روزنامه هنرمند شماره 1463
روزنامه هنرمند شماره 1463
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 6تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1463صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
سفر ایرانی ها به جشنواره
کن شدنی است؟
ِب َرد پیت
بررسیبهترینفیلم هایستارههالیوود
بهترین بازیگر مرد
قرن بیست و یکم
در نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران عنوان شد:
مرادخانی
ُ
از پستش اعتبار نمی گرفت
چرا این خیابان ها و کوچه ها
را به نام هنرمندان می کنید؟
تمدید مهلت ارسال
ا ثار سومین نمایشگاه ملی
مد ،لباس و صنایع دستی
کانون فیلم «خانه طهران» با
نمایش «زمستان است» افتتاح شد
جایزه جشنواره روسی
به «ستارگان ز یر باران» رسید
سینما3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
احیای ۴۰سینما در ۲سال
بازگشت پریناز ایزدیار
به سینما
با «مالقات خصوصی»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
گفتگو با «مریم پیربند» کارگردان فیلم «فصل قاصدک»:
جنگیدن برای
برابری حقوق زن و مرد
همه جای دنیا در جریان است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ماجرای تخریب ۲سینمای
قدیمی مشهد چه بود؟
سینما3.
CINEMA
اطلس پوشاک مردم سیستان
و بلوچستان گرداوری شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
در نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران عنوان شد:
یکشنبـــــــه 6تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1463
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
مرادخانی از ُپستش اعتبار نمی گرفت
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
جایزه جشنواره روسی
به «ستارگان زیر باران» رسید
انیمیشن «ستارگان زیر باران» ساخته سارا نامجو و از تولیدات
مرکز گسترش سینمای مســتند و تجربی ،موفق به دریافت
بهترینجایزهبخشانیمیشندربخشمسابقهرسمییازدهمین
دوره جشنواره کودک و نوجوان «نوری به دنیا» در کشور روسیه
شد .جشنواره کودک و نوجوان «نوری به دنیا» با هدف ارتقای
سطح اموزشی ،هنری و معنوی جوانان اواخر اردیبهشت ماه در
شهر ریبینسک کشور روسیه برگزار شد.
تمدید مهلت ارسال
اثار سومین نمایشگاه ملی مد،
لباس و صنایع دستی
مهلتارسالاثارسومیننمایشگاهملیمد،لباسوصنایعدستیویژه
توانمندی های دانشجویان دختر تا پنجم تیرماه تمدید شد .فراخوان
سومین نمایشگاه ملی مد ،لباس و صنایع دستی با هدف الگوسازی
در زمینه مد و لباس در حوزه های زندگی اجتماعی دانشجویان با
هدف افزایش غرور ملی ،ایجاد زمینه های ورود دانشجویان دختر به
فضای کسب و کار در حوزه مد و لباس و صنایع دستی و حمایت
از طراحان نوپا و دانشــجو در راستای کارافرینی و ایجاد اشتغال
و تقویــت امید به اینده تا پنجم تیرماه تمدید شــد .بخش های
رقابتی این دوره از نمایشگاه شامل سه بخش طراحی ،الگوسازی
و دوخت لباس بانوان با اســتفاده از به روز رسانی یا استفاده مدرن
از دست بافته ها و رودوزی های سنتی کشور ،طراحی ،الگوسازی و
دوخت لباس های بانوان با تمرکز بر لباس های قومی (بروز رسانی یا
استفاده مدرن از لباس های اقوام با توجه به کاربرد الگوی انها با ذکر
شناسنامه کار) و هنرهای پوشیدنی شامل تولیدات صنایع دستی
مرتبط با مد و لباس (زیوراالت ،کیف ،کفش ،کمربند و )......است.
همچنین رویکردهای این نمایشگاه ملی ،الگوها و سبک های اصیل
و نوین ایرانی-اسالمی در پوشش مبتنی بر نمادهای فرهنگ ،هنر و
تمدن ایرانی ،معرفی وجهه مدرن هنر ایرانی در هنرهای پوشیدنی،
مدرن سازی پوشش های ســنتی و قومی ،ترویج فرهنگ محیط
زیستی در استفاده از متریال ســازگار با محیط زیست و یا قابل
بازیافت اعالم شده است .ثبت نام دانشجویان در این رویداد از طریق
سامانه به ادرس www.fhne.irامکان پذیر است و مهلت ثبت نام
عالقه مندان برای شــرکت در ایــن رویداد تا پنجم تیرماه تمدید
شده اســت .پیش از این مهلت ارسال اثار این نمایشگاه تا پایان
خردادماه اعالم شــده بود .شایان ذکر است عالقه مندان می توانند
برای دنبال کردن نشست های اموزشی ،اخبار و اطالعیه های این
نمایشگاه ادرس www.instagram.com/fhne.irرا دنبال
نمایند .سومین نمایشگاه ملی مد ،لباس و صنایع دستی به همت
معاونت فرهنگی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری و معاونت ریاست
جمهوری در امور زنان و خانواده و به میزبانی دانشگاه شهید چمران
اهواز در تابستان ۱۴۰۰برگزار خواهد شد.
اطلس پوشاک مردم سیستان
و بلوچستان گرداوری شد
پژوهش پوشاک سنتی استان سیستان و بلوچستان به منظور ثبت
و ضبط عناصر فرهنگی پوشــاک منطقه مورد بررسی قرار گرفت
و اطالعات به دســت امده در نرم افزار اطلس مردم نگاری کشــور
بارگذاری شد .علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی
ـ گفت :پوشــش از ابتدای تاریخ تاکنون دارای اهمیت بوده و فرم
لباس ها در جوامع مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی ،محیطی،
نحوه زندگی ،جنگ ها ،اوضاع سیاسی ،اقتصادی و اعتقادات مذهبی
و با سرزمین های دیگر متفاوت بوده است .او بیان کرد :ان چه امروزه
در رابطه با سنت های بومی و اصیل ضروری به نظر می رسد احیای
لباس های بومی و کارامد کردن ان ها اســت .رییس پژوهشــکده
مردم شناســی یکی از مهم ترین راه های حفظ این امر مهم را ثبت
و ضبط اطالعات مربوط به این حوزه دانســت و یاداوری کرد :این
اقدام توسط پژوهشــکده مردم شناسی در مناطق مختلفی مانند
کرمان ،یزد و خراسان نیز انجام گرفته است .بابک صدیقی ،مجری
این طرح با بیان این که پوشاک یکی از بارزترین سمبل های فرهنگی
ـ بومی و اسان ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می اید ،اظهار
کرد :پژوهش پوشاک سنتی استان سیستان و بلوچستان با هدف
بررسی جایگاه ان و لزوم شناسایی پوشاک منطقه به منظور ثبت و
ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطالعات به دست امده در
نرم افزار اطلس مردم نگاری کشور مورد بررسی قرار گرفت .او با بیان
این که ۱۶۸مدخل در بخش پوشــاک نرم افزار اطلس مردم نگاری
سرزمین بارگذاری شده است ،افزود :این گزارش تحقیقی ،توصیفی
است که در ان از روش های کتابخانه ای و میدانی (مشاهده مستقیم
و غیرمستقیم و مصاحبه) نیز استفاده شده است.
شورای عالی خانه هنرمندان ایران در نشستی با حضور نمایندگان انجمن های هنری ،یاد و خاطر زنده یاد
علی مرادخانی ،معاون سابق هنری و مدیر موزه موسیقی را گرامی داشت .این نشست با حضور نمایندگان
انجمن های هنری ،مهندس مصطفی کاظمی (مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران) و محمد مرادخانی
(فرزند زنده یاد علی مرادخانی) برگزار شد .در این برنامه ایرج راد ،رئیس شورای عالی خانه هنرمندان
ایران درباره زنده یاد علی مرادخانی گفت :در طول سال هایی که معاون هنری وزارت ارشاد بود ،در خانه
تئاتر از محبت ،همکاری و کمک های او بسیار بهره مند شدیم و همواره یاریگر ما بود .در خانه هنرمندان
ایران نیز ،در مدتی که به عنوان نماینده شهرداری تهران در جلسات حضور داشت ،تا ان جا که ممکن
بود حمایت الزم را انجام می داد .موزه موسیقی میراثی است که از او به جا مانده است .یاد و خاطره ایشان
همواره در دل ما زنده خواهد بود .او عالوه بر مسائل هنری ،دارای ارزش های انسانی ویژه ای بود .بزرگواری
او در قلب ،روح و فکر ما جریان دارد .همچنین مجید رجبی معمار ،مدیرعامل خانه هنرمندان ایران بیان
کرد :باعث و بانی حضور من در خانه هنرمندان زنده یاد علی مرادخانی بود و طی این سال ها همواره از
راهنمایی ها و مشورت های او برخوردار بودیم .او برای فصل نبود و منش او برای وصل و کم کردن فاصله ها
بود .مرد بزرگی در هنر و فرهنگ کشور بود .نام اقای مرادخانی در فرهنگ و هنر این کشور تا ابد ثبت
می شود .برایند علی مرادخانی در همه اذهان این است که یک مدیر الیق ،فهیم و موثر بود .در ادامه
ی خود با علی مرادخانی
مصطفی کاظمی ،مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران نیز با اشاره به سابقه دوست
عنوان کرد :زنده یاد مرادخانی خاطرات ناب و دســته اولی در حوزه موســیقی و سایر هنرها ،از دوران
مسئولیت داشت که می توانست بسیار کارگشا و خواندنی باشد .من همیشه به او می گفتم چرا این ها را
نمی نویسد ،یکی از حسرت هایم این است که چرا این کار را نکرد و با خود برد .کاظمی ادامه داد :مرادخانی
از ان دســت افرادی بود که وقتی از مسئولیتش کنار رفت ،همه به او نزدیک شدند .یعنی اعتبارش را
از پســتش نمی گرفت و این خیلی مهم است .او بود که به پست اعتبار داد .وی خطاب به فرزند اقای
مرادخانی که در جلسه حاضر بود ،گفت :این سردرگمی که االن شما به خاطر از دست دادن تکیه گاهتان
دارید را ما هم داریم .این تنها درد شما نیست .حمیدرضا نوربخش ،مدیرعامل خانه موسیقی نیز درباره
مرحوم مرادخانی اظهار کرد :او انسان خلیق ،مهربان ،دلسوز و متواضع و مدیری توانا بود .در سال های
مدیریت ،سعی بر گره گشایی داشت .علی مرادخانی ،صرف نظر از جایگاه و سمت ها ،یک نام بسیار محترم
بود .همیشه مورد وثوق و مراجعه بود .او چه در دوران مسئولیت و چه پس از ان ،پی گیر وضعیت معیشت
اهالی موسیقی بود .در این برنامه روانبخش صادقی (نماینده خانه سینما) ،محسن سلیمانی و محمدرضا
فیروزه ای (بازرسان خانه هنرمندان ایران) ،فاطمه کرکه ابادی (نماینده انجمن طراحان گرافیک ایران)،
کوروش اریش (نماینده انجمن هنرمندان سفالگر ایران) و عباس مجیدی (نماینده انجمن مجسمه سازان
ایران) نیز درباره زنده یاد علی مرادخانی صحبت کردند .در ادامه محمد مرادخانی ضمن تشکر از حاضران،
گفت :پدرم خاطرات زیادی از اقایان رجبی معمار ،راد ،نوربخش ،مهندس کاظمی و سایر دوستان برای
من و مادرم تعریف می کرد .حضور شــما عزیزان حال او را خوب می کرد .او همیشه از حوزه فرهنگ با
عشق و عالقه حرف می زد .این نشست با اهدای لوح یادبود با امضای اعضای شورای عالی و مدیرعامل
خانه هنرمندان به فرزند زنده یاد علی مرادخانی پایان یافت و پس از ان ،حاضران از شش نمایشگا ه دائر
در گالری های خانه هنرمندان ایران بازدید کردند.
سفر ایرانی ها به جشنواره کن شدنی است؟
بر اساس اعالم وزارت امور خارجه فرانسه ،کشورهای مختلف
از جمله ایران شــرایط متفاوتی برای ســفر به این کشور در
شــرایط کرونایی خواهند داشت .بر اســاس اخرین اطالعیه
وزارت امور خارجه فرانســه که روز ۲۴ژوئن (ســوم تیرماه)
بروزرسانی شــده است ،کشــورهای حاضر در فهرست سبز
شامل کشورهای اتحادیه اروپا ،اندورا ،اسیلند ،لیختنشتاین،
موناکو ،نروژ ،ســن مارینو ،سوئیس ،البانی ،استرالیا ،بوسنی،
کانادا ،هنگ کنگ ،ژاپن ،کوزوو ،لبنان ،مونته نگرو ،نیوزلند،
مقدونیه شمالی ،عربستان ،صربستان ،سنگاپور ،کره جنوبی،
تایوان و امریکا در صورت دریافت واکســن کرونا بدون هیچ
محدودیتی می توانند به کشــور فرانســه سفر کنند اما افراد
۱۱ســال به باال در صورت عدم واکسینه شدن می توانند با
ارائه تســت منفی PCRکه حداکثر ۷۲ساعت قبل از پرواز
گرفته شــده ،وارد خاک فرانسه شــوند .اما اتباع کشورهایی
که در لیســت نارنجی سفر به فرانســه قرار دارند و ایران نیز
یکی از انهاست ،در صورت واکسینه شدن با ارائه تست منفی
PCRکه حداکثر ۷۲ســاعت قبل از پرواز گرفته شده و یا
تســت انتی ژن منفی حداکثر ۴۸ساعت قبل از پرواز انجام
شــده ،مشکلی برای سفر به فرانسه نخواهند داشت .اما اتباع
کشورهای لیست نارنجی که واکسن کرونا دریافت نکرده اند
عالوه بر تســت منفی PCRیا انتی ژن ،باید دلیل محکمی
برای ســفر به فرانســه نیز ارائه دهند ،فهرست این دالیل در
ســایت وزات کشــور فرانسه امده اســت و دعوت جشنواره
فیلم کن نیز می تواند یکی از دالیل اصلی ســفر به فرانســه
باشد .مسئوالن جشــنواره کن با ارائه نامه ای ،مشکل سفر
فیلمسازان و میهمانان خارجی جشنواره کن که برای شرکت
در جشــنواره یا بازار کن دعوت شده اند را حل خواهد کرد.
امسال فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی نماینده سینمای
ایران در بخش مســابقه اصلی کن خواهــد بود و با ۲۳فیلم
دیگر برای کسب جایزه نخل طالی بهترین فیلم رقابت خواهد
کرد .همچنین فیلم کوتاه «ارتودنسی» ساخته ۱۴دقیقه ای
محمدرضــا میقانی یکی از ۱۰فیلم بخش رقابتی فیلم کوتاه
این رویداد سینمایی است .هفتاد و چهارمین دوره جشنواره
کن از ۶تا ۱۷جوالی ( ۱۵تا ۲۶تیر) برگزار می شود.
کانون فیلم «خانه طهران» با نمایش «زمستان است» افتتاح شد
ایین گشایش کانون فیلم خانه طهران با نمایش مستند «زمستان
است» عصر روز جمعه ۴تیر ماه در خانه طهران برگزار شد.
این مراســم با ســخنان عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و
شهرسازی شهرداری تهران ،کیهان محمدخانی عضو هیات مدیره
سازمان زیباسازی شهر تهران ،محمد حکمت مدیر خانه طهران،
منصوره اتحادیه تاریخ نگار ،نویسنده ،ناشر و استاد دانشگاه و رضا
درستکار منتقد سینما با رعایت پروتکل های بهداشتی عصر روز
جمعه ۴تیر ۱۴۰۰در خانه طهران اغاز شد.
محمد حکمت در ابتدای این مراسم با اشاره به شرایطی که پاندمی
کرونا برای برگزاری برنامه های فرهنگی ایجاد کرده اســت ،بیان
کرد :خوشحالم که امروز با رعایت پروتکل های بهداشتی ،توانستیم
نخستین چراغ این راه فرهنگی را روشن کنیم .عبدالرضا گلپایگانی
نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایین گشایش کانون فیلم
عنوان کرد :شــهر تهران یا پایتخت ایران ،گلســتانی از شهرها و
محله های مختلف است که هرکدام رنگ و بویی ویژه ،و ریشه ای
چند هزارساله در تاریخ کشور ما دارند .اما هنوز ما اطالعات کمی
درباره تهران داریم کدام یک از ما می داند تهران چند چنار ۴۰۰ساله
دارد؟ امروز چه کسی از وضعیت قنات های تهران خبر دارد و می داند
که طوالنی ترین قنات تهران در کجا واقع شده است؟ کدام یک از ما
می دانیم که جاده ابریشم از کدام منطقه شهرری می گذشته است؟
او ادامــه داد :هویــت یک شــهر را فقط مجموعــه خیابان ها و
ساختمان هایش نمی سازد .شهر ،مجموعه پیچیده درهمی است
که در بستر ارزش های مختلف تاریخی ،زیست محیطی و ...شکل
می گیرد که ما باید پیوندمان را با این ارزش ها حفظ کنیم .منصوره
اتحادیه تاریخ نگار و نویســنده هم در سخنانی کوتاه از گشایش
کانون فیلم خانه طهران ابراز خوشــحالی کرد و درباره نام خیابان
الله زار گفت :به این دلیل به این خیابان الله زار گفته می شد که در
زمان های قدیم اینجا باغ الله بوده است .سپس مستند «زمستان
اســت» به کارگردانی مهرداد زاهدیان کــه نگاهی به جغرافیای
فرهنگی خیابان الله زار دارد به نمایش درامد و پس از ان با حضور
کارگردان ،جواد طوسی منتقد فیلم و رضا درستکار مجری و منتقد
سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت .جواد طوسی در ابتدای این
نشست گفت :اینکه چنین فضایی در بطن الله زار قدیم شکل گرفته،
مایه خوشحالی است .مخصوصاً در دورانی که ما فطرت را تجربه
می کنیم ،برگزاری چنین محافل نمایش فیلمی ان هم در چنین
جغرافیایی نقطه امیدبخشی است و این نشان می دهد هنوز افرادی
هستند که به گسترش فرهنگ اهمیت می دهند و می خواهند ان را
تعمیم دهند .زاهدیان کارگردان این مستند نیز بیان کرد« :زمستان
است» فیلمی نوستالژیک نیست و نمی خواستم فیلم نوستالژیک
بســازم .تم ذهنی ام برمی گردد به این که ما چطور دنیای مدرن را
تجربه می کنیم و اینکه چرا دوران گذار از سنت به مدرنیته این قدر
برای ما طوالنی اســت و اتفاق نمی افتد .او ادامه داد :این مضمون
ذهنی من اســت که کم وبیش در فیلم های قبلی که کار کرده ام
نیز قابل ردیابی اســت .چون فکر می کنم این موضوعی است که
همواره باید به ان توجه و علت ان را جســتجو کرد .علت اینکه
چرا برای ما جریانی تکرار می شود و روبه جلو نمی رود .گاهی فکر
می کنم این مسئله ای است که هرکدام از ما باید برایش پاسخی پیدا
کنیم .زاهدیان در پایان با بیان این که تم پنهان «زمستان است»
درباره جوان مرگی است توضیح داد :در دوره ای میل به روشنفکری
و جهان مدرن وجود داشت اما در کودتای ۲۸مرداد این ارمان به
محاق رفت .روایت «زمســتان است» شبیه به کسی است که راه
می رود و می بیند که کارتون خوابی در گوشه خیابان افتاده است.
لبه اســتینش را نگاه می کند و می بیند که زردوزی شده است .با
او که حرف می زند درمی یابد که فرانسوی هم بلد است .درنهایت
می فهمد که او نجیب زاده اســت .حاال این سوال برایش به وجود
می اید که چطور به چنین سرنوشتی دچار شده است .این افسوس
یا غم نیست .بلکه تعریف سرگذشتی ست که اتفاق افتاده است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعالم کرد
برخوردقضاییدرانتظارگرانفروشانبلیتهواپیما
با وجود هشــدارهای متعدد صادر شــده از
سوی ســازمان هواپیمایی مبنی بر ضرورت
بازگرداندن قیمــت بلیت هواپیمــا به نرخ
مصوب ابان ماه ســال گذشــته ،ایرالین ها
همچنان بلیــت پروازهای داخلــی خود را
بــا قیمت های دلخواه می فروشــند و رییس
ســازمان هواپیمایی کشــوری گفت :ان ها
بایــد منتظر برخوردهای جدی تر از ســوی
دســتگاه های نظارتی و قضایی باشــند .در
روزهای گذشــته نــرخ بلیــت هواپیما در
مســیرهای داخلی به صورت چشــمگیری
افزایــش پیدا کرد که بعضا تــا بیش از ۴۰
درصد بیشــتر از نرخ مصوب ابان ماه ســال
گذشته اســت و با وجود هشــدارهای داده
شده از سوی مسئوالن وزارت راه وشهرسازی
و سازمان هواپیمایی کشــوری ،تغییری در
ایــن افزایش نرخ غیر قانونی بلیت پروازهای
داخلی رخ نداده است.
تــورج دهقــان زنگنــه -رییس ســازمان
هواپیمایی کشــوری -در گفت وگو با ایسنا
در پاســخ به این ســوال که چــرا برخی از
ایرالین ها هیچ توجهــی به نرخ های مصوب
و هشدارهای داده شــده ندارند و همچنان
به این رفتار غیرقانونی شــان ادامه می دهند
اظهــار کــرد :با توجــه به اینکــه برخی از
شــرکت های هواپیمایی با وجود هشدارهای
داده شــده همچنان قیمت بلیت هواپیما را
به نــرخ مصوب برنگردانده انــد ،باید منتظر
برخورد از طریــق دســتگاه های نظارتی و
قضایی باشــند .وی افــزود :اگر ایرالین های
داشــخلی قیمت ها را به نــرخ مصوب ابان
ماه سال گذشــته برنگردانند هفته اینده در
جلســه ای که با مدیران عامل ان ها خواهیم
داشت و برخی از مسیرهای خارجی ان ها را
لغو خواهیم کرد .رییس سازمان هواپیمایی
کشــوری ادامه داد :بازگرداندن قیمت بلیت
هواپیما به نرخ مصوب دستور شخص وزیر راه
و شهرســازی است و شرکت های هواپیمایی
برای افزایش قیمت باید مصوبه شورای عالی
هواپیمایی کشــوری و وزیر راه و شهرسازی
را داشته باشــند .دهقان زنگنه تصریح کرد:
اگــر ایرالین هــا از قانون تبعیــت نکنند و
بلیــت پروازهای داخلی شــان را بر اســاس
نرخنامه مصوب موجود نفروشــند ،مســلما
بایــد منتظر برخورد جدی تری باشــند و به
زودی ایرالین های دولتی را به دســتگاه های
نظارتی شــان و ایرالین های خصوصی را به
دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد. صفحه 2
بهترین فیلم های برد پیت که باید تماشا کنید
برد پیت یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین بازیگران مرد
هالیوود است که در فیلم های متعددی هنرنمایی کرده اما همه
عناوینیکهبانقش افرینیاوساختهشده اندهمارزشتماشاکردن
ندارند.اگرچهاینروزهاسینمایجهانهنوزباویروسکرونادرگیر
است و به نظر می رسد این درگیری برای مدتی بیشتر ادامه پیدا
کند اما واقعیت ان است که هنر هفتم از سخت ترین شرایط ممکن
فاصله گرفته و حاال سینما قدرتمندتر از قبل به نظر می رسد .با
این حال باید پذیرفت که ستاره های اصلی سینمای هالیوود در
چند سال اخیر عوض شده اند و نسل جدیدی از بازیگران روی
کار امده اند که قرار است بخشی از اینده هالیوود باشند .یکی
از بازیگران قدیمی هالیوود که در دهه ۲۰۰۰میالدی مطرح شد
اما برد پیت لقب می گیرد؛ همسر سابق انجلینا جولی که بسیاری
تصور می کردند پس از جدایی از سفیر یونیسف جایگاه واقعی اش
در سینما را از دست می دهد .اما برد پیت هنوز هم یکی از بهترین
بازیگران مرد قرن بیست و یکم است که اخیرا در فیلم های جذابی
هنرنمایی کرده و هنوز هم می تواند یکی از بهترین گزینه های
موجود در اختیار استودیوهای هالیوودی باشد .در ادامه می توانید
با بهترین فیلم های برد پیت که باید تماشا کنید هم اشنا شوید.
اگرچه همه فیلم های تارانتینو رگ و ریشه های کمدی دارند اما «روزی
روزگاری در هالیوود» یکی از بهترین فیلم های کمدی چند سال اخیر است
که با هنرنمایی بی بدیل برد پیت هم همراه می شود.
خالصه داستان :بازیگری به نام ریک دالتون حرفه خود را با حضور در اثار
تلویزیونی اغاز کرده و عمده شــهرت خود را مدیون یک سریال وسترن
بــوده که از اواخر دهه ۵۰تا اوایل دهه ۶۰پخش می شــده اما حاال وارد
دوران سقوط کارنامه هنری اش شده و نه تنها فرصت های کاری به او پشت
کرده اند بلکه وضعیت مالی جالبی هم ندارد .در چنین شرایطی دوست
صمیمی او ،کلیف ،تنها هم دم زندگی او لقب می گیرد .کلیف در حقیقت
بدلکار همیشگی ریک در اثار مختلف بوده و روزگاری در ارتش خدمت
کرده است.
| Ad Astraاد استارا
نمره منتقدان ۸۴ :از ۱۰۰
کارگردانانگلیسیکمکمی کند.
جیسون استاتهام ،استیون گراهام ،الن فورد ،دنیس فارینا ،وینی جونز و برد
پیت از شناخته شده ترین بازیگران فیلم «قاپ زنی» هستند .از ان جایی که
این فیلم در انگلیس ساخته شده ،لهجه اصلی بازیگران و شخصیت ها لهجه
بریتانیایی است و این اتفاق به فضای فیلم کمک می کند تا بیشتر از قبل در
دنیایی که می سازد ،فرو رفته و تماشاگر را تحت تاثیر قرار دهد .این فیلم
که در سال ۲۰۰۰اکران شد یکی از به یادماندنی ترین هنرنمایی های نقش
فرعی برد پیت را به همراه دارد.
خالصه داستان :مردی که عضو یک باند مافیایی قدرتمند است ،تصمیم
می گیرد یک کاروان را از محل زندگی خانه به دوشان خریداری کند .اما او
نمی داند جنجال های بسیاری پشت این کاروان وجود دارد.
| The Curious Case of Benjamin Button
موردعجیببنجامینباتن
نمره منتقدان ۷۱ :از ۱۰۰
| 12Monkeysدوازده میمون
نمره منتقدان ۸۹ :از ۱۰۰
این فیلم در ســال ۱۹۹۵اکران شد اما داستان ان سال ها بعد در جریان
اســت .با این حال این فیلم یکی از نخستین فرصت های برد پیت برای
قرارگرفتن در نقش منفی فیلم ها هم بود .درخشش برد پیت در این فیلم
به حدی دیدنی بود که در نهایت توانست برای جایزه بهترین بازیگر نقش
مکمل مرد اکادمی اسکار نامزد شود و این جایزه را تصاحب کند .این فیلم
در موفق بیشتر برد پیت هم تاثیرگذار بود و او را اهسته اهسته بیشتر از
قبل مطرح کرد.
خالصه داستان :در سال ،۲۰۳۵یک زندانی سیاسی به نام جیمز کول تنها
به این شرط از زندان ازاد می شود که راهی گذشته شود .حاال که انسان ها
می توانند در زمان سفر کنند ،این زندانی باید به سال های دور سفر کند تا
مانع گسترش ویروسی شود که انسان ها را برای سال ها درگیر خود کرده
اســت .این ویروس وحشتناک محیط زیست را الوده کرده ،بشریت را به
زیرزمین کشانده و هر روز قربانی های بیشتری می گیرد .ایا جیمز کول
می تواند مانع گسترش ویروس شود؟
| The Big Shortرکود بزرگ
نمره منتقدان ۸۹ :از ۱۰۰
این فیلم پرســتاره توسط ادام مک کی کارگردانی شده و یکی از بهترین
فیلم های برد پیت هم لقب می گیرد .ادام مک کی و چارلز رندولف فیلم نامه
این فیلم را براساس کتاب «رکود بزرگ» نوشته مایکل لوییس خلق کردند.
کریستین بیل ،برد پیت ،استیو کارل ،رایان گاسلینگ ،کارن گیالن و مریسا
تومیازشناخته شده ترینبازیگراناینفیلممحبوبهستندکهبابودجه ای
۲۸میلیون دالری بیشتر از ۱۲۲میلیون دالر در سراسر جهان فروخت.
«رکورد بزرگ» زوایای اشکار و پنهانی از سرمایه گذاری در بازارهای مالی را
به نمایش می گذارد که برای تماشاگر باورکردنی به نظر نمی رسد.
خالصه داستان :گروه منفوری از سرمایه گذاران که در مسیر صعودی بازار
روی ریزش ها سرمایه گذاری می کنند باید در دل بحران مالی سال ۲۰۰۸
امریکا با وضعیت بازار کنار امده و شرایط را مدیریت کنند.
| The Tree of Lifeدرخت زندگی
نمره منتقدان ۸۵ :از ۱۰۰
فیلم «درخت زندگی» یکی از قوی ترین درام های تجربی سینمای امریکا
در چند سال اخیر است .هواداران متفاوت سینما برای تماشای «درخت
زندگی» دو سال صبر کردند چراکه فیلم پس از دو سال تاخیر در نهایت در
سال ۲۰۱۱به سالن های سینما راه پیدا کرد .اگر سواالت متعددی درباره
تاریخچه زندگی انسان دارید ،شاید این فیلم جواب های خوبی برای شما
داشته باشد« .درخت زندگی» یکی از بهترین و ارزشمندترین فیلم های
کارنامه هنری برد پیت هم لقب می گیرد .نویسندگی و کارگردانی این فیلم
برعهده ترنس مالیک بوده است.
خالصه داستان :معنی و تاریخچه زندگی از نگاه مردی میان سال چگونه
است؟ با او همراه می شویم تا خاطراتی که از دوران کودکی دارد تا واکاوی
کنیم .خاطراتی که فراتر از داستان های انسانی رنگ و ریشه ای فلسفی دارند.
| Once Upon A Time In Hollywood
روزی روزگاری در هالیوود
نمره منتقدان ۸۵ :از ۱۰۰
کویینتین تارانتینو یکی از شناخته شده ترین کارگردانان هالیوود است.
بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند نگاهی که تارانتینو به سینما ارائه کرد،
باعث انقالبی بزرگ در سینما شد .داستان نهمین فیلم بلند او که به دومین
فیلم پرفروش او هم تبدیل شده در سال ۱۹۶۹و در استودیوهای سینمایی
هالیوود روایت می شــود .زمانی که یک بازیگر که دوران طالیی اش رو به
پایان است ،تالش می کند با همکاری دوست صمیمی اش به اوج بازگردد.
اگرچه فیلم های علمی تخیلی معموال نقطه ی تفاهم هواداران سینما و
منتقدان واقعی ان هستند اما «اد استارا» یکی از بزرگ ترین استثناهای
این ژانر سینمایی است؛ هواداران سینما احساس می کنند این فیلم تقریبا
هیچ داستان مشخصی ندارد و هدردادن بودجه ی کالنی بوده که توانایی
هزینه شدن در فیلم های جذاب تری را داشته است .اما منتقدان باور دارند
«اد استارا» یکی از متفاوت ترین فیلم های علمی تخیلی سال های اخیر
سینما بوده که شاید مورد بی لطفی جشنواره های سینمایی هم قرار گرفته
باشد.
هویت اصلی داســتان فیلم ،اندکی گیج کننده به نظر می رسد اما در هر
صورت یکی از بهترین فیلم های برد پیت است .فیلمی که در سال ۲۰۱۹
اکران شــد و ثابت کرد برد پیت هنوز هم می تواند یکی از تاثیرگذارترین
بازیگرانهالیوودباشد.
خالصه داستان :فضانوردی به نام روی مک براید ،در منظومه ی شمسی سفر
می کند تا پدر گمشده اش را پیدا کند .او امیدوار است جواب سوال هایش را
بفهمد و البته که زندگی نابودشده اش را مرتب کند .ان چه ذهن او را درگیر
کرده ،مشکالت کوچک و بزرگی است که هم نسالن او بر روی کره ی زمین
با ان مواجه هستند.
| Burn After Readingبخوان بعد بسوزان
نمره منتقدان ۷۸ :از ۱۰۰
تنها هواداران جدی سینما می دانند که برد پیت سابقه همکاری با برادران
کوئن را هم در کارنامه هنری اش ثبت کرده است .فیلم «بخوان بعد سوزان»
باکارگردانیونویسندگیبرادرانکوئنساختهشدهوفرانسیسمک درموند
در کنار جرج کلونی و البته برد پیت از بازیگران اصلی ان هستند .با این حال
این فیلم قرار نبود حاصل همکاری برد پیت و برادران کوئن باشد .ان ها قرار
بود برای ساخت فیلمی براساس رمان «به سمت دریای سفید» با یکدیگر
همکاری کنند اما هزینه باالی ساخت این فیلم که درباره جنگ جهانی دوم
بود در نهایت باعث شد «بخوان بعد بسوزان» در برابر دوربین ها قرار بگیرد.
خالصه داستان :یک کارمند سابق ســازمان CIAبه نام ازبورن کاکس
تصمیم می گیرد کتابی درباره روزهای کاری اش بنویسد .اما زنی به نام لیندا
که در یک باشگاه ورزشی بزرگ کار می کند و به دنبال تامین هزینه عمل
جراحی زیبایی اش است با دوستش چاد مواجه می شود .چاد یک وسیله
ارزشمند که توسط یکی از اعضای باشگاه جامانده را پیدا کرده و می خواهد
از صاحب ان اخاذی کند تا پول هنگفتی به دست اورد.
| Furyخشم
نمره منتقدان ۷۶ :از ۱۰۰
این فیلم که توسط دیوید ایر ساخته شده یکی از بهترین فیلم هایی است
که درباره جنگ های جهانی ساخته شده و به همین دلیل ارزش چندین بار
تماشاکردن را هم دارد .برد پیت یکی از بازیگران اصلی فیلم «خشم» است
و شیا البوف در کنار جان برنثال و لوگان لرمن از جمله بازیگران اصلی این
فیلم هستند .هنرنمایی به یادماندنی برد پیت در «خشم» که در سال۲۰۱۳
اکران شد برای مدت ها در ذهن هر تماشاگری باقی می ماند.
خالصه داســتان :گروهبان دان واردی فرماندهی یک تانک شرمن مدل
M4را به عهده دارد .او به همراه خدم ه تانکی که فرماندهی ان را برعهده
دارد و تانک های متعددی که همراهش شــده اند بــرای یک ماموریت
خطرناک و حســاس علیه متفقین راهی خط مقدم دشمن می شود .اما
نیروهای پشتیبانی خیلی سریع نابود می شوند و به همین دلیل گروهبان
دان واردی با تانکش که ان را «خشم» نامگذاری کرده در دل جنگ باقی
می ماند.
| Snatchقاپ زنی
نمره منتقدان ۷۳ :از ۱۰۰
در میان کارگردانانی که به صورت ویژه ای روی کمدی سیاه کار کرده اند ،گای
ریچی نام منحصربه فردی به نظر می رسد .او با کارگردانی فیلم «قاپ زنی»
توانایی هایش در به تصویرکشیدن درام های پیچیده و کمدی های سیاه را
نشــان داده و روش های مختلفی برای جذاب کردن فیلم هایش دارد که
مهم ترین ان ها شخصیت پردازی دوست داشتنی لقب می گیرد .شخصیت
فیلم های گای ریچی در عین حال که پیچیده به نظر می رسند به شدت هم
کمدی و احمقانه هستند و این نکته مهم به موفقیت بیشتر فیلم های این
این فیلم دیوید فینچر که در سال ۲۰۰۸اکران شد به محبوبیت بیشتر
برد پیت کمک شایانی کرد« .مورد عجیب بنجامین باتن» براساس داستان
کوتاهی نوشته اسکات فیتزجرالد ساخته شده اما چندان اقتباس وفاداری
نیست و تغییرات بسیاری در ان اعمال شده است .با این حال این فیلم به
عنوان یک درام عاشقانه فانتزی اثر جذابی به نظر می رسد .برد پیت ،کیت
بالنشت و تیلدا سویینتون از بازیگران اصلی «مورد عجیب بنجامین باتن»
هستند .هنرنمایی تحسین برانگیز برد پیت در این فیلم در کنار گریم قابل
قبول او و جلوه های ویژه قابل تحمل فیلم که برای عنوانی از سال ۲۰۰۸
قابل قبول به نظر می رسد ،باعث شده «مورد عجیب بنجامین باتن» یکی از
بهترین فیلم های برد پیت و دیوید فینچر باشد.
خالصه داستان :بنجامین باتن از یک بیماری نادر رنج می برد .او به صورت
یک پیرمرد به دنیا امده و به مرور زمان جوان تر و جوان تر می شود .بنجامین
در نوجوانی و در شرایطی که ظاهری مانند یک پیرمرد دارد ،عاشق دختری
به نام دیزی می شود .اما با گذشت زمان نه تنها بنجامین جوان تر و زیباتر
می شود ،دیزی سن بیشتری پیدا می کند.
| World War Zجنگ جهانی زد
نمره منتقدان ۶۶ :از ۱۰۰
فیلم «جنگ جهانی زد» که از ســتاره ای مشهور به نام برد پیت استفاده
می کند ،در سال ۲۰۱۳اکران شد .این فیلم می تواند از بهترین فیلم های
برد پیت هم باشد .به اعتقاد بسیاری از منتقدان این فیلم نه تنها یکی از
بهترین فیلم های اکشن دهه ۲۰۱۰میالدی لقب می گیرد بلکه می تواند
بهترین فیلمی باشد که درباره حمالت خونین شخصیت های تخیلی ای
به نام زامبی ها ساخته شده و به همین دلیل تماشای ان برای هواداران ژانر
زامبی ضروری به نظر می رسد« .جنگ جهانی زد» براساس رمانی به همین
نام ساخته شد و در گیشه هم موفق بود.
هنرنمایی برد پیت در این فیلم قابل قبول اســت و ثابت می کند که این
بازیگر دوست داشتنی توانایی های ویژه ای دارد که تماشای ان ها در یک
فیلم اکشن اخرالزمانی جذاب و هیجان انگیز به نظر می رسد.
| Mr. & Mrs. Smithاقا و خانم اسمیت
نمره منتقدان ۶۰ :از ۱۰۰
این فیلم بســیار جذاب و متفاوت که به شدت سرگرم کننده هم به نظر
می رسد در حقیقت فیلمی بود که باعث شد برد پیت از جنیفر انیستون
طالق بگیــرد و با انجلینا جولی ازدواج کند .جولی و پیت در حاشــیه
فیلم برداری این فیلم به یکدیگر عالقه مند شدند و پس از ان ازدواج کردند.
ان ها ۱۴سال همسر یکدیگر بودند و در این مدت صاحب ۶فرزند شدند.
شاید جالب باشد بدانید که برد پیت و انجلینا جولی سه فرزندشان را به
سرپرستی گرفتند .این رابطه عاشقانه پس از ۱۴سال به پایان خود رسید.
«اقا و خانم اسمیت» یکی از محبوب ترین فیلم های دهه ۲۰۰۰میالدی
است که در سال ۲۰۰۵اکران شد.
خالصه داســتان :یک مامور سازمان ملل متوجه می شود تغییراتی در
رفتار انسان ها ایجاد شده که ان ها را به زامبی های تشنه به خون تبدیل
می کند .سازمان ملل او را فرا می خواند تا به منظور مقابله با گسترش
این بیماری ،ماموریت های متعــددی را برعهده بگیرد .اما این مامور
چالش های بســیاری دارد .او هم باید از خانواده اش مراقبت کند و هم
مردم پیرامونش را نجات دهد.
3
یکشنبـــــــه 6تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1463
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
گزارش
نقد
ماجرایتخریب ۲سینمایقدیمیمشهدچهبود؟
احیای ۴۰سینما در ۲سال
سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» درباره برخی
حواشی مبنی بر تخریب ۲سینمای قدیمی شهر مشهد توضیحاتی
ارایه کرد .سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز درباره
برخی حواشی درباره تخریب دو سینمای قدیمی شهر مشهد گفت:
موسسه بهمن سبز به عنوان بازوی سینماداری حوزه هنری از حدود
۲سال گذشته با اجرای «طرح بازسازی و توسعه سینماها» اتفاقاً
در مسیر حفظ و احیای سینماهای ماندگار در کشور قدم برداشته
و تا امروز ۴۰سینمای خاطره انگیز و قدیمی در کشور را با بازسازی
و توســعه کامل به چرخه اکران بازگردانده اســت .وی افزود :این
سیاســت کلی حوزه هنری است که به عنوان یک نهاد با ماموریت
فرهنگی ،هرچند در موارد بســیاری سالن های مخروبه و سینمای
تعطیل تحویل گرفته است ،اما با صرف هزینه و طراحی نوین ،برنامه
بازگشت ان ها به چرخه فرهنگ و هنر را فراهم کرده است .حسینی
عنوان کرد :همانطور که امروز بحران کرونا چالش بزرگی پیشروی
سالن های سینما و اینده انها قرار داده است ،از سال ها پیش به دالیل
مختلفی نظیر لزوم تنوع اکــران همزمان چند فیلم و برخورداری
ســالن ها از امکانات روز مطابق نیاز مخاطبان ،به مرور سینماهای
قدیمی تک ســالنه متروکه و از مدار اقتصادی اکران خارج شدند.
لذا مدل های جدید توســعه و روندهای اتی سینماها در دنیا اقتضا
می کند تا ســینماهای تک سالنه فرسوده و قدیمی با حفظ همان
بنای اصلی و در قالب یک مجموعه فرهنگی به پردیس های مجهز
چندمنظوره تبدیل شوند .وی ادامه داد :موسسه بهمن سبز در همین
مسیر در کنار حفظ ان ۴۰سینما ،در ۲سال اخیر ۵۴سالن جدید
را در همین ســینماهای ماندگار احداث کرد که نمونه های جدید
و هنرمندانه ان را می توان در پردیس ســینمایی ساحل و چهارباغ
اصفهان ،پردیس سینمایی عصر جدید گرگان ،پردیس سینمایی
بهمن شهرکرد ،پردیس سینمایی بهمن سنندج ،پردیس سینمایی
بهمن تهران و ...مشاهده کرد .لذا افزایش سرانه فرهنگی استان ها و
بهره برداری فرهنگی از بناهای فرهنگی سیاست کلی ما بوده است.
این مدیر سینمایی افزود :اما همانطور که می دانید برخالف شیوه های
قدیمی احداث ســینما با تمرکز سالن ها در یک راسته و با فواصل
نزدیک به هم ،با تغییر فضای شــهری جامعــه امروز نیاز به توزیع
متوازن و مطابق با توسعه شهری سالن ها دارد .در این مسیر هرچند
تمام تالش برای حفظ سینماهای ماندگار است ،اما به طور مثال شما
نمی توانید تمام سینماهای حول میدان انقالب را توسعه دهید .چرا
که اساساً به دلیل موقعیت مرکزی شهری ،حضور در طرح ترافیک،
تراکم انبوه و عدم وجود پارکینگ و ...مجوز این کار صادر نمی شود؛
لذا اینده و افقی برای توسعه فرهنگی ندارند .تنها در صورت ارزشمند
بودن و ثبت در میراث فرهنگی امکان حفظ ،مرمت و تبدیل شدن
به موزه وجود دارد .من از کســانی گالیه دارم که مدعی حمایت از
سینما هستند اما عم ً
ال کاری برای ان نمی کنند .راه حیات سینماها
ً
اکران فیلم است ،نه صرفا حمایت لفظی .تهیه کنندگانی که حاضر
نیستند فیلمی برای اکران به سالن های سینما بدهند ،خواسته یا
ناخواسته زمینه تبدیل همین سینماها به سالن های متروکه را در
اینده ای نزدیک فراهم می کنندوی توضیح داد :از سویی وقتی تمایل
صاحبان فیلم و بازیگران به سمت انواع تبلیغ حضور و اکران مردمی
در پردیس هاست ،نمی توان انتظار داشت همه این سینماها بتوانند به
حیاتشان ادامه دهند و عم ً
ال استقبال مخاطبان را از دست می دهند.
مدیرعامل بهمن سبز در پاسخ به این سوال که در این موارد قانون
چه می گوید ،بیان کرد :قانون می گوید در صورت عدم ثبت بنا توسط
میراث فرهنگی ،شما به ازای سالنی که از مدار خارج می کنید ،باید
سالن به شهر اضافه کنید .یعنی سرانه فرهنگی استان را حفظ کنید.
ما در این مسیر ۲۵۸سالن جدید را در حال احداث تا پایان فاز سوم
طرح توســعه داریم که اتفاقاً بخش مهمی از انها در شهرهای کم
برخوردار و فاقد سینماست که متولیان اصلی و مسئولین سینمایی
تاکنون کاری برای انها نکرده اند .یا به طور مثال در طرح توسعه در
استان خراسان رضوی ۱۷سالن جدید اضافه کرده ایم.
حسینی درباره اتفاقی که برای ۲سینمای قدیمی شهر مشهد رخ داد
اظهار کرد :این ۲سینما از معدود مواردی بودند که به دلیل عدم امکان
توسعه ،بنابر توزیع متوازن سالن ها و در راستای افزایش سرانه فرهنگی
شهر مشــهد با پردیس ۱۰سالنه مهر کوهسنگی معاوضه شدند تا
عوایدش به فرهنگ و هنر مشهد بازگردد .در همین راستا سینما افریقا
مشهد نیز به پردیس سه سالنه و سینما بهمن سبزوار به پردیس چهار
سالنه تبدیل شده است .اما سینما اسیا از سال ها پیش به دلیل ریزش
بنا تعطیل بود و اخیرا ً برای مرمت دیوار جانبی سینما توسط پیمانکار
اقدام شد ،اما حین اواربرداری بخش های خطرناک ،به دلیل فرسودگی
شدید کل سینما فرو ریخت .سینما قدس نیز که به دلیل حضور در
مرکز اداری شرایط خوبی ندارد ،سال گذشته با مجوزهای الزم برای
احداث سینما مهر کوهسنگی به بخش خصوصی واگذار شد و مالک
فعلی شخص دیگری است که تصمیم به تغییر کاربری ان گرفته است.
وی افزود :اتفاقاً من از کسانی گالیه دارم که مدعی حمایت از سینما
هستند اما عم ً
ال کاری برای ان نمی کنند .راه حیات سینماها اکران
ً
فیلم است ،نه صرفا حمایت لفظی .تهیه کنندگانی که حاضر نیستند
فیلمی برای اکران به سالن های سینما بدهند ،خواسته یا ناخواسته
زمینه تبدیل همین سینماها به ســالن های متروکه را در اینده ای
نزدیک فراهم می کنند .جالب انکه سال ها بخشی از این سینماهای
قدیمی در وضعیت نابسامانی قرار داشتند اما کسی جز ما سراغی از
انها نگرفت .حوزه هنری با وجود همه مشکالت ناشی از بحران کرونا
در همین مدت بیش از ۸۰ســالن را با بازسازی و احداث به ناوگان
سینماییکشوراضافهکرد. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1463یکشنبه 6تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:03
20:18
20:39
04:03
05:48
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
چرا این خیابان ها و کوچه ها را به نام هنرمندان می کنید؟
انتشار لیستی بلند باال از سوی شورای شهر در رابطه با نامگذاری
تعــدادی از خیابان های تهران به نام چهره های علمی ،فرهنگی
و هنری بیش از انکه خوشحال کننده باشد ،تامل برانگیز است.
چندی پیش در نشســت شورای شهر تهران اعالم شد چندین
خیابان در تهران به نام چهره های ملی کشــورمان خواهد شد.
ایــن اتفاق در ذات خود ،مثبت و خوشــنود کننده اســت ولی
تجربه های قبلی نشان می دهد بیش از خوشحالی ،باید بررسی
کنیم کــه این نامگذاری ها بر چه اســاس و با چه کیفیتی رخ
می دهد .در یکی دو سال گذشته به صورت پراکنده انتقادهایی
از جانب خانواده ،شاگردان یا دوســتداران هنرمندان گوناگون
مطرح شــده که ترجیع بند مشــترکی دارند؛ خیابانی که برای
نامگذاری ان شــخص بخصوص در نظر گرفته شده ،مناسبتی
نداشته یا اینکه این نامگذاری به شکل درستی رخ نداده است.
در بحــث نامگذاری خیابان معموال ایــن انتظار وجود دارد که
خیابــان محل زندگی ان هنرمند یا خیابان دیگری که به نوعی
به حرفه و هنر او مربوط باشد ،در نظر گرفته شود یا دست کم
در انتخاب ان خیابان با خانواده او یا اطرافیانش مشورت صورت
بگیرد امــا در اغلب این نامگذاری ها می بینیم که چنین اتفاقی
رخ نداده و نه تنها مشــورتی انجام نشــده بلکه وقتی خانواده
یا اطرافیــان ان هنرمند در زمینه نامگذاری ان خیابان خاص،
اعتراض و انتقادی داشته اند ،کوچکترین ترتیب اثری داده نشده
اســت .به این نکته هم اگاهیم که گاه محدودیت هایی در این
زمینــه وجود دارد ،مثل اینکه خیابان محل زندگی یا محل کار
ان هنرمند به نام یکی از شــهیدان عزیز کشــورمان باشد که
طبیعتا باید خیابان دیگری را در نظر گرفت .با این همه انچه در
چند وقت اخیر شاهد بوده ایم ،نشان می دهد اتفاقا خیابان هایی
که از این نامگذاری ها کنار گذاشــته شــده اند ،هیچ یک به نام
هیچ شــهیدی نبوده اند .حدود یک ســال پیــش و همزمان با
زادروز داود رشــیدی در بیست و پنجم تیر ماه ،احترام برومند
همســر این هنرمند گله هایی را نسبت به نامگذاری خیابانی به
نام او در محله سعادت اباد مطرح کرد.
برومنــد گفته بود که از طرف ســازمان زیباســازی و بخش
فرهنگی شــهرداری کــه موضوع نامگــذاری خیابــان به نام
هنرمندان را پیگیری می کنند ،درباره نامگذاری خیابانی به نام
داود رشــیدی ســوال کرده اند و خانواده این هنرمند هم چند
خیابان را پیشــنهاد کرده اند و نهایتا قرار بوده با نظر خانواده،
خیابانی را نامگذاری کنند اما متاســفانه چنین نشده است .او
تاکید کرده بود که وقتی خیابانی را به نام کسی می کنند ،باید
ارتباط و شان نزولی داشته باشد؛ یا منزل ان فرد در ان خیابان
یا محلی هنری باشد ولی متاسفانه در انتخاب خیابانی که برای
نامگذاری داود رشیدی در نظر گرفته اند ،به این موضوع توجهی
نشده اســت .این هنرمند که پیگیر حل این مشکل بوده است،
اعالم کرده بود که چندین ماه تالش کرده مســاله را از طریق
گفتگو با محمد جواد حق شــناس ،رئیس کمیســیون فرهنگی
اجتماعی شــورای شــهر تهران پیگیری کند ولی این تالش ها
بی ثمر بوده است.
برومنــد البته تاکید داشــت که اطمینــان دارد در این زمینه
ســوءنظری نبوده و گفته بود به هر حال زحمت کشــیدند و با
وجود مخالفت هایی که بــرای این نامگذاری ها وجود دارد ،این
کار را بــه انجام رســاندند ولی نباید تنها به نامگذاری بســنده
کنیم بلکه الزم اســت تناسب و شان نزول این نامگذاری را هم
مورد توجه قرار بدهیم .به فاصله کمتر از یک ســال بعد افسانه
ماهیان ،کارگردان تئاتر و یکی از شــاگردان حمید سمندریان
که مجوز نشر اثار و تاسیس بنیاد این هنرمند را دارد ،اعتراض
مشــابهی را مطرح کرد .زمستان سال 99از سوی شورای شهر
تهران اطالعیه ای منتشر شد با این مضمون که قرار است معابر
دانشــگاه تهران به نام هنرمندانی همچون حمید ســمندریان،
جمیله شــیخی و ...شود .این خبر البته بازتاب چندانی نداشت
تا اینکه چند روز اخیر مشخص شد در سکوت خبری ،کوچه ای
در خیابان ایرانشهر به نام استاد حمید سمندریان شده است و
دوباره همان پرســش تکراری مطرح شد که چرا خیابان محل
زندگی یــا محل کار این هنرمند برای ایــن نامگذاری انتخاب
نشــده .این نامگــذاری البته نقطه ضعف دیگری هم داشــت،
کوچه نامبــرده که قبال به نــام مهاجر بوده اســت ،همچنان
چهــار تابلو به نام مهاجر داشــت و تنها یــک تابلو که چندان
هم قابل دیــد نبود ،به نام حمید ســمندریان بر دیوار کوچه،
باالی ســقف کاذب مغازه ای دو نبش ،نصب شــده بود .افساه
ماهیان هم ضمن اعتراض به این شــیوه نامگذاری ،تاکید کرد
که پیگیر این ماجرا خواهد شــد .بخصوص که پیش تر شورای
شــهر ،خود اعالم کرده بود یکی از معابر دانشگاه تهران به نام
سمندریان خواهد شــد که نامگذاری مناسبی بود چراکه معابر
دانشگاه تهران ،محل پیاده روی های همیشگی این هنرمند بود
و دوســتداران و شاگردان او در چند نسل گوناگون همواره او را
در حال پیاده روی از منزلش در خیابان ایتالیا تا دانشگاه تهران
و تــاالر مولوی دیده بودند و جالب تر اینکه اغلب دانشــجویان
نیز در این پیاده روی ها با اســتاد خود همراه می شــدند و بحث
و گفتگوی انان در باب تئاتر در همین طی مســیرها ادامه پیدا
می کرد .هنوز چند روزی از گله های افسانه ماهیان نگذشته بود
که ناگهان شورای شهر لیســت بلند باالیی را درباره نامگذاری
خیابان های دیگری به نام هنرمندانی مانند خســرو شکیبایی،
محمد نوری ،علی اکبر صادقی ،حســین گل گالب و ...منتشر
کرد .از انجا که جزییات بیشــتری درباره شــکل و شمایل این
نامگذاری هــا نمی دانیــم ،پیش داوری نمی کنیــم اما انچه در
گذشته رخ داده ،این شایبه را در ذهن هنرمندان و عموم مردم
جامعه ایجــاد می کند که گویی ایــن نامگذاری ها جنبه انجام
وظیفه ای پیدا کرده و برای رفع تکلیف است چراکه تجربه چند
نمونه اخیر ان هم در مورد هنرمندانی همچون داود رشیدی و
حمید سمندریان که جایگاه هنری شان بی نیاز از توضیح است،
نشان می دهد مســئوالن شــهری چندان در فکر کیفیت این
نامگذاری ها نیســتند و بیشتر به دنبال ان هستند تا این اتفاق
به هر شــکل و با هر کیفتی رخ بدهد تا به بیالن کاری شان این
را هم اضافه کنند که در زمان مدیریت شان چند خیابان به نام
چند هنرمند نامگذاری شــده اســت .این ذهنیت زمانی بیشتر
وقت می گیرد که می دانیم تا پایان کار شورای شهر فعلی زمان
زیادی باقی نمانده اســت .همچنانکه از یاد نبرده ایم در همین
یک ســال گذشته ساخت سردیس بسیاری از چهره های هنری
همچون عباس کیارســتمی ،علی نصیریان ،داود رشــیدی و ...
بازتابی ان چنان منفی داشــت که مســئوالن امر از خیر نصب
انها گذشــتند و بار دیگر این پرسش مطرح شد که در انتخاب
سازنده سردیس ها ،مالک و معیار چیست چراکه سردیس های
ساخته شده هیچ نشان و رنگ و روحی از ان چهره های هنری
نداشتند و ساخت انها عالوه بر بازتاب منفی خود ،موجب هدر
رفتن بخشــی از بودجه فرهنگی کشور شد که در دوران دشوار
اقتصادی فعلی ،ضایعه کمی نیست.
گفتگو با «مریم پیربند» کارگردان فیلم «فصل قاصدک»:
جنگیدن برای برابری حقوق زن و مرد همه جای دنیا در جریان است
کارگردان فیلم «فصل قاصدک» که در بخش بازار جشنواره کن حضور دارد ،از تفاوت های
فیلمسازی در ایران و امریکا گفت .پیربند می گوید :فیلمسازی برای زنان در هر کجای جهان
ســخت است چون زن بودن هیچ وقت با مرد بودن مساوی نیست و جنگیدن برای برابری
حقوق در همه جای دنیا در جریان اســت .البته کشورهای پیشرفته با نگاه حمایتی به این
موضوع می پردازند و سعی می کنند به اصطالح خودشان یک صدا به تو بدهند تا انچه در ذهن
داری را با این صدا مطرح کنی .انها هم سعی می کنند این صدا را برایت بلند کنند به ویژه اگر از
ارزش هاییمثلارزش هایخانوادگی،ارزش هایانسانی،احترامبهانسان،احترامبهمخلوقات
صحبت کنی .در سال های اخیر عالقه به فیلمسازی در خارج از کشور؛ همراه با تهیه کننده
خارجی و همکاری با کمپانی های اروپایی و امریکایی در بین فیلمسازان رشد زیادی داشته
است .پس از موفقیت های جهانی که سینمای ایران کسب کرده ،کمپانی های تولید فیلم در
دنیا نیز به فکر سرمایه گذاری روی کارگردان ها و فیلم های ایرانی افتاده اند و در این بین چند
کارگردان ازجمله اصغرفرهادیتوانستچندفیلم راباسرمایه گذارخارجیتولید کند .اینکه
اینفیلم هاتوانستهسرمایهاولیهخودرابازگرداندمبحثروشنینیست،اماقطعاسرمایه گذار،
تهیه کننده و یا کمپانی تولید فیلم خارجی مانند برخی از تهیه کننده های ایرانی که هنوز هم
دلیل روشنی برای حضورشان در سینما مشخص نشده ،پول باداورده و رانت دولتی ندارند که
بخواهند در سینما هدر دهند .به بهانه این موضوع و حضور یک فیلم با کارگردان زن ایرانی در
بخش بازار جشنواره فیلم کن به سراغ مریم پیربند ،کارگردان فیلم «فصل قاصدک» رفتیم تا
از او درباره تفاوت های فیلمسازی در ایران و امریکا بپرسیم .در ادامه این گفتگو را می خوانید.
فیلمسازی در کشوری جز ایران چه سختی ها و چه فوایدی دارد؟
من در کشور های دیگر هم بوده ام و کار کرده ام ،فیلم سازی در امریکا با کشور های دیگر بسیار متفاوت
است ،حتی اگر بخواهید یک فیلم مستقل بسازید یا در یک استودیو هالیوودی با عوامل هالیوودی کار کنید
تفاوت زیادی دارد .ما به عنوان فیلمساز رسالتمان این است که قصه ای را روایت کنیم که در ان ارزشی
وجود دارد و می خواهیم ان را به دست یک یا میلیون ها مخاطب برسانیم ،اصوال وقتی یک جایی مثل
امریکا فیلم می سازی گستره افرادی که قرار است فیلم را ببینند خیلی بیشتر خواهد بود .بنابراین یکی از
فوایدش این است که انتقال فرهنگی اتفاق می افتد و همین اتفاق سر صحنه هم رخ می دهد؛ بخصوص
وقتی ما یک قصه ایرانی را می سازیم ،برخالف پروژه های قبلی که در اینجا حتی توسط کمپانی های بزرگ
هالیوودی ساخته شده و ما می بینیم ان خانواده اصال ایرانی نیستند .ما می خواستیم خانواده ای که به
تازگی از ایران امده اند را با یکسری تعصبات خاص به تصویر بکشیم و حتی سر صحنه هم این بازخورد
را داشتیم که بسیاری از افرادی که با پروژه همکاری داشتند ،مدام از ما درباره فرهنگ های جامعه ایرانی
سوال می کردند و حتی شروع به تحقیق کردند ،چون خیلی از امریکایی ها ایران را فقط در حد یک اسم به
واسطهاخبارسیاسیمی شناسند،خیلی هاهمحتیاسمشرانشنیده اند.خیلیاتفاقجالبیبودکهعوامل
صحنه شروع به تحقیقات کرده بودند و داشتند در مورد ایران و متون ایران اطالعات کسب می کردند .در
مورد سختی های کار هم باید بگویم که وقتی می خواهید شروع کنید خیلی دست نیافتنی به نظر می رسد.
برای من یکسری اتفاقات باعث شد کار ها کمی اسان تر شود ،از جمله اینکه به عنوان داور به یک فستیوال
دعوت شدم و بعد از ان فعالیتم را در امریکا شروع کردم .البته وقتی وارد کار می شوی متوجه می شوی
سختی ها در واقع تفاوت هایی هستند که به ادم کمک می کنند .مثال کسی که بخواهد اینجا کار کند باید
یکسری اتحادیه ها و قوانین و اجازه ها و مسائل قانونی را رعایت کند که اسان هم نیستند و پروژه باید از
یکسری کیفیت ها برخوردار باشد تا این مجوز ها تایید شوند ،چاره ای هم نیست و افراد مجبورند این کار را
انجام دهند ،به این دلیل که مثال اگر بخواهند فیلم خوب دیده شود باید بازیگر ستاره داشته باشند ،یعنی
بازیگری که عضو اتحادیه بازیگران است و حضورش در فیلم باعث دیده شدن ان می شود و برای داشتن
این بازیگران باید مشمول یکسری قوانین ان اتحادیه باشند تا بتوانند از ان بازیگران انتخاب کنند .باید
کارشان در حد ان بازیگر ها باشد تا ان ها به پروژه بیایند .مثال اگر بودجه کار از یک حدی باالتر باشد باید
تمام قوانین و بیمه ها از جمله بیمه افراد ،بیمه لوکیشن ،کپی رایت های مختلف و ...بررسی شود .اگر افراد
دیگری از اتحادیه های دیگر دارند که مجبورند داشته باشند ،برای ان ها هم باید به همین شیوه پیش بروند،
اما در عین حال زمانی که این مسائل رد شد متوجه می شوند چقدر خوب است که این اتحادیه ها روی
پروژه نظارت می کنند و در عین حال چیز های دیگر را هم کنترل می کنند.
اغلبفیلمسازانوسینماگرانیکهخارجازایرانمشغولبهفعالیتهستتد،ناموفق اند،
خصوصا بازیگرانی که مهاجرت کردند عمال با شکست روبرو شدند ،دلیل این شکست
را به عنوان یک فیلمساز در چه چیزی می دانید؟
فیلمسازان یا بازیگرانی که در سن پایین مهاجرت کردند ،اصال ایرانی محسوب نمی شوند به این دلیل
که رفته اند و کامال جذب هالیوود شده اند که البته تعدادشان کم هم نیست ،خصوصا در امور فنی پشت
صحنه مثل تدوین و ...که بعضی از ان ها را در ایران می شناسیم و بعضی دیگر را خیر که البته خودشان هم
عالقه ای به این موضوع ندارند و اصال ذهنشان درگیر این مسائل نیست و ذهنشان فقط درگیر کار است،
چون اینجا رقابت بسیار باالست و بسیار باید مراقب همه چیز باشند .مثال رفتار و منش در مهمانی های
فیلم ها یا فستیوال ها ،نوع نگاه به طبیعت و حیوانات و در کل نوع نگاه به مسائل مختلف اینده را تعیین
می کند ،بنابراین خیلی از ان ها درگیر این هستند که کارشان را درست انجام دهند .اما عده ای که در
ســنین باال مهاجرت کردند ،در ظاهر مهاجرت کرده اند اما در عین حال مهاجرت نکرده اند و در واقع
خواستند ان سیستم را به اینجا منتقل کنند .بعضی ها می ایند و می خواهند ان مناسبات مافیایی و ان
چیز هایی که در ایران دارند را اینجا اجرا کنند ،اما جوابگو نیست .من این را با درد می گویم برای اینکه
خودم چند بار خنجر خوردم .قصد داشتم پروژه ای را شروع کنم اما به علت همین اخالق ها پروژه زمین
خورد .در ضمن تهیه کننده و سرمایه گذار کارم را یکبار از دست دادم به دلیل اینکه وقتی این اخالق ها
را دید ،ترسید .خودخواهی های مفرط باعث می شود که خیلی ها نتوانند اینجا کار کنند ،اما خیلی ها هم
متوجه شدند و رفتند از صفر شروع کردند .من می شنوم که خیلی ها حتی مشغول درس خواندن هستند
که البته در ایران بازیگر نبودند بلکه جزو عوامل پس تولید بودند یعنی کارهایی که مربوط به بعد از تدوین
است ،اما االن در دانشگاه های خیلی خوب مشغول به تحصیل هستند و ان شاءاهلل به زودی در اینده نزدیک
موفقیت هایشان را می بینیم .زیرا در اینجا وقتی به یک دانشگاه خوب در حوزه سینما وارد می شوید ،باعث
اتفاق های خوب در سینما می شود؛ تمام مناسبات را ان جا یاد می گیرید و کم کم به عناوین مختلف
دعوت به کار در پروژه ها می شوید.
از موضوع فیلم «فصل قاصدک» بگویید ،تا حدی می دانم که درباره مهاجرت است ،ایا
در فیلم به بُعد مثبت یا منفی مهاجرت اشاره ای شده است؟
موضوع فیلم من که در واقع چند فرهنگی اســت به مســئله مهاجرت می پردازد .ما در امریکا جامعه
مهاجرین خیلی بزرگی داریم و اینکه این فرهنگ ها چگونه با هم ترکیب می شوند و چگونه می توانند
یکدیگر را قبول کنند ،موضوع مهمی است .فیلم من قصه یک خانواده ایرانی سنتی است که به دلیل
سخت گیری هایی که انجام شده نوع برخورد فرزندان با هم و با جامعه بیرون قدری قابل بحث است .اینکه
مادر به تنهایی بعد از فوت پدر در سن جوانی دو فرزند دختر و پسر را با این سخت گیری ها که فکر می کرده
الزم است ،بزرگ کرده و حال ازدواج از پیش تعیین شده ای را برای دخترش قبول کرده و به امریکا امده
زیرا فکر می کند فرزندانش در امریکا اینده بهتری می توانند داشته باشند و حاال با ورودش به امریکا و فرار
دخترش از مراسم عروسی با شرایطی مواجه می شود که باید در کشور جدید که نه زبان می داند و نه از
مناسبات اگاهی دارد ،با این همه واقعیت هایی که در تمام زندگی روی ان ها سرپوش گذاشته روبرو شود.
در این فیلم یک نابازیگر داریم که نقش کسی را بازی می کند که در سن ۱۶-۱۵سالگی از ایران مهاجرت
کرده و همه عمرش را در امریکا بوده و او هم به عنوان یک ایرانی با مناسبات خانواده سنتی ایرانی چندان
اشنا نیست و سعی می کند اشنا شود و خودش را بشناسد و بداند ریشه اش از کجاست .درعین حال به
ان ها کمک می کند که خودشان را پیدا کنند .حضور یک دوست صمیمی که مصری و مهاجر است در
کنار این شخص یک اتفاق خوب است ،همچنین همسر این اقای مصری که او هم یک یونانی مهاجر است
باز هم یک بار فرهنگی دیگری را اورده و حضور یک سرخپوست امریکایی نقاش که در حال اسباب کشی
و رفتن از همسایگی ان هاست و با شخصیت دختر فیلم هم مسیر می شود ،اتفاقات جذابی را رقم زده
است .قصه فیلم در مجموع قصه اختالفات فرهنگی است و اینکه چطور می توانند در یک جامعه جدید
همه با هم به زیبایی ترکیب شوند.
تفاوت فعالیت یک زن فیلمســاز در داخل و خارج کشور چیست؟ با احتساب این
موضوع که ما کارگردان و بازیگرهای زن بزرگی در عرصه سینمای خودمان داشتیم.
فیلمساز زن بودن با فیلمساز مرد بودن بسیار فرق دارد و هیچ مساواتی در هیچ جای دنیا وجود ندارد .به
صورت ناخوداگاه اقایان بیشتر تمایل دارند که با هم کار کنند تا با یک کارگردان زن اما در یک کشوری
مثل امریکا این مســائل تا حد زیادی به سمت دیگری رفته ،به این شکل که نگاه ها حمایتی است .از
کارگردان زنی که اتفاقا تازه نفس است ،فرهنگ دیگری را اورده تا معرفی کند و قصه جدیدی را مطرح
می کند ،حمایت می کنند و همین تفاوت برای ان ها خیلی بهتر است زیرا روی ان مانور تبیلغاتی می دهند.
به یاد دارم که یکی از تهیه کننده های فیلم زمانی که می خواست اسپانسر بگیرد ،در اولین صفحه کتابچه ای
که برای معرفی فیلم تهیه کرده بود ،عکس من و تمام مشخصاتم درج شده بود و یکی از امتیازات این
پروژه برای سرمایه گذاران این بود که من کارگردانی زنی هستم از کشوری به نام ایران با این مشخصات
فرهنگی و این زمینه را داشته ام که فیلم هایم در کشورهای مختلف به نمایش درامده ،در جشنواره های
مختلف داور بوده ام و ...خیلی روی این موضوع مانور داده بود و به نظر من خیلی جالب بود که این تفاوت ها
را به عنوان یک برگ برنده در نظر می گیرند .فیلمسازی برای زنان در هر کجای جهان سخت است چون
زن بودن با مرد بودن هیچ وقت مساوی نیست و این جنگیدن برای برابری حقوق در همه جای دنیا در
جریان است و صرفا در حد یک حرف است .البته خوشبختانه در کشورهای پیشرفته با نگاه حمایتی به
این موضوع می پردازند و سعی می کنند به اصطالح خودشان یک صدا به تو بدهند تا انچه در ذهن داری
را با این صدا مطرح کنی .انها هم سعی می کنند این صدا را برایت بلند کنند به ویژه اگر از ارزش هایی مثل
ارزش های خانوادگی ،ارزش های انسانی ،احترام به انسان ،احترام به مخلوقات صحبت کنی زیرا در اینجا
پرداختن به ارزش ها برایشان خیلی اهمیت دارد.
و سخن اخر؟
فکر می کنم این نکته مهمی اســت .نوع فیلمنامه نوشــتن در اینجا خیلی متفاوت اســت .من در اینجا
فیلمنامه نویسی خواندم و به عنوان یکی از نویسندگان گروه فیلمنامه نویسی که برای یک پروژه بین امریکا
و عراق کار می کنند با یک استودیوی خیلی بزرگ هالیوودی همکاری می کنم .من این تجربه را داشتم و
وقتی فیلمنامه ام را نوشتم و برای یک جشنواره فرستادم از بازخوردهایی که گرفتم خیلی هیجان زده شدم و
برایم خیلی جالب بود زیرا تفاوت ها کلید موفقیت خیلی بزرگی است در جهان .فیلمنامه من جایزه بزرگ یک
جشنواره ای را کسب کرد که ان جایزه به معنای ساخته شدن این فیلمنامه بود .هر کسی که این فیلمنامه را
خوانده بود ،الیه های متفاوتی که در این فیلمنامه به هم دوخته بودم و دو ژانر مختلفی که با هم ترکیب کرده
بودم ،خیلی برایش جالب بود و اینکه چقدر زمینه های شخصیتی یک خانم در ایران خوب نوشته شده بود و
برایشان جذاب بود ،حتی سواالتشان طی خواندن فیلمنامه جواب داده شده بود و خیلی ان را دوست داشتند. صفحه 4