روزنامه هنرمند شماره 1435 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1435

روزنامه هنرمند شماره 1435

روزنامه هنرمند شماره 1435

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫سهشنبه‪ 21‬اردیبهشتماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1435‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫«منصور نور پور »‬ ‫رئیس هیات مرکزی انجمن‬ ‫سینماداران ایران بر اثر ابتال‬ ‫به کرونا درگذشت‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫به بهانه درگذشت‬ ‫استاد «عبدالوهاب شهیدی»‬ ‫گنجینه هنر موسیقی ایران‬ ‫بیژن افشار‪ ،‬بازیگر تئاتر‬ ‫و سینما در ‪ 67‬سالگی‬ ‫درگذشت‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫مـــردیکهاواز‬ ‫را زنــدگیکرد!‬ ‫نقدی بر برنامه های تلو یز یونی ماه رمضان‬ ‫درباره تاثیر کرونا بر نشر و فروش کتاب‬ ‫باید شیوه های جدید‬ ‫فروش کتاب را پذیرفت!‬ ‫اتاق فکری که فکری ندارد!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫سیما خضرابادی بازیگر سریال «بچه مهندس‪»4‬‬ ‫در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫تبلیغات انتخاباتی‬ ‫در فضای مجازی قاعده مند می شود‬ ‫مدیوم «طنز» بازیگر خاص‬ ‫خودش را می خواهد!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫الزام استفاده از نشان‬ ‫«تبلیغات انتخاباتی»‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫تسنجیمجدد‬ ‫لغو نیاز بهمهار ‬ ‫برایتمدیدبیمههنرمندان‬ ‫صنایعدستی‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫«تیما تقی زاده» بازیگر سریال «دراکوال»‬ ‫در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫امیدوارم شرایط «تئاتر»‬ ‫بهبود پیدا کند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫درباره تاثیر کرونا بر نشر و فروش کتاب‬ ‫سه شنبه‪ 21‬اردیبهشت ماه‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1435‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫یادداشت‬ ‫نقد‬ ‫ِرسانه یا َرسانه؛ مساله این است!‬ ‫علی احمدی‬ ‫خدا می داند تاکنون‪ ،‬انواعی از گاف ها‪ ،‬تپق ها‪ ،‬اشتباهات و خطاهای‬ ‫ذهنی و یا گفتاری در طرفین مصاحبه های رسمی یا سرپایی و غیر‬ ‫رســمی بی موقع و غیر حرفه ای از وزیر و وکیل و مقام مســوول و‬ ‫سیاستمدار تا هنرمند و ورزشکار و چهره های مشهور‪ ،‬چه بالها و‬ ‫اثرات پروانه ای منفی را که بر سر خود این افراد‪ ،‬سیاست و ورزش‪،‬‬ ‫فرهنگ و هنر یا اقتصاد ممالک نیاورده و مسیر تاریخ و سرنوشت‬ ‫بشری که یکایک ما باشیم و فرصت ها و سرمایه های اجتماعی و ملی‬ ‫را دچار تغییر یا تخریب نکرده است‪ .‬وزرا و وکال و صاحب منصبانی‬ ‫فراوانی را یک شبه از عرش به فرش نشانده و چه جنگ ها و فتنه ها‬ ‫و اتش ها که به پا نکرده است‪.‬‬ ‫البته که علل گوناگون و انواع استرس یا خستگی جسمی و ذهنی‬ ‫می تواند از عوامل طبیعی این تپق ها و خطاهای مشهور و معمول‬ ‫و ناخواسته انســان در گفت وگوهای رسمی و سخنرانی ها و یا در‬ ‫تعامالت روزمره باشد‪ .‬اما شاید به زعم فروید و همفکرانش وقتی که‬ ‫«ناخوداگاه» لبریز از ناکامی ها‪ ،‬تمایالت و افکار و عقده های سرکوب‬ ‫یا پنهان شده‪ ،‬بخواهد بجنبد و سرریز شود‪ ،‬انگاه شاید با ناباوری و‬ ‫تعجب شاهد گفتار و رفتارهای معناداری از خود یا دیگران می شویم‬ ‫که گویی سال ها در صندوقچه هایی از باورها‪ ،‬تمایالت و خواهش ها‪،‬‬ ‫در پستوی ناخوداگاه من و شما پنهان بوده است و حاال از پس این‬ ‫طغیان و مناقشات می لغزد و بیرون می زند‪.‬‬ ‫شــاید بروز برخی از این گونه گفتار و رفتارهای معنادار نمایان‬ ‫شــده در قالب و شکل انواع خطاها و گاف ها‪ ،‬ناشی از این اتفاق‪،‬‬ ‫شیطنت ها و سرکشــی های دزدانه کودک شیطان و بازیگوش‬ ‫«ناخــوداگاه» به دنیای نقاب های خــوش اب و رنگ و مطلوب‬ ‫شخصی ساز بزرگسالی است‪.‬‬ ‫گاف های تایپی در تنظیم یک پیغام و پیامک ساده و توئیتی سیاسی‬ ‫تا ســخنرانی و گفت وگو و یادداشت های رسانه ای و یا اشارات زبان‬ ‫بدن در هول و وال و دستپاچگی های مرور انواع متنوع اپلیکیشن های‬ ‫ارتباطی چند رسانه ای و یا عرض اندام های مجازی؛ شاید نمونه هایی‬ ‫از اینگونه بروندادهای گاه و بیگاه ناخوداگاهی باشــد که حاال بی‬ ‫واسطه و مستقیم به قول جناب سعدی‪ ،‬خبر می دهد از سر درون!‬ ‫روان شناســان‪ ،‬فهرســت باال بلندی از این گونه خبط و خطاهای‬ ‫شناختی را برایمان ردیف کرده اند که یک سرش از این اندرونی سر‬ ‫در می اورد؛ بزرگ نمایی یا کوچک نمایی‪ ،‬برچسب گذاری بر خود یا‬ ‫دیگران‪ ،‬قانون همه یا هیچ‪ ،‬اعتماد به نفس کاذب‪ ،‬اصرار و تمرکز‬ ‫بر روی اخرین اطالعات در دســترس فردی‪ ،‬تعمیم دادن‪ ،‬حذف‬ ‫اطالعات یا داده های مثبت‪ ،‬شخصی کردن و به خود گرفتن‪ ،‬ذهن‬ ‫خوانی‪ ،‬بحران و فاجعه سازی و دو قطبی سازی‪ ،‬تنها نمونه ای از این‬ ‫خطاهاست که ناشی از اینها در طول زندگی شخصی یا حرفه ای‬ ‫دست گل های زیادی را به اب می دهیم!‬ ‫خاصــه اینکه عمده این تظاهرات و تداخــات‪ ،‬در فرصت طلبی‬ ‫«ناخوداگاه» از وضعیت های ناپایدار یا ساعات نامناسب بیولوژیک یا‬ ‫پایانی شب و همزمان با خستگی ذهنی و وضعیت اسیب پذیر و پر‬ ‫خطای مغز در تفکر و زبان اتفاق می افتد‪.‬در این شرایط «ناخوداگاه»‬ ‫به عملگرای فرصت طلب و بی رحمی می ماند که به نتیجه توجهی‬ ‫ندارد و صرفا می خواهد که گفته شود‪ ،‬اقرار شود‪ ،‬رفتار شود و بیرون‬ ‫بریزد انچه را که می خواهد و باور دارد‪ .‬لذا بعید نیست که ناشی از‬ ‫نوع فروخوردنی ها و پنهان داری ها و سرخوردگی های فردی‪ ،‬گاهی‬ ‫خود را در ان انات و لحظات‪ ،‬عقل کل‪ ،‬نقطه ثقل اتفاقات و حقایق و‬ ‫احساسات و قطب عالم و ادم نیز تصور و ابراز کند‪.‬‬ ‫شــاید به نمونه هایی از این موارد در برخی مصاحبه ها یا در نوع‬ ‫جدیدی از زیست های شبانه مجازی و گعده ها و مجادالت سیاسی‬ ‫در فضای مجازی برخورده باشید‪.‬‬ ‫از خطای بزرگ جوزدگی برخی مســوولین و مدیران و مشــاهیر‬ ‫ســاحت قدرت و سیاست و مشاوران انان در ترویج و ترجیح اولیه‬ ‫رسانه های غیر رسمی و نوع برخورد و تعامل منفعالنه و غیرحرفه ای‬ ‫در مواجهه با قلم و خودکار و سه پایه دوربین خبرنگاران و روزنامه‬ ‫نگاران زن و مرد! یا حتی خبرنگارنمایان و ادمین های خیابانی که‬ ‫بگذریم‪ ،‬نبود اگاهی و دانش روان شناختی الزم برای شاغلین در این‬ ‫حرفه و تمرینات و تکنیک های رشد توانمندی های فردی؛ از جمله‬ ‫تقویت هوش هیجانی الزم برای فعالیت در حوزه رسانه‪ ،‬از جمله علل‬ ‫زمینه ای بروز اینگونه خطاها و اشتباهات است‪.‬‬ ‫خطا و اشتباهاتی که گاهی منجر به خسارات جبران ناپذیری در‬ ‫ساحت افکار عمومی و حوزه های سیاسی‪ ،‬اقتصادی و فرهنگی و‬ ‫یا حتی امنیتی می شود‪.‬‬ ‫قابل توجه اینکه هر چه به ترتیب از سمت رسانه های مکتوب رسمی‬ ‫و شناسنامه دار به سمت رسانه های الکترونیکی رسمی‪ ،‬نیمه رسمی‬ ‫(مثل پیوست مجازی رسانه ها) و یا فردی و متعلق به فعاالن سیاسی‬ ‫و اجتماعی و ‪ ...‬پیش می رویم‪ ،‬به دالیل مختلف از جمله از منظری‬ ‫که در این یادداشت به ان توجه داده شده؛ از جمله کم شدن نظارت‬ ‫و همکاری های گروهی تجربه شده در تحریریه ها و نظامات ان و‬ ‫وابستگی خروجی ها به نوع شخصیت افراد و تفاوت های فردی و یا‬ ‫کم و کیف برخورداری از انواع هوش و ویژگیهای شخصیتی‪ ،‬شاهد‬ ‫اسیب پذیری و بروز خطای حرفه ای و اخالقی بیشتری هستیم‪.‬‬ ‫بایدشیوه هایجدیدفروشکتابراپذیرفت!‬ ‫موجی که کرونا از تغییرات همراه خود اورد موجب شــد بســیاری از کســب و کارها شــیوه و‬ ‫ابزارهای جدیدی را مدنظر قرار دهند‪ ،‬حوزه نشر کتاب کاغذی هم از این موضوع مستثنی نبود‬ ‫و فروش انالین و کتاب کاغذی از متولدین سال کرونایی بود‪ .‬بیش از ‪ ۱۴‬ماه است که مردم نه‬ ‫تنها در ایران که در سراسر جهان با بیماری کووید‪ ۱۹-‬دست و پنجه نرم می کنند‪ .‬کرونا بر همه‬ ‫مناســبت ها و وجوه مختلف زندگی از اقتصاد تا فرهنگ تاثیر گذاشته؛ طبیعی است که در این‬ ‫اوضاع و احوال‪ ،‬نشــر و فروش کتاب های کاغذی هم تحت تاثیر شرایط حاکم قرار گرفته است‪.‬‬ ‫این که کرونا چه تاثیری بر کتاب های کاغذی و فروش ان گذاشــته‪ ،‬موضوعی اســت که در این‬ ‫گزارش و در گفت وگو با چندتن از فعاالن حوزه نشر به ان پرداخته شده است‪.‬‬ ‫«نادره رضایی»‪ ،‬مدیر انتشــارات علمی و فرهنگی اســت که تصور می کند کرونا فرصت هایی را‬ ‫هم پیش روی پدیداورندگان این حوزه گذاشــته اســت؛ برای مثال شاید عالقه مندان‪ ،‬در این‬ ‫تعطیلی ها فرصت بیشــتری برای مطالعه داشــته اند در نتیجه بیشــتر از قبل به تهیه کتاب و‬ ‫خواندن ان پرداخته و در این میان ناشران و کتابفروشی هایی بُرد کرده اند که زمینه های الزم را‬ ‫برای مواجهه با شرایط کرونایی پدید اورده و به فروش انالین و ارائه نسخه الکترونیک و صوتی‬ ‫کتاب ها توجه داشته اند‪.‬‬ ‫مدیر انتشارات علمی و فرهنگی به فعالیت های این مرکز در دوران کرونا اشاره و بیان می کند‪:‬‬ ‫درست است که انتشارات ما از ‪ ۶۶‬سال پیش تاکنون فعالیت می کند اما به عنوان یک مجموعه‬ ‫شبه دولتی نتوانسته بود بسترهای الزم برای رویارویی با شرایط کرونا را فراهم اورد اما طی چند‬ ‫ماه اخیر تالش خود را چند برابر کرده ایم تا بتوانیم از این دوران ســخت به سالمت بگذریم و با‬ ‫ایجاد بســترهای مناسب برای فروش انالین و گسترش فعالیت و بهره گیری از فضای مجازی و‬ ‫شبکه های اجتماعی‪ ،‬همچنین تولید نسخه الکترونیک و صوتی از کتاب ها کوشیدیم تا هم خود‬ ‫را به روز کنیم هم با مخاطبان خود ارتباط داشــته باشــیم و به خواسته و نیازشان پاسخ دهیم‪.‬‬ ‫رضایی با اشــاره به نخستین نمایشگاه کتاب مجازی می گوید‪ :‬سال گذشته موسسه خانه کتاب‬ ‫به برگزاری نمایشــگاه مجازی پرداخت که با استقبال ناشران روبه رو شد‪ .‬البته که دوستان ناشر‬ ‫هم فروش خوبی داشــتند‪ ،‬بگذریم که این اتفاق برای مخاطبان هم خوشــایند بود‪ ،‬چون همه‬ ‫عالقه مندان به کتاب از سراسر ایران می توانستند از امکانات مشابه و یکسان استفاده کنند و این‬ ‫امتیازی است که فروش انالین و نمایشگاه مجازی در اختیار انها می گذارد‪.‬‬ ‫«فرزاد فربد»‪ ،‬مدیر نشــر پریان اســت‪ .‬به گفته او بسیاری از ناشــران در روزگار کرونا با بحران‬ ‫روبه رو شدند و به لحاظ اقتصادی اسیب دیدند؛ «پریان» هم از این قاعده مستتنا نبود اما خود‬ ‫من ارام ارام به این نتیجه رســیدم که باید سرپا بایستم و با شرایط کنار بیایم به همین خاطر‪،‬‬ ‫توان و انرژی ام را روی فروش انالین و تولید کتاب صوتی و الکترونیک متمرکز کردم‪.‬‬ ‫مدیر نشر پریان براین باور است که نوجوان ها و جوان ها می توانند با کتاب های غیرکاغذی ارتباط‬ ‫بگیرند اما بچه ها دوست دارند کتاب را در دست بگیرند و ورق بزنند به همین خاطر در شرایطی‬ ‫که به خاطر کرونا‪ ،‬بیشتر کتاب فروشی ها تعطیل است و مردم به جهت رعایت پروتکل ها بیشتر‬ ‫از فروش اینترنتی اســتقبال می کنند ما باید با توان و همت بیشــتری به این موضوع بپردازیم‪.‬‬ ‫فربد به نمایشــگاه مجازی کتاب اشاره می کند و می گوید‪ :‬ســال گذشته نمایشگاه کتاب‪ ،‬پس‬ ‫از ســال ها برگزار نشد و این مســاله به نگرانی ناشران افزود اما وزارت فرهنگ و ارشاد‪ ،‬زمستان‬ ‫گذشــته به برگزاری نمایشــگاه مجازی پرداخت و بسیاری از ناشــران در ان شرکت کردند و‬ ‫برخالف تصورشان‪ ،‬فروش خوبی داشتند در هر حال کرونا‪ ،‬تصویر جهان را تغییر داده و ما باید‬ ‫شیوه های جدید فروش را بپذیریم‪.‬‬ ‫«رویا تیموریان» مدیر نشــر«ایران بان» هم درشمار ناشرانی است که با اشاره به افت نشر کتاب‬ ‫کاغذی در سال گذشته بیان می کند‪ :‬کرونا باعث شد که ادم های بیشتری به سمت کتاب صوتی‬ ‫و الکترونیک بروند اما بچه ها با این کتاب ها ارتباط برقرار نمی کنند و دلشــان می خواهد کتاب‬ ‫رنگی‪ ،‬باکیفیت و کاغذی در دســت بگیرند و ان را ورق بزنند به همین خاطر نمی توان نســبت‬ ‫به نشــر کتاب کاغذی برای این گروه ســنی بی تفاوت بود‪ .‬به گفته مدیر نشر «ایران بان» تنها‬ ‫کرونا موجب افت نشــر و فروش کتاب کاغذی نشــده وگرنه سایت ها فعال اند و مخاطبان کتاب‬ ‫می توانند انچه می خواهند را به صورت انالین ســفارش بدهند اما ان قدر شــرایط اقتصادی بد‬ ‫اســت که ترجیح می دهند با درامد اندکی که دارند برای بچه هاشــان لباس و خوراک بخرند تا‬ ‫کتاب‪ .‬تیموریان براین باور اســت یکی دیگر از مواردی که به کتاب کاغذی اســیب می زند این‬ ‫اســت که در فروشــگاه های بزرگ کتاب‪ ،‬همه چیز هســت از کاکتوس و نوشت افزار تا بازی و‬ ‫صنایع دستی و ناگفته پیداست بچه ها با ورود به چنین فضایی بیشتر از ان که سراغ کتاب بروند‬ ‫جذب نوشت افزار و بازی می شوند‪.‬‬ ‫طبیعی اســت که کرونا بر نشر کتاب کاغذی اثر گذاشته؛ امروز مردم با وسواس بیشتری کتاب‬ ‫کاغذی می خرند و ممکن اســت نگــران انتقال ویروس و هزار و یک ماجرای دیگر باشــند اما‬ ‫همین ادم ها با خیال اســوده به ســراغ کتاب صوتی و الکترونیک می روند پس برای گروه سنی‬ ‫نوجوان می توان به انتشــار و معرفی این گونه کتاب ها پرداخت‪ .‬اگرچه گروه ســنی خردسال و‬ ‫کــودک با کتاب صوتی و الکترونیک ارتباط برقرار نمی کند و دوســت دارد کتاب را در دســت‬ ‫بگیــرد و ورق بزند و تصویرهایش را ببیند اما برای این گروه از مخاطبان هم می توان به فروش‬ ‫انالیــن و راهکارهــای ان فکر کرد‪ .‬به نظر می توان امکان دیــدن و ورق زدن صفحات کتاب را‬ ‫در فضای مجازی فراهم کرد تا بچه ها و پدر و مادرهاشــان که خریداران اصلی کتاب هســتند‬ ‫انچه می خواهند را ببینید و با کلیت ان اشــنا شــوند‪ .‬از ســوی دیگر نمی توان منکر شد که‬ ‫فروش انالین این امکان یکســان را برای همه ادم ها در سراسر ایران فراهم می کند تا اسوده در‬ ‫خانه خود بنشــینند و انچه می خواهند را ســفارش بدهند‪ .‬به همین خاطر بهتر است ناشران به‬ ‫روش های جدید فروش و حتی تولید کتاب فکر کنند تا مخاطب خود را از دست ندهند‪.‬‬ ‫تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی قاعده مند می شود‬ ‫الزاماستفادهازنشان«تبلیغاتانتخاباتی»‬ ‫مدیر کل صدور مجوز ساترا گفت‪ :‬کلیه رسانه ها در تبلیغات‬ ‫انتخاباتی باید از قوانین و مقررات انتخاباتی جمهوری اسالمی‬ ‫ایران و مقررات ساترا پیروی کنند‪ .‬همچنین رسانه ها ملزم به‬ ‫استفاده از نشان «تبلیغات انتخاباتی» ابالغ شده از سوی ساترا‬ ‫برای تمایز محتوای مشمول این مقررات از سایر محتواهای‬ ‫انتشــاریافته هستند‪ .‬نشست هم اندیشــی مقررات تبلیغات‬ ‫انتخاباتــی با حضــور مدیران رســانه های کاربرمحور دارای‬ ‫مجوز از ســاترا و مدیران ساترا برگزار شــد‪ .‬در این جلسه‪،‬‬ ‫پیش نویس مقررات تدوین شــده در خصوص قلمرو تبلیغات‬ ‫انتخاباتــی‪ ،‬اصول عمومی‪ ،‬الزامات رســانه های کاربرمحور و‬ ‫الزامــات محتوایی فعالیت های رســانه ای در حوزه انتخابات‬ ‫تبیین و تشریح شــد‪ .‬در ابتدای این جلسه‪ ،‬وحید فرهمند‬ ‫قائــم مقام رئیس ســاترا با تاکید بر نقش و تاثیر رســانه ها‬ ‫بیژن افشار‪ ،‬بازیگر تئاتر و سینما‬ ‫در ‪ 67‬سالگی درگذشت‬ ‫بیژن افشار بازیگر تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون ایران بر اثر بیماری کرونا دار‬ ‫فانیراوداعگفت‪.‬حمیدرضانعیمینویسندهوکارگردانتئاترباتایید‬ ‫درگذشت بیژن افشار گفت‪ :‬متاسفانه طی دو روز گذشته حال بیژن‬ ‫افشار بازیگر خوب تئاتر و سینمای کشورمان که به بیماری کرونا‬ ‫مبتال شده بود‪ ،‬وخیم گزارش شد و متاسفانه امروز ایشان را از دست‬ ‫دادیم‪ .‬وی افزود‪ :‬از فوت این هنرمند بســیار متاسف هستم و برای‬ ‫خانواده و جامعه هنری ارزوی صبر دارم‪ .‬من همیشه بیژن افشار را‬ ‫سرحال و پر انرژی می دیدم و به نظر نمی رسید که بیماری زمینه ای‬ ‫داشته باشند اما متاسفانه این ویروس منحوس هنرمند عزیزی را از‬ ‫ما دریغ کرد‪ .‬بیژن افشار‪ ،‬بازیگری است که در فیلم های سینمایی‬ ‫«مربای شیرین»‪« ،‬قلب های ناارام»‪« ،‬در وجه حامل»‪« ،‬خبر خاصی‬ ‫نیست»‪« ،‬خیابان دیوار»‪« ،‬پیچ جاده نمناک»‪« ،‬تابو»‪« ،‬تمشک»‬ ‫و مجموعه های «مختارنامه»‪« ،‬شهریار»‪« ،‬خواب بلند»‪« ،‬پرواز در‬ ‫ارتفاع صفر»‪« ،‬یلدا» و ‪ ...‬بازی کرده و عضو خانه تئاتر اســت‪ .‬این‬ ‫هنرمند در نمایش های مختلفی به ایفای نقش پرداخته بود و قبل از‬ ‫ابتال به بیماری قرار بود در اینده ای نزدیک روی صحنه برود‪.‬‬ ‫در برگزاری و مشــارکت پرشــور انتخابات گفــت‪ :‬تبلیغات‬ ‫نامزدهای انتخاباتی در رســانه های صــوت و تصویر فراگیر‬ ‫قاعده مند می شود‪ .‬وی در ادامه به تشریح مجموعه اقدامات‬ ‫و تسهیالت سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در‬ ‫خصوص فعالیت های انتخاباتی رســانه های صوت و تصویر‬ ‫دارای مجوز پرداخت‪ .‬در ادامه محمدرسول حاج اقلی‪ ،‬مدیر‬ ‫کل صدور مجوز ســاترا‪ ،‬با اشاره به پیش نویس دستورالعمل‬ ‫«تبلیغات انتخاباتی در رســانه های صوت و تصویر فراگیر»‬ ‫گفت‪ :‬کلیه رســانه ها در تبلیغات انتخاباتی باید از قوانین و‬ ‫مقررات انتخاباتی جمهوری اســامی ایران و مقررات ساترا‬ ‫پیروی کنند‪ .‬همچنین رســانه ها ملزم به اســتفاده از نشان‬ ‫«تبلیغات انتخاباتی» ابالغ شــده از سوی ســاترا برای تمایز‬ ‫محتوای مشمول این مقررات از سایر محتواهای انتشاریافته‬ ‫هســتند‪ .‬وی در ادامه بــر الزامات رســانه های کاربرمحور‬ ‫و تســهیالت ســاترا در فعالیت های انتخاباتــی تاکید کرد‪.‬‬ ‫در ادامه‪ ،‬مدیران رســانه های ام پی فور‪ ،‬تماشــا و دالفک و‪...‬‬ ‫نظرات مشــورتی خود را در خصوص دستورالعمل «تبلیغات‬ ‫انتخاباتی در رسانه های صوت و تصویر فراگیر» مطرح کردند‪.‬‬ ‫ت سنجی مجدد‬ ‫لغو نیاز به مهار ‬ ‫برایتمدیدبیمههنرمندانصنایعدستی‬ ‫وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشــگری و صنایع دستی گفت‪ :‬دیگر برای‬ ‫اســتمرار بیمه هنرمندان صنایع دســتی نیازی بــه ازمون مجدد‬ ‫مهارت سنجی نخواهد بود‪ .‬علی اصغر مونسان در حساب کاربری خود‬ ‫در توییتر نوشت‪ :‬تسهیل فعالیت هنرمندان صنایع دستی‪ ،‬همیشه از‬ ‫دغدغه های ما در وزارت میراث فرهنگی بوده است‪ .‬وزیر میراث فرهنگی‬ ‫با ابراز خرسندی اعالم کرد‪ :‬با تالش همکارانم در معاونت صنایع دستی‬ ‫و حسن توجه هیئت وزیران‪ ،‬از این پس برای استمرار بیمه هنرمندان‬ ‫صنایع دستی نیازی به ازمون مجدد مهارت سنجی نخواهد بود‪ .‬هیات‬ ‫وزیران عصر یکشنبه (‪ ١٩‬اردیبهشت ‪ )١۴٠٠‬به پیشنهاد وزارت امور‬ ‫اقتصــادی و دارایی و به موجب مصوبه هیئت مقررات زدایی و بهبود‬ ‫محیط کســب و کار‪ ،‬با اصالح «ایین نامــه اجرایی قانون بیمه های‬ ‫اجتماعی قالیبافان‪ ،‬بافندگان فرش و شاغالن صنایع دستی شناسه دار»‬ ‫موافقت کرد‪ .‬براساس این اصالحیه‪ ،‬شرط تمدید مدرک کارت مهارت‬ ‫فنی از فهرست مدارک درخواستی سازمان تامین اجتماعی حذف شد‪.‬‬ ‫ایا برخی تورهای گردشگری مجوز سفر در استان های قرمز را دارند؟‬ ‫در حالی که هنوز موج چهارم کرونا در ایران در تمام استان ها به پایان‬ ‫نرسیده مسئوالن وزارت بهداشت اخطار موج پنجم کرونا به دلیل‬ ‫ورود ویروس های جهش یافته را دادند‪ .‬ستاد ملی مقابله با کرونا نیز‬ ‫سفر در تعطیالت عید فطر (پنجشنبه و جمعه‪ ۲۳‬و‪ ۲۴‬اردیبهشت)‪،‬‬ ‫سفر را ممنوع کرد‪ .‬بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا‪ ،‬تردد بین‬ ‫همه استان ها با خودرو شخصی از ساعت ‪ ۱۲‬ظهر امروز سه شنبه‬ ‫ت ممنوع است‪.‬‬ ‫‪ ۲۱‬اردیبهشت تا ساعت ‪ ۱۲‬ظهر شنبه ‪ ۲۵‬اردیبهش ‬ ‫طبق اخرین اعالم این ستاد‪ ،‬درحال حاضر ‪ ۴۶‬شهر در کشور قرمز و‬ ‫‪ ۲۶۳‬شهر نارنجی و ‪ ۱۳۹‬شهر نیز زرد هستند‪ .‬با توجه به شناسایی‬ ‫ویروس های جهش یافته در مناطق مختلفی از کشــور‪ ،‬ستاد ملی‬ ‫مقابله با کرونا‪ ،‬منع تردد را یکی از مهم ترین مولفه ها برای کنترل‬ ‫ویروس های جهش یافته در کشور می داند‪ .‬علیرضا رییسی‪ ،‬معاون‬ ‫بهداشت وزارت بهداشت‪ ،‬درمان و اموزش پزشکی همچنین گفته‬ ‫جریمه تردد در شــهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای‬ ‫نارنجی ‪ ۵۰۰‬هزار تومان است‪ .‬برای شهرهای زرد که قبال جریمه‬ ‫نداشتند‪ ،‬مصوب شــد در این تعطیالت‪ ۵۰۰ ،‬هزار تومان جریمه‬ ‫درنظر گرفته شــود‪ .‬بنابراین تردد بین همه شهرها ممنوع است و‬ ‫اگر تخلفی صورت گیرد مشــمول جریمه می شود‪ .‬در همین حال‬ ‫محمد اسالمی وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده با توجه به اتصال‬ ‫شبکه های حمل و نقل ریلی و هوایی به برنامه «ماسک»‪ ،‬هیچ بیمار‬ ‫کرونایی نمی تواند با وسایل حمل ونقل عمومی سفر برود‪ ،‬چون بلیتی‬ ‫به او فروخته نخواهد شد و اگر مسافری قرنطینه خود را بشکند‪ ،‬برای‬ ‫او پیامک هشدار ارسال می شود‪ .‬حرمت اهلل رفیعی رییس انجمن‬ ‫صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت‪ :‬هنوز‬ ‫هیچ کدام از اژنس های مسافرتی دسترسی به اطالعات مبتالیان‬ ‫کرونا را ندارند و فرد مبتال می تواند بلیت هواپیما بگیرد و در سفر‬ ‫به هتل بروند‪ .‬وی گفت‪ :‬که با وجود تصمیم ستاد ملی کرونا‪ ،‬هیچ‬ ‫نامه و بخشنامه ای در ارتباط با ممنوعیت سفر با تور به اژانس های‬ ‫مسافرتی ابالغ نشده است‪ .‬بنابراین اجرای تور از طریق دفاتر رسمی‬ ‫فعالمشمولممنوعیتنمی شود‪.‬‬ صفحه 2 ‫سیما خضرابادی بازیگر سریال «بچه مهندس‪ »4‬در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫مدیوم«طنز»بازیگرخاصخودشرامی خواهد!‬ ‫سیما خضرابادی‪ ،‬متولد یازده فروردین هزار و سیصد و شصت و هفت‪ ،‬تهران‪ ،‬کارشناسی بازیگری‬ ‫ازدانشگاهسوره‪،‬درکارنامههنریاومی توانبهمجموعه هایتلویزوینی«وضعیتسفید»‪«،‬رخنه»‪،‬‬ ‫«علی البدل»‪« ،‬چک برگشتی» و فیلم های سینمایی «من و زیبا»‪« ،‬کودک و فرشته» اشاره کرد‪،‬‬ ‫با سیما خضرابادی که این شبها سریال «بچه مهندس چهار» با هنرنمایی او در حال پخش است‬ ‫گفتگوییداشته ایمکهدرادامهمی خوانید‪.‬‬ ‫نقدی بر برنامه های تلویزیونی ماه رمضان‬ ‫اتاق فکری که فکری ندارد!‬ ‫ناصرنجفی‪-‬پژوهشگرموسسهفقاهتوتمدناسالمی‬ ‫ارزو برسم‪ ،‬اقای بهرام بیضایی که خیلی برای من عزیز و دوست داشتنی هستند و از میان هنرپیشه های داخل‬ ‫ایران خیلی دوست داشتم زودتر به دنیا می امدم و عمر اقای خسرو شکیبایی بیشتر به این دنیا بود تا می توانستم‬ ‫حتی یک کار کوچک در خدمت ایشان باشم‪.‬‬ ‫چقدر به ماندگاری فکر می کنید و در بین بازیگران امروز کسی را داریم که ماندگار شود؟‬ ‫نمی دانم در میان هنرپیشه هایی که االن فعالیت می کنند کسی وجود دارد که ماندگار شود یا خیر اما برای من‬ ‫حامد بهداد از نظر بازیگری بازیگری خیلی خوبی است‪ ،‬سالها می شود که یک مقدار کمرنگ یا پررنگ حضور دارد‪،‬‬ ‫همچنین شهاب حسینی و به نظر من این دو نفر بازیگرهای خوبی هستند‪.‬‬ ‫نقشی بوده در میان فیلم های ایرانی که دوست داشته باشید بازی کنید؟‬ ‫بله‪ ،‬نقشی که خیلی دوست داشتم ان را بازی کنم نقش خانم باران کوثری در فیلم خون بازی بود‪ ،‬البته نمی دانم‬ ‫چقدر می توانستم این نقش را خوب در بیاورم ولی مطمئن هستم خیلی تالش می کردم چون خیلی چنین‬ ‫نقش هایی را دوست درام‪.‬‬ ‫شهرت را دوست دارید؟‬ ‫شهرت را دوست دارم و به این دلیل که شهرت را دوست دارم بازیگر شده ام‪ ،‬ولی خب معنی شهرت از نظر من‬ ‫با خیلی ها متفاوت است‪ ،‬شهرت برای من مهم است ولی نه ان شهرت که بین مردم شناخته شوم و از من عکس‬ ‫و امضا بگیرند بلکه شهرتی که در بین ادمهای سینما و انهایی که برای من ارزشمند هستند شناخته شوم‪ ،‬من را‬ ‫به خوبی بشناسند و بازی من را دوست داشته باشند‪ ،‬این نوع شهرت را دوست دارم‪.‬‬ ‫چه توصیه ای برای عالقه مندان به «بازیگری» دارید؟‬ ‫توصیه ای که برای عالقه مندان بازیگری دارم این است که خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که این حرفه ای است‬ ‫که همه می توانند به ان وارد شوند‪ ،‬خیلی راحت است و نیاز به تخصص خاصی ندارد و تنها توصیه ام این است که‬ ‫اگر به بازیگری عالقه دارند ان را به صورت اکادمیک ادامه بدهید و در این رشته تحصیل کنید‪.‬‬ ‫چه برنامه های از پیش تعیین شده ای برای سال هزار و چهارصد دارید؟‬ ‫دوست دارم هزار و چهارصد بهترین اتفاقات در فضای کاری برای من بیفتد‪ ،‬از قبل تعیین کرده ام یک تعداد‬ ‫کارها را انجام بدهم که یک سری از انها شخصی است و در مورد انهایی که در مورد فضای کاری است دوست‬ ‫دارم موفق باشم‪.‬‬ ‫یک اتفاق ایده ال همین االن برای شما چه می تواند باشد؟‬ ‫یکی اتفاق ایده ال می تواند بازی در فیلم کارگردانی باشد که ایشان را خیلی دوست دارم و ان کارگردان اقای‬ ‫اصغر فرهادی است‪.‬‬ ‫حرفپایانیبرایمخاطبانروزنامههنرمند؟‬ ‫االن مشغول ضبط پروژه بچه مهندس چهار هستم‪ ،‬تنها چیزی که می خواهم این است که خدا ما را از این کرونا‬ ‫حفظ کند و شاهد ناراحتی و مریضی کسی نباشیم‪ ،‬امیدورام که فیلمبرداری به خیر و خوشی تمام شود و من از‬ ‫شما بابت این مصاحبه ممنون هستم‪.‬‬ ‫امیدوارم شرایط «تئاتر» بهبود پیدا کند‬ ‫تیما تقی زاده‪ ،‬متولد هزار و سیصد و هفتاد‪ ،‬تهران‪ ،‬لیسانس‬ ‫حقوقودانشجویبازیگری‪،‬بازیگر‪،‬گویندهودوبلور‪،‬درکارنامه‬ ‫هنری او می توان به ســریال های «نعره سکوت»‪« ،‬روزمزد»‪،‬‬ ‫«مرا با نامم صدا کن»‪« ،‬پری شب»‪« ،‬مراسم مهران»‪« ،‬غذای‬ ‫مخصوص»‪« ،‬روز دروغ» و تئاترهای پرمخاطب «هولودومور»‪،‬‬ ‫«دختر یانکی»‪« ،‬چشم مرکب»‪« ،‬تماشاچی محکوم به اعدام»‪،‬‬ ‫«ســیاوش»‪« ،‬عالیجناب»‪« ،‬تهمینه در هفتخوان رستم»‪،‬‬ ‫«عروس دریایی»‪« ،‬حکایت ناتمام»‪« ،‬من انجا نیســتم» و‬ ‫«کما» اشاره کرد‪ ،‬با تیما تقی زاده شاهد هنرنمایی او در سریال‬ ‫«دراکوال» هستیم گفتگویی داشته ایم که با هم می خوانیم‪.‬‬ ‫دراکوال چه حرفی برای گفتن دارد و چه شد بازی در ان‬ ‫راپذیرفتید؟‬ ‫این کار مثل بقیه کارهای اقای مدیری کمدی است که زندگی لوکس‬ ‫طیف خاصی از جامعه که چیزی به جز «پول» برای عرضه ندارند را به‬ ‫تصویر می کشد و افرادی که با رانت و کالهبرداری به موقعیتی رسیده‬ ‫اند را به چالش می کشد‪ ،‬حضور در سریالی که اتفاقات زیر پوست جامعه‬ ‫را به تصویر می کشد و همچنین بازی مقابل دوربین اقای مدیری برای‬ ‫من جذاب بود‪.‬‬ ‫جالبترین اتفاقی که در مواجه با مردم نســبت به این‬ ‫سریال و سریال هیوال داشته اید چه بوده است؟‬ ‫مردم تا اینجا بیشتر ابراز تمایل به «هیوال» می کنند ولی به نظر من باید‬ ‫منتظر شد و دید چه اتفاقات جذابی در ادامه «دراکوال» خواهد افتاد‪.‬‬ ‫کار کردن با مهران مدیری چگونه تجربه ای است؟‬ ‫ایشــان فرد ارام و محترمی هســتند و احترام بازیگر «سلبریتی» و‬ ‫بازیگرانی که «در تالشند» برایشان یکسان است‪.‬‬ ‫خصوصیات این نقش چقدر به شخصیت درونی شما‬ ‫نزدیکاست؟‬ ‫انتقال انرژی مثبت و روحیه دادن از خصوصیات من است و برخالف‬ ‫این کاراکتر من اینده را ساختنی ترسیم می کنم و نه اینکه منتظرش‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫یادداشت‬ ‫«تیما تقی زاده» بازیگر سریال «دراکوال» در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫عباسعلیاسکتی‬ ‫سه شنبه‪ 21‬اردیبهشت ماه‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1435‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫کیمیا خلج‬ ‫بازی در فصل چهارم سریال «بچه مهندس» چگونه پیش امد و چرا ان را پذیرفتید؟‬ ‫مثل همه کارها زنگ زدند و پیشنهاد دادند و من هفت قسمت اولیه را خواندم‪ ،‬تا قسمت پانزدهم شخصیت من‬ ‫شخصیتی است که بعدهای دیگر ان را نمی بینیم اما از قسمت شانزدهم ما می بینیم که شیوا چه داستانی دارد و‬ ‫چه اتفاق هایی برای او می افتد‪ ،‬داستان را برای من تعریف کردند و من پذیرفتند‪.‬‬ ‫استقبال از این سریال تا امروز چگونه بوده است؟‬ ‫استقبال تا امروز تقریبا خوب بوده است و من در فضای مجازی خیلی فیدبک خوبی از ان دیده ام‪.‬‬ ‫جالبترین اتفاقی که در مواجه با مردم تا امروز نسبت به این سریال داشته اید چه بوده است؟‬ ‫االن در شرایط کرونا هستیم و در واقعیت خیلی نمی توانیم بیرون برویم‪ ،‬نهایتا در مسیر محل کار و خانه قرار داریم‬ ‫و حتی در منزل کمتر هستیم‪ ،‬ولی اتفاق جالبی که افتاده در فضای مجازی است و حدس هایی که مردم درباره‬ ‫نقش شیوا می زنند‪ ،‬نظراتی که انها می دهند درباره اینکه چه اتفاقی برای شخصیت من می افتد که گاها درست‬ ‫یا غلط است ولی چیزهایی که می گویند جالب است و به خودم می گویم اگر این اتفاق هم می افتاد جالب بود‪.‬‬ ‫تلویزیون هنوز مخاطب خودش را نسبت به گذشته دارد؟‬ ‫بله اگر کار خوبی ساخته شود و فیلمنامه و کارگردان قوی باشند‪ ،‬بازیگرها خوب باشند و در کل کار شسته رفته‬ ‫ای باشد مردم می بینند‪.‬‬ ‫چرا از اینهمه فعالیت هنری «بازیگری» را انتخاب کرده اید؟‬ ‫به دلیل اینکه پدر و مادر من در سینما کار می کنند‪ ،‬اولین بار که سر صحنه یکی از سریال های پدرم به اسم‬ ‫«مدرسه مادربزرگها» رفته بودم تا ان را تماشا کنم کارگردان ان کار اقای غالمرضا رمضانی من را دید و بعد از یک‬ ‫سال چون چهره من در ذهنشان مانده بود پیشنهاد بازی در یک سریال دیگر به اسم «فرزندم بزرگ شده است»‬ ‫را به پدر من دادند‪ ،‬قبل از ان کوچکترین عالقه ای به بازیگری نداشتم و اصال به ان فکر نمی کردم‪ ،‬به دلیل که‬ ‫فکر می کردم فضای سینما پدر و مادرم را از من دور کرده است پس بازیگری برای من جذابیتی نداشت‪ ،‬بعد از‬ ‫ان ناخوداگاه به ان عالقه مند شدم و به عنوان حرفه اصلی و تخصصی ان را دنبال کردم‪.‬‬ ‫چه ویژه گی هایی در یک نقش باعث می شود ان را بازی کنید؟‬ ‫انتخاب نقش گاهی شــاید منوط به یک سری شرایط باشد که بازیگر یک سری کارها را قبول کند‪ ،‬مثال در‬ ‫رودبایستی یا اینکه یک اشنا ان نقش را به شما پیشنهاد بدهد‪ ،‬ولی در واقع برای من مهمترین ویژگی که بخواهم‬ ‫یک نقش را قبول کنم فیلمنامه است‪ ،‬فیلمنامه باید جذابیت داشته باشد تا من ان کار را بپذیرم‪.‬‬ ‫عالقه مندی شما بیشتر کارهای طنز است؟‬ ‫دوست دارم کار طنز بازی کنم به نظر من مدیوم طنز بازیگر خاص خودش را می خواهد‪ ،‬خیلی عالقه دارم در یک‬ ‫کار طنز فاخر خودم را نشان بدهم‪ ،‬من در سریال علی البدل طنز بازی کردم هر چند کاراکتر جدی ان کار بودم‪.‬‬ ‫از کار بازیگران و کارگردانهای خارجی کدام را می پسندید؟‬ ‫از میان بازیگران خارجی «پنه لوپه کروز» را دوست دارم و از بین کارگردانهای خارجی «کریستوفر نوالن» را‬ ‫می پسندم‪.‬‬ ‫بیشتر دوست دارید چه نقش هایی را بازی کنید؟‬ ‫بیشتر دوست دارم نقش هایی را بازی کنم که یک مقدار از خودم دور باشد تا بتوانم تالش کنم و از خودم خارج‬ ‫شوم‪ ،‬بتوانم شخصیتی را خلق کنم و این شکل نقش ها را دوست دارم‪.‬‬ ‫و دوست دارید در کنار کدام هنرپیشه ها و برای کدام کارگردان بازی کنید؟‬ ‫کارگردانی که دوست دارم با ایشان کار کنم دیگر در ایران نیستند و فکر نمی کنم دیگر هیچوقت بتوانم به این‬ ‫‪3‬‬ ‫باشیم تا ساخته شود‪.‬‬ ‫تئاتر کجای زندگی شماست و وضعیت امروز تئاتر را‬ ‫چگونهمی بینید؟‬ ‫من بازیگری را از صحنه اغاز کرده ام و انرا ترک نخواهم کرد چرا که‬ ‫حس زندگی در ان تجربه ای بینظیر است‪ ،‬امیدوارم شرایط وخیم تئاتر‬ ‫امروز بهبود پیدا کند و حضور افکار و جریان های نو در تئاترمان نوید‬ ‫اتفاقات خوب است‪.‬‬ ‫این هنر با تعطیلی و این کمای یک سال و چند ماهه‬ ‫دوباره به زندگی برمی گردد؟‬ ‫بله این اتفاق می افتد چون بسیاری با عشق به این هنر نگاه می کنند ولی‬ ‫غم نان ازارشان می دهد که امیدوارم برایش فکری کنند‪.‬‬ ‫امروز تئاتر چقدر در اولویت های هنری مردم است؟‬ ‫برای افرادی که تئاتر را می شناســند اولویت است‪ ،‬مردم زیاد به تئاتر‬ ‫نمی روند ولی حضورشان نسبت به گذشته رو به پیشرفت است‪.‬‬ ‫چهمقدارازتئاترشاملدانشواگاهیوچقدرمهارتهای‬ ‫فردیمی شود؟‬ ‫حضور و شناخت دو عنصر مهم در تئاتر ماست‪ ،‬مطالعه و تمرین به‬ ‫ما کمک می کند و «حضور» ما در کاراکتر و مکان خیلی مهم اســت‬ ‫تاباورپذیرباشیم‪.‬‬ ‫چرا از اینهمه فعالیت هنری «بازیگری» را انتخاب کرده‬ ‫اید؟‬ ‫ادم بی تعارف می تواند برون ریزی کند بدون نگرانی اشک بریزد مقابل‬ ‫دید همه بدون اینکه بپرسند چرا؟‬ ‫بیشــتر دوســت دارید چه نقش هایی را بازی‬ ‫کنید؟‬ ‫نقش های سخت و نقش هایی که از نظر چهره زیبا نیستند را ترجیح‬ ‫می دهم‪ ،‬دوست دارم مردم بازی من را ببینند‪.‬‬ ‫دوست دارید در کنار کدام هنرپیشه ها و برای‬ ‫کدام کارگردانها بازی کنید؟‬ ‫عمیقاً دوست دارم مقابل اقای فینیکس بازی کنم‪ ،‬ایشان الگوی من‬ ‫در بازیگری هستند و اقای نادر فالح و مقابل دوربین اقای فرهادی و‬ ‫اقایبیلگهجیالن‪.‬‬ ‫مافیا تا چه حد در سینمای ایران وجود دارد؟‬ ‫به طور کلی در همه زمینه ها حضور مافیا احساس می شود و همینطور‬ ‫سینمای ما‪ ،‬ولی این دلیل بر ان نیست که پا از رسیدن به خواسته ها‬ ‫کشید‪.‬‬ ‫نظرات مخاطبانتان مخصوصا در دنیای مجازی‬ ‫چقدر برایتان اهمیت دارد؟‬ ‫اگر انتقاد سازنده ای باشد می پذیرم ولی سعی می کنم برای زندگی ام‬ ‫خودم تصمیم بگیرم چون مالک ان هستم‪ ،‬این حجم از ارزوی موفقیت‬ ‫که برای من دارند با تالشم حتماً محقق خواهد شد‪.‬‬ ‫چه برنامه های از پیش تعیین شده ای برای سال‬ ‫هزار و چهارصد دارید؟‬ ‫تصمیم دارم حضورم در عرصه ســینما و تصویر پر رنگ تر از ســال‬ ‫گذشته باشد و زمانی را که برای تئاتر گذاشته ام برای تصویر هم برنامه‬ ‫ریزی کنم‪.‬‬ ‫در ماهی که گذشــت برنامه های مختلفی از رسانۀ ملی به ویژه‬ ‫نزدیک افطار پخش می شد که همۀ یک حیث مشترکی باهم‬ ‫داشتند؛ کافی بود کسی یک قسمت از این برنامه ها را می دید؛‬ ‫متوجه می شــد که دعوت از افراد مشکل دار[مخصوصا مشکل‬ ‫مادی یا خانوادگی] طوری که احساسات را برانگیزاند از اهداف‬ ‫اصلی برنامه است‪.‬‬ ‫امــا نکتۀ مهم و البته مغفول‪ ،‬نبود یک جهان بینی درســت و‬ ‫جامعه شناسی صحیح در اتاق فکر ان برنامه های تلویزیونی است؛‬ ‫حفظ ابرو و عزت نفس مخاطب از مسائلی است که هم عقل بر‬ ‫ضرورت ان تاکید دارد و هم نقل(شرع) اصرار بر ان‪ .‬پیامبر(ص)‬ ‫به اصحاب خود می فرماید‪« :‬با من چنین بیعت کنید که هیچ‬ ‫چیز را از مردم تقاضا نکنید‪ ».‬یا اینکه امام باقر(ع) فرمود‪« :‬اظهار‬ ‫نیاز به مردم‪ ،‬موجب سلب ع ّزت خواهد شد‪ .».‬البته هرچه در نقل‬ ‫امده است ا ِشعار به همان دلیل عقلی دارد‪ .‬تجربه نیز ثابت کرده‬ ‫است که اظهار نیاز پیش دیگران چه اثار سوء روحی و روانی بر‬ ‫شخص و چه بسا بر جامعه می گذارد‪ .‬پس رسانۀ متعهد نه تنها‬ ‫وظیفۀ حفظ عزت نفس مخاطبین است بلکه در مرتبه ای باالتر‬ ‫تکلیف تزریق و اشاعۀ این مهم را نیز دارد؛ یعنی باید عاملی برای‬ ‫تقویت این روحیه در جامعه نیز باشد‪.‬‬ ‫حال با چه دلیلی رسانۀ ملی که یگ ارگان حاکمیتی است زمینه‬ ‫را برای خدشه دار شدن عزت نفس مخاطب فراهم می کند؟ وقتی‬ ‫مادری حتی جزئی ترین مصائب مادی زندگی اش را ان هم جلوی‬ ‫فرزند خردسالش بازگو می کند‪ ،‬عزت و ابروی رفتۀ این شخص با‬ ‫چه چیز مهمتری معامله می شود؟ ایا روان این کودک خردسال‬ ‫روان سالمی خواهد بود؟ این مادر چگونه خواهد توانست زندگی‬ ‫عزت مندانه را به این فرزندش یاد بدهد؟ من می گویم حتی اگر‬ ‫مخاطبی نیز به اصرار خودش و در اثر فشارهایی که بر او وارد شده‬ ‫است می خواهد چنین کند‪ ،‬خود رسانه نباید چنین اجازه ای را به‬ ‫وی بدهد نه اینکه خود زمینه را فراهم سازد!!‬ ‫بگذریم که اسیب های اظهار مشکالت برای دیگران زمانی که در‬ ‫رسانه پخش می شود دوچندان خواهد بود؛ هم ماندگار است و‬ ‫هم از نظر وسعت و کثرت مخاطب متفاوت از وضعیت معمولی‪.‬‬ ‫و هم اینکه این رویه به مرور تبدیل به یک عادت اجتماعی شده‬ ‫و قبح ان شکسته می شود؛ به ویژه وقتی طرف می داند احتمال‬ ‫تاثیرگذاری این اظهار نیازها هم وجود دارد و شاید گشایشی در‬ ‫کار باشد‪ .‬پارادوکس اینجا است که همین رسانه بعد از ماه رمضان‬ ‫برنامه های دیگری را با موضوع تقویت عزت نفس و راه های ان! با‬ ‫کارشناسان مذهبی یا روانشناسان روی انتن خواهد برد غافل از‬ ‫اینکه خود یکی از مسببین اصلی این اسیب بوده است‪.‬‬ ‫خالصه اینکه حاکمیت و ارگان های وابسته به ان‪ ،‬مسوول کرامت‬ ‫و عزت رعیت اند و اگر به خاطر مشکالتی [و نوعا اقتصادی] کاسۀ‬ ‫صبری لبریز می شود‪ ،‬انتظار می رود دست کم با دست خود راه را‬ ‫بر این عادت شکننده هموار نکنند‪.‬‬ ‫خبر‬ ‫منصور نورپور رئیس هیات‬ ‫مرکزی انجمن سینماداران ایران‬ ‫بر اثر ابتال به کرونا درگذشت‬ ‫منصور نورپور‪ ،‬رئیس هیات مرکزی انجمن ســینماداران ایران‬ ‫بر اثر کرونا دار فانی را وداع گفت‪ .‬منصور نورپور‪ ،‬عضو شــورای‬ ‫مرکزی انجمن سینماداران ایران و رئیس هیات مرکزی انجمن‬ ‫بر اثر کرونا دار فانی را وداع گفت‪ .‬سیدغالمرضا موسوی رییس‬ ‫هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه کنندگان ســینما با اعالم این‬ ‫خبر گفت‪ :‬نورپورشخصیت بسیار شریف‪ ،‬صریح و مدافع به حق‬ ‫سینماداران بود‪ .‬به خانواده ایشان‪ ،‬هیات مدیره و اهالی سینمای‬ ‫ایرانتسلیتمی گویم ‪.‬‬ صفحه 3 ‫بهبهانهدرگذشت استاد«عبدالوهابشهیدی» گنجینههنرموسیقیایران‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪• 1435‬سهشنبه‪21‬اردیبهشتماه‪•1400‬سالچهاردهم•‪4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫امیرحسین دولتشاهی‬ ‫مردی که اواز را زندگی کرد!‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪13:01‬‬ ‫‪19:58‬‬ ‫‪20:17‬‬ ‫‪04:28‬‬ ‫‪06:04‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام صادق علیه السالم ‪:‬‬ ‫ِ‬ ‫باقیات صالحات‬ ‫دوستى ما را دست‏کم نگیرید‪ ،‬که از‬ ‫(کارهاى خیر ماندگار) است‪.‬‬ ‫بحار االنوار‪ :‬ج ‪ ،۲۴‬ص ‪ ،۳۰۴‬ح ‪۱۶‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫تمام رویاهای ما می توانند محقق شوند اگر ما شجاعت‬ ‫دنبال کردن انها را داشته باشیم‪.‬‬ ‫والتدیزنی‬ ‫حافظانه‬ ‫از سر کوی تو هر کو به ماللت برود‬ ‫نرود کارش و اخر به خجالت برود‬ ‫کاروانی که بود بدرقه اش حفظ خدا‬ ‫به تجمل بنشیند به جاللت برود‬ ‫عبدالوهابشهیدیخوانندهپیشکسوتموسیقیایرانیکهعصرروزگذشتهبهدلیلعارضهقلبیدربیمارستانبستری‬ ‫شده بود‪ ،‬صبح روز دوشنبه بیستم اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت‪ .‬این خواننده ‪ ۹۹‬ساله موسیقی ایرانی روز‬ ‫شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری بود که برای مقابله با بیماری کووید ‪ ۱۹‬واکسینه شد‪ .‬مرحوم شهیدی در سال‬ ‫‪ ۱۳۰۱‬در میمه اصفهان به دنیا امد‪ .‬این هنرمند از اوایل سال ‪ ۱۳۲۰‬فعالیت های هنری خود را با فراگیری موسیقی‬ ‫ردیف دستگاهی ایران‪ ،‬اواز‪ ،‬نوازندگی سنتور و نوازندگی عود نزد اسماعیل مهرتاش اغاز کرد و عالوه بر مهارت هایی‬ ‫که در حوزه خوانندگی و اهنگسازی داشت‪ ،‬در حوزه عودنوازی نیز نوازنده ای معتبر به حساب می امد‪ .‬این هنرمند در‬ ‫طول سال هایی که در عرصه موسیقی فعالیت می کرد‪ ،‬با هنرمندانی چون جلیل شهناز‪ ،‬فرامرز پایور‪ ،‬علی اصغر بهاری‪،‬‬ ‫حسین تهرانی‪ ،‬رحمت اهلل بدیعی‪ ،‬حسن ناهید‪ ،‬محمدرضا شجریان و محمد اسماعیلی همکاری داشته است‪« .‬در مدح‬ ‫علی (ع)»‪« ،‬دو بیتی های بابا طاهر»‪« ،‬راز عود»‪« ،‬عود من خداحافظ»‪« ،‬گله دارم شتربانا»‪« ،‬نگاه گرم تو (زندگی)»‪،‬‬ ‫«تنها بیا»‪« ،‬بی تو به سر نمی شود»‪« ،‬گل های تازه» از جمله اثاری است که تاکنون توسط مرحوم شهیدی در دسترس‬ ‫مخاطبان قرار گرفته است‪ .‬همکاری با ارکسترها و مجموعه های مختلف موسیقایی در بخش های رادیو و تلویزیون و‬ ‫کارهای ارکسترال از دیگر فعالیت های این خواننده فقید موسیقی ایرانی به حساب می اید‪ .‬در تاریخ موسیقی ایرانی‬ ‫خوانندگانی بوده اند که صدایشان‪ ،‬صدایی ممتاز‪ ،‬غیرتقلیدی و خاص بوده است‪ .‬از بزرگان نسل گذشته می توان از‬ ‫استادان جالل تاج اصفهانی‪ ،‬غالمحسین بنان‪ ،‬اکبر گلپایگانی‪ ،‬حسین قوامی‪ ،‬حسین خواجه امیری‪ ،‬محمود محمودی‬ ‫خوانساری‪ ،‬نادر گلچین‪ ،‬ناصر مسعودی و محمدرضا شجریان نام برد و از خوانندگان نسل های بعد هم می توان استادانی‬ ‫چون علیرضا افتخاری‪ ،‬ایرج بســطامی‪ ،‬شهرام ناظری و حسام الدین سراج را از این گروه برشمرد‪ .‬استاد عبدالوهاب‬ ‫شهیدی هم از زمره همین خوانندگان با صدای ویژه است‪ .‬صدای استاد شهیدی لطافت‪ ،‬گرما و هم دلنشینی و استواری‬ ‫خاصی دارد‪ .‬تحریرهای ب ِجا‪ ،‬به موقع و به اندازه استاد شهیدی هم به گونه ای است که به تمامی در خدمت شخصیت‬ ‫بودن جنس صدا و ِ‬ ‫سبک خوانندگی‪ ،‬استاد عبدالوهاب شهیدی دارای فضیلتی‬ ‫صدای ایشان ادا می شود‪ .‬به جز خاص ِ‬ ‫ان هیچ یک از خوانندگان موسیقی ایرانی جز او نبوده است‪ .‬عبدالوهاب شهیدی خواننده ای به‬ ‫است که تاکنون از ِ‬ ‫سطح ممکن‪ ،‬هم می خواند و هم می نوازد‪ .‬باید توضیح داد‬ ‫ ترین‬ ‫ی‬ ‫ ا‬ ‫ه‬ ‫حرف‬ ‫و‬ ‫باالترین‬ ‫در‬ ‫واحد‬ ‫ان‬ ‫شمار می رود که در ِ‬ ‫ِ‬ ‫نواختن ساز هم هستند اما این که خواننده گاهی در خلوت یا جمع های‬ ‫موسیقی ما اهل‬ ‫که بسیاری از خوانندگان‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫خصوصی دوستانه دستی به ساز ببرد‪ ،‬بسیار متفاوت است با اینکه خواننده یی در یک گروه حرفه یی و متشکل از بزرگان‬ ‫ِ‬ ‫(همچون گروه استاد پایور) در مقام خواننده حضور داشته باشد‪ ،‬اما هم زمان که دارد اواز یا تصنیف می خواند‪ ،‬عود هم‬ ‫بنوازند؛ بله‪ ،‬استاد عبدالوهاب شهیدی چنین می کردند‪ .‬عبدالوهاب شهیدی هنگام اجرا‪ ،‬در یک موقعیت زمانی سه کا ِر‬ ‫اداکردن شعر را با هم انجام می داده است‪ .‬استاد عبدالوهاب‬ ‫دشوا ِر درست خواندن‪ ،‬درست نواختن و درست فهمیدن و‬ ‫ِ‬ ‫شهیدی از زمره ان دسته از خوانندگان موسیقی ایران به شمار می رود که شعر را حفظ نمی کردند‪ ،‬بلکه با شعر زندگی‬ ‫خوانندگان ارجمن ِد این گزارش را می توان به نحوه بیان بهار امد در اغا ِز اواز‬ ‫دریافتن این نکته‪،‬‬ ‫می کردند‪ .‬برای بهتر‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫برنامه گل های تازه شماره ‪( ۷‬بهار امد گل و نسرین نیاورد) و همچنین لحن پرسشگرانه همراه با حیرت و اندو ِه استاد‬ ‫در ادای پرسش های این شعر و یا طرز بیان واژه عجب در ابتدای اوا ِز مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد در برنامه‬ ‫بزرگی عبدالوهاب شهیدی به اندازه یی است که وقتی محمدرضا شجریان در سال‬ ‫گل های تازه شماره ‪ ۱۳۷‬ارجاع داد‪.‬‬ ‫ِ‬ ‫‪ ۱۳۸۹‬در یازدهمین جشن خانه موسیقی روی صحنه تاالر وحدت رفت تا هدیه تقدیر از عمری فعالیت موسیقایی‬ ‫حد و اندازه یی نمی دانم که‬ ‫استاد شهیدی را به وی دهد‪ ،‬گفت‪ :‬من در مقابل شهیدی جرئت اجرا ندارم و خودم را در ّ‬ ‫جایزه او را تقدیمش کنم‪ .‬همین جا در مقابل استاد شهیدی سر تعظیم فرودمی اورم و دستشان را می بوسم‪ .‬با انکه استاد‬ ‫ِ‬ ‫مکتب اموزشی مرحوم استاد‬ ‫شخصیت هنری وی در‬ ‫شهیدی‪ ،‬زاده میمه‪ ،‬شهری از دیار هنرپرور اصفهان‪ ،‬است اما‬ ‫ِ‬ ‫استخوان‬ ‫اسماعیل خان مهرتاش در جامعه هنری باربَد شکل گرفته است‪ .‬این شخصیت هنری که با گوشت‪ ،‬پوست و‬ ‫ِ‬ ‫عبدالوهاب شهیدی رشد یافته‪ ،‬هم پژوهشگر است‪ ،‬هم زیباپسند و هم سختگیر‪ .‬همه اینها وقتی در کنار صدای زیبا‬ ‫و دلنشین استاد قرار می گیرد‪ ،‬اهنگ هایی را به نوا رسانده که بسیاری از انها جزو جاودانه های موسیقی ایران به شمار‬ ‫می رود‪ .‬این گزارش بر ان بوده است که ‪ ۱۰‬قطعه از میان اثار موسیقایی استاد عبدالوهاب شهیدی را معرفی کند‪،‬‬ ‫ِ‬ ‫رنعمت موسیقایی بی نصیب‬ ‫به امید اینکه نسل امروز نیز خود را از این گنجینه بی مانند بهره مند سازد و از این ِ‬ ‫خوان پُ‬ ‫نماند‪ .‬مراسم تشییع پیکر استاد عبدالوهاب شهیدی‪ ،‬هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی روز چهارشنبه‪ ،‬بیست و دوم‬ ‫اردیبهشت ماه ساعت ‪ ۱۰‬صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫کم کم داره مشــخص میشــه که کاندیداهای اصلی ریاســت جمهوری ‪ 1400‬کیا هستند؛ ظاهرا اقای رئیســی هم روز عید فطر قرار اعالم کاندیداتوری کنند و اقای قالیباف هم به نفع ایشون نامزد نشن؛ این‬ ‫یعنی که خیلی رقابت ســختی هم نمیتونه باشــه با اختالف اقای رئیسی رئیس جمهور هســتند! حاال به قول قدیمی ها یه سیب که از درخت میفته صدتا چرخ میخوره تا برسه زمین؛ کرونا با گذشت بیش از‬ ‫یک سال از ورودش به ایران هنوز داره قربانی میگیره و هر روز که از خواب بیدار میشیم یکی از عزیزانمون رو داره میگیره؛ فقط من چنتا سوال برام پیش اومده که االن که کسبه باز شدن دقیقا چه فرقی با‬ ‫هفته پیش کرده؟ کرونا رفته؟ خطر بیرون اومدن مردم کم شده؟ یا چی؟ داریم به انتخابات نزدیک می شیم؟ این حرفای مردمه ها! نگید من گفتم؛ من دارم نقل قول میکنم؛ یا من با ماشین شخصیم با رعایت‬ ‫پروتکل ها مسافرت برم کرونا میگیرم ولی با اتوبوس و قطار و هواپیما نه؟ خالصه که ستاد کرونا کامال سلیقه ای و بر اساس مصلحت اندیشی قوانین رو وضع میکنه و تنها داستانی که براش مهم نیست جون‬ ‫مردم هست! حاال باز خداروشکر شهرداری با هزارجور نق و پق طرح ترافیک تا پایان ماه رمضان برداشت؛ یه چیز دیگه من ساعت ‪ 10‬شب به بعد با ماشین خودم برم بیرون کرونا میگیرم با تاکسی و اسنپ؛‬ ‫نه؟! پس دولت تو این اوضاع کرونا ضرر که نکرد هیچ‪ ،‬سود هم کرد البته همیشه از جیب مردم! یک شب با ماشین بیایی بیرون ‪ 200‬هزار تومان جریمه میشیم بعد جار جنجال میکنن که کمک معیشت کرونا‬ ‫برای خانواده ها بین ‪ 200‬تا ‪ 600‬هزار تومن واریز میشه! ما که ندیدیم واریز بشه البته؛ ولی خدایی یه دو دو تا چهارتا کنید هیچیتون با هم نمیخونه! خداکنه حاال به خاطر انتخابات هم که شده مسئولین سر‬ ‫کیسه رو شل کنن یکم مردم رو دریابند؛ هزینه بگو مگوها و لج بازی های انتخاباتی و ستادها رو برای مردم خرج میکردید مشکل بخش زیادی از مردم حل میشد!‬ ‫داساتن کواته‬ ‫شهریور سال‪1364‬؛ تاریخی است که قدم به این دنیای شگفت انگیز گذاشتم‪.‬‬ ‫به گفته بزرگهای فامیل‪ ،‬خیلی مهربان بودم‪ .‬مادرم اسمم را گذاشته بود زهره‪،‬‬ ‫ولی صدایم می کردند‪ :‬دختر مهربان!‬ ‫ان روزها ایران در حال جنگ با کشور همسایه بود که به ایران تجاوز کرده بود‪.‬‬ ‫پدرم برای دفاع از میهنش‪ ،‬به جبهه جنگ رفته بود و ما بالجبار خانه عمویم‬ ‫زندگیمی کردیم‪..‬‬ ‫مادرم اهل قم بود و پدرم اهل همدان‪.‬‬ ‫لیال شاهنجرینی‬ ‫پــدرم بعد از ازدواج‪ ،‬مادرم را همراه خودش به همدان برده بود‪.‬چرا که اتش‬ ‫جنگ هنوز به همدان نرسیده بود و انجا کم و بیش ارامش وجود داشت‪.‬‬ ‫پدر ما را پیش عمو عباس می گذارد و با خیال راحت به جبهه جنگ می رود‪.‬‬ ‫من میمانم با مادرم‪.‬‬ ‫تنها دو سال داشتم‪ .‬بابا را ندیدم‪ ،‬اصال ندیدم‪ .‬و وقتی از جبهه جنگ می امد نمیشناختمش‪ .‬هر وقت می امد فقط‬ ‫«قان قان» برایم می اورد‪.‬‬ ‫«قان قان» اسمی بود که من به ماشین اسباب بازی میگفتم‪ .‬عالقه زیادی به ماشین اسباب بازی داشتم‪.‬‬ ‫بابا همیشه برای مامان نامه می نوشت و توی نامه حال من را می پرسید‪ .‬در اخرین نامه نوشت‪ :‬ماشین خریدم!!!‬ ‫مامان با خوشحالی خبر ماشین دار شدن بابا را به همه داد‪...‬‬ ‫عمو‪ ،‬زن عمو‪ ،‬مادر بزرگ و اهالی محله منتظر ماشین بابا بودند‪ .‬خبر اوردند که بابای من از جبهه جنگ امده‪....‬‬ ‫همه منتظر بابا بودند یکی اسفند دود کن دستش بود‪....‬‬ ‫قصاب محل یک چاقوی تیز دستش گرفته بود تا وقتی ماشین امد گوسفند بیچاره ای را سر ببرد‪!....‬‬ ‫بابا مرخصی گرفته بود‪ .‬سه ماه یکبار شش ماه یکبار یا شایدم سالی یکبار میامد به ما سر میزد‪.‬‬ ‫بابا وارد کوچه شد و صدای صلوات محمدی بلند شد‪ ...‬اللهم صل الی محمد و ال محمد‪...‬‬ ‫من اصال یادم نمیاید بابا چه شکلی بود و یا چه هیکلی داشت‪ .‬فقط انجور که برایم توصیفش کرده بودند او را تجسم‬ ‫میکنم؛ مردی که پیراهن سربازی قهوه ای و کاپشن سبز به تن دارد و پوتین های مشکی به پا!‬ ‫جلوی درب منزل نشست و گفت‪ :‬زهره کو!؟؟؟‬ ‫بلندتر داد زد وگفت‪ :‬زهره! زهره! بدوووو بابا جون! ببین برات چی اوردم‪.‬‬ ‫اهالی خانه منتظر بودند پدرم بسوار بر یک پیکان بیاید‪.‬‬ ‫اما پیکانی در کار نبود‪...‬‬ ‫اصال بابا ماشین نخریده بود‪.....‬‬ ‫بابا‪ ،‬جیب ساک سبز رنگش را باز کرد و از داخل ساک یک تراکتور نارنجی رنگ دراورد‬ ‫گفت‪ :‬اینم ماشینی که قولشو داده بودم‪...‬‬ ‫اینستاگرام‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫سازمانگاهیها‪88311353 :‬‬ ‫لتفکس‪88311361:‬‬ ‫کانال تلگرام‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫سایت روزنامه هنرمند‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2243

روزنامه هنرمند 2243

شماره : 2243
تاریخ : 1403/02/19
روزنامه هنرمند 2242

روزنامه هنرمند 2242

شماره : 2242
تاریخ : 1403/02/18
روزنامه هنرمند 2241

روزنامه هنرمند 2241

شماره : 2241
تاریخ : 1403/02/17
روزنامه هنرمند 2240

روزنامه هنرمند 2240

شماره : 2240
تاریخ : 1403/02/16
روزنامه هنرمند 2238

روزنامه هنرمند 2238

شماره : 2238
تاریخ : 1403/02/12
روزنامه هنرمند 2237

روزنامه هنرمند 2237

شماره : 2237
تاریخ : 1403/02/11
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!