روزنامه هنرمند شماره 1446
روزنامه هنرمند شماره 1446
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 5خردادماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1446صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
معرفی فیلم های
دو بخش جشنواره
فیلم های ایرانی زور یخ
تدو ین اولین کتاب مقاالت انگلیسی
سینمای ایران با و یراستاری داخلی
پژوهشگران برتر
سینما معرفی شدند
به بهانه تبلیغات تور جزیره کیش
برای برگزاری کنسرت های موسیقی پاپ در شرایط کرونا
منطقهازاد
کنســـرت!
شهرام ناظری
با «اوای دوست»
به لنز ایرانسل می اید
www.jaaar.com
اعالم جز ییات بسته
اینترنت انتخاباتی
مشترکان همراه اول
ادامه شرایط بحرانی
تغییر کاربری سالن های سینما؛
تماشای فیلم
با طعم
دوسیب نعناع! صفحه 1
2
تدوین اولین کتاب مقاالت انگلیسی سینمای ایران با ویراستاری داخلی
چهارشنبــــــه 5خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1446
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
شهرام ناظری با «اوای دوست»
به لنز ایرانسل می اید
لنز ایرانســل در ادامۀ مجموعه کنسرت های «صحنه ای به
وسعت ایران» ،میزبان شهرام ناظری است تا در روز جمعه
۷خرداد ،کنسرت انالین «اوای دوست» را برگزار کند .این
کنسرت انالین ،در ادامۀ کنسرت های انالین «صحنه ای به
وسعت ایران» ،از ساعت ۲۱روز جمعه هفتم خرداد ،۱۴۰۰
در تاالر وحدت تهران اجرا می شــود و کاربران اپلیکیشن
تلویزیون اینترنتی لنز ایرانســل ،مخاطبان اختصاصی این
کنسرت هستند .در این کنسرت انالین که با عنوان «اوای
دوســت» در تاالر وحدت تهران برگزار می شــود ،قطعاتی
محبوب از این خواننده موســیقی سنتی ،چون «اتش در
نیستان»« ،شیدا شدم»« ،اندک اندک» ،به همراه قطعات
برگزیدۀ دیگر اجرا می شــود .تمام کاربران اپلیکیشن لنز
برای تماشــای این کنســرت ،می توانند اشتراک ویژۀ این
اپلیکیشــن را بــه قیمت ۱۵هزار تومــان از طریق صفحۀ
ویژۀ این کنســرت در وب سایت ایرانســل به نشانی i3l.
ir/ticketخریــداری کنند .دیتای مصرفی اپلیکیشــن
لنز برای تماشــای این برنامه ،برای کاربران ایرانســلی لنز
به صورت نیم بها محاسبه می شود .کاربران غیرایرانسلی لنز
نیز با اســتفاده از دیتای اپراتور خود ،می توانند این برنامه
را مشــاهده کنند .این کنســرت تا روز ۲۲خرداد ،برای
عالقه مندانی که امکان مشــاهدۀ انالین ان را نداشته اند،
در دســترس خواهد بود .پیش از این ،لنز ایرانسل با هدف
حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری بر بستر دیجیتال
و نیز فراهم کردن امکان بهره مندی از رویدادهای هنری در
دوران محدودیت های کرونایی ،میزبان کنسرت های انالین
هنرمندانی همچون همایون شجریان ،ساالر عقیلی ،وحید
تاج ،حجت اشرف زاده و نیز کنسرت خندۀ حسن ریوندی
بوده اســت .اپلیکیشــن لنز ،تلویزیون اینترنتی ایرانسل،
اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران ،است که کاربران
می تواننــد ان را بدون هزینه دانلــود کنند و هر لحظه و
هر کجا ،به مجموعه ای از جدیدترین فیلم ها و سریال های
ایرانی و خارجی (دوبله و با زیرنویس فارســی) ،برنامه های
زندۀ تلویزیونی ،پخش مستقیم مسابقه های ورزشی (پخش
زنده فوتبال ،پخش زنده شبکه سه و )...پادکست ،کتاب های
صوتی ،موســیقی و البوم های جدید و ...روی گوشی تلفن
همراه یا در منزل روی تلویزیون دسترسی داشته باشند .از
جمله امکانات اپلیکیشن لنز می توان به ایجاد دسترسی به
مجموعۀ عظیمی از فیلم ها ،سریال ها ،البوم های موسیقی و
برنامه های مستند ایرانی و خارجی ،پخش زندۀ برنامه های
تلویزیونی ،مسابقات و برنامه های ورزشی و فرهنگی ،امکان
ضبط خــودکار برنامه های زنده تلویزیــون در زمان بندی
از پیش تعیین شــده ،امکان مشــاهدۀ جدول برنامه های
پخش شده از شبکه های مختلف تلویزیون ،امکان مشاهدۀ
برنامه ها در بخش ارشیوها تا هفت روز بعد از پخش زنده،
امکان افــزودن برنامه های مورد عالقه کاربر به فهرســت
«عالقه مندی» و دسترسی اسان تر به انها اشاره کرد.
چرا برای دریافت اینترنت
۷گیگابایتی ،کد ملی الزم است؟
در راستای تخصیص اینترنت رایگان به کاندیداهای ریاست
جمهوری و بسته های هفت گیگابایتی به همه مردم ،وزیر
ارتباطــات و فنــاوری اطالعات گفــت :از انجاکه ممکن
است یک نفر ۱۰ســیم کارت داشته باشد و یک نفر یک
ســیم کارت ،به هر کد ملی فقط یک بسته و ان هم روی
شماره ای که درخواســت دهد ،فعال می شود .محمدجواد
اذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات -درباره
ارائــه اینترنت رایگان به کاندیداهای ریاســت جمهوری،
گفته بود :تخصیص اینترنت رایگان به کاندیداهای ریاست
جمهــوری به معنای ارائه بســته اینترنت رایگان مصرفی
نیســت .منظور ارائه بســته امکانــات تبلیغاتی در فضای
مجــازی اعم از ارتبــاط ویژه با مخاطبان در شــبکه های
اجتماعی داخلی ،تســهیالت ارتباطــی ،خدمات صوت و
تصویر فراگیر است که به کاندیدهای تائید صالحیت شده
شــورای نگهبان اختصاص پیدا می کنــد .اذری جهرمی
همچنین گفته بود که به منظور ترویج تبلیغات انتخابات
در فضــای مجازی به جای تجمعــات خیابانی و میدانی،
هفت گیگابایت اینترنت یک ماهــه رایگان به همه مردم
ایران دارای ســیم کارت و با ارائه کد ملی عرضه می شود و
افراد می توانند با مراجعه به www.ictgifts.irنسبت به
ثبت نام اقدام کنند.
پژوهشگرانبرترسینمامعرفیشدند
ایین اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران عصر
دوشنبه سوم خرداد در سالن استاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی
فارابی با اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شــد .حسین انتظامی (رئیس
ســازمان سینمایی) ،محمد رحمتی (معاون توسعه فناوری و مطالعات
سینماییورئیسشورایسیاستگذاریجایزهپژوهشسینمایی)،علیرضا
تابش (مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی) ،بهروز بختیاری (دبیر چهارمین
جایزهپژوهشسالسینمایی)،محمدعلینجفی،احمدالستی،محمدرضا
اصالنی ،حسن خجسته و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران سینما از
جمله حاضران در این مراسم بودند.
در ابتدای این مراسم حسین انتظامی ،رییس سازمان سینمایی ضمن
قدردانی از دســت اندرکاران این جایزه گفت :الزم نیســت گالیه های
طرفینی را در این جلســه بیان کنیم اما چون همگرایی های الزم بین
پژوهش و صنعت ایجاد نشــده ،همواره نسبت به هم گالیه هایی دارند.
در حوزه صنعت این گالیه وجود دارد که پژوهشی برای بهبود وضعیت
صورت نگرفته است و پژوهشگران هم از به کار گرفته نشدن یافته هایشان
در صنعت گالیه مند هستند .وی ادامه داد :این جایزه به همگرایی این دو
بخش کمک می کند تا پژوهش ها کاربردی باشد و دردی را از سینمای
ایران دوا کند .با توجه به اینکه سینما ،هنر هفتم است بنابراین ،مباحث
میانرشته ایمطرحمی شودودرپژوهش هایسینمایینیزبایدپرداختن
به این مباحث پررنگ تر شود .امیدوارم این جایزه که در دولت تدبیر و امید
تاسیس شد و در این دوره همگرایی بیشتری را ایجاد کرده است ،توسعه
بیشترییابد.
در ادامه محمد رحمتی ،معاون توســعه فناوری و مطالعات سینمایی و
رئیسشورایسیاستگذاریجایزهپژوهشسالسینماضمنگرامیداشت
سالروز ازادسازی خرمشهر گفت :در این دوره ما از رویکرد «گرداوری»
پژوهش های سینمایی به سمت «تالیف» حرکت کردیم تا ارزش افزوده ای
داشــته باشیم .کتاب مجموعه مقاالت فارسی یکی از خروجی های این
جایزه است ،ضمن اینکه اولین کتاب مجموعه مقاالت انگلیسی در مورد
سینمای ایران در فرایند داوری ثانویه در یکی از انتشارات معتبر بینالمللی
است .این کتاب نخستین اثری است که سفارش مقاالت ،داوری اولیه و
ویراســتاری ان در ایران انجام شده و بدون هیچ هزینهای ،پژوهشگران
معتبر داخلی و خارجی در ان قلم زدند .هدف از نگارش ان ،این بود که
سینمای ایران با روایتی منصفانه و همدالنه در محافل علمی دنیا روایت
شود .وی ادامه داد :موضوع گفتمان سازی پژوهش در سینمای ایران در
این دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران مطرح شد و با هنرمندان در
تو گوهایی انجام شد که امروز در دسترس عالقه مندان قرار
این باره گف
می گیرد .فقدان نگاه پژوهشــی یا کم مایگی پژوهش در اثار سینمایی
مهم ترین مشکل اثار سینمایی از نگاه هنرمندان بود .رحمتی با اشاره به
وضعیت پژوهش در سینمای ایران ،توضیح داد :همواره این ایراد به فضای
پژوهش سینمایی وارد است که از خارج سینما به این مسائل این حوزه
پرداخته می شود ،به همین دلیل ما امسال در فراخوان ،سوال «مهمترین
مشکل سینمای ایران و راه حل ان» را طرح کردیم و از بزرگان سینمای
ایران نیز درخواست کردیم تا مسئله سینما ،از درون خود سینما بجوشد.
خوشبختانه پاسخ های بسیار خوبی دریافت کردیم که دستمایه پژوهش
قرار خواهند گرفت .البته به فراخور راه حل هایی که بزرگان سینما برای
حل مشــکل پژوهش در سینما مطرح کردند ما پاسخ جامعی دریافت
نکردیم .رئیس شورای سیاســتگذاری جایزه پژوهش سینمایی افزود:
همچنین امسال رشــد 2.7درصد اثار ارسالی به دبیرخانه را نسبت به
سال گذشته تجربه کردیم ،البته اذعان داریم که تا «پژوهش محور شدن
اثار سینمایی» و «کاربردیتر شدن پژوهشهای سینمایی» مسیر طوالنی
در پیش داریم .در ادامه بهروز محمودی بختیاری دبیر چهارمین جایزه
پژوهش سال سینمایی متنی را با محوریت ضرورت پژوهش در سینما
قرائت کرد که بدین شرح است« :با وجود اینکه سینما اندک زمان پس از
زایش خود به ایران رسید و تاریخ سینمای ایران سن و سالی در حد تاریخ
سینما دارد ،پژوهش ،تفکر بنیادین در باب مقوالت مختلف سینمای ایران
در سطح اکادمیک ،پدیده ای نسبتا نوظهور است .صادقانه باید اذعان کرد
که در دهه گذشته رخدادهای پژوهشی ارزشمندی به وقوع پیوست که
حجم ان ها شاید از محل حجم اثار پیش از خود بیشتر باشد .با این وجود
و با توجه به رشد قابل مالحظه سینمای ایران در عرصه های جهانی ،نیاز
به پژوهش برای سینما و درباره سینمای ایران همچنان به شدت احساس
می شود .اینجانب به عنوان معم درس روش تحقیق در مقاطع تحصیالت
تکمیلی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران ،هم شاهد انگیزه و تالش
جوانان پژوهشگر بوده ام و هم در جریان تنگناها و مشکالت پژوهش ان
ها قرار داشته ام .لذا با پذیرش پیشنهاد معاونت محترم پژوهشی سازمان
سینمایی کشور دبیری جایزه چهارم پژوهش سینمای سال را پذیرفتم تا
ضمن قدردانی از پیشکسوتان پژوهش و اموزش سینما ،عرصه ایجاد شده
برای تشویق پژوهشگران جوان سینما را به فراخور توانایی خود گسترش
دهم .در جایزه امسال برای نخستین بار مقاالت تالیفی و چاپ نشده جدید
را هم دریافت کردیم و با چشم اندازی به عرصه بین الملل از دوستان و
همکاران شــاغل در دانشگاه های خارج از کشور نیز دعوت کردیم تا به
جریان پژوهش های نوین در سینمای ایران محلق شوند .در همین جا
الزم است از این استادان و اندیشمندان به گرمی سپاسگزاری کنم».
درباره علت کاهش تولیدات صنعت کتاب و نشر؛
چرا کتاب خوب تخفیف ندارد؟!
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشــان ضمن تشریح اقدامات اتحادیه
ف عجیب
ب در فضای مجازی با تخفی
بــرای ممانمعت از فروش کتــا
می گوید :نه تنها پلتفرم ها بلکه گســتره فضای مجازی و سطح شهر
به فروش غیرکارشناســانه کتاب پرداختند که نتیجه ان رشد بی رویه
کتاب سازهاست .برگزاری نمایشگاه های کتاب در پلتفرم های مجازی این
روزها افت جان اهالی نشــر ،کتاب و کتابفروشان شده است ،شاید در
وهله نخست برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به نفع ناشران ،نویسندگان
و اهالی نشــر باشد ،اما وقتی به عمق ماجرا ورود کنیم متوجه خواهیم
شــد که این نمایشــگاه ها با تخفیف های باالیی که دارند ،ـ گاه تا 80
درصد ـ عم ً
ال تنها برای ناشرنماها و کتاب های قاچاق راه را باز کرده اند،
کتاب هایی که یا از سوی ناشران حقیقی شان منتشر نشده اند و یا توسط
ناشرنماها در اصل کپی شده کتاب های ناشران هستند با اسم مترجمی
فرضی و طرح جلدی دیگر .از همین روست که کپی کننده این کتاب ها
می تواند کتاب را با تخفیف های عجیب و غریب 40تا 80درصد بفروش
برساند وگرنه ناشــر که با کاغذ بندی 500تا 700هزار تومان مواجه
است و با هزینه های روزافزون انتشار کتاب و ...چگونه می تواند چنین
تخفیف های قائل شود؟ در همین راستا جمعی 700نفره از فعاالن نشر
خطاب به هومان حسن پور ،رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران،
به تخفیف های غیرقانونی در فضای مجازی انتقاد کردند .طوماری که به
معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز ارجاع داده شده است.
با روند رو به کاهش تولیدات جدید
در عرصه نشر مواجه هستیم
هومانحسن پور،رئیساتحادیهناشرانوکتابفروشانتهران،دراینزمینه
گفت :انتقاد ما تنها متوجه پلتفرم ها به شکل خاص نیست ،بلکه ما به
گســتره فضای مجازی و گستره سطح شهر انتقاد داریم ،هر بازاری در
این زمینه چه در فضای مجازی و چه سطح شهر فضایی اقتصادی دارد
که افراد بســیاری از ان ارتزاق می کنند و ضربه های اقتصادی این اتزاق
ناصحیح زمانی مشخص می شود که ما با روند رو به کاهش تولیدات جدید
در عرصه نشر مواجه هستیم ،تولیداتی که به معنا و مفهموم استاندارد
خلق شــده باشند و گرنه کتاب سازی ها که رو به رشدند .وی ادامه داد:
اتحادیه منافع اهل قلم برایش مهم است ،ان هم در حالی که نه تالیف
جدیدی منتشر می شود و نه کتاب جدیدی ترجمه .فضای واقعی نشر
کتاب در ایران در وضعیت فعلی بیداد می کند .حسن پور با اشاره به فروش
کتاب با تخفیف های عجیب و غریب در سال های اخیر که دامنه ان نیز
رو به رشد بوده اســت ،افزود :وقتی یک مشتری کتاب را با 50درصد
تخفیف می خرد ،پیش خود می گوید ،عجب پس کتابفروش می توانسته
به من اینقدر تخفیف بدهد و نداده است ،البته مخاطب حرفه ای ما شاید
این برداشت را نکند ولی مشکل ما این است که مخاطبان جدید که همه
حرفه ای نیستند .وی با باین این مطلب که بستر تخلف در جایی چیده
می شود که ضابطه ای وجود ندارد ،گفت :کسی که کتاب ناشر دیگری
را کپی می کند و بدون زحمت و هزینه با اسم دیگری منتشر می کند،
چون هزینه نکرده است با تخفیف های باال می فروشد ،در حالیکه ناشر
اصلی که هزینه هایی برای انتشار کتاب داده است ،کتابش نمی فروشد.
در حوزه کتاب کارها باید تخصصی باشد ،چرا داروخانه بصورت مجازی
دارو نمی فروشد؟ چون فروش دارو یک کار تخصصی است .فروش کتاب
هم برخالف باور عموم یک کار تخصصی است .رئیس اتحادیه ناشران و
کتابفروشان تهران با بیان این مطلب که پلتفرم های مجازی و فروشندگان
کتاب در ســطح شهر اگر زیر نظر اتحادیه ناشران باشن د و جواز کسب
داشته باشند ،ما کمتر شاهد این چنین تخلفاتی هستیم ،یاداور شد :اگر
تخلفی هم باشد با ساز و کار قانونی موجود می توانیم ان را برطرف کنیم
و نیازی به شکایت در قوه قضائیه نیست.
کتاب خوب را نمی توان با تخفیف فروخت
وی ادامه داد :پس روی سخن انتقاد ما به دو موضوع معطوف است :اول
فروش غیرکارشناسانه کتاب در فضای مجازی و دوم فروش با تخفیف
کتاب .کتاب خوب را نمی توان با تخفیف فروخت ،چون ناشــر برای ان
هزینه کرده است .تخفیف دادن به یک کاال در قانون تجارت تعریفی دارد،
چون وضعیت مالی ناشران خراب است امکان دارد ناشر بخواهد در مقطعی
به کاالی خود تخفیف بزند که این در فانون نظام صنفی دیده شده است.
هر فرد صنفی چهار بار در ســال می تواند از اتحادیه خود برای تخفیف
مجوز بگیرد ،اما باید درصد مشخص برای خود تحفیف بگذارد نه اینکه
کل مبلغ کتاب را تخفیف بدهد .حسن پور ادامه داد :اینکه برخی ناشرنماها
صبح تا شب تخفیف های مختلف برای کتاب های خود قائل می شوند ،
منطقی نیست ،از سوی دیگر مسئوالن نیز وضعیت کتاب و کتابخوانی را
رها کرده اند ،اگر ناشران و کتابفروشان مجوز کسب از اتحادیه های مربوطه
داشتهباشند ،شاهدچنیناتفاقاتغیرکارشناسینخواهیمبود.
طرح موضوع در مرکز فناوری اطالعات
و رسانه های دیجیتال و شورای عالی فضای مجازی
وی درباره روند پیگیری اتحادیه ناشــران از طومار اعتراضی 700فعال
نشــر در این خصوص گفت :ما به محض دریافت نامه اعتراضی ،مراتب
را به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد منعکس کردیم ،درصدد هستیم تا
جلسه ای نیز با کارشناسان و مسئوالن مرکز فناوری اطالعات و رسانه های
دیجیتال وزارت ارشاد برگزار کنیم گام سوم نیز بررسی و طرح موضوع در
شورای عالی فضای مجازی است .حسن پور با اشاره به اینکه اساساً فروش
کتاب در پلتفرم های مجازی قانونی اســت یا خیر؟ گفت :ما واقعاً یک
پلتفرم را مدنظر قرار نداریم .چون اتفاقاً خیلی ها در دایره این ماجرا قرار
می گیرند؛ ما یک سایت یا پلتفرم برایمان مهم نیست؛ بلکه مجموعه ای
که پشت عرضه این کتاب ها است ،مهم است .فروش غیر تخصصانه کتاب
در فضای مجازی فاجعه به بار می اورد ،همچنان که بسیاری از ما تجربه
سفارش مجازی کتاب را داشته ایم ،کتابی را از ناشر اصلی سفارش داده ایم
و کتاب از ناشر بدون اسم و رسم دار با مترجمی غیرواقعی به دستمان
رسیده است ،چرا؟ چون ناشر واقعی که نمی توانسته این تخفیف را بدهد.
وی ادامه داد :مشــخصاً درباره کتاب اتفاق بدی در کشور رخ داده است ،
طبق قانون نظام صنفی ناشرانی که پروانه نشر از ارشاد دریافت می کنند
به طور اتوماتیک باید مجوز کسب نیز از اتحادیه ناشران دریافت کنند ،این
موضوع در سال های اخیر دچار تسامح شد .این تسامح موجب شده که
در وضعیت مجازی که کمتر نظارت می شود ،یک ناشر با 5اسم متفاوت
یک کتاب را با پنج نوع درصد تخفیف بفروش برساند که برای هیچ کدام
از این کتاب ها هزینه نیز نکرده است.
80درصدفروشنمایشنمایشکاه هایکتابپلتفرم هامتعلقبه
کتاب ساز هاست
حسن پور افزود :یکی از مدیران این پلتفرم ها در گفت وگویی گفته بود که
تنها 10درصد از این کتاب ها برای ناشران کتاب ساز است ،اما به این نکته
توجه نکرده بود که 80درصد فروش این نمایشگاه ها برای همین 10درصد
اســت.در این پلتفرم ها نام ناشران بزرگ مطرح شده است ،اما کتاب های
ناشرنماهابیرونمی اید.همینباندهاییکهدرسطحشهرکتاب هایقاچاق
و کتاب ســازی ها را می فروشند در سایت ها نیز اقدام به فروش می کنند.
وی در پاسخ به اینکه اتحادیه در سال های اخیر جهت جمع اوری چنین
فروشگاه های کتابی چه اقداماتی کرده است ،گفت :ما در بسیاری از پاساژ ها
موفق به جمع اوری فروش کتاب با 50درصد تخفیف شدیم و برخی دیکر
نیز در حال جمع اوری است .اینگونه نیست که ما کار را رها کرده باشیم.
وی با اشاره به عرضه کتاب های ممنوعه در بساطی های سطح شهر و فضای
مجازی گفت :ما در حقیقت دست کسانی که به صورت قانونی کار می کنند
را بسته ایم و دست کسانی که غیرقانونی کار می کنند را باز گذاشته ایم ،
کتاب های ممنوعه ،فاقد مجوز و ...براحتی در این بساطی ها خرید و فروش
می شود .در سال های اخیر و با رشد قاچاق کتاب در کشور ،تالش هایی برای
ایجاد ساز و کار قانونی برای برخورد با این موضوع ایجاد شد ،کارگروه هایی
تشکیل شد و نهادهای قضایی نیز همکاری هایی داشتند ،مراکز پخشی
شناسیایی و پلمب شد افرادی دستگیر شدند و پرونده های قضایی تشکیل
شد ،اما در عمل هنوز نه تنها با قاچاق کتاب برخورد جدی نشده است ،
بلکه احکام صادره نیز به باور ناشران با جرم انجام شده برابری نمی کند .در
این میان قاچاقچیان کتاب ،کتاب سازها و ناشرنماها حسابی از اب گل الود
ماهی گرفته اند ؛ زیرا با کشف انبارهای قاچاق کتاب تمام فرضیات و امارهای
موجود از سرانه مطالعه و خرید کتاب بربارد رفت و کشخص شد که اتفاقا
یک بازار زیرزمینی و اصلی در زیر بازار اصلی فروش کتاب در کشور فعالیت
داشته است و سرمایه در گردش بالغ بر 15میلیارد تومانی این بازار صنعت
نشــر را به این اوضاع اسفناک رسانده است .حاال نیز که در کناب انتشار
فایل هایپی دیافکتاب هایناشراندرکانال هایتالگرامی ،اینستاگرامی
ی ،
و ...خرید و فروش غیرقانونی فایل های پی دی اف در سایت های اینترنت
نمایشــگاه های 50درصد تخفیف کتاب در متروها ،مراکز خزید و حتی
دانشــگاه ها پلتفرم ها اقدام به برگزرای نمایشگاه مجازی کتاب کرده اند ،
نمایشــگاهی که به مکانی برای فروش کتاب سازی ها تبدیل شده است.
انتظار اهالی نشر این است که در این زمینه حمایت های بیشتری از سوی
نهادهای مرتبط علی الخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی از اقتصاد
نشر وجود داشته باشد .از سوی دیگر به نظر می رسد نهادهای صنفی نیز
باید فعاالنه تر در سراسر کشور فعالیت کنند. صفحه 2
عوامل مجموعه تلویزیونی «عشق در روزهای کرونا» در گفتگو با «هنرمند»
روایت 20قصه از عشق مردم در روزهای سخت کرونا
3
چهارشنبــــــه 5خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1446
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
نقد
حکایت سکوت مرگ مصلحتی
در رسانه
رضا پورزارعی
عوامل مجموعه تلویزیونی عشــق در روزهای کرونا به تالش برای
ســاخت روایت های واقعی از قصه زندگی کادر درمان ،شــهدای
ســامت ،ایثار و خدمات مومنانه مردم در ایام شــیوع کرونا اشاره
کردند و اذعان داشتند این برنامه در 20قسمت تهیه شده است و
بنا بر نظر شبکه 1سیما سایر قسمت ها نیز ،تهیه خواهد شد.
تهیه کننده ،کارگردان و سرپرست نویسندگان مجموعه تلویزیونی
عشق در روزهای کرونا در گفت و گو «هنرمند» از اهداف و مسیر
تهیه این مجموعه تلویزیونی گفتند .فرزاد هوشیار پارسیان ،تهیه
کننده مجموعه تلویزیونی عشــق در روزهای کرونا ضمن اشاره به
پخش این مجموعه از شبکه 1سیما گفت :عشق در روزهای کرونا
در 20قسمت کوتاه روایت محور به سفارش گروه اجتماعی شبکه1
سیما تهیه شده است و در نظر داریم با تایید سازمان صدا و سیما
سایر قسمت هارا تولید کنیم .هوشــیار پارسیان افزود :ایده اصلی
ساخت این مجموعه توسط محسن معینی ،نویسنده و کارگردان
تئاتر از سخنان مقام معظم رهبری در اسفند سال 98نشات گرفت.
او گفت :مقام معظم رهبری در اسفند 1398از ایثار کادر درمان و
فعالین جهادی که از حوزه علمیه برای غسل اموات کرونایی رفته
بودند اشــاره کردند و به نوعی قصــه ای از ایثار روایت کردند و در
فروردین سال 1399نیز حضرت ایت اهلل خامنه ای با اشاره به ایثار
کادر درمان در جنگ با این ویروس منحوس به نکته ای اشاره کردند
و فرمودند کاش کســانی مانند شهید اوینی قصه های ایثار در این
ایام را روایت کنند که با این اشاره رهبری بر ان شدیم تا مجموعه
تلویزیونی عشق در روزهای کرونا را بسازیم.
در ادامه این گفتگو سید جواد حسینی کارگردان مجموعه تلویزیونی
عشق در روزهای کرونا عنوان کرد :قصه هایی که ابتدا به دست ما
رســید با نظارت و مشورت گروه نویســندگان و گروه کارگردانی
پس از اعمال تعییرات در نهایت به 10دقیقه روایت ایثار ،شــکوه
عشق خدمت کادر درمان و نیروهای مومن انقالبی که داوطلبانه،
رسید .حسینی ضمن اشاره به واقعی بودن روایت ها گفت :بیش از
70درصد محتوای قصه ها بر اســاس واقعیت تهیه شده است ولی
برای جذابیت بیشــتر برای مخاطب تغییرات اندکی توسط گروه
نویسندگان و مشورت گروهی با من و اقای هوشیار ،صورت گرفت
تا با کیفیت بهتری محتوا رابه ســمت اجرا سوق دهیم .کارگردان
مجموعه تلویزیونی عشــق در روزهای کرونا با بیان اینکه :تالش
کردیم روایت ها خارج از حوصله مخاطب نباشد ،یه همین جهت از
بازیگران خواستیم به زبان محاوره داستانها را روایت کنند و در اجرا
بیش از بازی بازیگر به روایت صمیمانه و خودمانی انها توجه کنیم تا
حس و هدفی که در پیام روایت ها بود بتواند به نظر و میل مخاطب
نزدیک باشد و درک ان دست مایه تغییرات بازیگری نشود.
کارگــردان این مجموعه تلویزیون در ادامه خاطر نشــان کرد :در
فیلم ســازی شــرط کیفیت مطلوب ،کار گروهی و افکار سنجی
اســت که خوشــبختانه در تهیه این مجموعه از نظرات و تجربه
گروه نویســندگان و تهیه کننده با حضور 40نفر از همکاران بهره
مند شــدیم .او از معیار های انتخاب نام مجموعه تلویزیونی عشق
در روزهــای کرونا گفت :به دلیل اینکــه قصه ها و روایت های ما از
عشــق در ایام سختی کرونا روایت می کند و زیبایی های خدمت و
تالش و همدلی و همبستگی را به تصویر می کشد ،نتوانستیم نامی
زیباتر از این برایش بگذاریم هرچند به دلیل شباهت این نام با نام
کار دیگری که در قالب متفاوتی تهیه شده بود ،مخالفت هایی برای
عنوان عشق در روزهای کرونا شد اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم
که تمام پیام روایت ها و قصه ها که از ایثار و کمک مومنانه است در
عشق این روزها نهفته است چرا که شخصیت های روایت های ما،
همگی از مردم عادی هستند که از سر خدمت و شوق همبستگی
و احساس عاطفی شان در این ایام جنگیدند و شهید شدند و هیچ
عنوانی تا این اندازه شایسته این همه ایثار نبود.کارگردان مجموعه
تلویزیونی عشق در روزهای کرونا در ادامه از استقبال مردم و در نظر
گرفتن نظرات انها در ساخت سایر قسمت ها گفت :خوشبختانه با
اینکه زمان پخش در ایام ماه مبارک رمضان قرار گرفت و ســاعت
پخش در زمان مخاطب پسندی واقع نشده بود ،طبق اماری که از
سازمان صدا و سیما دریافت کردیم ،عشق در روزهای کرونا مورد
اقبال مخاطب واقع شده و تماس های مردم با سامانه 162و ثبت
نظراتشان و مشارکت هایی که از افکار سنجی در شبکه های مجازی
از پخش مجموعه داشتیم نشان دهنده توجه و اهمیت روایت ها برای
عموم مردم بوده که این برای ما و گروه تولید نویدبخش و خوشایند
است چرا که این محتوا برای مردم ساخته شده و شاید یکی از دالیل
ان این اســت که این اثر بر امده از دل مردم و داستانهایشان است
و هر انچه از دل بر اید الجرم بر دل نشیند .واین استقبال و لطف
مســولیت ما را برای ادامه ساخت دو چندان می کند.
مخاطبان ُ ،
حسینی کارگردان مجموعه تلویزیونی عشق در روزهای کرونا در
ادامه گفت :طرح ســاخت قسمت های جدید را برای سازمان صدا
و ســیما ارسال کردیم و با پیگیری های تهیه کننده این مجموعه
در انتظار نظر ســازمان هستیم تا قسمت های دیگر را تولید کنیم
چرا که قصه هزاران پرســتار ،شهدای سالمت و نیروهای داوطلبی
که کمک مومنانه می کنند قابلیت به نمایش گذاشتن و قصه گویی
را برای نسل اینده دارد که بدانند مردم ایران در روزهای سخت با
همدلی و ایثار کنار هم هستند و تالش می کنند .حسینی در انتها
افزود :این مجموعه قابلیت اجرای زنده را دارد اما به دلیل زیبایی ها
و جذابیت های بصری کــه در روایت برای حفظ مخاطب و توجه
به محتوا الزم است ،خواست و هدف ما تهیه مجموعه اماده است
که بتوانیم از تصاویر و جلوه های جذابیت بخش در تدوین استفاده
کنیم و اثر را با کیفیت مطلوب تری به نمایش بگذاریم و امیدواریم
بتوانیم انچه ادای دین به شــهدای سالمت است را در شان مردم
ایران به عرصه نمایش بگذاریم و به مردم به خصوص جوانان بگوییم
که ایرانی ها چه طور در این روزهای سخت در کنار هم ایستادند و
جانشان را برای این جنگ در حوزه سالمت از دست دادند.
الهام ذوالفقاریان سرپرســت نویســندگان و طراح صحنه و لباس
مجموعــه برنامه «عشــق در روزهای کرونایی» در مورد شــکل
گیری موضوعات این برنامه و تعداد نویسندگان و تعامل انها با هم
گفت:طرح اولیه این برنامه توسط اقای محسن معینی نوشته شد و
تیم نویسندگان درمجموع پنج نفر بودند «مرتضی هاشمی ،شهناز
روستایی ،سمیرا شکوهی ،احســان فکا و خودم که در خدمتتون
هستم ».در واقع متنها با توجه به موضوعاتی که این روزهای کرونایی
درگیرش هستین انتخاب شــدند و نویسندگان اثارشان را ارسال
می کردند و با مشــورت کارگردان و تهیه کننده انتخاب می شدند
و درنهایت گاهی برخی از انها توسط من بازنویسی می شدند اما هر
نویسنده بطور مجزا با اقای حسینی در حین نگارش در ارتباط بودند
و خدا را شکر نتیجه تعامالت خوب بود .ذلفقاریان در مورد طراحی
صحنه و لباس این برنامه و استفاده از رنگ های شاد در برنامه های
موضوعی گفتند :با توجه به اینکه موضوع برنامه عشق در روزهای
کرونا هست و هدف امیدوار کردن مردم و سوق دادن انها به سوی
همدلی اســت و به نوعی نمایانگر عشــق و همبستگی ما در این
شرایط سخت هست ،با مشورت تیم کارگردانی تصمیم بر این شد
که از رنگهای شاد و امید بخش استفاده شود.تناژهای گرم در کنار
ســرد که همواره عشق و ارامش را توامان به همراه داشته باشد .و
البته تاثیر رنگ در جذب مخاطب را نمیتوان نادیده گرفت .وی با
اشاره به تعامل بین تهیه کننده و کارگردان در مورد طراحی لباس
گفت:تقریبا از روزی که من برای همکاری به دفتر اقای هوشــیار
دعوت شدم با اقای حسینی ،اقای هوشیار و اقای کیمیافر پیرامون
متن ها جلسه داشــتیم .اما درباره طراحی لباس بر مبنای متنها با
مشورت اقای حســینی ،طرح و رنگ لباسها را انتخاب می کردیم.
پیرامون راویها بدلیل شرایط کرونا و رعایت پروتکلها بصورت مجازی
لباسها و نقشها را هماهنگ می کردیم.
مجموعه تلویزیونی عشق در روزهای کرونا در 20قسمت 10دقیقه
ای بــا موضوع روایت های کوتاه از ایثــار در روزهای کرونا به تهیه
کنندگی فرزاد هوشیار پارسیان و کارگردانی سید جواد حسینی با
روایت و اجرای سوگل طهماسبی ،کاوه خدا شناس ،رحیم نوروزی،
مریم سعادت ،سپیده خداوردی ،پرویز فالحی پور ،بهروز رضوی و
روایتی متفاوت از حسین یکتا از شبکه 1سیما در حال پخش است.
ادامه شرایط بحرانی تغییر کاربری سالن های سینما؛
تماشایفیلمباطعمدوسیبنعناع!
رییس انجمن سینماداران خبر می دهد که درخواست برای
تفییر کاربری ســالن های سینما ،در سال جدید هم متوقف
نشــده و در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۰چند ســینما در تهران و
شــهرهای دیگر خواستار تغییر کاربری و استفاده ای دیگر از
سینماهای خود شده اند.
در حالی که در روزهای گذشته بازگشایی سالن های سینما
در فرانســه و استقبال مردم برای تماشــای فیلم و تشکیل
صفی طوالنی پشت در سالن خبرساز شده بود ،سینماداری
ایران با شــرایطی بحرانی روبروســت تا جایــی که در یک
پردیس سینمایی فروش ســانس خانوادگی به صرف قلیان
برای کشــاندن مخاطب به ســالن تبلیغ شــد .بعد هم که
صدای اعتراض و درخواســت شورای صنفی برای برخورد با
این ســینما به میان امد ،مالکش اعــام کرد که قصد دارد
پروانه فعالیت ســینماهایش را پــس از ۱۵خرداد باطل و
ســالن ها را با هدف رونق فــوت کورت های مجموعه به طور
خصوصی برای نمایش ســریال و فیلم خارجی و فوتبال در
اختیار بگذارد .البته در بررســی وضعیت ســینماهای ایران،
نمی توان تاثیر واکسیناسیون سریع تر را در کشورهای دیگر
بر اطمینان خاطر مردم جهت حضور در سینما نادیده گرفت،
امــا وقتی دلیل اصلــی گله مندی ســینمادارها نبود رغبت
نداشتن تهیه کننده ها به اکران فیلم هایشان مطرح می شود،
به نظر می رســد بهتر بود در کشــور ما هم بــه جای اصرار
مداوم به بازگشایی سالن های سینما در یک سال قبل ،برای
انچه قرار است روی پرده نمایش داده شود ،فکر می شد .در
ماه های گذشــته با وجود انتقال مشــاغل سینمایی از گروه
سه به گروه دو ،که اجازه می دهد سینمادر شرایط قرمز هم
تعطیل نباشــد ،وضعیت به گونه ای پیش رفته که احتماالً تا
چند ماه اینده هم اتفاق ویژه ای در ســالن های سینمایی رخ
نمی دهد.
محمــد قاصد اشــرفی -ریس انجمن ســینماداران -درباره
وضعیت ســالن های سینمایی به ایســنا می گوید :در همین
یکی دو ماه ابتدایی ســال ،مدیران چند ســینما در تهران و
شهرســتان ها درخواســت تغییر کاربری ارائه کردند که این
ماجرای سال گذشته ی ما هم بود و با درخواست تغییر کاربری
سینما «عصر جدید» که فعال تعطیل شده و سینما «بولوار»
روبرو شــدیم ،به همین دلیل از انجا کــه نمی خواهیم این
اتفاق ادامه پیدا کند ،تالش می کنیم با صاحبان سینماهایی
که متقاضی تغییر کاربری هستند مذاکره و ان ها را از انجام
این کار منصرف کنیم چون اگرچه حدود ۱۶ماه اســت که
ســینما یا تعطیل بوده یا استقبالی از ان نشده و با مشکالت
مالی و حتی ورشکستگی روبرو شده ،اما باز هم این روند به
ضرر سینماست .او اضافه می کند :االن بحث اصلی ما اکران
فیلم خوب اســت وگرنه ما هم می توانستیم شرایط فرانسه
را داشــته باشــیم ،بویژه انکه بارها تاکید کردیم از روزهای
ابتدایی پروتکل ها در سینماها خیلی خوب رعایت می شوند
و ایمنی زیادی وجــود دارد .وی درباره اینکه تجربه ناموفق
اکران «شــنای پروانه» خیلی از معادالت را برهم زد و همان
فیلمی که پیش بینی می شــد مردم را به ســینماها بکشاند
االن دلیلی برای ریســک نکردن صاحبان فیلم ها شده است،
ش «شــنای پروانه» در شرایط کرونا در ان
بیان می کند :فرو
دو هفته خوب بود ،اما مســئله اینجاســت که فیلم در زمان
بدی اکران شــد و توصیه های مســئوالن برای بیرون نرفتن
به تدریج تاثیر خود را بر مردم گذاشــت ،در نتیجه شــاهد
بودیم که ســینما دیگر اولویتی بــرای مردم ندارد .او درباره
اینکه ایا بهتر نبود شرایط فعالیت سینماها در ایران هم مثل
فرانسه پیش می رفت؟ می گوید :بازگشایی های چند باره به
ســینما ضرر زد ولی برای تعطیلی سینما دولت باید کمک
می کرد که متاسفانه بی توجه بود و خسارت جبران ناپذیری
به سینما و تولید زده شد.
اشرفی در حالی تاکید دارد که با گفت وگو تالش می کنند از
بیشتر شــدن تعداد درخواست های تغییر کاربری جلوگیری
کنند کــه عبداهلل علیخانــی -مدیر ســینما عصر جدید-
همچنان این سینما را تعطیل نگه داشته و اشاره می کند که
اگر هم روزی بخواهند ان را بازگشــایی کنند باید تعمیرات
زیادی در ان انجام شــود .او سال گذشته از تعطیلی موقت
برای تصمیم گیری درمورد اینده این ســینمای قدیمی خبر
داد .امیدواری به افزایش پیدا نکردن درخواســت های تغییر
کاربری ســینماها در شــرایطی باقی است که دست کم یک
فیلم جذاب برای اکران در ســینماها متقاضی باشد؛ اتفاقی
کــه هفته گذشــته در شــورای صنفی نمایــش رخ نداد و
مشخص نیست دســت شورا این هفته هم خالی خواهد بود
یا خیر ،بخصوص انکه دســت اندرکاران بعضی فیلم هایی که
می توان به فروش ان ها امیدی داشت تضمین های بیشتری
بــرای اکران می خواهند و از انجا کــه تاکنون رضایت ان ها
جلب نشــده ترجیح می دهند تا پایان دولت فعلی و استقرار
مدیران جدید منتظر بمانند .تمام این ها در حالی اســت که
محمدرضا فرجی -مدیرکل ســازمان سینمایی -هم تاکید
دارد کــه با وجــود حمایت های در نظر گرفته شــده برای
سینماها ،سازمان سینمایی نمی تواند از تهیه کننده ای برای
اکران فیلمش دعوت کند ،چون بیش از ۸۰درصد فیلم های
سینمایی توســط بخش خصوصی تولید می شوند و طبیعی
است که ان ها در چنین شرایطی نگران سرمایه خود باشند.
سعید هنرمند-طراح صحنه سینما
بی گمان همه حکایت ان اوســتای خیاطی را شنیده اید که بعد از دیدن
کابوسی از علم هایی مزین به پارچه های رنگارنگ در مقابل تابوت اش که
از باقی مانده ی پارچه هایی بود که مردم برای دوختن جامه نزد وی اورده
بودند و وی تتمه ی پارچه ها را به انها برنگرداننده بود و پس از این کابوس
هولناک به شاگردش می گوید که هر زمان دیدی من وسوسه به قیچی زدن
پارچه های مردم برای خود شدم به من بگو اوستا علم ،ادامه حکایت بماند
برای انتهای متن.
.۱واکسن ساخته شده برای کرونا در دنیا کم است و دعوا و رقابت دولت ها
برای به دست اوردن ان بسیار ،از انجایی که دولت ها باید پاسخگوی ملت
ها باشند بر اساس یک چارت مشخص و الویت بندی های منطقی واکسن
تامین شده به شهروندان تزریق می شود ،که معموال از کادر شبکه بهداشت
و درمان اغاز می شــود و در ادامه افراد بیمار و مسن را شامل می شود ،در
کشور ما نیز خدا را شکر تا بدین جای کار اولویت ها اولویت های منطقی و
صحیحی بوده ،یعنی ابتدا کادر درمان و سپس بیماران خاص و پاکبانان و
سپسسالمندان،وبسیارخوشبینانهاستکهاگربگوییمتاپایانسالجاری
تمام شهروندان ایرانی واکسن کرونا را دریافت میکنند.
.۲حرفه ســینما یکی از سخت ترین مشــاغل در کارهای خدماتی می
باشد ،این خدمت هنری اما به دلیل هزینه های تولید سرسام اور و احتمال
ریسک باالی بازنگشتن سرمایه و ضرر مالی ،ساعت کاری باالتر از حد عرف
و معمول شــغل های دیگر دارد ،ساعت کاری معمول و مرسوم و معروف
در سینما دوازده ســاعت است ،که در اکثر اوقات بیش از این ساعت کار
فیلمبرداری ادامه پیدا می کند ،به لحاظ فیزیکی هم بسیار شغل سنگینی
اســت که بعضی از سینماگران شاغل در پشت صحنه به دلیل سنگینی
کار بعد از چند سال درگیر بیماری هایی نظیر دیسک گردن دیسک کمر
مشکالت زانو و انواع بیماریهای مرتبط با سنگینی شغل می شوند .این نشانه
ها یک معنی مهم را می رساند و ان این است که افراد شاغل در حرفه سینما
حتماً باید دارای سالمتی فیزیکی کاملی باشند که بتوانند خدمات هنری و
فنی مرتبط با حرفه خودشان را در چارچوب قرارداد های کاری ارائه دهند و
سالمت بدن برای این شغل بسیار واجب است.
.۳مشاغلی در کشور وجود دارند که در اولویت های اولیه واکسیناسیون
قرار ندارند ،اما به واســطه شغل شان روزانه ارتباطات مستقیمی با مردم
دارند ،مانند فروشندگان سوپرمارکت ها ،نانواها ،قصاب ها مغازه های فروش
مرغ و ماهی ،مکانیک ها و فروشــندگان لوازم یدکی خودرو ،میوه فروش
ها ،دســت فروش ها ،پرسنل ساندویچی ها ،کافی شاپ ها و رستوران ها
و رانندگان تاکسی و گروهی دیگر که ساعتهای طوالنی را در تجمع های
پرتعداد میگذرانند مانند سربازان ،نظامیان ،زندانیان و بسیاری مشاغل دیگر.
.۴از حدود دو هفته پیش خبرهایی مبنی بر پیگیری هایی برای دریافت
ســهمیه واکسن جهت تزریق به عوامل ســاخت سریال های تلویزیونی
و شــبکه نمایش خانگی و فیلم های سینمایی در جریان بود ظاهرا ً این
تالش ها به نتیجه و قطعیت رسیده و روند واکسیناسیون هنرمندان اغاز
شده ،هنرمندانی که شامل تمام عوامل ساخت یک فیلم یا سریال با شرایط
جسمی متفاوت و رده های سنی مختلف می شود ،چقدر خوب چقدر عالی
انصافاً باید تشکر کرد از سیستم شبکه بهداشت ،مدیران وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی و مدیران تلویزیون که جمعاً نتیجه کارشان این پیام را می
رساند که برای جان هنرمندان کشور ارزش بسیاری قائل هستند و انها را در
صف اولویتهای اولیه دریافت واکسن کرونا قرار داده اند.
اما حقیقتاً چرا این سهم باید به این سرعت به هنرمندان تعلق میگرفت ایا
برخی از مشاغل نام برده شده در سطور باال اولویت باالتری ندارند با توجه
به اینکه در بســیاری از ان مشاغل اگر فرد بیمار شود میتواند بسیاری را
هم درگیر بیماری کند ،و درک این نکته که اکثریت کارگران (هنرمندان)
شاغل در سینما بدلیل داشتن سطح سالمت فیزیکی نرمال ،بدن اماده تر
و مقاوم تری در برابر کرونا ممکن است داشته باشند ،و اینکه در بسیاری از
مشاغل دیگر اگر شخصی نقصی در بدن و یا بیماریِ نهته ای در جانش باشد
امکان کار دارد ،اما با سطح ایمنی پایین تری نسبت به یک فرد سالم مانند
اکثریت هنرمندان .و ایا مرگ بیش از ۲۴۰راننده تاکسی بر اثر کرونا کافی
نبود که انها از این سهم فوری بهره ای ببرند؟ سینما حرفه ای سخت است
اما نه به این میزان که الزم باشد سهمی ناعادالنه از کاالی کمیاب را دریافت
کند .اینجاست که روی بد و نازیبای قدرت واقعی رسانه را می بینیم ،ساده
است ،هنرمند سینماگر رسانه در اختیار دارد ،حامی دارد ،اما بخش اعظمی
از صنوف ندارند .اینجاست که قدرت رسانه در برابر استطاعت تمامی ُح ُرف
دیگر پیروز است .اینجاست که سلبریتی معترض به همه چیز و همه کس
ساکت است .ایا کار تزریق واکسن به افراد واقعا نیازمند به پایان رسیده؟ با
اندکی بررسی به این نتیجه میرسیم که خیر.
ســینما محل و فرصت بازســازی و ارائه ی نمادها و ارزشهای فرهنگی و
اجتماعی و سیاسی و تاریخی و دینی یک ملت است ،هنری که دیده شدن
و اثرگذاری ان در غالب اوقات حتمی است .این لکه ای که امروز به واسطه ی
شدگی برخی بر پیکر سینما و تلویزیون افتاد تا سالهای سال در یادها
موهون
ِ
می ماند و شاید تنها کاری که از دستمان بر می اید این باشد که دعا کنیم
این سکوت عجیب هنرمندان در برخورد با این بی عدالتی اثری الگویی در
جامعه بجا نگذارد .یکی از اومانیسمی ترین جمالت مرسوم در زمان بیماری
و سختی این است که :عزیزتر از جان که نداریم .اما همه میدانیم که داریم:
عزت نفس ،ابرو ،شرف ،مردانگی و بسیاری معناهای دل انگیز دگر .هنرمند
منتقد به زمین و زمان نبایست بدل به اوستای خیاطی میشد که در جواب
اوستا علم اوستا علم کردن شاگردش گفت :این یکی رو بکش قلم. صفحه 3
کیش منطقه ازاد کنسرت است؟!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1446چهارشنبه 5خردادماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:01
اذان ظهر
19:58
غروب افتاب
20:17
اذان مغرب
04:28
اذان صبح فردا
06:04
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام صادق علیه السالم :
ِ
باقیات صالحات
دوستى ما را دستکم نگیرید ،که از
(کارهاى خیر ماندگار) است.
بحار االنوار :ج ،۲۴ص ،۳۰۴ح ۱۶
پندبزرگان
تمام رویاهای ما می توانند محقق شوند اگر ما شجاعت
دنبال کردن انها را داشته باشیم.
والتدیزنی
حافظانه
از سر کوی تو هر کو به ماللت برود
نرود کارش و اخر به خجالت برود
کاروانی که بود بدرقه اش حفظ خدا
به تجمل بنشیند به جاللت برود
معاون امور هنری در اســفند ماه سال ۹۹و اوایل اردیبهشت امسال در دو نامه ،از ستاد ملی مبارزه
با کرونا درخواســت کرد که موسیقی را جزو مشاغل گروه دو قرار دهند تا بدین صورت شاید امکان
فعالیت دوباره هنرمندان فراهم شــود؛ نامه ای که تا امروز بی پاسخ مانده یا حداقل جواب ان رسانه
ای نشــده است .با این همه فروش بلیت برای برگزاری کنسرت های این روزها در کیش ،از رویه ای
متفاوت در این منطقه حکایت دارد که با احتســاب کنســرت هایی که در ســال ۹۹نیز در دو نوبت
برگزار شد ،الزم است این پرسش را مطرح کرد که ایا کیش منطقه ازاد کنسرت هم هست؟! از چند
روز قبل اعالم شد که قرار است سه خواننده موسیقی پاپ ـ بهنام بانی ،ارون افشار و علی زندوکیلی
ـ در فضــای باز مجموعه خلیج فارس جزیره کیــش با قیمت بلیت های ۱۸۰تا ۳۶۰هزار تومانی به
روی صحنه بروند و این در حالی است که هنوز ستاد ملی مبارزه با کرونا پاسخی در جواب نامه های
معاون امور هنری مطرح نکرده و در سایر شهرهای کشور هم خبری از برگزاری کنسرت ها به گوش
نمی رسد .و اما نامه دوم حسینی که در اوج بحران کرونا به خودی خود پرسش برانگیز بود ،با اعالم
خبر اغاز اجراهای صحنه ای در کیش ،پرســش برانگیزتر هم شــد؛ زیرا در حالی که هنوز موافقتی
برای حضور موســیقی در مشاغل گروه دو اعالم نشــده است ،باز هم اجرای کنسرت ها به قشری از
هنرمندان (خواننده های پاپ) ســپرده شده است که اتفاقا جزو طبقه کم درامد موسیقی محسوب
نمی شــوند .این در حالی اســت که نامه معاون هنری به طور خاص اجراهای صحنه ای موسیقی در
گونه های ردیف دستگاهی ،نواحی و کالسیک که در سالن های کوچک و معموالً با مخاطبان محدود
برگزار می شــود را هدف قرار داده بود .از اینها هم که بگذریم پیشــتر هم که زمزمه های از سرگیری
کنسرت های صحنه ای به گوش می رسید ،برخی از برگزارکنندگان کنسرت مخالفت خود را با برپایی
دوباره اجراهای صحنه ای موســیقی در مصاحبه اعالم کرده بودنــد .به عنوان مثال پس از نامه دوم
حسینی ،طی مصاحبه ای که با مسعود برزی ـ مدیر بخش موسیقی تیوال ـ داشتیم ،او گفته بود که
به عنوان یک برگزارکننده کنســرت ،موافق از سرگیری کنسرت ها در این شرایط خطرناک نیست و
مردم هم رمق و حس و حال ســابق را ندارند که بخواهند در این شــرایط ،ریسک ابتالء به کرونا را
تنها برای شــرکت در یک کنســرت به جان بخرند .و یا اینکه پس از اینکه در اخرین روز از دی ماه
۹۹اعالم شــد که کنســرت های صحنه ای بدون افزایش قیمت بلیط از ســر گرفته می شــوند ،نیما
جوان ـ ناشــر و تهیه کننده موسیقی ـ درباره برگزاری مجدد کنسرت ها اتفاقا در زمانی که اجراهای
صحنه ای در کیش برپا بودند ،گفته بود« ،برگزاری کنســرت در شرایطی که ویروس کرونا همچنان
پابرجاســت ،هرگز صالح نیســت؛ زیرا خطر هنوز در کمین است .اکنون فصل سفر به جنوب کشور
اســت و حدود ۳۰هزار نفر مسافر وارد جزایر کیش ،هرمز ،قشم و هنگا م شده اند که بسیار خطرناک
اســت و ممکن است برگزاری کنسرت ها نیز چنین شرایطی را رقم بزند و باعث افزایش شیوع کرونا
شــود .این اتفاق همانند جنگ «احد» اســت ،زمانی که به رزمندگان گفته شد دامنه کوه را تا پایان
جنگ رها نکنند ولی وقتی که شرایط ارام شد ،گمان کردند که جنگ به پایان رسیده است و از کوه
پایین امدند تا غنیمت جمع کنند ،ولی دشــمن از همان جا ســپاه اسالم را دور زد و پیروز شد ».و
اما جزیره کیش تاکنون سردمدار برگزاری کنسرت در دوران شیوع کرونا بوده است؛ تا جایی که در
ســال ۹۹در دو نوبت ـ یک بار در ابان ماه و یک بار هم در بهمن ـ اقدام به برگزاری کنســرت کرد.
اجراهایی که در ان زمان بلیت انها تا ســقف ۲۵۰هزار تومان به فروش رســید .در ان تاریخ بلیت
فروشی کنسرت های بندهای موسیقی پاپ از ۲۶مهر با صرف استفاده از عبارت «برگزاری با رعایت
پروتکل های بهداشــتی» اغاز شد .عبارتی که توجیهی بود برای پیشگیری از خطرات شیوع کرونا ان
هم در زمانی که هرمزگان از لحاظ شیوع بیماری در وضعیت خوبی به سر نمی بُرد .و البته این اجراها
در نهایت با دخالت دانشــگاه علوم پزشکی این استان ،تعطیل شدند .با این همه کیش در بهمن ماه
بار دیگر با این بهانه که کنســرت ها با رعایت کامل و ســختگیرانه فواصل اجتماعی ،عدم تجمع در
هنگام ورود ،نشســتن و خروج و الزام به گذاشتن ماسک برگزار می شود و بر اساس امار ،هیچ گونه
افزایش جدی بیماری کرونا در کیش وجود نداشــت ،طی یک دوره به طور کامل اجراهای موسیقی
گــروه های پاپ را برگزار کرد .و حاال بار دیگر این اتفاق تکرار می شــود .بلیت های تور کیش برای
برگزاری کنســرت ها از مدتی قبل تبلیغاتشان را شروع کرده اند و عده ای را هر روز روانه هرمزگان
می کنند؛ ان هم در شــرایطی که استاندار هرمزگان اول خرداد ماه از قرمز شدن پنج شهرستان در
استان خبر داده و بر لزوم رعایت پروتکل ها و نظارت جدی فرمانداران تاکید کرده بود!
اولین نمایش «گیسوم» در بخش اصلی مسابقه جشنواره جهانی فجر
فیلم ســینمایی «گیســوم» در بخش اصلی مســابقه بین الملل -
سینمای سعادت -جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی اید.
فیلم سینمایی «گیسوم» به کارگردانی نوید به تویی و تهیه کنندگی
سعید سعدی در اولین نمایش خود در بخش اصلی مسابقه بین الملل
(ســینمای سعادت) جشــنواره جهانی فیلم فجر روی پرده خواهد
رفت .پگاه اهنگرانی ،رضا داودنژاد ،مارال بنی ادم ،حسین صوفیان،
شبنم گودرزی ،سلمان فرخنده ،پارسا بهشتی ،شهرزاد حساس ،و (با
هنرمندی) شاهرخ فروتنیان ،از جمله بازیگران این فیلم سینمایی
هســتند .در خالصه داســتان «گیســوم» امده :سینه سرخ پرنده
عجیبیه؟! ،بهارا میره ،زمستونا برمی گرده ،از سرما و سختی نمی ترسه،
کوچ نمی کنه ،دونه اش رو پیدا میکنه ،یا لونه اش رو تغییر میده ،ما
همه مون سینه سرخیم ....این فیلم اخرین محصول سینمایی شرکت
فدک فیلم محسوب می شود که با همکاری بخش فرهنگی و هنری
کیا گالری و مانا ارت مزون تولید شده است.
دیگر عوامل اصلی «گیســوم» عبارت هستند از :مدیر فیلمبرداری:
محمد رســولی ،تدوین :مهدی ســعدی ،مدیر صدابرداری :حسین
بشــاش ،مدیــر صداگذاری و ترکیــب صدا :ارش قاســمی ،طراح
گریم :کامران خلج ،طراح لباس :مانــا یزدانی امیری ،طراح صحنه:
مرتضی فربد ،موســیقی :صبا علیزاده ،اصالح رنگ :فرهاد قدســی،
گرافیک و اســتوری بورد :ارش ضیغمی ،دســتیار اول کارگردان و
برنامه ریز :منصور میرشکاری ،جلوه های ویژه بصری :حسن پیله ور،
عکاس :امین مرادی ،مشاور رسانه ای :امین اعتمادی مجد ،جانشین
تولیــد :مهدی بهری ،مدیران تدارکات :زنده یاد ایراهیم شــیروانی،
عبدالرضا بهرامی ،پخش کننده خارجی.IRIMAGE :
معرفی فیلم های دو بخش جشنواره فیلم های ایرانی زوریخ
اســامی داوران و فیلم های بخش بلند داستانی و مستند و فیلم های خارج از مسابقه
جشــنواره فیلم های ایرانی زوریخ اعالم شد .هشت فیلم داستانی بلند و چهار مستند
حاضر در بخش رقابتی هفتمین دوره جشــنواره فیلم های ایرانی زوریخ ( )IFFZبه
همراه پنج داور این دو بخش معرفی شــدند .در این دوره از جشنواره سه مستند هم
در بخش غیررقابتی به نمایش درمی ایند .در این دوره از جشــنواره که از 5خرداد ماه
افتتاحمی شود،دربخشفیلم هایداستانیفیلم های«عنکبوت»ساختهابراهیمایرجزاد،
«پیرمردها نمی میرند» ساخته رضا جمالی« ،من اینجا هستم» به کارگردانی عباس
امینی« ،هفت روایت درباره عشق» ساخته بابک بهداد و هوشنگ الهیاری« ،بوتاکس»
ســاخته کاوه مظاهری« ،دو زیست» ساخته برزو نیک نژاد« ،غریبه ای در پاریس» به
کارگردانی مهدیه ولی زاده و «پری» ساخته سیامک اعتمادی با هم به رقابت می پردازند.
در بخش فیلم های مستند نیز فیلم های «دختر ابی» ساخته کیوان مجیدی« ،میدان
جوانان (سابق)» ساخته مینا اکبری« ،از جنس ستارگان» به کارگردانی میالد تنگشیر و «فیلمفارسی» ساخته احسان
خوشبخت با هم رقابت می کنند .همچنین در بخش خارج از مسابقه فستیوال مستندهای «کودتای »53ساخته تقی
امیرانی« ،قلب شناور» ساخته یداهلل داج و یک فیلم از امریکا به نمایش درمی اید .تقی امیرانی برای نمایش فیلمش در
جشنواره ،به زوریخ می رود و مهمان ویژه این رویداد است .داورهای بخش فیلم های مستند و داستانی این دوره فستیوال نیز
عبارتند از :باربارا میلر کارگردان و نویسنده سوییسی که به عنوان دستیار کارگردان در فیلم نامزد جایزه اسکار «عکاس جنگ»
حضور داشته است .میلر در دوران فعالیت خود به عنوان کارگردان بیش از 20اثر مستند تحسین شده با موضوعاتی از قبیل
جنبش های ضد جهانی سازی تا خشونت خانوادگی را کارگردانی کرده است .انینا فو ِرر
کارگردان ،فیلمنامه نویس و تدوینگر سوییسی دیگر داور این جشنواره است ،فو ِرر از
سال 2001تا به امروز به عنوان نویسنده و روزنامه نگار مستقل در رسانه ها فعالیت دارد.
گرترود پینکاس کارگردان 76ساله سوییسی که از دهه 70میالدی به عنوان کارگردان
در سینما فعالیت دارد .پینکاس در پرونده کاری اش جوایزی از جشنواره های سینمایی
اروپا دریافت کرده است که از مهمترین انها می توان به جایزه فیلم المان اشاره کرد.
جوئل ینت کارگردان اهل کشور سوییس دیگر داور جشنواره است .ینت از سال 2003
به عنوان تهیه کننده ،چندین فیلم مستند و کوتاه را تولید کرده که از شاخص ترین
انها می توان به دو مستند «اودیسه عراقی» و «بغداد در سایه من» هر دو ساخته سمیر
کارگردان عراقی اشاره کرد.ورونیک گری سردبیر ،هنرمند و کارافرین شهروند فرانسه
دیگر داور جشنواره است .گری که سابقه روزنامه نگاری دارد ،طی این سال ها با مجالت
مختلف کشورهای بریتانیا ،کانادا ،فرانسه و امریکا همکاری داشته است .در این دوره از جشنواره فیلم های ایرانی زوریخ به
ش بیشتر فیلم های فستیوال به صورت انالین انجام می شود ،با این حال برخی از
دلیل وجود بیماری همه گیر کرونا نمای
فیلم ها نیز در شهر زوریخ روی پرده سینما خواهند رفت .در رویداد فیلم های ایرانی زوریخ هر ساله ۲گروه از هیات داوران در
بخش های کوتاه و بلند ،فیلم های حاضر در فستیوال را داوری می کنند و برگزیدگان جایزه استوانه یا منشور طالیی کوروش
را دریافت می کنند .هفتمین دوره جشنواره فیلم های ایرانی زوریخ به دبیری یداهلل داج بین روز های ۲۶می تا ۳ژوئن ( ۵تا
۱۳خرداد )۱۴۰۰در سوییس برگزار و برندگان ان روز ۱۱خرداد معرفی می شوند.
اعالم جزییات بسته اینترنت انتخاباتی مشترکان همراه اول
همراه اول با پذیرش درخواســت ســتاد ملی کرونا
و وزارت ارتباطــات برای اهدای بســته ۷گیگابایتی
اینترنت ،به تمامی مشــترکان خود بســته اینترنت
رایگان می دهد.به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت
ارتباطات سیار ایران ،همراه اول با پذیرش درخواست
ســتاد ملی مقابله با بیماری کرونا و وزارت ارتباطات
و فناوری اطالعات برای اهدای بسته اینترنت جهت
تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی ،پس از ارســال
لیســت اسامی مشترکان توســط وزارت ارتباطات و
فناوری اطالعات به اپراتور ،به همه مشــترکان خود
شامل دائمی ،اعتباری و انارستان بسته ۷گیگابایتی
رایگان مــی دهد.این اقدام با هدف حفظ ســامت
مردم در روزهای انتخابات در دستور کار قرار گرفته
و براساس اعالم وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات،
قرار اســت این بسته اینترنتی هدیه یک ماهه به هر
کدملی تخصیص یابد.تمامی متقاضیان و مشترکان
همراه اول برای دریافت این بســته اینترنتی رایگان،
کافی است به ادرس سایت ictgifts.irکه از سمت
وزارت ارتباطــات و فنــاوری اطالعات اعالم شــده،
مراجعه و براساس اولویت کدملی ثبت نام کنند.
داساتن کواته
سید پیمان روانشید
دل لرزه
اخر شب بود ...یک لحظه نفهمیدم
خوابم یا بیدار ولــی وقتی به خودم
امــدم دیدم با بقیه خانواده وســط
سالن خونه جمعیم ،زلزله امده بود ...
از پنجره که نگاه کردم کوچه پرشده
بود از همسایه ها ...دیگه جای درنگ
نبود ...بعد از چند دقیقه خودمونم
توی کوچــه بودیم ،فقط در این فکر
بودم تــو این فرصت کوتــاه چطور
خواهــر و مــادرم مانتو و روســری
هاشونو پیدا کرده بودند ...اما دختر
همسایه برخالف همیشه چادر سرش
کرده بود ...چادر مشــکی ...گردی
صورتش انگار در یک قاب قرار گرفته
بود ...هنوز چهره اش می لرزید ...ماه
لرزان ...کاش فردام زلزله می امد ....
هنـرمندنیـوز
دیده بان فـرهنگ و هنـر ایـران
سازمان گاهی ها88311353 :
هنرمندنیوز
www.Honarmandnews.ir
اینستاگرام
Honarmandnews.ir
کانال تلگرام
www.telegram.me/honarmandnews صفحه 4