روزنامه هنرمند شماره 1437
روزنامه هنرمند شماره 1437
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 25اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1437صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
کرونا چگونه خریداران هنر
را افزایش داد؟!
نمایی از پشت صحنه سریال «بوتیمار»
درخواست فرشته طائرپور از وزارت بهداشت در مورد وضعیت واکسیناسیون سینماگران؛
نقدی بر سریال های شبکه های سیما در رمضان ۱۴۰۰
دار یوش ارجمند سعی زیادی کرده
است تا حشمت فردوس نباشد!
پیکر عبدالوهابشهیدی
در خانه ابدی ارام گرفت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
عکس :سارا عبدالهی
هنرمنداندراولویت واکسن قرار بگیرند
۴۰فیلم پرامید برای رقابت در مهم تر ین رویداد سینمایی جهان
«قهرمان» اصغر فرهادی
در کن ۲۰۲۱؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
تغییرات جشنواره جهانی فیلم
فجر برای کرونا چیست؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نشان ایسفا به
دار یوش مهرجو یی اعطا شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
پرسش ها و ابهامات گردشگران
خارجی برای سفر به ایران چیست؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
۷تماشاخانهبازگشاییشد؛
اغاز اجرای 9نمایش
در تاالرهای پایتخت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
صدرنشینی نقاشی ۷۰میلیون
دالری کلود مونه در شب ۵۹۷
میلیون دالری ساثبیز
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
نقدی بر سریال های شبکه های سیما در رمضان ۱۴۰۰
شنبه 25اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1437
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
تغییرات جشنواره جهانی فیلم فجر
برای کرونا چیست؟
در حالی که دو هفته تا شروع به کار جشنواره سی وهشتم زمان
باقی است ،عصر روز چهارشنبه بیست ودوم اردیبهشت ماه ستاد
برگــزاری این رویداد میزبان کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط
عمومی و اطالع رســانی وزارت بهداشــت بود .او در جلسه ای با
حضور دبیر و مدیران جشنواره حضور پیدا کرد و بعد از شنیدن
توضیحات برگزارکنندگان جشــنواره ،نظرات خود را درباره این
رویداد سینمایی بیان کرد .محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره
در ابتدای این جلسه به تاخیر یک ســاله در برگزاری جشنواره
جهانی فیلم فجر اشــاره کرد و گفت « :ما نخستین جشنوار ه و
رویداد فرهنگی ،هنری بودیم که به دلیل مسئله کرونا تصمیم به
تعطیلی گرفتیم .این تصمیم در حالی بود که بسیاری از برنامه ها
برای برگزاری جشنواره پیش رفته بود ».او با اشاره به تمهیداتی
که برای برگزاری این دوره از جشنواره اندیشیده شده است ،گفت:
«برای انکه جشنواره امسال بتواند برگزار شود ،برنامه ریزی هایی
انجام دادیم ،از جمله اینکه بخش پر رفت وامد و شــلوغ بازار را
از شــکل فیزیکی به شــکل مجازی تبدیل کردیم .امسال برای
نخستین بار ،بخش بازار جشنواره به شکل مجازی و در پلتفرمی
امن که مورد اســتفاده جشــنواره کن هم بود ،برپا می شود ».او
تاکید کرد :این تغییر ،بخش قابل توجهی از تجمع ها را در جریان
جشنواره از بین خواهد برد.
عسگرپور از تعطیل کردن بخش دارالفنون که یکی از بخش های
پرطرفدار جشنواره بود ،به دلیل کرونا خبر دارد و یاداور شد « :با
وجود اینکه در نتیجه بخش دارالفنون جشنواره ،فیلمسازانی هم
به ســینما معرفی می شدند و مهمانانی از کشورهای مختلف به
ایران می امدنــد ،به دلیل وضعیت کرونا مجبور به تعطیلی این
بخش شــدیم .همچنین کارگاه های جشنواره امسال به صورت
مجازی برگزار می شود».
در ادامه عسگرپور تاکید کرد :از پیکره جشنواره ،انچه به شکل
فیزیکی برگزار می شــود ،بخش نمایش فیلم اســت که ان هم
مطابق با دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت
خواهد بود .همچنین به قاعده باز بودن سالن سینما ،مخاطبان
می توانند از فیلم های جشنواره بهره مند شوند.
امیر اسفندیاری نیز در این نشست به موضوع نمایش فیلم ها برای
مخاطبان اشاره کرد و گفت« :عالوه بر نمایش در فضای باز که در
تراس پردیس چارسو و فضای سینما کانون خواهد بود ،نمایش های
داخل سالن پردیس چارسو به دلیل بلند بودن سقف این مجموعه،
شرایط خوبی را برای مخاطبان به وجود می اورد .ضمن اینکه این
مجموعه دارای سالنی با سقف بسیار بلند است که کامال می تواند
برای نمایش فیلم در شــرایط کرونا مناسب باشد ».او همچنین
تاکید کرد مخاطبان جشنواره جهانی فیلم فجر ،افرادی اند که به
نوع خاصی از ســینما عالقه دارند و همین نوع عالقه به سینما و
نگاه شان موجب می شــود ،خواسته انان هم از ما ،رعایت بیشتر
پروتکل ها و نمایش فیلم ها در شــرایط کامال استاندارد باشد .در
ادامه سخنان عسگرپور و اسفندیاری ،جهانپور با یاداوری اینکه
اهمیت برگزاری جشــنواره ها و رویدادهای فرهنگی و هنری در
دوران کرونا البته با رعایت اصول و قواعد بر کسی پوشیده نیست،
گفــت « :امروز دیگر همه به این نتیجه رســیده اند که برگزاری
جشنواره ها و برنامه های هنری چقدر می تواند تاثیرگذار باشد و
تعطیل کردن ان ها راه حل نیست .حاال باید به نوعی از برنامه ریزی
رسید که براساس ان هم اصول و قواعد رعایت شوند تا مشکلی
برای کسی به وجود نیاید و رویداد فرهنگی هم برپا شود ».او تاکید
کرد رویدادهای فرهنگی با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند
تاثیر مثبت در فضای اجتماعی نیز ایفا کنند.
در ادامه این جلسه عسگرپور که سابقه سال ها فعالیت در زمینه
امــور صنفی را دارد ،دغدغه ای جــدی را در مورد هنرمندان با
مدیر مرکز روابط عمومی و اطالع رسانی وزارت بهداشت مطرح
کرد .او با اشــاره به هنرمندانی که بــه دلیل ابتال به کرونا جان
خود را از دســت داده اند ،یاداور شــد« :در یک سال و اندی که
از ورود کرونا به ایران می گذرد یکی از گروه هایی که به شــدت
تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند هنرمندان هستند .از وضعیت
معیشیت انان تا شرایط کاری و درگذشتگانی که سینما و جامعه
هنری را داغدار کرده اند .تاکنون چهره های شــاخصی را در این
عرصه از دســت داده ایم ».او ادامه داد« :اگر فرض کنیم افرادی
که پشــت صحنه هســتند همواره می توانند ماسک بگذارد ،اما
به طور مشــخص گروه بازیگران در دو مرحله گریم که مجبور
هستند ماســک را از صورت بردارند و همچنین وقتی در مقابل
دوربین قرار می گیرند کامال در معرض کرونا هستند .درخواست
ما از وزارت بهداشت این است که به وضعیت این گروه رسیدگی
شــود .چون از یک ســو واقعا نمی توان تولیدات را تعطیل کرد،
زیرا خود این تعطیل کردن تبعات بســیاری به همراه دارد و از
ســوی دیگر کار کردن در چنین شرایط بسیار پرخطر است».
پس از صحبت های عســگرپور برای توضیحات بیشتر در مورد
دشــواری های کار هنرمندان در روزهای کرونا رضا کیانیان که
خود سرصحنه فیلمبرداری بود در تماس تصویری دغدغه های
خود و گروه سینماگران را با کیانوش جهانپور در میان گذاشت،
و جهانپور ابراز امیدواری کرد شرایطی برای بررسی دقیق تر این
وضعیت فراهم شود.
سی وهشــتمین جشــنواره جهانی فیلم فجر ،از ۵تا ۱۲خرداد
۱۴۰۰به دبیری محمدمهدی عســگرپور نویسنده ،کارگردان و
تهیه کننده سینما در تهران برگزار می شود.
داریوش ارجمند سعی زیادی کرده است
تا حشمت فردوس نباشد!
از نگاه یکی از منتقدان تلویزیون ،ســریال «احضار» نتوانسته است انطور که باید و
شــاید ،گونه ماورا را ارائه دهد ،بلکه یک ســریال عاشقانه است .او سریال «یاور» را
هم اساسا در گونه فیلم فارســی خالص قرار می دهد و همچنین معتقد است که تیم
نویسندگی «بچه مهندس ،»۴در پیش برد داستان ناکام مانده است .محمدتقی فهیم
مناســبت ماه رمضان را برای سازندگان سریال ها ،نوعی جشنواره می داند و می گوید
که در ابتدا پیش بینی می کرده است که رقابت امسال ،میان برادران افخمی با ساخت
دو سریال «احضار» و «رعد و برق» باشد ،اما «رعد و برق» بهروز افخمی از این رقابت
حذف شده اســت .این منتقد در گفت وگویی به بررسی ســریال های رمضان ۱۴۰۰
پرداخته و نقاط منفی و مثبت این اثار مناسبتی را برشمرده است.
«احضار» ماروایی نیست ،عاشقانه است
فهیم درباره «احضار» با بیان اینکه این ســریال در مضمون ،کار جدیدی نیســت و
نسبت به دیگر کارهای افخمی نقطه مثبتی تلقی نمی شود گفت« :احضار» کار محافظه
کارانه ای است؛ یعنی از موضع محافظه کارانه و دست و پا شکسته به موضوع خودش
نزدیک شده است؛ اساسا این کار ژانری نیست« .او یک فرشته بود» در گونه ماورایی
با مولفه های ســینمای ترس ،نوشته و ساخته شد اما در «احضار» این اتفاق نیفتاده و
محوریت داستان با گونه ماورایی نیســت .او ادامه داد :متاسفانه همچنان «احضار»،
یک کار عاشقانه است .تا اینجا که ما دیدیم ،وجه قالبش بیشتر ُرمانتیک است .برای
همین می گویم محافظه کارانه است ،زیرا وقتی عنوان اثر و تیتراژ را می بینیم ،انتظار
داریم که با اثر ترسناک تری مواجه باشیم ،اما کار عاشقانه است و فقط در فرع به بحث
احضار روح پرداخته است.
مخاطب در احضار سردرگم است
این منتقد صحبت هایش درباره ســریال ماه رمضانی شــبکه اول را چنین ادامه داد :در بخش
مضمونی احضار روح ،باز از موضعی محافظه کارانه به موضوع پرداخته شده و مخاطب سردرگم
ِ
اســت که باالخره احضار روح چیســت؟ نمی توان به یک نتیجه رسید و مخاطب در سردرگمی
به ســر می برد که ســریال ،اساســا احضار روح را نقد یا تایید می کند .حتی در جاهایی سریال
ســمپاتیک می شود؛ یعنی مخاطب را به این ســمت می برد که شخصیت فالگیر سریال اگرچه
شــیاد اســت ،اما خیلی ارمان خواهانه به قضیه نگاه می کند و خیلی هم به فکر مردم اســت و
این می تواند مشــوق مخاطب نســبت به اینگونه کارها باشد .در خود سریال ،اقای دهکردی که
شــخصیت دایی مائده را بازی می کند ،می گوید که احضار روح کاری دشوار و اساسا غیرممکن
است ،اما در جریان داستان ،ما احضار روح را سهل و اسان می بینیم.
روح «احضار» ،فقط در کالمش روح است!
ِ
فهیــم همچنین گفت :کارگردان باید به لحاظ اســتفاده از جلوه های ویــژه ،به گونه ای روح را
نشــان دهد که برای ما عینیت پیدا نکرده و فیزیکی نباشــد .در تمام دنیا هم همین طور است؛
ســازندگان سعی می کنند مرزبندی میان روح و دیگر شخصیت ها را حفظ کنند .اما در سریال
«احضار» ،روحی که ظاهر می شــود فقط در کالم و گفته هایش نشــان می دهد که روح است و
تفاوت دیگری با شخصیت های دیگر ندارد .اگر چه شاید در متن خوب نوشته شده اما در اجرا
این اتفاق نیفتاده است.
سریال ماورایی ساخته شد
فقط موسیقی با ویژگی
ِ
این منتقد با بیان اینکه در ۱۰قسمت اول سریال «احضار» ،هیچکدام از ویژگی های کار ماورایی
دیده نشد ،در عین حال از موسیقی اریا عظیمی نژاد به عنوان نقطه قوت سریال در انتقال حس
درســت به مخاطب اشاره کرد و گفت :تنها موسیقی اقای اریا عظیمی نژاد بود که این تاثیر را
در مخاطب می گذاشــت و حس دلهره اور بودن سریال را منتقل می کرد .احضار دارای موسیقی
خوبی اســت که با ویژگی های یک سریال ماروایی ساخته شده است ،از خود اثر بیرون می زند و
کار خودش را می کند .یعنی حتی اگر ما کار را نبینیم با این موســیقی با ویژگی های کار اشــنا
می شویم.
افخمی در انتخاب بازیگران جوان جسارت داشته است
او همچنین اســتفاده از چند دختر جوان به عنوان بازیگران محوری سریال را نقطه قوتی دیگر
برای ســاخته علیرضا افخمی دانســت و افزود« :احضار» به لحاظ دراماتیک کار جذابی است و
مخاطب را دنبال خودش می کشــد .این سریال در انتخاب بازیگران جوان جسارت داشته و این
اتفاق خیلی خوبی اســت .اقای افخمی با این کار گام جســورانه ای برداشته و نقش های اصلی
ســریالش را به چند دختر جوان داده و ان ها را معرفی کرده است .این بازیگران خوب هم بازی
می کنند و کار را خوب فهمیده اند .این اتفاق کمی نیست و شاید اصلی ترین جذابیت کار ،همین
دو دختر جوان (بازیگران نقش های زهره و مائده) باشند که نقش های محوری دارند.
تغییر بازیگر نقش اصلی به «بچه مهندس» اسیب زد
محمدتقی فهیم در نقد ســریال «بچه مهندس ،»۴با بیان اینکه تغییر کارگردان و بازیگر نقش
اصلی ســریال ضربه اساســی به کار زده اســت ،در این زمینه عنوان کرد :ســریال هایی که در
فصل های مختلف ساخته می شوند با تغییر بازیگر اسیب می بینند .در تلویزیون های دنیا ،وقتی
سریال دنباله داری ساخته می شود ،از ابتدا می دانند و با بازیگران قرارداد می بندند؛ زیرا معموال
مخاطب با بازیگر ارتباط می گیرد؛ بنابراین تغییر بازیگر نقش جوادی به «بچه مهندس» اسیب
زده است.
جواد نباید مریض می شد!/خواستند مخاطب برایش دل بسوزاند
بــه عقیده این منتقد موضوع ســریال «بچه مهندس» قرار بوده دربــاره نخبگان ،فرار مغزها و
مسائل نظامی باشد ،اما تیم نویسنده با تغییر مسیر زندگی جواد جوادی در فصل چهار به سمت
بیماری ،از این موضوعات غافل شــده اند و نتوانســتند از عهده کار بربیایند .فهیم در این زمینه
توضیح داد :مسیر زندگی جوادی را تغییر دادند و از مبارزه برای پیشرفت در حوزه علم منتقلش
کردند به درگیری های پزشکی و بیماری سرطان .در این فصل بیماری جوادی ،بیش از مسیری
که باید رو به رشد طی کند ،مطرح شده است.
نویســنده ها فکر کردند باید به سمت ملودرام بروند و دل مخاطب را برای جوادی بسوزانند .در
جایی از سریال این موضوع مطرح می شود که تومور مغزی جوادی به خاطر فشارهایی بوده که
در حوزه علم و تالش هایش داشــته اســت و این به نظرم یک اشتباه بزرگ است ،زیرا این طور
نیست که اگر کسی فعالیت مغزی زیادی داشته باشد ،تومور مغزی می گیرد .او تاکید کرد :بردن
جوادی به ســمت بیماری ،ضعف اصلی کار اســت؛ زیرا کشمش ها و دغدغه های جوادی باید در
ی و بحث نخبه ها می ماند.
همان حوزه علمی و کارهای تیم
ســریال قرار اســت چالش پیرامون جوانان نخبه را به تصویر بکشد و مسایلی که باعش می شود
بعضی ها کشــور را ترک کنند و بروند.او در بخشــی دیگر از صحبت هایــش درباره نقاط مثبت
ســریال «بچه مهنــدس» هم عنوان کرد :از نظــر مضمون و انتقال حس مــاه رمضانی« ،بچه
مهندس» همچنان بهترین سریال ماه رمضان تلویزیون است .همچنین فکر می کنم اقای کاوری
از پس کار برامده است
«یاور» فیلم فارسی خالص است
این منتقد همچنین ایراداتی را متوجه ســریال ماه رمضان شــبکه سه دانست و تاکید کرد که
«یاور» یک فیلم فارســی خالص اســت .فهیم در نقد ساخته سعید سلطانی گفت« :یاور» از دل
فیلم فارســی قدیم امده است .همه ویژگی های فیلم فارسی را دارد و با مولفه های فیلم فارسی
نوشــته شده اســت .رگ خواب مخاطب را هم از همان ویژگی های فیلم فارسی به دست اورده
اســت .حتی غلظت فیلم فارسی بودنش از خود فیلم فارسی های قدیم خیلی بیشتر است ،زیرا
تصادف و حوادث اتفاقی در این سریال به وفور وجود دارد.
«یاور» پر از تصادف است
او در توضیح جمله اخرش چنین اظهار کرد :در یک کار نمایشی ،شاید تا دو ـ سه مورد تصادف
توجیه پذیر باشد ،اما «یاور» پر از تصادف است و همه چیز تصادفی شکل می گیرد؛ مثال تصادفی
پســ ِر شخصی که در گذشته یاور به او کمک کرده است ،مسئول پرونده پسر و نوه یاور شده یا
اینکه همان شبی که پسر یاور به دانشگاه می رود ،نوه اش هم می رود و اصف هم می رود؛ در هر
قسمتش می شود یک تا دو تصاوف پیدا کرد و این بنیاد فیلم فارسی است .
رفاقت قرار است مبتنی بر ایثار اجتماعی باشد نه الت بازی
فهیم با اشــاره به نکته دیگری در ســریال «یاور» ،بر این باور است که ادم خوب در این سریال
وجود ندارد؛ او در این زمینه توضیح داد :در این سریال همه بد و باج بگیر هستند .حتی دوست
یاور که ُمرد هم خوب نبود بلکه پخمه و دســت و پا چلفتی بود .ادم خوب کســی نیســت که
مظلوم باشد و نتواند از خودش دفاع کند .رفاقت قرار است مبتنی بر ایثار اجتماعی باشد نه الت
بازی .رفاقت ها در اثار نمایشــی مهم هستند و در فیلم فارسی ها هم نقش مهمی دارند اما در
همان فلیم فارســی ها هم رگه هایی از ایثار اجتماعی دارد .اتفاقا دوست یاور ادم منفی بود زیرا
از عهده هیچ چیز برنمی اید.
زنان در «یاور» یا در اشپزخانه اند و یا دارند گریه می کنند
این منتقد ســینما و تلویزیون یکی دیگر از ایرادهای سریال «یاور» را نادیده گرفتن نقش زنان
عنوان کرده و گفت :زنان در این ســریال یا در اشــپزخانه هستند یا دارند گریه می کنند .همه
منفعل هســتند و نقش اجتماعی ندارند .خانواده خوبی هم در سریال نمی بینیم .خانواده اصف
که همه چیزشــان پول و اشرافیت اســت .خانواده یاور هم خانواده خوبی نیست و ما نمی توانیم
سبک زندگی اسالمی ـ ایرانی را در این خانواده ببینیم .کدام زنی راضی می شود با یاور و زنش
زندگی کند؟ هر کس می خواهد خارج شــود زن یاور می پرسد کجا می روی و چرا می روی؟ اگر
قرار است این سبک از زندگی نقد شود باید در مقابلش یک خانواده مثبت داشته باشد .مسیری
که نویســنده و سازندگان انتخاب کرده اند مســیر خوبی نیست و مخاطب ادمی را نمی بیند که
دلش بخواهد جای او باشد .گاهی یاور شعارهای انچنانی می دهد و گاهی تبدیل به ادمی منفی
می شود.
متن «یاور» قوی است
او ســپس به ویژگی های مثبت سریال «یاور» هم اشاره کرد و گفت« :یاور» متن قوی دارد .در
ســریال های چند وقت اخیر ،کمتر مجموعه ای را تماشا کرده ایم که دیالوگ های تحقیق شده
و متناسب با هر کدام از شخصیت ها داشته باشد و در اغلب انها دیالوگ ها شبیه به هم بوده اند.
در سریال «یاور» دیالوگ ها هر کدام مخصوص همان شخصیت است و این یکی از نقات قوتش
است.
داریوش ارجمند سعی زیادی کرده است تا حشمت فردوس نباشد
فهیم در پایان گفت :اگر از دریچه بازیگری و شخصیت به یاور نگاه کنیم ،او را شبیه به حشمت
فردوس می بینیم اما داریوش ارجمند سعی زیادی کرده است تا تغییراتی به وجود بیاورد؛ بازی
اقای داریوش ارجمند قدرتمندانه است و فرد دیگری به جز او از عهده این کار برنمی امد .اجرای
کارگردان ها هم خیلی جاها پذیرفتنی است؛ کارگردان های سریال ،اقای سلطانی و اصغر نعیمی
در جاهایی به لحاظ دکوپاژ و میزانســن و حرکت های دوربین توانســتند کار دلچسبی را ارائه
دهند .تیتراژ سریال هم خوب است؛ دیدنی و شنیدنی است .شعر متناسب با متن سریال است. صفحه 2
۷تماشاخانهبازگشاییشد؛
اغازاجرای 9نمایشدرتاالرهایپایتخت
همزمان با هفته پایانی ماه رمضان و با مجوز ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی برخی
فعالیت ها و مکان های فرهنگی ۹ ،نمایش در ۷تماشاخانه تهران به صحنه امد .به دنبال
مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا ،مجوز بازگشــایی تاالرهای نمایشی تهران در هفته
جاری صادر شد و تماشاخانه های تهران اجازه فعالیت با رعایت پروتکل های بهداشتی
را کســب کردند .بر این اساس 9نمایش؛ «هجده ســالگی»« ،دهلیزهای بی انتهای
خاطره»« ،من دیوانه نیستم»« ،شب بیست و یکم»« ،عمو الوروف»« ،تکرار»« ،رویای
یک نویسنده»« ،چهرازی» و «مرگ و اســتعاره» در این هفته در تاالرهای نمایشی
پایتخت به صحنه امد .در این گزارش مروری بر عناوین ان ها خواهیم داشت:
تماشاخانه ایرانشهر
نمایش «عمو الوروف» نوشته و کار امیر امیری از 23اردیبهشت ماه ساعت ۲۰در سالن استاد
ناظرزاده کرمانی این تماشاخانه اجرا می شود .بازیگران این نمایش فریاد جودی ،نازنین دیده ور
و علی طاووسیان هستند.
پردیس تئاتر شهرزاد
نمایش «هجده ســالگی» نوشــته محســن میرزاخانی و محمد کرمی با دراماتورژی محســن
میرزاخانی از 24اردیبهشــت ماه ساعت 18در ســالن گالیل پردیس تئاترشهرزاد اجرا خواهد
شــد .بازیگران این نمایش امید زندگانی ،نوشــین تبریزی ،مصطفی دارابی ،حامد کریوند ،ازاده
جاوید ،هانیه گلپایگانی ،محمد کرمی ،لیال فرداد ،شــعبان حاتمی ،کامیار مهدی زاده ،نگار والی
دوست ،اوا مهماندوست و فردین رحمانپور هستند.
خانه نمایش مهرگان
نمایش «چهرازی» نوشــته مهدی راســتی به کارگردانی کامبیز نیک امیز از 22اردیبهشــت
ماه ســاعت ۱۷:۳۰در سالن شــماره یک این مجموعه با بازی الناز زاهدی ،کامبیز نیک امیز،
ســحر اژیر ،مریم زارعی ،ملیکا شاگردی ،حســین صفدری ،رضا لک ،مهدی راستی ،درسا علی
ابادی ،زهرا عســگری ،فاطمه ازادخواه ،فاطمه اقاپور ،اشکان دهقانی ،بهار صادقی ،متیناسادات
میرکمالی ،هانیه امامی ،بهار شــعربافی ،احمدرضا طاهری ،ابراهیم موسوی ،محمدعرفان باقری،
مانی محمدی ،متین وکیلی و متین نیکنام روی صحنه است.
میثم ترکمند نویســنده و کارگردان نمایش «رویای یک نویســنده» اســت که از ۱۵فروردین
ماه ســاعت ۱۹:۳۰در سالن شماره یک این خانه نمایش اجرا می شود .بازیگران این اثر علیرضا
حنیفی ،مرجان اقانوری ،حسین کرمی ،کیوان عموزاده ،سحر بیرانوند ،مرضیه بنی علی ،شایان
حاجی اسماعیلی ،سحر رستمیان ،مهتاب عسگری ،کوروش شاهی نیا ،ابوالفضل علی یاری ،علی
ســاکی ،عرفان خوش نیت ،جالل حسنی ،معصومه کبیری ،میثم ترکمند ،فاطمه پاک سرشت
نائینی و محمد طه تقی زاده هســتند .نمایش «تکرار» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی
از 22اردیبهشــت ماه ساعت 19در سالن شــماره یک این مجموعه با بازی حامد شیخی ،تینا
سالسل ،مهدیه رضایی ،الهام اصغری ،نیکی میرصادقی و پیمان رجبی روی صحنه است.
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
اخبار
نشان ایسفا به داریوش مهرجویی
اعطا شد
عمارت نوفل لوشاتو
نمایش «شب بیست و یکم» ،نوشته محمود استاد محمد با طراحی و کارگردانی مهدی رضایی
و مهدی خالدی از 23اردیبهشــت ماه ســاعت 19:30در عمارت نوفل لوشاتو با بازی احسان
احمدی ،ایمان حاج عظیمیان ،مهدی رضایی ،کامران طاهری ،مجید عراقی ،میالد کرباســی و
برسام نوری اسکوئی اجرا می شود.
تماشاخانه استاد جمشید مشایخی
«من دیوانه نیســتم» عنوان نمایشی نوشته و کار مرتضی گلچین است که از 21اردیبهشت ماه
ساعت 18در این مجموعه با بازی مرتضی گلچین ،نیلوفر بابایی ،کیمیا محمدی ،رضاموسوی،
ملینا علیمحمدی ،فائزه صاحبی ،میالد صوفی و اویان براتی فر به صحنه می رود.
فرهنگسرای نیاوران
باغ این مجموعه از 23اردیبهشت ماه ساعت ۱۴میزبان نمایش «دهلیزهای بی انتهای خاطره»
به نویســندگی ،طراحی و کارگردانی علی اتحاد اســت .شــهریار نیک پیکران ،ونوشه واحدی،
عارفه احمدپور ،حسین رضایی ،فاطمه توکلی ،داریوش احمدی ،پویا فیاضی ،ملیکا بهجت ،گیز
طاهایی ،مهدیه ابراهیمی ،هامون هوشیار و برکه بذری بازیگران این نمایش هستند
مجموعه تئاتر دیوار چهارم
نمایش «مرگ و اســتعاره» نوشته رضا سرور ،به کارگردانی پوریا جالل وندی از 23اردیبهشت
ماه ساعت 19:30در این تاالر نمایشی روی صحنه است .افشین کامیاب فرد ،پوریا جالل وندی،
مانلی خاتمی و میالد قنبری در این نمایش ایفای نقش می کنند.
این تهیه کننده توضیح داد :از یکسو خوشبختانه روند تامین
و تزریق واکســن های مختلف وارداتی رو به افزایش نهاده و
موجب شده که کادر درمان کشور و همچنین اولین رده بندی
های سالمندان و مشاغل پرخطر از دریافت واکسن برخوردار
شــوند؛ و از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از تولید کنندگان
فیلم و سریال (برای شــبکه نمایش خانگی یا صداوسیما) با
فداکاری و بمنظور تامین برنامه های مفرح جهت اســتفاده
خانواده ها در ایام خانه نشــینی ،دســت از کار نکشیده اند
و بــا پذیرش خطر احتمال ســرایت این بیمــاری به خود و
خانواده هایشان ،همچنان سر صحنه های فیلمبرداری یا در
اســتودیوهای تدوین و صدا و موسیقی ،حضور مستمر دارند.
وی اضافه کرد :متاســفانه علیرغم رعایت حداکثری پروتکل
های بهداشــتی در محیط کار همه پروژه های ســینمایی و
نمایــش خانگی که من از انها اطــاع دارم( ،از طریق حضور
دائمی متخصص بهداشــت در صحنه و نظارت بر ضدعفونی
مکرر محیط و تجهیزات ،و همچنین انجام تست های روزانه
و هفتگی از کلیه عوامل) شاهد امار تاسف بار ابتالی جمعی
از همکاران مان (حدود نود نفر) و درگذشــت تعدادی از انان
طی دو ماه اخیر بوده ایم.
طائرپور در توضیح بیشــتر این شرایط گفت :در حال حاضر
حدود 50پروژه ســینمایی ،نمایــش خانگی و تلویزیونی در
حال تولید هســتند که میانگین تعــداد عوامل فعال در انها
به 40نفر می رســد؛ به عبارتی دیگر حــدود 2000نفر از
هنرمندان و متخصصان صنعت فیلمســازی و تصویرسازی،
فعال در شــرایط نگران کننده ای مشغول به کار هستند که
وضعیت شان مستلزم توجه جدی است .در میان این عوامل،
بازیگران امکان استفاده از ماسک را حین بازی ندارند و تماس
نزدیک انان با گریمور ،تیم فیلمبرداری و صدابرداری ،مسئول
لباس ،نیروهای تدارکات و ...عمال می تواند میزان خطر انتقال
ویروس را در جمع و ســپس به فضاهای خارج از محیط کار
افزایش دهد؛ همین وضعیت در استودیوهای صدا و موسیقی
و تدوین نیز برای دوبلورها و خواننده ها ،وجود دارد.
رئیس صنف تهیه کنندگی «اکت» گفت :فکر می کنم وقت
ان رسیده که با توجه به واکسینه شدن کادر درمانی و انجام
تدریجی واکسیناسیون رده های مختلف از مشاغل پرخطر و
سالمندان و همچنین بهبود در روند تامین واکسن های مورد
نیاز(خارجی و داخلی) ،مسئوالن ذیربط در وزارت بهداشت و
ســتاد کرونا ،با نگاهی ویژه به هنرمندان و عوامل پروژه های
در حال تولید ،این جمع محدود را در تعامل با خانه ســینما
شناســایی کرده و بی اعتنا به ســن عوامل ،انان را در شمار
گروه های پرخطر ،مشمول اولویت برای دریافت واکسن قرار
دهند.
وی در پایان خاطرنشــان کرد :من مطلع هستم که مدیریت
خانه ســینما در این مورد مذاکــرات و مکاتباتی را با وزارت
بهداشــت ،درمان و اموزش پزشکی از مدتی پیش اغاز کرده
و امیدوار هســتم که این تالش ها به نتیجه برسد و مجموعه
فیلمسازان و برنامه ســازان ،با نگرانی کمتری به تالش خود
جهت تولید برنامه هــای دیدنی در خانه ها ،ادامه دهند .بی
تردیــد بازتاب خبر ابتال و یا خدای نکــرده فوت چهره های
سینمایی و هنری،صرفا در تعداد و امار خالصه نمی شود و با
توجه به شناخت و عالقه مردم نسبت به انان ،این اخبار می
توانند به افزایش نگرانی در جامعه دامن بزنند.
۴۰فیلم پرامید برای رقابت در مهم ترین رویداد سینمایی جهان
«قهرمان» اصغر فرهادی در کن ۲۰۲۱؟
اســکار ،ونیز ،برلین و انبوه رویدادهای سینمایی ریز و درشت
در تعیین سرنوشــت یک فیلم به پای جشنواره کن نمی رسند؛
رویدادی که دوره ۷۴ان تابســتان امســال در سواحل جنوب
فرانسه برگزار می شــود و سینمادوستان جهان را بار دیگر گرد
هم می اورد.
درست دو هفته دیگر به اعالم فهرست فیلم های حاضر در بخش
مسابقه رســمی و دیگر بخش های جنبی جشنواره کن ۲۰۲۱
مانــده و در این مدت بازار گمانه زنی دربــاره اثاری که در کن
امسال به نمایش درمی ایند داغ است .در این میان« ،قهرمان»
اصغر فرهادی فصل مشترک بسیاری از فهرست هایی است که
کارشناسان معتقدند قطعا در بخش رســمی این دوره حضور
دارند و برای ورود پرقدرت به فصل جوایز سینمایی ۲۰۲۲اماده
می شوند.
سایت معتبر ایندی وایر که خبرها و رویدادهای فیلم ها و سینمای
مســتقل را پوشش می دهد ،فهرستی از ۴۰فیلم منتشر و ابراز
امیدواری کرده امسال در جشنواره کن ۲۰۲۱دست کم برخی از
انها در بخش های رسمی و جنبی به نمایش درایند .پس از انکه
شنبه 25اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1437
فرهنگ و هنر
هنرمندان مشغول به کار در اولویت واکسن قرار بگیرند!
«وقت ان رســیده که با توجه به واکسینه شدن کادر درمانی
و انجام تدریجی واکسیناســیون رده های مختلف از مشاغل
پرخطر و سالمندان و همچنین بهبود در روند تامین واکسن
های مورد نیاز(خارجی و داخلی) ،مسئوالن ذیربط در وزارت
بهداشت و ســتاد کرونا ،با نگاهی ویژه به هنرمندان و عوامل
پــروژه های در حال تولید ،ایــن جمع محدود را در تعامل با
خانه سینما شناســایی کرده و بی اعتنا به سن عوامل ،انان
را در شــمار گروه های پرخطر ،مشمول اولویت برای دریافت
واکسن قرار دهند».
چندی پیش در پی پیشــنهاد مســئولی مبنی بر قراردادن
جامعه هنری کشور بخصوص سینماگران ،در نوبت های اولیه
واکسیناســیون ،پیش از انکه جریانی برای اعتراض به چنین
پیشــنهادی ایجاد شــود و بار دیگر فضای مجازی از توهین
های ناروا و تخریب چهره های سینمایی-بخصوص بازیگران-
ملتهب شود ،چند تن از چهره ها و صنوف سینمایی ازجمله
انجمن کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم (اکت) ،راسا نسبت به
این مضوع واکنش نشان دادند و اعالم کردند که در مقایسه با
کادر درمانی کشور و سالمندان فراخوان شده ،چنین توقعی از
وزارت بهداشت یا ستاد ملی کرونا ندارند .با توجه به تغییرات
حاصله طی یکی دوماه اخیر ،از فرشته طائرپور (تهیه کننده
و رئیــس صنف «اکــت») در مورد وضعیت واکسیناســیون
سینماگران ســئوال کردیم که وی گفت :هم وضعیت وزارت
بهداشــت و درمان و هم وضعیت سینماگران و همه عواملی
که در حال حاضر مشغول تولید پروژه ای هستند ،طی یکی
دوماه اخیر تغییراتی کرده که باید در تناســب با ان تصمیم
های جدید گرفته شود.
3
جشنواره کن سال گذشته به شکل همیشگی برگزار نشد ،حاال
خیلی ها منتظرند این دوره کن با همان شکوه همیشگی از راه
برسد و کام سیمادوستان را با تازه ترین اثار سینماگران بزرگ و
محبوب شیرین کند.
فهرســت فیلم های حاضر در بخش مســابقه رســمی و دیگر
بخش های جشنواره کن ۲۸می اعالم و این رویداد مهم شش تا
۱۷جوالی برگزار می شود .از انجا که قرار نیست همه فیلم های
مهم دو سال اخیر جهان در کن رونمایی شوند ،سینمادوستان
می توانند در ماه های اینده در جشنواره های لوکارنو ،کارلووی واری
و ونیز به تماشای دیگراثار برتر سینمای جهان بنشینند.
در فهرســت ۴۰فیلمی که منتقدان و نویسندگان ایندی وایر
امیدوارند در کن ۲۰۲۱رونمایی شوند« ،قهرمان» اصغر فرهادی
بر اســاس ترتیب حروف الفبا در صدر است .استاد ایرانی با دو
فیلم برنده اســکار خود «جدایی» و «فروشــنده» توانایی خود
را در داســتانگویی به رخ کشید و نشان داد مهارتی ویژه در به
تصویر کشیدن روابط خانوادگی شکست خورده و رازهای تاریک
افشاشــده دارد .او حاال با «قهرمان» بار دیگر به کن بازمی گردد
و استودیو امازون می خواهد فیلم را پاییز امسال در فصل جوایز
سینمایی در امریکا به نمایش بگذارد.
هنوز درباره داســتان و پیرنگ «قهرمان» خبری به بیرون درز
نکرده اما فرهادی پس از انکه «همه می دانند» را با ته مایه های
فرهنگ اسپانیایی ساخت ،در فیلم تازه اش دوباره سراغ فرهنگ
ایران رفته است .همه می دانند فرهادی در سرزمین مادری خود
یک داستانگوی بی بدیل از بحران های اخالقی و اجتماعی است
و انتظار می رود در «قهرمان» هم با همان ظرافت های فیلم های
تحسین شده خود یک ماجرای نفسگیر را روایت کرده باشد.
«بندتــا» پل ورهوفن« ،بلوند» اندرو دومینیک« ،جعبه» لورنزو
ویگاس« ،گاو» اندریا ارنولد« ،شوکوبار» لوکرسیا مارتل« ،فریب»
ارنو دپلشــن« ،اتش» کلــر دنی« ،بره» والدیمیر یوهانســن،
«خاطره» اپیچاتپونگ ویراستاکول« ،پاریس ،منطقه »۱۳ژاک
اودیار« ،قدرت ســگ» جین کمپیون« ،تراژدی مکبث» جوئل
کوئن« ،ســه طبقه» نانی موره تی و «مثلث غم» روبن استلوند
دیگر فیلم های مهم دو سال اخیر هستند که شاید در کن امسال
رونمایی شوند.
در یازدهمین دوره جوایز اکادمی فیلم کوتاه ایران ،نشان ایسفا
به سینماگر صاحب نام کشورمان داریوش مهرجویی اهدا شد.
در متن لوحی که به همراه این نشان ،به این فیلمساز برجسته
تقدیم شد ،امده است« :جناب اقای داریوش مهرجویی ،شما
با حضورتان به ســینمای ایران اعتبار دیگری بخشیدید و بر
پرده نقره ای نقش و نگار تازه ای زدید .نگاه ریزبین خود را به
دل جامعه بردید و اینه تمام نمای مردم این سرزمین شدید.
فیلم هایتان در جانمان نقش بستند و شخصیت هایتان بخشی
از زندگی ما شــدند ،گویی ان ها را زیســته ایم پس همچون
پاره ای از وجودمان دوستشان می داریم .حضور مستمر و مداوم
شما در عرصه فیلمسازی ،علیرغم همه نامالیمات و بی مهری ها
بزرگترین اموزه برای تمام نسل هاست» .نشان ایسفا یک جام
جهان نماست که با دو ورقه برنز و با خط میخی تزئین شده و
برگرفته از منشور ملل کورش است و هر سال در مراسم پایانی
جوایز ایســفا ،به یکی از مفاخر سینمای ایران اهدا می شود.
عباس
پیش از این نشــان ایسفا به ســینماگرانی همچون ّ
کیارستمی ،ناصر تقوایی ،رخشان بنی اعتماد ،کیانوش عیاری،
بهرام بیضایی ،خسرو سینایی ،امیر نادری ،سهراب شهیدثالث
و پرویز کیمیاوی اهدا گردیده است .با توجه به شیوع ویروس
کرونا ،امسال مراسم اهدای جوایز این رویداد به صورت انالین
برگزار شد و نشان ایسفا توسط محمدرضا جهان پناه از اعضای
هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران و به نمایندگی از اعضای
ایسفا به داریوش مهرجویی اعطا شد.
کرونا چگونه خریداران هنر
را افزایش داد؟!
مدیر گالری «گلستان» معتقد است که برگزاری نمایشگاه های
انالین هنری به افزایش خریداران خارجی منجر شده است و
ادم های جدیدی وارد این عرص ه شده اند که پیشتر خریدار اثار
هنری نبودند .لی لی گلستان ،مجموعه دار و مدیر گالری گلستان
که تقریبا همزمان با اغاز شیوع ویروس کرونا در کشور به صورت
کلی فعالیت گالری را به فضــای مجازی منتقل و از برگزاری
نمایشگاه های حضوری پرهیز کرد ،درباره ادامه فعالیت گالری نیز
گفت :فعال فعالیت گالری ،باز هم به صورت انالین ادامه خواهد
داشت و انهایی هم که در این شرایط به صورت حضوری فعالیت
می کنند ،کارشــان غیرقانونی است .او در پاسخ به این پرسش
که ایا برگزاری نمایشگاه های انالین تجربه موفقیت امیزی بوده
است؟ اظهار کرد :اگر در شرایط عادی سه نمایشگاه حضوری
برگــزار می کردیم و به عنوان مثال از هر نمایشــگاه ۱۰اثر به
فروش می رسید ،در نمایشگا ه انالین ۲۰اثر خریداری می شود.
در واقــع می توان گفت که برگزاری نمایشــگاه های انالین با
فروش ۲برابری همراه شــده است .گلســتان ادامه داد :یکی
دیگر از خوبی های برگزاری نمایشگاه های انالین این است که
فروش خارج از کشــور افزایش پیدا کرده اســت .در این مدت
ایرانی های مقیم کشــورهای انگلیس ،المان ،فرانسه ،ژاپن و ...
حدود ۴۰اثر از نمایشگا ه خریداری و از هنرمندان جوان حمایت
کردند .موضوعی که پیشتر ،تا این اندازه تجربه ان را نداشتیم.
ی با بیان اینکه «بســیاری دیگر از همکاران که
این مدیر گالر
تجربه برگزاری نمایشگاه انالین داشته اند ،موفق نبوده اند» ،در
این زمینه توضیح داد :یکــی از دالیل موفقیت ما این بود که
قیمت ها را تا اندازه ای کاهش دادیم و دلیل مهمتر این بود که
من به شخصه با کسانی که ســفارش می دادند یا درباره اثری
توضیح می خواستند تماس می گرفتم و با انها صحبت می کردم؛
کاری که در اغلب گالری ها توسط مدیر گالری انجام نمی شود و
منشی یا دستیار با سفارش دهندگان تماس می گیرند .از سوی
دیگر امکان خرید از نمایشگاه های قبلی که در این مدت برگزار
شدند نیز همچنان فراهم اســت .او یاداور شد :تجربه فروش
انالین باعث شد که در این مدت با ادم های جدیدی اشنا شوم.
خریدارانی که پیشتر خریدار نبودند و در این چرخه انالین ،به
جمع خریداران اثار هنری افزوده شدند.
نش شخ
ر صیت
تلفن تماس88311353:
نش
ر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
پیکر عبدالوهاب شهیدی در خانه ابدی ارام گرفت
شماره • 1437شنبه 25اردیبهشتماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
تشــییع و خاکســپاری مرحــوم عبدالوهاب شــهیدی خواننده
پیشگام موســیقی ایرانی روز چهارشــنبه هفته گذشته بیست و
دوم اردیبهشــت ماه در قطعه هنرمندان بهشــت زهرای تهران با
اجرای علیرضا افتخاری خواننده موســیقی ایرانی و با حضور سید
مجتبی حسینی معاون امور هنری ،محمد اله یاری مدیرکل دفتر
موسیقی ،علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ،حمیدرضا
نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و نیکنام حسین پور مدیرعامل
موسســه پیشکسوتان برگزار شــد .نیکنام حسینی پور مدیرعامل
موسســه هنرمندان پیشکسوت در ابتدای این مراسم گفت :استاد
شهیدی یک قرن ،زندگی کرد و نزدیک هشتاد سال از موسیقی هم
«میراث داری» و هم «میراث بانی» کرد .به طوری که سالهاســت
در خاطره جمعی همه ایرانیان جا گرفته است .البته ما با نسلی رو
به رو هســتیم که تکرار نشدنی هستند اما امیدوارم حوزه فرهنگ
و هنر بتواند افراد جدیدی در ســطح مرحوم عبدالوهاب شهیدی
را به جامعه موســیقی معرفی کند .حمیدرضا نوربخش مدیرعامل
خانه موســیقی نیز در این مراســم ضمن پاسداشت مقام هنری
مرحوم عبدالوهاب شهیدی توضیح داد :عبدالوهاب شهیدی بزرگ
قبیله اواز ایران بود .بزرگترین میراث شــهیدی ساز و اواز اوست
که نزدیک به هشــت دهه این میراث ساری و جاری بوده و برای
نســل های بعدی به یادگار باقی می مانــد و انچه او بیش از همه
چیز ســفارش می کرد پاســداری از همین میراث بود .پس ما هم
باید موسیقی را گرامی بداریم .ما باید اواز را به عنوان یک میراث
کهن نگه داریم .حســن ناهید نوازنده پیشکسوت نی که به دلیل
ضعف جسمانی نتوانســته بود در مراسم حضور پیدا کند ،در یک
فایل صوتی خطاب به مخاطبان حاضر در برنامه گفت :مرگ استاد
بزرگ اواز ایران مایه بسیار ناراحتی برای من بود .چون من حدود
۶۰سال افتخار دوستی با او را داشتم و از این خبر بسیار ناراحت
شــدم .ارزو داشتم استاد شهیدی را در ۱۲۰سالگی می دیدم چرا
که شــاید صدها سال بگذرد تا افرادی مانند شهیدی در موسیقی
ایرانی ما پیدا شــود .او هنرمندی بود که عود را از نوای عربی دور
کرد و ساز را به شکل و شمایل متناسب با موسیقی ایرانی دراورد.
علیرضا افتخاری خواننده موسیقی ایرانی هم در این مراسم ضمن
اجرای یک قطعه اوازی بیان کرد :من شــیفته مرحوم عبدالوهاب
شــهیدی بودم ،من شــیفته شــخصیت واالی او بودم .او دارای
شخصیت بسیار بزرگ و بلندی بود که هیچ گاه فراموش نمی کنم.
او یک استاد صاحب فن بود که با صالبت زندگی کرد .او شخصیت
بزرگی داشــت که به اعتقاد من باالتر از موسیقی بود و من بر این
باورم اگر در پزشــکی هم وارد می شد ،او تبدیل به یک متخصص
بزرگ می شد شــاهرخ شهیدی فرزند مرحوم عبدالوهاب شهیدی
نیز با قدردانی از تمامی افرادی که در مراســم خاکسپاری پدرش
حضور پیدا کرده بودند ،گفــت :واقعاً چیزی نمی توانم بگویم .من
هفتاد سال است که در کنار پدرم حضور داشتم و حاال باید به شما
چه بگویم که او در اینجا رمیده و من اینجا با شما سخن می گویم.
ما امروز به سوگ هنرمندی نشسته ایم که نیازی به معرفی ندارد.
من از طرف خودم و خانواده خــودم صمیمانه ترین قدردانی ها را
می کنم که در این چنــد روز همراه ما بودید .پس از صحبت های
فرزند مرحوم عبدالوهاب شــهیدی و قرائت یک قطعه ادبی توسط
فاضل جمشیدی ،مراسم نماز میت به امامت حجت االسالم دعایی
برگــزار و پــس از ان پیکر مرحوم شــهیدی در قطعه هنرمندان
بهشت زهرا خاکسپاری شد.
به وقت تهران
13:01
اذان ظهر
19:58
غروب افتاب
20:17
اذان مغرب
04:28
اذان صبح فردا
06:04
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام صادق علیه السالم :
ِ
باقیات صالحات
دوستى ما را دستکم نگیرید ،که از
(کارهاى خیر ماندگار) است.
بحار االنوار :ج ،۲۴ص ،۳۰۴ح ۱۶
پندبزرگان
تمام رویاهای ما می توانند محقق شوند اگر ما شجاعت
دنبال کردن انها را داشته باشیم.
والتدیزنی
حافظانه
از سر کوی تو هر کو به ماللت برود
نرود کارش و اخر به خجالت برود
کاروانی که بود بدرقه اش حفظ خدا
به تجمل بنشیند به جاللت برود
صدرنشینی نقاشی ۷۰میلیون دالری کلود
مونه در شب ۵۹۷میلیون دالری ساثبیز
تازه ترین حراجی ســاثبیز عصر چهارشنبه گذشته در ســه بخش با چکش زدن اثار هنری دوران
پساجنگ امریکا در نیویورک برگزار شد و پس از ۴.۵ساعت با رسیدن به رقم ۵۹۷میلیون دالر به
پایان رسید .این نخستین برنامه حراجی ساثبیز روی یک صحنه ویژه با طراحی دیوید کورنیس در
نیویورک بود و اولیور بارکر ،رئیس بخش حراجی از راه دور از لندن مدیریت ان را در سه بخش هنر
معاصر ،هنر امپرسیونیست و هنر مدرن بر عهده داشت« .الویس دوگانه» مربوط به سال ۱۹۶۳از اثار
سیاه و سفید اندی وارهول در این حراجی با ارزش نهایی ۳۷میلیون دالر چکش خورد که بسیار باالتر
از قیمت پیشنهادی و پایه ۲۰میلیون دالر بود .در بخش حراج اثار معاصر همان ابتدا دو اثر از دیوید
هاکنی و موریس لوییس کنار کشیدند اما ژان-میشل باسکیا ،هنرمند فقید امریکایی با تابلوVersus
Mediciمربوط به سال ۱۹۸۲با قیمت نهایی نزدیک ۵۰میلیون دالر چکش خورد« .عشق در
اســمان است» بنکسی هم ۱۱میلیون دالر فروش رفت که بیش از سه برابر باالتر از رقم پایه سه
میلیون دالر بود« .تغییردهنده بازی» این هنرمند گمنام ماه مارس گذشته در لندن ۲۳میلیون دالر
چکش خورده بود .پیش تر اعالم شده بود نقاشی بنکسی با رمزارز هم فروخته می شود .درامد حاصل از
حراج شدن ۳۰اثر در بخش اثار مدرن و امپرسیونیستی با وجود کنار کشیدن تابلویی از انری ماتیس
به حدود ۲۱۸میلیون دالر رسید که بسیار بیش از براوردهای ابتدایی بود .گران ترین کار حراجی هم
«ابگیر نیلوفر ابی» لقب گرفت که با قیمت پایه ۴۰میلیون دالر وارد و با قیمت نهایی ۷۰میلیون دالر
فروخته شد .این نقاشی استاد فرانسوی مربوط به سال های ۱۹۱۷تا ۱۹۱۹اخرین بار ۱۵سال پیش
به ساثبیز امده و حدود ۱۷میلیون دالر چکش خورده بود.
12افتتاحیه و ۲۴فرصت گالری گردی
ادینه ۲۴اردیبهشت ماه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در گالری های تهران حاضر شدند تا اثار هنری خود را در
معرض دید عالقه مندان قرار دهند .این هفته با ۱۲افتتاحیه ،گالری های تهران میزبان عالقه مندان به هنرهای تجسمی
هستند.
احسان :نمایشگاه گروهی «پدیده هنر» ۲۴تا ۲۸اردیبهشت در گالری احسان میزبان هنردوستان است.
انتظامی :نمایشگاه گروهی «پارادوکس» ۲۴تا ۲۹اردیبهشت در نگارخانه انتظامی برپاست.
ایرانشهر :نمایشگاه مجسمه های سعید شهالپور ۲۴اردیبهشت تا ۱۰خرداد در گالری ایرانشهر برپاست.
ایریک :نمایشگاه گروهی نقاشی «رویش» ۲۴تا ۲۹اردیبهشت در گالری ایریک برگزار می شود.
این جا :نمایشگاه اثار ثمیال امیرابراهیمی با عنوان «تعلیق» ۲۴اردیبهشت تا ۲۱خرداد در گالری این جا برپاست.
ایوان :نمایشــگاه فرایند محور «اتش افروز» با اثاری از شهرام انتخابی و غزاله سیدابادی ۲۴اردیبهشت تا ۱۴خرداد
در گالری ایوان برپاست .این گالری در الهیه ،خیابان مهدیه ،خیابان جبهه ،کوچه لسانی ،بن بست حمید ،شماره ۱قرار
دارد.
سیحون :نمایشگاه نقاشی فرزانه رحیمیان ۲۴اردیبهشت تا ۵خرداد در گالری سیحون برگزار می شود.
شیدایی :نمایشگاه گروهی «بازخوان» ۲۴اردیبهشت تا ۱۴خرداد در گالری شیدایی برپاست.
نگاه :نمایشگاه اثار میثم ثمر رخی با عنوان «دشتهای رنگ دویده» ۲۴اردیبهشت تا ۱۲خرداد در گالری نگاه برگزار
می شود.
نگر :نمایشگاه اثار پروا کارخانه با عنوان «جز ایرانی» ۲۴اردیبهشت تا ۴خرداد در گالری نگر برپاست.
هفت ثمر :نمایشگاه اثار ابراهیم اکبری گرز با عنوان «اقلیم خیال» ۲۴اردیبهشت تا ۵خرداد در گالری ۷ثمر برپا است.
والی :نمایشــگاه چیدمان مجتبی امینی از مجموعه نمایشگاه گروهی «پیش درامد» ۲۴تا ۳۰اردیبهشت در گالری
والی برگزار می شود.
پرسش ها و ابهامات گردشگران خارجی برای سفر به ایران چیست؟
صنعت گردشــگری ،به عنوان یکی از صنایع پردرامد جهان شــناخته می شود و
برخی کشــورها مانند ترکیه ،به این صنعت به مثابه یک درامد استراتژیک نگاه
می کنند و بر جذب حداکثر گردشــگر تمرکز کرده اند .اما تمرکز بیش از حد به
این صنعت و وابســته کردن اقتصاد ملی به ان می تواند معایبی هم داشته باشد
که این موضوع در دوران کرونا بیشتر خودنمایی کرد.
وجود این معایب نمی تواند دلیلی بر بی اعتنایی و عدم تمرکز برای سرمایه گذاری
بر اقتصاد گردشــگری باشد .شیوع ویروس کرونا دیر یا زود کاهش پیدا می کند
و جهــان به حالت عادی خود بازمی گردد .پس از ان عطش ســفر در بین مردم
زیاد شــده و رقابت برای جذب گردشــگر افزایش می یابد .برنامه کالن کشور و
به خصوص وزارت میراث فرهنگی و گردشــگری برای ایــن رقابت در این فضا
چیست؟!
شاید تنها اقدام مثبتی که در این زمینه صورت گرفته باشد استفاده از پتانسیل
اینفوئنسرهای گردشگری برای معرفی جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری کشور
به جهان باشــد و بیشــتر این وظایف را هم بخش خصوص به دوش کشیده اند.
بخش خصوصی مجبور اســت برای جذب این گردشــگران انقدر ایجاد جذابیت
کند تا مخاطبش دردســرهای ناشی از کاغذبازی های ســفر به ایران را بپذیرد
و اقــدام بــه انجام این ســفر کند .از طرف دیگــر با توجه بــه برنامه ریزی ها و
ســرمایه گذاری های دشــمنان برای پایه ریزی طرح ها و برنامه های ایران هراسانه
کار برای جذب گردشــگر دشوارتر هم می شود .اما در این میان هستند لیدرهای
گردشگری شجاعی که تن به دردسر ها و مشکالت این سفر می دهد ،اما در عوض
بهایی ارزشــمند از این سف ِر خاطره انگیز دریافت می کنند که خود مروجی برای
سفرهای اینده می شوند.
حتی گردشــگران خارجی ،گونه های تازه ای از ســفر را که خو ِد مردم ایران از
پتانســیل انها در داخل کشور بی خبرند امتحان می کنند و در این زمینه پیشرو
هســتند! یکی از این جاذبه های گردشــگری همراهی با کوچ عشــایر است ،که
در ایران امکان ان وجود داشــته و هیچگاه به عنوان یک جاذبه گردشــگری به
درســتی به ان نگاه نشده است .حال یک اینفلوئنسر گردشگری از اروپا به ایران
ســفر می کند و چنین پتانسیلی را برای گردشگران جهانی به نمایش می گذارد!
این گردشگر خارجی تجربه های سفر خاطره انگیزش را با مخاطبان خود در میان
می گذارد و به پرسش ها و ابهامات انها برای سفر به ایران پاسخ می هد.
شاید کمتر گردشــگر عادی در ایران باشد که بداند چنین امکان گردشگری در
کشــور وجود دارد و ساالنه متقاضیانی از خارج کشور برای این سفر خاطره انگیز
به ایران ســفر می کنند .یکی از این گردشگران خارجی به عنوان یک اینفوئنسر
گردشــگری ،که اتفاقا مخاطبان زیادی هم دارد تجربه ســفر خود به ایران را به
اشــتراک گذاشته و به پرسش ها و ابهامات برخی مخاطبانش برای سفر به ایران
پاسخ داده است.
ِ
ماهیت چگونگی
بیشتر پرسشها از گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند،
دارند و این نشان می دهد که گروه های هدف خارجی کمتر از فعالیت ها گسترده
بخش خصوصی در ایران و در قالب برگزاری تورهای این چنینی خبر دارند! باز،
همین موضوع نشان از ضعف تبلیغات و برنامه ریزی از طرف نهادهای متولی برای
شناســاندن ایران در جهان دارد .اما وقتی یک شــرکت خصوصی در این زمینه
بتواند کار خود را به درستی انجام دهد اینفلوئنسرها می توانند مخاطبان خود را
به این تورها و اژانســهای مسافرتی معرفی کنند تا همین مشکل چگونگی سفر
برای گردشگران خارجی مرتفع شود.
مختصات فرهنگی میزبانان این ســفرها هم برای گردشــگران خارجی اهمیت
زیادی دارد .با توجه به اینکه رسانه ها غربی حرکات سازمندهی شده در راستای
ایران هراســی انجام داده اند و محتواســازان هالیوودی تصویــری غیر واقعی از
مناســبات فرهنگی ایران ارائه کرده اند ،خنثی سازی این دیدگاه ها نیاز به صرف
وقت و هزینه زیادی دارد که بخشــی از ان توســط همین اینفلوئنســرها قابل
خنثی سازی اســت ،چرا که مردم در کشورهای غربی هم نسبت به پروپاگاندای
رسانه ای علیه ایران مطلع شــده اند و عالقه مندند حقایق را از منابع غیر رسمی
شنوا باشند.
به همین منظور یکی از ســواالت اصلی از این گردشگر خارجی درباره ارتباطش
با خانواده ای اســت که با انها به ســفر کوچ رفته است و توضیحات صمیمانه این
اینفلوئنسر نگاه تازه ای به گردشگران خارجی ارائه می کند.
اینکه «اوا زو بک» به عنوان یک گردشــگر عالقه مند است دوباره به ایران بیاید
و این خانواده را ببیند و یا اینکه این خانواده او را به عروســی پسرشــان دعوت
کرده اند؛ نشانه های از ایجادصمیمیت و ارتباط فرهنگی بین ملت هاست که ایران
به واسطه پیشــینه مهمان نوازانه اش دارای مزیت باالیی در این راتباطات است.
پرسش ها و ابهامات دیگر به موضوع نحوه ورود به ایران و فرایند ویزا بازمی گردد
که البته در حال حاضر به دلیل محدودیت های دوران کرونا ویزای گردشــگری
صادر نمی شــود ،اما به مرور و با عادی شــدن شــرایط ،این امکان وجود خواهد
داشــت و تعریف همین پروسه هم نیاز به تبلیغات گسترده در کشور های هدف
دارد تــا متقاضیان برای ورود به ایران به درســتی بدانند از چه مجراهایی برای
دریافت ویزای گردشگری اقدام کنند
البته قوانین هم در این زمینه باید تســهیل شود تا گردشگران بتوانند به راحتی
به ایران ســفر کنند .وقتی از این گردشــگر خارجی سوال می شود که چگونه به
ایران ســفر کرده است ،وی با توجه به اینکه قصد ساخت یک فیلم از کوچ داشته
توانسته از ویزای خبرنگاری به ایران استفاده کند.
وقتی تجربیات سفر این گردشگر را مرور می کنیم نشان می دهد با وجود سختی ها
و مشــقات سفر ،حاضر به انجام این تجربه شده اند .بنابراین ملزومات جذب سفر
صرفــا برخورداری از هتلهای لوکس و 5ســتاره و یــا امکانات اقامتی و حمل و
نقلی الکچری نیســت ،هرچند که انها هم بخشــی از امکانات جذب گردشــگر
خارجی هســتند ،اما همین شرایط و پتانســیل فعلی کشور امکان جذب باالیی
دارد .وقتی از این اینفلوئنسر سوال می شود که مشقات سفر چه بوده از شرایطی
صحبت می کند که کمتر گردشــگر ایرانی هم حاضر به تحمل انهاست .از جمله
ســختی های گردشگری در شــرایط کوچ به نظر او گرمای هنگام ظهر و افزایش
ارتفاع 4500متری ظرف مدت 7روز که در برخی مواقع شــرایط سفر را خشن
می کنــد .البته به گفته «اوا زو بک» او برای کوچ یک مســیر طوالنی را انتخاب
کرده است در صورتی که کوچهای کوچکتر و راحتتر هم در ایران وجود دارد.
درست است که گردشگری در طبیعت و به خصوص همراهی با عشایر برای کوچ
می تواند جذابیت زیادی داشته باشــد اما نگرانی هایی هم برای ان وجود دارد و
باید پاسخ درستی برای این نگرانی ها داشته باشیم.
به عنوان مثال بسیاری از گردشگران خارجی در این گونه سفرها نگران فوریت ها
پزشــکی هستند ،به خصوص اگر سفرهای پرریســکی مانند این بر سر راهشان
باشــد .به عنوان مثال وقتی یکی از مخاطبان در مورد فوریت های پزشکی سوال
می کند ،پاسخی که دریافت می کند مطمئن کننده است.
این گردشگر خارجی در پاسخ به موار ِد اورژانسی قابل پیش بینی ،می گوید :دولت
در چنین مواردی با اعزام هلیکوپتر بیمار را به بیمارستانی در شهر می برد و خود
ما در زمان کوچ یکی از این موارد را دیدیم .وی در ادامه فرایند زایمان در عشایر
را برای مخاطبانش توضیح می دهد و اینکه بیشــتر زنان در ایل بدون کمک های
پزشــکی بچه خود را به دنیا می اورند .یکی از زنان ایل خاطرات زایمان هایی که
به صورت تک و تنها انجام داده اســت برای «اوا» تعریف می کند و اینکه یکی از
دخترانــش در زمان کوچ به دنیا امده و طال روز بعد از به دنیا امدن ،کودکش را
به بغل گرفته و به راه افتاده است.
در نهایت بحث توشــه و موارد الزم برای سفر مطرح می شود ،اینکه برای چنین
ســفری چه چیزهایی نیاز است و ایا در طول ســفر دسترسی به انتن موبایل و
اینترنت وجود دارد یا خیر که اغلب گردشــگرانی که ســفر اینچنینی می کنند
از موارد الزم برای ســفر اطــاع دارند و می دانند ممکن اســت وارد محوطه ها
و فضاهای بشــوند که دسترسی مناسبی به اینترنت نداشــته باشند .در نهایت
می توان گفت انقدر که سفر این اینفلوئنسرها برای معرفی جاذبه های گردشگری
ایران مفید فایده بوده ،شــاید برخی سیاستهای دولتی نبوده است و باید بیشتر
از پتانسیل این افراد برای معرفی جاذبه های گردشگری داخلی استفاده کرد. صفحه 4