روزنامه هنرمند شماره 1439 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1439

روزنامه هنرمند شماره 1439

روزنامه هنرمند شماره 1439

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫دوشنبه‪ 27‬اردیبهشتماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1439‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫به بهانه ‪ 27‬اردیبهشت ماه روز روابط عمومی‪:‬‬ ‫ماندگاری سازمان ها در گرو‬ ‫توسعه روابط عمومی‬ ‫«حسین محجوبی» طراح‬ ‫پارک های «ساعی» و «ملت»‬ ‫‪ ۹۱‬ساله شد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫‪ 15‬مینی سریال برتر‬ ‫نتفلیکس که باید ببینید!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫ماجرای دستمزد ‪ 15‬میلیاردی‬ ‫لیال حاتمی به خاطر ‪ ۱‬دقیقه‬ ‫حرف زدن با یخچال!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫درباره مشکالت صنف کتابفروشان که یا تعطیل می شوند یا تغییر کاربری می دهند؛‬ ‫کتابگردی مسئوالن دردی را دوا نمی کند!‬ ‫نقد غیرمستقیم یک مدیر‬ ‫تلو یز یون از «خندوانه»‬ ‫نمایشگاهیبرایشنیدنرنگ های‬ ‫یکتابلو‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫اعتراض مصطفی کیایی خطاب به مسئوالن شهرداری‬ ‫در پی پرداخت نشدن مطالبات‬ ‫هیچ کس پاسخگو نیست‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫فرش قرمز «ونیز»‬ ‫برای جشنواره ای کامال حضوری‬ ‫چگونه فیلم های گودزیالیی‬ ‫اخیر فعالیت هسته ای غرب را‬ ‫بشردوستانه معرفی می کند؟‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫ستایش کلمبیایی ها از «خورشید» مجیدی‬ ‫از بهتر ین و استثنایی تر ین درام های‬ ‫اجتماعی در سینمای ایران‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫صابر ابر‬ ‫به «بدون قرار قبلی» رسید‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫درباره مشکالت صنف کتابفروشان که یا تعطیل می شوند یا تغییر کاربری می دهند؛‬ ‫دوشنبه‪ 27‬اردیبهشت ماه‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1439‬‬ ‫کتابگردیمسئوالندردیراازصنفکتابفروشاندوانمی کند!‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫ارش‬ ‫گزنقد‬ ‫نقد غیرمستقیم‬ ‫یک مدیر تلویزیون از «خندوانه»‬ ‫«به گمانم این بیکار انگاشتن نویسنده و نوشتن از روی بیکاری‬ ‫تصور خیلی هاست که رویشان نمی شود بگویند و گاه هم البته‬ ‫بــه زبان می اورند‪ .‬خود من بارها شــاهد ان بوده ام‪ ،‬حتی در‬ ‫میان قشــری که خود را اندیشــمند می دانند‪ ».‬جمالت باال‬ ‫بخشــی از یادداشت بهرنگ ملک محمدی ـ مدیر سابق گروه‬ ‫فیلم و سریال مرکز سیمافیلم و مدیر فعلی گروه فیلم و سریال‬ ‫شبکه دو سیما ـ است که ظاهرا در واکنش به اظهارات اخیر‬ ‫مهمانان فوتبالــی «خندوانه» و البته عکس العمل انتقادامیز‬ ‫رامبد جوان (مجری)‪ ،‬در دفاع از نویسنده های وطنی عنوان‬ ‫شده اســت‪ .‬ملک محمدی در بخشی از این یادداشت نوشته‬ ‫است‪ :‬من نویسنده حرفه ای نیستم‪ .‬با انکه گاهی می نویسم اما‬ ‫معاشم به طور مستقیم از راه نوشتن نیست‪ .‬اما خوب می دانم‬ ‫که اهمیت نوشــتن تا چه اندازه است‪ .‬به گمان من مهمترین‬ ‫کنش معنوی بشــر تا به امروز نوشتن و بر اساس سلیقه من‬ ‫داســتان و رمان نویسی اســت‪ .‬او با نام بردن از چند داستان‬ ‫معروف ایرانی ادامه داده اســت‪ :‬شک ندارم «عزاداران بیل»‪،‬‬ ‫«زنده به گور»‪« ،‬سووشون»‪« ،‬جای خالی سلوچ»‪« ،‬سمفونی‬ ‫مردگان»‪« ،‬همســایه ها»‪« ،‬قصه های مجید»‪« ،‬فصل نان» و‬ ‫خیلی دیگر از اثار تاریخ داســتان نویســی ایران را ادم های‬ ‫بیکار ننوشته اند‪ .‬این ها سرمایه فرهنگی است که خود به خود‬ ‫به دلیل ضعف تاریخی حضــور در مجامع بین المللی و تیراژ‬ ‫فاجعه کتــاب در ایران مهجور مانده اســت و به گمانم تاب‬ ‫خودزنی های دیگر را ندارد‪ .‬ملک محمدی سپس چنین اظهار‬ ‫کرده است که «بیکار انگاشتن نویسنده ها تصور خیلی هاست‬ ‫که رویشان نمی شوند بگویند و گاه هم البته به زبان می اورند‪.‬‬ ‫خود من بارها شاهد ان بوده ام‪ ،‬حتی در میان قشری که خود‬ ‫را اندیشــمند می دانند؛ و عموما برخورد با نوشــتن در ایران‬ ‫اینگونه اســت‪ ».‬این مدیر تلویزیونی با انتقاد از نگاه بخشــی‬ ‫از جامعه به نویســنده ها‪ ،‬افزوده اســت‪ :‬چخوف‪ ،‬همینگوی‪،‬‬ ‫داستایوفســکی‪ ،‬هوگو‪ ،‬فوئنتس‪ ،‬ویرجینیا ولف‪ ،‬مارک تواین‬ ‫و خیلی از غول های ادبیات جهان از ســیاره دیگر نیامده اند‪.‬‬ ‫ان ها محصول جامعه ای هســتند که که نویســنده را بیکار‬ ‫نمی داند و بی نهایت برایش ارزش قائل است‪ .‬ادبیات پیشرفته‬ ‫و مدرن‪ ،‬محصول فرهنگی اســت که به دنبال دانلود کتاب از‬ ‫اینترنت نیست‪ .‬محصول جایی است که عمده ناشرانش دنبال‬ ‫چاپ کتاب کنکور نیستند‪ .‬حق تالیف کافی در شان نویسنده‬ ‫است و مولف برای گذران زندگی مجبور نیست کارمند جایی‬ ‫باشد‪ ».‬ملک محمدی در توصیف نوشتن اورده است‪« :‬با همه‬ ‫این ها به گمانم دنیا بدون نویســند ه و نوشتن جهنمی است‬ ‫کــه تحمل ان‪ ،‬از من یکی برنمی اید‪ .‬ما همه مدیون ادم های‬ ‫خالقی هســتیم که می نویســند و مــا را در تجرب ه و جهانی‬ ‫شــریک می کنند که زیباســت و بی بدیل‪ .‬ادبیات و نوشتن‬ ‫صلح امیزترین کار جهان اســت‪ .‬ادبیات زیربنای فرهنگ هر‬ ‫کشــوری اســت و به گمانم لذتی باالتر از خواندن و نوشتن‬ ‫نیست‪ ».‬مدیر گروه فیلم و ســریال شبکه دو سیما در پایان‬ ‫به طور غیرمستقیم به برنامه «خندوانه» اشاره کرده و نوشته‬ ‫است‪« :‬شک ندارم نظر خیلی ها درباره نویسندگی همان است‬ ‫که در ان برنامه گفته شد‪».‬‬ ‫نش شخ‬ ‫صی‬ ‫ر ت‬ ‫تلفن تماس‪88311353:‬‬ ‫نشر‬ ‫اف کاراتن‬ ‫را هب ما بسپارید‪.‬‬ ‫محسن جوادی‪ ،‬معاون فرهنگی ارشاد به انتقاد برخی از کتابفروشان پاسخ داد‪ .‬انها معتقدند وزارت‬ ‫ارشــاد حمایت هایی را که از ناشران دارد‪ ،‬از این صنف ندارد‪ُ .‬کمیت سیستم توزیع کتاب در ایران‬ ‫سال هاست که می لنگد و با وجود تشخیص مشکل همچنان همتی برای درمان وجود ندارد‪ .‬امروز‬ ‫دیگر بر همه اهالی قلم و فرهنگ و نشر مشخص و اشکار است که سیستم توزیع کتاب در ایران‬ ‫با کمبود ویترین روبرو است ‪ ،‬کتابفروشی ها در خارج از استان ها انگشت شمار ند و میلی به افزایش‬ ‫ان ها نیز وجود ندارد‪.‬در شــهر ها و در همین پایتخت نیز کتابفروشــی ها با انواع و اقسام مشکالت‬ ‫اقتصادی و ‪ ...‬دست و پنجه نرم می کنند ‪ ،‬از دستفروشان کتاب که بساطشان را با انواع تخفیف های‬ ‫وسوسه انگیز مقابل کتابفروشی ها پهن می کنند و مشتریان ان ها را تور می کنند تا کمبود مشتری ‪،‬‬ ‫مشکالت بیمه و مالیات و هزینه های اب و برق و ‪. ...‬به این روند باید بی مهری های وزارتخانه های‬ ‫دولتی و مسئوالن را نیز افزود؛ مسئوالنی که به نظر می رسد تنها در یک روز کتابگردی با این صنف‬ ‫مهربان هستند و در دیگر ایام نه‪.‬همین یک سال پیش بود که در مقابل تمام انتقادات و گالیه های‬ ‫صنف کتابفروش از تصمیم وزارت اموزش و پرورش مبتنی بر حذف توزیع کتاب های درســی در‬ ‫کتابفروشــی ها که تنها سود اندک و ناچیزی برای ان ها داشــت اما در مقابل پای خانواده ها را به‬ ‫فروشگاه های محلی باز می کرد ‪ ،‬وزارت اموزش و پرورش توزیع و ثبت نام کتاب های درسی را پس‬ ‫از سالیان سال از کتابفروشی ها حذف و ثبت نام و توزیع را در دستان خود گرفت‪ .‬نامه نگاری های‬ ‫متعدد این صنف با مســئوالن مختلف دولتی و کشوری نیز راه به جایی نبرد‪.‬در سوی دیگر ماجرا‬ ‫تعطیالت چند هفته ای ستاد مقابله با کرونا که تالش صنف برای خروج از این دستورالعمل راه به‬ ‫جایی نبرد‪ ،‬نیز ضربه های اقتصادی قابل توجهی به این صنف زده اســت؛ به گونه ای که با گذشت‬ ‫بیش از یک هفته از بازگشــایی کتابفروشــی ها هنوز رونق باز نگشته است‪ .‬به همه این مشکالت‬ ‫باید برگزاری نمایشــگاه مجازی کتاب را نیز افزود ‪ ،‬نمایشگاهی که در نخستین دوره ان در بهمن‬ ‫ماه برگزار شــد و انتقاد قابل توجهی از کتابفروشــان را برانگیخت‪ .‬حاال نیز که چند روزی اســت‬ ‫نمایشــگاه مجازی قران کریم که فروش کتاب های دینی و قرانی را نیز در خود داشــت ‪ ،‬به پایان‬ ‫رسیده مسئوالن سخن از برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب کرده اند ‪ ،‬این بار وسیع تر و‬ ‫با اطالع رسانی بیشتر‪ .‬طبیعی است که مخاطبان کتاب و کتابخوانی در این اوضاع اقتصادی برای‬ ‫بهره اقتصادی بیشتر ترجیح می دهند در همان ایام از نمایشگاه و با تخفیف های بیشتر خرید کنند‬ ‫در این میان کتابفروش یا ناچار اســت با کاهش مشــتری کنار بیاید و یا او هم همپای نمایشگاه‬ ‫مجازی تخفیف قائل شــود‪ .‬برخی از کتابفروشان معتقدند که حمایت های وزارت ارشاد از ناشران‬ ‫به ضرر کتابفروشــان تمام شده است ‪ ،‬برگزاری نمایشــگاه مجازی کتاب حمایتی است که وزارت‬ ‫ارشــاد از ناشران در ایام کرونا پیش بینی کرده است ‪ ،‬اما در مقابل حمایت مناسبی از کتابفروشان‬ ‫نداشته است ‪ ،‬طرح های فصلی نیز بودجه چندانی را به کتابفروش تزریق نمی کنند‪ .‬در این شرایط‬ ‫کتابفروشی های کوچک محلی رفته رفته یا رو به تعطیلی می روند یا تغییر کاربری خواهند داد‪.‬‬ ‫پایان بهار یا اول تابستان طرح بهارانه اجرا می شود‬ ‫محسن جوادی‪ ،‬معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی می گوید ‪ :‬ما برای حمایت از کتابفروشان‬ ‫تالش داریم تا در ادامه طرح های فصلی حمایت ‪ ،‬طرح بهارانه کتاب را نیز برگزار کنیم اما هنوز جزئیات ان‬ ‫مشخص نشده است‪ .‬اگر تا پایان بهار نتوانیم این طرح را برگزار کنیم حتما در اول تابستان برگزار خواهیم‬ ‫کرد‪ .‬وی در پاســخ به اینکه به باور کتابفروشان این طرح بودجه چندانی را تزریق نمی کند ‪ ،‬یاداور شد‪:‬‬ ‫ما پذیرای پیشنهادات این صنف هستیم تا مطرح کنند که چگونه از ان ها در این شرایط حمایت کنیم‪.‬‬ ‫نمی توان نمایشگاه مجازی کتاب را برگزار نکرد‪ .‬نشر نیاز به تزریق بودجه دارد‬ ‫جوادی در پاسخ به انتقاد کتابفروشان نسبت به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت‪ :‬ما نمی توانیم‬ ‫نمایشــگاه مجازی را برگزار نکنیم؛ چون صنف ناشــران نیز نیاز به حمایت دارند‪ .‬ناشــران کمبود‬ ‫نقدینگی دارند و ما برای ابقای چرخه نشر باید از انتشار کتاب حمایت کنیم‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬برگزاری‬ ‫نمایشــگاه مجازی کتاب تزریق نقدینگی به نشر است‪ ،‬اگر نشر نقدینگی نداشته باشد‪ ،‬کتابفروشی‬ ‫هم نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد ‪ ،‬برگشت پول از کتابفروشی به سیستم نشر به این راحتی‬ ‫نمی تواند انجام شود‪ .‬معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه گفته بود حمایت های دیگری‬ ‫از کتابفروشان نیز خواهیم داشت و این حمایت ها چیست؟ گفت‪ :‬بله‪ ،‬برنامه هایی تدارک دیده شده‬ ‫است که جزئیات ان ها به زودی و پس از جمع بندی نهایی اعالم می شود‪.‬‬ ‫خبرهایی از رفع مشکل کاغذ وجود دارد‬ ‫وی دربــاره موضوع کاغذ نیز گفت ‪ :‬در زمینه کاغذ همچنان منتظر دولت هســتیم‪ .‬خبرهایی نیز‬ ‫از رفع احتمالی مشــکل در اینده نزدیک به گوش رســیده اســت که باید دید تا چه حد جدی‬ ‫اســت‪ .‬بنا به گفته جوادی؛ برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به دلیل نیاز ناشران به تزریق بودجه‬ ‫اجتناب ناپذیر اســت ‪ ،‬اما نباید فراموش کرد که مسیر اصلی تزریق بودجه به نشر از کتابفروشی ها‬ ‫می گذرد‪ .‬شخص معاون فرهنگی ارشاد نیز در اطالعیه ای که به مناسبت روز کتابگردی در ابان ماه‬ ‫سال ‪ 96‬منتشر کرده است ‪ ،‬می گوید‪ :‬کتابفروشی ها به عنوان اخرین حلقه از زنجیر ه نشر از اهمیت‬ ‫بسیاری برخوردارند؛ زیرا کتابفروشی ها به واسط ه ارتباط مستقیم با مخاطب نقط ه تالقی فرایند نشر‬ ‫با جامعه محسوب می شوند‪ .‬از سویی دیگر تقویت کتابفروشی به نوعی حمایت از هم ه بخش های‬ ‫چرخ ه نشــر است؛ زیرا با رونق کتابفروشی ها پدیداورندگان کتاب‪ ،‬موزعان کتاب و ناشران با همه ‬ ‫بخش های فنی زیرمجموع ه انها رونق می یابند و در ان سو با جامع ‪‎‬ه کتابخوان همراه خواهیم بود‪.‬‬ ‫اگر وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی بودجه نمایشگاه کتاب ســال گذشته و سال جاری را صرف‬ ‫توزیعه زیرساخت های توزیع نشر و احداث کتابفروشی در نقاط کمتر برخوردار کرده بود ‪ ،‬شاید در‬ ‫اینده ای نه چندان دور مشکالت این صنف به حداقل می رسیدو حاال نیز که در پایان دولت هستیم‬ ‫به نظر می رســد این بودجه های گاه و بی گاهی که در قالب طرح های فصلی تزریق می شود ‪ ،‬تنها‬ ‫مسکن هایی برای سراپا ماندن این صنف در ایام کروناست‪.‬‬ ‫به بهانه ‪ 27‬اردیبهشت ماه روز روابط عمومی‪:‬‬ ‫ماندگاری سازمان ها در گرو توسعه روابط عمومی‬ ‫حسن فراهانی ‪ -‬مدرس دانشگاه‬ ‫درباب اهمیت روابط عمومی واثرگذاری این شغل درسازمان‬ ‫ها بسیار نوشته اند‪ ،‬که روابط عمومی چشم‪ ،‬قلب‪ ،‬زبان‪ ،‬گوش‪،‬‬ ‫ایینه و ویترین سازمان است‪ .‬اما به راستی با همه این تعابیر‪،‬‬ ‫روابط عمومی چگونه می تواند در خدمت حل مسائل سازمان‬ ‫باشد؟‬ ‫این حرفه چگونه می تواند مانند گوش و چشم‪ ،‬برای سازمان‬ ‫خود مفید باشد؟ چگونه می تواند از ابزارها و تکنیک های خود‬ ‫در جهت تعالی و رشد سازمانی بهره گرفته و در ان مسیرگام‬ ‫بردارد‪.‬‬ ‫برای روشــن شدن موضوع مثالی می زنم‪ ،‬بطور طبیعی همه‬ ‫ما برای رسیدن به یک دید کلی در محیط پیرامون هرچقدر‬ ‫ارتفاع بیشتری داشته باشیم حتما ً اطراف را بهتر می بینیم‪،‬‬ ‫اگرشخص در ارتفاع دومتری بایستد اطراف را به نسبت جایی‬ ‫که ایستاده‪ ،‬می بیند و اگر همین ارتفاع دو متری بشود یکصد‬ ‫متر مث ً‬ ‫ال از باالی یک برج‪ ،‬انسان می تواند کل موضوعی را که‬ ‫در پی ان است‪ ،‬رصد کند‪.‬‬ ‫اگر یک کارگزار روابط عمومی بدون اطالع از وضعیت منطقه‬ ‫و حوزه فعالیتی خود در موضوعات مختلف فرهنگی‪ ،‬اقتصادی‪،‬‬ ‫سیاسی‪ ،‬اجتماعی و حتی تاریخی دیده بانی نکند‪ ،‬مثل همان‬ ‫انسانی اســت که کف خیابان ایستاده و می خواهد منطقه را‬ ‫رصد کند‪ .‬این انسان اگر به تمام ابزارها و تکنولوژی های روز‬ ‫دسترســی داشــته وکار با ان ها را نیز اموزش دیده باشد و‬ ‫ساعت های زیادی صرف اموزش ان ها نیز کرده باشد تا زمانی‬ ‫که از باال به موضوعات نگاه نکند به نتیجه نخواهد رسید‪.‬‬ ‫تصور کنید‪ ،‬در یک ساختمان برای رسیدن به نقطه مطلوب‬ ‫جهت رصد بهتر محیط‪ ،‬باید از راه اسانسور یا پله ها به تدریج‬ ‫و با طی مســافت به بلندترین نقطه رســید‪ ،‬در حرفه روابط‬ ‫عمومی هم با کســب اطالع‪ ،‬تعامل وتبادل ارا با محیط است‬ ‫که به این نقطه می توان دست یافت‪.‬‬ ‫کارگزار روابط عمومی در همه حال باید تمام ســعی خود را‬ ‫صرف باال رفتــن و از باال دیدن محیــط پیرامون نماید وهر‬ ‫چقدر بیشــتر با محیط تعامل کند و هر چقدر بیشتر بخواند‬ ‫و بداند و ببیند در نهایت‪ ،‬چشــم انــدازی که از محیط دارد‬ ‫وسیع تر خواهد بود و البته اینجاست که اموزش تکنیک های‬ ‫روابط عمومی و گذراندن دوره هــای مختلف‪ ،‬نه تنها خالی‬ ‫از فایده نیســت بلکه الزم و ضروری می نماید‪ .‬چرا که اگر در‬ ‫باالترین نقطه ســاختمان بخواهیم محیط را رصدکنیم‪ ،‬باید‬ ‫هم دوربین خوب داشــته باشیم و هم تکنیک استفاده از ان‬ ‫را خوب بدانیم‪.‬‬ ‫روابــط عمومی موفــق‪ ،‬عالوه بر شــناخت تعامالت محیط‪،‬‬ ‫می بایســت نظر مردم‪ ،‬گرایش فکری جامعــه و باورعموم به‬ ‫موضوعات مختلف را بشناســد‪ ،‬او بایــد بداند مخاطب امروز‬ ‫در موضوعات مختلف مانند عدالت‪ ،‬توســعه‪ ،‬اقتصاد‪ ،‬مذهب‪،‬‬ ‫ورزش‪ ،‬سیاست‪،‬اموزش‪ ،‬تحصیل وخیلی موارد دیگر چگونه‬ ‫فکــر می کند‪ .‬در حقیقت او باید افکار عمومی را درک کرده‬ ‫ونبض امروز جامعه را در دست گیرد و این امر‪ ،‬یک شبه ودر‬ ‫چشــم بهم زدن حاصل نمی‪-‬شــود بلکه راه پر فراز ونشیبی‬ ‫دارد که باید منزل به منزل و در جهت درست در ان حرکت‬ ‫کرد‪.‬‬ ‫نکته دیگری که باید به ان اشاره کرد‪ ،‬عملکرد روابط عمومی‬ ‫پس از شــناخت محیط است‪ .‬مرحله ای که ما توانسته ایم با‬ ‫تمام تغییرات اطرافمان ارتباط برقرارکنیم و به شــکل نسبی‬ ‫محیط را رصد کنیم‪ ،‬در اینجا این ســوال مطرح می شود که‬ ‫بعد از شناخت محیط چه باید کرد؟ دوباره به مثال ساختمان‬ ‫برگردیم‪ .‬اگرمــا ازطبقات‪ ،‬باال رفتیم وبا کمــک ابزار رصد‪،‬‬ ‫خیابان های اطراف را دیدیم و پی به روند ترافیک وامد وشد‬ ‫اتومبیل های اطرافمان و‪ ...‬بردیم‪ ،‬حال باید چه کنیم ؟‬ ‫در اینجا ترسیم چشــم انداز‪ ،‬مرحله بعدی کار است‪ .‬تعیین‬ ‫مسیرها‪ ،‬نقشه ورودی ها وخروجی ها گزارش ورسم می شود‬ ‫و تطابق اهداف سازمانی درکناران برای روشن شدن موضوع‪،‬‬ ‫مثل یــک الگو عمل می کند‪ .‬با توجه بــه وضعیت موجود و‬ ‫وضعیت مطلوب‪ ،‬به یک نقشــه کاربردی می رسیم که درعلم‬ ‫مدیریت به ان « برنامه اجرایی» می گویند‪.‬‬ ‫ســندی که شــامل تعیین اهداف کلی و جزئی فعالیت ها‪،‬‬ ‫تعیین اولویت برای هر یک از فعالیت ها‪ ،‬تعیین شــاخص ها‪،‬‬ ‫مشــخص کردن ابزارهای اندازه گیری و تعیین دســتاوردها‬ ‫وغیره می باشــد‪ .‬به عبارت دیگر نقشه ای که به ما می گوید‬ ‫برای رسیدن به مقصد‪ ،‬بهتر است از کجا برویم‪ ،‬به کجا بیاییم‬ ‫یــا چگونه برویم‪ .‬هر چند این امر‪ ،‬ما را در چارچوب قرار می‬ ‫دهد و یکسری بایدها و نبایدها برایمان تعیین می کند‪.‬‬ ‫در روابــط عمومــی نیز همیــن فرایند وجــود دارد‪ .‬اول از‬ ‫اطرافمان شــناخت پیدا می کنیم‪ ،‬بعد برنامه ریزی می کنیم‬ ‫که کجا می خواهیم برویم و چگونه‪ ،‬در نهایت نیز در مســیر‬ ‫حرکــت‪ ،‬روند فعالیت را مســتمرکنترل می کنیم‪ .‬البته این‬ ‫فرایند هم باید درون ســازمان باشد هم بیرون و هر دو طیف‬ ‫را باید با هم پوشش دهد‪ .‬روابط عمومی به عنوان هدایت گر‬ ‫مسیر‪ ،‬می بایست همه بخش های سازمان را کمک کند تا در‬ ‫رصد محیط بیرون موثر باشــند وهر یک به نسبت شغلی که‬ ‫دارند از نگاه خود‪ ،‬در کنار یکدیگر فرصت ها را شناســایی و‬ ‫تقویت کنند و نقاط ضعف را نیز بشناسند و برطرف نمایند‪.‬‬ ‫چراکه ســازمان ها هم مانند هر سیستم دیگر باید تعامالت‬ ‫خود را با محیط تنظیم کنند‪ ،‬تحوالت روز را بشناسند تا خود‬ ‫را به روز نگهدارند‪ .‬بسیاری از شرکت های بزرگ و سازمان های‬ ‫عریض و طویل به دلیــل همین عدم تطابق با محیط و عدم‬ ‫شناخت تحوالت در طی سال های گذشته در کشورمان و در‬ ‫نقاط دیگر جهان از میان رفته اند که نمونه های ان در اذهان‬ ‫همگان موجود است‪ .‬سازمان هایی که می توانستند با ارزیابی‬ ‫مســیرهای خود وشناسایی دایم نقاط قوت وضعف وشناخت‬ ‫محیط‪ ،‬پویا و زنــده به کارخود ادامه دهند‪ .‬فرصت هایی که‬ ‫دیگر برایشان قابل برگشــت نیست‪ .‬می گویند هر سیستمی‬ ‫در دنیا متولد می شــود‪ ،‬رشــد می کند‪ ،‬بالغ می شود‪ ،‬به اوج‬ ‫می رســد وپس از ان اســت که رو به افول می گــذارد‪ .‬اتفاقاً‬ ‫سیستم هایی می توانند دوره افول را درست مدیریت کنند که‬ ‫ســرمایه گذاری مناسبی برای اموزش‪ ،‬برنامه ریزی‪ ،‬جذب و‬ ‫ارتقاء نیرو داشته باشند و قسمت زیادی از این مسیر به عهده‬ ‫روابط عمومی هاست‪.‬‬ ‫به هــر روی روابط عمومی‪ ،‬کارکنان و کارشناســان تیزبین‬ ‫می خواهــد که دائم در حال رصــد محیط و مطالعه تحوالت‬ ‫باشــند تا این مهم را برای ســازمان ها فراهم نمایند‪ .‬مطالعه‬ ‫درهمه حوزهای علمی و البته با تاکید برگرایش سازمانی که‬ ‫دران مشغول فعالیت هستند‪.‬‬ ‫تمام مطالبی که گفته شــد در زمان اجرا ســخت می نماید‬ ‫اما شــدنی اســت و اتفاقاً به همین دلیل اســت که کار در‬ ‫روابط عمومی بصیرت می خواهــد‪ ،‬صبر می خواهد‪ ،‬ذکاوت‬ ‫می خواهد‪ ،‬روی خوش مــی خواهد و به همین دلیل روابط‬ ‫عمومی هم سهل است و هم ممتنع‪.‬‬ صفحه 2 ‫‪ 15‬مینیسریالبرترنتفلیکسکهبایدببینید!‬ ‫اگر چه غرق شدن در ســریال های چند فصلی لذت‬ ‫خاص خود را دارد زیرا این کار به تعهد بســیار باالیی‬ ‫نیاز دارد اما مینی سریال ها چیزی هستند که پزشکان‬ ‫ترجیح داده و توصیه می کنند! وقتی دنبال سریال های‬ ‫کوتاه و جذابی می گردید که بتوانید در چند روز یا چند‬ ‫ساعت و یا حتی تماشای بی وقفه ببینید‪ ،‬مینی سریال‬ ‫هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد بهترین گزینه های‬ ‫شما خواهند بود‪ .‬چه بخواهید برای کشتن وقت در یک‬ ‫اخر هفته کسل کننده یک سریال ببینید و چه به دنبال‬ ‫چیزی هستید که در طول شب های هفته حواستان را‬ ‫از درگیری های ذهنی دور کند‪ ،‬یک مینی ســریال به‬ ‫شما اجازه دهد در یک داستان غرق شوید بدون اینکه‬ ‫به تعهد زیاد و طوالنی نیاز داشته باشد‪ .‬از مستندهای‬ ‫جذاب تا ســریال های علمی تخیلی سرگرم کننده‪ ،‬در‬ ‫ادامه با بهترین مینی سریال هایی که توسط نتفلیکس‬ ‫ارائه شده اند اشنا شوید‪.‬‬ ‫‪When They See Us‬‬ ‫مینی ســریال ‪ When They See Us‬بر اساس داستان واقعی یک‬ ‫سرمایه گذار ‪ ۲۸‬ساله ساخته شده که در سال ‪ ۱۹۸۹‬مورد حمله و تجاوز‬ ‫قرار گرفته و پنج جوان اهل هارلم به اشتباه به خاطر این جنایت‪ ،‬محکوم‬ ‫شدند‪ .‬اوا دوورنی کارگردان این سریال داستان پنج نفر سنترال پارک را‬ ‫روایت می کند در حالی که ملکه وحشت‪ ،‬ورا فارمیگا نقش الیزابت لدرر‪،‬‬ ‫مسئول اصلی پرونده بازی می کند‪.‬‬ ‫‪Safe‬‬ ‫در مینی سریال رازالود ‪ Safe‬مایکل سی هال نقش تام را بازی می کند‪،‬‬ ‫یک جراح ناخوشــایند بریتانیایی که زنش را از دست داده و سعی دارد‬ ‫حس نرمال بودن را برای دو دخترش ایجاد کند‪ ،‬در شرایطی که همه از‬ ‫مرگ زن خانواده رنج می کشند‪.‬‬ ‫‪Unbelievable‬‬ ‫ســریال ‪ Unbelievable‬که بر اســاس یک داستان ترسناک واقعی‬ ‫ساخته شده‪ ،‬روایت دو کاراگاه است که بررسی پرونده یک سری تجاوز‬ ‫را بر عهده دارند‪ .‬در این مسیر‪ ،‬ان ها با زنی جوان روبرو می شوند که به‬ ‫دروغ گویی در مورد یک پرونده مشابه متهم شده است و این دو تالش‬ ‫دارند واقعیت را افشا کنند‪.‬‬ ‫‪Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J.‬‬ ‫‪Walker‬‬ ‫ســریال ‪Self Made: Inspired by the Life of Madam‬‬ ‫‪ C.J. Walker‬که بر اســاس زندگینامه ای از الیال باندلز با نام ‪On‬‬ ‫‪ Her Own Ground‬ســاخته شده است‪ ،‬داستان مادام سی جی‬ ‫واکر را روایت می کند‪ ،‬یک کارافرین سیاهپوشت که به اولین میلیونر‬ ‫خود ساخته امریکایی افریقایی تبار تبدیل می شود‪ .‬اوکتاویا اسپنسر‬ ‫در این مینی سریال نقش شخصیت اصلی را بازی می کند و از دیگر‬ ‫بازیگران ان می توان به تیفانی هدیش‪ ،‬بلر اندروود‪ ،‬گرت موریس و بیل‬ ‫بلیمی اشاره کرد‪.‬‬ ‫‪Unorthodox‬‬ ‫افتاده‪ ،‬در ارتباط است‪.‬‬ ‫‪Dead Set‬‬ ‫‪3‬‬ ‫دوشنبه‪ 27‬اردیبهشت ماه‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1439‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫صابر ابر‬ ‫به «بدون قرار قبلی» رسید‬ ‫سریال ‪ Unorthodox‬بر اســاس خاطراتی به همین نام نوشته‬ ‫دبورا فلدمن ساخته شده است‪ .‬این مینی سریال داستان یک زن‬ ‫یهــودی ارتدوکس جوان را روایت مــی کند که تصمیم می گیرد‬ ‫ازدواج اجباری و جامعه مذهبی ســخت گیرش در بروکلین را رها‬ ‫کرده و به برلین برود‪.‬‬ ‫‪Seven Seconds‬‬ ‫این سریال درام پلیسی ساخته وینا ساد‪ ،‬خالق سریال ‪،The Killing‬‬ ‫از اثر قبلی کارگردان بســیار احساسی تر است‪ .‬مینی سریال ‪Seven‬‬ ‫‪ Seconds‬رجینا کینگ و کلر‪-‬هوچ اشیتی را در یک اثر پلیسی به کار‬ ‫می گیرد که در ان یک مادر که داغدار پسر نوجوانش است‪ ،‬جوانی که‬ ‫در یک تعقیب و گریز توسط یک پلیس سفید پوست کشته شده است‪.‬‬ ‫اشیتی نیز نقش کاراگاهی را بازی می کند که به دنبال اجرای عدالت‬ ‫است‪.‬مینی سریال تریلر ‪ Black Earth Rising‬با بازی میکائیال کول‪،‬‬ ‫داستان زنی را روایت می کند که در دوران کودکی از قتل عام رواندا نجات‬ ‫یافته و در یک خانواده لندنی بزرگ شده اما اکنون می خواهد حقیقت را‬ ‫در مورد گذشته خود بداند‪.‬‬ ‫‪What/If‬‬ ‫در مینی سریال ‪ ،What/If‬رنه زلوگر نقش ان مونتگومری را بازی می‬ ‫کند‪ ،‬یک سرمایه گذار و کارافرین که با یک موسس استارتاپ جوان به نام‬ ‫لیزا و شوهرش ‪ ،‬شان‪ ،‬وارد یک معامله می شود‪ .‬معامله این است که ان‬ ‫یک پیشنهاد بی شرمانه در مقابل مقدار قابل توجهی به این زوج را ارائه‬ ‫می کند و داستان از انجا مسیر متفاوت را طی می کند‪.‬‬ ‫‪High Seas‬‬ ‫مینی سریال ‪ High Seas‬چهارمین سریال اسپانیایی زبان نتفلیکس‬ ‫پس از ‪ Cable Girls, Elite‬و ‪ Money Heist‬است که داستان ان‬ ‫در اواخر دهه ‪ ۱۹۴۰‬میالدی می گذرد و داستان یک سفر دریایی بین‬ ‫قاره ای لوکس ان دوران از اسپانیا به برزیل و قتلی که در این سفر رخ می‬ ‫دهد را روایت می کند‪ .‬قربانی زنی است که در فهرست مسافران قرار ندارد‬ ‫و هیچ کس او را به خاطر نمی اورد‪.‬‬ ‫‪Deep Water‬‬ ‫یک کاراگاه به شــهری باز می گردد که در ان بزرگ شده تا به بررسی‬ ‫پرونده یک مرد همجنسگرا بپردازد‪ .‬اما در ادامه تحقیقات‪ ،‬این زن متوجه‬ ‫می شــود که قتل مرد مذکور با مرگ برادرش که سال ها پیش اتفاق‬ ‫پیش از خلق سریال ‪ ،Black Mirror‬چارلی بروکر سناریو این مینی‬ ‫ســریال پنج قســمتی را در مورد وقوع اخرالزمان زامبی ها در جریان‬ ‫فیلمبرداری یکی از فصول سریال ریالیتی شو ‪ Big Brother‬به رشته‬ ‫تحری در اورده بود‪ .‬شرکت کنندگان در این برنامه مسابقه ای در می یابند‬ ‫که اتفاق بدی افتاده است وقتی درهای مکان اقامت امنشان در یک شب‬ ‫باز شــده و مردگان زنده شده وارد می شوند‪ .‬مینی سریال ‪Dead Set‬‬ ‫یک سریال خشن‪ ،‬ترسناک و پر از خونریزی بوده و یک شاهکار ترسناک‬ ‫مدرن به شمار می اید‪.‬‬ ‫‪Collateral‬‬ ‫صابر ابر بازیگر جدید پروژه سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی‬ ‫بهروز شعیبی شد‪ .‬فیلمبرداری بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی و‬ ‫تهیه کنندگی محمود بابایی در استان خراسان رضوی و استان البرز به‬ ‫اتمام رسید و گروه این روزها در تهران مشغول ضبط ادامه کار هستند‪.‬‬ ‫مصطفی زمانی؛ به عنوان یکی از بازیگران اصلی بدون قرار قبلی نامش‬ ‫پیش از این رسانه ای شده و صابر ابر نیز یکی دیگر از بازیگرانی است‬ ‫که در این پروژه حضور دارد‪ .‬شعیبی در این فیلم موضوعی اجتماعی و‬ ‫ت مایه ساخت قرار داده است‪.‬‬ ‫تازه از روابط انسانی را دس ‬ ‫اعتراض مصطفی کیایی خطاب به مسئوالن شهرداری‬ ‫در پی پرداخت نشدن مطالبات‬ ‫هیچ کس پاسخگو نیست‬ ‫مینی ســریال ‪ Collateral‬هر چیزی که از یک سریال بخواهید را در‬ ‫خود دارد‪ :‬جنایت‪ ،‬درام و رازالودگی! کری مولیگان در این مینی سریال‬ ‫نقش اصلی را بازی می کند‪ ،‬داستانی در مورد کاراگاهانی در لندن که‬ ‫مشغول تحقیق در مورد قتل یک پیتزابر هستند‪ .‬چیزی که ان ها نمی‬ ‫دانند این است که قتل به مولفه های اجتماعی بسیار بزرگ تری مرتبط‬ ‫است‪.‬‬ ‫‪The Forest‬‬ ‫در مینی سریال ‪ ،The Forest‬یک کاراگاه فرانسوی بعد از مفقود شدن‬ ‫دخترش مامور رســیدگی به پرونده ای می شود که به خودش مربوط‬ ‫است‪ .‬سریال ‪ The Forest‬داستانی تکان دهنده‪ ،‬جذاب و دیدنی دارد‪.‬‬ ‫‪Retribution‬‬ ‫مینی سریال ‪ Retribution‬از محصوالت اورجینال نتفلیکس است که‬ ‫به ماجرای قتل یک عروس و داماد می پردازد‪ .‬کاراگاهان تالش دارند از‬ ‫طریق مصاحبه با خانواده های این دو که رابطه چندان خوبی با هم ندارند‬ ‫این پرونده را حل کنند اما در این مسیر قاتل واقعی را نادیده می گیرند‪.‬‬ ‫‪Black Spot‬‬ ‫مینی ســریال ‪ Black Spot‬یک تریلر فرانسوی‪-‬بلژیکی است که در‬ ‫ان رییس پلیس یک شــهر که شهرش نسبت به متوسط کشور‪ ،‬امار‬ ‫جنایت بســیار باالتری دارد‪ ،‬سعی می کند به شیوه خود عدالت را در‬ ‫شهرشحکمفرمانماید‪.‬ازمستندهایجذابتاسریالهایعلمیتخیلی‬ ‫سرگرم کننده‪ ،‬در ادامه شما را با بهترین مینی سریال های نتفلیکس اشنا‬ ‫خواهیمکرد‪.‬‬ ‫مصطفی کیایی خطاب به پیروز حناچی ‪ -‬شهردار تهران ‪ -‬گفت‪:‬‬ ‫عجیب است که اگر پرداخت عوارض با تاخیر همراه شود‪ ،‬شهروندان‬ ‫جریمه خواهند شد اما برای پرداخت نشدن حق فیلمسازانی که دو‬ ‫سال است نمی توانند پول فروش فیلم های خود را از سینماهای‬ ‫شهرداری بگیرند ‪ ،‬هیچ کسی در مجموعه شما پاسخگو نیست‪.‬‬ ‫سال ‪ ۹۸‬اخرین ســالی بود که پیش از شیوع گسترده کرونا در‬ ‫ایران‪ ،‬اکران فیلم های سینمایی در سالن های سینما به روال عادی‬ ‫خود انجام می شد و فیلم «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی‬ ‫پرفروش ترین فیلم ان سال شد‪ .‬البته بجز «مطرب» چند فیلم‬ ‫دیگر هم روی پرده بودند که در گیشه فروش خوبی داشتند ولی‬ ‫صاحبان این فیلم ها پس از تعطیلی سینماها در سال‪ ۹۹‬نتوانستند‬ ‫به دلیل بحرانی که برای سالن دارها پیش امد‪ ،‬سهم فروش خود‬ ‫را از سینمادارها بگیرند و از انجا که سینمادارها می گفتند پولی در‬ ‫بساط ندارند و از تعطیلی سینماها ضرر کرده اند‪ ،‬بارها این پرسش‬ ‫مطرح شد که پول فروش فیلم ها کجا خرج شده است؟ این ماجرا‬ ‫تا انجا ادامه پیدا کرد که وزارت ارشــاد وامی را به سینمادارها داد‬ ‫تا بدهی خود را پرداخت کنند که البته این اتفاق هم در نهایت با‬ ‫تاخیر عملی شد‪ .‬اما حاال پس از چند ماه مصطفی کیایی می گوید‪،‬‬ ‫سهم فروش برخی فیلم های اکران شده در سال ‪ ۹۸‬هنوز از سوی‬ ‫سینماهای شهرداری تهران پرداخت نشده است‪ .‬این کارگردان‬ ‫سینما در گفت وگویی با ایسنا بیان کرد‪ :‬شهرداری تهران در گرفتن‬ ‫عوارض سخت گیری های زیادی دارد و اگر این کار با تاخیر انجام‬ ‫شود کلی جریمه می شویم‪ ،‬اما نمیدانم حاال که اینقدر قانونمند‬ ‫هستند چرا حق صاحبان فیلم ها را نمی دهند؟ ایا دو سال زمان‬ ‫کمیبرایپرداختپولفروشفیلم هایمادرسینماهایشهرداری‬ ‫است؟ او با اشاره به دولتی بودن سیستم شهرداری افزود‪ :‬عجیب‬ ‫است که در همین شرایط سخت‪ ،‬بخش خصوصی تالش کرده تا‬ ‫به هر طریقی شــده پول فروش فیلم ها را بدهد اما در شهرداری‬ ‫تهران و زیرمجموعه اش موسسه سینما شهر‪ ،‬انگار نه انگار! هیچ‬ ‫تالشی نمی بینیم در حالی که بارها سعی کردیم پیغام خود را به‬ ‫گوش مسئوالن شهرداری برسانیم‪ .‬کیایی ادامه داد‪ :‬به نظر می رسد‬ ‫رابطه ما اهالی سینما با شهرداری همیشه یک طرفه بوده و این‬ ‫ما هستیم که به سینماهای شهرداری خدمات می دهیم تا رونق‬ ‫داشته باشند ولی انچه در حوزه فرهنگ رخ می دهد برای مدیران‬ ‫شهرداری تهران اهمیتی ندارد به همین دلیل است که هنوز دنبال‬ ‫پول خود می دویم‪ .‬تهیه کننده و کارگردان «مطرب» با بیان اینکه‬ ‫«مطمئن هستم شهردار تهران باز هم نسبت به فریاد هنرمندان‬ ‫بی تفاوت خواهد بود» درباره مبلغی که باید از سوی سینماهای‬ ‫شــهرداری برای این فیلم پرداخت شود‪ ،‬گفت‪ :‬بدهی ان ها برای‬ ‫فیلم من حدود سه میلیارد تومان است‪ ،‬سه میلیاردی که متعلق به‬ ‫سال ‪ ۹۸‬بود و همه خوب می دانیم که با وضعیت اقتصادی پیش‬ ‫امده در این دو سال چه ارزشی از این رقم کم شده است‪ .‬متاسفانه‬ ‫همه پول فروش فیلم «مطرب» با همین مشکل روبرو شد و بخش‬ ‫دیگری از پرداختی ها هم تازه یک ماه قبل تسویه شده است اما‬ ‫شهرداری تهران هنوز حاضر نیست کاری در این باره انجام دهد‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪• 1439‬دوشنبه‪27‬اردیبهشتماه‪•1400‬سالچهاردهم•‪4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪13:01‬‬ ‫‪19:58‬‬ ‫‪20:17‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫تمام رویاهای ما می توانند محقق شوند اگر ما شجاعت‬ ‫دنبال کردن انها را داشته باشیم‪.‬‬ ‫والتدیزنی‬ ‫ببرد‪ .‬من اولین تابلو رنگ روغنی که به صورت جدی کشیدم‪ ،‬نمایی از خیابان اصلی الهیجان به اسم‬ ‫«خیابان چراغ برق» بود‪ .‬حاشــیه این خیابان را درختان تبریزی کهنسال پوشانده و معماری ان هم‬ ‫مربوط به دوران پهلوی اول بود‪ .‬این روزها البته محجوبی که اغلب در قرنطینه خانگی به سر می برد‪،‬‬ ‫همچنان مشــغول خلق اثر است و شــاید تالش می کند با خلق اثاری هرچه سبزتر‪ ،‬اینده تیر و تار‬ ‫طبیعت تهران را فراموش کند‪ .‬او با اعتقاد بر اینکه «تهران به صورت بی منطقی زشــت شده است»‪،‬‬ ‫حال و روز پایتخت را اینگونه توصیف می کند که این روزها دیگر تهران از همه طرف بســته شــده و‬ ‫در حال خفه شدن است‪.‬‬ ‫نمایشگاهی برای شنیدن رنگ های یک تابلو‬ ‫‪06:04‬‬ ‫امام صادق علیه السالم ‪:‬‬ ‫ِ‬ ‫باقیات صالحات‬ ‫دوستى ما را دست‏کم نگیرید‪ ،‬که از‬ ‫(کارهاى خیر ماندگار) است‪.‬‬ ‫بحار االنوار‪ :‬ج ‪ ،۲۴‬ص ‪ ،۳۰۴‬ح ‪۱۶‬‬ ‫از سر کوی تو هر کو به ماللت برود‬ ‫نرود کارش و اخر به خجالت برود‬ ‫کاروانی که بود بدرقه اش حفظ خدا‬ ‫به تجمل بنشیند به جاللت برود‬ ‫حسین محجوبی‪ ،‬هنرمند نقاشی که قلمو و بومش طرحی جز طبیعت را نمی شناسد‪ ،‬در حالی پا به‬ ‫سن ‪ ۹۱‬سالگی گذاشته است که همچنان پویا و فعال است و حتی در روزهای سخت قرنطینه خانگی‬ ‫نیز فرصت را غنیمت شــمرده و خودش را مشــغول خلق اثار جدید کرده اســت‪ .‬نمود بارز اهمیت‬ ‫حسین محجوبی به طبیعت را می توان در نقاشی های بی شمار او از منظره و طبیعت یافت‪ .‬هرچند که‬ ‫جهان‬ ‫این نقاشی ها تمام ماجرا نیستند‪ .‬محجوبی را حاال بعد از بیش از ‪ ۷۰‬سال فعالیت حرفه ای در‬ ‫ِ‬ ‫هنر به روایت زیبایی های طبیعت و اعتراض به رد پاهای زشــت انســان ها و ماشین ها‪ ،‬می شناسند؛‬ ‫هرچند که سراغاز توجه محجوبی به طبیعت و گسترش نمود ان در اثار نقاشی این هنرمند از زمانی‬ ‫شــکل گرفت که طراحی پارک های معروف شهر تهران همچون «ساعی» (که بانی ساخت ان کریم‬ ‫ساعی بود) و «ملت» را بر عهده داشت‪.‬‬ ‫محجوبی می گوید طراحی این پارک ها اهمیت نقش درختان در زندگی انســان ها را برایش پررنگ تر‬ ‫کرد و به همین ســبب هم در اثار هنری اش بیشــتر به این موضوع پرداخت‪ .‬مهمترین عناصر اثار‬ ‫محجوبی «اســب» به عنوان سمبل انرژی و «درخت» به عنوان سمبل زندگی است و خودش معتقد‬ ‫اســت که انســان ها‪ ،‬زمین و طبیعت را به نابودی کشــانده اند‪ .‬او که ‪ ۲۴‬اردیبهشت سال ‪ ۱۳۰۹‬در‬ ‫شــهر الهیجان به دنیا امد‪ ،‬قرار اســت امســال و به مناسبت ســالروز تولد ‪ ۹۱‬سالگی خود‪ ،‬شاهد‬ ‫افتتاح ســالنی به نام خود در باغ موزه نگارستان باشد‪ .‬در واقع این سالن به همراه رونمایی از کتاب‬ ‫«عاشــق درختان بهشت» روز شنبه (‪ ۲۵‬اردیبهشــت ماه) شاید مهمترین هدیه تولد امسال حسین‬ ‫محجوبی باشــد‪ .‬امیر ســقراطی‪ ،‬هنرمند نقاش که پژوهش و نگارش دو کتاب «روزگار محجوب»‬ ‫و «عاشــقان درختان بهشــت» را برعهده داشته اســت‪ ،‬درباره این هنرمند پیشکسوت نوشته است‪:‬‬ ‫«حســین محجوبی نقاش عاشق و عارف‪ ،‬شناخته شــده تر از ان است که نیاز به توضیح داشته باشد‪.‬‬ ‫سیمای او را می توان در نقاشی هایش یافت؛ نقاشی های چشم نواز‪ ،‬ارام و دلنشین‪ ،‬با تصاویری بدیع‬ ‫و زیبا از سرزمین مادری اش گیالن‪ ،‬با درختانی سر به فلک کشیده و خانه های گالی پوش و اسب های‬ ‫سفید‪ ».‬محجوبی اما خودش درباره اثاری که خلق کرده است‪ ،‬می گوید‪ :‬اعتقاد دارم معلم هر نقاش‪،‬‬ ‫در ابتدا خدا و طبیعت اســت و باید مایه اولیه را داشــته باشد تا بعدها از اموزش های استادان بهره‬ ‫‪04:28‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫حافظانه‬ ‫«حسین محجوبی» طراح پارک های «ساعی» و «ملت» ‪ ۹۱‬ساله شد‬ ‫در بخشی از یک نمایشگاه جدید‪ ،‬ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی‬ ‫گوگل رنگ های تابلویی از یک هنرمند معروف ســبک انتزاعی را‬ ‫برای بازدیدکنندگان به اصوات ترجمه می کند‪.‬‬ ‫در بخشــی از یک نمایشگاه جدید‪ ،‬فناوری با فرهنگ تالقی پیدا‬ ‫می کند و به هنر واســیلی کاندینســکی هنرمند معروف انتزاعی‬ ‫صدا می بخشد‪ .‬کاندینسکی به اختالل حس امیزی یا سینستزی‬ ‫مبتال بود و به هر رنگ و شکلی که نگاه می کرد صداهای مرتبط‬ ‫با هرکدام را می شــنید‪ .‬حاال گوگل با همــکاری مرکز هنرهای‬ ‫معاصــر پمپیــدو در پاریس‪ ،‬با اســتفاده از فنــاوری یادگیری‬ ‫ماشینی ابزاری ابداع کرده تا بازدیدکنندگان مجازی از نمایشگاه‬ ‫‪ Sounds Like Kandinsky‬بتوانند تجربه ای شــنیداری از‬ ‫هنر این نقاش روس داشته باشند‪.‬‬ ‫بیماری حس امیزی کاندینسکی تاثیر قابل توجهی بر نقاشی های‬ ‫وی داشــت؛ رنگ زرد صدای ترمپت‪ ،‬رنگ قرمز صدای ویولن و‬ ‫رنــگ ابی صدای ارگ را برای وی تداعی می کرد‪ .‬شــاهکار زرد‪،‬‬ ‫قرمــز‪ ،‬ابی از این هنرمند روس در ســال ‪ ۱۹۲۵‬در دنیای هنر‬ ‫انتزاعــی جریان جدیدی به راه انداخت و چشــمان بیننده را از‬ ‫چپ به راســت با طیفی از اشکال و ســایه های مختلف به دنبال‬ ‫خود می کشید‪.‬‬ ‫با گذشــت تقریبا یک قرن از ان تاریخ‪ ،‬ابــزار تعاملی گوگل به‬ ‫کاربران اجازه می دهد با کلیک کردن روی بخش های مختلف این‬ ‫نقاشی‪ ،‬در دل توضیحات نقاش درباره رنگ ها‪ ،‬صداهای مربوط به‬ ‫هر کدام و روحیاتی که الهام بخش خلق این اثر بودند‪ ،‬سفر کنند‪.‬‬ ‫امــا گوگل در تالش ها برای ابداع ابزاری که تجربه هنری را ارتقا‬ ‫می بخشد‪ ،‬تنها نیست‪ .‬نیل هاربیسون هنرمند انگلیسی اسپانیایی‬ ‫تبار روشی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تبدیل رنگ ها به صدا‬ ‫ابداع کرده است‪.‬‬ ‫این هنرمند به گونه نادری از کور رنگی مبتالست و جهان را در‬ ‫طیف خاکســتری می بیند‪ .‬وی با استفاده از انتن هوشمندی که‬ ‫به پیشانی اش متصل می شود‪،‬‬ ‫رنگ های غالب را به نت های موســیقی ترجمه می کند و به این‬ ‫ترتیب از ان چیزی که روبه رویش اســت یک قطعه موســیقی‬ ‫می ســازد‪ .‬این اختراع می تواند درهــای دنیایی جدید را به روی‬ ‫افراد مبتال به کوررنگی باز کند‪.‬‬ ‫فرش قرمز «ونیز» برای جشنواره ای کامال حضوری‬ ‫جشــنواره بیــن المللی فیلم ونیز در تــدارک برای برگزاری دوره اتــی این رویداد‬ ‫ســینمایی به صورت کامال حضوری و با شــرایط دوران پیش از کروناست‪ .‬در حالی‬ ‫که جشــنواره های فیلم تورنتو (‪ ۹‬تا ‪ ۱۸‬ســپتامبر‪ ۱۸ ،‬تا ‪ ۲۷‬شهریور) و همچنین‬ ‫جشنواره فیلم ساندنس در سال ‪ ۲۰۲۲‬اعالم کرده اند همچنان به صورت ترکیبی از‬ ‫رویدادهای حضوری و مجازی برگزار خواهند شد‪ ،‬اما مسئوالن جشنواره ونیز در حال‬ ‫برنامه ریزی برای برگزاری این رویداد سینمایی از تاریخ ‪ ۱‬تا ‪ ۱۱‬سپتامبر (‪ ۱۰‬تا ‪۲۰‬‬ ‫شهریور) به صورت کاال حضوری و با شرکت صدها خبرنگار از سراسر جهان هستند‪.‬‬ ‫بینال ونیز که برگزارکننده جشــنواره ســاالنه فیلم ونیز است‪ ،‬قصد دارد دو ساالنه‬ ‫معماری ونیز را نیز به همین شکل و از تاریخ ‪ ۲۲‬می و با عنوان «چگونه با هم زندگی‬ ‫خواهیم کرد؟» برگزار کند که با حضور نمایندگان و پروژه های معماری از ‪ ۴۶‬کشور‬ ‫جهان و بیش از ‪ ۴۰۰‬خبرنگار بین المللی برپا خواهد شد‪.‬‬ ‫«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا در تالش برای احیای صنعت گردشگری این کشور‬ ‫اســت و از اواسط ماه می شرایط را برای بازگشــت گردشگران واکسینه شده‪ ،‬بهبود‬ ‫یافته از ویروس کرونا و یا با تست منفی فراهم می کند‪ .‬با توجه به برگزاری حضوری‬ ‫دوســاالنه معماری ونیز‪ ،‬پیش بینی می شود ‪ ۷۰‬درصد از هتل های ونیز تا اواخر ماه‬ ‫می بازگشــایی شوند‪« .‬کلودیو اســکارپا» رئیس انجمن هتلداران ونیز اعالم کرده تا‬ ‫ماه ســپتامبر که زمان برگزاری جشنواره فیلم ونیز است‪ ،‬این شهر برای گردشگران‬ ‫واکســینه شده از بیشتر کشورهای جهان ایمن و قابل دسترس خواهد بود‪ .‬از جمله‬ ‫مهــم ترین فیلم هایی کــه صحبت هایی مبنی بر نمایش ان در ونیز مطرح شــده‬ ‫می توان به «تل ماســه» جدیدترین ســاخته «دنیس ویلنوو» اشاره کرد که اخرین‬ ‫بار در ســال ‪ ۲۰۱۶‬بــا فیلم علمی‪-‬تخیلی «ورود» به ونیز امده بود‪ .‬درام «دســت‬ ‫خدا» ساخته «پائولو ســورنتینو» کارگردان ایتالیایی برنده اسکار‪« ،‬جنون» ساخته‬ ‫«گابریله مانتی» دیگر فیلمســاز ایتالیایــی‪« ،‬در یک صبح نیمه ابری» از کارگردان‬ ‫فرانســوی «برونو دومو» و «ارزوهای بر برباد رفته» از «زاویه دوالن» نیز به احتمال‬ ‫فراوان در ونیز ‪ ۲۰۲۱‬رونمایی خواهند شد‪ .‬جشنواره فیلم ونیز تنها جشنواره بزرگ‬ ‫ســینمای جهان بود که به صورت حضوری برگزار شد‪ ،‬گرچه با ستاره ها‪ ،‬میهمانان‬ ‫و خبرنگاران بین المللی کمتری نســبت به سال های گذشته‪ .‬فیلم «سرزمین اواره‬ ‫ها» از «کلوئی ژائو» در ونیز ‪ ۲۰۲۰‬رونمایی شــد و در نهایت موفق ترین فیلم سال‬ ‫در فصل جوایز سینمایی نام گرفت‪ .‬هفتاد و هشتادمین جشنواره بین المللی ونیز به‬ ‫عنوان قدیمی ترین جشــنواره سینمایی جهان امسال از تاریخ ‪ ۱‬تا‪ ۱۱‬سپتامبر (‪۱۰‬‬ ‫تا ‪ ۲۰‬شــهریور) برگزار می شود و «بونگ جون هو» کارگردان موفق اهل کشور کره‬ ‫جنوبی ریاست هیات داوران بخش رقابتی را بر عهده خواهد داشت‪.‬‬ ‫چگونه فیلم های گودزیالیی اخیر فعالیت هسته ای غرب را بشردوستانه معرفی می کند؟‬ ‫محمدباقرصنیعی منش‬ ‫فیلم های هیوالمحور ســابقه ای طوالنی در سینمای جهان دارد‪ .‬فیلم‬ ‫«جانور دریایی» محصول ‪ 1926‬ساخته «میالرد وب» را باید اغازگر ژانر‬ ‫هیوالیی که زیرمجموعه ژانر فاجعه دانست معرفی کرد‪ .‬فیلم هایی مانند‬ ‫«فرانکشتاین» محصول ‪ 1931‬ساخته «جیمز ویل» را نیز باید جزو این‬ ‫دسته حساب کنیم‪ ،‬با این حساب نزدیک به یک قرن است که سینما شاهد‬ ‫اثار عموماًوحشتناکی درباره موجودات غیرطبیعی است که انسان را تهدید‬ ‫می کنند‪ .‬اما اگر بخواهیم به صورت مشخص درباره فیلم هایی که درباره دو‬ ‫هیوالی مهم سینما یعنی گودزیال و کینگ کونگ است صحبت کنیم‪،‬‬ ‫باید گفت که اولین فیلم های هرکدام شامل «گودزیال» محصول ‪1954‬‬ ‫ژاپنبه کارگردانی«ایشیروهوندا»وبه صورتسیاه وسفیدو«کینگ کونگ»‬ ‫محصول‪ 1933‬به کارگردانی «مریان کوپر» است‪ .‬این دو فیل م ان قدر جاذبه‬ ‫و قدرت و البته محتوای الزم را داشــتند که هرکدام دست مایه ساخت‬ ‫چندین فیلم دیگر شدند‪ .‬تنها فیلم های گودزیالمحور در مجموع بیش‬ ‫از ‪ 20‬فیلم و انیمیشن سینمایی را شامل می شود‪ .‬فیلم های هیوالمحور‬ ‫درواقع زیرمجموعه فیلم هایی است که به ان ژانر فاجعه‪Disaster Film‬‬ ‫گفته می شود و درباره اتفاقات وحشتناکی است که علیه زمین رخ می دهد‪.‬‬ ‫در این فیلم ها طبیعت با یک واکنش سهمگین مانند زلزله‪ ،‬سیل‪ ،‬برخورد‬ ‫شهاب سنگ با زمین و‪ ...‬خشم خود را به انسان عصیانگر نشان می دهد‪ .‬البته‬ ‫همواره در این فیلم ها ناجی زمین امریکایی ها و نیروهای تا بن دندان مسلح‬ ‫ان هستند‪ .‬از این منظر فیل م گودزیال (نسخه اولی ان) نیز بر همین اساس‬ ‫و البته با یک نکته مهم ساخته شد که بعد از ان با سانسور و تحریف به‬ ‫چیز کام ً‬ ‫ال دیگری تبدیل شد‪ .‬گودزیال از اساس خشم ژاپن از انفجار بمب‬ ‫هسته ای امریکا در هیروشیما و ناگازاکی بود که از زیر اب های اقیانوس به‬ ‫بیرون زبانه کشید‪ .‬این فیلم هنرمندانه که واکنش فرهنگی و هنری ملت‬ ‫ژاپن علیه امریکا بود خیلی زود از مســیر خود منحرف شد تا جایی که‬ ‫در نســخه ‪ 1998‬هالیوود ان‪ ،‬موجودی شرور معرفی می شود که از قضا‬ ‫با کمک تسلیحات هسته ای امریکا نابو می شود و این گونه امریکا خود را‬ ‫توسط همان هیوال تطهیر می کند‪.‬‬ ‫البته ماهیت کینگ کونگ و ماجرای ان از فضای گودزیال تفاوت دارد اما‬ ‫کاراکتر ان نیز به شکل دیگری خشم طبیعت را بازنمایی می کند‪ .‬کونگ‬ ‫که در جزیره ای خیالی به نام جمجمه زندگی می کند به خاطر خودخواهی‬ ‫انســان برای تصرف طبیعت به امریکا اورده می شود اما سرانجام او که‬ ‫موجودی عاشق و عاطفی است محبت خود را به یک زن نشان می دهد اما‬ ‫توسط انسان ها از پا در می اید و مایه شرم انسان برای خود می شود‪.‬‬ ‫اما در چند ســال اخیر بخش مانســترورس ‪ monsterverse‬کمپانی‬ ‫برادران وارنر تالش کرده است به جای انکه این دو هیوال هرچند وقت یک‬ ‫بار بخواهند در فیلم های گوناگون از شرق تا غرب عالم ظاهر شوند انها را‬ ‫درون خود سازماندهی کند و برای انان فیلم های گیشه پسند بسازد‪.‬‬ ‫فیلم های گودزیال (‪ )2014‬ســاخته گرث ادواردز با فروش ‪ 525‬میلیون‬ ‫دالر‪ ،‬کونگ‪ :‬جزیره جمجمه (‪ )2017‬ساخته جردن رابرتز با فروش ‪566‬‬ ‫میلیون دالر‪ ،‬گودزیال‪ :‬سلطان هیوالها (‪ )2019‬ساخته مایکل دووگرتی با‬ ‫فروش ‪ 386‬میلیون دالر و گودزیال در برابر کونگ (‪ )2021‬ســاخته ادام‬ ‫وینگارد با فروش‪ 386‬میلیون دالر‪ ،‬فیلم های تازه این مجموعه هستند که‬ ‫ادامه پیدا خواهند کرد‪ .‬محوریت اولین فیلم این مجموعه تا به امروز نشان‬ ‫می دهد که به نوعی مصیبت بمب اتم و خروجی نظامی و انسان کش ان‬ ‫به سمت اتمسف ِر علمی و تکنولوژیکال ان می رود و فاجعه بمب هسته ای‬ ‫و کشتار هزاران انسان بی گناه را به پدیده ای علمی تقلیل دهد‪ ،‬این گونه‬ ‫اصل ماجرا فراموش می شود و جهان دیگری با محوریت انرژی هسته ای‬ ‫رقم می خورد‪ .‬در این فیلم ها سازمانی علمی ـ امریکایی به نام «مونارک»‬ ‫که مبتنی بر دانش هســته ای فعالیت می کند قهرمانانه علیه موجودات‬ ‫وحشتناک دیگر قیام می کند‪ .‬گودزیال در دو فیلم این مجموعه به شکل‬ ‫غیرمستقیمی کمک رسان انان می شود حال انکه خود نتیجه عملکرد‬ ‫عصیانی امریکا در بمباران هسته ای زادگاهش یعنی ژاپن است‪.‬‬ ‫امــا فیلم اخر ایــن مجموعه یعنی «گودزیال دربرابــر کونگ» بار دیگر‬ ‫نشــان دهنده فعالیت علمی همان مرکز است‪ .‬در این قسمت شرکتی‬ ‫به نام «ایپکس سایبرنتیک» و صاحب ان یعنی «والتر سیمونز»وارد عمل‬ ‫می شوند و با فعالیت های علمی شیطان صفتانه خود‪ ،‬به عنوان «بدمن»‬ ‫ماجرا که در فیلم های هالیوود علمی ـ خیالی نقش مهمی را برای خلق‬ ‫ماجرا رقم می زنند‪ ،‬منجر به خشم گودزیال می شوند و حاال کونگ باید به‬ ‫مبارزه با گودزیالی عصبانی بیاید تا برای همیشه نابودش کند‪.‬‬ ‫چیزی که در نهایت با تالش قهرمانانه دکتر «الین اندروس» و اعضای تیم‬ ‫مونارک هدایت می شود و در نهایت هر دو علیه هیوالی اهنی غول پیکر‬ ‫محصول«ایپکسسایبرنتیک»درسکانس هایپایانیمی جنگندونابودش‬ ‫می کنند‪ ،‬سپس گودزیال که دیگر ارام شده است راهی اب های اقیانوس‬ ‫می شود و کونگ هم به کمک «مونارک» به قلب زمین که زادگاه اوست برده‬ ‫می شود و به کمک اعضای این مرکز هسته ای به زندگی خود ادامه می دهد‬ ‫و انان تحقیقات علمی و هسته ای خود را روی این موجود غول پیکر ادامه‬ ‫می دهند‪ .‬قسمت اخر گودزیال با پز دلسوزانه انسان برای طبیعت‪ ،‬رفتار‬ ‫تصرفی انسان نسبت به طبیعت را نقد می کند و بار دیگر ضمن انکه فعالیت‬ ‫علمی و بشردوستانه هسته ای امریکا را به رخ می کشد‪ ،‬خود را نجات دهنده‬ ‫طبیعت معرفی می کند و این گونه خشم طبیعت علیه انسان را مهار و خود‬ ‫را ناجی اخرالزمانی بدون حضور نیروهای نظامی معرفی می کند تا بتواند‬ ‫مقبولیت بیشتری در اذهان عمومی پیدا کند‪ .‬این گونه است که فیلم های‬ ‫کام ً‬ ‫ال ایدئولوژیک ژانر فاجعه و سری هیوالمحور در مسیر تفکر همیشگی‬ ‫امریکایی که همه چیز را حق مسلم خود می داند و خود را ناجی جهان‬ ‫معرفی می کند قدم برمی دارد‪ ،‬حال انکه خود در نابودی و تصرف طبیعت و‬ ‫انسان سابقه دیرینه دارد‪ .‬بنابراین بیشتر از اینکه فیلم های گودزیالیی اخیر‬ ‫درباره خود گودزیال و کونگ باشد پرده ای است که پشت ان اهداف سیاسی‬ ‫موضوعیت دارد و نقش اول را ایفا می کند‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2243

روزنامه هنرمند 2243

شماره : 2243
تاریخ : 1403/02/19
روزنامه هنرمند 2242

روزنامه هنرمند 2242

شماره : 2242
تاریخ : 1403/02/18
روزنامه هنرمند 2241

روزنامه هنرمند 2241

شماره : 2241
تاریخ : 1403/02/17
روزنامه هنرمند 2240

روزنامه هنرمند 2240

شماره : 2240
تاریخ : 1403/02/16
روزنامه هنرمند 2238

روزنامه هنرمند 2238

شماره : 2238
تاریخ : 1403/02/12
روزنامه هنرمند 2237

روزنامه هنرمند 2237

شماره : 2237
تاریخ : 1403/02/11
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!