روزنامه هنرمند شماره 1415
روزنامه هنرمند شماره 1415
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 22فروردینماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1415صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
نوک پیکان غفلت
به سمت سیاستگذاران
کالن فرهنگی است
تقدیر جشنواره «الس پالماس» اسپانیا
از اصغر فرهادی
من هم ریش پروفسوری و سبیل نیچه ای
گذاشته ام و کتاب «انسان تک ساحتی»
هربرت مارکوزه را -بی انکه ان زمان خوانده
باشمش -طوری دست گرفته ام که دیگران
جلد ان را ببینند و پیش خودشان بگویند
عجب ،فالنی چه کتاب هایی می خواند!
این ها یکی از اشناترین جمالت اوینی است؛
جمالتی که هر کدام از ما که خواسته ایم به
صاحب صدای شکوهمند و جمالت پرطمطراق
روایت فتح نزدیک شویم ،دست کم یک
بار مرورشان کرده ایم تا ان پردۀ ضخیم و
پرهیبت میانمان فرو افتد و راحت تر بتوانیم
دست دور گردن کامران دیروز و سِ دمرتضی
امروزمان بیندازیم و با هم به سراغ فیلم دیدن
و نقد شنیدن برویم .این ها جمالتی است که
شاید در ابتدا هرکداممان از خواندن ان تعجب
کرده باشیم و دمی بعد ،با خویش گفته باشیم،
چه جالب ،پس او هم از خودمان است...
اصغر فرهادی :از قلب
و ناخودا گاهم فیلم
می سازم
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
چرا پروژه های فیلمبرداری
در شرایط قرمز کرونایی
تعطیل نمی شوند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
نحوه پرداخت حق بیمه هنرمندان
در سه ماه اول سال 1400اعالم شد
بهبهانهپخشمجموعهمستند«اقامرتضی»ازشبکهسهسیما
اوینی ما و اوینی شما!
َ
درخواست کارگردان «انگل»
از فیلمسازان
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
برگزیدگان دهمین جشنواره ملی سعدی معرفی شدند
فر یبا علومی یزدی چهره ی ماندگار
و ارش رضوانی میکروفون طال
را کسب کرد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
محمدحسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما:
تعطیلی سینماها در صورت
تعطیلی همه مراکز منطقی است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
انجمن جلوه های و یژه ()VES
بهتر ین های فیلم های سال « 2020اهو»و«سیاه باز» پروانهنمایش
دریافتکردند
را انتخاب کرد
با اعالم سازمان سینمایی؛
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
زنانی که هنرشان به نام مردان
نوشته شد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
سانسور از سینماهای ایتالیا
حذف شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
برگزیدگاندهمینجشنوارهملیسعدیمعرفیشدند
2
یکشنبـــــه 22فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1415
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
پربازدیدترین مکان های تاریخی
ایران کدامند؟
دکتر فریبا علومی یزدی چهره ی ماندگار سال شد
ارش رضوانی میکروفون طال گرفت و اول شد
دهمین دوره ی جشنواره ی ملی سعدی با معرفی نفرات
برتر ،چهره ی ماندگار و پدیده ی جشــنواره در تهران
به کار خود خاتمه داد .دکتر فریبا علومی یزدی ،رئیس
دهمین جشنواره سعدی گفت :دهمین جشنواره سعدی
برای همگرایی صنفی مجریان و ســخنوران ،حرکتی
برای یکی شــدن ،ارتقا و پیشرفت سخن و سخنوری،
کشف اســتعدادهای جوانان ،اتحاد و انسجام مجریان
و ســخنوران ،رقابتی ســالم در فضایی کامال علمی و
اموزشی.
سخن گفتن یک نیاز است
خوب سخن گفتن یک فن است
زیبا سخن گفتن یک هنر است
بیاییم با هنر خود جهان بیاراییم و نقش صلح بزنیم
مدیرکل موزه ها اعالم کرد :موزه ها ،محوطه ها و اثار تاریخی
در تعطیــات نوروز یک میلیــون و ۲۴۵هزار بازدیدکننده
داشــتند و کاخ سعداباد همانند ســال های گذشته رکورد
بازدیدها را شکســت .محمدرضا کارگر گفت :براساس اما ِر
«نفرـ بازدید» مجموعه فرهنگی و تاریخی سعداباد در صدر
بازدیدهای نوروزی قرار داشــت .کاخ گلستان ،کاخ نیاوران و
حافظیه نیز به ترتیب بیشترین تعداد مراجعه کننده را داشتند.
به گفته او ،موزه های اســتان های تهــران ،فارس ،اصفهان،
خراســان رضوی و یزد به ترتیب بیشــترین بازدیدکننده را
در تعطیالت نوروز داشــته اند .کارگر با اشاره به افت بازدید
از اثار تاریخی در تعطیالت نوروز ،افزود :تعداد بازدید موزه ها
و محوطه های تاریخی در نوروز ١۴٠٠یک هشتم بازدیدهای
نوروز ۹۸بود .نوروز ۹۹مقایسه نشد ،چون موزه ها به دنبال
همه گیــری ویروس کرونــا تعطیل بودنــد .او همچنین به
کاهش درامد موزه ها اشــاره کرد و گفت :بیشــترین درامد
موزه هــا و محوطه های تاریخی از گردشــگر خارجی تامین
می شود .اما امســال که گردشگری خارجی نداشتیم درامد
هم چشــمگیر نبود ،چون بلیت بازدیدکننده ایرانی قیمتی
نــدارد .کارگر اظهار کرد :براورد ما این بود که درامد موزه ها
در سال ۱۴۰۰حدود ۳۰۰میلیارد تومان باشد که البته روی
گردشگر خارجی حساب کرده ایم ،اما با توجه به بسته بودن
مرزها به روی گردشــگران خارجی ،این درامد به عدد قابل
مالحظه ای نمی رســد .در نوروز هم درامد این بخش در حد
صفر بود .مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی درباره تاثیر
کاهش درامد موزه ها بر نگهداری و محافظت از ان ها ،گفت:
خوشبختانه موزه ها اعتبار دولتی دارند که تا کنون پرداخت
شــده و مشکل خاصی از این نظر وجود ندارد .اما درامدهای
حاصل از فروش بلیت و بازدیدها معموال اجازه انجام کارهای
فوق العاده ،از جمله برگزاری نمایشگاه ،ارتقای تجهیزات و ...
را می داد که امسال با توجه به کاهش این درامد ،با ان میزان
از اعتبارات دولت می توان اســتانداردهای الزم در موزه ها را
حفظ کــرد و امور اضطراری را انجام داد .او اضافه کرد :البته
که کاهش بازدیدکننده ،تعطیلی ها و نبود گردشگر خارجی،
حتمــا موزه های خصوصی را با چالــش روبه رو خواهد کرد.
محمدرضا کارگر در ابان ماه ٩٩نیــز به افت درامد موزه ها
اشــاره کرده و گفته بود :پیش بینی ما برای کســب درامد
از موزه ها و مراکز تاریخی کشــور در ســال ۹۹حدود ۲۰۰
میلیارد تومان بوده است و در این راستا چند برنامه نیز تدوین
شده بود ،اما متاسفانه فقط چهار میلیارد تومان درامد نصیب
مجموعه های مربوطه شد .موزه ها و مجموعه های تاریخی پس
از یــک دوره تعطیلی چندماهه در بهمن ماه ٩٩باز شــدند،
اما با اعالم وضعیت خطر کرونا در بیشــتر شهرها ،از روز ۱۸
فروردین ماه به دستور ستاد ملی کرونا دوباره تعطیل شدند.
با تصویب هیئت وزیران؛
لغو پروازهای شرکت های
هواپیمایی متخلف ،قانونی شد
ایین نامه اجرایی بخشــی از قانون هواپیمایی کشــوری در
خصوص مجاز بودن سازمان هواپیمایی نسبت به اعمال برخی
مجازات ها نسبت به شرکت های هواپیمایی متخلف ،به این
سازمان ابالغ شد .اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور،
ائین نامه جدید اجرایی ماده ۲۲قانون هواپیمایی کشــوری
مصوب ۱۳۲۸با موضوع رســیدگی به تخلفات شرکت های
هواپیمایی و لغو پروازها یا حتی مجوزهای این شرکت ها را که
در جلسه ۱۵فروردین هیئت وزیران به تصویب رسیده بود را
به وزیر راه و شهرسازی ابالغ کرد .بر اساس ماده ۲این مصوبه
که با هدف یکپارچه سازی قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی
کشوری ،شناســایی و تعیین خالهای قانونی موجود در این
سازمان ،تقسیم بندی ،تعیین سطح و اولویت گذاری مقررات و
تدوین و اجرای برنامه تدوین مقررات ،برای وزارت راه (سازمان
هواپیمایی کشوری) اختیاراتی در نظر گرفته شده ،ائین نامه
مــوارد توقیف موقت یا لغو هرگونه اجازه نامه یا گواهینامه یا
پروانه صادره یا توقیف وسایل پرنده متخلف تعیین شده است.
همچنین بر اســاس ماده ۶ائین نامه مذکور ،اگر اشخاصی
که بر اساس مقررات برای انجام فعالیت در صنعت هوانوردی
نیاز به اخذ گواهینامه از سازمان نداشته باشند مرتکب تخلفی
شوند که ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند ،سازمان هواپیمایی
کشوری می تواند تشکیالت مربوط به شخص متخلف را مکلف
به عدم استفاده از خدمات شخص مورد نظر کند.
وی در ادامه افزود :دهمین جشــنواره ســعدی (جشــنواره
مجریان وســخنوران) تمرینی برای یکی شــدن برای انتقال
تجربیات ،تبــادل ارا و نظریات و تضارب اندیشــه ها ،ترغیب
و تشــویق نوجوانان و جوانان به ســوی پیشــرفت در حوزه
ســخنوری و تمام انچه را که بایــد بدانید در خصوص چگونه
خوب ســخن بگوییم و چگونه ســخن خوب بگوییم .اشنایی
با انواع ســبک ها و قالب های اجرای صحنــه ای و تالش برای
ســخنور انگیزشی شدن براســاس بیانیه پایانی هیات داوران
جشــنواره سعدی برگزیدگان دهمین دوره نیز معرفی شدند و
چکاوک زرین چهره ی ماندگار سخنوری کشور به دکتر فریبا
علومی یزدی تعلق گرفت .در بخش مجریان و ســخنوران نیز
ارش رضوانی بعنوان مجری برتر ســال حائز مقام اول شــد و
میکروفون طالیی گرفــت .فائزه فتاحی به عنوان مقام دوم
بخش ده مجری برتر دهمین جشــنواره مجریان و سخنوران
ایران حایز چکاوک سیمین و مدال میکروفن طالیی و دیپلم
افتخار ده مجری برتر شد و فاطمه حجت به عنوان مقام سوم
بخش ده مجری برتر دهمین جشــنواره مجریان و سخنوران
ایران حایز چکاوک مسین و میکروفن طالیی و دیپلم افتخار
ده مجری برتر شد.
هیــات محترم داوران همچنین به اتفاق ارا مدالیون میکروفن
طالیی پدیده اجرا در دهمین جشــنواره مجریان و سخنوران
ایران را به سرکار خانم مائده رعنا اهدا کرد.
همچنیــن در بخش 20مجری برتر نیز احمد نارویی به عنوان
مقام اول بخش بیست مجری برتر دهمین جشنواره مجریان و
سخنوران ایران ،حائز مدالیون میکروفن طالیی و دیپلم افتخار
بیست مجری برتر سال شد.
ســتایش یزدان پناه به عنوان مقام دوم بخش بیست مجری
برتر دهمین جشنواره مجریان و سخنوران ایران حائز مدالیون
میکروفن طالیی و چکاوک مســین و دیپلم افتخار بیســت
مجــری برتر شــد .فاطمه صفری به عنوان مقام ســوم بخش
بیســت مجری برتر دهمین جشــنواره مجریان و سخنوران
ایــران حائز مدالیون میکروفن طالیی و دیپلم افتخار بیســت
مجری برتر شد.
با رای مســتقیم هیئت داوران از بیــن مجریان رقابت کننده
در بخــش نومجریان در بین مجریان صحنه حاضر در دهمین
جشنواره مجریان و سخنوران ایران ،افراد زیر به عنوان مقام
اول تا سوم معرفی شدند و به شرح ذیل جوایز خود را دریافت
می نمایند.
مدالیون میکروفون طالیی و لوح تقدیر برای کسب مقام اول
به الهام بامدادی اعطا می گردد.
لوح تقدیر برای کســب مقام دوم به مرضیه مرادپور رشیدی
اعطا می گردد
لوح تقدیر برای کســب مقام سوم به اسما خدادادی اعطا می
گردد .گفتنی اســت مهــدی اقابیگی ،مرتضــی ایمانی ،فریبا
علومــی یزدی و دکتر محمدعلی بیدارمغز از جمله دائران این
جشنواره بودند.
با اعالم وضعیت پرخطر کرونا
هتل هاتعطیلنشدند
با اعالم محدودیت برخی مشــاغل همزمــان با اغاز موج چهارم
کرونا در کشور ،رییس جامعه هتلداران ایران گفت :هتل ها و سایر
اقامتگاه های رسمی همچنان باز خواهند ماند .در حال حاضر ۲۵۷
شهرستان قرمز و ۱۲۹شهرســتان نارنجی هستند و بر اساس
مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با
وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است .فعالیت مشاغل گروه دو ،سه و
چهار نیز در شهرهای قرمز ممنوع شده است .با این حال هتل ها و
اماکن اقامتی قرار است به فعالیت خود ادامه دهند .هتل ها و اماکن
اقامتی در گروه شغلی «یک» دسته بندی شده اند که طبق اعالم
ستاد کرونا در شهرهای قرمز و نارنجی می توانند باز بمانند .هرچند
در برخی شهرهای مسافرپذیر ادامه فعالیت اماکن اقامتی به تصمیم
و نظر ستاد استانی کرونا منوط شده است .جمشید حمزه زاده با
تایید این شرایط به ایسنا گفت :تا کنون هیچ ابالغیه ای در ارتباط
با تعطیلی یا محدودیت فعالیت مراکز اقامتی دریافت نشده است.
رییس هیات مدیره جامعه هتلداران ایران با بیان این که هتل ها و
سایر اماکن اقامتی رسمی و دارای مجوز طبق مصوبه ستاد ملی
کرونا در تمام شهرها می توانند به فعالیت خود ادامه دهند ،اظهار
کرد :اتفاقا در شــرایط پرخطر کرونا و در شــهرهای قرمز وجود
هتل ها برای ماموریت ها و مسافرت های ضروری به دلیل رعایت
پروتکل های بهداشتی کامال ضروری است.
نحوه پرداخت حق بیمه هنرمندان در سه ماه اول سال 1400اعالم شد
صندوق اعتباری هنــر اطالعیه ای را درباره چگونگی
پرداخت حق بیمه اعضای این صندوق برای سه ماهه
اول امسال منتشــر کرد .در متن این اطالعیه امده
اســت :پیرو اطالعیه های قبلی شیوه نامه تخصیص و
پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی فصل بهار ســال
( ۱۴۰۰ســهم عضو) به استحضار بیمه شدگان محترم
صندوق اعتباری هنر می رسد:
-۱مبلغ حق بیمه و سرانه درمان (برابر اعالم سازمان تامین
اجتماعی) مســتقیماً به حســاب هنرکارت بیمه شده واریز
خواهد شد.
-۲مشــمولین طرح تمامی بیمه شدگانی هستند که تا پایان
اســفندماه سال ( ۱۳۹۹برابر اعالم رســمی سازمان تامین
اجتماعی) بیمه ایشان برقرار بوده است.
-۳تاریخ واریز به حســاب هنرکارت براســاس شیوه نامه به
شرح ذیل است .حتی المقدور تالش خواهد شد قبل از موعد
مقرر مبلغ حق بیمه و ســرانه درمان به حســاب اعضا واریز
شود.
*حق بیمه فروردین حداکثر تا پایان خرداد
*حق بیمه اردیبهشت حداکثر تا پایان تیر
*حق بیمه خرداد حداکثر تا پایان مرداد
توصیه می شود تمامی بیمه شــدگان برابر ضوابط ،شرایط و
در مهلت قانونی (طبق روال عادی) نســبت به پرداخت حق
بیمه خود به حساب سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند و از
پیگیری دریافت کمک هزینه تا پایان مهلت های اعالم شــده
خودداری کنند.
چنــدی پیش ســیدعباس صالحی ،وزیر فرهنگ و ارشــاد
اسالمی اعالم کرد به دلیل شرایط دشوار کرونایی و از ان جا
که بسیاری از مشــاغل هنری با تنگناهای اقتصادی فراوانی
دســت به گریبان بوده اند ،حق بیمه سه ماهه نخست اعضای
صندوق اعتباری هنر از طریق این صندوق پرداخت می شود.
درخواست کارگردان «اَنگل» از فیلمسازان
کارگردان کره ای برنده اســکار از فیلمســازان سراسر جهان
خواســت تا از بینش خود برای به تصویرکشیدن مسائلی که
در زیر ســطح جامعه در حال جوشش است ،استفاده کنند.
«بونگ جون هو» کارگردان فیلــم معروف و موفق «اَنگل»
در جریان یک مســترکالس مجازی درباره افزایش خشونت
نســبت به اســیایی ها در امریکا واکنش نشان داد و گفت:
«من در کره جنوبــی و در فاصله ای دور از امریکا قرار دارم
و ناگزیرم همه چیز را در اخبار و از چشم انداز بیرونی دنبال
کنــم اما به عنوان فردی که عضوی از بشــریت اســت و به
عنوان یک شخص ،مشاهده خشونت و جرایم علیه اسیایی-
امریکایی ها برایم بسیار ترســناک است و به ان چه صنعت
فیلم در مقطع کنونی می تواند انجام دهم فکر می کنم».
او ادامه داد« :ســاخت فیلم مســتلزم صرف زمان و هزینه
واکنش بهموقع
زیادی است و نمی تواند گزینه مناسبی برای
ِ
به مســائلی باشد که هم اکنون در بطن جامعه در حال روی
دادن اســت .سینما مدیومی است که اســتفاده از ان برای
واکنش به موقع به یک موضوع دشوار است اما از سوی دیگر
فیلمســازان و خالقان اثار هنــری می توانند در پرداختن به
این مسائل جسورتر عمل کنند و از مواجهه با ان ها هراسی
نداشته باشند».
«بونگ جون هو» با اشــاره به این موضوع که به تازگی فیلم
«کا ِر درســت را انجام بده» (ساخته اسپایک لی )۱۹۸۹ ،را
دیده است ،این فیلم را نمونه ای از کامل از نوعی فیلمسازی
توصیــف کرد کــه در شــرایط کنونی باید پدیدار شــود و
توضیح داد« :این فیلم در ســال ۱۹۸۹و ســه سال پیش از
ناارامی های لس انجلس اکران شــد و تقریبا پیش بینی کرد
که این ناارامی ها روی خواهد داد .فکر می کنم این نقشــی
اســت که فیلمســازان و هنرمندان می توانند در جامعه ایفا
کنند و این تنها منحصر به پیش بینی اینده جامعه نیســت،
بلکــه اســتفاده از بینش و اگاهی برای به تصویر کشــیدن
مسائلی اســت که هم اکنون در سطح زیرین جامعه در حال
جوشش است ،که می تواند بعدها منفجر شود.
برای من «اَنگل» فیلمی است که تالش دارد چنین رویکردی
داشته باشد و به موضوع دارا و ندارها در یک جامعه پرداخته
اســت و به این پرسش پاســخ می دهد که در زمانه کنونی
منظور از فقیر بودن و ثروتمند بودن چیست؟ به عنوان یک
هنرمند شــما باید به نوعی به ماهیت مسائل و پرسش های
اساسی زندگی پی ببرید و از طریق کارتان به این پرسش ها
پاسخ دهید».
این کارگردان اهل کشور کره جنوبی در سال ۲۰۲۰با فیلم
«َانگل» تاریخ ساز شد و پس از کسب جایزه نخل طالی کن،
توانســت برای اولین بار به طور همزمان جایزه اسکار بهترین
فیلم بین المللی و بهترین فیلم جوایز ســینمایی اسکار را از
ان خود کند؛ اتفاقی که در تاریخ بیش از نودساله این جوایز
سینمایی بی سابقه است.
او که نگارش همزمان دو فیلمنامه را اغاز کرده بود ،نگارش
یکی از ان ها را در دوران شیوع ویروس کرونا به پایان رسانده
اســت .هنوز جزئیاتی درباره دو فیلمنامه جدید «بونگ جو
هو» منتشر نشده است. صفحه 2
به بهانه پخش مجموعه مستند «اقا مرتضی» از شبکه سه سیما
اوینی ما و اوینی شما!
خواهد بود .وجود او ،پیش از سخنانش و هر توضیحی که خود
بخواهد بیفزاید ،فی نفسه انکار ان سنخ از روشنفکری است که
همانند دموکراسی وارداتی و سیگار وارداتی و ادامس وارداتی،
فرح دیبا با احساس خطر جدی از طنین گام هایش و با هوش
سرشاری که داشــت ،در دورۀ دوم پهلوی از امریکا وارد کرد
و مثل ته ســیگار و ادامس های جویده بازار فرهنگ و هنر را با
ان ها انباشــت و چشــم و دل کوردالن را با جنس بنجل خود
پر کرد.
اوینی نفی همان ســنخ از روشــنفکری است که امریکا از پی
فتح جنگ دوم جهانی و برای غلبۀ مضاعف بر فضای نخبگانی
جهان و انتقــال همۀ پایتخت های هنر و فرهنگ به نیویورک،
کمر به تکثیر انبوهش بســت و البته خــط تولیدش را تحت
لیســانس خود همانند شــرکت های چند ملیتــی در حیاط
خلوت های دیگرش نیز به راه انداخت؛ و روشــن است جنس
بنجلی که در انجاها تکثیر می شد به مراتب مبتذل تر از همان
نسخۀ بنجل و کپی شدۀ اولیه بود.
محمدرضاوحیدزاده-شاعرونویسنده
من هم ریش پروفســوری و ســبیل نیچه ای گذاشته ام و کتاب «انســان تک ساحتی» هربرت
مارکوزه را -بی انکه ان زمان خوانده باشــمش -طوری دســت گرفته ام که دیگران جلد ان را
ببینند و پیش خودشان بگویند عجب ،فالنی چه کتاب هایی می خواند!
این ها یکی از اشناترین جمالت اوینی است؛ جمالتی که هر کدام از ما که خواسته ایم به صاحب
صدای شــکوهمند و جمالت پرطمطراق روایت فتح نزدیک شویم ،دست کم یک بار مرورشان
کرده ایــم تا ان پردۀ ضخیــم و پرهیبت میانمان فرو افتد و راحت تر بتوانیم دســت دور گردن
کامران دیروز و سِ دمرتضی امروزمان بیندازیم و با هم به سراغ فیلم دیدن و نقد شنیدن برویم.
این ها جمالتی است که شاید در ابتدا هرکداممان از خواندن ان تعجب کرده باشیم و دمی بعد،
با خویش گفته باشیم ،چه جالب ،پس او هم از خودمان است...
حقیقت اما ان است که هیبت و جبروت این جمالت را هیچ کداممان هنوز درک نکرده ایم .این
جمالت را شــکوه و ارتفاع و ژرفایی است که اگر بر کسی حقیقت ان منکشف شود ،پرده ای به
مراتب ضخیم تر از پیش میان خود و سیدمرتضی اوینی خواهد دید.
اگر او در متن روایت های فتح خود مســیر اسمان را می نمایاند و از راه سلوک می گفت ،در این
روایت او عین سلوک است؛ این خودشکنی نشانی نیست ،طریق است ،رفتن است ،عزیمت است.
او بر خالف انچه مشــهور شــده و بسیار هم مقبول اســت ،در این نقل خاطره نفی روشنفکری
نمی کند؛ اوینی در این متن ساده و صمیمی حقیقت روشنفکری خویش را بر مال ساخته
البته منظور همان سنخ از روشنفکری است که اوینی خود در جای دیگری ان را مالزم صداقت
و عجین با شــجاعت می خواند و چهرۀ مثالی اش را در ســیمای روشــن کسانی چون جالل ال
احمد و علی شــریعتی و برخی دیگر از اقرانشان که هنوز زنده اند می بیند؛ و بی گمان او خود از
زنده ترین های ان هاســت و از شجاع ترین ها و صادق ترین هایشان و بی تردید از الگوهای محبوب
خود به مراتب پیشی گرفته است.
جنس قلب و مطال و به زخرف اراســته ای
او اصالت روشــنفکری اســت و این به منزلۀ نفی هر
ِ
شبکهسهسیمااین شب ها
مستندیدربارهشهید
اوینی با نام «اقا مرتضی»
پخش می کند ،چهره ای
که در همه این سال ها
الیه هایی از غبار روی
شخصیتچند وجهی اش
بوده و عده ای دوست
نداشتندواقعیت های
زندگی او مطرح شود.
به ویژه که بسیاری از
افرادی که امروز دم از
اوینی می زنند و خود را
از طرفداران و مریدان و
نزدیکانشیمی دانندو
به اصطالح او را روی سر
خودحلواحلوامی کنند،
در روزگاری از همان
اولین هاییبودندکه
سنگ هایزیادیرامقابلش
انداختند!اینمستندبه
بازخوانیافکارشهیداوینی
ی
ی حرفهای و شخص
و زندگ
او با روایتهایی از خانواده،
دوستان و همکارانش به
اوینی تجربۀ گران و شــگفت روشــنفکری را از سر گذرانده
بود و بی گمان از حقیقت دشــوار ان هیچــگاه نرهیده بود .او همراهتلفیقنوعیمستند
مستق ِر در صداقت و شجاعت بت شکن و خودشکن روشنفکری
درام میپردازد
بود و چنیــن حادثۀ مهیبی را هیچ یک از لشــکریان بنجل و
جویده شده و به ته رسیدۀ روشنفکریِ وارداتی تاب نمی اورد.
انجمن جلوه های ویژه ( )VESبهترین های فیلم های سال 2020را انتخاب کرد
بهترین فیلم های ســال ۲۰۲۰امریکا از نظر جلوه های ویژه
انتخاب شدند .فیلم انیمیشن «روح» پیکسار« ،اسمان نیمه
شب» جورج کلونی و سریال «مندلورین» در صدر برندگان
نوزدهمین جوایز ســاالنه انجمن جلوه هــای ویژه ()VES
امریکا قرار گرفتند.
پتون ازوالت کمدین برای دهمین بار مجری این برنامه بود
که امســال به صورت مجازی برگزار شــد .در مراسم اهدای
جوایز ۲۰۲۱کــه در ۲۵بخش مختلــف از هنر جلوه های
ویژه تجلیل می کند «روح» به عنوان برترین فیلم انیمیشن
شناخته شد و روی هم رفته پنج جایزه برد.
«مندلورین» جایزه بهترین اپیزود فوتورئال را برد و برنده سه
جایزه شد« .اسمان نیمه شب» هم برنده جایزه بهترین فیلم
فوتورئال شد و دو جایزه برد.
ساشــا بارون کوهن جایزه برتــری خالقانه را به رابرت لگاتو
اهدا کرد که ناظر جلوه های ویژه و همچنین مدیر عکاســی
شناخته شده است .کیت بالنشت نیز جایزه یک عمر دستاورد
حرفه ای را به پیتر جکســون داد .فیلمساز «ارباب حلقه ها»
همچنیــن در یک تجلیل مجازی مورد تحســین چهره های
شناخته شــده ای از جملــه اندی ســرکیس ،نائومی واتس،
االیژا وود ،ســر ایان مک کلن و جیمز کامــرون قرار گرفت.
فیلم «منک» دیوید فینچر برنده جایزه بخش جلوه های ویژه
تکمیلی در یک پروژه سینمایی فوتورئال شد و سریال «تاج»
هم همین جایزه را در بخش تلویزیونی دریافت کرد.
نوک پیکان غفلت به سمت سیاستگذاران کالن فرهنگی است
پیام دهکردی که این روزها مشــغول نقش افرینی در یک
مجموعه تلویزیونی بود ،به کرونا مبتال شــد .پیام دهکردی
بازیگر ســینما ،تئاتر و تلویزیون که مشــغول نقش افرینی
در یــک مجموعه تلویزیونی بــود ،درباره ابتــای خود به
ویــروس کرونا به خبرنگار مهر گفت :مشــغول فیلمبرداری
یک مجموعــه تلویزیونی بودیم و ۲روز قبل تســت کامل
برای کرونا را دادم و مشــخص شد که به این ویروس مبتال
شده ام .در حال حاضر داروها را مصرف و روند درمان را طی
می کنم .وی تاکید کرد :ما بازیگران به دلیل داشــتن گریم
نمی توانیم از ماسک استفاده کنیم و به همین دلیل بی دفاع
هســتیم و کارمان جزو مشاغل ســخت است .در عین حال
نمی توانیــم کار هم نکنیم زیرا زندگی مــان را از این طریق
تامین می کنیم.
دهکــردی درباره اینکه متاســفانه به دلیــل رعایت نکردن
پروتکل های بهداشــتی موج چهارم کرونا در کشور به شکل
خطرناکی شــروع شده اســت ،یاداور شــد :وقتی از قانون
سینمای ایتالیا قانون سانسور که برخی از اثار مهم
ســینمایی را در این کشــور تحت تاثیر قرار داده
بود ،پس از بیش از ۱۰۰سال کنار گذاشت .ماریو
فرانچســکینی وزیر فرهنگ ایتالیا به طور رسمی
اعالم کرد که قانون سانســور که از سال ۱۹۱۴و
در سال های نخستین شروع سینما متولد شده بود،
کنار گذاشته شده است و سیستم کنترل و مداخله
که بــه دولت اجازه دخالــت در ازادی هنرمندان
ماسک زدن و رعایت کردن پروتکل های بهداشتی نظیر سفر
نکــردن و مهمانی نرفتن فرار کنیم نتیجه این می شــود که
امار بســتری شدن بیماران کرونایی در بیمارستان ها ۷برابر
شده است .حیف ما مردم که پروتکل های بهداشتی را رعایت
نمی کنیم و بعدها این گناه نابخشــودنی ما خواهد بود .این
هنرمند عرصه ســینما و تئاتر با بیــان اینکه اگر به ویروس
کرونا مبتال می شــویم باید دیگران را از این امر مطلع کنیم،
اظهار کرد :ما راهی بــرای زیبا زندگی کردن جز با صداقت
نداریم زیرا عیار جامعه خوشــبخت در صادقانه زیستن است
و دروغ افت زندگی است.
وی معتقد اســت مــا در قبال کادر درمــان که با کمترین
حمایت و امکانات از جان خود گذشــته اند موظفیم و نباید
با رعایــت نکردن پروتکل های بهداشــتی شــرایط را برای
انها ســخت تر کنیم .دهکردی درباره چرایی رعایت نکردن
پروتکل های بهداشــتی توســط مردم ،متذکر شد :نوک این
پیکان به ســمت سیاســتگذاران کالن فرهنگی است .وقتی
مردم رعایت نمی کنند ریشــه اش در این است که به لحاظ
فرهنگی کار نشــده و جامعه را بــا فرهنگ عجین نکرده ایم
تا فرهنــگ قانونمداری را به مردم امــوزش دهیم .امروز از
کم کاری های فرهنگی خوشــه چینی می کنیم .این بازیگر
سینما ،تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه بازیگران ناگزیر به کار
در شــرایط سختی همچون کرونا هستند زیرا اگر کار نکنند
زندگی شــان تامین نمی شــود ،گفت :اینجا باید مسئوالن و
سیاســتگذاران فرهنگــی از هنرمندان حمایــت کنند که
متاسفانه این کار را انجام نمی دهند.
وی با اشــاره به اینکه در کشــور متولیــان فرهنگی کاری
نمی کنند ،تصریح کرد :این گناه نابخشــودنی دولتمردان ما
اســت که فقط مختص یک دولت نیست .دهکردی در پایان
سخنان خود اظهار امیدواری کرد :امیدوارم متولیان فرهنگی
از خواب غفلت بیدار شــوند و مــردم نیز بر این کم کاری ها
اگاه شــوند و به فکر خود و نزدیکان شــان باشند و انها را
درگیر فقدان عزیزان شان نکنند.
سانسورازسینماهایایتالیاحذفشد
می داد قطعا به پایان رسیده و در نتیجه از این پس
نمی توان جلوی اکران فیلم های جدید را گرفت یا به
دالیل اخالقی و مذهبی خواستار تدوین مجدد اثار
سینمایی شد و در عوض فیلمسازان باید فیلم های
خود را بر اساس سن مخاطبین طبقه بندی کنند.
در طول یک قرن گذشــته ،صدها فیلم به دلیل
سیاســی و مذهبی در ایتالیا سانســور شدند که
مهم ترین ان فیلم کالسیک و نامزد اسکار «اخرین
تانگو در پاریس» محصول ۱۹۷۲ساخته «برناردو
برتولوچی» است که همه نسخه ای کپی ان نیز نابود
شد و تنها سه نسخه برای اثباتِ جرم نگهداری شده
است .بر اساس امار منتشر شده در یک مطالعه ،از
سال ۱۹۴۴تا کنون ۲۷۴فیلم ایتالیایی ۱۳۰ ،فیلم
امریکایی و ۳۲۱فیلم از تولیدات دیگر کشــورها
در سینمای ایتالیا سانســور شده اند و بیش از ۱۰
هزار فیلم از جمله برخی اثار «فدریکو فلینی» نیز
3
یکشنبـــــه 22فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1415
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
محمدحسین فرحبخش
تهیه کننده و کارگردان سینما:
تعطیلی سینماها در صورت
تعطیلی همه مراکز منطقی است
محمدحســین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما
معتقد است که سالن های سینما نباید بسته باشد چرا که
مردم مختار هستند به ســینما بروند یا نه .محمدحسین
فرحبخــش تهیه کننده و کارگردان ســینما که در اکران
نــوروز ۱۴۰۰فیلــم ســینمایی «تکخــال» را به عنوان
تهیه کننده بر پرده سینماها داشت ،با تاکید بر اینکه نباید
در مواجهه با بحران سینماها بالفاصله تعطیل شود ،گفت:
متاسفانه به محض اینکه سینماها باز می شود و تا می اید
جان بگیرد ،دوباره بســته می شــود ،همین مساله سبب
می شود فیلم ها کمتر مورد استقبال قرار بگیرند .وی بیان
کرد :مدتی پیش با تغییر گروه مشاغل سینمایی ،سینماها
باز شــد ،اما تا مردم امدند و به ســینماها اعتماد کردند،
دوباره با قرمز شــدن شرایط درب ســالن های سینمایی
بســته شد ،همین مساله ســبب ضربه مضاعف به سینما
شده است .این موارد سبب شده که اکران نوروزی در سال
۱۴۰۰هرچند با باز شدن سالن های سینمایی همراه شد،
اما نتوانست چندان موفق باشــد .این تهیه کننده سینما
تاکید کرد :معتقدم که نباید درب ســالن های ســینما به
دلیل شیوع ویروس کرونا و یا قرمز شدن وضعیت شهرها
بسته شــود ،این روزها مردم در خیابان ها حضور دارند و
همین حضور در خیابان ها خود به گســترش کرونا کمک
می کند ،اما حضور در سالن های سینمایی هیچ تاثیری در
این زمینه ندارند .وی ادامه داد :به ســینما رفتن یک امر
انتخابی اســت و این مردم هســتند که می توانند انتخاب
کنند به ســینما بروند یا خیر ،به همین دلیل سینماها در
هر شــرایطی باید باز باشــد تا مردم خود تصمیم بگیرند،
البته این را هــم باید بگویم که رعایت دقیق پروتکل های
بهداشتی در سالن های سینما سبب شده است تا سینماها
تبدیل به بهداشــتی ترین مکان های شهر شود .فرح بخش
در پایان گفت :اینکه ســینماها تعطیل شوند تنها زمانی
منطقی اســت که همه مشــاغل جامعه تعطیل شوند نه
اینکه بالفاصله با قرمز شدن وضعیت اولین مکان هایی که
بسته می شود سالن های سینمایی باشد و سایر فعالیت ها
همچنان ادامه داشته باشد.
سازمان سینمایی اعالم کرد:
فیلمبرداری در شهرهای قرمز
ممنوع است
ســازمان ســینمایی در پی ایجاد تغییــرات در وضعیت
شهرهای کشور اطالعیه ای صادر کرد .تهیه کنندگان ملزم
به توقف فیلمبرداری و تولید در شــهرهای وضعیت قرمز
هســتند .در پی اســتعالم برخی از تهیه کنندگان مبنی
بر نحوه فعالیت پروژه ها ،روابط عمومی سازمان سینمایی
اعالم کرد :در شهرهایی که از سوی ستاد ملی کرونا قرمز
اعالم می شوند با توجه به ممنوعیت تجمع ،تهیه کنندگان
پــروژه های ســینمایی و نمایش خانگی ملــزم به توقف
فیلمبرداری و رعایت کامل شرایط تولید در وضعیت قرمز
کرونایی هستند.
برادر ارجمند جناب اقای محسن حدادی
مدیرکلمحترم
به نوعی دستخوش تغییر شده اند .اما سانسور تنها
تبعات منفی برای هنرمندان نداشته و در برهه هایی
نیز موجب تحریک حس کنجکاوی و افزایش شمار
مخاطبان اثار سینمایی نیز شده است .اخرین نمونه
مهم از سانسور در سینمای ایتالیا به سال ۱۹۹۸و
فیلم «توتو که دو بار زندگی کرد» بازمی گردد که
این فیلم با انتقادات شدید کاتولیک های سنتی رو
به رو شده بود.
دفتر تبلیغات معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد
درگذشــت پدر همســر گرامی تان را تسلیت عرض
می نماییم و بــرای ان مرحوم رحمت و غفران الهی و
برای بازماندگان صبر جزیل مسئلت داریم.
روابط عمومی و مدیریت روزنامه هنرمند صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1415یکشنبه 22فروردینماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:07
19:30
19:48
05:18
06:44
گنج سخن
پیامبر خدا صلی اهلل علیه و اله :
اگر مى توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به
یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.
دعائم االسالم :ج ،۲ص۳۲۶
پندبزرگان
بیشترین تاثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود
که از میان ما رفته باشند.
امرسون
حافظانه
مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد
قضای اسمان است این و دیگرگون نخواهد شد
رقیب ازارها فرمود و جای اشتی نگذاشت
مگر اه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد
زنانیکههنرشانبهناممرداننوشتهشد!
«چرا نام نقاش های زن بزرگی در تاریخ ثبت نشده است؟»؛ این پرسشی است که اغلب در زمان صحبت درباره
اثار هنری بزرگ تاریخ مطرح می شود و شاید بتوان به ان اینگونه پاسخ داد :هنرمندان زنان بزرگ برای قرن های
متمادی وجود داشته اند اما ما به تازگی از وجود ان ها مطلع شده ایم .در طول تاریخ نام بسیاری از هنرمندان زن
بااســتعداد تحت پوشش نام مردان به فراموشی سپرده شده است .برخی از این اثار در سال های اخیر با کمک
تحقیقات کارشناسان دوباره کشف شده اند .در ادامه با برخی از هنرمندان زنی که پس از دهه ها و قرن ها از سایه
بیرون اورده شده اند اشنا می شوید:
«.۱سوفونیسباانگیسوال»
«سوفونیسبا انگیسوال» یک نقاش ایتالیایی رنسانس بود که در خلق پرتره مهارت داشت .او یکی از نخستین زنانی
بود که تحت اموزش های هنری رسمی قرار گرفت .این نقاش به سرعت به درجات باالی شهرت جهانی دست
یافت .نبوغ هنری او به اندازه ای بود که دربار اسپانیا از او دعوت کرد تا به ملکه «الیزابت والوا» اموزش دهد و برای
شاه «فیلیپ سوم» نیز به عنوان نقاش دربار خدمت کند .داشتن لقب و امضا نداشتن اغلب اثارش از دالیلی بود
که روند شناسایی نقاشی هایش را مشکل کرد.
پرتره «فیلیپ دوم» اثر «سوفونیسبا انگیسوال» ۱۵۶۵
نقاشی های دربار بخش اعظمی از اثار انگیسوال را تشکیل می دهند .دلیل به وجود امدن اشتباهات در تعیین
هویت اثار او کامال اشکار است« :انگیسوال» نقاش غیررسمی دربار بود .این به ان معناست که باید یک نقاش
دربار رسمی هم وجود داشته باشد با این تفاوت که این مقام به نقاش مرد می رسد« .الونسو سانچز کوئلو» که
بیشتر به عنوان دستیار «انگیسوال» فعالیت داشت به عنوان نقاش رسمی دربار شناخته می شد .اتش سوزی قرن
هفدهم دربار اسپانیا باعث از بین رفتن بخش اعظمی از اثار «انگیسوال» شد .زمانی که اثار به جای مانده از او امضا
نشده پیدا شدند ،با توجه به اینکه «کوئلو» به عنوان نقاش رسمی دربار حکومت «فیلیپ سوم» شناخته می شد ،
مجموعه ای از اسناد تاریخی سبب شدند «کوئلو» به عنوان صاحب این اثار شناخته شود .در نتیجه تاریخدانان
اغلب پرتره های درباری «سوفونیسبا انگیسوال» را به «کوئلو» نسبت دادند؛ اشتباهی که سه قرن طول کشید تا
اصالح شد.
«.۲ارتمیزیاجنتیلسکی»
جنتیلسکی نقاش ایتالیایی باروک بود .بدون شک شهرت هنری او و شایستگی هایش در سال های اخیر رو به
افزایش بوده است و این افزایش شهرت ،به دلیل کشف امضای او در بسیاری از اثار هنری که پیشتر به مردهای
اطرافش نسبت داده می شد ،ایجاد شده است .فوریه اخیر بود که کارشناسان یکی از اثار این هنرمند را که پیشتر
به فرد دیگری نسبت داده شده بود را شناسایی کردند .یک کارشناس هنری حین مرمت این اثر اعالم کرد امضای
«ارتمیزیا» را در نقاشی پیدا کرده است .کشف هویت اصلی نقاش این تابلو چندان غافلگیرکننده نبود .در سال
« ، ۱۹۹۶جیانی پاپی» که یکی از کارشناسان اثار این نقاش است ،در مقاله ای نوشت که در این نقاشی ویژگی های
مربوط به اثار «ارتمیزیا» را دیده است .با این حال این اثر به یکی از شاگردان «اورازیو جنتیلسکی»(پدر ارتمیزیا)
نسبت داده شده بود.
« .۳جودیت الیستر»
«جودیت الیستر» یک نقاش هلندی در زمینه پرتره و منظره بود .این هنرمند در قرن بیست و یکم به عنوان
یکی از مشــهورترین چهره های زن عصر هنر شناخته می شود« .الیستر » در دوران زندگی خود نیز موفق بود.
ن هنرمندان زنی محسوب می شد که به عضویت این اتحادیه
او عضو یک اتحایه هنری بود و از جمله نخستی
درامدند« .الیستر» به رغم دستاوردهای هنری اش ،دوران حرفه ای کوتاهی داشت که با ازدواج کردنش به پایان
رسید .پس از ان وارد دوران گمنامی اش شد و در اواخر قرن نوزدهم دوباره پدیدار شد .اغلب اثار «الیستر» پس
از مرگش به «فرانس هالس» یک هنرمند هم دوره او نســبت داده می شد .در حقیقت از بین ۳۳نقاشی به جا
مانده از او یا به «هالس» یا به همسر «الیستر» نسبت داده شده بود .ان دسته از اثاری که توسط هیچ یک از این
دو مرد امضا نشده بودند بی هویت باقی ماندند .برای ۲۰۰سال به نظر می رسید که «جودیت الیستر» هیچگاه
وجود نداشته است .فرضیه های زیادی برای توضیح شباهت بین سبک «الیستر » و «هالس » وجود دارد .برخی
از موخران معتقدند «جودیث الیستر» و «فرانس هالس» همکار بوده اند؛ این درحالی است که سایر کارشناسان
چرا پروژه های فیلمبرداری در شرایط قرمز
کرونایی تعطیل نمی شوند؟
رئیس انجمن دســتیاران فیلمبردار خانه ســینما از نبود
نظارت ،اجرایی نشدن کامل و دقیق پروتکل های بهداشتی
در برخی پروژه ها و ادامه فیلمبرداری ها با وجود دستور به
تعطیلی ۱۰روزه در شرایط قرمز کرونایی انتقاد کرد .پویان
کفیلی بیان کرد :این روزها پروژه های مختلفی در سینما،
شبکه نمایش خانگی و تلویزیون در حال تولید و فیلمبرداری
است که متاسفانه در برخی از ان ها پروتکل های بهداشتی
به درستی رعایت نمی شوند و اقالم الزم بهداشتی هم به
میزان کافی از سوی گروه ها تهیه نمی شود و همه چیز به
خود افراد ســپرده شده است .او که این روزها خودش هم
مشغول کار است ولی تاکید دارد صحبت هایش از جایگاه
مســئولیت صنفی مطرح می شود ،افزود :تعداد پروژه های
سینمایی شاید چندان زیاد نباشد ،اما در بخش های دیگر
مثل فیلم کوتاه ،تیزرها و نیز شبکه نمایش خانگی کارهای
زیادی در حال تولید هســتند و متاسفانه اطالع دارم که
در برخی گروه ها شــرایط خوبی برقرار نیست و در همین
مدت افراد متعددی به کرونا مبتال شده اند .البته دوستان
دیگری هم هســتند که ســر پروژه ای نبودند اما باز هم
گرفتار بیماری شدند ولی نکته مهم این جاست که در حال
حاضر ســتاد کرونا ۱۰روز تعطیلی سراسری اعالم کرده
ولی سینما همچنان به فعالیت خود در بخش تولید ادامه
می دهد .او افزود :سرمایه گذاران و تهیه کننده ها معتقدند
توقف فیلمبرداری باعث ضرر و زیان ان ها می شود و شاید
من هم در ان موقعیت بودم موضعی مشــابه داشتم ولی
واقعیت این است که در پروژه های فیلمبرداری افراد ارتباط
نزدیکی با هم دارند و متاسفانه پروتکل ها ان طور که باید
رعایت نمی شوند و بدتر از ان این که هیچ نظارت باالدستی
هم وجود ندارد .در صورتی که اگر تهیه کننده ها پیگیری
نمی کنند بایــد در مرحله بعدی حتمــا از طریق وزارت
ارشاد یا دســتگاه های متولی دیگر نظارت صورت گیرد و
به تعویق کار در این دوران خاص دســتور داده شــود .ایا
باید منتظر فاجعه باشیم تا تصمیمی جدی گرفته شود؟
کفیلی یاداور شــد :االن گروه های بســیار کمی هستند
که تســت دوره ای کرونا می گیرند یا حتی ماسک و مواد
ضدعفونی کننده به اندازه کافی در اختیار عوامل گروه ها
قــرار می دهند چون به هر حال تمــام این ها هزینه های
زیادی دارد و متاســفانه مسئولیت عمومی صاحبان یک
پروژه در این وضعیت صرفا به عهده افراد ســپرده شده
است ،دقیقا مثل شــرایطی که در کل کشور داریم و به
جای پذیرش مســئولیت ،وضعیت بد فعلی را به گردن
دیگــران می اندازند .به گفته او در حال حاضر حدود ۱۰
ســریال نمایش خانگی در حال تولید هســتند که همه
جزء کارهای بزرگ این شبکه محسوب می شوند و جای
ســوال است که وقتی سینما در دسته مشاغل گروه یک
نیست ،پس چرا دستور تعطیلی ستاد ملی مقابله با کرونا
را رعایت نمی کند؟ و اگر توجیه فعالیت بخش خصوصی
است ،پس چرا هیچ نظارتی نه از سوی خانه سینما و نه
از سوی دستگاه های متولی باالتر وجود ندارد؟
با اعالم سازمان سینمایی؛
«اهو» و «سیاه باز» پروانه نمایش دریافت کردند
شــورای صدور پروانه نمایش ســازمان ســینمایی با صدور پروانه نمایش فیلم های «اهو» به کارگردانی هوشنگ
گلمکانی و «ســیاه باز» به کارگردانی حمید همتی موافقت کرد .شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی با صدور
پروانه نمایش دو فیلم موافقت کرد .شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش
بــرای فیلم های «اهو» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و کارگردانی هوشــنگ گلمکانی و «ســیاه باز» به تهیه
کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی حمید همتی موافقت کرد.
معتقدند این دو اموزگار و شاگرد بودند .در هر دو صورت اثار این دو هنرمند از نظر سبک و مضمون به یکدیگر
شباهت دارد و این یکی از دالیلی است که سبب شد روند نادرست تشخیص دادن هویت اثار «الیستر» مدت
بیشتری طول بکشد.
« . ۴ماری دنیس ویلر»
«ماری دنیس ویلر» یک پرتره نگار فرانسوی و از شاگردان «ژاک لویی داوید» بود .مورخان هنری تابلو نقاشی «زن
جوانی که نقاشی می کشد » را به او نسبت داده اند .برای قرن های متمادی هویت این اثر هنری مبهم بود .این اثر
در ابتدا به عنوان یکی از نقاشی های «ژاک لویی داوید» شناسایی می شد.
«زن جوانی که نقاشی می کشد» اثر «ماری دنیس ویلر»۱۸۰۱
موزه هنر متروپولیتن این نقاشــی را در سال ۱۹۵۱خرید .در ســال ۱۹۵۱مدیر این موزه دریافت این نقاشی
نخستین بار در سال ۱۸۰۱در پاریس و در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شد که «ژاک لویی داوید» ان را تحریم
کرده بود .به این ترتیب «ژاک لویی داوید» از فهرست خالق های احتمالی این اثر برای همیشه خط خورد .پس از
ان بود که فرضیه خلق شدن این اثر توسط یک نقاش زن مطرح شد .اما پس از تحقیقاتی درباره شاگردان «ژاک
لویی داوید» کارشناسان به نام «دنیس ویلر» رسیدند .با این حال بحث درباره این نقاشی ادامه پیدا کرد تا اینکه
در سال ۲۰۱۱یک کارشناس ،فرضیه خودنگاره بودن این نقاشی را مطرح کرد .بر اساس این فرضیه نخستین
خانواده ای که نقاشی را خریداری کرده بود نام ان را تغییر داده است .موضوع دیگری که فرضیه خودنگاره بودن این
نقاشی را جدی تر می کند ان است که خواهرش که او هم یک نقاش بود در تابلو نقاشی تحت عنوان «دوخواهر»،
«ماری دنیس ویلر» را شبیه به شخصیت زن جوان تابلو «زن جوانی که نقاشی می کشد» به تصویر کشیده است.
« .۵کارولین لوئیسیا دیلی»
«کارولین لوئیسیا دیلی» یک نقاش منظره قرن نوزدهمی اهل کانادا بود .هویت اثار او برای نخستین بار بعد از
گذشت دهه ها سال مشخص شد.
یکی از اثار «کارولین لوئیسیا دیلی»
گالری که خانه نقاشی های ابرنگ او بود ،دهه های متوالی اثار او را به عنوان نقاشی های «جان کری ویسلون دیلی»
و «چارلز دیلی» شناسایی کرده بود .روند ارام شناسایی هویت واقعی اثار این نقاش با بازدید یکی از نوادگان او
از یک مرکز هنری و تشابه یکی از اثار هنری ان مرکز با نقاشی های مادر مادربزرگش ،بود که اغاز شد .پس از
پیگیری ها و انجام تحقیقات دوساله باالخره هویت اثار حاضر در گالری مشخص شد .بر اساس این تحقیقات
مشخص شد نسبت دادن هویت نقاشی های «کارولین لوئیسیا دیلی» به «جان کری ویسلون دیلی» و «چارلز
دیلی» کامال بی اساس است.
تقدیر جشنواره «الس پالماس» اسپانیا از اصغر فرهادی
اصغر فرهادی :از قلب و ناخوداگاهم فیلم می سازم
جشنواره بین المللی فیلم «الس پالماس» که ساالنه در این شهر واقع در
جزیره گران کاناریا در مجمع الجزایر قناری برگزار می شود ،امسال در بخش
بزرگداشــت خود از اصغر فرهادی ،کارگردان ایرانی برنده دو جایزه اسکار
تقدیر کرد که پیش از تبدیل شدن به چهره شناخته بین المللی ،در سال
۲۰۰۷توانســته بود با فیلم «چهارشنبه سوری» جایزه بهترین فیلم این
جشنواره اسپانیایی را از ان خود کند .اصغر فرهادی که به صورت حضوری
در این رویداد سینمایی حضور یافته ،ساعاتی پیش از دریافت جایزه افتخاری
در گفت گویی با روزنامه اسپانیایی « »7 Canariasدرباره فیلمسازی خود
صحبت کرد و گفت« :دو نوع فیملساز وجود دارد؛ برخی از قلب و ناخوداگاه
خود فیلم می سازند و برخی دیگر بر اساس منطق و دلیل .من بر اساس قلب
و ناخوداگاهم فیلم می سازم و به همین دلیل نمی توانم همه چیز را کنترل
کنم .در فیلم هایم نمی توانم ُفرم داخلی را از فرم جهانی متمایز کنم و یک
فیلم داخلی در صورتی که به درستی ساخته شود در همه نقاط جهان قابل
درک اســت و نباید مرزی میان ُفرم داخلی و جهانی وجود داشته باشد.
کارلوس سائورا یک فیلمساز بسیار اسپانیایی و در عین حال جهانی است.
در حالی که یک زبان برای همه دنیا نداریم اما یک زبان مجازی و جهانی در
کل سیاره وجود دارد و ان زبان احساس است؛ احساساتی چون خشونت،
عشق و تنفر که در همه جا یکسان هستند» .فرهادی که امسال مجموعه ای
منتخب از اثارش شامل فیلم های «فروشنده»« ،جدایی» و «درباره الی» به
همراه دو فیلم «جاده» ( )۱۹۵۴ساخته «فدریکو فلینی» و «اومبرتو دی»
( )۱۹۶۲از «ویتوریو دسیکا» کارگردانان بزرگ ایتالیایی نیز به انتخاب او در
جشنواره فیلم الس پالماس به روی پرده می رود ،در ادامه درباره عالقه اش به
تئاتر نیز گفت« :تئاتر تاثیر بسیار زیادی بر جایگاه و کسی که هستم داشته و
ُفرم و نگاه من در تئاتر شکل گرفته است .تئاتر را بیشتر دوست دارم .رابطه
تئاتر با مردم ازادتر و دموکراتیک تر است .در سینما مخاطب ان چیزی را
می بیند که کارگردان می خواهد اما در تئاتر یک اثر را می توان با چشم های
گوناگون دید چرا که هر یک از تماشاچیان می توانند توجه خود را به یکی از
جزئیات جلب کنند .با ایبسن یاد گرفتیم که می توان از زوایای گوناگون به
یک اثر نگاه کرد» .این کارگردان ایرانی برنده اسکار که در سال ۲۰۰۷نیز
سفری به شهر الس پالماس داشته ،ادامه داد« :می خواستم دوباره به این جا
برگردم و در خیابان های ان قدم بزنم که دعوتنامه جشنواره را دریافت کردم.
تاکنون به دلیل شرایط کرونایی از سفر به مکان های دیگر اجتناب کرده ام اما
از زمانی که این جا رسیدم متوجه شدم که همه چیز در جشنواره به خوبی
در حال انجام است و امیدوارم این جشنواره نمونه ای برای دیگر رویدادهای
سینمایی باشد ».اصغر فرهادی همچنین تایید کرد که پس از ساخت فیلم
«همه می دانند» ( )۲۰۱۸در اسپانیا ،پیشنهاد ساخت فیلم های دیگری را
نیز در اســپانیا دریافت کرده اما تا کنون درباره ان تصمیم گیری نکرده و
امیدوار است بار دیگر در اسپانیا فیلمی بسازد چرا که خاطرات بسیار خوبی
از دو سال حضور در این کشور دارد .بیستمین جشنواره بین المللی فیلم
الس پالماس از تاریخ ۹تا ۱۸اوریل ( ۲۰تا ۲۹فروردین) در کشور اسپانیا
برگزارمی شود.
ادعای جدید یک مستند فرانسوی درباره گرانترین نقاشی جهان
بر اســاس اطالعات ارائه شده در یک مســتند فرانسوی ،فقط بخشی
از «ســالواتور موندی» گران ترین تابلو نقاشــی جهان توسط «لئوناردو
داوینچی» خلق شده است .یک مستند جدید که هفته اینده از تلویزیون
فرانسه پخش خواهد شد ،به اسرار مربوط به تابلو نقاشی «سالواتور موندی»
پرداخته اســت که به عنوان گرانترین تابلو نقاشی جهان و یکی از اثار
«لئوناردو داوینچی» ـ نقاش چیره دست رنسانس ـ شناخته می شود .بر
اساس این مستند« ،داوینچی» نقاش اصلی این تابلو نقاشی نیست و فقط
در خلق بخشی از ان نقش داشته است .این تابلو نقاشی که در ان مسیح
(ع) حین در دست داشتن یک گوی به تصویر کشیده شده است ،در سال
۲۰۱۷در حراجی کریستیز واقع در نیویورک به قیمت ۴۵۰میلیون دالر
فروخته شد تا به گران ترین تابلو نقاشی جهان تبدیل شود .بعدها گفته شد
خریدار این اثر در حقیقت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی
است با این حال این موضوع هرگز توسط ریاض تایید نشد .اما همیشه
شک و تردیدهایی درباره اصالت این نقاشی وجود داشته است .تردیدها
درباره اصالت این نقاشی زمانی که نمایشگاه های لوور ابوظبی و لوور فرانسه
بدون «سالواتور موندی» برگزار شدند ،شدت پیدا کرد .حاال یک مستند
با عنوان «ناجی برای فروش» اثر «انتونی ویتکین» که از شبکه فرانسوی
پخش خواهد شد اسرار پشت پرده را فاش خواهد کرد. صفحه 4