روزنامه هنرمند شماره 1413
روزنامه هنرمند شماره 1413
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 18فروردینماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1413صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
رکورد شکنی «عصر جدید» و «نون خ»
در جذب مخاطب
«تک تیرانداز»
پربیننده تر ین فیلم
نوروزی تلو یز یون شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
بازدید بیش از سه هزارنفر
از موزه هنرهای معاصر
تهران در نوروز ۱۴۰۰
انتظار هنرمندان از خدمات و حمایت های صندوق هنر:
درخشش لیندا کیانی در
جشنواره دهلی نو
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
90درصد هنرمندان مشکل مالی دارند
رضا صادقی :زندگی الکچری
برخی سلبریتی ها در اینستاگرام
اجاره ای است
دردی که دوا نمی شـود!
فیلمنامه نویس «اوشین»
درگذشت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
شاهین ار ین مطرح کرد:
ارشاد به جای خوانندگان ،
شرکت ها را ز یر ذره بین قرار دهد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پای کرونا روی گلوی سالن های تئاتر؛
کوچ دوباره هنرمندان تئاتر
از صحنه به فضای مجازی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
تور گردشگری به ترکیه لغو
اما پروازها ادامه خواهد داشت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور:
بکارگیریصنایعدستیایرانیهزینه
طراحیداخلیخانهراکاهشمیدهد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
ایران در سال 1500به شبکه نمایش
خانگی می اید
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
انتظار هنرمندان از خدمات صندوق هنر:
چهارشنبـــــه 18فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1413
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
دبیرانجمنشرکت هایهواپیمایی:
تور گردشگری به ترکیه لغو
اما پروازها ادامه خواهد داشت
دبیر انجمن شــرکت های هواپیمایی گفت :مطابق مصوبه
ســتاد مبارزه با کرونا و دســتور وزارت کشــور ،تورهای
گردشــگری به ترکیه لغو شــده ،اما پروازها به این کشور
متوقف نخواهد شــد« .مقصود اســعدی سامانی» درباره
اخرین وضعیت ســفر بــه ترکیه ،افزود :بــا ابالغ تصمیم
ســتاد ملی مبارزه با کرونا به وزارت گردشگری ،تورهای
گردشگری ترکیه لغو خواهد شد .وی ادامه داد :با این حال
پروازها برای انجام امور ضروری هم وطنانی که قصد ســفر
بــه ترکیه را دارند قطع نخواهد شــد و پروازها به صورت
رفت و برگشت بین دو کشور ادامه خواهد داشت« .سید
ســلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور امروز گفت:پس
از وصول نامه وزارت بهداشــت ،درمان و اموزش پزشکی
درخصوص لغو تردد مســافری با ترکیه ،موضوع به کمیته
امنیتی ،اجتماعی و انتظامی ســتاد ملــی مدیریت کرونا
ارجاع شد ،جمع بندی اعضای کمیته که پس از تعامل با
پنج دســتگاه تخصصی مرتبط با امور مرز شکل گرفت به
ســتاد ملی مدیریت کرونا ارائه و در نهایت به دستگاه های
ذیربط ابالغ شــد .معاون هماهنگی وزارت کشور درباره
تصمیم نهایی در مــورد اعمال محدودیت ها در ترددهای
مسافری با کشــور ترکیه ،افزود :بر اساس تصمیم ابالغی
از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا ،مقرر شد وزارت میراث
فرهنگی ،صنایع دســتی و گردشگری ،لغو تور ترکیه را به
فوریت به همه شــرکت های گردشگری ابالغ کند .معاون
هماهنگی وزارت کشور خاطرنشــان کرد :همچنین مقرر
شــد ،جمعیت هالل احمر نســبت به ارتقای مراقبت های
بهداشــتی در مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه و تشدید
کنترل دقیق مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای
زمینی و هوایی اقدام فوری کند.
حمایت هایی که دردی از هنرمندان دوا نمی کند!
صنــدوق هنر اقدامات مثبت و خوبی در دوران کرونا برای حمایت مالی از هنرمندان انجام داد ه
اســت اما این قشر تاکید دارد اگر زیرســاخت های عرضه هنر در فضای مجازی فراهم شود ،انها
می توانند با ارائه اثار خود درامد داشته باشند .سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی،
دهم فروردین در توئیتی از تامین حق بیمه و ســرانه درمان همه بیمه شــدگان صندوق هنر در
سه ماهه نخســت امسال ،همانند سال پیش خبر داد .وی همچنین به اقداماتی مانند پرداخت
دو نوبت تســهیالت بالعــوض به همه اعضاء و پرداخت ۶ماهه حق بیمه و ســرانه درمان برای
ترمیم نسبی شرایط دشوار هنرمندان در یک سال اخیر در شرایط همه گیری بیماری کووید۱۹-
اشاره کرد .پیش از این در ۲۴اسفند ۹۹،سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر
از تحقــق ۲۳۰میلیارد تومان اقدامات حمایتی در کنار ۱۲۰میلیارد تومان کمک هزینه دوران
بیکاری کرونا خبر داد ه و گفته بود ،با همه محدودیت ها حق بیمه تامین اجتماعی و سرانه درمان
ســه ماه نخست ســال ۹۹به ۳۷هزار بیمه شده پرداخت شد که ســازمان تامین اجتماعی در
این راه همکاری خوبی با صندوق انجام داد .همچنین در اقدامی دیگر حق بیمه درمان تکمیلی
فصل تابستان ۲۶هزار بیمه شــده پرداخت شد .از اقدامات دیگر صندوق اعتباری هنر می توان
بــه پرداخت کمک هزینه معیشــتی به بیش از ۲هزار و ۷۰۰نفر مســتمری بگیر عضو ،صدور
بیمه نامــه کرونا برای همه ثبت نام کنندگان هنرکارت ،پرداخت کمک هزینه دوران بیکاری کرونا
اشــاره کرد .به گفته سیدزاده ،وضعیت کرونا هنوز مبهم اســت و بنابر گزارش های ستاد مقابله
با کرونا در ســال ۱۴۰۰همین رویه ادامه دارد و هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه کمابیش
وارد رونق کســب و کار نخواهندشــد .با وجود اقدامات سازنده و حمایتی صندوق اعتباری هنر،
متاســفانه با وجود پیگیری های زیاد ،تماس با مدیرعامل این صندوق برای طرح دریافت پاســخ
سواالت هنرمندان به نتیجه نرسید.
میزان حمایت کافی نبود
فاضل جمشــیدی خواننده موسیقی سنتی ایرانی با تاکید بر اینکه نه به عنوان هنرمند و معاون
اجرایی ســابق خانه موسیقی ،بلکه به عنوان دبیر پویش مشارکت هنرمندان با نام « ُمشاهنر» در
دوران همه گیری بیماری کووید ،۱۹-گفت :در این پویش که از ماه های پایانی سال ۹۸تشکیل
شد ،حدود ۷۰۰عضو از حوزه های مختلف سینما ،تئاتر ،نقاشی ،خوش نویسی و ...حضور دارند.
او ادامــه داد :صندوق هنرمندان اقدامات خوبی در دوران کرونا انجام داده اســت .پرداخت هایی
در ماه های نخســت پارسال انجام شــد و قول تکمیل ان تا سال ۱۴۰۰را داده اند .کاش می شد
بیش از این امکانات در اختیار هنرمندان قرار می گرفت .تا جایی که متوجه شدیم دولت به دلیل
تحریم ها توان اقتصادی زیادی ندارد ،در نتیجه مقداری که صندوق اعتباری هنر و اقای سیدزاده
اقدام کردند ،به نظرم اقدام شایســته ای بود .همچنین اقدام خوب دیگر در این دوران ،کمک به
خبرنگاران بود که احتمال بیمار شــدن انها زیاد است .خبرنگاران چشم و چراغ جامعه هستند
و اگر بیمار شــوند ،جامعه اســیب می بیند؛ خبرنگاران توانستند از بیمه نامه کرونا استفاده کنند
و تا ســقف دو میلیون تومان هزینه درمانی به انها تخصیص داده شد .به گفته این موسیقی دان،
قــرار بــود ۱۲۰میلیارد تومان به ۸۰هزار هنرمند ،نویســنده و روزنامه نــگار که عضو صندوق
بودند پرداخت شــود ،که ظاهرا بسیاری از انها پرداخت شده است .بر این اساس پنج میلیون به
هنرمنــدان درجه یک هنری و یک و نیم میلیون تومان به دیگر اعضای صندوق به عنوان کمک
هزینه واریز شده است .این مقدار که صندوق اعتباری هنر برای ان تالش کرد الزم بود اما شاید
کافی نبود .مقداری بود که از دست مسئوالن بر می امد و به نظرم خوب بود.
ضرورت رعایت تناسب میان بخش های مختلف
جمشــیدی در ادامه ،پرسشــی از مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مطرح کرد؛ او با بیان نگرانی
خود از میزان پرداخت ها به هنرمندان ،به عنوان دبیر ُمشــاهنر پرسید :نسبت حوزه های مختلف
هنرمندان ،برای مثال موســیقی دان ها ،اموزشگاه های موســیقی و مدرسان به نسبت باقی اعضا
به چه صورت محاســبه شد ه است؟ تناسب بین حوزه ها را نمی دانم و فقط فکر می کنم به برخی
حوزه های هنری بیشتر توجه شده ،در حالی که باید تناسب کافی میان حوزه های مختلف رعایت
شــد ه باشــد .دبیر کمپین ُمشــاهنر در ارزیابی مطالبات هنرمندانی که با انها در ارتباط است،
توضیح داد :بســیار مناسب اســت نهادهای مختلفی مانند خانه موسیقی ،صندوق اعتباری هنر،
وزارت فرهنگ و ارشــاد و ...به هنرمندان کمک کنند ،اما به این دلیل که سرنوشت همه گیری
بیماری کووید -۱۹هنوز مشخص نیست ،مطالبه عمومی این است که خالف دیگر بخش ها که بر
اثر کرونا ممکن است محدود شوند ،هنر نمایش ،موسیقی ،خوش نویسی ،گالری های فروش اثار
مجازی و کنســرت های موسیقی اگر درست برگزار شوند ،می توانند درامدزایی داشته باشند .وی
افزود :اگر مسئوالن بپذیرند که هنر نه تنها متوقف نمی شود بلکه در وضعیت همه گیری می تواند
بهتر اجرا شــود ،و شرایط برای هنرمندان فراهم شــود تا بتوانند به کار خود در فضای مجازی
ادامه دهند ،به طور حتم هنرمندان می توانند کسب درامد داشته باشند .او با تاکید بر اینکه هر
قدر اقدامات حمایتی صندوق هنر بیشــتر شود ،هنرمندان در ارامش بیشتری می توانند فعالیت
کنند ،ادامه داد :در صورت مهیا شــدن شــرایط فعالیت هنرمندان ،مردم در خانه شان می توانند
با هزینه کم کنســرت ببینند و اثار هنری و تابلوی نقاشــی بخرند .افرادی که معروف نیستند و
هنری دارند ،می توانند از این امکان اســتفاده کنند و اجرا داشــته باشند؛ هنر نه تنها در دوران
کرونا تعطیل نمی شود بلکه می تواند چند برابر بزرگتر شود.
اطالع رسانی به درستی انجام شد؟
با اینکه در نهایت اقدامات مناســبی برای هنرمندان در ســال ۹۹انجام شد و وعده های تکمیل
ان در ســال ۱۴۰۰داده شــده است ،در ابتدای ســال ۹۹ارائه برخی از تسهیالت با مشکالتی
همراه بود .سمانه قاسمی تصویرگر و نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه در ماه های نخست
ســال گذشــته ،صندوق اعتباری هنر ،بیمه سه ماه نخست ۹۹را پرداخت کرد ،گفت :واریزی با
مبلغ یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان برای هنرمندان در نظر گرفته شــده بود ،اما اطالع رســانی
این بخش به درســتی انجام نشــد و اعضا با مشکالتی مواجه شــدند .او ادام ه داد :چندین بار با
صندوق اعتباری هنر تماس گرفتم؛ پیام امد و اعالم کردند کارت هنر برای من صادر شــده اما
زمان پرداخت را اعالم نکردند .بعد از تماس های مکرر ،گفتند منتظر باشــم و کارت به دســت
من خواهد رســید .در صورتی که ان مبلغ در بانک بود و برای دریافت ان باید به بانک مراجعه
می کردم .در تماســی که گرفتم ،اطالع دادند بانک اولویت بندی و پرداخت می کند اما اطالعات
انها اشتباه بود .سه ماه پول من در بانک مانده بود بدون اینکه اطالعی داشته باشم .بعد به دلیل
پیگیری ها ،متوجه شــدم می توانم وجه را از بانک دریافت کنم .البته بعد از ســه هفته در فرمت
شکیل هنرکارت به دستم رسید.
ناشر نمی تواند حق التالیف را پرداخت کند
قاســمی درباره چگونگی اختصاص بیمه تکمیلی به هنرمندان نیز توضیح داد :یکی از دوستانم
چند سال بود که از بیمه تکمیلی استفاده می کرد؛ این بیمه سال ها بدون سقف بود اما در سال
گذشته متوجه شده که تا حدی می تواند از خدمات استفاده کند و برای ان سقفی در نظر گرفته
شده اســت .این تصویرگر با بیان اینکه خدمات درمانی و بیمه تکمیلی صندوق هنر بسیار مهم
اســت ،افزود :همچنین این پرسش مطرح است که ایا روند پرداخت ها می تواند تغییر کند؟ زیرا
به عنوان نویســنده و تصویرگر کتاب کودک اثاری اماده چاپ دارم ،اما ناشــران نتوانستند اثار
را منتشــر کنند و به همین دلیل هنرمندان نتوانستند درامدی داشته باشند .اثاری از سال ۹۸
اماده داریم که هنوز منتشــر نشده است .حتی وقتی کتاب چاپ می شود ناشر می گوید شرایط
اقتصادی نامناسبی دارد و نمی تواند حق التالیف و حق تصویرگری را پرداخت کند.
شاهین ارین مطرح کرد:
ارشاد به جای خوانندگان ،شرکت ها را زیر ذره بین قرار دهد
ارین معتقد است وزارت ارشاد و دفتر موسیقی می تواند با سپردن
مسئولیت هایی به شرکت ها و موسســات فرهنگی هنری ،ضمن
نظارت بر عملکرد انها با ســهمیه بندی مشخص ،کنسرت ها را از
انحصار چند خواننده معدود خارج کند تا شرکت ها موظف به کشف
و بهره گیری از دیگر خوانندگان و استعدادهای جدید شوند موسیقی
پاپ طی دهه های اخیر به لحاظ کیفی ،تولید و نشر دچار تغییرات
بسیار شده است .به گزارش هنرمند به نقل از ایلنا :در دنیای امروز
ارائه البوم فیزیکی که در روزگاری نه چندان دور مرسوم بود ،اتفاقی
منسوخ شده و این روند کاهشی را می توان در تولیدات ساالنه اثار
مشاهده کرد .از طرفی هر چقدر تولید البوم رو به کاهش گذاشته،
تولید و ارائه تک اهنگ افزایشی چشمگیر داشته و این روند صعودی
در امــار هفتگی دفتر موســیقی معاونت هنری وزارت ارشــاد به
رسانه ها قابل مشاهده است .اتفاق دیگری که سال هاست دامن گیر
موسیقی بخصوص سبک پاپ شده مقوله «کاور» است .به طور کلی
«کاور» یا کاور کردن « »cover versionبه معنای پوشش دادن،
بازخوانی یا دوباره خوانی اثری است که قبال (شاید سال ها یا دهه ها
قبل) تولید شــده است .طی سال های اخیر خوانندگان بسیاری با
عنوان «کاور» اثاری از خوانندگان نســل های گذشته را بازخوانی
کرده اند که از میان ان ها برخی با کیفیت بوده اند و بســیاری دیگر
بدون هیچگونه بدعت و نواوری صرفا کپی اثار قبلی بوده اند شاهین
ارین (نوازنده و خواننده موسیقی پاپ) که ضمن همکاری هایی با
مرکز موسیقی صداوسیما در سالن های مختلفی در تهران از جمله
تاالر وحدت کنسرت پاپ برگزار کرده ،چندی پیش به مناسبت فرا
رسیدن عید نوروز یکی از اثار شاد زنده یاد ناصر چشم اذر را با حضور
محمدرضا عیوضی و خوانندگان دیگر در قالب نماهنگ منتشر و ان
را به مدافعان ســامت و کادر درمان کشور تقدیم نمود .سیدجواد
هاشمی (بازیگر سینما و تلویزیون) نیز در این اثر حضور داشته است.
شاهین ارین ،طی گفتگویی ضمن ارائه تعریف از مقوله «کاور» و
بازخوانی اثار دیگر خوانندگان ،درباره دشــواری های تولید البوم و
معایب شیوه مرسوم انتشار تک اهنگ توضیحاتی داد .او همچنین
با انتقاد از شــیوه ارائه مجوز به خوانندگان توســط دفتر موسیقی
پیشنهاداتی را برای تولید و ارائه اثار بهتر مطرح کرد.
شما طی چند سال اخیر بســیار کم کار بوده اید،
دلیلش چیست؟
من چند سالی به خواست خودم نخواستم اثری تولید و ارائه کنم.
البته دو ســال پیش اثری بهارانه را با عنوان «ایده ال» به سفارش
مرکز موسیقی صدا و سیما را خواندم .ان اثر درگیر ممیزی و قوانین
مرسوم درتلویزیون نبود .دلیل تولید ان که به درخواست تلویزیون
ساخته شد ،جذب مخاطبان به اثار امروزی تر بود .ما نیز دستمان
بــرای ارائه اثری بهتر باز بود و به همین دلیل کاری متفاوت از اب
درامد .واقعا اگر این اثر سفارش صدا و سیما نبود شاید کار دیگری
تولید نمی کردم .به این دلیل که از ســکوتم پاســخ بدی نگرفتم.
از طرفی از فضای موســیقی امــروز ناراحت و دلخور بودم تا اینکه
بهارانه ای ماندگار از زنده یاد چشم اذر با عنوان «عید شما مبارک»
نظرم را جلب کرد و تصمیم به تولید و بازخوانی ان گرفتم.
در دنیای امروز با توجه به کثرت خوانندگان و تنوع
اثار و سبک ها ،عدم فعالیت موزیسین ها ،بخصوص
خواننده ها در مــدت زمانی کوتاه منجر به فراموش
شدنشان می شود .شــما با کم کاری تان از این اتفاق
نمی ترسید؟
رقابت میان موزیسین ها و خوانندگان کاری به شدت دشواری است
که افزایش چشم گیری یافته ،اما واقعیت این است که این رقابت ها
در زمینه تولید اثار بی محتواســت .اگر این رقابت در چهارچوبی
درست بود و طی ان به محتوا و مضامین اثار توجه می شد ،اتفاق
خوبی بود .اما متاسفانه چشم و هم چشمی رویه ای است که در میان
خوانندگان امروز شــکلی ثابت و جدی به خود گرفته است .انچه
در حال حاضر اهمیت بســیار دارد این است که اثر کدام خواننده
بیشــتر دانلود و شنیده شده و در این میان کیفیت و محتوای اثر
به هیچ وجه مورد توجه نیســت .در حالی که عیار یک اثر هنری یا
یک اهنگ خوب ،کیفیت و محتوای ان است .در چنین فضایی کم
کار بودن هیچ اتفاق بدی را رقم نخواهد زد و باعث نگرانی نخواهد
بود .یکی دیگر از اتفاقاتی که طی سال های اخیر مرسوم شده ،این
است که خوانندگان تازه کار برای مطرح شدن باید اثاری بر اساس
استانداردهای بازار ارائه کنند و زمانی که اغلب اثار بی محتوا هستند
ان ها نیز برای دیده شــدن به همان سمت و سو می روند .این رویه
نیز بر تعداد اثار بی محتوا سطحی می افزاید و کلیت موسیقی را به
لحاظ کیفی دچار اشکال خواهد کرد.
با توجه به بحران کرونا که منجر به کم کاری بسیاری
از موزیسین ها شــده از فعالیت های این روزهایتان
بگویید؟
در مرحله پیش تولید البوم جدیدم هســتم و با همکاری دوستان
در صدد ارائه اثری با محتوا هستیم .قصدمان این است البوم را به
صورت مجازی منتشر کنیم و از االن مشغول برنامه ریزی این اتفاق
هستیم .به نظرم ارائه اثار هنری در عرصه موسیقی به صورت البوم
رسمیت و ارزش بیشتری دارد و اعتقادی به این موضوع ندارم که
اثار موسیقایی به صورت تک اهنگ منتشر شوند .در حالی که این
رویه با وجود مافیای موسیقی توسط تعداد زیادی از خوانندگان به
شیوه ای مرسوم تبدیل شده است.
چرا با انتشار تک اهنگ مخالفید؟
به نظرم انتشار تک اهنگ از نظر هنری بار مثبتی ندارد .زمانی که
تعداد قطعاتی به صورت البوم منتشر می شود ،مخاطبان در جریان
این موضوع قرار می گیرند که چه افرادی مشغول فعالیت هستند و
در تولید اثار یک البوم موثر بوده اند .با ارائه تک اهنگ صرفا صدای
خواننده و نام اوست که اهمیت دارد و مخاطبان به دیگر عوامل تولید
یک اثر یعنی نوازندگان ،اهنگساز و تنظیم کننده توجهی نمی کنند.
تولید البوم در دنیای امروز توجیه اقتصادی ندارد؟
شاید در دنیای امروز تولید و ارائه فیزیکی البوم امری رو به فراموشی
باشد و فروشگاه های کمی به فروش البوم های فیزیکی بپردازند ،اما
همچنان هســتند افرادی که این فرمت را دوست دارند و به خرید
البوم به صورت فیزیکال اقدام می کنند .تا ضمن داشتن ان ،درباره
عوامل تولید قطعات اعم از شاعر و نوازندگان و اهنگسازان اطالعاتی
کســب کنند .حتی به نظرم اگر قرار است اثری به صورت مجازی
منتشــر شــود ،ان نیز باید در قالب البوم پخش شود .این کار نه
تنها ایرادی ندارد بلکه اتفاقی بســیار خوب است تا به این ترتیب
شناسنامه کاملی از عوامل تولید اثار ارائه شود.
برای انتشار و فروش البوم خودتان چه تمهیداتی را
در نظر دارید؟
پس از انتشــار مجازی البوم به صورت نمادین ،تعدادی از ان را به
صورت فیزیکی منتشــر خواهیم کرد و ان ها را به صورت وی ای
پی برای عالقمندانی که در کلوپ هواداران حضور دارند ،ارســال
می کنیم .برای فروش اثر در پلتفرم ها نیز برنامه هایی داریم اما لینک
اصلی را در سایت خودمان و رسانه های مورد نظرمان قرار خواهیم
داد تا ان هایی که واقعا قصدشان حمایت است اثر را خریداری کنند
که این روند اگر بخش ویژه ای داشته باشد ضمن ارسال ،تخفیف های
نیز شامل حال خریداران خواهد شد .در حالت معمول نیز مخاطبان
می توانند با خریداری البوم ان را دانلود کنند که این نیز روند نیز
تخفیف هایی دربردارد تا مخاطبان به خرید قانونی تشویق شوند. صفحه 2
رکورد شکنی «عصر جدید» و «نون خ» در جذب مخاطب
«تک تیرانداز» پربیننده ترین فیلم نوروزی تلویزیون شد
حدود 80درصد مردم در ایام نوروز مخاطب برنامه های رسانه ملی بوده اند؛ «نون خ »3با 82.1درصد
مخاطب در میان سریال ها و «عصر جدید» با ۷۰.۵درصد مخاطب در میان ویژه برنامه های تحویل
سال ،حد نصاب بیننده برنامه های نوروزی را ارتقا داده اند .علی طلوعی در نشستی با خبرنگاران با
اشاره به فعالیت این مرکز در طول ایام عید برای افکارسنجی درباره سریال ها و ویژه برنامه های نوروز
۱۴۰۰گفت :مهم ترین تفاوت نوروز امسال با سال های گذشته ،ادامه یافتن بیماری منحوس کرونا و
تاثیرش بر برنامه سازی در رسانه ها بود .وی تالش رسانه ملی برای خلق لحظه های پرنشاط و شاد را
ستود و متذکر شد :درحالی که اکثر رسانه های دیداری و شنیداری دنیا پرچمشان نیمه برافراشته
بود ،همکاران رسانه ملی نسبت به سال های قبل با مجاهدت بی بدیل ،پرتالش تر ظاهر شدند و برای
خلق لحظه های پرنشاط و ارامش بخش برای مردم در حد حماسه پیش رفتند .طلوعی افزود :به
دلیل شرایط کرونا ،نوروز سال گذشته با کم وکاستی هایی همراه بود و بیشتر برنامه های نوروزی از
«پایتخت» گرفته تا «عصر جدید» یا «دوپینگ» و «کامیون» ،با پایان بندی ناقص کار را به سرانجام
رساندند و تالش همکاران برنامه ساز با چالش جدی مواجه شد.
موفقیتسبکرسانه ایتولیددربحران
به گفته رئیس مرکز تحقیقات سازمان ،اما امسال رسانه ملی با طراحی سبک رسانه ای تولید در بحران ،توانست
کاری انجام دهد که نسبت به سال گذشته ،در اکثر حوزه ها نه تنها کم گذاشته نشد ،بلکه همکاران رسانه ملی
توانســتند حدنصاب ها را جابه جا کنند .وی تصریح کرد :ازاین رو هم خدا را شــاکریم و هم امیدواریم زحمات
برنامه سازان برای ایجاد نوروزی شاد و پرنشاط مقبول مردم افتاده باشد .طلوعی با اشاره به شیوه نظرسنجی و
امارگیری این مرکز بیان کرد :قاعده کار این است که اعداد و ارقام زمانی معنادار شوند که امکان تقاطع گیری میسر
باشد و با توجه به شرایط کرونایی ،این اتفاق کمی مشکل بود ،اما اتفاق افتاد.
نظرسنجیدرایامکرونا
وی با اشاره به تاثیر کرونا بر نظرسنجی گفت :سال گذشته در شرایط کرونا نظرسنجی را به صورت تلفنی انجام
دادیم ،چون امکان نظرسنجی حضوری فراهم نبود .در نظرسنجی تلفنی هم معموالً با توجه به فرهنگ جامعه
ما و ذائقه پاسخگویی ،در برخی موضوعات ،بیش براوردی و در موضوعات حساس ،با کم براوردی مواجهیم و این
روند کار نظرسنجی را سخت کرد .رئیس مرکز تحقیقات سازمان نظرسنجی در نوروز 1400را مهم و موثر تلقی
کرد و گفت :امسال دو مرحله نظرسنجی در هفته اول و هفته دوم نوروز انجام دادیم .پرسشگران در تهران و ۳۱
مرکز استانی با حضور در درب منازل امار دقیق و مستندی جمع اوری کردند که بخشی از این امار در هفته اول
فروردین از طریق اداره کل روابط عمومی رسانه ملی منتشر شد.
امارپرمخاطب ترین ها
طلوعی با دسته بندی برنامه های مختلف نوروزی ،نتایج نظرسنجی برنامه های رسانه ملی را این گونه تشریح کرد:
در ایام نوروز امسال هفته اول ۸۲.۶درصد مردم برنامه های رسانه ملی را دیدند .این برنامه ها شامل ویژه برنامه ها
و سریال های نوروز ،ویژه تحویل سال ،اخبار و ...بود که مخاطب را پای قاب تلویزیون و رادیو نشاند .در هفته
دوم میزان مخاطبان به ۷۶.۸درصد رسید که به این ترتیب میزان بیننده هفته اول و دوم نزدیک ۸۰درصد و
مدت زمان تماشای برنامه برای هر فرد ۲ساعت و ۴۶دقیقه بوده است.
«عصرجدید»؛پربیننده تریندرمیانویژه هایسال تحویل
رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره مخاطبان «برنامه های ویژه سال تحویل» گفت :بیشترین بیننده را برنامه
«عصر جدید» با ۷۰.۵درصد مخاطب از شبکه ۳داشت که در نوع خودش هم نصاب جدیدی به شمار می اید.
س از ان برنامه «فرمول یک» شبکه یک با ۳۰.۴درصد« ،سالم» از شبکه قران ۱۸.۱درصد مخاطب و پس
پ
از ان «نوروزترین نوروز» در شبکه پنج« ،حول حالنا» در شبکه سالمت« ،سین هشتم» در شبکه افق رتبه های
بعدی پربیننده ترین های تحویل سال را از ان خود کردند.
«نونخ»3؛پربیننده تریندرمیانسریال ها
طلوعی با اشاره به استقبال مخاطبان از سریال های نوروز 1400بیان کرد :در فضای سریال های نوروزی حدنصاب
خوبی داشتیم .سریال «نون خ »3در شبکه یک ۸۲.۱درصد را به خود اختصاص داد که در نوع خود حدنصاب
جدیدی برای سریال های نوروزی بود ،چرا که تاکنون به چنین رقمی در سریال های نوروزی نرسیده بودیم .رئیس
مرکز تحقیقات رسانه ملی افزود :مخاطبان «نون خ »3از این سریال حدود 88رضایت در حد زیاد داشتند و
س از ان به ترتیب ســریال «گاندو »۲با حدود 61درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد بیش از 85درصد،
پ
«همبازی» با 28/2درصد مخاطب« ،نوروز رنگی» با 20درصد و برنامه «دست انداز» شبکه نسیم با 17/5درصد
رتبه های دیگر را از ان خود کردند .بااین حال نزدیکی درصد مخاطبان دو سریال «نون خ »3و «گاندو »۲که
باالی ۵۰درصد بیننده داشتند ،در نوروز امسال قابل توجه بود .رئیس مرکز تحقیقات سازمان با اشاره به این نکته
که وقتی صحبت از مخاطب 20درصدی به میان می اید ،به معنای دربرگیری 19میلیون نفر از جمعیت کشور
است ،متذکر شد :با احتساب این ارقام می توان به پرمخاطب بودن ویژه برنامه های نوروزی صحه گذاشت .طلوعی
همچنین به دو قسمت پایانی پایتخت 6که در اخرین روزهای سال 99پخش شد ،اشاره و تصریح کرد :بر اساس
نظرسنجی مرکز تحقیقات 81.4 ،درصد مردم بیننده دو قسمت پایانی پایتخت 6بوده اند و رضایت از ان75.7 ،
درصد در حد زیاد بوده است.
«خندوانه»؛پرمخاطب ترینویژه برنامهنوروزی
وی ادامه داد« :خندوانه» در شبکه نسیم با ۵۴درصد مخاطب« ،سیم اخر» ۴۶.۴درصد در شبکه سه« ،کودک
شو» با ۴۱.۷درصد در شبکه نسیم« ،ایران گرد ۴۱ »4درصد شبکه یک« ،شوت بال» با ۳۵.۸درصد در شبکه
نسیم« ،دست پخت» ۳۳.۸از شبکه یک ،مسابقه «ایران» با 32/4درصد از شبکه یک ،مسابقه «زوجی نو» با32.2
درصد از شبکه سه ،مستند حیات وحش با 31.5درصد از شبکه مستند« ،کلبه عموپورنگ» با ۳۰درصد از شبکه
دو ،مسابقه «هوش برتر» از شبکه نسیم با 28.4درصد« ،شوخی شوخی» از شبکه سه با 26درصد« ،ستاره ساز»
از شبکه سه با 24.4درصد و مسابقه «شهروند و مافیا» با ۲۱درصد از شبکه سالمت باالترین مخاطبان را داشتند.
امارفیلم بازها
طلوعی با اشاره به استقبال مخاطبان از فیلم های سینمایی که در ایام نوروز از شبکه های سیما روی انتن رفت،
گفت ۴۲:درصد مردم فیلم های سینمایی را تماشا کردند که حدنصاب مناسبی برای استقبال مخاطبان در نوروز
امسال به شمار می اید .از این تعداد ۵۵درصد مخاطبان فقط فیلم های ایرانی را دیدند ۲۱ ،درصد فقط فیلم های
خارجی را دیدند و ۲۴درصد هم هر دو گونه ،یعنی ایران و خارجی را مشاهده کردند.
«تک تیرانداز»؛پربیننده ترینفیلم
وی افزود :پربیننده ترین فیلم های سینمایی نوروز امسال «تک تیرانداز» با ۵۱درصد مخاطب بود که برای اولین
بار از تلویزیون پخش شد ،حدنصاب بی سابقه ای را شکل داد و پس ازان «شکرستان» با ۴۰.۸درصد 23« ،نفر»
با 40درصد بودند و پس ازان ها نیز فیلم های «خروج»« ،رد خون»« ،یدو» که پیش از اکران در سینماها ،برای
اولین بار از تلویزیون پخش شد و «مهران» رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند .این درحالی که است که
طبق نظرسنجی های ما همه فیلم های سینمایی که در نوروز روی انتن سیما رفت ،رضایت ۸۰درصدی را از ان
خود کرده اند .رئیس مرکز تحقیقات سازمان با بیان اینکه شرکت کنندگان در نظرسنجی در پاسخ به این سوال که
ترجیح شان برای تماشای یک برنامه یا شبکه کدام است؟ افزود :شبکه های یک ،سه و نسیم در رتبه های اول تا
سوم پاسخ به این پرسش قرار گرفتند .این درحالی که است که شبکه یک و سه حدود یک درصد با هم اختالف
دارند ،به طوری که ۲۴درصد مخاطبان شبکه یک و ۲۲.۷مخاطبان شبکه سه را انتخاب کردند .نوروز 99نیز
شبکه یک سیما ترجیح اول بینندگان تلویزیون شده بود.
شنیدنی ترینرادیوها
طلوعی با اشاره به استقبال مناسب مخاطبان از برنامه های رادیو هم گفت :میزان شنوندگان رادیو در این ایام ۲۱
درصد بود که دراین بین شبکه های رادیویی اوا ،جوان و پیام بیشترین میزان شنونده را در میان شبکه های رادیویی
داشتند .وی درباره مخاطبان خبر سیما گفت :بیش از ۵۶درصد مخاطبان خبر سیما را دنبال کردند و ۴۰درصد
مخاطباننیزبینندهشبکه هایاستانیبودند.
نگاهی به عملکرد سال 99رسانه ملی
طلوعی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سال ۹۹رسانه ملی گفت :پربیننده ترین شبکه های ما در سال ۹۹شبکه
سه ،یک ،خبر و ای فیلم بودند و شبکه نسیم در رتبه بعدی قرار داشت .وی افزود :فاصله شبکه سه با شبکه یک
از نظر مخاطب نیز در سال گذشته نزدیک سه دهم درصد بود .رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره بیشترین رشد
مخاطب در سال ۹۹گفت :شبکه یک بیشترین رشد مخاطب را در این سال تجربه کرد و پس ازان شبکه های
خبر و اموزش در جایگاه بعدی قرار گرفتند .طلوعی افزود :در سال ۹۹سرانه تماشای خبر در تلویزیون ۶۳دقیقه
و این میزان شنیده شدن در رادیو هم ۲۰دقیقه بود .پربیننده ترین بخش های خبری ،خبر ۲۰۳۰شبکه دو ،خبر
۲۱و خبر ۱۴شبکه یک بوده اند .پرشنونده ترین های خبر رادیو هم بخش های ۱۴و ۸و 7صبح رادیو ایران بودند.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی ها در سال ۹۹با رشد ۹درصدی مخاطبان رادیو
مواجه بودیم ،میانگین شنیدن رادیو در سال گذشته را ۲ساعت و ۴دقیقه اعالم کرد و گفت :طبق یافته های این
مرکز در سال 99زنان بیشتر از مردان رادیو گوش دادند و مردان بیشتر از زنان خبر را پیگیری کردند.
مرکزتحقیقاتوانتخابات
طلوعیدربارهنظرسنجیانتخاباتامسالگفت:ازمهرماهسال 99نظرسنجیانتخاباتیمرکزتحقیقاتصداوسیما
اغاز و تاکنون شش نظرسنجی انجام شده است .تا خرداد ۱۴۰۰هم ریتم نظرسنجی متفاوت می شود و هم تعداد
ان ها افزایش خواهد یافت .وی افزود :در نظرسنجی های مرکز تحقیقات رسانه ملی تقاطع گیری نبض اجتماعی با
برنامه هایتلویزیونیمهماست.بهگفتهرئیسمرکزتحقیقاتسازمان،رسانهملیدرمراحلمختلفانتخاباتاعم
از تبیینی ،تبلیغی و تهییجی این نظرسنجی را انجام می دهد و وظیفه این مرکز تقاطع گیری نبض اجتماعی برای
دریافت صحت این نظرسنجی است تا از این مسیر به کمک برنامه سازان بیاید .طلوعی با تاکید بر اینکه سوابق
نظرسنجی های انتخاباتی مرکز تحقیقات با قدمت پنج دهه ای فعالیتش ،دقت و صحت این نظرسنجی ها را اثبات
کرده است ،در پاسخ به این سوال که ایا نتایج نظرسنجی هایی که در ایام انتخابات به نقل از مرکز تحقیقات رسانه
ملی منتشر می شود ،صحت دارد؟ تاکید کرد :تنها منبع انتشار نظرسنجی های مرکز تحقیقات رسانه ملی ،روابط
عمومی صداوسیماست و هر گونه نظرسنجی را که از غیر از این منبع منتشر شود ،پیشاپیش تکذیب می کنیم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور:
بکارگیری صنایع دستی ایرانی هزینه طراحی داخلی خانه را کاهش می دهد
معاون صنایع دســتی و هنرهای سنتی گفت :توسعه ایده و
مفهوم «خانه ایرانی» عالوه بر کاهش هزینه طراحی داخلی و
چیدمان برای خانواده ها ،منجر به گسترش تولیدات و فعالیت
شــاغالن حوزه صنایع دستی در سراسر کشور می شود .پویا
محمودیان درباره طرح تجهیــز و طراحی داخلی خانه های
طرح اقدام ملی مسکن ،گفت:با اعتقاد به اینکه صنایع دستی
رمز اقتصاد مقاومتی است و باور به توان صنایع دستی ایران،
طرح اقدام ملی مســکن با تمرکز بر ایده خانه ایرانی شــکل
گرفت؛ استفاده از محصوالت اصیل صنایع دستی در طراحی
و چیدمان خانه ،عالوه بر اشناسازی مردم با هنرهای سنتی
هر منطقه و دادن ایده به معماران و مهندسان ساخت و ساز و
طراحان داخلی ساختمان ،موجب ایجاد حس زیبایی شناسی
و البته رونق فروش صنایع دســتی می شــود .معاون صنایع
دســتی و هنرهای سنتی کشور افزود :صنایع دستی ایران با
توجه به گستردگی ،تنوع تولیدات(بیش از ۲۹۵رشته فعال)
و تعداد باالی هنرمندان و صنعتگران شــاغل در این صنعت،
نیازمند حمایت و پشتیبانی تمامی دستگاه ها و سازمان های
دولتی و خصوصی اســت؛ در همین راســتا معاونت صنایع
دســتی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری
و صنایع دســتی با نگاه به تاریخچه تولیدات و کاربرد ان در
زندگی روزمره مردم از ســال های گذشته ایده خانه ایرانی را
در کشور پیاده سازی و در نمایشگاه های مختلف در سراسر
کشــور معرفی و اجرا کرده است .محمودیان با اشاره به اغاز
بهره بــرداری و واگذاری ۴۰هزار واحــد از طرح اقدام ملی
مسکن در استان یزد ،خاطرنشــان کرد :ایده خانه ایرانی در
راستای تجاری سازی صنایع دستی با حمایت دستگاه های
اجرایی اســتان یزد و با تمرکز بر نمایش زیبایی شناســی و
اســتفاده از محصوالت صنایع دستی کشــورمان با اولویت
استفاده از صنایع دســتی استان یزد به عنوان یکی از مراکز
اصلی تولید هنرهای ســنتی و البته بخشــی از محصوالت
ســایر استان ها اجرایی شده است .وی با بیان اینکه در طرح
اقدام ملی مســکن یزد دو واحد مســکونی به عنوان نمونه با
محصوالت صنایع دستی طراحی و تجهیز شده است ،تصریح
کرد :در این خانه هــا به غیر از لوازم الکترونیک و دیجیتال،
بقیه لوازم از صنایع دســتی ایران اســت؛ در این خانه ها از
انواع منســوجات یزدی برای پــرده و رومیزی و رومبلی و از
زیلو از شــهر جهانی میبد استان یزد به عنوان کف پوش و از
سرامیک برای طراحی ســرویس های بهداشتی و حمام و از
سفال برای تجهیز وســایل و ظروف اشپزخانه استفاده شده
است .همچنین برای طراحی وسایل روشنایی مانند لوستر از
محصوالت مس و برای مبلمان ،میزها و صندلی ها از تولیدات
رشــته چوب بکار برده شده اســت .معاون صنایع دستی و
هنرهای ســنتی کشــور گفت :همه محصوالت به کار رفته
در چیدمان خانه های طرح اقدام ملی مســکن ،حاصل ذهن
خالق و ساخته دســتان هنرمندان صنایع دستی کشورمان
اســت ،هر یک از محصوالت نمــودی از تاریخ و فرهنگ این
مرز و بوم اســت .این محصوالت عالوه بر کاربردی بودن در
زندگی امروزی ،نمایانگر بی نیازی کشــورمان از واردات بی
رویه محصوالت دکوراســیون داخلی از سایر کشورها است.
محمودیان افزود :توســعه ایده و مفهوم خانه ایرانی در میان
مردم و به ِویژه اهالی فن از معماران حوزه ســاخت و ســاز
تا طراحان داخلی ســاختمان عالوه بر کاهش هزینه طراحی
داخلی و چیدمان خانه بــرای خانواده ها در نهایت منجر به
گســترش تولیدات و فعالیت شاغالن حوزه صنایع دستی در
سراسر کشور می شود.
3
چهارشنبـــــه 18فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1413
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
لیندا کیانی از جشنواره دهلی نو
جایزه گرفت
لیندا کیانی جایز ه بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره جهانی
فیلم دهلی نو 2021 NDFFرا دریافت کرد .او این جایزه را برای
ایفای نقش عطیه در فیلم «مرده خور» به کارگردانی صادق صادق
دقیقی به دست اورد .لیندا کیانی پیش از این جایزه بهترین بازیگر زن
را برای فیلم های «سایه» به کارگردانی روح اهلل حجازی و «دو شب
و سه روز» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده از جشنواره فیلم «یاس»
و جایزه بهترین بازیگر زن را از دوازدهمین جشنوار ه فیلم های ایرانی
سانفرانسیسکو امریکا برای فیلم کوتاه «کالس رانندگی» ساخته
مرضیه ریاحی به دست اورده بود .جشنواره جهانی فیلم دهلی نو
2021 NDFFاز ۱تا ۸فروردین ۲۱( ۱۴۰۰تا ۲۸مارس )۲۰۲۱
در پایتخت کشور هند برگزار شد.
فیلمنامه نویس «اوشین» درگذشت
«سوگاکو هاشیدا» فیلمنامه نویس سریال «سالهای دور از خانه»
یا «اوشــین» ،در ۹۵سالگی درگذشت .سوگاکو هاشیدا نویسنده
مشهور ژاپنی که با فیلمنامه اوشین به شهرت جهانی رسید ،روز
یکشنبه ( ۱۵فروردین) بر اثر سرطان لنفوم در ۹۵سالگی درگذشت.
سوگاکو در ســال ۱۹۲۵در کره جنوبی متولد شد و در جوانی به
همراه مادرش به اوساکای ژاپن مهاجرت کرد .وی که دانش اموخته
ادبیات ژاپنی بود در ســال ۱۹۴۹میالدی به استودیو فیلمسازی
شوچیکو پیوست و پس از مدتی به فیلمنامه نویسی مستقل روی
اورد .ســریال اوشین یکی از اثار برجسته او در این دوران است که
اولین بار در ســال ۱۹۸۳روی انتن تلویزیون رفت .این سریال که
داستان زندگی یک زن فقیر تا رسیدن به موفقیت را روایت می کند،
در مدت کوتاهی به شهرت جهانی رسید و در چند کشور از جمله
ایران ،چین ،تایلند و امریکا نیز پخش شد. صفحه 3
پای کرونا روی گلوی سالن های تئاتر؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1413چهارشنبه18فروردینماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:07
19:30
19:48
05:18
06:44
گنج سخن
پیامبر خدا صلی اهلل علیه و اله :
اگر مى توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به
یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.
دعائم االسالم :ج ،۲ص۳۲۶
پندبزرگان
بیشترین تاثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود
که از میان ما رفته باشند.
امرسون
حافظانه
مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد
قضای اسمان است این و دیگرگون نخواهد شد
رقیب ازارها فرمود و جای اشتی نگذاشت
مگر اه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد
کوچ دوباره هنرمندان تئاتر از صحنه به فضای مجازی
کمتر از یک هفته از تغییر گروه مشاغل هنرمندان تئاتر از گروه سه به
گروه دو و اجازه فعالیت و بازگشایی سالن های تئاتری در شرایط نارنجی
شهرها ،با قرمز شدن تهران یکبار دیگر شاهد تعطیلی سالن های نمایش
پایتخت و بار دیگر شاهد کوچ هنرمندان تئاتر از صحنه به فضای مجازی
شدیم .بعد از پیگیری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و معاونت امور
هنری وزارت خانه و اداره کل هنرهای نمایشــی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا یازدهم فروردین ماه ۱۴۰۰
خورشــیدی اعالم کرد فعالیت سالن های نمایشی و تئاتر کشور ضمن
تغییر گروه مشاغل این حرفه از گروه سه به گروه دو ،قابلیت بازگشایی
مجدد در شــهرهای نارنجی را نیز خواهند داشــت .برهمین اســاس
هنرمندان تئاتر که طی سال گذشته با وجود تعطیلی های مستمر -به جز
ایام محدود -خســارت های مختلف و متعددی به ویژه در حوزه مسائل
اقتصادی متحمل شده بودند با تغییر گروه مشاغل امیدوار بودند با اغاز
سال ۱۴۰۰خورشیدی و فروردبن ماه ان ،بتوانند کار حرفه ای تولید و
ارائه اثارشــان به مخاطبان هنر نمایش را به گونه ای متفاوت اغاز کرده
و بخشی از ضرر ،زیان و خسارت های ناشی از تعطیلی فعالیت هایشان
را جبــران کنند .اما به فاصله کمتر از یک هفته و با قرار گرفتن تهران
در فهرســت شهرهای قرمز ،فعالیت گروه مشاغل دو نیز برای رعایت و
اعمال حداکثری شیوه نامه های بهداشتی محکوم به تعطیلی شد و بار
دیگر ســالن های تئاتر و سینمای کشــور از امروز ( ۱۷فروردین ماه) تا
بازگشت شرایط قرمز به شرایط نارنجی ،زرد و ابی در پایتخت بار دیگر
از سر گرفته شود .برهمین اساس هنرمندان تئاتر یک بار دیگر همانند
تجربه سال گذشته بستر فضای مجازی را برای ارائه اثارشان به مخاطبان
این هنر اغاز کرده اند و شــاهد کوچ مجدد هنرمندان تئاتر از صحنه به
سمت فضای مجازی هستیم ،ان چنان که عنوان شد طی هفته جاری دو
نمایش گزارش یک مهمانی و تئاتر کاغذی ای تک از طریق بستر فضای
مجازی به مخاطبان ارائه می شود.
تلفیقی از سینما و تئاتر در گزارش یک مهمانی
فیلم نمایش گزارش یک مهمانی به نویســندگی و کارگردانی احسان
حاجی پور تولید و برای پخش در پلتفرم های اینترنتی اماده اکران برخط
(انالین)شدهاست.اینفیلم نمایشباتلفیقیازعناصرسینماییونمایشی
ساخته شــده و در ان از روش جدیدی برای روایت یک اثر نمایشی به
صورت تصویری استفاده شده است .این اثر قرار است به زودی از پلتفرم
اینترنتی تلویزیون تئاتر ایران پخش شود .شهروز دل افکار ،الهه شه پرست،
90درصد هنرمندان مشکل مالی دارند
ی الکچری برخی سلبریتی
رضا صادقی :زندگ
ها در اینستاگرام اجاره ای است
رضاصاقیگفت:خیلیازمسائلیکهدراینستاگرامبهانپرداختهمی شود
واقعی نیست ،خیلی از ماشین ها و زندگی های الکچری که برخی افراد
در اینستاگرام از خودشان به نمایش می گذارند ،اجاره ای و فیک است.
رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ درباره زندگی هنرمندان و سلبریتی ها
گفت :کمتر از ۱۰درصد هنرمندان یا سلبریتی ها زندگی بدون مشکل
مالی دارند .خیلی از مسائلی که در اینستاگرام به ان پرداخته می شود
واقعی نیست ،خیلی از ماشین ها و زندگی های الکچری که برخی افراد در
اینستاگرام از خودشان به نمایش می گذارند ،اجاره ای و فیک است .این
خواننده اظهار داشت :شاید فقط ۲درصد از این هنرمندان و سلبریتی ها
باشند که از قبل فکری برای اینده خود کرده اند اما اغلب انها درامد هایی
که دارند و کارهایی که انجام می دهند ،صرفا برای گذران زندگی روزانه کافیســت .او ادامه داد :بسیاری از
هنرمندان فرصت نکرده اند برای جمع کردن مال و ثروت وقت بگذارند اما مردم فکر می کنند که هنرمندان
در پر قو زندگی می کنند درحالیکه واقعا اینگونه نیست و این قشر نیز مشکالت خاص خودشان را دارند.
زندگی هایی که در اینستاگرام منتشر می شود ،تا حد زیادی به واقعیت شبیه نیست.
میالد جباری موالنا ،ارش دادگر ،صبا ایزدپناه ،مسعود شاکرمی ،محمدرضا
ازادفر ،فرنوش نیک اندیش ،الهه زحمتی ،اذین نظری ،مهدی محرمی
و امیر سربیشه در این اثر ایفای نقش می کنند .تهیه این فیلم نمایش را
رزیتا اسکویی ،مریم اسکویی و مجموعه خانه هنر دیوار برعهده داشته اند.
نمایشنامه گزارش یک مهمانی تابستان ۹۷به صحنه رفته بود و پیش از
این توسط انتشارات ارادمان به بازار نشر نیز ارائه شده است.
گام سوم طرح نمایش نما با فیلم تئاتر کاغذی ای تک
نمایش کاغذی ای تک به نویسندگی و کارگردانی فاطمه برمال که از
تولیدات سال ۱۳۹۸مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان است از روز چهارشنبه ( ۱۸فروردین )۱۴۰۰
در پایگاه مجازی کانون به نمایش گذاشــته خواهد شــد .این نمایش
ماجرای پرنسس خودخواه ،لج باز و زیاده خواهی به نام «ای تک» است که
هر چیزی را می بیند ،می خواهد .پدرش (پادشاه) هم ه تالشش را می کند
تا او را همیشه راضی نگه دارد .اما یک شب «ای تک» با دیدن نور زیبای
ماه ،ان را می خواهد .اما هیچ کس نمی تواند خواسته او را براورده کند .در
این میان یاشار ،نو ه ندیم ه قصر و همبازی «ای تک» تالش می کند او را
از خواسته غیرمنطقی اش باز دارد .تا اینکه ...در این نمایش که به شیوه
تئاتر کاغذی تولید شده است ،محمدتقی اسماعیلی مشاور و سرپرست
گروه است .یلدا یوسفیان به عنوان بازیگر و بازی دهنده ،فاطمه برمال و
لیال نظمی به عنوان طراح دکور و عروســک و پری ناز ستونه به عنوان
شاعر حضور داشتند .همچنین اهنگسازی این نمایش بر عهده بهرام
رجبعلی زادهاست.
بازدید بیش از سه هزارنفر از موزه هنرهای
معاصر تهران در نوروز ۱۴۰۰
در ایام نوروز سه هزار و ۱۱۶نفر از نمایشگاه ارمغان و عکس مفهومی در موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند .سه
هزار و ۱۱۶نفر به مدت ۹روز (در ایام نوروز) از نمایشگاه ارمغان؛ گزیده اثار اهدایی منیژه میرعمادی و جمشید ناصری و
نمایشگاه عکاسی مفهومی که گزیده ای از مجموع ه بین اللملی موزه هنرهای معاصر تهران را در معرض نمایش قرار داده
است بازدید کردند .در نمایشگاه ارمغان ۱۳۵اثر از ۴۲هنرمند از اثار اهدایی مجموعه منیژه میرعمادی به موزه هنرهای
معاصر تهران و ۱۸اثر از ۱۳هنرمند از اثار گنجینه موزه نیز که متناسب با نمایشگاه اثار اهدایی مجموعه میرعمادی
است ،به نمایش گذاشته شده است .در این نمایشگاه همچنین اثاری از ابوالقاسم سعیدی ،احمد اسفندیاری ،بهجت
صدر،پرویز تناولی ،پرویز کالنتری ،جعفر روحبخش ،حسین زنده رودی ،حسین کاظمی،رضا مافی ،ژازه تباتبایی ،سهراب
سپهری،عباس کیارستمی ،علی اکبر صادقی ،علیرضا اسپهبد ،فرامرز پیالرام ،فرح اصولی ،فریده الشایی ،قاسم حاجی زاده،
کامرانکاتوزیان،کورششیشهگران،گیزالوارگاسینایی،مارکوگریگوریان،محمودجوادیپور،مسعودعربشاهی،منوچهر
شیبانی ،منوچهر یکتایی ،منیژه میرعمادی ،مهدی سحابی ،مهدی ویشکایی ،ناصر اویسی و ...از مجموعه اهدایی زنده یاد
میرعمادی روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در امده است .نمایشگاه عکس مفهومی نیز گزیده ای از گنجینه
عکس موزه هنرهای معاصر تهران است که ۱۸اثر از ۱۳هنرمند از جمله ؛ دنیس اپنهایم ،برند و هیال بکر ،گروان الک،
گوردون ماتا کالرک ،ادوارد روشا ،جرج و گیلبرت ،جان گروور و ...به نمایش در امده است .شایان ذکر است ؛ نمایشگاه
ارمغان و عکاسی مفهومی از ۹بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح و تا ۲۹فروردین ماه ادامه دارد .با توجه
اعالم ستاد ملی کرونا و لزوم تعطیلی فعالیت های سطح سه و چهار در شرایط فعلی و با توجه به این که موزه ها در سطح
سوم فعالیت ها قرار دارند ،موزه هنرهای معاصر تهران تا صدور مجوز بازگشایی از سوی ستاد ملی کرونا تعطیل خواهد بود.
دختری با گوشواره مروارید الهام بخش هنرمندان
نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» که سال ۱۶۶۵میالدی توسط «یوهانس ورمیر» هنرمند هلندی
خلق شد پس از حدود ۳۵۰سال منبع ایده اثار متنوعی در حوزه هایی همچون سینما ،هنرهای
تجسمیُ ،مد و تبلیغات است .نقاشی رنگ روغن روی بوم یوهانس ورمیر ()Johannes Vermeer
با عنوان دختری با گوشواره مروارید از شناخته شده ترین اثار یوهانس ورمیر است که تصویر زن جوانی
را با پوشش شرقی نشان می دهد که یک گوشواره مروارید بزرگ در گوش دارد .این نقاشی دارای یک
«ان» است .لحظه ای زودگذر ،زن سر خود را بر روی شانه خود قرار داده است و با چشمانی گشوده
به تماشاگران نگاه می کند و با لب هایی نیمه باز گویی رازی را برمال می کند .این لحظه دارای رمز و
رازی است که به این پرتره هویت بخشیده است .پوشش این زن که یاداور شرق دور برای مخاطب
غربی است بر این ناشناخته بودن و اسرار نهفته در نقاشی می افزاید .برخی از منتقدان ،معمای نهفته
در این نقاشی را با مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی مقایسه می کنند .همین حواشی که به کنجکاوری
مخاطب دامن می زند سبب شده تا توجه بیشتری به این اثر شود و بستری فراهم می کند تا دیگران
ایده های اثارخودشان را با ان پیوند زنند .دختری با گوشواره مروارید نیز به دلیل شناخته شدن در
میان مخاطبان ،بستر تولید اثار هنری زیادی شده است که دایره ان به وسعت کپی برداری ،اقتباس
و از ان خودسازی یک اثر هنری است .شاید تازه ترین اقتباس را بتوان با اثر هنرمند خیابانی بنکسی
به یاد اورد که با افزودن ماسک به نقاشی دیواری خود که در سال ۲۰۱۴گذشته کشیده بود ضرورت
رعایت شیوه نامه های بهداشتی را گوشزد کرد .بنکسی نام مستعار یک گرافیتی کار ،فعال سیاسی،
کارگردان و نقاش انگلیسی است که اثار وی با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان ها و بر روی
دیوارها یا پل ها نقش بسته اند .وی در اثارش اغلب به درد و اندوه مهاجران و اوارگان می پردازد .اثار
این هنرمند در سال ۱۹۹۳به تدریج روی دیوارها و قطارها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱هنر وی در
جای جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد .در این اثر که با عنوان دختری با گوش سوراخ شده روی
دیواری در بریستول انگلستان کشیده شد ،بنکسی از یک جعبه دزدگیر زرد رنگ به عنوان مروارید در
این نقاشی بهره گرفته است .دختری با گوشواره بامبو از هنرمند امریکایی اتیوپیایی اوول اریزو (Awol
)Erizkuکه در سال ۲۰۰۹با بازسازی اثر نقاشی یوهانس ورمیر توسط یک زن سیاه پوست جوان
انجام شد گوشواره های بامبو را جایگزین گوشواره های مروارید در این اثر کرد.وی با این اثر رویکرد
انتقادی را در نقد نبود چهره های ســیاه در موزه ها و گالری ها در پیش گرفت .نبود چهره رنگین
پوستان در اثار هنرمندان غربی همواره مورد انتقاد جریان های ضدنژادپرستی بوده است .زیوراالت
و به ویژه گوشواره در فرهنگ افریقایی تباران بخشی مهمی از فرهنگ و اداب و رسوم محسوب می
شود که هنرمند با استفاده از گوشواره پهن در این اثر سعی در سمبلیک کردن این عنصر دارد .فیلم
مستند زنانی با گوشواره های باروتی به کارگردانی رضا فرهمند درباره خبرنگار عراقی به نام نور است
که مشغول تهیه گزارش از نبرد با داعش است و به همین واسطه با زنان مختلف داعشی و غیرداعشی
مواجه می شود .نام این فیلم نیز اشاره ای به نام نقاشی ورمیر دارد .فیلم دختری با گوشواره مروارید
محصول سال ۲۰۰۳و به کارگردانی پیتر وبر با الهام از این نقاشی معرف ساخته شد .در این فیلم
خدمتکاری جوان که در خانه یوهانس ورمر کار می کند ،رفته رفته به دستیار او و همین طور مدل این
نقاشی های تبدیل می شود .اندره تامه ،یک هنرمند دیجیتال کانادایی است که اثار هنری کالسیک را
به نقاشی هایی کودکانه از فرهنگ پاپ تبدیل می کند .از مونالیزا ساخته لئوناردو داوینچی گرفته تا
جیغ ادوارد مونک در اثار او دیده می شود .اثار این هنرمند در معرفی اثار هنرمندان کالسیک در نزد
کودکان و نوجوانان نقش بسیاری داشته است .شارلوت دی ماپو نقاشی است که سوژه ها در زیر حجم
های رنگ اثرش به سختی دیده می شوند و گویی انفجاری در روی بوم رخ داده است .زینب بوچرا با
بازسازی نقاشی های کالسیک خود را در نقش کارکترهای نقاشی ها قرار می دهد و با دخل و تصرفی
ناچیز در فضای نقاشی ها سلف پرتره ثبت می کند .رابرت هانت هنرمند مجسمه سازی است که در
ضرابخانه سلطنتی انگلستان فعالیت می کند .پرتره وی از ملکه انگلیس یکی از سه گزینه نهایی بود
که برای سکه ملی جدید ضرابخانه در سال ۲۰۱۵انتخاب شد .نقاشی دختری با گوشواره مروارید
در صنعت مد و تبلیغات نیز بسیار پر کاربرد است .مدیران تبلیغاتی برای جلب مخاطبان تالش می
کنند از نشانه هایی استفاده کنند که برای مخاطب اشنا باشد ،انها همچنین با تکنیک هایی همچون
اشنا زدایی از یک نظم شکل گرفته نیز به اهداف تبلیغاتی خود برسند .دختری با گوشواره مروارید تنها
اثری از این نقاش است که بدون توجه به حرفه ،مکان و زمان در سیماشناسی ترسیم شده است .این
نقاشی به عنوان دختری با سربند معروف شد ( )Meisje met tulbandو در توصیف اصلی ان در
موجودی سال ۱۶۷۵امده است که سربند به عنوان یکی از لوازم جذاب مد در طول جنگهای اروپا
تبدیل شده است .این اثر در بیشتر طول حیات خود با نام دختری با سربند یا صرفاً دختر جوان شناخته
شده بود و تنها در قرن گذشته با نام دختری با گوشواره مروارید شناخته می شود .این نام نه تنها از روی
جزئیات گوشواره ،بلکه به این دلیل که با درخشش درونی در پس زمینه تاریک کنتراست دیدنی ایجاد
کرده ،انتخاب شده است .سربندی ابی و طالیی ،گوشواره مروارید و یک ژاکت طالیی با یقه سفید در
محیطی کم نور با پیش زمینه ای ساده سبب شده است که این چهره در فضای کم عمق و تاریک،
فضایی صمیمی را در اثر رقم زند .تسلط نقاش در استفاده از نور به جای خط برای ایجاد فرم یکی از
ویژگی های این اثر است .بررسی های انجام شده روی بوم این تابلو نیز ترتیب کشیده شدن نقاشی را
نمایان کرد .ورمیر قبل از کشیدن چهره و ژاکت دختر در تابلو ،از خطوط مشکی برای رسم طرح کلی
استفاده کرده است .روسری ابی رنگ و گوشواره مروارید نیز از اخرین عناصری بودند که به بوم اضافه
شدند .ورمیر در طول حیات خود فقط ۳۶کار کشیده است و می توان او را از جمله هنرمندان کم کار
محسوب کرد؛ تمرکز هنرمند بر روی فضاهای روزمره است که فعالیت زنان در انجام امور معمولی عمده
موضوعات این نقاش است .تکنیک این نقاشی ،رنگ روغن و ابعاد ان ۴۴.۵سانتی متر در ۳۹سانتی متر
است .نقاشی با نام « »IVMeerامضا شده است ولی تاریخی ندارد؛ تخمین زده می شود که نقاشی در
حدود سال ۱۶۶۵کشیده شد ه باشد .پس از اخرین ترمیم نقاشی در سال ،۱۹۹۴لطافت رنگ بندی
و صمیمیت نگاه دخت ِر در تصویر به بیننده بسیار افزایش یافته است .این اثر در کشورهای بسیاری به
نمایش درامده است و درحال حاضر در موزه موریتشو ( )Mauritshuisدر الهه هلند نگهداری می
شود .در سال ، ۲۰۰۶مردم هلند ان را به عنوان زیباترین نقاشی هلند انتخاب کردند.
ایران در سال 1500به شبکه نمایش خانگی می اید
اولین سرال علیرضا کریم زاده تابستان امسال از نمافیلم پخش می شود .تصویربرداری
سرال « ایران »1500به کارگردانی و تهیه کنندگی علیرضا کریم زاده از اواخر اسفندماه
99در سکوت خبری اغاز شــد« .ایران ( »1500اسپینجر) نخستین سریالی است که
در ســال 1400از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) موفق به
دریافت مجوز ساخت شده و این روزها با حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی در حال
تصویربرداری است.
این ســریال که یک سریال طنز -فانتزی است ،در 16قسمت 45دقیقه ای تابستان
1400بــرای پخش از پلتفــرم نمافیلم اماده و تولید می شــود .در خالصه داســتان
«اســپینجر» امده اســت :ســهراب که یک نابغۀ ناارام اســت پس از محکوم شدن به
اعدام ،با خوردن قرص ســفر زمان از ســال 1500فرار کرده و بــه زمان حال می اید.
رســتم که پلیسی از جان گذشته است ،نیز تن به سفر زمان داده و به دوران ما می اید
تا متهم را به زمان خودش بازگرداند ،اما در این ســفر اتفاقاتی می افتد که ...بازیگران
این ســراله به ترتیب حروف الفبا :بیتا بیگی ،یوســف تیموری ،ازیتا ترکاشــوند ،بهراد
خرازی ،ســامان خلیلیان ،جوانه دلشاد ،مهران رجبی ،امید زندگانی ،رضا شفیعی جم،
نیما شاهرخ شاهی ،یوســف صیادی ،شیوا طاهری ،رضا فیاضی ،سلمان فرخنده ،اذین
فهیمی ،سیاوش قاســمی ،پارســا کریم زاده ،کوروش کبیری ،یوسف مرادیان،محمد
نــادری ،ارش نــوذری ،محمدرضا هدایتی و ...ســایر عوامل «اســپینجر» عبارتند از:
کارگردان و تهیه کننده :علیرضا کریم زاده ،نویســنده :ازاده محســنی و الهه میرباقری،
برنامه ریز :پویان درزی ،دستیار اول کارگردان :مسعود قدسی ،مدیرفیلمبرداری :مجید
طرقی ،منشــی صحنه :یاسمین پدری ،عکاس :مجید راد ،فیلمبردار :ایمان تقی بخشی،
صدابردار :وحیــد رضویان ،طراح صحنه و لباس :داریوش پیرو ،دســتیار طراح :جاوید
جاویدنیــا ،مدیرصحنه :باران بابازاده ،طراح گریم :رســول ســیدعربی ،جلوه های ویژه
بصری:هادی اسالمی ،جانشــین تهیه کننده و مدیرتولید :سیدمحمدرضا وزیری ،مدیر
تدارکات :رضا دهقان ،مشاور رسانه :سمیرا افتخاری صفحه 4