روزنامه هنرمند شماره 1423 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1423

روزنامه هنرمند شماره 1423

روزنامه هنرمند شماره 1423

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫چهارشنبه‪ 1‬اردیبهشتماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1423‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫رشد فروش‬ ‫تابلوهای میلیون دالری‬ ‫در دوران کرونا‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫«تی تی» اغازگر دهمین‬ ‫دوره جشنواره فیلم های‬ ‫ایرانی استرالیا‬ ‫ِ‬ ‫درباره قرارداد‪ 25‬ساله ایران و چین و نقش ان در توسعه صنعت گردشگری‬ ‫ایران در رویای ولخرج ترین‬ ‫گردشگراندنیا!‬ ‫اهانت به خیر ین در اتاق خلوت‬ ‫سریال های خانگی‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫دفاعیات مدیر فیلم و سریال «سیمافیلم»؛‬ ‫گروه های فیلم سازی در شرایط‬ ‫کرونا ایزوله می شوند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫جزئیاتی جدید از مراسم اسکار؛‬ ‫از ماسک تا فرش قرمز‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫کرونا جان یک هنرمند دیگر را گرفت‬ ‫مصطفی بطالنی‪ ،‬نوازنده‬ ‫و مدرس سنتور درگذشت‬ ‫فروش ‪ ۴۷‬میلیاردی «عقرب»‬ ‫در ‪!۱۴۰۰‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫«انبار» بهتر ین فیلم جشنواره‬ ‫رومانی شد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫توقفتصویربرداریسریال‬ ‫«میدان سرخ» در پیک کرونا‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫نگاهی به سریال قورباغه‬ ‫قورباغه‪ ،‬چند موقعیت‬ ‫نسبتا موفق!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫حضور ‪ ۵۰‬هنرمند بین المللی‬ ‫در یازدهمین دوساالنه لیور پول‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ صفحه 1 ‫اهانتبهخیریندراتاق خلوتسریال هایخانگی‬ ‫‪2‬‬ ‫چهارشنبـــه‪ 1‬اردیبهشت ماه‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1423‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫رشد فروش تابلوهای میلیون‬ ‫دالری در دوران کرونا‬ ‫فروش نقاشی چینی نشان می دهد که ارزش هنری در دوران همه‬ ‫گیری ویروس کرونا افزایش یافته است‪ .‬انتظار می رود یک نقاشی‬ ‫چینی از سال ‪ ۱۹۲۴‬حداقل ‪ ۴۵‬میلیون دالر در حراجی در هنگ‬ ‫کنگ به فروش برسد‪ ،‬زیرا اشتهای مجموعه داران برای هنر حتی‬ ‫در میان عدم اطمینان اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر ویروس‬ ‫کرونا همچنان ادامه دارد‪ .‬نقاشی «ژو ب ِیهونگ»‪ ،‬هنرمند تاثیرگذار‬ ‫مدرن چینی‪ ،‬برده ای را نشــان می دهد که در غار مخفی شده و‬ ‫یک شیر بیرون ایستاده است‪ .‬براساس حراج خانه «کریستی» که‬ ‫روز دوشنبه از این نقاشی رونمایی کرد‪ ،‬این تابلو با دیدگاه اسطوره‬ ‫شناسی روم باستان و افسانه های «ائسوپ» خلق شده است‪ .‬حراجی‬ ‫کریستی در این خصوص نوشت‪« :‬ژو ب ِیهونگ» مرتباً در کار خود از‬ ‫شیر برای نشان دادن ایمان خود به ظهور ملت چین استفاده می‬ ‫کند‪ .‬شیر موجود در این نقاشی زخمی است‪ ،‬اما با وقار‪ ،‬درستکار و‬ ‫سربلند باقی می ماند که نمادی از روح چینی است‪ .‬نقاشی «برده و‬ ‫شیر» یک اثر پیشگامانه تلقی می شود که الهام بخش نقاشی های‬ ‫بعدی ژو و یکی از مهمترین نقاشی های رنگ روغن در تاریخ هنر‬ ‫چین است‪ .‬فرانسیس بلین‪ ،‬رئیس بخش اسیا و اقیانوسیه حراجی‬ ‫کریستی گفت‪ :‬ژو بیهونگ خود یکی از مهمترین هنرمندان مدرن‬ ‫چین است که بر نسل نقاشان و هنرمندان تاثیر گذاشته است‪ .‬این‬ ‫نوع کار و این اندازه و این نوع اعتبار اغلب در بازار هنر دیده نمی شود‪.‬‬ ‫حضور ‪ ۵۰‬هنرمند بین المللی‬ ‫در یازدهمین دوساالنه لیورپول‬ ‫مدیرعامل مجمع خیرین کشــور در یادداشتی به سریال های این روزهای شبکه نمایش خانگی‬ ‫پرداخت و از تصویری که این سریال ها از خیرین و خیریه ها نمایش می دهند گالیه کرد‪ .‬حسن‬ ‫حمزه زاده مدیرعامل مجمع خیرین کشور در یادداشتی به سریال های این روزها از جمله «ملکه‬ ‫گدایان»‪« ،‬سیاوش» و «دراکوال» پرداخته است و اینکه در قصه هر یک از این سریال ها به نوعی‬ ‫به خیرین توهین شده است‪.‬‬ ‫در این یادداشــت امده است‪ :‬پی رنگ سه سریال از ‪ ۵‬سریال پرمخاطب و به روزی که هم اکنون‬ ‫در شــبکه نمایش خانگی پخش می شــود‪ ،‬تخریب خیرین و خیریه هاست‪ .‬یعنی در ‪ ۶۰‬درصد‬ ‫سریال های روز این دو شبکه خانگی‪ ،‬اقدامات خیریه ها مذموم است و این دور از اخالق رسانه ای‬ ‫و دور از جوانمردی و انصاف است‪.‬‬ ‫امروزه بیش از ‪ ۲۰‬هزار خیریه فعال در ســطح کشــور داریم؛ موسساتی که جای خالی اقدامات‬ ‫حمایتی دولت را در بســیاری از موارد پر می کنند و نیازمندان را زیر چتر خود می گیرند‪ .‬البته‬ ‫ممکن اســت تعداد اندکی از موسسات تخلفاتی انجام دهند که حتماً باید با ان ها برخورد شود‪،‬‬ ‫اما شایسته نیست چشم بر این حجم کارهای خوب ببندیم و همه را به یک چوب برانیم یا چوب‬ ‫حراج بر ابرو و حیثیت نیک اندیشان نیک کردار بزنیم‪.‬‬ ‫اقدامات خیرین ریشه در گذشــته های دور دارد و با انگیزه های متفاوت انجام می شود‪ .‬بسیارند‬ ‫مردان و زنانی که با اموزه های دینی گام در این راه گذاشــته اند‪ .‬بیش از ‪ ۲۵‬درصد کالس های‬ ‫درســی که در کشور ســاخته می شود به همت خیرین مدرسه ساز اســت‪ .‬بخشی از هزینه های‬ ‫ســازمان بهزیســتی کشــور را مردم و خیرین تامین می کنند‪ .‬تعدادی از بیمارستان ها و مراکز‬ ‫درمانی به همت خیرین ساخته شده است‪ .‬بزرگ ترین شیرخوارگاه کشور و خاورمیانه در تهران‬ ‫با نام شــیرخوارگاه شــبیر توسط خیرین ساخته شــده و حجم زیادی از دستگاه ها و تجهیزات‬ ‫بیمارستان ها برای مقابله با کرونا توسط خیرین تامین شده است‪ .‬بزرگ ترین بیمارستان بیماران‬ ‫ســرطانی به همت یکی از خیرین در بیمارستان سینا ساخته می شود‪ .‬در لبیک به فرمان رهبر‬ ‫معظم انقالب‪ ،‬این خیرین و نیکوکاران هستند که بسته های معیشتی اماده و به نیازمندان هدیه‬ ‫می کنند‪ .‬در حوادث بحرانی مانند سیل و زلزله‪ ،‬این خیرین هستند که بالفاصله حاضر می شوند‬ ‫و به امداد هموطنان اســیب دیده می پردازند‪ .‬در رفع بسیاری از اسیب های اجتماعی‪ ،‬خیرین و‬ ‫خیریه ها هســتند که شــبانه روزی جهاد می کنند‪ .‬عمده اقدامات سازمان هالل احمر با پوشش‬ ‫خیرین و نیروهای داوطلب انجام می شود و ‪...‬‬ ‫رهبــر معظم انقالب در دیدار با رییس جمهور و دســت اندرکاران دولت توصیه می کنند در رفع‬ ‫اســیب های اجتماعی از توان مردمی و خیرین استفاده شــود و درست هنگامی که ما باید این‬ ‫اقدامات را ارج نهیم و خیرین را بر صدر نشــانیم‪ ،‬با ایــن ادبیات در تولیدات فرهنگی‪ ،‬به ان ها‬ ‫حمله می کنیم‪ .‬نگاهی به ســریال های «دراکوال»‪« ،‬ملکه گدایان» و «ســیاوش»‪ ،‬سه تا از پنج‬ ‫سریال روز شبکه نمایش خانگی بیاندازید‪ ،‬چه تصویری از خیرین و خیریه ها در ذهن شما شکل‬ ‫می گیــرد؟ در دراکوال‪ ،‬کامران کامروا (مهران مدیری)‪ ،‬مردی ثروتمند و زن باره و شــهوت ران و‬ ‫فاســد است که هم سایت شرط بندی در خارج از کشــور را توسط پسرش اداره می کند‪ ،‬هم به‬ ‫صورت زیرزمینی در تولید بیت کوین نقش فعال دارد و از پوشش خیریه برای پول شویی استفاده‬ ‫می کند‪ .‬او نام خیریه خود را «تا بیخ» گذاشته است و با ادبیاتی از خیریه خود تعریف می کند که‬ ‫انسان شرمش می شود این توصیفات را در کنار خانواده ببیند و بشنود‪.‬‬ ‫در ســریال «ملکه گدایان» نیز خانم ملکه و دار و دســته اش در پوشش خیریه‪ ،‬شیرخوارها را از‬ ‫ســطح شهر جمع اوری می کنند و از ان ها کودکان کار می سازد تا بخشی از تولیدات مواد مخدر‬ ‫خود را توسط ان ها به فروش برساند‪ .‬تاسف بار است که یکی از شخصیت های محوری که در کار‬ ‫قاچاق نوزاد است‪ ،‬نامش شبیر (تداعی کننده نام شیرخوارگاه شبیر) است‪ .‬شبیر که (طبق ادعای‬ ‫خودش در فیلم) فرزندش را به ملکه گدایان فروخته اســت‪ ،‬شــیرخوارها را از سطح شهر جمع‬ ‫می کند‪ ،‬مدتی نگه می دارد‪ ،‬سپس ان ها را برای بهره برداری به ملکه می فروشد‪ .‬چرا در روزگاری‬ ‫که بزرگ ترین شــیرخوارگاه کشــور به نام شــبیر در جنوبی ترین نقطه پایتخت به این فرزندان‬ ‫بی پناه خدمات می دهد‪ ،‬این گونه باید مورد تمسخر کارگردان و نویسنده این سریال قرار گیرد‬ ‫دســتمایه تکراری و استفاده از ســوژه کودکان کار باز هم به همان شکل در سریال «سیاوش»‬ ‫تکرار شــده اســت‪ .‬این بار نصرت خالقی (رضا کیانیان) که او هم نماد ادم بده ی فیلم اســت‪،‬‬ ‫اقدامات کثیف خود را در پوشــش خیریه ای انجام می دهد که باز هم در ان کودکان و نوجوانان‬ ‫را نگهداری می کنند‪ .‬صحبت درباره این که این ســریال ها همه خطوط قرمز مســایل تربیتی را‬ ‫پشــت سر گذاشته اند و در همه ان ها خشــونت ترویج می شود‪ ،‬الفاظ رکیک بین بازیگران رد و‬ ‫بدل می شود و همه روابط عاشقانه مثلثی است (همان اشکاالتی که بر سریال های جم وارد بود)‬ ‫بماند برای مجالی دیگر‪ ،‬اما چرا باید در این ایام که چراغ ســینماهای کشــور خاموش اســت و‬ ‫سریال سازی شبکه های سیما به هر دلیل به محاق رفته و اقبال از شبکه خانگی زیاد شده است‪،‬‬ ‫نظارت ها بر این شبکه و تولیدات ان این قدر کم و در یک جمله خالصه شده باشد که‪ :‬دیدن این‬ ‫فیلم برای مخاطبان کم تر از ‪ ۱۸‬یا ‪ ۱۲‬سال توصیه نمی شود‪ .‬گویا ما مجازیم هر نوع خزعبالتی‬ ‫را در قالب فیلم به خورد مخاطبان باالی ‪ ۱۸‬سال بدهیم!»‬ ‫«انبار» بهترین فیلم جشنواره رومانی شد‬ ‫پنجاه هنرمند بین المللی در یازدهمین دوســاالنه لیورپول ‪۲۰۲۱‬‬ ‫شــرکت کرده اند‪ .‬دهمین دور ه برگزاری دوساالن ه لیورپول با عنوان‬ ‫«‪ »The Stomach and The Port‬مفاهیمــی پیرامون بدن و‬ ‫راه های ارتباط با جهان را بررسی می کند‪ .‬پنجاه هنرمند بین المللی‬ ‫و دو مجموعه در دوســاالنه امسال شرکت کردند‪ .‬این دوساالنه یک‬ ‫برنام ه پویاست که از نمایشگا ه تا پرفورمنس ‪ ،‬نمایش فیل م و رویدادهایی‬ ‫جانبی رایگان را شامل می شود‪ .‬بخش اول دوساالنه در بخش بیرونی بر‬ ‫اثار در نمای خارجی بندر لیورپول تمرکز دارد و شامل مجسمه سازی‬ ‫در فضای باز‪ ،‬اینستالیشن های صوتی و دیجیتال است‪ .‬بخش دوم در‬ ‫بخش داخلی‪ ،‬اثار هنری را در مکان های مختلفی از جمله گالری ها‪،‬‬ ‫فضاهایعمومیغیرمعمول‪،‬ساختمان هایبالاستفاده‪،‬موزه هاواماکن‬ ‫فرهنگی در سراسر لیورپول در معرض دید عموم قرار می دهد‪ .‬پورتال‬ ‫دوساالنه هر روز هنرمندان را معرفی می کند و کیوریتوری نمایشگاه را‬ ‫منواال موسکسو به عهده دارد‪ .‬دوساالنه لیورپول بزرگ ترین رویداد هنر‬ ‫معاصر بریتانیا در عرصه هنرهای تجسمی است و هر دو سال یک بار‬ ‫با حضور چهره ها و گروه های بین المللی در موزه ها‪ ،‬نگارخانه ها‪ ،‬معابر‬ ‫عمومی و فضای انالین برگزار می شود‪ .‬از زمان تاسیس این دوساالنه در‬ ‫‪ ۱۹۹۸‬تاکنون‪ ،‬لیورپول بیش از ‪ ۳۸۰‬اثر هنری جدید را سفارش داده‬ ‫و اثار بیش از ‪ ۵۳۰‬هنرمند از سراسر جهان را به نمایش گذاشته است‪.‬‬ ‫دوساالنهلیورپولبه صورتفیزیکیتا‪ ۲۶‬تیرماهمیزبانمخاطباناست‪.‬‬ ‫کرونا جان یک هنرمند دیگر را گرفت‬ ‫مصطفی بطالنی‪ ،‬نوازنده‬ ‫و مدرس سنتور درگذشت‬ ‫فیلم کوتاه «انبار» به کارگردانی حســین ترک جوش جایزه‬ ‫بهترین فیلم را از جشنواره رویاپردازان رومانی دریافت کرد‪.‬‬ ‫فیلم کوتاه «انبار» ساخته حسین ترک جوش در دوازدهمین‬ ‫حضور بین المللی خود‪ ،‬موفق به کســب جایزه بهترین فیلم‬ ‫کوتاه از جشــنواره رویاپردازان رومانی شد‪ .‬مراسم تجلیل از‬ ‫برگزیدگان این جشــنواره ‪ 18‬ماه می در رومانی به شــکل‬ ‫انالین برگزار می شــود‪ .‬این اثر در جشنواره های معتبری در‬ ‫سراســر جهان از جمله کن فرانسه‪ ،‬برلین‪ ،‬ایتالیا‪ ،‬نیویورک‪،‬‬ ‫کانادا‪ ،‬بمبمئی‪ ،‬توکیو و ســه جشنواره برزیلی حضور داشته‬ ‫اســت که از جمله جوایز ان می توان به جایزه بهترین فیلم‬ ‫به کارگردانی حســین ترک جــوش و بهتریــن بازیگری با‬ ‫بازی هامون ســیدی از جشــنواره «گیمفا» برزیل‪ ،‬نامزدی‬ ‫در ‪ ۹‬بخش از جشــنواره «‪ »GIMFA‬برزیل‪ ،‬بهترین فیلم‬ ‫جشنواره فیلم «توایالیت» توکیو ژاپن ‪ ،۲۰۲۰‬جایزه بهترین‬ ‫نویسندگی مشترک به حسین ترک جوش و شیما اسماعیلی‬ ‫و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای اودین روشــن‬ ‫اشاره کرد‪ .‬بازیگران این فیلم عبارتند از هامون سیدی‪ ،‬علی‬ ‫یعقوبی‪ ،‬محمدرضا هالل زاده‪ ،‬اودین روشــن‪ ،‬فاضل قنادی‪،‬‬ ‫علی پیله ور‪ ،‬شیوا سرمســت‪ ،‬وحیده اکبری نسب‪ ،‬مرتضی‬ ‫حسینی راد‪ ،‬وحیدباقری‪ ،‬حامد کریوند‪.‬‬ ‫ِ‬ ‫ایرانی استرالیا‬ ‫«تی تی» اغازگر دهمین دوره جشنواره فیلم های‬ ‫دهمین دوره جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا با نمایش فیلم «تی تی»‬ ‫به کارگردانی ایدا پناهنده از ‪ ۲۰‬می (‪ ۳۰‬اردیبهشــت) اغاز می شــود‬ ‫و به صــورت فیزیکی و انالین ادامه می یابد‪ .‬دهمین دوره جشــنواره‬ ‫فیلم های ایرانی استرالیا به صورت فیزیکی از ‪ ۲۰‬می (‪ ۳۰‬اردیبهشت)‬ ‫تا ‪ ۱۶‬ژوئن (‪ ۲۶‬خرداد) در چهار شهر سیدنی‪ ،‬ملبورن‪ ،‬بریزبن و پرت‬ ‫و پــس از ان به مدت ‪ 10‬روز به صورت انالین در سراســر اســترالیا‬ ‫برگزار می شــود‪ .‬جشنواره امســال با فیلم «تی تی» چهارمین ساخته‬ ‫ایدا پناهنده که موضوعی بشردوســتانه با محوریت زنان دارد‪ ،‬افتتاح‬ ‫خواهد شــد‪ .‬این فیلم داستان فیزیکدانی (پارسا پیروزفر) است که در‬ ‫حال کار بر روی فرضیه ای دربارۀ پایان جهان است و با زنی غیرمعمولی‬ ‫(الناز شاکردوســت) مالقات می کند که باردار اســت و هدفش خدمت‬ ‫به بشــریت اســت‪ .‬ارمین میالدی‪ ،‬مدیر جشــنواره‪ ،‬از دالیل انتخاب‬ ‫«تــی تی» به عنوان فیلم افتتاح کننده دوره دهم جشــنواره می گوید‪:‬‬ ‫««تی تی» فیلمی خوش ســاخت است که رویکردی متفاوت نسبت به‬ ‫فیلم های ژانر اجتماعی مرسوم سینمای ایران و داستانی گیرا دارد که‬ ‫می تواند هم برای مخاطب ایرانی و هم برای مخاطب غیرایرانی جذاب‬ ‫باشد‪ .‬در سالی که مخاطبان همیشگی ما به دلیل شیوع ویروس کرونا‬ ‫بیش از یک ســال از ســینما دور بوده اند‪ ،‬این فیلــم می تواند موجب‬ ‫شــروعی گرم برای جشــنواره باشــد‪ .‬در ضمن یکی از اولویت های ما‬ ‫حمایت از فیلمسازان زن ایرانی است و خانم پناهنده یکی از موفق ترین‬ ‫فیلمســازان زن نسل جوان به شــمار می اید‪ ».‬جشــنواره امسال در‬ ‫شــرایطی اغاز می شود که کووید‪ 19‬بر سراســر جهان سایه افکنده و‬ ‫بسیاری از جشــنواره ها را به تعطیلی کشانده اســت‪ .‬سایر برنامه ها و‬ ‫فیلم های منتخب دوره دهم جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا به زودی‬ ‫اعالم خواهد شد‪ .‬برای اطالعات بیشتر به وب سایت جشنواره به نشانی‬ ‫‪ www.iffa.net.au‬مراجعه کنید ‪.‬‬ ‫توقف تصویربرداری سریال «میدان سرخ» در پیک کرونا‬ ‫مصطفی بطالنی‪ ،‬نوازنده و مدرس باسابقه سنتور در اصفهان بر اثر‬ ‫ایست قلبی ناشی از ابتال به کرونا دار فانی را وداع گفت‪ .‬این هنرمند‬ ‫باسابقه فعالیت هنری خود را از سال ‪ ۱۳۴۵‬به طور خوداموز اغاز کرد‬ ‫و بعدتر‪ ،‬از محضر مرحوم حســین یاوری‪ ،‬مرحوم سیروس ساغری‪،‬‬ ‫مسعود رضایی نژاد و ســعید نعیمی منش بهره مند شد‪ .‬او مدت ها‬ ‫سرپرست گروه موسیقی سماعی بود و برنامه های متعددی را در صدا‬ ‫و ســیمای مرکز اصفهان به اجرا دراورد و سال ‪ ۱۳۸۱‬برای ساختن‬ ‫سرود جانبازان اصفهان در جشنواره کشوری مقام اول را کسب کرد‪.‬‬ ‫مرحوم بطالنی در زندگی خود نزدیک به ‪ ۴۵‬اهنگ و سرود ساخت‬ ‫که بیشترشان از صدا و سیمای اصفهان پخش شده و از مهم ترین ان ها‬ ‫می توان به اهنگ ارتش قهرمانان‪ ،‬قبله نیاز‪ ،‬سرود ایران‪ ،‬سرود معلم‪،‬‬ ‫سیزده ابان‪ ،‬بهار امد‪ ۲۲ ،‬بهمن‪ ،‬کعبه دل ها‪ ،‬شهاب رحمت و سرود‬ ‫مبعث اشاره کرد‪ .‬مراسم خاکسپاری هنرمند فقید مصطفی بطالنی‬ ‫روز چهارشنبه یکم اردیبهشت در باغ رضوان اصفهان برگزار می شود‪.‬‬ ‫تصویربرداری سریال «میدان سرخ» تا زمان عادی شدن شرایط‬ ‫شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد‪ .‬سعید صفرپور ـ مجری طرح‬ ‫سریال «میدان سرخ» ـ درباره وضعیت تولید این سریال در نمایش‬ ‫خانگی گفت‪ :‬تا قبل از اعالم روابط عمومی سازمان سینمایی مبنی‬ ‫بر توقف تصویربرداری ســریال ها‪ ،‬روند تولید و ســاخت را طبق‬ ‫برنامه ریزی انجام شده طی کردیم؛ اما این روزها به دلیل شیوع‬ ‫گسترده بیماری کرونا و به خاطر حفظ سالمتی عوامل موقتا ضبط‬ ‫سریال «میدان سرخ» تعطیل شده اســت‪ .‬وی در ادامه گفت‪:‬‬ ‫بیشــتر بازیگران سریال جلوی دوربین رفتند و ما در حال حاضر‬ ‫مراحل فنی این سریال معمایی را پیش می بریم تا بتوانیم همزمان‬ ‫تصویربرداری قسمت های باقی مانده را انجام دهیم و امیدواریم با‬ ‫شروع پخش مخاطبان را با خود همراه کند‪ .‬مجری طرح سریال‬ ‫«میدان ســرخ» یاداور شد‪« :‬میدان سرخ» به صورت اختصاصی‬ ‫قرار اســت از فیلیمو پخش شود و به زودی زمان پخش دقیق ان‬ ‫اعالم می شــود‪ .‬حمید فرخ نژاد‪ ،‬مهتاب کرامتی‪ ،‬بهرام افشاری‪،‬‬ ‫کاظم سیاحی‪ ،‬مسعود کرامتی‪ ،‬امید روحانی‪ ،‬بهدخت ولیان‪ ،‬ارمین‬ ‫افشین سلیمان پور بازیگر تئاتر به خانه ابدی بدرقه شد‬ ‫افشــین ســلیمان پور‪ ،‬بازیگر ‪ 54‬ســاله تئاتر با حضــور جمعی از‬ ‫همکارانش به خانه ابدی بدرقه شــد‪ .‬افشــین ســلیمان پور‪ ،‬همسر‬ ‫نوشــین تبریزی‪ ،‬نمایشــنامه نویس‪ ،‬کارگردان و بازیگر تئاتر صبح‬ ‫‪ 29‬فروردین ماه بر اثر ایســت قلبی در بیمارســتان درگذشــت و‬ ‫پیکر او ساعتی قبل‪ ،‬سه شــنبه ‪ 31‬فروردین در قطعه هنرمندان به‬ ‫خاک سپرده شــد‪ .‬این بازیگر متولد سال ‪ 1346‬بود که در کارنامه‬ ‫رحیمیان‪ ،‬علی مصفا و امیر حســین ارمان بازیگران این سریال‬ ‫هســتند‪ .‬دیگر بازیگران این سریال نیز به زودی معرفی خواهند‬ ‫شــد‪« .‬میدان سرخ» نخستین تجربه کارگردانی ابراهیمیان در‬ ‫سریال سازی است که به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و مجری‬ ‫طرح سعید صفرپور بصورت اختصاصی از فیلیمو منتشر می شود‪.‬‬ ‫ابراهیمیان پیش از این فیلم های سینمایی «ااادت نمی کنیم»‪،‬‬ ‫«پیلوت» و «ارســال یک اگهی تســلیت به روزنامه» را در مقام‬ ‫کارگردانی ساخته است‪.‬‬ ‫هنری اش بازی در نمایش هایی مانند «گنجفه» ‪« ،‬تاالب هشیالن»‪،‬‬ ‫«خانه پدری»‪« ،‬طعم الوی جنگلی»‪« ،‬شــهر تنهایی من» و فیلم‬ ‫ســینمایی «چند متر مکعب عشــق» و ‪ ...‬به چشم می خورد‪ .‬اتابک‬ ‫نادری‪ ،‬امید زندگانی‪ ،‬شــهرام گیل ابادی‪ ،‬الهام شعبانی و محمدرضا‬ ‫مالکی از جمله همکاران او در مراســم به خاک سپاری اش بودند که‬ ‫بخاطر شیوع کرونا با محدودیت برگزار شد‪.‬‬ صفحه 2 ‫‪3‬‬ ‫چهارشنبـــه‪ 1‬اردیبهشت ماه‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1423‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫فروش ‪ ۴۷‬میلیاردی «عقرب»‬ ‫در ‪!۱۴۰۰‬‬ ‫محمد کلهر‬ ‫نگاهی به سریال قورباغه‬ ‫قورباغه‪،‬چندموقعیتنسبتاموفق!‬ ‫زمانی که پنج قســمت از ســریال قورباغه پخش شد یادداشتی‬ ‫نوشــتم که این سریال شــروع بســیار ضعیفی دارد و با فرم و‬ ‫شــخصیت های کنش گرا و موقعیت های ملتهــب برانگیز که با‬ ‫تقلید مســتقیم از ســریال های امریکایی می خواهد مخاطب را‬ ‫با قصه همــراه کند و نکته ای جز تکنیک پــردازی ندارد البته‬ ‫تکنیکی که در بیشتر سکانس ها در خدمت محتوا نمی باشد‪ ،‬حاال‬ ‫که این سریال بعد از شانزده قسمت به پایان رسید می شود درباره‬ ‫افشین علیار‬ ‫اوج و فرودهایش نوشــت البته که هنوز هم معتقدم قورباغه در‬ ‫طول حرکت کرده اســت در بازی با فرم و موقعیت سازی که بر‬ ‫اساس الگوهای جهانی شکل گرفته به طوری که اگر جغرافیای سریال را تغییر بدهیم هیچ اتفاقی‬ ‫برای ان نخواهد افتاد‪ ،‬از انجایی که مخاطب ایرانی به قصه شــنیدن عالقه بســیار دارد قورباغه‬ ‫توانست در این مسیر راه را درست طی کند اما باید بدانیم قصه شنیدن تفاوت بسیاری با فیلمنامه‬ ‫نویسی منسجم و استاندارد دارد فیلمنامه ای که بتواند در مسیر مشخصی حرکت کند و تمرکز‬ ‫در ژانر داشــته باشد‪ ،‬حاال اضافه کنید که خشونت گرایی در بستر موضوعی فانتزی تا چه اندازه‬ ‫می تواند تاثیر برانگیر باشــد‪ ،‬سیدی با بهره گیری از عنصر قصه سرایی و ایجاد تعلیق با استفاده‬ ‫از تخیل گرایی مخاطبش را تحت تاثیر موقعیت های خاص قرار داده‪ ،‬از قســمت هشــت به بعد‬ ‫پتانسیل جذابیت بیشتر می شود و انگار از قسمت یک تا هشت سیدی نتوانسته بود استارت قابل‬ ‫قبولی بزند اما از قسمت هشت با ورود شمس ابادی و ماجراهای سروش و رامین و لیال توانست‬ ‫سمت و سوی قصه را از درجا زدن نجات بدهد توان و ساخت و ساز فیلمنامه و تعلیق های بوجود‬ ‫امده محتوا را با جذابیت همراه کرد اما الزم اســت که بگوییم اگر چه که این ســریال مخاطبان‬ ‫زیادی را به خودش اختصاص داد اما در بین اثار بی محتوای شبکه خانگی سیدی با هوشمندی‬ ‫ســریالی ساخت که همواره متکی به موقعیت است موقعیت هایی که به هم دیگر وصل می باشند‬ ‫و از انها اســتفاده روایی می شود به طور مثال در فالش بک روبرو شدن نوری با کیان به درستی‬ ‫نشان داده می شود و اساسا سیدی جواب سواالتی که در تعلیق ها پیش می اید را می دهد در ادامه‬ ‫ســکانس روبرو شدن نوری با شمس ابادی در نگاه اول گنگ به نظر می رسد اما در قسمت بعد‬ ‫با ورود لیال به زندان و مالقتش با شــمس ابادی جواب ان تعلیق را می گیریم‪،‬قورباغه از قسمت‬ ‫هشــت تا پانزده درجا نمی زند فصل بندی اش درســت و استاندارد درامده معرفی قطره چگانی‬ ‫کاراکترها و مســیر قصه از نکات مهم سریال اســت به طور مثال با چند پالن می توانیم شمس‬ ‫ابادی را بشناسیم یا بفهمیم لیال با چه انگیزه ای به شمس ابادی نزدیک شده و اینکه چه کسی‬ ‫شمس ابادی را به نوری معرفی کرده تا اینجای سریال راضی کننده است اما در قسمت اخر همه‬ ‫چیز خراب می شود به نوعی که انگار قسمت اخر جدا از موضو ِع سریال است تا حدی که موضوع‬ ‫فیلــم از تخیل هم عبور می کند همین موضوع باعث عدم باور پذیری می شــود پایانبندی که به‬ ‫هیچ وجه متقاعد کننده نیســت شنا کردن رامین در دریا و رساندن خود به ساحل و نحوه روبرو‬ ‫شدن رامین با باند پخش مواد مخدر در تایلند می توانست در موقعیت تراژیک و حادثه ای شکل‬ ‫بگیرد که در شکل کنونی چطور می توانیم باور کنیم که ان مرد ایتالیایی با صدتا بادیگاردهایش‬ ‫همراه است اما رامین به راحتی می تواند دختر او را در راه مدرسه بدزدد! در ادامه چگونه می شود‬ ‫با ان همه ادم رامین و دوســتش از ان محوطه خارج شوند و دویست هزار دالر را هم از ان مرد‬ ‫ایتالیایی بگیرند به نظر می رســد سیدی در قسمت اخر شوخی می کند !! اضافه کنید که رامین‬ ‫در حال مرگ است اما تصویر سورئال شکلی از توهمات او را می بینیم که کارکردی ندارد و البته‬ ‫می تواند نمونه خارجی هم داشــته باشد تا این حد اســتقاده بصری و تکنیکی بدون استفاده از‬ ‫رعایت مســائل دراماتیک اضافی و پس زننده می باشد‪ ،‬به هر حال قورباغه فقط در چند قسمت‬ ‫می توانــد مخاطبش را با موقعیت ســازی وارد جریانات هیجان انگیــز کند البته که این هیجان‬ ‫انگیزی به دلیل ضعف های ریز و درشتی ست که در شبکه خانگی احساس می شود و حضور تیم‬ ‫بازیگران است که البته بازی ها جدیدی از هیچ کدام دیده نمی شود صابر ابر مثل همیشه بدترین‬ ‫بازی اش را شــاهد هستیم کاراکتری که برای رسیدن به هدفش از روی هر کسی عبور می کند‪،‬‬ ‫اما چرا این بازیگر نمی تواند اکت های الزم را داشته باشد به شدت بازی سردی از او شاهد هستیم‬ ‫ابر به تکرار رسیده است و نمی تواند نقش را حتی با تغییرات کوچک از ان خود کند نگاه و مات‬ ‫و مبهوتی اش همان چیزی ســت که همیشــه از او دیده ایم‪ ،‬محمدزاده هم جدیت نقشش را با‬ ‫کاراکترش در سرخپوســت پیوند زده البته با کمی تغییر که که نکته مثبتی در بازی او به چشم‬ ‫نمی خورد همچنین بازی فرشته حسینی به هیچ وجه نمی تواند متقاعد کننده باشد در بعضی از‬ ‫سکانس ها ری اکشن و نوع دیالوگ گویی او به شدت تصنعی می باشد‪ ،‬بازی کوتاه مهران غفوریان‬ ‫در این ژانر می تواند نکته مهمی در بازی های این سریال باشد و البته بازی چند بازیگر دیگر که‬ ‫انگار هنرجوی کالس های بازیگری ســیدی می باشند‪ ،‬در بخش اجرا یکدستی دیده می شود اما‬ ‫لرزش های بی وفقه دوربین دلیلی بر ملتهب بودن موقعیت نمی شــود و اینکه اگر قسمت پنجم‬ ‫یعنی خاطرات کودکی در شمال را از سریال حذف کنیم اتفاق خاصی برای سریال رخ نمی دهد‬ ‫تم قصه کمدی می شــود که دیالوگ هایش ربط منطقی به کلیت اثر ندارد و ان‬ ‫در ان قســمت ِ‬ ‫یکپارچگی مضمونی از هم گسسته می شود‪ ،‬همچنین در همان قسمت در بخش اجرایی هم هیچ‬ ‫ســنخیتی با قسمت های گذشته و اینده ندارد استفاده از لنز نامناسب نماها را به شدت اگزجره‬ ‫کرده‪ ،‬قورباغه به عنوان یک اثر نمایشــی مملو از خشــونت های ریز و درشتی ست که می تواند‬ ‫برای نسل جدید مخرب و اسیب پذیر باشد‪ ،‬اما خشونت گرایی که جدیدا در فیلم ها و سریال های‬ ‫ایرانی تبدیل به الگو شده است مخاطب بیشتری دارد قورباغه هم با همین الگو ساخته و پرداخته‬ ‫شــده اضافه کنید که فانتزی بودن محتوای قورباغه دلیل مهم پر مخاطب بودن ان شــده یعنی‬ ‫خشــونت گرایی و نشان دادن انســان هایی که خواهان به قدرت رسیدن می باشند که حاضر به‬ ‫قتل نزدیک ترین های خودشــان می شــوند‪ ،‬قورباغه تنها به دلیل فانتزی بودن موضوعش و ایضا‬ ‫حضور بازیگران چهره و موقعیت های خشونت برانگیزش یا اکشنش با توجه به کارکرد ژانر جنایی‬ ‫فانتزی اش توانست مخاطب بیشتری را به خودش جذب کند و اگر از دورتر به روند محتوایی و‬ ‫ساختاری این سریال نگاهی بی اندازیم قطعا قورباغه اثر ساده اما سرگرم کننده ای است که تنها‬ ‫چند قسمت یا چند موقعیت موفق دارد‪.‬‬ ‫«عقرب» یکی از فیلم های مشهور جمشید هاشم پور در دهه‬ ‫‪ ۷۰‬اســت‪ .‬فیلمی که طی سال های اکرانش ‪ ۲‬میلیون و ‪۳۸۹‬‬ ‫هزار تماشاچی داشت و اگر در زمانه کنونی اکران می شد‪ ،‬بیش‬ ‫از ‪ ۴۷‬میلیارد تومان می فروخت‪ .‬به تازگی ویدئویی از پشــت‬ ‫صحنه فیلم سینمایی «عقرب» منتشر شده است‪ ،‬فیلمی که‬ ‫‪ ۲۵‬سال قبل ساخته شد و در گیشه عملکرد مناسبی داشت‪ .‬در‬ ‫«عقرب » جمشید هاشم پور نقش اصلی (ذوالفقار حسینی) را ایفا‬ ‫می کند ‪ ،‬او پس از شهادت دوست و همرزمش توسط قاچاقچیان‬ ‫مواد مخدر‪ ،‬ماموریت پیدا می کند که باند سوداگران مرگ را در‬ ‫سیستان و بلوچستان منهدم کند‪« .‬ذوالفقار» که سروان نیروی‬ ‫انتظامی و تکاوری زبده است‪ ،‬به میان قاچاقچی ها نفوذ می کند‬ ‫و سرانجام باند ان ها را منهم می سازد‪ .‬هاشم پور به دلیل چند‬ ‫سال ممنوع الفعالیتی در دهه ‪ ۶۰‬که علت ان مشخص نیست‪،‬‬ ‫پس از بازگشت به ســینما از تراشیدن موهای سرش واهمه‬ ‫داشــت تا مبادا بار دیگر فعالیت او در بازیگری ممنوع شود‪ .‬اما‬ ‫محمدحسینفرحبخشتهیه کنندهومالک«پویافیلم»‪،‬درسال‬ ‫‪ ۷۰‬قراردادی برای فیلم «قافله» با او امضاء و مجابش کرد که با‬ ‫تراشیدن موهایش مشکلی پیش نمی اید‪ .‬پس از این فیلم‪ ،‬او با‬ ‫بازی در فیلم هایی مانند «افعی»‪« ،‬پرواز از اردوگاه» و «نیش»‬ ‫بار دیگر به سوپراستار سینمای ایران تبدیل شد‪ .‬چند سال بعد‬ ‫و در سال ‪ ،۷۵‬همکاری دیگری بین فرحبخش و هاشم پور در‬ ‫فیلم سینمایی «عقرب» شکل می گیرد‪ .‬این دو یک سال قبلش‬ ‫هم در «گروگان» همکاری داشــتند‪ ،‬حتی ماجرای قاچاق و‬ ‫قلعه پایان فیلم هم شباهت هایی به هم داشت‪ .‬فرحبخش برای‬ ‫کارگردانی فیلمنام ه حادثه ای و اکشنی که ناصر شاملو نوشته‬ ‫بود‪ ،‬دنبال کارگردان جدیدی در این سبک می گشت‪ .‬او «روز‬ ‫شیطان » را از بهروز افخمی دیده بود‪ ،‬افخمی که ان زمان ‪۴۰‬‬ ‫سال داشت‪ ،‬چند ســال قبلش هم با ساخت «عروس» ثابت‬ ‫کرده بود که کارگردانی کاربلد و بفروش است‪ .‬اما عقرب با همه‬ ‫حاشیه هایی که برای سازندگانش داشت‪ ،‬در گیشه موفق عمل‬ ‫کرد ـ به ویژه در شهرستان ها ـ و توانست یک میلیون و ‪۸۸۴‬‬ ‫تماشاچی را به سالن های سینما بکشاند و دومین فیلم پرفروش‬ ‫سال ‪( ۱۳۷۶‬با بلیت ‪ ۱۲۳۲‬ریالی) شود‪ .‬در ان سال گیشه «ادم‬ ‫برفی» تقریباً ‪ ۲.۵‬برابر «عقرب» بود و عنوان پرفروش ترین فیلم‬ ‫سال را به خودش اختصاص داد‪ .‬اکران عقرب در سال های ‪،۷۷‬‬ ‫‪ ۷۸‬و ‪ ۷۹‬هم ادامه یافت و توانســت به ترتیب ‪ ۳۰۳‬هزار‪۱۱۵ ،‬‬ ‫هزار و ‪ ۸۶‬هزار بلیت بفروشد تا مجموع بلیت های فروخته شده‬ ‫این فیلم به ‪ ۲‬میلیون و ‪ ۳۸۹‬هزار قطعه برســد‪ .‬یعنی اگر این‬ ‫فیلم در زمانه کنونی اکران می شد‪ ،‬با احتساب قیمت متوسط‬ ‫بلیت ‪ ۲۰‬هزار تومانی‪ ،‬این فیلم گیشــه ای ‪ ۴۷‬میلیارد تومانی‬ ‫داشــت‪ .‬نکته جالب اینکه کارخانه «باسل» که در سمنان به‬ ‫تولید موتورسیکلت مشغول بود‪ ،‬از حامیان مالی فیلم سینمایی‬ ‫«عقرب» به شمار می رفت و این موضوع در موتورسیکلتی که‬ ‫«ذوالفقار» راکب ان بود و همچنین اقالم تبلیغاتی فیلم به چشم‬ ‫می خورد‪ .‬اما متاســفانه کارخان ه باسل ‪ ۲۰‬سال پس از ساخت‬ ‫فیلم «عقرب» یعنی در سال ‪ ۱۳۹۵‬منحل شد‪.‬‬ ‫نش شخ‬ ‫صی‬ ‫ر ت‬ ‫جزئیاتی جدید از مراسم اسکار؛ از ماسک تا فرش قرمز‬ ‫برگزارکنندگان مراســم نود و سومین دوره جوایز‬ ‫سینمایی اسکار اعالم کردند ‪ ،‬شرکت کنندگان در‬ ‫این مراسم در حین مصاحبه مقابل دوربین ملزم به‬ ‫استفاده از ماسک نیستند‪ .‬در جریان نشست مجازی‬ ‫که میان نمایندگان اکادمی‪ ،‬نامزدها و روابط عمومی‬ ‫های شخصی و استودیوها برگزار گردید‪ ،‬اعالم شد‬ ‫بخشی از مراسم اسکار که در سالن یونیون استیشن‬ ‫لس انجلس برگزار خواهد شــد مشابه یک تولید‬ ‫تلویزیونی در نظر گرفته می شود و بنابراین افراد ملزم‬ ‫به استفاده از ماسک در مقابل دوبین نیستند‪ ،‬با این‬ ‫وجود زمانی که افراد مقابل دوربین نیستند باید از‬ ‫ماسک استفاده کنند‪ .‬اکادمی اسکار همچنان اعالم‬ ‫کرد شمار شرکت کنندگان در مراسم اسکار محدود‬ ‫به ‪ ۱۷۰‬نفر خواهد بود که به صورت چرخشی در‬ ‫مراسم حضور می یابند‪« .‬استیون سودربرگ» که در‬ ‫کنار «جس کالینز» و «استیسی شر» تهیه کنندگی‬ ‫مراسم اسکار ‪ ۲۰۲۱‬را بر عهده دارد‪ ،‬تاکید کرد که‬ ‫ماسک نقش مهمی در مراسم امسال خواهد داشت‪.‬‬ ‫شرکت کنندگان در مراسم امسال جوایز اکادمی‬ ‫حداقل باید ســه بار پیش از حضور در این مراسم‬ ‫تست کرونا بدهند و در هنگام شرکت در مراسم هم‬ ‫تب سنجی از افراد الزامی است‪ .‬همچنین یک فرش‬ ‫قرمز مختصر با حضور سه عکاس و شماری محدود‬ ‫از نمایندگان خبری برای مصاحبه برگزار میشود و‬ ‫نمایندگان خبری بین المللی برای پوشش مراسم‬ ‫اسکار نیز از کشورهای کانادا‪ ،‬ژاپن‪ ،‬انگلیس‪ ،‬المان‪،‬‬ ‫فرانسه‪ ،‬برزیل‪ ،‬اسپانیا‪ ،‬مکزیک و استرالیا خواهند‬ ‫بود‪ .‬طبق اعال م برگزارکنندگان مراسم اسکار باید‬ ‫حداقل فاصله دو متری میان خبرنگاران و مصاحبه‬ ‫شوندگان رعایت شود‪ .‬مراسم اسکار‪ ،‬پربیننده ترین‬ ‫رویداد جهان در عرصه ســرگرمی است که از نظر‬ ‫میزان بیننده با اختالف باالتر از جوایز گلدن گلوب‪،‬‬ ‫جوایز تلویزیونی ا ِمی و جوایز موسیقی گرمی قرار‬ ‫دارد‪ .‬با این وجود ســال گذشته میزان بینندگان‬ ‫مراسم اسکار با ‪ ۲۳‬میلیون نفر به پائین ترین حد‬ ‫خود در تمام اداور برگزاری رســید‪ .‬مراسم اعطای‬ ‫جوایز نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار روز‬ ‫‪ ۲۵‬اوریل ‪ ۶( ۲۰۲۱‬اردیبهشت ماه ‪ ) ۱۴۰۰‬در دو‬ ‫سالن دالبی تئاتر و یونیون استیشن لس انجلس‬ ‫برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫تلفن تماس‪88311353:‬‬ ‫نشر‬ ‫اف کاراتن‬ ‫را هب ما بسپارید‪.‬‬ صفحه 3 ‫دفاعیات مدیر فیلم و سریال «سیمافیلم»؛‬ ‫گروه های فیلم سازی در شرایط کرونا ایزوله می شوند‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪• 1423‬چهارشنبه‪1‬اردیبهشتماه‪•1400‬سالچهاردهم•‪4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫مدیرگــروه فیلم و ســریال مرکز ســیمافیلم دربــاره کیفیت‬ ‫ســریال های رمضانی امســال تاکید کرد‪« :‬ما چنین احساسی‬ ‫نداریم که کیفیت این اثار پایین اســت و هنوز زود است که در‬ ‫این باره قضاوت شود‪ ».‬مجید اکبرشاهی مدیرگروه فیلم و سریال‬ ‫مرکز سیمافیلم درباره سریال های رمضانی امسال و نقدهایی که‬ ‫نسبت به کیفیت این اثار در روزهای ابتدایی ماه رمضان مطرح‬ ‫شــده است به خبرنگار مهر بیان کرد‪ :‬ما این احساس را نداریم‬ ‫که کیفیت ها پایین اســت‪ ،‬هنوز امار و نظرسنجی های مردمی‬ ‫اعالم نشده که مردم گفته باشند کیفیت پایین است‪ .‬وی ادامه‬ ‫داد‪ :‬از نظر ما کیفیت مطلوب است‪ ،‬یک سری هم نقد دارند به‬ ‫هر حال همیشــه به کارها نقد وارد می شود ولی فع ً‬ ‫ال سریال ها‬ ‫در شروع است و خیلی از کســانی که باید نقد کنند هنوز قلم‬ ‫برنداشــته اند تا اثار را نقد کنند و به نظرم هنوز زود اســت که‬ ‫کارها را قضاوت کنیم‪ .‬اکبرشــاهی درباره اینکه چقدر در زمان‬ ‫تصویــب فیلمنامه یا بازبینی ســریال ها این حساســیت برای‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪13:03‬‬ ‫‪19:43‬‬ ‫‪20:01‬‬ ‫‪04:54‬‬ ‫‪06:24‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫پیامبر خدا صلی اهلل علیه و اله ‪:‬‬ ‫اگر مى توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به‬ ‫یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید‪.‬‬ ‫دعائم االسالم‪ :‬ج‪ ،۲‬ص‪۳۲۶‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫بیشترین تاثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود‬ ‫که از میان ما رفته باشند‪.‬‬ ‫امرسون‬ ‫حافظانه‬ ‫مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد‬ ‫قضای اسمان است این و دیگرگون نخواهد شد‬ ‫رقیب ازارها فرمود و جای اشتی نگذاشت‬ ‫مگر اه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد‬ ‫کیفیت اثار وجود دارد؟ بیان کرد‪ :‬حتماً همینطور است‪ .‬من با‬ ‫قاطعیت می گویم ســریالی مثل «احضار» به لحاظ درام و قصه‬ ‫شــاید در ‪ ۲‬سال گذشته نظیر ندارد و من کاری که این چنین‬ ‫قصه درســت‪ ،‬منسجم‪ ،‬روان و پرکشــش داشته باشد به خاطر‬ ‫نمی اورم‪ .‬وی در واکنش به اینکه این سریال نسبت به اثار قبلی‬ ‫علیرضا افخمی در دهه ‪ ۸۰‬از کیفیت پایین تری برخوردار بوده‬ ‫است و برای بسیاری هم عیان بوده است‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬نمی شود‬ ‫که چون شــما می گویید عیان است این اتفاق درست باشد من‬ ‫هم می توانم بگویم خیلی عیان اســت کــه قصه این کار خیلی‬ ‫قوی تر اســت‪ .‬هنوز باید بگذرد و به طور مثال با منتقدان حرف‬ ‫بزنیم که ایا اســتفاده از بازیگر ناشناخته خوب است یا خیر یا‬ ‫درباره موارد دیگر باید صحبت کرد‪.‬‬ ‫حتم ًا دقت و وسواس روی کارها وجود دارد‬ ‫مدیرگروه فیلم و ســریال ســیما فیلــم درباره وســواس روی‬ ‫فیلمنامه ها و خروجی سریال ها بیان کرد‪ :‬حتماً دقت می شود هم‬ ‫ما و هم گروه ســازنده این دقت را دارند و هم شوراهای مختلفی‬ ‫که در سیمافیلم دایر است دقت می کنند و حتماً تشخیص ما این‬ ‫بود که این کار بهتر اســت و اگر این تشخیص نبود ان را انجام‬ ‫نمی دادیم و به تولید نمی رسید‪ .‬وی اضافه کرد‪ :‬زمانی هست که‬ ‫در پروسه تولید اتفاقی می افتد که کار خوب درنمی اید ولی هنوز‬ ‫فکر می کنیم ســریال ها خوب هستند‪ .‬ممکن است منتقدی نظر‬ ‫مخالفی داشــته باشد گاهی خود منتقدان هم بین شان موافق و‬ ‫مخالف وجود دارد اما هنوز برای این قضاوت ها زود است‪.‬‬ ‫«احضار» از کارهای قبلی علیرضا افخمی عقب تر نیست‬ ‫اکبرشاهی درباره جلسات پیش از تولید سریال «احضار» عنوان‬ ‫کــرد‪ :‬ما فیلمنامه را با ارامش خوانده ایم و جلســات متعددی با‬ ‫علیرضا افخمی کارگردان و محمودرضا تخشید تهیه کننده برگزار‬ ‫کرده ایــم‪ ،‬حرف هایمان را زده ایــم و بخش هایی هم تغییر کرده‬ ‫اســت‪ .‬فرایند تولید هم با وجــود کرونا خیلی روان و راحت جلو‬ ‫رفت و ما در این پروژه کمترین مشــکل را داشتیم هنوز هم فکر‬ ‫می کنــم باید زمان بگذرد و پیش رود‪ .‬به نظرم این ســریال اثر‬ ‫خوبی است و از کارهای قبلی اقای افخمی عقب تر نیست‪ .‬با این‬ ‫حال باید اجازه بدهید که جلوتر برویم چون قصه تازه دارد شکل‬ ‫می گیرد‪ .‬مدیر گروه فیلم و ســریال ســیمافیلم در بخش دیگر‬ ‫این گفتگو درباره درج رده بندی سنی برای صحنه های حساس‬ ‫درســت در فاصله نزدیک با صحنه مورد نظر بیان کرد‪ ۳۰ :‬ثانیه‬ ‫تا یک دقیقه قبل از ســکانس این هشدار اطالع رسانی می شود‬ ‫اما کل پالن های حســاس مگر چقدر است؟ در قسمت اول ‪۱۵‬‬ ‫تــا ‪ ۲۰‬ثانیه بود‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬به نظرم با توجه به تیزرهایی که‬ ‫از سریال پخش شــد خانواده ها می دانسته اند که این سریال چه‬ ‫فضایی دارد و باید در برخی از قســمت ها تمهیدی برای تماشای‬ ‫سریال داشته باشند‪.‬‬ ‫انتخاب با خود مخاطب است‬ ‫اکبرشاهی انتخاب نهایی را با خود مخاطب دانست و عنوان کرد‪:‬‬ ‫ما در قســمت اول هم چندین بار زیرنویــس کردیم که فضای‬ ‫ســریال چگونه خواهد بود و غیر از ان هم همان هشــدار سنی‬ ‫را می گذاریم و خانواده ها می تواننــد با چنین دیدگاهی‪ ،‬تمهید‬ ‫و روش مــورد نظر خود را لحاظ کننــد‪ .‬انتخاب با خود مخاطب‬ ‫است تذکر هم داده شده است و این مخاطب است که در نهایت‬ ‫می تواند انتخاب کند‪ .‬مدیرگروه فیلم و ســریال سیمافیلم درباره‬ ‫پروژه هایی که این روزها همچنان در حال تصویربرداری هستند‬ ‫و باید به انتن برســند و چالش کرونا نیز تصریح کرد‪ :‬به شــکل‬ ‫کلی راهی را پیدا کردیم که در برخی پروژه ها که امکانش هست‬ ‫انجــام می دهیم و ســعی می کنیم تیم و گــروه تولید را تا حد‬ ‫امــکان ایزوله کنیم تا تردد خارجی در تیــم رخ ندهد مث ً‬ ‫ال اگر‬ ‫در «احضــار» اگر ‪ ۳۰‬یا ‪ ۴۰‬نفر درگیر هســتند تالش می کنیم‬ ‫تولید به صورتی باشد که حتی االمکان افراد خارج از پروژه در ان‬ ‫حضور پیدا نکنند‪.‬‬ ‫گروه ها در شرایط کرونا ایزوله می شوند‬ ‫وی درباره شــرایط ایزولــه گروه ها عنوان کرد‪ :‬اگــر عوامل در‬ ‫شهرســتان باشند مثل عوامل «زیرخاکی» که در شمال کشور یا‬ ‫مکان های دیگر کار می کردند دیگر کسی حق تردد و ورود خروج‬ ‫به تیم و پروژه را ندارد‪ ،‬راننده ها مشــخص هستند‪ ،‬کسی که غذا‬ ‫می برد و می اورد مشخص اســت و فرد خارجی نباید وارد گروه‬ ‫شود‪ .‬حتی ترجیحاً تالش می شود گروه یک اشپزخانه راه بیندازد‬ ‫و فقط مسئول خرید با بیرون ارتباط داشته باشد‪.‬‬ ‫مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره اینکه چرا «زیرخاکی»‬ ‫که قرار بود ســریال رمضانی باشد به امســال نرسید بیان کرد‪:‬‬ ‫پروســه تولید زیرخاکی طول کشــید‪ ،‬این سریال به دلیل تنوع‬ ‫و تعدد لوکیشــن و اتفاقاتی که در طول داســتان داشــت عم ً‬ ‫ال‬ ‫امکانپذیــر نبود که به رمضان برســد‪ .‬تصویربرداری صحنه های‬ ‫اکشــن و جنگ و صحنه هایی در شــمال کشــور مانده بود‪ .‬وی‬ ‫درباره پروژه هایی مثل «رعد و برق» که به دلیل همین پروســه‬ ‫ســنگین در ابتدای پخش از کنداکتور حذف شد نیز عنوان کرد‪:‬‬ ‫این ســریال به شبکه پنج تعلق دارد ولی براساس انچه که گفته‬ ‫شد ســریال «رعد و برق» حجم زیادی ســی جی و گرافیک و‬ ‫تروکاژ داشته اســت و خیلی بدیهی است در کار به مشکل رندر‬ ‫یا مشــکالتی از ایــن قبیل بخورید‪ .‬اکبرشــاهی در پایان گفت‪:‬‬ ‫صحنه هایی از ســریال پخش شــد که در میان برف و کوه بود و‬ ‫این صحنه ها همه با جلوه های ویژه طراحی شده بود‪ .‬اینگونه هم‬ ‫نبود که بگویند الزاماً نمی رسد ولی به هر حال رسیدن و نرسیدن‬ ‫ســریال با مخاطره مواجه بود و پردازش زیادی نیاز داشت‪ .‬دوم‬ ‫اینکه اگر می خواســتند به اجبار برسانند مجبور بودند از کیفیت‬ ‫کار کــم کنند‪ .‬با این دو نکته گفتند بهتر اســت با کیفیت بهتر‬ ‫روی انتن برود‪.‬‬ ‫درباره قرارداد ‪ ۲۵‬ساله ایران و چین و نقش ان در توسعه صنعت گردشگری‬ ‫ایراندررویایولخرج ترینگردشگراندنیا!‬ ‫گزاره «گردشگری» در توافق ‪۲۵‬ساله ایران و چین‪ ،‬پس از لغو یک طرفه روادید ایران برای‬ ‫اتباع چینی‪ ،‬ایا می تواند امارهای گردشگری ایران را جابه جا و نمودارهای اقتصادی و درامد‬ ‫ارزی را صعودی کند؟ ایا این توافق اهرمی برای جذب گردشــگران ولخرج چینی خواهد‬ ‫بود؟ راه حل ان برای جلوگیری از نفوذ نیروی کار چینی در بخش گردشگری ایران و رفع‬ ‫ایران هراسی در چین چیست؟ در سند منتشرشده از سوی وزارت امور خارجه ایران درباره‬ ‫قرارداد ‪۲۵‬ســاله ایران و چین‪ ،‬بر افزایش شناخت متقابل از طریق ارتقاء تبادالت مردمی‬ ‫(گردشگری)‪ ،‬رسانه ای‪ ،‬سازمان های مردم نهاد‪ ،‬انجمن های دوستی و همکاری دانشگاهی‬ ‫تاکید شده است و در بخش دیگری امده که طرفین در این رابطه سرمایه گذاری و کمک به‬ ‫تکمیل زیرساخت های الزم برای ارتقاء همکاری های فرهنگی در حوزه های مختلف از جمله‬ ‫صنعت گردشگری را مدنظر قرار داده اند‪ .‬همکاری های ایران و چین در بخش گردشگری تا‬ ‫کنون قوی نبوده است‪ .‬با این وجود‪ ،‬ایران از سال ‪ ۲۰۱۱‬به دنبال جذب گردشگران چینی‬ ‫بود؛ گردشگرانی که لقب ولخرج ترین گردشگران دنیا را گرفته اند‪ ،‬اما امارها نشان می دهد در‬ ‫این مسیر چندان موفق نبوده است؛ سال ‪ ۹۸‬که ایران روادید را یک طرفه برای چینی ها لغو‬ ‫کرد‪ ،‬سفر چینی ها به ایران افت کرد؛ در ان سال ‪ ۴۴‬هزار و ‪ ۲۵۳‬چینی به ایران سفر کردند‪،‬‬ ‫درحالی که سال قبل تر‪ ،‬بیش از ‪ ۵۲‬هزار نفر از این کشور به ایران امده بودند‪.‬‬ ‫اینک توافق ‪۲۵‬ســاله دو کشور که در اقدامی نادر و تقریبا برخالف سایر اسناد باالدستی‬ ‫همکاری ایران با سایر کشورها‪ ،‬به گردشگری نیز اشاره ای مستقیم داشته است‪ ،‬این سوال‬ ‫را پدید اورده که چنین توافقی در حوزه گردشگری می تواند ورق را به نفع ایران برگرداند؟‬ ‫رامین ذبیح مند‪ ،‬راهنمای گردشــگری چینی زبان که سابقه زندگی در چین را داشته و از‬ ‫بازار گردشگری این کشور نیز شناخت دارد اثرات مثبت این سند همکاری را بیشتر دانست‬ ‫و با اعتقاد بر این که نفت و پول های بلوکه شده می تواند برگ برنده ایران باشد‪ ،‬افزود‪ :‬البته‬ ‫که شفاف نبودن محتوای این تفاهم نامه نگران کننده است‪ ،‬اما فرق ایران با سایر کشورها‬ ‫که شاید کمی از بار این نگرانی کم کند‪ ،‬در نفت است‪ .‬مطالعات و بررسی ها نشان می دهد‬ ‫بیشتر کشورها که وارد توافق با چین شده اند‪ ،‬به علت ناتوانی در بازپرداخت وام و تسهیالتی‬ ‫که از دولت چین دریافت کرده بودند دچار مشــکل شده اند؛ مثال در سریالنکا بندر خوبی‬ ‫ساخته شد‪ ،‬ولی چون این کشور نتوانست بدهی خود را به چین بازگرداند ان بندر از مالکیت‬ ‫سریالنکا خارج و به چین واگذار شد‪ .‬در مالزی و برخی کشورهای اروپایی نیز چنین تجربه ای‬ ‫تکرار شده است‪ .‬او یاداور شد‪ :‬سوای توافق ‪۲۵‬ساله‪ ،‬ایران در پروژه دیگر چین با عنوان «یک‬ ‫کمربند ـ یک جاده» حضور دارد که موقعیت استراتژیکی را برای ایران رقم می زند و مناسبات‬ ‫انسانی و فرهنگی را برای کشورمان حاصل می کند و در اینده اقتصادی کشور به مراتب اثر‬ ‫بیشتری دارد‪ .‬ذبیح مند با اشاره به گزاره گردشگری که در متن کلی این سند همکاری به ان‬ ‫پرداخته شده و تاثیری که این توافق بر صنعت گردشگری ایران می تواند داشته باشد‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫توافق ایران و چین بیشتر جنبه اقتصادی دارد‪ ،‬اما در دو بند به موضوع گردشگری و مرمت‬ ‫میراث فرهنگی نیز پرداخته است‪ .‬اتفاقا بیشتر چینی ها تمایل ندارند فقط به اروپا سفر کنند‪،‬‬ ‫در عین حالی که به کشورهای با سابقه تاریخی و تمدنی مشابه چین بسیار عالقه مندند‪،‬‬ ‫شاید این انگیزه ای بود تا در مناسبات اقتصادی سهمی را هم به گردشگری اختصاص دهند‪،‬‬ ‫البته که جزئیات این همکاری حتما با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان گردشگری‬ ‫حوزه چین باید مشخص شود‪ .‬او اضافه کرد‪ :‬البته این قرارداد یا توافق را برای تغییر سطح‬ ‫تعامالت گردشگری دو کشور‪ ،‬به تنهایی موثر نمی دانم؛ چرا که نقشه راه و جزئیاتی که در‬ ‫زیرمجموعه این سند همکاری مشخص می شود‪ ،‬تعیین کننده تر است‪ ،‬به هر حال امیدوارم‬ ‫درامدهای حاصل از این همکاری ان چنان ملموس باشد که بخشی از نگرانی های مردم را‬ ‫برطرف کند‪.‬‬ ‫این راهنمای گردشگری چینی زبان درباره این که این سند همکاری چقدر می تواند میزان‬ ‫مبادالت گردشــگری دو کشور را تغییر دهد و نتیجه ای یک طرفه و زیان ده نداشته باشد‪،‬‬ ‫اظهار کرد‪ :‬ایران در ســطح اخبار چین و دغدغه های فرهنگ و سفر جزو اولویت های اخر‬ ‫اســت‪ .‬علی رغم این که نزدیکی فرهنگی بین دو کشور وجود دارد و پیشینه ایران و چین‬ ‫بدون جنگ بوده‪ ،‬ولی نسل جوان بیشتر تحت تاثیر اخبار است و ایران هراسی روی مردم‬ ‫چین تا کنون تاثیرگذار بوده است و اگر این قرارداد باعث شود گردشگران بیشتری از چین‬ ‫به ایران بیایند‪ ،‬یک دستاورد خواهد بود‪ .‬او درباره این که ایران چقدر در سلیقه گردشگران‬ ‫ولخرج چینی است و سهم کشور ما از این گردشگران تاکنون چقدر بوده‪ ،‬گفت‪ :‬گردشگران‬ ‫چینی که به ایران سفر می کنند‪ ،‬از نظر سطح رفاه و درامد با چینی هایی که به اروپا و امریکا‬ ‫می روند قابل قیاس نیستند‪ .‬ما دهک های باالی چین را راحت نمی توانیم به ایران بیاوریم‪.‬‬ ‫خاطرم هست یک گروه چینی داشتیم که حتی بهترین هتل تهران را نپسندیدند و هتلی‬ ‫بهتر از ان را خواستند‪ .‬ایران با زیرساخت موجود توانایی جذب این طبقه از گردشگران را‬ ‫ندارد‪ .‬او ادامه داد‪ :‬چینی هایی که اهل خرج کردن هستند‪ ،‬معموال در سفر دنبال برندهای‬ ‫شناخته شده اند و ما نه تنها زیرساخت‪ ،‬بلکه چنین امکانی برای این نوع گردشگران نداریم‪.‬‬ ‫البته که چینی ها جزو گردشگرانی با عالیق فرهنگی دسته بندی می شوند‪ ،‬اما ایران برای‬ ‫بسیاری از ان ها ناشناخته است‪ ،‬گروه هایی هم که به ایران می ایند بیشتر انگیزه عکاسی‬ ‫دارند‪ ،‬یک سری هم سفر تجاری به ایران دارند که گردشگری دغدغه ان ها نیست‪ .‬ذبیح مند‬ ‫افزود‪ :‬گردشگر چینی که به ایران می اید معموال از قشر فرهیخته است که اطالعات تاریخی‬ ‫و فرهنگی برایش در اولویت است‪ .‬گردشگران چینی از دهک باال که معموال در دنیا به عنوان‬ ‫گردشگران ولخرج شناخته می شوند و به زنجیره اقتصادی کشورها بسیار کمک می کنند‪،‬‬ ‫به ایران نمی ایند که دو علت دارد؛ نداشــتن زیرساخت کافی و مناسب و تاثیر رسانه ها‪ .‬او‬ ‫در پاسخ به این دغدغه که ارزانی مقصد ایران برای چینی ها عامل حضور گروه های بزرگ‬ ‫گردشــگران چینی و متعاقبا منجر به تخریب و اسیب به اثار تاریخی خواهد شد‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫معموال وقتی تقاضا زیاد باشد نرخ خدمات باال می رود تا توازن پیش اید‪ ،‬از طرفی می توان‬ ‫با زمان بندی و تعیین ظرفیت بازدید‪ ،‬این دغدغه را حل کرد‪ .‬تنها نگرانی سایت ها و مراکزی‬ ‫هستند که زیر نظر میراث فرهنگی نیستند‪ ،‬مرمت نشده اند و محافظ ندارند‪ ،‬و ممکن است‬ ‫حجم باالی بازدید به ان ها اسیب بزند‪.‬‬ ‫این راهنمای گردشــگری درباره نگرانی هایی که از بابت نفوذ نیــروی کار چینی در بازار‬ ‫گردشگری ایران مطرح شده‪ ،‬با وجود تجربه ای مشابه همزمان با افزایش سفر گردشگران‬ ‫چینی به ایران در چند سال اخیر‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬البته که چینی ها این ظرفیت را دارند از صفر‬ ‫تا ‪ ۱۰۰‬امور را دســت بگیرند‪ .‬در حقیقت‪ ،‬از زمانی که گردشگران چینی سفر به ایران را‬ ‫اغاز کردند این زنجیره از رستوران تا اقامتگاه و راهنما تا فروشنده فرش با ملیت چینی در‬ ‫ایران شــکل گرفته و حتی گسترده شده است‪ ،‬اکنون با وجود چنین توافقی‪ ،‬این نگرانی‬ ‫مطرح است که کل بازار گردشگری ایران را قبضه کنند‪ .‬اما راه حل را باید در پروتکل های‬ ‫زیرمجموعه این قرارداد لحاظ کرد‪ .‬ما برای جلوگیری از این اتفاق به حد کفایت قوانین داریم‪،‬‬ ‫ولی در اجرا و نظارت ضعیف هستیم‪ ،‬همان طور که در گردشگری داخلی چنین مشکلی‬ ‫داریم‪ .‬او افزود‪ :‬در ایران قانونی وجود دارد که در گروه های خارجی باید از راهنمای کارت دار‬ ‫استفاده شود‪ ،‬این قانون در همه کشورها حتی دسته پیشرو در صنعت گردشگری‪ ،‬سفت و‬ ‫سخت تر اجرا می شود‪ ،‬مثال در پاریس نه تنها حضور راهنمای کارت دار در گروه گردشگران‬ ‫اجباری است‪ ،‬که در موزه لوور باید از راهنمای متخصص و مستقر در همان مکان استفاده‬ ‫کرد و این اجازه به راهنمای همراه گردشــگران داده نمی شود که موزه را توضیح دهد‪ .‬به‬ ‫خوبی اطــاع داریم که گروه های خارجی بدون راهنمای کارت دار و حتی بدون راهنمای‬ ‫ایرانی به کشورمان سفر می کنند‪ ،‬این قانون شکنی در گروه های چینی به وفور دیده می شود‬ ‫که قطعا ناشی از ضعف در نظارت و اجرای قانون است‪.‬‬ ‫ذبیح مند گفت‪ :‬چینی ها عالوه بر شــم اقتصادی قوی کــه دارند در کار گروهی نیز خوب‬ ‫هستند‪ ،‬اما روحیه محافظه کاری ان ها باعث می شود اگر برخورد و نظارت شدید باشد‪ ،‬ان ها‬ ‫هم قانون را دور نزنند‪ .‬ما متخصص بازار گردشــگری چین که در ان کشور زندگی کرده‬ ‫و مســلط باشد‪ ،‬کم نداریم‪ ،‬می توان با استفاده از شناخت ان ها‪ ،‬از بروز بسیاری از اتفاقات‬ ‫پیشگیری کرد‪ .‬او درباره تجربه چینی ها در مرمت اثار تاریخی که به عنوان یک گزاره در‬ ‫سند همکاری ‪ ۲۵‬ساله ایران و چین به ان اشاره شده است‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬چینی ها سبک های‬ ‫مختلفی برای مرمت دارند‪ ،‬ضمن این که بافت و مواد تشکیل دهنده اثار تاریخی در ایران با‬ ‫چین متفاوت است‪ .‬پایه بیشتر اثار تاریخی چین چوب است که قطعا شیوه مرمتی متفاوتی‬ ‫دارد‪ .‬سبک معماری ایران بیشتر به ایتالیایی ها نزدیک است‪ .‬عالوه بر این ها‪ ،‬تا حاال از تخصص‬ ‫مرمتگران چینی در ارتباط با اثار مشابه ایران چیزی نشنیده ام‪ .‬تا پیش از انقالب مرمتگر‬ ‫ژاپنی در ایران داشتیم‪ ،‬ولی بعید می دانم چینی ها در ایران کار کرده باشند‪ .‬فکر نمی کنم‬ ‫چینی ها درباره مرمت اثار تاریخی ایران حرفی برای گفتن داشته باشند‪ ،‬مگر این که ان ها‬ ‫خواسته باشند از تجربه ایران استفاده کنند‪ .‬به هر حال چینی ها در زمینه مدیریت جمعیت‪،‬‬ ‫تهیه مدیا و دیجیتال و مارکتیگ قوی هستند و می توان از این مزیت و علم ان ها بهره برد‪.‬‬ ‫ذبیح مند سپس به زوایای ناگفته سند همکاری ایران و چین اشاره کرد و بخش زیادی از‬ ‫نگرانی ها را به ان ربط داد و گفت‪ :‬اگر بخش های پنهان این قرارداد اشکار شود‪ ،‬قطعا شک‬ ‫و شــبهه برطرف می شود و این شفاف ســازی باعث خواهد شد ذی نفعان از جمله فعاالن‬ ‫گردشگری قضیه را دنبال و حتی حمایت کنند‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2245

روزنامه هنرمند 2245

شماره : 2245
تاریخ : 1403/02/22
روزنامه هنرمند 2243

روزنامه هنرمند 2243

شماره : 2243
تاریخ : 1403/02/19
روزنامه هنرمند 2242

روزنامه هنرمند 2242

شماره : 2242
تاریخ : 1403/02/18
روزنامه هنرمند 2241

روزنامه هنرمند 2241

شماره : 2241
تاریخ : 1403/02/17
روزنامه هنرمند 2240

روزنامه هنرمند 2240

شماره : 2240
تاریخ : 1403/02/16
روزنامه هنرمند 2238

روزنامه هنرمند 2238

شماره : 2238
تاریخ : 1403/02/12
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!