روزنامه هنرمند شماره 1440
روزنامه هنرمند شماره 1440
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 28اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1440صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
اغاز واکسیناسیون
هنرمندان پیشکسوت
«بابک خرمدین»
کارگردان ایرانی به شکلی فجیع به قتل رسید
تــــراژدی وحشـــت!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
تمدید طرح حمایت از 50درصد صندلی های خالی
اجراهای نمایشی تا پایان شهریورماه1400؛
گروه های نمایشی نگران
صندلی هایخالینباشند
گاف عجیب مجری تلو یز یون در برنامه تخصصی
موسیقی درباره مرحوم پرو یز مشکاتیان؛
اقـــای مجــــــری !..
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ایا نویسنده
سر بی کاری
از ِ
می نویسد؟
کارگردان سریال «روزهای ابدی»:
رئیس جمهور اینده
عزت کشور
را بازگرداند
اظهار نظر عجیبو غریب دار یوش
اماده ایم زائران را با نصف قیمت
ارجمند درباره زنانو واکنش ها
کاروان هایغیرمجاز بهعتباتببریم
در فضای مجازی
طلسم اکران فیلم جدید
با «گل به خودی» شکست
سینمـــاهـــا
امــــن است
معاون عتبات سازمان حج و زیارت:
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
امیر یل ارجمند:
«معیشت مردم» اولویت
رئیس جمهور اینده باشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
مجوزهای ساخت و اکران فیلم
چگونه صادر می شوند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سه فیلم ایرانی در بخش سینمای
سعادت جشنواره جهانی فجر
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
هم زمان با انتشار بیانیه ان هاتاوی؛
حمایت راجر واترز از برافراشتن
پرچم فلسطین در ورزشگاه
ویمبلی لندن
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
مریم نشیبا کرونا را شکست داد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پرو یز فالحی پور بازیگر سریال «یاور »:
می گفتند کاش در این سریال
بازی نمی کردی!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
معاون عتبات سازمان حج و زیارت:
سه شنبه 28اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1440
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
امیریلارجمند:
«معیشت مردم» اولویت رئیس
جمهور اینده باشد
بازیگر سینما و تلویزیون گفت :رفاه مردم ،اسایش مردم و معیشت مردم
از جمله اولویت هایی است که رئیس جمهور اینده باید داشته باشد و
نگاه رئیس جمهور اینده فقط باید روی مردم باشد« .امیریل ارجمند»
بازیگر سینما و تلویزیون درباره مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری
گفت :امسال حتما به روال همیشه در انتخابات شرکت می کنم و این را
وظیفه خودم می دانم .وی درباره اولویت هایی که رئیس جمهور اینده
برای اداره کشور باید داشته باشد نیز بیان داشت :رفاه مردم ،اسایش و
معیشت مردم از جمله این اولویت ها است و نگاه رئیس جمهور اینده
فقط باید روی مردم باشد .این بازیگر همچنین ادامه داد :مردم در هشت
سال گذشته فشارهایی را تحمل کردند و یک جوری فکر می کردند امید
است ،اما امید نبود .برای همین نگاه دولت بعدی باید بیشتر روی مردم و
وضعیت زندگی شان باشد.
مریم نشیبا کرونا را شکست داد
مریم نشیبا ،گوینده پیشکسوت رادیو که بسیاری او را با اجرای برنامه
«شب بخیر کوچولو» می شناسند ،پس از گذراندن دوره ابتالء به ویروس
کرونا ،به رادیو بازگشت .مریم نشیبا ،گوینده پیشکسوت رادیو و مجری
برنامه «گلبانگ» مدتی بود که به ویروس کرونا مبتال شده بود و به همین
دلیل از اجرای برنامه «گلبانگ» بازماند .او پس از طی دوره بیماری ،در
صحت و سالمت به رادیو بازگشت .با بازگشت مریم نشیبا« ،گلبانگ»
مانند گذشته از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵:۰۰به تهیه کنندگی ندا
حاجی اسماعیلی و صدابرداری شیما اهدایی وند از رادیو ایران پخش می
شود .مریم نشیبا همچنین در برنامه «جعبه موسیقی» رادیو نمایش هم
گویندگی می کند که چهارشنبه ۲۹،اردیبهشت ماه ،ساعت ۱۰صبح به
موسیقی فیلم «شب های روشن» خواهند پرداخت.
اماده ایم زائران را با نصف قیمت کاروان های غیرمجاز
بهعتباتببریم
معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به امادگی این سازمان برای اعزام زائران با
رعایت نکات بهداشتی ،از نبود نظارت بر کاروان های غیرمجاز گالیه کرد و گفت :بیش
از ۶هزار ایرانی در ماه رمضان از مرزهای زمینی و هوایی خارج شده اند .حجت االسالم
صحبت اهلل رحمانی ،معاون عتبات ســازمان حج و زیارت در گفت وگویی رادیویی با
اشــاره به فعالیت کاروان های غیرمجاز عتبات اظهار داشــت :فعالیت این کاروان ها
می تواند تبعات حذف متولی قانونی زیارت را در پی داشته باشد.
بیش از ۶هزار ایرانی در ماه رمضان عازم عتبات شدند
وی با بیان اینکه ســازمان حج و زیارت تنها متولی اعزام زائران به عتبات اســت ،افزود :با شیوع
کرونا و صدور مصوبه ســتاد کرونا مبنی بر ممنوعیت ســفر به عتبات ،همه اعزام های رسمی به
عراق از ســوی سازمان حج و زیارت متوقف شــد .اما پس از مدتی کاروان های غیرمجاز برقرار
شدند و زائران را بدون رعایت نکات بهداشتی به عتبات اعزام کردند .معاون عتبات سازمان حج
و زیارت به برگزاری جلســاتی با نمکی وزیر بهداشــت و همچنین مســووالن ستاد کرونا اشاره
کرد و گفت :در این جلســات امادگی ســازمان حج و زیارت برای برقراری ســفرهای عتبات را
مطرح کردیم و حتی ابراز داشــتیم که در صورت ازســرگیری این سفرها از بین افراد ۱۸تا ۵۵
ســال که بیماری زمینه ای نداشته باشند و در شــهرهای قرمز و نارنجی نباشند ،پس از جوابیه
منفی ازمایش کرونا اعزام می کنیم .اما تاکنون ستاد کرونا در این زمینه موافقتی برای برقراری
سفرهای زیارتی به عتبات نکرده است.
اماده اعزام زائران با نصف هزینه کاروان های غیرمجاز هستیم
حجت االسالم رحمانی با بیان اینکه از اول تا ۲۶ماه رمضان در مرزها ۱۵هزار و ۷۷۲نفر ایرانی
و عراقی تردد کردند ،خاطرنشان کرد ۶ :هزار و ۱۰۱نفر ایرانی در این مدت از مرزهای زمینی و
هوایی خارج شدند که البته هیچ پروتکلی هم در این زمینه اجرایی نشد .با این وجود ،ما انتظار
داشتیم روزانه ۵۰۰نفر را با رعایت نکات بهداشتی اعزام کنیم تا دالالن بدانند که نمی توانند از
مشتاقان زیارت سوءاســتفاده کنند .چرا که در این مدت برخی از کاروان های غیرمجاز حتی تا
۲۰میلیون تومان از عاشــقان حسینی برای اعزام ها اخذ کردند .وی با بیان اینکه سازمان حج و
زیارت با پیشــ بینی اعزام های متنوع و حتی ارزان قیمت امادگی برقراری سفرها با رعایت نکات
بهداشتی را دارد ،گفت :ما حاضریم با نصف هزینه هایی که کاروان های ازادبر زائران را به عتبات
اعزام می کنند ،مشــتاقان ســفر به کربال را عازم عتبات کرده و در کنار نکات بهداشتی ،عزت و
سالمت زائران را نیز تضمین کنیم.
بابک خرمدین ،کارگردان ایرانی به شکلی فجیع به قتل رسید
تــــراژدی وحشـــت!
اغاز واکسیناسیون
هنرمندان پیشکسوت
هنرمندان عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت باالی ۷۵سال می توانند
(سه شنبه ۲۸ ،اردیبهشت) در محل این موسسه واکسن کرونا دریافت
کنند .بر اساس هماهنگی های انجام شده با مرکز بهداشت شمال تهران
برای سهولت امر واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت عضو موسسه،
فرایند واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت باالی ۷۵سال که عضو
موسسه هســتند روز سه شنبه ( ۲۸اردیبهشــت ) ،در محل موسسه
هنرمندان پیشکسوت انجام خواهد شد .همچنین برای واکسیناسیون
هنرمندان زیر ۷۵سال طبق اعالم زمان بندی گروه های سنی توسط
وزارت بهداشت ،هماهنگی های الزم صورت خواهد گرفت .هنرمندان
می توانند برای کســب اطالعات بیشتر با شماره تماس های موسسه:
۸۸۷۳۰۲۹۵و ۸۸۱۷۹۶۱۵تماس بگیرند .واکسیناسیون هنرمندان
در موسسه هنرمندان پیشکســوت فردا انجام می شود بر اساس اعالم
وزارت بهداشت تاکنون حدود سه میلیون و ۲۰۰هزار واکسن کرونا وارد
کشــور شده است .یک میلیون و ۷۱۳هزار و ۶۴۸نفر دوز اول واکسن
کرونا را دریافت کرده اند ۳۴۲ .هزار و ۹۵۰نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده
اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۶هزار
و ُ ۵۹۸دز رسیده است.
مجوزهای ساخت و اکران فیلم
چگونه صادر می شوند؟
دستورالعمل های «صدور پروانه فیلم ســازی» و «صدور پروانه نمایش
فیلم» به سازمان سینمایی ابالغ شد .دستورالعمل های نهایی «صدور
پروانه فیلم ســازی» و «صدور پروانه نمایش فیلم» که به امضای وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی رسیده است به سازمان سینمایی ابالغ شد .این
دو نسخه ابالغی جایگزین دو نسخه ازمایشی قبلی گشته و در استنادات
و ســایر ارجاعات مربوطه ،مطمح نظر و مالک عمل دســت اندرکاران
صدور پروانه های مزبور و ارایه خدمات مرتبط با ان دو قرار می گیرد .در
دستورالعمل پروانه فیلم سازی ،کارگردان حرفه ای شخصی معرفی شده
که در سابقه فعالیت خود حداقل یک فیلم سینمایی کارگردانی و برای ان
پروانهنمایشگرفتهیاعضوکانونکارگردانانخانهسینماباشد.همچنین
در تعریف فیلم غیر سینمایی امده است که هر فیلم ،برنامه یا پویانمایی
به صورت داستانی ،سریال ،مستند در زمینه های هنری ،علمی ،اموزشی
و غیره با زمان های بلند ،نیمه بلند و کوتاه که هدف از تولید ان نمایش
عمومی در ســالن های نمایش فیلم نبوده ،ولی به هر نحوی در معرض
استفاده عموم قرار می گیرد ،در این دسته گنجانده می شود .این تعریف
در دستورالعمل صدور پروانه فیلم سازی و نیز پروانه نمایش فیلم قید شده
که برای پروانه نمایش در یک سال گذشته اختالف هایی با سازمان تنظیم
مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی وجود داشته است.
دفاتر حج و زیارت ۱۵ماه بیکار هستند
حجت االســام رحمانی در ادامه با بیان اینکه دفاتر حج و زیارت ۱۵ماه بیکار هســتند ،گفت:
برخی از انها به ما فشــار می اوردند تا کاروان ازادبر داشــته باشند و در قالب بهتری با رعایت
نکات بهداشــتی افرادی که مجبور به سفر هســتند ،اعزام کنند .اما چون معیار عملکرد ما ،نظر
ســتاد کرونا است و هرچه تصمیم بگیرند همان را عمل می کنیم ،با این امر مخالفت کردیم؛ به
طوری که از ابتدای کرونا تاکنون یک زائر هم به عراق اعزام نکردیم .معاون عتبات سازمان حج و
زیارت با اشاره به اینکه ما نمیخواهیم قانون شکنی کنیم ،تصریح کرد :بسیاری از افراد به صورت
گروهی و انفرادی در ایام کرونا به عتبات اعزام شــدند که ما درخواست کردیم که حداقل حاال
که سفر به عتبات ممنوع است ،افرادی که به عراق سفر می کنند را ساماندهی کنیم تا بر اساس
دســتورالعمل ستاد کرونا به عراق بروند که ســتاد کرونا تاکنون برای این امر هم اجازه ای برای
ســازمان حج و زیارت صادر نکرده اســت .این امر در حالی است که ما امادگی داریم در شرایط
کرونا با رعایت نکات بهداشتی افراد به عراق اعزام کنیم.
و کوتاه بود؛ بابک خرمدین (کارگردان) به قتل رســید؛
این فیلم ساز که در ۴۷سالگی از دنیا رفت با «سوگنامه
ای برای یاشــار» اولین فیلم بلندش را بر پرده سینمای
«هنر و تجربه» دید .خبرهای اولیه و شوک امیز از قتل
این کارگردان ،توســط پدر و مادرش در شهرک اکباتان
حکایت دارد و حاال تا تایید دقیق جزییات باید صبر کرد.
بابک خرمدین ســال ۱۳۵۳در تهران متولد شــد .وی
دارای مدرک کارشناســی ارشــد ســینما از دانشکده
هنرهای زیبا دانشــگاه تهران و فــارغ التحصیل ۱۳۸۸
است ،این کارگردان سال ۱۳۷۹در دوره فیلم سازی یک
ساله انجمن سینمای جوانان دفتر تهران شرکت کرد.
بابک خرم دین فیلم «ســوگنامه ای برای یاشار» را ان
طور که خودش می گفت تــا حد زیادی با الهام گرفتن
از زندگی خود ســاخته است .او در ســال ۸۹به عنوان
دانشجو راهی لندن می شود و در ان جا با مساله مهاجرت
و غربت درگیری پیدا می کند.
یاشار شخصیت اصلی فیلم او هم چنین سرگذشتی دارد.
او جوانی اســت که با ویزای دانشجویی وارد لندن شده
است .همزمان با اتمام کالج ،دچار مشکل مالی و دلتنگی
برای خانواده اش و ایران می شود .اکنون او بین ماندن و
برگشتن مردد است و به استیصال رسیده است.
این نقش را یاشــار علی شــناس بازی کرده است که از
دوستان کارگردان بوده و سابقه بازیگری نداشته است.
بابــک خرم دین برای گرفتن بازی بهتر از او ،فیلم نامه را
در اختیارش نگذاشته و صحنه به صحنه موقعیت را برای
او توضیح می داده است.
در مراســمی که دی ماه ســال ۹۴به بهانه اکران فیلم
بابک خرمدین در موزه ســینما برگزار شد ،او از پدرش
دعوت کرد که به روی صحنه بیاید و پدرش در سخنانی
کوتاه گفته بود« :به نام خداوند اموزگار و به نام شهدای
گلگون کفن جنگ هشــت ســاله و درود به شرافت ان
شــهدا که مملکت را حفظ کردند .من ســرهنگ پیاده
ستاد خرم دین هستم.
۳۰ســال خدمت کردم ۶۹ ،مــاه در مناطق عملیاتی
بودم ،دو مرتبه شــیمیایی شــدم و ۴بار ترکش خوردم
و خوشــحالم که در مقابل ممکلــت انجام وظیفه کردم.
بــه جوانان توصیــه می کنم از این گهــواره وطن غافل
نباشــند چون رشد و ســربلندی انان در همین مملکت
اتفاق می افتد .از این ۳۰سال خدمت ۱۷سال را دور از
خانــواده انجام وظیفه کردم و تمام زحمات خانواده روی
دوش این خانم عزیزم (همسرش) بود که وطن دوم من
هستند».
بابک خرم دین کارگردان «ســوگنامه ای برای یاشار» هم
یاداور شــده بود «:این اولین فیلم حرفه ای من است .اما
«سوگنامه ای برای یاشــار» یک فیلم حرفه ای نیست و
ایــن فیلم بدون هیچ امکانــات و حتی مجوزی با کمک
دوســتانی که ان زمان داشتم ساختم و یک فیلم کامال
شخصی اســت .اگر می خواســتم مجوز بگیرم ،داستانی
برای خودش می شــد .با ویزای دانشجویی نمی توانستم
بــرای مجوز اقدام کنم و در دوره ای هم ان جا بودم که با
درباره انتشار کلیپ های عجیب و خطرناک در فضای مجازی؛
بهخاطریک مشتالیک
نشــان دادن اســتعداد و توانایی های فردی در فضای مجازی نه تنها بد نیســت بلکه می تواند منجر به
الگوســازی مثبت در جامعه شــود اما اگر نمایش توانایی ها صرفاً برای جــذب مخاطب و دنبال کننده
بیشتر ان هم به هر قیمتی باشد هم برای خودمان دردسرافرین است هم برای کسانی که ما را به عنوان
مخاطب دنبال می کنند.
گرفتن الیک ،برانگیختن تحســین دیگران و ایجاد الگوســازی های غیرواقعی و غلط اگر قرار باشــد به
قیمت ســامت جســم و روح ما و اطرافیانمان تمام شود هیچ ارزش ندارد .اما هستند افرادی که برای
یک مشت الیک بیشتر ،حاضرند کلیپ ها و ویدیوهایی را به اشتراک بگذارند که نمایش کارهایی عجیب
و خطرناک را در جامعه تبلیغ می کند .نگران کننده اینجاست که بیشتر مخاطبان این صفحات نوجوانان
و جوانانی هستند که صرفاً برای گذران وقت و سرگرم شدن ،به تماشای این صفحات و کلیپ ها مشغول
می شوند و گاهی به تقلید از منتشرکنندگان این کلیپ ها دچار اسیب های جدی و جبران ناپذیر جسمی
و روحی می شوند.
ایرانی ها خوب برخورد نمی شــد .این روش فیلم سازی را
در ان جا گریال یا چریکی می گویند و خود دانشــجویان
انگلیسی هم به این روش فیلم هایی می سازند».
زنده یاد اکبر عالمی هم که در ان مراســم حضور داشت
در سخنانی کوتاه گفت « :بیشتر از ده سال پیش بابک
خرم دین دانشــجوی ممتاز دانشــگاه تهران بود و بعدها
شنیدم رفت انگلیس و از شنیدن خبر برگشتش به ایران
خوشحال شدم».
بهــروز معاونیان صدابردار هم در این مراســم گفته بود:
«بیشتر صداها در این کار با خود دوربین ضبط شده بود
اصال یک کار ســوپر مستند بود .ولی تمام حس کاراکتر
(کارگردان) نســبت به پدر و مادرش و این که چطور شد
رفت و چطور حــس نزدیکی به همین پدر و مادر باعث
شد ،برگردد در فیلم پیدا بود و خوشحالم که امشب این
پــدر و مادر ( پدر و مــادر بابک خرمدین ) را از نزدیک
می بینم».
از اثــار بابک خرمدین می توان از “بــور بیجاده رنگ”
۲۲ (۱۳۸۶دقیقه)“ ،ســه شــنبه :مامــان” ۹ (۱۳۸۸
دقیقه)،فیلم نیمه بلند داستانی “روزن (کورسو) ” ۱۳۸۹
( ۴۲دقیقه) ،فیلم بلند داســتانی “ســوگنامه ای برای
یاشار” ۱۳۹۲ساخته شده در لندن ( ۷۲دقیقه) ،ساخت
ســه فیلم کوتاه داســتانی به نام های “برش” ۱۳۸۳به
مدت ( ۱۲دقیقه) نام برد.
این هنرمند جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی برای ” بور
بیجاده رنگ” در جشنواره بین المللی فیلم اسا (فیلم های
انســان دوســتانه) ۱۳۸۸دریافت کرده بــود و اثارش
کاندیــد (فیلمنامه ،تصویر برداری ،تدوین و صدا)،برنده
دیپلم افتخــار بهترین کارگردانی برای فیلم “بور بیجاده
رنگ” در پنجمین جشــنواره بین المللی پروین اعتصامی
،۱۳۸۸برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه
و بهترین صدا برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در ششمین
جشــنواره دانشجویی فیلم نهال (دانشگاه هنر ) ۱۳۸۸و
کاندید بهترین (تصویر برداری و تدوین) شده بودند. صفحه 2
گروه هاینمایشینگرانصندلی هایخالینباشند
تمدید طرح حمایت از ۵۰درصد صندلی های خالی اجراهای نمایشی تا پایان شهریورماه 1400
مدیرکل هنرهای نمایشی اعالم کرد دستورالعملی که در سال ۹۹در خصوص حمایت از ۵۰درصد ظرفیت خالی
اجرای گروه های تئاتری در شرایط کرونایی اعمال شد ،تا پایان شهریور ۱۴۰۰نیز اجرا می شود .با شیوع ویروس
کرونا اجراهای تئاتری متوقف شد و گروه های تئاتری طی ۱سال گذشته شرایط مناسبی را برای تولید و اجرای
اثار خود نداشتند و تعطیلی های مداوم کرونایی برنامه ریزی برای فعاالن تئاتری را سخت کرد .حضور تئاتر در
مشاغل گروه ۳کرونایی بزرگترین دلیل تعطیلی های مکرر کرونایی تئاتر طی ۱سال گذشته بود که خوشبختانه با
پیگیری های اداره کل هنرهای نمایشی از وزارت بهداشت و رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا تئاتر در سال ۱۴۰۰
از گروه ۳به گروه ۲مشاغل ستاد ملی مقابله با کرونا منتقل شد و راه از سرگیری فعالیت های تئاتری هموارتر شد.
اما نکته قابل تامل دیگر این بوده و هست که در مقاطعی که فعالیت های تئاتری از سر گرفته شد پروتکل هایی
برای اجراهای تئاتری مدنظر قرار گرفت که یکی از این موارد ،استفاده از ۵۰درصد ظرفیت سالن بود .این استفاده
۵۰درصدی از ظرفیت سالن شرایط را برای تامین هزینه های یک اجرای نمایشی سخت کرد و یک گروه تئاتر
عالوه بر تمرین و تولید اثر خود باید ضرر مالی شدیدی را هم متقبل می شد زیرا تامین هزینه های تولید و اجرای
یک اثر نمایشی با توجه به تورم و شرایط اقتصادی جامعه از طریق ظرفیت ۱۰۰درصدی سالن هم امکانپذیر
نبوده و نیست و استفاده از ۵۰درصد ظرفیت سالن این ضرر مالی را دوچندان می کرد .در ۱شهریور سال ۹۹
اداره کل هنرهای نمایشی در اطالعیه شماره ۶خود طرحی را در خصوص حمایت از گروه های تئاتری ارائه داد
که به شرح ذیل بود« :پس از موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر امکان از سرگیری فعالیت های نمایشی،
یکی از الزامات بازگشایی استفاده از ۵۰درصد ظرفیت صندلی ها تعیین شد .با توجه به اینکه این قید یکی از
مهم ترین چالش های گروه های نمایشی و مدیران تماشاخانه ها برای ازسرگیری فعالیت ها بود ،اداره کل هنرهای
نمایشی از زمان اعالم شیوه نامه های بازگشایی به دنبال راهکاری برای جبران این موضوع برامد .پس از برگزاری
جلسات متعدد ،با حمایت و همراهی معاون محترم امور هنری و تصویب و ابالغ بودجه ای مستقل ،امکان رسیدن
به برنامه ای برای رفع خالء موجود مبنی بر عدم استفاده از ۵۰درصد ظرفیت سالن های نمایشی فراهم امد .این
برنامه مبتنی بر دو بخش و با در نظر گرفتن تفاوت های موجود در شرایط اجرای اثار نمایشی در تهران و سایر
شهرها تنظیم شده است که شرح ان در زیر می اید:
الف :در تهران:
الف :۱/اداره کل هنرهای نمایشی بر مبنای قیمت بلیت ۳۰,۰۰۰تومان و براساس تعداد بلیت فروخته شده برای
هر نمایش بین ۵۰تا ۷۰درص ِد عد ِد به دست امده ،از اثر حمایت می کند .الف :۲/برنامه حمایتی اداره کل هنرهای
نمایشی در این خصوص مستقل از دیگر حمایت های این اداره کل است .الف :۳/از ان جایی که فرایند بلیت فروشی
براساس شیوه نامه های بهداشتی اعالم شده در شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا صرفاً از طریق سایت های
فروش انجام می گیرد ،گزارش سایت های فروش مبنای تصمیم این اداره کل خواهد بود .هماهنگی مربوط به این
مساله از سوی اداره کل هنرهای نمایشی با سایت های فروش بلیت در تهران انجام خواهد گرفت.
ب :در دیگر شهرها:
با توجه به تصمیم معاونت امور هنری مبنی بر انعقاد تفاهم نامه های حمایت از فعالیت های نمایشی در سال ،۹۹به
این تفاهم نامه ها مبلغ یک میلیارد تومان صرفاً برای این امر اضافه خواهد شد .این رقم در اختیار انجمن هنرهای
فرهنگ و هنر
اخبار
اظهار نظر عجیب و غریب
داریوش ارجمند درباره زنان و
واکنش ها در فضای مجازی
نمایشی استان ها قرار خواهد گرفت تا با نظارت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان ها با توجه به فعالیت های
انجام شده و با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۲۰,۰۰۰تومان (در شهرهای کوچک تر این میانگین با توجه به سابقه
قیمت بلیت در یک سال اخیر می تواند کمتر-حداقل ۸۰۰۰تومان -باشد) از گروه های نمایشی حمایت شود.
در پایان الزم به ذکر است در شرایط فعلی و با توجه به اعتبارات تعیین شده ،زمان این حمایت در مرحله اول تا
اذرماه در نظر گرفته شده است که در صورت تعیین اعتبار برای ماه های پس از اذر در این خصوص اطالع رسانی
خواهد شد ».این طرح تا پایان سال ۹۹در خصوص حمایت از ظرفیت خالی اجرای گروه های تئاتری که در
شرایط کرونایی روی صحنه رفتند تا حدی اعمال شد که البته مبالغ در نظر گرفته شده با توجه به هزینه های
تولید اثر ناچیز بوده و هست.
تمدیدطرححمایتیارشاد،تاپایانشهریورماه
قادر اشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره اینکه ایا این طرح در سال جاری نیز اجرا و از گروه های تئاتر حمایت
می شود یا نه ،گفت :طرح حمایت از ۵۰درصد صندلی های خالی اجراهای نمایشی با توجه به اینکه بر اساس
پروتکل های بهداشتی اجراهای تئاتری با ۵۰درصد ظرفیت باید روی صحنه بروند ،تا پایان سال ۹۹انجام شد و
انچه در این خصوص به گروه های تئاتری که اثارشان را اجرا کردند تعهد داشتیم ،انجام دادیم .وی تاکید کرد:
طی جمع بندی هایی که انجام دادیم قرار بر این شــد که این طرح تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰نیز اجرا شود
و منابع مالی مورد نیاز در این خصوص را تامین کنیم .مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود یاداور
شد :این طرح حمایتی در استان ها در قالب تفاهم نامه با مدیرکل ارشاد استان و در تهران بر اساس فروش اثار و
دستورالعملی که شهریور سال ۹۹منتشر کردیم اجرا می شود.
حمایت راجر واترز از برافراشتن پرچم فلسطین در ورزشگاه ویمبلی لندن
اســت و برای مقابله با ظلم انهــا در غزه تهیه طوماری را اغاز
کرده اســت .وی گفت ســعی می کنیم از طریق فیفا و یوفا به
اتحادیه فوتبال رژیم صهیونیستی بگوییم تا زمانی که مسئوالن
انها از قوانین بین المللی پیروی نکنند و حقوق اساسی بشر را
تضمین نکنند ،نمی توانند محترمانه در رقابت های باشگاهی و
بین المللی حضور یابند .وی همچنین از طرفداران ســلتیک
به دلیل حمایت از وســلی فوفانا و حمزه چودوری تشکر کرد
و گفت :اگر ما هر شــنبه علیه نژادپرســتی زانو می زنیم ،چرا
نباید برای جلوگیری از این کار به این کمپین ملحق شــویم
تا بتوانیم عمل رژیم صهیونیســتی علیه فلسطین را که بسیار
نژادپرستانه است متوقف کنیم؟ در همین حال حمایت بازیگران
سرشناس از مردم فلسطین ادامه دارد و ان هاتاوی دیگر بازیگر
سرشناســی است که با صدور بیانیه ای از فلسطینی ها حمایت
کرد و خواستار پایان خشونت فزاینده علیه انها شد .وی نوشت:
از دیدن این خشونت وحشیانه در فلسطین قلبم می شکند .به
زنان سازمان ملل ملحق می شــوم و همه انهایی که خواستار
قطع فوری این درگیری ها هســتند .همه ادم ها حق دارند در
صلح و با حفظ کرامت زندگی کنند.
طلسم اکران فیلم جدید با «گل به خودی» شکست
سینماها امن است
مرتضی شایســته دبیر شــورای صنفی نمایش بیان کرد که
از چهارشــنبه هفته اینده فیلم ســینمایی «گل به خودی»
به چرخه اکران اضافه می شود .مرتضی شایسته دبیر شورای
صنفی نمایش درباره خروجی جلسه ۲۶اردیبهشت ماه گفت:
در ابتدای این جلسه فاتحه ای برای اقای نورپور سینماداری
که هفته گذشته دار فانی را وداع گفت ،قرائت و یادش گرامی
داشته شد چون ایشان خدمات گرانبهایی به سینما ارایه داده
بودند و نبودنشــان ضایعه ای بزرگ اســت .وی افزود :در این
جلسه مقرر شد از چهارشنبه هفته اینده فیلم سینمایی «گل
به خودی» ســاخته احمد تجری بــه نمایش دربیاید .ضمن
اینکه ما از همه دوســتان و تهیه کنندگان می خواهیم برای
نمایش فیلم های خوب خودشــان تقاضــا بدهند چون دیگر
سینماها مثل سابق مشکل ندارد و تقریباً مسائلش حل شده
است با قرارگیری سینماها در ردیف شغلی گروه دو می توانیم
ســینماها را زنده کنیم .شایســته مطرح کرد :ما پیشــنهاد
داده ایم سازمان ســینمایی به تناسب سالن های سینماها به
میزان دو ،ســه و پنج درصد بــرای فیلم ها بلیت خریداری و
ایــن اتفاق تا پایان تیرماه ادامــه پیدا کند چون طرح خوبی
اســت .امیدوارم برای حمایت از فیلم ها این طرح انجام شود.
وی در پایان گفت :اکران فیلم های روی پرده همچنان ادامه
دارد .مردم بدانند که سینماها همچنان باز است ،کارکنان و
مدیران سینماها به طور کامل پروتکل های بهداشتی را رعایت
می کنند و سینماها جای امنی از نظر بهداشتی است.
سه فیلم ایرانی در بخش سینمای سعادت جشنواره جهانی فجر
اســامی ســه فیلــم بلنــد ســینمایی ایرانــی راهیافته به
سی وهشــتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعالم شد .در این
دوره از جشنواره در بخش سینمای سعادت 12فیلم خارجی
و سه فیلم ایرانی مورد داوری قرار خواهند گرفت .فیلم های
ایرانی راه یافته به بخش اثار بلند ســینمای سعادت عبارتند
از« :میجر» به کارگردانی احســان عبدی پور« ،شهربانو» به
کارگردانی مریم بحرالعلومی و «گیسوم» به کارگردانی نوید
به تویی« .میجر» ،فیلمی به نویسندگی و کارگردانی احسان
عبدی پور اســت که در خالصه داستان ان امده« :ورود یک
ســگ ردیاب المانی به اســکله گمرک ،که به هیچ وجه من
الوجــوه قابل مذاکره و معامله نیســت ،نظم شــهر را به هم
ریخته اســت ».حمید فرخ نژاد تهیه کنندگی این فیلم را بر
عهده دارد .همچنین فرخ نژاد ،اکبر اودود ،ارش ملکی ،فروغ
قجابگلــو ،ایرج صغیری ،رامتین بالف ،حمیــد باغکی و ...از
بازیگران این فیلم اند.
«شهربانو» دیگر فیلم ایرانی پذیرفته شده در بخش سینمای
ســعادت ،به نویسندگی پژمان تیمورتاش و کارگردانی مریم
سه شنبه 28اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1440
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
هم زمان با انتشار بیانیه ان هاتاوی؛
راجر واترز از عمل ۲بازیکن لسترســیتی که برای حمایت از
مردم فلســطین پس از قهرمانی در جام حذفی انگلیس پرچم
این کشــور را در دست گرفتند ،حمایت کرد و گفت در صدد
تهیه طوماری علیه رژیم صهیونیستی است .راجر واترز ترانه سرا
و خواننده سرشــناس حامی مردم فلسطین در پیامی از بلند
کردن پرچم فلســطین پس از موفقیت لسترسیتی در فینال
جام حذفی انگلیس حمایت کرد .پس از پایان این مســابقه۲ ،
بازیکن لسترسیتی در جشن قهرمانی این تیم پرچم فلسطین
را به نشانه حمایت از مردم مظلوم این کشور در دست گرفتند
و نسبت به حمالت وحشیانه رژیم اشغالگر قدس واکنش نشان
دادنــد .راجر وارتز گفت :با دیدن اینکه ۲بازیکن جوان چنین
در برابر ظلم و هتک حرمت انســان رژیم صهیونیستی موضع
گرفتند قلبم از شــادی پرید .عضو سرشــناس گروه «پینک
فلوید» افزود در مواضعش علیه رژیم صهیونیســتی اســتوار
3
بحرالعلومی اســت .در خالصه داستان این فیلم امده است:
«شهربانو مادر سه فرزند است که به جرم انتقال مواد مخدر
به حبس ابد محکوم شــده است .او پس از یازده سال زندان،
برای شرکت در عروسی پسرش برای چند روز از زندان ازاد
شــد .با این حال ،این ازادی موقــت او را با جنبه دیگری از
زندگی خود و خانواده اش قبل از بازگشــت به زندان روبه رو
می کند ».پــگاه احمدی و مریــم بحرالعلومی تهیه کنندگی
این فیلم را برعهده دارند .فرشته صدعرفایی ،بهناز جعفری،
گالره عباســی ،سامان صفاری ،محمد ولیزادگان ،علی کیان
ارثی ،بهرنگ علوی ،یوســف تیموری ،ترنم کاظمی و مه لقا
باقری از بازیگران این فیلم اند.
فیلم «گیســوم» به نویسندگی و کارگردانی نوید به تویی که
به این بخش از جشــنواره جهانی فیلم فجــر راه پیدا کرده
است درباره زن جوانی است که پس از مرگ مادرش متوجه
می شــود ،پدرش زنده است .او که به دلیل کنجکاوی مجبور
می شــود ،از فرانســه به ایران بیاید تا پس از 30سال او را
پیدا کند .او به همراه همسرش و گروهی از دوستان قدیمی
برای یافتن پدرش به شــمال ایران ســفر می کنــد .اما به
تدریج ،در طول این ســفر ،همسر این زن جوان و دوستانش
می فهمند که او رازهای نگفته بســیاری دارد .سعید سعدی
تهیه کنندگی فیلم «گیسوم» را برعهده دارد .پگاه اهنگرانی،
شــاهرخ فروتنیان ،رضا داوود نژاد ،مارال بنی ادم ،حســین
صفویان ،شبنم گودرزی و ســلمان فرخنده از بازیگران این
فیلم سینمایی هستند.
صحبــت های عجیب داریوش ارجمنــد در یک مصاحبه
تصویری با واکنش خشــم الود کاربران در فضای مجازی
مواجه شــد .داریــوش ارجمند در ایــن مصاحبه از زنان
ورزشــکار انتقاد می کند و مــی گوید«:ان ها اگر بیش از
دویســت کیلو وزنه بزنند ،تخمدان شان اسیب می بیند و
امکان فرزند اوری نخواهند داشــت و در این شرایط دیگر
زن نیســتند!» صحبت های داریــوش ارجمند با واکنش
خشــم الود کاربران فضای مجازی مواجه شــده که او را
متهم به زن ستیزی و نگاه مرد ساالرانه کرده اند.
شمقدری کارگردان سریال «روزهای ابدی»:
رئیس جمهور اینده عزت کشور
را بازگرداند
کارگــردان ســریال «روزهای ابدی» گفــت :این دوره بر
اســاس ضعف دیپلماســی ،عزت کشور از دست رفت که
باید برگردد ،ضمن اینکه عزت ما باید هم پای مسیر شهید
حاج قاسم سلیمانی در عرصه های دیگر تجلی پیدا کند.
«جواد شــمقدری» کارگردان ســینما و تلویزیون با بیان
اینکه امســال در انتخابات شرکت می کنم ،درباره اولویت
هایی که رئیس جمور اینده باید در دســتور کار خود قرار
دهد ،گفت :بزرگترین کاری که باید رئیس جمهور بعدی
انجام دهد این اســت که یک اعتماد عمومی را نسبت به
سیستم اجرایی ایجاد کند .شمقدری ادامه داد :چون االن
مردم واقعا بی اعتماد شــدند و رئیس جمهور جدید باید
اعتمــاد عمومی را برقرار کند به اینکه هم کارامدی و هم
اینکه با صدق و صحت و ســامت می خواهند کار کنند.
وی ادامه داد :گام بعدی مباحث اقتصادی و معیشتی مردم
هســت که در دوره قبلی به ان بی توجهی شد و اسیب
زیادی مخصوصا به اقشــار محروم زده شــد و این را باید
بازافرینی کنند .این کارگردان همچنین افزود :گام بعدی
عزتی است که جمهوری اسالمی باید در عرصه های بین
المللی داشته باشد و این دوره بر اساس ضعف دیپلماسی
و نوع رفتارها و حرف هایی که از رئیس جمهور تا وزرا می
زدند از دســت رفت که این عزت هم باید برگردد و عزت
ما باید هم پای مسیر شهید حاج قاسم سلیمانی در عرصه
های دیگر تجلی پیدا کند.
موفقیت «کودتای »53
و «چهارشنبه سوری»
در یک ارزیابی جهانی
مســتند «کودتای »۵۳در کنار فیلم «چهارشنبه سوری»
اصغر فرهادی به فهرســت فیلم هایی پیوســت که تاکنون
موفق به کسب نمره کامل از سایت معتبر ارزیابی فیلم «راتن
تونیتوز» شده اند« .راتن تومیتوز» که از معروفترین سایت ها
جمع اوری نقدهای سینمایی است ،فیلم ها را بر اساس امتیاز
دریافتی از منتقدان رتبه بندی می کند و تاکنون فهرســت
محدودی از فیلم های تاریخ سینما موفق به کسب نمره کامل
۱۰۰درصد از این سایت سینمایی شده اند .مستند «کودتای
»۵۳ســاخته تقی امیرانی که به وقایع سیاســی منتهی به
کودتای ۲۸مــرداد در ایران می پــردازد ،جدیدترین فیلم
ایرانی اســت که با ۴۲نقد مثبت توانسته امتیاز کامل ۱۰۰
درصد را به خود اختصاص دهد .در این مستند بلند و ۱۲۰
دقیقه ای« ،ریف فاینز» بازیگر نامزد جایزه اسکار و برنده بفتا
در نقش «نورمن داربی شر» مامور سرویس جاسوسی MI6
حضور دارد و «والتر مرچ» تدوین گر برنده سه جایز ه اسکار نیز
تدوین و طراحی صدا ساخته تقی امیرانی را بر عهده داشته
است .فیلم «همشهری کین» از جمله اثاری بود که علی رغم
داشتن نقدهای بسیاری همچنان امتیاز کامل ۱۰۰درصد را
به خود اختصاص داده بود ،اخیرا اضافه شدن یک نقد منفی
که ۸۰سال پیش منتشر شده بود ،موجب شد تا نمره کامل
خود را از دســت بدهد و هم اکنون دارای نمره ۹۹درصد از
ســوی منتقدان است« .همشهری کین» که سالها در رتبه
نخست برترین فیلم های سایت «راتن تومیتوز» قرار داشت،
حال جای خود را به فیلم-انیمیشــن «پدینگتون »۲واگذار
کرده که در ســال ۲۰۱۷اکران شــد و با توجه به ۲۴۵نقد
مثبت و بدون نقد منفی رتبه نخست را در اختیار گرفته است. صفحه 3
پرویز فالحی پور بازیگر سریال «یاور»:
می گفتند کاش در این سریال بازی نمی کردی!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1440سهشنبه28اردیبهشتماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:01
19:58
20:17
04:28
06:04
گنج سخن
امام صادق علیه السالم :
ِ
باقیات صالحات
دوستى ما را دستکم نگیرید ،که از
(کارهاى خیر ماندگار) است.
بحار االنوار :ج ،۲۴ص ،۳۰۴ح ۱۶
پندبزرگان
تمام رویاهای ما می توانند محقق شوند اگر ما شجاعت
دنبال کردن انها را داشته باشیم.
والتدیزنی
حافظانه
از سر کوی تو هر کو به ماللت برود
نرود کارش و اخر به خجالت برود
کاروانی که بود بدرقه اش حفظ خدا
به تجمل بنشیند به جاللت برود
پرویز فالحی پور بازیگر ســریال «یاور» درباره واکنش ها به این سریال بیان کرد که برخی
کار را دوســت داشتند و برخی هم نه و به او گفته اند که کاش در این مجموعه بازی نکرده
بود .پرویز فالحی پور بازیگر سریال «یاور» درباره حضورش در این سریال و بازخوردهایی
که با پایان پخش از مخاطب گرفته اســت به خبرنگار مهر بیان کرد :من قب ً
ال هم با اقای
سعید سلطانی کارگردان ســریال همکاری کرده بودم و تجربه کار با او را داشتم ولی در
کارهــای رمضانی خیلی وقت بود بازی نکرده بودم .بازخوردهایی هم گرفتم عده ای کار را
دوست داشتند و عده ای هم دوست نداشتند و انتقادهایی می کردند .وی درباره فیلمنامه
این ســریال اظهار کرد :این مدل متن ها مثل اثار ماه رمضان یا دیگر مناسبت ها معموالً
یا یک فوریت انجام می شــود و با عجله نوشــته می شــود و به همین دلیل ممکن است
اشتباهاتی هم داشته باشد با این حال فکر می کنم در زمان کم و موقعیتی که اقای سعید
مطلبی نوشته بود بد نبود.
فیلمنامه یک قرارداد است
بازیگر «ترور خاموش» درباره انتقاداتی که به این ســریال وارد شــده بود ،عنوان کرد :برخی انتقاد
داشتند که این شخصیت ها ما به ازا ندارند من در جواب همیشه می گفتم فیلمنامه یک قرارداد است
و قصه ای را که با «یکی بود یکی نبود» تعریف می کنند شخصیت هایی هم دارد که اتفاقاتی برایشان
رخ می دهــد .من هم مثل دیگران فیلمنامه را می خوانم و می پذیرم یک فیلم اســت اگر منطقی هم
نباشد یک قرارداد اســت البته باید منطق نمایشی داشته باشد و اگر نباشد فیلمنامه درست نیست.
این منطق و قرارداد بین نویسنده و تماشاگر انجام می شود و تماشاگر یا می پذیرد یا خیر .اینکه برخی
نپذیرفتند و دوست نداشتند شاید یک دلیلش نوع دیالوگ ها و نوع شخصیت های قصه بوده است .وی
درباره شــخصیت بدمن خود و اینکه این منطق نمایشی تا چه حد برای خود او وجود داشته است؟
بیان کرد :من این کار را ملودرام دیدم نوع درام تعیین کننده اســت که شــخصیت ها چگونه باشند و
وقتی کاراکتر خوبِ خوب یا ب ِد بد داریم ســاختار ملودرام می شــود .البته شاید امروزه ملودرام کمتر
مورد اســتفاده قرار بگیرد ،در کارهای اروپایی و امریکایی هم ملودرام هایی که شخصیت های خیلی
ال مثبت یا کام ً
خوب و خیلی بد داشــته باشــند دیگر کمتر دیده می شود .من معتقدم کاراکتر کام ً
ال
منفی نیست و می تواند یک ویژگی های خالف شخصیت خود هم داشته باشد.
ممکن است نویسنده این شخصیت ها را دوست داشته باشد
این بازیگر درباره مقایســه بین «یاور» و کلیشــه هایی که در فیلمفارســی ها به کار می رود ،اظهار
کرد :برخی از این کلیشــه ها در اثار نویســنده هایی که در سن اقای ســعید مطلبی هستند به کار
می رود و این نوع دیالوگ نویســی و شــخصیت پردازی را بیشــتر به کار می گیرند ،درواقع نویسنده
این شــخصیت را هنوز در ذهن خود دارد و ممکن است چنین شخصیتی را همچنان دوست داشته
باشد؛ اینها الگوهایی است که در زمان خودش درست بوده است و انها را استفاده می کند .وی درباره
پرداخت به روز این شــخصیت ها و قصه ها عنوان کرد :خیر و شــر همیشه وجود دارد ولی اینکه االن
جامعه چگونه زندگی می کند و چقدر اینها برای مخاطب باورپذیر اســت مســاله ای است که همین
بازخوردها مشخص می کند که عده ای دوست دارند و برخی هم نمی پذیرند .بازیگر «شهرزاد» درباره
اینکه خودشــان هم با نویســنده تعاملی دارند و درباره قصه صحبتی می کنند یا خیر گفت :من فقط
یک بار اقای ســعید مطلبی را دیدم و درباره پایان بندی قصه صحبتی کردیم و نکته ام این بود که
می خواســتم کاراکتری که ایفا می کنم در پایان بندی شــخصیت موثری باشد دوست نداشتم صرفاً
حضور در این قســمت حضور داشته باشد بلکه می خواســتم حضورش موثر باشد .وی درباره اینکه
چقدر قبل از تولید سریال تمرین یا دورخوانی داشته اند ،عنوان کرد :در کارهای مناسبتی به محض
اینکه متن نوشته می شود معموالً تصویربرداری را شروع می کنند البته در خود کار روخوانی و تمرین
بازیگران وجود داشت ولی قبل از کار امکانش نبود.
خیلی ها گفتند که کاش در این سریال بازی نمی کردی
فالحی پور درباره تاثیر انتقادهای مردم از ســریال در انتخاب هــای بعدی اش نیز توضیح داد :مردم
همیشــه لطف داشــته اند ،خود من هم ســعی کرده ام همه کارهایم اثار خوبی باشــد .بیننده البته
نمی داند که ما با دالیل مختلفی حضور در یک ســریال را می پذیریم و البته مشــکالت بازیگر ربطی
هم به او ندارد اما بازیگر ممکن اســت مشکل مالی داشته باشــد و یا به خاطر دوستی با کارگردان،
پروژه ای را بپذیرد .بازیگر «مرد هزار چهره» در واکنش به این انتقادها گفت :به من لطمه نمی خورد
چــون کار خوب در کارنامه ام زیاد دارم ولی در همین کار خیلی ها گفتند که کاش در این ســریال
بازی نمی کردی و من توضیح می دادم که همیشه یک اثر ،هنری نیست و ممکن است دلیل ما برای
پذیرفتن یک پیشــنهاد برای پول یا حتی دوستانه باشــد .من خیلی سعید سلطانی را دوست دارم،
همه بازیگران همینطور هســتند و دوســت دارند با او کار کنند ،من هم به دلیل این رفاقت در این
ســریال بازی کردم .وی اضافه کرد :این فیلمنامه ها فراموش می شوند اما انسان ها فراموش نمی شوند
ســلطانی یا ارجمند دوستان خوبی هستند و ما بیشــتر این ابعاد دلی کار را هم نگاه می کنیم .برای
ما هم شــرایط ســخت است و دوست داریم بهترین کار را انجام دهیم ولی همیشه این اتفاق صد در
صد رخ نمی دهد.
ممکن است همیشه پروژه های خوب ساخته نشود یا قسمت بازیگر نشود
بازیگر «در جستجوی ارامش» تصریح کرد :برای کارگردان هم همینطور است و ما نمی دانیم ممکن
اســت یک فیلمنامه یا سریال بگیرد و کاری موفق نشود و مثل بازخوردهای سریال «یاور» دو قطب
موافق و مخالف داشــته باشد .به هر حال بازیگر همیشه نمی تواند کار خوب انجام دهند چون ممکن
است در کشور ما این تعداد از پروژه های موفق ساخته نشود یا قسمت بازیگر نشود .وی با بیان اینکه
فاکتورهای زیادی برای پذیرش یک نقش وجود دارد ،بیان کرد :ممکن اســت من یک ماه کار نکنم
ولی وقتی می بینم همه فیلمنامه ها در یک سطح است مجبورم فیلمنامه ای کار کنم که ارتزاق کنم.
فالحی پور در پایان درباره فعالیت این روزهایش گفت :در حال حاضر پیشنهاد ۲فیلمنامه تلویزیونی
دارم که در حال مطالعه انها هستم و روی ان ها فکر می کنم و یکی را انتخاب می کنم.
ایا نویسنده از سرِ بی کاری می نویسد؟
مولود قضات
راســتش شک داشتم که در این مورد بنویسم یا نه! نه برای این که کسی
خوشش بیاید یا بدش ،بلکه نمی دانستم تا چه درجه می توانم جانب انصاف
را رعایت کنم .از طرفی می دانم ما نویسنده ها به خاطر دیده و خوانده نشدن
عقده ای شده ایم؛ و این هم عیب نیست ،بلکه عارضه است.
کلم ه مناسب تری پیدا نکردم و ترجیح دادم از این کلم ه درست ابهام زدایی
کنم .درست مثل اینکه درد یا تب را مرض بدانیم .درد و تب مرض نیست
عارضه ی مرض است .عقده های ما هم طبیعی است .هر انسانی دوست دارد
دیده بشود و نویسنده هم برای این هدف ثانوی سال ها کار می کند و زحمت
می کشد و از همه استعدادهای دیگرش صرف نظر می کند .در نتیجه به نظر
من حرفی که اقای کریمی و عزیزی زدند از این زاویه خوب هم هســت و
می بینیم بسیاری هم با هشتک نویسنده در این میان دیده شده اند یا دست
کم فکر می کنند دیده شده اند .کاری ندارم عده ای نیاز نداشتند و شهیر اند.
مگر کسی می تواند حد شهرت و دیده شدن را بداند .یا اساسا مگر میل به
شهرت حدی هم دارد؟
از سوی دیگر ،ا ِشکال یا نکته مهم قضیه این است که اصالت را با چه بدانیم؟
با اثر یا صاحب اثر؟ به نظر من اصالت اثر مهمتر از اصالت صاحب اثر است.
دریک برنامه تلویزیونی گفته شده نویسنده ها از سر بی کاری می نویسند که
درست هم هست .اما موضوع این نیست .موضوع این است که خداداد عزیزی
ِ
واقعیت منطقی برای گمراه کردن پرســش و کتاب نخوانی خودش
از یک
اســتفاده کرده .خیلی ها در تلویزیون نتوانسته اند سه اثر ایرانی نام ببرند و
از این نادانی خجالت کشــیده اند ،کسی هم نخندیده و از قضا نویسنده ای
هم برنیاشفته .نویســنده بودن که صرفا اهمیت ندارد .نویسنده شدن در
تن خواننده شــکل می گیرد .اگر اثر خوانده نشود صاحب اثر هم نویسنده
نمی شود .پس ،درک اصالت در صورت مسئله مهم است .واقعیت این است
که توهینی به نویسنده ها نشده .یکی از سر بی کاری نقاشی می کشد ،یکی
بازی می کند و یکی می نویســد .بخش بزرگی از معروفیت شانس است و
هوش در جای درست قرار گرفتن ،چرا
بخشی هم البته استعداد و مداومت و ِ
باید اشوب به دل ما بیاندازد؟
خب ،این خیلی بد است که کتاب خوانده نمی شود .نه برای نویسنده ها که
کارشان از سر شوق است .البته من مالک نیستم و هر نویسنده ای قلق های
خاص خودش را دارد اما ،بارها گفته ام اگر می توانستم ننویسم ،نمی نوشتم.
داستا ن جوششی درونی است که با نوشتن تالش می کنیم به ظهور برسد
و باید برای کلمه به کلمه اش رنج کشید و لذتش هم در همین رن ج است،
چون تمام که می شــود فقط اضطراب است که واکنش دیگران چیست تا
اینکه این دوره هم تمام می شود و رنج و لذتی دیگر شروع می شود .این است
که برای نویسنده ها ناراحت نیستم که دیده نمی شوند بلکه متاسفم برای
مردمی که داستان نمی خوانند .مردمی که رمان نمی خوانند از زمان خودشان
عقب تر اند و دستاورد تمدنی هم نخواهند داشت .مردمی که رمان نمی خوانند
سازنده گی بلد نیستند ،قوه تخیل شان رشد نمی کند ،فلسفه یاد نمی گیرند،
اخالق مدار نیســتند و از همه مهم تر با خودشــان بیگانه اند ،با احساس و
خود واقعی شان اشنا نمی شوند .مردمی که رمان نمی خوانند نمی دانند چه
قابلیت های ناشکفته ای درون شان هست ،نمی دانند چه پلیدی های بالقوه یی
دارند .ممکن اســت این ادعا مطرح شود؛ کسانی که می ایند تو تلویزیون
هم از جنس ما مردم هســتند و نباید ازشان توقع داشت که حتما کتاب
بخواننــد .با این ادعا مخالف ام .از دو جهت .یکی این که ،به نظرم اگر موج
نادانی به طبقه ای رسیده که به حضور در تلویزیون دسترسی دارند این یک
فاجعه است .مگر د ِر تلویزیون همین طوری الکی باز است؟ نه ،تلویزیون مثل
اینستاگرام و فیسبوک نیست که هر کس صبح بلند شود دست ورو نشسته
پست بگذارد .ده ها فیلتر دارد که متاسفانه یکی از ان ها دانایی و کتاب خوانی
نیست و خیلی بد اســت .دیگر این که ،به لحاظ فردی ،کسی که راه پیدا
می کند به تلویزیون همان طور که ناگفته ملزم است لباسش شسته و تمیز
باشد باید ذهن تمیزی هم داشــته باشد و به حرف هاش فکر کرده باشد.
باید در مورد حرف ها و اندیشــه هاش دو تا مقاله خوانده باشد .یک ساعت
جست وجوی ساده کرده باشد .اگر برای انبوه بیننده ها ارزش قایل نیست که
البته فاکتور دیگری دارد که در باال گفتم ،باید برای خودش شان و منزلت
قائل باشد .گیریم همه کور باشند تو خود می دانی چه چیزی بار کرده ای
باید اراسته و ویراسته باشی .مخلص کالم این که ،فرد باید ادب داشته باشد.
فرض کنید این نمایش به همین شکل اجرا می شد و در پایان بعد از خنده و
شوخی ،خداداد (عزیزی) اسم سه تا کتاب را می برد ،به نظرتان قضیه وارونه
نمی شد؟ به نظر من که می شــد ،چون اصل کتاب است .بی ادبی یعنی
پاکیزه نکردن ذهن و اندیشه .بی ادبی به خندیدن نیست به مسخره کردن
نیست و به فحش دادن نیست .هر کدام از این رفتار در جای خودش می تواند
ادب به حســاب بیاید .در نظر داشت ه باشیم که بخشی از خنده و شوخی
به فضای جمعی مربوط اســت و دستِ کم تا جایی که من دیده ام ،هر جا
فیروز کریمی را دعوت کرده اند برای استفاده از این وجه شخصیت ش بوده.
پس ،نویسنده های عزیز اول بیایید از روی صورت مسئله چند بار بخوانیم و
اصالحش کنیم بعد اظهار نظر و بحث کنیم.
اما بخش اخر حرف های من ممکن اســت کمی ناراحت کننده و واکنش
برانگیز باشد و پیشاپیش عذرخواهی می کنم چون حقیقتا نویسنده هایی
هستندکه بموقع ســخن می گویند و روح پالود ه جامعه اند ،می نویسند و
اموزگارهایی خوداموخته اند؛ اما در کلیت ،مگر ما نویسنده ها چه مقدار از
مسئولیت اجتماعی مان را درست انجام داد ه ایم که بتوانیم به دیگران خرده
بگیریم؟ ایا به اندازه کافی به اطراف مان حساس بوده ایم؟ ایا بموقع دانسته
ایم چه حرف های دردناکی زده شــده و چه اسیب هایی دیگران خورده اند
و نتوانسته اند حرف شان را بزنند و ما باید قلم شان و زبان شان می شدیم و
نشده ایم؟ پاسخ من این است که نه! نبوده ایم .نکرده ایم .کم کاری کرده ایم.
مصدا ق ان هم همین بی اخالقی ها و بی ادبی هاست که تا باالترین سطح
رایج شده .حاال که نیش به تن خودمان خورده موج برمان داشته! نویسنده ای
که سوار موج شود نباید نام نویسنده برخودش بگذارد .نویسنده خالق موج
است .نویسنده باید ادب داشته باشد ،باید کتاب خوانده باشد ،باید حساس
باشد ،باید ببیند و درست هم ببیند .اگرنه ،رمانی که روح زما ن را منعکس
نکند اساساً چرا باید خوانده شود؟
گاف عجیب مجری تلویزیون در برنامه تخصصی موسیقی درباره مرحوم پرویز مشکاتیان؛
مجری یکی از برنامه های تلویزیونی در اردیبهشت سال ،۱۴۰۰تولد پرویز مشکاتیان
را که در ســال ۱۳۸۸مرحوم شده است به او تبریک گفت و برایش ارزوی سالمتی
کرد! این روزها اشتباهات در برنامه های تلویزیونی به موضوعی روتین تبدیل شده است.
تقریباهرهفتهشاهدیمکهیکیازبرنامه هایتلویزیونیشاهکاریجدیدخلقوخور ِ
اک
صفحه های فضای مجازی را به بهترین شکل تامین می کند.همین چند روز پیش بود
ِ
خوردن یک لیوان اب،
احتی
که دو
ِ
فوتبالیست قدیمی به برنامه ی خندوانه رفتند و به ر ِ
انتن تلویزیون به نویسندگان توهین کردند .مجریِ برنامه هم با این توهین نه تنها
روی ِ
برخوردی نکرد ،که از خنده هم به خود می پیچید .هیچ ناظری هم گویا در انجا نبود که
تذکری به این استادان بدهد!جالب اینکه برنامه «خندوانه» پخش زنده ندارد و برنامه ای
امکان نظارت و حذفِ این توهین به نویسندگان وجود
تولیدی است .یعنی به راحتی ِ
اکنش
پخش
اقایان فوتبالیست ،شاهد و ِ
توهین ِ
ِ
داشت ،اما هرگز این اتفاق نیفتاد تا با ِ
تن ِدجامعهنویسندگانباشیم.اماجدیدترینایناشتباهاتمربوطبهبرنامه ایتخصصی
در زمینه هنر موسیقی است .شبکه شــما برنامه ای با عنوان «ترانه باران» دارد .این
برنامه هر شب ساعت ۱۸پخش می شود .در توصیف این برنامه روی ِ
سایت شبکه شما
اقای مجری !..
اینچنین نوشته شده است« :در این برنامه به موزیک ویدیوهای روز ،ترانه های محلی،
نقد و بررسی اثار ،اخبار و حواشی موسیقی کشومان پرداخته می شود ».دقت کنید که
موسیقی کشورمان
بررسی
مسئوالن شبکه شما بر این باورند که این برنامه به نقد و
ِ
ِ
می پردازد!» برنامه «ترانه باران» سه مجری دارد که یکی از انها محمد اسکندری است.
همین اقایی که سالروز تول ِد پرویز مشکاتیان را تبریک می گوید و برای استاد مشکاتیان
ارزوی سالمتی می کند .اسکندری مجری این برنامه خطاب به مخاطبان می گوید:
«دیروز سالروز تولد استاد مشکاتیان نوازنده پرافتخار و سرشناس موسیقی ایران بود.
تبریک می گویم به استاد مشکاتیان نازنینم و امیدوارم که حالش خوب باشد و همچنان
مضراب در دستان او بر اپیزودهای سنتور در حال رقص و نواختن باشد و ما بشنویم و
شنیدن
اختن ساز استاد پرویز مشکاتیان نازنین و پرافتخار ایران زمین».
ِ
لذت ببریم از نو ِ
این جمله ها در اردیبهشــت ۱۴۰۰برای هر اهل موسیقی اسفبار و غمگین کننده
گفتن این چند جمله ،ضعف خودر ا در شناخت از موسیقی این
است .مجری برنامه با ِ
مخاطب نااشنا با موسیقی ایران،
سرزمین فریاد می زند .او به گونه ای سخن می گوید که
ِ
گمان می کند که این اقای مجری با پرویز مشکاتیان دوست است و انگار همین دیروز
با این استا ِد بزرگ ساعت ها وقت گذرانده است که اینگونه می گوید« :تبریک می گویم
مشکاتیان نازنینم!!!» اقای مجری! شما و تما ِم همکارانتان در ان برنامه یِ به
به استاد
ِ
یدانید که پرویز مشکاتیان سال ۱۳۸۸درگذشت! بگذارید
تخصصی موسیقی نم
ظاهر
ِ
برای اینکه جایگا ِه پرویز مشکاتیان را به درستی برایتان بازگو کنم ،جمله ای از یکی از
اهنگساز ِان معاصر موسیقی کشورمان را برایتان بازگو کنم .این اهنگساز که در کارش
یداند ،روزی به من گفت« :اگر پرویز
بسیار دقیق و حرفه ای است و کارش را خوب م
مشغول گِل لگد کردنیم ».باشد که
مشکاتیان اهنگساز بوده ،من و دیگران در این کار
ِ
روزی تلویزیون ملی ما ،قدر داشته های فرهنگی و هنریِ کشورمان را بداند و به انها
احترام بگذارد ،یا حداقل بی احترامی به مقامشان نکند .راستی اقای مجری! یادم رفت
بپرسم که منظورتان از اپیزودهای سنتور دقیقا چه بود؟ پرویز مشکاتیان اهنگساز،
نوازنده سنتور و سه تار در ۲۴اردیبهشت ۱۳۳۴دیده به جهان گشود و در ۳۰شهریور
۱۳۸۸چشــم از جهان فروبســت .او در طول زندگی هنریِ خود بیش از ۴۰البوم
موسیقی را اهنگسازی کرد که در این میان بسیاری از این اثار از شاهکارهای موسیقی
ایرانیمحسوبمی شوند. صفحه 4