روزنامه هنرمند شماره 1418
روزنامه هنرمند شماره 1418
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 24فروردینماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1418صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
برنامه های سازمان
فرهنگی شهرداری
به مناسبت ماه رمضان
چرا برنامه جدید
محمدرضا گلزار
بیننده ندارد؟
www.jaaar.com
پخش ۹۰۰ساعت برنامه و امتداد ان
در فضای مجازی و تلوبیون
طراحی تلو یز یون
برای انتخابات
در نشست «جایگاه جشنواره در سینمای پس از انقالب» مطرح شد:
ذاتسینما
فرمایشینیست!
درخشش هنرمندان ایرانی
در دوساالنه طنز گرافیکی کوبا
وحید یامین پور
چهره سال 99هنر انقالب شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ایا پخش تلو یز یونی «یدو»
و «تک تیرانداز » صحیح بود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ستاره هایی که روی صحنه
اسکار می روند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
ساالر عقیلی و حجت اشرف زاده
برای «دعوت» خواندند
هنرمندان هم در حریم
«تئاتر شهر» حس امنیت ندارند!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
کرکرهکتابفروشی ها
پایین امد،بساطدستفروشان
گسترده تر شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نگاهی به فیلم «نیروی تندر»
یک عقبگرد اشکار
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ایین و سنن مردم تهران قدیم در
قصه های رمضان منتشر می شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
کرکرهکتابفروشی هاپایینامد،بساطدستفروشانگسترده ترشد
چهارشنبـــــه 25فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1418
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
برنامه های سازمان فرهنگی
شهرداری به مناسبت ماه رمضان
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در استانه فرا
رسیدن ماه مبارک رمضان از اجرای بسته برنامه «بر استان جانان»
در قالب ۲۹عنوان برنامه خبر داد .سید علیرضا فاطمیان پور معاون
فرهنگی سازمان فرهنگی هنری از برگزاری برنامه های این سازمان در
ماه مبارک رمضان با عنوان «بر استان جانان» خبر داد و گفت :این
برنامه ها در قالب ۲۹عنوان با شــعار «به وقت خدا» برگزار می شود
و نحوه اجرای برنامه ها بر اساس شیوه نامه های ستاد ملی مقابله با
کرونا و عمدتاً به صورت مجازی خواهد بود .وی با اشاره به راه اندازی
باشگاه کودکان «شهر شکوفه ها» در قالب اپلیکیشن عنوان کرد :در
این نرم افزار مسابقات و بازی های متنوعی اجرا و مجموعه داستان های
قرانیبرایکودکانمنتشرمی شودودرپایانبهکودکانیکهبیشترین
امتیاز را کسب کنند ،نشان «گفت وگو با خدا» اهدا می شود .همچنین
در پویش مجازی «هفت سالگی» محتوای اموزشی و ترویجی برای
تشویق اموزش نماز به کودکان منتشر می شود و کودکان با ارسال
ویدئوهایی از نماز خواندن به همراه والدین به این پویش می پیوندند.
پویش میدانی «قران بخوانید جایزه بگیرید» نیز در ۱۵روز نخست
ماه رمضان به صورت خانه به خانه و درب منازل شــهروندان اجرا
می شــود .فاطمیان پور اضافه کرد :باشگاه نوجوان «پیرنگ» در ماه
مبارک رمضان چالش «من کنجکاوم» را برگزار می کند که در ان
نوجوانان باید با کدهایی که در اختیار دارند ،رازهای قرانی را کشف
کنند .جشنواره قرائت و ترتیل قران «سراج» به صورت مجازی و در
چندمرحلهباحضورجوانان،دانشجویانوشرکت کنندگاندرمحافل
قرانی تهران برگزار می شود و در پایان جوایز نفیسی به برگزیدگان اهدا
خواهد شد .همچنین مسابقه اینترنتی «رازهای اسمانی» با حضور
کارشناس قرانی هر شب در اپلیکیشن روبیکا میزبان عالقه مندان
اســت .وی تصریح کرد :محافل قران و مناجات «محفل دوست»
با اماده ســازی فضای باز فرهنگ سراها برگزار می شود و این فضاها
در طول ماه مبارک رمضان و شــب های قدر در اختیار شهروندان
خواهد بود .به مناسبت ســالروز والدت امام حسن مجتبی(ع) نیز
کاروان شــادی و شعرخوانی «کریمانه» در خیابان ها و معابر اصلی
شهر حرکت خواهد کرد .همچنین به مناسبت سالروز وفات حضرت
خدیجه(س) مراسم عزاداری «مادر امت» برای بانوان برگزار می شود.
معاونفرهنگیسازمانفرهنگیهنریادامهداد:مسابقهخوشنویسی
ســوره قدر با عنوان «کتابت نور» در رشته های نوین خوشنویسی
برگزار می شود .نمایش عروسکی «خانواده اقای تهرانی» نیز با موضوع
ماه مبارک رمضان اجرا و در فضای مجازی منتشر می شود .همچنین
دو برنامه تلویزیونی «ماه دستان» و «نفس عمیق» در پردیس تئاتر
تهران ضبط می شود و به ترتیب از شبکه های جام جم و نسیم روی
انتن می رود .فاطمیان پور افزود :مسابقه کتابخوانی «کتاب ماه» برای
دو گروه مخاطب نوجوان و جوان بر اساس رویکرد محتوایی ارتباط با
خدا ،قران و نماز در اپلیکیشن کتابراه پیش بینی شده است .همچنین
مسابقه پیامکی «پیام های نورانی» با موضوعات قرانی برای مسافران
مترو ،تاکسی و اتوبوس های شهری برگزار می شود .پویش میدانی
«افطاری ســاده» همچون سال های گذشــته و با جلب مشارکت
نیکوکاران اجرا خواهد شد و در پویش میدانی «با رهروان سحر» نیز
با همکاری خیرین ،وعده سحری تعدادی از کارکنان خدماتی مانند
پاک بان ها تامین می شود .پویش «اطعام کریمانه» با هدف تامین
غذای نیازمندان و در ادامه پویش «نذر سردار» اجرا می شود ،پویش
میدانی «بچه های ایران» به ارائه خدمات فرهنگی هنری به کودکان
مناطق کم برخوردار اختصاص دارد و پویش «یکشنبه های علوی»
نیز با موضوع کلمات قصار حضرت امیر(ع) در نهج البالغه در سطح
شهر تهران اجرا خواهد شد .بر اساس گزارش پایگاه خبری تحلیلی
فرهنگ و هنــر ،وی در پایان گفت :برنامه «مهرایین» با تجلیل از
خانواده معظم شهدا ،دوره اموزشی مفاهیم قرانی «پرتو اسمانی»،
تولید و انتشار البوم موسیقی و مناجات «شهر خدا» ،تولید و انتشار
کلیپ «فازمترمدیا» با موضوع قران و نماز ،تولید و انتشــار کلیپ
«خط ویژه» به مناسبت عید سعید فطر ،تولید مجموعه کلیپ های
بی کالم «نانو مترو» و پخش ان در نمایشگرهای متروی تهران ،تولید
و انتشار ویدئوکلیپ «کریمانه» به مناسبت سالروز والدت امام حسن
مجتبی(ع)،تولیدوانتشارنماهنگ«کودکانه»بهمناسبتعیدسعید
فطر و تولید و انتشار کلیپ های «چند کالم عاشقانه» با بهره گیری از
صحیفه سجادیه تعدادی دیگر از برنامه های سازمان فرهنگی هنری
در ماه مبارک رمضان است.
ایین و سنن مردم تهران قدیم در
قصه های رمضان منتشر می شود
ستاد گردشگری شهرداری تهران همزمان با فرارسیدن ماه مبارک
رمضان ویژه نامه «قصه رمضان « را منتشر خواهد کرد .ویژه نامه «
قصه رمضان» با هدف اشنایی شهروندان با اداب و رسوم ماه مبارک
رمضان در تهران ،معرفی امامزاده ها و موزه های موضوعی مانند موزه
ملی قران و موزه امام علی (ع) و ...منتشر خواهد شد .همچنین از
دیگر برنامه های این ستاد تهیه ویدیو کلیپ از نسخ خطی قران های
قدیمی ،اجرای تورهای مجازی از موزه های ملک ،قران و همچنین
تولید و انتشار مستنداتی از اداب و رسوم ماه مبارک رمضان در تهران
قدیم است که عالقمندان می توانند با مراجعه به سایت ویزیت تهران،
گردشگری مجازی را دنبال کنند .بر اساس گزارش روابط عمومی
ستاد گردشگری شهرداری تهران ،عالقمندان جهت کسب اطالعات
بیشتر و استفاده از برنامه های ذکر شده می توانند به سایت visit.
tehran.irمراجعهکنند.
راسته خیابان انقالب که محل حضور کتابفروشی های بزرگ و کوچک است با اعالم محدودیت ها چهره دیگری به
خود گرفته است .حاال کرکره کتابفروشی ها پایین امده ،اما فرصتی دست داده تا دست فروشان بساط خود را پهن تر
کنند .تنها با گذشت دو روز از محدودیت های اعالم شده ستاد کرونا به واسطه شیوع مجدد ویروس کووید ۱۹در
کشور و تعطیلی بسیاری از اصناف در کشور و شهر تهران ،برخی مشاغل با کرکره های نیمه باز فعال هستند .بر اساس
مشاهدات میدانی راسته خیابان انقالب که محل حضور کتابفروشی های بزرگ و کوچک است با اعالم محدودیت ها
چهره دیگری به خود گرفته است .حاال مغازه های کتابفروشی کرکره هایشان را پایین کشیده اند اما از سوی دیگر
فرصتی دست داده تا دستفروشان بساط پهن کرده و خیلی راحت به عرضه هر نوع اثری بپردازند .هرچه به ساعت
عصرگاهی نزدیک تر می شدیم ،تعداد بیش تری از این افراد بساط گسترده و به عرضه کتاب هایی با تخفیف ۵۰تا۷۰
درصد می پرداختند .در گوشه و کنار هم برخی کتابفروشی ها در مغازه و با کرکره های نیمه پایین به ارائه خدمات
می پرداختند ،اما تعدادشان محدود بود و دستفروش ها نمایان تر بودند .طی روزهای اخیر به دلیل موج چهارم کرونا
در کشــور ،کتابفروشی ها در زمره کسب و کارهای گروه یک محسوب نشده و ملزم به تعطیلی شدند؛ امری که
انتقادهای بسیاری را در میان ناشران و کتابفروشان به همراه داشت .در جدیدترین بازتاب این تعطیلی ها ،مدیران
موسسات انتشاراتی قدیانی ،به نشر ،اسم و انجمن کتابفروشان انقالب اسالمی در نامه ای که به امضای ۱۰۰کتابفروش
رسیده است ،از وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی خواستند با توجه به مشکالت متعدد ،در این زمینه تصمیم گیری شود.
انها معتقدند در شرایط عادی به علت مشکالت عدیده اقتصادی در کتابفروشی ها همانند خواب سرمایه ،اجاره
سنگین،گرانیکتابوعواملدیگر،شاهدتعطیلیویاورشکستگیانهاهستیم.حالباتعطیلی هایاخیراینمشکل
نیز بر دیگر مشکالت افزوده و اسیب جدی به کتابفروشی ها وارد کرده است .جالب اینجاست در همین خیابان
انقالب شیرینی فروشی مشهوری که کافه هم دارد ،ابمیوه فروشی ها و کافه ها به راحتی فعالیت می کنند ،اما با فعالیت
کتابفروشی ها مخالفت شده است .دستفروشانی که بساط کتاب ارزان را در راسته انقالب پهن کرده اند در پاسخ به
این سوال که با مشکلی مواجه نشده اید ،می گویند :اتفاقا رونق به کار ما بازگشته است! حاال حلقه کار برای صنف نشر و
کتابفروشی ها روز به روز تنگ تر می شود و گردش مالی انها با چالش همراه شده است .در حالی که هر کتاب کودک،
رمان ،کتاب مجاز و غیرمجاز را هم اگر بخواهید با قیمتی نازل می توانید از خیابان انقالب در مقابل کتابفروشی های
بسته پیدا کنید .در راستای محدودیت های اعالمی و تعطیلی کتابفروشی ها اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران
برای مستثنی کردن کتابفروشی ها از تعطیالت کرونایی و جمع اوری بساط گستران کتاب ،تالش های متعددی کرده
است .ان اتحادیه اعالم کرده :اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در راستای صیانت از حقوق کتابفروشان در شرایط
اجرای محدودیت های اعمال شده ستاد ملی مقابله با کرونا ،به صورت مستمر در حال رایزنی و مذاکره با اتاق اصناف
تهران ،اتاق اصناف ایران و ستاد ملی مقابله با کرونا برای دریافت مجوز فعالیت کتابفروشان است .بعد از انجام مکاتبات
مستمر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و اتاق اصناف تهران و دریافت پاسخ از اتاق اصناف مبنی بر پیگیری موضوع
و ارجاع درخواست به ستاد فرماندهی مبارزه با ویروس کرونا ،ارجاع شده است و منتظر دریافت پاسخ مسئوالن
هستیم .در همین زمینه ،رئیس این اتحادیه یعنی هومان حسن پور در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ،رسانه وابسته
به وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی عنوان کرده :زمانی که کتابفروشی ها بسته می شوند ،بساط گستران جلوی همان
کتاب فروشی ها می ایستند و کتاب می فروشند و مردم هم بدون پروتکل بهداشتی دور دستفروشان حلقه می زنند
و کتاب خریداری می کنند .با تمام این حرف ها در حالی که جگرکی ها ،قنادی ها ،کافه ها ،ابمیوه فروشی ها و ...که با
سالمت و تغذیه مردم سروکار دارند ،قادر به فعالیت هستند ،برای کتابفروشی ها محدودیت اعمال می شود که همین
مساله نگرانی ها را افزایش می دهد .تمام این موارد در حالی عنوان می شود که سیدعباس صالحی از اعضای اصلی
ستاد ملی کرونای کشور است و انتظار اهالی فرهنگ از او بیش از اینهاست .خرید پررنگ و استقبال از اثاری با این
گونه تخفیف ها از سوی مخاطبانی که بدون اطالع از قاچاق بودن انها هزینه هایی پرداخت می کنند زنگ های خطر
را باید برای هر کارگروه ،هر تشکیالت و هر معاونتی در وزات ارشاد به صدا در اورد.
وحید یامین پور چهره سال 99هنر انقالب شد
وحیــد یامین پور کــه به عنوان چهره هنر انقالب در ســال
۹۹معرفی شــد ،در این باره گفت :تعبیر هنر انقالب و این
جایزه برای من خیلی بزرگ اســت و من با این جایزه فریب
کم خود را می دانم .اختتامیه هفته
نمی خــورم ،چراکه اندازه ِ
هنــر انقالب بــا معرفی چهره هنر انقالب در ســال ،۱۳۹۹
شب گذشته (دوشنبه ۲۳فروردین ماه) در محوطه باز حوزه
هنری برگزار شــد .در این رویداد ،از میــان ۵نامزد نهایی
سال گذشــته (محمدرضا دوســت محمدی ،جلیل سامان،
افشین عال ،علی محمد مودب ،وحید یامین پور) یامین پور به
علت انتشار چاپ هفدهم رمان «ارتداد» و به چاپ هجدهم
رســیدن کتاب «کاهن معبد جینجا» در سال ،۹۹به عنوان
چهره سال ۹۹هنر انقالب انتخاب شد.
این انتخاب ـ ان طور که حوزه هنری می گوید ـ با رای گیری
از حدود ۲۰۰فعال حوزه فرهنگ و هنر صورت می گیرد .اما
اسامی این افراد و میزان ارای نهایی نامزدها اعالم نمی شود.
شاخصه های «استقبال گســترده مخاطبان»« ،تاثیرگذاری
باال» و «خالقیت» مهمترین عوامل نامزدشــدن افراد برای
دریافت عنوان چهره سال هنر انقالب است.
یامین پــور پس از دریافت جایزه خــود گفت :قد جایزه هنر
انقالب خیلی بلند است و قد من خیلی کوتاه ،ولی بودن در
کنار این چهره ها و اســاتید برای تمام عمر من باعث افتخار
اســت .تعبیر هنر انقالب و این جایزه برای من خیلی بزرگ
اســت و من با این جایزه فریب نمی خورم ،چراکه اندازه کم
خود را می دانم.
وی ادامــه داد :دنیای پیرامــون را دز ِد انگیزه و دزد اخالص
می بینم و «انگیزه پرشــور و خالصانه» گرانقدرترین چیزی
اســت که باید از ان مراقبت کنیم .در ابتدای این مراســم،
محمدمهــدی دادمــان رئیس حوزه هنری بــا قرائت متنی
پیرامون حوزه اندیشه و هنر اسالمی گفت :به تعبیر حضرت
امام ،تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران
شــرق و غرب و در راس انها شــوروی و امریکا را بیاموزیم.
بنابراین حوزه هنری موظف و مکلف به فراهم اوردن بستری
برای کنــش مجاهدانه هنرمند ،تامالت اندیشــمندانه او و
زیست مومنانه اش است.
حجت االســام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسالمی
هم در ســخنانی کوتاه از نامزدهای چهره سال هنر انقالب
قدردانــی کرد ،چرا که عالوه بر کیفیت باالی اثارشــان ،به
خاطر ماندن پای ارمان ها و ارزش های انقالب اسالمی هزینه
می دهند.
در حاشــیه این مراسم هم نمایشــگاه اثار برگزیده مسابقه
بین المللــی کارتون ،کاریکاتور و پوســتر «فلســطین تنها
نیست» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.
در این رویداد که فراخوان ان اذرماه ســال گذشته منتشر
شــد ۳ ،هزار اثر از ۶۶کشــور به دبیرخانه ارسال و از میان
ان ها ۴۵۶اثــر برای نمایش در فضای مجــازی و کاتالوگ
مســابقه انتخاب شد .برگزیدگان مسابقه در سه بخش اصلی
پس از داوری توســط هنرمندان داخلی و ۴داور خارجی از
کشورهای مالزی ،ایتالیا ،لهستان و برزیل انتخاب شده اند که
۱۷اردیبهشت ماه اتی همزمان با روز قدس ،معرفی می شوند.
حوزه هنری انقالب اســامی معرفی چهره سال هنر انقالب
را از ســال ۹۳اغاز کرده اســت که در این سال ها مرتضی
ســرهنگی نویســنده کتاب و ادبیات دفــاع مقدس چهره
ســال ،۹۳مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد
رسول اهلل» چهره سال ،۹۴سیدمســعود شجاعی طباطبایی
دبیر جشنواره کارتون و کاریکاتور «هولوکاست» چهره سال
،۹۵حمید حسام نویسنده مجموعه اثار ادبیات دفاع مقدس
چهره سال ،۹۶ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی
«به وقت شام» به عنوان چهره سال ۹۷و حسن روح االمین
به عنوان چهره سال ۹۸انتخاب ،معرفی و تقدیر شدند.
ادامه پخش «کلبه عموپورنگ» با اغاز ماه رمضان
پخــش ادامه مجموعــه تلویزیونی «کلبه عمــو پورنگ»
همزمــان با ماه رمضــان از ســر گرفته می شــود .ادامه
پخش فصل اول مجموعــه تلویزیونی «کلبه عمو پورنگ»
بــه تهیه کنندگی مســلم اقاجانــزاده و کارگردانی احمد
درویشعلی پور و نویســندگی محمد درویشعلی پور با اغاز
ماه مبارک رمضان از شبکه دو از سر گرفته خواهد شد.
این مجموعه در قالب نمایشــی و برخــوردار از بخش ها و
ایتم هــای متنــوع و جذابی با رگه های طنز اســت که به
موضوعاتــی همچون تحکیم روابط کــودکان و خانواده و
پرداختن به مفاهیم سبک زندگی ایرانی -اسالمی ،تشویق
به حفظ محیط زیســت و رعایت مسائل شهری و احترام
به قوانین می پردازد .در خالصه داستان این مجموعه امده
اســت« :عموپورنگ» برای فرار از شلوغی و الودگی هوای
شــهر از محل سکونت خود به مزرعه یکی از دوستانش به
نام مرد کهن نقل مکان کرده اســت تا در انجا به ارامش
روحی و ذهنی برسد.
او که عاشــق مردم بخصوص بچه هاســت تصمیم گرفته
اســت از همان مزرعــه برنامه اش را بــه روی انتن ببرد.
داریوش فرضیایى ،کمند امیر ســلیمانى ،رامین ناصرنصیر،
فرهاد بشارتى ،ســپند امیر ســلیمانى ،ارش میراحمدى،
ارش نوذرى ،امیر ســهیلى ،ابراهیم شفیعى ،سوسن پرور
و امیر محمد متقیان با هنرمندى ســعید امیر سلیمانى و
محمدرضا داوود نژاد بازیگران این مجموعه هستند.
اســامی عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه کننده :مسلم
اقاجانــزاده ،کارگردان :احمد درویشــعلى پور ،نویســنده:
محمد درویشــعلى پور ،مجرى طرح :محمدحسین خلیفه،
برنامه ریــز :مجید موثق ،مدیــر تصویربــردارى :محمود
صالحــى ،مدیر صدابردارى :بهــروز عابدینى ،تدوین :امید
شــهالیى ،جلوه هاى ویژه تصویرى :على زارع ،طراح گریم:
شــهرام خلج ،طراح لباس :ســحر گوران ،طراح صحنه و
دکور :ارغوان شیبانى ،منشــی صحنه :مریم ویس مرادی،
دســتیار اول کارگــردان :محمدرضا زاهدیان ،اهنگســاز:
مهرداد نصرتى ،مدیر تولید :على رحیم زاده ،طراح حرکات:
ســروش کریمی نژاد ،عــکاس :پوریا منوچهــرزاده و مدیر
روابط عمومی :عاطفه نوذری.
درخششهنرمندانایرانیدردوساالنهطنزگرافیکیکوبا
هنرمندان عرصه کاریکاتور ایران در بیست ودومین دوساالنه
طنز گرافیکی کوبا درخشیدند و منتخب بخش های مختلف
این دوساالنه شدند.
نمایشگاه اثار رســیده به بیست ودومین دوساالنه بین المللی
طنز گرافیکی کوبــا (XXII International Biennial
)۲۰۲۱ ,of Graphic Humor, Cubaتوســط انجمن
طنز و کاریکاتور ،انجمــن روزنامه نگاران کوبا ،همراه با موزه
ســن انتونیو د لوس بائوس و بــا حمایت مالی دفتر فرهنگ
ارتمیســا ،از ۱۱تا ۱۴اوریل ۲۰۲۱در هاوانا برگزار شــد.
این دوساالنه با الهام از شعار «طنز ادم ها را به هم نزدیک تر
می کنــد» و با توجه به اوضاع امروز جهــان و با هدف عبور
از مشــکالت اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده توسط ویروس
کرونا و همبســتگی مردم جهان و ایجاد پلی از طنز بین انها
میزبان هنرمندانی از سراسر جهان بود .این دوره از دوساالنه
یادشده در دو موضوع ازاد و حاکمیت برگزار شد.
بــرای موضــوع دوم ،یک جایــزه تامی برای شــوخ طبعی
سیاسی به یاد کارتونیست محبوب توماس رادریگوس زایاس
( ،)Tomas Rodríguez Zayasکــه در ســال ،۲۰۲۱
هفتاد و دو ساله می شود ،اهدا خواهد شد.
جایــزه تامی در صــدد پاداش دادن به بهتریــن نمایندگان
گفتمان گرافیکی ضد ســلطه گری اســت .جوایز دیگر این
دوســاالنه شــامل جایزه ادواردو ابال ،باالترین جایزه در این
مســابقه ،به پاس ادای احترام به کاریکاتوریســت برجسته
کوبایی ( ، )۱۸۸۹-۱۹۶۵متشــکل از گواهــی اعتبار ،جام
جشــنواره و جایزه نقدی است .جوایز اول ،دوم و سوم در هر
گروه همراه گواهی اعتبار .همچنین اثار منتخب در دوساالنه
بین المللی طنز گرافیکی ســن انتونیــو د لوس بائوس ،به
نمایش گذاشــته خواهند شــد .امیررضــا ترکمان رحمانی،
جمال دانا ،الهام خلیلی مهر ،رســول حاجی زاده ،نیما شــاه
میری ،عبــاس ناصری ،داریــوش مهردالن ،جــواد تکجو،
علی قناعت ،ارمین گنجده علی شــافعی ،احســان چراغی
ایرانشــاهی ،هیبت احمدی ،ندا تنهایی مقدم و محمد صالح
رزم حسینی از منتخبان ایرانی این دوساالنه معتبر در بخش
کاریکاتور موضوعی هســتند .همچنین مســعود شــجاعی
طباطبایی ،چهره شناخته شده عرصه کاریکاتور یکی از هفت
داور این دوره از دوساالنه بود. صفحه 2
3
نگاهی به فیلم «نیروی تندر»
یکعقبگرداشکار
بن فالکون و همسرش ملیسا مک کارتی ،سال هاست که در هالیوود به فرمول برنده ای دست یافته
اند که باعث شده اثار تولیدی شان با فروش قابل توجهی در گیشه مواجه شود .فالکون که خودش
یک بازیگر نه چندان شناخته شده است ،در یک دهه گذشته چندین اثر کمدی با بازی همسرش در
نقش اصلی ساخته که اغلب مخاطبین با استقبال مخاطبین در امریکا مواجه شده است .جدیدترین
همکاری این دو این بار برای کمپانی نتفلیکس رقم خورده اســت .داســتان فیلم در دوره ای اتفاق
می افتد که بر اثر یک حادثه ماورایی ،برخی افراد به اَبَر شرور تبدیل شده اند و امنیت شهر را مختل
کرده اند .در این شــرایط ،دختری به نام امیلی (اکتاویا اسپنســر) که پدر و مادرش را از دست داده،
تصمیم دارد تا با استفاده از تکنولوژی این افراد را مهار کند و شرایط را عادی کند .او در این راه دوستی
صمیمی به نام لیدیا (ملیســا مک کارتی) دارد .دختری بی حوصله که برخالف امیلی ،عالقه ای به
تکنولوژی ندارد اما به اشــتباه اتفاقی را رقم می زند که سرنوشتش را تغییر می دهد و ...نیروی تندر
( )Thunder Forceمحصول نتفلیکس است و مانند اکثر ساخته های دیگر این کمپانی ،سوژه های
مشــخصی برای پرداخت دارد .سوژه هایی که طی دو سال گذشته از یک فیلم به فیلم دیگر منتقل
شده اند و حاال نوبت «نیروی تندر» است که مباحث مورد عالقه این کمپانی را به تصویر بکشد .اما
مشکل اینجاست که روند فیلم جدید بن فالکون به حدی قراردادی است که باعث شده حتی فضای
سرخوشــانه اثار قبلی او نیز در این اثر از بین برود .فیلمی که در تمامی بخش ها ناامید کننده است
و حوصله تماشــاگر را سر می برد .همکاری های مشترک قبلی فالکون و مک کارتی قواعد مشخصی
داشــت و ان تکیه بر توانایی خلق موقعیت کمیک توســط مک کارتی بود .مک کارتی در اینجا هم
شــوخی های فیلم را هدایت می کند اما فضای اَبَرقهرمانی قصه در تناقض با شوخی های رایج اوست.
این تناقض باعث شــده تا فضای فیلم حتی با در نظر گرفتن چارچوبی که فیلمســاز برای مخاطب
معین کرده ،کام ً
ال خسته کننده باشد و حتی در مواقعی تماشاگر را مجاب کند تا اثر را نیمه کاره به
حال خودش رها کند .متاســفانه فیلمنامه فالکون این بار نتوانسته از توانایی های همسرش در خلق
یک کمدی اَبَرقهرمانانه بهره ببرد .ایرادات فیلم گسترده و تنها شامل مک کارتی نمی شود .شخصیت
پردازی ها در حد فاجعه است و بامزه بودن شوخی ها نیز در مرحله بحران قرار دارد! منطق روایی فیلم
نیز حتی با در نظر گرفتن معیارهای مخاطبین رده ســنی الف ،دچار ایرادات فراوان اســت .احتماالً
سازندگان بر این عقیده بوده اند که کمدی بودن اثر می تواند التیامی بر ضعف های فیلمشان باشد ،اما
حفره های فیلمنامه «نیروی تندر» چنان زیاد و عجیب است که امکان چشم پوشی از ان غیر ممکن
است .فیلم در همان دقایق اولیه مشخص نمی کند که چرا باید از ناکجا ابادی در کهکشان عظیم،
انرژی به زمین ســاطع شود و صاف به سر بشــر بخورد تا اَبَرشرور شود! در سازمان عریض و طویل
چهارشنبـــــه 25فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1418
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
ساالر عقیلی و حجت اشرف زاده
برای «دعوت» خواندند
امنیتی و تکنولوژی محوری که امیلی در ان کار می کند نیز به یکباره نتیجه چندین سال پژوهش
دانشمندان با فشــار دادن یک اهرم بر باد می رود! در واقع بستر اصلی فیلم «نیروی تندر» براساس
همین اتفاقات بی منطق بنا شــده است .متاسفانه شــوخی ها نیز در «نیروی تندر» اغلب بی مزه و
قدیمی هستند .شوخی های تک نفره ملیسا مک کارتی که اغلب با سخنرانی های تک نفره در طول
فیلم همراه اســت ،در اینجا نه ربطی به فضای فیلم دارد و نه انقدر بامزه است که بتواند مخاطب را
بخنداند .شوخی با جودی فاستر یا موسیقی های دهه هشتاد در کنار شوخی های فیزیکی اجباری که
مک کارتی سال هاست از ان برای کشاندن مخاطب به سینما استفاده می کند ،در «نیروی تندر» کار
به جایی نمی برد .احتماالً شیمی او و اکتاویا اسپنسر را باید یکی از بدترین همکاری های چند سال
اخیر این بازیگر بدانیم .دو بازیگری که یکدیگر را کامل نمی کنند و به نظر می رسد در نقطه مقابل
هم قرار دارند! این مورد درباره اسپنسر بیشتر صدق می کند که نتوانسته با فضای کمیک قصه کنار
بیاید و در نتیجه ،لحظاتی که قصد دارد بامزه باشد ،بدترین بازی را ارائه می دهد! «نیروی تندر» یک
شکست کامل برای ملیسا مک کارتی و همسرش بیل فالکون است .کمدی جدید این دو پر هزینه تر
از همکاری های قبلی شان است اما از لحاظ فیلمنامه و کارگردانی و حتی بازیگری ،یک عقبگرد اشکار
برای این دو محسوب می شود« .نیروی تندر» نه اکشن هیجان انگیزی دارد ،نه می تواند مخاطبش
را بخنداند و نه حتی پیام های صد من یه غازش را کسی باور می کند .با این حال ،نتفلیکس تا زمانی
که مخاطبینش به مفاهیم کلیشه ای رایج چند سال گذشته از جمله «قهرمان زندگی خودت باش»
عالقه مند باشند ،ساخت اثاری شبیه به «نیروی تندر» اجتناب ناپذیر خواهد بود.
پخش ۹۰۰ساعت برنامه و امتداد ان در فضای مجازی و تلوبیون
طراحیتلویزیونبرایانتخابات
معاون ســیما از تولیــد و پخش ۹۰۰ســاعت برنامه ،ویژه
انتخابــات ریاســت جمهــوری خبــر داد و همچنیــن به
بهره بــرداری از ظرفیت تلوبیون بــرای بحث های انتخاباتی
اشــاره کرد .حمید شاه ابادی در جلسه ستاد انتخابات سیما
گفت :معاونت سیما در دوره جدید ،توجه و تمرکز خود را بر
سه مناسبت مهم نوروز ،ماه رمضان و انتخابات گذاشته است
تا با برنامه ریزی و تصمیم گیری های درســت و بموقع بتواند
در عرصه برنامه ســازی به شایستگی عمل کند .وی افزود :با
توفیق الهی تجربه موفق نوروز را پشــت ســر گذاشتیم؛ در
این مناسبت کارهای ارزشمندی روی انتن رفت که حاصل
تالش همه همکاران در معاونت سیما بود و به همه همکاران
خــدا قوت عرض می کنم .شــاه ابادی تصریــح کرد :جنس
انتخابات ریاست جمهوری از بقیه مناسبت ها متمایز است و
حساســیت زیادی دارد درواقع ،از هم اکنون در حال و هوای
انتخاباتیم و کمیته ها باید برنامه های خود را با دقت بیشتری
پیش ببرند .وی با اشــاره به پیش بینی حدود 900ســاعت
برنامه ویژه انتخابات خردادماه گفت :این میزان برنامه سازی
می تواند زمینه الزم برای مشارکت حداکثری و پرشور مردم
را فراهم کند .شاه ابادی افزود :البته مهم تر از میزان تولیدات
انتخاباتی ،کیفیت اثار اســت به طوری که برنامه های سیما
باید با رعایت کامل اصل بی طرفی ،هنرمندانه و هوشمندانه
موجــب ارتقاء بینــش و اگاهی عموم مردم شــود و فضا را
برای انتخاب دقیق اماده کند.معاون سیما تاکید کرد :بحث
تبیینی و تحلیلی شــرایط روز کشــور با استفاده از ساختار
اثرگذار مستند باید در این برنامه ها ساعت بیشتری گنجانده
شود و تمام سعی سیما بر تحقق مشارکت حداکثری متمرکز
شود .وى با اشاره به هجمه تمام عیار رسانه های معاند در ایام
منتهى به انتخابات تصریح کرد :دشــمن فعال تر از هر زمان
دیگر خط تخریب را در پیش گرفته و با سیاه نمایى و سانسور
موفقیت ها و نقاط قوت کشــور به دنبال ناامید کردن مردم
از نظام اســت .شــاه ابادی افزود :در این نبرد بی امان ما در
رسانه ملى باید هنرمندانه و عالمانه ضمن تبیین دستاوردها
و توانمندی هــای نظام جمهورى اســامى ،ایــن توطئه را
خنثــى کنیم تا برخــى از ناکارامدی هــا و بی تدبیری های،
افتخارافرینی هــا و حرکــت روبه جلوی کشــور را مخدوش
نکند .وی با اشــاره به اینکه با استفاده از ظرفیت «تلوبیون»
که مرجع پخش زنده و ارشــیو برنامه های صداوسیماســت
می توانیم ،بحث های انتخاباتــی را در این فضا امتداد دهیم
افزود :تلوبیــون می تواند در امتداد تلویزیون ،به تاثیرگذاری
بیشتر برنامه های انتخاباتی سیما کمک کند .شاه ابادی ادامه
داد :تولید قطعات اختصاصی ویژه فضای مجازی و پادکست
هم از دیگر اقداماتی اســت که باید انجام شود تا با استفاده
از ظرفیت فضــای مجازی ،حال و هــوای انتخاباتی و موج
مشــارکت پرشــور مردم را به زیبایی نمایش دهیم .معاون
سیما تاکید کرد :استفاده از ظرفیت اندیشکده ها و محققان
فعال و انقالبى ان ها خیلی مهم اســت و سیما از اثار علمی
و کاربردی این اندیشکده ها که به دغدغه های کشور و مردم
می پردازد ،بهره بیشتری خواهد برد .وی در پایان این نشست
همچنین بر ارزیابــی کیفی برنامه های ویژه انتخاباتی تاکید
کرد و خواستار ارزیابی مداوم برنامه ها و عملکرد شبکه ها از
سوی ستاد انتخابات معاونت سیما شد .در این جلسه ملکى
دبیر ســتاد انتخابات ســیما و همچنین روسای کمیته های
ســتاد انتخابات این معاونت گزارش عملکرد و اقدامات چند
ماهه گذشته خود را ارائه کردند.
هنرمندان هم در حریم «تئاتر شهر» حس امنیت ندارند!
مســعود دلخواه معتقد اســت مجموعه «تئاتر شهر» نیاز به
حریمی حساب شــده دارد؛ حریمی که بر فرهنگی و هنری
بودن مجموعه تاکید داشته باشد .مسعود دلخواه از مدرسان،
بازیگران و کارگردان های باســابقه تئاتر ایران اســت که در
مجموعــه تئاتر به عنوان بازیگر و کارگــردان اثاری را روی
صحنه برده اســت« .روال عادی» بــه کارگردانی محمدرضا
خاکی از جمله اثار موفق تئاتر ایران طی دهه های گذشــته
بوده که با نقش افرینی مسعود دلخواه در سالن سایه مجموعه
تئاتر شهر به صحنه رفت و دلخواه برای نقش افرینی در این
اثر جایزه بهترین بازیگری مرد جشــنواره تئاتر فجر را از ان
خود کــرد .وی همچنین به عنوان کارگــردان نمایش هایی
چــون «ارخش»« ،بیگانه» و «شــاه لیر» را هم در مجموعه
تئاتر شهر اجرا کرده است .دلخواه معتقد است مجموعه تئاتر
شهر باید دارای حریمی حساب شده باشد و مخالف هر گونه
حریم محکمی اســت که این مجموعه را از مردم جدا کند.
این هنرمند با ســابقه تئاتر درباره وضعیت پیرامون مجموعه
تئاتر شــهر و نیاز این مجموعه به حریمی مشــخص ،گفت:
متاســفانه اطراف تئاتر شهر به فضایی برای حضور معتادان،
خالفکاران و اتفاقات غیرفرهنگی تبدیل شــده اســت .تئاتر
شــهر نیازمند حریمی اســت که فضای بیرونی مجموعه را
تعیین کنــد و باعث ایجاد فضایی فرهنگــی و هنری نظیر
کافه ،کتابفروشی و مکانی برای نشستن مخاطبان شود .وی
یاداور شد :شهرداری و شورای شهر تهران مسئولیتی جدی
بر عهده دارند و باید به پارک ها و فضاهای فرهنگی و هنری
به درستی رسیدگی کنند .در حال حاضر یک ناهماهنگی و
شلختگی در خصوص پیرامون مجموعه تئاتر شهر وجود دارد
و اگر یک حریم حساب شــده برای مجموعه در نظر گرفته
شــود فضایی امن برای تئاتر شهر و مخاطبان فراهم خواهد
شــد .دلخواه با بیان اینکه هم شــنیده و هم شاهد اتفاقات
ناخوشایندی در پیرامون تئاتر شهر بوده ،افزود :بازیگران بعد
از اجرای نمایش با احساس ناامنی مجموعه را ترک می کنند.
ایــن مدرس تئاتر تاکید کرد :مجموعــه باید دارای حریمی
حساب شده باشد که به فضای فرهنگی مجموعه اضافه کند
و نیازمند نیروهایی اجرایی برای حفظ امنیت فضای پیرامون
خود است .اگر قرار است حریمی ایجاد شود بهتر است داخل
ان فعالیت های فرهنگی ،کافه و کتابفروشــی که احســاس
فضای فرهنگــی را در مخاطب ایجاد کنــد ،در نظر گرفته
شود .این کارگردان تئاتر در پایان سخنان خود تصریح کرد:
در حال حاضر تا وارد مجموعه تئاتر شــهر نشده اید احساس
امنیــت ندارید .باید حریمی برای تئاتر شــهر در نظر گرفته
شود که بر فرهنگی و هنری بودن این مجموعه تاکید داشته
باشــد و این امر با همکاری جدی سازمان میراث فرهنگی،
شهرداری تهران ،شورای شهر تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی میسر می شــود .االن فضای پیرامون مجموعه تئاتر
شــهر بی در و پیکر است و احساس ناامنی برای مخاطبان و
هنرمندان ایجاد می کند.
حجت اشرف زاده و ساالر عقیلی تیتراژهای ابتدایی و پایانی
«دعوت» ویژه برنامه افطار شبکه یک سیما را اجرا کردند.
حجت اشــرف زاده و ســاالر عقیلی خوانندگان سرشناس
موسیقی کشــورمان تیتراژهای ابتدایی و پایانی «دعوت»
ویژه برنامه افطار شــبکه یک ســیما را اجرا کردند .حجت
اشرف زاده امسال اجرای تیتراژ ابتدایی برنامه «دعوت» را
برعهده داشته اســت .این قطعه که در قالب یک عاشقانه
جذاب ساخته شــده همراه با شعری از احمد امیرخلیلی،
اهنگسازی حجت اشرف زاده و تنظیم کمال صداقت است
که هم زمان با اغاز برنامه و پخش اولین قســمت شنیده
خواهد شــد .تیتراژ پایانی امسال برنامه «دعوت» مناجات
عارفانه ای اســت که ســاالر عقیلی ان را اجرا کرده است.
این قطعه اوازی است که در لحظات افطار با خلق فضایی
عارفانه پایان بخش برنامه خواهد بود .ویژه برنامه «دعوت»
به تهیه کنندگی و کارگردانی مجتبی کشــاورز ،سردبیری
محیا اســناوندی و با حضور حجت االسالم محمد برمایی
کاری از گروه اجتماعی شــبکه یک سیماست که امسال
با حفظ رســالت ذاتی خود یعنی پرداختن به مبحث مهم
خانــواده و با رویکرد اصلی نگاه ویــژه به خاندان و بزرگ
خاندان ایرانی در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ســاعت
۱۹:۱۵پخش می شود.
ستاره هایی که روی صحنه
اسکار می روند
اکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرستی از اعطاء
کنندگان جایزه در نود و ســومین دوره این جوایز منتشر
کرد .اکادمی اسکار ۱۵برنده و نامزد پیشین جایزه اسکار
را به عنوان گروه نخست از اعطاء کنندگان جوایز در نود و
سومین دوره این جوایز معرفی کرد و بر این اساس «بونگ
جــون هو»« ،برد پیت»« ،واکنی فینیکس»« ،هریســون
فــورد»« ،الرا درن» و «برایان کرانســتون» از جمله مهم
ترین ستاره هایی هستند که امسال نه برای دریافت جایزه
بلکه برای اعطای جایزه اســکار بــه روی صحنه خواهند
رفــت« .دان چیدل»« ،انجال وســت»« ،رجینا کینگ»،
«هال بــری»« ،مارلی متلیــن»« ،ریتا مونــرو»« ،ریس
ویترســپون» دیگر چهره های دعوت شــده برای اعطای
جوایز امسال هستند.
امســال فیلم فیلم «منک» ســاخته «دیوید فینچر» که
روایتی از پشــت پرده ســاخت فیلم «همشــهری کین»
اســت با کسب نامزدی در ۱۰شــاخه پیشتاز این جوایز
است و فیلم های «ســرزمین اواره ها»« ،پدر»« ،یهودا و
مسیح سیاه»« ،میناری»« ،بلک باتم ما رینی» و «دادگاه
شیکاگو »۷نیز هر کدام در شش شاخه نامزد کسب جایزه
هستند .مراسم اســکار ،پربیننده ترین رویداد جهان در
عرصه ســرگرمی است که از نظر میزان بیننده با اختالف
باالتر از جوایز گلدن گلوب ،جوایز تلویزیونی ا ِمی و جوایز
موسیقی گرمی قرار دارد .با این وجود سال گذشته میزان
بینندگان مراسم اســکار با ۲۳میلیون نفر به پائین ترین
حد خود در تمام اداور برگزاری رسید.
پیش از این «دیوید روبین» رئیس اکادمی اسکار با ارسال
نامه ای بــه بیش از ۱۰هزار عضــو اکادمی اعالم کرده،
مراسم اعطای جوایز اسکار ۲۰۲۱تنها با حضور نامزدهای
کســب جایزه ،میهمانان انها و اعطاء کنندگان جوایز و به
شــکلی متفاوت با سال های گذشــته برگزار خواهد شد.
مراســم اعطای جوایز نود و سومین دوره جوایز سینمایی
اســکار نیز ۲۵اوریل ۶( ۲۰۲۱اردیبهشــت ماه ) ۱۴۰۰
برگزار خواهد شد. صفحه 3
ایا پخش تلویزیونی «یدو» و «تک تیرانداز» صحیح بود؟
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1418چهارشنبه25فروردینماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:07
19:30
19:48
05:18
06:44
گنج سخن
پیامبر خدا صلی اهلل علیه و اله :
اگر مى توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به
یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.
دعائم االسالم :ج ،۲ص۳۲۶
پندبزرگان
بیشترین تاثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود
که از میان ما رفته باشند.
امرسون
حافظانه
مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد
قضای اسمان است این و دیگرگون نخواهد شد
رقیب ازارها فرمود و جای اشتی نگذاشت
مگر اه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد
نشست مجازی «در خدمت یا خسارت تلویزیون» با تاملی بر پخش تلویزیونی فیلم های سینمایی «یدو» و «تک
تیرانداز» پیش از اکران در سینما ،با حضور ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم تک تیرانداز و حامد بامروت نژاد تهیه کننده
سینما و فعال رسانه به همت سایت راه نوشت و به صورت مجازی برگزار شد .اصغری در این نشست گفت :پخش فیلم
سینمایی «تک تیرانداز» از تلویزیون به اصرار مدیران سازمان صدا و سیما بود ،البته به نظرم تلویزیون باید برنامه ای برای
مناسبت های مختلف داشته باشد تا در بزنگاه ها متقاضی اکران فیلم هایی نباشد که طبق عرف ابتدا باید در سینما باید
پخش شود .وی در ادامه تصریح کرد :مسئله دیگری که در اکران فیلم تک تیرانداز ما را مجاب به پخش ان از تلویزیون
کرد این بود که در شرایط و محدویت های کرونایی و مشکالت اقتصادی ،مردم چند ساعتی پای این فیلم بنشینند و
فراغتی از مسائل و مشکالت داشته باشند و در کنار ان با شخصیت شهید زرین اشنا شوند.
رسالت صدا و سیما در مواجهه با سینما رقابت نیست ،حمایت است
اصغری با بیان این که مدیران بازرگانی برای من و همکارانم شفاف کنند که فیلم های خارجی را با چه قیمتی خریداری
می کنند و ایا متناســب با همین قیمت فیلم های ایرانی خریداری می شود یا خیر ،گفت :قیمت خرید فیلم های
سینمایی که تلویزیون می دهد چیزی حدود ۱۰۰تا ۱۵۰میلیون است و این به نسبت هزینه های میلیاردی فیلم ها
شاید منصفانه نباشد .این تهیه کننده سینمای ایران افزود :در سال های اخیر به همه چیز تورم خورده جز قیمت خرید
فیلم های سینمایی از تلویزیون و انتظار می رود که صدا و سیما به عنوان مرجع حمایت از فرهنگ و هنر این سرزمین
رویه خود را در این زمینه تغییر دهد و حداقل هزینه خرید هر فیلم باید ۱۰تا ۲۰درصد هزینه تولید فیلم باشد .وی
در ادامه گفت :تلویزیون رسالتش رقابت با سینما نیست ،بلکه تلویزیون باید از سینما حمایت کند به خصوص سینمایی
که در جهت منافع ملی گام بر می دارد.
قیمتخریدفیلم هاتوسطتلویزیونبه روزنیست
در بخش دیگری از این نشست حامد بامروت نژاد ،تهیه کننده سینما و فعال رسانه ای نیز با اشاره به صحبت های
اصغری گفت :فیلمی که حداقل با دو یا سه میلیارد ساخته و بارها از تلویزیون پخش می شود ،با مبلغی بسیار اندک یعنی
150میلیون خریداری می شود و این مبلغ مربوط به کمتر از یک ماه پیش است که ما فیلم «منطقه پرواز ممنوع» را به
تلویزیون فروختیم و اگر صدا و سیما قصد حمایت دارد ،قیمت خرید فیلم را متناسب با نرخ روز و قیمت واقعی تامین
سازمان به روزرسانی کند .وی با اشاره به بحث جلسه و پخش تلویزیونی فیلم های یدو و تک تیرانداز پیش از اکران در
سینما اظهار داشت :این اقدام صدا و سیما ،نخست ضرر و خیانت کردن به سینماست و برداشت پول از جیب مردم
و اسراف است و دلیل این اقدام صدا و سیما به نظرم رقابت با vodهاست و ان ها راهبرد اشتباهی را برای این رقابت
انتخاب کرده اند و این راهبرد اشتباه ان ها را به اینجا رسانده است .بامروت نژاد در ادامه گفت :از منظر سرمایه گذار
و با منظر اقتصادی اقدام تهیه کنندگان این دو اثر کار پر سودی بوده چرا که «یدو» با شش جایزه و هفت نامزدی در
جشنواره فجر و به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر و با توجه به این که دو ارگان حاکمیتی پشت ان بودند و با فرض
داشتن سینمای مناسب در اکران با وجود شرایط کرونایی می شد امید داشت یک میلیارد تومان در سینما بفروشد .در
اکران انالین هم می توانست به فروش متوسط یک میلیاردی برسد .در پخش VODها و تک فروشی های مجازی به
راحتی تا ۶۰۰میلیون درامد می رسد .فروش حق پخش تلویزیونی به میزان ۱۵۰میلیون تومان هم وجود داشت که با
کسر حق سینمادار و توزیع کننده و پخش کننده این فیلم می توانست در شرایط کرونایی متوسط یک میلیارد و ۸۵۰
میلیون بازگشت سرمایه از مردم و مخاطب نهایی داشته باشد.
راهبرد تلویزیون در مواجهه باvodها غلط است
این تهیه کننده سینما در ادامه تصریح کرد :هزینه ای که صدا و سیما بابت این فیلم ها کرد از این جیب به ان جیب
است و حتما سرمایه گذار از منظر اقتصادی با فروش فیلم به صدا و سیما برد کرده است .اما از منظر اقتصاد سینما
پخش تلویزیونی فیلم ها امری اشتباه بود .وی گفت :معتقدم فروش فیلم ها به صدا و سیما از منظر سرمایه گذار با معیار
اقتصاد سینما کار اشتباهی بوده است .پول هنگفت پخش این فیلم ها از جیب بیت المال رفته در حالی که می توانست
از جیب مخاطب هزینه شود .دستمان را از برگ برنده های خود خالی می کنیم .پولی از سهم بیت المالش هدر داده ایم و
هدیه ای قالبی با پول خودشان برایشان فاکتور کرده ایم .بامروت نژاد با بیان این که صحبت از اکران دوباره فیلم تا حدود
زیادی بالوجه است ،گفت :صدا و سیما در رقابت با vodها به راهبرد غلط رسیده است و این راهبرد غلط او را به این
اسراف رسانده و می خواست به یک برندینگ برای خود برسد که از اساس اشتباه بود و او را به مراد دلش نخواهد رساند.
چرابرنامهجدیدمحمدرضاگلزاربینندهندارد؟
مسابقه «هفت خان» با اجرای محمدرضا گلزار ،از نورز ۱۴۰۰وارد نمایش خانگی
شد و تا به حال سه قسمت از ان منتشر شده است ،اما هنوز نتوانسته مخاطبان
زیادی داشته باشد و از رقابت با سریال های نمایش خانگی جا مانده است .طبق
اماری که پلتفرم نماوا از پربازدیدترین محصوالت خود در پایان تعطیالت نوروز و
پایان هفته گذشته منتشر کرده« ،هفت خان» در رتبه اخر قرار داشته و پنجمین
محصولپربینندهنماوابودهاست.چرااینمسابقهپربینندهنبودهوحضورمحمدرضا
گلزار کمک زیادی به استقبال از «هفت خان» نکرده است؟ مهم ترین برگ برنده
«هفت خان» حضور محمدرضا گلزار در مقام مجری اســت ،اما او پیش از این
تجربه اجرای مسابقه اطالعات عمومی «برنده باش» را در تلویزیون داشته است،
بنابراین حضورش در «هفت خان» اتفاق جدیدی نیست که برای مخاطب تازگی
داشته باشد و او را به تماشای مسابقه ترغیب کند .اگر «هفت خان» مسابقه ای
کامال متفاوت با «برنده باش» بود ،ســاختار جدیدی داشت و مسابقه اطالعات
عمومی نبود ،محمدرضا گلزار این شــانس را داشت که به واسطه حضورش به
عنوان مجری ،توجه مخاطب را جلب کند ،اما «هفت خان» فارغ از تفاوت هایی
که در مراحل مسابقه با «برنده باش» دارد ،شباهت هایی نیز به ان دارد و همین
موضوع جذابیت ان را برای تماشاگر کمتر می کند .به عنوان مثال محمدرضا گلزار
در پالتوهای خود در «برنده باش» جمالت امیدبخش و اموزنده ای می گفت ،در
«هفت خان» نیز چنین پالتوهایی دارد ،از شرکت کنندگان درباره برنامه شان برای
جایزه خود سوال می کند .او در بخشی از مسابقه هم از شرکت کنندگان می خواهد
که بگویند اگر از همراه شان در مسابقه یا یکی از افرادی که رابطه نزدیکی با او
دارد بپرسد مهم ترین ویژگی شخصیتی اش چیست به چه موردی اشاره می کند،
اما این سوال ارتباطی به مسابقه و روال ان ندارد .احتماال این پرسش برای تنوع و
صمیمیت در مسابقه طراحی شده است ،اما کارایی زیادی ندارد و جذاب نیست.
یکی دیگر از اتفاقاتی که «هفت خان» را به حاشیه می برد ،وجود رقیبان قدر است.
سریال هایی که هر کدام فارغ از کیفیت کلی شان ،به واسطه قصه سرگرم کننده یا
ستاره های خود موفق شدهاند تعدادی از مخاطبان را با خود همراه کنند ،در این
شرایط یک مسابقه اطالعات عمومی با حضور شرکت کنندگان مردمی ،شانس
زیادی برای سبقت گرفتن از سریال ها ندارد .هرچند که مسابقه «شب های مافیا»،
در شــرایط مشابه توانسته پرمخاطب باشد و طرفداران زیادی داشته باشد ،اما
ساختار «شب های مافیا» با مسابقه اطالعات عمومی قابل مقایسه نیست و حضور
چهره ها در ان نیز به دیده شدن مسابقه کمک کرده است .به این ترتیب همه
این اتفاقات دست به دست هم می دهد تا «هفت خان» جزو اخرین اولویت های
مخاطب برای تماشا قرار بگیرد.
در نشست «جایگاه جشنواره در سینمای پس از انقالب» مطرح شد:
ذات سینما فرمایشی نیست!
نشست مجازی «جایگاه جشنواره در سینمای پس از انقالب» روز سه شنبه با حضور
محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ،سیدصادق
موســوی مدیرعامل انجمن ســینمای جوانان ایران و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد
سینمایی فارابی برگزار شد .در ابتدای این نشست علیرضا تابش درباره نسبت سینما
و انقالب اسالم ،گفت :پیش از انقالب ،سینمای ایران جشنواره هایی به خود دیده بود.
مث ً
ال قدیمی ترین جشــنواره سینمایی کشور ما جشــنواره «رشد» است .پیش از ان
هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،جشــنواره کودکان و نوجوانان را برگزار
می کرد .وی افزود :این جشــنواره ها متناسب با زیست دوران سینمایی خود بود اما از
سال ۵۷به بعد فیلم های عامه پسندتر مطرح می شوند یعنی فیلم های مهم ما در بروز
و ظهور جشــنواره های سینمایی ،محلی از اعراب نداشتند .مدیرعامل بنیاد سینمایی
فارابی ،با بیان اینکه با وقوع انقالب اســامی هرچند تعویق در برگزاری رویدادها به
وجود امد اما ارام ارام جشــنواره های مهمی شــکل گرفتند ،ادامه داد :اساساً در نسل
ما جشــنواره بیشتر با نام فجر شــناخته می شــود چون یک وجه مردمی هم دارد،
صف های طویل ،مردم و ...یاداور جشنواره هاســت اما ســینما در عرصه های مختلف
مردم بروز و ظهور دیگری دارد یک پیوندی هم با فجر انقالب دارد که باعث می شود
در زیســت مردم تغییرات الگویی می بینیم .در ادامه تابش درباره استقبال کم از اثار
سینمایی ،گفت :ســینمای کودک و نوجوان در این چند دهه تحوالت زیادی داشته
و مخاطبان امروزی این ســینما مشخصاً فرزندان زمانه خود هستند که دسترسی به
منابع تصویری و ســرگرمی های متنوع زیادی دارند .وی افزود :فارابی به عنوان حامی
تولید در ســینمای کودک و نوجوان حمایتگر فیلمسازان این حوزه بوده است وقتی
به این نهاد امدم یک اسیب شناسی داشتیم و متوجه شدیم که این مسیری که بنیاد
برای تولید اثار صرفاً جشنواره ای می رفته اشتباه بوده است .مدیرعامل بنیاد سینمایی
فارابی ،ادامه داد :روزی که به فارابی امدم با ۴۸فیلم ارشــیو شــده و اکران نشده رو
بــه رو بودم چون هیچکدام قابلیت اکران و حتی اوردن به شــبکه نمایش خانگی را
نداشــتند به همین دلیل این روند را قطع کردیم و خواستیم جریان را نوسازی کنیم
در چند ســال اخیر فارابی تولیدی که صرفاً با عجله برای رساندن به جشنواره داشته
باشد ،مطلقاً نداشته است.
تابــش ادامه داد :لزوماً بررســی های فیلمنامه ای ما منجر به تولید نمی شــود ،عنصر
جذابیت برای کودکان امروزی و توجه به ژانرهای مهجور و اقتباس برای ما مهم بوده
اســت .ما مطالعه کردیم و دیدیم تولید فیلم کوتاه کودک کم بوده و با اقای موسوی
صحبت کردیم تا فیلمســازان ترغیب شوند ،برای کودکان هم فیلم بسازند و متناسب
با ذائقه تماشــاگران امروزی که اغلب متولد دهه های ۸۰و ۹۰هستند ،این اتفاق رخ
دهد .دبیر جشــنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان ،افزود :از نقش انیمیشــن هایی
که طی یک دهه اخیر تولید شــده نباید غافل شــویم ،محصوالتی داشته ایم که باید
از ســازندگانش تشــکر کنیم چون فضای جدیدی را به وجــود اوردند .برخی از این
چالش های جشنواره ســینمایی را باید بیشتر بررسی کنیم اگر جشنواره های ما یک
سازمان بسامان داشته باشــند ،کارها بهتر پیش می رود ،نگاه صنوف و جریان سازی
رسانه ای می توانند راهگشا باشند .در ادامه این نشست محمد حمیدی مقدم ،گفت :با
همه انتقادات و البته حفظ الیه های امید ،باید گفت ما فراز و نشیب های در طول این
سال ها داشته ایم .نقاط عطفی داشته و گاهی اوقات هم افول کرده ایم .به هر حال این
ذات سینماست و خیلی فرمایشی نیست .وی افزود :جشنواره پیش از این یک فضای
لوکس بود که بر اساس نگاه اروپایی شکل گرفته بود .ان حرکت ها تحت تاثیر جریان
روشنفکری بود و تاثیر سینمای فرانسه و اروپا بر سینمای ایران همیشه مشهود بوده
است .قطعاً جشنواره فیلم فجر مهمترین حرکت بعد از انقالب است .وی در ادامه این
نشست مجازی ،گفت :باید ببینیم ما بعد از این همه تاثیرگذاری جشنواره در کجا قرار
داریم و چرا اقای درویش می گویند ما سینمای جهانی نداریم؟ ما باید این موضوع را
بررســی کنیم ،چرا مخاطب نداریم؟ باید بدانیم گره کار کجاست چرا سینمای ما به
معنی ارتباط با توده های مردم جهانی نمی شود ،هرچند در طول این سال ها جشنواره
«ســینما حقیقت» خوب پیش رفته ولی باید بررســی کنیم که ایا ما به فیلمسازان
می گوییم که به چه ســوژه هایی پرداخته شود یا ما و فیلمسازان می توانیم مکمل هم
باشیم .مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ،تاکید کرد :جریان سینما
در حوزه های مختلف باید بعد از ۴۲سال خود را از جشنواره ها جدا کند .امروز معضل
ما اصل شــدن حضور در جشنواره هاســت .حمیدی مقدم با بیان اینکه بعد از جریان
دوران فطرت ،ایزوله کردن سینمای ایران یکی از معضالت ما بود ،گفت :ضمن اینکه
این موضوع که ما به خاطر بقای ســینمای داخلی ،سینمای خارجی را نشان ندهیم
خوب نیســت .حمایت های دولتی از تولید باعث شد این سینما بیش از حد نازپرورده
و لوس به بار اید و بعد هم همین هنرمندان نوک پیکان انتقادات را به سمت سیستم
دولتی حمایت کننده گرفتند .وی با تاکید بر اینکه در یکی دو ســال گذشــته تحول
بزرگی که داشتیم این بود که وارد فضای انالین شده ایم همه جشنواره های جهان وارد
یک حوزه جدید شده اند و می شوند ،گفت :از این نظر ورود به این عرصه بار و فشار را
از روی جشنواره ها برمی دارد و عدالت نمایشی به وجود می اورد .دیگر جشنواره ها تنها
محل عرضه یک فیلم نخواهند بود .حمیدی مقدم مطرح کرد :دوران حمایت گذشته،
دوران عرضه به سینمای جهان و جایزه گرفتن هم رد شده ما هر انچه داشتیم را رو
کرده ایم ،از مهمترین جشنواره ها جایزه گرفته ایم .سال گذشته باالترین میزان حضور
را داشــتیم .همه اینها نوید این را می دهد که مراحل دریافت و بازخورد از ســینمای
هنری جهان را گذرانده ایم و باید به بازار ســینمای جهان ورود کنیم این بازار تنها به
معنی نمایش در ســینماها نیست بلکه حضور در پلتفرم ها و نمایش های تلویزیونی و
البته نشان دادن گسترده فرهنگ ایرانی هم مهم است.
در بخش پایانی این نشســت ســیدصادق موسوی نیز اظهار داشــت :اساساً انقالب
اســامی قبل از اینکه یک انقالب اقتصادی و سیاسی باشد ،یک انقالب فرهنگی بوده
اســت .شــاید یکی از بخش هایی که بیش از هر چیز دیگری دچار تحول شد ،سینما
بود و سپس ادبیات کودک دچار این تحول شد .وی افزود :سینمای پس از انقالب را
می شــود بیشتر از همه برش های اقتصادی سیاسی و ..بررسی کرد .چهار سال بعد از
انقالب جشنواره ها و سینما دچار یک وقفه شدند .سینما بحران های سیاسی اجتماعی
ســال های اول را پذیرفت و وارد دوره تثبیت شد .مدیرعامل انجمن سینمای جوانان
ایــران ادامه داد :در بهمن ۶۱حدود ۱۰۸فیلم به جشــنواره راه یافت به طوری که
در پوســتر اول جشــنواره فیلم فجر چیزی با عنوان «انجمن سینمای جوانان ایران»
دیده نمی شــد اما از دوره سوم جشنواره فیلم فجر می بینیم که واژه انجمن سینمای
جوانان ایران دیده شــد اما حاال امروز جشنواره فیلم کوتاه تهران مهمترین جشنواره
غرب اسیاســت .موســوی در ادامه توضیح داد :به نظرم وضع جشــنواره فیلم کوتاه
تهران به این دلیل خوب اســت که وضع فیلم کوتاه خوب اســت .جریان زنده ای در
فیلم کوتاه وجود دارد و حیات دارد .این یک ســرمایه بزرگ اســت .هم جشنواره ها
توانســته اند چهره ها را معرفی کنند و فرصت دیده شدن به افراد بدهند هم فیلم های
خوب در جشنواره ها حضور دارند .این مدیر فرهنگی گفت :سال ۹۹هرچند جشنواره
به شکل حضوری و مجازی برگزار شد ،اما مخاطبان زیادی داشتیم .از همین رهگذر
اســت که می بینیم فیلم های پرفروش دو سه ســال اخیر حاصل کار کسانی بوده که
با فیلم کوتاه و انجمن ســینمای جوانان ایران شروع به کار کردند جریان فیلم کوتاه
توانســته به معرفی فیلم کوتاه و به سینمای بلند کمک کند .وی تاکید کرد :با همه
تواضع می خواهم بگویم همین ســه جشــنواره فیلم کوتاه تهران« ،سینما حقیقت»
و جشــنواره کودک و فیلم های ان امروز دارند ســینمای فرهنگی ایران را نمایندگی
می کنند ،مزیت نســبی ما همین جشنواره ها هســتند .موسوی با بیان اینکه هرچند
فیلم های پر فروش دنیا فیلم های ایرانی نیســتند ولــی در بخش فیلم های فرهنگی
جهان ،سینمای ایران حرفی برای گفتن دارد ،تاکید کرد :در سال های گذشته دیده ام
که تهیه کنندگان ســینمای بلند به منظور کشــف استعداد به مراسم های فیلم کوتاه
می ایند .فکر می کنم جشــنواره های ما از حیث معرفی و کشف استعداد موفق ظاهر
شــده اند .موسوی خاطرنشان کرد :ما تا سال های گذشته عرضه فیلم کوتاه را فقط در
جشنواره ها داشتیم ولی حاال مخاطبان جدیدی به فیلم کوتاه اضافه شده ،پرده سینما
هیچوقت محل عرضه فیلم کوتاه نبودند ولی حاال چندی است که نمایش اینترنتی را
داریم .قرار است بعد از بازگشایی سینماها ماهی یک بار یک باکس از فیلم کوتاه را در
هنر و تجربه داشته باشیم .امیدواریم بتوانیم عالوه بر عالقمندان فیلم کوتاه بیشتر در
دل مردم عادی خودمان را جای بدهیم و بازار سازی جدیدی شود. صفحه 4