روزنامه هنرمند شماره 1428
روزنامه هنرمند شماره 1428
چهار شنبه 8اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1428صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
ایرج راد:
بازیگران جوان حقوق
بیکاری ندارند و پیشکسوتان
حقوق بازنشستگی
کرونا چه بر سر اهالی هنر اورد؟
متولیانهنــــر
هنـرمندان را فراموش کردهاند؟
تهیه کننده فیلم «دیدن این فیلم جرم است»
مطرح کرد:
جناح های مختلف کشور
از ساخته شدن فیلم های
سیاسی هراس دارند
فرهنگ سینما رفتن در حال فراموشی است
دولت نگذارد که چراغ
سینماها خاموش بماند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
تداوم روند بیمه
اعضای خانه موسیقی
در دوران کرونا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
مرجانمومنیدرگفتگوباهنرمند:
طنزبایدمعظالتجامعه
رابهشکلکمدینقدکند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
مراسم اسکار ۲۰۲۱
با کاهش ۵۸درصدی
مخاطب مواجه شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
چکناواریان چشم انتظار
یک اسپانسر خوش ذوق
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نامزدهایاسکار چه
هدایاییدریافتمی کنند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
شبنمندیمیدرگفتگوباهنرمند:
در بالتکلیف ترین برهه
زمانی تاریخ بشری
قرار گرفته ایم!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
حضورفیلمتازهکارگردان
برندهاسکاردرجشنواره
جهانیفجر
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
2
ژاله کاظمی یک نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی:
چهارشنبـــه 8اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1428
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
چرا متولیان فرهنگ و هنر نباید بدانند
چه بر هنرمندان گذشته است؟
اخبار
نقد
ایرج راد:
ن حقوق بیکاری ندارند
بازیگران جوا
و پیشکسوتان حقوق بازنشستگی
ایــرج راد ،عضو هیات مدیره خانه تئاتر با بیان این که «باید فکری
اساسی برای دوران بیکاری بازیگران کرد» از لزوم در نظر گرفته شدن
امکاناتینظیر بیمه ،حقوق بیکاری و بازنشستگی برای این افراد گفت.
ایرج راد ،بازیگر و کارگردان ســینما ،تئاتر و تلویزیون و عضو هیات
مدیره خانه تئاتر از لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی هنرمندان
گفــت .او با بیان این که «موضوع هنرمنــدان از کار افتاده را طی
جلساتی متعدد بارها و بارها با مسئولین رده باالی فرهنگی و هنری
کشور و مدیران دولتی مطرح و مکررا با ان ها درباره رسیدگی به وضع
معیشتی این هنرمندان صحبت کرده ام اما باید دید مسئولین چه
زمانی به ان رسیدگی و به وعده های داده شده عمل می کنند ».راد
ادامه داد« :بسیاری از هنرمندان هستند که نه با جایی قرارداد دارند
و نه از دولت حقوق ماهیانه می گیرند ،وقتی پروژه ای که مشغول ان
هستند تمام می شود دیگر امکان انجام کار جدیدی برایشان پیش
نمی اید و به قول معروف دستشان جایی بند نیست ،جوان ترها حقوق
ایام بیکاری ندارند و کهن ساالن نیز حقوق بازنشستگی نمی گیرند،
بنابراین باید فکری اساســی برای دوران بیکاری هنرمندان به ویژه
بازیگرانکرد،ضمناینکهتامینمعیشتامروزهنرمندانازکارافتاده
تنها بخشی از مشکل است و ما باید به فکر روزهای بعد از کرونای
این قشر اسیب پذیر هم باشیم ».او با اشاره به این که «وقتی موضوع
حمایت از هنرمندان از کار افتاده به میان می اید ذهن ها به ســوی
هنرمندان سالخورده سوق پیدا می کند» ،افزود« :این در صورتی است
که این موضوع پیر و جوان ندارد ،چرا که بسیاری از هنرمندان هستند
که سن و سالی ندارند و با وجود تشکیل خانواده و همسر و فرزند،
بیکار هستند و از تامین مخارج زندگی عاجزند ،حمایت باید هم به
شکل مادی و هم به شکل معیشتی صورت بگیرد ،باید امکاناتی نظیر
بیمه یا حقوق بیکاری برای این افراد در نظر گرفته شود و این حمایت
تا زمانی که مجدد مشغول کار می شوند ادامه داشته باشد».
مراسم اسکار ۲۰۲۱با کاهش
۵۸درصدی مخاطب مواجه شد
نودوسومین جشن سینمایی اسکار که از دو سالن دالبی تیاتر و یونین
استیشن لس انجلس اجرا شد و شبکه ABCان را پخش کرد ،با
کمترین میزان مخاطبین خود همراه بود .میزان بینندگان اعالم شده
برای تماشای برنامه مراسم اسکار 9میلیون و 850هزار نفر گفته
شــده است که نسبت به سال قبل 58درصد و به تعبیر دیگر 13
میلیون و 750هزار نفر کاهش مخاطب داشته است .بازه سنی این
برنامه اسکار که سومین برنامه متوالی بدون مجری اسکار بود ،بین
18تا 49سال را رقم زده که بیننده های این رده سنی نیز در مقایسه
با سال پیش 64.2درصد کاهش یافته اند .به عنوان مقایسه مراسم
سال 23 ،2020میلیون نفر و در سال 2019در این رده سنی 29
میلیون و 600هزار نفر را جذب کرده بود که 12درصد باالتر از سال
2018بود .این معضل تنها شامل اسکار نیست بلکه گلدن گلوب
2021نیز در بین بزرگساالن 18تا 49سال فقط 6میلیون و 900
هزار نفر بیننده داشته است .به طور کلی فارغ از نقش کرونا تماشای
برنامه های مراسم جوایز افت مخاطب داشته است.
چکناواریان چشم انتظار
یک اسپانسر خوش ذوق
لوریس چکناواریان معتقد است کرونا در زمینه های مختلف نه تنها
به موسیقی بلکه به هنر ضربه وارد کرده اما فرصتی بی نظیر هم در
اختیار هنرمندان قرار داده است .لوریس چکناواریان ،موسیقیدان و
رهبر ارکستر درباره فعالیت این روزها خود گفت :من این روزها در
خانه هستم و وقت بیشتری پیدا کرده ام تا اثار جدیدتری از جمله
چند اثر از مشهورترین نویسندگان ادبی از جمله ویلیام شکسپیر را
بسازم و در قالب یک البوم جدید منتشر کنم.وی با اعالم اینکه هنوز
زمان انتشار البومش مشخص نشده ،عنوان کرد :هزینه ضبط و تولید
البوم در این شــرایط بسیار باالست و به همین خاطر من منتظرم
ببینیم یک اسپانسر خوش ذوق پیدا می شود یا نه .این هنرمند ادامه
داد :هنرمندان ما در این مدتی که در خانه با سر می برند و از فضای
کنسرت و اجرا دور هستند ،باید کیفیت اثارشان را باال ببرند تا اگر
فردا روزی سالن های کنســرت بازگشایی شدند ،با کیفیت باالی
اثارشان مخاطب را به سالن بکشانند .چکناواریان در پایان با اشاره
به ضربه ای که کرونا به موســیقی وارد کرده گفت :این ویروس در
زمینه های مختلف نه تنها به موسیقی بلکه به هنر ضربه وارد کرده
اســت .با این حال ،همان طور که گفتم فرصتی هم پیش روی ما
گذاشت تا کارهای عقب مانده خود را به سرانجام برسانیم.
«ژاله کاظمی» نویســنده ،کارگردان و بازیگر تئاتر خیابانی از مشــکالتی گفت که این گونه
تئاتری با ان دســت به گریبان اســت و باید هرچه سریع تر فکری برایشان شود .او در ابتدای
صحبتش با تاکید بر اینکه «وقتی باید مشــکلی را بیان کنیم که گوشــی برای شنیدن باشد
یعنی طالب این باشــند که بخواهند مشــکلی را حل کنند ».گفت :واقعیت این اســت که نه
اکنون ،که در مدیریت های قبلی هم احساس می کنم که چنین خواستی وجود نداشته است.
صرفــاً داریم وقت تلف می کنیم و عمر ادم هــا را هدر می دهیم و در فقر اینها را جلو می بریم
و وعــده می دهیم که مدیریت بعدی بیایــد و مدیریت جدید ،اتفاق دیگری را رقم بزند .البته
بعضی از مدیرها هستند که کاری را انجام می دهند اما غالبا انها را نگه نمی دارند؛ انگار مدیری
که کار کند برای سیستم سم است و پذیرش نمی شود.
کاظمی با اشاره به نامه اعتراضی حدود سیصد تن از هنرمندان تئاتر خیابانی خطاب به وزیر
فرهنگ و ارشــاد اســامی که مدتی پیش رسانه ای شد ،یاداور شد :حتی اگر این نامه نوشته
نمی شــد ،ما پیگیری می کردیم که تغییری در دفتر تئاتر خیابانی اتفاق بیفتد .چون می بینیم
که یک مدیر می گوید پول نیست ،اما کماکان جشنواره ها برپا می شوند .این یعنی پول هست،
امــا بــرای داور و بازبینی و عده ای خاص .چرا برنامه ریــزی نمی کنند که با ان پول از اجرای
عمومی جوان ها حمایت کنند؟
این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد :اما االن وضعیت تئاتر ما به مرحله ای رسیده که نامه
بنویســند ،برایش امضا جمع کنند و عده ای بگویند فالن افراد ،فعال تئاتری بودند یا نه؟ اص ً
ال
به نظر من هر کســی که حتی یک کار در تئاتر خیابانی اجرا کرده باشــد امید این را دارد که
کار بعدی اش را به اجرا برساند پس عنوان هنرمند فعال به او هم اطالق می شود؛ چنین کسی
هم حق دارد که به روند فعلی تئاتر خیابانی اعتراض کند .اما سوال من این است که اص ً
ال چرا
باید به مرحله اعتراض برســیم؟ یعنی انقدر مسئوالن ما نااگاه هستند که باید نامه اعتراضی
بنویسیم تا بفهمند که چه اتفاقاتی برای تئاتر رخ داده؟! با این نامه عم ً
ال داریم به مسئولینی
که در راس دستگاه فرهنگ و هنر هستند توهین می کنیم!
کاظمی با بیان اینکه «قبل از این هم مشکالت را داشتیم اما در این یک سال کرونا بیشتر و
بدترش کرده ».خاطرنشان کرد :این مشکالت فقط مختص تئاتر خیابانی یا حتی تئاتر نیست؛
به طور کلی هنر این مملکت جایگاهش مشخص نیست .درست است که نامه ای که برای وزیر
فرســتاده شــد از طرف هنرمندان تئاتر خیابانی بود ،اما فاجعه فراتر از اینهاست .من که در
یک حیطه کار نمی کنم ،سیستم را می بینم و متوجه می شوم که وضعیت بسیار اسفبار است؛
مسئوالن که در راس فرهنگ و هنر این کشور هستند نباید بدانند که در این یک سال چه بر
سر هنرمندان کشورش گذشته است؟
من هنرمن ِد نوعی ،با ۱۳ســابقه بیمه ،برای این روزهای بیکاری ام حقوق بیکاری هم ندارم.
ِ
چرا در این شرایط نباید مسئوالن فکر کنند که اینها قرار است زندگی شان را از کجا و چطور
بگذرانند؟ او یاداور شــد :همکاری دارم که پس از تعطیلــی کرونایی تئاترها ،با موتورش کار
می کند اما بعضی ها حتی هم این موتور را هم ندارند .واقعاً معتقدم دغدغه برخی مســئوالن
فقط همان حقوق و مزایایی اســت که ماه به ماه دریافت می کنند و برای نیروهای انسانی زیر
نظرشــان کاری قرار نیست انجام دهند .فقط یک روند اداری را طی و کارتابلی را پر می کنند
تا بگویند در دوره مدیریت مان این کارها را انجام دادیم .در صورتی که اگر می خواستند کاری
کنند نه نیاز به جلسه داشت نه اعتراض هنرمندان؛ چون می دانند که باید چه کارهایی بکنند
و نمی کنند.
این فعال تئاتر خیابانی ادامه داد :اگر نه چرا باید به طور مثال ،جشنواره تئاتر فجر را در سال
کرونایی که تئاتر زمین گیر شده بود برگزار می کردند؟ چرا نباید یک سال ان را برگزار نکنند و
بودجه اش را صرف حمایت از هنرمندانی کنند که در این یک سال زمین خورده اند؟ چقدر پول
برای داور و بازبین و ...پرداخت شــد؟ همین بودجه اگر صرف تئاتر به خصوص تئاتر خیابانی
ِ
سرراست دو دو
می شد چند کار در تهران و شهرستان ها می توانستند اجرا شوند؟ یک سیستم
تا چهارتایی است .اما لقمه را دور سرشان می چرخانند و نمی خواهند کاری بکنند.
کاظمی با اشــاره به «نبود سیاست گذاری و ترسیم چشــم انداز برای اینده تئاتر خیابانی» به
عنوان یکی از بندهای نامه اعتراضی هنرمندان به وزیر ،تصریح کرد :چنین خواسته ای مستلزم
این اســت که مســئوالن ،اینده ای برای تئاتر خیابانی در نظر بگیرند و بخواهند برایش کاری
انجام دهند .اعتراض اول من این بود که چرا کســی باید ۸ســال در جایگاه مدیر دفتر تئاتر
خیابانی بماند اما در این مدت ۳ ،مدیر باالدســتش در اداره کل هنرهای نمایشی تغییر کند؟
ان هم وقتی که ایشــان هیچ کار جدیدی در این مدت ارائه نداده اســت و هیچ فکر جدیدی
ندارد.
او با تاکید بر اینکه «وقتی کسی که مسئولیت تئاتر خیابانی کشور را به عهده دارد نمی خواهد
هیچ تغییری در وضعیت ایجاد کند ،چرا باید بماند؟» گفت :پس اولین اعتراض ما این اســت
که مدیریت تئاتر خیابانی کشــور باید تغییر کند ،چون اینــده ای برای تئاتر خیابانی متصور
نیســت .هرچند که به نظر می رســد با این تغییــر ،منافعی به خطر می افتــد و همان ها که
منافع شــان را در خطر می بینند اتفاقا امروز در جریان های رسمی و تصمیم گیر تئاتر خیابانی
نفوذ کرده اند؛ در هر جشنواره ای ،تعدادی انگشت شمار از هنرمندان تئاتر خیابانی هستند که
به این جریان متصل اند و می توانند کار کنند و مدام تکرار می شوند.
کاظمی ادامه داد :به جرات می توانم بگویم که االن در یک باتالق گیر کرده ایم؛ در یک دوره
زمانی طوالنی ،که همین طور ادامه پیدا کرده است.
در حالی کــه دوره ای را بــه خاطر داریم که تئاتر خیابانی شــروع به اجرای عمومی کرد و در
کنارش جشنواره ها را هم داشتیم .اما االن فقط داریم در هر استانی جشنواره پروری می کنیم
که در همگی شــان چرخه داوری ثابت اســت؛ همان حلقه ،داور و دبیر می شــوند و این یک
پروســه ســمی و دور باطل اســت .این نویســنده و کارگردان تئاتر خیابانی یاداور شد :اگر
می خواهیم برای اینده تئاتر خیابانی برنامه ریزی کنیم باید نقطه شروع را درست کنیم؛ اقای
سامان خلیلیان ۸سال است در دفتر تئاتر خیابانی حضور دارد و زحمت هم کشیده ،اما باید
یک شروع نوی دیگری داشته باشیم.
باید یک مدیر جدید بیاید و سیســتم دیگری را راه بیندازد و اگر هم مشکلی پیش امد خود
هنرمندان تئاتر خیابانی پشــتش را بگیرند .اگر مدیریت تئاتــر می خواهد حرکتی کند ،باید
حرف هنرمندان را بشنوند در حالی که اکنون شنوا نیستند.
کاظمی خاطرنشــان کرد :امیدوارم اتفاق خوبی برای تئاتر خیابانی رخ دهد .همکاران نباید از
مدیریت جدید بترســند حتی اگر کارامد نباشد .باید انقدر تجربه کنید تا بتوانیم به مدیریت
خوبی برســیم .این تغییر باعث می شود که هر مدیری که می اید بداند بچه های تئاتر خیابانی
این قدرت را دارند که برای بقایشــان او را عوض کنند و در این صورت هر خطایی نمی کند.
اگر نترســیم و جلو برویم و تغییری که در سیســتم ایجاد می شود را پذیرا باشیم ،می توانیم
امیدوار به اینده خوبی هم باشــیم .در حالی که االن در یک سیکل ثابت پیش می رویم و هیچ
اتفاقی برایمان نمی افتد و در نتیجه در همین فضا داریم خفه می شویم.
او در پایان تصریح کرد :در صورتی که تعداد هنرمندان تئاتر خیابانی کشور انقدر زیاد هست
کــه همه متحد شــوند و برای تغییر و ایجاد فکرهای نو قــدم بردارند؛ هرچند که قبول دارم
شــرایط کنونی بسیار بد است و امیدوارم هنرمندانی که تنها رزق شان از تئاتر خیابانی است،
این منبع درامد برایشان باقی بماند و ارامش به زندگی شان برگردد.
فرهنگ سینما رفتن در حال فراموشی است
دولت نگذارد که چراغ سینماها خاموش بماند
مدیر ســینما شاهد می گوید که ســینماها پرچم دار رعایت
بهداشــت بودند اما درگیری ان با کرونا باعث شده است که
فرهنگ ســینما رفتن و عشق فیلم دیدن در سینما فراموش
شود .مدیر سینما شاهد تهران بیان کرد که سینماها در سال
گذشته در رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشرو بودند و
باید انان را جزو مراکزی دانســت که شاید حتی یک مورد
مبتال و یا فوتی کرونایی نداشت .همین مسئله افتخاری برای
سینمادارن کشــور است .سینماها پرچم دار رعایت بهداشت
در دوران کرونــا بودند .اما خب در هر حال کرونا همان طور
که دیگر مشاغل را درگیر خود کرده و به انان لطمه زده ،به
سینماها نیز اسیب وارد کرده است.
وی ادامه داد :انچه که به عنوان یک سینمادار باعث نگرانی
من می شود فراموشی عشق و فرهنگ به سینما رفتن است،
چیزی که زمانی برای خــودش مانند یک ائین بود اما االن
مدت زمان زیادی اســت کــه کمتر تکرار می شــود .اینکه
نمایش خانگــی در حال حاضر در حال فعالیت اســت یک
واقعیت است که با ســلیقه بخشی از مردم در ارتباط است.
این موضوع نیز در کمتر شدن سینما رفتن مردم نیز سهیم
اســت .صباغی اضافه کرد که سینماها مظلوم واقع شده اند.
باید همه ما اعم از دولت و بخش خصوصی بایکدیگر دســت
به دست هم بدهیم و نگذاریم که این فرهنگ فراموش بشود
و به عنوان برنامه و ائین اصیل در کشــور باقی بماند .چراغ
سینماها در حال خاموشی است و اگر دولت بخواهد نگاهش
مانند امروز به ســینماها باشــد چیزی به اسم سینما باقی
نمی ماند .این مدیر ســینما در پاسخ به سوال ما درباره نقش
دولت اینده در نظام اکران بیان کرد که در ســال های اخیر
متوجه شــدیم که سلیقه مردم ما در تماشای فیلم ازادانه تر
شــده و همین باعث شد تا فیلم های متفاوتی اکران شوند و
فروش خوبی را شاهد باشیم.
فیلم هایــی در ژانرهای کودک و نوجــوان ،درام اجتماعی،
کمــدی و . ...به نظرم در صورتی کــه دولت اینده و به طور
مشــخص وزارت ارشــاد ان در فراهم کردن شــرایط برای
ســاخت فیلم های متفاوت برای سینماگران مسیر را سهل و
هموار کنند شاهد ساخت فیلم های بهتری و متفاوت تری در
ســینمای کشور خواهیم بود .این مهم است که سلیقه مردم
در ســاخت فیلم ها لحاظ شود و از این نظر هم دولت و هم
سینماگران باید به ان توجه داشته باشند .دو گونه کمدی و
کودک و نوجوان در سال های اخیر نمونه های موفقی داشتند
که باید در سینمای ما تکرار شود و این تکرار جز با همکاری
دولت ممکن نخواهد شد.
تداوم روند بیمه اعضای خانه موسیقی در دوران کرونا
واحــد بیمــه و عضویت خانه موســیقی در
اطالعیه ای اعالم کرد ،روند بیمه اعضای این
نهاد در دوران کرونا مانند سال های گذشته
وقفه ای نداشته و به طور مستمر ادامه دارد.
در متن این اطالعیه امده اســت :هنرمندان
متقاضــی عضویــت و بیمه پــس از تایید
عضویت و صدور کارت خانه موسیقی نسبت
به درخواســت برقراری بیمه اقدام می کنند
که در اسرع وقت توسط این نهاد به صندوق
اعتبــاری هنر معرفی و رونــد برقراری بیمه
انها اغاز می شــود .در دوران کرونا هیچگونه
خللــی در رابطه با معرفــی اعضا به صندوق
اعتباری هنر و همچنین برقراری بیمه انها از
ســوی صندوق ایجاد نشده و این روند بطور
مستمر ادامه دارد.
بیمه تکمیلی اعضای خانه موســیقی نیز تا
اول مهرماه سال ۱۴۰۰معتبر است و شرایط
دریافت بیمه تکمیلی ســال جدید اواســط
تابستان اعالم می شود .واحد بیمه و عضویت
خانه موســیقی جهت بهبود خدماتی نظیر
صدور کارت عضویت ،بیمه تامین اجتماعی،
بیمه تکمیلی ،هنــرکارت و ...از کلیه اعضا
خواســت تا با مراجعه به نشــانی اینترنتی
www.iranhmusic.ir/crmتمامــی
اطالعات خــود را(اطالعات تماس ،اطالعات
بیمه ای ،اطالعات تکمیلی ،بروز کردن عکس
و ) ...تکمیل کنند.
در سامانه جامع هنرمندان نام کاربری :کد
ملــی و کلمه عبور :کــد عضویت مندرج در
کارت اعضا اســت .در صورتــی که اعضا در
هر یــک از مراحل به روز رســانی اطالعات
و ورود به پروفایل شــخصی خود با مشکلی
مواجه شــدند می توانند از طریق نرم افزار
واتس اپ با شماره اختصاصی خانه موسیقی
۰۹۳۶۴۱۱۳۱۰۰ســواالت و مشکالت خود
را مطرح کنند. صفحه 2
تهیه کننده فیلم «دیدن این فیلم جرم است» مطرح کرد:
جناح هایمختلفکشور
از ساخته شدن فیلم های سیاسی هراس دارند
محمدرضا شفاه از فراهم نبودن شرایط برای ساختن فیلم در ژانر سیاسی می گوید و معتقد است
جناح های سیاسی کشور از ساخته شدن این نوع فیلم ها هراس دارند .دهه نود به جز چند فیلم
که ان هم فقط طعنه هایی به سیاســت داشتند ،فیلمی درباره سیاست یا رجل سیاسی ساخته
نشد اما تجربه ثابت کرده هر بار فیلمی در این ژانر ساخته شد ،مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته
است .فیلم های سیاسی در ایران همواره با ممیزی هایی روبرو هستند چراکه در هر دوره مدیران
هر کدام گمان داشته اند این فیلم ها قصد نقد دولت و جناح مطبوع انها را داشته است به همین
دلیل در روزگاری انها را سانسور کرده یا از اکران انها جلوگیری به عمل اورده اند .سراغ محمدرضا
شفاه (تهیه کننده فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است) رفتیم تا با او درباره سرنوشت دو فیلم
مصلحت و دیدن این فیلم جرم است ،گفتگو کنیم .شفاه همچنین تهیه کنندگی سریال «کتونی
زرنگی» ساخته علی مالقلی پور را برعهده داشته که تاکنون موافقت پخش را در تلویزیون کسب
نکرده است .باید دید در این مدت تلویزیون اقدام به پخش این سریال می کند یا باید بار دیگر انتظار
در واکنش ازسوی کارگردان «قندون جهزیه» باشیم .علی مالقلی پور در پستی که در فضای مجازی
منتشر کرده تا اخر ماه مبارک رمضان به مدیران صداوسیما وقت داده که تکلیف پخش سریال
«کتونیزرنگی»راروشنکنند.
موضع شما دربار ه عدم پخش سریال «کتونی زرنگی» چیست و چه برنامه ای برای نمایش این
سریالپرحاشیهدرصداوسیمادارید؟
«کتونی زرنگی» و اساسا سریال هایی که در سازمان صداوسیما ساخته می شوند ،با فیلم های سینمایی و شبکه
نمایش خانگی متفاوت است .تلویزیون مالک سریال هاست و درباره زمان پخش ان هم خودش تصمیم گیرنده
است ،اما در سینما مالکیت مادی کار برای یک شخص یا یک سازمان و ارگان است و یک سازمان و وزارتخانه
مجزا باید برای اکران ان مجوز بدهد« .کتونی زرنگی» پیچیدگی دیگری هم دارد و فکر می کنم این سریال در
یک موقعیت خیلی گنگ اما بی دلیل قرار گرفته است .واقعا اعتقاد دارم وضعیتی که «کتونی زرنگی» در ان قرار
گرفته یک موقعیت بی دلیل است .یک اتفاقی افتاده که باعث شده بیشتر از حد معمول در مورد این اثر صحبت
شود و روی ان زوم شود .حاال ان اتفاقات تمام شده ولی هنوز همان برچسب روی این اثر باقی مانده است .این
سریال به علت یکسری اختالفات مدیریتی در سازمان توقیف شد و دالیل هم این نبود که علی مالقلی پور ادمی
است که به نظام جمهوری اسالمی اعتقاد دارد یا خیر .اقای مالقلی پور قبل از ساخت سریال «کتونی زرنگی» به
عنوان یکی از چهره های انقالبی جشنواره عمار انتخاب شد و ادم ناشناسی نبود .او یک مستند در مورد بازرگان
ساخته بود که به شدت مورد انتقاد جریان اصالحات قرار گرفت .او فردی ست که به انقالب اعتقاد جدی دارد
و برای ان هزینه های زیادی هم داده است .او در جشنواره هایی که موضوعات انقالبی اهمیت دارد هم همیشه
حضور داشته و اثارش مورد استقبال قرار گرفته است .حتی فیلم «قندون جهیزیه» از نگاه بچه هایی که در
فضای فرهنگی انقالبی فعالیت می کنند ،فیلم بسیار محبوبی است .سریال «کتونی زرنگی» حاشیه ای نداشت
و فقط به دلیل اختالف نظر بین مدیران سازمان صداوسیما پخش نشد .یک اختالفاتی همیشه بین مدیران
سازمان صداوسیما بوده است .معاون وقت سازمان صداوسیما مخالف پخش بود و شواهد ما هم همین را نشان
می داد ،اما اکنون معاون سیما تغییر کرده و اقای شاه ابادی در این سمت حضور دارد و من فکر می کنم شرایط
کامال فراهم است برای اینکه «کتونی زرنگی» پخش شود ،ولی اینکه هنوز این اتفاق نیفتاده شاید یک تعلل یا
یک نادیده گرفتن مسئله ای است که برای ما مهم است ،اما برای ان ها اهمیت چندانی ندارد .با علی مالقلی پور
پیگیر این هستیم که یک جلسه با اقای شاه ابادی داشته باشیم تا این موضوع حل شود ،چون سریال «کتونی
زرنگی» حاصل زحمات بچه هایی است که سال هاست در تلویزیون کار می کنند .علی مالقلی پور هم واقعا برای
این سریال زحمت کشیده؛ او فیلمسازی صاحب سبک است .شاید عده ای سبک او را دوست نداشته باشند ،اما
او فیلمسازی ست که اگر در این فضایی که می خواهد طنز را تجربه کند ،تلویزیون به او فضای الزم را بدهد ،در
اینده یکی از سرمایه های صداوسیما خواهد شد .من سال هاست با بچه های فیلمساز جوان کار می کنم و علی
مالقلی پور را هم یکی از نیروهای ارزشمند و ارزشی این مملکت می دانم .معتقدم که او جزو داشته های هنری
این کشور است و باید به او کمک کرد« .کتونی زرنگی» محصول خون دل کارگردان ،تهیه کننده ،بازیگران و
عوامل است .ما هنوز بخشی از بدهی های ان را برعهده داریم و واقعا خیلی تلخ است که تا این حد نسبت به
این سریال کم لطفی شود .اکنون که شرایط فراهم است ،باید مدیران صداوسیما تالش کنند که مشکل را حل
کنند تا سریال پخش شود.
فیلم «دیدن این فیلم جرم است» پس از کش و قوس های فراوان اکران شد و هیچ اتفاقی هم
نیفتاد .دلیل این همه فشار برای اکران نشدن این فیلم چه بود و از چه چیزی می ترسیدند؟
این فیلم اکران شد و عده ای هم ان را پسندیدند و دوست داشتند و عده ای هم ارتباط برقرار
نکردندوانتقادداشتند؟
«دیدن این فیلم جرم است» فیلمی بود که در اکران های جشنواره ای متوجه شدیم درصد اندکی از مخاطبان ان
را دوست نداشتند و مورد عالقه شان نبود ،اما در سالن ها می دیدیم که مورد تشویق درصد انبوهی از مخاطبان قرار
گرفت و خیلی از مخاطبان راضی از سالن خارج می شدند .اکنون هم در اکران های عمومی سینما و یا اکران های
انالین در فضای مجازی شاهد بازخوردها و نتایج خوبی هستیم .یکی از محاسن اکران انالین و فضای مجازی این
است که نظرات مردم بدون دست کاری ارزیابی و منتشر می شود و به راحتی می توان فهمید که فیلم تا چه حد
مورد پسند مخاطبان قرار گرفته است« .دیدن این فیلم جرم است» در بین فیلم هایی که در شبکه نمایش خانگی
اکران انالین شده اند ،جزو فیلم های مورد توجه مردم بوده و تعداد بسیار باالیی کامنت مردمی دارد که تقریبا همه
مثبت هستند و یک شیفتگی عجیبی نسبت به فیلم به وجود امده است .امار به ما نشان می دهد که این فیلم
در بین طیف های مختلف مردم مخاطب دارد .افرادی که نظر مثبتی درباره فیلم دارند دارای یک ایدئولوژی و
یک خط فکری نیستند و از نظرات و سالیق مختلفی برخوردارند .مخاطبان با هر نوع طرز فکر و سلیقه ای فیلم
را همراهی کردند و دوست داشتند .برای عموم مردم این سوال پیش می اید که چرا از این جنس فیلم ها ساخته
نمی شود ،اما افرادی که فیلم را دیده اند قطعا متوجه شده اند که چرا چنین فیلم هایی ساخته نمی شود .به قدری
فضا نسبت به موضوعات و حرف های این چنینی سخت و سنگین است که سازندگان ان اثر ترجیح می دهند
چهارشنبـــه 8اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1428
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نامزدهای اسکار چه هدایایی
دریافت می کنند؟
وارد چالش نشوند و سختی ها و مشکالت و چالش هایی که برایشان پیش می اید را به جان نخرند .خوشبختانه
«دیدن این فیلم جرم است» اکران شد و مردم فیلم را دوست داشتند ،چه کسانی که طرفدار نظام انقالبی هستند،
چه کسانی که انتقادهایی به نظام دارند .بین مخاطبان از هر قشری حضور داشتند که حرف های فیلم برایشان
جالب بود و ان را دوست داشتند .بیشتر حرف هایی که در فیلم زده شد مورد پسند تمام کسانی است که روزی
در این کشور انقالب کردند .با وجود اینکه «دیدن این فیلم جرم است» هم اکنون در حال اکران است اما می دانم
که اگر همین فیلمنامه را به وزارت ارشاد یا سازمان هایی که ناظر هستند ،ارائه دهم ،دوباره با همان واکنش ها و
سنگ اندازی ها روبه رو خواهم شد .برخی از سازمان ها یا نهادهایی که فیلم را دوست نداشتند و خیلی ابراز نگرانی
می کردند و بارها برای اکران این فیلم با ما بحث کرده بودند ،پس از اینکه «دیدن این فیلم جرم است» اکران شد
و واکنش های مردم را دیدند ،نظراتشان تغییر کرده و می گویند فیلم بسیار خوبی است و چقدر خوب شد که شما
این فیلم را ساختید .پس از دیدن واکنش های مردمی ،نظرات برخی از این ادم ها برگشته و دوستدار فیلم شده اند،
اما با چیزی که از این فضا می شناسم می دانم که اگر ما دوباره چنین فیلمنامه ای ارائه دهیم حتما دوباره با تمام
ان تنگ نظری ها ،سختی ها و سنگ اندازی ها مواجه خواهیم شد .اگر فردی مثل من که چنین فیلمی را ساخته
بخواهد فیلمنامه مشابهی را ارائه دهد ،شاید شرایط برایش سخت تر باشد ،به این دلیل که به او با این دید نگاه
می کنند که قبال فیلمی مثل «دیدن این فیلم جرم است» ساخته و ممکن است بازهم فیلم پر حاشیه ای بسازد.
مشکالت فیلم هایی از این دست چیست و چه شرایط مناسبی نیاز دارد که دوباره به ساخت
فیلم هایمشابهیبرسیم؟
من به عنوان یک تهیه کننده شاید دوباره فیلمی مثل «دیدن این فیلم جرم است» را بسازم ،اما با این شرایطی که
بوجود امده و مشکالتی که برای سازندگان این قبیل اثار بوجود می اورند اگر کسی به این حوزه ها و این نوع از
فیلمسازی ورود نکند ،کامال منطقی است .زمانی که به عنوان یک فیلمساز یا سینماگر می خواهی حرف دلت را
بزنی ،حرف دلی که دغدغه دارد و دردمندانه است و می خواهی نسبت به نظامی که دوستش داری واکنش نشان
دهی ،اما انقدر شرایط را برایت سخت می کنند که از بیان حرفت برای وطنی که دوستش داری و دلت برایش
می تپد ،منصرف و دلسرد می شوی و از اینکه در این حوزه ورود کردی پشیمان می شوی .برخی مدیران با در تنگنا
قرار دادن افرادی که می خواهند فیلم های این چنینی بسازند مجبورت می کنند کاری بسازی که کامال خنثی
باشد و هیچ نوع دغدغه سیاسی و اجتماعی نداشته باشد تا اینکه بخواهی فیلمی بسازی و حرف هایی بزنی که
خودت را به دردسر بیاندازی .اما با این همه تمام تالشم را می کنم که از این دست اثار بسازم و امیدوارم که همه
همراهان و دوستانم که در پروژه هایی مثل «دیدن این فیلم جرم است» همراه من بودند ،در پروژه های بعدی نیز
پای کار باشند تا بتوانیم فیلم هایی بسازیم که حرف مردم است .سینما به این جنس فیلم ها نیاز دارد و مردم هم
با استقبال از «دیدن این فیلم جرم است» عالقه خودشان را به چنین فیلم هایی نشان دادند.
ایا فکر می کنید که فیلم «مصلحت» هم دچار مشکالتی شبیه به مشکالت فیلم «دیدن این
فیلم جرم است» می شود؟ چه برنامه ای برای اکران ان دارید؟
فیلم «مصحلت» دچار مشکل خاصی نمی شود ،پروانه نمایش ان را هم از وزارت ارشاد گرفته ایم .برای اکران فیلم
«مصحلت» بیشتر درگیر مسائل کرونا و بسته بودن سینماها شدیم .هنوز هم تصمیمی برای اکران انالین این
فیلم نگرفتیم و قصد داریم یک اکران عمومی داشته باشیم.
در فیلم «مصلحت» نشانه هایی از انتقاد و طعنه به ایت اهلل هاشمی رفسنجانی وجود دارد .ایا
واقعا چنین قصدی وجود داشت؟
در ارتباط با فیلم «دیدن این فیلم جرم است» هم چنین دیدگاه هایی وجود داشت و برخی افراد معتقد بودند که
برخی شخصیت ها مابه ازای بیرونی دارند درحالیکه این طور نبود .واقعیت این است که ما فکر می کنیم فیلمی که
وارد ساحت های سیاسی می شود ،نباید اینقدر کوته بینانه ساخته شود که فقط درباره یک ادم در عرصه سیاست
ایران حرف بزند .فکر می کنم فیلم سیاسی باید به قدری جدی و عمیق ساخته شود که اگر در یک کشور دیگر هم
فیلم را دیدند با ان ارتباط برقرار کنند .فیلم «مصلحت» تطبیقی با شخصیت های مشخصی از تاریخ معاصر ندارد،
از زمان نگارش فیلمنامه هم به شدت تاکید داشتیم که تطبیقی با شخصیت های سیاسی نداشته باشد .حتی یک
عده ای معتقد بودند که شخصیت اصلی قصه ایت اهلل محمدی گلپایگانی را نشان داده است ،اما داستان ایت اهلل
محمدی گلپایگانی کامال با قصه «مصلحت» فرق دارد و به جز اینکه ایشان هم درباره پسرشان پرونده ای در دست
داشتند ،مشابهت دیگری در این فیلم پیدا نمی شود .به نظر ما فلسفه سیاسی مهم تر از جناح بازی های سیاسی
است ،اگر بتوانیم روی راه و رسم سیاست مداری تاثیری بگذاریم برایمان مهم تر از ان است که جهت بازی های
سیاسی انجام دهیم؛ این نگاهی است که از طرف ما برای ساخت فیلم «مصلحت» وجود داشته است.
حضورفیلمتازهکارگردانبرندهاسکاردرجشنوارهجهانیفجر
فیلم سینمایی «گزارش نهایی» به کارگردانی ایشتوان سابو،
کارگردان برنده اسکار در سی وهشــتمین جشنواره جهانی
فیلم فجر به نمایش درمی اید.
«گــزارش نهایی» هجدهمین فیلم بلند ایشــتوان ســابو
کارگردان مجارســتانی اســت که برای حضور در جشنواره
جهانی فیلم فجر پذیرفته شده است .سابو در ایران به واسطه
سه فیلم «مفیستو» ( - 1981برنده جایزه بهترین فیلم نامه
و جایزه فیپرشی از جشنواره فیلم کن و اسکار بهترین فیلم
خارجی زبان)« ،کلنــل ردل» ( - 1985برنده جایزه هیئت
داوران جشــنواره فیلم کن ،نامزد بهترین فیلم خارجی زبان
اســکار و نامزد گلدن گلوب) و «هانوسن» ( - 1988حضور
در بخش مســابقه جشنواره کن ،نامزد گلدن گلوب و نامزد
بهترین فیلم خارجی زبان اســکار) شناخته شده است .فیلم
«گزارش نهایی» نخســتین بار در بیست وپنجمین جشنواره
فیلم تالین به نمایش درامده و حاال در جشنواره جهانی فیلم
فجر ،روی پرده خواهد رفت.
3
ایــن فیلم درباره یــک متخصص قلب و عروق مشــهور و
بازنشسته اســت که برای ادامه کار درمانی ،علی رغم تمایل
همسرش به روستای محل تولد خود می رود و در انجا درمان
اهالی را اغاز می کند ،اما مشــکالتی با اهالی خطرناک پیدا
می کند و مجبور به مبارزه می شــود .سابو با همراهی بازیگر
توانــای فیلم یعنــی کالوس ماریا براندائر کــه همکار او در
بســیاری از فیلم هایش بوده و هر دو در سنین بازنشستگی
به ســر می برند ،در «گــزارش نهایی» تعریفــی متفاوت از
بازنشستگی ارائه داده اســت .اعتقاد او در این فیلم ،متوقف
نکردن کار در هر زمان از زندگی است و حضور او در هشتاد
و ســه سالگی در مقام کارگردان ،بر زنده بودن سینما تاکید
می کند.
سابو در اخرین مصاحبه اش درباره این فیلم گفته است« :اگر
کسی همچنان دوست دارد ،در اینده در کنار دیگران باشد،
ســینما باقی خواهد ماند ».دیگر فیلم های مطرح ایشــتوان
ســابو عبارتند از« :عصر توهمــات» ( - 1965برنده جایزه
نخســتین اثر برتر جشــنواره فیلم لوکارنو)« ،پدر» (1966
برنــده جایزه ویژه هیئت داوران جشــنواره فیلم لوکارنو وبهترین فیلم جشنواره فیلم مســکو)« ،شماره بیست و پنج
خیابان اتش نشــان» ( - 1973برنده جایــزه بهترین فیلم
و کلیســای جهانی جشــنواره فیلم لوکارنو)« ،داستان های
بوداپست» ( - 1977حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم
کن)« ،ایمــان» ( - 1980برنده جایــزه بهترین کارگردانی
و اینترفیلم از جشــنواره فیلم برلیــن)« ،مالقات با ونوس»
( - 1991برنــده جایزه بهترین بازیگر زن جشــنواره فیلم
ونیــز)« ،امای عزیــز ،بوب نازنیــن» ( - 1992برنده جایزه
بهترین کارگردانی و کلیسای جهانی جشنواره فیلم برلین) و
«زوننشاین» ( - 1999نامزد بهترین فیلم ،بهترین کارگردان
و بهترین موسیقی گلدن گلوب) و «در» ( - 2012حضور در
جشنواره فیلم مسکو) .سی وهشتمین دوره جشنواره جهانی
فیلم فجر از ۵تــا ۱۲خرداد ۱۴۰۰به دبیری محمدمهدی
عسگرپور در تهران برگزار می شود.
پرسشی که ممکن اســت ذهن بسیاری را مشغول داشته
باشد این است که ایا نامزدها و برندگان اسکار ۲۰۲۱برای
حضور در این مراسم دســتمزدی دریافت می کنند یا نه؟
پاســخ این پرسش به سادگی بله یا خیر نیست .نامزدها به
صورت رســمی مبلغی از طرف اکادمی دریافت نمی کنند
اما ان هــا معمــوالً «هدایایی» از طــرف برگزارکنندگان
تحویل می گیرند که گاهی ممکن اســت وجه نقد باشــد.
امســال باالترین میــزان هدیه ۲۰۵هزار دالر اســت اما
«نیویورک تایمز» گزارش داده اســت که چیزهای دیگری
نیــز به عنوان هدیه به نامزدها تقدیم خواهد شــد .اقامت
در هتل «پاتر نوســتر» سوئد ،یک کارتریج ویپ با روکش
طالی ۲۴عیار ،یک ان اف تی از طرف ادونچر میدیا و تاالرد
کپیتال ،کتاب داستان کودکانه ضد-نژادستیزانه و بسیاری
دیگر از جمله هدایایی است که نامزدها دریافت می کنند.
از این گذشــته پرداخت پول به سلبریتی ها برای پوشیدن
لباس ،یا جواهرات در این مراسم غیرمرسوم نیست« .دیلی
میل» گزارش داده اســت که «جواهرسازان پول می دهند،
کفس ســازان پول می دهنــد ،کمپانی هــای تامپون پول
می دهند ،همه پول می دهند .این مبالغ بین ۳۰هزار دالر
تــا ۵۰۰هزار دالر به استایلیســت ها یا ۱۰۰هزار تا ۲۵۰
هزار دالر به بازیگران می رسد ».اسکار نود و سوم بامداد روز
دوشنبه به وقت ایران در لس انجلس برگزار شد.
دلیل اختالف کریستوفر نوالن و
نتفلیکس اعالم شد
با توجه به تعهد «کریستفر نوالن» به سالن های سینما ،کسی
انتظار نــدارد که او فیلمی با همکاری نت فلیکس کارگردانی
کند .اما علت دوری جستن این فیلمساز از نت فلیکس فراتر
از درخواســت او برای نمایش فیلم در سالن های سینماست.
«اسکات استوبر» مدیر فیلم های اریجینال نت فلیکس به تازگی
در مصاحبه با «وال اســتریت ژورنال» گفته اســت که شاید
مهم ترین علت همکاری نکردن کارگردان «تنت» ( )Tenetبا
نت فلیکس این باشد که ان ها فیلم ها را در سراسر جهان اکران
نمی کنند .اســتوبر می گوید« :فکر می کنم هنوز جنبه هایی
از پخش جهانی در [ســالن های] سینما وجود دارد که هنوز
جذاب است .من و کریس نوالن کمی گفتگو کرده ایم… و این
هنوز چیزی است که واقعاً می خواهد .اگر نتوانیم خواسته اش
را اجابت کنیم ،برای او یک مشــکل محســوب می شــود».
نت فلیکس بعضی از فیلم های اریجینال خود را پیش از پخش
از سرویس استریمینگش به صورت محدود در ایاالت متحده
اکران می کند« .داستان زناشــویی» ()Marriage Story
«نواح بامبک» و «ایرلنــدی» (« )The Irishmanمارتین
اسکورسیزی» از جمله این فیلم ها بوده اند که در امریکا روی
پرده رفته اند اما در ســایر نقاط جهان نه .فیلم ها در کشــور
فرانســه باید به مدت ۳۶ماه روی پرده بمانند و ســپس به
صورت دیجیتال امکان پخش دارند .محدودیت اکران فیلم ها
در فرانسه سبب شــد که نت فلیکس از جشنواره کن خارج
شود ،چرا که فیلم های این شبکه تا سه سال امکان پخش از
این شبکه را نداشتند .از این گذشته ،دیگر علت عدم همکاری
نوالن و نت فلیکس این است که سینماهای زنجیره ای امریکا
از جمله ای ام ســی حاضر به پخش فیلم های شبکه نیستند
زیرا بازه زمانی تعیین شــده برای ماندن روی پرده را رعایت
نمی کنند .با این حال ،فیلمسازان بزرگ از جمله اسکورسیزی،
بامبک« ،دیوید فینچر» و «اسپایک لی» و بسیاری دیگر در
برابر نت فلیکس مقاومتی نشان نداده اند .استوبر معتقد است
که اسکار ابزاری کلیدی برای جذب کارگردانان بیشتر است.
نت فلیکس برای دومین سال متوالی بیشترین نامزدی را در
جوایز اکادمی کسب کرده و با ۳۶مورد پیشتاز است .استوبر
در مورد اهمیت کســب نامزدی بیش از استودیوهای دیگر
می گوید« :بســیار مهم است چون پیام شما به جامعه هنری
این اســت :ما در واقع می توانیم رویای شما را محقق کنیم.
همه ما تمایل داریم که همکاران بر ما ارج بگذارند .وقتی که
من کارم را شــروع کردم ،هرگز نامزد نشــده بودیم .این یک
دســتاورد عظیم است و به شدت به سود صنعت سینما برای
اینکه نه فقط هنرمندان را توانمند می ســازد ،بلکه اطمینان
حاصل می کند که کاربران ما متوجه تالش های ما می شوند».
استوبر اضافه می کند که کسب نامزد سبب افزایش مشترکین
خواهد شد .نت فلیکس امسال با «منک» ( )Mankو «دادگاه
شیکاگو )7 The Trial of the Chicago( »۷برای اسکار
بهترین فیلم رقابت می کند. صفحه 3
مرجان مومنی در گفتگو با هنرمند:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1428چهارشنبه8اردیبهشتماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
عباسعلی اسکتی
مرجان مومنی ،متولد بیست و پنج شهریور هزار و سیصد و شصت و شش ،تهران ،بازیگر تئاتر و سینما،
نوازنده پیانو ،فوق لیسانس رشته مدیریت ،از سال نود وارد دنیای بازیگری شده که در کارنامه هنری او می
توان به فیلم سینمایی «اپاندیس» و تئاتر پرمخاطب «شازده احتجاب» اشاره کرد ،با مرجان مومنی که هر
سه شنبه سریال «دراکوال»» با هنرنمایی او پخش می شود گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:02
19:47
20:06
04:46
06:18
گنج سخن
هلل علیهواله :
رسول اهلل صلىا
طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است .خداوند جویندگان
دانش را دوست دارد.
(مصباحالشریعه،ص)13
پندبزرگان
زندگی مانند دوچرخه سواری است .برای این که بتوانید
تعادل خود را حفظ کنید باید همیشه در حرکت باشید.
اینشتین
حافظانه
دارم از زلف سیاهش گله چندان که مپرس
که چنان ز او شده ام بی سر و سامان که مپرس
کس به امید وفا ترک دل و دین مکناد
که چنانم من از این کرده پشیمان که مپرس
طنز باید معظالت جامعه را به شکل کمدی نقد کند
این سریال چه حرفی برای گفتن دارد؟
ذاتا وظیفه طنز این است که بحران ها و معظالتی که در جامعه وجود دارد را به شکل کمدی نقد کند ،به نظر من تا
اینجای کار سریال دراکوال نقدی دارد بر بخشی از جامعه که متاسفانه دارد به الگویی برای کل جامعه تبدیل می شود.
چه شد بازی در ان را پذیرفتید؟
برای قبول کردن این نقش حضور اقای مدیری خیلی مهم و ارزشمند بود ،همیشه دوست داشتم با ایشان کار کنم و
به نظر من ایشان واقعا یک انسان بزرگ و اندیشمند هستند.
کار کردن با مهران مدیری چگونه تجربه ای است؟
واقعا برای من همکاری با جناب اقای مدیری افتخار و سعادتی بود ،ایشان انقدر ظریف و هوشمندانه کار را مدیریت
می کنند که همکاری با ایشان بسیار لذت بخش است ،جناب مدیری واقعا نابغه هستند و فکر می کنم برای خیلی از
بازیگرها جذاب باشد که با ایشان همکاری کنند.
جالبترین اتفاقی که در مواجه با مردم نسبت به سریال هیوال داشته اید چه بوده است؟
از نوع برخورد مردم از طریق اینستاگرام ،کامنت هایی که گذاشته می شود یا انهایی که من را می بینند می فهمم
شخصیت االله را خیلی دوست داشته اند و برای انها جذاب بوده است ،بامزه ترین کامنت هایی هم که دریافت کرده
ام در این رابطه بوده است که چشمهای شما درد نمی گیرد انقدر که ان را درشت می کنید؟ کال می گویند شخصیت
االله جدید ،جالب و بانمک است.
خصوصیات این نقش چقدر به شخصیت درونی شما نزدیک است؟
صفات و خصوصیات شخصیت االله هیچ شباهتی با خود من ندارد و همین برای من جذاب بود که اوال بتوانم در یک
کار طنز بازی کنم که تجربه جدید برای من باشد و دوم اینکه بتوانم نقشی که از من دور است را بازی کنم ،این اتفاق با
کمک و راهنمایی های دقیق اقای مدیری برای من میسر شد ،ایشان به قدری به کار واقف هستند که دقیقا می دانند
از بازیگر خودشان چه می خواهند ،این اتفاق کار را برای بازیگر هم راحت و هم سخت می کند که خدا را شکر توانستیم
با راهنمایی ها و صحبت هایی که با اقای مدیری داشته باشیم شخصیت االله را که هم تیپ است و هم کاراکتر و به
اصطالح به ان «تیپ کاراکتر» می گویند بسازیم و فکر می کنم موفق بوده ایم.
چه ویژه گی هایی در یک نقش باعث می شود ان را بازی کنید؟
متفاوت بودن ،من عالقه دارم که شخصیتی که قرار است ان را بازی کنم من را به چالش بکشاند ،از سبک و سیاق و
خصوصیات زندگی شخصی خودم متفاوت باشد چون این برای من خیلی هیجان انگیز است.
نقشی بوده در میان فیلم های ایرانی که دوست داشته باشید بازی کنید؟
خیلی دوست دارم نقشی را بازی کنم که خودم برای اولین بار ان نقش را بازی کنم.
و یک کاراکتر متفاوت که همین االن برای بازی کردن به ذهن شما می رسد؟
عالقه زیادی به نقش های تاریخی دارم و خیلی دلم می خواهد یک نقش تاریخی را بازی کنم.
خانم مومنی چرا از اینهمه فعالیت هنری «بازیگری» را انتخاب کرده اید؟
من از بچگی عاشق بازیگری بوده ام و همیشه خودم را یک بازیگر می دیدم ،شاید باورتان نشود ولی از همان دوران
شبنم ندیمی در گفتگو با هنرمند:
در بالتکلیف ترین برهه زمانی تاریخ بشری
قرار گرفته ایم!
کیمیا خلج
شبنم ندیمی ،متولد اول دی هزار و سیصد و هفتاد و دو ،تهران،
فوق لیسانس در رشته بیوتکنولوژی ،بازیگر نمایش های «عدد
های نشده» و «نینوچکا» که در فیلم سینمایی «مامان» نیز به
هنرنمایی پرداخته است ،با شبنم ندیمی که خبرنگار هنرهای
نمایشی بوده و در رادیو نمایش هم فعالیت کرده است گفتگویی
کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
چرا سراغ بازیگری رفته اید؟
واقعیت داســتان به این صورت است که من بازیگری را انتخاب نکردم،
بازیگری من را انتخاب کرد ،انگار از بچگی قرار بود این اتفاق برای من بی افتد
ولی من دائم جلو ی ان را می گرفتم ،اولین بار که جلوی دوربین رفتم چهار
سالم بود و در نماهنگ های تلویزیونی بازی کرده بودم ،سال هفتاد و هفت
اقای ایرج قادری برای فیلم طوطیا از من تست گرفتند و خیلی هم دوست
داشــتند که برای ایشان بازی کنم اما در پنج سالگی موهایم کوتاه بود و
خیلی از بخش های بازی این شخصیت مرتبط به موهایش بود ،چندین بار
تست گریم گرفتند اما مثل امروز موهای مصنوعی انقدر پیشرفته نبود و
ممکن نشد با ایشان کار کنم ،بعد از ان در مدرسه دائما تئاتر کار می کردم
و جایزه می بردم ولی چون شاگرد اول بودم و درسم خیلی خوب بود انگار
حتما باید دکتر می شدم.
شما دستی هم در نوشــتن و دنیای رسانه دارید ،از ان
صحبتکنید.
دائما در المپیاد ها و مسابقات مربوط به نوشتن رتبه می اوردم ،دبیرستانی
بودم که به خاطر شرکت کردن در یک مسابقه نوشتن اول شدم و برای
دانش اموزان رتبه برتر هر منطقه از طرف اموزش و پرورش کالس های
خبرنگاری گذاشتند ،در چند مرحله ازمون قبول شدم و کارت خبرنگاری
گرفتم ،اولین بار در شانزده سالگی انقدر فعال بودم که معلم خبرنگاری ام
خبرهایم را در چندین خبرگزاری منتشر می کرد ،در سرویس هنرهای
نمایشی کار می کردم و ان موقع عشق من این بود که سر تمرین گروه
های تئاتری بروم و در پالتوهای تئاترشهر مصاحبه کنم و کارها را ببینم ،هر
کارگردانی هم که به من پیشنهاد کار می داد می گفتم نه ،من نمی خواهم
ی روم چون ان موقع المانی می خواندم و
بازیگر شوم ،من دارم از ایران م
می خواستم به المان بروم و جراح شوم ،در هفده سالگی وارد رادیو نمایش
شدم و مدتی هم انجا حضور داشتم تا اینکه در ایران ماندگار شدم و یک روز
س است برو و ببین این دنیا از تو چه می خواهد.
به خودم گفتم مقاومت ب
وضعیت دنیای تصویر و نمایش امروز برای رشد یک جوان
چقدر ایده ال است؟
من فکر می کنم ما به عنوان انسان در بالتکلیف ترین برهه زمانی تاریخ
بشری قرار گرفته ایم و بهترین جواب برای این سوال نمی دانم است! ولی
می توانم به هر عالقمندی این نوید را بدهم که با مطالعه و تالش دوچندان
جایگاهی که استحقاقش را دارد به دست بیاورد ،ادمی به تالش زنده است.
چهویژگیهاییدریکنقشباعثمیشود ان رابپذیرید؟
اول از همه قصه و پرداخت مناسب به کاراکتر و بعد از ان هر چه نقش از
من دورتر باشد ،سخت تر باشد و من را با ویژگی هایی از خودم اشنا کند
که قبال نمی شناختم برای من جذاب تر است.
فکر می کنید ده سال بعد کجا باشید؟
دلم نمی خواهد خیلی از امال و ارزوهام حرف بزنم چون فکر می کنم به
قول موالنا :خانه اسرار تو چون دل شود /ان مرادت زودتر حاصل شود ،فقط
ن را می دانم
می دانم که ده سال دیگر مثل اکنون در تالش هستم و فقط ای
که هر روز باید از یک نفر بهتر باشم و ان کسی نیست جز خود دیروزم،
مطمئنم که در مسیر بالندگی قدم های زیادی برداشته ام ،سعی می کنم تا
ان روز نقش خودم را برای ساختن دنیایی بهتر ایفا کنم.
فعالیتهایپیشرووحرفپایانیبرایمخاطبانهنرمند؟
چند فیلمنامه در دست دارم و در حال مذاکره و بررسی هستم و یک قرارداد
هم برای نمایش خانگی امضا کرده ام اما مهم ترین مسئله امروز سالمتی
است ،امیدوارم به زودی تزریق واکسن کووید ۱۹برای همه هموطنانم انجام
شود تا هم شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم و هم کسب و کارهای
مردم و فعالیتهایشان به روال سابق برگردد ،از جمله سینما و تئاتر و اهالی
انها که خسارت های جبران ناپذیری داشته اند بتوانند فعالیتشان را از سر
بگیرند ،برای شما و همه خواننده های محترم روزنامه شما ارزوی سالمتی
و بهروزی دارم ،از همه خواهش می کنم همچنان پروتکل های بهداشتی،
داشتن ماسک و فاصله ی اجتماعی را رعایت کنند.
کودکی تمرین بازیگری می کردم و بعدها که به شکل جدی تر به بازیگری نگاه کردم تجربه قرار گرفتن در نقش
شخصیت های مختلف برای من جذابیت داشت ،اینکه ادمها چگونه فکر می کنند ،احساس انها چیست و در موقعیت
های متفاوت چه رفتاری نشان می دهند ،همه اینها برای من جالب بود.
خوش چهره بودن چقدر در پیشنهاد نقش تاثیر دارد و شما جزو بازیگران خوش چهره هستید؟
در مورد خوش چهره بودن من دیگران باید نظر بدهند اما در مورد اینکه تاثیر دارد یا ندارد بگویم لزوما نباید تاثیر داشته
باشد چون بازیگر خوب بودن به توانایی و پشتکار و خوش ذهن بودن ان بازیگر و نه زیبایی چهره بستگی دارد ،فکر می
کنم این مساله در تمام بازیگران بزرگ دنیا هم صدق می کند.
از کار بازیگران و کارگردانهای خارجی کدام را می پسندید؟
خیلی ها را می توانم بگویم ولی عالقه من از میان کارگردانها «تارانتینو»« ،هیچکاک»« ،استنلی کوبریک»« ،کریستوفر
نوالن» و «رومن پوالنســکی» و در میان بازیگرها هم «مریل استریپ»« ،دنیل دی لوئیس»« ،مارلون براندو»« ،ال
پایچنو» و «رابرت دنیرو» هستند.
دوست دارید در کنار کدام هنرپیشه ها و برای کدام کارگردانها بازی کنید؟
با تمام احترامی که برای همه کارگردان ها و بازیگرها قائل هستم یکی از کارگردان هایی که همیشه دوست داشتم با
ایشان کار کنم اقای مهران مدیری بودند که خدا را شکر توانستم با ایشان همکاری کنم ،بسیار عالقه مند هستم که
بتوانم در یکی از کارهای اقای اصغر فرهادی بازی کنم و ارزو دارم با استاد علی نصریان و خانم فاطمه معتمد اریا یک
روز همکاری داشته باشم و از انها یاد بگیرم.
یک اتفاق ایده ال همین االن برای شما چه می تواند باشد؟
دلم می خواهد کرونا از بین رفته باشد و حال دل همه ادمهای دنیا خوب باشد ،این ارزوی قبلیم در همین لحظه است.
فکر می کنید ده سال بعد کجا باشید؟
یکی از بهترین بازیگرهای ایران باشم یا شاید هم اصال ایران نباشم! صفحه 4