روزنامه هنرمند شماره 1441
روزنامه هنرمند شماره 1441
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 29اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1441صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
ساخت
«مهمانی از کارائیب»
عاشقانه ای از بهزاد فراهانی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
www.jaaar.com
حمله به مراکز فرهنگی
فلسطینی و توقف
فیلمسازی در جنگ غزه
500پرده سینما
در کشور منتظر اکران
یک فیلم خوب!
واکسیناسیون هنرمندان
پیشکسوت انجام شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
قادر اشنا در ایین اختتامیه مجازی فصل امید :
تالش می کنیم بودجه تئاتر
در سال جاری افزایش دو
برابری داشته باشد
همدردی هنرمندان با مردم فلسطین؛
از نوید محمدزاده تا پرویز پرستویی و هانیه توسلی
بهکــدامیـنگنــاه؟!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
جوان ترهادر سمت هایمختلف
حوزهموسیقیچهجایگاهیدارند؟
مجازات«مادر»بابکخرمدین
از مجازات«پدر»سنگین تر نیست
مجید مجیدی
رئیس گروه تخصصی سینما
در فرهنگستان هنر شد
فیلم سینمایی «بلیط»
کلید خورد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
مجری شبکه «سالمت»
بر اثر کرونا درگذشت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
مجوزهای ساخت و اکران فیلم
چگونه صادر می شوند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
درباره یک حاشیه مهم؛
وقتی «گاف» بیش از «دروغ»
هزینه دارد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
انچه را می بینید گزارش کنید
نه انچه دوست دارید!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرانسه فیلم جدید
با بازی شهاب حسینی را خرید
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
انچهرامیبینیدگزارشکنیدنهانچهدوستدارید!
چهارشنبه 29اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1441
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
فرانسه فیلم جدید
با بازی شهاب حسینی را خرید
حق نمایش فیلم «هر روزی اکنون» با بازی شهاب حسینی به سه
کشور فرانسه ،لهستان و تایوان فروخته شد« .هر روزی اکنون» اولین
ساخته بلند حامی رمضان کارگردان ایرانی -فنالندی که پیش از این
در بخش نسل جشنواره فیلم برلین رونمایی شده و به زودی نیز در
بخش رقابتی جشنواره جیفونی ایتالیا به روی پرده می رود ،از سوی
کمپانی « »New Europe Filmبه سه کشور فرانسه ،لهستان و
تایوان فروخته شد .کمپانی « »Urban Distributionدر فرانسه،
« »New Horizonz Associationدر لهستان و « »AVjetدر
تایوان ،حق نمایش این فیلم سینمایی را خریداری کرده اند .این فیلم
که با عنوان اصلی«اولین برف» نیز شناخته می شود ،درباره زندگی
پسربچه ای ۱۳ساله در یکی از روستاهای فنالند است که زندگی اش
با عدم پذیرش درخواست پناهندگی خانواده اش دگرگون می شود.
شبنمقربانی،اران-سیناکشوریوکیمیااسکندیدیگربازیگراناین
فیلم هستند .حامی رمضان پیش این در زمینه ساخت فیلم کوتاه
فعال بود و در ســال 2015با فیلم کوتاه «گوش کن» در بخش دو
هفته کارگردانان جشنواره کن حضور داشت.
500پرده سینما در کشور منتظر
اکران یک فیلم خوب!
مدیرکل نظارت بر نمایش فیلــم با ابراز تعجب از وضعیت متفاوت
سالن هایخالیسینمابابازارهایخری ِدمملوازجمعیتتاکیدمی کند
که بیش از 500پرده نمایش در سراسر کشور برای ادامه حیات خود
نیازمند اکران فیلم های خوب هستند .در تمام روزهای تعطیلی سینما
در سال گذشته گله می شد که چرا «سینما» جزء مشاغلی دسته بندی
شده که مدام با تعطیلی روبرو می شود در حالی که شرایط سینما در
مقایسه با خیلی مکان های دیگر مثل رستوران و قهوه خانه از ایمنی
و خاطرجمعی بیشتری برای رعایت پروتکل های بهداشتی برخوردار
است ،اما حاال که سینما به مشاغل گروه دو منتقل شده و پیش بینی
می شود دیگر حتی در صورت قرمز بودن اوضاع کرونا هم تعطیل نشود
خبری از رضایت سینمایی ها و عالقه مندی مردم به رفتن به سینما
نیست ،چرا؟ چون هیچ تهیه کننده و سرمایه گذاری بخاطر اطمینان
نداشتن از موفقیت -حتی نسبی -در گیشه هنوز جرات اکران فیلم
خودراندارد.اخیراشورایصنفینمایشبابیاناینکهوضعیتسینماها
به تثبیت رسیده است ،از صاحبان فیلم ها دعوت کرد که فیلم های خود
را برای اکران ارائه کنند تا فیلم های روی پرده هم که مربوط به اکران
نوروز بودند جان تازه ای بگیرند؛ فیلم هایی که اگرچه در بهترین نوبت
اکران ســال نمایش داده شدند اما در رقابت با تبعات ناشی از شیوع
کرونا شکست سنگینی خوردند .با وجود انکه کرونا برای خیلی از مردم
عادی شده اما سینما هنوز به سبد تفریحی مردم برنگشت ه و مهم ترین
دلیل ان هم در حال حاضر ،نبود فیلم خوب عنوان می شود .در این
باره محمدرضا فرجی -مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم
سازمان سینمایی گفت :سازمان سینمایی در عین اینکه باید حواسش
به سالن های سینما باشد ،باید دغدغه صاحبان فیلم ها را نیز درک کند
و برهمین اساس نمی تواند فیلمی را برای اکران دعوت کند .اما یک
نکته مهم این است که االن بیش از ۵۰۰پرده در سراسر کشور داریم
که همه به خوراک نیاز دارند و اگر می خواهیم چراغ ان ها روشن باشد
و کارکنان سینماها درامدی داشته باشند باید فیلم جدید اکران شود،
اما نه هر فیلمی بلکه یک فیلم خوب باید اکران شود که در این شرایط
مردم دوست داشته باشند بابت ان پول بدهند و به سینما بروند .وی
ادامه داد :اما از ســوی دیگر صاحبان فیلم ها هم این حق را دارند که
نگران سرمایه خود باشند .شورای صنفی نمایش متشکل از نمایندگان
صنوف بر اســاس حضور نماینده های سینماداران ،تهیه کنندگان،
پخش کنندگان و کارگردانان به این نتیجه رسیده می توان از فیلم ها
برای اکران دعوت کرد و امیدواریم این کار عملی شود مخصوصا اینکه
می توانیم دیگر چندان نگران تعطیلی سالن ها نباشیم چون سینماها
در بخش رعایت پروتکل ها هم وضعیت خوبی دارند .از این رو اصحاب
رسانه هم باید کمک کنند تا مردم به جای امنی مثل سینما دعوت
شوند و عجیب است که بازارها و پارک ها همه فعال و شلوغ هستند
و هیج خطری ندارند ،اما سالن سینما خطر دارد .فرجی تاکید کرد :
اکنون بیش از ۸۰درصد تولیدات ســینمایی کشور توسط بخش
خصوصی ســاخته می شود و ان ها نگرانی خود را بابت اکران در این
شــرایط دارند ،به همین دلیل سازمان سینمایی به طور مجزا برای
دعوت از فیلم ها نمی تواند وارد عمل شود ولی برای حمایت هر انچه
در ســتاد کرونا این سازمان تصویب شود به طور شفاف اعالم و اجرا
خواهد شد .البته حمایت هایی که تاکنون اعالم شده نتوانسته خیلی
از تهیه کننده ها را به اکران مجاب کند و سعید خانی که پخش فیلم
«دینامیت» را برعهده دارد در این باره می گوید :فضای اکران در حال
حاضر با بی اعتمادی همراه است و ما در این دوران کرونا دیگر باتجربه
شده ایم .سال گذشته سینما تعطیلی زیادی داشت و دیدیم که اکران
دو فیلم خوب «شنای پروانه» و «خوب ،بد ،جلف» چه سرنوشتی پیدا
کرد ،بنابراین تا وقتی واکسیناسیون انجام نشود و مردم اطمینان پیدا
نکنند ،سینما وضع خوبی نخواهد داشت .او افزود :دولت هم روزهای
اخر فعالیت خود را پشت سرمی گذارد و باید منتظر دولت جدید باشیم
تا سیاست کلی حاکم شود .دولت باید برای اکران فیلم ها کمک کند
چون بخش خصوصی نمی تواند به تنهایی وارد شود و بعد هم ضرر
کند ،به همین دلیل به نظرم با توجه به اتفاق تلخ اکران نوروزی ،سینما
در سه چهار ماه اینده هم کجدار و مریز را ه خود را به همین شکل
طی می کند مگر اینکه در این روزها بودجه حمایتی خوبی برای ترغیب
تهیه کننده ها به اکران چند فیلم خوب درنظر گرفته شود.
«گزارشگر باید هر انچه را که می بیند بیان کند ،حتی اگر برخالف سلیقه و میل باطنی اش باشد ».این جمله را
محمدرضا منصوریان ـ از مجری ها و گزارشگران قدیمی ورزشی ـ با تاکید ادا می کند؛ تاکیدی که اگر در عملکرد
مجریان و گزارشگرهای ورزشی امروزی هم به کار گرفته می شد ،وضعیتی بهتر از انچه شاهدش هستیم ،در
انتظارمان بود« .بی طرفی»؛ واژه ای که بارها و بارها در ارزیابی عملکرد مجری ها و گزارشگران ورزشی نیاز به
تکرار دارد؛ خصوصا که در این روزهای کرونایی دست عالقه مندان به ورزش از حضور بی واسطه در ورزشگاه
ها کوتاه است و چاره ای جز این ندارند که چشم و گوششان را به روایت یک مجری یا گزارشگر از یک مسابقه
ورزشی بسپارند .از سوی دیگر ،شاید گزارشگران و مجریان تلویزیون و رادیو هیچ گاه تا این حد متهم نبوده اند به
طرفداری از تیم های خاص و نیز هیچ گاه برخی از انان تا این حد بی پروا نبوده اند در اعالم طرفداری یا حمایت
از تیمی خاص و حتا حمله به تیم رقیب .به چند روز قبل بازگردیم؛ شهراورد ۹۵در روزهای کرونایی .دیداری که
کم هم افت و خیز و زد و خورد نداشت و عالقه مندان به فوتبال هم به دلیل شرایط ،چاره ای جز در خانه ماندن
و دنبال کردن بازی از قاب تلویزیون نداشتند .این مسابقه به واسطه طرفداری مستقیم یکی از وزرا از یک تیم که
اتفاقا اقای وزیر در ماه های اخیر چالش های بسیاری هم با صداوسیما داشته است و در ادامه انتقاد تند توام با
نوعی توهین سرمربی تیم رقیب ،با حاشیه های بسیاری پس از برگزاری همراه شد .و البته در پی جانبداری بی
پروای وزیر ،واکنش های انتقادی برخی برنامه های ورزشی در تلویزیون هم شکل گرفت که بر پرهیز از افکندن
تخم نفاق و جدایی بین هواداران تاکید می کردند و اینکه سعی کنیم با نگاهی ملی ،خط جدایی بر طرفداران
تیم ها نکشیم .هر چند که در نهایت این نقدها هم حاشیه ساز و از مجری یکی از همین برنامه ها شکایت شد.
اظهارات وزیر ،بار دیگر یکی از مجریان تلویزیون را هم به سخن واداشت که مدتی قبل اظهارات صریحش مبنی
بر حمایت از یکی از تیم ها ـ با عبارت مشهور « »...که کنایه ای است به وزیر ورزش برای مقطعی او را از انتن
تلویزیون دور کرده بود .این مجری با همان ادبیات مخصوص به خود ،بار دیگر بر موضع خود درباره حمایت از
تیم مورد عالقه خود تاکید کرد و البته به روایت داستانی جدید از « »...پرداخت؛ عبارتی که بیشتر در صفحه های
طرفداری یا صفحه های شخصی هواداران در فضای مجازی دیده می شود اما پیش از این به یکی از فیلم های
سینمایی طنز نیز راه یافته بود ،و اکنون به ساحت رسانه ملی نیز نفوذ کرده است .اما فارغ از نگاه هایی که بعد
از این مسابقه شکل گرفت ،گزارش بازی هم چندان خالی از مساله نبود .در این سال ها هر کدام از گزارشگران
فوتبالی از سوی عالقه مندان ،به جانبداری از یکی از تیم های پرطرفدار پایتخت متهم می شوند و البته این خشم
و گمانه زنی های هواداران ،معموال عملکرد متفاوتی را برای لغو اتهام ها از سوی انها موجب نشده است .معموال
هم براساس همین پیش فرض ها ،نمونه ها و شواهدی از نوع گزارش گزارشگر متهم به جانبداری استخراج و به
عنوان سند عرضه می شود؛ روندی که برای این مسابقه هم جاری شد .در همین ارتباط گفت وگویی با محمدرضا
منصوریان ـ مجری و گزارشگر باسابقه ورزشی ـ لزوم بی طرفی گزارشگرهای ورزشی در ارائه اطالعات و حواشی
یک مسابقه را به بحث گذاشته است .منصوریان می گوید :به طور قطع و یقین مخاطب نسبت به هر کالمی که
از زبان گزارشگر مطرح می شود ،می تواند عکس العمل متفاوتی داشته باشد و از ان راضی یا ناراضی شود و زمینه
فضای انتقادی برایش فراهم شود .او با اشاره به اهمیت و حساسیت های کار گزارشگران ورزشی ،در این زمینه
توضیح می دهد :گزارشگر یک مسابقه ورزشی ،پل واسطی میان ان رشته ورزشی و مخاطبان است؛ پس الزم
است تا این کار را با ظرافت انجام دهد .طبیعی است که اگر فردی بخواهد بر اساس سلیقه خودش بدون توجه
به ان رویداد ورزشی بیاناتی را مطرح کند و گفته های نادرستی را به مخاطب برساند در حق مخاطب ـ شنونده یا
بیننده رویداد ـ ظلم بزرگی می کند .گزارشگری که می خواهد بیطرفانه گزارش کند ،باید از همه علوم سررشته ای
داشته باشد؛ علم جامعه شناسی ،مردم شناسی و روانشناسی را بداند و دوره های قبل از پای میکروفون قرار گرفتن
را حتما بگذارند .این کارشناس ورزشی ،راحت قرار گرفتن گزارشگران پای میکروفن را به فضای ورزش اسیب
رسان دانسته و در شرح ویژگی های یک گزارشگر واقعی می گوید :گزارشگر باید شخصیت صادقانه ای داشته و
امانت دار درستی باشد .خیلی ها ممکن است در شرایط مستقیم تماشای یک رویداد قرار نگیرند و از طریق رادیو
یا تلویزیون رویداد ورزشی را دنبال کنند و در جریان حواشی نباشند؛ اینجا خیلی مهم است تا گزارشگر صادق
باشد .اگر بخواهد عالیق شخصی اش را در گزارش دخالت دهد ،ظلم کرده است .این اتفاق در نهایت به ضرر ورزش
تمام می شود و مخاطب را هم فراری می دهد .منصوریان تاکید می کند :ما حتما باید به گزارشگرانمان معرفت،
شخصیت ،انسانیت ،شرافت ،جوانمردی و خیلی از امور دیگر را اموزش دهیم .گزارشگران باید قبل از اینکه پشت
میکروفن قرار می گیرند ،به خیلی از اداب اخالقی و انسانی مسلح شوند .این گزارشگر باسابقه سپس با اشاره به
افزایش اهمیت کار گزارشگران در دوران کرونا ،به دلیل فراهم نبودن امکان تماشای مستقیم رویدادهای ورزشی
توسط عالقه مندان ،عنوان می کند :االن بیش از هر زمان دیگری باید نقش گزارشگران پررنگ و عملکردشان به
روز باشد .خیلی ها امکان حضور مستقیم در صحنه یک رویداد ورزشی را ندارند و خودشان را به صحبت های
گزارشگری می سپارند که جریان مسابقه را تعریف می کند .گزارشگر باید اطالعاتی را به مخاطب بدهد که او را به
طور کامل در جریان مسابقات قرار دهد .اگر گزارشگر موضوع را به شکلی بیان کند و رسانه ای همین مطلب را
به شکل دیگری جلوه دهد ،تناقضی ایجاد می شود که مخاطب را گیج کرده و فراری می دهد .گزارشگر باید ان
چیزی که می بیند و حواشی اش را به صورت واقع گرایانه مطرح کند نه اینکه برخی از موضوعات را چون به ضرر
تیم مورد عالقه اش است ،نادیده بگیرد .محمدرضا منصوریان در پایان تاکید می کند :گزارشگری یک عشق و یک
هنر است .گزارشگر باید با نفس خودش کنار بیاید و بر امیال شخصی اش غلبه کند که اگر نتواند این کار را انجام
دهد ،هرگز نمی تواند گزارشگر موفقی باشد.
مجازات «مادر» بابک خرمدین از مجازات «پدر» سنگین تر نیست
بحث ها در جامعه و فضای مجازی درباره یک جنایت و مجازات ان ادامه
دارد؛ قتل بابک خرمدین کارگردان سینما به دست پدر و همدستی
مادر .پس از انتشار خبر قتل بابک خرمدین و اعترافات تکان دهنده پدر
او حاال این بحث مطرح است که قانون چه مجازاتی برای پدر به عنوان
فاعل اصلی جرم و مادر به عنوان معاون او -به فرض تحقق جرم اصلی و
معاونت توسط این دو نفر -در نظر گرفته است .برخی رسانه ها به نقل از
«فخرالدین جعفرزاده سرپرست سابق دادسرای جنایی تهران که اکنون
وکیل دادگستری است» ،مجازات مادر را بیش از «پانزده سال حبس»
یعنی بیشتر از مجازات پدر عنوان کرده اند در حالی که این مطلب اشتباه
به نظر می رسد.
قانون در این باره چه می گوید؟
چنان که می دانیم پدر قصاص نمی شود چرا که ماده ۳۰۱قانون مجازات
اسالمی گفته «قصاص» (مجازات اصلی قتل عمدی) در صورتی اثبات
می شــود که که مرتکب پدر یا از اجداد پدری مجنی علیه (کسی که
جنایت بر او واقع شده) نباشد .به موجب ماده ۶۱۲کتاب پنجم قانون
مجازات اسالمی نیز «هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا
شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص
نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخالل در نظم و صیانت و امنیت
جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را ب ه حبس
از سه تا ده سال محکوم می نماید ».بنابراین مجازات پدر که مرتکب
قتل فرزند خود شده است حبس از سه تا ده سال است .در کنار پدر
که تا اینجا به عنوان فاعل اصلی جرم شناخته شده ،مادر مقتول ،هم
به عنوان معاون در قتل معرفی شده است .برای اینکه بدانیم مجازات
مادر به عنوان معاون در قتل چیست ،باید به ماده ۱۲۷قانون مجازات
اسالمی رجوع کنیم.
ماده -۱۲۷در صورتی که در شرع یا قانون ،مجازات دیگری برای معاون
تعیین نشده باشد ،مجازات وی به شرح زیر است:
الف -در جرائمی که مجازات قانونی انها سلب حیات یا حبس دائم است،
حبس تعزیری درجه دو یا سه.
ب -در سرقت حدی و قطع عمدی عضو ،حبس تعزیری درجه پنج یا
شش پ -در جرائمی که مجازات قانونی انها شالق حدی است سی و
یک تا هفتاد و چهار ضربه شالق تعزیری درجه شش.
ت -در جرائم موجب تعزیر یک تا دو درجه پایین تر از مجازات جرم
ارتکابی.
تبصره -۱در مورد بنــد (ت) این ماده مجازات معاون از نوع مجازات
قانونی جرم ارتکابی اســت مگر در مورد مصادره اموال ،انفصال دائم و
انتشار حکم محکومیت که مجازات معاون به ترتیب جزای نقدی درجه
چهار ،شش و هفت است.
تبصره -۲در صورتی که به هر علت قصاص نفس یا عضو اجراء نشود،
مجازات معاون بر اساس میزان تعزیر فاعل اصلی جرم ،مطابق بند (ت)
این ماده اعمال می شود .چنانکه می بینیم بر اساس این ماده ،مجازات
مادر به عنوان معاون جرم بایــد یک تا دو درجه پایین تر از مجازات
جرم ارتکابی باشــد .لذا با توجه به اینکه مجازات جرم ارتکابی توسط
پدر (حبس ۳تا ۱۰ســال) در دسته حبس تعزیری درجه چهار قرار
می گیرد ،مجازات مادر باید حبس تعزیری درجه پنج یا شش باشد که
اگر ان را محاسبه کنیم ،حبس بیش از شش ماه تا پنج سال خواهد بود.
پس به طور خالصه مجازات پدر بابک خرمدین در صورت اثبات ارتکاب
قتل فرزندش حداقل سه و حداکثر ده سال حبس است و مجازات مادر
در صورت اثبات معاونت ،حداقل بیش از شش ماه و حداکثر پنج سال
حبس به تشخیص قاضی خواهد بود.
درباره یک حاشیه مهم؛
وقتی «گاف» بیش از «دروغ» هزینه دارد!
محمدصابری|
واقعیــت این اســت که در تیتر این مطلــب ،به جای
واژه «دروغ» می شــد از کلیدواژه هــای دیگری چون
«بی اخالقی» و حتی «وقاحت» هم استفاده کرد ،اما انچه
بیش تر بالی جان اعتبار یک رسانه است و نباید نسبت به
ان بی تفاوت بود ،همین «دروغ» است .بالیی که بی تردید
می توان ان را خروجی و محصول منطقی نهادینه شدن
همان بی اخالقی در یک فضای رسانه ای هم دانست .اما
صحبت از کدام «دروغ» است؟
«اجازه دهید دقیق تر و شــفاف تر بگویــم؛ دیروز تولد
استاد پرویز مشــکاتیان بود که ۵۴سال عمر کردند و
من توضیحات ریزتر نمی دهم ،چون شما خودتان استاد
یدانید که در سال ۸۸استاد به
هستید و بهتر از من م
رحمتخدارفتند.برایفرزندشان،ائینمشکاتیانعزیزم
که خوب سنتور می زند و راه پدر را ادامه می دهد ،ارزوی
سالمتی کردم .برای استاد پرویز مشکاتیان چگونه ارزوی
ســامتی کنم ،وقتی که از پیش ما پر کشیده و رفته.
البته روح او بالنده و قطع به یقین سازنده روح ما است.
من برای خانواده و فرزندان ایشــان سالمتی ارزو کردم.
به خصوص برای اوا مشکاتیان و ائین مشکاتیان عزیز»...
این جمالت حاصل تکاپوی مجری یک برنامه تخصص
موسیقی در قاب تلویزیون برای توجیه یک «گاف» است.
محمداسکندریمجرینه چنداننام اشنایتلویزیونکه
اجرای برنامه «ترانه باران» از شبکه «شما» را برعهده دارد،
دو روز پیش و به بهانه همزمانی با سالروز تولد استاد پرویز
مشکاتیان در تقویم ،روی «انتن زنده» برای استاد ارزوی
سالمتی کرد ،بی توجه به این واقعیت که این هنرمند
بنام و چهره شــاخص حوزه موسیقی ۱۲سال پیش تر
دار فانی را وداع گفته است .این همان «گاف» غیرقابل
توجهی است که به خصوص در قاب یک برنامه تخصصی
موسیقی ،عجیب بودن ش بیشتر به چشم می اید اما انچه
موضوع به مراتب حائز اهمیت تری است ،پناه بردن به
«دروغ» برای توجیه این گاف است که درباره ان نکاتی
قابل ذکر است .اول؛ باید پذیرفت که «گاف» جز الینفک
فرایند برنامه ســازی به خصوص از نوع «زنده» در قاب
تلویزیون است .نه فقط حافظه مخاطبان که به صورت
ویژه تر حافظه برنامه ســازان در ادوار مختلف سرشار از
گاف های ریز و درشتی است که گاه یک برنامه زنده را تا
مرز تعطیلی نیز پیش برده اما در همه نمونه ها این اصل
پذیرفته شده مدنظر قرار دارد که هرچند بهتر این بود که
از این دست اشتباهات پیش گیری شود اما مصون ماندن
صددرصدیازخطاهایاحتمالی،تقریباًغیرممکناست.
در نمونه اخیر هم هر چند درست تر ان بود که مجری
برنامه ،هر چقدر هم نااشنا با فضای تخصصی موسیقی،
برای گرامیداشت نام یک هنرمند روی انتن زنده ،درباره
او بیشتر کسب اطالع می کرد و حداقل بدون یک سرچ
ساده اینترنتی روی انتن ظاهر نمی شد ،اما واقعیت این
است که تخصصی اصلی «مجری» همان طور که از نامش
عیان است «اجرا» است و ایراد اصلی در رقم خوردن این
بی دقتی روی انتن زنده تلویزیون ،متوجه تیم تحریریه و
مشخصاً«سردبیری»اینبرنامهتخصصیاستکهموظف
به تولید محتوای بی نقص و قرار دادن ان در اختیار مجری
برنامه بوده اند .امیدواریم این استدالل با این پاسخ مواجه
نشود که «چه دل خوشی دارید ،تحریریه و سردبیر کجا
بود؟!» دوم؛ چند روز پیش تر بود که حاشــیه حضور دو
مهمان در برنامه «خندوانه» و لحن و ادبیات نامناسب
ان ها نسبت به «نویســندگان» طیفی از واکنش های
رسمی و غیررســمی را از سوی فعاالن صنوف ادبی به
همراه داشت .در واکنش به این اعتراضات رامبد جوان
در اقدامی قابل تحسین «بی مالحظگی» صورت گرفته
از ســوی خود ،تیم تولید برنامه و ناظران پخش شبکه
را پذیرفت و صراحتاً از «نویسندگان» عذرخواهی کرد.
اشتباه در یک برنامه ضبطی ،به مراتب غیرقابل توجیه تر
از برنامه «زنده» اســت اما «قبول اشتباه» و تالش برای
جبران ،در این موارد نه یک «انتخاب» که یک «الزام»
حرفه ای و اخالقی اســت .الزامی که به وضوح در نمونه
برنامه «ترانه باران» نه فقط از سوی شخص مجری که از
سوی عوامل برنامه ،مسئوالن شبکه و باالتر از ان مدیران
مرتبط در سازمان صداوسیما نادیده گرفته شده و این
نادیده گرفتن ،مصداق بارز «توهین به مخاطب» است.
سوم؛ اینکه مجری و یا برنامه سازی در این سطح حاضر به
قبول اشتباه و تن دادن به «عذرخواهی» نیست به خودی
خود یک اسیب است ،اما همان طور که در ابتدا اشاره شد،
مورد عجیب و غیرقابل قبول در این نمونه اخیر ،نمایش
عیان یک وقاحت تمام عیار در برابر مخاطبان رســانه
ملی است .اینکه به دروغ ماجرا به گونه ای دیگر روایت
شــود و برداشت و اعتراض بخش عمده ای از مخاطبان
و عالقمندان به حوزه موســیقی نسبت به این برنامه با
جمله عجیب «برای استاد پرویز مشکاتیان چگونه ارزوی
سالمتی کنم ،وقتی که از پیش ما پر کشیده و رفته!»
پاســخ داده شــود ،دیگر از جنس یک «گاف» نیست.
مشــخص اســت که مجری و مهمتر از او همان تیم
تحریریه و سردبیری که امید داریم وجود خارجی داشته
باشند ،برای «ماستمالی» اشتباه محرز صورت گرفته بر
روی انتن ،هم فکری کرده و به این جمع بندی رسیده اند
که اینگونه از چالــه «گاف» به چاه «دروغ» پناه ببرند.
موضوع رفتار فردی شخص مجری برنامه نیست ،مهمتر
از ان نبود سازوکارهایی که هزینه اتخاذ چنین تصمیمی
را در قاب رســانه ملی باال ببرد .ســازوکاری که درباره
ان نکات گفتی بسیار است .چهارم؛ محمد اسکندری،
هرچند در این مورد اشتباه غیرقابل اغماضی مرتکب شده
اما الزاماً به معنای ان نیست که او مجری ناتوانی است.
«تجربه» مهمترین دارایی و پشتوانه برای همه فعاالن
حوزه رسانه به خصوص رسانه ای در مختصات تلویزیون
است و او هم مانند پیشکسوتانش می تواند این تجربه
را تبدیل به اندوخته ای برای ادامه مسیر حرفه ای خود
کند .هجمه رســانه ای به شخص او هم قطعاً نمی تواند
تضمینی برای پیش گیری از تکرار این قبیل حواشــی
در قاب تلویزیون شود اما حساسیت نسبت به این اتفاق
و مهمتر از ان واکنش رســمی ،هم از ضروریات احترام
به مخاطب است ،هم می تواند منجر به ترمیم اعتبار رسانه
ملی شود .پنجم؛ در ابتدای متن از حساسیت نسبت به
«اخالق» گفتیم .کاش نه فقط در «رسانه ملی» که در
اتمسفر رسانه ای این روزها که به شدت متاثر از مقتضیات
ابزارهای رسانه ای جدید برخاسته از فضای مجازی است،
هزینه «بی اخالقی» ها بیش از هزینه «گاف» ها باشد؛
حتی اگر پرداختن به اولی ،به اندازه دومی «مشــتری»
دست به کامنت و الیک در این بازار نداشته باشد. صفحه 2
جوان ترهادرسمت هایمختلفحوزهموسیقیچهجایگاهیدارند؟
بهروز وجدانی درباره حضور افراد ثابت در سمت های مختلف حوزه موسیقی اظهار می کند:
باید از وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی ســوال کرد که چرا بستری را فراهم نمی کند که
افراد جوان تر هم در کنار افراد صاحب تجربه حضور داشته باشند تا تصمیماتی که گرفته
می شود به روز بوده و در نهایت پیشرفتی در حوزه موسیقی حاصل شود .سال ها است که
هر بار قصد داشــته ایم اسامی تصمیم گیرندگان اصلی حوزه موسیقی را بررسی کنیم ،به
نام های نســبتا ثابتی برخورده ایم؛ چهره هایی که تکرار نام انها این پرســش جدی را به
ذهن متبادر می کند که ایا واقعا بضاعت حوزه موســیقی ایران به همین چند نفر خالصه
می شــود؟ و اگر این افراد حقیقتا باتجربه ترین ها در حوزه اجرایی موسیقی هستند ،چرا
در این سال ها در کنار انها ،از جوانان بااستعدادی که زمانی می توانند جایگزین مناسبی
برای این افراد باشند ،استفاده نشده است؟
در این راستا با بهروز وجدانی ـ کارشناس و پژوهشگر موسیقی ـ گفت وگویی داشته ایم
تا نظر او را درباره حضور مکرر این هنرمندان در سمت های مختلف حوزه موسیقی کشور،
جویا شــویم .وجدانی می گوید :حضور چهره های ثابت موسیقی در سمت های مختلف این
حوزه را نمی توان یک مشــکل به شــمار اورد؛ چراکه حضور این افراد در راس مقام های
ل مختلف اســت .یکی از دالیل حضور مکرر این
تصمیم گیری حوزه موســیقی ،دارای عل
افراد در ســمت های مختلف تصمیم گیری حوزه موســیقی به خاطر شناخته شده بودن
انها است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ترجیح می دهد با افراد شناخته شده کار کند
تا افراد ناشــناخته ای که رزومه ،سیاســت کاری و ذهنیت انها مشــخص نیست .او ادامه
می دهد :این افراد در ســمت های مختلف حوزه موسیقی صاحب تجربه هستند .از طرفی
نمی توان در هر دوره افراد تصمیم گیرنده و صاحب ســمت حوزه موســیقی را تغییر داد
و افــراد بی تجربه ای را وارد کار کرد؛ زیرا بی تجربگی انها باعث مشــکالت زیادی خواهد
شــد .این کارشناس موسیقی با بیان اینکه نباید اینگونه نگاه کرد که «چرا برخی از افراد
همیشه در راس مقام های مهم تصمیم گیرنده حوزه موسیقی حضور دارند و برخی حضور
ندارند» ،اظهار می کند :باید این پرســش را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی مطرح کرد
که چرا در هر دوره تنها از یکســری افراد ثابت استفاده می کند و نمی تواند در هر دوره ای
علیرغم اینکه این افراد صاحب نام و دارای تجربه هستند ،از افراد جوان تر و دارای تجربه
نیز اســتفاده کند .افرادی که به مرور زمان تجربه کسب کرده و می توانند با حضور مفید
خود باعث کنار رفتن افراد قدیمی شوند!
وجدانی تصریح می کند :این سیاســت که بگوییم افــراد قدیمی و باتجربه حذف و افراد
جوان و بی تجربه جای انها را بگیرند درست نیست .به جای حذف یکباره نیروهای قدیمی،
بایــد ،افراد جدید را به انهــا اضافه کرد تا از تجربیات انها اموخته و به مرور زمان بتوانند
جای انها را پر کنند .حضور همیشــگی این افراد در فضایی مانند جشنواره موسیقی فجر
عیب نیســت ،بلکه زمانی این مسئله مشــکل دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی که
سیاســتمدار حوزه فرهنگ و هنر و سکان دار امور مالی و اجرایی این بخش است ،عوض
تغییر نگرش و سیاســت ها ،افزایش امکانات و درخواســت تصمیمات بــه روز از تصمیم
گیرنــدگان ،با همان رویه قبلــی به همکاری با این افراد ادامه دهــد .او می گوید :وزارت
فرهنگ و ارشــاد اسالمی است که تصمیم می گیرد این افراد در سمت های مختلف حوزه
موسیقی چگونه عمل کنند.
اگر وزارت فرهنگ از این افراد درخواســت تغییر در نحوه عملکرد را داشــته باشد ،انها
نیز به همین صورت عمل خواهند کرد ولی اگر چنین درخواســتی نداشــته باشند وضع
به همین صورت خواهد بود .این کارشــناس موســیقی درباره اظهار نظر منتقدان نسبت
به حضور دائمــی افرادی چون ریاحی یا نوربخش در حوزه موســیقی ،بیان می کند :اگر
بخواهیم نظرات منتقدان را جدی بگیریم ،باید از طرف وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی
یا دفتر موســیقی به این افراد فشار وارد شــود که بر روی افکار و سیاست های خود یک
بازبینی داشته باشند و تصمیمات خود را به روز کنند که تا این حد مورد نقد قرار نگیرند.
در نهایت نمی توان اصل را بر این گذاشــت که منتقدان درســت گفته و حضور این افراد
خطا اســت؛ زیرا گاهی صحبت های منتقدان به این دلیل است که چرا انها نیز نمی توانند
در این جایگاه ها قرار داشته باشند.
مجری شبکه «سالمت» بر اثر کرونا درگذشت
امیــر نظری مجری کارشــناس برنامه «ضربان» در شــبکه
سالمت درگذشــت .بابک حسن زاده مجری برنامه تلویزیونی
«ضربان» با اشاره به درگذشت همکار خود در این برنامه بیان
کرد :دکتر امیر نظری سال ها مجری و کارشناس برنامه های
پزشــکی رادیو و شــبکه های تلویزیونی بود که متاسفانه روز
گذشــته ۲۷اردیبهشــت بر اثر کرونا درگذشت .وی درباره
همکاری خود با این مجری کارشــناس برنامه های پزشــکی
عنوان کرد :من دکتر نظری را از ســال ۸۸و ۸۹می شناختم
که از رادیو ســامت اجرا و کارشناسی برنامه های پزشکی را
شــروع کرد .او مدتی هم مجری برنامه «دکتر سالم» شبکه
اموزش بود .در ســال های ۹۰و ۹۱برنامه پزشکی «زیتون»
را در جام جــم اجــرا می کرد و من در همه ایــن برنامه ها با
او همکاری داشــتم .از چند ماه پیش هم به شــبکه سالمت
پیوست و یک روز در هفته اجرای برنامه «ضربان» را بر عهده
داشت .حسن زاده یاداور شد :او حدود سه تا چهار هفته درگیر
کرونا شده بود ابتدا با حال خوب مرخص شد و بعد دوباره با
تنگی نفس به بیمارســتان بقیهاهلل رفت و انجا بستری شد و
روز گذشــته درگذشت .امروز هم در شهرستان ابهر به خاک
ســپرده شد .امیر نظری دکترای داروساز بود و در شبکه های
چهار ،اموزش ،سالمت و جام جم به اجرا پرداخته بود.
حمله به مراکز فرهنگی فلسطینی و توقف فیلمسازی در جنگ غزه
جنگ اخیر در غزه موجب شده صنعت محلی فیلمسازی تحت
تاثیر قرار بگیرد و تقریبا با توقف روبه رو شود ،ضمن این که
مراکز فرهنگی فلسطینی نیز با تهاجم رژیم صهیونیستی روبه
رو شده و تعطیل می شوند.
افزایش حمالت بمباران های هوایی رژیم صهیونیســتی در
فلسطین باعث شده برنامه های تولید فیلم و تلویزیون در کل
منطقه هم تحت تاثیر قرار بگیرد .حمالت رژیم صهیونیستی
ادامه دارد و در حالی که روز دوشــنبه سنگین ترین حمالت
هوایی به شــهر غزه صورت گرفت ،تاکنون حداقل ۲۱۲نفر
از جمله ۶۱کودک در فلســطین به شــهادت رسیده اند .در
مقایسه با چنین فاجعه انسانی ،اختالل در صنعت فیلمبرداری
تلویزیونی و سینمایی امری کوچک به نظر می رسد اما حتی
در منطقه ای که با چنین درگیری هایی اشنایی دارد ،افزایش
اخیر خشونت ها باعث شوکه شدن این صنعت محلی نیز شده
است.
شــرکت های رســانه ای واقع شــده در مناطق اشغال شده
بســیار اسیب پذیرتر هســتند و حمایت خاصی ندارند .رژیم
صهیونیســتی تا به حال تعدادی از ســاختمان ها و برج های
داخــل غزه را با حمالت هوایی خود پایین اورده که از جمله
ان ها می توان به ساختمانی اشاره کرد که دفتر اسوشییتدپرس
و الجزیره در ان قرار داشت.
مدیر اسوشــییتدپرس خواستار تحقیقی مستقل درباره این
حمله شــده و ســازمان خبرنگاران بدون مــرز هم از دادگاه
جنایی بین المللی خواســت بمباران ها را بررسی کند .وسام
جعفری فیلمساز فلسطینی که فیلم «امبیانس» وی در بخش
رقابتی سال ۲۰۱۹فستیوال کن به نمایش درامد ،گفت یک
شــرکت تهیه فیلم محلی داخل غزه هم دفتر خود را در یکی
از حمالت هوایی رژیم صهیونیستی از دست داده است.
ان ماری جاســیر کارگردان فلســطینی فیلم های «واجب» و
«نمک دریا» هم درباره زندگی در شــهر حیفا گفت« :اینجا
ادم های افراطی مســلحی هســتند که در خیابان ها حرکت
می کنند و عرب ها را کتک می زنند .دوستان و خانواده های مان
ترسیده اند ،داخل خانه ها پنهان شده اند و کسب وکارهای شان
را بســته اند .دوســتان زیادی در اعتراض های صلح امیز که
علیه کشتارها در شــیخ جراح و غزه برگزار شده اند ،مجروح
شــده اند ».وی همچنین گفت اواخر هفته گذشــته سربازان
رژیم صهیونیســتی به زور وارد خانه پدری وی شــدند و وی
این خانه را بــه یک مرکز فرهنگی با عنوان «خانه یوســف
نصری جســیر برای هنر و تحقیقات» بدل کــرده بود که با
حمله صهیونیست ها از بین رفت.
وی افزود :صهیونیســت ها وارد ملک خصوصی ما شــدند و
پروژه ای را که با بچه های پناه جو در حال ســاخت ان بودیم
نابــود کردند .اکنون هم ارتــش در جلوی این خانه فرهنگی
مستقر است و کسی اجازه ورود و خروج ندارد .حتی پیش از
شروع این دور جدید خشونت ،تولید در مناطق فلسطینی به
دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود .فرح نابلسی تهیه کننده و
کارگردان فیلم «هدیه» که نامزدی اسکار را در کارنامه دارد
و برنده بفتا شده نیز گفت به دلیل کووید و پیش نرفتن روند
واکســن زدن در مناطق عرب نشین اتفاقات بد زیادی افتاده
اســت .این کارگردان که به تازگی جایزه بفتا را دریافت کرده
این جایزه را به مردم فلسطین تقدیم کرده بود.
فیلمسینمایی«بلیط»کلیدخورد
تصویربرداری فیلم سینمایی «بلیط» (بلوط) در ژانر کودک
و نوجوان به نویســندگی و کارگردانــی مرتضی رحیمی و
تهیه کنندگی علیرضا ســجادپور به تازگی اغاز شده است.
امیررضا فرامرزی ،ســوگل طهماســبی ،داراب اقاسی زاده،
کبری گودرزی ،محمودمقامی ،رویا لطف اهلل ،فرزاد سلطانی،
اشرف شاه حسینی ،اکبر جعفری شهنی ،زهرا بوکان ،حبیب
تاجمیری ،کوثر محبی ،غالم سیاهپور ،امیرمحمد هاشمی،
حمیدرضا تربتیان ،حمید اســامی (با حضور) رضا موری و
(با هنرمندی) علیرضا اوسیوند و جمعی از بازیگران محلی
و هنرمندان شهرستان های اندیکا ،مسجدسلیمان و شوشتر
در این فیلــم بازی دارند .تصویربراری در شهرســتان های
اندیکا ،مسجدســلیمان ،شوشــتر ،ایذه و اصفهــان انجام
می شود.
در خالصه داستان فیلم امده است :بلیطی ،کودک خردسال
که از قضا یتیم نیز هست و با پدربزرگ خود زندگی می کند،
مشــتاق دیدار مادر است و اهالی محله زندگی مادر را از او
مخفی نگه داشته اند.
صبر بلیطی لبریز شــده و در نهایت شــماره تلفنی از مادر
خود می یابــد ،اما ...دیگر عوامل اصلی این فیلم عبارتند از:
بازنویسی فیلمنامه :فریدون فرهودی ،مجری طرح و سرمایه
گذار :مرتضی رحیمی ،جانشــین تهیه کننده :سید مهدی
ســجادپور ،مدیر برنامه ریزی و دستیار یک کارگردان :رضا
موری ،دستیاران کارگردان :اشکان فرامرزی ،اکبر جعفری
شهنی ،منشی صحنه :مائده رفیعی ،عکاس :زهرا مشکانی،
مدیــر فیلمبرداری :عارف نامور ،دســتیاران :ارش خرمی،
حســین نصوری ،فرشــاد شــورابی ،فرهاد جمالی ،یاسین
مهدی زاده ،مدیر صدابرداری :حمیدرضا اسالمی ،صدابردار:
میثم ساالروند ،دستیاران :فرزاد باهنر ،امیرمحمد یوسفی،
مدیرتولید :جواد یوســفی ،جانشین تولید :کبری گودرزی،
دستیار تولید و مسئول اکسســوار :نادعلی رحیمی ،طراح
گریم :محمدرضا گل افشار ،گروه گریم :مرجان قدیری ،انیتا
حسین زاده ،طراح صحنه و لباس :اشرف شاه حسینی ،مجری
صحنــه :محمد امیدی ،دســتیاران :یعقوب شاه حســینی،
محمدمهــدی جلیلی ،مدیر تــدارکات :حمیدرضا تربتیان،
دســتیار تدارکات :حســین امیریان ،حمل و نقل :کیانوش
رحیمی ،مهرداد رحیمی ،فرود نظرپور ،سینه موبیل :جاسم
احمدیان ،امــور مالی :مریم یعقوبی تاجانی ،روابط عمومی:
رضا طاهری ،مشاور رسانه ای و هنری :هادی اعتمادی مجد.
3
چهارشنبه 29اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1441
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
ساخت «مهمانی از کارائیب»
عاشقانه ای از بهزاد فراهانی
بهزاد فراهانی اولین فیلم سینمایی خود «مهمانی از کارائیب» را به
تهیه کنندگیشهرامگیل ابادیمقابلدوربینمی برد.فیلمسینمایی
«مهمانی از کارائیب» به کارگردانی بهزاد فراهانی و تهیه کنندگی
شهرام گیل ابادی در چند روز اتی مقابل دوربین می رود .فراهانی
فیلمنامه این اثر عاشقانه را بر اساس رمان «مهمانی از کارائیب -
شبی با کاسترو» به قلم خودش نوشته و حمیدرضا قطبی به عنوان
مشاور کارگردان او را همراهی می کند .جواد راهزانی مدیریت تولید
این فیلم را بر عهده دارد .در خالصه داستان «مهمانی از کارائیب»
امده اســت« :خیاطی کارکشته عاشق بانویی شده که همسرش
را اعدام کرده اند.خیاط به دلیل دلبســتگی به رفاقت با دوستش،
شجاعت بیان این عاشقانگی را ندارد و بانو نیز به دلیل وفاداری به
شوی رفته اش دهان می بندد و دل را لجام می زند .این عشق پنهان
داستان ناتمام بسیاری از مردان و زنان شرقى است .عشق هایى که
سرانجامش را باید در فلسفه شرق جست»...
مجید مجیدی رئیس گروه
تخصصی سینما در فرهنگستان
هنر شد
بهمن نامورمطلق ،با مجید مجیدی ،عضو پیوسته این فرهنگستان،
درباره اهداف اساسنامه ای فرهنگستان و حرکت به سمت و سوی
پژوهش های بنیادین و راهبردی در تمامی حوزه های هنر ،به ویژه در
حوزه سینما ،دیدار و گفت وگو کرد و پیشنهاد داد تا این کارگردان
بزرگ کشــور با عنایت به تجربیات ارزشــمند و سوابق درخشان
هنری که در کارنامه فعالیت های خود دارند ،به عنوان رئیس گروه
سینما منصوب شوند .در این نشست از خدمات ارزنده محمدمهدی
حیدریان ،رئیس پیشین این گروه تشکر و قدردانی شد .همچنین
در ادامه فعالیت های گروه های تخصصی فرهنگستان در مجموعه
فرهنگی هنری اسمان فرهنگستان هنر ،تصمیم بر ان شد با استقرار
این گروه در مجموعه مزبور ،نســبت به برنامه ریزی و ارائه و انجام
طرح های کالن با مشارکت تشکل های مختلف سینمایی اقدام شود.
«سلمان فارسی» به خرابه های
شام رسید
فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری و
تهیه کنندگیحسینطاهریکهمحصولجدیدمرکزسیمافیلماست،
به خرابه های شام رسید .پس از اینکه با پایان سال ،۱۳۹۹فیلمبرداری
بخشاعظمفصلدریایی هادرشاهرودبهپایانرسید،بااغازسال،۱۴۰۰
فیلمبرداری بخش دیگری از این پروژه فاخر در شهرک سینمایی نور از
سرگرفته شد .در این بخش ،پس از ساخت دکورهای خرابه های شام،
فیلمبرداری در این دکورها در حال انجام است .همچنین از ابتدای سال
جاری ،گروه سازنده سریال «سلمان فارسی» به منظور لوکیشن یابی به
چند کشور از جمله لبنان ،سوریه ،ترکیه و ارمنستان سفر کردند تا بعد
از ارزیابی نهایی و با در نظر گرفتن همه جوانب ،سفرهای خارجی به
منظور تکمیل فصل بیزانس سریال در سال جاری انجام شود .همزمان،
به موازات فیلمبرداری در شهرک سینمایی نور و ساخت تجهیزات در
شهرک سینمایی غزالی ،ساخت دکورهایی در منطقه ابسرد دماوند نیز
اغاز شــده است .بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا پایان سال
جاری ،فیلمبرداری بیزانس به اتمام می رسد و فیلمبرداری فصل ایران
دوران ساسانی اغاز خواهد شد .سریال «سلمان فارسی» که به زندگی
و زمانه یار ایرانی پیامبر اسالم می پردازد ،سه فصل دوران ایران ساسانی،
امپراتوری بیزانس و حجاز صدر اسالم را روایت می کند .فیلمبرداری
این سریال ،اواخر اذر ۱۳۹۸در کویر شهداد کرمان اغاز شد و با رعایت
تمام شیوه نامه های بهداشتی به هفدهمین ماه ساخت خود رسیده
اســت .سریال «سلمان فارسی» به سفارش مرکز سیمافیلم و توسط
موسسه زالل فیلم ساخته می شود .تاکنون بازیگرانی همچون فرهاد
اصالنی ،محمدرضا هدایتی ،مرحوم چنگیز جلیلوند ،علی دهکردی،
رامونا شاه ،احترام برومند ،مهدی فقیه ،علیرضا مهران و همچنین چند
بازیگر خارجی جلوی دوربین رفته اند. صفحه 3
همدردی هنرمندان با مردم فلسطین؛ از نوید محمدزاده تا پرویز پرستویی و هانیه توسلی
بهکدامینگناه؟!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1441چهارشنبه29اردیبهشتماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
اســت .حبیب رضایی با پست عکس دختر بچه فلســطینی که یک عروسک و پرچم فلسطین را در
دســت داشته و روی خرابه های یک ساختمان نشسته اســت ،نوشته است «عروسک های دنیا ،یتیم
می ماندند اگر دختر نبود» .نعیمه نظام دوست بازیگر تلویزیون در استوری خود در صفحه اینستاگرام
خود در واکنش به حمالت رژیم صهیونیستی به فلسطین نوشته است« :ایا کودکان باید شاهد چنین
جنایاتی باشند؟ ایا قدرتمندان حاضرند کودکانشان در چنین شرایطی زندگی کنند؟ فرقی نمی کنه
کجای دنیا باشیم ،هر جای این دنیا باشیم ،این اتفاق محکومه ،مردم بی پناه چه گناهی کرده اند که
قدرت ها می خواهند با هم بجنگند» .اشــکان خطیبی نیز با انتشار ویدیویی این اقدامات ضد انسانی
را محکوم کرده اســت .پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتشار ویدیویی از یک کودک
شوکه شده فلسطینی به خاطر بمباران انجام شده ،در صفحه اینستاگرام خود نوشته است «کودکی
شــوکه از بمباران های مهیب غزه ،سوالی بزرگ ،با این شوک ویرانگر روان و روح او در اینده چگونه
التیام خواهد یافت؟» البته اعتراض و واکنش ها نسبت به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی تنها محدود
به هنرمندان ایرانی نبوده و بسیاری از چهره های شناخته شده هنری در جهان نیز در این اعتراض ها
شرکت کرده و حمایت خود را نسبت به مردم فلسطین اعالم کرده اند.
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:01
اذان ظهر
19:58
غروب افتاب
20:17
اذان مغرب
04:28
اذان صبح فردا
06:04
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام صادق علیه السالم :
ِ
باقیات صالحات
دوستى ما را دستکم نگیرید ،که از
(کارهاى خیر ماندگار) است.
بحار االنوار :ج ،۲۴ص ،۳۰۴ح ۱۶
پندبزرگان
تمام رویاهای ما می توانند محقق شوند اگر ما شجاعت
دنبال کردن انها را داشته باشیم.
والتدیزنی
حافظانه
از سر کوی تو هر کو به ماللت برود
نرود کارش و اخر به خجالت برود
کاروانی که بود بدرقه اش حفظ خدا
به تجمل بنشیند به جاللت برود
تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون ایران ،با انتشار پست هایی در فضای مجازی ،اقدام تروریستی
رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را محکوم کردند .با شدت یافتن حمالت رژیم صهیونیستی به
غزه و کشــتار بی رحمانه مردم فلسطین تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون با انتشار پست هایی
در صفحات شــخصی خود در فضای مجازی ،اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی نسبت به مردم و به
خصوص زنان و کودکان فلســطینی را محکوم کردند .نوید محمدزاده بازیگر سینما و تلویزیون طی
روزهای گذشته با انتشار پست هایی مختلفی در صفحه اینستاگرام ،حمایت خود را از مردم فلسطین
نشــان داده است .این هنرمند به تازگی با به اشتراک گذاشــتن ویدئویی از گفتگو با یک دختربچه
جنگ زده ،نســبت به این فجایع واکنش نشان داده اســت .پیمان معادی بازیگر و کارگردان مطرح
ســینمای ایران هم با اشــتراک همین ویدئو در صفحه اینســتاگرام خود ،با جنگ زدگان هم دردی
کرده اســت .فرشته حسینی و هانیه توسلی نیز با انتشار پستی مشابه نوید محمدزاده ،تصاویر دختر
فلســطینی را به اشتراک گذاشــته اند ،این دختر در این ویدیو به پشت سرخود که مخروبه های یک
ساختمان اســت اشاره می کند و از مصائب جنگ می گوید .رسول صدرعاملی نیز در صفحه شخصی
خود در توییتر ،با پســت «هشتگ فلســطین» حمایت خود را از مردم بی گناه فلسطین اعالم کرده
اکران انالین به «جنون» رسید
فیلم سینمایی «جنون» به کارگردانی کامران قدکچیان به صورت
انالین اکران می شود .فیلم «جنون» به کارگردانی کامران قدکچیان
و تهیه کنندگی موسســه رســانه های تصویری به عنوان یکی از
محصوالت بنیاد ســینمایی فارابی به زودی به صورت انالین اکران
خواهد شــد .میترا حجار ،کامبیز دیرباز ،اشا محرابی ،قربان نجفی،
مجید جعفری و مهرناز افالکیان در این فیلم ایفای نقش می کنند.
در خالصه داستان «جنون» امده است« :در کنار بنادر خلیج فارس،
در یک محدوده خاص جغرافیایی ،سنتی به نام «زار» وجود دارد که
یک مراســم جن گیری در جنوب ایران است و گروهی از مردم ان
منطقه ان را باور دارند و گروهی دیگر ،ان را قبول ندارند .بهزاد بر
این باور است که روح برساد او را تسخیر کرده و این مرد روان پریش
با ورود به خلوت غزل ماجراهایی دلهره اور پیش می اورد و »...عوامل
سازنده این فیلم عبارتند از کارگردانی و تدوین :کامران قدکچیان،
نویســنده :پیمان عباســی ،مجری طرح :مهدی گلــی زاده ،مدیر
فیلمبرداری :محمد افسری ،طراح چهره پردازی :رسول سیدعربی،
طراح صحنه و لباس :قاسم ترکاشوند ،طراح جلوه های ویژه میدانی:
حمید رسولیان ،طراح جلوه های ویژه کامپیوتری :نیما مهدیان ،مدیر
تولید :جعفر صمدی ،صدابردار :بهمن حیدری ،صداگذاری و طراحی
و ترکیب صدا :بهمن حیدری و مهدی جمشیدیان ،اهنگساز :یحیی
سپهری شکیب ،مدیر تدارکات :مسعود شرفی کیا.
قادر اشنا در ایین اختتامیه مجازی فصل امید و خیابان تئاتر ایران :
یکنیم بودجه تئاتر در سال جاری افزایش دو برابری داشته باشد
تالش م
مدیرکل اداره هنرهای نمایشــی وزارت فرهنگ در ایین اختتامیه مجازی فصل امید و
یکنیم بودجه تئاتر در ســال جاری افزایش دو برابری
خیابان تئاتر ایران ،گفت :تالش م
داشته باشد .این مراسم که با حضور برگزیدگان مسابقه نمایشنامه نویسی نخستین رویداد
«فصل امید »۱۳۹۹ -و مسابقه طرح و ایده رویداد «خیابان تئاتر ایران »۱۳۹۹ -در دفتر
مدیران کل استان ها برگزار شد .قادر اشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی گفت :هنرمندان تئاتر از جمله هنرمندانی هستند که با وجود مشکالت متعدد به
سبب شیوع ویروس کرونا ،هرگز بی کار ننشسته اند و در این شرایط نیز اثار ارزشمندی
را خلق کردند .باید قدردان این هنرمندان به خصوص هنرمندان تئاتر در استانها باشیم
که در این شرایط تالش کردند تا چراغ تئاتر روشن بماند .وی با اشاره به تالش هنرمندان
تئاتر در این روزهای سخت ادامه داد :در یک سال و نیم اخیر با وجود فراگیری بیماری
کرونا ،شاهد برگزاری جشنواره های متعدد حضوری ،مجازی و نیمه حضوری در جای جای
ایران بودیم و امسال این امید را داریم بتوانیم دو جشنواره پرمخاطب تئاتر خیابانی مریوان
و جشــنواره بین المللی کودک ونوجوان را با همکاری ادارات کل اســتان ها برگزار کنیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی تصریح کرد :در تالش هستیم
بودجه ســال جاری تئاتر نسبت به سال گذشته دو برابر شود تا بتوانیم با توان بیشتری
از هنرمندان این عرصه و تولیدات نمایشــی حمایت کنیم .اشنا درباره تعهدات اداره کل
هنرهای نمایشی در قبال هنرمندان تئاتر گفت :تاکنون دو سوم تعهدات اداره کل هنرهای
نمایشی درخصوص تفاهم نامه های استان ها پرداخت شده است و امیدواریم با پی گیری
استان ها و ارسال مدارک الزم ،باقی تعهدات نیز پرداخت شود .مدیرکل هنرهای نمایشی
وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی خاطرنشان کرد :در سال ۱۴۰۰بخش عمده برنامه های
اصلی و محوری اداره کل در جهت حمایت از نمایشنامه نویسی است .با توجه به رویکرد
این اداره کل نیاز است ،مدیران استان ها نیز بخشی از تمرکزشان را معطوف به شناسایی
و معرفی نمایشنامه نویسان کنند و با فراهم کردن برگزاری کارگاه های نمایش نامه نویسی
در جهت ارتقاء این شاخه از هنرهای نمایشی در سطح کشور تالش کنند .وی در همین
رابطه افزود :امیدواریم بزودی نمایشنامه های فاخر و ارزشمند در این حوزه منتشر شوند
و زمینه روی صحنه رفتن این اثار نیز فراهم شود .البته پیش از این در نظر داریم زمینه
روی صحنه رفتن نمایشنامه های برگزیده رویداد «قلم روشن» را در تهران فراهم کنیم.
در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاداســامی استان اردبیل با یادی از زنده یاد عظیم اسدی
هنرمند پیشــکوت این استان که هفته پیش درگذشــت ،گفت :هنرمندان عرصه تئاتر
در یک ســال گذشته با دشواری ها متعددی روبرو بودند و جای تاسف دارد که به دلیل
شــیوع بیماری کرونا تعدادی از این عزیزان را از دســت دادیم .هنرمندانی که هر یک با
تالش هایشان ،در جهت اعتالی هنر تئاتر در ایران قدم برداشته اند .فیروز فاضلی مدیرکل
ارشاد گیالن نیز در این مراسم در صحبت های کوتاهی گفت :تئاتر هنر تسکین دهنده و
ارامش بخشی است و هنرمندانی که در دوران شیوع بیماری کرونا نگذاشتند چراغ تئاتر
خاموش شود ،تالش هایشان ستودنی است .امیدوارم با پایان یافتن بیماری کرونا بتوانیم
از تمام توان تئاتری کشور در عرصه ها مختلف بهره مند شویم .همدان ،مریوان و الهیجان
شهرهای هستند که امروز به سبب برگزاری رویدادهای مهم تئاتری کام ً
ال با فرهنگ هنر
نمایش عجین شده اند.
عبید رســتمی مدیرکل ارشاد اســتان کردستان نیز در ســخنان کوتاهی با اشاره به
اهمیت و جایگاه تئاتر خیابانی گفت :جای خوشــحالی اســت که جشنواره بین المللی
تئاتر خیابانی مریوان توانســته است به جایگاه واقعی خود در کشور دست یابد و نقش
و کارکرد اصلی خود را ایفا کند .وی با اشــاره به فعالیت های صورت گرفته در اســتان
کردستان از همه هنرمندان تئاتر که در رویداد خیابان تئاتر ایران شرکت کردند تشکر
کرد و همه انها و مدیران فرهنگ و ارشاد استانهای کشور را به سبب پیگیری موضوع
تئاتر شایسته تقدیر دانست.
واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت انجام شد
هنرمندان پیشکسوت عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت دوز اول واکسن را دریافت کردند.
واکسیناســیون هنرمندان باالی ۷۵سال که عضو موسسه هستند ،با همکاری مرکز بهداشت
شــمال تهران وابسته به دانشگاه شهید بهشتی روز سه شــنبه ( ۲۸اردیبهشت ماه) ،در محل
موسسه انجام شد.
تمام دستورالعمل های بهداشتی در این مرکز ،زیر نظر پزشک معتمد وزارت بهداشت ،درمان
و اموزش پزشــکی رعایت و انجام شد .همچنین هنرمندان عضو موسسه بر اساس نوبتی که
به انها اعالم شده بود ،توانســتند به موسسه هنرمندان پیشکسوت مراجعه کرده و واکسینه
شــوند .منیژه ارمین ،اتش تقی پور ،رضا بنفشــه خواه ،اکبر زنجانپور ،اســماعیل خلج ،سید
حسن ارژنگ نژاد ،احمد فیناستیان ،عباس اخوین،ارش تاج ،علیرضا کریمی ،علی حاجیان پور،
منوچهر والی زاده ،ناهید تاج نیا ،ایرج یکه زارع ،رضا شــفیعیان ،منوچهر پناهی نژاد ،سیدجواد
اشــفته ،محمدحسن محبعلی ،رشــید وطن دوســت ،محمدصادق جوادی ،ناصر جواهرپور
احمدانی ،هاشــم محققی فرد ،کریم عارفی ،عبداهلل اسکندری ،مهدی اذرسینا ،مریم معترف،
هرمز هدایت ،علی اصغر اســکندری ،ســیداحمد قائم مقامی دبیرالملکی ،علی اصغر زعیمی،
حســین فخیمی ،منصور تام ســن ،محمدعلی رحیم زاده نمینی ،محمدباقر کریم پور ،مهربانو
توفیق ،حســین زندباف ،محمدگلریــز ،قربانعلی اجلی ،میثاق امیرفجــر ،حبیب اله الهیاری،
حسن نیک نژاد ،غالمرضا گمرکی ،محمدعلی ساربان ،عباس مستوفی الممالکی ،محمود حاج
محمدی ،محمدحســن داورزنی ،فضل اهلل توکل و بهروز رضوی هنرمندانی بودند که دوز اول
واکسن خود را دریافت کردند.
در روزهای اینده که گروه های ســنی جدید اعالم می شــود ،هماهنگــی الزم هم برای ان
گروه ها صورت خواهد گرفت که در محل موسسه واکسن خود را دریافت کنند.
مهدیهاشمی
در گروه سنی باالی 75سال
واکسن کرونا دریافت کرد
مهدی هاشــمی در گروه سنی
باالی 75ســال واکســن کرونا
دریافت کرد .مهدی هاشــمی،
بازیگر نامدار سینما و تلویزیون
ایران بــا حضــور در ایران مال
واکســن کرونا دریافــت کرد.
هاشمی که زاده 1325لنگرود
اســت و 75سال دارد ،در گروه سنی شهروندان باالی 75سال به
مرکز تجاری ایران مال ،بزرگ ترین پایگاه واکسیناســیون کرونا در
غرب پایتخت رفت و واکسن زد .قرار است هنرمندان پیشکسوت که
تا امروز واکسن کرونا دریافت نکرده اند ،از سه شنبه 28اردیبهشت
به موسسه هنرمندان پیشکسوت بروند و واکسینه شوند. صفحه 4