روزنامه هنرمند شماره 1414
روزنامه هنرمند شماره 1414
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 21فروردینماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1414صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
روایتنتفلیکساز
بزرگ تر یندزدیهنریتار یخ
هنرمندان سفیران دائمی
کشورها هستند
«گاندو» پشت پرده بسیاری از وقایع تلخ و ناگوار را افشا کرد
بیانیه 160نماینده مجلس
در حمایت از سریال نوروزی
شبکه سه
ابالغ دستورالعمل الزامات
ارتقای سواد فضای مجازی
به ارشاد
چرامردمبهخالفکارانسینمایی
عالقمندند؟
سریال «نون خ »۲محبوب تر ین
سریال تلو یز یون انتخاب شد
حسن روح االمین چهره سال
«هنر انقالب» شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
استاد حسن ریاحی:
دانشگاه ها اندیشیدن
را اموزش نمی دهند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فیلم «جنایت بی دقت»
در بلژیک و کره جنوبی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
معرفی مجموعه های تلو یز یونی در ماه مبارک رمضان
از «احضار » و «بچه مهندس»
تا «رعد و برق»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
سردار لطفی تشر یح کرد:
فرضیهقتل ازادهنامداری
صددر صدردشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ُ
گودزیال و کنگ سینما را نجات داد؛
نیاز تماشاگران در زمانه کرونا؛
سرگرمی یا اندیشه؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
حسن روح االمین چهره سال «هنر انقالب» شد
2
شنبـــــه 21فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1414
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
هنرمندان
سفیران دائمی کشورها هستند
محمد حسین احمدی خوشنویس هنرمند افغانستانی به میزان قابل
توجههمکاریهنرمندانایرانیوافغانستانیبایکدیگرنسبتبهبسیاری
از صنف های دیگر اشاره کرد و گفت :ما در هیچ رشته ای جز هنر ،به
این اندازه که افراد از دو کشور بین خودشان مرزی احساس نکنند نداریم.
هنرمندان دوکشور نه تنها همکاری خوبی دارند بلکه از همکاری فراتر
اســت و به دوستی ها و الفت هایی که در نتیجه همکاری و یا استاد و
شاگردی و مراودات رخ می دهد بدل شده است .وی افزود :من همیشه
گفته ام که هنرمندان ایرانی و افغانستانی می توانند برای سایر اقشار الگو
باشند .اینکه زمینه های همکاری بین هنرمندان دوکشور فراهم نیست
ی ها و دوستی های انان خوب دیده نشده است بحث
و یا اینکه همکار
جدی دیگری است که فکر می کنم ضعف بیشتر اینجاست که ما کمی از
واقعیت های درون جامعه دور افتادیم و بی اطالع هستیم .ما سال گذشته
در اواخر بهمن ماه در مشهد نمایشگاه هنری داشتیم که ۴۱هنرمند
ایرانی و افغانستانی ۸۸اثر مشترک تولید کردند و به نمایش گذاشتند .در
حقیقت من چون می دانستم که این همکاری ها و همدلی ها در جامعه
بین هنرمندان دوکشور وجود دارد این ایده را دادم که چنین نمایشگاهی
داشته باشیم که با استقبال و همکاری هنرمندان استان خراسان رضوی
و سازمان های مردم نهاد به نحو احسن برگزار شد و انعکاس خوبی هم
داشت .برای اولین بار بود که در ایران چنین نمایشگاهی برگزار می شد
که هر اثر حاصل کار دو هنرمند از دوکشور ایران و افغانستان بود .به ۲
نکته باید توجه کرد ،اول اینکه زمینه همکاری های بیشتر فراهم شود
یعنی همکاری های انان به لحاظ قانونی منعی نداشته باشد .دوم اینکه
همکاری های موجود از سوی رسانه ها دیده و برجسته شود.
هنرمندانایرانیوافغانستانیمیتوانند
برای سایر اقشار الگو باشند
این خوشنویس ،هنرمندان را سفیران دائمی کشورها عنوان کرد و گفت:
این سفیران هیچگاه ماموریت شان تمام نمی شود و حامل پیام صلح،
دوستی ،وحدت و زیبایی هستند و هر جایی که به نقش انان توجه شود و
یا نقش بیشتری به انان داده شود تاثیر قابل توجهی در بهبود پیوندها بین
ملت ها و کشورها دارد .متاسفانه نهادهای دولتی در سطح کالن کار قابل
توجهی انجام نداده اند مثال پس از حدود ۴۰سال هنرمندان افغانستانی
ســاکن ایران نتوانسته اند یک نمایشگاه از اثارشان در کشور خودشان
داشته باشند .ما کمتر شاهد بودیم که هنرمندان ایرانی هم در افغانستان
نمایشگاه داشته باشند و یا هم اینکه هنرمندان دو کشور نمایشگاه های
مشترک در هر دو کشور برگزارکنند .در حالیکه در هر سال می بایست
چندین نمایشگاه داشته باشیم و فقط هم بحث نمایشگاه نیست .جای
همایش ها ،اردوهای مشترک ،نشست ها و هم اندیشی های فرهنگی و
هنری بین این دو کشور بسیار خالی است .وی به موفقیت هنرمندان
نسل دوم و گاه نسل سوم مهاجران افغان در ایران اشاره کرد و گفت :اکثر
هنرمندان افغانستانی در ایران با همت و هزینه خودشان رشد کرده اند
شخص و یا نهادی نقش مهمی در رشد هنرمندان افغانستانی نداشته
است و این یک واقعیت است .اما همه ما می دانیم که هنرمندان در بستر
امن دولت جمهوری اسالمی ایران این رشد را داشته اند انان از امکانات،
موقعیت و اساتید صاحب فن و هنری برخوردار بوده اند که هم وطنان
شان در افغانستان کمتر چنین شرایطی داشته اند.
مجوزهنرکدهبهاینهنرمندانافغانستانی
در ایران داده نمی شود
احمدی افزود :اینکه چه کاستی هایی درحمایت از هنرمندان افغانستانی
وجودداردمفصلاست.مهمترینانتفاوت هاییاستکهبینهنرمندان
ایرانی و افغانستانی وجود دارد و یا قائل اند .مثال یک هنرمند خطاط و
یا نقاش افغانستانی حق اینکه یک هنرکده داشته باشند را ندارند یعنی
مجوزی به این هنرمندان داده نمی شود که در همان رشته و تخصص
خودشان مشغول به فعالیت شوند در حالیکه می شد ایرانی ها از فعالیت
هنرمندان افغانستانی هم بهره مند شوند و هم افغانستانی ها در این فضا
حضور داشــته باشند .وی ادامه د اد :هر کجا که بتوانیم زمینه فعالیت
مثبتی را فراهم کنیم همه افرادی که در ان جامعه زندگی می کنند از
فضای مثبت ان بهره مند می شوند اما هنرمند افغانستانی در ایران پس
از ۴۰سال سکونت و حتی افرادی که متولد ایران و یا نسل سوم هستند،
برای فعالیت به صورت رسمی و مستقل مشکالتی دارند .این افراد با این
که طبق قانون مدنی ایران ،نسل سومی های مهاجران ایرانی هستند ولی
بیمه هنرمندان به انان تعلق نمی گیرد چون کد ملی ندارند .این هنرمند
گفت :گاه هنرمندان افغانستانی درگیر مسائل پیش پا افتاده ای چون
افتتاح حساب و صدور عابربانک در ایران هستند .مساله دیگری هم وجود
داردکههنرمندانافغانستانینمیتوانندازطرفایراندرکشورهایدیگر
نمایشگاه برگزار کنند این درحالی است که این امر یکی از راه های نشر و
معرفی فرهنگ ،هنر و تمدن ملت ها و دولت هاست .چه اشکالی دارد که
هنرمندان افغانستانی که در بستر جمهوری اسالمی ایران رشد کردند و
از اساتید ایرانی اموختند ،هنر و داشته هایشان را در سایر کشورها عرضه
کنند؟ داشته هایی که مشترکات دوکشور ایران وافغانستان محسوب
می شود .چنین کاستی هایی وجود دارد ولی ما امیداواریم که رفع شود.
در ایین افتتاحیه هفته هنر انقالب در بهشت زهرا(س) ،حسن روح االمین به عنوان چهره سال ۹۸هنر انقالب
معرفی شد .ایین برپایی هفته هنر انقالب با حضور جمع محدودی از اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی هنری و با
رعایت دستور العمل های ستاد ملی کرونا( ،چهارشنبه ۱۸فروردین ماه) در بهشت زهرا برگزار شد .اغاز به کار هفته
هنر انقالب با تجدید میثاق با معمار انقالب اسالمی ایران حضرت امام خمینی(ره) و ادای احترام به شهدای انقالب
اسالمی و هشت سال دفاع مقدس با حضور جمع محدودی از اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی هنری در بهشت
زهرا انجام شد .طی این مراسم با حضور محمدمهدی دادمان ،مجدالدین معلمی ،سید مسعود شجاعی طباطبایی،
از خانواده های احمدعلی راغب ،کریم اکبری مبارکه ،پرویز اسکندرپور ،مهدی خانبانپور ،محمود فتح نیا و حامد
رحیم پور تجلیل به عمل امد .همچنین جایزه چهره هنر انقالب در سال ۹۸از میان ۵نامزد نهایی ،هنرمندانی
همچون حسن روح االمین ،جواد افشاری ،محمد صابر شیخ رضایی ،غالمرضا صنعتگر و محسن کاظمی ،به حسن
روح االمین تعلق گرفت .چهره سال هنر انقالبِ سال ۹۸که می بایست در فروردین ۹۹معرفی می شد ،به دالیل
ناشناخته بودن ویروس کرونا به تعویق افتاد و امروز در افتتاحیه هفته هنر انقالب اسالمی در جوار مزار شهید اوینی
معرفی و تجلیل شد .حسن روح االمین پس از دریافت عنوان چهره سال هنر انقالب ،گفت :به قول استاد موحد ،ما
هنوز هنرمندی در تراز انقالب اسالمی نداریم .ما سربازی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی در تراز انقالب اسالمی
داریم و داشتیم .در زمینه هنر هم ان چیزی که انقالب اسالمی باید تربیت می کرد یک سرباز در حد حاج قاسم
سلیمانی است که هنوز محقق نشده است .وی در ادامه با قدردانی از حوزه هنری برای معرفی وی به عنوان چهره
سال هنر انقالب گفت :راه زیادی برای دستیابی به ان چیزی که انقالب اسالمی در عرصه فرهنگ و هنر نیاز دارد
مانده است .راه باقی مانده چه از نظر کیفی و چه از نظر شناخت جامعه و چه به لحاظ دور ریختن اضافات ذهنی،
باید از سوی هنرمند انقالبی پیموده شود .روح االمین اضافه کرد :تقدیر باید بعد از مرگ هنرمند انجام شود؛ چراکه
معلوم نیست که ما در ادامه و در اینده به چه مسیری خواهیم رفت .ان شاءاهلل که در امت رسول اهلل از دنیا برویم.
مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در این مراسم ،ضمن اشاره به برپایی ششمین هفته هنر انقالب و
گرامیداشت یاد و نام سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی اوینی ،تصریح کرد :هنر انقالب هر چند در سال ۵۷
اغاز شد ،اما هر سال رویش داشته است و همچنان به ان ادامه می دهد .وی تاکید کرد :بی شک هنر انقالب سابقه
ارزشمند و پر افتخاری دارد ،اما هنرمندان انقالبی امروز وارد فضای تازه ای از تولیدات و رویکردهای هنر انقالب
شده اند که به زودی شاهد انها خواهیم بود.در این مراسم همچنین میالد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه
هنری ،یاد و خاطره هنرمندان درگذشته را گرامی داشت و گفت :زنده یاد احمدعلی راغب از طالیه داران موسیقی
و هنر انقالب بود که باید یاد و خاطره ایشان را زنده نگه داریم و راه او را ادامه دهیم.
استادحسنریاحی:
دانشگاه ها اندیشیدن را اموزش نمی دهند
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی و مدیر عامل موسسه
هنرمندان پیشکسوت با حسن ریاحی دیدار کردند .سیدمحمدمجتبی
حسینی ،معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و رییس هیئت امنای
موسسه هنرمندان پیشکسوت به همراه نیکنام حسینی پور ،مدیرعامل
موسسه به خانه استاد حسن ریاحی رفتند .معاون هنری وزیر ارشاد با
اشاره به فضای هنری و اثار هنری قشقایی در خانه استاد ریاحی با بیان
خاطره ای از تحسین گردشگران المانی از فرش قشقایی گفت :اکنون در
حال بازگشت و توجه به هنر اصیلی مانند فرش هستیم ،که در ان تذهیب
را هم می بینیم .حسینی افزود :هنر تذهیب ایرانی همچون بافته های
ایرانی برامده از بداهه پردازی است .حال هر گوشه از ایران که در بداهه
پردازی و سلطه هنری مهارت بیشتری داشتند؛ راحت تر در این زمینه
ت در
کار می کردند .تذهیب ایرانی نتیجه کار دست و ذهن همزمان اس
بخشی از این دیدار حسن ریاحی به فراموشی مقام ها در کشور اشاره کرد
و گفت :در عصر فناوری قرار داریم و بیشتر فعالیت ها از طریق سیستم ها
انجام می شود .هر سازی را می توان زد و ضبط کرد .پس شاهد کاهش
نوازندگی هستیم .همانطور که مشاهده می کنیم ارکسترها در دنیا نیز کم
شده است .وی ادامه داد :اما این ماشینی شدن جذابیت را کم می کند.
امروز هر نوع موسیقی با بهترین کیفیت در دسترس جوانان قرار دارد .در
دوران جوانی ما تنها نیم ساعت موسیقی کالسیک از رادیو پخش می شد.
در حالی که این روزها شاهد کم رنگ شدن موسیقی کالسیک و حتی
موسیقی سنتی کشورمان هستیم .ریاحی همچنین بیان کرد :اموزش
در دانشگاه ها مشکل دارد .این مراکز اندیشیدن را یاد نمی دهند و تنها
تئوری و قوانین اموزش داده می شود .وی همچنین گفت :برای تربیت
اهنگسازان توانمند نیاز به راه اندازی کانون داریم تا جوانان خالق را دور
هم جمع کند .البته باید بودجه ای به این کار اختصاص داد تا الگوهای
موفق دنیا و موسیقی محلی خودمان را بررسی کنند.
ابالغ دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی به ارشاد
دستورالعمل«الزامات ارتقای ســواد فضای مجازی در حوزه محتوا و
خدمات فرهنگی فضای مجازی» از ســوی دبیر شورای عالی فضای
مجازی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ابالغ شد .دستورالعمل «الزامات
ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای
مجازی» با هدف ارتقا اگاهی ،دانش و مهارت کاربران برای استفاده بهینه
از فضای مجازی و ضرورت افزایش محتوای مرتبط با فرهنگ سازی و
سواد مجازی از سوی شورای عالی فضای مجازی به وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی ابالغ شد .این دستورالعمل توسط وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی در قالب الیحه ای به مرکز ملی پیشنهاد و پس از طی مراحل
تصویب خواهی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ابالغ شد .براساس
این دستورالعمل کارگروهی متشکل از رئیس مرکز توسعه فرهنگ و
هنر در فضای مجازی به عنوان رئیس کارگروه ،معاون ذی ربط مرکز به
عنوان دبیرکارگروه و عضویت نماینده مرکز ملی فضای مجازی ،نماینده
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسالمی ایران ،نماینده نیروی انتظامی
جمهوری اســامی ایران ،نماینده سازمان تبلیغات اسالمی و نماینده
اشخاصمشمولدستورالعملبهپیشنهاداعضایکارگروهوتاییدرئیس
مرکز ملی فضای مجازی تشکیل خواهد شد .شناسایی و معرفی فعاالن
برتر در ارتقای سواد فضای مجازی واعطای نشان مسئولیت اجتماعی در
گسترش سواد فضای مجازی ،تدوین مقررات اجرایی اعطای تسهیالت
و حمایت های مادی و معنوی برای تولید ،انتشار محتوای سواد فضای
مجازی و حمایت از توسعه کسب و کارهای برتر در ترویج سواد فضای
مجازی به منظور هم افزایی و هماهنگی اقدامات دســتگاه های عضو
کارگروه ،ایجاد ساز و کار پایش و ارزیابی فصلی فعالیت اشخاص مشمول،
پیگیری تحقق مصوبات کارگروه و ارائه گزارش عملکرد به مرکز ملی
فضای مجازی در فواصل شش ماهه از وظایف و اختیارات کارگروه است.
در این دستورالعمل تاکید شده است که افراد مشمول باید نسبت به
اگاه سازی کاربران نسبت به حقوق ،مسئولیت ها و پیامدهای استفاده
از خدمات و محتوای فضای مجازی و جرائم مرتبط ،اطالح رسانی شیوه
استفاده صحیح از خدمات و محتوای ارائه شده و رده بندی سنی انها،
اطالح رسانی به اولیاء و مربیان درخصوص نحوه نظارت بر کودکان و
نوجوانان مراقبت از ایشان در هنگام استفاده از خدمات ومحتوای فضای
مجازی ،اطالع رســانی و اخذ مجوز از کاربران درخصوص دسترسی
های کارافزارها و سکوها به ابزارها ،داده های شخصی کاربران و موقعیت
مکانی انان ،تدوین و انتشار منشور اخالق حرفه ای و ایجاد امکان ثبت و
پیگیری شکایات و انتقادات کاربران ،ارائه یک نسخه از محتوای تولیدی
و منتشر شده در زمینه ی افزایش سواد فضای مجازی کاربران به مرکز
و رعایت مصوبات کارگروه اقدام کنند .این دستورالعمل صاحبان رسانه
های دیجیتال اعم از رسانه های برحامل و رسانه های برخط خبری،
رســانه های عرضه کننده محتوای فرهنگــی و هنری در قالب های
متنی ،صوتی و تصویری ،صاحبان سکوهای محتوا و خدمات فرهنگی
دیجیتال و صاحبان کارافزارهای محتوا و خدمات فرهنگی دیجیتال را
شامل می شود.
سردار لطفی تشریح کرد:
فرضیه قتل ازاده نامداری صد در صد رد شد
ســردار علیرضا لطفی در جمع خبرنگاران با
اشــاره به اخرین جزئیات پرونده درگذشت
ازاده نامداری اظهار کرد :بر اساس یافته های
علمی و جنایی ماموران پلیس اگاهی ،هیچ
اثری مبنی بر اینکه بــه خانه خانم نامداری
ورود با اجبار شده یا قفل در شکسته باشد و
حتی اثری از سرقت و درگیری مشاهده نشده
است .وی ادامه داد :پس از بررسی پیکر وی
هم هیچ اثری از درگیری ،فشار یا موارد دیگر
مشــاهده نشده اســت .رئیس پلیس اگاهی
تهران بزرگ افزود :بر اساس یافته های پلیس
اگاهی ،فرضیه قتل صد درصد رد می شود اما
نتیجه نهایی فوت خانم نامداری را پزشــکی
قانونی باید از ازمایش های سم شناسی اعالم
کند .لطفی بیان کرد :پیش از این هیچ گونه
پرونــده ای بــرای تهدید یــا مزاحمت خانم
نامداری در مجموعه پلیس اگاهی تشــکیل
نشده و وی هیچ پرونده ای نداشته است .وی
با اشاره به دست نوشــته های کشف شده در
منزل خانم نامداری گفــت :یافته های ما از
این دست نوشــته ها این است که یک نوشته
معمولی بوده و در این نوشته ها خانم نامداری
اشــاره ای به فوت و پایان دادن به زندگی اش
نداشــته اســت .رئیس پلیس اگاهی تهران
بزرگ تاکید کرد :این دست نوشــته ها مانند
نامه هایی است که هر کدام از ما برای عزیزان
خود می نویســیم و نمی توان فع ً
ال گفت که
این دست نوشــته ها ماننــد وصیت نامه بوده
اســت .لطفی در پایان گفت :تنها چیزی که
با قطعیت می توان ان را در این لحظه اعالم
کرد ،این است که فرضیه قتل صد درصد رد
می شود.
«گاندو» پشت پرده بسیاری از وقایع تلخ و ناگوار را افشا کرد
بیانیه 160نماینده مجلس در حمایت از سریال نوروزی شبکه سه
متن کامل این بیانیه که در جلسه علنی مجلس توسط سید ناصر موسوی
الرگانی قرائت شد به شرح زیر است :در ایام نوروز شاهد پخش یک مجموعه
تلویزیونی ساخته شده براساس تالش سربازان گمنام امام زمان (عج) برای
شناسایی ،مقابله و خنثی سازی با پروژه نفوذ بودیم ،این مجموعه تلویزیونی
با نــام گاندو مخاطبان چند میلیونی پیدا کرد ،به تمام عزیزان ،دســت
اندرکاران ساخت این مجموعه جذاب که فقط گوشه کوچکی از جریان نفوذ
را به نمایش گذاشت ،دست مریزاد می گوییم ،مجموعه ای که به مثابه اب در
النه مورچگان عمل کرد ،تا جایی که تمام هم و غم شان را به کار گرفتند
و عالوه بر حمالت تخریبی به عوامل ساخت و بازیگران ،سرانجام مانع ادامه
پخش شدند ،علی رغم توقف پخش ،اما همین چند قسمت پخش شده،
مشتی نمونه خروار بود ،البته تلنگری بر همه ما است که چرا مقام معظم
رهبری پیوسته از خطر نفوذ دشمن سخن می اورند ،از جمله دی ماه سال
۱۳۹۴در دیدار ائمه جمعه ،هشداری صریح و پیشگیرانه دادند و گفتند یک
مسئله ،مسئله نفوذ است .نفوذ ،ما این مسئله نفوذ را در قضیه برجام و پس از
برجام مطرح کردیم ،این خیلی مسئله عجیب و خیلی مسئله مهمی است،
یدانند
کسانی که در مسائل گوناگون دسترسی به اطالعات دارند ،خوب م
که چه دامی برای کشور گسترانده اند یا می خواهند بگسترانند ،برای نفوذ
کردن در حسن و حصار اراده و فکر و تصمیم ملت ایران ،با انحای مختلف
تدابیر و سیاست ها و توطئه ها ،این االن در جریان است ،عناصر نفوذی مثل
موریانه از داخل می جود و پایه ها را سست می کند و فرو می ریزد ،ملت در
مجموعه تلویزیونی گاندو به صراحت دیدند که پروژه نفوذ بسیار فراتر از
موضوع جاسوسی به نفع دشمن و در واقع هدف نهایی اش دلسرد کردن
مردم از انقالب و ارمان هایش با بکارگیری اخرین روش ها و تکنولوژی های
ساخته شده در کارگاه های فوق سری سازمان های جاسوسی امریکا ،رژیم
صهیونیســتی و سایر مراکز جاسوسی غرب است ،همان که مقام معظم
رهبری باز هم درباره ان هشدار دادند و اعالم کردند هدف از نفوذ جریانی
که مهم تر از نفوذ موردی است ،تغییر باورها ،تغییر ارمان ها و تغییر نگاه
اســت؛ به گونه ای که مسئول مورد نفوذ همانطوری فکر کند که همان
امریکایی نگاه می کند ،علی رغم این هشدارها اما متاسفانه طی چند سال
اخیر شــاهد تبعات و پیامدهای سنگین اثار نفوذ در کشور مخصوصاً در
حوزه اقتصاد بودیم ،مجموعه تلویزیونی گاندو کیفرخواستی مستند علیه
همین نگاه بود ،نگاهی که حتی حل مشکل اب خوردن ملت را هم خارج
از کشور جستجو می کرد ،نگاهی خودباخته که شانی برای توانایی جوانان
برومند در داخل قائل نیست و بر این تصور باطل است تا کدخدا نخواهد،
اتفاقی نخواهد افتاد .ملت عزیز ایران ،ما نمایندگان شما در خانه ملت یک
بار دیگر خاضعانه همدردی و البته تشکر خود را از تحمل شما به واسطه
مشکالت شدید اقتصادی که پیش امد اعالم کرده و تمام تالشمان را برای
کاهش مشکالت با الگو قراردادن نامگذاری سال ۱۴۰۰از سوی مقام معظم
رهبری که سال تولید ،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامیدند ،به کار خواهیم
گرفت ،اما بدانید ریشه مشکالت کجاست ،چه جریانی و با چه انگیزه ای بر
سر راه بالندگی این کشور مانع می سازد ،یک بار دیگر از سربازان گمنام امام
زمان (عج) و سازندگان و بازیگران مجموعه تلویزونی گاندو که به راستی
سلبریتی واقعی هستند ،تشکر کرده و به انان خداقوت می گوییم که نوری
بر تاریکخانه جریان نفوذ تابانده و پشت پرده بسیاری از وقایع تلخ و ناگوار
رخ داده در کشور را افشا کردند». صفحه 2
چرا مردم به خالفکاران سینمایی عالقمندند؟
ســیروس الوند ژانر را قطعه ی گم شــده این روزهای ســینمای ما دانســته و معتقد است کاراکتر
انتاگونیست (خالفکار قهرمان) امروز مورد توجه مخاطبان است .سیروس الوند در پاسخ به این پرسش
که ایا امروزه در سینما ژانر وجود دارد ،گفت :در دنیا هم دیگر ژانری با معنا و مفهوم گذشته وجود
ندارد .ژانری که این روزها در سینمای دنیا بیشتر به ان پرداخته می شود ژانر علمی تخیلی است .ژانری
که بیشتر اسپشیال افکت است و کار در استودیوها انجام می شود .یک نفر می اید و می خواهد دنیا را
نجات دهد و کارگردان و فیلمساز هم درگیر انتخاب بازیگران مشهور نیستند بلکه بیشتر برای فضاها
و امکانات خرج می کنند و درگیر تکنولوژی به جای استفاده تکنیک هستند .وی ادامه داد :دیگر کمتر
یک درام دو نفره مثل فیل م «شبی در رم» نمی بینیم؛ فیلم هایی که یک زن و مرد فیلمنامه را پیش
می برند .درام در این نوع فیلم ها از اهمیت زیادی برخوردار است و این نوع فیلم ها بسیار کم خرج هم
هستند .الوند درباره موج نو سینمای هالیوود گفت :از دهه ۷۰که فیلمسازهای نیویورکی وارد عرصه
سینما شدند مثل فرانسیس فورد کاپوال ،اسکورسیزی و وودی الن یک موج نو امریکایی درست شد.
البته در اواخر دهه ۵۰و اوایل دهه ۶۰موج نو فرانسه و نئورئالیسم را در ایتالیا داشتیم .بعد از اینها
موج نو در امریکا و از اوایل دهه ۷۰شــروع شــد که اتفاقاً فیلم های پرفروشی هم بود و مورد قبول
منتقدان و مخاطبان نیز قرار گرفت .این سبک هم بعد از مدتی به تارانتینو و لوک بسون از فرانسه و
تورناتوره ایتالیایی رسید و موج درست نکرد .هالیوود هم به ساخت فیلم های پرخرج و مرعوب کننده
رو اورد .کارگردان فیلم «نفس بریده» درباره سینمای پس از انقالب گفت :در سینمای بعد از انقالب
چند ژانر جدید به ســینمای ایران اضافه یا احیا شــد .یکی از این ژانرها ،ژانر دفاع مقدس بود .البته
نمی توان ژانر دفاع مقدس را ژانر مستقل دانست ،چون فیلم های کمدی و خانوادگی هم در این ژانر
ساخته شدند .مث ً
ال فیلم «لیلی با من است» را در چه ژانری می توان قرار داد؟ فیلمی که هم کمدی و
هم جنگی است .خیلی از فیلم های دفاع مقدس ما فیلم های خانوادگی است و یا فیلم های حاتمی کیا
غالبا فیلم های اجتماعی و سیاســی است .وی ادامه داد :یکی دیگر از ژانرها ژانر اجتماعی خانوادگی
بود .هر موضوع اجتماعی اگر خوب ساخته شود و شخصیت ها خوب موشکافی شوند ،یک فیلم خوب
اجتماعی خواهیم دید؛ اگر خوب واکاوی و موشــکافی نشود یک فیلم و سریال خانوادگی معمولی
خواهیم دید ،مثل خیلی از فیلم یا سریال هایی که در تلویزیون ساخته و پحش می شود.
این کارگردان اظهار کرد :اگر بتوانیم خانواده را خوب موشکافی و موضوع را خوب بررسی کنیم ،فیلم
قطعاً یک فیلم اجتماعی خوب خواهد شد ،چون خانواده اصلی ترین بنیان اجتماع است .می توان در
فیلم های خانوادگی حرف های جامعه شناسانه ای زد که انگار حرف همه خانواده ها و جامعه است .وی
اضافه کرد :بهترین فیلم های ما در این ژانر در دهه هفتاد ساخته شد که فیلم «دست های الوده» هم
که در نیمه های پایانی دهه هفتاد ساخته شد ،جزو این فیلم ها بود .فیلمی که می توان گفت پلیسی
اســت اما کشمکش های انچنان پلیســی ندارد ،چون یک سرقت انجام شده و بیشتر کالبدشناسی
زندگی جوانان است .مهم ترین مسئله این فیلم این است که اینها خانواده ندارند و یا از خانواده جدا
شده اند و انگار همین موضوع شروع اسیب پذیری این جوانان بوده است.
کارگردان فیلم «زن دوم» تصریح کرد :البته زندگی جدا از خانواده در اروپا و امریکا یک امر طبیعی
است .در انجا فرزندان بعد از ۱۸سالگی از خانه می روند و زندگی مستقل دارند ،اما ایرانی ها از گذشته
تا به امروز دوســت نداشته اند که فرزندانشان تا وقتی که ازدواج کنند از خانه پدری بروند .وقتی که
فرزندان از خانه جدا می شوند یا به طور مستقل زندگی می کنند دام های مختلفی در این راه برای انها
پهن می شود .زندگی با خانواده خودش یک امنیت و مسئولیت برای جوانان ایجاد می کند و وقتی که
جدا می شوند این امنیت کمرنگ می شود و مسئولیت کنار می رود و در دنیایی رها می شوند که چندان
هم ان را نمی شناسند و پر از مسئله و مشکل است .دقیقا اسیب ها از همین نقطه و همین لحظه
برای انها اغاز می شود .وی ادامه داد :من در برخی از فیلم هایی که ساختم مثل «هتل کارتون»« ،برگ
برنده» و حتی «مزاحم» سعی کردم به این موضوع اجتماعی بپردازم« .دست های الوده» و «رستگاری
در هشت و بیست دقیقه» و مشخصا «یک بار برای همیشه» به همین موضوع پرداخته است.
الوند با اشــاره به فیلم «یکبار برای همیشــه» بیان کرد :در فیلم «یکبار برای همیشه» دو موضوع
اجتماعی و خانوادگی با هم گره خورده ،یکی مسئله سقط جنین و دیگری مهاجرت که در ان زمان
خیلی باب شده بود .این فیلم به این موضوع اشاره دارد که ایا یک فرد در مقابل یک برگه ازمایشگاه
که وجود نطفه ای را خبر می دهد ،با یک انســان سر و کار دارد و یا اینکه چون ان را ندید ه می تواند
بگوید یک برگه کاغذ اســت و ســقط جنین کند .وی تاکید کرد :حرف من در فیلم «یکبار برای
همیشه» این است که همان تکه کاغذ یک انسان است ،چون نطفه زندگی و حیات دارد .کما اینکه
مرد داستان تمام تالش خود را می کند تا این نطفه را از سر راه خود بردارد اما موفق نمی شود ،انگار
که ان نطفه با این مرد می جنگد و در اخر او را شکست می دهد و به دنیا می اید و به همین دلیل
این فیلم را با یک جنین شروع و با یک بچه به پایان رساندم.
کارگردان «یکبار برای همیشه» اذعان کرد :این فیلم به جنگ زده هایی که در ان سال ها به اجبار به
تهران امده بودند نیز اشاره دارد .دختر قصه فیلم جنگ زده است و اص ً
ال وضعیت مالی خوبی ندارد اما
همچنان به سرزمین و خاک و وطن خود ایمان و تعصب دارد .وقتی دکتر می گوید حیف چه ابادانی
بود ،می گوید هنوز هم هست .او معتقد به ماندن و بازسازی مناطق جنگ زده و بازسازی هویت خود
بود .وی ادامه داد :موضوع دیگری که فیلم به ان اشــاره کرده ،موضوع مهاجرت بود که در دهه ۷۰
زیاد با ان سر و کار داشتیم .در ان دوران مهاجرت جوانان به ژاپن برای کار بسیار زیاد شده بود و در
ژاپن به هر کاری تن می دادند چون ویزا هم احتیاج نبود ،خیلی از نیروهای جوان ما در ان دوران به
ژاپن عزیمت کردند .همه این مسائل را در یک فیلم و در یک قصه ساده می خواستم بیان کنم .خیلی
شنبـــــه 21فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1414
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
سریال «نون خ »۲محبوب ترین
سریال تلویزیون انتخاب شد
سناریوی سختی بود اما ارزش این را داشت که زمان بگذارم تا بتوانم ان را درست به اجرا دراورم و
یک فیلم خوب حاصل شود.کارگردان «فریاد زیر اب» درباره فیلم های که این سال ها در سینمای ما
ساخته شده است ،بیان کرد :امروز فیلم های ما ژانر خاصی ندارند ،انگار ژانر در فیلم های ما گم شده
است و نمی توان انها را به ژانر خاصی در سینما نسبت داد و ارزیابی کرد .یک فیلم متعلق به هیچ ژانر
خاصی نیست و یا چند ژانر را می خواهد با هم داشته باشد.وی ادامه داد :برخی از ژانرها را هم به طور
کلی در ایران نداریم مثال ما در ایران هیچ وقت ژانر وحشت نداشتیم ،چند فیلم ترسناک داشتیم اما
با چند فیلم نمی توان ژانر درست کرد .در تاریخ سینمای ایران اگر فیلم های ژانر وحشت را در کنار
هم بگذاریم جمعا ۱۰فیلم نمی شود.
الوند عنوان کرد :متاسفانه فیلم های ژانر کمدی ما االن به فیلم های خنده دار تبدیل شده اند که فقط
می خواهند مخاطب را بخندانند و موقعیت ها هم خیلی موقعیت های سطحی است و از فیلم فارسی های
۵۰سال پیش هم عقب تر است .چندی پیش برای دیدن برخی فیلم ها و به اصرار دوستان به سالن
ســینما رفتم و فقط به خاطر رودربایســتی بود که در سالن ماندم اما واقعا صحنه به صحنه توهین
به مخاطب بود ،اما مردم می خندیدند و فیلم ها هم فروش دارد ،وقتی هم حرفی می زنیم ،می گویند
مردم فیلم را دوســت داشتند و خوب هم فروخته اســت .وی تاکید کرد :مردم به قدری گرفتاری
دارند که دیگر دوست ندارند در سینما فیلم جدی ببیند ،خودشان می دانند که فیلم مزخرف است.
انها به سالن سینما رفته اند تا دو ساعت فقط و هر طور که شده بخندند و به چیزی فکر نکنند .اگر
قرار بود با فکر به دیدن فیلم بروند ۱۰دقیقه هم ان را تحمل نمی کردند و سالن را ترک می کردند.
کارگردان «دست های الوده» درباره فیلم هایی که شخصیت منفی قصه قهرمان فیلم است ،گفت :در
اوایل دهه هشــتاد «دست های الوده» الگوی خیلی از فیلم ها شد و خیلی فیلم ها را دیدم که تقریباً
مثل «دست های الوده» ساخته شده بودند در ان حال و هوا و حتی پوستر انها هم کپی بود و این
نشان می دهد که مردم این سبک فیلم ها را دوست دارند و برای دیدنش به سینما می روند .وی اظهار
کرد :موج نو فرانسه بر اساس فرمول اینکه قهرمان داستان خالفکار بود ،شکل گرفت و مثال ژان پیر
ملویل را به عنوان قهرمان جنایتکار می شناختند .از فیلم های شاخص این موج نو «از نفس افتاده»
ژان لوک گدار است .در ایران هم دو فیلم با تاثیر از ان فیلم ساخته شده ،یکی «تنگنا»ی امیر نادری
و «صبح روز چهارم» کامران شــیردل است .در اینجا شخصیت اصلی یک خالفکار است اما به مرور
مردم به خالفکار عالقه مند شده و نگران او می شوند و دوست دارند که یک جوری از مهلکه فرار کند.
الونــد ادامه داد :قبل از انقالب زمانی که الن دلون به ایران امده بود و من یک خبرنگار جوان بودم،
یک مصاحبه مطبوعاتی با او انجام شد که در این جلسه این پرسش از او شد که چرا اینقدر نقش دزد
و خالفکار بازی می کند و او جواب داد چون پلیس حوصله تماشــاگر را سر می برد .هرگاه پلیس در
فیلم حضور پیدا می کند فیلم باید تمام شود چون می خواهد قائله را ختم کند .یعنی دیگر نه صدایی،
نه هیجانی و نه صحنه جذابی در فیلم وجود نخواهد داشت و این خالف ان چیزی است که سینما
و مخاطب می خواهد .این دزد قصه اســت که فضا و هیجان ایجاد می کند و مخاطب می خواهد که
در زمات دیدن فیلم هیجان داشته باشد ،ضد قهرمان دوست داشتنی در فیلم هیجان ایجاد کرده و
مخاطب را با خود همراه می کند.
نویسنده و کارگردان فیلم «چهره» افزود :البته الن دلون یک بار هم نقش پلیس بازی کرد در فیلمی با
عنوان «یک پلیس» ( )Un flicاما بازخورد خوبی نگرفت و فهمید که مردم دوست ندارند ادم خوب
و مثبت داســتان باشــد .الن دلون ادم بد را خوب جلوه می داد و مردم این را دوست داشتند .شروع
این نوع شخصیت پردازی از فیلم «سامورایی» و «دایره سرخ» ژان پیر ملویل است و در اثار ان دهه
فرانسه زیاد داریم ،فیلم هایی که شخصیت های اصلی خالفکار هستند اما به عنوان یک موجود انسانی
به انها نگاه شده ،که این خالفکار هم به هر حال یک انسان است .وی در پایان بیان کرد :در جوامعی
مانند کشور ما که هفت تیرکشی و ادم کشی خیلی کم وجود دارد ،بایستی با بررسی و اسیب شناسی
به این پرسش رسید کسی که پدر و مادر و خانواده دارد چطور به راه خالف کشیده می شود و همین
چطور کشیده شــدن او به سمت خالف موضوع یک فیلم است .اکنون هم اگر کار خوب و درستی
در این زمینه و با این موضوع ساخته شود ،هم می تواند فیلم خوبی باشد و هم مردم از ان استقبال
خواهند کرد و تماشاگران را با خود همراه می کند.
گودزیال و ُکنگ سینما را نجات داد؛
نیاز تماشاگران در زمانه کرونا؛ سرگرمی یا اندیشه؟
همه انچه مردم و تماشــاگران در زمانه کرونا از ســینما می خواهند دیــدن رویارویی یک
دایناســور با میمونی غول پیکر در 15راند خونین اســت اما کاری که «انگاشته» کریستوفر
نوالن با تماشاگران کرد ،گیج کردن انها بود .هر سال دیگر بود« ،گودزیال علیه کنگ» یکی
از همان فیلم های بدردنخور و تقلبی می شــد اما امسال هر سال دیگر نیست؛ سالی است که
همه چیز از جمله فیلم دیدن زیر سایه فراگیری گسترده ویروسی به نام کرونا رفته و اکران
بسیاری از فیلم های پرهزینه به تعویق افتاده است.
دیگر فیلم ها هم به جای ســالن تاریک راهی پلتفرم های نمایش انالین شده اند .در این دوره
و زمانه بود که «گودزیال علیه کنگ» رعداســا پا به ســینماها گذاشت و بر اساس انچه امار
و ارقام نشــان می دهد ،چهارمین فیلم از مجموعه رویارویی هیوالها در نخســتین روزهای
اکران در جهان 285میلیون دالر فروخت؛ بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم امریکایی در
سینماها از زمان باز شدن پای ویروس کرونا به جهان .اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود
و قرنطینه های سراســری جلوی سینما رفتن مردم را نگیرد ،به احتمال زیاد «گودزیال علیه
کنگ» می تواند بســیار بیش از رکورد «گودزیال :سلطان هیوالها» بفروشد که در 2019به
نمایش درامد و با 383میلیون دالر یک نومیدی مطلق بود؛ ان هم در یکی از درخشان ترین
سال های تجاری هالیوود.
لذت تحســین و دالرهایی که به «گودزیال علیه کنگ» هدیه شد در تقابل با سکوت مرگبار
یکی از بزرگ ترین فیلم های هالیوود در زمانه شیوع کرونا بیشتر به چشم می اید .پس از بارها
پس و پیش شــدن زمان اکران« ،انگاشــته» نوالن در قامت نجات دهنده سینما پا به میدان
گذاشــت؛ تازه ترین تجربه سینماگری که مدام مرزهای فناوری و فیلمسازی را درمی نوردد و
مشــهور است دست به هر چه بزند ،طال می شــود .اگر هم در گذشته چنین می شد ،این بار
دیگر از ان جادوی همیشگی خبری نبود.
وقتی «انگاشــته» تابستان سال گذشته به سینماها امد ،مردم هنوز نمی دانستند ارزش دارد
خود را با رفتن به سالن های تاریک در معرض خطر ابتال به ویروس قرار دهند یا نه .شاید هم
نمی توانستند 150دقیقه دیدن یک فیلم پیچیده دیرفهم را تاب بیاورند .دلیل اصلی ناکامی
3
«انگاشته» ترکیب این دو مورد بود و فیلم نتوانست حتی به فروش پروژه جنگی «دانکرک»
برســد ،چه برسد به نجات دادن ســینما« .گودزیال علیه کنگ» شاید ان قهرمانی نباشد که
ما شایسته اش هستیم اما همان است که ما در این دوران نیاز داریم .فیلم به لطف اکران در
چین و نیوزیلند و نمایش گســترده تر در امریکا ،بســیار زودتر از «انگاشته» به فروش 200
میلیون دالری رســید .فیلم نوالن حتی نتوانســت در لس انجلس و نیویورک نمایش داشته
باشــد و وقتی تیزر تبلیغاتی «گودزیال علیه کنگ» ده ها میلیون بار دیده شد ،می شد توفیق
تجاری ان را پیش بینی کرد .مبارزه دو هیوال به همه نشــان داد چگونه می توان ســینما را
نجات داد و در سالن نمایش از اندیشیدن به دنیای بیرون پرهیز کرد .در حالی که «انگاشته»
اصرار دارد تماشاگرش را به سفر در زمان ببرد.
ســریال «نون خ »۲به عنوان برترین سریال سال ۹۹
تلویزیــون با رای مردم انتخاب شــد .همزمان با نوروز
۱۴۰۰برنامه سریالیســت روی انتــن رفت .در برنامه
«سریالیست» تمام سریال های پخش شده سال ۹۹از
شبکه های یک ،دو ،سه و پنج ،بر اساس میزان مخاطب
نظرســنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما در ۶
گروه ۵تیمی قرعه کشی شدند.
در هر گروه بازیگران و دست اندرکاران سریال ها به طور
مساوی طی ۲شب از انتن شبکه یک و فضای مجازی
امــکان تبلیغ و یاداوری جذابیت های ســریال خود را
داشــتند .پس از ۱۳روز رقابت ســریال های سال ۹۹
در برنامه «سریالیســت» ،بچه مهندس (شــبکه دو) از
سرنوشــت (شــبکه دو) پایتخت ( ۶شبکه یک) نون خ
( ۲شبکه یک) خانه امن (شبکه یک) زیرخاکی (شبکه
یک) به عنوان ســریال های برتر ســال با رای مستقیم
مردم به فینال راه یافتند.
این برنامه با همکاری مشــترک شــبکه یک سیما و
اپلیکیشن تلوبیون طراحی شد و مردم عالوه بر پیامک،
برای اولین مرتبه از طریق تلوبیون امکان شــرکت در
نظرسنجی درباره برنامه ها برای مردم مهیا شد .سریال
«نون خ »۲به عنوان برترین سریال سال ۹۹تلویزیون
با رای مردم انتخاب شد .سریال های برگزیده به ترتیب
پایتخت ۶با ،۲۲/۱۷خانه امن ،۷۴/۱۲بچه مهندس۳
با ،۲۸/۸زیر خاکی ،۳۰/۷از سرنوشــت ۲۵/۷درصد از
جایگاه دوم تا ششم قرار گرفتند.
فیلم «جنایت بی دقت»
در بلژیک و کره جنوبی
فیلــم «جنایت بی دقــت» در تازه تریــن حضورهای
بین المللی خود در جشــنواره های کشور بلژیک و کره
جنوبی به نمایش گذاشته خواهد شد.
جشــنواره فیلم «موو» یکی از جشــنواره های قدیمی
اروپاســت که از ســال ۱۹۸۴تا به امروز هر ســاله در
شــهر بروژ بلژیک برپا می شود و «جنایت بی دقت» به
کارگردانی شهرام مکری و تهیه کنندگی نگار اسکندرفر،
در جدیدترین دوره این فســتیوال که از ۳۱فروردین
امســال به مدت دو هفته برگزار می شود ،شرکت دارد.
همچنین بیســت و دومین دوره جشنواره «جیون جو»
در کره جنوبی از ۹اردیبهشت در این شهر برپا می شود
و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.
در این جشــنواره فیلم «جنایــت بی دقت» در بخش
ســینمای جهان در کنار ۱۱فیلم از کشورهای فرانسه،
برزیــل ،ایتالیا ،ژاپــن و امریکا به نمایــش درمی اید.
«جنایت بی دقــت» اولین حضــور بین المللی اش را با
جشنواره ونیز و در هفتاد و هفتمین دوره ان اغاز کرد
و پس از ان در جشنواره های متعددی در گوشه و کنار
دنیــا به نمایش درامد .این حضورهــای بین المللی در
سال جدید هم ادامه خواهد داشت.
تا کنون قــرارداد پخش فیلم در کشــورهای امریکا،
فرانسه ،ایتالیا ،سویس و المان برای اکران در سینماها
و پخش وی او دی منعقد شده است.
این فیلم محصول موسســه فرهنگی هنری «کارنامه»
اســت و پخش بین المللی ان را کمپانی فرانسوی دریم
لب به مدیریت نسرین میرشب برعهده دارد. صفحه 3
معرفی مجموعه های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1414شنبه 21فروردین ماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
از «احضار» و «بچه مهندس» تا «رعد و برق»
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:07
اذان ظهر
19:30
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
19:48
05:18
06:44
گنج سخن
پیامبر خدا صلی اهلل علیه و اله :
اگر مى توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به
یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.
دعائم االسالم :ج ،۲ص۳۲۶
پندبزرگان
بیشترین تاثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود
که از میان ما رفته باشند.
امرسون
حافظانه
مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد
قضای اسمان است این و دیگرگون نخواهد شد
رقیب ازارها فرمود و جای اشتی نگذاشت
مگر اه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد
ماه مبارک رمضان برای تلویزیون و برنامه سازان ان اهمیتی در حد نوروز دارد و سریال ها
و عواملشان عالقه مند به پخش کارهایشان در این ماه هستند چراکه مخاطب بعد از افطار
در خانه اســت و می توان بازخورد حداکثری از ان ها گرفت .تلویزیون در سال ها و یا دهه
گذشته توانست با ساخت سریال های طنز ،مخاطبان زیادی را در ماه مبارک رمضان و بعد
از افطار پای تلویزیون بنشــاند اما چند سالی اســت که دیگر رقابت برای ساخت سریال
طنز و کمدی در ماه مبارک رمضان به کنار رفته و مســائل اجتماعی و اسیب شناســانه
جایگزین ان شــده است .حال باید دید که امســال و با توجه به شیوع و جهش ویروس
کرونا ســازمان صداوسیما و خصوصا تلویزیون چه تدارکی برای سرگرم کردن مردم دیده
است .در این گزارش به معرفی سریال هایی که قرار است از ۴شبکه پرمخاطب سیما پخش
شود ،پرداختیم.
شبکه یک ،ژانر وحشت یا ماورایی
با نرســیدن ســریال پرطرفدار «زیرخاکی» ،امسال شبکه یک ســریالی ماورایی از علیرضا افخمی با
نام «احضار» پخش خواهد کرد .کارگردانی که در گذشــته ســریال هایی چون «تب سرد»« ،او یک
فرشته بود»« ،پنجمین خورشید» و «پنج کیلومتر تا بهشت» را با مضمون ماورایی در ماه رمضان از
او دیده ایم« .احضار» ســریالی اســت که در ادامه روند سریال سازی افخمی ساخته شده و در ان به
عرفان های کاذب و مشکالتی که خانواده ها با ان روبرو شده اند ،می پردازد .در خالصه داستان امده،
مائده و زهره دختر عمه و دختر دایی یکدیگر هســتند .مائده و زهره همراه دو تن از دوســتان خود،
سوسن و شکیبا ،برای یک سفر تفریحی عازم شمال شده اند .هر چهار نفر ظاهرا از دوستان صمیمی
یکدیگر هســتند اما یکی از ان ها نسبت به مائده حسادت می ورزد و دل خوشی از او ندارد .این سفر
بهانه ایســت تا کینه ورزی های او برمال شود .با پیوســتن محسن ،خواستگار قبلی مائده ،به این جمع
حوادثی رقم می دهد که زندگی و سرنوشت مائده و زهره را دگرگون می سازد .بازیگرانی چون غزال
نظر ،ارش مجیدی ،رضا توکلی ،نسرین نکیسا ،مرتضی کاظمی ،ادرینا صادقی ،مینو اذرمگین ،نازنین
شبی که ۵۰۰میلیون دالر اثر هنری از موزه بوستن به سرقت رفت
روایت نتفلیکس
از بزرگ ترین دزدی هنری تاریخ
دو دزد در لبــاس پلیس هــای بوســتن در نخســتین
ســاعت های روز ۱۸مارس ۱۹۹۰در یک نقشــه ۸۱
دقیقــه ای ۵۰۰میلیون دالر اثر هنــری از موزه ایزابال
اســتوارت گاردن برداشــتند و فرار کردنــد .انچه در
بامداد اواخر زمســتان ســه دهه پیش در شهر بوستن
امریکا رخ داد ،بزرگ ترین ســرقت هنری تاریخ و یکی
از پیچیده ترین معماهای حل نشــده ۳۱ســال گذشته
است .ان روز شاهکارهایی از رامبرانت ،یوهانس فرمیر،
ادوار مانــه و ادگار دگا برای همیشــه ناپدید شــد و با
اینکه مظنون ها مردند و کاراگاهان بازنشســته شدند،
تعیین جایزه پنج میلیون دالری هم نتوانســت به پیدا
شــدن حتی یک اثر گمشــده کمک کنــد .حدود ۳۰
ســال پس از ان روز نفرین شــده در تاریخ هنر جهان،
شــبکه نتفلیکس از یک مستند داستانی چهار قسمتی
به نام «این یک دزدی اســت :بزرگ ترین سرقت هنری
جهان» بــه کارگردانی کالین بارنیکل رونمایی کرد .نام
مســتند هم اشاره به جمله ای اســت که یکی از دزدها
در شــب دزدی به ریچارد ابــاث ،نگهبان موزه گفت و
البتــه خودش بــا اثار هنری موزه پا به فرار گذاشــت.
بارنیکل برای ساختن این مجموعه مستند بیش از پنج
ســال زمان صرف کرده و سراغ بســیاری از چهره های
مهم رفتــه اســت؛ از روزنامه نگاران تــا حقوقدانان و
بررســی تصاویر بازمانده از صحنه جرم و خواندن دقیق
گزارش های مربوط به ســرقت و دیدن اســناد .در این
میان ،ســری هم به تالش های مشــابه برای کشف راز
ان سرقت تاریخی در رسانه ها زد .موزه ایزابال استوارت
گاردن بوستن در ایالت ماساچوستس امریکا تا پیش از
این دزدی تاریخی اساسا چندان با بدنه جامعه و مردم
ارتباط نداشــت و کمتر کســی ارزش اثار درون ان را
می دانســت اما به نظر می رسید دزدها با اگاهی کامل و
با چراغ امده بودند تا گزیده ترین کاالها را با خود ببرند.
از بد حادثه ،ان زمان درســت شــش ماه از اغاز دوران
مدیریــت ان هاولی می گذشــت و او البته تا ۲۰۱۶در
موزه ماند .مستند با روایت دو شاهد اغاز می شود که ان
زمان بچه مدرسه ای بودند و ادعا کردند دو مامور پلیس
بوستن را در حال گشــت زدن پیرامون موزه دیده اند.
بعد از ان اژیر خطر به صدا درمی اید و اشــکار می شود
دزدها ترکیبی از اثار هنری مختلف ربوده اند؛ سه تابلو
از رامبرانت از جمله تنها منظره دریایی اســتاد هلندی،
یکی از تنها ۳۶نقاشی فرمیر ،چند طراحی از دگاس و
اثــاری از فلینک و مانه .اباث که یکی از دو نگهبان ان
شــب موزه بود ،صبح فردا دست بسته و چشم بسته در
تونل زیر تونل پیدا شــد و تالش های سازندگان مستند
برای گفتگو با او بیهوده بود .هر چند از صدای گفتگوی
پیشین این مامور با روزنامه بوستن گلوب درباره سرقت
موزه در «این یک دزدی اســت» اســتفاده شده است.
نخســتین مظنون دزدی هم همین نگهبان ۲۳ســاله
بود که بعدها تبرئه شــد .پلیس فــدرال امریکا معتقد
بود دزدی کار دو مرد ۵۱و ۴۹ســاله است که با یک
خالفــکار محلی کار می کننــد .او دو در ۱۹۹۱یکی با
مصرف کوکایین و دیگر با شــلیک گلوله کشته شدند
و رئیس انها کارملو مرلینــو هم که در ۱۹۹۹به اتهام
دست داشتن در ســرقت یک خودرو نظامی بازداشت
شده بود ،در ۲۰۰۵در زندان جان سپرد .پلیس فدرال
پس از ان اعالم کرد اثار هنری دســت یک سارق بانک
است که او هم در ۲۰۰۴مرد .تنها عضو انبوه مظنونان
احتمالی ســرقت از موزه بوستن که هنوز نمرده ،دیوید
ترنر اســت .او همراه مرلینو در ۱۹۹۹بازداشــت شد و
سال ۲۰۱۹در ۵۲ســالگی از زندان بیرون رفت .ترنر
کــه گمان می رود اطالعاتی از ایــن دزدی بزرگ دارد،
راضی نشــد جلوی دوربین سازندگان «این یک دزدی
اســت» بنشیند .بیش از ۳۰ســال از ان سرقت بزرگ
می گذرد و بعید اســت دیگر نشــانی از اثار هنری پیدا
شــود .با این حال ،بارنیکل امیدوار است مستند «این
یک دزدی اســت» بتواند کمک کند دست کم یکی از
تابلوها به جای اصلی اش در موزه ایزابال استوارت گاردن
بوستن بازگردد.
هاشــمی ،دینا هاشمی و میالد میرزایی ،افســانه چهره ازاد ،علی دهکردی ،خیام وقار کاشانی ،درسا
بختیار و صالح میرزااقایی در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.
شبکه دو« ،بچه مهندس» همچنان ادامه دارد
دهه نود و قرن گذشــته برای شــبکه دو با «بچه مهندس» خاتمه خواهد یافت .ســریالی که فصل
چهارم ان با تعویض کارگردان و نقش اصلی ســریال روبرو شــد و حال باید دید که سری جدید نیز
می تواند همچون چند فصل گذشــته مخاطبان را با خود همراه کند یا خیر! یکی از حاشیه هایی که
در اوایل تولید ســعید ســعدی به عنوان تهیه کننده با ان روبرو بود ،انتخاب بازیگر اصلی برای ایفای
نقــش جواد جوادی بود .روزبه حصاری که در فصل ســوم بازیگر نقش جــواد جوادی بود ،در فصل
جدیــد این مجموعه حضور نــدارد .در ابتدای تولید این فصل از ســریال ،تهیه کننده بچه مهندس
اعالم کرد که به دلیل درخواســت های نامتعارف (دســتمزد باال) روزبه حصاری ،این بازیگر از پروژه
کنار گذاشــته شــده و محمدرضا رهبری به عنوان نقش جایگزین انتخاب شده است .فصل چهارم
مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» با تغییر کارگردان هم مواجه شــد و احمد کاوری جایگزین علی
غفاری شده است .ثریا قاسمی ،فرهاد قائمیان ،محمدرضا رهبری ،مهشید جوادی ،سیما خضرابادی،
ســهند جاهدی ،کورش سلیمانی ،عبدالرضا اکبری ،عباس جمشــیدی فر ،سیاوش چراغی پور ،شیوا
خسرومهر ،عزت اهلل مهراوران ،شهین تسلیمی ،محمدرضا هدایتی ،امید روحانی ،رضا استادی ،رحیم
نوروزی ،علیرضا جاللی تبار ،بهنام شــرفی ،وحید نفر ،ســاغر عزیزی ،رضا نامداری ،روشنگ سه گله،
پرویز بزرگی ،حسین شمس ابادی ،مونا خوارزمی ،حسن ولیخانی ،گروه بازیگران فصل چهارم سریال
بچه مهندس ۴هستند.
شبکه ،۳تکرار «سرباز» یا افرینش «ستایش» جدید
شبکه ۳با توجه به تجربه تلخ سال گذشته از سریال «هشتگ سرباز» امسال به سراغ سعید سلطانی
کارگردان سریال «ستایش» رفته تا شاید مخاطب از دست رفته خود را در ماه رمضان بازپس گیرد،
مخاطبی که ســال گذشــته و با سریال «هشتگ سرباز» به شــدت کالفه بود از اینکه بهترین زمان
پخش صداوسیما صرف سریالی شد که شاید سازندگانش هم ان را ندیدند .سلطانی این بار با «یاور»
به شبکه سه امده است .این کارگردان طبق روال گذشته سریالی حول محور داریوش ارجمند با تم
جوانمردی و لوتی گری ساخته و امیدوار است که با دیالوگ های گل درشت بتواند مخاطبان را با خود
همراه کند .به غیر از داریوش ارجمند همیشــگی ،امید علیمردانی ،ارسالن قاسمی ،محمد حاتمی،
زهرا ســعیدی ،شبنم فرشادجو ،فقیهه سلطانی ،مهوش افشارزاده و اسماعیل محرابی دیگر بازیگران
سریال «یاور» هستد.
شبکه پنج ،کارگردانی بدون ماسک
اما شبکه پنج امسال شاید بتواند مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند چون به موضوعی پرداخته
کــه تا حدی برای مردم نزدیک و اشناســت .ســریال «رعد وبرق» به کارگردانــی بهروز افخمی در
کنداکتور شــبکه پنج برای پخش در ماه مبارک رمضان قرار گرفته است .بهروز افخمی که اعتقادی
به زدن ماســک ندارد و این موضوع هم در حین تولید سریال حاشیه هایی به همراه داشت ،برعکس
برادرش به سراغ واقعیت ها رفته و درباره سیل ویرانگر نوروز سال ۹۸سریال ساخته است .سریالی که
قرار بود به گرفتاری ها و مشــکالت مردم گلستان ،لرستان و خوزستان در پی سیل های سال گذشته
بپردازد اما به گفته افخمی به دلیل مشــکالت ناشــی از کرونا و گستردگی موضوع فعال فقط مسائل
گلستان را مطرح کرده تا شاید توانسته باشد درصدی از عمق فاجعه ای که اتفاق افتاده را به نمایش
بگذارد .روایت دردی از مردم دردمند که هنوز کمر از زیر بار سیل صاف نکرده درگیر کرونا شدند و
مسئوالنی که حضور نداشتند و درد ان ها را بیشتر کرد .محمد فیلی ،مهران رجبی ،شهین تسلیمی،
مختار ســائقی ،شــهرام قائدی ،مهدی زمین پرداز ،مرتضی کاظمی ،نیوشا مدبر ،مریم عبادی ،سیما
محمدی ،مزدک رســتمی ،حسن اسدی ،ویدا موسوی ،سپیده موسوی ،امیر موسوی ،ابراهیم یوسفی
و مجید درستی بازیگرانی هستند که بازی در این سریال را تجربه کرده اند. صفحه 4