روزنامه هنرمند شماره 1449
روزنامه هنرمند شماره 1449
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 10خردادماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1449صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
اغاز پخش فیلم های تبلیغاتی
نامزدها ریاست جمهوری
سیدضیا هاشمی تهیه کننده سینما:
حسین بختیاری رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی:
دولت بعدی واکسیناسیون
عمومی را تسر یع ببخشد
مردم به سینماها می ایند
لزوم توجه دولت
اینده به صادرات
و اقتصاد صنایع دستی
ساختسریال«دودکش»
از سر گرفته شد
بازگشایی موزه
هنرهای معاصر تهران
با ۲نمایشگاه
گروه دوم از هنرمندان
پیشکسوت واکسن زدند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
درباره نارضایتی گروه های تئاتری
از قراردادهایشان که با اداره کل هنرهای نمایشی
تئاتر برایبازیگرانشنانندارد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
نمایش ا ثار هنرمندان ایرانی
در منارت فر پاریس
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
کارگردان«حمالطال»:
متاسفانهسینمایایران
به شکل هیئتی اداره می شود!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
چرا برای وام کرونا
کسب وکارهای گردشگری
مهلت داده نشد؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«پرو یز تناولی» هنرمندی که
به پیشنهاد میلیون دالری
خارجی ها نه گفت!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
حسین بختیاری رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی:
دوشنبــــــه 10خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1449
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
بازگشایی موزه هنرهای معاصر
تهران با ۲نمایشگاه
موزه هنرهای معاصر تهران که به دستور ستاد ملی کرونا
و با نارنجی شدن شــهر تهران از تاریخ ۱۵فروردین ماه،
تعطیل شــده بود ،قرار است باردیگر بازگشایی شود .موزه
هنرهــای معاصر تهران بعد از بیش از دو ســال تعطیلی
بــه منظور مرمت و بازســازی ،در نهایــت ۹بهمن ماه با
نمایش مجموعه اثار اهدایی زنده یــاد منیژه میرعمادی،
از هنرمندان معاصر ایران ،به صورت رســمی افتتاح شد.
عمر این نمایشــگاه تا ۱۵فرودیــن ۱۴۰۰بود و افزایش
شــیوع ویروس کرونا اجــازه ادامه فعالیت مــوزه را نداد.
در حال حاضر با کاهش نســبی شــمار مبتالیان در شهر
تهران ،قرار اســت این موزه بار دیگر و نمایشگاه جدیدی
بازگشایی شــود .بر همین اســاس نیز قرار است نشست
خبری بازگشــایی نمایشــگاه جدید موزه هنرهای معاصر
تهران روز سه شــنبه ( ۱۱خردادماه) ســاعت ۱۰:۳۰در
حل موزه برگزار شود .این نشست باحضور هادی مظفری
(مدیرکل هنرهای تجســمی) ،احسان اقایی (رییس موزه
هنرهای معاصرتهران) ،شهریارحاتمی (کیوریتور نمایشگاه
ن برعیان») و امیرراد (کیوریتور نمایشــگاه «مروری
«نها
بر اثار پرسونا») برگزار می شود .نمایشگاه «نهان برعیان»
با موضوع مهندســی تصویر در نقاشی ایرانی و نمایشگاه
«مروری بر اثار پرســونا» با مروری بر اثار اندی وارهول از
گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران ،دو نمایشــگاه جدید
موزه هستند.
گروه دوم از هنرمندان
پیشکسوت واکسن زدند
دومین گــروه از هنرمندان عضو در موسســه هنرمندان
پیشکســوت از صبح روز یکشنبه ( ۹خرداد ماه) با حضور
در محل این موسســه واکسن دریافت کردند .در مجموع
قرار اســت در این طرح ۱۵۰ ،نفر در روزهای یکشــنبه و
دوشنبه واکسن کرونا دریافت کنند.
در راســتای ســهولت امــر واکسیناســیون ،گــروه دوم
هنرمندان پیشکســوت به همراه همسرانشان که در گروه
سنی باالی ۷۰سال قرار داشــتند ،با مراجعه به موسسه
لزوم توجه دولت اینده به صادرات و اقتصاد صنایع دستی
رئیس مجمع هنرمندان صنایع دســتی گفت :صادرات و بازرگانی و پس از ان مالیات ،خدمات
رفاهی ،بیمه مهمترین چالش صنایع دســتی بــرای وزیر بعدی وزارت میراث فرهنگی در دولت
ســیزدهم هست .حسین بختیاری رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی گفت :اکنون بر اساس
امار وزارت کشــور بیش از ۱۰۰تشکل صنایع دســتی داریم که حدود ۷تشکل ان ملی است.
دولت بعد اگر خردمند باشد معاونت صنایع دستی متخصص و فرانگر هم انتخاب کند؛ مشکالت
را حــل می کند .اکنون با چالش مالیات ،خدمات رفاهی ،بیمه و بازرگانی صنایع دســتی مواجه
ایم .مهمترین چالش دولت بعد ،بازرگانی و صادرات صنایع دستی است .در حوزه صنایع دستی
نیاز به برنامه ریزی و دلسوزی برای ساماندهی قشر میلیونی هنرمندان صنایع دستی داریم .اگر
در پایان ۱۴۰۱برنامه ای برای ان داشــته باشــیم حداقل ۶۰درصد برنامه هایمان موفقیت امیز
خواهد بود منتهی اگر شاخصه های الزم را رعایت کنیم.
وی ادامه داد :معاونت صنایع دســتی وزارت میراث فرهنگی با علم به اینکه دهها تشکل در این
حوزه وجود دارد ،همه را کنار گذاشــته چون این انجمن ها و تشــکل ها عملکرد معاونت را نقد
می کنند و اکنون دعوتنامه فرســتاده که باید تشکل واحد صنایع دستی با اساسنامه ای که انها
اعالم می کنند؛ تشــکیل شود .وی گفت :انجمن های صنایع دستی این نقد را دارند که امارهای
ارائه شــده از سوی وزارت میراث فرهنگی چطور به دســت می اید .به عنوان مثال امار صنایع
دســتی چمدانی چطور محاسبه می شود؟ اگر فقط صادرات صنایع دستی چمدانی ۳۰۰میلیون
دالر اســت باید گفت پس وضع صنایع دستی ما خوب است .با این امارها نمی توان برای صنایع
دستی کشور برنامه ریزی کرد بلکه زمانی می توان اسیب های این حوزه را بدانیم که امار و ارقام
درست باشد.
بختیاری گفت :وقتی امار کذب و مســیر اشــتباه است فعالیت ها هم بی نتیجه می ماند .همین
می شــود که در نهایت می گویند تشکل قوی صنایع دستی نداریم .وقتی وزارت کشور که مرجع
صدور پروانه ها برای تشــکل ها در کشــور است یک تشــکل ملی را تایید و چندین دوره مجوز
فعالیتش را تمدید می کند و عملکردش را هم بررســی کرده اما چرا وزارت میراث فرهنگی انها
را قبــول ندارد .فقط چون این انجمن ها به عملکرد معاونت صنایع دســتی انتقاد می کنند؟ چرا
حاضر نیســتند همه اعضای این تشکل ها را دور یک میز بنشــانند؟ چون درباره بودجه صنایع
دستی سوال می کنند؟
تاثیر نظر تشکل های صنایع دستی در تصمیم گیری ها
وی گفت :تشکل های صنایع دستی در بخش غیردولتی چه جایگاهی در نظرات معاونت دارد؟ چرا
باید هیات موســس توسط انها تایید شود؟ نباید رفتارها گزینشی و فرمایشی باشد و فقط صنایع
دستی الکچری دیده شود .هنرمندان صنایع دستی عموماً از بضاعت مالی کمی برخوردار هستند.
تخطی دستگاه متولی در چند دوره گذشته باعث عقب افتادگی و استضعاف مالی هنرمندان شده
است و فقط قشر خاصی از جامعه پولدار صنایع دستی را می بینند .اشکال کار کجاست؟ بختیاری
بیان کرد :ما با حضور هیچ کسی حتی در حوزه غیر از صنایع دستی مخالف نیستیم .هر کسی که
به صنایع عالقمند باشد از او استقبال می کنیم و نظراتش را بررسی خواهیم کرد و در حوزه ترویج
صنایع دستی مراوده می کنیم اما اگر گزینشی صورت بگیرد و این انتخاب ها بر اساس رانت باشد،
مخالفیم .در این صورت این افراد حتماً باید به افکار عمومی و خداوند پاسخگو باشند .مانند کسانی
که به انها گفتیم صنایع دســتی را از تهران منتقل نکنید اما گفتند شما اجازه دهید ما کارمان را
کنیم .حاال هم از اسایشــگاه سردراورده اند .بختیاری گفت :ما با اتحادیه های دیگر صنایع دستی
در ارتباط هستیم .بحث تشــکیل جامعه تخصصی هم در حوزه دولتی هیچ زمانی مطرح نبود .تا
اینکه اتحادیه اصفهان اصرار و ما هم حمایت کردیم .حتی اساسنامه اتحادیه اصفهان را هم نوشتند
اما توجهی به ان نشــد .مشکل این است کسی که اکنون مسئولیت صنایع دستی را برعهده دارد
نمی تواند بپذیرد که کســی به او نقد یا پیشــنهادی کند .کارهایی که برای صنایع دستی کرده اند
چه بوده؟ چه زیرســاختی برای صنایع دستی ایجاد کرده اند؟ در این ۴ساله چند تاجر خارجی و
شرکت بین المللی را به صنایع دستی عالقه مند کرده اند و یا ترغیب کردند تا صنایع دستی بخرند؟
دولتی ها انحصار صنایع دستی را گرفته اند
این فعال حوزه صنایع دســتی گفت :برگزاری نمایشگاه صنایع دستی خوب است اما برای حوزه
بازرگانی چه کار شــد؟ چند بازار جهانی به تولید کنندگان معرفی شده است؟ چه اقدامی برای
ســاماندهی تولید شد؟ ما انجمن صادرات صنایع دستی را داشتیم اما دستگاه های دولتی ،باعث
رکود انجمن شــدند و حمایت هایی از برخی افراد خاص انجام دادند .برخی افراد هم گفتند اگر
ما مدیر نباشــیم نمی گذاریم این کار انجام شــود .در حوزه های دیگر هم مانع ایجاد کردند .ما
۳۰نماینده از ۳۰اســتان را حمایت کرده بودیم و می خواســتیم انجمن های استانی را تشکیل
دهیم تا در دوره های بعد ،اعضای مجمع عمومی ،عضو انجمن ملی شــوند ولی برخی از دوستان
اعضای هیئت مدیره ،اجازه به نتیجه رســیدن ان را ندادند .بعدها برخی از اعضای هیئت مدیره
گفتند ما باید رئیس باشــیم .دســتگاه متولی هم حمایت کرد و در نهایت انجمن فعالیت نکرد.
حتی اجازه ندادند انجمن های اســتانی تشکیل شود .دولتی ها انحصار صنایع دستی را گرفته اند.
نزدیک به دو دهه است که شرکت بازرگانی صنایع دستی منحل شده است اما شرکت تسویه ان
هنوز فعال است .در کجای دنیا چنین چیزی وجود دارد؟ رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی
گفت :پیشــنهاد کردیم که الیحه ای به مجلس داده شود و شهرها و روستای ملی صنایع دستی
همانند مناطق ازاد امتیازات ویژه بگیرند اما دوســتان تعلل می کنند .چه اشکالی داشت که این
شهرها و روستاهای صنایع دستی که در فهرست جهانی ثبت هستند امتیازهای ویژه ای نسبت
به دیگر شهرها داشته باشــند .می توان در این شهرها جاذبه خرید ،ارسال محصول و تسهیالت
رفاهی فراهم کرد .باید اتفاقات بیشتری پس از کسب این عنوان ها در این مناطق بیافتد .باید از
وضعیت تشکل ها بهره برداری شود.
اغازپخشفیلم هایتبلیغاتینامزدهاریاستجمهوری
پخش فیلــم های تبلیغاتی نامزدهای ریاســت جمهوری از
امروز اغاز می شــود و این در حالی است برخالف دوره های
گذشته ،تاکنون نام سازندگان این فیلم ها به صورت رسمی
اعالم نشده است بر اساس جدول پخش برنامه های تبلیغاتی
نامزدهای ریاست جمهوری ،سهم هر کاندیدا دو مستند ۳۰
دقیقه ای است که پخش ان ها از شامگاه دوشنبه ( ۱۰خرداد
ماه) ساعت ۲۰در شــبکه اول سیما اغاز می شود .بر اساس
قرعه کشــی صورت گرفته ،شــماره ۱۱تــا ۱۷هر کدام به
یک نامزد تعلــق گرفت تا به ترتیب اعداد ،پخش برنامه های
تبلیغاتی انجام شود.
بــه ترتیــب شــماره های ۱۱تــا ۱۷بــه میرحســین
قاضی زاده هاشمی ،عبدالناصر همتی ،محسن رضایی میرقائد،
ســعید جلیلی ،سید ابراهیم رئیســی ،محسن مهرعلیزاده و
علیرضا زاکانی تعلق گرفته است.
در مجمــوع برنامه های تبلیغاتی کاندیداهــا ،از هر نامزد دو
مستند پخش می شــود و فردا ،اغاز پخش این مستندها در
تلویزیون خواهد بود.
بر اســاس جدول اعالم شــده ،اولین مستندی که به پخش
می رســد ،مربوط بــه کاندیدای شــماره ،۱۱یعنی ســید
امیرحسین قاضی زاده هاشمی است.
پس از پخش مستند کاندیدای شماره ،۱۱از روز سه شنبه
( ۱۱خرداد ماه) تا یکشــنبه ( ۱۶خرداد ماه) ،به ترتیب فیلم
هــای اول تبلیغاتــی کاندیداهای شــماره ۱۲تا ۱۷پخش
خواهد شد.
چرا برای وام کرونا کسب وکارهای گردشگری مهلت داده نشد؟
هنرمندان پیشکســوت توانستند واکســن کرونا دریافت
کنند .در مجموع قرار اســت در این طــرح دو روزه۵۰ ،
نفر از هنرمندان و همسرانشــان واکسن دریافت کنند که
در روز یکشــنبه ( ۹خردادماه) ۹۰ ،نفــر موفق به انجام
واکسناسیون شدند.
ســید محســن اقانباتی ،کیومرث قورچیان ،اســماعیل
شنگله ،رضا صفائی پور ،احمد نجفی ،محمدهادی جمالی،
صــادق احمــدی ،محمدعلی جدیداالســام ،محمدرضا
خاکی،ضیاالدین خطیر ،کیخسرو خروش ،کاظم هژیرازاد،
جمشــید جهانزاده ،بیژن میرافشــار ،محمدرضا جعفری
بهنام ،پشــنگ کامکار ،عبدالرحیم حســن خان مکری،
محمدهادی گلریزخاتمی ،ناصر اقائی ،فریده سپاه منصور،
هوشنگ توکلی ،عشــرت سیروس ،مهدی طوسی ،جاوید
مجلسی ،داود فیاضی ،بیژن بیژنی ،سوسن اصالنی ،بهرام
حصیری ،البرت کوچوئی ،کارمن اســحاقی گل پاشــین،
عبدالکاظــم صادقا ،داریوش طالئی ،محمــد فیلی ،ازیتا
الچینی ،افشین بختیار ،قاسم عابدین ،پروین محبی ،هادی
ارزم ،طاها بهبهانی ،حســین اسرافیلی ،منوچهر موغاری،
علی رســتمیان ،پروین اهتمــام رنانی ،احمــد پوررفیع
عربانی ،منوچهر نوح سرشت ،حسن دادشکر ،محمدمهدی
روحانی مشهدی ،محمدصیاد صبور ،منصور خلج ،فاطمه
خوارزمی ،ازاده پورمختار ،محســن شاندیز ،محمد احدی
و بهیه خوشنویســان دومین گروه از هنرمندانی بودند که
دوز اول واکسن خود را دریافت کردند.
معاون گردشــگری که حدود دو ماه پیش از امهال وام کرونا
تا شهریورماه ۱۴۰۰خبر داده بود ،اکنون در اظهارات تازه ای
علت امهال نشدن این وام را توضیح داد.
ولی تیموری فروردین ماه امسال اعالم کرد مهلت بازپرداخت
اقســاط کرونا طبق تصمیم ســتاد ملی کرونا تا شهریورماه
۱۴۰۰امهال شــده اســت .این درحالی بود که بانک ها در
یک ماه گذشــته زیر بار چنین تعهــدی نرفتند و پرداخت
نشــدن اقســاط ،برابر با جریمه دیرکرد و کســر از حساب
ضامــن بود .اینک او در توضیحاتــی که به تازگی در صفحه
شخصی خود منتشــر کرده ،علت اجرا نشدن این مصوبه را
ابالغ نشــدن دســتورالعمل ان به بانک ها اعالم کرده است.
معاون گردشگری می گوید :بانک ها در طول یک ماه گذشته
دســتورالعمل مصوبی برای اعمال این امهال نداشــتند و به
همین خاطر از امهال تسهیالت بانکی فعاالن گردشگری سر
باز می زنند .ان شاءاهلل با ابالغ این دستورالعمل در هفته اتی
مشــکل برطرف خواهد شــد .با وجود ان که بانک ها تاکنون
تاخیــر در بازپرداخت این تســهیالت را مشــمول جریمه
و کســر از حســاب ضامن کرده اند ،اما تیموری تاکید دارد:
هیچ جریمه و کارمزدی برای امهال تسهیالت بانکی فعاالن
گردشگری تعلق نخواهد گرفت.
او یاداور می شود :با توجه به استمرار محدودیت های مربوط
به کرونا در صنعت گردشگری ،بسته سوم حمایت های بانکی،
بیمه ای و مالیاتی به فعاالن گردشگری برای بازه های زمانی
سه تا شــش ماهه در کارگروه بررســی اثار اقتصادی کرونا
تصویب شده که ان شاءاهلل با تصویب نهایی در اولین نشست
ســتاد ملی کرونا در هفته اینده ،ابالغ و اجرایی خواهد شد.
ســتاد ملی کرونا در مهرماه ۹۹پرداخت تســهیالت از ۱۶
تــا ۹۰۰میلیون تومان با نرخ ســود ۱۲درصــد را به تمام
کسب وکارهای گردشگری مصوب کرد.
مقرر شده بود بازپرداخت این تسهیالت تا پایان سال ۱۳۹۹
امهال شــود ،اما با ادامه تعطیلی ســفرها و کسب وکارهای
گردشــگری ،معاون گردشــگری قول داد تمدیــد امهال تا
شــهریورماه ۱۴۰۰را پیگیری کند؛ وعده ای که هنوز عملی
نشــده است .اگرچه بانک ها در دور قبل امهال تسهیالت هم
به سختی و با پیگیری های فراوان ،زیر بار مصوبه الزم االجرای
ستاد ملی کرونا رفتند و البته برخی هم پایبند نماندند.
نمایش اثار هنرمندان ایرانی در منارت فر پاریس
نخستین دوره منارت فر پاریس با اثاری از هنرمندان خاورمیانه و
شمال افریقا برپاست .نخستین ارت فر هنر مدرن و معاصر مِنارت
فر menart fairدر پاریس در حال برگزاری است .این رویداد که
بر هنر خاورمیانه و شمال افریقا تمرکز دارد ،با حضور ۲۲گالری
به معرفی هنرمندانی از کشورهای مراکش ،الجزایر ،تونس ،مصر،
ســوریه ،لبنان ،عراق ،قطر و ...پرداخته است .از ایران نیز گالری
شــیرین با نمایش اثاری از کوروش شیشه گران ،هانیه دلکروا،
حمید عجمی ،کتایون روحی ،سپهر بختیاری و فرناز ربیعی جاه
حضــور دارد .خانم لور دهاتویل Laure d´Hautevilleکه به
مدت ۲۵سال در حال ساختن پل های فرهنگی بین شرق و غرب
بوده و بنیانگذار چندین نمایشگاه هنر معاصر در بیروت ،ابوظبی
و ســنگاپور اســت ،با بنا نهادن منارت فر در پاریس فرصتی بی
نظیر برای مجموعه داران اروپایی ایجاد کرده تا به کشــف تنوع
صحنه هنر معاصر خاورمیانه و شمال افریقا بپردازند .او درباره دلیل
راه اندازی این رویدادهای هنری در این مناطق گفته است :ارت
فر افراد زیادی را کنار هم جمع می کند و باعث تقویت گردشگری
فرهنگی در این مناطق می شود .اما مهمتر از همه ،این نمایشگاه ها
یک روش عالی برای یادگیری درباره دیگران است .فکر می کنم
ما درباره کشــورهای خاورمیانه ،افریقا و ...اطالعات کافی نداریم،
بنابراین من می خواستم نشان دهم که یک خالقیت و تنوع واقعی
در این کشورها وجود دارد ،نه فقط جنگ و ویرانی .خلق کردن به
معنای زیستن است و این نوعی مقاومت برای هستی است .اولین
دوره منارت فر از ۲۷تا ۳۰می در عمارت خصوصی حراج خانه
Cornette de Saint Cyrدر پاریس برپاست. صفحه 2
درباره نارضایتی گروه های تئاتری از قراردادهایشان که با اداره کل هنرهای نمایشی
تئاتر برای بازیگرانش نان ندارد!
در یک سال گذشته که کمتر گروهی در تئاتر امکان اجرای نمایش و کسب درامد داشته است،
این پرســش جدی در ذهن اهالی نمایش کشــور وجود داشته و دارد که بودجه تئاتر صرف چه
چیزی می شود؟ بخشی از جامعه تئاتری انتظار داشتند ،در وضعیتی که به صالحدید ستاد ملی
مقابله با کرونا ،تئاتر تعطیل شــده ،دولت دست به جیب شود و بودجه تئاتر را در قالب وام و نه
حتی کمک بالعوض ،در اختیار خانواده تئاتر قرار بدهد تا انان ناچار نشــوند برای تامین زندگی
به اموراتی فرســنگ ها دور از حرفه خود بپردازند .اســتدالل مدیران هنری در برابر این خواسته
این بود که بودجه تئاتر نمی تواند به این شکل هزینه شود بلکه بر اساس قانون باید از راه تولید
نمایش یا برگزاری جشنواره و فعالیت هایی از این دست ،به بدنه تئاتر تزریق شود .این استدالل
البته مخالفانی هم در میان هنرمندان داشت .به عنوان نمونه الهام پاوه نژاد ،یکی از بازیگران فعال
تئاتر با تشریح یک مثال ،این استدالل را نقد کرد و توضیح داد نباید فراموش کنیم در شرایطی
غیر عادی هســتیم که منطق ان با منطق شــرایط عادی متفاوت است .حال و روز ما مانند پدر
و مادری است که پولی را برای دانشگاه فرزند خود پس انداز کرده اند اما اگر خدای نخواسته ان
فرزند بیمار شود و جانش به خطر بیفتد ،ایا این منطق درستی است که دست به ان پول نزنیم
و بگوییم قرار بوده خرج دانشــگاه شــود و نه دوا و درمان؟! او با تشریح این مثال عنوان کرد که
جامعه تئاتری درگیر مســاله بقاست و باید شــرایط خاص این دوره را در هزینه کرد بودجه در
نظر داشــت .این گونه سخنان البته گوش شــنوایی پیدا نکردند .در این مدت هم هر از گاهی،
د ِر ســالن های تئاتر باز می شد و گروه هایی ،به محض بازگشایی ،ریسک می کردند و روی صحنه
می رفتند .در چنین شــرایطی طبیعتا این ذهنیت ایجاد می شود که مدیران هنری دست کم به
منطق خودشــان پایبند باشند و وقتی گروه هایی روی صحنه می روند و خطر بیماری را به جان
می خرند ،قراردادی مناســب داشته باشند و از بودجه ای که قرار است صرف تولید شود ،مبلغی
درخور دریافت کنند ولی پیگیری ها با چند تن از کارگردان های تئاتر که طی یک سال گذشته
تا کنون نمایشــی اجرا کرده اند یا در حال اجرا دارند ،نشــان می دهد هیچ یک از این گروه ها از
قرارداد نمایش خود راضی نیســتند .نارضایتی گروه هــای تئاتری از قراردادهایی که با اداره کل
هنرهای نمایشی دارند اتفاقی پرسابقه است ولی انچه در این میان بی سابقه می نماید ،این است
که در حال حاضر مبلغ قراردادها در جلســه ای بدون حضور نماینده گروه مشــخص می شود .به
دیگر ســخن ،در شکل جدید ،انجمن هنرهای نمایشی به عنوان طرف حساب گروه های تئاتری،
یبُرد و می دوزد بدون اینکه نماینده گروه بتواند بابت حق و حقوق گروه خود دفاع کند.
خــود م
کسانی که قبال در تئاتر فعالیت کرده اند یا به هر دلیلی در جریان امور اجراهای نمایشی بوده اند،
به یاد دارند در ســال های دورتر شــورایی به نام شورای ساخت تشــکیل می شد و نماینده ای از
هنرمندان تئاتر در ان حضور داشت تا بتواند از حق و حقوق گروه های نمایشی دفاع کند و همه
چیز با هماهنگی او اتفاق می افتاد یا دست کم شکل ظاهری اش این بود .اما حاال در شکل جدید
به جای اینکه روندی رو به تعامل داشــته باشیم ،همان اندک مجالی هم که برای گفتگو فراهم
بود ،از گروه اجرایی گرفته شده است .نگاهی گذرا اما منصفانه به اتفاقات سال های گذشته ثابت
می کند که جامعه تئاتری حق دارد هر روز نومیدتر شود .شانه خالی کردن دولت از انعقاد قرارداد
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
ارش
گزنقد
سیدضیا هاشمی تهیه کننده سینما:
دولت بعدی واکسیناسیون عمومی
را تسریع ببخشد مردم
به سینماها می ایند
دولت هزینه اب و برق و مالیات سینماها را ببخشد
با گروه های نمایشی در سالن های دولتی و سپردن همه چیز به گیشه از یک سو ،دریافت بخشی
از درامد حاصل از فروش گیشــه در همان سالن های دولتی از سوی دیگر و حاال حذف نماینده
گروه ،هر یک دشــواری هایی را به هنرمندان تئاتر که همواره با ســختی و مرارت کار کرده اند،
تحمیل کرده اســت .این روزها که شــرایط اقتصادی بیش از هر زمان دیگری غیر قابل تحمل
شــده ،گروه های جوانی که در تماشاخانه های خصوصی و حتی در مجموعه ای مانند تماشاخانه
ایرانشهر روی صحنه هستند ،می دانند سهمی از بودجه تئاتر ندارند .حسین پوریانی فر کارگردان
جوان نمایش «هار» عنوان کرده اســت که فقط یک قرارداد با ایرانشهر دارد و 20یا 30درصد
فروش گیشــه را باید به این تماشاخانه بپردازد .رضا بهرامی که سال گذشته نمایش «جوادیه»
را در تئاتر شهر روی صحنه برده و در اجرای چند نمایش دیگر هم مشارکت داشته است ،گفته
اســت که هنوز بابت اجراهای پارســال ،مطالباتی دارد .او برای اجرای نمایش «سگک» هم در
تماشــاخانه ایرانشهر ،فقط به گیشــه متکی است .محمدرضا عطایی فر هم که این روزها نمایش
«کنســرت مرگ گرم» را در تئاتر شــهر روی صحنه دارد ،از مبلغ قرارداد خود ناراضی و پیگیر
افزایش ان اســت .میثم یوسفی ،کارگردان نمایش «جنگ و صلح» هم با بیان اینکه قراردادهای
فعلی ،قراردادهای حمایتی اســت و نه تولیدی ،هرچند از تالش هــای مدیران تئاتری قدردانی
می کند ،معتقد اســت رقم قراردادها متناســب با هزینه های روز نیســت و حتی کفاف رفت و
امد گروه های نمایشــی را نمی دهد چه برسد به ساخت و ساز دکور و لباس و اقالم تبلیغی و ...
هنرمندان تئاتر می دانند با شــیوه های فعلی در هیچ دوره ای نمی توان از راه تئاتر گذران زندگی
کرد ولی در شرایط خاصی مانند این دوره ،انتظار داشتند مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند.
متاسفانهسینمایایرانبهشکلهیئتیادارهمی شود!
مثل اثار فریدون گله ،ســهراب شــهید ثالث و ...پیش رفته
است .اصالنی خاطرنشــان کرد :بخش های مختلف سینمای
اکادمیک و صنعتی از هر نظر تفکیک شــده است .وقتی این
تفکیک صورت بگیرد ،همه چیز در ســندیکاها پیش می رود
و صنعت ،سیســتم و دانش می خواهد اما در سینمای ایران
انگار همه چیز به شکل هیئتی پیش می رود .کارگردان فیلم
جینگو بیان کرد :ما از نظر فناوری عقب تر از دنیا نیســتیم.
به جرات می گویم در سینمای ایران از نظر تکنیکی ،جوانان
خوبی فعال هستند و دسترسی به تکنولوژی نیز داریم .ضعف
ما شــاید در رهبری و ســکانداری ترکیب و چیدمان تولید
است .متاســفانه ما اصولی را که بر ســینمای جهان حاکم
است ،نمی دانیم .در واقع؛ طراحی تولید ،اجرا نمی شود ،بلکه
صرفاً یک مدیر تولید یــک یا دو ماه مانده به کلید خوردن،
به کار اضافه می شــود .اصالنی عنوان کرد :در جریان تولید
یک فیلم باید به همه ســواالت احتمالی پاســخ داده شود و
مسیر روشن باشد .من از سال ،۲۰۰۹تجربه کار با تیم های
غیرایرانی را دارم و دغدغــه این که ،چطور ایده های ان ها را
برای ارتقای شــرایط تولید فیلم در ایران به خدمت بگیرم،
از همان زمان داشــته ام .این ســینماگر گفت :به شــخصه
برخــی از فیلم هایی را که در تولیــد ان ها همکاری کرده ام،
قابــل دفاع نمی دانم و ان ها دقیقا همان اثاری هســتند که
با بیشــترین بودجه ها راهبری و تفکر درســتی نداشته اند و
برعکس فیلم های مســتقل بــا کارگردانان جــوان ،عمدتاً
اثــاری بوده اند که با وجــود بودجه های کــم ،قابل دفاع و
اصولی پیش رفته اند .اصالنی ادامه داد :خوشــبختانه نســل
جوان فیلمساز با اســتوری بورد کار می کند .من از این گروه
فیلمســازان ،معموال حمایت می کنم تا سینما پوست اندازی
کند .این نیروهای سینما باید شناسایی شوند و این ،به معنای
حذف پیشکســوتانی نیست که سال ها برای این هنر زحمت
کشیده اند .وظیفه خودم می دانم که جا را برای این جوانان باز
کنم .این مدیر فیلمبرداری توضیح داد :تشــنگی فیلمساز به
او اجازه می دهد جسارت کند و من در این موقعیت ،ترجیح
می دهــم بتوانم جای خود را به یــک جوان واگذار کنم .من
باید استعدادهای محیط را رصد کنم تا اینکه بخواهم منتظر
دعوت از ســوی یک فیلمساز برای نشســتن پشت دوربین
باشــم .وی درباره تجربه تولیدات مشــترک بین المللی خود
عنوان کرد :وقتی قصد داریم یک فیلمســاز بزرگ خارجی را
برای تولید فیلم به ایران دعوت کنیم و او مدام درگیر مسائل
تولید می شــود ،حاضر نخواهد بود بــه ایران بیاید .در خارج
از ایران ،روزانه معموال هشــت ســاعت فیلمبرداری صورت
می گیرد و استراحت بین کار هم وجود دارد .درست مثل این
است که بخواهیم رونالدو را به ایران دعوت کنیم و در زمین
گل کوچک توپ بزند! متاســفانه نوع محصوالت سینمایی و
ویترین ما کم اســت .در حالی که سینمای امریکا فیلم هایی
از هــر ژانر دارد ،زیرا برای تولیدشــان هزینه کرده اســت و
باید سرمایه اش را برگرداند ،اما ما بودجه می گیریم و دغدغه
بوروکراسی خسته کننده و شکننده ای
برگشــتش را نداریم.
ِ
برای این کار وجود دارد و الزم است تعامل اقتصادی و تولید
جهانی را بیاموزیم .اصالنی خاطرنشــان کرد :سینمای ایران
زمانی صنعتی می شود که سرمایه گذاران نگران سرمایه شان
برای ســینما باشــند و نه برای خرید ملک به بهانه سینما!
تا زمانی که ســینما خصوصی و خــط قرمزهای غیرضروری
برداشته نشود ،بخش خصوصی نیز ریسک سرمایه گذاری را
نمی پذیرد.
ساخت سریال«دودکش» از سر گرفته شد
انتشارعکسیازپشتصحنه«دودکش»،گویایازسرگیریتصویربرداری
این سریال است که از اواسط اردیبهشت ماه به دلیل گسترش ویروس
کرونا متوقف شده بود .سیما تیرانداز بازیگر دودکش با انتشار عکسی از
خودش ،هومن برق نورد ،الهام اخوان ،امیرحسین رستمی و برزو نیک نژاد
در پشت صحنه ســریال «دودکش »۲نوشت« :ما دودکشی ها در یک
قاب ...ما دوستتون داریم ،شما چی؟» او همچنین در پی نوشت این نکته را
یاداوری کرده است که بازیگران نمی توانند سر صحنه فیلمبرداری ماسک
بزنند .تصویربرداری سریال تلویزیونی «دودکش »۲به کارگردانی برزو
نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تقوایی که از مدتی قبل در تهران اغاز شده
بود ،با گسترش شیوع ویروس کرونا برای مدتی متوقف شد .هومن برق
نورد،امیرحسینرستمی،سیماتیرانداز،نگارعابدی،محمدرضاشیرخانلو،
دوشنبــــــه 10خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1449
فرهنگ و هنر
کارگردان «حمال طال»:
مدیر فیلمبــرداری و کارگــردان فیلم ســینمایی «حمال
طال» ،گفت :ســینمای ایــران زمانی صنعتی می شــود که
ســرمایه گذارانش نگران سرمایه شــان برای ســینما باشند
و نه بــرای خرید ملک به بهانه ســینما! تــورج اصالنی در
مســترکالس تجربه های تولید مشترک؛ مسیر صنعتی شدن
در سی وهشتمین جشــنواره جهانی فیلم فجر که به صورت
فضای مجازی برگزار شــد ،به نقاط ضعــف و قوت ایران در
تحقق ســینما به عنوان صنعت اشاره کرد .در ابتدای کارگاه،
ســحر عصر ازاد منتقد سینما و کارشــناس این نشست ،از
اصالنی درباره نقاط تمایز ســینمای مســتقل از ســینمای
صنعتی در ایران و جهان پرســید و اصالنی در پاسخ به این
ســوال توضیح داد :تمایز سینمای مســتقل و صنعتی یک
بحث ریشــه ای است که به سادگی در این سال ها از کنار ان
گذشته ایم .ســینمای ایران با اینکه از نظر اغاز به کار ،تنها
پنج ســال از سینمای جهان عقب تر اســت اما در سال های
بعد از نظر تولید ،بســیار از ســینمای جهــان عقب مانده
اســت .وی افزود :اما چرا ســینمای ما مثل سینمای جهان
در مســیر تولید درســت خود قرار نگرفته است؟ سینمای
مستقل ،سینمایی است که به مخاطب بیش از تماشاگر فکر
می کند .محصوالت ما دو ویتریــن دارد .یکی مخاطب خود
است که در سینمای مستقل بیش از هر چیزی اولویت دارد
و دیگر اینکه ،پیشــنهادات جدیدی را در فیلم های نماینده
خود مطرح می کند .ســینمای مستقل ،سفارشی نیست و به
نسبت نیاز روز تماشــاگر تنظیم نشده است .بخش دیگر به
نیاز تماشاگرانی پاســخ می دهد که معتقدند سینما جادوگر
است و با تاکید بر این بعد ،سینمای مستقل تعریف خود را از
دســت می دهد .در این شکل ،سینما به سمت صنعتی شدن
و تولید سری می رود.
ســینمای ایران دچار این معضل است که از متخصصان در
همه امور به جای خود اســتفاده نکرده اســت و این اسیب
بیشتر به ســراغ تهیه و تولید می اید .زیرا معموال موضوعات
مورد پســند مخاطبان در تهیه و تولید بیشــتر مورد توجه
بوده اســت .البته سینمای موج نو نیز هم زمان با این جریان
3
یاس نوروزی و (با هنرمندی) بهنام تشکر گروه بازیگران «دودکش »۲را
تشکیل می دهند و به تازگی الهام اخوان نیز به این ترکیب اضافه شده
است .در خالصه داستان سریال امده است« :خانواده فیروز مشتاق که
بی قیف و قپی به ســفری رفته اند ،در راه بازگشت به تهران با دختری
همسفر می شوند که از نظر بهروز« ،نیمه گمشده» قلمداد می شود و
به ضرس قاطع ،شروعی برای فرو رفتن خانواده در امپاس است! بماند
که با انچه از نصرت و شــرایط جدیدش مشهود به نظر می رسد ،بستر
قمپزش گسترده تر از قبل شده است و با عقبه ای که از انان سراغ داریم،
ماجراهایی اغاز می شوند که بی هیچ شائبه ای در زندگی همه و بویژه
کسانی که پا به قالیشویی می گذارند ،تاثیر گذار هستند!» .نخستین فصل
این سریال به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی زینب
تقوایی در ماه رمضان ســال ۱۳۹۲روی انتن شبکه یک رفت .پخش
سریال «دودکش» از سه شنبه ۴خرداد ماه ساعت ۲۲در شبکه تماشا
اغاز شده و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته ،پخش این مجموعه تا اغاز
فصل دوم مجموعه دودکش ادامه خواهد داشت و بدین ترتیب دو فصل
این مجموعه به صورت متوالی از شبکه تماشا پخش می شود.
سیدضیاء هاشمی تهیه کننده سینما در برنامه تلویزیونی
«ســام تهران» که نهم خرداد از شبکه پنج سیما پخش
شد ،با اشاره به اینکه اســتقبال کم از سینما در کل دنیا
وجود دارد ،گفت :ســینما در کل جهان دچار رکود شده
اســت و این وضعیت مختص به کشور ما نیست .مقایسه
سینمای ما با دیگر کشورها درست نیست .بعضی می گویند
پس از بازگشایی سینماها در فرانسه و انگلستان ،استقبال
چشمگیری توسط مردم شان شد .در کشوری که پنج هزار
سالن سینما وجود دارد و این ظرفیت را دارد که همزمان
بیش از ۲۰۰فیلم متفاوت را اکران کند قطعاً یک استقبال
معمولی هم جذاب به نظر می رسد.
هاشــمی با بیان اینکه گرانی و وضعیت بد اقتصادی یکی
دیگر از عوامل عدم اســتقبال از سینماســت ،اظهار کرد:
در این کشــورهای غربی دولت به مردم از نظر معیشت و
بیکاری کمک کرده و روز به روز با گرانی مواجه نشــدند.
گرانی و تورم در کشــور ما به قدری لجام گســیخته شده
اســت که دیگر فرهنگ اولویت مردم نیســت .چرا انتظار
داریــم مردم در ایــن وضعیت به ســینما بروند؟ عده ای
می گوینــد در ســینماها غــذا و قلیان ارائــه دهیم .این
پیشنهادات سازوکارهای عجیبی است که حیثیت سینما
را به عنوان یک مرکز فرهنگی خدشــه دار می کند .ما برای
سالن های سینما باید فکری بکنیم .وزارت بهداشت باید به
روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بدهد .در کشورهایی
که ســالن ســینمای خود را باز کردند حدود ۶۰درصد
جمعیت واکسیناسیون شدند.
این تهیه کننده ســینما با اشــاره به کسری بودجه وزارت
ارشاد تصریح کرد :وزارت ارشاد بودجه الزم دارد تا کمک
کند به ســینماگران .دولت نسبت به مجموعه فرهنگ بی
رحمی کرده چون دستش خالی بوده است .کسری بودجه
وزارت ارشــاد به خاطر این اســت که مقوله فرهنگ جزء
اولویت های دولت نیســت .اگر معیشــت مردم بهتر شود،
فرهنگ جایگاه پیدا می کند .برای مجموعه سینما از دولت
بعــدی انتظارات فروانی داریــم .در طول زمان به ویژه در
۸سال نسبت ســینما جفا شده است و دولت بعدی باید
جبران کند .زیرســاخت ها در این عرصــه تقریباً در حال
نابودی است.
وی افزود :ســینمای پس از کرونا خیلی متفاوت اســت و
تنها به ســالن های تک نمی توانیــم اکتفا کنیم .در بخش
تولید می توانیم کارهایی بکنیم .در حال حاضر بســیاری
از ســینماگران بیکار هســتند .برای این افراد باید شغل
فراهم شود و به وضعیت معیشتی شان کمک شود تا سر پا
بایستند و بتوانند کار کنند .متاسفم بگویم که تعدادی از
عوامل ســینما االن در تاکسی اینترنتی کار می کنند .این
یک ننگ برای کشــوری با غنای فرهنگی است .مجموعه
سینما حمایت بزرگ الزم دارد.
هاشــمی با اشــاره به وضعیت بد اهالی سینما و تئاتر در
ایام کرونا ،عنوان کرد :اکثر ســینماگران ما سن شــان باال
رفته و با بیماری های متفاوتی ناشی از این موضوع درگیر
هســتند اما هنوز بیمه ندارند .تئاتر وضعیتش از ســینما
بدتر است .هرچند عوامل سینما در تلویزیون و پلتفرم های
فضای مجازی کار کردند اما با تعطیل شــدن ســالن های
تئاتــر بازیگران این عرصه ضربــه مهلکی خوردند .وی در
پایان گفت :دولت بعدی برای بهبود وضعیت ســینما باید
هم و غمش را روی واکسیناســیون مردم بگذارد و به ان
تسریع ببخشــد تا بتوانیم مردم را برای حضور در سینما
تشــویق کنیم .از طرفی دولت منبع مالــی به فیلم های
خوبی که داریــم تخصیص بدهد و به این صورت ان ها را
گارانتی کند .در حال حاضر هشــت فیلم خوب داریم که
اگر به صورت عادی اکران شوند ،حدود ۴۰میلیارد فروش
خواهند داشــت .اگر این اتفاق بیافتد احتمال استقبال از
فیلم ها و رونق سینما وجود خواهد داشت.
بــه ســینمادارها امکاناتــی بــرای نگهــداری و تجهیز
سالن هایشان اختصاص داده شود .دولت هزینه اب و برق
و مالیات سینماها را ببخشد ،چون درامدی نداشتند۳۱ .
تیرماه که می شــود عده ای می گویند سینماگران بردند و
خوردند در صورتی که تعداد انگشت شماری از سلبریتی ها
منتفع شدند. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1449دوشنبه 10خرداد ماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
«پرویز تناولی» هنرمندی که
به پیشنهاد میلیون دالری خارجی ها نه گفت!
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:01
اذان ظهر
20:14
غروب افتاب
20:34
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
04:07
05:50
گنج سخن
امام صادق علیهالسالم :
مردم ،بیشتر از انکه با عمر خود زندگى کنند ،با احسان و نیکوکارى
خود زندگى مى کنند و بیشتر از انکه با اجل خود بمیرند ،بر اثر
گناهان خود مى میرند.
دعوات الراوندى :ص ،۲۹۱ح ۳۳
پندبزرگان
انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب
در زندگی باشد ،خود ان را به وجود می اورد.
فرانسیسبیکن
حافظانه
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
اخبار دیدنی
پرویز تناولی ،هنرمند پیشکســوتی که بیشتر در حوزه مجسمه سازی شهرت داخلی و خارجی دارد،
در ســال های حضورش در ایران ،انواع فرش ها و گلیم های دســت بافت عشایر ایرانی را جمع اوری و
ِ
نصیرالملک
مجموعه ارزشمندی را به دست اورد؛ مجموعه ای که حاال یک هزار و ۴۰۸اثر ان به موزه
شیراز اهدا شده است و بخشی از ان یعنی هشت قطعه هم اکنون به صورت موقت در موزه ملی فرش
ایران (تهران) به نمایش گذاشــته شده است؛ هرچند که به دلیل شرایط کرونایی فعال امکان بازدید
حضوری از این مجموعه وجود ندارد .این وقف فرهنگی پرویز تناولی از ابعاد بسیاری ارزشمند است،
اما از انجایی بسیار حائز اهمیت می شود که با توجه به تغییر شرایط زندگی عشایر ،احتماال بسیاری
از این دست بافته ها ممکن است دیگر تولید نشوند .در نتیجه راه اندازی این موزه و ارائه اثار می تواند
به شــناخت انواع سبک های دست بافته های عشــایری و زنده نگه داشتن انها کمک بسیاری کند .به
گفتــه محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشــورهای عربی خواهان مجموعه
دست بافته های عشایری و روستایی پرویز تناولی بودند و پیشنهادهای میلیون دالری برای خرید اثار
داده بودند ،اما پرویز تناولی دوست داشت که این اثار برای نسل های اینده ایران باقی بماند .تناولی
که حتی در خلق اثار هنری نیز به ارزش ها و ســنت های ایرانی پایبند بوده است و بیش از ۶۰سال
برای جمع اوری دســت بافته های عشایر وقت گذاشت و در همین حال مجموعه ای از قفل های ایرانی
را نیز گرداوری می کرد ،چند ســال پیش درباره علت عالقه اش به اشیای سنتی ایرانی ،گفته بود که
«اشیای سنتی ،فولکوریک و عامیانه ما در حال از بین رفتن هستند .هنرهای اشرافی ،درباری و ناب
ما در کاخ ها و مساجد ثبت شده اند ،اما کسی به هنرهای عامیانه توجه نکرده است .هنرهایی که مردم
با دل خود و ســلیقه و عالقه انجام می دهند ».او یاداور شــده بود که «مادران عشایر که پسرانشان
را با گله همراه می کردند ،هنر دســت های خود را به زیبایــی روی بافته های «نمکدان ها» به یادگار
گذاشــته اند .با خودم گفتم اگر من این ها را جمع اوری نکنم ،چه کســی این کار را انجام می دهد؟
اروپایی هــا و امریکایی ها خیلی به این موضوعات توجه کرده اند ،اما در ایران به مواردی مثل قفل ها،
طلســم ها ،سنگ قبرها و گرافیک سنتی توجهی نشده اســت .این هنرها از دل مردم برخاسته اند و
مردمی هستند .کسانی که این ها را به وجود اورده اند دانشگاه نرفته اند و تعلیم پیش استاد ندیده اند،
اما خود به خود جوهر وجودشــان که با عشق بوده باعث شده اثاری به وجود بیاورند که اسم هنر را
روی ان ها بگذاریم ».مدتی پیش تناولی تصمیم گرفت که در راستای همین عالقه شخصی ،مردم را
نیز در تماشــای مجموعه دست بافته های خود سهیم کند .در نتیجه یک هزار و ۴۰۸اثر از مجموعه
گزارش تصویری «روزنامه هنرمند » از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر /عکاس :زهرا اصغری
خود را به وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی اهدا کرد تا این مجموعه در اختیار عموم
مردم قرار بگیرد .قرار است که ۹اثر از این مجموعه نیز به صورت دائم به موزه ملی فرش ایران هدیه
داده شود .هرچند که مدیر این مجموعه امیدوار است ،پرویز تناولی در این تصمیم خود تجدید نظر
کند و تعداد بیشــتری را برای این موزه در نظر بگیرد .رونمایی از مجموعه دســت بافته های تناولی
که این روزها هشــت قطعه ان به صوت موقت در موزه ملی فرش قرار گرفته اســت ،بهانه خوبی شد
برای بازدید از این نمایشــگاه .موزه فرش ایران همانند ســایر موزه ها در این روزها سوت و کور است
و مجموعه تناولی نیز در همین شرایط در طبقه دوم این مجموعه قرار گرفته و قرار است به صورت
مجازی در اختیار عالقه مندان قرار بگیرد .در این مجموعه انواع دســت بافته های عشــایری همانند
گلیم ،نمکدان ،تاچه ،گبه ،نیم خورجین ،چنته ،جای قلیان ،رو کرسی ،رو اسبی ،مفرش ،سفره نان،
جای تنباکو و ...دیده می شــود .پریسا بیضایی ،مدیر موزه ملی فرش ایران درباره این می گوید :اثار
این مجموعه بســیار برای ما جالب بود و موزه فرش از خیلی از انها همانند نمکدان ها و مفرش های
بی نظیر بی بهره است .خیلی خوشحال می شویم تعداد اثار اهدایی ایشان به موزه فرش بیشتر باشد تا
ما نیز بتوانیم از این مجموعه ارزشمند بهره ببریم .ما مجموعه ای از دست بافته های عشایری را داریم،
امــا اثار اقای تناولی به غنای این مجموعه کمک می کنــد .او درباره میزان ارزش اثار این مجموعه
نیز توضیح می دهد :اقای تناولی خودشــان روی این اثار ،پژوهش و مطالعه انجام دادند که فارغ از
بحث ارزش این اثار ،به بحث مهم مردم شناســی نیز بســیار کمک می کند .ارزشمندی اثار فارغ از
بافت های منحصر به فرد ،ترکیب بندی زیبا و استفاده از مواد بسیار خاص ،اموزش و شناخت فرهنگ
ایران زمین است .حاال کارشناسان میراث فرهنگی می توانند در ادامه مسیر پژوهش های اقای تناولی،
کارشان را ادامه بدهند .مدیر موزه ملی فرش ایران خاطرنشان می کند :شاید قدمت این اثار چندان
زیاد نباشــد ،اما با توجه به اینکه در دنیای امروزی بسیاری از اثار این مجموعه همانند نمکدان ها و
چپق دان ها دیگر توســط عشایر بافته نمی شــوند ،نادر بودن این اثار بر ارزشمند بودن این مجموعه
می افزاید .بیضایی همچنین درباره امکان بازدید عمومی از این اثار می گوید که با توجه به شــرایط
فعلی ،هم اکنون امکان بازدید حضوری وجود ندارد ،اما صفحه اینســتاگرام موزه فعال است و در انجا
گزارش ها و تصاویری از این مجموعه در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. صفحه 4