روزنامه هنرمند شماره 1425
روزنامه هنرمند شماره 1425
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 5اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1425صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
درباره واکنش هایی که بدون اطالع
در فضای مجازی دست به دست می شود؛
www.jaaar.com
ماجرای عکس حاشیه ساز
«بچه مهندس» چه بود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
قضاوت های
احساسی و شتابزده
خیز «قهرمان» فرهادی
برای جشنواره کن
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
ّ
«ربنا»ی شجریان
نت نویسی شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
وز یر فرهنگ:
شبکه شهرهای خالق می تواند اقتصاد
مبتنی بر هنر را در شهرها رونق دهد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
دبیر جدید کارگروه ساماندهی
مد و لباس معرفی شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
رتبه بندی جهانی پاسپورت ها
و رتبه ایران
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
جایزه بهتر ین فیلمنامه جشنواره
جهانی بارسلون برای«یلدا»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
در انتخابات کنگره جهانی یونیما ۲۰۲۱؛
هنرمند نمایش عروسکی ایران
رئیس کمیته همکاری یونیما شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
«منفیه »3625؛ تصو یری کوتاه
از کودکان قربانی داعش
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
پیام معاون صدا برای سالروز تاسیس رادیو در ایران
ستاره هاییکه
در برابر مشکالتمیدرخشند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
کپی کار ی های بدون خالقیت
مسیر بی راهه استعدادیابی
در تلو یز یون
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
وزیر فرهنگ:
یکشنبـــــه 5اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1425
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
شبکه شهرهای خالق می تواند اقتصاد مبتنی
بر فرهنگ و هنر را در شهرها رونق دهد
اخبار
نقد
درباره ایین نامه جدید
مجوز تاسیس و فعالیت نگارخانه ها؛
بنویسیم گالری ،بخوانیم بُنگاه!
یک مدیــر گالری دربــاره تاثیر ایین نامــه جدید مجوز
تاسیس و فعالیت نگارخانه ها بر کاهش اعطای مجوز برای
فعالیت گالری های جدید ،خاطرنشــان کرد که بســیاری
از ما فکر می کردیم که هر مقدار کمیت بیشــتر باشــد،
ناخــوداگاه بر افزایــش کیفیت نیز اثر خواهد گذاشــت؛
اما به مرور به این نتیجه رســیدیم کــه با افزایش حضور
افراد غیرمتخصص ،گالری هایی پا به این عرصه گذاشتند
که بیشــتر بنگاه تجاری بودند! رزیتا شــرف جهان ،مدیر
گالــری «طراحــان ازاد» درباره تدویــن ایین نامه جدید
مجوز تاســیس و فعالیت نگارخانه ها و با اشــاره به لزوم
داشتن تحصیالت مرتبط در عرصه هنرهای تجسمی برای
مدیر هنری گالری ،اظهار کرد :در این ســال هایی که در
حوزه گالری داری تجربه کســب کرده ایم ،متاسفانه شاهد
حضــور افرادی بودیم که از دانش حداقلی برای حضور در
عرصه هنرهای تجسمی برخوردار بودند؛ بنابراین به نظرم
داشــتن تحصیالت می تواند یک پیش فرض منطقی باشد
کــه به افزایش حضور گالری های حرفه ای ،کمک می کند.
او بــا بیان اینکه «برخی از گالری ها بیشــتر به یک بنگاه
تجاری همانند هســتند تا یک گالری هنری» ،گفت :یکی
از علت هــای اصلی این اســت که مدیــران این گالری ها
از حداقــل دانــش الزم برای حضــور در صحنه هنرهای
تجســمی بهره مند هستند و بیشــتر از انکه دغدغه های
هنری داشــته باشــند ،دغدغه اقتصادی دارند .او یاداور
شــد :پیشتر بســیاری از ما اینگونه فکر می کردیم که هر
مقدار کمیت بیشــتر باشــد ،ناخوداگاه منجر به افزایش
کیفیت هم می شود .در واقع تصور می کردم که اگر تعداد
گالری ها بیشــتر باشد ،تعداد گالری های خوب نیز به تبع
از ان بیشــتر خواهد بود؛ اما به مرور با این موضوع مواجه
شدیم که بسیاری از گالری ها با حضور افراد غیرمتخصص
و با ایــده تجارت وارد این عرصه و گالری هایی تاســیس
شــدند که در معرفی هنرمندان جوان و سبک های هنری
جدید و ایده های نو هیچ تاثیری نداشــتند و هدف اصلی
انها تجارت بود .او تاکید کرد :بنابراین اگر قرار باشــد که
ایین نامــه منجر به کاهش تعداد مجوزها باشــد ،طبیعتا
بیشــتر از میزان گالری های تجاری کم خواهد شد و نه از
گالری های با کیفیت.
جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره
جهانی بارسلون برای«یلدا»
داوران پنجمین جشــنواره جهانی فیلم بارســلون که از
٢٦فروردین الی ٣اردیبهشــت ١٤٠٠برگزارشد ،جایزه
بهترین فیلمنامه را در بخش مســابقه به مســعود بخشی
بــرای« یلــدا» اهدا کردنــد« .یلدا» محصول مشــترک
ایران ،فرانســه ،المان ،لوکزامبورگ ،سوئیس و لبنان در
بخش رسمی و مســابقه جشنواره و در رقابت با فیلم های
مادرخوانده (ژان پل ســالومه ،فرانسه) ،شکوفه پنگوئن (
گلندین ایوین ،امریکا و اســترالیا) ،کشور کوچک ( اریک
باربیه ،بلژیک و فرانسه) ،سومبرا( برونو گاسکون ،پرتقال)،
سال سالینجر من ( فلیپ فاالردو ،کانادا و ایرلند) و خائن
خوب( کریســتنا رزندال ،دانمــارک) برنده جایزه بهترین
فیلمنامه در این رویداد ســینمایی شد .این فیلم به تهیه
کنندگی علی مصفا و موسســه فرهنگی مستقل بن گاه(
مســعود و محمود بخشــی) تنها تولید مشــترک جدی
ســینمایی ایران تاکنون جایزه بزرگ جشنواره ساندنس
امریکا ،جایزه بهترین فیلمنامه جشــنواره جهانی صوفیا،
جایــزه بزرگ ســینمای مجله ال ،جایزه ویژه جشــنواره
واشــنگتن ،جایزه بهترین کارگردانی جشنواره انتالیا...را
کسب کرده و اکران موفق ان در اروپا و امریکا ادامه دارد.
شــرکت اوالون فیلمز «یلدا» را از دهم اردیبهشت ماه در
سراسر اسپانیا پخش می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی نوشت :شبکه شهرهای خالق فرهنگ و هنر ایران میراث فرهنگی شهرها را زنده
کرد و خاطرات فرهنگی را از میان داستان ها و قصه ها و تصاویری که شاید رو به فراموشی گذاشته بود ،فراخواند و
با ارزوها و خیال های امروزی جامعه در هم امیخت .سید عباس صالحی در پیامی به اولین دوره شبکه شهرهای
خالق فرهنگ و هنر نوشت :تجربه شهرهای خالق فرهنگ و هنر تمام عرصه های مدیریتی و اجرایی شهر را با
مفاهیم ،روش ها و ابزارها همراه کرده و با این کار چشم اندازهای تازه ای را برای کار و زندگی در فضاهای جمعی
ایجاد کرده است .دیگر شهر یک فضای کالبدی و یک سکونتگاه فیزیکی نیست ،بلکه محل پاالیش و اعتالی روح
انسانی جامعه است .شهر خالق یک ایده جهانی است که در همه جای جهان نمونه های مختلفی از ان طراحی
و اجرا شده است .وی افزود :با معرفی این ایده از طریق ادبیات ترجمه ای ،اقدامات پراکنده و زیادی برای اجرای
نمونه هایی از ان در شــهرهای ایران انجام شــده بود اما با اجرای این برنامه با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی و تعامل و همکاری صمیمانه واحدهای مدیریت شهری همچون استانداری ها ،فرمانداری ها و شهرداری ها
و مشارکت گرم تشکل های فرهنگی و هنری ،در تمامی استان های کشور ،خطوط روشنی از یک روش و نظریه
برامده از بسترهای بومی اشکار شد .صالحی ادامه داد :گرچه کاوش در این عرصه برای تبیین کامل این نظریه
کاری درازمدت است اما در دو سال فعالیت ،افق ها و چشم اندازهای نوین و امیدافرینی را در برابر عموم جامعه و
به خصوص جامعه هنرمندان و مدیریت شهری گشوده است.
حضور ۳۶۷شهر در برنامه های شهرهای خالق
وی اضافه کرد :شبکه شهرهای خالق فرهنگ و هنر ایران یک چارچوب ساده و حداقلی در حد یک دا ِر قالیبافی
در اختیار شهرها قرار داد و از نخبگان فرهنگی و مدیریتی شهرها خواست که با ذوق و هنر و تجربه خود هر نقشی
که در دل دارند بر ان دار ببافند .این دعوتی بود که نخبگان شهری را به هم نشینی ،هم اندیشی و هم کاری دعوت
کرد .این برنامه میراث فرهنگی شهرها را زنده کرد و خاطرات فرهنگی را از میان داستان ها و قصه ها و تصاویری
که شاید رو به فراموشی گذاشته بود ،فراخواند و با ارزوها و خیال های امروزی جامعه در هم امیخت .حاصل این
بیداری و خوداگاهی ،حضور ۳۶۷شهر با برنامه های متنوع است که در ۳۰استان ،جمعی از نخبگان محلی به
منظور توسعه پایدار شهر خودشان تصمیم به اجرای ان گرفته اند.
رونق اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و هنر
صالحی افزود :شبکه شهرهای خالق می تواند اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و هنر را در شهرها رونق دهد .پیش از
این ،فعالیت های پراکنده ای در این زمینه در شهرهای معدودی انجام شده بود ،اما این برنامه با هدف قرار دادن
رونق اقتصاد خالق و ایجاد بسترهای مناسب برای تبادل توسع ه شهرهای موفق و فعال ،گام های بلندی در این
زمینه برداشته است .وی اضافه کرد :اقتصاد صنعتی ناشی از امواج مختلف مدیریت متاثر از جریان های مدرنیته و
جهانی شدن ،در نیم قرن اخیر باعث تخریب صنایع فرهنگی بسیاری از شهرها شده است .در طول اجرای برنامه
اشکار شد که در همه شهرها ،خوشبختانه خاطره ها و تجربه های زیادی هنوز در میان مردم وجود دارد که با اندک
توجه و حمایتی می توانند دوباره وارد میدان شوند و حتی خود را برای حضور در عرصه های جهانی اماده کنند.
ترسیممسیرهایجدیدبرایتوسعهشهرها
وزیر فرهنگ افزود :شبکه شهرهای خالق یک میدان جدید برای فعالیت اماده کرد که امکان مشارکت طیف
متنوع و ناهمگونی از بازیگران شهری را در جهت رسیدن به یک هدف فراهم اورد .این که مدیریت فرهنگی و
اجرایی شهرها در کنار هنرمندان و اهالی فرهنگ بنشینند و مسیرهای جدیدی برای توسعه شهر را ترسیم کنند،
اتفاقی است که در چارچوب های مرسوم مدیریت اداری و سازمانی کمتر می افتد .گشودگی همه این نیروها نسبت
به نظر دیگری و همکاری برای اجرای برنامه های جدید ،ان هم در شرایط تفرق های فراگیر و موج دوقطبی های
مصنوعی ،فقط در بســتر و پیرامون فرهنگ شکل می گیرد .وی اضافه کرد :در شرایطی که دولت تالش دارد
تمرکززدایی را از یک شعار و برنامه به اقدامی ملموس تبدیل کند ،برنامه شبکه شهرهای خالق ایران الگوی تازه ای
را برای این کار نمایان کرد .هر شهر به خوداگاهی تازه ای رسیده و توان ترسیم راهبردها و طراحی برنامه ها را
پیدا کرده است .این نوعی تمرکززدایی مبتنی بر توانمندسازی شهرهای کوچک و ایجاد بسترهای تعاملی میان
شهرهای مختلف ایران است.
راهی برای اجرای اصل تمرکززدایی از پایتخت
صالحی تاکید کرد :در هر شهر عالوه بر ان که توانمندی ها و ظرفیت های خفته و پنهان زیادی کشف شد و به
میدان امد ،جمع زیادی از کارشناسان و نخبگان هم میدان های جدیدی برای فعالیت در جهت توسعه شهر برای
بهبود زندگی شهروندان پیدا کردند .به این ترتیب ،تمرکززدایی از یک واگذاری ساده فراتر رفته و با توانمندسازی
محلی و برانگیختن حس فعالیت و تعامل در شهرها همراه شد .وی افزود :شهرها اموختند که می توانند خودشان
فعاالنه وارد میدان شوند ،خواسته ها و برنامه های خودشان را بیان کنند و در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.
این برنامه نشان داد که اصل تمرکززدایی از پایتخت ،جز با توانمند و فعال شدن شهرهای دیگر به اجرا نمی رسد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد :برنامه شبکه شهرهای خالق ایران شروع خوبی داشت و به نتایج مناسبی
رسید .این برنامه با همه محدودیت هایی که داشت ،توانست چارچوب اجرایی روشنی را برای تدوین برنامه توسعه
شهرها فراهم اورد .سطح اگاهی شهرها از طریق بحث و تبادل نظرهای جدیدی که با اجزا و ارکان خود داشتند و
از طریق اشنایی که با تجربه سایر شهرها و استان ها داشتند ،با یک جهش همراه بود .وی افزود :این که یک نیروی
پاره وقت در یک شهر کوچک محروم و دور از مرکز به شناختی جدید از منطق توسعه برسد و همچون مدیران
ادارات شهرهای بزرگ مرکزی و با همان چشم انداز و ادبیات تصمیم بگیرد ،برنامه ریزی کند و یک صنعت فرهنگی
را در شهر خودش مبنای توسعه شهر قرار دهد ،از هر زاویه که بنگریم ،اتفاق ساده ای نیست و افق های جدیدی
را گشوده است .صالحی اضافه کرد :امیدوار هستیم که شهرهای انتخاب شده با همین اگاهی و سازمانی که پیدا
کرده اند ،از راه تبادل تجربه های عملی و ایجاد و توسعه روش های خالق و استفاده از منابع موجود برای توسعه
زیرساخت ها و به خصوص تشویق نیروهای جوان و استفاده از توان و تجربه نخبگان فرهنگی و هنری ،بتوانند
برنامه هایشان را برای توسعه صنایع فرهنگی و هنری خالق در شهرها به اجرا گذارند.
پیام معاون صدا برای سالروز تاسیس رادیو در ایران
ستاره هایی که در برابر مشکالت می درخشند
معاون صدا به مناسبت سالروز تاسیس رادیو در ایران پیامی را منتشر
کرد .متن پیام علی بخشی زاده ـ معاون صدا ـ به مناسبت سالروز
تاسیس رادیو در ایران به شرح زیر است:
«به نام حضرت صاحب سخن
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
یادگاری که در این گنبد دوار بماند
همکارانفرهیختهرادیو
باسالم و احترام
چهارم اردیبهشت ســال ۱۳۱۹مردم ایران شاهد ظهور رسانه ای
محسن حسینی ،اهنگســاز در تازه ترین فعالیت
پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت نویسی
اثر ربنا از زنده یاد محمدرضا شــجریان کرده است.
مناجات «ربّنا» در سال ۱۳۵۸به سفارش صداوسیما
و توسط محمدرضا شجریان ساخته و اجراشده است.
این مناجات مشتمل بر چهار ایه از قران است که
همه با کلمۀ ربّنا اغاز می شوند و از سوره های بقره،
مومنون ،کهف و ال عمران انتخاب شده اند .در همین
راستا ،محسن حسینی اهنگساز ،مدرس و مولف
کتاب هایی چون «دریاچه قو» و «از مشق تا نقش»
بودند که بــه دلیل ویژگی های منحصر به فردش خیلی زود وارد
زندگی فردی و جمعی ان ها شد و رادیو تمام این سال ها در شادی
ها و غم ها ،پیروزی ها و شکست ها ،گشایش ها و بحران ها کنار
مردم بوده و به این ســبب رسانه مردم لقب گرفته است .صد البته
مانایی و پایداری این رســانه فراگیر ،مدیون اندیشه ،هنر و مهارت
هزاران انسانی است که تعهدات حرفه ای و عالیق شغلی خود را به
ذات خیال برانگیز و تفکرافرین این جعبه جادویی گره زده و خاضعانه
همه توان خود را معطوف ایجاد ارتباطی فعال و پویا با مخاطبان خود
کرده اند .در میان ایشــان ،اهالی نجیب و شریف و محترم صدای
جمهوری اسالمی ایران به دلیل روحیه والیتمدار ،تالش بی وقفه در
راه اعتالی فرهنگ و ارمان های ایران اسالمی؛ و شکیبایی بی بدیل
در برابر انواع مشــکالت؛ همچون ستاره ،در سپهر رسانه ای کشور
همواره می درخشند و مایه افتخار و مباهات رسانه ملی می باشند.
همکاران ارجمندم با سپاس بی کران از فداکاری های بی دریغتان
هشتاد و یکمین سالروز تاسیس رادیو بر شما گرامیان تهنیت باد.
سربلندی ،سعادت ،سالمتی و توفیقات روزافزون همه شما عزیزان را
از پروردگار منان خواستارم.
همکار شما؛ علی بخشی زاده»
«ربّنا»ی شجریان نت نویسی شد
در تازه ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی
اقدام به نت نویسی این اثر ماندگار کرده است .او دربار
هدف خود از این کار گفته است که این اقدام صرفاً
فعالیتی پژوهشی اســت و معتقدم نوتاسیون این
اث ِر شناخته شــده که توسط یکی از اساتید بزرگ
موسیقی ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبه های
مهمیهم
هنریوموسیقاییوحتّیاجتماعیبسیار ّ
دارد ،می تواند برای عالقه مندان مفید باشد .حسینی
افزود :در نت نویسی دعای ربّنا با توجه به اوازی بودن
ان ســعی کرده ام تا جایی که باعث پیچید ه شدن
ش از حد نشود ،جزئیات اجرا را ثبت کنم .طبیعی
بی
است که برای اجرای این نت نویسی همان گونه که
مرســوم است بهتر است از نســخۀ صوتی اثر هم
در کنار نت اســتفاده شود .این اهنگساز که سابقه
همکاریباخوانندگانیچونعلیرضاافتخاری،ساالر
عقیلی ،علیرضا قربانی و حسام الدین سراج را دارد
درباره خصوصیات موسیقایی اجرای این اثر گفت:
کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق
ِ
سهولت اجرای نت با اواز یا ساز،
نیست و به منظور
ِ
تونیک(شــاهد) گام را نت فا در نظر گرفته ام .البته
ِ
کوک شاهد در اجرای اصلی حدود ۵۵سانت(سِ نت)
موسیقایی پایین تر از فا دیاپازون است .او یاداور شد:
از لحاظ فواصل درجات گام نیز ،قطعه در گام افشاری
دو و یا شکست بیات ترک فا و همچنین ماهور فا
(انتهای قطعه) قابل اجراست .البتّه شروع قطعه به
عراق افشاری نزدیک است .از منظر مقام های مربوط
به قرائت قران ،رب ّنا به طور کلی در مقام َرست اغاز
می شود و در مقام صبا خاتمه می یابد.او همچنین
خاطرنشان کرد که انتشار و هرگونه استفاد علمی و
هنری از این نت نویسی بالمانع است.
دبیر جدید کارگروه ساماندهی مد و لباس معرفی شد
به استناد ایین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس و با حکم معاون
امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،مریم پورشهابی به عنوان
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب شد .در حکم سیدمجتبی
حسینی؛ معاون امور هنری برای مریم پورشهابی امده است :به استناد
تبصره ۴ماده یک و ماده ۳ایین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و
لباس به موجب این حکم به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس
منصوب می شــوید .ضمن ارزوی توفیق روزافزون برای سرکارعالی،
امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری و همراهی با سایر
اعضای محترم کارگروه در تحقق اهداف قانون ساماندهی مد و لباس
موفق باشید .سیدمجتبی حسینی در تکریم و معارفه دبیر کارگروه
ساماندهی مد و لباس گفت :معاونت امور هنری گسترده ترین بخش
وزارت فرهنگ و ارشاد اســامی از نظر تنوع حوزه های ماموریت و
فعالیت است .حوزه مد و لباس از سال ۱۳۸۵براساس قانون به وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی تکلیف شد و از سال ۱۳۸۷شروع به فعالیت
کرد و تاکنون فعالیت های موثری بر اســاس قانون ساماندهی مد و
لباس انجام شده اســت .امید داریم در ادامه مسیر نیز با همراهی و
تالش همکاران در زمینه ســاماندهی طراحی و طراحان مد و لباس
که وظیفه دبیرخانه کارگروه ســاماندهی مد و لباس است با جدیت
و تالش بیشتر بر اساس قانون اقدام شود .مرضیه شفاپور؛ دبیر سابق
کارگروه ساماندهی مد و لباس در این جلسه گفت :در دوره حضور در
کارگروه ساماندهی مد و لباس با همراهی همکاران دبیرخانه فعالیت
های بسیار بر اساس قانون و ضرورت های عرصه مد و لباس انجام شد
و به ویژه در راستای تمرکززدایی اقداماتی برای حوزه مد و لباس استان
ها صورت گرفت که امیدواریم تداوم یابد .مریم پورشهابی؛ دبیر کارگروه
ساماندهی مد و لباس نیز در این مراسم با قدردانی از تالش های انجام
شده در دبیرخانه کارگروه گفت :سعی می شود در چارچوب قانون و
سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و با توجه به تجربه ها و
اقدامات قبلی ،گام های موثری برای حوزه مد و لباس برداشته شود.
در این جلسه حمید قبادی؛ مشاور اجرایی معاونت امور هنری و علی
اکبر صفی پور؛ مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اموزش های هنری حضور
داشتند .معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با اهدای لوح
از خدمات مرضیه شفاپور؛ دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس
قدردانی کرد و حکم مریم پورشهابی را اعطا کرد .مریم پورشهابی دارای
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است و پیش از این معاون نظارت
و ارزیابی دفتر برنامه ریزی و اموزش های هنری و مشاور مدیرکل و
مسئول طرح و برنامه این دفتر بود. صفحه 2
درباره واکنش هایی که بدون اطالع در فضای مجازی دست به دست می شود؛
قضاوت هایاحساسیوشتابزده
شــب گذشــته انتشــار ویدئویی از برنامه افطار شبکه سه در
شبکه های اجتماعی با واکنش انتقادی کاربران مواجه شد .در
این ویدئو رسالت بوذری مجری برنامه «مثل ماه» در مقابل یک
فرد معمول از واژه «متراژ» برای پرســیدن از وضعیت جسمی
خانواده اش استفاده می کند و کاربرد همین واژه در مقابل فردی
که از نظر ابعاد دست و پا دچار معلولیت است ،با واکنش هایی
تند در فضای مجازی همراه شد .فارغ از بریده ویدئوی منتشر
شــده اما بعدتر ،نســخه کامل این گفتگو نشــان داد این واژه
ابتدا توســط خود مهمان استفاده شــده و خود او در ویدئویی
جداگانه درباره ان توضیح داد .رسالت بوذری مجری برنامه اما
در توضیحی درباره سوءتفاهم هایی که در چنین مواقعی ایجاد
می شــود و الزامات گفتگو و اص ً
ال دالیل خــودش برای به کار
بردن این عبارت توضیح می دهد .رسالت بوذری مجری «مثل
ماه» که طی شــبانه روز اخیر گفتگوی وی با یک فرد معلول و
استفاده از واژه «متراژ» در این برنامه مورد انتقادهای بسیاری
قرار گرفــت در توضیحی درباره اگاهانه بودن یا تصادفی بودن
عبارتی که به کار برده اســت ،گفت :فیلمی که جدید منتشــر
شــده است گویای همه چیز است و ســوال من کام ً
ال اگاهانه
بود .وقتی من می بینم رو به روی من کســی نشسته است که
دوســت دارد این معلولیت دیده نشود و یک تفاوت دیده شود
و حتی ایــن تفاوت را با چنین الفاظی بیــان می کند من هم
دوست دارم او را خوشــحال کنم و جمله ای به کار می برم که
خــودش می گوید .وی اضافه کرد :به نظرم توضیحات مصطفی
شــریعتی مهمان برنامه نشان داد که نباید بدون توجه به همه
وجوه یک ماجرا قضاوت کــرد .بوذری درباره اینکه چقدر باید
نگران بازتاب های ســخنان در هر لحظه از اجرا بود به خصوص
برای مخاطبی که در جریان کامــل یک برنامه ،فیلم ،ویدئو و
گفتگو نیست ،بیان کرد :اگر بخواهیم این جوری نگاه کنیم اص ً
ال
نباید اجرا کنیم به هر حال من به عنوان مجری باید در کلیت
و توالی یک اتفاق دیده شــوم .این مجری باســابقه تلویزیون
درباره واکنش ها به شــوخی بودن این عبارت نیز تصریح کرد:
به نظر می اید انها که فضای حرفه ای را درک می کنند متوجه
می شــوند که خیلی بعید است که ادم رو به روی معلول باشد،
از چنین جمله ای اســتفاده کند و قصدش شوخی و طنازی یا
مطایبه باشد .فردی که اندکی بویی از رسانه برده باشد می داند
روبه روی معلول نباید چنین شوخی ای انجام داد .وی در بخش
دیگری گفت :حتی اص ً
ال الزم نیســت شما مجری باشید و یک
ادم کام ً
ال معمولی و غیررسانه ای هم می داند باید چگونه با هر
فردی رفتار کرد .شــما به عنوان یــک فرد عادی وقتی به یک
معلول می رســید سعی می کنید حواستان به نحوی به او باشد
و حتی قدتان را کوتاه کنید تا به نوعی او ازرده نشــود .به ویژه
که ادب ویژگی اجرای من اســت و اگر هم نقدی داشته ام ان
را گفته ام با صدای بلند هــم گفته ام اما اجرای هتاکانه و پرده
دری نداشته ام .مرز من در گفتگو همیشه ادب بوده است پس
ممکن نیســت این عبارت ناخواسته باشــد و خوشحالم که با
ادبیاتی که خود مهمان دوست داشت این حرف را بیان کردم.
بوذری درباره اینکه چقدر انتظار داشت با این حجم از انتقادها
مواجه شود؟ گفت :انتظار نداشــتم اما االن روزگاری است که
باید انتظار همه چیز را در فضای مجازی داشت .البته یک سری
حرف ها ،کنایه ها و نقدها باعث می شود عده ای به ان ها واکنش
داشته باشند .من یک نکته می گویم چرا این وایرال شب برنامه
اتفاق نیفتاد؟ به نظرم این خیلی عجیب است .بعد از این برنامه،
ما برنامه ای پربازدید داشــتیم که یک دختر سوری روی انتن
شبکه ،پدر و مادرش را می بیند و بازخورد فوق العاده ای داشت
اما حس می کنم تیغ نقد من در این چند شب و پربازدید شدن
برنامه دختر سوری به مذاق عده ای خوش نیامده است.
ماجرایعکسحاشیهساز«بچهمهندس»چهبود؟
تهیه کننده «بچه مهندس» درباره عکسی که از پشت صحنه
این سریال همراه با انتقادهایی مبنی بر رعایت نکردن پروتکل
های پیشــگیری از کرونا ،این روزها در فضای مجازی دست
به دســت می شــود ،توضیحاتی را ارائه داد .از روز گذشته
عکســی در فضای مجازی از پشــت صحنه سریال رمضانی
«بچه مهندس »۴دست به دست می شود که برخی عوامل
این سریال را در فضای کوچک ،در فاصله هایی نزدیک بهم
و بدون ماســک نشان می دهد .سعید سعدی ـ تهیه کننده
«بچه مهندس» ـ در توضیح تصویر منتشرشده توسط یکی
از بازیگران سریال که در ان چندین بازیگر و دو نفر از عوامل
بدون ماســک در هواپیما کنار هم نشســته اند گفت :در ان
صحنه ای که تصویرش منتشــر شده است ،فقط بازیگران و
عوامل ضروری ،حضور داشــتند؛ البته حضور همه این افراد
هم ضروری بود چراکه سکانســی مربــوط به داخل هواپیما
ضبط می شد و در حقیقت تیم در هواپیما کار می کند؛ پس
به اجبار نمی شد کسی را بیرون از هواپیما قرار داد .او تاکید
کرد :در این صحنه بازیگران باید بدون ماسک داخل هواپیما
می بودند .ان دو نفری از عوامل هم که در عکس ماسکشان
افتاده است ،فقط همان لحظه بوده وگرنه واقعا پروتکل ها را
رعایت می کنند و ملزم هم هستند که اصول را رعایت کنند
تا مشــکلی برای عزیزان پیش نیاید .ســعدی با بیان اینکه
تقریبا ۱۰روز دیگر تصویربرداری سریال «بچه مهندس» به
پایان می رسد ،در این زمینه افزود :ما عالوه بر اینکه هر روز
تست تب و اکسیژن سنجی و مراقبت های اینچنینی داریم،
هفته ای یک بار هم تســت حلقوی و ریوی و بینی را داریم،
دکتر ســر صحنه می اید و همه بازیگران و عوامل را چکاپ
می کند .تا جای ممکن تمــام پروتکل ها را رعایت می کنیم
تا مشکلی نباشد .ســریال «بچه مهندس» به تهیه کنندگی
سعید سعدی و کارگردانی احمد کاوری در شب های رمضان
حوالی ساعت ۲۱:۳۰به روی انتن شبکه دو سیما می رود.
3
یکشنبـــــه 5اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1425
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
در انتخابات کنگره جهانی یونیما ۲۰۲۱؛
هنرمند نمایش عروسکی ایران
رئیس کمیته همکاری یونیما شد
همزمان با برگزاری انتخابات کنگره جهانی اتحادیه بین المللی
نمایشگران عروســکی (یونیما) ۲۰۲۱که به صورت برخط
(انالین) برگزار شد ،سلما محسنی هنرمند نمایش عروسکی
ایران به عنــوان رئیس کمیته همکاری این اتحادیه انتخاب
شد .کنگره جهانی یونیما که قرار بود در سال ۲۰۲۰در کشور
اندونزی برگزار شود ،به دلیل بحران همه گیری کرونا امسال از
تاریخ ۳۰فروردین ماه تا سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰به صورت
برخط (انالین) و با حضور بیش از ۱۵۰نماینده از سراســر
جهان برگزار شــد .در این کنگره اردشــیر صالح پور ریاست
مبارک یونیما ایران و ســلما محسنی مدیر بخش بین الملل
مبارک یونیما به عنوان نمایندگان ایران حضور داشــتند .در
این مدت طبق برنامه ،گزارش کمیته اجرایی یونیمای جهانی،
گزارش مراکز ملی و گزارش کمیته های گوناگون یونیما ارائه
و تغییراتی نظیر مبلغ حــق عضویت ها و برخی تبصره های
اساســنامه به رای گذاشته شــد .در روز دوم اردیبهشت ماه
انتخابات هیات مدیره جدید یونیما برای چهار ســال اینده
انجام گرفت و در نهایت کارن اســمیت از ایاالت متحده به
عنوان رییس و دیمیتری جاگینیو از بلژیک به عنوان دبیرکل
یونیما برگزیده شدند .همچنین سلما محسنی از ایران نیز که
از طرف یونیمای هلند به عنوان کاندیدا معرفی شده بود ،به
عنوان یکی از ۱۶نفر اعضای هیات اجرایی انتخاب و در روز
سوم اردیبهشت ماه ،روز انتخاب ریاست کمیته ها ،به ریاست
کمیته همکاری ( )Co-operationنیز برگزیده شد .پس از
بهروز غریب پور و حمیدرضا اردالن ،ســلما محسنی سومین
ایرانــی در هیات اجرایی یونیمای جهانی اســت .اطاالعات
بیشتر این خبر و همچنین اخبار نمایشگران عروسکی جهان
در تارنمای (وبســایت) یونیمای جهانــی به ادرس www.
unima.orgقابل مشاهده است.
«ارباب حلقه ها»
گرانترین سریال تاریخ می شود؟
خیز«قهرمان»فرهادیبرایجشنوارهکن
«قهرمان» جدیدترین ســاخته اصغر فرهادی ،یکی از چند
پروژه مهم ســینمایی اســت که به کمیته انتخاب هفتاد و
چهارمین جشنواره فیلم کن ارائه شده است .جشنواره فیلم
کن که سال گذشته به دلیل بحران کرونا سرانجام تصمیم به
لغو برگزاری گرفت امســال با برنامه ریزی کامل ،قصد دارد،
ایــن رویداد را حضوری برگزار کند و ان طور که به نظر می
رســد در کن ۲۰۲۱نیز جای سینماگران مولف ،فیلمسازان
زن و ســتاره ها خالی نخواهد بود .نشریه سینمایی ورایتی
فهرســتی از اثار احتمالی حاضر در جشــنواره کن منتشر
کــرده که نام فیلم «قهرمان» ســاخته اصغر فرهادی نیز در
این میان به چشــم می خورد .در ایــن فیلم امیر جدیدی،
محســن تنابنده ،رعنا ازادی ور ،فرشته صدرعرفایی ،سارینا
فرهــادی و جمعی دیگر از بازیگران کــه اغلب انان چهره
های جدید هســتند مقابل دوربین فرهادی رفته اند و هایده
صفی یاری نیز تدوین فیلم را بر عهده دارد .کمپانی فرانسوی
ممنتو پیکچرز ،تهیه کنندگــی و فروش فیلم «قهرمان» را
بــر عهده دارد و این فیلم را در فرانســه نیــز اکران خواهد
کرد .فرهادی پس از ســاخت فیلــم «جدایی» که موفق به
کســب جایزه خرس طالیی بهترین فیلم جشــنواره برلین
شــد ،همه اثارش شامل «گذشته»« ،فروشــنده» و «همه
می دانند» را در جشــنواره کن رونمایی کرده و به احتمال
فــراوان فیلــم «قهرمان» نیــز اولین نمایــش جهانی خود
را در هفتاد و چهارمین جشــنواره کــن تجربه خواهد کرد
طبق اعالم پیشــین امســال فیل «انت» ســاخته فیلمساز
فرانســوی «لئو کاراکس» فیلم افتتاحیه جشــنواره کن و از
اثــار بخش رقابتی خواهد بود و دو فیلم «عزام فرانســوی»
ساخته «وس اندرســون» و کمدی اسپانیایی زبان «مسابقه
رسمی»به کارگردانی «ماریانو کوهن» و «گاستون دوپرات»
بــا بازی «انتونیو باندراس» و «پنــه لوپه کروز» به احتمال
بســیار زیاد در بخش رقابتی اصلــی کن حاضر خواهند بود.
«ســه طبقه» از «نانی مورتی»« ،سرماخوردگی پتروف» به
کارگردانی «کیریل سربرنیکوف»« ،بندتا» از «پل ورهوفن»
«مموریــا» ســاخته «اپیچاتپونگ ویراســتاکول»« ،مثلث
اندوه» ســاخته «روبن اوســتلوند»« ،پاریس ،ناحیه »١٣به
کارکردانــی «ژاک اودیار» کاررگردان فرانســوی« ،تینان»
ساخته «جولیا دوکورنو» کارگردان زن فرانسوی« ،اتش» از
«کلر دنی»« ،جزیره برگمان» ساخته «میا هانسن-الو» «در
طول زندگی اش» ســاخته «امانوئل برکو» ،انیمیشــن «ان
فرانک کجاست» به کارگردانی «اری فولمن»« ،بدترین ادم
دنیا» از «یواخیم تریه»« ،در یک نیمه روشن صبح« ساخته
«برونو دومون» و «همه چیز خوب پیش رفت» به کارگردانی
«فرانسوا اوزون» از اثار دیگر کارگردانان سرشناسی هستند
که شانس زیادی برای حضور در کن ۲۰۲۱دارند و در حال
ارائه به هیات انتخاب جشــنواره هستند .فهرست فیلم های
حاضر در جشنواره کن ،پنج شنبه ٢٧می ( ٦تیر) در جریان
یک نشست رســانه ای در پاریس اعالم می شود و هفتاد و
چهارمین دوره جشــنواره کن نیز از ۶تا ۱۷جوالی ( ۱۵تا
۲۶تیر) و با حضور «اســپایک لــی» کارگردان امریکایی به
عنوان رئیس هیات داوران بخش رقابتی برگزار خواهد شد.
«منفیه»3625؛تصویریکوتاهازکودکانقربانیداعش
فیلــم کوتاه «منفیه »۳۶۲۵بــه کارگردانی و تهیه کنندگی
حســین بابائیان روایتگر کودکانی اســت که قربانی داعش
شدند.
فیلم کوتاه «منفیه »۳۶۲۵بــه کارگردانی و تهیه کنندگی
حسین بابائیان در مرحله پس از تولید و امور فنی استودیویی
به مدیریت پیمان شاه محمدی قرار گرفت .این فیلم کوتاه،
روایــت یک موقعیت ضد جنگ اســت که به موضوع جنگ
و هجوم داعش می پردازد ،بیشــترین اســیب اثارش برای
کودکان بی گناه ســرزمین های مشــرق زمین است .شمار
کودکان قربانی این کشــتار جهانی ،روزانه ۷نفر ،در ســال
۳۶۲۵هزار نفر و در طول هشت سال جنگ مجموعا حدود
۲۹هزار نفر کودک است.
پیمان شــاه محمدی ،مدیر امور پس از تولیــد فیلم کوتاه
«منفیــه »۳۶۲۵درباره امور فنی این فیلم گفت :ســاختن
چنین فیلمی نیازمند بررسی اقلیمی و بومی از قربانیان این
وقایع جنگی اســت .اجرای صحنه ای در ایــن گونه فیلم ها
بســیار مهم است و اینکه چقدر می توان بدون داشتن ادوات
جنگی یا اکشــن خاصی ،بیشــترین تاثیر مخرب ناشی از
جنگ و جنایــت را در ذهن مخاطبین القــا کرد .این فیلم
کوتاه ،برشــی تلــخ از یک موقعیت دوگانه و متضاد اســت؛
پدری که ناظر بر قربانی شــدن اعضای خانواده اش اســت و
تقابل بین عاطفه و منطق ،تقابل بین شرم و ایثار .وی افزود:
دغدغه حسین بابائیان کارگردان این فیلم کوتاه نیز همواره
ایجــاد امنیت و صلح در زندگی بــدون جنگ و تنش برای
کودکان دنیا است .در خالصه داستان «منفیه »۳۶۲۵امده
اســت« :داعش حمله می کند .دختری ۷ساله به نام اسما
زمین را بغل می کند .پدر اســما حدودا ۵ثانیه فرصت دارد.
او باید تصمیم بگیرد »...در این فیلم کوتاه ،ابوالفضل همراه،
پروا اقاجانی ،مهرانه عزاباد ،میالد حســینی ،حلما ایمانی و
میترا تبریزی به ایفای نقش پرداخته اند.
امازون با تخصیص بودجه ۴۶۵میلیون دالری برای ساخت
تنها یک فصل از ســریال «ارباب حلقه ها» ،در مسیر تولید
گران ترین ســریال تاریخ قرار گرفت .ساخت اولین فصل از
ســریال ارباب حلقه ها حدود ۴۶۵میلیــون دالر خرج روی
دست شرکت فیلمســازی امازون می گذارد .پیش تر براورد
شده بود این سریال حماسی با ۵۰۰میلیون دالر هزینه برای
چند فصل ،رکورد گرانترین سریال تاریخ را خواهد شکست
اما بــراورد جدید از هزینه ها ،از این مقــدار هم باالتر رفت.
استوارت نش وزیر توســعه اقتصادی و گردشگری نیوزیلند
در گفت وگو بــا روزنامه مورنینگ ریپورت در این باره گفت:
امازون قرار اســت فقط برای ساخت فصل اول ،حدود ۶۵۰
میلیون دالر نیوزلند ( ۴۶۵دالر امریکا) هزینه کند .این واقعا
فوق العاده است .این سریال بزرگترین سریال تلویزیونی تاریخ
می شود .در مقام مقایسه ،ساخت هر فصل از سریال محبوب
بازی تاج و تخت تنها حدود ۱۰۰میلیون دالر برای اچ بی او
هزینه داشت .هزینه ساخت هر قسمت از این سریال از حدود
۶میلیون دالر در فصل اول شــروع شد و در فصل هشتم به
۱۵میلیون دالر رسید .البته امار و ارقام منتشر شده تنها به
هزینه ساخت فصل اول از سریال ارباب حلقه ها مربوط نیست.
خرید حق اقتباس اثار تالکین حدود ۲۵۰میلیون دالر هزینه
داشت و یک لوکیشن پرهزینه از سرزمین میانی در نیوزیلند
ساخته شده که از تدارکات صحنه گرفته تا لباس بازیگران،
در دیگر فصل ها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت .امازون
از اظهارنظــر در این باره خودداری کرده اســت .اســتودیو
فیلمســازی امازون حق اقتباس مجموعــه رمان های ارباب
حلقه ها را در ســال ۲۰۱۷خرید .اقتباس حماسی امازون از
این مجموعه پرفروش هزاران سال قبل از ماجراهای هابیت
و ارباب حلقه ها اتفاق می افتد و بینندگان را به زمانی خواهد
برد که قدرتهای بزرگ خلق شدند ،قلمروها به اوج رسیدند
و سقوط کردند ،قهرمانان محک زده شدند ،امید به تار مویی
بند بود و بزرگترین ضدقهرمان داســتان های تالکین تهدید
کرده بود تمام جهان را در سیاهی فرومی برد .سریال ارباب
حلقه ها تا پایان ســال جاری میالدی پخش می شود .رابرت
ارامایو ،اووین ارتور ،نازنین بنیادی ،اســماعیل کروز ،جوزف
مول از جمله بازیگران این سریال موردانتظار هستند. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1425یکشنبه5اردیبهشتماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:02
19:45
20:04
04:49
06:20
رتبه بندی جهانی پاسپورت ها و رتبه ایران
در تازه ترین رتبه بندی جهانی پاســپورت ،ژاپن همچنــان قوی ترین و
افغانستان ضعیف ترین گذرنامه را دارند .گذرنامه ایران نیز امسال با امکان
دریافت ویزای فرودگاهی به عمان ،دو رتبه صعود کرده است ۲۲۷ .مقصد
سفر در جهان وجود دارد که برای ورود به خاک ان ها باید گذرنامه داشت.
ورود به هیچ کشوری تضمین شده نیست ،اما افزایش جابه جایی های جهانی
باعث می شود کشورهایی که معتبرترین گذرنامه را دارند تضمین و شانس
بیشتری برای سفر داشته باشند .از همین رو ،در سال های اخیر درخواست
برای گذرنامه دوملیتی بیشتر شده است .اطالعات تازه ای که شرکت «هنلی
پاسپورت ایندکس» منتشر کرده نشان می دهد کدام کشورها با پایان یافتن
پاندمی کرونا شانس بیشتری برای سفر دارند .این اطالعات از طریق انجمن
بین المللی حمل و نقل جهانی (یاتا) جمع اوری شــده است که مشخص
می کند چه تعداد از مقاصد ســفر برای ۱۹۹پاسپورت در دسترس قرار
گرفته اند .جایگاه گذرنامه ها نیز براساس شاخص هایی چون نیاز نداشتن به
ویزا هنگام سفر ،امکان دریافت ویزا در فرودگاه و مرز و فرایند و مدت زمان
انتظار برای دریافت ویزا تعیین شــده است .با توزیع سریع تر واکسن این
احتمال وجود دارد که بعضی از کشورها از پاسپورت شان امسال استفاده
کنند ،اما سوال این است کدام کشور کلید ورود به بیشترین کشورها را به
خود اختصاص داده است .دانمارک و استرالیا رتبه پنجم این فهرست را به
دســت اورده اند؛ شهروندان این دو کشور امکان سفر اسان و بدون ویزا به
۱۸۹کشور را دارند .ایتالیا ،فنالند و اسپانیا با امکان سفر به ۱۹۰کشور ،در
رتبه چهارم این فهرست ایستاده اند .کر ه جنوبی و المان که در رتبه سوم قرار
گرفته اند ،می توانند اسان و یا بدون ویزا به ۱۹۱کشور سفر کنند .گذرنامه
سنگاپور با رتبه دوم این جدول ،به ۱۹۲کشور امکان سفر اسان را دارد .ژاپن
با امکان سفر به ۱۹۳کشور ،همانند سال گذشته دارای قوی ترین پاسپورت
جهان است .نکته مهم این رتبه بندی ،خروج انگلیس و امریکا از فهرست
معتبرترین پاسپورت های جهان است؛ قدرت گذرنامه این دو کشور برخالف
ان چه تصور می شود کاهش یافته است ،به طوری که اکنون در رتبه هفتم
این جدول قرار گرفته اند .شهروندان این دو کشور امکان دسترسی به ۱۸۷
را دارند .انگلیس و امریکا اخرین بار در سال ۲۰۱۴باالترین رتبه را داشتند.
البته دلیل افت جایگاه گذرنامه این دو کشور دقیق مشخص نیست ،اما این
گمانمی رودافزایشاحساساتضدمهاجرتیدولت هایایندوکشوروالبته
مدیریت ضعیف و مورد انتقاد ان ها در ویروس کرونا ،از اصلی ترین دالیل
باشد .این اطالعات همچنین نشان می دهد مقاصد مختلف سفر در اروپا
رتبه خود را تثبیت کرد ه و باالتر از امریکا و انگلیس قرار گرفته اند .بسیاری
از کشورهای اسیایی از سال ۲۰۰۶به خاطر ضعیف بودن پاسپورت شان
رنج می برند ،اما ژاپن برای چند سال متوالی موفق شده قوی ترین گذرنامه
را در جهان داشته باشد .در ۱۰سال گذشته ،امارات متحده عربی نیز سعی
کرده به کشورهای بیشتری امکان دسترسی بدهد و متعاقبا شهروندانش
امکان سفر اسان به ۱۷۴کشور را به دست اورده اند ،درحالی که قبال به ۶۷
کشور دسترسی داشتند .تالش های چین در سال های اخیر باعث جهش
رتبه ای از ۹۰به ۶۸شده است که به سیاست درهای باز این کشور به روی
شهروندان بیشتری از جهان برمی گردد .چینی ها اینک می توانند بدون ویزا و
یا با ویزای فرودگاهی به ۷۷کشور سفر کنند .اما وضعیت در انتهای جدول
تغییر چندانی نداشته است؛ سوریه ،عراق و افغانستان همچنان ضعیف ترین
گذرنامه را دارند ،شهروندان این کشورها امکان سفر به کمتر از ۳۰کشور
را دارنــد .هرچند ،عراق که رتبه ۱۰۹این جدول را دارد ،تالش می کند با
اسان تر کردن شرایط مهاجرت و پذیرش اتباع خارجی ،با این مساله مقابله
کند .گذرنامه ایران نیز با دو رتبه جهش در جایگاه ۹۹ایستاده است .در
ســال ۲۰۲۰ایران رتبه ۱۰۱را داشــت .درحال حاضر با گذرنامه ایرانی
می توان به ۴۲کشور بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی ( )On arrivalسفر
کرد.اینمقاصدشاملاذربایجان،قطر،لبنان،ترکیه،ارمنستان،گرجستان،
عمان ،سوریه (خاورمیانه) ،ســریالنکا ،مالدیو و ماکائو (چین) ،کامبوج،
مالزی ،نپال ،تیمور شرقی یا لسته از مستعمره های اندونزی (اسیا) ،اکوادور،
بولیوی ،ونزوئال (امریــکا) ،جزایر کوک ،میکرونزی ،نیووی ،جزایر پاالئو،
ساموا و تووالو (اقیانوسیه) ،دومینیکا و هاییتی (کارائیب) ،جزایر کیپ ورد،
جزایر کومورس ،گینه بیســائو ،کنیا ،ماداگاسکار ،موریتانی ،موزامبیک،
رواندا ،سنگال ،سیشل ،سیرا لئون ،سومالی ،تانزانیا ،توگو ،اوگاندا و زیمبابوه
(افریقا) است .در بیشتر این مقاصد ویزای فرودگاهی صادر می شود .البته
تعداد زیادی از ان ها نیز جزو مقاصد سفر ایرانی ها محسوب نمی شوند و
پرواز مستقیمی برای ان ها وجود ندارد .بررسی رتبه بندی گذرنامه ها نشان
می دهد امسال اختالف اعتبار گذرنامه ها بیشتر شده است؛ مثال ژاپنی ها
در مقایسه با شهروندان افغانستانی (که ضعیف ترین پاسپورت را دارند) به
۱۱۵کشور بیشتر می توانند سفر کنند.
گنج سخن
امیر المومنین علی علیه السالم :
هر کس هدایت را از کسى که اهل ان نیست بخواهد،
گمراه شود.
غرر الحکم ،ح۸۵۰۱
پندبزرگان
بیشترین تاثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود
که از میان ما رفته باشند.
امرسون
حافظانه
خدا چو صورت ابروی دلگشای تو بست
گشاد کار من اندر کرشمه های تو بست
مرا و سرو چمن را به خاک راه نشاند
زمانه تا قصب نرگس قبای تو بست
پشت صحنه
این روزها با گسترش شبکه های اجتماعی و دوربین گوشی های موبایل خیلی راحت میشود از کاه کوه ساخت؛ کافیست یکی از فالورباالها هم این فیلم را پست کند
تا مدت کمی در شبکه های اجتماعی وایرال شود؛ حاال یکی نیست بگه اخه شما از صحت و سقم این فیلم این صدا یا عکس اطالع دارید که اون رو منتشر میکنید؟!
یاد اون حدیث افتادم که میگه در اخر زمان فاصله حق و باطل به اندازه تار مو هست؛ خالصه یکم در مورد قضاوت های مجازیمون باید تجدید نظر کنیم یکم تخصصی
ترش میشه سواد رسانه ای؛ معموال کشورها با گسترش یک تکنولوژی فرهنگ استفاده از اون پدیده رو به مردم اموزش میدن مثال محدودیت سنی میذارن یا مسائل
از این دست متاسفانه در ایران مســئولینمون فقط فیلتر کردن رو بلد هستند! تنها گزینه ای که در مقابل تهاجم فرهنگی و رسانه ای در ذهنشان هست فیلتر کردن
هست؛ واقعا در قرن 22میتونه مسخره ترین نوع هدایت بشری باشه!
علی ای الحال ما اسما مسلمان هستیم تو دین اسالم هم ابروی مومن از کعبه هم باالتره کمی با تحقیق و اطالع بیشتری مطالبی که برامون واتس اپ میشه رو منتشر
کنیم؛ اونم تو این اوضاع که معلوم نیست تا 3روز اینده باشیم یا نه! اخه یه ویدیئو از جشن حافظ میدیدم که مرحوم علی معلم میگفت ما مردم مرده پرستی هستیم
تا طرف زنده هســت و در کنارمون قدر همو نمیدونیم ولی بعد از مرگ همه پروفایل هاشون رو مشکی میکنن دم از رفاقت طرف میزنن در حالی که در زنده بون طرف
نه تنها کاری براش انجام نمیدن سنگ هم جلوی پاش میندازن؛ تا هستیم قدر همدیگرو بدونیم که فردا خیلی دیره!
کپی کاری های بدون خالقیت
مسیر بی راهه استعدادیابی در تلویزیون
پیش بینی عملکرد اینده فرد بر اســاس ارزیابی توانایی های جسمی ،فنی و روانی او،
استعدادیابی خوانده می شــود .این تعریف علمی استعدادیابی است که اگر در زمان
مشخص اتفاق بیفتد ،موجب موفقیت و پیشرفت افراد در جامعه می شود .هر چند که
این اتفاق بهتر اســت در سنین کودکی و نوجوانی رخ دهد ،اما دیده شده که جوانان
و بزرگســاالن هم با شناخت از توانایی و اســتعدادهای خود به موفقیت چشمگیری
در زندگیشان رسیده اند .شاید برنامه های استعدادیابی که در زمینه های مختلفی در
گوشــ ه و کنار دنیا در حال پخش شدن است را بتوانیم یکی از موقعیت های مناسب
برای شــناخت اســتعدادهای افراد مســتعد جامعه بدانیم .برنامه هایی که بیشتر در
زمینه های هنری و ســرگرمی تهیه و تولید شــده و مورد استقبال قرار می گیرند؛ تا
جایی که همواره جزئی از برنامه های پرمخاطب در سراسر دنیا محسوب می شوند.
تالش تلویزیون برای عقب نماندن از قافله
تلویزیون ما هم در سال های اخیر تالش کرده که از این قافله عقب نماند .این رسانه
برنامه هایی با رویکرد اســتعدادیابی تهیه و تولید کرده که البته بیشتر در زمینه های
هنری و ســرگرمی بوده اند .شــناخت مخاطبان تلویزیون از برنامه های استعدادیابی
به ســبک مشــابه های خارجی اش ،برنامه «عصر جدید» اســت .این برنامه با صرف
هزینه های بســیار ،به کارگیری داوران معروف و البته دکور پرزرق و برق ،توانســت
برخی از مخاطبان را با خود همراه کند .البته کارشناســان و صاحب نظران انتقادهای
بسیاری به این برنامه دارند.
استعدادیابی؛ مساله مهم برای همه نسل ها
رضا درســتکار منتقد ســینما و تلویزیون درباره تاثیر برنامه های استعدادیابی گفت:
به طور کلی مساله کشف اســتعدادهای نسل جدید در همه حوزه های هنری مانند
سینما ،موسیقی ،گویندگی و ...برای همه دوره ها یک موضوع بسیار جدی است .به
طور نمونه در حوزه ســینما ،پیش از انقالب همه راه ها بســته بود و چیزی که باعث
شد این راه ها باز شود ،انقالب بود .در واقع انقالب که شد راه های ورود به سینما باز
و سدها شکسته شد .بنابراین جامعه با هنرمندان و استعدادهای جدید اشنا شدند و
برای این افراد فرصت فراهم شد تا خود را نشان دهند .به گفته او ،فیلمسازانی مانند
کیانوش عیاری ،رخشان بنی اعتماد ،پوران درخشنده ،رسول مالقلی پور و خیلی های
دیگر به عرصه سینما راه پیدا کردند که صاحب نام هم شدند .مساله ای که باعث شده
بود مانند ســدی مقابل اســتعداهای جدید عمل کند این بود که نسل پیش ،راه را
بسته بودند و انقالب باعث شد راه باز شود.
اثرگذار بودن برنامه های استعدادیابی
درستکار در خصوص اهمیت برنامه های استعدادیابی و ابعاد مختلف انها افزود :در حال
حاضر تقریبا مشابه این موضوع در حوزه های دیگر وجود دارد .یعنی راه برای نسل های
جدید بســته اســت .به طور مثال اگر شــخصی گوینده خیلی خوبی است و بخواهد
گویندگی کند باید ســختی های بسیاری را متحمل شود و ممکن است اصال او را در
تلویزیون راه ندهند .بنابراین برنامه های استعدادیابی این فرصت را فراهم می کنند که
استعدادهای جدیدی وارد حوزه های حرفه ای هنری و کاری شوند .یکی از برنامه های
ی این چنینی مورد توجه قرار گرفت،
استعدادیابی تلویزیون که بیشتر از دیگر برنامه ها
برنامه «عصر جدید» است .برنامه ای که برای ساخت ان هزینه های بسیاری صرف شد
و تلویزیون هم به هر شــکل ممکنی از ان حمایت کرد .این برنامه در ابتدا موافقان و
ی یکی
مخالفان بسیاری داشت و کپی کردن مو به موی این برنامه از نسخه های خارج
از مهمترین انتقادها به ان بود .هر چند در این برنامه استعدادهایی هم معرفی شد و
افراد برتری هم انتخاب شدند .اما این پرسش پیش می اید که خروجی و نتیجه چنین
برنامه هایی اصوال باید چه چیزهایی باشد و اصال چنین مسابقات چه وظایفی بر عهده
دارند ؟ درستکار در پاسخ به این پرسش ها گفت :ممکن است در برخی از این برنامه ها،
استعدادهایی هم از میان شرکت کنندگان بیرون نیاید ،اما ان سویه بَعدی ماجرا یعنی
ســرگرم کنندگی به وجود می اید .انچه که ما در «عصر جدید» به عنوان یک برنامه
استعدادیابی دیده ایم سایه ای از این ماجراست .عصر جدید برنامه استعدادیابی خوبی
نیست .چون تا به حال استعداد انچنانی و به مفهوم درست ،در ان کشف نشده است
و نتوانســته برنامه سرگرم کننده خوبی باشد .وی درباره برنامه عصر جدید تاکید کرد:
در این برنامه ،داوران ،خصوصیات مورد نیاز داوران چنین برنامه هایی را را ندارند .نکته
دیگر انکه ،مجری هم مناسب برنامه استعدادیابی نیست؛ همچنین برنامه و هدفش ان
چیزی که نشان می دهد نیست و مغایر با ان است .ساخت برنامه هایی به این شکل به
دلیل نیاز جامعه ضروری است اما به دلیل اجرای بد و ناقصی که از انها در تلویزیون
دیده ایم تا کنون موفق نبوده اند.
نبود برنامه ،اراده و مدیریتی برای اینده شخص برنده
این منتقد درباره وجوه مختلف برنامه های اســتعدادیابی گفــت :اگر در برنامه های
اســتعدادیابی حتی ان هدف اولش یعنی اســتعدایابی را فرامــوش کنیم ،چون به
نظر من اســتعدادها در نهایت دیده می شوند و پیشــرفت می کنند؛ اما مخاطب که
این برنامه ها را می بیند ،باید بتواند از ان بخش ســرگرم کنندگی چنین برنامه هایی
هم اســتفاده کند و لذت ببرد .امــا هیچ چیزی از این بُعد ماجــرا ،نصیب مخاطب
نشــده و سرگرم هم نمی شود .درستکار ،استقبال نســبی از برخی از این برنامه ها و
مسابقات تلویزیونی را ،به دلیل نبودن برنامه های دیگر در تلویزیون دانست .به اعتقاد
او،برنامه های تلویزیون ،بیشتر سخنرانی و گفت وگو شده است .اصال چیزی به عنوان
یک برنامه به روز و جذاب کمتر به چشــم می خورد .تلویزیون فاقد نیروهای خالقی
است که بخواهد چنین برنامه هایی تولید کند.
انتن تلویزیون در اختیار عده ای خاص
این منتقد درباره کپی کاری بدون خالقیت برنامه های استعدایابی و تاثیرش بر مغفول
ماندن بخشی از این استعداها افزود :تلویزیون در اختیار یک عده از افراد خاص است.
شــماری خاص ،مجری و برنامه ساز هستند و استعدادشان این است که تلویزیون به
انهــا عالقه مند بوده مورد قبول مدیران تلویزیون هســتند .بنابراین به این ها برنامه
می دهند .استعداد اقای مهران مدیری هم همین است و به همین دلیل به او برنامه
می دهند .مســئوالن تلویزیون خودشــان گفته اند که از ایــن طریق حرف هایمان را
می زنیم و می توانیم با مردم ارتباط بگیریم .بنابراین چون زمینه خالقیتی وجود ندارد
و خودشان هم خالقیتی ندارند و اصراری هم ندارند که داشته باشند این برنامه ها را
مدیریت می کنند .یک مقدار پول دریافت می کنند و در حالی چند نفر را اســتخدام
می کنند که فک ِر مرکزی و رشد یابنده ای در پشت ان برنامه وجود ندارد.
واهمه از خالقیت و نیروهای جدید
وی بــا بیان مثالی ،از بی ارزش بــودن خالقیت در میان مدیران تلویزیون حرف زد و
گفت :فرض کنید می خواهند نســخه ایرانی یک مسابقه استعدادیابی خارجی که در
ان خوانندگان جوان و جدیدی معرفی می شــود را بسازند .فرض بر این است حداقل
چیزی بسازند که ایرانی باشد و هم یک درصد از ان برنامه بهتر شود .چنین چیزی
نمی تواند در تلویزیون رخ بدهد .چون در این رســانه ایست و بازرسی فراوان تر از ان
است که کسی بخواهد خالقیت به خرج دهد .اگر هم بخواهد کسی خالقیتی داشته
باشد باید یک مدیر ریسک کند و بخواهد به دلیل ان خالقیت هزینه پرداخت کند.
خود برنامه های استعدادیابی ،درست در مقابل رشد و رویکرد کلی مدیران تلویزیون
اســت .مدیران تلویزیون از ورود هــر نیروی جدید واهمه دارنــد .اگر هم بخواهند
نیروهای جدیدی بیاورنــد نزدیکان خود را دعوت می کنند .به طور مثال یک فردی
مانند فردوسی پور در هر صورت میان مردم جا افتاده بود ،می توانستند او را نقد کنند
نه اینکه به یکباره حذفش کنند. صفحه 4