روزنامه هنرمند شماره 1450 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1450

روزنامه هنرمند شماره 1450

روزنامه هنرمند شماره 1450

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫سه شنبه‪ 11‬خردادماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1450‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫مجیدی در جلسه نمایش فیلم «بدوک»‪:‬‬ ‫سینماگران باید‬ ‫مرهم االم و دردهای مردم‬ ‫کشورشان باشند‬ ‫در پی شکایت معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا «می خواهم زنده بمانم» توقیف شد؛‬ ‫ابهــام؛ناهمـاهنگـی‬ ‫یا عدم روحیه نقدپذیری‬ ‫تبلیغاتانتخاباتیباانبوهوعده هایاقتصادی‬ ‫از بسته غذایی‪ 300‬هزار تومانی‬ ‫تا یارانه‪ 450‬تومانی!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫فیلم «یدو»‬ ‫فعًال اکران انالین نمی شود‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫با انصراف از داوری؛‬ ‫در قالب البوم اهنگساز ایرانی‬ ‫و با صدای علیرضا قربانی‬ ‫‪ 100‬موسیقیدان جهان‬ ‫صلح و ارامش را فریاد زدند‬ ‫سیامکقطاعیاز فعاالنتئاتر و‬ ‫موسیقی دار فانی را وداع گفت‬ ‫سایمون کاول برنامه‬ ‫استعدادیابی رژیم‬ ‫صهیونیستی را متوقف کرد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫برگزاری کنسرت موسیقی‬ ‫ایرانی در روسیه‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫پروتکل بهداشتی انتخابات ‪ ۱۴۰۰‬ابالغ شد؛‬ ‫حکم کرونابهتعطیلیجایزهتئاتر‬ ‫مولیر فرانسه‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫بررسی سالمت خبرنگاران‬ ‫در روز رای گیری‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫کاوهمظاهری‪:‬‬ ‫«بوتاکس»‬ ‫یک کمدی سیاه است‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫تبلیغات انتخاباتی با انبوه وعده های اقتصادی‬ ‫سه شنبــــه ‪ 11‬خرداد ماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1450‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫سیامک قطاعی از فعاالن تئاتر و‬ ‫موسیقی دار فانی را وداع گفت‬ ‫ســیامک قطاعی از فعاالن جوان تئاتر و موســیقی صبح‬ ‫دوشــنبه ‪ ۱۰‬خــرداد و در ‪ ۳۹‬ســالگی چشــم از جهان‬ ‫فروبست‪ .‬سیامک قطاعی از فعاالن جوان تئاتر و موسیقی‬ ‫ایران که متولد ســال ‪ ۱۳۶۱‬بود صبح دوشنبه ‪ ۱۰‬خرداد‬ ‫‪ ۱۴۰۰‬در ‪ ۳۹‬ســالگی و بعد از دوره ای مبارزه با بیماری‬ ‫سرطان‪ ،‬چشــم از جهان فروبســت‪ .‬زنده یاد قطاعی در‬ ‫مقطعــی از زمان در واحد تاالرهای مجموعه تئاتر شــهر‬ ‫به فعالیت مشــغول بود‪ .‬عضویت در گــروه اجرایی پروژه‬ ‫موســیقایی «چند شــب» نیز از دیگر فعالیت های زنده‬ ‫وی بود‪ .‬زنده یاد قطاعی که ســابقه فعالیت در گروه های‬ ‫اجرایی تئاتر و موسیقی را داشت‪ ،‬طی سال های اخیر هم‬ ‫به عنوان راهنمای فرهنگی در مجموعه بنیاد رودکی و هم‬ ‫بخش حراست این بنیاد فعالیت کرد‪.‬‬ ‫پروتکل بهداشتی انتخابات ‪ ۱۴۰۰‬ابالغ شد؛‬ ‫بررسی سالمت خبرنگاران‬ ‫در روز رای گیری‬ ‫پروتکل بهداشتی برگزاری انتخابات سال ‪ ،۱۴۰۰‬بر اساس‬ ‫مصوبات هفتادمین جلســه ســتاد ملی مدیریت بیماری‬ ‫کرونا‪ ،‬ابالغ شد‪.‬‬ ‫پروتکل بهداشتی برگزاری انتخابات سال ‪ ،۱۴۰۰‬بر اساس‬ ‫مصوبات هفتادمین جلســه ســتاد ملی مدیریت بیماری‬ ‫کرونا و با همکاری مشترک وزارت کشور‪ ،‬وزارت بهداشت‪،‬‬ ‫درمان و اموزش پزشکی و شورای نگهبان به منظور حفظ‬ ‫ســامت مردم در کنار انجام وظایف ملی و اجتماع‪ ،‬تهیه‬ ‫و ابالغ شد‪.‬‬ ‫در ایــن ابالغیه امده اســت‪ :‬راهنمــا و پروتکل حاضر بر‬ ‫اســاس مصوبات هفتادمین جلســه ســتاد ملی مدیریت‬ ‫بیماری کرونا در تاریخ ‪ ۰۱/۳/۱۴۰۰‬و با همکاری مشترک‬ ‫وزارت کشور‪ ،‬وزارت بهداشت‪ ،‬و شورای نگهبان به منظور‬ ‫حفظ ســامت مردم در کنار انجام وظایف ملی و اجتماع‬ ‫تهیه شده است‪.‬‬ ‫همــه دســتگاه های اجرایــی و نظارتی از جملــه وزارت‬ ‫کشور (ســتاد انتخابات کشور)‪ ،‬شــورای نگهبان‪ ،‬نیروی‬ ‫انتظامی‪ ،‬وزارت بهداشــت‪ ،‬دانشــگاه های علوم پزشکی و‬ ‫خدمات بهداشــتی درمانی سراسر کشــور و سایر نهادها‬ ‫و ســازمان های مرتبط بــا برگزاری انتخابــات از طریق‬ ‫واحدهای تابعه اســتانی و شهرستانی و منطقه ای موظف‬ ‫به نظارت هستند‪.‬‬ ‫طبق ایــن پروتکل ابالغی‪ ،‬الزم اســت ســامت تمامی‬ ‫خبرنگاران‪ ،‬عوامل نظارتی و اجرایی و سایر افراد دخیل در‬ ‫فرایند انتخابات (در طول مدت اغاز تا پایان انتخابات) از‬ ‫نظر بیماری کووید ‪ ،١٩‬با اســتفاده از کد ملی ایشان‪ ،‬در‬ ‫سامانه ماسک بررسی گردد‪.‬‬ ‫همچنین باید پیش بینی شــعب سیار برای اخذ رای در‬ ‫مناطق پرتراکم و پرخطر همچنین بیماران در قرنطینه و‬ ‫یا بستری در بیمارستانها انجام گیرد‪.‬‬ ‫برگزاری مراسم استقبال از نامزدها‪ ،‬راه اندازی کارناوال ها‪،‬‬ ‫میتینگ هــای تبلیغاتــی و هرگونه تجمــع در فضاهای‬ ‫سربسته نیز مطلقاً»ممنوع است‪.‬‬ ‫برگزاری تجمعات انتخاباتی‪ ،‬سخنرانی‪ ،‬گفتگو و مناظرات‬ ‫تبلیغاتی و نظایر ان در فضاهای سربسته از قبیل‪ :‬مساجد‪،‬‬ ‫تاالرها‪ ،‬سالن های اجتماعات و مانند ان ممنوع است‪.‬‬ ‫انجام مناظره و گفتگوهــای تبلیغاتی صرفاً از طریق صدا‬ ‫و ســیما‪ ،‬شــبکه های اجتماعی مجازی و سایر روش های‬ ‫الکترونیکی و غیرحضوری انجام گیرد‪.‬‬ ‫برگزاری نشست و یا جلسات استانی هماهنگی و ضروری‬ ‫در فضای بســته‪ ،‬طبق طرح محدودیت هوشمند کنترل‬ ‫بیماری کووید ‪١٩‬انجام گیرد‪ ،‬در شرایط قرمز ‪ ١٥‬نفر‪ ،‬در‬ ‫شرایط نارنجی ‪ ٢٠‬نفر‪ ،‬در شرایط زرد ‪ ٣٠‬نفر و در شرایط‬ ‫ابی ‪ ٥٠‬نفر‪ ،‬به شرط رعایت فاصله ‪ ۲‬متری و ‪ ٨‬متر مربع‬ ‫فضا برای هر نفر در نظر گرفته شود‪.‬‬ ‫اســتفاده از ماسک در تمامی جلسات و رعایت محدودیت‬ ‫ساعت برگزاری نشست کمتر از ‪ ٢‬ساعت نیز الزامی است‪.‬‬ ‫تبلیغات نامزدها صرفاً از طریق شبکه های ملی و استانی‪،‬‬ ‫فضای مجازی و سیستم های الکترونیکی انجام می شود‪.‬‬ ‫از بسته غذایی‪ 300‬هزار تومانی تا یارانه‪ 450‬تومانی!‬ ‫نامزدهای هفتگانه انتخابات سیزدهم در هر محفل و رسانه ای از دیدگاه ها و برنامه های خود سخن‬ ‫می گوینــد و وعده های اقتصادی می دهند‪ .‬تالش ها بــرای القای حمایت اصالح طلبان از نامزدی‬ ‫خاص با واکنش و تکذیب ان ها مواجه می شــود و ستادهای هریک از نامزدها به سرعت در حال‬ ‫تکوین و شناخت روسای بخش های مختلف خود هستند‪ .‬انصراف ها و ائتالف های انتخاباتی هم در‬ ‫میان اخبار انتخاباتی دیده می شود‪.‬‬ ‫رییسی‪ :‬برای خشکاندن ریشه فساد وارد صحنه شد ه ام‬ ‫حجت االسالم ابراهیم رییســی در دیدارهای مختلف با اقشار مردم و کارگران دلیل حضور خود‬ ‫در انتخابات را خشــکاندن فســاد و ریشه و سرمنشا ان اعالم کرده اســت‪ .‬وی درباره مهمترین‬ ‫برنامه های اقتصادی خود هم گفته است‪:‬‬ ‫در دولت سیزدهم سرریز فناوری از حوزه های دفاعی به صنعت کشور را شاهد خواهیم بود‪.‬‬‫میزان قاچاق را در دولت اینده به حداقل خواهم رساند‪.‬‬‫دولت مردمی دولتی فعال‪ ،‬چابک و تولیدمحور خواهد بود که اصالح ساختارهای درونی خود و‬‫حمایت از نیروهای مولد را به منظور خوداتکایی و اســتقالل عدالت محور ایران عزیز پی خواهد‬ ‫گرفت‪.‬‬ ‫رضایی‪ :‬به زنان خانه دار حقوق می دهم‬ ‫«محسن رضایی» با بیان اینکه خانه داری را یک شغل محسوب کرده و به این شغل حقوق خواهم‬ ‫داد‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬دو وظیفه را برعهده زنان خواهیم گذاشــت؛ یکی تربیت فرزند و دیگری مساله‬ ‫بهداشت و سالمت است‪ .‬وی درباره دیگر موضوعات مورد توجه در دولت احتمالی خود هم گفته‬ ‫است‪:‬‬ ‫اگر دولت من روی کار بیاید به طور جدی ابهامات ‪ FATF‬را در داخل و خارج از کشــور و در‬‫دبیرخانه دنبال می کنیم‪.‬‬ ‫دیپلماسی را از حالت کاغذی خارج کرده و عملی می کنیم‪.‬‬‫اگر دولت ما روی کار بیاید با توجه به شــناختی که ان ها از ما دارند کوتاه می ایند و به برجام‬‫بازخواهند گشت‪.‬‬ ‫پول ایران را بعد از دالر و یورو قوی ترین پول منطقه می کنم‪.‬‬‫به ایرانیان خارج از کشــور قول دادم در صورت موفقیت در انتخابات‪ ،‬زمینه سرمایه گذاری مالی‬‫و حضور معنوی ان ها در کشور را فراهم خواهم کرد‪.‬‬ ‫همتی‪ :‬پیگیر ‪ FATF‬خواهم بود‬ ‫«عبدالناصر همتی» رییس بانک مرکزی‪ ،‬در واکنش به خبر برکناری خود از بانک مرکزی گفت‪:‬‬ ‫«در دوران رقابت های انتخاباتی به دلیل اینکه فرصت کمتری دارم که به مســائل بانکی برســم‪،‬‬ ‫اختیارات را به قائم مقام خود تفویض کردم‪».‬‬ ‫ «تعامل‪ ،‬از خانه تا جهان» شعار دولت من است‪ .‬بدون توافق برای رفع تحریم و بهبود رابطه با‬‫جهان و منطقه و بدون توافق های مساله محور در داخل میان نیروهای سیاسی و اجتماعی و میان‬ ‫حاکمیت و شــهروندان نه می توان وضعیت معیشت مردم را بهتر کرد‪،‬نه حکمرانی را باکیفیت تر‬ ‫و نه ایران را قدرتمندتر‪.‬‬ ‫ اگر مردم به من رای دهند من به طور جد پیگیر ‪ FATF‬خواهم بود‪.‬‬‫ در ‪ ۲.۵‬ســالی که در بانک مرکزی بودم افتخار دارم که از فروپاشــی اقتصاد کشور جلوگیری‬‫کردم تا از ونزوئالیی شدن اقتصاد کشور جلوگیری شود و حتی از افزایش قیمت دالر به ‪ ۶۰‬هزار‬ ‫تومان نیز جلوگیری کردم‪.‬‬ ‫ توجه به معیشت کارگران عزیز در راس امور ما هست و با بررسی مشکالت انها باید بتوانیم در‬‫احیای واحدهای تولیدی در بخش های مختلف اقتصادی اقدامات خوبی را انجام دهیم‪.‬‬ ‫مهرعلیزاده‪ :‬رشد اقتصادی از ‪ ۶‬درصد به ‪ ۹‬درصد می رسد‬ ‫«محســن مهرعلیزاده» دیگر نامزد انتخابات در بیان برنامه های انتخاباتی خود محورهایی مانند‬ ‫هدفمندی یارانه ها را مورد اشاره قرار داده و گفته است‪:‬‬ ‫از محل هدفمندســازی یارانه ها که کامل انجام نشد می توانیم در ‪ ۴‬سال اینده از سرمایه گذاری‬‫استقبال کنیم و اورده بخش خصوصی هم در این برنامه به ما کمک می کند‪.‬‬ ‫ در پایان ‪ ۴‬ســال ‪ ۲‬میلیون و ‪ ۸۰۰‬هزار شــغل جدید خواهیم داشــت و رشد اقتصادی ما از ‪۶‬‬‫درصد به ‪ ۹‬درصد می رسد‪.‬‬ ‫در طرح اقتصاد اجتماعی مردم زیر چرخ توسعه له نخواهند شد و هزینه ان را پرداخت نخواهند‬‫کرد بلکه به جای پرداخت هزینه توســعه خود بخشی از توسعه هستند و در بعد اجتماعی مورد‬ ‫توجه قرار می گیرند‪.‬‬ ‫ اگر بتوانیم روابط خارجی را تنظیم کنیم رشــد اقتصادی از ‪ ۶‬درصد در پایان چهارســال به ‪۹‬‬‫درصد می رســد و اما اگر فقط از محل یارانه های پنهان اســتفاده کنیم می توانیم ‪ ۶‬درصد رشد‬ ‫اقتصادی ایجاد کنیم‪.‬‬ ‫جلیلی‪ :‬محدودیت فضای مجازی توجیهی ندارد‬ ‫«ســعید جلیلی» نامزد دیگر انتخابات بود که اظهاراتش درباره فضای مجازی در رسانه ها بازتاب‬ ‫ویــژه یافت‪ .‬وی در گفت و گویی تصریح کرده بود‪« :‬برخی محدودیت ها در فضای مجازی وجود‬ ‫دارد کــه خود من توجیه زیادی برای ان ندارم؛ فیلترینگ «توییتر» توجیه ندارد‪ ».‬جلیلی درباره‬ ‫مهمترین محورهای اقدامات اقتصادی خود هم گفته است‪:‬‬ ‫راهبرد ما در ایجاد اشــتغال‪ ،‬تعریف ماموریت اشــتغال افرینی برای دستگاه های دولتی خواهد‬‫بود؛ به این معنا که ســهم هر دستگاه دولتی در بازه های زمانی مشخص برای ایجاد شغل به این‬ ‫دستگاه ها ابالغ می شود‪.‬‬ ‫ما یک برنامه جدی برای بی اثر کردن تحریم ها داریم و باید از این راه استفاده کنیم و باید برای‬‫همیشه دشمن را ناامید کنیم تا دیگر از این اهرم علیه ما استفاده نکند‪.‬‬ ‫قاضی زاده هاشمی‪ :‬به عنوان نماینده گام دومی ها امده ام‬ ‫«امیرحسین قاضی زاده هاشمی» با اشاره به اینکه به عنوان نماینده گام دومی ها امده ام‪ ،‬درباره‬ ‫برنامه های اقتصادی خود محورهای زیر را مورد توجه قرار داد‪:‬‬ ‫ ‪ ۵۱‬پروژه تهیه کردیم که این برنامه ها با عنوان دولت اعتماد چاپ شده است‪ .‬در حوزه اصالحات‬‫ســاختار و نهادی اقتصادی ظرف چهار ســال نه تنها نرخ تورم را کاهش می دهد بلکه تک رقمی‬ ‫می کند و به زیر پنج درصد می رساند‪.‬‬ ‫ رشــد قیمت ها طبق اماری که مراکز امار بانک مرکزی می دهد‪ ۵۰ ،‬درصد بوده اســت یعنی‬‫به طور متوســط میانگین قیمت ها ‪ ۵۰‬درصد رشد کرده است‪ .‬این رشد ‪ ۵۰‬درصدی پنج درصد‬ ‫می شود‪ .‬یعنی رشد تورم ‪ ۱۰‬برابر کمتر می شود اما در سال اول به نصف کاهش می یابد و ما در‬ ‫سال اول رشد نرخ تورم را به زیر ‪ ۳۰‬درصد می رسانیم و به همین ترتیب تورم به صورت تصاعدی‬ ‫کاهش می یابد تا تک رقمی شود‪.‬‬ ‫زاکانی‪ :‬مواجهه جدی با فساد خواهم داشت‬ ‫«علیرضا زاکانی» هم دیگر نامزدی بود که در دو روز گذشــته بیشتر درباره برنامه های اقتصادی‬ ‫خود ســخن گفت‪ .‬وی درباره مهــم ترین برنامه خود تصریح کرد‪ :‬انچه به صورت ســلبی با ان‬ ‫مواجهه بسیار جدی خواهم داشت‪ ،‬مفاسد اقتصادی‪ ،‬بوروکراسی غلط و تعارض منافعی است که‬ ‫دولت و سیستم با تولید و تولید کننده دارد‪.‬‬ ‫زاکانی محورهای برنامه های اقتصادی خود را اینگونه اعالم کرد‪:‬‬ ‫ کریدور شمال و جنوب را در حوزه ریلی ساماندهی می کنیم تا ‪ ۴۰‬درصد از مدت زمان رسیدن‬‫کاال از هند به شمال اروپا کاهش یابد و هزینه های انتقال کاال از این مسیر ‪ ۳۰‬درصد کاهش یابد‪.‬‬ ‫ی کند و مدیریت منابع و‬ ‫ در کوتــاه مــدت‪ ،‬کنترل نرخ ارز به رفع تورم و ثبات بازار ارز کمک م ‬‫نرخ سود بانکی در این جهت موثر است‪.‬‬ ‫ توجه به بخش تولید و بهره مندی از ظرفیت های داخل کشــور برای ما موضوعیت دارد و اگر‬‫این ظرفیت ها را به کار بگیریم به بهترین نحو‪ ،‬برنده این تحریم و جنگ اقتصاد می شویم‪.‬‬ ‫دشواری اصالحات در انتخابات ‪۱۴۰۰‬‬ ‫همزمان با مشــخص شــدن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و رد صالحیت گزینه های ثبت‬ ‫نامی جبهه اصالحات‪ ،‬این نهاد اجماع ســاز اصالح طلبــان در بیانیه ای تاکید کرد که از نامزدی‬ ‫خاص حمایت نخواهد کرد‪ .‬با این همه تالش رســانه ای از سوی برخی جریان ها اغاز و تالش شد‬ ‫تا دو نامزد مشخص را منتسب به اصالحات کنند‪« .‬اذر منصوری» سخنگوی جبهه اصالحات در‬ ‫واکنش به این خبرســازی ها گفت‪« :‬متاسفانه شــاهدیم افرادی عنوان و نام اصالح طلبی را یدک‬ ‫ی که هیچ نســبتی با گفتمان اصالحات ندارند و عمال در خدمت جریان رقیب‬ ‫می کشند‪ ،‬درحال ‬ ‫اصالحــات عمل می کنند‪ .‬خاصــه در بزنگاه های انتخابات در خدمت جنگ روانی و خبرســازی‬ ‫رسانه های مخالف جریان اصالحات و در جهت تضعیف و تخریب تصمیمات جمعی اصالح طلبان‬ ‫عمل می کنند‪».‬‬ ‫«الیاس حضرتی» دبیرکل حزب اعتماد ملی هم تاکید کرد‪« :‬حزب اعتماد ملی پشت سر هیچ کس‬ ‫نرفته و نامزدی ندارد‪».‬‬ ‫«حسن رسولی فعال سیاسی اصالح طلب هم تصریح کرد‪« :‬حسب تصمیمات کامال اجماعی جبهه‬ ‫اصالحات در بین این ‪ ۷‬نفر ما نامزد برخاسته از لیست های سه گانه ‪ ۱۱ ،۱۴‬و ‪ ۹‬نفره ‪ ،‬نداریم‪».‬‬ ‫احتماالت انصراف ها و ائتالف ها‬ ‫«حســین کنعانی مقدم» فعالی سیاســی اصولگرا درباره امکان انصراف نامزدهای اصولگرا به نفع‬ ‫حجت االســام رییسی گفت‪« :‬با توجه به اینکه انها رقیب قوی ندارند‪ ،‬این رقابت همچنان ادامه‬ ‫پیدا می کند و این اقایان به نفع هیچ کسی کنار نمی روند؛ انتخابات به دور دوم کشیده می شود؛ در‬ ‫دور دوم بحث ائتالف کردن روی یک فرد مشخص بیشتر وجود دارد‪ ،‬تا اینکه بحث تعدد نامزدها‬ ‫مطرح شود‪».‬‬ ‫حســن رسولی هم در پیش بینی انصراف ها گفته اســت‪« :‬بعید نیست انصرافی صورت گیرد ولی‬ ‫شــدت نزدیکی چهره هایی مثل اقای زاکانی‪ ،‬اقای جلیلی و اقای قاضی زاده هاشــمی با جناب‬ ‫اقای رئیسی به حدی است که من فکر نمی کنم تاثیر زیادی در افزایش رای جناب اقای رییسی‬ ‫داشته باشد‪ ،‬اتفاقا شــاهد کناره گیری خواهیم بود ولی نه کناره گیری هایی که مثال در سال ‪۹۶‬‬ ‫شاهد بودیم‪».‬‬ ‫«منوچهر متکی» سخنگوی شــورای وحدت اصولگرایان با اشاره به اینکه نهاد شورای وحدت از‬ ‫نخســتین گروه هایی بود که به صراحت از حجت االســام رییسی اعالم حمایت کرد؛ از تشکیل‬ ‫نخستین جلسه ستاد راهبردی حجت االسالم رییسی خبر داده و گفته است این نشست ها هفته‬ ‫ای سه روز برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫روز یکشــنبه هم «سعید محمد» داوطلب انتخابات ریاســت جمهوری و فرمانده پیشین قرارگاه‬ ‫خاتم االنبیا (ص) در دیدار با حجت االســام رییســی‪ ،‬برنامه های خود را بــه وی ارائه کرد و از‬ ‫امادگی ستادش برای فعالیت های تبلیغی در حمایت از حجت االسالم رییسی سخن گفت‪.‬‬ ‫حجت االسالم «ســید رضا تقوی» دبیر شــورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هم گفت‪ :‬سید‬ ‫ابراهیم رییســی‪ ،‬نامزد مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در‬ ‫انتخابات ریاست جمهوری است‪.‬‬ ‫«مجید متقی فر» ســخنگوی جبهه پایداری هم تصریح کرده است‪ :‬این جبهه با توجه به اجماع‬ ‫اغلب جریان ها ونیروهای جبهه انقالب حجت االســام رییسی را به عنوان اصلح به مردم عزیز و‬ ‫شریف ایران اسالمی معرفی می نماید‪.‬‬ ‫«بیژن نوباوه وطن» نماینده مجلس و مشاور سعید جلیلی هم درباره احتمال کناره گیری جلیلی‬ ‫به نفع نامزد دیگری گفته است‪« :‬اصال موضوع کنار رفتن اقای جلیلی به نفع کسی مطرح نیست‪.‬‬ ‫اقای جلیلی ســال ها کار با برنامه ریزی انجام داده اســت‪ ،‬بویژه در زمان تشکیل دولت سایه‪ ،‬وی‬ ‫مسائل و مشکالت را دیده است و طرح و برنامه دارد‪.‬‬ ‫از ستادها چه خبر؟‬ ‫ساعات ابتدایی روز گذشته؛ رسانه ها از ریاست «علیرضا افشار» داوطلب انتخابات ریاست جمهوری‬ ‫و رییس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی بر ستاد حجت االسالم رییسی خبر دادند‪ ،‬به‬ ‫فاصله چند ساعت این خبر تکذیب شد و افشار در این باره گفت‪« :‬رییس ستاد‪ ،‬دکتر علی نیکزاد‬ ‫است و مطالب منتشر شده را تکذیب می کنم‪ .‬برخی ستادهای مردمی و خودجوش در ذیل ستاد‬ ‫اقای رییســی تشکیل شده که رسانه ها با برداشت اشــتباه از ان‪ ،‬به عنوان تغییر در ستاد اقای‬ ‫رییســی تعبیر کرده اند‪ .‬همچنین در احکامی مسووالن ستادهای استانی حجت االسالم رییسی‬ ‫هم منصوب شــدند‪ .‬دیروز همچنین «ولی اهلل فاطمــی» عضو هیات مدیره بانک ملی هم رییس‬ ‫ســتاد انتخاباتی عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد‪« .‬رضا تقی پور» وزیر‬ ‫ارتباطات و فناوری اطالعات دولت دهم‪ ،‬به عنوان مســئول فضای مجازی ســتاد حجت االسالم‬ ‫رییسی انتخاب شد‪.‬‬ صفحه 2 ‫مجیدی در جلسه نمایش فیلم «بدوک»‪:‬‬ ‫سینماگران باید مرهم االم و دردهای مردم کشورشان باشند‬ ‫مجید مجیدی‪ ،‬در جلســه نمایش نسخه مرمت شده فیلم «بدوک»‪ ،‬تاکید کرد سینمای ایران‪،‬‬ ‫بــا همه نامهربانی هــا و نقدهای ناصواب‪ ،‬دریچه ای را به روی جهان باز کرد و ســفیر نجیبی از‬ ‫کشــورمان شد‪ .‬فیلم سینمایی «بدوک»‪ ،‬در پردیس ســینمایی چارسو در بخش کالسیک های‬ ‫مرمت شــده‪ ،‬با حضور مجید مجیدی‪ ،‬کارگردان این فیلم‪ ،‬امیر اسفندیاری‪ ،‬معاون دبیر و رئیس‬ ‫دبیرخانه مرکزی جشــنواره جهانی فیلم فجر و شادمهر راستین‪ ،‬مدیر باشگاه و کارگاه های این‬ ‫رویداد به نمایش درامد‪ .‬پیروز حناچی (شــهردار تهران) و احمد مســجد جامعی (عضو شورای‬ ‫شــهر) از حاضران در این جلسه بودند‪ .‬در ابتدای این نمایش‪ ،‬شادمهر راستین‪ ،‬گفت‪« :‬می دانم‬ ‫که تولید فیلم «بدوک» با تمام ان شــرایط ســخت در ان منطقه و در ان ســال ها محل بحث‬ ‫بود‪ .‬این فیلم قوم نگارانه اســت و از اسناد مهم محسوب می شــود‪ .‬ما تغییرات زیستی را که در‬ ‫ان جا اتفاق افتاده اســت‪ ،‬در دو فیلم داریم که رگه های ان تغییرات را می شــود هنوز هم دید‪».‬‬ ‫ســپس اسفندیاری‪ ،‬گفت‪« :‬فیلم «بدوک» ساخته ســال ‪ ۶۹‬و ازجمله فیلم هایی بود که نگاهی‬ ‫به واقعیات داشــت‪ .‬وقتی این فیلم ســاخته شــد و به کن رفت‪ ،‬یک کارگردان مولف دیگر از‬ ‫سینمای ایران معرفی شد‪ .‬این فیلم در دهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و دو جایزه برای‬ ‫فیلمنامــه گرفت‪ ،‬ضمن این که جایزه بهترین فیلــم اول را هم دریافت کرد‪ .‬مجیدی بعد از این‬ ‫فیلم‪ ۱۰ ،‬فیلم دیگر ســاخت که جدیدترین فیلمش در ونیز درخشید‪ .‬می توانم به جرات بگویم‬ ‫که اتفاقاتی که برای دیگر فیلم او با نام «بچه های اسمان» رخ داد‪ ،‬بازار امریکا را روی ایران باز‬ ‫کرد‪« .‬بچه های اســمان» اولین فیلم از ایران بود که نامزد اسکار شد و در دنیا پنج میلیون دالر‬ ‫فروخت و این راه برای ســینمای ایران باز شــد‪ ،‬به طوری که حاال به فیلم هایی رسیده ایم که در‬ ‫دنیا خوب می درخشند‪ ،‬بازار خود را در دنیا دارند و پخش کنندگان منتظر هستند تا ببینند فیلم‬ ‫بعدی کارگردانان انها چیست‪».‬‬ ‫مجیدی هم پیش از اکران این فیلم در ســخنانی کوتاه گفت‪« :‬از جشــنواره‪ ،‬اقای عسگرپور و‬ ‫اقای اسفندیاری تشکر می کنم که این فرصت را برای نمایش دوباره «بدوک» که ‪ ۳۱‬سال پیش‬ ‫ســاخته شده بود‪ ،‬به وجود اوردند‪ .‬از ســوی دیگر به جشنواره هم تبریک می گویم که توانست‬ ‫در میان ‪ ۱۵‬جشــنواره برتر قرار بگیرد‪ .‬این امر محصول تالش همه دســت اندرکاران جشنواره‪،‬‬ ‫به ویژه رضا میرکریمی بود که تالش زیادی کرد‪ ،‬من از نزدیک شــاهد تالش های او بودم‪ .‬خدا‬ ‫را شــکر که در نهایت تالش دست اندرکاران نتیجه داد‪ ،‬چون پیوستن به فیاپف دستاورد بزرگی‬ ‫برای ســینمای ایران اســت‪ .‬جا دارد که از همه کســانی که در طول این سال ها برای جشنواره‬ ‫زحمت کشیدند‪ ،‬تشکر کنم‪».‬‬ ‫این کارگردان ادامه داد‪« :‬من دوســت دارم این جا درباره وضعیت ســینمای ایران کمی صحبت‬ ‫کنم؛ این ســینما با همه نامهربانی ها‪ ،‬نقدهای ناصواب و البته گاهی صواب‪ ،‬دریچه ای را به روی‬ ‫دنیا باز کرد‪ .‬بارها شــاهد بودم که افراد در فســتیوال ها‪ ،‬تنها نامی از ایران شنیده بودند‪ .‬ان هم‬ ‫از طریق برخی جراید که تبلیغات ســویی داشــتند‪ .‬حتی در فستیوالی در ژاپن دیدم که مردم‬ ‫بیشــتر نام ایران را با جمالتی مانند این که حامی تروریست است‪ ،‬می شناختند‪ .‬ان ها می گفتند‬ ‫با دیدن فیلم ها‪ ،‬دریافتیم کشــوری که چنین اثاری دارد‪ ،‬نمی تواند تروریست باشد‪ .‬این فیلم ها‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫با انصراف از داوری؛‬ ‫سایمون کاول برنامه استعدادیابی‬ ‫رژیم صهیونیستی را متوقف کرد‬ ‫نشــان می دهد کشور شما پشتوانه بزرگ فرهنگی دارد‪ .‬ســینمای کشور‪ ،‬سفیر نجیبی از ایران‬ ‫اســت‪ .‬من هم خوشحالم که سهم کوچکی در این معرفی بزرگ داشتم و از همه عزیزانی که در‬ ‫طول این سال ها کنار ما بودند تا اثار ما دیده شود‪ ،‬تشکر می کنم‪ ».‬کارگردان فیلم «خورشید»‬ ‫ادامه داد‪« :‬یکی از رســالت های سینماگران این است که مرهم االم و دردهای مردم کشورشان‬ ‫باشــند‪ .‬خیلی وقت ها که نقدی می شود‪ ،‬مســئوالن برنمی تابند و این موضوع پسندیده نیست‪،‬‬ ‫اما وظیفه ســینماگر نقد و تسهیل کنندگی است و او باید زوایای پنهان را نشان بدهد‪« .‬بدوک»‬ ‫یکی از همان اثار است‪ .‬این فیلم‪ ،‬مسائل سیستان و بلوچستان را به تصویر می کشد‪ .‬این استان‪،‬‬ ‫منطقه ای محروم اســت و توجه کمی به ان شــده و می شــود‪ .‬بنابراین نمی توانیم چشم مان را‬ ‫ببندیم و به مســائل نگاه نکنیم‪ .‬یادم اســت ساخت «بدوک»‪ ،‬باعث تحول در منطقه شد‪ ،‬یعنی‬ ‫مسئوالن با ان منطقه اشنا شدند‪ .‬به طوری که هنوز وقتی بعد از سال ها به ان جا می رویم‪ ،‬برخی‬ ‫نگران می شــوند که نقطه ضعف ها را عیان کنیم‪ .‬وقتی فیلم ساخته شد‪ ،‬بی مهری های زیادی از‬ ‫ســوی مسئوالن به ان شد‪ ،‬اما مرتضی اوینی یکی از حامیان بزرگ فیلم بود و به تنهایی پشت‬ ‫فیلم ایســتاد‪ .‬اگر او نبود‪ ،‬شاید مســیر فیلم به گونه ای دیگر می شد‪ .‬ان زمان اقا مرتضی گفت‬ ‫وظیفه هنرمند تصویرگری االم اســت‪ ».‬این کارگردان در پایــان توضیح داد‪« :‬فیلم «بدوک»‪،‬‬ ‫روزنه بزرگی را برای من باز کرد؛ هرچند باعث شــد چندســالی نتوانم کار کنم‪ .‬بعداز این فیلم‪،‬‬ ‫فیلمنامه های من مورد بی مهری قرار گرفتند‪ ،‬اما مجموع این اتفاقات باعث شــد از حوزه بیرون‬ ‫بیایم‪ .‬در نهایت سخت کوشی‪ ،‬تالش و لطف خدا باعث شد این مسیر ادامه دار باشد‪ .‬در پایان‪ ،‬از‬ ‫همه کسانی که زمینه نمایش مجدد این فیلم را به وجود اوردند‪ ،‬تشکر می کنم‪».‬‬ ‫«بوتاکس» یک کمدی سیاه است‬ ‫بیشتر نقش های کمدی را ایفا کرده است‪.‬‬ ‫وی در بخــش دیگــری از صحبت هــای خود بیــان کرد‪:‬‬ ‫«بوتاکس» فیلم پرده ســینما است‪ ،‬یعنی این فیلم یک اثر‬ ‫تلویزیونی نیست که بخواهد در سینما نمایش داده شود‪ ،‬این‬ ‫فیلم‪ ،‬اثری اســت که تماشاچی از دیدن ان در سینما بیشتر‬ ‫لذت می برد‪.‬‬ ‫کارگردان فیلم «شهربازی» تاکید کرد‪ :‬گاهی به ما گفته اند‬ ‫که این فیلم شــبیه دیگر اثار ایرانی نیست‪ ،‬ولی این امر در‬ ‫اکثر موارد برای ما مثبت بوده و گفته اند که یک چیز جدید‬ ‫از سینمای ایران دیده ایم‪ ،‬البته این فیلم اختالف فاحشی با‬ ‫سینمای ایران ندارد‪ ،‬بلکه با سینمای االن ایران کمی فاصله‬ ‫دارد‪ ،‬این درحالی است که ‪ ۲۰‬سال پیش در سینمای ایران‬ ‫فیلم های بســیار با موضوع های مختلفی ساخته می شد که‬ ‫مخاطبان خاص خود را نیز داشته است‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬هرازگاهی در سینمای ایران یک موضوع و یا‬ ‫یک گونه ترند می شــود و بعد از مدتی از ترند بودن می افتد‬ ‫و من نمی خواهم با چنین جریانی فیلم بســازم‪ ،‬مخاطب با‬ ‫«بوتاکس» می خواهد با این فیلم قصه ببیند‪ ،‬سرگرم شود و‬ ‫با دیدن ان مخاطب متوجه می شود که به ان احترام گذشته‬ ‫می شود و جدی گرفته می شود‪.‬‬ ‫مظاهری با اشــاره بــه دیگر اثار خود بیان کــرد‪ :‬این فیلم‬ ‫سینمایی نســبت به دیگر پروژه های کوتاهی که کار کرده ام‬ ‫تفــاوت چندانی ندارد و می توان گفت این فیلم از نظر فرم و‬ ‫داستان در ادامه «روتوش» است‪ .‬این کارگردان جوان سینما‬ ‫در بخش دیگری از صحبت های خــود توضیح داد‪ :‬قرار بود‬ ‫این فیلم‪ ،‬یک فیلم مســتقل و کام ً‬ ‫ال حرفه ایی باشد‪ ،‬یعنی‬ ‫یک نفر فیلم را می بیند کام ً‬ ‫ال به این نتیجه برسد که با یک‬ ‫فیلم اســتانداردی که از هیچی کم نگذاشــته است‪ ،‬مواجه‬ ‫اســت‪ .‬در این میان از روز اول می خواســتم «بوتاکس» را‬ ‫انطور که می خواهم بســازم و در ان مدلــی که به ان فکر‬ ‫می کردم به دنبال یک گروه بازیگران خاص بودم که در این‬ ‫گروه سوســن پرور انتخاب اول من بود‪ ،‬چرا که این هنرمند‬ ‫یک بازیگر بسیار توانا و هوشمند است‪.‬‬ ‫مظاهری در پایان گفت‪ :‬سوســن پرور بهترین انتخاب برای‬ ‫نقــش مورد نظر بود و هیچ انتخــاب دیگری برای این نقش‬ ‫نداشــتم‪ .‬نقشــی که پرور بازی کرده است یک نقش بسیار‬ ‫ســختی اســت و بی شــک نیاز به یک بازیگر حرفه ایی و‬ ‫توانمند داشت‪.‬‬ ‫حکمکرونابهتعطیلیجایزهتئاترمولیرفرانسه‬ ‫بحران ناشی از شــیوع کرونا مسئوالن برگزاری جایزه مولیر‬ ‫فرانســه را بر ان داشــت تا برگزاری حضوری سی وسومین‬ ‫دوره این رویــداد را تعطیل و برنامه ای پنج روزه و مجازی را‬ ‫برای بزرگداشــت این هنر و هنرمندان تئاتر جایگزین کنند‪.‬‬ ‫سی وسومین جشنواره مولیر و اهدای جوایز برگزیدگان هنر‬ ‫تئاتر در فرانســه که معتبرترین و بزرگترین رویداد نمایشی‬ ‫در این کشور و غرب اروپای شناخته می شود به دلیل بحران‬ ‫ناشی از شیوع کرونا برگزار نمی شود‪.‬‬ ‫با وجود این تصمیم مسئوالن جایزه مولیر انها بنا دارند طی‬ ‫برنامــه ای پنج روزه از ‪ ۳۱‬می تا ‪ ۴‬ژوئن (‪ ۱۰‬تا خرداد ‪)۱۵‬‬ ‫با پخش نمایش ها در شــبکه های مجــازی و تلویزیون ملی‬ ‫فرانســه به تجلیل از هنر نمایش و هنرمندان ان در کشــور‬ ‫فرانسه بپردازند‪.‬‬ ‫میشــل فیلــد ‪ Michel Field‬مدیــر فرهنــگ و تولید‬ ‫برنامه های زنده برای عموم شرکت رسانه ای تلویزیون فرانسه‬ ‫در اینباره گفت‪ :‬امســال نمی توانستیم جایزه مولیر را برگزار‬ ‫کنیم؛ اما ســال ‪ ۲۰۲۲‬این جوایز به روال سابق اهدا خواهد‬ ‫شــد و هم زمان سالگرد ‪ ۴۰۰‬ســالگی این نمایشنامه نویس‬ ‫مشهور فرانسه را گرامی می داریم‪.‬‬ ‫به این مناســبت تلویزیون فرانسه ‪ ۵‬ویژه برنامه را به تجلیل‬ ‫سه شنبــــه ‪ 11‬خرداد ماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1450‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫کاوه مظاهری‪:‬‬ ‫کاوه مظاهری کارگردان فیلم ســینمایی «بوتاکس» که در‬ ‫ســی و هشتمین جشــنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در‬ ‫امده است‪ ،‬گفت‪ :‬این فیلم سینمایی یک کمدی سیاه است‬ ‫که ماجرای یک داستان جنایی است که در یک خانواده رخ‬ ‫می دهد‪ ،‬امــا رویکرد فیلم چندان رویکــرد تراژدی نبوده و‬ ‫بیشتر یک اثر کمدی سیاه است‪.‬‬ ‫وی بیــان کرد‪ :‬بــا توجه به اینکــه این اثر ســینمایی در‬ ‫جشنواره های بین المللی به نمایش درامده است‪ ،‬در بسیاری‬ ‫از نقدها «بوتاکس» را با فیلم های برادران کوئن به خصوص‬ ‫فیلم سینمایی «فارگو» مقایسه کرده اند‪« .‬بوتاکس» داستان‬ ‫یک قتل خانوادگی اســت و ماجرای ‪ ۲‬خواهری است که به‬ ‫اعضای خانواده و دوســتان و اشــنایان دروغی مبنی بر این‬ ‫می گویند که برادرشــان ناپدید شده است‪ ،‬البته روایت این‬ ‫فیلم از نگاه یکی از خواهران است که اوتیسم دارد‪.‬‬ ‫ایــن کارگردان تاکید کرد‪ :‬فضای ایــن فیلم بین واقعیت و‬ ‫خیال قرار دارد و هرچــه جلوتر می رویم بخش خیالی فیلم‬ ‫بیشتر می شود‪ .‬این فیلم در سی و هشتمین جشنواره جهانی‬ ‫فیلم فجر به نمایش درامده و خوشبختانه بازخوردهای خوبی‬ ‫از ان داشــتیم‪ .‬بسیاری از کسانی که این فیلم را دیده اند‪ ،‬از‬ ‫ان راضی بودند و این مساله برای من بسیار مهم است‪.‬‬ ‫مظاهری گفت‪ :‬بازی سوســن پرور و مهدخت مالیی بسیار‬ ‫خوب بود‪ ،‬به خصوص نقش افرینی سوســن پرور که نقش‬ ‫اول را دارد و به نوعی تبدیل به یک پدیده در این فیلم شده‬ ‫اســت چرا که تابحال نقش هایی از این دست بازی نکرده و‬ ‫‪3‬‬ ‫از تئاتر اختصاص داده که از شــبکه های مختلف تلویزیونی‬ ‫پخش می شود‪.‬‬ ‫از ایــن میــان دو نمایش بــه نمایش های کمدی فرانســز‬ ‫‪ Comédie-Française‬شــهر پاریس اختصاص می یابد‬ ‫که شــامل رومئو و ژولیت شکسپیر و استاد کوچولو تصحیح‬ ‫می کند نوشــت پی یر دوماریوو از قــرن هفدهم خواهد بود‪.‬‬ ‫جایزه مولیر که از سال ‪ ۱۹۸۷‬توسط ژرژ کراون بنیان نهاده‬ ‫شــد‪ ،‬باالترین افتخار تئاتری فرانسه محسوب می شود و به‬ ‫عنوان جایزه ای ملی هر ساله‪ ،‬توسط انجمن صنفی هنرمندان‬ ‫تئاتر (‪ )APAT‬زیر پوشش وزارت فرهنگ فرانسه‪ ،‬در شبی‬ ‫تحت عنوان شــب مولیرها در پاریس اهدا می شــود‪ .‬جایزه‬ ‫معادل «جایزه مکس» در اســپانیا‪« ،‬جایزه تونی» در‬ ‫مولیر‪،‬‬ ‫ِ‬ ‫تئاتر برادوی امریکا و «جایزه الرنس الیویه» در بریتانیا است‪.‬‬ ‫ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (‪ ۲۴‬اذر) در شهر ووهان در‬ ‫استان هوبی چین گزارش شد‪ .‬ابتدا از این بیماری به عنوان‬ ‫ذات الریه نام برده می شــد اما کمیسیون ملی بهداشت چین‬ ‫در ‪ ۳۰‬دسامبر سال ‪ ۹( ۲۰۱۹‬دی ماه ‪ )۹۸‬به صورت رسمی‬ ‫شیوع این ویروس را در چین اعالم کرد‪.‬‬ ‫این بیماری که به تدریج به کشــورهای مختلف ســرایت و‬ ‫ســازمان جهانی بهداشت از ان با واژه همه گیری یاد کرد‪ ،‬تا‬ ‫لحظــه تنظیم خبر ‪ ۱۷۱‬میلیون نفر را در جهان مبتال کرده‬ ‫اســت که از این میان بیش از ســه میلیون و ‪ ۵۵۷‬هزار نفر‬ ‫جان باخته اند‪.‬‬ ‫شــیوع این ویــروس موجــب تعطیلی بســیاری فعالیت و‬ ‫رویدادهای مختلف سیاســی‪ ،‬اجتماعی و فرهنگی از جمله‬ ‫جشنواره ها‪ ،‬نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها‪ ،‬سالن های‬ ‫تئاتر و کنســرت و کتابفروشی ها شد و تاثیر منفی زیادی بر‬ ‫بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از‬ ‫جمله فرهنگ گذاشت‪.‬‬ ‫ساخت برنامه «ایکس فاکتور رژیم صهیونیستی» به دلیل‬ ‫انصراف ســایمون کاول از داوری و برنامه سازی در رژیم‬ ‫صهیونیســتی متوقف شد‪ .‬سایمون کاول برنامه ساز و داور‬ ‫مشــهور برنامه های اســتعدادیابی اعالم کرد در «ایکس‬ ‫فاکتور صهیونیســتی» شــرکت نمی کند‪ .‬کاول برنامه اش‬ ‫بــرای حضور به عنوان داور در فصل بعدی «ایکس فاکتور‬ ‫صهیونیستی» را لغو کرد‪.‬اواخر سال پیش این تهیه کننده‬ ‫و داور مشهور برنامه های تلویزیونی قراردادی برای حضور‬ ‫به عنــوان داور در فصل بعدی یک برنامه اســتعدادیابی‬ ‫موســیقی رژیم صهیونیســتی امضا کرده بود‪ .‬این برنامه‬ ‫قرار بود تابستان امسال فیلمبرداری شود‪ .‬دیروز یکشنبه‬ ‫ســخنگوی کمپانی تولیــد کننده «ایکــس فاکتور رژیم‬ ‫صهیونیستی» اعالم کرد که کاول قراردادش را «به دالیلی‬ ‫شخصی» لغو کرده است‪ .‬این کمپانی از توضیح بیشتر در‬ ‫این باره خودداری کرد‪.‬هفته پیش گفته شــده بود کاول‬ ‫به دلیل خشونت های درگرفته علیه فلسطینی ها از سوی‬ ‫رژیم صهیونیســتی در این زمینه دچار نگرانی شده است‪.‬‬ ‫کاول که تهیه کننده و مجری برنامه استعدادیابی «امریکاز‬ ‫گات تلنت» است سال پیش با شکستگی کمر مواجه شد‬ ‫و برای جراحــی و گذراندن دوره بهبودی مدتی از حضور‬ ‫در تلویزیون فاصله گرفتــه بود‪ ،‬اما او در فصل جدید این‬ ‫برنامه استعدادیابی در شبکه ان بی سی حاضر شده است‪.‬‬ ‫فیلم «یدو»‬ ‫فع ً‬ ‫ال اکران انالین نمی شود‬ ‫روز ‪ ۸‬خرداد ماه براساس تبلیغ های درج شده در پلتفرم های‬ ‫اینترنتی نمایش خانگی‪ ،‬خبر از اکران انالین فیلم «یدو» در‬ ‫یکی از سامانه های شبکه نمایش خانگی دادیم اما این تبلیغ‬ ‫چند ساعت بعد حذف شد‪ .‬طبق پیگیری های به عمل امده‬ ‫از بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از سرمایه گذاران فیلم‪،‬‬ ‫اعالم شد که تبلیغات درج شده در این زمینه در پی پیگیری‬ ‫صاحبان فیلم حذف شده و هیچ گونه قراردادی در این زمینه‬ ‫منعقد نشده است‪ .‬سازندگان «یدو» معتقدند در شرایطی که‬ ‫واکسیناســیون عمومی در مقابله با کووید‪ ۱۹‬اغاز شده‪ ،‬در‬ ‫ماه های اینده می توان برای اکران عمومی ان در ســینماها‬ ‫برنامه ریزی کرد و پس از پایان نمایش فیلم در ســالن های‬ ‫سینما به روال طبیعی‪ ،‬جهت اکران انالین این اثر سینمایی‬ ‫ی و نهمین‬ ‫بر بســتر پلتفرم ها اقدام کرد‪«.‬یدو» که در ســ ‬ ‫جشنواره فیلم فجر برنده شش سیمرغ بلورین در بخش های‬ ‫بهترین فیلم‪ ،‬بهترین کارگردانی‪ ،‬بهترین فیلم برداری‪ ،‬بهترین‬ ‫صدابرداری‪ ،‬بهترین صداگذاری و بهترین بازیگر نقش اول زن‬ ‫شد‪ ،‬در تعطیالت نوروز امسال‪ ،‬به شکل محدود و یک نوبت‬ ‫به همراه تکرار از تلویزیون پخش شــد‪.‬این فیلم از تولیدات‬ ‫مشترک راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‬ ‫و بنیاد سینمایی فارابی اســت و در ان‪ ،‬داستانی از ماه های‬ ‫اغازین جنگ تحمیلی و دورانی که خوزستانی ها مجبور به‬ ‫ترک خانه های خود می شوند‪ ،‬روایت شده است‪...‬‬ ‫برگزاری کنسرت موسیقی ایرانی‬ ‫در روسیه‬ ‫راهی همیشگی» با‬ ‫کنسرت موســیقی ایرانی «چشــم به‬ ‫ِ‬ ‫صدای حسین نورشرق در تاریخ ‪ ۱۰‬و ‪ ۱۱‬خرداد امسال (‪۳۱‬‬ ‫می و اول ژوئن ‪ )۲۰۲۱‬در سالن های راخمانینف کنسرواتوار‬ ‫چایکوفســکی مسکو و خانه فرهنگ شهر بورووسک برگزار‬ ‫می شود‪ .‬در این اجرا نوازندگانی چون حمید قنبری (سازهای‬ ‫کوبه ای)‪ ،‬اشــکان مرادی (کمانچه)‪ ،‬مهرداد مسعودی فرید‬ ‫(کمانچه) و ســیاوش ولی پور (ســنتور) در کنار دو نوازنده‬ ‫روس از کوارتت «انادومینی» با نام های الکســاندرا ژلواکوا‬ ‫(التو) و تهمینا اصالنوا (ویلن ســل) قطعاتی شناخته شده‬ ‫از رپرتوار موســیقی ایرانی و بعضی از ساخته های سیاوش‬ ‫ولی پور را اجرا می کنند‪ .‬در توضیح این کنسرت امده است‪:‬‬ ‫«ادمی همیشــه اسیر انتظار کشیدن است‪ .‬ما دائماً منتظر‬ ‫چیزی هســتیم که باید در اینــده ای دور یا نزدیک اتفاق‬ ‫بیفتد‪( .‬این که اب کتری کی جوش می اید و یا کی بهار از‬ ‫راه می رسد؟) در این بین گذشته هم برای ما نوعی احساس‬ ‫انتظار کشــیدن را بازتولید می کند‪ .‬در بوران چشم براهی‪،‬‬ ‫گاهی مــا حتی فراموش می کنیم که زمان چگونه از ناکجا‬ ‫به ناکجا‪ ،‬از کنار ما عبور می کند و چشــم به راهی ها و فهم‬ ‫قــراردادی ما از زمان را با خود می برد‪ .‬موســیقی به نوعی‬ ‫تجلی انتظار کشــیدن در دنیای اصوات اســت‪ .‬موسیقی‪،‬‬ ‫به شــکلی غیر قابل توضیح ما را از ارتباط همیشــگی مان‬ ‫با دنیای پیرامون به همراهان و همدســتانی در روند ایجاد‬ ‫صدای موسیقایی تبدیل می کند‪ .‬اصوات موسیقی نه تنها با‬ ‫تجربیات عاطفی ما هم صدا می شــوند‪ ،‬بلکه این تجربیات‬ ‫را تر و تازه تر می کنند و ما از ان تحصیل لذت می کنیم و‬ ‫با مراجعه مکرر به خاطر ه ان تجربه شنیداری‪ ،‬با موسیقی‬ ‫احساس در امیختگی و خویشی می نماییم‪».‬‬ صفحه 3 ‫در پی شکایت معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا «می خواهم زنده بمانم» توقیف شد؛‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1450‬سهشنبه‪ 11‬خردادماه‪ • 1400‬سالچهاردهم•‪ 4‬صفـــحه‬ ‫ابهام؛ ناهماهنگی یا نداشتن روحیه نقدپذیری‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪13:01‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪20:14‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪20:34‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪04:07‬‬ ‫‪05:50‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام صادق علیه‏السالم ‪:‬‬ ‫مردم‪ ،‬بیشتر از ان‏که با عمر خود زندگى کنند‪ ،‬با احسان و نیکوکارى‬ ‫خود زندگى مى‏ کنند و بیشتر از ان‏که با اجل خود بمیرند‪ ،‬بر اثر‬ ‫گناهان خود مى‏ میرند‪.‬‬ ‫دعوات الراوندى‪ :‬ص ‪ ،۲۹۱‬ح ‪۳۳‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب‬ ‫در زندگی باشد‪ ،‬خود ان را به وجود می اورد‪.‬‬ ‫فرانسیسبیکن‬ ‫حافظانه‬ ‫گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس‬ ‫زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس‬ ‫من و همصحبتی اهل ریا دورم باد‬ ‫از گرانان جهان رطل گران ما را بس‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫سریال «می خواهم زنده بمانم» که در پی شکایت معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا با توقف پخش مواجه شده‬ ‫است‪ ،‬منوط به اعمال تغییراتی در داستان‪ ،‬به شبکه نمایش خانگی بازخواهد گشت‪ .‬روابط عمومی فیلیمو در‬ ‫نخستین ساعات بامداد‪ ،‬با تایید خبر توقف پخش سریال «می خواهم زنده بمانم»‪ ،‬اعالم کرد‪« ،‬قسمت پانزدهم‬ ‫این مجموعه امروز ساعت هشت صبح از فیلیمو‪ ،‬پخش نخواهد شد‪ ».‬در این خبر همچنین اعالم شده است که‬ ‫تیم تولید و ساترا در حال رایزنی برای رفع ابهامات و گفتگو درخصوص این تصمیم است‪ .‬حاال روابط عمومی‬ ‫سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) هم در خبری جدید اعالم کرده است‪« :‬با توجه به وصول‬ ‫شکایت معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا و پیگیری چندباره ایشان پیرامون سریال «می خواه م زنده بمانم» نکات‬ ‫ذیل جهت روشن شدن ابعاد موضوع ارایه می شود‪ :‬بر اساس بررسی های ساترا‪ ،‬دغدغه های ناجا ناظر به جهان و‬ ‫جریان داستان و نیز شخصیت پردازی برخی کاراکترهاست که به نحوی خدشه به چهره نیروی خدوم انتظامی‬ ‫و کمیته های انقالب اســامی به عنوان شاکله ناجا محسوب شده است‪ .‬نکاتی که به راحتی و بدون تحمیل‬ ‫هزینه های سنگین اصالح پس از تولید به بخش خصوصی‪ ،‬در مرحله فیلمنامه قابلیت بررسی و مرتفع شدن‬ ‫داشته اند اما با توجه به اینکه سریال‪ ،‬بدون طی کردن هماهنگی های الزم با موسسه ناجی هنر اغاز به تولید کرده‪،‬‬ ‫این مالحظات در این سریال نیز مورد غفلت قرار گرفته است‪ .‬همچنین با توجه به زمان تولید این سریال‪ ،‬این‬ ‫محتوا پس از تولید و با هدف دریافت مجوز انتشار به ساترا ارایه شده است؛ به همین دلیل اعمال اصالحات در‬ ‫فیلمنامه در این مرحله‪ ،‬عمال غیرممکن بوده و مطابق با سیاست ساترا مبنی بر حمایت از سرمایه گذاری بخش‬ ‫ن اساس و پس از وصول شکایت ناجا‪ ،‬ساترا با برقراری جلساتی با نویسندگان محترم‬ ‫خصوصی نیست‪ .‬بر همی ‬ ‫و مدیران معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا و موسسه ناجی هنر‪ ،‬سعی بر حل چالش پیش امده با اصالح حداقلی‬ ‫ایرادات داستان داشته است که امیدواریم به زودی به حل مشکل پیش امده منجر شود‪ .‬ساترا امیدوار است پس از‬ ‫این شاهد موانع ناشی از ناهماهنگی در مسیر سرمایه گذاری و فعالیت رسانه های بخش خصوصی به ویژه در میانه‬ ‫برنامهنمایشعمومینباشیم‪».‬سریال«میخواهمزندهبمانم»‪،‬بهکارگردانیشهرامشاهحسینیوتهیه کنندگی‬ ‫محمد شایسته هر دوشنبه از فیلیمو پخش می شود که با توجه به اتفاقات پیش امده‪ ،‬قسمت پانزدهم ان ـ‬ ‫دوشنبه ـ دهم خرداد ماه ـ پخش نشد‪.‬‬ ‫در قالب البوم اهنگساز ایرانی و با صدای علیرضا قربانی‬ ‫‪ 100‬موسیقیدان جهان صلح و ارامش را فریاد زدند‬ ‫البوم موسیقی «صداها و پل ها» به اهنگسازی احسان مطوری با همراهی‬ ‫حدود ‪ ۱۰۰‬موسیقیدان از سراسر جهان ساخته شد ه است و در ‪ ۲۵‬تیرماه‬ ‫‪ ۱۶( ۱۴۰۰‬جوالی ‪ )۲۰۲۱‬منتشر خواهد شد‪ .‬احسان مطوری درباره البوم‬ ‫«صداها و پل ها» گفت‪ :‬این پروژه با حضور علیرضا قربانی به عنوان خواننده‬ ‫اصلی و با همکاری حدود ‪ ۱۰۰‬موزیســین‪ ۹ ،‬خواننده و در ‪ ۲۰‬استودیو از‬ ‫سراسر دنیا با ساخت ‪ ۹‬قطعه موسیقی به انجام رسیده است‪ .‬او درباره هدف‬ ‫ســاخت این البوم گفت‪ :‬من ساکن امریکا هستم و در این کشور به غیر از‬ ‫موالنا و شــاید تا حد کمی حافظ و ســعدی هیچ کدام از شاعران ایرانی را‬ ‫نمی شناسند‪ .‬زمانی که با هنرمندان اینجا معاشرت می کردم‪ ،‬تنها چیزی که‬ ‫از ایران می دانستند موالنا بود که البته افغان ها و ترک ها نیز مدعی هستند‬ ‫موالنا متعلق به انها است‪ .‬مطوری اضافه کرد‪ :‬در همان زمان پروژه ای را به نام‬ ‫«از رودکی تا منزوی» در ذهنم تعریف کردم که در نهایت به ساخت «البوم‬ ‫صداها و پل ها» منجر شد‪ .‬برای انجام این پروژه‪ ،‬ابتدا شعرای غیرفارسی زبان‬ ‫هم عصر با شاعران منتخب فارسی زبان در پروژه صداها و پل ها را پیدا کردم و‬ ‫از نمونه تاثیرات اجتماعی جامعه ای که در ان زندگی کرده بوند‪ ،‬الهام گرفتم‪.‬‬ ‫به عنوان مثال مسائلی همانند مهاجرت‪ ،‬دلتنگی‪ ،‬از دست دادن‪ ،‬جنگ‪ ،‬شادی‬ ‫و غم و … را در نظر گرفتم‪ .‬انگاه نگاه دو شاعر در دو جغرافیا و فرهنگ متفاوت‬ ‫را برداشتم‪ .‬برای مثال نگاه دو شاعر در ایران (فروغ) و المان (مارگوت بیکل)‬ ‫را درباره موضوعی مانند مهاجرت چه از جغرافیایی به جغرافیای دیگر و چه از‬ ‫انسانی به انسان دیگر را بررسی کردم‪ .‬اشعار کنار هم قرار می گرفت و داستان‬ ‫جدیدی خلق می شد‪ .‬حال‪ ،‬موسیقی بدون دریافت کوچکترین تاثیر از ان‬ ‫فرهنگ یا اقلیم خاص‪ ،‬می بایست بیانگر یه صدای ملودیک جهانی باشد‪ .‬تا‬ ‫جایی که نتوانیم این موسیقی را به هیچ جایی از این دنیا نسبت بدهیم و حتی‬ ‫نتوانیم تشخیص بدهیم این موسیقی توسط اهنگساز ایرانی ساخته شده‪ .‬اما‬ ‫بار اصلی بر دوش خوانندگان پروژه بود‪ .‬انها باید با ظرافتی خاص‪ ،‬هم در بیان‬ ‫احساس شخصی برگرفته از پروژه موفق می بودند و هم پیام و رسالت پروژه‬ ‫را به بهترین شکل ممکن در یک گفتگو دو زبانه‪ ،‬بیان می کردند‪ .‬این هنرمند‬ ‫تصریح کرد‪ :‬به مرور که پیش رفتم‪ ،‬متوجه شدم که شاید این امر کمک کند‬ ‫که فرهنگ کشورم را که شامل موسیقی‪ ،‬هنر و هر انچه که در ایران خالصه‬ ‫می شود‪ ،‬در کنار فرهنگ های دیگر قرار دهم‪ ،‬به صورتی که این فرهنگ ها با‬ ‫هم معاشرت داشته باشند‪ .‬او درباره موسیقیدان هایی که در این پروژه حضور‬ ‫داشته اند‪ ،‬گفت‪ :‬علیرضا قربانی خواننده اصلی این پروژه محسوب می شود‪.‬‬ ‫حدود صد موســیقدان در این پروژه کار کردند که ‪ ۲۰‬نفر انها ایرانی بودند‬ ‫و باقی همه غیرایرانی‪ .‬از جمله موسیقیدان های مهم این پروژه می توان به‬ ‫بومبای جیشری اشاره کرد که نامزد جایزه اسکار بوده و در قطعه «جته ناهی‬ ‫دیبو» با اقای قربانی حضور داشته است‪ .‬همچنین سیلیا وود اسمیت از جمله‬ ‫گزارش تصویری «روزنامه هنرمند » از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ‪ /‬عکاس‪ :‬زهرا اصغری‬ ‫دیگر موزیسین مهمی است که در این پروژه حضور داشت و نامزد گرمی سال‬ ‫‪ ۲۰۱۲‬بوده است‪ .‬این اهنگساز اضافه کرد‪ :‬مایک بالک برنده جایزه گرمی و‬ ‫نوازنده ساز ویلن سل که با گروه سیلک رود به رهبری یویوما همکاری دارد‪،‬‬ ‫گرک الیس نوازنده سازهای کوبه ای‪ ،‬مصطفا اپیک اوقلو نوازنده باغالما و نیتن‬ ‫اسکارن که برنده جایزه گرمی و نوازنده ویوال است‪ ،‬از دیگر موزیسین های مهم‬ ‫این پروژه هستند‪ .‬به طور کلی در این پروژه پنج نفر برنده جایزه گرمی و پنج‬ ‫نفر هم نامزد جایزه گرمی و یک نفر نامزد ایزه اسکار حضور دارند‪ .‬مطوری در‬ ‫پایان گفت‪ :‬تولید و اهنگسازی این پروژه به عهده خودم بود و تنظیم ان را به‬ ‫همراه همکارم علی منتظری به انجام رسانده ام‪ .‬همچنین چیدمان و صدادهی‬ ‫ارکسترال البوم و اینکه چگونه به کار گرفتن موسیقی یک اقلیم بتواند در این‬ ‫پروژه همانند یک پل عمل کند و صفت های جهانی موسیقی را دارا باشد‪ ،‬از‬ ‫جمله ایده های مشترکی بود که با همفکری همکارانم در این پروژه به تصویر‬ ‫کشیدیم که میتوانید در این پروژه بشنوید‪ .‬اما یکی از صفات اصلی و بارز این‬ ‫پروژه در همبستگی و صمیمیتی بود که تمامی موزیسین ها از ملیت های‬ ‫مختلف این پروژه داشتند و انگار پروژه را از ان خودشان می دانستند و برای‬ ‫موفقیت پروژه از هیچ تالشــی دریغ نمی کردند‪ .‬فارق از جایگاه و تعارفات‬ ‫مرسوم در جهان موسیقی‪ ،‬همه یکی شدند و صدای واحدی را برای گسترش‬ ‫صلح و ارامش در جهان تولید کردند‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
روزنامه هنرمند 2230

روزنامه هنرمند 2230

شماره : 2230
تاریخ : 1403/02/03
روزنامه هنرمند 2229

روزنامه هنرمند 2229

شماره : 2229
تاریخ : 1403/02/02
روزنامه هنرمند 2228

روزنامه هنرمند 2228

شماره : 2228
تاریخ : 1403/02/01
روزنامه هنرمند 2226

روزنامه هنرمند 2226

شماره : 2226
تاریخ : 1403/01/29
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!