روزنامه هنرمند شماره 1433
روزنامه هنرمند شماره 1433
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 19اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1433صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
درباره جایگاه
«کارگاه های اموزشی»
در جشنواره جهانی فیلم فجر
شوخی داعشی برنامه
تلو یز یونی را تعطیل کرد!
کپی بودن سرود ملی؛
از شائبه تا واقعیت
اما و اگرهای بازگشایی سالن های تئاتر
ایا تماشاگران در سالن ها
حضور پیدا می کنند؟
مصائب و مشکالت ورود جوانان به دنیای سینما
زد و بنــدهای بازیگــری!
نماینده مدیران مسئول رسانه ها
در هیئت نظارت بر مطبوعات تاکید کرد:
خبرنگاران را سریعتر
واکسینه کنید
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بی میلی پردیس های سینمایی به بازگشایی
گیشه تعطیل سینماها
در روز بازگشایی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ر ییس جامعه هتلداران معترض شد
گردشگری
را از واکسیناسیون
جا انداخته اید!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
قدردانیوز یر فرهنگاز
حمایتمدیرعاملبانک
صادرات در نخستین
نمایشگاهمجازیکتاب
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
گالری گردی با طعم کرونا
خط قرمز کرونا ز یر پای هنر!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
www.jaaar.com
یک نوازنده ،اهنگساز و مدرس موسیقی
مطرح کرد:
چرا موسیقی کشور باید
توسط پنج مرکز اداره شود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
قرار گرفتن
نام اصغر فرهادی
در یک لیست خاص
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
2
یپردیس هایسینماییبهبازگشایی
بی میل
یکشنبـــه 19اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1433
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
نماینده مدیران مسئول رسانه ها
در هیئت نظارت بر مطبوعات تاکید کرد:
خبرنگاران را سریعتر واکسینه کنید
پدرام پاک ایین ،نماینده مدیران مســئول رســانه ها در
هیئت نظارت بر مطبوعــات و خبرگزاری ها در نامه ای به
دکتر ســعید نمکی ،وزیر بهداشت و درمان و رییس ستاد
ملی مقابله با کرونا خواستار اولویت خبرنگاران در دریافت
واکســن کرونا پــس از کادر درمان ،جانبــازان و بیماران
خاص شد .در نامه پاک ایین خطاب به نمکی بر ضرورت
حضور روزانه خبرنگاران در محیط های سربســته از قبیل
بیمارستان ها ،نشست های خبری ،همایش ها ،نمایشگاه ها
و حتــی در اجتماعات مغایر با پروتکل های بهداشــتی با
هدف هشــدار دهی به جامعه تاکید شده است ؛ متن نامه
پاک ایین خطاب به دکتر نمکی به این شرح است:
«برادر گرامــی ،جناب اقای دکتر ســعید نمکی؛ رییس
محترم ستاد ملی مقابله با کرونا
با ســام و ارزوی قبولی طاعات؛ در شرایطی به سر می بریم
که ماه هاست پاندمی کرونا در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد و
بیشترین نشست های خبری از سوی مسئوالن کادر درمان و
حجم انبوهی از گزارش ها از محیط های بیمارستانی ،بیماران
مبتال به کرونــا و یا اجتماعات مغایر با دســتورالعمل های
بهداشــتی تهیه می شــود .در چنین شــرایطی بنا بر اعالم
وزارت بهداشت ،خبرنگاران با وجود جامعه اماری حدود 10
هزار نفر برای دریافت واکســن کرونا در گروه سوم قرار دارند.
استحضار دارید که خبرنگاران و عکاسان خبری بنا به ضرورت
تهیه محتوای رسانه ای در معرض تماس دائم با احاد جامعه
قــرار می گیرند و عمدتا در محیط های سربســته و در متن
اجتماعات مانند نشست های خبری ،نمایشگاه ها ،همایش ها،
اردوهای ورزشــی ،مراجع قضایی ،پادگان ها ،شهرداری ها و
ادارات و حتی مراسم تشــییع چهره های گوناگون که بعضا
بر اثر کرونا درگذشته اند ،حضور می یابند .عالوه بر این حرفه
خبرنگاری ،ماهیتی ســیار و بسیار پرتحرک دارد؛ به نحوی
که خبرنگار ناگزیــر باید روزانه و حتــی در ایام تعطیل به
چندین حوزه خبری سرکشــی کرده و از افراد و محیط های
مختلف کسب اطالع کند .برای مثال یک خبرنگار اجتماعی
که مکلف به انتقــاد از اجتماعات مغایر با شــیوه نامه های
بهداشتی و هشــدار به جامعه است ،برای انعکاس این گونه
رویدادها ناچار به حضور در متن و بطن انهاســت .بارها در
رسانه ملی مشاهده شده اســت که خبرنگاران با افراد بدون
ماسک مصاحبه و از انان انتقاد کرده یا از اجتماعات پرخطر
و ناقض موازین بهداشتی گزارش های میدانی تهیه کرده اند؛
همچنان که برای مصاحبه با بیماران کرونایی یا کادر درمان
ساعت ها در بیمارستان ها و حتی بخش مراقبت های ویژه به
سر برده اند .با وصف فوق خبرنگاران در بین صاحبان مشاغل
پس از کادر درمان ،بیشترین سطح تماس را با احاد و نفوس
جامعه از یک سو و بیشترین الزام را به حضور در کانون های
پرریســک ابتال به این بیماری دارند البته تردید نیست که
خبرنگاران از حیــث اولویت دریافت واکســن پس از کادر
درمان ،جانبازان و بیماران خاص قرار می گیرند ،اما گنجاندن
انها در گروه شــغلی سوم با توجه به ماموریت های پرریسک
و جامعه کم شمار این صنف منصفانه به نظر نمی رسد .از این
رو پیشنهاد می شود خبرنگاران برای دریافت واکسن کرونا در
اولویت ضروری و همزمان با گروه دوم قرار گیرند تا با حفظ
ایمنی خود و منابع خبری شان به ایفای وظیفه اطالع رسانی
مبادرت ورزند.
شورای سیاستگذاری جشنواره
موسیقی فجر معرفی شد
اعضای شورای سیاستگذاری سی وهفتمین جشنواره موسیقی
فجر معرفی شدند .معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد
اسالمی و رییس شورای سیاستگذاری سی وهفتمین جشنواره
موسیقی فجر ،در احکامی مجید کیانی ،داود گنجه ای ،حسن
ریاحی ،شاهین فرهت ،احمد صدری و محمد الهیاری (مدیرکل
دفتر موسیقی) را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این
دوره جشنواره موسیقی فجر منصوب کرد .در احکام اعضای
شورای سیاستگذاری سی وهفتمین جشنواره موسیقی فجر
امده اســت :با عنایت به سوابق ارزشمند هنری و تجربیات
جنابعالی در حوزه موســیقی به موجب این حکم به عنوان
عضو شورای سیاستگذاری سی وهفتمین جشنواره موسیقی
فجر منصوب می شوید .امید است با استعانت از خداوند متعال
در جهت اعتالی فرهنگ و هنر ایران موفق و موید باشید.
گیشهتعطیلسینماهادرروزبازگشایی
طبق مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغل گروه دو از جمله سینماها مجوز فعالیت گرفتند،
اما باز و بسته شدن های پیاپی سالن ها ،نبود مخاطب و فیلم جذاب چندان رغبتی را برای سینماداران
باقی نگذاشــته تا از همین امروز سینماها را باز کنند .برهمین اساس (تا لحظه انتشار این گزارش)
در سایت های فروش بلیت جای بسیاری از سینماهای تهران خالی است .سینماهای شهرهای قرمز
و نارنجی از دیروز شنبه ۱۸اردیبهشت مجاز به ادامه فعالیت بودند .با این حال برخی پردیس های
سینمایی تمایلی به بازگشایی نداشتند .سالن های سینما در شهرهای نارنجی و قرمز از جمله تهران
و کرج که از روز دوشــنبه ۹فروردین تعطیل شــده بودند ،پس از وقفه ای ۴۰روزه از امروز دوباره
مجاز به ادامه فعالیت هستند ،با این حال برخی پردیس های سینمایی تمایلی به بازگشایی ندارند،
چرا که با توجه به تعداد اندک مخاطبان ،فعالیت در این شــرایط برای ان ها به صرفه نیســت .هر
چند که امتیازاتی از ســوی وزارت ارشاد برای سالن دارها در نظر گرفته شده است .این تصمیم بر
اساس مصوبات روز پنجشنبه ۱۶اردیبهشت ماه ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده است که طی
ان مشاغل گروه های یک و دو در وضعیت قرمز کرونا هم می توانند فعالیت داشته باشند .سینماها
هم جزء گروه شــغلی دوم هســتند و بنابراین منعی برای ادامه فعالیت ندارند .این در حالی است
که ســینماهای کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا الزامی بر باز بودن نداشتند و در صورت تمایل
با رعایت دســتورالعمل های بهداشــتی می توانند به نمایش فیلم ها بپردازند .در حال حاضر اکران
فیلم های جدید به مناسبت عیدفطر بعید به نظر می رسد ،چرا که فیلم های اکران نوروزی چند روزی
بیشتر روی پرده نبوده اند و فروش چندانی را هم تجربه نکرده اند .در این شرایط بعید به نظر می رسد
که تهیه کنندگان اقدام به پخش فیلم خود کنند .در این باره علی سرتیپی که مدیر چند مجموعه
سینمایی در تهران است ،با بیان اینکه هیچ کدام از سینماهای خود را از امروز 18اردیبهشت ماه باز
نمی کند ،گفت :فعال یکی دو روز منتظر می مانیم تا ببینیم شرایط چطور پیش می رود چون اینکه
مدام سینماها را باز می کنیم و می بندیم یک نوع بالتکلیفی برای ما و نیز کارکنان سینماها به وجود
اورده است .باید جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شود و با وزارت ارشاد تبادل نظری صورت گیرد
تا ببینیم قرار است کارها چطور ادامه پیدا کند و چه حمایتی صورت می گیرد .وی افزود :بازگشایی
سینما یک مسئله است و اینکه مردم از باز بودن سینماها اطالع داشته باشند یک مسئله دیگر است.
باید برای بازگشایی تبلیغات صورت گیرد ،با شهرداری و صدا و سیما رایزنی شود تا مردم بدانند که
با رعایت پروتکل ها سینماها دایر هستند .اگر قرار باشد دو درصد ظرفیت مجاز سینما هم پر نشود
بازگشایی فایده ای ندارد ،چرا که این کار دست کم باید هزینه های لحظه ای سینما را پوشش دهد.
در شرایط اقتصادی فعلی هر بار که المپی برای نمایش فیلم در سینما روشن می شود هزینه بسیار
باالیی را تحمیل می کند و نمی توان در این وضعیت برای پنج نفر تماشاگر یک سالن سینما را باز
نگه داشت .در حال حاضر فیلم های «خورشید» مجید مجیدی« ،هفته ای یک بار ادم باش» شهرام
شاه حسینی« ،خون شد» مســعود کیمیایی« ،تک خال» مجید مافی و «الله» اسداهلل نیک نژاد از
اکران نوروز برای نمایش در سینماها اماده هستند.
اما و اگرهای بازگشایی سالن های تئاتر
ایاتماشاگراندرسالن هاحضورپیدامی کنند؟
هر چند مشــاغل گروه یک و دو که سینما و تئاتر را هم در بر
می گیرد ،از 18اردیبهشــت ماه در شهرهای نارنجی و قرمز،
مانعــی برای فعالیت خود ندارند ولی شــرایط اجرای تئاتر به
گونه ای است که سالن های نمایشی باید دست کم چند روزی
برای بازگشایی خود صبر کنند .اجرای یک اثر نمایشی ،حتی
وقتی اماده باشد ،دست کم به چند روز زمان نیاز دارد تا گروه
نمایشــی بتواند روی صحنه برود .به همین دلیل ســالن های
تئاتر امیدوارند در بهترین حالت از اواســط یا اواخر این هفته
فعالیت خود را اغاز کنند .این در حالی است که هنوز چشم انداز
مشخصی برای حضور تماشــاگران در سالن تئاتر و همینطور
تمایل گروه های نمایشی برای اجرای نمایش نداریم .با این حال
شاهین چگینی ،رییس انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی
تهران درباره فعالیت مجدد این تماشاخانه ها می گوید :در یک
ســال گذشــته روال بر این بوده که ما هم از طریق جراید و
رسانه ها در جریان تعطیلی و بازگشایی تئاتر قرار می گرفتیم و
هرگز در این زمینه ابالغ رسمی به سالن ها صورت نگرفته است.
او ادامه می دهد :وقتی به یکباره اعالم بازگشایی می شود ،دست
کم چند روزی را برای برنامه ریزی از دست می دهیم .چون در
هر حال شــرایط تئاتر با همه حوزه های دیگر متفاوت است و
به گونه ای نیست که بالفاصله بعد از اعالم بازگشایی ،گروه های
نمایشی بتوانند روی صحنه بروند.چگینی که مدیریت تماشاخانه
مشایخی را بر عهده دارد ،درباره فعالیت های این تماشاخانه هم
می گوید :ســالن های نمایشی یک ماه تعطیل بوده اند و همین
که بازگشــایی اعالم می شود ،تازه باید با گروه ها گفتگو کنیم
تا مشخص بشود چه کسانی امادگی اجرای نمایش های خود
را دارنــد .با این همه امیدواریم از اواســط هفته جاری میزبان
دو اثر نمایشی باشــیم .محمد دشت گلی مدیر پردیس تئاتر
«شــهرزاد» هم در این زمینه می گوید :ما هم مشغول گفتگو
با گروه های نمایشی هستیم و با مرکز مرکز هنرهای نمایشی
هم در حال رایزنی هســتیم تا بازبینی اثار را با سرعت انجام
بدهند که زمان را از دســت ندهیم و بتوانیم از اواخر این هفته
یا اوایل هفته اینده فعالیت خود را اغاز کنیم .او اضافه می کند:
امیدواریم این بازگشــایی ادامه دار باشد تا گروه ها و سالن های
نمایشی با اطمینان خاطر بیشتری بتوانند فعالیت خود را انجام
بدهند .دشت گلی در پاســخ به این پرسش که ایا گروه های
نمایشــی برای اجرای اثار خود تمایلی دارند ،توضیح می دهد:
گروه ها مایل هستند ولی نیاز به تبلیغات دارند .البته یکی دو
گروه هم از بابت حضور تماشــاگران ابراز نگرانی کرده اند ولی
تجربه اجراهای فروردین ماه نشان داد که استقبال تماشاگران
نسبتا خوب بوده اســت .به نظر می رسد مردم خسته شده اند
و به دیدن تئاتر تمایل دارنــد .ضمن اینکه در مجموعه هایی
مانند «شهرزاد» پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت می شود
و همیــن ،بخش بزرگی از نگرانی گروه هــا و مردم را برطرف
می کند .حســین مسافر استانه ،رییس شورایط سیاستگذاری
تماشــاخانه ایرانشهر هم از اماده ســازی این تماشاخانه برای
میزبانی گروه های نمایشــی خبر می دهد .او می گوید :امور
مربوط به دستگاه هواساز و تهیه مواد ضدعفونی کننده و ...را
انجام می دهیم و همزمان مشغول گفتگو با گروه های نمایشی
و برنامه ریزی هستیم .امیدواریم بتوانیم از هفته اینده فعالیت
خود را از ســر بگیریم .این مدیر هنری درباره تمایل گروه های
نمایشــی برای اجرای اثار خود می گوید :پیش از این با چند
گروه برنامه ریزی کرده بودیم که وضعیت تهران قرمز شــد و
حاال همان گروه ها مشغول اماده سازی و بازسازی کارهای خود
هستند .امیدواریم از هفته اینده بتوانیم فعالیت های تماشاخانه
را از سر بگیریم.
با اهدای لوح سپاس صورت گرفت
قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی از حمایت مدیرعامل بانک صادرات ایران
درنخستیننمایشگاهمجازیکتابتهران
ح سپاس به حجت اله
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با اهدای لو
صیدی ،مدیرعامل بانک صــادرات ایران به دلیل همراهی و
همکاری ارزشــمند این بانک در برگزاری شایسته نخستین
نمایشــگاه مجازی کتاب تهران از وی قدردانی کرد .در نامه
قدردانی سیدعباس صالحی خطاب به حجت اله صیدی امده
اســت« :فرهنگ و هنر این مرز و بوم تجلی اندیشه و تالش
فرهیختگانی اســت که طبع عالی و همــت متعالی خود را
در این عرصه به کار بســته اند .نخســتین نمایشگاه مجازی
کتــاب تهران میعــادگاه بزرگ اصحاب نشــر و قلم و برگی
زریــن در دفتر وزین و پرافتخار فرهنگ این کشــور بود .به
پاس تقدیر از همراهی و همکاری ارزشــمند جناب عالی در
برگزاری شایسته نخستین نمایشــگاه مجازی کتاب تهران
این لوح به رســم یادبود تقدیم حضور می شــود .امید است
در خدمت به فرهنگ غنی ایرانی اســامی کشورمان موید و
منصور باشــید ».بانک صادرات ایران با شعار «بانک صادرات
ایران ،حامی یار مهربان» به عنوان بانک عامل و پشــتیبان
نمایشــگاه بین المللی کتاب تهران با تجهیز شبکه گسترده
خدمات بانکــداری الکترونیک و تخصیص بن کارت و هدیه
بانک در بهمن ماه سال گذشــته از اولین نمایشگاه مجازی
کتاب تهران حمایت کرد .این بانک همچنین طی سال های
ت اجتماعی خود از نمایشگاه
گذشته به منظور تحقق مسئولی
بین المللی کتاب تهران حمایت کرده و بانک عامل این رویداد
بزرگ فرهنگی بوده است .عالوه بر این در پی تجربه موفق
سال گذشته در حمایت از برپایی نمایشگاه قران کریم ،بانک
صادرات ایران به عنوان بانک عامل و حامی این نمایشگاه با
فراهم کردن زیرساخت های بانکداری الکترونیک از نخستین
نمایشــگاه مجازی قران کریم که ۱۱تا ۲۲اردیبهشــت ماه
امسال در حال برگزاری است ،حمایت کرده است.
رییس جامعه هتلداران معترض شد
گردشگری را از واکسیناسیون جا انداخته اید!
رییس جامعه هتلداران ایران نســبت به اولویت ندادن به کارکنان
صنعت گردشگری به ویژه هتل ها در واکسیناسیون کرونا معترض
شد .به دنبال انتشار جدول زمان بندی واکسیناسیون کرونا براساس
ردیف شغلی و ســنی در کشور ،جمشید حمزه زاده با انتشار متنی
نسبت به غفلتی که از صنعت گردشگری در واکسیناسیون کرونا شده
اســت ،واکنش نشان داد؛ او درحالی که دولت بعد را خطار قرار داده،
نوشــته است :در روزهای گذشته با اعالم مشاغلی که صاحبان شان
در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته اند ،دیدیم که متاسفانه کارکنان
هتل ها در زمره اولویت نیستند .درحالی که در خیلی از کشورها ،از
جمله همسایه خودمان ،ترکیه می بینیم که کارکنان هتل ها برای
واکسینه شــدن در اولویت قرار گرفته اند .او یاداور شده که برای در
اولویت قرار دادن کارکنان صنعت هتلداری ،دالیل منطقی و متقن
زیادی وجود دارد؛ از جمله این که کارکنان هتل مدام با افراد مختلف
سر و کار دارند ،ان ها به مسافرانی خدمات می دهند که با هر انگیزه ای
اعم از پزشکی و درمانی ،ماموریت اداری و ...در هتل ها اقامت دارند؛
یعنی برای مدتی مشــخص در هتل زندگی می کنند .این مسافران
باید احساس امنیت کنند و خاطرشان از بابت ایمنی هتل و سالمتی
کارکنان شان جمع باشــد .روشن است که کارکنان هتل ها باید در
اولویت اول واکسیناســیون باشــند .در ادامه نامه سرگشاده رییس
هیات مدیره جامعه هتلداران ایران امده است :متاسفانه دولت در این
زمینه هم مانند سایر موارد در حق صنعت هتلداری کوتاهی اشکاری
کرد .این نشان می دهد که اهمیتی برای صنعت گردشگری ـ که مدام
شعار حمایت از ان را می دهند ـ قائل نیستند .برخالف ان چه دولت
دوست دارد وانمود کند ،دیگر بر ما روشن شده است که گردشگری
و صنعت هتلداری برای قوه مجریه یک صنعت کامال فراموش شده
است .پیش از این می گفتیم اگر دولت به این روند ادامه دهد ،اوضاع
بســیار بدتر خواهد شــد ،اما حاال دیگر روشن شده است که دولت
قصد ندارد روند بی توجهی به صنعت گردشگری و هتلداری را متوقف
کند .حمزه زاده سپس بر ضرورت تالش تشکل های گردشگری برای
تغییر این نگرش در دولت های بعدی تاکید کرده و اورده است :دولت
اینده باید توجه داشته باشد که گردشگری صنعتی است که در اسناد
باالدســتی از جمله برنامه توسعه بیشترین اهمیت را دارد و این در
بیانات عالی ترین مقام کشور همواره مورد تاکید قرار گرفته است. صفحه 2
پول و زد و بند ،جای تجربه و تحصیالت اکادمیک
را در بازیگری گرفته است!
حمیدرضا سنگیان می گوید :متاسفانه فضای خوبی بر سینما و تئاتر حاکم نیست .خیلی از ما ،به
دنبال یک ارزو و خواســته ارزشمند وارد این حرفه شدیم اما در عمل دیدیم فضا انطور که فکر
می کردیم نیســت و ناامید شدیم .افرادی ســر کار می روند که نه تحصیالت اکادمیک دارند و نه
تجربه کار؛ یک شــبه با زد و بند و پول و ...می ایند و کار می کنند« .حمیدرضا ســنگیان» که به
تازگی فیلمبرداری فیلم کوتاه «همه چیز در معرض فروش» را به پایان رسانده است ،به وضعیت
دشــواری که هنرمندان مستقل درگیر ان هستند اشاره کرد و گفت :بیش از یک سال است که
درگیر کرونا هستیم و هنرمندان تئاتر شرایط خوبی از نظر مالی و اقتصادی ندارند؛ تئاترهایی هم
به صورت پاره پاره و با وقفه های مدام بین شــب های اجرا روی صحنه رفت و بعد هم که با اوج
گرفتن بیماری ،به طور کلی تعطیل شدند و ضربه بزرگی به بازیگران به خصوص در عرصه تئاتر
وارد کرد .او تشریح کرد :متاسفانه به قدری شرایط بد و ناسالمی ایجاد شده که با هر جواب «نه»
به یک پروژه ،دو ســال به عقب پرتاب و مجبور می شوی از صفر شروع کنی یا دنبال کار دیگری
بروی .متاسفانه فضای سالم و خوبی بر سینما و تئاتر حاکم نیست .خیلی از ما ،به دنبال یک ارزو
و خواسته ارزشمند وارد این حرفه شدیم اما در عمل دیدیم فضا انطور که فکر می کردیم نیست و
ناامید شدیم .افرادی سر کار می روند که نه تحصیالت اکادمیک دارند و نه تجربه کار؛ یک شبه با
زد و بند و پول و ...می ایند و کار می کنند .سنگیان ادامه داد :قبل از کرونا هم این شرایط حاکم
بود اما بعد از کرونا بدتر هم شد و فقط افرادی که در روابط درون ان چرخه بودند ،در پروژه های
سینمایی حضور داشتند و کار می کردند .این بازیگر تئاتر و سینما تصریح کرد :این ضربه باز هم
به افرادی وارد شد که سال های سال خاک صحنه خوردند ،دویدند ،زحمت کشیدند و مدام سعی
کردند اتشی درون شان شعله ور باشد و بایستند و ادامه دهند .اگر می خواهیم این فضا تغییر کند،
باید فکری به حال این وضعیت کرد .ســنگیان با اشــاره به «همه چیز برای فروش» که روایتی
متفاوت از معضالت اجتماعی همچون اعتیاد و فحشاســت که در ۴اپیزود به صورت زنجیره وار
داســتان خود را بیان می کند ،گفت :مســائل و معضالت اجتماعی همیشه برای من مهم بوده و
هست؛ چیزهایی که در زندگی شخصی تجربه کرده یا به چشم دیده ام .برای همین برایم مهم بود
که در این فیلم کوتاه کامال به صورت مفهومی انچه را که دیده و لمس کرده و با ان ارتباط برقرار
کرده ام را نشان دهم .او با اشاره به تولید این اثر در شرایط کرونا ،خاطرنشان کرد :خیلی شرایط
سختی بود .به دلیل اینکه حداقل دو نفر از بازیگران فیلم پیشکسوت هستند و سن باالیی دارند
و به خاطر شرایط کرونا نگران شان بودم؛ به همین دلیل سعی کردم گروه کوچکی داشته باشم و
کار را با ۱۰نفر جمع کنم .حتی در بعضی از اپیزودها و صحنه ها ،تعداد عوامل به پنج نفر کاهش
یافت و فقط نفرات اصلی حضور داشــتند .پیش از شروع فیلمبرداری هم همه عوامل تست کرونا
دادند و پروتکل های بهداشتی را به خوبی و دقت رعایت کردیم .کارگردان فیلم کوتاه «همه چیز
برای فروش» با بیان اینکه «با اینکه شرایط بسیار سختی بود اما من ادم ریسک پذیری هستم و
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
قرار گرفتن نام اصغر فرهادی
در یک لیست خاص
دوست داشتم کارم را انجام دهم ».تاکید کرد :با این همه برای حفظ سالمت بازیگران پیشکسوت
و سایر اعضای گروه ،با وسواس زیادی پیش می رفتیم .سنگیان همچنین درباره نمایش فیلم های
کوتاه و حضور در جشــنواره ها هم گفت :از ابتدا که قصد کردم این فیلم کوتاه را بســازم اصال به
نمایش ان در جشــنواره های داخلی فکر نکردم .چون می دانستم که شرایط بسیار سختی دارد؛
تعدادی از اعضای شورا و هیئت داوران ،نظرات و دیدگاه هایی دارند که اصال علمی نیست و شاید
بعضی از انها سواد و درک درستی هم نداشته باشند و اصال راهی را باز نمی کنند برای جوان هایی
که می خواهند به طور مستقل فیلم کوتاه بسازند و کارشان دیده شود .برای همین از ابتدا تصمیم
داشتم فیلم را برای جشنواره های خارجی بفرستم .این بازیگر تئاتر و سینما ،ادامه داد :متاسفانه
به طور کلی شرایط خوبی برای نمایش و دیده شدن فیلم های کوتاه در ایران وجود ندارد؛ تعدادی
از دوستان فیلم ساز ،فیلم های کوتاه خوبی ساخته اند اما اتفاقی در زمینه نمایش شان نیفتاده است.
سنگیان با تاکید بر اینکه «البته از طرف دیگر ،بسیاری از فیلم های کوتاه متاسفانه فیلمنامه های
خوبی هم ندارند؛ می خواهند مفاهیم موردنظرشان را نشان دهند اما خروجی خوبی ندارد و صرفا
دنبال کســب تجربه هستند ».یاداور شــد که برای او ،این فیلم یک دغدغه بود نه تجربه .او در
پایان خبر داد :در نیمه دوم ســال ۱۴۰۰قصد دارم نمایشنامه دو پرسوناژه «پسر شاه پریان» را
که نوشته خودم است ،در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا کنم.
را پخش نکرد و دستور به تعطیلی این برنامه داد .این نمایش
نوعی برنامه تلویزیونی موســوم به «(»reality TVبرنامه
تلویزیونــی واقع نما) اســت که مهمانان مشــهور عراقی از
جمله هنرپیشه ها و فوتبالیســت ها را به انچه که «رویداد
خیریه» توصیف می شود دعوت می کند اما پس از ان تحت
سناریوهای مختلف با صحنه سازی کمین داعش ،خود را در
چنگ داعش و اجبار به بســتن کمربند انتحاری می یابند و
در ادامه توسط دیگر بازیگرانی که در نقش نیروهای امنیتی
عراق ظاهر شده اند ازاد می شوند .اجرای این نمایش کمین
داعشــی ها با سالح های جعلی و انفجارهای بدلکاری انجام
می شــود و تکفیری های داعشــی تهدید به منفجر کردن
جلیقــه های انتحاری جعلی می کنند .نام این برنامه «تناب
رسالن» است و «رسالن حداد» مجری این برنامه است .در
این برنامه همچنین یک بازی رایج مورد عالقه بچه ها انجام
می شود که در ان کودکان با سنگ های مرمر بازی می کنند
و هر یک امتیاز یک «تناب» نامیده می شود ازینرو نام برنامه
برگرفته از نــام مجری و این اصطالح بازی بچه گانه(«تناب
رســان») است .در هر قســمت از این برنامه ،دوربین های
مخفی از همه چیز و همه روند محاصره و غافلگیری مهمانان
دعوت شده به برنامه فیلم می گیرند و اینجا ،ترس و وحشت
مهمانان برنامه واقعی است .این نمایش نگرانی های اخالقی
جدی ایجاد کرده و خشم تماشاگران عصبانی را که گفته اند
محتوای ان بسیار ازار دهنده است ،برانگیخته است.
درباره جایگاه «کارگاه های اموزشی» در جشنواره جهانی فیلم فجر
طی ۶سالی که از برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گذشته است ،یکی
از کارهای مثبت انجام شده در این جشنواره ،برگزاری کارگاه های اموزشی
در خالل برگزاری جشنواره بوده که طی این سال ها از طرف اعضای باشگاه
هواداری و مخاطبان جشــنواره جهانی مورد اســتقبال قرار گرفته است.
کارگاه هایی که با حضور بزرگان سینمای ایران و جهان در جشنواره جهانی
فیلم فجر برگزار شده و به دانش سینمایی مخاطبان ان افزوده است .در این
گزارش از چند زاویه به برگزاری این کارگاه های اموزشی در سی و هشتمین
جشنوارهجهانیفیلمفجرنگاهیداشتیم.رویدادهایسینماییغالباًبه واسطه
ویترین اثار رونمایی شده ،رفت وامد چهره ها بر فرش های قرمز و جوایز اهدایی
به فیلم های برگزیده در فضای رسانه ای شناخته می شوند و شهرتشان وام دار
همین بازتاب های رســانه ای است .اما اعتبار رویدادها در میان اهل فن ،نیاز
به پشــتوانه ای فراتر از این دارد .در کنار جهت گیری های کالن محتوایی و
تالش برای همراه کردن چهره های معتبر سینمای جهان ،فراهم اوردن بستر
مناسب برای تبادل تجربه و ایجاد زنجیره ارتباطی میان متخصصان اهل فن
از کشورهای مختلف ،یکی از ویژه ترین ارزش افزوده های جشنواره ها محسوب
می شود .برگزاری کارگاه های اموزشی و نشست های تخصصی در رویدادهای
سینمایی،فرصتیویژهبرایتکمیلهمینزنجیرهارتباطیمیانمتخصصان
سینما است؛ فرصتی که استفاده درست از ان تبدیل به پشتوانه اعتباری یک
جشنواره در نگاه اهالی حرفه ای و طرفداران جدی سینما می شود .جشنواره
جهانی فیلم فجر ،که از زمان اســتقالل از بخش ملی این رویداد ،به صورت
ویژه تر زیر ذره بین رسانه ها و محافل سینمایی داخلی و خارجی قرار دارد،
از همان اغاز توجه ویژه ای به ظرفیت برگزاری کارگاه های تخصصی داشته و
به واسطه همراهی چهره های معتبر داخلی و بین المللی ،توانسته به رویدادی
معتبر برای سینمادوستان و عالقه مندان به فراگیری «فن سینما» تبدیل
شود .این رویداد در استانه برگزاری یکی از متفاوت ترین دوره های خود اما
با چه چالش هایی در زمینه برگزاری کارگاه های تخصصی مواجه است؟ اگر
البوم خاطرات جشنواره جهانی فیلم فجر را از سال ۹۴تا به امروز ورق بزنیم،
در فصل کارگاه های اموزشی و نشست های تخصصی ،با فهرستی بلندباال از
چهره های معتبر سینمایی مواجه می شویم که در دوره های مختلف مهمان
ویژه این رویداد شده اند .از الیور استون ،کارگردان سرشناس و نویسنده برنده
یکشنبـــه 19اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1433
گزارش
شوخیداعشیبرنامهتلویزیونیراتعطیلکرد!
نمایش طنز عراقی پس از پخش برنامه ای با سناریوی کمین
داعشــی های جعلی روی افراد مشهور باعث تعطیلی برنامه
تلویزیونی شد .نمایش طنز عراقی پس از پخش برنامه ای با
سناریوی کمین داعشی های جعلی روی افراد مشهور باعث
تعطیلی برنامه تلویزیونی شد .این برنامه تلویزیونی با عنوان
«تناب رسالن» ،مهمانان را با کمین های شبیه سازی شده
داعشی ،با اســلحه های جعلی و مواد منفجره ،غافلگیر می
کرد که به شــدت باعث ترس واقعــی مهمانان و نیز بیننده
های این برنامه می شد .در پاسخ به خشم بینندگان ،مسوالن
رســانه ای عراق یک نمایش طنز تلویزیونی را که میهمانان
را به کمین شــبیه سازی شده داعشی به شدت غافلگیر می
کرد لغو کرد .این برنامه باعث می شــد شــرکت کنندگان و
بینندگان بخشــی از رعب و وحشــتی را که تحت حکومت
گروه داعش ایجاد شــده بود را دوباره احساس کنند .برنامه
«تناب رســان» به عنوان یک ویژه برنامــه در ماه مبارک
رمضان توســط تلویزیون محلی اســیا در حال پخش بود تا
اینکه کمیســیون ارتباطات و رسانه های عراق این هفته ان
3
جایزه اســکار که در دوره سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر عازم
تهران شد و در این رویداد سینمایی ،نشستی را با موضوع کارگردانی برای
عالقه مندان به این حوزه برگزار کرد ،تا پل شــریدر فیلم نامه نویس «راننده
تاکسی» که در کارگاه دارالفنون سی وهفتمین جشنواره جهانی حاضر شد
و تاکید کرد« :امروزه فناوری همه چیز را تغییر داده و ما در جهانی به سر
می بریم که در صنعت فیلم ســازی هم دموکراسی حکم فرما شده است».
ای .ار .رحمان تهیه کننده موسیقی ،اهنگساز فیلم ،موسیقیدان و خواننده
سرشناس هندی که تاکنون موفق به کسب دو جایزه اسکار شده و عالوه
بر ان دو جایزه گرمی و یک جایزه بفتا را نیز از ان خود کرده است هم در
جریان سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر مهمان این جشنواره شد و
با حضور در کارگاه اموزشی با موضوع موسیقی از سال ها تجربه خود در این
زمینه سخن گفت .او که در فیلم «محمد رسول اهلل (ص)» با مجید مجیدی
کارگردان ایرانی همکار بوده ،در بخشی از این کارگاه درباره این همکاری و
اهمیت ساخت موسیقی برای فیلمی با موضوع زندگی پیامبر اسالم سخن
گفت .فرانکو نرو بازیگر سرشناس ایتالیایی هم مهمان ویژه سی و ششمین
جشنواره جهانی فجر بود در نشست صمیمانه با بازیگران ایرانی عنوان کرد «تا
زمانی که ازادی هست ،سینما هم هست .».ریتی پان کارگردان اهل کامبوج
هم سال ۹۷با حضور در ایران ،مهمان سی وششمین دوره جشنواره جهانی
شد و جایزه صلح را از دستان الیور استون در این رویداد بین المللی دریافت
کرد .عالوه بر این نام ها ویت هایدوشکا تهیه کننده ثابت فیلم های میشاییل
هانکه ،الیویه مگاتون فیلم ساز فرانسوی که کارگردانی فیلم های اکشنی چون
«مامور انتقال »۳و قســمت های دوم و سوم «ربوده شده» ( )Takenرا در
کارنامه دارد ،ســمیح کاپالن اغلو کارگردان سرشناس سینمای ترکیه و یا
تهیه کننده اثار دیگر فیلم ساز سرشناس ترک یعنی نوری بیلگه جیالن از
دیگر مهمانان معتبر جشنواره جهانی فجر طی دوره های مختلف برگزاری ان
بوده اند .چهره هایی که کارگاه های اموزشی و نشست های تخصصی با حضور
ان ها در کاخ جشنواره برگزار و اتفاقاً با استقبال ویژه عالقه مندان به سینما
نیز مواجه شد .این حضور و همراهی چهره های معتبر سینمایی با جشنواره
جهانی فیلم فجر البته محدود به ســینماگران خارجی نیست و در میان
سینماگران معتبر داخلی هم کم نیستند چهره هایی که در قالب کارگاه های
اموزشــی از فرصت تبادل تجربه و تخصص خود با سینمادوستان جوان تر
نهایت استفاده را کردند .اصغر فرهادی ،بهمن فرمان ارا ،ابراهیم حاتمی کیا،
مجیدمجیدی،رخشانبنیاعتماد،رضاکیانیان،احمدرضامعتمدی،فریدون
جیرانی ،مازیار میری ،مهران کاشانی ،اتیال پسیانی ،همایون اسعدیان ،پیمان
قاسم خانی و کتایون ریاحی از سینماگران مطرح ایرانی بودند که در دوره های
مختلف جشنواره جهانی ســهم ویژه ای در برگزاری کارگاه های اموزشی و
غنای محتوایی این رویداد برای اهل فن داشتند .سی وهشتمین جشنواره
جهانی فیلم فجر ،که سال گذشته در سایه بحران کرونا ،برگزاری ان به حالت
تعلیق درامد و حاال با یکســال تاخیر در خردادماه ۱۴۰۰قرار است برگزار
شــود ،در بخش های مختلف دستخوش تغییراتی خواهد شد .یکی از این
بخش ها برگزاری همین «کارگاه های اموزشی» و «نشست های تخصصی»
است که هرساله یکی از مهم ترین پشتوانه های اعتباری این رویداد بوده است.
محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره سی وهشتم درباره برگزاری کارگاه های
این رویداد اعالم کرده است« :این بخش هم در این دوره به صورت مجازی
برگزار خواهد شــد .تعدادی از این کارگاه ها همین روزها با همراهی برخی
اساتید در حال ضبط است .مشکالتی در این حوزه وجود دارد که مختص
کشور ما هم نیست .فرض کنید کارگاهی در یکی از کشورهای شرقی قرار
اســت برگزار شود و استاد مدعو ان کارگاه ،ساکن غرب است .این اختالف
ساعت طبیعتاً مشکالتی ایجاد می کند و به همین دلیل بخشی از کارگاه ها
ضبط می شود .بخشــی از کارگاه ها هم به صورت مجازی اما زنده در زمان
برگزاری جشنواره برگزار می شود ».استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای
عبور از بحران کرونا و در عین حال حفظ زنجیره ارتباطی سینمادوستان با
«اهل فن» ،یکی از مهم ترین تمهیداتی است که بسیاری از رویدادهای معتبر
سینمایی در سراسر جهان از ان بهره گرفته اند و باید دید جشنواره جهانی
فیلم فجر در این زمینه چه کارنامه ای خواهد داشت .کمتر از یک ماه دیگر
به برگزاری دوره سی وهشــتم این رویداد زمان باقی است و از همین امروز
کم نیســتند عالقه مندانی که برای حضور در کارگاه های اموزشی و دیدار
مجازی با چهره های معتبر سینمای ایران و جهان ،لحظه شماری می کنند.
البوم خاطرات جشنواره جهانی فیلم فجر ،در انتظار ثبت خاطراتی متفاوت
در حافظه خود است.
گرچه تعداد زیادی کارگردان با یک فیلم ،بســیار موفق
داریم اما معدود سینماگرانی تاکنون توانسته اند در همه
اثار خود ســطحی باال از کیفیت را حفــظ کنند .مجله
انگلیســی « »Far Outدر گزارشی به مرور فیلمسازانی
پرداختــه که به اصطالح فیلم بد نمی ســازند و اثار انها
همگی به درجه ای از موفقیت دست یافته اند ،بر خالف
کارگردانی که شــاید یک شاهکار ســینمایی در کارنامه
خود داشته باشند اما نتوانستند روند موفقیت خود را در
ادامه فعالیتشان به پیش ببرند.
«مارتین اسکورســیزی» اولین نامی اســت که در میان
این کارگردانــان به ذهن خطور می کنــد ،گرچه فیلم
هایی چون «هوانورد» و «ســکوت» از ساخته های این
کارگردان 78ساله به عقیده برخی اندکی طوالنی مدت
و سانتیمامتال به نظر برسد اما به هیچ عنوان فیلم های
بدی نیســتند و دیگر اثار او در فهرست برترین فیلم ها
قرار می گیرند« .اسکورســیزی» در طول دوران فعالیت
خود در ســبک هــای مختلفی از «خیابــان های پائین
شــهر» تا «جزیره شاتر» فیلم ســاخته و نقطه اشتراک
همه ماجراجوایی سینمایی او کیفیتی اثاری است که با
مخاطبان سهیم میشود.
«کریســتوفر نوالن» نیز از ان دسته سینماگرانی نیست
که نه تنها که با حفظ تداوم همچنان فیلم های موفق و
هیجان انگیز میســازد ،بلکه معموال پروژه های سینمایی
خــود را با بودجه ای کمتر از براورد اولیه و زمانی زودتر
از موعــد برنامه ریزی اماده می کند و به همین دلیل هر
استودیو فیلمســازی و تهیه کننده ای بی تاب همکاری
با اوســت« .نوالن» که به خوبی نیاز مخاطب ســینما را
می شناســد و می داند در مقطع کنونی چه چیزی برای
انها سرگرم کننده است ،از خالق ترین کارگردانان تمام
ادوار است.
اصغــر فرهادی کارگــردان ایرانی که دو جایزه اســکار
بین المللی در کارنامه دارد ،ســینماگر مولفی اســت که
در اثارش به عمق درون احساســات انسانی می پردازد
و گرچه شــاید در رادار همه فیلم دوســتان قرار نداشته
باشــد ،اما بهترین جا برای شروع تماشــای اثار او فیلم
«جدایی» اســت .پرداخت صادقانه و پراحساس فرهادی
به موضوع انسانیت ،تاثیرگذار و هنری است.
«بونگ جون-هو» دیگر کارگردان اسیایی حاضر در این
فهرســت است که سال گذشــته با کسب اسکار بهترین
فیلم با «اَنگل» توجهات را بیش از پیش به ســمت خود
جلب کرد اما این کارگردان کره ای پیش از سال 2020
نیز چندین فیلم کالسیک و موفق چون «خاطرات قتل»
و «ســگ هایی که پارس می کنند گاز نمی گیرند» را نیز
به سینما اورده بود« .جان هرت» بازیگر انگلیسی که در
فیلم «برف شکن» با «بونگ جون-هو» بازی کرده پیش
از این در اظهــار نظری او را یکی از بهترین کارگردانانی
توصیف کرده بود که تاکنون مقابل دوربینش رفته است.
«بونگ جون-هو» کارگردانی است که در ساخت اثارش
به روح فیلمنامه هایش بســیار وفادار اســت و به خوبی
می داند چگونه بــا هدایت بازیگران ،به فیلمنامه زندگی
ببخشد.
«کوئنتین تارانتینو» از کارگردانان کمال گرای سینماست
که اعالم کرده پس از ســاخت دهمین فیلم بلند خود از
دنیای سینما خداحافظی می کند و کار خود را در عرصه
ادبیات و یا نقد ســینما پی خواهد گرفــت« .تارانتینو»
پیش از نهمین ساخته اش «روزی روزگاری در هالیوود»
ســاخت فیلم های موفقی چون «ســگ های انباری»،
«داستان عامه پســند»« ،بیل را بکش»« ،حرامزده های
لعنتی» و «هشــت نفرت انگیز» را در کارنامه سینمایی
دارد.
بــرادران «کوئن» که از چیره دســت تریــن فیلمنامه
نویسان هالیوودی نیز هستند و اثاری چون «جای برای
پیرمردها نیست»« ،فارگو»« ،بارتون فینک»« ،ای برادر
کجایی؟» و ...را به ســینما اورده انــد در کنار «دنیس
ویلنوو» کارگردان فرانسوی -کانادایی« ،مارتین مکدونا»
و دو فیلمساز زن یعنی «کلی رایکارت» و «گرتا گرویگ»
دیگر چهره های حاضر در فهرســت کارگردانانی هستند
که فیلم بد نمی سازند. صفحه 3
گالری گردی با طعم کرونا
خط قرمز کرونا زیر پای هنر!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1433یکشنبه19اردیبهشتماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:01
19:58
20:17
04:28
06:04
اعالم وضعیت قرمز در بسیاری از شهرها و افزایش شمار مبتالیان ،باز هم مثل همیشه نتیجه ای جز
تعطیلی و کســاد به دنبال نداشــت .در این میان اغلب برنامه های فرهنگی و هنری که در اساس با
تجمع پیوند خورده اند نیز از جمله مشــاغلی هستند که فعال باید تا بهبود نسبی شرایط ،صبر کنند؛
البته اگر صبر کنند! با اعالم وضعیت قرمز رنگ شهر تهران و افزایش شمار مبتالیان به ویروس کرونا
و در پی ان تعطیلی پایتخت ،بســیاری از برنامه های فرهنگی و هنری همانند برگزاری نمایشگاه های
هنری لغو و به اینده موکول شدند .هرچند که در این مدت هر گالری ،ساز خودش را زد و هر مدیری
سیاست فردی خودش را اتخاذ کرد؛ برخی همچنان به برگزاری نمایشگاه ان هم بدون رعایت پروتکل
خاصی مبادرت می ورزند ،برخی تعطیل شده و عده ای هم به شبکه های اجتماعی کوچ کرده اند .کافی
اســت ،بعد از ظهر روز یک روز جمعه یعنی همزمان با مراسم های افتتاحیه نمایشگاه های هنری ،به
برخی از گالری ها سر بزنید تا ببینید که در میان انهایی که باز هستند ،هر کدام به یک شیوه میزبان
مخاطبانشــان هستند .برخی از گالری ها همانند «شــیرین» بازدید از نمایشگاه ها را منوط به رعایت
فاصله گذاری اجتماعی کرده اند .روند بازدید به این صورت است که افراد به نوبت اجازه ورود به فضای
نمایشــگاه را دارند و به این ترتیب تعداد افرادی که در محیط بســته گالری کنار هم قرار می گیرند،
کنترل شــده است .از ســوی دیگر اما انگار کرونا در دنیای احتماال رویایی برخی از گالری ها ،ترس
ی که ان ها هم مانند «شیرین» در خیابان سنایی واقع هستند و
کمتری دارد .به عنوان مثال دو گالر
هم اکنون یکی از انها میزبان دو نمایشگاه هنری (نمایشگاه انفرادی حبیب مرادی و نمایشگاه گروهی
«فهرســت )»۴است ،روز جمعه ( ۱۷اردیبهشت ماه) در حالی میزبان مخاطبان خود بودند که هیچ
محدودیتی برای رفت و امد وجود نداشت و تعداد زیادی از افراد در فضای نمایشگاه حضور داشتند.
در این میان البته باید این نکته را هم در نظر داشت که بسیاری از گالری ها در یک سال گذشته و
به ویژه در چند ماه گذشته به طور کلی از برگزاری نمایشگاه پرهیز می کنند و بسیاری فعالیتشان را به
فضای مجازی محدود کرده اند .به عنوان نمونه «گلستان» از جمله گالری هایی است که مدت هاست
نمایشــگاه حضوری ندارد و نمایشگاه ها در سایت رسمی این گالری برگزار می شوند .لی لی گلستان،
مدیر این گالری نیز بارها تاکید کرده است که از برگزاری نمایشگاه های انالین راضی و در این مدت
فروش خوبی هم داشــته است .حال باید این نکته را در نظر داشت ،در حالی شاهد تفاوت عملکرد
کپی بودن سرود ملی؛ از شائبه تا واقعیت
گنج سخن
امام صادق علیه السالم :
ِ
باقیات صالحات
دوستى ما را دستکم نگیرید ،که از
(کارهاى خیر ماندگار) است.
بحار االنوار :ج ،۲۴ص ،۳۰۴ح ۱۶
پندبزرگان
تمام رویاهای ما می توانند محقق شوند اگر ما شجاعت
دنبال کردن انها را داشته باشیم.
والتدیزنی
حافظانه
از سر کوی تو هر کو به ماللت برود
نرود کارش و اخر به خجالت برود
کاروانی که بود بدرقه اش حفظ خدا
به تجمل بنشیند به جاللت برود
گالری ها هســتیم که با اغاز محدودیت ها در ســال جدیدی ،هادی مظفری ـ مدیرکل دفتر هنرهای
تجســمی ـ تاکید کرده بود که با توجه به اینکه موزه ها و گالری ها جزو مشاغل دوم و سوم محسوب
می شوند ،در شرایط فعلی ملزم به رعایت قوانین ستاد ملی کرونا هستند و تا تغییر رنگ شهر تهران
و بهتر شــدن وضعیت ،باید تعطیل باشند .او یاداور شد که بر اساس قواعد ستاد ملی کرونا ،گالری ها
در شــهرهایی که در وضعیت قرمز قرار دارند باید از برگزاری نمایشــگاه های هنری خودداری کنند.
این در حالی اســت که به نظر می رسد نه تنها برخی از گالری ها ترسی از زیرپا گذاشتن خط قرمزها
ندارند ،بلکه نظارتی هم بر عملکرد انها وجود ندارد.
این روزها اخبار متناقضی درباره کپی بودن یا نبودن سرود ملی ایران منتشر می شود؛
برخی معتقدند این سرود کپی از سرود ملی کره جنوبی است؛ اما برخی نظر دیگری
دارند .این نخستین بار نیست که شائبه کپی بودن (کاور بودن) سرود ملی جمهوری
اسالمی ایران مطرح می شود .چند روزی است ،علی رهبری موسیقیدان و اهنگساز
و رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی،
ســرود جمهوری اسالمی ایران را کپی سرود ملی کره جنوبی دانسته و خواستار
ساخت سرودی جدید با استفاده از بن مایه موسیقی ایرانی شده است .علی رهبری
در بخشــی از این نامه نوشته است« :از این ســرود «بویی از ایران» به «مشام»
نمی رسد و گویا توسط غیرایرانیان نوشته شده است .علی رهبری در بخش دیگری
از نامه خود نوشته است :سرود ملی فعلی برای ایرانیان «کمی غریبه» است .البته
این انتقادها نخستین بار نیست که مطرح می شود؛ این شائبه نخستین بار در سال
۱۳۹۳همزمان با بازی های تیم ملی فوتبال ایران در بازی های جام جهانی فوتبال
شدن دوباره این حاشیه ها هستیم
برزیل ،مطرح شد .این روزها باز هم شاهد مطرح ِ
و بحث های جدی بین کاربران شبکه های اجتماعی درباره سرود ملی جمهوری
اسالمی ایران شکل گرفته است .اما نکته جالب و مغفول مانده این است که سرود
ملی کره جنوبی هم برگرفته از اهنگ سرود ملی مالدیو است .در سال های گذشته
که حاشیه هایی درباره سرود ملی کشــورمان شکل گرفت ،اهنگساز این سرود
همیشه سکوت اختیار کرده بود .اما در روزهای گذشته حسن ریاحی اهنگساز،
بودن اهنگی که ساخته سخن گفت .حسن
باالخره سکوت را شکست و درباره ُکپی ِ
ریاحی اهنگساز سرود ملی جمهوری اسالمی ایران گفته است :ساختن سرود ملی
کار راحتی نیست .شما باید در یک دقیقه سرودی را با منطق های مهم یک سرود
رسمی کشور بسازید و این کار راحتی نیست .مجبور بودم که یکی از دستگاه های
موســیقی ایران را برای این سرود انتخاب کنم .چون به هرحال این سرود ،سرود
رسمی ایران بود و داشتن مولفه های ایرانی جزء اصول اولیه ای که باید در ساخت ان
رعایت می شد .ریاحی درباره شائبه شباهت بیش از ح ِد این سرود به سرود ملی کره
جنوبی ،تاکید کرد :سرود ملی ایران چند سر و گردن از سرود رسمی کره جنوبی
باالتر است .شنونده حرفه ای که این اثر را گوش می کند ،از نظر فرم و هارمونی و
ارکستراسیون متوجه برتری های این سرود می شود .این سرود بارها در کره و ژاپن
و همه جای دنیا اجرا شده و من درک نمی کنم چرا بعد از این همه سال این ادعاها
مطرح شده است .بسیاری کارشناسان موسیقی معتقدند ساخت سرود ملی شرایط
یک نوازنده ،اهنگساز و مدرس موسیقی مطرح کرد:
چرا موسیقی کشور باید توسط پنج مرکز اداره شود؟
مسئوالن پایتخت نشین از موسیقی شهرستان ها خبر ندارند
ِ
سیدجالل محمدی به تحلیل مشکالت اهالی موسیقی در شهرستان ها پرداخته و با طرح این سوال که چرا
موسیقی ما پنج مرجع تصمیم گیرنده دارد ،گفت :هیچ کدام از ان ها با هم در ارتباط کاری و هنری نیستند و
این معضل باعث می شود هنرمندان برای رجوع به هرکدام از این مراکز ،دچار سردرگمی شوند و ندانند کجا
باید بروند و مشکلشان را با چه کسی در میان بگذارند .به گزارش هنرمند به نقل از ایلنا :اینکه کرونا طی یک
سال و نیم گذشته همه مشاغل و حرفه ها و هنرها را دچار اختالل و نابسامانی کرده و به همه افراد جامعه
اسیب های بسیار وارد نموده ،اتفاقی بدیهی است که درباره ان زیاد گفته و نوشت ه شده اما ماجرا این است که
در حوزه موسیقی ،این هنر و همه سبک های ان در شرایط عادی نیز دچار اشکاالتی بنیادین و جدی است.
به طور کلی انچه که اغلب هنرمندان موســیقی (اعم از نوازندگان ،اهنگســازان ،خوانندگان ،مدرسان،
اموزشــگا هداران و…) را با چالش های عدیده مواجه می کند ،عدم مدیریت صحیح و نبود قوانین مدون و
مشخص و اجرایی است .به طور مثال ارائه کارت صالحیت مدرسان که ازمون ان توسط خانه موسیقی انجام
می شود ،نواقصی دارد که گاه اعتراض مدرسان و اساتید موسیقی به خصوص در شهرستان ها را به دنبال دارد.
عدم حمایت های واقعی و عدم ارائه خدمات به فعاالن موسیقی (بخصوص اهالی موسیقی نواحی) نیز طی
این سال ها بسیار مورد اعتراض قرار گرفته است .از سوی دیگر قرار است شعب انجمن موسیقی ایران در
شهرستان ها به موسساتی خصوصی تبدیل شــوند که این موضوع نیز طی چندماه گذشته چالش ها و
انتقادهایی را از سوی رییس انجمن ها و هنرمندان عرصه موسیقی به همراه داشته است .سیدجالل محمدی
(پژوهشگر ،نوازنده ،اهنگساز و مدرس موسیقی) که چند سالی است عالوه بر تدریس و زنده نگاه داشتن ایین
و رسو ِم موسیقی محور مازندران ،مشغول سر و سامان دادن به گروه های موسیقی استان است و سرپرستی
سه گروه «اوای تبری»« ،دوتارنوازان» و «نقاره نوازان» را به عهده دارد ،طی گفتگو با ،نسبت به عملکرد
وزارت ارشاد ،دفتر موسیقی ،خانه موسیقی و دیگر نهادهای مرتبط انتقادهایی را مطرح کرد که در پی می اید.
سیدجالل محمدی در سخنان خود تاکید کرد :مشکالتی که درباره ان ها توضیح می دهم مربوط به موسیقی
کشور و تمام استان ها و شهرهاست و صرفا به شخص من و موسیقی مازندران مربوط نمی شود .او افزود:
بارزترین مشکل ما اهالی موسیقی این است که مسئوالن بخش های مختلف پاسخ واضح و مشخصی به
سواالت ما اهالی نمی دهند و نسبت به موضوعات و مسائل مطروحه بی اهمیت هستند .مثال اینکه به تازگی
برای بیان برخی مسائل و بیان اعتراض نسبت به برخی اتفاقات با مدیرکل ارشاد استان مازندران ارتباط
گرفته ام و عالوه بر تماس های تلفنی برای او فایل صوتی فرستاده ام .ایشان در پاسخ به من گفتند با رسانه ها
مصاحبه نکن و بیا تا در جلسه ای حضوری صحبت کنیم ،که این اتفاق با حضور ایشان و معاونت هنری رخ
داد .در ادامه اقای مدیرکل برای پیگیری امور و حل مشــکالت مطرح شــده که در ادامه گفتگو به ان ها
می پردازم ،با وزارتخانه تهران تماس گرفت و با معاونت هنری و چند مسئول دیگر هم صحبت کرد اما هنوز
اتفاق مثبتی رخ نداده و مشکلی حل نشده است .سیدجالل محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه موسیقی
ن عدم وجود یک نهاد و دستگاه
باید به صورت مستقل زیر نظر دستگاهی واحد مدیریت و اداره شود ،گفت :ای
واحد نه فقط موسیقی محلی و فولکوریک ،بلکه موسیقی سنتی و کالسیک و دیگر سبک ها را نیز با مشکالت
بسیار مواجه کرده که پرداختن به هرکدام از ان مشکالت مدت ها زمان و توضیح می طلبد .محمدی توضیح
داد :موسیقی ما پنج مرکز تصمیم گیری دارد و در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست .به جز وزارت ارشاد که در
راس قرار داد ،دفتر موسیقی ،خانه موسیقی ،انجمن موسیقی ،انجمن صنفی موسیقی دیگر مراکزی هستند
که در رابطه با امور مختلف موسیقی تصمیم گیری می کنند .صندوق اعتباری هنر را نیز به بخش هایی که
گفتم اضافه کنید .وی در ادامه با اشاره به اینکه مراکز تصمیم گیرنده موسیقی کشور در امور اجرایی هماهنگ
عمل نمی کنند ،اذعان داشت :شما تصور کنید که پنج ،شش مرکز فعال داریم اما هیچ کدام از ان ها با هم در
ارتباط کاری و هنری نیستند و این معضالت باعث می شود هنرمندان برای رجوع به هرکدام از این مراکز و
حل مشکالتشان ،دچار سردرگمی شوند و ندانند کجا باید بروند و مشکلشان را با چه کسی در میان بگذارند.
این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که تعداد فعاالن موسیقی کشور بیش از حد تصور است .این نوازنده
و اهنگساز در پاسخ به این سوال که کدامیک از نهادهای مذکور کار خود را به درستی انجام می دهند ،گفت:
تنها مرکزی که زحمات بسیار کشیده و با حمایت از هنرمندان (بخصوص در بحران کرونا) برخی از مشکالت
ان ها را حل کرده ،صندوق اعتباری هنر است .مسئوالن مربوطه در صندوق اعتباری هنر در تالش هستند
تا همه اهالی موسیقی را زیر پوشش قرار دهند .طی یکی دوسال گذشته نیز ضمن حمایت های مالی و
پرداخت برخی تسهیالت ،برای تعداد زیادی از فعاالن کارت عضویت صادر شده که این کار خدماتی را برای
هنرمندان در پی خواهد داشت .او ادامه داد :سوالی که وجود دارد و من و بسیاری دیگر از هنرمندان در پی
پاسخ ان هستیم ،این است که چرا در کشور پنج ،شش مرکز موسیقی داریم؟ و اینکه چرا هیچ کدام از این
مراکز با دیگری ارتباط ندارند؟! اگر اهالی موسیقی انجمن صنفی دارند پس چه احتیاجی به انجمن موسیقی
است؟ اصال شرح وظایف این دو مرکز چیست و ساز و کار ان ها تا چه حد به هم شبیه است یا تفاوت دارد؟
اگر با هم همسو هستند پس چرا نوع سیاست و عملکرد یکدیگر را قبول ندارند؟ محمدی گفت :در این
میان «خانه موسیقی» نیز نهادی با عملکرد نامشخص است .واقعا «خانه موسیقی» که برای ارائه کارت و
عضویت ،از اعضا سالی دویست هزار تومان پول می گیرد به طور ساالنه چه خدماتی به ان ها ارائه می دهد؟
قطعا هیچ خدماتی وجود ندارد؛ یعنی اینکه کارت «خانه موسیقی» به هیچ کاری نمی اید و دردی از بچه های
موسیقی دوا نمی کند ،جز اینکه بهانه ای است برای دریافت ساالنه حق عضویت که در مجموع رقم کمی هم
نیست .تشکلی مانند «خانه موسیقی» که هیچ گزارش عملکرد ساالنه ای هم منتشر نمی کند برای چه دایر
است؟ او بیان کرد :من و هیچ کدام از اهالی موسیقی مازندران و دیگر استان ها و شهرها با هیچ مرکزی دعوا
نداریم و خطاب من به وزیر ارشاد ،معاون هنری ،مدیر کل دفتر موسیقی و دیگر مسئوالن است .سوالم از
ان ها این است که واقعا در طول سال برای موسیقی چه کارهایی انجام می دهند و تا به حال چه کرده اند؟
چرا وزارت ارشاد ان پنج ،شش مرکز ظاهرا فعال را با هم مرتبط نمی کند؟ مگر موضوع و دغدغه مشترک
همه این مراکز موسیقی نیست؟ اگر واقعا اینطور است پس باید این تعدد تصمیم گیری ها و اجراها سمت و
سوی درستی پیدا کند .محمدی در پاسخ به این سوال که دفتر موسیقی و معاونت هنری ارشاد تا چه حد
می توانند هماهنگی های الزم را میان مراکز متعدد موجود برقرار کنند ،گفت :متاسفانه مدیر دفتر موسیقی و
اقای حسینی معاون هنری و حتی شخص وزیر انطور که باید در جریان موسیقی و اتفاقات پیرامون ان
نیستند وگرنه این بی نظمی در نوع عملکرد چند مرکز را نظم می بخشیدند .محمدی در ادامه به توضیح
درباره یکی دیگر از مشکالت موسیقی کشور پرداخت .او گفت :اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در راس
همه امور قرار دارد واضح و مبرهن است .اما در رابطه با موسیقی این سوال مطرح است که چرا وزارت ارشاد
به خودش اجازه می دهد موسیقی بیش از سی استان را به تنهایی مدیریت کند!؟ و یکی از مسائل مربوط به
این معضل ارائه مجوز به اموزشگاه هاست .به نظرم این اتفاق و کال تمرکز قدرت در هر عرصه ای همواره مشکل
یداند مثال اهالی موسیقی فالن روستای دور افتاده در استان چهارمحال
ســاز است .وزارت ارشــاد چه م
بختیاری چه وضعیتی دارند و مشکالتشان چیست؟ اگر هم درباره چنین مواردی استعالم می گیرند ،چگونه
این کار را می کنند و به هرحال باید پاسخگو باشند .این مدرس موسیقی در ادامه به مشکالت مدرسان
موسیقی پرداخت .او گفت :مقوله تدریس و تایید مدرسان نیز یکی دیگر از مشکالت اهالی موسیقی است و
من نیز در این رابطه با مشکالتی مواجهم .او ادامه داد :من بیش از سی سال است که در عرصه موسیقی
فعالم و تعداد زیادی مدارک هنری دارم و در جشنواره ها عناوین مختلف کسب کرده ام و این در حالی است
که شــورای مرکزی نظارت براموزشگاه های ازاد موسیقی گفته صالحیت تدریس ندارم! شورای مرکزی
نظارت بر اموزشگاه های ازاد موسیقی که در تهران مستقر است ،چرا باید به اموزشگاه های شهرستان مجوز
خاصی دارد؛ از ان جمله باید ملودی بسیار ساده ای داشته باشد که مردم بتوانند
ان را به راحتی زمزمه کنند یا در مسابقات ورزشی مانند فوتبال ان را بخوانند و
در عین حال باید هیجان اور و غرور برانگیز باشد .تمام مولفه هایی که در باال ذکر
شد ،تقریبا برای همه کشورهای دنیا یکسان است و همه انها تالش می کنند در
ساخت سرود ملی کشورشان ،این فاکتورها را مد نظر بگیرند.پس احتمال ساختن
چنین سرودی بدون ان که به سرود ملی کشورهای دیگر شباهتی نداشته باشد،
بسیار اندک است .از همین رو برخی سرودهای ملی را می بینیم که شباهت هایی
به همدیگر دارند و حال و هوایشان یکسان است .در این میان سرود ملی کشورمان
تقریبا تمام ویژگی های الزم برای سرود ملی یک کشور را دارد ،ملودی ساده و روانی
دارد و به همین دلیل عامه مردم با ان ارتباط خوبی گرفته اند .همچنین یکی دیگر
از مولفه های مثبت این سرود مدت زمان کوتاه این موسیقی و خوانش اسان ان از
سوی مخاطب است .انچه درباره اهنگساز سرود ملی کشورمان قابل کتمان نیست،
سابقه حسن ریاحی در موسیقی است .ریاحی از خوشنام ترین و قابل احترام ترین
اهنگسازان موسیقی ایران است .وی چند سال دبیر جشنواره موسیقی فجر بوده و
تاثیرات او در موسیقی کشورمان همیشه ماندگار خواهد بود.
دهد؟ کســانی که در راس این شورا نشسته اند واقعا نمی توانند امور خودشان و اموزشگاه های پایتخت را
مدیریت کنند؛ انوقت چگونه به خودش اجازه می دهند اموزشگاه های کل کشور را مدیریت کنند؟ من در
مقابل می گویم این شورا صالحیت ارزیابی داشته های من در زمینه تدریس را ندارد .از طرفی نوع عملکرد
شورای مذکور مانند وزارت ارشاد است که می خواهد همه استان های کشور را مدیریت کند .محمدی بیان
کرد :سوال دیگرم این است که اعضای چنین شورایی چه افرادی هستند و بر چه اساس تایید و انتخاب
شده اند که می گویند من صالحیت تدریس و اموزش ندارم ،انهم در حالی که سال هاست در این عرصه فعالم
و شاگردان بسیاری را تربیت کرده ام .اگر مسئوالن مربوطه از موسیقی شهرستان ها و وضعیت اهالی ان
مطلعند ،باید بدانند که فردی چون من که هیچ ادعایی هم ندارم مورد تایید بچه های موسیقی مازندران و
مسئوالن بخش های مختلف ان هستم و با تحقیقی سطحی می توانند به اعتبار من در شهر و استان محل
زندگی ام پی ببرند .این نوازنده ادامه داد :من سال ۱۳۹۸با همراهی ۱۰۰نفر از هنرجویان درجه یک خودم
در تاالر وحدت به اجرای کنسرت پرداختم .متاسفانه مسئوالن مربوطه در تهران حتی در جریان اتفاقات شهر
یدانند طی چند سال اخیر کدامیک از افراد و گروه های شهرستانی در تهران روی صحنه
خود نیز نیستند و نم
رفته اند .موضوع جالب این است که همه این موارد را در جلسه ای که با مدیرکل ارشاد مازندران داشتم ،مطرح
کرده ام و ایشان نیز خواسته ها و حرف هایم را تایید کرده و گفته شما راست می گویید! اگر حرفم درست است
چرا مسائل موجود را پیگیری نمی کنید؟! محمدی در ادامه صحبت هایش گفت :یکی دیگر از مشکالت
موجود نحوه ارائه کارت صالحیت تدریس مدرسان است .این ازمون توسط خانه موسیقی در تهران به صورت
مجازی برگزار می شود .این نوع ازمون گرفتن اتفاقی نیست که همه از ان راضی باشند .مگر چند نفر از اهالی
یدانند فیلترشکن چیست؟ این ها
موسیقی به اینترنت و امکاناتی چون واتساپ و تلگرام دسترسی دارند و م
مشکالتی است که وجود دارد و واقعا هم جدی است .او اضافه کرد :در همه استان ها افرادی با سابقه و با
صالحیتمشغولبهفعالیتهستندکهمی توانندزماماموررابهدستگیرند.زمانیکههمچینامکانیفراهم
است چرا انجام کارهایی چون ارائه مجوزها و تایید صالحیت مدرسان و اساتید به مراکز و افراد با صالحیت
در شهرستان ها واگذار نمی شود؟ این مدرس موسیقی در پاسخ به اینکه ایا شخصا به دنبال اخذ مجوز
تاسیس اموزشگاه است ،گفت :حتی اگر همچین تصمیمی داشته باشم ،پس از طی مراحل دشوار اخذ مجوز
و دریافت ان نیز نمی توانم اموزشگاه بزنم چون پولش را ندارم .برای انجام چنین کاری حدود یک میلیارد
سرمایه الزم است .دغدغه من ،خودم نیستم بلکه تمام اهالی موسیقی کشور هستند و همه ان ها با چنین
مشکالتی مواجهند ،اما متاسفانه اغلب ان ها ترجیح می دهند اعتراضی نکنند .این نوازنده دوتار در ادامه به
ارائه تمهیداتی پرداخت و گفت :به نظرم منطقی تر این است که مسئوالن مربوطه در تهران ،ارائه مجوز
اموزشگاه ها را به استان ها واگذار کنند یا الاقل نماینده هایی را در استان ها تعیین کنند .اما چرا این کار را
نمی کنند؟ پاسخ مشخص است .زیرا می خواهند تمرکز قدرت تحت اختیار خودشان باشد و به همین دلیل
است که می گویند ارائه مجوز تاسیس و فعالیت های اموزشی مقوالتی بسیار حساس هستند و باید تحت
نظارت دقیق قرار گیرند .اگر واقعا این حساسیت ها وجود دارد پس چرا برخی افراد بی صالحیت به عناوین
مختلفاموزشگاهتاسیسمی کنندوبهاموزشهنرجویانمی پردازند.واقعااگرتوجهوحساسیتیوجوددارد
بهتراستمسئوالندرابتدااموزشگاه هایغیرمجازیکهتعدادشانهمکمنیستراتعطیلکنند .سرپرست
گروه موسیقی «اوای تبری» در ادامه به نحوه ارائه مدارک درجه بندی شده ای پرداخت که از سوی وزارت
ارشاد هرازگاهی به اساتید موسیقی ارائه می شود .این نوازنده و مدرس موسیقی گفت :واقعا اگر وزارت ارشاد
در پی ارائه مدرک و درجه هنری است ،چرا ان را به افرادی می دهد که کهنسال هستند و احیانا عمرشان
رو به پایان است؟! مدارک درجه یک و درجه دو این چینی باید امتیازاتی برای فرد دریافت کننده داشته باشد
وگرنه تکه ای کاغذ چه کاربردهای دیگری خواهد داشت .پس از فوت چنین افرادی نیز هیچ حمایتی از
خانواده هایشان صورت نمی گیرد و ان مدرک ارائه شده به هیچ وجه اعتبار نخواهد داشت .مورد داشته ایم که
به هنرمندی مدرک درجه یک هنری داده اند و کمی بعد فوت کرده و ماهی دویســت تومان نیز به او یا
خانواده اش تعلق نگرفته است .سوالم این است که چرا مدرک درجه یک هنری به افراد باالی شصت ،هفتاد
سال داده می شود؟ و اگر قرار است چنین کاری انجام شود ،چرا استان ها در این رابطه نماینده ای ندارند؟ او
افزود :من همه این حرف ها را به وزیر ارشاد اقای سیدعباس صالحی نیز گفته ام .هم نامه نوشته ام و هم در
یکی از جشنواره های موسیقی که طی ان جایزه هنرمند برتر در موسیقی نواحی را گرفتم ،حرف هایم را
حضوری بیان کردم و ایشان از پشت تریبون ان ها را تایید کرد. صفحه 4