روزنامه هنرمند شماره 1422
روزنامه هنرمند شماره 1422
سه شنبه 31فروردینماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1422صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
هنر اینه ای است
که جهان در ان
منعکس می شود
محمدمعتمدیخوانندهموسیقیایرانی:
خسارتفرهنگی
در جامعه با چشم
دیدهنمی شود
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد:
هنرمندان در صدور مجوز
و نظارت بر نگارخانه ها،
نقش خواهند داشت
معاون امور هنری وز یر فرهنگ تاکید کرد:
تحقق اینده امید بخش
و روشن برای هنر ایران
اعتراض کارگروه ساماندهی مد و لباس
به «دراکوال»ی مدیری
پوشش ها زننده و دون شان
فرهنگ ایرانی است!
اعطای تسهیالت
قرض الحسنه به ۴۵
تماشاخانه خصوصی در سال
۹۹در صندوق اعتباری هنر
استقبال از «کالب هاوس»
چندان بادوام نخواهد بود صفحه 1
2
مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد:
سه شنبـــــه 31فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1422
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
اعتراض کارگروه ساماندهی مد و لباس
به «دراکوال»ی مدیری
پوشش ها زننده و دون شان
فرهنگ ایرانی است!
دبیر کارگروه ســاماندهی مــد و لباس وزارت ارشــاد در
نامه ای به ســازمان تنظیم مقــررات صوت و تصویر فراگیر
(ساترا) به نوع پوشش ها در «دراکوال» به کارگردانی مهران
مدیری اعتراض کرد و خواهــان حذف صحنه هایی از این
سریال شبکه نمایش خانگی شــد .در نامه مرضیه شفاپور
به مدیران ســاترا امده است« :با استناد به ماده یک قانون
ســاماندهی مد و لبــاس مصوب مجلس محترم شــورای
اســامی و تاکید بر حفظ و تقویت فرهنگ و هویت اصیل
ایرانی اســامی و ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و
مصــرف الگوهای بیگانه و غیر مانــوس با فرهنگ و هویت
ایرانی اســامی ،همچنین طبق مصوبه کارگروه ساماندهی
مد و لباس ،هر گونه نمایش زنده لباس یا هر گونه استفاده
از مدل زنده ممنوع اســت .ضمن اینکه نمایش زنده لباس
مصداق صریح اســتفاده از جذابیت های جنســی زن و در
نتیجه مغایر با شــئون اسالمی و کرامت زن (موضوع بند ۶
ماده ۳ائین نامه نظارت بر نمایش فیلم و اســاید و ویدئو)
اســت .از طرف دیگر ،بر اساس ایین نامه تعیین مصادیق و
ارایش های غیر مجاز مصوب وزارت کشــور ،سبک پوشش
توربان که نوعی کاله محسوب می شود جزو مصادیق لباس
غیرمجاز اســت .با توجه به انتشار سریال جدید «دراکوال»
در شــبکه نمایش خانگی و رعایت نکردن ضوابط ،قوانین
و مقررات مصوب جمهوری اســامی ایــران ،نمایش زنده
لباس و مدلینگ ،نمایش پوشــش های نامناسب بازیگران،
ترویج و اشــاعه الگوهای غربــی و مغایر با قانون و فرهنگ
ایرانی اســامی از سوی سازندگان ان ســریال زمینه ساز
اســیب های جدی و هنجارشکنی در سطح جامعه است .با
توجه به اهمیت و تاثیرگذاری برنامه های سمعی و بصری بر
مخاطبان و احاد جامعه ،خواهشمند است دستور فرمایید
سکانس های مربوط به نمایش زنده و استفاده از مدل زنده
از قسمت های منتشرشــده و نیز قسمت های اتی حذف و
در قســمت های در حال ساخت سبک پوشش توربان کنار
گذاشــته شــود« ».دراکوال» که به نوعی ادامه و فصل دوم
سریال «هیوال»ســت ،از مدتی پیش در پلتفرم های عرضه
فیلم و سریال در دســترس مخاطبان است .از همان زمان
پخش قسمت اول اعتراض ها به کیفیت پایین پروژه ،بازی ها
و متن ضعیف و البته محتوای نامناســب باال گرفت و حاال
اعتراض کارگروه ساماندهی مد و لباس به پوشش بازیگران
می تواند مدیری و گروهش را به چالش بکشد .هر چند شاید
گروه تبلیغات و روابط عمومی «دراکوال» از همین اعتراض
هم برای بیشتر دیده شدن سریال خود بهره ببرند.
اعطای تسهیالت قرض الحسنه
به ۴۵تماشاخانه خصوصی در سال
۹۹در صندوق اعتباری هنر
مدیر عامل صندوق اعتباری هنر گفت :ســال ۹۹برای جبران
بخشیازخسارت هایدورانکرونا ۴۵تماشاخانهبخشخصوصی
برای دریافت تسهیالت کارافرینی به بانک عامل معرفی شدند.
سیدحسین سیدزاده ،مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اعالم
این خبر گفت :در پی شیوع ویروس کرونا و اجرای محدودیت های
مصوبستادبحرانکرونا،اصحابفرهنگ،هنرورسانهبامشکالت
بسیاری بدلیل توقف فعالیت های فرهنگی و هنری مواجه شدند.
سیدزاده افزود :شیوع ویروس کرونا و تداوم ان ضربه سنگینی به
پیکرهحوزهنمایشیواردکردارائهتسهیالتبانرخسودچهاردرصد
ازسوی صندوق اعتباری هنر به تماشاخانه های بخش خصوص
راهکاری از سوی صندوق برای کاهش اسیب های کرونایی در کنار
دیگر اقدامات حمایتی در این حوزه بوده است .وی در ادامه گفت:
در سال گذشته ۴۵تماشاخانه از سوی صندوق اعتباری هنر برای
دریافتوامقرضالحسنه بهبانکعاملمعرفیشدندکهازتعدادی
از تماشاخانه های معرفی شده بدلیل عدم مراجعه و یا ارائه مدارک
ناقص موفق به اخذ تسهیالت نشدند .مدیرعامل صندوق اعتباری
هنربااشارهبهفرصتدوبارهبهتماشاخانههابرایدریافتتسهیالت
کرونایی گفت :طی ارزیابی اخرین وضعیت پرداخت تسهیالت به
تماشاخانه ها در سال ۹۹تصمیم گرفته شد؛ فرصت دوباره برای
تماشاخانه هایی که بدلیل عدم ارائه مستندات در فرصت اعالم
شده موفق به دریافت تسهیالت نشده اند فراهم شود.از این روی
متقاضیان می تواننــد با هماهنگی صندوق اعتباری هنر ضمن
مراجعهبهبانکعاملنسبتبهدریافتتسهیالتدرمهلتتعیین
شدهاقدامکنند.
هنرمنداندرصدورمجوزونظارتبرنگارخانه ها،نقشخواهندداشت
نگارخانه داریتخصصیشد
مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی از تدوین ایین نامه جدید مجوز تاسیس
و فعالیت نگارخانه ها بعد از ۲۰ســال خبر داد و گفت :حضور هنرمندان در صدور مجوز و نظارت بر
نگارخانه ها بزرگترین دستاورد ایین نامه جدید است .هادی مظفری گفت :این روند با یک پژوهش بین
المللی که به استادان دانشگاه هنر سپرده شد شکل گرفت و وضعیت مدیریت نگارخانه ها در دیگر
کشورهای دنیا بررسی و بر مبنای ان و همچنین شرایط نگارخانه ها در کشور ،ایین نامه قبلی و اسناد
باال دستی و شرایط و اقتضائات هنرهای تجسمی در کشور ،ایین نامه جدید تدوین شد .ایین صدور
مجوز تاســیس و فعالیت نگارخانه ها مصوب ۱۳۷۹ /۱۱ /۲۳بود و بعد از ۲۰سال ضرورت بازنگری
بر مفاد ان الزامی به نظر می رسید ،از این رو بر اساس مقتضیات و شرایط زمان و بررسی های همه
جانبه برای توسعه هنرهای تجسمی در کشور و گستره بین المللی ،در کمیته ساماندهی مجوزهای
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،بازنگری و تدوین شده است .مظفری با بیان این که ویژگی اصلی ایین
نامه جدید این است که درباره موضوعاتی که پیش از این در ایین نامه مسکوت مانده بود و یا تصمیم
گیری نشــده بود ،بازنگری شد و در این بازنگری جامعیت نگارخانه ها و گسترش هنرهای تجسمی
مورد توجه قرار گرفت خاطر نشــان کرد :چند تفاوت مهم در این ایین نامه با ایین نامه قبلی وجود
دارد .در بازنگری ،تعاریف مربوط به هنرهای تجسمی و نگارخانه ها با استانداردهای جهانی تطبیق
یافت که امر مهمی ست زیرا در افکار عمومی واژه نگارخانه با معانی دیگری مترادف شده بود ،در این
ایین نامه تعریف نگارخانه منحصرا در حوزه هنرهای تجسمی ارائه شده است.
نگارخانه داری تخصصی شد
او گفت :تخصصی شدن شغل نگارخانه داری از خصوصیات این تعریف جدید است .پیش از این هر
کس بدون بررســی کارشناسی می توانست وارد این حرفه شــود و ارتباط فرد با هنرهای تجسمی
ســنجیده نمی شــد .اما در ایین نامه جدید شغل نگارخانه داری و ورود به حوزه تخصصی هنرهای
تجسمی تعریف شده و صالحیت افراد ارزیابی می شود .سازمان ها هم به عنوان شخصیت حقوقی با
معرفی مدیر مسئول که شرایط الزم را داشته باشد می توانند نگارخانه تخصصی هنرهای تجسمی
تاسیس کنند .با این کار مسیر ورود متخصصان و تحصیل کردگان رشته های هنرهای تجسمی به
بازار و اقتصاد هنر نیز فراهم می شود .مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی اعالم
کرد :از این پس تمام تقاضاهای تاسیس گالری ،ارسال گزارش های ادواری و پیگیری امور مربوطه،
به صورت برخط و غیر حضوری انجام می شود .سامانه ای اینترنتی برنامه نویسی شده که کار صدور
مجوز و همه امور مربوط به نگارخانه ها را به صورت غیر حضوری میسر کرده است و نگارخانه داران
برای استفاده از این ظرفیت از طریق پنجره واحد خدمات وفا استفاده کنند .وی افزود :پیشتر در ایین
نامه قبلی امکانی برای نگارخانه انالین و مجازی تعریف نشده بود که با توجه به شرایط کرونا در این
ایین نامه این مورد هم لحاظ شده است .مظفری گفت :یکی از مهمترین بخش های ایین نامه جدید
این اســت که مرجع صدور مجوز و بررسی عملکرد نگارخانه ها از نگاه مدیریتی صرف خارج شده و
مراحل صدور مجوز و نظارت بر کار نگارخانه ها و دیگر امور ،به شورای هفت نفره واگذار شده است
که در ماده ۴ایین نامه جدید با جزییات بیان شده و ترکیب اعضا که برای دو سال از سوی مدیرکل
هنرهای تجسمی انتخاب می شوند عبارتند از:
وی گفت :شورای مرکزی در اداره کل هنرهای تجسمی تشکیل می شود و در این ایین نامه تفویض
اختیار به اســتانها نیز مشخص شده که شــورای استانی نیز با همین ترکیب اعضا کار صدور مجوز
را انجــام می دهند .تغییر مهم در این ایین نامه جدید این اســت که قبال همه کارها را مدیر کل
تجســمی یا مدیر کل استان انجام می داد که در حال حاضر با تشکیل این شورا حضور هنرمندان
در کار نگارخانه ها پر رنگ خواهد بود و این بزرگترین دستاورد این ایین نامه است .مظفری تاکید
کــرد :پیش از این بســیاری از نگارخانه ها دولتی یا زیر نظر نهادهــای عام المنفعه بودند و بر این
اساس امار درستی از تعداد نگارخانه های کشور نداشتیم .اداره کل هنرهای تجسمی بر این اعتقاد
است که نگارخانه ها باید خصوصی باشند .چرا که مساله فروش و اقتصاد هنر اهمیت بسزایی دارد
و نگارخانه های دولتی معموال در اقتصاد هنر نقشی نداشتند و بیشتر به صورت نمایشگاه عمل می
کردند .با به روز شدن مجوز نگارخانه ها ،انها از سوی شورای مرکزی صاحب شناسه ای می شوند
که پروانه فعالیت و شماره صنفی انها محسوب می شود .از این طریق بعد از یک سال می توانیم به
امار دقیق نگارخانه ها در کشور دست پیدا کنیم و در حال حاضر نگارخانه های سراسر کشور ۴ماه
فرصت دارند تا مجوز فعالیت خود را طبق ایین نامه جدید به روز کنند .مدیر کل هنرهای تجسمی
وزارت ارشاد خاطر نشان کرد :ما معتقدیم که در موضوع بازار و اقتصاد هنر در رابطه بین هنرمند و
مخاطب و نگارخانه دار نباید وارد جزییات شد .اما در این ایین نامه ،رابطه و نظام مندی بین هنرمند
و گالری دار و مخاطب تا حد الزم تعریف شده است و حقوق هر یک از انها در قانون مشخص است.
در واقع نظام اقتصادی و بازار در حوزه هنر هم تابع عرضه و تقاضاست و صاحب اثر و نگارخانه دار و
مشتری باید به توافق برسند .ممکن است که در بسیاری از خرید و فروش ها صاحب اثر یا هنرمند
حضور نداشته باشد .اما حقوق هنرمند تعریف شده است .وی گفت :در ایین نامه جدید هم به تبعیت
از ایین نامه قبلی مسئولیت برپایی هر نمایشگاه با مدیر مسئول است و شامل تمام جوانب برپایی
نمایشــگاه و فروش اثر و قوانین مرتبط با کپی رایت و حقوق معنوی هنرمندان اســت و مسئولیت
اصالت اثر هم با مدیر نگارخانه اســت .اگر اثری فاقد اصالت و یا خالف مقرارت و باورهای جامعه و
موجب وهن باشد به عهده مدیر نگارخانه است که نمایش داده نشود .در عین حال حق فروش اثار
عتیقه را ندارند .مباحث مربوط به کپی رایت و حقوق معنوی هنرمند و حتی مساله مرمت اثار هم
در ایین نامه جدید ذکر شده است .مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت:
ایین نامه قبلی اشاره داشت مدیر هر نگارخانه موظف است یک هفته قبل از برپایی نمایشگاه برنامه
های خود را به اداره کل هنرهای تجسمی اعالم کند .این مساله در ایین نامه جدید هم وجود دارد.
نکته حائز اهمیت اینکه شاید مدیران نگارخانه ها چندان به این مساله توجهی نکنند .خاطر نشان
می کنم که گاهی مراجع قضایی در خصوص عملکرد یک نگارخانه در بازه زمانی مشــخص سوال
کرده اند .وقتی گزارشی از سوی مدیر نگارخانه به اداره کل و شورای مرکزی رسیده باشد ،شورا می
تواند پاسخگو باشد .این کار برای اگاهی و اطالع است .چرا که در حوزه نگارخانه ها و نمایشگاه ها
هم مانند نظارت بر اثار موســیقی ،کتاب ،سینما و قانون مطبوعات ،نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد
پسینی است و بعد از اجرای برنامه و برگزاری نظارت انجام می شود .با این حال اطالع داشتن شورای
مرکزی از جزییات برنامه های نگارخانه ها رافع مشــکالت اتی است .نکته دیگری که در ایین نامه
جدید نسبت به ایین نامه قبلی تغییر کرده است شناور شدن حق العمل نگارخانه ها در فروش اثار
است .حق العمل نگارخانه قبال ۳۰درصد بود و االن بین ۲۰تا ۴۰درصد شناور است که در صحبت
با انجمن نگارخانه داران و مشــورت با هنرمندان بر اساس سوابق هنرمند و اثر و نوع نگارخانه و ...
این شــناور بودن لحاظ شــد .مظفری در پایان گفت :در ایین نامه جدید به مواردی از جمله فوت
موسس و یا در مواردی که شخص فاقد شرایط مصرح در دستورالعمل باشد و حق مدیریت نگارخانه
و تخلفات احتمالی از سوی نگارخانه دار هم تاکید شده است .برای مثال دیگر مثل گذشته مرجع
انحالل فعالیت یک نگارخانه یک نفر با عنوان مدیر کل نیست و مراجع تصمیم برای انحالل فعالیت
نگارخانه و شرایط ان بر اساس نوع تخلف متغیر و متنوع است.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ تاکید کرد:
تحقق اینده امید بخش و روشن برای هنر ایران
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی« ،هنر» را فرصتی مغتنم
برای رشد جامعه در حوزه های اجتماعی ،فرهنگی ،اقتصادی و تعامالت
بین المللی دانست و تاکید کرد :موازی کاری ها ،تعدد نهادها ،کم توجهی
در اختصاص اعتبار و تسهیل قوانین و مقررات ،توسعه هنر را با چالش
مواجه کرده اســت .سید محمد مجتبی حســینی روز به تعیین و
نامگذاری شعار ســال ۱۴۰۰از سوی رهبر معظم انقالب اسالمی با
عنوان««تولید؛پشتیبانی ها،مانع زدایی ها»،گفت:اینموضوعبیانگراین
است که جهش تولید برای رونق هرچه بیشتر ان باید سال جاری با
حمایت همه جانبه وبا رفع موانع ،با همدلی ،همکاری و تالش مضاعف
وبا ریل گذاری درست اقتصادی به سمت تولید حرکت کنیم.
هنر از هر منظری یک فرصت مغتنم است
وی با بیان اینکه هنر ظرفیت هــای فراوانی دارد که در جنبه های
گوناگون می تواند مورد توجه قرار گیرد و زمینه های توسعه ان فراهم
شود ،ادامه داد :بی شک رشد و توسعه هنر همه جنبه های جامعه و در
حوزه های اجتماعی ،فرهنگی ،اقتصادی و تعامل و ارتباط بین المللی
موثر است .به گفته حسینی ،اگر به هنر با همه جوانب و مختصاتش
درست و دقیق نگاه شود ،مسیرهایی را برای جامعه هموار می کند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی با ذکر این نکته که در واقع
هنر یک فرصت است و ضرورت دارد از هر منظر سیاسی ،فرهنگی،
اجتماعی و اقتصادی به عنوان یک فرصت دیده شود ،تصریح کرد :هنوز
هنر به عنوان یک فرصت ارزشمند و پویا در همه جنبه ها باور نشده یا
بهره مندی از این فرصت به درستی انجام نشده است.
موازی کاری ها هنر را به چالش می کشد
حسینی اظهار داشت :از طرفی موازی کاری ها ،تعدد نهادها ،کم توجهی
در اختصاص اعتبار و تسهیل قوانین و مقررات هنر را با چالش مواجه
کرده و حتی تصویر غیرواقعی از ان ارائه کرده است .هنر امروز ما ثروتی
ارزشمند است که می تواند در حوزه های توسعه فرهنگی ،اجتماعی
و اقتصادی جامعه نقش موثری ایفا کند اما حمایت و پشتیبانی الزم و
کافی از هنر انجام نشده است .به گفته وی ،نیروی انسانی فراوان خالق
و فعال یکی از داشته های گرانقدر هنر ایران است که متناسب با انان
بسترها و امکانات فعالیت هنری فراهم نشده است و این استعدادهای
هنری جوان امکان بروز خالقیت های خود را چنانکه باید نمی یابند .در
واقع می توان گفت پشتیبانی ها و حمایت های الزم بر اساس مطالعه و
پیمایش دقیق از هنر انجام نشده است .معاون امور هنری وزیر فرهنگ
و ارشاد اسالمی از سوی دیگر شرایطی در ارتباط باهنر در جامعه ما
وجود دارد که موجب کندی حرکت جریان هنر می شود و می توان
از انها با عنوان مانع نام برد .تعدد نهادهایی که خود را سیاســتگذار
هنر می دانند موجب می شــود اطمینان و انسجام در فعالیت های
هنری اســیب ببیند ،در حالی که بر اساس قانون وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی سیاستگذار و ناظر بر فعالیت های هنری است و الزم
است با سیاستگذاری های منسجم فعالیت ها دنبال شود اما گاهی
تعدد نهادهایی که سیاستگذاری و نظارت می کنند در حالی که چنین
وظیفه و اختیاری ندارند ،می تواند مانعی برای فعالیت های هنری شود.
توسعه وتقویت اقتصاد هنر با تسهیل کسب و کارهای هنری و
تشکیلنظامصنفی
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با اشاره به ظرفیت های
مهم هنر در حوزه اشتغال ،اقتصاد و نیاز ایجاد زمینه های قانونی برای
ان ،تاکید کرد :همکاری نهادها و بســترهای مناسب در کنار تدوین
و تصحیح قوانین و قواعد متناسب با شرایط امروز ،تسهیل کسب و
کارهای هنری ،ثبت مشاغل هنری و تشکیل نظام صنفی هنر می
تواند توسعه و اقتصاد هنر را تقویت کند .حسینی در ادامه «هنر» را
فرصتی مغتنم برای رشد و توسعه همه جنبه های جامعه در حوزه های
اجتماعی ،فرهنگی ،اقتصادی ،ارتباطات ،تعامالت بین المللی دانست
و اظهار داشت :امروز مقوله هنر ثروتی ارزشمند به شمار می رود که
می تواند در توسعه فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی و دیگر جنبه های
جامعه نقش موثری ایفا کند اما حمایت و پشتیبانی الزم و کافی از هنر
انجام نشده است و نیاز است که این مهم بیش از پیش مورد لطف و
عنایت قرار گیرد.
تاثیر کمبود اعتبار هنر بر پویایی ان
معاونوزیرفرهنگوارشاداسالمیهمچنینتصریحکرد:کمبوداعتبار
هنر و اینکه این اعتبار در نهادهای مختلف بدون توجه به اولویت ها و
ضرورت های هنر صرف می شود ،رویدادها و جشنواره های فراوانی که
تعدادی از انها کارکرد و تاثیری برای هنر ندارند هم بر پویایی هنر موثر
است .حسینی در ادامه یکی از ضرورت های هنر را تدوین یا تصحیح
قوانین و قواعد برای تسهیل فعالیت های هنری از جمله حوزه اقتصاد و
کسب و کارهای هنری عنوان کرد و اظهار داشت :هنر ظرفیت مهمی
در حوزه اشتغال و اقتصاد دارد و اگر زمینه های قانونی ،همکاری نهادها
و بسترهای مناسب فراهم شود ،می تواند اشتغالزایی کند و در حوزه
اقتصاد هنر نیز رونق قابل توجهی را شاهد باشیم .به گفته وی ،در کنار
تدوین و تصحیح قوانین و قواعد متناسب با شرایط امروز ،تسهیل کسب
و کارهای هنری ،ثبت مشاغل هنری و تشکیل نظام صنفی هنر می
تواند توسعه هنر و اقتصاد هنر را تقویت کند.
تحقق اینده امید بخش و روشن برای هنر ایران
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در ادامه سخنان خود با
اشاره به اینکه ،سرزمین ما میراث تاریخی فرهنگی و هنری ارزشمندی
دارد که در جهان نیز فرهنگ و هنر ایران شناخته شده است ،تاکید
کرد :امروز در کشور ما با چنین پیشینه هنری ،استعدادها و توانمندی
های انســانی و خالقیت های هنری یک فرصت ارزشمند است که
سیاستگذاری مشخص و روشن در نهاد متولی یعنی وزارت فرهنگ
و ارشــاد اسالمی ،هماهنگی نهادها با سیاست های این وزارتخانه بر
اســاس قانون ،افزایش اعتبار هنر و صرف اعتبار برای توسعه هنر بر
اساس اولویت ها ،ایجاد زمینه های قانونی و اجرایی برای رونق کسب
و کارهای هنری و اقتصاد هنر و همچنین ارائه شایسته هنر ایران در
عرصه بین المللی می تواند از این فرصت اینده ای امیدبخش و روشن
برای هنر ایران محقق کند.
ادامه راه هنر با اغاز اقدامات مناسب
حسینی خاطرنشان کرد :معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد
اســامی در دو سه سال اخیر با تدوین سند توسعه اقتصاد هنر که
نیازمند بررســی و تصویب در مراجع باالدســتی است ،طرح شبکه
شهرهای خالق فرهنگ و هنر که فرصتی برای بیان خالقیت های
هنری همچنین تقویت کسب و کارهای هنری در شهرهای مختلف
است و رصد و بررسی جشنواره ها و رویدادهای هنری برای ساماندهی
رویدادها اقداماتی را در این مسیر اغاز کرده است و بی تردید همراهی
نهادها و دستگاههای دیگر می تواند شرایط مناسب تری را برای ادامه
راه هنر فراهم کند. صفحه 2
8سریالتلویزیونیجذابیکهمیتوانید
در ماه رمضان انها را تمام کنید!
ماه رمضان است و بسیاری می خواهند یک سرگرمی برای ایام روزه داری داشته باشند .یکی
از بهترین سرگرمی ها برای این روزها ،تماشای سریال های تلویزیونی است .همچنین با کاهش
محدودیت های کرونایی ،شاهد بازگشت برخی از سریال های قدیمی خواهیم بود .در ادامه این
مطلب می خواهیم شما را با ۸سریالی اشنا کنیم که گزینه های مناسبی برای تماشای بی وقفه
در ماه رمضان خواهند بود.
اشــاره کرد .پخش فصل چهارم این سریال نیز هشــتم اوریل از شبکه +Paramountاغاز شده است.
تماشای ۳فصل اول این سریال حدود ۱۲ساعت زمان خواهد برد.
)+Younger (Paramount
3
سه شنبـــــه 31فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1422
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
سعید اقاخانی به کرونا مبتال شد
)Law & Order: SVU (NBC
الیوت استابلر باز می گردد! سریال جدید Law & Order: Organized Crimeاولین قسمت از فصل
اول و بسیار مورد انتظار خود را در قالب یک کراس اوور دو ساعته با سریال Law & Order: SVUاغاز
کرد .این سریال جدید در مورد بازگشت استابلر با بازی کریستوفر ملونی به نیروهای ویژه پلیس نیویورک
پس از یک اتفاق ناخوشــایند بزرگ است .اما همانطور که شخصیت او در طی این ۱۰سال دچار تغییر
شده ،دنیا نیز تغییر کرده و او باید رهبری یک گروه نیروی ویژه جدید را یاد بگیرد .ماریسکا هارگیتای در
این سریال جدید نقش یکی از قهرمانان را بازی کرده و الیویا بنسون همکار سابق استابلر در این سریال نیز
نقش رییس جدید واحد قربانیان ویژه نیویورک سیتی را بر عهده دارد .تماشای سریال اورجینال & Law
Order: SVUکه در ان بنسون و استابلر در حال انجام ماموریت هستند را نیز به شما توصیه می کنیم.
تماشای ۱۲فصل این سریال حدود ۲۰۰ساعت طول خواهد کشید.
)Queen of the South (USA Network
دارن استار سازنده Sex and the Cityاین بار نیز با داستان خود در مورد زنی شهرنشین از یک سن
خاص در سریال ،Youngerموفق عمل کرده است .در این سریال ساتن فاستر نقش یک مادر مجرد را
بازی می کند که برای دنبال کردن ارزوهای خود در دنیای چاپ و نشر ،در مورد سن واقعی خود دروغ می
گوید .فاستر در این کمدی بامزه ،جذاب و شهری بسیار بی نقص ظاهر می شود و در کنار بازیگرانی مانند
میریام شور ،هیالری داف ،نیکو تورتورال و دبی مازار لحظات و سکانس های بسیار جذابی را خلق کرده است.
پخش هفتمین و اخرین فصل از سریال Youngerاز پانزدهم اوریل از شبکه +Paramountاغاز می
شود .تماشای ۶فصل ابتدایی این سریال حدود ۳۰ساعت زمان خواهد برد.
)Van Helsing (Syfy
مهدی فرجی تهیه کننده ســریال «نــون.خ» ضمن تایید
ابتالی سعید اقاخانی به کرونا درباره وضعیت دیگر عوامل
این سریال توضیحاتی ارائه کرد .مهدی فرجی تهیه کننده
ســریال «نون.خ» درباره ابتالی سعید اقاخانی کارگردان
این مجموعه به ویروس کرونا بیان کرد :خدا را شکر ابتالی
سعید اقاخانی به کرونا خفیف است و او در منزل در حال
استراحت اســت .وی همچنین درباره وضعیت امیر وفایی
نویســنده ســریال که او هم به تازگی به کرونا مبتال و در
بیمارســتان بستری شد ،گفت :اقای وفایی در بیمارستان
بســتری شد و ریه اش درگیر شده اســت اما خدا را شکر
حال او هم خوب اســت .فرجــی در پایان درباره وضعیت
دیگر اعضای سریال «نون.خ» نیز عنوان کرد :تولید سریال
اســفند تمام شد و ۱۲اسفند اخرین روز تصویربرداری ما
بــود که از ان زمان تاکنون حدود ۴۵روز می گذرد و خدا
را شکر در این مدت کسی مبتال به کرونا نشده است.
سریال تلویزیونی «چسب زخم»
در تهران کلید خورد
مانند همیشه در اینجا داستان رسیدن از فرش به عرش است .ترزا مندوزا با بازی الیس براگا مجبور می شود
از مکزیک فرار کند زیرا نامزدش که رهبر کارتل مواد مخدر است کشته شده و کسانی که مسئول کشتن
او هســتند اکنون قصد کشتن ترزا را دارند .بعد از عبور از مرز و ورود به ایاالت متحده ،مندوزا در داالس
ساکن شده و رفته رفته امپراطوری قاچاق مواد مخدر خود را بنیان می گذارد .در این سریال شاهد بازی
خارق العاده و متعهدانه ای از براگا هستیم .تاکنون ۴فصل از این سریال مهیج منتشر شده و فصل پنجم
و پایانی ان نیز بزودی منتشر می شود .تماشای بی وقفه ۴فصل این سریال حدود ۳۵.۵ساعت زمان نیاز
خواهد داشت.
)Everything’s Gonna Be Okay (Freeform
این سریال داستان یک مرد بیست و چند ساله به نام نیکالس با بازی جاش توماس را روایت می کند که
مجبور می شود مراقبت از دو خواهر نوجوانش را بعد از مرگ پدرشان بر عهده بگیرد .سریالEverything’s
Gonna Be Okayترکیبی جذاب از کمدی و مشکالت و مسائل دوران بلوغ است .کسانی که با کارهای
کمدی توماس اشنایی دارند بدون شک از تماشای این سریال لذت خواهند برد .این کمدی درام همچنین
حاوی روایت ها و تم های متنوعی است که کایال کرومر بر جذابیت ان افزوده است .انشتار فصل دوم این
سریال چند روز پیش اغاز شده است .تماشای فصل اول این سریال حدود ۵ساعت زمان خواهد برد.
)+No Activity (Paramount
سریال No Activityتوسط ترنت اودانل و پاتریک برامال ساخته شده که برامال در ان نیز نقش افرینی
کرده است .این کمدی داستان دو همکار را روایت می کند که در یک ماجرای بزرگ قاچاق مواد مخدر
گرفتار می شوند :دو پلیس ،دو جنایتکار ،دو کارگر بخش حمل و نقل و دو مکزیکی تونل زن .گاهی اوقات
بهترین کمدی از یک مکالمه ساده بدست می اید .این همان چیزی است که در این سریال به ان پرداخته
می شود و در غالب مسائل ساده روزمره ،دو شخصیت اصلی داستان مخاطب خود را سرگرم می کنند .از
دیگر بازیگران این سریال می توان به تیم میدوز ،ایمی سداریس ،جسی پلیمونز ،ارتورو استرو و ویل فرل
بسیاری عادت دارند داستان های ون هلسینگ خون اشام کش را به گذشته ترنسیلوانیا مرتبط بدانند اما
جاناتان والکر خالق سریال ،Van Helsingدر داستان خود زمان را جلوتر برده و داستان ون هلسینگ را
در یک دنیای پسااخرالزمانی که توسط خون اشام ها کنترل می شود روایت می کند .در این سریال ،کلی
اورتون نقش ونسا هلسینگ را بازی می کند ،از نوادگان ابراهام ون هلسینگ که با قابلیت تبدیل خون اشام
ها به انسان از کما خارج می شود و تنها امید بقای بشریت محسوب می شود .سریال Van Helsing
برداشتی هوشمندانه و جذاب از دنیای کلیشه ای خون اشام هاست و انواعی از این هیوالهای خونخوار و
سکانس های تریلر -اکشن جذابی را به مخاطب ارائه می دهد .پخش فصل چنجم این سریال از ۱۶ارویل
از شبکه Syfyاغاز خواهد شد .تماشای ۴فصل ابتدایی سریال Van Helsingحدود ۵۲ساعت زمان
خواهد برد.
)Godfather of Harlem (Epix
در سریال ،Godfather of Harlemفارست ویتاکر نقش یک رییس مافیای واقعی به نام بامپی جانسون
را بازی می کند که بعد از یک دهه زندانی بودن ،به هارلم باز می گردد اما می بیند که محله او دیگر شبیه
دوران گذشته نیست .این سریال برنده جایزه امی در واقع پیش درامدی بر فیلم American Gangster
با بازی دنزل واشنگتن است و توسط کریس برانکاتو و پل اکستین ساخته شده است .بازی ویتاکر به عنوان
یک بازیگر برنده جایزه اسکار در نقش اصلی سریال ستودنی است و لوسی فرای ،کلوین هریسون جونیور،
جیانکارلو اسپوزیتو و وینسنت دی انفوریو از دیگر بازیگران سریال هستند .پخش فصل دوم این سریال از
۱۸اوریل از شبکه Epixاغاز شده و تماشای فصل اول ان حدود ۹ساعت زمان خواهد برد.
The Handmaid’s Tale (Hulu
داستان سریال The Handmaid’s Taleدر دنیایی نه چندان دور در اینده رخ داده و از رمان مشهور
مارگارت اتوود به همین نام اقتباس شده است .این سریال تصویری هولناک از جامعه ای است که در ان
افراد اندکی قدرت فرزنداوری داشته و زنان بارور مجبور می شوند تن به روابط جنسی برده گونه بدهند
تا برای افراد قدرتمند و ثروتمند فرزند بیاورند .سریال The Handmaid’s Taleنگاهی تکان دهنده و
عمیق به تاریک ترین گوشه های مردساالری افراطی است و سریالی است که باید حتماً ببینید .این سریال
در واقع اولین و تنها سریال استریمینگی است که بهترین جایزه اکادمی تلویزیون را به خود اختصاص داده
است :جایزه امی بهترین درام .از بازیگران شناخته شده این سریال می توان به الیزابت ماس ،ان دود ،جوزف
فاینس ،الکسیس بلیدل ،سمیرا ویلی و او تی فگبنل اشاره کرد .فصل چهارم این سریال نیز ۲۸اوریل از
سرویس Huluمنتشر شده و برای تماشای ۳فصل قبلی به حدود ۳۲ساعت زمان نیاز خواهید داشت.
سریال تلویزیونی «چسب زخم» به کارگردانی سیدحامد
تهرانی علوی و تهیه کنندگی روشان امیری به نویسندگی
ســمیرا مختاری و عاطفه نفری اســت که فصل اول این
سریال در ۱۵قسمت ســاخته می شود« .چسب زخم»
داستان زندگی زنی اســت به نام هما که به عنوان کمک
بهیار در بیمارســتانی مشــغول به کار اســت .حادثه ای
زندگی هما را دستخوش تغییراتی می کند .هما برای رفع
مشــکالتش ،به عنوان تمیزکار به کار در شرکتی خدماتی
روی مــی اورد .در هر خانه با داســتان زندگی افرادی رو
به رو می شــویم که هما را با چالش های جدیدی روبرو
می کند .ساناز ســماواتی ،اتابک نادری ،سیاوش مفیدی،
شهرزاد عبدالمجید ،سوســن پرور ،مینا نوروزی ،حسین
یار یار ،فرهاد بشــارتی ،فاطمه شکری ،ارسطو خوش رزم،
وحید شــیخ زاده ،با معرفی نرگس موســوی زاده ،محمد
علیزاده ،پریسا پورمشکی ،فاطمه فامیل دوست ،با بازیگر
خردســال محمد مهدی تقی زاده ،اراد امیری و ابوالفضل
معصومی از جمله بازیگران این ســریال هستند« .چسب
زخم» دومین همکاری روشان امیری با حامد تهرانی بعد
از سریال«خونه یکی» اســت که پس از به اتمام رسیدن
فصل اول «چســب زخم» فصل دوم ســریال با وقفه ای
کوتاه ادامه خواهد یافت.
ادامه تصویربرداری
«بچه مهندس »۴با رعایت
پروتکل های بهداشتی
سعید ســعدی ضمن اعالم خبر ادامه تصویربرداری سریال
«بچه مهندس »۴بیان کرد که تولید این ســریال تا نیمه
اردیبهشت ماه طول می کشــد .سعید سعدی تهیه کننده
ســریال درباره ادامه تصویربرداری «بچه مهندس »۴گفت:
هم اینک گروه در حــال تصویربرداری در فرودگاه مهراباد
هســتند و تصویربرداری تا نیمه اردیبهشــت ادامه خواهد
داشت و همزمان کار فنی ما در حال انجام است تا کار را به
پخش برسانیم .سعدی درباره ادامه همکاری با علی غفاری
افزود :مایل به همکاری با علی غفاری در فصل جدید بودیم.
ایشــان از کارگردان های خوب کشور هستند که در بخش
فیلمنامه ۶ماه پیش از شــروع تولید با ما همکاری مجدانه
و خالصانه ای داشتند اما متاسفانه زمان تولید کار با تولید
فیلم سینمایی «تک تیرانداز» و کارهای مربوط به مسایل
فنی فیلم تداخل داشــت به همین جهت نتوانســتیم با او
همکاری خــود را ادامه دهیم .وی ادامه داد :البته با تعامل
بنده و علی غفاری به اقای کاوری برای ادامه کار رســیدیم
که ایشــان هم بزرگوارانه محبت کردنــد و انجام کار را در
این شــرایط ســخت پذیرفتند و ادامه کارگردانی را با وی
در فصل جدید «بچه مهندس» پی گرفتیم ،در هر صورت
اقای غفاری بدون هیچ چشمداشــتی در حوزه فیلمنامه و
ارایه ایده با ما همکاری داشــت و همیشه همراه و همدل با
مجموعه بود .تهیه کننده «بچه مهندس» در خاتمه تاکید
کرد :امــروز می توان گفت ماحصــل مجموعه تالش ها و
ایده های اقای غفــاری در حوزه نگارش فیلمنامه به همراه
کارگردانی هوشــمندانه اقای احمد کاوری باعث استقبال
مخاطبان از مجموعه «بچه مهندس »۴شده است. صفحه 3
«فرزانه تاک» پژوهشگر هنر در گفتگو با «هنرمند»
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1422سهشنبه 31فروردینماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:07
19:30
19:48
05:18
06:44
گنج سخن
پیامبر خدا صلی اهلل علیه و اله :
اگر مى توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به
یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.
دعائم االسالم :ج ،۲ص۳۲۶
هنراینه ایاستکهجهاندرانمنعکسمی شود
رضاپورزارعی
فرزانه تاک ،متولد هزار و ســیصد و پنجاه و پنج ،کرمان ،دیپلم
گرافیک از هنرستان ازادگان ،لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر ،فوق
لیسانس دانشگاه تربیت مدرس و دکتری فلسفه هنر از دانشگاه
علومتحقیقات،تاکنونحدودسینمایشگاهگروهیویکنمایشگاه
انفرادی در خانه هنرمندان داشته و در بینالهای دوساالنه نقاشی و
طراحی شرکت کرده است ،از سال هشتاد و شش در دانشگاهای
ازاد و علمی کاربردی مشغول تدریس است ،با فرزانه تاک گفتگویی
صمیمی داشته ایم که با هم می خوانیم.
چه شد به سمت هنر و این رشته جذب شدید؟
هر انسانی از دوران کودکی می تواند متوجه استعدادها و عالقه های خود شود،
پیش از انکه به مدرسه بروم نقاشی کردن را بسیار دوست داشتم.
مفهومکلیهنربرایشماچیست؟
هنر وسیله ای اســت که روح زمانه خود را به تصویر می کشد ،چرا که هنر
هر دوره ای ما را از احساسات هنرمندان زمان از دستاوردهای علمی ،شرایط
اجتماعی و سیاسی و ...اشنا می کند ،به همین جهت است که برای شناخت
شرایطی دوره ای بهترین وسیله کنکاش در هنر همان عصر است.
هنر امروز ایران کال چقدر با نمونه جهانی ان در هر رشته ای
فاصلهدارد؟
هنر هر تمدن و سرزمینی زمانی می تواند شکوفا شود که هنرمندانش بتوانند
به طور ازادانه به تجربه های هنری بپردازند چرا که ازادی هنرمند و رهایی او
از هر قید و بندی شرط الزمه شکوفا شدن نبوغ و استعدادهایش است جز این
انچه شکل بگیرد هنر نیست ،شاید صورت تصنعی از عملی باشد که نمیتوان
اسم ان را هنر گذاشت ،اغلب هنرمندان ایرانی در مقایسه با جهان تنها دنباله
رو دستاوردهای دیگر هنرمندان جهان هستند.
در مورد مدرک دکتری و موضوع خودتان صحبت می کنید؟
موضوع رساله دکتری من جنبه های سه گانه ی ناتمامیت در هنر است ،علت
حافظانه
مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد
قضای اسمان است این و دیگرگون نخواهد شد
رقیب ازارها فرمود و جای اشتی نگذاشت
مگر اه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد
در اثر باشد و در بخشی شناخت روان و روح و ادراکی که هنرمند از جهان
درون خود دارد ،که اگر اینطور نبود دیوانگان نیز ممکن بود نقاشی بکشند و
بسیار عالی اما اثارشان هنر محسوب نمی شود چرا که خود اگاهی و شناخت
ندارند و فقط به صورت نااگاهانه دست به عملی می زنند ،به همین دلیل اگاهی
هنرمند از عمل خود مرتبط با شناخت مسیری است که طی می کند گرچه
به صورت فی البداهه باشد.
این شناخت چگونه به وجود می اید؟
شناخت تا حدودی از طریق اموختن میسر است ،اگر هنرمندی بتواند بدون
تمرین و سختکوشی و تنها با تکیه بر اینکه هنر ذاتی است اثر بی بدیلی خلق
کند ان وقت می توانیم بگوییم هنر ذاتی است اما اکثر هنرمندان مشهور از
طریق تالش مفرط خود هنرمند جهانی شده اند چرا که من معتقدم هر کاری
که هنرمند انجام می دهد همچون پلی اســت که مسیر بعدی کار را میسر
می کند و برای رسیدن به اوج باید سخت کوشید.
هدف و ارمانشهر شما در دنیای هنر چیست؟
هدف من در هنر شناخت خودم است ،هنر همچون اینه ای است که جهان
درون و برون در ان منعکس می شود و با دیدن این اینه چهره حقیقی اشکار
و به زبان خودم به تفسیر کشیده می شود.
استقبال از «کالب هاوس» چندان بادوام نخواهد بود
پندبزرگان
بیشترین تاثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود
که از میان ما رفته باشند.
امرسون
شکل گیری این رساله سئوالی بود که همیشه در ذهن خود داشتم ،من در
مقطعی از دوران کاری ام ســبک انتزاعی را تجربه می کردم انچه برای من
اهمیت یافت این بود چه زمانی کار تمام است و چه زمانی ناتمام ،چرا که هیچ
الگویی برای مقایسه نداشتم و همین امر باعث شد تا بین اثار مقایسه کنم ،در
برخی اثار هنرمند تنها با لکه ای رنگ کار را تمام می کرد مثل کارهای مالویچ و
در برخی اثار ساخت و سازها چنان بود که همچون ایینه ای در مقابل طبیعت
به نظر می رسید ،دستیابی به این سئوال سالها تفحص در این وادی را به خود
اختصاص داد ،سرانجام دریافتم هنر از بدو افرینش تا مرحله خوانش بدست
مخاطب صورتی ناتمام دارد ،چرا که هنر اساسا دارای سیر تکاملی است چرا
که دست ساخته انسان است و همین سیر تکاملی نوعی ناتمامیت در ذات
هنرایجادمی کند.
ایاشمامعتقدیدهنرذاتاناتماماست؟پستفاوتاثارناتمامبا
اثارکاملراجگونهمرزبندیمی کنید؟
اثار هنری به دو دسته عمده تقسیم می شوند ،نخست اثاری که کامل هستند
و دوم اثار ناکامل in complete artیعنی اثار ناقص که هنرمند به دالیلی
ان را رها کرده که این دالیل می تواند شــرایط اقتصادی هنرمند ،شــرایط
سیاسی ،شرایط روحی و در برخی موارد شناخت کافی نداشتن هنرمند از
تکنیکی که به کار می گیرد باشــد ،این ها موجب می شود کار خراب شود یا
هنرمند ان را رها کند یا شاید حتی عمر هنرمند در به انجام رساندن کار کفاف
ندهد ،همه نکات مطروحه اشاره به ان دارد که اثر ناکامل و ناقص است که
اراده هنرمند در ان دخیل نیست ،در شرایط دوم هنرمند با اراده خود اثری را
ناتمام خلق می کند که در تاریخ هنر به وفور دیده می شود و دالیل گوناگونی را
در بر می گیرد همچون برخی از اثار ناتمام میکل انژ که می خواسته اندیشه های
نو افالطونی خود را به تصویر بکشد.
چه مقدار از هنر ذاتی و چقدر از ان اموختنی است؟
اگر معتقد باشــیم هنر در زیر مجموعه علوم انسانی اســت ،پس ان را زیر
مجموعه ای از علوم می دانیم که به نوعی موجب شــناخت انسان می شود و
علم اموختنی است ،وجهی از هنر ناشی از اموزه هاست که این اموزه ها در
بخشی می تواند شناخت و سواد هنرمند در ارتباط با تکنیک و مواد بکار رفته
مدیرعاملمجموعه رسانه ای«خبرفوری»گفت:استقبال
از کالب هاوس چندان بادوام نخواهد بود؛ چون حرف
عده محدودی که در این فضا پرسشــگری می کنند
به زودی تمام شــده و حالت تکــرار به خود می گیرد.
مصطفی انتظاری هروی ،مدرس علوم سیاسی دانشگاه
و مدیرعامل مجموعه رسانه ای خبرفوری کالب هاوس
معتقد است مگر در اوج تحوالت و اتفاقات خاص سیاسی
مانند انتخابات ،نمی تواند به طور روزمره مخاطب را نگه
دارد .کالب هاوس محصولی جدید از کارخانه شبکه های
اجتماعی اســت که بــدون اتکا به عکــس و ویدئو و
نوشته ،توانسته به یکی از محبوبترین رسانه ها در دنیا
و البته ایران تبدیل شود .در این فضا کاربران می توانند
به طــور زنده با یکدیگر حرف بزنند و نظرات خود را به
اشتراک بگذارند .با مصطفی انتظاری هروی ،نویسنده
کتاب پدیده هشتم نوامبر درباره موجی که این روزها
کالب هاوس به راه انداخته گفت وگو کردیم .پرسش های
ما درباره علت استقبال سیاستمداران ایرانی و بخشی
از جامعه از این پلتفرم بود .همچنین از او پرسیدیم ایا
کالب هاوس بر نتیجه انتخابات ۱۴۰۰تاثیر گذار است
یا خیر .به گفته وی عمده مشارکت کنندگان در این
شبکه اجتماعی ،از پیش تصمیم خود درباره انتخابات را
گرفته اند و بعید است فضای کالب هاوس بر انها تاثیر
زیــادی بگذارد .به نظر من کالب هاوس به دلیل انکه
بســتری تازه برای اظهارنظر را فراهم کرده و می تواند
صدای افراد را به گوش انبوهی از مخاطبان برساند ،با
استقبال روبرو شده است .از یاد نبریم که جامعه ایران
یک جامعه شفاهی است و رسانه سنتی در ایران منبر
به تعبیر عام ان بوده اســت .بنابراین کالب هاوس با
احیای منبر ،به نخبگانی که در قدرت نوشتن و استدالل
مکتوب چندان تبحر ندارند ،فرصت می دهد تا با قدرت
کالم خود که باالترین توانمندی معمول سیاستمداران
است ،مخاطبان را جذب کنند.
محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی:
خسارتفرهنگیدرجامعهباچشمدیدهنمی شود
علیرضا سعیدی
محمد معتمدی از خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی است که در سال های اخیر تالش داشته
کاراکتری متفاوت از انچه در دهه های پیشین از هنرمندان حوزه موسیقی می شناختیم،
از خود ارائه دهد .شخصیتی که ضمن اتکا بر توانمندی های موسیقایی در مواردی کارکرد
اجتماعی هم پیدا کرده و او را تبدیل به یکی از هنرمندان پرحضور در فضای رسانه ای کرده
است .معتمدی به واسطه کسب این شهرت و جایگاه عالوه بر حضور در برنامه های مختلف
تلویزیونی ،توانســته همواره به یکی از هنرمندان صاحب نظر برای گفتگوهای رسانه ای،
تشریحیوتحلیلیبهحساباید،شرایطیکهبی گمانبسیاریازهنرمندانوخوانندگانهم
نسلش با وجود توانایی های عجیب و غریب فنی ،قادر به هدایت و مدیریت ان نیستند .انچه
در ادامه می خوانید گفتگو با محمد معتمدی خواننده صاحب سبک موسیقی ایرانی است؛
فضایی که باعث می شود بسیاری از هنرمندان دغدغه مند در این حوزه عطای حضور
و تاثیر در چنین فرایندی را به لقایش بخشیده و بروند و به موضوع مهاجرت فکر
کنند؛ چارچوبی که مایلم بدانم ایا محمد معتمدی ان را تجربه کرده است؟
حضور هنرمندان در کشــورهای دیگر پس از مهاجرت و ماجراهای مرتبط به ان را می توان در اشکال
مختلفی بررسی کرد که اگر بخواهم درباره جزییات ان صحبت کنم وقت زیادتری می طلبد .اما در همین
چارچوب می توانم به چند نکته اشاره کنم که فعالیت یک هنرمند در خارج از ایران به این شکل است
که برخی از انها به واسطه حضور تهیه کنندگان ایرانی برای مخاطبان ایران در خارج از ایران کنسرت
می دهند .برخی هم هستند که به واسطه حضور کمپانی های بین المللی و همکاری مستمری که در این
زمینه وجود دارد برای مخاطبان غیر ایرانی هم کنسرت می دهند .بعضی از هنرمندان هم هستند که در
قالب نوازنده جذب برخی گروه ها و مجموعه های معتبر موسیقی خارج از کشور می شوند و همکاری شان
به این شکل پس از مهاجرت اغاز می کنند .شرایطی که برای بسیاری از انها نیز نتایج مثبتی داشته و
توانسته اند همکاری های خوبی در این زمینه داشته باشند .اما من معتقدم اگر هنرمندی می داند که نوع
موسیقی و انچه ارائه می دهد ،مخاطب خارجی ندارد ،به طور حتم مهاجرت کار بسیار اشتباهی است .من
با پیش امدن چنین فرایندی بر این باورم که مهاجرت این هنرمند فقط نوعی «قهر» یا «اعتراض» است
که خودشان هم می دانند غیر از ایران مخاطب ندارند .اما لطفاً یک نکته را بدانیم اغلب هنرمندانی که از
ایران به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند ،قبل از مهاجرتشان خواسته زیادی ندارند ،انها فقط بستر و
زمینه می خواهند که کارهای خود را انجام دهند .کارهایی که بسیاری از انها ایده ال های فرهنگی داخل
کشورمان است که حاال به گونه ای دیگر مطرح شده است .پس اگر خواننده یا هنرمندی در اینجا موسیقی
درستی ارائه می داده اما در اینجا امکانات و ابزاری در اختیارش قرار نمی گرفته ،این شرایط را حق خود
می داند که به کشور دیگری مهاجرت کند .من اص ً
ال نمی گویم کار درستی است که مطمئنم ضررها و
زیان های زیادی را متوجه هنرمندان خواهد کرد ،اما این طبیعی است که در صورت رسیدن به این نتیجه،
صدا اعتراض را با مهاجرت همسو کند.
تجربه ها و انگیزه های این چنینی داشتید که شما را از ادامه کار مایوس کند؟
من اص ً
ال ادم منفی بافی نیستم ،االن هم نمی خواهم مدعی شوم که بسته به شرایط موجود می خواهم
ً
موسیقی را به طور کامل کنار بگذارم .نه قطعا این طور نیست .ولی باید بگویم روند بازنشسته شدن خودم را
شروع کردم ،چون واقعاً خسته شده و توان دورانی را که ۲۴ساعته موسیقی کار می کردم ،ندارم .من اکنون
وارد دهه پنجم زندگی ام شده و جوان پرتاب و توان گذشته نیستم .من هم بریدم و خسته شدم چون
معتقدم در حوزه مدیریت موسیقی کشورمان دیگر ساز و کاری وجود ندارد که حرف ها و پیشنهادات من
و سایر همکارانم برایشان ارزشی داشته باشد .البته همه مدیران همه حرف های شما را می شنوند و همه
هم می گویند« :چه نظرات درستی»؛ اما بعد این حرف ها ،خداحافظی می کنند .نمی دانم چه شکلی است
که همه موافق حرف های ما هستند اما بازهم هیچ چیزی اتفاق نمی افتد .چرا؟ چون ساختار دارای اشکال
است و کسی هم نیست که این ساختارها را تغییر دهد .مث ً
ال در همین حوزه موسیقی هرچه دولت ها
عوض می شوند این ساختارها هم عوض نمی شوند .یعنی همه شوراها و هیات امناها که بخش زیادی از
ساختار موسیقی کشورمان را همین هیات امناها تشکیل می دهند ،همانی هستند که بودند .یعنی همه
حرف از تغییر می زنند اما بازهم هیچ اتفاقی نمی افتد .انگار این قطار در همین چارچوب می خواهد حرکت
کند و تغییری هم نداشته باشد .من و همکارانم هم نمی توانیم مسیر این قطار را عوض کنیم چون نه
زیرساختی برای این تغییر وجود دارد و نه کسی به نظرها و پیشنهادات ما اهمیتی می دهد .می خواهم
یک مثل برایتان بزنم .از همین تلفن همراهی که پیش شماست هر از چندگاهی از سوی کارخانه سازنده،
پیامی برای «به روزرسانی» یا «اپدیت» دستگاه می اید و به شما اعالم می کند« :ایا می خواهی االن به روز
رسانی کنی یا بعداً؟» .این اعالم یعنی چه؟ این اعالم یعنی باگ ها و معایبی در نرم افزار دستگاه شما وجود
دارد که یا استفاده کنندگان یا کارشناسان شرکت سازنده تلفن همراه انها را در پروسه زمانی مشخص
دریافت کرده و حاال در سر تاریخ مشخص با عیب یابی و اصالح انها از استفاده کنندگان می خواهند که با
زدن گزینه اپدیت نسبت به رفع این معایب و به روزرسانی تلفن همراه خود اقدام کنند .حاال پرسش من
با ذکر این نمونه اینجاست .اینکه ما این همه در موسیقی اشکال داریم .اما واقعاً چه زمانی موسیقی مان را
به روز رسانی کردیم؟ واقعاً اخرین اپدیت موسیقی ما در چه زمانی روی داده است؟ اساساً ایا نرم افزاری
در موسیقی ما وجود دارد که بخواهیم ان را به روز رسانی کنیم؟ اص ً
ال تازه ترین «اپدیت» ما در فرهنگ و
هنر ایران عزیزمان چه زمانی بوده است؟
ایا براساس همین نگرش فکری است که وارد رویدادهایی چون جشنواره موسیقی
فجر نمی شوید؟ به هر حال جشنواره ای چون جشنواره فیلم فجر بخش زیادی از ساز
و کار تولیدات سینمایی ایران در طول سال را تعیین می کند ،یا در جشنواره تئاتر فجر
شرایط به گونه ای رقم خورده که بخش زیادی از هنرمندان فعال این عرصه این رویداد
را به رسمیت شناخته و ان را محملی برای ورود به گستره بیشتری از انچه در ان
فعالیت می کنند ،می پندارند .شرایطی که متاسفانه در جشنواره موسیقی فجر غیر از
یکی دو مورد انچنان که باید مورد وثوق هنرمندان موسیقی نیست و فضا را به سمت
و سویی برده که شاید ریشه در صحبت های شما داشته باشد؟
من اعتقاد دارم جشنواره موسیقی فجر به طور کلی در یک بستر سنتی و قدیمی جریان موسیقی اداره
می شود ،شرایطی که واقعاً حضور در این رویداد را برای هنرمندان سخت می کند و شاید به جهت همین
نگاه و نگرش مدیریتی است که نمی تواند موفقیت کسب کند .من بر این باورم این رویداد باید با مشارکت
بخش خصوصی برگزار شود چرا که اکنون فضای حرفه ای فعالیت های موسیقایی در همه گونه های ان
به شکلی است که در رویداد مهمی چون جشنواره موسیقی فجر فضاهای مشارکتی و مدیریتی جدیدی
تجربه شود که بتواند هم تراز با دیگر جشنواره های ملی حرکت کند .وقتی یک هنرمند انگیزه حضور در
جشنواره موسیقی فجر را پیدا می کند ،چه مفهومی دارد؟ به طور حتم این انگیزه برای برگزاری کنسرت
اســت .ولی وقتی هنرمند و گروه شرکت کننده حرفه ای می بیند همان کنسرتی را که در جشنواره با
بلیت مث ً
ال ۲۰هزار تومانی پیش روی مخاطبان قرار می دهد ،در طول سال و ایام خارج از جشنواره با
قیمت بلیت ۱۰۰هزار تومان به فروش می رساند ،طبیعتاً برای اینکه ظرفیت فروش بلیتش را برای یک
فصل کاری از بین نبرد ،در جشنواره شرکت نمی کند ،زیرا بخش مالی جشنواره حتی پاسخگوی یک
پنجم دستمزد گروه و هنرمند نیست .بنابراین طبیعی و منطقی است که به همین یک دلیل انگیزه ای
برای حضور در جشنواره نداشته باشد .بهبود نسبی چنین شرایطی نیازمند یک مدیریت درست است و
شما اطمینان داشته باشید اگر چنین مدیریتی در ساختار جشنواره وجود داشته باشد ،قطعاً هنرمندان
شناخته شده و مطرح نیز در این رویداد حضور پیدا می کنند.اما اینکه چرا خو ِد من در جشنواره موسیقی
فجر حضور پیدا نمی کنم هم باید بگویم من سال ها بدون هیچ چشمداشت مالی در جشنواره حضور پیدا
می کردم و تالش داشتم با یک نگاه فرهنگی فضایی را به سهم خودم ایجاد کنم که مخاطبان این رویداد
تماشاگر و مخاطب رویدادی فرهنگی باشند .اما از یک سالی متوجه شدم از این حضور فرهنگی من و
تعدادی از همکارانم استنباط های اشتباهی می شود که گویی نشانه ضعف ما یا کم کاری ما در حوزه های
مختلف موسیقی تلقی می شود .متاسفانه در این چارچوب هم برخوردهای خارج از شانی می شد که واقعاً
انگیزه مرا برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر کمتر کرد .البته همان طور که گفتم بنده کم کم به فکر
بازنشستگی هستم و می خواهم زندگی ام را از موسیقی مستقل کنم .نه اینکه خسته شده باشم ،نه واقعاً
خسته نشدم ،من باید بگویم دیگر توانش را ندارم .زیرا یا باید سوار قطاری باشم که مسیرش انی نیست که
اعتقاد دارم ،یا اینکه باید این قطار را به سمت دیگری ببرم که تغییر مسیرش واقعاً در توان فردی نیست.
می دانیم فرایند اقتصادی موسیقی ایران در تناسب بسیار گسترده ای وابسته به
«ساختار» نیست ،بلکه وابسته به «اشخاص» است .شرایطی که به شدت نظام تولید،
بازاریابی و عرضه و فروش محصوالت مرتبط با حوزه موسیقی را دچار سو تفاهم ها
و اشفتگی های زیادی کرده که مدیریت دولتی حوزه موسیقی نیز نتوانسته برای
ساماندهی ان دستاورد چشمگیری داشته باشد .شرایطی که الزم است با حضور
هنرمندانی چون شما کمی از این اشفتگی رهایی پیدا کرده و مخاطب را به سمت و
سوی «شنیدن موسیقی خوب» به دور از کلید واژه هایی چون «مافیای موسیقی» و
عباراتی از این دست هدایت کند .این هدایت و راهنمایی هم دربرگیرنده رعایت برخی
مولفه ها به دور از برخی حاشیه ها و مبارزه با نفوذ بی امان موسیقی مبتذل و سخیف
است که مایلم شما درباره ان حرف بزنید؟
من محمد معتمدی یک فرد هستم .و
من در جواب سئوال شما دوباره نکته ای را مطرح می کنم .اینکه ِ
طبیعتاً مفهوم «سیستم» با «فرد» فرق می کند ،حتی مجموعه ای از افراد هم ،تعریف سیستم را ندارد.
سیستم یعنی مجموعه ای از افراد که به شرط اینکه طبق ضوابطی مشخص با هم در تشکیل سازوکاری
مشخص همراهی داشته باشند تا یک ورودی مشخص ،خروجی مشخصی داشته باشد .این یعنی سیستم.
من محمد معتمدی و دیگر همکارانم ،یک فرد هستیم ،پس هرگز از فرد انتظار تاثیرگذاری که از
اما ِ
سیستم ها انتظار می رود نداشته باشید .مثل این می ماند که شما یک پلیس را بیاورید و به او بگویید:
شما در سطح کالن چه کاری می توانید انجام دهید که مشکل ترافیک کل کشور حل شود ».واقعاً این
اقای پلیس چه کاری می تواند بکند؟ شاید بتواند فقط یک چهار راه را سرو سامان دهد .پس مساله اصلی
اول فرهنگ است .فرهنگ سیستم عامل است و بقیه حوزه ها در بهترین شکل ممکن ،نقش اپلیکیشن
را داشته که روی این سیستم عامل کار می کنند .بنابراین باید اول فرهنگ درست شود .وقتی فرهنگ به
وجود نیامده باشد هیچ اتفاقی هم نمی افتد .ما اگر خواهان تحول مثبت در حوزه موسیقی هستیم باید اول
فرهنگ را ترمیم کرده و بعد از خودمان کارها را اغاز کنیم .وقتی از خودمان کارها را شروع کنیم اتفاقات
خوبی هم می افتد .ما همیشه از دولت انتظار داریم که قدم هایی را برای بهبود ماجرا بردارد اما بسیاری
از اهالی موسیقی هم حالی برای قدم برداشتن ندارند .وقتی ما به سیستم های معیوب عادت می کنیم با
ان هم انس می گیریم و چون حال اصالح این سیستم معیوب را به سهم خودمان نداریم ،دیگر کاری به
بهبود ماجرا هم نداریم. صفحه 4