روزنامه هنرمند شماره 1449 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1449

روزنامه هنرمند شماره 1449

روزنامه هنرمند شماره 1449

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫دوشنبه‪ 10‬خردادماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1449‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫اغاز پخش فیلم های تبلیغاتی‬ ‫نامزدها ریاست جمهوری‬ ‫سیدضیا هاشمی تهیه کننده سینما‪:‬‬ ‫حسین بختیاری رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی‪:‬‬ ‫دولت بعدی واکسیناسیون‬ ‫عمومی را تسر یع ببخشد‬ ‫مردم به سینماها می ایند‬ ‫لزوم توجه دولت‬ ‫اینده به صادرات‬ ‫و اقتصاد صنایع دستی‬ ‫ساختسریال«دودکش»‬ ‫از سر گرفته شد‬ ‫بازگشایی موزه‬ ‫هنرهای معاصر تهران‬ ‫با ‪ ۲‬نمایشگاه‬ ‫گروه دوم از هنرمندان‬ ‫پیشکسوت واکسن زدند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫درباره نارضایتی گروه های تئاتری‬ ‫از قراردادهایشان که با اداره کل هنرهای نمایشی‬ ‫تئاتر برایبازیگرانشنانندارد!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫نمایش ا ثار هنرمندان ایرانی‬ ‫در منارت فر پاریس‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫کارگردان«حمالطال»‪:‬‬ ‫متاسفانهسینمایایران‬ ‫به شکل هیئتی اداره می شود!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫چرا برای وام کرونا‬ ‫کسب وکارهای گردشگری‬ ‫مهلت داده نشد؟‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫«پرو یز تناولی» هنرمندی که‬ ‫به پیشنهاد میلیون دالری‬ ‫خارجی ها نه گفت!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫حسین بختیاری رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی‪:‬‬ ‫دوشنبــــــه ‪ 10‬خرداد ماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1449‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫بازگشایی موزه هنرهای معاصر‬ ‫تهران با ‪ ۲‬نمایشگاه‬ ‫موزه هنرهای معاصر تهران که به دستور ستاد ملی کرونا‬ ‫و با نارنجی شدن شــهر تهران از تاریخ ‪ ۱۵‬فروردین ماه‪،‬‬ ‫تعطیل شــده بود‪ ،‬قرار است باردیگر بازگشایی شود‪ .‬موزه‬ ‫هنرهــای معاصر تهران بعد از بیش از دو ســال تعطیلی‬ ‫بــه منظور مرمت و بازســازی‪ ،‬در نهایــت ‪ ۹‬بهمن ماه با‬ ‫نمایش مجموعه اثار اهدایی زنده یــاد منیژه میرعمادی‪،‬‬ ‫از هنرمندان معاصر ایران‪ ،‬به صورت رســمی افتتاح شد‪.‬‬ ‫عمر این نمایشــگاه تا ‪ ۱۵‬فرودیــن ‪ ۱۴۰۰‬بود و افزایش‬ ‫شــیوع ویروس کرونا اجــازه ادامه فعالیت مــوزه را نداد‪.‬‬ ‫در حال حاضر با کاهش نســبی شــمار مبتالیان در شهر‬ ‫تهران‪ ،‬قرار اســت این موزه بار دیگر و نمایشگاه جدیدی‬ ‫بازگشایی شــود‪ .‬بر همین اســاس نیز قرار است نشست‬ ‫خبری بازگشــایی نمایشــگاه جدید موزه هنرهای معاصر‬ ‫تهران روز سه شــنبه (‪ ۱۱‬خردادماه) ســاعت ‪ ۱۰:۳۰‬در‬ ‫حل موزه برگزار شود‪ .‬این نشست باحضور هادی مظفری‬ ‫(مدیرکل هنرهای تجســمی)‪ ،‬احسان اقایی (رییس موزه‬ ‫هنرهای معاصرتهران)‪ ،‬شهریارحاتمی (کیوریتور نمایشگاه‬ ‫ن برعیان») و امیرراد (کیوریتور نمایشــگاه «مروری‬ ‫«نها ‬ ‫بر اثار پرسونا») برگزار می شود‪ .‬نمایشگاه «نهان برعیان»‬ ‫با موضوع مهندســی تصویر در نقاشی ایرانی و نمایشگاه‬ ‫«مروری بر اثار پرســونا» با مروری بر اثار اندی وارهول از‬ ‫گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران‪ ،‬دو نمایشــگاه جدید‬ ‫موزه هستند‪.‬‬ ‫گروه دوم از هنرمندان‬ ‫پیشکسوت واکسن زدند‬ ‫دومین گــروه از هنرمندان عضو در موسســه هنرمندان‬ ‫پیشکســوت از صبح روز یکشنبه (‪ ۹‬خرداد ماه) با حضور‬ ‫در محل این موسســه واکسن دریافت کردند‪ .‬در مجموع‬ ‫قرار اســت در این طرح‪ ۱۵۰ ،‬نفر در روزهای یکشــنبه و‬ ‫دوشنبه واکسن کرونا دریافت کنند‪.‬‬ ‫در راســتای ســهولت امــر واکسیناســیون‪ ،‬گــروه دوم‬ ‫هنرمندان پیشکســوت به همراه همسرانشان که در گروه‬ ‫سنی باالی ‪ ۷۰‬سال قرار داشــتند‪ ،‬با مراجعه به موسسه‬ ‫لزوم توجه دولت اینده به صادرات و اقتصاد صنایع دستی‬ ‫رئیس مجمع هنرمندان صنایع دســتی گفت‪ :‬صادرات و بازرگانی و پس از ان مالیات‪ ،‬خدمات‬ ‫رفاهی‪ ،‬بیمه مهمترین چالش صنایع دســتی بــرای وزیر بعدی وزارت میراث فرهنگی در دولت‬ ‫ســیزدهم هست‪ .‬حسین بختیاری رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی گفت‪ :‬اکنون بر اساس‬ ‫امار وزارت کشــور بیش از ‪ ۱۰۰‬تشکل صنایع دســتی داریم که حدود ‪ ۷‬تشکل ان ملی است‪.‬‬ ‫دولت بعد اگر خردمند باشد معاونت صنایع دستی متخصص و فرانگر هم انتخاب کند؛ مشکالت‬ ‫را حــل می کند‪ .‬اکنون با چالش مالیات‪ ،‬خدمات رفاهی‪ ،‬بیمه و بازرگانی صنایع دســتی مواجه‬ ‫ایم‪ .‬مهمترین چالش دولت بعد‪ ،‬بازرگانی و صادرات صنایع دستی است‪ .‬در حوزه صنایع دستی‬ ‫نیاز به برنامه ریزی و دلسوزی برای ساماندهی قشر میلیونی هنرمندان صنایع دستی داریم‪ .‬اگر‬ ‫در پایان ‪ ۱۴۰۱‬برنامه ای برای ان داشــته باشــیم حداقل ‪ ۶۰‬درصد برنامه هایمان موفقیت امیز‬ ‫خواهد بود منتهی اگر شاخصه های الزم را رعایت کنیم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬معاونت صنایع دســتی وزارت میراث فرهنگی با علم به اینکه دهها تشکل در این‬ ‫حوزه وجود دارد‪ ،‬همه را کنار گذاشــته چون این انجمن ها و تشــکل ها عملکرد معاونت را نقد‬ ‫می کنند و اکنون دعوتنامه فرســتاده که باید تشکل واحد صنایع دستی با اساسنامه ای که انها‬ ‫اعالم می کنند؛ تشــکیل شود‪ .‬وی گفت‪ :‬انجمن های صنایع دستی این نقد را دارند که امارهای‬ ‫ارائه شــده از سوی وزارت میراث فرهنگی چطور به دســت می اید‪ .‬به عنوان مثال امار صنایع‬ ‫دســتی چمدانی چطور محاسبه می شود؟ اگر فقط صادرات صنایع دستی چمدانی ‪ ۳۰۰‬میلیون‬ ‫دالر اســت باید گفت پس وضع صنایع دستی ما خوب است‪ .‬با این امارها نمی توان برای صنایع‬ ‫دستی کشور برنامه ریزی کرد بلکه زمانی می توان اسیب های این حوزه را بدانیم که امار و ارقام‬ ‫درست باشد‪.‬‬ ‫بختیاری گفت‪ :‬وقتی امار کذب و مســیر اشــتباه است فعالیت ها هم بی نتیجه می ماند‪ .‬همین‬ ‫می شــود که در نهایت می گویند تشکل قوی صنایع دستی نداریم‪ .‬وقتی وزارت کشور که مرجع‬ ‫صدور پروانه ها برای تشــکل ها در کشــور است یک تشــکل ملی را تایید و چندین دوره مجوز‬ ‫فعالیتش را تمدید می کند و عملکردش را هم بررســی کرده اما چرا وزارت میراث فرهنگی انها‬ ‫را قبــول ندارد‪ .‬فقط چون این انجمن ها به عملکرد معاونت صنایع دســتی انتقاد می کنند؟ چرا‬ ‫حاضر نیســتند همه اعضای این تشکل ها را دور یک میز بنشــانند؟ چون درباره بودجه صنایع‬ ‫دستی سوال می کنند؟‬ ‫تاثیر نظر تشکل های صنایع دستی در تصمیم گیری ها‬ ‫وی گفت‪ :‬تشکل های صنایع دستی در بخش غیردولتی چه جایگاهی در نظرات معاونت دارد؟ چرا‬ ‫باید هیات موســس توسط انها تایید شود؟ نباید رفتارها گزینشی و فرمایشی باشد و فقط صنایع‬ ‫دستی الکچری دیده شود‪ .‬هنرمندان صنایع دستی عموماً از بضاعت مالی کمی برخوردار هستند‪.‬‬ ‫تخطی دستگاه متولی در چند دوره گذشته باعث عقب افتادگی و استضعاف مالی هنرمندان شده‬ ‫است و فقط قشر خاصی از جامعه پولدار صنایع دستی را می بینند‪ .‬اشکال کار کجاست؟ بختیاری‬ ‫بیان کرد‪ :‬ما با حضور هیچ کسی حتی در حوزه غیر از صنایع دستی مخالف نیستیم‪ .‬هر کسی که‬ ‫به صنایع عالقمند باشد از او استقبال می کنیم و نظراتش را بررسی خواهیم کرد و در حوزه ترویج‬ ‫صنایع دستی مراوده می کنیم اما اگر گزینشی صورت بگیرد و این انتخاب ها بر اساس رانت باشد‪،‬‬ ‫مخالفیم‪ .‬در این صورت این افراد حتماً باید به افکار عمومی و خداوند پاسخگو باشند‪ .‬مانند کسانی‬ ‫که به انها گفتیم صنایع دســتی را از تهران منتقل نکنید اما گفتند شما اجازه دهید ما کارمان را‬ ‫کنیم‪ .‬حاال هم از اسایشــگاه سردراورده اند‪ .‬بختیاری گفت‪ :‬ما با اتحادیه های دیگر صنایع دستی‬ ‫در ارتباط هستیم‪ .‬بحث تشــکیل جامعه تخصصی هم در حوزه دولتی هیچ زمانی مطرح نبود‪ .‬تا‬ ‫اینکه اتحادیه اصفهان اصرار و ما هم حمایت کردیم‪ .‬حتی اساسنامه اتحادیه اصفهان را هم نوشتند‬ ‫اما توجهی به ان نشــد‪ .‬مشکل این است کسی که اکنون مسئولیت صنایع دستی را برعهده دارد‬ ‫نمی تواند بپذیرد که کســی به او نقد یا پیشــنهادی کند‪ .‬کارهایی که برای صنایع دستی کرده اند‬ ‫چه بوده؟ چه زیرســاختی برای صنایع دستی ایجاد کرده اند؟ در این ‪ ۴‬ساله چند تاجر خارجی و‬ ‫شرکت بین المللی را به صنایع دستی عالقه مند کرده اند و یا ترغیب کردند تا صنایع دستی بخرند؟‬ ‫دولتی ها انحصار صنایع دستی را گرفته اند‬ ‫این فعال حوزه صنایع دســتی گفت‪ :‬برگزاری نمایشگاه صنایع دستی خوب است اما برای حوزه‬ ‫بازرگانی چه کار شــد؟ چند بازار جهانی به تولید کنندگان معرفی شده است؟ چه اقدامی برای‬ ‫ســاماندهی تولید شد؟ ما انجمن صادرات صنایع دستی را داشتیم اما دستگاه های دولتی‪ ،‬باعث‬ ‫رکود انجمن شــدند و حمایت هایی از برخی افراد خاص انجام دادند‪ .‬برخی افراد هم گفتند اگر‬ ‫ما مدیر نباشــیم نمی گذاریم این کار انجام شــود‪ .‬در حوزه های دیگر هم مانع ایجاد کردند‪ .‬ما‬ ‫‪ ۳۰‬نماینده از ‪ ۳۰‬اســتان را حمایت کرده بودیم و می خواســتیم انجمن های استانی را تشکیل‬ ‫دهیم تا در دوره های بعد‪ ،‬اعضای مجمع عمومی‪ ،‬عضو انجمن ملی شــوند ولی برخی از دوستان‬ ‫اعضای هیئت مدیره‪ ،‬اجازه به نتیجه رســیدن ان را ندادند‪ .‬بعدها برخی از اعضای هیئت مدیره‬ ‫گفتند ما باید رئیس باشــیم‪ .‬دســتگاه متولی هم حمایت کرد و در نهایت انجمن فعالیت نکرد‪.‬‬ ‫حتی اجازه ندادند انجمن های اســتانی تشکیل شود‪ .‬دولتی ها انحصار صنایع دستی را گرفته اند‪.‬‬ ‫نزدیک به دو دهه است که شرکت بازرگانی صنایع دستی منحل شده است اما شرکت تسویه ان‬ ‫هنوز فعال است‪ .‬در کجای دنیا چنین چیزی وجود دارد؟ رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی‬ ‫گفت‪ :‬پیشــنهاد کردیم که الیحه ای به مجلس داده شود و شهرها و روستای ملی صنایع دستی‬ ‫همانند مناطق ازاد امتیازات ویژه بگیرند اما دوســتان تعلل می کنند‪ .‬چه اشکالی داشت که این‬ ‫شهرها و روستاهای صنایع دستی که در فهرست جهانی ثبت هستند امتیازهای ویژه ای نسبت‬ ‫به دیگر شهرها داشته باشــند‪ .‬می توان در این شهرها جاذبه خرید‪ ،‬ارسال محصول و تسهیالت‬ ‫رفاهی فراهم کرد‪ .‬باید اتفاقات بیشتری پس از کسب این عنوان ها در این مناطق بیافتد‪ .‬باید از‬ ‫وضعیت تشکل ها بهره برداری شود‪.‬‬ ‫اغازپخشفیلم هایتبلیغاتینامزدهاریاستجمهوری‬ ‫پخش فیلــم های تبلیغاتی نامزدهای ریاســت جمهوری از‬ ‫امروز اغاز می شــود و این در حالی است برخالف دوره های‬ ‫گذشته‪ ،‬تاکنون نام سازندگان این فیلم ها به صورت رسمی‬ ‫اعالم نشده است بر اساس جدول پخش برنامه های تبلیغاتی‬ ‫نامزدهای ریاست جمهوری‪ ،‬سهم هر کاندیدا دو مستند ‪۳۰‬‬ ‫دقیقه ای است که پخش ان ها از شامگاه دوشنبه (‪ ۱۰‬خرداد‬ ‫ماه) ساعت ‪ ۲۰‬در شــبکه اول سیما اغاز می شود‪ .‬بر اساس‬ ‫قرعه کشــی صورت گرفته‪ ،‬شــماره ‪ ۱۱‬تــا ‪ ۱۷‬هر کدام به‬ ‫یک نامزد تعلــق گرفت تا به ترتیب اعداد‪ ،‬پخش برنامه های‬ ‫تبلیغاتی انجام شود‪.‬‬ ‫بــه ترتیــب شــماره های ‪ ۱۱‬تــا ‪ ۱۷‬بــه میرحســین‬ ‫قاضی زاده هاشمی‪ ،‬عبدالناصر همتی‪ ،‬محسن رضایی میرقائد‪،‬‬ ‫ســعید جلیلی‪ ،‬سید ابراهیم رئیســی‪ ،‬محسن مهرعلیزاده و‬ ‫علیرضا زاکانی تعلق گرفته است‪.‬‬ ‫در مجمــوع برنامه های تبلیغاتی کاندیداهــا‪ ،‬از هر نامزد دو‬ ‫مستند پخش می شــود و فردا‪ ،‬اغاز پخش این مستندها در‬ ‫تلویزیون خواهد بود‪.‬‬ ‫بر اســاس جدول اعالم شــده‪ ،‬اولین مستندی که به پخش‬ ‫می رســد‪ ،‬مربوط بــه کاندیدای شــماره ‪ ،۱۱‬یعنی ســید‬ ‫امیرحسین قاضی زاده هاشمی است‪.‬‬ ‫پس از پخش مستند کاندیدای شماره ‪ ،۱۱‬از روز سه شنبه‬ ‫(‪ ۱۱‬خرداد ماه) تا یکشــنبه (‪ ۱۶‬خرداد ماه)‪ ،‬به ترتیب فیلم‬ ‫هــای اول تبلیغاتــی کاندیداهای شــماره ‪ ۱۲‬تا ‪ ۱۷‬پخش‬ ‫خواهد شد‪.‬‬ ‫چرا برای وام کرونا کسب وکارهای گردشگری مهلت داده نشد؟‬ ‫هنرمندان پیشکســوت توانستند واکســن کرونا دریافت‬ ‫کنند‪ .‬در مجموع قرار اســت در این طــرح دو روزه‪۵۰ ،‬‬ ‫نفر از هنرمندان و همسرانشــان واکسن دریافت کنند که‬ ‫در روز یکشــنبه (‪ ۹‬خردادماه)‪ ۹۰ ،‬نفــر موفق به انجام‬ ‫واکسناسیون شدند‪.‬‬ ‫ســید محســن اقانباتی‪ ،‬کیومرث قورچیان‪ ،‬اســماعیل‬ ‫شنگله‪ ،‬رضا صفائی پور‪ ،‬احمد نجفی‪ ،‬محمدهادی جمالی‪،‬‬ ‫صــادق احمــدی‪ ،‬محمدعلی جدیداالســام‪ ،‬محمدرضا‬ ‫خاکی‪،‬ضیاالدین خطیر‪ ،‬کیخسرو خروش‪ ،‬کاظم هژیرازاد‪،‬‬ ‫جمشــید جهانزاده‪ ،‬بیژن میرافشــار‪ ،‬محمدرضا جعفری‬ ‫بهنام‪ ،‬پشــنگ کامکار‪ ،‬عبدالرحیم حســن خان مکری‪،‬‬ ‫محمدهادی گلریزخاتمی‪ ،‬ناصر اقائی‪ ،‬فریده سپاه منصور‪،‬‬ ‫هوشنگ توکلی‪ ،‬عشــرت سیروس‪ ،‬مهدی طوسی‪ ،‬جاوید‬ ‫مجلسی‪ ،‬داود فیاضی‪ ،‬بیژن بیژنی‪ ،‬سوسن اصالنی‪ ،‬بهرام‬ ‫حصیری‪ ،‬البرت کوچوئی‪ ،‬کارمن اســحاقی گل پاشــین‪،‬‬ ‫عبدالکاظــم صادقا‪ ،‬داریوش طالئی‪ ،‬محمــد فیلی‪ ،‬ازیتا‬ ‫الچینی‪ ،‬افشین بختیار‪ ،‬قاسم عابدین‪ ،‬پروین محبی‪ ،‬هادی‬ ‫ارزم‪ ،‬طاها بهبهانی‪ ،‬حســین اسرافیلی‪ ،‬منوچهر موغاری‪،‬‬ ‫علی رســتمیان‪ ،‬پروین اهتمــام رنانی‪ ،‬احمــد پوررفیع‬ ‫عربانی‪ ،‬منوچهر نوح سرشت‪ ،‬حسن دادشکر‪ ،‬محمدمهدی‬ ‫روحانی مشهدی‪ ،‬محمدصیاد صبور‪ ،‬منصور خلج‪ ،‬فاطمه‬ ‫خوارزمی‪ ،‬ازاده پورمختار‪ ،‬محســن شاندیز‪ ،‬محمد احدی‬ ‫و بهیه خوشنویســان دومین گروه از هنرمندانی بودند که‬ ‫دوز اول واکسن خود را دریافت کردند‪.‬‬ ‫معاون گردشــگری که حدود دو ماه پیش از امهال وام کرونا‬ ‫تا شهریورماه ‪ ۱۴۰۰‬خبر داده بود‪ ،‬اکنون در اظهارات تازه ای‬ ‫علت امهال نشدن این وام را توضیح داد‪.‬‬ ‫ولی تیموری فروردین ماه امسال اعالم کرد مهلت بازپرداخت‬ ‫اقســاط کرونا طبق تصمیم ســتاد ملی کرونا تا شهریورماه‬ ‫‪ ۱۴۰۰‬امهال شــده اســت‪ .‬این درحالی بود که بانک ها در‬ ‫یک ماه گذشــته زیر بار چنین تعهــدی نرفتند و پرداخت‬ ‫نشــدن اقســاط‪ ،‬برابر با جریمه دیرکرد و کســر از حساب‬ ‫ضامــن بود‪ .‬اینک او در توضیحاتــی که به تازگی در صفحه‬ ‫شخصی خود منتشــر کرده‪ ،‬علت اجرا نشدن این مصوبه را‬ ‫ابالغ نشــدن دســتورالعمل ان به بانک ها اعالم کرده است‪.‬‬ ‫معاون گردشگری می گوید‪ :‬بانک ها در طول یک ماه گذشته‬ ‫دســتورالعمل مصوبی برای اعمال این امهال نداشــتند و به‬ ‫همین خاطر از امهال تسهیالت بانکی فعاالن گردشگری سر‬ ‫باز می زنند‪ .‬ان شاءاهلل با ابالغ این دستورالعمل در هفته اتی‬ ‫مشــکل برطرف خواهد شــد‪ .‬با وجود ان که بانک ها تاکنون‬ ‫تاخیــر در بازپرداخت این تســهیالت را مشــمول جریمه‬ ‫و کســر از حســاب ضامن کرده اند‪ ،‬اما تیموری تاکید دارد‪:‬‬ ‫هیچ جریمه و کارمزدی برای امهال تسهیالت بانکی فعاالن‬ ‫گردشگری تعلق نخواهد گرفت‪.‬‬ ‫او یاداور می شود‪ :‬با توجه به استمرار محدودیت های مربوط‬ ‫به کرونا در صنعت گردشگری‪ ،‬بسته سوم حمایت های بانکی‪،‬‬ ‫بیمه ای و مالیاتی به فعاالن گردشگری برای بازه های زمانی‬ ‫سه تا شــش ماهه در کارگروه بررســی اثار اقتصادی کرونا‬ ‫تصویب شده که ان شاءاهلل با تصویب نهایی در اولین نشست‬ ‫ســتاد ملی کرونا در هفته اینده‪ ،‬ابالغ و اجرایی خواهد شد‪.‬‬ ‫ســتاد ملی کرونا در مهرماه ‪ ۹۹‬پرداخت تســهیالت از ‪۱۶‬‬ ‫تــا ‪ ۹۰۰‬میلیون تومان با نرخ ســود ‪ ۱۲‬درصــد را به تمام‬ ‫کسب وکارهای گردشگری مصوب کرد‪.‬‬ ‫مقرر شده بود بازپرداخت این تسهیالت تا پایان سال ‪۱۳۹۹‬‬ ‫امهال شــود‪ ،‬اما با ادامه تعطیلی ســفرها و کسب وکارهای‬ ‫گردشــگری‪ ،‬معاون گردشــگری قول داد تمدیــد امهال تا‬ ‫شــهریورماه ‪ ۱۴۰۰‬را پیگیری کند؛ وعده ای که هنوز عملی‬ ‫نشــده است‪ .‬اگرچه بانک ها در دور قبل امهال تسهیالت هم‬ ‫به سختی و با پیگیری های فراوان‪ ،‬زیر بار مصوبه الزم االجرای‬ ‫ستاد ملی کرونا رفتند و البته برخی هم پایبند نماندند‪.‬‬ ‫نمایش اثار هنرمندان ایرانی در منارت فر پاریس‬ ‫نخستین دوره منارت فر پاریس با اثاری از هنرمندان خاورمیانه و‬ ‫شمال افریقا برپاست‪ .‬نخستین ارت فر هنر مدرن و معاصر مِنارت‬ ‫ فر ‪ menart fair‬در پاریس در حال برگزاری است‪ .‬این رویداد که‬ ‫بر هنر خاورمیانه و شمال افریقا تمرکز دارد‪ ،‬با حضور ‪ ۲۲‬گالری‬ ‫به معرفی هنرمندانی از کشورهای مراکش‪ ،‬الجزایر‪ ،‬تونس‪ ،‬مصر‪،‬‬ ‫ســوریه ‪ ،‬لبنان‪ ،‬عراق‪ ،‬قطر و‪ ...‬پرداخته است‪ .‬از ایران نیز گالری‬ ‫شــیرین با نمایش اثاری از کوروش شیشه گران‪ ،‬هانیه دلکروا‪،‬‬ ‫حمید عجمی‪ ،‬کتایون روحی‪ ،‬سپهر بختیاری و فرناز ربیعی جاه‬ ‫حضــور دارد‪ .‬خانم لور دهاتویل ‪ Laure d´Hauteville‬که به‬ ‫مدت ‪ ۲۵‬سال در حال ساختن پل های فرهنگی بین شرق و غرب‬ ‫بوده و بنیانگذار چندین نمایشگاه هنر معاصر در بیروت‪ ،‬ابوظبی‬ ‫و ســنگاپور اســت‪ ،‬با بنا نهادن منارت فر در پاریس فرصتی بی‬ ‫نظیر برای مجموعه داران اروپایی ایجاد کرده تا به کشــف تنوع‬ ‫صحنه هنر معاصر خاورمیانه و شمال افریقا بپردازند‪ .‬او درباره دلیل‬ ‫راه اندازی این رویدادهای هنری در این مناطق گفته است‪ :‬ارت‬ ‫فر افراد زیادی را کنار هم جمع می کند و باعث تقویت گردشگری‬ ‫فرهنگی در این مناطق می شود‪ .‬اما مهمتر از همه‪ ،‬این نمایشگاه ها‬ ‫یک روش عالی برای یادگیری درباره دیگران است‪ .‬فکر می کنم‬ ‫ما درباره کشــورهای خاورمیانه‪ ،‬افریقا و‪ ...‬اطالعات کافی نداریم‪،‬‬ ‫بنابراین من می خواستم نشان دهم که یک خالقیت و تنوع واقعی‬ ‫در این کشورها وجود دارد‪ ،‬نه فقط جنگ و ویرانی‪ .‬خلق کردن به‬ ‫معنای زیستن است و این نوعی مقاومت برای هستی است‪ .‬اولین‬ ‫دوره منارت فر از ‪ ۲۷‬تا ‪ ۳۰‬می در عمارت خصوصی حراج خانه‬ ‫‪ Cornette de Saint Cyr‬در پاریس برپاست‪.‬‬ صفحه 2 ‫درباره نارضایتی گروه های تئاتری از قراردادهایشان که با اداره کل هنرهای نمایشی‬ ‫تئاتر برای بازیگرانش نان ندارد!‬ ‫در یک سال گذشته که کمتر گروهی در تئاتر امکان اجرای نمایش و کسب درامد داشته است‪،‬‬ ‫این پرســش جدی در ذهن اهالی نمایش کشــور وجود داشته و دارد که بودجه تئاتر صرف چه‬ ‫چیزی می شود؟ بخشی از جامعه تئاتری انتظار داشتند‪ ،‬در وضعیتی که به صالحدید ستاد ملی‬ ‫مقابله با کرونا‪ ،‬تئاتر تعطیل شــده‪ ،‬دولت دست به جیب شود و بودجه تئاتر را در قالب وام و نه‬ ‫حتی کمک بالعوض‪ ،‬در اختیار خانواده تئاتر قرار بدهد تا انان ناچار نشــوند برای تامین زندگی‬ ‫به اموراتی فرســنگ ها دور از حرفه خود بپردازند‪ .‬اســتدالل مدیران هنری در برابر این خواسته‬ ‫این بود که بودجه تئاتر نمی تواند به این شکل هزینه شود بلکه بر اساس قانون باید از راه تولید‬ ‫نمایش یا برگزاری جشنواره و فعالیت هایی از این دست‪ ،‬به بدنه تئاتر تزریق شود‪ .‬این استدالل‬ ‫البته مخالفانی هم در میان هنرمندان داشت‪ .‬به عنوان نمونه الهام پاوه نژاد‪ ،‬یکی از بازیگران فعال‬ ‫تئاتر با تشریح یک مثال‪ ،‬این استدالل را نقد کرد و توضیح داد نباید فراموش کنیم در شرایطی‬ ‫غیر عادی هســتیم که منطق ان با منطق شــرایط عادی متفاوت است‪ .‬حال و روز ما مانند پدر‬ ‫و مادری است که پولی را برای دانشگاه فرزند خود پس انداز کرده اند اما اگر خدای نخواسته ان‬ ‫فرزند بیمار شود و جانش به خطر بیفتد‪ ،‬ایا این منطق درستی است که دست به ان پول نزنیم‬ ‫و بگوییم قرار بوده خرج دانشــگاه شــود و نه دوا و درمان؟! او با تشریح این مثال عنوان کرد که‬ ‫جامعه تئاتری درگیر مســاله بقاست و باید شــرایط خاص این دوره را در هزینه کرد بودجه در‬ ‫نظر داشــت‪ .‬این گونه سخنان البته گوش شــنوایی پیدا نکردند‪ .‬در این مدت هم هر از گاهی‪،‬‬ ‫د ِر ســالن های تئاتر باز می شد و گروه هایی‪ ،‬به محض بازگشایی‪ ،‬ریسک می کردند و روی صحنه‬ ‫می رفتند‪ .‬در چنین شــرایطی طبیعتا این ذهنیت ایجاد می شود که مدیران هنری دست کم به‬ ‫منطق خودشــان پایبند باشند و وقتی گروه هایی روی صحنه می روند و خطر بیماری را به جان‬ ‫می خرند‪ ،‬قراردادی مناســب داشته باشند و از بودجه ای که قرار است صرف تولید شود‪ ،‬مبلغی‬ ‫درخور دریافت کنند ولی پیگیری ها با چند تن از کارگردان های تئاتر که طی یک سال گذشته‬ ‫تا کنون نمایشــی اجرا کرده اند یا در حال اجرا دارند‪ ،‬نشــان می دهد هیچ یک از این گروه ها از‬ ‫قرارداد نمایش خود راضی نیســتند‪ .‬نارضایتی گروه هــای تئاتری از قراردادهایی که با اداره کل‬ ‫هنرهای نمایشی دارند اتفاقی پرسابقه است ولی انچه در این میان بی سابقه می نماید‪ ،‬این است‬ ‫که در حال حاضر مبلغ قراردادها در جلســه ای بدون حضور نماینده گروه مشــخص می شود‪ .‬به‬ ‫دیگر ســخن‪ ،‬در شکل جدید‪ ،‬انجمن هنرهای نمایشی به عنوان طرف حساب گروه های تئاتری‪،‬‬ ‫یبُرد و می دوزد بدون اینکه نماینده گروه بتواند بابت حق و حقوق گروه خود دفاع کند‪.‬‬ ‫خــود م ‬ ‫کسانی که قبال در تئاتر فعالیت کرده اند یا به هر دلیلی در جریان امور اجراهای نمایشی بوده اند‪،‬‬ ‫به یاد دارند در ســال های دورتر شــورایی به نام شورای ساخت تشــکیل می شد و نماینده ای از‬ ‫هنرمندان تئاتر در ان حضور داشت تا بتواند از حق و حقوق گروه های نمایشی دفاع کند و همه‬ ‫چیز با هماهنگی او اتفاق می افتاد یا دست کم شکل ظاهری اش این بود‪ .‬اما حاال در شکل جدید‬ ‫به جای اینکه روندی رو به تعامل داشــته باشیم‪ ،‬همان اندک مجالی هم که برای گفتگو فراهم‬ ‫بود‪ ،‬از گروه اجرایی گرفته شده است‪ .‬نگاهی گذرا اما منصفانه به اتفاقات سال های گذشته ثابت‬ ‫می کند که جامعه تئاتری حق دارد هر روز نومیدتر شود‪ .‬شانه خالی کردن دولت از انعقاد قرارداد‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫ارش‬ ‫گزنقد‬ ‫سیدضیا هاشمی تهیه کننده سینما‪:‬‬ ‫دولت بعدی واکسیناسیون عمومی‬ ‫را تسریع ببخشد مردم‬ ‫به سینماها می ایند‬ ‫دولت هزینه اب و برق و مالیات سینماها را ببخشد‬ ‫با گروه های نمایشی در سالن های دولتی و سپردن همه چیز به گیشه از یک سو‪ ،‬دریافت بخشی‬ ‫از درامد حاصل از فروش گیشــه در همان سالن های دولتی از سوی دیگر و حاال حذف نماینده‬ ‫گروه‪ ،‬هر یک دشــواری هایی را به هنرمندان تئاتر که همواره با ســختی و مرارت کار کرده اند‪،‬‬ ‫تحمیل کرده اســت‪ .‬این روزها که شــرایط اقتصادی بیش از هر زمان دیگری غیر قابل تحمل‬ ‫شــده‪ ،‬گروه های جوانی که در تماشاخانه های خصوصی و حتی در مجموعه ای مانند تماشاخانه‬ ‫ایرانشهر روی صحنه هستند‪ ،‬می دانند سهمی از بودجه تئاتر ندارند‪ .‬حسین پوریانی فر کارگردان‬ ‫جوان نمایش «هار» عنوان کرده اســت که فقط یک قرارداد با ایرانشهر دارد و ‪ 20‬یا ‪ 30‬درصد‬ ‫فروش گیشــه را باید به این تماشاخانه بپردازد‪ .‬رضا بهرامی که سال گذشته نمایش «جوادیه»‬ ‫را در تئاتر شهر روی صحنه برده و در اجرای چند نمایش دیگر هم مشارکت داشته است‪ ،‬گفته‬ ‫اســت که هنوز بابت اجراهای پارســال‪ ،‬مطالباتی دارد‪ .‬او برای اجرای نمایش «سگک» هم در‬ ‫تماشــاخانه ایرانشهر‪ ،‬فقط به گیشــه متکی است‪ .‬محمدرضا عطایی فر هم که این روزها نمایش‬ ‫«کنســرت مرگ گرم» را در تئاتر شــهر روی صحنه دارد‪ ،‬از مبلغ قرارداد خود ناراضی و پیگیر‬ ‫افزایش ان اســت‪ .‬میثم یوسفی‪ ،‬کارگردان نمایش «جنگ و صلح» هم با بیان اینکه قراردادهای‬ ‫فعلی‪ ،‬قراردادهای حمایتی اســت و نه تولیدی‪ ،‬هرچند از تالش هــای مدیران تئاتری قدردانی‬ ‫می کند‪ ،‬معتقد اســت رقم قراردادها متناســب با هزینه های روز نیســت و حتی کفاف رفت و‬ ‫امد گروه های نمایشــی را نمی دهد چه برسد به ساخت و ساز دکور و لباس و اقالم تبلیغی و ‪...‬‬ ‫هنرمندان تئاتر می دانند با شــیوه های فعلی در هیچ دوره ای نمی توان از راه تئاتر گذران زندگی‬ ‫کرد ولی در شرایط خاصی مانند این دوره‪ ،‬انتظار داشتند مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند‪.‬‬ ‫متاسفانهسینمایایرانبهشکلهیئتیادارهمی شود!‬ ‫مثل اثار فریدون گله‪ ،‬ســهراب شــهید ثالث و‪ ...‬پیش رفته‬ ‫است‪ .‬اصالنی خاطرنشــان کرد‪ :‬بخش های مختلف سینمای‬ ‫اکادمیک و صنعتی از هر نظر تفکیک شــده است‪ .‬وقتی این‬ ‫تفکیک صورت بگیرد‪ ،‬همه چیز در ســندیکاها پیش می رود‬ ‫و صنعت‪ ،‬سیســتم و دانش می خواهد اما در سینمای ایران‬ ‫انگار همه چیز به شکل هیئتی پیش می رود‪ .‬کارگردان فیلم‬ ‫جینگو بیان کرد‪ :‬ما از نظر فناوری عقب تر از دنیا نیســتیم‪.‬‬ ‫به جرات می گویم در سینمای ایران از نظر تکنیکی‪ ،‬جوانان‬ ‫خوبی فعال هستند و دسترسی به تکنولوژی نیز داریم‪ .‬ضعف‬ ‫ما شــاید در رهبری و ســکانداری ترکیب و چیدمان تولید‬ ‫است‪ .‬متاســفانه ما اصولی را که بر ســینمای جهان حاکم‬ ‫است‪ ،‬نمی دانیم‪ .‬در واقع؛ طراحی تولید‪ ،‬اجرا نمی شود‪ ،‬بلکه‬ ‫صرفاً یک مدیر تولید یــک یا دو ماه مانده به کلید خوردن‪،‬‬ ‫به کار اضافه می شــود‪ .‬اصالنی عنوان کرد‪ :‬در جریان تولید‬ ‫یک فیلم باید به همه ســواالت احتمالی پاســخ داده شود و‬ ‫مسیر روشن باشد‪ .‬من از سال ‪ ،۲۰۰۹‬تجربه کار با تیم های‬ ‫غیرایرانی را دارم و دغدغــه این که‪ ،‬چطور ایده های ان ها را‬ ‫برای ارتقای شــرایط تولید فیلم در ایران به خدمت بگیرم‪،‬‬ ‫از همان زمان داشــته ام‪ .‬این ســینماگر گفت‪ :‬به شــخصه‬ ‫برخــی از فیلم هایی را که در تولیــد ان ها همکاری کرده ام‪،‬‬ ‫قابــل دفاع نمی دانم و ان ها دقیقا همان اثاری هســتند که‬ ‫با بیشــترین بودجه ها راهبری و تفکر درســتی نداشته اند و‬ ‫برعکس فیلم های مســتقل بــا کارگردانان جــوان‪ ،‬عمدتاً‬ ‫اثــاری بوده اند که با وجــود بودجه های کــم‪ ،‬قابل دفاع و‬ ‫اصولی پیش رفته اند‪ .‬اصالنی ادامه داد‪ :‬خوشــبختانه نســل‬ ‫جوان فیلمساز با اســتوری بورد کار می کند‪ .‬من از این گروه‬ ‫فیلمســازان‪ ،‬معموال حمایت می کنم تا سینما پوست اندازی‬ ‫کند‪ .‬این نیروهای سینما باید شناسایی شوند و این‪ ،‬به معنای‬ ‫حذف پیشکســوتانی نیست که سال ها برای این هنر زحمت‬ ‫کشیده اند‪ .‬وظیفه خودم می دانم که جا را برای این جوانان باز‬ ‫کنم‪ .‬این مدیر فیلمبرداری توضیح داد‪ :‬تشــنگی فیلمساز به‬ ‫او اجازه می دهد جسارت کند و من در این موقعیت‪ ،‬ترجیح‬ ‫می دهــم بتوانم جای خود را به یــک جوان واگذار کنم‪ .‬من‬ ‫باید استعدادهای محیط را رصد کنم تا اینکه بخواهم منتظر‬ ‫دعوت از ســوی یک فیلمساز برای نشســتن پشت دوربین‬ ‫باشــم‪ .‬وی درباره تجربه تولیدات مشــترک بین المللی خود‬ ‫عنوان کرد‪ :‬وقتی قصد داریم یک فیلمســاز بزرگ خارجی را‬ ‫برای تولید فیلم به ایران دعوت کنیم و او مدام درگیر مسائل‬ ‫تولید می شــود‪ ،‬حاضر نخواهد بود بــه ایران بیاید‪ .‬در خارج‬ ‫از ایران‪ ،‬روزانه معموال هشــت ســاعت فیلمبرداری صورت‬ ‫می گیرد و استراحت بین کار هم وجود دارد‪ .‬درست مثل این‬ ‫است که بخواهیم رونالدو را به ایران دعوت کنیم و در زمین‬ ‫گل کوچک توپ بزند! متاســفانه نوع محصوالت سینمایی و‬ ‫ویترین ما کم اســت‪ .‬در حالی که سینمای امریکا فیلم هایی‬ ‫از هــر ژانر دارد‪ ،‬زیرا برای تولیدشــان هزینه کرده اســت و‬ ‫باید سرمایه اش را برگرداند‪ ،‬اما ما بودجه می گیریم و دغدغه‬ ‫بوروکراسی خسته کننده و شکننده ای‬ ‫برگشــتش را نداریم‪.‬‬ ‫ِ‬ ‫برای این کار وجود دارد و الزم است تعامل اقتصادی و تولید‬ ‫جهانی را بیاموزیم‪ .‬اصالنی خاطرنشــان کرد‪ :‬سینمای ایران‬ ‫زمانی صنعتی می شود که سرمایه گذاران نگران سرمایه شان‬ ‫برای ســینما باشــند و نه برای خرید ملک به بهانه سینما!‬ ‫تا زمانی که ســینما خصوصی و خــط قرمزهای غیرضروری‬ ‫برداشته نشود‪ ،‬بخش خصوصی نیز ریسک سرمایه گذاری را‬ ‫نمی پذیرد‪.‬‬ ‫ساخت سریال«دودکش» از سر گرفته شد‬ ‫انتشارعکسیازپشتصحنه«دودکش»‪،‬گویایازسرگیریتصویربرداری‬ ‫این سریال است که از اواسط اردیبهشت ماه به دلیل گسترش ویروس‬ ‫کرونا متوقف شده بود‪ .‬سیما تیرانداز بازیگر دودکش با انتشار عکسی از‬ ‫خودش‪ ،‬هومن برق نورد‪ ،‬الهام اخوان‪ ،‬امیرحسین رستمی و برزو نیک نژاد‬ ‫در پشت صحنه ســریال «دودکش ‪ »۲‬نوشت‪« :‬ما دودکشی ها در یک‬ ‫قاب‪ ...‬ما دوستتون داریم‪ ،‬شما چی؟» او همچنین در پی نوشت این نکته را‬ ‫یاداوری کرده است که بازیگران نمی توانند سر صحنه فیلمبرداری ماسک‬ ‫بزنند‪ .‬تصویربرداری سریال تلویزیونی «دودکش ‪ »۲‬به کارگردانی برزو‬ ‫نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تقوایی که از مدتی قبل در تهران اغاز شده‬ ‫بود‪ ،‬با گسترش شیوع ویروس کرونا برای مدتی متوقف شد‪ .‬هومن برق‬ ‫نورد‪،‬امیرحسینرستمی‪،‬سیماتیرانداز‪،‬نگارعابدی‪،‬محمدرضاشیرخانلو‪،‬‬ ‫دوشنبــــــه ‪ 10‬خرداد ماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1449‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫کارگردان «حمال طال»‪:‬‬ ‫مدیر فیلمبــرداری و کارگــردان فیلم ســینمایی «حمال‬ ‫طال»‪ ،‬گفت‪ :‬ســینمای ایــران زمانی صنعتی می شــود که‬ ‫ســرمایه گذارانش نگران سرمایه شــان برای ســینما باشند‬ ‫و نه بــرای خرید ملک به بهانه ســینما! تــورج اصالنی در‬ ‫مســترکالس تجربه های تولید مشترک؛ مسیر صنعتی شدن‬ ‫در سی وهشتمین جشــنواره جهانی فیلم فجر که به صورت‬ ‫فضای مجازی برگزار شــد‪ ،‬به نقاط ضعــف و قوت ایران در‬ ‫تحقق ســینما به عنوان صنعت اشاره کرد‪ .‬در ابتدای کارگاه‪،‬‬ ‫ســحر عصر ازاد منتقد سینما و کارشــناس این نشست‪ ،‬از‬ ‫اصالنی درباره نقاط تمایز ســینمای مســتقل از ســینمای‬ ‫صنعتی در ایران و جهان پرســید و اصالنی در پاسخ به این‬ ‫ســوال توضیح داد‪ :‬تمایز سینمای مســتقل و صنعتی یک‬ ‫بحث ریشــه ای است که به سادگی در این سال ها از کنار ان‬ ‫گذشته ایم‪ .‬ســینمای ایران با اینکه از نظر اغاز به کار‪ ،‬تنها‬ ‫پنج ســال از سینمای جهان عقب تر اســت اما در سال های‬ ‫بعد از نظر تولید‪ ،‬بســیار از ســینمای جهــان عقب مانده‬ ‫اســت‪ .‬وی افزود‪ :‬اما چرا ســینمای ما مثل سینمای جهان‬ ‫در مســیر تولید درســت خود قرار نگرفته است؟ سینمای‬ ‫مستقل‪ ،‬سینمایی است که به مخاطب بیش از تماشاگر فکر‬ ‫می کند‪ .‬محصوالت ما دو ویتریــن دارد‪ .‬یکی مخاطب خود‬ ‫است که در سینمای مستقل بیش از هر چیزی اولویت دارد‬ ‫و دیگر اینکه‪ ،‬پیشــنهادات جدیدی را در فیلم های نماینده‬ ‫خود مطرح می کند‪ .‬ســینمای مستقل‪ ،‬سفارشی نیست و به‬ ‫نسبت نیاز روز تماشــاگر تنظیم نشده است‪ .‬بخش دیگر به‬ ‫نیاز تماشاگرانی پاســخ می دهد که معتقدند سینما جادوگر‬ ‫است و با تاکید بر این بعد‪ ،‬سینمای مستقل تعریف خود را از‬ ‫دســت می دهد‪ .‬در این شکل‪ ،‬سینما به سمت صنعتی شدن‬ ‫و تولید سری می رود‪.‬‬ ‫ســینمای ایران دچار این معضل است که از متخصصان در‬ ‫همه امور به جای خود اســتفاده نکرده اســت و این اسیب‬ ‫بیشتر به ســراغ تهیه و تولید می اید‪ .‬زیرا معموال موضوعات‬ ‫مورد پســند مخاطبان در تهیه و تولید بیشــتر مورد توجه‬ ‫بوده اســت‪ .‬البته سینمای موج نو نیز هم زمان با این جریان‬ ‫‪3‬‬ ‫یاس نوروزی و (با هنرمندی) بهنام تشکر گروه بازیگران «دودکش ‪ »۲‬را‬ ‫تشکیل می دهند و به تازگی الهام اخوان نیز به این ترکیب اضافه شده‬ ‫است‪ .‬در خالصه داستان سریال امده است‪« :‬خانواده فیروز مشتاق که‬ ‫بی قیف و قپی به ســفری رفته اند‪ ،‬در راه بازگشت به تهران با دختری‬ ‫همسفر می شوند که از نظر بهروز‪« ،‬نیمه گمشده» قلمداد می شود و‬ ‫به ضرس قاطع‪ ،‬شروعی برای فرو رفتن خانواده در امپاس است! بماند‬ ‫که با انچه از نصرت و شــرایط جدیدش مشهود به نظر می رسد‪ ،‬بستر‬ ‫قمپزش گسترده تر از قبل شده است و با عقبه ای که از انان سراغ داریم‪،‬‬ ‫ماجراهایی اغاز می شوند که بی هیچ شائبه ای در زندگی همه و بویژه‬ ‫کسانی که پا به قالیشویی می گذارند‪ ،‬تاثیر گذار هستند!»‪ .‬نخستین فصل‬ ‫این سریال به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی زینب‬ ‫تقوایی در ماه رمضان ســال ‪ ۱۳۹۲‬روی انتن شبکه یک رفت‪ .‬پخش‬ ‫سریال «دودکش» از سه شنبه ‪ ۴‬خرداد ماه ساعت ‪ ۲۲‬در شبکه تماشا‬ ‫اغاز شده و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته‪ ،‬پخش این مجموعه تا اغاز‬ ‫فصل دوم مجموعه دودکش ادامه خواهد داشت و بدین ترتیب دو فصل‬ ‫این مجموعه به صورت متوالی از شبکه تماشا پخش می شود‪.‬‬ ‫سیدضیاء هاشمی تهیه کننده سینما در برنامه تلویزیونی‬ ‫«ســام تهران» که نهم خرداد از شبکه پنج سیما پخش‬ ‫شد‪ ،‬با اشاره به اینکه اســتقبال کم از سینما در کل دنیا‬ ‫وجود دارد‪ ،‬گفت‪ :‬ســینما در کل جهان دچار رکود شده‬ ‫اســت و این وضعیت مختص به کشور ما نیست‪ .‬مقایسه‬ ‫سینمای ما با دیگر کشورها درست نیست‪ .‬بعضی می گویند‬ ‫پس از بازگشایی سینماها در فرانسه و انگلستان‪ ،‬استقبال‬ ‫چشمگیری توسط مردم شان شد‪ .‬در کشوری که پنج هزار‬ ‫سالن سینما وجود دارد و این ظرفیت را دارد که همزمان‬ ‫بیش از ‪ ۲۰۰‬فیلم متفاوت را اکران کند قطعاً یک استقبال‬ ‫معمولی هم جذاب به نظر می رسد‪.‬‬ ‫هاشــمی با بیان اینکه گرانی و وضعیت بد اقتصادی یکی‬ ‫دیگر از عوامل عدم اســتقبال از سینماســت‪ ،‬اظهار کرد‪:‬‬ ‫در این کشــورهای غربی دولت به مردم از نظر معیشت و‬ ‫بیکاری کمک کرده و روز به روز با گرانی مواجه نشــدند‪.‬‬ ‫گرانی و تورم در کشــور ما به قدری لجام گســیخته شده‬ ‫اســت که دیگر فرهنگ اولویت مردم نیســت‪ .‬چرا انتظار‬ ‫داریــم مردم در ایــن وضعیت به ســینما بروند؟ عده ای‬ ‫می گوینــد در ســینماها غــذا و قلیان ارائــه دهیم‪ .‬این‬ ‫پیشنهادات سازوکارهای عجیبی است که حیثیت سینما‬ ‫را به عنوان یک مرکز فرهنگی خدشــه دار می کند‪ .‬ما برای‬ ‫سالن های سینما باید فکری بکنیم‪ .‬وزارت بهداشت باید به‬ ‫روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بدهد‪ .‬در کشورهایی‬ ‫که ســالن ســینمای خود را باز کردند حدود ‪ ۶۰‬درصد‬ ‫جمعیت واکسیناسیون شدند‪.‬‬ ‫این تهیه کننده ســینما با اشــاره به کسری بودجه وزارت‬ ‫ارشاد تصریح کرد‪ :‬وزارت ارشاد بودجه الزم دارد تا کمک‬ ‫کند به ســینماگران‪ .‬دولت نسبت به مجموعه فرهنگ بی‬ ‫رحمی کرده چون دستش خالی بوده است‪ .‬کسری بودجه‬ ‫وزارت ارشــاد به خاطر این اســت که مقوله فرهنگ جزء‬ ‫اولویت های دولت نیســت‪ .‬اگر معیشــت مردم بهتر شود‪،‬‬ ‫فرهنگ جایگاه پیدا می کند‪ .‬برای مجموعه سینما از دولت‬ ‫بعــدی انتظارات فروانی داریــم‪ .‬در طول زمان به ویژه در‬ ‫‪ ۸‬سال نسبت ســینما جفا شده است و دولت بعدی باید‬ ‫جبران کند‪ .‬زیرســاخت ها در این عرصــه تقریباً در حال‬ ‫نابودی است‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬ســینمای پس از کرونا خیلی متفاوت اســت و‬ ‫تنها به ســالن های تک نمی توانیــم اکتفا کنیم‪ .‬در بخش‬ ‫تولید می توانیم کارهایی بکنیم‪ .‬در حال حاضر بســیاری‬ ‫از ســینماگران بیکار هســتند‪ .‬برای این افراد باید شغل‬ ‫فراهم شود و به وضعیت معیشتی شان کمک شود تا سر پا‬ ‫بایستند و بتوانند کار کنند‪ .‬متاسفم بگویم که تعدادی از‬ ‫عوامل ســینما االن در تاکسی اینترنتی کار می کنند‪ .‬این‬ ‫یک ننگ برای کشــوری با غنای فرهنگی است‪ .‬مجموعه‬ ‫سینما حمایت بزرگ الزم دارد‪.‬‬ ‫هاشــمی با اشــاره به وضعیت بد اهالی سینما و تئاتر در‬ ‫ایام کرونا‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬اکثر ســینماگران ما سن شــان باال‬ ‫رفته و با بیماری های متفاوتی ناشی از این موضوع درگیر‬ ‫هســتند اما هنوز بیمه ندارند‪ .‬تئاتر وضعیتش از ســینما‬ ‫بدتر است‪ .‬هرچند عوامل سینما در تلویزیون و پلتفرم های‬ ‫فضای مجازی کار کردند اما با تعطیل شــدن ســالن های‬ ‫تئاتــر بازیگران این عرصه ضربــه مهلکی خوردند‪ .‬وی در‬ ‫پایان گفت‪ :‬دولت بعدی برای بهبود وضعیت ســینما باید‬ ‫هم و غمش را روی واکسیناســیون مردم بگذارد و به ان‬ ‫تسریع ببخشــد تا بتوانیم مردم را برای حضور در سینما‬ ‫تشــویق کنیم‪ .‬از طرفی دولت منبع مالــی به فیلم های‬ ‫خوبی که داریــم تخصیص بدهد و به این صورت ان ها را‬ ‫گارانتی کند‪ .‬در حال حاضر هشــت فیلم خوب داریم که‬ ‫اگر به صورت عادی اکران شوند‪ ،‬حدود ‪ ۴۰‬میلیارد فروش‬ ‫خواهند داشــت‪ .‬اگر این اتفاق بیافتد احتمال استقبال از‬ ‫فیلم ها و رونق سینما وجود خواهد داشت‪.‬‬ ‫بــه ســینمادارها امکاناتــی بــرای نگهــداری و تجهیز‬ ‫سالن هایشان اختصاص داده شود‪ .‬دولت هزینه اب و برق‬ ‫و مالیات سینماها را ببخشد‪ ،‬چون درامدی نداشتند‪۳۱ .‬‬ ‫تیرماه که می شــود عده ای می گویند سینماگران بردند و‬ ‫خوردند در صورتی که تعداد انگشت شماری از سلبریتی ها‬ ‫منتفع شدند‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1449‬دوشنبه‪ 10‬خرداد ماه‪ • 1400‬سال چهاردهم •‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫«پرویز تناولی» هنرمندی که‬ ‫به پیشنهاد میلیون دالری خارجی ها نه گفت!‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪13:01‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪20:14‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪20:34‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪04:07‬‬ ‫‪05:50‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام صادق علیه‏السالم ‪:‬‬ ‫مردم‪ ،‬بیشتر از ان‏که با عمر خود زندگى کنند‪ ،‬با احسان و نیکوکارى‬ ‫خود زندگى مى‏ کنند و بیشتر از ان‏که با اجل خود بمیرند‪ ،‬بر اثر‬ ‫گناهان خود مى‏ میرند‪.‬‬ ‫دعوات الراوندى‪ :‬ص ‪ ،۲۹۱‬ح ‪۳۳‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫انسان دانا به جای انکه در انتظار رسیدن فرصت خوب‬ ‫در زندگی باشد‪ ،‬خود ان را به وجود می اورد‪.‬‬ ‫فرانسیسبیکن‬ ‫حافظانه‬ ‫گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس‬ ‫زین چمن سایه ان سرو روان ما را بس‬ ‫من و همصحبتی اهل ریا دورم باد‬ ‫از گرانان جهان رطل گران ما را بس‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫پرویز تناولی‪ ،‬هنرمند پیشکســوتی که بیشتر در حوزه مجسمه سازی شهرت داخلی و خارجی دارد‪،‬‬ ‫در ســال های حضورش در ایران‪ ،‬انواع فرش ها و گلیم های دســت بافت عشایر ایرانی را جمع اوری و‬ ‫ِ‬ ‫نصیرالملک‬ ‫مجموعه ارزشمندی را به دست اورد؛ مجموعه ای که حاال یک هزار و ‪ ۴۰۸‬اثر ان به موزه‬ ‫شیراز اهدا شده است و بخشی از ان یعنی هشت قطعه هم اکنون به صورت موقت در موزه ملی فرش‬ ‫ایران (تهران) به نمایش گذاشــته شده است؛ هرچند که به دلیل شرایط کرونایی فعال امکان بازدید‬ ‫حضوری از این مجموعه وجود ندارد‪ .‬این وقف فرهنگی پرویز تناولی از ابعاد بسیاری ارزشمند است‪،‬‬ ‫اما از انجایی بسیار حائز اهمیت می شود که با توجه به تغییر شرایط زندگی عشایر‪ ،‬احتماال بسیاری‬ ‫از این دست بافته ها ممکن است دیگر تولید نشوند‪ .‬در نتیجه راه اندازی این موزه و ارائه اثار می تواند‬ ‫به شــناخت انواع سبک های دست بافته های عشــایری و زنده نگه داشتن انها کمک بسیاری کند‪ .‬به‬ ‫گفتــه محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشــورهای عربی خواهان مجموعه‬ ‫دست بافته های عشایری و روستایی پرویز تناولی بودند و پیشنهادهای میلیون دالری برای خرید اثار‬ ‫داده بودند‪ ،‬اما پرویز تناولی دوست داشت که این اثار برای نسل های اینده ایران باقی بماند‪ .‬تناولی‬ ‫که حتی در خلق اثار هنری نیز به ارزش ها و ســنت های ایرانی پایبند بوده است و بیش از ‪ ۶۰‬سال‬ ‫برای جمع اوری دســت بافته های عشایر وقت گذاشت و در همین حال مجموعه ای از قفل های ایرانی‬ ‫را نیز گرداوری می کرد‪ ،‬چند ســال پیش درباره علت عالقه اش به اشیای سنتی ایرانی‪ ،‬گفته بود که‬ ‫«اشیای سنتی‪ ،‬فولکوریک و عامیانه ما در حال از بین رفتن هستند‪ .‬هنرهای اشرافی‪ ،‬درباری و ناب‬ ‫ما در کاخ ها و مساجد ثبت شده اند‪ ،‬اما کسی به هنرهای عامیانه توجه نکرده است‪ .‬هنرهایی که مردم‬ ‫با دل خود و ســلیقه و عالقه انجام می دهند‪ ».‬او یاداور شــده بود که «مادران عشایر که پسرانشان‬ ‫را با گله همراه می کردند‪ ،‬هنر دســت های خود را به زیبایــی روی بافته های «نمکدان ها» به یادگار‬ ‫گذاشــته اند‪ .‬با خودم گفتم اگر من این ها را جمع اوری نکنم‪ ،‬چه کســی این کار را انجام می دهد؟‬ ‫اروپایی هــا و امریکایی ها خیلی به این موضوعات توجه کرده اند‪ ،‬اما در ایران به مواردی مثل قفل ها‪،‬‬ ‫طلســم ها‪ ،‬سنگ قبرها و گرافیک سنتی توجهی نشده اســت‪ .‬این هنرها از دل مردم برخاسته اند و‬ ‫مردمی هستند‪ .‬کسانی که این ها را به وجود اورده اند دانشگاه نرفته اند و تعلیم پیش استاد ندیده اند‪،‬‬ ‫اما خود به خود جوهر وجودشــان که با عشق بوده باعث شده اثاری به وجود بیاورند که اسم هنر را‬ ‫روی ان ها بگذاریم‪ ».‬مدتی پیش تناولی تصمیم گرفت که در راستای همین عالقه شخصی‪ ،‬مردم را‬ ‫نیز در تماشــای مجموعه دست بافته های خود سهیم کند‪ .‬در نتیجه یک هزار و ‪ ۴۰۸‬اثر از مجموعه‬ ‫گزارش تصویری «روزنامه هنرمند » از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ‪ /‬عکاس‪ :‬زهرا اصغری‬ ‫خود را به وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی اهدا کرد تا این مجموعه در اختیار عموم‬ ‫مردم قرار بگیرد‪ .‬قرار است که ‪ ۹‬اثر از این مجموعه نیز به صورت دائم به موزه ملی فرش ایران هدیه‬ ‫داده شود‪ .‬هرچند که مدیر این مجموعه امیدوار است‪ ،‬پرویز تناولی در این تصمیم خود تجدید نظر‬ ‫کند و تعداد بیشــتری را برای این موزه در نظر بگیرد‪ .‬رونمایی از مجموعه دســت بافته های تناولی‬ ‫که این روزها هشــت قطعه ان به صوت موقت در موزه ملی فرش قرار گرفته اســت‪ ،‬بهانه خوبی شد‬ ‫برای بازدید از این نمایشــگاه‪ .‬موزه فرش ایران همانند ســایر موزه ها در این روزها سوت و کور است‬ ‫و مجموعه تناولی نیز در همین شرایط در طبقه دوم این مجموعه قرار گرفته و قرار است به صورت‬ ‫مجازی در اختیار عالقه مندان قرار بگیرد‪ .‬در این مجموعه انواع دســت بافته های عشــایری همانند‬ ‫گلیم‪ ،‬نمکدان‪ ،‬تاچه‪ ،‬گبه‪ ،‬نیم خورجین‪ ،‬چنته‪ ،‬جای قلیان‪ ،‬رو کرسی‪ ،‬رو اسبی‪ ،‬مفرش‪ ،‬سفره نان‪،‬‬ ‫جای تنباکو و ‪ ...‬دیده می شــود‪ .‬پریسا بیضایی‪ ،‬مدیر موزه ملی فرش ایران درباره این می گوید‪ :‬اثار‬ ‫این مجموعه بســیار برای ما جالب بود و موزه فرش از خیلی از انها همانند نمکدان ها و مفرش های‬ ‫بی نظیر بی بهره است‪ .‬خیلی خوشحال می شویم تعداد اثار اهدایی ایشان به موزه فرش بیشتر باشد تا‬ ‫ما نیز بتوانیم از این مجموعه ارزشمند بهره ببریم‪ .‬ما مجموعه ای از دست بافته های عشایری را داریم‪،‬‬ ‫امــا اثار اقای تناولی به غنای این مجموعه کمک می کنــد‪ .‬او درباره میزان ارزش اثار این مجموعه‬ ‫نیز توضیح می دهد‪ :‬اقای تناولی خودشــان روی این اثار‪ ،‬پژوهش و مطالعه انجام دادند که فارغ از‬ ‫بحث ارزش این اثار‪ ،‬به بحث مهم مردم شناســی نیز بســیار کمک می کند‪ .‬ارزشمندی اثار فارغ از‬ ‫بافت های منحصر به فرد‪ ،‬ترکیب بندی زیبا و استفاده از مواد بسیار خاص‪ ،‬اموزش و شناخت فرهنگ‬ ‫ایران زمین است‪ .‬حاال کارشناسان میراث فرهنگی می توانند در ادامه مسیر پژوهش های اقای تناولی‪،‬‬ ‫کارشان را ادامه بدهند‪ .‬مدیر موزه ملی فرش ایران خاطرنشان می کند‪ :‬شاید قدمت این اثار چندان‬ ‫زیاد نباشــد‪ ،‬اما با توجه به اینکه در دنیای امروزی بسیاری از اثار این مجموعه همانند نمکدان ها و‬ ‫چپق دان ها دیگر توســط عشایر بافته نمی شــوند‪ ،‬نادر بودن این اثار بر ارزشمند بودن این مجموعه‬ ‫می افزاید‪ .‬بیضایی همچنین درباره امکان بازدید عمومی از این اثار می گوید که با توجه به شــرایط‬ ‫فعلی‪ ،‬هم اکنون امکان بازدید حضوری وجود ندارد‪ ،‬اما صفحه اینســتاگرام موزه فعال است و در انجا‬ ‫گزارش ها و تصاویری از این مجموعه در اختیار مخاطبان قرار می گیرد‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2385

روزنامه هنرمند 2385

شماره : 2385
تاریخ : 1403/09/04
روزنامه هنرمند 2384

روزنامه هنرمند 2384

شماره : 2384
تاریخ : 1403/09/03
روزنامه هنرمند 2382

روزنامه هنرمند 2382

شماره : 2382
تاریخ : 1403/08/30
روزنامه هنرمند 2381

روزنامه هنرمند 2381

شماره : 2381
تاریخ : 1403/08/29
روزنامه هنرمند 2380

روزنامه هنرمند 2380

شماره : 2380
تاریخ : 1403/08/28
روزنامه هنرمند 2379

روزنامه هنرمند 2379

شماره : 2379
تاریخ : 1403/08/27
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!