روزنامه هنرمند شماره 1411
روزنامه هنرمند شماره 1411
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 16فروردینماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1411صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم سینمایی
«خون شد»
مردم «سینما»
را از سبد تفریحات نوروز
حذف کردند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
120اثر بنکسی به دبی می اید
بزرگ تر ین نمایشگاه
گمنام تر ین هنرمند
مشهور دنیا
درخواست«رضاصادقی»ازمردموهنرمندان برایتقاضایبخشش«حمیدصفت»
حکمقصاصخوانندهجوانصادرشد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
اموزش مجازی دانش اموزان؛
ابزاری برای تعلیم یا تهدیدی
برای تربیت؟
تکلیف مسافران ترکیه
چه می شود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
«رایجینیکانت» بزرگ تر ین افتخار
سینمای هند را کسب می کند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
حسین مسافراستانه
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ازاده نامداری با 100قرص جان
باخته است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
چرا بیش تر مسابقه های
تلو یز یون کپی هستند؟
پزشکی قانونی اعالم کرد:
فراخوان «تئاتر فجر »40فصل بهار
منتشر می شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
حسین ملکی
در جوار خسرو
شایگان ارام
گرفت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
یکی از بهتر ین نمایشگاه های هنری سال ۲۰۲۱به انتخاب گاردین
ایران حماسی
در ویکتوریا اند البرت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
دوشنبـــــه 16فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1411
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
درخواست «رضا صادقی» از مردم و هنرمندان
برای تقاضای بخشش «حمید صفت»
حکم قصاص خواننده جوان
صادر شد!
یکــی از دو وکیل حمید صفت ،خواننده و رپر جوان از صدور
حکم قصاص موکل خود به اتهام کشــتن پدرخوانده اش در
میانه های سال ۹۶خبر داد ۲۸ .مرداد ۹۶انتشار خبر بازداشت
رپر جوان به اتهام قتل مانند بمب در فضای هنری ایران به ویژه
دوستداران موسیقی منفجر شد .قاضی محمد شهریاری ،معاون
دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران در تشریح دالیل
بازداشت حمیدرضا امیری صفت ملقب به حمید صفت گفته
بود« :چند روز پیش متهم با ناپدری ۶۶ساله خود درگیر شد
که متاسفانه ناپدری در بیمارستان از دنیا رفت و متهم اکنون
به اتهام قتل در بازداشــت است ».کمتر از یک سال بعد و در
شرایطی که خبرهای پرونده رپر جوان در شبکه های اجتماعی
و فضای مجازی پیگیری می شد ،متهم ششم خرداد ۹۷با قرار
وثیقه از زندان ازاد شد اما اواخر سال گذشته با اعتراض اولیای
دم ،پرونده او به کمیســیون ۱۱نفری پزشکی قانونی رفت و
بازپرس دادســرای جنایی تهران برای رفع ابهام ها دستور داد
هیات ۱۱نفری متخصصان پزشکی قانونی تشکیل شود .این
هیات با حضور در دادسرای جنایی در جریان دفاع متهم قرار
گرفت .در واقع جلســه به این دلیل تشکیل شده بود که نظر
بدهد ایا مقتول با حمله متهم کشته شده یا بیماری زمینه ای
او هم در مرگ دخالت داشته است .سرانجام با نظر کمیسیون
پزشکی و بر اســاس ماده ۲۹۰قانون مجازات اسالمی ،اقدام
خواننده جوان در درگیری با بیمار مصداق قتل عمد تشخیص
داده و او بار دیگر محاکمه شد .در جلسه دادگاه ،پس از دفاع
متهم و وکال ،قاضی پرونده دستور داد حمید صفت بازداشت
و به زندان منتقل شــود .ســرانجام یکی دو روز پیش عسگر
قاســمی اقباش ،یکی از دو وکیل متهم از صدور رای قصاص
برای موکل خود خبر داد و اعالم کرد در مهلت قانونی ۲۰روز
به رای پرونده اعتراض می کند تا برای فرجام خواهی به دیوان
عالی کشور برود .نوراهلل عزیزمحمدی ،قاضی پیشین دادگاه
کیفری یک استان تهران دیگر وکیل پرونده حمید صفت است.
در این میان ،رضا صادقی با انتشار پستی در صفحه شخصی
خود در اینستاگرام از مردم و هنرمندان خواست برای حمید
تقاضاى بخشــش کنند و از خانواده داغدیده هم درخواست
کرد با بخشش و بزرگواری شان کام مردم را در روزهای اوسال
سال شیرین کنند .او خطاب به هنرمندان نوشت« :دوستان
سکوت نکنید ،این سکوت فقط حسرت و شرم به بار میاره»...
در بخشــی از پست صادقی امده اســت« :من این جوون رو
ندیدم اما می دونم دنیای مردمش براش مهمه و درد مردم درد
خودشه .امروز خبری شنیدم از قصاص که دعا می کنم راست
نباشه ...خانواده مرحوم کامال حق دارن قلبشون شکسته باشه
و خشم داشته باشن اما به عنوان یه کمترین اهل هنر و ریش
سفیدى که دارم ،خواهش و التماس می کنم ...روزاى تلخیه و
شک ندارم شما این تلخى رو از همه بیشتر لمس کردین ،پس
تمنا دارم با بزرگیتون دل مردم رو شاد کنید که قطعا اسون
نیست اما از شما بعید نیست بخشش»...
اموزش مجازی دانش اموزان؛
ابزاری برای تعلیم یا تهدیدی برای تربیت؟
یک سال و چندماهی است که شیوه اموزش دانش اموزان تفاوت پیدا کرده ،دیگر ان ها به رسم قدیم
پشت میز کالس های مدرسه حاضر نمی شوند .در بهترین حالت ،مدرسه برای شان همان چاردیواری اتاق
شان در خانه است و باید از پشت صفحات تلفن همراه ،تبلت و یا لپ تاپ با معلم و هم کالسی هایشان
ارتباط برقرار کنند .اواخر بهمن ماه سال ۹۸رسما ورود ویروس کرونا به کشور اعالم شد ،ویروسی منحوس
که تا همین حاال زندگی مردم دنیا را مختل کرده و تغییرات فراوانی در ســبک و سیاق زیست روزمره
انسان ها به وجود اورده ،در این بین شیوه اموزش دانش اموزان و دانشجویان هم از دگرگونی دور نماند.
حاال دیگر از حیاط مدارس صدای خنده ،بازی ،تذکر ناظم و مدیر یا گریه های گاه و بیگاه دانش اموزان
شنیده نمی شود و کالس درس و مشق به اجبار در چاردیواری خانه ها محبوس شده است .دانش اموزانی
که تا دیروز در کنار تحصیل ،تجربه زیستن در جامعه را با حضور در مدرسه یاد می گرفتند ،مجبورند از
پشت صفحات تلفن همراه ،تبلت و لپ تاپ ،یک طرفه تنها شنونده صدای معلم باشند .البته شاید مجالی
هم برای گفت وگوی مجازی ان ها با معلم و حتی هم کالسی هایشان فراهم شود ولی این کجا و ان کجا!
این وضعیت حاال بدل به بهترین و ایده ال ترین شرایط برای اموزش مجازی ۱۵میلیون دانش اموزان
ایرانی شده که کرونا ان ها را وادار کرده در فضایی خارج از مدرسه به تحصیالت خود ادامه دهند.
شرایط بدتر البته برای ان دسته از دانش اموزانی است که به دلیل وضعیت مالی و یا نبود زیرساخت های
ارتباطی ،اینترنت و موبایل از دسترســی به اموزش مجازی محروم هستند چه اینکه طبق گفته احمد
حسین فالحی سخنگوی کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس «نزدیک به ۳میلیون دانش اموز از داشتن
تبلت و گوشی هوشمند محروم هستند ».فارغ از موضوع تامین تجهیزات اموزشی و زیرساخت های الزم
ارتباطی ،این روزها معضل دیگری به نام اموزش درست استفاده از فضای مجازی تبدیل به دغدغه اولیای
دانش اموزان شده است .شاید تا قبل از این ،خانواده ها امکان محدود کردن زمان استفاده فرزندانشان از
فضای مجازی را داشتند اما با انالین شدن کالس های درس عمال شرایط تغییر کرده است .با این اوصاف
در مجموع می توان دو مولفه «اموزش استفاده درست از فضای مجازی» و «تامین زیرساخت ها و امکانات
دسترسی به اموزش انالین» را به عنوان مهمترین موضوعات برای اموزش مجازی در نظر گرفت که باید
مورد توجه متولیان حوزه اموزش کشور قرار گیرد .بدیهی است که نگاه ویژه مجلس شورای اسالمی به این
موضوع هموار کننده این راه خواهد بود.
توافق کمیسیون اموزش و وزارت ارتباطات
برای تامین تبلت مورد نیاز دانش اموزان محروم
در همین راستا کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس در توافقی با وزارت ارتباطات تاکید کرد که باید
وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات تبلت مورد نیاز دانش اموزان محروم از دسترسی به تجهیزات اموزشی
را تامین کند .در این باره فالحی سخنگوی کمیسیون اموزش این طور توضیح داد :وزارت ارتباطات مکلف
به تامین تبلت مورد نیاز دانش اموزان محروم از دسترسی به تجهیزات اموزشی با همکاری سایر دستگاه ها
با استناد به ماده ۶۹قانون برنامه ششم و بند «ج» تبصره ۱۸قانون بودجه سال ۱۳۹۹شد؛ البته نظارت
محتوایی در این قانون بر عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت اموزش و پرورش و نظارت فنی بر
عهده مرکز ملی فضای مجازی کشور است.
تکلیف بودجه ای مجلس برای توسعه اینترنت در سال اینده
با توجه به اینکه توسعه زیرساخت ها در مناطق دورافتاده برای دسترسی تمامی دانش اموزان به اینترنت
امری ضروری است ،نمایندگان مجلس در الیحه بودجه ۱۴۰۰تصویب کردند که ۳۰۰میلیارد تومان برای
توسعه اینترنت روستایی اختصاص پیدا کند .عالوه بر این در بند (ی) تبصره ۶درامدی برای دولت خلق
شد که به موجب ان حق االمتیاز و حق السهم دولت از کارور (اپراتور)های ارائه دهنده خدمات مخابراتی
به میزان ۱۰درصد افزایش یافته و به حساب درامد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴نزد خزانه داری کل واریز
شود .در انتهای ان نیز تاکید شد که «کارورهای ارائه دهنده خدمات اجازه افزایش تعرفه اینترنتی مصرفی
را در ســال ۱۴۰۰ندارند ».در بخش هزینه ای این بند نیز مصوب شد که بخشی از منابع حاصل مازاد
بر ۶۹هزار و ۸۰۰میلیارد ریال در ردیف ،۱۳۰۴۰۴صرف توســعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت
توسط شرکت مخابرات ایران شود که امکان ارائه سرویس های صوت و تصویری پیشرفته را داشته باشد.
اینترنت ثابت پرسرعت می بایست امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره ای توسط کشورهای
خارجی دیگر در حریم کشور را داشته باشد .همچنین مصوب شد که موضوع تعرفه اینترنت داخلی شامل
پیام رسان های شاد ،دانشگاه ها و مراکز دولتی نمی شود و انها در سال اینده همچنان رایگان خواهند بود؛
درواقع با این مصوبه رفع ابهامی در تبصره ۱۸الیحه بودجه صورت گرفت که در ان دولت مکلف شد نرخ
تعرفه اینترنت برای استفاده از پیام رسان های داخلی را ۲۰درصد نرخ تعرفه پیام رسان خارجی تعیین
کرده و وصول کند.
فالحی :می توان سیم کارت رایگان کنترل شده در اختیار دانش اموزان قرار داد
احمدحسین فالحی سخنگوی کمیسیون اموزش ،تحقیقات و فناوری مجلس در تببین ضرورت اسیب
شناسی اموزش مجازی دانش اموزان گفت« :با شیوع کرونا اموزش از طریق فضای مجازی تبدیل به امری
اجتناب ناپذیر شد .البته که در ابتدا مربیان و دانش اموزان اشنایی با فضای مجازی نداشتند و زمانی طول
کشید تا انها بتوانند با این فضا اشنا شوند .به هر حال این دوران یاد داد که نباید اموزش و حتی پرورش را
منوط به حضور دانش اموزان در مدارس کرد و می توان ان را از طریق فضای مجازی هم پیگیری نمود.
این فرصت و توفیق اجباری بود که همه مجبور شدند با فضای مجازی اشنا شده و ان را یاد بگیرند و در
عین حال اسیب های ان را مدیریت کنند ».وی درباره شیوه های کنترل دانش اموزان در فضای مجازی
این توضیح را داد که «می توان سیم کارت های رایگان کنترل شده در اختیار دانش اموزان و حتی تبلت
های دانش اموزی ساخت داخل به انها داد تا اسیب های این حوزه به حداقل برسد ».فالحی یکی دیگر
از اســیب های اموزش فضای مجازی را دسترسی نداشتن تمامی دانش اموزان به تبلت و گوشی های
هوشمند دانست و گفت « :سه میلیون و ۵۰۰هزار دانش اموز از داشتن تبلت و گوشی هوشمند محروم
بودند که مشکل بیش از ۲۰۰هزار نفر انها حل شد .به هر حال معلوم نیست که کرونا اخرین مشکل
باشد ،ما باید برای همیشه اماده باشیم تا در صورت وجود مسئله ای ،اموزش از طریق فضای مجازی ادامه
داشته باشد».
نادری :اموزش معلمان برای تدریس انالین ضروری است
احمد نادری دیگر عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس نیز در توضیحاتی اموزش معلمان برای
تدریس انالین را به عنوان موضوع مهمی در اموزش مجازی برشــمرد و گفت :عالوه بر اینکه اموزش
معلمان برای تدریس انالین ضروری اســت ،باید به دانش اموزان و والدین نیز نحوه استفاده درست از
سیستم های هوشمند ،اموزش داده شود تا انها با داشتن سواد رسانه ای کافی ،اسیب نبینند .وی ادامه
داد :همچنین باید تجهیزات سخت افزاری برای دانش اموزان و معلمان همچون مجهز کردن انها به تبلت
و موبایل هوشمند نیز فراهم شود .پر واضح است فضای مجازی تاثیرات مثبت و یا منفی بر کاربران خود
دارد؛ به همان اندازه که اینترنت به شرط استفاده درست ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه های
بشری محسوب می شود می تواند در صورت نبود اموزش کافی برای استفاده از ان ،به کابوسی برای جامعه
و به خصوص دانش اموزان و خانواده هایشان تبدیل شود .الزم است دستگاه های متولی امر به خصوص
وزارت اموزش و پرورش عالوه بر تامین بستر الزم برای دسترسی عادالنه تمام دانش اموزان در اقصی نقاط
کشور به اموزش مجازی ،فرهنگ سازی استفاده درست از فضای مجازی را در دستور کار قرار دهد .وزارت
ارتباطات و فناوری اطالعات نیز برای توسعه اینترنت در کشور اقدامات موثرتری انجام دهد.
فراخوان «تئاتر فجر »40فصل بهار منتشر می شود
دبیــر چهلمین جشــنواره تئاتر فجر با اعــام اغاز فعالیت
دبیرخانه جشــنواره از هفته جاری ،از انتشــار فراخوان این
دوره در بهــار ۱۴۰۰و زودتر از دوره ســی و نهم خبر داد.
ســی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با توجه به شیوع ویروس
و محدودیت هایــی که بــرای فعالیت های تئاتری در ســال
۹۹وجود داشــت ،با تاخیر در انتخاب دبیر و شــکل گیری
دبیرخانه ،کار خود را اغاز کرد .حسین مسافراستانه دبیری
جشنواره سی و نهم را در شرایطی پذیرفت که اکثر ماه های
سال گذشته تئاتر تعطیل بود و تولید تئاتر وضعیت نامطلوبی
داشت .شــرایط بین المللی نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا
به گونه ای رقم خود که ســی و نهمین جشــنواره تئاتر فجر
فاقد بخش بین الملل باشد .در نهایت سی و نهمین جشنواره
تئاتر فجر همزمان مجازی و حضوری برگزار شــد و با وجود
شرایط کرونا ســال ۹۹چراغش خاموش نشد .اواخر اسفند
ســال ۹۹بود که حسین مسافراســتانه برای دومین دوره
پیاپی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر معرفی شد و دبیری
جشــنواره چهلم را بر عهده گرفت .وی درباره اینکه با توجه
به انتخاب و معرفی در ســال ۹۹و در اختیار داشتن زمانی
چند ماهه تا برگزاری جشنواره چهلم فعالیت دبیرخانه از چه
زمانی اغاز و چه زمانی فراخوان این دوره از جشنواره منتشر
می شــود ،به خبرنگار مهر گفت :مــا از هفته جاری فعالیت
دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر را اغاز می کنیم .قطعاً
فراخوان جشــنواره چهلم نیز نسبت به جشنواره سی و نهم،
زودتر و در فرصت مناسب تری منتشر می شود .مسافراستانه
در پاسخ به این پرســش که ایا فراخوان جشنواره چهلم در
فصل بهار سال جاری منتشر می شود یا نه؟ یاداور شد :تمام
تالش ما این است که فراخوان جشنواره در فصل بهار منتشر
شــود تا گروه ها فرصت کافی برای برنامه ریزی داشته باشند.
دبیر چهلمین جشــنواره تئاتر فجر درباره این موضوع که ایا
این دوره از جشنواره نیز مانند جشنواره سی و نهم در فضای
مجازی نیز برگزار خواهد شــد یا نه ،تاکید کرد :قطعاً ما در
شرایط کنونی و کرونایی جامعه برگزاری جشنواره به صورت
مجازی و حضوری را در دستور کار خود داریم ولی در نهایت
نحوه برگزاری جشــنواره بستگی به شرایط ان مقطع زمانی
دارد.
یکی از بهترین نمایشگاه های هنری سال ۲۰۲۱به انتخاب گاردین
ایرانحماسیدرویکتوریااندالبرت
منتقدان و کارشناسان گاردین و ابزرور فهرست بهترین نمایشگاه های
هنری ســال ۲۰۲۱را منتشــر کردند که نام «ایران حماسی» در موزه
ویکتوریا اند البرت لندن هم در ان به چشم می خورد .ریچل کوک ،الرا
کامینگ ،الیس فیشــر و کدیش موریس منتقدان و کارشناسان حوزه
هنرهای تجسمی گاردین و ابزرور هستند که همزمان با اعالم خبر باز
شــدن درهای موزه ها و گالری های بریتانیا در اینده نزدیک ،مهم ترین
رویدادهای هنری در حوزه هنرهای تجسمی را به انتخاب خود به مخاطبان
و هنردوســتان معرفی کردند .اگر همه چیز بر اساس برنامه پیش برود،
موزه ها و گالری های بریتانیا به تدریج از اواخر ماه اوریل باز می شــوند و
فعالیت خود را از ســر می گیرند .از این رو و بــا توجه به در نوبت بودن
انبوه نمایشگاه ها ،یکی از شلوغ ترین فصل های هنری چند سال اخیر در
لندن و دیگر شهرهای انگلستان رقم می خورد .هر چند بسیاری از نقاط
اروپا به دلیل خیزش دوباره ویروس کرونا وارد قرنطینه شده اند اما انتظار
می رود رویدادهای هنری بر اساس برنامه پیش بینی شده برگزار شوند .از
ســاعت ۹صبح روز ۱۷ماه می و اگر کرونا اجازه بدهد ،درهای موزه ها و
گالری های انگستان برای پذیرایی کردن از انبوه دوستداران هنر باز می شود.
اسکاتلندی ها حدود سه هفته زودتر و از ۲۶اوریل می توانند به تماشای اثار
هنری و نمایشگاه ها بروند و ولز و ایرلند شمالی هم هنوز در حال بررسی
اوضاع و شرایط هستند تا روز و تاریخ دقیق بازگشایی موزه ها و گالری ها
را برای برنامه های هنری فصل بهار اعالم کنند .انچه در زمانه کرونا بر سر
هنر امد ،ناگفتنی اســت؛ گالری های کوچک به دست فراموشی سپرده
و از دایره خارج شدند ،دوساالنه ها پژمردند ،موزه ها مهم ترین برنامه های
خود را لغو کردند یا به تعویق انداختند و بسیاری از نمایشگاه ها هم عطای
برگزار شدن را به لقایش بخشیدند .حتی کار به نمایشگاه های یک روزه
رسید .ضمن اینکه صدها نفر از کارکنان موزه ها و گالری ها حتی در تیت و
نشنال گالری و ویکتوریا اند البرت ابتدا به مرخصی اجباری رفتند و سپس
اخراج شدند .با این حال ،کارکنان بازمانده از هجوم کرونا تمام تالش خود
را به کار گرفته اند تا موزه ها و گالری ها را برای بازگشایی بهاره اماده کنند.
همزمان ،برنامه نخستین هفته گالری لندن با حضور همزمان ۸۷گالری
در ماه ژوئن در دست اقدام و اجراست تا حضور گسترده هنردوستان کسی
را غافلگیر نکند .تا ان زمان البته خیلی ها واکسن زده اند و گالری ها هم
از همان ابتدا جزو مکان های امن از نظر گســترش ویروس بودند« .ایران
حماسی» نخستین رویداد بزرگ در ۹۰سال اخیر است که تصویری به
نسبت کامل از هنر ایران ارائه می دهد .انچه در این نمایشگاه به نمایش
درمی اید ،اثار هنری و اشیای بازمانده از سه تا پنج هزار سال پیش از میالد
مسیح تا امروز است .در «ایران حماسی» بیش از ۳۰۰اثر در معرض دید
قرار می گیرد که برخی از انها از مجموعه داران شخصی به امانت گرفته شده
است .از جمله مهم ترین اثاری که در این نمایشگاه عرضه می شود ،برگی
تذهیب کاری شده از شاهنامه منسوب به شاه تهماسب مربوط به سال های
۱۵۲۳تا ۱۵۳۵است .تندیس های زن و مردم ۱۵۰۰تا ۱۱۰۰سال پیش
از میالد ،طالع بینی اسکندر سلطان مربوط به ۱۴۱۱و اثار هنرمندان نامدار
معاصر از جمله سیراک ملکونیان است .نمایشگاه «ایران حماسی» ۲۹ماه
می (شنبه هشتم خرداد )۱۴۰۰در موزه ویکتوریا اند البرت لندن افتتاح
می شود و تا ۱۲سپتامبر (یکشنبه ۲۱شهریور) ادامه دارد .هزینه بلیت
بازدید از این نمایشگاه ۱۸پوند است و اعضای موزه می توانند با گرفتن
وقت قبلی رایگان از «ایران حماسی» بازدید کنند. صفحه 2
روایت اخت شدن با «اختاپوس»؛
سیدسعید هاشم زاده
مستندسازی که به اقیانوس پناه برد
پزشکی قانونی اعالم کرد:
ازاده نامداری با 100قرص جان
باخته است
با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند .این کشــمکش گاه دچار دوری و گاه دچار نزدیکی و سمپاتی
سوژه ها با یکدیگر می شود و این مواجهه داستان اصلی مستند را می سازد .مستندی توضیحی و
اکتشــافی که دوربینی جستجوگر دارد و در زمان بندی درستش حد و اندازه یک اثر مستند را
درست رعایت می کند و تا مرگ اختاپوس و جدایی سوژه ها پیش می رود.
بهترین سکانس
سکانســی که اختاپوس برای نخســتین بار بازوهایش را به سمت کریگ می گیرد تا با او دست
بدهد و او را لمس کند ،واقعاً بی نظیر اســت ،با اندازه ای درســت و نریشنی زیبا .سکانس بازی
اختاپوس با ماهی ها در برابر چشمان کریگ نیز فوق العاده از اب در امده است.
چرا خوب ...چرا بد...
این یک مســتند بی نظیر اســت .از خوب هم بهتر .یک مســتند که می تواند درهم امیزی یک
ســوژه بی نظیر و برخورد ساده با ان را برای هر مستند سازی تبدیل به یک الگو کند .ساده ،به
اندازه و بدون اغراق.
مردم «سینما» را از سبد تفریحات نوروز حذف کردند
ســینمایی هستند .از ســوی دیگر اثار اقای کیمیایی هم
همواره در اکران موفق بوده ،همیشــه طرفــداران خود را
داشته و توانســته است مخاطبانی را به دست بیاورد .اقای
مجیدی کارگردان «خورشید» هم همیشه جزو فیلمسازان
موفق در اکران بوده اســت .اما اکران نوروزی امسال نشان
داد کــه مردم در تعطیالت نوروزی تفریحی به نام ســینما
را از میــان برنامه های خود حذف کرده بودند و به ســمت
ســینما نرفتند ،یعنی هرچند به تفریحات دیگر و مسافرت
پرداختند اما ســینما را در میان ســبد تفریحی خود قرار
ندادند از این رو باید وضعیت سینماها تقویت شود.
نوروزبیگی اظهار کرد :اگر تنها هدف ما اکران «خون شد»
در ایام نوروز بود ،که باید ســال گذشــته ایــن فیلم را به
نمایش می گذاشــتیم اما شــرایط فعلی ایجاب کرد که به
همراه شــورای صنفی چنین تصمیمــی بگیریم .یعنی ما
هم یکی از کســانی بودیم که با این تصمیم موافقت کردیم
به هر حال فیلم های دیگری هــم در این پکیج قرار دارند.
بنابراین در شرایط فعلی «مساله» این نیست که ایا «خون
شد» مناســب اکران نوروزی بود یا نه چون شرایط سینما
بسیار بغرنج شده است .البته این وضعیت برای تمام فیلم ها
وجــود دارد و من تنها درباره فیلم خــودم حرف نمی زنم.
ایــن تهیه کننده توضیــح داد :گرچه تیزرهایــی از فیلم ها
از تلویزیون پخش شــد اما رســانه ملی به ان اندازه ای که
باید ،بــه فیلم ها تبلیغات نداد .اثار همیشــه چیزی حدود
۲۵۰نوبت پخش تیزر تبلیغاتی دارند اما این اتفاق امســال
رخ نداد و این مســاله هم به فیلم ها ضربه زد .ضمن اینکه
ایــن تعطیالتی که گه گاه برای ســینماها پیش می اید هم
اسیب زننده اســت این اتفاق نه تنها به فیلم ما که به همه
اثار روی پرده صدمه زد.
وی در پایان درباره اکران دیگر فیلم خود در مقام تهیه کننده
یعنی «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی بیان کرد:
ما هنوز هیچ تصمیمی برای اکران این فیلم نداریم .ســعید
اقاخانی ،ســیامک انصاری ،لیال زارع ،نسرین مقانلو ،هومن
برق نورد ،سیامک صفری ،اکبر معززی ،مریم عباس زاده و...
در فیلم سینمایی «خون شد» به ایفای نقش پرداخته اند.
«رایجینیکانت»بزرگ ترینافتخارسینمایهندراکسبمی کند
جایزه «داداصاحب پالی» که بزرگ ترین افتخار سینمای هند
محسوب می شود امسال به رایجینیکانت ستاره ۷۰ساله اهدا
می شود .این جایزه برای یک عمر مشارکت و تاثیرگذاری بر
سینمای هند به این بازیگر اهدا می شود.
این جایزه به یاد پالکی کارگردان فیلم «راجا هاریسچاندرا»
در ســال ۱۹۱۳که اولین فیلم بلند داستانی سینمای هند
محســوب می شــود ایجاد شده اســت .از وی به عنوان پدر
سینمای هند یاد می شود .این جایزه شامل یک مبلغ نقدی
یک میلیون روپیه ای ( ۱۳هزار و ۶۰۰دالر) است.
داوران این جایزه متشــکل از سوبهاش گای فیلمساز و اشا
بونســل و شانکار مهادوان اهنگســاز و بازیگران موهانالل و
بیسواجیت چاترجی بودند.
چهره های سینمای هند با اعالم نام برنده ۲۰۲۱این جایزه
از راجینیکانت به عنوان یکی از بزرگ ترین بازیگران سینمای
هند و نیز تهیه کننده و فیلمنامه نویسی نامدار تجلیل کردند.
رایجینیکانت از ۱۹۷۵فعالیتش را شــروع کرد و از ان موقع
تا کنون در بیش از ۱۶۰فیلم بازی کرده است.
وی از ســتاره های مطرح هند جنوبی است .این بازیگر سال
۲۰۱۷به صورت رســمی پیوستن خود به دنیای سیاست را
اعالم کرد اما تاکنون هنوز فعالیتی در این زمینه انجام نداده
است.
جدیدترین فیلم وی «اناتی» اواخر امســال اکران می شود.
ساتیاجیت رای ،ادور گوپاالکریشــنان ،مرینال سین ،شیام
بنگال و تاپان سین ها از فیلمسازان برنده این جایزه بوده اند.
امیتــاب باچان ،دیلیپ کومار ،راجکومار و شاشــی کاپور از
بازیگران برنده این جایزه در سال های پیش بوده اند.
بزرگ ترین نمایشگاه گمنام ترین هنرمند مشهور دنیا
120اثر بنکسی به دبی می اید
۱۲۰اثر اصیل و معتبر هنری از بنکسی ،سرشناس ترین و در عین حال
گمنام ترین نقاش و هنرمند خیابانی دنیا تا ۳۰ژوئن در مال امارات بندر
دبی به نمایش درمی اید .این بزرگ ترین نمایشگاه اثار بنکسی روی کره
زمین خواهد بود که تور ان از مدتی پیش در دنیا راه افتاده و در ادامه
مسیر به دبی در امارات متحده عربی رسیده است .پروژه دنیای بنکسی
– تجربه غوطه ور شامل ۱۲۰بازافرینی رسمی از نقاشی های خیابانی
نقاش نامدار و گمنام بریتانیایی است .بازدیدکنندگان می توانند نسخه
بازافرینی شده برخی از مهم ترین اثار بنکسی را در این نمایشگاه تماشا
کنند؛ از جمله دختری با بادکنک ،عاشقان موبایل و پرتاب کننده گل.
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
اخبار
جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم سینمایی «خون شد»
جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم ســینمایی «خون شــد»
به کارگردانی مســعود کیمیایی و از فیلم های اکران نوروز
۱۴۰۰تاکید کرد پیش بینی می کردند از این فیلم استقبال
خوبی نشود ،ولی نه در این حد! جواد نوروزبیگی تهیه کننده
فیلم سینمایی «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی
که این روزها روی پرده سینماست ،درباره وضعیت نمایش
این فیلم گفت :در شــرایطی که قرار بــود چند فیلم برای
نوروز ۱۴۰۰اکران شــوند« ،خون شــد» هم در میان اثار
اکران نوروزی قرار گرفــت .البته با توجه به وضعیت کرونا
ما پیش بینی می کردیم که اســتقبال چندانی از فیلم نشود
ولــی نه این قدر پایین! وی ادامه داد :تمام فیلم ها به همین
وضعیت دچار شــدند ،حتی مشــاهده کردیــد که فیلمی
مانند «شــنای پروانه» ســاخته محمد کارت موفقیتی در
اکران ســینمایی به دست نیاورد اما در اکران انالین در دو
روز اتفاقات ویژه ای بــرای ان رقم خورد .بنابراین به نظرم
مقداری قواعد بر هم ریخته اســت .برای مثال در حالی که
فکر می کنیم اکران انالین بد اســت ،چنین نمایشی روی
یک فیلم جواب می دهد .باید یک کارشناســی و بررســی
درســتی صورت بگیرد تا سینما را نجات بدهیم و مخاطب
دوباره به سینما بازگردد .چون عدم ورود مخاطب به سینما
صدمات زیادی دارد.
وی افزود :اثاری که روی پرده هستند جزو فیلم های خوب
دوشنبـــــه 16فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1411
فرهنگ و هنر
اســکار یکی از بهترین نمونه ها برای اشنایی با مستندهای عالی دنیاست و این شاید
به عکس شــرایطی باشــد که درباره بخش فیلم های داســتانی اش وجود دارد .این
اطمینان وجود دارد که بخش مســتندهای اسکار به عالوه گرایش های سیاسی دارای
گرایش های هنری نیز هســت و این فرمول است که می تواند برای مخاطبین اطمینان
بخش باشــد .معلم من اختاپوس فیلمی است که در لیست نهایی اسکار قرار گرفته و
کاندید دریافت جایزه اصلی اســت و با همین استدالل می توان ان را بهانه ای خوب
برای دیدن یک مســتند با کیفیت دانست .به عالوه این معیار« ،معلم من اختاپوس»،
فیلمی شگفت انگیز درباره طبیعت است؛ شگفتی که فراتر از حد انتظار قواعد ارتباطی
ما با محیط زیست تعریف می شود .داســتان یک همزیستی شگفت اور که می تواند
کالس درس رفتار با طبیعت و محیط زیست باشد.
تحلیل و نقد
دو کارگردان جســور ،جیمز رید و پیپا الریش ،سوژه ای را یافته اند که بی نظیر و بی تکرار است.
ســوژه ای که قرار است کریگ فاستر یک مستندساز محیط زیســت تعریف کند .در واقع فیلم
«معلم من اختاپوس» روایتگر زندگی کریگ فاستر است که برای رهایی از بند قالب های تکراری
زندگی و زیســت خود ،به ســراغ دریای پهناور می رود یا بهتر بگوییم به سراغ اقیانوس می رود؛
اقیانوســی که بــرای او منبع الهامی درباره طبیعت و به قول خــودش مانند «جنگلی معلق در
زیر اب» اســت .این جست و جو او را وادار به کاوش درباره جانداران می کند ،جاندارانی که هر
کدام زندگی شــگفت انگیز و طبیعتی منحصر به فرد دارند و این منحصر به فرد بودن در اعماق
اقیانوس ها جذاب تر و کمتر دیده شده تر از روی زمین خاکی است.
فاستر در این جست و جو و بر حسب عالقه ای روز افزون به سراغ زندگی یک اختاپوس می رود؛
موجودی که در زیســت خود تنهاســت و از لحاظ ارتباطی ،موجودی است که هوش ارتباطی و
عالقه ارتباطی کمتری دارد و تقریباً برقراری رابطه با او غیر ممکن است.
مسیر مستند نیز به سمت این غیرممکن می رود تا ان را ممکن کند ،یعنی ارتباط بین موجودی
دریایی و تنها با یک انسان.
کشمکش اغاز می شود و فاستر معجزه می کند .پس از یک ماه با اختاپوس اخت می شود و هر دو
3
حضور همه عالقه مندان در نمایشگاه اثار بنکسی با خریدن بلیت های
۷۵درهمی و ۴۵درهمی برای بزرگساالن و کودکان ازاد است .بهای
بلیت ویژه هم ۱۱۰درهم است و دارنده ان الزم نیست در صف ورود
به نمایشگاه بایستد .هر چند سازمان دهندگان دنیای بنکسی معتقدند
این بزرگ ترین نمایشگاه هنرمند گمنام است اما پیش تر تور جهانی
هنر بنکســی با داشتن ۱۱۰اثر شامل عکس ،نقاشی ،مجسمه و اثار
دیگر خود را بزرگ ترین نمایشگاه بنکسی نام نهاده بود .این هنرمند
و نقاش بریتانیایی هیچ یک از این دو نمایشــگاه را تایید نکرده است.
بنکسی با اینکه از مشهورترین نام های دنیاست اما تا این لحظه کسی از
هویت و نام و نشان او خبر ندارد .از این رو ،می توان بنکسی را هنرمند
نام اور گمنام نام نهاد .نقاشی های خیابانی او با مایه های پررنگ سیاسی
و اجتماعی و اخالقی همواره در دنیا خبرساز می شود.
ازاده نامــداری با مصرف بیــش از ۱۰۰قرص اعصاب و روا
ن
جان باخته اســت .پزشکی قانونی گزارش داده ازاده نامداری
با مصرف بیش از ۱۰۰قرص اعصاب و روان جان باخته است.
نظر کارشناسان پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ ازاده
نامداری مجری ســابق صدا و ســیماپ که امروز به بازپرس
جنایی اعالم شــد به شرح زیر است« :مرگ بر اثر مسمومیت
ناشــی از مصرف تعداد بســیار زیادی قرص اعصاب و روان»
بررســی ها نشــان می دهد که ازاده نامداری با خرید مقدار
زیادی دارو ،اقدام به استفاده بیش از 100عدد از ان ها کرده
و در نهایت نیز جانش را از دست داده است.
حسین ملکی در جوار خسرو شایگان
ارام گرفت
پیکر مرحوم حسین ملکی (هنرمند فقید) در قطعه هنرمندان
به خاک سپرده شد.
مراســم تدفین مرحوم حســین ملکی که 14فروردین ماه
پس از تحمل یک بیماری ریــوی قدیمی از دنیا رفت ،صبح
یکشــنبه 15 ،فرودین در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)
با حضــور جمعی محدود از اعضای خانــواده و همکاران این
فیلمبردار و بازیگر ســینما برگزار شد .پیکر این هنرمند در
طبقه فوقانی مزار مرحوم خسرو شایگان -از چهره های دوبله
ایران -به خاک سپرده شد.
منوچهــر شاهســواری -مدیرعامل خانه ســینما ،-علیرضا
نجــف زاده -عضو هیــات مدیره خانه ســینما ،-حســین
فرحبخش ،مریم بحرالعلومی ،اکبر اصفهانی ،حســین قطاع و
فرامرز روشنایی از جمله حاضران در مراسم بودند.
۲۵۰فیلم متقاضی حضور
در سی وهشتمین جشنواره جهانی
فیلم فجر شدند
صاحبان ۲۵۱فیلم ایرانی تا پایان هفته اول فروردین ماه فرم
درخواست حضور در ســی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم
فجر را تکمیل کرده اند .این فیلم ها شــامل اثار کوتاه ،مستند
و داستانی می شود.
۱۵۴فیلم کوتاه و ۹۷فیلم بلند مســتند و داستانی ،مجموع
۲۵۱فیلم متقاضی حضور در جشــنواره را تشکیل می دهند.
از میان ۹۷فیلم بلند ۶۸ ،اثر فیلم بلند داســتانی و ۲۹فیلم،
مســتند است .همانطور که پیش از این در خبرها اعالم شده
بود ،مهلت ثبت نام فیلم های ایرانی برای حضور در جشــنواره
جهانــی فیلم فجر تا روز ۱۷فرودین ماه ۱۴۰۰تمدید شــده
است و اخرین زمان ارائه نسخه فیزیکی اثار نیز ۲۱فروردین
است.
دبیرخانه بخش فیلم های ایرانی جشــنواره در ایام نوروز هم
به مدت ســه روز نســخه های فیزیکی اثــار را دریافت کرد.
متقاضیان حضور در جشــنواره با مراجعه به سایت جشنواره
به ادرس www.fajriff.comامکان ثبت درخواست برای
حضور در این رویداد را دارند .سی وهشتمین جشنواره جهانی
فیلــم فجر ۵تــا ۱۲خرداد ۱۴۰۰به دبیــری محمدمهدی
عسگرپور نویســنده ،کارگردان و تهیه کننده سینما در تهران
برگزار می شود. صفحه 3
حامد شیخی نویسنده ،بازیگر و کارگردان تئاتر؛
مهرگان به «تکرار» می افتد
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
حامد شیخی نویسنده ،بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت هایش
در ســال جدید گفت :بعد از پایان اجرای نمایش «برای لیال» که
تا اخرین روزهای ســال ۹۹در تماشــاخانه مهرگان روی صحنه
بود ،قرار اســت از ۲۹فروردین ماه اجــرای جدیدی را در همین
تماشاخانه به صحنه ببرم.
وی ادامــه داد :ایــن نمایش «تکرار» نــام دارد و برگرفته از چند
نمایشــنامه کوتاه سم شپارد اســت که در یک مجموعه نمایشی
با عنوان «دکه بین راه» منتشــر شــده اســت .این اثر نمایشی با
حضور کاراکترهای نمایشــنامه های «تکــرار کن»« ،فقط فضا» و
«دکه بین راه» در یک اثر واحد نوشــته شده است به این ترتیب
که معتقدم بین شــخصیت های این اثار اشتراکاتی وجود دارد و با
حضورشــان در یک داستان مســتقل و در قالب یک قصه به یک
نقطه مشترک می رسند .شیخی با اشاره به شکل گیری این نمایش
شماره• 1411دوشنبه 16فروردینماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس 88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
تکلیف مسافران ترکیه چه می شود؟
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
جهان بر ابروی عید از هالل وسمه کشید
هالل عید در ابروی یار باید دید
شکسته گشت چو پشت هالل قامت من
کمان ابروی یارم چو وسمه بازکشید
بیان کرد :نمایش «تکرار» حاصل یک کارگاه اموزشی است که با
تعدادی از هنرجویان شــکل گرفت و قرار است از ۲۹فروردین تا
۱۷اردیبهشــت به صحنه برود .وی درباره داستان نمایش توضیح
داد :در این نمایش فردی را می بینیم که سعی می کند اشتباهات
ادم هــای مختلف درباره خــودش را اعالم کنــد و انها را مجبور
می کند که دوباره این اشــتباهات را تکــرار کنند و ما اتفاقاتی را
که منجر به بروز این اشتباهات شده است روی صحنه می بینیم.
وی در پایان صحبت هایــش عنوان کرد :این نمایش نیز مانند اثر
قبلــی ام «برای لیال» تمــی در ارتباط با تنهایی انســان ها دارد و
اشــتباهات این افراد از جمله فرزند و دوســت و ...این فرد باعث
تنهاتر شــدن او شــده و در زندگی اش تاثیر منفی داشته است .از
طرف دیگر هرکدام از این ادم ها وجه اشــتراکی نیز در داستان با
یکدیگر دارند که رد طول داستان به ان پی می بریم.
وزیر بهداشــت در نامه ای خواســته مرزهای هوایی و زمینی ترکیه
بسته شــود .مدیرکل امور مرزی وزارت کشور و سخنگوی سازمان
هواپیمایی اما اجرای این موضوع را به بررســی های بیشتر و تصمیم
ستاد ملی مدیریت کرونا منوط دانسته اند .با این حال رییس انجمن
صنفی دفاتر خدمات مســافرتی نظر دیگری درباره مســدود شدن
مسیر ترکیه دارد .حرمت اهلل رفیعی می گوید :به نظر می رسد وزارت
بهداشت نمی تواند شرایط را کنترل و مدیریت کند و توپ را به زمین
دیگری می اندازد و ســفر را به عنوان گزک دست گرفته است .اگر
این وزارتخانه نگران انتقال بیشتر بیماری از خارج کشور است ،چرا
به پروازهای شــلوغ داخلی توجه نمی کند؛ تعداد پروازها و مسافران
کیش به هیچ وجه با ترکیه قابل مقایسه نیست .او با اشاره به کاهش
ســفر و پروازهای ترکیه ،اظهار می کند :در حالت عادی بین ایران و
ترکیه هفتگی ۲۰۰فروند هواپیما مجوز پرواز دارند که در تعطیالت
نوروز امسال ،برخالف سال های گذشته نه تنها مجوز اضافه ای برای
پروازهای این مسیر صادر نشد که تعداد پروازهای بین ایران و ترکیه
از حدود ۲۸به ۵پرواز در روز رسید .چطور فکر می کنند حجم سفر
در مســیر ترکیه زیاد شده است!؟ رفیعی می گوید :بهتر است برای
متقاعد کردن مردم از امارهای درست استفاده کنید .یک گزارش و
امار دقیــق ارائه دهید که یک بیمار مبتال به ویروس جهش یافته و
یا کووید ۱۹در بین مسافران ترکیه بوده است .وزارت بهداشت این
امارهایی را که می دهد در کجا ثبت کرده است؟ ایا دوائر نظارتی به
ان دسترســی دارند؟ ما که به عنوان اژانس دار به سامانه ای که امار
افراد مبتال در ان ثبت شده باشد دسترسی نداریم .او اضافه می کند:
چرا وقتی از مســافر خروجی و ورودی تست منفی می خواهند و یا
قانون قرنطینه را برقرار کرده اند ،این همه نگرانی دارند؟ مگر این که
کنترل مســافران در مرزها دچار مشکل باشد .در بیشتر کشورها با
همیــن قوانین ،ترددهای بین المللــی در حال انجام و تحت کنترل
اســت .او در پاسخ به این ســوال که در صورت لغو پروازها تکلیف
مســافرانی که بلیت یا تور خریده اند ،چه خواهد شــد ،با سیاست
مســدود کردن مرزها مخالفت کرد و خواستار تشدید نظارت ها شد
و در ادامه گفت :مسافر ایرانی با هر دستوری که داده می شود فقط
متحمل دلهره و نگرانی شده است .قطعا مسدود شدن مسیر ترکیه
بســیاری از مسافران ایرانی را دچار سرگردانی و بالتکلیفی می کند.
ترکیه از جمله مسیرهای پرتردد خارجی ایران محسوب می شود که
سفر به ان تنها جنبه تفریحی ندارد .با توجه به حجم سرمایه گذاری
شــهروندان ایرانی در این کشور برای خرید خانه ،تردد به ترکیه در
این سال ها و تا پیش از همه گیری کرونا افزایش قابل توجهی داشته
است .از طرفی ،با توجه به محدود شدن پروازهای بین المللی ایران از
سال ۹۸بسیاری از مسافران از مسیر ترانزیتی ترکیه برای دسترسی
به مقصد مورد نظر استفاده می کنند .عالوه بر این ،با توجه به فعال
نبودن سفارتخانه های برخی کشورهای خارجی در ایران ،شهروندان
ایرانــی به ناچار برای پیگیری امور تحصیلــی ،اداری و مهاجرتی از
طریق ســفارتخانه های مقیم در ترکیه اقدام می کنند .با این وجود،
شــدت جهش ویروس کرونا از هفته گذشته در ترکیه برای ایران به
عنوان همسایه شرقی این کشور نگران کننده شده است .خبرگزاری
اناتولی در خبری از وزیر بهداشت ترکیه نقل کرده که امار مبتالیان
به انوع جهش یافته کرونا در این کشــور درحال افزایش است و این
امار ۷۵درصد کل مبتالیان را تشــکیل می دهد .بر همین اساس،
مقررات قرنطینه در بسیاری از شهرهای ترکیه تمدید شده است.
۱۰فروردین ،علیرضا وهاب زاده ـ مشاور وزیر بهداشت ـ با اشاره به
این وضعیت ،در توئیتر نوشــت :سراسر شهرهای ترکیه در وضعیت
قرمز اســت ،اما هم پروازها به این کشــور ادامه دارد و هم تورهای
گردشگری برقرار است .گردشگران و مسافران به این همسایه شمال
غربی کشــورمان می توانند ناقل ویروس کشــنده کرونای انگلیسی
به داخل کشــور باشــند .یک روز پس از ان ،ســعید نمکی ـ وزیر
بهداشت ـ در نامه ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد
کرونا درخواســت کرد :با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹
در کشور ترکیه با ویروس موتاســیون یافته ،ایاب و ذهاب از طریق
مرزهای هوایی و زمینی با کشــور مذکور به مدت یک هفته متوقف
شــود .نمکی گفت :شــهروندان ایرانی که در ترکیه به سر می برند
و قصد ورود به کشــور را دارند و همچنین اتباع کشــور ترکیه که
در ایــران بوده و قصد خروج از کشــور را دارند ،می توانند با رعایت
پروتکل های مربوطه و انجام تست PCRو اطمینان از عدم الودگی
اقدام به ورود و خروج کنند.
چرابیش ترمسابقه هایتلویزیونکپیهستند؟
تهیه کننده باسابقه تلویزیون گفت :بعد از سال ها انتظار می رفت مسابقه صادر می کردیم و بابت ان پول
می گرفتیم اما متاسفانه نتوانستیم مسابقه ای ایرانی طراحی کنیم که قبل از ان ازمون و خطا کرده و
خیال مان راحت باشد .یکی از رسالت های اصلی تلویزیون سرگرم سازی است حال این سرگرمی ممکن
است در بخش نمایشی اثار سیما باشد یا در میان برنامه های ترکیبی طنز ایتمی و ...در میان برنامه
سازی در تلویزیون یکی از ژانرهای محبوب مخاطبین مسابقه ها هستند .مسابقه هایی که از دیرباز در
تلویزیون هر کشوری سردمدار بودند و ناخوداگاه مخاطبان بسیاری داشتند .در این چند سال اخیر
رسانه ملی بخش مهمی از سرگرمی سازی را در مسابقه ها خالصه کرده است و روز به روز به تعداد
این مسابقه ها اضافه می شود .اما نکته اینجا است که ایا به همان میزان که تعداد مسابقه ها روز به روز
بیشترمی شوند،کیفیتانهانیز مطلوب سلیقه مخاطبانایرانیهستند؟مسابقههاییکهبیشازنیمی
از انها کپی برداری از روی دست مسابقه های امتحان پس داده خارجی است! و از خالقیت سازندگان
خالی است .در این گزارش مروری خواهیم داشت روی مسابقه هایی که عینا نمونه های خارجی هستند!
«برنده باش» و کپی برداری از مسابقه «میلیونر شو»!
«برنده باش» عنوان یکی از مسابقه های شبکه سه است که اتفاقا در دوره ای که پخش شد مخاطبان
خوبی هم پیدا کرد .محمدرضا گلزار که تا ان زمان در تلویزیون حاضر نشده بود و هیچ سریالی یا اثر
نمایشی در تلویزیون نداشت ،برای اولین بار در قالب مجری یک برنامه تلویزیونی قرار گرفت.
این مسابقه به تهیه کنندگی هاشم رضایت و حمید رحیمی نادی تهیه شده بود.
محتوای این مسابقه طوری بود که شرکت کنندگان باید بر اساس اطالعات عمومی به سواالت پاسخ می
دادند .همچنین در هر قسمت چهار نفر باید به سواالتی که از انها توسط مجری پرسیده می شد پاسخ
داده و در نهایت برنده صد میلیون تومان پول نقد می شدند .نحوه شرکت در مسابقه هم به شکلی بود
که از قبل باید در اپلیکیشن مسابقه ثبت نام می کردند و به سواالت تعیین شده پاسخ صحیح می دادند
تا برای مسابقه انتخاب شوند .افزایش نرخ مطالعه و باال بردن اگاهی و اطالعات عمومی از هدف های
این مسابقه بود که در طراحی اولیه به ان فکر شده بود .اما در این میان مشخص شد که سازندگان این
مسابقه سواالت را به شرکت کنندگان با هزینه های میلیونی فروخته اند و همین باعث واکنش های
متعددی و در نهایت توقف مسابقه شد.این مسابقه در کنار نقاط قوتی که در جذب مخاطب ،سرگرمی
سازی و باال بردن اطالع عمومی مردم داشت ،از مسابقه ای خارجی به نام میلیونر شو کپی شده بود.
مسابقه ای که چند سال پیش پخش شد و مخاطبان باالیی هم داشت.
«پنج ستاره» و تغییراتی که ادامه دارد
«پنج ستاره» نیز عنوان مسابقه دیگری برای شبکه پنج سیما است .این مسابقه نیز شبیه به برنده باش
است و شرکت کنندگان با ثبت نام در اپلیکیشن و پاسخگویی به سواالت و قرار گرفتن در لیست پنج
نفره اول می توانند در این مسابقه راه یابند .در نهایت این پنج نفر در استودیوی برنامه حضور پیدا کرده
و ضمن پاسخ به سواالت مجری هر کدام بتوانند امتیاز باالیی کسب کند موفق به دریافت 50میلیون
تومان وجه نقد می شود .این مسابقه هم در دوره ای به دلیل پرداخت جایزه های میلیونی متوقف شد
و مدتی بعد با تغییر اسپانسر دوباره به انتن تلویزیون برگشت .پنج ستاره یکی از معدود مسابقه هایی
بود که مجریان زیادی داشت .ابتدا اشکان خطیبی ،سپس حمید گودرزی و حاال هم ابوالفضل اقاخانی
اجرای ان را به عهده دارند و با اینکه در قالب مسابقه هیجانی خوب عمل کرده بود اما کپی از برنامه
های میلیونرشو شبکه های خارجی بود.
«اعجوبهها»،برنامهاستعدادیابیبرایکودکان
شاید مهران غفوریان برای اجرای این برنامه انتخاب خوبی نبود چراکه بیشتر در حیطه بازی دیده شده
بود و استعداد خود را در ان بخش محک زده بود و به خوبی نمی توانست با کودکان گروه سنی 2
تا 7سال ارتباط برقرار کند .این مسابقه در اصل رقابت بین کودکان برای کشف استعدادهایشان بود.
کودکان به همراه کارهای عجیب و خارق العاده ای که نسبت به سن شان داشتند در این برنامه حاضر
می شدند و از کارهایشان برای مجری می گفتند .اما این برنامه هم از روی برنامه ای به نام کله گنده
های کوچک که برنامه امریکایی بود ،کپی شده بود.
«عصر جدید» و چالش استعدادیابی با طعم کپی
عصر جدید شاخص ترین مسابقه تلویزیونی است که از سال ۹۷پخش ان از شبکه سه اغاز شد و
هنوز هم ادامه دارد .احسان علیخانی بعد از اجرا و تهیه کنندگی برنامه ماه عسل پرونده این برنامه را
مختومه اعالم کرد و برنامه ای با سبک و سیاقی متفاوت از ماه عسل را در دست گرفت .عصر جدید
در اصل مسابقه استعدادیابی برای هر گروه سنی است و به معرفی استعدادهایی می پردازد که به دلیل
عدم امکانات نادیده گرفته شدند .تا به حال دو دوره از این مسابقه به مرحله فینال رسیده است و انقدر
مخاطب دارد که علیخانی بخواهد تا سالها روی این برنامه مانور دهد و به سراغ برنامه جدید دیگری
نرود! عصر جدید هم با اینکه کپی یک برنامه امریکایی به نام امریکن گات تلنت است و این در تعداد
داورها ،چیدمان صحنه و نوع دکور و ...به وضوح پیدا است .این برنامه در انتخاب داورهایش نیز حساب
شده عمل کرد و از هر بخشی یک داور را برای ارزیابی اثار شرکت کننده ها انتخاب کرد .رویا نونهالی،
امین حیایی ،سید بشیرحسینی و اریا عظیمی نژاد از داوران این مسابقه تلویزیونی هستند.
«سیم اخر» و تکرار یک «بمب»!
دیگر مســابقه ای که در همان روزهای ابتدایی پخش حاشــیه ساز شد مسابقه بمب با اجرای رضا
رشیدپورو تهیه کنندگی محمدرضا رضائیان بود .درست بعد از پخش چند قسمت خبری منتشر شد
تحت عنوان اینکه این مسابقه کپی نعل به نعل مسابقه ای به همین نام در اسرائیل است .سازندگان
این مسابقه تنها اقدامی که در واکنش به این هجمه ها داشتند تغییر نام مسابقه از بمب به سیم اخر
بود .نوع چیدمان دکور ،اســتفاده از بمب که اصلی ترین اکسسوار مسابقه است و عینک هایی که
شرکت کنندگان حین اجرای مسابقه باید از انها استفاده کنند همگی کپی همان برنامه Boom
است .محتوای این برنامه نیز در سوال و جواب های میان مجری و شرکت کننده ها خالصه می شود.
سواالتی از زمینه های مختلف از شرکت کننده ها پرسیده می شود و رنگ هر کدام از گزینه های
جواب همرنگ یکی از سیم های بمب اصلی است و شرکت کننده ها موظفند گزینه درست را با سیم
چین ببرند و اگر پاسخ اشتباهی دهند بمب منفجر شده و رنگ قرمزی روی لباس و صورت او می ریزد.
مسابقه «ایران» و اجرای پرشور سعید شیخ زاده
مسابقه ایران هم در کنار سایر مسابقه های تلویزیونی به پرسش و پاسخ میان مجری و شرکت کننده ها
اختصاص دارد و تقریبا کپی مدل میلیونر شو است .با این تفاوت که سوال ها درباره ایران و مکان های
تاریخی و دیدنی ان است .این مسابقه به تهیه کنندگی هاشم رضایت از شبکه یک پخش می شود.
«ایرانیش»تنهامسابقهایرانی!
مسابقه «ایرانیش» در ساختار حضور خانواده شاید خیلی جدید به نظر نرسد .اما این مسابقه به تهیه
کنندگی احسان ارغوانی همانطور که از نامش پیداست مسابقه ای کامال ایرانی است و در حقیقت شاید
این مسابقه را بتوان تنها مسابقه ایرانی تلویزیون در حال حاضر دانست .بازی های ایرانی در حوزه های
میدانی و اطالعات عمومی محوریت این مسابقه را تشکیل می دهند .در این مسابقه تمامی رقابت ها
کامال بومی بوده و شرکت کننده ها با انجام بازی های مفرح ایرانی شانس خود را محک می زنند .مراحل
مسابقه ایرانیش شامل بازی های ایرانی هیجان انگیز و قابل رقابت برای تمام رده های سنی در خانواده
است.همچنینضرب المثلها،اشعار،اطالعاتعمومی،تاریخی،جغرافیایی،فرهنگیوطبیعیمربوط
به ایران بخش های دیگر این مسابقه است .شعار این مسابقه نیز «هر چیزی ایرانیش بهتره» است و این
جمله بارها از زبان پوریا پورسرخ مجری مسابقه بیان می شود.
«کودک شو» و رقابت بین کودک و والدین
«کودک شو» هم مسابقه ای در راستای سایر مسابقه های تلویزیونی است .مسابقه ای که رقابت میان
کودکان ۳تا ۵ســال با والدین شــان را نشان می دهد .پژمان بازغی در ابتدا اجرای کودک شو را به
عهده داشت و بعد از او اجرای برنامه به حمید گودرزی رسید .ایده اولیه کودک شو نیز از روی برنامه
ای برداشته شده که از شبکه دیسکاوری پخش می شد اما در ادامه این برنامه هم در راستای ایرانیزه
شدن گام های موثری برداشت.
مشکل اصلی کپی کاری عدم خالقیت است
«حسین فردرو» تهیه کننده و برنامه ساز تلویزیونی درباره عدم وجود خالقیت در مسابقه های سیما
گفت :کپی برداری از مسابقه ها در اصل بد نیست چراکه ما بخشی به نام فرم و بخشی به نام محتوا
داریم .اگر بتوانیم در فرم مورد نظر ،محتوای خودمان را سرازیر کنیم قابل قبول است .تهیه کننده برنامه
« »۱۰۱ادامه داد :اگر در کپی کردن ها قانون کپی رایت را رعایت می کردیم سازمان مورد نظر اعتراض
می کرد و حق کپی رایت را از ما می گرفت .در خارج از کشور اعتراض می کرد و پول کالنی هم از ما
به عنوان خسارت می گرفت و از نظر اخالقی هم کار درستی نیست وقتی حاصل زحمت های گروهی
را کپی برداری می کنیم .برنامه سازهای ما قانونی را امضا نکردند که در قبالش هزینه یا خسارت دهیم
اما در قبالش در ایین نامه برنامه های تلویزیونی دنیا به این شکل نیست و هزینه ای از ابتدا از شما می
گیرند و در ازایش اطالعاتی از نحوه دکور و ...در اختیارتان قرار می دهند .این تهیه کننده همچنین
بیان داشت :برای مثال مسابقه میلیونر شو در همه کشورهای دنیا ساخته شد و نمونه ایرانی ان برنده
باش بود .حاال برخی کشورها حق کپی رایت می دهند و عینا از موسیقی دکور ،نوع سوال ها و ...در
برنامه شان استفاده می کنند و برخی دیگر چنین کاری نمی کنند .اما در ایران می گویند کپی برداری
منعی ندارد و باید به محتوا بها دهیم .برخی از تهیه کننده ها هم می خواهند برای خودشان چالش
درست نکنند و به همین خاطر از نسخه امتحان پس داده خارجی استفاده می کنند و حتی سوال ها
را هم تغییر نمی دهند .فردرو ادامه داد :واقعا جا داشت بعد از چهل سال ما خودمان مسابقه صادر می
کردیم و بابت ان پول می گرفتیم .اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده و هنوز هم نتوانستیم فضایی ایجاد
کنیم که مسابقه ای ایرانی طراحی کنیم که قبل از ان ازمون و خطا کرده باشیم و خیالمان راحت
باشد .وی با بیان بزرگترین مشکلی که در صداوسیما وجود دارد گفت :در برنامه هایی که مربوط به
صداوسیما هست هیچ وقت اولین برنامه بهترین برنامه نبوده است و در طول زمان و با تعامل در سری
های دو و سه برنامه به استاندارد قابل قبولی رسیده است .در صورتیکه در فضای حرفه ای هزینه می
کنند و برنامه پایلوت تهیه می کنند و بعد به کارشناس منتقدین و خبرنگاران نشان می دهند و بعد
می بینید اولین برنامه بهترین می شود .وقتی ما فضای نمونه سازی نداریم به همین دلیل برای خلق و
طراحی برنامه ای کامال ایرانی باید هزینه بیشتری دهیم.ما در بخش مسابقه های تلویزیونی برندسازی
نکردیم .تهیه کننده برنامه ستاره ها افزود :می شود از برنامه های خارجی کپی کرد اما به شرطی که
کامال بومی سازی و ایرانی شود و عینا همان مسابقه اجرا نشود .حتی اگر مسابقه های خارجی را بومی
سازی کنیم می بینیم که کشورهای خارجی هم نسبت به ان واکنش نشان می دهند و موفق می شود.
برای برنامه ۱۰۱من چنین اتفاقی افتاد .وی ادامه داد :تلویزیون ایران برند ُکشی می کند .یعنی اینکه
یک مسابقه می خواهد مطرح شود ،یک مدیر تغییر می کند و مدیر جدید می گوید این کار برای دوره
مدیر قبلی بوده و من باید یک کار جدید بسازم .ما نمی توانیم یک کار را به صورت ملی انجام دهیم
اوال که هزینه تجربه اش و برندسازی و پایلوت اش را نمی دهند و دوما وقتی مطرح شد تازه باید برای
کشورهای دیگر بفرستیم تا ببینند و مدیریت همینجا تغییرش می دهد .در صورتیکه کپی همیشه
هزینه کمتری دارد .ما هزینه کپی رایت نمی دهیم و همین باعث می شود کمتر سمت مسابقه های
ایرانی برویم .فردرو ادامه داد :پیشنهادم این است ارگانی راه اندازی شود که از تلویزیون بخواهد برنامه
های صادراتی تولید کند .اگر چنین کاری عملی شود دیگر نمی توانیم دست به کپی ببریم و مجبوریم
کاری ایرانی تولید کنیم .در اصل به جای انتقاد از صداوسیما نهضت صادرات را احیا کنیم .ما ملت
افراطی هستیم و همیشه می گفتند در تلویزیون نباید موضوع قمار با جایزه یکی شود و برخی از این
مسابقه ها را نزدیک به قمار می دیدند. صفحه 4