روزنامه هنرمند شماره 1427 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1427

روزنامه هنرمند شماره 1427

روزنامه هنرمند شماره 1427

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫سه شنبه‪ 7‬اردیبهشتماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1427‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫گزارش «هنرمند» از فهرست برندگان نود و سومین دوره مراسم اسکار‪2021‬‬ ‫«سرزمین اواره ها» بهترین فیلم‬ ‫و «کلویی ژائو» بهترین کارگردان‬ ‫مسعود شجاعی طباطبایی عنوان کرد‪:‬‬ ‫حضور هنرمندان مطرح جهانی‬ ‫در مسابقه «فلسطین تنها نیست»‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫با معرفی هیات داوران؛‬ ‫نامزدهایچهارمینمسابقهبازی‬ ‫نامه نویسیمعرفیشدند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫فیلم ایرانی از جشنواره فیلم های‬ ‫‪ُ ۳‬‬ ‫کردی لندن انصراف دادند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫گیم بازی کودکان در دوران کرونا‬ ‫فرهنگ بومی‬ ‫تحت تهاجم باز یهای خارجی‬ ‫ُ‬ ‫صدرنشینی «مورتال کمبت»‬ ‫در گیشه امریکا‬ ‫کزازی در ایین بزرگداشت «سعدی» مطرح کرد؛‬ ‫فارسی‪ ،‬از پیشرفته تر ین‬ ‫زبان های دنیاست‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫«قیام ارطغرل» پربیننده تر ین‬ ‫سریال ماه رمضان پاکستان‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫یک واکنش صنفی به مصوبه دولت‬ ‫برای مستندسازها‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫کزازی در ایین بزرگداشت «سعدی» مطرح کرد؛‬ ‫سه شنبـــــه‪ 7‬اردیبهشت ماه‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1427‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫ارش‬ ‫گزنقد‬ ‫یک واکنش صنفی به مصوبه‬ ‫دولت برای مستندسازها‬ ‫رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان ســینمای مستند‬ ‫ایران با اســتقبال از مصوبه اخیر هیات وزیــران در ارتباط با الزام‬ ‫دستگاه های اجرایی به مستندسازی حرفه ای گفت‪ :‬به زودی اسامی‬ ‫اعضای انجمن خود را به وزارت ارشاد ارائه می دهیم تا همکاری برای‬ ‫ارگان هایی که قرار اســت مستند بسازند‪ ،‬برقرار شود‪ .‬بابک بهداد‬ ‫رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران‬ ‫در واکنش به اجرایی شدن الزام دستگاه های اجرایی به مستندنگاری‬ ‫و ثبت تصویری پروژه های مهم کشــور به ایسنا گفت‪ :‬این مصوبه‬ ‫که با تالش ها و پیگیری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی (عباس‬ ‫صالحــی) در هیات وزیران برای حفظ تجارب تخصصی کشــور‬ ‫مصوب شد‪ ،‬قدم رو به جلو و مثبتی برای بدنه مستندسازی ایران‬ ‫است‪ .‬این تصمیم یعنی پس از مدتها ما شاهد اتفاقی هستیم که‬ ‫بناست بر مبنای ان کار به کاردان ســپرده شود‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬ما‬ ‫و همکاران مستندسازمان سالها بود از روند غیر تخصصی حاکم بر‬ ‫تولید مستندسازی در بسیاری از سازمان ها و نهادها گله مند بودیم‬ ‫و این نقد و چالش مهم را در جلسات با ارگان های مختلف مطرح‬ ‫می کردیم مبنی بر اینکه پروژه هایی که مستندسازی می شود باید‬ ‫توسط مستندسازان حرفه ای و وابسته به صنف مستندسازان انجام‬ ‫شود و تنها به ثبت تصاویر توسط بخش روابط عمومی بسنده نشود‬ ‫زیرا به عقیده ما مستندســازی‪ ،‬تخصصی و کامال حرفه ای است و‬ ‫کسی که مستندساز است می تواند در پروسه صحیح تولید برای یک‬ ‫پروژه قرار گیرد و یک مستند موثر و عمیق تری درباره موضوع مورد‬ ‫نظر تولید کند‪ .‬وی یاداور شد‪ :‬در تاریخ سینمای مستند فیلمسازانی‬ ‫هستند که از پروژه های صنعتی و پروژه هایی که مربوط به ارگان های‬ ‫مختلف می شد‪ ،‬مستندهای ماندگاری تهیه کرده اند و فیلمسازانی‬ ‫هستند که مستندهایشــان جزء فیلم های مهم تاریخ سینما قرار‬ ‫گرفته اســت‪ .‬البته از این نکته هم غافل نشــویم که در ایران هم‬ ‫ارگان هایی بودند که از فیلمسازان و مستندسازان کشور برای ساخت‬ ‫مستندهاییاستفادهکردند‪.‬بهعنوانمثالشرکتملینفتایرانکه‬ ‫از تجارب ابراهیم گلستان برای تولید فیلم های مستندشان بهره مند‬ ‫شد‪ .‬همچنین ایران خودرو که کامران شیردل مستند پیکان را برای‬ ‫انجا ساخت و فوالدمبارکه ‪ ،‬جهاد دانشگاهی و سازمان فرش ایران‬ ‫از جمله نهادهای دیگری هستند که در پیوند با مستند سازان اثار‬ ‫ماندگاری در تاریخ سینمای مستند از خود به جا گذاشته اند و این‬ ‫نشان از مدیریت هوشمندی است که می داند کار را باید به کاردان‬ ‫سپرد اما این موضوع در سال های اخیر به تدریج کمرنگ شده است‪.‬‬ ‫بهداد ادامه داد‪ :‬انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند به زودی‬ ‫فهرست کاملی از تمامی اعضای محترم انجمن را در اختیار وزارت‬ ‫ارشاد قرار می دهد تا با ارگان هایی که قرار است فیلم های مستند‬ ‫کار کنند متصل شوند و همکاری های الزم صورت گیرد‪ .‬وی در‬ ‫پایان بیان داشت‪ :‬به نمایندگی از طرف انجمن صنفی کارگردانان‬ ‫مستند سینمای ایران از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسالمی برای‬ ‫پیگیری های این مصوبه تشکر می کنم و امیدوارم در این همکاری‬ ‫دوجانبه به نتایج و دستاوردهای خوبی برسیم و با این تصمیم گیری‬ ‫کارامد از این پس ارگانها بی شک با مستندهای مقبول تری از لحاظ‬ ‫فرم و محتوی روبه رو خواهند بود‪ .‬روز گذشته‪ ،‬سیدعباس صالحی‬ ‫در جدیدترین توییت خود از دستور جلسه پنجم اردیبهشت هیات‬ ‫دولت مبنی بر الزام دستگاه های اجرایی به مستندنگاری سینمایی‬ ‫طرح های بزرگ و پروژه ای مهم خبر داد‪.‬‬ ‫نش شخ‬ ‫صی‬ ‫ر ت‬ ‫تلفن تماس‪88311353:‬‬ ‫نشر‬ ‫اف کاراتن‬ ‫را هب ما بسپارید‪.‬‬ ‫فارسی‪،‬ازپیشرفته ترینزبان هایدنیاست‬ ‫ایین بزرگداشت «سعدی شاعر ایرانی» ‪ ۵‬اردیبهشت ماه با حضور میرجالل الدین کزازی‬ ‫استاد دانشــگاه و چهره ماندگار ادبیات فارسی‪ ،‬عبدالمحمود رضوانی مترجم گلستان‬ ‫سعدی به زبان انگلیسی و کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز سعدی شناسی با اجرای‬ ‫عبدالمهدی مستکین به صورت زنده در اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو‪ -‬ایران به‬ ‫ادرس (@‪ ،)unesco.iran‬برگزار شد‪.‬‬ ‫نوشته های سعدی در گلستان «هنرورزانه» است‬ ‫استاد دانشگاه و چهره ماندگار ادبیات فارسی‪ ،‬در ابتدای این برنامه گفت‪ :‬شیوه کاربرد زبان پارسی‬ ‫در یادگاری های ســعدی یکسان نیست‪ .‬بســته به اینکه به کدام یک از این یادگاری ها می نگریم‪،‬‬ ‫شــیوه ای متفاوت پیش چشم ما خواهد بود‪ .‬در زبان سعدی درصد واژه ها گوناگون است به طوری‬ ‫که در سروده ها درصد این واژه ها کمتر است و در گلستان که نوشته های سعدی را در برمی گیرد‪،‬‬ ‫درصد این واژه ها بیشتر است‪ .‬این موضوع به ساختار سروده و نوشته برمی گردد‪ .‬نوشته های سعدی‬ ‫در گلستان به قدری زیباست که هنرورزانه است‪ ،‬پایه اهنگین در این گونه نوشته‪ ،‬به سجع نوشته‬ ‫شده است‪.‬در گلستان پایه های جمله کوتاه است و در فرجام هر کدام سجع وجود دارد‪ .‬هرچند در‬ ‫زبان فارسی سجع های گوشنواز بسیار است اما به دلیل اینکه زبان تازی زبانی است که این ارایه ها‬ ‫در ان پرشمار به کار برده می شــود‪ ،‬نوشتار سعدی امیخته با این ارایه است‪ .‬واژه های همگون در‬ ‫زبان تازی بسیار است اما زبان فارسی زبانی است که می توانیم در ان واژه بسازیم‪ ،‬زبانی است که‬ ‫ساده و اهنگین و شمار واژه های گوشنواز و کوتاه در ان فراوان است‪ .‬با این حال ساختن واژه های‬ ‫همسان و مسجع در زبان فارسی دشوارتر از زبان تازی است‪ .‬کسی می تواند از واژه های مسجع به‬ ‫خوبی بهره بگیرد که با ادب ان به ژرفی اشنا و این واژه ها را در گنجینه ذهنی خود اندوخته باشد‪.‬‬ ‫کالم سعدی همزمان «زودیاب» و «پیچیده» است‬ ‫کزازی اظهار کرد‪ :‬زبان ســعدی در سروده ها روشن تر است و انچه سبب می شود سعدی در دل ها‬ ‫جای بگیرد همین ویژگی هاســت‪ .‬کالم سعدی در چشم خوانندگان و دوستداران او زودیاب اما در‬ ‫نگاه ســخنرانان پیچیده است و نوشتن به چنین زبانی دشــوار است‪ .‬در پهنه ادب فارسی دو نفر‬ ‫هستند که توانستند در سرودن به زبانی دست یابند که من ان را زبان «سرشتین» می نامم؛ یکی‬ ‫فردوســی و دیگری سعدی است با این حال ســعدی در سروده ها از فردوسی پیروی می کند‪ .‬این‬ ‫استاد دانشگاه مطرح کرد‪ :‬زبان به تنهایی و بی هیچ افزونه ای زیباست؛ اما فردوسی و سعدی زبان‬ ‫را در فراخنای توانمندی به کار بردند‪ ،‬بنابراین باید عنوان کنم که زبان فارســی از پیشــرفته ترین‬ ‫زبان های دنیاست‪.‬‬ ‫برای اموزش درست واژه ها به فرزندانمان کار را با کتاب سعدی اغاز کردیم‬ ‫سپس عبدالمحمود رضوانی مترجم گلستان سعدی به زبان انگلیسی‪ ،‬درباره یادگیری زبان اظهار‬ ‫کــرد‪ :‬در مراحل اولیه یادگیری زبان ایرادهایی وجــود دارد که من بارها این ایرادها را گفته ام‪ .‬اما‬ ‫در مراحل باالتر مشــکالتی که بچه ها در یادگیری زبان دارند این اســت که بار معنوی واژه ها را‬ ‫نمی دانند‪ ،‬واژه ها را طوطی وار حفظ می کنند بدون اینکه کاربرد انها را بدانند پس یادگیری واژه ها‬ ‫سخت است‪ .‬به همین دلیل ما کار را با کتاب سعدی شروع کردیم تا کاربرد واژه ها را متوجه شوند‪.‬‬ ‫تصور اشــتباهی که در ایران وجود دارد این است که برخی فکر می کنند با گرفتن مدرک ایلتس‬ ‫دیگر یک زبان را کامل یاد گرفته اند در حالی که این مدرک «ب بسم اهلل» زبان هم نیست‪ .‬رضوانی‬ ‫در پایان ضمن خواندن چند شــعر از ســعدی و در ادامه ترجمه ان به زبان انگلیسی‪ ،‬گفت‪ :‬ما در‬ ‫ترجمه اثار سعدی همواره تالش کردیم زیبایی و امانتداری را توامان داشته باشیم‪.‬‬ ‫روزشمار عمر سعدی تا امروز ادامه دارد‬ ‫سپس کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز سعدی شناسی‪ ،‬مهمان این برنامه شد و عنوان کرد‪:‬‬ ‫اگرچه سالشــمار عمر سعدی به قرن هفتم می رسد اما روزشمار عمر او تا امروز طول کشیده و ما‬ ‫امروز از خوان او حکمت ها می چینیم‪ .‬خداباوری‪ ،‬انســانگرایی و جهان اندیشــی از ویژگی های اثار‬ ‫اوســت‪ .‬پس از این که گلستان در قرن ‪ ۱۷‬به زبان فرانسه ترجمه شد‪ ،‬تقریبا همه اندیشمندان از‬ ‫سعدی سخن گفتند‪ .‬به طوری که گوته در ستایش سعدی صحبت های بسیاری کرد ه است‪ .‬زبان و‬ ‫دیدگاه سعدی نه تنها در ایران بلکه در همه زبان ها با اقبال روبه رو شده است‪.‬‬ ‫سعدی شاعر زندگی است‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬اندیشمند و حکیمی مثل سعدی هرچند به انس با قران تاکید و به خداوند باور دارد‬ ‫اما حکایت های گلستان نشان از این دارد که او معتقد بوده خداوند بخشنده است و مردان خدا تنها‬ ‫کسانی نیستند که سجاده دارند بلکه ان هایی هم که به خلق خدا خدمت می کنند از همین دسته‬ ‫هســتند‪ .‬در واقع سعدی شاعر زندگی است و کالم او بر دل زندگان می نشیند‪ ،‬گلستان اخالقیات‬ ‫می سازد که ما اکنون نیز به ان نیاز داریم‪ .‬خوان سعدی هنوز برای خوشه چیدن گسترده است‪.‬‬ ‫دانشنامه سعدی در دست تدوین است‬ ‫وی در پایان مطرح کرد‪ :‬از سال ‪ ۷۶‬که پیشنهاد نامگذاری ‪ ۱‬اردیبهشت ماه را به نام سعدی مطرح‬ ‫کردیم‪ ،‬مرکز سعدی شناسی کار خود را اغاز کرد و تاکنون ‪ ۲۴‬مقاله در این باره چاپ کرده ایم‪ ،‬سه‬ ‫سال هم هست که دانشنامه سعدی را در دست تدوین داریم و امیدوارم اردیبهشت ماه سال اینده‬ ‫به چاپ برسد‪.‬‬ ‫با معرفی هیات داوران؛‬ ‫نامزدهای چهارمین مسابقه بازی نامه نویسی معرفی شدند‬ ‫نامزدهای چهارمین مسابقه بازی نامه نویسی به انتخاب‬ ‫هیات داوران این رویداد معرفی شدند‪ .‬هیات داوران‬ ‫چهارمین مسابقه بازی نامه نویسی متشکل از محمد‬ ‫حســین ناصربخت‪ ،‬رحمت امینی و رضا کوچک زاده‬ ‫پس از مطالعه و بررسی کارشناســی و ارزیابی اثار‬ ‫متقاضی این مسابقه در تاریخ یکم اردی‪-‬بهشت ‪۱۴۰۰‬‬ ‫و از طریق جلســه مجازی ارای خود را به شرح زیر‬ ‫اعالم کرد‪.‬‬ ‫نامزدها‪:‬‬ ‫در ایــن بخش‪ ،‬هیــات داوران ‪ ۱۱‬نمایشــنامه زیر را بدون‬ ‫اولویت به عنوان نامزدهای این مسابقه اعالم می کند‪:‬‬ ‫نمایشــنامه «ارغوانــی» بــه نویســندگی «ســجاد یاری‬ ‫فیروزابادی» ازکوهدشت‬ ‫نمایشنامه «اتوربان را ایستاده خواهم» به نویسندگی «علی‬ ‫مرتضوی فومنی» از تهران‬ ‫نمایشنامه «جنگ نامه ای برای قحطی زدگان» به نویسندگی‬ ‫« محمد فخرایی مطلق» از بندر دیر‬ ‫نمایشــنامه «جیک و بوک» به نویسندگی «شاپور ترکمنی‬ ‫سرایی» از مشهد‬ ‫نمایشنامه «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز» به‬ ‫نویسندگی «شهرام احمدزاده» از تهران‬ ‫نمایشنامه «روایت انکه صبور بود که حکمت پروردگار دید‬ ‫و رافت سلطان» به نویسندگی «نیما جهان بین» از رشت‬ ‫نمایشنامه «روشــنک» به نویســندگی «حامد مکملی» از‬ ‫قزوین‬ ‫نمایشنامه «ســودابه خوانی» به نویســندگی «سید حمید‬ ‫رضوی» از تهران‬ ‫نمایشــنامه «مجلس شــبیه خوانــی ازمون فریــدون» به‬ ‫نویسندگی «علی عزیزی» از سمنان‬ ‫نمایشــنامه «مجلــس نامه مقرب الخاقان» به نویســندگی‬ ‫«مهدی دریایی» از اراک‬ ‫نمایشــنامه «هفت خوان رخش و رســتم» به نویســندگی‬ ‫«محسن سلیمانی» از تهران‬ ‫براســاس فراخوان این مسابقه و همچنین ضوابط بیستمین‬ ‫جشنواره نمایش های ایینی و سنتی نمایشنامه های مذکور‬ ‫می توانند به طور مستقیم متقاضی حضور در مرحله ارزیابی‬ ‫اجرایی این دوره از جشنواره باشند‪ .‬متقاضیان باید برای این‬ ‫موضوع باتوجه به ضوابط فراخوان جشنواره اقدام نمایند‪.‬‬ ‫مسعود شجاعی طباطبایی عنوان کرد‪:‬‬ ‫حضور هنرمندان مطرح جهانی در مسابقه «فلسطین تنها نیست»‬ ‫دبیر مســابقه «فلســطین تنها نیســت»‪ ،‬حضور هنرمندان‬ ‫مطرح جهانی در مســابقه پوستر و کاریکاتور «فلسطین تنها‬ ‫نیســت» را دلیل جایگاه این مســابقه دانست‪ .‬سید مسعود‬ ‫شــجاعی طباطبایی روز دوشــنبه‪ ،‬در مراسم مروری بر اثار‬ ‫مسابقه بین المللی پوستر‪ ،‬کارتن و کاریکاتور فلسطین تنها‬ ‫نیست در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری به خبرنگار ایرنا‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬مســابقه کارتون و کاریکاتور فلسطین تنها نیست اذر‬ ‫گذشــته‪ ۱۳۹۹‬همزمان با اعالم دیدگاه های امانوئل مکرون‪،‬‬ ‫رئیس جمهوری فرانسه نســبت به اهانت نشریه «هبدو» به‬ ‫پیامبر اسالم و فعالیت های سازشکارانه با رژیم صهیونیستی‬ ‫فراخوان خود را منتشر کرد‪.‬‬ ‫وی با اشاره به حساسیت غرب نسبت به موضوع هولوکاست‪،‬‬ ‫افزود‪ :‬دولتمردان غربی شــک به موضوع هولوکاســت را در‬ ‫حالــی بر نمی تابند که توهین به ادیان که ســبب ناراحتی‬ ‫میلیاردها طرفدار دارد را در راستای ازادی بیان تعریف می‬ ‫کند‪ .‬طباطبایی با اشــاره به انتشار ‪ ۴۵۷‬کاریکاتور در سایت‬ ‫ایران کارتون همچنین به صورت کاتالوگ‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬بیش‬ ‫از ‪ ۳‬هزار اثر از ‪ ۶۶‬کشــور یعنی یک سوم کشورهای جهان‬ ‫در این رویداد شرکت کردند‪ .‬تالش کردیم داورانی از مناطق‬ ‫مختلف جهان در این مســابقه حضور داشته باشند‪ .‬داوری‬ ‫این رویداد توسط دو تیم داوری خارجی خانم ها «کریستینا‬ ‫برنازانی» از ایتالیا و «ایزابال کوالســکا ویسزورک» از لهستان‬ ‫و اقایان «روســم» از مالزی و «لوییس کارلوس فرناندز» از‬ ‫برزیل‪ ،‬به شــکل اینترنتی و داوران ایرانی «محمد خزایی»‪،‬‬ ‫«مسعود ضیایی زردخشــویی»‪« ،‬عباس ناصری»‪« ،‬مسعود‬ ‫شجاعی طباطبایی» و «سعید صادقی»‪ ،‬به شکل حضوری در‬ ‫محل واحد تجسمی حوزه هنری صورت گرفت‪ .‬وی گفت‪ :‬در‬ ‫این مسابقه ترکیب داوری به صورت بین المللی است و هیئت‬ ‫داوران ایرانی به همراه داوران خارجی‪ ،‬گزینش اثار را انجام‬ ‫می دهند‪ ،‬جوایــز در هر بخش دو هزار‪ ،‬هزار و پانصد و هزار‬ ‫یورو برای نفر اول تا سوم است‪ .‬طباطبایی حضور هنرمندان‬ ‫برجســته جهانی حوزه کاریکاتور سیاسی را نشان از اهمیت‬ ‫این جشــنواره دانست و گفت‪ :‬حضور کاریکاتوریست مطرح‬ ‫پرتغالــی و رئیس یکی از بزرگترین جشــنواره های جهانی‬ ‫در این مســابقه‪ ،‬سبب اعتبار بیشــتر این جشنواره و حضور‬ ‫دیگر هنرمندان در سراســر جهان شده است‪ .‬اختتامیه این‬ ‫مسابقه در روز قدس (اخرین جمعه ماه مبارک رمضان‪۱۷ ،‬‬ ‫اردیبهشــت) برگزار خواهد شد‪ .‬تندیس این مسابقه اثری از‬ ‫اســتاد شیخ الحکما است که به برگزیدگان اول تا سوم داده‬ ‫می شــود‪ .‬عالقه مندان برای بازدید حضوری از ‪ ۲۳‬فروردین‬ ‫ی ابوالفضل عالی در حوزه هنری‬ ‫تا ‪ ۱۷‬اردیبهشــت به گالر ‬ ‫یا برای بازدیــد غیر حضوری اثار می توانند به تارنمای ایران‬ ‫کارتون مراجعه کنند‪.‬‬ صفحه 2 ‫گزارش «هنرمند» از فهرست برندگان نود و سومین دوره مراسم اسکار ‪2021‬‬ ‫«سرزمین اواره ها» بهترین فیلم و «کلویی ژائو» بهترین کارگردان‬ ‫‪3‬‬ ‫سه شنبــــه‪ 7‬اردیبهشت ماه‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1427‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫در پی طرح مسائل جدایی طلبانه؛‬ ‫‪ ۳‬فیلم ایرانی از جشنواره فیلم های‬ ‫ُکردی لندن انصراف دادند‬ ‫نود و سومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار از حوالی ساعت چهار و سی دقیقه بامداد دوشنبه در‬ ‫یونین استیشن لس انجلس اغاز شد‪ .‬در این مراسم که برای سومین سال متوالی بدون حضور مجری‬ ‫برگزار شد‪ ،‬کینگ نخستین جایزه اسکار را که بهترین فیلمنامه اوریجینال بود به امرالد فنل اهدا کرد‪.‬‬ ‫کلویی ژائوبافیلمسینمایی«سرزمین اواره ها»جایزه اسکاربهترین کارگردان را از انخود کرد‪ .‬هرچند‬ ‫نتوانست جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را به دست اورد و ان را به نویسندگان «پدر» باخت‪ .‬ژائو در‬ ‫تاریخ تقریبا ‪ 100‬ساله اکادمی اسکار دومین فیلمساز زن پس از کاترین بیگلو و اولین زن رنگین پوست‬ ‫و اسیایی تبار است که برنده جایزه بهترین کارگردانی می شود‪ .‬امسال اکادمی اسکار با رویگردانی از‬ ‫سنت همیشگی خود‪ ،‬نام برنده اسکار بهترین فیلم را پیش از بهترین بازیکران زن و مرد اعالم کرد‪ .‬هر‬ ‫سال‪ ،‬اسکار بهترین فیلم اخرین جایزه ای بود که اهدا می شد‪ .‬وقتی هم نام انتونی هاپکینز به عنوان‬ ‫اخرین برنده اعالم شد‪ ،‬او در سالن حضور نداشت و به این ترتیب مراسم اسکار به ناگهانی ترین شکل‬ ‫ممکن به پایان رسید‪ .‬هاپکینز که در کمال شگفتی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای «پدر» برد‪ ،‬با ‪83‬‬ ‫سال پیرترین برنده تاریخ اسکار است‪ .‬از دیگر نکات مهم مراسم امسال اهدای جوایز اسکار می توان به‬ ‫حضور نخستین بازیگر کره ای برنده جایزه در فهرست برگزیده ها اشاره کرد‪ .‬ستاره‪ 73‬ساله «میناری»‬ ‫پس از اسکارهای تاریخی سال گذشته که به «انگل» و بونگ جون‪-‬هو رسید‪ ،‬بار دیگر نام سینمای کره‬ ‫جنوبی را سر زبان ها انداخت‪ .‬فرانسیس مکدورمند هم با سومین جایزه اسکار بهترین بازیگر زن جایی‬ ‫ویژه برای خودش در کتاب رکوردهای جوایز اکادمی دست و پا کرد‪.‬‬ ‫تجلیل دنیل کالویا از یک فعال حقوق سیاهان‬ ‫دنیل کالویا که برای بازی در «یهودا و مسیح سیاه» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شد در سخنان‬ ‫دریافت جایزه از فرد همپتون رییس حزب پلنگ سیاه تشکر کرد‪ .‬وی در این فیلم در نقش این شخصیت بازی کرده‬ ‫است‪ .‬وی گفت‪ :‬چه مردی‪ .‬ما چقدر خوشبختیم که در عصری زندگی کردیم که او حضور داشت‪ .‬برای نوری که‬ ‫او پراکند از وی متشکرم‪ .‬او ‪ ۲۱‬سال روی زمین زندگی کرد و راهی برای صبحانه دادن به بچه ها پیدا کرد‪ .‬به انها‬ ‫اموزش داد‪ ،‬مراقبت رایگان پزشکی انجام داد و در برابر همه مشکالت این کارها را کرد‪ .‬او به من راه را نشان داد‪ ،‬به‬ ‫من اموخت‪ ،‬همه بچه های حزب پلنگ سیاه به من نشان دادند چطور خودم را دوست داشته باشم و انها عشق را‬ ‫به جامعه سیاه و دیگر جوامع سرریز کردند‪ .‬همپتون سال ‪ ۱۹۶۹‬در ‪ ۲۱‬سالگی کشته شد‪ .‬کالویا سال ‪ ۲۰۱۸‬برای‬ ‫بازی در «برو بیرون» جوردن پیلی اولین نامزدی اسکارش را کسب کرده بود‪.‬‬ ‫بردبزرگنتفلیکس‬ ‫اسکار امسال شب بزرگی برای نتفلیکس بود که در مجموع ‪ ۷‬جایزه به خانه برد و از همه استودیوهای دیگر موفق تر ظاهر‬ ‫شد‪ .‬با این حال این استودیو از بردن جایزه بهترین فیلم باز ماند و در بخش بازیگری نیز جایزه ای نصیبش نشد‪ .‬این استودیو‬ ‫در مجموع ‪ ۳۶‬نامزدی کسب کرده بود که ان هم بیشتر از هر استودیوی دیگر حاضر در فهرست نامزدها بود‪« .‬منک»‪،‬‬ ‫«بلک باتم ما رینی»‪ ،‬مستند بلند «معلم اختاپوس من»‪ ،‬فیلم کوتاه «دو غریبه دور» و انیمیشن کوتاه «هر اتفاقی بیفتد هم‬ ‫دوستت دارم» فیلم های برنده نتفلیکس بودند‪ .‬در مجموع نتفلیکس در ‪ ۲۲‬بخش از ‪ ۲۳‬بخش اسکار حداقل یک نامزد‬ ‫داشت‪ .‬این کمپانی سال‪ ۲۰۲۰‬تنها‪ ۲‬جایزه از‪ ۲۴‬نامزدی اش برده بود‪ .‬وارنر برادرز پس از نتفلیکس دیگر استودیوی برنده‬ ‫بود و پس از ان سرچالیت پیکچرز متعلق به دیزنی جای داشت‪ .‬سرچالیت سازنده «سرزمین اوارگان» سه جایزه برد که‬ ‫شامل بهترین فیلم‪ ،‬بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن بود‪ .‬برادران وارنر هم برای «یهودا و مسیح سیاه» و «تنت» سه‬ ‫جایزه برد‪ .‬امازون استودیوز نیز برای «اوای متال» ‪ ۲‬جایزه دریافت کرد‪ .‬این استودیو در مجموع ‪ ۱۲‬نامزدی کسب کرده‬ ‫بود‪ .‬پیکسار دیزنی نیز ‪ ۲‬جایزه برای «روح» برد و سونی پیکچرز هم برای «پدر» با ‪ ۲‬جایزه اسکار به خانه رفت‪.‬‬ ‫بازیگر کره ای تاریخ ساز شد‬ ‫یو‪-‬جونگ یئون برای بازی در «میناری» به عنوان اولین بازیگر زن کره ای برنده اسکار تاریخ ساز شد‪ .‬وی دومین‬ ‫بازیگر اسیایی است که جایزه بازیگری اسکار را دریافت کرده است‪ .‬وی جایزه اش را از دست برد پیت دریافت کرد‬ ‫که با کمپانی «پلن بی» از تهیه کنندگان «میناری» بود‪ .‬وی سخنرانی اش را بازیگوشانه با کنایه ای به نبودن برد پیت‬ ‫در صحنه های فیلمبرداری شروع کرد و گفت‪ :‬سرانجام شما را دیدم‪ .‬مالقات شما افتخاری است‪ .‬این شوخ طبعی که‬ ‫برای مراسم سه ساعته ضروری بود‪ ،‬ادامه یافت و وی گفت‪ :‬نمی توانم باور کنم اینجا هستم‪ .‬خوب بگذارید خودم را‬ ‫یدانید من اهل کره هستم نام من یو‪-‬جونگ یئون است اما بیشتر اروپایی ها‬ ‫جمع کنم و ادامه داد‪ :‬همان طور که م ‬ ‫به من یو یون می گویند‪ .‬بعضی ها هم مرا یو‪-‬جونگ صدا می زنند‪ .‬همه تان را امشب می بخشم‪ .‬وی همچنین به‬ ‫تجلیل از دیگر رقبایش پرداخت و گفت همه نامزدها‪ ،‬ما پنج نفر برنده ‪ ۵‬فیلم بودیم‪ .‬امشب که من اینجا هستم‬ ‫فقط کمی شانس بیشتر داشتم‪ .‬شاید هم این به معنی مهمان نوازی امریکایی برای یک کره ای باشد‪ .‬وی سخنانش‬ ‫را با تشکر از پسرانش به پایان برد و گفت‪ :‬انها مرا وادار کردند بیرون بروم و کار کنم‪ .‬وی با بلند کردن مجسمه‬ ‫اسکارش گفت‪ :‬این هم نتیجه اش است‪ ،‬چون مامان خیلی سخت کار کرد‪ .‬یون ‪ ۷۳‬ساله بیش از ‪ ۴۰‬سال در سینما‬ ‫و تلویزیون فعالیت کرده است‪ .‬وی به عنوان مریل استریپ کره جنوبی شناخته می شود‪ ،‬هر چند خودش این مقایسه‬ ‫را چاپلوسانه می خواند و ان را رد می کند‪.‬‬ ‫تغییرمکانمراسمونبودنارکستر‬ ‫از شگفتی های اسکار نود و سوم باید از تغییر بزرگ محل برگزاری مراسم یاد کرد که در یک مکان جدید یعنی‬ ‫یونیون استیشن برگزار شد‪ .‬در مراسم اسکار شب پیش هیچ ارکستری حضور نداشت و تنها «کستالو» به عنوان‬ ‫دی جی موسیقی متن سخنرانی ها را اجرا کرد‪.‬‬ ‫تاریخ سازی کلویی ژائو‬ ‫کلویی ژائو به عنوان دومین برنده زن در بخش کارگردانی تاریخ ساز شد‪.‬‬ ‫دست خالی ماندن «دادگاه شیکاگو ‪»۷‬‬ ‫از باورنکردنی ها این بود که «دادگاه شیکاگو ‪ »۷‬که در ‪ ۶‬بخش نامزد بود‪ ،‬هیچ جایزه ای نبرد در حالی که در جوایز‬ ‫انجمن بازیگران جایزه گروه بازیگران را از ان خود کرده بود‪ .‬با این حال ارون سروکین کارگردان فیلم به زودی‬ ‫بــا فیلم جدیدی برمی گردد‪ .‬وی در حال فیلمبرداری «بودن در ریکاردوز» با بازی نیکول کیدمن‪ ،‬خاویر باردم و‬ ‫جی‪.‬کی‪.‬سیمونزاست‪.‬‬ ‫رقابت سخت بازیگران زن‬ ‫اینکه فرانسیس مک دورماند این جایزه را برد جای تعجب ندارد و او سومین اسکار بازیگری اش را دریافت کرد‪ .‬اما‬ ‫در دیگر جوایز فصل اندرا دی جایزه گلدن گلوب را برد‪ ،‬وایوال دیویس جایزه انجمن بازیگران و کری مولیگان جایزه‬ ‫منتخب منتقدان و اسپریت را از ان خود کردند‪.‬‬ ‫چادویکبوزمنبرندهنشد‬ ‫اهدای جایزه به انتونی هاپکینز برای «پدر» نیز تعجب برانگیز شد زیرا انتظار می رفت این جایزه از ان چادویک بوزمن‬ ‫برای «بلک باتم ما رینی» شود‪ .‬وی هم برنده گلدن گلوب و هم انجمن بازیگران شده بود و انتونی هاپکینز البته از‬ ‫سوی بفتا برنده این جایزه شد‪ .‬هاپکینز دومین جایزه اسکارش را دریافت کرد و ‪ ۲۰‬سال پس از بردن اولین اسکار‬ ‫برای «سکوت بره ها» این موفقیت را به دست اورد‪.‬‬ ‫گلن کلوز ناکام ترین بازیگر در تاریخ جوایز اسکار‬ ‫با پایان مراسم اسکار ‪ ۲۰۲۱‬و انتخاب بهترین بازیگر نقش مکمل زن‪ ،‬گلن کلوز به یکی از ناکام ترین بازیگران در جوایز‬ ‫اکادمی تبدیل شد‪ .‬با پایان مراسم اسکار‪ ۲۰۲۱‬و انتخاب بهترین بازیگر نقش مکمل زن‪ ،‬گلن کلوز به یکی از ناکام ترین‬ ‫بازیگراندرجوایزاکادمیتبدیلشد‪.‬گلنکلوزدرفیلمسینمایی«مرثیههیلبیلی»نقشافرینیکردهاست‪.‬نقشیکه‬ ‫در اتفاقی نادر نامزد جوایز بدترین های سال (تمشک طالیی) و همین طور جوایز اکادمی اسکار نامزد شد‪.‬او در اسکار‬ ‫نتوانست موفق باشد و مثل اماندار سیفرید‪ ،‬اولیویا کلمن‪ ،‬ماریا باکالوا ناکام ماند‪ .‬در نهایت جایزه اسکار بازیگر زن به‬ ‫بازیگر کره ای «میناری» یون یا جونگ رسید که در جوایز اسکار تاریخ ساز شد‪ .‬گلن کلوز هم با این شکست در اسکار‬ ‫تاریخ سازی کرد و با هشت نامزدی بدون دریافت حتی یک جایزه ناکام ترین بازیگر زن تاریخ این جوایز است‪ .‬البته او‬ ‫در بخش بازیگری مرد یک رقیب هم دارد؛ پیتر اوتول که برای نقش افرینی در فیلم لورنس عربستان شناخته شده‬ ‫است‪ ،‬هم در طول فعالیتش هشت بار نامزد اسکار شد و هر بار فقط رقیبانش را تشویق و دست خالی مراسم را ترک‬ ‫کرد‪ .‬البته او سابقه دریافت یک جایزه اسکار افتخاری در سال ‪ ۲۰۰۳‬را دارد‪ .‬گلن کلوز یا می تواند در سال های اینده‬ ‫طلسم دریافت این جایزه را بشکند یا حتی به ناکام ترین بازیگر (در دو بخش بازیگری مرد و زن) تاریخ اسکار تبدیل‬ ‫شود‪ .‬نامزدی های او از سال ‪ ۱۹۸۲‬با فیلم «جهان به گفته گارپ» اغاز شد و در ادامه موفقیت هایش در بخش بازیگر‬ ‫مکمل زن با فیلم های «اندوه بزرگ» و «اسعداد ذاتی» به اسکار راه یافت‪ ۴ .‬نامزدی دیگر او که مربوط به بازیگر نقش‬ ‫اصلی زن است‪ ،‬به فیلم های «جذابیت مرگبار»‪« ،‬روابط خطرناک»‪« ،‬البرت نابز» و «همسر» باز می گردد‬ ‫برندگان جوایز اسکار ‪ 2021‬به ترتیب از اولین جایزه عبارتند از‪:‬‬ ‫بهترین فیلمنامه غیراقتباسی‪ :‬امرالد فنل برای «زن جوان ایند هدار»‬ ‫بهترین فیلمنامه اقتباسی‪ :‬کریستوفر همپتن و فلوریان زلر برای «پدر‬ ‫بهترین فیلم بین المللی‪« :‬یک دور دیگر» تامس وینتربرگ ‪ -‬دانمارک‬ ‫یهترین بازیگر نقش مکمل مرد‪ :‬دنیل کالویا ‪« -‬یهودا و مسیح سیاه»‬ ‫بهترین چهره پردازی و ارایش مو‪ :‬بلک باتم ما رین‬ ‫بهترین طراحی لباس‪ :‬بلک باتم ما رین‬ ‫بهترین کارگردان‪ :‬کلویی ژائو ‪« -‬سرزمین اواره ها»‬ ‫بهترین صدا‪ :‬اوای متال‬ ‫یهترین فیلم کوتاه‪ :‬دو غریبه دو‬ ‫بهترین فیلم کوتاه انیمیشن‪ :‬هر اتفاقی بیفتد من دوستت دارم‬ ‫بهترین انیمیشن بلند سینمایی‪« :‬روح» ‪ -‬پیت داکتر و دانا ماری‬ ‫بهترینمستندکوتاه‪:‬کولت‬ ‫بهترینمستندبلند‪:‬معلماختاپوسیمن‬ ‫بهترینجلوه هایویژه‪:‬انگاشت‬ ‫بهترین بازیگر نقش مکمل زن‪ :‬یا‪-‬جانگ یون ‪« -‬میناری»‬ ‫بهترینطراحیصحنه‪:‬منک‬ ‫بهترینفیلمبرداری‪«:‬منک»‪-‬اریکمسرشمیت‬ ‫بهترین تدوین‪« :‬اوای متال» ‪ -‬میکل نیلسن‬ ‫بهترین موسیقی متن‪« :‬روح» ‪ -‬ترنت رزنر‪ ،‬اتیکس راس و جان باتیست‬ ‫بهترین ترانه‪ :‬یهودا و مسیح سیاه‬ ‫بهترینفیلم‪:‬سرزمیناواره ها‬ ‫بهترین بازیگر زن‪ :‬فرانسیس مکدورمند ‪« -‬سرزمین اواره ها»‬ ‫بهترین بازیگر مرد‪ :‬انتونی هاپکینز ‪« -‬پدر»‬ ‫مستند «فرزندان شب»‪« ،‬کارواش» و انیمیشن «خورشید‬ ‫اسمان‪ ،‬خورشــید کاشــی» در پی طرح مسائل جدایی‬ ‫طلبانه در جشنواره فیلم های ُکردی لندن‪ ،‬از این جشنواره‬ ‫خارج شدند‪ .‬مستند فرزندان شــب و انیمیشن خورشید‬ ‫اسمان‪ ،‬خورشید کاشی محصول مرکز گسترش سینمای‬ ‫مستند و تجربی از جشنواره فیلم های کردی لندن خارج‬ ‫شدند‪.‬‬ ‫جشنواره فیلم های کردی لندن از سال ‪ ۲۰۰۱‬اغاز به کار‬ ‫کرده است‪ ،‬در این جشــنواره فیلم های سینمایی‪ ،‬کوتاه‪،‬‬ ‫انیمیشــن و مســتند که ارتباط مضمونــی و محتوایی با‬ ‫فرهنگ کردی دارند‪ ،‬به نمایش در می اید‪ .‬به نظر می رسد‬ ‫جشنواره فیلم های کردی لندن با ترویج و برجسته سازی‬ ‫مسایل مورد مناقشه و بی پایه و مطرح کردن انها در بستر‬ ‫ســینما و تمایز میان موقعیت سیاسی و فرهنگی مردمان‬ ‫کرد و ‪ ...‬در پی تثبیت بستر و الگویی است که در الیه های‬ ‫زیرین به پدیده جدایی طلبی می پردازد و قرائتی وارونه از‬ ‫فرهنگ و هویت کردی به عنوان کهن ترین قومیت ایرانی‬ ‫و منطقه را ارائه می دهد‪.‬‬ ‫فیلم مســتند فرزندان شب به کارگردانی بهروز نورانی پور‬ ‫و انیمیشــن خورشــید اسمان‪ ،‬خورشــید کاشی ساخته‬ ‫زیبا ارژنگ محصول جمهوری اســامی ایران هستند و با‬ ‫همین هویت به جشــنواره های مختلف راه یافته و تحت‬ ‫هیچ عنوان و شناسنامه دیگری معنا پیدا نمی کنند‪ .‬انچه‬ ‫جشنواره فیلم های کردی لندن به عنوان کردستان شرقی‬ ‫(کشــور ســازنده این اثار) از ان یاد کــرده خالف واقع‪،‬‬ ‫غیرحرفــه ای و حرکتی در جهــت مخدوش کردن هویت‬ ‫و اصالت این اثار اســت‪ .‬پیش از این نیز محســن سخا‪،‬‬ ‫تهیه کننده و کارگردان مســتند کارواش به همین دلیل‬ ‫فیلم خود را از جشنواره خارج کرده بود‪.‬‬ ‫صدرنشینی «مورتال ُکمبت»‬ ‫در گیشه امریکا‬ ‫فیلم اکشن‪ -‬فانتزی «مورتال کمبت» با بیش از ‪ ۲۲‬میلیون‬ ‫دالر فــروش در اولین هفته اکران‪ ،‬در صدر پرفروش ترین‬ ‫فیلم های گیشــه امریکا قرار گرفت‪ .‬فیلم مورتال کمبت‬ ‫(‪ )Mortal Kombat‬ســاخته ســایمون مک کوید‪ ،‬در‬ ‫اولین هفته اکران ‪ ۲۲‬میلیون و ‪ ۵۰۰‬هزار دالر فروش کرد‬ ‫و با سبقت گرفتن از رقبای محبوبی چون انیمه سینمایی‬ ‫شــیطان کش (‪ ،)Demon Slayer‬گودزیال علیه کونگ‬ ‫(‪ ،)Godzilla vs Kong‬هیچکــس (‪ )Nobody‬و رایا‬ ‫و اخریــن دراگون (‪،)Raya and the Last Dragon‬‬ ‫فهرست پرفروش ترین فیلم های گیشه امریکا را فتح کرد‪.‬‬ ‫فیلم مورتال کمبت که از روی یک مجموعه بازی رایانه ای‬ ‫پرطرفدار به همین نام ساخته شده است‪ ،‬به شخصیت های‬ ‫محبوبی چون ســاب زیرو‪ ،‬سونیا بلید‪ ،‬کانو‪ ،‬جکس و یک‬ ‫کاراکتر جدید به نام کول یانگ جان می بخشد‪ .‬یانگ یک‬ ‫مبارز هنرهای رزمی ترکیبی اســت که با یک نشان اژدها‬ ‫روی سینه اش متولد می شود‪ ،‬به این معنا که انتخاب شده‬ ‫تــا در یک تورنمنت جهانی پا به پای مبارزان فرابشــری‬ ‫برای دفاع از ســیاره زمین بجنگد‪ .‬این فیلم سه روز پیش‬ ‫در امریکا اکران شــد‪ ،‬اما ســه هفته از اکران بین المللی‬ ‫ان می گــذرد و تاکنون ‪ ۲۷‬میلیــون و ‪ ۷۰۰‬میلیون دالر‬ ‫نیز در جهان فروش کرده اســت‪ .‬با بازگشایی ‪ ۵۷‬درصد‬ ‫ســینماهای امریکا‪ ،‬گیشه این کشور با وجود تداوم شیوع‬ ‫کرونا در حال احیاســت‪ .‬براساس براوردهای موسسه کام‬ ‫اسکور‪ ،‬سینماهای امریکای شمالی این هفته با ‪ ۵۴‬هزار و‬ ‫‪ ۲۰۰‬میلیون دالر درامد‪ ،‬پرفروش ترین اخر هفته سینما‬ ‫از زمان شیوع کرونا تاکنون را پشت سر گذاشتند‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪• 1427‬سهشنبه‪7‬اردیبهشتماه‪•1400‬سالچهاردهم•‪4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪13:02‬‬ ‫‪19:47‬‬ ‫‪20:06‬‬ ‫‪04:46‬‬ ‫‪06:18‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫هلل علیه‏و‏اله ‪:‬‬ ‫رسول اهلل صلى‏ا ‏‬ ‫طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است‪ .‬خداوند جویندگان‬ ‫دانش را دوست دارد‪.‬‬ ‫(مصباحالشریعه‪،‬ص‪)13‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫زندگی مانند دوچرخه سواری است‪ .‬برای این که بتوانید‬ ‫تعادل خود را حفظ کنید باید همیشه در حرکت باشید‪.‬‬ ‫اینشتین‬ ‫حافظانه‬ ‫دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد‬ ‫یاد حریف شهر و رفیق سفر نکرد‬ ‫یا بخت من طریق مروت فرو گذاشت‬ ‫یا او به شاهراه طریقت گذر نکرد‬ ‫«قیام ارطغرل» پربیننده ترین سریال ماه رمضان پاکستان‬ ‫«قیام ارطغرل» پربیننده ترین سریال ماه رمضان در پاکستان است؛ سریالی که توسط ترکیه ساخته شده اما به‬ ‫دستور نخست وزیر پاکستان به زبان اردو دوبله شده است‪ .‬ترکیه در همسایگی شمال غربی ایران و پاکستان در‬ ‫همسایگی جنوب شرقی ایران است‪ .‬اما در این میان سهم ایران از پخش تولیدات سینمایی و تلویزیونی اش در این‬ ‫کشورها‪ ،‬بسیار اندک است‪ .‬این در حالی است که با هر دو کشور اشتراکات فرهنگی‪ ،‬دینی و حتی زبانی داریم‪،‬‬ ‫اما برای ماه مبارک دستمان کام ً‬ ‫ال خالی است‪ .‬شاید پخش مجموعه تلویزیونی «روز حسرت» ـ به کارگردانی‬ ‫سیروس مقدم ـ از شبکه «افغان تی وی» پاکستان در سال ‪ ،۹۳‬جزء معدود دفعاتی بود که یک سریال ایرانی در‬ ‫پاکستان پخش شد‪ .‬حتی راه اندازی شبکه فرهنگی تلویزیونی توسط گروه رسانه ای «اوصاف» پاکستان در سال‬ ‫‪ ۹۸‬هم کمکی به بهبود این وضعیت نکرد؛ شبکه ای که قرار بود مستند‪ ،‬فیلم و سریال های ایرانی پخش کند‪.‬‬ ‫اما در سوی دیگر‪ ،‬ترکیه در سریال سازی و فروش ان به کشورهای دنیا یکه تاز است‪ .‬این کشور در سال ‪۲۰۱۸‬‬ ‫تولیدات تلویزیونی خود را به ‪ ۱۴۶‬کشور فروخت و از این طریق‪ ۵۰۰ ،‬میلیون دار درامد ارزی کسب کرد‪ .‬این در‬ ‫حالی است که میزان صادرات سریالی ترکیه در سال قبلش‪ ۳۵۰‬میلیون دالر بود‪ .‬محبوبیت سریال های ترکی در‬ ‫امریکای جنوبی به حدی رسید که گردشگران این قاره در ترکیه ـ تا پیش از شیوع کرونا و کاهش مسافرت ها ـ‬ ‫‪ ۴۶‬درصد بیشتر شده بودند‪.‬‬ ‫دوبلهبهدستورنخست وزیر!‬ ‫فقط امریکای التین نیست که با اشتیاق سریال های ترکی را دنبال می کند‪ .‬پاکستان هم یکی از مشتریان جدید‬ ‫این محصوالت است و البته یک تفاوت مهم با دیگر کشورها دارد‪ ،‬ان هم اینکه نخست وزیر این کشور به طور‬ ‫خاص دستور داد یکی از سریال های تاریخی ترکیه (قیام ارطغرل) به زبان اردو دوبله و از تلویزیون ملی پاکستان‬ ‫پخش شود! چرا که معتقد است این سریال به پاکستان کمک می کند تا اهمیت تمدن اسالمی را درک کند‪ .‬بدین‬ ‫ترتیب‪« ،‬قیام ارطغرل» با تاکید «عمران خان» دوبله و پخش ان برای ‪ ۵‬روز در هفته اغاز شد‪ .‬این سریال با شعار‬ ‫«بیداری یک ملت» داستان زندگی «ارطغرل غازی» رهبر ایل قایی و پدر عثمان (بنیانگذار امپراتوری عثمانی‬ ‫در قرن ‪ ۱۳‬میالدی) است‪ .‬در این سریال مبارزات ارطغرل در برابر مغول ها و صلیبیون ـ که در نهایت منجر به‬ ‫تشکیل امپراتوری عثمانی شد ـ به تصویر کشیده شده است‪.‬‬ ‫سریالیبایکمیلیاردمخاطب!‬ ‫«محمد بوزداغ» فیلمنامه نویس و تهیه کننده سریال قیام ارطغرل که «جایزه پروانه طالیی ‪ »۲۰۱۶‬را بابت ان‬ ‫دریافت کرده‪ ،‬مدعی شد که سریالش از سوی یک میلیارد نفر در سراسر جهان تماشا شده است‪ .‬این سریال طی‬ ‫دوهفته نخست پخش در پاکستان‪ ۱۱ ،‬میلیون نفر بیننده داشت‪ .‬قسمت نخست این سریال در کانال یوتیوب‬ ‫تلویزیون دولتی پاکستان‪ ۱۰۰ ،‬میلیون بار دیده شده است‪ .‬دیگر قسمت های سریال هم به تناوب بین ‪ ۴‬تا ‪۵۴‬‬ ‫میلیون بیننده داشته است‪« .‬قیام ارطغرل» در روزهای عادی‪ ،‬ساعت ‪ ۲۰‬از تلویزیون پاکستان (‪ )PTV‬پخش‬ ‫می شد‪ ،‬اما همزمان با اغاز ماه مبارک رمضان‪ ،‬ساعت پخش این سریال به ‪ ۱۹:۴۵‬تغییر کرده است‪.‬‬ ‫موافقانومنتقدان«قیامارطغرل»‬ ‫این سریال البته موافقان و منتقدان مخصوص به خود را در پاکستان دارد‪ .‬به عنوان مثال‪« ،‬فردوس عاشق‬ ‫اعوان» رئیس انتشارات و اطالع رسانی پاکستان معتقد است‪ :‬در حالی که جهان اسالم از ارزش ها و پیشینه‬ ‫بلندی برخوردار است‪ ،‬ما هنوز سریال های غربی را تماشا می کنیم‪ .‬بنابراین «قیام ارطغرل» برای یادگیری‬ ‫تاریخ اســام از سوی جوانان مفید اســت‪ .‬برخی دیگر هم معتقدند این سریال نقش پررنگی در مقابله با‬ ‫اسالم هراسی دارد و تصویر مثبت و صلح جو از مسلمانان ارائه می دهد‪ .‬اما در مقابل‪ ،‬عده ای معتقدند مبارزه با‬ ‫صلیبی ها‪ ،‬مغول ها و مسیحی ها اگرچه در ظاهر بیانگر وقایعی تاریخی است‪ ،‬اما در واقع کام ً‬ ‫ال سیاسی است‪.‬‬ ‫به عنوان نمونه‪« ،‬مشتاق احمد خان» سناتور مخالف دولت معتقد است نخست وزیر با پخش سریال ارطغرل‬ ‫نمی تواند حکومت مدینه را از نو بسازد‪ .‬طعنه او به جمله ای است که عمران خان حین نخست وزیری گفته بود‬ ‫و ابراز عالقه کرده بود پاکستانی بسازد که شبیه نخستین جامعه اسالمی تاریخ باشد که توسط پیامبر اسالم در‬ ‫مدینه ایجاد شد‪« .‬افتات عمر» بازیگر مشهور پاکستانی هم افراط گرایی اسالمی را افت سریال «قیام ارطغرل»‬ ‫می داند و می گوید‪ :‬به جای این سریال ها حکومت پاکستان باید فیلم ها و سریال های متمرکز بر ترویج صلح و‬ ‫همزیستی را ترویج کند؛ چراکه مردم ما از نفرت بسیار رنج دیده اند‪ .‬دیگر منتقدان «قیام ارطغرل» هم معتقدند‬ ‫این سریال خشونت باالیی دارد و تصویری صلح امیز از اسالم نشان نمی دهد‪ .‬همچنین ممکن است مخاطبان‬ ‫پاکستانی را دچار بحران هویت کند‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫از دیشب ماجرای فایل صوتی محمدجواد ظریف دست به دست میشه و در شبکه های اجتماعی بازخورد زیادی داشته؛ بازی سیاست و همان داستان نداشتن پدر و مادر! حاال این‬ ‫فایل که میگن محرمانه بوده و جنبه عمومی نداشته رو چه کسی و با چه هدفی در اختیار شبکه ایران اینترنشنال گذاشته خدا میدونه؛ ولی هرچه هست یه جورایی دشمن شاد کن‬ ‫بود؛ درسته در کشور کمی و کاستی‪ ،‬ضعف مدیریت؛ تحریم؛ رانت و ‪ ...‬وجود داره ولی اینا دلیلی نمیشه که بخوایم اتو دست شبکه های ماهواره ای بدهیم‪ .‬از ظریف که بگذریم میرسیم‬ ‫به اقای نمکی! ظاهرا گفته بوده که امادگی داریم به هند در زمینه کرونا کمک کنیم! واال از قدیم میگفتن چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه؛ بزرگوار شما مردم کشور خودت‬ ‫رو دریاب هند پیشکش! هنوز قضیه واکسن برای مردم حل نشده ما قرار بود بزرگترین صادرکننده واکسن در جهان باشیم؛ البته هنوز وقت هست ولی اگر یکم سرعتش رو بیشتر‬ ‫کنید مرگ و میر کمتر میشه؛ امروز در خبرها میخوندم که تا ‪ 3‬سال اینده کرونا دست از سر ما برنمیداره و اگر زنده بمونیم و واکسن قسمتمون بشه هر ‪ 6‬ماه باید واکسن رو تمدید‬ ‫کنیم؛ واال این دهه شصتی ها فقط صف واکسن رو تجربه نکرده بودن که اونم تجربه کردن! یعنی گرگ بارون دیده که میگن دهه شصتی ها هستن تقریبا تمام بدبختی های دنیا رو تو‬ ‫زندگیشون پشت سر گذاشتن هنوز هم بیشترشون نه شغل درست و حسابی دارن نه هنوز نیمه گمشدشون رو پیدا کردن!‬ ‫گیم بازی کودکان در دوران کرونا‬ ‫فرهنگ بومی تحت تهاجم بازیهای خارجی‬ ‫اناهیتا رحیمی‬ ‫اینجا صدای پای کودکان و نوجوانانی به گوش می رسد که دوست دارند دنیا را به لرزه دراورند‪ .‬دنیایی‬ ‫ناملموس و عجیب از نبردهای سخت که ارمغانی از یک پیام فرهنگی ارسال شده توسط جوامع غربی‬ ‫است؛ دنیایی که سلیقه و انتخاب شخصی حرف اول و اخر را می زند‪ .‬داستان تاج و تخت یا اسپارتاکوس‪،‬‬ ‫اتاق فرار ترسناک یا بازی ارایش عروسک های دخترانه و یا حتی تیرانداز جنگ جهانی‪ ،‬هر چه که باشد‬ ‫هر کدام طرفداران پر و با قرص خود را دارند که در قاب یک ماجراجویی پر از تحرک و معما خودنمایی‬ ‫می کنند‪ .‬این روزها نیز با شیوع ویروس کرونا و ازدیاد اوقات فراغت‪ ،‬تنور ترویج عقاید بی ثبات و بیگانه‬ ‫شدن با فرهنگ ملی حسابی داغ شده است؛ کودکان و نوجوانانی که به استقبال از این دنیای ناملموس‬ ‫رفته و دور شدن از ارزش و هنجارهای اجتماعی را برای خود برگزیده اند‪.‬‬ ‫تبدیل شدن بازی های رایانه ای به بخش جدایی ناپذیری از زندگی‬ ‫در این رابطه یک روانشناس بالینی گفت‪ :‬امروزه بازی های رایانه ای به بخش جدایی ناپذیری از زندگی‬ ‫کودکان و نوجوانان تبدیل شده است‪ .‬مهدی صدقی ادامه داد‪ :‬تغییرات سبک زندگی از قبیل زندگی‬ ‫اپارتمانی‪ ،‬حذف حیاط های با صفای قدیمی و دورهمی های خانوادگی و پر جمعیت‪ ،‬محدودیت های‬ ‫زندگی کودکان و نوجوانان به دلیل نگرانی های جوامع امروزی‪ ،‬حذف فعالیت های پرشــور و تحرک‪،‬‬ ‫درگیری والدین به خصوص والدینی که هر دو شاغل هستند فرصت کم تری را در کنار فرزندان خود‬ ‫سپری می کنند‪ .‬کودکان و نوجوانان نسل جدید‪ ،‬برای جبران بسیاری از کمبودها از جمله کمبودهای‬ ‫عاطفی و ارتباطی‪ ،‬به جهان مجازی پناه برده اند تا در گیر و دار فضای مجازی و بازی های رایانه ای خود‬ ‫را نشان دهند وی در ادامه افزود‪ :‬کم شدن جمعیت خواهر و برادرها در جمع خانواده به دلیل مشکالت‬ ‫مالی و سختی شرایط فرزند پروری‪ ،‬روی اوردن اموزش ها و مهارت ها به سوی اموزش های الکترونیک و‬ ‫از راه دور‪ ،‬به وجود امدن فضای مجازی که اثری از هیچ کدام در نسل های قبلی نبوده و در دسترس بودن‬ ‫ان ها برای عموم جامعه و گاهی لزوم استفاده از ان ها برای ارتباط های اموزشی و کاری‪ ،‬استفاده کودکان‬ ‫و نوجوانان را در استفاده از بازی های رایانه ای اجتناب ناپذیر کرده است‪.‬‬ ‫جبرانکمبودهایعاطفیوارتباطی‬ ‫صدقی معتقد است‪ :‬ظاهرا ً کودکان و نوجوانان نسل جدید‪ ،‬برای جبران بسیاری از کمبودها از جمله‬ ‫کمبودهای عاطفی و ارتباطی‪ ،‬به جهان مجازی پناه برده اند تا در گیر و دار فضای مجازی و بازی های‬ ‫رایانه ای خود را نشان دهند و ارتباطی را که در بطن خانواده به ان دست می یافتند حاال در بازی های‬ ‫مجازی و رایانه ای به ان دست یافته اند‪ .‬او ادامه داد‪ :‬همان گونه که مشاهده می شود پسران بیشتر از‬ ‫دختران در ســنین کودکی و نوجوانی به بازی های رایانه ای خشن‪ ،‬روی اورده و حس رقابت طلبی یا‬ ‫جنگجویی خود را به بدترین شکل ممکن ارضا می کنند و در نتیجه زندگی خود را در مسیر درستی‬ ‫پیشنمی برند‪.‬‬ ‫والدینی که از اثرات جبران ناپذیر این بازی ها غافل هستند‬ ‫این روانشناس بالینی افزود‪ :‬گاهی والدین غافل از اثرات جبران ناپذیر این بازی ها‪ ،‬زمانی به عمق فاجعه‬ ‫پی می برند که خیلی دیر شده و فرزندانشان درگیر مسائل روحی و عاطفی مخرب ناشی از این بازی ها‬ ‫شده اند‪ .‬صدقی توضیح داد‪ :‬در واقع می توان گفت اولویت و ترجیح فرزندان‪ ،‬مهر و محبت و هم صحبتی‬ ‫است که در خانواده پیدا نمی شود و فضای بازی ها جایگزین های اجباری انان است‪ .‬گاهی والدین غافل‬ ‫از اثرات جبران ناپذیر این بازی ها‪ ،‬زمانی به عمق فاجعه پی می برند که خیلی دیر شده و فرزندانشان‬ ‫درگیر مسائل روحی و عاطفی مخرب ناشی از این بازی ها شده اند وی در رابطه با مزایا و معایب بازی های‬ ‫رایانه ای گفت‪ :‬به هر حال بازی های رایانه ای دارای مزایا و معایبی است که اگاهی خانواده ها از این موضوع‬ ‫می تواند در تربیت صحیح به ان ها کمک حال باشد‪.‬‬ ‫مزایا و معایب بازی های رایانه ای‬ ‫این روان شــناس بالینی بیان کرد‪ :‬عوارض چشمی و بینایی‪ ،‬اســیب های ساختاری بدن‪ ،‬اختالل در‬ ‫چرخه خواب و مشکالت تغذیه ای‪ ،‬دوری از دنیای واقعی و عادت به زندگی مجازی‪ ،‬تمایل به رفتارهای‬ ‫هنجارشکنی از طریق یادگیری از برخی بازی های رایانه ای‪ ،‬تقویت حس پرخاشگری و تخریب گری‪،‬‬ ‫افسردگی‪ ،‬گوشه گیری و تمایل به تنهایی‪ ،‬کاهش تمایل به بودن در کنار خانواده و ارتباط با والدین و‬ ‫یادگیری مهارت های زندگی‪ ،‬افت تحصیلی و کاهش عملکرد تحصیلی در عرصه مدت زمان خیلی کوتاه‪،‬‬ ‫عدم یادگیری مهارت های ارتباطی در دنیای واقعی از مهم ترین اسیب های بازی های انالین است‪ .‬صدقی‬ ‫با اشاره به اینکه بازی های رایانه ای باید متناسب با سن‪ ،‬جنسیت و روحیات فرزندان انتخاب شود افزود‪:‬‬ ‫امروزه نمی توانیم به طور کلی این بازی و فضاها را از زندگی فرزندان حذف کنیم و از این رو باید بازی و‬ ‫فضاهایی را انتخاب کنیم که روحیه همکاری و نوع دوستی در کودکان را افزایش داده و از طریق همین‪،‬‬ ‫یادگیری و مهارت ها نیز افزایش پیدا کند‪ .‬وی گفت‪ :‬از دیگر پیشنهادها برای والدین‪ ،‬رها نکردن فرزندان‬ ‫در محیط های نامناسب و انتخاب گروه های مناسب دوستی و پر کردن اوقات فراغت فرزندان با فعالیت های‬ ‫مفید‪ ،‬برنامه ریزی مناسب و ایجاد تفریحات ارتباطی سالم برای کم شدن ارتباط فرزندان با دنیای مجازی‬ ‫باید در تربیت فرزندان مورد توجه باشد که حتی می تواند بازی های سنتی را در جمع خانواده افزایش دهد‪.‬‬ ‫سهل انگاری والدین و عدم کنترل‬ ‫این روانشناس بالینی بیان کرد‪ :‬در بازی های سنتی ارتباط متقابل وجود دارد ولی در بازی های رایانه ای‪،‬‬ ‫کودک و نوجوانان با یک دنیای دیگر در تنهایی خود با خود بازی می کنند؛ کودکان در بازی های سنتی‬ ‫یاد می گیرند که چگونه با دیگران تعامل داشته باشند و از این حس‪ ،‬لذت واقعی را می برند‪ .‬صدقی افزود‪:‬‬ ‫البته نباید از این مسئله غافل بود که از زمان شیوع ویروس کرونا که کودکان در فضای مجازی اموزش‬ ‫را شروع کرده اند‪ ،‬متاسفانه برخی از والدین دچار سهل انگاری شده و نتوانسته اند روش تربیتی و اموزشی‬ ‫مجازی جدید را در کنترل بگیرند‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬کودکانی که تا قبل از شروع اموزش های مجازی طبق‬ ‫برنامه و یا حداقل کمتر از زمان حال‪ ،‬درگیر فضای مجازی و بازی های رایانه ای بودند‪ ،‬راحت تر و بدون‬ ‫دغدغه های قبلی وارد فضاهای جذاب و گاهی ممنوعه قبلی شده اند؛ فضاهایی که تا قبل از شیوع ویروس‬ ‫کرونا به هر دری می زدند تا با فرزندان ارتباط بگیرند اما حاال خیلی ساده و راحت تر در دسترس هستند‬ ‫و والدین قطعاً باید برای جلوگیری از اسیب های این فضاها‪ ،‬کنترل درسی‪ -‬مجازی را در دست بگیرند‪.‬‬ ‫ترویجبازی هایسنتیایرانی‬ ‫صدقی در پایان گفت‪ :‬خانواده ها می توانند با ترویج بازی های سنتی ایرانی کودکان را در مسیر درست تری‬ ‫هدایت کنند چرا که اغلب این بازی ها وارداتی و محصول کشورهای غربی است که برای ترویج عقاید بی‬ ‫ثبات‪ ،‬پوچ و قالب کردن ان در جوامع به دنیا عرضه شده اند‪.‬‬ ‫دخترم را به زور از تبلت جدا می کنم‬ ‫یکی از والدین دانش اموز پایه ششم مدرسه ای گفت‪ :‬با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس که دانش‬ ‫اموزان مجبور به استفاده از گوشی همراه و یا تبلت شده اند سرگرم بازی های رایانه ای مختلف نیز هستند‪.‬‬ ‫صمدی افزود‪ :‬این مسئله متاسفانه ما را نیز درگیر کرده است؛ دخترم مواقعی که تکالیف خود را انجام‬ ‫داده و حوصله اش سر می رود سراغ بازی هایی که به راحتی دانلود می شود رفته و ساعت ها سرگرم ان‬ ‫می شود‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬استفاده دانش اموزان از تبلت برای دسترسی به سامانه شاد‪ ،‬مقصر سرگرم شدن‬ ‫انان به این بازی هاست به گونه ای که حتی به زور انان را از تبلت جدا می کنیم‪ .‬صمدی در پایان گفت‪:‬‬ ‫به نظرم تا زمانی که ویروس کرونا ریشه کن نشده و تعطیلی مدارس نیز ادامه دارد‪ ،‬کودکان هم سرگرم‬ ‫بازی هایی هستند که اص ً‬ ‫ال مناسب سن انان نیست‪.‬‬ ‫نبود برنامه های جالب مطابق با سن و امیال کودکان‬ ‫در این رابطه یک دکترای جامعه شناسی گفت‪ :‬یکی از دالیل رایج شدن بازی های رایانه ای و فضای‬ ‫مجازی‪ ،‬این است که در فضای اجتماعی‪ ،‬سازندگان برنامه های داخلی نتوانسته اند برنامه های جالبی‬ ‫مطابق با سن‪ ،‬خواسته ها و امیال کودک و نوجوانان تولید کنند‪ .‬اموزش بداموزی ها‪ ،‬بداخالقی ها و دور‬ ‫شدن از ارزش در زمره اثرات مخربی است که فضای مجازی برای جوانان به همراه دارد امان اله قرایی‬ ‫مقدم با اشاره به افزایش اوقات فراغت به واسطه شیوع ویروس کرونا ادامه داد‪ :‬با شیوع ویروس کرونا و‬ ‫تعطیلی مدارس‪ ،‬اوقات فراغت دانش اموزان نیز افزایش یافته است اما مسئوالن نسبت به پر کردن اوقات‬ ‫فراغت اقدامی نکرده اند‪ .‬او افزود‪ :‬یکی از عوامل مهم جامعه شناسی امروز در هر جامعه ای بعد از قرن‬ ‫‪ ۱۸‬و ورود صنعت‪ ،‬افزایش یافتن اوقات فراغت است و همین یک مسئله از دیدگاه جامعه شناسی است‬ ‫که رشته جامعه شناسی اوقات فراغت را نیز به وجود اورده و در همین راستا باید دولت و حکومت ها‬ ‫باید برای پر کردن و غنی کردن اوقات فراغت اقدام کنند‪ .‬این دکترای جامعه شناســی معتقد است‪:‬‬ ‫فضای مجازی گر چه می تواند اوقات فراغت جوانان را پر کند اما زیان بخش بوده و اموزش بداموزی ها‪،‬‬ ‫بداخالقی ها و دور شدن از ارزش و هنجارهای اجتماعی‪ ،‬بیگانگی با فرهنگ ملی در زمره اثرات مخربی‬ ‫است که فضای مجازی برای جوانان به همراه دارد‪ .‬وی از به وجود امدن خشونت و روابط نامشروع از‬ ‫بازی های رایانه ای اشاره کرده و گفت‪ :‬بازی های رایانه ای حاوی پیام فرهنگی از سوی جوامع غربی است؛‬ ‫بازی های رایانه ای دارای یک پیام فرهنگی است که به راحتی نمی توان از ان گذشت چرا که بازی های‬ ‫رایانه ای‪ ،‬ذهن کودکان و نوجوانان را درگیر و در نتیجه تغییر می دهد تا جایی که کودکان را ستیزه گر‪،‬‬ ‫ناارام و خشن بار می اورد‪.‬‬ ‫پدید اورنده خشونت و بداموزی ها‬ ‫به گفته دکترای جامعه شناسی‪ ،‬بازی های رایانه ای پدید اورنده خشونت و بداموزی های بسیاری است‬ ‫که به واسطه همین بازی های رایانه ای‪ ،‬روابط درون خانواده تبدیل به روابط موزاییکی شده است که‬ ‫فرد را کم کم از ســایر افراد جدا می کند‪ .‬قرایی مقدم در پایان گفت‪ :‬پدر و مادران در جلب توجه‬ ‫کودکان نقش اساسی را دارند و می توانند با فراهم کردن یک محیط شاد‪ ،‬اوقات بیشتری را با انها‬ ‫سپری کنند اما در این میان نقش تلویزیون نیز بسیار پر رنگ است‪ .‬حاال تغییرات سبک زندگی باشد‬ ‫یا بازی های رایانه ای متنوع‪ ،‬کودکان و نوجوانان روز به روز جذب ان شده اند؛ اما هر چه که باشد پدید‬ ‫اورنده خشونت و بداموزی های بسیاری است که در قالب یک محتوای فرهنگی از سوی جوامع غربی‬ ‫مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار می گیرد‪ .‬یک پیام فرهنگی که ارزش و هنجارهای اجتماعی را‬ ‫زیر سوال برده و کودکان را به تدریج تبدیل به کودکانی خشن و ناارام می کند تا جایی که با بیگانگی‬ ‫با فرهنگ ملی همراه می شود‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
روزنامه هنرمند 2230

روزنامه هنرمند 2230

شماره : 2230
تاریخ : 1403/02/03
روزنامه هنرمند 2229

روزنامه هنرمند 2229

شماره : 2229
تاریخ : 1403/02/02
روزنامه هنرمند 2228

روزنامه هنرمند 2228

شماره : 2228
تاریخ : 1403/02/01
روزنامه هنرمند 2226

روزنامه هنرمند 2226

شماره : 2226
تاریخ : 1403/01/29
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!