روزنامه هنرمند شماره 1430
روزنامه هنرمند شماره 1430
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 12اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1430صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
نیکــی کریمی کارگردان فیلم «ا تابای»:
فعال تسلیم
اکران انالین نشدم!
چرا ماه عسل های تلویزیون تمامی ندارد؟
ژانــــر علیخانی!
سریال «دودکش»۲
در حال اماده سازی فنی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ممنوعیت سفر به ترکیه
برداشته شد؟
وز یر فرهنگ:
نمایشگاه مجازی قران
نقطه عطفی در استفاده
از فضای مجازی است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بهتر ین راه برای پرداختن
به موضوع فلسطین،
زبان هنر است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
کتاب نفروشید
اما حق بیمه تان را سر وقت بدهید؛
اوضاعنشر کتاب
بدتر از این نمی شود!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
برای تولد حمید سمندریان کسی که از عنوان
«استاد» خنده اش می گرفت؛
همیشه استاد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
وزیر فرهنگ:
یکشنبـــه 12اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1430
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
ممنوعیت سفر به ترکیه
برداشته شد؟
درحالی که ترکیه برای ســه هفته وارد قرنطینه شده و هنوز دستور
ممنوعیت تبلیغ و اجرای تور ترکیه در ایران برداشته نشده ،با نزدیک
شــدن تعطیالت عید فطر ،بر شدت تبلیغ تورهای ترکیه افزوده شده
اســت .وزیر بهداشت با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹-در
کشور ترکیه با ویروس جهش یافته ،در نامه ای به تاریخ ۱۱فروردین ماه،
از وزیر کشــور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا ،توقف
یک هفته ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با این کشور
را درخواست کرد ۱۷.فروردین ماه ،معاون هماهنگی وزارت کشور از ابالغ
تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا ،مبنی بر لغو فوری «تور ترکیه» به تمام
شرکت های گردشگری خبر داد .با تصیم این کمیته ،قرار شد پروازهای
ترکیه متوقف و یا محدود نشود.
۱۸فروردین ماه ،اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی
استانتهراندربخشنامه ایبهصورتمکتوب،دستورممنوعیتهرگونه
تبلیغ و برگزاری تور (گشت) مسافرتی و گردشگری به مقصد ترکیه تا
«اطالع ثانوی» را به تمام تشکل های مرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی
و اژانس های گردشــگری ابالغ کرد .چهار روز پــس از ان ،یعنی ۲۱
فروردین ماه ،انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی
ایران این دستور را این طور بخشنامه کرد« :با توجه به لغو نشدن پروازها
در این مســیر (ترکیه) و نیاز مسافران به خدمات اقامتی و ترانسفر در
کشــور مذکور ،دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به منظور
جلوگیری از سرگردانی مسافران در مقصد ،مجاز به فروش خدمات مورد
نیاز ایشــان اعم از هتل و ترانسفر فرودگاهی بوده و از هرگونه تبلیغ و
فروش گشت و تور امتناع کنند».
یونس دقیق کیا ـ رییس انجمن شرکت های هواپیمایی ـ هم تایید کرد:
پروازهای ترکیه همچنان برقرار اســت و تنها تورهای گردشگری لغو
شده اند و بیشتر پروازهایی که در این مسیر انجام می شود ،جنبه تجاری
دارد .با این حال ،از زمانی که این دســتورها و بخشنامه ها صادر شده،
تبلیغ و فروش خدمات ســفر به ترکیه متوقف نشده و فقط در عنوان
محتوا تغییراتی داده شده است .اژانس دارها معتقدند ،توری به نام ترکیه
وجود ندارد و خدمات این مسیر به صورت بلیت هواپیما و هتل و معموال
بدون گشت عرضه می شود .بنابراین ،اژانس های مسافرتی و هواپیمایی
همچنان فروش هتل و بلیت هواپیما را بدون توقف و محدودیت تا امروز
ادامه داده اند و اکنون که تعطیالت عید فطر نزدیک شده است ،با وجود
قرنطینه سه هفته ای در ترکیه ،تبلیغ تورها را حتی به شهرهای ساحلی
این کشور علنی کرده اند .اعتقاد اژانس داران از ابتدای طرح این مطالبه ،بر
این بود که با این شیوۀ محدودیت که تورها ممنوع شود و پروازها برقرار
بماند ،مرزها را نمی توان کنترل و از نفود ویروس جهش یافته به کشور
جلوگیری کرد .حرمت اهلل رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی
دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز مصوبه دولت برای
ممنوعیت اجرای تور ترکیه را اشتباه دانسته و گفته است :این مصوبه
می گوید پرواز به ترکیه برقرار است ،یعنی مسافر به بلیت و هتل نیاز دارد.
مسافر می تواند در فرودگاه بماند؟ این مسافر نیازمند هتل و سایر خدمات
است و دفاتر مسافرتی ملزم هستند به مسافران خدمات بدهند .این که
گفته شده تبلیغ تور نکنند ،در حالی که پروازها برقرار است ،منطقی
نیست .این که همه چیز برقرار باشد ،اما اسمش را عوض کنیم و به ان
«تور» نگوییم مسخره است.
او این مصوبه را «کارساز» ندانسته و گفته تا زمانی که پروازهای ترکیه
برقرار است ،مسافر به این کشور می رود .مسووالن پروازهای خروجی
و ورودی ترکیه را ببندند تا مســافر تردد نکند .به دنبال علنی شدن
تبلیغ تور ترکیه ،پس از گذشــت حدود سه هفته از اعالم رسمی ان،
محمدحسن ذیبخش ـ سخنگوی سازمان هواپیمایی ـ در واکنش به
برقراری تورهای ترکیه ،گفت که پروازهای این مسیر بعد از صدور ان
مصوبه ،کم شده و پروازهای توریستی به ترکیه ممنوع است و وزارت
میراث فرهنگی و گردشگری باید پیگیر تخلف اژانس های مسافرتی در
تبلیغ تور ترکیه باشد .او اضافه کرده که سازمان هواپیمایی بعد از ابالغ
مصوبه ستاد ملی کرونا ،پروازهای ترکیه را به کمترین مقدار نسبت به
توافق بین دو کشور رسانده است تا شاهد سفر کمتری به سمت ترکیه
باشــیم .سخنگوی سازمان هواپیمایی تاکید کرده که فقط پروازهای
ضروری و تجاری بین دو کشور انجام می شود و پرواز توریستی نداریم.
ذیبخش حتی معتقد است :با وجود تبلیغات اژانس های مسافرتی و
تخفیف روی سفر به ترکیه ،به دلیل تعطیلی و قرنطینه شهرهای ترکیه
جذابیتی برای توریست ها وجود ندارد .این که چگونه پروازهای توریستی
و تجاری از یکدیگر تفکیک شــده اند جای سوال است ،اما هم اکنون
تبلیغ تور شهرهای ساحلی ترکیه (انتالیا) در استانه تعطیالت عید فطر
با قیمت حراج خورده ،حدود شش میلیون تومان در بعضی از اژانس های
مسافرتی دیده می شود .همچین تور استانبول با توجه به محدودیتی که
پکیج پرواز و اقامت با قیمت پایه سه میلیون و
اعمال شده ،به صورت ِ
۸۰۰هزار تومان برای پنج شب درحال تبلیغ است و وزارت بهداشت،
ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی
هم تا کنون واکنشی به این موضوع نداشته اند.
نمایشگاهمجازیقراننقطهعطفی
در استفاده از فضای مجازی است
وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی از نخستین نمایشــگاه مجازی قران کریم به عنوان نقطه عطفی
در استفاده از فضای مجازی یاد کرد و گفت :با این نمایشگاه به عنوان یک بستر تحول می توان
با قران انس پیدا کرد .ســید عباس صالحی در حاشــیه افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی قران
کریم در جمع خبرنگاران گفت :در همین فرصت کوتاهی که نمایشگاه مجازی قران افتتاح شد
بیش از ۱۳۵هزار نفر به سایت نمایشگاه مراجعه کردند و این مساله نشان دهنده این است که
ما یک فرصت خاصی را می توانیم برای ارتباط مردم خودمان ،مردم جهان اســام و بشریت در
تعامل با قران داشــته باشــیم .وی افزود :نمایشگاه قران که امسال به صورت مجازی برگزار می
شــود ،فرصت خاصی را برای بخش های مختلفی که در این نمایشگاه و نیز یک فضای متفاوتی
را ایجاد می کند .نمایشــگاه قران در مصالی امام خمینی (ره) در ســال های مختلف با حضور
فیزیکی مولدان عرصه قرانی و همچنین بازدیدکنندگان روبرود بود ولی امســال ما یک رویداد
خاص را به اعتبار شرایط کرونایی داریم که نمایشگاه قران با این اتفاق خاص تحولی را در شیوه
و روش دارد .صالحی ادامه داد :در بخش فروشگاهی این نمایشگاه ،ناشران و فعاالنی هستند که
به عرضه نرم افزارهای قرانی می پردازند و طبیعی است که این شرایط ،فضایی را اماده می کند
برای این که مجموعه های وسیع تری از مولدان حضور داشته باشند.
شرایط متفاوت در بخش فروشگاهی
وی تاکید کرد :اگر در سال های قبل ناشران و مولدان نرم افزاری محدودی در نمایشگاه به دلیل
برگزاری در تهران ،حضور داشتند اما االن مجموعه وسیعی از ناشران و مولدان معارف قرانی کشور
در ان حضور دارند .همچنین از نظر فضای حضور ،فضای وســیعتری را در اختیار داریم .افرادی
که می توانستند از نمایشگاه بهره برداری کنند ،با توجه به این که نمایشگاه قران در ماه مبارک
رمضان برگزار می شــد به طور طبیعی به تهرانی ها محدود می شد ولی فضای نمایشگاه مجازی
قران برای تمام مردم ایران و کسانی که می توانند از طریق فضای مجازی به این مجموعه اتصال
پیدا کنند ،قابل بهره برداری اســت و این مساله نشان می دهد که ما می توانیم شرایط متفاوتی
را در ارتباط با بخش فروشــگاهی نمایشگاه داشته باشــیم .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی افزود:
در بخش محتوایی نیز ما مجموعه های مختلف مولدان معارف قران را در ســطوح مختلف مانند
تالوت و حفظ ،معرفت و اموزش و پژوهش داریم .تعداد محدودی از موسسات مختلف قرانی در
ســال های قبل فرصت ها و زمینه های حضور را در نمایشگاه فیزیکی داشتند ولی امسال حجم
قابل توجهی از موسسات و مولدان قرانی به اعتبار این که نیازی به حضور فیزیکی ندارند ،در این
نمایشگاه حضور می یابند و راه ارتباطی خود را با مخاطبان پیدا می کنند.
فرصت گفت و گوهای قرانی در سطح بین الملل
وی اضافه کرد :مجموعه های مختلفی که می خواهند از معارف قرانی و مشــاوره های قرانی و
اموزش های قرانی استفاده کنند ،می توانند در سطح گسترده جامعه ایرانی بلکه جامعه جهانی
در این نمایشــگاه استفاده کنند .البته در ســطح بین المللی امسال در نخستین گام هستیم و
در ســال های اینده می توان شاهد گسترش این بخش بود ولی امسال متفکران و اندیشمندان
قرانی جهان اسالم در وبینارها و فضاهای گفت و گوهای فرهنگی حضور دارند .به این ترتیب یک
فرصت گفت و گوی قرانی در بســتر فضای مجازی ایجاد می شود .صالحی افزود :این نخستین
گام می تواند نقایص و مشــکالتی را نیز داشــته باشــد ولی امیدواریم بتواند نقطه عطفی باشد
برای این که بتوانیم از فضای مجازی به عنوان یک بســتر تحول انس به قران ،محبت به قران،
معرفت به قران و عمل به قران پیدا کنیم .نخستین نمایشگاه مجازی قران کریم با شعار قران،
کتاب رشــد و رویش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی از امروز هجدهم ماه مبارک رمضان
به صورت ۲۴ســاعته به مدت ۱۰روز یعنی تا بیســت و هفتم ماه رمضان از طریق مجازی در
دسترس عالقه مندان به قران کریم است .در این نمایشگاه مجازی دو بخش اصلی فروشگاهی
و محتوایی وجود دارد که بخش فروشــگاهی به فــروش کتاب های چاپی در حوزه دین و دفاع
مقــدس اختصــاص دارد و امکان عرضه و فروش تمام کتاب های مربــوط به دین و حوزه دفاع
مقدس که ناشــران از وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی مجوز چاپ گرفته باشند ،فراهم شده
اســت .بستر این نمایشگاه همچون نمایشــگاه مجازی کتاب است که سال گذشته برای اولین
بار به دلیل ویروس کرونا از ســوی خانه کتاب برگزار شــد و در انجا ناشران ثبت اثر می کردند
و بازدیدکنندگان کتاب مورد نظر خود را از انتشــاراتی که کتاب را ارائه کرده بود ،انتخاب کرده
و در ســبد خرید قرار می دادند .خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری بخش فروشــگاهی
نمایشگاه قران انتخاب شده است .عبدالهادی فقهی زاده معاون قران و عترت وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی هفته گذشته در نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قران کریم از اختصاص
۱۲هزار بُن خرید به فعاالن قرانی خبر داد و گفت :این بن های خرید به تمام حافظان ،قاریان،
خادمان قرانی ،مدرســان قرانی ،نویســندگان قرانی ،مدیران موسسات قرانی ،هنرمندان قرانی
که در جشــنواره های ایات رتبه کسب کرده اند و خبرنگاران قرانی تعلق خواهد گرفت که امار
این افراد در اختیار خانه کتاب قرار گرفته است .قرار است در این نمایشگاه ۳۰وبینار تخصصی
در حوزه های گوناگون فرهنگ قرانی برگزار شود که ۱۰وبینار در سطح بین المللی و با حضور
میهمانان برجسته فرهنگ قرانی و اسالمی از ۱۰کشور خواهد بود .یکی از ویژگی های نمایشگاه
مجازی قران کریم این است که بر اساس توافق صورت گرفته میان شرکت ملی پست با وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی ،کتاب های خریداری شده توسط بازدیدکنندگان از نمایشگاه به صورت
رایگان ارســال می شود و هزینه ارسال پست در واقع توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در
نظر گرفته شده است.
چرا ماه عسل های تلویزیون تمامی ندارد؟
یک برنامه ساز تلویزیون درباره اینکه چرا اغلب ویژه برنامه های
افطار رمضان مدت هاست پرداختی قصه گویانه پیش گرفته اند،
می گوید ۱۰ :ســال است سلیقه مخاطب را به انجا رسانده ایم
که لحظه افطار قصه بشنود؛ طبیعی است با این دگرگونی ذائقه
که در طول یک دهه توســط مسووالن رسانه اتفاق افتاده است،
همه شــبکه ها در این لحظه به ســمت قصه گویی بروند .پیام
ابراهیم پور که بیش از ۲۵سال است در تلویزیون برنامه سازی
در ساختارهای مختلف اعم از ویژه برنامه رمضانی را تجربه کرده
است ،این روزها هم برنامه مذهبی «مدار زندگی» را با محوریت راه
های رسیدن به به روی انتن می برد .این تهیه کننده و کارگردان
که به فضای تلویزیون اشناست ،در گفت و گویی شرکت کرد و
در پاسخ به نقدی بر ویژه برنامه های رمضانی ،مبنی بر اینکه چرا
پس از گذشت چندین سال ماه عسل های تلویزیون تمامی ندارد؟
توضیحاتی را مطرح کرد.
سالیان سال ذائقه مخاطب «شب های برره» بود
ابراهیم پور در پاسخ به پرسشی درباره ی اینکه چرا در اغلب ویژه
برنامه های افطار با گفت وگوهایی مواجه می شویم که با ساختاری
کامال مشابه ،با حضور یک یا چند مهمان ضبط می شوند؟ اظهار
کرد :ما سالیان سال «شب های برره» و اغلب اثار مهران مدیری را
در تلویزیون دیدیم .سریال های نود قسمتی طنازانه .پس از مدتی
امدیم و اینها را کات کردیم و نسبت به محتوای ان گارد گرفتیم.
۱۰سال سلیقه مخاطب را تغییر دادیم و بعد ان را متوقف کردیم.
چه اتفاقی افتاد؟ سلیقه های مخاطب روی شانه های تخم مرغ
رفت و در سوپرمارکت ها تبدیل به «قهوه تلخ» شد ۱۰ .سال هم
من و امثال احســان علیخانی با «ماه عسل» ،قصه گویی را رواج
دادیم؛ یعنی سلیقه مخاطب را به انجا رساندیم که لحظه افطار
قصه بشنود .بنابراین اینگونه نیست که یک شبه ذائقه مخاطب
تغییر پیدا کند .ذائقه مخاطب ماه رمضانی ما تبدیل به افطاری
شد و افطاری ما هم از صدقه سر «ماه عسل» ،قصه گویی شد.
اکسیراحسانعلیخانیانقدرقویبود
که همه را با هم برد!
این تهیه کننده و کارگردان در ارتباط با تغییر ساختار برنامه های
رمضانی از حالت قصه گویی به ساختار جدید ،یاداور شد :من در
این ۲۵ســالی که در تلویزیون کار کردم ،تالش خودم را کردم.
۲۰سال از این ۲۵سال را برنامه رمضانی ساخته ام .چه ان زمانی
که در «جشن رمضان» بودم که استیج بود ،چه زمانی که «شب
های روشن» را به مدت چهار سال به راه انداختم که در پشت بام
بود و مثال هم زده بودم که این برنامه چیزی شبیه به «میهمان
مامان» داریوش مهرجویی است ،چه برنامه «من تو او» که در یک
باغچه بود ،چه بعدا که االچیقی به نام «ماه نشان» طراحی کردم،
چه اینکه به بهانه ی ســیل و زلزله فرم و ساختار مستندگونه را
انتخاب کردم و چه سال گذشته که به عنوان کارگردان در برنامه
«مثل ماه» حضور داشتم .می خواهم بگویم به نوبه خودم تالش
کردم ،ســلیقه مخاطب را تغییر بدهم ولی چه کنیم که اکسیر
اقای علیخانی انقدر قوی بوده است که همه را با هم برد .جادوی
اجرای «ماه عسل» ایشان انقدر قوی بوده است که اگر فکر کنید
این برنامه با اجرای ایشان از ذهن مردم می رود و ذائقه مردم تغییر
می کند ،سخت در اشتباهید .طبیعی است با این دگرگونی ذائقه
که در طول یک دهه توســط مسئوالن رسانه اتفاق افتاده است،
همه شبکه ها لحظه افطار به سمت قصه گویی بروند.
طعم گس برنامه های علیخانی و فردوسی پور زیر زبان
مخاطب مانده است
ابراهیم پور با اعتقاد بر اینکه در ساختار ،یا اسیر سلیقه شخصی
مدیران هستیم یا ذائقه که هر دو مبتنی بر مخاطب است ،گفت:
مدیر رسانه می داند که مخاطبش چه می خواهد ،اگر نداند که
مدیر رسانه نیست .اگر برنامه مبتنی بر مخاطب باشد ،هم طعم
خوش گس دوست داشتنی و ترش و شیرین «ماه عسل» را دارد
و هم برنامه عادل فردوسی پور .در قبال برنامه های رمضان ،انچه
که اشــکار است فقط فضا را تغییر دادند ،وگرنه فرم همان است
و فقط مجری تغییر کرده اســت .اما در ارتباط با برنامه ی عادل
فردوسی پور ،جایگزنی هم برایش پیدا نشد.
نمایش خانگی ذائقه تلویزیون و مدیرانش
را تغییر خواهد داد
این برنامه ساز در پاســخ به اینکه ایا ۱۰سال قصه گویی برای
مخاطب کافی نیست؟ اظهار کرد :من امیدم به شبکه های مجازی
و نمایش خانگی است که بیایند و فضا را تغییر دهند .سال گذشته
«باغ رمضان» در پارک اب و اتش توسط اقای زائری تجربه بسیار
موفقی بود و مخاطب خود را هر شب پیدا کرده بود و یا اینکه در
ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) یک برنامه در شبکه نمایش
خانگی توسط حامد جوادزاده با رویکرد متفاوت دیدیم .به نظرم
این ذائقه و سلیقه تلویزیون و مدیرانش توسط فضای مجازی و
شبکه نمایش خانگی تغییر داده خواهد شد .چه بخواهند و چه
نخواهند باالجبار این اتفــاق خواهد افتاد .در حال حاضر فضای
مجازی و شبکه نمایش خانگی در بسیاری از موارد ساختارشکنی
کرده است و اطمینان دارم این ساختارشکنی هم از همین برنامه
ها شروع خواهد شد .تهیه کننده و کارگردان برنامه های رمضان
معتقد اســت :وقتی به دین قالب منبری و سنتی بدهیم و ان را
وارد مقوله اجتماعی و کاربردی نکنیم ،این اتفاق می افتد که فکر
می کنیم باید یکسری برنامه هایی به فراخور حال مخاطب در این
ایام تولید کنیم .فضای مجازی می تواند دین را تبدیل به مقوله
اجتماعی و کاربردی کند .برخی فکر می کنند از طریق قصه گویی
می توانند به سبک زندگی برسند .در حالی که هر کسی ساحت
و مســاحت زندگی خودش را دارد تا وقتی مساحت ها متفاوت
است ،نمی توانیم در قبال الگوها همذات پنداری داشته باشیم و
یا بعید می دانم در کمتر از یک ساعت بتوان شخصی را با گفتن
قصه زندگی اش تبدیل به قهرمان کرد .شاید در قالب هایی چون
مستند بهتر بتوان حس همذات پنداری ایجاد کرد.
فضای مجازی مخاطب را قلقلک می دهد اما ...
پیام ابراهیم پور در پایان با بیان اینکه امروز ذائقه مخاطب دچار
سردرگمی شده اســت ،افزود :امروز دیگر مثل سالهای گذشته
نیست که مخاطب بنشیند و منتظر لحظات افطار باشد .مخاطب
یک گوشــی به دست دارد و با زبان روزه در فضای مجازی ویراژ
می دهد .کلیپ هــای مذهبی افرادی چون دکتر عالی ،رفیعی،
دانشمند و ...در فضای مجازی بیداد می کند .وقتی این کلیپ ها
را در فضــای مجازی می بینی ،غصه می خوری و می گویی چرا
همین ها در تلویزیون ساخته نمی شود؟ فضای مجازی و شبکه
نمایش خانگی مخاطب را قلقلــک می دهد و ذائقه مخاطب را
تغییر می دهد .مخاطب دستخوش احساسات می شود اما این
تغییر احساسات به دلیل کوتاه مدت بودن ،مانا نیست .از طرفی
فضای مجــازی و نمایش خانگی مخاطب عام ندارد؛ چرا که هر
کسی در گوشی شخصی خود انها را دنبال می کند .اما تلویزیون
زمانی از راه می رسد که فضای مجازی و نمایش خانگی به خاطر
ویژگی های کپسولی بودن ،موجز بودن و فراگیر بودن و کشکول
بودن ،خیلی جلوتر از ان قرار گرفته است .البته فضای مجازی و
شبکه نمایش خانگی با این ویژگی فقط بازی را به هم می زند و
تاثیری در ذائقه مخاطب ایجاد و سپس ان رها می کند .اما به هر
حال طوری می شود که مخاطب ان چیزی که تلویزیون دارد ،را
نمی خواهد و این سردرگمی همچنان بیداد می کند .این تهیه
کننده و کارگردان همچنین افزود :یک مخاطب سنتی داریم که
فقط لحظات اخر نیاز به ارامش ،دعا و مناجات دارد که ای کاش
یاد بگیریم برای ان هم فکر خوب و تالش زیادی کنیم و ان هم
نیاز به برنامه سازانی دارد که به لحاظ محتوا و ساختار زبده ترین
باشند. صفحه 2
نیکی کریمی کارگردان فیلم «اتابای»:
فعال تسلیم اکران انالین نشدم!
موافقید از «اتابای» شــروع کنیم؟ از شانس بد ،فیلم خوب تان خورد به روزهای
ک سال از موفقیت چشم گیرش در جشنواره فجر گذشته.
سخت کرونا .بیشتر از ی
باالخره چه تصمیمی برایش دارید؟ اکران انالین یا انتظار برای پایان کرونا؟
این موضوع برای همه فیلم های سال پیش اتفاق افتاد .سینماها تعطیل بودند و نتوانستیم فیلم هایمان
را اکران کنیم .خودم هم خیلی به این موضوع فکر می کنم و واقعا تصمیم گیری راجع به ان سخت
است .خیلی دوست دارم «اتابای» در سینما اکران شود و امیدوارم که شرایط درست شود .به هرحال
تا یک جایی می توانم مقاومت کنم و از ان جا به بعد را نمی دانم .اگر شــرایط به صورتی پیش برود
که االن شاهدش هستیم ،شاید مجبور شوم فیلم را انالین اکران کنم .ولی در حال حاضر ترجیحم
این است که در سینما اکران شود تا مردم بتوانند فیلم را روی پرده ببینند ،چون به نظرم «اتابای»
فیلمی است که باید روی پرده دیده شود.
نکته ای که «اتابای» دارد و احتماال به شما کمک می کند این است که زمان ندارد و
فیلمی نیست که تاریخ مصرفش منقضی شود .این موضوع به شما کمک می کند که
بتوانید فیلم را نگه دارید .درست است؟
دقیقا همین طور است .یکی از نکات مهم دیگر هم این است که خودم تهیه کننده ان هستم.
یعنی زیر فشار سرمایه گذار و تهیه کننده نیستید...
دقیقا ،به هرحال مسئولیت فیلم با خودم است و کمک می کند که چنین تصمیم گیری هایی را در
شــرایط بهتری انجام دهیم .چون االن کسی ســینما نمی رود .اما «اتابای» را باید با تمرکز و تمام
وجود دید و برای همین نیاز به فضای ســینما دارد .این روزها در حادترین شرایط کرونا هستیم و
فکر می کنم تصمیم درست این است که اکرانش را بگذاریم زمان بهتری که امکان حضور مردم در
سینما فراهم شود.
چشم انداز خوبی هم وجود ندارد .خیلی ها می گویند اصال پایان کرونا معلوم نیست؟
دقیقــا .به خاطر همین می گویم تا جایی که بتوانم مقاومت می کنم که اکران انالین نکنم ولی اگر
مجبور شوم و ببینم شرایط این طوری پیش می رود شاید مثل بقیه مجبور شوم اکران کنم.
ترســی هم که وجود دارد ،گروهی از فعاالن فرهنگی معتقدند سینما بعد از کرونا
یک صنعت ورشکسته می شود و می گویند بعید است مردم بعد از کرونا هم مثل
قبل به سالن سینما برگردند؟
بله واقعا به نظرم داریم وارد یک دوران جدید می شــویم .البته من هم مثل بقیه امیدوار هستم به
شرایط سابق برگردیم و مردم به سینما بروند .چون به نظرم جادوی سینما را مدیوم دیگری ندارد
و خود من هم هنوز دوست دارم مانند سابق فیلمی را انتخاب کنم و بروم روی پرده سینما ببینم.
در این مدت و پس از «اتابای» قرار بود به تهیه کنندگی ادامه دهید و در اسفندماه
یک مجوز ساخت فیلم گرفتید .االن با این شرایط امکان ساخت دارید؟
بله .فیلم «تا فردا» را تهیه کردم و االن هم مشــغول بازی در فیلم «دســته دختران» خانم منیر
قیدی هستم .می دانم که فیلم های کمی در حال ساخت هستند ولی اگر شرایطش باشد حتما تهیه
می کنم .چون فیلم سینمایی با سریال فرق دارد و دو سبک با مخاطبان متفاوت هستند .خب ادم
یک روز دوســت دارد سریال ببیند و یک روز فیلم سینمایی ولی ارزش فیلم سینمایی قطعا چیز
دیگری است و اگر فیلمنامه ارزشمند باشد حتما این تجربه را ادامه خواهم داد.
خودتان نمی خواهید فیلم جدیدی به عنوان کارگردان بسازید؟
چرا ،دارم روی طرحی کار می کنم.
ساخت سریال شما را وسوسه نکرده است؟ االن دوره ،دوره شبکه نمایش خانگی
( )VODاست؟
چرا پیشنهاد برای تهیه و کارگردانی زیاد دارم.
تصمیمی برای کار نگرفتید؟
اتفاقا دارم روی یکی از طرح ها کار می کنم که اگر بشود جلو برویم و ببینیم چه می شود.
این مدیوم جدید را خودتان تجربه کردید .تجربه اش چگونه بود؟
یکشنبـــه 12اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1430
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهاد عشوندی
نیکی کریمی ،بازیگر ،کارگردان ،تهیه کننده و یک فعال اجتماعی اســت؛ برای همین
مصاحبه با او ،همه این عرصه ها را دربرمی گیرد .این سینماگر از سرنوشت فیلم «اتابای»
که کارگردانی کرده است گفت ،درباره بازی در فیلم تازه منیر قیدی توضیح داد ،وضعیت
این روزهای شــهر ابادان را توصیف کرد و از چشم انداز سریال سازی در شبکه نمایش
خانگی گفت .از «عروس» تا همین امروز که مشــغول بازی در «دسته دختران» منیر
قیدی است ،یکی از سینماگران زنی است که در سینمای ایران همواره جزو گزینه های
مهم و تاثیرگذار بوده است .نیکی کریمی که روزگاری طوالنی سوپراستار گیشه ها بوده،
نقش هایی ماندگار در سینمای دفاع مقدس بازی کرده ،در سینمای معناگرای اوج گرفتهِ
اواخر دهه ۷۰به بعد حضوری چشمگیر داشته و حضور در جشنواره های بزرگ سینمای
جهان را در مقام کارگردان ،بازیگر و داور در کارنامه خود دارد ،حاال چند سالی است که
تهیه کنندگی فیلم ها را تجربه می کند« .اتابای» شاخص ترین کار سینمایی نیکی کریمی
ی است که اسیر سونامی کرونا شده
در مقام کارگردان و تهیه کننده اما یکی از فیلم های
تا در نوبت اکران بماند .عاشقانه ساده ای که اگرچه در جشنواره فجر مورد کم لطفی قرار
گرفت ،اما تحسین مخاطبان و البته منتقدان را برای کریمی به همراه اورد .این فیلم در
بخش بهترین فیلم ،بهترین کارگردانی،
جشنواره فجر سال ،۹۸عالوه بر این که در پنج
ِ
بهترین نقش مکمل مرد ،بهترین فیلم برداری و بهترین موسیقی متن ،نامزدی سیمرغ
را کســب کرد ،فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان ماهنامه فیلم در شماره اسفندماه
۱۳۹۸این نشــریه اعالم شد .اما راستی نیکی کریمی چه برنامه ای برای «اتابای» دارد؟
این بهانه ما بود برای گفت وگو با او .گفت وگویی که به دلیل حضورش در خوزستان برای
بازی در فیلم تازه منیر قیدی ،به «برج مینو» و روزگار سخت مردم ابادان کشیده شد .از
شبکه نمایش خانگی گفتیم و از مسئولیت اجتماعی خانم بازیگر نسبت به جامعه زنان که
همیشه یکی از دغدغه های او بوده است.
3
فرهنگ و هنر
گزارش
بهترین راه برای پرداختن به موضوع
فلسطین ،زبان هنر است
خب چه در ایران و چه جهان در حال حاضر ارتباط زیادی با سریال ها برقرار شده است .کال مردم با
شبکه خانگی راحت ترند چون می توانند از سر کار هم که می ایند لپ تاپ یا تلویزیون را روشن کنند
و چیزی ببینند و سرگرم کننده است .االن هم ان قدر همه گیر شده که ما بازیگران هم نمی توانیم از
ان دور باشیم و درگیر ان می شویم و به سمتش کشیده شده ایم.
البته این تب هجوم چهره های سینمایی برای کار در شبکه نمایش خانگی و کاهش
کیفیت بعضی از کارها این ترس را ایجاد کرده که مخاطب این بستر نمایشی هم
بریزد و مردم انگیزه شان را از دست بدهند؟
نه من همچین حســی ندارم .ماجرا این است که سریالی دو سه ماه در مارکت می ماند و بعد تمام
می شــود و مردم مشتاق هستند کار بعدی را ببینند .من با توجه به تنوع موضوع ها و بازیگران این
را که سریال ها کســل کننده شوند ،بعید می دانم .چون همه مشتاق اند که داستان و قصه جدید با
بازیگران جدید را جستجو کنند و ببینند.
یعنی قصه ای باشد که کشش داشته باشد می گیرد؟
به نظر من همین طور است.
حاال اهواز هستید ،شرایط چطور است؟ در پیک کرونا هم انجا هستید...
بله ما از اواخر اذر و برای فیلم «دسته دختران» به کارگردانی خانم قیدی در ابادان بودیم و االن هم
اهواز هستیم .اتفاقا خارج از کرونا و مسائل و مصائب ان سر صحنه این فیلم همان اوایل فیلمبرداری
اتفاقی افتاد که به گردن و کمرم خیلی اسیب رسید و از پشت سر به شدت پرتاب شدم روی زمین،
که اتفاق خطرناکی بود ولی خدا را شــکر به خیر گذشــت .قصه فیلم را خیلی دوست دارم و نقش
ســختی است .کار خوبی اســت و زحمت زیادی برای ساخت ان کشیده شده .به امید خدا نتیجه
خوبی هم خواهد داشت .فکر کنم بعد از حدود ۲۵سال برای بازی در یک کار سینمایی به خوزستان
برگشتید .خوزستان که ۳۰سال بعد از پایان جنگ هنوز هم مشکالت زیادی دارد .از حس و حالی
که دیدید ،می گویید؟ اهواز و ابادان چقدر از فضای جنگ خارج شده اند؟ ان هم در روزهای سخت
کرونایی .واقعیتش من سال ها پیش برای فیلم «برج مینو» در ابادان چند ماهی فیلم برداری داشتم؛
یکی دو جشنواره از طرف خانه سینما هم شرکت کرده بودم و حاال بعد از سال ها به اینجا برگشتم.
خیلی دلم می خواست ببینم شهر چه پیشرفت هایی کرده است .خود مردم خوزستان یک اصطالحی
دارند و می گویند« :ابادان موزه دائمی جنگ است».
متاسفانه من هم وقتی این شــهر را بعد از دو دهه دوباره می بینم همین حس را
دارم .نمی دانم علت چیست که برای این شهر زیبا اصال کاری انجام نشده و مثل
زمان «برج مینو»ی بیست و چند سال پیش است و هیچ تغییری در بازسازی شهر
نمی بینی .نه بازسازی شهری نه ورزشگاه ،نه مدارس و بازار جدیدی .محل زندگی
مردم هم تغییری نکرده و مثل زمان جنگ مانده است .ادم نمی داند علتش چیست.
مردم اینجا روی نفت زندگی می کنند ،ولی سهم مردمی که کل هزینه ساالنه کشور
را تامین می کنند از این نفت چرا فقط بوی تندش است؟ چطور ممکن است به این
شهرها هیچ رسیدگی نشده باشد؟
در همه این سال ها به شهرستان های مختلفی رفته ام .در این دو دهه وضع شان خیلی بهتر شده و
معلوم اســت رسیدگی می شود .این جا هم مردم روحیه خوبی دارند و شاد و خوشحال هستند ولی
نمی دانم چرا هیچ امکاناتی به ان ها داده نمی شــود .کشوری که ثروت دارد ،ادم توقع دیگری دارد
و من می خواهم از این تریبون استفاده کنم و بگویم دوستان مسئول لطفا حرکتی برای این مردم
شریف انجام بدهید.
وضعیت کرونا چطور؟ شما هم جزو کسانی بودید که در این یک سال سعی کردید
کنار مردم باشــید و توصیه کنید .ولی دوباره گرفتار موج جدید شده ایم .نکته و
توصیه ای برای مردم دارید؟
بله ،اینکه رعایت کنند و ماسک بزنند و داستان را جدی بگیرند .وقتی صحبت رودررو می کنند قطعا
ماسک بزنند و رعایت نظافت و بهداشت شخصی یکی از چیزهایی است که اهمیت دارد .این شاید
خودش یکی از دالیلی است که ادم ها را از کرونا مصون نگه می دارد.
به عنوان سوال اخر یکی از اتفاقاتی که کرونا رقم زد موج بیکاری بود و خیلی از
ان هم نصیب خانم ها شد .یعنی با توجه به فشارهای اقتصادی که به کارفرماها وارد
شد اولین اسیب ها را برای خانم ها داشت .به عنوان یک فعال زنان فکر می کنید که
این وضعیت می شکند؟
مــن جزو ادم های امیدوار هســتم و به هرحال این دوره هم می گذرد و مــا دوره های زیادی را در
جهان دیدیم که امده اند و رفته اند .با کرونا به نظر می رســد ما وارد دوره جدیدی شده ایم که شاید
تعریف های جدید نســبت به کار و زندگی وجود خواهد داشــت .خیلی از این دورکاری ها شاید تا
مدت ها بمانند .حداقل جوری که در امریکا و اروپا می بینیم این اســت که دورکاری باب می شود.
شاید مثال بانک ها کارمندان شان را خیلی محدود کنند و همه پای کامپیوتر کارشان را انجام دهند.
در ارتباط با خانم ها اتفاقا حدسی که زده می شود این است که مشاغل بیشتری برایشان ایجاد شود.
یک کاریکاتوریست حاضر در نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» گفت :به
نظرم بهترین راه این اســت که از هنرهایی که بلد هستیم در پرداخت
به موضوع فلســطین استفاده کنیم تا انشاهلل مشــکلش حل شود و
مردمانش احساس امنیت کنند .مسابقه کارتون و کاریکاتور فلسطین
تنها نیست اذرماه ۱۳۹۹همزمان با اعالم دیدگاه های امانوئل مکرون،
رئیس جمهوری فرانسه نسبت به اهانت نشریه «هبدو» به پیامبر اسالم
و فعالیت های سازشکارانه با رژیم صهیونیستی فراخوان خود را منتشر
کرد .پس از انتشــار فراخوان در سال گذشته ،سه هزار اثر از هنرمندان
۶۶کشــور جهان به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد که پس از داوری
توسط داوران داخلی و خارجی ۴۵۴ ،اثر انتخاب و به مرحله نمایشگاهی
و نیمه نهایی راه پیدا کردند .این اثار از ۲۳فروردین همزمان با اختتامیه
هفته هنر انقالب اســامی در قالب نمایشگاه فلسطین تنها نیست در
گالری های حوزه هنری و تارنمای ایران کارتون به نمایش گذاشته شد.
۲۳۷هنرمند ایرانی در این رویداد بین المللی حضور دارند که نشــان
می دهد چهره های نخبه کشورمان تا چه میزان به بحث مقاومت در عرصه
بینالمللاهمیتمی دهند.شهرامشیرزادیکاریکاتوریستحاضردراین
نمایشگاه روز شنبه در گفت و گو ابتدا درباره وظایف هنرمندان و در عین
حال تاثیرگزاری شان در پرداخت به مسائل مهمی همچون فلسطین که
سال هاست درگیر جنگ است ،گفت :وقتی از طریق اخبار و اینترنت
خبرهایی از فلسطین و امریکا می شنویم قطعا می دانیم که سال هاست به
کشور فلسطین ظلم شده و رژیم غاصب اسرائیل همچنان در حال کشتن
مردم مظلوم این کشور است .بنابراین به عنوان هنرمند با کاریکاتوریست
های کشورمان تصمیم گرفتیم از انها حمایت کنیم و اثاری در این عرصه
ارائه بدهیم تا جهان کار ما را ببیند .فلسطین را درک می کنیم و تا جایی
که الزم باشــد به نفعش کاریکاتور می کشیم تا احساس تنهایی نکند.
شیرزادی سپس در پاسخ به اینکه فکر می کند دلیل استقبال جهانی
از مسابقه بین المللی فلسطین تنها نیست چیست؟ گفت :با توجه به ۶۶
کشــوری که در این رویداد شرکت داشتند می توان گفت همه جهان
باخبر شدند؛ چراکه موضوع فلسطین مسئله مهمی است و متاسفانه روز
به روز بیشتر مردمانش را از بین می برند .باالخره جهان نمی گذارد این
کشورتنهابماند؛ضمناینکههمهکشورهاکاریکاتوریست هایقویدارند
که همیشه از موضوع فلسطین استقبال می کنند .وی افزود :خوشبختانه
در حال حاضر فضا انقدر راحت شده که تمام جهان خیلی سریع از اخبار
باخبر می شوند و در فضای مجازی هم در پرداخت به موضوعی همچون
فلسطین ،نمایشگاه برگزار می کنیم بنابراین راحت تر در دسترس مردم
جهان قرار می گیرد .وی افزود :من در سال ۹۲در یک جشنواره با عنوان
داعش در بخش کاریکاتور نفر اول شدم که از ان زمان به طور جدی تر با
حوزه هنری کار کردم .این کاریکاتوریست کشورمان همچنین در ادامه
پیشنهادش به نشر فرهنگ هنر مقاومت را اینگونه ارائه داد :در حال حاضر
که وضعیت تعداد نشریات مجالت و روزنامه ها خیلی کم شده است ،در
عین حال فضای مجازی پیشرفت به سزایی داشته و ما از این اتفاق خیلی
خوشحالیم؛ چراکه از طریق همین فضا کل جهان کارمان را می بیند و از
این فعالیت ها مطلع می شود از جمله مسلمانان که وقتی تلفن همراه شان
را در دســت می گیرند به عنوان مثــال از کاریکاتورهای ما هم با خبر
می شوند .وی در همین راستا اضافه کرد :زمان قدیم نه اینترنت و نه فضای
مجازی نداشتیم ،بنابراین در پرداخت به موضوعاتی چون فلسطین فقط
می توانستیم نمایشگاه برگزار کنیم و از کشورهای جهان دعوت کنیم
اما خوشبختانه در حال حاضر از وجود فضای مجازی می توانیم خیلی
استفاده کنیم و تا جایی که ممکن است به موضوع فلسطین بپردازیم
و برایش وقت بگذاریم .به نظر در چنین شرایطی بهترین کار ممکن این
اســت که حوزه هنری فضای مجازی را قوی تر کند .شیرزادی در ادامه
سخنانش از اینکه وظیفه اش را در مقابل پرداخت به موضوع فلسطین
انجام داده اظهار خوشحالی کرد و گفت :کارهایی که ما می توانستیم در
این حوزه انجام دهیم ،این بود که کاریکاتورهایی بامفهوم طراحی کنیم تا
همه جهان ببینند و در عین حال بدانند ما فلسطین را دوست داریم و از
ان حمایت می کنیم .به نظرم بهترین راه هم همین است که از هنرهایی
که بلد هستیم در پرداخت به موضوع فلسطین استفاده کنیم تا انشاهلل
مشکلش حل شود و مردمانش احساس امنیت کنند .این کاریکاتوریست
گفت :جوانانی که می خواهند وارد عرصه کاریکاتور شوند باید حتما در
پرداخت به این رویداد تالششان را بکنند؛ چراکه ما سال هاست داریم روی
این موضوع کار می کنیم و برای هنرمان زمان می گذاریم بنابراین توصیه ام
به جوان ترها در حوزه کاریکاتور این است که حتما از اخبار سیاسی کشورها
و همینطور موضوع فلسطین با خبر باشند .گفتنی است شهرام شیرزادی
متولد ۱۳۵۱کارشناسی رشته کارگردانی سینما از دانشکده صداوسیما و
همچنین کاردانی رشته فیلم سازی است .وی مدرس دانشکده صداوسیما
است .شیرزادی همچنین سابقه ساخت چندین فیلم کوتاه و بلند و سریال
در زمینه کاریکاتور دارد .این هنرمند برنده جایزه ویژه جشنواره بین المللی
کاریکاتور چین در سال ۲۰۱۹بود .نمایشگاه فلسطین تنها نیست گزیده
ای از اثار مسابقات بین المللی در سه حوزه کارتون ،کاریکاتور و پوستر تا
ی ابوالفضل عالی در حوزه هنری برگزار است .سید
۱۷اردیبهشت در گالر
مسعود شجاعی طباطبایی ،محمد خزایی ،عباس ناصری ،سعید صادقی و
مسعود ضیایی زردخشویی از داوران ایرانی این رویداد بین المللی هستند.
بیشــترین تعداد هنرمندان خارجی حاضر در این مسابقه از کشورهای
ترکیه با ۶۲شرکت کننده ،اندونزی و چین هر کدام با ۴۲شرکت کننده
بودند؛ از امریکای التین هنرمندان کشورهای برزیل ،کوبا مکزیک ،پرو،
کلمبیا و از کشورهای اروپایی نیز هنرمندان لهستانی ،ایتالیایی ،المانی و ...
حضوری موثر و گسترده داشتند .با توجه به اینکه هم اکنون در بیش از
هشت کشور جهان نمایشگاهی از اثار مسابقه فلسطین تنها نیست افتتاح
شده است ،نشان از اهمیت «فلسطین» به عنوان مسئله اول جهان اسالم
و منطقه دارد. صفحه 3
برای تولد حمید سمندریان کسی که از عنوان «استاد» خنده اش می گرفت؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1430یکشنبه12اردیبهشتماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:01
19:51
20:10
04:39
06:12
گنج سخن
هلل علیهواله :
رسول اهلل صلىا
طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است .خداوند جویندگان
دانش را دوست دارد.
(مصباحالشریعه،ص)13
استاد بزرگ تئاتر المان به شاگرد ایرانی اش گفت :حمید تو خودت باید
تصمیم بگیری .من نمی دانم شــرایط تئاتر در ایران چگونه است .فقط
خدا کند که پشــیمان نشوی .حمید سمندریان که تحصیل خود را در
دانشــگاه المانی به پایان رسانده بود ،با دقت جمالت استاد را می شنید.
تردیدی عجیب در وجودش چنبره زده بود ،مثل ان شــب که تا صبح
گریست ،ویولنش را رها کرد و در دوراهی میان موسیقی و تئاتر ،دومی را
انتخاب کرد 11 .اردیبهشت ماه تولد حمید سمندریان است که بسیاری
از دانشجویانش که خود در جایگاه معلمی قرار گرفته اند ،از او به عنوان
«همیشه استاد» یاد می کنند .تولد این استاد روز 9اردیبهشت ماه و در
استانه روز معلم است ولی همواره دانشجویانش در روز بزرگداشت معلم
به او تبریک تولد هم گفته اند .البد انان خوب می دانستند که این همیشه
استاد چگونه با تدریس زنده است .او که در المان و نزد استادانی بسیار
بزرگ ،تئاتر اموخته بود ،شاید فقط یک بار توصیه استادش ادوارد مارکس
را نادیده گرفت .همان روز دشــواری که در موقعیت انتخاب قرار گرفته
بود؛ میان ماندن در المان و بازگشت به ایران .می دانست هنر و هنرمند
در المان قدر و قیمت دارد .بهترین دوره زندگی اش دوران شــاگردی در
کنسرواتوار هامبورگ نزد ادوارد مارکس بود .در کنار دانشجویانی از 20
ملیت گوناگون ،مشق تئاتر کرده بود و می دید هنر چگونه میان انسان ها
فصل مشــترک می سازد و انان را به یکدیگر نزدیک می کند ولی هوای
بازگشت به ایران بدجوری وسوسه اش می کرد .مطمئن بود که در المان
جای پیشرفت دارد ولی گویی به ان سرزمین تعلق نداشت .ادوارد مارکس،
با نگرانی به شاگرد توانمند خود توضیح داد :تا انجا که من می دانم در شرق
وضعیت تئاتر به عرضه و تقاضا نرسیده است که جمیعت شرقی طلب کند
و اگر تئاتر در جامعه نباشد ،دولت را استیضاح کند و زیر سوال ببرد .اما
اگر دوست داری برو .امیدوارم موفق باشی .چون اصال نمی دانم انجا چه
خبر است ،نمی توانم چیزی بگویم .مدتی گذشت .شاگرد مردد ،شب های
بی خوابی را گذراند و سرانجم تصمیم به بازگشت گرفت .فکر کرد ،انجا هر
چه باشد ،میهن من است.
حمید سمندریان بعد از بازگشت به ایران بسرعت برای تدریس در دانشگاه
دعوت شد .او می دید که استادش ادوارد مارکس به درستی گفته بود؛ تئاتر
در شرق هرگز موقعیت درخشانی را که در غرب داشت ،به دست نیاورده
پندبزرگان
زندگی مانند دوچرخه سواری است .برای این که بتوانید
تعادل خود را حفظ کنید باید همیشه در حرکت باشید.
اینشتین
حافظانه
ای صبا گر بگذری بر ساحل رود ارس
بوسه زن بر خاک ان وادی و مشکین کن نفس
منزل سلمی که بادش هر دم از ما صد سالم
پرصدای ساربانان بینی و بانگ جرس
با این که تصویربــرداری «دودکش »۲به دلیل اوج گیری
کرونا ،به طور موقت متوقف شــده اســت ،مراحل فنی
این ســریال در حال انجام است تا برای پخش از شبکه
یک سیما اماده شــود .تصویربرداری سریال تلویزیونی
«دودکش »۲به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی
زینب تقوایی که از مدتی قبل در تهران اغاز شده بود ،این
روزها با گسترش شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.
همیشه استاد!
بود .اغلب ،نمایش ها چند اجرای محدود داشــتند و حتی گاه گروه های
اجرایی از جمله گروه خودش برای یافتن بازیگر زن دچار مشکل می شدند.
قرار نبود کسی از راه تئاتر زندگی کند .سالنی هم به ان شکل فعال نبود.
برای اجرای نمایش گاه از سفارت های خارجه مانند انجمن ایران امریکا،
انجمن ایران و فرانســه یا موسسه گوته کمک می گرفتند و گاهی هم
نمایش های خود را در سالن های دانشکده روی صحنه می بردند .اما چند
چیز در وجود سمندریان ریشه داشت؛ عشق به ایران ،تئاتر و تدریس .او
با همین عشق و با همان کمبودها و در همان سالن ها اثاری درخشان
روی صحنه برد؛ «مرده های بی کفن و دفن»«،لئوکادیا»« ،مالقات بانوی
ســالخورده»« ،کرگدن»« ،اندورا»« ،بازی استریندبرگ»« ،باغ وحش
شیشه ای»« ،ازدواج اقای می سی سی پی»« ،دایره گچی قفقازی» و ...او
در تمام سال های بعد ،حتی در ایام خانه نشینی و دوری اجباری از صحنه،
حتی در سال هایی که به اجبا ِر زندگی ،چلوکبابی راه اندازی کرده بود ،با
وجود تمام پیشنهادهای فریبنده ای که برای زندگی و کار در اروپا داشت،
هرگز به مهاجرت از ایران تن نداد .مهم نبود که در تمام ان سال ها چند بار
جمالت استادش ادوارد مارکس را به یاد اورده بود .ادوارد مارکس بدرستی
گفته بود ولی شــاگرد تیزهوشش خیلی زود ،تدریس را به عنوان راهی
دیگر برای تنفس در هوای تئاتر انتخاب کرد .اگر شرایط برای اجرا فراهم
نبود ولی تدریس همیشه ،خاطرش را شاد می کرد و روشنش می داشت.
بسیاری از نام اوران هنرهای نمایشی مان ،شاگردی او را مایه افتخار خود
می دانستند ،حتی بزرگانی همانند عزت اهلل انتظامی یا محمد علی کشاورز
که در سال های پختگی و درخشش خود ،به واسطه تحصیل در دانشکده
هنرهای زیبا ،دانشجوی حمید سمندریان شدند .جامعه تئاتری ،اغلب او را
«استاد» خطاب می کردند اما او از شنیدن این عنوان خنده اش می گرفت
و می گفت من فقط یک نام دارم؛ حمید سمندریان .او درباره واژه استاد
چنین باوری داشت« :استاد برای من معنای دیگری دارد ،استاد برای من
بی نظیر است .معنای کلیت دارد ،در حالیکه من کلیت نشده ام .ممکن
است لنگه کفشی باشم که در بیابان غنیمت است ولی لنگه کفشم ».هر
که با سمندریان نشست و برخاستی داشته است ،حتما نام ادوارد مارکس
را از زبان او شنیده است و حاال که این نوشتار در استانه روز معلم منتشر
می شود ،هیچ هم بد نیســت تا این معلم را هم از زبان شاگرد همیشه
وفادارش بشناسیم که سمندریان در کتاب «این صحنه خانه من است» او
را این چنین توصیف کرده «:من استاد خود را در درجه ای دیدم که انگار
به اسم اعظم تئاتر وقوف داشت و ما نمی فهمیدیم که این همه اطالعات
وســیع و این همه قدرت درست گویی و درست تشخیصی از کجا امده
است .او درباره غرور می گفت که در هنر هر چه بیشتر به خودتان مسلط
می شوید ،بیشتر به خودتان شک کنید و هر چقدر مرا قبول دارید ،بیشتر
در من تردید کنید چون در این صورت است که می توانید از من پیشی
بگیرید و جلوتر بروید و ان وقت قبول می کنم که استاد هستم .ببینید
مارکس چه حرف بزرگی زد .به همین دلیل است که او همیشه برای من
الگو و مثال زدنی است ».اگر مارکس استاد بزرگی بود ،حمید سمندریان
هم به همان اندازه شاگرد خلفی بود .او همواره کوشید تا شاگردانی موفق تر
از خــودش پرورش بدهد .در دنیای بی رحم هنر که گاه حســادت ها و
تنگ نظری ها ،مانع راه می شوند ،به روشنی می توانستی شور و شوق او را از
رشد و پیشرفت شاگردان خود ببینی.
سریال «دودکش »۲در حال اماده سازی فنی
هومن برق نورد ،امیرحسین رستمی ،سیما تیرانداز ،نگار
عابدی ،محمدرضا شیرخانلو ،یاس نوروزی و بهنام تشکر،
گروه بازیگران «دودکش »۲را تشکیل می دهند و به تازگی
الهام اخوان نیز به این ترکیب اضافه شده است .در خالصه
داستان این سریال امده است« :خانواده فیروز مشتاق که
بی قیف و قپی به سفری رفته اند ،در راه بازگشت به تهران با
دختریهمسفرمی شوندکهازنظربهروز«،نیمهگمشده»
قلمداد می شود و به ضرس قاطع ،شروعی برای فرو رفتن
خانواده در امپاس اســت! بماند که با ان چه از نصرت و
شرایط جدیدش مشهود به نظر می رسد ،بستر قمپزش
گسترده تر از قبل شده است و با عقبه ای که از انان سراغ
داریم ،ماجراهایی اغاز می شوند که بی هیچ شائبه ای در
زندگی همه و به ویژه کسانی که پا به قالیشویی می گذارند،
تاثیر گذار هستند!» .مراحل فنی «دودکش »۲نیز این
روزها در حال انجام است تا پخش این سریال به زودی از
شبکه یک سیما اغاز شود .ادامه تصویربرداری سریال هم
با بهبود شرایط ،طی روزهای اینده پی گرفته خواهد شد.
فصل اول «دودکش» از سریال های پرمخاطب شبکه یک
تلویزیون بود که ماه رمضان سال ۹۲روی انتن رفت و در
سال ۱۳۹۵هم ادامه ای بر این سریال با نام «پادری» به
کارگردانیمحمدحسینلطیفیساختهشد.
کتاب نفروشید اما حق بیمه تان را سر وقت بدهید؛
اوضاع نشر کتاب بدتر از این نمی شود!
یک ناشر با اشاره به مشکل صنعت نشر و گران شدن ملزومات چاپ کتاب می گوید:
صنعت نشــر در عین بالست و زمانی که در عین بال باشد چه چیزی می خواهد بدتر
یا بهتر شــود؟ صنعت نشــر در روزهای کرونایی و تعطیالت پی درپی ،نبود کاغذ و
افزایش چندبرابری قیمت ان شــرایط سختی را پشت سر می گذارد .برخی می گویند
این چیزها صنعت نشر را به ورشکستگی کشانده است .بیشترین مشکالت ناشران از
جایی شروع شد که ارز دولتی به واردات کاغذ اختصاص نیافت و با خالی شدن انبارها
و پایان توزیع کاغذ دولتی ،اهل نشــر با افزایــش چندبرابری قیمت ملزومات تولید
کتاب از کاغذ تا فیلم و زینک و ...مواجه شدند.
ابوالقاسم شهالیی مقدم ،مدیر انتشارات نقش ونگار در یادداشتی با عنوان «سالی که
بر نشر ایران گذشــت؛ حکایت ها ،شکایت ها» می نویسد :سال کرونایی و پرافت وخیز
۱۳۹۹هم گذشــت و نشر ایران نیز ،چونان بســیاری از عرصه ها ،از گزند و افات و
اســیب های ان برکنار نبود و البته افق هایی هم برایش دمید و کشــف و ابداع هایی
هم از راه رســید .شکی نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در سال های اخیر،
نسبت به دوره های قبل ،تحوالت مهمی هم در محتوا و هم در شکل به خود پذیرفته
اســت؛ از جمله ان هاســت پیشــرفت زیادی که در عملکرد فنی ،پیاده سازی دولت
الکترونیک ،تسهیل و تسریع مراحل اداری ،کاهش کاغذبازی و رفع برخی ،البته فقط
برخی ،تبعیض ها ،داشته است .نیز حمایت های خرد و کالن مقطعی و غیرمقطعی از
اصحاب نشــر و قلم و تعامل و تشاور با ان ها ،همه و همه ،در کل ،نسبت به گذشته
کارنام ه مقبول تری برایش رقم زده اســت .شــاید هم بتوان گفت در برخی زمینه ها
پایه ای را پی ریخته و روندی را اغازیده که برگشت ناپذیر است .از هم ه این ها اگاهیم
و قدردانی می کنیم.
البته درهایی هم هست که همچنان بر همان پاشنه های قبلی می چرخد و ظاهرا اراده
یا توانی بر تغییر َســمتش نبوده و نیست .نیز هنوز هستند کسانی که از ارشاد رانت
می طلبند و خــود را به هر دلیل ایدئولوژیک یا غیرایدئولوژیک «برابرتر» می بینند و
پشتیبانی خاص می جویند و ...بگذریم .در سالی که گذشت ،شکایت ها (نه به معنای
مصطلح حقوقی ،بلکه به معنای حقیقی/معنوی ان) همچون حکایت ها بســیار است:
در باب نمایشــگاه مجازی کتاب ،وضعیت نابه ســامان و تبعیض امیز ممیزی کتاب،
ن مسئوالن صنف
مشــکالت بوروکراتیک هنوز موجود در وزارت ارشاد ،پاسخ گو نبود
و اتحادیه نســبت به برخی نارسایی ها ،و شــاید ،فعال ،از همه مهم تر ،وضعیت بسیار
نگران کننده موجودی کاغذ ،بهای کاغذ ،ابهام در توزیع کاغذ ،انتقاد به مســئوالن و
متصدیان ان در نوع و روش و میزان تخصیص کاغذ و عدم شــفافیت و اطالع رسانی
کافی ،همچنین اینده نگران کننده وضع کاغذ و خالصه ،برخی شــبهه های کاغذی،
کرونایی
از جمله ان هاســت .این ها مشتی از خروار است .وضعیت پرداخت تسهیالت
ِ
بعضا داده شــده و بعضا داده نشــده ،وام تحف ه تبلیغ شد ه داده نشده ،مشکالت موجود
در احقاق حقوق بیمه ای و مالیاتی ناشــران ،به ســرانجام مطلوب نرســیدن مبارزه
با قاچاق کتاب تا این لحظه ،عدم اقدام اساســی قانونــی ،فنی و اداری برای پدیده
ناپســند و بنیان برافکن «جعل کتاب» و امور بســیاری از این دست ،چه بسا ناشران
زیــادی را ازرده و می ازارد و گاه لطم ه و خســارت مســتقیمش به فرهنگ کتاب و
کتابخوانی و از ان مهم تر ،بنیان دانش و اگاهی جامع ه ماســت .به نظر می رســد در
ســال ۱۴۰۰با توجه به تعویــض دولت ،بر میزان ابهام ها و نگرانی ها افزوده شــود.
همچنین محمدعلی جعفریه ،مدیر نشــر ثالث درباره مشــکالت نشر و بحران کاغذ
و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشــاد در ســال های اخیر می گوید :ســال ۹۹در سطح
جهان سال مشکل داری برای همه مردم بود ،ما هم طبیعتا دور از این نبودیم .شیوه
مدیریتی که می شد باشد ،نبود.
دولت می توانســت در همه حوزه ها بهتر عمل کند که در این مصاحبه نمی گنجد .اما
زمانی که وارد حوزه نشــر می شــویم به خاطر این که نشر نسبت به دیگر حوزه های
فرهنگ شــکننده تر اســت ،ضربه های زیادی خورد؛ هم ناشــران و هم نویسندگان.
دولت ســعی می کرد با وامی این خســارت را جبران کند اما این ها کافی و جوابگو
نبــود .می توان گفت تقریبا رها کردند و همین االن هم می بینید ماه فروردین تقریبا
همه جا تعطیل بود ،چه در تهران و چه شهرســتان ها ،دولت نیامد حق بیمه ای را که
کارفرما باید بدهد ســه ماه تمدید کند و بگوید ســه ماه دیگر بدهید ،و اگر در اخر
فروردین حق بیمه را پرداخت نکنید ،کلی جریمه می شوید .این ها نشان دهنده نبود
همراهی اســت .نمی توانیم به کتابفروشی و ناشــری که حوزه کاری شکننده دارد،
بگوییم ببندید و کتاب نفروشــید اما حق بیمه تان را سر وقت بدهید .من نمی گویم
ببخشــند ،قرار هم نیست ببخشند اما می توانند تمدید کنند .شرایطی می گذارند که
بســیاری از همکاران ما مجبور شدند ســر کار بیایند و به مشکل بخورند .او سپس
می گوید :مشکل بعدی که بزرگ ترین مشکل ماست و نمود پیدا کرده ،مشکل کاغذ
اســت .برخی حوزه هاســت که می توان با ارز نیمایی و ازاد اداره کرد و می گذرد اما
کاغذ نمی شود.
کاغذ از ملزومات چاپ کتاب و فرهنگ است .قیمت کاغذ با وجود ارز ۴۲۰۰تومانی
هفت هشت برابر شده و اگر این ارز ۴۲۰۰تومانی نباشد ۱۰ ،برابر می شود .این باعث
می شــود کتاب چاپ نشود .این جا بحث کمتر چاپ شدن نیست بلکه این حوزه باید
جمع کند و برود چون نقدینگی ای دســت ناشــر وجود ندارد و نه مردم توان خرید
دارند و اگر کســی توان خرید داشــته باشــد ،کتاب در اولویتش نیست .بسیاری از
همکاران ما تعطیل می کنند و تیراژ کتاب بسیار پایین امده است و مشکالت دیگر.
جعفریه اظهار می کند :در دیگر حوزه فرهنگ اگر سینما تعطیل است ،نمایش خانگی
راه می افتد و مردم سریال می بینند و بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند .اما نشر
این طور نیســت .زمانی که فرهنگ مکتوب از بین برود کل زیرساخت فرهنگ از بین
می رود .همه جای دنیا معیارشان برای سنجش یک ملت ،فرهنگ مکتوب شان است
که متاســفانه ناخواسته داریم ان را از بین می بریم .از طرف دیگر ارز اختصاص یافته
به کاغذ ارزش چندانی ندارد ،از ان جایی که صنعت نشــر ضعیف است ،شاید کلش
در عرض دو سال ۸۰۰میلیون دالر شود که این مقدار نسبت به دیگر پرداختی های
دولت و یارانه های بخش های دیگر خیلی کم اســت اما می تواند یک صنعت را نجات
دهــد ،چاپخانه ها ،لیتوگرافان ،کتابفروشــی ها و ناشــران و مولفــان به این صنعت
وابســته اند که باعث می شود مشکل معیشتی داشــته باشند .این ناشر درباره عدالت
توزیعی تســهیالت در نظر گرفته شده از سوی دولت نیز بیان می کند :تسهیالتی که
دولت می دهد نسبت به مشکالتی که نشر دارد ،خیلی کم است ،مانند سرگرم کردن
یک بچه کوچک است ،این تســهیالت برای ناشران و کتابفروشانی که کار می کنند
خرج یک ماه شــان هم نمی شود .البته چون در جریان نیستم نمی توانم توضیح دهم
چقدر سالم توزیع شده یا نشده.
او دربــاره اقدامات وزارت ارشــاد در برابر وضعیت کاغذ نیز توضیح می دهد :همه اش
دست وزارت ارشاد نیست و دست وزارت صمت است .ما دستور صریح رییس جمهور
را داریم ،دســتور اقای نوبخت هست ،وزیر ارشــاد چندین نامه نوشته ،تاکید مقام
رهبری اســت که کاغذ در اختیار ناشران باشد ،اما گوشه ای از وزارت صمت مخالف
این اســت و ســنگ می اندازد و نمی داند این ســنگ انداختن باعث بازی با فرهنگ
مملکت می شــود .کســی نیســت که مقابله کند و ما روز به روز زمان را از دســت
می دهیم و فرصت چاپ بسیاری از کتاب ها از بین می رود .دوباره صحبت هایی هست
که نمایشــگاه مجازی کتاب در تیرماه برگزار شــود ،که اگر برگزار شود ناشر کتابی
برای فروش ندارد ،بســیاری از ناشــران با این شرایط شــرکت نمی کنند و کل این
نمایشگاه زیر سوال می رود .او درباره این که انتخابات پیش رو ممکن است ابهامات و
نگرانی درباره برگزاری نمایشــگاه مجازی کتاب و صنعت نشر را در پی داشته باشد،
اظهار می کند :ما ناشران و اهل قلم ادم های خوبی هستیم ،به قول معروف می گویند
ماست مان را بدهید و ما در گوشه ای نان و ماست خودمان را بخوریم ،نه به سیاست
کار داریــم و نه به هیچی .ما یک کار فرهنگی اقتصادی انجام می دهیم و این که چه
دولتی ســر کار می اید و چه می کند باید بگویم ما در صنعت نشر عین بال هستیم و
بدتر از این نمی شود .زمانی که در عین بال هستیم چه می خواهد بدتر یا بهتر شود؟
مشکل اصلی ما کاغذ و مسائل زیربنایی است .ملزومات چاپ گران شده که همه در
کیفیت کتاب تاثیر دارد و ما به مشــکل خورده ایم و فکر می کنم باید چند وزارتخانه
با اتحادیه ناشران بنشینند و مشکالت را حل کنند. صفحه 4