روزنامه هنرمند شماره 1431
روزنامه هنرمند شماره 1431
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 13اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1431صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
واکنش تند حسن فتحی به حواشی جدید «مست عشق»
تجاوزفـرهنـگی!
قاسم افشار:
حال موسیقی خوب نیست
اخر ینوضعیتحمیدهیراد
پس از ابتالء به کرونا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«علیرضا موسوی» بازیگر جوان
تئاتر بر اثر کرونا درگذشت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ادعاهای «تجاوز در سینما»
صرفا مجازی است!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
ساده انگاری
در برگردان سینمایی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
وکیل خانه سینما:
نگاهی به فیلم «بدون پشیمانی»
ایا برچسب گذاری برخی از ناشران
به قیمت کتاب ها قانونی است؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پایان «بچه مهندس» با غافلگیری تمام می شــود یا تراژدی تلخ؟
مردم دوست دارند مرضیه و جواد
را سر سفره عقد ببینند!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
واکنش تند حسن فتحی به حواشی جدید «مست عشق»
دوشنبـــه 13اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1431
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
تجاوز فـرهنـگی!
ارش
گزنقد
ایا برچسب گذاری برخی از ناشران
به قیمت کتاب ها قانونی است؟
قیمت کتاب در سال 99نسبت به سال ماقبل ان با 15درصد
رشــد مواجه شــده است؛ این در حالی اســت که در سال 99
ناشــران عمده کتاب های خود را با کاغذهــای یارانه ای وزارت
فرهنگ و ارشــاد اسالمی منتشــر کرده اند .در سال های اخیر
افزایش قیمت کتاب همواره یکی از دغدغه های دلسوزان سرانه
مطالعه بوده است ،در پژوهش های پرشمار رابطه معناداری بین
افزایش قیمت کتاب از یک سو و حذف ان از سبد کاالی خانوار
از ســوی دیگر وجود داشته اســت ،با این حال بسیاری معتقد
هســتند که کتاب هنوز هم یک کاالی ارزان نسبت به بسیاری
از کاالهای دیگر اســت .متوســط قیمت کتاب در سال 99در
حدود 44هزار تومان بوده است .این قیمت در برخی موضوعات
از جملــه کودک و نوجوان پایین تر و حــدود 24هزار تومان و
برخی حوزه های دیگر از جمله کتاب های کمک درســی بسیار
باالتر بوده اســت .ممکن است به نظر برسد که این ارقام بسیار
پایین اســت و کتاب ارزان ،اما باید توجه داشــت که این ارقام
تنها میانگین قیمت کتاب هســتند ،در عمل قیمت کتاب در
مواردی بســیار باالتر از رقم فعلی است .گفتیم که این افزایش
15درصدی قیمت کتاب در سال گذشته در حالی انجام شده
که کتاب با کاغذ دولتی منتشــر شده است ،یکی از توجیهات
اختصــاص ارز به کاغذ ان هم در زمانــه ای که ارز برای برخی
داروهــا نیز اختصاص پیدا نکــرد ،ارزان تر بودن قیمت کتاب و
کمک به مصرف کننده بوده اســت .مصرف کننده ای که حاال با
افزایش چند برابری نرخ کاغذ در بازار ازاد و مشــخص نبودن
تکلیف کاغذ دولتی نگرانی بسیاری در نشر ایجاد کرده است .چرا
کــه این بیم وجود دارد همین مقدار اندک مخاطبان کتاب نیز
با قیمت های جدید پراکنده شوند .با وجود همه این نگرانی ها ،
حاال تنها با گذشــت یک ماه و نیم از اغاز ســال جدید برخی
ناشران کتاب های خود را برچسب گذاری قیمت کرده اند .برخی
از کتابفروشــان در روزهای اخیر این موضوع را مطرح کرده اند
که کتاب هایی که جدیدا از ســوی مراکز توزیع به دستشــان
می رسد به ویژه در بخش کودک با تغییر قیمت مواجه شده اند.
این برچســب گذا ِر های قیمت در حالی است که کتاب در سال
گذشته منتشر شده است .اما ایا این برچسب گذاری های قیمت
قانونی است؟ از ان جایی که کتاب تنها کاالیی است که در زمان
تولید قیمت گذاری شــده است ،ناشــر این اجازه را دارد که با
برچســب گذاری در مواردی قیمت کتاب را تغییر دهد ،هومان
حســن پور ،رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ،در این
زمینه گفت :در حوزه کتاب تغییر قیمت و برچســب زدن به دو
شکل انجام می شود؛ نخست اینکه قیمت جدید توسط ناشر به
کتاب الصاق می شود که این کار مجاز است .در واقع ناشران حق
دارند روی کتاب هایشان برچسب قیمت جدید بچسبانند ،اما در
حالت دوم ،زمانی فروش کتاب اســت که به صورت خودسرانه و
غیرقانونی این افزایش قیمت توســط فروشنده اعمال می شود.
وی ادامه داد :با افرادی هم که بی محابا قیمت گذاری می کنند،
برخــورد می کنیم و حتی مواردی هم به ما در این زمینه ارجاع
شده و پس از بررسی دیده ایم که قیمت گذاری روز درست بوده
و حتی پایین تر از قیمت روز قیمت گذاری شده است ،در برخی
موارد هم فرد غیرقانونی عمل کرده و خارج از عرف قیمت گذاری
کرده اند .معموال در قیمت گذاری ها عرف نظارت می کند و بازار
بر بازار نظارت دارد و اگر هم تخلف شود پیگیری می شود ،گاهی
یک فروشنده کتاب بدون اجازه ناشر قیمت را باال می برد یعنی
ناشــر کتاب را به یک قیمت و فروشــنده ان را به قیمت دیگر
می فروشــد ،در اینجا یعنی فرد خارج از قاعده رفتار کرده و با
او برخورد می شود .رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران
درباره چرایی حق افزایش قیمت برای ناشــر با توجه به اینکه
کتاب در زمان خود طبق قیمت تمام شــده قیمت گذاری شده
است ،اضافه کرد :ایا ناشــر نباید خواب سرمایه و هزینه هایی
که باید برای تولید کتاب های جدیــد و جایگزین کردن ان ها
صرف کند ،در نظر بگیرد؟ با توجه به اظهارات حســن پور این
پرســش مطرح می شــود که مصرف کننده چگونه و از کجا باید
مطمئن شود که برچسب گذاری انجام شده توسط ناشر بوده یا
موزع یا کتابفروش؟دوم ،در اینکه برچسب گذاری کتاب قاعدتا با
توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی نشر انجام شده است ،اما ایا
مصرف کننده باید زیر بار این مسئله برود و به صورت غیررسمی
جبران کننده ضرر و زیان ناشر باشد؟ سوم اینکه هنوز یک ماه
و نیم از سال جدید بیشتر نمی گذرد یک ماه و نیمی که بیش از
چندین هفته ان یا در تعطیالت نــوروز بوده ایم یا در تعطیالت
ستاد مقابله با کرونا ،با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه کتاب نیز
کتاب های جدیدی منتشر نشد ه است ،تخصیص یا عدم تخصیص
کاغذ دولتی به نشــر نیز هنوز تعیین تکلیف نشــده است ،پس
چگونه است که برخی از ناشــران زودتر از موعد و قبل از اینکه
دخل و خرج خود در سال جدید دستشان بیاید اول رفته اند سراغ
مصرف کننده و کتاب های خود را که سال گذشته طبق 15درصد
افزایش قیمت قیمت گذاری شده ،دوباره برچسب گذاری کرده اند؟
اگر قیمت گذاری جدید برای کتاب هایی باشــد که حداقل چند
سال از عمر ان ها گذشته اســت و خواب سرمایه ناشر را در پی
داشــته باز قابل توجیه است اما برچسب گذاری برای کتاب هایی
که در ســال 99منتشر شده است ،جای تعجب دارد.امید است
که اتحادیه و نهادی نظارتی روی برچسب گذاری قیمت کتاب ولو
اینکه حق ناشر هم باشد نظارت بیشتری داشته باشند.
حســن فتحی در پی اعالم خبری مبنی بر پخش فیلم «مســت عشق» در قالب سریال از یک
شبکه ماهواره ای ،گفت که این خبر تاسف اور است و سند اشکاری است بر رفتار سوداگرانه و
غیراخالقی ســرمایه گذار تُرک و همچنین از تهیه کننده ایرانی فیلم هم پرسش هایی را مطرح
کرد .این کارگردان ســینما در متنی نوشت« :خبر تاسف اور بود و سند اشکار دیگری بر رفتار
سوداگرانه و غیر اخالقی و غیر قانونی سرمایه گذار تُرک که بنا بر نظر سرمایه گذاز ایرانی فیلم،
تنها در حدود ٣٠درصد فیلم ســرمایه گذاری کرده است! هر چند شکایات حقوقی و کیفری از
طرف تُرک و از طریق مراجع قضایی کشــور ترکیه در حال پیگیری ست ،اما تهیه کننده ایرانی
فیلم باید پاسخگوی این پرسش باشند که چرا علیرغم هشدارهای مکرر بنده ،مدیر تولید ،مدیر
فیلمبــرداری و تنــی از بازیگران و همکاران ترک و ایرانی مبنی بــر اجتناب از اعتماد مفرط و
یکســویه به طرف تُرک ،این تذکرات را جدی نگرفتند تا حدی که طرف تُرک بخود اجازه داد
تــا راش های فیلم را نه تنها گروگان گرفته ،بلکه خالف اصول حرفه ای بدون اطالع کارگردان
و تدوینگر کار ،اقدام به تدوین ناشــیانه و اماتوری فیلم و بر خالف توافق مکتوب شــده طرفین
جهت ســاخت یک فیلم سینمایی ،ان را تبدیل به یک سریال چند قسمتی کند ! جناب تهیه
کننده چرا زمانی که طرف تُرک از طریق یکی از افراد رســانه ای خود در ایران ،بیانیه موهن و
سراپا دروغی را منتشر کرد و در ان به کذب ادعا کرد ،فیلمبرداری این فیلم شانزده هفته طول
کشیده ،اســناد تعداد جلسات فیلمبرداری را ارائه نکردید تا بر همگان معلوم شود چیزی بیش
از حداکثر ٥٢جلسه فیلمبرداری نداشته ایم -یعنی به مدت هشت هفته نه شانزده هفته -و
طرف ترک حتی روزهایی را که بدلیل ناتوانی در فراهم کردن لوکیشن تعطیل اعالم کردند ،به
رندی و بی انصافی به اسم گروه ایرانی گره زده اند؟
چــرا وقتی طرف تــرک در واکنش به اعتراض چند ماه قبل من در اقدام به تدوین خودســرانه
عنــوان کــرد « این ده ماه کجا بودید؟ « شــما اعالم نکردید که از یک هفتــه بعد از اقدام به
تعطیلی موقت تولید بدلیل مشــکل مالی -انهم در حالی که پنج شــش ســکانس مهم فیلم
فیلمبرداری نشــده بود -تا همین هفته های اخیر یعنی چیزی حدود یکســال و نیم بنده در
تماس با شما بعنوان تهیه کننده فیلم ،بطور مستمر پیگیر سرنوشت کار بودم -که خوشبختانه
اسناد ان هم موجود است.از این دست پرسش ها بسیار است که می گذاریم بوقت اش اما انچه
مسلم است جناب فرهاد توحیدی و من در مقام نویسندگان فیلمنامه و همچنین بنده در مقام
کارگردان و سازنده این فیلم با توجه به مرارت ها و سختی هایی که برای ساخت یک اثر فاخر و
درخشان سینمایی کشیده ایم ،تا زمان اعاده کامل حقوق هنری و معنوی این اثر،پیگیر دعاوی
بحقــه خود از طریق مراجع حقوقی و کیفری و فرهنگی ترکیه و ایران خواهیم بود .در ضمن به
صاحبان شــبکه ماهواره ای (نام این شبکه نزد ما محفوظ است) و هر شبکه تلویزیونی دیگری
توصیه می کنم تا زمان صدور حکم قطعی دستگاه قضایی کشورترکیه در این فقره ،از هر گونه
مشارکتی با طرف ترک که صاحب تنهاحدود ٣٠درصد فیلم است ،جدا ُ خوداری کنند ،و عالوه
بر پرهیز از عواقب قضایی و قانونی ،لعن و نفرین ابدی عاشقان شمس و موالنا در ایران و ترکیه
و سراســر جهان را برای خود نخرند !» 30مهر ماه سال ،99ویدیویی در فضای مجازی منتشر
شد با این مضمون که قرار است فیلم «مست عشق» اذر ماه همزمان با هفته بزرگداشت موالنا
اکران جهانی شود .ضمن اینکه سریالی هشت قسمتی هم از ان ساخته می شود .گرچه پیش از
انتشار این ویدیو ،خبری رسمی درباره پایان فیلمبرداری این پروژه اعالم نشده بود ولی کسانی
که پیگیر خبرهای این فیلم بودند ،دورادور می دانســتند که هنوز فیلمبرداری بخش های اندکی
از ان باقی مانده است .انتشار این ویدیو در فضای مجازی با واکنش شدید سازندگان ایرانی فیلم
همراه شد .در اغاز حسن فتحی در توضیحات کوتاهی ،ان خبر را شایعه خواند و تاکید کرد که
چنین چیزی صحت ندارد چراکه هنوز فیلمبرداری 8سکانس از فیلم باقی مانده که این تاخیر
بــه دلیل اختالف نظر بین دو طرف ایرانی و ترک بوده و البته همه گیری کرونا هم در این زمینه
بســیار اثرگذار بوده است .او به عنوان کارگردان این اثر تاکید کرد که برای حفظ کیفیت هنری
این فیلم ،تدوین ان بدون نظر کارگردان غیرقانونی است و کسی چنین حقی ندارد.
ســپس فرهاد توحیدی که با همراهی فتحی ،فیلمنامه این اثر را به نگارش دراورده است ،خبر
اکران جهانی این فیلم را شــوکه کننده و ناگوار دانست و به ایسنا تاکید کرد که مولفان این اثر
پیگیر حقوق قانونی خود هســتند و تهیه کننده ایرانی فیلم ،پیگیری حقوقی خود را در ترکیه
اغاز کرده اســت و حتی اگر الزم باشــد ،این موضوع از طریق وزارت امور خارجه هم پیگیری
خواهد شــد .او البته از این نکته هم ســخن گفت که از همان زمان فیلمبرداری ،میان دو گروه
ســازنده ایرانی و ترک ،اختالف نظر وجود داشــته است .توضیحات این دو هنرمند ،انتشار خبر
دیگری را در فضای مجازی در پی داشــت با این محتوا که ســازندگان ایرانی فیلم ،در ده ماه
گذشته پروژه را رها کرده اند و تالشی برای به سرانجام رساندن ان نداشته اند .ضمن اینکه مدت
زمان فیلمبرداری 16هفته به طول انجامیده اســت و عالوه بر ان ،راش های متعددی که از این
اثر وجود دارد ،بســیار بیشــتر از مقدار مورد نیاز برای یک نسخه سینمایی است .بعد از انتشار
این خبر بود که مهران برومند ،تهیه کننده ایرانی «مســت عشــق» بیانیه ای را در رســانه های
رســمی منتشر کرد .او در این بیانیه از تالش های سازندگان ایرانی فیلم قدردانی و تصریح کرد
که فیلمبرداری ســه ماه به طول انجامیده و بر این نکته اصرار ورزید که اختالف نظر نباید سبب
پایمال شــدن حقوق قانونی سازندگان ایرانی شود و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد ،قطعا پیامدهای
ســنگینی در پی خواهد داشــت .تمام این ماجراها در فاصله روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته
پیش رخ داد و حســن فتحی به جز همان توضیح اولیه ،هیچ صحبت دیگری نکرد .این هنرمند
که در این چند روزه طبیعتا با درخواســت های مکرر برای گفتگوهای مطبوعاتی رو به رو شده
است 6 ،،ابان ماه ،بهتر دید با انتشار پستی بر صفحه شخصی خود تنها به بیان این نکته بسنده
کند که فعال سخنی نخواهد گفت چراکه تهیه کننده و سرمایه گذار ایرانی فیلم از او خواسته اند
تا زمان تعیین نتیجه گفتگو با طرف ترک ،سکوت کند .او البته در همین نوشتار کوتاه بار دیگر
تاکید دارد که از احقاق حقوق معنوی و حفظ کیفیت هنری این اثر که زحمات زیادی برای ان
کشــیده شــده ،کوتاه نمی اید از هیچ تالش قانونی فروگذار نخواهد کرد و حاال به تازگی خبری
منتشر شده است ،مبنی بر اینکه یک شبکه ماهواره ای ،اقدام به پخش تیزرهای تبلیغاتی مست
عشــق در قالب سریال کرده است و وعده داده اســت که ان را بزودی پخش می کند« .مست
عشــق» درباره مالقات موالنا و شمس تبریزی در ترکیه است که فیلمبرداری ان در قونیه انجام
شده است.
اخرین وضعیت حمید هیراد پس از ابتالء به کرونا
اخرین وضعیت جســمی حمید هیراد ،یک روز پس از اعالم
ابتالی این خواننده به کرونا ،مشخص شد.
موسسه فرهنگی هنری «اوازینو» در حساب رسمی خود در
فضای مجازی نوشت« :به اطالع عموم عالقه مندان موسیقی
و طرفداران حمید هیراد خواننده جوان کشورمان می رساند
روز گذشته شــنبه ۱۱اردیبهشــت ۱۴۰۰حمید هیراد با
عالئــم ابتال به کووید ۱۹به پزشــک مراجعه کرده و پس از
انجام تســت های اولیه مشخص شــد که او مبتال به ویروس
کرونا است.
از انجا که حمید هیراد مراقبــت و درمان بیماری زمینه ای
خویش را تحت نظر تیم پزشکی محترم بیمارستان شریعتی
انجــام می دهد ،ان تیم محترم تصمیم به بســتری و درمان
بیماری کرونا در همان بیمارســتان را گرفتند ».بر اســاس
این گزارش ،حمید هیراد بیش از چهار سال است با بیماری
ســرطان دســت و پنجه نرم می کند و بــه تازگی مرحله
جدیدی از شــیمی درمانی را گذرانده بــود .او فروردین ماه
امســال پنجمین قطعــه از البوم «راز» را با تنظیم فرشــاد
یزدی منتشــر کرد.همکاری با مسابقه خوانندگی «یک ،دو،
صدا» رادیو ،به عنوان داور هم از دیگر فعالیت های اخیر این
خواننده محسوب می شود.
«علیرضا موسوی» بازیگر جوان
تئاتر بر اثر کرونا درگذشت
علیرضا موســوی -بازیگر جوان تئاتر -در ســن ۲۲سالگی بر اثر
عوارض ناشی از کرونا درگذشت .سروش طاهری که سابقه همکاری
بــا این بازیگر را به عنوان کارگردان داشــته اســت ،گفت :علیرضا
موسوی چند سال دانشجوی من بود و در چند نمایش من ،بازی و
دســتیاری کارگردانی می کرد .او افزود :متاسفانه او پدرش را بر اثر
برق گرفتگی از دســت داده بود و بعــد هم مادرش به رحمت خدا
رفت .در چند وقت گذشته هم خودش به کرونا مبتال شد و به نظر
می رســید خوب شده اســت اما گویا ریه اش اب اورده و عفونت به
کلیه ها اســیب زده بود و در نهایت نزدیک به نیمه شــب گذشته،
11اردیبهشت ماه در بیمارستان از دنیا رفت .به گفته طاهری مراسم
خاکســپاری این بازیگر جوان در حال حاضر با همراهی تعدادی از
دوستان او در بهشت زهرا در حال انجام است .نمایش های «مزا مزا»،
«چند روایت مجهول و روزانه»« ،همه درها به بیرون باز نمی شوند»
از جمله کارهای این بازیگر بوده اند.
بهمناسبتهفتهگرافیک
اولین پوسترهایی که مردم را به سینما کشاند!
پوســترهای ســینمایی را یکی از مهمتریــن راه های
تبلیغات و جذب مخاطب می دانند؛ هنری که همزمان
با ورود پرده نقره ای به کشور ،در ایران نیز شکل گرفت
و با پشــت سر گذاشتن فراز و فرودهای زیاد ،همچنان
نقش بســیار مهمی را در جذب مخاطبان ایفا می کند.
هرچند برخی معتقدند که طراحی پوســتر در ایران به
سمت ســتاره محوری رفته و در عین حال برخی دیگر
بر این باورند که هنر طراحی پوستر همگام با سینما با
پیشــرفت های زیادی همراه بوده است .طراحی پوستر
فیلم یکــی از ابزارهای مهم در تبلیغ و جذب مخاطب
محسوب می شود که طبیعتاً اگر از سطح کیفی خوبی
برخــوردار باشــد ،می تواند نقش بســیاری مهمی در
سرنوشــت یک اثر ایفا کند .هرچنــد که به باور برخی
کارشناسان با پیشرفت روزافزون فناروری های ارتباطی،
دیگر پوسترها همچون سابق نمی توانند در عرصه جذب
مخاطب یکه تازی کنند ،اما با این وجود باز هم نمی توان
منکر تاثیرگذاری انها شــد .می تــوان گفت که تاریخ
طراحی پوستر فیلم در ایران همان با اغاز ورود سینما
به کشــور بود ۲۱ .مهــر ،۱۲۸۶اولین اگهی نمایش
فیلم در عکاســخانه روســی خان ایوانف و در روزنامه
«حبل المتین» چاپ شد .با استقبال روزافزون مردم و
رسمیت یافتن سینما در جامعه ایرانی ،در پاییز ۱۲۸۸
اولین پوستر سینمای ایران به معنای دعوت به تماشای
فیلم در سینما فاروس منتشر شد .البته باید این نکته را
در نظر داشت که این پوستر بر اساس مدارک تاریخی
موجود به عنوان اولین پوستر فیلم شناخته می شود و
احتماال پوسترهای دیگری نیز قبل از این تاریخ به چاپ
رسیده اند .در این میان طبیعی است که اگر پوستر فیلم
بتوانــد هیجان کافی را در مخاطب برانگیزد و منجر به
ترغیب او برای خرید بلیط شود ،موفق بوده است و در
غیر این صورت ارتباط برقرار نکردن پوستر با مخاطب
می تواند ارتباط مســتقیم با کاهش فروش فیلم داشته
باشــد .بنابراین هنر سینما نه تنها یک رابطه محکم با
هنر گرافیک دارد بلکه نیازمند ان است. صفحه 2
3
دوشنبـــه 13اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1431
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
عاقبت نقد فروشی؟
نگاهی به فیلم «بدون پشیمانی»
ساده انگاری در برگردان سینمایی
میثم کریمی
رمان های تام کلنسی از محبوبیت فراوانی در امریکا و حتی در جهان برخوردار هستند .رمان های جاسوسی
و نظامی که مخصوصاً نســل های جدید اغلب ان را با بازی های کامپیوتری به یاد می اورند .در سینما
و تلویزیون نیز از سه دهه گذشته تا به امروز اقتباس های زیادی از اثار کلنسی صورت گرفته که هرگز
نتواستند به اثری ماندگار تبدیل شوند .بدون پشیمانی ( )Without Remorseجدیدترین فیلمی است
که براساس یکی از رمان های تام کلنسی ساخته شده .رمانی که در سال 1993منتشر شد و از ان سال تا
به امروز بارها صحبت از ساخت نسخه ای سینمایی براساس ان مطرح شده و در مقاطع مختلف بازیگرانی
نظیر کیانو ریوز و تام هاردی برای بازی در نقش شخصیت اصلی این رمان یعنی جان کلی پیشنهاد شدند.
اما پروسه ساخت فیلم هرگز به نتیجه ای نرسید تا اینکه در نهایت مایکل بی جوردن وارد معرکه شد و عالوه
بر تهیه کنندگی ،به عنوان بازیگر نقش اصلی به پروژه پیوست تا «بدون پشیمانی» را از انتظاری طوالنی
برای ورود به سینما رهایی ببخشد .داستان فیلم درباره یکی از سربازان نیروی دریایی امریکا به نام جان کلی
(مایکل بی جوردن) است که پس از حضور در یک ماموریت در سوریه ،به کشور باز می گردد تا خود را از
ارتش بازنشسته نماید و به زندگی معمولی بپردازد .اما در یک شب ،روس ها به منزل او امده و همسرش
را به قتل می رسانند تا عملیاتی که او در ان حضور داشت را تالفی کرده باشند .جان در این حمله به طور
معجزه اسایی زنده می ماند و حاال به دنبال یافتن قاتالن همسرش است اما...
برگردان ســینمایی از رمان « » Without Remorseاین بار نیز در بخش کیفیت دچار ضعف های
فراوان است .برخالف انچه که در رمان های تام کلنسی خوانده ایم ،در اینجا شخصیت ها پرداختی ندارند
و رویدادها نیز به سرعت رخ می دهند و فرصتی برای پرداختن به جزئیات نیست .ساده انگاری در برگردان
سینمایی « »Without Remorseبیش از انچه که انتظار می رفت تبدیل به پاشنه اشیل فیلم شده به
طوری که فیلم شبیه به یک بازی کامپیوتری ضعیف شده که در ان گلوله ها بی هدف شلیک می شوند
و خبری هم از منطق روایی نیست .ایراد بزرگ فیلم در وهله اول ،شخصیت پردازی جان کلی است .سرباز
نیروی دریایی که بدون دلیل محکم ،تبدیل به هدف روس ها در خاک امریکا شده است .پس از تجربه تلخ
جان کلی ،او بی توجه به قوانین ،مسیر سرکشی پیش می گیرد و دست به قتل در امریکا می زند و پس
از دستگیری نیز بالفاصله برای انجام ماموریتی انتخاب می شود! در واقع سازندگان فیلم از در نظر گرفتن
حداقل منطق های زندگی در خاک ایاالت متحده نیز در فیلم « » Without Remorseاجتناب کرده
اند تا ما با شخصیت هایی مواجه باشیم که می توانند در لحظه شخصیت های برجسته را ترور کنند و در
لحظه بعد نیز پشت میز نشسته و برای انجام عملیات اماده شوند! وضعیت فیلم زمانی که گروه نظامی به
خاک روسیه فرستاده می شوند بغرنج تر نیز می گردد .در اغلب اثار تام کلنسی ،پیچش های داستانی بر
پایه خیانت به کشور و مراودات سیاسی الوده میان کشورها بنا شده است« .بدون پشیمانی» نیز ترک عادت
نکرده و به ریشه های اثار تام کلنسی وفادار مانده ،اما این وفاداری یک الیه ظاهری منسوخ در سینماست
که سال هاست از ارائه ان به مخاطبین خودداری می شود چراکه مخاطب امروز سینما پیچیدگی های
حقیقی را بیشتر می پسندد و از شنیدن مانیفست های سیاسی و ناسیونالیستی روی گردان است .متاسفانه
« » Without Remorseمخصوصاً در گره گشایی نهایی ،سخنرانی سیاسی عجیب و غریبی از ز بان
یک مقام بلند پایه سیاسی ارائه می دهد که کم از تحلیل مسائل سیاسی در تاکسی های شهری ندارد! در
بخش اکشن نیز « » Without Remorseبه موفقیتی نمی رسد .اغلب سکانس های اکشن فیلم طراحی
ساده ای دارند و در ان گلوله ها مستقیماً به قلب روس ها شلیک می شود اما گلوله های جبهه مقابل جایی
بهتر از دیوار و اسمان را نمی بینند .منطق سکانس های اکشن نیز پر ایراد و گاه مضحک هستند .شما می
توانید انتظار داشته باشید که یک گروه کوچک از سربازان امریکایی در یک ساختمان در خاک روسیه،
بیش از پنجاه نفر را به قتل برسانند و سپس به راحتی در خیابان رانندگی کرده و از کشور خارج شوند!
شاید بهتر می بود سازندگان « بدون پشیمانی » توجه بیشتری به واقع گرایی می داشتند تا تماشای فیلم
به مثابه تجربه یک بازی کامپیوتری نباشد .در این وضعیت ،تنها مایکل بی جوردن است که توانسته با اتکا
به فیزیک مناسبش ،از پس ایفای نقش اصلی بر بیاید .او در نقش جان کلی که یکی از مهمترین شخصیت
رمان های تام کلنسی است ،بازی خوبی ارائه داده و تماشاگر را با خود همراه می کند .گای پیرس هم که
در سال های گذشته یک دوجین نقش مشابه انچه که در این فیلم ارائه کرده را به نمایش گذاشته ،همان
بازیگر همیشگی است و همان انتظاری هم که از شخصیت او می رود را براورده می کند؛ بی انکه لغزشی
در ذهنیت تماشاگر ایجاد نماید که شاید این بار او متفاوت از گذشته باشد!
حقیقت این است که رمان های تام کلنسی در سینما هرگز شایسته تحسین نبودند .در بهترین حالت،
اقتباس های مختلف از رمان این نویسنده به اثاری معمولی بدل شده اند که بالفاصله پس از تماشا از ذهن
مخاطب پاک می شد » Without Remorse « .در مقایسه با دیگر اثار تام کلنسی در سینما نیز اثری
ضعیف محسوب می شود که شاید برای یک بار دیدن بتواند مخاطب را سرگرم کند اما ایرادهای ریز و
درشتش باعث می شود کمتر کسی به انتظار تماشا برای دنباله های ان بنشیند .به نظر می رسد کماکان
بهترین تجربه های غیر رمانی از اثار تام کلنسی را باید در بازی های کامپیوتری نظیر » Rainbow Six
» ،« Splinter Cellو « » The Divisionجستجو کرد!
وکیل خانه سینما:
ادعاهای«تجاوزدرسینما»صرفامجازیاست!
جمال خندان مشاور حقوقی «خانه سینما» در واکنش به
برخی ادعاهای مطرح شده در زمینه تجاوز صورت گرفته
از سوی سینماگران در فضای مجازی ،پیگیری حقوقی را
به طرح رسمی شکایت منوط دانست.
جمال خندان وکیل دادگســتری و مشاور حقوقی «خانه
سینما» در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده در فضای
مجازی با هدف طرح اتهام تعرض به برخی از سینماگران
و نقش «شورای صیانت خانه سینما» در این زمینه گفت:
هــر یک از ســینماگران در این زمینه ها شــکایتی دارند
می توانند به مراجع صالح قضایی و یا شورای صیانت خانه
سینما مراجعه و موضوع را به طور محرمانه پیگیری کنند
اما در یکی دو ســال گذشته که گاهی موج های اینچنینی
در فضای مجازی راه افتاده اســت ،هیچ شــکایتی در این
خصوص به شــورای صیانت ارائه نشده است البته معموالً
این ادعاها صرفاً در فضای مجازی مطرح می شود و کسی
نیز شکایت رسمی نمی کند و تا زمانی که شکایت رسمی
صورت نگیرد ،ورود به این مساله از نظر قانونی امکان پذیر
نیست.
وی در پاســخ به این پرســش که چرا این ادعاها تنها در
فضای مجازی مطرح می شــود و شکایت رسمی به مراجع
قضایی یا شــورای صیانت خانه ســینما ارائه نمی شــود،
توضیح داد :صرف نظر از صحت و ســقم این ادعاها ،شاید
چون مدعی ها می دانند معموالً اثبات چنین اتهام هایی در
مراجع رسمی سخت اســت ،لذا هر هدفی هم که داشته
باشــند اعم از پیشــگیری از حوادث ناگوار جنسی برای
بانوان و یا حتی انتقام از شــخص مــورد نظر خود ،صرفاً
از طریق فضای مجازی اینگونه افکار عمومی را در ســطح
بســیار وسیعی تحت تاثیر قرار داده و اغلب با همین اقدام
به هدف خود می رسند.
هر دو طرف از طرح شکایت پرهیز می کنند
عضو شــورای صیانت «خانه ســینما» بیان کرد :با توجه
به پیچیدگی حقوقی و حساســیت های اجتماعی تعرض
به بانوان در کشــور ما ،معموالً هر ۲طرف قضیه از طرح
شکایت رسمی در این زمینه پرهیز می کنند البته تا امروز
مدرک و یا ســندی هم نســبت به این موارد به شــورای
صیانت ارائه نشــده است ،زمانی هست که یکی از طرفین
به شورای صیانت خانه سینما شکایت می کند و این شورا
موظف به رســیدگی به این شــکایات است ،اما زمانی هم
هست که شــکایتی صورت نمی گیرد ،اما دلیل و مدرکی
وجــود دارد که از طرق مختلف به شــورای صیانت واصل
می شود که شورا به این مســاله نیز رسیدگی می کند که
البته تا امــروز چنین اتفاقی رخ نداده اســت .با توجه به
پیچیدگی حقوقی و حساســیت های اجتماعی تعرض به
بانوان در کشــور مــا ،معموالً هر ۲طــرف قضیه از طرح
شکایت رسمی در این زمینه پرهیز می کنند البته تا امروز
مدرک و یا ســندی هم نســبت به این موارد به شــورای
صیانت ارائه نشــده استوی در جواب این سوال که شورای
صیانت تا به امروز هیچ پرونده ای را در این زمینه نداشته
اســت ،گفت :یک بار مدت ها پیش شکایتی در این رابطه
به این شــورا ارائه شــده بود که اقدامات الزم در خصوص
ان صورت گرفت.
وی در پاســخ به این پرســش که با توجه به اینکه گاهی
در فضای مجازی ادعاهایی از این دســت صورت می گیرد
و اذهــان عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد ،این در حالی
است که سینما خود حواشی بسیاری دارد ،شورای صیانت
خانه ســینما ،مقرراتی را در این زمینه دارد که رســماً و
بدون حضور شــاکی خاص نسبت به این موارد ورود ،پیدا
کند ،بیان کرد :البته چنیــن مقرراتی وجود دارد اما باید
شواهدی در این زمینه وجود داشته باشد ،به عنوان مثال
ممکن است جشنی برگزار شود و هیچ شاکی خصوصی هم
نداشته باشد ،اما یک فیلمی از ان جشن منتشر می شود که
حکایت از اعمال خالف شان سینما دارد و این فیلم افکار
عمومی را شدیدا ً تحت تاثیر قرار می دهد ،در این هنگام با
وجود چنین دلیلی شورا بدون شکایت شخصی به صورت
علــی الراس نیز ورود پیدا می کند ،اما زمانی که طرح یک
موضوع فقط در حد ادعا اســت و مدعی نیز مراجعه نکرده
و طرف دیگر نیز به شــورا شــکایت نکرده و دلیلی نیز در
این زمینه وجود ندارد ،شــورای صیانت نمی تواند در این
زمینه ورود پیدا کند .مشاور حقوقی «خانه سینما» ادامه
داد :البته گاهی حساســیت های ویژه ای نســبت به برخی
از ادعاها در فضای مجازی بــه وجود می اید که می تواند
صرفاً تحت عنوان ســیاه نمایی و یا بازی با حیثیت سینما
و سینماگران تلقی شود که در این حالت نیز ممکن است
شــورا در این زمینه ورود پیدا کند لذا رســیدگی در این
موارد ،لزوماً با طرح شکایت نیست.
ورود «فتا» هم نیازمند وجود شاکی است
خندان در پاســخ به این پرسش که با توجه به گستردگی
فعالیت «فتا» در فضای مجــازی اگر این نهاد بخواهد در
این زمینه ورود پیدا کند ،خانه ســینما چه واکنشی نشان
می دهد ،توضیح داد :مساله این است که اگر پلیس «فتا»
هم بخواهد در این زمینه ورود پیدا کند ،با توجه به قوانین
ایین دادرسی کیفری نیاز به شکایت شاکی است و قاعدتاً
بدون شکایت شــاکی خصوصی ،ورود به این قضیه امکان
پذیر نیست ،همچنین در رابطه به تشویش اذهان عمومی
نیز باید بگویم که این مســاله به تنهایی جرم نیست ،بلکه
انتشار اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی جرم است،
یعنی باید دروغی گفته شــود که منجر به تشویش اذهان
عمومی شــود ،به عبارت دیگر اول بایــد دروغ بودن ادعا
ثابت شــود ،این اثبات نیز در صورت شکایت شاکی که به
او نسبت دروغ داده شــده ،احراز می شود به همین دلیل
نیز بدون شکایت شاکی خصوصی ،دست مقامات مسئول
در شــروع رسیدگی به این موضوعات بسته است .در حال
حاضر نشــر اکاذیب و توهین صرفاً نسبت به مقامات عالی
کشور بدون شکایت شاکی خصوصی قابل پیگیری است.
عضو شــورای صیانت خانه ســینما در پایان تاکید کرد:
چنان چه هر اتفاق ناگواری برای هر یک از ســینماگران
رخ دهد موضوع را به شورای صیانت خانه سینما منعکس
کنند که در پرونده صنفی افراد ثبت و ضبط شود تا موید
رفتار عمومی ان شــخص باشد و یا اینکه در صورت احراز
سوء تفاهم یا سیاه نمایی ،حیثیت افراد اعاده شود.
افشین علیار
متاســفانه نقدنویســی در این دوره تاریخی سینمای ایران یک
فاجعه محســوب می شود صریح تر بگوییم که فروش نقد و نقد
فروشی در این برهه یعنی دهه نود به اوج خودش رسیده است و
هر کسی که بتواند زد و بندی با تهیه کننده و کارگردان و حتی
بازیگران یک فیلم داشته باشد نامش بر سر زبان ها می افتد ،در
دهه هشــتاد وضع چنین تاسف بار نبود نگارنده و همکارانم که
نوشــتن را از ستون نقد خوانندگان مجله فیلم اغاز کردیم برای
چاپ شدن یادداشت های خود در روزنامه ها ذوق فراوان داشتیم
ان زمان نقد نویســی همان ادبیات سینمایی بود که روزنامه ها
با حروفی ســربی چاپ می کردند و شــاید یادداشت یک جوان
نویســنده دو یا سه هفته ای طول می کشید تا به چاپ برسد و
در این مدت اگر یادداشت نوشته شده از نظر نگارشی و ساختار
تخصصی ایراد داشــت سردبیر به نویسنده تذکر مکرر می داد و
ان یادداشــتی که در صفحه روزنامه در ستون به خصوص چاپ
می شد ربط مستقیم با ادبیات سینمایی می داشت در همان دهه
حداقل تا اواخر سال نود و سه عالقه مندان به سینما ،دانشجویان
و روشــنفکران نقد فیلم می خواندند و گاها سردبیر به نویسنده
نقد تلفن می کرد یا نامه فکس می کرد که فالن اقا یا خانم نقد
تو را خوانده اســت و تحسینت کرده یا از تو ناراحت شده است،
اما با پیدایش صفحات مجازی نقد نویســی یا نقد خوانی ارزش
خودش را از دست داده است در شرایطی که انجمن منتقدان و
نویسندگان ســینمایی ایران پانصد و چند نفر عضو دارد اما ان
چه که سینمای ایران زیاد دارد منتقد مجازی است ،همان طور
که گفته شد در ســال های گذشته نقد مکتوب از ارزش باالیی
برخوردار بود و ان به دلیل بودن ســردبیری که بر نویسنده اش
کنترل داشــت و یادداشــت ها از زیر نگاه تیزبین سردبیر عبور
می کرد اما حاال راه اندازی کانال تلگرام یا پیج اینستاگرامی برای
کسی هزینه ای ندارد و خیلی راحت همه می توانند درباره یک
فیلم نظر بدهند که اساســا نثر نوشــتاری ان ها در حد و اندازه
انشــا نویسی در دروره دبستان است اما در این میان از بازیگر یا
کارگردان فالن فیلم تعریف می کنند و انان را تگ می کنند و این
می شود باعث ذوق برانگیزی ان شبه منتقد ،اساسا منتقد بودن
را کسی نمی تواند برای خودش تعریف کند منتقد درجه نظامی
یا مدرک مهندس یا دکتری نیست سال ها قلم زدن در رسانه های
مکتوب و اینکه انجمن منتقدان خانه سینما با توجه به نوشته های
مکتوب در چند سال یک نفر را عضو کند می تواند دلیل مهمی
برای منتقد شدن باشد اما ان جایگاه را دیگران به شخص نسبت
می دهند ،در روزگاری به سر می بریم که نقد نویسی همان تعریف
و تمجید نویســی است شــما را ارجاع می دهم به صفحات زرد
ســینمایی در اینستاگرام که فالن خبرنگار سینمایی که معلوم
نیست در کدام خبرگزاری یا روزنامه مشغول به کار است چنان
از فیلم مورد نظر یادداشــت پر مهر و محبت می نویسد که خو ِد
کارگردان هم از این همه تعریف تعجب می کند! اساسا در شرایط
بد اقتصادی به ســر می بریم و خبرنگار نما یا منتقد نما هم باید
زندگی اش بچرخد برای همین یادداشت تعریفی می تواند پول
خوبی برای نویســنده اش داشته باشد ،شاید شنیده باشید که
قبل از جشنواره یا در اکران های خصوصی ادم های خاصی در ان
مراسم ها شرکت می کنند ادم هایی که نقد منفی را نمی شناسند
برای همین افکار و قلم خودشــان را می فروشــند ،کی و کجا
نقد منفی خواندید؟ چه کســی جرات دارد نقد منفی بنویسد ؟
گاها شده که همکاری در جمع از یک فیلم بد می گوید اما نقد
مثبت برای ان فیلم می نویسد ،این را هم اضافه کنم که هستند
روزنامه هایی که ازادی بیان الگوی کارشــان است اما زمانی که
می خواهند به منتقد سفارش یک نوشتن برای یک فیلم را بدهند
تاکید بر مثبت نویسی می کنند ،هستند کسانی که جرات منفی
نویسی برای سریال هایی مثل مردم معمولی و قورباغه و دراکوال
و گیسو را ندارند ،در چنین شرایطی نقد نویسی با توجه به الگوها
پیشکسوتان این عرصه
استانداردش به درد چه کسی می خورد؟
ِ
دیگه حوصله نوشتن ندارند و به همان چند خط نویسی در پیج
شان اکتفا می کنند و کسانی که هنوز یادداشت مکتوب را ارجح
می دانند خواننده ای ندارند در این میان ادم هایی که از سر ذوق
و دیده شــدن به غلط دست به نوشتن می برند که به شدت هم
مقدس است نماینده منتقدان به حساب می ایند!!! الزم به ذکر
است که مجله فیلم با چهل سال قدمت و پشتکار در حال حاضر
سردبیر تازه وارد ان با اگهی در پیچ شخصی اش به دنبال منتقد
تازه نفس است و این اگر نامش فاجعه در ادبیات سینمایی نیست
پس چی هســت؟! به هر حال نقد در سینمای ایران دچار تنزل
شــده است و کسی هم دلش برای ان نمی سوزد ،هر کسی پول
بیشتری بدهد نقد مثبت می خرد و منتقدی هم که کاسب نباشد
مهجور می ماند ،یادمان باشــد با اینکه رســانه مکتوب در حال
فراموشی ســت اما همچنان نقدهایی که چاپ می شوند ارزش
و عیار باالیی دارند. صفحه 3
پایان «بچه مهندس» با غافلگیری تمام می شود و یا تراژدی تلخ؟
مردم دوست دارند مرضیه و جواد را سر سفره عقد ببینند!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1431دوشنبه13اردیبهشتماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:01
19:51
20:10
04:39
06:12
گنج سخن
هلل علیهواله :
رسول اهلل صلىا
طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است .خداوند جویندگان
دانش را دوست دارد.
(مصباحالشریعه،ص)13
پندبزرگان
زندگی مانند دوچرخه سواری است .برای این که بتوانید
تعادل خود را حفظ کنید باید همیشه در حرکت باشید.
اینشتین
حافظانه
ای صبا گر بگذری بر ساحل رود ارس
بوسه زن بر خاک ان وادی و مشکین کن نفس
منزل سلمی که بادش هر دم از ما صد سالم
پرصدای ساربانان بینی و بانگ جرس
شیوا خسرومهر بازیگر سریال رمضانی تلویزیون می گوید کام ً
ال قبول
دارم مردم دوست دارند عقد جواد جوادی و مرضیه را ببینند؛ ان شاءاهلل
دعای مردم هم مســتجاب شود .سریال «بچه مهندس »4به روزهای
حساسی رسیده که با بیماری جوادی هنوز مشخص نیست جواد جوادی
و مرضیه داستان سر سفره عقد می نشینند یا اتفاقات دیگری در راه
است .همان طور که پیش از این حسن وارسته طراح و نویسنده سریال
اعالم کرد که اتفاقات غافلگیرکننده ای در راه است .همچنین سعید
سعدی در جدیدترین اظهارنظر خود درباره نمایش RQ170واقعی در
«بچه مهندس »4تاکید کرد این RQ170که امروز مخاطبان شاهد
ان در سریال تلویزیونی اند ،همان RQ170امریکایی است؛ بدون هیچ
دخل و تصرفی .این همان پرنده ای است که نیرو های مخلص ما ان را
به زمین نشاندند .هیچ تغییر و دگرگونی در ساختار ان ایجاد نشده و
توسط عزیزان با مهندسی معکوس در خط تولید قرار گرفته است .برای
اولین بار در یک سریال تلویزیونی مخاطبان شاهد RQ170واقعی اند.
باشیواخسرومهرلحظاتیبهگفت وگونشستیمواودربارهشرایطسخت
عکس جنجالی و درخواست های مردم از بازیگران «بچه
تصویربرداری،
ِ
مهندس» نکاتی را مطرح کرد که خواندنی اند:
خانمخسرومهرازعکسیکهدرصفحه مجازی تانمنتشرکردید
و حاشیه ساز شد شروع کنیم؟
جدی دنبال می شــود؛ هر روز تست می شویم و همه ماسک
پروتکل ها خیلی ّ
می زنیم .حتی برخی از بازیگران مثل کوروش ســلیمانی تا لحظه رفتن جلوی
ِ
ماســک خودش را برنمی دارد .هر روز صبح تب ســنج و درجه حرارت
دوربین
عوامل و بازیگران مورد بررسی قرار می گیرد و از طرفی هفته ای یک بار (پی سی
ار) از همه گرفته می شود؛ جالب است بدانید ان تصویر را زمانی گرفتیم که جواب
تست های کرونا امده بود و هیچ تست مثبتی نداشتیم .واقعاً تهیه کننده و همه
عوامل دســت به دست هم می دهند همه دوستان در صحت و سالمت به کار
خودشان ادامه بدهند.
بسیاردیدمدرکنارهمهنقطهنظراتونکاتیکهمخاطبیندرباره
سریال شما می گفتند بارها به ازدواج شخصیت اصلی داستان
(جوادی) با مرضیه اشاره کردند؛ سرانجام این اتفاق خواهد افتاد؟
چندین بار خواستگاری را در سریال دیده اید .البته اینجا یک مسئله فرهنگساز هم
مطرح شد؛ اقای توفیقی به خاطر عقبه رابطه عاشقانه مژگان که در دوران کودکی
و نوجوانی به وجود امد ،تعلل می کرد جوادی با مرضیه ازدواج کند .و او مثل هر
پدر دیگری می خواست تا این شناخت بیشتر شود .اما با همه این اوصاف و اتفاقاتی
که در پیش داریم کام ً
ال قبول دارم مردم دوست دارند عقد جواد جوادی و مرضیه
را ببینند؛ (خنده) ان شاءاهلل که این اتفاق بیفتد و دعای مردم هم مستجاب شود.
فصل چهارم طوری تمام می شود که مخاطب منتظر فصل پنجم
باشد؛ یا به قولی این داستان با تراژدی به پایان می رسد؟
گویا صحبتی شده فصل پنجمی در کار باشد و اگر اشتباه نکنم و چیزهایی که
دل عید خواهیم داشت فصل
شنیده ام عمری باشد سال اینده ماه رمضان را در ِ
عاشقی هایی را مطرح می کند که خانواده ها نسبت به ان ها درک صحیحی ندارند،
چون جوان شان را به خوبی نمی شناسند .ما در سریال بارها نشان می دهیم که
فرزندان باید با پدر و مادرشــان در وهله اول درباره مسائل و مشکالت و اتفاقات
مشورت کنند .درباره کانون گرم خانواده بسیار صحبت می کنیم و اتفاق داریم که
یاند.
دیدن
سریال با غافلگیری تمام می شود و یا تراژدی تلخ؟
اتفاقات غافلگیرکننده در هر قسمت داریم اما این را می دانم که مردم با حال خوب
فع ً
ال با «بچه مهندس» خداحافظی خواهند کرد؛ هرکس قل ِم حسن وارسته را
بشناسد می داند که او هیچ وقت مخاطب را با حال بد تنها نمی گذارد.
پنجم در کنداکتور قرار بگیرد .البته همیشه عوامل سازنده زمانی به این نتیجه
رسیده اند که کار را ادامه بدهند که مخاطبین خواسته اند و از کار استقبال کرده اند.
جالب است بدانید که هنوز فینال کار مشخص نیست؛ تا 20 ،19اردیبهشت ماه
مشــغول تصویربرداری خواهیم بود؛ اما در عین حال درام ،تراژدی و خانواده در
ادامه قصه خواهید دید.
بازتاب ها را چطور می بینید و مردم چه درخواست هایی داشتند؟
به شدت از دست مرضیه شاکی اند .چرا ان قدر جوادی را اذیت می کند؛ از صبوری
مادر مرضیه حمایت می کنند؛ گروهی هم در همان قسمت خواستگاری ،حق را
به دکتر توفیقی می دادند و می گفتند حق دارد دخترش را به جوادی ندهد .همه
این پیام ها و بازتاب ها نشــان می دهد مردم «بچه مهندس» را می بینند و با ان
همذات پنداریکرده اند.
نظرتان درباره نظرســنجی ها و امارهایی که از تلوبیون بیرون
می اید؛چیست؟
دوستان سر صحنه می گفتند فالن سریال بیشتر دیده شده و امتیاز بیشتری
گرفته است .من اعتقاد دارم «بچه مهندس» با «یاور» و «احضار» نباید مقایسه
شود .ما فصل چهارمیم و مخاطب خودمان را داشتیم و داریم« .احضار» و «یاور»
باید با هم مقایسه شوند که برای اولین بار روی انتن می ایند .مثل اینکه «بچه
مهندس» را با «پایتخت» مقایسه کنند؛ ان سریال طنز است و 6فصل ان ساخته
شده و این نوع نظرسنجی ها از اساس اشکال دارد .به شدت قبول دارم این سه
سریال ،همه تالش شان را کرده اند تا مخاطب در منزل بنشیند و سریال ببیند تا
این کرونای لعنتی ارام بگیرد.
به نظر شما فصل چهارم «بچه مهندس» دنبال تحقق چه اهدافی
است؟
فصل چهارم «بچه مهندس» قطعاً معضل دانشجویان نخبه را هدف گرفته که
متاسفانه این همه دانشجوی فعال و نخبه و کارامد داریم اما سرجای خودشان
نیستند .بسیاری کارهایی مثل مسافرکشی و مغازه زیرپله ای دارند تا اموراتشان را
بگذرانند و بخشی هم متاسفانه مغزهایی اند که از ایران رفته اند .یا مسئله عشق و
بسیاری به تغییر نقش اصلی و برخی از نقش های فرعی داستان
گالیه دارند؛ چقدر این تغییرات به کار لطمه زده است؟
نمی توانیم منکر شویم ،باالخره مردم به ان گروه «بچه مهندس» در فصل قبلی
عادت کرده بودند و دوست داشتند قصه را با همان بازیگران ادامه دهند .اما شرایط
پیش نیامد و یکسری از بازیگران اضافه شدند و تغییر کردند.
در کارنامه تان سریال ماه رمضانی ندارید اما با «بچه مهندس» این
اتفاقافتاد...
به شــدت مادرم هر ســال که ماه رمضان می امد بسیار گالیه مند بود که چرا
دختر من در این سریال های رمضانی نیست؟ همیشه به خاطر این گالیه ها دلم
می شکســت و به بازیگران این سریال ها حسادت می کردم .این شکستگی دل
مادرم به من منتقل می شد و به نوعی حسرت می خوردم .برای اولین بار در ماه
رمضان سال قبل و امسال هم دوباره این اتفاق افتاد و بسیار خوشحال شدم که
حال پدر و مادرم خوب شد .از طرفی دیگر پدرم هم نقش پدر خودم را در سریال
بازی کرده که این هم برایم خوشحال کننده بود.
با توجه به ســابقه خوبی که در سریال های قدیمی تلویزیون
داشتیدچراانسریال هاهنوزپرطرفدارترند؟
یادم می اید در سریال نرگس بازی می کردم که جزو اولین سریال های 90قسمتی
هر شبی تلویزیون بود .بسیار در پایین اوردن درصد ترافیک موثر بود و حتی یادم
است مردم در تلویزیون های پارک ملت این سریال را می دیدند .اما این که چرا ان
سریال ها خیابان خلوت می کرد و این سریال ها کمتر این اتفاق برایشان می افتد
دیدن فیلم وجود نداشت.
چون ان موقع فضای مجازی و این همه پلتفرم برای ِ
امروز شــرایط ساخت سریال برای تلویزیون سخت تر شده و می دانم همکارانم
هرکاری می کنند تا مخاطب ماهواره نبیند .من فکر می کنم تلویزیون باید برای
ساخت اثارش نظرسنجی کند و براساس نظر مردم و ذائقه شان کار سریال سازی
را پیش ببرد .مث ً
ال برای ساخت فصل پنجم «بچه مهندس» از مخاطبین بپرسد
کدام کاراکترها را دوست داشتند و یا از کدام نو ِع قصه و شخصیت پردازی رضایت
دارند به همان شکل کار را پیش ببرند .همین االن وقتی می گویند دوست دارند
یک سکانس به اسم سکانس عروسی مرضیه و جواد جوادی ببینند یعنی این
سریال را دنبال می کنند و بسیار هم با دقت می بینند .وقتی بنابر نظر مخاطب
کارها پیش نمی رود در نتیجه تماشاگر پس می زند؛ حتی اگر جایی می خواهیم به
شیوه و روش دیگری در فیلمنامه و کارگردانی ،سریال را دنبال کنیم مخاطب را با
دلیل موجه و منطقی ،قانع کنیم.
قاسم افشار:
حالموسیقیخوبنیست
اصول ارزیابی موسیقی در صدا و سیما مشخص نیست
قاسم افشار معتقد است که فضای موسیقی در رادیو و تلویزیون خیلی رضایت بخش
نیست و به همین دلیل هم سال هاست که با این رسانه ها همکاری ندارد .قاسم افشار
از خوانندگان سرشناس موسیقی پاپ که قطعه «ای ادما» و « خلیج فارس» او برای
همگان اشناست ،درباره فعالیت های خود در این روزها گفت :اهنگی اماده کرده ایم
که بعد از ماه مبارک رمضان در بســتر فضای مجازی منتشــر خواهد شد .همچنین
در تالشــیم تا ریمیکسی 6دقیقه ای از بهترین اثار نوستالژی خودم اماده کنیم .وی
در ادامه درباره اوضاع موســیقی در این روزها بیان کرد :متاسفانه حال موسیقی این
روزها خوب نیست و روز به روز هم بدتر می شود .این حال بد شامل تنظیم ها ،صداها،
ترانه ها و ملودی هاســت .شعرها بسیار شبیه هم شــده اند ،ملودی ها دم دستی اند و
محصول نهایی ،موســیقی سالمی نیســت .این خواننده پیشکسوت اظهار کرد :اگر
فضای مجازی وجود نداشت و اگر انالوگ ها به دیجیتال تبدیل نمی شدند ،شاید دیگر
80درصد از اثار فعلی را در بازار نمی شنیدیم.
وی راهکارهای کمک به این مشــکل را اینگونه تشریح کرد :موسیقی خوراک روح
اســت؛ متاســفانه موســیقی های االن ضعیف و بی دفاع اند .خوراک فرهنگی را باید
مدیریت کالن فرهنگی به جامعه منتقل کند .این به همت مدیران بســتگی دارد تا
کاری کنند که همه اثار شنیده شوند .وقتی بهترین کار تولید ،اما شنیده نشود ،اتفاق
خاصی برای اینده ان هنرمند نمی افتد .بنابراین باید به سلیقه و گوش مردم احترام
گذاشــت و به انها کمک کرد تا اثار فاخر بشنوند .افشار که به تازگی در ویژه برنامه
«جشــن رمضان» حضور یافت و اجرای قطعات خلیج فارس ،هم قسم و خورشید او
در این برنامه بسیار مورد استقبال قرار گرفت ،درباره دعوت به جشن رمضان و حضور
در ان گفت :من هرسال در برنامه جشن رمضان اجرا کرده ام.
پیشــنهاد می کنم که برای شــادکردن مــردم روزه دار ،هر خواننــده را با گروهش
دعــوت کنند تا او هم بتواند زنده اجرا کند .وی افزود :در کشــورهای دیگر این کار
مرســوم است .به نظرم در جشن رمضان یا برنامه های مناسبتی دیگر می توانند برای
خوشحالی مردم خواننده را با گروهش دعوت کنند .افشار در پاسخ به اینکه اجرا در
جشــن رمضان استودیویی با اجرا در جشــن رمضان های سال های گذشته که مردم
حضور داشــتند ،چه تفاوت هایی داشــت ،گفت :زمانی که با مردم رو به رو هستیم
طبیعتاً اجرا لذت بیشــتری دارد .ما سال های گذشته به صورت یکجا از 2هزار نفر و
شــاید هم بیشتر ،انرژی مثبت دریافت می کردیم .همچنین ابتدا اجرای تلویزیونی را
به اتمام می رساندیم و بعد از ان به مدت چند دقیقه برای مردم می خواندیم .امسال
این اتفاق نیفتاد که البته این جدایی به نفع خود مردم و ما بود .این خواننده در ادامه
با انتقاد به وضعیت کنونی شورای موسیقی سازمان صدا و سیما بیان کرد :متاسفانه
جزئیات تشکیل صندوق حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی
فقط تولیدکنندگان بخش خصوصی اجازه دریافت دارند!
اسفندماه سال گذشته بود که خط و نشان های جهرمی وزیر جوان ارتباطات برای صداوسیما به اوج خود
رسید .او از مصوبه ای خبر داد که تصویب ان به گران شدن بسته های اپراتورها منجر می شد.در این مصوبه
امده بود که حق االمتیاز و حق السهم دولت از کارور (اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی) به میزان ۱۰
درصد افزایش یافته و به حساب درامد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴نزد خزانه داری کل واریز می شود .منابع
حاصل به میزان ۳۰هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت های فرهنگی و نظارت در
فضای مجازی هزینه می شود .این مطلب از سوی حامیان دولت به صورت گسترده ای انتشار یافت و این
طور وانمود شد که این درامد به جیب صداوسیما خواهد رفت! اما همان زمان سید محسین دهنوی نماینده
تهران در مجلس در سخنانی این موضوع را تکذیب و اعالم کرد :در الیحه بودجه سال اینده درامد دولت
از دریافت عوارض از اپراتورهای همراه ۷هزار میلیارد تومان درج شده است در حالیکه پس از بررسی ها
مشخص شد که دولت از اپراتورها ۱۰هزار میلیارد تومان از این محل دریافت می کند؛ لذا ۳هزار میلیارد
تومان مابه التفاوت درامد واقعی دولت از محل اپراتورها و انچه در الیحه بودجه پیش بینی شده برای تولید
محتوا در فضای مجازی در نظر گرفته شد .وی ادامه داد :از انجا که مجلس در حال بررسی بخش درامدی
الیحه بودجه است ،ممکن است ۳هزار میلیارد تومان مذکور برای تولید محتوا نیز در نظر گرفته نشود و
برای مصارفی مانند توسعه زیرساخت به کار گرفته شود ،اما این اعتبار قطعا برای صداوسیما نیست .دهنوی
با تاکید بر اینکه این مبلغ ۳هزار میلیارد تومان به صداو سیما پرداخت نمی شود ،تصریح کرد :براساس
پیشنهاد ارائه شده در مجلس ۲۸درصدی که به عنوان عوارض از سوی اپراتورها به دولت پرداخت می شد
به ۳۸درصد افزایش یافت .اما ماجرا به همین جا ختم نشد و جهرمی به تازگی در سخنانی با انتقاد از
مصوبه مجلس شورای اسالمی و تخصیص ۱۵۰۰میلیارد تومان به فعاالن فضای مجازی صداوسیما بیان
کرد این هزینه معادل ۵۰درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه است ،در حالیکه هیچ شفافیتی در
این بخش وجود ندارد و نتیجه اش مشخص نیست .او همچنین تاکید کرده که مقام معظم رهبری حکمی
دادند که مدیریت صوت و تصویر فراگیر در الیه صدور مجوز و نظارت با صداوسیما باشد .البته ما به شکل
گیری ساترا هم اعتراض داریم ،بودجه ای به ساترا تخصیص یافته در حالیکه این سازمان نه اساس نامه ای
دارد ،نه تشکیالتی دارد ،معلوم نیست که ابعاد این سازمان چیست و قانونی برای ان وجود ندارد .در این
شرایط ،صداوسیما با حکم قانون ،در قانون بودجه که یک ساله است و نه در قانون عمومی ،متولی نظارت
و صدو مجوز شده است .او در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرده که اگر قرار نیست پولی به صداوسیما
داده شود ،پس هزینه ۱۵۰۰میلیارد تومانی که به فعاالن فضای مجازی صداوسیما اختصاص یافته ،برای
کدام بخش است؟ البته این هزینه تخصیص یافته است و شاید صداوسیما موفق به دریافت ۱۵۰۰میلیارد
تومان نشود ،اما معادل ۵۰درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه کل زیرساخت ها و مطالبات در
فضای رادیو و تلویزیون خیلی رضایت بخش نیســت ،اصول ارزیابی و رصد اثاری که
مجوز دریافت می کنند شــفاف و توجیه کننده نیست به همین دلیل سال هاست که
با تلویزیون همکاری ندارم.
بخش های فضایی ،دولت الکترونیک ،شبکه ملی اطالعات و توسعه روستایی است .اذری جهرمی با اشاره به
اینکه ۱۵۰۰میلیارد تومان برای صداوسیما در نظر گرفته شده که بعنوان یک سازمان نامربوط ،قانونی هم
برایش وجود ندارد ،اضافه کرد :اگر قانون وجود دارد که صداوسیما با چه مکانیزمی این ۱۵۰۰میلیارد را می
خواهد به بخش خصوصی بدهد ،باید اعالم شود ضوابط ان چیست؟ کمیسیون تنظیم مقررات ساترا وظیفه
اش توانمندسازی نیست ،وظیفه اش تنظیم مقررات و نظارت بر اجراست .اجرا وظیفه وزارت ارشاد ،وزارت
ورزش جوانان و سازمان تبلیغات و بخش های دیگر است که ماموریت های اجرایی دارند .اما درباره 1500
میلیار تومان بودجه ای که این روزها جهرمی روی ان مانور می دهد ،با «علی سعد» معاون کاربران و تنظیم
گری اجتماعی ساترا گفت و گو کردیم .او دراین باره توضیح داد 1500 :میلیارد تومان بودجه ای که برای
فعاالن فضای مجازی در بودجه امسال تصویب شده ،مربوط به صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا در
فضای مجازی است .وی توضیح داد :این صندوق در حال حاضر تشکیل نشده و مرحله تدوین ایین نامه را
سپری می کند .اعضای ان نیز متشکل از 5نهاد دولتی و حاکمیتی نظیر وزارت ارتباطات و سازمان برنامه
و بودجه است و دبیری ان نیز با سازمان صداوسیما خواهد بود.البته همانطور که گفته شد ،هنوز ائین نامه
ان تکمیل نشده ،وقتی جلسه اول تشکیل شود در گام نخست برنامه داخلی صندوق مصوب خواهد شد و
در ادامه ساز و کار تدوین می شود .همچنین در صندوق 2نماینده مجلس به عنوان ناظر حضور دارند که
یکی از کمیسیون فرهنگی و دیگری از کمیسیون برنامه و بودجه خواهد بود که انها هم هنوز انتخاب نشده
اند .سعد در توضیح عملکرد این صندوق اظهارداشت :اعضاء این صندوق ماهی یکبار تشکیل جلسه خواهند
داد و نسبت به موضوعات مطرح شده تصمیم گیری خواهند کرد .در این جلسات موضوعات اولویت بندی
خواهد شد و در خصوص ارائه تسهیالت به شرکت های متقاضی تصمیم گیری می شود. صفحه 4