روزنامه هنرمند شماره 1457
روزنامه هنرمند شماره 1457
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 24خردادماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1457صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
درباره بالتکلیفی هنرمندان تئاتر
«تئاتر انالین» و مدیرانی
که دست به عصا راه می روند!
بازیگران جدید «اینان»
مقابل دوربین رفتند
بررسی فیلم هایهفتادوچهارمین جشنوارهفیلمکن
رقابت «قهرمان» فرهادی با 23فیلم از سراسر دنیا
شهرها و روستاهای صنایع دستی
به فرصت اقتصادی و اشتغال
تبدیل شوند
سینماداران تهدید به «تعطیلی» کردند؛
شورای صنفی بدون خروجی!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
استقبال سلبریتی های ایرانی
از تزر یق واکسن ایرانی کرونا
بازدید رایزن فرهنگی چین
از ساترا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
انتقاد «مهران رسام» از چیدمان و دکور مناظره های انتخاباتی
«محمد حیدری» کاری را انجام داد
که از او خواسته بودند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
مهدیصباییبازیگر:
رئیسجمهور اینده
وعده دروغین ندهد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
استقبال مردم ،بهارانه کتاب
را تمدید کرد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل:
سایتمشکوکادعایی
فاکسنیوز،لوکیشن
فیلمبرداریسریال«نونخ»بود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
2
دوشنبــــه 24خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1457
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
شهرها و روستاهای صنایع دستی
به فرصت اقتصادی و اشتغال تبدیل شوند
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
مهدی صبایی بازیگر:
رئیس جمهور اینده وعده
دروغین ندهد
بازیگر ســینما و تلویزیون گفت :رئیس جمهور اینده اگر
نمی تواند کاری انجام دهد نگوید که می تواند و وعده بی
جا به مردم ندهد.
مهدی صبایی بازیگــر تلویزیون و ســینما انتظاراتش از
رئیس جمهور اینده گفت :انتظارم این است که پای حرف
هایی که می زنند بایســتند و اگر نمی توانند کاری انجام
دهند ادعــا نکنند و نگویند می توانیــم .چون هر فردی
قدرت توانایی های خودش را می داند .وی افزود :کمی به
فکر مردم باشید مردم در وضعیت بدی زندگی می کنند.
مردم ما خیلی نجیب هستند و دیگر اذیتشان نکنیم.
وی گفت :بــرای مثال توانایی من برای دویدن ۵۰دقیقه
اســت نباید بگویم ۱۲۰دقیقه مــی توانم بدوم! ان کاری
که مطمئن هســتیم انجام می دهیــم را بگوییم نه کاری
که نمی توانیم.
استقبال مردم ،بهارانه کتاب
را تمدید کرد
اجرای طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰توســط موسســه خانه
کتــاب و ادبیات ایران ،ب ه مدت دو روز تمدید شــد .طرح
بهارانــه کتاب ۱۴۰۰با توجه به اســتقبال عمومی از ان
و مطالبه کتابفروشــان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
مبنی بر افزایش اعتبار و مدت زمان اجرای طرح ،برای دو
روز تمدید و تا سه شنبه ۲۵خرداد ماه در کتابفروشی های
عضو طرح ادامه خواهد داشت.
از ابتدای اجرای طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰تاکنون بیش از
۱۵۵میلیارد ریال کتاب توسط مردم خریداری شده است.
سقف مجاز خرید برای هر خریدار در بهارانه کتاب ١٤٠٠
دو میلیون ریال است و خریداران می توانند تا ۲۵خرداد با
مراجعه به کتابفروشی های عضو طرح ،کتاب های عمومی،
کودک و نوجوان و دانشــگاهی را بــا یارانه ٢٠درصدی
خریداری کنند.
اسامی و مشخصات کتابفروشــی های عضو طرح «بهارانه
کتاب »١٤٠٠به تفکیک هر اســتان روی ســایت tarh.
ketab.irقابل مشاهده است.
حضور ایران در نمایشگاه بغداد
با 1200عنوان کتاب
جمهوری اســامی ایران با نمایــش 1200عنوان کتاب
مذهبــی ،فرهنگــی ،هنری ،شــعر و ادبیات ،سیاســی،
ایران شناســی و ...به زبان های فارسی و عربی در بیست و
دومین نمایشگاه کتاب بغداد شرکت کرد.
بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد با
شعار «کتاب میهن» با حضور ۲۲۸انتشارات از ۱۴کشور
از جمله ایران ،لبنان ،مصر ،ســوریه ،سودان و ...با رعایت
پروتکل های بهداشــتی اغاز به کار کرد و به مدت ۱۰روز
دایر خواهد بود.
غرفه ناشــرین در چهار سالن مجزا که به نام فرهیختگان
کشور عراق نامگذاری شــده ،قرار گرفته است و به گفته
مسئولین برگزاری نمایشــگاه در سالن های جانبی شاهد
رویدادهــای فرهنگــی از قبیــل برگزاری ســمینارهای
فرهنگی و هنری ،جشن امضای کتاب ،شب شعر ،میزگرد
و ســمینارهایی با عناوین مختلف با حضور شخصیت های
فرهنگی ،هنری و سیاســی محلــی و خارجی و همچنین
برگزاری نمایشــگاه های مختلف هنری خواهد بود .عمده
کتاب های این نمایشــگاه را کتب ادبــی ،هنری ،دینی و
تاریخی شکل داده و حضور جوانان قابل توجه است.
در این نمایشــگاه با همکاری غرفه هــای رایزنی فرهنگی
ایران در بغداد ،خانه کتاب و ادبیات ایران و موسســه ابرار
معاصران ،غرفه ملی جمهوری اســامی ایران در ســالن
چهار نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد افتتاح شد.
غرفــه ملــی جمهوری اســامی ایران در مســاحت ۷۵
مترمربع با حدود ۱۲۰۰عنــوان کتاب در قالب ۱۳۰۰۰
جلد با موضوعات مذهبی ،فرهنگی ،هنری ،شعر و ادبیات،
سیاســی ،ایران شناســی و ...به زبان های فارسی و عربی
پذیرای بازدیدکنندگان عراقی است.
پژوهشــگر صنایع خالق و مدرس دانشگاه گفت :شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی
باید به کانون اصلی توجه گردشگران ،مقاصد جدید گردشگری و فرصت های اقتصادی و اشتغال
تبدیل شوند .بیستم خرداد (۱۰ژوئن) روز جهانی صنایع دستی و در ایران اغاز هفته صنایع دستی
است؛ هفته ای که طی دوسال اخیر با شیوع کرونا و ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی،
برگزاری رویدادهای نمایشــگاهی و بازارچه های ان کمرنگ تر شــده ،اما پژوهشگران ،فعاالن و
صاحب نظران صنایع دستی و هنرهای سنتی در نشست ها و وبینارهای انالین دستاوردها ،مسائل
و چالش هــای ایــن حوزه اثار تحریم و کرونا به ویژه در بخش موانع تولید ،بازاریابی را بررســی
می کنند.در ســال های اخیر ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی عنوان جدیدی را به
این حوزه افزوده است ،مناطقی که می توانند مقاصد گردشگری هنری برای عالقه مندان باشند
و اقتصاد فرهنگ را برای جوامع محلی تقویت کنند؛ این در حالی است که ۱۱شهر و سه روستا
در ۶ســال گذشــته با عناوین صنایع دســتی منحصر به همان مناطق ،ثبت جهانی شده اند که
نشــان می دهد ایران در ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی از سردمداران دنیا است،
از طرفی ۳۲شهر و ۲۰روستای ملی صنایع دستی از سال ۱۳۹۶تا ۱۳۹۹شناسایی ،معرفی و
ثبت شده است .حجت اهلل مرادخانی درباره بهره برداری از ظرفیت های شهر و روستاهای ملی و
جهانی صنایع دســتی بیان کرد :در گام اول وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی صنایع دستی
و هنرهای ســنتی باید از ظرفیت های قانونی این رخداد برای تقویت شهرها و روستاهای صنایع
دســتی اســتفاده کند .یکی از این ظرفیت ها قانون حمایت از هنرمندان ،استادکاران و فعاالن
صنایع دســتی است که در بطن ان به دولت و برخی از دستگاه ها تکلیف شده که نسبت به این
موضوع اهتمام داشته باشند؛ در برنامه توسعه هم این تکلیف امده است و به استناد ان می توان
اعتبارات و ردیف های دائم در این حوزه را کسب و زیرساخت های این مناطق را تقویت کرد .وی
افزود :در گام بعد باید برای شــهرها و روســتاهای ملی و جهانی صنایع دستی تبلیغات اثربخش
انجــام و به جهان معرفی شــوند تا اتفاقات بهتری در این مناطق رقــم بخورد؛ باید توجه کنیم
ثبت شهرها و روستاهای صنایع دستی توسط شورای جهانی دستی ( )WCCخیلی قدرت مانور
بین المللی ندارد؛ بلکه خودمان باید روی معرفی و برندســازی این مناطق کار کنیم .پژوهشــگر
صنایع خالق و مدرس دانشــگاه تصریح کرد :وقتی یک اثــر تاریخی ،فرهنگی به عنوان میراث
ملموس یا یک چشم انداز و منظر به عنوان میراث طبیعی و ایین هایی به عنوان میراث فرهنگی
ناملموس در یونســکو ( )UNESCOبه عنوان باالترین مرجع جهانی فرهنگی به ثبت می رسد
به دلیل انکه این سازمان قدرت اجرایی و نفوذ سیاسی دارد ،ان اثر ثبت شده در تمام سایت ها
و نقشــه ها و کتاب های یونســکو درج و منبع اطالعاتی گردشــگران و محققان و پژوهشــگران
می شود ،اما شــورای جهانی صنایع دستی یک سازمان غیردولتی ( )NGOو بیشتر برای ترویج
صنایع دستی اســت و قدرت و ضمانت اجرایی مانند یونسکو را ندارد .وی خاطرنشان کرد :ثبت
جهانی شــهرها و روستاهای صنایع دستی در شــورای جهانی نباید ما را فریب بدهد یا دلمان را
خوش کند که مناطق یا صنایع دســتی ما برند جهانی شده اســت ،بلکه باید اگاهانه و با برنامه
این مناطق و صنایع دســتی منسوب به ان را که یک اعتبار معنوی مانند ان شهرها و روستاها
بخشــیده تبلیغ و در میان مدت و بلندمدت شــهرها و روســتای صنایع دستی را به فرصت های
اقتصادی و اشــتغال تبدیل کنیم .مرادخانی گفت :شــهرها و روستاهای صنایع دستی را باید به
عنوان مقاصد جدید گردشــگری به کانون اصلی توجه گردشگران تبدیل و خودمان باید تبلیغ و
معرفی و برندســازی در عرصه ملی و بین المللی اغاز کنیم .محصول و برند چه در گردشگری و
چه در صنایع دستی ابتدا باید عرضه شود ،اگر این کار به خوبی و علمی عرضه شود ،بعد از مدت
کوتاهی تقاضای فزاینده شکل می گیرد .باید جلوی اغراق های اسیب زا درباره شهر و روستاهای
جهانی صنایع دستی گرفته شود .پژوهشگر صنایع خالق و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد :ثبت
جهانی اقدام بسیار خوب و ارزشمند است ،اما شورای جهانی صنایع دستی خیلی قدرت با نفوذ
جهانی ندارد ،بلکه فقط جنبه ترویجی دارد .اما زنجیره سازمان های مرتبط با صنعت گردشگری
جهان و همه ســازمان های اقماری سازمان ملل متحد هم با یونسکو در ارتباط هستند ،یونسکو
قــدرت و نفوذ زیادی دارد مثال در زمان وقوع جنگ ،از طریق شــورای امنیت طرفین درگیری
را مکلف می کند که به اثار تاریخی باســتانی اســیب نزنند و اگر جنگ به ان مناطق کشــیده
شــود نیروهای حافظ صلح برای دفاع از اثار وارد ان منطقه می شــوند .مرادخانی کالس ثبت
جهانی یونســکو را با شورای جهانی صنایع دستی بسیار متفاوت دانست و گفت :این شورا فقط
گواهینامه ثبت جهانی شــهرها و روستاها جهانی را صادر و اعطا می کند ،کار دیگری هم انجام
نمی دهد ،ســایت قدرتمندی هم ندارنــد تا تبلیغ و ترویج خاصی انجــام بدهند ،هر چه برای
معرفی و برندســازی الزم است خود کشورها و دســتگاه های متولی صنایع دستی انجام دهند.
مرادخانی افزود :در حال حاضر پرونده ثبت جهانی هورامانات (اورامانات) روی میز یونسکو است،
اگر امســال ( )۲۰۲۱ثبت جهانی شود در تمام نقشه ها و کتاب های اموزشی یونسکو این اسم
ثبت می شــود اما شــورای جهانی صنایع دستی یک نشــریه هم ندارد .گفتن این موارد به این
خاطر اســت که ثبت جهانی مناطق صنایع دســتی پایان راه نیست ،بلکه تازه شروع کار است،
همه دســتگاه های اداری ،اجرایی از روستا تا سطح عالی استان و حتی وزارتخانه های مخلتلف
برای تقویت زیرســاخت و معرفی این مناطق باید برنامه داشته باشند .پژوهشگر صنایع خالق و
مدرس دانشــگاه بر بهره برداری از ظرفیت قانونی «حمایت از حمایت از هنرمندان ،استادکاران
و فعاالن صنایع دســتی» تاکید کرد و گفت :وزارت میــراث فرهنگی باید از این قانون در جهت
فرصت افرینی برای هنرمندان و حتی سرمایه گذاران و اهالی شهرها و روستاهای ملی و جهانی
صنایع دستی استفاده کند.
بازیگران جدید «اینان» مقابل دوربین رفتند
صبا ســهیلی ،ســپیده ارمان و مرتضی قرغانی جدیدترین
بازیگــران فیلم ســینمایی «اینان» مقابــل دوربین رفتند.
فیلمبرداری فیلم سینمایی اینان به کارگردانی رهبر قنبری
و تهیه کنندگی علی برادری که چندی پیش در شهر مشهد
اغاز شــده بود ادامه دارد و به تازگی صبا ســهیلی ،سپیده
ارمان و مرتضــی قرغانی مقابل دوربین قرار گرفته اند .پیش
از این علی برادری و الهه جعفری نیز به عنوان بازیگران این
فیلم معرفی شــده بودند .اینان داستان عماد یک جوان سی
ساله را روایت می کند که برادرش نیازمند اهدای عضو است.
عماد برای یافتن عضو پیوندی راهی مشــهد می شود اما این
سفر طوالنی و غیرمنتظره تجربیات و اشنایی با افرادی را در
پی دارد که باورهای قبلی اش را به چالش می کشد و عشقی
زمینی او را به درکی تازه از زندگی می رســاند .صبا سهیلی،
سپیده ارمان و مرتضی قرغانی سه بازیگر این فیلم سینمایی
هســتند که در ادامه نیز اسامی دیگر بازیگران اعالم خواهد
شد.عوامل این فیلم عبارتند از :کارگردان :رهبر قنبری ،مدیر
فیلمبرداری :داوود رحمانی ،صدابردار :محسن طیبی ،طراح
چهره پــردازی :محمد قلی نژاد ،طــراح صحنه و لباس :میثم
نویریان ،دســتیار یک کارگردان و برنامه ریــز :امیر رحمت
حیدری ،بازیگردان :عباس عمرانی ،منشــی صحنه :مهتاب
رضوی ،عکاس :علی سیدی ،مشاور رسانه ای :مریم قربانی نیا،
مدیر تولید :ســعید ســرابی ،مجری طرح :ناصر روئین تن،
پشتیبانی تولید :علیرضا خسروی ،تهیه کننده :علی برادری.
مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل:
سایت مشکوک ادعایی فاکس نیوز ،لوکیشن فیلمبرداری سریال «نون خ» بود
ادعای فاکس نیوز درباره فعالیت های مشــکوک در اطراف
سایت ســنجریان مربوط به خودروها و تجهیزات لوکیشن
سریال «نون خ» بوده است.
هفته گذشــته فاکس نیوز در گزارشــی مدعی شد که به
تازگی بــه تصاویر جدید ماهواره ای دســت پیدا کرده که
نشان می دهد فعالیت های مشکوک و غیرعادی در اطراف
ســایت سنجریان در نزدیکی جاجرود در حال انجام است.
در ادامه این گزارش ادعایی امده بود :این تصاویر ماهواره ای
که از سوی شرکت مکسار ارائه شده و در ازمایشگاه اینتل
لب مورد تحلیل قرار گرفته است ،نشان می دهد که از ۱۵
اکتبر ســال ،۲۰۲۰تعداد ۱۸خودرو در این سایت حضور
دارند و در این ســایت حفاری صــورت گرفته و یک جاده
دسترســی جدید به این سایت ساخته شده است .شاهرخ
ناظمی مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل
در توییتی با اشاره به این گزارش فاکس نیوز نوشت :چند
روز پیش فاکس نیوز گزارشــی اختصاصی همراه با تصاویر
ماهواره ای در خصوص تحوالتی مشکوک در اطراف سایت
سنجریان در جاجرود منتشر کرد اما در اصل تصاویر مربوط
به خودروها و تجهیزات لوکیشن فیلمبرداری سریال «نون
خ» و عوامل ان بوده است.
بازدید رایزن فرهنگی چین از ساترا
رایزن فرهنگی جدید ســفارت چین در ایران از سازمان تنظیم
مقــررات بازدید کرده و در این دیدار طرفیــن توافق کردند تا با
همکاری یکدیگر زمینه ساز تقویت تنظیم گری و بازار رسانه های
صوت و تصویر فراگیر شــوند .با گســترش روزافزون رسانه های
اینترنتی و لزوم نقش افرینی بین المللی از سوی سازمان تنظیم
مقررات صوت و تصویر فراگیر در روز سه شنبه 18خرداد ،با دعوت
ساترا رایزن فرهنگی جدید سفارت چین در ایران از سازمان تنظیم
مقررات بازدید به عمل اورد و سپس با ریاست سازمان دکتر سید
محمدصــادق امامیان به گفت وگو پرداخت .در این دیدار طرفین
توافق کردند تا با همکاری یکدیگر زمینه ساز تقویت تنظیم گری و
بازار رسانه های صوت و تصویر فراگیر شوند .رایزن فرهنگی چین با
اشاره به اینکه به وقوع کرونا باعث شده تا نزدیک به 950میلیون
نفر از رســانه های صوت و تصویر چینی استفاده نمایند ،موضوع
رسانه های اینترنتی را از موضوعات بسیار به روز برشمرد و با اشاره
به رویکرد مشــابه طرفین ،تقویت جایگاه رســانه های بومی را از
اولویت های چین دانســت .در ادامه رایزن فرهنگی چین با اشاره
به جلسه مشترک کارشناسان ساترا و سازمان NRTAو CAC
بر لزوم استمرار روابط تاکید کرد و همچنین مقرر شد طرفین با
برگزاری جلساتی زمینه همکاری مشترک را فراهم اورده و در ادامه
در صورت وجود زمینه ،طرفین می توانند تاسیس نهاد منطقه ای
رسانه های صوت و تصویر فراگیر را در برنامه بگنجانند؛ به عالوه هر
دو طرف توافق کردند تا با گفت وگوهای بیشتر زمینه ایجاد بازارهای
مشترک محصوالت صوت و تصویر فراگیر برای کاربران ایرانی و
چینی فراهم شــود و این موضوع به تبادل فرهنگی مستمر بین
بخش خصوصی و رسانه های اینترنتی منتج خواهد شد .در پایان
طرفین ضمن تاکید بر گسترش روابط در ایند ه نزدیک در رابطه با
نقشه راه توسعه ارتباطات به توافق دست یافتند. صفحه 2
بررسی فیلم هایهفتادوچهارمین جشنوارهفیلمکن
رقابت «قهرمان» فرهادی با 23فیلم از سراسر دنیا
هفتادوچهارمین جشنواره بین المللی فیلم کن از 6تا 17ژوئیه بعد از یکسال توقف به علت همه گیری بیماری کرونا برگزار خواهد شد .این دور از جشنواره کن به ریاست اسپایک لی کارگردان امریکایی بر هیات داوران
برگزار خواهد شد .غیر از بخش رقابتی اصلی این جشنواره و بخش های فرعی مانند دو هفته کارگردانان ،بخش موازی ،نوعی نگاه و ...امسال این جشنواره بخش دیگری به نام پریمر کن را نیز برگزار خواهد کرد .اما
فیلم های بخش اصلی این دوره چه فیلم هایی هستند و سازندگان انها چه کارهایی ساختند؟
انت
نویسنده و کارگردان :لئوس کارکاس -محصول :فرانسه ،المان و بلژیک
خالصه داستان :داستان فیلم درباره یک استنداپ کمدین و همسر خواننده اپرای است که دختری 2ساله
دارند که برای انان معجزه ای به همراه خود دارد.
ســایه روشن :انت فیلمی درام و موزیکال با فضایی جالب و جذاب که خوراک مخاطبن عشق سینما
است .اصوالً فیلم های موزیکال جدای از استفاده از موزیک و رقص فضایی جذاب تر دارد که برای مخاطب
کم حوصله سینمای جهان بیشتر مورد پذیرش است .انت نیز از چنین فضایی برخوردار است .کاراکس فیلم
قبلی خود یعنی موتورهای مقدس را در سال 2012ساخته بود که البته در جشنواره کن 2012مورد تقدیر
کارگردانی این فیلم برنده چند
قرار گرفت اما جایزه اصلی را از ان خود نکرد .او در سال 2012به خاطر
ِ
جایزه بین المللی ،از جمله هوگوی طالیی از جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو شد.
قهرمان
نویسنده و کارگردان :اصغر فرهادی -محصول :ایران و فرانسه
خالصه داستان :داســتان این فیلم درباره مردی است که به دلیل بدهی در زندان است اما وقتی ازاد
می شود ،متوجه می شود دوستش یک کیف پر از پول پیدا کرده است .اما تصمیم می گیرد از این پول برای
پرداخت بدهی اش استفاده نکند .زمانی که خبر این اقدام ایثارگرانه او در شهر می پیچد ،به چهره ای معروف
بدل می شود و همشهری هایش برای کمک به او دست به کار می شوند.
سایه روشن :فیلم جدید اصغر فرهادی با داستان و فضایی متفاوت نسبت به دیگر فیلم های او ساخته شده
است که به نظر می رسد سینمای او را وارد مسیر دیگری کند .فرهادی هم اکنون در فرانسه مشغول تدوین
فیلمش است .اکران فیلم او در ایران بعد از جشنواره فیلم کن و احتماالً با توجه به شیوع کرونا در نیمه دوم
سال خواهد بود .هرچند در صورتی که قرار باشد این فیلم برای اسکار از طرف ایران انتخاب شود باید در
سینما اکران کوتاهی داشته باشد .استودیو امازون حق پخش فیلم «قهرمان» را در امریکا در اختیار دارد و
کمپانیفرانسویممنتوپیکچرز،تهیه کنندگیوفروشبین المللیفیلم«قهرمان»رابرعهدهداردواینفیلم
را در فرانسه نیز اکران خواهد کرد .کمپانی «الکی رد» نیز فیلم جدید فرهادی را در ایتالیا اکران خواهد کرد.
گزارشفرانسوی
نویسنده و کارگردان :وس اندرسون -محصول :فرانسه و هلند
خالصه داستان :گزارش فرانسوی درباره یک گروه روزنامه نگار امریکایی است که مجله ای را در فرانسه
منتشر می کنند .داستان بیشتر درباره جنگیدن برای انتشار مطالبی توسط یک روزنامه نگار است.
سایه روشن :وس اندرسون با دو فیلم اقای روباه شگفت انگیز و هتل بزرگ بوداپست در سینما برای خود
نامی دست وپا کرد .فیلم جدید او در واقع الهام گرفته شده از زندگی کارکنان نیویورکر است.داستانی خیالی
درباره اعضای یک تحریریه در شهری فرانسوی است که قرار است انها برای سه رویداد مهم در یک دهه
گذشته یادمان چاپ کنند .اندرسن در مصاحبه با نشریه فرانسوی «شارنت لیبر» در ماه اوریل ،جزییات
بیشتری را با مشتاقان فیلمش در میان گذاشت .او گفت« :موضوع فیلم ،درباره ازادی مطبوعات نیست ،اما
به هرروی ،صحبت درباره خبرنگاران یعنی گفت وگو درباره هر انچه که در جهان می گذرد است».
بندیتا
نویسنده و کارگردان :پل ورهوفن -محصول :فرانسه و هلند
خالصه داستان :این فیلم که بر اساس داستانی واقعی درباره زندگی یک راهبه به نام بندتا کارلینی است
که وارد رابطه غیراخالقی با یک زن شده و همین منجر به زندانی شدن او می شود.
سایه روشن:ورهوفن را در کشور ما بیشتر با فیلم پلیس اهنی می شناسند .فیلمی که در دهه 1370از
تلویزیون پخش و بارها تکرار شد .این کارگردان هلندی که البته قبل از اینکه فیلم های هالیوودی بسازد،
فیلم هایی به زبان المانی ساخته بود ،مسیر سرگرمی سازی را با پلیس اهنی به خوبی بلد شد و بعد از ان
حتی فیلم های بیگ پروداکشنی مانند Starship Troopersرا تولید کرد .ورهوفن فیلم های دیگری با
توجه به مضامین و مسائل ممنوعه و مرتبط با فضای جنسیت ساخت و نشان داد که به این محتوا بیشتر
توجه دارد .البته این روش برای او بد اورد و باعث شد که یکی از فیلم های او توقیف شود .در هر حال او
تالش کرد تا فیل م بعدی اش را با تفکر و دیدگاه منتقدانه روز جهان در رابطه با تعرض و ازار جنسی بسازد؛
چیزی که در واخر دهه 2010تیتر روز رسانه های جهان بود و افتضاحات هاروی وینستاین نیز ان را حسابی
داغ کرده بود.
انفلوانزایپیتر
نویسندهوکارگردان:کیریلسربرنیکوف-محصول:روسیه
خالصه داستان :سربرنیکوف در این فیلم داستان یک طراح کمیک به نام پیتر را بعد از فروپاشی اتحاد
جماهیر شوروی به تصویر کشیده است که از بیماری انفلوانزا رنج می برد .دوست او ایگور پیتر را به یک
پیاده روی طوالنی می برد که در ان عالم فانتزی و واقعیت درهم می امیزد.
سایه روشن :کیریل سربرنیکوف که برای فیلم تابستان در سال 2018به کن امده بود امسال با فیلم
علمی-خیالی انفلوانزای پتروف به محل مسابقه بازگشته است .فیلم تازه او فیلمی علمی-خیالی و فانتزی
است که به احتمال قوی فضای سورئال را هم دارد .چیزی که مخاطبین عمومی بیشتر از کافه نشین های
روشنفکر عالقه مند به سینما دوست دارند و بنابراین باید فیلم جدید او را اثری سرگرم کننده و معناگرا
دانست.
فرانسه
نویسنده و کارگردان :برونو دومون -محصول :فرانسه
خالصه داستان :این فیلم درباره زندگی یک روزنامه نگار مشهور است که به خاطر یک حادثه زندگی اش
کام ً
ال تغییر کرده است.
سایه روشن :فیلم فرانسه را باید فیلمی خاص توصیف کرد .فیلمی که درباره خبرنگاران و مسائل حساسی
که با زندگی انان در ارتباط بوده و همواره مورد توجه منتقدین قرار داشــته است .بازیگر نقش اول فیلم
دومون لئا سیدو است که با بازی در یک فیلم جنجالی عنوانی برای خود دست وپا کرد و امسال نیز در فیلم
جدید جیمز باند یعنی زمانی برای مردن نیست بازی کرده است .برونو دومون کارگردان فیلم قب ً
ال با ساخت
فیلم هایی مانند خلیج اسلک و ژنت :کودکی ژاندارک توانش را در ساخت فیلم هایی با مخاطبین عام نشان
داده است .باید دید که فیلم جدید برومون می تواند در گیشه جهانی موفق باشد یا خیر؟
نیترام
نویسنده و کارگردان :جاستین کورزل -محصول :استرالیا
خالصه داستان :فیلم درباره قتل های شوکه اور پورت ارتور در تاسمانی استرالیا در سال 1996است؛ اینکه
چطور این اتفاق رخ داده است و دلیل ان چه بوده است.
سایه روشن :جاســتین کورزل کارگردان فیلم هایی مانند مکبث ،فرقه حشاشین و تاریخچه حقیقی
دارودســته کِلی که همگی در فضای جنایی ،تاریخی و هیجانی محسوب می شوند این بار سراغ داستان
قتل های شوکه اور پورت ارتور در تاسمانی استرالیا پرداخته است .این طور که از خالصه داستان فیلم و سابقه
کارگردان روشن است فیلم تازه او در فضایی جنایی و پلیسی ساخته شده است.
همه چیز خوب پیش رفت
نویسنده و کارگردان :فرانسوا اوزون -محصول :فرانسه
خالصه داستان :پدر امانوئل به نام اندره در 85سالگی سکته می کند و همین باعث می شود دچار فلجی و
شرایط بدی شود .برای همین او از دخترش می خواهد که کاری کند تا به زندگی او پایان دهد .اما او چطور
می تواند چنین کاری کند؟
سایه روشن :فیلم جدید اوزون بر اساس رمانی به همین نام نوشته امانوئل برنهایم است .او فیلمنامه فیلم
دیگر اوزون یعنی استخر را نیز نوشته است .اوزون کارنامه طوالنی دارد که از سال 1988اغاز شده و تا به
حال بیشتر از 40فیلم سینمایی نوشته و کارگردانی کرده است .این طور که منتقدین درباره زندگی حرفه ای
او می نویسند بیشتر تالش دارد تا در فیلم هایش نگاه لطیف و شاعرانه ای نسبت به انسانیت و البته جنسیت
داشته باشد .فیلم های او جزو فیلم های موج نوی جدید سینمای فرانسه قرار دارد.
سهطبقه
نویسنده و کارگردان :نانی مورتی -محصول :ایتالیا
خالصه داستان :داستان این فیلم درباره سه خانواده است که در سه اپارتمان زندگی می کنند.
سایه روشن :نانی مورتی فیلمساز ایتالیایی است که یکبار برای فیلم اتاق پسر در سال 2001برنده نخل
طالی جشنواره کن شده است .او را باید یکی از عاشقان عباس کیارستمی دانست که در تمجید از او فیلمی
با عنوان روز افتتاحیه کلوزاپ ( )1996ساخت که در ان خود نقش صاحب تماشاخانه ای را بازی می کند که
قرار است تا افتتاحیه فیلم کلوزاپ را داشته باشد .مورتی را نیز فیلمساز سیاسی می دانند که علیه برلوسکونی
اعتراض خیابانی به راه انداخت و عم ً
ال یک فیلمساز سیاسی است.
موشکقرمز
نویسندهوکارگردان:شانبیکر-محصول:امریکا
خالصه داستان :میکی سایبر بازیگر فیلم های غیراخالقی است که به زادگاهش در تگزاس بازگشته است
اما هیچ کس واقعاً نمی خواهد او بازگردد.
سایه روشن :بیکر فیلمسازی را از سال 2000با فیلم چهار کلمه کوچک اغاز کرد .او را بیشتر با فیلم های
مستقلی همچون نارنگی و پروژه فلوریدا می شناسند و اساساً جزو کارگردانان سینمای مستقل است .بیکر
برای اولین بار نیست که در کن حضور دارد و قب ً
ال با فیلم پروژه فلوریدا در بخش دو هفته کارگردانان اکران
شده است .او رئیس هیات داوران بخش جهانی بیستمین دوره جشنواره فیلم بمبئی بود.
خاطره
نویسندهوکارگردان :اپیچاتپونگ ویراستاکول -محصول :امریکا ،فرانسه ،مکزیک ،تایلند
خالصه داستان :زنی اهل اسکاتلند هنگام مسافرت به کلمبیا متوجه صداهای عجیب و غریب می شود .به
زودی او در مورد ظاهر شدن انها فکر می کند.
سایه روشن :اپیچاتپونگ ویراستاکول قب ً
ال برای فیلم «عمو بونمی که زندگی های گذشته اش را به یاد
می اورد» توانسته است صاحب نخل طالی کن شود .منتقدین درباره سینمای او می گویند که در اثارش
عموماً رویکردی تجربی دارد و قواعد مرسوم سینما را به چالش می کشد .او نیز مانند مورتی فیلمسازی است
که مرحوم کیارستمی را جزو تاثیرگذاران خود می داند و می گوید که همواره خود را وامدار سینمای ایران
می داند و فیلم «مشق شب» کیارستمی را به عنوان یکی از محبوب ترین فیلم هایش انتخاب کرده است.
شکستگی
نویسندهوکارگردان:کاترینکورسینی-محصول:فرانسه
خالصه داستان :داستان این فیلم درباره فاصله دو زن از یکدیگر در بیمارستانی است که در شب اعتراضات
بزرگ کارمندان عصبی و خشمگین مورد محاصره قرار می گیرد.
سایه روشن :کورسینی را جزو زنان کارگردانی باید معرفی کرد که نگرش های فمینیستی و زنانه جدی
و روشنی در فیلم هایش دارد .در دیگر اثارش که چه در جشنواره کن و یا دیگر جشنواره های سینمایی
ش و دیدگاه های همجنس خواهانه بوده است .او از این نظر جزو کارگردانان
موفق شدند نیز دارای همین نگر
همجنس گرانیزمعرفیکرده اند.
بیقرار
نویسنده و کارگردان :یواخیم الفوس -محصول :بلژیک و فرانسه
خالصه داستان :اختالل دو قطبی دیمین باعث می شود که لیال با ان به مشکل برخورد کند.
سایه روشن :یواخیم الفوس کارگردان بلژیکی است که از 2000تا اکنون 11فیلم سینمایی ساخته است
که از این میان فیلم های بچه های ما محصول سال 2012توانست به عنوان نماینده این کشور به فهرست
اولیه اسکار راه یابد اما در لیست نهایی وارد نشد .او برای همین فیلم نیز در جشنواره کن شرکت کرد و
البته انجا نیز موفق نبود .فیلم های بعد از عشق او در کن و فیل م شوالیه های سفید در تورنتو شرکت کرده اند.
شوالیه های سفید او توانست در جشنواره سن سباستین برنده عنوان بهترین کارگردانی شود.
لینگویی
نویسنده و کارگردان :محمد صالح هارون -محصول :فرانسه
خالصه داستان :هنوز درباره این فیلم خالصه داستانی منتشر نشده است.
سایه روشن :این کارگردان اهل چاد از سال 1982در فرانسه زندگی می کند .علت جدایی او از کشورش
جنگ های ســال های 1980این کشــور است .اولین فیلم خود یعنی خداحافظ افریقا را در سال 1999
ســاخت .چاد جزو اعضای داوران جشــنواره فیلم کن بوده است و این فیلم هشتمین فیلم او در کارنامه
3
دوشنبــــه 24خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1457
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
سینمایی اش است .اخرین ساخته او به نام «گری گریس» در جشنواره فیلم کن 2013شرکت کرد اما در
نهایت موفق به کسب جایزه نخل طال نشد.
بدترین ادم جهان
نویسنده و کارگردان :یواخیم تری یر -محصول :نروژ
خالصه داستان :زنی به نام جولی زندگی عاشقانه ای دارد اما تالش می کند تا بتواند مسیر شغلی خود را از
میان اشفتگی های زندگی پیدا کند.
ســایه روشن :تری یر کارگردان نروژی است که از سال 2006مشغول به فیلمسازی است .او را بیشتر
به خاطر فیلم اسلو 31 ،اگوست که در سال 2011ساخته شد و در جشنواره فیلم کن به نمایش درامد
می شناســند .همینطور فیلم «غرنده تر از بمب ها»ی او در سال 2014توانست در این جشنواره برگزیده
شود .راب کوهن منتقد ایندی وایر معتقد بود که او با «غرنده تر از بمب ها» وارد مرحله جدیدی از فعالیت
سینمایی اششدهاست.
جزیرهبرگمان
نویسنده و کارگردان :میا هانسن الو -محصول :فرانسه
خالصه داستان :یک زوج فیلمساز در جزیره ای مشغول به نگارش فیلمنامه های مستقل خود هستند.
هرچه روند کار انها جلوتر می رود مرزهای خیال و واقعیت میان انان نسبت متفاوتی با جزیر ه پیدا می کند.
سایه روشن :این کارگردان زن فرانسوی از سال 2006تا اکنون 6فیلم سینمایی ساخته است که از این
میان فیلم های پدر فرزندان من ،چیزهایی که می ایند ،خداحافظ عشق من و ...جزو معروف ترین انها است.
پدر فرزندان من توانســت در سال 2009جایزه بهترین نوعی نگاه کن را برای خود کند .فیلم همه چیز
فراموش شده است در سال 2009نامزد دوربین طالی کن شده بود .فیلم های او بیشتر حول محور خانواده
و عواطف و روابط میان افراد است .اگزیستانسیالیسم ،بحران های شخصی و امیال مضامین غالب فیلم های
اوهستند.
ماشین مرا بران
نویسندهوکارگردان :ریوسوکی هاماگوچی -محصول:ژاپن
خالصهداستان:نیشیجیماهیدتوشیبهعنوانبازیگروکارگردانباخوشحالیباهمسرنمایشنامهنویسش
ازدواج کرد .اما یکباره روزی زن ناپدید می شود.
سایه روشن :این کارگردان ژاپنی از سال 2008مشغول فیلمسازی است و تا به االن 12فیلم سینمایی در
کارنامه خود دارد .فیلم های اساکو 1و 2او در جشنواره فیلم کن 2018شرکت کردند .چرخ روزگار و اینده
او نیز در جشنواره برلین شرکت کرده است .او در مصاحبه ای گفته بود که من فقط یک عشق فیلم بودم و
به طور متعارف عاشق فیلم های هالیوودی مانند تارانتینو ،فیلم-تئاترهای مینی در ژاپن بود .اما بعد از اینکه
به باشگاه فیلم در کالج رفتم ،فرهنگ سینفیل به صورت درست پی ریزی شد.
بیت هایکازابالنکا
نویسنده و کارگردان:نبیل عیوش -محصول :مراکش
خالصه داستان :ماجرای فیلم درباره یک رپر سابق است که در منطق ه فقیرنشین در شهر کازابالنکا زندگی
می کند .او به بچه ها یاد می دهد که با ترانه و رقص هیپ هاپ خودشان را بروز بدهند.جوانان منطقه تالش
می کنند خود را از زیر فشار سنت ها با کمک فرهنگ هیپ هاپ بیرون بیاورند .در این مسیر مشکالتی گریبان
این جوانان را می گیرد .داستان در منطقه ای می گذرد که در سال 2003هدف حمله انتحاری القاعده قرار
گرفت.
سایه روشن :نبیل عیوش سال 1999با فیلم مکتوب در جشنواره برلین شناخته شد.سپس «علی زوئا
شاهزاده خیابان ها» را ساخت .و دو بار با فیلم های بعدی اش «اسب های خدا» و «محبوب» در بخش های
جنبی کن پذیرفته شد .فیلم جدید او ماندن اسبان خدا درباره کازابالنکا از زاویه دید دیگری است .فضای
فیلم های او مانند فیلم های عبدالطیف کشیشی دیگر کارگردان تونسی است که با شکاندن هنجارها و نگاهی
که به فضای کن نزدیک است توانسته در این جشنواره راه یابد.
محفظهشماره6
نویسندهوکارگردان:یوهوکاسمانین-محصول:فنالند
خالصه داستان :در خالصه داستان این فیلم امده است ،همان طور که یک قطار به سمت دایره قطب
شمال می رود ،دو غریبه سفری مشترک دارند که دیدگاه انها را نسبت به زندگی تغییر می دهد.
سایه روشن :کاسمانین کارگردان فیلم و اپرای فنالندی است که در دانشگاه التوی فنالند تحصیل کرده
است .اولین فیلم او یعنی فروشندگان نقاشی در بخش سینه فونداسیون توانست جایزه این بخش را کسب
کند .فیلم «شادترین روز زندگی اولی ماکی» او نیز در بخش نوعی نگاه جشنواره کن 2016توانست بهترین
جایزه را مال خود کند.
داستان زن من
نویسندهو کارگردان :ایلدیکو انید -محصول :المان ،فرانسه ،ایتالیا و مجارستان
خالصه داستان :یک ناخدای دریا با یک دوست در یک کافه شرط می بندد که با اولین زنی که وارد ان
می شود ازدواج کند.
ســایه روشن :انیدی جزو کارگردانان موفق مجارستان است که توانست به نمایندگی از کشور با فیلم
«جسم و روح» در نودمین دوره جوایز اسکار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بشود و در شصت
و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین ،برنده خرس طالیی باشد .او از سال 1979تا به امروز 16فیلم
سینمایی ساخته است که از این میان فیلم های قرن بیستم من توانست جایزه دوربین طالیی را در جشنواره
کن 1989ببرد .او درباره هدفش از فیلمسازی می گوید این است که «زندگی را بفهمم و بفهمم دور و برمان
چه اتفاقی می افتد ».بعد از ساختن فیلم «قرن بیستم من» انیدی متوجه می شود بهترین رسانه برای بیان
افکارشفیلم سازیاست. صفحه 3
سینماداران تهدید به «تعطیلی» کردند؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1457دوشنبه 24خرداد ماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:03
اذان ظهر
20:18
غروب افتاب
20:39
اذان مغرب
04:03
اذان صبح فردا
05:48
طلوع افتاب فردا
شورای صنفی بدون خروجی!
در پی اضافه نشــدن فیلم های تازه به چرخه اکران ،سینماداران تهدید به تعطیلی سالن های سینما
کردند .جلسه دیروز یکشنبه ۲۳خردادماه شورای صنفی نمایش ،در حالی بدون مصوبه جدید برای
ورود فیلم های تازه به چرخه اکران برگزار شــد که ســینماداران از هفته گذشته تهدید به تعطیلی
ســالن های سینما ،در صورت استمرار وضعیت فعلی کرده بودند .بحران یک و نیم ساله کرونا ،چنان
چرخه اکران فیلم های ســینمایی در کشــور را مختل کرده است که برخی از سینماداران یا اقدام به
تعطیلی سینماهای خود کرده اند و یا به راه حل های فرعی تر مانند پخش مسابقات ورزشی و میزبانی
از جشــنواره بازی های رایانه ای در سالن ها رسیده اند اما به نظر می رسد این راه های فرعی هنوز ضرر
ســینماداران از تعطیلی تحمیلی را جبران نکرده اســت؛ موضوعی که منشا اصلی ان را می توان در
نبود تبلیغات مناســب برای فراخواندن مخاطبان به سالن های سینمایی در عین رعایت پروتکل های
بهداشــتی و البته اضافه نشــدن فیلم تازه با قابلیت جذب مخاطب باال به چرخه اکران دانســت .در
زمینه نبود تبلیغات در فضای رســانه ای و به خصوص کم لطفی هــای تلویزیون ،اعتراضات گاه به گاه
از ســوی اهالی ســینما مطرح شــده اما ماجرای عدم ورود فیلم جدید به چرخه اکران و تن ندادن
صاحبان اثار به اکران فیلم های خود ،نکته ای اســت که مشخصاً سینماداران را معترض کرده است.
سینماداران در انتظار فیلم های تازه به منظور رونق سالن های خود هستند و در مقابل تهیه کنندگان
به عنوان صاحبان اثار حاضر به پذیرش ریسک ارائه فیلم خود در شرایط بدون تضمین فعلی نیستند
و ترجیــح می دهند به امید فروش باالتر فیلم های خود را برای عرضه در دوران عبور از بحران کرونا،
در ارشــیو دفاتر پخش ،نگه دارند .این شــرایط تا جایی حالت بحرانی پیدا کرده اســت که چندی
پیش سینماداران جلسه ای در سازمان ســینمایی ترتیب دادند و اعالم کردند در صورت عدم اکران
فیلم جدید ،ســالن ها را تعطیل خواهند کرد .پیرو همین موضوع محمد قاصد اشرفی رییس انجمن
ســینماداران با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلســه ای ترتیب داد که بر مبنای ان قرار
شــد دو فیلم کمدی با تضمین ۲.۵میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی برای هر یک از فیلم ها
استقبالسلبریتی هایایرانی
از تزریق واکسن ایرانی کرونا
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
برخی از سلبریتی های ایرانی در هفته ای که گذشت
واکسن کرونا کووایران برکت را دریافت کردند.
در میان چهره هایی که این واکسن را دریافت کرده
اند مــی توان به حامد همایون ،حجت اشــرف زاده،
هدایت هاشمی ،بابک جهانبخش ،الهام پاوه نژاد ،دنیا
مدنی ،گرشا رضایی اشاره کرد.
پیشــتر نیز تعدای از بزرگان عرصه هنر نیز واکســن
کرونا کووایران برکت را دریافت کردند.
روانه پرده شــوند .مذاکره برای راضی کردن صاحبان این دو فیلم کمدی تا همین امروز ادامه داشته
و با برگزاری جلسه امروز شورای صنفی نمایش بدون مصوبه مشخص ،به نظر می رسد هنوز هم این
مذاکرات به نتیجه منتهی نشده است و صاحبان این دو فیلم تن به ریسک اکران اثار خود نداده اند.
جلســه بعدی شــورای صنفی نمایش روز سه شنبه ۲۵خردادماه برگزار خواهد شد و باید دید تا ان
زمان مذاکره با صاحبان این دو فیلم چه نتیجه ای را رقم خواهد زد .ایا شاهد رونق نسبی سالن های
سینمایی با ورود دو فیلم کمدی ،خواهیم بود یا این بار و در یک تصمیم صنفی ،سالن های سینمایی
بدون دخالت ستاد ملی کرونا ،به محاق تعطیلی کامل خواهند رفت؟
انتقاد «مهران رسام» از از چیدمان و دکور مناظره های انتخاباتی
«محمد حیدری» کاری را انجام داد که از او خواسته بودند
مهران رســام ،تهیه کننده تلویزیون ،با انتقــاد از چیدمان و دکور
مناظره های انتخاباتی ،تاکید کرد حیدری ،مجری این برنامه ،کاری را
انجام داد که از او خواسته بودند و به همین نظر موفق بوده است .بر
مناظراتانتخاباتیامسال،نقدهاییجدیواردشدکهازرعایتنکردن
اخالق در بحث ها گرفته تا عملکرد مجری و کارگردانی تلویزیونی ان
را شامل می شد .در همین ارتباط ،سراغ مهران رسام ،تهیه کننده و
کارگردان تلویزیونی رفتیم و نظر او را جویا شدیم که می خوانید:
در مناظره های تلویزیونی امســال ،به نظرتان ،نوع چینش
کاندیداها درست بود؟
من با چیدمان افراد کمی مشکل دارم ،بهتر بود که نماینده ها روبه روی هم قرار
می گرفتند تا این که پشت یک میز به صورت خطی بنشینند .موضوعی که در
مناظره ها جذاب است ،جدل بین نماینده ها است ،اگر نماینده ها روبه روی هم
جدل ،جذاب تری ایجاد می شد.
می نشستند ،طبیعتا ِ
ایا مجری مناظره ها نباید نقشــی پُر رنگ تر در اداره جلسه
برعهده داشــته باشد و برای نمونه اجازه ندهد نامزدها به هم
تهمت بزنند و مرزهای اخالقی را بشکنند؟
تلویزیون ،مســئول رســیدگی به بار حقوقی صحبت های نامزدها نیست و
مســئولیت این کار بر عهده خودشان است .البته فکر می کنم بخشی از این
صحبت ها از پیش تعیین شده است تا مناظره گرم تر شود .به این خاطر که تمام
کاندیداها پیش از این هم در پست های مهم حضور داشته اند و شناخت کافی
از یکدیگر دارند .شیوه مناظر ه همین است تا این گونه با یکدیگر صحبت کنند.
یک نفر ادعایی را مطرح و دیگری از خودش دفاع کند ،در غیراین صورت برنامه
تبدیل به معرفی نامه می شود .امکان ندارد که برنامه های مناظره محور ،بدون
چالش و جدل باشد؛ برنامه ای که هیچ تنش و جدلی نداشته باشد ،دیگر هیچ
جذابیتیندارد.
درباره مجری مناظره ها نظرتان را نگفتید؟
من فکر می کنم اقای حیدری با اجرای این دور از مناظره ها ،بهترین اجرای خود
را به نمایش گذاشت و در جایگاه خودش کاری را که از او خواسته بودند ،انجام
داد و در ان هم موفق ظاهر شد.
درباره بالتکلیفی هنرمندان تئاتر به دلیل نبود مدیریت بحران
«تئاتر انالین» و مدیران محافظه کاری که دست به عصا راه می روند!
اروین موذن زاده
با اعالم تعطیلی یک هفته ای همه فعالیت های فرهنگی و هنری در اسفند ماه ،۹۸شاید کمتر کسی
تصورش را می کرد که این وضعیت تا نزدیک به دو سال ادامه دار شود و تا امروز که خرداد ۱۴۰۰هم
رو به پایان است ۱۵ماه از ان زمان گذشته ،همچنان همه چیز بالتکلیف باقی مانده باشد .در طول یک
سال و سه ماه گذشته در مقاطعی فعالیت های تئاتری به طور موقت از سر گرفته شدند اما این فعالیت ها
مدت زیادی به طول نینجامیده است و با بحرانی شدن وضعیت گسترش بیماری کرونا مجدد سالن های
تئاتری تعطیل شده اند .حاال و در روزهایی که همه تریبون ها در اختیار شعارهای غالباً اقتصادی نامزدهای
تکیه بر مسند هدایت دولت سیزدهم قرار دارد و کمتر رد و نشانی از برنامه ،دغدغه و حتی شعاری از
جنس فرهنگ و هنر است ،بازخوانی یکی از مهمترین غفلت ها در حوزه تئاتر شاید بتواند نگاه دولتمردان
اینده را به وضعیت بحرانی این حوزه جلب کند .شروع پاندمی کرونا نه تنها فعالیت های تئاتری در ایران
بلکه در همه کشورهایی دیگر جهان را هم با بحران مواجه کرده و باعث تعطیلی سالن های تئاتری و
فعالیت گسترده هنرمندان و همچنین به تعویق افتادن و یا تعطیلی جشنواره های مختلف تئاتری در
همه جای دنیا شده است اما شاید این تعطیلی در ایران تاثیرگذارتر و بحرانی تر از سایر کشورهای جهان
باشد چون در تئاتر ایران بی برنامگی و نداشتن مدیریت بحران هنرمندان تئاتر را در بالتکلیفی نگه داشته
است .بسیاری از اهالی تئاتر در طول این مدت از شغل اصلی شان که تولید تئاتر بوده است و البته جزو
مشاغلی هم است که از طرف دولت به رسمیت شناخته نمی شود ،دور افتاده اند و جدا از مشکالت روحی
و روانی از لحاظ وضعیت ارتزاق و معیشت هم با مشکالت عمده ای روبرو شده اند .در حالی که می دانیم در
کشورهای دیگر دنیا تئاترها کام ً
ال تعطیل شده و دولت کمک هایی را به هنرمندانش برای جبران خسارتی
که به انها وارد امده ،پرداخت کرده است نه اینکه هنرمندان در بالتکلیفی و شش و بش باز شدن یا نشدن
سالن های تئاتری به سر ببرند و به جای حمایت برای از دست ندادن نوبت اجرا و یا اندکی درامد که باعث
نفس کشیدن موقتی شان شود مجبور به روی صحنه رفتن با تمامی مشکالتی که می دانیم این بیماری
واگیردار برای مردم به وجود می اورد ،شوند .این تعطیالت اجباری می توانست مدیران فرهنگی کشور را
به فکر جایگزین موقتی برای تئاترهای صحنه ای بیندازد و با توجه بیش از پیش مردم در سال های اخیر
به فضای مجازی یکی از راه کارهای پیش رو حمایت از اجرای نمایش های انالین و تولید تله تئاترهایی
بود که خود هنرمندان بارها در گفتگوهایشان بر عالقه و استقبال از ان تاکید داشتند .متاسفانه در طول
۱۵ماه گذشته بخش دولتی تالشی برای استفاده از این ظرفیت نکرد در حالی که این پاندمی می توانست
برای مدیران ما تبدیل به فرصتی شود تا حداقل در سال پایانی دولت ،توانایی ،دغدغه مندی و تالش برای
ارتقای وضعیت معیشتی هنرمندان و توجه به رویکردهای نوین در هنر را به رخ مدیران بعدی خود بکشند
اما به نظر می رسد این مدیران تصورشان این است که تنها بیالن کاری معتبری که می توانند رویش مانور
دهند تعدد اجراهای صحنه ای در طول بحران کرونا و تاکید بر روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر تنها از این
طریق است .مدیران ما در طول ۱۵ماه گذشته انقدر محافظه کار بودند و ترجیح دادند که در این زمینه
دست به عصا راه بروند که حتی خودشان نیز پرداختن به امکانات فضای مجازی را در اولویت برنامه هایشان
به عنوان یک امکان قرار نمی دادند و با وجودی که به دلیل گستردگی شدید بیماری در حوزه های دیگر
هنری اغلب نشست های رسانه ای به صورت مجازی و با حداقل تعداد عوامل برگزار می شود اما مدیران و
دبیران جشنواره های مختلف تئاتری در طول یک سال اخیر ترجیح دادند نشست ها و افتتاحیه و اختتامیه
جشنواره هایشان را به صورت فیزیکی و با دعوت از رسانه ها برگزار کنند و بعد از اعتراض خبرنگاران به این
اقدام با حداقل اطالع رسانی تعدادی از نشست ها و مراسم ها به صورت مجازی نیز پوشش داده شد که این
مساله نشان دهنده نداشتن اعتماد به تاثیرگذاری فضای مجازی و عالقه مند به پر کردن سالن با حضور
رسانه های تصویری و خبرنگاران با وجود خطر ابتال به بیماری بود .در نهایت تمامی فعالیت های جسته و
گریخته تئاتری اعم از برگزاری جشنواره یا اجرای نمایش های انالین و پخش فیلم تئاتر که در طول این
مدت در فضای مجازی شکل گرفته به صورت خودجوش و از جانب خود هنرمندان بوده است و فعالیت
منفعالنه سامانه هایی چون «تلویزیون تئاتر ایران» نشان داد که نباید انتظاری از بخش دولتی در توجه به
رویکردهای نوین اجرای تئاتر داشت .شاید تنها نهادی که در طول این مدت به صورت مداوم و بدون وقفه
در طرحی با عنوان «نمایش نما» اقدام به پخش فیلم تئاترهایی برای کودکان و نوجوان کرد ،کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان بود که محصوالت سال های گذشته خود را به صورت رایگان به مخاطبان عرضه
نمایش
کرد .البته از جانب برخی از هنرمندان تئاتر ،مقاومت ها و انتقادهایی نیز به تولید تئاترانالین -نه
ِ
انالین فیلم ها که کام ً
ال متفاوت با تولید اثری در چارچوب تئاترانالین است -به عنوان جایگزینی موقتی در
این شرایط وجود داشت و اکثرا ً بر این مورد پافشاری داشتند که تئاترانالین را نمی توان به عنوان ُمسکن
و خوراک فرهنگی به جامعه تزریق کرد که یکی از دالیل مخالفتشان نیز این بود که تئاتر با تماشاگر زنده
هویت می یابد و تقابل مخاطب و بازیگران روی صحنه است که می تواند به صحنه جان ببخشد این انتقادات
در حالی مطرح می شود که قرار نیست همان انتظاراتی را که از یک اجرای صحنه ای داریم از یک نمایش
انالین نیز داشته باشیم چون مناسبات اجرای این ۲گونه با یکدیگر متفاوت است و عالوه بر انتخاب
متفاوت متنی که برای یک نمایش انالین مورد توجه قرار می گیرد ،نحوه کارگردانی ،بازیگری ،طراحی
صحنه و لباس در کنار در اختیار داشتن امکانات مناسب فنی ضبط و پخش صدا و تصویر از اهمیت زیادی
برخوردار است .برخی دیگر از هنرمندان نیز معتقد بودند به هر حال اجرای تئاتر انالین و یا تله تئاتر نیز
در شرایط امروز گستردگی بیماری کرونا خطرناک است و در وضعیتی که هنرمندان در اولویت دریافت
واکسن قرار ندارند انجام چنین فعالیت هایی اسیب هایی بیشتر از نفعش دارد و دولت موظف است که در
این شرایط بحرانی از هنرمندانش حمایت کند.
قطب الدینصادقی:لزومتقویتزیرساخت هابرایاجرایتئاترانالین
در همین زمینه قطب الدین صادقی نیز در گفتگویی درباره اجرای تئاتر به صورت انالین و لزوم تقویت
زیرساخت ها گفته بود :نباید در این زمینه شتابزده عمل کرد .در این شرایط نیز گروه هایی دست به تولید
تئاتر انالین زده اند که اغلبشان خیلی حرفه ای نیستند از همین رو اعتقادم بر این است که اگر قرار باشد
تئاتر انالین داشته باشیم باید توسط گروه های بسیار حرفه ای انجام گیرد تا قدرت تاثیر و جذابیت چنین
اجراهایی پایین نیاید .صادقی یاداور شده بود :نکته دیگر این است که باید امکانات فنی بسیار پیشرفته ای
در اختیارشان قرار گیرد تا بتواند ضرر و زیان این ارتباط را جبران کند چون من اعتقاد راسخ دارم که هنر
تئاتر یک هنر بی واسطه است و وابسته به ارتباط تنگاتنگ و نفس به نفس تماشاگران است به عنوان
نمونه من برخی از نمایش های خودم را که به صورت ضبط شده دیدم باورم نمی شد که این کارها را من
به صحنه برده ام .حتی شاهد چند اجرای پیتر بروک از نزدیک بوده ام و زمانی که اجرای ضبط شده شان را
دیدم واقعاً متعجب شدم چون این فیلم تئاترها یک دهم جذابیت اجرای زنده اثار او را نداشت .این اتفاق
امری طبیعی است چون تئاتر یک مدیوم و وسیله بیان فرهنگی مجزاست و زمانی که در یک مدیوم دیگر
برای عرضه قرار می گیرد باید دچار تغییر و تحوالت اساسی شود .از طرف دیگر هنرمندانی هم هستند که
به اجرای تئاتر به صورت انالین به عنوان یک فرصت و کسب تجربیات جدید نگاه می کنند ،هنرمندانی
چون کیومرث مرادی و اریان رضایی از جمله اولین افرادی بودند که با شروع پاندمی کرونا و تعطیلی
سالن های تئاتری دست به تولید نمایش های انالین زدند که تجربیات موفقی هم بودند.
کیومرثمرادی:تئاترانالینبهمثابهیککنشاجتماعی
در همین زمینه کیومرث مرادی عنوان کرده بود :در جهت تحقق بخشیدن به این شعار که «تئاتر همواره
زنده است» تصمیم گرفتم نمایشنامه مشهور «انتیگونه» اثر سوفوکل را به صورت پرفورمنس و به شکل
زنده پنجشنبه و جمعه اول و دوم ابان ماه در صفحه اینستاگرام خودم و تئاتر مستقل تهران اجرا کنم.
اجراگر این پرفورمنس نیز خودم خواهم بود .بزرگترین هدف من از این کنش اجتماعی این است که اعالم
کنم تئاتر همچنان زنده است و امید را برای جوانان تئاتری و مخاطبان این هنر حفظ کنم از همین رو این
پرفورمنس به صورت رایگان به مخاطبان عرضه خواهد شد.
اریان رضایی :انگیزه و انرژی که ناکام ماند
اریان رضایی نیز از اوایل سال ۹۹دست به تولید چند اثر نمایشی بر بستر یکی از سامانه های مجازی زد
که به عنوان اولین گام های استفاده از این ظرفیت مود توجه مخاطبان نیز قرار گرفت .رضایی ابتدا نمایش
«ارتباط تصویری» را به صورت انالین در فضای الیو اینســتاگرام و در قالب فستیوال «ارتباط مجدد»
اجرا و سپس به صورت مســتقل نمایش های «اقای شادی»« ،خانم انالین» و «مرجان» را طراحی و
کارگردانی کرد .این کارگردان تئاتر در گفتگویی درباره اجرای انالین نمایش ها به عنوان جایگزین موقت
تئاتر صحنه ای در شرایط فعلی گفته بود :متاسفانه در جامعه تئاتری ما همیشه نسبت به جریان های نو،
مقاومت وجود دارد و همین مساله باعث می شود اتفاقات دیرتر عملی شوند .من از ابتدای سال مطمئن
بودم که حداقل تا پایان سال تئاتر نخواهیم داشت از این رو اجرای نمایش ها به صورت انالین بهترین
راهی است که می توانیم ارتباطمان را با مخاطبان حفظ کنیم .وی متذکر شده بود :این روزها ناامیدی
در گفتگوهای رسانه ای اهالی تئاتر و گله از بی پولی و حمایت نشدن موج می زند در حالی که می دانیم
این حرف ها کمکی نمی کند و در این ماه های پایانی دولت اتفاقی برای تئاتر نخواهد افتاد و تنها در کنار
معضل کرونا ،ناامیدی هم به جامعه تزریق می شود .معتقدم اجراهای انالین هم به اصطالح «دهن کجی»
به کسانی است که می خواهند تئاتر را تعطیل کنند و هم بهترین راه برای ادامه فعالیت در شرایط موجود.
امیدوارم گروه های دیگر تئاتری نیز از این طرح استقبال کنند و شاهد استمرار این نوع از اجراها باشیم.
ایرج راد :مذاکرات بی نتیجه با رسانه ملی برای تولید تله تئاتر
رییس هیات مدیره خانه تئاتر نیز در این زمینه گفته بود :در شرایط امروز که امکان اجرای تئاتر صحنه ای
تقریباً به صفر رسیده است بهترین موقعیت برای تولید تئاتر و پخش ان از طریق مدیوم های تصویری
است تا تئاتر بتواند ارتباط خود را با تماشاگرش حفظ کند .اگر تلویزیون در این زمینه حمایت های الزم
را انجام دهد می تواند بهترین موقعیت و فرصت را برای هنرمندان و عالقه مندان به تئاتر به وجود بیاورد.
این هنرمند تئاتر با اشاره به مذاکراتی که طی سالیان گذشته با مدیران سازمان صداوسیما برای تولید تله
تئاتر شده است ،توضیح داده بود :از سه دهه پیش و زمان ریاست علی الریجانی بر صداوسیما پیگیر تولید
تله تئاتر در سازمان بودیم و حتی با دکتر علی رفیعی هم مالقاتی با اقای الریجانی داشتیم و موافقت هایی
هم در این زمینه صورت گرفت و قرار بر این شد که شبکه چهار سیما متولی تولید تله تئاترها باشد و بعد
تئاترهایی را که ضبط می کند براساس اهداف هرکدام از شبکه ها در اختیارشان قرار گیرد .حتی در زمان
عزت اهلل ضرغامی نیز این طرح پیشنهاد شد و در سال های اخیر هم با وجودی که نتوانستیم رودررو با
مدیران سازمان صحبت کنیم در مصاحبه ها و بیانیه ها بر لزوم تولید تله تئاترها تاکید داشته ایم اما نمی دانم
چرا این اتفاق که در مقطعی به جریان افتاده بود ،میسر نشد و تلویزیون با اهالی تئاتر همراهی نمی کند.
داریوش مودبیان :پر کردن خال نبود اجرای صحنه ای با تولید تله تئاتر
همچنین در زمینه اهمیت تولید تله تئاتر داریوش مودبیان مترجم و کارگردان تئاتر که از هنرمندان فعال در
عرصه تولید تله تئاتر نیز بوده است عنوان کرده بود :تولید تله تئاتر از چند جنبه اهمیت دارد و می تواند به تئاتر
صحنه ای نیز کمک می کند .وقتی به تاریخ تئاتر رجوع می کنیم ،می بینیم در زمان توقف تئاتر و به طور مثال
در کودتای ۲۸مرداد ۳۲که تئاترها تعطیل شده و می سوزند و گروه های تئاتری از بین می روند ما با خالئی
در تئاتر روبرو می شویم اما در سال ۱۳۳۸شاهد هستیم که به پیشنهاد دکتر فروغ تئاتر تلویزیونی روی کار
می اید .وی افزود :ان زمان با امکانات محدودی این طرح شکل می گیرد و تئاترهای تلویزیونی به صورت زنده
از تلویزیون پخش می شوند .شب های چهارشنبه ۵گروه تئاتری در اداره هنرهای دراماتیک کنار هم جمع
می شوند و تئاترهای تلویزیونی را ضبط می کردند .این افراد جریانی را به وجود اوردند که به راه اندازی و رونق
تئاتر صحنه ای کمک زیادی کرد .با توجه به بی عالقگی رسانه ملی در تولید تله تئاتر و همکاری نکردن با
هنرمندان در این زمینه ،مدیران تئاتری می توانستند به فکر گزینه های دیگری باشند اما با وجود وعده هایی
که زمان تاسیس «تلویزیون تئاتر ایران» در این زمینه داده شد همچنان شاهد حرکت های خودجوش و
گذرایی از جانب خود هنرمندان در تولید تله تئاتر و فروختن محصوالتشان به پلتفورم های خصوصی هستیم. صفحه 4