روزنامه هنرمند شماره 1459
روزنامه هنرمند شماره 1459
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 26خردادماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1459صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
دعوت «دار یوش ارجمند» به صندوق رای
اگر دوستدار تغییریم
باید رای بدهیم
کاندیداها دیگر نمی توانند
با شعارهای ازادی ،سینما
و فرهنگ رئیس جمهور شوند
نگاه دولت نسبت به
موسیقی باید از امنیتی به
تعاملی و حمایتی تغییر کند
درنشستصمیمانهایتالهرئیسیباجمعیازاهالیفرهنگوهنرمطرحشد؛
هنرمندان،پیشتازودیده بانجامعههستند
رئیس جمهور اینده و دغدغه های اهالی تئاتر:
مسئوالن با هنرمندان
گفت وگو کنند!
حمایت ۳۵۰نفر
از هنرمندان کشور
از ایت اله ر ییسی صفحه 1
2
در نشست صمیمانه ایت اله رئیسی با جمعی از اهالی فرهنگ و هنر مطرح شد؛
چهارشنبــه 26خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1459
هنرمندان ،پیشتاز و دیده بان جامعه هستند
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
مدیر انتشارات ققنوس:
با تخفیف های باال برای کتاب
مشتریان را گول می زنند!
یک ناشر می گوید تخفیف های باال و بی رویه ای که برای کتاب
ن اوست.
هســت ،یک نوع کاله گذاشتن سر مشتری و گول زد
امیر حسین زادگان ،مدیر انتشارات ققنوس درباره تخفیف های
نامتعارف ســایت های فروش کتاب ،اظهار کــرد :در ابتدا باید
بگویم این تخفیف هایی که شاهدش هستیم برای کتاب های
کتاب سازی شده است که ناشران با تخفیف های زیاد می فروشند.
البته یک سری از کتاب ها هم هستند که ناشر برای این که فروش
برود ،تخفیف می دهد .طبیعی است کسی که تخفیف می دهد،
روی قیمت پشت جلد کتابش کشیده است .درباره کاالهای دیگر
همهمین طوراست؛چندیپیشگزارشیدیدمکهفروشگاه های
بزرگ به تولیدکنندگان می گویند اگر قیمت کاالی شما ۳۰هزار
تومان است ،بزنید ۵۰هزار تومان و بعد به ما ۴۰درصد تخفیف
بدهید و ما با تخفیف بفروشیم .او در ادامه گفت :معموال این نوع
ی است یعنی این طور
تخفیف ها یک نوع کاله گذاشتن سر مشتر
نیست کسی بخواهد جنس خود را بی خودی ارزان بفروشد .قصد
این افراد این است که فروش بیشتری داشته باشند ،البته این
پول تخفیــف را از قبل از کتاب گرفته اند .اگر برای کاالیی هم
تبلیغات انجام می دهید ،روی قیمت کاالی خود می کشــید و
اگر بخواهید تخفیف هم بدهید همین طور است .قیمت را باال
می برندوتخفیفمی دهند.حسین زادگانهمچنیندربارهعرضه
کتاب های قاچاق در بستر اینترنت بیان کرد :از دو سه سال قبل
این مســئله بود .یک سری کتاب های قاچاق بود که کتاب های
ناشران را عینا افست می کردند و با ارم ناشر می فروختند ،با توجه
به پیگیری هایی که انجام شد ،امدند و کتاب های پرفروش ناشران
را بــا مقداری تغییر و ویرایش به عنوان ترجمه جدید وارد بازار
کردند ،این مسئله از دو سال قبل شروع شده بود و این کتاب ها
را در کنار خیابان و ایســتگاه های مترو و راه اهن و فرودگاه و در
غرفه هایی که شهرداری در اختیار ان ها گذاشته بود می فروختند.
اما کرونا که امد مردم رجوع شــان برای خرید اینترنتی بیشتر
شد ،درباره خرید کتاب هم همین طور بود .ناشرانی که کتاب ساز
هستند ،کتاب های شان را با تخفیف های نامتعارف ،مثال۸۰- ۷۰
تاینترنتیمی فروشند.اینتخفیفنیست؛
درصدتخفیفدرسای
چرا قیمت کاالیی را سه چهار برابر بگذاریم و بعد با تخفیف ۸۰
ی است.
درصد بفروشیم؟ این تخفیف نیست؛ گول زدن مشتر
این موضوع عمال دست ناشران حرفه ای را از بازار کوتاه می کند و
بازار دست کسانی می افتد که این نوع کتاب ها را منتشر می کنند.
این ناشر درباره مقابله با این مسئله هم گفت :نیاز به اگاهی داریم،
یک سری اگاهی ها هســت که از طریق عمومی به مردم ارائه
می شود؛ مثال مصاحبه هایی که انجام می شود خودبه خود تاثیر
دارد ،این که مشتری بداند این کتاب ها کتاب های کتاب سازی
شده است ،منتها ۱۰درصد مردم متوجه این ماجرا می شوند
و ۹۰درصد مردم می بینند «ملت عشق» است و توجه ندارند
ناشرش کیســت ،مترجمش کیست .فقط می بینند ان جا ۸۰
درصد تخفیف گذاشته اند ،پس می خرند و به کتاب سازی بودن
ان توجه ندارد .او در ادامه افزود :از نظر قانونی اتحادیه ناشران و
کتابفروشان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی باید ضوابطی برای
این کار بگذارند و فروشگاه های اینترنتی کتاب زیر چتر اتحادیه
بیایند و این طور نباشد هرکس هرکاری دلش می خواهد انجام
دهد و بخواهد ۸۰درصد ۷۰ ،درصد و ۶۰درصد تخفیف بدهد.
البته یک سری از کسانی که این کتاب سازی ها را چاپ می کنند،
از اعضای اتحادیه هم هستند و طبیعی است که ان ها صنف را
بدناممی کنند.
«بهمن اردالن» نایب رئیس هیات
مدیره خانه سینما شد
با اســتعفای ،علیرضا نجف زاده نایب رییس هیات مدیره خانه
ســینما ،بهمن اردالن به عنوان نایب رییس جدیدخانه سینما
انتخاب شد .علی قائم مقامی سخنگوی هیات مدیره خانه سینما
اعالم کرد :پیرو مســتعفی شــدن علیرضا نجف زاده بر اساس
تبصره یک ماده ۲۷اساسنامه خانه سینما ،هیات مدیره جامعه
اصناف سینمای ایران در جلسه مورخه دوشنبه ۲۴خردادماه،
ضمن قدردانی از خدمات ایشــان ،به اتفاق ارا بهمن اردالن را
به عنوان نایب رییس هیات مدیره خانه سینما انتخاب کرد .در
همین جلسه پژمان مظاهری پور با تصویب هیات مدیره به سمت
مدیر دفتر امور اصناف خانه سینما انتخاب شد .همچنین علی
نیک رفتار به عنوان عضــو اصلی در ترکیب هیات مدیره خانه
سینماقرارگرفت.
نامزد انتخابات ســیزدهمین دوره ریاســت جمهوری ،اهالی فرهنگ و هنر را جریان پیشــتازی
معرفی کرد که با هشــدار بموقع نســبت به تهدیدات ،جامعه را از خواب رفتگی و خواب ماندگی
نجات می دهند ،گفت :فرهنگ و هنر نباید در اجرای عدالت و مبارزه با فساد غایب باشند .سید
ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه ( ۲۴خرداد) در نشستی صمیمانه با جمعی از نویسندگان ،شاعران
و ناشران اظهار داشت :پیشــنهادات اهالی فرهنگ می تواند منشا تصمیم سازی و تصمیم گیری
دولت باشــد و این تعامالت در اینده ادامه خواهد داشــت .وی با بیــان اینکه حمایت از اهالی
فرهنگ و هنر نباید لفظی باشد و باید منجر به عمل شود ،تصریح کرد :اگر برای هر قشر و صنفی
بدون حضور مجریان و کســانی که در میدان هســتند و فقط با حضور مدیران و نظریه پردازان
دانشگاه و حوزه تصمیم گیری شود ،هر نظری انتزاعی بوده و در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد.
این نامزد انتخابات ریاســت جمهوری با تاکید بر حمایت حقوقی و مالی از اهالی فرهنگ و هنر،
در عیــن حال تصریح کرد که بهترین حمایت از اهالی فرهنگ و هنر ،میدان دادن به ابتکارات و
خالقیت های انها به ویژه جوانان اســت که از رویش های جامعه هســتند و هر جا به انها میدان
داده شــد ،اثار ماندگاری خلق کردند .رئیسی با اشاره به دیدارهای مقام معظم رهبری با اهالی
فرهنگ و هنر ،متذکر شد :منویات رهبر انقالب در خصوص فرهنگ باید توسط دولت اجرا شود
و رهنمودهای ایشــان توصیه نیست ،بلکه نوعی سیاست گذاری است و جنبه دستوری دارد که
اگر اجرا نشود ،نا امیدی ایجاد می کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ،از اجرای عدالت ،مبارزه با فساد ،قانون مداری و نظارت پذیری
به عنوان مفاهیم عالی یاد کرد و گفت که ورود حوزه هنر برای تولید اثار هنری درباره انها ،باعث
ماندگاری این مفاهیم در اذهان می شــود .نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ،گریزی هم
به عقب ماندگی در اجرای عدالت زد و از نقش فرهنگ و هنر در جبران این عقب ماندگی ســخن
گفت و تاکید کرد :فرهنگ و هنر نباید در اجرای عدالت و مبارزه با فســاد غایب باشــد و نقش
مهمی در ارزشمند نشان دادن قانون گرایی و نظارت پذیری و ضد ارزش معرفی کردن قانون گریزی
و نظارت گریزی دارد.
رئیســی با بیان اینکه فرهنگ و هنر ،امیدوارکننده جامعه اســت ،افزود :فرهنگ و هنر انقالبی،
جامعه را امیدوار می کند و این ،رسالت همه ماست که با تحول افرینی ،امید و اعتماد اسیب دیده
مردم را برگردانیم که البته باید اقدام و عمل باشــد و مردم تحول را در زندگی و کســب و کار و
ســفره خود احساس کنند و با سخنرانی نمی شود .وی هنرمندان را روشنفکران و جریان پیشتاز
جامعه معرفی کرد و گفت :روشــنفکر کسی نیست که مردم را به طرف فرهنگ غربی یا شرقی
ببرد بلکه کســی اســت که تهدیدات را دیده بانی می کند و بیش از و پیش از دیگران می فهمد
و نســبت به خطرات و اســیب ها هشــدار می دهد و مانند موذن ،جامعــه را از خواب رفتگی و
خواب ماندگی نجات می دهد .این نامزد انتخابات ریاســت جمهوری سیزدهم در بخش دیگری از
سخنانش با اشاره به مشکالت هنرمندان و اهالی فرهنگ ،تصریح کرد :برخی تصور می کنند که
اگر چند نفر در حوزه هنر ،خوب پول درمی اورند ،وضع همه هنرمندان خوب است؛ در حالی که
برخی هنرمندان ،در اداره زندگی روزمره شان مشکل دارند.
رئیســی با تاکید بر حل مشــکالت اهالی فرهنگ و هنر در دولت مردمی با همکاری خود انها،
در واکنش به پیشــنهاد یکی از نویســندگان برای انتصاب دستیار فرهنگی رئیس جمهور برای
پیگیری و حل مشکالت اهالی فرهنگ و هنر ،تصریح کرد :سازوکار حل همه مشکالت مشخص
اســت و مشــکالت حوزه فرهنگ را هم باید وزیر فرهنگ و ارشــاد حل کند نه این که سازوکار
جدیدی درســت شود .وی برای نمونه به مشــکل کاغذ در کشور اشاره کرد که از سوی یکی از
ســخنرانان در این نشست مطرح شد و اظهار داشــت :وقتی نیروی انسانی کارامد ،مواد اولیه و
خط تولید داریم حتماً مشکل کاغذ و جوهر با تولید در داخل قابل حل است اما این کار نیازمند
مدیریت قوی و برخورد جدی با مافیای واردات است.
نامزد انتخابات ریاســت جمهوری سیزدهم با اشــاره به دغدغه های ناشران برای گرانی کاغذ و
تاثیر ســوء ان بر قیمت کتاب ،گفت :تهیه کتاب برای برخی از خانواده ها ســخت اســت و باید
کتاب را ارزان کنیم و این کار هم با یک ســازوکار درست شــدنی اســت؛ نه با حرف .رئیسی با
اشــاره به نقش اقتصاد هنر در اشتغال زایی بر لزوم فعال شدن اقتصاد هنر تاکید کرد و گفت که
«اقتصاد هنر ،هم تولید را در کشــور رونق می دهــد و هم اینکه هنرمندان نیازمند کمک دولت
نخواهند بود ».وی با اشــاره به درامدزایی هندی ها از اقتصاد دیجیتال و محصوالت فرهنگی به
اندازه پول نفت ایران متذکر شــد :می توانیم با کمک کارشناسان خبره کاالهای فرهنگی بسیار
دلنشــین تولید کنیم که حتی به خارج کشور صادر شــود و این کار در استان قدس رضوی با
تولید عروســک برای کودکان تجربه شد و نتیجه خوبی داشت .نامزد انتخابات ریاست جمهوری
با تاکید بر اینکه هنر ما باید تحول افرین و انسان ساز باشد ،خاطرنشان کرد که باید در مدیریت
حوزه فرهنگ و هنر نظام مند حرکت کرد و از اعمال سلیقه های شخصی جلوگیری شود؛ چرا که
سالیق فردی باعث بی ثباتی در کار می شود.
رئیسی همچنین در واکنش به اظهارات یکی از حاضران درباره انتخاب همکاران عدالت خواه در
دولت مردمی تاکید کرد :تا عدالت خواهی و ضد فساد بودن در درون کسی نجوشد ،نمی تواند با
فساد مبارزه کند و اگر رای مردم به من تعلق گرفت همکاران دولت با همین شاخصه ها انتخاب
می شــوند .وی خاطرنشان کرد :ما می خواهیم شهر سالم یا ارمانشهر داشته باشیم که مختصات
ان عقالنیت ،معنویت ،عدالت ،اخالق اســت و فکر می کنیم ما در این بخش ها به رغم خواســت
امام و رهبری و شــهدا یک عقب ماندگی های جدی داریــم که باید با کمک همه مردم به ویژه
اهالی فرهنگ و هنر جبران شود .این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان
تاکید کرد :اهالی فرهنگ و هنر صاحب فکر و قلم هســتند و دولت هم نقش هدایت ،حمایت و
نظارت دارد اما دخالت بیش از حد دولت در کار انها اشکال افرین است و نمی گذارد این مجموعه
فرهیخته اثرگذار باشــد .در ابتدای این نشست سه ساعته ،تعدادی از شعرا ،نویسندگان و ناشران
به بیان دیدگاه ها و دغدغه های شان درباره حوزه کاری خود پرداختند.
«محســن مومنی شــریف» فعال حوزه فرهنگی و رئیس ســابق حوزه هنری سازمان تبلیغات
اسالمی ،از لزوم توجه به اقتصاد هنر و حضور در بازارهای جهانی و ارتقاء منزلت اجتماعی اهالی
فرهنگ و هنر ســخن گفت و پیشــنهاد انتصاب دستیار فرهنگی رئیس جمهور را برای پیگیری
امور و حل مشکالت این حوزه را مطرح کرد.
«میالد عرفان پور» از شــعرای جوان کشــور ،برنامه ریزی برای تعالی موســیقی و اســتفاده از
ظرفیت های این حوزه برای ترویج گفتمان انقالب اســامی و ایجاد نهاد متمرکز برای مدیریت
موسیقی در کشور را برای پرهیز از برخوردهای سلیقه ای گوشزد کرد.
«حسین سعیدی» ،خواستار حل مشکل کاغذ و حمایت مادی و معنوی از کتابفروشی ها به ویژه
در شهرهای کوچک ،توجه به حق مالکیت معنوی و فکری اثار مکتوب و تدوین قانون کپی رایت
و توجه به نشر الکترونیک برای جلوگیری از قاچاق شد.
«عارف براتی» اســتاد خوشنویســی و مدیر اجرایی انجمن خوشنویســان ایران بر لزوم انتخاب
مدیران فرهنگی کارامد و اشــنا به مفاهیم هنر در دولت اینده تاکید کرد خواســتار تشــکیل
کمیســیون های تخصصی مشــترک بین اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران ذیربط در دولت برای
حل مشکالت و ساماندهی فعالیت های این حوزه شد.
«شهریار زرشــناس» نویسنده و پژوهشگر ،از خطرات حاکمیت جریان نولیبرال بر نظام اجرایی
کشور سخن گفت و با بیان اینکه جریان نولیبرال به دنبال استحاله هویتی جامعه و مدیران نظام
اســامی است ،برلزوم احیای عدالت ،توانمندسازی اقتصادی و تعدیل توازن قوا به نفع نیروهای
انقالب در جنگ نرم با نیروهای مهاجم به ارزش ها تاکید کرد.
«رضا برجی» مستندساز جنگ و «وحید چاووش» و «محمدرضا عباسیان» دو مستندساز دیگر
خواســتار توجه ویژه به مستندســازی به عنوان یکی از اثرگذارترین تولیدات در بین محصوالت
تصویری در دنیای امروز شــدند و درباره نقش و جایگاه ســینمای مستنند در اجرای عدالت و
مبارزه با فساد سخن گفتند.
«توجه به معیشــت اقشــار مختلف فعال در حوزه فرهنگ و هنر و پرداخت حقوق پایه مستمر
به هنرمندان فاقد درامد ثابت» از مهم ترین مطالبات مشــترک سخنرانان این نشست بود که از
سوی «حاج علی انسانی» شــاعر ایینی صاحب نام کشور« ،یاحا کاشانی» ترانه سرا و «غالمرضا
صنعتگر» خواننده مطرح شد.
اکران سینما تا محرم خالی می ماند؟
سه ماه از اغاز ســال ۱۴۰۰گذشته و تنور سینما
هنوز گرم نشده است .این در حالی است که کمتر
ی اســت که دست کم
از دو ماه تا شــروع محرم باق
در تابســتان روح تازه ای به کالبد نیمه جان سینما
دمیده شــود .پیشــنهادهایی که در تمام چند ماه
کرونایی سپری شده از سال قبل تا کنون برای جلب
نظر صاحبان چند فیلم خاص و راضی کردن ان ها
به اکران مطرح شــده انقدر غیرجذاب بوده اند که
تقریبا هیچ امیدی به رونق گیشه سینما در تابستان
پیش رو نیســت و در خوش بینانه ترین حالت انگار
باید منتظر رســیدن فصل پاییز باشیم .در ماه های
گذشته همیشه نام چند فیلم پربازیگر و کمدی مثل
«دینامیت» و «شیشلیک» بر سر زبان سینمادارها
ن فیلم ها
و شــورای صنفی نمایش بود که اگــر ای
اکران شــوند مخاطبان سینما هم بیشتر می شوند.
در یکــی دو هفته قبل پس از یک اکران خصوصی
از فیلم «گشــت ارشــاد »۳نام این فیلم هم به دو
فیلم قبلی اضافه شــد و در همین راســتا از سوی
برخی صاحبان ســالن های سینما و اعضای شورای
صنفی نمایش گفته می شد که پیشنهادهایی برای
حمایت از این فیلم ها و اکرانشان مطرح و تقریبا کار
تمام شده اســت ،اما جلسه روز گذشته در شورای
صنفی نمایش با برخی از پخش کنند ه ها و صاحبان
اثار به نتیجه ای نرســید چون ان ها حمایت مالی
مطرح شده را مناسب فیلم های متوسط که هزینه
ســاخت ان ها چندان زیاد نبوده ،می دانند .ضمن
اینکه تاکید دارند ســینمادارها هم باید برای اکران
به نحوی همراهی کنند .در این باره ســعید خانی
پخش کننده فیلم دینامیت -به ایســنا می گوید:طبق صحبتــی که با من مطرح شــد گفته بودند
ارشــاد قبول کرده دو فیلم را بــا یک رقمی۲.۵( ،
میلیارد تومان) مینیمم گارانتی کند که اکران شوند
و من هم احســاس کردم با توجــه به قابلیت فیلم
«دینامیت» و بخاطر ســینما ان را می توانیم اکران
کنیم که برهمین اساس با تهیه کننده هم صحبت
کردم تا راضی شــود ،ولی بعد متوجه شــدیم ان
پیشنهاد و رقمی که به تهیه کننده تعلق می گیرد،
کمتر از چیزی اســت که تصور می کردیم .او افزود:
واقعا جای سوال است که اگر قرار بر احیای سینما
باشد چرا صاحب فیلم باید تاوان ان را بدهد؟ سینما
فیلم خــوب می خواهد پس همه باید به هم کمک
کنند نــه اینکه فقط فیلمســاز از نتیجه کار خود
بگذرد .تا چند روز دیگر فصل تابستان از راه می رسد
و در نیمه های ماه مرداد هم محرم شروع می شود .با
توجه به حضور مردم در خیابان و پارک و رستوران
و بازار نمایش فیلم های مخاطب پســند می توانست
کسادی گیشــه ســینماها را کم کند .با این حال
فعــا خبری از اکران فیلم جدید نیســت و از انجا
که همیشه شروع ماه محرم با منع اکران فیلم های
کمدی همراه بــوده و دو ماه محرم و صفر مقطعی
کم رونق برای گیشــه سینما محسوب می شدند ،به
نظر می رســد با مخالفت صاحبان فیلم ها در نوبت
اکران فصل تابستان هم اتفاق ویژه ای رخ نمی دهد،
مگر اینکه در جلســه ۲۵خرداد کارگروه کرونا در
سازمان ســینمایی تصمیم دیگری برای حمایت از
اکران گرفته شود. صفحه 2
رئیس جمهور اینده و دغدغه های اهالی تئاتر:
مسئوالنباهنرمندانگفت وگوکنند!
یک کارگردان تئاتر پیشرفت فرهنگ و هنر را مبتنی بر مدیریت مسئوالن
و متولیان عنوان کرد و گفت :دغدغه فرهنگی و هنری مدیران و مسئوالن
از عوامل موثر بر بهبود شرایط تئاتر به شمار می رود .جواد اشکذری با اشاره
بــه انتظارات اهالی تئاتر از دولت و رئیس جمهور اینده در خصوص ارتباط
و تاثیــر فرهنگ و هنر بر فضای جامعه ،اظهار کرد :تئاتر هنری اســت که
همواره با اجتماع و تجمع فرهنگی مردم و مخاطبان همراه بوده است و در
سال های اخیر به سبب رونق هنر تئاتر ،تجمعات مختلفی در حوزه تئاتر شکل
گرفته اســت .بنابراین در کنار اجرای تئاتر ،در مدت زمان انتظار برای تهیه
بلیط نیز برخی کارها و فعالیت ها به صورت نمایشگاه و یا اثار خیابانی اجرا
و فرهنگ سازی هایی نیز انجام می شــد .وی ادامه داد :در نتیجه با توجه به
زنده اجرا شدن تئاتر و ارتباط مستقیم با تماشاگر ،همواره اجرای تئاتر تجمع
فرهنگیایجادمی کند،لذابرگزاریتئاتربدونتماشاگرانمعنیپیدانمی کند.
به این ترتیب هر شب از طریق اجرای تئاتر تجمعاتی شکل می گیرد ،در حالی
که تجمعات سیاسی معموالً در زمان انتخابات صورت می گیرد .بنابراین تئاتر
دارای ظرفیت بزرگی است که ارتباط مستقیم میان تماشاگر و هنرمند را ایجاد
می کند که این ارتباط مستقیم با مخاطب بر نگاه اجتماعی ،سیاسی ،فرهنگی
مردم بسیار تاثیرگذار بوده و نگرش نو و جدید را به مخاطبان انتقال می دهد.
هنرعاملاصلیترویجفعالیت هایسیاسیاست
این نویســنده تئاتر با بیان این که «هنر و فرهنگ ،عامل اصلی ترویج تمام
فعالیت های سیاسی و اجتماعی به شمار می رود» ،بیان کرد :با توجه به عالقه
مردم نسبت به هنرمندان و این امر که بخش عمده ای از جامعه را نخبگان
فرهنگی و هنری تشکیل می دهند ،بنابراین هر سیاستمدار ،مدیر شهری و
رئیس جمهور برای دستیابی به موفقیت باید این قشر از جامعه را مورد توجه
قرار داده و برای ان ها برنامه ریزی داشته باشد ،به گونه ای که از اثار هنرمندان
حمایت شود و معیشت و زندگی هنرمندان مورد توجه قرار گیرد ،زیرا زمانی
حوزه های مختلف هنر مانند سینما ،تئاتر ،موسیقی و ...موفق عمل خواهند
کرد که هنرمندان دغدغه معیشت و زندگی نداشته باشند و تنها به تولید
ت بیشتری صورت بگیرد،
و ارائه اثار هنری بپردازند .بنابراین هر چه حمای
قطعا اتفاقات و فعالیت های بهتری رقم خواهد خورد .اشکذری عنوان کرد:
معموالًبهدلیلاین کهدرتهرانمسئولیتریاستجمهوریپذیرفتهمی شود،
رسیدگی به شهرستان ها حداقل دو یا سه سال زمان می برد .به این ترتیب
با توجه به این که سه نامزد ریاست جمهوری اهل مشهد هستند و مشهد
نیز در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور قطب به شمار می رود،
بنابراین این نامزدها از ظرفیت ها و زمینه های فرهنگی و هنری این شهر و
استان اطالع دارند ،لذا اگر بهبودی صورت نگیرد به نوعی به دلیل غفلت از
این حوزه خواهد بود .وی خاطرنشان کرد :بنابراین مدیران و متولیان حوزه
فرهنگ و هنر باید در چارچوب قانون نگاهی صنفی به انجمن ها و هنرهای
مختلف داشته و عالوه بر این ها به تولید و اجرای تئاتر و ترویج و شکوفایی
این هنرها در شهرهای مختلف توجه ویژه ای داشته باشند .این کارگردان تئاتر
با بیان این که «بهبود و پیشرفت حوزه فرهنگی و هنری مبتنی بر مدیریت
مدیرانی است که انتخاب می شوند» ،عنوان کرد :به این معنی که شخص
رئیس جمهور نمی تواند به طور مســتقیم به تئاتر ،سینما و سایر هنرهای
مشهد و یا شهرهای دیگر بپردازد ،لذا چنانچه استاندار ،وزیر ارشاد و مدیرکل
ارشاد که توسط وزیر ارشاد انتخاب می شود ،به درستی در این جایگاه قرار
گیرند ،رشد و شکوفایی بیشتری ایجاد خواهد شد .به طوری که با توجه به
دوره های موفق گذشته متوجه می شویم که در این زمان ها حساسیت و توجه
ویژه ریاست جمهوری در انتخاب وزیر ،استاندار و مدیرکل و توجه ان ها به
هنر زمینه این شکوفایی را ایجاد کرده است.
متولیانبایدعالقه مندودغدغه مندهنرباشند
اشکذری تصریح کرد :به این ترتیب اگر مدیران و متولیان فرهنگی و هنر،
عالقه مند و دغدغه مند این حوزه باشــند و تنها نگاه اداری و کارمندی به
این حوزه نداشته باشند .قطعاً تعامل با شهرداری که نهادی ثروتمند است
و فعالیت های فرهنگی دارد ،میسر خواهد شد و به تبع ان برنامه های بهتر
فرهنگی و هنری اجرا خواهد شد .وی با اشاره به این که «هدایت ،حمایت و
نظارت سه وظیف ه اداره فرهنگ و ارشاد اسالمی است» ،افزود :همانطور که
می دانید هدایت به معنای برنامه ریزی و هدایت هنر به سمت شکوفایی و
اتفاقات خوب است ،اما متاسفانه چندین سال است که مدیران ما هدایت را
رها کرده و حمایت از اهالی فرهنگ و هنر نیز صورت نمی گیرد .به عبارتی
مدیران تنها نظارت را عملی می سازند تا از این طریق جایگاه و میز خود را
از دست ندهند .این نویسنده تئاتر تصریح کرد :در واقع چنانچه هنرمندی
تصمیم گیرد هنری را تولید کند ،کارهای اداری انجام می شود .با وجود این
دعوت «داریوش ارجمند» به صندوق رای
اگردوستدارتغییریمبایدرایبدهیم
هنرمند قدیمی ســینما ،تئاتر و تلویزیون اعتقاد دارد که قهر با
صندوق اتفاقی را رقم نمی زند؛ اگر می خواهیم چیزی عوض شود
باید رای بدهیم .یادمان می اید در دوره یازدهم و دوازدهم ریاست
جمهوری گروهی از هنرمندان می امدند مردم را به مشارکت در
انتخابات دعوت می کردند و گروهــی هم در فضاهای انتخاباتی
برخی از کاندیدا ،نقش افرینی داشــتند .اتفاقاً این نکته را برخی
از هنرمندان اشاره کردند که چرا همان ها امروز نمی ایند و دوباره
دعوت نمی کنند؟ چرا امروز سکوت کرده اند؟ جواب کام ً
ال مشخص
است؛ بسیاری از ان ها پشیمانی شان را ابراز کرده اند و گروهی هم
ترجیح دادند با سکوت شان ،این نکته را ابراز کنند .البته این روزها
برخی از کانال ها و رسانه های منتسب به معاندین می کوشند در
میان مردم شــبهه ایجاد کنند که به خاطر مشکالت اقتصادی و
هر نوع مشــکل دیگر ،پای صندوق نرونــد و نه به انتخابات و یا
قهر با صندوق را در میان مــردم ترویج داده اند .حتی می گویند
هنرمنــدان هم اگر به میدان نمی ایند ،چون همنوای با برخی از
گروه ها ،نمی خواهند در انتخابات شــرکت کنند .وقتی به سرا ِغ
چنــد هنرمند رفتیم ،دیدیم که اص ً
ال چنین نکاتی وجود ندارد و
دشمنان این بار می خواهند ،به این سبک و سیاق ،شخصیت های
فرهنگی و هنری مورد اقبال مردم را ابزا ِر اهداف شوم خود کنند.
همان طور که در سوره رعد ایه 11خداوند این چنین فرموده اند:
«ان اهلل ال یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» خداوند سرنوشت
قومی را تغییر نمی دهد ،مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند
که سرنوشتشــان را تغییر دهند .براساس این ایه شریفه ،انسان
نمی تواند نسبت به تحوالت محیط پیرامونی خود اعم از خانوادگی،
که مدیران باید براساس نیاز اجتماعی و کمبودهای موجود تصمیم گیری و
اقدام کنند تا عملکرد این حوزه بر اساس نیاز اجتماعی جایگاه فرهنگ و هنر
ارتقا پیدا کند ،اما هرگز نیاز جامعه به اثار فرهنگی و هنری سنجیده نمی شود
تا برای جذب نیروی انسانی و هنرمندان برنامه ریزی هایی صورت گیرد.
مسئوالنباهنرمندانگفت وگوکنند
وی اضافه کرد :در واقع الزم است مدیران و مسئوالن با هنرمندان به گفت وگو
بپردازند و برای حمایت از ان ها با بخش ها و دستگاه های مختلف مربوطه
گفت وگو و تعامل داشته باشند ،در حالی که چنین اقداماتی صورت نمی گیرد
و به این ترتیب حمایت و هدایت انجام نمی شود .به نظر من این رویکرد را
نمی توان مدیریت نامید و مشکل ما در ارتباط با این بخش است .در نتیجه
دیدگاه و عملکرد تمام مدیران حوزه فرهنگ و هنر بر بهبود این حوزه موثر
اســت و به نظر من برنامه های مناسبتی هر رئیس جمهور و مدیریت درد
هنر و فرهنگ مشــهد را دوا نمی کند و ماندگار نیست .این کارگردان تئاتر
گفت :فعالیت ها و اقدامات زیرساختی بسیاری باید انجام شود و ارتباط میان
مدیران و اصحاب فرهنگ و هنر باید بیشتر و نزدیکتر شود ،زیرا بخشی از
دغدغه های هنرمندان در ارتباط با مسائل اجتماعی است و بخش عمده ان
مربوط به مســائل عاطفی است .به گونه ای که اگر مدیران با هنرمندان به
گفت وگو بپردازند و سخن ان ها را بشنوند نیمی از مسائل برطرف خواهد
شد .در حالی که اغلب مدیران مدعی گفت وگو هستند ،اما با هنرمندان به
گفت وگونمی پردازند.
لزوم توجه به اموزش تئاتر
اشــکذری در خصوص اموزش تئاتر ،بیان کرد :به نظر من در شرایطی که
اموزش وجود نداشته باشد ،رشد تئاتر و سایر رشته های هنری محقق نخواهد
شد .اموزش تئاتر نیز مانند بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری تحت
تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است .اموزش تئاتر از جمله فعالیت هایی
است که در سه یا چهار سال گذشته به سبب رونق اقتصادی تئاتر ،تغییرات
زیادی پیدا کرده و رشد یافته است .به عبارتی تمایل به اموزش این حرفه
افزایش یافته و از سویی دیگر تعداد اموزشگاه های تئاتر نیز بیشتر شده است،
زیرا بر تعداد تولیدات نیز افزوده شــد و نیاز به جذب نیروی جوان و جدید
افزایش پیدا کرد .وی اظهار کرد :در دوران شیوع ویروس کرونا نیز در شرایطی
که از وضعیت قرمز خارج می شــدیم و ستاد مقابله با کرونا مجوز برگزاری
کالس ها را صادر می کرد ،کالس ها با محدودیت هایی تشکیل می شدند .بر
اساس شنیده های من شهرداری نیز کمک هایی به اموزشگاه ها کرده است تا
بتوانند بخشی از مشکالت خود را برطرف کنند .اموزش نیز فعالیتی پول ساز
است و به عالوه هنرمندانی که در حوزه تئاتر فعالیت داشته اند ،مدرس شدند
و در حقیقت اموزش بستری برای کسب درامد ایجاد کرده است.
محیط کار و اجتماع بی تفاوت باشد ،رای ندادن گرچه یک کنش
اجتماعی و سیاسی است ،اما ثمره ان بی تفاوتی از یک سو و میدان
دادن به اندیشــه ها و تفکراتی است که خواه مطلوب ما باشند و
خواه نباشند ،اما سرانجام تصمیمات انها و رفتارشان ،سرنوشت 80
میلیون ایرانی را رقم خواهد زد .یکی از این هنرمندان که مردم با
کارهایش در عرصه سینما ،تئاتر و تلویزیون خاطره دارند ،داریوش
ارحمند اســت .او در تیرماه سال 1392نشان درجه یک فرهنگ
و هنر دریافت کرد .ارجمند عالوه بر بازیگری ،از ســال 1382تا
ســال 1389به عنوان مجری با مجموعه تلویزیونی «طلوع ماه»
به تهیه کنندگی رضا خوشــدل راد همکاری کرد .او را در ایا ِم ماه
ِ
شخصیت اول سریال «یاور» شبکه سه دیدیم.
مبارک رمضان با
قول خودش ،فیلمنامه ها ان
مثل گذشته پُرکار نیســت چون به ِ
حال وهوای گذشته را ندارد .پیشنهادهای دیگر در نمایش خانگی
و مدیوم هــای دیگر دارد ان ها را هم نپذیرفته چون ان شــرایط
محتوایی درست و اصولی را نداشته است.
حمایت ۳۵۰نفر از هنرمندان کشور از ایت اله رییسی
دوشنبه ۲۴خردادجمعیازهنرمندانکشورباایت اهللسیدابراهیمرییسیدیدار
و حمایت خود از او را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰اعالم کردند .متن
این بیانیه که به امضای حدود ۳۵۰هنرمند رسیده ،بدین شرح است :فرهنگ
و هنر با پرداختن به رفع کژی ها و توسعه راستی های جامعه ،ایینه تمام نمای
جامعه محسوب می شود و به همان میزان نیز می تواند امید به زندگی ،سازندگی
و بالندگــی را در طول تاریخ ،در حال و اینده به ارمغان اورد .هنرمندان نیک
یدانند دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل بی تدبیری قاطبه دولتمردانش ،خاصه
م
جناب اقای روحانی بذر ناامیدی را نه تنها در دل هنرمندان بلکه در دل اقشار
مختلف جامعه شریف ایران کاشت .دولت اقای دکتر روحانی با عملکرد خود
نشان داد هیچ دغدغه ای برای مسائل فرهنگی هنری ندارد و با استفاده ناصحیح
از جایگاه و اعتبار فرهنگ و هنر ،اســیب جبران ناپذیری به دست اندرکاران
این عرصه در سطوح مختلف وارد نمود.فقدان امنیت در سرمایه گذاری ،ورود
پول های کثیف و پولشویی ،بی اعتبار شدن مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی ،عدم وجود امنیت شغلی برای هنرمندان ،بیمه ناکارامد انان و ...از جمله
اسیب هایی بود که به واسطه سیاست های ناموزون دولت پرادعای اقای روحانی
بر پیکره نجیب اهالی هنر وارد امد.لذا ما جمعی از هنرمندان کشور در رشته های
نمایشی ،سینمایی ،تجسمی و موسیقی بر این اعتقادیم که دولت سیزدهم باید
توسط مدیری مدبر و صدیق ،شریف ،قانون مدار و عدالتخواه اداره شود تا مرهمی
بر سوز دلسوختگان نهاده و فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به قله عزت ،جایگاه
و خاستگاه اصلی خود برگرداند .ما به دکتر سید ابراهیم رییسی رای می دهیم
تا در کسوت ریاست جمهوری با بکارگیری مدیران و کارشناسان متخصص،
مقتدر و دلسوز در عرصه فرهنگ و هنر و با ارائه برنامه ای مدون و اثربخش ،عنصر
تمدن ساز فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسالمی را در تراز انقالب اسالمی به دامان
مردم متمدن ،شریف و شهید پرور این مرز و بوم برگرداند.
3
چهارشنبــه 26خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1459
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
نقدوگو
گفت
شیوا طاهری مطرح کرد؛
ایفای نقشی خاکستری
در «اسپینجر»
ساخت اثار فانتزی شهامت می خواهد
شیوا طاهری این روزها مشغول بازی در سریال«اسپینجر»
به کارگردانی علیرضا کریم زاده برای شبکه نمایش خانگی
اســت .او که پیش از این در ســریال هایی چون «گذر از
رنج ها»«،ریــکاوری» و«روزهــای بهتر» بــه ایفای نقش
پرداخته در این سریال نیز نقش متفاوتی را ایفا می کند.
طاهــری در گفت وگو با روزنامه هنرمند درباره نقش خود
توضیــح داد :در سریال«اســپینجر» نقش مهــرو را ایفا
می کنم که در ابتدای قصه با او اشنا می شویم .یک دختر
ساده و ارام که داستانی عاشــقانه پیش رو دارد .کاراکتر
مهرو قابل حدس نیست و در اواسط قصه ماهیت اصلی اش
رو می شود و به قصه اصلی پیوند می خورد.
او در ادامه افزود :از انجایی که این کاراکتر یکدست نیست
وخاکستری اســت ،ایجاد این فضا برای من بسیار چالش
برانگیــز بود و همین تضادها او را نســبت به بقیه متمایز
می کند ،چرا که شــما نمی توانید بــه راحتی او را قضاوت
کنید و مرحلــه به مرحله که با داســتان پیش می روید
متوجه خصوصیات و ماهیت او نیز می شوید.
این بازیگــر همچنیــن در ادامه اظهارات خــود ،درباره
چگونگی رســیدن به این نقش گفت :فیلمنامه ســریال
کامل بود و در ان شرح خصوصیات شخصیت کامال روشن
و واضح ذکر شــده بود ،اما برای رسیدن به این نقش من
باید از بانک حسی خودم استفاده می کردم.
در بازیگــری ما وقتی با نقشــی مواجه می شــویم ،ابتدا
در ذهنمان دنبال یکســری افراد که مشــابه او هســتند
می گردیــم و این در ناخوداگاه مــا وجود دارد .در واقع با
خوانــش متن از ادم هایی ک در دور واطرافمان هســتند
بهره می گیریــم و چیزهایی به نقش اضافه می کنیم و در
نهایــت از صافی درونمان ان را رد کــرده و به خلق یک
شخصیت می رسیم .بازیگر همواره یک دوربین در درون و
یک دوربین در بیرون دارد که دائما در حال ضبط از رفتار
ادم های اطرافش است و در نهایت در لحظه مورد نظر ان
را از حافظه خود بیرون کشــیده و به نمایش می گذارد و
همین نیز موجب می شــود تا کاراکتری که خلق می کند
واقعی و قابل لمس باشد.
طاهــری همچنیــن درباره فضــای فانتزی این ســریال
اظهارکــرد :از انجایی که نقش من رئال اســت و در زمان
حال می گذرد ،خیلی در بخــش فانتزی حضور ندارم ،اما
به نظرم ســاخت اثاری از این دست که کمتر در سینما و
تلویزیون ما تولید شده اند ،شهامت می خواهد.
ایــن دلیل که هم فضای کمتری به ســاخت اثار فانتزی
اختصاص یافته و هم این که متخصصینی که در این حوزه
فعال باشند کمتر بوده اند ،اما حاال این موقعیت فراهم شده
اســت و برای من بازیگر نیز چالش جدیدی است ،چرا که
برای کمتر بازیگری تجربه در این فضا پیش می اید.
اطـالعیـه
انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون تهران
موضوع :مجمع عمومی و فوق العاده
ازاعضایمحترمانجمندعوتبهعملمیایدجهت
انتخابات بازرسین و تغییرات اساسنامه در مورخ
1400/4/16درخانههنرمندانایرانواقعدرخیابان
ایرانشهر -سالن شهناز -ساعت11الی 13حضور
به هم رسانید.
داوود قاسمی امیرلو
رئیس هیات مدیره
انجمن بازیگران سینما و تلویزیون تهران صفحه 3
فریار حسینی کارگردان فیلم کوتاه «لگو»:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1459چهارشنبه 26خردادماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:03
اذان ظهر
20:18
غروب افتاب
20:39
اذان مغرب
04:03
اذان صبح فردا
05:48
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
کاندیداهادیگرنمی توانندباشعارهایازادی،سینماوفرهنگرئیس جمهورشوند
فیلمســازان عرصه فیلم کوتاه در این ســال ها یکی از
ارکان اصلی ســینمای ایران بوده اند .حتی طی سال های
اخیر برخی از انها در ســاخت فیلم های بلند هم موفق
بودند و توانستند سینمای بدنه را هم با خود همراه کنند.
بســته فیلم های کوتاه در این سال ها اغلب توسط گروه
هنر و تجربه اکران شده و این اکران باعث پر رونق شدن
فیلم کوتاه و حضور سلبریتی ها در بسیاری از این فیلم ها
شده اســت .به بهانه اکران فیلم «لگو» سراغ کارگردان
این فیلم ،فریار حســینی رفتیم و با او گفتگو کردیم که
می خوانید:
فیلم «لگو» چطور ساخته شد و برای نمایش ان چه
مدت در انتظار اکران بودید؟
ایــده ی این فیلم ســال ۹۵به ذهنم رســید و بهار ســال ۹۵
فیلمنامه اش را نوشــتم و برای جشــنواره فیلمنامه نویسی نهال
فرســتادم که انتخاب شــد .من تئاتر خوانده ام و مدتی هم کار
تئاتر می کردم ولی جســته و گریخته مســیر فیلم سازی را هم
از طریــق کالس های شــهرام مکری و انجمن ســینمای جوان
دنبال می کردم و دلم می خواست به سمت سینما بروم .در تئاتر
جایزه های دانشگاهی گرفتم و در جشنواره تئاتر فجر هم حضور
داشتم و در سالن های مختلف اجرا رفته بودم اما دوست داشتم
تغییر مســیر بدهم .در همان ســال ۹۵در جشنواره فیلم فجر
با کافه ســینما همکاری می کردم .به این علت که خبرنگار بودم
و برای کافه ســینما می نوشتم ،با میالد کی مرام اشنا شدم و با
توجه به رفاقتی که او با کافه ســینما داشت ،این ارتباط شکل
گرفت .من طرح را برای او تعریف کردم که خیلی استقبال کرد
و این اتفاق افتاد که ما این فیلم را بسازیم.
میالد کی مرام به دلیل اینکه بازیگر سینماســت ،طبیعتا سرش
شــلوغ اســت اما با این حال ســر کار من امد و خیلی از فیلم
حمایت کرد .ما این فیلم را ساختیم و حدود یک سال تدوین و
کار های پس از تولیدش طول کشــید .بعد از ان من برای ادامه
تحصیل به امریکا مهاجرت کردم و فیلم را برای چند جشــنواره
در سانفرانسیســکو و لس انجلس فرســتادم و خودم هم فرصت
کردم فیلم را ببینم .مخاطبان خیلی از ان استقبال کردند و در
ادامه این موقعیت پیش امد که اقای نجفی مهر تصمیم گرفت
یک باکس فیلم کوتاه را که بازیگرهای شناخته شده تری داشته
باشد ،معرفی کند و ما هم افتخار اکران در ایران را پیدا کردیم.
در کل از اینکه مهاجرتی کردید راضی هستید؟
از این جهت که موقعیتی پیش امــد که بتوانم در امریکا فیلم
بســازم ،بله راضی هســتم .به این علت که دسترســی به یک
چیز هایی خوب است و طبیعتا به یک چیز هایی هم سخت است.
راهی است که انتها ندارد .یکســری موانع سر راه قرار می گیرد
که با تالش و پیگیری و شــانس زیاد قابل برداشــتن است ،اما
یکســری چیز ها در ایران کامال نشدنی است .همینطور در مورد
امکان مالی ،اگر شــما چندین ماه دنبال سرمایه بگردی باالخره
یک چیزی پیدا می شــود و با پیگیری موانع از سر راه برداشته
می شــود ،اما در ایران الزاما اینکه به چه ســمتی بروی و با چه
کسانی ارتباط داشته باشی مهم است و فکر می کنم صرفا تالش
و استعداد ان قدر به چشم نیاید و بیشتر به روابط بستگی دارد.
البته اینجا هم این مســائل هســت اما می توانم بگویم کمتر از
ایران است.
حداقل برای من اینطور بوده است و شاید به این علت که خیلی
وارد فضای حرفه ای نشــدم ،اما این را می دانم که با تالش زیاد،
شــدنی است .در اینجا با موانعی مثل وزارت ارشاد و مسائل این
چنینی خیلی درگیر نیســتیم .یکســری موانع دیگر هست که
قابل حل اســت .عالوه بر این محاسن زیادی دارد مثل این نظم
بی اندازه ای که افراد حتی در زمان دانشــجویی هم ان را رعایت
می کنند .اخالق حرفه ای ،برنامه ریزی و اینکه ادم به عنوان یک
فیلم ساز مستقل مجبور می شود همه چیز را یاد بگیرد.
فکر می کنید االن ســینما و هنر برای مردم هم در
اولویت نیســت؟ اولویت قشر متوسط جامعه که به
دالیلی به سمت فقر می روند ،چیست؟
در دهه ۲۰در امریکا به علت زیاد شــدن رشــد اقتصادی همه
چیز منفجر شــد .یک سینمایی شــکل گرفت که یک سینمای
شــاد و تا حدودی موزیکال و رمانتیک و ملودرام بود .این اتفاق
و این ســبک بازتاب مسئله معیشت مردم بود و همه چیز خوب
بود و مردم برای ســینما رفتن هزینه می کردند .ولی وقتی یک
افســردگی بزرگ در اواخر دهه ۳۰و ۴۰اتفاق افتاد ،فیلم نوار
تولید شد.
فیلم های نوار که سیاه است و قصه ها معموال یک قهرمانی دارد
که مردی اســت که به خودش فکر نمی کند و عصبی و عبوس
است ،یک کاراگاه یا یک عاشق شکست خورده.
فیلم هایی که معمــوال محتوای خیلی جنایی یا غمگین دارد به
تاثیر از فیلم ســاز هایی که از اروپا و فاشیســت فرار کردند و به
امریکا امدند و این را با درام های جنایی امریکا مخلوط کردند.
در هر دوره ای از تاریخ چه در ایران و چه در غرب ،سینما و مدل
فیلم ســازی بازتاب وضعیت روحی مردم است .طبیعتا االن هم
عده ای می روند فیلم ببینند ولی می توانم بگویم خصوصا با توجه
به شرایط کرونا ،االن کاندیدا های ریاست جمهوری نمی توانند با
شــعار های ازادی بهتر در سینما و فرهنگ و هنر رئیس جمهور
شــوند .اینکه من از اینجــا بخواهم از قول مردم صحبت کنم و
بگویم چند درصد سینما می روند و چند درصد نمی روند ،از نظر
علمی نمونه اماری خوبی نیســت ،اما به هر حال سینمایی هم
وجود دارد که یک مقدار کمدی و بازاری است و کسانی می روند
که غم و غصه شان را فراموش کنند ولی از جهت هنری هر دوره
از سینما بازتاب وضعیت روحی و اقتصادی مردم است.
اینده سینمای ایران و به ویژه اینده فیلم کوتاه را
چطور می بینید؟
من عضو خیلی کوچکی در ســینمای ایران هســتم که بخواهم
در مــورد این موضوع حــرف بزنم ،اما فیلم کوتــاه همواره فرم
هنری تری نســبت بــه فیلم بلند دارد و ایــن موقعیت را ایجاد
می کنــد که افراد بتوانند در ان حــوزه ازمون و خطا کنند و به
علت محدودیت هایی کــه دارد ،مثال بودجه های میلیونی ندارد،
همیشــه این حالت ازمون و خطا کردن وجود داشته است .ولی
به این دلیل که در نهایت همه چیز دولتی می شود و برمی گردد
به اینکه شــما یا پولداری یا می توانی یک پولداری را قانع کنی
که پول ساخت را بدهد ،یا به نحوی به مراکز یا موسسات دولتی
وصلی که ان هم مورد اعتراض خیلی ها قرار گرفته اســت .من
می توانم تحلیلم از شــرایط فعلی را بگویــم اما اینکه اینده چه
می شود را نمی دانم .اما انچه مسلم است اینکه قطعا سینما هیچ
وقت نمی ایستد.
در المان نــازی ،در اروپا ،داخل جنگ و بعد از جنگ ،در ایران
در زمان انقالب و بعد از انقالب و ...ســینما همیشــه زنده بوده
است .شاید شــدت و حدت محتوا تغییر کند .این مسئله پیش
می رود و باید دید که چه اتفاقی می افتد ،اما در اینکه سینما به
هر نحوی زنده می ماند شکی نیست .نمی توانم بگویم مشخصا به
چه سمتی می رویم چون االن در برهه تاریخی عجیبی هستیم.
خیلی شــرایط عجیبی داریم و هر لحظه تغییرات متفاوتی رخ
می دهد .مثال االن نگاه ها بیشــتر به سمت شبکه نمایش خانگی
می رود و این ها همه تغییراتی اســت که وابسته به شرایط اتفاق
می افتد.
در نشست مجازی پژوهشگاه فرهنگ ،هنر و ارتباطات مطرح شد؛
نگا ه دولت نسبت به موسیقی باید از امنیتی به تعاملی و حمایتی تغییر کند
بحران مشروعیت موسیقی هنوز وجود دارد
نشست مجازی پژوهشگاه فرهنگ ،هنر و ارتباطات با موضوع «بازشناسی
پیامدهای کرونا بر اقتصاد موســیقی ایران» صبح سه شنبه ۲۵خردادماه با
حضور شــهرام صارمی (شهرام صارمی (موسیقیدان ،نوازنده و مدیر هنری)
و پیروز ارجمند (نوازنده ،اهنگســاز و مدیر اسبق دفتر موسیقی) به صورت
مجازی برگزار شد .در ابتدای این نشست ،پیروز ارجمند درباره تاثیر کرونا بر
موسیقی کشور گفت :بایدببینیم اقتصاد موسیقی با چه فاکتورهایی سنجیده
می شــود .در اقتصاد موسیقی دو بخش صنعت و هنر داریم .حوزه صنعت
شــرکت های تولیدی اثار و برگزارکنندگان کنسرت را دربرمی گیرد .بخش
اموزش نیز شامل اموزشــگاه های ازاد و دانشگاه ها و دیگر اماکن اموزشی
اکادمیکاست.
بیشترینبهرهاقتصادموسیقیدربرگزاریکنسرت هاست
ارجمند افزود :تمامی صنایع و هنرمندان موســیقی با حضور کرونا لطمه
خوردند و در ادامه نیز اقتصاد موســیقی دچار رکود شــد .زمانی که امروزه
گردش مالی موسیقی را می سنجیم ،بیشترین بهره در کنسرت هاست .این
مورد در دهه های شــصت و هفتاد و هشــتاد از تولید نوارکاست و سی دی
حاصل می شده که در دهه نود با وجود سایر ابزار و ادوات اینترنتی و نرم افزاری
این رویه تغییر کرده است .مدیر ســابق دفتر موسیقی ادامه داد :بر اساس
امار در ســال 1364ده کنسرت برگزار شده و این روند تصاعدی تا به امروز
ادامه یافته اســت .طی این سال ها درامد کنسرت ها رشد بسیار یافته و این
افزایش 200برابر صنعت سینما بوده .در این میان اولین لطمه کرونا تعطیلی
کنسرت ها بوده است و هرانچه بوده به صورت مجازی و الیو برگزار شده است.
از سویی دیگر در بحران کرونا ،اموزشگاه ها ضربه بسیار خوردند ،اما پس از
شش ماه اموزش انالین مورد توجه قرار گرفت و ایرانیان خارج از کشور نیز از
این وضعیت و روند جدید بهره بردند.
بیشترین گردش مالی در حوزه موسیقی پاپ است
شهرام صارمی هم در ادامه گفت :اگر جریان اقتصادی موسیقی را در سه حوزه
اموزش ،اجرا و تولید بررسی کنیم مواردی که اقای ارجمند گفتند ،درست
است .اوال در دوره اول کرونا و اغاز محدودیت ها و لزوم رعایت دستورالعمل ها ،
حدود سیصد اموزشگاه موسیقی تعطیل شده اند یعنی کامال جمع کرده اند،
زیرا نمی توانند با وجود عدم هنرجو اجاره های سنگین بپردازند .پس از کرونا
همامکانراهافتادناموزشگاه هایمذکورتقریبامحالاست.تعدادیازدوستان
ملک متعلق به خودشان است و می توانند با افت و خیز ادامه دهند .صارمی
بیان کرد :در زمینه اجرا ،درامدزایی کنسرته ای موسیقی نیز در شاخه های
خاصی بوده و جز چند هنرمند معروف در موسیقی دستگاهی و نواحی ،سایر
افراد و کنسرت ها درامدی نداشته اند .بیشترین گردش مالی در حوزه موسیقی
پاپ است .در زمینه تولید هم فکر می کنم اخرین برخوردهایی که با تولید
سی دسی و محصول فیزیکی داشتیم ،سال گذشته یا اوائل امسال است .این
یعتی اینکه عمر سی دی و دی وی دی تمام شده و در ادامه جامعه موسیقی
برای ارائه اثار به فضای مجازی و پلتفرم ها روی خواهد اورد .شهرام صارمی با
تاکید بر اینکه وضعیت موسیقی قبل از کرونا نیز جالب و بسامان نبوده ،گفت:
کرونا لطمه های سنگینی به ما زد .شاید در حوزه های دیگر اینگونه نبوده و مثال
در پیک های شدید بیماری گالری ها باز بودند و مخاطبان محدود داشتند ،اما
فعال بودند .متاسفانه ،در موسیقی همه چیز تعطیل شد و بحث اقتصاد ان نیز
راکد شد .البته اموزش مجازی عمومیت یافته و اوضاع کمی بهتر شده است.
زمانیکهتک اهنگ هامجوزگرفتند،هنرمندانفعال ترشدند
ارجمندبااشارهبهاینکهمسیرتولیدوعرضهدرایرانسادهنیست ،گفت:علی رغم
همه مسائل سهم تولید خوبی داریم .در کشورهای دیگر موزیسین ها امنیست
شــغلی دارند و در ایران اینگونه نیست .پیروز ارجمند در ادامه به مشکالت
اهالی موسیقی در شهرستان ها پرداخت و گفت :ما برای اهالی موسیقی سنتی
و نواحی و محلی سالن نداریم ،درحالیکه این هنر در شهرهای دیگر کشور زنده
است و به نظرم این مبنایی برای انقالب بعدی در موسیقی ماست .به نظرم
انقالب بعدی تغییر مدیای در موسیقی است تغییر می کند .از سال 1392ارائه
مجوز به تک اهنگ ها اجرایی شد .در صورتیکه قبل اینطور نبود و تولید کننده
باید حداقل 45دقیقه موسیقی می ساخت و ارائه می کرد تا پس از بررسی
مجوز بگیرد .از زمانی که تک اهنگ ها مجوز گرفتند ،هنرمندان فعال تر شدند.
در ادامه هم تولید تک اهنگ باال رفت و از طرفی موسیقی در دنیا به شکل
کوتاه و مینی مال ساخته می شود .این کم حوصلگی انسان در دنیای مدرن
باعث می شود ذائقه مخاطبان تغییر کند .پیروز ارجمند ادامه داد :در دنیای
امروز شیوه عرضه مهم است .مثال ساخت کلیپ یکی از اتفاقات مورد توجه در
عرضه اثار است .این را هم در نظر داشته باشیم که نسل جوان مشتری های
بعدی موسیقی ما هستند .موضوع جالب اینکه سهم ما در کنسرت نسبت
به خیلی از کشورها ،من جمله بریتانیا ده برابری است .پس یعنی مشتری
وجود دارد و مردم ما به دلیل کمبود کاالهای فرهنگی در بخش های دیگر به
ی اوارده اند ،اینها روزنه های روشنی است .دانشگاه ها دانشجویان
موسیقی رو
خوبی تربیت کرده اند .پدیده هایی چون علی قمصری و اقای کیهان کلهر از
مسیر سنت گذر کرده اند و این یعنی خروجی خوبی داریم .توجه بسیار به
گردشگری موسیقی بیشتر شده است که اتفاق مثبتی است .موضوع دیگر
اینکه ،طی دوسال گذشته با وجود بحران کرونا و اهمیت یافتن فعالیت های
مجازی ،هنرمندان ایرانی و خارجی تعامل بیشتری داشته اند .در همین فضای
محدود .اینها مدل ها و نشانه هایی از یک تحول و انقالب است .اما همه این ها
برنامه و زیر ساخت می خواهد.
چرا دفتر موسیقی را باید یک شاعر یا نویسنده مدیریت کند؟
ارجمند توضیح داد :موسیقی ما قائم به افراد و تفکرات فردی در مدیریت شده
است .چه کسی گفته دفتر موسیقی را باید یک شاعر یا نویسنده مدیریت کند.
زیرا موسیقی مقوله ای تخصصی است .دولت باید نگاه صدقه ای به توسعه پایدار
را تغییر دهد و از موسیقی حمایت کند .مثال تاالر وحدت قرار بود رایگان به
اهالی موسیقی داده شود ،اما حال اجاره سنگینی دارد .سهم اقتصاد موسیقی
در شهرستان ها باالی 70درصد است و هنوز برخی البوم می خرند و کنسرت
می روند و ما این ها را نادیده گرفته ایم .حمایت دولت و شکل گیری نهادهای
فعال اجتماعی الزم است .نهادها نباید مکانی برای جلسه باشند .اگر بنا به
مقایسه باشد باید بگویم «خانه سینما» یک نهاد پویاست ،اما خانه موسیقی
و دفتر موسیقی اینگونه نیستند .احمدی نژاد می خواست «خانه سینما» را
تعطیل کند ،اما نتوانست زیرا این نهاد زنده و پویاست .متخصصان موسیقی ما
براساس شایسته ساالریانتخابنمی شوندومدیرانالیقخانه نشینهستند.
در ادامه برنامه شهرام صارمی درباره تعطیلی کنسرتها در بحران کرونا و تاثیرات
این اتفاق گفت :در دوره ای تعدادی برنامه تحت عنوان کنسرت انالین برگزار
شد و بسیاری از انها رایگان بودند و تعدادی بلیت فروشی داشتند ،اما این دو
شیوه اشکاالتی داشت ،زیرا زیرساخت های مناسبی نداریم .همین االن هم در
همین برنامه اینترنت مشکل دارد و این یکی از ایرادات زیر ساختی ماست.
عده ایازتعطیلیکنسرتهاوموسیقیخوشحالهستند
صارمی با اشاره به اینکه برگزاری کنسرت های انالین در شرایط خاص اتفاق
مثبتی است ،گفت :اما در واقع اجرای موسیقی یعنی مواجهه مستقیم گروه و
هنرمند روی صحنه با مخاطب و در غیر این صورت هر رویه دیگر مصنوعی و
غیرواقعی است .موضوع این است که در مدت کرونا اگر کنسرت ها با یک سوم
ظرفیت شروع می شد ،چه اشکالی داشت؟ اما انجام نشد .ما گفتیم سالن ها
حمایت کنند یا با یک سوم هزینه ،کار کنند ،اما ستاد کرونا و نهادهای مسئول
در این زمینه کاری نکردند .من ســال ها خوشــبین بودم حال گاه بدبینم و
احساسم این است عده ای از تعطیلی کنسرتها و موسیقی خوشحال هستند.
برگزاری کنســرت با یک سوم ظرفیت امکان پذیر بود و اما حرف مسئوالن
مربوطه این بود که پشت صحنه برنامه ها قابل کنترل نیست ،اما این مسئله نیز
راهکارهای داشت .به نظرم مسئوالن باید هرچه زودتر کنسرت ها را راه بیندازند.
صداوسیماملزمبهپرداختدستمزدهنرمنداناست
ارجمند با بیان اینکه الزام صداوسیما به کپی رایت است ،توضیح داد :از نظر
عرفی و قانونی و دینی صداوسیما ملزم به پرداخت دستمزد هنرمندان است
امــا این رویه وجود ندارد .ما باید صنفی پیش رویم تا صداوســیما ملزم به
پرداخت حقوق هنرمندان باشد .کپی رایت داخلی یکی دیگر از موضوعات
است .می توانیم حداقل کپی رایت داخلی را رعایت کنیم .مثال نیروی انتظامی
با سایت های غیرقانونی برخورد قانونی کند .اپراتورهای تلفن همراه نیز باید
حق و حقوق هنرمندان موسیقی را رعایت کنند .این مسائل باید توسط دولت
دارای الیحه شود.
نگا ه دولت باید از امنیتی به تعاملی و حمایتی تغییر کند
او گفت :صندوق حمایت از هنرمندان کافی نیست .در بسیاری انقالب ها
هنرمندان نقش کاتالیزور دارند .خواهشم از اهالی موسیقی این است که نگاه
دولت را از امنیتی و صدقه ای به حمایت تغییر دهیم .نمی خواهیم دولت به
ما صدقه بدهد ،زیرا توانمند هستیم و بهترین مشتری ها را داریم ،اما با 180
هزارتومان ما را تضعیف می کنند .این مبلغ باید حذف شود یا افزایش یابد
چون به کرامت هنرمندان دارد توهین می شود .در قانون ده درصد کنسرت ها
نیز بحث مان این بود این مبلغ از درامد پاپ در صندوقی جمع شود تا از ان
به واسطه هیئت امنا خرج هنرمندان شود .مانند ساخت مسکن یا وارادات
ساز و هر انچه صنعت موسیقی هنری را زنده نگاه می دارد .اما ده درصد را
به خزانه دولت ریختند و هدف من از ارائه این طرح این نبود .اگر دولت 50
میلیارد تومان به موسیقی اختصاص دهد می شود با ان کارهایی کرد .واقعا
دولت ها برای ما کاری نمی کنند و نگاه ها باید از امنیتی به تعامالت و حمایت
تغییرکند.
صداوسیماجلویطرحقانونکپیرایتدرکمیسیونفرهنگی
مجلس را گرفته است
شهرام صارمی نیز گفت :در کمیسیون فرهنگی مجلس در سال های گذشته
طرح کپی رایت طرح شــده اما صداوسیما جلوی ان را گرفته است ،زیرا به
هنرمندان بسیار بدهکار است و این البی برای کنار گذاشتن طرح در مجلس از
سوی صداوسیما انجام شده است .او اضافه کرد :بخشی از تحریم ها باعث شده
اثار ایرانی ها که در سایتهای خارجی به فروش گذاشته شده ،فروخته نشود.
در همه این سال ها می گویند موسیقی سنتی ضعیف شده اما سوال این است
که صداوسیما برای ارتقای سلیقه مخاطب به موسیقی دستگاهی و کالسیک
و نواحی به اندازه پاپ پرداخته است؟! در تمام شهرها موسیقی عالی داریم و
باید در انها سالن کنسرت بسازیم .موضوع دیگر ارائه مجوز است و در نتیجه
وجود سالن بیشتر الزم است .در حال حاضر وضعیت ده درصد کنسرت ها
اوضاع مبهمی دارد .به نظرم ممیزی نباید باشد ،بلکه باید برای اثار با کیفیت
امتیازهاییرادرنظربگیریم. صفحه 4