روزنامه هنرمند شماره 1462
روزنامه هنرمند شماره 1462
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 5تیرماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1462صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
گفتگوی «هنرمند» با «سجاد داغستانی» کارگردان
نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر»:
«حساممحمودی»بازیگر«سریالکلبه ایدرمه»
درگفتگوبا «هنرمند»
مشکالت بیش از پیش تئاتر
پس از کرونا!
تلــویزیـون
باید به روز شود!
«مطرب» پرفروش تر ین فیلم
تمام دوران سینمای ایران شد
بازیگران نمایش «باالخره این زندگی مال کیه»
در گفتگو با «هنرمند»
تئاتر سبد فرهنگی فقیری دارد!
عکس :نوید ذبیحی طاری
گفتگوبا «شهرزاد سرخی»
از پرمخاطب تر ین کمدین های اینستاگرام:
دوست دارم برای مهران
مدیری بازی کنم! صفحه 1
2
گفتگوی«هنرمند»با«سجادداغستانی»کارگرداننمایش«پسازبرخوردجسمسختبهسر»:
شنبـــــــه 5تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1462
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
نقد
انتقادرییسجامعهصنفیتهیه کنندگانسینمانسبتبه
پرداخت دستمزدهای بی ضابطه از سوی پلتفرم های مجازی
بازیگری که ۷.۵میلیارد
برای ۴ماه گرفت!
سیدضیاء هاشمی تهیه کننده و رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان
سینما ضمن اشاره به ریسک باالی تولید در شرایط فعلی سینمای
ایران ،از پرداخت دســتمزدهای بی ضابطه از ســوی پلتفرم های
مجازی انتقاد کرد .ســید ضیا هاشــمی رئیــس جامعه صنفی
تهیه کنندگان سینما درباره مشکالت تهیه کنندگی در شرایط
شیوع ویروس کرونا اظهار داشت :معضالت تهیه کنندگی به چند
دسته تقسیم می شود اولین و مهمترین ان بی پولی مطلقی است
که در جامعه ســینمایی دیده می شود ،البته برخی با امکانات و
پول هایی با منابع نامشخص فعالیت می کنند و هزینه های سنگین
انجام می دهند که هزینه تولید در سینما را با این پول ها باال بردند.
تعداد این افراد در سینما کم است اما در سینمای خانگی متاسفانه
این پدیده زیاد دیده می شود .وی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت
کمکی در شــرایط کرونا به اهالی ســینما نکرد تا با هر پروژه ای
قرارداد نبندند ،توضیح داد :در بخش تولید عمده دوستان تالش
کردند و به ان ها خسته نباشید می گوئیم اما در جایی که سرمایه
گذاری با چند فرد خاص دستمزدهای کالن ارائه می دهند ما را
دچار معضل می کند و اصوالً با این روند سینما نمی تواند روی پای
خود بایستد.
کار کردن بی حساب و کتاب ،سینما را از پا می اندازد
این تهیه کننده ســینما تاکید کرد :اینقدر بی حســاب و کتاب
کار کردن ،سینما را از پا می اندازد معتقدم سینمای بعد از کرونا
متفاوت است اما سینمای بعد از کرونای ایران متفاوت تر از جهان
خواهد بود زیرا تهیه فیلم به دلیل معضالتی که در باال ذکر شد
ناممکن می شود .خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ماه کار
از سرمایه گذار یک پلتفرم پول گرفته ،ایا این خانم حاضر است،
برای ســینما که ممکن است ۳ماه کار داشته باشد زیر رقم یک
میلیارد دستمزد بگیرد؟ جواب هرگز است .وی ادامه داد :در این
سینما که این مدت تعداد مخاطب در ان پایین بوده و در شرایط
کرونا مخاطب را از دســت داده این دست سرمایه گذاری برایش
ممکن نیست .تعدادی از دوستان متاسفانه اثار خود را بهترین اثار
می دانند و خود را محق به ساخت فیلم می دانند که کم نیستند از
این تعداد فیلم هایی که ساخته شده و در گیشه نمی تواند توفیقی
داشته باشد بنابراین بی پولی ســینماگران و عدم درامد الزم از
چرخه سالن ســینما ،عدم توجه درست به سینماگران از سوی
دولت معضالت اساسی امروز تهیه کنندگی است.
هاشمی گفت :در حال حاضر بودجه هایی است که دولت تنها به
چند فیلم اختصاص می دهد تا کارنامه ارزشــی برای خود ایجاد
کند و مخاطب هم ندارند .این نوع ســینما سینماداری حرفه ای
نیست .کوچک سازی و چابک سازی در بدنه سازمان سینمایی
صورت نگرفته اســت و مختصر حمایتی هم که دولت می تواند
بکند صرف جشنواره ها و حقوق نیروها در موسسات می شود .اصل
سینما دچار مشکل است جشنواره برگزار می کنند که نه توجیه
علمی ،فرهنگی و اقتصادی ندارد اما باز دست از برگزاری جشنواره
برنمی دارند.
پلتفرم ها ضابطه ای برای ارائه دستمزد ندارند
وی توضیح داد :در حال حاضر تولید در ســینما ریســک کامل
است ،سینما باز است اما مراجعه کننده ندارد و بر همین اساس،
صاحبان فیلم بازگشت سرمایه ندارند .چند گروه در این شرایط به
هر قیمتی سرمایه گذاری می کنند گروهی که برای امرار معاش
زندگی به هر جایی چنگ می زنند تا بودجه تولید را تامین کنند.
این گروه معموالً اثار خوبی تولید نمی کنند .گروه بعدی ادم های
سالمی هســتند و دوست دارند در این شرایط کرونا سفره ای باز
کنند تا شرایط برای ســینماگران کمی تغییر کند برخی هنوز
فیلمشان اکران هم نشده است .تهیه کننده فیلم سینمایی «امیر»
بیان کرد :گروه سوم پول زیادی دارند فرقی ندارد ،کار می سازند
و هزینه مالی اش هم در مقایســه با امالکی که به مفت خریدند
مبلغ چندانی نیســت باالخره سینما باعث شهرت است و نفس
افراد را ارضا می کند .همه برای نفســمان کار می کنیم و تقوا در
این کار کمتر دیده می شود اما در این سینما افراد با عزت نفس
هم داریم .وی توضیح داد :گروه چهارم که اسیب زیادی می زنند
و منافع خود را به هرچیزی ترجیح می دهند بیشتر در پلتفرم ها
دیده می شوند .پلتفرم ها هیچ ضابطه ای برای ارائه دستمزد ندارند
و ارقام پیشنهادی شان سینما را دچار اسیب جدی می کند .اوج
کار پلتفرم ها که در حال رویش و تولید هســتند شــاید ۲سال
باشــد به قدری فضای دیجیتال رو به گسترش است ،بعید است
تکنولوژی اینگونه باقی بماند اما بازهم دستمریزاد دارند ولی سینما
را دچار اسیب می کند .تهیه کننده فیلم «موافقت اصولی» بیان
کرد :اینقدر اصرار نکنید سوپراستارهای سینما به سینمای خانگی
بیایند ســینمای خانگی باید بازیگر معرفی کند برای کم کردن
هزینه و سود بیشتر باید بازیگر معرفی کنند نباید بازیگران سینما
را در شبکه نمایش خانگی استفاده کرد مخاطب وقتی هر هفته
استار سینما را در سریال ببیند دیگر برای دیدن این بازیگر پول به
گیشه سینما نمی دهد .هاشمی در پایان گفت :پلتفرم ها نمی دانند
و فکر می کنند سوپراستارها در سریال باعث فروش می شود .قصه
در کار سریال و سینما حرف اول را می زند بعد تولید درست عوامل
مهم در اقبال مخاطب است .دیدن هر هفته استار سینما در شبکه
نمایش خانگی که قصه خوبی ندارد دل زدگی ایجاد می کند که نه
به نفع بازیگر است و نه به نفع پلتفرم.
مشکالت بیش از پیش تئاتر پس از کرونا!
سپاسگزاریم که این نوع از تمرین و اجرا جواب داد.
چینش نمایش به گونه ای است که بازیگر و مخاطب هم ذات
پنداری دارند
مدیر مجموعۀ اژمان ،با اشــاره به این که این اثر نمایشــی را در
دوره هــای قبل به گونه ای دیگر و با 30بازیگر به روی صحنه برده
شــیوع بیماری کرونا واضح شد و تمام جامعه را فرا گرفت درحال
تمرین نمایشی به نام «قساوت» بوده است و از ان زمان تا به امروز،
مدت 2سال است که هیچ فعالیتی در زمینۀ اجرای عمومی تئاتر
نداشته اســت ،اظهار داشت :زمانی که تئاتر تعطیل شد با خودم
گفتم تا زمانی که بیماری کرونا از جامعه پاک نشــود و شــرایط
به حالت عادی باز نگردد ،من در حوزۀ تولید اثر جدید نمایشــی
فعالیتی نخواهم داشت ،اما اقعاً دور شدن ما از فضای اجرای تئاتر
برای من و دوستانم ان قدر سخت و سنگین بود که زمانی که به
من پیشنهاد شد تا نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر»
را برای اجرا بازتولید کنم ،ان را پذیرفتم؛ حال ان که من تصمیم
داشتم در نیمۀ دوم سال نیز نمایش جدیدی را به روی صحنه ببرم.
وی بــا تاکید بر این امر که در هنر و به ویژه تئاتر فضا به گونه ای
است که وقتی فرد از ان فاصله می گیرد و مدتی انجام فعالیت های
او در رشــتۀ هنری اش به تعویق می افتد ،چندین برابر از فضا دور
می شود و این تعبیر بدان معناست که اگر فرد فعال در حوزۀ هنر
یک سال از زمینه های فعالیت خود دور باشد ،می بایست پنج سال
دوندگی کند تا به همان شرایط صفر یک سال قبل خویش برسد،
تصریح کرد :در این مدت زمان ارتباط مخاطب با تولید کنندگان
اثار نمایشی کم شده است و شرایط اجرا برای فرد بسیار متفاوت
است ،یاداور شد :در این اجرا ما درگیر ده گروه متفاوت بودیم که در
هر روز اجرا عوض می شدند؛ چرا که در ان زمان ما با همین دیدگاه
جلو رفتیم که بازیگر ها زیاد باشند ،لباس خاصی نداشته باشند؛ دکور
خاصی نداشته باشیم و همین امور موجب شود تا زمانی که بازیگر در
مقابل تماشاچی می نشیند ،بازیگر حس هم ذات پنداری بیشتری با
تماشاچی داشته باشد و تماشاچی نیز راحت تر این موضوع را لمس
کند .داغستانی که نویسندگی و کارگردانی نمایش «پس از برخورد
جسم سخت به سر» را به عنوان هفتمین اثر هنری خویش به ثبت
رسانده است ،با اشاره به این امر که تماشاچی در حین اجرای این
نمایش می تواند خود را به جای هر یک از شخصیت های این متن
حس کند ،چرا کــه دیوانگی ان ها ،دیوانگی های عجیب و غریب
تیمارستانی نیست ،گفت :چون دو گروه اجرایی داشتیم ،بازیگران
ما روی یکدیگر تاثیر می گذاشتند و از این حیث به وجود امدن این
موضوع که دو بازیگر می توانستند شخصیتی واحد را بر روی یک
اپیزود با یکدیگر تمرین بکنند ،نکته بسیار مثبت و حائز اهمیتی
بود و خوشبختانه چون گروه هم دلی هستیم ،دوستان ما به یکدیگر
کمک می کنند و اگر در شب هایی که روی صحنه نیستند ،به کار
خاص دیگری مشغول نباشند ،به دیدن نمایش می ایند و به یکدیگر
کمک می کنند .وی با اذعان به این امر که تمام اجرا بر این منطق
استوار است که بازیگران یا شخصیت های این نمایش ،در اتاق یا در
محل نگهداری خویش در تیمارســتان هستند و شخصی به ان ها
رجوع می کند که این شخص می تواند یک دانشجوی روانپزشکی
باشد ،می تواند دکتر ان ها باشد و یا هر کس دیگری باشد که از ان ها
می خواهد که توضیح بدهند که چه اتفاقی برای ان ها افتاده است،
افزود :شخصیت های این اثر در طول مدت زمان نمایش دارند برای
مخاطب خویش توضیح می دهند که پس از برخورد جسم سخت به
سرشان چه اتفاقی برایشان افتاده است .داغستانی ،با اشاره به این
موضوع که در اپیزود دوم این اثر ،دیوار چهارم نمایش می شکند و بر
همین اساس ،بازیگر از تماشاچی خواسته ای دارد که در اجرا دیده
می شود که تماشاچیان نیز با شخصیت همراهی می کنند ،ادامه داد:
این نکته حائز اهمیت است ،اما نباید فراموش کرد که در طول مدت
زمان نمایش ،این دیوار وجود دارد و تماشاچی نیز نمایش را محصور
در چهار دیوار اتاق این بیماران در اسایشگاه می بیند.
دور شدن از فضای تئاتر
برای هنرمندان سخت و سنگین است
این کارگردان جوان و با ســابقۀ تئاتر با اشاره به این که زمانی که
خواهد بود ،کما این که همین االن که من در سالن استاد انتظامی
این اثر را به روی صحنه برده ام ،شرایط متفاوت و عجیبی را تجربه
کرده ام که این ها در شــرایط سالن ،ادم هایی که به دیدن نمایش
می ایند ،صحنه ،تشویق تماشاگران ،همین دیالوگ هایی که بین
من و شــما صورت می گیرد ،چیزهایی عادی است که ما دو سال
است از ان دور بوده ایم.
هنرمندان پس از کرونا باید از صفر شروع کنند
وی بــا اذعان به این امر که زمانی که شــرایط به حالت عادی باز
می گردد و همۀ این اتفاقات به گونه ای رخ می دهد که توولید کنندۀ
یک اثر نمایشــی تالش می کند تا ســطح خود را به پله ای باالتر
برساند ،تغییر و پیشــرفت اتفاق می افتد ،گفت :زمانی که فرد دو
سال از فضای هنری خویش دور بوده است و دوباره می خواهد به
این فضا بازگردد ،گویی چندین قدم به عقب حرکت کرده است،
حــال ان که چگونه به فضای قبل بازگــردی ،این که بدوی و یا
این که عادی به فضای قبلی خویش بازگردی ،موضوعی است که
برای همه یک مدل نیست و فضا در ان برای هر شخص به شکلی
متفاوت ساخته می شود.
داغستانی ،ضمن ابراز خرسندی از این امر که تمامی اساتیدی که
در دوران کرونــا ،اثــری را به روی صحنه نبرده اند ،تصمیم بر ان
دارند تا در ایندۀ نزدیک پس از اتمام بیماری کرونا یک اثر نمایشی
به روی صحنه ببرند و اظهار امیــدواری در این زمینه که ان روز
چندان دور نباشد ،افزود :در همین زمینه ،عزیزی می گفت که این
جماعت پیشکسوت می بایست در سال 1401عوض تمام روزها و
سال هایی را که نتوانستند کار کنند در بیاورند و همین امر شاید
موجب شود تا بسیاری از تئاتری ها نتوانند در سال 1401اثری را
به روی صحنه ببرند .وی با اشاره به این که چه از لحاظ نرم افزاری
و سخت افزاری و چه از لحاظ زیرساختی ،زمینه هایی برای تولید
اثر توســط جوانان و نودانش اموختگان تئاتر وجود نداشته است،
ادامه داد :تصور کنید یک دانش اموختۀ تئاتری که تازه تحصیالت
خود را به پایان رســانده اســت ،نتواند در مدت سه سال حرکت
مثبتی در زمینۀ تئاتر بکند و نتواند به کار در این حوزه بپردازد ،بعد
با این فاصله بخواهد که یک باره به این میدان پا بگذارد و شــروع
به تولید اثر بکند و به همین خاطر باید گفت که شرایط هم برای
کسانی که تولید اثر می کنند و نمایش به روی صحنه می برند و هم
برای کسانی که می خواهند به تماشای یک اثر نمایشی ببیند ،بسیار
سخت خواهد بود.
امین کردبچه چنگی -عکس :مینا قانع
رفتار و گفتار کســانی که به جنون مبتال هســتند ،در
عین مشــابهت ها با افراد عادی ،تفاوت های چشم گیری
در کنش ها و واکنش ها دارند .برخورد اجســام سخت به
نقاط مختلف سر می تواند یکی از مهم ترین موارد ابتال به
جنون ادواری یا دائمی در افراد باشد و همین امر ،دستمایۀ
نگارش متنی قرار گرفته اســت کــه دارای نگاهی نو به
مسئلۀ جنون است .نمایش «پس از برخورد جسم سخت
به ســر» ،که پیش تر از این با نگاهی تازه جنون یا زوال
عقل ،به روی صحنه رفته بود ،این بار با شکل و شمایلی
تازه ،با نویســندگی و کارگردانی «سجاد داغستانی» در
سالن اســتاد عزت اهلل انتظامی خانۀ هنرمندان ایران در
تهران به روی صحنه رفته است .ان چه پیشکش حضور
می شود ،کفتگوی خبرنگار هنرمند با «سجاد داغستانی»
کارگردان این اثر اســت و امیــد ان داریم مورد قبول و
رضایت مخاطبان فهیم روزنامۀ هنرمند واقع شود.
«پس از برخورد جسم سخت به سر» نیازمند تحقیق
در نگارش بود
سجاد داغستانی ،نویســنده ،طراح و کارگردان نمایش «پس از
برخورد جسم سخت به سر» ،در گفتگو با خبرنگار تئاتر روزنامۀ
هنرمند ،با اشــاره به این که متن این اثر در نوروز 1396نگاشته
شده است ،گفت :نخســتین اپیزود در نگارش این متن ،اپیزود
مصدق بود که ماحصل دو یا سه ماه تحقیق و بررسی بوده است و
این اپیزود به دلیل ارتباطی که با کودتای 28مرداد داشته است،
نیازمند تحقیق بود.
وی در ادامه ،با اشاره به این امر که این اثر نمایشی در 3اپیزود شکل
گرفته است ،افزود :نخستین بخش این نمایش پیرامون یک اتفاق
اجتماعی ،یعنی تجاوز یک ناپدری به دختر خودش ،شکل گرفته
است ،دومین اپیزود ،بخش طنز اثر است که فصلی عاشقانه است
و پیرامون عالقۀ یک پسر دهۀ شصتی به دختر به نام رویا است و
ایپزود سوم ،پیرامون مصدق و کودتای 28مرداد است و باید گفت
که هر سه اپیزود این نمایش کام ً
ال فانتزی و از زبان سه فرد دیوانه
روایت می شوند و مدل داستان ان ها ،با روایت هایی که تا کنون از
این دست قصه ها شنیده ایم ،تفاوت های بسییاری دارد.
وی که تحصیالت خود را در رشــتۀ عکاســی در دانشگاه به پایان
رسانده اســت و در حال حاضر مشغول به تحصیل در رشتۀ فیلم
سازی است ،با اشــاره به این که تفاوت این روایت ها با ان چه که
مخاطب تا به امروز از ان ها شنیده است ،ادامه داد :به عنوان مثال
برای این داستان ،می توان گفت که اپیزود مصدق ،یعنی ان روایت
سیاســی در قالب مســابقۀ تیم فوتبال تاج با تیم رئال مادرید در
امجدیه اتفاق می افتد که از یک سو مصدق سر مربی تیم فوتبال تاج
است و از سوی دیگر روزولت سرمربی تیم فوتبال رئال مادرید است.
برای سه شخصیت شش بازیگر در دو گروه متفاوت نظر
گرفته شده است
داغستانی که از سال 1390چندین نمایش صحنه ای را نویسندگی
و کارگردانی کرده است و ان ها را برای ارئۀ مخاطب به روی صحنه
برده است ،با اشاره به این که در اجرای اخیر این نمایش ،برای سه
شخصیت شش بازیگر در نظر گرفته شده است و در روزهای زوج و
فرد این بازیگران به تفکیک روی صحنه می روند ،اظهار داشت :ما تا
به امروز دو دور این کار را اجرا کرده بودیم تا االن که تفاوت هایی
چشــم گیر در شیوه روایی ،دکور ،لباس و بازیگران داشتند و هیچ
تصمیمی برای اجرای مجدد این اثر نداشتیم ،اما زمانی که شرایط
اجرایی در تماشاخانۀ انتظامی به وجود امد ،در گروه دور هم جمع
شدیم و پیرامون این موضوع بحث کردیم که دلیل اجرای مجدد این
اثر چه چیزی می تواند باشد و ما چرا باید این کار را انجام بدهیم.
داغســتانی که کارگردانی دو فیلم کوتاه را در کارنامۀ هنری خود
به ثبت رســانده است ،با تاکید بر این مفهوم که گروه اجرایی این
نمایش در بحث ها و تبادل نظرهای مستمر خویش به این نتیجه
رســیده است که اگر قرار اســت این کار را مجددا ً به روی صحنه
ببرد ،باید با اجراهای پیشین تفاوت های بارزی داشته باشد ،تصریح
کرد :ما به دلیل زمان کمی که تا شــروع اجرا داشتیم ،می بایست
اثر نمایشــی را بازتولید می کردیم و فرصتی برای تولید یک اثر نو
نداشتیم و از طرفی دیگر ،با توجه به شرایط موجود و شیوع بیماری
کرونا ،بسیار نگران تماشاچی بودیم .وی که انتشار دو مجموعۀ شعر
را نیــز در کارنامۀ هنری خود دارد ،با اذعان به این امر که همواره
این سوال برای گروه تولید نمایش «پس از برخورد جسم سخت به
سر» مطرح بوده است که ایا پس از گذشت این مدت ،تماشاچی
اعتماد می کند که به سالن های تئاتر بیاید و به دیدن یک نمایش
بنشــیند یا نه ،تاکید کرد :هم زمان با این اثر ،دوستان ما در اثار
دیگری نیز مشغول به فعالیت هستند و همۀ این عوامل و از جملۀ
مهم ترین ان ها این که ســطح بازیگران در این اثر نمایشــی باال
باشد تا مخاطب نیز از اثر استقبال کند ،موجب شد تا از دو گروه
از بازیگران برای این اثر نمایشی استفاده کنیم و خداوند متعال را
ثبت افتخارات علی دایی در گنجینه تمبر ایران
وزیــر ارتباطــات و فناوری اطالعات از انتشــار
تمبــری بــرای گرامیداشــت افتخــارات علی
دایــی ،بازیکــن تیم ملــی فوتبال ایــران خبر
داد« .محمدجــواد اذری جهرمــی» در پســت
اینستاگرامی خود نوشــت :افتخارات علی دایی
در گنجینــه تمبر ایران هم ثبت خواهد شــد.
وزیر ارتباطات افزود :به افتخار او باید ایستاد .به
زودی باحضور خــودش این تمبر را مهر و امضا
خواهیم کرد .وی گفت :جدا از افتخارات فوتبالی
علی دایی ،پیام دیشــب او به کریستین رونالدو
معرکه بود.
علــی دایی دقایقــی پس از این که کریســتین
رونالدو ،ســتاره پرتغالی فوتبال جهان به رکورد
۱۰۹گل ملی او رســید ،پیام تبریکی برای این
بازیکن منتشر کرد .علی دایی در پیامی که برای
تبریک به رونالدو منتشــر کرده ،اینطور نوشته
است« :تبریک به کریستیانو رونالدو که حاال یک
گل با شکستن رکورد بهترین گلزن فوتبال ملی
جهــان فاصله دارد .این باعث افتخار من اســت
که این موفقیت قابل توجه به رونالدو اختصاص
دارد قهرمان بزرگ فوتبال و یک انسان دوســت
دغدغه مند که الهام بخش افراد زیادی در سراسر
دنیا شــده و روی زندگی شــان تاثیر گذاشــته
است». صفحه 2
بازیگراننمایش«باالخرهاینزندگیمالکیه»درگفتگوبا«هنرمند»
تئاتر سبد فرهنگی فقیری دارد!
عباسعلی اسکتی-عکس :فاطمه غنمی جابر
و سختی ها را راحت و لذت بخش می کند و موضوع مهم دیگر رعایت جدی
پروتکل ها از سمت تمام بچه ها است که باعث می شود ریسک این موضوع
به حداقل برسد ،مهم تر از همه عشق و عالقه به تئاتر که باعث می شود همه
ما کنار هم جمع شویم و همین همه مشکالت را شیرین و قابل تحمل می
کند ،هر چه سخت تر بشود انجامش بدهید بیشتر کیف دارد ،در نهایت حتی
تخیل حضور تماشاچی به شما یک نیروی عجیب می دهد.
نقش شما با وجود کوتاهی قسمتی از بار طنز داستان را به
دوش می کشــد ،لزوم وجود کمدی در هر اثر را چقدر می
دانید؟
کیمیا خلج :اتمســفر کار و فضاى نمایشــنامه طورى است که باید براى
تماشاچى وضعیت سخت و زندگى تکرارى کن هریسون را ترسیم کند در
این بین کاراکتر «کِى ســدلر» که من ان را بازى مى کنم به خاطر ویژگى
هاى شخصیتى اش مثل :خنگى ،بی تجربگى ،سن کم و ...فضاى خشک
بیمارستان را تا حدى تلطیف مى کند ،فکر مى کنم اصوال در تراژیک ترین
اثار وجود کاراکترهاى اینچنینى به پیشبرد اتمسفر و جذاب شدن فضا کمک
کند.
این روزها تئاتری ها چقدر هوای همدیگر را دارند؟
سعید حشمتی :خدا را شکر تا به امروز دوستان تئاتری من و کسانی که از
قبل با انها کار کرده ام به من و گروهم تا جایی که برای انها امکان داشته
کمک کرده اند ،چه در مورد اجرا و چه در مورد تبلیغات و از اساتیدم فقط و
فقط خانم نسیم ادبی با تمام وجودشان به ما کمک کرده اند و در هر لحظه
کنار ما بوده اند ،جا دارد که از رسول کاهانی و سعید حسنلو هم تشکر ویژه
کنم که در زمانی که به شدت به کمک نیاز داشتم تمام قد بدون هیچ چشم
داشتی کنار من بودند.
ارمین همتی :فکر می کنم اگر تئاتر در کشــور ما هنوز زنده است بخش
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
اخبار
نقد
بنا بر تحلیل های اخرین شماره مجله فوکوس:
فیلم «مطرب» پرفروش ترین فیلم
تمام دوران سینمای ایران شد
این نمایش چه حرفی برای گفتن دارد؟
پریا یعقوبی :از نگاه من نمایش باالخره این زندگی مال کیه؟ به تقابل و تضاد
میان فردیت و انتخاب شخصی با نظام و قدرت حاکم بر جامعه می پردازد
که در این نمایشنامه بیمارستان همان جامعه است و دکتر امرسون نظام
حاکم بر جامعه.
محمد جواد اصفی :در واقع این نمایشــنامه عالوه بر این که سختی های
فردی که در تصادف قطع نخاع شده و تصمیم دارد که به زندگی اش خاتمه
بدهد را نشان می دهد یک موضوع خیلی مهم را بیان می کند ،اینکه همه
ما در زندگی شخصی بارها در موقعیتی قرار می گیریم که تمایل به تصمیم
گیری در مورد یک موضوع شخصی داریم ولی جامعه و افرادی که در زندگی
ما هستند مثل سنگی بزرگ مقابل تصمیم و اقدام ما قرار می گیرند و انجام
ان تصمیم را برای ما خیلی سخت می کنند به طوری که مجبور به عقب
نشینی می شویم و یا اگر هم موفق به انجام ان شویم ما را مجبور به پرداخت
هزینه ها و سختی های طاقت فرسا می کنند که در این مواقع این سوال برای
همه ما شکل می گیرد که واقعا این زندگی مال کیه؟
اجرا در شرایط کرونا ترسناک نیست؟
علی سیبی :نه نیست! اتفاقا دوست دارم ان را انجام بدهم.
محمد جواد اصفی :چرا قطعا نگرانی هایی وجود دارد ولی اول از همه گروه
درجه یک و حرفه ای که االن دیگر تبدیل به یک خانواده شده این نگرانی ها
شنبـــــــه 5تیرماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1462
فرهنگ و هنر
بعد از تماشای تئاتر «باالخره این زندگی مال کیه؟» که این شبها
در سالن شهرزاد به کارگردانی سعید حشمتی روی صحنه می رود
گفتگویی مفصل داشته ایم با بازیگران و کارگردان این نمایش که با
هم می خوانیم.
نقش چه ویژگی هایی داشت که ان را قبول کردید؟
الهام ســاالرى :در درجه اول بنده خودم نرس هستم و سالها کار کرده ام و
جدى بودن یک پرستار را در کار به وضوح درک می کنم و اما نقش؛ انقدر
این شخصیت تمرکزش روى کارش بود و سعى می کرد همه چیز در مورد
درمان بیمارش به بهترین و صحیح ترین شکل انجام شود که من را شیفته
شخصیتجدىسرپرستارکرد.
نیما هاشمی سرشت :حقیقت اینکه کِنت هریسون از نظر من در بسیاری از
جهات نمونه واقعی خود ما است ،اگر مسئله بیماری و اتفاقی که برای او افتاده
و باعث شده زندگی معمولی او مختل شود را کنار بگذاریم ،در جامعه ما خیلی
از ادمها هستند که چیزی که دارند انجام می دهند فقط جبر زمانه است و
مجبور شــده اند با ان کنار بیایند و زندگی را ادامه دهند ،اما زندگی واقعی
که انتظار داشته اند چیز دیگری بوده و به قولی چاره دیگری ندارند! عالوه بر
ان مسئله درک حس درونی این کارکتر و دنیای زیر و رو شده او هم برای
من بسیار جذاب بود اینکه چطور فردی تمام خالقیت و روح زندگی اش به
چشم بهم زدنی نابود می شود و یک دفعه وارد دنیای جدیدی می شود که
از دنیای قبلی فرسنگها فاصله دارد و در اخر شهامت و قدرت هریسون برای
تسلیم نشدن و عزم راسخش برای رسیدن به هدف هم برای من جذاب بود،
اینکه هر انسانی برای خودش تصمیم بگیرد و جامعه و اطرافیان به تصمیم او
فارغ از درست یا غلط بودنش احترام بگذارند
3
افعال حسی مثل خندیدن و گریستن کنار
متضاد است ،خصلت تئاتر تراپی ِ
هم این است که بازیگر تئاتر را شیفته می کند و می تواند تمام حواسش را
کنار روی یک طبقه بچیند و درکشان کند.
ارمین همتی :اگر در یک عبارت بخواهم به این پرسش پاسخ بدهم می گویم
«تداوم حس» انجا فقط تویی و تو ،هیچکس کات نمی دهد و تو می مانی با
زندگی ات زیر نور افکن و هر لحظه بداهه است و هر لحظه پیش بینی نشده،
بازیگر تئاتر شاه صحنه است و این در سینما نیست ،پس لباس صحنه به تن
می کنید و خاک می خورید چون ارزشش را دارد.
بزرگی از زندگی اش را مدیون همین تئاتری ها است ،مجال رشد انجا است
که این دایره گسترده تر شود ،در هر دوره ای که مردم هوای این خانواده را
داشته اند تئاتر نفسی تازه کرده است ،زمانی می توانیم انتظار داشته باشیم
مردم برای دیدن ما روی صحنه پول خرج کنند که اول خودمان دلمان برای
همبیاید.
سختی ها و شیرینی های تئاتر چیست؟
فاطمه توانا :سختی در تئاتر برای من وجود ندارد هر چه که هست شیرینی
است و همین باعث می شود که نه تنها من بلکه تمام دوستداران تئاتر به
کارشان ادامه دهند و مبارزه کنند ،این روزها اوضاع تئاتر مثل تمام روزهایی
ی گذرد و برای همین مبارزه کردن تنها کلمه ای
که یادم می اید خوب نم
است که می توانم در توصیف ان به کار ببرم ،من اعتقاد دارم که بخشی از این
مشکالت با همت خود اعضای تئاتری حل شدنی است و حمایت نشدن از هر
جهت تنها سختی است که خانواده تئاتری را درگیر کرده است.
علی ســیبی :من مدت زمان کوتاهی است که دارم تئاتر کار می کنم که
متاسفانه همراه شد با کرونا که دوبار اجرای ما را به تعویق انداخت و تمرینات
را تعطیل کرد ،مابقی چیزهایی که از سختی های تئاتر می گویند به نظر من
جزئی از شیرینی ان است ،چیزی است که از روز اول همه ما می دانستیم
وجود دارد و ان را انتخاب کرده ایم.
فضا چقدر برای رشد جوانها در دنیای نمایش و تصویر مهیا
است؟
پریا یعقوبی :پشــتکار و تالش بی وقفه برای ورود ،موفقیت و ماندگاری در
هر حرفه و شغل شرط اساسی است ،تئاتر و دنیای تصویر هم نه تنها از این
قاعده مستثنا نیست بلکه به دلیل باال بودن تعداد متقاضی و نیازمند بودن
به اگاهی و شناخت در بسیاری از علوم و رشته ها من جمله :روانشناسی،
جامعه شناسی ،مردم شناسی فلسفه ،تاریخ و ...بیش از دیگر حرفه ها نیازمند
به پشتکار و تالش است ،عالوه بر موارد فوق برای رشد در این فضا مطالعه،
دیدن فیلم و تمرینات پی در پی هم همیشــه توصیه شده است ،حال اگر
عالقه مندان به این رشته ،علی الخصوص جوانان با این نگرش و اقدامات قدم
به این عرصه بگذارند قطعا شرایط رشد برایشان فراهم می باشد در غیر این
صورت ماندگاری و رشد در این فضا امری غیر ممکن و محال است.
فاطمه توانا :در دنیای نمایش فضا و رقابت درست تری نسبت به دنیای تصویر
وجود دارد ،رقابت همیشه خوب است و بر پیشرفت هر حرفه کارساز است اما
احساس می کنم گاهی این دو فضا بیش از حد درگیر مسائل دیگری می
شود که انها را مسموم می کند و باعث کم رنگ شدن مقوله تالش و رقابت
در این حرفه و باعث دلسرد شدن جوانها میشود.
اینهمه هنرجو و فارغ التحصیل رشته نمایش در همه شاخه
ها اینده ای دارند؟
اناهید ادبی :به لحاظ شخصیتی اگر فردی دارای طبع اجتماعی و تمایل به
حضور در جمع داشــته باشد ،خالق و سخن ور باشد و قدرت تصویرسازی
ذهنی برای ایفای نقش های متفاوت را داشــته باشد ،همچنین روز به روز
بر اپدیت کردن دانش ســینمایی خود و اشنایی با سبک بزرگان این هنر
متمرکز باشــد بله به نظر من حتما اینده ای درخشانی خواهند داشت ،از
نگاهی دیگر هم با توجه به شرایط و جایگاه فرهنگ و هنر در جامعه کنونی
می توانیم بگوییم اینده نامعلوم و غیر قابل پیش بینی در انتظار هنرجوها
وفارغ التحصیالن ما است.
عاطفه غضنفری نمی توانم قاطعانه بگویم کسانی که فارغ التحصیل رشته
هنر هســتند می توانند به اتفاقات بزرگتری در زندگی هنری برسند ،من
اینگونه فکر نمی کنم ،قطعا عشقی که پشت تالش و پشتکار انها وجود دارد
بیشتر زبانزد است تا اینکه شخص فارغ التحصیل چه رشته ای است ،ان ادم
می تواند روانشناسی خوانده باشد اما بهترین بازیگر باشد.
و فکر می کنید تئاتر چقدر در سبد فرهنگی مردم قرار دارد؟
عاطفهغضنفری:شایدتادوسالپیشمیتوانستمبگویمانقدراتفاقاتخوبی
داشت در تئاتر می افتاد که ما مخاطبین عام بسیاری داشتیم ،ادمهایی برای
اولین بار می امدند کار می دیدند اما فکر می کنم هنوز این سبد فرهنگی ما
سبد فقیری دارد و ان شور و شعفی که ادم ها باید برای دیدن تئاتر داشته
باشند را ندارند یا شاید ان را بلد نیستند.
نیما هاشمی سرشت :متاسفانه فکر می کنم حداقل در حال حاضر هیچ
جایی ندارد! اگر اشتباه نکرده باشم چند وقت پیش نظرسنجی انجام شد در
این مورد و زیر هشت درصد از مردم کال با تئاتر اشنایی داشتند ،به نظر من
این مسئله بسیار نگران کننده و خطرناک است ،جامعه ای که تئاتر در ان
فراموش شود خود به خود فرهنگش هم محکوم به نابودی است و این مشکل
بزرگی است که با راه حلهای مقطعی حل شدنی نیست.
تئاتر چه چیزی دارد که بازیگرانش اینچنین شــیفته ان
هستند؟
اناهید ادبی :تئاتر فراگیر و همه گیر است ،به شما امکان می دهد همزمان هم
حضور داشته باشید و هم فرار کنید ،این یک نمونه از کنار هم بودن دو کلمه
گویا در یکی از اجراها دکور فرو می ریزد و به خوبی اجرا را
ادامه می دهید ،از ان اتفاق صحبت کنید.
کیمیــا خلج :در ابتداى نمایش پرده اى وجود دارد که من به همراه بازیگر
دیگرى باید ان را بکشیم ،ان شب پرده گیر کرد و میله متصل تا نیمه افتاد،
واقعا استرس گرفته بودم و ترسیده بودم اما تمام تالشم را کردم که این اتفاق
را در بازى ام جا بدهم و دنبال راهکار باشم که کمى بعد با شال دور گردنم
پرده را جمع کردیم! البته بازیگران دیگر کار هم در این زمینه همکارى کردند
و هر کدام به محض ورود به صحنه به پرده رى اکشــنى نشــان دادند که
مخاطب فکر کرد بخشى از بازى شان است و اینطور شد که تا پایان اجرا غالبا
کسى متوجه افتادن دکور نشد و به اصطالح جمعش کردیم!
چقدرازتئاترشاملدانشواگاهیوچقدرخالقیتهایفردی
می شود؟
نیما ثبوتی :من تقریبا سهم مساوی برای انها قائل هستم و به نظر من مثل
ترازویی است که باید در تعادل باشد.
ایمان عمادی :به نظر من در هر زمینه هنری غریزه ما اولین و مهمترین عامل
خلق اثر و تولید کار هنری است و اما باز هم از نظر من غریزه و خالقیت های
ذاتی و فردی تا یک جایی به کمک هنرمند می اید و از یک جایی به بعد ما
برای زیباتر شدن کارمان و برای اثرگذاری بیشتر کارمان نیازمند تکنیک ،دانش
و مهارت هستیم بنابراین در حال حاضر این دو کامال مکمل همدیگر هستند.
با شروع دوباره فعالیت های تئاتری چقدر امیدوار هستید
تئاتر مثل سابق ان رونق نسبی را بگیرد؟
نیلوفر پارسا :به نظر من مردم بیشتر از گذشته تشنه تئاتر هستند ،فارغ از
گرانی هایی که امروزه در کشور وجود دارد مردم دوست دارند برای سرگرمی
و دلخوشیهای کوچک لحظه ای وقت بگذارند و اینکه تئاتر یک ابزار و یک
دســتاورد فرهنگی برای انتقال احساس و پیامهایی به مخاطب است ،یک
بنا بر اخرین شماره مجله فوکوس فیلم کمدی «مطرب» با فروش
۳۸۵میلیارد ریالــی ( ۹.۵میلیون دالر امریکا) در صدر جدول قرار
گرفت و به پرفروش ترین فیلم داخلی تمام دوران ها در ایران تبدیل
شد .اخرین شماره مجله فوکوس که به رویه های بازار جهانی فیلم
می پردازد ،ترجمه و در اختیار عموم مردم قرار گرفت .طبق گزارش این
مجله که توسط معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ترجمه
شده حضور در سینماهای ایران در سال ۲۰۱۹با کاهش ۷.۶درصدی
به ۲۶میلیون تماشاگر رسید ،در حالی که فروش ناخالص گیشه با
افزایــش ۲۱درصدی به ۳تریلیون ریال ( ۷۱.۴میلیون دالر امریکا
)دست یافت .همچنین در گزارش این مجله ،فیلم کمدی مطرب با
فروش ۳۸۵میلیارد ریالی ( ۹.۵میلیون دالر امریکا) در صدر جدول
قرار گرفت و به پرفروش ترین فیلم داخلی تمــام دوران ها در ایران
تبدیل شد .در سال ۲۰۱۹تعداد تولیدات داخلی ایران از ۱۱۶فیلم
به ۱۳۰فیلم در سال رسید که ۵۸فیلم در همان سال اکران شدند.
در ســال ۲۰۲۰با شروع همه گیری کرونا در ایران ،کل فعالیت های
سینمایی در ماه مارس متوقف شدند.
مراحل پیش تولید فیلم
«روزمرگینگی» کلید خورد
به گزارش هنرمند؛ مراحل پیش تولید فیلم «روزمرگینگی» اولین فیلم
کوتاه عباسعلی اسکتی به تهیه کنندگی مهدی احمدی کلید خواهد
خورد و چند بازیگر سرشناس در ان به ایفای نقش خواهند پرداخت.
این فیلم که به موضوع تنهایی جامعه بشری در دوران کنونی و نگاهی
به اقلیت های ان می پردازد اواخر تیر ماه مقابل دوربین خواهد رفت،
روزمرگینگی داستان عاشقانه و غم انگیز مردی تنها در شهری بزرگ
است که به مرور و با جهان بینی عجیبی که به ان دست پیدا خواهد
کرد به پوچی و یکنواختی می رسد .درباره عوامل و دیگر بازیگران این
فیلم که نویسندگی ان نیز بر عهده خود کارگردان می باشد هنوز نامی
به میان نیامده اما به گفته کیمیا خلج روابط عمومی این فیلم اکثرا ً
هنرمندانی هستند که در اثار قبلی شان کارنامه خوبی از خود به جای
گذاشته اند .عباسعلی اسکتی ،نویسنده و خبرنگار حوزه هنری است و
این اولین تجربه او در دنیای تصویر می باشد.
«قصیده گاو سفید» در میان لیست
برتر ارای مردمی برلین
مخاطبانهفتادویکمینجشنوارهفیلمبرلینفیلم هایمنتخبخودرا
از میان ۱۵فیلم بخش مسابقه اصلی انتخاب کردند و فیلم «قصیده گاو
سفید» ساخته بهتاش صناعی ها و مریم مقدم در رتبه سوم برترین اثار
جشنواره از نگاه منتقدین قرار گرفت .سه فیلم برگزیده مخاطبان برلین
بر اســاس نزدیک ۸۵۰۰رای از تماشاچیان انتخاب شده اند« .اقای
باخمن و کالس او» ساخته «ماریا اسپت» و «من مرد تو هستم» از
«ماریا شرادر» هر دو از المان به ترتیب در رتبه های اول و دوم برترین
اثار بخش رقابتی برلین از نگاه مخاطبان قرار گرفتند.
در خالصه داســتان فیلم «قصده گاو ســفید» به تهیه کنندگی
غالمرضا موسیوی امده است :مینا زنی سی و پنج ساله که شوهرش
به علت قتل عمد قصاص شــده ،اکنون زندگی سخت و بی رمقی
را می گذراند .این شرایط زمانی پیچیده تر می شود که مردی نزد
پلیس امده با ارائه شواهد ،اعترافاتی می کند که زندگی مینا را در
مسیری جدید قرار می دهد.
هشدار به عالقه مندان بازیگری در تلویزیون
کار فرهنگی محسوب می شود و مردم این روزها خیلی عالقه به بخشهای
فرهنگی مثل «ســینما ،تئاتر» پیدا کرده اند و ســعی در رواج ان دارند و
خودشان را گاهی صاحب نظر و جزئی از این فرهنگ سازی و ترویج ان می
دانند و این به نظر من از تاثیرات مثبت فضای مجازی هم محسوب می شود
که خیلی اتفاق خوبی است.
الهام ساالرى :قطعا با کمرنگ شدن این ویروس منحوس و واکسینه شدن
ملت ،تئاتر هم مانند خیلى از حرفه هاى دیگر همان رونق نسبى را می گیرد
و دوستان هنرمند به امید خدا هر روز با کلى مخاطب روى صحنه می روند.
نظرات مخاطبین و تماشاگران تا امروز نسبت به کار چگونه
بوده است؟
نیلوفر پارسا :تا به اینجا و در این وضعیت کرونایی که در دنیا وجود دارد ما
هرشب تقریبا با ظرفیت پر اجرا رفته ایم ،مخاطب این شبهای ما خیلی خوش
انرژی بوده و خیلی به ما کمک کرده است ،بازیگرانمان همه خیلی با انگیزه
هستند و همه تالششان را می کنند و مردم به طرز غافلگیر کننده ای بعد
از مونولوگ طوالنی که من اجرا می کنم یک صدا و یک پارچه دست می
زنند و تشویق می کنند ،بابت این همدلی درخشانی که با من بازیگر اتفاق
می افتد خدا را شاکرم که می توانم روی صحنه باشم و این هم نفسی را با
مخاطبتجربهکنم.
سعید حشمتی :خدا را شکر بخت با ما یار بود و تا به امروز رضایت اکثریت
تماشاگرها را داشتیم و همواره تماشاگر با رضایت از سالن خارج شده و در این
دوران کرونا از ما حمایت کرده اند ،سلیقه ها متفاوت است و ممکن است کار
براى عده اى هم جذاب نبوده باشد اما عمده بازخوردها واقعا مثبت بوده است.
یکپیغامبرایمخاطبهایتئاتروروزنامههنرمند؟
نیما ثبوتی :امیدوارم همینطور از تئاتر حمایت کنند و به ما امید و انگیزه
بیشتریبدهند.
اخاذی از دختران و پسران به اسم
بازی در سریال تلویزیون!
مدتی است برخی سودجویان با عنوان ساخت سریال تلویزیونی و ایجاد
معروفیت برای عالقه مندان بازیگری فضای مسموم در هنر ایجاد کرده
و قصد کالهبرداری و اخاذی از عالقه مندان و جوانان برای مطامع خود
دارند که گزارشاتی متاسفانه در این مورد واصل شده است .در همین
زمینه بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما
تو گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در واکنش به پروژه هایی
در گف
که با نام سریال های تلویزیونی از عالقه مندان بازیگری تقاضای وجه
می کنند و وعده شهرت و محبوبیت به ان ها می دهند ،گفت :در چند
ماه گذشته تماس های مکرری از سوی دوستان فعال در حوزه سینما و
تلویزیونداشتممبنیبراینکهپروژه هاییبهنامشبکه هایتلویزیونیاز
عالقه مندان به بازیگری (عموماً هنرجوها) تست های صوری می گیرند
و با وعده حضور در پروژه از ان ها پول مطالبه می کنند و یا از پرداخت
دســتمزد سر باز می زنند و با قول شــهرت و پخش از تلویزیون به
هر شــکلی کالهبرداری می کنند .من الزم می دانم که به جوانان و
عالقه مندان به این حوزه چند نکته را یاد اور شوم :هر سریال تلویزیونی
در صدا و سیما و در شبکه های تولیدکننده ،شناسنامه و تهیه کننده
معتبر دارد و تمــام مراحل (پیش تولید ،تولید ،پس از تولید و زمان
پخش) در سایت شبکه از طریق روابط عمومی شبکه ها ،روابط عمومی
سازمان و سایت ها و نشریات معتبر اطالع رسانی می شود .عالقه مندان
به حضور در پروژه ها با یک جســتجوی ساده می توانند از صحت و
سقم ادعای افراد مطلع شوند .البته توجه داشته باشید برخی از این
پروژه های قالبی در اقدامی زیرکانه و با خبرسازی جعلی خود را متعلق
به یک شبکه معرفی می کنند .در این صورت شبکه ها در مواجهه با این
اخبارجعلیقطعاًتکذیبیهمنتشرمی کنند. صفحه 3
گفتگوبا یکی از پرمخاطب ترین کمدین های اینستاگرام:
شهرزاد سرخی :دوست دارم برای مهران مدیری بازی کنم!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شــماره • 1462شنبه 5تیرماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
شهرزاد سرخی ،متولد سی بهمن هزار و سیصد و هشتاد و دو ،اهواز،
دانشجوی رشته نقاشی و یکی از پرمخاطب ترین هنرمندان ژانر
کمدی اینستاگرام است ،با شهرزاد سرخی که دستی هم در نقاشی
و گریم دارد گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
کیمیا خلج
13:03
20:18
20:39
04:03
05:48
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
چرا ایده طنز را برای کارهایتان انتخاب کرده اید؟
چون همیشه دوست داشتم مردم را خوشحال کنم و حتی شده برای یک
صدم ثانیه خنده را روی لبهایشان بیاورم.
انتظار این حجم از برخود و استقبال مخاطب را داشتید؟
واقعا نه چون پیج من شــخصی بود و به صورت کامال تفریحی برای خودم
دابســمش درست می کردم و واقعا اینکارو دوست داشتم ،بعد از یک مدت
ویدیویی درست کردم که خیلی بازخورد داشت ،برای درست کردن ویدئوهای
بهترکامنت هاییبرایمنگذاشتندکهباانهاانگیزهبیشتریپیداکردم،مردم
واقعا حمایت کردند و جا دارد از همین جا از تک تک انها تشکر کنم.
امروز به بازیگری فکر نمی کنید و پیشنهادی نداشته اید؟
به بازیگری خیلی فکر می کنم ولی تا حاال هیچ پیشنهادی به من نشده است.
اگر این اتفاق بیفتد دوست دارید در کنار کدام هنرپیشه ها و
برای کدام کارگردان بازی کنید؟
همیشــه دوســت داشــته ام درکنار اقای نوید محمدزاده بازی کنم و از
کارگردان ها دوست دارم برای سه نفر بازی کنم ،اقای هومن سیدی ،اقای
مهران مدیری و اقای اصغر فرهادی و این یکی از ارزوهای من است.
برای بیشتر دیدن شدن کارهایتان چه ویژه گی هایی را در
نظرمی گیرید؟
کیفیت کارها برای من خیلی مهم است و تمام تالش خودم را چه در کار
گریــم و چه در کار طنز می کنم ،همچنین ادیت کارهای خودم را به نحو
احسنت انجام می دهم که بازدید کننده از کار من لذت ببرد چون من واقعا
تمام کارها را خودم به تنهایی انجام می دهم و دوســت دارم بازخورد خوبی
هم داشته باشد.
جالبترین اتفاقی که در فضای مجازی در مواجه با مردم تا
امروز داشته اید چه بوده است؟
بهترین اتفاقی که برای من افتاد این بود که هم بازیگرها ،هم خواننده ها و
همچنین مردم خیلی از کارهای من استقبال و من را حمایت کردند.
و در دنیای واقعی؟
کسانی که من را دست کم می گرفتند ،به من بی محلی می کردند و می گفتند
«تو هیچی نمی شوی!» االن سکوت کرده اند و به کارهای من نگاه می کنند.
شهرت را دوست دارید؟
ی کند پس من محبوبیت را جایگزین
به نظر من شــهرت ادم را مغرور م
شهرت می کنم و ان را دوست دارم ،چون وقتی بیرون می روم می بینم افرادی
که من را می شناســند با شــوق زیاد به سمت من می ایند و با من عکس
می گیرند ،واقعا خیلی حس خوبی است و این باعث می شود من احساس کنم
که یک خانواده خیلی بزرگ دارم که همیشه حامی من هستند.
چقدربهنظرمخاطبانتانتوجهمی کنیدوبیشتریندایرکتی
که دارید شامل چه می شود؟
نظــر مخاطبانم خیلی برای من مهم اســت و من تــک تک کامنت ها و
دایرکت هایم را هر شب می خوانم ،اکثر گریم ها و ویدیوهای طنزی که درست
می کنم را خود مردم در دایرکت از من درخواست کرده اند ،می گویند این
را برای ما درست کنید یا این گریم را برای ما انجام بدهید چون شما بهتر
می توانید ان را انجام بدهید و من همیشه به نظر انها احترام گذاشته ام.
حرف پایانی برای مخاطبان هنرمند و خودتان؟
ممنون از شــما و مخاطبین روزنامه هنرمند که من را انتخاب کرده اید و
ممنون از فالوورهای عزیزم که تا اینجا من را حمایت کرده اند.
میرصالححسینی،بازیگرپیشکسوتسینماوتلویزیوندرگذشت
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
میرصالح حسینی ،بازیگر سریال های «مختارنامه» و «هزاردستان» پس از تحمل یک دوره بیماری در ۷۳سالگی درگذشت.
او در فیلم های سینمایی «مرسدس»« ،مادر»« ،شیر سنگی» و «گل های داوودی» نیز بازی کرده بود.
شــورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران برای درگذشت میرصالح حسینی ،بازیگر پیشکسوت سینما پیام تسلیتی منتشر کرده
که در متن ان امده است:
«بازگشــت همه به سوی اوســت؛ در نهایت اندوه بازیگر باسابقه کشورمان میرصالح حسینی پس از دوران طوالنی بیماری از میان ما
رفت.
شــورای مرکزی انجمن بازیگران ســینمای ایران درگذشت این هنرمند پیشکسوت سینما را به خانواده محترم ایشان و همکاران عزیز
تسلیت عرض می کند».
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
گفتگوی «هنرمند» با حسام محمودی بازیگر «سریال کلبه ای در مه»
رضا پورزارعی -عکس :نوید ذبیحی طاری
تلویزیون باید به روز شود!
حسام محمودی متولد اول فروردین هزار و سیصد و شصت و پنج ،بازیگر سینما،
تلویزیون و تئاتر که در کارنامه هنری او می توان به فیلم های «خسته نباشید»،
«شب بیرون»« ،حق سکوت»« ،امروز»« ،مرگ ماهی»« ،سد معبر»« ،سایه فیل»،
«اســتیگمات»« ،اگزما»« ،سپید به رنگ مروارید»« ،رمانتیسم عماد و طوبا» و
همچنین مجموعه های تلویزیونی «زعفرانی»« ،سایه بان»« ،لحظه گرگ و میش»،
«دل دار»« ،سرگذشت»« ،باخانمان»« ،شکوه یک زندگی»« ،گاهی به پشت سر
نگاه کن» اشاره کرد ،با حسام محمودی که این شبها سریال «کلبه ای در مه» را
روی انتن دارد گفتگو داشته ایم که با هم می خوانیم.
از سریال «انها» شروع کنیم ،ژانر وحشت در تصویر ایران جواب می دهد؟
به نظر من سریال «انها» جزو محدود کارهایی است که در ژانر وحشت در ایران انجام می
شود و اتفاقا جواب هم می دهد ،من خودم این ترس را داشتم که این کار هم مثل خیلی از
کارهایی که در ژانر وحشت ساخته شده بشود که اغلب انها شما را به جای اینکه بترسانند
می خندانند.
فکر می کنید دلیل این اتفاق چه باشد؟
فکر می کنم یکی از دالیل ان این باشد که سراغ المان هایی می روند که در زندگی های
ما خیلی نقشی ندارد و سعی می کنند با ان ویژگی ها ما را بترسانند و ما نمی ترسیم،
ولی «انها» دارد راجع به یک چیزهایی حرف می زند که در زندگی ایرانی وجود دارد و
ما از پدربزرگها و مادربزرگ ها راجع به انها شنیده ایم ،مثال راجع به اجنه شنیده ایم،
راجع به دعانویس شنیده ایم ،سریال انها دارد روی این مفاهیم کار می کند که قابل لمس
اســت ،میالد جرموز که کارگردان ما بود در وهله اول نویسنده خیلی خوبی است ،البته
متن مال میالد نیست اما از جهت متنی هم روی این ژانر احاطه خوبی دارد و خروجی
خروجی خیلی خوبی شد.
چه شد بازی در «انها» را پذیرفتید؟
در این ژانر خیلی مهم نیست کاراکتر شما چه باشد ،یعنی شما تعریفی که از یک کاراکتر
کار کالسیک دارید و با توجه به ان نقش را انتخاب می کنید اینجا وجود ندارد ،اینجا ان
چیزی که مهم است این است که تماشاگر باید بترسد ،این مهمترین چیز است و وقتی این
اتفاق بیفتد یعنی شما کارتان را خیلی خوب و درست انجام داده اید ،برای من ویژگی اصلی
این بود که یک ژانر جدید را تجربه می کنم ،البته حضور اقای پرستویی و اینکه کار در دفتر
اقای کیایی ساخته می شود هم مواردی بود که من را ترغیب کرد تا نقش را بپذیرم.
و چه شد که از اینهمه فعالیت هنری بازیگری را انتخاب کرده اید؟
من در نقاشی خیلی بی استعداد هستم ،همینطور در خطاطی و در کارهای دستی اساسا
ادم ویژه ای نیستم ،نه تنها ویژه نیستم که بد هم هستم ،اینکه به سمت بازیگری امده ام
به این دلیل بود که فکر می کردم اینجا می توانم یک چیزهایی را تجربه کنم که در زندگی
واقعی احتماال نمی توانم تجربه کنم ،البته شاید اگر مادرم در نوجوانی من را در کالس های
بازیگری ثبت نام نمی کرد این مسیر را هیچگاه دنبال نمی کردم.
چه ویژگی هایی در نقش باعث می شود ان را بازی کنید؟
یک ویژگی را از اول کار در بازیگری حفظ کرده ام و ان این بوده که هیچوقت ژانر یا مدیوم
خاصی برای من اهمیت نداشته است ،همیشه نقش برای من مهم بوده و با توجه به نقشی
که به من پیشهاد می شده من انتخاب می کردم که در سینما یا تلویزیون یا تئاتر کار کنم،
برای من مهم این است که کاراکتری که بازی می کنم پیش برنده و کاراکتر مهمی در قصه
باشــد ،نتوانید ان را از روایت حذف کنید و روایت مستقل خودش را داشته باشد ،با کاری
که پیش از این انجام داده ام متفاوت باشد و البته ماجرای مالی هم قطعا مورد مهمی است.
یک نقش عجیب و نامتعارف که دوست دارید بازی کنید؟
دوست دارم نقش یک «زامبی» را بازی کنم!
سریال «کلبه ای در مه» چه پیامی برای مخاطب دارد؟
کلبــه ای در مه راجع بــه یک دوره تاریخی حرف می زند که ما همه ان را خوانده ایم و
چیزهایــی درباره ان می دانیم ،از این جهت کار ویژه ای اســت که در این دوره که اغلب
سازندگان تصمیم می گیرند از این کارهای اپارتمانی و کافی شاپی بسازند یک تهیه کننده
مثل سعید پروینی این جرات را دارد که برود سراغ لوکیشن های بکر و سراغ ساختن دکور
و طراحی لباس که این به هر حال خیلی ویژگی جذابی برای یک بازیگر است ،اینکه شما
قرار است در یک دکور مربوط به سال پنجاه و شش بایستید و لباسهای ان دوره را بپوشید
برای من دلیل خیلی مهمی بود که بازی در «کلبه ای در مه» را بپذیرم.
استقبال از این مجموعه چطور بوده است؟
به هر حال االن با وجود پلتفرم های متفاوت یک مقدار بازار تماشاگر تلویزیون کم شده است
و این چیزی است که همه ما ان را می دانیم ،به نظر من با توجه به اینکه ما داریم یک کار
تاریخی می کنیم و لوکیشن ما تکراری نیست پس این کار برای مردم جذاب است ،خصوصا
ان دوره تاریخی را مردم به لحاظ نوستالژیک دوست دارند و همراه می شوند ،فیدبک ها تا
االن خوب بوده است.
پس با فرایند ریزش مخاطب تلویزیون موافق هستید ،تلویزیون باید چکار
کند تا دوباره به دوره ای که با پخش یک سریال خیابانها خلوت می شد
برسد؟
شاید بخشی به این برگردد که تلویزیون باید در یک سری چیزها به روز شود ،بخشی می
تواند این باشد که ادمهایی که از تلویزیون رفته اند و کار نمی کنند به ان برگردند ،بخشی
هم می تواند این باشد که الگوهای موفقی را که در همان سالهایی داشته ایم که شما می
گویید سریال می ساختند و خیابانها خلوت می شد برگردانند یا مثل همان ادمها را تولید
کنند ،یکی از کارهای عجیبی که تلویزیون می کند این است که روی ادمها برای خودش
سرمایه گذاری نمی کند ،یعنی اینگونه نگاه نمی کند که از ادمی که من اورده ام به او اجرا
و نقش داده ام می توانم پنج سال دیگر پول در بیاورم ،این خیلی چیز عجیبی است که چرا
به این فکر نمی کنند!
دوست دارید کنار کدام بازیگرها و برای کدام کارگردانها بازی کنید؟
من خیلی دوست دارم کنار حامد بهداد بازی کنم و این برای من ویژه است ،دوست دارم
کنار خانم معتمداریا بازی کنم و دوست دارم دوباره برای اقای نیک نژاد بازی کنم ،همینطور
برای اقای امیررضا کوهستانی و مانی حقیقی خیلی دوست دارم بازی کنم.
به ماندگاری فکر می کنید؟
بله به ماندگاری خیلی زیاد فکر می کنم.
در بین هم نسلهای شما بازیگری را داریم که ماندگار شود؟
به نظر من حتما هوتن شکیبا ماندگار است و ارمین رحیمیان هم حتما ماندگار می شود.
نقشــی در میان فیلمهای ایرانی بوده که دوست داشته باشید شما ان را
بازی کنید؟
بله نقش خسرو شکیبایی در سریال روزی روزگاری ،نقش حسین پناهی در اژانس دوستی،
نقش داریوش ارجمند در اعتراض و باز هم نقش خسرو شکیبایی در چه کسی امیر را کشت؟
مافیا چقدر در دنیای تصویر وجود دارد؟
مافیا همه جا وجود دارد ،در همه شغل ها و هر جا که پول وجود داشته باشد این ماجرا
وجود دارد ،این بخش را هم نمی توانیم مجزا کنیم و اینجا هم وجود دارد.
چیزی که از خودتان انتظار داشتید امروز باشید هستید؟
قطعا انتظار من بیشــتر بوده است ،به هر حال ما انسانها گلدان نیستیم که در یک شرایط
ازمایشگاهی قرار بگیریم ،ما همواره چیزهایی را انتخاب می کنیم اما در مسیر اتفاقاتی می افتد
که شما باید راه را عوض کنید و این یک چیز خیلی عادی است ،مساله مهم برای من این است
که بعد از سالها همچنان در این حرفه هستم ،کار می کنم و هر روز ان برای من جذاب است.
ارمانشهر شما در دنیای هنر چیست؟
دوست دارم زندگی کنم و خیلی ارمانی ندارم. صفحه 4