روزنامه هنرمند شماره 1445
روزنامه هنرمند شماره 1445
روزنامه هنرمند شماره 1445
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سه شنبه 4خردادماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1445صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
وز یر ارتباطات خبر داد :
اغاز ثبت نام
بسته اینترنت رایگان
انتخابات
قطعی برق؛
معضلی تازه برای
هنرمندان تئاتر!
درباره نقش هنرمندان در انتخابات؛
چراهنرمنداننبایدسیاسیباشند؟!
نگاهیبهفیلم«شنای پروانه»بهبهانهپخشدر نمایشخانگی
اسیب های اجتماعی
و درون خانوادگی!
شباهت مناظره ها با شهراورد
پایتخت چیست؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ا ثاری که در جشنواره جهانیفجر
بهنمایشدر می ایند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
چرا تئاتر و سینما باز است،
کنسرت های موسیقی نه؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
وز یر ارتباطات خبر داد :
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
اجرای انالین شهرام ناظری تا
کنسرت هایی با قیمت نجومی در کیش
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
در نشستمجازیدبیر جشنوارهتشر یحشد؛
راه اندازی موزه ای
برای پرو یز تناولی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ثبت نامبستهاینترنترایگان
انتخابات اغاز شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
هنـرمندنیـوز
دیده بان فـرهنگ و هنـر ایـران
سازمان گاهی ها88311353 :
هنرمندنیوز
www.Honarmandnews.ir
اینستاگرام
Honarmandnews.ir
کانال تلگرام
www.telegram.me/honarmandnews صفحه 1
2
در نشست مجازی دبیر جشنواره تشریح شد؛
سه شنبــــــه 4خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1445
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
وزیر ارتباطات خبر داد :
ثبت نام بسته اینترنت رایگان
انتخابات اغاز شد
محمدجــواد اذری جهرمی» در صفحه اینســتاگرام خود
درباره بسته های اینترنتی که برای انتخابات در نظر گرفته
شده است توضیحاتی ارائه کرد .وی گفت :ستاد ملی کرونا
برای حفظ ســامت مردم در روزهای انتخابات ،تبلیغات
در فضای مجازی را تجویز کرده و عالوه بر دســتوراتی به
ستادهای انتخاباتی به اســتفاده از این ظرفیت ،از وزارت
ارتباطات هم خواسته اســت که به مردم برای این روزها
بســته های رایگان اینترنت ارائه کند .اذری جهرمی افزود:
بــرای هر کد ملی یک بســته هفــت گیگابایتی اینترنت
(نپرســید داخلی ،اینترنت یک شــبکه بین المللی است)
یک ماهه به عنوان هدیه در نظر گرفته شــده است .وزیر
ارتباطات اعالم کرد :برای اینکه یک باره شبکه تحت فشار
قرار نگیرد و سرعت افت نکند ،ثبت نام در یک هفته انجام
می شــود که تقســیم بندی ثبت نام نیز بر اساس رقم اخر
کدملی خواهد بود و هر بســته از زمان فعال سازی تا یک
ماه اعتبار دارد.
به گفته وی ،این بســته ها فقط بر روی اپراتورهای تلفن
همراه ارائه و ثبت نام انها از عصر امروز اغاز خواهد شــد.
وزیــر ارتباطات تاکید کرد :بســته های فعــال فعلی نیز
در حــال رزرو نگهداری می شــوند و پس از اتمام بســته
هدیه ،باقی مانده بســته قبلی قابل اســتفاده خواهد بود.
وی خاطرنشــان کرد« :ما با هیچ کســی برای بسته هدیه
تماس نخواهیم گرفت ،از شما درخواست ارسال هیچ کد
فعال ســازی هم نخواهیم کرد ،ثبت نام هم فقط از طریق
ســایت خواهد بود که امروز از طریق همین صفحه اطالع
رسانی خواهیم کرد ،بنابراین مراقب کالهبرداران باشید»
قطعی برق؛
معضل تازه هنرمندان تئاتر!
قطعی هر روزه بــرق ان هم در چند نوبت به اندازه کافی
روند زندگی را مختل می کند اما مساله اینجاست که اداره
برق حتی به جدول خاموشــی که خــودش اعالم کرده،
پایبند نیست و همین مســاله ،معضالت بیشتری را برای
مردم ایجاد کرده اســت .در چنین وضعیت مبهم و کالفه
کننده ای عصر دوشــنبه دوم خرداد ۱۴۰۰خانواده هایی
که همراه کودکان شــان برای تماشــای نمایش «تراژدی
دلقک ها» به تاالر هنر رفته بودند ،به دلیل خاموشی برق
این تاالر ،نتوانســتند این نمایش را ببینند و تماشــاگران
کودک ،با کامی تلخ ســالن را ترک کردند .حسین موذن،
مدیــر این تاالر با ابراز تاســف فــراوان از وقوع این اتفاق
گفت :دیــروز قرار بود بعد از مدت هــا تعطیلی ،با اجرای
نمایش «تراژدی دلقک ها» کار جمال رنجبرزاده ،فعالیت
تاالر هنر از ســر گرفته شود ولی دقیقا راس ساعت اجرا،
برق قطع شد و ناچار شدیم از خانواده ها عذرخواهی کنیم
و از ان غم انگیزتــر دیدن چهره کودکانی بود که شــور و
شوق شــان سرخورده شــد .او در پاسخ به این پرسش که
ایا در تاالر هنر برق اضطــراری وجود ندارد ،توضیح داد:
برق اضطــراری فقط برق محیط را تامیــن می کند ،ولی
نمی تــوان پروژکتورها را با ان روشــن کرد چون مصرف
برق پروژکتورها بســیار باالســت .بنابرایــن با وجود برق
اضطراری هم امکان اجرای تئاتر نیســت بلکه در بهترین
حالت می توان تماشاگران را به بیرون از سالن هدایت کرد!
موذن تاکید کرد :این موضوع نظر شخصی من نیست بلکه
نظرات کارشناســانی است که با انان گفتگو کرده ایم .این
مدیر هنری خواستار همکاری اداره برق شد و افزود :طبق
جدولی که اداره برق منتشر کرده بود ،نوبت دوم خاموشی
تاالر هنر ســاعت ۵عصر بــود و پیش بینی ما این بود که
ناچاریم نمایش را با نیم ساعت تاخیر اغاز کنیم و به جای
ساعت ۶و نیم ،اجرا را ساعت ۷عصر روی صحنه ببریم اما
مساله اینجاست که برق تاالر برخالف جدول اعالم شده،
ساعت ۵قطع نشــد بلکه درست راس ساعت ۶و نیم که
همزمان با شروع اجرا بود ،قطع شد!
موذن با اشــاره به پیگیری هایی که از ســوی تاالر هنر با
اداره برق انجام شده است ،اضافه کرد :تماس های تلفنی ما
بی پاســخ ماند و یکی از همکاران تاالر به اداره برق منطقه
مراجعه کرد که به او گفته شــد ،قطعــی برق منطقه در
اختیار ما نیست بلکه سراسری است .به هر حال ما مشغول
پیگیری بــا اداره برق هســتیم و امیدواریم با مکان هایی
مانند سالن های نمایشی که شرایط خاص دارند ،همکاری
کنند .مدیر تاالر هنر یاداوری کرد :تماشاگرانی که دیروز
موفق نشدند نمایش را ببینند ،در طول اجراهای این کار
هر زمان که به تاالر مراجعه کنند ،می توانند به تماشــای
این نمایش بنشینند .حســین موذن در پایان با اشاره به
اینکه در اخبار اعالم شــده قطعی بــرق تهران تا یک ماه
اینده به همین منوال ادامــه دارد ،افزود :امیدوارم برنامه
مشخصی را تعریف کنند که بر اساس ان بتوانیم کارهای
خود را پیش ببریم.
اثاری که در جشنواره جهانی فجر به نمایش در می ایند
محمدمهدیعسگرپوردبیرسی وهشتمینجشنوارهجهانیفیلمفجردرنشستیخبری،ضمنمروراخریناخبار
مرتبط با این رویداد ،فیلم ها و داوران داخلی و خارجی بخش های مختلف را معرفی کرد .دومین نشست خبری
محمدمهدی عسگرپور دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ،صبح امروز دوشنبه ۳خردادماه در پردیس
چارسو؛ محل برگزاری این رویداد سینمایی برگزار شد .در ابتدای این نشست ،دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با
اشاره به ازادسازی خرمشهر ،این روز را گرامی داشت .او در ادامه ،به ارائه توضیحاتی درباره شرایط برگزاری این
رویداد پرداخت و پس از ان گزارشی از ترکیب فیلم های حاضر در بخش های مختلف ارائه کرد .عسگرپور تاکید
کرد :دوستان ما تالش زیادی برای فراهم اوردن شرایط برگزاری جشنواره کردند که اگر تعداد حاضر در این رویداد
را معرفی کنم ،همه متوجه خواهند شد ،تالش زیادی با کمترین امکانات صورت گرفته است ،واقعیت این است
که امکانات ما زیاد نبوده است .او افزود :همان طور که قب ً
ال هم اعالم شده بود ،بخش های رقابتی این دوره در قالب
دو بخش اصلی سینمای سعادت و جلوه گاه شرق برگزار می شود.دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
ادامه داد :در بخش سینمای سعادت ،فیلم های «حافظ برادر» از ترکیه« ،کوهستان جادویی» از هلند« ،گذار»
از ژاپن« ،اگر باد بایستد» از ارمنستان« ،عوامل انسانی» از المان« ،هلن» از فنالند« ،نور طبیعی» از مجارستان،
«ما اینجاییم ،ما نزدیکیم» از اوکراین« ،معجزه» از کره جنوبی« ،بن بست» از اسلوونی« ،جزیره دروغ» از اسپانیا،
«بهداشت اجتماعی» از کانادا و سه فیلم از ایران ،شامل «میجر»« ،شهربانو» و «گیسوم» به رقابت می پردازند.
عسگرپور در ادامه گفت :در بخش جلوه گاه شرق هم فیلم های « ۲۰۰متر» از اردن« ،سگ ها دیشب نخوابیدند» از
افغانستان« ،انیما» از چین« ،در سایه» از ترکیه« ،در کنار دریا» از ژاپن« ،به زیر اسمان و زمین» از فرانسه« ،من
به اتش نمی زنم» از کره جنوبی« ،جاده ای به بهشت» از قرقیزستان« ،سلما» از عمان و سه فیلم ایرانی «سیارک»،
«صحنه زنی» و «افسانه بناسان ،غول چراغ جادو» رقابت می کنند.
سهمسینمایمستندازجشنوارهجهانیفیلمفجر
دبیرسی وهشتمینجشنوارهجهانیفیلمفجردربارهسهماثارمستنددرجشنوارهامسالهمتوضیحداد:دربخش
مستند زیره ذره بین که همواره قابل توجه مستندسازان بوده است ،سعی شده مستندهای خوبی جمع شود« .شهر
فلینی» از ایتالیا« ،استعداد» از ایتالیا« ،حقایقی درباره زندگی شیرین» از ایتالیا« ،واپسین و نخستین انسان ها» از
ایسلند« ،خطای کوچک در ماتریس» از امریکا« ،شنا تا به انجا که ابی می شود دریا» از چین« ،شهامت» از المان
و سه مستند ایرانی «روزگار بلور»« ،ایساتیس» و «زمزمه های گمشده در دوردست» در این بخش حضور دارند.
عسگرپور ادامه داد :در بخش «شاخه های زیتون» ،فیلم های « ۲۰۰متر» از اردن« ،دیوار صوتی» از لبنان« ،سلما»
از عمان« ،جاده اسمان» از سوریه و «به زیر اسمان و زمین» از فرانسه در کنار سه فیلم ایرانی «فرزندان شب»،
«هجده هزارپا» و «برادرم نادعلی» به نمایش درمی اید .او با اشاره به بخش «مرور سینمای دانمارک» در این دوره
از جشنواره از نمایش ۶فیلم مطرح از سینمای دانمارک در این بخش خبر داد« .ارنا در جنگ» ساخته هنریک
روبن گینز« ،گاتربی» ساخته اولریش تامسن« ،سواران عدالت» ساخته ان درس توماس ینسن« ،شرطه» ساخته
فردریک لوییس وید و ان درس الهولم« ،اخر الزمان» ساخته یوناس کاروپ یورت و «عمو» ساخته فرل پیترسن
از جمله اثاری هستند که در این بخش به نمایش درمی ایند.
مروربرترین هایجهانیدرجشنوارهجشنواره ها
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه گفت :در بخش جشنواره جشنواره ها ،تالش شد برجسته ترین فیلم ها که
در جشنواره های معتبر دنیا مطرح شده بودند و سینمادوستان احتماالً اسم ان ها را شنیده اند ،به نمایش دربیایند.
«دختر ابی»« ،بوتاکس» و «دشت خاموش» سه فیلم ایرانی این بخش هستند و فیلم های «تعادل» از ژاپن،
«خاطرات محاصره» از روسیه« ،ارنا در جنگ» از دانمارک« ،هراس» از بلغارستان« ،گزارش نهایی» از مجارستان،
«خوراک عزا» از ترکیه« ،هرگز گریه نمی کنم» از لهستان« ،کم پیدایی» از فرانسه« ،صدسال به این سال ها» از
المان« ،اقای باخمن و کالس درس او» از المان« ،یک جای معمولی» از انگلیس« ،بر فراز دریا» از چین« ،پدر ما»
از ایتالیا« ،پس از مرگ» از مجارستان« ،احساسات» از روسیه« ،سوپرنوا» از لهستان و «گودال» از لیتوانی در این
بخش به نمایش درمی ایند .محمدمهدی عسگرپور در ادامه به بخش ژانر معاصر اشاره کرد و گفت :قب ً
ال این سابقه
در برگزاری جشنواره جهانی فجر وجود داشت که فیلم های متعلق به یک ژانر مورد توجه قرار می گرفت .امسال
هم در این بخش ۵ ،فیلم اکران خواهد شد .پنج فیلم سینمایی «گاتربی»« ،موفقیت بزرگ»« ،سیرک پرنده»،
«شیفت»و«خداحافظاتحادجماهیر»فیلم هایخارجیهستندکهدربخشفیلم هایژانرمعاصرسی وهشتمین
جشــنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهند امد .او در ادامه به معرفی فیلم های بخش نمایش های ویژه
یو هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می روند.
پرداخت و گفت ۶ :فیلم در بخش نمایش های ویژه س
« ۲۰۰متر» از اردن« ،هیوال» از ایرلند« ،لیتوانیای نوین» از لیتوانی« ،در باز» از البانی« ،قصه های درختان بلوط»
از اسلوونی و «پدر» از بلغارستان از جمله اثاری هستند که در این بخش به نمایش درمی ایند.
جذابیت هایبخشکالسیک هایمرمت شده
دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه این نشست مجازی ،گفت :بخشی که در طول دوره های
ک مرمت شده است و فیلم خانه ملی در کشور
گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است ،نمایش فیلم های کالسی
ما تالش زیادی در همراهی با این بخش از جشنواره فجر داشته که در جشنواره های قبل ،تعدادی از این اثار به
نمایش درامده و دبیرخانه جشنواره جهانی فجر در این زمینه با کشورهای دیگر هم ارتباط برقرار کرده است.
امسال از چند کشور در این بخش فیلم هایی خواهیم داشت ،برخی از این فیلم ها شاید برای برخی سینمادوستان
اثاری معروف باشد .مثل «نان روزانه ما» و یا «چهارصد ضربه» که در تاریخ سینما فیلم های معروفی هستند و
نام انها زیاد شینده شده و این بار با نسخه مرمت شده یا کیفیت باالی ان ها مواجه هستیم .او در توضیح ترکیب
فیلم های این بخش افزود :فیلم «بدوک» ساخته مجید مجیدی« ،ان سوی اتش» ساخته کیانوش عیاری« ،دختر
لر» ساخته اردشیر ایرانی و «سفر سنگ» مسعود کیمیایی فیلم های ایرانی این بخش هستند .در این بخش یک
فیلم هم مرمت شده که تماشای ان می تواند جالب باشد« .ایران پرشیای جدید» اولین فیلم رنگی است که در ایران
فیلمبرداری شده و تصاویر درجه یکی از ایران در ان وجود دارد و توصیه می کنم حتما این اثار را ببینید .تعدادی
فیلم هم از سینمای سوئیس خواهیم داشت که توانستیم با همکاری مراکزی در ان کشورها به دست بیاوریم.
زحمت فیلم های ایرانی را عمدتا فیلم خانه ملی بر عهده داشته است.
معرفیداورانبخش هایمختلف
دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه به معرفی داوران بخش های مختلف پرداخت و گفت :
در بخش مسابقه بین الملل میریانا کارانوویچ از صربستان ،بریالنته مامندوزا از فیلیپین ،لیال پاکالنینا از لتونی ،اِلما
تاتاره گیج از بوسنی و هرزه گوین ،مورتن کاوفمان از دانمارک حضور دارند و در کنار ان ها فاطمه معتمداریا و شهرام
مکری از سینمای ایران حضور خواهند داشت .او با اشاره به بخش جلوه گاه شرق ادامه داد :در بخش جلوه گاه شرق ،
فاطما الرماهی از قطر ،دیانا اشیموا از قزاقستان ،مارینا گلبهاری از افغانستان ،محمود فاضل جوشکون از ترکیه و
مستانه مهاجر از ایران به داوری اثار می پردازند .عسگرپور با اشاره به بخش فیلم های اول دینا یوردانوفا از بلغارستان،
لو ِرتا گاندولفی از ایتالیا و مرتضی فرشباف از ایران را به عنوان داوران این بخش معرفی کرد .به گفته دبیر جشنواره
جهانی فجر ایلین تاشچیان از ترکیه ،جووانی ویمرکاتی از ایتالیا و امید روحانی از ایران داوران فیپرشی در این
ان دمی ِژروئه
دوره از جشنواره خواهند بود .عسگرپور ادامه داد :داوری بخش نتپک را هم ایتالو اسپینلی از ایتالیاِ ،
از استرالیا و فرهاد توحیدی از ایران برعهده دارند .به گفته دبیر جشنواره در بخش بین االدیان نیز مگالی فان ریت
از فرانسه ،مِجیمای پ ِرگاسام از هند و حجت االسالم حبیب رضا ارزانی از ایران اثار را داوری خواهند کرد .عسگرپور
ادامه داد :از رویدادهایی که در طول چند سال گذشته مورد توجه مخاطبان و باشگاه مخاطبان بوده ،کارگاه های
تخصصی جشنواره است که امسال هفت کارگاه بین المللی و ۱۴کارگاه با حضور فیلمسازان مطرح ایرانی خواهیم
داشت .زینپ اتاکان از ترکیه ،فردریک میر از سوئیس ،فرانتس رودنکیرشن از المان ،فولکر شلوندورف از المان،
کارن شاه نظرف از روسیه ،ژاکو ون دورمال از بلژیک و استفان واربک از ایرلند شمالی؛ هفت سینماگری هستند
که در قالب برگزاری کارگاه های اموزشی مهمان جشنواره سی وهشتم می شوند .او افزود :مهران کاشانی ،کیانوش
عیاری ،رضا میرکریمی که جا دارد از ایشان بابت دبیری جشنواره در دوره های گذشته تشکر کنم ،نرگس ابیار،
محمودکالری،جوادطوسی،مجیدمجیدی،فردینخلعتبری،مصطفیاحمدی ،کامیارمحسنین،شهراممکری،
مجید برزگر ،تورج اصالنی ،رضا کیانیان از ایران مستر کالس خواهند داشت .دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی
فیلم فجر ادامه داد :اکران فیلم های این دوره از جشــنواره از روز چهارشنبه پنجم خردادماه شروع می شود ،از
فردا سه شنبه هم از ساعت ۹صبح ،بلیت فروشی شروع می شود و سامانه سینماتیکت در این حوزه فعال است.
ســهمیه ای برای اعضای باشگاه مخاطبان ،صاحبان اثار ،منتقدان و مردم تدارک دیده شده است .اکران فیلم،
در بیش از ۳۱۱سانس ،در چارسو خواهیم داشت ،سینمای روباز کانون ،هر روز با دو سانس میزبان مخاطبان
جشنواره است .دو سالن سینما ازادی هم امسال به ترکیب سینماهای نمایش دهنده فیلم های جشنواره اضافه
شده اند که با ظرفیت ۳۰۰نفر میزبان عالقه مندان خواهند بود .عسگرپور ادامه داد :بازار فیلم این دوره از جشنواره
هم به شکل مجازی برگزار می شود و تعداد ۶۰پکیج در ان خواهیم داشت .اساسا فیلم های ایرانی در بازار به
نمایشدرخواهندامد.کسانیمی توانندازپلتفر ماستفادهکنندکهقب ً
الثبت نامکرده اندوپلتفر مبرایاستفادهبرای
همه در دسترس نیست .عرصه ای کامال مشخص با شرکت کنندگان مشخص است .دبیر سی وهشتمین جشنواره
جهانی فیلم فجر در پایان این نشست مجازی گفت :امیدوارم جشنواره در این دوره بسیار سخت کار خود را به
درستی پیگیری کند ،ما افتتاحیه و اختتامیه به شکل سنتی نخواهیم داشت؛ افتتاح جشنواره با یک نمایشگاه
پوستر در روز اول خواهد بود که نمایشگاهی از پوسترهای فیلم های دهه ۶۰و ۷۰و فیلم های مطرح کشور کوبا
خواهد بود و نسخه مرمت شده فیلم اقای عیاری هم در همان روز به نمایش درخواهد امد .امیدوارم این جشنواره
یو هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ،از ۵تا ۱۲خرداد ۱۴۰۰به
تجربه ای موفق برای رویدادهای دیگر باشد .س
دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده ،کارگردان و تهیه کننده سینما در تهران برگزار می شود.
درباره نقش هنرمندان در انتخابات؛
هنرمند باید جامعه را به سمت انتخاب درست و اصلح هدایت کنند
سجاد تنها
در عرف جامعه هنرمند به شــخصی می گویند که هنرهای
تجســمی ،موسیقی ،ســینما و تئاتر انجام دهد ،اما در واقع
هنرمند ،مفهوم سنگینی است و به هر کسی نمی توان نسبت
داد .احســان میرزایی در تعریف هنرمند بیان می کند :هنر
باید خلق شــود نه کپی ،مســیر خلق اثر هنری مشخص و
هموار نیست بلکه هر هنرمند بزرگ خودش در ناهمواری ها
مسیری جدید می سازد و بطورکلی هنر زائیده ذهن و اندیشه
و نگرش هنرمند است .گروهی هنرمند را کسی می دانند که
وحــدت نگاه خود را ،بر کثرت نگاه مخاطب منطبق کند .به
همین خاطر معتقدند که هنرمند نگاه می کند ،درک می کند
و خلق می کند.
بعد از جســتجو در منابع اسالمی اگر بخواهیم این موضوع را
به زبان ساده تر بیان کنیم باید بگویم :خداوند ،همان گونه که
برخی هنرمندان داســتان سرا را ،به دلیل انگیزه منفی ان ها
مورد سرزنش قرار می دهد ]1[ ،سوره یوسف را به عنوان یک
شاهکار هنری در زمینه داستان سرایی مطرح می نماید]2[ ،
و با وجود این که دنیا را به عنوانی کاالیی بی ارزش و زودگذر
معرفی می نماید ]3[ ،انســان ها را به دقت در هنر افرینش و
ظرافت های ان دعوت می کند!
طبق دیدگاه ولتر تمامی هنرها برادر یکدیگر هســتند و این
موضــوع گویای تاثیر و اهمیت بحث وحدت در هنر و جامعه
است .هنر توان و خلق زیبایی است و هیچ زیبایی دلنشین تر
از ایجاد وحدت و همراهی بدنه جامعه بایکدیگر در شرکت در
انتخابات و خلق یک حماسه بزرگ نیست .با استناد به سخنان
حضرت ایت اهلل خامنه ای (حفظــه اهلل) در جمع هنرمندان
به تایید ادعای خود خواهیــم پرداخت :مرد زمانه ی خودتان
مهمی
باشید ،ادم زمانه ی خودتان باشید .زمانه ی شما ،زمانه ی ّ
است .بنده در این ّ
خط تاریخ طوالنی ایران ،بخصوص قسمت
بعد از اسالم ،خیلی رفت وامد کرده ام -سلسله هایش ،احوال
اجتماعی کشور ،احوال سیاسی کشور ،جنگها ،پادشاهی ها -
گمان نمی کنم در تمام این هزار و اندی سال ،کشور حادثه ای
به عظمت حادثه ی انقالب اسالمی به خود دیده باشد]4[ .
با نگاهی به لغت نامه دهخدا متوجه خواهیم شد که در این
کتاب الگو را به سرمشــقُ ،مقتَدی و اُس َوه معنی کرده است.
فرایندی که در ان شــخصی اعمال و رفتــار و تکنیک های
یک فرد خــاص را مد نظر خود به کار می بندد .الگو برداری
و الگوگیری امری متداول در زندگی انسان است و هر فردی
در طــول عمر خود انســان های مختلفی را بــه عنوان الگو
انتخاب کــرده و این موضوع یک امــر بدیهی و مورد قبول
جوامع می باشد.
حکیم ابولقاســم فردوسی بیان بســیار زیبایی درباره اهمیت
رویکرد و الگو بودن هنرمنــد دارد و می فریاد :جایی که هنر
خوار و حقیر شود ،جهل و خرافات ارجمند می شود .این یعنی
هنرمند واقعی هیچــگاه از مدل های خاص همانند تن ارایی،
ارایش چهره و عمل جراحی پیــروی نمی کند و فقط با هنر
تــوان و خلق زیبایی هنرمندی خــود را ثابت می کند .جوان
امروزی تنها در محدوده خانواده محصور نیست و خانواده تنها
الگوبخش رفتارهای ان به شمار نمی رود به همین خاطر نقش
پررنگ هنرمندان در جامعه غیرقابل انکار اســت .امروزه این
تغییر الگوها به سمت مدل رسانه ای رو به افزایش است .وقتی
الگوها در جامعه ای تغییر می کنند ،نیاز است که افراد مشهور و
کسانی که در برد رسانه ای قرار دارند به این موضوع اگاه شوند
که یک الگوی رسانه ای هستند و باید اصولی را رعایت کنند.
هنرمند ،ورزشــکار و فرد مشــهوری که می خواهد در کشور
جمهوری اسالمی مطرح باشد ،مسلما وقتی در معرض رسانه
حتــی در محل های عمومی قرار می گیــرد باید اگاه از نقش
تاثیرگذار خود در مباحث مختلف باشــد .تاثیر بازتاب رفتار و
گفتار هنرمندان اجتناب ناپذیر است ،به همین خاطر باید بدانند
یک هنرمند ممکن که در هدایت سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی
و کاهش اسیب ها بسیارموثر باشد .بنابراین باید رفتاری انجام
دهد که احتمال بروز یک الگوی اسیبی را در جامعه تصحیح
کند .در سال های گذشته هنرمندان با شرکت پرشور خود در
انتخابات نقش مهمی در خلق حماســه داشتند و قطعا شاهد
نقش افرینی و تشویق انها در زمینه انتخابات همچون سالیان
قبل خواهیم بود .امروزه هنرمندان باید گزینش کنند که نیاز
جامعه فعلی چیست و بدانند سرنوشت نسل جدید با انتخاب
درســت و اصلح تغییر خواهد کرد و باتوجه به الگو بودن خود
عقل جمعی جامعه را به سمت انتخاب درست و اصلح هدایت
کنند تا شاهد پایان تصمیمات و انتخاب های احساسی باشیم.
پی نوشت:
[ ]1لقمان« ،۶ ،و من الناس من یشــتری لهو الحدیث لیضل
عن سبیل اهلل».
[ ]2یوسف« ،۳ ،نحن نقص علیک احسن القصص.»...
[ ]3ال عمران۱۸۵ ،؛ حدید ۲۰؛ غافر ۳۹؛ و ایات بی شمار دیگر.
.4ســخنرانی مقام معظم رهبری در بین هنرمندان به تاریخ
1389/۰۶/03 صفحه 2
نگاهی به فیلم «شنای پروانه» به بهانه پخش در نمایش خانگی
اسیب هایاجتماعیودرونخانوادگی!
افشین علیار
دوران تغییروتحول ژانر
دهه نود را در سینمای ایران می توان
ِ
ملودرام با محوریت اجتماعی بدانیم اگر به اثار شــاخص در
این ژانر نگاهی بی اندازیم درک خواهیم کرد که در دهه نود
فیلمسازان با نگرش جدی تری به مسائل اجتماعی پرداختند
از همیــن جهت فیلم هایی که با این رویکرد ســاخته شــده
اند بهتــر در ذهن مخاطب می ماند به طــور مثال می توانیم
به فیلم هایــی مثل النتوری ،عصبانی نیســتم ،ابدویک روز،
خشم و هیاهو ،بدون تاریخ بدون امضا ،فروشنده ،متری شش
و نیــم یا فیلــم عنکبوت (که بعید می دانم بــه این زودی ها
اکران شــود توقیف شدن چنین فیلم هایی قطعا تاثیر مخربی
در جامعه دارد) این اثار در مســیر ژانر مختص به خودشان
در چارچوب های اســتانداردی قرار گرفته اند اساســا اسیب
شناســی اجتماعی از مهم ترین وظایف این ژانر می باشــد و
فیلمساز با هوشمندی می بایســت بتواند این اسیب ها را در
مخاطب چنین
الیه های عمیق جامعه اش واکاوی کند ،اساسا
ِ
اثــاری در ســینمای ایران به مراتب بیش تر اســت چرا که
مخاطــب در این فیلم ها خودش را می بینــد اما این اثار در
دسته بندی زیرژانری به نا ِم سینمای عامه پسند مربوط نمی
شــود چرا که ســاختار بنیادین این گونه از فیلم ها براساس
رفتارشناســی و جامعه شناســی شــکل می گیرد همچنان
قهرمــان به عنوان محوریت کلیــدی در چنین اثاری حضور
دارد و انچه که رخ می دهد از جر به کل رســیدن است یعنی
با داشتن یک قهرمان یا بعضا ضد قهرمان فیلمساز نگاهی به
پیرامونــش دارد که این نگاه ریزبینانــه گاهی می تواند نقطه
مخاطب فیلم باشد ،به همین دلیل
تحولی در رویکرد ذهنی
ِ
فیلم های ملودرام اجتماعی می تواند کارســاز باشــد به طور
مثال فیلم شــنای پروانه در رده بندی ژانری توانســته نگاه
تازه ای به اسیب های اجتماعی و اسیب های درون خانوادگی
داشته باشــد ،محمدکارت بعد از ساخت چند مستند و فیلم
کوتاه شنای پروانه را به عنوان اولین اثر سینمایی اش ساخته
اثری با مضمون اجتماعی که گوشــه ای از التهابات خشونت
برانگیز جامعه را نشــان می دهد مهم ترین نکته در شــنای
پروانه فیلمنامه بی نقص ان اســت اساســا فیلمسازان اولی
در قصــه گویی و فیلمنامه کم می اورند و مجبور می شــوند
از خرده پیرنگ ها و یا تکنیک ســاختاری اســتفاده کنند اما
شــنای پروانه در یک مسیر مشخص و البته منسجم حرکت
می کند شــخصیت ها به درســتی معرفی می شوند و کارکرد
شــخصیت ها در تداوم داستان نقش مهمی دارد ،بستر سازی
داســتانی برای خلق چنیــن فیلمی نیا ِز مهمــی به رویکرد
روانشــناختی ادم ها دارد و فیلمساز به درســتی توانسته از
موقعیت جغرافیایی این ادم ها بهره گیری کند و با خلق یک
حادثه ،اتفاق های دیگری را در راستای موضوع اصلی به فیلم
اضافه کند ،فیلمســاز در به کارگیــری موقعیت ها انچنان از
لحاظ ساختاری و خلق موقعیت سنگ تمام گذاشته است که
نمی شود حتی یک لحظه چشم از پرده برداشت به طوری که
تداوم و پیگیری رخداد ها و ایجاد بحران در شــکلی نمایشی
امکان همذات پنداری به مخاطب می دهد ،چیدمان رخداد ها
و گره افکنی های متعدد که در فیلم دیده یا احساس می شود
انقدر جسورانه می باشد که انگار دو نویسنده جوان این فیلم
کــه جاندار را ســاخته اند با تحقیق و پژوهــش فیلمنامه را
نوشته اند ،همانطور که گفته شد فیلمنامه در این اثر اولویت
دارد نوع روایت و لحن اســت که شنای پروانه را جلو می برد
و عنصر اساسی فیلم یعنی(غیرت) باعث شکل گیری این اثر
شده است اما از ســوی دیگر بحث غیرت و در ادامه قصاص
به انتقام تبدیل می شــود و فیلمساز مسیر قصه گویی اش را
با تعلیق های بجا گره می زند این تعلیق ها تقلبی نمی باشــند
و هدف انها کشــش درام و ایجاد موقعیت برای گره گشایی
ســت و محمد کارت روند قصه گویی اش را اگر چه بر اساس
یک بحران چیده اســت اما گره های ایجاد شــده در فیلم به
ِ
باعث
بودن موضــوع به عنوان یک معضل اجتماعی
واقع گرا
ِ
تداوم قصه شــده است به طوری که در هیچ یک از فصل های
فیلــم ریتم قصه افــت نمی کند این روند التهــاب او ِر قصه
جدا از موقعیت های نمایشــی اش برشی از جامعه ی کنونی
ماســت ،قشری از جامعه ما که برای رسیدن به اهداف شان
حاضرند هر کاری بکنند محمد کارت با بسترسازی موضوعی
یا خلق شخصیت هاشــم توانســته تلخی های جامعه را نشان
بدهد در همین راســتا فیلمســاز با قالبی مشخص نگاهی به
جامعه کوچــک تر یعنی خانواده داشــته ،نقش خانواده در
تربیت فرزند شــاکله مهم این فیلم محسوب می شود اما در
ادامه فرزند خلف خانواده یعنی حجت با شنیدن حقایق دچار
تغییر شخصیت می شود و او که دنبال ازادی برادرش بوده و
یکباره فکر می کند انتقام گرفتن از هاشــم برای تالفی کردن
می تواند باعث ارامش روحی او شــود ،فیلمســاز در بوجود
اوری موقعیت ها و ایجاد تعلیق های سکانســی کوشیده است
که حفره ای در مضمون جا نگذارد ،اساسا شلوغ بودن محیط
داستان و موقعیت هایی که پیش می اید باعث نشده که فضای
فیلم الکن شود فیلمساز به عنوان یک کار اولی در بخش اجرا
و تکنیک توانســته در پالن های شلوغ کادرهای استانداردی
ببندد و این تبحر حتما از تجربه های قبلی اش یعنی سینمای
مســتند می اید ،محمد کارت به خوبی می تواند نما را کنترل
کند و تالش او برای ســاخت یک ملــودرام اجتماعی جواب
مثبت داده است و او گرفتار ادا و اطوار فرمیک نشده اینگونه
احســاس می شــود که برای او مضمون مهم تر از فرم است،
فیلمساز چگونه روایت کردن مسئله اش بوده به همین دلیل
از افتتاحیه فیلمش به درســتی کاراکتر و محوریت موضوعی
را طرح می کند و در همان چند دقیقه نخست هسته مرکزی
را به عنوان شخصیت پروانه را از فیلم حذف می کند تا چگونه
گفتن و چگونه از تکنیک اســتفاده کــردن را در فیلم لحاظ
کند فیلمســاز از عناصر محتوایی یعنی غیــرت ،برادری به
انتقام رســیده و اساسا تعلیق یا بهتر بگویم غافلگیریِ که در
فیلم شاهد هســتیم به دلیل تعدد مسائل گوناگون در بطن
موضــوع قرار می گیرد ،بنابراین در هیــچ مقطعی از اثر نمی
توانیم پایان را حدس بزنیم و فیلمســاز به عنوان دانای کل با
دادن اطالعــات لحظه ای مخاطبش را در بُهت و ناباوری قرار
می دهد و اهمیت ژانر و گسترش بافت موضوعی در چگونگی
رفتارشناســی بخشــی از جامعه در موازات خشنوت ها باعث
شده فیلمساز مسیر درســتی را برای داستان گویی انتخاب
کند ،شــنای پروانه با اینکه می تواند یک اثر ســیاه و چرک
باشــد اما هرگز خبری از ســیاهی در روند داستان احساس
نمی شــود اما تلخ است و کارت توانســته در سکانس پایانی
از تلخی داســتان بکاهد همان سکانســی که پلیس مصیب
را دســتگیر می کند در نما می بینیم کــه کوچه و خیابان به
دلیل عروســی یا اعیاد ریســه بندی شده است و در یک نما
حجت را می بینیم که به عنوان یک قهرمان به دوربین نزدیک
می شــود همین چند پالن از شادمانی مردم و در ادامه اینکه
حجت راضی به اعدام هاشــم می شود از تلخی اثر می کاهد و
بلکــه پایان فیلم با دل خنکی مخاطــب پیوند می خورد چرا
که مخاطب به شــدت درگیر حجت اســت و اساسا بار اصلی
درام روی دوش اوســت اما باید ایــن را بدانیم که حجت در
پایان فیلم همان قهرمان خاکســتری اثر اســت خاکستری
شدن او به دلیل اتفاقات اجتماعی ست و ندانستن هایی که از
مصیب دستگیرش می شود ،اما نگارنده معتقد است فیلمساز
در جای درســتی فیلمش را به پایان رســانده است دیالوگ
حجت در سکانس اخر نقطه گذاری محسوب می شود و دیگر
چیزی نمی تواند تغییر کند .زمان دوســاعته فیلم باعث شده
ریتم در بعضی از ســکانس ها ُکند شــود اکت هایی که از ری
اکشن های حجت گرفته می شود یا ان سکانس حرف کشی از
خبرچین های محله زمان فیلم را تلف کرده اســت .اما شنای
پروانــه قابلیت برقراری ارتباط مخاطب بــا فیلم را دارد و به
خوبی توانسته موقعیت های درستی را در ژانر ملودرام از نوع
اجتماعی را به مخاطب نشان بدهد ،کارت توانسته با قهرمان
پروری و اثری پیرنگ دار به هدف نهایی اش برسد.
فیلمبرداری ،تدوین ،صحنه و لباس و موســیقی در موازات
هم به فیلم یاری رســانده اند و این عناصر ساختاری در کنار
کارگردانی محمد کارت باعث شــده مخاطب بعد از مدت ها
با اثری درگیر کننده و تامل برانگیز مواجه شــود .بازی جواد
عزتــی اگر چه از نکات مهم فیلم و کارنامه بازیگری اوســت
امــا تا حدودی تکرار نقش کوتاهش در التاری ســت ولی او
به شــدت توانسته نقش حجت را درک و به درستی ایفا کند
و این درست بودن به دلیل شــخصیت پردازی در فیلمنامه
اســت که مابقی بازیگران هم توانســته اند بازی به قاعده و
استانداردی را ارائه بدهند ،شنای پروانه در ادامه ژانر ابدویک
روز و متری شــش و نیم اثر قابل اعتنایی ست و برای محمد
کارت به عنوان اولین اثر می تواند یک فیلم کامل ،دغدغه مند
و فراموش نشدنی باشد.
3
سه شنبـــه 4خرداد ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1445
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
شباهت مناظره ها با شهراورد
پایتختچیست؟
سعید نبی که پس از مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری در سال ،۹۲
ساخت مناظره های هفتگی با سیاستمداران و مسووالن وقت را به مدت یک
سال عهده دار بود ،مناظره های انتخاباتی را با شهراورد پایتخت مقایسه می
کند .وی می گوید :همان طور که مسابقه فوتبال استقالل و پرسپولیس ،شعار
کلیشه ای خودش را دارد که «داربی شرایط خاص خود را دارد و بهترین هم
که باشــی معلوم نیست در این بازی بتوانی موفق باشی» ،در مناظره ها هم
مجری که اصطالحا من معتقدم کاپیتان تیم برگزارکننده هست باید خیلی
حرفه ای عمل کند و به خودش مسلط باشد و البته حتی با یک نگاه باید بتواند
ارامش را حاکم کند و مناظره کننده ها را به دلیل استرس و هیجان باال که
در ان ها ایجاد شده است کنترل کند .این تهیه کننده از مرتضی حیدری به
عنوان بهترین انتخاب برای اجرای مناظره ها نام می برد و عنوان می کند :من
همچنان فکر می کنم دانش ،تجربه و حرفه ای گری مرتضی حیدری را نمی
توانیم در سازمان صداوسیما نادیده بگیریم .نبی در ادامه صحبت هایش بار
دیگر در توصیف ویژگی های الزم برای اجرای مناظره های انتخاباتی ،اظهار
می کند :مجری کامال باید به گونه ای برخورد کند که تحت هیچ شرایطی
برابری ،عدالت و در مقاطعی هم مســاوات خدشــه دار نشود؛ در هر صورت
مناظره ،مناظره اســت و شرایط خاص خودش را دارد ،کوچکترین خطایی
می تواند سرنوشت چهار ساله و یا ابرویی در ساختار سیاست را دچار مشکل
کند .البته معتقدم ما باید افراد جایگزین را برای این منظور تربیت کنیم ان هم
در شرایطی که هیچ برچسب حزب و جناحی روی ان ها نباشد تا بتوانند در
شــرایط برابر مناظره را در استودیو برگزار کنند و برگزارکنندگان هم از هر
برچسب و اَنگی مصون باشند .این برنامه ساز در ادامه درباره امکان استفاده از
مجریان زن در مناظره ها ،می گوید :چرا نباشد؛ شخصا نگاه جنسیتی و ابزاری
به موضوع ندارم .همانطور که معتقدم اگر بگوییم مرد باشد و زن نباشد نگاه
ابزاری به مرد داشته ایم .هر انچه کاشتیم همان را برداشت می کنیم .هر انچه
تربیت کردیم همان برایمان به ثمر می نشیند ،زن و مرد هم ندارد؛ البته این
اعتقاد شخصی من است .او درباره دو انتقاد وارد شده به مناظره های انتخاباتی
سال های گذشته ـ یعنی نبود رابط برای مخاطبان ناشنوا و نیز طراحی دکوری
شلوغ با چندین المان ـ عنوان می کند :درباره رابط ناشنوایان ،حقیقتا یادم
نیست که بود یا خیر ،ولی اگر نبوده این ایراد وارد است و امیدوارم این موضوع
حتما در مناظره های امسال اصالح شود؛ چراکه اگاهی یافتن از برنامه ها و
اتفاقات مناظره ها از حقوق حقه ی عزیزان ناشنواست .در رابطه با دکور هم
باید بگویم دکور ســال ۹۶مناظره ها در سلیقه ی من نبود و اگر شما سایر
مناظره های دنیا را هم نگاه کنید از زرق و برق و المان ها ی زیاد فاصله می
گیرند تا توجه بیننده به سوژه و صحبت ها جلب شود .هر المان اضافه ای به
جهت خلق مفهوم می تواند باعث قضاوت خاصی در طبقات مختلف فرهنگی،
علمی و اجتماعی در شهر و روستا بشود که معتقدم نباید اینطور باشد؛ زیرا هم
بیننده را از مناظره زده و دور می کند و هم مردم را نسبت به برگزارکنندگان
حســاس؛ البته تاکید می کنم این سلیقه شخصی من است و شاید برخی
اینطور فکر نکنند و کامال بر عکس بیندیشند.او درباره ساخت برنامه مناظره در
زمان خودش می گوید :مناظره اصوال در فرهنگ غرب و شرق یکی از ستون
ها و اصول دموکراسی ،مردمساالری ،جمهوری خواهی و ازاداندیشی است و
همواره یکی از پربیننده ترین ژانرهای برنامه سازی است .وقتی این برنامه در
سال ۹۲به من پیشنهاد شد ،اولین نکته ای که به خودم بارها یاداوری می
کردم این بود که چرخ را قرار نیست من اختراع کنم بلکه وظیفه دارم برنامه
ای طراحی کنم برگرفته از تجربیات مناظره ها در دنیا منطبق با فرهنگ و
ملیت خودم و به این نکته تکیه کنم که رسانه وظیفه اش اگاهی دادن به مردم
است .در تمامی سطوح که نباید قضاوت کند بلکه باید واقعیت ها و حقیقت ها
را همان طور که هست ارائه کند و از این طریق تالش کردم تا به فهم و درک
مخاطبان احترام بگذارم و این همه ی انگیزه من بود .او درباره مناظره های
سال ۹۲به حرفهایش اضافه می کند :ابتدا تاریخ و شیوه های برگزاری مناظره
تلویزیونی در کشور خودمان و کشورهای امریکا ،کانادا ،انگلیس ،فرانسه ،افریقا
و حتی افغانستان و مصر را مطالعه کردم و انها را انالیز کردم ،سپس تیمی
۱۵نفره از متخصصان حوزه برنامه سازی ،هنرمندان ،اساتید دانشگاهی ،رسانه
شناسی ،سیاسی و جامعه شناسی را برای طراحی فضاهای مناظره دعوت به
کار کردم که حدودا پنج ماه این طراحی زمان برد ســپس جلسات شورای
سیاست گذاری مناظره ها با ترکیب پنج نفره شروع شد و بعد از ان شورای
عالی مناظره که هفته ای یک بار برگزار می شد به ریاست مدیر وقت شبکه
یک تشکیل شد؛ اعضای ان مدیران شبکه ها ،نمایندگان رئیس سازمان و
معاون سیما و برخی اساتید خبره در این حوزه و شورای پنج نفره قبلی که
اشاره کردم بودند؛ هر هفته دو نفر هم به عنوان مهمان به این جلسه بسته
به نوع موضوع ،دعوت می شــدند .دکور مناظره ها همان دکور سال ۹۲بود
در استودیو ۱۱و ترکیب برنامه هم بدین شکل بود که در قسمت اول به هر
پنج نفر مناظره کننده ،سه دقیقه فرصت بیان و تبیین موضوع می دادیم که
کسی اجازه دخالت در بحث دیگری نداشت ،در قسمت دوم ۵۰دقیقه مناظره
کننده ها اجازه داشتند با یکدیگر بحث و جدل احسن کنند و در نهایت ۲۵
دقیقه پایانی مناظره دو نفره که حضار و پیامکها طرفینش را تعیین می کردند.
تیم اجرایی و تحقیقاتی مناظره شامل ۲۵نفر بود و یکشنبه هر هفته کارش را
روی موضوع شروع می کرد ،مهمان ها پنجشنبه نهایی می شدند که به دلیل
رویکرد برنامه و نوع چالشی ان تمهیدات ویژه ای اندیشیده می شد که هیچ
یک از نفر مقابل خود مطلع نباشند ،به خبرگزاری ها هم راس ساعت ۱۵و
۵۰دقیقه که مناظره کنندگان در استودیو حاضر بودند لیست مهمان ها داده
می شد .با مجری برنامه ،جناب اقای مرتضی حیدری برای رد و بدل کردن
اطالعات تحقیقاتی و اسناد در طول هفته دائما در ارتباط بودیم .در اخر هم
باید بگویم یک تیم ۸۴نفره مناظره را به صورت مستقیم برای انتن یاری می
کردند .نبی در پایان در پاسخ به این پرسش که ایا ساخت ادامه مناظره های
هفتگی به او پیشنهاد شده است یا نه؟ می گوید :بهمن ماه سال ،۹۹از یکی از
معاونتهایسازمانمجدداپیشنهادشدکهطرحجدیدیبرایتهیهکنندگی
مناظره های هفتگی ارائه کنم ،که البته علیرغم میل باطنی ام به برگشت به
مناظره ها ،با توجه به ارادتی که به دوستان پیشنهاددهنده داشتم ،پذیرفتم،
طراحی جدید را که برگرفته از تجربیات چندین ســاله خودم در این حوزه
بود و همین طور موشکافی مناظره های سایر کشورها در غرب و شرق ارائه
کردم که مورد موافقت قرار گرفت ،مذاکرات جدی و نهایی هم در این زمینه
با موفقیت صورت پذیرفت ،اما در جمع بندی نهایی ترجیح دادم ورود نکنم و
ارزوی موفقیت کنم. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1445سهشنبه 4خرداد ماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:01
19:58
20:17
04:28
06:04
گنج سخن
امام صادق علیه السالم :
ِ
باقیات صالحات
دوستى ما را دستکم نگیرید ،که از
(کارهاى خیر ماندگار) است.
بحار االنوار :ج ،۲۴ص ،۳۰۴ح ۱۶
پندبزرگان
تمام رویاهای ما می توانند محقق شوند اگر ما شجاعت
دنبال کردن انها را داشته باشیم.
والتدیزنی
حافظانه
از سر کوی تو هر کو به ماللت برود
نرود کارش و اخر به خجالت برود
کاروانی که بود بدرقه اش حفظ خدا
به تجمل بنشیند به جاللت برود
چرا تئاتر و سینما باز است ،کنسرت های موسیقی نه؟
گ و ارشاد اسالمی که خبر از تعطیلی تمامی
نخستین اطالعیه روابط عمومی وزارت فرهن
برنامه های فرهنگی و هنری به مدت یک هفته به علت شــیوع کرونا می داد ،سوم اسفند
۱۳۹۸منتشر شد و چه کســی گمان می کرد این تعطیلی ،برای اهالی موسیقی تا خرداد
۱۴۰۰ادامه داشته باشد؟ و این سوال بی پاسخ بماند که چرا علی رغم بازگشایی سالن های
تئاتر و سینما ،این اتفاق برای موسیقی رخ نمی دهد؟ اکنون یک سوی ماجرا ،تالش برای
یافتن پاسخ این سوال است که اهالی موســیقی چرا مانند تئاتری ها و سینمایی ها به به
گروه شغلی ۲منتقل نمی شوند تا بتوانند فعالیت شان را از سر بگیرند؟ و سوی دیگر ،این
سوال بی جواب که با توجه به اهمیت اورده اقتصادی برای تهیه کنندگان و کنسرت گذاران
موسیقی پاپ ،حتی در صورت جابه جایی میان گروه های شغلی و برقراری امکان بازگشت
به صحنه و در پی ان الزام به استفاده از تنها ۵۰درصد ظرفیت سالن که طبیعتا بازگشت
مالی را نسبت به گذشته به نصف می رساند ،این هنرمندان خود تمایلی به برگزاری کنسرت
دارند یا خیر؟
نامه معاون هنری وزیر ارشاد برای ستاد ملی مبارزه با کرونا
پس از گذشت حدود ۱۵ماه از تعطیلی کنسرت های موسیقی زیر سایه کرونا ،انتشار خبر درخواست
ســیدمحمد مجتبی حســینی ،معاون امور هنری وزیر ارشاد از ســتاد ملی مبارزه با کرونا برای قرار
گرفتن موســیقی در گروه شغلی ۲و برقراری امکان از سرگیری دوباره برگزاری کنسرت ها ،بار دیگر
تبعیض صورت گرفته میان اهالی موسیقی با دیگر هنرها را یاداوری کرد .حسینی در ۲۱اردیبهشت
۱۴۰۰خطــاب به ســتاد ملی مبارزه با کرونا نوشــت« :عطف به نامه قبلــی مبنی بر تجدیدنظر در
گروه بندی مشــاغل و پیرو جلسه کارگروه کارشناسی کمیته امنیتی ،اجتماعی و انتظامی ستاد ملی
مدیریت بیماری کرونا درباره قرار گرفتن ســینما و تئاتر در گروه ۲مشــاغل به اگاهی می رســاند،
بسیاری از اجراهای صحنه ای موسیقی در گونه های ردیف دستگاهی ،نواحی و کالسیک در سالن های
کوچک و معموال با مخاطبان محدود برگزار می شــود و از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی و تعداد
محدود تماشــاگران با اســتفاده از درصدی از ظرفیت ســالن با اجرای تئاتر و نمایش فیلم مشابهت
دارد .پس مقتضی اســت در گروه ۲مشــاغل قرار بگیرد تا امکان برگزاری این گونه اجراها با رعایت
پروتکل های بهداشتی میسر شود ».درخواستی که حمیدرضا نوربخش ،مدیرعامل خانه موسیقی نیز
در تایید ان گفت« :ایا ما می دانیم نزدیک به ۱۶هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط
کامل با موســیقی هستند؟ این ها باید در این شــرایط چه کنند؟ اکنون که اجراهای زنده موسیقی
تعطیل شــده اند ایا ما می دانیم این عزیزان با چه شرایطی مشــغول زندگی هستند؟ ایا فهمیده ایم
حاال که بســیاری از کنسرت ها در تعطیلی محض هستند این هنرمندان چگونه زندگی خود را اداره
می کنند؟ به هر حال این دیدگاه غلطی است که در موسیقی فقط همه چیز را با سلبریتی ها ارزیابی
کنیم .چرا که غیر از این افراد شناخته شــده ،هنرمندان شــریفی در حوزه موسیقی حضور دارند که
به شــدت در انتظار امدن روی صحنه و اجرای برنامه مقابل مخاطبان به شــرط رعایت پروتکل های
بهداشتی هستند».
سلبریتی ها خود ترجیح می دهند نیایند؟
ان چه در نامه حسینی به ستاد ملی مبارزه با کرونا جلب توجه می کند درخواستش برای انتقال اهالی
موسیقی از گروه شغلی ۳به ۲برای برقراری امکان «اجراهای صحنه ای موسیقی در گونه های ردیف
دستگاهی ،نواحی و کالسیک در سالن های کوچک» است .درخواستی که این سوال را ایجاد می کند
که ایا سلبریتی ها حتی در صورت این جابه جایی میان گروه های شغلی ،خود ترجیح می دهند نیایند؟!
نحوه اجرای زنده اثار موســیقایی در دوران کرونا و ان چه مورد استقبال تهیه کنندگان و خوانندگان
موســیقی پاپ قرار گرفت موجب می شــود از خود بپرســیم با قرار گرفتن حوزه موسیقی در گروه
شغلی ،۲این هنرمندان میلی به برگزاری کنسرت در شهرهایی غیر از جزیره کیش خواهند داشت؟!
رفتارشناســی فعاالن این عرصه در ۱۵ماه گذشته نشان می دهد به غیر از مواردی انگشت شمار ان
هم در جزیره کیش و با قیمت هایی بســیار گران تر از ان چه پیش تر بود و چند تجربه محدود دیگر
در پایتخت ،تمایلی به برگزاری کنسرت و اجراهای زنده در کشور ندارند و عمده تمرکزشان بر تولید
البوم و تک اهنگ و در خوشــبینانه ترین حالت کنسرت های انالین است .کنسرت هایی که از همان
ابتدای همه گیری کرونا برای گروهی از خوانندگان ســودهای خوبی رقم زد و برای برخی دیگر هم
حاشــیه های متعدد پدید اورد .حاشیه هایی که در کنار فعالیت بی سروسامان پلتفرم ها و سامانه های
اینترنتــی معروف و غیرمعروف ،فضایــی را پیش روی مخاطبان قرار داد که در مجموع نتوانســت
جانشــین مناسبی برای کنســرت های زنده در روزهای کرونایی شود .سوالی که با بررسی این رفتار
پیش می اید این است که تهیه کنندگان و کنسرت گذاران موسیقی پاپ که حضور هر چه گسترده تر
مردم در کنسرت ها همواره مساله ای حیاتی برایشان بوده است ،چون می دانند با انتقال از گروه شغلی
۳به ،۲ملزم به اســتفاده از تنها ۵۰درصد ظرفیت ســالن هســتند که طبیعتا اورده اقتصادی شان
را نســبت به گذشته به نصف می رســاند ،حتی در صورت برقراری امکان برگزاری کنسرت ،تمایلی
به ان نشــان خواهند داد؟! و ایا برگزاری کنســرت های زنده با در نظر گرفتن مالحظات مربوط به
شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری ،ان هم با قیمت بلیت معقول فعال اولویتی برای تهیه کنندگان
و خوانندگان این حوزه از موسیقی دارد؟!
اهالی موسیقی ردیف دستگاهی و ...پاسوز بی میلی پاپ ها به برگزاری کنسرت؟
نکته دردناک از قافله عقب ماندن فعالیت های موســیقایی کشور نســبت به حوزه هایی چون تئاتر و
سینماست .حوزه هایی که فعاالنش با وجود تمام مشکالت و مصائبی که برای اجرای عمومی و اکران
از سر می گذرانند همچنان در تالشند تا چراغ نیمه روشن این هنرها را به واسطه هنرمندان فعال این
عرصه روشــن نگه دارند .تردیدی نیست که حفظ سالمت مخاطب در اولویت قرار دارد اما ایا همین
ماجرای «حفظ سالمت» که قطعا و حتما باید بیش از هر زمانی مورد توجه اجراگران و فعاالن همه
حوزه ها قرار گیرد ،تنها دلیل توقف فعالیت های موسیقایی در کشور و مشخصا خاموشی کامل چراغ
کنسرت هاســت؟ یا متغیرهای دیگری در این زمینه تاثیرگذار است؟ متغیرهایی چون اگاهی اهالی
موسیقی پاپ به نصف شدن اورده مالی شان از کنسرت ها و در پی ان بی میلی به بازگشت به صحنه
که درخواست اهالی موسیقی ردیف دستگاهی ،نواحی و کالسیک را هم برای بازگشت به صحنه زیر
سایه خود قرار داده است؟!
راه اندازی موزه ای برای پرویز تناولی
معاون میراث فرهنگی کشور اعالم کرد که مجموعه دستبافته های عشایری و روستایی
ایران ،اهدایی پرویز تناولی به وزارت میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی در
موزه ای به نام او در مجموعه نصیرالملک شــیراز به شــکل دائمی به نمایش گذاشته
می شــود .محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی کشــور ـ در مراسم رونمایی
و نمایشــگاه منتخبی از مجموعه دستبافته های عشــایری و روستایی ایران ،اهدایی
پرویز تناولی که ظهر روز یکشــنبه (دوم خردادماه) در موزه فرش ایران برگزار شــد،
در ســخنانی گفت :به زودی موزه ای به نام استاد در مجموعه نصیرالملک که یکی از
مجموعه های مهم و نفیس ما است ،راه اندازی می شود.
پرویز تناولی اســتاد برجســته ای هســتند و این اثار حاصل تالش ۶۰ساله استاد و
بودن میان عشــایر است .او افزود :حدود ۱۸سال در اســتان فارس خدمت کردم و
به خوبی با طوایف مختلف اشــنا هســتم و جنبه های مختلف ملموس ،ناملموس و
فرهنگی را در زندگی ان ها دیدم ،بخشی از ایده ها و اندیشه های عشایر را می توان در
دست بافته ها ان ها که به خوبی منعکس شده ،مشاهده کرد .در واقع نمایش قدرتمند
و بســیار ارزشمند فرهنگی در ان نهفته است که افراد مختلفی از جمله استاد تناولی
ت در اثارشــان استفاده کردند .معاون میراث فرهنگی کشور تصریح
برای ایجاد خالقی
کرد :یک هزار و ۴۰۸اثری که اســتاد تناولی به وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و
صنایع دســتی اهدا کردند ،ما به دقت ثبــت و ضبط خواهیم کرد و اداره کل موزه ها و
اموال منقول تاریخی در سامانه جام قرار خواهد داد.
اســتاد تناولی با انجام این کار برای همیشه جاودانه تر شدند .او تاکید کرد :بسیاری
از این دست بافته ها ممکن است تولید نشود .با راه اندازی این موزه و ارائه درست اثار،
اســناد و کتاب هایی که قرار اســت در کتابخانه موزه قرار بگیرد ،تمام مردم از وجود
ان بهره می برند و راه اســتاد ادامه می یابد .بنابراین خوشــحالم در کشوری زندگی
می کنم که هنوز هم افرادی مانند اســتاد تناولی وجود دارند که وقف فرهنگی انجام
می دهند .این اتفاق که در حوزه میراث فرهنگی رخ داده ،بســیار مهم است و می تواند
الگویی برای ســایر هنرمندان باشد که اثارشــان را در دوره حیات خود به مکان های
مهمی مانند میراث فرهنگی هدیه کنند و این موضوع در تاریخ ماندگار خواهد شــد.
محمدرضا کارگر ،مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی نیز در سخنانی یاداور شد:
مجموعه اهدایی پرویــز تناولی یاداوری می کند این کشــور دارای فرهنگ و تمدن
ارزشمندی است و یکایک اقوام ما هنرمند هستند ،بدون داشتن سواد اکادمیک اثاری
را تولید کردند عالوه بر ان که کارکردهای روزانه دارند ،دقت زیادی در خلق ان ها به
کار رفته اســت و دارای معنا ،مفهوم و ویژگی های خاصی هستند .کارگر تصریح کرد:
گاهی اوقات یادمان می رود در چه ســرزمینی زندگی می کنیم و رسالت یکایک ما در
جامعه چیســت؛ به ویژه رسالت افرادی که در حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی فعالیت
و تالش می کنند.
مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی بیان کرد :استاد تناولی و خانواده او می خواهند
به این جامعه پرهیاهو ،یاداوری کنند که وظیفه ما چیســت و این اتفاق خاصی است
که در این برهه از زمان رخ داده و در کمتری کشوری می بینید که یک هنرمند چنین
احساس مسئولیتی نسبت به کشورش دارد.
او افزود :کشورهای عربی خواهان مجموعه دست بافته های عشایری و روستایی ایران
که اســتاد پرویز تناولی جمع اوری کرده است ،بودند و پیشنهاد میلیون دالری برای
خرید اثار به استاد داده بودند اما پرویز تناولی دوست دارد که این اثار برای نسل های
اینده باقی بماند .موضوع وقف و هدیه کردن از جمله موضوعاتی اســت که در جامعه
ما ریشــه گسترده ای دارد و حتی پیش از اسالم از زمان ساسانیان و هخامنشیان نیز
به ان پرداخته شــده است ،مانند وقف کاروانسراها ،قنات ها و باغ ها .در دوره اسالمی
نیز موضوع وقف تقویت شده اســت .او افزود :کشور ما با تمدن چندین هزار ساله ای
که دارد اگر هر موضوعی را کنکاش کنیم دارای ریشــه قوی اســت .شخصیت هایی
مانند اســتاد تناولی این سنت حسنه و مسئولیت پذیری اجتماعی را برای ما یاداوری
می کنند .استاد پرویز تناولی برای جمع اوری این اثار زحمات زیادی کشیدند ،افرادی
هستند که تمام تالش خود را برای بهره وری جامعه می کنند.
اســتاد و خانواده او باید توسط مردم ایران تکریم شوند ،افرادی مانند پرویز تناولی و
تورج ژوله ســرمایه های اجتماعی این کشور هســتند .همچنین پریسا بیضایی ،مدیر
موزه فرش ایران در ادامه گفت :ســخن گفتن از استاد پرویز تناولی کار سختی است.
قبل از امدن به موزه فرش ایران ،استاد برای من سمبلی از هنرمند معاصر بودند و در
عرصه هنر حجم ســازی و مجسمه سازی کارهای او را از زمانی که دانشجو بودم دنبال
می کردم .او افــزود :پرویز تناولی تنها این اثار را جمــع اوری نکردند بلکه تحقیقات
و مطالعات گســترده ای در خصوص دستبافته های عشــایری انجام داده است ،او در
زمینه هنرهای ســنتی و مردم شناسی نیز فعال هستند .سال گذشته از شنیدن خبر
اهدای مجموعه دســت بافته های عشایری و روستایی ایران توســط استاد به وزارت
میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خوشحال شدم و از دیدن این همه اثار که
مطالعات غنی پشتوانه ان است ،شگفت زده شدم.
ت نجومی در کیش
اجرای انالین شهرام ناظری تا کنسرت هایی با قیم
ســتاد ملی مبارزه بــا کرونا هنوز با انتقال اهالی موســیقی به
گروه شــغلی ۲موافقت نکرده و همین موضوع سبب شده انها
نتوانند همچون تئاتر و ســینما فعالیت خود را از سر بگیرند .با
این وجود ،خبرهایی از اجراهای کنســرت در جزیره کیش به
گوش می رسد.
سیدمحمدمجتبی حســینی ،معاون امور هنری وزیر فرهنگ و
ارشاد اسالمی روز ۲۱اردیبهشت امسال در نامه ای به ستاد ملی
مدیریت بیماری کرونا درخواست قرار گرفتن اجراهای موسیقی
در گروه دو مشــاغل و از سرگیری اجراهای موسیقی با رعایت
پروتکل های بهداشــتی را به رئیس کمیته امنیتی ،اجتماعی و
انتظامی ســتاد ارائه داد اما همچنان خبری از پاســخ ستاد به
نامه معاون هنری وزیر ارشاد درباره برگزاری کنسرت ها نیست.
با این وجود کنســرت هایی در جزیره کیش برگزار می شود که
بلیت انها با قیمت های نجومی به فروش می رسد.
همین موضوع سبب شده برخی تهیه کنندگان مطرح موسیقی
بیش از اینکــه در تالش برای برگزاری کنســرت در تهران با
رعایت پروتکل های بهداشتی باشند ،رو به اجرا در جزیره کیش
بیاورند کــه نظارت چندانی روی قیمت بلیت ها نمی شــود .بر
اساس اطالعات منتشرشده در سایت های فروش بلیت کنسرت،
روز سوم خرداد کنسرت بهنام بانی ،روز سه شنبه چهارم خرداد
کنسرت ارون افشار و روز چهارشنبه پنجم خرداد کنسرت علی
زندوکیلی با قیمت بلیت ۱۸۰تا ۳۶۰هزار تومانی در فضای باز
مجموعه خلیج فارس جزیره کیش میزبان مخاطبان می شــود.
این کنســرت ها در شرایطی در جزیره کیش برگزار می شود که
هنوز از برگزاری اجرای زنده در تهران خبری نبوده و همچنان
در پایتخت باید شــاهد اجراهای انالین باشــیم .به صورتی که
حتی خبرهای تایید نشــده ای از اجرای انالین شــهرام ناظری
خبر می دهد.
بــه تازگی بَنِرهای تبلیغاتی در مناطق مختلف شــهر تهران با
تصاویری از شــهرام ناظری دیده می شود که بر طبق اطالعات
منتشر شــده روی این پوسترها ،شــهرام ناظری قرار است ۷
خرداد از طریق یکی از شــبکه های تلویزیــون اینترنتی برای
مخاطبــان به اجرای زنده بپردازد .حال باید دید ایا تا ان زمان
امکان برگزاری کنســرت به صورت حضوری در پایتخت فراهم
می شود یا اینکه همچنان با سیاستی دوگانه از سوی ستاد ملی
مبارزه با کرونا طرف هستیم. صفحه 4