روزنامه هنرمند شماره 1451
روزنامه هنرمند شماره 1451
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 12خردادماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1451صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
حسین انتظامی:
سازمان سینمایی نمی تواند
معطل انتقاداتی شود که نتیجه
ان تعطیلی سینماهاست
توسعه بوم گردی بدون استانداردهای اجرایی امکان پذیر نیست؛
انتظار نادر مشایخی از دولت اینده؟
ضرورت تدوین سند بوم گردی کشور
۳۵۰میلیارد تومان کمک به جامعه هنری
به چه ترتیبی به هنرمندان ارائه می گردد؟
قادر اشنا :صندوق هنر باید
پاسخگو باشد!
ابوالفضل جلیلی ابوالفضل جلیلی:
می خواهم فیلمی بسازم
که حال مردم را خوب کند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
اموزش و پرورش باید به
مسائل و رشد شنیداری
دانش اموزان توجه کند
گفتگوی«هنرمند»باصدفمحسنی:
تئاتر جادوی
«احساس رهایی» دارد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بازتابمیزبانیویکتوریااند
البرتلندناز نمایشگاه«ایران
حماسی»در نیویورکتایمز
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
نمایش ا ثار هنرمندان ایرانی در
لندن با نگاهی به نظم و هرج و مرج
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
تئاتر شهر روزهای ۱۴و ۱۶خرداد
تعطیل است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
شهرامناظری:
نمی دانستم قرار است سازها
را از نمای دور نشان دهند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
2
۳۵۰میلیارد تومان کمک به جامعه هنری به چه ترتیبی به هنرمندان ارائه می گردد؟
چهارشنبــــه 12خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1451
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی
سازمان حفاظت محیط زیست:
تدوین سند بوم گردی کشور
ضروری است
مدیــرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ســازمان
حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت توسعه بوم گردی گفت:
نبود استراتژی مشخص ،سازوکار مناسب ،استانداردها و ضوابط
محلی مطابق با زیست بوم هر منطقه و استان از چالش های مهم
در حوزه بوم گردی است .محمد مدادی در نشست مجازی «موانع
و چالش های استفاده از ظرفیت های تنوع زیستی در توسعه
بوم گردی کشور» افزود :بوم گردی به عنوان فعالیت اقتصادی
هدفمند با کمترین اثرات منفی بر زیســت بوم و تنوع زیستی
کشــور باید مورد توجه قرار گیرد تــا کمترین اثر را بر محیط
زیســت هر منطقه داشته باشــد .وی اظهارداشت :بوم گردی
در اسناد باالدســتی جایگاه خاصی ندارد و در بخش ضوابط و
مقررات نیز تقریبا اقدام خاصی صورت نگرفته اســت از این رو
توسعه بوم گردی بدون ضوابط و مقررات و استانداردهای اجرایی
و سازو کار مناسب پایش و نظارت امکان پذیر نبوده و با اصول
اولیه بوم گردی که یکی از ان ها حفاظت از تنوع زیستی است
مغایر اســت .مدادی خاطر نشان کرد :ضروری است سند ملی
بوم گردی کشور تدوین شود و در کنار فعالیت های اموزشی و
فرهنگ سازی ،زیر ساخت های قانونی برای این موضوع فراهم
شود .مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ادامه
داد :بازنگری در وظایف ،ساختار و اختیارات کمیته ملی طبیعت
گردی ،حذف فعالیت های موازی به ویژه در ثبت اثار طبیعی،
نظارت بر تورهای طبیعت گردی ،اموزش خانوادها و احاد جامعه
برای تعامل صحیح با طبیعت و تمام اجزای تنوع زیستی ،از جمله
ضرورت های توسعه بوم گردی کشور است که متاسفانه در نبود
ان ها ،هم اکنون شاهد تخریب و تهدید زیستگاه ها و تنوع زیستی
در قالب گروه های گردش گری خانوادگی ،ازاد ،تورهای رسمی
وحتی تخصصی هستیم.
اکران انالین فیلم «مکالمات» و
«جوجه ها اخر پاییز جیغ می کشند»
از امروز
قادر اشنا :صندوق هنر باید پاسخگو باشد!
قادر اشــنا ،مدیر کل هنرهای نمایشی با ارایه توضیحاتی درباره میزان و نحوه هزینه کرد بودجه
تئاتــر عنوان کرد که در جریان جزییات کمک ۳۵۰میلیاردی به هنرمندان نیســت .این مدیر
هنری درباره پرسش های متعدد جامعه تئاتری در زمینه هزینه کرد بودجه تئاتر در سال ۱۳۹۹
توضیحاتی داد و تاکید کرد شفاف سازی در این زمینه به طور کامل انجام می شود و هیچ مساله
پنهانی وجود ندارد.اشــنا درباره میزان بودجه تئاتر در سال ۱۴۰۰گفت :معموال بودجه بندی از
شــهریور ماه هر سال برای ســال اینده اغاز می شود و اذر ماه الیحه بودجه به دولت می رود که
بعد از مدتی به مجلس و در ادامه به کمیسیون تخصصی ،تلفیق و در نهایت صحن علنی مجلس
راه پیدا می کند.
او ادامه داد :انچه اذر ســال ۱۳۹۹در وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی به عنوان بودجه کلی
پیشــنهاد شــده ۱۲۰ ،میلیارد تومان بوده اســت که این بودجه در کتاب قانون هم امده و در
مجلس هم تصویب شــده اســت .البته در جلسه مشــترکی میان تعدادی از نمایندگان محترم
مجلس و هنرمندان شــاخص ،قول داده شــد که مبلغی به ان افزوده شود ولی متاسفانه چنین
نشد .با این حال رقم ۱۲۰میلیارد تومان مصوب شد .اشنا درباره انتشار خبری مبنی بر اعطای
۳۵۰میلیارد تومان برای کمک به هنرمندان که هفته گذشــته خبر ان از ســوی روابط عمومی
خانه تئاتر و در گفتگو با احســان قاضی زاده هاشمی،عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس
منتشر شد ،تصریح کرد :این بودجه متعلق به اداره کل هنرهای نمایشی نیست و از انجاکه قرار
هم نیســت از کانال ما ارایه شــود ،جزییاتی درباره ان نمی دانیم و خبر نداریم قرار است به چه
ترتیبی به هنرمندان ارایه شود .ظاهرا گفته شده قرار است این بودجه از طریق صندوق اعتباری
هنر ارایه شود و خود صندوق در این زمینه پاسخگو خواهد بود.
ایــن مدیر هنری با ابراز تاســف از اینکه بودجه تئاتر از اغاز رقم پایینی بوده اســت ،ادامه داد:
معموال بودجه در دو سطح حداقلی و حداکثری پیشنهاد می شود که سال ۹۹کل بودجه وزارت
ارشــاد ۸۰میلیارد و اندی بود و از این رقم ،بودجه ای بین ۱۸تا ۲۴میلیارد تومان برای تئاتر
در نظر گرفته شــد .به این معنا که بودجه تئاتر در بدبینانه ترین حالت ۱۸ ،میلیارد تومان و در
خوش بینانه ترین حالت ۲۴ ،میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
اشــنا درباره میزان افزایش بودجه تئاتر در ســال ۱۴۰۰توضیح داد :در حال انجام گفتگوهایی
امســال تئاتر ۴۰میلیارد تومان باشد ولی
حداقل بودجه
هســتیم و خواسته ما این اســت که
ِ
ِ
امیدواریم این رقم در حالت خوش بینانه به ۵۰میلیارد تومان برســد که این موضوع تا دو هفته
اینده مشخص خواهد شد.
او دربــاره زمان پرداخت ایــن بودجه هم گفت :در حال حاضر دولت یــک دوازدهم این رقم را
می پردازد و تا نهایی شــدن رقم ،بخشی هایی از بودجه به صورت تدریجی پرداخت خواهد شد.
بودجه ما اندک اســت ولی به موقع پرداخت می شــود .مدیر کل هنرهای نمایشی سپس با ابراز
خوشنودی از رویه شفاف ســازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی درباره ابهام هایی که جامعه
تئاتری در زمینه هزینه کرد بودجه تئاتر دارند ،توضیحاتی ارایه کرد.
اشنا با تاکید بر اینکه موضوع پنهانی نداریم ،یاداوری کرد :سال ۱۳۹۹بودجه تئاتر ۱۸میلیارد
تومان بود که ما با دو پدیده رو به رو بودیم؛ بدهی ســال های گذشته و مالیاتی که باید پرداخته
می شد .به گفته او ،برای سال های گذشته رقمی برابر با ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان مالیات
در نظر گرفته شده بود که این رقم باید پرداخت می شد.
اشــنا با اشــاره به اینکه بیش از ۱۱میلیارد بدهی در تئاتر وجود داشته که متعلق به سال های
گذشته بوده است ،ادامه داد :مساله را با اقای دکتر صالحی ،وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسالمی
مطرح کردم و درخواســت ارتقای بودجه را دادم که ایــن رقم حدود ۵۰درصد افزایش یافت و
حدود ۳۰میلیارد تومان بودجه به تئاتر اختصاص پیدا کرد.
او سپس درباره هزینه کرد این بودجه توضیح داد :عالوه بر رقم مالیات ۶ ،میلیارد و ۸۰۰میلیون
تومان صرف پرداخت بدهی شــد ۶ .میلیارد و ۹۷۰میلیون تومان هم به برگزاری جشنواره های
فجر ،عروســکی ،صاحبدالن و ...اختصاص پیدا کرد .بخشی از این بودجه صرف حمایت از تئاتر
اســتان ها شد .از سوی دیگر چند سالی بود که تفاهم نامه ای با استان ها امضا نکرده بودیم .سال
۹۸کل بودجه ای که به استان ها پرداخت شده بود ۱۳۰ ،میلیون تومان بود ولی سال گذشته ۴
میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان برای حمایت از تئاتر استان ها در نظر گرفتیم که تاکنون ۳میلیارد
و ۲۰۰میلیون تومان پرداخته ایم و برای پرداخت مابقی ان هم منتظر گزارش عملکرد استان ها
هستیم زیرا بودجه استان ها بر اساس گزارش عملکرد هر استان پرداخت می شود.
مدیر کل هنرهای نمایشــی درباره بودجه حمایت از تولیدات نمایشــی در ســال ۹۹گفت :با
پرداخت ۱میلیارد و ۹۳۹میلیون تومان از ۱۲۶اثر نمایشی در تهران حمایت شده است .ضمن
اینکه مبلغی برابر با ۸۹۴میلیون تومان هم برای حمایت از ۲۴تماشاخانه خصوصی هزینه شده
اســت .به گفته او ،از مجموع بودجه سال گذشته ،رقمی برابر با ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان
بابت انتشــار نشریات ،فصل نامه ،تلویزیون تئاتر ایران ،نمایشنامه نویسی و ...هزینه شده است .او
در پاســخ به این پرســش که چرا بودجه حمایت از اجرای اثار نمایشی کمترین رقم را به خود
اختصاص داده ،تصریح کــرد :رقمی بیش از میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان فقط برای حمایت از
اثار نماشــی در تهران هزینه شــده ولی برای حمایت از تولید تئاتر در کل کشور رقمی برابر با
۶میلیارد تومان پرداخت شــده است .ضمن اینکه هر سالن نمایشی ،سقف حمایتی دارد که بر
اساس ان ،بودجه در اختیار گروه نمایشی قرار می گیرد.
اشنا خاطرنشان کرد :بخشی از بودجه ای که به جشنواره ها پرداخت شده هم صرف تولید نمایش
شــده به این صورت که از ۸۷اثر خیابانی تولید شده در جشنواره های «فصل امید» و «خیابان
تئاتر ایران» ،حمایت شده و کل بودجه به گروه های نمایشی پرداخت شده است.
او با ابراز تاسف از اینکه بودجه تئاتر بسیار اندک است ،اضافه کرد :بارها گفته ام این بودجه برای
تئاتر کافی نیســت .ضمن اینکه بودجه تئاتر در وهله اول باید صرف تولید نمایشــنامه و اجرای
عمومی شــود و بعد به رویدادها تعلق بگیرد .به هر حال تمام تالش ما در جهت صرفه جویی در
اداره کل هنرهای نمایشی بوده است.
اشــنا تاکید کرد :تا این لحظه انجمن هنرهای نمایشــی به هیچ گروهی که نمایشش اجرا شده
باشــد ،بدهکار نیست و اگر بدهی وجود دارد ،به دلیل اشکالی است که در سند ان گروه وجود
دارد و این به معنای ان نیســت که ما پول نداشــته باشــیم .او که امیدوار اســت بودجه تئاتر
افزایــش پیدا کند ،درباره گله برخی از گروه های نمایشــی مبنی بــر اینکه چرا نماینده گروه ها
در جلســه براورد بودجه که در انجمن هنرهای نمایشی تشکیل می شود ،حضور ندارد ،توضیح
داد :قبال تعداد نمایش ها کم بود و شــورایی به نام شــورای ساخت وجود داشت که االن شورای
حمایت نامیده می شود .از انجاکه تعداد گروه های نمایشی افزایش پیداکرده است ،قراردادهای ما
حمایتی است .به این معنا که بر اساس بودجه ،سالن اجرا و ...رقمی به هر نمایش تعلق می گیرد.
به عنوان نمونه ســقف حمایت از اجراهای تئاتر در تاالر قشــقایی ۳۵میلیون تومان و در تاالر
چهارســو ۴۰میلیون تومان است و بیش از این نمی توانیم کمک کنیم چون رقم بودجه چنین
اجازه ای نمی دهد .دو هنرمند عزیزی هم که بابت رقم های حمایتی شان گله داشتند ،باید این را
در نظر بگیرند که سقف این مبلغ را دریافت خواهند کرد و بیش از این امکان پرداخت نداشتیم.
حسین انتظامی:
فیلم سینمایی «مکالمات» به کارگردانی رضا رزم ،نویسندگی
رضا رزم ،سبحان حسین ابادی و تهیه کنندگی نفیسه السادات
قمی و فیلم سینمایی «جوجه ها اخر پاییز جیغ می کشند» به
کارگردانیونویسندگیفیلمنامهمجتبیاسپنانیوتهیه کنندگی
مجید صدیقــی از ۱۲خردادماه در صفحه ویژه «هنروتجربه»
اکران انالین می شود .فیلم سینمایی «مکالمات» به مدت زمان
۱۰۲دقیقه داستان بیژن است که تنها زندگی می کند و مجرد
است .او دانش اموخته فیزیک و به تدریس مشغول است و مدتی
اســت که می خواهد دلیل اصلی این را که چرا از نگاه دیگران
انسان موفقی نیســت در خودش پیدا کند .مرتضی خدمت لو،
سونیا نبی ،نوید برادران ،حمید رضا سام خانیانی ،ابراهیم گله
دارزاده ،منصوره کارون ،جمال کامران شورجه ،علی جانب الهی،
گلنوش قهرمانی ،مسیح نوروزی ،حمید کالنتری ،مینا مقامی
زاده ،نوید اسدی ازیگران «مکالمات» هستند .فیلم سینمایی
«جوجه ها اخر پاییز جیغ می کشند» به کارگردانی و نویسندگی
فیلمنامهمجتبیاسپنانیوتهیه کنندگیمجیدصدیقیبهمدت
۹۸دقیقه دیگر فیلمی است که به عنوان اثری جدید به اکران
انالین «هنروتجربه» می پیوندد .در خالصه داستان این فیلم
امده است« :اخر هفته ها ،خانه شهره پاتوق دوستان اوست .از
این میان اقای «این» – مردی بسیار چاق – یک شب در توالت
خانــه می میرد .ان ها تالش می کنند جنازه او را از داخل توالت
بیرون بکشــند .مشکل دوم بیرون بردن جسد او از خانه است.
هاله یکی از دوســتان شهره راه حلی برای این کار دارد .پیرمر ِد
صاحب خانه اما برای بازدید از راه می رســد »...شهره موسوی،
امین پناهی ،رامین سامانی ،اسماعیل سلمانی ،سمانه قاسمی،
محمد شیشه فروش ،مرتضی ریحانی بازیگران «جوجه ها اخر
پاییز جیغ می کشند» هستند .اکران انالین هنر و تجربه اواخر
بهمن ماه با دو مســتند «کودتای »۵۳ساخته تقی امیرانی و
«قصه بولوار» ســاخته داود اشرفی در هاشور اغاز شد و با اغاز
سال ۱۴۰۰سه فیلم «چی چکا» ساخته رها فریدی« ،بی گاه»
به کارگردانی پویا اشتهاردی و «وقتی پروانه شدم» ساخته ارش
زارع به ان ها اضافه شد .سپس مستند «خنده در تاریکی» ساخته
مژگان خالقی« ،شهر سوخته» ساخته ناصرپویش و «کیارستمی
و عصای گمشده» ساخته محمودرضا ثانی از چهارشنبه هشتم
اردیبهشت ماه ۱۴۰۰به نمایش انالین درامدند.
سازمانسینمایینمیتواندمعطلانتقاداتیشودکهنتیجهانتعطیلیسینماهاست
رئیس ســازمان ســینمایی گفت که فیلم هــای حاضر در
جشنواره های جهانی باید بازنمایی واقعی و جامع از وضعیت
کشور و جامعه نشان دهند.
حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی با حضور در میان
خبرنگاران در سی وهشــتمین جشــنواره جهانی فیلم فجر
به ســواالت انها پاســخ داد .انتظامی درباره انتظاراتی که از
جشــنواره جهانی فیلم فجر بعد از پیوستن به اعضای فیاپف
وجود دارد به خبرنگار تســنیم گفــت :اوالً همین که به این
نقطه رسیدیم نتیجه تالش دست اندرکاران جشنواره جهانی
فیلم فجر بوده است و از ان مهم تر انعکاس سینمای ایران به
عنوان سینمایی الهام بخش در سینمای جهان و منطقه باید
مورد توجه قرار بگیرد .وقتی از دیپلماســی فرهنگی صحبت
می کنیم که موجب قدرت نرم در کشــور است ،باید متوجه
این ظرفیت ها باشیم.
به نظر من اتفاقاً پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف
اثبات می کند و نشــان می دهد که کسانی که می گفتند این
جشنوا ره ها زائد است و کارایی الزم را ندارد به خطا می گفتند.
وی ادامه داد :اما برای حفظ و ارتقای جشنواره جهانی فیلم
فجــر و ماندن در میان اعضــای فیاپف ،باید تالش کنیم که
استانداردهای جشــنواره را باال ببریم؛ همان طور که در این
چند سالی که من در سازمان سینمایی مسئولیت داشتم ،هر
کدام از جشنواره های سینمایی احساس کردند که با ارتقای
استانداردهای خودشان ،نسبت به دوره قبلی خود پیشرفت
داشــتند .از سوی دیگر می دانیم که جشنواره چند پایه دارد
که شامل ارکانی مانند بازار ،اموزش ،میهمانان و بخش های
جانبی اســت که باید هر کدام از این استانداردها را در نظر
بگیریم و باال ببریم .به عنوان مثال در بحث بازار پلتفرم هایی
ایجاد شــد که این امکان را به وجود اورد تا جلسات فروش
رایت های سینمایی و مستند و کوتاه رخ بدهد.
انتظامی بیــان کرد :وقتــی صحبت از حضــور بین المللی
ســینمای ایــران می کنیم فقــط بحث دربــاره جنبه های
جشنواره ای نیست ،وقتی این قسمت می تواند اثربخش باشد
که اقتصاد سینمای ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
در ان صــورت فیلم هــای ایرانی نیز بهتر دیده می شــود و
باعث بیشتر دیده شدن ظرفیت سینمای ایران نیز می شود.
برای درج گاهی های خود
در تماس باشید.
با روزنامه
سازمانگاهیها88311353 :
سایت روزنامه هنرمند
www.honarmandonline.ir
لتفکس88311361:
کانال تلگرام
telegram.me/honarmandnews
اینستاگرام
instagram.com/honarmandonline
بــرای جمع بندی باید بگویم که باید به اســتانداردهایی که
توسط مرجع تعریف می شود توجه کرد و برنامه ریزی بکنیم
تا اشــکاالت احتمالی برطرف شود و ظرفیت بیشتری ایجاد
شود .رئیس سازمان ســینمایی در پاسخ به سوال ما درباره
بازنمایی مطلوب فیلم های حاضر در جشــنواره های جهانی
گفت :فیلم های ما باید بازنمایی از جامعه و ســینمای ایران
داشته باشــند که بازنمایی جامع و واقعی باشد .برای همین
فیلم های امیدبخش زیــادی داریم که از نظر تکنیک و فنی
باال هستند.
فیلم هایــی داریم کــه جنبه های اخالق انســانی ،دینی و
اجتماعی در انها مورد توجه قرار گرفته است .برای توجه به
این اثار باید هم بخش سیاست گذار مانند سازمان سینمایی
همت و تالش کند تا این دســت اثار ســاخته شود و مورد
حمایت قرار بگیرد و هم همت و تالش پخش های سینمایی
اســت که فیلم ها را در کشــورهای خارجی نمایش دهند و
همینطور جشــنواره ها باید در این زمین وارد میدان شــوند
زیــرا باید قبول کنیــم بعضی از جشــنواره های دنیا اهداف
سیاســی هم دنبال می کنند و انان خیلی تمایل ندارند که
جنبه های امیدبخش ســینمای ایران و الهام بخش سینمای
ایران که معرف جامعه اســت را جلوه کند .در تولیدهم این
سیاست گذاری و تشویق ها باید باشد تا فیلم های بیشتری با
این مضامین ساخته شود. صفحه 2
گفتگوی هنرمند با صدف محسنی بازیگر نمایش «شب /خارجی /یرما»
تئاتر جادوی «احساس رهایی» دارد
فرهنگ و هنر
صدف محسنی ،متولد اول بهمن هزار و سیصد و شصت و نه ،تهران ،کارشناسی معماری ،طراح
حرکت که در نمایش های ویژه بانوان طراح حرکت فالمنکو بوده و در تاالر وحدت و حوزه هنری
اجرا داشته است ،با صدف محسنی که یک فیلم کوتاه بازی کرده به بهانه بازی در نقش اصلی
نمایش شب /خارجی /یرما که این روزها درتاالر مولوی به کارگردانی مشترک نسیم ادبی و ندا
شاهرخی روی صحنه می رود گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
یادداشت
نقد
«شب/خارجى/یرما» تلفیقى از
موسیقى ،فیلم ،عکس و تئاتر
کیمیا خلج
صحنه می تواند شانس بزرگی برای بازیگر باشد به خاطر اینکه شما با مخاطب سر و کار دارید.
کار کردن با خانم ادبی و خانم شاهرخی چگونه تجربه ای بود؟
خانم ادبی و خانم شاهرخی از باسابقه ترین ها در هنر تئاتر هستند و اوال من خیلی خوش شانس بودم که
در کار این عزیزان قرار داشتم و دوم اینکه خانم ادبی و خانم شاهرخی اساتید من هستند ،جدا از اینکه من
بخواهم از این دو بزرگوار بازیگری را یاد بگیرم ،انسانیت ،مهربانی و تواضع را یاد گرفتم ،چه زمان تمرین ها
که حواسشان به بچه ها بود و چه در زمان اجرا که می امدند و به بچه ها انرژی می دادند ،همیشه حال بچه
ها را خوب می کردند و ما واقعا هنرجوهای خوش شانسی هستیم که این دو بزرگوار اساتید ما بودند ،خیلی
خوشحال هستم که در این کار حضور داشتم.
فضا چقدر برای رشد جوانها در دنیای نمایش و تصویر مهیا است؟
اینکه فضا چقدر برای رشد جوانها در حوزه تصویر و نمایش مهیا است بستگی به خیلی شرایط متفاوتی دارد
که به تک به تک انها نمی توانم بپردازم اما این ویژگی در فضای نمایش بیشتر است به دلیل اینکه گروه
های دانشجویی به صورت مستقل روی صحنه کار می برند و کارشان دیده می شود ،انها شانس بیشتری
دارند تا در حوزه نمایش رشد پیدا کنند اما در حوزه تصویر با وجود اینکه چند سالی می شود بازیگران جوان
زیادی را دیده ایم که شناخته شده اند اما اینکه چقدر از لحاظ بازی بتوانند ماندگار شوند را نمی دانیم ،به
نظر من ماندگاری خیلی مهمتر است تا اینکه فقط بخواهند رشد کنند و این بستگی به خیلی چیزها دارد.
فکر می کنید تئاتر چقدر در سبد فرهنگی مردم قرار دارد؟
می توانم بگویم در سطح کالنی از کشور تئاتر برای مردم دغدغه نیست ولی در بعضی شهرها چرا و در رنج
سنی متفاوتی تئاتر مهم است ولی اینکه چقدر مهم بماند خیلی باید به ان فکر کرد ،کسانی که برای اولین بار
می روند تا یک تئاتر ببینند اگر یک کار خوب ببینند قطعا به تئاتر عالقه مند می شوند و این یعنی فرهنگ
سازی ،به نظر من ما باید بیشتر دنبال فرهنگسازی باشیم تا اینکه به تئاتر رونق اقتصادی بدهیم.
باشروعدوبارهفعالیتهایتئاتریچقدرامیدوارهستیدتئاترمثلسابقانرونقنسبی
رابگیرد؟
اگر به گونه درستی اجرا شود مثل سابق می تواند رونق داشته باشد ،شما ببینید ما االن نصف ظرفیت تاالر
مولوی را استفاده کرده ایم و تا به امروز بیش از هفتصد نفر نمایش ما را دیده اند ،بستگی دارد چقدر کار
خوب باشد و چقدر بشود از موقعیت خوب استفاده کرد ،خیلی حساسیت راجع به پروتکل های بهداشتی
وجود داشت که ما روی انها خیلی تاکید داشتیم و توانستیم به خوبی از پس ان بر بیاییم ،فکر می کنم
در مسیری هستیم که تئاتر دوباره رونق بگیرد و باز هم می گویم به شرطی که ان گروه کار خودش را به
درستی انجام بدهد.
ابوالفضل جلیلی ابوالفضل جلیلی نویسنده و کارگردان سینمای ایران:
می خواهم فیلمی بسازم که حال مردم را خوب کند
نویســنده و کارگردان ســینمای ایران می گوید که من باید
برای کشــورم کاری انجــام دهم نه اینکه کشــورم بخواهد
برای من کاری کند ،به تازگی تصمیم گرفته ام فیلمی بسازم
که حال مــردم را خوب کند .ابوالفضل جلیلی نویســنده و
کارگردان ســینمای ایران ،از ان دست فیلم سازانی است که
همواره عقاید و مواضع متمایزی برای ابراز دارد .مواضعی که
در بسیاری از مواقع غافل گیرکننده و منحصربه فرد است .او
تجربه ساخت 15فیلم ســینمایی را در کارنامه هنری خود
دارد و فیلم «مســیر معکوس» اخرین ساخته وی به تازگی
موفق به اخذ مجوز نمایش شــده است .وی در پاسخ به این
پرسش که مهم ترین مطالبات و انتظاراتش از دولت سیزدهم
چیســت ،به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت :هیچ
درخواســت ،توقع و مطالبه ای از دولت بعــدی ندارم .البته
چهارشنبــــه 12خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1451
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
عباسعلیاسکتی
در این اجرا شما به عنوان بازیگر ،خواننده ،پرفورمر فالمنکو و هنرمندی که در مواقعی
که بازی ندارد از ساز استفاده می کند حضور داشته اید ،اینهمه فعالیت متفاوت چطور
چالشی بود و کار را سخت نمی کرد؟
من همیشه با ساز و اواز ،حرکات نمایشی و طراحی حرکت سر و کار داشته ام و این مساله خیلی برای من
چالش نیست ،کما اینکه من در اجراهایی که مخصوص بانوان داشته ایم همیشه درگیر اینجور فعالیت ها
بوده ام اما اینجا چیزی که خیلی برای من چالش برانگیز بود طراحی حرکت به سبک فالمنکو بود که باید
متناسب با فضای کار در می امد ،این یک مقدار برای من چالش برانگیز بود و همچنین حفظ راکورد برای
چند شب پیاپی چون من برای بار اول داشتم بازیگری می کردم که این خیلی برای من سخت بود اما به
کمک خانم ادبی و خانم شاهرخی توانستم از پس ان بربیایم.
اواز با صدای اسپانیایی ،تمرین خاصی داشته اید یا به این زبان عالقه مند هستید؟
در ابتدا به خاطر عالقه مندی به زبان و فرهنگ اسپانیایی که از کودکی و نوجوانی داشته ام اما با این حال
برای این نمایش باید شعر و موسیقی خاصی را انتخاب می کردم که به فضا و اتمسفر کلی نمایش کمک
کند و بتواند تقریبا در مسیر تکمیل روایت داستانی خود یرما باشد که این قاعدتا تمرین زیادی می طلبید،
در کنار حرکات نمایشی که پیشتر در سوال قبلی شما گفتم که می خواستیم تمام اینها یک پکیج نمایشی
شود و در تکمیل متن یرما به مخاطب حس بهتری بدهد ،تاثیرگذاری نمایش را بیشتر کند که خدا را شکر
فیدبک های خوبی در مورد اواز و حرکات نمایشی گرفتیم.
نقش چه ویژگی هایی داشت که ان را قبول کردید؟
من کال با اثار لورکا به جهت نوع نگاه خاصی که به روابط انسانی و موضوعات اجتماعی داشته عالقه داشته
ام و در این بین با نمایشنامه یرما هم سالها بود که اشنا شده بودم و عالقه داشتم نقش یرما را بازی کنم،
چونکه از یک جهاتی شخصیت خودم را خیلی به یرما نزدیک می دیدم ،مثال از جهت تعهد و وفاداری که
همین را در بخش مستند نمایش هم توضیح دادم ،به همین دلیل تا پیشنهاد نمایش یرما مطرح شد من
سریعا به استقبال این نقش رفتم و از تجربه ای که در کنار این تیم دوست داشتنی داشتم خیلی لذت بردم،
این تیم تحت هدایت خانم ادبی و خانم شاهرخی قرار داشت که هم خوش شانس و هم خیلی خوشحال
هستم که در این تیم حضورداشتم.
خانم محسنی ،تئاتری ها چقدر هوای همدیگر را دارند؟
خیلی هوای همدیگر را دارند ،همینکه کار هم را تبلیغ می کنند و چندین بار می ایند کار نمایش را تماشا
می کنند ،اینکه نقدهای سازنده و نه کوبنده دارند یعنی حمایت ،همین که برای انها مهم است که کار چه
نقاط قوت ،ضعف یا باگی دارد و همه اینها را بیان می کنند ،اینکه وقتی دو نفر می ایند نمایش را می بینند و
دفعه بعد پنج نفر را همراه خودشان می اورند یعنی حمایت ،چه از تبلیغات و چه از حضور به عنوان مخاطب
تئاتری ها از هم حمایت می کنند.
تئاترچهچیزیداردکهبازیگرانشاینچنینشیفتهانهستند؟
تئاتر جادویی دارد به اسم احساس رهایی ،هنر هنر گرم است و مثل فضای رسانه ای سرد نیست ،مخاطب
زنده کار شما را می بیند و همانطور که در سالن نشسته تبادل انرژی بین شما و مخاطب ایجاد می شود ،در
لحظه ای که من گریه می کنم اگر کارم را درست انجام بدهم مخاطب انقدر تحت تاثیر قرار می گیرد که
حتی اگر گریه نکند بغض می کن و این خودش یکی از بهترین ویژگی های تئاتر است ،بازی کردن روی
3
ایــن حرف به معنای قهر یا ناز کردن نیســت؛ بلکه اساســا
معتقدم من باید برای کشــورم کاری انجــام دهم نه اینکه
کشــورم بخواهد برای من کاری کند .این سینماگر در ادامه
به ذکر روایتی تاریخی از رفتار شهید مهدی باکری پرداخت
و افزود :وقتی می خواســتند پیکر برادر شــهید باکری را به
عقب بیاورند ،او اجازه نداد و گفت اگر توانســتید دیگران را
عقب بیاورید ،پیکر برادر من را هم بیاورید .این قسم مرام ها
و معرفت ها گم شــده مهم این روزهای ما اســت .نویسنده و
کارگردان فیلــم «گال» در بخش دیگری از ســخنان خود
از ســاخت فیلمی جدید خبــر داد و گفت :به تازگی تصمیم
گرفته ام فیلمی بســازم که حال مردم را خوب کند؛ فیلمی
که اگر هر فرد ناراحت و افسرده ای ان را دید ،برای لحظاتی
هم که شــده حالش تغییر کند و با خود بگوید که فیلم چه
حال خوب و قشــنگی داشت .گاهی این کارها را در صفحه
اینستاگرامم انجام می دهم؛ چراکه هیچ هزینه ای ندارد.
شب /خارجى /یرما نام نمایشى است به کارگردانى نسیم ادبى و ندا
شاهرخى که این روزها در سالن مولوى روى صحنه است
نخست چیزى که ما را وادار به تماشا مى کند «قاب « است .
اصال اگر بخواهم بگویم « قاب « چیزى اســت که در این نمایش
بیش و پیش از هرچیز خودنمایى مى کند بیراه نگفته ام .طراحى
صحنه مینیمال ،نورپردازى حساب شده و طراحى لباس چشم نواز
و ...به ما قاب زیبا نشان مى دهد یا به اصطالح عکس کار مى دهد
و این نخستین و اصلى ترین برگ برنده نمایش است .یرما نوشته
لورکا است و بارها و بارها روى صحنه رفته است اما چیزى که شب/
خارجى /یرما را از سایر اجراهاى این اثر متمایز مى کند نگاه جدید
کارگردانان اثر به کاراکترهاى نمایش است.
یرما ،خوان و ویکتور در این نمایش خلق مى شوند
زیستى بازیگران اثر.
این بار نه با قلم لورکا که با تجربه
ِ
بازیگران اثر که اغلب براى اولین بار روى صحنه نقش افرینى مى
کنند با یک ایده حساب شده از جانب کارگردانان اثر جلوى دوربین ،
از تجربه هاى شخصى و مواجهه با بحران هاى زندگى شان و همذات
پندارى با کاراکترهایى که در نمایش ،بازى مى کنند ،مى گویند.
هوشمندى بعدى کار در کارگردانى اثر ان جاست که با شخصیت
پردازى هاى حساب شده خســتگى را از تماشاچى مى دزدد ،در
جایى او را وادار به خنده مى کند در جایى دیگر ان روى بى رحمش
را به مخاطب نشان مى دهد و همین نوسان احساسى در نمایش
است که به باورپذیر بودنش کمک مى کند .جنس بازى ها غالبا یک
دست نیست و این از زاویه اى مى تواند خوب باشد از زاویه دیگر مى
تواند براى کار نقطه ضعف محسوب شود و در جاهایى از نمایش ریتم
را بیاندازد .دخترانى که در نقش یرما ظاهر مى شوند هیچ کدام از
هیچ نظر هیچ شباهتى به یکدیگر ندارند و قالب را در ذهن تماشاچى
مى شکنند .در بین بازیگران نقش یرما اما بازى «اناهید ادبى» ریزه
کارى هاى بیشترى دارد .تالش ادبى براى تسلط بر روى گام هاى
صدایى و اســتفاده از فراز و فرودهاى حســى و به دنباله ان نشان
دادن احساسات متناقض در میمیک صورت تحسین برانگیز است.
موسیقى زنده در شب/خارجى /یرما یکى دیگر از برگ برنده هاى کار
است به طورى که اعضاى گروه موسیقى انقدر با کار عجین شده اند
که گویى خود بخشى از قصه و بازیگران کاراند .در پایان نسیم ادبى و
ندا شاهرخى در «شب /خارجى /یرما « توانسته اند با خلق ایده ها و
موقعیت هاى جدید شگفتى بیافرینند و مخاطب را با اثر همراه کنند.
خبر
شهرام ناظری:
نمی دانستم قرار است سازها
را از نمای دور نشان دهند
انتظار نادر مشایخی از دولت اینده؟
شوپرورش باید به مسائل و رشدشنیداریدانش اموزانتوجه کند
اموز
نادر مشایخی درباره انتظارات اهالی موسیقی از دولت اینده گفت:
بنده انتظار داشتم در چهار سال گذشته اتفاق خوبی برای موزیسین ها
بیفتد ،اما اینطور نشد .توقع ما از دولت اینده این است که به روش های
اموزش موسیقی فکر و در ان تجدید نظر کند.
نادر مشایخی اهنگساز و رهبر ارکستر با حضور در برنامه تلویزیونی
«سالم تهران» که ۱۰خرداد از شبکه پنج سیما پخش شد ،درباره
چگونگی تقویت درک شنیداری کودکان و انتظارات اهالی موسیقی
از دولت اینده نکاتی را مطرح کرد .او درباره درک و دریافت شنیداری
ایرانیان ،گفت :فرهنگ ایرانیان را یک فرهنگ دیداری میدانند ،در
حالی که از لحاظ شنیداری کشور ما فرهنگ عمیق تری دارد و باید
به دنبال ریشه های ان گشت .در ضرب المثل ها داریم که می گویند
طرف به سیم اخر زده یا هر کس ساز خود را می زند .ما عملکرد انسان
را در موسیقی می بینیم نه نتیجه اش را؛ این جزئی از فرهنگ ماست.
مشایخی در پاسخ به اینکه تربیت شنیداری در کودکان از چه سنی
باید اغاز شود؟ گفت :من از هشت ماهگی با فرزند خودم این روند
را شروع کردم .او در دو سالگی درک و دریافت دقیقی از موسیقی
داشت .والدین باید برنامه دقیق برای تربیت شنیداری فرزندشان
داشته باشند .کودکان فوق العاده بااستعدادند .گوش کودکان باید
نسبت به صداهای موجود در محیط شناخت پیدا کند .ابتدا باید
خوب بشنوند .این رهبر اکستر درباره تفاوت شنیدن با گوش کردن،
عنوان کرد :شنیدن با گوش کردن متفاوت است .خیلی از صداها
را در محیط اطراف مان می شنویم اما توجه نمی کنیم .گوش کردن
الزام به تفسیر می دهد .یک تفسیر اخباری و یک تفسیر عاطفی
از صداها وجود دارد .صداها اگر تفسیر عاطفی شوند به موسیقی
تبدیلمی شوند.
مشایخی با بیان اینکه کودکان در ابتدا به ریتم توجه دارند ،یاداور
شد :انسان از دوران جنینی تا لحظه مرگ می شنود .کودکان در ابتدا
به ریتم واکنش نشان می دهند و از این طریق می توان بین ان ها و
موسیقی ارتباط برقرار کرد .یک سوال مهم وجود دارد که چرا بعضی
افراد قادرند نت موسیقی ای را که می شنوند ،دقیق بخوانند و بعضی
دیگر نمی توانند؟ به اعتقاد من والدین فقط باید موسیقی را در اختیار
کودک خود بگذارند؛ چرا که کودکان به اندازه کافی استعداد دارند و به
مرور گوش شان تربیت می شود .او ادامه داد :باید در کودکان کنجکاوی
به جهت تشخیص اصوات گوناگون به وجود بیاوریم .صداهای متفاوت
را ضبط کنیم و به کودک بگوییم حدس بزند که صدای چه چیزی
را می شنود .اولین سیستم یادگیری موسیقی تقلید صدا است .برای
تربیت شنیداری باید بسیار بشنوید و اصوات را تقلید کنید.
این موسیقی دان در پایان پیرامون انتظارات اهالی موسیقی از دولت
اینده گفت :بنده انتظار داشتم در ۴سال گذشته اتفاق خوبی برای
موزیسین ها بیافتد؛ اما اینطور نشد .توقع ما از دولت اینده این است
که به روش های اموزش موسیقی فکر و در ان تجدید نظر کند .تقریبا
۸۰سال است این روش ها به کار گرفته می شود .مشاهده شنیداری
ش و پرورش باید به
یکی از روش های شــناخت زندگی است .اموز
مسائل و رشد شنیداری دانش اموزان توجه کند.
شــهرام ناظری با انتشــار مطلبی در صفحه شــخصی خود
در اینستاگرام از نحوه نشــان دادن سازها در کنسرت «اوای
دوست» که جمعه شب به صورت انالین روی انتن رفت ،انتقاد
و ابراز نارضایتی کرد« .همراهان عزیزم بسیار خرسند و دلگرم
شدم که کنسرت انالین جمعه شب مورد لطف و محبت مردم
فرهنگ دوست ایران قرار گرفت .به هر صورت این برنامه اولین
تجربه کنســرت انالین برای اینجانب بــود و خالی از برخی
مشکالت نبوده است .بنده اگر می دانستم سازها را قرار است
از نمای دور نشان بدهند ،بدون شک با این مسئله و انجام ان
به صــورت جدی مخالفت می کردم .عملکرد اینجانب در این
ســال ها به وضوح نشان می دهد به دلیل همین نقطه نظرها و
اختالف سلیقه ها که با صداوسیما داشته ام و اینکه در تلویزیون
سازها را پشت اجسام مختلف پنهان می کنند ،در مدت این
چهل سال هیچگونه همکاری با رادیو و تلویزیون نداشته و حتی
حق و حقوق طبیعی خودم را دریافت نکرده ام .امید است این
برنامه تجربه ای باشد برای رفع مشکالت کنسرت های انالین
بعدی که اهل موسیقی در پیش دارند ».کنسرت انالین «اوای
دوست» شامگاه جمعه 7خرداد از تلویزیون اینترنتی لنز روی
انتن رفت و نحوه نشــان دادن سازها در این کنسرت با انتقاد
گسترده کاربران فضای مجازی همراه شد. صفحه 3
نمایش اثار هنرمندان ایرانی در لندن با نگاهی به نظم و هرج و مرج
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1451چهارشنبه 12خردادماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر 13:01
غروب افتاب 20:14
اذان مغرب 20:34
اذان صبح فردا 04:07
طلوع افتاب فردا 05:50
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
اثاری از شــش هنرمند نقاش و مجسمه ساز ایرانی در کاخ کرامول
لندن به نمایش درمی اید .نمایشگاهی از اثار محسن وزیری مقدم،
سونیا باالسانیان ،تیمو ناصری و مجید فتحی زاده در Cromwell
Placeلندن برگزار می شود .این نمایشگاه که Cacophonyنام
دارد به همت گالری اب انبار تدارک دیده شــده و از ۲تا ۱۳جون
( ۱۲تا ۲۳خرداد) برپاست .این نمایشگاه بخشی از هفته خاورمیانه
اســت که در همکاری با ارت فــر ابوظبی برگزار می شــود .چهار
هنرمندی که اثار ان ها در این رویداد به نمایش درمی اید افرادی از
نسل های مختلف با عملکردهای هنری متفاوت هستند .با این وجود
نقطه اشــتراک اثار همه ان ها ،به چالش کشــیدن مفهوم «نظم»
است که به روش های متمایز صورت می گیرد .اگرچه این نمایشگاه
درباره نظم است اما «نظم» به عنوان یک مفهوم ،با تجزیه و تحلیل
شهودی «هرج و مرج» به چالش کشــیده می شود .تعداد کمی از
جوامع چنین دوره مدرنیزاسیون سریعی را تجربه کرده اند ،که ایران
در طول قرن گذشته با جریان ایده ها و هنرمندان در داخل و خارج
از کشور تولید کرده است .در حالی که تمام هنرمندان حاضر در این
نمایشگاه دارای میراث مشترک ایرانی هستند که جنبه هایی از کار
ان ها را شکل داده است ،این جنبه فرا ملی ان ها است که از طریق
ادغام فرهنگ های مختلف به دنبال جســتجوی یک هویت جدید
اســت .به طور کلی اثاری که در کاکوفونی مشــاهده می شود پیام
واضحی را نشــان می دهند ،هرج و مرج و انارشی در جامعه و افراد
غیر نظامی وجود دارد .حتی منظم ترین شرایط زندگی نیز اشفتگی
بازتابمیزبانیویکتوریااندالبرتلندنازنمایشگاه
«ایران حماسی» در نیویورک تایمز
مدیر موزه ویکتوریا اند البرت لندن می گوید
هر چند نمایشگاه «ایران حماسی» قرار است
دور از دنیای سیاست یک فرهنگ و هنر پنج
هزار ســاله را به نمایش بگذارد اما می توان رد
پای تنش میان ایران و غرب را هم در ان دید.
روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در شــماره
اخرین روز ماه می گزارشی از افتتاح نمایشگاه
«ایران حماسی» در موزه ویکتوریا اند البرت
لندن منتشــر کرد .به عقیده تریسترام هانت،
مدیــر مــوزه ویکتوریا اند البــرت لندن این
نمایشــگاه در دورانی برگزار شــده که ایران
تحریم اســت و به همین دلیل امکان اوردن برخی از مهم ترین اثار هنری از تهران به لندن وجود نداشــته است.
با این حال« ،ایران حماســی» به لطف حضور و نمایش بیش از ۳۰۰اثر از تاریخ پنج هزار ســاله ایران می تواند
تصویری دیگرگون از فرهنگ و تمدن و هنر این کشور به مخاطبان غربی ارائه بدهد .ان هم در حالی که تهران و
لندن بر سر برخی مسائل سیاسی مدت هاست با هم درگیرند و سطح رابطه شان در پایین ترین شکل ممکن است.
با وجود تالش های ناکام مدیران ویکتوریا اند البرت برای امانت گرفتن برخی اثار هنری مهم« ،ایران حماســی»
همچنان دیدنی و تماشایی است و تا ۱۲سپتامبر ۲۰۲۱از عالقه مندان فرهنگ و هنر ایران پذیرایی می کند.
نمایشگاه گروهی «تجسم» در نگارخانه «پنج پنج»
تجســم ،نمایشــگاهی گروهی از اثار منتخب هنرمندانی چون ارغوان دهقان ،ایناز زارعی ،مهسا کریمی،
مهناز توتونچی ،ســاناز نوعی ،صبا کرمی ،افســانه زهری ،مهسا نصیری ،علیرضا احمدی خرم ،بهاره باهنر،
بابک جاودانه ،ثنا ترابی ،گلســا ســروقد مقدم ،سمیه اورانش رمضانی ،ســعید میرزایی ،صبا نادری ،الناز
صادقی و مهتاب رحیمی ،در نگارخانه پنج پنج ،که در تاریخ ۷خرداد ماه اغاز شــده و تا تاریخ ۱۲خرداد
ماه ادامه خواهد داشت .از هنرمندان و هنردوستان دعوت میشود برای تماشای اثار ،در اختتامیه نمایشگاه
در تاریخ ۱۲خرداد از ساعت ۱۵تا ۱۸بعدازظهر به گالری «پنج پنج» واقع در خیابان پاسدارن ،نگارستان
هفتم ،پالک 55حضور بهم رسانند.
احمدرضا احمدی در بیمارستان بستری شد
دختر احمدرضا احمدی ،از بستری شدن این شاعر سرشناس و پیشکسوت کشورمان به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان
خبرداد .احمدرضااحمدی،شاعرسرشناسکشورمان،از(سه شنبه ۱۰خرداد)دربخشمراقبت هایویژهقلبی(سی سی یو)
یکی از بیمارستان های تهران ،بستری شده است .ماهور احمدی ،دختر این شاعر ،با اعالم این خبر در اینستاگرام توضیح داده
است« :احمدرضا در بیمارستان بستری شد .بابا چند روزی ،پایش ورم شدید داشت ،دکتر ،داروهایش را تغییر داد ولی بهتر
نشد .دیشب با دکتر تماس گرفتیم و گفت باید سریع بستری بشود .ساعت ١١دیشب در سی سی یو بستری شد .مشکل
از باتری قلب است که ضعیف شده و عملکرد قلب را پایین اورده و در نتیجه کلیه درست کار نمی کند .طی چند روز اینده،
باتری عوض می شود .دوستان خوبم حتما شما را در جریان وضعیت بابا قرار می دهم .نگران نباشید و مثل همیشه دعاها
و انرژی های خوب تان را شامل حال بابا کنید ».احمدرضا احمدی ،متولد ۱۳۱۹در کرمان ،شاعر ،نقاش ،داستان نویس و
نمایشنامه نویس سرشناس ایران است که ده ها کتاب را از دهه ۴۰خورشیدی تا امروز ،منتشر کرده است.
را در خود پنهان کرده اند .این شرایط در اینجا به وضوح در برخی از
اثار باالسانیان و فتحی زاده اشکار شده است اما در کارهای وزیری
مقدم و ناصری به روشــی تقابل امیز اما رام و مرتب دیده می شود.
کاخ کرامول که دارای ۱۵فضای نمایشــگاهی است ،در یکی دیگر
از گالری های خود از ۲تا ۹جون میزبان نمایشــگاه Abrakanبا
اثاری از پیمان برابادی و بابک ال ابراهیم دهکردی اســت .این دو
هنرمند که از سال ۲۰۰۱گروه دونفره متحد «پی بک» را به وجود
اورده و به صورت مشــترک به خلق تابلوهای نقاشــی می پردازند،
منبع اثار خود را شــاعران ایرانی و داســتان ها می دانند و از شعر،
اســاطیر و نقاشی های مینیاتور الهام می گیرند .در نقاشی های «پی
بک» همانندی با منحصر به فرد بودن و هرج و مرج با نظم اشــتباه
گرفته می شود .اثار پی بک از سوی گالری دستان در کاخ کرامول به
نمایش گذاشته شده و پیش از این نیز سابقه حضوردر نمایشگاه های
مختلــف انفرادی و گروهی در پاریس ،نیویورک ،ژنو و ...را داشــته
است .این دو نمایشگاه هم زمان با نمایشگاه «ایران حماسی» است
کــه هم اکنون در موزه ویکتوریا و البرت لندن برپاســت .برگزاری
این رویدادها در کنار هم نشــان دهنده عالقه خاص به هنر معاصر
و مدرن ایران و خاورمیانه در ســطح بین المللی است که گسترش
صداهای خالق باعث ان بوده است.
تعطیلیسه روزهتماشاخانهایرانشهر
تماشــاخانه ایرانشــهر بــه
فرارســیدن
مناســبت
ســالروز رحلت حضرت امام
خمینی(ره) ،ســالروز قیام
خونیــن پانــزده خــرداد و
شهادت امام جعفر صادق(ع)
ســه روز تعطیل اســت .به
مناسبت فرارسیدن سالگرد
رحلت بنیان گذار جمهوری
اســامی ،حضرت امام خمینی (ره) ،قیام خونین پانزده خرداد و شهادت حضرت
امام جعفر صادق (ع) ،اجرای نمایش های تماشــاخان ه ایرانشــهر ،از روز جمعه 14
خرداد تا پایان روز یکشــنبه شــانزدهم خردادماه تعطیل خواهد بود .پس از ایام
سوگواری ،از روز دوشنبه 16خرداد ،نمایش «هار» به کارگردانی حسین پوریانی فر
و «ســگک» به کارگردانی رضا بهرامی به ترتیب در ساعت های 18و 20در سالن
استاد سمندریان به روی صحنه می روند .همچنین در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی
نیز نمایش های «لوله» به کارگردانی علی رضا اجلی و «عمو الوروف» به کارگردانی
امیر امیری به ترتیب در ســاعت های 18:30و 20میزبان مخاطبان خواهند بود.
عالقه مندان می توانند برای تهیه بلیت به ســایت تماشــاخانه ایرانشــهر www.
tamashakhaneh.irو سایت تیوال www.tiwall.comمراجعه کنند.
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی قم:
مردم قم خبر ندارند
که سینماها باز شده است!
رئیس اداره ســینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان قم با اشاره به اینکه اکنون
دو فیلم در ســینماهای قم در حال اکران اســت ،اظهار کرد :سینماهای استان با یک سوم
ظرفیت و رعایت تمام پروتکل های بهداشتی مجوز فعالیت در وضعیت نارنجی دارند .رئیس
اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان قم با اشاره به اینکه اکنون دو فیلم
در ســینماهای قم در حال اکران اســت ،اظهار کرد :سینماهای استان با یک سوم ظرفیت
و رعایت تمام پروتکل های بهداشــتی مجوز فعالیت در وضعیت نارنجی دارند .محمدکاظم
رضوانی با اشــاره به وضعیت نارنجی اســتان قم و بازگشایی ســینماها بیان کرد :به دلیل
اطالع رســانی ضعیف در این مورد ،مردم از بازگشایی ســینماها بی خبرند .اکنون از میان
۵ســینمای اســتان تنها دو سینما ایه و ونوس فعال هســتند و سایر سینماها مشغول به
بازسازی هستند .رضوانی با بیان اینکه متاسفانه مردم دیگر از سینماها استقبال نمی کنند،
افزود :امید می رود با افتتاح سینما تربیت در دهه کرامت ،حیات به سینما برگردد .همچنان
طبق عرف سابق در روزهای سه شنبه بهای بلیط سینما نیم بها خواهد بود.
تئاتر شهر
روزهای ۱۴و ۱۶خرداد
تعطیل است
در حوزه هنری؛ نمایشگاه «سوگ افتاب» افتتاح شد
نمایشگاه نقاشی «سوگ افتاب» شامل ۲۸اثر از ۱۴هنرمند نقاش پیشکسوت،
روز سه شــنبه ۱۱خردادماه با حضور مجدالدیــن معلمی معاون هنری حوزه
هنری ،سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری،
محمد زرویی نصراباد مدیر سپهر سوره هنر ،عبدالحمید قدیریان ،علی شیخی،
کامیار صادقی و تعدادی از هنرمندان در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.
مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری درباره هدف از برگزاری نمایشگاه
«سوگ افتاب» گفت :از انجایی که امکان مناسبی برای نصب و نمایش دائمی
این اثار وجود ندارد ،از این مناسبت ها برای نمایش اثار گنجینه حوزه هنری
اســتفاده می کنیم و امکان دیدن انها کنار هم ،فرصت مقایســه تکنیک ها و
اثــار هنرمندانی که در یک موضوع کار کرده اند ،به ما می دهد .سیدمســعود
شــجاعی طباطبایی درباره اثار این نمایشگاه و نحوه انتخاب انها عنوان کرد:
هرچند که مجســمه ،اثار گرافیکی و پوســتر با مضمون انقالب و ارتحال امام
خمینی (ره) داشــتیم ،اما نقاشــی را انتخاب کردیم که یکدست باشد .شیوه
انتخاب اثار متناســب و براســاس فضای گالری عالی بود که ۲۸اثر نقاشی از
هنرمندانی چون ایرج اســکندری ،کامیار صادقی ،مصطفی گودرزی ،غالمعلی
طاهری ،حســن رزمخواه ،مرتضی افشاری ،علی شــیخی ،علی اسالمی مقدم،
علیرضا خالــق دادی ،احمد خلیلی فرد ،کاظم چلیپــا ،محمدعلی ترقی جاه و
عبدالحمید قدیریان انتخاب شد .وی با بیان اینکه تا به حال این اثار که متعلق
به قبل و بعد از رحلت امام خمینی (ره) اســت یک جا جمع نشده بود ،افزود:
در این نمایشــگاه ،برای اولین بار مجموعه اثار فاخری که با موضوع حضرت
امام خمینی (ره) قبل و بعد از رحلت ایشان خلق شده اند ،گردهم امدند .این
امــکان وجود دارد که این اثار برای مصارف عمومی نیز با کیفیت بســیار باال
چاپ شــوند و در اختیار قرار گیرند .شــجاعی طباطبایی در پایان بیان کرد:
قدیمی ترین اثر در این نمایشــگاه مربوط به محمدعلی ترقی جاه و جدیدترین
اثر مربوط به غالمعلی طاهری اســت .بزرگترین اثر حاضر در نمایشگاه متعلق
به حســین خســروجردی با عنوان «رحلت امام» و کوچک ترین اثر متعلق به
محمدعلی ترقی جاه با عنوان «حکومت اســامی» است .این نمایشگاه تا ۳۰
خردادماه روزهای شــنبه تا چهارشــنبه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹تا
۱۸در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری به نشــانی خیابان سمیه نرسیده به
خیابان حافظ برپا است.
شاعبراشی
نیما پژوهان
نمایش های به صحنه رفته در تاالرهای نمایشــی
مجموعه تئاتر شهر روزهای چهاردهم و شانزدهم
خرداد اجرا ندارند .اثار نمایشــی به صحنه رفته در
تاالرهای مختلف مجموعه تئاتر شــهر روز جمعه
چهاردهم خرداد به مناســبت فرارسیدن سالگرد
ارتحــال ملکوتی حضرت امام خمینــی(ره) و روز
یکشنبه شانزدهم خرداد به مناسبت سالروز شهادت
حضرتامامجعفرصادق(ع)اجرانمی شوند.هم اکنون
نمایش «جنگ و صلح» به کارگردانی میثم یوسفی
در تاالر چهارسو ،نمایش «کنسرت تئاتر مرگ گرم»
به کارگردانی محمدرضا عطایی فر در تاالر قشقایی و
نمایش «مرفی» به کارگردانی نگین ضیایی در تاالر
سایهمیزبانعالقه مندانتئاترهستند.
پیله به تن
از روز ازل پیله به تن زاده شدم
تا زاده شدم کودک ازاده شدم
در خلوت و تنهایی خویشتن اسیر
در جمع شما فقط که ازرده شدم
نفرین شــده از مادر و محروم ز ارث
پدرم
از خانه و کاشانه خود رانده شدم
میرقصــم و رقصیــدن مــن ول ول ِه
ازادیست
با حکم ابد انچه که دل خواسته شد
خوانده شدم صفحه 4