روزنامه هنرمند شماره 1460
روزنامه هنرمند شماره 1460
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 29خردادماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1460صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان:
انتقال فعالیت های خانه
هنرمندان به فضای مجازی
سید ضیاء هاشمی:
دولت بعدی مشکل بیمه
سینماگران را حل کند
وزیرفرهنگوارشاداسالمیتاکیدکرد:
حضورشعف برانگیزمردمدرانتخابات
نامه ۲صنف سینمایی
به رئیس جمهور درباره
واکسیناسیون هنرمندان
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سومین کتاب افشاگرانه خالق
«ا تش و خشم» علیه ترامپ
به بازار می اید
محمود صادقی:
پروژه تحریم انتخابات
شکست خورده است
بهتر ین فیلم های ترسناک دهه
2010میالدی که باید تماشا کنید
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
رونماییاز پوستر جشنوارهفیلم کن
نمایش اثر دیده نشده ای
از «اندی وارهول» در تهران
پاکسازیتهران از تبلیغات
انتخاباتی پس از پایان رای گیری
#رای_می دهم
ترند تو ییتر فارسی شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
خواسته علی رهبری از رئیس جمهور اینده
در موسیقی هم انقالب کنید!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
حمایت های کرونایی سینما
اعالم شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
2
رجبی معمارمدیرعاملخانههنرمندان:
شنبــه 29خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1460
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
نقد
انتقال فعالیت های خانه هنرمندان به فضای مجازی
مقهور کرونا نشویم
مدیرعامــل خانه هنرمندان به ضــرورت بهره برداری از فرصت های محدود شــرایط کرونا برای
فعالیــت و حفظ جریان حیات فرهنگ و هنر اشــاره کرد و توضیحاتــی درباره فعالیت های این
مرکز در فضای مجازی ارائه کرد .مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در حاشیه
نامه ۲صنف سینمایی به
رئیس جمهور درباره واکسیناسیون
هنرمندان
کانون کارگردانان و انجمن تهیه کننده-کارگردانان در نامه ای
مشــترک به رییس جمهور خواســتار واکسیناسیون عوامل
پروژه های ســینما ،نمایش خانگی و تلویزیون ،بدون تبعیض
شدند .کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن تهیه کننده-
کارگردانان سینما در نامه ای مشترک از رئیس جمهور خواستار
واکسیناسیون تمامی عوامل پروژه های سینما ،نمایش خانگی
و تلویزیون بدون هرگونه تبعیض شــدند .در متن نامه کانون
کارگردانان ســینمای ایران و انجمن تهیه کننده -کارگردانان
سینما به رئیس جمهور امده است:
«بنام خدا
جناب اقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسالمی ایران
با تقدیم سالم و احترام
به اســتحضار می رساند تاکنون ۲نامه از طرف خانه سینما و
اتحادیه صنف تهیه کنندگان ســینمای ایــران ،در خصوص
ضرورت و فوریت انجام واکسیناسیون اهالی سینما ،حضور وزیر
محترم بهداشت و رییس ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده
که متاســفانه تاکنون برای هیچکدام پاسخ درخور و مناسب
دریافت نشده است.
لزوم تولید برنامه های سرگرم کننده سینمایی و تلویزیونی و
نمایش خانگی برای اســتفاده مردم که در این ایام پاندمی و
ضرورت پرکردن اوقات فراغت انان ،به مثابه اقدامی ضروری،
بارها و بارها فصل الکالم مدیریت کالن سیاســی -فرهنگی
بوده اســت .مع االسف با وجود مذاکرات و مکاتبات متعدد با
وزارت محترم بهداشــت در مورد لزوم واکسیناسیون عوامل
دست اندرکار این امر مهم به عنوان یک گروه پرخطر تاکنون
هیچ گونه نتیجه ای حاصل نشده است.
جنابعالی نیک مستحضرید که ابتالی هنرمندان فعال سینما
که مقابل دوربین و در شرایط سخت کرونایی (بنا به ضرورت
شــغلی ،ناچار به عدم اســتفاده از ماسک و فاصله اجتماعی)
مشــغول به انجام رســاندن پروژه های سینمایی و همچنین
ِ
ســریال های صداوســیما و نمایش خانگی هستند ،احتمال
ابتالی انها به بیماری کرونا را صدچندان کرده و چندین چهره
محبوب و معتبر سینما و هنرهای نمایشی اعم از کارگردان و
بازیگران پیشکســوت و فرهیخته و حتی جوانان برومند طی
یک سال گذشته بر اثر ابتال به کرونا دار فانی را وداع گفتند و
جامعه هنری و افکار عمومی نیز از این خسارت ها دچار بهت
و نگرانی شــد .ان هم در شرایطی که رسماً بهار امسال اعالم
شده دســت اندرکاران ضبط مناظره های انتخاباتی تلویزیونی
در سازمان صدا و سیما واکسیناسیون شده اند -که البته اقدام
ضروری و به جایی هم بوده است -اما به نظر می رسد شکلی از
تبعیض اشکار هم در این تصمیم به نظر می رسد و مسئولیت
تلفات انســانی و تبعات اجتماعی این امر نیز به عهده تصمیم
گیرندگان اســت .لذا در جهت تســهیل امر پر کردن اوقات
فراغت و خانه نشینی مردم در شرایط اضطرار ،توجه جدی به
واکسیناسیون زودهنگام هنرمندان دست اندرکار تولید برنامه،
مطالبه این روزهای تشکل های صنفی سینما و در ماه ه های
پایانی دولت جنابعالی است.
مزید اســتحضار به عرض می رســاند بیش از این ،تعدادی از
صنوف مختلف سینما که برای تعطیل نشدن این هنر صنعت و
تامین محتوای تصویری در تالشند که طبیعتاً عدم فعالیت شان
بیکاری و به دنبالش مشــکالت اقتصادی مضاعفی را به این
عزیزان و خانواده هایشــان تحمیل خواهد کرد و با عنایت به
ریســک باال و شرایط دشــوار این حرفه که اقتضای ذاتی ان
تعامل و همکاری نزدیک و نفس به نفس هنرمندان با یکدیگر
است ،ناچار مانعی جهت رعایت پروتکل های بهداشتی است.
اینــک و در این مجــال؛ اعضای دو صنــف «انجمن صنفی
کارفرمایی کارگردانان سینمای ایران» و «مجمع کارگردان-
تهیه کنندگان سینما» بدین وسیله از ان مقام عالی تقاضا دارند
که در چارچوب برنامه ملی استقرار و گسترش واکسیناسیون
کرونا ،دستور فرمایید که وزارت محترم بهداشت ،افراد حاضر
در پروژه های سینمایی ،سریال های تلویزیونی صدا و سیما و
نمایش خانگی در حال ســاخت و همچنین بیماران خاص و
زمینه ای عضو خانه سینما را با هماهنگی تشکل های صنفی
مربوطه مانند اقدام شایســته واکسیناسیون پاکبانان عزیز و
نامه رسان های امانت دار پســت را خارج از نوبت های مرسوم
(اولویت سنی) ،در فهرست واکسینه شوندگان دارای اولویت
و ضروری منظور دارند .بی تردید هنرمندانی که مشمول این
طرح می شوند (خود و خانواده شــان) تا همیشه قدردان این
دستور کارساز جنابعالی خواهند بود».
افتتاحیه ۶نمایشــگاه جدید در خانه هنرمنــدان ایران و فعالیت دوباره مجموعه های فرهنگی و
هنری با بهبود نســبی اوضاع کرونا گفت :کرونا صرف نظر از اســیب های اقتصادی ،لطمه بزرگی
به لحاظ روحی به مردم زده اســت .ابتالی حدود ۱۰۰میلیون نفر در جهان به کرونا و بیش از
دو میلیون فوتی به خاطر این ویروس امار تلخ و عجیبی است .در کنار این همه گیری ،احساس
یاس و افسردگی در کشورهای مختلف نیز اثار سویی برجا گذاشته است .کرونا به همه حوزه ها
از فرهنگی و هنری تا سیاسی و اقتصادی اسیب زده است.
وی تصریح کرد :وظیفه متولیان فرهنگ و هنر این است که به نوعی این لطمات را جبران کنند.
به هر حال ما با کرونا همچنان درگیر خواهیم بود و بســیاری از کشورها که موفقیت هایی را در
کشــف و تولید واکسن داشــته اند ،برای ادامه جریان دگردیسی ویروس و سایر اتفاقات محتمل
ناشــی از جهش یافتگی ان هشــدار داده اند .بنابراین نباید به هیچ وجه مقهور شرایط شد .باید
تالش کرد و در این شرایط سخت از همه فرصت ها برای حفظ حیات فرهنگ و هنر و رشته های
مختلف بهره برد.
رجبی معمار بیان کرد :به دنبال وضعیت کرونا بســیاری از فعالیت های خانه هنرمندان ایران به
فضای مجازی منتقل شــد و این خانه در گفتگوهای زنده و برخط خود در رشته های تجسمی،
شعر و ادبیات ،تئاتر و سینما ،پژوهش و مباحث نظری فلسفه هنر ،موسیقی و ...مباحث تخصصی
را با حضور هنرمندان و کارشناسان پیش می برد.
وی افزود :این گفتگوهای زنده که در حال حاضر به روزی یک ارتباط برخط و زنده گســترش
یافته است ،دایره مخاطبان را نیز وسعت بخشیده و ویدئوهای این الیوها نیز در صفحه اینستاگرام
خانه برای عموم قابل تماشا است.
مدیرعامل خانه هنرمندان با اشــاره به افتتاح ۶نمایشگاه جدید هنری در خانه هنرمندان ایران،
به توضیح درباره این نمایشــگاه ها پرداخت و گفت :نمایشــگاه «مــرزی برای دیدن» در گالری
میرمیران با نمایش اثاری از خانم ســارا کاوه از هنرمندان خوب به موضوع پاســپارتو و قاب ها
می پردازد .در نمایشگاه «بالقلم» اثاری با اب مرکب و قلم مشکی کار شده است و اقای حسین
تیکدری نژاد از هنرمندان خوب اســتان کرمان با بیش از ۸۰اثر در این نمایشگاه حضور دارند.
نمایشــگاه «نگاهی دیگر» نیز با نمایش اثاری از هنرمندان اوتیسم و خانم ندا شیرازی و اقایان
علیرضا عالمه زاده و وحید ســپهراد در گالری «تابســتان» دایر اســت .بخشــی از این اثار در
نمایشگاه محوطه بیرونی نیز به نمایش درامده است و خانه هنرمندان ایران همواره تالش کرده
است به گروه های خاص توجه داشته باشد.
اقای ابراهیم برفرازی هم که چند ســالی بود نمایشــگاهی نگذاشــته بودنــد ،به دعوت خانه
هنرمندان ایران اثارشان را در نمایشگاه «مرثیه ای برای یک رویا» نمایش داده اند .خانم فاطیما
حســینی هم که جوایز ملی و بین المللی متعددی دریافت کرده اند ،عکس هایی از زنان افغان را
در نمایشگاه «زیبایی در جنگ» که در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است،
به نمایش گذاشته اند.
این نمایشــگاه ها تا ۳۱خرداد دایر هســتند و احتمال تمدیدشــان نیز وجود دارد .عالقمندان
می توانند تا ۳۱خرداد همه روزه به جز شــنبه ها از ســاعت ۱۵تا ۲۱از شش نمایشگاه «مرزی
برای دیدن»« ،زیبایی در جنگ»« ،رویداد هنری فاصله»« ،نگاهی دیگر» و «مرثیه ای برای یک
رویا» و «بالقلم» بازدید کنند.
سید ضیاء هاشمی:
دولت بعدی مشکل بیمه سینماگران را حل کند
ســید ضیاء هاشــمی تهیه کننده با سابقه ســینمای ایران
درباره خواســته های ســینماگران از رئیس جمهور بعدی
کشور گفت :خواسته ملت ایران جدای از ایجاد رفاه عمومی
برای مردم ،کوتاه شدن دســت تمام سارقین و فاسدین از
منابع ملی و رسوایی انان است.
وی با نقد به پروانه ساخت ســینمایی از نظر صرف هزینه
و زمــان بیــان کرد :مــا باید تمــام «اختیــارات» و البته
«مسئولیت» ساخته شــدن فیلم را به سینماگران بدهیم.
حاکمیت در تمــام دنیا برای صدور پروانه نمایش ،فیلم را
می بینند و فیلم نیز یا مجوز نمایش دریافت می کند یا خیر؛
در تمام دنیا روال اینگونه اســت .با این روش کیفیت کارها
خوب و سازنده خواهد شد و هم دردسرهای پروانه ساخت
از میان برداشته می شــود .اینکه یک گروه بنشینند ماه ها
وقت صرف کنند که ببینند پروانه صادر می شــود یا خیر،
تنها منجر به این می شــود که زمان و فصل فیلمبرداری و
حتی سرمایه گذار را از دست بدهند .مسائل زیادی به وجود
می اید که تاکنون هیچ معاون وزیر و وزیری جرات نداشتند
ان را حذف کند.
بــه عقیده من این قانون هم جز وقت تلف کردن ســودی
ندارد ؛ خســارت ناشی از عدم نمایش فیلم هم به جای این
که به ســینماگر مرتبط باشــد باعث دریافت کارت زرد از
ســوی مجلس به وزیر می شــود .بهتر این است که رئیس
جمهور اتی دستور دهد غیر از پروانه نمایش ،دیگر کارها از
جمله پروانه ساخت حذف شود .مثل روزنامه مگر تا روزنامه
چاپ شود کسی مطالب را مطالعه می کند؟ مسئولیت چاپ
با مدیرمسئول است.
تهیه کننده فیلم «عروس» در ادامه درباره بخش های دیگر
ســینما که باید مورد بررســی قرار بگیرد بیان کرد :رئیس
جمهور بعدی کوچک سازی و چابک سازی در بخش سینما
را در اولویت قرار دهد که بســیار مهم است .این همه افراد
بدون کارایی مناسب در بنیادها و موسسات حضور دارند در
حالی که باید موسسات به بخش خصوصی واگذار شود.
موضوع بیمه و عدم ثبات شــغلی ســینماگران نکته مهم
دیگری بود کــه وی به ان پرداخت و گفت :ســینماگران
جایی اســتخدام نیستند برخی دو ســال یا سه سال یکبار
شــاید ســالی یک بار فیلم بســازند؛ تمام اهالی سینما با
این مســئله درگیرند 32 .صنف مستقیم در تولید یک اثر
ســینمایی کار می کنند و مجموعــاً 150نفر از گروه های
مختلف برای تولید یک فیلم تاثیرگذارند که حدود 5هزار
عضو در این 32صنف جای گرفتند.
این افراد فاقد هرگونه بیمــه جدی اند گاهی دولت کمک
می کنــد به صندوق هنــر و به صورت صدقــه جاریه ارائه
می شــود .در کل کار قانونمنــد و درســتی در حوزه بیمه
صورت نگرفته است .اگر رئیس جمهور اینده برای مجموعه
هنرمندان این مقوله مهــم را فراهم کند کار ویژه ای کرده
است.ایجاد یک بیمه تامین اجتماعی درست و مستحکم نه
اینکه مثل بیمه کارگران فصلی باشــد .همچنین امکان در
اختیار قراردادن یک ســاختمان در اختیار یک اتحادیه که
توان اجرایی داشته باشند تا ســینماگران بتوانند کلینکی
مجهز برای درمان داشــته باشند تنها برای مجموعه اهالی
ســینما طراحی شــود .اگر دولت اینده کمک کند و برای
تجهیز کــردن این کلینک تنهــا ارائه مالیــات را از روی
تجهیزات پزشــکی برای هنرمندان بردارند ،خودمان هزینه
تجهیز کلینیک را پرداخت می کنیم .دســتگاه های مختلف
پزشــکی که بتوانیم برای تشــخیص بیماری سریع تر اقدام
شــود در این کلینیک تعبیه خواهد شد و برای تامین مالی
ایــن مجموعه هم از خیرین کمک می گیریم .این کار برای
دولت هم بســیار قابل اعالن خواهد بود زیرا دولت می تواند
در شعارهای خود به فراهم اوردن شرایط برای تجهیز یک
مرکز بهداشت و درمانی اختصاصی سینماگران اشاره داشته
باشد که بسیار هم موثر خواهد بود.
سومین کتاب افشاگرانه خالق «اتش و خشم» علیه ترامپ به بازار می اید
«تکان دهنده :اخرین روزهای ریاســت جمهوری ترامپ»
ســومین و تازه ترین کتاب افشــاگرانه مایکل وولف درباره
رئیس جمهوری پیشــین امریکاست که ماه اینده میالدی
به بازار می اید.
«تکان دهنده» عبارتی بود کــه دونالد ترامپ در توصیف
پیــروزی خود بر هیــاری کلینتن در انتخابات ریاســت
جمهوری ۲۰۱۶به کار برد اما خودش در انتخابات ۲۰۲۰
بــا اختالف بیــش از هفت میلیون به جــو بایدن باخت و
در شــمارش ارای الکترال هم ۳۰۶برابــر ۲۳۲از رقیب
دموکرات خــود عقب ماند .هر چند ترامــپ ناکامی خود
را نپذیرفــت و با تحریک کــردن هوادارانش فاجعه حمله
به ســاختمان کنگره را رقم زد که به دومین اســتیضاح او
انجامید.
وولف که روزنامه نگار و ستون نویس است ،نخستین کتاب
افشــاگرانه خود را درباره ترامپ ژانویه ســال ۲۰۱۸با نام
«اتش و خشــم» روانه بازار کرد .با اینکه رئیس جمهوری
وقت امریکا کوشــید با نادیده انگاشتن و بی اهمیت جلوه
دادن کتاب وولف جلوی انتشــار ان را بگیرد اما «اتش و
خشم» در ســه هفته اول ورود به بازار ۱.۷میلیون نسخه
فروخت و پایه های حکومت ترامپ را در کاخ سفید به لرزه
دراورد.
وولف در « ۲۰۱۹محاصره» را به بازار فرســتاد که روایتی
است از رســوایی های سیاســی یک رئیس جمهوری زیر
اتش؛ از ارتبــاط رابرت مولر در ماجرای دخالت روســیه
در انتخابات ریاســت جمهوری امریکا تا روابط پشت پرده
ترامپ با مســکو و کاخ کرملین .با اینکه خبرنگار روزنامه
یــو اس ای تــودی دیگر به منابع دســت اول کاخ ســفید
دسترســی نداشت اما انچه از اســناد و مدارک فساد تیم
ترامپ در کتاب خود افشا کرد ،به اندازه کافی تکان دهنده
بود.
پنجشــنبه گذشته ناشــر کتاب های وولف اعالم کرد این
نویســنده برای نوشــتن «تکان دهنده :اخریــن روزهای
ریاست جمهوری ترامپ» با رئیس جمهوری پیشین امریکا
و برخی دســتیاران او گفتگو کرده است .از این رو ،کتاب
می تواند روایتی به نســبت دقیــق و بی طرفانه از چند ماه
پایانی پرتنش حضور ترامپ در کاخ سفید باشد.
ترامپ هفته گذشــته اعالم کرد پیشنهاد چند ناشر بزرگ
و معتبــر را برای انتشــار کتاب خاطره هایــش رد کرده و
خودش سرگرم نوشــتن «مادر همه کتاب ها»ست .این در
حالی اســت که پیش تر چند ناشــر سرشناس گفته بودند
هرگز ســراغ ترامپ و کتاب احتمالی او نمی روند اما رئیس
جمهوری پیشین مدعی اســت دو پیشنهاد نقد دم دست
دارد .ترامــپ پس از حدود ۷ماه مقاومت ســرانجام هفته
گذشــته در گفتگو با فاکس نیوز اعتراف کرد در انتخابات
ریاســت جمهوری نوامبر ۲۰۲۰شکســت خورده و برای
بایدن موفقیت ارزو کرد .او این را هم ناگفته نگذاشــت که
از نظرش انتخابات به شکلی باورناپذیر ناعادالنه بوده است. صفحه 2
بهترین فیلم های ترسناک دهه 2010میالدی که باید تماشا کنید
دهه ۲۰۱۰میالدی یکی از جذاب ترین دهه های تاریخ سینما
است و فیلم های دیدنی متعددی دارد .اغاز قرن بیست و
یکم سینما را وارد دوران جدیدی کرد .روزهایی که سینما با
کمک نفوذ بیشتر فناوری موفق شد تا جذابیت بیشتری پیدا
کند و به همین دلیل عناوین خیره کننده ای از راه رسیدند
که تماشاگران را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار می دهند.
در این میان دهه دوم قرن بیست و یکم که سال های دهه
۲۰۱۰میالدی را شامل می شود هم جذابیت بیشتری دارد.
بنابراین فرصتی فراهم شده تا بهترین فیلم های دهه ۲۰۱۰
میالدی را مرور کنید .در ادامه با بهترین فیلم های ترسناک
دهه ۲۰۱۰میالدی که باید تماشا کنید ،اشنا می شوید.
| A Quiet Placeیک مکان ارام
نمره منتقدان ۹۵ :از ۱۰۰
ایابیگانه هایفضاییفقطموجوداتیازسیاره هایدورونزدیکهستند
که با مهربانی کنار انسان ها زندگی می کنند؟ فیلم «یک مکان ارام»
تالش می کند پاسخ مناسبی برای این پرسش داشته باشد .این فیلم
که در سال ۲۰۱۸اکران شد ،داستانش را در حوالی سال ۲۰۲۰روایت
می کند .قسمت دوم این فیلم هم که قرار بود در سال ۲۰۲۰اکران
شود به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد .احتماال فیلمنامه
قسمت نخست به درســتی درباره روزهای وحشتناک سال ۲۰۲۰
پیش بینی کرده بود .این فیلم یکی از بهترین و تکرارنشــدنی ترین
فیلم های دهه ۲۰۱۰میالدی است که باید تماشا کنید.
خالصه داستان :بســیاری از انسان های کره زمین به وسیله
موجودات بیگانه نابود شــده اند .این موجــودات بینایی ندارند
و تنها با کمــک صداها می توانند شکارشــان را پیدا کنند .با
ایجاد کوچک تریــن صدایی ،این موجودات از راه می رســند.
خانواده ابــوت اما این بحران را مدیریــت می کنند .لی ابوت
و همســرش ا ِ ِولین با دقت و وسواس از یک دختر ناشنوا و دو
پسر کوچکشان مراقبت می کنند .اما ۸۲روز پس از اغاز بحران
سکوت ،صدایی ناخواسته همه چیز را به هم می ریزد.
| Usما
نمره منتقدان ۹۳ :از ۱۰۰
استفن کینگ ،رمان نویس مشهور عناوین ترسناک ساخته شده یکی
از جذاب ترین و متفاوت ترین فیلم های ترسناک چند سال اخیر است
که در لیست بهترین فیلم های ترســناک دهه ۲۰۱۰میالدی هم
قرار می گیرد .فیلم « »۱۹۲۲گریبان مخاطب را حتی برای لحظه ای
رها نمی کند .با ســکانس های ترسناک و فراموش نشدنی این فیلم،
روبه روشدن این فیلم با تماشاگرانش را به دشوارترین سطح ممکن
می رســاند .این فیلم یکی از نمادین ترین اثاری اســت که براساس
کتاب هایاستفنکینگساختهشده اند.
خالصه داســتان :ویلفرد جیمز ،یک مزرعه دار است .این کشاورز
برخالف دیدگاه های همسرش ،عالقه ای به فروش زمین کشاورزی اش
ندارد و می خواهد هم چنان در روستا زندگی کند .ویلفرد که شدیدا
به زمین کشاورزی اش وابسته است ،متوجه می شود همسرش تصمیم
گرفته از او طالق بگیرد چراکه از زندگی در روستا خسته شده است.
ویلفرد تصمیم های ترســناکی برای جلوگیری از جدایی همسرش
می گیرد که ممکن است خونین تر از هر اتفاقی باشد.
| The Lighthouseفانوس دریایی
نمره منتقدان ۹۰ :از ۱۰۰
زندگی و کارکردن در فانوس های دریایی ،شبیه به نقاشی ها نیست.
برای پی بردن به این حقیقت ترســناک کافی است فیلم «فانوس
دریایی» را تماشا کنید .یک درام ترسناک که از روانشناسی در سینما
کمک می گیرد تا تماشــاگرش را هم گام با شخصیت هایش دچار
پریشانی کند .داستان مهیب فیلم با تصاویر سیاه و سفیدی که دارد،
ممکن است هرگز از ذهن مخاطب هایش پاک نشود .این فیلم به شما
ثابت می کند جوش و خروش امواج دریا از ان چه در روشــنایی روز
یا ارامش شــب وجود دارد ،واقعا ترسناک تر است« .فانوس دریایی»
روایتگر به جنون رســیدن در طبیعت را در باالترین ســطح ممکن
دنبال می کند .از ان جایی که این فیلم شبیه سایر اثار شناخته شده
ژانر ترسناک و حتی ترسناک روانشناختی نیست ،چندان هم مورد
توجه تماشاگران قرار نگرفته اما یکی از بهترین فیلم های ترسناک دهه
۲۰۱۰میالدی است که تماشای ان تجربه ای بی نظیر به نظر می رسد.
خالصه داستان :دو مامور یک فانوس دریایی در دهه ۱۸۹۰وظیفه
روشن نگه داشتن و مدیریت یک فانوس دریایی دورافتاده را برعهده
دارند .امواج خروشان دریا در روزهای سیاه و خسته کننده ان ها را به
موجوداتی افسرده و ناراحت تبدیل کرده است.
| It Comes at Nightشبانه می اید
نمره منتقدان ۸۷ :از ۱۰۰
جردن پیل بازیگری بود که بیشتر به دلیل هنرنمایی در اثار کمدی
شناخته می شــد .او اما با کارگردانی فیلم «برو بیرون» به یکی از
کارگردانان نوظهور ژانر فیلم های ترسناک روانشناختی تبدیل شد و
«ما» دومین فیلم او لقب می گیرد که شاید برای تماشاگران به اندازه
فیلم اول او جذاب نباشد اما منتقدان همچنان خالقیت جردن پیل
را تحسین می کنند .این فیلم در لیست بهترین فیلم های ترسناک
دهه ۲۰۱۰میالدی که باید تماشا کنید ،قرار می گیرد.
خالصه داســتان :ادالید که مادر دو فرزند است ،به همراه
همســرش به جزیره ای بازمی گردد که در ان بزرگ شده بود.
او خاطرات خوبی در جزیره نداشــته و دوست ندارد دوباره با
شرایطی غیرقابل تحمل مواجه شود .اما سرنوشت همیشه ان
گونه که ما دوســت داریم ،پیشروی نمی کند .ادالید با افرادی
بیگانه مواجه می شــود که اهسته اهسته خاطرات تلخ گذشته
را بــرای او زنده می کنند .اما این پایان کار نیســت .ادالید و
خانواده اش باید تالش کنند تا در جزیره زنده بمانند.
۱۹۲۲ | 1922
نمره منتقدان ۹۱ :از ۱۰۰
فیلم « »۱۹۲۲از نظر ســینمایی می تواند بهترین و ارزشمندترین
ساخته نتلفیکس باشد .این فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته
یکی از فیلم های ترسناک روانشناختی که با تمرکز روی یک داستان
اخرالزمانی ،عجله ای هم برای روایت داستانش ندارد« .شبانه می اید»
یکی از ان عناوین نادری است که نه تنها منتقدان را در برابر تماشاگران
قرار می دهد بلکه تماشاگران را هم به دو گروه کامال متفاوت تقسیم
می کند .گروه نخست ،ان هایی هستند که تقریبا هیچ ارتباطی با فیلم
برقرار نکرده اند و انتقاد شدیدی به خسته کننده بودن ان دارند .اما گروه
دوم از هواداران جدی فیلم هستند و ان را یکی از بهترین فیلم های
ِ
ترسناک اخرالزمانی دهه ۲۰۱۰میالدی می دانند.
خالصه داستان :دو خانواده در شرایطی اخرالزمانی زندگی می کنند.
دنیا به پایان خود نزدیک شــده و هیچ چیز ثبات الزم را ندارد .ان ها
درون یک خانه پنهان شــده اند تا از این روزگار وحشتناک در امان
باشند اما مشکل اصلی درون خانه است .به نظر نمی رسد راه فراری
وجود داشته باشد.
| Midsommarمیدسومار
نمره منتقدان ۸۳ :از ۱۰۰
در دهــه ۲۰۱۰میــادی فیلم هایی در ســینمای جهان
مطرح شــدند که با وجود ترسناک بودن به شکل جذابی هم
روانشناختی به نظر می رسیدند.
این فیلم ها که بعدها به فیلم های ترســناک روانشــناختی
لقب گرفتند ،بخش مهمی از سینمای ترس در دهه ۲۰۱۰
میالدی را شامل می شدند.
فراموش نکنید که فیلم های ترسناک معموال جهانی تاریک،
وحشــتناک و ترس برانگیز دارند .اما «میدســومار» در روز
روشــن و زیر امواج قدرتمند خورشــید داستانش را روایت
می کند .شــاید همین کافی باشد تا بدانیم با فیلم ترسناک
متفاوتی مواجه هستیم.
خالصه داســتان :زنی به همراه همســرش راهی سوئد
می شــود تا از تعطیالت لذت ببرد .اما همسایه های ان ها در
محلی که اقامت دارند ،افرادی عادی نیستند .هیچ مسئله ی
فرازمینی ای وجود ندارد .متاسفانه گرایش ها و باورهای افراد
پیرامــون این زوج صمیمی ،کمی بیش از حد وحشــتناک
است.
| High Lifeزندگی واال
نمره منتقدان ۸۲ :از ۱۰۰
فارغ از اینکه «زندگی واال» فیلم محترمی به نظر می رســد،
داستان ســرایی و روایت ان هم بیش از حد شــگفت انگیز
اســت .ذهنیت فیلم درباره مرگ و زندگی شکل گرفته اما
برای تعریف دیدگاهش از ان هم عجله ای هم ندارد.
«زندگــی واال» یک فیلم علمی تخیلی-ترســناک معمولی
نیست و بیشــتر روی جنبه روانی داستانش تاکید دارد .به
همین دلیل باید با انتظارات کامال متفاوتی به تماشــای ان
بنشــینید .با این حال می توان این فیلم را هم در لیســت
بهترین فیلم های ترسناک دهه ۲۰۱۰میالدی قرار داد.
خالصه داســتان :تبهکاری که باید کشــته شود با یک
مجازات عجیب روبرو اســت؛ او باید به علم خدمت کند اما
این اتفاق درداورد و باورنکردنی به نظر می رسد.
او مانند موش های ازمایشگاهی راهی سفر فضایی می شود
تا تجربه زندگی انسان در فضای بی پایان را تجربه کند و به
شــکل کامال مکانیستی صاحب یک فرزند می شود که چون
در فضا به دنیا امــده ،نگاهی کامال متفاوت به زندگی دارد.
اما تجربه زندگی در فضا ،کمی تاریک اســت .به ویژه برای
ان هایی که در ان به دنیا امده باشند.
| I Saw the Devilمن شیطان را دیدم
نمره منتقدان ۸۱ :از ۱۰۰
ایــن فیلم ترســناک یکی از متفاوت ترین اثاری اســت که
می توانید در میان فیلم های درباره قاتل های ســریال تماشا
کنید .چون فیلم «من شیطان را دیدم» یک تریلر روانشناختی
متفاوت و خیره کننده اســت که به شکل خون الودی جذاب
به نظر می رسد .داستان ،شخصیت پردازی ها ،روایت و مسیر
فیلم نامه «من شــیطان را دیدم» می تواند هر تماشاگری را
برای مدت بسیار طوالنی تحت تاثیر خود قرار دهد.
فیلــم «من شــیطان را دیدم» ثابت می کنــد که مقتول و
قربانی های پیرامون ان ،به اندازه خود قتل خطرناک هستند.
اگرچه در نگاه نخست به نظر می رسد فیلم هایی مانند «من
شــیطان را دیدم» به حدی در ســینمای کره جنوبی تکرار
شده باشند که تماشای این فیلم هم ناراحت کننده باشد اما
بهتر است پس از تماشــای این فیلم ،به خسته کننده بودن
ان فکر کنید.
این فیلــم به دلیل حجم باالی فیلم هایی شــبیه به ان که
در ســینمای کره ســاخته می شــوند ،چندان مورد توجه
تماشاگران قرار نگرفت و به همین دلیل می تواند در لیست
بهترین فیلم های ترسناک که مورد توجه قرار نگرفته اند هم
قــرار بگیرد اما بدون هیچ شــک و تردیدی یکی از بهترین
فیلم های ترسناک دهه ۲۰۱۰میالدی است که باید تماشا
کنید.
خالصه داســتان :وقتی همســر حامله یک افسر امنیتی
به شــکل فجیعی کشــته می شــود ،او تصمیم می گیرد به
تنهایی وارد عمل شــده و انتقام خونینی از قاتالن همســر
دوست داشتنی اش بگیرد.
3
شنبــه 29خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1460
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
موج مشارکت مردم در انتخابات
شعف برانگیز است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت :ملت ایران شگفتی ساز
اســت این بار در انتخابات .۱۴۰۰تا ساعت ۲۴خبرهای
خــوش افزون تر خواهــد بود .ســیدعباس صالحی (وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی) در توئیتر نوشت :موج مشارکت
شعف برانگیز است .ملت ایران شگفتی ساز است این بار در
انتخابــات .۱۴۰۰تا ســاعت ۲۴خبرهای خوش افزون تر
خواهد بود .دستمریزاد ایران داخل و خارج کشور.
حمایت های کرونایی سینما
اعالم شد
جــدول حمایت های مصوب کارگروه اســیب های کرونا
در ســینما در ماه های فروردین و اردیبهشت منتشر شد.
اردیبهشــت ماه 1400مبلغ 21میلیــارد 384میلیون و
376هزار و 150ریال شــامل 7میلیــارد و 603میلیون
و 333هزار و 920ریال ســهم سینماها و 13میلیارد و
781میلیون و 42هزار و 730ریال سهم پنج فیلم اکران
نوروزی است که تا هفته اینده به حسابشان واریز می شود.
در فروردیــن ماه نیز مجموعاً 35میلیارد و 601میلیون و
899هزار و 971ریال حمایت در نظر گرفته شــده است
کــه از این مبلغ 14میلیارد و 377میلیون و 690هزار و
373ریال سهم سینما و 21میلیارد و 224میلیون و 209
هزار و 598ریال سهم پنج فیلم اکران نوروزی خواهد بود
و تا پایان تیرماه پرداخت خواهد شد .طبق مصوبه جلسه
7بهمن 99کارگروه کرونا در ســینما کمک هزینه اکران
(ســینما و فیلم) بر مبنای قیمت خالص بلیت هر سینما
برای ســینمای یک و دو سالن معادل 2درصد سالن های
فعال،سینماهای ســه و چهار سالن معادل 3درصد سالن
های فعال و ســینماهای پنج سالن معادل 5درصد سالن
های فعال (حداکثر 5ســالن) تا پایان اردیبهشت 1400
در نظر گرفته شد.
رونمایی از پوستر
جشنواره فیلم کن
از پوســتر هفتاد و چهارمین دوره جشــنواره فیلم کن با
تصویری از اســپایک لی رونمایی شــد .پوســتر هفتاد و
چهارمیــن دوره جشــنواره فیلم کــن ادای احترامی به
اســپایک لی کارگردان نامدار امریکایی اســت .اسپایک
لی فیلمســاز برنده جایزه اسکار رییس هیات داوران این
دوره از جشــنواره اســت .به این ترتیب لی که نخستین
رییس سیاه پوست هیات داوران جشنواره فیلم کن است،
تبدیل به نخســتین رییس هیات داوران شد که عکسش
روی پوستر جشــنواره نقش می بندد .لی پیشینه ای پربار
در جشنواره فیلم کن دارد و سال گذشته نیز قرار بود فیلم
« ۵هم خون» را در بخش غیررقابتی جشــنواره رونمایی
کند که به دلیل شیوع کرونا امکان ان را پیدا نکرد.
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نشر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید. صفحه 3
نمایش اثر دیده نشده ای از «اندی وارهول» در تهران
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1460شنبه 29خرداد ماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:03
20:18
20:39
04:03
05:48
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
اخبار
#رای_می دهم
ترند توییتر فارسی شد
داده کاوی ایرنــا نشــان داد کــه هشــتگ
#رای_می دهــم در ســاعات اولیــه روز ۲۸
خــرداد ترند توییتر فارســی شــد .درمیان
هشــتگ های مختلفی که در میان طرفدار ۴
نامزد نهایی انتخابات مطرح شــده ۳ ،هشتگ
#رای_می دهــم# ،ما_منتظر_انتخاباتیــم و
#مردم_میدان از جمله هشــتگ هایی بودند
که مشارکت کنندگان برای اعالم حضور خود
در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد از ان
بهره بردند و هشــتگ #رای_می دهم نیز در
ساعات اولیه امروز به ترند توییتر تبدیل شد.
الزم به ذکر اســت که این هشتگ با نام های
مشــابهی چون #رای_می دهیم# ،من_رای_
میدهم نیز از ســوی کاربران توییتر فارســی
اســتفاده شده اســت و محتوای ان به دالیل
حضور و اســتدالل کاربران برای مشارکت در
انتخابات داللت دارد.
پاکسازی تهران
از تبلیغات انتخاباتی
پس از پایان رای گیری
شــهردار تهــران اعالم کرد که پــس از پایان
رای گیری ،پاکسازی شــهر تهران از تبلیغات
انتخاباتی اغاز خواهد شد.
پیروز حناچی درباره پاکســازی شهر تهران از
تبلیغات انتخاباتــی گفت :یکی از کارهایی که
شــهرداری تهران انجــام می دهد جمع کردن
تبلیغات اســت و به همین دلیل نیز از امشب
و پس از اعالم پایان رای گیری از سوی ستاد
انتخابات کشور نسبت به پاکسازی شهر از این
تبلیغات اقدام خواهیم کرد .وی ادامه داد :البته
امســال تعداد تبلیغات در مقایسه با دوره های
دیگــر کمتر بود که انجــام تبلیغات در فضای
مجازی ،افزایــش قیمت چــاپ و هزینه های
تبلیغات در ان موثر بود .شهردار تهران درباره
دیگر اقدامات شــهرداری بــرای انتخابات نیز
گفت :شــهرداری تهران تبلیغات وســیعی را
در ســطح شــهر تهران و برای دعوت مردم به
انتخابات انجام داد.
نمایشــگاه «پرسونا» ،مرور اثار «اندی وارهول» هنرمند اوانگارد امریکایی در گنجینه موزه هنرهای
معاصر تهران افتتاح شــد .نمایشگاه پرسونا ،مرور اثار اندی وارهول در گنجینه موزه هنرهای معاصر
تهران عصر سه شنبه 25خرداد ماه با حضور هنرمندان در موزه افتتاح شد .هادی مظفری مدیرکل
هنرهای تجســمی در ایین گشایش این نمایشــگاه گفت :نمایشگاه پرسونا چهارمین نمایشگاه موزه
هنرهای معاصر تهران پس از بهسازی و مرمت است.
موزه هنرهای معاصر تهران پس از مرمت ۹بهمن سال گذشته با نمایشگاه اثار اهدایی مرحوم منیژه
میرعمادی و دکتر جمشــید ناصری و نمایشــگاه عکس مفهومی از اثار گنجینه موزه بازگشایی شد.
هفته گذشته نمایشگاه پژوهشی «نهان بر عیان» در موزه اغاز شد و امروز نمایشگاه اثار اندی وارهول
گشایش یافته است.وی افزود :تقاضای همیشگی که از موزه هنرهای معاصر تهران وجود داشته است
و مخاطبان اشــتیاق دارند این اســت که در تمام دوره ها اثاری از گنجینه موزه نمایش داده شود.
بنابراین برنامه ریزی شــده است که به جای چهار نمایشگاه در سال حداقل هشت نمایشگاه در سال
برگزار شــود که در چهار نمایشگاه در طول ســال اثار گنجنینه نمایش داده شود و چهار نمایشگاه
به نمایشــگاههای پژوهشــی ،اثار هنرمندان معاصر و یا نمایشگاه های خارجی اختصاص یابد .امیر
راد ،نمایشگاه گردان (کیوریتور) نمایشگاه پرسونا در ادامه گفت :نمایشگاه پرسونا مجموعه اثار اندی
وارهول در موزه هنرهای معاصر تهران است.
در مجموع ۲۸اثر یا ۷مجموعه اثر اندی وارهول دراین نمایشــگاه ارائه شــده که یک اثر تا به حال
نمایش داده نشده است .دو فیلم از وارهول نمایش داده می شود و یک فیلم هم معرفی می شود .وی
افزود :با توجه به برنامه جدید موزه هنرهای معاصر تهران مبنی بر نمایش اثار گنجینه در طول سال
فرصتی است تا اثار گنجینه موزه دیده شود .گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بزرگترین گنجینه
مدرنیســتی غرب در شــرق است و این اثار مدرنیســتی با معاصر بودن عنوان موزه هنرهای معاصر
تهــران تعارض دارد ،بنابراین برای اینکــه رفتار معاصری صورت گیرد خوانش معاصر از اثار گنجینه
موزه هنرهای معاصر تهران انجام می شــود .نمایشگاه پرسونا هم فقط اثار اندی وارهول نیست بلکه
دعوت به خوانش دیگرگون از اثار اندی وارهول اســت تا شــناخت بیشتری از این هنرمند دریافت
شــود .چنانکه نمایشگاه نهان بر عیان هم خوانش معاصری از نقاشــی کالسیک ایران است .عالقه
مندان برای بازدید از نمایشگاه پرسونا (اثار اندی وارهول) می توانند تا ۳مردادماه و نمایشگاه «نهان
برعیان» تا ۱۷شهریور ماه همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰صبح تا ۶عصر به موزه هنرهای
معاصر تهران مراجعه کنند.
خواسته علی رهبری از رئیس جمهور اینده
در موسیقی هم انقالب کنید!
علی رهبری خطاب به رئیس جمهور اینده گفت :متاسفانه هیچ چیز سر جای خودش نیست .وضع هنرستان های
موسیقی ،صدا و سیما و دانشگاه هنر بسیار اسفناک است .چرا باید اینجور باشد مادامی که بودجه شان نسبت به قبل
هم بهتر شده است .علی رهبری ،اهنگساز و رهبر ارکسترهای معروف جهان خواسته های خود از رئیس جمهور اینده
در میان گذاشت .این موسیقیدان جهانی که دلی پر از دولت رو به پایان اقای روحانی دارد گفت :من از رئیس جمهور
اینده تقاضا دارم ببینند در دوره اقای خاتمی ،اقای احمدی نژاد و اقای روحانی چه اشتباهی کرده اند که این اب گل
الودتر شده است .اینکه همان گروه از اول امور را به دست گرفتند و متاسفانه حتی در دوران اقای احمدی نژاد باز هم
تمام اختیارات به انها واگذار شد .در دوره اقای روحانی هم که تبلیغ کرده بودند که می خواهند موسیقی را سر و سامان
بدهند ،ارکستر سمفونیک را تقویت کنند ،باز هم با همان گروه که در قالب شورا و هیات امنا کار کردند .و اگر شما هم
بخواهید از همین سیستم و همین افراد استفاده کنید باز هم اوضاع بدتر خواهد شد.
یک گروهی مافیایی حدود ده نفری در تمام این سالها تمام اختیاراتی را که رئیس جمهور و وزیر در حوزه موسیقی دارند
از دستشان گرفته اند و تصمیمات بزرگ را انها اتخاذ می کنند .حاال این مساله به کنار ،چیزی که بیشتر ناراحت کننده
است این مساله است که این افراد سطح بسیار پایینی از نظر موسیقی دارند و موسیقی را در سطح همان خودشان و
دوستانشان نگه داشته اند .و نکته دیگر اینکه بودجه ای که خیلی هم باال نیست و متوسط هست همان را هم تقریبا بین
دوستان و اشنایان خود تقسیم می کنند .بنابر این اقای رئیس جمهور اینده ،شما خواهید دید که زندگی این ده نفر و
چند تن از دوستانشان بسیار عالی است و حتی از اروپا هم باالتر است ولی بقیه هنرمندان موسیقی ایران اوضاع چندان
خوبی ندارند و از این پروژه ها و بودجه ها و فعالیت سازنده بی نصیب هستند .من سه سال قبل از انقالب ایران را ترک
کردم .در سن و سال جوانی ۲۷سالگی باالترین پست ها را به من داده بودند .رئیس کنسرواتوار تهران و رئیس هنرستان
عالی موسیقی ایران بودم .در کنار استادانی چون دهلوی ،حنانه ،پوتراب ،ظریف ،پایور و دیگر اساتید برجسته ایرانی کار
می کردم و ریاست این دو بخش مهم موسیقی را برعهده داشتم ،با این وجود بعد از سه سال استعفا دادم و ایران را ترک
کردم .بزرگترین ایرادی که به مدیریت موسیقی قبل از انقالب گرفتم این بود که کارهای شما نمایشی است و بودجه
عظیمی خرج می شود ولی به مدارس موسیقی که پایه موسیقی مملکت بود رسیدگی نمی شد .و با وجودیکه تمام
اختیارات را به من داده بودند ولی اعتراض کردم و نماندم .بعد که به اروپا رفتم و انجا برنده مدال ها و مقام های جهانی
رهبری ارکستر شدم و مسیر زندگی هنری ام عوض شد .ولی در تمام سی سالی که در خارج از کشور بودم مدام به این
مساله می اندیشیدم و فکر می کردم که دولت برای موسیقی کاری نکرده و پول و بودجه ای خرج نکرده است .اخباری که
به من می رسید همه منفی بود و اینجور به نظر می رسید که دولت به این بخش رسیدگی نمی کند.
ولی زمانیکه شانزده سال پیش برای اولین بار به ایران امدم با کمال تعجب دیدم که حقیقت نداره و دولت مخارج زیادی
را تقبل کرده و بودجه خوبی را برای اهنگسازی و ارکستر تخصیص داده است و این با چیزی که من در خارج از ایران
می شنیدم که دولت و جمهوری اسالمی با موسیقی میانه ای ندارد و به موسیقی فاخر نمی رسد ،به شدت مغایرت
داشت .بعد از مدت کوتاهی متوجه شدم اب موسیقی به شدت گل الود است و موسیقیدانان حتی اگر در سطح باالیی
هم باشند دارند در این اب گل الود زندگی می کنند .پیگیری کردم و متوجه شدم بدترین اخالق اشنا و فامیل بازی
بر موسیقی ایران حاکم است .این شاید در اصل کردار نیکی باشد که ادم به بستگان و دوستانش احترام بگذارد ولی
زمانیکه این احترام گذاشتن به دوست و فامیل بدین قرار باشد که بودجه و امکانات را بین دوستان و اشنایان خودشان
تقسیم کنند بسیار ناشایست بوده و بسیار هم بر پیکره موسیقی ضربه زده و خواهد زد .متاسفانه هیچ چیز سر جای
خودش نیست .وضع هنرستان های موسیقی ،در صدا و سیما و دانشگاه هنر بسیار اسفناک است .چرا باید اینجور باشد
مادامیکه بودجه شان نسبت به قبل هم بهتر شده است .اواخر دوره خاتمی دیدم که یکی از دوستانمان که عالقه ای
به تدریس و اینچنین کارهایی نداشته یک ساختمان چند طبقه را در اختیارش گذاشته بودند که شما اینجا را به یک
دانشگاه خصوصی موسیقی تبدیل کنید .این در حالی بود که همزمان با این بذل و بخشش و سپردن های نابجا به
چنان فردی ،استاد بزرگ مرحوم دهلوی ،در شرایطی ناراحت کننده برای گذران امور زندگی اش از یک اموزشگاه به
اموزشگاه خصوصی دیگر در رفت و امد بود و تدریس می کرد تا این استاد کم نظیر بتواند نانی بخور و نمیر برای خانواده
اش دربیاورد .ایا این سیستم و برنامه و کار فرهنگی درست بوده؟
همین گروه مذکور مســول تصمیم گیری در مورد تمام دانشگده های موسیقی بوده اند ،این چیزی است که همه
می دانند .خالصه در تمام تصمیم گیری های وزارت ارشاد ،صدا و سیما ،دانشگاه ،حوزه فیلم حضور دارند تا جاییکه شاید
باورکردنی نباشد که همین عده همزمان در 24شورای مختلف حضور دارند و این به معنای تسلط کامل بر تمام امور
موسیقی محسوب می شود .حتی انتخاب معاون هنری وزارت ارشاد هم به توصیه و تحت اهرم قدرت این چند نفر تعیین
می شود .اینها جشنواره موسیقی فجر که بزرگترین رویداد رسمی موسیقی کشور محسوب می شود را هم کامال قبضه
کرده اند .خالصه به قول معروف جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است .یعنی اگر شما اقای رئیس جمهور جدید
فقط اگر حتی جلوی اقدام اینها را بگیرید و کار دیگری نکنید باز هم خیلی به موسیقی این مملکت کمک کرده اید.
شش سال پیش که من مجدد مدیریت ارکستر سمفونیک را برعهده گرفتم متوجه شدم اقای روحانی علی رغم کارهایی
که انجام داده اند وزحمت کشیدند و تبلیغ کردند که ما کارها را درست می کنیم ولی اصال اشنایی ندارند که چه چیز در
جریان است و چه چیزی برای مملکت خوب است ،چیزی که من در کره جنوبی که سالها کار کرده ام یاد گرفتم و برای
ارکستر سمفونیک خودمان به کار گرفتم .چیزی نمانده بود که برویم در مقر سازمان ملل با ارکستر سمفونیک جمهوری
اسالمی ایران اجرا کنیم که خود رئیس جمهور هم خیلی از این قضیه خوشحال بودند ولی انقدر با سهل انگاری و عدم
همکاری همین گروه ،این کار به سرانجام نرسید .یا شش سال پیش که رئیس جمهور اتریش در کشورش اعالم کرد که
ارکستر سمفونیک تهران می اید و فستیوال بروکنر شهر لینتس که دومین فستیوال مهم اتریش است ،افتتاح می کند!
این را هم متاسفانه با کارشکنی ا« عده انجام نشد و متاسفانه نه اقای رئیس جمهور متوجه شدند نه وزیر فرهنگ .و تاسف
برانگیزتر این بود که به خاطر بی مسولیتی و عداوت اینها ،به جای ما ،ارکستر سمفونیک کره جنوبی برای این برنامه
اعزام شد تا بار دیگر ما از یکی از مهم ترین رویدادهایی که منشا اعتبار جهانی برای موسیقی و فرهنگمان بود ،جا بمانیم.
بعد از انقالب تعداد موزیسین های خوب بسیار زیاد شده ،بسیار بسیار نوازنده سازهای ایرانی و کالسیک داریم که در نوع
خود بسیار خوب هستند که متاسفانه اصال به اینها رسیدگی نمی شود و در عین شایستگی در شرایط نامطلوب اقتصادی
به سر می برند مادامیکه همان تیم ده نفره طی این سالها تمام بودجه ها را مصروف خود و تعدادی نوازنده و خواننده
مشخص کرده اند .از سازهای ملی اصال استفاده نمی شود .همین شوراها باعث شدند ارکستر سازهای ملی که بنیاد
رودکی تاسیس کرده بود ،به کار ادامه ندهد ،در صورتیکه ارکستر سازهای ملی به مراتب مهم تر از ارکستر سمفونیک و
ارکستر به اصطالح ملی حال حاضر است .و من فکر می کنم این می تواند ا مهم ترین اقدامات شما رئیس جمهور جدید
باشد که حتما ان را اجرایی کنید زیرا این سازهای ایرانی هستند که ما می توانیم به ان ها افتخار کنیم .و البته این هم
باز به همان شوراها برمی گردد ،چون پولی برایشان نداشت و همه اش زحمت بود ،باعث برچیده شدن اینم ارکستر مهم
شدند .ارکستر ملی که یک ارکستر سمفونیک نیمه وقت هست باید به یک ارکستر بزرگ و درجه یک تبدیل شود ولی
برود برای فعالیت در رادیو ،جایی که باید انجا باشد و بجای ان ما باید ارکستر سازهای ملی را به صورت جدی تاسیس
و راه اندازی کنیم .من خودم حاضرم مسولیت این ارکستر سمفونیک سازهای ملی را برعهده بگیرم که از پایه با سازهای
ایرانی یک ارکستر هشتاد نفره باشد .در صورتیکه ارکستر ملی فعلی که به هیچ وجه به ملت و مردم و موسیقی ملی
و هیچی ارتباطی ندارد ،به جای خود در رادیو برگردد .و دلیل این است که در تاالر وحدت هفتصد الی هشتصد نفر
می توانند به این ارکستر گوش کنند ولی در رادیو هزاران نفر به ان گوش می دهند .چیزی که قبال با عنوان ارکستر گلها
فعالیت می کرد .همین نوازندگان ارکستر ملی اگر به همان شیوه که عرض کردم به رادیو بروند انجا می توانند یک قرارداد
درست و حسابی و حقوق مشخص و ثابتی هم داشته باشند و بسیار هم راضی تر خواهند بود.
ارزوی من تاسیس یک ارکستر ملی سازهای ایرانی هشتاد نفره است .تنها خواهشم از رئیس جمهور جدید این است که
اوضاع موسیقی همچنان با شوراها و مشاورین اداره شود ولی نه این شورا و نه این افراد که در تمام این سالها تنها به فکر
خود و اطرافیان خود بوده اند و متاسفانه بار موسیقایی بسیار ضعیفی هم دارند .این افراد االن اگر در هر منصب دیگری
بودند محاکمه و محکوم می شدند ولی در موسیقی این کار در موسیقی شاید امکان پذیر نباشد ولی در پزشکی و در
ورزش و بسیاری امور دیگر ،حتما می شود اینها را پیگیری کرد.این را هم بگویم وقتی که چند سال پیش به ایران امدیم
از دوستانم خواهش کردم فراخوانی برای همکاری اهنگسازان ایرانی منتشر کنند و ما بیش از ۱۵۰اهنگ از اهنگسازان
مختلف و عمدتا جوان انتخاب کردیم و بعد دیدیم که ۵۰اهنگ از انها در سطح بسیار خوب هستند و انها را برای
شرکت جهانی ناکسوس ضبط کردیم تا جهان با هنر ایرانی ها بیشتر اشنا شود و مهمتر از همه مجالی برای اهنگسازان و
هنرمندان جوان کمتر شناخته شده مان فراهم شود .در صورتیکه قبل و بعد دوران مدیریت من این بودجه تنها مصروف
چهار تا پنج اهنگساز مشخص می شود که با رانت همیشگی ،فرصتی برای فعالیت سیل عظیم هنرمندان بااستعداد باقی
نمی گذارند .ازینرو مردم ما فکر می کنند که ما در ایران تنها چهار پنج نفر داریم که می توانند برای ارکسترهای بزرگ
اهنگسازی کنند و برای سوژه های وطنی بنویسند.
متاسفانه بودجه هایی که از این طریق توسط بانک های مختلف به این معدود افراد داده شده ،سر به فلک می کشد در
صورتیکه ما حداقل ۵۰اهنگساز جوان درجه یک داریم که اینها اصال کوچکترین فرصتی برایشان ایجاد نکرده و نخواهند
کرد .نکته بعدی که د این سه دوره من شاهدش بوده ام ،از نظر روابط فرهنگی ،هیچ گونه ارتباط درست و حسابی بین
وزارت ارشاد و وزارت امور خارجه نبوده است ،فقط سطحی و ظاهری و نمایشی و اندک بوده است .وزارت امور خارجی
یکی دیگر از کوتاهی هایش این است که به ارشاد در مورد هنرمندان و اهالی فرهنگ که در خارج در سطح جهانی برای
ایران افتخارافرینی می کنند اطالع رسانی نمی کند .در مجموع باید گفت که وزارت امور خارجه برای نشان دادن چهره
بین المللی کشورمان در مقوله فرهنگی و هنری هیچ کار قابل توجهی نکرده است .متاسفانه چیزی که من همواره از
مسولین بلند پایه فرهنگی کشور شنیده ام این است که در جواب به مطالبات ما برای ارتقاء جایگاه کشورمان می گویند
«اینجا ایرانه»!!! یعنی ایران را شایسته ان جایگاه واقعی که باید باشد نمی دانند .یکی از بدترین مواردی که در دوره اقای
روحانی در مورد امور فرهنگی خارج از کشور دیدم این بود که مرحوم استاد «لطفی منصوری» رئیس چندین اُپرای دنیا
چون ژنو بوده و با کارگردانان بزرگ دنیا کار کرد و همیشه هم به ایرانی بودنش افتخار می کرد ،وقتی در دوره همین اقای
روحانیدرگذشت،حتیپیامتسلیتیهمنگفتند!یااستاد«هوشنگاستوار»ازبزرگتریناهنگسازانایرانیکهایشانهم
درگذشتند که هیچ یک از مقامات ارشاد تسلیتی برای درگذشتن این اهنگساز بزرگ نگفتند .این چیزی نیست مگر بی
کفایتی یک رئیس جمهور و تمام مسولینش مادامیکه از این کار که دیگر حتی نیاز به یک ریال هزینه هم نداشت از ان
دریغ کردند .خواسته بعدی من از رئیس جمهور اینده این است که لطفا به هیچ عنوان از مشاورین بیست سال گذشته
تا االن ،به هیچ عنوان استفاده نکنند زیرا این ها مسببین اصلی تمام این ناکارامدی ها و رانت ها بوده اند و چه جوانهایی
که در عین شایستگی ،تمام توانایی و علم و عملشان پایمال خواسته های مادی این عده شده است.
این گروههایی که عرض کردم اگر خوب دقت شود در بیست سال گذشته یا مستقیما یک پست مهمی را به یکی از
دوستانشان داده اند یا با یک سیاست کامال دقیق ان شخص را عوض کرده و دوست دیگری را گذاشته اند و ان دوست
ثالث باز امده و ان یکی را انتخاب و دعوت کرده و بعد در همان شوراهای مذکور مشغول بوده است .یعنی یا منتخب بوده
یا انتخاب می کرده است! اکثر همین ها که همواره یا در شورا هستند یا مسولیت میگیرند حتی سوای این کار از بیرون
هم به عنوان مشاور با همانها که ارتباط حسنه ای دارند به عنوان مشاور در جاهای متعدد دعوت به کار می شوند و هر
کدام بجز پروژه های مختلف از چندین جا دستمزدهای قابل توجه دریافت می کنند و این چرخه معیوبِ معیوبِ معیوب
همچنان ادامکه دارد به امید اینکه رئیس جمهور بعدی بیاید و به قول شاعر مردی از خویش برون اید و کاری بکند... صفحه 4