روزنامه هنرمند شماره 1423
روزنامه هنرمند شماره 1423
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 1اردیبهشتماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1423صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
رشد فروش
تابلوهای میلیون دالری
در دوران کرونا
www.jaaar.com
«تی تی» اغازگر دهمین
دوره جشنواره فیلم های
ایرانی استرالیا
ِ
درباره قرارداد 25ساله ایران و چین و نقش ان در توسعه صنعت گردشگری
ایران در رویای ولخرج ترین
گردشگراندنیا!
اهانت به خیر ین در اتاق خلوت
سریال های خانگی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
دفاعیات مدیر فیلم و سریال «سیمافیلم»؛
گروه های فیلم سازی در شرایط
کرونا ایزوله می شوند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
جزئیاتی جدید از مراسم اسکار؛
از ماسک تا فرش قرمز
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
کرونا جان یک هنرمند دیگر را گرفت
مصطفی بطالنی ،نوازنده
و مدرس سنتور درگذشت
فروش ۴۷میلیاردی «عقرب»
در !۱۴۰۰
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«انبار» بهتر ین فیلم جشنواره
رومانی شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
توقفتصویربرداریسریال
«میدان سرخ» در پیک کرونا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نگاهی به سریال قورباغه
قورباغه ،چند موقعیت
نسبتا موفق!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
حضور ۵۰هنرمند بین المللی
در یازدهمین دوساالنه لیور پول
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
اهانتبهخیریندراتاق خلوتسریال هایخانگی
2
چهارشنبـــه 1اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1423
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
رشد فروش تابلوهای میلیون
دالری در دوران کرونا
فروش نقاشی چینی نشان می دهد که ارزش هنری در دوران همه
گیری ویروس کرونا افزایش یافته است .انتظار می رود یک نقاشی
چینی از سال ۱۹۲۴حداقل ۴۵میلیون دالر در حراجی در هنگ
کنگ به فروش برسد ،زیرا اشتهای مجموعه داران برای هنر حتی
در میان عدم اطمینان اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر ویروس
کرونا همچنان ادامه دارد .نقاشی «ژو ب ِیهونگ» ،هنرمند تاثیرگذار
مدرن چینی ،برده ای را نشــان می دهد که در غار مخفی شده و
یک شیر بیرون ایستاده است .براساس حراج خانه «کریستی» که
روز دوشنبه از این نقاشی رونمایی کرد ،این تابلو با دیدگاه اسطوره
شناسی روم باستان و افسانه های «ائسوپ» خلق شده است .حراجی
کریستی در این خصوص نوشت« :ژو ب ِیهونگ» مرتباً در کار خود از
شیر برای نشان دادن ایمان خود به ظهور ملت چین استفاده می
کند .شیر موجود در این نقاشی زخمی است ،اما با وقار ،درستکار و
سربلند باقی می ماند که نمادی از روح چینی است .نقاشی «برده و
شیر» یک اثر پیشگامانه تلقی می شود که الهام بخش نقاشی های
بعدی ژو و یکی از مهمترین نقاشی های رنگ روغن در تاریخ هنر
چین است .فرانسیس بلین ،رئیس بخش اسیا و اقیانوسیه حراجی
کریستی گفت :ژو بیهونگ خود یکی از مهمترین هنرمندان مدرن
چین است که بر نسل نقاشان و هنرمندان تاثیر گذاشته است .این
نوع کار و این اندازه و این نوع اعتبار اغلب در بازار هنر دیده نمی شود.
حضور ۵۰هنرمند بین المللی
در یازدهمین دوساالنه لیورپول
مدیرعامل مجمع خیرین کشــور در یادداشتی به سریال های این روزهای شبکه نمایش خانگی
پرداخت و از تصویری که این سریال ها از خیرین و خیریه ها نمایش می دهند گالیه کرد .حسن
حمزه زاده مدیرعامل مجمع خیرین کشور در یادداشتی به سریال های این روزها از جمله «ملکه
گدایان»« ،سیاوش» و «دراکوال» پرداخته است و اینکه در قصه هر یک از این سریال ها به نوعی
به خیرین توهین شده است.
در این یادداشــت امده است :پی رنگ سه سریال از ۵سریال پرمخاطب و به روزی که هم اکنون
در شــبکه نمایش خانگی پخش می شــود ،تخریب خیرین و خیریه هاست .یعنی در ۶۰درصد
سریال های روز این دو شبکه خانگی ،اقدامات خیریه ها مذموم است و این دور از اخالق رسانه ای
و دور از جوانمردی و انصاف است.
امروزه بیش از ۲۰هزار خیریه فعال در ســطح کشــور داریم؛ موسساتی که جای خالی اقدامات
حمایتی دولت را در بســیاری از موارد پر می کنند و نیازمندان را زیر چتر خود می گیرند .البته
ممکن اســت تعداد اندکی از موسسات تخلفاتی انجام دهند که حتماً باید با ان ها برخورد شود،
اما شایسته نیست چشم بر این حجم کارهای خوب ببندیم و همه را به یک چوب برانیم یا چوب
حراج بر ابرو و حیثیت نیک اندیشان نیک کردار بزنیم.
اقدامات خیرین ریشه در گذشــته های دور دارد و با انگیزه های متفاوت انجام می شود .بسیارند
مردان و زنانی که با اموزه های دینی گام در این راه گذاشــته اند .بیش از ۲۵درصد کالس های
درســی که در کشور ســاخته می شود به همت خیرین مدرسه ساز اســت .بخشی از هزینه های
ســازمان بهزیســتی کشــور را مردم و خیرین تامین می کنند .تعدادی از بیمارستان ها و مراکز
درمانی به همت خیرین ساخته شده است .بزرگ ترین شیرخوارگاه کشور و خاورمیانه در تهران
با نام شــیرخوارگاه شــبیر توسط خیرین ساخته شــده و حجم زیادی از دستگاه ها و تجهیزات
بیمارستان ها برای مقابله با کرونا توسط خیرین تامین شده است .بزرگ ترین بیمارستان بیماران
ســرطانی به همت یکی از خیرین در بیمارستان سینا ساخته می شود .در لبیک به فرمان رهبر
معظم انقالب ،این خیرین و نیکوکاران هستند که بسته های معیشتی اماده و به نیازمندان هدیه
می کنند .در حوادث بحرانی مانند سیل و زلزله ،این خیرین هستند که بالفاصله حاضر می شوند
و به امداد هموطنان اســیب دیده می پردازند .در رفع بسیاری از اسیب های اجتماعی ،خیرین و
خیریه ها هســتند که شــبانه روزی جهاد می کنند .عمده اقدامات سازمان هالل احمر با پوشش
خیرین و نیروهای داوطلب انجام می شود و ...
رهبــر معظم انقالب در دیدار با رییس جمهور و دســت اندرکاران دولت توصیه می کنند در رفع
اســیب های اجتماعی از توان مردمی و خیرین استفاده شــود و درست هنگامی که ما باید این
اقدامات را ارج نهیم و خیرین را بر صدر نشــانیم ،با ایــن ادبیات در تولیدات فرهنگی ،به ان ها
حمله می کنیم .نگاهی به ســریال های «دراکوال»« ،ملکه گدایان» و «ســیاوش» ،سه تا از پنج
سریال روز شبکه نمایش خانگی بیاندازید ،چه تصویری از خیرین و خیریه ها در ذهن شما شکل
می گیــرد؟ در دراکوال ،کامران کامروا (مهران مدیری) ،مردی ثروتمند و زن باره و شــهوت ران و
فاســد است که هم سایت شرط بندی در خارج از کشــور را توسط پسرش اداره می کند ،هم به
صورت زیرزمینی در تولید بیت کوین نقش فعال دارد و از پوشش خیریه برای پول شویی استفاده
می کند .او نام خیریه خود را «تا بیخ» گذاشته است و با ادبیاتی از خیریه خود تعریف می کند که
انسان شرمش می شود این توصیفات را در کنار خانواده ببیند و بشنود.
در ســریال «ملکه گدایان» نیز خانم ملکه و دار و دســته اش در پوشش خیریه ،شیرخوارها را از
ســطح شهر جمع اوری می کنند و از ان ها کودکان کار می سازد تا بخشی از تولیدات مواد مخدر
خود را توسط ان ها به فروش برساند .تاسف بار است که یکی از شخصیت های محوری که در کار
قاچاق نوزاد است ،نامش شبیر (تداعی کننده نام شیرخوارگاه شبیر) است .شبیر که (طبق ادعای
خودش در فیلم) فرزندش را به ملکه گدایان فروخته اســت ،شــیرخوارها را از سطح شهر جمع
می کند ،مدتی نگه می دارد ،سپس ان ها را برای بهره برداری به ملکه می فروشد .چرا در روزگاری
که بزرگ ترین شــیرخوارگاه کشــور به نام شــبیر در جنوبی ترین نقطه پایتخت به این فرزندان
بی پناه خدمات می دهد ،این گونه باید مورد تمسخر کارگردان و نویسنده این سریال قرار گیرد
دســتمایه تکراری و استفاده از ســوژه کودکان کار باز هم به همان شکل در سریال «سیاوش»
تکرار شــده اســت .این بار نصرت خالقی (رضا کیانیان) که او هم نماد ادم بده ی فیلم اســت،
اقدامات کثیف خود را در پوشــش خیریه ای انجام می دهد که باز هم در ان کودکان و نوجوانان
را نگهداری می کنند .صحبت درباره این که این ســریال ها همه خطوط قرمز مســایل تربیتی را
پشــت سر گذاشته اند و در همه ان ها خشــونت ترویج می شود ،الفاظ رکیک بین بازیگران رد و
بدل می شود و همه روابط عاشقانه مثلثی است (همان اشکاالتی که بر سریال های جم وارد بود)
بماند برای مجالی دیگر ،اما چرا باید در این ایام که چراغ ســینماهای کشــور خاموش اســت و
سریال سازی شبکه های سیما به هر دلیل به محاق رفته و اقبال از شبکه خانگی زیاد شده است،
نظارت ها بر این شبکه و تولیدات ان این قدر کم و در یک جمله خالصه شده باشد که :دیدن این
فیلم برای مخاطبان کم تر از ۱۸یا ۱۲سال توصیه نمی شود .گویا ما مجازیم هر نوع خزعبالتی
را در قالب فیلم به خورد مخاطبان باالی ۱۸سال بدهیم!»
«انبار» بهترین فیلم جشنواره رومانی شد
پنجاه هنرمند بین المللی در یازدهمین دوســاالنه لیورپول ۲۰۲۱
شــرکت کرده اند .دهمین دور ه برگزاری دوساالن ه لیورپول با عنوان
« »The Stomach and The Portمفاهیمــی پیرامون بدن و
راه های ارتباط با جهان را بررسی می کند .پنجاه هنرمند بین المللی
و دو مجموعه در دوســاالنه امسال شرکت کردند .این دوساالنه یک
برنام ه پویاست که از نمایشگا ه تا پرفورمنس ،نمایش فیل م و رویدادهایی
جانبی رایگان را شامل می شود .بخش اول دوساالنه در بخش بیرونی بر
اثار در نمای خارجی بندر لیورپول تمرکز دارد و شامل مجسمه سازی
در فضای باز ،اینستالیشن های صوتی و دیجیتال است .بخش دوم در
بخش داخلی ،اثار هنری را در مکان های مختلفی از جمله گالری ها،
فضاهایعمومیغیرمعمول،ساختمان هایبالاستفاده،موزه هاواماکن
فرهنگی در سراسر لیورپول در معرض دید عموم قرار می دهد .پورتال
دوساالنه هر روز هنرمندان را معرفی می کند و کیوریتوری نمایشگاه را
منواال موسکسو به عهده دارد .دوساالنه لیورپول بزرگ ترین رویداد هنر
معاصر بریتانیا در عرصه هنرهای تجسمی است و هر دو سال یک بار
با حضور چهره ها و گروه های بین المللی در موزه ها ،نگارخانه ها ،معابر
عمومی و فضای انالین برگزار می شود .از زمان تاسیس این دوساالنه در
۱۹۹۸تاکنون ،لیورپول بیش از ۳۸۰اثر هنری جدید را سفارش داده
و اثار بیش از ۵۳۰هنرمند از سراسر جهان را به نمایش گذاشته است.
دوساالنهلیورپولبه صورتفیزیکیتا ۲۶تیرماهمیزبانمخاطباناست.
کرونا جان یک هنرمند دیگر را گرفت
مصطفی بطالنی ،نوازنده
و مدرس سنتور درگذشت
فیلم کوتاه «انبار» به کارگردانی حســین ترک جوش جایزه
بهترین فیلم را از جشنواره رویاپردازان رومانی دریافت کرد.
فیلم کوتاه «انبار» ساخته حسین ترک جوش در دوازدهمین
حضور بین المللی خود ،موفق به کســب جایزه بهترین فیلم
کوتاه از جشــنواره رویاپردازان رومانی شد .مراسم تجلیل از
برگزیدگان این جشــنواره 18ماه می در رومانی به شــکل
انالین برگزار می شــود .این اثر در جشنواره های معتبری در
سراســر جهان از جمله کن فرانسه ،برلین ،ایتالیا ،نیویورک،
کانادا ،بمبمئی ،توکیو و ســه جشنواره برزیلی حضور داشته
اســت که از جمله جوایز ان می توان به جایزه بهترین فیلم
به کارگردانی حســین ترک جــوش و بهتریــن بازیگری با
بازی هامون ســیدی از جشــنواره «گیمفا» برزیل ،نامزدی
در ۹بخش از جشــنواره « »GIMFAبرزیل ،بهترین فیلم
جشنواره فیلم «توایالیت» توکیو ژاپن ،۲۰۲۰جایزه بهترین
نویسندگی مشترک به حسین ترک جوش و شیما اسماعیلی
و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای اودین روشــن
اشاره کرد .بازیگران این فیلم عبارتند از هامون سیدی ،علی
یعقوبی ،محمدرضا هالل زاده ،اودین روشــن ،فاضل قنادی،
علی پیله ور ،شیوا سرمســت ،وحیده اکبری نسب ،مرتضی
حسینی راد ،وحیدباقری ،حامد کریوند.
ِ
ایرانی استرالیا
«تی تی» اغازگر دهمین دوره جشنواره فیلم های
دهمین دوره جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا با نمایش فیلم «تی تی»
به کارگردانی ایدا پناهنده از ۲۰می ( ۳۰اردیبهشــت) اغاز می شــود
و به صــورت فیزیکی و انالین ادامه می یابد .دهمین دوره جشــنواره
فیلم های ایرانی استرالیا به صورت فیزیکی از ۲۰می ( ۳۰اردیبهشت)
تا ۱۶ژوئن ( ۲۶خرداد) در چهار شهر سیدنی ،ملبورن ،بریزبن و پرت
و پــس از ان به مدت 10روز به صورت انالین در سراســر اســترالیا
برگزار می شــود .جشنواره امســال با فیلم «تی تی» چهارمین ساخته
ایدا پناهنده که موضوعی بشردوســتانه با محوریت زنان دارد ،افتتاح
خواهد شــد .این فیلم داستان فیزیکدانی (پارسا پیروزفر) است که در
حال کار بر روی فرضیه ای دربارۀ پایان جهان است و با زنی غیرمعمولی
(الناز شاکردوســت) مالقات می کند که باردار اســت و هدفش خدمت
به بشــریت اســت .ارمین میالدی ،مدیر جشــنواره ،از دالیل انتخاب
«تــی تی» به عنوان فیلم افتتاح کننده دوره دهم جشــنواره می گوید:
««تی تی» فیلمی خوش ســاخت است که رویکردی متفاوت نسبت به
فیلم های ژانر اجتماعی مرسوم سینمای ایران و داستانی گیرا دارد که
می تواند هم برای مخاطب ایرانی و هم برای مخاطب غیرایرانی جذاب
باشد .در سالی که مخاطبان همیشگی ما به دلیل شیوع ویروس کرونا
بیش از یک ســال از ســینما دور بوده اند ،این فیلــم می تواند موجب
شــروعی گرم برای جشــنواره باشــد .در ضمن یکی از اولویت های ما
حمایت از فیلمسازان زن ایرانی است و خانم پناهنده یکی از موفق ترین
فیلمســازان زن نسل جوان به شــمار می اید ».جشــنواره امسال در
شــرایطی اغاز می شود که کووید 19بر سراســر جهان سایه افکنده و
بسیاری از جشــنواره ها را به تعطیلی کشانده اســت .سایر برنامه ها و
فیلم های منتخب دوره دهم جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا به زودی
اعالم خواهد شد .برای اطالعات بیشتر به وب سایت جشنواره به نشانی
www.iffa.net.auمراجعه کنید .
توقف تصویربرداری سریال «میدان سرخ» در پیک کرونا
مصطفی بطالنی ،نوازنده و مدرس باسابقه سنتور در اصفهان بر اثر
ایست قلبی ناشی از ابتال به کرونا دار فانی را وداع گفت .این هنرمند
باسابقه فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۵به طور خوداموز اغاز کرد
و بعدتر ،از محضر مرحوم حســین یاوری ،مرحوم سیروس ساغری،
مسعود رضایی نژاد و ســعید نعیمی منش بهره مند شد .او مدت ها
سرپرست گروه موسیقی سماعی بود و برنامه های متعددی را در صدا
و ســیمای مرکز اصفهان به اجرا دراورد و سال ۱۳۸۱برای ساختن
سرود جانبازان اصفهان در جشنواره کشوری مقام اول را کسب کرد.
مرحوم بطالنی در زندگی خود نزدیک به ۴۵اهنگ و سرود ساخت
که بیشترشان از صدا و سیمای اصفهان پخش شده و از مهم ترین ان ها
می توان به اهنگ ارتش قهرمانان ،قبله نیاز ،سرود ایران ،سرود معلم،
سیزده ابان ،بهار امد ۲۲ ،بهمن ،کعبه دل ها ،شهاب رحمت و سرود
مبعث اشاره کرد .مراسم خاکسپاری هنرمند فقید مصطفی بطالنی
روز چهارشنبه یکم اردیبهشت در باغ رضوان اصفهان برگزار می شود.
تصویربرداری سریال «میدان سرخ» تا زمان عادی شدن شرایط
شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد .سعید صفرپور ـ مجری طرح
سریال «میدان سرخ» ـ درباره وضعیت تولید این سریال در نمایش
خانگی گفت :تا قبل از اعالم روابط عمومی سازمان سینمایی مبنی
بر توقف تصویربرداری ســریال ها ،روند تولید و ســاخت را طبق
برنامه ریزی انجام شده طی کردیم؛ اما این روزها به دلیل شیوع
گسترده بیماری کرونا و به خاطر حفظ سالمتی عوامل موقتا ضبط
سریال «میدان سرخ» تعطیل شده اســت .وی در ادامه گفت:
بیشــتر بازیگران سریال جلوی دوربین رفتند و ما در حال حاضر
مراحل فنی این سریال معمایی را پیش می بریم تا بتوانیم همزمان
تصویربرداری قسمت های باقی مانده را انجام دهیم و امیدواریم با
شروع پخش مخاطبان را با خود همراه کند .مجری طرح سریال
«میدان ســرخ» یاداور شد« :میدان سرخ» به صورت اختصاصی
قرار اســت از فیلیمو پخش شود و به زودی زمان پخش دقیق ان
اعالم می شــود .حمید فرخ نژاد ،مهتاب کرامتی ،بهرام افشاری،
کاظم سیاحی ،مسعود کرامتی ،امید روحانی ،بهدخت ولیان ،ارمین
افشین سلیمان پور بازیگر تئاتر به خانه ابدی بدرقه شد
افشــین ســلیمان پور ،بازیگر 54ســاله تئاتر با حضــور جمعی از
همکارانش به خانه ابدی بدرقه شــد .افشــین ســلیمان پور ،همسر
نوشــین تبریزی ،نمایشــنامه نویس ،کارگردان و بازیگر تئاتر صبح
29فروردین ماه بر اثر ایســت قلبی در بیمارســتان درگذشــت و
پیکر او ساعتی قبل ،سه شــنبه 31فروردین در قطعه هنرمندان به
خاک سپرده شــد .این بازیگر متولد سال 1346بود که در کارنامه
رحیمیان ،علی مصفا و امیر حســین ارمان بازیگران این سریال
هســتند .دیگر بازیگران این سریال نیز به زودی معرفی خواهند
شــد« .میدان سرخ» نخستین تجربه کارگردانی ابراهیمیان در
سریال سازی است که به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و مجری
طرح سعید صفرپور بصورت اختصاصی از فیلیمو منتشر می شود.
ابراهیمیان پیش از این فیلم های سینمایی «ااادت نمی کنیم»،
«پیلوت» و «ارســال یک اگهی تســلیت به روزنامه» را در مقام
کارگردانی ساخته است.
هنری اش بازی در نمایش هایی مانند «گنجفه» « ،تاالب هشیالن»،
«خانه پدری»« ،طعم الوی جنگلی»« ،شــهر تنهایی من» و فیلم
ســینمایی «چند متر مکعب عشــق» و ...به چشم می خورد .اتابک
نادری ،امید زندگانی ،شــهرام گیل ابادی ،الهام شعبانی و محمدرضا
مالکی از جمله همکاران او در مراســم به خاک سپاری اش بودند که
بخاطر شیوع کرونا با محدودیت برگزار شد. صفحه 2
3
چهارشنبـــه 1اردیبهشت ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1423
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
فروش ۴۷میلیاردی «عقرب»
در !۱۴۰۰
محمد کلهر
نگاهی به سریال قورباغه
قورباغه،چندموقعیتنسبتاموفق!
زمانی که پنج قســمت از ســریال قورباغه پخش شد یادداشتی
نوشــتم که این سریال شــروع بســیار ضعیفی دارد و با فرم و
شــخصیت های کنش گرا و موقعیت های ملتهــب برانگیز که با
تقلید مســتقیم از ســریال های امریکایی می خواهد مخاطب را
با قصه همــراه کند و نکته ای جز تکنیک پــردازی ندارد البته
تکنیکی که در بیشتر سکانس ها در خدمت محتوا نمی باشد ،حاال
که این سریال بعد از شانزده قسمت به پایان رسید می شود درباره
افشین علیار
اوج و فرودهایش نوشــت البته که هنوز هم معتقدم قورباغه در
طول حرکت کرده اســت در بازی با فرم و موقعیت سازی که بر
اساس الگوهای جهانی شکل گرفته به طوری که اگر جغرافیای سریال را تغییر بدهیم هیچ اتفاقی
برای ان نخواهد افتاد ،از انجایی که مخاطب ایرانی به قصه شــنیدن عالقه بســیار دارد قورباغه
توانست در این مسیر راه را درست طی کند اما باید بدانیم قصه شنیدن تفاوت بسیاری با فیلمنامه
نویسی منسجم و استاندارد دارد فیلمنامه ای که بتواند در مسیر مشخصی حرکت کند و تمرکز
در ژانر داشــته باشد ،حاال اضافه کنید که خشونت گرایی در بستر موضوعی فانتزی تا چه اندازه
می تواند تاثیر برانگیر باشــد ،سیدی با بهره گیری از عنصر قصه سرایی و ایجاد تعلیق با استفاده
از تخیل گرایی مخاطبش را تحت تاثیر موقعیت های خاص قرار داده ،از قســمت هشــت به بعد
پتانسیل جذابیت بیشتر می شود و انگار از قسمت یک تا هشت سیدی نتوانسته بود استارت قابل
قبولی بزند اما از قسمت هشت با ورود شمس ابادی و ماجراهای سروش و رامین و لیال توانست
سمت و سوی قصه را از درجا زدن نجات بدهد توان و ساخت و ساز فیلمنامه و تعلیق های بوجود
امده محتوا را با جذابیت همراه کرد اما الزم اســت که بگوییم اگر چه که این ســریال مخاطبان
زیادی را به خودش اختصاص داد اما در بین اثار بی محتوای شبکه خانگی سیدی با هوشمندی
ســریالی ساخت که همواره متکی به موقعیت است موقعیت هایی که به هم دیگر وصل می باشند
و از انها اســتفاده روایی می شود به طور مثال در فالش بک روبرو شدن نوری با کیان به درستی
نشان داده می شود و اساسا سیدی جواب سواالتی که در تعلیق ها پیش می اید را می دهد در ادامه
ســکانس روبرو شدن نوری با شمس ابادی در نگاه اول گنگ به نظر می رسد اما در قسمت بعد
با ورود لیال به زندان و مالقتش با شــمس ابادی جواب ان تعلیق را می گیریم،قورباغه از قسمت
هشــت تا پانزده درجا نمی زند فصل بندی اش درســت و استاندارد درامده معرفی قطره چگانی
کاراکترها و مســیر قصه از نکات مهم سریال اســت به طور مثال با چند پالن می توانیم شمس
ابادی را بشناسیم یا بفهمیم لیال با چه انگیزه ای به شمس ابادی نزدیک شده و اینکه چه کسی
شمس ابادی را به نوری معرفی کرده تا اینجای سریال راضی کننده است اما در قسمت اخر همه
چیز خراب می شود به نوعی که انگار قسمت اخر جدا از موضو ِع سریال است تا حدی که موضوع
فیلــم از تخیل هم عبور می کند همین موضوع باعث عدم باور پذیری می شــود پایانبندی که به
هیچ وجه متقاعد کننده نیســت شنا کردن رامین در دریا و رساندن خود به ساحل و نحوه روبرو
شدن رامین با باند پخش مواد مخدر در تایلند می توانست در موقعیت تراژیک و حادثه ای شکل
بگیرد که در شکل کنونی چطور می توانیم باور کنیم که ان مرد ایتالیایی با صدتا بادیگاردهایش
همراه است اما رامین به راحتی می تواند دختر او را در راه مدرسه بدزدد! در ادامه چگونه می شود
با ان همه ادم رامین و دوســتش از ان محوطه خارج شوند و دویست هزار دالر را هم از ان مرد
ایتالیایی بگیرند به نظر می رســد سیدی در قسمت اخر شوخی می کند !! اضافه کنید که رامین
در حال مرگ است اما تصویر سورئال شکلی از توهمات او را می بینیم که کارکردی ندارد و البته
می تواند نمونه خارجی هم داشــته باشد تا این حد اســتقاده بصری و تکنیکی بدون استفاده از
رعایت مســائل دراماتیک اضافی و پس زننده می باشد ،به هر حال قورباغه فقط در چند قسمت
می توانــد مخاطبش را با موقعیت ســازی وارد جریانات هیجان انگیــز کند البته که این هیجان
انگیزی به دلیل ضعف های ریز و درشتی ست که در شبکه خانگی احساس می شود و حضور تیم
بازیگران است که البته بازی ها جدیدی از هیچ کدام دیده نمی شود صابر ابر مثل همیشه بدترین
بازی اش را شــاهد هستیم کاراکتری که برای رسیدن به هدفش از روی هر کسی عبور می کند،
اما چرا این بازیگر نمی تواند اکت های الزم را داشته باشد به شدت بازی سردی از او شاهد هستیم
ابر به تکرار رسیده است و نمی تواند نقش را حتی با تغییرات کوچک از ان خود کند نگاه و مات
و مبهوتی اش همان چیزی ســت که همیشــه از او دیده ایم ،محمدزاده هم جدیت نقشش را با
کاراکترش در سرخپوســت پیوند زده البته با کمی تغییر که که نکته مثبتی در بازی او به چشم
نمی خورد همچنین بازی فرشته حسینی به هیچ وجه نمی تواند متقاعد کننده باشد در بعضی از
سکانس ها ری اکشن و نوع دیالوگ گویی او به شدت تصنعی می باشد ،بازی کوتاه مهران غفوریان
در این ژانر می تواند نکته مهمی در بازی های این سریال باشد و البته بازی چند بازیگر دیگر که
انگار هنرجوی کالس های بازیگری ســیدی می باشند ،در بخش اجرا یکدستی دیده می شود اما
لرزش های بی وفقه دوربین دلیلی بر ملتهب بودن موقعیت نمی شــود و اینکه اگر قسمت پنجم
یعنی خاطرات کودکی در شمال را از سریال حذف کنیم اتفاق خاصی برای سریال رخ نمی دهد
تم قصه کمدی می شــود که دیالوگ هایش ربط منطقی به کلیت اثر ندارد و ان
در ان قســمت ِ
یکپارچگی مضمونی از هم گسسته می شود ،همچنین در همان قسمت در بخش اجرایی هم هیچ
ســنخیتی با قسمت های گذشته و اینده ندارد استفاده از لنز نامناسب نماها را به شدت اگزجره
کرده ،قورباغه به عنوان یک اثر نمایشــی مملو از خشــونت های ریز و درشتی ست که می تواند
برای نسل جدید مخرب و اسیب پذیر باشد ،اما خشونت گرایی که جدیدا در فیلم ها و سریال های
ایرانی تبدیل به الگو شده است مخاطب بیشتری دارد قورباغه هم با همین الگو ساخته و پرداخته
شــده اضافه کنید که فانتزی بودن محتوای قورباغه دلیل مهم پر مخاطب بودن ان شــده یعنی
خشــونت گرایی و نشان دادن انســان هایی که خواهان به قدرت رسیدن می باشند که حاضر به
قتل نزدیک ترین های خودشــان می شــوند ،قورباغه تنها به دلیل فانتزی بودن موضوعش و ایضا
حضور بازیگران چهره و موقعیت های خشونت برانگیزش یا اکشنش با توجه به کارکرد ژانر جنایی
فانتزی اش توانست مخاطب بیشتری را به خودش جذب کند و اگر از دورتر به روند محتوایی و
ساختاری این سریال نگاهی بی اندازیم قطعا قورباغه اثر ساده اما سرگرم کننده ای است که تنها
چند قسمت یا چند موقعیت موفق دارد.
«عقرب» یکی از فیلم های مشهور جمشید هاشم پور در دهه
۷۰اســت .فیلمی که طی سال های اکرانش ۲میلیون و ۳۸۹
هزار تماشاچی داشت و اگر در زمانه کنونی اکران می شد ،بیش
از ۴۷میلیارد تومان می فروخت .به تازگی ویدئویی از پشــت
صحنه فیلم سینمایی «عقرب» منتشر شده است ،فیلمی که
۲۵سال قبل ساخته شد و در گیشه عملکرد مناسبی داشت .در
«عقرب » جمشید هاشم پور نقش اصلی (ذوالفقار حسینی) را ایفا
می کند ،او پس از شهادت دوست و همرزمش توسط قاچاقچیان
مواد مخدر ،ماموریت پیدا می کند که باند سوداگران مرگ را در
سیستان و بلوچستان منهدم کند« .ذوالفقار» که سروان نیروی
انتظامی و تکاوری زبده است ،به میان قاچاقچی ها نفوذ می کند
و سرانجام باند ان ها را منهم می سازد .هاشم پور به دلیل چند
سال ممنوع الفعالیتی در دهه ۶۰که علت ان مشخص نیست،
پس از بازگشت به ســینما از تراشیدن موهای سرش واهمه
داشــت تا مبادا بار دیگر فعالیت او در بازیگری ممنوع شود .اما
محمدحسینفرحبخشتهیه کنندهومالک«پویافیلم»،درسال
۷۰قراردادی برای فیلم «قافله» با او امضاء و مجابش کرد که با
تراشیدن موهایش مشکلی پیش نمی اید .پس از این فیلم ،او با
بازی در فیلم هایی مانند «افعی»« ،پرواز از اردوگاه» و «نیش»
بار دیگر به سوپراستار سینمای ایران تبدیل شد .چند سال بعد
و در سال ،۷۵همکاری دیگری بین فرحبخش و هاشم پور در
فیلم سینمایی «عقرب» شکل می گیرد .این دو یک سال قبلش
هم در «گروگان» همکاری داشــتند ،حتی ماجرای قاچاق و
قلعه پایان فیلم هم شباهت هایی به هم داشت .فرحبخش برای
کارگردانی فیلمنام ه حادثه ای و اکشنی که ناصر شاملو نوشته
بود ،دنبال کارگردان جدیدی در این سبک می گشت .او «روز
شیطان » را از بهروز افخمی دیده بود ،افخمی که ان زمان ۴۰
سال داشت ،چند ســال قبلش هم با ساخت «عروس» ثابت
کرده بود که کارگردانی کاربلد و بفروش است .اما عقرب با همه
حاشیه هایی که برای سازندگانش داشت ،در گیشه موفق عمل
کرد ـ به ویژه در شهرستان ها ـ و توانست یک میلیون و ۸۸۴
تماشاچی را به سالن های سینما بکشاند و دومین فیلم پرفروش
سال ( ۱۳۷۶با بلیت ۱۲۳۲ریالی) شود .در ان سال گیشه «ادم
برفی» تقریباً ۲.۵برابر «عقرب» بود و عنوان پرفروش ترین فیلم
سال را به خودش اختصاص داد .اکران عقرب در سال های ،۷۷
۷۸و ۷۹هم ادامه یافت و توانســت به ترتیب ۳۰۳هزار۱۱۵ ،
هزار و ۸۶هزار بلیت بفروشد تا مجموع بلیت های فروخته شده
این فیلم به ۲میلیون و ۳۸۹هزار قطعه برســد .یعنی اگر این
فیلم در زمانه کنونی اکران می شد ،با احتساب قیمت متوسط
بلیت ۲۰هزار تومانی ،این فیلم گیشــه ای ۴۷میلیارد تومانی
داشــت .نکته جالب اینکه کارخانه «باسل» که در سمنان به
تولید موتورسیکلت مشغول بود ،از حامیان مالی فیلم سینمایی
«عقرب» به شمار می رفت و این موضوع در موتورسیکلتی که
«ذوالفقار» راکب ان بود و همچنین اقالم تبلیغاتی فیلم به چشم
می خورد .اما متاســفانه کارخان ه باسل ۲۰سال پس از ساخت
فیلم «عقرب» یعنی در سال ۱۳۹۵منحل شد.
نش شخ
صی
ر ت
جزئیاتی جدید از مراسم اسکار؛ از ماسک تا فرش قرمز
برگزارکنندگان مراســم نود و سومین دوره جوایز
سینمایی اسکار اعالم کردند ،شرکت کنندگان در
این مراسم در حین مصاحبه مقابل دوربین ملزم به
استفاده از ماسک نیستند .در جریان نشست مجازی
که میان نمایندگان اکادمی ،نامزدها و روابط عمومی
های شخصی و استودیوها برگزار گردید ،اعالم شد
بخشی از مراسم اسکار که در سالن یونیون استیشن
لس انجلس برگزار خواهد شــد مشابه یک تولید
تلویزیونی در نظر گرفته می شود و بنابراین افراد ملزم
به استفاده از ماسک در مقابل دوبین نیستند ،با این
وجود زمانی که افراد مقابل دوربین نیستند باید از
ماسک استفاده کنند .اکادمی اسکار همچنان اعالم
کرد شمار شرکت کنندگان در مراسم اسکار محدود
به ۱۷۰نفر خواهد بود که به صورت چرخشی در
مراسم حضور می یابند« .استیون سودربرگ» که در
کنار «جس کالینز» و «استیسی شر» تهیه کنندگی
مراسم اسکار ۲۰۲۱را بر عهده دارد ،تاکید کرد که
ماسک نقش مهمی در مراسم امسال خواهد داشت.
شرکت کنندگان در مراسم امسال جوایز اکادمی
حداقل باید ســه بار پیش از حضور در این مراسم
تست کرونا بدهند و در هنگام شرکت در مراسم هم
تب سنجی از افراد الزامی است .همچنین یک فرش
قرمز مختصر با حضور سه عکاس و شماری محدود
از نمایندگان خبری برای مصاحبه برگزار میشود و
نمایندگان خبری بین المللی برای پوشش مراسم
اسکار نیز از کشورهای کانادا ،ژاپن ،انگلیس ،المان،
فرانسه ،برزیل ،اسپانیا ،مکزیک و استرالیا خواهند
بود .طبق اعال م برگزارکنندگان مراسم اسکار باید
حداقل فاصله دو متری میان خبرنگاران و مصاحبه
شوندگان رعایت شود .مراسم اسکار ،پربیننده ترین
رویداد جهان در عرصه ســرگرمی است که از نظر
میزان بیننده با اختالف باالتر از جوایز گلدن گلوب،
جوایز تلویزیونی ا ِمی و جوایز موسیقی گرمی قرار
دارد .با این وجود ســال گذشته میزان بینندگان
مراسم اسکار با ۲۳میلیون نفر به پائین ترین حد
خود در تمام اداور برگزاری رســید .مراسم اعطای
جوایز نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار روز
۲۵اوریل ۶( ۲۰۲۱اردیبهشت ماه ) ۱۴۰۰در دو
سالن دالبی تئاتر و یونیون استیشن لس انجلس
برگزار خواهد شد.
تلفن تماس88311353:
نشر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید. صفحه 3
دفاعیات مدیر فیلم و سریال «سیمافیلم»؛
گروه های فیلم سازی در شرایط کرونا ایزوله می شوند
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1423چهارشنبه1اردیبهشتماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
مدیرگــروه فیلم و ســریال مرکز ســیمافیلم دربــاره کیفیت
ســریال های رمضانی امســال تاکید کرد« :ما چنین احساسی
نداریم که کیفیت این اثار پایین اســت و هنوز زود است که در
این باره قضاوت شود ».مجید اکبرشاهی مدیرگروه فیلم و سریال
مرکز سیمافیلم درباره سریال های رمضانی امسال و نقدهایی که
نسبت به کیفیت این اثار در روزهای ابتدایی ماه رمضان مطرح
شــده است به خبرنگار مهر بیان کرد :ما این احساس را نداریم
که کیفیت ها پایین اســت ،هنوز امار و نظرسنجی های مردمی
اعالم نشده که مردم گفته باشند کیفیت پایین است .وی ادامه
داد :از نظر ما کیفیت مطلوب است ،یک سری هم نقد دارند به
هر حال همیشــه به کارها نقد وارد می شود ولی فع ً
ال سریال ها
در شروع است و خیلی از کســانی که باید نقد کنند هنوز قلم
برنداشــته اند تا اثار را نقد کنند و به نظرم هنوز زود اســت که
کارها را قضاوت کنیم .اکبرشــاهی درباره اینکه چقدر در زمان
تصویــب فیلمنامه یا بازبینی ســریال ها این حساســیت برای
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:03
19:43
20:01
04:54
06:24
گنج سخن
پیامبر خدا صلی اهلل علیه و اله :
اگر مى توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به
یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.
دعائم االسالم :ج ،۲ص۳۲۶
پندبزرگان
بیشترین تاثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود
که از میان ما رفته باشند.
امرسون
حافظانه
مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد
قضای اسمان است این و دیگرگون نخواهد شد
رقیب ازارها فرمود و جای اشتی نگذاشت
مگر اه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد
کیفیت اثار وجود دارد؟ بیان کرد :حتماً همینطور است .من با
قاطعیت می گویم ســریالی مثل «احضار» به لحاظ درام و قصه
شــاید در ۲سال گذشته نظیر ندارد و من کاری که این چنین
قصه درســت ،منسجم ،روان و پرکشــش داشته باشد به خاطر
نمی اورم .وی در واکنش به اینکه این سریال نسبت به اثار قبلی
علیرضا افخمی در دهه ۸۰از کیفیت پایین تری برخوردار بوده
است و برای بسیاری هم عیان بوده است ،عنوان کرد :نمی شود
که چون شــما می گویید عیان است این اتفاق درست باشد من
هم می توانم بگویم خیلی عیان اســت کــه قصه این کار خیلی
قوی تر اســت .هنوز باید بگذرد و به طور مثال با منتقدان حرف
بزنیم که ایا اســتفاده از بازیگر ناشناخته خوب است یا خیر یا
درباره موارد دیگر باید صحبت کرد.
حتم ًا دقت و وسواس روی کارها وجود دارد
مدیرگروه فیلم و ســریال ســیما فیلــم درباره وســواس روی
فیلمنامه ها و خروجی سریال ها بیان کرد :حتماً دقت می شود هم
ما و هم گروه ســازنده این دقت را دارند و هم شوراهای مختلفی
که در سیمافیلم دایر است دقت می کنند و حتماً تشخیص ما این
بود که این کار بهتر اســت و اگر این تشخیص نبود ان را انجام
نمی دادیم و به تولید نمی رسید .وی اضافه کرد :زمانی هست که
در پروسه تولید اتفاقی می افتد که کار خوب درنمی اید ولی هنوز
فکر می کنیم ســریال ها خوب هستند .ممکن است منتقدی نظر
مخالفی داشــته باشد گاهی خود منتقدان هم بین شان موافق و
مخالف وجود دارد اما هنوز برای این قضاوت ها زود است.
«احضار» از کارهای قبلی علیرضا افخمی عقب تر نیست
اکبرشاهی درباره جلسات پیش از تولید سریال «احضار» عنوان
کــرد :ما فیلمنامه را با ارامش خوانده ایم و جلســات متعددی با
علیرضا افخمی کارگردان و محمودرضا تخشید تهیه کننده برگزار
کرده ایــم ،حرف هایمان را زده ایــم و بخش هایی هم تغییر کرده
اســت .فرایند تولید هم با وجــود کرونا خیلی روان و راحت جلو
رفت و ما در این پروژه کمترین مشــکل را داشتیم هنوز هم فکر
می کنــم باید زمان بگذرد و پیش رود .به نظرم این ســریال اثر
خوبی است و از کارهای قبلی اقای افخمی عقب تر نیست .با این
حال باید اجازه بدهید که جلوتر برویم چون قصه تازه دارد شکل
می گیرد .مدیر گروه فیلم و ســریال ســیمافیلم در بخش دیگر
این گفتگو درباره درج رده بندی سنی برای صحنه های حساس
درســت در فاصله نزدیک با صحنه مورد نظر بیان کرد ۳۰ :ثانیه
تا یک دقیقه قبل از ســکانس این هشدار اطالع رسانی می شود
اما کل پالن های حســاس مگر چقدر است؟ در قسمت اول ۱۵
تــا ۲۰ثانیه بود .وی ادامه داد :به نظرم با توجه به تیزرهایی که
از سریال پخش شــد خانواده ها می دانسته اند که این سریال چه
فضایی دارد و باید در برخی از قســمت ها تمهیدی برای تماشای
سریال داشته باشند.
انتخاب با خود مخاطب است
اکبرشاهی انتخاب نهایی را با خود مخاطب دانست و عنوان کرد:
ما در قســمت اول هم چندین بار زیرنویــس کردیم که فضای
ســریال چگونه خواهد بود و غیر از ان هم همان هشــدار سنی
را می گذاریم و خانواده ها می تواننــد با چنین دیدگاهی ،تمهید
و روش مــورد نظر خود را لحاظ کننــد .انتخاب با خود مخاطب
است تذکر هم داده شده است و این مخاطب است که در نهایت
می تواند انتخاب کند .مدیرگروه فیلم و ســریال سیمافیلم درباره
پروژه هایی که این روزها همچنان در حال تصویربرداری هستند
و باید به انتن برســند و چالش کرونا نیز تصریح کرد :به شــکل
کلی راهی را پیدا کردیم که در برخی پروژه ها که امکانش هست
انجــام می دهیم و ســعی می کنیم تیم و گــروه تولید را تا حد
امــکان ایزوله کنیم تا تردد خارجی در تیــم رخ ندهد مث ً
ال اگر
در «احضــار» اگر ۳۰یا ۴۰نفر درگیر هســتند تالش می کنیم
تولید به صورتی باشد که حتی االمکان افراد خارج از پروژه در ان
حضور پیدا نکنند.
گروه ها در شرایط کرونا ایزوله می شوند
وی درباره شــرایط ایزولــه گروه ها عنوان کرد :اگــر عوامل در
شهرســتان باشند مثل عوامل «زیرخاکی» که در شمال کشور یا
مکان های دیگر کار می کردند دیگر کسی حق تردد و ورود خروج
به تیم و پروژه را ندارد ،راننده ها مشــخص هستند ،کسی که غذا
می برد و می اورد مشخص اســت و فرد خارجی نباید وارد گروه
شود .حتی ترجیحاً تالش می شود گروه یک اشپزخانه راه بیندازد
و فقط مسئول خرید با بیرون ارتباط داشته باشد.
مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره اینکه چرا «زیرخاکی»
که قرار بود ســریال رمضانی باشد به امســال نرسید بیان کرد:
پروســه تولید زیرخاکی طول کشــید ،این سریال به دلیل تنوع
و تعدد لوکیشــن و اتفاقاتی که در طول داســتان داشــت عم ً
ال
امکانپذیــر نبود که به رمضان برســد .تصویربرداری صحنه های
اکشــن و جنگ و صحنه هایی در شــمال کشــور مانده بود .وی
درباره پروژه هایی مثل «رعد و برق» که به دلیل همین پروســه
ســنگین در ابتدای پخش از کنداکتور حذف شد نیز عنوان کرد:
این ســریال به شبکه پنج تعلق دارد ولی براساس انچه که گفته
شد ســریال «رعد و برق» حجم زیادی ســی جی و گرافیک و
تروکاژ داشته اســت و خیلی بدیهی است در کار به مشکل رندر
یا مشــکالتی از ایــن قبیل بخورید .اکبرشــاهی در پایان گفت:
صحنه هایی از ســریال پخش شــد که در میان برف و کوه بود و
این صحنه ها همه با جلوه های ویژه طراحی شده بود .اینگونه هم
نبود که بگویند الزاماً نمی رسد ولی به هر حال رسیدن و نرسیدن
ســریال با مخاطره مواجه بود و پردازش زیادی نیاز داشت .دوم
اینکه اگر می خواســتند به اجبار برسانند مجبور بودند از کیفیت
کار کــم کنند .با این دو نکته گفتند بهتر اســت با کیفیت بهتر
روی انتن برود.
درباره قرارداد ۲۵ساله ایران و چین و نقش ان در توسعه صنعت گردشگری
ایراندررویایولخرج ترینگردشگراندنیا!
گزاره «گردشگری» در توافق ۲۵ساله ایران و چین ،پس از لغو یک طرفه روادید ایران برای
اتباع چینی ،ایا می تواند امارهای گردشگری ایران را جابه جا و نمودارهای اقتصادی و درامد
ارزی را صعودی کند؟ ایا این توافق اهرمی برای جذب گردشــگران ولخرج چینی خواهد
بود؟ راه حل ان برای جلوگیری از نفوذ نیروی کار چینی در بخش گردشگری ایران و رفع
ایران هراسی در چین چیست؟ در سند منتشرشده از سوی وزارت امور خارجه ایران درباره
قرارداد ۲۵ســاله ایران و چین ،بر افزایش شناخت متقابل از طریق ارتقاء تبادالت مردمی
(گردشگری) ،رسانه ای ،سازمان های مردم نهاد ،انجمن های دوستی و همکاری دانشگاهی
تاکید شده است و در بخش دیگری امده که طرفین در این رابطه سرمایه گذاری و کمک به
تکمیل زیرساخت های الزم برای ارتقاء همکاری های فرهنگی در حوزه های مختلف از جمله
صنعت گردشگری را مدنظر قرار داده اند .همکاری های ایران و چین در بخش گردشگری تا
کنون قوی نبوده است .با این وجود ،ایران از سال ۲۰۱۱به دنبال جذب گردشگران چینی
بود؛ گردشگرانی که لقب ولخرج ترین گردشگران دنیا را گرفته اند ،اما امارها نشان می دهد در
این مسیر چندان موفق نبوده است؛ سال ۹۸که ایران روادید را یک طرفه برای چینی ها لغو
کرد ،سفر چینی ها به ایران افت کرد؛ در ان سال ۴۴هزار و ۲۵۳چینی به ایران سفر کردند،
درحالی که سال قبل تر ،بیش از ۵۲هزار نفر از این کشور به ایران امده بودند.
اینک توافق ۲۵ســاله دو کشور که در اقدامی نادر و تقریبا برخالف سایر اسناد باالدستی
همکاری ایران با سایر کشورها ،به گردشگری نیز اشاره ای مستقیم داشته است ،این سوال
را پدید اورده که چنین توافقی در حوزه گردشگری می تواند ورق را به نفع ایران برگرداند؟
رامین ذبیح مند ،راهنمای گردشــگری چینی زبان که سابقه زندگی در چین را داشته و از
بازار گردشگری این کشور نیز شناخت دارد اثرات مثبت این سند همکاری را بیشتر دانست
و با اعتقاد بر این که نفت و پول های بلوکه شده می تواند برگ برنده ایران باشد ،افزود :البته
که شفاف نبودن محتوای این تفاهم نامه نگران کننده است ،اما فرق ایران با سایر کشورها
که شاید کمی از بار این نگرانی کم کند ،در نفت است .مطالعات و بررسی ها نشان می دهد
بیشتر کشورها که وارد توافق با چین شده اند ،به علت ناتوانی در بازپرداخت وام و تسهیالتی
که از دولت چین دریافت کرده بودند دچار مشــکل شده اند؛ مثال در سریالنکا بندر خوبی
ساخته شد ،ولی چون این کشور نتوانست بدهی خود را به چین بازگرداند ان بندر از مالکیت
سریالنکا خارج و به چین واگذار شد .در مالزی و برخی کشورهای اروپایی نیز چنین تجربه ای
تکرار شده است .او یاداور شد :سوای توافق ۲۵ساله ،ایران در پروژه دیگر چین با عنوان «یک
کمربند ـ یک جاده» حضور دارد که موقعیت استراتژیکی را برای ایران رقم می زند و مناسبات
انسانی و فرهنگی را برای کشورمان حاصل می کند و در اینده اقتصادی کشور به مراتب اثر
بیشتری دارد .ذبیح مند با اشاره به گزاره گردشگری که در متن کلی این سند همکاری به ان
پرداخته شده و تاثیری که این توافق بر صنعت گردشگری ایران می تواند داشته باشد ،گفت:
توافق ایران و چین بیشتر جنبه اقتصادی دارد ،اما در دو بند به موضوع گردشگری و مرمت
میراث فرهنگی نیز پرداخته است .اتفاقا بیشتر چینی ها تمایل ندارند فقط به اروپا سفر کنند،
در عین حالی که به کشورهای با سابقه تاریخی و تمدنی مشابه چین بسیار عالقه مندند،
شاید این انگیزه ای بود تا در مناسبات اقتصادی سهمی را هم به گردشگری اختصاص دهند،
البته که جزئیات این همکاری حتما با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان گردشگری
حوزه چین باید مشخص شود .او اضافه کرد :البته این قرارداد یا توافق را برای تغییر سطح
تعامالت گردشگری دو کشور ،به تنهایی موثر نمی دانم؛ چرا که نقشه راه و جزئیاتی که در
زیرمجموعه این سند همکاری مشخص می شود ،تعیین کننده تر است ،به هر حال امیدوارم
درامدهای حاصل از این همکاری ان چنان ملموس باشد که بخشی از نگرانی های مردم را
برطرف کند.
این راهنمای گردشگری چینی زبان درباره این که این سند همکاری چقدر می تواند میزان
مبادالت گردشــگری دو کشور را تغییر دهد و نتیجه ای یک طرفه و زیان ده نداشته باشد،
اظهار کرد :ایران در ســطح اخبار چین و دغدغه های فرهنگ و سفر جزو اولویت های اخر
اســت .علی رغم این که نزدیکی فرهنگی بین دو کشور وجود دارد و پیشینه ایران و چین
بدون جنگ بوده ،ولی نسل جوان بیشتر تحت تاثیر اخبار است و ایران هراسی روی مردم
چین تا کنون تاثیرگذار بوده است و اگر این قرارداد باعث شود گردشگران بیشتری از چین
به ایران بیایند ،یک دستاورد خواهد بود .او درباره این که ایران چقدر در سلیقه گردشگران
ولخرج چینی است و سهم کشور ما از این گردشگران تاکنون چقدر بوده ،گفت :گردشگران
چینی که به ایران سفر می کنند ،از نظر سطح رفاه و درامد با چینی هایی که به اروپا و امریکا
می روند قابل قیاس نیستند .ما دهک های باالی چین را راحت نمی توانیم به ایران بیاوریم.
خاطرم هست یک گروه چینی داشتیم که حتی بهترین هتل تهران را نپسندیدند و هتلی
بهتر از ان را خواستند .ایران با زیرساخت موجود توانایی جذب این طبقه از گردشگران را
ندارد .او ادامه داد :چینی هایی که اهل خرج کردن هستند ،معموال در سفر دنبال برندهای
شناخته شده اند و ما نه تنها زیرساخت ،بلکه چنین امکانی برای این نوع گردشگران نداریم.
البته که چینی ها جزو گردشگرانی با عالیق فرهنگی دسته بندی می شوند ،اما ایران برای
بسیاری از ان ها ناشناخته است ،گروه هایی هم که به ایران می ایند بیشتر انگیزه عکاسی
دارند ،یک سری هم سفر تجاری به ایران دارند که گردشگری دغدغه ان ها نیست .ذبیح مند
افزود :گردشگر چینی که به ایران می اید معموال از قشر فرهیخته است که اطالعات تاریخی
و فرهنگی برایش در اولویت است .گردشگران چینی از دهک باال که معموال در دنیا به عنوان
گردشگران ولخرج شناخته می شوند و به زنجیره اقتصادی کشورها بسیار کمک می کنند،
به ایران نمی ایند که دو علت دارد؛ نداشــتن زیرساخت کافی و مناسب و تاثیر رسانه ها .او
در پاسخ به این دغدغه که ارزانی مقصد ایران برای چینی ها عامل حضور گروه های بزرگ
گردشــگران چینی و متعاقبا منجر به تخریب و اسیب به اثار تاریخی خواهد شد ،گفت:
معموال وقتی تقاضا زیاد باشد نرخ خدمات باال می رود تا توازن پیش اید ،از طرفی می توان
با زمان بندی و تعیین ظرفیت بازدید ،این دغدغه را حل کرد .تنها نگرانی سایت ها و مراکزی
هستند که زیر نظر میراث فرهنگی نیستند ،مرمت نشده اند و محافظ ندارند ،و ممکن است
حجم باالی بازدید به ان ها اسیب بزند.
این راهنمای گردشــگری درباره نگرانی هایی که از بابت نفوذ نیــروی کار چینی در بازار
گردشگری ایران مطرح شده ،با وجود تجربه ای مشابه همزمان با افزایش سفر گردشگران
چینی به ایران در چند سال اخیر ،اظهار کرد :البته که چینی ها این ظرفیت را دارند از صفر
تا ۱۰۰امور را دســت بگیرند .در حقیقت ،از زمانی که گردشگران چینی سفر به ایران را
اغاز کردند این زنجیره از رستوران تا اقامتگاه و راهنما تا فروشنده فرش با ملیت چینی در
ایران شــکل گرفته و حتی گسترده شده است ،اکنون با وجود چنین توافقی ،این نگرانی
مطرح است که کل بازار گردشگری ایران را قبضه کنند .اما راه حل را باید در پروتکل های
زیرمجموعه این قرارداد لحاظ کرد .ما برای جلوگیری از این اتفاق به حد کفایت قوانین داریم،
ولی در اجرا و نظارت ضعیف هستیم ،همان طور که در گردشگری داخلی چنین مشکلی
داریم .او افزود :در ایران قانونی وجود دارد که در گروه های خارجی باید از راهنمای کارت دار
استفاده شود ،این قانون در همه کشورها حتی دسته پیشرو در صنعت گردشگری ،سفت و
سخت تر اجرا می شود ،مثال در پاریس نه تنها حضور راهنمای کارت دار در گروه گردشگران
اجباری است ،که در موزه لوور باید از راهنمای متخصص و مستقر در همان مکان استفاده
کرد و این اجازه به راهنمای همراه گردشــگران داده نمی شود که موزه را توضیح دهد .به
خوبی اطــاع داریم که گروه های خارجی بدون راهنمای کارت دار و حتی بدون راهنمای
ایرانی به کشورمان سفر می کنند ،این قانون شکنی در گروه های چینی به وفور دیده می شود
که قطعا ناشی از ضعف در نظارت و اجرای قانون است.
ذبیح مند گفت :چینی ها عالوه بر شــم اقتصادی قوی کــه دارند در کار گروهی نیز خوب
هستند ،اما روحیه محافظه کاری ان ها باعث می شود اگر برخورد و نظارت شدید باشد ،ان ها
هم قانون را دور نزنند .ما متخصص بازار گردشــگری چین که در ان کشور زندگی کرده
و مســلط باشد ،کم نداریم ،می توان با استفاده از شناخت ان ها ،از بروز بسیاری از اتفاقات
پیشگیری کرد .او درباره تجربه چینی ها در مرمت اثار تاریخی که به عنوان یک گزاره در
سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین به ان اشاره شده است ،اظهار کرد :چینی ها سبک های
مختلفی برای مرمت دارند ،ضمن این که بافت و مواد تشکیل دهنده اثار تاریخی در ایران با
چین متفاوت است .پایه بیشتر اثار تاریخی چین چوب است که قطعا شیوه مرمتی متفاوتی
دارد .سبک معماری ایران بیشتر به ایتالیایی ها نزدیک است .عالوه بر این ها ،تا حاال از تخصص
مرمتگران چینی در ارتباط با اثار مشابه ایران چیزی نشنیده ام .تا پیش از انقالب مرمتگر
ژاپنی در ایران داشتیم ،ولی بعید می دانم چینی ها در ایران کار کرده باشند .فکر نمی کنم
چینی ها درباره مرمت اثار تاریخی ایران حرفی برای گفتن داشته باشند ،مگر این که ان ها
خواسته باشند از تجربه ایران استفاده کنند .به هر حال چینی ها در زمینه مدیریت جمعیت،
تهیه مدیا و دیجیتال و مارکتیگ قوی هستند و می توان از این مزیت و علم ان ها بهره برد.
ذبیح مند سپس به زوایای ناگفته سند همکاری ایران و چین اشاره کرد و بخش زیادی از
نگرانی ها را به ان ربط داد و گفت :اگر بخش های پنهان این قرارداد اشکار شود ،قطعا شک
و شــبهه برطرف می شود و این شفاف ســازی باعث خواهد شد ذی نفعان از جمله فعاالن
گردشگری قضیه را دنبال و حتی حمایت کنند. صفحه 4