن مردم
بکوشــد ،گفت :این ویژگی یک غذای روح و شادی افرین و غذایی است که ادم ها را سرحال می
کند .متاسفانه تعداد و نوع کارهای شاد در تلویزیون خیلی کم است؛ در صورتی که اگر از دیرباز هم
مرور کنیم در هر ماه جشن های به خصوصی داشتیم .جشن هایی که در تداخل ماه با روز بود ،مثل
جشن اسفندگان که هر ماه یک چنین جشنی داشتیم .به جرات می توانم بگویم در ماه دو جشن
بزرگ داشــتیم؛ چراکه مردم احتیاج به تفریح و شادی داشتند و از نظر روحی و روانی با برگزاری
این جشــن ها اماده کار کردن می شدند .بنابراین این جشن ها تاثیر بسزایی در روحیه مردم می
تواند داشــته باشد اما با اینکه اعالم شده اســت نمی دانم چرا صداوسیما یادش رفته است .حتی
مطبوعات ما این شادی ها را فراموش کرده است .در گذشته در مجالت هفتگی همیشه دو صفحه
به مسائل طنز و شادی اختصاص می یافت حتی این ها هم فراموش کرده اند که چنین صفحاتی
بود .خواهش می کنم یک یاداوری شود و یک تالشی شود تا در این بخش بیشتر بکوشند.
رنگ در شبکه کودک چه جایگاهی دارد؟
انصافی در بخش دیگــری از گفت وگوی خود درباره رنگ و لعاب برنامه های کودک تلویزیون ما در
مقایسه با شبکه های مطرح کودک دنیا که تاثیر بسزایی در جذب کودکان ما داشته اند ،در پاسخ به
اینکه تا چه میزان تالش شده است به رنگ در برنامه ها پرداخته شود ،اظهار کرد :ما در مجموعه «خانه
ابنباتی» تالش مان را کرده ایم که در هر قسمت تنوع رنگ در برنامه داشته باشیم .در سیاه بازی رنگ
انواع و اقسام و تنوع دارد به نوعی که در سیاه بازی رنگ سیاه نداریم و فقط صورت سیاه است .حتی
برای ادم های منفی از رنگ زرشکی و سورمه ای استفاده می کنیم؛ بنابراین رنگ خیلی مهم است.
همه با دیدن رنگ شاد لبخند می زنند و تنوع رنگ بر روحیه تاثیرگذار است .در برنامه «خانه ابنباتی»
هم همین طور بوده و به تنوع رنگ توجه کرده ایم .وی همچنین درباره دکور برنامه «خانه ابنباتی» که
تلفیقی از دکور و نقاشی است ،توضیح داد :نظر دکوراتور و کارگردان بر این بوده است که کمی تخیل
کودکان با این روش قوی تر شود .به عنوان مثال در کارگاه این مجموعه یکسری اجناس وجود دارد که
برخی از ان ها نقاشی شده اند این بدان علت است که تخیالت کودکان قوی تر شود.
هیچ کار جدی بازی نمی کنم
جواد انصافی در بخش پایانی گفت وگوی خود تاکید کرد :من در ۱۰سال اخیر مطرح کرده ام
که هیچ کار جدی بازی نمی کنم؛ بنابراین بخشــی از پیشنهادهایی که کار جدی بوده ،سوخته
است و حاال همه می دانند که من کار جدی نمی کنم و کار طنز و شاد انجام می دهم.
ایفای نقش دلقک شاه عباس
او در همین زمینه با اشاره به حضورش در سریال تاریخی «مستوران» گفت :در این سریال قرار
اســت نقش دلقک شــاه عباس را بازی کنم به همین دلیل پذیرفتم که با این سریال همکاری
کنم .این ســریال جزو سریال های الف تلویزیون به شــمار می رود که فصل ابتدایی ان در ۲۶
قســمت طراحی و به تولید خواهد رســید .حمیدرضا اذرنگ ،دانیال حکیمی ،داریوش کاردان،
عباس محبوب ،نازنین فراهانی ،رویا میرعلمی ،بیژن بنفشه خواه از بازیگران سریال «مستوران»
هستند .سریال «مستوران» به کارگردانی سید جمال سید حاتمی و تهیه کنندگی عطا پناهی،
محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است.
و اما پیشنهاد حضور در سریال «حضرت موسی(ع)»
این بازیگر اخیرا پیشــنهادی درباره بازی در ســریال «حضرت موســی (ع)» داشــته که ان را
نپذیرفته اســت .انصافی درباره علت این مســاله اینگونه توضیح داد :پس از تماســی که برای
پیشــنهاد بازی در سریال «حضرت موسی (ع)» با من گرفته شده بود ،ضمن عذرخواهی مطرح
کردم که نسبت به اتفاقاتی که در زمان حضرت موسی (ع) رخ داده ،مشرف هستم و حتی خودم
فردی مذهبی هستم .فیلم هایی هم که درباره حضرت موسی (ع) ساخته شده است را دیده ام
اما در هیچ بخشی از ان نقشی که کمدی باشد ،نمی بینم.
3
دوشنبـــــــه 7تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1464
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
اکران فیلم های تل ماسه و مرد
گریان ایستوود با تاخیر مواجه شد
کمپانی برادران وارنر زمان اکران سه فیلم جدید سینمایی
خــود را تغییر داده و همزمان با فیلم هایی از کمپانی های
دیگــری انها را اکــران می کند .اکران ســه فیلم مهم و
مــورد انتظار از کمپانی فیلم وارنر بــه تاخیر افتاد .اولین
فیلمی که اکران خود را با تاخیر شــروع خواهد کرد فیلم
/DUNEتل ماســه خواهد بود که با ســه هفته تاخیر
اکران خــود را در 22اکتبر اغاز خواهد کرد .اولین اکران
این فیلم در جشــنواره فیلم ونیز خواهد بود .برادران وانر
بجای زمان اکران این فیلم ،ســینمایی «مقدسان فراوان
نیوارک» که در واقع پیش درامدی بر ســریال سوپرانوها
اســت را در اکتبر اکران خواهد کرد؛ این فیلم نیز قرار بود
در 24ســپتامبر اکران شــود .همزمان با اکران این فیلم،
انیمیشــن های «خانواده ادامز »2و «هتل ترنسیلوانیا »4
نیز اکران خواهند شــد .ســومین فیلم این کمپانی که با
تاخیر در اکران مواجه خواهد شــد فیلــم «مرد گریان»
(« )Cry Manchoکلینت ایســتوود» است که خود نیز
در ان بــازی می کند .اکران ایــن فیلم نیز از 22اکتبر به
17ســپتامبر موکول شــد .در این تاریخ اکران فیلم های
«کلیفورد سگ بزرگ قرمز» (Clifford the Big Red
)Dogاز کمپانی پارامونت و «کاپ شاپ» ()Copshop
نیز اکران می شوند و باید فیلم ایستوود با انان رقابت کند.
تقدیر جشنواره فیلم رم
از «کوئنتین تارانتینو»
چراغی که نباید خاموش شود
حمیدرضاکاظمی پور
ســی و نهمین دوره مســابقات فرهنگی ،هنری دانش اموزان
برگزیده سراسر کشــور در حالی برگزار می شود که جهان در
سالی که گذشــت دســتخوش اتفاقی عجیب بود ! ویروسی
ناخوانده که تمامی مناسبات جهان را تحت تاثیر قرار داد و به
تبع ان مدارس را نیز به تعطیلی کشاند.
تعطیلی های به واسطه کرونا اگرچه پیامدهای ناخوشایندی را
به لحاظ عدم حضور فیزیکی دانش اموزان در محیط پر نشاط
مدرسه و جمع همساالن به همراه داشت ،درس های زیادی را
نیز به ما اموخت ،که نمی توان به ســادگی از کنار ان گذشت.
در مرحله نخســت اینکه یاد گرفتیم که اموزش و پرورش به
هیچگاه تعطیل شدنی نیست و در هر شرایطی و با هر شکلی
یادگیری نباید متوقف شود و از این رو مجبور شدیم خود را با
ابزارهای روز و فناوری های نوین تجهیز کنیم و اگرچه با دستی
خالی به این میدان نبرد نابرابر پای گذاشتیم اما سربلند بیرون
امدیم .دوم انکه ســطح ارتباطی دانش اموزان مان االن دیگر
تنها معطوف به مدرســه خودشان نیست و با فرایندهای نوین
ارتباطی همگی دانش اموزان از تمامی نقاط دور و نزدیک کشور
به یکدیگر پیوند خوردند ،که این تعامل در صورتیکه منجر به
شــناخت فرهنگ و رسوم اقوام مختلف ایرانی در گوشه گوشه
این ســرزمین شود ،امری بسیار مبارک و میمون است .تجربه
برگزاری مسابقات فرهنگی هنری دانش اموزان سراسر کشور
به صورت مجازی و انالین نیز تجربه ای ناشناخته و جدید بود
که پیامدهای بســیاری را با خود به همراه داشت .اگرچه هیچ
چیزی نمی تواند خال حضور فیزیکی دانش اموزان در این فضا
را پر کند اما از کنار تالش های بســیار زیادی که در این حوزه
صورت گرفت ،نمی توان گذشــت .برگزاری دوره های اموزش
غیر حضوری با اســتفاده از اســاتید مجرب ملی و ارائه ان در
سطح کشور برای تمامی دانش اموزان ،حرکتی بسیار خوب و
قابل توجه بود که حاال فقط جمع محدودی از دانش اموزان را
در بر نمی گرفت و هر کس از هر گوشــه این سرزمین پهناور
می توانست با یک کلیک ســاده در فضای مجازی به این هم
نشینی نا محدود دسترسی پیدا کند .حاال دیگر دانش اموزان
مناطق محروم کشــور نیز می توانستند همچون دانش اموزان
شهرهای بزرگ در کالس های اساتید بزرگ ملی شرکت کنند
و از اموزش های انان بهره ببرند ،چیزی که در گذشــته کمتر
به ان توجه شده بود و امروز همگان بر ضرورت ان تاکید دارند.
امروز در میان اثار حضور یافته در مســابقات فرهنگی ،هنری
دانش اموزان سراســر کشور با پدیده هایی روبرو می شویم که
تحسین برانگیز اســت .خالقیت هایی که دانش اموزان ما به
واســطه محدودیت های بیماری کویید ۱۹به ان دست یافته
اند به قدری جذاب و قابل توجه است که می تواند نویدگر اغاز
دوره ای نوین در این رویداد بزرگ فرهنگی باشد .کرونا به دانش
اموزان ما اموخت که محدودیت نباید مانع حرکت انها شود و از
این رو در خانه های خود و با ساده ترین ابزار دست به کار شدند
،عروسک های کاغذی ساختند و با دست های شان خالقیت
را بــه تنهایی بر روی صحنه اوردند .از واگویه های خود تصویر
ساخته و برای مان به اشتراک گذاشتند ،نقل شاهنامه و نظامی
چ چیدمان
و قصه های کهن را از همان اتاق کوچک شان بی هی
عجیبی در قاب قرار دادند و پرده خوانی کردند .از دلخوشی های
کوچک شان در این شرایط سخت فیلم ساختند و مهربانی ها
و نوع دوســتی هم وطنانشان را نما به نما ثبت و ضبط کردند.
نقدهای شــان را در مدیوم اســتنداپ های خالق به گوشمان
رساندند و ضعف هایمان را گوشزد کردند تا فراموش نکنیم که
این نســل در هیچ چیز متوقف نخواهد شد .تعدد و تنوع اثار
رسیده به دبیرخانه سی و نهمین دوره مسابقات فرهنگی هنری
دانش اموزان برگزیده سراسر کشور ،امیدهای مان را دو چندان
کرد و مسئولیت مان را بیش از پیش خطیرتر که چراغ این راه
باید برای همیشه روشن بماند.
«جدایینادرازسیمین»درجمع 10فیلمبرترسینمایبین الملل
«جدایــی نادر از ســیمین» ســاخته «اصغر
فرهــادی» در کنــار فیلم هایــی از «اینگمار
برگمان» و «اکیرا کوروساوا» به فهرست یک
روزنامه امریکایی از ۱۰فیلم برتر ســینمای
بین المللــی راه یافــت .روزنامــه امریکایی
اســپوکزمن-ریویو (The Spokesman-
)Reviewکه سومین روزنامه پرمخاطب در
واشنگتن اســت ،چندی پیش در مطلبی ۱۰
فیلم برتر ســینمای بین الملل را معرفی کرد،
فیلم هایی که در خــارج از حلقه هالیوود و با
چاشــنی ارزش ها و ســبک زندگی مردم در
کشور مبدا ساخته شده بودند .در کنار تولیدات
سینمایی کشــورهایی چون انگلیس ،سوئد،
المان و هنــد ،فیلم جدایی نادر از ســیمین
ساخته اصغر فرهادی نیز به نمایندگی از ایران
به این فهرست راه یافت .روزنامه اسپوکرمن-
ریویو جدایی نادر از ســیمین فرهادی را یک
داســتان خانوادگی توصیف کرده اســت که
تصویری پیچیده و صادقانه از زندگی در جامعه
ایرانی ارائه می دهد .جدایی نادر از سیمین (A
)Separationپنجمین اثر ســینمایی اصغر
فرهادی است که در سال ۲۰۱۲جایزه اسکار
بهترین فیلم غیرانگلیســی زبان را از ان خود
کرد .این درام ۱۲۳دقیقه ای روایتگر داستان
طالق یک زوج از طبقه متوسط جامعه است و
مشکالتی که با استخدام پرستار برای مراقبت
از پــدر بیمــار نقش اول مرد داســتان ایجاد
می شود.
جدایی نادر از سیمین عالوه بر دریافت اسکار،
در شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی
فیلم برلیــن نیز جایزه خــرس طالیی برای
بهترین فیلــم و جایزه خرس نقــره ای برای
بهتریــن بازیگر مرد و بازیگــر زن را برد .این
فیلم همچنین برای اولین بار در تاریخ سینمای
ایران ،به فهرســت نامزدهای اســکار بهترین
فیلمنامه نیز راه یافت .فیل م شهر خدا ()۲۰۰۲
از برزیــل ،در حال وهوای عشــق ( )۲۰۰۰از
چین ،دیــو و دلبر ( )۱۹۴۶از فرانســه ،درام
علمی -تخیلــی متروپلیس ( )۱۹۲۷از المان،
درام پاتر پانچالی ( )۱۹۵۵از هند ،هشت و نیم
( )۱۹۶۳از ایتالیا ،سریر خون ( )۱۹۵۷از ژاپن،
ُمهر هفتم ( )۱۹۵۷از سوئد و فیلم رازالود مرد
سوم ( )۱۹۴۹از انگلیس ،دیگر فیلم های حاضر
در این فهرست بودند.
جایزه یک عمر دستاورد هنری شانزدهمین دوره جشنواره
فیلم رم به «کوانتین تارانتینو» فیلمساز سرشناس هالیوودی
اهدا می شــود .جشنواره بین المللی فیلم رم با اهدای جایزه
یک عمر دستاورد هنری از عملکرد کوئنتین تارانتینو که با
فیلم جنگوی زنجیرگسســته ( )۲۰۱۲دِین خود را به ژانر
وسترن اسپاگتی یا وسترن ایتالیایی ادا کرد ،تقدیر می کند.
تارانتینــو در این رویداد که از ۱۴تا ۲۴اکتبر ( ۲۲مهر تا ۲
ابان )۱۴۰۰برگزار می شــود ،شرکت خواهد کرد و در یک
جلسه پرسش و پاســخ حضوری با مخاطبان محلی حضور
می یابد .این فیلمساز ۵۸ساله با انتشار بیانیه ای درباره کسب
این جایزه گفت :زمانی بود که هر فیلم ایتالیایی ای که گیرم
می امد را تماشا می کردم .و بخش عمده ای از فعالیت هنریم
را به ساخت نســخه خودم از این فیلم ها گذراندم .بنابراین
کســب جایزه یک عمر دستاورد هنری از جشنواره فیلم رم
( fantasticoمعادل ایتالیایی واژه معرکه) است.
در این دوره از جشــنواره فیلم رم عالوه بر تارانتینو به تیم
برتون ،کارگردان فیلم هایی چون ادوارد دست قیچی ،چارلی
و کارخانه شــکالت سازی و سیاره میمون ها ،نیز جایزه یک
عمر دســتاورد هنری اعطا خواهد شد .متولیان این رویداد
ســینمایی از برتون به عنوان یکی از اصیل ترین کارگردانان
صنعت فیلمسازی امریکا یاد کردند که می تواند یک جهان
بصری قابل تشــخیص را روی پرده سینما ببرد .برتون نیز
مثل تارانتینو برای شــرکت در این جشــنواره به پایتخت
ایتالیا سفر خواهد کرد .وی در اظهارنظری در این باره گفت:
کســب این افتخار از جشــنواره فیلم رم برایم خیلی خاص
است ( .کارگردانان ایتالیایی چون فدریکو) فلینی ،ماریو باوا
و داریو ارجنتو همگــی در زندگی برایم الهام بخش بودند و
دریافت این جایزه در رم ،جایی که عاشــقانه دوستش دارم،
شــهری که بودن در ان مثل این اســت که در نقش اصلی
فیلم زندگی خودت بازی می کنــی ،برایم بار عاطفی دارد.
مرور اثار ارتور پن کارگــردان فقید فیلمهایی چون بانی و
کالید و معجزه گر و برگزاری یک جلســه پرسش و پاسخ با
حضور زیدی اسمیت رمان نویس برجسته انگلیسی ،از جمله
برنامه های شانزدهمین جشنواره فیلم رم است .برنامه کامل
این جشنواره ششم اکتبر ( ۱۴مهر )۱۴۰۰اعالم می شود. صفحه 3
بیشتر کتاب های کنار خیابان مجوز ندارند؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1464دوشنبه 7تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــــحه
تخفیف هایی که منزلت کتاب را از بین برده است!
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس 88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:03
اذان ظهر
20:18
غروب افتاب
20:39
اذان مغرب
04:03
اذان صبح فردا
05:48
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
خبر
توجه به کتاب و فرهنگ ،با توسعه اقتصادی
میسر می شود
کم شدن قدرت خرید مردم،
دلیل کاهش فروش کتاب!
نویسنده،مترجمودیپلماتسابق،بااشارهمشکالتکتاب،گفت:
توسعه اقتصادی و باال رفتن درامد مردم بر اقتصاد فرهنگی هم
تاثیر می گذارد ،مشکالت اقتصادی و دل سردی اجتماعی مردم از
توجه به مسائل فرهنگی ،کتاب ،تئاتر ،موسیقی و غیره می کاهد
و مردم را به مسائل سطحی تری سوق می دهد .فریدون مجلسی،
پیش از ان که به عنوان ادیب و مترجم شناخته شود؛ تاریخ نگار
و سیاستمدار کهنه کار شناخته می شود اما این شخصیت مهم
تاریــخ معاصر ایران ،تا کنون بیش از ۵۰اثر تالیف و ترجمه در
کارنامه خود دارد .مجلسی درباره وضعیت کتاب و کاغذ ،با اشاره
به ســابقه کاری بیش از ۴۰ساله در حوزه فرهنگ ،با خبرنگار
فرهنگی ایرنا سخن گفت .وی با اشاره به اغاز کار خود گفت :کار
خودم را با ترجمه اغاز کردم ،وقتی در سال ۱۳۵۹از وزارت امور
خارجه بیرون امدم و در بخش خصوصی فعالیت کردم ،از نظر
تامین زندگی و امکانات ،وضعیت بهتری داشتم اما مایل نبودم از
جنبه های فرهنگی کارم کاسته شود ،این بود که با ترجمه ،کارم
را اغاز کردم ۵۰ .کتاب مختلف را از نویســندگان گوناگون ،در
زمینه های ادبیات تاریخی و سیاسی و گاهی در ادبیات صرف،
ترجمه و ۱۱کتاب نیز تالیف کردم که حدود ۶کتاب در حوزه
ادبیات داستانی است و باقی ان ها همه تاریخی هستند ۵،اثر دیگر
هم مجموعه مقاالتی از خود من است که در موضوعات گوناگون
در جاهای مختلف منتشر شده اند .مجلسی با اشاره تغییرات در
حوزه چاپ کتاب ،اظهار داشت :در حوزه تیراژ کتاب ها ،نکاتی
برای من جالب است .در دهه ۶۰وقتی ترجمه را شروع کردم ،به
عنوان کسی که کتاب نخست خود را منتشر می کند در تیراژهای
۲هزار و ۳هزار نسخه منتشر شد ،در حالی که جمعیت کشور،
نصف جمعیت امروزی بود .اما اخیرا و اخرین کتابی که ترجمه
کردم ،کتاب مفصل فروپاشی است که حدود ۷۰۰صفحه است
و در ۵۰۰نسخه منتشــر شده است .وی اضافه کرد :با این که
کتاب اخر من ،موضوعی جدید ،مهم و زیست محیطی و درباره
مساله ای است که ما را تهدید می کند و این اثر به کاری اکادمیک
تبدیل شــده است .در دو سال به چاپ پنجم رسید و اما با این
حال تیراژ ان ۵۵۰نسخه بود ،البته این کتاب حجم زیاد و قیمت
تقریبا باالیی دارد و تخصصی است .وی با اشاره به تاریخچه چاپ
و نشر گفت :سابقا وقتی می خواستید کتابی را چاپ کنید ،تعداد
بیشتر ان ،هزینه کمتری داشت و چاپخانه هم برای دستگاهش
بهتر بود که نسخه های بیشتری منتشر کند ،اما چاپ دیجیتال
امروز حسنی دارد و این که شما هر تعداد کتابی را که می خواهید
به روش دیجیتال ،چاپ می کنید و وقتی به پایان رسید ،چهارصد
نسخه دیگر منتشر می کنید .یعنی سرمایه را با انباشتن کتاب ها و
خرید کاغذ زیاد ،راکد نگه نمی دارید و ضایع نمی کنید .این نکته
را می توان مثبت دید ،به شرطی که این روند تکرار شود.
یک ناشر می گوید :تخفیف نقش جدی ای در خرید کتاب توسط مردم ندارد ،حتی برعکس هم هست؛
تخفیف ۵۰درصدی و ۸۰درصدی ابروی کتاب را بردن و روشی غیرحرفه ای است .علیرضا بهشتی،
مدیر نشــر روزنه درباره تخفیف های نامتعارف ســایت های فروش کتاب اظهار کرد :مقداری تخفیف
برای ایجاد فرهنگ الزم است؛ در جلسه ای که داشتیم برخی از دوستان کتابفروش اعتراض می کردند
که ناشران تخفیف می دهند و دیگر کسی از ما کتاب نمی خرد؛ اما مسئله این است زمانی که مخاطب
کتاب را از سایت خریداری می کند ،هزینه حمل سنگینی به ان ها تحمیل می شود و ما تخفیف را به
گونه ای اعمال می کنیم که تقریبا همان هزینه حمل را پوشش می دهد تا کسی که کتاب را می خرد
فرقی نکند کتاب را از کتابفروش بخرد یا مستقیم از ناشر .او با اشاره به کاهش تولید کتاب به خاطر
کرونا ،افزود :امار دقیقی ندارم اما در سال ۱۳۹۸می گفتند باالی ۱۰۰هزار عنوان کتاب منتشر شده
اســت ،کتابفروش چند عنوان کتاب را می تواند در کتابفروشی ارائه دهد؟ شاید دوهزار عنوان کتاب
پس ترجیح می دهد کتاب های پرفروش را ارائه دهد نه کتابی که در کل ممکن اســت ۲۰۰نســخه
چاپ شود و فروش هم نرود .کتاب فروش خیلی سخت کتاب ها را قبول می کند و به لحاظ اقتصادی
کتابی را انتخاب می کند که در قفســه ها خاک نخورد .اگر کتابفروشــی وضعش خوب باشد به خاطر
شناسایی کتاب پرفروش است.
شــاید اگر من هم کتابفروشــی داشته باشــم خیلی از کتاب های خودمان را در ان جا نگذارم .البته
ممکن است این حرفم کمی اغراق باشد ،شاید به خاطر تعصبی که دارم یک نمونه بگذارم اما می دانم
که فروش نمی رود .کتابی که ۱۰هزارتا فروش می رود با کتابی که ۵۰تا فروش می رود ،فرق می کند
و ترجیح کتابفروش کتابی است که ۱۰هزارتا فروش دارد .کتاب هایی که فرصت نمی کنند در قفسه
کتابفروشی ها بروند ،زیر دست و پا می مانند .اما فضای مجازی حجم ندارد و می توانیم در سایت ۱۰۰
هزارتا کتاب داشته باشیم ،کتاب ها بر دوش کامپیوتر سنگینی نمی کند و فرصتی ایجاد می شود که
کتاب ها بتوانند به دست مشتری برسند .بهشتی با اشاره به فروش باالی ناشران در نمایشگاه کتاب
گفت :علت این موضوع این است که مخاطب می گوید من به کتابفروش می گویم فالن کتاب را بیاور
اما نمی اورد ،پس من هم از خود ناشــر می گیرم .بنابراین کتابفروشان نباید فضای مجازی را رقیب
خود تلقی کنند .مســئله دیگر خریدارانی هستند که به کتابفروشــی دسترسی ندارند .ما در برخی
از شهرســتان ها کتابفروشــی جدی نداریم اما در سایت ها و در نمایشگاه مجازی کتاب از روستاها و
مناطق دورافتاده درخواســت کتاب داشــته ایم .او در ادامه تصریح کرد :بعید می دانم کتابی که ۸۰
درصد تخفیف برایش می گذارند ،کتاب ارزشمندی باشد ،مگر این که ناشر کتابی چاپ کرده باشد که
کســی نمی خرد .البته من تا به حال ندیده ام .کسی که کتاب می خرد به کتاب عالقه مند است و اگر
قیمت معقول باشــد می خرد ،ما معموال قیمت کتاب را پنج درصد هم پایین تر می زنیم که مخاطب
احســاس گران بودن نکند .فرض کنید االن ۱۰۰کتاب به شما رایگان بدهم ،شما چه کار می کنید؟
پیــش خود می گویید این ها را کجا بگذارم و بعد می بینید این کتاب ها به دردتان نمی خورد و ردش
می کنید .اگر کتاب چیزی باشد که مخاطب به ان عالقه مند باشد ،حتی اگر فوتبال ایران و استرالیا را
بدهد ،سرش را بلند نمی کند و می گوید بعدا ً نتیجه اش را به من بگویید .اما کتابی باشد که با وضعیت
روحی و ســواالت ذهنی نخواند ،خواندن ان مانند تنبیه می ماند .این ناشــر ســپس تاکید کرد :فکر
نمی کنم تخفیف نقش جدی ای در خرید و خواندن داشــته باشد حتی برعکس هم هست .ما کتابی
داشــتیم با عنوان مجموعه مقاالت الهی قمشــه ای که مانده بود و فروش نمی رفت .دکتر قمشــه ای
نویسنده پرفروشی هم هســت و من مانده بودم چطور فروش نمی رود .اتفاقی که افتاده بود این بود
که ما تیراژ باالیی چاپ کرده بودیم و ان زمان قیمت ۱۰هزار تومان بود ،کتابفروش به سمت کتاب
نمی رفــت اما بالفاصله بعد از این که قیمت را باال بردیم ،فروش کتاب راه افتاد .تخفیف ۵۰درصدی
و ۸۰درصدی ابروی کتاب را بردن و روشــی غیرحرفه ای است .تجربه ام می گوید اگر کتاب به درد
مخاطب بخورد و قیمتش گران نباشد ،می خرد .اما اگر به دردش نخورد ،تخفیف هم بدهید نمی خرد.
کتاب مانند کاالهای دیگر نیســت که زمانی که ارزان شــود ،بیشتر بخرند .تخفیف هم بیشتر شود،
کتابفروشــان هم به این بدبین می شوند .او درباره عرضه کتاب های قاچاق با تخفیف ۵۰درصد در
برخی سایت ها بیان کرد :سایت ها می توانند قسمتی باز کنند به اسم مال خری و مال فروشی و اموال
مردم را بفروشد .این صحیح نیست .باید با ان برخورد شود .اکثر کتاب های قاچاق کتاب هایی هستند
که ارشاد به ان ها مجوز نداده است.
اگر مجوز بدهد خود ناشــران چاپ می کنند .این اتفاق دون شان این سایت هاست که کتاب قاچاق
و کتاب هایی را که ناشــر و مولفش بهره مند نشوند ،بفروشند .االن اگر ۵۰کتاب من را از من بگیرید
ورشکســت می شوم زیرا ۸۰درصد فروش من از طریق این کتاب هاست .برخی از کتاب ها حتی پول
طرح جلد کتاب را هم درنمی اورد اما کتاب ارزشــمندی اســت یا نویسنده تازه کار است .من قسمت
هزینه را دارم انجام می دهم و اگر کســی بر ۵۰کتاب دســت بگذارد که مانند لوکوموتیو بار نشر را
می کشــد ،دزدی است .این موضوع شوخی ندارد و دوستان ارشاد به صورت جدی باید با این مسئله
برخورد کنند .شــاید ان سایت خواســته کار فرهنگی کند و ندانســته وارد این کار شده است .اگر
مدیرانــش بدانند برخــورد می کنند و به هیچ وجه این کار را نمی کنند و قطعا کار خطایی اســت.
بهشــتی درباره فرهنگ سازی در زمینه اگاهی بخشــی در زمینه کتاب نیز گفت :من می توانم تجربه
خودمان را بگویم؛ ما یک کتاب داریم که به ادعای مترجم ۱۰ ،نفر از این کتاب رونویســی کرده اند
و نام خود را بر روی ان گذاشته اند ،این کتاب کتاب پرفروشی است و نویسنده اش هم به تازگی حق
رایت را به ما داده است.
کتاب دیگری هم داشــتیم که ارشــاد مجوز نداد ،اما چاپ کردند و ما هم شــکایت کردیم .به نظرم
اگــر قیمت بی ربط نباشــد مخاطب ترجیح می دهد کتاب اصل را بخرد نه از کنار خیابان .بیشــتر
کتاب هــای کنار خیابان مجوز ندارند ،جذابیت کتاب های کنار خیابان هم در این اســت .در کنارش
کتاب های پرفروش ناشران را هم دارند .اما ان چه ستون این خیمه را حفظ می کند کتاب های بدون
مجوز اســت ،مثال «بوف کور» صادق هدایت و مخاطب می گوید جای دیگر پیدا نمی کنم اما این جا
پیدا می شــود .به نظرم رفتن به کتابفروشی مانند رفتن به پارک است ،همان طور که دائم می روید تا
روحیه تان عوض شــود ،کتابخوان هم به کتابفروشــی می رود تا در این فضا قدم بزند ،تازه های کتاب
را ببیند و روحیه اش عوض شــود ،شاید دو سه کتاب هم بخرد .بعید می دانم عرضه اینترنتی کتاب،
کتابفروشی هایی را که درست کار می کنند ،تهدید کند.
سهم هنرمندان جوان از واکسن کرونا چقدر است؟
بازیگرانی که با ترس و لرز به صحنه می روند!
این روزها جوانان بسیاری با ترس و لرز بســیار نمایش های خود را روی صحنه می برند.
انان گرچه خشــنودند که چراغ تئاتر را در این دوران سخت روشن نگه داشته اند ولی
ورود نوع دلتای کرونا یا همان کرونای هندی که انتقال ان با سرعت بسیاری رخ می دهد و
هشدار مسئوالن بابت شروع پیک پنجم ،سبب شده دست و دل این جوانان بیش از پیش
بلرزد .کارگردانی تئاتر هرگز کار ساده ای نبوده چرا که در سیستم تئاتر ما یک کارگردان
وظایف بی شماری دارد که در این نوشتار ،مجال پرداختن به ان نیست ولی در این مقطع،
کارگردانان تئاتر که اغلب هم جوان هســتند ،مســئولیت دشوار دیگری هم روی دوش
خود حس می کنند؛ مراقبت از جان و ســامت اعضای گروه .این شــرایط نگران کننده
البته راه حلی هم دارد که تعطیلی تئاتر نیســت بلکه واکسینه کردن گروه هایی است که
مشغول تمرین یا در حال اجرای نمایشی هستند همچنانکه گفته می شود پیش از شروع
فیلمبرداری پروژه های تلویزیونی ،گروه های ســازنده واکسینه می شوند .در ادامه با چند
تن از کارگردانانی که این روزها نمایشی را در حال اجرا یا تمرین دارند ،به گفتگویی کرده
ایم و دغدغه های انان را در این باب جویا شده است:
انتظار بی جایی نداریم
علیرضــا معروفی کارگــردان نمایش «تن ها» با تاکید بر اینکه قطعا خواهان واکســینه کردن گروه
اجرایی خود هســتیم ،ادامه می دهد :شــنیده ام پیش از شــروع فیلمبرداری پروژه های تلویزیونی،
گروه های سازنده را واکسینه می کنند و ما هم به عنوان جامعه تئاتری این مطالبه را داریم.
او که نمایش خود را در تاالر «سایه» مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می برد ،ادامه می دهد :درست
اســت که مــا خود پذیرفته ایم در این شــرایط پرخطر کار کنیم چون نمی خواهیــم در خانه بیکار
بنشــینیم و دوست نداریم تئاتر تعطیل شــود ولی وقتی واکسیناسیون شروع شده است ،واکسینه
کردن گروه های نمایشــی فعال ،انتظار بی جایی نیســت .معروفی با یاداوری شرایط اجرای تئاتر در
دوران جنگ خاطرنشــان می کند :وقتی به پوستر تئاترهای دهه ۶۰نگاه کنیم ،می بینیم که در ان
مقطع نمایش ها ساعت ۵عصر اجرا می شده اند ولی گروه های تئاتری ان زمان هم اجازه ندادند تئاتر
تعطیل شــود و امروز هم چنین شرایطی وجود دارد .این کارگردان جوان می افزاید :هرچند خواهان
تداوم جریان تئاتری هستیم ولی از سوی دیگر بحث سالمتی و جان گروه های اجرایی و تماشاگران
هم در میان است و با اینکه همه پروتکل ها را رعایت می کنیم ولی اگر گروه واکسن بزنند ،با خاطری
اسوده تر کار خود را روی صحنه می بریم.
نمی خواهم نق بزنم
وحید نفر کارگردان نمایش «ارزوهای یک موش کور» با اعالم بی اطالعی از برنامه واکسیناســیون
گروه های نمایشــی فعال می گوید :ظاهرا برنامه هایی برای واکســینه کردن مشــاغل پرخطر مانند
رانندگان محترم اتوبوس ،دانش اموزان و معلمان ،افراد کهنســال و ...اعالم شــده اســت ولی برای
کســانی که در صف کارهای فرهنگی هستند ،هنوز چیزی اعالم نشده و این مساله جای تامل دارد.
او که زمســتان سال ۹۸اجرای نمایشــش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ناتمام ماند،
با اعالم اینکه از روز پنجشــنبه دهم تیر ماه اجرای این نمایش را از ســر می گیرد ،اضافه می کند:
امیدوارم درباره مســاله مهمی مانند واکسیناسیون به جامعه فرهنگی هنری هم بیشتر توجه کنند،
کسانی که به هر حال خطر می کنند ،مهم نیست انگیزه انان ارتزاق ،عشق به کار یا موضوعات دیگر
باشد ،چون در هر حال با جان و سالمتی خود بازی می کنند.
نفر در ادامه از دشــواری های اماده ســازی تئاتر در دوران کرونایی ســخن می گوید :تمرین تئاتر با
ماســک بسیار سخت است ولی چاره ای نیســت .این ماسک جزیی از صورت ما شده است و در این
مدت به ان عادت کرده ایم .این کارگردان و بازیگر تئاتر با اشاره به پیگیری هایی که از سوی جامعه
تئاتری برای حل مشکالت هنرمندان تئاتر در مقطع کرونایی انجام شده است ،ادامه می دهد :بزرگان
تئاتر و اعضای خانه تئاتر به هر دری کوفتند ،عموما پاســخی نگرفتند .من هم نمی خواهم به عنوان
زدن
یــک عضو نق زن در تئاتر تلقی شــوم ولی انچه باید رخ بدهد ،نیازمند تعقل اســت نه حرف ِ
صرف .نفر که به دلیل شرایط کرونایی تغییراتی در شیوه کار خود داده است ،توضیح می دهد :حضور
بعضی از اعضا را حذف کردم تا جمعیت گروه کمتر شود چون به هر حال حضور هر کسی ،درصدی
از خطــر را به همــراه دارد .تمرین ها را هم طوری برنامه ریزی کردیم که در هر نوبت ،دو ســه تا از
بازیگران حضور داشته باشند .هرچند در تمرین های نهایی حضور همه اعضاء اجتناب ناپذیر است .او
در پایان سخنان خود با ابراز خشنودی از اینکه مردم دل شان برای تئاتر تنگ شده ،اضافه می کند:
این دلتنگی جای خوشــحالی دارد .خوشبختانه صندلی های سالن کانون هم پرتابل (متحرک) است
و این مرکز تعداد صندلی ها را به نصف رسانده تا فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.
کسی حواسش به ما نیست
ســعید هالل زاده ،کارگردان نمایش «خاک ســفید» هم دغدغه های خود را این گونه با ما در میان
می گذارد :مانند همه کارگردان هایی که کاری روی صحنه دارند یا مشــغول تمرین نمایشی هستند،
دوســت دارم بازیگرانم در سالمتی کامل به سر ببرند .بنابراین در درجه اول سالمت اعضای گروه و
تماشاگران برایم اهمیت دارد .او که نمایش خود را در سالن «شهرزاد» روی صحنه می برد ،با تاکید
بر اینکه واکسیناســیون گروه های نمایشــی ،مطالبه جامعه تئاتری است ،ادامه می دهد :ما بچه های
تئاتری خیلی در حاشیه قرار گرفته ایم و گویی کسی حواسش به ما نیست .حتی اگر واکسینه کردن
هنرمنــدان را اغاز کنند ،احتماال ما ته صف قرار می گیریم درحالیکه ما هم برای پیشــبرد فرهنگ
کشورمان تالش می کنیم .این کارگردان که نمایش خود را با حضور ۱۳بازیگر روی صحنه می برد،
اضافه می کند :طبیعتا دل نگران اعضای گروهم هســتم .هالل زاده در پاســخ به این پرسش که ایا
تماســی برای واکســینه کردن اعضای گروه با او گرفته شده است ،می گوید :حتی پیامکی هم به ما
نرســیده چه برســد به تماس تلفنی .این در حالی است که دوســتان مان در خارج از کشور دو سه
ماهی اســت واکسن زده اند و از این بابت اسوده خاطر شــده اند .امیدوارم در ایران هم به واکسینه
کردن گروه های نمایشی که مشغول تمرین یا اجرا هستند ،توجه شود. صفحه 4