روزنامه هنرمند شماره 1426
روزنامه هنرمند شماره 1426
دوشنبه 6اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1426صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
نمایش «زنگ تفر یح»
در جشنواره
پولیتیکا پرتغال
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
چرا تلو یز یون پای کار
تبلیغ و فرهنگسازی
«اکران انالین» نمی اید؟
اغاز به کار نمایشگاه مجازی
قران از ۱۱اردیبهشت
کرونا را بگذرانیم
با فشار اقتصادی چه کنیم؟!
وضعیت ناامیدکننده
«سینما» در سایه کرونا
سند خانه به عنوان وثیقه وام؛
نگاهی به فیلم «مورتال کامبت» اثری از «سایمون مک کوید»
اکشن ،تخیلی و سرگردان
تسهیالتی که به
تماشاخانه ها نرسید!
شهرهایخالقفرهنگوهنر؛
محفلیبرایگردهمایی
نخبگانهنریاز مدولباس
تاتئاتر وموسیقی صفحه 1
2
چرا تلویزیون پای کار تبلیغ و فرهنگسازی «اکران انالین» نمی اید؟
دوشنبـــــه 6اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1426
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
سیداحمد حلی خواننده موسیقی
ایرانی درگذشت
سیداحمد حلی ،از خوانندگان پیشکسوت موسیقی ایرانی
بامداد روز یکشــنبه پنجم اردیبهشت بر اثر ابتال به کرونا
دار فانی را وداع گفت.
ســیداحمد حلی اوازخوان پیشکســوت موسیقی ایرانی
کــه مدتی به دلیــل ابتال به ویروس کرونــا و در پی ان،
تشدید بیماری کلیوی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان
بســتری بود ،بامداد امروز ۵اردیبهشت ۱۴۰۰دار فانی را
وداع گفت .این هنرمند موســیقی ردیف دستگاهی ایران
متولد ۱۳۳۱شهر کاشان بود و اواز را نزد محمد قراملکی
و اســتاد حجازی فراگرفت .پس از ان در رادیو نزد صالح
عظیمی دانش خود را تکمیل کرد و ســپس برای اجرا به
رادیو نیز دعوت شد.
زنده یاد حلی از ســال ۱۳۶۱همــکاری خود را با رادیو و
تلویزیون اغاز کرد و تا ســال ۷۰تمام وقت با این سازمان
همکاری داشــت و از ان زمان به کاشان بازگشت و با دایر
کردن کالس های اواز در این شــهر ،سهم قابل توجهی در
اموزش اواز در کاشــان داشــت .محمد معتمدی ،چنگیز
حبیبیان و علی اصغر اسماعیلی ،هنرمندان موسیقی ایران
از شاگردان زنده یاد حلی هستند.
اغاز به کار نمایشگاه مجازی
قران از ۱۱اردیبهشت
عبدالهادی فقهی زاده ،معاون قران و عترت وزیر فرهنگ و
ارشــاد اسالمی در برنامه «افق» رادیو قران درباره اخرین
وضعیت نمایشــگاه مجازی قران کریم گفت :نمایشــگاه
بین المللــی قران صحنه ارائه فعالیت های قرانی در صدها
موسسه اســت که به دلیل شــیوع ویروس کرونا و ایجاد
محدودیت هــا در کشــورمان و به ویژه پایتخت ،امســال
به صورت مجازی برگزار می شود.
معاون قران و عترت وزیر ارشــاد از برگزاری نمایشــگاه
مجــازی قران در اواســط ماه مبارک رمضــان خبرداد و
گفت :این نمایشــگاه از 11تا 20اردیبهشــت ماه برگزار
می شود .نمایشــگاه مجازی قران کریم به خالف نمایشگاه
قران ،شــبانه روزی است و عالوه بر این ،فرصتی است که
تمــام هموطنان از اقصی نقاط کشــور بتوانند از امکانات
فروشگاهی و نمایشگاهی ان استفاده کنند.
وی دربــاره ادامه دار بودن نمایشــگاه مجــازی قران در
ســال های بدون کرونا گفت :ســال های گذشته چنانچه
محدودیت ها برداشــته شــود هم نمایشــگاه حضوری را
خواهیم داشت و هم نمایشــگاه مجازی را دنبال خواهیم
کرد.
معاون قران و عترت وزیر ارشاد همچنین در مورد حضور
موسسات قرانی در نمایشگاه مجازی قران کریم گفت :در
بخش محتوایی نمایشــگاه مجازی شاهد حضور و فعالیت
450موسســه و مرکز قرانی خواهیم بود 545 .ناشر نیز
در بخش فروشگاهی نمایشگاه مجازی قران کریم حضور
دارنــد ،در مجموع ،حدود هزار موسســه ،ناشــر و مرکز
قرانی فعالیت جدی در نمایشــگاه دارند و این نمایشگاه
را به معنای واقعی کلمه به یک نمایشــگاه فرادستگاهی و
مردمی تبدیل کرده اند.
همکارگرامی
جناب اقای دانیال جراهی
درگذشت پدر گرامی تان را تسلیت عرض می نماییم و
برای ان مرحوم رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان
صبر جزیل مسئلت داریم.
روابط عمومی و مدیریت روزنامه هنرمند
زهرا منصوری
«کرونا» نه به جان ها که به شغل ها نیز شبیخون زده ،سفره کسب و کارهای بزرگ را کوچک کرده و بساط
شغل های کوچک تر را برچیده است .هرچند زرق و برق سینما ان را در جرگه شغل های پرطمطراق قرار داده
اما پر بیراه نیســت که بگوییم حاال دو سالی می شود که خاطره اش در ذهن مخاطبان کمرنگ و کمرنگ تر
شده است ،ایین سینما رفتن حاال محوترین خاطرات را در ذهن ها تداعی می کند .پیش از این بارها و بارها
اتفاقات روزهای کرونایی سینما را با هم مرور کرده ایم ،در این گزارش هم قصد نداریم مرثیه خوانده شده را
دوباره تکرار کنیم اما از زمان خیز برداشتن موج چهارم کرونا و همزمان با قرمز شدن وضعیت شهرها حاال
این سومین هفته ای است که چراغ سینماها خاموش است .اما در چنین شرایطی نمی شود از ظرفیت ویژه ای
چشم پوشید که می تواند سینما را همچنان زنده نگه دارد ،پدیده ای نوظهور در ایران که البته از همان زمان پا
گرفتنش ،سنگ اندازی ها هم اغاز شد و حاال افول چندین چند ماهه اش نشان داده که سیاستگذاران و بانیانش
از ان غافلند« .اکران انالین» هرچند معبری برای گذر از این وضعیت قلمداد می شد و اتفاقاً در روزهای اغازین
همه گیری کرونا توانست خیلی زود جایش را در میان مخاطبان باز کند و از منظر سینماگران هم فرصتی برای
ارایه اثارشان باشد ،اما ارام ارام بر مدار بی توجهی قرار گرفت تا این مجرا هم مسدود شود .فروش ویژه «شنای
پروانه» در همین بستر بعد از جشنواره سی و نهم فیلم فجر اما نشان داد که این ظرفیت هنوز زنده است و به
رغم مانع تراشی ها و غفلت ها می تواند از شریان های حیاتی سینما باشد و حتی امکان بازگشت سرمایه از طریق
ان محقق شود.
یک مرور؛ در اکران انالین بعد از جشنواره سی و نهم چه گذشت؟
پیش از این در ابان ماه ۹۹در گزارشی به بهانه اسیب شناسی اکران انالین مروری اماری بر فیلم های اکران شده
در بستر مجازی داشتیم .بر اساس امار گرداوری شده اکران انالین تا ابان ماه ۹۹نمایش قریب به ۱۵فیلم را به
خود دید .اما این بستر ناگهان کاهشی چشمگیر از منظر تعداد فیلم های سینمایی را تجربه کرد به طوری که بعد
از برگزاری جشنواره سی و نهم فیلم فجر ،تا به امروز تنها ۶فیلم با عنوان های «شنای پروانه »« ،پیشی میشی»،
«اقای سانسور»« ،دیدن این فیلم جرم است»« ،بعد از تو» و «زیر نور کم» به نمایش در این بستر درامده اند که
تنها دو فیلم اخر این فهرست پیش از اکران سینمایی ،عرضه انالین را تجربه می کنند.
امار فروش فیلم های عرضه شده در یکی از پلتفرم های اکران انالین در سه ماه اخیر
همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد حاال سه هفته است که سینما سکوت و سکون را تجربه می کند،
در غیاب سالن های سینما اما همسایه دیوار به دیوارش یعنی «سینماانالین» باوجود انکه پتانسیل تبدیل شدن
به یک جریان را دارد ،اما ان نیز خلسه ای را تجربه می کند .این ظرفیت هم حاال به کناری گذاشته شده تا مرثیه
فیلم های انباشته شده تکمیل شود! به نظر می رسد نه از سوی مدیران سازمان سینمایی و نه حتی سینماگران
اراده ای برای احیای این ظرفیت طالیی وجود ندارد اولین و اصلی ترین متولی این حوزه یعنی سازمان سینمایی
دل ندارد تا با ارایه تسهیالتی ان را به الترناتیوی برای روزهای بی سرانجام تبدیل کند ،حاال اکران انالین نه فقط
محل نمایش فیلم های دست چندم که حیات خلوتی است که گاهی در امارها به ان اشاره می شود.
نکته اول؛ دلیل انفعال سازمان سینمایی در حمایت از «اکران انالین» چیست؟
پیش از این و با رونق گرفتن فضای اکران انالین سازمان سینمایی خبر از راه اندازی شورای اکران انالین داد،
هیجان اولیه فیلمسازان برای ورود به این عرصه ،مدیران این سازمان را بران داشت تا برای سامان دادن به این
بستر نو ،طرح راه اندازی شورایی تازه را کلید بزنند این موضوع اما در حد همان وعده باقی ماند تا این فضا حاال
خالی از فیلم باقی بماند .در حال حاضر شرایط نیمه تعطیل بر کشور حاکم است و به تواتر بر لزوم ماندن در خانه
به منظور کاهش امار فوتی های کرونا تاکید می شود ،اما ان دسته از مخاطبانی که مایل به تماشای فیلم های
سینمایی ایرانی در بستر انالین هستند با مراجعه به سامانه های عرضه فیلم ،با «هیچ» مواجه می شوند! به نظر
می رسد فضای اکران انالین خالی از خوراک فرهنگی مانده است و سازمان سینمایی به عنوان اصلی ترین اهرم
حرکت این چرخه ،تسهیالت چندانی به سینماگران ارائه نداده است .بسته ویژه حمایتی هم طراحی نشده تا
صاحبان اثار به نمایش فیلم هایشان در این فضا تن بدهند؛ به تعبیری اکران انالین رها شده است.
روایتمدیر؛اولویت هایحمایتیسازمانسینماییبابودجهمحدود
سعید رجبی فروتن معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره حمایت سازمان سینمایی از اکران انالین
می گوید :سردی و گرمی بازار اکران انالین در گروی تمایل صاحبان فیلم و اطمینان انها از بازگشت سرمایه
و کمی تا قسمتی سود در این مسیر است .در اینکه پلتفرم ها و مخاطبان سینمای ایران در روزهای تعطیلی
سینماها و یکنواختی سریال های تلویزیونی عطش و تقاضای زیادی برای فیلم سینمایی ایرانی دارند ،تردیدی
نیست .تجربه تلخ ۱۴ماه گذشته و شلتاق ویروس جهنده کرونا نشان داد که احساس عدم امنیتی که در وجود
مردم ریشه دوانده است ،مانع از ان می شود که سینماها ولو در شرایط زرد و نارنجی پذیرای تماشاگران زیادی
باشند .به این خاطر تنها گزینه پیش روی تهیه کنندگان استفاده از ظرفیت اکران نیم بند انالین و تن دادن به
ریسک و مخاطرات ان است .وی تاکید دارد :اولویت های حمایتی سازمان با بودجه و اعتبارات محدودی که دارد،
حمایت از زنجیره سینماهای کشور و ترغیب تهیه کنندگان به اکران فیلم هایشان در دورانی است که با پیک
کرونا مواجه نیستیم .مراجعی که فقط به نظارت انحصاری بر فضای مجازی می اندیشند ،باید به مرور دریابند که
نظارت بدون حمایت ،کارایی الزم را ندارد .رجبی فروتن معتقد است :از سوی دیگر گره موجود در اکران انالین
اگر با تشکیل نهادهایی مثل شورای اکران انالین بازشدنی بود تا حاال این اتفاق افتاده بود .در سینما شورای
صنفی نمایش تابع و مجری نظامنامه ای است که هر ساله با مشارکت دولت ویرایش و بروزرسانی می شود و همه
عوامل موثر در ان از طریق تشکل های صنفی مربوط و اهرم های در اختیار دولت ،سامان می یابند .به این خاطر
شورای صنفی نمایش به نمایندگی از صنوف و دولت به خوبی نقش تنظیم گری خود را ایفا می کند .وی ادامه
می دهد :در اکران انالین ارایش نیروها به گونه دیگری است .سازمان سینمایی شاید بتواند در همراهی با تهیه
کنندگان سینمای ایران در پی ایجاد شرایط و مناسبات عادالنه ای در این زمینه باشد اما از دیگر سو رسانه های
برخط نمایش فیلم و سریال مجوز فعالیت خود را از دستگاه دیگری گرفته و تن به نظارت ان داده اند .در عرصه
اکران انالین مدیران سکوهای نمایشی سایه نظارت دستگاه دیگری را باالی سر خود می بینند که به موجب
حکم ان ممکن است فیلمی به رغم داشتن پروانه نمایش از دولت ،از اکران انالین بازبماند و یا برای اصالح
و ممیزی مجدد ،موقتاً پایین کشیده شود! رجبی فروتن تاکید می کند :سیاست گذاری در این زمینه نیازمند
گذشت زمان و تبیین فرصت و تهدیدهای ان از سوی ذی نفعان در اینده است .بدیهی است در این فاصله هر
قدر در فرایندی کام ً
ال طبیعی مدل رفتاری و قواعد و توافق های طرفینی را خلق کنند و به ان پایبندی نشان
دهند ،زمینه برای نهادینه شدن این پدیده و استمرار و پویایی ان فراهم خواهد شد
روایت فیلمساز؛ «شنای پروانه» به جبر کرونا تن نداد
محمد کارت که با «شنای پروانه» بسیاری از تصورات ناامیدکننده درباره ظرفیت «اکران انالین» را برهم زد،
ترجیح می دهد مشخصاً درباره «حمایت سازمان سینمایی از اکران انالین» چیزی نگوید اما دیدگاه خود درباره
تجربه عرضه فیلمش در «سینما انالین» را اینگونه تشریح می کند :من به عنوان کسی که قبل از فیلم سازی
عاشق «سینما» و ایین «سینما رفتن» هستم ،این روزها غم بزرگی دارم و ان اینکه به ناچار سینما و ایین
سینمارفتن دچار خلل شده است .واقعاً به عنوان یکی از عالقه مندان به سینما ،حالم خوب نیست .اما از انجایی
که ویروس کرونا سبب شده است که همه دنیا طور دیگری به زندگی نگاه کنند و در مواردی خود را به روز کنند
و در موارد دیگر با شرایط وفق پیدا کنند ،درباره سینما هم تنها می توانیم امیدوار باشیم بعد از رفع بحران کرونا،
باردیگر بتوانیم همه با هم کمک کنیم تا ایین سینما همچنان زنده بماند و پویایی خود را حفظ کند .کارت
تاکید دارد :در این شرایط اکران انالین کمک کرد تا ما همچنان بتوانیم با مخاطب مان ارتباط داشته باشیم.
ارتباط مخاطب در این شرایط با فیلم های سینمایی ،جز بستر انالین از مسیر دیگری ممکن نیست .هر تالش
دیگری هم در این زمینه تالشی مذبوحانه است .به عنوان کسانی که عاشق سینما هستیم باید خوراک مناسب
مخاطبان را از معبر سالمت ،به دستش برسانیم .عالقه مندان جدی سینما هم باید به خودشان قول بدهند که
به این مدیوم جدید عادت نکنند .فیلم های درخور توجهی که لیاقت دیده شدن بر پرده سینما را دارند ،قطعاً
باید روی پرده دید .امروز همه در یک «اجبار جمعی» گرفتار هستیم که «اکران انالین» بهترین گزینه برایمان
است .وی ادامه می دهد :یکی از مضامین محوری «شنای پروانه» همین است که «جبر» نیست که شرایط تو
را می سازد بلکه شرایط هر کسی در اختیار خودش است .مسیری که این فیلم در فرایند عرضه و تقاضا تا به
امروز طی کرده است هم نشان داده است که سرنوشت هر فیلمی ،فارغ از شرایط می تواند دست خود فیلم هم
باشد .خوشبختانه این اتفاق برای فیلم «شنای پروانه» رخ داد و برایم بسیار ارزشمند است نگاه و منش افرادی
که شاید به صورت اتفاقی نسخه غیرقانونی فیلم را دیده بودند اما به دلیل احترامی که احساس کردند فیلم به
ان ها می گذارد ،مجدد نسخه قانونی را تهیه کردند تا از فیلم حمایت کرده باشند .به عنوان فیلم ساز ،پیشانی
تک تک این مخاطبان را می بوسم.
نکته دوم؛ ایا اکران انالین در انحصار دو پلتفرم است؟
از ابتدای شکل گیری اکران انالین انچه به کاهش تمایل فیلمسازان برای عرضه اثارشان ضریب می داد ،انحصار
در این بازار بود که دست سایرین را از رقابت کوتاه می کرد ،حضور دو سامانه قدرتمند در این زمینه ،انها را به
تنها مرجع ورود به این چرخه تبدیل می کرد که سینماگران باید تابعی از تصمیمات انها می بودند .هرچند در
ادامه سامانه های دیگری به ناوگان اکران انالین اضافه شدند اما سابقه ذهنی و شناخت مخاطبان نسبت به این
دو پلتفرم و البته تبلیغات شهری گسترده این دو سامانه ،راه را برای مذاکرات بعدی فیلمسازان ناهموار می کرد،
موضوعی که در ادامه هم پخش کنندگان و هم صاحبان اثار را نسبت به فضای موجود گله مند کرد.
روایتمدیر:پیش تازیبهمعنیانحصارنیست
رجبی فروتن درباره گالیه برخی فیلمسازان نسبت به وجود انحصار در حوزه «اکران انالین» به این توضیح
بسنده می کند :ظاهرا ًبیش از یکصد رسانه برخط مجوز فعالیت دریافت کرده اند و محدودیتی برای فعالیت سایر
پلتفرم ها به شرط سرمایه و معونه الزم وجود ندارد .وی تاکید دارد :پیشتازی چند پلتفرم در این زمینه الزاماً به
معنی ایجاد انحصار نیست چه اگر غیر از این بود مرکز ملی رقابت به شکایات رسیدگی می کرد.
نکته سوم؛ سهم صاحبان اثار از گیشه اکران انالین ،به صرفه است؟
انچه اما باعث دلسردی برخی سینماگران نسبت به این اکران ،شده ،پرداخت های اندک صاحبان پلتفرم ها در
قبال خرید حق پخش فیلم ها در مدت زمانی مشخص است ،تا انجا که برخی صراحتاً مبالغ اعالم شده در
جهت خرید فیلم ها را توهینی اشکار قلمداد می کردند ،مبالغ پیشنهادی از این منظر قابل طرح است که غالب
فیلمسازان این رقم ها را نامتعارف و مغایر با هزینه اولیه ساخت اثارشان می خوانند که تنها «ضرر» عایدشان
می شود .هرچند عمده این اعتراض ها از سوی صاحبان اثاری است که در اکران سینمایی هم توفیقی پیدا
نمی کردند اما به نظر می رسد دامنه اعتراضات گسترده تر شده است .نکته دیگر اما این است که صاحبان اثار
رضایتی از درصد اختصاص داده شده به انها از محل تقسیم فروش بلیت ها ندارند اما ماحصل این فرایند بدبینی
و بی اعتمادی سینماگران در وصول به حق السهم شان است.
روایت مدیر :قدر فرصت «دیده شدن» را بدانید
رجبی فروتن درباره درامد حاصل از اکران انالین برای صاحبان اثار می گوید :درصد تسهیم و برداشت از درامد
فروش در حد متعارفی بین تهیه کنندگان و سکوهای نمایش دهنده تعریف شده است .به نظرم فیلم هایی که
اصوالً برای پرده بزرگ جذابیت های الزم را ندارند و صاحبان ان ها در شرایط عادی هم پاسخ دلگرم کننده ای
از گیشه ها دریافت نمی کردند ،باید قدر فرصت دیده شدن در اکران انالین را بدانند و با اگاهی از اینکه ایتم
هزینه هایی که دفاتر پخش برای انها فاکتور می کرد ،دیگر عم ً
ال وجود ندارد .منظورم سهم سینمادار ،تبلیغات،
عوارض و مالیات است .این عده باید دلخوش به سهم هفتاد درصدی از بازاری شوند که مشتریان ان به دنبال
تنوع هستند و در دوران تعطیلی سینماها همه نیاز بصری انها را تلویزیون نمی تواند تامین کند.
نکته چهارم؛ با وجود تهدید «قاچاق» می توان به «اکران انالین» امید داشت؟
تنها ساعاتی پس از بارگذاری فیلم ها در سامانه های اکران انالین ،نسخه ای غیرقانونی از ان در فضای مجازی در
دسترس عموم قرار می گیرد؛ تجربه ای که در همان گام نخست ورود فیلم های دیده نشده به عرصه اکران انالین،
فیلم « خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا را به کام خود کشید و خیلی زود نشان داد جدی تر از ان است که
بتوان نادیده اش گرفت .متولیان امر اما هر بار بدون ارایه راهکاری عملی برای مبارزه با منتشرکنندگان لینک های
غیرقانونی تنها به رخ دادن اتفاقی مشابه در پلتفرم های معتبر جهانی از جمله نتفلیکس اشاره و از پیگیری
حقوقی ان شانه خالی کرده و همچنان می کنند .شاید بتوان جدی ترین مانع بر سر راه اکران انالین را قاچاق
فیلم ها خواند ،معضلی که راه را بر اثار می بندد ،مخاطبان را با مدار قانون خارج و البته ضربه ای جبران ناپذیر
بر پیکره فیلم ها می زند .هرچند سازمان سینمایی شورایی تحت عنوان صیانت از محصوالت فرهنگی دارد اما
در سال هایی که بحث اکران انالین پررنگ تر از پیش شده خروج قابل توجهی از این شورا دیده نشده است.
«خروج» اولین فیلم اکران انالین و اولین قربانی «قاچاق» در این بستر بود!
معاون ارزشــیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره معضل «قاچاق» در حوزه اکران انالین می گوید :با انکه
پلتفرم ها در چند ماه گذشته نرخ خدمات خود را افزایش داده اند اما سهم انها از سبد درامد اکران انالین در
همان سی درصد متوقف مانده است و در مناسبات مالی بین انها و تهیه کنندگان امتیاز تازه ای رد و بدل نشده
است .گیرم که قرارداد موجود بین ان دو در این مدت ویرایش شد و نسبت به گذشته از شفافیت بیشتری
برخوردار شد اما با این حال سکوهای نمایشی در ایران به اندازه همتایان خارجی و پرمخاطب خود اسیب پذیر
هستند و قادر به صیانت از محتوای بارگذاری شده و جلوگیری از سرقت ان نیستند .وی تاکید دارد :تنها اقدامی
که نهادهای ناظر بر فضای مجازی به درخواست تهیه کنندگان صورت می دهند ،برخوردهای محدود کننده
با درگاه هایی است که میزبان خدمات دهنده انها در داخل ایران باشد .تجربه سایر کشورهای دیگر نشانگر ان
است که فرهنگ سازی بیش از اقدامات سلبی در این زمینه کارساز خواهد بود.
روایتفیلمساز:رابطهدومینووارمیانمخاطبوفیلمساز
محمد کارت نگاهی متفاوت به مقوله قاچاق در حوزه اکران انالین دارد و در پاسخ به سوال اینکه درباره چگونگی
مواجهه با این تهدید می گوید :در همه عرصه های فرهنگی ،هنری و اقتصادی تالش داریم تحت نظر و مراقبت کار
کنیم .بخشی از ماجرای قاچاق به رفتار فردی مخاطب بازمی گردد که عادت به استفاده از نسخه غیرقانونی نداشته
باشد .این یک مسئله بنیادی است که در بلندمدت باید در جامعه اصالح شود .در عین حال نهادهای ذی ربط هم
باید مراقبت داشته باشند تا اگر فیلمی به هر دلیلی با این اتفاق مواجه شد ،بتوانند با سازوکاری مشخصی ،مسیر
سوءاستفاده بیشتر از ان مسدود شود .وی ادامه می دهد :واقعیت این است که وضعیت امروز جامعه به لحاظ
اقتصادی اص ً
ال وضعیت خوبی نیست .در کل اما وضعیت مثل این است که بخواهیم خوراک روزمره مان را نخوریم
و بهانه بیاوریم که پول نداریم .مصارف فرهنگی هم بخشی از زندگی روزمره ما است که نمی توانیم ان را حذف
کنیم .من فیلم ساز باید از روح و روان تماشاگرم محافظت کنم .کسی هم که از محصول من استفاده می کند،
باید از ان مراقبت کند و بهایش را بپردازد تا این چرخه به سالمت ادامه داشته باشد .کارگردان «شنای پروانه»
می گوید :اگر مخاطبی می تواند با پرداخت ۳۰هزار تومان ،یک فیلم را در جمع خانواده از طریق یک پلتفرم ببیند،
این هزینه خیلی رقم باالیی برای او نیست ،اما اگر همین مبلغ پرداخت نشود ،بخشی از چرخه اقتصادی یک فیلم
اسیب می بیند و در ادامه فیلم ها بی کیفیت تر و کم هزینه تر می شوند .به گونه ای دومینووار رفتار ما روی هم تاثیر
می گذارد .احترام متقابل میان مخاطب و هنرمند ،موجب سالمت بیشتر این چرخه می شود.
نکته پنجم؛ چرا تلویزیون پای کار تبلیغ و فرهنگسازی «اکران انالین» نمی اید؟
هر تجربه تازه ای بی تردید نیاز به فرهنگسازی و تبلیغ دارد« .اکران انالین» در دوران کرونا ،از همان بهار سال
۹۹در حالی در دستور کار قرار گرفت که هنوز بخش عمده ای از مخاطبان سینمای ایران اشنایی چندانی با این
ظرفیت جدید نداشتند .همین فضا ضرورت تبلیغات فراگیر برای رقم خوردن یک تجربه تازه در سینمای ایران را
دوچندان می کرد .تلویزیون اما از همان ابتدا سر ناسازگاری گذاشت و از انجا تبلیغ فیلم های عرضه شده در اکران
انالین مستلزم تبلیغ پلتفرم های عرضه کننده این اثار بود ،ترجیح داد دست به عصا وارد این عرصه شود و همین
تعلل ،سرعت رسیدن تجربه «اکران انالین» به نقطه ایده ال و شانس تثبیت ان را ،به حداقل ممکن رساند.
روایتمدیر؛تولیداتغیرتلویزیونی«بچهزن بابا»نیستند!رجبی فروتندرپاسخبهنقشیکهتلویزیونمی توانسته
در تبلیغ و فرهنگســازی «اکران انالین» داشته باشد ،به کنایه می گوید :اتفاق بزرگ زمانی رخ می دهد که
محصوالت تولیدی شبکه نمایش خانگی ،فیلم های سینمایی و همه تولیدات غیرتلویزیونی «بچه زن بابا» تلقی
نشوند و محدودیت و ممنوعیت پخش و تبلیغ انها در صداوسیما برداشته شود. صفحه 2
نگاهی به فیلم «مورتال کامبت» اثری از «سایمون مک کوید»
اکشن،تخیلیوسرگردان
لیو کانگ ،به عجیب ترین شــکل ممکن شــروع به مبارزه با یکدیگر مــی کنند بی انکه اتفاق
خاصی برای پیشــرفت و تبدیل شدن شــان به افراد برگزیده رخ دهد! روند قصه حتی در نیمه
دوم فیلم بحرانی تر هم می شود .جایی که زمینی ها به یکباره پا به فرار می گذارند و به جهانی
دیگر می روند اما چند دقیقه بعد با نقشــه ای کودکانه بــه زمین باز می گردند تا یقه هرکدام
از شــخصیت های خبیث داستان را در یک اســتیج متفاوت ( که براساس بازی طراحی شده )
بگیرند و به زندگی شان پایان دهند! در این بین ناگهان هم سر و کله اسکورپیون بی انکه دلیل
منطقی برای ان شرح داده شود پیدا شده و شاالم شوربای فیلم تکمیل می شود! به لطف بودجه
قابــل توجه 90میلیون دالری ،انتظار می رفت که فیلم بتواند تا حدی دنیای بزرگ بازی را به
تصویر بکشد اما کارگردان فیلم یعنی سایمون مک کوید ،به بدترین شکل ممکن از این ظرفیت
اســتفاده کرده است .فیلم متاســفانه دنیای بیرونی که شنگ سونگ و رفقایش در ان حضور را
با اســتفاده از ضعیف ترین جلوه های ویژه کامپیوتری به تصویر کشــیده اســت .دنیای بیرونی
که البته هیچ ویژگی قابل اشــاره ای هم جز قدم زدن شــنگ سونگ و نصیحت های مخربانه او
میثم کریمی
ســری بازی های « »Mortal Kombatیکی از محبوب تریــن بازی های کامپیوتری در طول
تاریخ محســوب می شود .عنوانی که نخستین بار در سال 1992منتشر شد و از ان زمان تا به
امروز نسخه های متعددی از ان روانه بازار شده است .محبوبیت این بازی در دهه 90سبب شد
تا دو فیلم سینمایی براساس ان ساخته شود .فیلم هایی که یک شکست تمام عیار محسوب می
شدند و انتقادات از ان ها چنان باال گرفت که ساخت دنباله برای ان ها از دستور کار خارج شد.
حاال پس از گذشــت بیش از دو دهه ،هالیوود یک ریبوت عنوان «مورتال کامبت» ساخته که به
لطف محبوبیت بازی ،یکی از مورد انتظارترین فیلم های سال به شمار می رفت .اما ایا «مورتال
کامبت» توانسته به انتظار هوادارانش پاسخ مناسبی دهد یا مثل گذشته ان ها را در ناامیدی به
حال خود رها می کند؟ داســتان فیلم درباره دنیای بیرونی اســت که قصد دارد پس از تصاحب
دهمین پیروزی خود بر زمین چیره شــود .در این شــرایط ،مبارزینی در زمین باید خود را اماه
مواجــه با این افراد خبیث نمایند.کول یانگ (لویس تان) مبارز ناامیدی اســت که خیلی همت
بلندی برای اینکه بتواند در مســابقات به پیروزی برســد ندارد اما نشانی بر بدن کول هک شده
که باعث می شود او یکی از برگزیدگان باشد و این در حالی است که بی هان (جوئی تسلیم) در
صدد نابودی او و دیگر مبارزین اســت اما ...بازی «مورتال کامبت» در ســال های اخیر به لطف
شــخصیت های جدیدی که به قصه اضافه کرده ،داســتانی جذاب را در کنار گیم پلی عالی به
گیمرها عرضه کرده که باعث محبوبیت بیشــتر این عنوان شــده است .اما در نسخه سینمایی
«مورتال کامبت» کوچکترین توجهی به این داســتان غنی نشــده و فیلمنامه به بدترین شکل
ممکن داســتان فیلم را پیش می برد .در مقدمه فیلم شــاهد تقابل بی هان از قبیل لین کویی
و هانزو هاساشی از قبیله شیرای ریو هستیم .دو شخصیتی که سمبل بازی های «مورتال کامبت»
از بدو انتشار این سری از بازی ها بوده اند و ماجرای تقابل ان ها از دیرباز مورد توجه گیمرها بوده
اســت .اما در فیلم «مورتال کامبت» هیچ اشــاره مشخصی به دالیل درگیری این دو در ابتدای
فیلم نمی شــود! فیلم که اغاز می شود ،بی هان و هانزو هاساشی در حال نبرد با یکدیگر هستند
ندارد .متاســفانه کیفیت جلوه های ویژه «مورتال کامبت» ناامید کننده اســت و سازندگان در
طراحی ســاده ترین المان ها از جمله چشــمان براق ِریدن نیز دچار ضعف بوده اند .با توجه به
پیشــرفت های تکنولوژی ،می توانستیم انتظار داشته باشیم که حداقل این بار گورو بتواند ظاهر
ترســناکی داشته باشــد اما طراحی او چیزی شــبیه به هالک در حالت عصبانی است! متاسفانه
«مورتال کامبت» در بخش بازیگری هم ضعیف اســت .بازیگران فیلم حتی در مقایسه با نسخه
ســال 1995نیز ضعیف تر هســتند و برخی از ان ها از جمله تادانابو اسانو در نقش ِریدن یک
ناامیدی تمام عیار اســت .شخصیت اصلی داستان یعنی کول یانگ توسط بازیگری به نام لویس
تان ایفا می شود .بازیگری که در طول فیلم نه به درستی حس را به مخاطب انتقال می دهد و
نه در دیالوگ گفتن تسلط چندانی دارد .بازیگران نقش کانگ لو و لیو کانگ نیز وضعیت بهتری
از تــان ندارند« .مورتال کامبت» علی رغم انتظار فراوانی که در طرفداران این ســری از بازی ها
ایجاد کرده بود ،باز هم مانند دو نســخه سینمایی قبلی ،تماشاگران را ناامید کرد .اولین تجربه
ســینمایی سایمون مک کوید چنان سطحی و پر ایراد است که مخاطبین به سختی می توانند
دوباره به ســراغ تماشــای ان بروند .عدم درک صحیح از عنوان «مورتال کامبت» و بی توجهی
به ریشــه های ان باعث ساخته شدن فیلمی شــده که نیمی از شخصیت های محبوب «مورتال
کامبت» در ان حضور ندارند و ان نیمی دیگر هم که در فیلم دیده می شوند ،سرگردان و گیج
هستند! «مورتال کامبت» به عنوان اثری مستقل می تواند به عنوان یک فیلم رزمی مخاطبین را
تا حد زیادی راضی کند اما زمانی که به نام اقتباس از بازی «مورتال کامبت» می رسیم ،سواالت
یکی پس از دیگری در طول فیلم تکرار می شوند که سازندگان هیچ پاسخی برای ان نداشته اند.
و تنها در میان گفتگویشــان ،اشاره ای به قبیله خودشان و انتقامی که قصد گرفتن ان را دارند
می کنند که برای کســانی که اشــنایی با بازی کامپیوتری ندارند ،یک ابهام تمام عیار به شمار
می رود .البته که در نسخه سینمایی از پیچیدگی های روابط این دو کاسته شده و خبری هم از
کوان چی که مســبب تقابل این دو بود نیست! در نسخه سینمایی بی هان یا همان ساب زیرو،
به دالیلی که در فیلم شــرح داده نمی شــود به جان این و ان افتاده و هرجا که قدم می گذارد
ســعی در نابودی ان دارد! مشکل دیگر فیلمنامه مربوط به ورود شخصیت جدیدی به نام کول
یانگ به جمع مبارزین است .شخصیتی که در نسخه سینمایی خلق شده و هیچ ارتباط قبلی با
شــخصیت های کالسیک «مورتال کامبت» ندارد .کول یانگ برخالف دیگر مبارزین این عنوان،
فاقد شــخصیت پردازی است و بی هویت ترین شــخصیت فیلم محسوب می شود! ایده اضافه
شــدن قهرمان جدید به فیلم در حالی که سال ها لیو کانگ به عنوان قهرمان زمینی ها شناخته
می شــد ،ایده عجیب و غریبی بوده که سازندگان ان را به تماشاگران تحمیل کرده اند و نتیجه
کار نیز ناامید کننده اســت .کول یانگ شبیه هیچکدام از شخصیت های جسور و منحصر به فرد
«مورتال کامبت» نیســت و بیشتر متکی بر فرمول سینمایی کلیشه ای « فرد ناامید و شکست
خورده ای که می تواند دنیا را نجات دهد « اســت .از این رو ،حضور او در فیلم یک وصله کام ً
ال
اشتباه به فیلم بوده است.
(این پاراگراف بخش هایی از داســتان را لو می دهد) روند قصه «مورتال کامبت» نیز ســردرگم
اســت و تکلیفش را با مخاطب مشخص نمی کند .قهرمانان زمینی پس از ورود به محل حضور
وضعیتناامیدکننده«سینما»درسایهکرونا
کارگردان فیلم سینمایی «شــیرجه بزرگ» ضمن اشاره به
قدرت گرفتن پلتفرم ها در روزهای بحرانی سالن های سینما
تاکید کرد که نباید به وضعیــت ناامیدکننده این روزها تن
دهیم و باید به فکر اینده باشــیم .کریم لک زاده کارگردان
سینما با اشاره به اینکه فیلمسازان جوان در شرایط بدی قرار
دارند گفت :ما در بدترین برهه زمانی قرار داریم و فیلمسازی
بدشــانس تر از ما وجود ندارد ،از همه جهت در بدترین زمانه
موجود هســتیم ،هم در افول ســلیقه مخاطب ،هم در افول
شرایط اجتماعی هســتیم ،در واقع در شرایطی هستیم که
پدیده ای مانند کرونا سینما را به شدت تحت تاثیر خود قرار
داده اســت .وی بیان کرد :سه سال پیش در شرایط سختی
قرار داشــتیم اما کرونا بالیی ســر مــا اورد که همان اندک
نفس را هم دیگر نمی توانیم بکشــیم به همین دلیل در یک
یاس ترسناک هســتیم و نمی دانیم قرار است چه بالیی سر
مخاطب و ســینما بیاید .این کارگردان جوان سینما توضیح
داد :یکی از معانی سینما ســالن سینما است ،سالن سینما
به اندازه ذات ســینما و فیلمســازی اهمیت دارد و یکی از
معناهای ســینما به شمار می رود و امروز سینما یک معنای
بزرگ خود را از دســت داده است و در حال حاضر همه چیز
در دست پلتفرم ها است ،پلتفرم هایی که برای فروش سلیقه
مخاطــب را پاییــن می اورند ،این پلتفرم هــا صاحب قدرت
شده اند و همه چیز را در دست گرفته اند.
کارگردان فیلم ســینمایی «شــیرجه بــزرگ» تاکید کرد:
زمانی که یک فیلمســاز فیلم می ساخت برای ثانیه به ثانیه
ان برنامه ریزی می کرد ،چرا کــه در یک قاب قرار بود روی
پرده سینما به تصویر کشیده شود و جزء به جزء ان ترکیب
اهمیت داشــت اما امروز حقیقت تلخ این است که اگر قرار
اســت فیلمی ساخته شــود ،می خواهد روی صفحه موبایل
دیده شــود و این برای من بســیار ترسناک است .وی ادامه
داد :این برای من بســیار ترسناک اســت که قرار است چه
بالیی سر فیلم سینمایی «شــیرجه بزرگ» در اکران بیاید،
اما اگر قرار باشــد این فیلم انالین نمایش داده شود و مردم
بخواهنــد ان را روی صفحه موبایل خود ببینند ،برای من به
عنوان فیلمســاز چنین نمایشــی تلخ است ،چرا که در حال
حاضر معیار در پلتفرم ها دیالوگ گویی و بازی کردن با پیش
فرض مخاطب و ســوق دادن مخاطب به سمت ان افولی که
در ان لذت می برد و در ان تنبل تر می شود و دیگر نیازی به
اندیشــه ندارد ،است .در واقع اندیشه یک عمل سخت است.
لک زاده گفت :مخاطب امروز در حال تنبل شــدن اســت و
پلتفرم ها مخاطب را به این دوره راهنمایی می کند ،در حال
حاضر هنر و ســینما برای کسی اهمیت ندارد و همه درگیر
نان شبشان شــده اند .وی ادامه داد :ای کاش راه حلی برای
این مشکل بود ،شاید تنها کاری که بشود کرد این است که
به افول پا نداد و فیلمســازان اندکــی که باقی مانده و هنوز
فریب چرخه اقتصادی فاســد موجود را نخورده اند ،به تولید
فیلم خوب فکــر می کنند ،البته من فکر می کنم که باالخره
هیچ فیلمی در ان کمدی که کسی مانند من برای ان فیلم
می ســازد ،باقی نمانده و در این کمد بسته نخواهد شد .لک
زاده گفت :حال امروز سینمای ایران بسیار ناامیدکننده است
اما فیلمســازان باید به این فکــر کنند که باید یک یادگاری
برای ایندگان خود بگذارند.
3
دوشنبـــــه 6اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1426
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
کرونا را بگذرانیم
با فشار اقتصادی چه کنیم؟!
فعاالن تئاتر یک سال نفس گیر را سپری کردند .انان هم مانند
بسیاریازشاغالنحرفه هایگوناگونمدامطعمتعطیلی،بیکاری
و بی پولی را چشــیدند ولی انچه بیش از همه روزگار را بر انان
سخت کرده ،نداشتن چشم اندازی مشخص برای زمانی است که
از شرایط فعلی گذر کرد ه باشیم .انان هیچ مطمئن نیستند بعد از
بازگشایی سالن های نمایش ،ایا تماشاگر بار دیگر در سالن حاضر
خواهد شد .تجربه یک سال گذشته نشان داد اعتماد سازی برای
حضور بخشی از تماشاگران تئاتر در سالن های نمایش چندان
ساده نیست و اینجاست که باید به راه های دیگری برای حضور
مخاطب مردد بیندیشیم .یکی از راه هایی که تا حدودی امتحان
خود را پس داده ،اجرای نمایش در فضاهای باز است .فکر کردن
به این شیوه نه تنها در دوران کرونا بلکه در دوره های عادی هم
می تواند برای جذب بخشی دیگر از تماشاگران که تمایل یا عادت
چندانیبرایحضوردرسالن هایتئاترندارند،راهکاریموثرباشد.
در مقطع فعلی که کرونا تئاتر را در معرض خطر جدی قرار داده،
اگردر پی این هســتیم که این تهدید را به فرصت بدل کنیم،
یکی از راه ها طبیعتا اجرای نمایش در فضاهای باز است .پس از
شوک اولیه کرونا ،این موضوع به فاصله نه چندان زیادی مورد
توجه هنرمندان گوناگونی قرار گرفت .بعضی نمایش هایی برای
اجرا در فضای باز طراحی کردند و بعضی دیگر به فکر ســاخت
سالن هاییروبازافتادند.بعضیهمپیشنهادبرپاییفستیوال هایی
به سبک یونان قدیم را مطرح کردند .گرچه هنوز برخی از این
ایده ها به جایی نرسیده است ولی تجربه چند ماهه اخیر نشان داد
در همین فضای وهم الود و شرایط دشوار هم می توان بارقه هایی
از امید یافت و تماشاگر رمیده را بار دیگر جذب کرد .هر چند
سال گذشته بسیاری از گروه های شناخته شده تئاتر به دالیل
گوناگون که فعال موضوع بحث ما نیست ،از اجرای نمایش های
خودچشم پوشیکردند،اماامیررضاکوهستانیکارگردانیکهاثار
خود را در بسیاری از کشورهای جهان روی صحنه برده ،با اجرای
نمایش «در انتظار گودو» نشان داد می توان تماشاگری را که با
وجود همه دلتنگی ها برای حضور در سالن نمایش دچار تردید
جدی است ،در فضای باز به تماشای تئاتر نشاند .او نمایش خود
را با گروهی از بازیگران نام اشنا در فضای باز باغ کتاب اجرا کرد.
گرچه این نگرانی وجود داشت که تماشاگران همیشگی تئاتر
که عموما عادت کرده اند در محدوده چهارراه ولیعصر به تماشای
اثار نمایشی بنشینند ،کمتر برای حضور در این مکان تازه همت
کنند ولی «در انتظار گودو» ثابت کرد ،می توان تماشــاگر را در
فضایی کمتر شناخته شده هم جذب کرد .با اینکه اجرای این
نمایش به دلیل تعطیالت کرونایی ناتمام ماند ولی حاال که تئاتر
از مشــاغل گروه دو سه به مشــاغل گروه دو منتقل شده و در
وضعیت نارنجی ،امکان فعالیت دارد ،می توان دست کم در نیمه
اول سال که اب و هوا برای اجراهای فضای باز مساعدتر است،
از این شرایط بهره برد و اجرای تئاتر را به جریان انداخت بویژه
اینکه این امادگی در بدنه تئاتر هم تا حدودی ایجاد شده است.
اجرای نمایش «داستان های ســرزمین مردمان خردمند» به
کارگردانی سعید چنگیزیان در فضای باز فرهنگسرای نیاوران
که سال گذشته انجام شد ،همچنین اعالم امادگی امیر دژاکام
برای اجرای نمایش «ایوب خان» در دشت و کوه و کنار دریا و ...
نمونه های دیگری از امادگی بخشی از جامعه تئاتری برای فعالیت
در این حیطه است .اجرا در مکان هایی غیر از سالن های مرسوم
تئاتر اتفاق تازه ای نیســت که ویژه دوران کرونا باشد ولی این
شیوه هنوز جای خود را در فضای تئاتر ما باز نکرده است .سال ها
پیش کارگردانی مانند حمید پوراذری در مکان هایی همچون
سوله پرورش قارچ یا پارکینگ طبقاتی دانشگاه امیرکبیر یا زمین
تنیس و ...نمایش هایی را اجرا کرد؛ اثاری که بدون حضور هیچ
بازیگر شــناخته شده ای اتفاقا مورد استقبال قرار گرفتند .علی
اصغر دشتی هم با اجرای نمایش «سی» در فضای باز نشان داد
می توان جمعی از ستاره های موسیقی و تئاتر را همراه و اثری پر
تماشاگر اجرا کرد .هادی کمالی مقدم با همراهی همسرش مینا
بزرگمهردیگرچهره هایتئاتریهستندکهتجربهاجراینمایش
در مکان هایی مانند خانه موزه ها ،محالت قدیمی و نوستالژیک و
...را دارند .حتی بعضی از اهالی تئاتر معتقدند برای اشتی بیشتر
میان مردم و این هنر بهتر است انان به سراغ تماشاگر بروند و
با اجرای نمایش در فضاهایی خارج از سالن های مرسوم ،اقشار
دیگری از مخاطبان را همراه خود کنند .فراموش نکرده ایم که
مساله تئاتری ها فقط دلتنگی برای صحنه نیست چرا که حیات
اقتصادی بسیاری از انان وابسته به اجرای نمایش است .در این
مدت بحث تشکیل انجمن های صنفی زیر نظر وزارت کار (که به
موجب ان فعالیت های نمایشی به عنوان شغل قلمداد می شود و
مشمول قوانین وزارت کار از جمله بیمه بیکاری و ...خواهد شد)
به صورت جدی تری پیگیری شده است ولی همه کسانی که این
موضوع را دنبال می کنند ،می دانند تا رســیدن به نتیجه ،زمان
زیادی باقی مانده و این در حالی است که بخش بزرگی از فعاالن
تئاتر زیر فشارهای اقتصادی از نفس افتاده اند .این همه را گفتیم تا
بگوییم در وضعیت فعلی که کرونا دست و پایمان را بشدت بسته،
یکی از منطقی ترین راه ها برای فعالیت و کســب درامد جامعه
تئاتری ،سر و سامان دادن اجرا در فضاهای باز است .خوب است
یک بار هم که شده وسط فاجعه ،برای روزهای بعد از ان تدبیری
بیندیشیم تا جامعه تئاتری ما اگر از کرونا جان سالم به در برد ،در
تنگناهای اقتصادی جان به لب نشود. صفحه 3
سند خانه به عنوان وثیقه وام؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1426دوشنبه 6اردیبهشتماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:02
اذان ظهر
19:47
غروب افتاب
20:06
اذان مغرب
04:46
اذان صبح فردا
06:18
طلوع افتاب فردا
تسهیالتی که به تماشاخانه ها نرسید!
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تماشــاخانه های ایران با اشــاره
به اینکه تاکنون هیچ تســهیالتی از طرف صندوق اعتباری هنر به
تماشــاخانه های خصوصی پرداخت نشده اســت از سومدیریت در
پرداخت این وام ها گله کرد .شاهین چگینی رئیس هیات مدیره انجمن
صنفی تماشاخانه های ایران و مدیر تماشاخانه مشایخی درباره معرفی
۴۵تماشــاخانه بخش خصوصی برای دریافت تسهیالت کارافرینی
به بانک عامل که از طرف صندوق اعتباری هنر اطالع رســانی شده
اســت ،گفت :اقای اشنا مدیرکل هنرهای نمایشی بهمن ماه ۹۹به
من ۲لیست از تماشــاخانه های خصوصی تهران و شهرستان اعالم
کرد که هرکدام شامل ۱۱ -۱۰تماشاخانه می شدند و گفتند که این
تماشاخانه ها برای دریافت وام ۱۰۰میلیونی معرفی شده اند که البته
این وام برخالف اطالع رسانی اولیه قرض الحسنه نیست و قرار است با
سود ۴درصد محاسبه شود .وی ادامه داد :تنها تماشاخانه های عضو
صنف ما ۲۳تماشاخانه هســتند و زمانی که عنوان کردیم چرا این
وام به بقیه تعلق نمی گیرد ،گفتند که برخی از تماشــاخانه ها هنوز
مجوزشان را نگرفتند و یا وام های قبلی شان را تسویه نکرده اند .خالصه
با این شرایط مشخص شد حداقل نصف تماشاخانه های عضو صنف از
این وام امکان بهره برداری ندارد .پس از مدتی برای تماشاخانه هایی
که شــامل این وام می شــدند به صندوق کارافرینی امید که به ما
معرفی کــرده بودند ،مراجعه کردیم و معرف مان هم شــد صندوق
اعتبــاری هنر .بعد از مراجعه به ما اعالم کردند که برای دریافت این
وام باید هر نفر یک سند خانه به عنوان وثیقه بگذارد در حالی که در
حال حاضر کمترین قیمت خانه در تهران هم حداقل یکی دو میلیارد
است و کســی حاضر نمی شود برای یک وام صدمیلیونی سند خانه
چندمیلیاردی اش را وثیقه کند .مدیر تماشاخانه مشایخی افزود :بعد
گنج سخن
از مدتی جستجو برای حل این مشکل با صندوق تعاونی ضمانت اشنا
شدم که کارش صدور ضمانت نامه برای کسانی است که وام مصوب
دارند .قرار بر این شد که این صندوق ۷۰درصد از ضمانت ما را تامین
کند و برای ۳۰درصد باقی مانده هرکدام از ما ضامن دیگری شویم
تا مشکل برطرف شود .سپری شدن روال اداری دریافت ضمانت نامه
بیشتر از یک ماه طول کشید و زمانی که ۱۰روز مانده به تعطیالت
نوروز این ضمانت نامه ها در اختیار ۴تماشــاخانه قرار گرفت و برای
دریافت وام به صندوق اعتباری امید مراجعه کردیم به ما اعالم کردند
که اعتبار معرفی نامه شما برای دریافت وام تمام شده است چون این
معرفی نامه ها تنها ۲ماه اعتبار داشــته اند .چگینی با اشاره به اینکه
قادر اشــنا به انها قول پیگیری و حل این مساله را داده است ،بیان
کرد :اقای اشــنا به ما گفت نگران نباشید و این مساله تا ۲۴ساعت
دیگر حل می شود اما ما همچنان منتظر هستیم که صندوق اعتباری
هنر یک نامه بزنــد و اعتبار معرفی نامه های ما را تمدید کند .ما به
این وضعیت معترض شدیم که مشخص شد بر سر همین مساله بین
قادر اشنا و حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اختالف
پیش امده و وضعیت معرفی نامه های ما فع ً
ال مشــخص نیســت .از
طــرف دیگر ضمانت نامه هایی که از صندوق تعاونی ضمانت دریافت
کرده ایم تا ۱۵اردیبهشت اعتبار دارد و اگر معرفی نامه های ما تمدید
نشود ،ان ضمانت نامه ها را هم از دست خواهیم داد .وی یاداور شد:
چرا صندوق اعتباری هنر وقتی هنوز هیچ تماشــاخانه ای تسهیالت
و وامی دریافت نکرده اســت درباره ان خبرسازی می کند .این ۱۰۰
میلیون وامی اســت که قرار بوده برای سال گذشته به تماشاخانه ها
پرداخت شود در حالی که همچنان سالن های ما در سال جدید هم
تعطیل هســتند .حداقل کاری که این دوستان باید انجام دهند این
اســت که کارهایشان را مدیریت کنند تا ما بتوانیم نفسی بکشیم و
چیز بیشتری از انها نمی خواهیم .وی در پایان صحبت هایش متذکر
شــد :مدتی قبل وزیر ارشــاد اعالم کرد که ما وام ۳۰۰میلیونی به
تماشاخانه ها پرداخت کرده ایم در حالی که این ۳۰۰میلیون برای ۱۶
تماشاخانه بود ولی به شکلی اعالم شد که انگار هرکس ۳۰۰میلیون
دریافت کرده اســت و االن هم اعالم می کنند که به ۴۵تماشاخانه
وام ۱۰۰میلیونی قرض الحسنه داده اند در حالی که نه وامی پرداخت
شــده و نه قرار است قرض الحسنه باشــد .همه ما مالک داریم و با
منتشر شــدن این اخبار مالکان ما تصور می کنند ما این همه وام و
تســهیالت گرفته ایم اما نمی خواهیم اجاره هایمان را پرداخت کنیم.
این اخبار بیشتر از اینکه به ما کمک کند برایمان دردسر درست کرده
است .این دوستان اگر کاری نکنند ما کمتر با مشکل روبرو هستیم.
متاســفانه این مشکالت ناشی از ســومدیریت و بی کفایتی مدیران
ماست که به جای کمک موجب گرفتاری ما می شود.
نمایش «زنگ تفریح» در جشنواره پولیتیکا پرتغال
هلل علیهواله :
رسول اهلل صلىا
طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است .خداوند جویندگان
دانش را دوست دارد.
(مصباحالشریعه،ص)13
جشنواره فیلم های سیاسی پولیتیکا « ،»Festival Politicaامروز
پنجم اردیبهشت با نمایش فیلم کوتاه «زنگ تفریح» از ایران به کار
خود پایان می دهد« .فســتیوال پولیتیکا» جشــنواره ای با رویکرد
فرهنگی است که به نمایش اثار سینمایی با موضوع سیاست ،حقوق
بشــر و معضالت اجتماعی می پردازد .مضمون اصلــی این دوره از
جشــنواره «مرزها ،موانع ،کوچ» است .در این دوره ،جشنواره اثاری
با موضوع مرز و مانع ،کوچ ،جنبش های سیاسی ،خیزش نسل جوان
و حقوق بشــر را نمایش می دهد و از مخاطبان دعوت می کند تا به
تماشای قصه های تاثیرگذار از زندگی انهایی که کمر به تغییر جامعه،
سیاســت ،و اقتصاد بسته اند ،بنشینند .همچنین ،برگزاری نشست،
کارگاه اموزشــی و فعالیت های هنری ویژه کودکان در کنار نمایش
فیلم در متن این جشنواره در نظر گرفته شده است« .زنگ تفریح»،
پندبزرگان
زندگی مانند دوچرخه سواری است .برای این که بتوانید
تعادل خود را حفظ کنید باید همیشه در حرکت باشید.
اینشتین
حافظانه
دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد
یاد حریف شهر و رفیق سفر نکرد
یا بخت من طریق مروت فرو گذاشت
یا او به شاهراه طریقت گذر نکرد
پیش از این ،در جشــنواره های شاخص مورد تایید اکادمی اسکار و
جوایز گویا اسپانیا از جمله جشنواره فیلم کوتاه «ازمیر» ،جشنواره
«سینه لبو» شیلی ،جشــنواره «الیکانته» شیلی حضور داشته و از
افتخارات ان می توان به کسب جایزه بهترین بازیگر از سی و سومین
دوره جشنواره دانشجویی « »Living Skiesکانادا و جایزه بهترین
فیلم کوتاه از هجدهمین جشــنواره «اکسفورد» امریکا اشاره کرد.
پنجمین دوره جشنواره فیلم های سیاسی «فستیوال پولیتیکا» امروز
به کار خود پایان می دهد .پخش جهانی زنگ تفریح برعهده شرکت
اسپانیایی « »FeelSalesاست .موژان کردی ،ریحانه نبی یان ،نیلوفر
شکوهی نیا و غزل خلیلی بازیگران این فیلم کوتاه هستند .این فیلم
کوتاه به نویســندگی ،کارگردانی و تهیه کنندگی نوید نیکخواه ازاد
تولید شده و محصول «شمید فیلم» است.
محفلی
شهرهای خالق فرهنگ و هنر؛
برای گردهمایی نخبگان هنری از مد و لباس تا تئاتر و موسیقی
ایین معرفی نخســتین دوره شبکه شــهرهای خالق فرهنگ و هنر در هفت حوزه مد و لباس،
ادبیات ،موسیقی ،صنای ع ستی و سنتی ،سینما ،هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی یکشنبه پنجم
اردیبهشت ماه از ساعت ۱۴:۳۰برگزار شد .ایجاد و توسعه شهرهای خالق در زمینه های گوناگون
به ویژه فرهنگ و هنر ،ســال ها اســت که در حوزه مطالعات شهری مورد توجه طیف وسیعی از
جامعه شناسان ،مردم شناسان و اقتصاددانان انهمبا محوریت ایجاد فرصت های ارزشمند در راستای
توجه هر چه بیشتر به امر خالقیت و رونق صنایع خالق قرار گرفته است .از سوی دیگر ،سرمایه های
انسانی هر منطقه در چنین مجامعی شناسایی شده و از همین رو بسیاری بر این باور هستند که
حرکت به سوی تحقق و ایجاد شهرهای خالق ،راهکار اساسی برای حل بسیاری از بحران ها به شمار
می رود .تیرماه سال 98بود که طی نشستی ،فراخوان طرح شبکه شهرهای خالق فرهنگ و هنر با
حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی اعالم و معرفی شد .سیدمحمدجتبی حسینی
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در ان نشست به صراحت اذعان داشت که هر
کدام از شهرهای ما ظرفیت هایی داشته که می توانسته هم ان شهر را نامدار کند و هم موجب جلب
سیاحان و گردشگران شود که گاهی این امکان و ظرفیت تا امروز نیز جایگاه خود را حفظ کرده
است .به همین خاطر امروز ما سفر می کنیم تا بازمانده این اثار را مشاهده کنیم .بنابراین اگر چه این
اسم بر دهان ها به گونه های مختلفی عنوان شده است اما ما فکر می کنیم که طرح شبکه شهرهای
خالق ،اقدامی ملی برامده از فرهنگ و هنر ماست که با شناسایی ابعاد ،زوایا و اجزای مختلف این
ظرفیت هم امتیاز گسترده تری برای هنرمندان به دنبال دارد و هم سعی داریم ،توان مدیریتی را در
هر نقطه از ایران چه مدیران ارشاد و چه شهرداری ها و استانداری ها را گرد هم بیاوریم و انچه که
به نام هم افزایی می دانیم با موضوع و محور هنر به عنوان یکی از مهم ترین میراث های ما در خدمت
قرار گیرد و بتواند در توسعه شهرها بیشتر از پیش موثر واقع شود .معاون هنری وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی همچنین تصریح کرد امروز خانواده هنرمندان ایران بسیار گسترده هستند و شمار
هنرمندان در رشته های مختلف طی 40سال گذشته رشد کمی و کیفی بی نظیری را تجربه کرده
است کما اینکه پراکندگی هنرمندان نیز افتخار امیز است و مانند گذشته هنرمندان برای جلب نظر
دیگران جالی وطن نمی کنند و به تهران نمی ایند .در حوزه کودک و نوجوان نیز شاهد استعدادهای
شگفت انگیزدرخشاندرسراسرکشورهستیمبنابراینشبکهشهرهایخالقطرحنووبدیعینیست
بلکه میراثی است که پیش از این داشته ایم اما نیاز به بازپروری ،بازافرینی و معرفی بهتر و دگرگونه
دارد .به هر روی بسیاری بر این باورند که طرح شبکه شهرهای خالق فرهنگ و هنر می تواند به
منزله دروازه ای بزرگ برای شکوفایی اقتصاد فرهنگ و هنر کشورمان در تمامی عرصه های فرهنگی
و هنری همچون موسیقی ،هنرهای نمایشی ،ادبیات ،مد و لباس ،هنرهای تجسمی و امثالهم باشد
چرا که در گام نخست این مسیر ،شناسایی داشته ها ،ظرفیت های کالبدی و انسانی ،فرهنگی ،هنری
و طبیعی در مناطق مختلف کشور میسر شده و در ادامه تقویت ظرفیت مردمی فرهنگ و هنر در
سطح ملی با استفاده از ظرفیت های بومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی را شاهد خواهیم بود.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز در پیامی تاکید داشته است که تجربه شهرهای
خالق فرهنگ و هنر تمام عرصه های مدیریتی و اجرایی شهر را با مفاهیم ،روش ها و ابزارها همراه
کرده و با این کار چشم اندازهای تازه ای را برای کار و زندگی در فضاهای جمعی ایجاد کرده است.
دیگر شهر یک فضای کالبدی و یک سکونتگاه فیزیکی نیست ،بلکه محل پاالیش و اعتالی روح
انسانی جامعه است .شهر خالق یک ایده جهانی است که در همه جای جهان نمونه های مختلفی از
ان طراحی و اجرا شده است .با معرفی این ایده از طریق ادبیات ترجمه ای ،اقدامات پراکنده و زیادی
برای اجرای نمونه هایی از ان در شهرهای ایران انجام شده بود اما با اجرای این برنامه با محوریت
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و تعامل و همکاری صمیمانه واحدهای مدیریت شهری همچون
استانداری ها ،فرمانداری ها و شهرداری ها و مشارکت گرم تشکل های فرهنگی و هنری ،در تمامی
استان های کشور ،خطوط روشنی از یک روش و نظریه برامده از بسترهای بومی اشکار شد .گرچه
کاوش در این عرصه برای تبیین کامل این نظریه کاری درازمدت اســت اما در دو سال فعالیت،
افق ها و چشم اندازهای نوین و امیدافرینی را در برابر عموم جامعه و به خصوص جامعه هنرمندان و
مدیریت شهری گشوده است .ایین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خالق فرهنگ و هنر در
هفت حوزه مد و لباس ،ادبیات ،موسیقی ،صنایع دستی و سنتی ،سینما ،هنرهای تجسمی و هنرهای
نمایشی به صورت مجازی ،یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه از ساعت ۱۴:۳۰برگزار شد .بنا بر اعالم
دبیرخانه این طرح ،در این دوره ،شبکه شهرهای خالق فرهنگ و هنر در دو حوزه چاپ و بسته بندی
ی شود.
و رسانه و مطبوعات به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نم
میالد شکرخواه سرپرست روابط عمومی فارابی شد
ایین تکریم و معارفه مدیر سابق و سرپرست جدید واحد
روابط عمومی فارابی برگزار شد .ایین تکریم و معارفه مدیر
سابق و سرپرست جدید واحد روابط عمومی بنیاد سینمایی
فارابی برگزار شد .این مراسم با حضور جمعی از کارشناسان،
مدیران و مشاوران بنیاد ،در سالن زنده یاد عباس کیارستمی
بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد .در ابتدای این ایین علیرضا
تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ،با اشاره به اینکه بنیاد
سینمایی فارابی طی سال های اخیر یک دوره گذار و تحول
را طی کرده اســت ،به فعالیت های مهمی چون فعالسازی
ظرفیت های روزامد رسانه ای و توجه به تولید چندرسانه ای
خبری و فعالیت بهینه تر در فضای مجازی ،فعالسازی سالن
عباس کیارستمی و پالتوی این سالن و اجرای برنامه های
مختلف ،صیانت از دســتاوردهای بنیاد سینمایی فارابی با
حضور موثر و جریان ســاز در فضای رسانه ای ،مشارکت در
اطالع رسانیجشنواره هایبرگزارشدهتوسطبنیادسینمایی
فارابی،معرفیکارکردوفعالیتهمهواحدهایبنیادوتولیدات
بنیاد ســینمایی فارابی ،احترام به شخصیت و تالش های
همکاران و کارشناسان بنیاد سینمایی فارابی ،تکریم جامعه
رسانه ای با جلب مشارکت و احترام مضاعف ،تهیه و تولید
مستند گفتگو با مدیران و هنرمندان به مناسبت ۳۷سالگی
بنیاد ســینمایی فارابی و ...به نقش محوری محمدرسول
صادقی و همکارانش در روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی
اشاره کرد و تحقق تحوالت تدریجی و طی شدن این دوره
گذار را مدیون تالش های مبتکرانه صادقی دانست .وی گفت:
محمدرســول صادقی بی هیاهو و با اخالق ،در فضای کار
حرفه ای خودش را اثبات کرده و در عرصه فرهنگ و رسانه،
تدارانش خاطرات خوبی از
هر جا که بوده دوستان و دوس
او به یاد دارند .تابش خطاب به صادقی گفت :شــاید از نظر
فیزیکی از این مجموعه دور شوید اما بنیاد سینمایی فارابی و
عرصه فرهنگ و هنر خانه شماست و همیشه در جان و دل ما
جای دارید .مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از محمدرسول
صادقــی مدیر روابط عمومی بنیاد ســینمایی فارابی طی
پنج ســال اخیر قدردانی و برای او در مسند جدیدش در
کمیسیونملییونسکوارزویموفقیتکرد.تابشهمچنین
در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم تکریم و معارفه
مدیران روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی گفت :از همکار
و برادر عزیزم میالد شکرخواه که مسئولیت روابط عمومی
بنیاد سینمایی فارابی را در این موقعیت حساس پذیرفت،
قدردانی می کنم .تجارب و تحصیالت میالد شکرخواه ،از او
تداشتنی ساخته
یک شخصیت قابل احترام ،حرفه ای و دوس
است .در دوره چهارساله همکاری او با بنیاد فارابی ،ما شاهد
تحول در حوزه فناوری اطالعات و ارتباطات بودیم .هویت
جدید بنیاد سینمایی فارابی در فضای دیجیتال در این دوره
سازماندهی شد و همچنان پازل هایش در حال تکمیل است
که این دستاوردها را مرهون برنامه ریزی اقای شکرخواه و
همکارانش در مدیریت ICTبنیاد هستم چرا که با حضور او
و اجرای برنامه های زیرساختی ،در فارابی از نگاه خدمات محور
بهنگاهتوسعه محوررسیده ایم. صفحه 4