روزنامه هنرمند شماره 1421
روزنامه هنرمند شماره 1421
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 30فروردینماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1421صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
سازمان سینمایی
به عالقه مندان بازیگری
هشدار داد
www.jaaar.com
معاون مطبوعاتی:
رسانه ها به جای
نامزدها ،برنامه های
انان را معرفی کنند
چرا پخش سریال
بهروز افخمی منتفی شد؟
پول سازینمایشخانگی
برای سلبریتی ها از جیب مردم؛
شبکهچاپ
اسکناس!
سینماها قطعًا تا جمعه
سوم اردیبهشت ماه
تعطیل است!
چرا برخی سلبریتی ها
ز یر بار ازدواج نمی روند؟
نگاهی به گنجینه های خوشنویسی
موزه هنرهای معاصر تهران
حروفی که قیمتی شدند
هنرمندان در ایام کرونا
به چه شغل هایی روی اوردند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بیانیه بنیاد فرهنگی روایت فتح
پیرامون مستند «اقا مرتضی»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
افشین سلیمان پور
بازیگر و مدرس تئاتر
بر اثر ایست قلبی درگذشت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بر اساس مصوبه هیات دولت:
معاونت صنایع دستی
مرجع تمام فعالیت های
این حوزه شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
طراح استیکرهای ماه رمضان
اینستاگرام کیست؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
تئاتر ی هادر کالب هاوس
از مشکالتاینهنر می گویند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
به مناسبت صدمین سال تولد سیمین دانشور؛
رونمایی از تمبر
یادبود «سیمین و جالل»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
2
هنرمندان در ایام کرونا به چه شغل هایی روی اوردند؟
دوشنبـــــه 30فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1421
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
افشین سلیمان پور بازیگر و
مدرس تئاتر بر اثر ایست قلبی
درگذشت
افشــین ســلیمان پور بازیگر و مدرس تئاتر شــامگاه ۲۸
فروردین ماه بر اثر ایســت قلبی درگذشت .نوشین تبریزی
کارگردان شــناخته شــده تئاتر کشــور و همسر زنده نام
افشین ســلیمان پور با وجود شــرایط روحی نامطلوب با
تایید خبر درگذشت این هنرمند به خبرنگار فرهنگی ایرنا
گفت :همسرم شامگاه شنبه ( ۲۸فروردین ماه) بر اثر ایست
قلبی دار فانی را وداع گفت .وی درباره تشــییع و تدفین
زنده نام ســلیمان پور گفت :با توجه به شرایط ویژه جاری
در کشور به سبب کرونا در حال انجام مراحل اداری و امور
مربوط به تدفین هســتیم و در صورت قطعی شــدن ،روز
و تاریخ ان را اعالم خواهیم کرد اما قطعا مراســم بســیار
محدود خواهد بود .افشین سلیمان پور در دهه ۷۰فعالیت
تئاتر خــود را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
اغاز کرد .از شــناخته شده ترین تجربیات سلیمان پور در
عرصه بازیگری تئاتر و سینما می توان به ایفای نقش وی
در نمایش های طعم الوی جنگلی ،گنجفه و شــهر تنهایی
من و فیلم ســینمایی چند متر مکعب عشــق اشاره کرد.
دو تجربــه اخر زنده نام ســلیمان پور بازی در نمایش های
تــاالب هشــیالن و خانه پــدری به کارگردانی نوشــین
تبریزی (همسر این هنرمند) بود .که هر دوی این اثار در
جشنواره های سی وهفتم و سی وهشتم تئاتر فجر به صحنه
رفته و تجربه اجرای عمومی را پشت سر گذاشتند.
تئاتری ها در کالب هاوس
از مشکالت این هنر می گویند
تئاتری هــا نیز با پیوســتن به کالب هاوس ،از مشــکالت
صنفــی ،معیشــتی و دغدغه های خــود می گویند .اتاقی
در کالب هــاوس با مدیریت اوا فیاض تشــکیل شــد که
مدرســان ،هنرمنــدان و فعاالن تئاتــری حاضر در ان به
بررســی مشــکالت تئاتر و ضرورت ارائه راهکار برای ان
پرداختند .این اتاق قرار اســت دو شــب در هفته به نقد
و بررســی بپردازد که عنوان نخستین نشست سه ساعته
ان «صحبت درباره مشکالت تئاتر را از چه موضوعی باید
شــروع کنیم؟» بود .موضوعاتی همچــون «امرار معاش
هنرمنــدان تئاتر»« ،حضور چهره هــا در تئاتر»« ،کمبود
ســالن»« ،اموزش تئاتر در شهرستان ها»« ،تامین درامد؛
از طریق مخاطب یــا بودجه دولتی؟»« ،مداخله دولت در
تئاتر از صفر تا صد» و ...قرار اســت در این نشســت های
شبانه مورد بحث قرار بگیرد .کیومرث مردای ،حمید نیلی،
سعید اسدی ،مهرداد کوروش نیا ،مهران امام بخش ،فرزین
محدث ،توماج دانش بهزادی ،عاطفه تهرانی ،سعید ارمند،
اریــان رضایی ،امیــن عظیمــی ،روح اهلل جعفری ،صادق
اهنگران ،رســول ادهمی ،محمد قــدس ،مرضیه بدرقه،
ســپیده گلچین ،امیر قالیچی ،محمدرضا ایمانیان ،بابک
رفاهی ،داریوش رضوانی ،گالویژ نادری و اروین موذن زاده
از جمله فعاالن تئاتری بودند که در نخستین جلسه انالین
اتاق بررســی مشکالت تئاتر و ارائه راهکار در کالب هاوس
حضور داشتند.
سازمان سینمایی به عالقه مندان
بازیگری هشدار داد
در پی سوء استفاده و کالهبرداری دفاتر و مراکز غیرمجاز
تحــت عنوان «جذب بازیگر برای تولید فیلم و ســریال»،
روابط عمومی سازمان سینمایی نسبت به راستی ازمایی و
اطمینان از صحت این اثار در ســامانه سازمان تاکید کرد.
در پی بــروز برخی کالهبرداری دفاتــر و مراکز غیرمجاز
تحت عنوان جذب بازیگری سازمان سینمایی نسبت به این
وضوع واکنش نشان داده است .در پیام سازمان سینمایی
امده اســت :به اگاهی عموم عالقه مندان می رساند قبل
از هــر گونه ارتباط با مراکز یادشــده و عقد قرارداد ،ابتدا
از قانونی بودن فعالیت دفاتر و یا اشــخاص فوق اطمینان
حاصل کنند .یاداور می شود ســازمان سینمایی فهرست
تولیدات دارای پروانه ساخت اعم از فیلم یا سریال نمایش
خانگی و موسســات دارای مجــوز را در درگاه اختصاصی
خود منتشر می کند .این ســامانه راهنمای عالقه مندان
برای اگاهی از پروژه های اماده تولید و نیز در حال ساخت
است.
با گذشــت بیش از یک سال از همه گیری کرونا که بخش های مختلف زندگی مان را دستخوش
تغییر کرده ،ظاهرا قطعی ترین موضوع این است که هیچ برنامه مشخصی برای اشتغال خانواده
تئاتر نداریم .فروردین سال گذشته که هنوز از ورود این مهمان موذی گیج و منگ بودیم ،شاید
باور نمی کردیم این ویروس مهیب این گونه با ســماجت بر زندگی مان ســایه بیندازد .از سوی
دیگر تعطیالت عمومی بسیاری از مشاغل ،سبب شده بود تعطیلی تئاتر چندان به چشم نیاید.
در ان مقطع برای چندمین بار بحث همیشــگی و بی نتیجه امنیت شــغلی ،نقل محافل تئاتری
شد .حاال اما بیش از یک سال از ورود کرونا گذشته است .تعدادی از هنرمندان تئاتر که امکان
همکاری با پروژه های تصویری را دارند ،با حضور در فیلم های سینمایی یا سریال های تلویزیونی
یا نمایــش خانگی ،زندگی را می گذرانند .بعضی به واســطه تدریس و برخــی دیگر به عنوان
کارمند ،حقوق ماهیانه ای دریافت می کنند .اینها اعضای خوش اقبال و در عین حال کم شــمار
خانواده تئاتر هستند اما بیشتر اعضای این خانواده راه های دیگری برای گذران زندگی در پیش
گرفته اند .در میان اینان نیز کسی خوشبخت تر است که ماشینی زیر پا داشته باشد تا بتواند در
اسنپ یا تپسی کار بگیرد .ان طو که شنیده می شود
برخی پرســتاری از ســالمند یا کودک را پیشــه کرده اند و بعضی دیگر در خانه خود ترشــی
می اندازند .بعضی زیتون و برنج می فروشــند و ...بحث ارزش گذاری نیســت و هیچ یک از این
کارها کســر شان هم نیست ولی مساله ،این است که می شد برای اهالی تئاتر زمینه هایی ایجاد
کرد تا برای به کف اوردن نانی اندک ،راه های درامد دیگری داشته باشند؛ راه هایی که با شغل
اصلی انان (هرچند که تئاتر هنوز شــغل محســوب نمی شــود) هماهنگ تر باشد .در یک سال
گذشته تئاتری ها با انواع و اقسام گرایش های فکری و هنری برای ساخت تله تئاتر اعالم امادگی
کردند .پیگیری ها در این مدت نشان می دهد مدیریت تئاتر هم دنبال این موضوع بوده ولی هر
بار ،با درهای بســته تلویزیون رو به رو شده اســت .بنابراین به انتظار تلویزیون نشستن ،انتظار
بیهوده ای است .اما هنرمندان تئاتر که در یک سال گذشته به اندازه همه عمرشان درباره اقتصاد
لرزان این هنر ســخن گفتند ،در گفتگوهای خود با رسانه ها راه های دیگری را هم برای کسب
درامد پیشــنهاد کردند .بســیاری از انان اعالم امادگی کردند تا نمایش های تازه خود را برای
ارایه در شــبکه نمایش خانگی ضبط کنند .کسانی که چشــم امیدشان را از تلویزیون برداشته
بودند ،عنوان کردند که در شــرایط فعلی ،بهترین ،امن ترین و مقــرون به صرفه ترین راه برای
تولید تئاتر این اســت که مرکز هنرهای نمایشی بودجه تولید تئاتر را صرف تولید نمایش هایی
برای ارایه در شــبکه نمایش خانگی کند .پیشنهاد مشخص انان این بود که این مرکز ،حقوق
تولید ایــن نمایش ها را بپردازد و با بهره گیری از ظرفیت ســالن های حرفه ای خود مانند تاالر
اصلی مجموعه تئاتر شــهر یا تاالر وحدت ،زمینه ضبط این اثار را در این ســالن ها فراهم کند.
طبیعتا مرکز هنرهای نمایشی با امکانات فنی و تجهیزاتی که در اختیار دارد ،می تواند شرایطی
را برای ضبط حرفه ای و با کیفیت اثار نمایشــی ایجاد کند تا نمایش های تولید شــده برخالف
برخی از فیلم تئاترها که کیفیت قابل قبولی ندارند ،مناسب پخش از مدیوم تلویزیون باشند .از
ســوی دیگر با توجه به اینکه ضبط یک اثر نمایشی کمتر از اجرای یک نمایش نیازمند تمرین
است ،گروه های نمایشی هم می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدت زمان کمتر و در
شرایط ایمن تری ،به تمرین و اماده ســازی نمایش های خود بپردازند .امروز که در موج چهارم
کرونا به ســر می بریم و در گوشــه ذهن مان به موج های بعدی هم می اندیشیم (البته اگر بخت
با ما یار باشــد و از موج چهارم جان ســالم به در ببریم) ،طبیعتا می دانیم فعال هیچ چشم انداز
مشخصی برای بازگشایی سالن های تئاتر نیست همچنانکه هیچ عقل سلیمی هم چنین انتظاری
ندارد ولی همان عقل سلیم حتما حکم می کند که باید بودجه تولید تئاتر به دست هنرمندان
ان برســد چراکه می دانیم این روزهای قرمز تنها شامل وضعیت کرونایی نمی شود بلکه شرایط
اقتصادی بســیاری از اقشار جامعه از جمله فعاالن تئاتر به رنگی فراتر از قرمز رسیده و نیازمند
اقدامی عاجل اســت .حاال که بورکراسی های همیشگی اجازه نمی دهد بودجه تئاتر به شیوه ای
غیر از تولید نمایش یا برگزاری جشنواره به دست اهالی تئاتر برسد ،تنها راه برخورداری از این
بودجه ،تولید اثر در فضاهای دیگر است .حتی اگر خوش بین باشیم و در فانتزی های خود تصور
کنیم بعد از قرنطینه فعلی ،ســالن های تئاتر باز می شــوند ،چه کسی ضمانت می کند مخاطبی
کــه هزار و یک دغدغه جانی و مالی دارد ،در میانه همه مشــکالت ریز و درشــت خود ،جایی
هم به تماشــای تئاتر اختصاص بدهد .اصال چه تضمینی وجود دارد که گروه های نمایشی برای
چندمین بار بخت خود را بیازمایند و در وضعیت متغیر امروزی ،ریســک ابتال به بیماری را به
جان بخرند و نمایشــی را برای اجرا اماده کنند؟ بنابراین اگر می خواهیم مســئولیت خود را در
برابر جامعه تئاتری به انجام برســانیم ،فعال چاره ای نداریم جز روی اوردن به شــیوه های دیگر
تولید نمایش.
بر اساس مصوبه هیات دولت:
معاونتصنایعدستی،مرجعتمامفعالیت هایاینحوزهشد
مدیــرکل دفتر امــوزش و حمایت از تولید صنایع دســتی
از تصویــب مصوبه هیات وزیران خبر داد که بر اســاس ان
معاونت صنایع دســتی مرجع تمام فعالیت های حوزه صنایع
دستی شــد .فرهاد فالح ضمن بیان این مطلب گفت :هیات
وزیران در جلســ ه بیســتم اسفندماه ســال ۹۹به پیشنهاد
مشترک وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی
و وزارت صمــت ،ایین نامه اجرای ماده ۱۴قانون حمایت از
هنرمندان ،اســتادکاران و فعاالن صنایع دستی مصوب سال
۹۶را تصویب کرد .وی با اشاره به این که این ماده مربوط به
مجوزهای صنایع دستی و فرش دستباف است ،گفت :پیش از
این معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری
و صنایع دســتی تنها ،مرجع اعطــای مجوز در چهار بخش
کارگاه انفرادی ،کارت شناســایی صنعتگری ،مجوز تولیدی
انفرادی و مجوز تولیدی کارگاهی و جواز تاســیس در حوزه
صنایع دســتی بود ،که بر اساس مصوبه جدید این اختیارات
افزایش یافته اســت .وی گفت :بر اســاس قانون حمایت از
فعاالن و هنرمندان صنایع دســتی و بــه موجب این ایین
نامه ،صنایع دستی از مشاغل خاص محسوب می شوند و از
شمول قانون نظام صنفی خارج شده و اصناف ،حق مراجعه
و درخواســت حق عضویــت و یا پلمــب کارگاه ها و مراکز
اختصاصی عرضه و فروش صنایع دســتی را نخواهند داشت.
فالح یکی دیگر از مصوبات جدید را قرارگرفتن تمام کارگاه
صنایع دســتی فعال زیر نظر معاون صنایع دستی اعالم کرد
و گفت :پیــش از این برخی از اصناف تقاضای پرداخت حق
عضویت از کارگاه های صنایع دستی و انها را تهدید به پلمب
می کردند که دیگر این اتفاق نخواهد افتاد زیرا تمام خدمات
معاونت صنایع دســتی به صورت رایگان در اختیار کارگاه ها
و فعــاالن این عرصه قرار می گیرند .مدیرکل دفتر اموزش و
حمایت از تولید صنایع دســتی با بیان این که برای تدوین
ماده ۱۴قانون حمایت از هنرمندان ،اســتادکاران و فعاالن
صنایع دستی مصوبه سال ۱۷ ،۹۶جلسه در کمسیون فرعی
فرهنگی دولت برگزار شــد ،گفت ۲۳ :جلســه نیز با حضور
دســتگاه های مختلف از جمله اصناف و نمایندگانی از مرکز
ملی فرش ،ســازمان امور مالیاتی برگزار شد که تقریبا چهار
هزار نفر ساعت در این خصوص زمان برد.
بیانیهبنیادفرهنگیروایتفتحپیرامونمستند«اقامرتضی»
بنیاد فرهنگــی روایت فتح در خصوص حواشــی پیش امده
پیرامون تولید و پخش مجموعه مستند «اقا مرتضی» بیانیه
ای را منتشــر کرد .متعاقب تولید و پخش مجموعه هشــت
قســمتی «اقا مرتضی» در ایام سالگرد شهادت سید مرتضی
اوینــی روابط عمومی بنیاد فرهنگــی روایت فتح بیانیه ی را
بدین شــرح منتشــر کرد :اتفاقات پیش امده پس از پخش
سریال مستند «اقا مرتضی» به تهیه کنندگی سازمان هنری
رسانه ای اوج و واکنش های خانوادۀ شهید سیدمرتضی اوینی
و یاران ایشــان در جهت نقد و یا تایید نوع و محتوای روایت
این سریال مستند و اعالم اعتراضی کارگردانان ،هنرمندان و
مصاحبه شــوندگان متعدد به عدم رضایت شان در استفاده از
اثار و گفتارشان در مستند مذکور که متاسفانه نیمی از انان از
ارشیو گروه مستند روایت فتح استخراج شده است ،ما را بران
داشت تا ضمن درخواست از همه دوستان به خویشتنداری و
نقد اثربخش در رفع این عارضۀ بزرگ که قلب بســیاری را از
جمله خانوادۀ شهید عزیز را نیز ازرده ،اقدامات موثری را تدبیر
و اجرا نماییم .ضروری اســت به استحضار همۀ دغدغه مندان
و هنرمندان این عرصه و مخصوصاً پیشکســوتان روایت فتح
برســانیم که خروج این حجم بسیار از ارشــیو که برخی از
انان به دالیل متقن از ســوی مدیران وقــت گروه به صورت
محرمانه نگهداری می شــده ،در زمان تصدی مسئول سازمان
اوج در بنیاد فرهنگی روایت فتح در پایان سال 1396و اوایل
ســال 1397و به دستور شخص ایشان از ارشیو بنیاد خارج
و در اختیار عوامل مســتند مذکور قرار گرفته است .در حال
حاضر بنیــاد فرهنگی روایت فتح در جهت حمایت و صیانت
از هویــت و اصالت هنرمندان و پیشکســوتان و خانواده های
شهدای روایت فتح ،براساس مستندات موجود ،پیگیری های
خود را از مسیر قانونی (حقوقی و قضایی) تا حصول نتیجه به
دور از هیجانات رســانه ای در قالب مکاتباتی با رئیس محترم
ســازمان صداوسیما و برخی مســئولین مرتبط در نیروهای
مســلح دنبال کرده و نتایج ان را به اطالع خواهد رساند .در
خصوص نظام ارشیو گروه مستند روایت فتح و قواعد اجرایی
ان ،برای دسترسی قاعده مند هنرمندان به گنجینۀ اثار گروه
مستند روایت فتح الزم به ذکر است که طی دو سال گذشته
ســاماندهی دقیقی به همراه تدوین نظام استخراج و استفاده
از ارشیو تنظیم شده که در حال حاضر ارائه هرگونه خدمات
ارشــیوی طبق ایین نامه های وضع شــده ارائه می گردد .در
همین مســیر در سال 1398بیش از 18963دقیقه در سال
1399حدود 27376دقیقه خدمات ارشــیو به پژوهشگران
و مستندسازان و ســازمان های دولتی در قالب ایین نامه های
مصوب قرارگرفته اســت .ارائه هرگونه اعالم نظر و بیانیه های
مرتبــط با این موضــوع صرفاً از طریق روابــط عمومی بنیاد
فرهنگی روایت فتح انجام خواهد شد.
کالهبرداری ۳۰هزار پوندی با برگزیده جایزه ادبی «فولیو»!
مسئوالن برگزاری جایزه ادبیمبلغ ۳۰هزار پوند جایزه برنده سال ۲۰۲۰
را به کالهبردارانی پرداخت کردند که خود را «والریا لوئیزلی» ،نویسنده
مکزیکی جا زده بودند .کالهبرداران با جا زدن یک نفر به عنوان «والریا
لوئیزلی» جایزه ۳۰هزار پوندی ادبی را دریافت کرده و حتی سعی کردند
پولبیشتریبهجیببزنند.مسئوالنبرگزاریجایزهادبی«فولیو»جایزه
۳۰هزار پوندی برنده سال ۲۰۲۰را به کالهبردارانی پرداخت کرده اند که
خود را «والریا لوئیزلی» ،نویسنده مکزیکی جا زده بودند .مجله بوک سلر،
روز چهارشنبه خبر یک کالهبرداری توسط مجرمان سایبری از انجمن
فولیو که هر ساله جایزه خود را به بهترین اثر ادبی سال اعطا می کند،
اعالم کرد .بنابر این خبر ،کالهبرداران خود را «والریا لوئیزلی» ،نویسنده
مکزیکی جا زده بودند که به خاطر رمان «بایگانی کودکان گمشده» برنده
جایزه ادبی «فولیو» شده بود .این کالهبرداران مبلغ ۳۰هزار پوند جایزه
یپَل( )PayPalکه خودشان
نقدی این رویداد را از طریق یک حساب پ
درخواست داده بودند ،پرداخت شد .البته این کالهبرداری بعد از واریز
پول کشــف شد« .مینا فرای» ،مدیر اجرایی جایزه تایید کرد که مبلغ
مذکور به شرح فوق به سرقت رفته و همان زمان به پلیس اطالع داده
شده است .البته انجمن فولیو مجددا جایزه نقدی ۳۰هزار پوندی «والریا
لوئیزلی» را به طور کامل به وی اهدا کرد .این جایزه از سوی یک خیریه
اهدا می شود و مستقل از حامی مالی ان یعنی شرکت راثبون است .فرای
گفت که شرکت سرمایه گذاری در این حادثه از ان ها حمایت و کمک
کرده است تا اقدامات حفاظتی بیشتری انجام گیرد .این نخستین بار
نیست که یک جایزه ادبی از سوی کالهبرداران هدف قرار می گیرد .جایزه
غیر داستانی بیلی گیفورد به ارزش ۵۰هزار پوند در ماه نوامبر گذشته
نیز هدف چنین کالهبرداری قرار گرفتند اما هیچ وجهی پرداخت نشد.
جوایز ۱۰هزار پوندی فوروارد برای شعر نیز پس از اعالم برندگان در ماه
اکتبر گذشته هدف کالهبرداری قرار گرفت .اشکال دیگر کالهبرداری در
حوزه ادبیات و نویسندگی در دوره همه گیری کرونا افزایش یافته است.
بسیاری از نویسندگان به اشتباه نسخه های دست نویس خود را برای
کالهبردارانی ارسال کرده اند که با ایمیل های کمی تغییر یافته ،خود را
بعنوان نماینده نویسنده یا انتشارات جا زده اند. صفحه 2
پول سازی نمایش خانگی برای سلبریتی ها از جیب مردم؛
شبکهچاپاسکناس!
ســریال های نمایش خانگی که یکی بعد از دیگری وارد این حوزه می شــوند تبدیل به انباری از
فیلم شــده اند که نتوانســته اند با وجود تامین هزینه از جیب مردم اتفاق خاصی را رقم بزنند.
ایا بهتر نیســت سریال سازان قدیمی به ان نظارت داشته باشند؟ سریال های نمایش خانگی در
روزهایی که از ان فاصله زیادی نداریم می توانستند نظر مخاطبین سریال پسند را به خود جلب
کنند .ان ایام تعداد سریال ها بسیار کمتر از االن بود اما در هر حال قدرت جذب و دنبال شدن
توسط مخاطب را داشتند .داستان و فیلمنامه ای قوی عامل موفقیت بود اما امروز گویا بیشتر از
انکه کیفیت اهمیت پیدا کند گردش سرمایه و پول سازی است که رونق دارد.
نگاهی به ســریال های موجود در نمایش خانگی می گوید که در حال حاضر سریال های دراکوال،
مردم معمولی ،ملکه گدایان ،گیسو ،سیاوش ،خوب بد جلف و می خواهم زنده بمانم و سه برنامه
و مسابقه مجموعاً 10محتوای در حال پخش نمایش خانگی است .از سوی دیگر قرار است که
چند ســریال دیگر به زنجیره سریال های این حوزه وارد شود و با این حساب سال 1400که از
نظر سینمایی نیز اغاز خوبی را تجربه نکرده است ،در نمایش خانگی با سریال سازی مسلسل وار
شــاهد چاپ اسکانس برای صاحبان بسترهای اینترنتی خواهد بود.اکران انالین نیز گویا غیر از
نمایش فیلم هایی که ســرمایه گذارانش چندان نگران سرمایه خود نیستند برنامه دیگری ندارد
دوشنبـــــه 30فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1421
چراکه ریســک اکران انالین با توجه به ســرقت فیلم و البته سود کمش نیز چندان مورد توجه
نیست .همین خود کشش بیشتر فیلمسازان به سمت نمایش خانگی را بیشتر می کند.
نگاهی به تولیدات موجود و نظرات کاربران نشــان می دهد که این اثار نتوانستند نظر رضایت
مــردم را جلب کنند .البته این اتفاق چیز جدیدی نیســت چرا که قبل تر نیز در گزارش هایی
در مصاحبــه با مردم به ان پرداختیم منتها تعدد ســریال ها به میــزان امروز نبودند و همین
از وخامت بیشــتر اوضاع خبر می دهد .در حالی که اگر تمرکز نمایش خانگی بر ســاخت یک
سریال خوب و ایرانی پسند بود بهتر از این بود که چند سریال کم مخاطب ساخته شود .یک
دِه اباد به از صد دِه خراب .اما اینکه چرا این حجم از سریال در نمایش خانگی با کیفیت نازل
ساخته می شود در وهله اول برمی گردد به ضعف مدیریت نظات و ارزشیابی سازمان سینمایی
که فیلمنامه ها را از نظر محتوایی بررسی جامعی نمی کند که منجر به نمایش خشونت بی پرده
در خانه های مردم می شــود و از ســوی دیگر از نظر کیفی و هنری و زیبایی شناسی ان قدر به
حداقل ها رضایت داده اســت که داد مخاطبین را دراورده و از تماشــای انها خسته شده اند.
شورای پروانه ساخت سازمان مرکب از اعضایی است که طبیعتاً سینما را تجربه کرده اند و باید
پشــت دوربین فیلمبرداری در صحنه حضور داشــته باشند .انان بدون شک فیلم را به عنوان
اثــری هنری که از دل فیلمنامه بیرون می اید می شناســند و می دانند که نقاط ضعف و قوت
یک فیلم قوی چیست؛ اما اینکه چرا این هیات نسبت به سریال های نمایش خانگی کم لطف
اســت ،احتماالً به این برمی گردد که تجربه ساخت سریال را ندارند و از خصوصیات صنعتی و
رســانه ای و هنری ان کم اطالع اند .نکته مهم این اســت که ساخت سریال حوزه ای متفاوت با
فیلم دارد و به صرف اینکه از مقوله دنیای هنرهای نمایشــی است نمی تواند دلیلی باشد برای
نظارت و مدیریت ان توسط فیلمسازان و یا منتقدین فیلم .عرصه سریال باید به سریال سازان
و مدیرانی ســپرده شــود که در ان تجربیات موفق دارند و بتوانند عناصری که ان را به اوج
برسانند را بشناسند و در تعامل با سازنده پیشنهاد دهند.
در حال حاضر ســازمان ســینمایی ،نه تنها بخش مجزایی که برای نمایش خانگی در ســازمان
بود را از دســت داده است بلکه شورای جداگانه پروانه ساخت ســریال های نمایش خانگی نیز
ندارد.بنابراین یا باید اساســاً صدور پروانه ساخت به دست نهادی باشد که جزو وظایف روشن و
اولیه اش سریال سازی است و یا در سازمان سینمایی از سریال سازان موفق تلویزیون و منتقدین
و کارشناسان دعوت شود تا با حضور در دفتر و بخش مجزایی به این نام مسئولیت مهم نظارت
و ارزشیابی سریال های نمایش خانگی را برعهده گیرند .خالصه انکه سریال های نمایش خانگی
که با کمک اسپانســرها و بسترهای متمول ان و با کمک اشتراکات باالیی که از جیب مردم به
دست می اید ساخته می شوند ،نتیجه ای جز تبدیل نمایش خانگی به دکان چاپ اسکناس ندارد.
رسالت فرهنگی و هنری نمایش خانگی امروز به مسلخ تجارت رفته است.
نگاهی به گنجینه های خوشنویسی موزه هنرهای معاصر تهران
ن و اصیل ترین هنرهای ایرانی است
خوشنویسی از که
که ریشه در تاریخ فرهنگی و دینی ما دارد .هنری که
در دنیای معاصر و تقریبا همزمان با موج مدرنیســیم
جهانی ،به کمک هنرمندان خالق و روشنفکر ان دوره
شــکل جدیدتری به خود گرفت ،با نقاشی تلفیق شد
و به اسم نقاشــی خط به حیات خود ادامه داد .اثاری
که برخــی از مهمترین انها در گنجینه موزه هنرهای
معاصر تهران نگهداری می شوند .از زمان تشکیل موزه
هنرهای معاصر تهران در ســال ،۱۳۵۶اثار ارزشمند
هنرهای تجسمی از ایرانی گرفته تا جهانی در گنجینه
موزه جای گرفتند و به مــرور زمان بر ارزش های ان
افزوده شــد؛ اثاری که البته برخــی از انها در این
ســال ها بارها و در قالب نمایشــگاه های گوناگون به
نمایش عمومی گذاشته شده است .در میان بخش اثار
هنرمندان ایرانی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران،
اثار خوشنویســی و به ویژه نقاشی خط از هنرمندانی
همچون حســین زنده رودی ،محمد احصایی ،فرامرز
پیالرام و ...دیده می شود که مشابه انها در حراج های
داخلی و خارجی با قیمت های بســیار باالیی خرید و
فروش می شــود .در این گزارش تالش شده است تا
برخی از اثار خوشنویسی و نقاشی خط گنجینه موزه
هنرهای معاصر تهران ،معرفی شود.
حسین زنده رودی
حســین زنده رودی ۲۰اسفند ماه ۱۳۱۶متولد شد .در سال
۱۳۳۷اولین نمایشــگاه انفرادی اثارش را برپا کرد و در سال
۱۳۳۸در نمایشگاه گروهی انجمن ایران و امریکا شرکت کرد
و موفق به اخذ جایزه شد .پس از ان اثار نقاشی زنده رودی در
بیینال های پاریس و تهران به نمایش درامدند .او از پیشگامان
شــیوه نقاشی خط در ایران است و با استفاده از نمادهای هنر
سنتی ایران و خوشنویسی ،روشی تازه را در هنرهای تجسمی
ایران پدید اورد .اثار زنده رودی در موزه هنرهای معاصر تهران،
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی با
تاکید دوسویه بودن رسانه به عنوان ماهیت ان ،گفت:
رســانه هایی که با جریان یک طرفه فعالیت می کنند
همان بولتن و بروشــور هستند .محمد خدادی درباره
نقش رسانه ها در حضور حداکثری و انتخابات اگاهانه،
با بیان این که در صورت نبودن بســتر رسانه مردم از
انتخابات و نتیجه ان مطلع نمی شوند ،گفت :رسانه ها در
مورد حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح نقش مهمی
حروفیکهقیمتیشدند
موزه هنرهای زیبــا ،موزه جهان نما ،مــوزه هنرهای معاصر نمادهای مذهبی مانند علم و پنجه ،را با اشــکال هندســی
کرمان ،موزه هنر مدرن پاریس ،مــوزه هنر مدرن نیویورک ،درامیخت .او با عالقه و توجه به هنرهای س ّنتی ایرانی ،نظیر
موزه هنرهای مدرن البرگ دانمارک ،موزه رتردام هلند ،مرکز کاشــی کاری و در مسیر یافتن راه های نو برای ترکیب بندی
های جدید و دریافت این مطلب که خط فارســی در تلفیق
فرهنگی مالمو درسوئد و ...نگهداری می شوند.
با نقاشــی ویژگی ممتازی به تابلوها می بخشــد ،به اموختن
محمد احصایی
خطاطی در انجمن خوشنویســان پرداخت و سپس مدتی در
انجا تدریس کرد .از ان پس ،خط دستمایه اصلی اثار او شد.
رضا مافی
محمد احصایی ،هنرمند ایرانی در عرصه نقاشــی خط است
که فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
اســت .این هنرمند پرکار در عرصه هنــر گرافیک ایران ،در
زمینه خوشنویسی و نقاشیخط مهارت و شهرت بسیار دارد.
برپایــی نمایشــگاه های متعدد در داخل و خارج از کشــور،
کســب جوایز جهانی ،تدریس در دانشگاه های هنر ،عضویت
در هیات امنای انجمن های خوشنویسان و طراحان گرافیک
ایــران و داوری دوســاالنه های گوناگــون هنــری از جمله
فعالیت های این هنرمند محسوب می شوند.
فرامرز پیالرام
فرامرز پیالرام هنرمند نقاش و خوشــنویس در سال ۱۳۱۶
در تهران به دنیا امد .این هنرمند در ســال ۱۳۴۷موفق به
دریافت درجه فوق لیسانس در رشته معماری داخلی و نقاشی
تزیینی شــد .او در ســال ،۱۳۴۹برای فراگیری لیتوگرافی و
انواع چاپ به فرانسه سفر کرد .پیالرام همواره در پی به تصویر
کشیدن نمادهای اصیل ایرانی بوده است .در کارهای اولیه اش
ُمهرهایی را که در قدیم به جای امضا از ان استفاده می کردند،
بزرگنمایی کرد و زمینه ای کتیبه گونه به وجود اورد و در ان
3
رضا مافی متولد ۱۳۲۲و از ســردمداران جنبش نقاشی خط
بود .او کار خود را در این ســبک هنری با تمرین اغاز کرد و
در ادامه با سبک مورد نظر خود نقاشی را با نستعلیق ترکیب
کرد .گفته می شــود که او در خلق این اثارش از اثار سهراب
ســپهری الهام گرفته بود .مافــی در دوران حیات خود در
نمایشــگاه های متعددی در ایران و خارج از کشور اثارش را
به نمایش گذاشت .او سال ۱۳۶۱از دنیا رفت.
نصراهلل افجه ای
نصراهلل افجه ای ،هنرمند خوشنویس و متولد ۱۳۱۲است .او
ســال ها در زمینه خوشنویسی و نقاشی خط فعال بوده است.
او به عنوان خوشــنویس ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران
دیپلم افتخار گرفت و نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در
سال ۱۳۵۳در گالری سیحون برگزار کرد .اثار این هنرمند
در نمایشــگاه های گروهی متعددی در ایران و سایر کشورها
به نمایش گذاشته شده است.
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
به مناسبت صدمین سال تولد سیمین دانشور؛
رونمایی از تمبر
یادبود «سیمین و جالل »
تمبــر یادبود دوقطعه ای «ســیمین و جالل» همزمان با
یکصدمین ســالروز تولد سیمین دانشــور ،داستان نویس
مشهور و برجسته ایرانی ،رونمایی می شود.
روابط عمومی شــرکت ملی پســت حسن عمیدی رئیس
موزه ارتباطات و عضو شــورای تمبر کشور اعالم کرد :به
همــت موزه ارتباطات ،شــورای عالی تمبــر و خانه موزه
سیمین و جالل به مناسبت صدمین سالروز تولد سیمین
دانشور ،تمبر یادبود سیمین و جالل هفتم اردیبهشت ماه
۱۴۰۰در محــل زندگی این دو نویســنده که امروز خانه
موزه سیمین و جالل نام گرفته ،رونمایی خواهد شد.
مدیرکل دفتر ارتباطات شــرکت ملی پست با بیان اینکه
رویکرد جدید شــورای عالی تمبــر برگرفته از تاکید وزیر
ارتباطات و فناوری اطالعات (محمدجواد اذری جهرمی)
در احیــای جایگاه تمبر اســت ،افزود :در همین راســتا
محوریت انتخاب موضوعات تمبر ،فرهنگ ،ادبیات ،تاریخ،
هنر و میراث ماندگاری اســت که هویت سرزمین ایران را
در برگرفته است.
سیمین دانشور و همسرش جالل ال احمد ،دو نویسنده و
مترجم ایرانی که اثار زیادی از ان ها به جای مانده است،
راهی جدید را در تاریخ نگارش ادبیات فارســی به وجود
اورده اند ،از این رو نگهداشت یادو خاطره این فرهیختگان
و معرفی انها به جهان امری حائز اهمیت و ضروری است.
عضو شــورای عالی تمبر اضافه کــرد :به دلیل محدودیت
های کرونایی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی این برنامه
از صفحه اینســتاگرام شرکت ملی پست و موزه ارتباطات
به صورت زنده پخش خواهد شد.
جالل ال احمد روشنفکر ،نویسنده ،منتقد ادبی و مترجم
ایرانی و همســر ســیمین دانشــور بود .این نویسنده در
دهه ۱۳۴۰به شهرت رســید و در جنبش روشنفکری و
نویسندگی ایران تاثیر بسزایی گذاشت.
سیمین دانشور (همسر جالل ال احمد) هم نخستین زن
داســتان نویس حرفه ای ایرانی بود که اثاری ارزشمند در
ادبیات فارســی معاصر خلق کرد از اثار ماندگار و در واقع
شاهکار ادبی وی می توان به رمان َسووشون اشاره کرد که
به زبان های مختلف چاپ شده است.
دبیر انجمن سینماداران از تعطیلی قطعی سینماها تا روز
جمعه سوم اردیبهشت ماه خبر داد.
محمدرضا صابری دبیر و ســخنگوی انجمن سینماداران
با اشاره به ادامه تعطیلی سالن های سینما گفت :تا زمانی
که شرایط شهرهای کشور قرمز باشد ،سینماها نیز تعطیل
خواهد بود و تا زمان نارنجی شــدن شــرایط این مســاله
همچنان ادامه خواهد داشت.
وی ادامــه داد :در حال حاضر ســینماها تا جمعه ســوم
اردیبهشت ماه قطعاً تعطیل خواهند بود .سخنگوی انجمن
سینماداران بیان کرد :فروش فیلم های سینمایی در طول
اکران نوروزی رفته رفته خوب می شد و شاهد رشد فروش
بودیم ،که متاسفانه دوباره سینماها به دلیل شیوع ویروس
کرونا بسته شد.
صابری گفت :متاســفانه تلویزیون نیــز در زمینه پخش
تبلیغــات برای بهبود فروش فیلم های روی پرده همکاری
الزم را با ما نداشته است.
معاونمطبوعاتی:
رسانه ها به جای نامزدها ،برنامه های انان را معرفی کنند
به عهده دارند .وی با اشــاره به لزوم تبیین رسانه ها در
موردانتخابات،افزود:ایندهمعیشتی،امنیتی،مناسباتی
و محیطی مردم در گرو نقش افرینی در انتخابات است.
خدادی وظیفه رســانه ها را منطبق ســازی اطالعات
با واقعیت دانســت و اضافه کرد :رســانه ها ضمن ارائه
اطالعات کاربردی و کارکردی باید منعکس کننده هم ه
صداها باشند .معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی نقش رسانه ها را اطالع رسانی به مردم در مسیر
انتخاب صحیح دانست و گفت :رسانه ها به جای انتخاب
اسم باید به انتخاب برنامه بپردازند .خدادی با اشاره به
سینماها قطع ًا تا جمعه سوم
اردیبهشت ماه تعطیل است!
این که برخی از رسانه ها فقط نقدها را منتشر می کنند،
تصریح کرد :نباید جریان رسانه ای ما فقط نقاط تاریک
و نقطه ضعف ها را به مردم نشان دهند .وی بر لزوم دو
سویه بودن و روشن گرا بودن رسانه تاکید کرد و افزود:
در کنار نقاط تاریک و نقد ها باید نسخه های پیشنهادی
هم ارائه شــوند .خدادی با بیان این که در کنار نقاط
ضعف باید نقاط قوت هم بازگو شوند ،گفت :ماهیت یک
رسانه در دو ســویه بودن ان رسانه است .رسانه ای با
جریان یک طرفه همان بولتن و بروشــور است .وی با
بیان این که رســانه نه تنها در انتخابات بلکه در همه
انتخاب های زندگی روزمره هم نقش افرینی می کند،
خاطرنشان کرد :موفقیت یک رسانه در بازنشر راه حل
در کنار بیان مشکالت و از دیدگاه افراد مختلف است. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1421دوشنبه 30فروردینماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:07
19:30
19:48
05:18
06:44
چرا پخش سریال بهروز افخمی منتفی شد؟
پخش سریال تلویزیونی «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی از شبکه
پنج درحالی منتفی شد که سازندگان این سریال توضیحاتی را به منظور
تنویر افکار عمومی اعالم کردند .امسال بنا بود در ایام ماه مبارک رمضان
مجموعه تلویزیونی «رعد و برق» از شــبکه پنج سیما پخش شود .شب
اول ســریال پخش نشد و در شب دوم قسمت اول به روی انتن رفت .اما
در نهایت شبکه تهران اعالم کرد که سریال رعد و برق به دلیل سنگینی
پس تولید ،از کنداکتور حذف شد و شبکه پنج سیما ضمن عذرخواهی از
مخاطبان و همراهان همیشگی ،انها را به تماشای سریال شکرانه هر شب
ساعت 19و سریال با هم محصول کشور چین در ساعت 23دعوت می
کند .پس از ان سازندگان سریال هم در اطالعیه ای اعالم کردند که توقف
موقتی پخش سریال مناسبتی «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی
و تهیه کنندگی داود هاشمی ،هر چند اتفاقی نادر در تلویزیون است ،اما
تنویر افکار عمومی درباره بخشــی از دالیل ان بی تردید به رفع ابهامات
کمک شــایانی می کند .ســریال «رعد و برق» با هدف بازسازی عواقب
ن برانداز استان های شمالی ایران ،از جمله گلستان
سیل ویرانگر و خانما
و مازندران و خراسان شمالی و جنوب و جنوب غرب کشور ،بعد از ماه ها
تحقیق و بررسی و دقت نظر و وسواس های مسبوق به سابقه بهروز افخمی
از اواسط زمستان سال ۹۸کلید خورد .جالب انکه ابتدا قرار بود بین ۱۲تا
۱۴قسمت سریال در خوزستان اتفاق بیفتد ،چهار قسمت در خرم اباد و
بقیه قسمتها در گلستان .حتی ۱۲قسمت از فیلمنامه بخشهای مربوط به
خوزستان نیز که پس از ماه ها تحقیق نوشته و تحویل شبکه شد ،به خاطر
شدت شــیوع کرونا و عدم امکان تصویربرداری در این استان ،به محاق
رفت! اتفاقی ناگزیر که برنامه ریزی تولید را به کل به هم ریخت و اهل فن،
نیک از تبعات و لطمات ان اگاهند .طی یک سال و اندی تصویربرداری،
سازندگان با مشکالت پیش بینی شده و گاه نامترقبه بسیاری در هنگام
تولید دست و پنجه نرم کردند .مشکالتی که قطعاً بخش عمده ای از انها
گنج سخن
پیامبر خدا صلی اهلل علیه و اله :
اگر مى توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به
یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.
دعائم االسالم :ج ،۲ص۳۲۶
پندبزرگان
بیشترین تاثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود
که از میان ما رفته باشند.
امرسون
حافظانه
مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد
قضای اسمان است این و دیگرگون نخواهد شد
رقیب ازارها فرمود و جای اشتی نگذاشت
مگر اه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد
به تبع حضور در لوکیشنهای واقعی در شرایط جوی نامساعد رقم خورد.
فقط بازسازی نفس گیر حادثه گرفتاری حدود سیصد خودرو در مناطق
سیل زده که در همان زمان سه روز وقت نیروهای امدادی را گرفته بود،
یکی از ده ها موارد طاقت فرسایی بود که با مشقت فراوانی در سریال به
تصویر کشیده شده است .بی شک کســانی که بُعد مسافت ،برفگیری،
بــرودت هوا و بارندگی در مناطقی چون توسکســتان ،ارتفاعات دراز نو،
دشــت سرعلی اباد ،خوش ییالق شــاهرود و ...را تجربه کرده اند ،درک
روشن تر و بهتری از شرایط دشوار تولید سریال «رعد و برق» و نامالیمات
گریزناپذیر مبتال به ســازندگان خواهند داشت .مشکالتی که شاید تنها
گوشــه ای از انها در تصاویر منتشر شده از پشت صحنه سریال ملموس
باشد .ضمن اینکه نظارت گسترده و دقیق روی پروسه پیچیده پس تولید
از جمله اماده ســازی نسخه نهایی باکیفیت 4kو تغییر نهایی ناگزیر به
HDبه دلیل محدودیت های سیســتم پخش تلویزیون ،موجب شد تا
سازندگان به فرصت بیشتری نیاز پیدا کنند .فرصتی که بدیهی است برای
افزایش کیفیت خروجی سریال و ارج گذاری به سلیقه و شان مخاطبان
سیما طلب شــده و چه بسا مبادا اگر این دغدغه نبود ،میشد با وسواس
کمتر و سر هم بندی و تساهل ،به تداوم پخش سریال رضایت داد! نکته
ای که اتفاقاً نشان از تکاپوی بی شائبه و نگاه ایدالیستی سازندگان سریال
دارد؛ نه به قول غیر منصفانه برخی« ،عدم موفقیت» در رساندن به پخش!
در هر حال امید اســت بزودی و بعد از ماه مبارک رمضان ،شــاهد تداوم
پخش سریال «رعد و برق» با کیفیتی درخور و متناسب با سلیقه سخت
پسند مردم گرامی باشیم .سریالی که کوشیده مرهمی باشد ،هرچند ناچیز
برای داغدیدگان سیل و دیگر مخاطرات ویرانگر طبیعی و در جهت ادای
احترام به قربانیان انها و البته موافقت و همراهی برای رساندن ان به انتن،
ارزشگذاری به تالشهای صادقانه گروه تولید ،ان هم در شرایط محنت بار
کرونایی این روزهاست.
چرا برخی سلبریتی ها زیر بار ازدواج نمی روند؟
ازدواج سلبریتی ها از جمله موضوعات مورد عالقه قشر جوان جامعه است که به
دلیل همین کنجکاوی ،نشریات و روزنامه های زرد به دنبال حاشیه سازی ،هر
روز خبر از ازدواج یا طالق فالن بازیگر و بهمان خواننده می نویسند .مسئله ای
که بارها در «تاک شو» های تلویزیونی با حضور سلبریتی ها به ان اشاره می شود
و پاسخ میهمانان برنامه که سن برخی نیز ۴۰سال هم عبور کرده و بعضا به دهه
پنجم زندگی رسیده اند ،چیزی جز پیدا نکردن گزینه مناسب ،نداشتن وقت،
پیش نیامدن موقعیت ان و غیره نیست .افرادی که خواسته یا ناخواسته به عنوان
الگو برای قشر جوان مطرح هستند و باید بدانند هر عمل و رفتاری از انان مورد
تقلید این قشر قرار می گیرد .درباره اینکه سلبریتی ها چرا تجرد را بر تاهل ترجیح
داده و اینکه این امر خواست انان است یا جبر شرایط بوده ،سعید کاوه روانشناس
و مشاور خانواده با تاکید بر اینکه این چالش اختصاص به هنرمندان ندارد و بین
اقشار مختلف جامعه نیز رواج یافته ،اظهار داشت :نداشتن اگاهی و اموزش الزم
برای ارتباط برقرار کردن ،شناخت و در نهایت زندگی با جنس مخالف مشکل
بزرگ امروز است .البته با توجه به اینکه افراد ۸۰درصد اموخته های خود را از
طریق مشاهده یاد می گیرند ،هر شخصی به طور غریزی مطالبی که از اطرافیان
بیان می شود را بکار می بندد .وی با ابراز تاسف از اینکه جای اموزشی مدون و
حساب شده و از پیش برنامه ریزی شده که توسط افراد متخصص به اجرا دراید
به شدت در سیستم اموزشی اجتماعی خالی است ،خاطرنشان کرد :امیدواریم این
امر بخشی از اموزش عمومی در دوره های متوسطه اول و دوم دراید زیرا به دلیل
نبود ان ،نیمی از مشکالت مطرح شده در مراکز مشاوره خانواده و روانشناسی،
توسط زوج هایی است که با هم خیلی مشکل دارند همین نشان می دهد که باید
روی موضوع اموزش های قبل از ازدواج بیشتر کار و اگاهی داد .این روانشناس و
مشاوره خانواده در پاسخ به اینکه ایا سلبریتی ها با توجه به داشتن موقعیت خوب
و ثروت قابل قبول ،هنوز امادگی الزم برای ازدواج را پیدا نکرده اند ،توضیح داد:
در تجربه کاری شاهد هستم که به غیر از سلبریتی ها ،دخترها و پسرهای بسیار
زیبا و خوش تیپ به دلیل اینکه از طرف جنس مخالف مورد توجه قرار دارند و
به دست اوردن جنس مخالف برای انها راحت است چندان برای ازدواج وقت و
جایگاه قایل نیستند .کاوه با تاکید بر اینکه حتی اگر موارد مناسبی هم برای انها به
وجود اید رغبتی برای ازدواج نشان نمی دهند ،یاداور شد :متاسفانه چرایی این بی
رغبتی را هم با این حرف که «دست روی هر کسی بگذارم جواب رد نمی شنوم»
می دهند .وی ،یکی دیگر از دالیل دیر ازدواج کردن یا بی رغبتی سلبریتی ها به
خصوص سلبریتی های خانم را ترس از دست دادن منطقه امن ذهنی عنوان و
تصریح کرد :در مورد سلبریتی های خانم که دیر ازدواج می کنند باید گفت به این
دلیل است که می ترسند همسر اینده مخالف بازیگری و کارهای هنری انان باشد
پس چون نمی خواهد فرصت شغلی به دست امده را با مخالفت همسر از دست
بدهند و مانعی برای پیشرفت انان شود عطای ازدواج را به لقایش می بخشند.
طراحاستیکرهایماهرمضاناینستاگرامکیست؟
«هاله عباسی» دختر جوانی است که استیکر(برچسب )های ماه رمضان را برای اینستاگرام طراحی کرده
است .شبکه های اجتماعی عمر چندانی ندارند ،اما طی همین سال های کوتاه چنان با تار و پود برخی
افراد جامعه امیخته شده اند که زندگی بدون ان ها برایشان ممکن نیست .این شبکه های اجتماعی،
زندگی دومی در فضای مجازی برای مخاطبان و اعضا رقم زده اند و این شیوه زندگی ،نیازهای خاص
خود را می طلبد .مثل مواقعی که مخاطبان نیاز دارند حاالت روحی و روانی یا واکنش های خود را بروز
دهند و برای این منظور از ایموجی(شکلک) ها استفاده می کنند .البته که شکلک ها ۱۴۰سال سابقه
دارند اما عمر ان ها در فضای دیجیتال کمتر از ۴۰سال است و دارای استانداردهای جهانی هستند .اما
استیکر(برچسب)ها،بستگیبهفرهنگبومیومنطقه ایطراحیمی شوندومی توانندهرچیزیراشامل
شوند ،بنابراین با محدودیت های کمتری مواجه هستند .این استیکرها در مناسبت ها ،شکل جدیدی به
خود می گیرند و می توانند بیانگر حال افراد باشند و عده زیادی از افراد ،عالیق خود را با این برچسب ها
به اشتراک بگذارند .یکی از این استیکرها که اخیرا ًبا استقبال گسترده ای در شبکه اجتماعی عکس محور
اینستاگرام مواجه شده ،استیکرهای مرتبط با ماه مبارک رمضان است .در واقع ،شبکه های اجتماعی
در سیستم عامل های خود ماه مبارک رمضان را با روش های متنوع برقراری ارتباط جشن می گیرند.
چرا که حدود یک چهارم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می دهند و بالطبع ،تعداد قابل توجهی از
کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه در قاره های اسیا و افریقا مسلمان هستند .از این رو ،شبک ه اجتماعی
فیسبوک پویش#رمضان_الخیر را راه اندازی کرد که عالوه بر فیسبوک ،اینستاگرام و واتس اپ را هم
شامل می شود و این اقدام برای تجلیل از خیرخواهی ،همکاری و خدمات اجتماعی است .این کمپین
ابتدا توسط اینستاگرام توسعه یافت که در سومین سال خود همچنان به جشن معنویت در ماه رمضان
می پردازد .در این راستا ،مجموعه ای از ابزارهای بیان برای جامعه در جهت خیرخواهی و برقراری ارتباط
با دوستان و خانواده در طول این ماه ساخته شده است .این ابزارها شامل برچسب های جدید اینستاگرام
ویژه ماه مبارک رمضان اســت .سه استیکر جدید با موضوع رمضان در اینستاگرام شامل تصاویری از
هالل ماه ،افطار (چای و خرما) و مسجد است .این استیکرها در دسته بندی برتر قرار گرفته اند ،بنابراین
کاربران می توانند هنگام ارسال استوری های روزانه ،انها را در باالی قسمت برچسب ها مشاهده کنند.
ایناستیکرهابهسفارش«اینستاگرامدیزاین»توسط«هالهالعباسی»تصویرگر ۳۱سالهبحرینیطراحی
شده است .او از طرح های مورد عالقه خود الهام گرفته و استیکرهایی خلق کرده است تا لحظات زیبایی
را که طی ماه رمضان تجربه می کنیم ،با هم به اشتراک بگذاریم .او امیدوار است که از برچسب هایش
در طول ماه رمضان برای نشان دادن لحظات سرور و شادی استفاده شود ،از سالم و احوالپرسی گرفته
تا سوره های قران و افطارها ،تا پایان عید فطر .هاله العباسی این طرح های متمایز را پس از ۶هفته
تالش خلق کرده و با تایید اینستاگرام ،به معرض نمایش دراورده است .او در این باره گفته :روند طراحی
استیکرها بسیار شگفت انگیز بود ،از طراحی تا رنگ امیزی ...من می خواستم از طریق انها حس شادی و
نشاط را به ارمغان بیاورم تا مخاطبان احساس خوشحالی داشته باشند! از همه به خاطر نظرات شیرین
و اشتراک هایشان متشکرم .فوق العاده خوشحال و سپاسگزارم و افتخار می کنم که برای نخستین بار با
تیم طراحان اینستاگرام برای خلق استیکرهای ماه رمضان کار می کنم! من از کار کردن و طراحی این
برچسب های زیبا لذت بردم ،شما هم می توانید در طول فعالیت اینستاگرامی روزانه خود در ماه رمضان از
استفاده از انها لذت ببرید .امیدوارم که از استفاده از برچسب ها در این ماه ویژه لذت ببرید! رمضان مبارک!
هاله العباسی در طراحی دیجیتال تبحر دارد و بسیاری از اثار خود را پیش تر در اینستاگرام منتشر کرد،
که باعث شد وی برای طراحی یک پویش ماه رمضان در سال ۲۰۱۸با رستوران های زنجیره ای پارکرز
همکاری کند و در سال ۲۰۲۱توسط تیم اینستاگرام برای طراحی استیکرهای ماه رمضان انتخاب شد.
مشروح گفت وگو با این هنرمند جوان را در ادامه می خوانیم:
از شروع خود در طراحی بگویید .چه شد که نقاشی دیجیتال را انتخاب کردید؟
چهچیزیخلقکنید؟
برخی از طراحی های من بیانگر افکار ،احساسات یا موقعیت های تصادفی است که تجربه کرده ام .اما در
این میان ،از داستان هایی هم الهام گرفته ام که به شدت ان ها را ملموس دیده ام .همیشه به زیبایی اطرافم
نگاه می کنم و ان را به نقاشی تبدیل می کنم.
دربارهطراحیاستیکرهایرمضانهمهمین طوراست؟چونبهنظرمی رسدازفضای
شاد و رنگارنگی که مردم در طول ماه مبارک با خانواده و عزیزانشان خلق می کنند و
به اشتراک می گذارند ،الهام گرفته شده است؟
بله ،می خواستم عشق و شادی را به اشتراک بگذارم و این را از طریق برچسب ها بیان کنم ،به همین دلیل
انها را بسیار رنگارنگ و انرژی بخش طراحی کردم ،به طوری که مردم از سراسر جهان می توانند انها را در
زندگی روزمره خود در ماه رمضان به اشتراک بگذارند و از انها استفاده کنند و احساس خوشبختی کنند.
شما برای طراحی اســتیکرهای ماه رمضان با اینستاگرام همکاری کردید ،از این
تجربه تانبگویید؟
اینستاگرام کارهای قبلی ام را دوست داشت ،بنابراین انها مرا برای طراحی استیکرهای ماه رمضان برای
اولین بار انتخاب کردند .من از اینکه توسط تیم اینستاگرام انتخاب شدم ،بسیار خوشحال و سپاسگزارم
و از کار با انها لذت بردم! من افتخار می کنم که به عنوان یک هنرمند بحرینی ،اولین شخص در منطقه
هستم که استیکر طراحی کرده و انها را با تمام جهان به اشتراک گذاشته است .این فرصت شگفت انگیز
در قلب من جایگاه ویژه ای دارد.
سفر من از بچگی اغاز شد و من با عشق نقاشی بزرگ شدم ،زیرا وسیله ای برای بیان افکارم بود .مادرم
وقتی مرا واداشت که بسیاری از کارها و هنرها را امتحان کنم ،مرا به انجام هر کاری که می خواستم و
دوست داشتم تشویق می کرد و تجربیاتم را گسترش می داد .من مراحل زیادی را در زندگی ام گذراندم،
ابزارهای طراحی بسیاری را امتحان کردم تا اینکه با «هنر دیجیتال» اشنا شدم و احساس کردم که راه
خود را پیدا کر ده ام و اینچنین شد که نقاشی را انتخاب کردم .احساس کردم این یک روش عالی برای
ابراز وجود اســت .من در حال حاضر یک طراح و هنرمند تمام وقت هستم ،عالقه و شادی خود را در
این زمینه پیدا کردم و دوست دارم دلیلی برای گسترش محبت و شادمانی در میان سیستم عامل های
دیجیتال در بین مردم باشم.
برای خلق اثار ،از کجا یا چه چیزهایی الهام می گیرید؟
من از همه جا ،از مکان ها ،افراد و چیزهای اطرافم الهام می گیرم .گاهی اوقات هم وقتی احساســات
مختلفی مانند شادی ،غم یا اشتیاق را تجربه می کنم و در ان عمیق می شوم ،از خودم الهام می گیرم.
بیشــتر اوقات دوست دارم احساســات و افکارم را از طریق کار و طراحی بیان کنم .من تمام انچه در
اطرافم اتفاق می افتد ،عمیقا حس می کنم و از ان ها و داستان های زیادی الهام می گیرم .من دوست دارم
زیبایی هایی را که می بینم ،از طریق اثار و طرح هایم منعکس کنم و ان را با مردم به اشتراک بگذارم تا
انها از طریق کار من ،از زیبایی و محبت لذت ببرند.
خاطرتان هست که اولین طراحی جدی شما چه بود؟
سال ۲۰۱۸بود که رستوران های زنجیره ای پارکرز یک پویش برای ماه رمضان راه اندازی کرد و مرا به
همکاری دعوت کرد .حضورم در این پویش را راهی برای یاداوری گذشته و احساس قدردانی می دانم!
این شروع بسیاری از موارد خاص در زندگی هنری ام بود.
ایا برای هر طرح داستانی خاص در ذهن می پرورانید یا در لحظه تصمیم می گیرید که
از طرح های شما برای انتقال فضای ماه رمضان از سراسر جهان استفاده می شود .چه
احساسیدارید؟
من خوشحالم که از طریق طراحی هایم به هدفم در گسترش عشق و شادی رسیده ام .در واقع ،عشقی
که در طراحی هایم گذاشتم ،به قلب همه جهان رسید .خوشحالم که ان را با مردم سراسر دنیا تقسیم
می کنم .خوشحالم که مردم در استوری های خود از برچسب ها به اشکال مختلف استفاده می کنند .با
افتخار از این فرصت سپاسگزارم ،همچنین بابت عشق ،حمایت و تشویقی که از مردم دیده ام.
لذتبخش ترینقسمتمراحلطراحیبرایشماچیست؟
طراحی و خلق اثار هنری من را به چالش می کشد تا بهترین تالشم را برای یک نتیجه شگفت انگیز انجام
دهم .عالقه و عشقم به طراحی و هنر ،انگیزه واقعی ام است .خلق هر قطعه هنری یا طراحی را فرصتی
برای بالغ شدن ،یادگیری نکات جدید و رشد مهارت هایم می دانم .من خیلی کارم را دوست دارم.
پس از این پروه ،ایا طراحی جدیدی در دست دارید؟
شغل من طراحی و تصویرگری است و در حال حاضر روی دو پروژه بزرگ کار می کنم که به زودی از
ان ها رونمایی می شود .من منتظر فرصت های بیشتری در اینده نزدیک هستم.
نکته ای مانده است که بخواهید به ان اشاره کنید؟
روند طراحی استیکرها بسیار شگفت انگیز بود ،از طراحی تا رنگ امیزی ...من می خواستم از طریق انها حس
شادی و نشاط را به ارمغان بیاورم تا مخاطبان احساس خوشحالی داشته باشند! از همه به خاطر نظرات
شیرین و اشتراک هایشان متشکرم .فوق العاده خوشحال و سپاسگزارم و افتخار می کنم که برای نخستین
بار با تیم طراحان اینستاگرام برای خلق استیکرهای ماه رمضان کار می کنم! من از کار کردن و طراحی این
برچسب های زیبا لذت بردم ،شما هم می توانید در طول فعالیت اینستاگرامی روزانه خود در ماه رمضان از
استفاده از انها لذت ببرید .امیدوارم که از استفاده از برچسب ها در این ماه ویژه لذت ببرید! رمضان مبارک! صفحه 4