روزنامه هنرمند شماره 1439
روزنامه هنرمند شماره 1439
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 27اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1439صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
به بهانه 27اردیبهشت ماه روز روابط عمومی:
ماندگاری سازمان ها در گرو
توسعه روابط عمومی
«حسین محجوبی» طراح
پارک های «ساعی» و «ملت»
۹۱ساله شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
15مینی سریال برتر
نتفلیکس که باید ببینید!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
ماجرای دستمزد 15میلیاردی
لیال حاتمی به خاطر ۱دقیقه
حرف زدن با یخچال!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
درباره مشکالت صنف کتابفروشان که یا تعطیل می شوند یا تغییر کاربری می دهند؛
کتابگردی مسئوالن دردی را دوا نمی کند!
نقد غیرمستقیم یک مدیر
تلو یز یون از «خندوانه»
نمایشگاهیبرایشنیدنرنگ های
یکتابلو
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اعتراض مصطفی کیایی خطاب به مسئوالن شهرداری
در پی پرداخت نشدن مطالبات
هیچ کس پاسخگو نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرش قرمز «ونیز»
برای جشنواره ای کامال حضوری
چگونه فیلم های گودزیالیی
اخیر فعالیت هسته ای غرب را
بشردوستانه معرفی می کند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ستایش کلمبیایی ها از «خورشید» مجیدی
از بهتر ین و استثنایی تر ین درام های
اجتماعی در سینمای ایران
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
صابر ابر
به «بدون قرار قبلی» رسید
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
درباره مشکالت صنف کتابفروشان که یا تعطیل می شوند یا تغییر کاربری می دهند؛
دوشنبه 27اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1439
کتابگردیمسئوالندردیراازصنفکتابفروشاندوانمی کند!
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
نقد غیرمستقیم
یک مدیر تلویزیون از «خندوانه»
«به گمانم این بیکار انگاشتن نویسنده و نوشتن از روی بیکاری
تصور خیلی هاست که رویشان نمی شود بگویند و گاه هم البته
بــه زبان می اورند .خود من بارها شــاهد ان بوده ام ،حتی در
میان قشــری که خود را اندیشــمند می دانند ».جمالت باال
بخشــی از یادداشت بهرنگ ملک محمدی ـ مدیر سابق گروه
فیلم و سریال مرکز سیمافیلم و مدیر فعلی گروه فیلم و سریال
شبکه دو سیما ـ است که ظاهرا در واکنش به اظهارات اخیر
مهمانان فوتبالــی «خندوانه» و البته عکس العمل انتقادامیز
رامبد جوان (مجری) ،در دفاع از نویسنده های وطنی عنوان
شده اســت .ملک محمدی در بخشی از این یادداشت نوشته
است :من نویسنده حرفه ای نیستم .با انکه گاهی می نویسم اما
معاشم به طور مستقیم از راه نوشتن نیست .اما خوب می دانم
که اهمیت نوشــتن تا چه اندازه است .به گمان من مهمترین
کنش معنوی بشــر تا به امروز نوشتن و بر اساس سلیقه من
داســتان و رمان نویسی اســت .او با نام بردن از چند داستان
معروف ایرانی ادامه داده اســت :شک ندارم «عزاداران بیل»،
«زنده به گور»« ،سووشون»« ،جای خالی سلوچ»« ،سمفونی
مردگان»« ،همســایه ها»« ،قصه های مجید»« ،فصل نان» و
خیلی دیگر از اثار تاریخ داســتان نویســی ایران را ادم های
بیکار ننوشته اند .این ها سرمایه فرهنگی است که خود به خود
به دلیل ضعف تاریخی حضــور در مجامع بین المللی و تیراژ
فاجعه کتــاب در ایران مهجور مانده اســت و به گمانم تاب
خودزنی های دیگر را ندارد .ملک محمدی سپس چنین اظهار
کرده است که «بیکار انگاشتن نویسنده ها تصور خیلی هاست
که رویشان نمی شوند بگویند و گاه هم البته به زبان می اورند.
خود من بارها شاهد ان بوده ام ،حتی در میان قشری که خود
را اندیشــمند می دانند؛ و عموما برخورد با نوشــتن در ایران
اینگونه اســت ».این مدیر تلویزیونی با انتقاد از نگاه بخشــی
از جامعه به نویســنده ها ،افزوده اســت :چخوف ،همینگوی،
داستایوفســکی ،هوگو ،فوئنتس ،ویرجینیا ولف ،مارک تواین
و خیلی از غول های ادبیات جهان از ســیاره دیگر نیامده اند.
ان ها محصول جامعه ای هســتند که که نویســنده را بیکار
نمی داند و بی نهایت برایش ارزش قائل است .ادبیات پیشرفته
و مدرن ،محصول فرهنگی اســت که به دنبال دانلود کتاب از
اینترنت نیست .محصول جایی است که عمده ناشرانش دنبال
چاپ کتاب کنکور نیستند .حق تالیف کافی در شان نویسنده
است و مولف برای گذران زندگی مجبور نیست کارمند جایی
باشد ».ملک محمدی در توصیف نوشتن اورده است« :با همه
این ها به گمانم دنیا بدون نویســند ه و نوشتن جهنمی است
کــه تحمل ان ،از من یکی برنمی اید .ما همه مدیون ادم های
خالقی هســتیم که می نویســند و مــا را در تجرب ه و جهانی
شــریک می کنند که زیباســت و بی بدیل .ادبیات و نوشتن
صلح امیزترین کار جهان اســت .ادبیات زیربنای فرهنگ هر
کشــوری اســت و به گمانم لذتی باالتر از خواندن و نوشتن
نیست ».مدیر گروه فیلم و ســریال شبکه دو سیما در پایان
به طور غیرمستقیم به برنامه «خندوانه» اشاره کرده و نوشته
است« :شک ندارم نظر خیلی ها درباره نویسندگی همان است
که در ان برنامه گفته شد».
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نشر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید.
محسن جوادی ،معاون فرهنگی ارشاد به انتقاد برخی از کتابفروشان پاسخ داد .انها معتقدند وزارت
ارشــاد حمایت هایی را که از ناشران دارد ،از این صنف نداردُ .کمیت سیستم توزیع کتاب در ایران
سال هاست که می لنگد و با وجود تشخیص مشکل همچنان همتی برای درمان وجود ندارد .امروز
دیگر بر همه اهالی قلم و فرهنگ و نشر مشخص و اشکار است که سیستم توزیع کتاب در ایران
با کمبود ویترین روبرو است ،کتابفروشی ها در خارج از استان ها انگشت شمار ند و میلی به افزایش
ان ها نیز وجود ندارد.در شــهر ها و در همین پایتخت نیز کتابفروشــی ها با انواع و اقسام مشکالت
اقتصادی و ...دست و پنجه نرم می کنند ،از دستفروشان کتاب که بساطشان را با انواع تخفیف های
وسوسه انگیز مقابل کتابفروشی ها پهن می کنند و مشتریان ان ها را تور می کنند تا کمبود مشتری ،
مشکالت بیمه و مالیات و هزینه های اب و برق و . ...به این روند باید بی مهری های وزارتخانه های
دولتی و مسئوالن را نیز افزود؛ مسئوالنی که به نظر می رسد تنها در یک روز کتابگردی با این صنف
مهربان هستند و در دیگر ایام نه.همین یک سال پیش بود که در مقابل تمام انتقادات و گالیه های
صنف کتابفروش از تصمیم وزارت اموزش و پرورش مبتنی بر حذف توزیع کتاب های درســی در
کتابفروشــی ها که تنها سود اندک و ناچیزی برای ان ها داشــت اما در مقابل پای خانواده ها را به
فروشگاه های محلی باز می کرد ،وزارت اموزش و پرورش توزیع و ثبت نام کتاب های درسی را پس
از سالیان سال از کتابفروشی ها حذف و ثبت نام و توزیع را در دستان خود گرفت .نامه نگاری های
متعدد این صنف با مســئوالن مختلف دولتی و کشوری نیز راه به جایی نبرد.در سوی دیگر ماجرا
تعطیالت چند هفته ای ستاد مقابله با کرونا که تالش صنف برای خروج از این دستورالعمل راه به
جایی نبرد ،نیز ضربه های اقتصادی قابل توجهی به این صنف زده اســت؛ به گونه ای که با گذشت
بیش از یک هفته از بازگشــایی کتابفروشــی ها هنوز رونق باز نگشته است .به همه این مشکالت
باید برگزاری نمایشــگاه مجازی کتاب را نیز افزود ،نمایشگاهی که در نخستین دوره ان در بهمن
ماه برگزار شــد و انتقاد قابل توجهی از کتابفروشــان را برانگیخت .حاال نیز که چند روزی اســت
نمایشــگاه مجازی قران کریم که فروش کتاب های دینی و قرانی را نیز در خود داشــت ،به پایان
رسیده مسئوالن سخن از برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب کرده اند ،این بار وسیع تر و
با اطالع رسانی بیشتر .طبیعی است که مخاطبان کتاب و کتابخوانی در این اوضاع اقتصادی برای
بهره اقتصادی بیشتر ترجیح می دهند در همان ایام از نمایشگاه و با تخفیف های بیشتر خرید کنند
در این میان کتابفروش یا ناچار اســت با کاهش مشــتری کنار بیاید و یا او هم همپای نمایشگاه
مجازی تخفیف قائل شــود .برخی از کتابفروشان معتقدند که حمایت های وزارت ارشاد از ناشران
به ضرر کتابفروشــان تمام شده است ،برگزاری نمایشــگاه مجازی کتاب حمایتی است که وزارت
ارشــاد از ناشران در ایام کرونا پیش بینی کرده است ،اما در مقابل حمایت مناسبی از کتابفروشان
نداشته است ،طرح های فصلی نیز بودجه چندانی را به کتابفروش تزریق نمی کنند .در این شرایط
کتابفروشی های کوچک محلی رفته رفته یا رو به تعطیلی می روند یا تغییر کاربری خواهند داد.
پایان بهار یا اول تابستان طرح بهارانه اجرا می شود
محسن جوادی ،معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی می گوید :ما برای حمایت از کتابفروشان
تالش داریم تا در ادامه طرح های فصلی حمایت ،طرح بهارانه کتاب را نیز برگزار کنیم اما هنوز جزئیات ان
مشخص نشده است .اگر تا پایان بهار نتوانیم این طرح را برگزار کنیم حتما در اول تابستان برگزار خواهیم
کرد .وی در پاســخ به اینکه به باور کتابفروشان این طرح بودجه چندانی را تزریق نمی کند ،یاداور شد:
ما پذیرای پیشنهادات این صنف هستیم تا مطرح کنند که چگونه از ان ها در این شرایط حمایت کنیم.
نمی توان نمایشگاه مجازی کتاب را برگزار نکرد .نشر نیاز به تزریق بودجه دارد
جوادی در پاسخ به انتقاد کتابفروشان نسبت به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت :ما نمی توانیم
نمایشــگاه مجازی را برگزار نکنیم؛ چون صنف ناشــران نیز نیاز به حمایت دارند .ناشــران کمبود
نقدینگی دارند و ما برای ابقای چرخه نشر باید از انتشار کتاب حمایت کنیم .وی ادامه داد :برگزاری
نمایشــگاه مجازی کتاب تزریق نقدینگی به نشر است ،اگر نشر نقدینگی نداشته باشد ،کتابفروشی
هم نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد ،برگشت پول از کتابفروشی به سیستم نشر به این راحتی
نمی تواند انجام شود .معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه گفته بود حمایت های دیگری
از کتابفروشان نیز خواهیم داشت و این حمایت ها چیست؟ گفت :بله ،برنامه هایی تدارک دیده شده
است که جزئیات ان ها به زودی و پس از جمع بندی نهایی اعالم می شود.
خبرهایی از رفع مشکل کاغذ وجود دارد
وی دربــاره موضوع کاغذ نیز گفت :در زمینه کاغذ همچنان منتظر دولت هســتیم .خبرهایی نیز
از رفع احتمالی مشــکل در اینده نزدیک به گوش رســیده اســت که باید دید تا چه حد جدی
اســت .بنا به گفته جوادی؛ برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به دلیل نیاز ناشران به تزریق بودجه
اجتناب ناپذیر اســت ،اما نباید فراموش کرد که مسیر اصلی تزریق بودجه به نشر از کتابفروشی ها
می گذرد .شخص معاون فرهنگی ارشاد نیز در اطالعیه ای که به مناسبت روز کتابگردی در ابان ماه
سال 96منتشر کرده است ،می گوید :کتابفروشی ها به عنوان اخرین حلقه از زنجیر ه نشر از اهمیت
بسیاری برخوردارند؛ زیرا کتابفروشی ها به واسط ه ارتباط مستقیم با مخاطب نقط ه تالقی فرایند نشر
با جامعه محسوب می شوند .از سویی دیگر تقویت کتابفروشی به نوعی حمایت از هم ه بخش های
چرخ ه نشــر است؛ زیرا با رونق کتابفروشی ها پدیداورندگان کتاب ،موزعان کتاب و ناشران با همه
بخش های فنی زیرمجموع ه انها رونق می یابند و در ان سو با جامع ه کتابخوان همراه خواهیم بود.
اگر وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی بودجه نمایشگاه کتاب ســال گذشته و سال جاری را صرف
توزیعه زیرساخت های توزیع نشر و احداث کتابفروشی در نقاط کمتر برخوردار کرده بود ،شاید در
اینده ای نه چندان دور مشکالت این صنف به حداقل می رسیدو حاال نیز که در پایان دولت هستیم
به نظر می رســد این بودجه های گاه و بی گاهی که در قالب طرح های فصلی تزریق می شود ،تنها
مسکن هایی برای سراپا ماندن این صنف در ایام کروناست.
به بهانه 27اردیبهشت ماه روز روابط عمومی:
ماندگاری سازمان ها در گرو توسعه روابط عمومی
حسن فراهانی -مدرس دانشگاه
درباب اهمیت روابط عمومی واثرگذاری این شغل درسازمان
ها بسیار نوشته اند ،که روابط عمومی چشم ،قلب ،زبان ،گوش،
ایینه و ویترین سازمان است .اما به راستی با همه این تعابیر،
روابط عمومی چگونه می تواند در خدمت حل مسائل سازمان
باشد؟
این حرفه چگونه می تواند مانند گوش و چشم ،برای سازمان
خود مفید باشد؟ چگونه می تواند از ابزارها و تکنیک های خود
در جهت تعالی و رشد سازمانی بهره گرفته و در ان مسیرگام
بردارد.
برای روشــن شدن موضوع مثالی می زنم ،بطور طبیعی همه
ما برای رسیدن به یک دید کلی در محیط پیرامون هرچقدر
ارتفاع بیشتری داشته باشیم حتما ً اطراف را بهتر می بینیم،
اگرشخص در ارتفاع دومتری بایستد اطراف را به نسبت جایی
که ایستاده ،می بیند و اگر همین ارتفاع دو متری بشود یکصد
متر مث ً
ال از باالی یک برج ،انسان می تواند کل موضوعی را که
در پی ان است ،رصد کند.
اگر یک کارگزار روابط عمومی بدون اطالع از وضعیت منطقه
و حوزه فعالیتی خود در موضوعات مختلف فرهنگی ،اقتصادی،
سیاسی ،اجتماعی و حتی تاریخی دیده بانی نکند ،مثل همان
انسانی اســت که کف خیابان ایستاده و می خواهد منطقه را
رصد کند .این انسان اگر به تمام ابزارها و تکنولوژی های روز
دسترســی داشــته وکار با ان ها را نیز اموزش دیده باشد و
ساعت های زیادی صرف اموزش ان ها نیز کرده باشد تا زمانی
که از باال به موضوعات نگاه نکند به نتیجه نخواهد رسید.
تصور کنید ،در یک ساختمان برای رسیدن به نقطه مطلوب
جهت رصد بهتر محیط ،باید از راه اسانسور یا پله ها به تدریج
و با طی مســافت به بلندترین نقطه رســید ،در حرفه روابط
عمومی هم با کســب اطالع ،تعامل وتبادل ارا با محیط است
که به این نقطه می توان دست یافت.
کارگزار روابط عمومی در همه حال باید تمام ســعی خود را
صرف باال رفتــن و از باال دیدن محیــط پیرامون نماید وهر
چقدر بیشــتر با محیط تعامل کند و هر چقدر بیشتر بخواند
و بداند و ببیند در نهایت ،چشــم انــدازی که از محیط دارد
وسیع تر خواهد بود و البته اینجاست که اموزش تکنیک های
روابط عمومی و گذراندن دوره هــای مختلف ،نه تنها خالی
از فایده نیســت بلکه الزم و ضروری می نماید .چرا که اگر در
باالترین نقطه ســاختمان بخواهیم محیط را رصدکنیم ،باید
هم دوربین خوب داشــته باشیم و هم تکنیک استفاده از ان
را خوب بدانیم.
روابــط عمومی موفــق ،عالوه بر شــناخت تعامالت محیط،
می بایســت نظر مردم ،گرایش فکری جامعــه و باورعموم به
موضوعات مختلف را بشناســد ،او بایــد بداند مخاطب امروز
در موضوعات مختلف مانند عدالت ،توســعه ،اقتصاد ،مذهب،
ورزش ،سیاست،اموزش ،تحصیل وخیلی موارد دیگر چگونه
فکــر می کند .در حقیقت او باید افکار عمومی را درک کرده
ونبض امروز جامعه را در دست گیرد و این امر ،یک شبه ودر
چشــم بهم زدن حاصل نمی-شــود بلکه راه پر فراز ونشیبی
دارد که باید منزل به منزل و در جهت درست در ان حرکت
کرد.
نکته دیگری که باید به ان اشاره کرد ،عملکرد روابط عمومی
پس از شــناخت محیط است .مرحله ای که ما توانسته ایم با
تمام تغییرات اطرافمان ارتباط برقرارکنیم و به شــکل نسبی
محیط را رصد کنیم ،در اینجا این ســوال مطرح می شود که
بعد از شناخت محیط چه باید کرد؟ دوباره به مثال ساختمان
برگردیم .اگرمــا ازطبقات ،باال رفتیم وبا کمــک ابزار رصد،
خیابان های اطراف را دیدیم و پی به روند ترافیک وامد وشد
اتومبیل های اطرافمان و ...بردیم ،حال باید چه کنیم ؟
در اینجا ترسیم چشــم انداز ،مرحله بعدی کار است .تعیین
مسیرها ،نقشه ورودی ها وخروجی ها گزارش ورسم می شود
و تطابق اهداف سازمانی درکناران برای روشن شدن موضوع،
مثل یــک الگو عمل می کند .با توجه بــه وضعیت موجود و
وضعیت مطلوب ،به یک نقشــه کاربردی می رسیم که درعلم
مدیریت به ان « برنامه اجرایی» می گویند.
ســندی که شــامل تعیین اهداف کلی و جزئی فعالیت ها،
تعیین اولویت برای هر یک از فعالیت ها ،تعیین شــاخص ها،
مشــخص کردن ابزارهای اندازه گیری و تعیین دســتاوردها
وغیره می باشــد .به عبارت دیگر نقشه ای که به ما می گوید
برای رسیدن به مقصد ،بهتر است از کجا برویم ،به کجا بیاییم
یــا چگونه برویم .هر چند این امر ،ما را در چارچوب قرار می
دهد و یکسری بایدها و نبایدها برایمان تعیین می کند.
در روابــط عمومــی نیز همیــن فرایند وجــود دارد .اول از
اطرافمان شــناخت پیدا می کنیم ،بعد برنامه ریزی می کنیم
که کجا می خواهیم برویم و چگونه ،در نهایت نیز در مســیر
حرکــت ،روند فعالیت را مســتمرکنترل می کنیم .البته این
فرایند هم باید درون ســازمان باشد هم بیرون و هر دو طیف
را باید با هم پوشش دهد .روابط عمومی به عنوان هدایت گر
مسیر ،می بایست همه بخش های سازمان را کمک کند تا در
رصد محیط بیرون موثر باشــند وهر یک به نسبت شغلی که
دارند از نگاه خود ،در کنار یکدیگر فرصت ها را شناســایی و
تقویت کنند و نقاط ضعف را نیز بشناسند و برطرف نمایند.
چراکه ســازمان ها هم مانند هر سیستم دیگر باید تعامالت
خود را با محیط تنظیم کنند ،تحوالت روز را بشناسند تا خود
را به روز نگهدارند .بسیاری از شرکت های بزرگ و سازمان های
عریض و طویل به دلیــل همین عدم تطابق با محیط و عدم
شناخت تحوالت در طی سال های گذشته در کشورمان و در
نقاط دیگر جهان از میان رفته اند که نمونه های ان در اذهان
همگان موجود است .سازمان هایی که می توانستند با ارزیابی
مســیرهای خود وشناسایی دایم نقاط قوت وضعف وشناخت
محیط ،پویا و زنــده به کارخود ادامه دهند .فرصت هایی که
دیگر برایشان قابل برگشــت نیست .می گویند هر سیستمی
در دنیا متولد می شــود ،رشــد می کند ،بالغ می شود ،به اوج
می رســد وپس از ان اســت که رو به افول می گــذارد .اتفاقاً
سیستم هایی می توانند دوره افول را درست مدیریت کنند که
ســرمایه گذاری مناسبی برای اموزش ،برنامه ریزی ،جذب و
ارتقاء نیرو داشته باشند و قسمت زیادی از این مسیر به عهده
روابط عمومی هاست.
به هــر روی روابط عمومی ،کارکنان و کارشناســان تیزبین
می خواهــد که دائم در حال رصــد محیط و مطالعه تحوالت
باشــند تا این مهم را برای ســازمان ها فراهم نمایند .مطالعه
درهمه حوزهای علمی و البته با تاکید برگرایش سازمانی که
دران مشغول فعالیت هستند.
تمام مطالبی که گفته شــد در زمان اجرا ســخت می نماید
اما شــدنی اســت و اتفاقاً به همین دلیل اســت که کار در
روابط عمومی بصیرت می خواهــد ،صبر می خواهد ،ذکاوت
می خواهد ،روی خوش مــی خواهد و به همین دلیل روابط
عمومی هم سهل است و هم ممتنع. صفحه 2
15مینیسریالبرترنتفلیکسکهبایدببینید!
اگر چه غرق شدن در ســریال های چند فصلی لذت
خاص خود را دارد زیرا این کار به تعهد بســیار باالیی
نیاز دارد اما مینی سریال ها چیزی هستند که پزشکان
ترجیح داده و توصیه می کنند! وقتی دنبال سریال های
کوتاه و جذابی می گردید که بتوانید در چند روز یا چند
ساعت و یا حتی تماشای بی وقفه ببینید ،مینی سریال
هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد بهترین گزینه های
شما خواهند بود .چه بخواهید برای کشتن وقت در یک
اخر هفته کسل کننده یک سریال ببینید و چه به دنبال
چیزی هستید که در طول شب های هفته حواستان را
از درگیری های ذهنی دور کند ،یک مینی ســریال به
شما اجازه دهد در یک داستان غرق شوید بدون اینکه
به تعهد زیاد و طوالنی نیاز داشته باشد .از مستندهای
جذاب تا ســریال های علمی تخیلی سرگرم کننده ،در
ادامه با بهترین مینی سریال هایی که توسط نتفلیکس
ارائه شده اند اشنا شوید.
When They See Us
مینی ســریال When They See Usبر اساس داستان واقعی یک
سرمایه گذار ۲۸ساله ساخته شده که در سال ۱۹۸۹مورد حمله و تجاوز
قرار گرفته و پنج جوان اهل هارلم به اشتباه به خاطر این جنایت ،محکوم
شدند .اوا دوورنی کارگردان این سریال داستان پنج نفر سنترال پارک را
روایت می کند در حالی که ملکه وحشت ،ورا فارمیگا نقش الیزابت لدرر،
مسئول اصلی پرونده بازی می کند.
Safe
در مینی سریال رازالود Safeمایکل سی هال نقش تام را بازی می کند،
یک جراح ناخوشــایند بریتانیایی که زنش را از دست داده و سعی دارد
حس نرمال بودن را برای دو دخترش ایجاد کند ،در شرایطی که همه از
مرگ زن خانواده رنج می کشند.
Unbelievable
ســریال Unbelievableکه بر اســاس یک داستان ترسناک واقعی
ساخته شده ،روایت دو کاراگاه است که بررسی پرونده یک سری تجاوز
را بر عهده دارند .در این مسیر ،ان ها با زنی جوان روبرو می شوند که به
دروغ گویی در مورد یک پرونده مشابه متهم شده است و این دو تالش
دارند واقعیت را افشا کنند.
Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J.
Walker
ســریال Self Made: Inspired by the Life of Madam
C.J. Walkerکه بر اســاس زندگینامه ای از الیال باندلز با نام On
Her Own Groundســاخته شده است ،داستان مادام سی جی
واکر را روایت می کند ،یک کارافرین سیاهپوشت که به اولین میلیونر
خود ساخته امریکایی افریقایی تبار تبدیل می شود .اوکتاویا اسپنسر
در این مینی سریال نقش شخصیت اصلی را بازی می کند و از دیگر
بازیگران ان می توان به تیفانی هدیش ،بلر اندروود ،گرت موریس و بیل
بلیمی اشاره کرد.
Unorthodox
افتاده ،در ارتباط است.
Dead Set
3
دوشنبه 27اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1439
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
صابر ابر
به «بدون قرار قبلی» رسید
سریال Unorthodoxبر اســاس خاطراتی به همین نام نوشته
دبورا فلدمن ساخته شده است .این مینی سریال داستان یک زن
یهــودی ارتدوکس جوان را روایت مــی کند که تصمیم می گیرد
ازدواج اجباری و جامعه مذهبی ســخت گیرش در بروکلین را رها
کرده و به برلین برود.
Seven Seconds
این سریال درام پلیسی ساخته وینا ساد ،خالق سریال ،The Killing
از اثر قبلی کارگردان بســیار احساسی تر است .مینی سریال Seven
Secondsرجینا کینگ و کلر-هوچ اشیتی را در یک اثر پلیسی به کار
می گیرد که در ان یک مادر که داغدار پسر نوجوانش است ،جوانی که
در یک تعقیب و گریز توسط یک پلیس سفید پوست کشته شده است.
اشیتی نیز نقش کاراگاهی را بازی می کند که به دنبال اجرای عدالت
است.مینی سریال تریلر Black Earth Risingبا بازی میکائیال کول،
داستان زنی را روایت می کند که در دوران کودکی از قتل عام رواندا نجات
یافته و در یک خانواده لندنی بزرگ شده اما اکنون می خواهد حقیقت را
در مورد گذشته خود بداند.
What/If
در مینی سریال ،What/Ifرنه زلوگر نقش ان مونتگومری را بازی می
کند ،یک سرمایه گذار و کارافرین که با یک موسس استارتاپ جوان به نام
لیزا و شوهرش ،شان ،وارد یک معامله می شود .معامله این است که ان
یک پیشنهاد بی شرمانه در مقابل مقدار قابل توجهی به این زوج را ارائه
می کند و داستان از انجا مسیر متفاوت را طی می کند.
High Seas
مینی سریال High Seasچهارمین سریال اسپانیایی زبان نتفلیکس
پس از Cable Girls, Eliteو Money Heistاست که داستان ان
در اواخر دهه ۱۹۴۰میالدی می گذرد و داستان یک سفر دریایی بین
قاره ای لوکس ان دوران از اسپانیا به برزیل و قتلی که در این سفر رخ می
دهد را روایت می کند .قربانی زنی است که در فهرست مسافران قرار ندارد
و هیچ کس او را به خاطر نمی اورد.
Deep Water
یک کاراگاه به شــهری باز می گردد که در ان بزرگ شده تا به بررسی
پرونده یک مرد همجنسگرا بپردازد .اما در ادامه تحقیقات ،این زن متوجه
می شــود که قتل مرد مذکور با مرگ برادرش که سال ها پیش اتفاق
پیش از خلق سریال ،Black Mirrorچارلی بروکر سناریو این مینی
ســریال پنج قســمتی را در مورد وقوع اخرالزمان زامبی ها در جریان
فیلمبرداری یکی از فصول سریال ریالیتی شو Big Brotherبه رشته
تحری در اورده بود .شرکت کنندگان در این برنامه مسابقه ای در می یابند
که اتفاق بدی افتاده است وقتی درهای مکان اقامت امنشان در یک شب
باز شــده و مردگان زنده شده وارد می شوند .مینی سریال Dead Set
یک سریال خشن ،ترسناک و پر از خونریزی بوده و یک شاهکار ترسناک
مدرن به شمار می اید.
Collateral
صابر ابر بازیگر جدید پروژه سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی
بهروز شعیبی شد .فیلمبرداری بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی و
تهیه کنندگی محمود بابایی در استان خراسان رضوی و استان البرز به
اتمام رسید و گروه این روزها در تهران مشغول ضبط ادامه کار هستند.
مصطفی زمانی؛ به عنوان یکی از بازیگران اصلی بدون قرار قبلی نامش
پیش از این رسانه ای شده و صابر ابر نیز یکی دیگر از بازیگرانی است
که در این پروژه حضور دارد .شعیبی در این فیلم موضوعی اجتماعی و
ت مایه ساخت قرار داده است.
تازه از روابط انسانی را دس
اعتراض مصطفی کیایی خطاب به مسئوالن شهرداری
در پی پرداخت نشدن مطالبات
هیچ کس پاسخگو نیست
مینی ســریال Collateralهر چیزی که از یک سریال بخواهید را در
خود دارد :جنایت ،درام و رازالودگی! کری مولیگان در این مینی سریال
نقش اصلی را بازی می کند ،داستانی در مورد کاراگاهانی در لندن که
مشغول تحقیق در مورد قتل یک پیتزابر هستند .چیزی که ان ها نمی
دانند این است که قتل به مولفه های اجتماعی بسیار بزرگ تری مرتبط
است.
The Forest
در مینی سریال ،The Forestیک کاراگاه فرانسوی بعد از مفقود شدن
دخترش مامور رســیدگی به پرونده ای می شود که به خودش مربوط
است .سریال The Forestداستانی تکان دهنده ،جذاب و دیدنی دارد.
Retribution
مینی سریال Retributionاز محصوالت اورجینال نتفلیکس است که
به ماجرای قتل یک عروس و داماد می پردازد .کاراگاهان تالش دارند از
طریق مصاحبه با خانواده های این دو که رابطه چندان خوبی با هم ندارند
این پرونده را حل کنند اما در این مسیر قاتل واقعی را نادیده می گیرند.
Black Spot
مینی ســریال Black Spotیک تریلر فرانسوی-بلژیکی است که در
ان رییس پلیس یک شــهر که شهرش نسبت به متوسط کشور ،امار
جنایت بســیار باالتری دارد ،سعی می کند به شیوه خود عدالت را در
شهرشحکمفرمانماید.ازمستندهایجذابتاسریالهایعلمیتخیلی
سرگرم کننده ،در ادامه شما را با بهترین مینی سریال های نتفلیکس اشنا
خواهیمکرد.
مصطفی کیایی خطاب به پیروز حناچی -شهردار تهران -گفت:
عجیب است که اگر پرداخت عوارض با تاخیر همراه شود ،شهروندان
جریمه خواهند شد اما برای پرداخت نشدن حق فیلمسازانی که دو
سال است نمی توانند پول فروش فیلم های خود را از سینماهای
شهرداری بگیرند ،هیچ کسی در مجموعه شما پاسخگو نیست.
سال ۹۸اخرین ســالی بود که پیش از شیوع گسترده کرونا در
ایران ،اکران فیلم های سینمایی در سالن های سینما به روال عادی
خود انجام می شد و فیلم «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی
پرفروش ترین فیلم ان سال شد .البته بجز «مطرب» چند فیلم
دیگر هم روی پرده بودند که در گیشه فروش خوبی داشتند ولی
صاحبان این فیلم ها پس از تعطیلی سینماها در سال ۹۹نتوانستند
به دلیل بحرانی که برای سالن دارها پیش امد ،سهم فروش خود
را از سینمادارها بگیرند و از انجا که سینمادارها می گفتند پولی در
بساط ندارند و از تعطیلی سینماها ضرر کرده اند ،بارها این پرسش
مطرح شد که پول فروش فیلم ها کجا خرج شده است؟ این ماجرا
تا انجا ادامه پیدا کرد که وزارت ارشــاد وامی را به سینمادارها داد
تا بدهی خود را پرداخت کنند که البته این اتفاق هم در نهایت با
تاخیر عملی شد .اما حاال پس از چند ماه مصطفی کیایی می گوید،
سهم فروش برخی فیلم های اکران شده در سال ۹۸هنوز از سوی
سینماهای شهرداری تهران پرداخت نشده است .این کارگردان
سینما در گفت وگویی با ایسنا بیان کرد :شهرداری تهران در گرفتن
عوارض سخت گیری های زیادی دارد و اگر این کار با تاخیر انجام
شود کلی جریمه می شویم ،اما نمیدانم حاال که اینقدر قانونمند
هستند چرا حق صاحبان فیلم ها را نمی دهند؟ ایا دو سال زمان
کمیبرایپرداختپولفروشفیلم هایمادرسینماهایشهرداری
است؟ او با اشاره به دولتی بودن سیستم شهرداری افزود :عجیب
است که در همین شرایط سخت ،بخش خصوصی تالش کرده تا
به هر طریقی شــده پول فروش فیلم ها را بدهد اما در شهرداری
تهران و زیرمجموعه اش موسسه سینما شهر ،انگار نه انگار! هیچ
تالشی نمی بینیم در حالی که بارها سعی کردیم پیغام خود را به
گوش مسئوالن شهرداری برسانیم .کیایی ادامه داد :به نظر می رسد
رابطه ما اهالی سینما با شهرداری همیشه یک طرفه بوده و این
ما هستیم که به سینماهای شهرداری خدمات می دهیم تا رونق
داشته باشند ولی انچه در حوزه فرهنگ رخ می دهد برای مدیران
شهرداری تهران اهمیتی ندارد به همین دلیل است که هنوز دنبال
پول خود می دویم .تهیه کننده و کارگردان «مطرب» با بیان اینکه
«مطمئن هستم شهردار تهران باز هم نسبت به فریاد هنرمندان
بی تفاوت خواهد بود» درباره مبلغی که باید از سوی سینماهای
شــهرداری برای این فیلم پرداخت شود ،گفت :بدهی ان ها برای
فیلم من حدود سه میلیارد تومان است ،سه میلیاردی که متعلق به
سال ۹۸بود و همه خوب می دانیم که با وضعیت اقتصادی پیش
امده در این دو سال چه ارزشی از این رقم کم شده است .متاسفانه
همه پول فروش فیلم «مطرب» با همین مشکل روبرو شد و بخش
دیگری از پرداختی ها هم تازه یک ماه قبل تسویه شده است اما
شهرداری تهران هنوز حاضر نیست کاری در این باره انجام دهد. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1439دوشنبه27اردیبهشتماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:01
19:58
20:17
پندبزرگان
تمام رویاهای ما می توانند محقق شوند اگر ما شجاعت
دنبال کردن انها را داشته باشیم.
والتدیزنی
ببرد .من اولین تابلو رنگ روغنی که به صورت جدی کشیدم ،نمایی از خیابان اصلی الهیجان به اسم
«خیابان چراغ برق» بود .حاشــیه این خیابان را درختان تبریزی کهنسال پوشانده و معماری ان هم
مربوط به دوران پهلوی اول بود .این روزها البته محجوبی که اغلب در قرنطینه خانگی به سر می برد،
همچنان مشــغول خلق اثر است و شــاید تالش می کند با خلق اثاری هرچه سبزتر ،اینده تیر و تار
طبیعت تهران را فراموش کند .او با اعتقاد بر اینکه «تهران به صورت بی منطقی زشــت شده است»،
حال و روز پایتخت را اینگونه توصیف می کند که این روزها دیگر تهران از همه طرف بســته شــده و
در حال خفه شدن است.
نمایشگاهی برای شنیدن رنگ های یک تابلو
06:04
امام صادق علیه السالم :
ِ
باقیات صالحات
دوستى ما را دستکم نگیرید ،که از
(کارهاى خیر ماندگار) است.
بحار االنوار :ج ،۲۴ص ،۳۰۴ح ۱۶
از سر کوی تو هر کو به ماللت برود
نرود کارش و اخر به خجالت برود
کاروانی که بود بدرقه اش حفظ خدا
به تجمل بنشیند به جاللت برود
حسین محجوبی ،هنرمند نقاشی که قلمو و بومش طرحی جز طبیعت را نمی شناسد ،در حالی پا به
سن ۹۱سالگی گذاشته است که همچنان پویا و فعال است و حتی در روزهای سخت قرنطینه خانگی
نیز فرصت را غنیمت شــمرده و خودش را مشــغول خلق اثار جدید کرده اســت .نمود بارز اهمیت
حسین محجوبی به طبیعت را می توان در نقاشی های بی شمار او از منظره و طبیعت یافت .هرچند که
جهان
این نقاشی ها تمام ماجرا نیستند .محجوبی را حاال بعد از بیش از ۷۰سال فعالیت حرفه ای در
ِ
هنر به روایت زیبایی های طبیعت و اعتراض به رد پاهای زشــت انســان ها و ماشین ها ،می شناسند؛
هرچند که سراغاز توجه محجوبی به طبیعت و گسترش نمود ان در اثار نقاشی این هنرمند از زمانی
شــکل گرفت که طراحی پارک های معروف شهر تهران همچون «ساعی» (که بانی ساخت ان کریم
ساعی بود) و «ملت» را بر عهده داشت.
محجوبی می گوید طراحی این پارک ها اهمیت نقش درختان در زندگی انســان ها را برایش پررنگ تر
کرد و به همین ســبب هم در اثار هنری اش بیشــتر به این موضوع پرداخت .مهمترین عناصر اثار
محجوبی «اســب» به عنوان سمبل انرژی و «درخت» به عنوان سمبل زندگی است و خودش معتقد
اســت که انســان ها ،زمین و طبیعت را به نابودی کشــانده اند .او که ۲۴اردیبهشت سال ۱۳۰۹در
شــهر الهیجان به دنیا امد ،قرار اســت امســال و به مناسبت ســالروز تولد ۹۱سالگی خود ،شاهد
افتتاح ســالنی به نام خود در باغ موزه نگارستان باشد .در واقع این سالن به همراه رونمایی از کتاب
«عاشــق درختان بهشت» روز شنبه ( ۲۵اردیبهشــت ماه) شاید مهمترین هدیه تولد امسال حسین
محجوبی باشــد .امیر ســقراطی ،هنرمند نقاش که پژوهش و نگارش دو کتاب «روزگار محجوب»
و «عاشــقان درختان بهشــت» را برعهده داشته اســت ،درباره این هنرمند پیشکسوت نوشته است:
«حســین محجوبی نقاش عاشق و عارف ،شناخته شــده تر از ان است که نیاز به توضیح داشته باشد.
سیمای او را می توان در نقاشی هایش یافت؛ نقاشی های چشم نواز ،ارام و دلنشین ،با تصاویری بدیع
و زیبا از سرزمین مادری اش گیالن ،با درختانی سر به فلک کشیده و خانه های گالی پوش و اسب های
سفید ».محجوبی اما خودش درباره اثاری که خلق کرده است ،می گوید :اعتقاد دارم معلم هر نقاش،
در ابتدا خدا و طبیعت اســت و باید مایه اولیه را داشــته باشد تا بعدها از اموزش های استادان بهره
04:28
گنج سخن
حافظانه
«حسین محجوبی» طراح پارک های «ساعی» و «ملت» ۹۱ساله شد
در بخشی از یک نمایشگاه جدید ،ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی
گوگل رنگ های تابلویی از یک هنرمند معروف ســبک انتزاعی را
برای بازدیدکنندگان به اصوات ترجمه می کند.
در بخشــی از یک نمایشگاه جدید ،فناوری با فرهنگ تالقی پیدا
می کند و به هنر واســیلی کاندینســکی هنرمند معروف انتزاعی
صدا می بخشد .کاندینسکی به اختالل حس امیزی یا سینستزی
مبتال بود و به هر رنگ و شکلی که نگاه می کرد صداهای مرتبط
با هرکدام را می شــنید .حاال گوگل با همــکاری مرکز هنرهای
معاصــر پمپیــدو در پاریس ،با اســتفاده از فنــاوری یادگیری
ماشینی ابزاری ابداع کرده تا بازدیدکنندگان مجازی از نمایشگاه
Sounds Like Kandinskyبتوانند تجربه ای شــنیداری از
هنر این نقاش روس داشته باشند.
بیماری حس امیزی کاندینسکی تاثیر قابل توجهی بر نقاشی های
وی داشــت؛ رنگ زرد صدای ترمپت ،رنگ قرمز صدای ویولن و
رنــگ ابی صدای ارگ را برای وی تداعی می کرد .شــاهکار زرد،
قرمــز ،ابی از این هنرمند روس در ســال ۱۹۲۵در دنیای هنر
انتزاعــی جریان جدیدی به راه انداخت و چشــمان بیننده را از
چپ به راســت با طیفی از اشکال و ســایه های مختلف به دنبال
خود می کشید.
با گذشــت تقریبا یک قرن از ان تاریخ ،ابــزار تعاملی گوگل به
کاربران اجازه می دهد با کلیک کردن روی بخش های مختلف این
نقاشی ،در دل توضیحات نقاش درباره رنگ ها ،صداهای مربوط به
هر کدام و روحیاتی که الهام بخش خلق این اثر بودند ،سفر کنند.
امــا گوگل در تالش ها برای ابداع ابزاری که تجربه هنری را ارتقا
می بخشد ،تنها نیست .نیل هاربیسون هنرمند انگلیسی اسپانیایی
تبار روشی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تبدیل رنگ ها به صدا
ابداع کرده است.
این هنرمند به گونه نادری از کور رنگی مبتالست و جهان را در
طیف خاکســتری می بیند .وی با استفاده از انتن هوشمندی که
به پیشانی اش متصل می شود،
رنگ های غالب را به نت های موســیقی ترجمه می کند و به این
ترتیب از ان چیزی که روبه رویش اســت یک قطعه موســیقی
می ســازد .این اختراع می تواند درهــای دنیایی جدید را به روی
افراد مبتال به کوررنگی باز کند.
فرش قرمز «ونیز» برای جشنواره ای کامال حضوری
جشــنواره بیــن المللی فیلم ونیز در تــدارک برای برگزاری دوره اتــی این رویداد
ســینمایی به صورت کامال حضوری و با شــرایط دوران پیش از کروناست .در حالی
که جشــنواره های فیلم تورنتو ( ۹تا ۱۸ســپتامبر ۱۸ ،تا ۲۷شهریور) و همچنین
جشنواره فیلم ساندنس در سال ۲۰۲۲اعالم کرده اند همچنان به صورت ترکیبی از
رویدادهای حضوری و مجازی برگزار خواهند شد ،اما مسئوالن جشنواره ونیز در حال
برنامه ریزی برای برگزاری این رویداد سینمایی از تاریخ ۱تا ۱۱سپتامبر ( ۱۰تا ۲۰
شهریور) به صورت کاال حضوری و با شرکت صدها خبرنگار از سراسر جهان هستند.
بینال ونیز که برگزارکننده جشــنواره ســاالنه فیلم ونیز است ،قصد دارد دو ساالنه
معماری ونیز را نیز به همین شکل و از تاریخ ۲۲می و با عنوان «چگونه با هم زندگی
خواهیم کرد؟» برگزار کند که با حضور نمایندگان و پروژه های معماری از ۴۶کشور
جهان و بیش از ۴۰۰خبرنگار بین المللی برپا خواهد شد.
«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا در تالش برای احیای صنعت گردشگری این کشور
اســت و از اواسط ماه می شرایط را برای بازگشــت گردشگران واکسینه شده ،بهبود
یافته از ویروس کرونا و یا با تست منفی فراهم می کند .با توجه به برگزاری حضوری
دوســاالنه معماری ونیز ،پیش بینی می شود ۷۰درصد از هتل های ونیز تا اواخر ماه
می بازگشــایی شوند« .کلودیو اســکارپا» رئیس انجمن هتلداران ونیز اعالم کرده تا
ماه ســپتامبر که زمان برگزاری جشنواره فیلم ونیز است ،این شهر برای گردشگران
واکســینه شده از بیشتر کشورهای جهان ایمن و قابل دسترس خواهد بود .از جمله
مهــم ترین فیلم هایی کــه صحبت هایی مبنی بر نمایش ان در ونیز مطرح شــده
می توان به «تل ماســه» جدیدترین ســاخته «دنیس ویلنوو» اشاره کرد که اخرین
بار در ســال ۲۰۱۶بــا فیلم علمی-تخیلی «ورود» به ونیز امده بود .درام «دســت
خدا» ساخته «پائولو ســورنتینو» کارگردان ایتالیایی برنده اسکار« ،جنون» ساخته
«گابریله مانتی» دیگر فیلمســاز ایتالیایــی« ،در یک صبح نیمه ابری» از کارگردان
فرانســوی «برونو دومو» و «ارزوهای بر برباد رفته» از «زاویه دوالن» نیز به احتمال
فراوان در ونیز ۲۰۲۱رونمایی خواهند شد .جشنواره فیلم ونیز تنها جشنواره بزرگ
ســینمای جهان بود که به صورت حضوری برگزار شد ،گرچه با ستاره ها ،میهمانان
و خبرنگاران بین المللی کمتری نســبت به سال های گذشته .فیلم «سرزمین اواره
ها» از «کلوئی ژائو» در ونیز ۲۰۲۰رونمایی شــد و در نهایت موفق ترین فیلم سال
در فصل جوایز سینمایی نام گرفت .هفتاد و هشتادمین جشنواره بین المللی ونیز به
عنوان قدیمی ترین جشــنواره سینمایی جهان امسال از تاریخ ۱تا ۱۱سپتامبر (۱۰
تا ۲۰شــهریور) برگزار می شود و «بونگ جون هو» کارگردان موفق اهل کشور کره
جنوبی ریاست هیات داوران بخش رقابتی را بر عهده خواهد داشت.
چگونه فیلم های گودزیالیی اخیر فعالیت هسته ای غرب را بشردوستانه معرفی می کند؟
محمدباقرصنیعی منش
فیلم های هیوالمحور ســابقه ای طوالنی در سینمای جهان دارد .فیلم
«جانور دریایی» محصول 1926ساخته «میالرد وب» را باید اغازگر ژانر
هیوالیی که زیرمجموعه ژانر فاجعه دانست معرفی کرد .فیلم هایی مانند
«فرانکشتاین» محصول 1931ساخته «جیمز ویل» را نیز باید جزو این
دسته حساب کنیم ،با این حساب نزدیک به یک قرن است که سینما شاهد
اثار عموماًوحشتناکی درباره موجودات غیرطبیعی است که انسان را تهدید
می کنند .اما اگر بخواهیم به صورت مشخص درباره فیلم هایی که درباره دو
هیوالی مهم سینما یعنی گودزیال و کینگ کونگ است صحبت کنیم،
باید گفت که اولین فیلم های هرکدام شامل «گودزیال» محصول 1954
ژاپنبه کارگردانی«ایشیروهوندا»وبه صورتسیاه وسفیدو«کینگ کونگ»
محصول 1933به کارگردانی «مریان کوپر» است .این دو فیل م ان قدر جاذبه
و قدرت و البته محتوای الزم را داشــتند که هرکدام دست مایه ساخت
چندین فیلم دیگر شدند .تنها فیلم های گودزیالمحور در مجموع بیش
از 20فیلم و انیمیشن سینمایی را شامل می شود .فیلم های هیوالمحور
درواقع زیرمجموعه فیلم هایی است که به ان ژانر فاجعهDisaster Film
گفته می شود و درباره اتفاقات وحشتناکی است که علیه زمین رخ می دهد.
در این فیلم ها طبیعت با یک واکنش سهمگین مانند زلزله ،سیل ،برخورد
شهاب سنگ با زمین و ...خشم خود را به انسان عصیانگر نشان می دهد .البته
همواره در این فیلم ها ناجی زمین امریکایی ها و نیروهای تا بن دندان مسلح
ان هستند .از این منظر فیل م گودزیال (نسخه اولی ان) نیز بر همین اساس
و البته با یک نکته مهم ساخته شد که بعد از ان با سانسور و تحریف به
چیز کام ً
ال دیگری تبدیل شد .گودزیال از اساس خشم ژاپن از انفجار بمب
هسته ای امریکا در هیروشیما و ناگازاکی بود که از زیر اب های اقیانوس به
بیرون زبانه کشید .این فیلم هنرمندانه که واکنش فرهنگی و هنری ملت
ژاپن علیه امریکا بود خیلی زود از مســیر خود منحرف شد تا جایی که
در نســخه 1998هالیوود ان ،موجودی شرور معرفی می شود که از قضا
با کمک تسلیحات هسته ای امریکا نابو می شود و این گونه امریکا خود را
توسط همان هیوال تطهیر می کند.
البته ماهیت کینگ کونگ و ماجرای ان از فضای گودزیال تفاوت دارد اما
کاراکتر ان نیز به شکل دیگری خشم طبیعت را بازنمایی می کند .کونگ
که در جزیره ای خیالی به نام جمجمه زندگی می کند به خاطر خودخواهی
انســان برای تصرف طبیعت به امریکا اورده می شود اما سرانجام او که
موجودی عاشق و عاطفی است محبت خود را به یک زن نشان می دهد اما
توسط انسان ها از پا در می اید و مایه شرم انسان برای خود می شود.
اما در چند ســال اخیر بخش مانســترورس monsterverseکمپانی
برادران وارنر تالش کرده است به جای انکه این دو هیوال هرچند وقت یک
بار بخواهند در فیلم های گوناگون از شرق تا غرب عالم ظاهر شوند انها را
درون خود سازماندهی کند و برای انان فیلم های گیشه پسند بسازد.
فیلم های گودزیال ( )2014ســاخته گرث ادواردز با فروش 525میلیون
دالر ،کونگ :جزیره جمجمه ( )2017ساخته جردن رابرتز با فروش 566
میلیون دالر ،گودزیال :سلطان هیوالها ( )2019ساخته مایکل دووگرتی با
فروش 386میلیون دالر و گودزیال در برابر کونگ ( )2021ســاخته ادام
وینگارد با فروش 386میلیون دالر ،فیلم های تازه این مجموعه هستند که
ادامه پیدا خواهند کرد .محوریت اولین فیلم این مجموعه تا به امروز نشان
می دهد که به نوعی مصیبت بمب اتم و خروجی نظامی و انسان کش ان
به سمت اتمسف ِر علمی و تکنولوژیکال ان می رود و فاجعه بمب هسته ای
و کشتار هزاران انسان بی گناه را به پدیده ای علمی تقلیل دهد ،این گونه
اصل ماجرا فراموش می شود و جهان دیگری با محوریت انرژی هسته ای
رقم می خورد .در این فیلم ها سازمانی علمی ـ امریکایی به نام «مونارک»
که مبتنی بر دانش هســته ای فعالیت می کند قهرمانانه علیه موجودات
وحشتناک دیگر قیام می کند .گودزیال در دو فیلم این مجموعه به شکل
غیرمستقیمی کمک رسان انان می شود حال انکه خود نتیجه عملکرد
عصیانی امریکا در بمباران هسته ای زادگاهش یعنی ژاپن است.
امــا فیلم اخر ایــن مجموعه یعنی «گودزیال دربرابــر کونگ» بار دیگر
نشــان دهنده فعالیت علمی همان مرکز است .در این قسمت شرکتی
به نام «ایپکس سایبرنتیک» و صاحب ان یعنی «والتر سیمونز»وارد عمل
می شوند و با فعالیت های علمی شیطان صفتانه خود ،به عنوان «بدمن»
ماجرا که در فیلم های هالیوود علمی ـ خیالی نقش مهمی را برای خلق
ماجرا رقم می زنند ،منجر به خشم گودزیال می شوند و حاال کونگ باید به
مبارزه با گودزیالی عصبانی بیاید تا برای همیشه نابودش کند.
چیزی که در نهایت با تالش قهرمانانه دکتر «الین اندروس» و اعضای تیم
مونارک هدایت می شود و در نهایت هر دو علیه هیوالی اهنی غول پیکر
محصول«ایپکسسایبرنتیک»درسکانس هایپایانیمی جنگندونابودش
می کنند ،سپس گودزیال که دیگر ارام شده است راهی اب های اقیانوس
می شود و کونگ هم به کمک «مونارک» به قلب زمین که زادگاه اوست برده
می شود و به کمک اعضای این مرکز هسته ای به زندگی خود ادامه می دهد
و انان تحقیقات علمی و هسته ای خود را روی این موجود غول پیکر ادامه
می دهند .قسمت اخر گودزیال با پز دلسوزانه انسان برای طبیعت ،رفتار
تصرفی انسان نسبت به طبیعت را نقد می کند و بار دیگر ضمن انکه فعالیت
علمی و بشردوستانه هسته ای امریکا را به رخ می کشد ،خود را نجات دهنده
طبیعت معرفی می کند و این گونه خشم طبیعت علیه انسان را مهار و خود
را ناجی اخرالزمانی بدون حضور نیروهای نظامی معرفی می کند تا بتواند
مقبولیت بیشتری در اذهان عمومی پیدا کند .این گونه است که فیلم های
کام ً
ال ایدئولوژیک ژانر فاجعه و سری هیوالمحور در مسیر تفکر همیشگی
امریکایی که همه چیز را حق مسلم خود می داند و خود را ناجی جهان
معرفی می کند قدم برمی دارد ،حال انکه خود در نابودی و تصرف طبیعت و
انسان سابقه دیرینه دارد .بنابراین بیشتر از اینکه فیلم های گودزیالیی اخیر
درباره خود گودزیال و کونگ باشد پرده ای است که پشت ان اهداف سیاسی
موضوعیت دارد و نقش اول را ایفا می کند. صفحه 4